Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter

[Ikea Home Smart Trådfri] Ervaringen & discussie

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FZoiCYk.jpg

Deel 2

Inhoudsopgave

Wat is Ikea Tradfri?

Ikea Tradfri is de verzamelnaam voor Ikea's productgroep van smart home producten. Er zijn draadloze lampen (E27, E14, GU10), lichtpanelen, kasten met lichtdeuren, een afstandbediening, een bewegingssensor, een led-driver, een stopcontactschakelaar, shortcut buttons, ... en een verbindingshub.

Je kan de producten terug vinden op Ikea BE en Ikea NL.

De Ikea Tradfri producten vallen op door hun lagere prijs dan andere merken zoals bijvoorbeeld Philips hue.

Wat kan ik er mee?

Met Ikea Tradfri kun je lampen, lichtpanelen en kasten met lichtdeuren draadloos bedienen, stopcontacten schakelen, scenes activeren, luchtreinigers aansturen, ...

Hoe kan ik ze bedienen?

Tradfri kan via een afstandbediening, een dimmer, een bewegingssensor of via de Tradfri app bediend worden. Het draadloos bereik is een gemiddeld huis. Bediening via de Tradfri app kan standaard alleen lokaal middels een WiFi verbinding. Apple gebruikers kunnen de lampen wel buitenshuis bedienen via HomeKit, hier heb wel een Traddri hub voor nodig.

Let op: om lampen te kunnen koppelen aan de Tradfri hub, heb je ook een afstandsbediening, dimmer of bewegingsmelder nodig!

Hoe werkt het?

Todo: Zigbee LightLink, security, local only, COAP/dTLS, etc.
Zie ook YouTube: IKEA Smart Lighting collectie - Zelf aan de slag.

Welke integratiemogelijkheden zijn er?

Ikea heeft aangekondigd dat in de herfst van 2017 de verbindingshub een software update zal krijgen waardoor deze compatible wordt met Apple HomeKit, Google Home en Amazon Alexa.

Tevens zou de update moeten zorgen voor betere implementatie van het Zigbee Lightlink protocol. Hierdoor kunnen de Tradfri lampen ook door Smarthome hubs van andere merken gestuurd worden, bijvoorbeeld Philips hue. Inmiddels is er al een tussentijdse update geweest waardoor de lampen met softwareversie 1.2.x en hoger via wat extra werk aan de hue bridge 2.0 gekoppeld kunnen worden (exclusief Homekit ondersteuning). Voor hulp met knipperende lampen i.c.m. Hue, zie hier.

Hulp bij problemen

Knipperende lampen i.c.m. Hue Bridge
Meerdere afstandsbedieningen aan een lamp/groep koppelen
De batterijen van mijn remotes zijn erg snel leeg
Lampen niet meer in sync via de remote
Last van wegvallend signaal/storing van WiFi?

FAQ

Pre-sales

V: Wat is het verschil tussen de dure en de goedkope "witte" lampen?
Bij de goedkoopste Tradfri lampen is het licht "warm wit", net als een normale ledlamp. Bij de Tradfri lampen die ongeveer dubbel zo duur zijn, kan je het witte licht naar keuze een klein beetje blauwer of geler maken.

V: Ik denk dat Tradfri lampen goedkoper zijn dan smart ledlampen van een ander merk.
A: Je praat over adviesprijzen. Maar (bijna) alle merken smart verlichting geven regelmatig hoge kortingen op hun adviesprijzen. Als je kortingen meerekent, zijn (op uitzonderingen na) de prijsverschillen bij smart verlichting zo klein dat het onverstandig is om je keuze voor een merk/systeem te maken op basis van prijs.

V: Ik wil een geschikte ledstrip kopen, maar die zie ik niet op de site?
A: Er is en komt voorlopig geen ledstrip van Ikea. Maar je kunt de ledstrip plus van Philips gebruiken. Gebruik een actie uit het "hue kortingcode" topic om de ledstrip goedkoper te maken.
Let wel: je kunt de ledstrip voorlopig alleen met de kleuren gebruiken, die de (Ikea) app ondersteunt.

V: Ik wil de lamp uitzetten door steeds de spanning er af te halen. Mag dat?
A: Ja. Als de Tradfri lamp daarna weer stroom krijgt, gaat hij vanzelf aan, met de lichtsterkte die hij had toen hij voor het laatst uitgezet werd. De lamp is dus normaal te gebruiken door mensen die het principe van smart verlichting niet kennen, of in noodgevallen. Maar als de lamp geen spanning heeft, is hij natuurlijk niet meer op afstand te bedienen, dus als je van plan bent om dit altijd te gaan doen, moet je je wel bij jezelf afvragen of smart verlichting wel de juiste keuze voor je is.

V: Is er ook een schakelbaar stopcontact?
A: Ja, dat is er! Je kan een 'outlet' mét en zonder afstandsbediening kopen, beide versies zijn tevens bedienbaar via de app/hub/bridge.

V: Ik heb gehoord dat oude software in de Ikea lampen niet goed te koppelen was met Philips Hue, maar lampen die nu in de winkel liggen zullen toch wel de nieuwe software hebben?
A: Nee, sommige typen lampen liggen nog steeds met de oude softwareversie in de winkel. Zodra je deze koppelt aan een Ikea hub, zal de software in de lamp een update krijgen. Het is niet mogelijk om de software te updaten met een hub van een ander merk.

V: Kan ik de Ikea lampen gebruiken met Apple HomeKit via de hub van een ander merk?
A: Nee, in het algemeen zal een hub alleen de lampen van het "eigen" merk doorgeven aan Apple, ook als je lampen van andere merken verder wel gewoon kunt koppelen en gebruiken.

V: Als voor mij de prijs niet belangrijk is, waarom zou ik dan Ikea smart lampen kopen?
A: Sterke punten zijn:•hoge lichtopbrengst van de witte lampen
•lampen onthouden hun dimstand als ze stroomloos zijn
•het systeem is bijzonder goed te gebruiken zonder hub en internet
Sales

V: Is de kleurenlamp al te koop in de winkel?
A: Ja, maar alleen in combinatie met de afstandsbediening. Hou er rekening mee dat de huidige versie van de Ikea kleurenlamp minder kleuren kan weergeven dan recente smart lampen van andere merken.

V: Ik ben speciaal naar een Ikea winkel gereden en hier blijkt geen voorraad te zijn van product X.
A: Voordat je naar een winkel gaat, kan je op de site zien wat de komende uren de voorraad naar verwachting zal zijn. Deze voorspelling klopt meestal prima.

V: Ik heb ook een Tradfri set aangeschaft !!!!!
A: Dank u voor de mededeling.

Installatie

V: Het koppelen van een lamp met een afstandsbediening lukt me steeds maar niet.
A: Het is belangrijk om tijdens het koppelen de lamp en de afstandsbediening tegen elkaar aan te houden. Als de afstand te groot is, dan werkt het niet. Soms maakt het uit op welke plek je ze tegen elkaar houdt.

V: Ik heb een losse Ikea lamp en een losse Ikea hub gekocht. Waarom kan ik ze niet koppelen?
A: Om Ikea producten met elkaar te koppelen heb je altijd een Ikea afstandsbediening (of ander stuurapparaat) nodig. De afstandsbediening kan je het best kopen in combinatie met een lamp, dat scheelt 5 euro.

V: Ik ben op het briljante idee gekomen om de draadloze afstandsbediening vast tegen een muur te schroeven. Ben ik de eerste?
A: Nee, diverse mensen zijn daar al mee bezig. Zoek in dit topic op het woord "inbouwen". De basis voor de oplossing is een blinde plaat kopen die past bij je huidige inbouwsysteem, eventueel kan je dan met een 3D printer of een plastic dekseltje dat je los koopt aan de slag om het nog beter passend te maken op de afstandsbediening.

V: Kan ik een smart lamp gebruiken in combinatie met een ouderwetse dimmer in de muur?
A: Nee, een smart lamp heeft een eigen dimmer ingebouwd. Deze is veel energiezuiniger dan een dimmer in de muur. Als je nog zo'n oude dimmer hebt, mag je die niet gebruiken voor een smart lamp. Het is beter om hem uit te bouwen, want zelfs een dimmer die altijd op 100% staat kan een smart lamp beschadigen.

V: Hoe kan ik meerdere afstandsbedieningen koppelen aan één lamp?
A: Eerst installeer je de lamp zodat hij werkt met één afstandsbediening. Vervolgens reset je de andere afstandsbediening en koppel je hem niet aan de lamp, maar aan de eerste afstandsbediening (uitleg hoe je dit precies doet vind je hier). Dit werkt met en zonder hub. Dezelfde truc werkt met bewegingsmelders. Dit staat niet in de gebruiksaanwijzing, want Ikea ondersteunt dit niet officieel.

Gebruik van de app

V: Als ik de "wake up" functie instel in de app, gaat de lamp niet vanzelf uit.
A: Je kunt een timer van een minuut instellen direct hierna, waardoor de lamp uit gaat. De app zal een foutmelding geven dat je niet meerdere timers mag instellen. Maar die melding is niet terecht: het werkt wel.

V: De Ikea app werkt niet stabiel bij mij. Wat kan ik doen om toch de Ikea hub te blijven gebruiken?
A: Wat jammer. Er zijn meerdere oplossingen:•Als je Apple gebruiker bent, kan je HomKit gaan gebruiken, dit lijkt bij iedereen stabiel te werken;
•Je kunt de app "Hue Essentials" proberen, deze werkt ook op Tradfri;
•In het verleden verscheen ongeveer om de 2 maanden een nieuwe versie van de Ikea software;
•Veel mensen sturen de Tradfri apparaten aan via Home Assistant (of een ander domoticapakket);
•Heb je al gezien dat veel toepassingen ook gewoon zonder de hub blijven werken?

V: Als ik 1 (of meerdere) lamp(en) binnen een groep apart inschakel/configureer via de app, kan ik ze dan nog via de remote bedienen?
A: Dat kan, maar je zal zien dat de lampen dan niet meer in sync zijn. De aan/uit knop zal alle lampen die uit waren aan laten gaan, en omgekeerd. Ook de helderheid/kleurtemperatuur/etc. zijn niet meer gelijk. Om dit op te lossen, kan je 6 seconden op de aan/uit knop van de remote blijven drukken, waarna alle lampen terug gelijk zouden moeten lopen.

Gekende probleemgevallen

Sommige productlijnen en/of -series kennen productiefouten/slechte componenten/e.d. Zie bijvoorbeeld volgende post van @MisteRMeesteR:
MisteRMeesteR schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:23:
FWIW, mocht je op zoek zijn naar een E27 RGB LED lamp, artikel nummer 704.391.58, mijd dan productiecode 2118. Deze serie heeft ontzettend last van een irritante coil-whine als de lamp is uitgeschakeld. Zodra de lamp op ~ 5% wordt gezet is het geluid weg.

Inmiddels mijn lamp omgeruild voor een zelfde lamp met productiecode 2132 en deze heeft geen last van deze coil-whine.

Bron: Ikea België / Ikea Nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Ik ben nog weinig met Tradfri bezig, zijn er mensen die de TS mee willen updaten/bijhouden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1777010

Let op: om lampen te kunnen koppelen aan de Tradfri hub, heb je ook een afstandsbediening, dimmer of bewegingsmelder nodig!
Dit is inmiddels niet meer nodig. Je kan lampen koppelen zonder deze elementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Ik heb een DIRIGERA en eigenlijk mis ik nog steeds een fatsoenlijke iPad app. Heeft iemand enig idee van het tijdspad van de ontwikkeling voor dit soort zaken?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Touchdomex schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 09:27:
Ik heb een DIRIGERA en eigenlijk mis ik nog steeds een fatsoenlijke iPad app. Heeft iemand enig idee van het tijdspad van de ontwikkeling voor dit soort zaken?
Is dat een andere app dan die van de oude hub? want daar heb ik op zich geen klachten over.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Gunner schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 09:34:
[...]

Is dat een andere app dan die van de oude hub? want daar heb ik op zich geen klachten over.
Jammer genoeg wel. Wat ze nu hebben is de iPhone app die uitvergroot is maar dat schaalt nog steeds bijzonder lelijk.

Werkt gelukkig wel verder normaal dus wat dat betreft geen klachten maar voor de volledigheid en de mooiheid wil ik het op termijn wel.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Touchdomex schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 09:39:
[...]

Jammer genoeg wel. Wat ze nu hebben is de iPhone app die uitvergroot is maar dat schaalt nog steeds bijzonder lelijk.
Wie verzint zoiets. :X

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Ze hebben voldaan aan precies het minimale :+ Het werkt maar het voelt heel erg iPad 1th gen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:20

ManiacsHouse

Scheisse!

Vraag mbt ervaringen. Ik heb zelf hue/Tradfri ik combi met Home Assistant. De Hue draait prima ook alleen als HA om wat voor reden er eens geen zin in heeft.
Nu gaan mijn ouders binnenkort verhuizen en wil ik voor ze eea smart maken.
Belangrijkste is toch wel in hal van nieuwe woning licht met sensoren, dat als ze 's nachts uit bed stappen er licht in de hal is. Hoe is de ervaring met Tradfri sensoren in een Tradfri setup? Werkt dit gewoon okay?
Mijn ervaring met Hue is dat de sensoren hier altijd werken. Bij Tradfri ook het geval?

[ Voor 5% gewijzigd door ManiacsHouse op 16-03-2023 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:31
Ik las laatst ergens dat de slimme rolgordijnen op gaan bollen door de zon. Iemand daar ervaring mee?

En heeft iemand een idee of er ooit grijskleurige slimme plissés zullen komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerCor
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:24

GerCor

Zonder dallen geen pieken

@ManiacsHouse Jep, zeer tevreden. Wel voorzie ik, afhankelijk van de leeftijd, problemen. Er zit namelijk een batterij in de lichtsensor. En het is nogal wat priegelwerk voor die leeftijd om te vervangen.

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:20

ManiacsHouse

Scheisse!

GerCor schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:31:
@ManiacsHouse Jep, zeer tevreden. Wel voorzie ik, afhankelijk van de leeftijd, problemen. Er zit namelijk een batterij in de lichtsensor. En het is nogal wat priegelwerk voor die leeftijd om te vervangen.
Installeren, onderhoud etc ga ik doen. Dus problemen voorzie ik niet direct. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EHelmond
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-03 23:18
ManiacsHouse schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:26:
Vraag mbt ervaringen. Ik heb zelf hue/Tradfri ik combi met Home Assistant. De Hue draait prima ook alleen als HA om wat voor reden er eens geen zin in heeft.
Nu gaan mijn ouders binnenkort verhuizen en wil ik voor ze eea smart maken.
Belangrijkste is toch wel in hal van nieuwe woning licht met sensoren, dat als ze 's nachts uit bed stappen er licht in de hal is. Hoe is de ervaring met Tradfri sensoren in een Tradfri setup? Werkt dit gewoon okay?
Mijn ervaring met Hue is dat de sensoren hier altijd werken. Bij Tradfri ook het geval?
Bij mij werken de sensoren naar tevredenheid, geen ervaring met Hue.
er zit bij de tradfri wel een merkbare vertraging op van toch wel 1 of 2 seconden.
je kunt in de app de status van de batterij ook controleren dus dat zou je ook periodiek kunnen controleren en vervangen bij bijna leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_lange
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-10-2023
EHelmond schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:48:
[...]

Bij mij werken de sensoren naar tevredenheid, geen ervaring met Hue.
er zit bij de tradfri wel een merkbare vertraging op van toch wel 1 of 2 seconden.
je kunt in de app de status van de batterij ook controleren dus dat zou je ook periodiek kunnen controleren en vervangen bij bijna leeg
Bij mij werkt dat niet tot amper, die batterij status in de app. Al enkele malen voorgehad dat de batterij leeg was en dit niet was aangegeven in de app. Je moet de sensor dan terug opnieuw toevoegen via de hub.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blazez
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:49
Nog even terugkomend op de nieuwe luchtsensor en welke hub te gebruiken. Ik heb het even extra nagevraagd bij de klantenservice (twitter) en die geven aan dat ze adviseren de nieuwe hub te gebruiken (ja duh) maar dat de VINDSTYRKA op beide hubs te verbinden is.

In theorie zou het dus moeten werken (maar de praktijk lijkt weerbarstiger te zijn gezien de opmerking van iemand anders). ik ben benieuwd of iemand heb toch op de oude hub verbonden krijgt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kelly.hipolito
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-03 02:42
blazez schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 12:20:
Nog even terugkomend op de nieuwe luchtsensor en welke hub te gebruiken. Ik heb het even extra nagevraagd bij de klantenservice (twitter) en die geven aan dat ze adviseren de nieuwe hub te gebruiken (ja duh) maar dat de VINDSTYRKA op beide hubs te verbinden is.
Ik heb de VINDSTYRKA en deze is NIET te koppelen met de TRÅDFRI gateway.
Ik heb het nagevraagd bij de dienstdoende medewerker van Ikea Eindhoven. De engelstalige website van Ikea bevestigd zijn verhaal:
Please note that VINDSTYRKA cannot be connected to TRÅDFRI gateway. The new DIRIGERA hub and the IKEA Home smart app are required for this to work.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-04 19:29

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Touchdomex schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 09:27:
tsja ik zie eigenlijk niet 1 reden om de eigen ikea app te gebreuiken, ik doe alles via HomeKit/de Woning app. Werkt over het algemeen stuk fijner, zeker icm Siri

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blazez
kelly.hipolito schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 13:51:
[...]

Ik heb de VINDSTYRKA en deze is NIET te koppelen met de TRÅDFRI gateway.
Ik heb het nagevraagd bij de dienstdoende medewerker van Ikea Eindhoven. De engelstalige website van Ikea bevestigd zijn verhaal:

[...]
Bedankt voor dfe test en de terugkoppeling. Ik heb deze info dan ook maar meteen doorgestuurd op het antwoord dat ik van de ikea klantenservice kreeg. Dus hopelijk wordt eea dan ook op de nederlandse site aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Char Rulus
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-01 19:29
Ik heb zo'n tradfri hub met meer dan 50 producten, die ik via de smart home 1 app op mijn iphone 12 pro aanstuurde. Nu ik ben overgestapt naar de iphone 14 pro (waarbij alle apps 1op1 zijn overgenomen) kan de app geen verbinding maken met de 'oude' hub. Zijn nu al mijn instellingsgegevens kwijt, en kan ik een dag uittrekken om alle apparaten weer in te regelen? Of weet iemand hoe je die instellingen weer terugtovert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-04 22:02
Char Rulus schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 08:49:
Ik heb zo'n tradfri hub met meer dan 50 producten, die ik via de smart home 1 app op mijn iphone 12 pro aanstuurde. Nu ik ben overgestapt naar de iphone 14 pro (waarbij alle apps 1op1 zijn overgenomen) kan de app geen verbinding maken met de 'oude' hub. Zijn nu al mijn instellingsgegevens kwijt, en kan ik een dag uittrekken om alle apparaten weer in te regelen? Of weet iemand hoe je die instellingen weer terugtovert?
je app opnieuw koppelen aan de hub door de QR code op de achterkant te scannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-04 19:17
Vandaag tot de ontdekking gekomen dat de nieuwe muziekknop onder de oude hub veel meer mogelijkheden heeft dan met de nieuwe hub. Vind ik wel bijzonder.
Mag hopen dat dat met een update nog bijgewerkt gaat worden!!!

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blazez
Serena schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 22:13:
Vandaag tot de ontdekking gekomen dat de nieuwe muziekknop onder de oude hub veel meer mogelijkheden heeft dan met de nieuwe hub. Vind ik wel bijzonder.
Uit nieuwsgierigheid, meld je dit dan ook als klacht bij Ikea ? Er lijken toch nogal wat achteruitgangen te zijn bij het gebruik van de nieuwe hub/app. Dat zou toch niet moeten lijkt me. Hoe meer mensen klachten deponeren hierover bij Ikea hoe beter lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
blazez schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 22:32:
[...]

Uit nieuwsgierigheid, meld je dit dan ook als klacht bij Ikea ? Er lijken toch nogal wat achteruitgangen te zijn bij het gebruik van de nieuwe hub/app. Dat zou toch niet moeten lijkt me. Hoe meer mensen klachten deponeren hierover bij Ikea hoe beter lijkt me.
Uhm, nee… Te veel werk, geen zin in.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• blazez
Serena schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 06:26:
[...]

Uhm, nee… Te veel werk, geen zin in.
Bijzonder. Dat heb ik nou echt nog nooit begrepen. Wel op een platform als dit er over schrijven en over meepraten, maar niet even aan de leverancier doorgeven zodat er werkelijk iets aan gedaan kan worden.
Vind ik altijd wel een gemiste kans.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kelly.hipolito
  • Laatst online: 27-03 02:42
blazez schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 09:43:
[...]

Bijzonder. Dat heb ik nou echt nog nooit begrepen. Wel op een platform als dit er over schrijven en over meepraten, maar niet even aan de leverancier doorgeven zodat er werkelijk iets aan gedaan kan worden.
Ik kan alleen maar aanbevelen om de feedback alsnog naar IKEA te sturen.
Als je wilt dat er iets verandert. Trek dan aan de bel.

Met de nieuwe DIRIGERA hub lijkt IKEA opnieuw te zijn begonnen.
Er zijn meerdere functies en opties die wel in de oude hub beschikbaar zijn, maar (nog) niet in de nieuwe.
Diverse recensenten adviseren dan ook om nog even te wachten.
Ik vind het dan ook niet zo bijzonder. Je had het immers voorafgaand aan de aankoop, kunnen weten na wat research.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
blazez schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 09:43:
[...]

Ik liet dus een review achter bij het artikel. Krijg ik een reactie dat ik het via social media moet delen. Ze willen het gewoon niet horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EHelmond
De bewegingssensoren hebben sinds kort eindelijk de mogelijkheid om de activatie tijden te koppelen aan de zons opgang/ondergang. Een functie die ik al een tijd miste maar het is nu zo ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_lange
EHelmond schreef op woensdag 5 april 2023 @ 00:25:
De bewegingssensoren hebben sinds kort eindelijk de mogelijkheid om de activatie tijden te koppelen aan de zons opgang/ondergang. Een functie die ik al een tijd miste maar het is nu zo ver.
Met de oude Tradfri gateway zie ik nochtans deze mogelijkheid niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-02 10:35
Wat kan er extra op de oude hub?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serena
matthijst schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 07:58:
[...]

Wat kan er extra op de oude hub?
Dubbelklik en lange klik op de ‘1’ en ‘2’. En kiezen welke speakers er spelen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PS2 2020
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-04 14:10
EHelmond schreef op woensdag 5 april 2023 @ 00:25:
Heb ik ook gezien, maar werkt nog niet fijn. Of als iemand mij kan uitleggen wat ik verkeerd doe.
Ik heb een lamp in de slaapkamer die ik wil aansturen met een sensor.
Het is mogelijk om dit tijdens de nacht te doen en automatisch na 1 minut uit te schakelen. Ben echte rnu an het testen, maar ook overdag gaat de lamp gewoon aan, terwijl ik tussen 22-06 uur heb ingesteld.
Geprobeerd op beide apps aan te passen, (Wel op Ikea App, niet op Homekit / Niet op Ikea app, wel op Homekit- enz) maar geen success. Geprobeerd automaisering to te voegen aan homekit maar ok geen success.

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHelmond
PS2 2020 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:55:
[...]

Heb ik ook gezien, maar werkt nog niet fijn. Of als iemand mij kan uitleggen wat ik verkeerd doe.
Ik heb een lamp in de slaapkamer die ik wil aansturen met een sensor.
Het is mogelijk om dit tijdens de nacht te doen en automatisch na 1 minut uit te schakelen. Ben echte rnu an het testen, maar ook overdag gaat de lamp gewoon aan, terwijl ik tussen 22-06 uur heb ingesteld.
Geprobeerd op beide apps aan te passen, (Wel op Ikea App, niet op Homekit / Niet op Ikea app, wel op Homekit- enz) maar geen success. Geprobeerd automaisering to te voegen aan homekit maar ok geen success.

Iemand tips?
Bij mij werkt het precies zo als je zou denken.
Ik gebruik het zelf zonder homekit, heb alles ingesteld via de ikea app. Had wel wat problemen et het instellen van een range extender heb de dirigera daardoor wel opnieuw opgestart.

Wellicht even stekker eruit en er weer in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_lange
EHelmond schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 15:31:
[...]

Bij mij werkt het precies zo als je zou denken.
Ik gebruik het zelf zonder homekit, heb alles ingesteld via de ikea app. Had wel wat problemen et het instellen van een range extender heb de dirigera daardoor wel opnieuw opgestart.

Wellicht even stekker eruit en er weer in?
Werkt dit enkel met de Dirigera hub of ook met de oude?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHelmond
de_lange schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:00:
[...]

Werkt dit enkel met de Dirigera hub of ook met de oude?
Ik heb de oude niet, dus kan er niet mee testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwhoogervorst
  • Laatst online: 22-04 08:38
Release Version: 1.24.0
11th April 2023
New features and changes in Accessories:
SYMFONISK sound remote gen 2 (V-1.0.35)
◆ Upgrade to stack v7.1

Voor elke oplossing is er een probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
jwhoogervorst schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 01:29:
Release Version: 1.24.0
11th April 2023
SYMFONISK sound remote gen 2 (V-1.0.35)
◆ Upgrade to stack v7.1
Zouden er dan nu ook meer functies aan de ‘1’ en ‘2’ toets zijn toegewezen?
Ik weet nooit hoe ik die update kan triggeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwhoogervorst
@Serena : in de oude app: tandwiel -> updates -> “controleer of er updates zijn”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
jwhoogervorst schreef op zondag 16 april 2023 @ 00:57:
@Serena : in de oude app: tandwiel -> updates -> “controleer of er updates zijn”.
Maar ik heb de Dirigera hub en dus de nieuwe app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb laatst ook die dirigera hub gekocht ter vervanging van de tradfri hub die ik al had (maar vanwege de beperkte mogelijkheden weinig mee deed). Had me er natuurlijk eerst in moeten verdiepen, maar het is ook een beetje 'spielerij'. Die Dirigera hub bleek dus nog beperkter ;) Er staat een wifi-icoontje op de doos, maar de hub moet nog steeds met een kabel worden verbonden. Verder had ik hem ook gekocht omdat ik zo'n vindstyrka luchtkwaliteitssensor had, die (als ik het goed begreep) alleen werkt met de nieuwe hub. Dat werkt inderdaad, maar je kunt er vrij weinig mee, behalve in de app zien wat de luchtkwaliteit is. Ik had verwacht dat je er ook acties mee zou kunnen doen, zoals een notificatie ontvangen als een waarde te hoog/laag is of een stopcontactschakelaar bedienen. Lijkt er allemaal op dat dat niet kan.

Daarnaast vind ik het ook onhandig dat het nog steeds alleen op je eigen netwerk werkt. Wat ik vaak doe is als ik op vakantie ga dat ik lampen geprogrammeerd aan en uit laat gaan. Dat moet je met die Ikea hub allemaal van te voren instellen. Eenmaal op je vakantieadres kun je er niet meer bij als je iets vergeten bent in te stellen.

Ik gebruik vooralsnog als hoofd home automation systeem het systeem van klikaanklikuit (ICS2000). Dat is een spartaans apparaat met een app interface die eruit ziet of het uit 2009 oid komt, maar qua mogelijkheden voldoet het nog steeds prima. Vooral vanwege de compatibiliteit met veel apparaten (ook 433MHz apparatuur zoals schakelaars en deurbellen) en alles aan elkaar kunt knopen. Heb daar tot nu toe nog geen goede vervanging voor gevonden en de Dirigera is dat zeker niet... Hopelijk krijgt de Dirigera nog wat meer functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

@Palomar Ik denk dat velen Google Home en/of Apple Homekit (Woning app) gebruiken. Allemaal gratis software om Ikea apparatuur aan te sturen op afstand. Of de Dirigera dat dan ook nog eens zou moeten kunnen is dan de vraag. Wordt het toch allemaal meer van hetzelfde.

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
Palomar schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:56:
[...]

Daarnaast vind ik het ook onhandig dat het nog steeds alleen op je eigen netwerk werkt. Wat ik vaak doe is als ik op vakantie ga dat ik lampen geprogrammeerd aan en uit laat gaan. Dat moet je met die Ikea hub allemaal van te voren instellen. Eenmaal op je vakantieadres kun je er niet meer bij als je iets vergeten bent in te stellen.
[...]
Wat ook werkt (Als je het toevallig hebt) is naar huis VPN-en. (Dan krijg je nog steeds de melding dat je niet met wifi-verbonden bent.)
Maar dan verbind je met een random wifi netwerk en dan werkt het opeens wel. (beetje kunstmatige barrier die ik niet helemaal snap.. maargoed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwhoogervorst
@Serena ik kreeg de indruk dat je ze allebei had.
Voorlopig (?) ben je volgens mij bij de nieuwe aan IKEA overgeleverd.

Omdat er nog een aantal andere problemen met de nieuwe zijn, laat ik de nieuwe nog even naast de oude staan, en die blijf ik ook gebruiken. Als IKEA (of HA) de diverse problemen heeft opgelost, dan schakel ik over. Maar voorlopig heb ik maar 1 niet belangrijke lamp aan de nieuwe gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
GerCor schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:45:
@Palomar Ik denk dat velen Google Home en/of Apple Homekit (Woning app) gebruiken. Allemaal gratis software om Ikea apparatuur aan te sturen op afstand. Of de Dirigera dat dan ook nog eens zou moeten kunnen is dan de vraag. Wordt het toch allemaal meer van hetzelfde.
Klopt, ik heb alles in Google Home gekoppeld, zodat ik ook bijv. vanaf mn nest hub de lampen kan bedienen (ongeacht of dat nou Ikea of klikaanklikuit is). Echter Google Home heeft niet echt een goede mogelijkheid om inzichtelijk schedules/regels in te stellen.
demonic schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:01:
[...]

Wat ook werkt (Als je het toevallig hebt) is naar huis VPN-en. (Dan krijg je nog steeds de melding dat je niet met wifi-verbonden bent.)
Maar dan verbind je met een random wifi netwerk en dan werkt het opeens wel. (beetje kunstmatige barrier die ik niet helemaal snap.. maargoed)
Met VPN's ben ik idd bekend, maar om dat nou speciaal voor de IKEA-app te doen is ook wat omslachtig ( je moet dan neem ik aan thuis ook een VPN-server oid hebben draaien, configureren, veiligheidsrisico's voor lief nemen etc).
Snap ook wel dat IKEA de hub standaard niet via internet bereikbaar maakt, want dan worden zij verantwoordelijk voor de beveiliging daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
Palomar schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:39:
[...]

Met VPN's ben ik idd bekend, maar om dat nou speciaal voor de IKEA-app te doen is ook wat omslachtig ( je moet dan neem ik aan thuis ook een VPN-server oid hebben draaien, configureren, veiligheidsrisico's voor lief nemen etc).
Klopt, die moet je dan wel hebben draaien. Ik heb die zoiezo draaien, dus de enige truc die ik dan moet uithalen is met een wifi netwerk verbinden. (Anders werkt het alsnog niet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serena
jwhoogervorst schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:20:
@Serena ik kreeg de indruk dat je ze allebei had.
Voorlopig (?) ben je volgens mij bij de nieuwe aan IKEA overgeleverd.

Omdat er nog een aantal andere problemen met de nieuwe zijn, laat ik de nieuwe nog even naast de oude staan, en die blijf ik ook gebruiken. Als IKEA (of HA) de diverse problemen heeft opgelost, dan schakel ik over. Maar voorlopig heb ik maar 1 niet belangrijke lamp aan de nieuwe gekoppeld.
Mij vriendin heeft de oude hub, dus daar kan ik mee vergelijken.
Maar ik vind het maar allemaal erg traag gaan.
Het is dat ik de Sonosknoppen zo handig vind…

Heb nog wat stekkers en idd dat nieuwe luchtkwaliteitsdingetje. Maar ook daar kun je niets mee.

Nog steeds niet op afstand uit te lezen. En ja, ik heb Apple en Google. Maar er zijn genoeg mensen die dat niet hebben…

Tot nu toe is het geen vooruitgang en dat vind ik echt zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffroni
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-07-2023
Ben van een oude z1 trust overgestapt naar een dirigera.Vind het wel jammer dat het maar alleen bij ikea spullen blijft hangen.Dus geen rookmelders of watermelders etc.Hopen dat dat nog komt met matters?
Zit alleen met een instelfoutje.Zonsondergang lampen aan functie werkt niet?
Hebben meer mensen daar last van?
Heb al locatie delen aangevinkt maar wil niet de functie activeren.Dacht vandaag na een update van de app het misschien over was maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenjeremy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-04 14:03
We hebben in ons huis meer dan 50 apparaten al jaren gekoppeld staan aan de oude Tradfri hub. Heb gisteren de nieuwe Dirigera hub gehaald en wilde alles over gaan zetten, maar ontdek nu pas dat het koppelen van lampen alleen gaat als je een 'klassiek' lichtknopje een aantal keer aan en uit kunt zetten (oftewel echt de electriciteit onderbreken). Bij de meeste van onze lampen is dat echter niet het geval. Bij de Tradfri hub was dat geen probleem en kon je een afstandsbediening dichtbij de lamp houden om te koppelen, maar dat kan niet met de Dirigera.
Weet iemand een alternatieve manier om een lamp aan Dirigera te koppelen? Bij voorbaat dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeffroni
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-07-2023
jeroenjeremy schreef op zondag 23 april 2023 @ 16:40:
We hebben in ons huis meer dan 50 apparaten al jaren gekoppeld staan aan de oude Tradfri hub. Heb gisteren de nieuwe Dirigera hub gehaald en wilde alles over gaan zetten, maar ontdek nu pas dat het koppelen van lampen alleen gaat als je een 'klassiek' lichtknopje een aantal keer aan en uit kunt zetten (oftewel echt de electriciteit onderbreken). Bij de meeste van onze lampen is dat echter niet het geval. Bij de Tradfri hub was dat geen probleem en kon je een afstandsbediening dichtbij de lamp houden om te koppelen, maar dat kan niet met de Dirigera.
Weet iemand een alternatieve manier om een lamp aan Dirigera te koppelen? Bij voorbaat dank.
Weet niet om welke lampen het gaan maar als je de lamp in de fitting zelf even los en vast draait dat deze net contact maakt en aan en uit gaat om te koppelen.
Is even een gedoe maar zo heb ik het ook gedaan.Heb namelijk nooit de tradfri hub gehad dus weet niet hoe het eerst ging.
Ik weet wel dat je gewoon meerdere lampen tegelijk kan zoeken.Bijv. 5 lampen op zo'n 1 fase rail tegelijkertijd 5x aan uit dmv een draadje los en vast te doen dat ze wel allemaal in koppelmodus staan je ze wel allemaal teglijk kan koppelen omstebeurt.
Klinkt misschien vreemd maar misschien je groepen automaat even aan uit doen 5x in de meterkast haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blazez
jeroenjeremy schreef op zondag 23 april 2023 @ 16:40:

Ik zou persoonlijk denk ik gewoon even een fitting met een schakelaar (of goedkoop spotje) oid gebruiken om de boel in te regelen. Ik heb een aantal van die GU10 lampjes. en als ik daar een nieuwe van heb (pas een keer gedaan) dan gaat die even in een makkelijk te bereiken spotje met schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchMuffin90
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-04 17:12
Hoi Allemaal,

ik heb een dirigera hub en ben bezig om nieuwe lampen te koppelen aan die hub. Ik weet dat er een bepaalde "code". is met de lichtschakelaar aan/uit zetten, maar het filmpje in de IKEA app doet het niet :(

Weet iemand toevallig hoe vaak ik die knop in moet drukken en voor hoe lang tussendoor zodat de lampen in koppel modus gaan?

Ik merk dat de ondersteuning op de IKEA website vooral nog op de oude tradfri hub praat ipv de dirigera, dus die zeggen de hele tijd dat ik een afstandsbediening erbij moet pakken, maar ik weet zeker dat dat bij dirigera niet hoeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-04 20:35
DutchMuffin90 schreef op zondag 30 april 2023 @ 14:08:
Hoi Allemaal,

ik heb een dirigera hub en ben bezig om nieuwe lampen te koppelen aan die hub. Ik weet dat er een bepaalde "code". is met de lichtschakelaar aan/uit zetten, maar het filmpje in de IKEA app doet het niet :(

Weet iemand toevallig hoe vaak ik die knop in moet drukken en voor hoe lang tussendoor zodat de lampen in koppel modus gaan?

Ik merk dat de ondersteuning op de IKEA website vooral nog op de oude tradfri hub praat ipv de dirigera, dus die zeggen de hele tijd dat ik een afstandsbediening erbij moet pakken, maar ik weet zeker dat dat bij dirigera niet hoeft
3x aan en uit. Ik hou geen tussenpauzes.

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Hoi Allemaal,

Vanaf 5 minuten:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchMuffin90
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-04 17:12
Bedankt voor jullie hulp!

Nu nog wachten op een RGBW strip van IKEA die werkt met Tradfri, had me er met de Vattensten een beetje op verkeken, dus zit nu met een RGB ledstrip die dom is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Mimiix

Professioneel Prutser

Hoi Allemaal,

6 of 7 is mijn ervaring. 1 seconden tussen elke wisseling.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Hoi,

na jaren eigenlijk vrij probleemloos gebruik van mijn lampen via HomeKit (met TRADFRI hub) loop ik nu tegen een wat vreemd probleem aan, 1 lamp is wel in de "Home Smart 1" zichtbaar, maar verschijnt niet meer in HomeKit. Ik heb met een lamp weleens eerder gehad dat hij even niet meer meedeed, en dan was even verwijderen in de Home Smart app, en weer opnieuw toevoegen, de makkelijke oplossing. Maar nu werkt dat dus niet meer ineens.

Wat ik al geprobeerd heb:
- lamp verwijderen en opnieuw toevoegen aan IKEA Home Smart
- idem, maar dan met nieuwe naam
- in de Apple Home app de TRADFRI gateway verwijderen en opnieuw toevoegen (gevolg dat je al je lampen opnieuw in Homekit moet configureren)
- TRADFRI hub opnieuw opstarten

Helaas lost dit alles het probleem nog niet op, ik krijg de lamp steeds weer keurig in de IKEA Home Smart 1, maar niet meer in HomeKit / de Apple Woning app te zien. Het vreemde is dat het ooit wel gewerkt heeft. Iemand nog een idee wat ik zou kunnen doen?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

DeNachtwacht schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 20:49:
Hoi,

na jaren eigenlijk vrij probleemloos gebruik van mijn lampen via HomeKit (met TRADFRI hub) loop ik nu tegen een wat vreemd probleem aan, 1 lamp is wel in de "Home Smart 1" zichtbaar, maar verschijnt niet meer in HomeKit. Ik heb met een lamp weleens eerder gehad dat hij even niet meer meedeed, en dan was even verwijderen in de Home Smart app, en weer opnieuw toevoegen, de makkelijke oplossing. Maar nu werkt dat dus niet meer ineens.

Wat ik al geprobeerd heb:
- lamp verwijderen en opnieuw toevoegen aan IKEA Home Smart
- idem, maar dan met nieuwe naam
- in de Apple Home app de TRADFRI gateway verwijderen en opnieuw toevoegen (gevolg dat je al je lampen opnieuw in Homekit moet configureren)
- TRADFRI hub opnieuw opstarten

Helaas lost dit alles het probleem nog niet op, ik krijg de lamp steeds weer keurig in de IKEA Home Smart 1, maar niet meer in HomeKit / de Apple Woning app te zien. Het vreemde is dat het ooit wel gewerkt heeft. Iemand nog een idee wat ik zou kunnen doen?
Wat gebruik je als hub voor Woning/Homekit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

GerCor schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:12:
[...]

Wat gebruik je als hub voor Woning/Homekit?
Dank voor reactie, maar ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, Tradfri schrijf ik toch of bedoel je niet de fysieke hub?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

DeNachtwacht schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 22:00:
[...]

Dank voor reactie, maar ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, Tradfri schrijf ik toch of bedoel je niet de fysieke hub?
Voor Homekit heb je een Apple device nodig als hub.

https://www.iculture.nl/tips/homekit-hub-instellen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Aaah zo, ik heb in zowel de woonkamer als slaapkamer HomePod Mini's. Maar slimme vraag idd, ik zal die meteen even rebooten, kijken of dat nog iet uithaalt :9

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Nou gelukt hoor, achteraf tweaker-onwaardig natuurlijk, bij oma is de eerste vraag altijd "heb je <apparaat X> al opnieuw opgestart?", val ik zelf tóch ook weer in de valkuil. Reboot van de HomePod deed het hem. Dank!

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 70Rocks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-12-2024
Ik heb een vraag waar ik niet uit kom. Mijn schoonouders slapen momenteel in mijn huis, ik ben zelf niet thuis. Nu ben ik vergeten om via de IKEA app een timer uit te zetten, waarbij de lampen in de slaapkamer ‘s ochtends om 06:00 aangaan 😅 daar zijn ze niet heel blij mee, maar ik kan deze op afstand niet uit zetten. Zij zijn niet super technisch, dus kunnen het zelf ook niet uitzetten.

Mijn vraag is: als zij de stekker uit de TRADFRI hub halen, werken de afstandsbedieningen en dimmers dan nog? Ofwel; zijn de afstandsbedieningen/dimmers dan nog steeds verbonden met de lampen, of maken die connectie via de hub?

Ik hoop dat het uitzetten van de Hub een oplossing is voor het uitzetten van de timer, klopt dat??

Alvast bedankt, ik hoop echt dat iemand kan helpen haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:06
70Rocks schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:41:
Ik heb een vraag waar ik niet uit kom. Mijn schoonouders slapen momenteel in mijn huis, ik ben zelf niet thuis. Nu ben ik vergeten om via de IKEA app een timer uit te zetten, waarbij de lampen in de slaapkamer ‘s ochtends om 06:00 aangaan 😅 daar zijn ze niet heel blij mee, maar ik kan deze op afstand niet uit zetten. Zij zijn niet super technisch, dus kunnen het zelf ook niet uitzetten.

Mijn vraag is: als zij de stekker uit de TRADFRI hub halen, werken de afstandsbedieningen en dimmers dan nog? Ofwel; zijn de afstandsbedieningen/dimmers dan nog steeds verbonden met de lampen, of maken die connectie via de hub?

Ik hoop dat het uitzetten van de Hub een oplossing is voor het uitzetten van de timer, klopt dat??

Een oplossing is om met een VPN naar thuis te verbinden en dan de settings aanpassen. Je moet dan wel met Wi-Fi verbonden zijn, omdat de IKEA app dat vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

@70Rocks Ikea verkoopt lampen met een afstandsbediening. Niet iedereen heeft een Hub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just Me Or Tha One
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:26

Je schoonouders de ouderwetse knop laten gebruiken. (en dan hoop ik dat je de lampen ingesteld hebt op default aan na een 'stroomstoring')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHelmond

Bij de dirigera werkt dat niet. daar gaat uiteindelijk de alles via de hub, hoe het zit met de oude hub weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenjeremy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-04 14:03
jeffroni schreef op zondag 23 april 2023 @ 19:30:
[...]

Weet niet om welke lampen het gaan maar als je de lamp in de fitting zelf even los en vast draait dat deze net contact maakt en aan en uit gaat om te koppelen.
Is even een gedoe maar zo heb ik het ook gedaan.Heb namelijk nooit de tradfri hub gehad dus weet niet hoe het eerst ging.
Ik weet wel dat je gewoon meerdere lampen tegelijk kan zoeken.Bijv. 5 lampen op zo'n 1 fase rail tegelijkertijd 5x aan uit dmv een draadje los en vast te doen dat ze wel allemaal in koppelmodus staan je ze wel allemaal teglijk kan koppelen omstebeurt.
Klinkt misschien vreemd maar misschien je groepen automaat even aan uit doen 5x in de meterkast haha.
Heb het uiteindelijk inderdaad deels op jouw manier gedaan. Lastigste waren de platte plafondpanelen Floalt (worden nu niet meer verkocht). Ik blijf het jammer vinden dat de synchronisatie via de afstandsbedieningen niet meer werkt voor lampen die niet achter een fysieke schakelaar zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:21
zijn er hier die de ervaing hebben dat de zigbee stopcontact stekker vaker niet meer werkt, opnieuw moet worden aangemeld of soms wel en soms niet werkt?
alles werkt goed maar deze willen wel eens niet mee bereikbaar zijn en dat wisselt
terwijl er bijvoorbeeld een goed werkende ikea zigbee lamp nog geen 2 meter vandaan hangt.
de lampen doen het verder goed maar deze stekkers regelmatig niet

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003 V114, digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:06
Maxwp schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 10:19:
zijn er hier die de ervaing hebben dat de zigbee stopcontact stekker vaker niet meer werkt, opnieuw moet worden aangemeld of soms wel en soms niet werkt?
alles werkt goed maar deze willen wel eens niet mee bereikbaar zijn en dat wisselt
terwijl er bijvoorbeeld een goed werkende ikea zigbee lamp nog geen 2 meter vandaan hangt.
Zelf geen last van. Sterker nog, de stopcontacten hebben altijd perfect gewerkt. Nooit meegemaakt dat ie niet uit of aan ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pCOW
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:15
Maxwp schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 10:19:
Ja, hier nog iemand die daar last van heeft. Nog geen oplossing voor gevonden, maar aangezien het op dezelfde plek met 2 verschillende stekkers is gebeurd, denk ik dat het (in mijn geval iig) aan de locatie ligt. Achter een kast, vlak tegen de muur en vlak bij de tradfri hub (de oude). Maar... wel aangesloten op een zigbee dongle en aangestuurd via Home Assistant. Geen idee wat er gebeurt als ik een van deze stopcontacten via de tradfri hub aansluit, nog geen tijd voor gemaakt.

mijn signature is bewust leeg :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herrieschopper
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 31-08-2024
Ik maak gebruik van de Tradfri 230V-schakelaar (https://www.ikea.com/nl/n...contacten-smart-40364748/) maar heb het idee dat de stekker vaak in een soort slaapstand lijkt te gaan waardoor die niet op de afstandsbediening reageert.

Ik heb de set net een week en moet dan naar de set toelopen voordat ie het doet. Als die eenmaal weer "wakker" is dan doet ie het ook op grotere afstanden. Het gaat hier echt over van 5 meter (line of sight) naar 10cm afstand voordat hij het doet.

Iemand die dit herkent? Ik heb geen hub (geen behoefte aan) dus heb ook geen software updates kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
  • Laatst online: 22-04 14:11
herrieschopper schreef op maandag 29 mei 2023 @ 08:56:
Ik maak gebruik van de Tradfri 230V-schakelaar (https://www.ikea.com/nl/n...contacten-smart-40364748/) maar heb het idee dat de stekker vaak in een soort slaapstand lijkt te gaan waardoor die niet op de afstandsbediening reageert.

Ik heb de set net een week en moet dan naar de set toelopen voordat ie het doet. Als die eenmaal weer "wakker" is dan doet ie het ook op grotere afstanden. Het gaat hier echt over van 5 meter (line of sight) naar 10cm afstand voordat hij het doet.

Iemand die dit herkent? Ik heb geen hub (geen behoefte aan) dus heb ook geen software updates kunnen doen.
Heb je al een andere batterij in je afstandsbediening geprobeerd? Even om eea uit te sluiten.

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herrieschopper
musicpixel schreef op maandag 29 mei 2023 @ 09:15:
[...]

Heb je al een andere batterij in je afstandsbediening geprobeerd? Even om eea uit te sluiten.
Ja en ook een andere afstandsbediening (de Styrbar), precies hetzelfde probleem hiermee helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:21
Ook via de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-B
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-04 19:21
Hoi,

Ik wil graag een aantal spots inbouwen en twijfel tussen philips hue en ikea tradfri spots (GU10).
Aangezien ik nog niet zo thuis ben in smartverlichting zou ik een aantal vragen willens tellen?

1. Ik zie bij Ikea geen inbouw spots met armaturen, alleen de lamp zelf. Heeft iemand tips voor goede inbouw armaturen waar de ikea GU10 spots ook zeker inpassen?

2. Philips Hue werkt met een klein aantal lampen ook zonder bridge hub, gaat dit ook met de tradfri lampen of is de dirigera hub altijd nodig?

3. Onthouden de tradfri lampen de laatst ingestelde stand zodat ik ze met een vaste lichtschakelaar in en uit kan schaken op de laatst ingestelde helderheid, kleur etc. Als ik de openingspost goed begrijp, is dit volgens mij wel zo, maar kan iemand het nog bevestigen?

4. Wat is het verschil tussen de philips bridge hub en de dirigera hub?

5. Heeft tradfri ook een mogelijkheid om op muziek/spotifi te reageren? Ik had begrepen dat dit met Hue kan.

Gigabyte 965P-DS4 - Intel Core 2 Duo E4300 "Allendale" @ 3.0 GHz - 4GB MDT PC2 6400 - Sapphire ATI Radeon HD5770 1GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Eric-B wil je al deze spots onafhankelijk van elkaar kunnen aansturen en/of is RGB belangrijk? Zo niet, dan is het vaak goedkoper, eenvoudiger én haal je een betere lichtkwaliteit door 'domme' dimbare lampen te nemen (bijvoorbeeld Philips WarmGlow) die je aansluit op één slimme dimmer.

[ Voor 6% gewijzigd door Gizz op 30-05-2023 12:24 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
herrieschopper schreef op maandag 29 mei 2023 @ 08:56:

ik heb wel de hub dsus niet direct maar ik merk ook vaker dat de adapters niet goed werken
vaker signaal weg en schakelen ze niet.

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003 V114, digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herrieschopper
Maxwp schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 17:15:
[...]

ik heb wel de hub dsus niet direct maar ik merk ook vaker dat de adapters niet goed werken
vaker signaal weg en schakelen ze niet.
Oke goed om te weten dat het niet aan mogelijk verouderde software in mijn adapters ligt dan. Heb je enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn? Ik heb zelf het idee dat de adapters een reboot willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwhoogervorst
Ik zag dat 1 van mijn knoppen van de Fyrtur rolgordijnen een versie achter liep, dus druk nietsvermoedend op update…
Begint hij de hele bende bij te werken…

Release Version: 1.24.1
29th May 2023
New features and changes in Gateway: 1.20.65
◆ TRÅDFRI gateway stability improvements.

TRÅDFRI on/off switch and TRÅDFRI open/close remote (24.4.6)
Product ID: E1743, E1766
◆ Optimised battery performance.
◆ Stability improvements.

FYRTUR and KADRILJ roller blinds (24.4.11)
Product ID: E1752, E1757
TREDANSEN and PRAKTLYSING cellular blinds (24.4.11)
Product ID: E2021, E2022
SYMFONISK sound remote (24.4.5)
Product ID: E1744
TRÅDFRI shortcut button (24.4.6)
Product ID: E1812
TRÅDFRI warm white bulbs (1.1.006)
Product ID: LED1934C3, LED1935C3, LED2008C3, LED2009C3
◆ Upgrade to stack v7.1.
TRÅDFRI warm white bulbs (1.1.006)
Product ID: LED2102G3
◆ New product.
RODRET wireless dimmer (1.0.47)
Product ID: E2201
◆ New product.

Hij staat nog niet bij de officiële release, maar volgens mij is dat wel bezig…

Edit: De gateway is bijgewerkt, en ik kan bevestigen dat hij inderdaad nu firmware 1.20.65 draait.

Bron: https://ww8.ikea.com/ikea...otes/releasenotesltd.html

[ Voor 5% gewijzigd door jwhoogervorst op 30-05-2023 22:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
herrieschopper schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:20:
[...]

Oke goed om te weten dat het niet aan mogelijk verouderde software in mijn adapters ligt dan. Heb je enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn? Ik heb zelf het idee dat de adapters een reboot willen.
geen idee maar als ik ze uit het stopcontact haal en weer insteek doen ze het vaak weer
lijkt alsof ze na verloop van tijd vastlopen of zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-04 18:51
Ik heb al langere tijd last van een hardnekkig en irritant probleem met de Dirigera app icm de afstandsbedieningen. In meerdere mate de "open/close" voor de elektrische rol gordijnen maar af en toe ook voor de lampen.

Ik heb een behoorlijk smart home met Philips Hue/Ikea/Plugwise allemaal op zigbee. Helaas is alleen op Philips Hue het kanaal in te stellen.

Het probleem is dat de afstandsbedieningen regelmatig "offline" gaan. Dit soms dagelijks soms met paar dagen er tussen. Soms koppel ik ze weer en gaan ze binnen een uur weer offline.

Via support forum uitgekomen bij Ikea support en die hebben (zeggen ze) de hub bekeken (ID doorgegeven) en zij zeggen dat er een iets sterks in huis is wat stoort met de Ikea apparatuur. Maar veel meer informatie krijg ik niet.Ze zouden met een update komen voor de hub/app met uitgebreidere logging maar heb nog niks gezien.

Iemand anders die hier ook last van heeft? Het is behoorlijk irritant. Ik heb al van alles geprobeerd maar niks lijkt hier tegen opgewassen. Elke dag moet ik wel 3 a 4 afstandsbediengen opnieuw koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Mimiix

Professioneel Prutser

Kasper1985 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 18:31:
Ik heb al langere tijd last van een hardnekkig en irritant probleem met de Dirigera app icm de afstandsbedieningen. In meerdere mate de "open/close" voor de elektrische rol gordijnen maar af en toe ook voor de lampen.

Ik heb een behoorlijk smart home met Philips Hue/Ikea/Plugwise allemaal op zigbee. Helaas is alleen op Philips Hue het kanaal in te stellen.

Het probleem is dat de afstandsbedieningen regelmatig "offline" gaan. Dit soms dagelijks soms met paar dagen er tussen. Soms koppel ik ze weer en gaan ze binnen een uur weer offline.

Via support forum uitgekomen bij Ikea support en die hebben (zeggen ze) de hub bekeken (ID doorgegeven) en zij zeggen dat er een iets sterks in huis is wat stoort met de Ikea apparatuur. Maar veel meer informatie krijg ik niet.Ze zouden met een update komen voor de hub/app met uitgebreidere logging maar heb nog niks gezien.

Iemand anders die hier ook last van heeft? Het is behoorlijk irritant. Ik heb al van alles geprobeerd maar niks lijkt hier tegen opgewassen. Elke dag moet ik wel 3 a 4 afstandsbediengen opnieuw koppelen.
Interferentie bedoelen ze waarschijnlijk.

Komt normaliter door USB 3.0 ofwel Wifi / andere Zigbee signalen.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blazez
Ik zit met het volgende probleem binnen homekit en tradfri.
Opstelling, een Asus RT-AC88U router achter een ziggo router in bridge modus. Sinds vorige week Merlin firmware op de router geïnstalleerd. Als DNS server instelling in de router een pi met PiHole (bedraad aangesloten).
Ook bedraad aangesloten is een tradfri hub (andere kant van de kamer, dus niet dicht bij de router). Verder een Appletv4 (eerste model, bedraad) en een Homepod miini (WiFi) voor Homekit.
Alle lampen etc schakelen we via schakelaars of homekit. (de eigen ikea app gebruiken we niet voor dagelijks gebruik).
Probleem is dat steeds weer de lampen en schakelaars op “Geen reactie” staan in de homekit app. Als ik dan de Tradfri hub reset (power off en on) dan kom hij weer terug in Homekit.
Nu net dat ik bezig ben met dit tikken staat alles op “Geen reactie” en even later weer wel beschikbaar. Maar als ik dan de ikea app start, kan deze geen verbinding maken met de hub.
Als extra, ik heb ook een paar Koogeek schakelaars, deze blijven steeds beschikbaar in Homekit en blijven ook werken.
Ik krijg er ook niet echt een vinger achter op welk punt het nou fout gaat. Zeker omdat niet steeds alles online of online is. Dus is het nou de Tradfri hub die aan het overleiden is, of storing door iets anders (maar wat dan). Is die tradfri nog op een of andere manier te onderzoeken (logging of zo? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
blazez schreef op maandag 5 juni 2023 @ 21:44:
Ik zit met het volgende probleem binnen homekit en tradfri.
Opstelling, een Asus RT-AC88U router achter een ziggo router in bridge modus. Sinds vorige week Merlin firmware op de router geïnstalleerd. Als DNS server instelling in de router een pi met PiHole (bedraad aangesloten).
Ook bedraad aangesloten is een tradfri hub (andere kant van de kamer, dus niet dicht bij de router). Verder een Appletv4 (eerste model, bedraad) en een Homepod miini (WiFi) voor Homekit.
Alle lampen etc schakelen we via schakelaars of homekit. (de eigen ikea app gebruiken we niet voor dagelijks gebruik).
Probleem is dat steeds weer de lampen en schakelaars op “Geen reactie” staan in de homekit app. Als ik dan de Tradfri hub reset (power off en on) dan kom hij weer terug in Homekit.
Nu net dat ik bezig ben met dit tikken staat alles op “Geen reactie” en even later weer wel beschikbaar. Maar als ik dan de ikea app start, kan deze geen verbinding maken met de hub.
Als extra, ik heb ook een paar Koogeek schakelaars, deze blijven steeds beschikbaar in Homekit en blijven ook werken.
Ik krijg er ook niet echt een vinger achter op welk punt het nou fout gaat. Zeker omdat niet steeds alles online of online is. Dus is het nou de Tradfri hub die aan het overlijden is, of storing door iets anders (maar wat dan). Is die tradfri nog op een of andere manier te onderzoeken (logging of zo? )
Paar maanden geleden mijn Trådfri hub ingeruild voor een Dirigera hub en sindsdien geen enkel probleem meer gehad.
Ja, het is een bulk werk om alles opnieuw in te stellen en sommige apparaten zijn dommer onder Dirigera dan onder Trådfri (De nieuwste muziekknop heeft veel meer opties onder Trådfri), maar alles werkt vele malen stabieler. Hoef echt nooit meer de hub te herstarten.
Dus misschien is dat een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwhoogervorst
@blazez heb je al eens de batterijen van de afstandsbedieningen vervangen?
Ervaring leert dat ze het soms wel lijken te doen, maar dat het signaal net te zwak is…

[ Voor 37% gewijzigd door jwhoogervorst op 06-06-2023 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blazez
jwhoogervorst schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:09:
@blazez heb je al eens de batterijen van de afstandsbedieningen vervangen?
Ervaring leert dat ze het soms wel lijken te doen, maar dat het signaal net te zwak is…
Het zijn niet alleen de afstandsbedieningen maar ook de stopcontact schakelaars, ook die in groepen waar geen schakelaars in zitten. Die worden alleen (al dan niet automatisch) vanuit HomeKit geschakeld.
Ook is de hub zelf vanaf de telefoon met de Ikea app niet te benaderen. En ik krijg er geen vinger achter wat er aan de hand is.
Inmiddels gisteren ook e hun met een andere kabel op een andere poort aan de router gehangen. Maar geen verschil.

En @Serena , daar zat ik ook aan te denken. Maar dat zou alleen helpen als werkelijk de tradfri op z’n laatste benen loopt. Ik vind dat ding nogal wel duur geworden. Maar die frustratie van de niet werkende lampen wordt ik ook helemaal gestoord van. Vandaar dat ik nu eerst aan het kijken ben of het nog ergens anders aan kan liggen om alles uit te sluiten en niet zo meteen met een nieuwe hub dezelfde shit te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kasper1985
Mimiix schreef op maandag 5 juni 2023 @ 08:37:
[...]

Interferentie bedoelen ze waarschijnlijk.

Komt normaliter door USB 3.0 ofwel Wifi / andere Zigbee signalen.
Dank. Ik heb de hub verplaatst van de rack ruimte (waar ook 2 hue hubs hangen) naar de woonkamer. Mooi is anders maar dit lijkt wel te helpen. Remotes zijn sindsdien niet meer offline gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwhoogervorst
@blazez misschien moet je ‘m op een andere plaats neerzetten, net als @Kasper1985

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blazez
jwhoogervorst schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:39:
@blazez misschien moet je ‘m op een andere plaats neerzetten, net als @Kasper1985
Ik heb hem gisteren al verplaatst van achterin de woonkamer naar voor in de woonkamer. Ligt nu met een nieuwe kabel twee meter van de router af. Probleem blijft hetzelfde helaas.

Edit: de hub, en de appletv (voor homekit) zijn dus allemaal bedraad aangesloten. Alleen een HomePod mini staat een ruimte verder in de keuken met Wifi

[ Voor 16% gewijzigd door blazez op 06-06-2023 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerebeest
  • Laatst online: 15-04 15:37
Ik heb sinds (ongeveer) een week dat met mijn TRÅDFRI verbindingshub de timers niet meer met zonsopgang/zonsondergang ingesteld kunnen worden, ik krijg dan de melding: "Update verbindingshub vereist Om deze nieuwe functie te kunnen gebruiken, moet je je verbindinshub software bijwerken naar de meest recente versie.
Als een update meerdere keren mislukt, probeer dan eerst je verbindingshub opnieuw op te starten door deze uit en weer in te schakelen."

Volgens de app draait alles op de laatste software, en opnieuw opstarten helpt dus ook niet.
Zijn er meerdere mensen die tegen dit probleem aanlopen, en ben ik nu heel achterdochtig als ik dan denk dat Ikea liever heeft dat we allemaal die nieuwe hub gaan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Beerebeest schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:19:
Ik heb sinds (ongeveer) een week dat met mijn TRÅDFRI verbindingshub de timers niet meer met zonsopgang/zonsondergang ingesteld kunnen worden, ik krijg dan de melding: "Update verbindingshub vereist Om deze nieuwe functie te kunnen gebruiken, moet je je verbindinshub software bijwerken naar de meest recente versie.
Als een update meerdere keren mislukt, probeer dan eerst je verbindingshub opnieuw op te starten door deze uit en weer in te schakelen."

Volgens de app draait alles op de laatste software, en opnieuw opstarten helpt dus ook niet.
Zijn er meerdere mensen die tegen dit probleem aanlopen, en ben ik nu heel achterdochtig als ik dan denk dat Ikea liever heeft dat we allemaal die nieuwe hub gaan gebruiken?
Meest recente update is van 30 mei. Ik kreeg net een melding 'update vereist' maar dat verdween ook gelijk weer.

Edit: zojuist ook een update van de app.

Geen probleem met het aanmaken van een timer zoals genoemd.

[ Voor 5% gewijzigd door GerCor op 07-06-2023 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerebeest
@GerCor wat is de firmware versie van jou verbindingshub?
De mijne is 1.2.42 als dit een verouderde versie is dan moet ik waarschijnlijk de hub een keer helemaal resetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-NoJIafMAtqe85obyeDpoTFI7k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wjTcShgWZNleF4wEwlTQaS9t.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VIg92i2keK6ycAi0jPoIy09hc-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hxUbns5xMK8HlbQBXSZ2a1hp.jpg?f=fotoalbum_large

'jouw versie' is nog van voor 30 maart 2020. Bij de updates voor 30 maart 2020 staat geen datum.

[ Voor 11% gewijzigd door GerCor op 07-06-2023 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerebeest
Ik zie inderdaad een ander versie nummer, maar ik snap je opmerking over de datum niet.
Ik ga in ieder geval straks eens even de hele hub resetten... 🙄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beerebeest
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ccDA7SLiJNILcwgs-SlDq1q4bHE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GRsqTyY4Yj8sW1Tk1BAv1hgf.png?f=user_large

Zojuist de hub gereset en nu opeens wél een nieuwe firmware versie én ik kan de timer nu wel weer gebruiken met zonsopgang/zonsondergang.@GerCor bedankt voor de hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Beerebeest schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 18:27:
Ik zie inderdaad een ander versie nummer, maar ik snap je opmerking over de datum niet.
Ik ga in ieder geval straks eens even de hele hub resetten... 🙄
In het scherm dat je geplaatst hebt staat 'Raadpleeg updategegevens'. Als je daar op klikt zie je alle uitgebrachte updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blazez
Even een kleine update van mijn kant. Niet meer aan toe gekomen om een andere hub te gaan halen. Maar toen ik in de bihole keek zag ik dat er steeds een blokkade was van de url "webhook.logentries.com".
Nou kan ik in de merlin firmware die ik op de Asus router heb staan ingeven dat je bij een DHCP reservering voor een bepaald apparaat een eigen DNS adres kan opgeven.
Dus ik heb de DHCP reservering voor de Tradfri aangepast zodat deze de OpenDNS gebruikt. Sindsdien is de hub weer stukken stabieler geworden. dus voorlopig doen we het er nog weer even mee op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
jwhoogervorst schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:39:
Helaas was het succesje van korte duur. Verlies weer dagelijks contact met de AB’s van de gordijnen. Deze hebben allemaal vrijwel nieuwe batterijtjes van Grundig (dus niet de standaard ikea) en de nieuwste firmware volgens de app. Ik kan ze nu verwijderen en weer toevoegen en dan is het soms binnen een uur weer raak. 😞😡

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ipEk3-4TT9ULjUJz6CmeRKMsC-A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HJNaDJIdbRcjiVFXaNgaoIAX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chalk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-04 06:52
Weet iemand waarom de FLOALT panelen eigenlijk niet meer verkocht worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lw.keizer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-04 13:19
Dat had met EU-regelgeving te maken, dat een lamp vervangbaar moest zijn, meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mau_Maus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hebben andere ook dat die 'draadloos plug-in stopcontact'-en zo snel kapot gaan?
Had er jaren 1 die om de zoveel tijd niet meer uitging (lampje en status ging wel uit, maar toch stroom erop). Vaak hielp even los van stroom of heel vaak switchen.
Toen dat niet meer hielp, maar een nieuwe gehaald en die is nu binnen 2 jaar ook met geen mogelijkheid meer uit te zetten (wel weer lampje en status die uitgaan).
Pagina: 1 2 ... 9 Laatste