Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:35
@Mau_Maus Ligt er sterk aan wat je schakelt. Gokje, het zijn niet een paar lampjes of wel?

Schakelende voedingen, zeker wat goedkopere, staan erom bekend enorme inschakelpieken te hebben en dat last de contacten aan elkaar. Even los helpt dan ook niet, het is de beweging, geef er maar eens een tik op.

Nu hebben bijna alle schakelbare pluggen er last van, enige dat je kan doen zonder DIY is niet te veel willen schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mau_Maus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Septillion schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:10:
@Mau_Maus Ligt er sterk aan wat je schakelt. Gokje, het zijn niet een paar lampjes of wel?

Schakelende voedingen, zeker wat goedkopere, staan erom bekend enorme inschakelpieken te hebben en dat last de contacten aan elkaar. Even los helpt dan ook niet, het is de beweging, geef er maar eens een tik op.

Nu hebben bijna alle schakelbare pluggen er last van, enige dat je kan doen zonder DIY is niet te veel willen schakelen.
Het is een tv, maar ok... Lekker onhandig dan. Jammer.
Klap erop lijkt ook niet te helpen helaas.
Gelukkig in de aanbieding nu.
Dank voor de snelle reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:35
@Mau_Maus Dan zit daar niet een al te beste voeding is. Probleem is ook dat voedingen zelf ook niet goed tegen die piekstroom kunnen en dus slijten :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:53
Mau_Maus schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:04:
Hebben andere ook dat die 'draadloos plug-in stopcontact'-en zo snel kapot gaan?
Had er jaren 1 die om de zoveel tijd niet meer uitging (lampje en status ging wel uit, maar toch stroom erop). Vaak hielp even los van stroom of heel vaak switchen.
Toen dat niet meer hielp, maar een nieuwe gehaald en die is nu binnen 2 jaar ook met geen mogelijkheid meer uit te zetten (wel weer lampje en status die uitgaan).
Die van mij doen het nog perfect :-)
Heb er zelfs 1 buiten onder de overkapping, werkt perfect. Al zo'n 2 jaar in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mau_Maus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Septillion schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:19:
@Mau_Maus Dan zit daar niet een al te beste voeding is. Probleem is ook dat voedingen zelf ook niet goed tegen die piekstroom kunnen en dus slijten :/
Hmm wil hem omwisselen en ineens schakelt ie weer. Eens kijken hoe lang die het nu volhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-05 04:31
Ik heb nu een hue bridge met een paar lampen erop binnenkort ga ik echter verhuizen. Ik zou eigenlijk de hue verlichting naar de slaapkamer willen verplaatsen en alle andere ruimtes via tradfri (met kleur) willen doen.

Is het handig om dit via Alexa beide te laten regelen en is er dan ook een Ikea hub nodig?

Ik heb wat rond gekeken maar het lijkt erop dat dit met de 1.2 firmware zonder hub wel zou gaan maar werkt het dan ook goed? Of domweg gewoon makkelijker om het gewoon als 2 separate systemen te zien.

[ Voor 8% gewijzigd door Morocius op 30-06-2023 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:20
Ik ben onlangs verhuisd en had in mijn vorige woning een bescheiden Tradfri-installatie: één lamp en drie stopcontacten die ik bediende met één afstandsbediening, zodat ik alle (vijf) de lampen in mijn woonkamer met één knop aan en uit kon zetten. Werkte prima.

Nu, in mijn nieuwe huis, wil ik een (klein) stapje omhoog qua complexiteit: ik heb nu een woon- en eetkamer en suite, met een open keuken, en ik zou graag verschillende scenes willen gebruiken. Een scene voor "woonkamer", waarbij de lampen in de woonkamer aan zijn maar in de eetkamer slechts één lampje brandt. Een scene voor "eetkamer", waarbij de lampen in de eetkamer aan zijn maar in de woonkamer slechts één lampje brandt. Sommige lampen komen dus in beide scenes voor. Denk dat ik hier nog wel uit zou komen.

Maar... niet alleen vanwege de WAF, maar ook omdat ik zelf ook gewoon het liefst een fysiek lichtknopje heb aan de muur, zou ik de huidige lichtschakelaar aan de muur willen kunnen gebruiken om die verschillende scenes aan of uit te zetten. Die lichtschakelaar zit op een handige en logische plek en ik zou dus de huidige schakelaar willen vervangen door een schakelaar die verschillende scenes kan aansturen.

Zoiets lijkt binnen Tradfri (nog?) niet te bestaan? Een schakelaar die je (liefst) in de muur inbouwt ipv een ouderwetse schakelaar, en die dan ook nog verschillende scenes kan bedienen?

Ik zie bij Ikea eigenlijk alleen de snelkoppelknop waarmee je een scene aan of uit kunt zetten, daar zou ik er meerdere van kunnen kopen, maar zo te zien leg je die dingen gewoon los ergens neer en zitten ze niet aan de muur.

Zijn er schakelaars van derden verkrijgbaar die binnen het tradfri ecosysteem doen wat ik wil, of ben ik eigenlijk aangewezen op een uitgebreider systeem als homey oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply Me
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20-05 11:48
migchiell schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:18:
Zijn er schakelaars van derden verkrijgbaar die binnen het tradfri ecosysteem doen wat ik wil, of ben ik eigenlijk aangewezen op een uitgebreider systeem als homey oid?
Dit is bij Ikea Tradfri helaas niet mogelijk. Om deze reden ben ik onlangs van een Tradfri hub overgestapt naar een Hue hub. Hier heb ik alle Tradfri lampen aan verbonden. Dit werkt prima.
Daarnaast heb ik een schakelaar gekocht van ‘Friends van Hue’. Deze schakelaar heb in mijn bestaande elektraraam geplaatst. Doordat het een dubbele schakelaar is kan ik 8 lampen/kamers/scenes activeren. (4x klikken en 4x lang indrukken). Handig en mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbit13
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-05 19:16
In het vorige Tradfri topic had iemand draadjes aan een Ikea remote gesoldeerd en een pulsdrukker gebruikt:
https://tweakers.net/i/6B...ydmrUUwX2OEAuTdOJFe8x.jpg

En er zijn ook allerlei 3D te printen plaatjes om zo'n Ikea remote in een raampje van bv Gira of Jung te zetten. Maar vorm en kleur kloppen dan voor geen meter, dus heel fraai wordt dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:23
migchiell schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:18:
Ik ben onlangs verhuisd en had in mijn vorige woning een bescheiden Tradfri-installatie: één lamp en drie stopcontacten die ik bediende met één afstandsbediening, zodat ik alle (vijf) de lampen in mijn woonkamer met één knop aan en uit kon zetten. Werkte prima.

Nu, in mijn nieuwe huis, wil ik een (klein) stapje omhoog qua complexiteit: ik heb nu een woon- en eetkamer en suite, met een open keuken, en ik zou graag verschillende scenes willen gebruiken. Een scene voor "woonkamer", waarbij de lampen in de woonkamer aan zijn maar in de eetkamer slechts één lampje brandt. Een scene voor "eetkamer", waarbij de lampen in de eetkamer aan zijn maar in de woonkamer slechts één lampje brandt. Sommige lampen komen dus in beide scenes voor. Denk dat ik hier nog wel uit zou komen.

Maar... niet alleen vanwege de WAF, maar ook omdat ik zelf ook gewoon het liefst een fysiek lichtknopje heb aan de muur, zou ik de huidige lichtschakelaar aan de muur willen kunnen gebruiken om die verschillende scenes aan of uit te zetten. Die lichtschakelaar zit op een handige en logische plek en ik zou dus de huidige schakelaar willen vervangen door een schakelaar die verschillende scenes kan aansturen.

Zoiets lijkt binnen Tradfri (nog?) niet te bestaan? Een schakelaar die je (liefst) in de muur inbouwt ipv een ouderwetse schakelaar, en die dan ook nog verschillende scenes kan bedienen?

Ik zie bij Ikea eigenlijk alleen de snelkoppelknop waarmee je een scene aan of uit kunt zetten, daar zou ik er meerdere van kunnen kopen, maar zo te zien leg je die dingen gewoon los ergens neer en zitten ze niet aan de muur.

toon volledige bericht
Die snelkoppelings knoppen kan je gewoon op de muur plakken of schroeven. Het is dan wel opbouw en niet mooi ingebouwd.
Anders idd friends of hue met een hue hub maar dat kan ook met een andere hub die zigbee ondersteunt zoals homey. Ik geloof dat de nieuwe ikea hub ook al wat vriendelijker is voor bijvoorbeeld schakelaars van andere partijen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
Simply Me schreef op maandag 3 juli 2023 @ 18:39:
[...]

Dit is bij Ikea Tradfri helaas niet mogelijk. Om deze reden ben ik onlangs van een Tradfri hub overgestapt naar een Hue hub. Hier heb ik alle Tradfri lampen aan verbonden. Dit werkt prima.
Daarnaast heb ik een schakelaar gekocht van ‘Friends van Hue’. Deze schakelaar heb in mijn bestaande elektraraam geplaatst. Doordat het een dubbele schakelaar is kan ik 8 lampen/kamers/scenes activeren. (4x klikken en 4x lang indrukken). Handig en mooi!
Kasper1985 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:48:
[...]

Die snelkoppelings knoppen kan je gewoon op de muur plakken of schroeven. Het is dan wel opbouw en niet mooi ingebouwd.
Anders idd friends of hue met een hue hub maar dat kan ook met een andere hub die zigbee ondersteunt zoals homey. Ik geloof dat de nieuwe ikea hub ook al wat vriendelijker is voor bijvoorbeeld schakelaars van andere partijen
Helder :)

Ik ga me eens verdiepen in Hue en/of Homey, denk dat als het alleen over verlichting gaat dat Hue afdoende zou moeten zijn. En met een Hue bridge en app kan ik dus ook gewoon de lampen en stopcontacten van Ikea aansturen? Dan hoef ik die niet nieuw te kopen, scheelt weer.

Zou je een linkje kunnen sturen naar de schakelaar die jij hebt gekocht? Want dat klinkt als precies wat ik ook zoek :)

[ Voor 4% gewijzigd door migchiell op 04-07-2023 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply Me
migchiell schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:57:
Helder :)
Zou je een linkje kunnen sturen naar de schakelaar die jij hebt gekocht? Want dat klinkt als precies wat ik ook zoek :)
Heb een schakelaar van Gira Senic Friends of Hue gekocht. Deze schakelaar hoort bij het systeem 55. Dit betekent dat deze schakelaar in alle systeem 55 schakelaars past. Ik heb zelf bijvoorbeeld schakelmateriaal van Jung. Als de binnenkant van het raam 55x55 mm groot is past dit gewoon. Alleen op de juiste kleur en glans/mat zoeken.

Daarnaast heb ik ook een Ikea Tradfri stopcontact schakelaar. En deze heb ik ook eenvoudig kunnen verbinden met de Philips Hue hub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
Simply Me schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 18:49:

Daarnaast heb ik ook een Ikea Tradfri stopcontact schakelaar. En deze heb ik ook eenvoudig kunnen verbinden met de Philips Hue hub.
Betekent dit dat ik eigenlijk alleen de bridge van Hue nodig heb (en een wandschakelaar van een derde partij), en verder alle lampen, bewegingssensors, stopcontacten ed van Ikea kan kopen om ze aan te sturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasper1985
migchiell schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 19:59:
[...]

Betekent dit dat ik eigenlijk alleen de bridge van Hue nodig heb (en een wandschakelaar van een derde partij), en verder alle lampen, bewegingssensors, stopcontacten ed van Ikea kan kopen om ze aan te sturen?
Of het met alle producten werkt weet ik niet. Ik denk alleen de type producten die hue zelf ook heeft. Ik heb zelf een paar ikea spotjes aan hue gekoppeld. Werkt nu prima maar het koppelen was een flink gedoe. En af en toe verliest er eentje de verbinding (op de ikea huh trouwens ook) dus dan heb je de originele schakelaar nodig voor een “reset”. Ik vind zigbee in het algemeen maar ikea in het bijzonder nog te instabiel en onbetrouwbaar om de schakelaars helemaal te vervangen.
Elke keer de hele stop uit en aan voor 1 spotje is imho teveel gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor
  • Registratie: Augustus 2010

GerCor

Zonder dallen geen pieken

Toppe schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:08:
Weet iemand of IKEA van plan is om met cijfers achter de komma te gaan werken met de VINDSTYRKA?

In mijn ogen slaan ze daar namelijk te plank volledig mis.
[Afbeelding]
Het is natuurlijk een gimmick, geen meteorologisch meetinstrument. De massa vindt dit wel prima want overal wordt het in hele graden weergegeven. Dat iemand dat ding koopt is in mijn ogen al discutabel.

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GerCor schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:52:
[...]

Het is natuurlijk een gimmick, geen meteorologisch meetinstrument. De massa vindt dit wel prima want overal wordt het in hele graden weergegeven. Dat iemand dat ding koopt is in mijn ogen al discutabel.
Hij is anders aardig accuraat en staat best netjes in een ruimte. Discutabel of niet, je kan er prima zaken mee schakelen zolang een afwijking maar constant is.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Toppe schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:54:
[...]

Hij is anders aardig accuraat en staat best netjes in een ruimte. Discutabel of niet, je kan er prima zaken mee schakelen zolang een afwijking maar constant is.
En waar, als het apparaat aardig accuraat is en je er prima zaken mee kan schakelen, slaat Ikea de plank dan volledig mis? Want dat wordt mij niet duidelijk. Jij hebt blijkbaar cijfers achter de komma nodig. Maar waarvoor dan?

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GerCor schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:57:
[...]

En waar, als het apparaat aardig accuraat is en je er prima zaken mee kan schakelen, slaat Ikea de plank dan volledig mis? Want dat wordt mij niet duidelijk. Jij hebt blijkbaar cijfers achter de komma nodig. Maar waarvoor dan?
Elke temperatuur sensor werkt achter de komma. Zou wil ik bijvoorbeeld iets kunnen doen als de temperatuur onder de 19.5 is, wat absoluut niet ongebruikelijk is.

De sensor kan het, of ze moeten hun eigen sensor hebben gemaakt :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply Me
migchiell schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 19:59:
[...]

Ik maak geen gebruik van bewegingssensoren, dus dit weet ik niet. Maar al mijn lampen en stopcontacten kan ik inderdaad allemaal met de Hue bridge bedienen. En de Tradfri hub staat ongebruikt in de kast. De afstandsbedieningen en snelkoppelingsknop van Tradfri werken niet meer, maar daar heb je de nieuwe wandschakelaar uiteraard voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:32
Ik heb een vraag over het FYRTUR automatische rolgordijn
Kan iemand mij vertellen wat de hoogte is van het bovenste gedeelte t/m het opgerolde rolgordijn?
Ik bedoel het groene stukje, zie hier:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/pdb79DrG/ikearolgordijn.png

Scheelt mij weer een (lange rit) naar de ikea

[ Voor 16% gewijzigd door Isane op 08-07-2023 20:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:00
Zojuist opgemeten: 100 mm (van plafond tot onderzijde zijschotten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isane
  • Laatst online: 22:32
arievz schreef op zondag 9 juli 2023 @ 11:21:
[...]
Zojuist opgemeten: 100 mm (van plafond tot onderzijde zijschotten)
Thnx het opmeten Arievz!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwhoogervorst
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-05 13:08
@migchiell de Hue bridge kan alleen overweg met de bewegingssensoren van Hue.
Maar kijk gewoon eens in het Hue topic:

[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 4

Voor elke oplossing is er een probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
jwhoogervorst schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:27:
@migchiell de Hue bridge kan alleen overweg met de bewegingssensoren van Hue.
Maar kijk gewoon eens in het Hue topic:

[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 4
Thanks, dan ga ik de sensoren van Philips zelf kopen, en dan verruil ik inderdaad dit topic voor het Hue-topic verder :)

De slimme stopcontacten van Tradfri werken wel gewoon met Hue, die waren zo gekoppeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-05 23:10
Toppe schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:08:
Weet iemand of IKEA van plan is om met cijfers achter de komma te gaan werken met de VINDSTYRKA?

In mijn ogen slaan ze daar namelijk te plank volledig mis.
[Afbeelding]
Tja.. ik heb al genoeg temperatuur en vochtigheidsmeters in huis (kleine goedkope apparaatjes die je makkelijk "verstopt"), ik heb de Vindstyrka gekocht vanwege de PM2.5 (en ik hoop dat de VOC bruikbaarder gaat worden in Home Assistant). Dus voor mij maakt het niet uit. Ik vind het inderdaad vreemd dat ze ook via Zigbee op hele graden afronden, in het display vind ik het een goede keuze. Misschien dat de zigbee waardes pas na het display komen en het display anders ook na de komma weergeeft oid.

Kortom, ik ben het met je eens dat het wat raar is, maar omdat de headline functionaliteit van dat apparaat de PM en VOC zijn en voor de andere delen er erg goede en goedkope alternatieven zijn vind ik niet dat het echt impact heeft op hoe goed of slecht het apparaat is.

Ik ben er iig blij mee, zichtbaar getal waarmee ik de luchtreiniger kan controleren en maatregelen kan nemen voor mijn dochter met hooikoorts, dat is mijn usecase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mediumdry schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:41:
[...]

Tja.. ik heb al genoeg temperatuur en vochtigheidsmeters in huis (kleine goedkope apparaatjes die je makkelijk "verstopt"), ik heb de Vindstyrka gekocht vanwege de PM2.5 (en ik hoop dat de VOC bruikbaarder gaat worden in Home Assistant). Dus voor mij maakt het niet uit. Ik vind het inderdaad vreemd dat ze ook via Zigbee op hele graden afronden, in het display vind ik het een goede keuze. Misschien dat de zigbee waardes pas na het display komen en het display anders ook na de komma weergeeft oid.

Kortom, ik ben het met je eens dat het wat raar is, maar omdat de headline functionaliteit van dat apparaat de PM en VOC zijn en voor de andere delen er erg goede en goedkope alternatieven zijn vind ik niet dat het echt impact heeft op hoe goed of slecht het apparaat is.

Ik ben er iig blij mee, zichtbaar getal waarmee ik de luchtreiniger kan controleren en maatregelen kan nemen voor mijn dochter met hooikoorts, dat is mijn usecase.
De VOC is toch gewoon zichtbaar in HA?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mediumdry
  • Laatst online: 15-05 23:10
Toppe schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 16:12:
[...]

De VOC is toch gewoon zichtbaar in HA?
Jein, met ZHA niet automatisch... misschien moet ik nog iets updaten. Maar er zijn al implementaties inderdaad die het meepakken. Bij mij nog niet automatisch, maar nog niet belangrijk genoeg gevonden om hard aan te werken. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neverwinterx
  • Laatst online: 20-05 11:39
Ik heb pas 2 van de grote symfonisk staanlampen gekocht met de bamboe-kap. Na een paar dagen rook ik licht verbrande geur en als ik van binnen kijk zie ik dat de randjes van de bamboe zwart geblakerd zijn.
Ik heb toen (wanneer ik de symfonisk ging kopen) in de winkel de E27 470lm lampen gekocht die ze zelf op de website daarvoor aanraden.
https://www.ikea.com/be/n...er-bamboe-smart-50528278/
Nu zie ik echter dat die een 40W equivalent zijn, terwijl in de instructies van de symfonisk inderdaad max 15W staat.
Gevaarlijk is dit imo... het staat zo op hun eigen website.

[ Voor 3% gewijzigd door Neverwinterx op 16-07-2023 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:33
Neverwinterx schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:24:
Ik heb pas 2 van de grote symfonisk staanlampen gekocht met de bamboe-kap. Na een paar dagen rook ik licht verbrande geur en als ik van binnen kijk zie ik dat de randjes van de bamboe zwart geblakerd zijn.
Ik heb toen in de winkel de E27 470lm lampen gekocht die ze zelf op de website daarvoor aanraden.
https://www.ikea.com/be/n...er-bamboe-smart-50528278/
Nu zie ik echter dat die een 40W equivalent zijn, terwijl in de instructies van de symfonisk inderdaad max 15W staat.
Gevaarlijk is dit imo... het staat zo op hun eigen website.
is het een 40 watt lamp, of het equivalent van een lamp met de lichtopbrengst van 40 watt? Dat is nl wel een essentieel verschil...

als het nl deze lamp is:
https://www.ikea.com/be/n...en-globe-helder-00498660/

die is maar 2,9 watt, maar heeft de lichtopbrengst van een ouderwetse 40 watt lamp.

[ Voor 10% gewijzigd door Hopjesvla79 op 16-07-2023 12:34 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neverwinterx
Hopjesvla79 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:32:
[...]

is het een 40 watt lamp, of het equivalent van een lamp met de lichtopbrengst van 40 watt? Dat is nl wel een essentieel verschil...

als het nl deze lamp is:
https://www.ikea.com/be/n...en-globe-helder-00498660/

die is maar 2,9 watt, maar heeft de lichtopbrengst van een ouderwetse 40 watt lamp.
Het is die lamp waarnaar je linkt dat ik inderdaad heb gekocht. En dat is ook de lamp waarnaar ikea linkt vanaf de symfonisk pagina als suggestie "vervolledigen met".
Op het fysieke doosje van die lamp staat: "2.9W = 40 W", "470 lm" en "220-240V, 50/60Hz, CRI > 90, 162 lm/W"

Op de symfonisk waar je de lamp moet indraaien staat: "E27 MAX. 15W SBLED"
In de symfonisk manual staat "LED-lamp: E26/E27, Max 15W" en "Ingangsvermogen "100-240VAC, 50/60Hz, 1.0A" en "Gebruik geen lichtbronnen met een vermogen boven 15 W."

Ik heb wel apart de kleinere bamboo-kap gekocht en die op de grote staanlamp gezet ipv de standaard grotere bamboo-kap waarmee die staanlamp komt.
Maar dat zou geen verschil mogen maken:
  • Ik heb dat in ikea aan medewerker gevraagd of dat kon, en dat kon dus
  • Bovendien verkopen ze die kleinere bamboo-kap mee met de kleinere symfonisk en daar raden ze diezelfde lamp aan, en de instructies spreken ook van max 15 W. https://www.ikea.com/be/n...ifi-bamboe-kap-s29530419/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Neverwinterx schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:01:
[...]

Het is die lamp waarnaar je linkt dat ik inderdaad heb gekocht. En dat is ook de lamp waarnaar ikea linkt vanaf de symfonisk pagina als suggestie "vervolledigen met".
Op het fysieke doosje van die lamp staat: "2.9W = 40 W", "470 lm" en "220-240V, 50/60Hz, CRI > 90, 162 lm/W"

Op de symfonisk waar je de lamp moet indraaien staat: "E27 MAX. 15W SBLED"
In de symfonisk manual staat "LED-lamp: E26/E27, Max 15W" en "Ingangsvermogen "100-240VAC, 50/60Hz, 1.0A" en "Gebruik geen lichtbronnen met een vermogen boven 15 W."

Ik heb wel apart de kleinere bamboo-kap gekocht en die op de grote staanlamp gezet ipv de standaard grotere bamboo-kap waarmee die staanlamp komt.
Maar dat zou geen verschil mogen maken:
  • Ik heb dat in ikea aan medewerker gevraagd of dat kon, en dat kon dus
  • Bovendien verkopen ze die kleinere bamboo-kap mee met de kleinere symfonisk en daar raden ze diezelfde lamp aan, en de instructies spreken ook van max 15 W. https://www.ikea.com/be/n...ifi-bamboe-kap-s29530419/
toon volledige bericht
No offense, maar je begrijpt niet helemaal hoe dat peertje werkt. Het peertje heeft de lichtopbrengst van een ouderwetse gloeilamp van 40 watt, maar is zelf maar 2,9 watt. Ruim onder die 15 dus.

Die vergelijking 2,9=40 watt is om het voor mensen makkelijker te maken over hoe sterk zo'n lamp nu schijnt als je nog uit het tijdperk komt van de gloeilampen.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neverwinterx
Hopjesvla79 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:07:
[...]

No offense, maar je begrijpt niet helemaal hoe dat peertje werkt. Het peertje heeft de lichtopbrengst van een ouderwetse gloeilamp van 40 watt, maar is zelf maar 2,9 watt. Ruim onder die 15 dus.

Die vergelijking 2,9=40 watt is om het voor mensen makkelijker te maken over hoe sterk zo'n lamp nu schijnt als je nog uit het tijdperk komt van de gloeilampen.
Tja dat dacht ik eigenlijk al.
Maar dan zijn de gevolgen ernstig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Neverwinterx schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:10:
[...]

Tja dat dacht ik eigenlijk al.
Maar dan zijn de gevolgen ernstig?
welke gevolgen? Je heb nu het juiste peertje van 2,9 watt voor in je armatuur van max 15 watt. Geen probleem dus, niets meer aan doen.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neverwinterx
Hopjesvla79 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:13:
[...]

welke gevolgen? Je heb nu het juiste peertje van 2,9 watt voor in je armatuur van max 15 watt. Geen probleem dus, niets meer aan doen.
Ik stel voor dat je eens herleest.
Ik heb dus, zoals je zelf aangeeft, van in het begin het juiste peertje in de symfonisk gestoken en de bamboo van de symfonisk verbrandt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
als ik herlees, lees ik dat nadat je die verbranding heb geconstateerd, het juiste lampje heb gekocht bij de Ikea
Na een paar dagen rook ik licht verbrande geur en als ik van binnen kijk zie ik dat de randjes van de bamboe zwart geblakerd zijn.
Ik heb toen in de winkel de E27 470lm lampen gekocht die ze zelf op de website daarvoor aanraden.
of bedoel je dus dat je die lamp had tentijden van het verbranden? (ik was namelijk al benieuwd wat je er in had zitten)
In dat geval wordt het inderdaad een ander verhaal en zou ik er mee terug gaan naar Ikea en daar om tekst en uitleg vragen, want dat zou dan inderdaad niet mogen. Misschien dat het dan toch aan die kap ligt die je dan foutievelijk aangeraden is. Kan zijn dat in de kleinere lamp het peertje een iets andere afstand heeft tot de kap dan wanneer je deze op de grote lamp plaats.

[ Voor 14% gewijzigd door Hopjesvla79 op 16-07-2023 13:23 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neverwinterx
Hopjesvla79 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:20:
als ik herlees, lees ik dat nadat je die verbranding heb geconstateerd, het juiste lampje heb gekocht bij de Ikea

[...]

of bedoel je dus dat je die lamp had tentijden van het verbranden? (ik was namelijk al benieuwd wat je er in had zitten)
In dat geval wordt het inderdaad een ander verhaal en zou ik er mee terug gaan naar Ikea en daar om tekst en uitleg vragen, want dat zou dan inderdaad niet mogen.
Ik heb een verduidelijking in edit toegevoegd. Met die "toen" bedoel ik "toen ik de symfonisk" kocht, i.e. die Ikea lamp die volgens jou dus correct is, heeft van in het begin erin gezeten. Ik heb geen vervanging gedaan van de led lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Neverwinterx schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:22:
[...]

Ik heb een verduidelijking in edit toegevoegd. Met die "toen" bedoel ik "toen ik de symfonisk" kocht, i.e. die Ikea lamp die volgens jou dus correct is, heeft van in het begin erin gezeten. Ik heb geen vervanging gedaan van de led lamp.
duidelijk nu. In dit geval zou ik dus terug gaan naar de Ikea want ergens klopt er iets niet. Mijn vermoeden is dan toch die kleinere lampenkap.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neverwinterx
Het is waarschijnlijk vals alarm. Ik heb die grote originele bamboo lampenkap eens bekeken en die heeft ook zo van die zwart geblakerde randjes, ook al is die nieuw-in-doos nooit gebruikt.
Waarschijnlijk behandelen ze die bij het fabriceren zo.
De geur die ik rook is daar waarschijnlijk een overblijfsel van (of misschien lichte geur van eerste gebruik van de led lamp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probydoby
  • Laatst online: 18-05 17:23
Wellicht een stomme vraag, maar kan zowel op Google als in deze thread niet het antwoord terugvinden.

Ik beoog mijn tradfri hub weg te doen en een conbee stick aan te schaffen. Wat ik alleen fijn vind aan de huidige opstelling is dat de verlichting blijft werken als de hub uitvalt, omdat de dimmer en lampen direct aan elkaar zijn gekoppeld.

Als ik handleidingen lees om tradfri en ZHA te laten samenwerken dan zie ik dat de dimmer gereset wordt en opnieuw ontdekt moet worden door de ZHA integratie in home assistant. Dit doet mij vermoeden dat de aansturing van de lampen ook via HA gaat en dus niet meer decentraal zoals eerst. Klopt die aanname?

Ik wil liever niet Home Assistant als single point of failure voor zoiets basaals als verlichting. Ik wil het alleen in HA voor de fancy, niet basic zaken. Zoals aanwezigheid faken bij vakanties en de mogelijkheid om de ikea knoppen voor andere zaken te gebruiken dan verlichting.

[ Voor 10% gewijzigd door Probydoby op 16-07-2023 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:37
@Probydoby Dat is met ZHA ook mogelijk, het heet in Zigbee-termen een binding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellow
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:37
Hoi allemaal,

Ik maak al meer dan een jaar gebruik van 2 TRADFRI lampen (waarvan je enkel de warmtekleur kunt aanpassen, geen RGB). Sinds deze week gebeurd er iets geks. De warmtekleur springt vanzelf naar wit en dan weer naar geel en dan reset die weer naar de ingestelde tint. Iemand een idee wat dit kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woppie1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-02 16:39
Hi,

Ik heb naast een boel Tuya spul nu ook 31 Zigbee devices door mijn hele huis. Het gaat om 20 router devices en stuk of 11 end devices. Alles hang in HA ook het Ikea spul. Mijn Zigbee coordinator is de Skyconnect. Elke kamer in huis heeft een router device ( spots en bulbs ) hangen.

Alles is superstabiel behalve de 3 motion sensors van Ikea. Elke ochtend tussen 6 en 8 gaan die offline. Ik heb allerting op mijn Zigbee devices. Het vreemde is dat als je er langs loopt hij weer active word maar dat de eerste keer de lampen niet aangaan. De lampen blijven well online, die zijn via HA ook gewoon aan te zetten.

Het lijkt erop dat ze in een soort van deep sleep gaan. Ik kan online niets over vinden. Zijn er meer mensen die hier last van hebben want de "wife-facor" gaat hier nu wel een vervelende rol spelen ;)

Ik zit eraan te denken om een Aquara sensor te kopen om te testen of dit daar ook mee speelt.

Alle 4 de remotes van Ikea en Spots gaan nooit offline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

@Woppie1979

Ik heb vanmorgen mijn batterijen vervangen van de bewegingssensor. Had het idee dat ze leeg waren. Dus de bewegingssensor sensor weer aan de lamp gekoppeld in de gang. Maar zodra de sensor gekoppeld is gaat de lamp offline. Lamp verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. De bewegingssensor is met geen mogelijkheid te koppelen met de lamp. Lamp reageert op het koppelen zoals het hoort maar koppelt in werkelijkheid niet. Is ook nergens in een kamer terug te vinden. Zegt iets van groep 10 maar is niet verplaatsbaar naar de kamer van de lamp.

Bijzonder vreemd.

Edit: en ineens werkt het weer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-05 17:27
Woppie1979 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:37:

Het lijkt erop dat ze in een soort van deep sleep gaan. Ik kan online niets over vinden. Zijn er meer mensen die hier last van hebben want de "wife-facor" gaat hier nu wel een vervelende rol spelen ;)
De wife-factor. Hoe denigrerend… Ook niet grappig als het lollig bedoeld is.
Stel je voor dat vrouwen het bij alles over de ‘husband-factor’ moesten hebben. Dan kwamen ze niet uitgepraat.

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:46
Serena schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 08:32:
[...]

Stel je voor dat vrouwen het bij alles over de ‘husband-factor’ moesten hebben. Dan kwamen ze niet uitgepraat.
Hij heeft het over zijn vrouw en haar acceptatiegraad ten aanzien van een technische oplossing.
Daar is niks denigrerends aan.
Als mijn vrouw met roze bloemetjes kussens thuis zou komen dan zou ik daar een probleem mee hebben.
Van mij mag ze dat rustig de 'husband factor' (HAF) noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woppie1979
Serena schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 08:32:
[...]

Oei, ik heb hier een gevoelige snaar geraakt merk ik...

Ik hou heel veel van mijn vrouw hoor, totaal niet denigrerend bedoeld. Sterker nog, ze kan zich er zelf ook helemaal in vinden. Ze zegt letterlijk "je gaat je gang maar, zolang ik er geen last van heb ;) " Aangezien ik de schakelaars heb weggehaald en deze heb vervangen door motion sensors die niet betrouwbaar zijn op dit moment heeft ze daar nu wel degelijk veel last van helaas. Ik hoop hier een oplossing voor te vinden zodat ik niet alles weer moet terugdraaien vandaar mijn vraag hier.

In mijn beleving is WAF echter wel een bekende term op andere automation fora ( HA fora ) dus ik deed de aanname dat ik die hier ook wel kon maken.

Het was uiteraard niet de bedoeling om mensen hiermee tegen het zere been te schoppen.

[ Voor 14% gewijzigd door Woppie1979 op 27-07-2023 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woppie1979
remmuz schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:08:
[...]

Hij heeft het over zijn vrouw en haar acceptatiegraad ten aanzien van een technische oplossing.
Daar is niks denigrerends aan.
Als mijn vrouw met roze bloemetjes kussens thuis zou komen dan zou ik daar een probleem mee hebben.
Van mij mag ze dat rustig de 'husband factor' (HAF) noemen.
Dit heb je inderdaad mooi verwoord!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winDOS
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-05 11:59

winDOS

6.22

Woppie1979 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:37:
Hi,

Ik heb naast een boel Tuya spul nu ook 31 Zigbee devices door mijn hele huis. Het gaat om 20 router devices en stuk of 11 end devices. Alles hang in HA ook het Ikea spul. Mijn Zigbee coordinator is de Skyconnect. Elke kamer in huis heeft een router device ( spots en bulbs ) hangen.

Alles is superstabiel behalve de 3 motion sensors van Ikea. Elke ochtend tussen 6 en 8 gaan die offline. Ik heb allerting op mijn Zigbee devices. Het vreemde is dat als je er langs loopt hij weer active word maar dat de eerste keer de lampen niet aangaan. De lampen blijven well online, die zijn via HA ook gewoon aan te zetten.

Ik zit eraan te denken om een Aquara sensor te kopen om te testen of dit daar ook mee speelt.

Alle 4 de remotes van Ikea en Spots gaan nooit offline.
toon volledige bericht
Mijn 2 IKEA bewegingsmelders gaan ook altijd in een deep sleep in de vroege ochtend en worden weer wakker als er beweging wordt gedetecteerd. Maar je hoeft geen nieuwe sensoren te kopen. Want het is heel simpel op te lossen ;)

Wellicht is dit eigenlijk meer voor het Home Assistant topic maar goed. Het ligt aan je trigger in je automation. Waarschijnlijk heb je de trigger ingesteld op: van niet gedetecteerd naar beweging.

YAML:
1
2
3
4
5
platform: state
entity_id:
  - binary_sensor.bewegingsmelder_overloop
from: "off"
to: "on"

Doordat je sensor een waarde heeft van "niet beschikbaar", wordt je automation niet getriggerd.
Dit kun je dus oplossen door je trigger te wijzigen: status is veranderd gedetecteerd:

YAML:
1
2
3
4
entity_id:

Nu zal je automation altijd triggeren op de status "on" ongeacht de vorige status.

offtopic:
Ook hier wordt de WAF gewoon als normaal ervaren. Voor mij is het zelfs een graadmeting of ik het goed heb in gericht.

[ Voor 3% gewijzigd door winDOS op 27-07-2023 13:51 ]

C:\>Signature.bat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woppie1979
winDOS schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 13:47:
[...]

Mijn 2 IKEA bewegingsmelders gaan ook altijd in een deep sleep in de vroege ochtend en worden weer wakker als er beweging wordt gedetecteerd. Maar je hoeft geen nieuwe sensoren te kopen. Want het is heel simpel op te lossen ;)

Wellicht is dit eigenlijk meer voor het Home Assistant topic maar goed. Het ligt aan je trigger in je automation. Waarschijnlijk heb je de trigger ingesteld op: van niet gedetecteerd naar beweging.

YAML:
1
2
3
4
5
entity_id:

Doordat je sensor een waarde heeft van "niet beschikbaar", wordt je automation niet getriggerd.
Dit kun je dus oplossen door je trigger te wijzigen: status is veranderd gedetecteerd:

YAML:
1
2
3
4
entity_id:

Nu zal je automation altijd triggeren op de status "on" ongeacht de vorige status.

offtopic:
Ook hier wordt de WAF gewoon als normaal ervaren. Voor mij is het zelfs een graadmeting of ik het goed heb in gericht.
toon volledige bericht
@winDOS Je bent een HELD! Ik ga dit vanavond gelijk even testen. Ik gebruik de default motion blueprint in HA, die is niet heel uigebreid dus desnoods maak ik even een nieuwe automation als ik deze niet kan aanpassen.

Nogmaals ontzettend bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woppie1979
@winDOS

Ik ben gewoon te lui geweest door een HA blueprint te gebruiken voor mijn motion sensors. Nu ga ik nog steeds lui zijn en de blueprint aanpassen van

---
trigger:
entity_ud: !inut motion_entity
---

Te wijzigen naar:

trigger:
entity_ud: !inut motion_entity
---

In de automation variables zijn deze natuurlijk niet op te nemen. Dan maar de blueprint aanpassen ;)

Je hebt me echt op het juiste pad gezet waarvoor mijn dank.

Excuses als dit op een ander topic moest komen. Ik wilde eerste instantie weten of die motion sensors wel in orde zijn voordat ik spoken ging najagen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Laatst online: 23:43
Weet iemand of het bij de Askvader ook mogelijk is om eerst naar een contact te gaan die altijd stroom mag hebben om vervolgens door te lussen naar de tradri aan/uit knop met daarachter nog 2 contacten? In de handleiding zie ik dat niet terug en in de plaatjes ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woppie1979
@winDOS

We zijn inmiddels een tijdje verder en de sensors werken nu PERFECT, ook in de ochtend als ze dus offline zijn.

Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die de blueprint van HA gebruikt waar hardcoded de from state op OFF staat icm Ikea sensors. Wellicht dat ik hier even een issue voor aanmaak op Github.

Thanks again winDOS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:19
Heeft iemand ervaring met de verschillen tussen de GU10 Tradfri spots? Wanneer ik op de website van Ikea de producten vergelijk zijn de specs bijna hetzelfde.

De goedkoopste heb ik in huis gehaald om mee te experimenteren als prikspot buitenverlichting voor het van onderaf verlichten van planten en bomen. Mij valt op dat hij (via home assistant zonder ikea hub) in de meest gedimde stand nog steeds vrij fel is. Zeker wanneer ik van onderaf grote bomen verlicht straalt dit zo hard/ver dat mijn buren dit ook gaan zien en dat vind ik niet netjes naar de buurt.

Ook vind ik het licht wat witter dan verwacht. Dat komt mogelijk doordat ik ook filament buitenlampen heb in paaltjes die rond de 4000K zitten in plaats van de 2700 van Ikea.

Als ik meer geld uitgeef en een van de duurdere pak, kan ik dan verder dimmen en warmer licht krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zN4ol5v_tSmyAL3ni2iHLJOQ7qE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yvan4seC024XflCvGXOx7Ccv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Laatst online: 20:46
Separator schreef op zondag 30 juli 2023 @ 01:34:
Heeft iemand ervaring met de verschillen tussen de GU10 Tradfri spots? Wanneer ik op de website van Ikea de producten vergelijk zijn de specs bijna hetzelfde.

Als ik meer geld uitgeef en een van de duurdere pak, kan ik dan verder dimmen en warmer licht krijgen?

[Afbeelding]
Het is inderdaad een bekende eigenschap van de Tradfri lampen dat ze niet ver terug dimmen.
Maar sowieso kunnen filament LEDs verder terug dimmen dan ‘normale’ LEDs dus dat verschil zul je altijd houden.

Het voordeel van de duurste is dat deze ook kleurtjes heeft. Je zou dus voor een beetje oranje tint kunnen gaan die beter bij de filament lamp past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek H.
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-04 13:43
Ik heb een Tradfri netwerk gateway waar ik zeer geïrriteerd van raak. Er zitten slechts 3 lampen op aangesloten omdat ik deze enkel voor 1 kamer gebruik. De mooie ronde afstandsbediening werkt eigenlijk altijd, maar via mijn telefoon of tablet kan ik vaak de lampen niet bedienen.

Nadat ik de gateway herstart kan ik de lampen weer online zien. Dit gaat soms een week goed, soms maar een dag. Ik heb dit setje al een aantal jaar in gebruik en heb wel af-en-toe eens gehad dat ik het apparaat opnieuw moest starten, maar dat'ie zo gruwelijk vaak offline raakt is pas iets van de afgelopen maanden.

Uiteraard heb ik al van alles geprobeerd, firmware updates, andere stroom adapter, zelfs een andere netwerkkabel en zelfs al aangesloten op een andere switch (I know I know.. soms moet je wat). Daarna nog een volledige reset uitgevoerd en alles opnieuw ingesteld, maar helaas.

Ik weet niet of iemand anders met ditzelfde probleem dit al gemeld had in dit topic. Maar het is een zeer frustrerend issue. Het apparaat zit bij mij dan ook in een switchrack op een plankje, net mooi weggewerkt waar ik er net-aan-toe bij kan omdat ik bij installatie niet het idee had dat dit nodig zou zijn :)
Wel een beetje jammere ervaring.

[ Voor 12% gewijzigd door Niek H. op 30-07-2023 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:21

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Ik heb hier een al een hele tijd een Tradfri hub, met wat lampen, stopcontacten en bewegingssensoren hangen. Dit heb ik altijd via Apple HomeKit aangestuurd. AppleTV als hub, alle devices los in de IKEA app, en via de Apple Woning App wat automations gemaakt.

Laatst is er iets gebeurt, geen idee wat/hoe/wanneer. Kwam op een tijd dat het te druk was om er gelijk naar te kijken, dus wat de oorzaak was, geen idee. Alle automations stopte ineens.
In die periode be nik wel van AppleTV gewisseld, maar volgens mij was dit pas later. De IKEA app was ineens de verbinding met de hub kwijt, en die moest ik opnieuw koppelen. Na het koppelen deed nog niets het, dus moest ik alle devices weggooien en opnieuw koppelen.
Nu lijkt alles weer te werken, alleen is het gedrag van de bewegingssensoren niet ideaal. Ik meen me te herinneren dat dit in het begin ook zo was, dat is toen opgelost, maar ik heb geen idee meer hoe.

Wat er gebeurt is dat als een bewegingssensor beweging ziet gooit hij 4 minuten lang een lamp aan. Daarna gaat hij uit. Ook als er nog beweging is! Vervolgens wil hij ook minuten lang niet meer aan gaan als er beweging gedetecteerd wordt (wel als ik aan Siri vraag hem aan te zetten, etc).

Voorheen ging de lamp aan, en zolang er beweging was bleef hij aan. En ook als de lamp uit ging en gelijk daarna beweging zag sprong hij gelijk weer aan.

Wie o wie kan me vertellen wat ik in het begin anders ingesteld heb waardoor het wel werkt zoals ik wil? :P

Alle devices hebben in de IKEA app een eigen groep, de Woning app koppelt sensoren aan lampen.

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:53
Niek H. schreef op zondag 30 juli 2023 @ 11:40:
Ik heb een Tradfri netwerk gateway waar ik zeer geïrriteerd van raak. Er zitten slechts 3 lampen op aangesloten omdat ik deze enkel voor 1 kamer gebruik. De mooie ronde afstandsbediening werkt eigenlijk altijd, maar via mijn telefoon of tablet kan ik vaak de lampen niet bedienen.

Nadat ik de gateway herstart kan ik de lampen weer online zien. Dit gaat soms een week goed, soms maar een dag. Ik heb dit setje al een aantal jaar in gebruik en heb wel af-en-toe eens gehad dat ik het apparaat opnieuw moest starten, maar dat'ie zo gruwelijk vaak offline raakt is pas iets van de afgelopen maanden.

Uiteraard heb ik al van alles geprobeerd, firmware updates, andere stroom adapter, zelfs een andere netwerkkabel en zelfs al aangesloten op een andere switch (I know I know.. soms moet je wat). Daarna nog een volledige reset uitgevoerd en alles opnieuw ingesteld, maar helaas.

Ik weet niet of iemand anders met ditzelfde probleem dit al gemeld had in dit topic. Maar het is een zeer frustrerend issue. Het apparaat zit bij mij dan ook in een switchrack op een plankje, net mooi weggewerkt waar ik er net-aan-toe bij kan omdat ik bij installatie niet het idee had dat dit nodig zou zijn :)
Wel een beetje jammere ervaring.
Mijn Tradfri Hub nu ongeveer 2 jaar in gebruik. Heeft altijd gewerkt en nooit een herstart nodig gehad (los van systeem updates en stroomuitval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek H.
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-04 13:43
Tux3.14 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 22:31:
[...]

Mijn Tradfri Hub nu ongeveer 2 jaar in gebruik. Heeft altijd gewerkt en nooit een herstart nodig gehad (los van systeem updates en stroomuitval).
De eerste 2 a 3 jaar ging bij mij ook goed. Sinds een aantal maand is het pas ellende.
Had al e.e.a. rondgevraagd op het grote boze internet maar er zijn dus meer mensen die dit ervaren. Blijkbaar gaat het dan met die nieuwe hub, 'Dirigera', weer beter. Maar goed wie weet gaat dat dan na 2 jaar ook weer mis :9 Zit er wel aan te denken om die nieuwe hub te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blazez
  • Laatst online: 10-05 23:27
Even voor de zekerheid. Je hebt niet toevallig ook een pihole draaien. Ik kan even niet direct kijken hoe het momenteel gaat maar een aantal weken geleden had ik ook steeds problemen met bereikbaarheid. bleek dat de pihole een request van de tradfri hub steeds blokkeerde sinds een tijdje. Die heb ik gewhitelist en daarna ging het een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-03 12:05

Jammie

Da's pas lekker!

Kan je een afstandsbediening én een draadloze dimmer/schakelaar aan één lamp koppelen, als een soort hotelschakeling? Of 2 afstandsbedieningen of 2 dimmer/schakelaars?

Ik lees hier wisselende ervaringen over. Bij de een lukt het wel, bij de ander niet. In de OP staat een link naar dit topic uit 2017, waarin staat dat het zou moeten lukken. Maar op andere sites lees ik ervaringen van gebruikers die zeggen dat het niet lukt.

De ervaringen zijn door de jaren heen niet erg duidelijk. Is er anno 2023 wel met zekerheid te zeggen of het kan?

[ Voor 4% gewijzigd door Jammie op 04-08-2023 02:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Jammie schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 00:25:
Kan je een afstandsbediening én een draadloze dimmer/schakelaar aan één lamp koppelen, als een soort hotelschakeling? Of 2 afstandsbedieningen of 2 dimmer/schakelaars?

Ik lees hier wisselende ervaringen over. Bij de een lukt het wel, bij de ander niet. In de OP staat een link naar dit topic uit 2017, waarin staat dat het zou moeten lukken. Maar op andere sites lees ik ervaringen van gebruikers die zeggen dat het niet lukt.

De ervaringen zijn door de jaren heen niet erg duidelijk. Is er anno 2023 wel met zekerheid te zeggen of het kan?
Hebben we het dan over de oude hub of over de nieuwe hub anno 2023?

Ik heb in de keuken 5 GU10 spots met 2 afstandsbedieningen en een motion sensor. Werkt prima. Heel af en toe verliest een AB de verbinding maat dat doen er wel meer. Het motion gedeelte werkt uitstekend. Na zons ondergang gaat het licht automatisch aan als ik de keuken in loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Kasper1985 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 07:26:
[...]

Hebben we het dan over de oude hub of over de nieuwe hub anno 2023?

Ik heb in de keuken 5 GU10 spots met 2 afstandsbedieningen en een motion sensor. Werkt prima. Heel af en toe verliest een AB de verbinding maat dat doen er wel meer. Het motion gedeelte werkt uitstekend. Na zons ondergang gaat het licht automatisch aan als ik de keuken in loop.
Ik bedoel: zonder de hub. Dus één lamp bedienen met twee afstandsbedieningen of twee dimmers/schakelaars. Ik heb gelezen dat je de ene afstandsbediening kunt koppelen aan de tweede afstandsbediening en zo met beide afstandsbedieningen die ene lamp kunt aansturen, zonder hub. De berichten daarover stammen echter van een paar jaar geleden, en niet iedereen had hiermee succes. Daarom vraag ik mij af of het nu wel probleemloos mogelijk is.

Mijn toepassing is eigenlijk heel simpel. Eén lamp in een armatuur boven mijn bed, met een afstandsbediening/schakelaar bij mijn slaapkamerdeur en een afstandsbediening/schakelaar bij mijn nachtkastje. Als een hotelschakeling dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:01
ik heb al vanaf 2018 deze rolgordijn https://www.ikea.com/nl/n...m-hubset-grijs-s89499251/

en ik gebruik de daarbij hordende afstandsbediening type E1766

is deze afstandsbediening ook los te koop ergens? want ik kan het niuet vinden op de ikea site, of is er een nieuwe model wat ik met de fyrtur rolgodijn kan koppelen.

reset van de afstandsbediening naar factory lukt niet. als ik 4x de resetknop indruk gaan de 2 rode lampjes in de afstandsbediening niet knipperen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Jammie schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:50:
[...]

Ik bedoel: zonder de hub. Dus één lamp bedienen met twee afstandsbedieningen of twee dimmers/schakelaars. Ik heb gelezen dat je de ene afstandsbediening kunt koppelen aan de tweede afstandsbediening en zo met beide afstandsbedieningen die ene lamp kunt aansturen, zonder hub. De berichten daarover stammen echter van een paar jaar geleden, en niet iedereen had hiermee succes. Daarom vraag ik mij af of het nu wel probleemloos mogelijk is.

Mijn toepassing is eigenlijk heel simpel. Eén lamp in een armatuur boven mijn bed, met een afstandsbediening/schakelaar bij mijn slaapkamerdeur en een afstandsbediening/schakelaar bij mijn nachtkastje. Als een hotelschakeling dus.
Via google kwam ik toevallig op de be site uit maar dat zal ook wel in NL werken - het schijnt dus te moeten kunnen . https://www.ikea.com/be/n...e-verlichting-pubed4ae1fe
Het lukt mij niet om met twee aanstuurapparaten tegelijkertijd dezelfde groep lampen aan te sturen.

Om met twee aanstuurapparaten dezelfde groep lampen aan te sturen, moet je om te beginnen één aanstuurapparaat hebben dat de groep in kwestie momenteel aanstuurt en één aanstuurapparaat dat is teruggezet naar de fabrieksinstellingen. Hou vervolgens de twee apparaten niet meer dan 2 cm van elkaar en hou op beide toestellen tegelijk de koppelknop gedurende 10 seconden ingedrukt. Het rode koppellampje op de aanstuurapparaten geeft aan of de koppeling gelukt is. Vanaf dan kan je dezelfde lichtgroep aansturen met beide apparaten.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

franssie schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:28:
[...]

Via google kwam ik toevallig op de be site uit maar dat zal ook wel in NL werken - het schijnt dus te moeten kunnen . https://www.ikea.com/be/n...e-verlichting-pubed4ae1fe
[...]
Dan ga ik het proberen. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olga2000
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12-05 11:48
[...]

Gisteren gelukt. Één lamp in de midden van de keuken. Een afstandsbediening bij tuin deur en een andere bij de trap naar boven. Werkt prima. Eerst een ab aan lamp koppelen en daarna AB’s aan elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olga2000
[...]

Eerst een ab aan lamp koppelen en daarna AB’s aan elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olga2000
Ik heb een paar tradfri lampen van Ikea die met afstandsbedieningen werken, dus zonder hub. Ik wil eigenlijk nog een ledstrip erbij. Ook alleen met deze afstandsbedieningen van Ikea te bedienen. Ik heb op Amazon een leuke gevonden, werkt op usb:

https://www.amazon.de/-/n...smid=A3BLXSMQGDS33V&psc=1

Er staat alleen erbij dat Zigbee hub is required. Ik kan dus deze ledstrip niet aan Ikea afstandsbedieningen koppelen? Waarom heb ik die hub nodig? Moet ik een andere product zoeken? Iemand een advies graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SASQUATXH
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-01 15:36
Ik heb sinds kort een Dirigera hub met een E27 Tradfri lamp. Ik probeer uit te zoeken hoe ik deze kan instellen als wake up light, maar ik kan het niet vinden in de app (alleen de scène om de lamp aan te zetten op een betaald tijdstip).
Ik herinner me dat mijn oude Tradfri gateway en oude Home Smart app wel deze optie hadden.

Weet iemand waar ik dit kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:52
SASQUATXH schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 21:40:
Ik heb sinds kort een Dirigera hub met een E27 Tradfri lamp. Ik probeer uit te zoeken hoe ik deze kan instellen als wake up light, maar ik kan het niet vinden in de app (alleen de scène om de lamp aan te zetten op een betaald tijdstip).
Ik herinner me dat mijn oude Tradfri gateway en oude Home Smart app wel deze optie hadden.

Ik kon het ook niet vinden. Heb 4 geplande senes aangemaakt die de lampen steeds iets feller zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Laatst online: 20-05 10:17
Allen,
Ik ga de kamer van mijn dochter renoveren en ik ben aan het kijken naar een ikea rolgordijn.
Bedoeling zou zijn om via home assistant zigbee dit rolgordijn te koppelen aan een philips hue dimmer switch ( uitvoering: Philips Hue Dimmer Switch ).
Dan een automation met de dimmer switch 1x klikken rolgordijn naar beneden 2x klikken rolgordijn naar omhoog.
Gaat dit werken ? Iemand ervaring mee ?
Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Yarisken schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 15:01:
Allen,
Ik ga de kamer van mijn dochter renoveren en ik ben aan het kijken naar een ikea rolgordijn.
Bedoeling zou zijn om via home assistant zigbee dit rolgordijn te koppelen aan een philips hue dimmer switch ( uitvoering: Philips Hue Dimmer Switch ).
Dan een automation met de dimmer switch 1x klikken rolgordijn naar beneden 2x klikken rolgordijn naar omhoog.
Gaat dit werken ? Iemand ervaring mee ?
Groeten
Gebruik je ZHA of zigbee2mqtt? Waarom de Philips dimmer? Er zit een klein afstandsbedieninkje bij het gordijn. Als je een zigbee bind maakt tussen die remote en het gordijn werkt het feiloos en zonder vertraging.

Koppeling met een philips dimmer zou in theorie ook moeten werken. Geen ervaring mee. Misschien iets voor het home assistant topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Laatst online: 20-05 10:17
Kasper1985 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:12:
[...]

Gebruik je ZHA of zigbee2mqtt? Waarom de Philips dimmer? Er zit een klein afstandsbedieninkje bij het gordijn. Als je een zigbee bind maakt tussen die remote en het gordijn werkt het feiloos en zonder vertraging.

Koppeling met een philips dimmer zou in theorie ook moeten werken. Geen ervaring mee. Misschien iets voor het home assistant topic
Ik gebruik nu ZHA. Ik zou de dimmer zowel voor de gordijnen als de verlichting willen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:32

AMDFreak

Intel is zo..

Ik heb een tweetal Trafadi lampen icm een afstandsbediening (puur om te kunnen dimmen).
Er is geen behoefte om de verlichting te bedienen met een app, dus een hub is in mijn ogen niet nodig.

Alleen ik krijg het maar niet voor elkaar om de lampen gekoppeld te krijgen aan die afstandsbediening.
Als ik dichtbij kom met de afstandsbediening gaat de lamp wel even dimmen om na 10sec weer vrolijk door te knipperen.

Ik heb er even een filmpje van gemaakt. Ook als ik 1 lamp erin draai, doet hij dit.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
ikea knipperlampen

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

@AMDFreak Hou je op de afstandsbediening dan het koppelknopje ingedrukt als je bij de lampen in de buurt komt of doe je verder niks. Vreemd gedrag van die lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak

AMDFreak

Intel is zo..

Op het filmpje doe ik verder niks anders dan alleen de lampen aan en uit zetten dmv de lichtschakelaar.

Ik houd inderdaad het koppelingslampje ingedrukt, houd +/- 5cm afstand dan wel tegen de lamp aan, en dan dimt het licht wel even (knipperen gaat door) en wordt daarna weer feller.. en gaat weer vrolijk verder met knipperen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

AMDFreak schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:20:
Op het filmpje doe ik verder niks anders dan alleen de lampen aan en uit zetten dmv de lichtschakelaar.

Ik houd inderdaad het koppelingslampje ingedrukt, houd +/- 5cm afstand dan wel tegen de lamp aan, en dan dimt het licht wel even (knipperen gaat door) en wordt daarna weer feller.. en gaat weer vrolijk verder met knipperen..
Heb je de lampen al in een ander armatuur geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak

AMDFreak

Intel is zo..

Ik heb het in een andere armatuur geprobeerd. Maar ook dan begint de lamp direct (fel) te knipperen.. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
Vandaag bij mijn zwager HomeKit geïnstalleerd middels Ikea verlichting. Hij heeft de oude Trådfri hub.
Wat schetst mijn verbazing… De nieuwe muziekknop verschijnt bij hem braaf in HomeKit waarbij de knopjes met de stipjes beiden 3 functies hebben.
Ik heb de nieuwste hub, de Dirigera, geen muziekknop te bekennen!!! 🤬
Hoezo vooruitgang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blazez
Misschien een gekke vraag. Maar welke muzieknoot bedoel je. Gewoon d vierkante snelknop ? Die werk al sinds een hele tijd gewoon binnen HomeKit (met de oude hub). De nieuwe hub geeft deze helemaal niet door aan HomeKit ?
Wel heel erg slecht dan zeg
Serena schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 20:15:
Vandaag bij mijn zwager HomeKit geïnstalleerd middels Ikea verlichting. Hij heeft de oude Trådfri hub.
Wat schetst mijn verbazing… De nieuwe muziekknop verschijnt bij hem braaf in HomeKit waarbij de knopjes met de stipjes beiden 3 functies hebben.
Ik heb de nieuwste hub, de Dirigera, geen muziekknop te bekennen!!! 🤬
Hoezo vooruitgang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
blazez schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 22:45:
Misschien een gekke vraag. Maar welke muzieknoot bedoel je. Gewoon d vierkante snelknop ? Die werk al sinds een hele tijd gewoon binnen HomeKit (met de oude hub). De nieuwe hub geeft deze helemaal niet door aan HomeKit ?
Wel heel erg slecht dan zeg

[...]
De Symfonisk Remote Gen 2.
En inderdaad, bij de Dirigera wordt deze helemaal niet doorgegeven aan HomeKit.

[ Voor 4% gewijzigd door Serena op 28-08-2023 07:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:48
Ik heb sinds 2017 de Tradfri hub waar een aantal lampen zijn verbonden en gebruik het naar tevredenheid.

Vorig week een Dirigera hub gekregen van iemand (nieuw in doos).
Heeft het zin om mijn huidige Tradfri om te wisselen voor de Dirigera hub?

Wat ik tot nu lees heeft de Dirigera hub geen toegevoegde waarde t.o.v. de Tradfri hub (in mijn situtatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.oris
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:24
SASQUATXH schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 21:40:

Heb je een Google/Nest Home mini / hub? Als je Engels als assistant taal toevoegt, kun je ‘gentle wake’ activeren. Als je via de mini / hub een wekker zet, gaan 30 minuten voor de wekker de lampen aan. Gebruik het zelf al een aardige tijd en erg tevreden over :)

• Erik070
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-05 11:22
Geen idee of deze vraag al eens voorbij gekomen is. Search leverde vrij weinig op (of verkeerd termen gebruikt).

Sinds kort de Tradfri motion sensor in huis. Werkt opzich wel, maar ik stoor me wel aan de cooldown tijd van de sensor. Dus wanneer de sensor geen "presence" meer detecteert en in ons geval de lamp uitschakeld duurt het even voordat hij weer nieuwe bewegingen detecteert.

Ik gebruik icm Zigbee2MQTT, daar kan je wel een soort delay aanpassen hoelang hij de "presence" detectie vasthoud zodra die gedecteert is maar geen optie voor na het uitschakelen.

Iemand bekend of daar een oplossing voor is? Sensor is zo namelijk niet heel bruikbaar in een gang oid.

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:15
Erik070 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:29:
Geen idee of deze vraag al eens voorbij gekomen is. Search leverde vrij weinig op (of verkeerd termen gebruikt).

Sinds kort de Tradfri motion sensor in huis. Werkt opzich wel, maar ik stoor me wel aan de cooldown tijd van de sensor. Dus wanneer de sensor geen "presence" meer detecteert en in ons geval de lamp uitschakeld duurt het even voordat hij weer nieuwe bewegingen detecteert.

Ik gebruik icm Zigbee2MQTT, daar kan je wel een soort delay aanpassen hoelang hij de "presence" detectie vasthoud zodra die gedecteert is maar geen optie voor na het uitschakelen.

Iemand bekend of daar een oplossing voor is? Sensor is zo namelijk niet heel bruikbaar in een gang oid.
Ik heb de occupancy_timeout in Z2M op 120 seconden gezet.

Als je deze te kort zet dan krijg je wel een on en off signaal (obv die korte tijd), maar het volgende on signaal komt pas weer na een minimum tijd die vast in de sensor is ingesteld.

Je kunt nog iets korter dan die 120 seconden, maar volgens mij was het onder de 100 seconden niet echt betrouwbaar meer.

Dat de lampen minimaal 120 seconden aan blijven als ik alleen even langs loop daar kon ik mee leven op de plek waar ik ze gebruik.

Ik neem aan dat je wel het off signaal gebruikt als trigger om de lampen weer uit te schakelen?

Feel free to Buy me a coffee

• Erik070
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-05 11:22
musicpixel schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 12:10:
[...]

Ik heb de occupancy_timeout in Z2M op 120 seconden gezet.

Als je deze te kort zet dan krijg je wel een on en off signaal (obv die korte tijd), maar het volgende on signaal komt pas weer na een minimum tijd die vast in de sensor is ingesteld.

Je kunt nog iets korter dan die 120 seconden, maar volgens mij was het onder de 100 seconden niet echt betrouwbaar meer.

Dat de lampen minimaal 120 seconden aan blijven als ik alleen even langs loop daar kon ik mee leven op de plek waar ik ze gebruik.

Ik neem aan dat je wel het off signaal gebruikt als trigger om de lampen weer uit te schakelen?
Ik vermoedde al dat het vast in de sensor zat, maar dacht toch even checken. Ja ik gebruik het off signaal als trigger. Toch maar eens spelen met de occupancy_timeout (noemde het delay, heb even geen toegang tot Z2M vanaf werk), was al aan het spelen tussen de 30 en 90 seconden, wellicht was dat te kort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strontvlieg
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-05 09:02
Erik070 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 13:46:
[...]

Ik vermoedde al dat het vast in de sensor zat, maar dacht toch even checken. Ja ik gebruik het off signaal als trigger. Toch maar eens spelen met de occupancy_timeout (noemde het delay, heb even geen toegang tot Z2M vanaf werk), was al aan het spelen tussen de 30 en 90 seconden, wellicht was dat te kort.
Mijn bevindingen met de IKEA sensor verbonden aan deCONZ is dat ie na een detectie altijd na 60 seconde een off signaal stuurt. Ongeacht of er nog beweging is. Vervolgens is de sensor nog ongeveer 35 seconde ongevoelig voor een nieuwe detectie.
Ik zou dus bij automatisering het off signaal negeren en zelf een timer maken die minimaal 100 seconde aan bljft en die reset bij een nieuwe detectie. Dan sta je volgens mij nooit in het donker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jemi
  • Registratie: Augustus 2020
Hallo, wellicht iemand hier die mij kan helpen.

Recent heb ik een aantal Tradfri lampen gekocht. Deze gekoppeld aan mijn bestaande Hue netwerk(bridge). Koppelen was een fluitje van een cent en het werkte direct mooi. Echter iedere keer na een aantal uur kan ik de lampen niet meer bedienen. Ze gaan niet met de automatiseringen mee. Als ik ze handmatig bedien gaan ze ook niet aan.

Maak ik de lampen even spanningsloos en weer aan werken ze weer een aantal uur.

Ik heb de bridge al eens gereset en op een andere locatie gezet. Ook de lampen verwijderd en eens opnieuw gekoppeld mocht geen gewenst effect hebben.

Iemand nog een tip wat ik kan proberen?

Mvg
Jemi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Jemi schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 08:36:
Hallo, wellicht iemand hier die mij kan helpen.

Recent heb ik een aantal Tradfri lampen gekocht. Deze gekoppeld aan mijn bestaande Hue netwerk(bridge). Koppelen was een fluitje van een cent en het werkte direct mooi. Echter iedere keer na een aantal uur kan ik de lampen niet meer bedienen. Ze gaan niet met de automatiseringen mee. Als ik ze handmatig bedien gaan ze ook niet aan.

Maak ik de lampen even spanningsloos en weer aan werken ze weer een aantal uur.

Ik heb de bridge al eens gereset en op een andere locatie gezet. Ook de lampen verwijderd en eens opnieuw gekoppeld mocht geen gewenst effect hebben.

Iemand nog een tip wat ik kan proberen?

Mvg
Jemi
toon volledige bericht
Ik heb hetzelfde met tradfri lampen op een hue bridge. Van de 4 lampen is er vaak eentje die niet aan gaat.
Ook nog geen oplossing gevonden helaas. Mijn conclusie was dat er een behoorlijk prijs verschil is tussen tradfri producten en hue producten dus dat er ook goedkopere onderdelen in zitten die dus minder goed werken 🤷‍♂️
Heb je ook een ikea bridge en heb je daarop het probleem ook?
Ik ben overgestapt op een deconz stick met home assistant. En sindsdien veel minder van dit soort probleempjes met de ikea spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jemi
  • Registratie: Augustus 2020
Kasper1985 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 14:10:
[...]

Ik heb hetzelfde met tradfri lampen op een hue bridge. Van de 4 lampen is er vaak eentje die niet aan gaat.
Ook nog geen oplossing gevonden helaas. Mijn conclusie was dat er een behoorlijk prijs verschil is tussen tradfri producten en hue producten dus dat er ook goedkopere onderdelen in zitten die dus minder goed werken 🤷‍♂️
Heb je ook een ikea bridge en heb je daarop het probleem ook?
Ik ben overgestapt op een deconz stick met home assistant. En sindsdien veel minder van dit soort probleempjes met de ikea spullen.
Ik heb geen Ikea bridge. Ik was wel aan het denken om deze te kopen, zodat de lampen ook gecontroleerd op firmware updates kunnen worden.

Ik had gehoopt dat het wat meer plug n play zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:41
Jemi schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 20:22:
[...]

Ik heb geen Ikea bridge. Ik was wel aan het denken om deze te kopen, zodat de lampen ook gecontroleerd op firmware updates kunnen worden.

Ik had gehoopt dat het wat meer plug n play zou zijn.
Het blijft een kwestie van proberen.
Heb hier een hub eerste generatie en nooit problemen eigenlijk.

Laat wel home assistant alle automatisering opdrachten uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Ik heb soms het idee dat die ikea producten zich niet gaandeweg aanpassen aan de beste route zoals volgens mij met zigbee juist de bedoeling zou moeten zijn.
Voordeel van een eigen zigbee hub en bijv. Home assistant is dat je dit veel beter kan indelen.
Die lampen zijn router devices. Zit daar nog iets tussen in de route naar de hub?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blazez
Ik heb geen idee of het standaard kennis is, voor mij niet, dus wellicht kan iemand z’n voordeel er mee doen.
Al een tijd lang had ik netwerkproblemen. M’n oude netgeer uiteindelijk vervangen door een Asus.
Ouwe rot als ik ben heb ik de SSID's apart ingesteld voor 2,4 en. 5Ghz (zeg netwerk24 en netwerk 5).
de meeste domotica werkt op 2,4 dus die connectie met netwerk24 ssid.

Maar ik bleef houden dat verschillende devices steeds de verbinding leken te verliezen. vaak was de tradfri (en daarmee de lampen) onbereikbaar. maar ook de p1monitor en de Honeywell thermostaat.
Toen ik een tijdje terug een HomePod kocht (op netwerk5) kreeg ik ineens een melding als m’n telefoon op Netwerk24 zat dat de HomePod op een ander netwerk zat (ander SSID, ja, Ander netwerk dacht ik nee).

Lang verhaal kort maken. De Asus gereset naar fabrieksinstellingen en de default van een gedeelde 2,5 en 5Ghz netwerk aan gezet. 1 SSID waar je naar verbind en de router regelt de rest.

Verbazingwekkend hoe vlekkeloos alles sindsdien loopt. de webpagina van de p1monitor is steeds online, de lampen haperen nooit en alles reageert soepel.

Dus, heb je problemen en gebruik je aparte SSID's, wellicht eens een idee om in die hoek te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kelly.hipolito
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06-05 22:12
Kijk eens aan :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_K6p3ApwXhxZ7-9xyWfTad1-Rpo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TgyX4cXE8Ky5wqksqsYZYtUq.png?f=fotoalbum_large

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:16

weebl

YARR!

Weet iemand of ik een Dirigera hub kan gebruiken in combinatie met Home Assistant en een Sonoff Zigbee USB dongle? Ik gebruik Home Assistant voor wat automatiseringen en het kunnen aansturen van lampen d.m.v. een Shelly switch. Dit werkt prima, maar ik wil mijn nieuwe Ikea lampen ook graag met Google Home kunnen aansturen. Hiervoor wil ik de Dirigera hub gebruiken. Ik vind de 8 euro per maand voor een Nabu Casa abonnement echt te veel alleen daarvoor.

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:21

Mimiix

Professioneel Prutser

weebl schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:22:
Weet iemand of ik een Dirigera hub kan gebruiken in combinatie met Home Assistant en een Sonoff Zigbee USB dongle? Ik gebruik Home Assistant voor wat automatiseringen en het kunnen aansturen van lampen d.m.v. een Shelly switch. Dit werkt prima, maar ik wil mijn nieuwe Ikea lampen ook graag met Google Home kunnen aansturen. Hiervoor wil ik de Dirigera hub gebruiken. Ik vind de 8 euro per maand voor een Nabu Casa abonnement echt te veel alleen daarvoor.
Wacht even. Je wil dus dat de apparaten uit HA naar de Dirigera hub gaan?

Dat gaat niet.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• weebl

weebl

YARR!

Mimiix schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:49:
[...]

Wacht even. Je wil dus dat de apparaten uit HA naar de Dirigera hub gaan?

Dat gaat niet.
Nee, dat ik de lampen met beiden kan aansturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:21

Mimiix

Professioneel Prutser

weebl schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:55:
[...]

Nee, dat ik de lampen met beiden kan aansturen.
Dat kan wel, maar dan moeten je lampen aan de dirigera hangen en vervolgens aan Home assistant exposed worden.

Je kan dus niet lampen in het zigbee netwerk van de sonoff aansturen.

[ Voor 11% gewijzigd door Mimiix op 13-09-2023 15:07 ]

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weebl

weebl

YARR!

Mimiix schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:07:
[...]

Dat kan wel, maar dan moeten je lampen aan de dirigera hangen en vervolgens aan Home assistant exposed worden.

Je kan dus niet lampen in het zigbee netwerk van de sonoff aansturen.
Ok, thanks! Ga ik me er eens verder in verdiepen!
Pagina: 1 2 ... 9 Laatste