Voor eventuele medegebruikers: De overstap inclusief data migratie is succesvol gelukt.JBS schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:41:
@ajbu Ik las het inderdaad, zal binnenkort eens overstappen op https://github.com/matter-js/matterjs-server.
Data migratie mogelijkheid is mooi meegenomen (en kwestie van wat bestanden kopiëren zie ik).
En zonder de thread lampen is er geen Thread mesh netwerk meer voor de nieuwe sensoren….remmuz schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:35:
[...]
Het probleem is de afstand tussen de lamp en de bridge. En dat probleem heb je met Zigbee ook.
Iets verdiepen in zigbee/thread en nadenken over het doel is wel nodig. Als er bv al Zigbee lampen hangen zijn de opties misschien weer anders
Even wat meer gelezen erover en lees veel over problemen met de kajplats maar in principe zou een matter lamp (in een tuinlamp b.v.) halverwege het huis en het tuinhuis kunnen dienen als onderdeel van het mesh netwerk. Wel moet deze altijd stroom hebben dus aan/uit worden gezet met een smart switch. Ik lees ook over stekkers die hiervoor goed te gebruiken zijn maar dat word in de tuin een beetje lastig...ajbu schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:53:
[...]
En zonder de thread lampen is er geen Thread mesh netwerk meer voor de nieuwe sensoren….
Iets verdiepen in zigbee/thread en nadenken over het doel is wel nodig. Als er bv al Zigbee lampen hangen zijn de opties misschien weer anders
Het verklaart echter niet waarom de thermometer wel goed werkt maar zoals gezegd dat lees ik meer maar dat echt specifiek problemen zijn met de kajplats. Misschien zwakker signaal doordat ze in een armatuur zitten?
[ Voor 12% gewijzigd door Undersound3 op 12-04-2026 21:35 ]
TOFSMYGGAUndersound3 schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:34:
[...]
Ik lees ook over stekkers die hiervoor goed te gebruiken zijn maar dat word in de tuin een beetje lastig...
https://www.ikea.com/nl/n...rt-buiten-smart-10622065/
Dank je!!!
Ik heb nu 14 stuks kajplats in gebruik en nul problemen tot nu toe.
De volgende 7 lampen zijn ook onderweg.
Prima produkt.
De volgende 7 lampen zijn ook onderweg.
Prima produkt.
Vandaag een mailtje ontvangen dat de Alpstuga niet meer verkocht wordt, hij staat ook niet meer op de website
.
remmuz in "Ikea Home smart (Trådfri en meer) - Ervaringen & discussie 2"remielowik schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:45:
Vandaag een mailtje ontvangen dat de Alpstuga niet meer verkocht wordt, hij staat ook niet meer op de website.
[ Voor 20% gewijzigd door remmuz op 14-04-2026 14:46 ]
Hier hetzelfde met Google TV als Thread Border Router. De Alpstuga valt ook steeds uit het netwerk.gysman11 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:10:
ik heb de matter CO2 meter Alpstuga, en gebruik mijn AppleTV als Thread Border Router. Vervolgens via Homeassistant zichtbaar in mijn automations. Echter, De verbinding tussen AppleTV Thread en Home Assistant lijkt niet stabiel: In Apple Home app is de waarde van de CO2 meter altijd uit te lezen. Echter, in Home Assistant heb ik binnen no time grote hiaten in mijn history, en als ik live mee kijk doet ie het vaker niet dan wel. Herstart van Alpstuga fixt alles weer voor een paar uur/dag, en dan begint het weer: in home assitant lijk ik af en aan geen verbinding te hebben via de Matter integratie. Iemand soortgelijke ervaringen?
Als ik weer eens in een IKEA winkel kom zal ik proberen of ik de Alpstuga terug kan geven, en mijn geld terug kan krijgen.remielowik schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:45:
Vandaag een mailtje ontvangen dat de Alpstuga niet meer verkocht wordt, hij staat ook niet meer op de website.
Ze hebben alleen nog een foto...
[ Voor 17% gewijzigd door Prisma16 op 14-04-2026 15:37 ]
Ik heb nu al een hele tijd Tradfri hub meer dan een jaar misschien zelfs al 2, stuk of 15 lampen en 5 bewegingsensoren. Dit heeft prima gewerkt tot vorige week.
Sinds vorige week wil mijn hub niet meer. Ik heb een keer de ethernet eruit en erin gedaan dat hielp volgens mij niet maar na de stekker uit het stopcontact/uit aann werkte hij weer. Ik dacht oh na een lange tijd online kan dat ooit gebeuren. Nu heb ik dit afgelopen week al 3 keer gehad en ik heb nog niet de oplossing of oorzaak gevonden.
Ik heb recent niks geupdate, niet in mijn router, niet in mijn Tradfri. Verder had ik de Tradfri hub al sinds het begin met static ip en geen dhcp, dus dat zou het niet moeten zijn.
Ik gebruik de lampen vaak via google home maar ook de eigen Tradfri app vind de hub niet (meer).
Heb al op internet wat gezocht maar kon daar geen nuttige dingen uithalen.
Heeft iemand iets soortgelijks gehad of tips om te troubleshooten? Ik zou in theorie kunnen factory resetten volgens mij maar daar heb ik echt weinig zin in, helemaal als ik geen idee heb wat de oorzaak is en het zo weer kan gebeuren.
Ik heb natuurlijk al geprobeerd te updaten wanneer die wel online is maar zegt niks. Ik heb 1.21.51 qua hub
Sinds vorige week wil mijn hub niet meer. Ik heb een keer de ethernet eruit en erin gedaan dat hielp volgens mij niet maar na de stekker uit het stopcontact/uit aann werkte hij weer. Ik dacht oh na een lange tijd online kan dat ooit gebeuren. Nu heb ik dit afgelopen week al 3 keer gehad en ik heb nog niet de oplossing of oorzaak gevonden.
Ik heb recent niks geupdate, niet in mijn router, niet in mijn Tradfri. Verder had ik de Tradfri hub al sinds het begin met static ip en geen dhcp, dus dat zou het niet moeten zijn.
Ik gebruik de lampen vaak via google home maar ook de eigen Tradfri app vind de hub niet (meer).
Heb al op internet wat gezocht maar kon daar geen nuttige dingen uithalen.
Heeft iemand iets soortgelijks gehad of tips om te troubleshooten? Ik zou in theorie kunnen factory resetten volgens mij maar daar heb ik echt weinig zin in, helemaal als ik geen idee heb wat de oorzaak is en het zo weer kan gebeuren.
Ik heb natuurlijk al geprobeerd te updaten wanneer die wel online is maar zegt niks. Ik heb 1.21.51 qua hub
[ Voor 4% gewijzigd door PaulHelper op 15-04-2026 20:18 ]
Op de Zweedse site staat ie nog wel:remielowik schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:45:
Vandaag een mailtje ontvangen dat de Alpstuga niet meer verkocht wordt, hij staat ook niet meer op de website.
https://www.ikea.com/se/e...ty-sensor-smart-50604187/
[ Voor 6% gewijzigd door Olaf van der Spek op 16-04-2026 09:48 ]
In meerdere landen is het nog te koop (o.a. Frankrijk). Maar de voorraad is minimaal en waarschijnlijk een restant.Olaf van der Spek schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:30:
[...]
Op de Zweedse site staat ie nog wel:
https://www.ikea.com/se/e...ty-sensor-smart-50604187/
Met de timmerflotte lijkt hetzelfde aan de hand als met de alpstuga?
Zou geleverd worden bij enkele vestigingen, maar staat nu weer overal op 0 in de stock checker.
Zou geleverd worden bij enkele vestigingen, maar staat nu weer overal op 0 in de stock checker.
@PaulHelper Is de voeding misschien niet helemaal lekker meer?
[ Voor 4% gewijzigd door jwhoogervorst op 20-04-2026 11:12 ]
Voor elke oplossing is er een probleem!
Het zou in theorie kunnen maar het is gewoon een standaard usb 5V voeding. Verder blijven lichtjes ook gewoon aan dus of het moet een gevalletje net wel net niet zijn, maar heb ik zelf eigenlijk nog nooit meegemaakt. Ik ga voor de zekerheid even een andere adapter proberen. Als dat het oplost laat ik het weten. Ook op Reddit zegt in ieder geval 1 iemand exact hetzelfde probleem met de hub mee te maken nu. Aangezien ik het verder nergens vind is dat wel vrij toevallig.jwhoogervorst schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:11:
@PaulHelper Is de voeding misschien niet helemaal lekker meer?
... En die liggen nu in de winkel (Heerlen). In Duitsland zijn alle winkels wel goed bevoorraad.albino71 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:47:
Met de timmerflotte lijkt hetzelfde aan de hand als met de alpstuga?
Zou geleverd worden bij enkele vestigingen, maar staat nu weer overal op 0 in de stock checker.
Als je wil weten waar de Alpstuga's blijven: Ik IKEA Cagliari Elmas (Italie) hebben ze er nog 3060 op voorraad...
Lijkt verder weinig logica in te zitten, de grillplats (zonder remote) is bv nooit in Utrecht verkocht..
Als iemand eens daar in de buurt komt en enkele Timmerflottes voor me wil meenemen, dan hoor ik t graag
de alpstuga is in duitsland/belgie helaas ook geheel uitverkocht.
Ik heb thuis al veel Tradfri lampen werken via mijn Conbee II stick icm de Phoscon app kan ik ze dan aanmelden en zichtbaar maken in HA. Nu heb ik wat KAJPLATS lampen gekocht (KAJPLATS E27 bulb, white spectrum, globe, clear, 806 lm LED2401G5) als vervanger, maar krijg deze niet aangemeld in de phoscon app. Iemand enig idee hoe ik dit voor elkaar krijg?
Ik heb al geprobeerd met de lamp 6x aan/uit en met 15x aan/uit te doen.
Ik heb al geprobeerd met de lamp 6x aan/uit en met 15x aan/uit te doen.
Je gaat het pas zien als je het doorhebt.
@Altaphista In combinatie met Zigbee of Matter?
Schiet tussen de palen en je scoort!
Zigbee
Je gaat het pas zien als je het doorhebt.
Kajplats werkt helaas (nog) niet met deCONZ. Dit komt voornamelijk omdat ze geen Modelid/manufacturer name afgeven bij koppelen. Daardoor kunnen ze ook niet geidentificeerd worden en dus gewhitelist.Altaphista schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:00:
Ik heb thuis al veel Tradfri lampen werken via mijn Conbee II stick icm de Phoscon app kan ik ze dan aanmelden en zichtbaar maken in HA. Nu heb ik wat KAJPLATS lampen gekocht (KAJPLATS E27 bulb, white spectrum, globe, clear, 806 lm LED2401G5) als vervanger, maar krijg deze niet aangemeld in de phoscon app. Iemand enig idee hoe ik dit voor elkaar krijg?
Ik heb al geprobeerd met de lamp 6x aan/uit en met 15x aan/uit te doen.
https://forum.phoscon.de/t/ikea-kajplats-gu10-cws/6791
Ik heb Manup (product owner Phoscon/Conbee van dresden-elektronik) gevraagd of hij er eens in kan / wil duiken. Misschien is er toch nog iets op te vinden.
[ Voor 9% gewijzigd door Mimiix op 22-04-2026 10:01 ]
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
ah ok, wel jammer. Thnx voor de reactie iig!Mimiix schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:00:
[...]
Kajplats werkt helaas (nog) niet met deCONZ. Dit komt voornamelijk omdat ze geen Modelid/manufacturer name afgeven bij koppelen. Daardoor kunnen ze ook niet geidentificeerd worden en dus gewhitelist.
https://forum.phoscon.de/t/ikea-kajplats-gu10-cws/6791
Ik heb Manup (product owner Phoscon/Conbee van dresden-elektronik) gevraagd of hij er eens in kan / wil duiken. Misschien is er toch nog iets op te vinden.
Zou een overstap naar de ZBT-2 de problemen oplossen?
Je gaat het pas zien als je het doorhebt.
Het probleem is dat het apparaat niet volgens de zigbee spec rapporteert (zichzelf kenbaar maken).Altaphista schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:04:
[...]
ah ok, wel jammer. Thnx voor de reactie iig!
Zou een overstap naar de ZBT-2 de problemen oplossen?
Je zou erom heen kunnen door het apparaat aan andere waarden te identificeren, wat allicht HA met ZHA heeft gedaan. (bijvoorbeeld door naar het mac adres te kijken + nog wat andere zaken, ofwel door de gebruiker het handmatig te laten selecteren).
Dat zal deCONZ ook moeten doen, alleen dat is een custom proces wat je niet zo snel toepast.
Met andere woorden: Geen idee of dat je probleem op lost.
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
ok thnx, ik ga eens stoeien met ZHA ipv de Phoscon deCONZ plugin danMimiix schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:38:
[...]
Het probleem is dat het apparaat niet volgens de zigbee spec rapporteert (zichzelf kenbaar maken).
Je zou erom heen kunnen door het apparaat aan andere waarden te identificeren, wat allicht HA met ZHA heeft gedaan. (bijvoorbeeld door naar het mac adres te kijken + nog wat andere zaken, ofwel door de gebruiker het handmatig te laten selecteren).
Dat zal deCONZ ook moeten doen, alleen dat is een custom proces wat je niet zo snel toepast.
Met andere woorden: Geen idee of dat je probleem op lost.
Je gaat het pas zien als je het doorhebt.
Houd er wel rekening mee dat je dan alles opnieuw moet pairen.Altaphista schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:08:
[...]
ok thnx, ik ga eens stoeien met ZHA ipv de Phoscon deCONZ plugin dan
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
ja snap ik dat vind ik op zich niet zo erg, maar ik ga het voor nu ff nog niet doen denk ik, de KAJPLATZ krijg ik ook niet toegevoegd via ZHA... grmbl. Ik heb eerst ff deCONZ gestopt, toen de conbee II toegevoegd aan ZHA en alle bestaande items importeert ie wel netjes (wel als nieuwe instanties dus ik zou idd alles moeten omzetten) maar ik heb eerst ff geprobeerd de KAJPLATS te herkennen maar hij pakt m dus niet helaas...Mimiix schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:15:
[...]
Houd er wel rekening mee dat je dan alles opnieuw moet pairen.
Je gaat het pas zien als je het doorhebt.
ok thnx, ga ik die eens aanschaffen en installeren naast mijn Conbee 2. Of hebben jullie advies voor een betere stick er naast?SolarOrbiter schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:19:
Kajplats wordt wel herkend door ZHA icm Sonoff zigbee 3.0
[Afbeelding]
Je gaat het pas zien als je het doorhebt.
Als je doel is om de Kajplats lampen te koppelen in Home Assistant kan je misschien beter een Thread stick kopen, Dan kan je in de toekomst ook andere Thread/Matter producten koppelen. Niet alle nieuwe IKEA smart producten kan je 'hacken' voor Zigbee ondersteuning. Ik heb zelf mijn eerste Kajplats met ZHA gekoppeld en toen toch maar naar Thread overgestapt met een 2e stick, oude Zigbee apparaten zo gelaten. Dat werkt prima.Altaphista schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:24:
[...]
ok thnx, ga ik die eens aanschaffen en installeren naast mijn Conbee 2. Of hebben jullie advies voor een betere stick er naast?
Ik heb daarvoor de Sonoff Plug-E gekocht. Sonoff heeft hiervoor ook een Thread firmware en je kan de stick eenvoudig omschakelen tussen Zigbee en Thread. Kan zelfs multi-protocol zodat je met 1 stick zowel Zigbee als Thread kan gebruiken maar dat wordt sterk afgeraden. Koop er een USB verlengkabeltje bij zodat je de stick wat verder van stoorzenders zoals de Zigbee stick kan plaatsen.
Nadat ik "noodgedwongen" de Dirigera heb gekocht om verschillende Bilresa wilde koppelen (en tips via users hier), eigenlijk toch wel erg tevreden hoe alles werkt 😁
Nu zat ik te kijken naar de Myggspray, maar behalve verlichting aan te sturen als er beweging is, wat kan je nog meer instellen via de Ikea Home smart app?
Hier zou mooi zijn als het alleen tussen een bepaalde tijd reageert, en een lamp uit een groep op een bepaalde lichtsterke aan zet voor een x-tijd.
Is dat mogenlijk?
Nu zat ik te kijken naar de Myggspray, maar behalve verlichting aan te sturen als er beweging is, wat kan je nog meer instellen via de Ikea Home smart app?
Hier zou mooi zijn als het alleen tussen een bepaalde tijd reageert, en een lamp uit een groep op een bepaalde lichtsterke aan zet voor een x-tijd.
Is dat mogenlijk?
Live from Denmark
Zelfde hier, sinds een paar weken draait het ding een dag of 2 en dan loopt hij vast. LED-beeld is normaal, maar hij is niet te benaderen via de API of app. Een power cycle helpt inderdaad. Het lijkt dus een software-issue te zijn.PaulHelper schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:16:
Ik heb nu al een hele tijd Tradfri hub (...)
Sinds vorige week wil mijn hub niet meer. Ik heb een keer de ethernet eruit en erin gedaan dat hielp volgens mij niet maar na de stekker uit het stopcontact/uit aann werkte hij weer. Ik dacht oh na een lange tijd online kan dat ooit gebeuren. Nu heb ik dit afgelopen week al 3 keer gehad en ik heb nog niet de oplossing of oorzaak gevonden.
(...)
Heeft iemand iets soortgelijks gehad of tips om te troubleshooten?
Dit is een bekend probleem van recente update als je Sonos integratie gebruikt:arievz schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 21:03:
[...]
Zelfde hier, sinds een paar weken draait het ding een dag of 2 en dan loopt hij vast. LED-beeld is normaal, maar hij is niet te benaderen via de API of app. Een power cycle helpt inderdaad. Het lijkt dus een software-issue te zijn.
Bron: https://www.reddit.com/r/.../1smdq46/comment/ohzwayv/
We have identified the issue with TRÅDFRI gateway becoming unresponsive and a new firmware will be released in the beginning of May.
As a temporarily workaround you can remove your Sonos speaker:
Open the IKEA Home smart 1 app.
Go to Settings → Manage → Speaker
Thank you for your patience! /IKEA Home smart
Twee dingen, 1 wat is je definitie van bekend? Wat ik zie is dat 24 april de OP/ikea dit gereageerd heeft. Ik heb zelf afgelopen week nog contact gehad met de chat support met een agent en die gaf nul informatie over dit alleen probeer een keer alles uit en aan te zetten.ajbu schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 21:20:
[...]
Dit is een bekend probleem van recente update als je Sonos integratie gebruikt:
Bron: https://www.reddit.com/r/.../1smdq46/comment/ohzwayv/
[...]
2, ik had deze reactie inderdaad al gezien maar ik vraag me af hoe het zit. Ik heb wel sonos maar nergens geïntegreerd met ikea. Ik kan dus niks van mijn sonos besturen uit ikea smarthome.
Dus als dat de oorzaak zou zijn lijkt dat niet op mij van toepassing. Verder zag ik erg veel mensen die hetzelfde hebben, nu kan het natuurlijk dat mensen met een sonos ook ikea hebben, maar ik heb dat niet bij elke geverifieerd.
Ik hoop dus dat er of nog een andere workaround komt of dat die firmware snel komt en het ook voor mij oplost zonder gebruik van de sonos integratie
De reactie van het officiële IKEA tradfri account is 'We have identified the issue with TRÅDFRI gateway becoming unresponsive and a new firmware will be released in the beginning of May.' wat me de definitie lijkt van het bekend zijn van het/een probleem bij Ikea. De conclusie van IKEA nu lijkt dat het probleem komt door de Sonos integratie. Op de 21e geeft het officiele IKEA account aan:PaulHelper schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:25:
[...]
Twee dingen, 1 wat is je definitie van bekend? Wat ik zie is dat 24 april de OP/ikea dit gereageerd heeft. Ik heb zelf afgelopen week nog contact gehad met de chat support met een agent en die gaf nul informatie over dit alleen probeer een keer alles uit en aan te zetten.
Waarop alle reacties van mensen met problemen lijken te bevestigen dat ze de Sonos integratie gebruiken.The team is looking into this issue, and to support us in the process we would appreciate if you can share if the ones having the issues is using Sonos integration? Thank you for your support and patience! /IKEA Home smart
Als je dezelfde problemen hebt zonder Sonos integratie zou je dat dus moeten/kunnen melden als je niet de volgende update wil afwachten. Reddit is het enige forum dat ik ken dat door ikea gemonitord wordt en waarop IKEA officieel (tech/smart home) support geeft, hoe /of chat support info bij de developers komt weet ik niet.
En ook al gebruik je het niet, voor de zekerheid Settings → Manage → Speaker checken kan ook geen kwaad
Ik heb momenteel nog 3 symfonisk volume knoppen in gebruik om de symfonisk en sonos apparaten aan te sturen.Hhelaas gebruiken deze nog een knoopcel batterijtje. Kan een bilsera met scrolwieltje deze functionaliteit overnemen? of is er geen opvolger voor gemaakt?
YouTube: IKEA BILRESA Fernbedienung mit Drehrad 🤩 Matter, Sonos, Hue & mehrsweetdude schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:32:
Ik heb momenteel nog 3 symfonisk volume knoppen in gebruik om de symfonisk en sonos apparaten aan te sturen.Hhelaas gebruiken deze nog een knoopcel batterijtje. Kan een bilsera met scrolwieltje deze functionaliteit overnemen? of is er geen opvolger voor gemaakt?
Vandaag in Amsterdam vertelde een medewerker dat ze het in augustus weer verwachten.remielowik schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:45:
Vandaag een mailtje ontvangen dat de Alpstuga niet meer verkocht wordt, hij staat ook niet meer op de website.
Weet iemand of een 2e dirigera hub draadloos ka worden aangesloten ? Of moet die ook bedraad.
Heb nu op zolder geen bereik om nieuwe kajplats lampen te bedienen namelijk en ben opzoek naar een manier om het bereik van de hub (meterkast begane grond) te vergroten.
Heb nu op zolder geen bereik om nieuwe kajplats lampen te bedienen namelijk en ben opzoek naar een manier om het bereik van de hub (meterkast begane grond) te vergroten.
Google is je vriend.Len020 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 22:05:
Weet iemand of een 2e dirigera hub draadloos ka worden aangesloten ? Of moet die ook bedraad.
Heb nu op zolder geen bereik om nieuwe kajplats lampen te bedienen namelijk en ben opzoek naar een manier om het bereik van de hub (meterkast begane grond) te vergroten.
https://www.ikea.com/nl/nl/customer-service/knowledge/articles/fg1ce02b-1055-4675-86gf-06df436c60e4.html
Mijn vraag gaat specifiek over een 2e hub. Daar gaat dit artikel niet over
Volgens mij is het artikel hier volkomen duidelijk over. Iedere hub werkt alleen bekabeld.
Kun je dan niet beter ergens halverwege een Grillplats in een stopcontact duwen? Veel goedkoper en werkt ook als thread repeater.
Bedankt voor je oplossing. Een gu10 spotje in huis vervangen voor een kaplats was blijkbaar ook voldoendeOut.of.Control schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 19:03:
Kun je dan niet beter ergens halverwege een Grillplats in een stopcontact duwen? Veel goedkoper en werkt ook als thread repeater.
headsup: de alpstuga is weer in voorrraad in nederland!
Ikea Utrecht vandaag 500 plus op voorraad. Net binnen.ChiMan schreef op donderdag 30 april 2026 @ 13:28:
[...]
Vandaag in Amsterdam vertelde een medewerker dat ze het in augustus weer verwachten.
Amsterdam had vrijdag < 50 units maar is alweer (bijna) uitverkocht.Mdesign schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:06:
[...]
Ikea Utrecht vandaag 500 plus op voorraad. Net binnen.
in groningen zijn er nog 104 van de 130 over, ze liggen der ook goed verstopt en op de verkeerde plek. (rechterhoek naast de oude symphonisk display)
Ik was gisteren bij de Ikea ik zie veel slimme apparaten werken op Matter. Werkt dit via Zigbee? Staat niet meer op de doos vermeld.
Deze werken via Thread. Sommige kan je met een ‘back’ nog wel Zigbee modus zetten maar dat wordt niet officieel ondersteundEvertt schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 09:46:
Ik was gisteren bij de Ikea ik zie veel slimme apparaten werken op Matter. Werkt dit via Zigbee? Staat niet meer op de doos vermeld.
Begrijp niet dat Utrecht er 500 krijgt, Amsterdam 50 en Haarlem 0..
Haarlem krijgt er 0 omdat daar de Tweakersdichtheid laag is.Olaf van der Spek schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:33:
Begrijp niet dat Utrecht er 500 krijgt, Amsterdam 50 en Haarlem 0..
Haarlem is toch echt de hoofdstad van Noord Holland.Prisma16 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:42:
[...]
Haarlem krijgt er 0 omdat daar de Tweakersdichtheid laag is.
[Afbeelding]
3 maal raden waar het hoofdmagazijn van ikea zit?peptalk schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:29:
[...]
Haarlem is toch echt de hoofdstad van Noord Holland.
#off-topictorretje2012 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:36:
[...]
3 maal raden waar het hoofdmagazijn van ikea zit?
1 keer raden waar het hoofdkantoor van de IKEA groep zit?
#on-topic
Huh? Dat lijkt me een hoofdkantoor en niet een magazijn.Prisma16 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:46:
[...]
#off-topic
1 keer raden waar het hoofdkantoor van de IKEA groep zit?
[Afbeelding] #on-topic
Huh dat dat saaie ebouw aan de achterkant van leiden CSPrisma16 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:46:
[...]
#off-topic
1 keer raden waar het hoofdkantoor van de IKEA groep zit?
[Afbeelding] #on-topic
#ontopicIemand al ervaring met de Timmerflote? De beperkte reviews op korte termijn zijn positief, langere termijn hoor ik toch wel veel offline gaan van de sensor :?
Jammer want lijkt me een perfect dingetje verder
En de kogel is door de kerk, volgend bezoek aan Ikea gaan mijn Bilresa's met draaiknop mee terug, wat een meuk. Ze werken vaker niet dan wel (Lees: ze werken zelden tot niet) en ben er klaar mee....
Ik dacht dat het eerst aan mij lag, maar nu ik dit zo lees. De draaiknop ligt er bij mij ook vaak uit, terwijl de andere (bilresa) knoppen wel goed blijven werken.sapphire schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 23:10:
[...]
En de kogel is door de kerk, volgend bezoek aan Ikea gaan mijn Bilresa's met draaiknop mee terug, wat een meuk. Ze werken vaker niet dan wel (Lees: ze werken zelden tot niet) en ben er klaar mee....
Be Stronger Than Your Excuses
Heb een aantal maanden 3 x timmerflote hier. Niet gekoppeld via ikea hub maar direct via home assistant. Er is er 2 x 1 offline gegaan. Dan is het even herstarten door batterijen er uit te halen en het werkt weer. Maar mijn vermoeden is dat dit meer te maken heeft met de thread apparaten van Ikea, want heb dit ook al bij 2 spotjes (geen zigbee) en de myggspray gehad.sapphire schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 23:10:
[...]
Huh dat dat saaie ebouw aan de achterkant van leiden CS
#ontopicIemand al ervaring met de Timmerflote? De beperkte reviews op korte termijn zijn positief, langere termijn hoor ik toch wel veel offline gaan van de sensor :?
Jammer want lijkt me een perfect dingetje verder
En de kogel is door de kerk, volgend bezoek aan Ikea gaan mijn Bilresa's met draaiknop mee terug, wat een meuk. Ze werken vaker niet dan wel (Lees: ze werken zelden tot niet) en ben er klaar mee....
Ik heb mijn Bilresa’s met draaiwiel ook aan HA gekoppeld met een AppleTV als borderrouter.Stefan1987 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 06:56:
[...]
Heb een aantal maanden 3 x timmerflote hier. Niet gekoppeld via ikea hub maar direct via home assistant. Er is er 2 x 1 offline gegaan. Dan is het even herstarten door batterijen er uit te halen en het werkt weer. Maar mijn vermoeden is dat dit meer te maken heeft met de thread apparaten van Ikea, want heb dit ook al bij 2 spotjes (geen zigbee) en de myggspray gehad.
De gewone Bilresa’s heb ik met Zigbee gekoppeld en werken al maanden perfect.
Schept weinig hoop dan, ik wilde langzaam aan Thread beginnen door verder te gaan met wat Grillplatzen te plaatsen maar als dat spul zo instabiel is
Ik heb de Timmerflotte sinds 6 december, gekoppeld aan een Apple Homepod en HA. De eerste 2 weken heb ik een paar keer gehad dat de verbinding verloren ging waarna het weer werkte door batterijen er even uit te halen. Sinds eind december heb ik dit niet meer gehad, dus nu bijna 6 maanden gekoppeld zonder enige onderbreking. Batterijen nog niet opnieuw opgeladen, deze geven nu 47% aan. In januari 3 grillplats stekkers geplaatst, deze hebben tot nu toe nooit problemen gegeven.
Problemen met Ikea apparaten komen niet perse door Thread, ook met Zigbee waren er problemen met bv de Vallhorn beweging sensoren. Ik heb het idee dat de kwaliteitscontrole niet zo goed is en er af en toe slechte batches verkocht worden. Je kan pech hebben met een maandag-model, maar normaal werkt het prima.
Problemen met Ikea apparaten komen niet perse door Thread, ook met Zigbee waren er problemen met bv de Vallhorn beweging sensoren. Ik heb het idee dat de kwaliteitscontrole niet zo goed is en er af en toe slechte batches verkocht worden. Je kan pech hebben met een maandag-model, maar normaal werkt het prima.
Was deze al gepost? Conclusie is t zelfde als hier. De batterijapparaten hebben nog wat updates nodig.
YouTube: I Investigated IKEA’s Suspiciously Cheap Tech
YouTube: I Investigated IKEA’s Suspiciously Cheap Tech
Schiet tussen de palen en je scoort!
Ik weet niet of je toevallig deze een factory reset gegeven hebt (als dat überhaupt al kan bij deze)?Theswitch schreef op zondag 1 maart 2026 @ 15:01:
[...]
Ik heb er nu 1. In home assisant zie ik echter:
[Afbeelding]
Dus toch geen routeringsdevice?
Ik heb er zelf twee alpstuga liggen en een daarvan heeft er een reset gehad omdat er wat pairing issues waren en sindsdien is het een "end device".
De andere staat echter wel goed als Routing End Device. Ik had iets gelezen dat dit mogelijk sinds 1.0.15 een probleem kan zijn, maar meer informatie is vrij moeilijk te vinden en ik kom er eigenlijk niet uit.
[ Voor 6% gewijzigd door Vetracious op 28-05-2026 12:07 ]
Dat is op zich geen probleem /. zoals het hoort te werken. Thread mesh kan routing in een node (tijdelijk) uit zetten als daar geen behoefte aan is, bv als alle end-devices al een sterke route hebben. Als je dan een device toevoegt of verplaatst kan de routing weer aangezet worden om de mesh te versterken. Zie doc. Om de radio sterkte en mesh verbindingen per device te zien kan je in de HA Matter server app UI kijkenVetracious schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:54:
[...]
Ik weet niet of je toevallig deze een factory reset gegeven hebt (als dat überhaupt al kan bij deze)?
Ik heb er zelf twee alpstuga liggen en een daarvan heeft er een reset gehad omdat er wat pairing issues waren en sindsdien is het een "end device".
De andere staat echter wel goed als Routing End Device. Ik had iets gelezen dat dit mogelijk sinds 1.0.15 een probleem kan zijn, maar meer informatie is vrij moeilijk te vinden en ik kom er eigenlijk niet uit.
Maar dan zou het device type toch als nog routing moeten zijn? Ik kan via jouw link namelijk niks vinden over veranderende device types.ajbu schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 12:31:
[...]
Dat is op zich geen probleem /. zoals het hoort te werken. Thread mesh kan routing in een node (tijdelijk) uit zetten als daar geen behoefte aan is, bv als alle end-devices al een sterke route hebben. Als je dan een device toevoegt of verplaatst kan de routing weer aangezet worden om de mesh te versterken. Zie doc. Om de radio sterkte en mesh verbindingen per device te zien kan je in de HA Matter server app UI kijken
Als ik het fout heb hoor ik het graag, maar volgens mij zou het geen End Device moeten zijn, toch?
Ik had de link naar Thread documentatie niet goed toegevoegd:Vetracious schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 18:09:
[...]
Maar dan zou het device type toch als nog routing moeten zijn? Ik kan via jouw link namelijk niks vinden over veranderende device types.
Als ik het fout heb hoor ik het graag, maar volgens mij zou het geen End Device moeten zijn, toch?
[Afbeelding]
https://openthread.io/guides/thread-primer/node-roles-and-types#upgrading_and_downgrading
When a REED is the only node in reach of a new End Device wishing to join the Thread network, it can upgrade itself and operate as a Router: Conversely, when a Router has no children, it can downgrade itself and operate as an End Device:
Fair enough, dat was een interessant stukje, dank je.ajbu schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:07:
[...]
Ik had de link naar Thread documentatie niet goed toegevoegd:
https://openthread.io/guides/thread-primer/node-roles-and-types#upgrading_and_downgrading
[...]
Nou is mijn enige resterende vraag of REED down/upgrading iets is dat gereflecteerd wordt in de HA Matter connectie informatie, of dat het alsnog als REED zou moeten staan in dat menu?
Opereren als een end device en daadwerkelijk denken dat het een end device is kan nogal een (problematisch) verschil zijn.
Ik heb net in Home Assistant de melding gekregen dat de nieuwe firmware (van 1.0.15 naar 1.0.26) voor de ALPSTUGA beschikbaar is. Is ergens te vinden wat er is veranderd? Ik hoop dat dit de stabiliteit van het apparaat iets gaat verbeteren, want ik ben ‘m nu iedere paar dagen aan het powercyclen…
Niets bekend officieel gemeld zover ik zie. Verandering die ik zie is dat de temperatuur range veranderd is van -20C t/m 70C naar -9,9C t/m 99,9C. CO2 gaat nu tot 9999, dat was in 1.0.15 tot 5000naarden 4ever schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:45:
Ik heb net in Home Assistant de melding gekregen dat de nieuwe firmware (van 1.0.15 naar 1.0.26) voor de ALPSTUGA beschikbaar is. Is ergens te vinden wat er is veranderd? Ik hoop dat dit de stabiliteit van het apparaat iets gaat verbeteren, want ik ben ‘m nu iedere paar dagen aan het powercyclen…
Gelezen op Reddit:ajbu schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:29:
[...]
Niets bekend officieel gemeld zover ik zie. Verandering die ik zie is dat de temperatuur range veranderd is van -20C t/m 70C naar -9,9C t/m 99,9C. CO2 gaat nu tot 9999, dat was in 1.0.15 tot 5000
Hej! Thank you for the feedback!
We have released a new firmware version for ALPSTUGA, and here are some release notes:
- A factory reset of the device will now trigger a re-calibration of the CO₂ sensor.
- Fixed an issue where the display could appear frozen and no data was reported from the device.
- If the screen is turned off, pressing a button will automatically turn it back on.
/IKEA Home smart
Stabiel als in Thread netwerk verbinding en betrouwbaarheid, dat hangt sterk af wat je gebruikt als hub/thread border router. De laatste maanden is de ontwikkeling en verbetering voor bv de Dirigera en Home assistant heel snel gegaan, wat oudere berichten zijn dus niet meer allemaal relevant. Als je Thread netwerk nu stabiel is heb je de grootste hobbel al genomen. Koop wel wat reserve, er glippen wel eens wat slechte apparaten door IKEA's kwaliteitscontrole.gysman11 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:00:
Heb thuis een alpstuga, om te kijken of ik thread aan de praat krijg. Dat lukte. Zijn de gu10 KAJPLATS lampjes stabiel genoeg om wat nieuwe kamers mee te gaan voorzien?
edit: sorry, beter gezocht in het forum, en de meningen lijken verdeeld.
Stabiel thread netwerk, da's nog even de vraag (woon momenteel in verband met verbouwing elders). Thread wordt verzorgd door appletv, en verbinding met HA raakte ik na paar dagen steeds kwijt. Schijnt met kanaal te maken te hebben, dus daar moet ik opnieuw mee gaan testen als ik weer in mijn eigen huis woon. Met Matter zou alles makkelijker worden, maar wat mij betreft hadden we lekker doorgegaan met Zigbee (heb een groot, zeer stabiel zigbee netwerk in huis tot ver in de tuin).
Thread met devices van verschillende fabrikanten is op z'n best nog erg wankel, met name de verschillende border routers zijn allemaal per fabrikant anders geïmplementeerd wat vaak problemen geeft.
Voorlopig kan Matter over Thread nog een lang niet in de buurt van de stabiliteit en betrouwbaarheid van Zigbee komen.
Voorlopig kan Matter over Thread nog een lang niet in de buurt van de stabiliteit en betrouwbaarheid van Zigbee komen.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Voor wie er nog opzoek naar is: in Utrecht is weer een hele grote lading Timmerflotte's verkrijgbaar. En nog meer Matter spullen zijn weer op voorraad.
Ik heb een Alpstuga, een Timmerflotte en twee Xiaomi sensors, de Alpstuga lijkt consistent 1 graad onder de andere sensors te zitten. Qua luchtvochtigheid komen ze alle vier wel redelijk overeen. Hier meer mensen met ervaring?
Ik heb ze alleen nog 'offline' gebruikt.
Ik heb ze alleen nog 'offline' gebruikt.
Necro post omdat dit de eerste is die in Google omhoog komt, maar ik zie veel negatieve recensies over de nieuwe serie van IKEA, kajplats. Heeft iemand daar ervaring mee?
ik heb je vraag hiernaartoe verplaatst in plaats van een necro offtopic hijack van iemand anders zijn vraag.
ik heb je vraag hiernaartoe verplaatst in plaats van een necro offtopic hijack van iemand anders zijn vraag.
[ Voor 26% gewijzigd door teacher op 08-06-2026 07:50 ]
Heb nog een batch oude kunnen kopen. Omdat den nieuwe niet goed werken met oude hub.TheSourceCode95 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 17:09:
Necro post omdat dit de eerste is die in Google omhoog komt, maar ik zie veel negatieve recensies over de nieuwe serie van IKEA, kajplats. Heeft iemand daar ervaring mee?
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Ik heb 15 Kajplats lampen hangen. Ik gebruik Home Assistant icm hun Zigbee antenne. Ik heb ook een Ikea Dirigera liggen van voor ik overschakelde naar Home Assistant.TheSourceCode95 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 17:09:
Necro post omdat dit de eerste is die in Google omhoog komt, maar ik zie veel negatieve recensies over de nieuwe serie van IKEA, kajplats. Heeft iemand daar ervaring mee?
[mbr]ik heb je vraag hiernaartoe verplaatst in plaats van een necro offtopic hijack van iemand anders zijn vraag. [/mbr]
De eerste paar Kajplats lampen heb ik via de Dirigera verbonden en gedeeld met Home Assistant. Dat werkte bij mij gewoon perfect. Maar omdat ik al een Zigbee netwerk heb, heb ik ze uiteindelijk in Zigbee mode gezet en de Dirigera er weer van tussen gehaald. Dat loopt nu al een paar maand goed.
Ik heb hier en op reddit al een paar oorzaken van problemen zien passeren:
- Geen goede mesh (te grote afstanden met niet genoeg routers)
- Te zwakke USB adapter op de Dirigera (ik herinner me iemand wiens USB-C snellader icm Dirigera terugviel op 5V/5W wat niet voldoende was wanneer er veel tegelijk gebeurde en de Dirigera dan herstarte)
- Per ongeluk gebruik maken van een andere Thread Border Router die zich slecht gedraagt of pakweg een slechte wifi-verbinding heeft.
Heb ruim 20 Kajplats lampen en nog wat ander spul op Dirigera én HA,
Tot nu nul problemen mee gehad.
Tot nu nul problemen mee gehad.
Ik heb mijn hele huis vol hangen met Hue lampen, maar omdat de 6 filament lampen boven de eettafel het relatief erg snel hebben begeven heb ik gister tijdens een bezoekje aan de IKEA in een soort opwelling 6 KAJPLATS filament achtige E27 lampen gekocht.
Ik had kort daarvoor Google geraadpleegd en gelezen dat deze serie prima zou moeten kunnen werken met de HUE Bridge. Dat lijkt wat genuanceerder te liggen
Ik krijg ze dus niet aan de praat/zichtbaar via de HUE app, ik zie wel een soort workaround via de Hue Essentials app, maar liever doe ik het gewoon via de officiële app die z'n werk verder al jaren goed doet. Zijn er nog tips, of moet ik deze app toch aanschaffen of volledig over op Home Assistant?
Ik had kort daarvoor Google geraadpleegd en gelezen dat deze serie prima zou moeten kunnen werken met de HUE Bridge. Dat lijkt wat genuanceerder te liggen
Ik krijg ze dus niet aan de praat/zichtbaar via de HUE app, ik zie wel een soort workaround via de Hue Essentials app, maar liever doe ik het gewoon via de officiële app die z'n werk verder al jaren goed doet. Zijn er nog tips, of moet ik deze app toch aanschaffen of volledig over op Home Assistant?
Staan ze wel in Zigbee modus? Of nog Matter modus?
Ik denk in de Matter modus, want het is inmiddels gelukt!metieske schreef op maandag 8 juni 2026 @ 18:08:
Staan ze wel in Zigbee modus? Of nog Matter modus?
- Lamp in een losse armatuur gedaan en deze dicht bij Hue Bridge geplaatst
- 6 keer kort aan en uit gedaan.
- Daarna 12 keer kort aan en uit gedaan (om in Zigbee modus te komen?). De lamp begon uit zichzelf wat effecten te genereren (fel, dim, knipperen).
- Daarna via Hue Lights app Touchlink gebruikt. Daar ging ie niet verder dan "resultaten bepalen". Toen ik daarna ging zoeken naar lampen vond ie een lamp met een vage omschrijving als "color lamp 1" oid.
- Naar de Hue app gegaan, daar weer naar lampen toevoegen gegaan, gezocht zonder QR code en tadaa! Daar verscheen hij in de app. Hernoemd en getest, alles werkte!
- Rinse & repeat voor de andere 5 lampen
Afgezien van stabiliteit: ik zie op de IKEA site dat er redelijk wordt geklaagd over de kleurweergave van de wit spectrum lamp (geen "gezellig" warm-wit / oranje achtig maar geel of groen). Ik heb hier nog weinig klachten gezien, terwijl het publiek hier zeker zo kritisch is (verwacht ik). Wellicht een slechte batch geweest?gysman11 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:00:
Heb thuis een alpstuga, om te kijken of ik thread aan de praat krijg. Dat lukte. Zijn de gu10 KAJPLATS lampjes stabiel genoeg om wat nieuwe kamers mee te gaan voorzien?
edit: sorry, beter gezocht in het forum, en de meningen lijken verdeeld.
Ik vind mijn KAJPLATS E27 WS G95 clear 806lm (36873) echt dikke prima qua kleuren. Heb deze in de hal. Warm licht.
Nu met meer stopcontact apparaten (o.a. grillplats) werkt het allemaal ook stukken soepeler en sneller.
Nu met meer stopcontact apparaten (o.a. grillplats) werkt het allemaal ook stukken soepeler en sneller.
OK, Thx. Het ging in de reviews op de site wel specifiek over de GU10 variant, heb je die toevallig ook?Pinjataaa schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 18:54:
Ik vind mijn KAJPLATS E27 WS G95 clear 806lm (36873) echt dikke prima qua kleuren. Heb deze in de hal. Warm licht.
Nu met meer stopcontact apparaten (o.a. grillplats) werkt het allemaal ook stukken soepeler en sneller.
Och sorry daar heb ik overheen gelezen, die heb ik nietBatilan schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 19:24:
[...]
OK, Thx. Het ging in de reviews op de site wel specifiek over de GU10 variant, heb je die toevallig ook?
Ik ben dik tevreden over de GU10 575 lumen. "Warmte" is prima in te stellen. Hij kan ook gelig branden maar dat is kwestie van instellen.Batilan schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:35:
[...]
Afgezien van stabiliteit: ik zie op de IKEA site dat er redelijk wordt geklaagd over de kleurweergave van de wit spectrum lamp (geen "gezellig" warm-wit / oranje achtig maar geel of groen). Ik heb hier nog weinig klachten gezien, terwijl het publiek hier zeker zo kritisch is (verwacht ik). Wellicht een slechte batch geweest?
De alleen wit GU10 vind ik het beste een mooie warme gloed geven, hij heeft 3 standen waarvan 1 te wit en de andere te geel en een “goud” die ik heb standaard aan.
De E27 color bulb heb ik buiten en daarvan vind ik de kleuren en het bereik wat flets de oude zigbee variant was beter.
De E27 witte bulb is oke, de sierlijke transparante nog niet geprobeerd.
Ik heb ondertussen 50+ lampen, stekkers, sensoren en knoppen van de Ikea Matter lijn (ik had 3 maanden geleden een complete overhaul gedaan).
Eerste weken veel gekloot met koppelen en verbrekende apparaten, afgelopen 2 maanden is het best stabiel met een enkele keer een lamp of stekker die offline is maar vaak ook vanzelf weer terug komt. Die zitten ook op een plek in huis waar misschien een extra routing device moet komen.
Het sharen van een matter device vanuit de ikea app naar Home Assistant werkt met mijn ervaring het beste met een Android toestel dan kan je meteen vanuit de Ikea app share naar Home Assistant. Alleen neemt hij niet de naam mee die je in de Ikea app hebt staan en moet je zelf veranderen.
De E27 color bulb heb ik buiten en daarvan vind ik de kleuren en het bereik wat flets de oude zigbee variant was beter.
De E27 witte bulb is oke, de sierlijke transparante nog niet geprobeerd.
Ik heb ondertussen 50+ lampen, stekkers, sensoren en knoppen van de Ikea Matter lijn (ik had 3 maanden geleden een complete overhaul gedaan).
Eerste weken veel gekloot met koppelen en verbrekende apparaten, afgelopen 2 maanden is het best stabiel met een enkele keer een lamp of stekker die offline is maar vaak ook vanzelf weer terug komt. Die zitten ook op een plek in huis waar misschien een extra routing device moet komen.
Het sharen van een matter device vanuit de ikea app naar Home Assistant werkt met mijn ervaring het beste met een Android toestel dan kan je meteen vanuit de Ikea app share naar Home Assistant. Alleen neemt hij niet de naam mee die je in de Ikea app hebt staan en moet je zelf veranderen.
Die snap ik niet.RoyVi schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:47:
De alleen wit GU10 vind ik het beste een mooie warme gloed geven, hij heeft 3 standen waarvan 1 te wit en de andere te geel en een “goud” die ik heb standaard aan.
Bij de "witte" GU10 kan je de "kleur" nagenoeg traploos instellen tussen blauw en geel.
Dus iets meer dan 3 standen.
Wellicht gebruikt @RoyVi vooral een IKEA afstandbediening, die schakelen meestal tussen 3 standen. Met de juiste aansturing/app kun je inderdaad traploos instellen.Rudolfus schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:59:
[...]
Die snap ik niet.
Bij de "witte" GU10 kan je de "kleur" nagenoeg traploos instellen tussen blauw en geel.
Dus iets meer dan 3 standen.
je hebt toch 2 soorten?Rudolfus schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:59:
[...]
Die snap ik niet.
Bij de "witte" GU10 kan je de "kleur" nagenoeg traploos instellen tussen blauw en geel.
Dus iets meer dan 3 standen.
1 kleuren G10
1 wit variant G10
Er zijn/waren 3 varianten:hijskraan schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 18:13:
[...]
je hebt toch 2 soorten?
1 kleuren G10
1 wit variant G10
- GU10 alleen warm wit
- GU10 wit spectrum (koud en warm wit en daar tussenin).
- GU10 kleur.
[ Voor 36% gewijzigd door JBS op 17-06-2026 19:18 ]
De Tradfri (Zigbee) was er in deze 3 varianten, de nieuwe Kajplats is er alleen in wit-spectrum en wit-spectrum/kleur.JBS schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 19:17:
[...]
Er zijn/waren 3 varianten:
- GU10 alleen warm wit
- GU10 wit spectrum (koud en warm wit en daar tussenin).
- GU10 kleur.
Ja klopt ik gebruik alleen de ikea afstandbediening, nooit geprobeerd ze op een andere manier in te stellen, de standaard "goud" warme wit vind ik perfect. Ik heb de lampen niet aan mijn Home Assistant gekoppeld alleen de stekkers om energie te meten en een paar sensoren.Batilan schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:13:
[...]
Wellicht gebruikt @RoyVi vooral een IKEA afstandbediening, die schakelen meestal tussen 3 standen. Met de juiste aansturing/app kun je inderdaad traploos instellen.
Ik wil een raam in ons huis graag voorzien van de Myggbett sensor.
Niet zozeer om een melding dát ie opstaat te ontvangen, maar om een reminder dat ie nòg open staat. Is dat mogenlijk...? Bijvoorbeeld na 19u s avonds een melding om het raam nog dicht te doen voor de nacht.
Ik gebruik enkel de standaard Ikea hub, geen verdere aansturingen.
Niet zozeer om een melding dát ie opstaat te ontvangen, maar om een reminder dat ie nòg open staat. Is dat mogenlijk...? Bijvoorbeeld na 19u s avonds een melding om het raam nog dicht te doen voor de nacht.
Ik gebruik enkel de standaard Ikea hub, geen verdere aansturingen.
Live from Denmark
Je kunt alleen instellen dat je na een bepaald aantal minuten/uren een notificatie op je telefoon krijgt, helaas niet op een specifiek tijdstip.hansie_k schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:22:
Ik wil een raam in ons huis graag voorzien van de Myggbett sensor.
Niet zozeer om een melding dát ie opstaat te ontvangen, maar om een reminder dat ie nòg open staat. Is dat mogenlijk...? Bijvoorbeeld na 19u s avonds een melding om het raam nog dicht te doen voor de nacht.
Ik gebruik enkel de standaard Ikea hub, geen verdere aansturingen.
Het is een "matter" produkt. Je kunt dus met (bijvoorbeeld) Home Asisstant net maken wat je wilt, zelfs in combinatie met andere sensoren/tijden/zon/wind/regen.hansie_k schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:22:
Ik wil een raam in ons huis graag voorzien van de Myggbett sensor.
Niet zozeer om een melding dát ie opstaat te ontvangen, maar om een reminder dat ie nòg open staat. Is dat mogenlijk...? Bijvoorbeeld na 19u s avonds een melding om het raam nog dicht te doen voor de nacht.
Ik gebruik enkel de standaard Ikea hub, geen verdere aansturingen.
/f/image/fNbRKt3R0DBvrjCzyXgd0FBU.png?f=fotoalbum_large)