• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:51
Pinjataaa schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:02:
[...]
Edit:
Toevallig zie ik dezelfde problemen in het nieuwe filmpje van Bright op YouTube.
YouTube: IKEA's Smart Home op de schop: eindelijk eenvoudig?
Dit filmpje had jij nog niet gezien, wat vrij logisch is aangezien het net een paar uur geplaatst is.
Van de ervaringen getoond in het filmpje word ik niet echt vrolijk van. Zowel via Google als via de Dirigera hub werkt het niet goed. Tussen maken van het filmpje en posten kan natuurlijk wat tijd zitten. Misschien zijn er ondertussen al wat updates geweest. Maar ik ben wel een beetje terughoudend. Zelf zit ik in het Apple eco systeem. Wellicht dat het daar wel goed/beter werkt.

• meesje
Voor degene die liever lezen dan kijken hieronder de link naar een geschreven artikel.
https://www.bright.nl/vid...u-echt-voor-iedereen.html
Ik denk dat ik een keer de TIMMERFLOTTE zal kopen en deze koppelen via matter aan HomeKit. Hierin kan volgens mij weinig fout gaan, meer informatieve waarden en niet bv bewegingssensor die niet goed of traag werkt. Voor de rest hou ik het wel lekker nog bij Hue. Natuurlijk andere prijsklasse maar ben daar destijds mee begonnen, voordat er Tradfri/IKEA was.

• remielowik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:39
dhrto schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:05:
[...]
Minpunt van de Alpstuga is wel dat de tijd/klok geen geheugen heeft en deze telkens opnieuw ingesteld moet worden, als even de stroom eraf is.
Er is een hacs plugin om tijd te syncen via matter: https://github.com/Loweack/Matter-Time-Sync/

• kelly.hipolito
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-01 17:34
Cordon schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:34:
Ik heb 2 TIMMERFLOTTE, maar 1 raakt telkens verbinding kwijt met Apple Home, die ligt wel een verdieping hoger. In Home Assistant krijg ik ze al helemaal niet, die blijft maar laden tot een foutmelding. Of is 1 threadrouter te weinig in huis? :P
Dat ervaar ik nu sinds een aantal dagen met de DIRIGERA hub i.v.m. 1x TIMMERFLOTTE (ik heb er 2). De verbinding valt steeds weg (ook als ik de sensoren bij elkaar leg of naast de hub), de sensor verdwijnt dan spontaan van het startscherm van de IKEA Home smart app.

Het apparaat weer activeren met het TIMMERFLOTTE knopje geen resultaat. De DIRIGERA hub herstarten geen resultaat. De TIMMERFLOTTE blijft bij de app bij de productenlijst als actief staan maar offline.

Daar verwijderen en opnieuw toevoegen ging pas goed na een keer of 10. Dat producten spontaan verdwijnen van het startscherm herken ik van de eerste generatie TRÅDFRI producten. Dat de verbinding steeds wegvalt niet.

Als ik zo her en der lees, inclusief op de IKEA website zelf, dan zijn er behoorlijk wat problemen met hun MATTER gebaseerde producten.

• TYZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-01 09:10

TYZ

kelly.hipolito schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:11:
[...]
Dat ervaar ik nu sinds een aantal dagen met de DIRIGERA hub i.v.m. 1x TIMMERFLOTTE (ik heb er 2). De verbinding valt steeds weg (ook als ik de sensoren bij elkaar leg of naast de hub), de sensor verdwijnt dan spontaan van het startscherm van de IKEA Home smart app.
[...]
Ik heb gemerkt dat sommige Thread-apparaten niet zichtbaar zijn als je via Control Anywhere verbonden bent. Bugje denk ik. Paar jaar geleden was er een soortgelijke bug met de (zigbee) repeater.

In mijn geval zijn de Kajplats lampen en de Timmerflotte sensor wél zichtbaar, maar de Bilresa afstandsbediening en de Myggspray bewegingssensor zijn spontaan verdwenen als je via Control Anywhere verbindt. (Meer apparaten heb ik nog niet.) Dat is met de Android app overigens.

Maakt het bij jou nog uit of je op je eigen netwerk zit, of via Control Anywhere verbonden bent?

Efficiency is intelligent laziness...

• fvhemert
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:06
kelly.hipolito schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:11:
[...]

Het apparaat weer activeren met het TIMMERFLOTTE knopje geen resultaat. De DIRIGERA hub herstarten geen resultaat. De TIMMERFLOTTE blijft bij de app bij de productenlijst als actief staan maar offline.

Daar verwijderen en opnieuw toevoegen ging pas goed na een keer of 10. Dat producten spontaan verdwijnen van het startscherm herken ik van de eerste generatie TRÅDFRI producten. Dat de verbinding steeds wegvalt niet.

Als ik zo her en der lees, inclusief op de IKEA website zelf, dan zijn er behoorlijk wat problemen met hun MATTER gebaseerde producten.
Ik heb dit ook gezien en het duurde even voordat ik realiseerde wat er aan de hand was. Bij mij kwam het door de Apple TV die ik gebruik. HA liet 2 border routers zien (de Apple TV en de HA Open Thread Border router). Geen van beiden waren ingesteld als prefered router, iets wat ik toch dacht gedaan te hebben.
Nadat ik de HA Open Thread Border als prefered router heb ingesteld, is alles rock solid en verliest de Timmerflotte geen verbinding meer. Hoop dat je hier iets aan hebt.

• ajbu
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-01 17:32
Kajplats lamp aangesloten op Apple HomePod en HA:
Ik werd vannacht rond drie uur wakker omdat de Kajplats lamp in mijn slaapkamer spontaan ging branden, In HA en app stond de lamp nog als 'uit'. Na wat experimenteren lijkt de lamp vaker spontaan aan te gaan maar alleen als de lamp in Apple Home op 'adaptive lighting' staat. In HA is ook niet te zien dat de lamp is aangegaan. Lijkt dat het een bekend probleem is dat als de voor de Kajplats adaptive lighting is ingesteld de lamp verandering van lichtkleur interpreteert als trigger om aan te gaan.

• kelly.hipolito
TYZ schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:37:
[...]

Ik heb gemerkt dat sommige Thread-apparaten niet zichtbaar zijn als je via Control Anywhere verbonden bent. Bugje denk ik. Paar jaar geleden was er een soortgelijke bug met de (zigbee) repeater.

In mijn geval zijn de Kajplats lampen en de Timmerflotte sensor wél zichtbaar, maar de Bilresa afstandsbediening en de Myggspray bewegingssensor zijn spontaan verdwenen als je via Control Anywhere verbindt. (Meer apparaten heb ik nog niet.) Dat is met de Android app overigens.

Maakt het bij jou nog uit of je op je eigen netwerk zit, of via Control Anywhere verbonden bent?
Ik maak inderdaad gebruik van 'Control Anywhere' en gebruik ook de Android app. Ik zal het eens in de gaten houden. Beide Timmerflotte zijn nu weer zichtbaar. Benieuwd of die ene Timmerflotte weer problemen gaat geven. Ik zal indien de sensor weer zal verdwijnen, eens gaan uitproberen of het helpt dat ik op het 'eigen netwerk zit, of via Control Anywhere verbonden ben'.
fvhemert schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:19:
[...]

Ik heb dit ook gezien en het duurde even voordat ik realiseerde wat er aan de hand was. Bij mij kwam het door de Apple TV die ik gebruik. HA liet 2 border routers zien (de Apple TV en de HA Open Thread Border router). Geen van beiden waren ingesteld als prefered router, iets wat ik toch dacht gedaan te hebben.
Nadat ik de HA Open Thread Border als prefered router heb ingesteld, is alles rock solid en verliest de Timmerflotte geen verbinding meer. Hoop dat je hier iets aan hebt.
Ik gebruik geen HA en ook geen Apple producten. Enkel de IKEA Dirigera hub en de bijhorende app, om wat IKEA lampen en sensoren te automatiseren omdat ik vaak lang van huis ben. Heel basaal en niets spannends. Zoals @Palomar stelt gaat 75% in dit draadje over HA en 25% over ... Ik behoor tot de laatste groep blijkbaar. Uiteraard dank voor je suggestie!

• TheMaxMan
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:16
fleu schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:56:
Bij de KAJPLATS led lamp E27 470 lumen lukt het mij niet om het met sonof dongle zha te pairen. Bij mijn lamp is het 15 keer aan en uit doen voor zigbee modus
Bij mij is het na lange tijd uiteindelijk gelukt.

Ik weet niet of dit het verschil maakte, maar ik heb de zigbee dongle en de lamp een pak dichter bij elkaar geplaatst. Eerst was het +/- 5m, deze keer +/- 2m.

Dan 6x power cycle voor een gewone reset, paar minuutjes gewacht, dan 15x power cycle voor zigbee mode, dan in Home Assistant een Zigbee device proberen toevoegen, en na een minuut of 2 kwam de lamp eindelijk tevoorschijn.

Mss is het belangrijk dat de lamp voldoende dicht bij de dongle is, en niet via routers gaat (er hangen nog een 5-tal routers in de kamer)? Of mss had ik deze keer gewoon geluk en is het een kwestie van blijven proberen?

[ Voor 4% gewijzigd door TheMaxMan op 06-01-2026 11:50 ]

• praseodymium
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:39
TheMaxMan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:50:
[...]

Mss is het belangrijk dat de lamp voldoende dicht bij de dongle is, en niet via routers gaat (er hangen nog een 5-tal routers in de kamer)? Of mss had ik deze keer gewoon geluk en is het een kwestie van blijven proberen?
Dit is ook mijn ervaring met Zigbee-apparaten met Homey. Koppelen gaat veel beter dichtbij de Homey, daarna werken ze ook als ze wat verder weg hangen (wel in de buurt van een router).

• TYZ
  • Laatst online: 14-01 09:10

TYZ

Mijn DIRIGERA fungeert als Thread Border Router en functioneert naar behoren. Nu probeer ik de Thread credentials te pakken te krijgen, echter in de Home Smart app (Android, v1.57.1) is slechts het volgende zichtbaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DYSSff_EG-ijdr9p1WXqHjLdYTA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pJc6wsY7E0ssUPlO4G4LqTlz.jpg?f=fotoalbum_large

Meer mensen met dit probleem?

Ik heb (uiteraard) de hub al herstart, de gebruikersdata van de app gewist en ook de DIRIGERA opnieuw gekoppeld aan de app. Ik zit niet zo te wachten op een factory reset eigenlijk. (Wegens koppeling met Home Assistant voornamelijk...)

Efficiency is intelligent laziness...

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:35
Ik lees verschillende succesverhalen rondom de matter devices en het koppelen via zigbee, dus hier ik dacht laat ik mijn ervaring ook even delen.

Ik heb de Kajplats vandaag in 1 keer kunnen toevoegen aan Z2mqtt dmv 15 keer aan en uit. Na een seconde of 5 wachten verscheen het interview in de logs en was ie klaar voor gebruik.
Volgens home assistant heb ik dit type dongle:
ITEAD_SONOFF_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_V2_20230508135920

De plek vanwaar ik de lamp heb gekoppeld is het verste mogelijke punt binnenshuis tov de dongle, en deze is alsnog direct aan de dongle (coördinator) gekoppeld.

• kelly.hipolito
TYZ schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:37:
[...]

Even een update.
Ik ben niet thuis en merk op dat er een lamp aan zou staan via het startscherm op de IKEA Home smart app.
Nu heb ik mijn buurvrouw geappt en die bevestigd effectief dat er geen licht brand.

Ik heb het idee dat er momenteel wel meer niet werkt? Niet enkel en alleen dat ene Control Anywhere 'Bugje' waar je het over hebt.

Ik heb dit ooit eens eerder op het thuisnetwerk meegemaakt toen de IKEA DIRIGERA hub net uit was (eind 2022), ver voordat Control Anywhere (ik meen eind 2023) uit kwam. Dit werd toen later gefixed.

Het loopt hier momenteel niet echt gesmeerd bij de combi IKEA Home smart app + IKEA DIRIGERA hub. Wanneer ik thuis ben zal ik het eens testen op mijn thuisnetwerk met en zonder Control Anywhere.

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 03:04
ajbu schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:22:
IKEA stock checker ALPSTUGA
Behalve Delft en Duiven is de ALPSTUGA overal ruim op voorraad. Er zijn er 288 onderweg naar Delft
Vandaag 2 opgehaald in Delft.
Krijg ze alleen niet gekoppeld aan HomeKit. Iemand ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7MgfuPpWs4BgWAQwspcyAjz6rjk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LM3Lvr0onrk0vaUKQqUOb7KK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CgW3FM_tbjPgfd4ZsVZZSy5v7vg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hsZSiORJIF0e5rmcwqCScFM3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SUSrQKfCZl0JovUHuG-dS93voB8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3mh4fXzHadnmi5ETheK4s7OJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door Tweak_ers op 08-01-2026 21:05 ]

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:42
Tweak_ers schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:55:
[...]

Vandaag 2 opgehaald in Delft.
Krijg ze alleen niet gekoppeld aan HomeKit. Iemand ervaring mee?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je je telefoon op 2,4 GHz wifi geconnect en zitten zowel je telefoon als je homekit edge router (gebruik je een apple TV?) op hetzelfde subnet?

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 03:04
JeroenTheStig schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:25:
[...]

Heb je je telefoon op 2,4 GHz wifi geconnect en zitten zowel je telefoon als je homekit edge router (gebruik je een apple TV?) op hetzelfde subnet?
Nee ik heb 5Ghz even disabled en toen geconnect.
Dat werkt, thnx!

Daarna wel weer 5Ghz enabled want streamen op de Apple TV werkte voor geen meter op 2.4Ghz.

In homekit kan ik ze gewoon uitlezen nu, dus dat lijkt te werken!

Thnx!

Ik kan er verder in HomeKit niet zo veel mee volgens mij.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ajbu schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:22:
IKEA stock checker ALPSTUGA
Behalve Delft en Duiven is de ALPSTUGA overal ruim op voorraad. Er zijn er 288 onderweg naar Delft
Heeft ie echt een 20W adapter nodig?
Hoeveel verbruikt ie?
En is ie ook gewoon 'dom' te gebruiken of kun je dan beter iets anders kopen?

Ik lees in de reviews wel wisselende ervaringen over de nauwkeurigheid van de sensoren.

[ Voor 18% gewijzigd door Olaf van der Spek op 09-01-2026 11:16 ]

• blazez
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-01 20:27
Voor wat betreft stroom, hij zit hier met een usb-a --> usb-c kabel in zo een ikea koppla stekkerblok met twee usb poorten.
Stroommeter geeft 0,5/0,6 W aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kHabWybZYrQkviPWzS4yIBLqq5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZHWZz3UMGVvoySe7ck1gqbPo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door blazez op 09-01-2026 11:53 ]

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-01 09:00
Klopt mijn analyse dat de Alpstuga de enige router/repeater in het Thread assortiment van Ikea is wat geen lamp is? Ik heb een router/repeater nodig om mijn mesh netwerk op op de tweede verdieping te laten werken, maar heb eigenlijk niet echt nog een lamp nodig. Eerder een smartplug ofzo. Thread smartplugs lijken echter nogal schaars te zijn.

• meesje
Pyramiden schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:58:
Klopt mijn analyse dat de Alpstuga de enige router/repeater in het Thread assortiment van Ikea is wat geen lamp is? Ik heb een router/repeater nodig om mijn mesh netwerk op op de tweede verdieping te laten werken, maar heb eigenlijk niet echt nog een lamp nodig. Eerder een smartplug ofzo. Thread smartplugs lijken echter nogal schaars te zijn.
Je hebt (dure) stekkers van Eve. Ik zou proberen geduld te hebben en wachten op de IKEA matter stekkers.

• Scorpio_King
  • Registratie: September 2006
Je hebt (dure) stekkers van Eve. Ik zou proberen geduld te hebben en wachten op de IKEA matter stekkers.
Is er eigenlijk iets bekend wanneer de Grillplats leverbaar zijn?

• Skypo2
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-01 19:07
Goedemiddag. Ik heb het artikel doorgespit maar kom het volgende probleem nergens tegen: slimme IKEA apparaten via Google Home reageren extreem traag. Dit was initieel al vaak het geval (~10 sec vertraging), maar sinds ongeveer een jaar kan het soms 5 volle minuten duren voordat Google een commando uitvoert.

Wij hebben IKEA smart-producten (o.a. de Tradfri Gateway, meerdere slimme tradfri lichtbollen, slimme stopcontacten, spotjes) en Google Home producten (Google Nest Hub, twee HK Citation boxen, een HK soundbar, en een Google Nest hub). In totaal denk ik dat we rond de 40 slimme apparaten gekoppeld hebben.

Het is wellicht het noemen waar de we nog een 'oude' Tradfri Gateway hebben. We hebben al geprobeerd Google Home & IKEA opnieuw te koppelen, en de Tradfri Gateway te resetten. Dit zorg soms voor een aantal dagen verbetering, waarna het probleem opnieuw optreedt en blijft.

Is er iemand met soortgelijke problemen? Of nog beter; heeft iemand nog ideeën hoe we de forse vertraging kunnen verhelpen?

Alvast heel erg bedankt - Met Google, Reddit en ChatGPT ben ik er helaas niet uitgekomen.

• hijskraan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:44
Geen vertraging, bij mij werkt de koppeling met Google helemaal niet meer sinds de laatste stroomstoring.
Apple homekit werkt wel, maar commando's naar Google werkt niet.
Ga toch ook maar over op de nieuwere bridge van Ikea, hoop dat dat verbetering geeft

• ajbu
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:25:
[...]

Heeft ie echt een 20W adapter nodig?
Hoeveel verbruikt ie?
En is ie ook gewoon 'dom' te gebruiken of kun je dan beter iets anders kopen?

Ik lees in de reviews wel wisselende ervaringen over de nauwkeurigheid van de sensoren.
Ik weet niet waar jij 20W vandaan haalt, op de IKEA site staat: input 5.0 VDC, 1.0 A, 5.0 W

Of je deze prettig vindt om te gebruiken hangt echt van je wensen af. Is compact maar geen groot always-on display om alle waardes te zien.

• ajbu
Pyramiden schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:58:
Ik heb hetzelfde probleem. Beetje klungelig maar nu is de goedkoopste optie een kajplats lamp van €4.99 te gebruiken en deze uit te laten. Als de grillplats stekkerblok leverbaar is wil ik de lamp ruilen voor stekkerblok

• Skypo2
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-01 19:07
hijskraan schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:32:
Geen vertraging, bij mij werkt de koppeling met Google helemaal niet meer sinds de laatste stroomstoring.
Apple homekit werkt wel, maar commando's naar Google werkt niet.
Ga toch ook maar over op de nieuwere bridge van Ikea, hoop dat dat verbetering geeft
Aii, het kan dus beroerder..
Daar zat ik ook aan te denken. Mocht het de boel oplossen: laat het vooral weten :) !

• Olaf van der Spek
  • Niet online
ajbu schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:51:
Ik weet niet waar jij 20W vandaan haalt, op de IKEA site staat: input 5.0 VDC, 1.0 A, 5.0 W
De 20W adapter onder "Moet worden gecombineerd met" @ https://www.ikea.com/nl/n...eitsensor-smart-50604187/

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Pfffff ik was enthousiast over de nieuwe IKEA matter over thread producten na mijn twee Timmerflotte, maar de Bilresa en Kajplats is nogal drama.

Eerste Bilresa scroll ging prima, de tweede wilde niet verbinden. Die 2e teruggebracht en een nieuwe gehaald. Totdat de 1e na een week nog perfect verbonden bleef, maar geen events meer doorstuurt.

Eerste en tweede Kajplats prima, derde heeft gewerkt maar is verbinding kwijt en met geen mogelijkheid meer te verbinden, ook niet na reset. Derde na nog een poging toch weer aan de praat gekregen…

[ Voor 6% gewijzigd door Dipsausje op 09-01-2026 21:13 ]

• blazez
  • Laatst online: 09-01 20:27
Ik denk dat ze dit schrijven omdat er geen adapter bij de sensor zit, en dit is de kleinste adapter die de ikea verkoopt. Dus niet zozeer je moet 20w hebben, maar dit vinden wij de beste adapter die we in het assirtiment hebben die erbij past.
Hij werkt overigens ook prima op een Koppla stekkerblok met een usb-a --> usb-c kabel.

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:14
Ik begrijp je verwarring. Wat ze bedoeld is dat er geen adapter en kabel bijgeleverd zijn. je moet deze apart kopen of je hebt ze al thuis.

• kelly.hipolito
Palomar schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:08:
Ik heb buiten onder de overkapping een timmerflotte hangen en die heeft wel af en toe geen data.
Naast mijn 2x TIMMERFLOTTE's die ik gebruik voor binnenshuis, heb ik toentertijd ook een extra unit meegenomen om te testen buitenhuis. Ik weet de TIMMERFLOTTE is af fabriek, volgens IKEA niet geschikt voor buiten.

Voor ongeveer een tientje wil ik het best buiten proberen en dus ben ik sinds kerst begonnen.
Ik heb de TIMMERFLOTTE sensor in een mini tupperware bakje gestopt en deze met een zeer kort touwtje eenvoudig bevestigt onder de acherkant van de goot van de overkapping.

Deze TIMMERFLOTTE geeft sinds 3e kerstdag een vrij nauwkeurig beeld van de tempratuur.
Wanneer ik er een temperatuurmeter naast plaats en scan, scheelt dit tot nog toe enkel een paar tienden in °C.

Tot slot werkt de sensor geheel naar behoren.

• mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-01 18:55
wat betreft gebruik buitenshuis... ik wilde al vrij lang temperatuurmeting in mijn koelkast, vriezer en buiten. Vooral de vriezer was nogal een punt, de meeste sensoren begaven het na een korte tijd in -20C. Uiteindelijk heb ik de Switchbot sensor gevonden, waar zelfs bij staat dat ie ook voor outdoor is. Geen IKEA, zelfs geen zigbee of thread helaas, maar de enige sensor die ik vond die ook bij erg koude temperaturen werkt. Ik heb nog steeds goede hoop dat we in Nederland ook nog weer -20 zullen krijgen.

Kost misschien iets meer dan de IKEA sensor, maar ik had een goede aanbieding voor 3 sensoren (€30), dus een vergelijkbare prijs.

Om nog IKEA content toe te voegen, ik heb een Mygbett toegevoegd aan Home Assistant met een SLZB-MR3 als Thread Border Router, werkt als een zonnetje de afgelopen 2 weken, geen vertraging. Toevoegen was een gedoe, maar dat ligt aan Home Assistant waar je een telefoon moet gebruiken om Matter devices toe te voegen. (hoop dat dat snel opgelost kan worden) Daarna alles zonder problemen.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
kelly.hipolito schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 23:32:
[...]

Naast mijn 2x TIMMERFLOTTE's die ik gebruik voor binnenshuis, heb ik toentertijd ook een extra unit meegenomen om te testen buitenhuis. Ik weet de TIMMERFLOTTE is af fabriek, volgens IKEA niet geschikt voor buiten.

Voor ongeveer een tientje wil ik het best buiten proberen en dus ben ik sinds kerst begonnen.
Ik heb de TIMMERFLOTTE sensor in een mini tupperware bakje gestopt en deze met een zeer kort touwtje eenvoudig bevestigt onder de acherkant van de goot van de overkapping.

Deze TIMMERFLOTTE geeft sinds 3e kerstdag een vrij nauwkeurig beeld van de tempratuur.
Wanneer ik er een temperatuurmeter naast plaats en scan, scheelt dit tot nog toe enkel een paar tienden in °C.

Tot slot werkt de sensor geheel naar behoren.
Hij werkt hier idd ook nog goed, ook met de lage temperaturen. Hij is wel eens offline, maar dat komt denk ik door de te goede isolatie in de (onlangs nieuw gebouwde) muren/ruiten van onze uitbouw. Wifi ontvangst is op die plek ook slecht. Daar is dan denk ik weinig aan te doen…

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:38
mediumdry schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 00:35:
wat betreft gebruik buitenshuis... ik wilde al vrij lang temperatuurmeting in mijn koelkast, vriezer en buiten. Vooral de vriezer was nogal een punt, de meeste sensoren begaven het na een korte tijd in -20C. Uiteindelijk heb ik de Switchbot sensor gevonden, waar zelfs bij staat dat ie ook voor outdoor is. Geen IKEA, zelfs geen zigbee of thread helaas, maar de enige sensor die ik vond die ook bij erg koude temperaturen werkt. Ik heb nog steeds goede hoop dat we in Nederland ook nog weer -20 zullen krijgen.

Kost misschien iets meer dan de IKEA sensor, maar ik had een goede aanbieding voor 3 sensoren (€30), dus een vergelijkbare prijs.

Om nog IKEA content toe te voegen, ik heb een Mygbett toegevoegd aan Home Assistant met een SLZB-MR3 als Thread Border Router, werkt als een zonnetje de afgelopen 2 weken, geen vertraging. Toevoegen was een gedoe, maar dat ligt aan Home Assistant waar je een telefoon moet gebruiken om Matter devices toe te voegen. (hoop dat dat snel opgelost kan worden) Daarna alles zonder problemen.
[off-topic] Ik gebruik deze nu ruim 1.5 jaar voor metingen in de vriezer, koelkast, garage, overkapping, buiten etc.

Wat wel opvalt, ik heb een flow bij de vriezer dat de temperatuur boven de -10 °C een waarschuwing geeft oa via Google en Sonos Speakers, als de batterij leeg is of ertegen aan zit, de weergegeven temperatuur opeens als 0 °C wordt aangegeven. Je schrikt je rot 's nachts 😉

Heb dit opgelost door in de vriezer een 2de te plaatsen, de gemiddelde temperatuur in de flow te gebruiken en op die manier een soort failsafe situatie te bereiken >:) [/off-topic]

Ikea heeft weer leuk speelgoed voor weinig. 😉

• TheMaxMan
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:16

Ik heb nu een paar maand een ThirdReality temperatuur/vochtigheid Zigbee sensor (zonder scherm) in de diepvriezer zitten, doet het voorlopig nog prima.

• mediumdry
die heeft ook AAA batterijen (oplaadbaar is wel belangrijk voor me) en dus zigbee, cool. Niet offtopic, want de batterijen zijn ladda's ;)

• 0rt3x
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 14-01 21:53
De Myggspray (bewegingssensor) hangt bij mij aan het plafond. De beweging wordt dan pas gedetecteerd als je er recht onder staat. Ik vermoed dat het device dus vooral dient om aan een muur te plaatsen?

Heb enkele temperatuur/vocht-sensoren en raam/deur-sensoren geïnstalleerd. Deze werken perfect :)

[ Voor 9% gewijzigd door 0rt3x op 11-01-2026 10:39 ]

• meesje
0rt3x schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:38:
De Myggspray (bewegingssensor) hangt bij mij aan het plafond. De beweging wordt dan pas gedetecteerd als je er recht onder staat. Ik vermoed dat het device dus vooral dient om aan een muur te plaatsen?
Maar dan nog heb je te maken met hoe groot de detectiehoek is. Kennelijk niet heel groot.
Mijn Hue motion sensoren hangen in een hoek schuin naar beneden gericht en die werken bij mij zeer goed. Wellicht kun je Myggspray ook op een dergelijke manier positioneren?

• MertijnW
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:48
Ik heb mijn DIRIGERA Hub toegevoegd via Matter aan Home Assistant, maar mijn ALPSTUGA sensoren verschijnen niet. Als ik ze, na het toevoegen van de hub, met een koppelcode toevoeg via Home Assistant, dan krijg ik een foutmelding.

Ik heb ook de Dirigera integratie via HACS gebruikt, maar dan worden de CO2 waarden niet doorgestuurd. Heeft iemand van jullie al een succesvolle koppeling met Home Assistant mét CO2 waarden?

• richards3
  • Niet online
d8 om eens de temp van mijn vriezer te controleren met de timmerflotte.
helaas...gaat niet lager dan -9.9 graden. niet voldoende voor de friezer.

• WorldWideWait
  • Registratie: Augustus 2006
MertijnW schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:23:
Ik heb ook de Dirigera integratie via HACS gebruikt, maar dan worden de CO2 waarden niet doorgestuurd. Heeft iemand van jullie al een succesvolle koppeling met Home Assistant mét CO2 waarden?
Ja, zo heb ik het hier. Ikea Dirigera via Matter naar HA. Dan miste ik idd ook de Matter apparaten die wel in de Ditigera zitten. Die heb ik handmatig maar een voor een toegevoegd aan HA, alsvolgt:

In HA, onder Matter > Apparaat toevoegen > Ja. Het is al in gebruik > Andere Controllers > En dan die setup code, is de code vanuit de Ikea app (bij het detail scherm van het Alpstuga apparaat > Instellingen knop rechtsboven > Verbinding maken via QR-code, en dan de cijfers overtypen).

Ik heb zelf momenteel Dirigera via HACS ook nog draaien, en alleen de Matter apparaten via Matter aan staan in HA. Het leek via HACS wat meer responsive (qua acties en events dat die binnenkomen). Maar moet nog eens goed testen wat beter werkt.

• 0rt3x
Hmm ik heb de ikea devices via de dirigera hub toegevoegd aan mijn 1home server (matter controller). Echter na enkele minuten komen er geen updates meer door naar de 1home server.Als ik op “restart” klik van de matter controller van 1home, dan werkt het altijd terug eventjes.. helaas niet voor lang.

De vraag is nu of het aan de Dirigera ligt of aan iets anders.. hopelijk brengen ze snel een update uit die dit issue oplost.

• MertijnW
WorldWideWait schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:32:
[...]

Ja, zo heb ik het hier. Ikea Dirigera via Matter naar HA. Dan miste ik idd ook de Matter apparaten die wel in de Ditigera zitten. Die heb ik handmatig maar een voor een toegevoegd aan HA, alsvolgt:

In HA, onder Matter > Apparaat toevoegen > Ja. Het is al in gebruik > Andere Controllers > En dan die setup code, is de code vanuit de Ikea app (bij het detail scherm van het Alpstuga apparaat > Instellingen knop rechtsboven > Verbinding maken via QR-code, en dan de cijfers overtypen).

Ik heb zelf momenteel Dirigera via HACS ook nog draaien, en alleen de Matter apparaten via Matter aan staan in HA. Het leek via HACS wat meer responsive (qua acties en events dat die binnenkomen). Maar moet nog eens goed testen wat beter werkt.
Maar bij dat handmatig toevoegen krijg ik dus een foutmelding. Hoe heb je de Dirigera toegevoegd aan HA? Misschien heb ik daar de fout gemaakt.

• meesje
richards3 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:52:
d8 om eens de temp van mijn vriezer te controleren met de timmerflotte.
helaas...gaat niet lager dan -9.9 graden. niet voldoende voor de friezer.
Dat kon toch geen verrassing zijn? In de handleiding staat: Operating temperature: 0° C to 40° C
Daarnaast denk ik dat de batterij het ook niet fijn vindt in de vriezer.

• WorldWideWait
  • Registratie: Augustus 2006
MertijnW schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:35:
Maar bij dat handmatig toevoegen krijg ik dus een foutmelding. Hoe heb je de Dirigera toegevoegd aan HA? Misschien heb ik daar de fout gemaakt.
Vreemd. Ik heb Dirigera toegevoegd:
HA - Apparaten/Diensten > Matter > Apparaat toevoegen > Nee, het is al in gebruik.
Daar de code uit de ikea Home smart (android) app, bij Hub-instellingen > Integraties > Matter-koppeling > Matter koppeling maken > QR-code ophalen. Die cijfers heb ik (zonder streepjes), overgetypt in het scherm van HA.

Waarbij ik trouwens HA vanaf desktop/browser instel. Via de HA mobiele app krijg je andere opties in HA, bij het koppelen van matter, maar daar kreeg ik foutmeldingen vanuit Android, als ik apparaat wilde koppelen.

• MertijnW
WorldWideWait schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:46:
[...]

Vreemd. Ik heb Dirigera toegevoegd:
HA - Apparaten/Diensten > Matter > Apparaat toevoegen > Nee, het is al in gebruik.
Daar de code uit de ikea Home smart (android) app, bij Hub-instellingen > Integraties > Matter-koppeling > Matter koppeling maken > QR-code ophalen. Die cijfers heb ik (zonder streepjes), overgetypt in het scherm van HA.

Waarbij ik trouwens HA vanaf desktop/browser instel. Via de HA mobiele app krijg je andere opties in HA, bij het koppelen van matter, maar daar kreeg ik foutmeldingen vanuit Android, als ik apparaat wilde koppelen.
Dankje. Precies dezelfde stappen gevolgd, maar dan via de app. Maar eens proberen via de desktop!

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:39
Ik krijg timmerflotte en myggspray met geen mogelijkheid gekoppeld via matter. Koppelen mislukt, elke keer weer.
Ik heb een orbi mesh netwerk setup, waar ik 5 ghz niet kan uitzetten (is geen optie in het menu) om ze te dwingen via 2.4ghz te communiceren. Ik krijg nu bijna de indruk dat ik een nieuwe router moet kopen om dit voor elkaar te krijgen.

• 0rt3x
Stefan1987 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:36:
Ik krijg timmerflotte en myggspray met geen mogelijkheid gekoppeld via matter. Koppelen mislukt, elke keer weer.
Ik heb een orbi mesh netwerk setup, waar ik 5 ghz niet kan uitzetten (is geen optie in het menu) om ze te dwingen via 2.4ghz te communiceren. Ik krijg nu bijna de indruk dat ik een nieuwe router moet kopen om dit voor elkaar te krijgen.
Het lampje flikkert wel zodat je zeker bent dat je device in pairing modus is? Batterij er eens uithalen,’opnieuw insteken en tegelijk het knopje lang inhouden hielp bij mij.

• Stefan1987
0rt3x schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:50:
[...]

Het lampje flikkert wel zodat je zeker bent dat je device in pairing modus is? Batterij er eens uithalen,’opnieuw insteken en tegelijk het knopje lang inhouden hielp bij mij.
Ja witte lampje knippert gewoon. Ook al meerdere resets gedaan.

• richards3
  • Niet online
meesje schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:38:
[...]

Dat kon toch geen verrassing zijn? In de handleiding staat: Operating temperature: 0° C to 40° C
Daarnaast denk ik dat de batterij het ook niet fijn vindt in de vriezer.
niet echt een verrassing, maar vaak werkt het ook buiten de operating specs.

• meesje
Welk apparaat gebruik je als thread border router? De Dirigera hub? Heb je wellicht nog een ander apparaat dat je als test kunt gebruiken?

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Ikea doet geen Matter over Wifi enkel Matter over Thread of Zigbee, dus je netwerk en netwerk router heeft er niets mee te maken.
Je hebt een thread border router met een thread radio nodig of een Zigbee controller met Zigbee radio.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• vaurits
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-01 17:41
Qua communicatie vind ik de instructies bij IKEA bij kasten geweldig, maar bij apparaten slecht.

Anderhalf uur lopen ergeren dat mijn nieuw gekochte Diregera hub niet wil verbinden met de nieuwe Matter ikea lampen. Uiteindelijk wel 200 keer lampen aan en uit geklikt om te connecten.

En uiteindelijk kom je er na een half uur via een vage video op Youtube op minuut 5 erachter dat de Diregera hub eerst een handmatige Firmwareupdate moet krijgen om te werken met Matter. Toen ging het connecten als een zonnetje.

Waarom update dat ding niet zelf en waarom zet je niet ergens in de handleiding dat je dat ding eerst moet updaten voordat het met Matter werkt? De hele lampenrange

• Stefan1987
meesje schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:31:
[...]

Welk apparaat gebruik je als thread border router? De Dirigera hub? Heb je wellicht nog een ander apparaat dat je als test kunt gebruiken?
Dirrigera hub inderdaad. Helaas geen ander apparaat. Heb de oudere spullen altijd moeiteloos kunnen koppelen.
Ben(V) schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:47:
[...]

Ikea doet geen Matter over Wifi enkel Matter over Thread of Zigbee, dus je netwerk en netwerk router heeft er niets mee te maken.
Je hebt een thread border router met een thread radio nodig of een Zigbee controller met Zigbee radio.
Heb ook een zigbee controller met radio aangesloten aan mijn home assistant, maar dat nieuwe ikea spul doet geen zigbee mee aldus de specificaties.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dirigera doet wel Matter over Wifi, @Ben(V) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O1VBlSRBsRd_clqqzxdHy-KwpPs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eKYjkabycANtvXkX1nDwKi3i.jpg?f=fotoalbum_large

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ben(V)
@Ronald
Dirigera kan wel matter over wifi, maar de Ikea devices zelf doen alleen Thread en Zigbee.
Zie:
https://matter-smarthome....ion-of-thread-and-zigbee/

@Stefan1987
Ze doen ook Zigbee, ze zijn alleen wat lastiger in pairing mode te krijgen.
Lees even een aantal post in dit topic terug dan zie je dat verschillende mensen dat lukt.

Maar het heeft nog steeds niets met je deco's en je wifi te maken, dat kunnen de Ikea devices niet.

[ Voor 26% gewijzigd door Ben(V) op 11-01-2026 18:29 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• ajbu
Ben(V) schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:47:
[...]

Er is geen 'Matter over Zigbee', je hebt een Thread border router nodig voor de Myggspray of Timmerflotte. Kajplats lampen en Bilresa remotes kunnen (met 12/15x reset 'hack') via Zigbee gekoppeld worden, dan gaat bediening direct met Zigbee en niet met Matter.

• Stefan1987
Ben(V) schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:26:
@Ronald
Dirigera kan wel matter over wifi, maar de Ikea devices zelf doen alleen Thread en Zigbee.
Zie:
https://matter-smarthome....ion-of-thread-and-zigbee/

@Stefan1987
Ze doen ook Zigbee, ze zijn alleen wat lastiger in pairing mode te krijgen.
Lees even een aantal post in dit topic terug dan zie je dat verschillende mensen dat lukt.

Maar het heeft nog steeds niets met je deco's en je wifi te maken, dat kunnen de Ikea devices niet.
Zigbee lukte mij niet (ik las inderdaad dat je 12 of 24 keer op pairingmode moest druk).
Maar net na het eten weer met frisse moed verdergegaan, en uit het niet koppelen ze met Home Assistant. Ik begrijp er niet van, maar ik ga ook niet klagen nu. Dank voor meedenken _/-\o_

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:14
Apart van het feit dat je bij de Android-app de temperatuur met één cijfer achter de komma ziet, is dat bij Apple niet het geval.

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Pinjataaa schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:47:
[...]

Dat zou fijn zijn, want als Matter icm Home Assistant ben ik alles behalve tevreden.
Ze raken telkens de verbinding kwijt waardoor ze nergens meer op reageren, zowel de remotes als de lampen. Als ik ze via Home Assistant ga pingen komen ze soms online.

Al mijn andere Matter over Thread apparaten vertonen dit gedrag niet.
Ik ervaar ook wegvallende KAJPLATS E27 WS globe 1521lm lampen in combinatie met Home Assistant. Gek genoeg levert een Ping vanuit de HA Matter integratie (soms alsnog) wel een groen vinkje op, de entiteit blijft unavailable. Na een powercycle eerder vanavond kwamen ze weer terug, even later waren ze beide weer offline.

Soms zijn ze wel zichtbaar in de OpenThread Border Router Topology, maar na een "reload" daarvan zijn ze weer weg, daarna soms weer terug, etc. In HA verschijnen ze op die momenten overigens niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3dToHCnXde-IVFCAh_lOD7yd79c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SbEVj1p2mok6oXlRgX70USUO.jpg?f=fotoalbum_large

De KAJPLATS E27 WS globe 470lm (en overigens ook de BILRESA dual button) blijft opvallend genoeg wel bereikbaar.

[ Voor 53% gewijzigd door JBS op 11-01-2026 22:25 ]

• 0rt3x
JBS schreef op zondag 11 januari 2026 @ 21:31:
[...]

Ik ervaar ook wegvallende KAJPLATS E27 WS globe 1521lm lampen in combinatie met Home Assistant. Gek genoeg levert een Ping vanuit de HA Matter integratie (soms alsnog) wel een groen vinkje op, de entiteit blijft unavailable. Na een powercycle eerder vanavond kwamen ze weer terug, even later waren ze beide weer offline.

Soms zijn ze wel zichtbaar in de OpenThread Border Router Topology, maar na een "reload" daarvan zijn ze weer weg, daarna soms weer terug, etc. In HA verschijnen ze op die momenten overigens niet.

[Afbeelding]

De KAJPLATS E27 WS globe 470lm (en overigens ook de BILRESA dual button) blijft opvallend genoeg wel bereikbaar.
Hier hetzelfde voor.. de temperatuur/vochtigheids devices werken goed in mijn matter controller.

Echter de deur/raam-sensoren geven hun status niet door naar mijn matter controller. Ik krijg het gevoel dat het probleem dus bij de dirigera ligt.

Gebruik jij ook de dirigera als thread border router? Ik allesinds wel. Ik ga mij denk ik een apple homepod mini aanschaffen in de hoop dat het dan wel allemaal goed zal werken..

• JBS
  • Niet online

JBS

@0rt3x Nee, geen Dirigera hier.
Draai OpenThread Border Router in docker met een Sonoff Dongle‑P MG24 (https://www.sonoff.nl/a-1...le-plus-mg24/#description) met RCP firmware.

[ Voor 4% gewijzigd door JBS op 11-01-2026 22:41 ]

• 0rt3x
JBS schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:39:
@0rt3x Nee, geen Dirigera hier.
Draai OpenThread Border Router in docker met een Sonoff Dongle‑P MG24 (https://www.sonoff.nl/a-1...le-plus-mg24/#description) met RCP firmware.
Hopelijk komen er snel wat firmware updates vanuit IKEA en dat dit de meeste issues verhelpt dan :(

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:42
Ik kreeg de Ikea matter devices met de Dirigera als router ook niet stabiel aan de praat in home assistant. Nadat ik er achter kwam dat mijn Apple TV een thread border router is, heb ik daar alle devices opnieuw mee gepaired, incl. HA. De Zigbee apparatuur heb ik vervolgens overgezet naar een zigbee usb stick (sonoff), met als doel de Dirigera weer terug in de doos te stoppen. Sinds ik de Dirigera uit mijn netwerk heb verwijderd draait alles stabiel, geen Matter devices die zomaar unavailable raken.

• 0rt3x
JeroenTheStig schreef op zondag 11 januari 2026 @ 23:08:
Ik kreeg de Ikea matter devices met de Dirigera als router ook niet stabiel aan de praat in home assistant. Nadat ik er achter kwam dat mijn Apple TV een thread border router is, heb ik daar alle devices opnieuw mee gepaired, incl. HA. De Zigbee apparatuur heb ik vervolgens overgezet naar een zigbee usb stick (sonoff), met als doel de Dirigera weer terug in de doos te stoppen. Sinds ik de Dirigera uit mijn netwerk heb verwijderd draait alles stabiel, geen Matter devices die zomaar unavailable raken.
Welke ikea devices heb je?
edit: nvm, in jouw comment historiek gaan kijken, je hebt er wel degelijk verschillende..

[ Voor 6% gewijzigd door 0rt3x op 12-01-2026 09:55 ]

• JBS
  • Niet online

JBS

JeroenTheStig schreef op zondag 11 januari 2026 @ 23:08:
Ik heb naast m'n OpenThread Border Router docker geen enkele andere Border Router in huis, dus kan lastig testen of het aan de BR ligt of aan de (specifieke) IKEA devices.

Voor nu de betreffende types die niet stabiel online blijven (de 2x KAJPLATS E27 WS globe 1521lm) in Zigbee mode gezet (6x aan/uit = reset, (daarna) 12x aan/uit = Zigbee mode) en gepaired met Zigbee2MQTT.

• Ben(V)
ajbu schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:47:
[...]

Er is geen 'Matter over Zigbee'
Dat schrijf ik ook niet.
Maar om het ook voor jouw duidelijk te maken:
Het is Matter over Thread of alleen Zigbee, dus zonder Matter.
En voor de volledigheid ook geen Matter over Bluetooth.

[ Voor 24% gewijzigd door Ben(V) op 12-01-2026 10:17 ]

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:20
Kan je een TRADFRI LED driver 30W tegelijk aan Homeassistant (ZHA) en aan een Bilresa afstandsbediening koppelen?

Ik had de led driver eerst via ZHA gekoppeld. Daarna de afstandsbediening met de driver gekoppeld maar dan ben ik hem weer kwijt in Homeassistant. Heb ik iets verkeerd gedaan of kan je niet met 2 dingen koppelen?

Is het dan de oplossing om de Bilresa ook aan Homeassistant te koppelen en dan via een automation de dimmer in te stellen?

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

• Ronald
  • Nu online
Bilresa is officieel een Matter-over-thread óf Zigbee touchlink device...

Maar mogelijk is hij net als de Kajplats lampen toch in Zigbee te koppelen: https://www.howtogeek.com...ices-have-a-hidden-trick/

Maar je maakt denk ik meer kans met Zigbee2Mqtt dan ZHA : https://www.zigbee2mqtt.io/supported-devices/#s=bilresa

(Daar staat bij de Bilresa overigens eerst reset naar Matter (x4) , dan nogmaals reset (x8) om naar ZIgbee te gaan)

[ Voor 15% gewijzigd door Ronald op 12-01-2026 12:20 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• kelly.hipolito

De SwitchBot lijkt mij wel wat. Mijn diepvries was afgelopen jaar meermaals uitgevallen door een stroomstoring. Met sensor. Wanneer ik niet thuis ben en merk dat de diepvries sterk aan temperatuur verliest, kan ik iemand inschakelen. Ik heb echter geen zin om nog een extra hub te gaan gebruiken. aanschafprijs boeit mij niet, maar geen zin om een extra ecosysteem te gebruiken voor een enkele sensor.

Aangezien de SwitchBot Matter ondersteunt, zit deze SwitchBot aangesloten op jouw Dirigera ....HA of?

De reden dat ik een temperatuur sensor in mijn vriezer overweeg is dat de vriezer niet lekker met stroomstoringen omgaat.

Ik heb een relatief nieuw model vriezer. Het nadeel van deze unit is dat deze na stroomuitval niet op de eerder opgegeven temperatuur verder koelt, maar via het touchscreen een gewenste temperatuur eist, voordat het apparaat weer zoals gebruikelijk verder gaat.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
kelly.hipolito schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:04:
Ik heb een relatief nieuw model vriezer. Het nadeel van deze unit is dat deze na stroomuitval niet op de eerder opgegeven temperatuur verder koelt, maar via het touchscreen een gewenste temperatuur eist, voordat het apparaat weer zoals gebruikelijk verder gaat.
Vriest ie helemaal niet in dat geval? Klinkt sowieso als een bug, al eens contact opgenomen?

• kelly.hipolito
Olaf van der Spek schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:10:
[...]

Vriest ie helemaal niet in dat geval? Klinkt sowieso als een bug, al eens contact opgenomen?
Ja de vriezer, vriest dan.
Het probleem is dat de vriezer behoorlijk gaat piepen en pas stopt met piepen als er een gewenste temperatuur is ingesteld via het touchscreen.

Ik heb er al eens voor gebeld. Als de stroom er een behoorlijke tijd af is, gaat hij terug naar de fabrieksinstellingen. Het instellen van de gewenste temperatuur is de eerste stap wanneer je het apparaat aansluit vanaf de eerste dag. Uiteraard na de pre-stap dat je de vriezer een paar uur laat acclimatiseren.

• mediumdry
kelly.hipolito schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:04:
Aangezien de SwitchBot Matter ondersteunt, zit deze SwitchBot aangesloten op jouw Dirigera ....HA of?
De switchbot is bluetooth, matter wordt door de switchbot hub ondersteunt schijnbaar, maar die heb ik niet. Direct aan HA gekoppeld (met een bluetooth proxy). Er werd eerder in de thread ook third reality genoemd. Die heeft ook AAA batterijen, maar zigbee, dus kan met ZHA toegevoegd worden en kan ook tot voorbij -20C. Je zou denken dat ze in zweden wel een sensor maken die dat ook kan, maar nog niet!

Ik hoop dat ze de huidige apparaten snel overal op voorraad krijgen. Het lijkt dat Delft (het hoofdkantoor) het slechts bevoorraad wordt. Ik wil graag wat van de nieuwe thread devices testen! Ik heb nog een €20 tegoedbon die voor februari gebruikt moet worden, dus ik hoop dat het allemaal goed gaat komen met de bevoorrading!

• mszwolle
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-01 18:49
Kampt iemand anders ook met de 1.60 versie die geen optie krijgt om externe apps te koppelen aan de Ikea Smart Home app of ligt dit aan mij?

Ook vanuit de Google Home app de Ikea app aanroepen loop ik dood in het Instellingen -> Hub-instellingen -> Integraties menu. Het enige wat ik krijg te zien is de 11 cijferige koppelcode waar Google niks aan heeft..

• Frant!c
  • Laatst online: 14-01 15:34
Praktische vraag, heb thuis een Alpstuga aan m'n HA hangen. Maar wil op kantoor ook graag de CO2 waardes kunnen tracken. Om hier weer een HA voor op te zetten is misschien een beetje overkill. Kan ik met een Dirigera en de ikea app ook over wat langere tijd de waardes zien / exporteren ?
Of kan ik hier toch beter een raspberry met een thread stickje voor gebruiken :-)

• Ronald
  • Nu online
mszwolle schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:47:
Kampt iemand anders ook met de 1.60 versie die geen optie krijgt om externe apps te koppelen aan de Ikea Smart Home app of ligt dit aan mij?

Ook vanuit de Google Home app de Ikea app aanroepen loop ik dood in het Instellingen -> Hub-instellingen -> Integraties menu. Het enige wat ik krijg te zien is de 11 cijferige koppelcode waar Google niks aan heeft..
Zou kunnen zijn dat ze geüpgraded zijn naar Thread 1.4… openthread border router addon is bij mij nog 1.3 en ik vind op github of reddit dat er iets met koppelen anders zou kunnen zijn…

Mijn Dirigera krijg ik ook niet meer op hetzelfde thread netwerk als HA na reset

Krijg überhaupt geen Matter spullen meer gekoppeld aan Dirigera met iOS (wel aan Apple Home)…

Wel met en oude android die de lampen dan aan én Dirigera én Google LLC hangt… :( |:(

Die laatste heb ik via iOS instellingen-algemeen-matter apparaten allemaal weer verwijderd natuurlijk… [rant]K-Google… weet ik weer waarom ik naar iOS gegaan ben[/rant]

• mszwolle
Het vreemde is dat ik het nog wel werkend heb gehad (vorige week). Ik kreeg pas bij het (voor het eerst) instellen van het Control Anywhere stukje een mailtje van Ikea met een 6-cijferige code. Ik weet alleen niet meer hoe ik de mogelijkheid heb gehad om het verder te koppelen aan Google Home en/of Assistant.

Het ging mis bij het koppelen van Sonoff ZBMINIL2 dingen, die waren aangesloten en toegevoegd aan de Ikea app. Vervolgens wilde ik in Google Home de nieuwe devices ophalen wat niet lukte, dus denk ik "Ah joh, effe de verbinding opnieuw maken, geen probleem!". Nou, ik voel het nu wel..

• theezeefje
  • Laatst online: 13-01 22:34

theezeefje

Poehee

All,

ik ben even het spoor bijster, ik heb paar weken geleden een Dirigera hub aangeschaft, vandaag wat matter spul, een TIMMERFLOTTE, ALPSTUGA en BILRESA.

deze dingen kan ik allemaal prima in de ikea app toevoegen, maar ik wil ze in home assistant.
ik krijg de hub toegevoegd, maar als ik dan andere matter devices wil toevoegen krijg ik dat niet voor elkaar. ik kan ze hooguit in de ikea app toevoegen, maar dan zie ik ze vooralsnog niet in ha tevoorschijn komen.

iemand een idee wat ik verkeerd doe ? :)

Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....

• Stefan1987
theezeefje schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 18:15:
All,

ik ben even het spoor bijster, ik heb paar weken geleden een Dirigera hub aangeschaft, vandaag wat matter spul, een TIMMERFLOTTE, ALPSTUGA en BILRESA.

deze dingen kan ik allemaal prima in de ikea app toevoegen, maar ik wil ze in home assistant.
ik krijg de hub toegevoegd, maar als ik dan andere matter devices wil toevoegen krijg ik dat niet voor elkaar. ik kan ze hooguit in de ikea app toevoegen, maar dan zie ik ze vooralsnog niet in ha tevoorschijn komen.

iemand een idee wat ik verkeerd doe ? :)
Matter spullen moet je toevoegen in home assistant, niet in de ikea app volgens mij. Althans, ik liep hier zondag ook tegen aan. Verwijderd uit de ikea app en daarna toegevoegd via home assistant.

Jouw scenario werkt wel bij zigbee spullen trouwens, dan neemt HA de entiteis over via de ikea app (of bridge eigenlijk)

• theezeefje

theezeefje

Poehee

Stefan1987 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:12:
[...]

Matter spullen moet je toevoegen in home assistant, niet in de ikea app volgens mij. Althans, ik liep hier zondag ook tegen aan. Verwijderd uit de ikea app en daarna toegevoegd via home assistant.
hoe voeg ik ze toe dan ? :) want das mij nog niet gelukt.

als ik een device als nieuw matter device wil toevoegen krijg ik een pairing failed.
en moet ik de Dirigera gewoon als 'device' toevoegen ?

[ Voor 9% gewijzigd door theezeefje op 13-01-2026 19:45 ]

Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:21
Ik heb deze devices in HA toegevoegd, zonder dirigera hub (deze heb ik niet)
HA (op je telefoon) matter device toevoegen -> nieuw device -> scan qr code -> done

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMdJ9ATtj3AcjCMYcU2XgdGlSWM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UqyiUucbeXf4lZHm8hzcmokX.jpg?f=fotoalbum_large

• theezeefje

theezeefje

Poehee

@akatar Dat gaat niet werken zonder Thread Border router.
heb je toevallig een recente Apple TV in je netwerk hangen ?

[ Voor 4% gewijzigd door theezeefje op 13-01-2026 20:42 ]

• akatar
theezeefje schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:42:
Nee, ik heb een HA zigbee stick met thread software

• akatar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dBx0SELaCuRjshbhaZQxe0k3dx0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9zKg99W0dmkVXppsyFgUUblf.jpg?f=user_large

https://www.home-assistant.io/integrations/thread/

[ Voor 11% gewijzigd door akatar op 13-01-2026 20:49 ]

• Stefan1987
theezeefje schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:42:
Mijn dirigera werkt gewoon als thread border router binnen home assistant. Althans, dat is mijn aanname want heb er binnen HA geen ander apparaat voor beschikbaar

Edit: ja dus :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IcH0am9LkAQCL7-ygfLYOxlWdNA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jfsoLgvwtAjekbpFIyoYEPBB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Stefan1987 op 13-01-2026 21:19 ]

• theezeefje

theezeefje

Poehee

Stefan1987 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:16:
[...]

Mijn dirigera werkt gewoon als thread border router binnen home assistant. Althans, dat is mijn aanname want heb er binnen HA geen ander apparaat voor beschikbaar

Edit: ja dus :)
[Afbeelding]
yup, daar zie ik hem ook netjes staan. maar als ik in de ikea app een pairing code wil aanmaken, dan blijft het schermpje leeg, kan wel een code naar mn ckipboard kopieren. maar vervolgens kan HA er niets mee.

ben nu aant proberen hoe mn HomePod Mini zich gedraagd als TBR

• Stefan1987
theezeefje schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:42:
[...]

yup, daar zie ik hem ook netjes staan. maar als ik in de ikea app een pairing code wil aanmaken, dan blijft het schermpje leeg, kan wel een code naar mn ckipboard kopieren. maar vervolgens kan HA er niets mee.

ben nu aant proberen hoe mn HomePod Mini zich gedraagd als TBR
Je moet de ikea app vergeten. Je moet via de home assistant app toevoegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-h2TPz62WVUrPOkmD7zecPUwl48=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W9HdYfPHZQHY5v5TLmU7NOOW.jpg?f=fotoalbum_large

• theezeefje

theezeefje

Poehee

yes I know, maar dat lukte niet,
zojuist IPv6 aangezet op mijn HA Virtual machine, en gelijk werken daarna :$
nu dus via de homepod mini, maar vermoedelijk gaat het nu met de ikea Dirigera ook lukken.

• mediumdry
thread gebruikt IPv6, de dirigera hub is een border router.. het lijkt er op dat er nu een toepassing is waar IPv4 niet echt bruikbaar voor is (ik hoop niet dat er mensen Matter gaan lopen uitbreiden met een vorm van NAT-PT in de border routers...) Dat kan leiden tot het eindelijk niet uitzetten van IPv6 door thuisgebruikers en het duidelijk worden dat er al heel veel IPv6 over het Internet gaat.

Anyway, ik bedoelde te zeggen, thread is IPv6 en het wordt alleen geroute, niet ook ge-translate. Oftewel, iedereen IPv6 aanzetten! :D

• mszwolle
mszwolle schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:51:
Het vreemde is dat ik het nog wel werkend heb gehad (vorige week). Ik kreeg pas bij het (voor het eerst) instellen van het Control Anywhere stukje een mailtje van Ikea met een 6-cijferige code. Ik weet alleen niet meer hoe ik de mogelijkheid heb gehad om het verder te koppelen aan Google Home en/of Assistant.

Het ging mis bij het koppelen van Sonoff ZBMINIL2 dingen, die waren aangesloten en toegevoegd aan de Ikea app. Vervolgens wilde ik in Google Home de nieuwe devices ophalen wat niet lukte, dus denk ik "Ah joh, effe de verbinding opnieuw maken, geen probleem!". Nou, ik voel het nu wel..
Het is opgelost, jaja. In de Google Assistant rechtsboven op het poppetje tappen -> Apparaten -> De Home-app openen. Vervolgens opende gelijk een QR-scan scherm in de Google Home app, met ook de mogelijkheid om de 11-cijferige code uit de Ikea app in te voeren. Daarmee is de koppeling alleen in de Google Home app zichtbaar, er is niets van te zien in de Ikea app.

De koppeling is ook vanuit de Google Home app te starten door op het +je te tappen en dan Apparaat te kiezen.

Jammer dat dit nergens te vinden was en ik er zelf toevallig op moest stuiten. Hoop dat iemand anders er iets aan heeft. :)

• Ben(V)
mediumdry schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 23:49:
thread gebruikt IPv6, de dirigera hub is een border router.. het lijkt er op dat er nu een toepassing is waar IPv4 niet echt bruikbaar voor is (ik hoop niet dat er mensen Matter gaan lopen uitbreiden met een vorm van NAT-PT in de border routers...) Dat kan leiden tot het eindelijk niet uitzetten van IPv6 door thuisgebruikers en het duidelijk worden dat er al heel veel IPv6 over het Internet gaat.

Anyway, ik bedoelde te zeggen, thread is IPv6 en het wordt alleen geroute, niet ook ge-translate. Oftewel, iedereen IPv6 aanzetten! :D
Thread gebruikt helemaal geen IPV 6 zoals we dat in het netwerk kennen, maar is wel gebaseerd op IEEE 802.15.4 net als IPV 6.
Maar het zijn echt twee verschillende protocollen al zijn ze beiden wel IP based.

IPV 6 in je router aan zetten is dus echt niet noodzakelijk en doet niets voor thread.
Wat je nodig hebt is ergens in je netwerk een tread border router die bidirectionale connectiviteit tussen thread en je normale netwerk (wifi, ethernet) verzorgt en dat laatste kan maar hoeft helemaal geen IPV 6 te zijn.

Waar de verwarring ontstaat is dat "Matter" zowel over thread als over Standaard netwerk kan dat zowel IPV 4 als IPV 6 mag zijn en zowel over wifi als ethernet kan.
Al kunnen de meeste Matter IOT devices niet over wifi werken.

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Er is wel meer 'raar' met Matter over Thread. Mijn eigen ervaring:

Om het Matter over Thread apparaat rechtstreeks in HA te kunnen koppelen (eigen TBR), via de HA app op de telefoon, moet ik:
- op een 2,4 GHz wifi zitten, terwijl het apparaat helemaal niet over wifi communiceert (zowel met Ikea als Aqara apparaten ondervonden).
- en moet de 2.4 GHz wifi waarmee ik verbonden moet zijn in hetzelfde default netwerk zitten als HA, waarbij IPv6 aan staat (terwijl mijn HA vanuit meerdere gescheiden netwerken bereikbaar is).

Hopelijk wordt dit nog een keer aangepakt.
Hoewel het dus technisch nergens op slaat, zijn bovenstaande wel een vereiste gebleken.

• mediumdry
Ben(V) schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:26:
[...]
Thread gebruikt helemaal geen IPV 6 zoals we dat in het netwerk kennen, maar is wel gebaseerd op IEEE 802.15.4 net als IPV 6.
Maar het zijn echt twee verschillende protocollen al zijn ze beiden wel IP based.
Thread is gebaseerd op 6LowPAN (IPv6 low power networking, ontwikkeld in het begin van de 21ste eeuw, min of meer tegelijkertijd met delay tolerant networking, om bv interplanetair netwerken mogelijk te maken). Dat is een protocol met gewoon IPv6. Ja, het is geen standaard ethernet netwerk, maar dat maakt niet uit, alle thread devices zijn over IPv6 te bereiken. Je kan ze bv pingen. Verwacht geen hoge snelheid en ik zou ook niet weten welke services er aan staan op een gemiddeld thread device.
Anyway, een border router is een router, niet een proxy, zoals zigbee hubs dat zijn en de manier waarop van origine Matter vaak geimplementeerd was. Check anders de wikipedia pagina, als begin van het leren over thread.

• remmuz
  • Laatst online: 14:42
Ben(V) schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:26:
[...]

IPV 6 in je router aan zetten is dus echt niet noodzakelijk en doet niets voor thread.
Wat je nodig hebt is ergens in je netwerk een tread border router die bidirectionale connectiviteit tussen thread en je normale netwerk (wifi, ethernet) verzorgt en dat laatste kan maar hoeft helemaal geen IPV 6 te zijn.

Waar de verwarring ontstaat is dat "Matter" zowel over thread als over Standaard netwerk kan dat zowel IPV 4 als IPV 6 mag zijn en zowel over wifi als ethernet kan.
Al kunnen de meeste Matter IOT devices niet over wifi werken.
Van de Home Assistant website: "Thread devices use the IPv6 standard to communicate both inside and outside the mesh network"

• Ben(V)
Alleen thread border routers doen wat met thread data, een gewone router echt niet, die doen geen 6LowPAN al zullen sommige devices wel wat services hebben op de network layer zoals ping en dus ook werken.
Maar het feit dat het IPV6 is wil nog niet zeggen dat een gewone router daar iets mee kan/doet.

• mediumdry
een router kan alleen verkeer routen naar netwerken waar het mee verbonden is, dus wat je zegt klopt. De meeste routers kunnen ook niets met token ring netwerken bv. Thread Border Routers zijn routers die minimaal aan een kant ethernet hebben en aan een andere kant thread.

De meeste routers hebben geen thread, dus die doen daar niets mee. Access points zijn bridges bv, een soort hub, want wifi gebruikt standaard ethernet packets, dus dat hoeft niet geroute te worden. Het feit dat de meeste routers alleen ethernet poorten hebben (met wifi, rj45 of een vorm van glasvezel) komt doordat verreweg de meest voorkomende netwerken zijn.

Het leuke van IPv6 is dat je makkelijk meerdere routers in je netwerk kan hebben, via Router Advertisements. In IPv4 is er 1 gateway meestal, de default gateway en routers moeten configuratie hebben om naar andere internet IP ranges te kunnen forwarden, via handmatig ingetikte static routes, of via een routing protocol dat geconfigureerd moet worden. Thread maakt hier handig gebruik van, het was veel moeilijker geweest om zoiets met IPv4 te doen. Hier kan iedere thread border router gewoon hun /64 van de FD00::/8 prefix adverteren. Ik heb eigenlijk nog niet gekeken hoe dit werkt in netwerken die meerdere VLANs hebben. Is vast ergens gedefinieerd..

• Ben(V)
6LoWPAN werkt niet met Vlan's die zitten beiden op de data link layer en je kunt 6LoWPAN dus niet taggen met een Vlan id.

Ter lering en vermaak.
https://ahmedekhaled.medi...-iot-systems-5607526dc49a
https://www.ti.com/lit/wp...y013.pdf?ts=1768387596801

[ Voor 46% gewijzigd door Ben(V) op 14-01-2026 14:32 ]

• mediumdry
leuk artikel, gelukkig ook met verwijzing naar de RFC. Het geeft precies aan wat Thread is, een netwerk met heel specifieke kenmerken voor low power, met een mesh en een aantal devices dat altijd "aan" staat en andere devices die af en toe wakker worden (als ik bv de nieuwe Ikea Mygbett ping, dan komen er steeds een aantal antwoorden als ik de sensor "open" doe of "closed", daartussen zijn er geen antwoorden, zoals je verwacht van een low power device).

Sterker nog, in die blogpost staat expliciet dat 6lowpan/Thread de onderkant van het OSI model is (al past het niet helemaal) en dat IPv6 en alles daarboven gewoon networking is zoals we gewend zijn.

Heb je zelf dat verhaal goed doorgelezen? Check anders ook de gegevens van Thread devices in Home Assistant, je kan daar het IPv6 adres van het device ook vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door mediumdry op 14-01-2026 15:08 ]

• Ben(V)
Ja hoor, maar je vergeet dat thread een protocol is dat van 6LoWPAN gebruikt maakt (alleen IP) en dus geen TCP, dat zit in de transport layer.
En zonder een border router die de vertaling tussen thread en tcp maakt kun je met "gewone" netwerk apparatuur dus echt niets met thread verkeer.

Die dingen heten niet voor niets border router en bij mij weten zijn er momenteel geen "gewone" routers die ook border router zijn.

• mediumdry
Uit je eigen artikel: "Above IEEE 802.15.4, any of the standard transport protocols (e.g., TCP, UDP) of TCP/IP layer 4 and any higher level application protocols (e.g., HTTP, SSH) of layer 5 can be used."

Alles boven IP kan gebruikt worden. Dus TCP, UDP, ICMP, alles. En een "border" is een grens tussen verschillende netwerken, zie ook bv BGP, Border Gateway Protocol, een routing protocol. Iedere router is een border tussen verschillende netwerken. Dat het woord niet altijd expliciet gebruikt wordt maakt niet veel uit.

Maar dit begint wel erg oftopic te worden, ik zal in deze thread niet meer antwoorden over dit onderwerp. Ik raad je aan je wat meer te verdiepen in networking in het algemeen, dan snap je beter hoe Thread in het hele verhaal past en hoe IPv6 hier echt iets toevoegd (meestal werken IPv4 en IPv6 ruwweg vergelijkbaar) en hoe het een grote verbetering is t.o.v. zigbee en zwave door directe standaard IP communicatie toe te laten, waardoor je lokaal en onafhankelijk gebruik kan maken van de IOT devices.

[ Voor 32% gewijzigd door mediumdry op 14-01-2026 16:43 ]

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste