Uit je beschrijving is niet duidelijk te halen wat je precies wil bereiken of verwacht.Grenzlooz schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:51:
En ben begonnen met het kopen van de nieuwe IKEA-lijn lampen (Kajplats en Styrbar). Ik had nog een Google nest. Ik heb nog geen HUB dus het tegelijkertijd koppelen van de Styrbarr en de Nest werkt niet lekker, de Nest gooit de styrbar eraf. Opzich geen ramp want ik weet dat er iets tussen moet. Nu heb ik de keuze gemaakt tussen 2 opties, de DIGIGERA Hub of de Rasberry. De Rasberry heeft de voorkeur omdat ik denk dat ik daar uiteindelijk meer mogelijkheden mee heb. Het installeren ervan zal extra moeite kosten, maar daar kom ik uiteindelijk wel uit.
Zit ik op de juiste gedachte, mis ik iets en zijn er mensen die ongeveer dezelfde setup hebben?
- 'De nieuwe IKEA-lijn lampen' -> De Styrbar is een afstandsbediening uit de oude (Zigbee) IKEA smart-home line. De vervanger in de nieuwe lijn is de Bilresa. Er zijn verschillende mogelijkheden om het met elkaar te laten werken maar is dan de vraag wat jij wil..
- 'want ik weet dat er iets tussen moet.' -> Wat wil je met 'iets'? Afhankelijk van welke Nest je precies hebt, kan deze werken als 'Hub' (Thread Border Router) voor de nieuwe IKEA lijn, dus wel voor de nieuwe afstandsbediening maar niet voor de Styrbar. Als je deze wil gebruiken met een Raspberry heb je ook een extra Zigbee (of Zigbee/Thread) router nodig die je op de Raspberry kan aansluiten met USB of netwerk.
Ik neem aan dat je dan denkt aan het installeren van Home Assistant op de Raspberry?
IKEA Dirigera heeft twee radio's voor zowel Thread (nieuwe lijn) als Zigbee (oude lijn) dus dan ben je klaar, Home Assistant geeft wel veel meer mogelijkheden om verder te groeien
:strip_exif()/f/image/XXNilwASQikbNvqxx1wLs9DA.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/M4AG7bezvNqinWQNqAdscv0j.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/PXTpeKckqghEwOwdWGpcElcA.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/weAZOhXGCeOW0ga2q8eMeJry.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wMGraeTAzaFMR77Ja7hqMbCe.jpg?f=user_large)