• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:50
Alexknl schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:52:
[...]

Dan moet ik daar eens in gaan duiken hoe dat werkt, thanks. Ik heb wel een Apple TV namelijk. Na een snelle google search zie ik dat die ook gebruikt kan worden.
Klopt! Volgens mij wel minimaal een Apple TV 4K (en niet de HD).

• meesje
Ronald schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:51:
@meesje in dit topic is een Dirigera noemen toch wel gepast?
Ja, waarom niet? Is toch een onderdeel van Ikea smart home? Ik heb zelf geen ervaring met deze hub. Wat ik lees is dat deze als een matter controller werkt. Of dit hetzelfde is als een thread border router durf ik niet te zeggen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:13
Matter controller en Thread border router zijn niet hetzelfde.
Beide zijn nodig om Matter over Thread te doen: Thread is het netwerk, Matter de communicatie op het netwerk.

Dirigera is dus beide

Ik heb Dirigera én Home assistant border routers in één Thread netwerk.

[ Voor 16% gewijzigd door Ronald op 22-12-2025 20:30 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:39

Cordon

Lievelings jankert

Ik heb 2 TIMMERFLOTTE, maar 1 raakt telkens verbinding kwijt met Apple Home, die ligt wel een verdieping hoger. In Home Assistant krijg ik ze al helemaal niet, die blijft maar laden tot een foutmelding. Of is 1 threadrouter te weinig in huis? :P

• meesje
Ronald schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:26:
Matter controller en Thread border router zijn niet hetzelfde.
Beide zijn nodig om Matter over Thread te doen: Thread is het netwerk, Matter de communicatie op het netwerk.

Dirigera is dus beide

Ik heb Dirigera én Home assistant border routers in één Thread netwerk.
Daarom gaf ik al aan dat ik de Dirigera niet ken. Zelf heb ik al meerder thread border routers in huis (HomePod Mini’s en Apple TV) en heb me daarom nooit verdiept de hubs van Ikea.
Ik begrijp nog niet wat een matter controller precies inhoudt. Ik via Ikea matter devices opnemen in Apple HomeKit. Ik heb nooit iets voorbij zien komen over een controller. Wellicht zit dat in HomeKit gebouwd.

Maar het zou zonde zijn als je een Dirigera koopt als je al andere Thread border routers in huis hebt, toch?

[ Voor 6% gewijzigd door meesje op 22-12-2025 20:35 ]

• Ronald
@meesje (een aantal, alle???) HomeKit apparatuur ondersteund ook andere netwerken zoals Matter over Thread. Misschien ook zigbee? Geen idee.

Dirigera is een Zigbee en matter over Thread apparaat.

Reden voor vervangen van iets wat werkt is er niet :-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:26
Ben(V) schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:46:
Ik heb ook nog snel een paar inspelnings gekocht (zijn nu in de aanbieding), want matter voegt voor mij helemaal niets toe en een dual radio verbruikt alleen maar meer stroom.
Verder lees ik nog veel problemen met matter en thread.
Ook is thread ip based dus voor je het weet bouwen al die leveranciers weer een cloud afhankelijkheid in net zoals ze dat bij wifi gebaseerde iot devices doen en dat is voor mij een "no go".
Zigbee blijft voor mij de "way to go".
Snap dit in jouw situatie hoor, maar ik zou graag nog een paar wit spectrum lampen willen aanschaffen en in de Trådfri lijn is alleen de 1055 lumen lamp er nog. De Kajplats lijn heeft ook een 470 lumen lamp wit spectrum en die heb ik het liefst (Trådfri had alleen 470 lumen warm wit, dus zonder instelbare kleurtemperatuur).

Vandaar mijn vraag, voor alle zekerheid, of de Kajplats lampen ook in Zigbee modus kunnen functioneren op dezelfde manier als de Trådfri lampen. Kan je ze op de Zigbee manier koppelen door ze 5 keer aan/uit te schakelen? Hopelijk weet iemand dit.

• meesje
Ronald schreef op maandag 22 december 2025 @ 23:58:
Reden voor vervangen van iets wat werkt is er niet :-)
Prima, maar jij bent toch niet de vraagsteller?
Alexknl schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:36:
Ik kan het niet zo snel vinden via de zoekfunctie, maar zou ik de nieuwe IKEA MYGGBETT deur/raam sensoren ook kunnen koppelen aan een Hue Bridge? En zo ja, mis je dan iets in de functionaliteit? Ik heb recent een paar Tapo T110 sensoren en de Tapo H100 Smart Hub gekocht, omdat ik ook een Tapo D235 videodeurbel heb. Deze zitten wel nog in de verpakking want toen zag ik opeens dat IKEA met nieuw spul is gekomen. Maar hoe minder hubs en losse netwerken hoe beter natuurlijk :)

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:18
musicfreak schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 07:56:
[...]
Vandaar mijn vraag, voor alle zekerheid, of de Kajplats lampen ook in Zigbee modus kunnen functioneren op dezelfde manier als de Trådfri lampen. Kan je ze op de Zigbee manier koppelen door ze 5 keer aan/uit te schakelen? Hopelijk weet iemand dit.
Nee, dat kan niet. Alleen via Matter/Thread.
De Zigbee ondersteuning is beperkt tot Touchlink. Het enige dat je daarmee kan doen is een schakelaar direct aan een lamp koppelen.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:45
musicfreak schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 07:56:
[...]

Snap dit in jouw situatie hoor, maar ik zou graag nog een paar wit spectrum lampen willen aanschaffen en in de Trådfri lijn is alleen de 1055 lumen lamp er nog. De Kajplats lijn heeft ook een 470 lumen lamp wit spectrum en die heb ik het liefst (Trådfri had alleen 470 lumen warm wit, dus zonder instelbare kleurtemperatuur).

Volgens deze berichten kunnen ze wel degelijk aan Home Assistant met Zigbee gekoppeld worden, alleen lees ik dat de resultaten verschillend zijn, dus waarschijnlijk moet Ikea nog wat aan de firmware rommelen.
Ze moeten ze eerst 12 keer aan/uit gedaan(24 clicks) worden om ze in pairing mode te krijgen.
Zie:
https://community.home-as...lats-zigbee-mode/960714/8
en:
https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/30211

[ Voor 12% gewijzigd door Ben(V) op 23-12-2025 10:30 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• GerhardBurger
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:24
Pinjataaa schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 23:05:
...
De BILRESA met scroll werkt slecht met HA. Je moet heel langzaam draaien om er wat mee te kunnen (op dit moment). De batterij lijkt snel leeg te gaan bij beide. De batterij zit na 1 dag al op 66%.
...
Heb er vandaag ook 1 gehaald!
Aan de scroll wheel implementatie in HA wordt as we speak heel hard gewerkt: https://github.com/home-assistant/core/pull/159045 :)

• Ronald
Ik heb maar een HA script aan een van mijn Inspelnings gehangen om een 12 cycle reset te doen...
De 6 cycle werkt... Kayplats knippert...

De 12 cycle geeft hij geen reactie (En joint ook niet met Z2M)

Voor de geinteresserden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
sequence:
  - action: switch.turn_off
    metadata: {}
    target:
      device_id: e7b60e356cabb3379b9c1af459eb89e9
    data: {}
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 5
      milliseconds: 0
  - repeat:
      count: 11
      sequence:
        - action: switch.turn_on
          target:
        - delay:
            seconds: 0
            milliseconds: 800
        - action: switch.turn_off
          target:
        - delay:
            seconds: 2
            milliseconds: 0
  - action: switch.turn_on
    target:
alias: Smart plug 12 cycle reset
description: ""

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:50

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Is de MYGGSPRAY bewegingssensor met touchlink te koppelen aan een oude IKEA Zigbee lamp?
Dus met de bedoeling om deze combinatie zonder bridge te gebruiken?

Ik heb 2 Zigbee bewegingsmelders waarvan net de knoopcel batterijen leeg zijn, dus die sensors wil ik vervangen, maar de VALLHORN bewegingssensor is helaas uitverkocht in mijn regio.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• ajbu
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:18
aawe mwan schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:46:
Is de MYGGSPRAY bewegingssensor met touchlink te koppelen aan een oude IKEA Zigbee lamp?
Dus met de bedoeling om deze combinatie zonder bridge te gebruiken?

Ik heb 2 Zigbee bewegingsmelders waarvan net de knoopcel batterijen leeg zijn, dus die sensors wil ik vervangen, maar de VALLHORN bewegingssensor is helaas uitverkocht in mijn regio.
Ja, dat kan. Zie ook de gebruiksaawijzing: https://www.ikea.com/nl/nl/manuals/myggspray-draadloze-bewegingssensor-smart__AA-2664594-1-2.pdf

• ajbu
GerhardBurger schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 17:38:
[...]

Heb er vandaag ook 1 gehaald!
Aan de scroll wheel implementatie in HA wordt as we speak heel hard gewerkt: https://github.com/home-assistant/core/pull/159045 :)
Als dit goed werkt lijkt het me handig deze te gebruiken als simpele en goedkope volume remote voor mijn Sonos.
Ik vind de (fysieke) draaischijf nu wel slecht werken: het schijfje is te glad zodat je moeilijk grip krijgt om te draaien, je vinger glijdt dan over het schijfje ipv het schijfje te draaien. Of je drukt net te stevig om grip te krijgen en het registreert als een klik en het licht gaat uit :| Ik heb er nu een stukje vilt op geplakt maar dat is ook niet fraai. Nog wat te hobbien om dat netjes te krijgen.

• ajbu
Ben(V) schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:21:
[...]

Volgens deze berichten kunnen ze wel degelijk aan Home Assistant met Zigbee gekoppeld worden, alleen lees ik dat de resultaten verschillend zijn, dus waarschijnlijk moet Ikea nog wat aan de firmware rommelen.
Ze moeten ze eerst 12 keer aan/uit gedaan(24 clicks) worden om ze in pairing mode te krijgen.
Zie:
en:
Omdat de resultaten verschillend zijn werkt het misschien alleen in een (vroege?) batch?
Als Ikea met een firmware update komt lijkt het me waarschijnlijker dat ze deze 12xclick-hack blokkeren. Ikea heeft er zelf geen belang bij en zou ze alleen maar kosten geven voor onderhoud en ondersteuning.

Ik ben nu wel nieuwsgierig of het werkt voor mijn lampen en ga het met het Inspelning script proberen

• Ben(V)
Ben benieuwd, laat ons weten wat het resultaat is.
Ik heb begrepen dat als hij eenmaal in matter/thread mode staat het Zigbee pairen niet meer werkt.
Dan moet je hem eerst weer resetten (6 clicks).
En de clicks zijn de verandering van aan naar uit. en dan eindigen met aan.

Hier een video van iemand die een lamp in pairing mode krijgt.
https://www.puca.biz/dwn/Kajplats-GU10-Zigbee-Mode.mp4

[ Voor 84% gewijzigd door Ben(V) op 25-12-2025 14:38 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 30-12-2025
Beste Tweakers,

Ws heb ik iets niet handigs gedaan en ik zoek naar een oplossing :P

Ik ben net begonnen met HA en probeerde mijn STYRBAR afstandsbediening te koppelen aan HA, teneinde de TRADFRI's in de keuken te bedienen. In de keuken zitten 2 tradfri's die met 2 losse styrvbars bediend werden.

Ik heb één styrbar in pairing mode gekregen en geprobeerd te koppelen aan HA. Dit is nog niet gelukt.
Maar, wel lijkt het alsof de styrbar nu de verbinding met zijn tradfri kwijt is.

Gevolg: een strip lampjes in de keuken die niet meer uit kan.

Nou wil ik dus de styrbar opnieuw verbinden met de tradfri, echter, die tradfri zit mooi weggewerkt in een koof.
Hebben jullie een idee hoe de tradfri/styrbar weer te koppelen, zonder de koof open te schroeven?
Ik zou ook een beetje moeten gokken waar de tradfri precies ligt in de koof, dus of het eenvoudig opgelost is daarmee weet ik ook niet.

De WAF voor HA was oke, maar op deze manier gaat die wel omlaag, ben ik bang :P

• ajbu
Ben(V) schreef op donderdag 25 december 2025 @ 14:14:
Ben benieuwd, laat ons weten wat het resultaat is.
Ik heb begrepen dat als hij eenmaal in matter/thread mode staat het Zigbee pairen niet meer werkt.
Dan moet je hem eerst weer resetten (6 clicks).
En de clicks zijn de verandering van aan naar uit. en dan eindigen met aan.

Hier een video van iemand die een lamp in pairing mode krijgt.
https://www.puca.biz/dwn/Kajplats-GU10-Zigbee-Mode.mp4
Net nieuwe Kajplats (E14 806lm, 406.085.72) handmatig 12x aan en uit gedaan, daarna verscheen deze in HA/ZHA als Zigbee 'Unnamed device'. Bij signature zijn de meeste velden zoals Manufacturer/model/sw_build leeg maar controls (aan/uit, brightness, color) in HA lijken te werken.

• Ben(V)
Aeien schreef op donderdag 25 december 2025 @ 15:03:
Beste Tweakers,

Ik ben net begonnen met HA en probeerde mijn STYRBAR afstandsbediening te koppelen aan HA, teneinde de TRADFRI's in de keuken te bedienen. In de keuken zitten 2 tradfri's die met 2 losse styrvbars bediend werden.

Ik heb één styrbar in pairing mode gekregen en geprobeerd te koppelen aan HA. Dit is nog niet gelukt.
Maar, wel lijkt het alsof de styrbar nu de verbinding met zijn tradfri kwijt is.

Nou wil ik dus de styrbar opnieuw verbinden met de tradfri, echter, die tradfri zit mooi weggewerkt in een koof.
Hebben jullie een idee hoe de tradfri/styrbar weer te koppelen, zonder de koof open te schroeven?
Ik zou ook een beetje moeten gokken waar de tradfri precies ligt in de koof, dus of het eenvoudig opgelost is daarmee weet ik ook niet.

Zorg dat er spanning op de lamp staat.
Vervolgens die strybar binnen 30cm van de lamp houden en de koppelknop in de strybar (die naast de batterij) 10 seconden ingedrukt houden tot de lamp langzaam gaat knipperen.

En om die lampen met HA te besturen moet je de lampen met HA koppelen en niet de strybar.
Dit kan allleen door ha en de lampen in koppelmode te zetten (6x uit/aan).

• ajbu
Aeien schreef op donderdag 25 december 2025 @ 15:03:
Beste Tweakers,

Ik neem aan dat het om de tradfri driver. Als de driver uit de koof hengelen echt niet lukt, enige 'hack' die ik ken om de Tradfri te resetten zonder er direct bij te kunnen is met een Hue remote, zie https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/2142 en Reddit.
Misschien lukt het wel de styrbar opnieuw te koppelen omdat de tradfri niet reset is en nog gekoppeld (denkt te zijn), je kan het proberen...

Ook handig om te weten: Can I pair two remote controls with one TRÄDFRI light bulb?
Je kan het proberen met een styrbar reset vlak naast de tradfri driver. Normaal is een reset nodig van de driver

• Aeien
ajbu schreef op donderdag 25 december 2025 @ 16:00:
[...]

Ik neem aan dat het om de tradfri driver. Als de driver uit de koof hengelen echt niet lukt, enige 'hack' die ik ken om de Tradfri te resetten zonder er direct bij te kunnen is met een Hue remote, zie https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/2142 en Reddit.
Misschien lukt het wel de styrbar opnieuw te koppelen omdat de tradfri niet reset is en nog gekoppeld (denkt te zijn), je kan het proberen...

Ook handig om te weten: Can I pair two remote controls with one TRÄDFRI light bulb?
Je kan het proberen met een styrbar reset vlak naast de tradfri driver. Normaal is een reset nodig van de driver
Helaas idd een driver.

Thanks voor deze link! Ik ga het proberen, als ik na kerst een hue switch kan scoren.
wel 3 uitdagingen:
- Ik weet niet precies waar de driver ligt, over een traject van 3meter keukenkast
- Er liggen 2 drivers, dus met pech reset ik de verkeerde...
- Als ik hem gereset krijg, moet ik hem daarna nog door het kastje heen koppelen aan z'n styrbar

Mss kan ik met m'n kabelvinder de driver vinden en is het 50/50. Als alles faalt kan ik altijd nog de koof openen. Volgens mij is het slechts 1 plankje aan de zijkant en kan ik er dan (hopelijk) bij; alleen hopen dat de verf niet stuk gaat.

Een interessant probleem. Ben niet heel gelukkig met mezelf, maar kan ook gewoon dat een afstandsbediening vervangen moet worden. Je hoopt dus dat dat voorzien is bij de bouw.

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:54

DJ

Hallo. Weet iemand of de JetStröm wand lamp, als hij op een normale wand schakelaar aangesloten is, ook aan gaat als je die schakelaar gebruikt? De reden dat ik het vraag is dat we een bestaande (domme) lamp willen vervangen door deze JetStröm, en er ook de afstandsbediening bij kopen, maar hij wordt dus aangesloten op een bestaande domme wandschakelaar. Het zou dan mooi zijn als de lamp ingesteld is met de afstandsbediening (kleur, helderheid etc.) dat de lamp dan ook als zodanig weer aan gaat als de wandschakelaar gebruikt wordt om de lamp weer aan te zetten (nadat hij uitgezet is door dezelfde wandschakelaar). Het is geen hotel schakeling, gewoon in een slaapkamer.

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• Ben(V)
Normaal gesproken komt die lamp terug in de staat waarin hij stond toen je hem van de spanning afhaalde.

• meesje
Het aantal matter devices op de NL website van IKEA is toegenomen van 2 naar 7 produkten! Tot voor kort alleen de Timmerflotte en de 95mm Kajplats.
https://www.ikea.com/nl/nl/search/?q=matter

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:26
Ben(V) schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:21:
[...]
Zie:
en:
Oh dat klinkt interessant, dank voor de links. Mooi als de nieuwe lampen toch in Zigbee modus gekoppeld kunnen worden. Ben benieuwd of de Dirigera hub hem dan ook herkend. Misschien binnenkort maar eens zo'n Kajplats scoren om te testen.

Zouden er eigenlijk ook Matter plafond- of staande lampen komen (zoals deze Zigbee modellen)? Heb daar nog niks over gelezen. Anders koop ik nog maar zo'n Stoftmoln Zigbee plafondlamp.

• Aeien
ajbu schreef op donderdag 25 december 2025 @ 16:00:
[...]

Oke, wat een rollercoaster.
De hue-switch is binnen. Het eerste wat me lukte was uiteraard om de tradfri die wél nog connectie met z'n styrbar had te resetten.... Het vervelende: het lukt niet om hem weer te koppelen met de styrbar. Koppelen met de hue-switch gelukkig wel; ik kan dus aan m'n vriendin verkopen dat we zijn waar we waren, alleen met een andere remote 8)7

Is de styrbar mogelijk minder krachtig ivm de hue, zodat die het daardoor niet redt om te koppelen?

Daarbij: het lijkt héél nauw te liggen waar in het kastje ik de philips-switch hou. Nu afgetekend kan ik de tradfri redelijk consequent resetten, maar niet altijd.
Dat maakt dat brute-force zoeken naar de andere tradfri moeilijk is: hij ligt ergens op 3 aaneengesloten keukenkastjes. M'n leidingvinder slaat ook niet consequent aan op de tradri die ik nu weet te liggen, dus helpt me ook niet veel.

De styrbar krijg ik overigens alleen maar gereset door 7x snel achter elkaar op de reset knop te duwen (itt 10s zoals in de handleiding), dan pulseert hij rood, maar hij gaat ook snel continu rood branden.
Geen duidelijk idee of hij dus uberhaubt nog goed op koppelen staat.

plan nu:
- nieuwe batterijtjes in de styrbar, zodat die maximaal kracht heeft om te koppelen en opnieuw proberen.
- random maar even met de philips-hue switch op zoek naar de 2e tradfri; mss heb ik geluk.

Iemand andere analyse of suggesties hierover?

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:29
Vanmiddag bij de Ikea een DIRIGERA en een stapeltje myggspray bewegingssensoren, inspelning stekkers, en nog wat ander speelgoed gekocht. Doel is om de sensoren en stekkers via home assistant uit te lezen / aan te sturen. De inspelning stekkers zijn voor zover ik heb kunnen lezen nog gebaseerd op het 'oude' zigbee, terwijl de myggspray apparaten (en alle andere doosjes die aan één kant geel zijn) gebaseerd zijn op Matter. Zou moeten werken.

Nou, ik ben van een koude kermis teruggekomen. De stekkers kreeg ik nog wel aan de loop, maar ik heb inmiddels twee myggspray apparaten gebricked. Ik kon ze in eerste instantie connecten op Home smart, maar kreeg ze vervolgens niet zichtbaar in HA. Na meerdere mislukte pogingen om ze opnieuw te connecten op mijn HA matter server, krijg ik ze met geen mogelijkheid meer aan de praat op de dirigera via de Home Smart app. Ik zie eerst verbinden, daarna configureren, en daarna 'sorry, dat ging niet zoals gepland'. Alles ook al gereset, zowel de dirigera als de sensoren, maar de sensoren lijken het niet meer te doen. Ook al geprobeerd om de iphone en de dirigera in hetzelfde vlan te zetten (heb hier unifi spullen met een apart IoT-netwerk), maar ook dat is het niet.

Morgen maar eens verder rommelen, maar de eerste indruk is niet best. Ben vooral benieuwd of anderen deze combinatie wel aan de praat hebben gekregen.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
@JeroenTheStig ik had dat ook en het leek uiteindelijk wel te lukken als ik een 2,4GHz wifi ssid aanmaakte… zie ook een post van mij en week of 2 terug. Snap het nog steeds niet helemaal, maar wellicht werkt dit bij jou ook

Edit Palomar in "Ikea Home smart (Trådfri en meer) - Ervaringen & discussie 2"

[ Voor 19% gewijzigd door Palomar op 29-12-2025 06:35 ]

• Denoiser
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 02-01 19:14
aawe mwan schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:46:
Zijn die batterijen niet gewoon te vervangen? Beetje zonde wat e-waste betreft om sensors in z'n geheel weg te doen alleen maar omdat de batterijen leeg zijn...

• JeroenTheStig
Palomar schreef op maandag 29 december 2025 @ 06:33:
@JeroenTheStig ik had dat ook en het leek uiteindelijk wel te lukken als ik een 2,4GHz wifi ssid aanmaakte… zie ook een post van mij en week of 2 terug. Snap het nog steeds niet helemaal, maar wellicht werkt dit bij jou ook

Edit Palomar in "Ikea Home smart (Trådfri en meer) - Ervaringen & discussie 2"
Bedankt voor je reactie. Ik had gisteravond inderdaad ook al een apart 2.4 GHz wifi-netwerk opgezet, dat was ik vergeten te vermelden in mijn post.

Vanmorgen heb ik voor de zekerheid nogmaals geprobeerd om het met een 2.4 GHz wifi-netwerk voor elkaar te krijgen:
- DIRIGERA heeft een ip-adres in range 192.168.50.x
- Mijn Iphone hangt aan een 2.4 GHz-only netwerk met ook een ip-adres in range 192.168.50.x
- 192.168.50.x netwerk mag met elkaar communiceren (unifi zone 'Internal')

Zowel de DIRIGERA gereset (10 seconden de reset-knop indrukken) als de MYGGSPRAY gereset (ook 10 seconden de button ingedrukt gehouden).

DIRIGERA opnieuw aangemeld in de Home Smart app, maar het pairen van de MYGGSPRAY gaat nog steeds niet goed. Waar het gisteren minuten duurde voordat hij een fout gaf, is het nu binnen 20 seconden dat er een 'Pairing failed' fout wordt getoond. Er lijkt dus wel iets te zijn veranderd qua gedrag, maar nog steeds zonder succes :-(

• Ronald
Denoiser schreef op maandag 29 december 2025 @ 07:53:
[...]

Zijn die batterijen niet gewoon te vervangen? Beetje zonde wat e-waste betreft om sensors in z'n geheel weg te doen alleen maar omdat de batterijen leeg zijn...
Het gaat waarschijnlijk om de Tradfri bewegingssensoren... die pakken 2 CR2032's. Dat is op zichzelf ook een form van e-waste... Batterijen zijn ook niet zo heel lekker ;-)

Ze zijn er (op Ali) oplaadbaar, maar lijkt dat de capaciteit zo serieus veel lager is dat je dan weer te vaak moet wisselen.

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:07
@JeroenTheStig
Heb je onderstaande ook gedaan op je iPhone :
1. Open de Instellingen-app op de iPhone of iPad.
2. Tik op 'Algemeen'.
3. Tik op 'Matter-accessoires'.
4. Verwijder de MYGGSPRAY

Haal de batterijen uit de MYGGSPRAY en start de Ikea Home Smart app op en doe dan weer de batterijen in de MYGGSPRAY. Als goed is herkend de app hem nu binnen een paar seconden.
Hopelijk werkt dit wel voor je.

(Ook ik ben al dagen bezig om dit werkend te krijgen in Home Assistant. Waar de IKEA Timmerflotte al die tijd perfect functioneert, geldt dat helaas niet voor de IKEA Myggbett. In zowel de IKEA Home Smart‑app als de Apple Woning‑app werkt hij probleemloos: het openen en sluiten van de deur wordt daar direct en correct weergegeven.

In Home Assistant gaat het echter mis. Na het toevoegen wordt de status de eerste tien minuten nog wel bijgewerkt, maar daarna stopt hij volledig met het doorgeven van veranderingen.
Zie ook eventueel : https://github.com/home-assistant/core/issues/158954)

• JeroenTheStig
My bad, ik had niet goed opgelet met het verplaatsen van de DIRIGERA naar het juiste netwerk. Ik had in Unifi de port wel gemapped met het juiste VLAN, maar ik was vergeten het 'static ip address' vinkje uit te schakelen, met als gevolg dat de DIRIGERA niet in het 192.168.50.x netwerk zat.

Inmiddels heb ik de sensoren aan de praat, ook in home assistant *O*

Even een korte samenvatting waar het geheel aan moet voldoen om de Matter-devices probleemloos te connecten aan DIRIGERA en Home Assistant:
Dirigera, Home Assistant en de Iphone waar Ikea Home Smart op is geinstalleerd moeten
1. in hetzelfde subnet zitten
2. met elkaar kunnen communiceren (d.w.z. geen firewall in de weg)
3. iphone moet met een 2.4 GHz wifi geconnect zijn (liefst 2.4 GHz only)

Connecten van de Matter devices:
1. Open de Ikea Home smart app en check of met de dirigera hub geconnect is
2. reset de matter device, Home Smart zal als het goed is een device herkennen
3. scan de qr-code en connect de device. De popup zal iets van 'connecting' en 'configuring' tonen
4. Na het geven van een naam is de device zichtbaar in Home Smart App

Connecten met Home Assistant:
1. Selecteer in Home Smart App de sensor die je wilt connecten en druk op het icoontje met de steeksleutel
2. klik op 'Verbinding maken via QR-code. De app genereert een QR-code en een code in formaat xxxx-xxx-xxxx.
3. Open Home Assistant, open de Matter integration en klik Add Device. Dit kan gewoon vanaf een laptop gedaan worden
4. Voer de code uit stap 2 in en klik 'add device'

Hierna is de matter-device zowel geconnect aan de dirigera via Ika Home Smart app als aan de home assistant matter integratie.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Heb je al eens geprobeerd een mDNS, zoals avahi, in je netwerk te plaatsen, zodat je mogelijk wel alles kan zien?

En 2.4ghz is een no-go, als dat echt moet.

• remmuz
Vorkie schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:32:

Wat bedoel je? De meest IoT devices werken op 2,4Ghz is mijn ervaring. Het is juist slim om die allemaal op 2,4Ghz te hebben en je overige devices (laptop, tablet, telefoon) op 5Ghz.

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:42
Vorkie schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:32:
Heb je al eens geprobeerd een mDNS, zoals avahi, in je netwerk te plaatsen, zodat je mogelijk wel alles kan zien?

Hier ook aanvankelijk zitten rommelen met de nieuwe Matter hebbedingetjes van Ikea, rechtstreek op HA zonder tussenkomst van een andere hub, zoals de Dirigera (heb de HA Skyconnect als Thread border router). Altijd fijn als je thuisnetwerk net iets anders in elkaar steekt dan een 'standaard' plat netwerk (apart VLAN voor IoT, Home assistant via meerdere netwerken bereikbaar, eenzelfde ssid voor 2.4/5 GHz wifi, enfin).

Na veel gedoe het zo heringericht dat ik nu voortaan makkelijk Matter apparaten kan koppelen, door mijn telefoon tijdelijk in het IoT wifi netwerk te hangen.

Maar wat ik echt niet begrijp... waarom heb ik voor het koppelen specifiek 2.4 GHz wifi nodig, terwijl de Matter apparaten van Ikea allemaal over Thread gaan en NIET over wifi 8)7 8)7 8)7 . Na koppeling communiceren deze apparaten helemaal niet over wifi meer.

• JeroenTheStig
dhrto schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:00:
[...]

Hier ook aanvankelijk zitten rommelen met de nieuwe Matter hebbedingetjes van Ikea, rechtstreek op HA zonder tussenkomst van een andere hub, zoals de Dirigera (heb de HA Skyconnect als Thread border router). Altijd fijn als je thuisnetwerk net iets anders in elkaar steekt dan een 'standaard' plat netwerk (apart VLAN voor IoT, Home assistant via meerdere netwerken bereikbaar, eenzelfde ssid voor 2.4/5 GHz wifi, enfin).

Na veel gedoe het zo heringericht dat ik nu voortaan makkelijk Matter apparaten kan koppelen, door mijn telefoon tijdelijk in het IoT wifi netwerk te hangen.

Maar wat ik echt niet begrijp... waarom heb ik voor het koppelen specifiek 2.4 GHz wifi nodig, terwijl de Matter apparaten van Ikea allemaal over Thread gaan en NIET over wifi 8)7 8)7 8)7 . Na koppeling communiceren deze apparaten helemaal niet over wifi meer.
Krijg jij de Matter-devices van Ikea wel stabiel aan de praat in HA? Ik heb nu een myggbett, een alpstuga en een myggspray geconnect in zowel Ikea Home smart (via de dirigera) als HA, maar in HA kieperen ze er regelmatig voor langere tijd uit, alle entities worden dan als 'unavailable' getoond. Het gekke is dat ze dan in Home smart nog wel zichtbaar zijn.

Overigens haperen sommige devices nog steeds bij het connecten in Home smart, de popup blijft dan op 'Verbinden...' hangen.

• Ronald
Ronald schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:19:
[...]

Het gaat waarschijnlijk om de Tradfri bewegingssensoren... die pakken 2 CR2032's. Dat is op zichzelf ook een form van e-waste... Batterijen zijn ook niet zo heel lekker ;-)

Ze zijn er (op Ali) oplaadbaar, maar lijkt dat de capaciteit zo serieus veel lager is dat je dan weer te vaak moet wisselen.
Voor de echte creatievelingen: https://www.thingiverse.com/thing:5156127

En dan zou je denk ik zonder de rare "battery eliminators" kunnen werken: https://www.ohnekontur.de...-cells-with-aa-batteries/

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:07
JeroenTheStig schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:36:
[...]

Krijg jij de Matter-devices van Ikea wel stabiel aan de praat in HA? Ik heb nu een myggbett, een alpstuga en een myggspray geconnect in zowel Ikea Home smart (via de dirigera) als HA, maar in HA kieperen ze er regelmatig voor langere tijd uit, alle entities worden dan als 'unavailable' getoond. Het gekke is dat ze dan in Home smart nog wel zichtbaar zijn.

Overigens haperen sommige devices nog steeds bij het connecten in Home smart, de popup blijft dan op 'Verbinden...' hangen.
Toen je vanmorgen posten dat het gelukt was om ze toevoegen aan HA dacht ik gelijk bij mezelf "En nu maar hopen dat het blijft weken in HA", want wat je nu beschrijft ervaar ik al dagen

Volgens github wordt de Matter Server opnieuw geschreven op basis van matter.js,

https://github.com/matter-js/python-matter-server
" We’re excited to share that the Matter Server is being rewritten on top of matter.js! 🎉 This means that the current project has moved into maintenance mode — we’ll still fix important bugs if they come up, but all new features will land in the new project instead. We’ll post a link as soon as the first alpha version is ready for you to try out. 🚀"

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-01 13:51
Heb je die in Nederland al weten te vinden? Of woon je in het buitenland? Ik zou er graag een hebben, namelijk. Maar ze staan in Nederland nog niet op de website.

[ Voor 9% gewijzigd door Pyramiden op 29-12-2025 15:57 ]

• Ronald
Als je alleen muggensprays hebt, dan heb je alleen end devices, geen routers in je Thread netwerk. De regels voor stabiele mesh worden niet anders, maar wel lastiger met twee netwerken… :(

Verder heb ik zelf geen enkele goede ervaring met de Skyconnect/zbt-1… zigbee nooit iets stabiel op gekregen, Thread was het nog steeds duidelijk minder dan de Sonoff’s die ik nu als zigbee (dongle-e) en thread (mg24) router heb. De Sonoff hebben een dikke antenne…

[ Voor 42% gewijzigd door Ronald op 29-12-2025 16:10 ]

• WorldWideWait
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01:00
Pyramiden schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:51:
Heb je die in Nederland al weten te vinden? Of woon je in het buitenland? Ik zou er graag een hebben, namelijk. Maar ze staan in Nederland nog niet op de website.
Die alpstuga is gewoon op voorraad (29,99). Althans toen ik vorige week in Zwolle was, waren ze daar in ruime aantallen. Denk dat ze overal al wel liggen.
Ook bijv. die deur/raam sensor (myggbett, 5,99) was op voorraad, ondanks dat ze nog niet op de Nederlandse Ikea site staan.

Heb ze beiden in gebruik, aan mn Dirigera gekoppeld (omdat ik ook graag die app werkend houd), en die staat momenteel via sanjoyg/dirigera_platform in m'n home assistant. Werkt prima stabiel, alleen de alpstuga mist nog co2 waardes, waarschijnlijk omdat die integratie al lange tijd niet is bijgewerkt helaas. Kijken of dat nog gefixt kan worden. Of toch maar over naar iets anders. Alleen de Dirigera via Matter koppelen aan home assistant heb ik ook geprobeerd, maar dan mis ik juist nog alle nieuwe ikea matter apparaten vreemd genoeg en zie ik alleen de oudere apparaten die ook aan de dirigera hangen. 8)7

• dhrto
[...]

Ikea Utrecht heeft in elk geval al wat Matter spul liggen, waaronder de Alpstuga. Ik heb er op 24 december oa 2x de Alpstuga gehaald, maar ze staan idd nog niet op de Ikea website.

• dhrto
[...]

Ik heb 2 Alpstuga's pas sinds een dag of 2 gekoppeld, dus lange termijn stabiliteit kan ik nog niks over zeggen. Eerder heb ik ook een Aqara W100 gekoppeld, die viel na een paar dagen van het netwerk, maar sinds ik de Alpstuga's gekoppeld heb, kwam de W100 magischerwijs vanzelf weer terug. De Alpstuga's functioneren als router overigens. Wel fijn voor betere dekking in huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CFZ5LsFXCowqpLdKiQXAH7tHCbg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y1lguQbtff9R3hvVbOotd6H8.jpg?f=fotoalbum_large

De Alpstuga's updaten snel via HA, ook de CO2 sensor komt netjes door. Dit alles rechtstreeks aan HA via de Skyconnect ZBT-1 in Thread mode (voor het Zigbee spul heb ik een Conbee 2 in HA).

Zelf heb ik prima ervaring met de Conbee 2 en de ZBT-1. Deze zitten wel op een verlengkabel / USB2 hub voor beter bereik. USB3 schijnt namelijk te storen. Dus deze dongles zeker niet rechtstreeks in de USB poorten prikken, al helemaal niet in een USB3 poort.

[ Voor 24% gewijzigd door dhrto op 29-12-2025 16:44 ]

• JeroenTheStig
[...]

Ze staan inderdaad niet op de website van Ikea, maar ik kwam ze gisteren bij toeval tegen in de Ikea in Groningen. Heb er 3 stuks meegenomen, maar er was nog voldoende op voorraad.

• ajbu
IKEA stock checker ALPSTUGA
Behalve Delft en Duiven is de ALPSTUGA overal ruim op voorraad. Er zijn er 288 onderweg naar Delft

[ Voor 3% gewijzigd door ajbu op 29-12-2025 18:24 ]

• Palomar
  • Niet online
Geeft die alpstuga permanent beeld? Of alleen als je op een knopje drukt? (zoals bij die batterijversie)

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-01 13:51
ajbu schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:22:
IKEA stock checker ALPSTUGA
Behalve Delft en Duiven is de ALPSTUGA overal ruim op voorraad. Er zijn er 288 onderweg naar Delft
Die website kende ik nog niet! Ik voel me wel een beetje simpel dat ik de Ikea website zat te F5'en, terwijl ze dus gewoon op voorraad zijn...

De CO2 waarde die hij weergeeft lijkt nog wel een beetje raar, maar staat in de handleiding dat hij daar even voor nodig heeft

[ Voor 19% gewijzigd door Pyramiden op 29-12-2025 20:08 ]

• meesje
Pyramiden schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:06:
[...]

Die website kende ik nog niet! Ik voel me wel een beetje simpel dat ik de Ikea website zat te F5'en, terwijl ze dus gewoon op voorraad zijn...

De CO2 waarde die hij weergeeft lijkt nog wel een beetje raar, maar staat in de handleiding dat hij daar even voor nodig heeft
Bijzonder dat dit product zelf nog niet te vinden is op de wbesite. Niet op naam en ook niet als je zoekt op ‘matter’. Ik denk dat dit een kwestie van tijd is.
Ik ben overigens benieuwd of alle vier de waarden ook in HomeKit getoond worden. In ieder geval is 30 euro een aardig vriendelijke prijs.

Edit: antwoord gevonden
https://www.reddit.com/r/...sor_matter_thread_all_in/
Leuk om te lezen dat de tijd automatisch ingesteld wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door meesje op 29-12-2025 20:36 ]

• kelly.hipolito
  • Registratie: Juli 2011
Ik heb een aantal Timmerflotte's aangeschaft om Matter / Thread eens te bekijken. Tot nu toe ben ik niet onder de indruk. Ik heb een Pixel telefoon en wanneer ik ook maar de 2x batterij in een Timmerflotte steek, dan popt mijn telefoon gelijk met de melding dat het een nieuw apparaat heeft gevonden.

Uiteraard met de suggestie om Google (via Google Pixel) als eerste optie te kiezen om het apparaat te koppelen.

Matter lijkt leuk als 'open' platform om meerdere apparaten te koppelen en het onder een huis te kunnen gebruiken, maar wanneer fabrikanten hun eigen systeem pushen, vraag ik mij af of het, het doel niet voorbij gaat. Uiteraard moet je ook nog goed kijken of je het wel onder het gewenste platform koppeld. Wanneer je via Matter koppelt en Ikea Smart Home. Dan koppel je eerst via Matter en dan schakelt het systeem terug naar Ikea Smart Home. Wellicht dat het pushen Pixel specifiek is, dat kan best, het valt mij echter op dat het niet erg prettig werkt.

Ik denk dat Ikea niet voor niets een gele sticker om Matter apparatuur plaatst waar duidelijk staat dat het gebruikelijk is de QR code te scannen in de Ikea Home Smart app.

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
Palomar schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:48:
Geeft die alpstuga permanent beeld? Of alleen als je op een knopje drukt? (zoals bij die batterijversie)
Permanent beeld en past zich aan de lichthoeveelheid in de kamer.

• ChiMan
Pyramiden schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:06:
[...]
Klopt, bij mij duurde het ongeveer 12 uur voordat hij de juiste waarden weergeeft.

• dhrto
Palomar schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:48:
De Alpstuga geeft altijd beeld. Dit dimt wel mee met het omgevingslicht.

Ik heb geen manier gevonden om het beeld uit te schakelen met de fysieke knop bovenop, daarmee kun je alleen wisselen in getoonde sensor + klok. Via HA kun je het beeld wel uitzetten. Ik weet niet of dit ook een optie is via de Home Smart app van Ikea zelf.

• meesje
kelly.hipolito schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:48:
Ik heb een aantal Timmerflotte's aangeschaft om Matter / Thread eens te bekijken. Tot nu toe ben ik niet onder de indruk. Ik heb een Pixel telefoon en wanneer ik ook maar de 2x batterij in een Timmerflotte steek, dan popt mijn telefoon gelijk met de melding dat het een nieuw apparaat heeft gevonden.

Uiteraard met de suggestie om Google (via Google Pixel) als eerste optie te kiezen om het apparaat te koppelen.

Matter lijkt leuk als 'open' platform om meerdere apparaten te koppelen en het onder een huis te kunnen gebruiken, maar wanneer fabrikanten hun eigen systeem pushen, vraag ik mij af of het, het doel niet voorbij gaat. Uiteraard moet je ook nog goed kijken of je het wel onder het gewenste platform koppeld. Wanneer je via Matter koppelt en Ikea Smart Home. Dan koppel je eerst via Matter en dan schakelt het systeem terug naar Ikea Smart Home. Wellicht dat het pushen Pixel specifiek is, dat kan best, het valt mij echter op dat het niet erg prettig werkt.

Ik denk dat Ikea niet voor niets een gele sticker om Matter apparatuur plaatst waar duidelijk staat dat het gebruikelijk is de QR code te scannen in de Ikea Home Smart app.
Ik volg je verhaal niet helemaal. Je hebt het over je Pixel telefoon, maar heb je niet een thread border router zoals een Google Nest hub, Apple HomePod, Apple TV of Dirigera hub? Deze heb je volgens mij wel nodig.
Zelf maak ik gebruik van Apple produkten en kan in de Woning/HomeKit app op mijn iPhone/ipad een matter apparaat direct toevoegen en heb dan geen IKEA smart home app nodig. Zelfs firmware updates gaan dan via de Woning app. Dit is de theorie. :) T.z.t. wil ik dit testen met de TIMMERFLOTTE of ALPSTUGA.

• dhrto
kelly.hipolito schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:48:

Lijkt me sowieso wel handig dat je oplet aan welke base/hub je het device gekoppeld wilt hebben bij de installatie ;) Na een succesvolle koppeling, zou het apparaat overigens niet meer hierom moeten vragen. Is dit wel succesvol gelukt bij de eerste keer activeren van de batterij?

Dat gezegd hebbende, het mooie van Matter is juist dat het meer open is en je in theorie niet verplicht gekoppeld bent aan de base/hub van de fabrikant / geen vendor lock-in hebt. In theorie zou je Matter apparaten van verschillende leveranciers gemakkelijk in éém hub naar wens kunnen gebruiken. Ik ben wel benieuwd hoe dit in de praktijk gaat uitpakken. Vanwege het voorkomen van vendor lock-in ben ik enkele jaren terug reeds overgestapt naar HA. Ik heb hier op een antieke Homewizard basestation (de oude versie uit 2014) na, geen enkele leverancier specifieke hub. Ook deze zal er op termijn uitgaan, als ik een goed alternatief heb gevonden voor het aansturen van mijn CV,

Verder ben ik het met je eens dat het koppelen van een Matter over Thread apparaat vrij omslachtig is, zeker vergeleken met Zigbee. Zo snap ik de vereiste voor een 2.4 GHz wifi verbinding niet, want het apparaat communiceert over Thread. Voor zover ik heb begrepen, maakt de telefoon even korstondig verbinding via Bluetooth met het apparaat, om de Thread/Matter netwerkgegevens door te geven aan het apparaat en tegelijkertijd moet ik met mijn base/hub verbonden zijn, om deze in te lichten over het nieuwe Matter apparaat. Hoe ik dan verbonden ben aan mijn base/hub, maakt dan toch helemaal niks uit voor het Matter apparaat, denk ik dan...

Overigens, het scannen van een QR-code bij Matter is vrij gebruikelijk, ongeacht de app / het ecosysteem. Dit is niet Ikea specifiek. Bij HA kun je eventueel ook handmatig de koppelcode invoeren (staat over het algemeen vlakbij de QR-code).

• kelly.hipolito
  • Registratie: Juli 2011
meesje schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:55:
[...]

Ik volg je verhaal niet helemaal. Je hebt het over je Pixel telefoon, maar heb je niet een thread border router zoals een Google Nest hub, Apple HomePod, Apple TV of Dirigera hub? Deze heb je volgens mij wel nodig.
Zelf maak ik gebruik van Apple produkten en kan in de Woning/HomeKit app op mijn iPhone/ipad een matter apparaat direct toevoegen en heb dan geen IKEA smart home app nodig. Zelfs firmware updates gaan dan via de Woning app. Dit is de theorie. :) T.z.t. wil ik dit testen met de TIMMERFLOTTE of ALPSTUGA.
De Ikea Smart Home app en de DIRIGERA hub. Beide beschikbaar in mijn geval. Waar ik op doel is dat mijn Pixel telefoon (Android 16) elke eerste communicatie probeert te pushen naar Google (Home).

Ik heb mijn Timmerflotte unites meermaals gereset en telkens komt mijn telefoon met Google als eerste optie. Als ik niet als 'overige' optie Ikea aangeef zit ik in een ander ecosysteem.

• Ronald
Je kunt in de IKEA home smart app apparaat toevoegen starten vóór het aangesloten is.

Dan scan je de matter code, brengt apparaat online/koppel mode. Dan vangt IKEA app hem direct op.

Wellicht is zo de Google vendor lock in poging te voorkomen?

• naizzen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:06
kelly.hipolito schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 08:01:
[...]

De Ikea Smart Home app en de DIRIGERA hub. Beide beschikbaar in mijn geval. Waar ik op doel is dat mijn Pixel telefoon (Android 16) elke eerste communicatie probeert te pushen naar Google (Home).

Ik heb mijn Timmerflotte unites meermaals gereset en telkens komt mijn telefoon met Google als eerste optie. Als ik niet als 'overige' optie Ikea aangeef zit ik in een ander ecosysteem.
Ik herken dit, op mijn OnePlus kwam Google home ook met het koppel verzoek. Dit genegeerd en dmv scannen in de Ikea app, zonder batterijen lukt het wel. Overigens de dirigera hub moeten rebooten voordat dit slaagde.

• naizzen
  • Laatst online: 22:06
ChiMan schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:05:
[...]
Permanent beeld en past zich aan de lichthoeveelheid in de kamer.
Hoe zit het met de geluid productie?
De Vindstyrka ventilator was behoorlijk hoorbaar op t nachtkastje, een slimme stekker die deze uitschakelde bij het slapen gaan verhelp dit.
Deze combinatie is nu vervangen door de timmerflotte.

• ChiMan
naizzen schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:27:
[...]

Hoe zit het met de geluid productie?
De Vindstyrka ventilator was behoorlijk hoorbaar op t nachtkastje, een slimme stekker die deze uitschakelde bij het slapen gaan verhelp dit.
Deze combinatie is nu vervangen door de timmerflotte.
Heel stil!

Ik heb nu een op mijn nachtkastje en hoor helemaal niets.

• fvhemert
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 03-01 14:25
Cordon schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:34:
Ik heb 2 TIMMERFLOTTE, maar 1 raakt telkens verbinding kwijt met Apple Home, die ligt wel een verdieping hoger. In Home Assistant krijg ik ze al helemaal niet, die blijft maar laden tot een foutmelding. Of is 1 threadrouter te weinig in huis? :P
Zelfde probleem hier, Timmerflotte met een SLZB-06U met Matter over Thread in Home Assistant. Zelfde verdieping is geen probleem, een verdieping hoger en hij verliest verbinding. (Heb dit ook gezien bij zWave en Zigbee in hetzelfde huis, dus niet Thread specifiek)

Goed te realiseren dat het hier eentest opstelling betreft met 1 device en niet helemaal realistisch dus. In de praktijk zullen er tientallen devices door het huis komen waarbij de verwachting is dat de smart plugs en andere niet batterij devices (endpoints) het signaal zullen doorgeven, distribueren en versterken (Mesh) zodat je geen probleem meer hebt.

• JeroenTheStig
_Mitchie_ schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:20:
@JeroenTheStig
Heb je onderstaande ook gedaan op je iPhone :
1. Open de Instellingen-app op de iPhone of iPad.
2. Tik op 'Algemeen'.
3. Tik op 'Matter-accessoires'.
4. Verwijder de MYGGSPRAY

Haal de batterijen uit de MYGGSPRAY en start de Ikea Home Smart app op en doe dan weer de batterijen in de MYGGSPRAY. Als goed is herkend de app hem nu binnen een paar seconden.
Hopelijk werkt dit wel voor je.

(Ook ik ben al dagen bezig om dit werkend te krijgen in Home Assistant. Waar de IKEA Timmerflotte al die tijd perfect functioneert, geldt dat helaas niet voor de IKEA Myggbett. In zowel de IKEA Home Smart‑app als de Apple Woning‑app werkt hij probleemloos: het openen en sluiten van de deur wordt daar direct en correct weergegeven.

In Home Assistant gaat het echter mis. Na het toevoegen wordt de status de eerste tien minuten nog wel bijgewerkt, maar daarna stopt hij volledig met het doorgeven van veranderingen.
Zie ook eventueel : https://github.com/home-assistant/core/issues/158954)
Vandaag toch nog even verder aan het spelen met de Matter-devices van Ikea. Ik heb de Ikea Dirigea er helemaal uit getrokken en heb een aantal devices (Kajplats, Alpstuga, Myggspray, Klippbok, Myggbett en een Bilresa) gepaired op mijn Apple TV 4k. Vervolgens heb ik ze via Apple Home gepaired op mijn HA. De Apple TV is de enige Thread border router in mijn netwerk. Fingers crossed, maar de devices werken inmiddels een halve dag stabiel in HA.

Nog niet getest wat er gebeurt als ik de Dirigera weer terugplaats in mijn netwerk, want uiteindelijk wil ik ook Zigbee-devices kunnen besturen, zoals de Inspelning.

• Palomar
  • Niet online
Heb ook de alpstuga gehaald. Verbinden via matter ging itt de mugspray welk probleemloos, zonder gekke dingen te doen met 2,4ghz wifi.

Heb ook nog die nieuwe kurken magsafe oplader in handen gehad. Wel handig dat je iPhone dan in een wekkerradio verandert, maar vond het niet heel stabiel aanvoelen. Toch iets te bang dat ie gaat omvallen 😅

• meesje
Nu 23 Matter devices te vinden op de website van IKEA.
https://www.ikea.com/nl/nl/search/?q=Matter

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:43
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Stoftmoln plafond (of wand)lampen (24cm voor 14,99 of 37cm voor 29,99).

Vraag me met name af of ze ook 'brommen', heb eerder een vergelijkbare lamp via de LIDL gekocht, maar die hoor je duidelijk brommen. Met name de 37cm variant zou redelijk wat licht moeten geven (2000lm versus 800lm voor de 24cm variant) en spreekt me wel aan als functionele verlichting in een wat grotere ruimte (wel 2 stuks dan).

Lichtkleur zou volgens de specs 2700K / warm wit licht moeten geven, al vind ik sommige IKEA smart home lampen wat matige kleurweergave hebben (ondanks CRI >=90). Zo te zien is het een lamp met een goedkoop ogende plastic kap? maar dat is op de foto wat lastig te zien.

Anders maar even een stukje omrijden om ze bij de IKEA te bewonderen.

• remmuz
Vreemde prijzen? In de UK kosten de Bilresa remotes 4 en 5 Pond. In NL 6 en 9 euro.
En in Duitsland 5 en 6 Euro. Best grote verschillen op zo'n bedrag.
Overigens is de Bilresa met wieltje een absolute afrader volgens de reviews op Youtube.

• Ronald
Bilresa wiel hangt in de winkel in Haarlem… ik vind hem verschrikkelijk… respons in de lamp niet helemaal consistent en de kleurinstellingen is me niet gelukt…

• meesje
remmuz schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 07:37:
[...]

Vreemde prijzen? In de UK kosten de Bilresa remotes 4 en 5 Pond. In NL 6 en 9 euro.
En in Duitsland 5 en 6 Euro. Best grote verschillen op zo'n bedrag.
Overigens is de Bilresa met wieltje een absolute afrader volgens de reviews op Youtube.
In dit topic had ik al eerder een vergelijk gemaakt met de UK prijzen. Ik had nog niet naar de Duitse prijzen gekeken. Nu vind ik de NL prijsstelling helemaal vreemd. Zo groot is het btw verschil nu ook weer niet.

Zelf ben ik jaren geleden begonnen met Hue (toen was er nog geen IKEA smart home) en ben hier bij gebleven. Voornamelijk omdat het gewoon goed werkt. Wel een stuk duurder, maar als ik de laatste reacties hier lees… Hoeft natuurlijk niet voor elk Ikea device te gelden. T.z.t. wil ik enkele TIMMERFLOTTEs in huis halen. Puur om een eerste ervaring op te doen met matter (over thread) binnen Apple HomeKit.

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:41
Batilan schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:39:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Stoftmoln plafond (of wand)lampen (24cm voor 14,99 of 37cm voor 29,99).

Vraag me met name af of ze ook 'brommen', heb eerder een vergelijkbare lamp via de LIDL gekocht, maar die hoor je duidelijk brommen. Met name de 37cm variant zou redelijk wat licht moeten geven (2000lm versus 800lm voor de 24cm variant) en spreekt me wel aan als functionele verlichting in een wat grotere ruimte (wel 2 stuks dan).

Lichtkleur zou volgens de specs 2700K / warm wit licht moeten geven, al vind ik sommige IKEA smart home lampen wat matige kleurweergave hebben (ondanks CRI >=90). Zo te zien is het een lamp met een goedkoop ogende plastic kap? maar dat is op de foto wat lastig te zien.

Anders maar even een stukje omrijden om ze bij de IKEA te bewonderen.
Hebben de 24 cm versie in de hal en op overloop hangen. Net even getest op 100% maar hoor niet echt een brom. De kap is inderdaad (goedkoop) plastic.

• meesje
krijn1985 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:00:
[...]

Hebben de 24 cm versie in de hal en op overloop hangen. Net even getest op 100% maar hoor niet echt een brom. De kap is inderdaad (goedkoop) plastic.
Mijn ervaring, in algemene zin, is dat dergelijke apparaten juist een een brom kunnen geven wanneer ze gedimd worden. Wellicht doelt daar de vraagsteller (ook) op?

• krijn1985
meesje schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:04:
[...]

Mijn ervaring, in algemene zin, is dat dergelijke apparaten juist een een brom kunnen geven wanneer ze gedimd worden. Wellicht doelt daar de vraagsteller (ook) op?
Goeie opmerking. Net even verschillende niveaus getest, maar op krukje redelijk dicht erbij hoorde ik niks. (Kan natuurlijk ook zijn dat ik doof ben).

• praseodymium
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:02
Hier 4x STOFTMOLN in de hal/overloop en ik heb nog nooit een brom gehoord, ook niet 's nachts op 1% lichtsterkte gedimd.

We hebben ook 3x BARLAST in de wc en badkamer, en daarvan geeft eentje een brom als ie aan staat. Maar dat is ook niet dusdanig irritant dat ik de moeite heb genomen 'm te vervangen.

• meesje
krijn1985 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:09:
[...]

Goeie opmerking. Net even verschillende niveaus getest, maar op krukje redelijk dicht erbij hoorde ik niks. (Kan natuurlijk ook zijn dat ik doof ben).
Hoe geluid ervaren wordt, is dan ook heel erg persoonlijk. Je hoeft niet perse doof te zijn, maar de één hoort nu eenmaal minder/meer dan de ander. Daardoor is geluidsoverlast ook een heel erg moeilijk onderwerp, maar dat is off topic. :)

• dhrto
Zijn die STOFTMOLN nou 'gewone' Zigbee apparaten, of werken ze alleen met de afstandsbedieningen van Ikea?

• blazez
  • Laatst online: 03-01 09:50
Ronald schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 07:59:
Bilresa wiel hangt in de winkel in Haarlem… ik vind hem verschrikkelijk… respons in de lamp niet helemaal consistent en de kleurinstellingen is me niet gelukt…
Ik heb ook zo een draaiwiel knop gehaald, en ik weet nog niet wat ik er van moet vinden.
inderdaad erg glad oppervlakte, maar ook veren de zijkanten van het wiel naar binnen, wat het een goedkoop en breekbaar gevoel geeft.
daarnaast, draaien (waarbij de lamp niet of laat of schokkerig reageert), 1x klikken (lamp aan), 2x klikken (lamp uit). En dan nog de onderkant van de knop waarbij je tussen drie sets lampen of groepen kan schakelen. Dit alles maakt het een onoverzichtelijk geheel met een lage WAF (aka, wat deed welk deel van de knop nou ook alweer)
(tekst gebaseerd op eigen mening, zullen anderen het vast niet mee eens zijn)

Ik dek niet dat er hier nog meer van deze naar binnen komen.

• JKratos
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:49
dhrto schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:11:
Zijn die STOFTMOLN nou 'gewone' Zigbee apparaten, of werken ze alleen met de afstandsbedieningen van Ikea?
Dat eerste, ik heb er hier ook 1 hangen sinds een paar jaar.

''Choose your enemies carefully because they will define you. Make them interesting, cos in some ways they will find you. They're not there in the beginning but when your story ends. Gonna last with you longer than your friends.''

• krijn1985
dhrto schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:11:
Gewoon zigbee, heb ze hier in gebruik met sonoff stick en zigbee2mqtt.

• pelt
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-01 21:50
JeroenTheStig schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:53:
[...]

Vandaag toch nog even verder aan het spelen met de Matter-devices van Ikea. Ik heb de Ikea Dirigea er helemaal uit getrokken en heb een aantal devices (Kajplats, Alpstuga, Myggspray, Klippbok, Myggbett en een Bilresa) gepaired op mijn Apple TV 4k. Vervolgens heb ik ze via Apple Home gepaired op mijn HA. De Apple TV is de enige Thread border router in mijn netwerk. Fingers crossed, maar de devices werken inmiddels een halve dag stabiel in HA.
Ben nog niet helemaal bekend met het Matter protocol, maar werken de Kajplats lampen niet als mesh routers zoals bij Zigbee? En zouden deze dus het bereik moeten vergroten?

• blazez
  • Laatst online: 03-01 09:50
Nieuw jaar, dus tijd om wat op te ruimen. Weet iemand hier of er überhaupt nog interesse is in die oude (eerste) tradfri hub ? Staan er zat op marktplaats voor een paar euro (dus niet de moeite waard). Maar heeft iedereen die dingen inmiddels al bij de oude apparaten weggegooid of zijn er nog mensen die er iets mee willen/kunnen doen.

• mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:24
ik gebruik de oude tradfri hub nog gewoon. Ik heb nog geen lampen die alleen de nieuwe hub kunnen gebruiken en Alexa werkt nog met de oude hub en de controller apparaten (knoppen, sensors and such) gaan gewoon via zigbee of thread met Home Assistant zonder problemen. Heb voor mijn dochters wel de dirigera hub gekocht (de oude wordt niet meer verkocht toch?), maar de oude werkt gewoon nog, met een eigen app zelfs :)

• SPX420
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Ik heb vandaag de KAJPLATS Led-lamp E27 1055 lumen, smart gekleurd en wit spectrum/globe opaalwit gekocht.

https://www.ikea.com/nl/n...-globe-opaalwit-70608575/

Deze heb ik via zigbee gekoppeld aan Home Assistant via ZHA door hem 12 keer aan en uit te zetten. Ik gebruik de zbt2 dongle voor zigbee. Waarschijnlijk zijn alle nieuwe lampen dus ook gewoon te gebruiken als zigbee apparaat.

• fleu
  • Laatst online: 04-01 10:24
Bij de KAJPLATS led lamp E27 470 lumen lukt het mij niet om het met sonof dongle zha te pairen. Bij mijn lamp is het 15 keer aan en uit doen voor zigbee modus

• Palomar
  • Niet online
blazez schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:23:
Nieuw jaar, dus tijd om wat op te ruimen. Weet iemand hier of er überhaupt nog interesse is in die oude (eerste) tradfri hub ? Staan er zat op marktplaats voor een paar euro (dus niet de moeite waard). Maar heeft iedereen die dingen inmiddels al bij de oude apparaten weggegooid of zijn er nog mensen die er iets mee willen/kunnen doen.
Heb hem bij de kringloop ingeleverd. Zelf krijg je er natuurlijk niks meer voor en wie weet doe je er op deze manier nog iemand plezier mee (als de kringloop-medewerker weet wat het voor apparaat is ;)).

• praseodymium
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:02
krijn1985 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:59:
[...]

Gewoon zigbee, heb ze hier in gebruik met sonoff stick en zigbee2mqtt.
Hier in gebruik met Homey. Ze zijn daarmee lastig te koppelen omdat er hier meerdere lampen op een schakelaar zitten en Homey maar een apparaat tegelijk kan koppelen. Als je de schakelaar-knipperen-reset gebruikt proberen meerdere lampen tegelijk te koppelen, waarvan Homey dan alleen de eerste pakt. Je moet de lampen dus koppelen door ze een voor een van spanning te voorzien.

Dit heb ik gedaan tijdens het ophangen maar ga ik echt niet nog een keer doen. Als Homey een keer de verbinding verliest stap ik wel over naar Home Assistant of zigbee2mqtt waarmee deze beperking niet bestaat :’).

• already
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 04-01 15:27
Hallo, De veel belovende aankondigingen over de nieuwe SH producten van ikea nu deze compatible zijn met apple homekit (matter/thread) zijn wel schromelijk overdreven. Ik kocht de timmerflotte (temperatuur/vochtigheid meter) en kan deze niet als een kamer aanmaken in homekit althans niet voor een onmiddellijk overzicht te hebben in mijn HK start pagina. De gegevens worden pas zichtbaar als je dieper gaat graven in de algemene klimaat /kamer gegevens. Toegegeven ik gebruik geen Ikea hub maar als men comptabiliteit aankondigt verwacht je niet dat je van elke producent een hub moet aanschaffen. Graag jullie ervaringen

Schopje naar het grote topic

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 04-01-2026 10:32 ]

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:11

Pinjataaa

Hit me!

SPX420 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 14:03:
Ik heb vandaag de KAJPLATS Led-lamp E27 1055 lumen, smart gekleurd en wit spectrum/globe opaalwit gekocht.

https://www.ikea.com/nl/n...-globe-opaalwit-70608575/

Deze heb ik via zigbee gekoppeld aan Home Assistant via ZHA door hem 12 keer aan en uit te zetten. Ik gebruik de zbt2 dongle voor zigbee. Waarschijnlijk zijn alle nieuwe lampen dus ook gewoon te gebruiken als zigbee apparaat.
Dat zou fijn zijn, want als Matter icm Home Assistant ben ik alles behalve tevreden.
Ze raken telkens de verbinding kwijt waardoor ze nergens meer op reageren, zowel de remotes als de lampen. Als ik ze via Home Assistant ga pingen komen ze soms online.

Al mijn andere Matter over Thread apparaten vertonen dit gedrag niet.

Ik ga het ook maar eens proberen via Zigbee..

[ Voor 3% gewijzigd door Pinjataaa op 04-01-2026 09:47 ]

• dhrto
[...]

Inmiddels 2 Alstuga's een weekje draaien, zonder hickups. Blijven keurig verbonden en ik ben positief verrast hoe frequent de updates doorkomen. CO2 wordt bijna instant doorgegeven bij verandering van meetwaarde. Sinds ik de Alstuga's heb draaien, is mijn Aqara W100 ook stabiel. Deze hangt op zolder en was mijn eerste Matter apparaat. Het is duidelijk dat de afstand tot de meterkast (daar hangt de Thread dongle van HA - ZBT-1) te groot is. Nu met een Alpstuga op de 1e verdieping als router, is de verbinding prima.

Minpunt van de Alpstuga is wel dat de tijd/klok geen geheugen heeft en deze telkens opnieuw ingesteld moet worden, als even de stroom eraf is.

• Palomar
  • Niet online
Ik heb sinds een paar dagen ook een alpstuga en die werkt ook prima. Matter werkt ook goed. Dit is het enige matter apparaat op onze bovenverdiepingen en hij staat op zolder in mijn werkkamer. De dirigera staat beneden, maar hij verbindt keurig en zonder onderbrekingen. Ik heb buiten onder de overkapping een timmerflotte hangen en die heeft wel af en toe geen data.

@dhrto ik heb bij die van mij nooit de tijd hoeven in te stellen. Dat haalt ie neem ik aan toch gewoon van je dirigera hub?

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:43
Palomar schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:08:
[..]
Ik heb buiten onder de overkapping een timmerflotte hangen en die heeft wel af en toe geen data.
[..]
Gaat dat goed op de langere termijn? Ik heb nog geen IP rating gezien, of een statement dat hij geschikt is voor buiten. Een overkapping helpt natuurlijk wel tegen direct contact met regenwater. Maar met alle temperatuur en luchtvochtigheid wisselingen moet een apparaat wel gebouwd zijn voor buitengebruik om op termijn te blijven functioneren.

• Palomar
  • Niet online
Batilan schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:25:
[...]

Gaat dat goed op de langere termijn? Ik heb nog geen IP rating gezien, of een statement dat hij geschikt is voor buiten. Een overkapping helpt natuurlijk wel tegen direct contact met regenwater. Maar met alle temperatuur en luchtvochtigheid wisselingen moet een apparaat wel gebouwd zijn voor buitengebruik om op termijn te blijven functioneren.
klopt, we gaan het zien. En anders is de schade ook te overzien ;)

• richards3
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Pinjataaa schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:47:
[...]

Dat zou fijn zijn, want als Matter icm Home Assistant ben ik alles behalve tevreden.
Ze raken telkens de verbinding kwijt waardoor ze nergens meer op reageren, zowel de remotes als de lampen. Als ik ze via Home Assistant ga pingen komen ze soms online.

Al mijn andere Matter over Thread apparaten vertonen dit gedrag niet.

Ik ga het ook maar eens proberen via Zigbee..
Dat is vreemd, ik heb nu een stuk of 20 ikea devices via Matter geinstalleerd in HA en echt nergen last van, werkt als een tirelier.

• dhrto
Palomar schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:08:
Ik heb sinds een paar dagen ook een alpstuga en die werkt ook prima. Matter werkt ook goed. Dit is het enige matter apparaat op onze bovenverdiepingen en hij staat op zolder in mijn werkkamer. De dirigera staat beneden, maar hij verbindt keurig en zonder onderbrekingen. Ik heb buiten onder de overkapping een timmerflotte hangen en die heeft wel af en toe geen data.

@dhrto ik heb bij die van mij nooit de tijd hoeven in te stellen. Dat haalt ie neem ik aan toch gewoon van je dirigera hub?
Ik heb geen Dirigera hub, maar rechtstreeks in HA via de ZBT-1 als Thread border router.
Overigens, via HA kan ik het display helemaal uitzetten. Kan dat ook met de Dirigera hub?

Zelf heb ik al een paar jaar enkele Xaomi sensoren die bedoeld zijn voor binnengebruik buiten hangen in een weerstation behuizing. Doen het nog steeds prima. Zolang ze maar niet nat worden.

• Palomar
  • Niet online
dhrto schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:53:
[...]

Ik heb geen Dirigera hub, maar rechtstreeks in HA via de ZBT-1 als Thread border router.
Overigens, via HA kan ik het display helemaal uitzetten. Kan dat ook met de Dirigera hub?

Zelf heb ik al een paar jaar enkele Xaomi sensoren die bedoeld zijn voor binnengebruik buiten hangen in een weerstation behuizing. Doen het nog steeds prima. Zolang ze maar niet nat worden.
Oh ja ik zie het (lees er af en toe overheen dat het in het IKEA topic voor 75% van de tijd over home assistant gaat :+ ). Nee, met de dirigera hub kun je verder niks instellen.

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:11

Pinjataaa

Hit me!

richards3 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:31:
[...]

Dat is vreemd, ik heb nu een stuk of 20 ikea devices via Matter geinstalleerd in HA en echt nergen last van, werkt als een tirelier.
Misschien heb ik nog te weinig apparaten dan. Of teveel apparaten met batterij tov zonder.
De bewegingssensor doet het wel super en reageert altijd direct icm zigbee lampen.

Ik lees wel het eea over slechte afstemming van o.a. de BILRESA afstandsbediening:

“Bilresa has such an aggressive sleep interval that Matter loses its subscription every 15 minutes (MaxInterval) because the device takes too long to wake up, and the entire renegotiation takes 1–2 minutes due to the Sleepy End Device's poll cycles.”

Maar dat verklaard niet waarom ik het ook met de IKEA matter lampen heb.
Hopelijk wordt dit nog gefinetuned in de toekomst.

Edit:
Toevallig zie ik dezelfde problemen in het nieuwe filmpje van Bright op YouTube.
YouTube: IKEA's Smart Home op de schop: eindelijk eenvoudig?

[ Voor 12% gewijzigd door Pinjataaa op 04-01-2026 15:23 ]

• ajbu
Batilan schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:25:
[...]

Staat expliciet in de gebruiksaanwijzing:
LET OP
• Uitsluitend binnen gebruiken.

Temperatuurbereik is 0° C tot 40° C dus sowieso minder geschikt voor buiten buiten de zomermaanden

• Palomar
  • Niet online
ajbu schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:23:
[...]

Staat expliciet in de gebruiksaanwijzing:
LET OP
• Uitsluitend binnen gebruiken.

Temperatuurbereik is 0° C tot 40° C dus sowieso minder geschikt voor buiten buiten de zomermaanden
Hij geeft wel gewoon negatieve temperaturen weer. Zie in de historie bijvoorbeeld dat het met kerst -5 was.

Ik gebruik het ook meer voor de fun om een indicatie te krijgen van het weer buiten. Hij is overdekt geplaatst, dus verwacht geen problemen.

• meesje
Pinjataaa schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:02:
[...]
Edit:
Toevallig zie ik dezelfde problemen in het nieuwe filmpje van Bright op YouTube.
YouTube: IKEA's Smart Home op de schop: eindelijk eenvoudig?
Dit filmpje had jij nog niet gezien, wat vrij logisch is aangezien het net een paar uur geplaatst is.
Van de ervaringen getoond in het filmpje word ik niet echt vrolijk van. Zowel via Google als via de Dirigera hub werkt het niet goed. Tussen maken van het filmpje en posten kan natuurlijk wat tijd zitten. Misschien zijn er ondertussen al wat updates geweest. Maar ik ben wel een beetje terughoudend. Zelf zit ik in het Apple eco systeem. Wellicht dat het daar wel goed/beter werkt.

• meesje
Voor degene die liever lezen dan kijken hieronder de link naar een geschreven artikel.
https://www.bright.nl/vid...u-echt-voor-iedereen.html
Ik denk dat ik een keer de TIMMERFLOTTE zal kopen en deze koppelen via matter aan HomeKit. Hierin kan volgens mij weinig fout gaan, meer informatieve waarden en niet bv bewegingssensor die niet goed of traag werkt. Voor de rest hou ik het wel lekker nog bij Hue. Natuurlijk andere prijsklasse maar ben daar destijds mee begonnen, voordat er Tradfri/IKEA was.

• remielowik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:31
dhrto schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:05:
[...]
Minpunt van de Alpstuga is wel dat de tijd/klok geen geheugen heeft en deze telkens opnieuw ingesteld moet worden, als even de stroom eraf is.
Er is een hacs plugin om tijd te syncen via matter: https://github.com/Loweack/Matter-Time-Sync/
Pagina: 1 ... 12 13 Laatste