• TurboTon1973
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:40
ajbu schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 18:07:
[...]

De Grillplats heeft geen resetknop, alleen een aan-uit knop.... Je hebt dan een Tretakt of Inspelning, dat gaat dan sowieso niet werken met Matter.
Vermoed dat dat Klopt, in zit zigbee wordt hij weer gegeven als Tretakt. Hij zit in een doosje van grillplats.

Denk dat iemand het in de winkel heeft verwisseld :(

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
TurboTon1973 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 20:24:
[...]

Vermoed dat dat Klopt, in zit zigbee wordt hij weer gegeven als Tretakt. Hij zit in een doosje van grillplats.

Denk dat iemand het in de winkel heeft verwisseld :(
Je kan een Grillplats ook onder Zigbee gebruiken, maar dan is er geen vermogensmeting en geen OTA.

https://www.zigbee2mqtt.io/devices/E2435_E2491.html

• TurboTon1973
Prisma16 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 21:04:
[...]

Je kan een Grillplats ook onder Zigbee gebruiken, maar dan is er geen vermogensmeting en geen OTA.

https://www.zigbee2mqtt.io/devices/E2435_E2491.html
Ik had de grillplats gekocht als extra router voor de diverse temperatuur sensoren die ik gekocht heb. En vind de vermogensmeting ook wel prettig. Op het heden gebruik ik de shelley plug S.

Ben op zich blij met de Timmerflotte sensoren en de alpstuga maar ze verliezen paar keer per dag verbinding met home assistant. Nu is dat op zich geen probleem als ik niet alle data punten heb. Maar soms komt er een paar uur geen update binnen. En dat vind ik wel jammer.Op zich is het niet logisch dat sommige wel verbinding houden en andere die dichterbij zitten de verbinding verliezen.

Dat ze verbinding verliezen daar had ik op zich opgerekend vandaar de Grillplats. Mijn huis heeft dikke betonen vloeren uit de jaren 70 en dikke gipsen binnenmuren. De Timmerflotte die op zolder in een koelbox ligt met filament verliest eigenlijk nooit de verbinding de andere liggen/staan bijna recht boven de slzb mr5u antenne. of schuin op een afstand van ongeveer 5 meter.

• TurboTon1973
ajbu schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 18:07:
[...]

De Grillplats heeft geen resetknop, alleen een aan-uit knop.... Je hebt dan een Tretakt of Inspelning, dat gaat dan sowieso niet werken met Matter.
Was gisterenavond even teleurgesteld/boos dat er of iets fout is gegaan met verpakken of dat iemand voor 1 euro de stekkers heeft verwisseld. Vandaar mijn korte reactie. Ik weet dat mensen dat doen. Maar ik zelf zou zoiets nooit doen.

Bij mijn tweede werkgever eind jaren 90 haalde mensen bv uit het midden van een krat cola een fles cola en stopte daar een fles whiskey of andere dure drank in. En zetten daar dan andere kratten bovenop. Als niemand dat zag dan betaalde ze toen 1 gulden voor een fles whiskey of andere sterke drank van 50 of 60 gulden.

Je hebt gelijk het is een Tretakt in een doosje van een Grillplats. Ik ga kijken of Ikea mij kan helpen. En anders neem ik het verlies. Ik heb de Grillplats eind maart gekocht. En ik had pas halverwege juni tijd/energie om de Grillplats aan te sluiten.

Ik ben zelf ziek/snel vermoeid en ik dacht dat ik zelf iets fout deed. De grillplats was mijn eerste thread aparaat en slzb mr5u ook. Ik had gezien voordat mensen met Thread/matter begonnen dat ze veel verbindingsproblemen ermee hadden. Dus ik dacht dat ik zelf iets fout had ingesteld. Ik geef nooit op en ik heb er een hoop energie mee verloren.

Gaat goed komen, ik ben een positief ingesteld persoon. Gisterenavond dacht ik op een goed moment. Fijn, dat ik mijn Thread/matter ipv6 etc goed heb opgezet. Ik kan dit loslaten en verder gaan. Want ik was de oplossing daar in aan het zoeken. Tegelijkertijd begreep ik niet waarom de Timmerflotte wel werkte zonder problemen.

Iedereen bedankt voor meedenken tips.

• spork
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:45
sonnypiek schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:14:
ik ben wel altijd huiverig met slimme stekkers tussen de wasmachine / droger.

schijnt niet zo heel goed voor de stekker te zijn en dan loop ik liever niet het risico.
Beetje mosterd na de maaltijd maar mocht iemand hier nog eens op zoeken:

Dat maximale vermogen voor motoren heeft mijn inziens te maken met het schakelen van een inductieve lading. Maar het uitschakelen van je wasmachine midden in zijn programma lijkt mij sowieso niet ideaal.

Zolang je de stekker gebruikt voor energiemonitoring is het geen probleem. Ik heb momenteel twee 'slimme'-stekkers van IKEA stekkers zo'n 11 maanden in gebruik achter mijn wasmachine en droger zonder enige problemen.

Ik gebruik ze overigens niet om het energieverbruik bij te houden maar om mijn 'domme'' wasmachine en droger 'smart' te maken. Op basis van het opgenomen vermogen krijg iedereen die thuis is een melding (of de eerste die thuis komt).

Als je wil gaan monitoren ten behoeve van energiebesparing ben ik benieuwd naar de volgende stappen.. Is er een bepaald energieverbruik waarbij je besluit voortaan maar met je kleren aan te douchen? 8)7

• TheMaxMan
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09-09 10:02
spork schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:30:
Als je wil gaan monitoren ten behoeve van energiebesparing ben ik benieuwd naar de volgende stappen.. Is er een bepaald energieverbruik waarbij je besluit voortaan maar met je kleren aan te douchen? 8)7
Hier in België bestaat het capaciteitstarief, bepaald door het gemiddelde van de hoogste 15-minuten pieken per maand van de laatste 12 maand. €40 per kW per jaar dacht ik.

Bij mij wordt die piek steeds bepaald door toestellen die al aan staan + de oven die wordt voorverwarmd. Een automatisatie die dan de vaatwasser, wasmachine, ontvochtiger, ... een kwartiertje uit zet zou het stroomverbruik van de smart pluggen + nog een beetje wel gemakkelijk terugverdienen.

[ Voor 6% gewijzigd door TheMaxMan op 07-08-2026 15:49 ]

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:59
We hebben een nieuwe lamp boven de eettafel. Mooi ding. Vinden wij dan toch. Maar daar hingen drie Tradfri peertjes (waarbij de individuele peer in het netwerk hangt). De nieuwe lamp moest ook in de het Google routine..
Wat blijkt (jullie wisten dit al natuurlijk) een ion zigbee dimmer kan opgenomen worden in de ikea smart home hub. Ik ben daar blij mee en wilde dat even delen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eGW9MLYJiM4upsr1cub6C5-qONA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e4JX612n0PqGd433a2yEoMlq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3uyu_7ojKKdic5oK0QC2H3HySVw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ynH6Dll1jN1kasFwrMggiaXk.jpg?f=fotoalbum_tile

• pk026
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:42
Ik heb mijn Kajplats lampen ingesteld op "adaptive lighting". Dat gaat prima op de lampen die ik altijd aan de stroom laat staan en uit- en aanzet met een Bilresa schakelaar. Maar ik heb ook lampen die ik bedien met een klassieke schakelaar en die vaak nog de lichtkleur pakken van de vorige keer dat ik ze aanhad staan, ipv dat ze zich aanpassen aan het tijdstip.

Zet ik de lampen uit en aan via de app van Ikea dan pakken ze de juiste lichtkleur wel gelijk.

Is daar wat aan te doen? Helpt het als ik daarvoor overstap naar Home Assistant (want voor de rest is de functionaliteit van Dirigera eigenlijk wel voldoende voor mij op dit moment).

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
pk026 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 09:04:
Ik heb mijn Kajplats lampen ingesteld op "adaptive lighting". Dat gaat prima op de lampen die ik altijd aan de stroom laat staan en uit- en aanzet met een Bilresa schakelaar. Maar ik heb ook lampen die ik bedien met een klassieke schakelaar en die vaak nog de lichtkleur pakken van de vorige keer dat ik ze aanhad staan, ipv dat ze zich aanpassen aan het tijdstip.

Zet ik de lampen uit en aan via de app van Ikea dan pakken ze de juiste lichtkleur wel gelijk.

Is daar wat aan te doen? Helpt het als ik daarvoor overstap naar Home Assistant (want voor de rest is de functionaliteit van Dirigera eigenlijk wel voldoende voor mij op dit moment).
Deze slimme lampen vormen een netwerk en zijn niet gemaakt om steeds stroom op stroom af te werken.

Beste vervang je de domme schakelaar voor 1 van de afstandbedieningen van ikea en brug je de domme schakelaar, zodat er altijd stroom op staat.

Dan is je probleem gelijk opgelost.

Anders ga je gelijk naar Home Assistent, eigen adapter en bijvoorbeeld zigbee2mqtt om alle geavanceerde opties te kunnen aanspreken.

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
TheMaxMan schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:48:
Een automatisatie die dan de vaatwasser, wasmachine, ontvochtiger, ... een kwartiertje uit zet zou het stroomverbruik van de smart pluggen + nog een beetje wel gemakkelijk terugverdienen.
Een (moderne) wasmachine kun je toch niet tijdens het programma uitzetten? Lijkt mij eenvoudiger om van tevoren te plannen wanneer je ze aanzet. Bij voorkeur sowieso niet tussen 17:00 en 21:00.

[ Voor 5% gewijzigd door Olaf van der Spek op 09-08-2026 09:22 ]

• TheMaxMan
Olaf van der Spek schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 09:21:
[...]

Een (moderne) wasmachine kun je toch niet tijdens het programma uitzetten? Lijkt mij eenvoudiger om van tevoren te plannen wanneer je ze aanzet. Bij voorkeur sowieso niet tussen 17:00 en 21:00.
Gaat hier prima met een wasmachine uit 2023

• pk026
Vorkie schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 09:10:
[...]

Deze slimme lampen vormen een netwerk en zijn niet gemaakt om steeds stroom op stroom af te werken.

Beste vervang je de domme schakelaar voor 1 van de afstandbedieningen van ikea en brug je de domme schakelaar, zodat er altijd stroom op staat.

Dan is je probleem gelijk opgelost.

Anders ga je gelijk naar Home Assistent, eigen adapter en bijvoorbeeld zigbee2mqtt om alle geavanceerde opties te kunnen aanspreken.
Ik heb genoeg lampen permanent aan de stroom voor een sterk meshnetwerk. Ze zouden het signaal dus op moeten kunnen pakken. Voor niet alle lampen is een dergelijke schakelaar praktisch. Mijn nachtlampjes hebben bijvoorbeeld een fijne schakelaar en vindt geen smart pir sensoren die op het stroomnet werken. Zo blijf ik overal batterijen wisselen, dus ik zou graag mijn huidige inbouw por schakelaren blijven gebruiken.

Is dit anders in te stellen via Home Assistant? Dat zou momenteel dan mijn enige use case daarvoor zijn

• Olaf van der Spek
  • Niet online
pk026 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 10:01:
Is dit anders in te stellen via Home Assistant? Dat zou momenteel dan mijn enige use case daarvoor zijn
De lampen zijn offline.. ook met HA valt er niks in te stellen als ze offline zijn.
De adaptief intelligentie zit in de hub, niet in de lamp, als ik het goed heb.
Wat voor schakelaar heb je momenteel, dat ie niet smart te maken is?

[ Voor 8% gewijzigd door Olaf van der Spek op 09-08-2026 10:07 ]

• pk026
Olaf van der Spek schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 10:06:
[...]

De lampen zijn offline.. ook met HA valt er niks in te stellen als ze offline zijn.
De adaptief intelligentie zit in de hub, niet in de lamp, als ik het goed heb.
Dank je, helder, maar het probleem is juist als ze online gaan. Ik zou verwachten dat ze dan signaal krijgen van de hub. Maar die hub van Ikea geeft de nieuwe lichtsterkte pas door als ik de lampen via de app eerst uitzet, en dan weer aan via de Ikea app. Dat zou een bug kunnen zijn in de Ikea Smart App, maar ook een vender lock-in (maar dan wel een hele armoedige: "koop maar een Bilresa van 6 euro" ). Vraag is daarom of HA dit anders doet en wel gelijk de juiste lichtsterkte doorgeeft.

• pk026
Olaf van der Spek schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 10:06:
[...]

...
Wat voor schakelaar heb je momenteel, dat ie niet smart te maken is?
Nachtlampjes met trekkoordjes die wel heel prettig te vinden zijn 's nachts. En in mijn gang ingebouwde PIR-sensoren die aan het stroomnet hangen en waar ik dus nooit batterijen hoef te wisselen

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:30
TheMaxMan schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 09:59:
[...]

Gaat hier prima met een wasmachine uit 2023
Een wasmachine heeft twee soorten belasting, te weten een verwarmings element en een motor.

Een verwarmings element is een ohmse belasting en is prima te schakelen door een plug mits je binnen het vermogens bereik van je plug zit.
Een motor is een inductieve belasting en als je die gaat schakelen met een plug blaas je die plug op.

Het verwarming element trekt het meeste vermogen dus alleen uitschakelen als hij veel vermogen trekt zou een optie zijn, maar dan moet je eerst onderzoeken of die wasmachine niet gaat draaien tijdens de opwarm cyclus.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
pk026 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 10:12:
Dank je, helder, maar het probleem is juist als ze online gaan. Ik zou verwachten dat ze dan signaal krijgen van de hub. Maar die hub van Ikea geeft de nieuwe lichtsterkte pas door als ik de lampen via de app eerst uitzet, en dan weer aan via de Ikea app. Dat zou een bug kunnen zijn in de Ikea Smart App, maar ook een vender lock-in (maar dan wel een hele armoedige: "koop maar een Bilresa van 6 euro" ). Vraag is daarom of HA dit anders doet en wel gelijk de juiste lichtsterkte doorgeeft.
Misschien als je de lamp instelt om uit te blijven nadat ie weer stroom krijgt en in HA iets knutselt dat de sterkte instelt en hem dan aan zet als ie online komt dat het dan werkt, maar ik weet niet wat de vertraging dan zou zijn.

• ajbu
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:51
[...]

Met Home Assistant kan het wel, je moet dan de lichtsterkte en kleur instellen als de lamp stroom krijgt, je kan een automation instellen als de lamp van 'unavailable' naar 'on' gaat. Omdat adaptive lighting op de hub/HA draait heb je dan ook de/een adaptive-lighting plugin nodig.

Mijn oplossing is wel wat over-engineering: Een 240v relais switch (Nog Zigbee) als hotel schakeling op de wandschakelaar. Als de lamp met de wandschakelaar wordt uitgezet schakelt de hotelschakeling de stroom weer aan en doet (HA) het licht uit, zo blijft adaptive lighting dus werken, en als Home assistant helemaal uitvalt werken de lampen nog ouderwets met de wandschakelaars.

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:45
[...]

Volgens mij is hier niks vendor lock-in aan maar gewoon de eigenschappen van zigbee. Als jij je zigbee lampen van stroom afhaalt (wat natuurlijk niet echt te verwachting is van zigbee) krijgen ze veranderingen niet door. En zigbee is niet zo (slim) om te bedenken hey die lampen komen weer online ik stuur ze nog een keer het laatste commando (met kleur/lichtintensiteit etc).

Je kan met HA vast iets maken dat wanneer de lampen weer online komen hij het commando nog naar die lampen stuurt, al zou dat nog best ingewikkelde automation kunnen worden.

[ Voor 8% gewijzigd door krijn1985 op 09-08-2026 12:57 . Reden: Typo ]

• Ben(V)
Het is uiteraard geen vendor lock-in.
De hub is niet continue aan het pollen of een lamp nog wel online is en ook HA doet dat niet.
alleen als je de hub of HA een commando laat sturen naar de lamp gaat hij pas communiceren met die lamp.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• TheMaxMan
Ben(V) schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 10:18:
[...]

Een wasmachine heeft twee soorten belasting, te weten een verwarmings element en een motor.

Een verwarmings element is een ohmse belasting en is prima te schakelen door een plug mits je binnen het vermogens bereik van je plug zit.
Een motor is een inductieve belasting en als je die gaat schakelen met een plug blaas je die plug op.

Het verwarming element trekt het meeste vermogen dus alleen uitschakelen als hij veel vermogen trekt zou een optie zijn, maar dan moet je eerst onderzoeken of die wasmachine niet gaat draaien tijdens de opwarm cyclus.
Ik heb het tot nu toe enkel gedaan wanneer ik bvb. bezoek langs heb en het lawaai nogal stoort (klein appartement). Maar er valt idd makkelijk een automatisatie van te maken. Ik zie 2000W tijdens het opwarmen, 50-150W tijdens het grootste deel van de wascyclus en tijdens het centrifugeren + afpompen korte pieken van 350W die binnen de 15s naar 250W gaan. De Grillplats kan 300W motor load schakelen dus het is een kwestie van die 350W te vermijden.

• ajbu
Ben(V) schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:54:
Het is uiteraard geen vendor lock-in.
De hub is niet continue aan het pollen of een lamp nog wel online is en ook HA doet dat niet.
alleen als je de hub of HA een commando laat sturen naar de lamp gaat hij pas communiceren met die lamp.
Dit klopt niet. Als de line offline en online gaat krijgt HA of the hub een signaal, in HA zie je dan ook direct of de lamp beschikbaar is en wat de instellingen van de lamp zijn. Voor communiceren is pollen niet nodig

• Ben(V)
Net getest maar HA merk helemaal niets als ik de stekker eruit trek.
Misschien na een lange time-out maar een paar minuten niet of afhankelijk van de lamp, hier is het een Ikea Zigbee lamp.

Kan me wel voorstellen dat een lamp bij het aanschakelen een signaal naar HA stuurt maar bij uitschakelen natuurlijk niet.
De lamp gaat gewoon weer aan in de status waarin hij stond toen hij uitgezet werd tenzij je iets hebt ingesteld als "aan of uit bij power-on"

En HA staat echt niet continue te pollen of die lamp nog online is.

[ Voor 48% gewijzigd door Ben(V) op 09-08-2026 13:08 ]

• pk026
Dirigera moet wel zo'n signaal ontvangen want ik zie de lampen online komen in de Ikea Smart Home app als ik ze aanzet.

• ajbu
Ben(V) schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 13:02:
Net getest maar HA merk helemaal niets als ik de stekker eruit trek.
Misschien na een lange time-out maar een paar minuten niet of afhankelijk van de lamp, hier is het een Ikea Zigbee lamp.

Kan me wel voorstellen dat een lamp bij het aanschakelen een signaal naar HA stuurt maar bij uitschakelen natuurlijk niet.
De lamp gaat gewoon weer aan in de status waarin hij stond toen hij uitgezet werd tenzij je iets hebt ingesteld als "aan of uit bij power-on"

En HA staat echt niet continue te pollen of die lamp nog online is.
Die time-out is een instelling van de Home Assisant Zigbee integratie, deze heeft twee instellingen voor batterij en netvoeding:
Apparaten met netvoeding als niet beschikbaar beschouwen na: Hoe lang gewacht moet worden voordat een apparaat met netvoeding als niet beschikbaar beschouwd moet worden, als het niet meer reageert
Toevoeging: Dit is een time-out voor het offline gaan, bij online komen is deze vertraging er dus niet
edit:
Quote block + HA specifiek

[ Voor 8% gewijzigd door ajbu op 09-08-2026 13:30 ]

• pk026
ajbu schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:34:
[...]

Mijn oplossing is wel wat over-engineering: Een 240v relais switch (Nog Zigbee) als hotel schakeling op de wandschakelaar. Als de lamp met de wandschakelaar wordt uitgezet schakelt de hotelschakeling de stroom weer aan en doet (HA) het licht uit, zo blijft adaptive lighting dus werken, en als Home assistant helemaal uitvalt werken de lampen nog ouderwets met de wandschakelaars.
Een echte hotelschakelaar of een wisselschakelaar? Dat is denk ik niet over engineered maar juist proven technology. Wel slim om het zo te gebruiken. Heb je misschien ergens een schemaatje hiervan?

Ubisys zou updates gaan maken voor Matter over Thread waar de rest van mijn mesh netwerk op draait. Ik plan om dan de Ubisys C4 als relais aan te schaffen voor enkele plekken. Of dan allemaal op iedere plek in de inbouwdozen van de elektra past is een tweede.

• zwaargeschapen
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 22:27
Mijn Dirigera blijft maar op firmware 2.934.5 hangen terwijl hij bij het updateproces al een tijd staat op "scheduled overnight". Zo te zien is 2.975.2 uit.

Is dit bij meer mensen het geval of is er iets mis met mijn Dirigera? Heb hem al een aantal keer gereboot. "update now" is greyed out dus ik kan hem niet handmatig een duwtje geven.

Update: door mezelf in hetzelfde VLAN als de Dirigera te plaatsen kon ik de update opeens wel handmatig een schop geven.

[ Voor 14% gewijzigd door zwaargeschapen op 11-08-2026 13:02 ]

• ajbu
pk026 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 14:17:
[...]

Een echte hotelschakelaar of een wisselschakelaar? Dat is denk ik niet over engineered maar juist proven technology. Wel slim om het zo te gebruiken. Heb je misschien ergens een schemaatje hiervan?

Ubisys zou updates gaan maken voor Matter over Thread waar de rest van mijn mesh netwerk op draait. Ik plan om dan de Ubisys C4 als relais aan te schaffen voor enkele plekken. Of dan allemaal op iedere plek in de inbouwdozen van de elektra past is een tweede.
Het is een wisselschakeling. Ik heb er geen schema meer van, op 2 veschillende manieren aangelegd. 1 met de Sonoff 01MINIZB, die kan gewoon achter de wandschakelaar waarna je de bestaande schakelaar daar ook op kan aansluiten als wisselschakelaar.

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:16
Misschien is dit al bekend, maar wanneer je een Alpstuga en een Timmerflotte in dezelfde omgeving hebt, laat de app de gemiddelde temperatuur en luchtvochtigheid in de kamer zien.

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:41
Wat is in deze context "dezelfde omgeving"?
Is dat als je ze in de Ikea app in dezelfde ruimte plaatst? Of (en ik hoop van niet) als ze bij elkaar in de buurt staan (gemeten via de RSSI of iets dergelijks)?

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-09 15:16
ChiMan schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:43:
Misschien is dit al bekend, maar wanneer je een Alpstuga en een Timmerflotte in dezelfde omgeving hebt, laat de app de gemiddelde temperatuur en luchtvochtigheid in de kamer zien.
Oh de vraag verkeerd begrepen, geen idee.

[ Voor 31% gewijzigd door ewoutw op 20-08-2026 17:34 ]

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:16
Out.of.Control schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 16:11:
Wat is in deze context "dezelfde omgeving"?
Is dat als je ze in de Ikea app in dezelfde ruimte plaatst? Of (en ik hoop van niet) als ze bij elkaar in de buurt staan (gemeten via de RSSI of iets dergelijks)?
In de app kun je omgevingen (kamers) maken en daar producten aan koppelen. Bijvoorbeeld: de woonkamer.

• ajbu
De nieuwe Matter/Thread 30 watt driver staat nu in de IKEA app en er wordt aangegeven dat er nu 30 in de Delft op voorraad beschikbaar zijn. Heeft iemand deze al echt zien liggen?

De driver kost hier € 18.- dus iets goedkoper dan de TRÅDFRI voorganger.

Staat nog niet op de website of via zoeken te vinden zover ik zie dus alleen in de app te vinden met de link of code (50609444) in de scanner.

Hej, kijk eens naar deze DUBBELKISEL van IKEA.
https://applink.ikea.com/tY8M9r9M4w--50609444--nl--nl

Stock checker geeft nog niets voor andere filialen

• ajbu
Kapotlood schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 15:48:
@MvdD, die reviews gaan vooral over de Bilresa vóór de update waarmee de problemen zo goed als helemaal zijn verholpen. Ik heb hier 4 Bilresa afstandsbedieningen, en allemaal zijn ze zonder problemen gekoppeld aan Tradfri peertjes of Tradfri slimme schakelaars. En in zowel de Ikea Home als Google Home ook makkelijk in te stellen én ze werken vlekkenloos :)
Ik heb ook geen problemen met koppelen of gebruik, alleen de Bilresa met draaiwiel vind ik niet echt prettig werken. Ik heb nu wat ribbels op het schijfje geplakt maar draaien/klikken blijft behelpen.

Er zijn overigens inmiddels nieuwe hardware revisies geregistreerd (FCC) voor beide Bilresa remotes, Myggspray bewegingssensor en Myggbett deursensor. Zelfde naam maar nieuwe typenummers.

Bron: https://www.matteralpha.com/news/new-batch-of-ikea-remotes-and-sensors-to-get-core-hardware-revision

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
ik ben met matter devices begonnen (4 spots, kajplats). Heb een apple tv als obtr. afstand is ~10 meter. Het werkt, maar nog niet stabiel. Ik lees nu dat lampen niet fungeren als router (zoals dat bij zigbee wel het geval was). Mijn idee was: lampen toevoegen door het huis die de kwaliteit van het netwerk verbeteren, maar dat lijkt dus geen werkbaar idee. Heb wel nog een alpstuga, die kan er tussen. Welke devices kan ik gebruiken om het netwerk en daarmee de stabiliteit te verbeteren?

• ajbu
gysman11 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 14:20:
ik ben met matter devices begonnen (4 spots, kajplats). Heb een apple tv als obtr. afstand is ~10 meter. Het werkt, maar nog niet stabiel. Ik lees nu dat lampen niet fungeren als router (zoals dat bij zigbee wel het geval was). Mijn idee was: lampen toevoegen door het huis die de kwaliteit van het netwerk verbeteren, maar dat lijkt dus geen werkbaar idee. Heb wel nog een alpstuga, die kan er tussen. Welke devices kan ik gebruiken om het netwerk en daarmee de stabiliteit te verbeteren?
Ik weet niet wat je gelezen hebt maar dat klopt niet. Lampen kunnen werken als router, tenzij ze achter een lichtschakelaar zitten en de lamp geen stroom heeft. Lampen op batterijen (en eigenlijk alle Thread apparaten op batterijen) werken ook niet als router maar bv Kajplats lampen dus wel.

Beste alternatief voor een lamp is een Grillplats plug.
edit:
Toevoeging: Spots hebben wel vaker een wat slechtere verbinding omdat deze vaak in het plafond zijn weggewerkt / in metalen reflector zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door ajbu op 22-08-2026 15:15 ]

• gysman11
  • Niet online
ajbu schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 14:54:
[...]

Ik weet niet wat je gelezen hebt maar dat klopt niet. Lampen kunnen werken als router, tenzij ze achter een lichtschakelaar zitten en de lamp geen stroom heeft. Lampen op batterijen (en eigenlijk alle Thread apparaten op batterijen) werken ook niet als router maar bv Kajplats lampen dus wel.

Beste alternatief voor een lamp is een Grillplats plug.
edit:
Toevoeging: Spots hebben wel vaker een wat slechtere verbinding omdat deze vaak in het plafond zijn weggewerkt / in metalen reflector zitten.
Ok granted, ik was aan het zoeken met copilot. Dus mogelijk onjuist. Maar dan nog: als ik in HA kijk naar de informatie van mijn device, dan zie ik:

Apparaat-info KAJPLATS GU10 CWS 470lm (36871) door IKEA of Sweden
Firmware: 1.2.0
Hardware: P2.0
Matter-info
Knooppunt ID:1
Netwerktype:Thread
Apparaat type:Eindapparaat

Eindapparaat lijkt een endpoint, geen router, toch? Als ik het vergelijk met een zigbee lamp in mijn netwerk, daar zie ik het volgende:

Apparaat-info
TRADFRI bulb E27 WS opal 980lm door IKEA of Sweden
Verbonden via Generic Zigbee Coordinator (EZSP)
Firmware: 0x12217572
Zigbee: 00:0B:57:FF:FE:9D:DB:0A
Zigbee info
Nwk: 0xcbf6
Device Type: Router

[ Voor 32% gewijzigd door gysman11 op 22-08-2026 18:05 ]

• ajbu
gysman11 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 18:04:
[...]

Ok granted, ik was aan het zoeken met copilot. Dus mogelijk onjuist. Maar dan nog: als ik in HA kijk naar de informatie van mijn device, dan zie ik:

Apparaat-info KAJPLATS GU10 CWS 470lm (36871) door IKEA of Sweden
Firmware: 1.2.0
Hardware: P2.0
Matter-info
Knooppunt ID:1
Netwerktype:Thread
Apparaat type:Eindapparaat

Eindapparaat lijkt een endpoint, geen router, toch? Als ik het vergelijk met een zigbee lamp in mijn netwerk, daar zie ik het volgende:
Nee, zo werkt dat niet met Thread. Geeft enkel aan dat er op dat moment geen child nodes zijn verbonden. Ik vond deze uitleg van Openthread wel duidelijk:

https://openthread.io/guides/thread-primer/node-roles-and-types#upgrading_and_downgrading

Als je een recente versie van HA hebt kan je in Instellingen / Apps / Matter Server -> Open Web UI, rechtsboven 'Thread' een visuele map krijgen van je mesh netwerk

• gysman11
  • Niet online
ajbu schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 18:57:
[...]

Nee, zo werkt dat niet met Thread. Geeft enkel aan dat er op dat moment geen child nodes zijn verbonden. Ik vond deze uitleg van Openthread wel duidelijk:

https://openthread.io/guides/thread-primer/node-roles-and-types#upgrading_and_downgrading

Als je een recente versie van HA hebt kan je in Instellingen / Apps / Matter Server -> Open Web UI, rechtsboven 'Thread' een visuele map krijgen van je mesh netwerk
_/-\o_ precies waar ik naar op zoek was. Nog nieuw in de wereld van matter. Many thanks!

edit: huidige thread netwerk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ws2kxLb7iqqM1RtU752Ae9KtzVE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EsqDjSLTTvvuSTtu5fz4P8Iy.jpg?f=fotoalbum_large

En het verandert/leert. Paar minuten later heb ik al wat meer lijnen. De alpstuga halverwege tussen de appletv en de kamer met de lampjes lijkt het wel te verbeteren.

[ Voor 28% gewijzigd door gysman11 op 22-08-2026 19:23 . Reden: plaatje toegevoegd ]

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 17:24
gysman11 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 19:02:
[...]

_/-\o_ precies waar ik naar op zoek was. Nog nieuw in de wereld van matter. Many thanks!

edit: huidige thread netwerk:

[Afbeelding]

En het verandert/leert. Paar minuten later heb ik al wat meer lijnen. De alpstuga halverwege tussen de appletv en de kamer met de lampjes lijkt het wel te verbeteren.
Ik ben ook al een tijd opzoek naar deze functionaliteit. Maar werkt dit alleen als je alle spul rechtstreeks aan HA koppelt met een skyconnect of vergelijkbaar?

Ik heb namelijk alle Ikea spul op de dirigera gekoppeld en krijg deze weergave gewoon niet zichtbaar in HA.
Daar zie ik 3 nodes, de Dirigera, de Philips Hue en De Wiz led strip.

Als ik op Tread klik zie ik alleen de Ikea dirigera.

• ajbu
sweetdude schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:54:
[...]

Ik ben ook al een tijd opzoek naar deze functionaliteit. Maar werkt dit alleen als je alle spul rechtstreeks aan HA koppelt met een skyconnect of vergelijkbaar?

Ik heb namelijk alle Ikea spul op de dirigera gekoppeld en krijg deze weergave gewoon niet zichtbaar in HA.
Daar zie ik 3 nodes, de Dirigera, de Philips Hue en De Wiz led strip.

Als ik op Tread klik zie ik alleen de Ikea dirigera.
Nee, je hebt geen Thread dongle of andere hardware nodig voor HA. Je moet wel je Ikea spul (een-voor-een) koppelen in HA. Alleen de Dirigera toevoegen is dus niet voldoende.

• sweetdude
ajbu schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 17:49:
[...]

Nee, je hebt geen Thread dongle of andere hardware nodig voor HA. Je moet wel je Ikea spul (een-voor-een) koppelen in HA. Alleen de Dirigera toevoegen is dus niet voldoende.
Maar kunnen ze dan met beide tegelijk verbinden?

• TheMaxMan
sweetdude schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 23:09:
[...]

Maar kunnen ze dan met beide tegelijk verbinden?
De toestellen blijven verbonden via de Dirigera, en de toestellen werken dan in zowel Ikea Home Smart als Home Assistant.

• Ben(V)
Je kunt ofwel alles via de Dirigera verbinden en dan bestuurt HA de device via de Dirigera.
Ofwel je koopt een thread dongle voor je HA server en dan kan de HA de devices rechtstreeks besturen.

In beide gevallen moet je al je devices koppelen met HA.
Als je zowel Dirigera als HA wilt blijven gebruiken dan kun je alles vanuit beiden besturen, of je dat wilt is wat anders.

• gysman11
  • Niet online
ik heb voor mijn zigbee netwerk een slmb-06m, en voor mijn matter open border thread router (wat een naam) een appletv. Als ik van OBTR wil wisselen (dus geen apple tv meer maar een soortgelijk device als ik nu voor mijn zigbee heb), is er dan een makkelijk migratietraject? Of moet ik dan alles weer lamp voor lamp gaan aanmelden.

• TheMaxMan
gysman11 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:58:
ik heb voor mijn zigbee netwerk een slmb-06m, en voor mijn matter open border thread router (wat een naam) een appletv. Als ik van OBTR wil wisselen (dus geen apple tv meer maar een soortgelijk device als ik nu voor mijn zigbee heb), is er dan een makkelijk migratietraject? Of moet ik dan alles weer lamp voor lamp gaan aanmelden.
Als ik het goed begrijp, kan je een nieuwe border router toevoegen aan je thread netwerk en de oude vervolgens weghalen. Of meerdere border routers tegelijk gebruiken.

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:23
TheMaxMan schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 22:12:
[...]

Als ik het goed begrijp, kan je een nieuwe border router toevoegen aan je thread netwerk en de oude vervolgens weghalen. Of meerdere border routers tegelijk gebruiken.
Meerdere thread border routers was hier dikke ellende (niet willen koppelen etc), ik kreeg de problemen pas opgelost door de stekker van 1 router er uit te trekken

• Ben(V)
In theorie moet verschillende border routers gewoon kunnen, in de praktijk wordt het vaak een ramp.
De beloofde interoperabiliteit van Matter wordt door de verschillende fabrikanten behoorlijk om zeep geholpen.

• sweetdude
Ben(V) schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:08:
Je kunt ofwel alles via de Dirigera verbinden en dan bestuurt HA de device via de Dirigera.
Ofwel je koopt een thread dongle voor je HA server en dan kan de HA de devices rechtstreeks besturen.

In beide gevallen moet je al je device koppelen met HA.
Als je zowel Dirigera als HA wilt blijven gebruiken dan kun je alles vanuit beiden besturen, of je dat wilt is wat anders.
Dankjewel, het is mij met deze info eindelijk gelukt om in de IKEA app bij ieder apparaat "bediening in andere systemen" en dan niet via de QRcode maar via "Andere app openen" en dan te kiezen voor HA.

Zo heb ik alle apparaten netjes kunnen koppelen. Door deze koppeling gingen uiteindelijk ook een aantal apparaten zich updaten door HA. iets wat de bij de IKEA app mislukt was.

De thread netwerk kaart heb ik nu ook eindelijk zichtbaar, zodat ik kan zien hoe de verbindingen lopen en waar eventuele zwakke plekken zitten. Nadeel is nu dat het een chaos is omdat in het netwerk alle nodes zich bekend maken met hun IKEA naam dus 6x kajplats. Dus nu nog even puzzelen om dit allemaal een herkenbare naam te geven. Voor de lampen en stekkers lukt het i.v.m. het MAC adres. Maar alles op batterij zoals schakelaars en sensors is het ietsje lastiger.

• Ben(V)
Sterkte

[ Voor 93% gewijzigd door Ben(V) op 28-08-2026 12:16 ]

• pk026
ajbu schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 11:37:
De nieuwe Matter/Thread 30 watt driver staat nu in de IKEA app en er wordt aangegeven dat er nu 30 in de Delft op voorraad beschikbaar zijn. Heeft iemand deze al echt zien liggen?

Staat nog niet op de website of via zoeken te vinden zover ik zie dus alleen in de app te vinden met de link of code (50609444) in de scanner.

Welke functionaliteit voegt dit precies toe? Ik begrijp dit apparaat niet helemaal.

[ Voor 62% gewijzigd door pk026 op 29-08-2026 07:21 ]

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:39
pk026 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 07:07:
[...]

Welke functionaliteit voegt dit precies toe? Ik begrijp dit apparaat niet helemaal.
Deze drivers sturen geïntegreerde verlichting aan (bv kastverlichting of aanrechtverlichting in de keuken).

@ajbu heb je wellicht nog een linkje naar deze nieuwe driver? Ik zie zo snel niets op de IKEA site. Of is teruggeroepen?

[ Voor 17% gewijzigd door Wally2002 op 29-08-2026 08:42 ]

• TheMaxMan
Stefan1987 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 07:03:
[...]

Meerdere thread border routers was hier dikke ellende (niet willen koppelen etc), ik kreeg de problemen pas opgelost door de stekker van 1 router er uit te trekken
Wat was de boosdoener?

Ik heb al een tijdje 5 HomePod Mini’s in 1 Thread netwerk zonder problemen.

• Stefan1987
TheMaxMan schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 09:22:
[...]

Wat was de boosdoener?

Ik heb al een tijdje 5 HomePod Mini’s in 1 Thread netwerk zonder problemen.
Na heel lang zoeken: 1 thread router had verkeerde dd/mm/yyyy instellingen, maar ik kreeg dit maar niet aangepast. Factory reset zou moeten helpen, maar datum bleef fout. Volgens mij moet je kunnen prioriteren welke thread router je mee verbindt met koppelen, maar dit werkte niet (of ik kreeg het in ieder geval niet voor elkaar). Dus stekker er uit getrokken, alle problemen direct opgelost.

• ajbu
Wally2002 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 08:38:
[...]

Deze drivers sturen geïntegreerde verlichting aan (bv kastverlichting of aanrechtverlichting in de keuken).

@ajbu heb je wellicht nog een linkje naar deze nieuwe driver? Ik zie zo snel niets op de IKEA site. Of is teruggeroepen?
Deze staat nog niet op de site, alleen in de app. Link staat in eerder bericht in dit topic

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Heeft Ikea iets van een community forum of issue tracker voor het smart spul? Of iets anders dan de chat voor bug- en feature requests?

• ajbu
Olaf van der Spek schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:55:
Heeft Ikea iets van een community forum of issue tracker voor het smart spul? Of iets anders dan de chat voor bug- en feature requests?
Enige optie die ik ken is r/tradfri en r/dirigera op Reddit. Deze forums worden gevolgd door mensen uit het IKEA Home Smart team. Ze posten en reageren zelden maar deze forums worden wel officieel door IKEA (smart home team) gevolgd.
Hej! We appreciate r/TRÅDFRI, the users, interactions and it's fun to read through discussions. We reach out when needed but can't provide individual support or answers on product development.

• Joyous-P
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09-09 12:48
Heeft iemand hier ervaring met het toevoegen van Matter schakelaars? Situatie die ik heb; 1 schakelaar voor 3 lampen. Ik zou de schakelaar willen vervangen voor een Matter schakelaar met twee knoppen. Knop 1 voor 1 lamp, knop 2 voor de andere 2.

• sjoukew587
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:22
Ik heb Shelly gen4 mini's, die werken.

• metbril
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:04
[...]

Het is de 1 op 1 Matter vervanger voor de Tradfri Zigbee driver, volgens mij plug en play.

• Joyous-P
sjoukew587 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 20:05:
Ik heb Shelly gen4 mini's, die werken.
Bedankt! Eens naar kijken, al lost dit mijn probleem nog niet helemaal op kan ik wel 'domme' schakelaars slim maken.

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:26
Mogelijk hardware revisie op komst van o.a. MYGGSPRAY, MYGGBETT en BILRESA.

https://www.matteralpha.com/news/new-batch-of-ikea-remotes-and-sensors-to-get-core-hardware-revision

• blazez
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-08 20:23
[...]

Ik denk ook dat het eniige verschil is het toevoegen van matter. Gewoon een opvolger dus. Zou pas echt leuk zijn als je de verschillende aangesloten lampen/strips individueel zou kunnen schakelen. Dus bij bijvoorbeels drie aangesloten led strips maar 1 of 2 aanzetten.

• TheMaxMan
https://www.reddit.com/r/tradfri/s/RnlPZuEOJ6

Ikea’s slimme radiatorthermostaat verschijnt in Zweden voor minder dan €20

• Ves
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:04

Ves

A gadget addicted Bounty

Jammer, net 3 TRVs gehaald van Bosch and Aqara.

Lijkt veel op de Amara W600.

Game PC 2024

• sweetdude
TheMaxMan schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 23:02:
https://www.reddit.com/r/tradfri/s/RnlPZuEOJ6

Ikea’s slimme radiatorthermostaat verschijnt in Zweden voor minder dan €20
Ja dat is een hele nette prijs t.o.v. vergelijkbare systemen. Al zijn dat meestal systemen die het verwarmingsapparaat aansturen. dat zullen deze niet doen verwacht ik.
Als de normale thermostaat in de woonkamer geen warmtevraag heeft zal de badkamer of kantoor waar deze IKEA radiatorthermostaat hangt niet warmer worden.

• Hobbit13
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:46
Ik heb al een koppeling tussen Home Assistant en mijn Ketel/Warmtepomp, dus met dit soort knoppen zou ik een vergelijkbaar resultaat moeten kunnen halen als bv zo'n Honeywell setup.

Aqara heeft ook al dit soort knoppen, maar deze lijken goedkoper te worden, dus altijd welkom!

• ajbu
sweetdude schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 11:23:
[...]

Ja dat is een hele nette prijs t.o.v. vergelijkbare systemen. Al zijn dat meestal systemen die het verwarmingsapparaat aansturen. dat zullen deze niet doen verwacht ik.
Als de normale thermostaat in de woonkamer geen warmtevraag heeft zal de badkamer of kantoor waar deze IKEA radiatorthermostaat hangt niet warmer worden.
Dat probleem staat los van deze knop en hangt van jou probleem af. Ook zonder radiatorthermostaat wordt het dan kouder in de badkamer of kantoor.

Ik heb nu simpel de pomp en warmteklep op een Grillplats plug die HA kan aanzetten (Better Thermostat plugin). Ketel/kamerthermostaat van 2014 bij ouders heeft al Wifi en kan ook vanaf HA aangezet worden. Veel ketels hebben ook een optie om vraaggestuurd of op buitentemperatuur aan te gaan ipv de kamerthermostaat.

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-09 15:16
ajbu schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 11:37:

Ik heb hier vorige week naar gevraagd bij het personeel in Delft. Die hadden het over 1 oktober.
Maar voegde er aan toe dat als de nou op 30 de voorraad TRÅDFRI op is. Dan komt de dubbelkisel eerder in het schap ligt. Als je niet voor niets wil komen. Zou ik 1 oktober pas weer naar de IKEA gaan.
[...]

De nieuwe driver ondersteund matter. Voor mij in mijn matter only smarthome vind ik dat wel handig.

IKEA is bezig zijn smartHome lineup volledig te vernieuwen. Dat doen ze op basis van matter en is herkenbaar aan de gele bovenkant van de verpakking.

[ Voor 0% gewijzigd door ewoutw op 01-09-2026 13:47 . Reden: gramatica ]

• ajbu
ewoutw schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 13:46:
[...]

Ik heb hier vorige week naar gevraagd bij het personeel in Delft. Die hadden het over 1 oktober.
Maar voegde er aan toe dat als de nou op 30 de voorraad TRÅDFRI op is. Dan komt de dubbelkisel eerder in het schap ligt. Als je niet voor niets wil komen. Zou ik 1 oktober pas weer naar de IKEA gaan.
Als je niet voor niets wil komen is het handiger de voorraadinformatie van IKEA te checken. Dat is ook accurater dan wat het personeel kan vertellen.

Ik heb net 2 Dubbelkisels gekocht in Utrecht. App gaf aan dat er 1800 op voorraad waren, nu nog 1797.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GwvS25kfkxN9Zoc_Y39IpXwAo4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TWUQNxXiUkZaXTCBs1FBQ0tZ.jpg?f=fotoalbum_large Utrecht 1 september

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb nog geen slimme verlichting en zit te kijken naar een opstelling. Ik wil lampen in de gang automatisch aan laten gaan via een bewegingssensor, en weer uit na een tijdje (liefst instelbaar). Dat moet ook blijven werken zonder Home Assistant, maar tegelijkertijd wil ik de sensoren en lampen ook in Home Assistant kunnen zien. Ook wil ik dat 1 sensor meerdere lampen tegelijkertijd kan aansturen. Nou had ik me net ingelezen en gezien dat dit met zigbee en tradfi allemaal goed te regelen is, maar is het allemaal niet meer verkrijgbaar. Kan deze schijnbaar simpele opstelling ook met het nieuwe spul? Ik wil geen afhankelijkheid van cloud services, alles moet lokaal en dus ook bij uitval van Home Assistant gewoon blijven werken in de basis.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• _PM
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 23:59

_PM

brama schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 20:36:
....Ik wil geen afhankelijkheid van cloud services, alles moet lokaal en dus ook bij uitval van Home Assistant gewoon blijven werken in de basis.
Ik weet niet wat er met de Dirigera hub kan, verwacht dat wat je wil wel kan.

Met home assistant kan dat zeker. Home assistant is standaard lokaal, geen cloud oplossing, net zo lokaal als de dirigera hub. Als je begint is misschien de dirigera hub een simpelere start, maar home assistant is ook niet zo moeilijk meer en veel flexibeler mocht je in de toekomst meer willen automatiseren

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:39
brama schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 20:36: Kan deze schijnbaar simpele opstelling ook met het nieuwe spul? Ik wil geen afhankelijkheid van cloud services, alles moet lokaal en dus ook bij uitval van Home Assistant gewoon blijven werken in de basis.
Ik heb zelf niet de dirigera hub, maar het nieuwe ‘spul’ heeft nog steeds ZigBee aan boord (op wellicht specifieke sensoren voor bv luchtkwaliteit na).
Zelf hier een Hue hub en die kan de verlichting onafhankelijk van HA aansturen, ik heb er dus voor gekozen om alle automatiseringen voor verlichting in de Hue hub te houden, op een enkele wat complexere aansturing na. Mogelijk werkt de IKEA hub hetzelfde maar daar heb ik geen ervaring mee.

HomeAssistent werkt verder default lokaal en kun je optioneel via de cloud verbinden en besturen.

• Joyous-P
sweetdude schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 11:23:
[...]

Je vult zo goed het missende product in ;-)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:06
brama schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 20:36:
Ik heb nog geen slimme verlichting en zit te kijken naar een opstelling. Ik wil lampen in de gang automatisch aan laten gaan via een bewegingssensor, en weer uit na een tijdje (liefst instelbaar). Dat moet ook blijven werken zonder Home Assistant, maar tegelijkertijd wil ik de sensoren en lampen ook in Home Assistant kunnen zien. Ook wil ik dat 1 sensor meerdere lampen tegelijkertijd kan aansturen. Nou had ik me net ingelezen en gezien dat dit met zigbee en tradfi allemaal goed te regelen is, maar is het allemaal niet meer verkrijgbaar. Kan deze schijnbaar simpele opstelling ook met het nieuwe spul? Ik wil geen afhankelijkheid van cloud services, alles moet lokaal en dus ook bij uitval van Home Assistant gewoon blijven werken in de basis.
Met de Dirigera hub werkt alles in principe hetzelfde, of het nu matter of zigbee is.

Ik heb meerdere (zigbee) sensoren en (zigbee) switches aan verschillende groepen zigbee en matter lampen gekoppeld in de app.

Dirigera is een optioneel remote toegankelijke lokaal werkende hub.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Pctje91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-09 09:50
Goedemorgen,

ik heb van ikea een aantal kajplats lampen; Deze hebben gezamenlijk besloten er mee op te houden (5 stuks) alle andere lampen van tradfri werken nog gewoon.

Ik heb de hub gereset (deze is up to date), mijn telefoon ook en deze is ook up to date. De lampen heb ik geprobeerd te resetten 6x, 7x ,12x de schakelaar aan/uit, maar niets werkt. Hebben jullie nog suggesties?

Dank voor het meedenken! :)

• ajbu
Pctje91 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 07:36:
Goedemorgen,

ik heb van ikea een aantal kajplats lampen; Deze hebben gezamenlijk besloten er mee op te houden (5 stuks) alle andere lampen van tradfri werken nog gewoon.

Ik heb de hub gereset (deze is up to date), mijn telefoon ook en deze is ook up to date. De lampen heb ik geprobeerd te resetten 6x, 7x ,12x de schakelaar aan/uit, maar niets werkt. Hebben jullie nog suggesties?

Nogal vage omschrijving om iets van te zeggen, zonder informatie waarmee je de lampen probeert te koppelen en of je de Kajplats als Thread of Zigbee wil gebruiken. Zoals je het beschrijft ben je ze random tussen Thread en Zigbee firmware aan het omschakelen en kun je je beter eerst ergens informatie opzoeken en inlezen. En niet op hulp van een chatbot vertrouwen

• Pctje91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-09 09:50
ajbu schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 08:00:
[...]

Nogal vage omschrijving om iets van te zeggen, zonder informatie waarmee je de lampen probeert te koppelen en of je de Kajplats als Thread of Zigbee wil gebruiken. Zoals je het beschrijft ben je ze random tussen Thread en Zigbee firmware aan het omschakelen en kun je je beter eerst ergens informatie opzoeken en inlezen. En niet op hulp van een chatbot vertrouwen
Sorry nog een toevoeging. Ze waren allemaal werkend. En ik gebruik de Dirigerahub.

Alles stond dus al ingesteld en was werkend. Maar expliciet alle Kajplatd stoppen met werken. Alle spotjes en andere tradfri lampen werken nog wel gewoon. Ook in de betreffende armaturen.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Ze zijn offline in de app en geven helemaal geen licht meer, ook niet in een andere armatuur en ook niet na stroom uit / aan?

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:19
ajbu schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 17:38:
[...]

Als je niet voor niets wil komen is het handiger de voorraadinformatie van IKEA te checken. Dat is ook accurater dan wat het personeel kan vertellen.

Ik heb net 2 Dubbelkisels gekocht in Utrecht. App gaf aan dat er 1800 op voorraad waren, nu nog 1797.

[Afbeelding] Utrecht 1 september
In de app of op de website kan ik hem überhaupt niet vinden. Vervelend, mijn huidige driver is er mee gestopt, leek zo’n mooi natuurlijk moment.

• ajbu
rscheper schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 11:19:
[...]

In de app of op de website kan ik hem überhaupt niet vinden. Vervelend, mijn huidige driver is er mee gestopt, leek zo’n mooi natuurlijk moment.
Openen in de app en niet in een browser: https://applink.ikea.com/tY8M9r9M4w--50609444--nl--nl

Anders in de app naar de winkel/shop tab gaan, start met scannen en artikelnummer gebruiken

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:19
ajbu schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 11:49:
[...]

Openen in de app en niet in een browser: https://applink.ikea.com/tY8M9r9M4w--50609444--nl--nl

Anders in de app naar de winkel/shop tab gaan, start met scannen en artikelnummer gebruiken
Ah yes bedankt! Ze worden nog niet verkocht in Groningen helaas.

• gysman11
  • Niet online
ik heb inmiddels >20 Kajplats gu10 lampjes. Pairen ging eigenlijk heel erg goed. Echter, nu een probleem: gisteren een stroomstoring (2,5 geen stroom in de wijk) en nadat het issue door Enexis opgelost was, kwamen 4 (!) lampen niet meer online. Paar dingen geprobeerd:
- Schakelaar uit/aan: lamp blijft uit.
- 6 keer van stroomaf en er weer op: geen enkele reactie van de lamp (ook dus niet bij 1ste, of 2de of 3de keer)
- lamp 10 minuten compleet van stroom af, en er weer op: geen reactie
- lamp opnieuw proberen toe te voegen via Matter: blijft hangen op 'verbinden'.

De lampen lijken dus dood. Niet zo fijn. Iemand nog goede ideeen?

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:09

Det

Even een tip van een beginner over de Grillplats schakelaars. Die werken bij mij (Homeassistant Green met SLZB-MR1) echt prima via Thread/Matter. Eén Grillplats gebruik ik om een string ledlampjes in de tuin aan te sturen. Daarbij had ik het probleem dat na het uitschakelen van de Grillplats, het lichtsnoer weliswaar uitging maar elke 6 seconden een flauwe lichtpuls gaf op alle lampjes. En dat de hele nacht lang. Onderling Grillplatsen verwisselen hielp niet, ze hadden het allemaal. Pas nadat ik zo'n Grillplats eens andersom in het stopcontact stopte hield dat op. Heel simpel ja, als je het weet.

• einschtein
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 20:58
Weet iemand welke andere (niet Ikea afkomstige) apparaten werken met de Dirigera HUB? Ik ben een beetje zoekende en wil voorkomen dat ik een wild groei aan verschillende HUBs krijg en hoop dus de Dirigera (matter') gebruiken om andere Matter apparaten te koppelen.

• Stefan1987
Det schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 21:11:
Even een tip van een beginner over de Grillplats schakelaars. Die werken bij mij (Homeassistant Green met SLZB-MR1) echt prima via Thread/Matter. Eén Grillplats gebruik ik om een string ledlampjes in de tuin aan te sturen. Daarbij had ik het probleem dat na het uitschakelen van de Grillplats, het lichtsnoer weliswaar uitging maar elke 6 seconden een flauwe lichtpuls gaf op alle lampjes. En dat de hele nacht lang. Onderling Grillplatsen verwisselen hielp niet, ze hadden het allemaal. Pas nadat ik zo'n Grillplats eens andersom in het stopcontact stopte hield dat op. Heel simpel ja, als je het weet.
Dit heb ik met kerstverlichting ook gehad. Volgens mij is dit omdat die led strings heel weinig stroom verbruiken en de schakelstekker maar 1 stroomdraad onderbreekt. Omdraaien van de stekker is dan inderdaad de oplossing. Vochtig weer maakt dit probleem erger trouwens.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Stefan1987 schreef op zondag 6 september 2026 @ 07:34:
Vochtig weer maakt dit probleem erger trouwens.
Heb je dan een lek naar aarde?

• Stefan1987
Kan ook. Het stopcontact zat in de schuur en was ruim 20 jaar oud

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:09

Det

Stefan1987 schreef op zondag 6 september 2026 @ 07:34:
[...]

Dit heb ik met kerstverlichting ook gehad. Volgens mij is dit omdat die led strings heel weinig stroom verbruiken en de schakelstekker maar 1 stroomdraad onderbreekt. Omdraaien van de stekker is dan inderdaad de oplossing. Vochtig weer maakt dit probleem erger trouwens.
Denk dat het inderdaad met het zeer lage vermogen van de led string heeft te maken. Zodra ik er parallel, na de Grillplats, een ouderwets 40 watt peertje bij prikte was het over. Ik heb getest op diverse plekken in huis om problemen met de elektrische huisinstallatie uit te sluiten maar dat gaf geen resultaat.

• Ben(V)
Is toch meestal een lekstroom naar aarde.

Als je dan de nul schakelt in plaats van de fase zal die lekstroom een condensator in de voeding opladen die dan periodiek even de led aanzet tot hij weer ontladen is.

• pk026
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FaEaJmBvW-JxRKhnhf3qSPM-ndo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i5misxN5v9djW7TF5ySBkUdu.jpg?f=fotoalbum_large

Deze pop-up in de Ikea smart app lijkt goed nieuws. Lees ik goed dat hiermee mogelijk is om APSTUGA niet alleen als luchtkwaliteitsensor te gebruiken, maar dat het vanaf nu ook mogelijk is om hier andere apparaten mee in te schakelen?

• ajbu
pk026 schreef op maandag 7 september 2026 @ 21:32:
[Afbeelding]

Deze pop-up in de Ikea smart app lijkt goed nieuws. Lees ik goed dat hiermee mogelijk is om APSTUGA niet alleen als luchtkwaliteitsensor te gebruiken, maar dat het vanaf nu ook mogelijk is om hier andere apparaten mee in te schakelen?
Dit zit al in de app update (iOS) van vorige week, in de appstore staat 'slimme acties ... bij veranderingen in temperatuur, luchtvochtigheid, koolstofdioxide of fijnstof'

De STARKVIND luchtreiniger had een aantal modellen als 'laatste kans' en lijkt nu uit de verkoop te gaan dus ik denk / hoop dat dat de nieuwe series binnenkort gelanceerd worden.

• ajbu
rscheper schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 12:33:
[...]

Ah yes bedankt! Ze worden nog niet verkocht in Groningen helaas.
Staat nu ook op de site, je kan een alert instellen.

https://www.ikea.com/nl/nl/p/dubbelkisel-driver-voor-draadloze-besturing-smart-wit-50609444/

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
ajbu schreef op maandag 7 september 2026 @ 22:24:
[...]

Dit zit al in de app update (iOS) van vorige week, in de appstore staat 'slimme acties ... bij veranderingen in temperatuur, luchtvochtigheid, koolstofdioxide of fijnstof'

De STARKVIND luchtreiniger had een aantal modellen als 'laatste kans' en lijkt nu uit de verkoop te gaan dus ik denk / hoop dat dat de nieuwe series binnenkort gelanceerd worden.
Oei, ik hoop toch wel dat de filters beschikbaar blijven...

• ProgMAN
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 10:51
De nieuwe acties en meldingen werken ook bij de VINDSTYRKA. Ik zou bijvoorbeeld een slimme stekker, die op een 'domme' luchtreiniger zit, aan kunnen zetten bij een te hoge waarde PM 2.5.

• ajbu
zunrob schreef op maandag 7 september 2026 @ 23:25:
[...]

Oei, ik hoop toch wel dat de filters beschikbaar blijven...
De STARKVIND luchtreiniger ligt nu in de koopjeshoek met label 'Uit productie genomen product'. Zou ook wel willen weten of de filters beschikbaar blijven. Als er een nieuw model komt met een ander type filters zal dat uiteindelijk wel stoppen vrees ik

• zwaargeschapen
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 22:27
Goedemorgen,

Is er iets veranderd in je netwerk? Ik heb ongeveer hetzelfde gehad toen ik de Dirigera van mijn netwerk had losgekoppeld. De Tradfri lampen bleven middels geplande automatisering in de Dirigera werken maar alle Kajplats lampen niet. Voor Thread lijkt er een continue netwerk of zelfs IPv6 link nodig te zijn om te functioneren.

• pk026
ProgMAN schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 08:47:
De nieuwe acties en meldingen werken ook bij de VINDSTYRKA. Ik zou bijvoorbeeld een slimme stekker, die op een 'domme' luchtreiniger zit, aan kunnen zetten bij een te hoge waarde PM 2.5.
Die Vindstyrka had ik ook nog ergens liggen, dus toch maar een keer afgeweken van mijn Matter-only beleid. De PM2.5 waarde blijft bij mij vrij laag, behalve met Oud en Nieuw. Ik denk dat die maar een deel meet want de waardes op de Atlas Leefomgeving liggen veel hoger, maar hij reageert met Oud en Nieuw wel op het fijnstof door het vuurwerk en vrij snel ook.

Helaas kan ik de acties in Dirigera alleen met grote sprongen instellen, bijv. 1 µg/m³ en de volgende stap is 15 µg/m³. Daar komt die nooit. Wetende dat die een onderschatting geeft zou ik hem liever vanaf 2 µg/m³ aanzetten en bij 1 µg/m³ weer uit naar dat lukt niet.

Iemand betere ervaring met de nieuwere Alpstuga luchtkwaliteitsensor die bovendien op Matter draait?

• pk026
ajbu schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 15:15:
[...]

De STARKVIND luchtreiniger ligt nu in de koopjeshoek met label 'Uit productie genomen product'. Zou ook wel willen weten of de filters beschikbaar blijven. Als er een nieuw model komt met een ander type filters zal dat uiteindelijk wel stoppen vrees ik
Het zou Ikea wel sieren als ze die filters gestandaardiseerd hadden en als er straks een Matter product komt dat die filters dan ook in de Starkvind gebruikt kan worden. Ik heb gelukkig een Fornüftig icm een Grillplatz.

• Isane
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:54
pk026 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 22:34:
[...]

Die Vindstyrka had ik ook nog ergens liggen, dus toch maar een keer afgeweken van mijn Matter-only beleid. De PM2.5 waarde blijft bij mij vrij laag, behalve met Oud en Nieuw. Ik denk dat die maar een deel meet want de waardes op de Atlas Leefomgeving liggen veel hoger, maar hij reageert met Oud en Nieuw wel op het fijnstof door het vuurwerk en vrij snel ook.

Helaas kan ik de acties in Dirigera alleen met grote sprongen instellen, bijv. 1 µg/m³ en de volgende stap is 15 µg/m³. Daar komt die nooit. Wetende dat die een onderschatting geeft zou ik hem liever vanaf 2 µg/m³ aanzetten en bij 1 µg/m³ weer uit naar dat lukt niet.

Iemand betere ervaring met de nieuwere Alpstuga luchtkwaliteitsensor die bovendien op Matter draait?
Ik heb de alpstuga draaien op home assistant via matter.

Wat zou je willen weten? De pm 2.5 zie ik er ook op. Tijdens het koken zie ik deze stijgen.

Als de luchtkwaliteit te slecht is dan wordt de mechanische ventilatie automatisch aangezet.
Pagina: 1 ... 18 19 Laatste