https://easyrebuild.com/stock?country=nl&itemNo=30597606SgtCaffran schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:06:
[...]
Als je hier inzicht in hebt, kan je zien hoe het zit bij Zwolle of Hengelo? Zit al even te wachten totdat deze weer op voorraad zijn. Heb met mijn huidige Sonoff sensoren te vaak dat ze uit het netwerk vallen helaas. En AAA batterijen dikke plus.
Excuses als de vraag al eerder is langsgekomen, maar heeft iemand een tip voor goede alternatieve merken voor Zigbee-lampen met een vergelijkbare prijs/kwaliteit?
Trådfri van de Ikea was altijd mijn vaste prik voor slimme lampen, maar toen ik laatst in de Ikea was, was het moment toch echt daar: alle Tradfri-lampen weg. Ze hebben alleen nog maar Kajplats (Matter over Thread).
Er is natuurlijk altijd Philips Hue maar die kunnen qua prijs niet tippen aan Trådfri.
Trådfri van de Ikea was altijd mijn vaste prik voor slimme lampen, maar toen ik laatst in de Ikea was, was het moment toch echt daar: alle Tradfri-lampen weg. Ze hebben alleen nog maar Kajplats (Matter over Thread).
Er is natuurlijk altijd Philips Hue maar die kunnen qua prijs niet tippen aan Trådfri.
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Ik heb geen Matter/Thread netwerk, en zie ook geen reden om daar naar over te stappen.
Oh, serieus? Dat is nieuw voor mij.
Op de verpakking / beschrijving op de website staat dat nergens genoemd. Er staat expliciet dat ze Matter over Thread doen, maar niks over Zigbee.
EDIT:
Ik zie het inderdaad, de Kajplats-lampen staat ook gewoon in de lijst van supported devices van Zigbee2MQTT. Nou, dat valt mee! Wel vreemd dat Ikea zelf daar zo onduidelijk over is.
Dat 12x power cyclen voor Zigbee-mode lijkt inderdaad een ongedocumenteerde functie. Ikea zelf rept daar geen woord over, en op de website zeggen ze zelfs expliciet dat Kajplats-lampen alleen Matter ondersteunen en niet gekoppeld kunnen worden in een Zigbee-netwerk. Apart...
[ Voor 48% gewijzigd door Compizfox op 20-02-2026 11:08 ]
Nee. MYGGSPRAY, MYGGBETT en ALPSTUGA hebben enkel Matter over Thread.Olaf van der Spek schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:03:
Doet de MYGGSPRAY ook nog Zigbee?
[ Voor 9% gewijzigd door JBS op 20-02-2026 11:17 ]
Ik heb een paar eenvoudige scenes in de app, dat werkt meestal prima. Ook wat eenvoudige automatische scenes. Tegelijk moet ik bekennen dat ik mn boven vrijwel overal een simpele afstandsbediening naast de oorspronkelijke schakelaar heb gehangen. Wel praktisch, maar geen schoonheidsprijs. Ik zou misschien zoiets kunnen gebruiken, maar die vind ik relatief prijzig: https://www.amazon.nl/Aqa...&pd_rd_i=B0DN1GX1RS&psc=1Ben(V) schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:05:
Persoonlijk vind ik alles via een App helemaal ruk.
App openen, juiste pagina opzoeken, veeg beweging maken.
Een simpele druk op een afstandsbediening werkt veel beter.
Ik heb die APLSTUGA naar het kantoor op de 1ste verdieping verplaatst waardoor hij dichter bij de hub op zolder zit en heb geen problemen meer.JBS schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:39:
[...]
Dat zijn beide Zigbee apparaten. In een Zigbee mesh fungeren ze wel als router, in een Thread mesh niet.
Wel slim van Ikea, nu wil het matter/ thread netwerk ook weer beter krijgen waardoor ik weer geneigd ben om wat extra nieuwe spullen te gaan aanschaffen
Dan moeten ze snel de nieuwe matter smart plug uitbrengen! Alle lampen zijn van Hue op Zigbee dus die ga ik niet vervangen met Ikea lampen.sweetdude schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 14:36:
[...]
Wel slim van Ikea, nu wil het matter/ thread netwerk ook weer beter krijgen waardoor ik weer geneigd ben om wat extra nieuwe spullen te gaan aanschaffen
Voor die situatie snap ik hem.SgtCaffran schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 16:34:
[...]
Dan moeten ze snel de nieuwe matter smart plug uitbrengen! Alle lampen zijn van Hue op Zigbee dus die ga ik niet vervangen met Ikea lampen.
Ik heb op mijn kantoortje nog een bureaulamp van ikea met een oud led peertje erin, deze heb ik nu vervangen door een kajplats peertje van €8,99 en het probleem van de verbinding lijkt hiermee opgelost te zijn. Nu dus de dirigerea op zolder, kajplats peertje op de 1ste verdieping en de alpstuga op de begane grond.
Ik heb de ALPSTUGA voor het thread netwerk.ajbu schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:29:
[...]
Dan moet je wel een Thread mesh netwerk hebben. Alleen apparaten met een vaste stroomaansluiting zijn router in het mesh netwerk, bijvoorbeeld een Bilresa remote is alleen een end-device en zal dus geen info van een ander apparaat doorgeven. Op dit moment heeft IKEA naast de ALPSTUGA alleen de Kajplats lampen die als router kunnen meewerken in je Thread mesh
Ik dacht ik een Kajplats om het netwerk te verbeteren maar lees bij https://www.ikea.com/nl/n...-globe-opaalwit-00611307/ in de review:
Zijn dus niet alle Kajplats lampen thread routers?.... De Kajplats lamp is een end device dus het helpt niet om met meerdere lampen een thread netwerk op te bouwen met bredere dekking...
Dit klopt niet, alle Kajplats lampen kunnen Thread routers zijn in een Thread netwerk. Als je dit wil controleren kan je de lampen koppelen in Home Assistant waar je de details van een device kan bekijken.Theswitch schreef op zondag 22 februari 2026 @ 21:43:
[...]
Ik heb de ALPSTUGA voor het thread netwerk.
Ik dacht ik een Kajplats om het netwerk te verbeteren maar lees bij https://www.ikea.com/nl/n...-globe-opaalwit-00611307/ in de review:
[...]
Zijn dus niet alle Kajplats lampen thread routers?
Verwarring is misschien de naamgeving, Kajplats staat als 'Routing (eligible) end device', Timmerflotte is een 'Sleepy end device'.
Zie de Thread spec:
https://openthread.io/gui...imer/node-roles-and-types
Een Kajplats kan dus zowel end device zijn en router, afhankelijk of er children zijn en routing nodig is
Even checken: Is er iemand die het voor elkaar heeft dat als een MYGGBET zo heeft ingesteld dat er een audio signaal of alarm af gaat wanneer de status van gesloten naar geopend veranderd? Ik heb geen slimme speakers van IKEA maar zie in de Hub staan dat het wel kan. Mogelijk zijn dit nog de SONOS speakers en niet de Bluetooth speakers van nu? Zo heb ik ook een KLIPPBOK waar een alarm uit komt maar hier kan ik niks mee.
Even de proef op de som genomen en een paar Kajplats LED2404G6 gehaald. Na 12x power cyclen pairt hij inderdaad zonder problemen met met z2m-netwerk.Compizfox schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:56:
[...]
Oh, serieus? Dat is nieuw voor mij.
Op de verpakking / beschrijving op de website staat dat nergens genoemd. Er staat expliciet dat ze Matter over Thread doen, maar niks over Zigbee.
EDIT:
Ik zie het inderdaad, de Kajplats-lampen staat ook gewoon in de lijst van supported devices van Zigbee2MQTT. Nou, dat valt mee! Wel vreemd dat Ikea zelf daar zo onduidelijk over is.
Dat 12x power cyclen voor Zigbee-mode lijkt inderdaad een ongedocumenteerde functie. Ikea zelf rept daar geen woord over, en op de website zeggen ze zelfs expliciet dat Kajplats-lampen alleen Matter ondersteunen en niet gekoppeld kunnen worden in een Zigbee-netwerk. Apart...
Ik heb vandaag een Kajplats gekocht om eens te proberen, en gekoppeld aan Z2M. Dat ging prima. Echter nu krijg ik wel elke zoveel minuten een melding op mijn telefoon om hem aan Matter te koppelen. Iets dat ik nu niet wil. Betekent dit dan Matter en Zigbee tegelijk actief zijn? Zo ja, hoe krijg ik Matter uit?
Vraagje over de Kajplats globe lampen! Ik heb een armatuur met zes fittingen boven de eettafel hangen en daar wil ik deze globe lampen in gaan hangen. Probleem wat ik vaak met de IKEA lampen heb is dat de minimale helderheid nog te fel is, zeker als dat dan maal 6 gaat.
IKEA verkoopt twee van deze white spectrum globe lampen:
E27, 470lm, 60mm
E27, 806lm, 95mm
Nou wil ik wel graag de mogelijkheid hebben om lekker fel te gaan en de lampen met de grotere diameter staan wel een stuk mooier. Maar belangrijker nog vind ik de minimale helderheid.
Is er iemand die beide heeft en daar wat meer over kan zeggen? Zijn de lampen op 1% vergelijkbaar in lichtsterkte?
IKEA verkoopt twee van deze white spectrum globe lampen:
E27, 470lm, 60mm
E27, 806lm, 95mm
Nou wil ik wel graag de mogelijkheid hebben om lekker fel te gaan en de lampen met de grotere diameter staan wel een stuk mooier. Maar belangrijker nog vind ik de minimale helderheid.
Is er iemand die beide heeft en daar wat meer over kan zeggen? Zijn de lampen op 1% vergelijkbaar in lichtsterkte?
Nu zelfs niet meer met het artikelnummer, 30597606, te checken op easyrebuild.com.Olaf van der Spek schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:59:
De Timmerflotte lijkt nergens te krijgen. Ook geen restock schedule volgens de stock checker. Hoe werkt dat?
Zal vast iets mee zijn...
Daar was ik toevallig van t weekend ook naar op zoek. Net als de Myggbett deursensor. Die is er bij bepaalde winkels wel, maar ook niet supergoed verkrijgbaar. Hopelijk snel weer leverbaar beideOlaf van der Spek schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:59:
De Timmerflotte lijkt nergens te krijgen. Ook geen restock schedule volgens de stock checker. Hoe werkt dat?
Ik overweeg naar Dortmund te rijden. De timmerflote en de kajplats gu10 fitting lampen die ik wil halen zijn daar ook stukje goedkoper. En ruim op voorraad
Zoeken mislukt soms op easyrebuild maar de Timmerflotte staat nog gewoon op easyrebuild.com met dat artikelnummer, gaf net nog resultaat voor mij. Als je bv in kijkt voor Frankrijk is er ook nog aanvoer, lijkt dus gewoon moeilijk leverbaar. Misschien is het wachten tot er een nieuwe container afgeladen wordt in Rotterdam..albino71 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:22:
[...]
Nu zelfs niet meer met het artikelnummer, 30597606, te checken op easyrebuild.com.
Zal vast iets mee zijn...
[ Voor 3% gewijzigd door ajbu op 26-02-2026 22:38 ]
Werkt wel weer nu inderdaad.ajbu schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 22:38:
[...]
Zoeken mislukt soms op easyrebuild maar de Timmerflotte staat nog gewoon op easyrebuild.com met dat artikelnummer, gaf net nog resultaat voor mij. Als je bv in kijkt voor Frankrijk is er ook nog aanvoer, lijkt dus gewoon moeilijk leverbaar. Misschien is het wachten tot er een nieuwe container afgeladen wordt in Rotterdam..
Gewoon geduld hebben dus
Ik heb een Kajplats via Z2M gekoppeld aan HA, dat werkt prima. Nu wou ik ook graag een Ikea afstandsbediening direct koppelen. Ik heb dat via de binding optie direct gedaan, en bedienen van de lamp gaat prima. Alleen, als je de lamp aanpast via de afstandsbediening wordt de nieuwe kleur bijvoorbeeld niet doorgeven aan Home Assistant. Hoe kan ik dit fixen?
Ik heb er nu 1. In home assisant zie ik echter:ajbu schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:00:
[...]
Dit klopt niet, alle Kajplats lampen kunnen Thread routers zijn in een Thread netwerk. Als je dit wil controleren kan je de lampen koppelen in Home Assistant waar je de details van een device kan bekijken.
Verwarring is misschien de naamgeving, Kajplats staat als 'Routing (eligible) end device', Timmerflotte is een 'Sleepy end device'.
Zie de Thread spec:
https://openthread.io/gui...imer/node-roles-and-types
Een Kajplats kan dus zowel end device zijn en router, afhankelijk of er children zijn en routing nodig is
:strip_exif()/f/image/oXiUdGaYOLCXHLFLQlbCTPk0.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus toch geen routeringsdevice?
Zo hee, dat zou waardeloos zijn.Theswitch schreef op zondag 1 maart 2026 @ 15:01:
[...]
Ik heb er nu 1. In home assisant zie ik echter:
[Afbeelding]
Bij mij wel... geen idee waarom het bij jou anders staatTheswitch schreef op zondag 1 maart 2026 @ 15:01:
[...]
Ik heb er nu 1. In home assisant zie ik echter:
[Afbeelding]
Even de lamp uit en aan gezet en nu ineens wel een Routeringseindapparaat. Geen idee waarom maar het werkt nu!Stefan1987 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 16:00:
[...]
Bij mij wel... geen idee waarom het bij jou anders staat
[Afbeelding]
Dank voor je juiste antwoord; ik heb vandaag een MYGGSPRAY gekocht en het was gemakkelijk om hem via touchlink te koppelen aan mijn oude Trådfri Zigbee lamp. De lamp heb ik niet eens hoeven te resetten. Het enige dat je moet weten, is dat je even 4 keer op het knopje van de MYGGSPRAY moet drukken.ajbu schreef op donderdag 25 december 2025 @ 13:19:
[...]
Ja, dat kan. Zie ook de gebruiksaawijzing: https://www.ikea.com/nl/nl/manuals/myggspray-draadloze-bewegingssensor-smart__AA-2664594-1-2.pdf
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Gaat de lamp dan voor X tijd aan? Is dit nog in te stellen?aawe mwan schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:53:
[...]
Dank voor je juiste antwoord; ik heb vandaag een MYGGSPRAY gekocht en het was gemakkelijk om hem via touchlink te koppelen aan mijn oude Trådfri Zigbee lamp. De lamp heb ik niet eens hoeven te resetten. Het enige dat je moet weten, is dat je even 4 keer op het knopje van de MYGGSPRAY moet drukken.
Zoals velen hier ben ik de laatste tijd ook aan het stoeien geweest met de nieuwe Matter spullen. Niet omdat het moest, maar omdat het kan
. Een aantal zaken die mij zijn opgevallen. ook in het algemeen over Matter over Thread.
De stabiliteit van de Thread Border Router maakt bijzonder veel verschil.
Ik heb mijn netwerk opgezet met een Nest Hub 2 en daarna uitgebreid met een oude(re) deCONZ stick. De deCONZ stick met OTBR stuurt een RA uit met een hogere prioriteit waardoor de Matter container deze als voorkeursroute gebruikt.
Deze dongle had wat interferentie van mijn Zigbee dongle en wellicht ook het AP wat er dicht in de buurt hing. Ik heb het AP tijdelijk verplaatst en dat lost de meeste stabiliteitsproblemen op. Het uitzetten van OTBR is een andere workaround, dan wordt immers de eerder genoemde Nest Hub gebruikt.
Alles in 1 VLAN
Ik heb mijn netwerk gesegregeerd opgezet met VLANs. Dat werkt prima, maar niet met Matter over Thread apparaten. Bij het koppelen moet alles echt in 1 subnet zitten. Dus de border router, Matter (container) en de telefoon bij het koppelen. Wellicht dat er nog het e.e.a. speelbaar is met prefix delegation, maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen.
Matter.js of Python Matter Server
Ik draai mijn Matter netwerk met het nieuwe matter.js. Er is weinig verschil met de oudere Python Matter Server.
Reset voor koppelen
Toen ik aan het testen was met Matter over Thread, of eigenlijk mijn netwerk gereed aan het maken was, kwam het regelmatig voor dat de IKEA appraten in een spookstand stonden. Dan waren ze niet volledig gekoppeld aan het Thread netwerk. Het was dan noodzakelijk om de apparaten te factory resetten voordat ik een nieuwe poging ondernam, anders werkte het koppelen sowieso niet.
IKEA BILRESA scroll wheel afstandsbediening
Deze had ik 3 aangeschaft en heb ik vandaag 2 in de doos teruggebracht. Alhoewel ik ze aantrekkelijk vind, werken ze voor geen meter. De Nest Hub staat op zo'n 3m vrij zicht en toch verliest de BILRESA regelmatig de verbinding. Soms reageert de afstandsbediening ook niet. En dan na 5 minuten wel
. De afstandsbediening is ook enorm langzaam in het terugkoppelen. Dat is echt jammer.
De integratie in Home Assistant is wel aardig. Ik heb een Home Assistant blueprint gemaakt met alle functies, net zoals ik voor al mijn andere afstandsbedieningen heb en dat is fijn mbt configuratie
/f/image/5pqQV3rU7BTlkpYm2CKcLs39.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/EBqilRldRalJJvuV0NKsbcUC.png?f=fotoalbum_large)
IKEA KAJPLATS E27
Deze werken prima. Ook als router. Ik had op dezelfde plek 3 IKEA Zigbee lampen hangen met wisselende ervaringen. Daarvan kwam het regelmatig voor dat één lamp niet mee aan ging. Of heel laat. En ook niet altijd dezelfde. Best wel gek omdat ze op ~20cm van elkaar hangen
. Zelfs een Zigbee groep heeft dit nooit opgelost.
De KAJPLATS reageren enorm snel en geven fijn en voldoende licht.
IKEA ALPSTUGA
Dit is duidelijk een budget luchtkwaliteitssensor en doet onder tov. een zelfbouw met ESPHome. Maar we vinden het ontwerp wat aantrekkelijker dan de IKEA VINDRIKTNING. Het is fijn dat je de LEDs op afstand aan en uit kunt zetten, alleen jammer dat het wisselen tussen modi niet op afstand kan. Idem dat de lichtsterkte niet wordt gerapporteerd. Verder werkt dit apparaat eveneens als router.
IKEA Matter sensoren
De TIMMERFLOTTE lijkt wat conservatief te zijn in de gerapporteerde luchtvochtigheid ten opzichte van een Xiaomi of Sonof sensor. En daar heb ik soms dus nog wel mijn twijfels over. Aan de andere kant is een indicatie soms ook precies wat ik nodig heb
. Het 'display' is wel enorm prettig, jammer dat er coil whine in zit bij het activeren hiervan.
Over de MYGGSPRAY ben ik erg tevreden. De sensor reageert snel en de clear is ook relatief snel ten opzichte van de concurrentie. Dat vind ik wel fijn.
De KLIPPBOX lijkt het eveneens prima te doen.
Tot slot moet ik de MYGGBETT nog testen.
Uiteindelijk ben ik vooral blij dat ik het allemaal kan combineren met Home Assistant. Zo heb ik afgelopen week nog een oude(re) RODRET afstandsbediening omgebouwd naar een schakelaar voor een Gira 55 lichtschakelaar. En deze zijn nu leuk geprijsd. Wel jammer dat o.a. de oude deursensor duurder is dan de nieuwe Matter variant
.
De stabiliteit van de Thread Border Router maakt bijzonder veel verschil.
Ik heb mijn netwerk opgezet met een Nest Hub 2 en daarna uitgebreid met een oude(re) deCONZ stick. De deCONZ stick met OTBR stuurt een RA uit met een hogere prioriteit waardoor de Matter container deze als voorkeursroute gebruikt.
Deze dongle had wat interferentie van mijn Zigbee dongle en wellicht ook het AP wat er dicht in de buurt hing. Ik heb het AP tijdelijk verplaatst en dat lost de meeste stabiliteitsproblemen op. Het uitzetten van OTBR is een andere workaround, dan wordt immers de eerder genoemde Nest Hub gebruikt.
Alles in 1 VLAN
Ik heb mijn netwerk gesegregeerd opgezet met VLANs. Dat werkt prima, maar niet met Matter over Thread apparaten. Bij het koppelen moet alles echt in 1 subnet zitten. Dus de border router, Matter (container) en de telefoon bij het koppelen. Wellicht dat er nog het e.e.a. speelbaar is met prefix delegation, maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen.
Matter.js of Python Matter Server
Ik draai mijn Matter netwerk met het nieuwe matter.js. Er is weinig verschil met de oudere Python Matter Server.
Reset voor koppelen
Toen ik aan het testen was met Matter over Thread, of eigenlijk mijn netwerk gereed aan het maken was, kwam het regelmatig voor dat de IKEA appraten in een spookstand stonden. Dan waren ze niet volledig gekoppeld aan het Thread netwerk. Het was dan noodzakelijk om de apparaten te factory resetten voordat ik een nieuwe poging ondernam, anders werkte het koppelen sowieso niet.
Deze had ik 3 aangeschaft en heb ik vandaag 2 in de doos teruggebracht. Alhoewel ik ze aantrekkelijk vind, werken ze voor geen meter. De Nest Hub staat op zo'n 3m vrij zicht en toch verliest de BILRESA regelmatig de verbinding. Soms reageert de afstandsbediening ook niet. En dan na 5 minuten wel
De integratie in Home Assistant is wel aardig. Ik heb een Home Assistant blueprint gemaakt met alle functies, net zoals ik voor al mijn andere afstandsbedieningen heb en dat is fijn mbt configuratie
/f/image/5pqQV3rU7BTlkpYm2CKcLs39.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/EBqilRldRalJJvuV0NKsbcUC.png?f=fotoalbum_large)
IKEA KAJPLATS E27
Deze werken prima. Ook als router. Ik had op dezelfde plek 3 IKEA Zigbee lampen hangen met wisselende ervaringen. Daarvan kwam het regelmatig voor dat één lamp niet mee aan ging. Of heel laat. En ook niet altijd dezelfde. Best wel gek omdat ze op ~20cm van elkaar hangen
De KAJPLATS reageren enorm snel en geven fijn en voldoende licht.
IKEA ALPSTUGA
Dit is duidelijk een budget luchtkwaliteitssensor en doet onder tov. een zelfbouw met ESPHome. Maar we vinden het ontwerp wat aantrekkelijker dan de IKEA VINDRIKTNING. Het is fijn dat je de LEDs op afstand aan en uit kunt zetten, alleen jammer dat het wisselen tussen modi niet op afstand kan. Idem dat de lichtsterkte niet wordt gerapporteerd. Verder werkt dit apparaat eveneens als router.
IKEA Matter sensoren
De TIMMERFLOTTE lijkt wat conservatief te zijn in de gerapporteerde luchtvochtigheid ten opzichte van een Xiaomi of Sonof sensor. En daar heb ik soms dus nog wel mijn twijfels over. Aan de andere kant is een indicatie soms ook precies wat ik nodig heb
Over de MYGGSPRAY ben ik erg tevreden. De sensor reageert snel en de clear is ook relatief snel ten opzichte van de concurrentie. Dat vind ik wel fijn.
De KLIPPBOX lijkt het eveneens prima te doen.
Tot slot moet ik de MYGGBETT nog testen.
Uiteindelijk ben ik vooral blij dat ik het allemaal kan combineren met Home Assistant. Zo heb ik afgelopen week nog een oude(re) RODRET afstandsbediening omgebouwd naar een schakelaar voor een Gira 55 lichtschakelaar. En deze zijn nu leuk geprijsd. Wel jammer dat o.a. de oude deursensor duurder is dan de nieuwe Matter variant
Ik heb slechte ervaring met de Alpstuga. Moet heel dicht (minder dan 4 meter) bij mijn Matter router, Google TV kastje, staan. Is bij mij in huis niet handig uitvoerbaar.
Heb je hier een onderdeel voor ge-3d-print? Hoe zit het resultaat er uit?alex3305 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:09:
Zo heb ik afgelopen week nog een oude(re) RODRET afstandsbediening omgebouwd naar een schakelaar voor een Gira 55 lichtschakelaar. En deze zijn nu leuk geprijsd.
Ik heb er twee. Eén ALPSTUGA staat op circa 50cm van de Nest Hub. De ander staat op 2m van de Conbee II, maar daar zit wel een muur tussen. Beide zijn enorm stabiel.Prisma16 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:19:
Ik heb slechte ervaring met de Alpstuga. Moet heel dicht (minder dan 4 meter) bij mijn Matter router, Google TV kastje, staan. Is bij mij in huis niet handig uitvoerbaar.
In de topologie van mijn Thread netwerk zie ik ook dat beide ALPSTUGA's met alle andere routers verbinding hebben. Sterker nog, dat hebben al mijn routers:
:strip_exif()/f/image/x73Cil7FPdfKgZRoWjCGp8Tf.png?f=user_large)
Nu heb ik geen perfect geïsoleerde, moderne woning, maar ik zit hier wel in een extreem stedelijk gebied met veel interferentie. De afgelopen 24 uur hebben mijn Unifi AP's bijna 900 andere AP's opgepikt
YesEärendil schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:10:
[...]
Heb je hier een onderdeel voor ge-3d-print? Hoe zit het resultaat er uit?
De foto met strijklicht doet het eindproduct geen eer aan
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hc62OGjqF30bRrQNxHvuAfzo.jpg?f=user_large)
Het raampje wil ik nog wel een keer opnieuw doen. Daar reageerde de terpentinehoudende verf met het Gira raampje
Bij deze knop heb ik eveneens een blueprint gemaakt voor Zigbee2MQTT. Waarbij ik ook long press met repeat en double-press heb geïmplementeerd:
Dat voor de tips. Nog eens uitzoeken hoe ik dingen in mijn Thread/Matter netwerkje (bestaat alleen uit een Google TV streamer, de Alpstuga en een Ikea Dirigera, rest is Zigbee) kan instellen.alex3305 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 22:15:
[...]
Ik heb er twee. Eén ALPSTUGA staat op circa 50cm van de Nest Hub. De ander staat op 2m van de Conbee II, maar daar zit wel een muur tussen. Beide zijn enorm stabiel.
In de topologie van mijn Thread netwerk zie ik ook dat beide ALPSTUGA's met alle andere routers verbinding hebben. Sterker nog, dat hebben al mijn routers:
[Afbeelding]
Nu heb ik geen perfect geïsoleerde, moderne woning, maar ik zit hier wel in een extreem stedelijk gebied met veel interferentie. De afgelopen 24 uur hebben mijn Unifi AP's bijna 900 andere AP's opgepikt. Daarom heb ik mijn Thread en Zigbee kanalen ook zorgvuldig gekozen. Thread zit bij mij op 802.15.4 kanaal 15 en Zigbee op kanaal 25. Kanaal 20 zou ook nog een optie zijn, maar de overige kanalen zijn zo goed als uitgesloten om hier een stabiel netwerk op te bouwen.
Eh?alex3305 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:09:
De deCONZ stick met OTBR stuurt een RA uit met een hogere prioriteit waardoor de Matter container deze als
In welke zin?Dit is duidelijk een budget luchtkwaliteitssensor en doet onder tov. een zelfbouw met ESPHome.
Misschien was het even iets te technisch
Thread Border Routers adverteren zichzelf op het netwerk door middel van Router Advertisements (RA). Dat is een IPv6 mechanisme om SLAAC mogelijk te maken. Kort door de bocht IP toewijzing zonder DHCP server. En met deze routes weten apparaten hoe ze moeten routeren binnen een IPv6 netwerk.
Omdat een Thread netwerk gewoon IPv6 krijgt weten andere apparaten in het netwerk natuurlijk niet dat dit gaat om een wijziging in de fysieke netwerklaag. Met andere woorden, mijn computer denkt dat een Thread apparaat gewoon bereikbaar is via de router. Echter kent mijn router het Thread apparaat niet, want dit verkeer loopt via een Thread Border Router zoals de DIRIGERA of een Nest Hub.
Een Thread Border Router stuurt daarom een RA met daarin informatie hoe routes lopen, bijvoorbeeld:
alex@Brickhouse:~$ ip -6 route fd13:929d:b6e7:1::/64 via fe80::523c:ff3f:fead:b0eb dev enp3s0.10 proto ra metric 1024 expires 1632sec pref medium
Voeg ik dan een tweede Thread Border Router toe met behulp van OTBR en mijn Conbee II dan krijg ik dus dit.
alex@Brickhouse:~$ ip -6 route fd13:929d:b6e7:1::/64 dev wpan0 proto kernel metric 64 pref medium fd13:929d:b6e7:1::/64 via fe80::523c:ff3f:fead:b0eb dev enp3s0.10 proto ra metric 1024 expires 1632sec pref medium
De Matter en OTBR containers draaien beide in host networking mode waardoor ze dus direct toegang hebben tot de netwerkstack van de host en dit dus dynamisch opgepakt kan worden. De Matter container zou ook zonder host networking kunnen werken, maar dat staat nog op mijn lijstje om op te pakken. Voor Home Assistant heb ik dat wel voor elkaar. Eveneens is het dus mogelijk om VLANs te gebruiken, maar het wordt er niet eenvoudiger op...
De kwaliteit van de sensoren. Zie ook bijvoorbeeld deze Reddit post die linkt naar de datasheet. De key takeaway hierin is echter de relatief lage nauwkeurigheid van +/- 100ppm +10%. De goed betaalbare en verkrijgbare SCD40 (of SCD41) heeft een nauwkeurigheid van +/- 40ppm +5%.In welke zin?
De TIMMERFLOTTE op mijn badkamer is in de afgelopen maand maar één keer boven de 75% RH uit gekomen. Ook als de spiegel die ernaast hangt wasemt. Dat kan natuurlijk wel, maar is wel bijzonder. Een Sonoff sensor op een vergelijkbare plek tikte regelmatig de 90% RH aan, en een Xiaomi sensor eerder ook. Alhoewel die laatste altijd vrij traag was met updaten.
Vergelijk ik dat dan ook nog met een TIMMERFLOTTE in de hal op ~1.5m van de badkamer, dan zie ik vergelijkbare metingen. Dat is wel een beetje verdacht.
Als ik echter de ALPSTUGA vergelijk met de eerder genoemde SCD40 dan zie ik wel een vergelijkbare lijn:
/f/image/W3hSeGanEhOvUcXnSZMSM2XK.png?f=fotoalbum_large)
Blauw is de ALPSTUGA en Geel is een VINDRIKTNING met SCD40
Ik heb een filter op de SCD40 zitten zodat deze metingen wat afgevlakt worden. Tevens moet ik wel de kanttekening maken dat de SCD40 in een hoek van de woonkamer staat waar geen ventilatie of luchtcirculatie is. Deze staat deze sensor op zo'n 1m van ons bankstel. De ALPSTUGA daarentegen staat pal naast een deuropening op 2m van hetzelfde bankstel. Daardoor zou ik verwachten dat de metingen dus lager zouden uitvallen.
Niet per se, maar het laatste deel van de zin lijkt te ontbreken.
alex3305 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:58:
De kwaliteit van de sensoren. Zie ook bijvoorbeeld deze Reddit post die linkt naar de datasheet.
Niet bruikbaar op hoogte, of in de Alpen..so IKEA openly admits the CO2 measurements are broken at 1500m, and from what I've seen here, they're also broken at 1000m (my altitude).
Is de SCD40 op basis van NDIR?De key takeaway hierin is echter de relatief lage nauwkeurigheid van +/- 100ppm +10%. De goed betaalbare en verkrijgbare SCD40 (of SCD41) heeft een nauwkeurigheid van +/- 40ppm +5%.
Ik dacht dat de Alpstuga bijna minder kost dan de sensor die erin zit, en dat betere sensoren eigenlijk niet voor minder te krijgen zijn.
Dat is toch vrij / zeer netjes voor een 'budget' sensor?alex3305 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:58:
Als ik echter de ALPSTUGA vergelijk met de eerder genoemde SCD40 dan zie ik wel een vergelijkbare lijn:
Dit stukje van Reddit is wel interessant:
EDIT8: The datasheet for the CO2 sensor in ALPSTUGA specs an accuracy of +/-100ppm plus +/-10%. Importantly, the datasheet only makes this claim when the sensor is operating at 25C and 50% relative humidity. It provides no derating information for how we should expect the accuracy to change when the sensor is operating at temperatures and relative humidities that are not 25C and 50%.
[ Voor 28% gewijzigd door Olaf van der Spek op 04-03-2026 11:26 ]
Je hebt gelijk. Ik dacht dat het een misquote wasOlaf van der Spek schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:04:
[...]
Niet per se, maar het laatste deel van de zin lijkt te ontbreken.
Olaf van der Spek schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:12:
[...]
Niet bruikbaar op hoogte, of in de Alpen..
Yes. Volgens de datasheet wel. Bij deze sensor, net zoals bij de bekende DS18B20, zijn er enorm veel imitaties en namaak in de handel. Dus YMMV.Is de SCD40 op basis van NDIR?
Recenter zijn CO2 sensoren wel wat goedkoper geworden. De SCD40 is een mooi voorbeeld, net zoals de MH-Z19 die ook onder de €20 te krijgen is. In bulk of in China ook nog wat goedkoper. Maar dan mis je nog een PM2.5 sensor die ook €15 kost. En eventueel een aparte temperatuur/luchtvochtigheid-sensor. En een photoresistor. En een ESP, ledjes en een behuizingIk dacht dat de Alpstuga bijna minder kost dan de sensor die erin zit, en dat betere sensoren eigenlijk niet voor minder te krijgen zijn.
Zeker. En dat is ook mijn punt. Het is voor minder dan €30 een zeer aantrekkelijk pakketje. Dat was eerder met de VINDRIKTNING ook het geval. Maar hele hoge accuraatheid hoef je niet te verwachten. Zie ook de eerder gelinkte Reddit post, waar de OP met 5 sensors, 5 resultaten krijgtDat is toch vrij / zeer netjes voor een 'budget' sensor?
Als ik het dan vergelijk met mijn Xiaomi / Mijia sensor, Sonoff sensor, Danfoss TRV's, Fibaro sensor en TRV's en Bosch TRV's dan hebben die metingen altijd wel enige consensus. Veelal zonder hele grote afwijkingen. De IKEA sensoren wijken echter wel wat meer af en laten ook minder duidelijk grote veranderingen zien.
Bijvoorbeeld op mijn slaapverdieping zie ik dat de IKEA sensoren veranderingen in temperatuur minder rapporteren.
/f/image/xoeKdrYZfEC8lLyo5SpO6Zdu.png?f=fotoalbum_large)
Daarbij hangen de paarse Bedroom East TRV en groene Inloopkast Temperature beide onder een raam. De blauwe TIMMERFLOTE hangt er letterlijk tussen in, in de wind. De gele Bedroom South TRv ook ongeveer. De rode luchtkwaliteitssensor staat ook hier in een hoek, in principe zonder luchtstroom.
Het is geen probleem voor mijn gebruik, maar wel iets om in het achterhoofd te houden.
Mijn reactie ook gelezen? De Ikea sensoren werken niet op hoogte..alex3305 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:27:
Maar hele hoge accuraatheid hoef je niet te verwachten. Zie ook de eerder gelinkte Reddit post, waar de OP met 5 sensors, 5 resultaten krijgt.
De "Mi Temperature and Humidity Monitor 2"?Als ik het dan vergelijk met mijn Xiaomi / Mijia sensor,
Zou wel apart zijn aangezien die nog minder kost dan de Timmerflotte. Dan is er werk aan de winkel voor Ikea, en hoop dat ze dat kunnen verbeteren.
[ Voor 7% gewijzigd door Olaf van der Spek op 04-03-2026 14:41 ]
Net gehaald in Eindhoven, grote voorraad.Scorpio_King schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:34:
[...]
Is er eigenlijk iets bekend wanneer de Grillplats leverbaar zijn?
Ook in Breda, iets kleinere voorraad.
mooi dat ze er al zijn op een paar plaatsen.
Zit er eigenlijk best op te wachten, kan wel een paar extra routers gebruiken in mijn thread netwerk.
Zit er eigenlijk best op te wachten, kan wel een paar extra routers gebruiken in mijn thread netwerk.
Samen met een remote zijn ze in meer fillialen verkrijgbaar (806.200.20)mediumdry schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:12:
Ook weer wat MYGGBETTs onderweg maar deze lijkt net als de Timmerflotte voorlopig nog moeilijk verkrijgbaar.
Timmerflotte lijkt als dichtsbijzijnde ikea in Dortmund te krijgen te zijn, maar met de huidige dieselprijs ga ik ook niet ff op en neer om wat te halen
De TOFSMYGGA stekker voor buiten is nu ook onderweg naar de filialen en volgbaar (106.220.65)
De VARMBLIXT met Matter/Thread ligt ook al een tijdje in de filialen (706.129.40) Het is nog wachten op de DUBBELKISEL led drivers.
De KALLSUP bluetooth speakers zijn inmiddels ook verkrijgbaar.
De VARMBLIXT met Matter/Thread ligt ook al een tijdje in de filialen (706.129.40) Het is nog wachten op de DUBBELKISEL led drivers.
De KALLSUP bluetooth speakers zijn inmiddels ook verkrijgbaar.
Weet iemand of GRILLPLATS en VARMBLIXT ook instelbaar zijn op Zigbee?
Omdat grillplats direct te koppelen is aan een afstandsbediening, verwacht ik dat dat met zigbee touchlink is en dan wellicht net als de kajplats lampen toch ook volledig zigbee ondersteundTheMaxMan schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:55:
Even voor mijn begrip: Waarom wordt de GRILLPLATS wel op die site genoemd, maar is ie totaal afwezig op ikea.nl (https://www.ikea.com/nl/nl/search/?q=Grillplats)?mediumdry schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:12:
De GRILLPLATS reset gaat met de aan/uit-knop en niet 6x (of 12x) power off/on zoals bij de lampen. Ik heb het geprobeerd maar niet gelukt in Zigbee mode te krijgen, ook niet kunnen vinden dat er een andere truc is deze in Zigbee mode te krijgen.TheMaxMan schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:55:
De VARMBLIXT heb ik niet, dus niet kunnen proberen. Deze reset ook met een power-button dus onbekend.
Ze staan ook niet in de lijst met supported devices van zigbee2mqtt: https://www.zigbee2mqtt.io/supported-devices/ of in de z2m Github issue tracker. Je kan deze in de gaten houden
Het is al een oude vraag, maar ik lees hem nu pasjvanderkroon schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:07:
Kan je een TRADFRI LED driver 30W tegelijk aan Homeassistant (ZHA) en aan een Bilresa afstandsbediening koppelen?
Ik had de led driver eerst via ZHA gekoppeld. Daarna de afstandsbediening met de driver gekoppeld maar dan ben ik hem weer kwijt in Homeassistant. Heb ik iets verkeerd gedaan of kan je niet met 2 dingen koppelen?
Is het dan de oplossing om de Bilresa ook aan Homeassistant te koppelen en dan via een automation de dimmer in te stellen?
Ik heb die driver en een afstandbediening beide in Zigbee2mqtt gekoppeld en in Zigbee2mqtt een bind ingesteld tussen die apparaten. Dat werkt perfect. Dan ook nog te bedienen met HA.
Maar ik weet niet hoe dat in ZHA werkt. Daar ben ik al een tijdje vanaf gestapt.
voor mij werkt het ook met koppeling Bilresa scroll wheel en Kajplats E27 lamp.ahbart schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:56:
[...]
Het is al een oude vraag, maar ik lees hem nu pas![]()
Ik heb die driver en een afstandbediening beide in Zigbee2mqtt gekoppeld en in Zigbee2mqtt een bind ingesteld tussen die apparaten. Dat werkt perfect. Dan ook nog te bedienen met HA.
Maar ik weet niet hoe dat in ZHA werkt. Daar ben ik al een tijdje vanaf gestapt.
Bilresa gekoppeld in ZHA met zigbee.
Vervolgens de Kajplats ook gekoppeld in ZHA (15x aan/uit).
daarna de Bilresa gekoppeld aan de Kajplats. (dicht bij elkaar houden en 4keer klikken op Bilresa koppel knop).
ik maak geen gebruik van Matter.
dimmen wertk via Bilresa en ook via HA bubble-card
[ Voor 3% gewijzigd door SolarOrbiter op 11-03-2026 20:22 ]
Goeie vraag. Als je zoekt op de website vindt je het idd niet. Als je zoekt op de Zweedse website wel, en dan kan je doorgeleid worden naar de nl versie waar die dan opeens wel staat. Als je de app hebt:JBS schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:40:
[...]
Even voor mijn begrip: Waarom wordt de GRILLPLATS wel op die site genoemd, maar is ie totaal afwezig op ikea.nl (https://www.ikea.com/nl/nl/search/?q=Grillplats)?
https://applink.ikea.com/tY8M9r9M4w--60604238--nl--nl
Goede manier om een link te delen! Als je het artikelnummer weet kan je die link ook handmatig aanpassen om het artikel te vinden in de app. Voor winkels waarbij staat 'Niet op voorraad' kan je een notificatie instellen voor bericht bij voorraad. Voor winkels waarbij staat 'Niet verkocht bij IKEA ...' kan dat nog niet.steye schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:03:
[...]
Goeie vraag. Als je zoekt op de website vindt je het idd niet. Als je zoekt op de Zweedse website wel, en dan kan je doorgeleid worden naar de nl versie waar die dan opeens wel staat. Als je de app hebt:
https://applink.ikea.com/tY8M9r9M4w--60604238--nl--nl
Die Bilresa met een scrollwiel is een drama ding! Ik heb hem al een paar weken in gebruik met mijn AppleTV als borderrouter en 70% van de tijd werkt dat ding niet en de overige 30% is hij tandjes traag terwijl de afstand 2 meter is tot de borderrouteralex3305 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:09:
Deze had ik 3 aangeschaft en heb ik vandaag 2 in de doos teruggebracht. Alhoewel ik ze aantrekkelijk vind, werken ze voor geen meter. De Nest Hub staat op zo'n 3m vrij zicht en toch verliest de BILRESA regelmatig de verbinding. Soms reageert de afstandsbediening ook niet. En dan na 5 minuten wel. De afstandsbediening is ook enorm langzaam in het terugkoppelen. Dat is echt jammer.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Uiteindelijk ben ik vooral blij dat ik het allemaal kan combineren met Home Assistant. Zo heb ik afgelopen week nog een oude(re) RODRET afstandsbediening omgebouwd naar een schakelaar voor een Gira 55 lichtschakelaar. En deze zijn nu leuk geprijsd. Wel jammer dat o.a. de oude deursensor duurder is dan de nieuwe Matter variant.
In Zigbee overigens ook vrij matig terwijl de gewone Bilresa geweldig is
Hoe heb je die rodret omgebouwd? Gewoon zodat hij op het frame past of in een doos achter de schakelaar?
Ik heb een hele stapel Rodrets, ideaal voor bij het bed van de kinderen zodat ze zelf het licht aan kunnen doen. Al vond ik de oude Tradfri één knops nog leuker met de dubbelklik, alleen die CR2032's waren minder.
De nieuwe Bilresa vind ik geweldig, bij de oudste op de kamer gedaan, single klik is spotjes aan-uit, dubbe klik zijn 'game verlichting' aan-uit en triple klik moeten we nog iets op verzinnen, nachtlampje aan-uit ofzo
[ Voor 9% gewijzigd door sapphire op 11-03-2026 22:49 ]
Ter info:grotegok schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:29:
[...]
Net gehaald in Eindhoven, grote voorraad.
Ook in Breda, iets kleinere voorraad.
1-nadeel, ze meten geen vermogen bij teruglevering, dus je kan ze niet gebruiken bij bijvoorbeeld een zonnepaneelomvormer (met stekker) of thuisbatterij (met stekker).
Als je iets met Zigbee kan, kom je er met stroomklemmen altijd uit.grotegok schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 07:49:
[...]
Ter info:
1-nadeel, ze meten geen vermogen bij teruglevering, dus je kan ze niet gebruiken bij bijvoorbeeld een zonnepaneelomvormer (met stekker) of thuisbatterij (met stekker).
/f/image/2SAQD03g2C2rtHih78sRznQy.png?f=fotoalbum_large)
https://smartgateways.nl/...ter-met-twee-80a-klemmen/
Gaan de Timmerflotte en Myggbett ooit nog eens op voorraad komen? Volgens mij al meer dan een maand niet op voorraad (ok enkel de Myggbett zou in Delft op voorraad zijn, maar verder nergens)
Duurtlang..
Duurtlang..
is het iemand al gelukt om de timmerflotte op zigbee modus te krijgen? of kan dit niet?
Ik zie nu dat ik het niet had genoemd, maar toen ik de twee BILRESA in het doosje terugbracht wilde de klantenservicemedewerker in Breda de reden van retour weten. Dat vragen ze altijd bij IKEA, maar in dit geval noteerde ze voor hun doen vrij uitgebreid dat ik dus dergelijke problemen had. Ze vertelde ook dat ze momenteel feedback aan het verzamelen zijn voor de smart home spullen.sapphire schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:46:
[...]
Die Bilresa met een scrollwiel is een drama ding! Ik heb hem al een paar weken in gebruik met mijn AppleTV als borderrouter en 70% van de tijd werkt dat ding niet en de overige 30% is hij tandjes traag terwijl de afstand 2 meter is tot de borderrouter
In Zigbee overigens ook vrij matig terwijl de gewone Bilresa geweldig is
Ik vind het ook niet zo gek aangezien ik overal dezelfde problemen terug zie komen. Ik kan me ook niet voorstellen dat het de Matter productlijn nu heel succesvol is voor IKEA
Zoals ik in mijn andere post aangaf dus met een geprint 3D model. Dit model past precies over het raampje van de Gira Systeem 55 schakelaar heen. De originele schakelaar zit met doos en al achter de RODRET.Hoe heb je die rodret omgebouwd? Gewoon zodat hij op het frame past of in een doos achter de schakelaar?
In mijn use-case is dit zeer gewenst. Deze schakelaar hangt namelijk op het toilet en gasten wilde nog weleens per ongeluk de lichtschakelaar omzetten. Helaas heb ik in deze ruimte geen aparte nuldraad, dus dan werkte de automatische verlichting en ventilatie niet meer.
Met Home Assistant is dubbelklik goed te simulerenIk heb een hele stapel Rodrets, ideaal voor bij het bed van de kinderen zodat ze zelf het licht aan kunnen doen. Al vond ik de oude Tradfri één knops nog leuker met de dubbelklik, alleen die CR2032's waren minder.
Begin deze week waren twee van mijn drie TIMMERFLOTTE's en KLIPPBOX weggevallen. Ik vermoed doordat mijn Conbee II OTBR weer eens last had van interferentie. Ik heb dus de Conbee II tijdelijk uitgezet, maar helaas herstelde de sensoren de verbinding niet uit zichzelf
.
's middags ben ik er kort mee bezig geweest, maar helaas zonder resultaat. De sensoren waren ook na een battery pull niet te bereiken vanuit Home Assistant / Matter. Gek genoeg werkte een battery pull en de sensoren actief houden diezelfde avond wel
. Ik heb ze terug gehangen en inmiddels is het alweer een paar dagen stabiel.
Gisteren en vandaag ben ik wederom aan het testen geweest om ESPHome over Thread devices te gebruiken. Hier was ik een paar weken geleden al eens mee begonnen en dat werkt verrassend goed. Omdat dit over hetzelfde Thread netwerk gaat werken deze chips ook als router. Wat mij betreft een mooie kruisbestuiving.
's middags ben ik er kort mee bezig geweest, maar helaas zonder resultaat. De sensoren waren ook na een battery pull niet te bereiken vanuit Home Assistant / Matter. Gek genoeg werkte een battery pull en de sensoren actief houden diezelfde avond wel
Gisteren en vandaag ben ik wederom aan het testen geweest om ESPHome over Thread devices te gebruiken. Hier was ik een paar weken geleden al eens mee begonnen en dat werkt verrassend goed. Omdat dit over hetzelfde Thread netwerk gaat werken deze chips ook als router. Wat mij betreft een mooie kruisbestuiving.
Dat kan niet, de nieuwe sensoren hebben geen Zigbee mode. Voor nu beperkt tot De Kajplats en Bilresa seriesSolarOrbiter schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 10:51:
is het iemand al gelukt om de timmerflotte op zigbee modus te krijgen? of kan dit niet?
Dat weet ik, ik geef alleen aan wat ik constateer m.b.t. Grillplats.Prisma16 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:00:
[...]
Als je iets met Zigbee kan, kom je er met stroomklemmen altijd uit.
[Afbeelding]
https://smartgateways.nl/...ter-met-twee-80a-klemmen/
Zigbee is een ander netwerk dan Matter over Threat. Legio mogelijkheden.
Heb ondertussen de overstap naar Zigbee2mqtt gemaakt. Heb het nu alleen werkend dat een druk op de Bilresa remote de lampen die in group 21658 zitten aan/uit/dimt. Dit staat ook in de docs zo uitgelegd https://www.zigbee2mqtt.io/devices/E2489.htmlahbart schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:56:
[...]
Het is al een oude vraag, maar ik lees hem nu pas![]()
Wat voor binding heb jij dan gedaan? Kan nu namelijk maar 1 remote gebruiken aangezien die schijnbaar hard aan group 21658 vast zit.
LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23
Ja je leest het echt overal van die remote. Ik heb helaas het doosje niet meer maar ga volgende keer proberen hem terug te brengen want eht ding is praktisch onbruikbaaralex3305 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:37:
[...]
Ik zie nu dat ik het niet had genoemd, maar toen ik de twee BILRESA in het doosje terugbracht wilde de klantenservicemedewerker in Breda de reden van retour weten. Dat vragen ze altijd bij IKEA, maar in dit geval noteerde ze voor hun doen vrij uitgebreid dat ik dus dergelijke problemen had. Ze vertelde ook dat ze momenteel feedback aan het verzamelen zijn voor de smart home spullen.
Ik vind het ook niet zo gek aangezien ik overal dezelfde problemen terug zie komen. Ik kan me ook niet voorstellen dat het de Matter productlijn nu heel succesvol is voor IKEA.
Ik heb in het toilet een Sonoff ZBMINI-L die werkt met een fase en schakeldraad.Zoals ik in mijn andere post aangaf dus met een geprint 3D model. Dit model past precies over het raampje van de Gira Systeem 55 schakelaar heen. De originele schakelaar zit met doos en al achter de RODRET.
In mijn use-case is dit zeer gewenst. Deze schakelaar hangt namelijk op het toilet en gasten wilde nog weleens per ongeluk de lichtschakelaar omzetten. Helaas heb ik in deze ruimte geen aparte nuldraad, dus dan werkte de automatische verlichting en ventilatie niet meer.
Ik had de hoop dat je de Rodret in de wanddoos gemod had want zoiets ben ik van plan te gaan doen, eerst even meten of dat past.
Jep maar native is wel lekker makkelijk en de klik van de Bilresa is zoals mijn kinderen het zeggen 'meer satisfying'Met Home Assistant is dubbelklik goed te simuleren
Yes. Het loont in ieder geval om het te gaan vragen.sapphire schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:48:
Ja je leest het echt overal van die remote. Ik heb helaas het doosje niet meer maar ga volgende keer proberen hem terug te brengen want eht ding is praktisch onbruikbaar
Ik had het er eerder vandaag ook met mijn vrouw over. Ik heb het idee dat IKEA verschillende leveranciers / fabrikanten gebruikt en dat alhoewel de 'IKEA-specs' overal geïmplementeerd worden, dat de kwaliteit van de onderdelen toch niet overal gelijk is. Waarom ik deze hypothese heb is vanwege de evt. productiecapaciteit. Eerdere TRADFRI producten werden namelijk vrij gefaseerd geïntroduceerd, nu was het een launch met 'alles'. En ik vind het vreemd dat sommige apparaten nog Zigbee ondersteunen. Ik weet dat het hetzelfde protocol is, maar waarom bij KAJPLATS wel, maar bij ALPSTUGA niet?
Ja, hier hetzelfde. Maar dan werkt de afzuiging (of net wat je erop hebt aangesloten) toch niet meer wanneer je de fysieke schakelaar omzet? Misschien heb ik het wel verkeerd aangesloten hoorIk heb in het toilet een Sonoff ZBMINI-L die werkt met een fase en schakeldraad.
Op de wanddoos dus. Ik wil de originele schakelaar behouden ivm veiligheid.Ik had de hoop dat je de Rodret in de wanddoos gemod had want zoiets ben ik van plan te gaan doen, eerst even meten of dat past.
Alles gaat bij mij via Home Assistant en blueprints, dus dat maakt voor mij geen verschil.Jep maar native is wel lekker makkelijk en de klik van de Bilresa is zoals mijn kinderen het zeggen 'meer satisfying'En er zijn mooie custom covers voor te vinden
Er zit Zigbee in de lampen zodat je een afstandsbediening direct aan de lamp kan koppelen, dus zonder dat je een bridge nodig hebt. Bij een Alpstuga heeft dat weinig zin...alex3305 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 22:25:
[...]
En ik vind het vreemd dat sommige apparaten nog Zigbee ondersteunen. Ik weet dat het hetzelfde protocol is, maar waarom bij KAJPLATS wel, maar bij ALPSTUGA niet?
Iets wat simpel gedacht was, blijkt toch een kleine uitdaging;
2 Bilresa afstandsbediening koppelen aan 1 lamp.
Het idee was om de lampen in onze keuken te schakelen met de Bilresa afstandsbediening, bij elke deur 1 afstandsbediening, totaal 2
Nu blijkt dat de nieuwe versie niet te clonen is, iets wat bij de oude versie wel kon blijkbaar.
Wat ik begrijp heb ik nu ook de hub nodig om dit te doen, of is er stiekem toch een andere mogelijkheid...?
Verder geen smarthome apparatuur in huis.
Het idee was om de lampen in onze keuken te schakelen met de Bilresa afstandsbediening, bij elke deur 1 afstandsbediening, totaal 2
Nu blijkt dat de nieuwe versie niet te clonen is, iets wat bij de oude versie wel kon blijkbaar.
Wat ik begrijp heb ik nu ook de hub nodig om dit te doen, of is er stiekem toch een andere mogelijkheid...?
Live from Denmark
Dan zou alleen Touchlink nodig zijn. De ALPSTUGA was slechts een voorbeeld.remmuz schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 07:39:
[...]
Er zit Zigbee in de lampen zodat je een afstandsbediening direct aan de lamp kan koppelen, dus zonder dat je een bridge nodig hebt. Bij een Alpstuga heeft dat weinig zin...
Kan gewoon via de app lijkt mij, of heb je geen dirrigera hub?hansie_k schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:37:
Heb de hub niet, juist omdat ik dacht het zonder te kunnen doenStefan1987 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:51:
[...]
Kan gewoon via de app lijkt mij, of heb je geen dirrigera hub?
Live from Denmark
"Kan je twee BILRESA afstandsbedieningen koppelen aan één lamp?hansie_k schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:37:
Dit werkt alleen wanneer de lamp en de afstandsbedieningen verbonden zijn met de DIRIGERA hub en de IKEA Home smart app."
https://www.ikea.com/nl/n...ondersteuning-pubd8491250
Die had ik ook gevonden, echter gehoopt dat er misschien wel een andere oplossing zou zijn.remmuz schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:21:
[...]
"Kan je twee BILRESA afstandsbedieningen koppelen aan één lamp?
Dit werkt alleen wanneer de lamp en de afstandsbedieningen verbonden zijn met de DIRIGERA hub en de IKEA Home smart app."
https://www.ikea.com/nl/n...ondersteuning-pubd8491250
Moet er dan toch maar op uit om de hub te halen...
Live from Denmark
als je een amazon echo apparaat hebt, of apple tv of homepod en zo nog wat meer matter/thread border routers hoef je geen dirigera te halen, maar dat wist je waarschijnlijk, maar zo niet, check even wat je al hebt.
Vandaag was ik bij IKEA omdat er 4 lampen kapot zijn. Blijk ik dus 6 nieuwe afstandsbedieningen nodig te hebben want met de nieuwe lampen werken de oude afstandsbedieningen niet meer. (Ik heb iedere kamer twee AB per lampengroep).
De Hub hoefde km niet te vervangen en dan de dooddoener “het werkt toch met de App”, zo een verkoper begrijpt er geen hol van blijkbaar dat je de badkamer niet in stapt met een slaapdronken kop om dan je telefoon mee te nemen. Of snachts thuis komt even eerst je telefoon te moeten pakken om dan je lamp aan te doen in de hal, of waar dan ook.
Tijd voor een merk wat wel meer dan 5 jaar met je investering wil doen.
De Hub hoefde km niet te vervangen en dan de dooddoener “het werkt toch met de App”, zo een verkoper begrijpt er geen hol van blijkbaar dat je de badkamer niet in stapt met een slaapdronken kop om dan je telefoon mee te nemen. Of snachts thuis komt even eerst je telefoon te moeten pakken om dan je lamp aan te doen in de hal, of waar dan ook.
Tijd voor een merk wat wel meer dan 5 jaar met je investering wil doen.
[ Voor 5% gewijzigd door WargamingPlayer op 13-03-2026 19:54 ]
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
@WargamingPlayer Rodret en Styrbar zijn prima te gebruiken voor bediening van Kajplats… de (dirigera) hub koppelt het zigbee en thread netwerken…
Wat is jouw verteld:?
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Dat de nieuwe lampen niet werken met de oude afstandsbedieningen. Ik heb het huis vol hangen met de STRYBAR (zilveren uitvoering) en volgens de medewerker kon ik ze daar niet op aansluiten. Ik kon ze wel op de TRADIFI hub aansluiten. Nu is het wel zo dat het mij wel gelukt is om een lamp aan te sluiten maar daar ben ik 2 uur mee bezig geweest en gaat die lamp ook steeds uit sync met kleuren of reageert hij al helemaal niet soms en kan je hem niet bedienen als de hub uit staat.Ronald schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 21:04:
@WargamingPlayer Rodret en Styrbar zijn prima te gebruiken voor bediening van Kajplats… de (dirigera) hub koppelt het zigbee en thread netwerken…
Ik heb 32 lampen en 16 afstandsbedieningen.
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Ik heb alleen maar rodrets, Tradfri en valhorn bewegingssensoren. Dat is allemaal zigbee.
Dat bedien ik zigbee, matter en gemengde lichtgroepen mee.
Nul Bilresa in mijn huis.
De hele interoperabiliteit van zigbee en matter was juist een speerpunt… en zelfs de reden dan kajplats zigbee touchlink doet
Dat bedien ik zigbee, matter en gemengde lichtgroepen mee.
Nul Bilresa in mijn huis.
De hele interoperabiliteit van zigbee en matter was juist een speerpunt… en zelfs de reden dan kajplats zigbee touchlink doet
[ Voor 26% gewijzigd door Ronald op 13-03-2026 21:25 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Het probleem is dat de touchlink functionaliteit van Zigbee die het mogelijk maakt een afstandsbediening rechtstreek met een lamp te koppelen niet in thread zit.
Aangezien de nieuwe lampen zowel ZIgbee als Matter over thread aan boord hebben werk de touchlink functionaliteit met oude afstaand bedieningen nog steeds via Zigbee.
Ook een Bilresa kan dat.
Het probleem zit wel in de interoperabiliteit, want lampen en afstandsbedieningen kunnen zowel Thread als Zigbee maar niet gelijktijdig.
Dus als je ze in je matter netwerk wilt opnemen werkt de touchlink functionaliteit niet meer.
En uiteraard werken de andere matter devices niet met Zigbee, alleen lampen en afstand bedieningen en die zullen ze in de toekomst ook wel uitfaseren.
Hun idiote overgang van Zigbee naar Matter maakt duidelijk dat ze geen belang achten aan oude klanten die hun Zigbee producten hebben gekocht.
Aangezien de nieuwe lampen zowel ZIgbee als Matter over thread aan boord hebben werk de touchlink functionaliteit met oude afstaand bedieningen nog steeds via Zigbee.
Ook een Bilresa kan dat.
Het probleem zit wel in de interoperabiliteit, want lampen en afstandsbedieningen kunnen zowel Thread als Zigbee maar niet gelijktijdig.
Dus als je ze in je matter netwerk wilt opnemen werkt de touchlink functionaliteit niet meer.
En uiteraard werken de andere matter devices niet met Zigbee, alleen lampen en afstand bedieningen en die zullen ze in de toekomst ook wel uitfaseren.
Hun idiote overgang van Zigbee naar Matter maakt duidelijk dat ze geen belang achten aan oude klanten die hun Zigbee producten hebben gekocht.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Grillplats is er! https://www.ikea.com/nl/nl/p/grillplats-stekker-smart-60604238/
en misschien belangrijker, en beter op voorraad, de varmblixt
Ik lees best veel negatieve reacties m.b.t. de werking van de nieuwe Matter/Thread producten, niet alleen hier maar ook op b.v. Reddit en Youtube. Vaak gaat dat het dan ook over koppeling met b.v Hue en HomeAssistant wat niet lekker werkt.
Maar wat is nu de ervaring met een 'standaard' setup? Gewoon een Dirigera, 6x Kajplats en 4x Bilresa (die met 2 knoppen). Geen automatiseringen, gewoon lampen aan/uit of een scene kiezen.
Maar wat is nu de ervaring met een 'standaard' setup? Gewoon een Dirigera, 6x Kajplats en 4x Bilresa (die met 2 knoppen). Geen automatiseringen, gewoon lampen aan/uit of een scene kiezen.
De discussies over koppeling met Hue gaan vnl over de 'hack' (*) om de Kajplats en Bilresa naar Zigbee mode om te zetten ipv Matter/Thread. Dit is niet relevant als je deze gebruikt zoals bedoeld met Matter/Thread.remmuz schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:24:
Ik lees best veel negatieve reacties m.b.t. de werking van de nieuwe Matter/Thread producten, niet alleen hier maar ook op b.v. Reddit en Youtube. Vaak gaat dat het dan ook over koppeling met b.v Hue en HomeAssistant wat niet lekker werkt.
Wat vooral een probleem kan zijn is het koppelen van de apparaten aan de Dirigera. Als dit mis gaan is er geen feedback wat er is misgegaan waardoor je in het duister tast hoe dit op te lossen. Hoewel Matter/Thread geen Wifi gebruikt speelt bij de onboarding via de telefoon-Dirigera verbinding Wifi wel een rol wat tricky kan zijn met router settings of gebruik 5Ghz.
Verder werd er gemeld dat apparaten soms de connectie verliezen. Dit heb ik in het begin een paar keer meegehaald, was op te lossen door de batterij er even uit te halen en 1x gehad dat opnieuw toevoegen nodig was. Dit was bij mij alleen de 1e week, daarna tot nu toe probleemloos gewerkt.
Het was voor mij wel even een learning curve maar werkt goed met Home Assistant. Thread/Matter app en integraties worden snel beter, nu wel op een niveau dat het goed bruikbaar is.
Voor mij werkt de matter/thread goed. Beter dan de zigbee netwerken, tot nu toe. Enige hickup is home assistant die zich af en toe verslikt als ik m'n SLZB-MR3 thread firmware update (de reden dat je allebei de thread chips ziet als border router). Verder werkt alles zoals ik gehoopt had. De rode bilresa is blijkbaar wat buiten bereik van de routers, maar werkt snel en prima als ik op de knoppen druk. Ik ga wat grillplats en kajplats toevoegen om het netwerk breder te verspreiden in m'n appartement.
:strip_exif()/f/image/Ila45X4xmoVMHGQhwZieq8MU.jpg?f=fotoalbum_large)
enige minpuntje is dat je sommige apparaten moet resetten voordat je ze kan toevoegen. (niet om op zigbee over te gaan, maar om de matter config te resetten op de apparaten)
:strip_exif()/f/image/Ila45X4xmoVMHGQhwZieq8MU.jpg?f=fotoalbum_large)
enige minpuntje is dat je sommige apparaten moet resetten voordat je ze kan toevoegen. (niet om op zigbee over te gaan, maar om de matter config te resetten op de apparaten)
[ Voor 9% gewijzigd door mediumdry op 19-03-2026 11:04 ]
De TOFSMYGGA staat nog niet op de site maar wel in de app, is inmiddels ook in 7 filialen op voorraad.
Ik heb het 'probleem' van de spook-router ook gehad, deze ging weg na het even van de stroom halen van de node waarmee deze verbonden stond. Denk dat de niet meer bestaande router in de router-tabel van die node blijft staan tot die tabel ge-reset wordtmediumdry schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:02:
Voor mij werkt de matter/thread goed. Beter dan de zigbee netwerken, tot nu toe. Enige hickup is home assistant die zich af en toe verslikt als ik m'n SLZB-MR3 thread firmware update (de reden dat je allebei de thread chips ziet als border router). Verder werkt alles zoals ik gehoopt had. De rode bilresa is blijkbaar wat buiten bereik van de routers, maar werkt snel en prima als ik op de knoppen druk. Ik ga wat grillplats en kajplats toevoegen om het netwerk breder te verspreiden in m'n appartement.
[Afbeelding]
ik heb de matter CO2 meter Alpstuga, en gebruik mijn AppleTV als Thread Border Router. Vervolgens via Homeassistant zichtbaar in mijn automations. Echter, De verbinding tussen AppleTV Thread en Home Assistant lijkt niet stabiel: In Apple Home app is de waarde van de CO2 meter altijd uit te lezen. Echter, in Home Assistant heb ik binnen no time grote hiaten in mijn history, en als ik live mee kijk doet ie het vaker niet dan wel. Herstart van Alpstuga fixt alles weer voor een paar uur/dag, en dan begint het weer: in home assitant lijk ik af en aan geen verbinding te hebben via de Matter integratie. Iemand soortgelijke ervaringen?
Ik (en volgens mij anderen ook) hadden dit probleem en hebben ze opgelost door het kanaal van je Thread netwerk in HA te veranderen naar 25. Settings -> Thread -> 3 puntjes bij je border router -> Change channel.gysman11 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:10:
ik heb de matter CO2 meter Alpstuga, en gebruik mijn AppleTV als Thread Border Router. Vervolgens via Homeassistant zichtbaar in mijn automations. Echter, De verbinding tussen AppleTV Thread en Home Assistant lijkt niet stabiel: In Apple Home app is de waarde van de CO2 meter altijd uit te lezen. Echter, in Home Assistant heb ik binnen no time grote hiaten in mijn history, en als ik live mee kijk doet ie het vaker niet dan wel. Herstart van Alpstuga fixt alles weer voor een paar uur/dag, en dan begint het weer: in home assitant lijk ik af en aan geen verbinding te hebben via de Matter integratie. Iemand soortgelijke ervaringen?
Sinds deze wijziging heb ik er echt 0 last van gehad.
[ Voor 3% gewijzigd door Koppensneller op 19-03-2026 11:28 ]
ik heb snel even rondgekeken, maar ik kan zo snel niet iets vinden waarmee je kan zien welke thread kanalen er bezet zijn, zoals je bv voor wifi hebt. Dat is iets dat border routers moeten kunnen laten zien, maar ik ken er nog geen die dat ook doen. Of heb ik dat mis? Zijn er al routers met die functionaliteit?
[edit] je kan natuurlijk ook kijken of je het voor zigbee kan doen, want dat gebruikt dezelfde technologie als thread. Kanaal 15 is het drukst bij mij.... helaas werkt de api call niet naar de border router om hem op 20 of 25 te zetten (dat zijn de aanbevolen kanalen en beide rustig bij mij). Eens een mailtje naar mijn thread border router boer sturen om te vragen wanneer channel changes ingevoerd worden
[edit] je kan natuurlijk ook kijken of je het voor zigbee kan doen, want dat gebruikt dezelfde technologie als thread. Kanaal 15 is het drukst bij mij.... helaas werkt de api call niet naar de border router om hem op 20 of 25 te zetten (dat zijn de aanbevolen kanalen en beide rustig bij mij). Eens een mailtje naar mijn thread border router boer sturen om te vragen wanneer channel changes ingevoerd worden
[ Voor 39% gewijzigd door mediumdry op 19-03-2026 20:49 ]
De channel monitor kan wel gebruikt worden in de Home Assistant Openthread app CLI. Ik vaag me af hoe goed dit werkt, mijn Hue Zigbee netwerk zit op 11 en heb een Apple thread netwerk op channel 25, dat zie ik niet echt terug.mediumdry schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 19:47:
ik heb snel even rondgekeken, maar ik kan zo snel niet iets vinden waarmee je kan zien welke thread kanalen er bezet zijn, zoals je bv voor wifi hebt. Dat is iets dat border routers moeten kunnen laten zien, maar ik ken er nog geen die dat ook doen. Of heb ik dat mis? Zijn er al routers met die functionaliteit?
> channel monitor
enabled: 1
interval: 41000
threshold: -75
window: 960
count: 43
occupancies:
ch 11 (0x05ce) 2.26% busy
ch 12 (0x0b99) 4.53% busy
ch 13 (0x11d4) 6.96% busy
ch 14 (0x0000) 0.00% busy
ch 15 (0x116f) 6.81% busy
ch 16 (0x0000) 0.00% busy
ch 17 (0x0bdf) 4.63% busy
ch 18 (0x11d4) 6.96% busy
ch 19 (0x28b1) 15.89% busy
ch 20 (0x173c) 9.07% busy
ch 21 (0x0000) 0.00% busy
ch 22 (0x0000) 0.00% busy
ch 23 (0x0000) 0.00% busy
ch 24 (0x0000) 0.00% busy
ch 25 (0x0000) 0.00% busy
ch 26 (0x05ef) 2.31% busy
Done
Ik heb de standaard setup. Dat werkt gewoon prima. Ik gebruik de Bilresa met de draaiknop, net wat meer mogelijkheden.remmuz schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:24:
Quick guide to visualize your Thread network with Home AssistantCadezo schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 07:41:
@mediumdry @alex3305 Waar halen jullie die topologie diagrammen vandaan? Ik heb even zitten kijken bij HA, en de addons/apps Matter Servet en OTBR maar het niet vinden.
Zou die visualisatie ook onderdeel worden van https://github.com/matter-js/python-matter-server?
Aangezien ik HA in docker draai, en dus geen add-ons/apps heb, draait ik een Thread Border Router en Matter Server in losse eigen docker containers.
De docker container openthread/border-router heeft ook wel een visualisatie van de topology, maar die is een stukje beperkter (en minder fraai, voor wat 't waard is).
[ Voor 13% gewijzigd door JBS op 20-03-2026 09:57 ]
De Python implementatie is in maintenance mode. Deze zal dus geen nieuwe features krijgen alleen bugfixes, zie de readme in github.JBS schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:56:
[...]
Zou die visualisatie ook onderdeel worden van https://github.com/matter-js/python-matter-server?
Aangezien ik HA in docker draai, en dus geen add-ons/apps heb, draait ik een Thread Border Router en Matter Server in losse eigen docker containers.
De docker container openthread/border-router heeft ook wel een visualisatie van de topology, maar die is een stukje beperkter (en minder fraai, voor wat 't waard is).
Ik heb het zelf niet geprobeerd, je zou de Matter.js server ook in Docker moeten kunnen draaien, instructies over starten in Docker en overzetten files voor migratie:
https://github.com/matter...ob/main/ALPHABETATESTS.md
@ajbu Ik las het inderdaad, zal binnenkort eens overstappen op https://github.com/matter-js/matterjs-server.
Data migratie mogelijkheid is mooi meegenomen (en kwestie van wat bestanden kopiëren zie ik).
Data migratie mogelijkheid is mooi meegenomen (en kwestie van wat bestanden kopiëren zie ik).
[ Voor 29% gewijzigd door JBS op 20-03-2026 10:43 ]
Matter over thread is gewoon een ramp geworden.
Als je problemen hebt kijk deze youtube eens voor oplossingen
https://asmarterhouse.com...odes-and-practical-fixes/
Als je problemen hebt kijk deze youtube eens voor oplossingen
https://asmarterhouse.com...odes-and-practical-fixes/
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
matter over thread is vrijwel hetzelfde als zigbee, alleen met veel minder merkafhankelijkheid (en dus iets minder flexibiliteit). Het is een iets andere manier van werken, maar dat gaat vast snel veranderen. Als je kijkt van hoe ver zigbee gekomen is, dan heb ik alle vertrouwen dat de gewenningsperiode van matter/thread snel voorbij zal zijn.
Ik ben bezig met alles naar thread overzetten waar dat zinnig is. Philips Hue heb ik maar 6 devices van, inc remote en hub, dus dat gaat er binnenkort allemaal uit, vervangen door thread devices, waarschijnlijk allemaal Ikea. Ik heb nu 16 thread devices, plus 10 bij mijn dochters, op 2 devices die gereset moesten worden om toe te kunnen voegen geen problemen gehad. Zowel via aansturing via home assistant, dirigera en alexa.
Ik kan me niet voorstellen dat ik de grote uitzondering ben.
Ik ben bezig met alles naar thread overzetten waar dat zinnig is. Philips Hue heb ik maar 6 devices van, inc remote en hub, dus dat gaat er binnenkort allemaal uit, vervangen door thread devices, waarschijnlijk allemaal Ikea. Ik heb nu 16 thread devices, plus 10 bij mijn dochters, op 2 devices die gereset moesten worden om toe te kunnen voegen geen problemen gehad. Zowel via aansturing via home assistant, dirigera en alexa.
Ik kan me niet voorstellen dat ik de grote uitzondering ben.