My bad, ik had niet goed opgelet met het verplaatsen van de DIRIGERA naar het juiste netwerk. Ik had in Unifi de port wel gemapped met het juiste VLAN, maar ik was vergeten het 'static ip address' vinkje uit te schakelen, met als gevolg dat de DIRIGERA niet in het 192.168.50.x netwerk zat.
Inmiddels heb ik de sensoren aan de praat, ook in home assistant
Even een korte samenvatting waar het geheel aan moet voldoen om de Matter-devices probleemloos te connecten aan DIRIGERA en Home Assistant:
Dirigera, Home Assistant en de Iphone waar Ikea Home Smart op is geinstalleerd moeten
1. in hetzelfde subnet zitten
2. met elkaar kunnen communiceren (d.w.z. geen firewall in de weg)
3. iphone moet met een 2.4 GHz wifi geconnect zijn (liefst 2.4 GHz only)
Connecten van de Matter devices:
1. Open de Ikea Home smart app en check of met de dirigera hub geconnect is
2. reset de matter device, Home Smart zal als het goed is een device herkennen
3. scan de qr-code en connect de device. De popup zal iets van 'connecting' en 'configuring' tonen
4. Na het geven van een naam is de device zichtbaar in Home Smart App
Connecten met Home Assistant:
1. Selecteer in Home Smart App de sensor die je wilt connecten en druk op het icoontje met de steeksleutel
2. klik op 'Verbinding maken via QR-code. De app genereert een QR-code en een code in formaat xxxx-xxx-xxxx.
3. Open Home Assistant, open de Matter integration en klik Add Device. Dit kan gewoon vanaf een laptop gedaan worden
4. Voer de code uit stap 2 in en klik 'add device'
Hierna is de matter-device zowel geconnect aan de dirigera via Ika Home Smart app als aan de home assistant matter integratie.