Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
edwin99_8 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:32:
[...]

Heb je deze ook recent gekocht??
Ik schat een half jaar geleden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin99_8
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-03 17:23
Christoxz schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:19:
[...]

Als je alleen hoeft te schakel is Tretakt inderdaad prima.
Wel raar, want juist dat geluid komt door het schakelen. Heb je er zware load op gehad?
Kan voorkomen met zware loads dat ze zich zelf vast lassen, maar dan zou het geluid (denk ik) ook weg moeten zijn.
Maar als het onregelmatig is, kan dat het probleem natuurlijk ook niet zijn.

Vreemd, wellicht een slechte batch. Daar ben ik zelf ook wel een beetje bang voor, IKEA weet zelf ook dat er veel vraag naar was, dus is het verleidelijk om er druk op te zetten, want weer de kwaliteit achter uit kan brengen.
Als zie ik IKEA niet in een positie om zich slecht in het nieuws te laten brengen met electronica, zeker niet met schakel materiaal.
Bij één schakelaar had ik een ventilatorkachel aangesloten. Eerst dacht ik dat dat de oorzaak was van het slecht functioneren maar ook bij simpele lampen of Google Nest audiospeaker doen ze het regelmatig niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-07 21:57
edwin99_8 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:40:
[...]

Bij één schakelaar had ik een ventilatorkachel aangesloten. Eerst dacht ik dat dat de oorzaak was van het slecht functioneren maar ook bij simpele lampen of Google Nest audiospeaker doen ze het regelmatig niet.
Hoe heb jij ze aangesloten? HUE? Losse Zigbee stick en dan naar HA?

Ik ben jouw problemen niet eerder tegengekomen op internet, waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat ze er niet zijn, maar ben wel heel benieuwd waardoor ze veroorzaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin99_8
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-03 17:23
zunrob schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:47:
[...]

Hoe heb jij ze aangesloten? HUE? Losse Zigbee stick en dan naar HA?

Ik ben jouw problemen niet eerder tegengekomen op internet, waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat ze er niet zijn, maar ben wel heel benieuwd waardoor ze veroorzaakt worden.
Ik heb ze aangesloten via de HUE Bridge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
Je zou er een kunnen ontkoppelen/resetten, en kijken of het handmatig schakelen dan wel altijd werkt.
Als het software is, gaat het omruilen niet veel helpen denk ik.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-07 22:08
Misschien helpt een firmware update? Ik weet niet of deze beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raaverok
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 13-07 12:05
Ik ben zelf op onderzoek uit welk systeem we in ons nieuwe huis willen plaatsen. We hebben nog niks qua smart home spullen, dus alles is nog zo efficiënt mogelijk in te richten.
Hierbij heb ik de volgende voorkeuren: We willen spots in zowel de badkamer als de keuken, mijn oog is gevallen op het systeem van IKEA.

Ik kon alleen een aantal dingen niet vinden:
Is het mogelijk om een schema in te stellen via de hub? Voor de badkamer zou ik het fijn vinden als we op een gezette tijd de helderheid van de lampen minder fel kunnen zetten.

Is het ook mogelijk om een unit ertussen te zetten met een sensor op de zon? We willen voor buiten ook een lamp die aangaat als de zon ondergaat.

Is de hub van IKEA aan te raden? Of is het in jullie ogen beter om een andere hub ertussen te zetten met dezelfde werking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Raaverok schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:08:
Ik ben zelf op onderzoek uit welk systeem we in ons nieuwe huis willen plaatsen. We hebben nog niks qua smart home spullen, dus alles is nog zo efficiënt mogelijk in te richten.
Hierbij heb ik de volgende voorkeuren: We willen spots in zowel de badkamer als de keuken, mijn oog is gevallen op het systeem van IKEA.

Is het mogelijk om een schema in te stellen via de hub? Voor de badkamer zou ik het fijn vinden als we op een gezette tijd de helderheid van de lampen minder fel kunnen zetten.

Is het ook mogelijk om een unit ertussen te zetten met een sensor op de zon? We willen voor buiten ook een lamp die aangaat als de zon ondergaat.

Is de hub van IKEA aan te raden? Of is het in jullie ogen beter om een andere hub ertussen te zetten met dezelfde werking?
Waarom zou je niet kiezen voor Home Assistant? In plaats van een specifiek systeem? Je bent dan veel flexibeler, en kunt dan apparaten van Ikea, maar ook van andere merken gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door zunrob op 20-03-2025 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerCor
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03:02

GerCor

Zonder dallen geen pieken

Een sensor voor de zon? Hoe moet ik dat zien? Zodra er een wolk verschijnt gaat de verlichting aan en als de wolk weer weg is gaat de verlichting weer uit?

Je kunt in de app aangeven dat de verlichting aan gaat bij zonsondergang. Dat werkt via een klok. Elke dag gaat de zon, in de zomer, later onder dan de dag daarvoor. In de winter gaat de zon eerder onder. Maar je kunt ook, bijvoorbeeld zeggen: verlichting aan 15 minuten voor zonsondergang of 15 minuten na zonsondergang. Naast die 15 minuten kun dat ophogen in tijd.

IKEA Hub voldoet voor mij meer dan voldoende. Heb je daarnaast andere software zoals bijvoorbeeld Homekit/Woning van Apple dan kun je nog meer dingen instelling. Zoals: verlichting aan als ik thuiskom - kijkt het systeem naar waar jouw telefoon zich bevindt - en na 3 minuten de verlichting weer uitschakelen.

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:29
Je kunt ook voor Home assistant kiezen met een Zigbee Dongle, veel meer mogelijkheden en geen lock-in met alleen Ikea devices.

Daarin kun je simpel een automatisering maken die bij zon ondergang de buitenlamp aanzet.
Die gebruikt gewoon de echte zonondergang en hoef je geen moeilijke dingen te doen met zelf steeds die tijd te verschuiven.
Je kunt ook een offset voor of na de zon ondergang instellen, want het is bij zonondergang niet meteen donker.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Ben(V) schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:30:
Je kunt ook voor Home assistant kiezen met een Zigbee Dongle, veel meer mogelijkheden en geen lock-in met alleen Ikea devices.

Daarin kun je simpel een automatisering maken die bij zon ondergang de buitenlamp aanzet.
Die gebruikt gewoon de echt zonondergang en hoef je geen moeilijke dingen te doen met zelf steeds die tijd te verschuiven.
Je kunt ook een offset voor of na de zon ondergang instellen, want het is bij zonondergang niet meteen donker.
Dat hoeft bij IKEA ook niet hoor. Die werkt ook met de tijden van zonsopgang en ondergang.

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raaverok
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 13-07 12:05
zunrob schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:27:
[...]

Waarom zou je niet kiezen voor Home Assistant? In plaats van een specifiek systeem? Je bent dan veel flexibeler, en kunt dan apparaten van Ikea, maar ook van andere merken gebruiken.
Goed punt, in mijn (korte) zoektocht was ik Home Assistant wel tegengekomen maar nog niet verder onderzocht.
Ik zie dat je dan indd ook Sonos etc kan koppelen wat we zelf ook hebben, dus dat zou helemaal top zijn.

Ik heb zelf geen hardware liggen om het op te installeren, is dan de Home Assistant Green een prima keuze om mee te starten? Er worden voor nu alleen lampen en een Sonos installatie op geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
  • Nu online
Raaverok schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 15:35:
[...]

Goed punt, in mijn (korte) zoektocht was ik Home Assistant wel tegengekomen maar nog niet verder onderzocht.
Ik zie dat je dan indd ook Sonos etc kan koppelen wat we zelf ook hebben, dus dat zou helemaal top zijn.

Ik heb zelf geen hardware liggen om het op te installeren, is dan de Home Assistant Green een prima keuze om mee te starten? Er worden voor nu alleen lampen en een Sonos installatie op geïnstalleerd.
Het is eerder de vraag, wat kan je niet koppelen aan HA :+

HA Green is volgens mij een prima keuze, kan eventueel ook op een oude laptop, Raspberry Pi o.i.d. Geen idee of een RPI voordelig is dan een HA Green in Europa, maar zal wel een stuk stabieler draaien op lange termijn. (Zuiniger, geen SD kaart, en plug en play)

Hou er wel rekening mee dat je voor IKEA smart producten (en overige Zigbee producten) een Zigbee dongel nodig hebt, https://www.home-assistant.io/connectzbt1 , maar ook van andere merken te krijgen op Ali of Amazon (Heb zelf een van Sonoff)

Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5

[ Voor 3% gewijzigd door Christoxz op 20-03-2025 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Raaverok schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:08:

Als dit is wat je wil zou ik gewoon voor IKEA lampen en een IKEA hub gaan. Kan je lampen mee aan/uit doen met je telefoon (klikken of praten) en op tijd of zonsondergang/opkomst.

Home Assistant is dan echt te veel en te nerdy.

(ja, ik weet er van, heb HA met rond de 50 apparaten)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

[...]

IKEA heeft een samenwerking met Sonos dus die Sonos zie je ook terug in de IKEA app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UtBEZEBLV9lgd-yBDfiSYYlsau8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SlcuJuNMfD02DNw94KV1zN53.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:20
[...]

Als het eerst en vooral gaat om de zigbee aansturing en bepaalde voorwaarden dan is homeassistant een forse overkill met een vrij stijle leercurve. En ik lees dat Sonos ook binnen de IKEA app is geïntegreerd.

Maar als je toekomst plannen hebt met veel meer zaken op het gebied van domotica dan is het kijken en afwegen wat daar het beste bij past, soms is een compleet station zoals Homey dan ook nog niet zo verkeerd.

bijnaleek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwhoogervorst
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-07 13:56
Version: 2.737.000
We’ve been working hard to keep DIRIGERA hub for smart products in top condition, so your smart home can run as smooth as ever! • Maintenance and bug fixes; • Bug fix on unable to group Sonos speakers

Release Date:2025-03-19

Voor elke oplossing is er een probleem!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ProgMAN
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-07 10:18
Christoxz schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:19:
[...]

Als je alleen hoeft te schakel is Tretakt inderdaad prima.
Wel raar, want juist dat geluid komt door het schakelen. Heb je er zware load op gehad?
Kan voorkomen met zware loads dat ze zich zelf vast lassen, maar dan zou het geluid (denk ik) ook weg moeten zijn.
Maar als het onregelmatig is, kan dat het probleem natuurlijk ook niet zijn.

Vreemd, wellicht een slechte batch. Daar ben ik zelf ook wel een beetje bang voor, IKEA weet zelf ook dat er veel vraag naar was, dus is het verleidelijk om er druk op te zetten, want weer de kwaliteit achter uit kan brengen.
Als zie ik IKEA niet in een positie om zich slecht in het nieuws te laten brengen met electronica, zeker niet met schakel materiaal.
Veel TREKTAK's zijn in een eerdere periode gemaakt en hebben een update nodig om goed te laten werken. De update deed er ook behoorlijk lang over bij de TRETAKT die ik zelf heb aangeschaft.

Verder nog niet veel bekend over de TIMMERFLOTTE temperatuur-/vochtigheidssensor. Heeft al wel een artikelnummer: 305.976.06. Ik zie wel dat de introductiedatum op 1-1-2026 is gezet voor NL.

Dikte = 3 cm, hoogte/breedte = 7 cm

En ik heb al een afbeelding gevonden: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fuTgWd7ijliSldaz-OqoeXlWKlc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5a5SxXMoVMPcqrCJQfNUVR1W.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door ProgMAN op 10-04-2025 21:37 . Reden: formaat afbeelding ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwhoogervorst
Version: 2.753.000
We’ve been working hard to keep DIRIGERA hub for smart products in top condition, so your smart home can run as smooth as ever! • Maintenance and bug fixes, • Support for multiple adaptive profiles in DIRIGERA hub.
Release Date:2025-04-03

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLion01
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-07 19:38
Ik heb onlangs mijn Matter over WiFi stekkers vervangen door IKEA Inspelning stekkers omdat ik al mijn verlichting en schakelmateriaal over Zigbee wil laten lopen. Echter ben ik erg ontevreden over de werking van deze stekkers icm Home Assistant. Bij mij geven ze niet het actuele stroomverbruik realtime door, wat mijn Wi-Fi stekkers wel deden. Als ik nu kijk dan zie ik dat ik bijvoorbeeld bij al mijn Inspelning stekkers de laatste waarde van 4 dagen geleden is. Buiten dat het erg onhandig is voor mijn inzicht, kan ik op deze manier apparaten ook niet schakelen op stroomverbruik. Heeft iemand ditzelfde probleem (gehad)?

MacBook Pro (13-inch, M2, 2022) //  Mac mini (2018) //  iPhone 13 mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:41
TheLion01 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:53:
Ik heb onlangs mijn Matter over WiFi stekkers vervangen door IKEA Inspelning stekkers omdat ik al mijn verlichting en schakelmateriaal over Zigbee wil laten lopen. Echter ben ik erg ontevreden over de werking van deze stekkers icm Home Assistant. Bij mij geven ze niet het actuele stroomverbruik realtime door, wat mijn Wi-Fi stekkers wel deden. Als ik nu kijk dan zie ik dat ik bijvoorbeeld bij al mijn Inspelning stekkers de laatste waarde van 4 dagen geleden is. Buiten dat het erg onhandig is voor mijn inzicht, kan ik op deze manier apparaten ook niet schakelen op stroomverbruik. Heeft iemand ditzelfde probleem (gehad)?
Zijn ze niet uit je zigbee netwerk gevallen? Kun je ze nog aansturen? Gebruik je z2m of native Ikea app of hue oid met een koppeling vanuit HA?. Werkt de koppeling vanuit HA voor de overige devices nog wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-07 21:31
TheLion01 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:53:
Hier heb ik een stuk of 6 inspelning stekkers.
Ik zou inderdaad eerst kijken naar je zigbee netwerk of die nog wel juist werken.

Welke add-on gebruik je voor zigbee? Zigbee2MQTT of ZHA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Dat probleem herken ik ook niet. Bij mij werkt het wel prima. Verbonden via Z2M.

De Parasoll sensors zijn echter wel raar. Heb er nu al een maand een, die is 5 procent aan stroom in een maand verloren. Prima. Zit op de voordeur, die dus ook vaak open en dicht gaat. Daarom nog meer gekocht voor op de ramen, die 1 a 2x per dag open en dicht gaan. Die verliezen bijna 1 procent per dag. Terwijl ze dicht bij een Inspelning stekker in de buurt zitten en dus goede verbinding lijken te hebben. Herkent iemand dat?

[ Voor 4% gewijzigd door zunrob op 05-05-2025 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EsDeKa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:21
Ja, er lijkt iets mis te zijn met Z2M + Parasoll:

https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/22579

Inspelnings werken ook perfect hier, zorg wel dat hun firmware + Z2M up to date is want ze zijn nog niet zo oud en er waren wat problemen met meting in originele firmware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
EsDeKa schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 00:04:

Inspelnings werken ook perfect hier, zorg wel dat hun firmware + Z2M up to date is want ze zijn nog niet zo oud en er waren wat problemen met meting in originele firmware
Wel raar dat een Parasoll het juist wel goed doet. Zonde ook, net flink wat van gekocht en geplakt.

Wat me wel stoort aan de Inspelning is dat ondanks dat ie het huidige wattage tot op de komma aangeeft, het verbruik wordt per 100W bijgewerkt. Hierdoor zie ik in HA dus grofweg elke 4u een piekje van 100W voor bijv. onze vriezer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLion01
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-07 19:38
demonic schreef op maandag 5 mei 2025 @ 13:42:
[...]

Hier heb ik een stuk of 6 inspelning stekkers.
Ik zou inderdaad eerst kijken naar je zigbee netwerk of die nog wel juist werken.

Welke add-on gebruik je voor zigbee? Zigbee2MQTT of ZHA?
Ik gebruik ZHA. Ik heb net mijn HA server weer een keer herstart (al een paar keer eerder geprobeerd als oplossing) en ze geven nu ineens wel, de juiste actuele waardes door! oOo

Wellicht draaiden ze nog op de originele fabriekssoftware inderdaad en hadden ze gewoon even een update nodig. ZHA geeft aan dat ze nu op versie 0x02040045 draaien. Is dat de meest actuele?

MacBook Pro (13-inch, M2, 2022) //  Mac mini (2018) //  iPhone 13 mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajbu
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-07 14:07
zunrob schreef op maandag 5 mei 2025 @ 17:11:
Dat probleem herken ik ook niet. Bij mij werkt het wel prima. Verbonden via Z2M.

De Parasoll sensors zijn echter wel raar. Heb er nu al een maand een, die is 5 procent aan stroom in een maand verloren. Prima. Zit op de voordeur, die dus ook vaak open en dicht gaat. Daarom nog meer gekocht voor op de ramen, die 1 a 2x per dag open en dicht gaan. Die verliezen bijna 1 procent per dag. Terwijl ze dicht bij een Inspelning stekker in de buurt zitten en dus goede verbinding lijken te hebben. Herkent iemand dat?
Dit probleem wordt ook veel gemeld in diverse fora, in de IKEA Parasoll reviews wordt hier ook vaak over geklaagd. Als je zoekt op ikea parasoll battery drain vind je veel hierover maar helaas geen echte oplossing. In deze Youtube video wordt wel een hardware oplossing besproken maar voor zover ik zie door niemand bevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-07 02:20
Bij mij is nu met enige regelmaat de app de smarthub van ikea kwijt
Kan ik hem keer op keer weer opnieuw aanmelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ajbu
Bummer, IKEA stopt met de Symfonisk speakers. Productie is gestopt en de speakers verdwijnen uit de winkels als de voorraad op is. Samenwerking met Sonos is ook beëindigd dus er komt geen nieuwe serie.
Bron: The Verge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajbu
TheLion01 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 20:06:
[...]

Ik gebruik ZHA. Ik heb net mijn HA server weer een keer herstart (al een paar keer eerder geprobeerd als oplossing) en ze geven nu ineens wel, de juiste actuele waardes door! oOo

[...]

Wellicht draaiden ze nog op de originele fabriekssoftware inderdaad en hadden ze gewoon even een update nodig. ZHA geeft aan dat ze nu op versie 0x02040045 draaien. Is dat de meest actuele?
Dit is de meest actuele firmware. Met ZHA kan je in HA naar settings/devices/zha, dan configuration, visualisation gaan om een graph van je Zigbee netwerk te bekijken. Zo zie je snel of de signaalsterke goed genoeg is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
ajbu schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 20:54:
[...]

Dit probleem wordt ook veel gemeld in diverse fora, in de IKEA Parasoll reviews wordt hier ook vaak over geklaagd. Als je zoekt op ikea parasoll battery drain vind je veel hierover maar helaas geen echte oplossing. In deze Youtube video wordt wel een hardware oplossing besproken maar voor zover ik zie door niemand bevestigd.
Wel balen zeg. Die op de voordeur doet het dus heel goed. Daarna heb ik andere gekocht. Heb toen wel nieuwere gekocht. Volgens mij is de eerste van week 21 2024, die andere zijn nieuwer. Weet nog dat ik in de winkel stond, en dacht ik kan beter de nieuwste nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
ajbu schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 21:01:
Bummer, IKEA stopt met de Symfonisk speakers. Productie is gestopt en de speakers verdwijnen uit de winkels als de voorraad op is. Samenwerking met Sonos is ook beëindigd dus er komt geen nieuwe serie.
Bron: The Verge
Ik heb me nooit echt in deze speakers verdiept. Is er een goede reden waarom ik er nu nog snel een wil kopen? Voordelen i.c.m. HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajbu
zunrob schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 21:28:
[...]

Ik heb me nooit echt in deze speakers verdiept. Is er een goede reden waarom ik er nu nog snel een wil kopen? Voordelen i.c.m. HA?
Geen voordelen ten opzichte van Sonos speakers. De HA Sonos integratie is goed voor zowel met Sonos als Symfonisk. Sonos card UI werkt ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
ajbu schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 22:19:
[...]

Geen voordelen ten opzichte van Sonos speakers. De HA Sonos integratie is goed voor zowel met Sonos als Symfonisk. Sonos card UI werkt ook goed.
Ik heb nu nog helemaal geen speakers van Sonos, of Ikea. Ik ga me er eens in verdiepen. Als ik het goed zie kan ik YouTube openen op de telefoon en direct iets afspelen. Dat klinkt handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
Hij meette dan inderdaad 23,3 volt. en dan klopt heel je power berekening niet.
Dit zou dus wel vrij duidelijk zichtbaar probleem zijn. :)
zunrob schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 06:35:
[...]
Wat me wel stoort aan de Inspelning is dat ondanks dat ie het huidige wattage tot op de komma aangeeft, het verbruik wordt per 100W bijgewerkt. Hierdoor zie ik in HA dus grofweg elke 4u een piekje van 100W voor bijv. onze vriezer.
Je hebt het dan over 'energy' en niet over 'power'. Energy is in kwh en power in Watt.
Je verbruik word dus per 0,1kwh gerapporteerd ipv 0.01 kwh (wat tuya stekkers bv hebben).

IMO is dit nog steeds een heel klein getal. Waarom loop je tegen dit probleem aan? Ik ben heel nieuwsgierig welk apparaat hier aan hangt dat 0,1kwh steps opvalt. :)
Maxwp schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 20:55:
Bij mij is nu met enige regelmaat de app de smarthub van ikea kwijt
Kan ik hem keer op keer weer opnieuw aanmelden.
Zou het kunnen dat je hub iedere keer een nieuw ip-adres krijgt?
Dat vind de app niet grappig, deze registreert namelijk op ip-adres. (voor zover ik weet)
Makkelijkste oplossing is om in je router even vast-ip in te stellen voor de hub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
demonic schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 23:02:
[...]

Hij meette dan inderdaad 23,3 volt. en dan klopt heel je power berekening niet.
Dit zou dus wel vrij duidelijk zichtbaar probleem zijn. :)

[...]

Je hebt het dan over 'energy' en niet over 'power'. Energy is in kwh en power in Watt.
Je verbruik word dus per 0,1kwh gerapporteerd ipv 0.01 kwh (wat tuya stekkers bv hebben).

IMO is dit nog steeds een heel klein getal. Waarom loop je tegen dit probleem aan? Ik ben heel nieuwsgierig welk apparaat hier aan hangt dat 0,1kwh steps opvalt. :)

[...]

Zou het kunnen dat je hub iedere keer een nieuw ip-adres krijgt?
Dat vind de app niet grappig, deze registreert namelijk op ip-adres. (voor zover ik weet)
Makkelijkste oplossing is om in je router even vast-ip in te stellen voor de hub.
Je hebt gelijk, ik had Wh moeten zeggen.

Onze vriezer gebruikt zo een 23W. Dat betekent dat ie dus eens in de 4 uur 0,1 kWh omhoog gaat. Dit ziet in het HA dashboard wat minder mooi uit, als je kijkt naar het verbruik per uur. Niet echt een probleem verder, maar optisch had ik het mooier gevonden als het daadwerkelijke verbruik elk uur werd weergegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• demonic
zunrob schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 00:01:
[...]

Je hebt gelijk, ik had Wh moeten zeggen.

Onze vriezer gebruikt zo een 23W. Dat betekent dat ie dus eens in de 4 uur 0,1 kWh omhoog gaat. Dit ziet in het HA dashboard wat minder mooi uit, als je kijkt naar het verbruik per uur. Niet echt een probleem verder, maar optisch had ik het mooier gevonden als het daadwerkelijke verbruik elk uur werd weergegeven.
die 0,1kwh op 1 uur zie ik niet eens met mijn overige verbruikers. Dus was mij eigenlijk nog niet eerder opgevallen.
De tuya stekkers registeren inderdaad veel sneller, dan levert dan een iets mooiere lijn op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Padvinder
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-07 13:57

Padvinder

doet z'n best

Ik ben bezig met een elektraplan voor ons nieuwe huis, en ik hoop dat hier iemand kan helpen.

Verlichting bestaat onder meer uit:
- diverse domme lampen
- Ikea Irsta (met Tradfri driver) https://www.ikea.com/nl/n...chting-opaalwit-20406947/
- Ikea Jetstrom https://www.ikea.com/nl/n...ar-wit-spectrum-30536062/
- Ikea Faxalven (met Silverglans driver) https://www.ikea.com/nl/n...g-eikenpatroon-s89516712/
- Ikea Dirigera hub

Liefst schakel ik dit alles met "regulier" schakelmateriaal passend in Jung afdekramen. Dus ik was van plan Ecodim Zigbee dimmers te gebruiken.

Nu begrijp ik dat je "slimme" lampen niet kunt schakelen met die ecodim zigbee dimmers.

Dus voor de badkamer en keuken zou ik andere (domme) led drivers moeten gebruiken, en die dimmen met een Ecodim.07.

Maar kan ik die Jetstrom ledpaneel ook met iets dergelijks schakelen? Of blijf ik aangewezen op de STYRBAR afstandsbediening van Ikea?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvanatten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-07 10:53
Als je start in een nieuw huis raad ik je aan het meteen goed te doen. Als je regulier schakelmateriaal wilt gebruiken zou het Hue systeem geschikt zijn. Dan kun je gebruik maken van de wall switch om je slimme lampen te schakelen. Die stop je achter de schakelaar. De tradfri en Silverglans drivers kun je op Hue aansluiten. De Jetstrom weet ik niet maar mogelijk kan dat wel. De Ikea remotes heb je dan niets meer aan, Hue heeft zijn eigen remotes.
Voor Jung zijn er ook Friends of Hue schakelaars.
Je kunt de Hue en Ikea hubs ook naast elkaar gebruiken, dan heb je 2 (gescheiden) Zigbee netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:52

evol

hello world

Vorige week 2 TRADFRI E14 kaarslampen aangeschaft.

Een in de fitting gedraaid, brand prima, vervolgens stroom 6 keer onderbroken, lamp knipper en is zichtbaar in HA via Zigbee2MQTT.
Andere lamp erin, brand direct heel zwak. Stroom 6 keer onderbreken heeft geen effect. Lamp gaat niet knipperen en komt dus ook niet in HA.

Iemand dit eerder meegemaakt? Vermoed dat de lamp stuk is, maar als er nog iets is dat ik kan proberen voor ik ermee terugga dan is dat natuurlijk net zo makkelijk.

Move along people. Nothing to see here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
evol schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:35:
Andere lamp erin, brand direct heel zwak. Stroom 6 keer onderbreken heeft geen effect. Lamp gaat niet knipperen en komt dus ook niet in HA.
In dezelfde fitting als de werkende lamp?
het niet fel branden zou inderdaad een kapotte lamp kunnen zijn, maar ook slechte voeding. |
Bv. doordat die achter een dimmer zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:52

evol

hello world

demonic schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 23:07:
[...]

In dezelfde fitting als de werkende lamp?
het niet fel branden zou inderdaad een kapotte lamp kunnen zijn, maar ook slechte voeding. |
Bv. doordat die achter een dimmer zit.
Eerst in een andere gedaan, toen in dezelfde als de werkende lamp gedaan. Maar beide fittingen helaas hetzelfde effect.
De andere lamp doet het prima in beide fittingen.

Move along people. Nothing to see here.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• demonic
evol schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 23:18:
[...]

Eerst in een andere gedaan, toen in dezelfde als de werkende lamp gedaan. Maar beide fittingen helaas hetzelfde effect.
De andere lamp doet het prima in beide fittingen.
Ik gebruik HA en de hub.
Dit geeft de hub als suggestie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NNO_hPTb6IGIJ1TjpcPxOBbooys=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eBxcpAEufigkkKTFkUGvY7r0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Padvinder
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-07 13:57

Padvinder

doet z'n best

cvanatten schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 21:20:
Als je start in een nieuw huis raad ik je aan het meteen goed te doen. Als je regulier schakelmateriaal wilt gebruiken zou het Hue systeem geschikt zijn. Dan kun je gebruik maken van de wall switch om je slimme lampen te schakelen. Die stop je achter de schakelaar. De tradfri en Silverglans drivers kun je op Hue aansluiten. De Jetstrom weet ik niet maar mogelijk kan dat wel. De Ikea remotes heb je dan niets meer aan, Hue heeft zijn eigen remotes.
Voor Jung zijn er ook Friends of Hue schakelaars.
Je kunt de Hue en Ikea hubs ook naast elkaar gebruiken, dan heb je 2 (gescheiden) Zigbee netwerken.
Ik ben inmiddels wat verder, en ben van plan Homey Pro te gebruiken voor m'n verlichting (en later meer apparaten).
Plan is nu om een van deze twee oplossing voor de Jetström te gebruiken:
1. https://www.jung-group.co...uwwit-mat/MATS-LS-995-WWM
2. https://www.robbshop.nl/shelly-i4-gen-3 icm https://www.elektramat.nl...nulstand-10a-250v-532-4u/
Die twee oplossingen hebben beide 4 inputs, die ik in Homey aan de lamp kan hangen voor dimmen en kleurtemperatuur volgens mij.

Of kan ik beter de Friends of Hue schakelaars gebruiken? https://www.jungstore.nl/fohls995wwm.html

En heb ik dan naast Homey Pro ook een Hue Bridge nodig? Ik lees ook dat Homey maar eens per 2 seconden de Hue Bridge pollt, dat lijkt me verschikkelijk irritant als je een lamp probeert aan te doen.
Ik zie ook een Homey app "Hue without Bridge", als dat werkt is dat natuurlijk helemaal mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cvanatten
Homey is super oplossing. Ik heb hem zelf ook. Ik gebruik Hue met bridge. Dat werkt prima zonder vertraging. Alle Ikea apparaten kun je zonder bridge rechtstreeks op je Homey aansluiten. Of met de dirigera hub via Matter.
Gewoon 230 volt op al je slimme lampen zetten en een afstandsbediening gebruiken zoals de Jung producten/FoH. De impulsdrukker kun je alleen gebruiken in combinatie met een wall switch van Hue of iets vergelijkbaars.
Shelly gebruik ik niet, dus ik kan niet goed zien of dat geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:40

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Hej*,

Recently, you placed an order with IKEA with order number 15XXXXXXXXX.

We want to let you know that part of the products you ordered were not in stock during the collection process. No worries, we will send all available products to you. You can track or adjust your order via this link: My orders - IKEA.

The following products have been removed from your order, sorry:

Art No: 00569836, Qty: 2
INSPELNING plug smart/energy monitor
Lekker dan krijg ik eindelijk weer email dat ze op voorraad zijn voor mijn postcode word de bestellingen na 2 dagen weer gewijzigd omdat ze tijdens het inpakken ervan zien dat "opeens" die INSPELNING smart stekker niet meer beschikbaar zijn. (nu 3x voorgekomen in 6 maanden) dus nu weer 45 dagen wachten tot ze er weer zijn en bestellen en dan weer een (scammy achtige email ontvangen) na 2 dagen en het is elke keer wel irritant want ik bestel er ook afstandsbedieningen bij maar die willen ze dan elke keer alsnog wel naar mij toe sturen... (waar ik dan dus niks aan heb) dus nu probeer ik al de hele dag het geheel te annuleren maar elke keer "fout" en word opeens de annulering terug gedraaid. ;(

Ja daag als ze het alsnog verzenden wil ik mijn verzendkosten alsnog terug hebben. Ik bestel ook geen auto en dat dan de dealer de wielen wel toestuurt en zegt ja sorry de auto zelf is niet leverbaar op dit moment probeer het over 45 dagen opnieuw. :( :( :( Dus vandaag op Trustpilot ook een review geplaatst wellicht dat Ikea dan hun voorraadsysteem wel op orde gaat krijgen. :+ en hun klanten (tijd) serieus nemen :O

Hoevaak je op eerste ogenblik iets op voorraad is waarna het later opeens niet meer is is echt een een feature en geen bug |:(

Vake bei te bange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkus
Voor in ons huis ben ik opzoek naar devices om onze gordijnen te automatiseren via de dirigera hub. Ikea heeft deze niet in het assortiment, weet iemand welke devices 3rd party devices er compatible zijn zonder gebruik van home assistant o.i.d. het zou gaan om 1 rolgordijn en 3 normale gordijnen.

[ Voor 3% gewijzigd door Borkus op 24-05-2025 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvanatten
Voor rolgordijnen kun je kijken naar 2e hands Ikea FYRTUR of KADRILJ. De kans dat een ander merk goed werkt is erg klein. Voor gewone gordijnen zal het niet lukken. Die verkoopt Ikea zelf niet, dus dan ontbreekt ook de juiste aansturing in de Dirigera software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:40
Ik zit hier al een tijdje te kloten met een fyrtur rolgordijn. Deze is (rolgordijn is eerste serie) gekoppeld aan de nieuwe ikea bridge.
Nu heeft deze regelmatig, 4 x per week ofzo) dat het rolgordijn niet omhoog gaat. Volgens de app gaat deze wel omhoog. Ik moet dan deze eerste verder naar beneden doen voor deze werkelijk omhoog gaat.

Heeft iemand een idee hoe ik dit oplos (of wordt het een niuew rolgordijn?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Nu online
angerfist-yentl schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 22:12:
[...]

Lekker dan krijg ik eindelijk weer email dat ze op voorraad zijn voor mijn postcode word de bestellingen na 2 dagen weer gewijzigd omdat ze tijdens het inpakken ervan zien dat "opeens" die INSPELNING smart stekker niet meer beschikbaar zijn. (nu 3x voorgekomen in 6 maanden) dus nu weer 45 dagen wachten tot ze er weer zijn en bestellen en dan weer een (scammy achtige email ontvangen) na 2 dagen en het is elke keer wel irritant want ik bestel er ook afstandsbedieningen bij maar die willen ze dan elke keer alsnog wel naar mij toe sturen... (waar ik dan dus niks aan heb) dus nu probeer ik al de hele dag het geheel te annuleren maar elke keer "fout" en word opeens de annulering terug gedraaid. ;(

Ja daag als ze het alsnog verzenden wil ik mijn verzendkosten alsnog terug hebben. Ik bestel ook geen auto en dat dan de dealer de wielen wel toestuurt en zegt ja sorry de auto zelf is niet leverbaar op dit moment probeer het over 45 dagen opnieuw. :( :( :( Dus vandaag op Trustpilot ook een review geplaatst wellicht dat Ikea dan hun voorraadsysteem wel op orde gaat krijgen. :+ en hun klanten (tijd) serieus nemen :O

Hoevaak je op eerste ogenblik iets op voorraad is waarna het later opeens niet meer is is echt een een feature en geen bug |:(
Welke regio? INSPELNING was eerder dit jaar inderdaad wel slecht verkrijgbaar, en bij beschikbaarheid gingen ze ook snel over de toonbank, maar de laatste periode is de voorraad wel gewoon op pijl, zover ik heb gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastBoyScout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-07 22:26

LastBoyScout

The Last but not Lost BoyScout

Christoxz schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:11:
[...]

Welke regio? INSPELNING was eerder dit jaar inderdaad wel slecht verkrijgbaar, en bij beschikbaarheid gingen ze ook snel over de toonbank, maar de laatste periode is de voorraad wel gewoon op pijl, zover ik heb gezien.
Heb er vorige week nog 2 gehaald in Amersfoort. Lagen zeker nog 20 in de doos aldaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:18
akatar schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:04:
Ik zit hier al een tijdje te kloten met een fyrtur rolgordijn. Deze is (rolgordijn is eerste serie) gekoppeld aan de nieuwe ikea bridge.
Nu heeft deze regelmatig, 4 x per week ofzo) dat het rolgordijn niet omhoog gaat. Volgens de app gaat deze wel omhoog. Ik moet dan deze eerste verder naar beneden doen voor deze werkelijk omhoog gaat.

Heeft iemand een idee hoe ik dit oplos (of wordt het een niuew rolgordijn?)
Ik denk, einde oefening.
In het Ikea topic op Reddit zie je tientallen problemen met de Fyrtur en ze worden (ddarom?) ook niet meer verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:40
remmuz schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 07:58:
[...]

Ik denk, einde oefening.
In het Ikea topic op Reddit zie je tientallen problemen met de Fyrtur en ze worden (ddarom?) ook niet meer verkocht.
Aah, dank je. gaan we nadenken over iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:09
Ik heb op dit moment een Ikea Tradfri hub, met zo tegen de 20 gekoppelde lampen en een stuk of 6 schakelaars die groepen lampen schakelen. Het geheel is ook gekoppeld aan mijn Home Assistant, maar voor het grootste deel monitort die e.e.a., HA schakelt eigenlijk niets.

Omdat ik ook nieuwere Ikea apparaatjes wil gebruiken heb ik voor mijn verjaardag een Dirigera hub gevraagd en gekregen.

Ik heb al even zitten googlen, maar even voor de zekerheid hier de vraag: er is geen eenvoudige manier om de lampen, schakelaars en schakelschema's te migreren van de Tradfri hub naar de Dirigera, toch? Het gaat neerkomen op alle lampen en schakelaars opnieuw aanmelden enz? Of is er wel een manier om het automatisch te doen?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

JeroenH schreef op zondag 1 juni 2025 @ 22:22:
Ik heb op dit moment een Ikea Tradfri hub, met zo tegen de 20 gekoppelde lampen en een stuk of 6 schakelaars die groepen lampen schakelen. Het geheel is ook gekoppeld aan mijn Home Assistant, maar voor het grootste deel monitort die e.e.a., HA schakelt eigenlijk niets.

Omdat ik ook nieuwere Ikea apparaatjes wil gebruiken heb ik voor mijn verjaardag een Dirigera hub gevraagd en gekregen.

Ik heb al even zitten googlen, maar even voor de zekerheid hier de vraag: er is geen eenvoudige manier om de lampen, schakelaars en schakelschema's te migreren van de Tradfri hub naar de Dirigera, toch? Het gaat neerkomen op alle lampen en schakelaars opnieuw aanmelden enz? Of is er wel een manier om het automatisch te doen?
Klopt. Alles opnieuw doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
OK, ik had me er al mentaal op voorbereid.

Lekker, Ikea, moet ik al een nieuwe hub kopen omdat ik nieuwere apparaatjes wil gebruiken ("planned obsolescence" :( ) maar dan maken ze het ook nog eens niet echt makkelijk.

Maar OK, maar eens een dagdeel vrij en met niemand thuis plannen en alles opnieuw aanmelden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik vond het uiteindelijk best meevallen om alles opnieuw in te stellen in de dirigera hub (ook ongeveer zo'n aantal apparaten). Gewoon een keer om 22:00 uur toen iedereen op bed lag de boel opnieuw gekoppeld en niemand die de volgende dag er iets van merkt ;) Ik weet niet hoe dat met de Tradfri hub was, maar de dirigera koppelt ook bijvoorbeeld 3 spotjes tegelijk als je die reset met 6 keer aan uit. Zat daarvoor te klooien met 2 van de 3 losdraaien en 1 voor 1 koppelen. Wat dat betreft ging het best snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rio
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-07 10:34

Rio

Ik heb al een boek

Same here, ik had me voorbereid op een paar uur struggelen, maar het was volgens mij in een half uurtje geregeld. Irritant: ja beetje. Onoverkomelijk? absoluut niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

En wat zijn nu jullie ervaringen in snelheid/gebruiksgemak? Ik heb zelf al jaren de Tradfri en wegens wat gezeur met een nieuwe router wil ik hem binnenkort ook overzetten naar dirigera. Levert het nog iets meer op ook naast dat dan dat ik hopelijk van dat modemgezeur af ben?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:44
DeNachtwacht schreef op maandag 2 juni 2025 @ 17:23:
En wat zijn nu jullie ervaringen in snelheid/gebruiksgemak? Ik heb zelf al jaren de Tradfri en wegens wat gezeur met een nieuwe router wil ik hem binnenkort ook overzetten naar dirigera. Levert het nog iets meer op ook naast dat dan dat ik hopelijk van dat modemgezeur af ben?
Werkt vele malen beter dan de Tradfri-hub. Alles reageert sneller en het aanpassen van instellingen is zo gepiept.

In het begin was het even wennen aan de app (Android), maar dat had ik snel onder de knie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@ChiMan en werk je ook met android home? Ik doe hier zelf namelijk eigenlijk alles in homekit, dus vandaar. De ikea app zelf raak ik nauwelijks aan sinds de automatiseringen zijn ingesteld, alle normale commando's doe ik nu via Siri (en als je alles eenmaal goed geautomatiseerd hebt verbaast het me nog hoe weinig ik eigenlijk de handmatige commando's nog nodig heb)

[ Voor 14% gewijzigd door DeNachtwacht op 02-06-2025 18:01 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
DeNachtwacht schreef op maandag 2 juni 2025 @ 18:00:
@ChiMan en werk je ook met android home? Ik doe hier zelf namelijk eigenlijk alles in homekit, dus vandaar. De ikea app zelf raak ik nauwelijks aan sinds de automatiseringen zijn ingesteld, alle normale commando's doe ik nu via Siri (en als je alles eenmaal goed geautomatiseerd hebt verbaast het me nog hoe weinig ik eigenlijk de handmatige commando's nog nodig heb)
Nee, ik gebruik alleen de Smart Home app van Ikea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

@DeNachtwacht. Ik vraag me af of het iets uitmaakt voor jouw router. Het is ander apparaat. Dus wie weet. En als jij alleen Homekit gebruikt dan maakt het verder ook niet uit hoe de Dirigera app werkt, lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Nou ik ben vandaag overgegaan van een Tradfri hub (TFH) naar een Dirigera (D). Ik heb wel wat bevindingen.

Positief:
  • Koppelen lampen/schakelaars/sensoren makkelijker dan bij de TFH; je hoeft niet meer met je sensor naar de hub toe. Werkt gewoon op de plek waar hij zit.
  • Meerdere lampen (bv in één armatuur) kunnen tegelijk gepaired worden, worden dan ook gelijk opgemerkt en kunnen zelfs als setje opgezet worden. Dat was bij de TFH niet mogelijk. Nu ga ik de Ikea app in het geheel niet gebruiken, maar toch echt netjes gemaakt.
  • Ik heb het idee dat de Vallhorn bewegingssensoren nu een stuk responsiever zijn dan op de TFH. Ik kan het me verbeelden.
  • Bewegingssensoren zijn direct zichtbaar in Home Assistant, en kunnen als sensor gebruikt worden. Met de TFH gebruikte ik de lamp in de hal die inschakelde in HA als indirecte indicatie dat er beweging was, nu kan dat direct.
  • De D dook probleemloos op in HA, en alle apparaten die ik erop aanmeldde verschenen keurig onder dezelfde naam in HA.
  • Ik had nog wat Aqara temp/rlv sensoren gekregen, die konden probleemloos op de D worden aangemeld, en doken ook op in HA. Dat ging onverwacht makkelijk. Scheelt weer een Sonoff zigbee stick kopen.
Negatief:
  • Ik heb de D moeten kopen omdat ik anders niet van nieuwe Ikea apparaten gebruik kan maken. Dat voelt toch een beetje als geld binnenharken / planned obsolescence. Zit ik weer met een stuk e-waste. Op marktplaats levert het ook niet veel op.
  • Er is geen migratietool TFH -> D.
  • De TFH had beter kabelmanagement. Beter gezegd: de TFH had kabelmanagement.
  • De D heeft één schroef-ophangpunt, de de TFH twee. Had dat nou niet even hetzelfde gehouden kunnen worden?
  • Batterij-niveau van schakelaars niet zichtbaar in HA en batterij-niveau van bewegingssensoren wel? WTF Ikea?
  • In de Ikea app is het batterij-niveau van de oude ronde Tradfri switch wel een soort van zichtbaar (moderate/high etc) maar van de nieuwe vierkante Styrbar schakelaars niet (unknown). WTF Ikea?
Al met al een vrij pijnloze maar wel tijdrovende migratie. Het tijdrovende zat hem voornamelijk in het opschrijven/tekenen van alle apparaten (bijna 25 hier) zodat ik niets vergat, en binnen HA al mijn automations aanpassen. Dat de batterijniveaus maar heel gebrekkig worden doorgegeven vind ik echt een slecht punt. Ik heb nu dus geen notificaties meer "batterij schakelaar bijna leeg" :( en doordat ik daardoor preventief de batterijen verving maakte de WAF van het geheel hoog.

Hopen maar dat dat met een firmware-update wordt verbeterd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Vandaag een nieuwe update voor de hub en app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
GerCor schreef op maandag 2 juni 2025 @ 23:06:
Vandaag een nieuwe update voor de hub en app.
Maintenance and bug fixes

Jammer dat de changelog niet specifieker is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blazez
  • Laatst online: 05-07 19:57
DeNachtwacht schreef op maandag 2 juni 2025 @ 17:23:
Hier was het gezeur met de router de hoofdreden om die tradfri de deur uit te schoppen. Was er zoooo klaar mee. Steeds weer onbereikbaar. Sinds ik de dirigeer hub heb geen enkel probleem meer gehad.
Wat overigens ook problemen gaf was een gescheiden 2,4 en 5ghz in combinatie met HomeKit en een HomePod. Nadat ik een gedeelde wifi (de default dus) ingesteld had liep alles vlekkeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

blazez schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:09:
[...]

Hier was het gezeur met de router de hoofdreden om die tradfri de deur uit te schoppen. Was er zoooo klaar mee. Steeds weer onbereikbaar. Sinds ik de dirigeer hub heb geen enkel probleem meer gehad.
Wat overigens ook problemen gaf was een gescheiden 2,4 en 5ghz in combinatie met HomeKit en een HomePod. Nadat ik een gedeelde wifi (de default dus) ingesteld had liep alles vlekkeloos.
Dank, en de dirigera werkt dus op alleen 5hgz? Idd fijn om 2,4 ook de deur uit te kunnen doen.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blazez
  • Laatst online: 05-07 19:57
DeNachtwacht schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:30:
[...]

Dank, en de dirigera werkt dus op alleen 5hgz? Idd fijn om 2,4 ook de deur uit te kunnen doen.
Dat durf ik zo niet te zeggen. Ik heb de mijne altijd bedraad. En 2,4 kan ik niet uitschakelen aangezien er nog meer dan genoeg andere dingen (zoals Homs automation spul) alleen 2,4 gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
[...]

Dirigera praat 2.4 en 5.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a7EvPJCn0gQ-eYBn50rRFNTbeX8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MN4C3MDsbI99PVmT9RXpWzV4.png?f=fotoalbum_large

Bron : https://www.ikea.com/be/n...smart__AA-2334701-2-2.pdf

[ Voor 8% gewijzigd door Prisma16 op 03-06-2025 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TYZ
  • Laatst online: 13-07 18:10

TYZ

Prisma16 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 22:23:
[...]

Dirigera praat 2.4 en 5.
Maar niet met je lokale netwerk; dat loopt toch echt via de ethernetpoort.

Efficiency is intelligent laziness...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwhoogervorst
De 2,4 GHz is natuurlijk (ook?) Bluetooth (voor Matter) en vooral Zigbee.
Waar die 5 GHz vandaan komt? Ik heb geen idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TYZ
  • Laatst online: 13-07 18:10

TYZ

De eerstgenoemde band (2400-2483,5) is inderdaad Zigbee. (En omvat ook bluetooth tussen 2402 en 2480)

De andere twee frequentiebereiken in het tabelletje vallen "heel toevallig" wel samen met de meestgebruikte 2,4GHz en 5GHZ-wifi-kanalen, dus ik vermoed dat er wel wifi-connectiviteit aanwezig is in de hub.

Mijn punt was overigens vooral dat deze informatie wat misleidend is, omdat je de hub (tot op heden) alleen bedraad kunt aansluiten op je thuisnetwerk, en niet via wifi.

Omdat hierboven de volgende vraag gesteld werd:
[...]

Efficiency is intelligent laziness...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
Kan ik iemand gratis blij maken met een Tradfri hub? Ik heb nu een Dirigera en de Tradfri ligt hier maar. Op marktplaats zie ik ze voor een paar euro gaan, maar als ik er een mede-Tweaker blij mee kan maken dan doe ik dat liever.

Wel ophalen in Hilversum. Als iemand interesse heeft, stuur maar een DM. De originele witte micro-USB kabel zit erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:07

ByteDelight

Retro computing is alive!

Hmmm, sinds kort schakelt de E1603 die we gebruiken om een race sim volledig uit te schakelen, niet meer uit.
Als ik de remote indruk hoor je het relais schakelen, maar er blijft stroom op alle apparaten staan.

Ik heb de E1603 geprobeerd met een andere apparaat (LI-ION lader voor schroevendraaier), en daar schakelt die wel goed mee uit.

Wat zou dit kunnen zijn?
Ik kan het niet verklaren.

Hier een videootje met een stofzuiger er aan:
YouTube: IKEA E1603 faal

[ Voor 14% gewijzigd door ByteDelight op 20-06-2025 13:10 ]

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwhoogervorst
Nieuwe releasenotes voor de Trådfri gateway:
Release Version: 1.28.2
01st July 2025
New features and changes in Gateway: 1.21.44
◆ Improvements in Sonos onboarding.

[ Voor 78% gewijzigd door jwhoogervorst op 03-07-2025 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwhoogervorst
En ook voor de Dirigera:
Version: 2.753.001
We’ve been working hard to keep DIRIGERA hub for smart products in top condition, so your smart home can run as smooth as ever! • Maintenance and bug fixes

Release Date:2025-06-02

[ Voor 6% gewijzigd door jwhoogervorst op 03-07-2025 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajbu
Volgens bronnen (matter alpha, Reddit) wordt met deze update ook de Thread radio ingeschakeld en wordt de Dirigera een Thread 1.4 border router. De eerste IKEA Thread apparaten worden voor eind Augustus aangekondigd.
DIRIGERA Hub version 2.805.6

DIRIGERA hub is now a Matter controller (beta):

• manage Matter-certified products from one place

• bridge IKEA products into other Matter-certified smart systems

• control products from other smart systems in an IKEA Home smart system

• make sure you have the latest app version

• go to The Workshop to connect Matter products

Manual changes to a brightness of a light or changing the color of a light will now turn off Adaptive Lighting completely. It will no longer resume adaptive automatically when turning on the light.

Maintenance and bug fixes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11:22

V-8

Weet iemand of je de afstandsbediening van dit setje zonder bridge ook aan een extra TRETAKT stekker kunt koppelen?
Dus dat je met 1 afstandsbediening in 1 keer 2 TRETAKT stekkers tegelijk schakelt?

https://www.ikea.com/nl/n...bediening-smart-60569720/

Alvast bedankt voor elke reactie!

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ProgMAN
Als ik even in het productoverzicht van IKEA kijk (voor de toekomst) komen er in januari de eerste producten met Matter/Thread ondersteuning zoals lampen, nieuwe termperatuursensor, etc. Ik zal foto's proberen te posten. Misschien zijn ze daarom aan het testen met updates voor de DIRIGERA op de achtergrond.

Enkele nieuwe producten die eraan komen: TIMMERFLOTE temperatuursenor, KAJPLATS lampen, MYGGBETT sensor. Allemaal met Matter ondersteuning, geen Zigbee meer.

[ Voor 21% gewijzigd door ProgMAN op 05-07-2025 09:24 . Reden: Producten vernoemd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkus
ProgMAN schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 09:03:
Als ik even in het productoverzicht van IKEA kijk (voor de toekomst) komen er in januari de eerste producten met Matter/Thread ondersteuning zoals lampen, nieuwe termperatuursensor, etc. Ik zal foto's proberen te posten. Misschien zijn ze daarom aan het testen met updates voor de DIRIGERA op de achtergrond.

Enkele nieuwe producten die eraan komen: TIMMERFLOTE temperatuursenor, KAJPLATS lampen, MYGGBETT sensor. Allemaal met Matter ondersteuning, geen Zigbee meer.
Weinig vernieuwing dus, alleen het een ander protocol/platform. Nog geen echt nieuwe devices.

Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajbu
ProgMAN schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 09:03:

Dit klopt niet. De KAJPLATS lampen zijn Zigbee 3.0 gecertificeerd. Kan dat de lamp zowel via Zigbee als Thread gebruikt kan worden maar IKEA blijft wel nieuwe lampen uitbrengen met Zigbee ondersteuning.

Wat zou de MYGGBETT sensor doen? Ik kan hier niets over vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajbu
Borkus schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:27:
[...]

Weinig vernieuwing dus, alleen het een ander protocol/platform. Nog geen echt nieuwe devices.

Jammer.
Er lijken meer nieuwe IKEA devices aan te komen volgens bronnen zoals FCC documentatie. Onder andere de Guleboj flow-sensor en Fjernsyn occupancy sensor, dus hopelijk meer echt nieuwe devices.
IKEA zal deze aankondigen voor eind augustus (IKEA heeft bij FCC opgegeven dat foto embargo 25 augustus afloopt), beschikbaarheid gebruikelijk bij IKEA begin volgende jaar, met eerste leveringen plaatselijk vanaf het najaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ProgMAN
ajbu schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 12:54:
[...]

Dit klopt niet. De KAJPLATS lampen zijn Zigbee 3.0 gecertificeerd. Kan dat de lamp zowel via Zigbee als Thread gebruikt kan worden maar IKEA blijft wel nieuwe lampen uitbrengen met Zigbee ondersteuning.

Wat zou de MYGGBETT sensor doen? Ik kan hier niets over vinden
Mijn fout, ik heb nog even verder gezocht en de connectie staat nog niet goed bij de informatie.

De MYGGBETT wordt de opvolger van de PARASOLL deur-/raamsensor. De MYGGSPRAY wordt de nieuwe bewegingssensor. De BILRESA wordt de nieuwe afstandbediening (opvolger voor de SOMRIG?). De KLIPPBOK wordt de nieuwe waterlekkage sensor,

Verder komt er een nieuwe luchtkwaliteitsensor, de ALPSTUGA. En een nieuwe afstandsbediening met scrolwiel ook van BILRESA. Even weer wennen die nieuwe namen :D

[ Voor 15% gewijzigd door ProgMAN op 06-07-2025 09:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remmuz
  • Laatst online: 14:18
muggenbeet en muggenspray? Waren dat de beste namen die ze konden verzinnen voor sensoren? 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:24
Vraagje over de oude slimme tradfri stekkers (langwerpig model) Ik gebruik deze al een tijd met een schakelaar om de TV hoek stroomloos te maken 1 schakelaar die 2 stekkers aanstuurt. 1 stekker zit achter de tv aangesloten en 1 achter de bank voor de achter speakers.

Nu heb ik om de zoveel tijd dat de stekker achter de tv wel klikt maar niet uitschakelt waardoor er stroom op blijft staan. De simpele oplossing geprobeerd, stekker uit het stopcontact en er weer in helpt dan.
Het vreemde is dat als hij niet meer uitschakelt het niet uitmaakt of ik het via de app doe of via de schakelaar, hij is gewoon bereikbaar in de app en geeft ook netjes aan of hij aan/uit staat. alleen schakelt hij niet aan/uit.
Kan het zijn dat er een schakelaartje in de stekker vast zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
ProgMAN schreef op zondag 6 juli 2025 @ 09:14:
[...]

Mijn fout, ik heb nog even verder gezocht en de connectie staat nog niet goed bij de informatie.

De MYGGBETT wordt de opvolger van de PARASOLL deur-/raamsensor. De MYGGSPRAY wordt de nieuwe bewegingssensor. De BILRESA wordt de nieuwe afstandbediening (opvolger voor de SOMRIG?). De KLIPPBOK wordt de nieuwe waterlekkage sensor,

Verder komt er een nieuwe luchtkwaliteitsensor, de ALPSTUGA. En een nieuwe afstandsbediening met scrolwiel ook van BILRESA. Even weer wennen die nieuwe namen :D
Tof, waar haal je deze info vandaan? En gaan ze allemaal geen Zigbee meer ondersteunen? Heb net een Zigbee stick gekocht om het met HA te koppelen. Werkt prima. Als de nieuwe geen Zigbee meer ondersteunen allicht nu nog een paar 'oude' kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ajbu
Net in de FCC en antenne testlab documenten voor de KAJPLATS lampen gedoken, de antennes zijn getest voor zowel Zigbee als Thread. andere devices als de TIMMERFLOTE zijn alleen getest voor Thread en niet
voor zigbee voor de FCC.

Uit het KAJPLATS Thread testlab document:
3.1 Product Function and Intended Use
The EUT (Equipment Under Test) is a LED lamp which supports Bluetooth, Zigbee and Thread.
The aim of this report is to evaluate RF character of Thread of the EUT.
Bluetooth wordt bij Thread gebruikt voor discovery en initialisatie. Verwacht dat de lampen met Zigbee firmware geleverd worden zodat ze net als nu zonder hub met een Zigbee remote kunnen werken en als de hub gebruikt wordt naar Thread schakelen (firmware upload via bluetooth)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
Kan ik mijn huidige setup met de Dirigera-hub en alleen Zigbee-producten van IKEA ook gebruiken met de nieuwe Thread-producten?

Of zijn Zigbee en Thread volledig aparte protocollen die niet samenwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvantBlack
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-07 14:52
Ik heb in huis en de tuin een mix van Hue en Tradfri lampen.
Deze werken op de Hue hub. De Hue lampen probleemloos, merk echter dat de IKEA lampen zo nu en dan niet meer zichtbaar zijn. Even in de meterkast aan en uit en het is opgelost.

Iemand een oplossing? Ik wil graag een mix gebruiken. Een oplossing zou misschien zijn ook de hub van IKEA te gebruiken, maar weet niet of ik dan alles kan samen laten komen met Apple HomeKit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

V-8 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:54:
Weet iemand of je de afstandsbediening van dit setje zonder bridge ook aan een extra TRETAKT stekker kunt koppelen?
Dus dat je met 1 afstandsbediening in 1 keer 2 TRETAKT stekkers tegelijk schakelt?

Iemand die hier toevallig ervaring mee / antwoord op heeft?
Bvd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ProgMAN
ajbu schreef op zondag 6 juli 2025 @ 16:25:
Net in de FCC en antenne testlab documenten voor de KAJPLATS lampen gedoken, de antennes zijn getest voor zowel Zigbee als Thread. andere devices als de TIMMERFLOTE zijn alleen getest voor Thread en niet
voor zigbee voor de FCC.

Uit het KAJPLATS Thread testlab document:

[...]

Bluetooth wordt bij Thread gebruikt voor discovery en initialisatie. Verwacht dat de lampen met Zigbee firmware geleverd worden zodat ze net als nu zonder hub met een Zigbee remote kunnen werken en als de hub gebruikt wordt naar Thread schakelen (firmware upload via bluetooth)
Onderstaande info gevonden (intern) en het lijkt er toch echt op dat de nieuwe KAJPLATS lampen op Matter gaan werken. Bediening via een Zigbee schakelaar blijft ook mogeiljk met de lampen.

Need lighting for both homework sessions and cosy dinners? No worries – this smart bulb can be dimmed wirelessly and adjusted to suit any need and occasion. Based on the universal standard Matter.

Na het persbericht dat IKEA vandaag heeft uitgebracht nog even gekeken en ik tel in ieder geval 23 nieuwe artikelnummers voor Smart producten. Waaronder ook een nieuwe slimme stekker met Matter ondersteuning.

Persbericht: https://www.ikea.com/glob...logy-for-the-home-250709/is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProgMAN
V-8 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 16:20:
[...]

Iemand die hier toevallig ervaring mee / antwoord op heeft?
Bvd!
Ik weet dat de afstandbediening RODRET aan maximaal 10 lampen gekoppeld kan worden. Maar als je een TREKTAKT met afstandbediening koopt (set) dan zal die standaard aan de TREKTAKT stekker die erbij zit gekoppeld zijn. Ik weet niet zeker of je er dan een extra TREKTAKT aan kunt koppelen. Mogelijk heb je dan toch de DIRIGERA hub nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajbu
ProgMAN schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 22:08:
[...]

Onderstaande info gevonden (intern) en het lijkt er toch echt op dat de nieuwe KAJPLATS lampen op Matter gaan werken. Bediening via een Zigbee schakelaar blijft ook mogeiljk met de lampen.

Need lighting for both homework sessions and cosy dinners? No worries – this smart bulb can be dimmed wirelessly and adjusted to suit any need and occasion. Based on the universal standard Matter.

Na het persbericht dat IKEA vandaag heeft uitgebracht nog even gekeken en ik tel in ieder geval 23 nieuwe artikelnummers voor Smart producten. Waaronder ook een nieuwe slimme stekker met Matter ondersteuning.

Persbericht: https://www.ikea.com/glob...logy-for-the-home-250709/is
Dat de lampen met Matter/Thread gaan werken was al wel duidelijk, vraag is in hoeverre Zigbee nog blijft werken naast Thread. Alleen de schakelaars met Zigbee Light Link of volledig als router in een Zigbee mesh netwerk. Afwachten tot de eerste praktijk ervaringen waarschijnlijk.

Wat ook opvalt in het persbericht is de toevoeging like in 'like DIRIGERA', ze supporten nu dus ook officieel direct aansluiten op andere hubs. Met de Zigbee producten was dit vaak nog behelpen (en per device werk voor bv Home Assistant ontwikkelaars om het werkend te krijgen)
A compatible smart home hub, like DIRIGERA, is required to add Matter-enabled products to a home setup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ajbu
ChiMan schreef op zondag 6 juli 2025 @ 21:45:
Kan ik mijn huidige setup met de Dirigera-hub en alleen Zigbee-producten van IKEA ook gebruiken met de nieuwe Thread-producten?

Of zijn Zigbee en Thread volledig aparte protocollen die niet samenwerken?
Zigbee en Thread zijn aparte protocollen maar de Dirigera-hub heeft twee radio's voor zowel Thread als Zigbee. Je kan dus de Zigbee-producten blijven gebruiken en Thread producten toevoegen alleen krijg je dan 2 aparte mesh-netwerken voor Thread en Zigbee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:29
V-8 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:54:

Gaat prima.
Je moet alleen de tweede afstandsbediening aan de eerste koppelen en niet aan de stekker.
Zie:
https://www.ikea.com/jp/e...9c-gc9g-21c25021gd09.html

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

Ben(V) schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 09:28:
[...]

Gaat prima.
Je moet alleen de tweede afstandsbediening aan de eerste koppelen en niet aan de stekker.
Zie:
https://www.ikea.com/jp/e...9c-gc9g-21c25021gd09.html
Hoe bedoel je, tweede afstandsbediening? Ik wil juist met één afstandsbediening twéé stekkers schakelen ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiMan
V-8 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:21:
[...]

Hoe bedoel je, tweede afstandsbediening? Ik wil juist met één afstandsbediening twéé stekkers schakelen ;-)
Antwoordt Chatgtp:

Ja, je kunt zonder bridge (Dirigera of Tradfri-hub) meerdere TRETAKT stekkers koppelen aan één afstandsbediening, zoals die uit het setje dat je linkt (de kleine ronde draadloze dimmer/aan-uit schakelaar van IKEA).
🔄 Hoe werkt het koppelen zonder bridge?

Je kunt een directe Zigbee-binding maken tussen de afstandsbediening en meerdere stekkers. Dit doe je per stekker apart, door de afstandsbediening in koppelmodus te zetten en daarna elke stekker één voor één toe te voegen.
✅ Benodigdheden:

1 afstandsbediening (zoals in jouw IKEA-link)

2 of meer TRETAKT stekkers

Geen bridge nodig

📋 Stappenplan (per stekker):

Reset de TRETAKT stekker (optioneel): Stekker 5x achter elkaar aan/uit zetten tot hij knippert.

Zet de afstandsbediening in koppelmodus:

Druk met een paperclip op het kleine gaatje aan de achterkant van de afstandsbediening (resetknop).

Houd ~10 seconden ingedrukt tot het lampje aan de voorkant knippert → nu in koppelmodus.

Steek de TRETAKT stekker in het stopcontact.

Wacht tot de koppeling is gemaakt.

De stekker zou moeten klikken of het indicatielampje moet reageren.

Herhaal dit voor elke stekker.

ℹ️ Let op:

Je koppelt dus niet tegelijkertijd meerdere stekkers, maar achter elkaar aan dezelfde afstandsbediening.

Na koppeling reageren alle gekoppelde stekkers gelijktijdig op dezelfde aan/uit-opdrachten van die ene afstandsbediening.

🧪 Praktijkervaring:

Veel gebruikers gebruiken precies deze methode om met één Tradfri-afstandsbediening meerdere stekkers, lampen of combinaties te schakelen zonder ooit een bridge te gebruiken. Het is een krachtig stukje functionaliteit dat IKEA bewust ingebouwd heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ajbu
ChiMan schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 11:38:
[...]

Antwoordt Chatgtp:

Ja, je kunt zonder bridge (Dirigera of Tradfri-hub) meerdere TRETAKT stekkers koppelen aan één afstandsbediening, zoals die uit het setje dat je linkt (de kleine ronde draadloze dimmer/aan-uit schakelaar van IKEA).
🔄 Hoe werkt het koppelen zonder bridge?

Je kunt een directe Zigbee-binding maken tussen de afstandsbediening en meerdere stekkers. Dit doe je per stekker apart, door de afstandsbediening in koppelmodus te zetten en daarna elke stekker één voor één toe te voegen.
✅ Benodigdheden:

1 afstandsbediening (zoals in jouw IKEA-link)

2 of meer TRETAKT stekkers

Geen bridge nodig

📋 Stappenplan (per stekker):

Reset de TRETAKT stekker (optioneel): Stekker 5x achter elkaar aan/uit zetten tot hij knippert.

Zet de afstandsbediening in koppelmodus:

Druk met een paperclip op het kleine gaatje aan de achterkant van de afstandsbediening (resetknop).

Houd ~10 seconden ingedrukt tot het lampje aan de voorkant knippert → nu in koppelmodus.

Steek de TRETAKT stekker in het stopcontact.

Wacht tot de koppeling is gemaakt.

De stekker zou moeten klikken of het indicatielampje moet reageren.

Herhaal dit voor elke stekker.

ℹ️ Let op:

Je koppelt dus niet tegelijkertijd meerdere stekkers, maar achter elkaar aan dezelfde afstandsbediening.

Na koppeling reageren alle gekoppelde stekkers gelijktijdig op dezelfde aan/uit-opdrachten van die ene afstandsbediening.

🧪 Praktijkervaring:

Veel gebruikers gebruiken precies deze methode om met één Tradfri-afstandsbediening meerdere stekkers, lampen of combinaties te schakelen zonder ooit een bridge te gebruiken. Het is een krachtig stukje functionaliteit dat IKEA bewust ingebouwd heeft.
Toont weer aan hoe slecht een LLM als ChatGPT is om goede/nauwkeurige instructies te geven, iets met klok en klepel. De Tretakt heeft een reset button voor reset ipv 5x de stekker aan en uit te zetten. De remotes van IKEA die ik ken hebben geen 'klein gaatje' (wel de reset knop van de TRETAKT) maar een pairing knop. En als je de instructies letterlijk volgt en de remote reset bij het herhalen van de stappen werkt het zeker niet. :|

De stappen voor het koppelen van meerdere TRETAKs aan 1 remote staan in de handleiding, https://www.ikea.com/nl/nl/manuals/tretakt-stekker-smart__AA-2396101-2-2.pdf pagina 13

Deze had ChatGPT beter kunnen overnemen. Sorry voor de rant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
ajbu schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:07:
[...]

Toont weer aan hoe slecht een LLM als ChatGPT is om goede/nauwkeurige instructies te geven, iets met klok en klepel. De Tretakt heeft een reset button voor reset ipv 5x de stekker aan en uit te zetten. De remotes van IKEA die ik ken hebben geen 'klein gaatje' (wel de reset knop van de TRETAKT) maar een pairing knop. En als je de instructies letterlijk volgt en de remote reset bij het herhalen van de stappen werkt het zeker niet. :|

De stappen voor het koppelen van meerdere TRETAKs aan 1 remote staan in de handleiding, https://www.ikea.com/nl/nl/manuals/tretakt-stekker-smart__AA-2396101-2-2.pdf pagina 13

Deze had ChatGPT beter kunnen overnemen. Sorry voor de rant :)
Zolang we mede-Tweakers kunnen helpen, is het goed! 8)
Pagina: 1 ... 9 10 Laatste