:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9zKg99W0dmkVXppsyFgUUblf.jpg?f=user_large)
https://www.home-assistant.io/integrations/thread/
[ Voor 11% gewijzigd door akatar op 13-01-2026 20:49 ]
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9zKg99W0dmkVXppsyFgUUblf.jpg?f=user_large)
[ Voor 11% gewijzigd door akatar op 13-01-2026 20:49 ]
Mijn dirigera werkt gewoon als thread border router binnen home assistant. Althans, dat is mijn aanname want heb er binnen HA geen ander apparaat voor beschikbaartheezeefje schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:42:
@akatar Dat gaat niet werken zonder Thread Border router.
heb je toevallig een recente Apple TV in je netwerk hangen ?
[ Voor 32% gewijzigd door Stefan1987 op 13-01-2026 21:19 ]
yup, daar zie ik hem ook netjes staan. maar als ik in de ikea app een pairing code wil aanmaken, dan blijft het schermpje leeg, kan wel een code naar mn ckipboard kopieren. maar vervolgens kan HA er niets mee.Stefan1987 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:16:
[...]
Mijn dirigera werkt gewoon als thread border router binnen home assistant. Althans, dat is mijn aanname want heb er binnen HA geen ander apparaat voor beschikbaar
Edit: ja dus
[Afbeelding]
Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....
Je moet de ikea app vergeten. Je moet via de home assistant app toevoegen:theezeefje schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:42:
[...]
yup, daar zie ik hem ook netjes staan. maar als ik in de ikea app een pairing code wil aanmaken, dan blijft het schermpje leeg, kan wel een code naar mn ckipboard kopieren. maar vervolgens kan HA er niets mee.
ben nu aant proberen hoe mn HomePod Mini zich gedraagd als TBR
Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....
Het is opgelost, jaja. In de Google Assistant rechtsboven op het poppetje tappen -> Apparaten -> De Home-app openen. Vervolgens opende gelijk een QR-scan scherm in de Google Home app, met ook de mogelijkheid om de 11-cijferige code uit de Ikea app in te voeren. Daarmee is de koppeling alleen in de Google Home app zichtbaar, er is niets van te zien in de Ikea app.mszwolle schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:51:
Het vreemde is dat ik het nog wel werkend heb gehad (vorige week). Ik kreeg pas bij het (voor het eerst) instellen van het Control Anywhere stukje een mailtje van Ikea met een 6-cijferige code. Ik weet alleen niet meer hoe ik de mogelijkheid heb gehad om het verder te koppelen aan Google Home en/of Assistant.
Het ging mis bij het koppelen van Sonoff ZBMINIL2 dingen, die waren aangesloten en toegevoegd aan de Ikea app. Vervolgens wilde ik in Google Home de nieuwe devices ophalen wat niet lukte, dus denk ik "Ah joh, effe de verbinding opnieuw maken, geen probleem!". Nou, ik voel het nu wel..
Thread gebruikt helemaal geen IPV 6 zoals we dat in het netwerk kennen, maar is wel gebaseerd op IEEE 802.15.4 net als IPV 6.mediumdry schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 23:49:
thread gebruikt IPv6, de dirigera hub is een border router.. het lijkt er op dat er nu een toepassing is waar IPv4 niet echt bruikbaar voor is (ik hoop niet dat er mensen Matter gaan lopen uitbreiden met een vorm van NAT-PT in de border routers...) Dat kan leiden tot het eindelijk niet uitzetten van IPv6 door thuisgebruikers en het duidelijk worden dat er al heel veel IPv6 over het Internet gaat.
Anyway, ik bedoelde te zeggen, thread is IPv6 en het wordt alleen geroute, niet ook ge-translate. Oftewel, iedereen IPv6 aanzetten!
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Thread is gebaseerd op 6LowPAN (IPv6 low power networking, ontwikkeld in het begin van de 21ste eeuw, min of meer tegelijkertijd met delay tolerant networking, om bv interplanetair netwerken mogelijk te maken). Dat is een protocol met gewoon IPv6. Ja, het is geen standaard ethernet netwerk, maar dat maakt niet uit, alle thread devices zijn over IPv6 te bereiken. Je kan ze bv pingen. Verwacht geen hoge snelheid en ik zou ook niet weten welke services er aan staan op een gemiddeld thread device.Ben(V) schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:26:
[...]
Thread gebruikt helemaal geen IPV 6 zoals we dat in het netwerk kennen, maar is wel gebaseerd op IEEE 802.15.4 net als IPV 6.
Maar het zijn echt twee verschillende protocollen al zijn ze beiden wel IP based.
Van de Home Assistant website: "Thread devices use the IPv6 standard to communicate both inside and outside the mesh network"Ben(V) schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:26:
[...]
Thread gebruikt helemaal geen IPV 6 zoals we dat in het netwerk kennen, maar is wel gebaseerd op IEEE 802.15.4 net als IPV 6.
Maar het zijn echt twee verschillende protocollen al zijn ze beiden wel IP based.
IPV 6 in je router aan zetten is dus echt niet noodzakelijk en doet niets voor thread.
Wat je nodig hebt is ergens in je netwerk een tread border router die bidirectionale connectiviteit tussen thread en je normale netwerk (wifi, ethernet) verzorgt en dat laatste kan maar hoeft helemaal geen IPV 6 te zijn.
Waar de verwarring ontstaat is dat "Matter" zowel over thread als over Standaard netwerk kan dat zowel IPV 4 als IPV 6 mag zijn en zowel over wifi als ethernet kan.
Al kunnen de meeste Matter IOT devices niet over wifi werken.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
[ Voor 46% gewijzigd door Ben(V) op 14-01-2026 14:32 ]
[ Voor 7% gewijzigd door mediumdry op 14-01-2026 15:08 ]
[ Voor 32% gewijzigd door mediumdry op 14-01-2026 16:43 ]
[ Voor 8% gewijzigd door _PM op 16-01-2026 20:17 ]
Wat vreemd ik zit ook op 1.0.13 maar krijg in HA geen notification_PM schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 18:11:
Er is nieuwe firmware uit voor de Alpstuga. Mijn device kwam met 1.0.13 en nu is 1.0.15 beschikbaar (notificatie in Home assistant). Ik kan helaas geen release notes vinden. ChatGPT zegt dat hij een realistischere CO2 weergave geeft.
Zojuist hier ook de update gedaan, ik zie dat er wel een bug is opgelost. Eerst was de luchtkwaliteit altijd goed, ook boven de 800ppm, nu geeft hij slecht aan (staat op 930 ppm)._PM schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 18:11:
Er is nieuwe firmware uit voor de Alpstuga. Mijn device kwam met 1.0.13 en nu is 1.0.15 beschikbaar (notificatie in Home assistant). Ik kan helaas geen release notes vinden. ChatGPT zegt dat hij een realistischere CO2 weergave geeft.
Edit: hij is succesvol geinstalleerd/
Tja, het is maar wat je slecht vindt. Bij goed geisoleerde woningen is het in een woonkamer bijna niet te doen om onder de 800 ppm te blijven wanneer er 4 personen in de ruimte verblijven. Tussen 800 en 1000 ppm is m.i. nog prima acceptabel. Pas boven 1200 ppm kun je spreken van slechte luchtkwaliteit.Freestuff schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:16:
[...]
Zojuist hier ook de update gedaan, ik zie dat er wel een bug is opgelost. Eerst was de luchtkwaliteit altijd goed, ook boven de 800ppm, nu geeft hij slecht aan (staat op 930 ppm).
[Afbeelding]
Ben ik helemaal met je eens, mijn waarde is 930 met 4 personen op dit moment. Zou eerder zeggen de luchtkwaliteit zou dan redelijk/matig zijn:JeroenTheStig schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:31:
[...]
Tja, het is maar wat je slecht vindt. Bij goed geisoleerde woningen is het in een woonkamer bijna niet te doen om onder de 800 ppm te blijven wanneer er 4 personen in de ruimte verblijven. Tussen 800 en 1000 ppm is m.i. nog prima acceptabel. Pas boven 1200 ppm kun je spreken van slechte luchtkwaliteit.
Die co2 meter is ook wel extreeeeeem gevoelig. Alleen er langs lopen en hij schiet omhoog. Raam open en gezakt rond de 400, raam dicht en niemand in de kamer en hij stijgt naar 1000+._PM schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 18:11:
ChatGPT zegt dat hij een realistischere CO2 weergave geeft.
ChatGPT haalt de info van Reddit. Zal deze melding zijn,de enige referentie die ik kan vinden:_PM schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 18:11:
Edit: hij is succesvol geinstalleerd/
I just updated mine - The Air Quality sensor was fixed: Befaore it always showed "Good", no matter the CO2 levels. Now it shows "Poor" above 1000ppm.
Al contact opgenomen met Ikea support?JeroenTheStig schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 20:14:
Ik denk er serieus over na om alle Ikea Matter sensors te retourneren.
Nee. Misschien onterecht, maar ik verwacht niet dat er bij de Ikea support meer expertise aanwezig is dan hier op GoT of in de HA-community wat betreft matter devices en het proces van zichzelf weer aanmelden op de Thread-netwerk. Want dat laatste is wat er m.i. mis gaat, omdat de device unavailable is in _beide_ fabrics.Olaf van der Spek schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:21:
[...]
Al contact opgenomen met Ikea support?
De firmware wordt niet door GoT ontwikkeld.. als niemand aan de bel trekt, is de kans dat het opgelost wordt gering.JeroenTheStig schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 16:25:
Nee. Misschien onterecht, maar ik verwacht niet dat er bij de Ikea support meer expertise aanwezig is dan hier op GoT of in de HA-community wat betreft matter devices en het proces van zichzelf weer aanmelden op de Thread-netwerk. Want dat laatste is wat er m.i. mis gaat, omdat de device unavailable is in _beide_ fabrics.
Enige wat ik bij Ikea na zou kunnen gaan is wanneer firmware-updates worden verwacht.
Dit is alleen een update voor de Dirigera hub en niet nieuwe firmware voor de lampen. Er is dus niets veranderd en hoe (goed) de lampen met Thread en Matter werken, dus op Matter gebied is er nu niets te verwachten. Wat ik las zit de verbetering nu in versturen van de juiste kleur- en warmte codes van de hub naar de lampen.kelly.hipolito schreef op maandag 19 januari 2026 @ 22:06:
Vrij recent is de DIGIGERA Hub 2.901.4 firmware uitgegeven met een aantal Matter bulb fixes zoals de changelog aangeeft. Beste Matter bulb gebruikers:
Zijn er op het IKEA Matter gebied een aantal noemenswaardige verbeteringen te ervaren?
Ik lees zeer wisselende berichten over de IKEA Matter bulb's. Ik heb een aantal TIMMERFLOTTE's op Matter, deze draaien okeish, maar hoe is het met de IKEA Matter lampen met de 2.901.4 firmware?
'Er is dus niets veranderd en hoe (goed) de lampen met Thread en Matter werken.',ajbu schreef op maandag 19 januari 2026 @ 22:56:
[...]
Dit is alleen een update voor de Dirigera hub en niet nieuwe firmware voor de lampen. Er is dus niets veranderd en hoe (goed) de lampen met Thread en Matter werken.
LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23
Raspberry*Grenzlooz schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:51:
De Rasberry heeft de voorkeur
Uit je beschrijving is niet duidelijk te halen wat je precies wil bereiken of verwacht.Grenzlooz schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:51:
En ben begonnen met het kopen van de nieuwe IKEA-lijn lampen (Kajplats en Styrbar). Ik had nog een Google nest. Ik heb nog geen HUB dus het tegelijkertijd koppelen van de Styrbarr en de Nest werkt niet lekker, de Nest gooit de styrbar eraf. Opzich geen ramp want ik weet dat er iets tussen moet. Nu heb ik de keuze gemaakt tussen 2 opties, de DIGIGERA Hub of de Rasberry. De Rasberry heeft de voorkeur omdat ik denk dat ik daar uiteindelijk meer mogelijkheden mee heb. Het installeren ervan zal extra moeite kosten, maar daar kom ik uiteindelijk wel uit.
Zit ik op de juiste gedachte, mis ik iets en zijn er mensen die ongeveer dezelfde setup hebben?
Ik heb hetzelfde, ook als het heel dichtbij de thread border router hangt. Het is heel wisselvallig allemaal. Ik wacht op updates.Stefan1987 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:28:
Wat is jullie ervaring met de nieuwe Matter lijn van Ikea? En dan met name de verlichting. Ik heb een Kajplats lamp die zijn verbinding regelmatig verliest. Met de Zigbee lampen had ik nooit issues. Het is na een herstart maar hopen dat hij terugkomt, maar een factory reset en opnieuw toevoegen is ook al nodig geweest
[Afbeelding]
Vandaag is IKEA begonnen met uitrollen van nieuwe firmware voor de lampen, 1.1.20. Nog niet beschikbaar voor alle modellen. Je kan opzoeken wat de laatste firmware is in de CSA database:Pinjataaa schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:45:
[...]
Ik heb hetzelfde, ook als het heel dichtbij de thread border router hangt. Het is heel wisselvallig allemaal. Ik wacht op updates.
Interessant, ben benieuwd hoe lang het duurt voor deze zichtbaar zijn in HomeKit. Bij het instellen van mijn Timmerflotte sensoren kregen ze gelijk een update mee via Apple Home.ajbu schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:02:
[...]
Vandaag is IKEA begonnen met uitrollen van nieuwe firmware voor de lampen, 1.1.20. Nog niet beschikbaar voor alle modellen. Je kan opzoeken wat de laatste firmware is in de CSA database:
https://webui.dcl.csa-iot.org/models
Je kan daar zoeken naar bv 'kajplats' of het model nr van de lamp.
[ Voor 19% gewijzigd door Herax10NL op 21-01-2026 10:37 ]
Zonder Dirigera Hub? Zeker, ik heb geen Dirigera Hub en gebruik mijn Apple TV en HomePods als 'Hub'Olaf van der Spek schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:02:
Zijn die Myggspray ook te gebruiken zonder hub, dus met alleen een lamp?
Maar je hebt uiteindelijk wel een hub nodig, niet per se de dirigeraHerax10NL schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:49:
[...]
Zonder Dirigera Hub? Zeker, ik heb geen Dirigera Hub en gebruik mijn Apple TV en HomePods als 'Hub'
Yep, was aan het koppelen met mijn Homey toen hij koppelde aan de Ikea lampen boven mijn hoofdOlaf van der Spek schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:02:
Zijn die Myggspray ook te gebruiken zonder hub, dus met alleen een lamp?
Bing
Dat gaat prima, zowel met Tradfri, Vallhorn als Myggspray.Stefan1987 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:54:
[...]
Maar je hebt uiteindelijk wel een hub nodig, niet per se de dirigera![]()
Een lamp direct koppelen aan de bewegingssensor zonder hub gaat denk ik niet
Hoe werkt dat dan voor bv de myggspray? Want deze ondersteunt alleen matter. Je moet de qr code scannen om de sensor te koppelen aan een hub. Hoe koppel je deze aan een lamp zonder tussenkomst van een hub?TheMaxMan schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 20:45:
[...]
Dat gaat prima, zowel met Tradfri, Vallhorn als Myggspray.
Ik heb even de handleiding van myggspray opgezocht en daarin staat:Stefan1987 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:43:
[...]
Hoe werkt dat dan voor bv de myggspray? Want deze ondersteunt alleen matter. Je moet de qr code scannen om de sensor te koppelen aan een hub. Hoe koppel je deze aan een lamp zonder tussenkomst van een hub?
Zonder een smartsysteem
Smartproducten van IKEA kunnen rechtstreeks aan elkaar
worden gekoppeld zonder een smartsysteem.
Zet de sensor aan door 2 AAA HR03-batterijen te plaatsen.
Druk 4 keer kort op de systeemknop en houd de sensor
op 5 cm afstand van het smartproduct waarmee je het wilt
koppelen. De koppelingsmodus is 30 seconden actief.
Let op, er kunnen maximaal 10 smartproducten van IKEA
worden aangesloten op de sensor via directe koppeling.
Als de producten die bedoeld zijn om te koppelen dicht bij
elkaar zijn, probeer dan degene die al zijn verbonden uit te
zetten en voeg daarna het volgende product toe
Mijn eerste ervaringen waren een instabiele verbinding tussen de dirigera en de nieuwe matter producten.Stefan1987 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:28:
Wat is jullie ervaring met de nieuwe Matter lijn van Ikea? En dan met name de verlichting. Ik heb een Kajplats lamp die zijn verbinding regelmatig verliest. Met de Zigbee lampen had ik nooit issues. Het is na een herstart maar hopen dat hij terugkomt, maar een factory reset en opnieuw toevoegen is ook al nodig geweest
[Afbeelding]
mijn google nest hub 2 kan ook matter toevoegen. Ik heb die dirigera er uit gehaald, mijn problemen verdwenen als sneeuw voor de zon. Timmerflotte, Alpstuga, myggspray, alles werkt ineens vlekkeloos (via home assistant)naizzen schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:49:
[...]
Mijn eerste ervaringen waren een instabiele verbinding tussen de dirigera en de nieuwe matter producten.
(Sensoren in dit geval, maar volgens mij is de onderliggende technologie gelijk.)
Dirigera staat hier al jaren in een open vak van het tv meubel, achter een rij KLM huisjes. Nooit problemen met het bereik gehad. (35cm boven de grond)
Totdat de timmerflotte werd toegevoegd, die op zo'n 15 meter afstand hangt, met 2 deuren ertussen.
Uit nieuwsgierigheid nog een alpstuga gehaald en deze op 10 meter van de dirigera geplaatst, met slechts 1 deur ertussen. Beiden verloren gelijktijdig de verbinding. Tot zover de "extended range".
Oplossing blijkt de dirigera in open omgeving te plaatsen, op 70cm vanaf de grond.
Blijkbaar is het bereik wat minder voor deze techniek.
[ Voor 33% gewijzigd door Tuktop op 30-01-2026 08:58 ]
Ik heb een alpstuga die niet via dirigera met home assistant verbonden is. Ik heb nog erg weinig thread devices, dus niet een enorme mesh nog. Bij de firmware upgrade hield de communicatie de hele tijd op. Toen heb ik de alpstuga even verplaats zodat ie ipv 6 meter met muur nog maar 50cm zonder muur van de thread antenne van HA af zat, toen liep de update zonder problemen. YMMVTuktop schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 17:25:
Nu ben ik benieuwd of de Kajplats netjes zal gaan updaten naar 1.2.0, want deze zit momenteel nog op 1.1.0. Hoop dat dat zonder de Dirigera hub kan!
Ik heb:cPT.cAPSLOCK schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:54:
Zijn er mensen voor wie het nieuwe spul allemaal wél aardig werkt? Ik dacht eigenlijk juist dat de nieuwe serie een mooi moment was om in te stappen met iets dat gewoon prima en betaalbaar lijkt.
Momenteel geen bijzondere use case, maar in de toekomst mogelijk home assistant uitproberen.
Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity
[ Voor 8% gewijzigd door Pinjataaa op 30-01-2026 08:13 ]
Je moet het via Home Assistant koppelen, niet via de dirigera. De dirigera dient alleen als thread border router in dat geval.Orangelights23 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:12:
Ik heb mijn best gedaan, maar ik kom er niet uit… Heb de myggbett sensoren van Ikea binnen, inclusief de dirigera hub. Ik kan de sensoren wel vinden en koppelen binnen dirigera, maar vervolgens koppelen aan HA lukt niet. Ik heb de HA green en een ZBT-2 waar Zigbee op draait, dus ik heb wel een separate matter over thread hub nodig. Alleen deze setup werkt dus niet.
Vele anderen met dezelfde setup hebben vergelijkbare problemen. Maar nu vroeg ik mij af of er een andere instelling/setup mogelijk is. Ik ben een redelijke HA noob en ik heb alles redelijk standaard (ik ben niet goed met code), wat misschien niet meehelpt, maar ik had het wel veel met plug and play verwacht. De myggbett sensoren zijn juist zo fijn omdat ze in een hoek van 90 graden werken en die alleen passen op de deuren en ramen.
Iemand tips? Een andere dongel in de green stoppen?
Dus als ik het goed begrijp moet de Dirigera wel in mijn netwerk hangen, maar de sensoren kan ik direct koppelen aan HA? Heb ik daar geen dongel of iets anders voor benodigd?Pinjataaa schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:26:
[...]
Je moet het via Home Assistant koppelen, niet via de dirigera. De dirigera dient alleen als thread border router in dat geval.
Precies. Ik weet even niet of je de matter plug-in eerst moet installeren of dat het voorgeïnstalleerd is.Orangelights23 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:28:
[...]
Dus als ik het goed begrijp moet de Dirigera wel in mijn netwerk hangen, maar de sensoren kan ik direct koppelen aan HA? Heb ik daar geen dongel of iets anders voor benodigd?
:strip_exif()/f/image/XXNilwASQikbNvqxx1wLs9DA.jpg?f=fotoalbum_large)
Je hebt inderdaad geen dongle nodig voor HA. Sensoren koppelen (via Thread) met de Dirigera, HA kan dan koppelen via Matter dat dr Dirigera op jou netwerk publiceert (wat versimpeld opgeschreven). In HA heb ik bij settings/add-ons ‘Matter Server’ 8.2.2 staan, ik dacht dat deze srandaard geïnstalleerd wordt maar misschien niet (altijd). Je kan dan bij Devices & Services bij de Matter integratie de sensoren toevoegen. Als deze er niet tussen staat de Matter integratie toevoegen. In de komende HA release verhuist Matter naar het settings hoofdscherm en wordt het nog wat makkelijkerOrangelights23 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:28:
[...]
Dus als ik het goed begrijp moet de Dirigera wel in mijn netwerk hangen, maar de sensoren kan ik direct koppelen aan HA? Heb ik daar geen dongel of iets anders voor benodigd?
Ik zou bijna zeggen, hoe zou je het anders willen doen?Huusman19 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:23:
Dag, ik heb geprobeerd in dit topic te zoeken, maar kon niet echt vinden wat ik zocht.
Wij willen na verbouw van de keuken ongeveer onderstaande lichtopstelling met een 1-fase rail.
Combinatie van spots en "normale" lampen boven de eettafel . Ik zat te denken aan de KAJPLATS serie spots en de 'normalere' lampen boven de eetkamer tafel. Ik wil dan de rail verdelen in verschillende groepen, zodat ik ze apart kan dimmen. (eettafel, boven kookeiland, en overige spots). Heeft hier iemand zo'n opstelling en werkt dat mooi?
[Afbeelding]
+ een afstandsbediening voor alle groepen samen, met een paar scene's om bv snel van 'koken' naar 'diner' te gaan en aan/uit. Ook prettig een duidelijke traditionele uitziende wandschakelaar te hebben. Mijn vakantiehulp kreeg het na het water geven van de planten het licht niet uit en had toen maar alle lampen eruit geschroefd.remmuz schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 07:58:
[...]
Ik zou bijna zeggen, hoe zou je het anders willen doen?
Je stopt toch altijd lampen in een groep? Misschien wel handig om per groep een aparte afstandsbediening te gebruiken zoals b.v de Bilresa. Alles bedienen vanuit de app gaat je heel snel tegenstaan weet ik uit ervaring.
[ Voor 97% gewijzigd door Kaboutertje31 op 03-02-2026 20:25 ]
Ik heb ook een aantal afstandsbedieningen maar gebruik ze werkelijk nooit. Alles via de app.remmuz schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 07:58:
[...]
Ik zou bijna zeggen, hoe zou je het anders willen doen?
Je stopt toch altijd lampen in een groep? Misschien wel handig om per groep een aparte afstandsbediening te gebruiken zoals b.v de Bilresa. Alles bedienen vanuit de app gaat je heel snel tegenstaan weet ik uit ervaring.
Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost
Inderdaad. Of je nu een knop in de app indrukt of een fysieke schakelaar is om het even. Beide hebben niks met smart home te maken. Automatiseren die handel!mediumdry schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:43:
gelukkig kan allebei, en heb je dus de keuze
sterker nog, je kan ook allerlei dingen automatiseren via bv home assistant, dan hoef je zowel de app als de knoppen niet aan te raken!
Bij mij gaan een aantal lampen aan als de zon onder gaat. Dat is de enige automatisering die ik heb in huis en dat is meer dan genoeg. Zo'n schakelaar doet tenminste altijd wat ik wil en wanneer ik het wil.meesje schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 19:13:
[...]
Inderdaad. Of je nu een knop in de app indrukt of een fysieke schakelaar is om het even. Beide hebben niks met smart home te maken. Automatiseren die handel!
[ Voor 9% gewijzigd door Ben(V) op 05-02-2026 10:10 ]
Daar heb je in principe gelijk in. Aan de andere kant, vrijwel alles wordt tegenwoordig over poort 443 gestuurd, https. DNS, email, alerlei zaken die hun eigen protocol en poortnummer hebben worden door https geduwd. Onder andere vanwege IPv4 adrestekorten en de bijbehorende meerdere lagen NAT en het feit dat niemand poort 443 dicht gooit op. Dat lijkt ook te werken.Ben(V) schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:08:
Matter is typisch zo'n ding die alles met alles wil verbinden en daar dus ook in faalt en je moet je afvragen of je dat wel moet willen.
[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 05-02-2026 12:36 ]
Net zoals je een access point nodig hebt om met wifi apparaten te praten. Er is geen enkele reden waarom tcp niet zou kunnen over thread. Het is gewoon IPv6 in een thread netwerk. Je hebt dus een router nodig om van ethernet naar thread te gaan, daarna kan je gewoon IP praten, dus ook tcp/udp/icmp/whatever daar bovenop.Ben(V) schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:35:
Thread is wel gebaseerd op IPV6 maar is geen tcp dus dat is toch echt heel wat anders dan je normale netwerk. Je hebt een thread border router nodig om thread verkeer te vertalen naar tcp/ip verkeer.
matter over wifi is beter dan de standaard wifi iot apparaten nu. Matter zorgt er tenminste voor dat er ook lokaal gecommuniceerd kan worden en het niet per se via een of andere cloud moet.En zoals ik al zei zal elke thread border router al het thread verkeer indien het device dat vraagt het tcp/ip netwerk opgooien en dus ook het internet.
Tenzij het device matter over wifi doet wat het allemaal nog erger maakt.
Er is geen functioneel verschil tussen een zigbee netwerk met een hub en een thread netwerk met een matter server. Verschil is dat zigbee apparaten meer mogelijkheden hebben om propriatary dingen te doen, oftewel, niet compatible met andere merken. Er zijn een hoop zigbee hubs die ik minder vertrouw dan de matter server van HA en mijn thread border router. ymmv.Het mooie van Zigbee is dat het uitsluitend lokaal blijft en dus veilig voor hackers en voor data lekken en volledig onder je eigen controle.
De Grillplats is aangekondigd voor april, dan wordt weer een serie Zigbee apparaten vervangen. De nieuwe lampen die vorige maand op CES getoond ziin en de DUBBELKISEL komt dan als vervanger van de Tradfri led driver. Als je de IKEA stock checker gebruikt op de planning voor de filialen te volgen, artikelnummer van de GRILLPLATS is 606.042.38, de GRILLPLATS met bilresa remote 806.200.20mediumdry schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 09:40:
Schakelaars zijn altijd nuttig, zeker als er anderen ook gebruik moeten maken van de lichten, gordijnen, etc. De app heeft als voordeel dat je alles bij elkaar hebt en automatisering is handig voor dingen die voorspelbaar zijn. (licht aan als je door een hal loopt en het is donker of de meterkast opent oid, verwarming laag als het raam open is, ventilator aan als je gaat douchen, waarschuwing als de koelkast/vriezer deur te lang open staat, water afsluiten als er lekkage geconstateerd word, alarm voor ongezonde rook/co/co2 niveaus) Het heeft allemaal z'n plaats in een smart home, wat mij betreft, vooral omdat we bijna allemaal een huis delen met mensen die minder geïnteresseerd zijn in smart home/techniek.
Het is mij nooit gelukt om mijn steeds wisselende schema volledig te kunnen automatiseren en met mijn tienerkinderen lukt dat al helemaal niet. Dus ik kan alle soorten bediening gebruiken, op verschillende momenten.
En ontopic... ik merk dat m'n thread netwerk nog niet groot genoeg is om goed te meshen door het hele huis. Naast alpstugas in iedere kamer zetten, nog meer ideeën? Ben niet zo happig om al m'n lampen te vervangen (die zijn nu zigbee) en de grillplats stekkerdoos is nog niet beschikbaar (wat is de release datum daarvan eigenlijk?) Misschien strategisch een paar kleine lampen toevoegen voor extra thread bereik...
Dank je voor de info! De donutlamp lijkt me erg goed voor m'n dochters voor de sfeerverlichting, grillplats en dubbelkisel zijn zaken waar ik eigenlijk al een tijdje op zit te wachten en die ik ook meteen kan toepassen.ajbu schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:43:
De Grillplats is aangekondigd voor april,
[...]
De nieuwe lampen die vorige maand op CES getoond ziin
[...]
DUBBELKISEL komt dan als vervanger van de Tradfri led driver.
Handig als hulp om je netwerk stabiel te krijgen, de Matter Server app beta van Home Assistant kan een visualisatie geven van het thread mesh netwerk en info over de kwaliteit van de verbindingen. Werkt via Matter dus ook zonder Thread border router (dongle) direct in HAmediumdry schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 22:13:
[...]
Dank je voor de info! De donutlamp lijkt me erg goed voor m'n dochters voor de sfeerverlichting, grillplats en dubbelkisel zijn zaken waar ik eigenlijk al een tijdje op zit te wachten en die ik ook meteen kan toepassen.
Ik heb mijn alpstuga nu op een iets minder handige plek staan, maar wel dichter bij de border router, dus nu valt ie niet meer weg. Daar staat ie me de komende 3 maanden niet in de weg en anders kan ik altijd mijn centrale hal (6x GU10 lampen, nu alleen met geel licht) upgraden naar wit/geel/oranje lampen. Dat is een €50, maar dan is het thread netwerk waarschijnlijk meteen voor het hele huis stabiel.
Geloof niet dat jij begrijp wat thread is.mediumdry schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 14:50:
[...]
Net zoals je een access point nodig hebt om met wifi apparaten te praten. Er is geen enkele reden waarom tcp niet zou kunnen over thread. Het is gewoon IPv6 in een thread netwerk. Je hebt dus een router nodig om van ethernet naar thread te gaan, daarna kan je gewoon IP praten, dus ook tcp/udp/icmp/whatever daar bovenop.
[...]
matter over wifi is beter dan de standaard wifi iot apparaten nu. Matter zorgt er tenminste voor dat er ook lokaal gecommuniceerd kan worden en het niet per se via een of andere cloud moet.
En nee, thread devices kunnen niet het internet op. Het gebruikt een aparte adresreeks, vergelijkbaar met RFC1918 adressen. Aangezien jij die niet kan laten routen over het Internet is er dus geen enkele manier voor wie dan ook op het Internet om terug te komen naar een thread apparaat in jouw netwerk. Je kan overigens altijd nog je firewall dingen laten blokkeren als je er niet van overtuigd bent.
[...]
Er is geen functioneel verschil tussen een zigbee netwerk met een hub en een thread netwerk met een matter server. Verschil is dat zigbee apparaten meer mogelijkheden hebben om propriatary dingen te doen, oftewel, niet compatible met andere merken. Er zijn een hoop zigbee hubs die ik minder vertrouw dan de matter server van HA en mijn thread border router. ymmv.
Begrijp me goed, prima als jij blij bent met je zigbee mesh en hubs. Maar thread heeft een aantal ontegenzeggelijke voordelen, al is het nog redelijk vroeg in de ontwikkeling dus zijn er soms nog wat implementaties die niet helemaal lekker lopen. Dat is een stadium dat zigbee ook had en soms nog heeft. De verhalen die ik hoor over de ikea thread apparaten is tot nog toe voornamelijk positief. Ook bij mij is het stabiel, al heb ik nog maar 3 thread devices, waarvan 2 met batterijen, dus die versterken m'n mesh niet. Dit in tegenstelling tot mijn 3 zigbee netwerken die tientallen devices hebben en inmiddels erg stabiel zijn.
waar kan ik deze ergens vinden? als ik in HACS zoek komt "Matter Server" niet naar boven.ajbu schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 22:40:
[...]
Handig als hulp om je netwerk stabiel te krijgen, de Matter Server app beta van Home Assistant kan een visualisatie geven van het thread mesh netwerk en info over de kwaliteit van de verbindingen. Werkt via Matter dus ook zonder Thread border router (dongle) direct in HA
[Afbeelding]
Instellingen/Apps (in oudere HA versies Settings/Add-ons). Je kan de Matter Server in de App store vinden als deze nog niet is geïnstalleerd. Dan in de app configuratie 'Use the latest beta version', (her)starten en Open Web UI. Als het goed is krijg je dan 'Open Home Foundation Matter Server' met rechtsboven 'Thread' optie.sweetdude schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:51:
[...]
waar kan ik deze ergens vinden? als ik in HACS zoek komt "Matter Server" niet naar boven.
thanks for playing.Ben(V) schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:33:
Geloof niet dat jij begrijp wat thread is.
Thread is een protocol op laag 3 net als TCP en beiden maken gebruik van IP op laag 2.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wMGraeTAzaFMR77Ja7hqMbCe.jpg?f=user_large)
ja ik heb matter tussen de integraties staan. naast de ikea dirigera hub heb ik ook een skyconnect gekoppeld.ajbu schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:47:
[...]
Instellingen/Apps (in oudere HA versies Settings/Add-ons). Je kan de Matter Server in de App store vinden als deze nog niet is geïnstalleerd. Dan in de app configuratie 'Use the latest beta version', (her)starten en Open Web UI. Als het goed is krijg je dan 'Open Home Foundation Matter Server' met rechtsboven 'Thread' optie.
Je kan via de Matter integratie je (Ikea) apparaten koppelen en in de Thread integratie een (externe) border router, ik weet niet of dat laatste nodig is voor de Matter server
Nee thread is een laag 4 protocol (transport layer) net als tcp.mediumdry schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:01:
[...]
thanks for playing.
Ga nog maar kijken wat thread is. Thread is de laag *onder* IP, zie ook bv de beschrijving van 6LowPAN, hierbij een plaatje.
[Afbeelding]
Ik heb het idee dat je me aan het trollen bent, ik zal hierna niet meer op je reageren.
[ Voor 26% gewijzigd door mediumdry op 06-02-2026 17:41 ]
Zit ik ook al een tijdje op te wachten. In duiven maar 1 dag een aantal op voorraad geweest op een dag dat er heel veel sneeuw en gladheid was. En ik ben ook niet echt in de gelegenheid naar andere vestigingen te gaan. Pas als laatste nog 400 in Utrecht, maar die zijn ook weg en nu staat inderdaad alles op 0. Misschien dat ze even pas op de plaats maken ivm matter problemen (zie link in andere posting).Olaf van der Spek schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:59:
De Timmerflotte lijkt nergens te krijgen. Ook geen restock schedule volgens de stock checker. Hoe werkt dat?
Het netwerkplaatje zit dus in de app, niet in de integratie. Port 8181 zegt mij verder niets. Bij mij gaat de app naar ip#:8123/app/core_matter_serversweetdude schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:20:
[...]
ja ik heb matter tussen de integraties staan. naast de ikea dirigera hub heb ik ook een skyconnect gekoppeld.
Maar ik ben al de hele tijd aan het zoeken naar het netwerkplaatje maar krijg deze nergens boven water. ook niet op http://#homeassistant_ip#:8181
Er is nu weer wat aanvoer gepland voor Delft en Groningen. De Timmrflotte lijkt wereldwijd moeilijk leverbaar, met maar 45 stuks per levering zullen ze ook niet snel op voorraad liggen maar lijkt dus geen verkoopstopOlaf van der Spek schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:59:
De Timmerflotte lijkt nergens te krijgen. Ook geen restock schedule volgens de stock checker. Hoe werkt dat?
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2026
•
Hosting door TrueFullstaq