Bedankt voor je oplossing. Een gu10 spotje in huis vervangen voor een kaplats was blijkbaar ook voldoendeOut.of.Control schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 19:03:
Kun je dan niet beter ergens halverwege een Grillplats in een stopcontact duwen? Veel goedkoper en werkt ook als thread repeater.
Ikea Utrecht vandaag 500 plus op voorraad. Net binnen.ChiMan schreef op donderdag 30 april 2026 @ 13:28:
[...]
Vandaag in Amsterdam vertelde een medewerker dat ze het in augustus weer verwachten.
Amsterdam had vrijdag < 50 units maar is alweer (bijna) uitverkocht.Mdesign schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:06:
[...]
Ikea Utrecht vandaag 500 plus op voorraad. Net binnen.
Deze werken via Thread. Sommige kan je met een ‘back’ nog wel Zigbee modus zetten maar dat wordt niet officieel ondersteundEvertt schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 09:46:
Ik was gisteren bij de Ikea ik zie veel slimme apparaten werken op Matter. Werkt dit via Zigbee? Staat niet meer op de doos vermeld.
Haarlem krijgt er 0 omdat daar de Tweakersdichtheid laag is.Olaf van der Spek schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:33:
Begrijp niet dat Utrecht er 500 krijgt, Amsterdam 50 en Haarlem 0..
Haarlem is toch echt de hoofdstad van Noord Holland.Prisma16 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:42:
[...]
Haarlem krijgt er 0 omdat daar de Tweakersdichtheid laag is.
[Afbeelding]
3 maal raden waar het hoofdmagazijn van ikea zit?peptalk schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:29:
[...]
Haarlem is toch echt de hoofdstad van Noord Holland.
#off-topictorretje2012 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:36:
[...]
3 maal raden waar het hoofdmagazijn van ikea zit?
1 keer raden waar het hoofdkantoor van de IKEA groep zit?
#on-topic
Huh? Dat lijkt me een hoofdkantoor en niet een magazijn.Prisma16 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:46:
[...]
#off-topic
[Afbeelding] #on-topic
Huh dat dat saaie ebouw aan de achterkant van leiden CSPrisma16 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:46:
[...]
#off-topic
[Afbeelding] #on-topic
#ontopicIemand al ervaring met de Timmerflote? De beperkte reviews op korte termijn zijn positief, langere termijn hoor ik toch wel veel offline gaan van de sensor :?
Jammer want lijkt me een perfect dingetje verder
En de kogel is door de kerk, volgend bezoek aan Ikea gaan mijn Bilresa's met draaiknop mee terug, wat een meuk. Ze werken vaker niet dan wel (Lees: ze werken zelden tot niet) en ben er klaar mee....
Ik dacht dat het eerst aan mij lag, maar nu ik dit zo lees. De draaiknop ligt er bij mij ook vaak uit, terwijl de andere (bilresa) knoppen wel goed blijven werken.sapphire schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 23:10:
[...]
En de kogel is door de kerk, volgend bezoek aan Ikea gaan mijn Bilresa's met draaiknop mee terug, wat een meuk. Ze werken vaker niet dan wel (Lees: ze werken zelden tot niet) en ben er klaar mee....
Be Stronger Than Your Excuses
Heb een aantal maanden 3 x timmerflote hier. Niet gekoppeld via ikea hub maar direct via home assistant. Er is er 2 x 1 offline gegaan. Dan is het even herstarten door batterijen er uit te halen en het werkt weer. Maar mijn vermoeden is dat dit meer te maken heeft met de thread apparaten van Ikea, want heb dit ook al bij 2 spotjes (geen zigbee) en de myggspray gehad.sapphire schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 23:10:
[...]
Huh dat dat saaie ebouw aan de achterkant van leiden CS
#ontopicIemand al ervaring met de Timmerflote? De beperkte reviews op korte termijn zijn positief, langere termijn hoor ik toch wel veel offline gaan van de sensor :?
Jammer want lijkt me een perfect dingetje verder
Ik heb mijn Bilresa’s met draaiwiel ook aan HA gekoppeld met een AppleTV als borderrouter.Stefan1987 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 06:56:
[...]
Heb een aantal maanden 3 x timmerflote hier. Niet gekoppeld via ikea hub maar direct via home assistant. Er is er 2 x 1 offline gegaan. Dan is het even herstarten door batterijen er uit te halen en het werkt weer. Maar mijn vermoeden is dat dit meer te maken heeft met de thread apparaten van Ikea, want heb dit ook al bij 2 spotjes (geen zigbee) en de myggspray gehad.
De gewone Bilresa’s heb ik met Zigbee gekoppeld en werken al maanden perfect.
Schept weinig hoop dan, ik wilde langzaam aan Thread beginnen door verder te gaan met wat Grillplatzen te plaatsen maar als dat spul zo instabiel is
Problemen met Ikea apparaten komen niet perse door Thread, ook met Zigbee waren er problemen met bv de Vallhorn beweging sensoren. Ik heb het idee dat de kwaliteitscontrole niet zo goed is en er af en toe slechte batches verkocht worden. Je kan pech hebben met een maandag-model, maar normaal werkt het prima.
YouTube: I Investigated IKEA’s Suspiciously Cheap Tech
Schiet tussen de palen en je scoort!
Ik weet niet of je toevallig deze een factory reset gegeven hebt (als dat überhaupt al kan bij deze)?Theswitch schreef op zondag 1 maart 2026 @ 15:01:
[...]
Ik heb er nu 1. In home assisant zie ik echter:
[Afbeelding]
Dus toch geen routeringsdevice?
Ik heb er zelf twee alpstuga liggen en een daarvan heeft er een reset gehad omdat er wat pairing issues waren en sindsdien is het een "end device".
De andere staat echter wel goed als Routing End Device. Ik had iets gelezen dat dit mogelijk sinds 1.0.15 een probleem kan zijn, maar meer informatie is vrij moeilijk te vinden en ik kom er eigenlijk niet uit.
[ Voor 6% gewijzigd door Vetracious op 28-05-2026 12:07 ]
Dat is op zich geen probleem /. zoals het hoort te werken. Thread mesh kan routing in een node (tijdelijk) uit zetten als daar geen behoefte aan is, bv als alle end-devices al een sterke route hebben. Als je dan een device toevoegt of verplaatst kan de routing weer aangezet worden om de mesh te versterken. Zie doc. Om de radio sterkte en mesh verbindingen per device te zien kan je in de HA Matter server app UI kijkenVetracious schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:54:
[...]
Ik weet niet of je toevallig deze een factory reset gegeven hebt (als dat überhaupt al kan bij deze)?
Ik heb er zelf twee alpstuga liggen en een daarvan heeft er een reset gehad omdat er wat pairing issues waren en sindsdien is het een "end device".
De andere staat echter wel goed als Routing End Device. Ik had iets gelezen dat dit mogelijk sinds 1.0.15 een probleem kan zijn, maar meer informatie is vrij moeilijk te vinden en ik kom er eigenlijk niet uit.
Maar dan zou het device type toch als nog routing moeten zijn? Ik kan via jouw link namelijk niks vinden over veranderende device types.ajbu schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 12:31:
[...]
Dat is op zich geen probleem /. zoals het hoort te werken. Thread mesh kan routing in een node (tijdelijk) uit zetten als daar geen behoefte aan is, bv als alle end-devices al een sterke route hebben. Als je dan een device toevoegt of verplaatst kan de routing weer aangezet worden om de mesh te versterken. Zie doc. Om de radio sterkte en mesh verbindingen per device te zien kan je in de HA Matter server app UI kijken
Als ik het fout heb hoor ik het graag, maar volgens mij zou het geen End Device moeten zijn, toch?
Ik had de link naar Thread documentatie niet goed toegevoegd:Vetracious schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 18:09:
[...]
Maar dan zou het device type toch als nog routing moeten zijn? Ik kan via jouw link namelijk niks vinden over veranderende device types.
Als ik het fout heb hoor ik het graag, maar volgens mij zou het geen End Device moeten zijn, toch?
[Afbeelding]
https://openthread.io/guides/thread-primer/node-roles-and-types#upgrading_and_downgrading
When a REED is the only node in reach of a new End Device wishing to join the Thread network, it can upgrade itself and operate as a Router: Conversely, when a Router has no children, it can downgrade itself and operate as an End Device:
Fair enough, dat was een interessant stukje, dank je.ajbu schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:07:
[...]
Ik had de link naar Thread documentatie niet goed toegevoegd:
https://openthread.io/guides/thread-primer/node-roles-and-types#upgrading_and_downgrading
[...]
Nou is mijn enige resterende vraag of REED down/upgrading iets is dat gereflecteerd wordt in de HA Matter connectie informatie, of dat het alsnog als REED zou moeten staan in dat menu?
Opereren als een end device en daadwerkelijk denken dat het een end device is kan nogal een (problematisch) verschil zijn.
Niets bekend officieel gemeld zover ik zie. Verandering die ik zie is dat de temperatuur range veranderd is van -20C t/m 70C naar -9,9C t/m 99,9C. CO2 gaat nu tot 9999, dat was in 1.0.15 tot 5000naarden 4ever schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:45:
Ik heb net in Home Assistant de melding gekregen dat de nieuwe firmware (van 1.0.15 naar 1.0.26) voor de ALPSTUGA beschikbaar is. Is ergens te vinden wat er is veranderd? Ik hoop dat dit de stabiliteit van het apparaat iets gaat verbeteren, want ik ben ‘m nu iedere paar dagen aan het powercyclen…
Gelezen op Reddit:ajbu schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:29:
[...]
Niets bekend officieel gemeld zover ik zie. Verandering die ik zie is dat de temperatuur range veranderd is van -20C t/m 70C naar -9,9C t/m 99,9C. CO2 gaat nu tot 9999, dat was in 1.0.15 tot 5000
Hej! Thank you for the feedback!
We have released a new firmware version for ALPSTUGA, and here are some release notes:
- A factory reset of the device will now trigger a re-calibration of the CO₂ sensor.
- Fixed an issue where the display could appear frozen and no data was reported from the device.
- If the screen is turned off, pressing a button will automatically turn it back on.
/IKEA Home smart
Stabiel als in Thread netwerk verbinding en betrouwbaarheid, dat hangt sterk af wat je gebruikt als hub/thread border router. De laatste maanden is de ontwikkeling en verbetering voor bv de Dirigera en Home assistant heel snel gegaan, wat oudere berichten zijn dus niet meer allemaal relevant. Als je Thread netwerk nu stabiel is heb je de grootste hobbel al genomen. Koop wel wat reserve, er glippen wel eens wat slechte apparaten door IKEA's kwaliteitscontrole.gysman11 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:00:
Heb thuis een alpstuga, om te kijken of ik thread aan de praat krijg. Dat lukte. Zijn de gu10 KAJPLATS lampjes stabiel genoeg om wat nieuwe kamers mee te gaan voorzien?
edit: sorry, beter gezocht in het forum, en de meningen lijken verdeeld.
Voorlopig kan Matter over Thread nog een lang niet in de buurt van de stabiliteit en betrouwbaarheid van Zigbee komen.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Ik heb ze alleen nog 'offline' gebruikt.
ik heb je vraag hiernaartoe verplaatst in plaats van een necro offtopic hijack van iemand anders zijn vraag.
[ Voor 26% gewijzigd door teacher op 08-06-2026 07:50 ]
Heb nog een batch oude kunnen kopen. Omdat den nieuwe niet goed werken met oude hub.TheSourceCode95 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 17:09:
Necro post omdat dit de eerste is die in Google omhoog komt, maar ik zie veel negatieve recensies over de nieuwe serie van IKEA, kajplats. Heeft iemand daar ervaring mee?
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Ik heb 15 Kajplats lampen hangen. Ik gebruik Home Assistant icm hun Zigbee antenne. Ik heb ook een Ikea Dirigera liggen van voor ik overschakelde naar Home Assistant.TheSourceCode95 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 17:09:
Necro post omdat dit de eerste is die in Google omhoog komt, maar ik zie veel negatieve recensies over de nieuwe serie van IKEA, kajplats. Heeft iemand daar ervaring mee?
[mbr]ik heb je vraag hiernaartoe verplaatst in plaats van een necro offtopic hijack van iemand anders zijn vraag. [/mbr]
De eerste paar Kajplats lampen heb ik via de Dirigera verbonden en gedeeld met Home Assistant. Dat werkte bij mij gewoon perfect. Maar omdat ik al een Zigbee netwerk heb, heb ik ze uiteindelijk in Zigbee mode gezet en de Dirigera er weer van tussen gehaald. Dat loopt nu al een paar maand goed.
Ik heb hier en op reddit al een paar oorzaken van problemen zien passeren:
- Geen goede mesh (te grote afstanden met niet genoeg routers)
- Te zwakke USB adapter op de Dirigera (ik herinner me iemand wiens USB-C snellader icm Dirigera terugviel op 5V/5W wat niet voldoende was wanneer er veel tegelijk gebeurde en de Dirigera dan herstarte)
- Per ongeluk gebruik maken van een andere Thread Border Router die zich slecht gedraagt of pakweg een slechte wifi-verbinding heeft.
Tot nu nul problemen mee gehad.
Ik had kort daarvoor Google geraadpleegd en gelezen dat deze serie prima zou moeten kunnen werken met de HUE Bridge. Dat lijkt wat genuanceerder te liggen
Ik krijg ze dus niet aan de praat/zichtbaar via de HUE app, ik zie wel een soort workaround via de Hue Essentials app, maar liever doe ik het gewoon via de officiële app die z'n werk verder al jaren goed doet. Zijn er nog tips, of moet ik deze app toch aanschaffen of volledig over op Home Assistant?
Ik denk in de Matter modus, want het is inmiddels gelukt!metieske schreef op maandag 8 juni 2026 @ 18:08:
Staan ze wel in Zigbee modus? Of nog Matter modus?
- Lamp in een losse armatuur gedaan en deze dicht bij Hue Bridge geplaatst
- 6 keer kort aan en uit gedaan.
- Daarna 12 keer kort aan en uit gedaan (om in Zigbee modus te komen?). De lamp begon uit zichzelf wat effecten te genereren (fel, dim, knipperen).
- Daarna via Hue Lights app Touchlink gebruikt. Daar ging ie niet verder dan "resultaten bepalen". Toen ik daarna ging zoeken naar lampen vond ie een lamp met een vage omschrijving als "color lamp 1" oid.
- Naar de Hue app gegaan, daar weer naar lampen toevoegen gegaan, gezocht zonder QR code en tadaa! Daar verscheen hij in de app. Hernoemd en getest, alles werkte!
- Rinse & repeat voor de andere 5 lampen
Afgezien van stabiliteit: ik zie op de IKEA site dat er redelijk wordt geklaagd over de kleurweergave van de wit spectrum lamp (geen "gezellig" warm-wit / oranje achtig maar geel of groen). Ik heb hier nog weinig klachten gezien, terwijl het publiek hier zeker zo kritisch is (verwacht ik). Wellicht een slechte batch geweest?gysman11 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:00:
Heb thuis een alpstuga, om te kijken of ik thread aan de praat krijg. Dat lukte. Zijn de gu10 KAJPLATS lampjes stabiel genoeg om wat nieuwe kamers mee te gaan voorzien?
edit: sorry, beter gezocht in het forum, en de meningen lijken verdeeld.
Nu met meer stopcontact apparaten (o.a. grillplats) werkt het allemaal ook stukken soepeler en sneller.
OK, Thx. Het ging in de reviews op de site wel specifiek over de GU10 variant, heb je die toevallig ook?Pinjataaa schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 18:54:
Ik vind mijn KAJPLATS E27 WS G95 clear 806lm (36873) echt dikke prima qua kleuren. Heb deze in de hal. Warm licht.
Nu met meer stopcontact apparaten (o.a. grillplats) werkt het allemaal ook stukken soepeler en sneller.
Och sorry daar heb ik overheen gelezen, die heb ik nietBatilan schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 19:24:
[...]
OK, Thx. Het ging in de reviews op de site wel specifiek over de GU10 variant, heb je die toevallig ook?
Ik ben dik tevreden over de GU10 575 lumen. "Warmte" is prima in te stellen. Hij kan ook gelig branden maar dat is kwestie van instellen.Batilan schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:35:
[...]
Afgezien van stabiliteit: ik zie op de IKEA site dat er redelijk wordt geklaagd over de kleurweergave van de wit spectrum lamp (geen "gezellig" warm-wit / oranje achtig maar geel of groen). Ik heb hier nog weinig klachten gezien, terwijl het publiek hier zeker zo kritisch is (verwacht ik). Wellicht een slechte batch geweest?
De E27 color bulb heb ik buiten en daarvan vind ik de kleuren en het bereik wat flets de oude zigbee variant was beter.
De E27 witte bulb is oke, de sierlijke transparante nog niet geprobeerd.
Ik heb ondertussen 50+ lampen, stekkers, sensoren en knoppen van de Ikea Matter lijn (ik had 3 maanden geleden een complete overhaul gedaan).
Eerste weken veel gekloot met koppelen en verbrekende apparaten, afgelopen 2 maanden is het best stabiel met een enkele keer een lamp of stekker die offline is maar vaak ook vanzelf weer terug komt. Die zitten ook op een plek in huis waar misschien een extra routing device moet komen.
Het sharen van een matter device vanuit de ikea app naar Home Assistant werkt met mijn ervaring het beste met een Android toestel dan kan je meteen vanuit de Ikea app share naar Home Assistant. Alleen neemt hij niet de naam mee die je in de Ikea app hebt staan en moet je zelf veranderen.
Die snap ik niet.RoyVi schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:47:
De alleen wit GU10 vind ik het beste een mooie warme gloed geven, hij heeft 3 standen waarvan 1 te wit en de andere te geel en een “goud” die ik heb standaard aan.
Bij de "witte" GU10 kan je de "kleur" nagenoeg traploos instellen tussen blauw en geel.
Dus iets meer dan 3 standen.
Wellicht gebruikt @RoyVi vooral een IKEA afstandbediening, die schakelen meestal tussen 3 standen. Met de juiste aansturing/app kun je inderdaad traploos instellen.Rudolfus schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:59:
[...]
Die snap ik niet.
Bij de "witte" GU10 kan je de "kleur" nagenoeg traploos instellen tussen blauw en geel.
je hebt toch 2 soorten?Rudolfus schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:59:
[...]
Die snap ik niet.
1 kleuren G10
1 wit variant G10
Er zijn/waren 3 varianten:hijskraan schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 18:13:
[...]
je hebt toch 2 soorten?
1 kleuren G10
1 wit variant G10
- GU10 alleen warm wit
- GU10 wit spectrum (koud en warm wit en daar tussenin).
- GU10 kleur.
[ Voor 36% gewijzigd door JBS op 17-06-2026 19:18 ]
De Tradfri (Zigbee) was er in deze 3 varianten, de nieuwe Kajplats is er alleen in wit-spectrum en wit-spectrum/kleur.JBS schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 19:17:
[...]
Er zijn/waren 3 varianten:
- GU10 alleen warm wit
- GU10 wit spectrum (koud en warm wit en daar tussenin).
- GU10 kleur.
Ja klopt ik gebruik alleen de ikea afstandbediening, nooit geprobeerd ze op een andere manier in te stellen, de standaard "goud" warme wit vind ik perfect. Ik heb de lampen niet aan mijn Home Assistant gekoppeld alleen de stekkers om energie te meten en een paar sensoren.Batilan schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:13:
[...]
Wellicht gebruikt @RoyVi vooral een IKEA afstandbediening, die schakelen meestal tussen 3 standen. Met de juiste aansturing/app kun je inderdaad traploos instellen.
Niet zozeer om een melding dát ie opstaat te ontvangen, maar om een reminder dat ie nòg open staat. Is dat mogenlijk...? Bijvoorbeeld na 19u s avonds een melding om het raam nog dicht te doen voor de nacht.
Ik gebruik enkel de standaard Ikea hub, geen verdere aansturingen.
Live from Denmark
Je kunt alleen instellen dat je na een bepaald aantal minuten/uren een notificatie op je telefoon krijgt, helaas niet op een specifiek tijdstip.hansie_k schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:22:
Ik wil een raam in ons huis graag voorzien van de Myggbett sensor.
Niet zozeer om een melding dát ie opstaat te ontvangen, maar om een reminder dat ie nòg open staat. Is dat mogenlijk...? Bijvoorbeeld na 19u s avonds een melding om het raam nog dicht te doen voor de nacht.
Het is een "matter" produkt. Je kunt dus met (bijvoorbeeld) Home Asisstant net maken wat je wilt, zelfs in combinatie met andere sensoren/tijden/zon/wind/regen.hansie_k schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:22:
Ik wil een raam in ons huis graag voorzien van de Myggbett sensor.
Nu las ik wel dat je die grillplats, en veel andere apparten, nog in zigbee mode kan zetten. Maar ik heb eea aan google home gekoppeld en dat moet via de ikea hub. Alleen zie ik niet hoe ik die grillplats aan de ikea hub zou kunnen koppelen in zigbee mode?
Kan hem daarin niet selecteren, een ander (stopcontact) type kiezen werkt ook niet. Direct in google home gaat ook niet (moet via de ikea home app).
Heeft iemand hier heel toevallig ervaring mee, of gaat dit simpelweg niet werken en zou het alleen (direct) via home assistant icm een addon gaan oid.
De ‘hacks’ van IKEA apparaten om deze in Zigbee modus te krijgen hebben niets te maken met de IKEA hub of app, dat is een software/firmware switch op het apparaat zelf. Dit gaat door een bepaalde reset aan/uit reeks uit te voeren. Voor de Grillplats zie:m0ridin schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 10:07:
Ik heb laatst bij de ikea 2 grillplats stekkers meegenomen, even niet beseffend dat ikea over was gegaan op threads en ik thuis alles nog in zigbee heb (vooral tradfri lampen).
Nu las ik wel dat je die grillplats, en veel andere apparten, nog in zigbee mode kan zetten. Maar ik heb eea aan google home gekoppeld en dat moet via de ikea hub. Alleen zie ik niet hoe ik die grillplats aan de ikea hub zou kunnen koppelen in zigbee mode?
Kan hem daarin niet selecteren, een ander (stopcontact) type kiezen werkt ook niet. Direct in google home gaat ook niet (moet via de ikea home app).
Heeft iemand hier heel toevallig ervaring mee, of gaat dit simpelweg niet werken en zou het alleen (direct) via home assistant icm een addon gaan oid.
https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/discussions/31464
Toevoeging: De Grillplats functies zijn beperkt in Zigbee modus, ik weet niet of dit goed werkt in Google Home. Kans dat de plug dan niet goed herkend wordt. Proberen kan geen kwaad.
[ Voor 7% gewijzigd door ajbu op 01-07-2026 10:22 ]
EDIT: oeps, niet gezien dat dit al vermeld werd.
Heb je toevallig Google Home via een toestel dat kan fungeren als Thread Border Router?
[ Voor 42% gewijzigd door TheMaxMan op 01-07-2026 11:09 ]
Ik weet dat ik die grillplat via die 12x aan/uit (danwel 4x + 8x) in zigbee modus kan krijgen, maar vervolgens moet ik hem wel ergens kunnen toevoegen.
Maar ik kan ze dus dan misschien wel in zigbee mode zetten, alleen vervolgens niet aan de ikea home (hub) koppelen. MAar ik moet eens kijken of ik het via thread aan de praat kan krijgen, lees dat google nest apparaten als thread router fungeren dus wellicht dat een optie.
@TheMaxMan Ja klopt (van energie meting), dat vind ik geen punt... Zal dus eens gaan kijken of ik per ongeluk een thread router heb
(Then again, voor nu geen zin om er HEEL veel moeite in te proppen. Nam er 2 mee als vervanger voor een wat lompere oudere zigbee variant, maar anders bewaar ik ze gewoon wel voor de toekomst een keer).
- Op mijn /e/os Android toestel de mogelijkheid om de QR-code te scannen. Zodra ik dat gedaan heb, krijg ik instant de melding "We hebben geen producten gevonden".
- Op een iPad gaat hij wel aan de slag " Ziet er tot nu toe goed uit" met een geel huisje en een stuiterend balletje na het scannen van de QR-code om vervolgens een foutmelding te krijgen: "Sorry, dat ging niet zoals gepland.".
Wat doe ik verkeerd? Moet ik mogelijk mijn Unifi netwerk aanpassen?
Moest geupdate worden toen ik het uit de doos, meteen gedaan. Ik was dus al bij toen ik het probeerde de apparaten toe te voegen.Prisma16 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:56:
Heb je via de IKEA app al gekeken of firmware van de Dirgera actueel is?
[ Voor 19% gewijzigd door Robkazoe op 09-07-2026 15:35 ]
Afgelopen zaterdag zelf ook een Dirigera in huis gehaald en een hele hoop Grillplats stekkers, voor die prijs hier in Belgie kon ik ze echt niet laten liggen nu ik het stroomverbruik in huis in kaart aan het brengen ben
Daar moet ik ook bij zeggen dat ik voor de rest niets anders van IoT in huis heb die eventueel kan storen.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
23 stuks? Ikea zal blij zijn.Blokker_1999 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:57:
nu ik het stroomverbruik in huis in kaart aan het brengen ben.
Was een enkele P1 meter niet voldoende?
Is IPv6 enabled op je netwerk en zitten de hub en telefoon in hetzelfde segment?Robkazoe schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:14:
Wat doe ik verkeerd? Moet ik mogelijk mijn Unifi netwerk aanpassen?
Hoe zie je dat voor je? Deze meet geen individuele apparaten.Olaf van der Spek schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:40:
[...]
23 stuks? Ikea zal blij zijn.
Zoveel mogelijk uit, P1 live verbruik checken, lamp aan, nog een keer checken en je hebt het vermogen van die lamp. Dat herhalen voor andere apparatuur. Vaatwasser en wasmachine zie je sowieso eenvoudig. Dan moet je alleen nog wat aannames doen over hoe lang / vaak apparaten die veel verbruiken aan staan.meesje schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:26:
[...]
Hoe zie je dat voor je? Deze meet geen individuele apparaten.
Met PV doe je het wel als het donker is.
[ Voor 11% gewijzigd door Olaf van der Spek op 15-07-2026 12:33 ]
De Grillplats kost in België €5,99, IKEA zal voor deze aankoop niet de winstverwachting aanpassen. In Nederland €8,99, da's wel een groot verschil. In Home Assistant werkt een combinatie van een P1 meter en Grillplats stekkers overigens erg goed, je kan dan het totale gebruik meten en uitsplitsen per apparaat voor een goed inzicht van gebruik van de belangrijke stroomgebruikers en wat het 'overig' gebruik is.Olaf van der Spek schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:40:
[...]
23 stuks? Ikea zal blij zijn.
En ja, sommige loads zijn constant en voorspelbaar. Maar door ze continue te meten kan je ook daar op zoek gaan naar problemen. Stel je voor dat de ijskast ineens meer stroom begint te verbruiken elke dag, dan weet je dat er mogelijks een defect aan het ontstaan is.
Het einddoel is het blokje "untracked" in de grafiek zo klein mogelijk te krijgen. 0 gaat niet lukken, maar dat is het doel ook niet.
En ik moet zeggen dat ik al veel geleerd heb van deze tracking, en dat vele aannames die ik had gewoon verkeerd waren.
@ajbu, klopt. Ik denk dat Ikea er in Belgie op dit moment niet echt winst op maakt, zelfs bij de NL prijs worden al vragen gesteld of er wel iets te verdienen valt. Het is voor Ikea op dit moment vooral een manier om vroeg bij Matter/Thread aanwezig te zijn en een zo groot mogelijk deel van de taart naar zich toe te trekken.
De ijskast zie ik 's nachts perfect terug in de P1 grafiek.Blokker_1999 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:50:
Stel je voor dat de ijskast ineens meer stroom begint te verbruiken elke dag, dan weet je dat er mogelijks een defect aan het ontstaan is.
VertelEn ik moet zeggen dat ik al veel geleerd heb van deze tracking, en dat vele aannames die ik had gewoon verkeerd waren.
Tof!Blokker_1999 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:57:
En is er IPv6 aanwezig? Heb gelezen dat dat ook een voorwaarde is.
Afgelopen zaterdag zelf ook een Dirigera in huis gehaald en een hele hoop Grillplats stekkers, voor die prijs hier in Belgie kon ik ze echt niet laten liggen nu ik het stroomverbruik in huis in kaart aan het brengen ben. En redelijk probleemloos in de koppeling om eerlijk te zijn. Enkel op een gegeven moment de Dirigera hub herstart en toen weigerde de koppeling op mijn Android telefoon ineens, overgeschakeld op de iPhone en daar verder gegaan. Tot op heden 23 stuks in gebruik genomen, en heb er hier nog enkele staan die ik verder in gebruik moet nemen.
Daar moet ik ook bij zeggen dat ik voor de rest niets anders van IoT in huis heb die eventueel kan storen.
Vergeet niet de powerOn behavior aan te passen (als dit kan). Anders heb je bij een stroomonderbreking ofwel een kermis, ofwel een warme koelkast/vriezer.
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
Die ijskast kan je in vele gevallen inderdaad terugzien, of toch proberen concluderen dat het de ijskast moet zijn. Maar neem nu even onderstaande grafiek: wat is daar in hemelsnaam rond half twee gebeurd? En wat zijn die pieken even na middernacht en vlak na 3:30? En waarom is het na die laatste piek terug helemaal rustig en netjes cyclish geworden terwijl er daarvoor toch echt meer variabiliteit in zat?Olaf van der Spek schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:56:
[...]
De ijskast zie ik 's nachts perfect terug in de P1 grafiek.
[...]
Vertel
Uiteraard niet de dingen die je veel geld kosten. Het zijn geen grootverbruikers. Maar je merkt ineens wel dingen op die vreemd zijn en de moeite waard kunnen zijn om toch eens achter te gaan. Al is het maar om beter te begrijpen wat er met je elektrische installatie gebeurt.Dat de ijskast minder verbruikt dan ik zelf verwacht had en nog altijd netjes binnen het verwachte jaarverbruik zal uitkomen is mooi meegenomen ondanks de leeftijd van het toestel. Ook interessant om te zien dat mijn NAS en home server toch echt een stukje meer verbruiken dan ik zelf verwacht had. Ook de laadcurve van de pedelec is interessant om te leren, alsook het feit dat die tegen alle verwachtingen in zelfs in het midden van de zomer amper zonnestroom gebruikt. Ik hoop dat die levering voor een thuisbatterij snel opgelost zal geraken.
Een kleine tip. Blijf wel goed monitoren dat stekkers functioneren. Ooit ergens gelezen dat een stekker van HomeWizard stuk was gegaan. Hierop was een vriezer aangesloten…Blokker_1999 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 19:56:
[...]
Die ijskast kan je in vele gevallen inderdaad terugzien, of toch proberen concluderen dat het de ijskast moet zijn. Maar neem nu even onderstaande grafiek: wat is daar in hemelsnaam rond half twee gebeurd? En wat zijn die pieken even na middernacht en vlak na 3:30? En waarom is het na die laatste piek terug helemaal rustig en netjes cyclish geworden terwijl er daarvoor toch echt meer variabiliteit in zat?
[Afbeelding] Uiteraard niet de dingen die je veel geld kosten. Het zijn geen grootverbruikers. Maar je merkt ineens wel dingen op die vreemd zijn en de moeite waard kunnen zijn om toch eens achter te gaan. Al is het maar om beter te begrijpen wat er met je elektrische installatie gebeurt.
Dat de ijskast minder verbruikt dan ik zelf verwacht had en nog altijd netjes binnen het verwachte jaarverbruik zal uitkomen is mooi meegenomen ondanks de leeftijd van het toestel. Ook interessant om te zien dat mijn NAS en home server toch echt een stukje meer verbruiken dan ik zelf verwacht had. Ook de laadcurve van de pedelec is interessant om te leren, alsook het feit dat die tegen alle verwachtingen in zelfs in het midden van de zomer amper zonnestroom gebruikt. Ik hoop dat die levering voor een thuisbatterij snel opgelost zal geraken.
Met een home server en NAS is het iets onrustiger.. mijn nachtvermogen is 50W als de koelkast niet draait.Blokker_1999 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 19:56:
Die ijskast kan je in vele gevallen inderdaad terugzien, of toch proberen concluderen dat het de ijskast moet zijn. Maar neem nu even onderstaande grafiek: wat is daar in hemelsnaam rond half twee gebeurd? En wat zijn die pieken even na middernacht en vlak na 3:30? En waarom is het na die laatste piek terug helemaal rustig en netjes cyclish geworden terwijl er daarvoor toch echt meer variabiliteit in zat?
Als je de grafieken iets langer in de gaten houdt weet je meestal wel wat elke piek is. Maar vertel ons, wat waren die pieken?
Yep, maar dat had je dus ook al met alleen een P1 meter kunnen zien. Of 15 jaar geleden met een uitvoering: Voltcraft Energy Check 3000 EnergiekostenmeterOok interessant om te zien dat mijn NAS en home server toch echt een stukje meer verbruiken dan ik zelf verwacht had.
Dat laatste begrijp ik even niet. Gaat dat nog over de speedpedelec?Ook de laadcurve van de pedelec is interessant om te leren, alsook het feit dat die tegen alle verwachtingen in zelfs in het midden van de zomer amper zonnestroom gebruikt.
~~~~~~
[ Voor 33% gewijzigd door Olaf van der Spek op 15-07-2026 21:24 ]
Maak daar maar een grote tip van. :)meesje schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:54:
[...]
Een kleine tip. Blijf wel goed monitoren dat stekkers functioneren. Ooit ergens gelezen dat een stekker van HomeWizard stuk was gegaan. Hierop was een vriezer aangesloten…
Ik heb dat ooit met een HomeWizard plug (nieuwe type ook nog) in mijn meterkast gehad; toen lag mijn complete netwerk plat. Gelukkig was ik thuis (en was het niet de koelkast, die toen aan zo'n zelfde stekker hing). De "schakelslot" functie doet overigens niets meer als de plug hardwarematig faalt. Stroom gaat er echt af.
Ik heb naar aanleiding daarvan mijn koelkast en meterkast voorzien van Shelly Plugs zonder relais. Maar goed, die zijn wifi, dus niet met het Ikea Home Smart ecosysteem te combineren. De Gen4 Shelly's hebben overigens wel Zigbee, maar daarvan is nog geen Plug-zonder-relais variant uit.
Efficiency is intelligent laziness...
Is dat het nou echt allemaal waard?
Volgens mij, als je dat niet zou doen dan ben je toch veel gelukkiger?
Zelf ben ik meer van het type: Ikea maakt jouw huis smart dus biedt gemak, luxe, en comfort.
Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost
Zo maakt ieder z’n keuzes. De een vindt het leuk om van alles met Home Assistant te bekijken, analyseren en in te regelen. De ander vindt dat niet interessant.GerCor schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:56:
Iedereen zijn hobby natuurlijk maar je zult maar de hele tijd monitoren wat het stroomverbruik per apparaat is en als er een afwijking in een grafiek is op onderzoek uit gaan wat er is gebeurd.
Is dat het nou echt allemaal waard?
Volgens mij, als je dat niet zou doen dan ben je toch veel gelukkiger?
Zelf ben ik meer van het type: Ikea maakt jouw huis smart dus biedt gemak, luxe, en comfort.
Zelf bv een Zendure thuisbatterij. Ik vond het wel prima om deze neer te zetten en niet meer naar om te kijken. Af en toe in de Zendure app. Meer niet. Nu kriebelt het om deze te gaan aansturen middels Home Assistant.
Dus je vraag of dit het waard is, is helemaal niet relevant in dit topic.
Is gewoon mijn gedachte als ik op dit forum lees.
Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost
“Ieder zijn hobby”, “maar…”, “is dat het allemaal waard”. Dit kan zelfs bijna oordelend opgevat worden. Daarnaast is relevantie juist een belangrijk gegeven. Anders kunnen we het in dit topic lekker over een cursus Spaans hebben.GerCor schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 12:57:
Het is toch helemaal niet belangrijk of jij dat relevant vindt? Ik heb er ook helemaal niks op tegen dat iemand dat leuk vindt om te doen. Maar ik vraag me af of mensen zich realiseren dat het meer energie vreet om om alles in de gaten te houden terwijl het de bedoeling van Smart is dat je zaken kunt automatiseren zodat je er geen omkijken naar hebt. Zelf heb ik de Dirigera aangeschaft zodat ik juist gemak heb en niet in de stress schiet wanneer een grafiek iets laat zien wat je niet kunt verklaren en je daar tijd aan gaat besteden. Tijd die je anders ongestoord doorgebracht zou hebben als je niet alles gaat monitoren.
Is gewoon mijn gedachte als ik op dit forum lees.
Verder kost elke hobby toch tijd? Dus echt een zinloze opmerking.
[ Voor 3% gewijzigd door meesje op 16-07-2026 13:20 ]
Voor mij blijft meten is weten, gissen is missen. Maar kan me goed voorstellen dat anderen hier niet zoveel mee hebben. Ignorance is bliss zullen we maar zeggen. Ieder zijn/haar ding, maar laten we elkaar vooral in waarde laten.
"Gewoon omdat het kán" is dan voldoende argumentatie kijkt me.
Efficiency is intelligent laziness...
ik heb nu ook voor elk apparaat dat een timer heeft een Grillplats, alleen maar voor de melding op m’n telefoon als iets klaar is
Ook zo lekker onnodig! Werkt mooi, met Wash Data.
https://github.com/3dg1luk43/ha_washdata
Uit oprechte nieuwsgierigheid. Dat kost je 20x €8,-. Verwacht je hiermee in de komende (3) jaren een besparing van (160 / 36 =) ca. €4,45 per maand te behalen die zichzelf terugverdiend? Uitgaande van €0,30 per kWh moet je dan bijna 15kWh per maand besparen, best veel.ErnstH schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 22:16:
Ik heb hier ook ruim twintig GRILLPLATS geïnstalleerd. Ik weet nu waar ruim 90% van ons verbruik heen gaat. En handig voor allerlei automations.
[ Voor 9% gewijzigd door ErnstH op 17-07-2026 08:48 ]
schijnt niet zo heel goed voor de stekker te zijn en dan loop ik liever niet het risico.
Lijkt mij een tamelijk ongefundeeerde mening.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Ja dat heb ik dus ook apparaten met een motor mogen volgens mij maar 300 watt trekken dacht ik. Nu denk ik niet dat een moderne wasmachine/droger zoveel watt gebruikt met de motor maar toch...je hebt piekensonnypiek schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:14:
ik ben wel altijd huiverig met slimme stekkers tussen de wasmachine / droger.
schijnt niet zo heel goed voor de stekker te zijn en dan loop ik liever niet het risico.
Vake bei te bange
daarom heb ik besloten om het maar te laten en met de tijd over te gaan naar een slimme wasmachine/droger.
even door AI gehaald en het heeft inderdaad met de inductieve belasting te maken.
zoals hierboven wordt aangegeven max 300w
[ Voor 17% gewijzigd door sonnypiek op 17-07-2026 12:22 ]
[ Voor 68% gewijzigd door TheMaxMan op 17-07-2026 12:46 ]
Plus 20x 0,5 Watt, 24x7x365 😁metbril schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:07:
[...]
Uit oprechte nieuwsgierigheid. Dat kost je 20x €8,-. Verwacht je hiermee in de komende (3) jaren een besparing van (160 / 36 =) ca. €4,45 per maand te behalen die zichzelf terugverdiend? Uitgaande van €0,30 per kWh moet je dan bijna 15kWh per maand besparen, best veel.
Dan wordt het ongeveer 11 cent extra, zeg €4,56 per maand.
Ik ben onze nieuwe badkamer aan het installeren en afmonteren en heb achter de spiegelkast een vaste stroomaansluiting zitten die verder niet geschakeld is met de lichtschakelaars bij de deur.
Ik heb een Faxälven spiegelkast met Silverglans driver in elkaar gezet en de wens is om een dubbel stopcontact in de spiegelkast te bouwen en dan nog ergens rondom de spiegelkast een losse, subtiele schakelaar om de LED verlichting aan/uit te zetten. Ik zag dat er een Bilresa afstandsbediening verkocht wordt, maar die reviews schrikken me erg af. Wat zijn mijn andere opties? Iets als een infrarood hand sensor onder de spiegelkast lijkt me ook wel fraai, maar ik heb geen idee of dit mogelijk is.