Ja klopt ik gebruik alleen de ikea afstandbediening, nooit geprobeerd ze op een andere manier in te stellen, de standaard "goud" warme wit vind ik perfect. Ik heb de lampen niet aan mijn Home Assistant gekoppeld alleen de stekkers om energie te meten en een paar sensoren.Batilan schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:13:
[...]
Wellicht gebruikt @RoyVi vooral een IKEA afstandbediening, die schakelen meestal tussen 3 standen. Met de juiste aansturing/app kun je inderdaad traploos instellen.
Ik wil een raam in ons huis graag voorzien van de Myggbett sensor.
Niet zozeer om een melding dát ie opstaat te ontvangen, maar om een reminder dat ie nòg open staat. Is dat mogenlijk...? Bijvoorbeeld na 19u s avonds een melding om het raam nog dicht te doen voor de nacht.
Ik gebruik enkel de standaard Ikea hub, geen verdere aansturingen.
Niet zozeer om een melding dát ie opstaat te ontvangen, maar om een reminder dat ie nòg open staat. Is dat mogenlijk...? Bijvoorbeeld na 19u s avonds een melding om het raam nog dicht te doen voor de nacht.
Live from Denmark
Je kunt alleen instellen dat je na een bepaald aantal minuten/uren een notificatie op je telefoon krijgt, helaas niet op een specifiek tijdstip.hansie_k schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:22:
Het is een "matter" produkt. Je kunt dus met (bijvoorbeeld) Home Asisstant net maken wat je wilt, zelfs in combinatie met andere sensoren/tijden/zon/wind/regen.hansie_k schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:22:
Ik heb laatst bij de ikea 2 grillplats stekkers meegenomen, even niet beseffend dat ikea over was gegaan op threads en ik thuis alles nog in zigbee heb (vooral tradfri lampen).
Nu las ik wel dat je die grillplats, en veel andere apparten, nog in zigbee mode kan zetten. Maar ik heb eea aan google home gekoppeld en dat moet via de ikea hub. Alleen zie ik niet hoe ik die grillplats aan de ikea hub zou kunnen koppelen in zigbee mode?
Kan hem daarin niet selecteren, een ander (stopcontact) type kiezen werkt ook niet. Direct in google home gaat ook niet (moet via de ikea home app).
Heeft iemand hier heel toevallig ervaring mee, of gaat dit simpelweg niet werken en zou het alleen (direct) via home assistant icm een addon gaan oid.
Nu las ik wel dat je die grillplats, en veel andere apparten, nog in zigbee mode kan zetten. Maar ik heb eea aan google home gekoppeld en dat moet via de ikea hub. Alleen zie ik niet hoe ik die grillplats aan de ikea hub zou kunnen koppelen in zigbee mode?
Kan hem daarin niet selecteren, een ander (stopcontact) type kiezen werkt ook niet. Direct in google home gaat ook niet (moet via de ikea home app).
Heeft iemand hier heel toevallig ervaring mee, of gaat dit simpelweg niet werken en zou het alleen (direct) via home assistant icm een addon gaan oid.
De ‘hacks’ van IKEA apparaten om deze in Zigbee modus te krijgen hebben niets te maken met de IKEA hub of app, dat is een software/firmware switch op het apparaat zelf. Dit gaat door een bepaalde reset aan/uit reeks uit te voeren. Voor de Grillplats zie:m0ridin schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 10:07:
Ik heb laatst bij de ikea 2 grillplats stekkers meegenomen, even niet beseffend dat ikea over was gegaan op threads en ik thuis alles nog in zigbee heb (vooral tradfri lampen).
https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/discussions/31464
Toevoeging: De Grillplats functies zijn beperkt in Zigbee modus, ik weet niet of dit goed werkt in Google Home. Kans dat de plug dan niet goed herkend wordt. Proberen kan geen kwaad.
[ Voor 7% gewijzigd door ajbu op 01-07-2026 10:22 ]
Grillplats in Zigbee mode stuurt trouwens ook geen metingen door, je kan hem enkel aan/uit zetten.
EDIT: oeps, niet gezien dat dit al vermeld werd.
Heb je toevallig Google Home via een toestel dat kan fungeren als Thread Border Router?
EDIT: oeps, niet gezien dat dit al vermeld werd.
Heb je toevallig Google Home via een toestel dat kan fungeren als Thread Border Router?
[ Voor 42% gewijzigd door TheMaxMan op 01-07-2026 11:09 ]
@ajbu Nee, dat weet ik... Maar om de (ikea) zigbee apparaten met google home te koppelen moet je ze eerst koppelen met de ikea hub. Google home werkt dan via die ikea hub (die je weer in google home koppelt).
Ik weet dat ik die grillplat via die 12x aan/uit (danwel 4x + 8x) in zigbee modus kan krijgen, maar vervolgens moet ik hem wel ergens kunnen toevoegen.
Maar ik kan ze dus dan misschien wel in zigbee mode zetten, alleen vervolgens niet aan de ikea home (hub) koppelen. MAar ik moet eens kijken of ik het via thread aan de praat kan krijgen, lees dat google nest apparaten als thread router fungeren dus wellicht dat een optie.
@TheMaxMan Ja klopt (van energie meting), dat vind ik geen punt... Zal dus eens gaan kijken of ik per ongeluk een thread router heb
(Then again, voor nu geen zin om er HEEL veel moeite in te proppen. Nam er 2 mee als vervanger voor een wat lompere oudere zigbee variant, maar anders bewaar ik ze gewoon wel voor de toekomst een keer).
Ik weet dat ik die grillplat via die 12x aan/uit (danwel 4x + 8x) in zigbee modus kan krijgen, maar vervolgens moet ik hem wel ergens kunnen toevoegen.
Maar ik kan ze dus dan misschien wel in zigbee mode zetten, alleen vervolgens niet aan de ikea home (hub) koppelen. MAar ik moet eens kijken of ik het via thread aan de praat kan krijgen, lees dat google nest apparaten als thread router fungeren dus wellicht dat een optie.
@TheMaxMan Ja klopt (van energie meting), dat vind ik geen punt... Zal dus eens gaan kijken of ik per ongeluk een thread router heb
(Then again, voor nu geen zin om er HEEL veel moeite in te proppen. Nam er 2 mee als vervanger voor een wat lompere oudere zigbee variant, maar anders bewaar ik ze gewoon wel voor de toekomst een keer).
Ik heb sinds een aantal dagen de Dirigera hub gekocht met een aantal smart home producten van IKEA maar ik krijg niets gekoppeld aan Dirigera. Heb 2x Kajplats E27 lamp, 2x Tofsmygga en 1x Grillplats. Als ik ze aan het stroom hang, dan krijg ik meteen een pop-up dat ze gevonden worden. Wil ik ze koppelen aan de hub dan krijg ik:
- Op mijn /e/os Android toestel de mogelijkheid om de QR-code te scannen. Zodra ik dat gedaan heb, krijg ik instant de melding "We hebben geen producten gevonden".
- Op een iPad gaat hij wel aan de slag " Ziet er tot nu toe goed uit" met een geel huisje en een stuiterend balletje na het scannen van de QR-code om vervolgens een foutmelding te krijgen: "Sorry, dat ging niet zoals gepland.".
Wat doe ik verkeerd? Moet ik mogelijk mijn Unifi netwerk aanpassen?
- Op mijn /e/os Android toestel de mogelijkheid om de QR-code te scannen. Zodra ik dat gedaan heb, krijg ik instant de melding "We hebben geen producten gevonden".
- Op een iPad gaat hij wel aan de slag " Ziet er tot nu toe goed uit" met een geel huisje en een stuiterend balletje na het scannen van de QR-code om vervolgens een foutmelding te krijgen: "Sorry, dat ging niet zoals gepland.".
Moest geupdate worden toen ik het uit de doos, meteen gedaan. Ik was dus al bij toen ik het probeerde de apparaten toe te voegen.Prisma16 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:56:
Heb je via de IKEA app al gekeken of firmware van de Dirgera actueel is?
[ Voor 19% gewijzigd door Robkazoe op 09-07-2026 15:35 ]
Zit je telefoon op hetzelfde netwerk segment als de dirigera?
En is er IPv6 aanwezig? Heb gelezen dat dat ook een voorwaarde is.
Afgelopen zaterdag zelf ook een Dirigera in huis gehaald en een hele hoop Grillplats stekkers, voor die prijs hier in Belgie kon ik ze echt niet laten liggen nu ik het stroomverbruik in huis in kaart aan het brengen ben
. En redelijk probleemloos in de koppeling om eerlijk te zijn. Enkel op een gegeven moment de Dirigera hub herstart en toen weigerde de koppeling op mijn Android telefoon ineens, overgeschakeld op de iPhone en daar verder gegaan. Tot op heden 23 stuks in gebruik genomen, en heb er hier nog enkele staan die ik verder in gebruik moet nemen.
Daar moet ik ook bij zeggen dat ik voor de rest niets anders van IoT in huis heb die eventueel kan storen.
Afgelopen zaterdag zelf ook een Dirigera in huis gehaald en een hele hoop Grillplats stekkers, voor die prijs hier in Belgie kon ik ze echt niet laten liggen nu ik het stroomverbruik in huis in kaart aan het brengen ben
Daar moet ik ook bij zeggen dat ik voor de rest niets anders van IoT in huis heb die eventueel kan storen.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
23 stuks? Ikea zal blij zijn.Blokker_1999 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:57:
nu ik het stroomverbruik in huis in kaart aan het brengen ben.
Was een enkele P1 meter niet voldoende?
Is IPv6 enabled op je netwerk en zitten de hub en telefoon in hetzelfde segment?Robkazoe schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:14:
Hoe zie je dat voor je? Deze meet geen individuele apparaten.Olaf van der Spek schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:40:
[...]
23 stuks? Ikea zal blij zijn.
Zoveel mogelijk uit, P1 live verbruik checken, lamp aan, nog een keer checken en je hebt het vermogen van die lamp. Dat herhalen voor andere apparatuur. Vaatwasser en wasmachine zie je sowieso eenvoudig. Dan moet je alleen nog wat aannames doen over hoe lang / vaak apparaten die veel verbruiken aan staan.meesje schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:26:
[...]
Hoe zie je dat voor je? Deze meet geen individuele apparaten.
Met PV doe je het wel als het donker is.
[ Voor 11% gewijzigd door Olaf van der Spek op 15-07-2026 12:33 ]
De Grillplats kost in België €5,99, IKEA zal voor deze aankoop niet de winstverwachting aanpassen. In Nederland €8,99, da's wel een groot verschil. In Home Assistant werkt een combinatie van een P1 meter en Grillplats stekkers overigens erg goed, je kan dan het totale gebruik meten en uitsplitsen per apparaat voor een goed inzicht van gebruik van de belangrijke stroomgebruikers en wat het 'overig' gebruik is.Olaf van der Spek schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:40:
[...]
23 stuks? Ikea zal blij zijn.
En het zijn net die aannames die ik niet wens te doen. Ik wil de totale data zien onder het motto "meten is weten". En daarbij het voordeel hebben dat je apparaten vanop afstand ook netjes kunt in- en uitschakelen en verder kunt gaan met automatisatie. Waarom zouden apparaten bijvoorbeeld in standby moeten staan als ik ze ook kan uitzetten wanneer ik niet thuis ben? Dan zie je bijvoorbeeld ineens dat de receiver voor je surround sound die je weinig gebruikt idle toch veel stroom verbruikt. Nu kan die gewoon automatisch uit elke nacht als die zou aanstaan.
En ja, sommige loads zijn constant en voorspelbaar. Maar door ze continue te meten kan je ook daar op zoek gaan naar problemen. Stel je voor dat de ijskast ineens meer stroom begint te verbruiken elke dag, dan weet je dat er mogelijks een defect aan het ontstaan is.
Het einddoel is het blokje "untracked" in de grafiek zo klein mogelijk te krijgen. 0 gaat niet lukken, maar dat is het doel ook niet.
En ik moet zeggen dat ik al veel geleerd heb van deze tracking, en dat vele aannames die ik had gewoon verkeerd waren.
@ajbu, klopt. Ik denk dat Ikea er in Belgie op dit moment niet echt winst op maakt, zelfs bij de NL prijs worden al vragen gesteld of er wel iets te verdienen valt. Het is voor Ikea op dit moment vooral een manier om vroeg bij Matter/Thread aanwezig te zijn en een zo groot mogelijk deel van de taart naar zich toe te trekken.
En ja, sommige loads zijn constant en voorspelbaar. Maar door ze continue te meten kan je ook daar op zoek gaan naar problemen. Stel je voor dat de ijskast ineens meer stroom begint te verbruiken elke dag, dan weet je dat er mogelijks een defect aan het ontstaan is.
Het einddoel is het blokje "untracked" in de grafiek zo klein mogelijk te krijgen. 0 gaat niet lukken, maar dat is het doel ook niet.
En ik moet zeggen dat ik al veel geleerd heb van deze tracking, en dat vele aannames die ik had gewoon verkeerd waren.
@ajbu, klopt. Ik denk dat Ikea er in Belgie op dit moment niet echt winst op maakt, zelfs bij de NL prijs worden al vragen gesteld of er wel iets te verdienen valt. Het is voor Ikea op dit moment vooral een manier om vroeg bij Matter/Thread aanwezig te zijn en een zo groot mogelijk deel van de taart naar zich toe te trekken.
De ijskast zie ik 's nachts perfect terug in de P1 grafiek.Blokker_1999 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:50:
Stel je voor dat de ijskast ineens meer stroom begint te verbruiken elke dag, dan weet je dat er mogelijks een defect aan het ontstaan is.
VertelEn ik moet zeggen dat ik al veel geleerd heb van deze tracking, en dat vele aannames die ik had gewoon verkeerd waren.
Tof!Blokker_1999 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:57:
En is er IPv6 aanwezig? Heb gelezen dat dat ook een voorwaarde is.
Afgelopen zaterdag zelf ook een Dirigera in huis gehaald en een hele hoop Grillplats stekkers, voor die prijs hier in Belgie kon ik ze echt niet laten liggen nu ik het stroomverbruik in huis in kaart aan het brengen ben. En redelijk probleemloos in de koppeling om eerlijk te zijn. Enkel op een gegeven moment de Dirigera hub herstart en toen weigerde de koppeling op mijn Android telefoon ineens, overgeschakeld op de iPhone en daar verder gegaan. Tot op heden 23 stuks in gebruik genomen, en heb er hier nog enkele staan die ik verder in gebruik moet nemen.
Vergeet niet de powerOn behavior aan te passen (als dit kan). Anders heb je bij een stroomonderbreking ofwel een kermis, ofwel een warme koelkast/vriezer.
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
Die ijskast kan je in vele gevallen inderdaad terugzien, of toch proberen concluderen dat het de ijskast moet zijn. Maar neem nu even onderstaande grafiek: wat is daar in hemelsnaam rond half twee gebeurd? En wat zijn die pieken even na middernacht en vlak na 3:30? En waarom is het na die laatste piek terug helemaal rustig en netjes cyclish geworden terwijl er daarvoor toch echt meer variabiliteit in zat?Olaf van der Spek schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:56:
[...]
De ijskast zie ik 's nachts perfect terug in de P1 grafiek.
[...]
Vertel
Uiteraard niet de dingen die je veel geld kosten. Het zijn geen grootverbruikers. Maar je merkt ineens wel dingen op die vreemd zijn en de moeite waard kunnen zijn om toch eens achter te gaan. Al is het maar om beter te begrijpen wat er met je elektrische installatie gebeurt.Dat de ijskast minder verbruikt dan ik zelf verwacht had en nog altijd netjes binnen het verwachte jaarverbruik zal uitkomen is mooi meegenomen ondanks de leeftijd van het toestel. Ook interessant om te zien dat mijn NAS en home server toch echt een stukje meer verbruiken dan ik zelf verwacht had. Ook de laadcurve van de pedelec is interessant om te leren, alsook het feit dat die tegen alle verwachtingen in zelfs in het midden van de zomer amper zonnestroom gebruikt. Ik hoop dat die levering voor een thuisbatterij snel opgelost zal geraken.
Een kleine tip. Blijf wel goed monitoren dat stekkers functioneren. Ooit ergens gelezen dat een stekker van HomeWizard stuk was gegaan. Hierop was een vriezer aangesloten…Blokker_1999 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 19:56:
[...]
Die ijskast kan je in vele gevallen inderdaad terugzien, of toch proberen concluderen dat het de ijskast moet zijn. Maar neem nu even onderstaande grafiek: wat is daar in hemelsnaam rond half twee gebeurd? En wat zijn die pieken even na middernacht en vlak na 3:30? En waarom is het na die laatste piek terug helemaal rustig en netjes cyclish geworden terwijl er daarvoor toch echt meer variabiliteit in zat?
[Afbeelding] Uiteraard niet de dingen die je veel geld kosten. Het zijn geen grootverbruikers. Maar je merkt ineens wel dingen op die vreemd zijn en de moeite waard kunnen zijn om toch eens achter te gaan. Al is het maar om beter te begrijpen wat er met je elektrische installatie gebeurt.
Dat de ijskast minder verbruikt dan ik zelf verwacht had en nog altijd netjes binnen het verwachte jaarverbruik zal uitkomen is mooi meegenomen ondanks de leeftijd van het toestel. Ook interessant om te zien dat mijn NAS en home server toch echt een stukje meer verbruiken dan ik zelf verwacht had. Ook de laadcurve van de pedelec is interessant om te leren, alsook het feit dat die tegen alle verwachtingen in zelfs in het midden van de zomer amper zonnestroom gebruikt. Ik hoop dat die levering voor een thuisbatterij snel opgelost zal geraken.
Met een home server en NAS is het iets onrustiger.. mijn nachtvermogen is 50W als de koelkast niet draait.Blokker_1999 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 19:56:
Die ijskast kan je in vele gevallen inderdaad terugzien, of toch proberen concluderen dat het de ijskast moet zijn. Maar neem nu even onderstaande grafiek: wat is daar in hemelsnaam rond half twee gebeurd? En wat zijn die pieken even na middernacht en vlak na 3:30? En waarom is het na die laatste piek terug helemaal rustig en netjes cyclish geworden terwijl er daarvoor toch echt meer variabiliteit in zat?
Als je de grafieken iets langer in de gaten houdt weet je meestal wel wat elke piek is. Maar vertel ons, wat waren die pieken?
Yep, maar dat had je dus ook al met alleen een P1 meter kunnen zien. Of 15 jaar geleden met een uitvoering: Voltcraft Energy Check 3000 EnergiekostenmeterOok interessant om te zien dat mijn NAS en home server toch echt een stukje meer verbruiken dan ik zelf verwacht had.
Dat laatste begrijp ik even niet. Gaat dat nog over de speedpedelec?Ook de laadcurve van de pedelec is interessant om te leren, alsook het feit dat die tegen alle verwachtingen in zelfs in het midden van de zomer amper zonnestroom gebruikt.
~~~~~~
[ Voor 33% gewijzigd door Olaf van der Spek op 15-07-2026 21:24 ]
Maak daar maar een grote tip van. :)meesje schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:54:
[...]
Een kleine tip. Blijf wel goed monitoren dat stekkers functioneren. Ooit ergens gelezen dat een stekker van HomeWizard stuk was gegaan. Hierop was een vriezer aangesloten…
Ik heb dat ooit met een HomeWizard plug (nieuwe type ook nog) in mijn meterkast gehad; toen lag mijn complete netwerk plat. Gelukkig was ik thuis (en was het niet de koelkast, die toen aan zo'n zelfde stekker hing). De "schakelslot" functie doet overigens niets meer als de plug hardwarematig faalt. Stroom gaat er echt af.
Ik heb naar aanleiding daarvan mijn koelkast en meterkast voorzien van Shelly Plugs zonder relais. Maar goed, die zijn wifi, dus niet met het Ikea Home Smart ecosysteem te combineren. De Gen4 Shelly's hebben overigens wel Zigbee, maar daarvan is nog geen Plug-zonder-relais variant uit.
Efficiency is intelligent laziness...
Iedereen zijn hobby natuurlijk maar je zult maar de hele tijd monitoren wat het stroomverbruik per apparaat is en als er een afwijking in een grafiek is op onderzoek uit gaan wat er is gebeurd.
Is dat het nou echt allemaal waard?
Volgens mij, als je dat niet zou doen dan ben je toch veel gelukkiger?
Zelf ben ik meer van het type: Ikea maakt jouw huis smart dus biedt gemak, luxe, en comfort.
Zelf ben ik meer van het type: Ikea maakt jouw huis smart dus biedt gemak, luxe, en comfort.
Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost
Zo maakt ieder z’n keuzes. De een vindt het leuk om van alles met Home Assistant te bekijken, analyseren en in te regelen. De ander vindt dat niet interessant.GerCor schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:56:
Iedereen zijn hobby natuurlijk maar je zult maar de hele tijd monitoren wat het stroomverbruik per apparaat is en als er een afwijking in een grafiek is op onderzoek uit gaan wat er is gebeurd.
Zelf bv een Zendure thuisbatterij. Ik vond het wel prima om deze neer te zetten en niet meer naar om te kijken. Af en toe in de Zendure app. Meer niet. Nu kriebelt het om deze te gaan aansturen middels Home Assistant.
Dus je vraag of dit het waard is, is helemaal niet relevant in dit topic.
Het is toch helemaal niet belangrijk of jij dat relevant vindt? Ik heb er ook helemaal niks op tegen dat iemand dat leuk vindt om te doen. Maar ik vraag me af of mensen zich realiseren dat het meer energie vreet om om alles in de gaten te houden terwijl het de bedoeling van Smart is dat je zaken kunt automatiseren zodat je er geen omkijken naar hebt. Zelf heb ik de Dirigera aangeschaft zodat ik juist gemak heb en niet in de stress schiet wanneer een grafiek iets laat zien wat je niet kunt verklaren en je daar tijd aan gaat besteden. Tijd die je anders ongestoord doorgebracht zou hebben als je niet alles gaat monitoren.
Is gewoon mijn gedachte als ik op dit forum lees.
Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost
“Ieder zijn hobby”, “maar…”, “is dat het allemaal waard”. Dit kan zelfs bijna oordelend opgevat worden. Daarnaast is relevantie juist een belangrijk gegeven. Anders kunnen we het in dit topic lekker over een cursus Spaans hebben.GerCor schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 12:57:
Het is toch helemaal niet belangrijk of jij dat relevant vindt? Ik heb er ook helemaal niks op tegen dat iemand dat leuk vindt om te doen. Maar ik vraag me af of mensen zich realiseren dat het meer energie vreet om om alles in de gaten te houden terwijl het de bedoeling van Smart is dat je zaken kunt automatiseren zodat je er geen omkijken naar hebt. Zelf heb ik de Dirigera aangeschaft zodat ik juist gemak heb en niet in de stress schiet wanneer een grafiek iets laat zien wat je niet kunt verklaren en je daar tijd aan gaat besteden. Tijd die je anders ongestoord doorgebracht zou hebben als je niet alles gaat monitoren.
Verder kost elke hobby toch tijd? Dus echt een zinloze opmerking.
[ Voor 3% gewijzigd door meesje op 16-07-2026 13:20 ]
Meer meten = meer data = meer inzicht = meer parameters om je huis nog meer smart te maken
Voor mij blijft meten is weten, gissen is missen. Maar kan me goed voorstellen dat anderen hier niet zoveel mee hebben. Ignorance is bliss zullen we maar zeggen. Ieder zijn/haar ding, maar laten we elkaar vooral in waarde laten.
Voor mij blijft meten is weten, gissen is missen. Maar kan me goed voorstellen dat anderen hier niet zoveel mee hebben. Ignorance is bliss zullen we maar zeggen. Ieder zijn/haar ding, maar laten we elkaar vooral in waarde laten.
We zitten hier toch op Tweakers?
"Gewoon omdat het kán" is dan voldoende argumentatie kijkt me.
"Gewoon omdat het kán" is dan voldoende argumentatie kijkt me.
Efficiency is intelligent laziness...
Precies!
ik heb nu ook voor elk apparaat dat een timer heeft een Grillplats, alleen maar voor de melding op m’n telefoon als iets klaar is
Ook zo lekker onnodig! Werkt mooi, met Wash Data.
https://github.com/3dg1luk43/ha_washdata
ik heb nu ook voor elk apparaat dat een timer heeft een Grillplats, alleen maar voor de melding op m’n telefoon als iets klaar is
Ook zo lekker onnodig! Werkt mooi, met Wash Data.
https://github.com/3dg1luk43/ha_washdata
Ik heb hier ook ruim twintig GRILLPLATS geïnstalleerd. Ik weet nu waar ruim 90% van ons verbruik heen gaat. En handig voor allerlei automations.
Uit oprechte nieuwsgierigheid. Dat kost je 20x €8,-. Verwacht je hiermee in de komende (3) jaren een besparing van (160 / 36 =) ca. €4,45 per maand te behalen die zichzelf terugverdiend? Uitgaande van €0,30 per kWh moet je dan bijna 15kWh per maand besparen, best veel.ErnstH schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 22:16:
Ik heb hier ook ruim twintig GRILLPLATS geïnstalleerd. Ik weet nu waar ruim 90% van ons verbruik heen gaat. En handig voor allerlei automations.
Terugverdientijd is ondergeschikt, het is gewoon een leuke hobby. Daarnaast kun je allerlei handige automations ermee maken (wasmachine/vaatwasser klaar, koelkast open, proxy voor aanwezigheid). Er is wel iets van besparing hoor, bijvoorbeeld de tv hoek staat nu altijd uit (8w idle load), en de buitenverlichting staat minder aan (29 w) ,maar voor veel apparatuur is dat toch niet zo geschikt.
[ Voor 9% gewijzigd door ErnstH op 17-07-2026 08:48 ]
ik ben wel altijd huiverig met slimme stekkers tussen de wasmachine / droger.
schijnt niet zo heel goed voor de stekker te zijn en dan loop ik liever niet het risico.
schijnt niet zo heel goed voor de stekker te zijn en dan loop ik liever niet het risico.
Je zegt het goed "schijnt", maar schijn bedriegt.
Lijkt mij een tamelijk ongefundeeerde mening.
Lijkt mij een tamelijk ongefundeeerde mening.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
@sonnypiek Wat bedoel je precies? Zo lang het maximale vermogen van de stekker voldoende is, is er geen enkel probleem. Schijnt.
Ja dat heb ik dus ook apparaten met een motor mogen volgens mij maar 300 watt trekken dacht ik. Nu denk ik niet dat een moderne wasmachine/droger zoveel watt gebruikt met de motor maar toch...je hebt piekensonnypiek schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:14:
Vake bei te bange
het heeft volgens mij met de motor te maken, het is voor mij een klok en klepel verhaal, maar heb meermaals gelezen dat het gebruik van apparaten met een motor ten strengste afgeraden wordt.
daarom heb ik besloten om het maar te laten en met de tijd over te gaan naar een slimme wasmachine/droger.
even door AI gehaald en het heeft inderdaad met de inductieve belasting te maken.
zoals hierboven wordt aangegeven max 300w
daarom heb ik besloten om het maar te laten en met de tijd over te gaan naar een slimme wasmachine/droger.
even door AI gehaald en het heeft inderdaad met de inductieve belasting te maken.
zoals hierboven wordt aangegeven max 300w
[ Voor 17% gewijzigd door sonnypiek op 17-07-2026 12:22 ]
Net even gekeken, mijn wasmachine heeft op het einde van de wascyclus een korte piek van 370W terwijl die begint te draaien aan 1200 rpm en dat gaat dan naar 330W continu. Ik waag het er wel op dat daar marge op zit en het niet vaak gebeurt dat iemand net dan de plug uitzet ondanks het kinderslot (want daar schuilt het gevaar in als ik het goed begrijp, niet als die gewoon continu aan blijft staan).
[ Voor 68% gewijzigd door TheMaxMan op 17-07-2026 12:46 ]
Je moet niet schakelen op het moment van piekbelasting inderdaad, daar zit een max op van 300w oid. Maar voor monitoring kan het echt geen kwaad.
Plus 20x 0,5 Watt, 24x7x365 😁metbril schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:07:
[...]
Uit oprechte nieuwsgierigheid. Dat kost je 20x €8,-. Verwacht je hiermee in de komende (3) jaren een besparing van (160 / 36 =) ca. €4,45 per maand te behalen die zichzelf terugverdiend? Uitgaande van €0,30 per kWh moet je dan bijna 15kWh per maand besparen, best veel.
Dan wordt het ongeveer 11 cent extra, zeg €4,56 per maand.
Ik begeef mij voor het eerst in de wereld van ‘slimme’ verlichting en loop even vast op de volgende situatie.
Ik ben onze nieuwe badkamer aan het installeren en afmonteren en heb achter de spiegelkast een vaste stroomaansluiting zitten die verder niet geschakeld is met de lichtschakelaars bij de deur.
Ik heb een Faxälven spiegelkast met Silverglans driver in elkaar gezet en de wens is om een dubbel stopcontact in de spiegelkast te bouwen en dan nog ergens rondom de spiegelkast een losse, subtiele schakelaar om de LED verlichting aan/uit te zetten. Ik zag dat er een Bilresa afstandsbediening verkocht wordt, maar die reviews schrikken me erg af. Wat zijn mijn andere opties? Iets als een infrarood hand sensor onder de spiegelkast lijkt me ook wel fraai, maar ik heb geen idee of dit mogelijk is.
Ik ben onze nieuwe badkamer aan het installeren en afmonteren en heb achter de spiegelkast een vaste stroomaansluiting zitten die verder niet geschakeld is met de lichtschakelaars bij de deur.
Ik heb een Faxälven spiegelkast met Silverglans driver in elkaar gezet en de wens is om een dubbel stopcontact in de spiegelkast te bouwen en dan nog ergens rondom de spiegelkast een losse, subtiele schakelaar om de LED verlichting aan/uit te zetten. Ik zag dat er een Bilresa afstandsbediening verkocht wordt, maar die reviews schrikken me erg af. Wat zijn mijn andere opties? Iets als een infrarood hand sensor onder de spiegelkast lijkt me ook wel fraai, maar ik heb geen idee of dit mogelijk is.
Ik weet niet wat jouw afschrikt in de reviews. Mijn dochter is het gelukt om deze afstandsbediening rechtstreeks te koppelen aan een lamp van Ikea zonder problemen. Als stand alone.MvdD schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:50:
Ik begeef mij voor het eerst in de wereld van ‘slimme’ verlichting en loop even vast op de volgende situatie.
Ik. Ik zag dat er een Bilresa afstandsbediening verkocht wordt, maar die reviews schrikken me erg af. Wat zijn mijn andere opties? Iets als een infrarood hand sensor onder de spiegelkast lijkt me ook wel fraai, maar ik heb geen idee of dit mogelijk is.
Ik heb een probleem waar ik niet uitkom. En voordat ik verder zoek even kijken dat ik niet over iets logisch heen kijk. Ik vraag eerst hier even voordat ik dubbel post in home assistant.
Ik heb nu diverse Thread sensoren van Ikea aangesloten op home assistant. Welke goed werken en soepel kon aanmelden. 1 Alpstuga en 3 Timmerflotte. Deze kon ik zo aanmelden met de companion app.
De Grillplats lukt alleen niet en dat begrijp ik niet. Ik zou verwachten dat als de Alpstuga en Timmerflotte kan aanmelden dan zou de grillplats ook moeten lukken.
Want ik o.a. heb gedaan is nagekeken of ipv6 is ingesteld en als bv Home Assistant een ipv6 adres krijgt. Dat werkt. Op reddit kwam ik het volgende tegen en dat heb ik uitgevoerd.
Home Assistant Terminal /CLI:
ha docker options --enable-ipv6=true
ha host reboot
Ook heb ik Home Assistant Companion App (Instellingen > Companion App > Probleemoplossing > Thread-gegevens synchroniseren). uitgevoerd.
Ik heb op dit moment een KPN-Box 12 ik kon niet vinden of Mdns is ingeschakeld of waar ik dat kon vinden. Als ik dat opzoek dan kan ik enkel dns vinden. En dat had ik zelf al gevonden.
Als Thread router gebruik ik een SLZB-MR5U Radio 1 gebruik ik als Zigbee- coördinator en radio 2 als OTBR.
De Grillplatz heb ik eind maart gekocht.
Zelf heb ik het idee dat de Grillplatz misschien eerst een update moet hebben. Dit omdat de Timmerflotte en de Alpstuga die ik half juli gekocht heb gelijk updates hadden klaar staan. D
Wat ik niet begrijp is en dat is eigenlijk mijn vraag. Als Alpstuga en Timmerflotte gewoon kunnen verbinden en instellen met Home Assistant. Dan denk ik dat ipv6/Thread etc goed ingesteld staat. En dat de Grillplatz ook zonder problemen moet kunnen verbinden. Of maak ik hierin een denkfout?
Ik heb nog veel meer dingen geprobeerd de afgelopen 1.5-2 maanden. Niet continu maar steeds iets anders geprobeerd of gegoogeld.
Ik heb nu diverse Thread sensoren van Ikea aangesloten op home assistant. Welke goed werken en soepel kon aanmelden. 1 Alpstuga en 3 Timmerflotte. Deze kon ik zo aanmelden met de companion app.
De Grillplats lukt alleen niet en dat begrijp ik niet. Ik zou verwachten dat als de Alpstuga en Timmerflotte kan aanmelden dan zou de grillplats ook moeten lukken.
Want ik o.a. heb gedaan is nagekeken of ipv6 is ingesteld en als bv Home Assistant een ipv6 adres krijgt. Dat werkt. Op reddit kwam ik het volgende tegen en dat heb ik uitgevoerd.
ha host reboot
Ook heb ik Home Assistant Companion App (Instellingen > Companion App > Probleemoplossing > Thread-gegevens synchroniseren). uitgevoerd.
Ik heb op dit moment een KPN-Box 12 ik kon niet vinden of Mdns is ingeschakeld of waar ik dat kon vinden. Als ik dat opzoek dan kan ik enkel dns vinden. En dat had ik zelf al gevonden.
Als Thread router gebruik ik een SLZB-MR5U Radio 1 gebruik ik als Zigbee- coördinator en radio 2 als OTBR.
Zelf heb ik het idee dat de Grillplatz misschien eerst een update moet hebben. Dit omdat de Timmerflotte en de Alpstuga die ik half juli gekocht heb gelijk updates hadden klaar staan. D
Wat ik niet begrijp is en dat is eigenlijk mijn vraag. Als Alpstuga en Timmerflotte gewoon kunnen verbinden en instellen met Home Assistant. Dan denk ik dat ipv6/Thread etc goed ingesteld staat. En dat de Grillplatz ook zonder problemen moet kunnen verbinden. Of maak ik hierin een denkfout?
Ik heb nog veel meer dingen geprobeerd de afgelopen 1.5-2 maanden. Niet continu maar steeds iets anders geprobeerd of gegoogeld.
Scan je de code op de hardware zelf in plaats van de QR code op de verpakking?TurboTon1973 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 14:24:
Deze kon ik zo aanmelden met de companion app.
De Grillplats lukt alleen niet en dat begrijp ik niet.
Staat ie wel in koppel mode?
Enige wat ik zo kan bedenken, heb zelf een Grillplats met de Dirigera hub en geen probleem.
[ Voor 4% gewijzigd door Olaf van der Spek op 04-08-2026 14:50 ]
@MvdD, die reviews gaan vooral over de Bilresa vóór de update waarmee de problemen zo goed als helemaal zijn verholpen. Ik heb hier 4 Bilresa afstandsbedieningen, en allemaal zijn ze zonder problemen gekoppeld aan Tradfri peertjes of Tradfri slimme schakelaars. En in zowel de Ikea Home als Google Home ook makkelijk in te stellen én ze werken vlekkenloos
Ik had hier last van met de ALPSTUGA na aan reset. Na meerdere resets en proberen te koppelen via de app lukte het uiteindelijk.TurboTon1973 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 14:24:
Ik heb een probleem waar ik niet uitkom. En voordat ik verder zoek even kijken dat ik niet over iets logisch heen kijk. Ik vraag eerst hier even voordat ik dubbel post in home assistant.
ha host reboot
Denk niet dat er een kant en klare oplossing voor is.
Ik zal een keer voor de zekerheid de code op de hardware scannen. Hij pulserend van licht na donkerblauw.Olaf van der Spek schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 14:50:
[...]
Scan je de code op de hardware zelf in plaats van de QR code op de verpakking?
Enige wat ik zo kan bedenken, heb zelf een Grillplats met de Dirigera hub en geen probleem.
Bij de timmerflotte heb ik zowel code van stikker als hardware gescand.
Stikker kan inderdaad verwisseld zijn, dat komt vaker voor.TurboTon1973 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 19:14:
[...]
Ik zal een keer voor de zekerheid de code op de hardware scannen. Hij pulserend van licht na donkerblauw.
Bij de timmerflotte heb ik zowel code van stikker als hardware gescand.
Bij gebruik van de companion app voor het scannen kan het een probleem zijn dat het Thread apparaat al op de telefoon is geregistreerd en daarom niet opnieuw wordt doorgegeven. Dit heb ik een paar keer gehad toen het tijdens registreren mis ging.
Bij iOS/iPadOS het apparaat weghalen bij Instellingen / Algemeen / Matter-accessoires (van de telefoon zelf, dus OS instellingen en niet van HA).
Android/Google Home heeft of had een soortgelijk probleem.
Als je Home Assistant toegang heeft tot een bluetooth device kan je een Thread apparaat ook direct toevoegen zonder companion app.
Ik heb er nog niet naar kunnen kijken, dit wist ik niet dat het apparaat misschien al wel geregistreerd staat bij de telefoon. Daar zal ik eens naar kijken.ajbu schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 19:34:
[...]
Stikker kan inderdaad verwisseld zijn, dat komt vaker voor.
Bij gebruik van de companion app voor het scannen kan het een probleem zijn dat het Thread apparaat al op de telefoon is geregistreerd en daarom niet opnieuw wordt doorgegeven. Dit heb ik een paar keer gehad toen het tijdens registreren mis ging.
Bij iOS/iPadOS het apparaat weghalen bij Instellingen / Algemeen / Matter-accessoires (van de telefoon zelf, dus OS instellingen en niet van HA).
Android/Google Home heeft of had een soortgelijk probleem.
Als je Home Assistant toegang heeft tot een bluetooth device kan je een Thread apparaat ook direct toevoegen zonder companion app.
Ik had eerst dat companion app steeds de google 4k streamer als matter router wilde gebruiken. Dat is/was een bekend probleem. De enige oplossing was om de telefoon te resetten. (Ik heb mijn tablet gereset en mijn oude nokia 7+).
Dank je voor de tip voor het verbinden via bluetooth. Dat ga ik ook proberen.
Iedereen bedankt voor de tips, ik denk dat er met mijn grillplats iets mis is gegaan met het generen van de matter aanmeldingscode en of installeren van de firmware.Olaf van der Spek schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 14:50:
[...]
Scan je de code op de hardware zelf in plaats van de QR code op de verpakking?
Ik heb twee reden dat ik dat denk.
1 de qr code voor matter is niet vermeld in mijn grillplats.
2 bij mij blijft de Grillplats max 5 minuten in koppelstand staan in plaats van 15 minuten.
Ook moet ik de resetknop onder de aan uitknop gebruiken. De grote knop 10 seconde indrukken doet niks.
Helaas helpt resetten niet. Dat doe ik eigenlijk elke keer om hem in koppelstand te zetten. Ik moet het kleine puntje gebruiken onder de aan uit schakelaar. Als ik de schakelaar 10 seconden (of meer) indruk gebeurt er niks.Ves schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 18:32:
[...]
Ik had hier last van met de ALPSTUGA na aan reset. Na meerdere resets en proberen te koppelen via de app lukte het uiteindelijk.
Denk niet dat er een kant en klare oplossing voor is.
Vandaag nog één keer geprobeerd met 4 keer achter elkaar te resetten maar helaas.
Ik heb een android telefoon/tablet en ik heb de instellingen gevonden waar je het over had. Bij mij telefoon staan geen enkele apparaat vermeld. Anders als mijn auto en oortjes etc. Geen thread of matter aparaten. Bij mijn geresette tablet waarmee ik de timmerflotte heb geinstalleerd worden ook niks weergegeven.ajbu schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 19:34:
[...]
Ik was benieuwd naar dit laatste, ik heb op de website van home assistant gezocht https://www.home-assistant.io/integrations/matter/ en toen kwam ik deze alinea tegen:Android/Google Home heeft of had een soortgelijk probleem.
Although your Home Assistant server might have a Bluetooth adapter on board that the controller can use to commission devices, Home Assistant does not use that adapter. Mainly to prevent issues with the built-in Bluetooth integration but also because it is easier to bring your mobile devices close to the Matter device than bringing the device near your server.
Ik heb een shelly plug met bluetooth welke ik aan home assistant gekoppeld heb. Ik zou dat nog kunnen proberen. Maar ik weet niet hoe dat in zijn werk gaat. Dat moet ik nog even opzoeken.
Ik heb eerder de bluetooth optie in HA zelf gebruikt en deze zit nog in de Matter Server zie ik maar Matter Server is vorige maand vervangen door de nieuwe Matter.js implementatie dus misschien werkt het nu niet meer. In eerdere release notes stond dat ze die problemen met de Bluetooth integratie juist hadden opgelost maar dit is nogal een moving-target..TurboTon1973 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:57:
[...]
Iedereen bedankt voor de tips, ik denk dat er met mijn grillplats iets mis is gegaan met het generen van de matter aanmeldingscode en of installeren van de firmware.
Ik heb twee reden dat ik dat denk.
1 de qr code voor matter is niet vermeld in mijn grillplats.
2 bij mij blijft de Grillplats max 5 minuten in koppelstand staan in plaats van 15 minuten.
Ook moet ik de resetknop onder de aan uitknop gebruiken. De grote knop 10 seconde indrukken doet niks.
[...]
Helaas helpt resetten niet. Dat doe ik eigenlijk elke keer om hem in koppelstand te zetten. Ik moet het kleine puntje gebruiken onder de aan uit schakelaar. Als ik de schakelaar 10 seconden (of meer) indruk gebeurt er niks.
Vandaag nog één keer geprobeerd met 4 keer achter elkaar te resetten maar helaas.
[...]
Ik heb een android telefoon/tablet en ik heb de instellingen gevonden waar je het over had. Bij mij telefoon staan geen enkele apparaat vermeld. Anders als mijn auto en oortjes etc. Geen thread of matter aparaten. Bij mijn geresette tablet waarmee ik de timmerflotte heb geinstalleerd worden ook niks weergegeven.
[...]
Ik was benieuwd naar dit laatste, ik heb op de website van home assistant gezocht https://www.home-assistant.io/integrations/matter/ en toen kwam ik deze alinea tegen:
Although your Home Assistant server might have a Bluetooth adapter on board that the controller can use to commission devices, Home Assistant does not use that adapter. Mainly to prevent issues with the built-in Bluetooth integration but also because it is easier to bring your mobile devices close to the Matter device than bringing the device near your server.
Ik heb een shelly plug met bluetooth welke ik aan home assistant gekoppeld heb. Ik zou dat nog kunnen proberen. Maar ik weet niet hoe dat in zijn werk gaat. Dat moet ik nog even opzoeken.
Als er geen QR code op de Grillplats staat lijkt het me sowieso een productie probleem. Double-check, de code staat in de stekkerdoos onder waar de stekker komt te zitten, niet op de buitenkant:

(image bron)
Dank je, ik heb het probleem gedeeltelijk gevonden. hij zit in de zigbee modus ipv thread/matter.ajbu schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:30:
[...]
Ik heb eerder de bluetooth optie in HA zelf gebruikt en deze zit nog in de Matter Server zie ik maar Matter Server is vorige maand vervangen door de nieuwe Matter.js implementatie dus misschien werkt het nu niet meer. In eerdere release notes stond dat ze die problemen met de Bluetooth integratie juist hadden opgelost maar dit is nogal een moving-target..
Als er geen QR code op de Grillplats staat lijkt het me sowieso een productie probleem. Double-check, de code staat in de stekkerdoos onder waar de stekker komt te zitten, niet op de buitenkant:
[Afbeelding]
(image bron)
Ik had net een ingeving en ik dacht laat ik dat eens checken. Nu ga ik opzoeken als het mogelijk is om van zigbee naar thread te gaan. Ik had al wel gelezen dat mensen het andersom deden. Ik wil graag als thread gebruiken zodat ik een extra router heb voor mijn Timmerflotte. Omdat deze niet overal goede dekking/verbinding houden.
Bij mij zit inderdaad geen qr code op de plek van de foto
Ik heb net een nieuwe MYGGBETT sensor toegevoegd in Home Assistant (server) via een Shelly plug met bluetooth (dus zonder telefoon) en dat werkt gewoon. Deze feature is in HA 2026.6 toegevoegd. Bluetooth proxy support staat wel standaard uit en de 'truc' is dat deze feature (nog) niet direct in de HA UI zit maar in de Matter Server UI.TurboTon1973 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:57:
[...]
Ik was benieuwd naar dit laatste, ik heb op de website van home assistant gezocht https://www.home-assistant.io/integrations/matter/ en toen kwam ik deze alinea tegen:
Om Matter/Thread apparaat toe te voegen in HA zonder telefoon:
- Ga naar Settings -> Apps -> Matter Server, tabblad Configuration.
- Zet toggle aan voor 'Show unused optional configuration options'
- Zet de feature 'Enable BLE proxy' aan (alleen zichtbaar als optional configuration options aan staat)
- Sla op en herstart de Matter Server.
- Op de info tab klik 'Open Web UI'
- Klik 'Commission new node en kies 'Commission new Thread device'
- Type de pairing code (staat normaal naast de QR code)
Dank je, ik ga eerst verder zoeken na hoe te resetten naar matter. Wat ik tot nu toe gevonden heb is enkel de methode om te resetten naar zigbee. Als ik dat probeer dan blijft het zigbee. Mijn grootste probleem, is dat er steeds gesproken word over 10 seconden vasthouden van de aan uit knop. Dan gebeurt er bij mij niks. Ik moet op de aan knop drukken. En dan hoef ik heel kort de resetknop (kleine knop) in te drukken. ongeveer 4 seconden. In geen enkele handleiding die ik tot nu toe gevonden heb word deze gebruikt.ajbu schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:22:
[...]
Ik heb net een nieuwe MYGGBETT sensor toegevoegd in Home Assistant (server) via een Shelly plug met bluetooth (dus zonder telefoon) en dat werkt gewoon. Deze feature is in HA 2026.6 toegevoegd. Bluetooth proxy support staat wel standaard uit en de 'truc' is dat deze feature (nog) niet direct in de HA UI zit maar in de Matter Server UI.
Om Matter/Thread apparaat toe te voegen in HA zonder telefoon:Je kan dan in de Matter Server log (geopend op ander browser tab) de voortgang zien en evt. fouten opsporen. Nadat de sensor toegevoegd is verschijnt deze bij de HA matter devices en kan je 'm gewoon gebruiken.
- Ga naar Settings -> Apps -> Matter Server, tabblad Configuration.
- Zet toggle aan voor 'Show unused optional configuration options'
- Zet de feature 'Enable BLE proxy' aan (alleen zichtbaar als optional configuration options aan staat)
- Sla op en herstart de Matter Server.
- Op de info tab klik 'Open Web UI'
- Klik 'Commission new node en kies 'Commission new Thread device'
- Type de pairing code (staat normaal naast de QR code)
Het is mij wel gelukt om de enable BLE proxy in te schakelen.
Alleen ik kan niet de pairing code invoeren als ik stap 6 uitvoer. Ik moet een hex string invoeren.
Ik kan wel als ik naar instellingen > Matter > opties ga handmatig de instelcode invoeren.
Dat ga ik proberen als het mij gelukt is om hem te resetten naar Matter. Ik zal daar morgen met een fris hoofd naar zoeken. Als ik dat niet vind binnen een uur bv, dan ga terug naar Ikea ook omdat de qr code mist in de stekker.
Bedankt voor het meedenken!
De Grillplats heeft geen resetknop, alleen een aan-uit knop.... Je hebt dan een Tretakt of Inspelning, dat gaat dan sowieso niet werken met Matter.TurboTon1973 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 17:44:
[...]
... En dan hoef ik heel kort de resetknop (kleine knop) in te drukken. ongeveer 4 seconden. In geen enkele handleiding die ik tot nu toe gevonden heb word deze gebruikt.
Bedankt voor het meedenken!
Vermoed dat dat Klopt, in zit zigbee wordt hij weer gegeven als Tretakt. Hij zit in een doosje van grillplats.ajbu schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 18:07:
[...]
De Grillplats heeft geen resetknop, alleen een aan-uit knop.... Je hebt dan een Tretakt of Inspelning, dat gaat dan sowieso niet werken met Matter.
Denk dat iemand het in de winkel heeft verwisseld
Je kan een Grillplats ook onder Zigbee gebruiken, maar dan is er geen vermogensmeting en geen OTA.TurboTon1973 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 20:24:
[...]
Vermoed dat dat Klopt, in zit zigbee wordt hij weer gegeven als Tretakt. Hij zit in een doosje van grillplats.
Denk dat iemand het in de winkel heeft verwisseld
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/E2435_E2491.html
Ik had de grillplats gekocht als extra router voor de diverse temperatuur sensoren die ik gekocht heb. En vind de vermogensmeting ook wel prettig. Op het heden gebruik ik de shelley plug S.Prisma16 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 21:04:
[...]
Je kan een Grillplats ook onder Zigbee gebruiken, maar dan is er geen vermogensmeting en geen OTA.
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/E2435_E2491.html
Ben op zich blij met de Timmerflotte sensoren en de alpstuga maar ze verliezen paar keer per dag verbinding met home assistant. Nu is dat op zich geen probleem als ik niet alle data punten heb. Maar soms komt er een paar uur geen update binnen. En dat vind ik wel jammer.Op zich is het niet logisch dat sommige wel verbinding houden en andere die dichterbij zitten de verbinding verliezen.
Dat ze verbinding verliezen daar had ik op zich opgerekend vandaar de Grillplats. Mijn huis heeft dikke betonen vloeren uit de jaren 70 en dikke gipsen binnenmuren. De Timmerflotte die op zolder in een koelbox ligt met filament verliest eigenlijk nooit de verbinding de andere liggen/staan bijna recht boven de slzb mr5u antenne. of schuin op een afstand van ongeveer 5 meter.
Was gisterenavond even teleurgesteld/boos dat er of iets fout is gegaan met verpakken of dat iemand voor 1 euro de stekkers heeft verwisseld. Vandaar mijn korte reactie. Ik weet dat mensen dat doen. Maar ik zelf zou zoiets nooit doen.ajbu schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 18:07:
[...]
De Grillplats heeft geen resetknop, alleen een aan-uit knop.... Je hebt dan een Tretakt of Inspelning, dat gaat dan sowieso niet werken met Matter.
Bij mijn tweede werkgever eind jaren 90 haalde mensen bv uit het midden van een krat cola een fles cola en stopte daar een fles whiskey of andere dure drank in. En zetten daar dan andere kratten bovenop. Als niemand dat zag dan betaalde ze toen 1 gulden voor een fles whiskey of andere sterke drank van 50 of 60 gulden.
Je hebt gelijk het is een Tretakt in een doosje van een Grillplats. Ik ga kijken of Ikea mij kan helpen. En anders neem ik het verlies. Ik heb de Grillplats eind maart gekocht. En ik had pas halverwege juni tijd/energie om de Grillplats aan te sluiten.
Ik ben zelf ziek/snel vermoeid en ik dacht dat ik zelf iets fout deed. De grillplats was mijn eerste thread aparaat en slzb mr5u ook. Ik had gezien voordat mensen met Thread/matter begonnen dat ze veel verbindingsproblemen ermee hadden. Dus ik dacht dat ik zelf iets fout had ingesteld. Ik geef nooit op en ik heb er een hoop energie mee verloren.
Gaat goed komen, ik ben een positief ingesteld persoon. Gisterenavond dacht ik op een goed moment. Fijn, dat ik mijn Thread/matter ipv6 etc goed heb opgezet. Ik kan dit loslaten en verder gaan. Want ik was de oplossing daar in aan het zoeken. Tegelijkertijd begreep ik niet waarom de Timmerflotte wel werkte zonder problemen.
Iedereen bedankt voor meedenken tips.
Beetje mosterd na de maaltijd maar mocht iemand hier nog eens op zoeken:sonnypiek schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:14:
Dat maximale vermogen voor motoren heeft mijn inziens te maken met het schakelen van een inductieve lading. Maar het uitschakelen van je wasmachine midden in zijn programma lijkt mij sowieso niet ideaal.
Zolang je de stekker gebruikt voor energiemonitoring is het geen probleem. Ik heb momenteel twee 'slimme'-stekkers van IKEA stekkers zo'n 11 maanden in gebruik achter mijn wasmachine en droger zonder enige problemen.
Ik gebruik ze overigens niet om het energieverbruik bij te houden maar om mijn 'domme'' wasmachine en droger 'smart' te maken. Op basis van het opgenomen vermogen krijg iedereen die thuis is een melding (of de eerste die thuis komt).
Als je wil gaan monitoren ten behoeve van energiebesparing ben ik benieuwd naar de volgende stappen.. Is er een bepaald energieverbruik waarbij je besluit voortaan maar met je kleren aan te douchen?
Hier in België bestaat het capaciteitstarief, bepaald door het gemiddelde van de hoogste 15-minuten pieken per maand van de laatste 12 maand. €40 per kW per jaar dacht ik.spork schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:30:
Als je wil gaan monitoren ten behoeve van energiebesparing ben ik benieuwd naar de volgende stappen.. Is er een bepaald energieverbruik waarbij je besluit voortaan maar met je kleren aan te douchen?
Bij mij wordt die piek steeds bepaald door toestellen die al aan staan + de oven die wordt voorverwarmd. Een automatisatie die dan de vaatwasser, wasmachine, ontvochtiger, ... een kwartiertje uit zet zou het stroomverbruik van de smart pluggen + nog een beetje wel gemakkelijk terugverdienen.
[ Voor 6% gewijzigd door TheMaxMan op 07-08-2026 15:49 ]
We hebben een nieuwe lamp boven de eettafel. Mooi ding. Vinden wij dan toch. Maar daar hingen drie Tradfri peertjes (waarbij de individuele peer in het netwerk hangt). De nieuwe lamp moest ook in de het Google routine..
Wat blijkt (jullie wisten dit al natuurlijk) een ion zigbee dimmer kan opgenomen worden in de ikea smart home hub. Ik ben daar blij mee en wilde dat even delen.
Wat blijkt (jullie wisten dit al natuurlijk) een ion zigbee dimmer kan opgenomen worden in de ikea smart home hub. Ik ben daar blij mee en wilde dat even delen.
![]() | ![]() |
Ik heb mijn Kajplats lampen ingesteld op "adaptive lighting". Dat gaat prima op de lampen die ik altijd aan de stroom laat staan en uit- en aanzet met een Bilresa schakelaar. Maar ik heb ook lampen die ik bedien met een klassieke schakelaar en die vaak nog de lichtkleur pakken van de vorige keer dat ik ze aanhad staan, ipv dat ze zich aanpassen aan het tijdstip.
Zet ik de lampen uit en aan via de app van Ikea dan pakken ze de juiste lichtkleur wel gelijk.
Is daar wat aan te doen? Helpt het als ik daarvoor overstap naar Home Assistant (want voor de rest is de functionaliteit van Dirigera eigenlijk wel voldoende voor mij op dit moment).
Zet ik de lampen uit en aan via de app van Ikea dan pakken ze de juiste lichtkleur wel gelijk.
Is daar wat aan te doen? Helpt het als ik daarvoor overstap naar Home Assistant (want voor de rest is de functionaliteit van Dirigera eigenlijk wel voldoende voor mij op dit moment).
Deze slimme lampen vormen een netwerk en zijn niet gemaakt om steeds stroom op stroom af te werken.pk026 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 09:04:
Ik heb mijn Kajplats lampen ingesteld op "adaptive lighting". Dat gaat prima op de lampen die ik altijd aan de stroom laat staan en uit- en aanzet met een Bilresa schakelaar. Maar ik heb ook lampen die ik bedien met een klassieke schakelaar en die vaak nog de lichtkleur pakken van de vorige keer dat ik ze aanhad staan, ipv dat ze zich aanpassen aan het tijdstip.
Beste vervang je de domme schakelaar voor 1 van de afstandbedieningen van ikea en brug je de domme schakelaar, zodat er altijd stroom op staat.
Dan is je probleem gelijk opgelost.
Anders ga je gelijk naar Home Assistent, eigen adapter en bijvoorbeeld zigbee2mqtt om alle geavanceerde opties te kunnen aanspreken.
3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter
Een (moderne) wasmachine kun je toch niet tijdens het programma uitzetten? Lijkt mij eenvoudiger om van tevoren te plannen wanneer je ze aanzet. Bij voorkeur sowieso niet tussen 17:00 en 21:00.TheMaxMan schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:48:
Een automatisatie die dan de vaatwasser, wasmachine, ontvochtiger, ... een kwartiertje uit zet zou het stroomverbruik van de smart pluggen + nog een beetje wel gemakkelijk terugverdienen.
[ Voor 5% gewijzigd door Olaf van der Spek op 09-08-2026 09:22 ]
Gaat hier prima met een wasmachine uit 2023Olaf van der Spek schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 09:21:
[...]
Een (moderne) wasmachine kun je toch niet tijdens het programma uitzetten? Lijkt mij eenvoudiger om van tevoren te plannen wanneer je ze aanzet. Bij voorkeur sowieso niet tussen 17:00 en 21:00.
Ik heb genoeg lampen permanent aan de stroom voor een sterk meshnetwerk. Ze zouden het signaal dus op moeten kunnen pakken. Voor niet alle lampen is een dergelijke schakelaar praktisch. Mijn nachtlampjes hebben bijvoorbeeld een fijne schakelaar en vindt geen smart pir sensoren die op het stroomnet werken. Zo blijf ik overal batterijen wisselen, dus ik zou graag mijn huidige inbouw por schakelaren blijven gebruiken.Vorkie schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 09:10:
[...]
Deze slimme lampen vormen een netwerk en zijn niet gemaakt om steeds stroom op stroom af te werken.
Beste vervang je de domme schakelaar voor 1 van de afstandbedieningen van ikea en brug je de domme schakelaar, zodat er altijd stroom op staat.
Dan is je probleem gelijk opgelost.
Anders ga je gelijk naar Home Assistent, eigen adapter en bijvoorbeeld zigbee2mqtt om alle geavanceerde opties te kunnen aanspreken.
Is dit anders in te stellen via Home Assistant? Dat zou momenteel dan mijn enige use case daarvoor zijn
De lampen zijn offline.. ook met HA valt er niks in te stellen als ze offline zijn.pk026 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 10:01:
Is dit anders in te stellen via Home Assistant? Dat zou momenteel dan mijn enige use case daarvoor zijn
De adaptief intelligentie zit in de hub, niet in de lamp, als ik het goed heb.
Wat voor schakelaar heb je momenteel, dat ie niet smart te maken is?
[ Voor 8% gewijzigd door Olaf van der Spek op 09-08-2026 10:07 ]
Dank je, helder, maar het probleem is juist als ze online gaan. Ik zou verwachten dat ze dan signaal krijgen van de hub. Maar die hub van Ikea geeft de nieuwe lichtsterkte pas door als ik de lampen via de app eerst uitzet, en dan weer aan via de Ikea app. Dat zou een bug kunnen zijn in de Ikea Smart App, maar ook een vender lock-in (maar dan wel een hele armoedige: "koop maar een Bilresa van 6 euro" ). Vraag is daarom of HA dit anders doet en wel gelijk de juiste lichtsterkte doorgeeft.Olaf van der Spek schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 10:06:
[...]
De lampen zijn offline.. ook met HA valt er niks in te stellen als ze offline zijn.
De adaptief intelligentie zit in de hub, niet in de lamp, als ik het goed heb.
Nachtlampjes met trekkoordjes die wel heel prettig te vinden zijn 's nachts. En in mijn gang ingebouwde PIR-sensoren die aan het stroomnet hangen en waar ik dus nooit batterijen hoef te wisselenOlaf van der Spek schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 10:06:
[...]
...
Wat voor schakelaar heb je momenteel, dat ie niet smart te maken is?
Een wasmachine heeft twee soorten belasting, te weten een verwarmings element en een motor.TheMaxMan schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 09:59:
[...]
Gaat hier prima met een wasmachine uit 2023
Een verwarmings element is een ohmse belasting en is prima te schakelen door een plug mits je binnen het vermogens bereik van je plug zit.
Een motor is een inductieve belasting en als je die gaat schakelen met een plug blaas je die plug op.
Het verwarming element trekt het meeste vermogen dus alleen uitschakelen als hij veel vermogen trekt zou een optie zijn, maar dan moet je eerst onderzoeken of die wasmachine niet gaat draaien tijdens de opwarm cyclus.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Misschien als je de lamp instelt om uit te blijven nadat ie weer stroom krijgt en in HA iets knutselt dat de sterkte instelt en hem dan aan zet als ie online komt dat het dan werkt, maar ik weet niet wat de vertraging dan zou zijn.pk026 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 10:12:
Dank je, helder, maar het probleem is juist als ze online gaan. Ik zou verwachten dat ze dan signaal krijgen van de hub. Maar die hub van Ikea geeft de nieuwe lichtsterkte pas door als ik de lampen via de app eerst uitzet, en dan weer aan via de Ikea app. Dat zou een bug kunnen zijn in de Ikea Smart App, maar ook een vender lock-in (maar dan wel een hele armoedige: "koop maar een Bilresa van 6 euro" ). Vraag is daarom of HA dit anders doet en wel gelijk de juiste lichtsterkte doorgeeft.
Met Home Assistant kan het wel, je moet dan de lichtsterkte en kleur instellen als de lamp stroom krijgt, je kan een automation instellen als de lamp van 'unavailable' naar 'on' gaat. Omdat adaptive lighting op de hub/HA draait heb je dan ook de/een adaptive-lighting plugin nodig.pk026 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 10:12:
[...]
Dank je, helder, maar het probleem is juist als ze online gaan. Ik zou verwachten dat ze dan signaal krijgen van de hub. Maar die hub van Ikea geeft de nieuwe lichtsterkte pas door als ik de lampen via de app eerst uitzet, en dan weer aan via de Ikea app. Dat zou een bug kunnen zijn in de Ikea Smart App, maar ook een vender lock-in (maar dan wel een hele armoedige: "koop maar een Bilresa van 6 euro" ). Vraag is daarom of HA dit anders doet en wel gelijk de juiste lichtsterkte doorgeeft.
Mijn oplossing is wel wat over-engineering: Een 240v relais switch (Nog Zigbee) als hotel schakeling op de wandschakelaar. Als de lamp met de wandschakelaar wordt uitgezet schakelt de hotelschakeling de stroom weer aan en doet (HA) het licht uit, zo blijft adaptive lighting dus werken, en als Home assistant helemaal uitvalt werken de lampen nog ouderwets met de wandschakelaars.
Volgens mij is hier niks vendor lock-in aan maar gewoon de eigenschappen van zigbee. Als jij je zigbee lampen van stroom afhaalt (wat natuurlijk niet echt te verwachting is van zigbee) krijgen ze veranderingen niet door. En zigbee is niet zo (slim) om te bedenken hey die lampen komen weer online ik stuur ze nog een keer het laatste commando (met kleur/lichtintensiteit etc).pk026 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 10:12:
[...]
Je kan met HA vast iets maken dat wanneer de lampen weer online komen hij het commando nog naar die lampen stuurt, al zou dat nog best ingewikkelde automation kunnen worden.
[ Voor 8% gewijzigd door krijn1985 op 09-08-2026 12:57 . Reden: Typo ]
Het is uiteraard geen vendor lock-in.
De hub is niet continue aan het pollen of een lamp nog wel online is en ook HA doet dat niet.
alleen als je de hub of HA een commando laat sturen naar de lamp gaat hij pas communiceren met die lamp.
De hub is niet continue aan het pollen of een lamp nog wel online is en ook HA doet dat niet.
alleen als je de hub of HA een commando laat sturen naar de lamp gaat hij pas communiceren met die lamp.
Ik heb het tot nu toe enkel gedaan wanneer ik bvb. bezoek langs heb en het lawaai nogal stoort (klein appartement). Maar er valt idd makkelijk een automatisatie van te maken. Ik zie 2000W tijdens het opwarmen, 50-150W tijdens het grootste deel van de wascyclus en tijdens het centrifugeren + afpompen korte pieken van 350W die binnen de 15s naar 250W gaan. De Grillplats kan 300W motor load schakelen dus het is een kwestie van die 350W te vermijden.Ben(V) schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 10:18:
[...]
Een wasmachine heeft twee soorten belasting, te weten een verwarmings element en een motor.
Een verwarmings element is een ohmse belasting en is prima te schakelen door een plug mits je binnen het vermogens bereik van je plug zit.
Een motor is een inductieve belasting en als je die gaat schakelen met een plug blaas je die plug op.
Het verwarming element trekt het meeste vermogen dus alleen uitschakelen als hij veel vermogen trekt zou een optie zijn, maar dan moet je eerst onderzoeken of die wasmachine niet gaat draaien tijdens de opwarm cyclus.
Dit klopt niet. Als de line offline en online gaat krijgt HA of the hub een signaal, in HA zie je dan ook direct of de lamp beschikbaar is en wat de instellingen van de lamp zijn. Voor communiceren is pollen niet nodigBen(V) schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:54:
Het is uiteraard geen vendor lock-in.
Net getest maar HA merk helemaal niets als ik de stekker eruit trek.
Misschien na een lange time-out maar een paar minuten niet of afhankelijk van de lamp, hier is het een Ikea Zigbee lamp.
Kan me wel voorstellen dat een lamp bij het aanschakelen een signaal naar HA stuurt maar bij uitschakelen natuurlijk niet.
De lamp gaat gewoon weer aan in de status waarin hij stond toen hij uitgezet werd tenzij je iets hebt ingesteld als "aan of uit bij power-on"
En HA staat echt niet continue te pollen of die lamp nog online is.
Misschien na een lange time-out maar een paar minuten niet of afhankelijk van de lamp, hier is het een Ikea Zigbee lamp.
Kan me wel voorstellen dat een lamp bij het aanschakelen een signaal naar HA stuurt maar bij uitschakelen natuurlijk niet.
De lamp gaat gewoon weer aan in de status waarin hij stond toen hij uitgezet werd tenzij je iets hebt ingesteld als "aan of uit bij power-on"
[ Voor 48% gewijzigd door Ben(V) op 09-08-2026 13:08 ]
Dirigera moet wel zo'n signaal ontvangen want ik zie de lampen online komen in de Ikea Smart Home app als ik ze aanzet.
Die time-out is een instelling van de Home Assisant Zigbee integratie, deze heeft twee instellingen voor batterij en netvoeding:Ben(V) schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 13:02:
Net getest maar HA merk helemaal niets als ik de stekker eruit trek.
Toevoeging: Dit is een time-out voor het offline gaan, bij online komen is deze vertraging er dus nietApparaten met netvoeding als niet beschikbaar beschouwen na: Hoe lang gewacht moet worden voordat een apparaat met netvoeding als niet beschikbaar beschouwd moet worden, als het niet meer reageert
edit:
Quote block + HA specifiek
Quote block + HA specifiek
[ Voor 8% gewijzigd door ajbu op 09-08-2026 13:30 ]
Een echte hotelschakelaar of een wisselschakelaar? Dat is denk ik niet over engineered maar juist proven technology. Wel slim om het zo te gebruiken. Heb je misschien ergens een schemaatje hiervan?ajbu schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:34:
[...]
Mijn oplossing is wel wat over-engineering: Een 240v relais switch (Nog Zigbee) als hotel schakeling op de wandschakelaar. Als de lamp met de wandschakelaar wordt uitgezet schakelt de hotelschakeling de stroom weer aan en doet (HA) het licht uit, zo blijft adaptive lighting dus werken, en als Home assistant helemaal uitvalt werken de lampen nog ouderwets met de wandschakelaars.
Ubisys zou updates gaan maken voor Matter over Thread waar de rest van mijn mesh netwerk op draait. Ik plan om dan de Ubisys C4 als relais aan te schaffen voor enkele plekken. Of dan allemaal op iedere plek in de inbouwdozen van de elektra past is een tweede.
Mijn Dirigera blijft maar op firmware 2.934.5 hangen terwijl hij bij het updateproces al een tijd staat op "scheduled overnight". Zo te zien is 2.975.2 uit.
Is dit bij meer mensen het geval of is er iets mis met mijn Dirigera? Heb hem al een aantal keer gereboot. "update now" is greyed out dus ik kan hem niet handmatig een duwtje geven.
Update: door mezelf in hetzelfde VLAN als de Dirigera te plaatsen kon ik de update opeens wel handmatig een schop geven.
Is dit bij meer mensen het geval of is er iets mis met mijn Dirigera? Heb hem al een aantal keer gereboot. "update now" is greyed out dus ik kan hem niet handmatig een duwtje geven.
Update: door mezelf in hetzelfde VLAN als de Dirigera te plaatsen kon ik de update opeens wel handmatig een schop geven.
[ Voor 14% gewijzigd door zwaargeschapen op 11-08-2026 13:02 ]
Het is een wisselschakeling. Ik heb er geen schema meer van, op 2 veschillende manieren aangelegd. 1 met de Sonoff 01MINIZB, die kan gewoon achter de wandschakelaar waarna je de bestaande schakelaar daar ook op kan aansluiten als wisselschakelaar.pk026 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 14:17:
[...]
Een echte hotelschakelaar of een wisselschakelaar? Dat is denk ik niet over engineered maar juist proven technology. Wel slim om het zo te gebruiken. Heb je misschien ergens een schemaatje hiervan?
Ubisys zou updates gaan maken voor Matter over Thread waar de rest van mijn mesh netwerk op draait. Ik plan om dan de Ubisys C4 als relais aan te schaffen voor enkele plekken. Of dan allemaal op iedere plek in de inbouwdozen van de elektra past is een tweede.
Misschien is dit al bekend, maar wanneer je een Alpstuga en een Timmerflotte in dezelfde omgeving hebt, laat de app de gemiddelde temperatuur en luchtvochtigheid in de kamer zien.
Wat is in deze context "dezelfde omgeving"?
Is dat als je ze in de Ikea app in dezelfde ruimte plaatst? Of (en ik hoop van niet) als ze bij elkaar in de buurt staan (gemeten via de RSSI of iets dergelijks)?
Is dat als je ze in de Ikea app in dezelfde ruimte plaatst? Of (en ik hoop van niet) als ze bij elkaar in de buurt staan (gemeten via de RSSI of iets dergelijks)?
Oh de vraag verkeerd begrepen, geen idee.ChiMan schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:43:
Misschien is dit al bekend, maar wanneer je een Alpstuga en een Timmerflotte in dezelfde omgeving hebt, laat de app de gemiddelde temperatuur en luchtvochtigheid in de kamer zien.
[ Voor 31% gewijzigd door ewoutw op 20-08-2026 17:34 ]
In de app kun je omgevingen (kamers) maken en daar producten aan koppelen. Bijvoorbeeld: de woonkamer.Out.of.Control schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 16:11:
Wat is in deze context "dezelfde omgeving"?
De nieuwe Matter/Thread 30 watt driver staat nu in de IKEA app en er wordt aangegeven dat er nu 30 in de Delft op voorraad beschikbaar zijn. Heeft iemand deze al echt zien liggen?
De driver kost hier € 18.- dus iets goedkoper dan de TRÅDFRI voorganger.
Staat nog niet op de website of via zoeken te vinden zover ik zie dus alleen in de app te vinden met de link of code (50609444) in de scanner.
Hej, kijk eens naar deze DUBBELKISEL van IKEA.
https://applink.ikea.com/tY8M9r9M4w--50609444--nl--nl
Stock checker geeft nog niets voor andere filialen
De driver kost hier € 18.- dus iets goedkoper dan de TRÅDFRI voorganger.
Staat nog niet op de website of via zoeken te vinden zover ik zie dus alleen in de app te vinden met de link of code (50609444) in de scanner.
Hej, kijk eens naar deze DUBBELKISEL van IKEA.
https://applink.ikea.com/tY8M9r9M4w--50609444--nl--nl
Stock checker geeft nog niets voor andere filialen
Ik heb ook geen problemen met koppelen of gebruik, alleen de Bilresa met draaiwiel vind ik niet echt prettig werken. Ik heb nu wat ribbels op het schijfje geplakt maar draaien/klikken blijft behelpen.Kapotlood schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 15:48:
@MvdD, die reviews gaan vooral over de Bilresa vóór de update waarmee de problemen zo goed als helemaal zijn verholpen. Ik heb hier 4 Bilresa afstandsbedieningen, en allemaal zijn ze zonder problemen gekoppeld aan Tradfri peertjes of Tradfri slimme schakelaars. En in zowel de Ikea Home als Google Home ook makkelijk in te stellen én ze werken vlekkenloos
Er zijn overigens inmiddels nieuwe hardware revisies geregistreerd (FCC) voor beide Bilresa remotes, Myggspray bewegingssensor en Myggbett deursensor. Zelfde naam maar nieuwe typenummers.
Bron: https://www.matteralpha.com/news/new-batch-of-ikea-remotes-and-sensors-to-get-core-hardware-revision
ik ben met matter devices begonnen (4 spots, kajplats). Heb een apple tv als obtr. afstand is ~10 meter. Het werkt, maar nog niet stabiel. Ik lees nu dat lampen niet fungeren als router (zoals dat bij zigbee wel het geval was). Mijn idee was: lampen toevoegen door het huis die de kwaliteit van het netwerk verbeteren, maar dat lijkt dus geen werkbaar idee. Heb wel nog een alpstuga, die kan er tussen. Welke devices kan ik gebruiken om het netwerk en daarmee de stabiliteit te verbeteren?
Ik weet niet wat je gelezen hebt maar dat klopt niet. Lampen kunnen werken als router, tenzij ze achter een lichtschakelaar zitten en de lamp geen stroom heeft. Lampen op batterijen (en eigenlijk alle Thread apparaten op batterijen) werken ook niet als router maar bv Kajplats lampen dus wel.gysman11 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 14:20:
ik ben met matter devices begonnen (4 spots, kajplats). Heb een apple tv als obtr. afstand is ~10 meter. Het werkt, maar nog niet stabiel. Ik lees nu dat lampen niet fungeren als router (zoals dat bij zigbee wel het geval was). Mijn idee was: lampen toevoegen door het huis die de kwaliteit van het netwerk verbeteren, maar dat lijkt dus geen werkbaar idee. Heb wel nog een alpstuga, die kan er tussen. Welke devices kan ik gebruiken om het netwerk en daarmee de stabiliteit te verbeteren?
Beste alternatief voor een lamp is een Grillplats plug.
edit:
Toevoeging: Spots hebben wel vaker een wat slechtere verbinding omdat deze vaak in het plafond zijn weggewerkt / in metalen reflector zitten.
Toevoeging: Spots hebben wel vaker een wat slechtere verbinding omdat deze vaak in het plafond zijn weggewerkt / in metalen reflector zitten.
[ Voor 7% gewijzigd door ajbu op 22-08-2026 15:15 ]
Ok granted, ik was aan het zoeken met copilot. Dus mogelijk onjuist. Maar dan nog: als ik in HA kijk naar de informatie van mijn device, dan zie ik:ajbu schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 14:54:
[...]
Ik weet niet wat je gelezen hebt maar dat klopt niet. Lampen kunnen werken als router, tenzij ze achter een lichtschakelaar zitten en de lamp geen stroom heeft. Lampen op batterijen (en eigenlijk alle Thread apparaten op batterijen) werken ook niet als router maar bv Kajplats lampen dus wel.
Beste alternatief voor een lamp is een Grillplats plug.edit:
Apparaat-info KAJPLATS GU10 CWS 470lm (36871) door IKEA of Sweden
Firmware: 1.2.0
Hardware: P2.0
Matter-info
Knooppunt ID:1
Netwerktype:Thread
Apparaat type:Eindapparaat
Eindapparaat lijkt een endpoint, geen router, toch? Als ik het vergelijk met een zigbee lamp in mijn netwerk, daar zie ik het volgende:
Apparaat-info
TRADFRI bulb E27 WS opal 980lm door IKEA of Sweden
Verbonden via Generic Zigbee Coordinator (EZSP)
Firmware: 0x12217572
Zigbee: 00:0B:57:FF:FE:9D:DB:0A
Zigbee info
Nwk: 0xcbf6
Device Type: Router
[ Voor 32% gewijzigd door gysman11 op 22-08-2026 18:05 ]
Nee, zo werkt dat niet met Thread. Geeft enkel aan dat er op dat moment geen child nodes zijn verbonden. Ik vond deze uitleg van Openthread wel duidelijk:gysman11 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 18:04:
[...]
Ok granted, ik was aan het zoeken met copilot. Dus mogelijk onjuist. Maar dan nog: als ik in HA kijk naar de informatie van mijn device, dan zie ik:
Apparaat-info KAJPLATS GU10 CWS 470lm (36871) door IKEA of Sweden
Firmware: 1.2.0
Hardware: P2.0
Matter-info
Knooppunt ID:1
Netwerktype:Thread
Apparaat type:Eindapparaat
Eindapparaat lijkt een endpoint, geen router, toch? Als ik het vergelijk met een zigbee lamp in mijn netwerk, daar zie ik het volgende:
https://openthread.io/guides/thread-primer/node-roles-and-types#upgrading_and_downgrading
Als je een recente versie van HA hebt kan je in Instellingen / Apps / Matter Server -> Open Web UI, rechtsboven 'Thread' een visuele map krijgen van je mesh netwerk
ajbu schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 18:57:
[...]
Nee, zo werkt dat niet met Thread. Geeft enkel aan dat er op dat moment geen child nodes zijn verbonden. Ik vond deze uitleg van Openthread wel duidelijk:
https://openthread.io/guides/thread-primer/node-roles-and-types#upgrading_and_downgrading
Als je een recente versie van HA hebt kan je in Instellingen / Apps / Matter Server -> Open Web UI, rechtsboven 'Thread' een visuele map krijgen van je mesh netwerk
edit: huidige thread netwerk:
:strip_exif()/f/image/EsqDjSLTTvvuSTtu5fz4P8Iy.jpg?f=fotoalbum_large)
En het verandert/leert. Paar minuten later heb ik al wat meer lijnen. De alpstuga halverwege tussen de appletv en de kamer met de lampjes lijkt het wel te verbeteren.
[ Voor 28% gewijzigd door gysman11 op 22-08-2026 19:23 . Reden: plaatje toegevoegd ]
:strip_exif()/f/image/e4JX612n0PqGd433a2yEoMlq.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/ynH6Dll1jN1kasFwrMggiaXk.jpg?f=fotoalbum_tile)