• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-05 15:25
remielowik schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:45:
Vandaag een mailtje ontvangen dat de Alpstuga niet meer verkocht wordt, hij staat ook niet meer op de website :(.
remmuz in "Ikea Home smart (Trådfri en meer) - Ervaringen & discussie 2"

[ Voor 20% gewijzigd door remmuz op 14-04-2026 14:46 ]

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
gysman11 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:10:
ik heb de matter CO2 meter Alpstuga, en gebruik mijn AppleTV als Thread Border Router. Vervolgens via Homeassistant zichtbaar in mijn automations. Echter, De verbinding tussen AppleTV Thread en Home Assistant lijkt niet stabiel: In Apple Home app is de waarde van de CO2 meter altijd uit te lezen. Echter, in Home Assistant heb ik binnen no time grote hiaten in mijn history, en als ik live mee kijk doet ie het vaker niet dan wel. Herstart van Alpstuga fixt alles weer voor een paar uur/dag, en dan begint het weer: in home assitant lijk ik af en aan geen verbinding te hebben via de Matter integratie. Iemand soortgelijke ervaringen?
Hier hetzelfde met Google TV als Thread Border Router. De Alpstuga valt ook steeds uit het netwerk.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Vandaag een mailtje ontvangen dat de Alpstuga niet meer verkocht wordt, hij staat ook niet meer op de website :(.
Als ik weer eens in een IKEA winkel kom zal ik proberen of ik de Alpstuga terug kan geven, en mijn geld terug kan krijgen.
Ze hebben alleen nog een foto...

Afbeeldingslocatie: https://www.ikea.com/ext/ingkadam/m/4f8ef6fbb0f8a891/original/PE1002799-crop001.jpg?f=xxl

[ Voor 17% gewijzigd door Prisma16 op 14-04-2026 15:37 ]

• PaulHelper
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01-05 22:30
Ik heb nu al een hele tijd Tradfri hub meer dan een jaar misschien zelfs al 2, stuk of 15 lampen en 5 bewegingsensoren. Dit heeft prima gewerkt tot vorige week.

Sinds vorige week wil mijn hub niet meer. Ik heb een keer de ethernet eruit en erin gedaan dat hielp volgens mij niet maar na de stekker uit het stopcontact/uit aann werkte hij weer. Ik dacht oh na een lange tijd online kan dat ooit gebeuren. Nu heb ik dit afgelopen week al 3 keer gehad en ik heb nog niet de oplossing of oorzaak gevonden.

Ik heb recent niks geupdate, niet in mijn router, niet in mijn Tradfri. Verder had ik de Tradfri hub al sinds het begin met static ip en geen dhcp, dus dat zou het niet moeten zijn.
Ik gebruik de lampen vaak via google home maar ook de eigen Tradfri app vind de hub niet (meer).

Heb al op internet wat gezocht maar kon daar geen nuttige dingen uithalen.
Heeft iemand iets soortgelijks gehad of tips om te troubleshooten? Ik zou in theorie kunnen factory resetten volgens mij maar daar heb ik echt weinig zin in, helemaal als ik geen idee heb wat de oorzaak is en het zo weer kan gebeuren.

Ik heb natuurlijk al geprobeerd te updaten wanneer die wel online is maar zegt niks. Ik heb 1.21.51 qua hub

[ Voor 4% gewijzigd door PaulHelper op 15-04-2026 20:18 ]

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op de Zweedse site staat ie nog wel:
https://www.ikea.com/se/e...ty-sensor-smart-50604187/

[ Voor 6% gewijzigd door Olaf van der Spek op 16-04-2026 09:48 ]

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:38
In meerdere landen is het nog te koop (o.a. Frankrijk). Maar de voorraad is minimaal en waarschijnlijk een restant.

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Met de timmerflotte lijkt hetzelfde aan de hand als met de alpstuga?

Zou geleverd worden bij enkele vestigingen, maar staat nu weer overal op 0 in de stock checker.

Te koop....

• jwhoogervorst
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-05 07:56
@PaulHelper Is de voeding misschien niet helemaal lekker meer?

[ Voor 4% gewijzigd door jwhoogervorst op 20-04-2026 11:12 ]

Voor elke oplossing is er een probleem!

• PaulHelper
jwhoogervorst schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:11:
@PaulHelper Is de voeding misschien niet helemaal lekker meer?
Het zou in theorie kunnen maar het is gewoon een standaard usb 5V voeding. Verder blijven lichtjes ook gewoon aan dus of het moet een gevalletje net wel net niet zijn, maar heb ik zelf eigenlijk nog nooit meegemaakt. Ik ga voor de zekerheid even een andere adapter proberen. Als dat het oplost laat ik het weten. Ook op Reddit zegt in ieder geval 1 iemand exact hetzelfde probleem met de hub mee te maken nu. Aangezien ik het verder nergens vind is dat wel vrij toevallig.

• ajbu
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-05 19:17
albino71 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:47:
Met de timmerflotte lijkt hetzelfde aan de hand als met de alpstuga?

Zou geleverd worden bij enkele vestigingen, maar staat nu weer overal op 0 in de stock checker.
... En die liggen nu in de winkel (Heerlen). In Duitsland zijn alle winkels wel goed bevoorraad.
Als je wil weten waar de Alpstuga's blijven: Ik IKEA Cagliari Elmas (Italie) hebben ze er nog 3060 op voorraad...

Lijkt verder weinig logica in te zitten, de grillplats (zonder remote) is bv nooit in Utrecht verkocht..

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:58
Als iemand eens daar in de buurt komt en enkele Timmerflottes voor me wil meenemen, dan hoor ik t graag O-)

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-05 14:58
de alpstuga is in duitsland/belgie helaas ook geheel uitverkocht.

• Altaphista
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-05 10:34

Altaphista

1. check manual, 2. ask

Ik heb thuis al veel Tradfri lampen werken via mijn Conbee II stick icm de Phoscon app kan ik ze dan aanmelden en zichtbaar maken in HA. Nu heb ik wat KAJPLATS lampen gekocht (KAJPLATS E27 bulb, white spectrum, globe, clear, 806 lm LED2401G5) als vervanger, maar krijg deze niet aangemeld in de phoscon app. Iemand enig idee hoe ik dit voor elkaar krijg?
Ik heb al geprobeerd met de lamp 6x aan/uit en met 15x aan/uit te doen.

Je gaat het pas zien als je het doorhebt.

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-05 11:37
@Altaphista In combinatie met Zigbee of Matter?

Schiet tussen de palen en je scoort!

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

xzaz schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:12:
@Altaphista In combinatie met Zigbee of Matter?
Zigbee

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:15

Mimiix

Professioneel Prutser

Altaphista schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:00:
Ik heb thuis al veel Tradfri lampen werken via mijn Conbee II stick icm de Phoscon app kan ik ze dan aanmelden en zichtbaar maken in HA. Nu heb ik wat KAJPLATS lampen gekocht (KAJPLATS E27 bulb, white spectrum, globe, clear, 806 lm LED2401G5) als vervanger, maar krijg deze niet aangemeld in de phoscon app. Iemand enig idee hoe ik dit voor elkaar krijg?
Ik heb al geprobeerd met de lamp 6x aan/uit en met 15x aan/uit te doen.
Kajplats werkt helaas (nog) niet met deCONZ. Dit komt voornamelijk omdat ze geen Modelid/manufacturer name afgeven bij koppelen. Daardoor kunnen ze ook niet geidentificeerd worden en dus gewhitelist.

https://forum.phoscon.de/t/ikea-kajplats-gu10-cws/6791

Ik heb Manup (product owner Phoscon/Conbee van dresden-elektronik) gevraagd of hij er eens in kan / wil duiken. Misschien is er toch nog iets op te vinden.

[ Voor 9% gewijzigd door Mimiix op 22-04-2026 10:01 ]

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

Mimiix schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:00:
[...]

Kajplats werkt helaas (nog) niet met deCONZ. Dit komt voornamelijk omdat ze geen Modelid/manufacturer name afgeven bij koppelen. Daardoor kunnen ze ook niet geidentificeerd worden en dus gewhitelist.

https://forum.phoscon.de/t/ikea-kajplats-gu10-cws/6791

Ik heb Manup (product owner Phoscon/Conbee van dresden-elektronik) gevraagd of hij er eens in kan / wil duiken. Misschien is er toch nog iets op te vinden.
ah ok, wel jammer. Thnx voor de reactie iig!
Zou een overstap naar de ZBT-2 de problemen oplossen?

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Altaphista schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:04:
[...]

ah ok, wel jammer. Thnx voor de reactie iig!
Zou een overstap naar de ZBT-2 de problemen oplossen?
Het probleem is dat het apparaat niet volgens de zigbee spec rapporteert (zichzelf kenbaar maken).

Je zou erom heen kunnen door het apparaat aan andere waarden te identificeren, wat allicht HA met ZHA heeft gedaan. (bijvoorbeeld door naar het mac adres te kijken + nog wat andere zaken, ofwel door de gebruiker het handmatig te laten selecteren).

Dat zal deCONZ ook moeten doen, alleen dat is een custom proces wat je niet zo snel toepast.

Met andere woorden: Geen idee of dat je probleem op lost.

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

Mimiix schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:38:
[...]

Het probleem is dat het apparaat niet volgens de zigbee spec rapporteert (zichzelf kenbaar maken).

Je zou erom heen kunnen door het apparaat aan andere waarden te identificeren, wat allicht HA met ZHA heeft gedaan. (bijvoorbeeld door naar het mac adres te kijken + nog wat andere zaken, ofwel door de gebruiker het handmatig te laten selecteren).

Dat zal deCONZ ook moeten doen, alleen dat is een custom proces wat je niet zo snel toepast.

Met andere woorden: Geen idee of dat je probleem op lost.
ok thnx, ik ga eens stoeien met ZHA ipv de Phoscon deCONZ plugin dan

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Altaphista schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:08:
[...]

ok thnx, ik ga eens stoeien met ZHA ipv de Phoscon deCONZ plugin dan
Houd er wel rekening mee dat je dan alles opnieuw moet pairen.

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

Mimiix schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:15:
[...]

Houd er wel rekening mee dat je dan alles opnieuw moet pairen.
ja snap ik dat vind ik op zich niet zo erg, maar ik ga het voor nu ff nog niet doen denk ik, de KAJPLATZ krijg ik ook niet toegevoegd via ZHA... grmbl. Ik heb eerst ff deCONZ gestopt, toen de conbee II toegevoegd aan ZHA en alle bestaande items importeert ie wel netjes (wel als nieuwe instanties dus ik zou idd alles moeten omzetten) maar ik heb eerst ff geprobeerd de KAJPLATS te herkennen maar hij pakt m dus niet helaas...

• SolarOrbiter
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-05 13:29
Kajplats wordt wel herkend door ZHA icm Sonoff zigbee 3.0

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQvWEYxsu0c8gW_P5AGIHlgeuDo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fNbRKt3R0DBvrjCzyXgd0FBU.png?f=fotoalbum_large

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

SolarOrbiter schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:19:
Kajplats wordt wel herkend door ZHA icm Sonoff zigbee 3.0

[Afbeelding]
ok thnx, ga ik die eens aanschaffen en installeren naast mijn Conbee 2. Of hebben jullie advies voor een betere stick er naast?

• ajbu
Altaphista schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:24:
[...]

ok thnx, ga ik die eens aanschaffen en installeren naast mijn Conbee 2. Of hebben jullie advies voor een betere stick er naast?
Als je doel is om de Kajplats lampen te koppelen in Home Assistant kan je misschien beter een Thread stick kopen, Dan kan je in de toekomst ook andere Thread/Matter producten koppelen. Niet alle nieuwe IKEA smart producten kan je 'hacken' voor Zigbee ondersteuning. Ik heb zelf mijn eerste Kajplats met ZHA gekoppeld en toen toch maar naar Thread overgestapt met een 2e stick, oude Zigbee apparaten zo gelaten. Dat werkt prima.

Ik heb daarvoor de Sonoff Plug-E gekocht. Sonoff heeft hiervoor ook een Thread firmware en je kan de stick eenvoudig omschakelen tussen Zigbee en Thread. Kan zelfs multi-protocol zodat je met 1 stick zowel Zigbee als Thread kan gebruiken maar dat wordt sterk afgeraden. Koop er een USB verlengkabeltje bij zodat je de stick wat verder van stoorzenders zoals de Zigbee stick kan plaatsen.

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-05 16:17
Nadat ik "noodgedwongen" de Dirigera heb gekocht om verschillende Bilresa wilde koppelen (en tips via users hier), eigenlijk toch wel erg tevreden hoe alles werkt 😁

Nu zat ik te kijken naar de Myggspray, maar behalve verlichting aan te sturen als er beweging is, wat kan je nog meer instellen via de Ikea Home smart app?
Hier zou mooi zijn als het alleen tussen een bepaalde tijd reageert, en een lamp uit een groep op een bepaalde lichtsterke aan zet voor een x-tijd.
Is dat mogenlijk?

Live from Denmark

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-05 14:22
PaulHelper schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:16:
Ik heb nu al een hele tijd Tradfri hub (...)
Sinds vorige week wil mijn hub niet meer. Ik heb een keer de ethernet eruit en erin gedaan dat hielp volgens mij niet maar na de stekker uit het stopcontact/uit aann werkte hij weer. Ik dacht oh na een lange tijd online kan dat ooit gebeuren. Nu heb ik dit afgelopen week al 3 keer gehad en ik heb nog niet de oplossing of oorzaak gevonden.
(...)
Heeft iemand iets soortgelijks gehad of tips om te troubleshooten?
Zelfde hier, sinds een paar weken draait het ding een dag of 2 en dan loopt hij vast. LED-beeld is normaal, maar hij is niet te benaderen via de API of app. Een power cycle helpt inderdaad. Het lijkt dus een software-issue te zijn.

• ajbu
arievz schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 21:03:
[...]
Zelfde hier, sinds een paar weken draait het ding een dag of 2 en dan loopt hij vast. LED-beeld is normaal, maar hij is niet te benaderen via de API of app. Een power cycle helpt inderdaad. Het lijkt dus een software-issue te zijn.
Dit is een bekend probleem van recente update als je Sonos integratie gebruikt:

Bron: https://www.reddit.com/r/.../1smdq46/comment/ohzwayv/
We have identified the issue with TRÅDFRI gateway becoming unresponsive and a new firmware will be released in the beginning of May.

As a temporarily workaround you can remove your Sonos speaker:
Open the IKEA Home smart 1 app.
Go to Settings → Manage → Speaker

Thank you for your patience! /IKEA Home smart

• PaulHelper
ajbu schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 21:20:
[...]

Dit is een bekend probleem van recente update als je Sonos integratie gebruikt:

Bron: https://www.reddit.com/r/.../1smdq46/comment/ohzwayv/

[...]
Twee dingen, 1 wat is je definitie van bekend? Wat ik zie is dat 24 april de OP/ikea dit gereageerd heeft. Ik heb zelf afgelopen week nog contact gehad met de chat support met een agent en die gaf nul informatie over dit alleen probeer een keer alles uit en aan te zetten.
2, ik had deze reactie inderdaad al gezien maar ik vraag me af hoe het zit. Ik heb wel sonos maar nergens geïntegreerd met ikea. Ik kan dus niks van mijn sonos besturen uit ikea smarthome.
Dus als dat de oorzaak zou zijn lijkt dat niet op mij van toepassing. Verder zag ik erg veel mensen die hetzelfde hebben, nu kan het natuurlijk dat mensen met een sonos ook ikea hebben, maar ik heb dat niet bij elke geverifieerd.

Ik hoop dus dat er of nog een andere workaround komt of dat die firmware snel komt en het ook voor mij oplost zonder gebruik van de sonos integratie

• ajbu
PaulHelper schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:25:
[...]

Twee dingen, 1 wat is je definitie van bekend? Wat ik zie is dat 24 april de OP/ikea dit gereageerd heeft. Ik heb zelf afgelopen week nog contact gehad met de chat support met een agent en die gaf nul informatie over dit alleen probeer een keer alles uit en aan te zetten.
De reactie van het officiële IKEA tradfri account is 'We have identified the issue with TRÅDFRI gateway becoming unresponsive and a new firmware will be released in the beginning of May.' wat me de definitie lijkt van het bekend zijn van het/een probleem bij Ikea. De conclusie van IKEA nu lijkt dat het probleem komt door de Sonos integratie. Op de 21e geeft het officiele IKEA account aan:
The team is looking into this issue, and to support us in the process we would appreciate if you can share if the ones having the issues is using Sonos integration? Thank you for your support and patience! /IKEA Home smart
Waarop alle reacties van mensen met problemen lijken te bevestigen dat ze de Sonos integratie gebruiken.

Als je dezelfde problemen hebt zonder Sonos integratie zou je dat dus moeten/kunnen melden als je niet de volgende update wil afwachten. Reddit is het enige forum dat ik ken dat door ikea gemonitord wordt en waarop IKEA officieel (tech/smart home) support geeft, hoe /of chat support info bij de developers komt weet ik niet.

En ook al gebruik je het niet, voor de zekerheid Settings → Manage → Speaker checken kan ook geen kwaad

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:17
Ik heb momenteel nog 3 symfonisk volume knoppen in gebruik om de symfonisk en sonos apparaten aan te sturen.Hhelaas gebruiken deze nog een knoopcel batterijtje. Kan een bilsera met scrolwieltje deze functionaliteit overnemen? of is er geen opvolger voor gemaakt?

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-05 15:25
sweetdude schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:32:
Ik heb momenteel nog 3 symfonisk volume knoppen in gebruik om de symfonisk en sonos apparaten aan te sturen.Hhelaas gebruiken deze nog een knoopcel batterijtje. Kan een bilsera met scrolwieltje deze functionaliteit overnemen? of is er geen opvolger voor gemaakt?
YouTube: IKEA BILRESA Fernbedienung mit Drehrad 🤩 Matter, Sonos, Hue & mehr

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:38
Vandaag in Amsterdam vertelde een medewerker dat ze het in augustus weer verwachten.

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 08-05 10:53
Weet iemand of een 2e dirigera hub draadloos ka worden aangesloten ? Of moet die ook bedraad.

Heb nu op zolder geen bereik om nieuwe kajplats lampen te bedienen namelijk en ben opzoek naar een manier om het bereik van de hub (meterkast begane grond) te vergroten.

• metbril
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:49
Len020 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 22:05:
Weet iemand of een 2e dirigera hub draadloos ka worden aangesloten ? Of moet die ook bedraad.

Heb nu op zolder geen bereik om nieuwe kajplats lampen te bedienen namelijk en ben opzoek naar een manier om het bereik van de hub (meterkast begane grond) te vergroten.
Google is je vriend.

https://www.ikea.com/nl/nl/customer-service/knowledge/articles/fg1ce02b-1055-4675-86gf-06df436c60e4.html

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 08-05 10:53
Mijn vraag gaat specifiek over een 2e hub. Daar gaat dit artikel niet over

• metbril
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:49
Volgens mij is het artikel hier volkomen duidelijk over. Iedere hub werkt alleen bekabeld.

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:50
Kun je dan niet beter ergens halverwege een Grillplats in een stopcontact duwen? Veel goedkoper en werkt ook als thread repeater.
Pagina: 1 ... 16 17 Laatste