• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:20
Zit je telefoon op hetzelfde netwerk segment als de dirigera?

• Rudolfus
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:46
En op 2,4 GHz? Op 5 GHz werkt het niet.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

En is er IPv6 aanwezig? Heb gelezen dat dat ook een voorwaarde is.

Afgelopen zaterdag zelf ook een Dirigera in huis gehaald en een hele hoop Grillplats stekkers, voor die prijs hier in Belgie kon ik ze echt niet laten liggen nu ik het stroomverbruik in huis in kaart aan het brengen ben :+. En redelijk probleemloos in de koppeling om eerlijk te zijn. Enkel op een gegeven moment de Dirigera hub herstart en toen weigerde de koppeling op mijn Android telefoon ineens, overgeschakeld op de iPhone en daar verder gegaan. Tot op heden 23 stuks in gebruik genomen, en heb er hier nog enkele staan die ik verder in gebruik moet nemen.

Daar moet ik ook bij zeggen dat ik voor de rest niets anders van IoT in huis heb die eventueel kan storen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:57:
nu ik het stroomverbruik in huis in kaart aan het brengen ben :+.
23 stuks? Ikea zal blij zijn. :D
Was een enkele P1 meter niet voldoende?

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Robkazoe schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:14:
Wat doe ik verkeerd? Moet ik mogelijk mijn Unifi netwerk aanpassen?
Is IPv6 enabled op je netwerk en zitten de hub en telefoon in hetzelfde segment?
Olaf van der Spek schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:40:
[...]

Hoe zie je dat voor je? Deze meet geen individuele apparaten.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
meesje schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:26:
[...]

Hoe zie je dat voor je? Deze meet geen individuele apparaten.
Zoveel mogelijk uit, P1 live verbruik checken, lamp aan, nog een keer checken en je hebt het vermogen van die lamp. Dat herhalen voor andere apparatuur. Vaatwasser en wasmachine zie je sowieso eenvoudig. Dan moet je alleen nog wat aannames doen over hoe lang / vaak apparaten die veel verbruiken aan staan.
Met PV doe je het wel als het donker is.

[ Voor 11% gewijzigd door Olaf van der Spek op 15-07-2026 12:33 ]

• ajbu
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-08 12:31
Olaf van der Spek schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:40:
[...]

De Grillplats kost in België €5,99, IKEA zal voor deze aankoop niet de winstverwachting aanpassen. In Nederland €8,99, da's wel een groot verschil. In Home Assistant werkt een combinatie van een P1 meter en Grillplats stekkers overigens erg goed, je kan dan het totale gebruik meten en uitsplitsen per apparaat voor een goed inzicht van gebruik van de belangrijke stroomgebruikers en wat het 'overig' gebruik is.

• Blokker_1999
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

En het zijn net die aannames die ik niet wens te doen. Ik wil de totale data zien onder het motto "meten is weten". En daarbij het voordeel hebben dat je apparaten vanop afstand ook netjes kunt in- en uitschakelen en verder kunt gaan met automatisatie. Waarom zouden apparaten bijvoorbeeld in standby moeten staan als ik ze ook kan uitzetten wanneer ik niet thuis ben? Dan zie je bijvoorbeeld ineens dat de receiver voor je surround sound die je weinig gebruikt idle toch veel stroom verbruikt. Nu kan die gewoon automatisch uit elke nacht als die zou aanstaan.

En ja, sommige loads zijn constant en voorspelbaar. Maar door ze continue te meten kan je ook daar op zoek gaan naar problemen. Stel je voor dat de ijskast ineens meer stroom begint te verbruiken elke dag, dan weet je dat er mogelijks een defect aan het ontstaan is.

Het einddoel is het blokje "untracked" in de grafiek zo klein mogelijk te krijgen. 0 gaat niet lukken, maar dat is het doel ook niet.

En ik moet zeggen dat ik al veel geleerd heb van deze tracking, en dat vele aannames die ik had gewoon verkeerd waren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/erxz7w1ml61wOssVch0Y9_IbltA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EbyIVnQGljicNaxkJehVahlE.png?f=fotoalbum_large

@ajbu, klopt. Ik denk dat Ikea er in Belgie op dit moment niet echt winst op maakt, zelfs bij de NL prijs worden al vragen gesteld of er wel iets te verdienen valt. Het is voor Ikea op dit moment vooral een manier om vroeg bij Matter/Thread aanwezig te zijn en een zo groot mogelijk deel van de taart naar zich toe te trekken.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:50:
Stel je voor dat de ijskast ineens meer stroom begint te verbruiken elke dag, dan weet je dat er mogelijks een defect aan het ontstaan is.
De ijskast zie ik 's nachts perfect terug in de P1 grafiek.
En ik moet zeggen dat ik al veel geleerd heb van deze tracking, en dat vele aannames die ik had gewoon verkeerd waren.
Vertel

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Mimiix

Professioneel Prutser

Blokker_1999 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:57:
En is er IPv6 aanwezig? Heb gelezen dat dat ook een voorwaarde is.

Afgelopen zaterdag zelf ook een Dirigera in huis gehaald en een hele hoop Grillplats stekkers, voor die prijs hier in Belgie kon ik ze echt niet laten liggen nu ik het stroomverbruik in huis in kaart aan het brengen ben :+. En redelijk probleemloos in de koppeling om eerlijk te zijn. Enkel op een gegeven moment de Dirigera hub herstart en toen weigerde de koppeling op mijn Android telefoon ineens, overgeschakeld op de iPhone en daar verder gegaan. Tot op heden 23 stuks in gebruik genomen, en heb er hier nog enkele staan die ik verder in gebruik moet nemen.

Daar moet ik ook bij zeggen dat ik voor de rest niets anders van IoT in huis heb die eventueel kan storen.
Tof!

Vergeet niet de powerOn behavior aan te passen (als dit kan). Anders heb je bij een stroomonderbreking ofwel een kermis, ofwel een warme koelkast/vriezer.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• Blokker_1999
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

Olaf van der Spek schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:56:
[...]

De ijskast zie ik 's nachts perfect terug in de P1 grafiek.

[...]
Vertel
Die ijskast kan je in vele gevallen inderdaad terugzien, of toch proberen concluderen dat het de ijskast moet zijn. Maar neem nu even onderstaande grafiek: wat is daar in hemelsnaam rond half twee gebeurd? En wat zijn die pieken even na middernacht en vlak na 3:30? En waarom is het na die laatste piek terug helemaal rustig en netjes cyclish geworden terwijl er daarvoor toch echt meer variabiliteit in zat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cFkWZraWg1Kz2fGV0hcdkxOVMYA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PVMjiq99rxN40fada8LqAPZ0.png?f=fotoalbum_large Uiteraard niet de dingen die je veel geld kosten. Het zijn geen grootverbruikers. Maar je merkt ineens wel dingen op die vreemd zijn en de moeite waard kunnen zijn om toch eens achter te gaan. Al is het maar om beter te begrijpen wat er met je elektrische installatie gebeurt.

Dat de ijskast minder verbruikt dan ik zelf verwacht had en nog altijd netjes binnen het verwachte jaarverbruik zal uitkomen is mooi meegenomen ondanks de leeftijd van het toestel. Ook interessant om te zien dat mijn NAS en home server toch echt een stukje meer verbruiken dan ik zelf verwacht had. Ook de laadcurve van de pedelec is interessant om te leren, alsook het feit dat die tegen alle verwachtingen in zelfs in het midden van de zomer amper zonnestroom gebruikt. Ik hoop dat die levering voor een thuisbatterij snel opgelost zal geraken.

Blokker_1999 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 19:56:
[...]

Die ijskast kan je in vele gevallen inderdaad terugzien, of toch proberen concluderen dat het de ijskast moet zijn. Maar neem nu even onderstaande grafiek: wat is daar in hemelsnaam rond half twee gebeurd? En wat zijn die pieken even na middernacht en vlak na 3:30? En waarom is het na die laatste piek terug helemaal rustig en netjes cyclish geworden terwijl er daarvoor toch echt meer variabiliteit in zat?

[Afbeelding] Uiteraard niet de dingen die je veel geld kosten. Het zijn geen grootverbruikers. Maar je merkt ineens wel dingen op die vreemd zijn en de moeite waard kunnen zijn om toch eens achter te gaan. Al is het maar om beter te begrijpen wat er met je elektrische installatie gebeurt.

Dat de ijskast minder verbruikt dan ik zelf verwacht had en nog altijd netjes binnen het verwachte jaarverbruik zal uitkomen is mooi meegenomen ondanks de leeftijd van het toestel. Ook interessant om te zien dat mijn NAS en home server toch echt een stukje meer verbruiken dan ik zelf verwacht had. Ook de laadcurve van de pedelec is interessant om te leren, alsook het feit dat die tegen alle verwachtingen in zelfs in het midden van de zomer amper zonnestroom gebruikt. Ik hoop dat die levering voor een thuisbatterij snel opgelost zal geraken.
Een kleine tip. Blijf wel goed monitoren dat stekkers functioneren. Ooit ergens gelezen dat een stekker van HomeWizard stuk was gegaan. Hierop was een vriezer aangesloten…

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 19:56:
Met een home server en NAS is het iets onrustiger.. mijn nachtvermogen is 50W als de koelkast niet draait.

Als je de grafieken iets langer in de gaten houdt weet je meestal wel wat elke piek is. Maar vertel ons, wat waren die pieken?
Ook interessant om te zien dat mijn NAS en home server toch echt een stukje meer verbruiken dan ik zelf verwacht had.
Yep, maar dat had je dus ook al met alleen een P1 meter kunnen zien. Of 15 jaar geleden met een uitvoering: Voltcraft Energy Check 3000 Energiekostenmeter
Ook de laadcurve van de pedelec is interessant om te leren, alsook het feit dat die tegen alle verwachtingen in zelfs in het midden van de zomer amper zonnestroom gebruikt.
~~~~~~
Dat laatste begrijp ik even niet. Gaat dat nog over de speedpedelec?

[ Voor 33% gewijzigd door Olaf van der Spek op 15-07-2026 21:24 ]

• TYZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-07 16:28

TYZ

meesje schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:54:
[...]

Een kleine tip. Blijf wel goed monitoren dat stekkers functioneren. Ooit ergens gelezen dat een stekker van HomeWizard stuk was gegaan. Hierop was een vriezer aangesloten…
Maak daar maar een grote tip van. :)

Ik heb dat ooit met een HomeWizard plug (nieuwe type ook nog) in mijn meterkast gehad; toen lag mijn complete netwerk plat. Gelukkig was ik thuis (en was het niet de koelkast, die toen aan zo'n zelfde stekker hing). De "schakelslot" functie doet overigens niets meer als de plug hardwarematig faalt. Stroom gaat er echt af.

Ik heb naar aanleiding daarvan mijn koelkast en meterkast voorzien van Shelly Plugs zonder relais. Maar goed, die zijn wifi, dus niet met het Ikea Home Smart ecosysteem te combineren. De Gen4 Shelly's hebben overigens wel Zigbee, maar daarvan is nog geen Plug-zonder-relais variant uit.

Efficiency is intelligent laziness...

• GerCor
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-08 17:27

GerCor

Zonder dallen geen pieken

Iedereen zijn hobby natuurlijk maar je zult maar de hele tijd monitoren wat het stroomverbruik per apparaat is en als er een afwijking in een grafiek is op onderzoek uit gaan wat er is gebeurd.

Is dat het nou echt allemaal waard?

Volgens mij, als je dat niet zou doen dan ben je toch veel gelukkiger?

Zelf ben ik meer van het type: Ikea maakt jouw huis smart dus biedt gemak, luxe, en comfort.

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

GerCor schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:56:
Iedereen zijn hobby natuurlijk maar je zult maar de hele tijd monitoren wat het stroomverbruik per apparaat is en als er een afwijking in een grafiek is op onderzoek uit gaan wat er is gebeurd.

Is dat het nou echt allemaal waard?

Volgens mij, als je dat niet zou doen dan ben je toch veel gelukkiger?

Zelf ben ik meer van het type: Ikea maakt jouw huis smart dus biedt gemak, luxe, en comfort.
Zo maakt ieder z’n keuzes. De een vindt het leuk om van alles met Home Assistant te bekijken, analyseren en in te regelen. De ander vindt dat niet interessant.

Zelf bv een Zendure thuisbatterij. Ik vond het wel prima om deze neer te zetten en niet meer naar om te kijken. Af en toe in de Zendure app. Meer niet. Nu kriebelt het om deze te gaan aansturen middels Home Assistant.

Dus je vraag of dit het waard is, is helemaal niet relevant in dit topic.

• GerCor
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-08 17:27

GerCor

Zonder dallen geen pieken

Het is toch helemaal niet belangrijk of jij dat relevant vindt? Ik heb er ook helemaal niks op tegen dat iemand dat leuk vindt om te doen. Maar ik vraag me af of mensen zich realiseren dat het meer energie vreet om om alles in de gaten te houden terwijl het de bedoeling van Smart is dat je zaken kunt automatiseren zodat je er geen omkijken naar hebt. Zelf heb ik de Dirigera aangeschaft zodat ik juist gemak heb en niet in de stress schiet wanneer een grafiek iets laat zien wat je niet kunt verklaren en je daar tijd aan gaat besteden. Tijd die je anders ongestoord doorgebracht zou hebben als je niet alles gaat monitoren.

Is gewoon mijn gedachte als ik op dit forum lees.

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

GerCor schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 12:57:
Het is toch helemaal niet belangrijk of jij dat relevant vindt? Ik heb er ook helemaal niks op tegen dat iemand dat leuk vindt om te doen. Maar ik vraag me af of mensen zich realiseren dat het meer energie vreet om om alles in de gaten te houden terwijl het de bedoeling van Smart is dat je zaken kunt automatiseren zodat je er geen omkijken naar hebt. Zelf heb ik de Dirigera aangeschaft zodat ik juist gemak heb en niet in de stress schiet wanneer een grafiek iets laat zien wat je niet kunt verklaren en je daar tijd aan gaat besteden. Tijd die je anders ongestoord doorgebracht zou hebben als je niet alles gaat monitoren.

Is gewoon mijn gedachte als ik op dit forum lees.
“Ieder zijn hobby”, “maar…”, “is dat het allemaal waard”. Dit kan zelfs bijna oordelend opgevat worden. Daarnaast is relevantie juist een belangrijk gegeven. Anders kunnen we het in dit topic lekker over een cursus Spaans hebben.

Verder kost elke hobby toch tijd? Dus echt een zinloze opmerking.

[ Voor 3% gewijzigd door meesje op 16-07-2026 13:20 ]

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:02
Meer meten = meer data = meer inzicht = meer parameters om je huis nog meer smart te maken ;)

Voor mij blijft meten is weten, gissen is missen. Maar kan me goed voorstellen dat anderen hier niet zoveel mee hebben. Ignorance is bliss zullen we maar zeggen. Ieder zijn/haar ding, maar laten we elkaar vooral in waarde laten.

• TYZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-07 16:28

TYZ

We zitten hier toch op Tweakers?

"Gewoon omdat het kán" is dan voldoende argumentatie kijkt me. :+

Efficiency is intelligent laziness...

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:18

Pinjataaa

Hit me!

Precies!

ik heb nu ook voor elk apparaat dat een timer heeft een Grillplats, alleen maar voor de melding op m’n telefoon als iets klaar is :p

Ook zo lekker onnodig! Werkt mooi, met Wash Data.

https://github.com/3dg1luk43/ha_washdata

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik heb hier ook ruim twintig GRILLPLATS geïnstalleerd. Ik weet nu waar ruim 90% van ons verbruik heen gaat. En handig voor allerlei automations.

• metbril
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-08 11:49
ErnstH schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 22:16:
Ik heb hier ook ruim twintig GRILLPLATS geïnstalleerd. Ik weet nu waar ruim 90% van ons verbruik heen gaat. En handig voor allerlei automations.
Uit oprechte nieuwsgierigheid. Dat kost je 20x €8,-. Verwacht je hiermee in de komende (3) jaren een besparing van (160 / 36 =) ca. €4,45 per maand te behalen die zichzelf terugverdiend? Uitgaande van €0,30 per kWh moet je dan bijna 15kWh per maand besparen, best veel.

• ErnstH
  • Niet online
Terugverdientijd is ondergeschikt, het is gewoon een leuke hobby. Daarnaast kun je allerlei handige automations ermee maken (wasmachine/vaatwasser klaar, koelkast open, proxy voor aanwezigheid). Er is wel iets van besparing hoor, bijvoorbeeld de tv hoek staat nu altijd uit (8w idle load), en de buitenverlichting staat minder aan (29 w) ,maar voor veel apparatuur is dat toch niet zo geschikt.

[ Voor 9% gewijzigd door ErnstH op 17-07-2026 08:48 ]

• sonnypiek
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07:18
ik ben wel altijd huiverig met slimme stekkers tussen de wasmachine / droger.

schijnt niet zo heel goed voor de stekker te zijn en dan loop ik liever niet het risico.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:47
Je zegt het goed "schijnt", maar schijn bedriegt. 8)7

Lijkt mij een tamelijk ongefundeeerde mening.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

@sonnypiek Wat bedoel je precies? Zo lang het maximale vermogen van de stekker voldoende is, is er geen enkel probleem. Schijnt.

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:56

angerfist-yentl

vake bei te bange!

sonnypiek schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:14:
ik ben wel altijd huiverig met slimme stekkers tussen de wasmachine / droger.

schijnt niet zo heel goed voor de stekker te zijn en dan loop ik liever niet het risico.
Ja dat heb ik dus ook apparaten met een motor mogen volgens mij maar 300 watt trekken dacht ik. Nu denk ik niet dat een moderne wasmachine/droger zoveel watt gebruikt met de motor maar toch...je hebt pieken

Vake bei te bange

• sonnypiek
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07:18
het heeft volgens mij met de motor te maken, het is voor mij een klok en klepel verhaal, maar heb meermaals gelezen dat het gebruik van apparaten met een motor ten strengste afgeraden wordt.

daarom heb ik besloten om het maar te laten en met de tijd over te gaan naar een slimme wasmachine/droger.

even door AI gehaald en het heeft inderdaad met de inductieve belasting te maken.

zoals hierboven wordt aangegeven max 300w

[ Voor 17% gewijzigd door sonnypiek op 17-07-2026 12:22 ]

• TheMaxMan
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 02-08 16:54
Net even gekeken, mijn wasmachine heeft op het einde van de wascyclus een korte piek van 370W terwijl die begint te draaien aan 1200 rpm en dat gaat dan naar 330W continu. Ik waag het er wel op dat daar marge op zit en het niet vaak gebeurt dat iemand net dan de plug uitzet ondanks het kinderslot (want daar schuilt het gevaar in als ik het goed begrijp, niet als die gewoon continu aan blijft staan).

[ Voor 68% gewijzigd door TheMaxMan op 17-07-2026 12:46 ]

• ErnstH
  • Niet online
Je moet niet schakelen op het moment van piekbelasting inderdaad, daar zit een max op van 300w oid. Maar voor monitoring kan het echt geen kwaad.

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-08 08:21
metbril schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:07:
[...]

Uit oprechte nieuwsgierigheid. Dat kost je 20x €8,-. Verwacht je hiermee in de komende (3) jaren een besparing van (160 / 36 =) ca. €4,45 per maand te behalen die zichzelf terugverdiend? Uitgaande van €0,30 per kWh moet je dan bijna 15kWh per maand besparen, best veel.
Plus 20x 0,5 Watt, 24x7x365 😁

• metbril
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-08 11:49
remmuz schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:31:
[...]

Plus 20x 0,5 Watt, 24x7x365 😁
:D

Dan wordt het ongeveer 11 cent extra, zeg €4,56 per maand.

• MvdD
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-08 00:33
Ik begeef mij voor het eerst in de wereld van ‘slimme’ verlichting en loop even vast op de volgende situatie.

Ik ben onze nieuwe badkamer aan het installeren en afmonteren en heb achter de spiegelkast een vaste stroomaansluiting zitten die verder niet geschakeld is met de lichtschakelaars bij de deur.

Ik heb een Faxälven spiegelkast met Silverglans driver in elkaar gezet en de wens is om een dubbel stopcontact in de spiegelkast te bouwen en dan nog ergens rondom de spiegelkast een losse, subtiele schakelaar om de LED verlichting aan/uit te zetten. Ik zag dat er een Bilresa afstandsbediening verkocht wordt, maar die reviews schrikken me erg af. Wat zijn mijn andere opties? Iets als een infrarood hand sensor onder de spiegelkast lijkt me ook wel fraai, maar ik heb geen idee of dit mogelijk is.
Pagina: 1 ... 17 18 Laatste