• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:51
pk026 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 07:07:
[...]

Welke functionaliteit voegt dit precies toe? Ik begrijp dit apparaat niet helemaal.
Deze drivers sturen geïntegreerde verlichting aan (bv kastverlichting of aanrechtverlichting in de keuken).

@ajbu heb je wellicht nog een linkje naar deze nieuwe driver? Ik zie zo snel niets op de IKEA site. Of is teruggeroepen?

[ Voor 17% gewijzigd door Wally2002 op 29-08-2026 08:42 ]

• TheMaxMan
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:02
Stefan1987 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 07:03:
[...]

Meerdere thread border routers was hier dikke ellende (niet willen koppelen etc), ik kreeg de problemen pas opgelost door de stekker van 1 router er uit te trekken
Wat was de boosdoener?

Ik heb al een tijdje 5 HomePod Mini’s in 1 Thread netwerk zonder problemen.

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:36
TheMaxMan schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 09:22:
[...]

Wat was de boosdoener?

Ik heb al een tijdje 5 HomePod Mini’s in 1 Thread netwerk zonder problemen.
Na heel lang zoeken: 1 thread router had verkeerde dd/mm/yyyy instellingen, maar ik kreeg dit maar niet aangepast. Factory reset zou moeten helpen, maar datum bleef fout. Volgens mij moet je kunnen prioriteren welke thread router je mee verbindt met koppelen, maar dit werkte niet (of ik kreeg het in ieder geval niet voor elkaar). Dus stekker er uit getrokken, alle problemen direct opgelost.

• ajbu
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:25
Wally2002 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 08:38:
[...]

Deze drivers sturen geïntegreerde verlichting aan (bv kastverlichting of aanrechtverlichting in de keuken).

@ajbu heb je wellicht nog een linkje naar deze nieuwe driver? Ik zie zo snel niets op de IKEA site. Of is teruggeroepen?
Deze staat nog niet op de site, alleen in de app. Link staat in eerder bericht in dit topic

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Heeft Ikea iets van een community forum of issue tracker voor het smart spul? Of iets anders dan de chat voor bug- en feature requests?

• ajbu
Olaf van der Spek schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:55:
Heeft Ikea iets van een community forum of issue tracker voor het smart spul? Of iets anders dan de chat voor bug- en feature requests?
Enige optie die ik ken is r/tradfri en r/dirigera op Reddit. Deze forums worden gevolgd door mensen uit het IKEA Home Smart team. Ze posten en reageren zelden maar deze forums worden wel officieel door IKEA (smart home team) gevolgd.
Hej! We appreciate r/TRÅDFRI, the users, interactions and it's fun to read through discussions. We reach out when needed but can't provide individual support or answers on product development.

• Joyous-P
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-09 11:39
Heeft iemand hier ervaring met het toevoegen van Matter schakelaars? Situatie die ik heb; 1 schakelaar voor 3 lampen. Ik zou de schakelaar willen vervangen voor een Matter schakelaar met twee knoppen. Knop 1 voor 1 lamp, knop 2 voor de andere 2.

• sjoukew587
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:16
Ik heb Shelly gen4 mini's, die werken.

• metbril
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 17:32
[...]

Welke functionaliteit voegt dit precies toe? Ik begrijp dit apparaat niet helemaal.
Het is de 1 op 1 Matter vervanger voor de Tradfri Zigbee driver, volgens mij plug en play.

• Joyous-P
sjoukew587 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 20:05:
Ik heb Shelly gen4 mini's, die werken.
Bedankt! Eens naar kijken, al lost dit mijn probleem nog niet helemaal op kan ik wel 'domme' schakelaars slim maken.

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:26
Mogelijk hardware revisie op komst van o.a. MYGGSPRAY, MYGGBETT en BILRESA.

https://www.matteralpha.com/news/new-batch-of-ikea-remotes-and-sensors-to-get-core-hardware-revision

• blazez
  • Laatst online: 14-09 19:33
[...]

Ik denk ook dat het eniige verschil is het toevoegen van matter. Gewoon een opvolger dus. Zou pas echt leuk zijn als je de verschillende aangesloten lampen/strips individueel zou kunnen schakelen. Dus bij bijvoorbeels drie aangesloten led strips maar 1 of 2 aanzetten.

• TheMaxMan
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:02
https://www.reddit.com/r/tradfri/s/RnlPZuEOJ6

Ikea’s slimme radiatorthermostaat verschijnt in Zweden voor minder dan €20

• Ves
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:07

Ves

A gadget addicted Bounty

Jammer, net 3 TRVs gehaald van Bosch and Aqara.

Lijkt veel op de Amara W600.

Game PC 2024

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 17:02
TheMaxMan schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 23:02:
https://www.reddit.com/r/tradfri/s/RnlPZuEOJ6

Ikea’s slimme radiatorthermostaat verschijnt in Zweden voor minder dan €20
Ja dat is een hele nette prijs t.o.v. vergelijkbare systemen. Al zijn dat meestal systemen die het verwarmingsapparaat aansturen. dat zullen deze niet doen verwacht ik.
Als de normale thermostaat in de woonkamer geen warmtevraag heeft zal de badkamer of kantoor waar deze IKEA radiatorthermostaat hangt niet warmer worden.

• Hobbit13
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-09 21:32
Ik heb al een koppeling tussen Home Assistant en mijn Ketel/Warmtepomp, dus met dit soort knoppen zou ik een vergelijkbaar resultaat moeten kunnen halen als bv zo'n Honeywell setup.

Aqara heeft ook al dit soort knoppen, maar deze lijken goedkoper te worden, dus altijd welkom!

• ajbu
sweetdude schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 11:23:
[...]

Ja dat is een hele nette prijs t.o.v. vergelijkbare systemen. Al zijn dat meestal systemen die het verwarmingsapparaat aansturen. dat zullen deze niet doen verwacht ik.
Als de normale thermostaat in de woonkamer geen warmtevraag heeft zal de badkamer of kantoor waar deze IKEA radiatorthermostaat hangt niet warmer worden.
Dat probleem staat los van deze knop en hangt van jou probleem af. Ook zonder radiatorthermostaat wordt het dan kouder in de badkamer of kantoor.

Ik heb nu simpel de pomp en warmteklep op een Grillplats plug die HA kan aanzetten (Better Thermostat plugin). Ketel/kamerthermostaat van 2014 bij ouders heeft al Wifi en kan ook vanaf HA aangezet worden. Veel ketels hebben ook een optie om vraaggestuurd of op buitentemperatuur aan te gaan ipv de kamerthermostaat.

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-09 10:22
ajbu schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 11:37:
De nieuwe Matter/Thread 30 watt driver staat nu in de IKEA app en er wordt aangegeven dat er nu 30 in de Delft op voorraad beschikbaar zijn. Heeft iemand deze al echt zien liggen?

De driver kost hier € 18.- dus iets goedkoper dan de TRÅDFRI voorganger.

Staat nog niet op de website of via zoeken te vinden zover ik zie dus alleen in de app te vinden met de link of code (50609444) in de scanner.

Hej, kijk eens naar deze DUBBELKISEL van IKEA.
https://applink.ikea.com/tY8M9r9M4w--50609444--nl--nl

Stock checker geeft nog niets voor andere filialen
Ik heb hier vorige week naar gevraagd bij het personeel in Delft. Die hadden het over 1 oktober.
Maar voegde er aan toe dat als de nou op 30 de voorraad TRÅDFRI op is. Dan komt de dubbelkisel eerder in het schap ligt. Als je niet voor niets wil komen. Zou ik 1 oktober pas weer naar de IKEA gaan.
[...]

De nieuwe driver ondersteund matter. Voor mij in mijn matter only smarthome vind ik dat wel handig.

IKEA is bezig zijn smartHome lineup volledig te vernieuwen. Dat doen ze op basis van matter en is herkenbaar aan de gele bovenkant van de verpakking.

[ Voor 0% gewijzigd door ewoutw op 01-09-2026 13:47 . Reden: gramatica ]

• ajbu
ewoutw schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 13:46:
[...]

Ik heb hier vorige week naar gevraagd bij het personeel in Delft. Die hadden het over 1 oktober.
Maar voegde er aan toe dat als de nou op 30 de voorraad TRÅDFRI op is. Dan komt de dubbelkisel eerder in het schap ligt. Als je niet voor niets wil komen. Zou ik 1 oktober pas weer naar de IKEA gaan.
Als je niet voor niets wil komen is het handiger de voorraadinformatie van IKEA te checken. Dat is ook accurater dan wat het personeel kan vertellen.

Ik heb net 2 Dubbelkisels gekocht in Utrecht. App gaf aan dat er 1800 op voorraad waren, nu nog 1797.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GwvS25kfkxN9Zoc_Y39IpXwAo4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TWUQNxXiUkZaXTCBs1FBQ0tZ.jpg?f=fotoalbum_large Utrecht 1 september

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb nog geen slimme verlichting en zit te kijken naar een opstelling. Ik wil lampen in de gang automatisch aan laten gaan via een bewegingssensor, en weer uit na een tijdje (liefst instelbaar). Dat moet ook blijven werken zonder Home Assistant, maar tegelijkertijd wil ik de sensoren en lampen ook in Home Assistant kunnen zien. Ook wil ik dat 1 sensor meerdere lampen tegelijkertijd kan aansturen. Nou had ik me net ingelezen en gezien dat dit met zigbee en tradfi allemaal goed te regelen is, maar is het allemaal niet meer verkrijgbaar. Kan deze schijnbaar simpele opstelling ook met het nieuwe spul? Ik wil geen afhankelijkheid van cloud services, alles moet lokaal en dus ook bij uitval van Home Assistant gewoon blijven werken in de basis.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• _PM
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:31

_PM

brama schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 20:36:
....Ik wil geen afhankelijkheid van cloud services, alles moet lokaal en dus ook bij uitval van Home Assistant gewoon blijven werken in de basis.
Ik weet niet wat er met de Dirigera hub kan, verwacht dat wat je wil wel kan.

Met home assistant kan dat zeker. Home assistant is standaard lokaal, geen cloud oplossing, net zo lokaal als de dirigera hub. Als je begint is misschien de dirigera hub een simpelere start, maar home assistant is ook niet zo moeilijk meer en veel flexibeler mocht je in de toekomst meer willen automatiseren

• Wally2002
brama schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 20:36: Kan deze schijnbaar simpele opstelling ook met het nieuwe spul? Ik wil geen afhankelijkheid van cloud services, alles moet lokaal en dus ook bij uitval van Home Assistant gewoon blijven werken in de basis.
Ik heb zelf niet de dirigera hub, maar het nieuwe ‘spul’ heeft nog steeds ZigBee aan boord (op wellicht specifieke sensoren voor bv luchtkwaliteit na).
Zelf hier een Hue hub en die kan de verlichting onafhankelijk van HA aansturen, ik heb er dus voor gekozen om alle automatiseringen voor verlichting in de Hue hub te houden, op een enkele wat complexere aansturing na. Mogelijk werkt de IKEA hub hetzelfde maar daar heb ik geen ervaring mee.

HomeAssistent werkt verder default lokaal en kun je optioneel via de cloud verbinden en besturen.

• Joyous-P
sweetdude schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 11:23:
[...]

Je vult zo goed het missende product in ;-)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:00
brama schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 20:36:
Ik heb nog geen slimme verlichting en zit te kijken naar een opstelling. Ik wil lampen in de gang automatisch aan laten gaan via een bewegingssensor, en weer uit na een tijdje (liefst instelbaar). Dat moet ook blijven werken zonder Home Assistant, maar tegelijkertijd wil ik de sensoren en lampen ook in Home Assistant kunnen zien. Ook wil ik dat 1 sensor meerdere lampen tegelijkertijd kan aansturen. Nou had ik me net ingelezen en gezien dat dit met zigbee en tradfi allemaal goed te regelen is, maar is het allemaal niet meer verkrijgbaar. Kan deze schijnbaar simpele opstelling ook met het nieuwe spul? Ik wil geen afhankelijkheid van cloud services, alles moet lokaal en dus ook bij uitval van Home Assistant gewoon blijven werken in de basis.
Met de Dirigera hub werkt alles in principe hetzelfde, of het nu matter of zigbee is.

Ik heb meerdere (zigbee) sensoren en (zigbee) switches aan verschillende groepen zigbee en matter lampen gekoppeld in de app.

Dirigera is een optioneel remote toegankelijke lokaal werkende hub.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Pctje91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-09 09:50
Goedemorgen,

ik heb van ikea een aantal kajplats lampen; Deze hebben gezamenlijk besloten er mee op te houden (5 stuks) alle andere lampen van tradfri werken nog gewoon.

Ik heb de hub gereset (deze is up to date), mijn telefoon ook en deze is ook up to date. De lampen heb ik geprobeerd te resetten 6x, 7x ,12x de schakelaar aan/uit, maar niets werkt. Hebben jullie nog suggesties?

Dank voor het meedenken! :)

• ajbu
Pctje91 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 07:36:
Goedemorgen,

ik heb van ikea een aantal kajplats lampen; Deze hebben gezamenlijk besloten er mee op te houden (5 stuks) alle andere lampen van tradfri werken nog gewoon.

Ik heb de hub gereset (deze is up to date), mijn telefoon ook en deze is ook up to date. De lampen heb ik geprobeerd te resetten 6x, 7x ,12x de schakelaar aan/uit, maar niets werkt. Hebben jullie nog suggesties?

Nogal vage omschrijving om iets van te zeggen, zonder informatie waarmee je de lampen probeert te koppelen en of je de Kajplats als Thread of Zigbee wil gebruiken. Zoals je het beschrijft ben je ze random tussen Thread en Zigbee firmware aan het omschakelen en kun je je beter eerst ergens informatie opzoeken en inlezen. En niet op hulp van een chatbot vertrouwen

• Pctje91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-09 09:50
ajbu schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 08:00:
[...]

Nogal vage omschrijving om iets van te zeggen, zonder informatie waarmee je de lampen probeert te koppelen en of je de Kajplats als Thread of Zigbee wil gebruiken. Zoals je het beschrijft ben je ze random tussen Thread en Zigbee firmware aan het omschakelen en kun je je beter eerst ergens informatie opzoeken en inlezen. En niet op hulp van een chatbot vertrouwen
Sorry nog een toevoeging. Ze waren allemaal werkend. En ik gebruik de Dirigerahub.

Alles stond dus al ingesteld en was werkend. Maar expliciet alle Kajplatd stoppen met werken. Alle spotjes en andere tradfri lampen werken nog wel gewoon. Ook in de betreffende armaturen.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Ze zijn offline in de app en geven helemaal geen licht meer, ook niet in een andere armatuur en ook niet na stroom uit / aan?

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:51
ajbu schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 17:38:
[...]

Als je niet voor niets wil komen is het handiger de voorraadinformatie van IKEA te checken. Dat is ook accurater dan wat het personeel kan vertellen.

Ik heb net 2 Dubbelkisels gekocht in Utrecht. App gaf aan dat er 1800 op voorraad waren, nu nog 1797.

[Afbeelding] Utrecht 1 september
In de app of op de website kan ik hem überhaupt niet vinden. Vervelend, mijn huidige driver is er mee gestopt, leek zo’n mooi natuurlijk moment.

• ajbu
rscheper schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 11:19:
[...]

In de app of op de website kan ik hem überhaupt niet vinden. Vervelend, mijn huidige driver is er mee gestopt, leek zo’n mooi natuurlijk moment.
Openen in de app en niet in een browser: https://applink.ikea.com/tY8M9r9M4w--50609444--nl--nl

Anders in de app naar de winkel/shop tab gaan, start met scannen en artikelnummer gebruiken

• rscheper
ajbu schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 11:49:
[...]

Openen in de app en niet in een browser: https://applink.ikea.com/tY8M9r9M4w--50609444--nl--nl

Anders in de app naar de winkel/shop tab gaan, start met scannen en artikelnummer gebruiken
Ah yes bedankt! Ze worden nog niet verkocht in Groningen helaas.

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
ik heb inmiddels >20 Kajplats gu10 lampjes. Pairen ging eigenlijk heel erg goed. Echter, nu een probleem: gisteren een stroomstoring (2,5 geen stroom in de wijk) en nadat het issue door Enexis opgelost was, kwamen 4 (!) lampen niet meer online. Paar dingen geprobeerd:
- Schakelaar uit/aan: lamp blijft uit.
- 6 keer van stroomaf en er weer op: geen enkele reactie van de lamp (ook dus niet bij 1ste, of 2de of 3de keer)
- lamp 10 minuten compleet van stroom af, en er weer op: geen reactie
- lamp opnieuw proberen toe te voegen via Matter: blijft hangen op 'verbinden'.

De lampen lijken dus dood. Niet zo fijn. Iemand nog goede ideeen?

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:27

Det

Even een tip van een beginner over de Grillplats schakelaars. Die werken bij mij (Homeassistant Green met SLZB-MR1) echt prima via Thread/Matter. Eén Grillplats gebruik ik om een string ledlampjes in de tuin aan te sturen. Daarbij had ik het probleem dat na het uitschakelen van de Grillplats, het lichtsnoer weliswaar uitging maar elke 6 seconden een flauwe lichtpuls gaf op alle lampjes. En dat de hele nacht lang. Onderling Grillplatsen verwisselen hielp niet, ze hadden het allemaal. Pas nadat ik zo'n Grillplats eens andersom in het stopcontact stopte hield dat op. Heel simpel ja, als je het weet.

• einschtein
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 20:58
Weet iemand welke andere (niet Ikea afkomstige) apparaten werken met de Dirigera HUB? Ik ben een beetje zoekende en wil voorkomen dat ik een wild groei aan verschillende HUBs krijg en hoop dus de Dirigera (matter') gebruiken om andere Matter apparaten te koppelen.

• Stefan1987
Det schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 21:11:
Even een tip van een beginner over de Grillplats schakelaars. Die werken bij mij (Homeassistant Green met SLZB-MR1) echt prima via Thread/Matter. Eén Grillplats gebruik ik om een string ledlampjes in de tuin aan te sturen. Daarbij had ik het probleem dat na het uitschakelen van de Grillplats, het lichtsnoer weliswaar uitging maar elke 6 seconden een flauwe lichtpuls gaf op alle lampjes. En dat de hele nacht lang. Onderling Grillplatsen verwisselen hielp niet, ze hadden het allemaal. Pas nadat ik zo'n Grillplats eens andersom in het stopcontact stopte hield dat op. Heel simpel ja, als je het weet.
Dit heb ik met kerstverlichting ook gehad. Volgens mij is dit omdat die led strings heel weinig stroom verbruiken en de schakelstekker maar 1 stroomdraad onderbreekt. Omdraaien van de stekker is dan inderdaad de oplossing. Vochtig weer maakt dit probleem erger trouwens.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Stefan1987 schreef op zondag 6 september 2026 @ 07:34:
Vochtig weer maakt dit probleem erger trouwens.
Heb je dan een lek naar aarde?

• Stefan1987
Kan ook. Het stopcontact zat in de schuur en was ruim 20 jaar oud

• Det
  • Laatst online: 12:27

Det

Stefan1987 schreef op zondag 6 september 2026 @ 07:34:
[...]

Dit heb ik met kerstverlichting ook gehad. Volgens mij is dit omdat die led strings heel weinig stroom verbruiken en de schakelstekker maar 1 stroomdraad onderbreekt. Omdraaien van de stekker is dan inderdaad de oplossing. Vochtig weer maakt dit probleem erger trouwens.
Denk dat het inderdaad met het zeer lage vermogen van de led string heeft te maken. Zodra ik er parallel, na de Grillplats, een ouderwets 40 watt peertje bij prikte was het over. Ik heb getest op diverse plekken in huis om problemen met de elektrische huisinstallatie uit te sluiten maar dat gaf geen resultaat.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Is toch meestal een lekstroom naar aarde.

Als je dan de nul schakelt in plaats van de fase zal die lekstroom een condensator in de voeding opladen die dan periodiek even de led aanzet tot hij weer ontladen is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• pk026
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 20:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FaEaJmBvW-JxRKhnhf3qSPM-ndo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i5misxN5v9djW7TF5ySBkUdu.jpg?f=fotoalbum_large

Deze pop-up in de Ikea smart app lijkt goed nieuws. Lees ik goed dat hiermee mogelijk is om APSTUGA niet alleen als luchtkwaliteitsensor te gebruiken, maar dat het vanaf nu ook mogelijk is om hier andere apparaten mee in te schakelen?

• ajbu
pk026 schreef op maandag 7 september 2026 @ 21:32:
[Afbeelding]

Deze pop-up in de Ikea smart app lijkt goed nieuws. Lees ik goed dat hiermee mogelijk is om APSTUGA niet alleen als luchtkwaliteitsensor te gebruiken, maar dat het vanaf nu ook mogelijk is om hier andere apparaten mee in te schakelen?
Dit zit al in de app update (iOS) van vorige week, in de appstore staat 'slimme acties ... bij veranderingen in temperatuur, luchtvochtigheid, koolstofdioxide of fijnstof'

De STARKVIND luchtreiniger had een aantal modellen als 'laatste kans' en lijkt nu uit de verkoop te gaan dus ik denk / hoop dat dat de nieuwe series binnenkort gelanceerd worden.

• ajbu
rscheper schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 12:33:
[...]

Ah yes bedankt! Ze worden nog niet verkocht in Groningen helaas.
Staat nu ook op de site, je kan een alert instellen.

https://www.ikea.com/nl/nl/p/dubbelkisel-driver-voor-draadloze-besturing-smart-wit-50609444/

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
ajbu schreef op maandag 7 september 2026 @ 22:24:
[...]

Dit zit al in de app update (iOS) van vorige week, in de appstore staat 'slimme acties ... bij veranderingen in temperatuur, luchtvochtigheid, koolstofdioxide of fijnstof'

De STARKVIND luchtreiniger had een aantal modellen als 'laatste kans' en lijkt nu uit de verkoop te gaan dus ik denk / hoop dat dat de nieuwe series binnenkort gelanceerd worden.
Oei, ik hoop toch wel dat de filters beschikbaar blijven...

• ProgMAN
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 22:14
De nieuwe acties en meldingen werken ook bij de VINDSTYRKA. Ik zou bijvoorbeeld een slimme stekker, die op een 'domme' luchtreiniger zit, aan kunnen zetten bij een te hoge waarde PM 2.5.

• ajbu
zunrob schreef op maandag 7 september 2026 @ 23:25:
[...]

Oei, ik hoop toch wel dat de filters beschikbaar blijven...
De STARKVIND luchtreiniger ligt nu in de koopjeshoek met label 'Uit productie genomen product'. Zou ook wel willen weten of de filters beschikbaar blijven. Als er een nieuw model komt met een ander type filters zal dat uiteindelijk wel stoppen vrees ik

• zwaargeschapen
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 08:35
Goedemorgen,

Is er iets veranderd in je netwerk? Ik heb ongeveer hetzelfde gehad toen ik de Dirigera van mijn netwerk had losgekoppeld. De Tradfri lampen bleven middels geplande automatisering in de Dirigera werken maar alle Kajplats lampen niet. Voor Thread lijkt er een continue netwerk of zelfs IPv6 link nodig te zijn om te functioneren.

• pk026
ProgMAN schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 08:47:
De nieuwe acties en meldingen werken ook bij de VINDSTYRKA. Ik zou bijvoorbeeld een slimme stekker, die op een 'domme' luchtreiniger zit, aan kunnen zetten bij een te hoge waarde PM 2.5.
Die Vindstyrka had ik ook nog ergens liggen, dus toch maar een keer afgeweken van mijn Matter-only beleid. De PM2.5 waarde blijft bij mij vrij laag, behalve met Oud en Nieuw. Ik denk dat die maar een deel meet want de waardes op de Atlas Leefomgeving liggen veel hoger, maar hij reageert met Oud en Nieuw wel op het fijnstof door het vuurwerk en vrij snel ook.

Helaas kan ik de acties in Dirigera alleen met grote sprongen instellen, bijv. 1 µg/m³ en de volgende stap is 15 µg/m³. Daar komt die nooit. Wetende dat die een onderschatting geeft zou ik hem liever vanaf 2 µg/m³ aanzetten en bij 1 µg/m³ weer uit naar dat lukt niet.

Iemand betere ervaring met de nieuwere Alpstuga luchtkwaliteitsensor die bovendien op Matter draait?

• pk026
ajbu schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 15:15:
[...]

De STARKVIND luchtreiniger ligt nu in de koopjeshoek met label 'Uit productie genomen product'. Zou ook wel willen weten of de filters beschikbaar blijven. Als er een nieuw model komt met een ander type filters zal dat uiteindelijk wel stoppen vrees ik
Het zou Ikea wel sieren als ze die filters gestandaardiseerd hadden en als er straks een Matter product komt dat die filters dan ook in de Starkvind gebruikt kan worden. Ik heb gelukkig een Fornüftig icm een Grillplatz.

• Isane
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:19
pk026 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 22:34:
[...]

Die Vindstyrka had ik ook nog ergens liggen, dus toch maar een keer afgeweken van mijn Matter-only beleid. De PM2.5 waarde blijft bij mij vrij laag, behalve met Oud en Nieuw. Ik denk dat die maar een deel meet want de waardes op de Atlas Leefomgeving liggen veel hoger, maar hij reageert met Oud en Nieuw wel op het fijnstof door het vuurwerk en vrij snel ook.

Helaas kan ik de acties in Dirigera alleen met grote sprongen instellen, bijv. 1 µg/m³ en de volgende stap is 15 µg/m³. Daar komt die nooit. Wetende dat die een onderschatting geeft zou ik hem liever vanaf 2 µg/m³ aanzetten en bij 1 µg/m³ weer uit naar dat lukt niet.

Iemand betere ervaring met de nieuwere Alpstuga luchtkwaliteitsensor die bovendien op Matter draait?
Ik heb de alpstuga draaien op home assistant via matter.

Wat zou je willen weten? De pm 2.5 zie ik er ook op. Tijdens het koken zie ik deze stijgen.

Als de luchtkwaliteit te slecht is dan wordt de mechanische ventilatie automatisch aangezet.

• Stefan1987
pk026 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 22:34:
[...]

Via home assistant lijkt het preciezer. Daar kan je bovendien zelf instellen vanaf welke waarde je kan instellen. Ik heb vindstryka in de schuur en alpstuga op zolder. Ik weet niet of je voor alpstuga in de ikea app kleinere stappen kan instellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i-ELT-vuS4jjtK-1bXexhG58DQE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ANVj4sx7gcSyzDKQmTEIZKoe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o3yYk8RGVXgOMyBT-voI1Q_QDtc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ptFT9R2tvGTz6YuKtxR03dFG.jpg?f=fotoalbum_large

• pk026
Isane schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 22:44:
[...]

Ik heb de alpstuga draaien op home assistant via matter.

Wat zou je willen weten? De pm 2.5 zie ik er ook op. Tijdens het koken zie ik deze stijgen.

Als de luchtkwaliteit te slecht is dan wordt de mechanische ventilatie automatisch aangezet.
Als je er een actie aankoppelt, bij welke PM 2.5 waarden kun je iets uit- en inschakelen?

• Stoeptegeltje
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 15:02
Mijn tradfri lampen direct via matter gekoppeld aan HomeKit gaan soms uit zichzelf aan, best irritant. De Apple Home app zegt vervolgens: ze staan uit, maar ik zie toch echt licht branden...

• rscheper
pk026 schreef op zondag 13 september 2026 @ 08:06:
[...]

Als je er een actie aankoppelt, bij welke PM 2.5 waarden kun je iets uit- en inschakelen?
Een zoektocht op internet en in mijn HA voor een test automation leert dat je volgens mij sowieso per 1 kan schakelen.

je geeft aan wat de treshold is en bij het bereiken of er onderkomen van die waarde kun je schakelen. Of je schakelt zodra er iets gewijzigd is, dat zijn de opties in HA. En ik kan daar elke waarde invullen die ik wil.

[ Voor 25% gewijzigd door rscheper op 13-09-2026 09:04 ]

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Stoeptegeltje schreef op zondag 13 september 2026 @ 08:55:
Mijn tradfri lampen direct via matter gekoppeld aan HomeKit gaan soms uit zichzelf aan, best irritant. De Apple Home app zegt vervolgens: ze staan uit, maar ik zie toch echt licht branden...
Tradfri doet toch helemaal geen Matter?

• remmuz
  • Laatst online: 13:26
ajbu schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 15:15:
[...]

BLÅSBÄLG wordt de vervanger van de STARKVIND en zal Matter/Thread gebruiken in plaats van Zigbee. Geschikt voor kamers tot 20 M2. Zal rond de 150,00 gaan kosten.
Daarnaast komt de SJÖMANING voor kamers van zo'n 10M2. Deze zal rond de 80,00 gaan kosten.
Meer info is er nog niet dus niet bekend of de filters hetzelfde zijn.

• Stoeptegeltje
  • Registratie: Juni 2026
Olaf van der Spek schreef op zondag 13 september 2026 @ 09:39:
[...]

Tradfri doet toch helemaal geen Matter?
De nieuwe generatie. Of heten die niet meer Tradfri? Kan best dat ze een nieuwe naam hebben gekregen. De filamentlamp.

• ajbu
Stoeptegeltje schreef op zondag 13 september 2026 @ 08:55:
Tradfri lampen hebben geen Matter maar voor de Thread lampen was/is het een bekend probleem dat ze niet goed werken met HomeKit adaptive lighting. Zet in Apple home adaptive lightning uit.

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Vandaag bij Ikea (Hengelo) de Dubbelkisel + Bilresa opgehaald. Klopt het nu dat ik geen dubbele controler meer kan hebben?

Mijn tradfri lamp kan ik bedienen met zowel de afstandsbediening (die ronde) als met home assistant (Zigbee). Waarbij de afstandsbediening ook werkt als HA offline is.

Maar met de Bilresa en Dubbelkisel is me dat nog niet gelukt. Ik kan ze óf in Home Assistant krijgen óf direct. Of doe ik wat verkeerd?

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-09 23:02
remmuz schreef op zondag 13 september 2026 @ 13:03:
[...]

BLÅSBÄLG wordt de vervanger van de STARKVIND en zal Matter/Thread gebruiken in plaats van Zigbee. Geschikt voor kamers tot 20 M2. Zal rond de 150,00 gaan kosten.
Daarnaast komt de SJÖMANING voor kamers van zo'n 10M2. Deze zal rond de 80,00 gaan kosten.
Meer info is er nog niet dus niet bekend of de filters hetzelfde zijn.
De STARKVIND gebruikt dezelfde filters als de FÖRNUFTIG, dus ik verwacht dat deze nog wel te koop blijven. Ander dump ik mijn FÖRNUFTIG voor de Ikea alsof het een Seats & Sofas is :P

• Wally2002
Rembock schreef op maandag 14 september 2026 @ 00:38:
[...]

De STARKVIND gebruikt dezelfde filters als de FÖRNUFTIG, dus ik verwacht dat deze nog wel te koop blijven. Ander dump ik mijn FÖRNUFTIG voor de Ikea alsof het een Seats & Sofas is :P
Nee, dit zijn verschillende filters. Verschillende afmetingen.

• pk026
Liljebagge is ook een interessante ontwikkeling. Dit is echt een enorme prijsdoorbraak voor smart thermostaten. Zelfs als je in iedere kamer een aparte temperatuursensor neerzet (een thermometer op je thermostaat lijkt me niet de handigste plek) dan zou ik voor tweehonderd euro in mijn huis klaar zijn terwijl ik anders 4 à 5 keer zoveel zou uitgeven.

Ik vraag me wel af of dit handig is. Ik heb nu een thermostaat in mijn woonkamer die is verbonden met mijn ketel. De draaiknoppen op de radiators dienen vooral om het in andere ruimtes een paar graden koeler te laten zijn. Het zou fijn zijn als ik iets slims kon instellen zodat het een paar graden warmer wordt in de ruimte waar ik werk en dat de woonkamer in die tijd dan bijvoorbeeld een paar graden afkoelt. Maar hoe verhoudt zich wat ik op de thermostaat regel met wat ik instel op mijn ketel?

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
pk026 schreef op maandag 14 september 2026 @ 17:35:
Liljebagge is ook een interessante ontwikkeling. Dit is echt een enorme prijsdoorbraak voor smart thermostaten. Zelfs als je in iedere kamer een aparte temperatuursensor neerzet (een thermometer op je thermostaat lijkt me niet de handigste plek) dan zou ik voor tweehonderd euro in mijn huis klaar zijn terwijl ik anders 4 à 5 keer zoveel zou uitgeven.

Ik vraag me wel af of dit handig is. Ik heb nu een thermostaat in mijn woonkamer die is verbonden met mijn ketel. De draaiknoppen op de radiators dienen vooral om het in andere ruimtes een paar graden koeler te laten zijn. Het zou fijn zijn als ik iets slims kon instellen zodat het een paar graden warmer wordt in de ruimte waar ik werk en dat de woonkamer in die tijd dan bijvoorbeeld een paar graden afkoelt. Maar hoe verhoudt zich wat ik op de thermostaat regel met wat ik instel op mijn ketel?
Het juist zoals je het zegt. Met een thermostaatknop op een radiator voorkom je dat het warmer dan gewenst wordt in een ruimte. Met een kamerthermostaat die de CV-ketel stuurt voorkom dat het kouder dan gewenst wordt in de ruimte waar de kamerthermostaat gemonteerd is.
Wil je per ruimte de temperatuur onafhankelijk van de temperatuur in andere ruimtes kunnen instellen heb dus ook nog iets nodig dat de CV-ketel in en uit kan schakelen. Dan kom je toch uit op een zoneregelingssysteem van bijvoorbeeld Watts of Honeywell. Of moet zelf iets kunnen maken met een domoticasysteem zoals Homey of HomeAssisitant.

Zoiets als dit dus YouTube: Plugwise verwarming | Bespaar tot 30% op je energieverbruik met het Plugwise verwarmingsyssteem!

[ Voor 5% gewijzigd door Prisma16 op 14-09-2026 17:57 ]

• TomR
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12:26
Prisma16 schreef op maandag 14 september 2026 @ 17:47:
[...]

Het juist zoals je het zegt. Met een thermostaatknop op een radiator voorkom je dat het warmer dan gewenst wordt in een ruimte. Met een kamerthermostaat die de CV-ketel stuurt voorkom dat het kouder dan gewenst wordt in de ruimte waar de kamerthermostaat gemonteerd is.
Wil je per ruimte de temperatuur onafhankelijk van de temperatuur in andere ruimtes kunnen instellen heb dus ook nog iets nodig dat de CV-ketel in en uit kan schakelen. Dan kom je toch uit op een zoneregelingssysteem van bijvoorbeeld Watts of Honeywell. Of moet zelf iets kunnen maken met een domoticasysteem zoals Homey of HomeAssisitant.

Zoiets als dit dus YouTube: Plugwise verwarming | Bespaar tot 30% op je energieverbruik met het Plugwise verwarmingsyssteem!
Ik zit hier erg op the wachten, ik hoop stiekem ook dat ze een smart thermostaat uitbrengen

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Kijk eens naar Plugwise zou ik dan zeggen, die heeft alles en is van Nederlandse bodem.

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• TomR
Vorkie schreef op maandag 14 september 2026 @ 18:35:
Kijk eens naar Plugwise zou ik dan zeggen, die heeft alles en is van Nederlandse bodem.
Die was ik ook al tegen gekomen, staat op een lijstje, mocht IKEA toch niks uitbrengen op dat gebied.

• pk026
Vorkie schreef op maandag 14 september 2026 @ 18:35:
Prijs van een starterskit met 6 radiatorknoppen van Plugwise: 830 euro.

Bij Ikea blijf je dan onder de 130 euro.

• Prisma16
  • Niet online
pk026 schreef op maandag 14 september 2026 @ 22:55:
[...]

Prijs van een starterskit met 6 radiatorknoppen van Plugwise: 830 euro.

Bij Ikea blijf je dan onder de 130 euro.
Mogelijk kan je ook de stuurunit van Plugwise (Adam HA) gebruiken met Ikea regelknoppen. Het praat allemaal Zigbee. Dan kom je op veel lagere kosten uit Maar ik weet nog niet of dat ook zonder een Homey of HomeAssistant systeem kan. Ga ik eens uitzoeken.

[ Voor 4% gewijzigd door Prisma16 op 15-09-2026 11:32 ]

• Borkus
  • Registratie: Januari 2007
Prisma16 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 11:32:
[...]

Mogelijk kan je ook de stuurunit van Plugwise (Adam HA) gebruiken met Ikea regelknoppen. Het praat allemaal Zigbee. Dan kom je op veel lagere kosten uit Maar ik weet nog niet of dat ook zonder een Homey of HomeAssistant systeem kan. Ga ik eens uitzoeken.
Zou erg mooi zijn als de Plugwise thermostaat met de Ikea knoppen kan praten!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Prisma16 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 11:32:
[...]

Ikea praat geen Zigbee maar matter over thread

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Prisma16
  • Niet online
Ben(V) schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 17:18:
[...]

Ikea praat geen Zigbee maar matter over thread
Je heb gelijk, de meeste nieuwe Ikea slimme producten kan je door ze wat te kietelen wel Zigbee laat praten. Maar het lijkt er inderdaad op dat een Liljebagge alleen maar Matter kan spreken.

• ProgMAN
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 22:14
De LILJEBAGGE smart radiator thermostaat knop staat gepland voor 1-1-2027 voor NL. Prijs is nog niet bekend, dus de prijs die op de Zweedse IKEA website staat zegt niet zoveel. De knop gaat werken op Matter over Thread. De handleiding specificeert geen thermostaat van IKEA zelf, maar bediening via de Home Smart app. Ik ben benieuwd of de knoppen ook bijvoorbeeld via de Tado X te bedienen (via Google Home)

Uit de handleiding (koppelen via QR-code even weggelaten in te tekst):

Met IKEA Home smart systeem

Om verbinding te maken met een IKEA Home smart systeem heb je een IKEA hub en de IKEA Home smart app nodig. Als de thermostaat is ingeschakeld met 2 AA HR6-batterijen, schakelt deze automatisch 15 minuten lang over naar de koppelstand om een verbinding met het IKEA Home smartsysteem mogelijk te maken.

Met een Matter-gecertificeerd smart systeem

Je hebt een hub en een app van dezelfde fabrikant nodig om te verbinden met een smart systeem dat gebruikmaakt van de Matter-norm. Als de thermostaat is ingeschakeld met 2 AA HR6-batterijen, schakelt deze automatisch 15 minuten lang over naar de koppelstand om een verbinding met een Matter-gecertificeerd smartsysteem mogelijk te maken.

• TomR
ProgMAN schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 21:04:
De LILJEBAGGE smart radiator thermostaat knop staat gepland voor 1-1-2027 voor NL. Prijs is nog niet bekend, dus de prijs die op de Zweedse IKEA website staat zegt niet zoveel. De knop gaat werken op Matter over Thread. De handleiding specificeert geen thermostaat van IKEA zelf, maar bediening via de Home Smart app. Ik ben benieuwd of de knoppen ook bijvoorbeeld via de Tado X te bedienen (via Google Home)

Uit de handleiding (koppelen via QR-code even weggelaten in te tekst):

Met IKEA Home smart systeem

Om verbinding te maken met een IKEA Home smart systeem heb je een IKEA hub en de IKEA Home smart app nodig. Als de thermostaat is ingeschakeld met 2 AA HR6-batterijen, schakelt deze automatisch 15 minuten lang over naar de koppelstand om een verbinding met het IKEA Home smartsysteem mogelijk te maken.

Met een Matter-gecertificeerd smart systeem

Je hebt een hub en een app van dezelfde fabrikant nodig om te verbinden met een smart systeem dat gebruikmaakt van de Matter-norm. Als de thermostaat is ingeschakeld met 2 AA HR6-batterijen, schakelt deze automatisch 15 minuten lang over naar de koppelstand om een verbinding met een Matter-gecertificeerd smartsysteem mogelijk te maken.
Dat van de hub is wel jammer, ik had gehoopt dat ik genoeg aan mijn huidige Home Assistant Connect ZBT-2 zou hebben, ik heb alleen de oude tradfri gateway van IKEA op dit moment

• dhrto
  • Laatst online: 14:34
Ik verwacht dat er wel ondersteuning zal komen vanuit HA hoor. Voor de andere 'nieuwe' thread/matter apparaten van Ikea is dit namelijk ook het geval. Zelf draai een aantal Alpstuga's, Grillplats en een Timmerflotte rechtstreeks op HA, waarbij tread via een SMLight SLZB-MR2 gaat. Geen hub van Ikea in huis hier...

[ Voor 7% gewijzigd door dhrto op 15-09-2026 21:47 ]

• Undersound3
  • Laatst online: 13:12
Undersound3 schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:34:
[...]

Even wat meer gelezen erover en lees veel over problemen met de kajplats maar in principe zou een matter lamp (in een tuinlamp b.v.) halverwege het huis en het tuinhuis kunnen dienen als onderdeel van het mesh netwerk. Wel moet deze altijd stroom hebben dus aan/uit worden gezet met een smart switch. Ik lees ook over stekkers die hiervoor goed te gebruiken zijn maar dat word in de tuin een beetje lastig...

Het verklaart echter niet waarom de thermometer wel goed werkt maar zoals gezegd dat lees ik meer maar dat echt specifiek problemen zijn met de kajplats. Misschien zwakker signaal doordat ze in een armatuur zitten?
Ok even een vervolg hierop :). Met dank aan onze AI vrienden
OPGELOST. Het was geen bereikprobleem maar frequentie-overlap tussen mijn eigen wifi en Thread.

Thread gebruikt 802.15.4 in de 2,4 GHz-band, dezelfde band als wifi.

Omrekenen:
Thread-kanaal K -> 2405 + 5 x (K - 11) MHz
wifi-kanaal N -> 2407 + 5 x N MHz, 20 MHz breed, dus midden +/- 10

Mijn situatie:
Thread kanaal 18 = 2440 MHz
Asus in tuinhuis kanaal 8 = 2447 MHz -> beslaat 2437-2457 MHz

Die 2440 MHz zat dus midden in mijn eigen wifi-kanaal, met een accesspoint op een paar meter afstand. In hetzelfde tuinhuis hangt ook nog een Imou-camera (802.11b/g/n, dus 2,4 GHz-only) die daar continu video overheen stuurt. Een Thread-sensor op batterijen zendt met een fractie van een milliwatt en moet 15-20 meter overbruggen; die verliest dat gevecht.

Wat wel en niet het probleem was:
- afstand niet: 15-20 meter vrij zicht is ruim binnen bereik
- batterijen niet: die waren leeg als GEVOLG - een Thread-eindpunt dat zijn netwerk niet vindt gaat continu scannen en put zich daarop uit
- extra Thread-router niet nodig gebleken

Oplossing: de Asus van kanaal 8 naar kanaal 1 gezet (2402-2422 MHz).

Daarna koppelde de sensor meteen, vanaf exact dezelfde plek waar het
daarvoor drie keer mislukte.

Voor Thread-kanaal 18 moet je 2427-2457 MHz vrijhouden. Dat zijn wifi-kanalen 5 t/m 8. Veilig zijn kanaal 1 (2402-2422) en 11(2452-2472). Zet de kanaalbreedte op 2,4 GHz ook vast op 20 MHz -op 40 MHz smeert je wifi alsnog over je Thread-kanaal heen.

Zelf nameten:

wifi-kanalen : nmcli dev wifi list (Linux), of een wifi-analyzer-app

Thread-kanaal: in Home Assistant is dat Matter-attribuut 0/53/0, of de sensor <apparaat>_thread_channel (staat standaard uit)

Ik heb twee kanalen tegelijk aangepast: de Asus van 8 naar 1, en de KPN-box van 6 naar 11. Strikt genomen zijn dat twee variabelen. Maar de KPN-box kwam in het tuinhuis binnen met signaal 30 en de Asus met 95 — die laatste is overduidelijk de dominante factor.
Hopelijk heeft iemand er wat aan in de toekomst :)

[ Voor 6% gewijzigd door Undersound3 op 16-09-2026 19:05 ]

• dhrto
  • Laatst online: 14:34
Dit is (vind ik) een heel duidelijk artikel met heldere grafiek over het voorkomen van overlappende 2.4 GHz kanalen: https://matter-smarthome.de/en/practice/10-tips-for-a-stable-thread-network/

Bottom line: zorg dat je wifi op kanaal 1, 6 of 11 zit en zorg ervoor dat je zigbee / thread op 15, 20 of 25 zit. Als je beide hebt uiteraard elk op een ander kanaal.

• pk026
Prisma16 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 17:55:
[...]

Je heb gelijk, de meeste nieuwe Ikea slimme producten kan je door ze wat te kietelen wel Zigbee laat praten. Maar het lijkt er inderdaad op dat een Liljebagge alleen maar Matter kan spreken.
Voor de prijs die Plugwise hanteert, mag je ook wel verwachten dat ze upgraden naar het nieuwere Matter over Thread.
Pagina: 1 ... 18 19 Laatste