Undersound3 schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:34:
[...]
Even wat meer gelezen erover en lees veel over problemen met de kajplats maar in principe zou een matter lamp (in een tuinlamp b.v.) halverwege het huis en het tuinhuis kunnen dienen als onderdeel van het mesh netwerk. Wel moet deze altijd stroom hebben dus aan/uit worden gezet met een smart switch. Ik lees ook over stekkers die hiervoor goed te gebruiken zijn maar dat word in de tuin een beetje lastig...
Het verklaart echter niet waarom de thermometer wel goed werkt maar zoals gezegd dat lees ik meer maar dat echt specifiek problemen zijn met de kajplats. Misschien zwakker signaal doordat ze in een armatuur zitten?
Ok even een vervolg hierop

. Met dank aan onze AI vrienden
OPGELOST. Het was geen bereikprobleem maar frequentie-overlap tussen mijn eigen wifi en Thread.
Thread gebruikt 802.15.4 in de 2,4 GHz-band, dezelfde band als wifi.
Omrekenen:
Thread-kanaal K -> 2405 + 5 x (K - 11) MHz
wifi-kanaal N -> 2407 + 5 x N MHz, 20 MHz breed, dus midden +/- 10
Mijn situatie:
Thread kanaal 18 = 2440 MHz
Asus in tuinhuis kanaal 8 = 2447 MHz -> beslaat 2437-2457 MHz
Die 2440 MHz zat dus midden in mijn eigen wifi-kanaal, met een accesspoint op een paar meter afstand. In hetzelfde tuinhuis hangt ook nog een Imou-camera (802.11b/g/n, dus 2,4 GHz-only) die daar continu video overheen stuurt. Een Thread-sensor op batterijen zendt met een fractie van een milliwatt en moet 15-20 meter overbruggen; die verliest dat gevecht.
Wat wel en niet het probleem was:
- afstand niet: 15-20 meter vrij zicht is ruim binnen bereik
- batterijen niet: die waren leeg als GEVOLG - een Thread-eindpunt dat zijn netwerk niet vindt gaat continu scannen en put zich daarop uit
- extra Thread-router niet nodig gebleken
Oplossing: de Asus van kanaal 8 naar kanaal 1 gezet (2402-2422 MHz).
Daarna koppelde de sensor meteen, vanaf exact dezelfde plek waar het
daarvoor drie keer mislukte.
Voor Thread-kanaal 18 moet je 2427-2457 MHz vrijhouden. Dat zijn wifi-kanalen 5 t/m 8. Veilig zijn kanaal 1 (2402-2422) en 11(2452-2472). Zet de kanaalbreedte op 2,4 GHz ook vast op 20 MHz -op 40 MHz smeert je wifi alsnog over je Thread-kanaal heen.
Zelf nameten:
wifi-kanalen : nmcli dev wifi list (Linux), of een wifi-analyzer-app
Thread-kanaal: in Home Assistant is dat Matter-attribuut 0/53/0, of de sensor <apparaat>_thread_channel (staat standaard uit)
Ik heb twee kanalen tegelijk aangepast: de Asus van 8 naar 1, en de KPN-box van 6 naar 11. Strikt genomen zijn dat twee variabelen. Maar de KPN-box kwam in het tuinhuis binnen met signaal 30 en de Asus met 95 — die laatste is overduidelijk de dominante factor.
Hopelijk heeft iemand er wat aan in de toekomst
[
Voor 6% gewijzigd door
Undersound3 op 16-09-2026 19:05
]