• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:01

sapphire

Die-hard pruts0r

alex3305 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:09:

IKEA BILRESA scroll wheel afstandsbediening
Deze had ik 3 aangeschaft en heb ik vandaag 2 in de doos teruggebracht. Alhoewel ik ze aantrekkelijk vind, werken ze voor geen meter. De Nest Hub staat op zo'n 3m vrij zicht en toch verliest de BILRESA regelmatig de verbinding. Soms reageert de afstandsbediening ook niet. En dan na 5 minuten wel 8)7. De afstandsbediening is ook enorm langzaam in het terugkoppelen. Dat is echt jammer.

De integratie in Home Assistant is wel aardig. Ik heb een Home Assistant blueprint gemaakt met alle functies, net zoals ik voor al mijn andere afstandsbedieningen heb en dat is fijn mbt configuratie

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Uiteindelijk ben ik vooral blij dat ik het allemaal kan combineren met Home Assistant. Zo heb ik afgelopen week nog een oude(re) RODRET afstandsbediening omgebouwd naar een schakelaar voor een Gira 55 lichtschakelaar. En deze zijn nu leuk geprijsd. Wel jammer dat o.a. de oude deursensor duurder is dan de nieuwe Matter variant :|.
Die Bilresa met een scrollwiel is een drama ding! Ik heb hem al een paar weken in gebruik met mijn AppleTV als borderrouter en 70% van de tijd werkt dat ding niet en de overige 30% is hij tandjes traag terwijl de afstand 2 meter is tot de borderrouter :X
In Zigbee overigens ook vrij matig terwijl de gewone Bilresa geweldig is :)

Hoe heb je die rodret omgebouwd? Gewoon zodat hij op het frame past of in een doos achter de schakelaar?
Ik heb een hele stapel Rodrets, ideaal voor bij het bed van de kinderen zodat ze zelf het licht aan kunnen doen. Al vond ik de oude Tradfri één knops nog leuker met de dubbelklik, alleen die CR2032's waren minder.
De nieuwe Bilresa vind ik geweldig, bij de oudste op de kamer gedaan, single klik is spotjes aan-uit, dubbe klik zijn 'game verlichting' aan-uit en triple klik moeten we nog iets op verzinnen, nachtlampje aan-uit ofzo :)

[ Voor 9% gewijzigd door sapphire op 11-03-2026 22:49 ]

Gabriël AM5

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:28
grotegok schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:29:
[...]

Net gehaald in Eindhoven, grote voorraad.
Ook in Breda, iets kleinere voorraad.
Ter info:
1-nadeel, ze meten geen vermogen bij teruglevering, dus je kan ze niet gebruiken bij bijvoorbeeld een zonnepaneelomvormer (met stekker) of thuisbatterij (met stekker).

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
grotegok schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 07:49:
[...]

Ter info:
1-nadeel, ze meten geen vermogen bij teruglevering, dus je kan ze niet gebruiken bij bijvoorbeeld een zonnepaneelomvormer (met stekker) of thuisbatterij (met stekker).
Als je iets met Zigbee kan, kom je er met stroomklemmen altijd uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vv-hC7xvdLScOygsCfea_x-RIUQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2SAQD03g2C2rtHih78sRznQy.png?f=fotoalbum_large

https://smartgateways.nl/...ter-met-twee-80a-klemmen/

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:26
Gaan de Timmerflotte en Myggbett ooit nog eens op voorraad komen? Volgens mij al meer dan een maand niet op voorraad (ok enkel de Myggbett zou in Delft op voorraad zijn, maar verder nergens)

Duurtlang.. :)

• SolarOrbiter
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:34
is het iemand al gelukt om de timmerflotte op zigbee modus te krijgen? of kan dit niet?

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-04 12:34
sapphire schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:46:
[...]

Die Bilresa met een scrollwiel is een drama ding! Ik heb hem al een paar weken in gebruik met mijn AppleTV als borderrouter en 70% van de tijd werkt dat ding niet en de overige 30% is hij tandjes traag terwijl de afstand 2 meter is tot de borderrouter :X
In Zigbee overigens ook vrij matig terwijl de gewone Bilresa geweldig is :)
Ik zie nu dat ik het niet had genoemd, maar toen ik de twee BILRESA in het doosje terugbracht wilde de klantenservicemedewerker in Breda de reden van retour weten. Dat vragen ze altijd bij IKEA, maar in dit geval noteerde ze voor hun doen vrij uitgebreid dat ik dus dergelijke problemen had. Ze vertelde ook dat ze momenteel feedback aan het verzamelen zijn voor de smart home spullen.

Ik vind het ook niet zo gek aangezien ik overal dezelfde problemen terug zie komen. Ik kan me ook niet voorstellen dat het de Matter productlijn nu heel succesvol is voor IKEA :X.
Hoe heb je die rodret omgebouwd? Gewoon zodat hij op het frame past of in een doos achter de schakelaar?
Zoals ik in mijn andere post aangaf dus met een geprint 3D model. Dit model past precies over het raampje van de Gira Systeem 55 schakelaar heen. De originele schakelaar zit met doos en al achter de RODRET.

In mijn use-case is dit zeer gewenst. Deze schakelaar hangt namelijk op het toilet en gasten wilde nog weleens per ongeluk de lichtschakelaar omzetten. Helaas heb ik in deze ruimte geen aparte nuldraad, dus dan werkte de automatische verlichting en ventilatie niet meer.
Ik heb een hele stapel Rodrets, ideaal voor bij het bed van de kinderen zodat ze zelf het licht aan kunnen doen. Al vond ik de oude Tradfri één knops nog leuker met de dubbelklik, alleen die CR2032's waren minder.
Met Home Assistant is dubbelklik goed te simuleren :)

• alex3305
Begin deze week waren twee van mijn drie TIMMERFLOTTE's en KLIPPBOX weggevallen. Ik vermoed doordat mijn Conbee II OTBR weer eens last had van interferentie. Ik heb dus de Conbee II tijdelijk uitgezet, maar helaas herstelde de sensoren de verbinding niet uit zichzelf :|.

's middags ben ik er kort mee bezig geweest, maar helaas zonder resultaat. De sensoren waren ook na een battery pull niet te bereiken vanuit Home Assistant / Matter. Gek genoeg werkte een battery pull en de sensoren actief houden diezelfde avond wel 8)7. Ik heb ze terug gehangen en inmiddels is het alweer een paar dagen stabiel.

Gisteren en vandaag ben ik wederom aan het testen geweest om ESPHome over Thread devices te gebruiken. Hier was ik een paar weken geleden al eens mee begonnen en dat werkt verrassend goed. Omdat dit over hetzelfde Thread netwerk gaat werken deze chips ook als router. Wat mij betreft een mooie kruisbestuiving.

• ajbu
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:29
SolarOrbiter schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 10:51:
is het iemand al gelukt om de timmerflotte op zigbee modus te krijgen? of kan dit niet?
Dat kan niet, de nieuwe sensoren hebben geen Zigbee mode. Voor nu beperkt tot De Kajplats en Bilresa series

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:28
Dat weet ik, ik geef alleen aan wat ik constateer m.b.t. Grillplats.
Zigbee is een ander netwerk dan Matter over Threat. Legio mogelijkheden.

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:53
ahbart schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:56:
[...]

Het is al een oude vraag, maar ik lees hem nu pas 8)7
Ik heb die driver en een afstandbediening beide in Zigbee2mqtt gekoppeld en in Zigbee2mqtt een bind ingesteld tussen die apparaten. Dat werkt perfect. Dan ook nog te bedienen met HA.
Maar ik weet niet hoe dat in ZHA werkt. Daar ben ik al een tijdje vanaf gestapt.
Heb ondertussen de overstap naar Zigbee2mqtt gemaakt. Heb het nu alleen werkend dat een druk op de Bilresa remote de lampen die in group 21658 zitten aan/uit/dimt. Dit staat ook in de docs zo uitgelegd https://www.zigbee2mqtt.io/devices/E2489.html

Wat voor binding heb jij dan gedaan? Kan nu namelijk maar 1 remote gebruiken aangezien die schijnbaar hard aan group 21658 vast zit.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:01

sapphire

Die-hard pruts0r

alex3305 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:37:
[...]

Ik zie nu dat ik het niet had genoemd, maar toen ik de twee BILRESA in het doosje terugbracht wilde de klantenservicemedewerker in Breda de reden van retour weten. Dat vragen ze altijd bij IKEA, maar in dit geval noteerde ze voor hun doen vrij uitgebreid dat ik dus dergelijke problemen had. Ze vertelde ook dat ze momenteel feedback aan het verzamelen zijn voor de smart home spullen.

Ik vind het ook niet zo gek aangezien ik overal dezelfde problemen terug zie komen. Ik kan me ook niet voorstellen dat het de Matter productlijn nu heel succesvol is voor IKEA :X.
Ja je leest het echt overal van die remote. Ik heb helaas het doosje niet meer maar ga volgende keer proberen hem terug te brengen want eht ding is praktisch onbruikbaar :?
Zoals ik in mijn andere post aangaf dus met een geprint 3D model. Dit model past precies over het raampje van de Gira Systeem 55 schakelaar heen. De originele schakelaar zit met doos en al achter de RODRET.

In mijn use-case is dit zeer gewenst. Deze schakelaar hangt namelijk op het toilet en gasten wilde nog weleens per ongeluk de lichtschakelaar omzetten. Helaas heb ik in deze ruimte geen aparte nuldraad, dus dan werkte de automatische verlichting en ventilatie niet meer.
Ik heb in het toilet een Sonoff ZBMINI-L die werkt met een fase en schakeldraad.

Ik had de hoop dat je de Rodret in de wanddoos gemod had want zoiets ben ik van plan te gaan doen, eerst even meten of dat past.
Met Home Assistant is dubbelklik goed te simuleren :)
Jep maar native is wel lekker makkelijk en de klik van de Bilresa is zoals mijn kinderen het zeggen 'meer satisfying' :+ En er zijn mooie custom covers voor te vinden :)

Gabriël AM5

• alex3305
sapphire schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:48:
Ja je leest het echt overal van die remote. Ik heb helaas het doosje niet meer maar ga volgende keer proberen hem terug te brengen want eht ding is praktisch onbruikbaar :?
Yes. Het loont in ieder geval om het te gaan vragen.

Ik had het er eerder vandaag ook met mijn vrouw over. Ik heb het idee dat IKEA verschillende leveranciers / fabrikanten gebruikt en dat alhoewel de 'IKEA-specs' overal geïmplementeerd worden, dat de kwaliteit van de onderdelen toch niet overal gelijk is. Waarom ik deze hypothese heb is vanwege de evt. productiecapaciteit. Eerdere TRADFRI producten werden namelijk vrij gefaseerd geïntroduceerd, nu was het een launch met 'alles'. En ik vind het vreemd dat sommige apparaten nog Zigbee ondersteunen. Ik weet dat het hetzelfde protocol is, maar waarom bij KAJPLATS wel, maar bij ALPSTUGA niet?
Ik heb in het toilet een Sonoff ZBMINI-L die werkt met een fase en schakeldraad.
Ja, hier hetzelfde. Maar dan werkt de afzuiging (of net wat je erop hebt aangesloten) toch niet meer wanneer je de fysieke schakelaar omzet? Misschien heb ik het wel verkeerd aangesloten hoor O-). Ik heb mijn ZBMini namelijk in serie staan met de fan en parallel aan de twee lampen.
Ik had de hoop dat je de Rodret in de wanddoos gemod had want zoiets ben ik van plan te gaan doen, eerst even meten of dat past.
Op de wanddoos dus. Ik wil de originele schakelaar behouden ivm veiligheid.
Jep maar native is wel lekker makkelijk en de klik van de Bilresa is zoals mijn kinderen het zeggen 'meer satisfying' :+ En er zijn mooie custom covers voor te vinden :)
Alles gaat bij mij via Home Assistant en blueprints, dus dat maakt voor mij geen verschil.

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:52
alex3305 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 22:25:
[...]

En ik vind het vreemd dat sommige apparaten nog Zigbee ondersteunen. Ik weet dat het hetzelfde protocol is, maar waarom bij KAJPLATS wel, maar bij ALPSTUGA niet?
Er zit Zigbee in de lampen zodat je een afstandsbediening direct aan de lamp kan koppelen, dus zonder dat je een bridge nodig hebt. Bij een Alpstuga heeft dat weinig zin...

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:34
Iets wat simpel gedacht was, blijkt toch een kleine uitdaging;
2 Bilresa afstandsbediening koppelen aan 1 lamp.

Het idee was om de lampen in onze keuken te schakelen met de Bilresa afstandsbediening, bij elke deur 1 afstandsbediening, totaal 2

Nu blijkt dat de nieuwe versie niet te clonen is, iets wat bij de oude versie wel kon blijkbaar.

Wat ik begrijp heb ik nu ook de hub nodig om dit te doen, of is er stiekem toch een andere mogelijkheid...?

Verder geen smarthome apparatuur in huis.

Live from Denmark

• alex3305
remmuz schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 07:39:
[...]

Er zit Zigbee in de lampen zodat je een afstandsbediening direct aan de lamp kan koppelen, dus zonder dat je een bridge nodig hebt. Bij een Alpstuga heeft dat weinig zin...
Dan zou alleen Touchlink nodig zijn. De ALPSTUGA was slechts een voorbeeld.

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:13
hansie_k schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:37:

Het idee was om de lampen in onze keuken te schakelen met de Bilresa afstandsbediening, bij elke deur 1 afstandsbediening, totaal 2

Nu blijkt dat de nieuwe versie niet te clonen is, iets wat bij de oude versie wel kon blijkbaar.

Wat ik begrijp heb ik nu ook de hub nodig om dit te doen, of is er stiekem toch een andere mogelijkheid...?

Kan gewoon via de app lijkt mij, of heb je geen dirrigera hub?

• hansie_k
Stefan1987 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:51:
[...]

Kan gewoon via de app lijkt mij, of heb je geen dirrigera hub?
Heb de hub niet, juist omdat ik dacht het zonder te kunnen doen ;)

Live from Denmark

• remmuz
hansie_k schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:37:

"Kan je twee BILRESA afstandsbedieningen koppelen aan één lamp?
Dit werkt alleen wanneer de lamp en de afstandsbedieningen verbonden zijn met de DIRIGERA hub en de IKEA Home smart app."

https://www.ikea.com/nl/n...ondersteuning-pubd8491250

• hansie_k
remmuz schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:21:
[...]

"Kan je twee BILRESA afstandsbedieningen koppelen aan één lamp?
Dit werkt alleen wanneer de lamp en de afstandsbedieningen verbonden zijn met de DIRIGERA hub en de IKEA Home smart app."

https://www.ikea.com/nl/n...ondersteuning-pubd8491250
Die had ik ook gevonden, echter gehoopt dat er misschien wel een andere oplossing zou zijn.
Moet er dan toch maar op uit om de hub te halen...

Live from Denmark

• mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:13
als je een amazon echo apparaat hebt, of apple tv of homepod en zo nog wat meer matter/thread border routers hoef je geen dirigera te halen, maar dat wist je waarschijnlijk, maar zo niet, check even wat je al hebt.

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12:15
Vandaag was ik bij IKEA omdat er 4 lampen kapot zijn. Blijk ik dus 6 nieuwe afstandsbedieningen nodig te hebben want met de nieuwe lampen werken de oude afstandsbedieningen niet meer. (Ik heb iedere kamer twee AB per lampengroep).
De Hub hoefde km niet te vervangen en dan de dooddoener “het werkt toch met de App”, zo een verkoper begrijpt er geen hol van blijkbaar dat je de badkamer niet in stapt met een slaapdronken kop om dan je telefoon mee te nemen. Of snachts thuis komt even eerst je telefoon te moeten pakken om dan je lamp aan te doen in de hal, of waar dan ook.
Tijd voor een merk wat wel meer dan 5 jaar met je investering wil doen.

[ Voor 5% gewijzigd door WargamingPlayer op 13-03-2026 19:54 ]

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@WargamingPlayer Rodret en Styrbar zijn prima te gebruiken voor bediening van Kajplats… de (dirigera) hub koppelt het zigbee en thread netwerken…

Wat is jouw verteld:?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12:15
Ronald schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 21:04:
@WargamingPlayer Rodret en Styrbar zijn prima te gebruiken voor bediening van Kajplats… de (dirigera) hub koppelt het zigbee en thread netwerken…

Wat is jouw verteld:?
Dat de nieuwe lampen niet werken met de oude afstandsbedieningen. Ik heb het huis vol hangen met de STRYBAR (zilveren uitvoering) en volgens de medewerker kon ik ze daar niet op aansluiten. Ik kon ze wel op de TRADIFI hub aansluiten. Nu is het wel zo dat het mij wel gelukt is om een lamp aan te sluiten maar daar ben ik 2 uur mee bezig geweest en gaat die lamp ook steeds uit sync met kleuren of reageert hij al helemaal niet soms en kan je hem niet bedienen als de hub uit staat.
Ik heb 32 lampen en 16 afstandsbedieningen.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• Ronald
  • Nu online
Ik heb alleen maar rodrets, Tradfri en valhorn bewegingssensoren. Dat is allemaal zigbee.

Dat bedien ik zigbee, matter en gemengde lichtgroepen mee.

Nul Bilresa in mijn huis.

De hele interoperabiliteit van zigbee en matter was juist een speerpunt… en zelfs de reden dan kajplats zigbee touchlink doet

[ Voor 26% gewijzigd door Ronald op 13-03-2026 21:25 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:49
Het probleem is dat de touchlink functionaliteit van Zigbee die het mogelijk maakt een afstandsbediening rechtstreek met een lamp te koppelen niet in thread zit.
Aangezien de nieuwe lampen zowel ZIgbee als Matter over thread aan boord hebben werk de touchlink functionaliteit met oude afstaand bedieningen nog steeds via Zigbee.

Ook een Bilresa kan dat.
Het probleem zit wel in de interoperabiliteit, want lampen en afstandsbedieningen kunnen zowel Thread als Zigbee maar niet gelijktijdig.
Dus als je ze in je matter netwerk wilt opnemen werkt de touchlink functionaliteit niet meer.

En uiteraard werken de andere matter devices niet met Zigbee, alleen lampen en afstand bedieningen en die zullen ze in de toekomst ook wel uitfaseren.
Hun idiote overgang van Zigbee naar Matter maakt duidelijk dat ze geen belang achten aan oude klanten die hun Zigbee producten hebben gekocht.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• mediumdry
en misschien belangrijker, en beter op voorraad, de varmblixt

• remmuz
Ik lees best veel negatieve reacties m.b.t. de werking van de nieuwe Matter/Thread producten, niet alleen hier maar ook op b.v. Reddit en Youtube. Vaak gaat dat het dan ook over koppeling met b.v Hue en HomeAssistant wat niet lekker werkt.
Maar wat is nu de ervaring met een 'standaard' setup? Gewoon een Dirigera, 6x Kajplats en 4x Bilresa (die met 2 knoppen). Geen automatiseringen, gewoon lampen aan/uit of een scene kiezen.

• ajbu
remmuz schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:24:
Ik lees best veel negatieve reacties m.b.t. de werking van de nieuwe Matter/Thread producten, niet alleen hier maar ook op b.v. Reddit en Youtube. Vaak gaat dat het dan ook over koppeling met b.v Hue en HomeAssistant wat niet lekker werkt.
Maar wat is nu de ervaring met een 'standaard' setup? Gewoon een Dirigera, 6x Kajplats en 4x Bilresa (die met 2 knoppen). Geen automatiseringen, gewoon lampen aan/uit of een scene kiezen.
De discussies over koppeling met Hue gaan vnl over de 'hack' (*) om de Kajplats en Bilresa naar Zigbee mode om te zetten ipv Matter/Thread. Dit is niet relevant als je deze gebruikt zoals bedoeld met Matter/Thread.

Wat vooral een probleem kan zijn is het koppelen van de apparaten aan de Dirigera. Als dit mis gaan is er geen feedback wat er is misgegaan waardoor je in het duister tast hoe dit op te lossen. Hoewel Matter/Thread geen Wifi gebruikt speelt bij de onboarding via de telefoon-Dirigera verbinding Wifi wel een rol wat tricky kan zijn met router settings of gebruik 5Ghz.

Verder werd er gemeld dat apparaten soms de connectie verliezen. Dit heb ik in het begin een paar keer meegehaald, was op te lossen door de batterij er even uit te halen en 1x gehad dat opnieuw toevoegen nodig was. Dit was bij mij alleen de 1e week, daarna tot nu toe probleemloos gewerkt.
Het was voor mij wel even een learning curve maar werkt goed met Home Assistant. Thread/Matter app en integraties worden snel beter, nu wel op een niveau dat het goed bruikbaar is.

• mediumdry
Voor mij werkt de matter/thread goed. Beter dan de zigbee netwerken, tot nu toe. Enige hickup is home assistant die zich af en toe verslikt als ik m'n SLZB-MR3 thread firmware update (de reden dat je allebei de thread chips ziet als border router). Verder werkt alles zoals ik gehoopt had. De rode bilresa is blijkbaar wat buiten bereik van de routers, maar werkt snel en prima als ik op de knoppen druk. Ik ga wat grillplats en kajplats toevoegen om het netwerk breder te verspreiden in m'n appartement.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v8c2T-cVjuZxftvhzT9FtPoSBcs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ila45X4xmoVMHGQhwZieq8MU.jpg?f=fotoalbum_large

enige minpuntje is dat je sommige apparaten moet resetten voordat je ze kan toevoegen. (niet om op zigbee over te gaan, maar om de matter config te resetten op de apparaten)

[ Voor 9% gewijzigd door mediumdry op 19-03-2026 11:04 ]

• ajbu
De TOFSMYGGA staat nog niet op de site maar wel in de app, is inmiddels ook in 7 filialen op voorraad.

• ajbu
mediumdry schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:02:
Voor mij werkt de matter/thread goed. Beter dan de zigbee netwerken, tot nu toe. Enige hickup is home assistant die zich af en toe verslikt als ik m'n SLZB-MR3 thread firmware update (de reden dat je allebei de thread chips ziet als border router). Verder werkt alles zoals ik gehoopt had. De rode bilresa is blijkbaar wat buiten bereik van de routers, maar werkt snel en prima als ik op de knoppen druk. Ik ga wat grillplats en kajplats toevoegen om het netwerk breder te verspreiden in m'n appartement.
[Afbeelding]

enige minpuntje is dat je sommige apparaten moet resetten voordat je ze kan toevoegen. (niet om op zigbee over te gaan, maar om de matter config te resetten op de apparaten)
Ik heb het 'probleem' van de spook-router ook gehad, deze ging weg na het even van de stroom halen van de node waarmee deze verbonden stond. Denk dat de niet meer bestaande router in de router-tabel van die node blijft staan tot die tabel ge-reset wordt

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
ik heb de matter CO2 meter Alpstuga, en gebruik mijn AppleTV als Thread Border Router. Vervolgens via Homeassistant zichtbaar in mijn automations. Echter, De verbinding tussen AppleTV Thread en Home Assistant lijkt niet stabiel: In Apple Home app is de waarde van de CO2 meter altijd uit te lezen. Echter, in Home Assistant heb ik binnen no time grote hiaten in mijn history, en als ik live mee kijk doet ie het vaker niet dan wel. Herstart van Alpstuga fixt alles weer voor een paar uur/dag, en dan begint het weer: in home assitant lijk ik af en aan geen verbinding te hebben via de Matter integratie. Iemand soortgelijke ervaringen?

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:43

Koppensneller

winterrrrrr

gysman11 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:10:
ik heb de matter CO2 meter Alpstuga, en gebruik mijn AppleTV als Thread Border Router. Vervolgens via Homeassistant zichtbaar in mijn automations. Echter, De verbinding tussen AppleTV Thread en Home Assistant lijkt niet stabiel: In Apple Home app is de waarde van de CO2 meter altijd uit te lezen. Echter, in Home Assistant heb ik binnen no time grote hiaten in mijn history, en als ik live mee kijk doet ie het vaker niet dan wel. Herstart van Alpstuga fixt alles weer voor een paar uur/dag, en dan begint het weer: in home assitant lijk ik af en aan geen verbinding te hebben via de Matter integratie. Iemand soortgelijke ervaringen?
Ik (en volgens mij anderen ook) hadden dit probleem en hebben ze opgelost door het kanaal van je Thread netwerk in HA te veranderen naar 25. Settings -> Thread -> 3 puntjes bij je border router -> Change channel.

Sinds deze wijziging heb ik er echt 0 last van gehad.

[ Voor 3% gewijzigd door Koppensneller op 19-03-2026 11:28 ]

• mediumdry
ik heb snel even rondgekeken, maar ik kan zo snel niet iets vinden waarmee je kan zien welke thread kanalen er bezet zijn, zoals je bv voor wifi hebt. Dat is iets dat border routers moeten kunnen laten zien, maar ik ken er nog geen die dat ook doen. Of heb ik dat mis? Zijn er al routers met die functionaliteit?

[edit] je kan natuurlijk ook kijken of je het voor zigbee kan doen, want dat gebruikt dezelfde technologie als thread. Kanaal 15 is het drukst bij mij.... helaas werkt de api call niet naar de border router om hem op 20 of 25 te zetten (dat zijn de aanbevolen kanalen en beide rustig bij mij). Eens een mailtje naar mijn thread border router boer sturen om te vragen wanneer channel changes ingevoerd worden :)

[ Voor 39% gewijzigd door mediumdry op 19-03-2026 20:49 ]

• ajbu
mediumdry schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 19:47:
ik heb snel even rondgekeken, maar ik kan zo snel niet iets vinden waarmee je kan zien welke thread kanalen er bezet zijn, zoals je bv voor wifi hebt. Dat is iets dat border routers moeten kunnen laten zien, maar ik ken er nog geen die dat ook doen. Of heb ik dat mis? Zijn er al routers met die functionaliteit?

[edit] je kan natuurlijk ook kijken of je het voor zigbee kan doen, want dat gebruikt dezelfde technologie als thread. Kanaal 15 is het drukst bij mij.... helaas werkt de api call niet naar de border router om hem op 20 of 25 te zetten (dat zijn de aanbevolen kanalen en beide rustig bij mij). Eens een mailtje naar mijn thread border router boer sturen om te vragen wanneer channel changes ingevoerd worden :)
De channel monitor kan wel gebruikt worden in de Home Assistant Openthread app CLI. Ik vaag me af hoe goed dit werkt, mijn Hue Zigbee netwerk zit op 11 en heb een Apple thread netwerk op channel 25, dat zie ik niet echt terug.
> channel monitor
enabled: 1
interval: 41000
threshold: -75
window: 960
count: 43
occupancies:
ch 11 (0x05ce) 2.26% busy
ch 12 (0x0b99) 4.53% busy
ch 13 (0x11d4) 6.96% busy
ch 14 (0x0000) 0.00% busy
ch 15 (0x116f) 6.81% busy
ch 16 (0x0000) 0.00% busy
ch 17 (0x0bdf) 4.63% busy
ch 18 (0x11d4) 6.96% busy
ch 19 (0x28b1) 15.89% busy
ch 20 (0x173c) 9.07% busy
ch 21 (0x0000) 0.00% busy
ch 22 (0x0000) 0.00% busy
ch 23 (0x0000) 0.00% busy
ch 24 (0x0000) 0.00% busy
ch 25 (0x0000) 0.00% busy
ch 26 (0x05ef) 2.31% busy

Done

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-04 08:04
remmuz schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:24:
Ik heb de standaard setup. Dat werkt gewoon prima. Ik gebruik de Bilresa met de draaiknop, net wat meer mogelijkheden.

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
@mediumdry @alex3305 Waar halen jullie die topologie diagrammen vandaan? Ik heb even zitten kijken bij HA, en de addons/apps Matter Servet en OTBR maar het niet vinden.

• ajbu
Cadezo schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 07:41:
@mediumdry @alex3305 Waar halen jullie die topologie diagrammen vandaan? Ik heb even zitten kijken bij HA, en de addons/apps Matter Servet en OTBR maar het niet vinden.
Quick guide to visualize your Thread network with Home Assistant

• JBS
  • Niet online

JBS

Zou die visualisatie ook onderdeel worden van https://github.com/matter-js/python-matter-server?
Aangezien ik HA in docker draai, en dus geen add-ons/apps heb, draait ik een Thread Border Router en Matter Server in losse eigen docker containers.
De docker container openthread/border-router heeft ook wel een visualisatie van de topology, maar die is een stukje beperkter (en minder fraai, voor wat 't waard is).

[ Voor 13% gewijzigd door JBS op 20-03-2026 09:57 ]

• ajbu
JBS schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:56:
[...]
Zou die visualisatie ook onderdeel worden van https://github.com/matter-js/python-matter-server?
Aangezien ik HA in docker draai, en dus geen add-ons/apps heb, draait ik een Thread Border Router en Matter Server in losse eigen docker containers.
De docker container openthread/border-router heeft ook wel een visualisatie van de topology, maar die is een stukje beperkter (en minder fraai, voor wat 't waard is).
De Python implementatie is in maintenance mode. Deze zal dus geen nieuwe features krijgen alleen bugfixes, zie de readme in github.

Ik heb het zelf niet geprobeerd, je zou de Matter.js server ook in Docker moeten kunnen draaien, instructies over starten in Docker en overzetten files voor migratie:

https://github.com/matter...ob/main/ALPHABETATESTS.md

• JBS
  • Niet online

JBS

@ajbu Ik las het inderdaad, zal binnenkort eens overstappen op https://github.com/matter-js/matterjs-server.
Data migratie mogelijkheid is mooi meegenomen (en kwestie van wat bestanden kopiëren zie ik).

[ Voor 29% gewijzigd door JBS op 20-03-2026 10:43 ]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:49
Matter over thread is gewoon een ramp geworden.
Als je problemen hebt kijk deze youtube eens voor oplossingen

https://asmarterhouse.com...odes-and-practical-fixes/

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• mediumdry
matter over thread is vrijwel hetzelfde als zigbee, alleen met veel minder merkafhankelijkheid (en dus iets minder flexibiliteit). Het is een iets andere manier van werken, maar dat gaat vast snel veranderen. Als je kijkt van hoe ver zigbee gekomen is, dan heb ik alle vertrouwen dat de gewenningsperiode van matter/thread snel voorbij zal zijn.

Ik ben bezig met alles naar thread overzetten waar dat zinnig is. Philips Hue heb ik maar 6 devices van, inc remote en hub, dus dat gaat er binnenkort allemaal uit, vervangen door thread devices, waarschijnlijk allemaal Ikea. Ik heb nu 16 thread devices, plus 10 bij mijn dochters, op 2 devices die gereset moesten worden om toe te kunnen voegen geen problemen gehad. Zowel via aansturing via home assistant, dirigera en alexa.

Ik kan me niet voorstellen dat ik de grote uitzondering ben.

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:25
Heb zelf 50+ zigbee devices en recent met een aantal matter over thread devices aan de slag gegaan (Aqara W100 en aantal ikea Alpstuga's). Alles met HA en eigen zigbee en thread coordinator / border router rechtstreeks in HA. Matter zou de interoperabiliteit met verschillende merken makkelijker moet maken. Echter tot dusver vind ik de manier van devices koppelen eigenlijk een stap achteruit tov zigbee.

Bij zigbee kun je pairing zelf op het apparaat starten en de webinterface van HA, geen telefoon voor nodig. Voor matter over thread heb je je telefoon nodig en bovendien moet die op een 2.4 GHz wifi netwerk zitten, waarop je HA via Ipv6 moet kunnen bereiken, terwijl matter over thread helemaal niks met wifi te maken heeft. Wie dat heeft verzonnen...

Verder ervaar ik qua stabiliteit/bereik niet dat de een beter is dan de ander. Beide werken prima en zitten natuurlijk ook in dezelfde 2.4 GHz range.

• mediumdry
dhrto schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:53:
Bij zigbee kun je pairing zelf op het apparaat starten en de webinterface van HA, geen telefoon voor nodig. Voor matter over thread heb je je telefoon nodig en bovendien moet die op een 2.4 GHz wifi netwerk zitten, waarop je HA via Ipv6 moet kunnen bereiken, terwijl matter over thread helemaal niks met wifi te maken heeft. Wie dat heeft verzonnen...
Ik snap ook niet waarom er een telefoon nodig is voor Home Assistant en matter/thread. Sterker nog, in de webinterface zitten ook gewoon knoppen om een device toe te voegen (al heb ik die nog niet gebruikt).

IPv6 is overigens wel begrijpelijk. Ten eerste, zelfs Microsoft support geen machines meer waarop IPv6 is uitgeschakeld (ivm allerlei discovery opties, als ik het goed begrepen heb) en het thread netwerk is IPv6, dus als je direct wilt praten met een thread device om te configureren, dan moet je IPv6 kunnen praten (verkeer gaat via de border router, maar je praat direct met de matter/thread apparaten).

Maar qua config is het inderdaad ff anders en nog niet zo gestroomlijnd als veel zigbee. Overigens, hoewel ik in het begin de manier van pairen van ikea wel ok vond (met je remote dicht bij de lamp), was dat al snel een ramp als je meerdere lampen bij elkaar in de buurt had (bv 5 in een plafondlamp) en je constant met de verkeerde lamp connecte. Waarmee ik wil aangeven dat het soms even duurt voordat de "makkelijkste" manier gevonden is voor configuratie.

• dhrto
Kennelijk is het een ontwerp beslissing geweest om bij het pairen verbinding te moeten hebben tussen telefoon en te pairen matter over thread device (ik weet niet of dit ook speelt bij matter over wifi) en dat niet volstaan kan worden met alleen een verbinding tussen border router/matter server en device. Dat is dan zo, net als IPv6, maar waarom dan de telefoon verplicht op 2.4 GHz Wifi moet zitten? Immers, de communicatie met device loopt toch via de border router via thread? Hoe de communicatie tussen telefoon en border router loopt zou dan toch niet relevant moeten zijn, zolang er maar een routeerbaar pad is, en dat kan prima op 5 GHz of zelfs gewoon ouderwets bedraad.

[ Voor 4% gewijzigd door dhrto op 21-03-2026 08:59 ]

• mediumdry
mijn telefoon zit op 5ghz, maar werkt gewoon.. ik geloof dat het te maken heeft met bluetooth, omdat de telefoon makkelijker dicht bij het nieuwe matter apparaat kan zijn, en ook makkelijker de qr code kan scannen. Er is natuurlijk Settings=>Matter=>Options, maar toevoegen daar lukt niet. (misschien moet de code zonder streepjes ingevoerd worden?)
Oftewel, er is wel al voorbereiding om het vanuit de webinterface te doen, dus dat zal vast komen. (webcam access voor de qr code bv)

Telefoon op 5ghz werkt in ieder geval gewoon!

• remmuz
dhrto schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 08:59:
maar waarom dan de telefoon verplicht op 2.4 GHz Wifi moet zitten?
Ik heb alleen 5 Ghz aan staan op mijn access points. Misschien is die 2,4 Ghz een beperking van Home Assistant?

• ajbu
mediumdry schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:01:
mijn telefoon zit op 5ghz, maar werkt gewoon.. ik geloof dat het te maken heeft met bluetooth, omdat de telefoon makkelijker dicht bij het nieuwe matter apparaat kan zijn, en ook makkelijker de qr code kan scannen. Er is natuurlijk Settings=>Matter=>Options, maar toevoegen daar lukt niet. (misschien moet de code zonder streepjes ingevoerd worden?)
Oftewel, er is wel al voorbereiding om het vanuit de webinterface te doen, dus dat zal vast komen. (webcam access voor de qr code bv)

Telefoon op 5ghz werkt in ieder geval gewoon!
Je kan een Matter device toevoegen in de web-interface met de pairing code. Ik heb net een Myggspray toegevoegd in de web-UI op mijn laptop, dus zonder companion app en niet over wifi en dat werkt gewoon.
Er is wel behoorlijk wat technische kennis nodig en diverse stappen voor configuratie zonder companion app, dus niet gek dat ze het er niet mee te koop lopen en willen dat je de companion app gebruikt. De UI hiervoor in HA zelf is beperkt, de Matter Server heeft ook UI voor het toevoegen met de knop 'Commission Node' waarna je kan kiezen voor Thread en de pairing code opgeven.
  • Commissioning en versturen credentials gaat via Bluetooth, de te gebruiken Bluetooth adapter moet in de Matter Server config ingesteld worden
  • De Matter Server wil de Bluetooth adapter dedicated gebruiken, als de adapter al geconfigureerd is in een integratie werkt het dus niet
  • Met Bluetooth op de server moet je je apparaten bij de server zetten voor het pairen
  • Werkt met de Python Matter server, met de nieuwe Matter.JS beta werkt het bij mij nog niet
  • Je moet handmatig de Thread dataset kopiëren en bij Matter instellen
  • Web heeft geen support voor camera om QR te scannen en te gebruiken dus beperkt tot de pairing code
Het werkt dus wel maar nog niet gestroomlijnd in de UI.

• mediumdry
ajbu schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:11:
Je kan een Matter device toevoegen in de web-interface met de pairing code.
[...]
De UI hiervoor in HA zelf is beperkt, de Matter Server heeft ook UI voor het toevoegen met de knop 'Commission Node' waarna je kan kiezen voor Thread en de pairing code opgeven.
helaas is de thread optie bij mij nog greyed out.
  • Commissioning en versturen credentials gaat via Bluetooth, de te gebruiken Bluetooth adapter moet in de Matter Server config ingesteld worden
  • De Matter Server wil de Bluetooth adapter dedicated gebruiken, als de adapter al geconfigureerd is in een integratie werkt het dus niet
  • Met Bluetooth op de server moet je je apparaten bij de server zetten voor het pairen
  • Werkt met de Python Matter server, met de nieuwe Matter.JS beta werkt het bij mij nog niet
  • Web heeft geen support voor camera om QR te scannen en te gebruiken dus beperkt tot de pairing code
ik heb geen idee welke versie ik heb, python of matter.js. Hij geeft 8.3.0 aan als app in home assistant. Hoe dan ook, ik kan geen bluetooth config optie vinden in de verscheidene matter en thread config pagina's. En met de code toevoegen werkt dus ook niet. Kortom, work in progress... (kan ook niet het channel aanpassen, dan geeft HA een API error)

Via de telefoon app werkt het goed, dus voorlopig die maar gebruiken. Zo vaak voeg ik toch ook geen apparaten toe en krijgt mijn telefoon ook af en toe wat gebruik. :)

• ajbu
mediumdry schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 18:34:
[...]

helaas is de thread optie bij mij nog greyed out.

[...]

ik heb geen idee welke versie ik heb, python of matter.js. Hij geeft 8.3.0 aan als app in home assistant. Hoe dan ook, ik kan geen bluetooth config optie vinden in de verscheidene matter en thread config pagina's. En met de code toevoegen werkt dus ook niet. Kortom, work in progress... (kan ook niet het channel aanpassen, dan geeft HA een API error)

Via de telefoon app werkt het goed, dus voorlopig die maar gebruiken. Zo vaak voeg ik toch ook geen apparaten toe en krijgt mijn telefoon ook af en toe wat gebruik. :)
De optie Bluetooth Adapter ID zit wel in 8.3.0, waarschijnlijk moet je klikken om de niet gebruikte opties te laten zien, die worden default verborgen. Het gebruikt alleen het getal van de Bluetooth adapter, dus voor hci0 de waarde is 0. Bij mij onder de optie om de js beta te gebruiken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qdcu5ZUcTgbDRyv8j7zFKWww8hs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bdIlaaXhs58GzrfGgaTNmAF0.png?f=fotoalbum_large

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Gelukkig, de oude vertrouwde zomer/wintertijd bug zit nog steeds in onze tradfri setup.
Lampen bleven vandaag wel heel lang uit ipv 15 min voor zonsondergang aan te gaan.
Verder 0 problemen, draait al jarenlang stabiel dus verwacht dat het hele gebeuren volgende week weer normaal op tijd reageert.

• dhrto
ajbu schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:11:
[...]

Je kan een Matter device toevoegen in de web-interface met de pairing code. Ik heb net een Myggspray toegevoegd in de web-UI op mijn laptop, dus zonder companion app en niet over wifi en dat werkt gewoon.
Er is wel behoorlijk wat technische kennis nodig en diverse stappen voor configuratie zonder companion app, dus niet gek dat ze het er niet mee te koop lopen en willen dat je de companion app gebruikt. De UI hiervoor in HA zelf is beperkt, de Matter Server heeft ook UI voor het toevoegen met de knop 'Commission Node' waarna je kan kiezen voor Thread en de pairing code opgeven.
Bij 5 GHz kon ik niet verder klikken op mijn telefoon met de HA companion app. Dat was wel met de eerste W100 ergens eind 2025, daarna heb ik het niet meer geprobeerd maar standaard alvast op 2,4 GHz gezet.

Ik heb me blijkbaar niet goed ingelezen over dat commisioning via BT gaat. Wat mij betreft is dat geen goede ontwerp beslissing geweest. Maar nu snap ik dan ook beter dat je een telefoon nodig hebt (in mijn geval sowieso, want de server waar HA op draait beschikt niet over BT) in de buurt van het apparaat. Dit versterkt opnieuw mijn mening, dat pairen met zigbee een stuk minder omslachtig is dan met matter over thread.

• ajbu
dhrto schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 22:58:
[...]

Bij 5 GHz kon ik niet verder klikken op mijn telefoon met de HA companion app. Dat was wel met de eerste W100 ergens eind 2025, daarna heb ik het niet meer geprobeerd maar standaard alvast op 2,4 GHz gezet.

Ik heb me blijkbaar niet goed ingelezen over dat commisioning via BT gaat. Wat mij betreft is dat geen goede ontwerp beslissing geweest. Maar nu snap ik dan ook beter dat je een telefoon nodig hebt (in mijn geval sowieso, want de server waar HA op draait beschikt niet over BT) in de buurt van het apparaat. Dit versterkt opnieuw mijn mening, dat pairen met zigbee een stuk minder omslachtig is dan met matter over thread.
BT is een oude en vertrouwde manier om apparaten toe te voegen, in theorie zou het net zo makkelijk moeten zijn een Matter lamp toe te voegen als nieuwe oordopjes aan je telefoon koppelen. Slechte implementatie maakt het ontwerp niet perse slecht.

Zigbee heeft ook veel problemen, vooral als je merken gaat mixen, Tradfri, Hue, Aqara en Sonoff in 1 Zigbee netwerk...

De problemen in dit topic zijn deels ook wel specifiek voor IKEA. De Vallhorn bewegingssensor (Zigbee) had behoorlijk wat problemen, veel uitval, batterijen die snel leeg lopen of sensor werkte soms niet. Het heeft ook heel lang geduurd voordat de Dirigera de aangekondigde functies kreeg.

• dhrto
Ik ben dan blijkbaar één van de lucky few haha.
Hier ruim 50 devices van allerlei verschillende merken zoals Ikea / Sonoff / Xiaomi / Aqara / eWeLink / Osram / Ecodimm / zooi onbekende Tuya devices, allemaal in één Zigbee netwerk met een SLZB-MR2 controller (ZHA in HA), zonder problemen.
De Vallhorn had ik in het begin ook problemen mee, maar sinds ik ben overgestapt naar oplaadbare batterijen (1,2V i.p.v. 1,5V per stuk) werkt het feilloos. Schijnbaar is dat een bekend euvel met veel van de Ikea sensoren, dat je oplaadbaar of in elk geval lager voltage batterij moet gebruiken.

Met 'slecht' ontwerp bedoel ik dat er weer een aparte radio/vereiste nodig is om te koppelen, dat daarna niet meer wordt gebruikt. Ik denk dan, kan dit niet binnen hetzelfde thread netwerk/systeem? Zoals je bij wifi devices de eerste keer op de hotspot van het device kan inloggen om de wifi gegevens in te stellen. Daar heb je ook geen BT voor nodig.
Verder ben ik zeker voorstander van het idee van Matter, dat devices van verschillende merken goed zouden moeten kunnen samenwerken, beter dan bij Zigbee. Het is enkel het koppelen wat ik zelf een stap terug vind.

[ Voor 10% gewijzigd door dhrto op 22-03-2026 08:35 ]

• blazez
  • Laatst online: 01-04 09:51
Hmm, zo af en toe kijk ik nog of die timmerflotte 30597606 er (ooit) nog aan zit te komen, maar die easyrebuild pagina zegt nu dat het artikelnummer onbekend is.
Zal hij helemaal niet meer terugkomen?
https://easyrebuild.com/s...ntry=nl&itemNo=305.976.06

• mediumdry
toen de pagina nog werkte (gisteren) waren en ongeveer 800 in Dortmund. Er waren vrijdag nog enkele tientallen in Metz, waar ik op weg naar de alpen toch langskom van de week, maar die waren gisteren helaas al op. In belgie en nederland al tijden helemaal 0.

Kortom, wil je er 1 hebben in de nabije toekomst, dan is omrijden langs Dortmund aan te raden, maar ja, met de nieuwe brandstofprijzen wordt het echt een dure grap!

• ajbu
blazez schreef op zondag 22 maart 2026 @ 10:56:
Hmm, zo af en toe kijk ik nog of die timmerflotte 30597606 er (ooit) nog aan zit te komen, maar die easyrebuild pagina zegt nu dat het artikelnummer onbekend is.
Zal hij helemaal niet meer terugkomen?
https://easyrebuild.com/s...ntry=nl&itemNo=305.976.06
Dit is een probleem op de easyrebuild site, als ik de IKEA api probeer uit node.js komt de info wel terug. Dus niets veranderd bij IKEA. Liggen er nu nog 829 in Dortmund.

Heeft ook niets met de nieuwe producten te maken, als je een willekeurig ander product zoekt werkt het niet voor landen als Nederland en Duitsland. Voor Zweden werkt het wel
code:
1
npx ikea-availability-checker stock --country nl 305.976.06

[ Voor 5% gewijzigd door ajbu op 22-03-2026 15:27 ]

• Ronald
  • Nu online
Weer een bijzondere ervaring...

Donderdag of vrijdag bleken al mijn 21 Kajplats offline in Home Smart én in Home assistant. Bleek OpenThread border router in mijn HA zichzelf afgesloten te hebben. Met starten van OTBR kwamen ze terug in HA, maar niet in Home Smart.

Ik heb al weken lang een Thread netwerk voor Home Smart en een Thread netwerk voor HA gehad... Buiten wat veel offline gaan van lampen werkte dat.

In poging de lampen weer online te krijgen in Home Smart het Thread netwerk opnieuw geïnitialiseerd. Dat werkte niet, maar Home Smart koppelde zich aan het Thread netwerk van HA. Vermoedelijk heeft hij op dat moment de thread credentials van HA uit de telefoon gepakt.

Mijn nu enkele Thread netwerk heeft nu dus 2 border routers (OTBR en Dirigera).

Volgende stap bleek de lampen ook in de (Apple) Woning app (iOS) te ontkoppelen van Home Smart. Mogelijk ging dat niet automatisch met de lampen offline.

Met alleen 2.4Ghz wilde koppelen nog niet... maar ik heb echt slechte snelheid op 2.4Ghz...

5Ghz weer aangezet.

En toen ging koppelen snel en soepel. Slechts 1 van de 21 behoefde een herkansing.
Die lamp was toen wel opnieuw gekoppeld in Apple Woning

Wat neem ik mee: Koppelen gaat mogelijk nooit als het device al gekoppeld is in Apple Woning.
(Ook op Android koppelen devices aan in dat geval Google én de Ikea App. (Ik heb al eerder mijn netwerk opnieuw opgebouwd wat niet wilde met iOS... wel met een oude Android),)

Is 5Ghz wel echt een negatieve factor?

• michaelw1998
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-04 09:48
Enige tijd geleden een setje Kajplats terug naar Ikea kunnen brengen omdat de lampen overleden waren.

Het begon dat een enkele lamp niet meer aan ging en dan in Apple Home als offline stond. Kort erna volgden de overige lampen ook. Resetten deed niks, lamp ging op geen enkele manier aan. Nog in een andere armatuur gestopt maar ook niks.

Gelukkig kun je ze bij Ikea 365 dagen lang terug brengen. Deze set doet het inmiddels al een maandje.

Maar enkele dagen terug begon in de gang (andere armatuur en andere set lampen) de eerste lamp die niet aan ging en als offline stond. Zojuist stopten ook de andere lampen met reageren en staan ze offline in Home Assistant… zo maar eens kijken of deze in een andere armatuur wel nog werken of dat dit weer dode lampen zijn.

Nog meer mensen waar de lampen spontaan overlijden?

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
michaelw1998 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:05:
Gelukkig kun je ze bij Ikea 365 dagen lang terug brengen.
Twee jaar garantie: https://www.ikea.com/nl/n...returns-claims/guarantee/
Zoveel overleden lampen klinkt wel problematisch.

[ Voor 8% gewijzigd door Olaf van der Spek op 24-03-2026 20:33 ]

• michaelw1998
Opvallend genoeg ging ik na mijn post de hond uitlaten en toen ik terug kwam gingen alle 3 de lampen (bewegingssensor) ineens wel weer aan, dus gelukkig maar kort offline.

Ik ben na de problemen met de geruilde lampen gewisseld naar Google Home als controller ipv Apple omdat ik de iPad als Thread router had maar daar stopt Apple helaas mee. Maar de Google devices die als router dienen staan een verdieping hoger dus wellicht is het signaal niet zo sterk.
Toch maar eens kijken voor een Thread Router via USB om alles direct via Home Assistant aan te sturen. Voordeel is dat het servertje met HA vlak bij de lampen staat.

• Ronald
  • Nu online
Offline betekend niet overleden... Power cycle ze eens.

• RoyVi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:18
michaelw1998 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:12:
Opvallend genoeg ging ik na mijn post de hond uitlaten en toen ik terug kwam gingen alle 3 de lampen (bewegingssensor) ineens wel weer aan, dus gelukkig maar kort offline.

Ik ben na de problemen met de geruilde lampen gewisseld naar Google Home als controller ipv Apple omdat ik de iPad als Thread router had maar daar stopt Apple helaas mee. Maar de Google devices die als router dienen staan een verdieping hoger dus wellicht is het signaal niet zo sterk.
Toch maar eens kijken voor een Thread Router via USB om alles direct via Home Assistant aan te sturen. Voordeel is dat het servertje met HA vlak bij de lampen staat.
Heb je toevallig een iPhone 15 Pro of een nieuwer model?
Ik had met het koppelen van de ikea devices in de Home Smart app dat de Thread devices ook gekoppeld werden aan de Matter integratie in mijn Iphone 17 Pro, ik weet niet zeker of hij ze ook koppelde via Thread maar als je bij je telefoon instellingen gaat kijken bij Algemeen zie je mogelijk Matter staan, daar stonden ook de meeste gekoppelde devices in en ik heb het vermoeden dat deze zich bemoeide met mijn hele Thread netwerk waardoor ik soms geen reactie kreeg van diverse Ikea producten en kwamen soms ook offline te staan in de home smart app.

Nadat ik uit mijn iphone matter integratie alle apparaten had verwijderd waren deze ook ineens weg uit de Ikea Home Smart app.... dus daarna met een oude Android telefoon alles weer gekoppeld (dag verder) en niks gekoppeld aan mijn iPhone en sindsdien werkt mijn Thread netwerk super stabiel....

• michaelw1998
RoyVi schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 17:04:
[...]

Heb je toevallig een iPhone 15 Pro of een nieuwer model?
Ik had met het koppelen van de ikea devices in de Home Smart app dat de Thread devices ook gekoppeld werden aan de Matter integratie in mijn Iphone 17 Pro, ik weet niet zeker of hij ze ook koppelde via Thread maar als je bij je telefoon instellingen gaat kijken bij Algemeen zie je mogelijk Matter staan, daar stonden ook de meeste gekoppelde devices in en ik heb het vermoeden dat deze zich bemoeide met mijn hele Thread netwerk waardoor ik soms geen reactie kreeg van diverse Ikea producten en kwamen soms ook offline te staan in de home smart app.

Nadat ik uit mijn iphone matter integratie alle apparaten had verwijderd waren deze ook ineens weg uit de Ikea Home Smart app.... dus daarna met een oude Android telefoon alles weer gekoppeld (dag verder) en niks gekoppeld aan mijn iPhone en sindsdien werkt mijn Thread netwerk super stabiel....
Goede tip! Ik zie op mijn iPhone 17 idd een lijst van alle Ikea lampen staan dus ik denk dat hier ook de problemen vandaan komen. In het weekend die lijst maar eens verwijderen en dubbel checken of alles alleen nog maar met Google gekoppeld is.

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:14
Iemand enig idee hoe je de Kajplats E14 koppelt? Ik powercycle hem 5 keer dan knippert die 1 keer maar kan hem niet koppelen.

Schiet tussen de palen en je scoort!

• JBS
  • Niet online

JBS

xzaz schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:05:
Iemand enig idee hoe je de Kajplats E14 koppelt? Ik powercycle hem 5 keer dan knippert die 1 keer maar kan hem niet koppelen.
Waaraan probeer je 'm te koppelen?

• xzaz
JBS schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:15:
[...]

Waaraan probeer je 'm te koppelen?
Via otbr icm home assistant. Andere apparaten koppelen prima.

• JBS
  • Niet online

JBS

xzaz schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:55:
[...]

Via otbr icm home assistant. Andere apparaten koppelen prima.
Resetten kun je doen door 'm 6x te powercyclen, 5x is daarvoor te weinig.

• xzaz
JBS schreef op donderdag 2 april 2026 @ 17:15:
[...]

Resetten kun je doen door 'm 6x te powercyclen, 5x is daarvoor te weinig.
Ja dan knippert die 2 keer maar kan hem dan niet vinden.

• dhrto
Voor matter moet je toch een koppelcode scannen/invoeren op je telefoon? Volgens de handleiding zou de nieuwe lamp na aanzetten 15 minuten in de koppelmodus moeten blijven.

Dat 4x aan/uit is volgens mij voor het rechtstreeks koppelen van een standalone afstandsbediening (zigbee link).
Pagina: 1 ... 15 16 Laatste