• Kaboutertje31
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 03-02 20:28
Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Kaboutertje31 op 03-02-2026 20:25 ]

• GerCor
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-02 21:03

GerCor

Zonder dallen geen pieken

remmuz schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 07:58:
[...]

Ik zou bijna zeggen, hoe zou je het anders willen doen?
Je stopt toch altijd lampen in een groep? Misschien wel handig om per groep een aparte afstandsbediening te gebruiken zoals b.v de Bilresa. Alles bedienen vanuit de app gaat je heel snel tegenstaan weet ik uit ervaring.
Ik heb ook een aantal afstandsbedieningen maar gebruik ze werkelijk nooit. Alles via de app.

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:14
Persoonlijk vind ik alles via een App helemaal ruk.

App openen, juiste pagina opzoeken, veeg beweging maken.
Een simpele druk op een afstandsbediening werkt veel beter.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-02 12:50
gelukkig kan allebei, en heb je dus de keuze :)

sterker nog, je kan ook allerlei dingen automatiseren via bv home assistant, dan hoef je zowel de app als de knoppen niet aan te raken!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:48
mediumdry schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:43:
gelukkig kan allebei, en heb je dus de keuze :)

sterker nog, je kan ook allerlei dingen automatiseren via bv home assistant, dan hoef je zowel de app als de knoppen niet aan te raken!
Inderdaad. Of je nu een knop in de app indrukt of een fysieke schakelaar is om het even. Beide hebben niks met smart home te maken. Automatiseren die handel! :)

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:49
meesje schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 19:13:
[...]

Inderdaad. Of je nu een knop in de app indrukt of een fysieke schakelaar is om het even. Beide hebben niks met smart home te maken. Automatiseren die handel! :)
Bij mij gaan een aantal lampen aan als de zon onder gaat. Dat is de enige automatisering die ik heb in huis en dat is meer dan genoeg. Zo'n schakelaar doet tenminste altijd wat ik wil en wanneer ik het wil.

• mediumdry
Schakelaars zijn altijd nuttig, zeker als er anderen ook gebruik moeten maken van de lichten, gordijnen, etc. De app heeft als voordeel dat je alles bij elkaar hebt en automatisering is handig voor dingen die voorspelbaar zijn. (licht aan als je door een hal loopt en het is donker of de meterkast opent oid, verwarming laag als het raam open is, ventilator aan als je gaat douchen, waarschuwing als de koelkast/vriezer deur te lang open staat, water afsluiten als er lekkage geconstateerd word, alarm voor ongezonde rook/co/co2 niveaus) Het heeft allemaal z'n plaats in een smart home, wat mij betreft, vooral omdat we bijna allemaal een huis delen met mensen die minder geïnteresseerd zijn in smart home/techniek.

Het is mij nooit gelukt om mijn steeds wisselende schema volledig te kunnen automatiseren en met mijn tienerkinderen lukt dat al helemaal niet. Dus ik kan alle soorten bediening gebruiken, op verschillende momenten.

En ontopic... ik merk dat m'n thread netwerk nog niet groot genoeg is om goed te meshen door het hele huis. Naast alpstugas in iedere kamer zetten, nog meer ideeën? Ben niet zo happig om al m'n lampen te vervangen (die zijn nu zigbee) en de grillplats stekkerdoos is nog niet beschikbaar (wat is de release datum daarvan eigenlijk?) Misschien strategisch een paar kleine lampen toevoegen voor extra thread bereik...

• Ben(V)
Thread de deur uitdoen misschien en gewoon op het betrouwbare Zigbee blijven?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
@Ben(V) Dat lijkt geen optie. Ikea zelf is al overgestapt.

• mediumdry
matter over thread heeft voor mij veel voordelen.. geen skill meer nodig voor alexa is een grote, want die dingen, als ze er al zijn, worden vaak slecht onderhouden. Het feit dat je gewoon via IP kan communiceren met de apparaten is fijn, en het feit dat er een standaard is waar iedereen zich aan houdt maakt het makkelijker om gewoon te kopen wat je wil hebben, zonder na te hoeven denken over hubs, skills en home assistant ondersteuning.
Matterbridge in HA er bij voor alle zigbee/z-wave/whatever spullen en verder zo veel mogelijk alleen maar matter/thread er bij, dat is volgens mij de beste weg naar een stabiel en goed werkend smart home.

• Ben(V)
Matter is typisch zo'n ding die alles met alles wil verbinden en daar dus ook in faalt en je moet je afvragen of je dat wel moet willen.

Het gevolg is dat al je iot data niet alleen over het thread netwerk gaat maar ook nog eens over je ip netwerk.
Ook zullen veel fabrikanten weer cloud connecties in hun devices gaan inbouwen net zoals ze dat doen met wifi iot devices met de nodige security issue's.

Makkelijker is bijna altijd onveiliger.
Goed en stabiel is Zigbee en zeker geen matter over thread (of nog erger over wifi).
Het is gewoon jammer dat Ikea de verkeerde weg gekozen heeft, maar er zijn gelukkig genoeg leveranciers die bij Zigbee blijven.

PS.
En voorlopig is matter nog tamelijk onbetrouwbaar, lees maar een over al de problemen die mensen posten.

[ Voor 9% gewijzigd door Ben(V) op 05-02-2026 10:10 ]

• mediumdry
Ben(V) schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:08:
Matter is typisch zo'n ding die alles met alles wil verbinden en daar dus ook in faalt en je moet je afvragen of je dat wel moet willen.
Daar heb je in principe gelijk in. Aan de andere kant, vrijwel alles wordt tegenwoordig over poort 443 gestuurd, https. DNS, email, alerlei zaken die hun eigen protocol en poortnummer hebben worden door https geduwd. Onder andere vanwege IPv4 adrestekorten en de bijbehorende meerdere lagen NAT en het feit dat niemand poort 443 dicht gooit op. Dat lijkt ook te werken.

Wat betreft Matter en thread, thread gebruikt IPv6 en is daarmee voor mij een stuk helderder meteen. De onderliggende meshnetwerk setup is enigszins vergelijkbaar en gebaseerd op 6lowpan waar ik meer dan 20 jaar geleden al met mensen over sprak bij IETF meetings. Dat is dus een oude manier van werken al, gebaseerd op een proces waar ik vertrouwen in heb. Matter zie ik meer als een standaard als json en kan altijd aangepast/veranderd worden in een enigszins helder en consensus gedreven proces. communicatie over het gestandaardiseerde zigbee is verder nogal wildwest. Iedereen doet maar wat. Het heeft z'n voordelen en ook nadelen.

Daarnaast, ik denk dat matter/thread de toekomst is, maar ik ga m'n bluetooth en zigbee spullen niet direct het raam uit gooien :)

• Ben(V)
Thread is wel gebaseerd op IPV6 maar is geen tcp dus dat is toch echt heel wat anders dan je normale netwerk.
Je hebt een thread border router nodig om thread verkeer te vertalen naar tcp/ip verkeer.

En zoals ik al zei zal elke thread border router al het thread verkeer indien het device dat vraagt het tcp/ip netwerk opgooien en dus ook het internet.
Tenzij het device matter over wifi doet wat het allemaal nog erger maakt.

Het mooie van Zigbee is dat het uitsluitend lokaal blijft en dus veilig voor hackers en voor data lekken en volledig onder je eigen controle.

[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 05-02-2026 12:36 ]

• mediumdry
Ben(V) schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:35:
Thread is wel gebaseerd op IPV6 maar is geen tcp dus dat is toch echt heel wat anders dan je normale netwerk. Je hebt een thread border router nodig om thread verkeer te vertalen naar tcp/ip verkeer.
Net zoals je een access point nodig hebt om met wifi apparaten te praten. Er is geen enkele reden waarom tcp niet zou kunnen over thread. Het is gewoon IPv6 in een thread netwerk. Je hebt dus een router nodig om van ethernet naar thread te gaan, daarna kan je gewoon IP praten, dus ook tcp/udp/icmp/whatever daar bovenop.
En zoals ik al zei zal elke thread border router al het thread verkeer indien het device dat vraagt het tcp/ip netwerk opgooien en dus ook het internet.
Tenzij het device matter over wifi doet wat het allemaal nog erger maakt.
matter over wifi is beter dan de standaard wifi iot apparaten nu. Matter zorgt er tenminste voor dat er ook lokaal gecommuniceerd kan worden en het niet per se via een of andere cloud moet.

En nee, thread devices kunnen niet het internet op. Het gebruikt een aparte adresreeks, vergelijkbaar met RFC1918 adressen. Aangezien jij die niet kan laten routen over het Internet is er dus geen enkele manier voor wie dan ook op het Internet om terug te komen naar een thread apparaat in jouw netwerk. Je kan overigens altijd nog je firewall dingen laten blokkeren als je er niet van overtuigd bent.
Het mooie van Zigbee is dat het uitsluitend lokaal blijft en dus veilig voor hackers en voor data lekken en volledig onder je eigen controle.
Er is geen functioneel verschil tussen een zigbee netwerk met een hub en een thread netwerk met een matter server. Verschil is dat zigbee apparaten meer mogelijkheden hebben om propriatary dingen te doen, oftewel, niet compatible met andere merken. Er zijn een hoop zigbee hubs die ik minder vertrouw dan de matter server van HA en mijn thread border router. ymmv.

Begrijp me goed, prima als jij blij bent met je zigbee mesh en hubs. Maar thread heeft een aantal ontegenzeggelijke voordelen, al is het nog redelijk vroeg in de ontwikkeling dus zijn er soms nog wat implementaties die niet helemaal lekker lopen. Dat is een stadium dat zigbee ook had en soms nog heeft. De verhalen die ik hoor over de ikea thread apparaten is tot nog toe voornamelijk positief. Ook bij mij is het stabiel, al heb ik nog maar 3 thread devices, waarvan 2 met batterijen, dus die versterken m'n mesh niet. Dit in tegenstelling tot mijn 3 zigbee netwerken die tientallen devices hebben en inmiddels erg stabiel zijn.

• ajbu
  • Registratie: Maart 2000
mediumdry schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 09:40:
Schakelaars zijn altijd nuttig, zeker als er anderen ook gebruik moeten maken van de lichten, gordijnen, etc. De app heeft als voordeel dat je alles bij elkaar hebt en automatisering is handig voor dingen die voorspelbaar zijn. (licht aan als je door een hal loopt en het is donker of de meterkast opent oid, verwarming laag als het raam open is, ventilator aan als je gaat douchen, waarschuwing als de koelkast/vriezer deur te lang open staat, water afsluiten als er lekkage geconstateerd word, alarm voor ongezonde rook/co/co2 niveaus) Het heeft allemaal z'n plaats in een smart home, wat mij betreft, vooral omdat we bijna allemaal een huis delen met mensen die minder geïnteresseerd zijn in smart home/techniek.

Het is mij nooit gelukt om mijn steeds wisselende schema volledig te kunnen automatiseren en met mijn tienerkinderen lukt dat al helemaal niet. Dus ik kan alle soorten bediening gebruiken, op verschillende momenten.

En ontopic... ik merk dat m'n thread netwerk nog niet groot genoeg is om goed te meshen door het hele huis. Naast alpstugas in iedere kamer zetten, nog meer ideeën? Ben niet zo happig om al m'n lampen te vervangen (die zijn nu zigbee) en de grillplats stekkerdoos is nog niet beschikbaar (wat is de release datum daarvan eigenlijk?) Misschien strategisch een paar kleine lampen toevoegen voor extra thread bereik...
De Grillplats is aangekondigd voor april, dan wordt weer een serie Zigbee apparaten vervangen. De nieuwe lampen die vorige maand op CES getoond ziin en de DUBBELKISEL komt dan als vervanger van de Tradfri led driver. Als je de IKEA stock checker gebruikt op de planning voor de filialen te volgen, artikelnummer van de GRILLPLATS is 606.042.38, de GRILLPLATS met bilresa remote 806.200.20

Goedkoopste alternatief is nu een Kajplats lamp van 4,99, ik heb deze nu tijdelijk in een 'dummy' verhuisfitting in een dode zone gelegd. De Alpstuga werkt niet zo goed om de Mesh te versterken, de Kajplats lampen lijken dat beter te doen.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
De Timmerflotte lijkt nergens te krijgen. Ook geen restock schedule volgens de stock checker. Hoe werkt dat?

• mediumdry
ajbu schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:43:
De Grillplats is aangekondigd voor april,
[...]
De nieuwe lampen die vorige maand op CES getoond ziin
[...]
DUBBELKISEL komt dan als vervanger van de Tradfri led driver.
Dank je voor de info! De donutlamp lijkt me erg goed voor m'n dochters voor de sfeerverlichting, grillplats en dubbelkisel zijn zaken waar ik eigenlijk al een tijdje op zit te wachten en die ik ook meteen kan toepassen.

Ik heb mijn alpstuga nu op een iets minder handige plek staan, maar wel dichter bij de border router, dus nu valt ie niet meer weg. Daar staat ie me de komende 3 maanden niet in de weg en anders kan ik altijd mijn centrale hal (6x GU10 lampen, nu alleen met geel licht) upgraden naar wit/geel/oranje lampen. Dat is een €50, maar dan is het thread netwerk waarschijnlijk meteen voor het hele huis stabiel.

• ajbu
mediumdry schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 22:13:
[...]

Dank je voor de info! De donutlamp lijkt me erg goed voor m'n dochters voor de sfeerverlichting, grillplats en dubbelkisel zijn zaken waar ik eigenlijk al een tijdje op zit te wachten en die ik ook meteen kan toepassen.

Ik heb mijn alpstuga nu op een iets minder handige plek staan, maar wel dichter bij de border router, dus nu valt ie niet meer weg. Daar staat ie me de komende 3 maanden niet in de weg en anders kan ik altijd mijn centrale hal (6x GU10 lampen, nu alleen met geel licht) upgraden naar wit/geel/oranje lampen. Dat is een €50, maar dan is het thread netwerk waarschijnlijk meteen voor het hele huis stabiel.
Handig als hulp om je netwerk stabiel te krijgen, de Matter Server app beta van Home Assistant kan een visualisatie geven van het thread mesh netwerk en info over de kwaliteit van de verbindingen. Werkt via Matter dus ook zonder Thread border router (dongle) direct in HA
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c8qZ-0tJFtpO0ea9kudxhxoINoE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/weAZOhXGCeOW0ga2q8eMeJry.jpg?f=fotoalbum_large

• Ben(V)
mediumdry schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 14:50:
[...]

Net zoals je een access point nodig hebt om met wifi apparaten te praten. Er is geen enkele reden waarom tcp niet zou kunnen over thread. Het is gewoon IPv6 in een thread netwerk. Je hebt dus een router nodig om van ethernet naar thread te gaan, daarna kan je gewoon IP praten, dus ook tcp/udp/icmp/whatever daar bovenop.

[...]

matter over wifi is beter dan de standaard wifi iot apparaten nu. Matter zorgt er tenminste voor dat er ook lokaal gecommuniceerd kan worden en het niet per se via een of andere cloud moet.

En nee, thread devices kunnen niet het internet op. Het gebruikt een aparte adresreeks, vergelijkbaar met RFC1918 adressen. Aangezien jij die niet kan laten routen over het Internet is er dus geen enkele manier voor wie dan ook op het Internet om terug te komen naar een thread apparaat in jouw netwerk. Je kan overigens altijd nog je firewall dingen laten blokkeren als je er niet van overtuigd bent.

[...]

Er is geen functioneel verschil tussen een zigbee netwerk met een hub en een thread netwerk met een matter server. Verschil is dat zigbee apparaten meer mogelijkheden hebben om propriatary dingen te doen, oftewel, niet compatible met andere merken. Er zijn een hoop zigbee hubs die ik minder vertrouw dan de matter server van HA en mijn thread border router. ymmv.

Begrijp me goed, prima als jij blij bent met je zigbee mesh en hubs. Maar thread heeft een aantal ontegenzeggelijke voordelen, al is het nog redelijk vroeg in de ontwikkeling dus zijn er soms nog wat implementaties die niet helemaal lekker lopen. Dat is een stadium dat zigbee ook had en soms nog heeft. De verhalen die ik hoor over de ikea thread apparaten is tot nog toe voornamelijk positief. Ook bij mij is het stabiel, al heb ik nog maar 3 thread devices, waarvan 2 met batterijen, dus die versterken m'n mesh niet. Dit in tegenstelling tot mijn 3 zigbee netwerken die tientallen devices hebben en inmiddels erg stabiel zijn.
Geloof niet dat jij begrijp wat thread is.
Thread is een protocol op laag 4 net als TCP en beiden maken gebruik van IP op laag 3.
TCP over IPV4 en IPV6 en thread over 6LoWPAN (IPv6 over Low-Power Wireless Personal Area Networks).
TCP over thread is dus volkomen onzin.

En doordat je een border router gebruikt van een leverancier kan die border router gewoon het internet op met de data van een thread device.

Matter en thread bestaan al heel lang en worden door met name Apple en Google gepushed om de bestaande Iot wereld van Zigbee en Zwave over te kunnen nemen en hun marketing machine begint dat al redelijk voor elkaar te krijgen, maar toegevoegde waarde heeft het niet.
Sterker nog doordat de specs niet goed gedefinieerd zijn krijg je per fabrikant weer een eigen implementatie waardoor o.a. al die connectiviteit problemen ontstaan die mensen nu overal ondervinden.

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-02 16:04
ajbu schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 22:40:
[...]

Handig als hulp om je netwerk stabiel te krijgen, de Matter Server app beta van Home Assistant kan een visualisatie geven van het thread mesh netwerk en info over de kwaliteit van de verbindingen. Werkt via Matter dus ook zonder Thread border router (dongle) direct in HA
[Afbeelding]
waar kan ik deze ergens vinden? als ik in HACS zoek komt "Matter Server" niet naar boven.

• ajbu
sweetdude schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:51:
[...]

waar kan ik deze ergens vinden? als ik in HACS zoek komt "Matter Server" niet naar boven.
Instellingen/Apps (in oudere HA versies Settings/Add-ons). Je kan de Matter Server in de App store vinden als deze nog niet is geïnstalleerd. Dan in de app configuratie 'Use the latest beta version', (her)starten en Open Web UI. Als het goed is krijg je dan 'Open Home Foundation Matter Server' met rechtsboven 'Thread' optie.
Je kan via de Matter integratie je (Ikea) apparaten koppelen en in de Thread integratie een (externe) border router, ik weet niet of dat laatste nodig is voor de Matter server

• mediumdry
Ben(V) schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:33:
Geloof niet dat jij begrijp wat thread is.
Thread is een protocol op laag 3 net als TCP en beiden maken gebruik van IP op laag 2.
thanks for playing.

Ga nog maar kijken wat thread is. Thread is de laag *onder* IP, zie ook bv de beschrijving van 6LowPAN, hierbij een plaatje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yu1nqDf70PaVVp51dI0Rl2sTL5o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wMGraeTAzaFMR77Ja7hqMbCe.jpg?f=user_large

Ik heb het idee dat je me aan het trollen bent, ik zal hierna niet meer op je reageren.

• sweetdude
ajbu schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:47:
[...]

Instellingen/Apps (in oudere HA versies Settings/Add-ons). Je kan de Matter Server in de App store vinden als deze nog niet is geïnstalleerd. Dan in de app configuratie 'Use the latest beta version', (her)starten en Open Web UI. Als het goed is krijg je dan 'Open Home Foundation Matter Server' met rechtsboven 'Thread' optie.
Je kan via de Matter integratie je (Ikea) apparaten koppelen en in de Thread integratie een (externe) border router, ik weet niet of dat laatste nodig is voor de Matter server
ja ik heb matter tussen de integraties staan. naast de ikea dirigera hub heb ik ook een skyconnect gekoppeld.

Maar ik ben al de hele tijd aan het zoeken naar het netwerkplaatje maar krijg deze nergens boven water. ook niet op http://#homeassistant_ip#:8181

• Ben(V)
mediumdry schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:01:
[...]

thanks for playing.

Ga nog maar kijken wat thread is. Thread is de laag *onder* IP, zie ook bv de beschrijving van 6LowPAN, hierbij een plaatje.
[Afbeelding]

Ik heb het idee dat je me aan het trollen bent, ik zal hierna niet meer op je reageren.
Nee thread is een laag 4 protocol (transport layer) net als tcp.
Ip en dus ook 6lowPan is laag 3 (network layer).

En trollen doe ik niet aan.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eb1lGFo6-2suXb2TgzvcagWLOiI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/olYBuQ7IrABcNqAJYkQ8yHr9.png?f=user_large

• mediumdry
ha.. dus thread zit zowel onder als boven de IP laag. Niets zo leuk als een discussie waarin beide kanten gelijk hebben door slechts op een deel te wijzen van het geheel en dus allebei ook fout zitten.

Ik ga de spec van thread nog maar weer doorlezen, omdat ik het op dezelfde laag als 6lowpan gezet had en icmp en udp gewoon werken, boven IPv6. Maar de spec is dus over meerdere lagen. Danks @Olaf van der Spek , mag ik vragen waar je het plaatje vandaan hebt? ik kan namelijk weinig vinden over de laag 4 en daarboven eisen van thread, maar zie wel udp/tcp/icmp in de openthread referenties, maar zie nergens jouw plaatje waarin de 3 lagen als binnen thread getoont worden. gevonden in de thread whitepaper.

[ Voor 26% gewijzigd door mediumdry op 06-02-2026 17:41 ]

• blazez
  • Laatst online: 22-02 22:07
Nog geen tweakers artikel, maar artikel vandaag op bright
IKEA erkent problemen met nieuwe Matter smart home-gadgets

https://www.bright.nl/nie...r-smart-home-gadgets.html

• blazez
  • Laatst online: 22-02 22:07
Olaf van der Spek schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:59:
De Timmerflotte lijkt nergens te krijgen. Ook geen restock schedule volgens de stock checker. Hoe werkt dat?
Zit ik ook al een tijdje op te wachten. In duiven maar 1 dag een aantal op voorraad geweest op een dag dat er heel veel sneeuw en gladheid was. En ik ben ook niet echt in de gelegenheid naar andere vestigingen te gaan. Pas als laatste nog 400 in Utrecht, maar die zijn ook weg en nu staat inderdaad alles op 0. Misschien dat ze even pas op de plaats maken ivm matter problemen (zie link in andere posting).

• ajbu
sweetdude schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:20:
[...]

ja ik heb matter tussen de integraties staan. naast de ikea dirigera hub heb ik ook een skyconnect gekoppeld.

Maar ik ben al de hele tijd aan het zoeken naar het netwerkplaatje maar krijg deze nergens boven water. ook niet op http://#homeassistant_ip#:8181
Het netwerkplaatje zit dus in de app, niet in de integratie. Port 8181 zegt mij verder niets. Bij mij gaat de app naar ip#:8123/app/core_matter_server

• ajbu
Olaf van der Spek schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:59:
Er is nu weer wat aanvoer gepland voor Delft en Groningen. De Timmrflotte lijkt wereldwijd moeilijk leverbaar, met maar 45 stuks per levering zullen ze ook niet snel op voorraad liggen maar lijkt dus geen verkoopstop

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Waarom zegt de stock checker wel home delivery: available?

• ajbu
Olaf van der Spek schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 07:43:
Waarom zegt de stock checker wel home delivery: available?
Misleidend, maar dat is ook zoals de IKEA site werkt: Bezorging (als service) is als optie beschikbaar bij het product, of het daadwerkelijk geleverd kan worden wordt pas gecontroleerd na het invullen van een postcode.
Bestellen kan meestal als zowel home delivery als click & collect (bezorging op afhaalpunt) beschikbaar zijn.

• assasinbats
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-02 21:54
Ik ben in het bezit van een ALPSTUGA luchtkwaliteitsmeter. Deze heeft ongeveer anderhalve week prima CO2-waardes weergegeven (oplopend naar 1600-2000 bij bezoek, teruglopend naar 600-800 de volgende ochtend). Echter, sinds ongeveer een week zijn de metingen veel hoger (1300 als eerste meting in de ochtend). Zelfs buiten meet ie niks onder de 1000. Heb ik een maandagmorgenmodel te pakken? Meer mensen met deze ervaring? De reset met de systeemknop ingedrukt houden laat geen verandering zien.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:51

Reptile209

- gers -

assasinbats schreef op maandag 9 februari 2026 @ 13:15:
Ik ben in het bezit van een ALPSTUGA luchtkwaliteitsmeter. Deze heeft ongeveer anderhalve week prima CO2-waardes weergegeven (oplopend naar 1600-2000 bij bezoek, teruglopend naar 600-800 de volgende ochtend). Echter, sinds ongeveer een week zijn de metingen veel hoger (1300 als eerste meting in de ochtend). Zelfs buiten meet ie niks onder de 1000. Heb ik een maandagmorgenmodel te pakken? Meer mensen met deze ervaring? De reset met de systeemknop ingedrukt houden laat geen verandering zien.
Je zou nog even kunnen proberen om hem 12 uur lang in een schuurtje, ongebruikte kamer met goede ventilatie of voor een open raam te zetten. Volgens de handleiding kan een stabiele meting tot 12 uur duren. En als dat niets doet, zou ik er idd mee terug gaan naar Ikea. De handleiding zegt ook verder niets over het resetten of hercalibreren van de sensor. Met normale buitenlucht zou je rond de 400 ppm moeten zitten (tenzij je uitkijkt op een snelweg oid :P).

Zo scherp als een voetbal!

• assasinbats
Reptile209 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 13:35:
[...]

Je zou nog even kunnen proberen om hem 12 uur lang in een schuurtje, ongebruikte kamer met goede ventilatie of voor een open raam te zetten. Volgens de handleiding kan een stabiele meting tot 12 uur duren. En als dat niets doet, zou ik er idd mee terug gaan naar Ikea. De handleiding zegt ook verder niets over het resetten of hercalibreren van de sensor. Met normale buitenlucht zou je rond de 400 ppm moeten zitten (tenzij je uitkijkt op een snelweg oid :P).
Goede tip! Ik zet m in een (tochtige) garage. Dat zal m leren :P.

Ik woon niet naast een snelweg oid, hehe.

• WorldWideWait
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01:03
assasinbats schreef op maandag 9 februari 2026 @ 13:15:
Ik ben in het bezit van een ALPSTUGA luchtkwaliteitsmeter. Deze heeft ongeveer anderhalve week prima CO2-waardes weergegeven (...)
Voor de zekerheid misschien ook even checken of je de laatste firmware versie hebt? Versie 1.0.15 zit ik nu op. Maar probleem komt mij met 2 alpstuga hier, niet bekend voor. Keer doorblazen kan geen kwaad, zal die even omhoog pieken, maar mogelijke stof enzo eruit. En dan in open raam oid plaatsen idd.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 00:21
Voor de liefhebbers: Uitverkoop van Zigbee spul bij Ikea. Momenteel de Inspelning voor 4,99, ook wat andere dingen in de aanbieding maar minder goed.... Mooi als router ter vervangen van mijn China versies waar de Aqara's niet mee willen koppelen......

• assasinbats
Reptile209 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 13:35:
[...]

Dit was uiteindelijk de winnende tip. Ik heb hem dagen in de (tochtende) garage gezet. Elke dag dag ging er ongeveer 200ppm af. Toen ie 461 aangaf, heb ik hem weer naar de woonkamer verplaatst (vlak voordat iedereen de hort op was de hele dag). thuiskomend stond deze op 700ish, en in de avond (met twee man thuis) richting de 900. Hij lijkt zich steeds meer te normaliseren. Gisteravond een drukke bedoeling hier op de bank, schiet richting 1700/1800, maar was vanochtend 450ppm.

Volgende opgave is om een thread border router in mn HA op te nemen, zodat het grote uitleesfeest kan beginnen.

• sweetdude
Ik heb vandaag ook de Alpstuga gehaald met nog wat ander spul, met name om de oude kleine schakelaars te vervangen door bilsera matter ondersteunde schakelaars. Niet dat matter zaligmakend is maar meer om van de kleine knoopcel batterijtjes af te komen.

Na eerst 4x proberen om die Alpstuga te koppelen lukte het uiteindelijk direct na een reset. Eerst dacht ik dat de oude telefoon lader te licht was maar blijkbaar zat ik te ver van de dirigera af om hem te koppelen.Nu valt mij op dat na het koppelen hij geen verbinding maakt vanuit de woonkamer naar de dirigera. Als ik hem op de 1ste verdieping plaats dan werkt hij wel.De dirigera ligt op zolder.

Ben ik nu te simpel aan het redeneren dat als het gekoppeld is, de info via het matter mesh netwerk zou moeten lopen net zoals de stekkers, schakelaars en ander spul van hun?

• ajbu
sweetdude schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:30:

Ben ik nu te simpel aan het redeneren dat als het gekoppeld is, de info via het matter mesh netwerk zou moeten lopen net zoals de stekkers, schakelaars en ander spul van hun?
Dan moet je wel een Thread mesh netwerk hebben. Alleen apparaten met een vaste stroomaansluiting zijn router in het mesh netwerk, bijvoorbeeld een Bilresa remote is alleen een end-device en zal dus geen info van een ander apparaat doorgeven. Op dit moment heeft IKEA naast de ALPSTUGA alleen de Kajplats lampen die als router kunnen meewerken in je Thread mesh

• sweetdude
ajbu schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:29:
[...]

Dan moet je wel een Thread mesh netwerk hebben. Alleen apparaten met een vaste stroomaansluiting zijn router in het mesh netwerk, bijvoorbeeld een Bilresa remote is alleen een end-device en zal dus geen info van een ander apparaat doorgeven. Op dit moment heeft IKEA naast de ALPSTUGA alleen de Kajplats lampen die als router kunnen meewerken in je Thread mesh
Ah, dan zit daar het probleem in. Ik dacht dat de inspelnig en tretakt stopcontacten ook als router mee fungeerden.

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

sweetdude schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:35:
[...]

Ah, dan zit daar het probleem in. Ik dacht dat de inspelnig en tretakt stopcontacten ook als router mee fungeerden.
Dat zijn beide Zigbee apparaten. In een Zigbee mesh fungeren ze wel als router, in een Thread mesh niet.

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-02 17:00
ajbu schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 06:27:
[...]

Er is nu weer wat aanvoer gepland voor Delft en Groningen. De Timmrflotte lijkt wereldwijd moeilijk leverbaar, met maar 45 stuks per levering zullen ze ook niet snel op voorraad liggen maar lijkt dus geen verkoopstop
Als je hier inzicht in hebt, kan je zien hoe het zit bij Zwolle of Hengelo? Zit al even te wachten totdat deze weer op voorraad zijn. Heb met mijn huidige Sonoff sensoren te vaak dat ze uit het netwerk vallen helaas. En AAA batterijen dikke plus.

• TheMaxMan
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:54
SgtCaffran schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:06:
[...]

Als je hier inzicht in hebt, kan je zien hoe het zit bij Zwolle of Hengelo? Zit al even te wachten totdat deze weer op voorraad zijn. Heb met mijn huidige Sonoff sensoren te vaak dat ze uit het netwerk vallen helaas. En AAA batterijen dikke plus.
Als Zigbee een optie is, ik ben heel tevreden van de ThirdReality klimaatsensoren (2x AAA-batterijen, versies met en zonder scherm) in een netwerk met >80% IKEA Zigbee apparaten. Zijn wel wat duurder dan Timmerflotte, maar voor wie geen stevige Thread-mesh heeft kan het wel een goede optie zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door TheMaxMan op 20-02-2026 09:52 ]

• Olaf van der Spek
  • Niet online
SgtCaffran schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:06:
[...]

https://easyrebuild.com/stock?country=nl&itemNo=30597606

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-02 20:42

Compizfox

Bait for wenchmarks

Excuses als de vraag al eerder is langsgekomen, maar heeft iemand een tip voor goede alternatieve merken voor Zigbee-lampen met een vergelijkbare prijs/kwaliteit?

Trådfri van de Ikea was altijd mijn vaste prik voor slimme lampen, maar toen ik laatst in de Ikea was, was het moment toch echt daar: alle Tradfri-lampen weg. Ze hebben alleen nog maar Kajplats (Matter over Thread).

Er is natuurlijk altijd Philips Hue maar die kunnen qua prijs niet tippen aan Trådfri.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Olaf van der Spek
  • Niet online
@Compizfox Waarom geen Matter?

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik heb geen Matter/Thread netwerk, en zie ook geen reden om daar naar over te stappen.

• JBS
  • Niet online

JBS

@Compizfox De KAJPLATS lampen doen ook nog Zigbee (12x aan/uit voor Zigbee mode).

[ Voor 22% gewijzigd door JBS op 20-02-2026 10:55 ]

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

JBS schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:54:
@Compizfox De KAJPLATS lampen doen ook nog Zigbee.
Oh, serieus? Dat is nieuw voor mij.

Op de verpakking / beschrijving op de website staat dat nergens genoemd. Er staat expliciet dat ze Matter over Thread doen, maar niks over Zigbee.

EDIT:

Ik zie het inderdaad, de Kajplats-lampen staat ook gewoon in de lijst van supported devices van Zigbee2MQTT. Nou, dat valt mee! Wel vreemd dat Ikea zelf daar zo onduidelijk over is.

Dat 12x power cyclen voor Zigbee-mode lijkt inderdaad een ongedocumenteerde functie. Ikea zelf rept daar geen woord over, en op de website zeggen ze zelfs expliciet dat Kajplats-lampen alleen Matter ondersteunen en niet gekoppeld kunnen worden in een Zigbee-netwerk. Apart...

[ Voor 48% gewijzigd door Compizfox op 20-02-2026 11:08 ]

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Doet de MYGGSPRAY ook nog Zigbee?

• JBS
  • Niet online

JBS

@Compizfox Klopt. Zigbee is aanwezig omdat IKEA touchlink wil ondersteunen (het koppelen van een remote aan een lamp zonder bridge/hub ertussen), en dat kan met MoT niet.

[ Voor 5% gewijzigd door JBS op 20-02-2026 11:18 ]

• JBS
  • Niet online

JBS

Nee. MYGGSPRAY, MYGGBETT en ALPSTUGA hebben enkel Matter over Thread.

[ Voor 9% gewijzigd door JBS op 20-02-2026 11:17 ]

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01:30
Ben(V) schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:05:
Persoonlijk vind ik alles via een App helemaal ruk.

App openen, juiste pagina opzoeken, veeg beweging maken.
Een simpele druk op een afstandsbediening werkt veel beter.
Ik heb een paar eenvoudige scenes in de app, dat werkt meestal prima. Ook wat eenvoudige automatische scenes. Tegelijk moet ik bekennen dat ik mn boven vrijwel overal een simpele afstandsbediening naast de oorspronkelijke schakelaar heb gehangen. Wel praktisch, maar geen schoonheidsprijs. Ik zou misschien zoiets kunnen gebruiken, maar die vind ik relatief prijzig: https://www.amazon.nl/Aqa...&pd_rd_i=B0DN1GX1RS&psc=1

• sweetdude
JBS schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:39:
[...]
Dat zijn beide Zigbee apparaten. In een Zigbee mesh fungeren ze wel als router, in een Thread mesh niet.
Ik heb die APLSTUGA naar het kantoor op de 1ste verdieping verplaatst waardoor hij dichter bij de hub op zolder zit en heb geen problemen meer.

Wel slim van Ikea, nu wil het matter/ thread netwerk ook weer beter krijgen waardoor ik weer geneigd ben om wat extra nieuwe spullen te gaan aanschaffen :)

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-02 17:00
sweetdude schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 14:36:
[...]
Wel slim van Ikea, nu wil het matter/ thread netwerk ook weer beter krijgen waardoor ik weer geneigd ben om wat extra nieuwe spullen te gaan aanschaffen :)
Dan moeten ze snel de nieuwe matter smart plug uitbrengen! Alle lampen zijn van Hue op Zigbee dus die ga ik niet vervangen met Ikea lampen.

• sweetdude
SgtCaffran schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 16:34:
[...]

Dan moeten ze snel de nieuwe matter smart plug uitbrengen! Alle lampen zijn van Hue op Zigbee dus die ga ik niet vervangen met Ikea lampen.
Voor die situatie snap ik hem.

Ik heb op mijn kantoortje nog een bureaulamp van ikea met een oud led peertje erin, deze heb ik nu vervangen door een kajplats peertje van €8,99 en het probleem van de verbinding lijkt hiermee opgelost te zijn. Nu dus de dirigerea op zolder, kajplats peertje op de 1ste verdieping en de alpstuga op de begane grond. _/-\o_ :D

• Theswitch
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-02 19:25
ajbu schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:29:
[...]

Ik heb de ALPSTUGA voor het thread netwerk.
Ik dacht ik een Kajplats om het netwerk te verbeteren maar lees bij https://www.ikea.com/nl/n...-globe-opaalwit-00611307/ in de review:
.... De Kajplats lamp is een end device dus het helpt niet om met meerdere lampen een thread netwerk op te bouwen met bredere dekking...
Zijn dus niet alle Kajplats lampen thread routers?

• ajbu
Theswitch schreef op zondag 22 februari 2026 @ 21:43:
[...]

Ik heb de ALPSTUGA voor het thread netwerk.
Ik dacht ik een Kajplats om het netwerk te verbeteren maar lees bij https://www.ikea.com/nl/n...-globe-opaalwit-00611307/ in de review:

[...]

Zijn dus niet alle Kajplats lampen thread routers?
Dit klopt niet, alle Kajplats lampen kunnen Thread routers zijn in een Thread netwerk. Als je dit wil controleren kan je de lampen koppelen in Home Assistant waar je de details van een device kan bekijken.
Verwarring is misschien de naamgeving, Kajplats staat als 'Routing (eligible) end device', Timmerflotte is een 'Sleepy end device'.

Zie de Thread spec:
https://openthread.io/gui...imer/node-roles-and-types
Een Kajplats kan dus zowel end device zijn en router, afhankelijk of er children zijn en routing nodig is

• Joyous-P
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 24-02 11:25
Even checken: Is er iemand die het voor elkaar heeft dat als een MYGGBET zo heeft ingesteld dat er een audio signaal of alarm af gaat wanneer de status van gesloten naar geopend veranderd? Ik heb geen slimme speakers van IKEA maar zie in de Hub staan dat het wel kan. Mogelijk zijn dit nog de SONOS speakers en niet de Bluetooth speakers van nu? Zo heb ik ook een KLIPPBOK waar een alarm uit komt maar hier kan ik niks mee.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Compizfox schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:56:
[...]

Oh, serieus? Dat is nieuw voor mij.

Op de verpakking / beschrijving op de website staat dat nergens genoemd. Er staat expliciet dat ze Matter over Thread doen, maar niks over Zigbee.

EDIT:

Ik zie het inderdaad, de Kajplats-lampen staat ook gewoon in de lijst van supported devices van Zigbee2MQTT. Nou, dat valt mee! Wel vreemd dat Ikea zelf daar zo onduidelijk over is.

Dat 12x power cyclen voor Zigbee-mode lijkt inderdaad een ongedocumenteerde functie. Ikea zelf rept daar geen woord over, en op de website zeggen ze zelfs expliciet dat Kajplats-lampen alleen Matter ondersteunen en niet gekoppeld kunnen worden in een Zigbee-netwerk. Apart...
Even de proef op de som genomen en een paar Kajplats LED2404G6 gehaald. Na 12x power cyclen pairt hij inderdaad zonder problemen met met z2m-netwerk.

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:55
Ik heb vandaag een Kajplats gekocht om eens te proberen, en gekoppeld aan Z2M. Dat ging prima. Echter nu krijg ik wel elke zoveel minuten een melding op mijn telefoon om hem aan Matter te koppelen. Iets dat ik nu niet wil. Betekent dit dan Matter en Zigbee tegelijk actief zijn? Zo ja, hoe krijg ik Matter uit?
Pagina: 1 ... 14 15 Laatste