• vaurits
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:40
Qua communicatie vind ik de instructies bij IKEA bij kasten geweldig, maar bij apparaten slecht.

Anderhalf uur lopen ergeren dat mijn nieuw gekochte Diregera hub niet wil verbinden met de nieuwe Matter ikea lampen. Uiteindelijk wel 200 keer lampen aan en uit geklikt om te connecten.

En uiteindelijk kom je er na een half uur via een vage video op Youtube op minuut 5 erachter dat de Diregera hub eerst een handmatige Firmwareupdate moet krijgen om te werken met Matter. Toen ging het connecten als een zonnetje.

Waarom update dat ding niet zelf en waarom zet je niet ergens in de handleiding dat je dat ding eerst moet updaten voordat het met Matter werkt? De hele lampenrange

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:19
meesje schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:31:
[...]

Welk apparaat gebruik je als thread border router? De Dirigera hub? Heb je wellicht nog een ander apparaat dat je als test kunt gebruiken?
Dirrigera hub inderdaad. Helaas geen ander apparaat. Heb de oudere spullen altijd moeiteloos kunnen koppelen.
Ben(V) schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:47:
[...]

Ikea doet geen Matter over Wifi enkel Matter over Thread of Zigbee, dus je netwerk en netwerk router heeft er niets mee te maken.
Je hebt een thread border router met een thread radio nodig of een Zigbee controller met Zigbee radio.
Heb ook een zigbee controller met radio aangesloten aan mijn home assistant, maar dat nieuwe ikea spul doet geen zigbee mee aldus de specificaties.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:31
Dirigera doet wel Matter over Wifi, @Ben(V) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O1VBlSRBsRd_clqqzxdHy-KwpPs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eKYjkabycANtvXkX1nDwKi3i.jpg?f=fotoalbum_large

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:29
@Ronald
Dirigera kan wel matter over wifi, maar de Ikea devices zelf doen alleen Thread en Zigbee.
Zie:
https://matter-smarthome....ion-of-thread-and-zigbee/

@Stefan1987
Ze doen ook Zigbee, ze zijn alleen wat lastiger in pairing mode te krijgen.
Lees even een aantal post in dit topic terug dan zie je dat verschillende mensen dat lukt.

Maar het heeft nog steeds niets met je deco's en je wifi te maken, dat kunnen de Ikea devices niet.

[ Voor 26% gewijzigd door Ben(V) op 11-01-2026 18:29 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• ajbu
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:53
Ben(V) schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:47:
[...]

Ikea doet geen Matter over Wifi enkel Matter over Thread of Zigbee, dus je netwerk en netwerk router heeft er niets mee te maken.
Je hebt een thread border router met een thread radio nodig of een Zigbee controller met Zigbee radio.
Er is geen 'Matter over Zigbee', je hebt een Thread border router nodig voor de Myggspray of Timmerflotte. Kajplats lampen en Bilresa remotes kunnen (met 12/15x reset 'hack') via Zigbee gekoppeld worden, dan gaat bediening direct met Zigbee en niet met Matter.

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:19
Ben(V) schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:26:
@Ronald
Dirigera kan wel matter over wifi, maar de Ikea devices zelf doen alleen Thread en Zigbee.
Zie:
https://matter-smarthome....ion-of-thread-and-zigbee/

@Stefan1987
Ze doen ook Zigbee, ze zijn alleen wat lastiger in pairing mode te krijgen.
Lees even een aantal post in dit topic terug dan zie je dat verschillende mensen dat lukt.

Maar het heeft nog steeds niets met je deco's en je wifi te maken, dat kunnen de Ikea devices niet.
Zigbee lukte mij niet (ik las inderdaad dat je 12 of 24 keer op pairingmode moest druk).
Maar net na het eten weer met frisse moed verdergegaan, en uit het niet koppelen ze met Home Assistant. Ik begrijp er niet van, maar ik ga ook niet klagen nu. Dank voor meedenken _/-\o_

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:25
Apart van het feit dat je bij de Android-app de temperatuur met één cijfer achter de komma ziet, is dat bij Apple niet het geval.

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Pinjataaa schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:47:
[...]

Dat zou fijn zijn, want als Matter icm Home Assistant ben ik alles behalve tevreden.
Ze raken telkens de verbinding kwijt waardoor ze nergens meer op reageren, zowel de remotes als de lampen. Als ik ze via Home Assistant ga pingen komen ze soms online.

Al mijn andere Matter over Thread apparaten vertonen dit gedrag niet.
Ik ervaar ook wegvallende KAJPLATS E27 WS globe 1521lm lampen in combinatie met Home Assistant. Gek genoeg levert een Ping vanuit de HA Matter integratie (soms alsnog) wel een groen vinkje op, de entiteit blijft unavailable. Na een powercycle eerder vanavond kwamen ze weer terug, even later waren ze beide weer offline.

Soms zijn ze wel zichtbaar in de OpenThread Border Router Topology, maar na een "reload" daarvan zijn ze weer weg, daarna soms weer terug, etc. In HA verschijnen ze op die momenten overigens niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3dToHCnXde-IVFCAh_lOD7yd79c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SbEVj1p2mok6oXlRgX70USUO.jpg?f=fotoalbum_large

De KAJPLATS E27 WS globe 470lm (en overigens ook de BILRESA dual button) blijft opvallend genoeg wel bereikbaar.

[ Voor 53% gewijzigd door JBS op 11-01-2026 22:25 ]

• 0rt3x
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23:37
JBS schreef op zondag 11 januari 2026 @ 21:31:
[...]

Ik ervaar ook wegvallende KAJPLATS E27 WS globe 1521lm lampen in combinatie met Home Assistant. Gek genoeg levert een Ping vanuit de HA Matter integratie (soms alsnog) wel een groen vinkje op, de entiteit blijft unavailable. Na een powercycle eerder vanavond kwamen ze weer terug, even later waren ze beide weer offline.

Soms zijn ze wel zichtbaar in de OpenThread Border Router Topology, maar na een "reload" daarvan zijn ze weer weg, daarna soms weer terug, etc. In HA verschijnen ze op die momenten overigens niet.

[Afbeelding]

De KAJPLATS E27 WS globe 470lm (en overigens ook de BILRESA dual button) blijft opvallend genoeg wel bereikbaar.
Hier hetzelfde voor.. de temperatuur/vochtigheids devices werken goed in mijn matter controller.

Echter de deur/raam-sensoren geven hun status niet door naar mijn matter controller. Ik krijg het gevoel dat het probleem dus bij de dirigera ligt.

Gebruik jij ook de dirigera als thread border router? Ik allesinds wel. Ik ga mij denk ik een apple homepod mini aanschaffen in de hoop dat het dan wel allemaal goed zal werken..

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

@0rt3x Nee, geen Dirigera hier.
Draai OpenThread Border Router in docker met een Sonoff Dongle‑P MG24 (https://www.sonoff.nl/a-1...le-plus-mg24/#description) met RCP firmware.

[ Voor 4% gewijzigd door JBS op 11-01-2026 22:41 ]

• 0rt3x
JBS schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:39:
@0rt3x Nee, geen Dirigera hier.
Draai OpenThread Border Router in docker met een Sonoff Dongle‑P MG24 (https://www.sonoff.nl/a-1...le-plus-mg24/#description) met RCP firmware.
Hopelijk komen er snel wat firmware updates vanuit IKEA en dat dit de meeste issues verhelpt dan :(

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:30
Ik kreeg de Ikea matter devices met de Dirigera als router ook niet stabiel aan de praat in home assistant. Nadat ik er achter kwam dat mijn Apple TV een thread border router is, heb ik daar alle devices opnieuw mee gepaired, incl. HA. De Zigbee apparatuur heb ik vervolgens overgezet naar een zigbee usb stick (sonoff), met als doel de Dirigera weer terug in de doos te stoppen. Sinds ik de Dirigera uit mijn netwerk heb verwijderd draait alles stabiel, geen Matter devices die zomaar unavailable raken.

• 0rt3x
JeroenTheStig schreef op zondag 11 januari 2026 @ 23:08:
Ik kreeg de Ikea matter devices met de Dirigera als router ook niet stabiel aan de praat in home assistant. Nadat ik er achter kwam dat mijn Apple TV een thread border router is, heb ik daar alle devices opnieuw mee gepaired, incl. HA. De Zigbee apparatuur heb ik vervolgens overgezet naar een zigbee usb stick (sonoff), met als doel de Dirigera weer terug in de doos te stoppen. Sinds ik de Dirigera uit mijn netwerk heb verwijderd draait alles stabiel, geen Matter devices die zomaar unavailable raken.
Welke ikea devices heb je?
Pagina: 1 ... 13 14 Laatste