• vaurits
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-01 13:54
Qua communicatie vind ik de instructies bij IKEA bij kasten geweldig, maar bij apparaten slecht.

Anderhalf uur lopen ergeren dat mijn nieuw gekochte Diregera hub niet wil verbinden met de nieuwe Matter ikea lampen. Uiteindelijk wel 200 keer lampen aan en uit geklikt om te connecten.

En uiteindelijk kom je er na een half uur via een vage video op Youtube op minuut 5 erachter dat de Diregera hub eerst een handmatige Firmwareupdate moet krijgen om te werken met Matter. Toen ging het connecten als een zonnetje.

Waarom update dat ding niet zelf en waarom zet je niet ergens in de handleiding dat je dat ding eerst moet updaten voordat het met Matter werkt? De hele lampenrange

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:29
meesje schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:31:
[...]

Welk apparaat gebruik je als thread border router? De Dirigera hub? Heb je wellicht nog een ander apparaat dat je als test kunt gebruiken?
Dirrigera hub inderdaad. Helaas geen ander apparaat. Heb de oudere spullen altijd moeiteloos kunnen koppelen.
Ben(V) schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:47:
[...]

Ikea doet geen Matter over Wifi enkel Matter over Thread of Zigbee, dus je netwerk en netwerk router heeft er niets mee te maken.
Je hebt een thread border router met een thread radio nodig of een Zigbee controller met Zigbee radio.
Heb ook een zigbee controller met radio aangesloten aan mijn home assistant, maar dat nieuwe ikea spul doet geen zigbee mee aldus de specificaties.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:09
Dirigera doet wel Matter over Wifi, @Ben(V) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O1VBlSRBsRd_clqqzxdHy-KwpPs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eKYjkabycANtvXkX1nDwKi3i.jpg?f=fotoalbum_large

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
@Ronald
Dirigera kan wel matter over wifi, maar de Ikea devices zelf doen alleen Thread en Zigbee.
Zie:
https://matter-smarthome....ion-of-thread-and-zigbee/

@Stefan1987
Ze doen ook Zigbee, ze zijn alleen wat lastiger in pairing mode te krijgen.
Lees even een aantal post in dit topic terug dan zie je dat verschillende mensen dat lukt.

Maar het heeft nog steeds niets met je deco's en je wifi te maken, dat kunnen de Ikea devices niet.

[ Voor 26% gewijzigd door Ben(V) op 11-01-2026 18:29 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• ajbu
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:36
Ben(V) schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:47:
[...]

Ikea doet geen Matter over Wifi enkel Matter over Thread of Zigbee, dus je netwerk en netwerk router heeft er niets mee te maken.
Je hebt een thread border router met een thread radio nodig of een Zigbee controller met Zigbee radio.
Er is geen 'Matter over Zigbee', je hebt een Thread border router nodig voor de Myggspray of Timmerflotte. Kajplats lampen en Bilresa remotes kunnen (met 12/15x reset 'hack') via Zigbee gekoppeld worden, dan gaat bediening direct met Zigbee en niet met Matter.

• Stefan1987
Ben(V) schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:26:
@Ronald
Dirigera kan wel matter over wifi, maar de Ikea devices zelf doen alleen Thread en Zigbee.
Zie:
https://matter-smarthome....ion-of-thread-and-zigbee/

@Stefan1987
Ze doen ook Zigbee, ze zijn alleen wat lastiger in pairing mode te krijgen.
Lees even een aantal post in dit topic terug dan zie je dat verschillende mensen dat lukt.

Maar het heeft nog steeds niets met je deco's en je wifi te maken, dat kunnen de Ikea devices niet.
Zigbee lukte mij niet (ik las inderdaad dat je 12 of 24 keer op pairingmode moest druk).
Maar net na het eten weer met frisse moed verdergegaan, en uit het niet koppelen ze met Home Assistant. Ik begrijp er niet van, maar ik ga ook niet klagen nu. Dank voor meedenken _/-\o_

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:28
Apart van het feit dat je bij de Android-app de temperatuur met één cijfer achter de komma ziet, is dat bij Apple niet het geval.

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Pinjataaa schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:47:
[...]

Dat zou fijn zijn, want als Matter icm Home Assistant ben ik alles behalve tevreden.
Ze raken telkens de verbinding kwijt waardoor ze nergens meer op reageren, zowel de remotes als de lampen. Als ik ze via Home Assistant ga pingen komen ze soms online.

Al mijn andere Matter over Thread apparaten vertonen dit gedrag niet.
Ik ervaar ook wegvallende KAJPLATS E27 WS globe 1521lm lampen in combinatie met Home Assistant. Gek genoeg levert een Ping vanuit de HA Matter integratie (soms alsnog) wel een groen vinkje op, de entiteit blijft unavailable. Na een powercycle eerder vanavond kwamen ze weer terug, even later waren ze beide weer offline.

Soms zijn ze wel zichtbaar in de OpenThread Border Router Topology, maar na een "reload" daarvan zijn ze weer weg, daarna soms weer terug, etc. In HA verschijnen ze op die momenten overigens niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3dToHCnXde-IVFCAh_lOD7yd79c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SbEVj1p2mok6oXlRgX70USUO.jpg?f=fotoalbum_large

De KAJPLATS E27 WS globe 470lm (en overigens ook de BILRESA dual button) blijft opvallend genoeg wel bereikbaar.

[ Voor 53% gewijzigd door JBS op 11-01-2026 22:25 ]

• 0rt3x
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 07:21
JBS schreef op zondag 11 januari 2026 @ 21:31:
[...]

Ik ervaar ook wegvallende KAJPLATS E27 WS globe 1521lm lampen in combinatie met Home Assistant. Gek genoeg levert een Ping vanuit de HA Matter integratie (soms alsnog) wel een groen vinkje op, de entiteit blijft unavailable. Na een powercycle eerder vanavond kwamen ze weer terug, even later waren ze beide weer offline.

Soms zijn ze wel zichtbaar in de OpenThread Border Router Topology, maar na een "reload" daarvan zijn ze weer weg, daarna soms weer terug, etc. In HA verschijnen ze op die momenten overigens niet.

[Afbeelding]

De KAJPLATS E27 WS globe 470lm (en overigens ook de BILRESA dual button) blijft opvallend genoeg wel bereikbaar.
Hier hetzelfde voor.. de temperatuur/vochtigheids devices werken goed in mijn matter controller.

Echter de deur/raam-sensoren geven hun status niet door naar mijn matter controller. Ik krijg het gevoel dat het probleem dus bij de dirigera ligt.

Gebruik jij ook de dirigera als thread border router? Ik allesinds wel. Ik ga mij denk ik een apple homepod mini aanschaffen in de hoop dat het dan wel allemaal goed zal werken..

• JBS
  • Niet online

JBS

@0rt3x Nee, geen Dirigera hier.
Draai OpenThread Border Router in docker met een Sonoff Dongle‑P MG24 (https://www.sonoff.nl/a-1...le-plus-mg24/#description) met RCP firmware.

[ Voor 4% gewijzigd door JBS op 11-01-2026 22:41 ]

• 0rt3x
JBS schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:39:
@0rt3x Nee, geen Dirigera hier.
Draai OpenThread Border Router in docker met een Sonoff Dongle‑P MG24 (https://www.sonoff.nl/a-1...le-plus-mg24/#description) met RCP firmware.
Hopelijk komen er snel wat firmware updates vanuit IKEA en dat dit de meeste issues verhelpt dan :(

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05:57
Ik kreeg de Ikea matter devices met de Dirigera als router ook niet stabiel aan de praat in home assistant. Nadat ik er achter kwam dat mijn Apple TV een thread border router is, heb ik daar alle devices opnieuw mee gepaired, incl. HA. De Zigbee apparatuur heb ik vervolgens overgezet naar een zigbee usb stick (sonoff), met als doel de Dirigera weer terug in de doos te stoppen. Sinds ik de Dirigera uit mijn netwerk heb verwijderd draait alles stabiel, geen Matter devices die zomaar unavailable raken.

• 0rt3x
JeroenTheStig schreef op zondag 11 januari 2026 @ 23:08:
Ik kreeg de Ikea matter devices met de Dirigera als router ook niet stabiel aan de praat in home assistant. Nadat ik er achter kwam dat mijn Apple TV een thread border router is, heb ik daar alle devices opnieuw mee gepaired, incl. HA. De Zigbee apparatuur heb ik vervolgens overgezet naar een zigbee usb stick (sonoff), met als doel de Dirigera weer terug in de doos te stoppen. Sinds ik de Dirigera uit mijn netwerk heb verwijderd draait alles stabiel, geen Matter devices die zomaar unavailable raken.
Welke ikea devices heb je?
edit: nvm, in jouw comment historiek gaan kijken, je hebt er wel degelijk verschillende..

[ Voor 6% gewijzigd door 0rt3x op 12-01-2026 09:55 ]

• JBS
  • Niet online

JBS

JeroenTheStig schreef op zondag 11 januari 2026 @ 23:08:
Ik heb naast m'n OpenThread Border Router docker geen enkele andere Border Router in huis, dus kan lastig testen of het aan de BR ligt of aan de (specifieke) IKEA devices.

Voor nu de betreffende types die niet stabiel online blijven (de 2x KAJPLATS E27 WS globe 1521lm) in Zigbee mode gezet (6x aan/uit = reset, (daarna) 12x aan/uit = Zigbee mode) en gepaired met Zigbee2MQTT.

• Ben(V)
  • Nu online
ajbu schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:47:
[...]

Er is geen 'Matter over Zigbee'
Dat schrijf ik ook niet.
Maar om het ook voor jouw duidelijk te maken:
Het is Matter over Thread of alleen Zigbee, dus zonder Matter.
En voor de volledigheid ook geen Matter over Bluetooth.

[ Voor 24% gewijzigd door Ben(V) op 12-01-2026 10:17 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-02 16:38
Kan je een TRADFRI LED driver 30W tegelijk aan Homeassistant (ZHA) en aan een Bilresa afstandsbediening koppelen?

Ik had de led driver eerst via ZHA gekoppeld. Daarna de afstandsbediening met de driver gekoppeld maar dan ben ik hem weer kwijt in Homeassistant. Heb ik iets verkeerd gedaan of kan je niet met 2 dingen koppelen?

Is het dan de oplossing om de Bilresa ook aan Homeassistant te koppelen en dan via een automation de dimmer in te stellen?

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

• Ronald
Bilresa is officieel een Matter-over-thread óf Zigbee touchlink device...

Maar mogelijk is hij net als de Kajplats lampen toch in Zigbee te koppelen: https://www.howtogeek.com...ices-have-a-hidden-trick/

Maar je maakt denk ik meer kans met Zigbee2Mqtt dan ZHA : https://www.zigbee2mqtt.io/supported-devices/#s=bilresa

(Daar staat bij de Bilresa overigens eerst reset naar Matter (x4) , dan nogmaals reset (x8) om naar ZIgbee te gaan)

[ Voor 15% gewijzigd door Ronald op 12-01-2026 12:20 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• kelly.hipolito
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-01 01:58
mediumdry schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 00:35:
wat betreft gebruik buitenshuis... ik wilde al vrij lang temperatuurmeting in mijn koelkast, vriezer en buiten. Vooral de vriezer was nogal een punt, de meeste sensoren begaven het na een korte tijd in -20C. Uiteindelijk heb ik de Switchbot sensor gevonden, waar zelfs bij staat dat ie ook voor outdoor is. Geen IKEA, zelfs geen zigbee of thread helaas, maar de enige sensor die ik vond die ook bij erg koude temperaturen werkt. Ik heb nog steeds goede hoop dat we in Nederland ook nog weer -20 zullen krijgen.

Kost misschien iets meer dan de IKEA sensor, maar ik had een goede aanbieding voor 3 sensoren (€30), dus een vergelijkbare prijs.
De SwitchBot lijkt mij wel wat. Mijn diepvries was afgelopen jaar meermaals uitgevallen door een stroomstoring. Met sensor. Wanneer ik niet thuis ben en merk dat de diepvries sterk aan temperatuur verliest, kan ik iemand inschakelen. Ik heb echter geen zin om nog een extra hub te gaan gebruiken. aanschafprijs boeit mij niet, maar geen zin om een extra ecosysteem te gebruiken voor een enkele sensor.

Aangezien de SwitchBot Matter ondersteunt, zit deze SwitchBot aangesloten op jouw Dirigera ....HA of?

De reden dat ik een temperatuur sensor in mijn vriezer overweeg is dat de vriezer niet lekker met stroomstoringen omgaat.

Ik heb een relatief nieuw model vriezer. Het nadeel van deze unit is dat deze na stroomuitval niet op de eerder opgegeven temperatuur verder koelt, maar via het touchscreen een gewenste temperatuur eist, voordat het apparaat weer zoals gebruikelijk verder gaat.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
kelly.hipolito schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:04:
Ik heb een relatief nieuw model vriezer. Het nadeel van deze unit is dat deze na stroomuitval niet op de eerder opgegeven temperatuur verder koelt, maar via het touchscreen een gewenste temperatuur eist, voordat het apparaat weer zoals gebruikelijk verder gaat.
Vriest ie helemaal niet in dat geval? Klinkt sowieso als een bug, al eens contact opgenomen?

• kelly.hipolito
Olaf van der Spek schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:10:
[...]

Vriest ie helemaal niet in dat geval? Klinkt sowieso als een bug, al eens contact opgenomen?
Ja de vriezer, vriest dan.
Het probleem is dat de vriezer behoorlijk gaat piepen en pas stopt met piepen als er een gewenste temperatuur is ingesteld via het touchscreen.

Ik heb er al eens voor gebeld. Als de stroom er een behoorlijke tijd af is, gaat hij terug naar de fabrieksinstellingen. Het instellen van de gewenste temperatuur is de eerste stap wanneer je het apparaat aansluit vanaf de eerste dag. Uiteraard na de pre-stap dat je de vriezer een paar uur laat acclimatiseren.

• mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-02 16:32
kelly.hipolito schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:04:
Aangezien de SwitchBot Matter ondersteunt, zit deze SwitchBot aangesloten op jouw Dirigera ....HA of?
De switchbot is bluetooth, matter wordt door de switchbot hub ondersteunt schijnbaar, maar die heb ik niet. Direct aan HA gekoppeld (met een bluetooth proxy). Er werd eerder in de thread ook third reality genoemd. Die heeft ook AAA batterijen, maar zigbee, dus kan met ZHA toegevoegd worden en kan ook tot voorbij -20C. Je zou denken dat ze in zweden wel een sensor maken die dat ook kan, maar nog niet!

Ik hoop dat ze de huidige apparaten snel overal op voorraad krijgen. Het lijkt dat Delft (het hoofdkantoor) het slechts bevoorraad wordt. Ik wil graag wat van de nieuwe thread devices testen! Ik heb nog een €20 tegoedbon die voor februari gebruikt moet worden, dus ik hoop dat het allemaal goed gaat komen met de bevoorrading!

• mszwolle
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-01 16:17
Kampt iemand anders ook met de 1.60 versie die geen optie krijgt om externe apps te koppelen aan de Ikea Smart Home app of ligt dit aan mij?

Ook vanuit de Google Home app de Ikea app aanroepen loop ik dood in het Instellingen -> Hub-instellingen -> Integraties menu. Het enige wat ik krijg te zien is de 11 cijferige koppelcode waar Google niks aan heeft..

• Frant!c
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-01 13:41
Praktische vraag, heb thuis een Alpstuga aan m'n HA hangen. Maar wil op kantoor ook graag de CO2 waardes kunnen tracken. Om hier weer een HA voor op te zetten is misschien een beetje overkill. Kan ik met een Dirigera en de ikea app ook over wat langere tijd de waardes zien / exporteren ?
Of kan ik hier toch beter een raspberry met een thread stickje voor gebruiken :-)

• Ronald
mszwolle schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:47:
Kampt iemand anders ook met de 1.60 versie die geen optie krijgt om externe apps te koppelen aan de Ikea Smart Home app of ligt dit aan mij?

Ook vanuit de Google Home app de Ikea app aanroepen loop ik dood in het Instellingen -> Hub-instellingen -> Integraties menu. Het enige wat ik krijg te zien is de 11 cijferige koppelcode waar Google niks aan heeft..
Zou kunnen zijn dat ze geüpgraded zijn naar Thread 1.4… openthread border router addon is bij mij nog 1.3 en ik vind op github of reddit dat er iets met koppelen anders zou kunnen zijn…

Mijn Dirigera krijg ik ook niet meer op hetzelfde thread netwerk als HA na reset

Krijg überhaupt geen Matter spullen meer gekoppeld aan Dirigera met iOS (wel aan Apple Home)…

Wel met en oude android die de lampen dan aan én Dirigera én Google LLC hangt… :( |:(

Die laatste heb ik via iOS instellingen-algemeen-matter apparaten allemaal weer verwijderd natuurlijk… [rant]K-Google… weet ik weer waarom ik naar iOS gegaan ben[/rant]

• mszwolle
Het vreemde is dat ik het nog wel werkend heb gehad (vorige week). Ik kreeg pas bij het (voor het eerst) instellen van het Control Anywhere stukje een mailtje van Ikea met een 6-cijferige code. Ik weet alleen niet meer hoe ik de mogelijkheid heb gehad om het verder te koppelen aan Google Home en/of Assistant.

Het ging mis bij het koppelen van Sonoff ZBMINIL2 dingen, die waren aangesloten en toegevoegd aan de Ikea app. Vervolgens wilde ik in Google Home de nieuwe devices ophalen wat niet lukte, dus denk ik "Ah joh, effe de verbinding opnieuw maken, geen probleem!". Nou, ik voel het nu wel..

• theezeefje
  • Laatst online: 13-01 22:34

theezeefje

Poehee

All,

ik ben even het spoor bijster, ik heb paar weken geleden een Dirigera hub aangeschaft, vandaag wat matter spul, een TIMMERFLOTTE, ALPSTUGA en BILRESA.

deze dingen kan ik allemaal prima in de ikea app toevoegen, maar ik wil ze in home assistant.
ik krijg de hub toegevoegd, maar als ik dan andere matter devices wil toevoegen krijg ik dat niet voor elkaar. ik kan ze hooguit in de ikea app toevoegen, maar dan zie ik ze vooralsnog niet in ha tevoorschijn komen.

iemand een idee wat ik verkeerd doe ? :)

Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....

• Stefan1987
theezeefje schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 18:15:
All,

ik ben even het spoor bijster, ik heb paar weken geleden een Dirigera hub aangeschaft, vandaag wat matter spul, een TIMMERFLOTTE, ALPSTUGA en BILRESA.

deze dingen kan ik allemaal prima in de ikea app toevoegen, maar ik wil ze in home assistant.
ik krijg de hub toegevoegd, maar als ik dan andere matter devices wil toevoegen krijg ik dat niet voor elkaar. ik kan ze hooguit in de ikea app toevoegen, maar dan zie ik ze vooralsnog niet in ha tevoorschijn komen.

iemand een idee wat ik verkeerd doe ? :)
Matter spullen moet je toevoegen in home assistant, niet in de ikea app volgens mij. Althans, ik liep hier zondag ook tegen aan. Verwijderd uit de ikea app en daarna toegevoegd via home assistant.

Jouw scenario werkt wel bij zigbee spullen trouwens, dan neemt HA de entiteis over via de ikea app (of bridge eigenlijk)

• theezeefje

theezeefje

Poehee

Stefan1987 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:12:
[...]

Matter spullen moet je toevoegen in home assistant, niet in de ikea app volgens mij. Althans, ik liep hier zondag ook tegen aan. Verwijderd uit de ikea app en daarna toegevoegd via home assistant.
hoe voeg ik ze toe dan ? :) want das mij nog niet gelukt.

als ik een device als nieuw matter device wil toevoegen krijg ik een pairing failed.
en moet ik de Dirigera gewoon als 'device' toevoegen ?

[ Voor 9% gewijzigd door theezeefje op 13-01-2026 19:45 ]

Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-02 15:26
Ik heb deze devices in HA toegevoegd, zonder dirigera hub (deze heb ik niet)
HA (op je telefoon) matter device toevoegen -> nieuw device -> scan qr code -> done

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMdJ9ATtj3AcjCMYcU2XgdGlSWM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UqyiUucbeXf4lZHm8hzcmokX.jpg?f=fotoalbum_large

• theezeefje

theezeefje

Poehee

@akatar Dat gaat niet werken zonder Thread Border router.
heb je toevallig een recente Apple TV in je netwerk hangen ?

[ Voor 4% gewijzigd door theezeefje op 13-01-2026 20:42 ]

• akatar
theezeefje schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:42:
Nee, ik heb een HA zigbee stick met thread software

• akatar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dBx0SELaCuRjshbhaZQxe0k3dx0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9zKg99W0dmkVXppsyFgUUblf.jpg?f=user_large

https://www.home-assistant.io/integrations/thread/

[ Voor 11% gewijzigd door akatar op 13-01-2026 20:49 ]

• Stefan1987
theezeefje schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:42:
Mijn dirigera werkt gewoon als thread border router binnen home assistant. Althans, dat is mijn aanname want heb er binnen HA geen ander apparaat voor beschikbaar

Edit: ja dus :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IcH0am9LkAQCL7-ygfLYOxlWdNA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jfsoLgvwtAjekbpFIyoYEPBB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Stefan1987 op 13-01-2026 21:19 ]

• theezeefje

theezeefje

Poehee

Stefan1987 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:16:
[...]

Mijn dirigera werkt gewoon als thread border router binnen home assistant. Althans, dat is mijn aanname want heb er binnen HA geen ander apparaat voor beschikbaar

Edit: ja dus :)
[Afbeelding]
yup, daar zie ik hem ook netjes staan. maar als ik in de ikea app een pairing code wil aanmaken, dan blijft het schermpje leeg, kan wel een code naar mn ckipboard kopieren. maar vervolgens kan HA er niets mee.

ben nu aant proberen hoe mn HomePod Mini zich gedraagd als TBR

• Stefan1987
theezeefje schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:42:
[...]

yup, daar zie ik hem ook netjes staan. maar als ik in de ikea app een pairing code wil aanmaken, dan blijft het schermpje leeg, kan wel een code naar mn ckipboard kopieren. maar vervolgens kan HA er niets mee.

ben nu aant proberen hoe mn HomePod Mini zich gedraagd als TBR
Je moet de ikea app vergeten. Je moet via de home assistant app toevoegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-h2TPz62WVUrPOkmD7zecPUwl48=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W9HdYfPHZQHY5v5TLmU7NOOW.jpg?f=fotoalbum_large

• theezeefje

theezeefje

Poehee

yes I know, maar dat lukte niet,
zojuist IPv6 aangezet op mijn HA Virtual machine, en gelijk werken daarna :$
nu dus via de homepod mini, maar vermoedelijk gaat het nu met de ikea Dirigera ook lukken.

• mediumdry
thread gebruikt IPv6, de dirigera hub is een border router.. het lijkt er op dat er nu een toepassing is waar IPv4 niet echt bruikbaar voor is (ik hoop niet dat er mensen Matter gaan lopen uitbreiden met een vorm van NAT-PT in de border routers...) Dat kan leiden tot het eindelijk niet uitzetten van IPv6 door thuisgebruikers en het duidelijk worden dat er al heel veel IPv6 over het Internet gaat.

Anyway, ik bedoelde te zeggen, thread is IPv6 en het wordt alleen geroute, niet ook ge-translate. Oftewel, iedereen IPv6 aanzetten! :D

• mszwolle
mszwolle schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:51:
Het vreemde is dat ik het nog wel werkend heb gehad (vorige week). Ik kreeg pas bij het (voor het eerst) instellen van het Control Anywhere stukje een mailtje van Ikea met een 6-cijferige code. Ik weet alleen niet meer hoe ik de mogelijkheid heb gehad om het verder te koppelen aan Google Home en/of Assistant.

Het ging mis bij het koppelen van Sonoff ZBMINIL2 dingen, die waren aangesloten en toegevoegd aan de Ikea app. Vervolgens wilde ik in Google Home de nieuwe devices ophalen wat niet lukte, dus denk ik "Ah joh, effe de verbinding opnieuw maken, geen probleem!". Nou, ik voel het nu wel..
Het is opgelost, jaja. In de Google Assistant rechtsboven op het poppetje tappen -> Apparaten -> De Home-app openen. Vervolgens opende gelijk een QR-scan scherm in de Google Home app, met ook de mogelijkheid om de 11-cijferige code uit de Ikea app in te voeren. Daarmee is de koppeling alleen in de Google Home app zichtbaar, er is niets van te zien in de Ikea app.

De koppeling is ook vanuit de Google Home app te starten door op het +je te tappen en dan Apparaat te kiezen.

Jammer dat dit nergens te vinden was en ik er zelf toevallig op moest stuiten. Hoop dat iemand anders er iets aan heeft. :)

• Ben(V)
  • Nu online
mediumdry schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 23:49:
thread gebruikt IPv6, de dirigera hub is een border router.. het lijkt er op dat er nu een toepassing is waar IPv4 niet echt bruikbaar voor is (ik hoop niet dat er mensen Matter gaan lopen uitbreiden met een vorm van NAT-PT in de border routers...) Dat kan leiden tot het eindelijk niet uitzetten van IPv6 door thuisgebruikers en het duidelijk worden dat er al heel veel IPv6 over het Internet gaat.

Anyway, ik bedoelde te zeggen, thread is IPv6 en het wordt alleen geroute, niet ook ge-translate. Oftewel, iedereen IPv6 aanzetten! :D
Thread gebruikt helemaal geen IPV 6 zoals we dat in het netwerk kennen, maar is wel gebaseerd op IEEE 802.15.4 net als IPV 6.
Maar het zijn echt twee verschillende protocollen al zijn ze beiden wel IP based.

IPV 6 in je router aan zetten is dus echt niet noodzakelijk en doet niets voor thread.
Wat je nodig hebt is ergens in je netwerk een tread border router die bidirectionale connectiviteit tussen thread en je normale netwerk (wifi, ethernet) verzorgt en dat laatste kan maar hoeft helemaal geen IPV 6 te zijn.

Waar de verwarring ontstaat is dat "Matter" zowel over thread als over Standaard netwerk kan dat zowel IPV 4 als IPV 6 mag zijn en zowel over wifi als ethernet kan.
Al kunnen de meeste Matter IOT devices niet over wifi werken.

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:26
Er is wel meer 'raar' met Matter over Thread. Mijn eigen ervaring:

Om het Matter over Thread apparaat rechtstreeks in HA te kunnen koppelen (eigen TBR), via de HA app op de telefoon, moet ik:
- op een 2,4 GHz wifi zitten, terwijl het apparaat helemaal niet over wifi communiceert (zowel met Ikea als Aqara apparaten ondervonden).
- en moet de 2.4 GHz wifi waarmee ik verbonden moet zijn in hetzelfde default netwerk zitten als HA, waarbij IPv6 aan staat (terwijl mijn HA vanuit meerdere gescheiden netwerken bereikbaar is).

Hopelijk wordt dit nog een keer aangepakt.
Hoewel het dus technisch nergens op slaat, zijn bovenstaande wel een vereiste gebleken.

• mediumdry
Ben(V) schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:26:
[...]
Thread gebruikt helemaal geen IPV 6 zoals we dat in het netwerk kennen, maar is wel gebaseerd op IEEE 802.15.4 net als IPV 6.
Maar het zijn echt twee verschillende protocollen al zijn ze beiden wel IP based.
Thread is gebaseerd op 6LowPAN (IPv6 low power networking, ontwikkeld in het begin van de 21ste eeuw, min of meer tegelijkertijd met delay tolerant networking, om bv interplanetair netwerken mogelijk te maken). Dat is een protocol met gewoon IPv6. Ja, het is geen standaard ethernet netwerk, maar dat maakt niet uit, alle thread devices zijn over IPv6 te bereiken. Je kan ze bv pingen. Verwacht geen hoge snelheid en ik zou ook niet weten welke services er aan staan op een gemiddeld thread device.
Anyway, een border router is een router, niet een proxy, zoals zigbee hubs dat zijn en de manier waarop van origine Matter vaak geimplementeerd was. Check anders de wikipedia pagina, als begin van het leren over thread.

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Ben(V) schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:26:
[...]

IPV 6 in je router aan zetten is dus echt niet noodzakelijk en doet niets voor thread.
Wat je nodig hebt is ergens in je netwerk een tread border router die bidirectionale connectiviteit tussen thread en je normale netwerk (wifi, ethernet) verzorgt en dat laatste kan maar hoeft helemaal geen IPV 6 te zijn.

Waar de verwarring ontstaat is dat "Matter" zowel over thread als over Standaard netwerk kan dat zowel IPV 4 als IPV 6 mag zijn en zowel over wifi als ethernet kan.
Al kunnen de meeste Matter IOT devices niet over wifi werken.
Van de Home Assistant website: "Thread devices use the IPv6 standard to communicate both inside and outside the mesh network"

• Ben(V)
  • Nu online
Alleen thread border routers doen wat met thread data, een gewone router echt niet, die doen geen 6LowPAN al zullen sommige devices wel wat services hebben op de network layer zoals ping en dus ook werken.
Maar het feit dat het IPV6 is wil nog niet zeggen dat een gewone router daar iets mee kan/doet.

• mediumdry
een router kan alleen verkeer routen naar netwerken waar het mee verbonden is, dus wat je zegt klopt. De meeste routers kunnen ook niets met token ring netwerken bv. Thread Border Routers zijn routers die minimaal aan een kant ethernet hebben en aan een andere kant thread.

De meeste routers hebben geen thread, dus die doen daar niets mee. Access points zijn bridges bv, een soort hub, want wifi gebruikt standaard ethernet packets, dus dat hoeft niet geroute te worden. Het feit dat de meeste routers alleen ethernet poorten hebben (met wifi, rj45 of een vorm van glasvezel) komt doordat verreweg de meest voorkomende netwerken zijn.

Het leuke van IPv6 is dat je makkelijk meerdere routers in je netwerk kan hebben, via Router Advertisements. In IPv4 is er 1 gateway meestal, de default gateway en routers moeten configuratie hebben om naar andere internet IP ranges te kunnen forwarden, via handmatig ingetikte static routes, of via een routing protocol dat geconfigureerd moet worden. Thread maakt hier handig gebruik van, het was veel moeilijker geweest om zoiets met IPv4 te doen. Hier kan iedere thread border router gewoon hun /64 van de FD00::/8 prefix adverteren. Ik heb eigenlijk nog niet gekeken hoe dit werkt in netwerken die meerdere VLANs hebben. Is vast ergens gedefinieerd..

• Ben(V)
  • Nu online
6LoWPAN werkt niet met Vlan's die zitten beiden op de data link layer en je kunt 6LoWPAN dus niet taggen met een Vlan id.

Ter lering en vermaak.
https://ahmedekhaled.medi...-iot-systems-5607526dc49a
https://www.ti.com/lit/wp...y013.pdf?ts=1768387596801

[ Voor 46% gewijzigd door Ben(V) op 14-01-2026 14:32 ]

• mediumdry
leuk artikel, gelukkig ook met verwijzing naar de RFC. Het geeft precies aan wat Thread is, een netwerk met heel specifieke kenmerken voor low power, met een mesh en een aantal devices dat altijd "aan" staat en andere devices die af en toe wakker worden (als ik bv de nieuwe Ikea Mygbett ping, dan komen er steeds een aantal antwoorden als ik de sensor "open" doe of "closed", daartussen zijn er geen antwoorden, zoals je verwacht van een low power device).

Sterker nog, in die blogpost staat expliciet dat 6lowpan/Thread de onderkant van het OSI model is (al past het niet helemaal) en dat IPv6 en alles daarboven gewoon networking is zoals we gewend zijn.

Heb je zelf dat verhaal goed doorgelezen? Check anders ook de gegevens van Thread devices in Home Assistant, je kan daar het IPv6 adres van het device ook vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door mediumdry op 14-01-2026 15:08 ]

• Ben(V)
  • Nu online
Ja hoor, maar je vergeet dat thread een protocol is dat van 6LoWPAN gebruikt maakt (alleen IP) en dus geen TCP, dat zit in de transport layer.
En zonder een border router die de vertaling tussen thread en tcp maakt kun je met "gewone" netwerk apparatuur dus echt niets met thread verkeer.

Die dingen heten niet voor niets border router en bij mij weten zijn er momenteel geen "gewone" routers die ook border router zijn.

• mediumdry
Uit je eigen artikel: "Above IEEE 802.15.4, any of the standard transport protocols (e.g., TCP, UDP) of TCP/IP layer 4 and any higher level application protocols (e.g., HTTP, SSH) of layer 5 can be used."

Alles boven IP kan gebruikt worden. Dus TCP, UDP, ICMP, alles. En een "border" is een grens tussen verschillende netwerken, zie ook bv BGP, Border Gateway Protocol, een routing protocol. Iedere router is een border tussen verschillende netwerken. Dat het woord niet altijd expliciet gebruikt wordt maakt niet veel uit.

Maar dit begint wel erg oftopic te worden, ik zal in deze thread niet meer antwoorden over dit onderwerp. Ik raad je aan je wat meer te verdiepen in networking in het algemeen, dan snap je beter hoe Thread in het hele verhaal past en hoe IPv6 hier echt iets toevoegd (meestal werken IPv4 en IPv6 ruwweg vergelijkbaar) en hoe het een grote verbetering is t.o.v. zigbee en zwave door directe standaard IP communicatie toe te laten, waardoor je lokaal en onafhankelijk gebruik kan maken van de IOT devices.

[ Voor 32% gewijzigd door mediumdry op 14-01-2026 16:43 ]

• _PM
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-01 16:30

_PM

Er is nieuwe firmware uit voor de Alpstuga. Mijn device kwam met 1.0.13 en nu is 1.0.15 beschikbaar (notificatie in Home assistant). Ik kan helaas geen release notes vinden. ChatGPT zegt dat hij een realistischere CO2 weergave geeft.

Edit: hij is succesvol geinstalleerd/

[ Voor 8% gewijzigd door _PM op 16-01-2026 20:17 ]

• richards3
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
_PM schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 18:11:
Er is nieuwe firmware uit voor de Alpstuga. Mijn device kwam met 1.0.13 en nu is 1.0.15 beschikbaar (notificatie in Home assistant). Ik kan helaas geen release notes vinden. ChatGPT zegt dat hij een realistischere CO2 weergave geeft.
Wat vreemd ik zit ook op 1.0.13 maar krijg in HA geen notification

• JeroenTheStig
Ik denk er serieus over na om alle Ikea Matter sensors te retourneren. Nu ik de apparaten 2 week in huis heb, zie ik dat wanneer een sensor unavailable raakt, dat ze niet meer automatisch reconnecten. Ik krijg ze enkel weer actief door de sensor een power cycle te geven. Ook na een stroomstoring betekent dit dat het netwerk niet self-healing is, maar dat ik bij alle sensoren het batterijtje er uit en er in moet doen om ze weer werkend te krijgen. Waardeloos natuurlijk, vooral omdat ik ook een paar KLIPPBOKs onder mijn keukenblok heb liggen en dus eerst een plint moet verwijderen om er bij te kunnen komen.

Overigens gebruik ik een Apple TV als border router, de Ikea Dirigera heb ik inmiddels weer in het doosje gestopt om te retourneren. Met dit apparaat raakten alle Matter-devices na een half uur offline, dat is nu met enkel de Apple TV niet meer het geval.

• Freestuff
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Zojuist hier ook de update gedaan, ik zie dat er wel een bug is opgelost. Eerst was de luchtkwaliteit altijd goed, ook boven de 800ppm, nu geeft hij slecht aan (staat op 930 ppm).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ZlXoaUlQzp2vtQMLfRvyQiT4ls=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Np1TInwv5KebEUhPtl2SUgz8.png?f=fotoalbum_large

• JeroenTheStig
Freestuff schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:16:
[...]

Zojuist hier ook de update gedaan, ik zie dat er wel een bug is opgelost. Eerst was de luchtkwaliteit altijd goed, ook boven de 800ppm, nu geeft hij slecht aan (staat op 930 ppm).
[Afbeelding]
Tja, het is maar wat je slecht vindt. Bij goed geisoleerde woningen is het in een woonkamer bijna niet te doen om onder de 800 ppm te blijven wanneer er 4 personen in de ruimte verblijven. Tussen 800 en 1000 ppm is m.i. nog prima acceptabel. Pas boven 1200 ppm kun je spreken van slechte luchtkwaliteit.

• Freestuff
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
JeroenTheStig schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:31:
[...]

Tja, het is maar wat je slecht vindt. Bij goed geisoleerde woningen is het in een woonkamer bijna niet te doen om onder de 800 ppm te blijven wanneer er 4 personen in de ruimte verblijven. Tussen 800 en 1000 ppm is m.i. nog prima acceptabel. Pas boven 1200 ppm kun je spreken van slechte luchtkwaliteit.
Ben ik helemaal met je eens, mijn waarde is 930 met 4 personen op dit moment. Zou eerder zeggen de luchtkwaliteit zou dan redelijk/matig zijn:

< 800 ppm: Goede luchtkwaliteit, voldoende ventilatie.
800 - 1200 ppm: Matige luchtkwaliteit, extra ventilatie nodig.
> 1200 ppm: Slechte luchtkwaliteit, noodzakelijk te ventileren om klachten te voorkomen (hoofdpijn, sufheid).

• blazez
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-01 11:25
ChatGPT zegt dat hij een realistischere CO2 weergave geeft.
Die co2 meter is ook wel extreeeeeem gevoelig. Alleen er langs lopen en hij schiet omhoog. Raam open en gezakt rond de 400, raam dicht en niemand in de kamer en hij stijgt naar 1000+.
Voor de lol een keer de adem inhouden en vol uitademen naar de sensor, hoppa 9999.
Ben benieuwd wat de nieuwe firmware doet.

• ajbu

ChatGPT haalt de info van Reddit. Zal deze melding zijn,de enige referentie die ik kan vinden:
I just updated mine - The Air Quality sensor was fixed: Befaore it always showed "Good", no matter the CO2 levels. Now it shows "Poor" above 1000ppm.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
JeroenTheStig schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 20:14:
Ik denk er serieus over na om alle Ikea Matter sensors te retourneren.
Al contact opgenomen met Ikea support?

• JeroenTheStig
Olaf van der Spek schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:21:
[...]

Al contact opgenomen met Ikea support?
Nee. Misschien onterecht, maar ik verwacht niet dat er bij de Ikea support meer expertise aanwezig is dan hier op GoT of in de HA-community wat betreft matter devices en het proces van zichzelf weer aanmelden op de Thread-netwerk. Want dat laatste is wat er m.i. mis gaat, omdat de device unavailable is in _beide_ fabrics.

Enige wat ik bij Ikea na zou kunnen gaan is wanneer firmware-updates worden verwacht.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
JeroenTheStig schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 16:25:
Nee. Misschien onterecht, maar ik verwacht niet dat er bij de Ikea support meer expertise aanwezig is dan hier op GoT of in de HA-community wat betreft matter devices en het proces van zichzelf weer aanmelden op de Thread-netwerk. Want dat laatste is wat er m.i. mis gaat, omdat de device unavailable is in _beide_ fabrics.

Enige wat ik bij Ikea na zou kunnen gaan is wanneer firmware-updates worden verwacht.
De firmware wordt niet door GoT ontwikkeld.. als niemand aan de bel trekt, is de kans dat het opgelost wordt gering.

• 0rt3x
Bij mij lijken alle issues verholpen door de Dirigera los te koppelen en alles te verbinden met een Apple Homepod Mini als thread border router. Deze homepod mini gebruik ik dan als bridge naar mijn 1home server (knx).

Wanneer ik het voordien via de dirigera koppelde naar mijn 1home server, dan werd de status van bvb de Myggbett na enkele minuten niet meer geupdate of zeer traag geupdated.. in de dirigera zelf werd de status wel altijd meteen geupdated..

• kelly.hipolito
Vrij recent is de DIGIGERA Hub 2.901.4 firmware uitgegeven met een aantal Matter bulb fixes zoals de changelog aangeeft. Beste Matter bulb gebruikers:

Zijn er op het IKEA Matter gebied een aantal noemenswaardige verbeteringen te ervaren?

Ik lees zeer wisselende berichten over de IKEA Matter bulb's. Ik heb een aantal TIMMERFLOTTE's op Matter, deze draaien okeish, maar hoe is het met de IKEA Matter lampen met de 2.901.4 firmware?

• ajbu
kelly.hipolito schreef op maandag 19 januari 2026 @ 22:06:
Vrij recent is de DIGIGERA Hub 2.901.4 firmware uitgegeven met een aantal Matter bulb fixes zoals de changelog aangeeft. Beste Matter bulb gebruikers:

Zijn er op het IKEA Matter gebied een aantal noemenswaardige verbeteringen te ervaren?

Ik lees zeer wisselende berichten over de IKEA Matter bulb's. Ik heb een aantal TIMMERFLOTTE's op Matter, deze draaien okeish, maar hoe is het met de IKEA Matter lampen met de 2.901.4 firmware?
Dit is alleen een update voor de Dirigera hub en niet nieuwe firmware voor de lampen. Er is dus niets veranderd en hoe (goed) de lampen met Thread en Matter werken, dus op Matter gebied is er nu niets te verwachten. Wat ik las zit de verbetering nu in versturen van de juiste kleur- en warmte codes van de hub naar de lampen.

Hopelijk komen er snel firmware updates voor de lampen en sensoren om de problemen op te lossen en stabiliteit te verhogen.

• kelly.hipolito
ajbu schreef op maandag 19 januari 2026 @ 22:56:
[...]

Dit is alleen een update voor de Dirigera hub en niet nieuwe firmware voor de lampen. Er is dus niets veranderd en hoe (goed) de lampen met Thread en Matter werken.
'Er is dus niets veranderd en hoe (goed) de lampen met Thread en Matter werken.',
Dat is mijns inziens wel degelijk veranderd:

"In this release, we have fixed the following issues for Matter bulbs in the hub:
Certain colors were not properly represented on bulbs; Hue and Saturation conversion has been corrected.
Color temperature conversion in Kelvin is now handled properly for the minimum and maximum values of the bulb."

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-02 16:38
Ik heb een aantal INSPELNING Smart plugs die laag bij de grond zitten. Het valt op dat deze vaak onbereikbaar zijn. De plugs die ik hoger heb zitten hebben wel goed bereik. Is het een bekend probleem dat op vloer niveau het bereik slecht is?

Heb ze onder het aanrecht op de koelkast en vaatwasser zitten. Dit is 2 meter van mijn hub met gips wandje er tussen en in de keuken hangt een TRADFRI lamp die ook als router dienst doet.

De plug hoger plaatsen is in het geval van de keuken niet echt mogelijk. Erkent iemand dit probleem?
Op de eerste verdieping heb ik trouwens ook een INSPELNING vlak bij de grond en die heeft nergens last van.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

• Ben(V)
  • Nu online
Nee lager bij de grond heeft geen invloed.
Wat wel invloed heeft is metaal en massa.
Het aanrechtkastje heeft meestal een metalen bodemplaat dat een hele effectieve afscherming is voor de Zigbee signalen.
Plus dat er nog allerlei leidingen inzitten die ook nog eens de boel afschermen.

Neem een verlengsnoer en kijk of je de Inspelning wat verderop kunt leggen

• Grenzlooz
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 01-02 21:50
En ben begonnen met het kopen van de nieuwe IKEA-lijn lampen (Kajplats en Styrbar). Ik had nog een Google nest. Ik heb nog geen HUB dus het tegelijkertijd koppelen van de Styrbarr en de Nest werkt niet lekker, de Nest gooit de styrbar eraf. Opzich geen ramp want ik weet dat er iets tussen moet. Nu heb ik de keuze gemaakt tussen 2 opties, de DIGIGERA Hub of de Rasberry. De Rasberry heeft de voorkeur omdat ik denk dat ik daar uiteindelijk meer mogelijkheden mee heb. Het installeren ervan zal extra moeite kosten, maar daar kom ik uiteindelijk wel uit.
Zit ik op de juiste gedachte, mis ik iets en zijn er mensen die ongeveer dezelfde setup hebben?

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Raspberry* ;)
Iets als een Optiplex of Prodesk is ook nog een optie, meer mogelijkheden voor ik denk ongeveer hetzelfde geld.

• Stefan1987
Wat is jullie ervaring met de nieuwe Matter lijn van Ikea? En dan met name de verlichting. Ik heb een Kajplats lamp die zijn verbinding regelmatig verliest. Met de Zigbee lampen had ik nooit issues. Het is na een herstart maar hopen dat hij terugkomt, maar een factory reset en opnieuw toevoegen is ook al nodig geweest
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gC5LvSzJB5XMyxrY06EU7jhr36w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FAyJppRIRGhE9r5prlpqXeTs.jpg?f=fotoalbum_large

• ajbu
Grenzlooz schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:51:
En ben begonnen met het kopen van de nieuwe IKEA-lijn lampen (Kajplats en Styrbar). Ik had nog een Google nest. Ik heb nog geen HUB dus het tegelijkertijd koppelen van de Styrbarr en de Nest werkt niet lekker, de Nest gooit de styrbar eraf. Opzich geen ramp want ik weet dat er iets tussen moet. Nu heb ik de keuze gemaakt tussen 2 opties, de DIGIGERA Hub of de Rasberry. De Rasberry heeft de voorkeur omdat ik denk dat ik daar uiteindelijk meer mogelijkheden mee heb. Het installeren ervan zal extra moeite kosten, maar daar kom ik uiteindelijk wel uit.
Zit ik op de juiste gedachte, mis ik iets en zijn er mensen die ongeveer dezelfde setup hebben?
Uit je beschrijving is niet duidelijk te halen wat je precies wil bereiken of verwacht.
- 'De nieuwe IKEA-lijn lampen' -> De Styrbar is een afstandsbediening uit de oude (Zigbee) IKEA smart-home line. De vervanger in de nieuwe lijn is de Bilresa. Er zijn verschillende mogelijkheden om het met elkaar te laten werken maar is dan de vraag wat jij wil..
- 'want ik weet dat er iets tussen moet.' -> Wat wil je met 'iets'? Afhankelijk van welke Nest je precies hebt, kan deze werken als 'Hub' (Thread Border Router) voor de nieuwe IKEA lijn, dus wel voor de nieuwe afstandsbediening maar niet voor de Styrbar. Als je deze wil gebruiken met een Raspberry heb je ook een extra Zigbee (of Zigbee/Thread) router nodig die je op de Raspberry kan aansluiten met USB of netwerk.
Ik neem aan dat je dan denkt aan het installeren van Home Assistant op de Raspberry?
IKEA Dirigera heeft twee radio's voor zowel Thread (nieuwe lijn) als Zigbee (oude lijn) dus dan ben je klaar, Home Assistant geeft wel veel meer mogelijkheden om verder te groeien

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:38

Pinjataaa

Hit me!

Stefan1987 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:28:
Wat is jullie ervaring met de nieuwe Matter lijn van Ikea? En dan met name de verlichting. Ik heb een Kajplats lamp die zijn verbinding regelmatig verliest. Met de Zigbee lampen had ik nooit issues. Het is na een herstart maar hopen dat hij terugkomt, maar een factory reset en opnieuw toevoegen is ook al nodig geweest
[Afbeelding]
Ik heb hetzelfde, ook als het heel dichtbij de thread border router hangt. Het is heel wisselvallig allemaal. Ik wacht op updates.

• ajbu
Pinjataaa schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:45:
[...]

Ik heb hetzelfde, ook als het heel dichtbij de thread border router hangt. Het is heel wisselvallig allemaal. Ik wacht op updates.
Vandaag is IKEA begonnen met uitrollen van nieuwe firmware voor de lampen, 1.1.20. Nog niet beschikbaar voor alle modellen. Je kan opzoeken wat de laatste firmware is in de CSA database:
https://webui.dcl.csa-iot.org/models

Je kan daar zoeken naar bv 'kajplats' of het model nr van de lamp.

• Herax10NL
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 31-01 19:13
ajbu schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:02:
[...]

Vandaag is IKEA begonnen met uitrollen van nieuwe firmware voor de lampen, 1.1.20. Nog niet beschikbaar voor alle modellen. Je kan opzoeken wat de laatste firmware is in de CSA database:
https://webui.dcl.csa-iot.org/models

Je kan daar zoeken naar bv 'kajplats' of het model nr van de lamp.
Interessant, ben benieuwd hoe lang het duurt voor deze zichtbaar zijn in HomeKit. Bij het instellen van mijn Timmerflotte sensoren kregen ze gelijk een update mee via Apple Home.

Moet zeggen dat ik verder meer dan tevreden ben met de nieuwe Matter lijn van Ikea. Zowel de Timmerflotte sensoren en Myggspray-sensoren als de Kajplats-lampen en Bilresa-schakelaars werken echt feilloos hier. Ook het aansturen van Philips Hue lampen via de Myggspray en Bilresa gaat prima en zonder problemen.

[ Voor 19% gewijzigd door Herax10NL op 21-01-2026 10:37 ]

• Scorpio_King
  • Laatst online: 09:38
Voor de Kajplats was de firmware vannacht al geupdate door Apple Home. Werd vanmorgen wakker en zag een melding dat deze update geïnstalleerd was.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Zijn die Myggspray ook te gebruiken zonder hub, dus met alleen een lamp?

• Herax10NL
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 31-01 19:13
Olaf van der Spek schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:02:
Zonder Dirigera Hub? Zeker, ik heb geen Dirigera Hub en gebruik mijn Apple TV en HomePods als 'Hub'

• Stefan1987
Herax10NL schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:49:
[...]

Zonder Dirigera Hub? Zeker, ik heb geen Dirigera Hub en gebruik mijn Apple TV en HomePods als 'Hub'
Maar je hebt uiteindelijk wel een hub nodig, niet per se de dirigera ;)
Een lamp direct koppelen aan de bewegingssensor zonder hub gaat denk ik niet

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-02 08:35
Olaf van der Spek schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:02:
Yep, was aan het koppelen met mijn Homey toen hij koppelde aan de Ikea lampen boven mijn hoofd :-(

Bing

• TheMaxMan
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:30
Stefan1987 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:54:
[...]

Maar je hebt uiteindelijk wel een hub nodig, niet per se de dirigera ;)
Een lamp direct koppelen aan de bewegingssensor zonder hub gaat denk ik niet
Dat gaat prima, zowel met Tradfri, Vallhorn als Myggspray.

• Stefan1987
TheMaxMan schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 20:45:
[...]

Dat gaat prima, zowel met Tradfri, Vallhorn als Myggspray.
Hoe werkt dat dan voor bv de myggspray? Want deze ondersteunt alleen matter. Je moet de qr code scannen om de sensor te koppelen aan een hub. Hoe koppel je deze aan een lamp zonder tussenkomst van een hub?

• cPT.cAPSLOCK
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-01 19:37
Zijn er mensen voor wie het nieuwe spul allemaal wél aardig werkt? Ik dacht eigenlijk juist dat de nieuwe serie een mooi moment was om in te stappen met iets dat gewoon prima en betaalbaar lijkt.

Momenteel geen bijzondere use case, maar in de toekomst mogelijk home assistant uitproberen.

• TheMaxMan
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:30
Stefan1987 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:43:
[...]

Hoe werkt dat dan voor bv de myggspray? Want deze ondersteunt alleen matter. Je moet de qr code scannen om de sensor te koppelen aan een hub. Hoe koppel je deze aan een lamp zonder tussenkomst van een hub?
Ik heb even de handleiding van myggspray opgezocht en daarin staat:
Zonder een smartsysteem
Smartproducten van IKEA kunnen rechtstreeks aan elkaar
worden gekoppeld zonder een smartsysteem.
Zet de sensor aan door 2 AAA HR03-batterijen te plaatsen.
Druk 4 keer kort op de systeemknop en houd de sensor
op 5 cm afstand van het smartproduct waarmee je het wilt
koppelen. De koppelingsmodus is 30 seconden actief.
Let op, er kunnen maximaal 10 smartproducten van IKEA
worden aangesloten op de sensor via directe koppeling.
Als de producten die bedoeld zijn om te koppelen dicht bij
elkaar zijn, probeer dan degene die al zijn verbonden uit te
zetten en voeg daarna het volgende product toe

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05:59
Gaat het bij het direct koppelen van sensor aan lamp om de Zigbee touchlink functionaliteit, zoals @remmuz eerder heeft beschreven?
Zie remmuz in "Ikea Home smart (Trådfri en meer) - Ervaringen & discussie 2"

• Ben(V)
  • Nu online
Ja

• naizzen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07:46
Stefan1987 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:28:
[Afbeelding]
Mijn eerste ervaringen waren een instabiele verbinding tussen de dirigera en de nieuwe matter producten.
(Sensoren in dit geval, maar volgens mij is de onderliggende technologie gelijk.)

Dirigera staat hier al jaren in een open vak van het tv meubel, achter een rij KLM huisjes. Nooit problemen met het bereik gehad. (35cm boven de grond)
Totdat de timmerflotte werd toegevoegd, die op zo'n 15 meter afstand hangt, met 2 deuren ertussen.

Uit nieuwsgierigheid nog een alpstuga gehaald en deze op 10 meter van de dirigera geplaatst, met slechts 1 deur ertussen. Beiden verloren gelijktijdig de verbinding. Tot zover de "extended range".

Oplossing blijkt de dirigera in open omgeving te plaatsen, op 70cm vanaf de grond.
Blijkbaar is het bereik wat minder voor deze techniek.

• Stefan1987
naizzen schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:49:
[...]

Mijn eerste ervaringen waren een instabiele verbinding tussen de dirigera en de nieuwe matter producten.
(Sensoren in dit geval, maar volgens mij is de onderliggende technologie gelijk.)

Dirigera staat hier al jaren in een open vak van het tv meubel, achter een rij KLM huisjes. Nooit problemen met het bereik gehad. (35cm boven de grond)
Totdat de timmerflotte werd toegevoegd, die op zo'n 15 meter afstand hangt, met 2 deuren ertussen.

Uit nieuwsgierigheid nog een alpstuga gehaald en deze op 10 meter van de dirigera geplaatst, met slechts 1 deur ertussen. Beiden verloren gelijktijdig de verbinding. Tot zover de "extended range".

Oplossing blijkt de dirigera in open omgeving te plaatsen, op 70cm vanaf de grond.
Blijkbaar is het bereik wat minder voor deze techniek.
mijn google nest hub 2 kan ook matter toevoegen. Ik heb die dirigera er uit gehaald, mijn problemen verdwenen als sneeuw voor de zon. Timmerflotte, Alpstuga, myggspray, alles werkt ineens vlekkeloos (via home assistant)

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:26
Interessant is het om te controleren op welk kanaal de Dirigera Thread (dan wel Zigbee voor de oudere devices) aanbiedt en deze zo nodig aan te passen (als dat kan). Je wilt idealiter voorkomen dat ze overlap met elkaar (Zigbee en Thread) en overlap met Wifi 2.4 GHz kanalen hebben.

Dit artikel heeft een verhelderend plaatje over de frequentieverdeling:
https://matter-smarthome....-a-stable-thread-network/

• Tuktop
  • Nu online
Ik heb zojuist een KAJPLATS E27 WS globe 1055lm direct aan Google Home gekoppeld waarbij mijn Google TV Streamer als borderrouter functioneert. Het koppelen ging perfect via de QR-code, en de lamp is super responsive.

Misschien handige troubleshooting voor iemand anders: de lamp ging direct na het koppelen offline. Ik heb toen mijn Google TV Streamer via ethernet aangesloten (en dus wifi uitgezet) en toen kwam de lamp direct weer online. Blijkbaar toch interferentie tussen de 2,4ghz wifi en Thread ofzo.

Nu ben ik benieuwd of de Kajplats netjes zal gaan updaten naar 1.2.0, want deze zit momenteel nog op 1.1.0. Hoop dat dat zonder de Dirigera hub kan! Edit: yes, binnen een dag na het koppelen is de firmware vanzelf naar 1.2.0 geüpdated, mooi.

@mediumdry Thanks voor je reactie. Ik was eigenlijk met name benieuwd of een firmware update uberhaubt plaats zal gaat vinden. Het is mijn eerste Matter device, ik heb vooral nog een hoop Tradfri (Zigbee) spul via een Hue hub aangesloten, en die ontvangen geen firmware updates want dat kan alleen via de Ikea hub. Vandaar dat ik benieuwd ben of dat bij Matter anders/beter is. Ik hoopte van wel, en als ik zo jouw ervaring lees klopt dat wel. Ben benieuwd!

[ Voor 33% gewijzigd door Tuktop op 30-01-2026 08:58 ]

• mediumdry
Tuktop schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 17:25:
Nu ben ik benieuwd of de Kajplats netjes zal gaan updaten naar 1.2.0, want deze zit momenteel nog op 1.1.0. Hoop dat dat zonder de Dirigera hub kan!
Ik heb een alpstuga die niet via dirigera met home assistant verbonden is. Ik heb nog erg weinig thread devices, dus niet een enorme mesh nog. Bij de firmware upgrade hield de communicatie de hele tijd op. Toen heb ik de alpstuga even verplaats zodat ie ipv 6 meter met muur nog maar 50cm zonder muur van de thread antenne van HA af zat, toen liep de update zonder problemen. YMMV

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 31-01 17:45

OmeJoyo

This is me

cPT.cAPSLOCK schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:54:
Zijn er mensen voor wie het nieuwe spul allemaal wél aardig werkt? Ik dacht eigenlijk juist dat de nieuwe serie een mooi moment was om in te stappen met iets dat gewoon prima en betaalbaar lijkt.

Momenteel geen bijzondere use case, maar in de toekomst mogelijk home assistant uitproberen.
Ik heb:

6x Timmerflotte
4x Alpstuga
3x Myggspray
2x Myggbett

In HA hangen in een thread netwerk op een Sonoff ZBD-E en dat werkt als een zonnetje. Het draair nu zo'n 4 tot 6 weken, Ikea had niet alles in 1 keer. Er zitten ook 3 Nesthubs in hetzelfde Thread netwerk.

Geen uitval, vertragingen of problemen. Maar ik heb dan ook geen lampen in dat netwerk.

Had ook de Bilresa met scrollwheel getest, maar wordt gewoon gek van hoe slecht die wieltjes reageren (Fysiek, niet de communicatie)

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• Pinjataaa

Pinjataaa

Hit me!

Sinds ik de IKEA matter spullen in mijn home assistant had toegevoegd had ik last van lampen die spontaan een keer knipperden: heel snel aan en weer uit.

Nu ben ik er adhv een automation achter dat het door de BILRESA afstandsbedieningen komt, elke lamp die gekoppeld is aan zo’n BILRESA heeft dit irritante probleem. Je ziet dat hij op random momenten m’n automations triggered zonder dat je op een knop drukt.

Nu alles ontkoppeld en het probleem is weer weg. Ik vermoed dat dit gebeurt als ie z’n verbinding verliest of weer terug vindt.

Ben aardig ontevreden over het hele Matter over Thread icm m’n voorheen probleemloze Zigbee netwerk.

Volgens mij krijg ik ook geen updates binnen, m’n KAJPLATS zit nog op, dus het probleem zal ook niet verdwijnen dan:

KAJPLATS E27 WS G95 clear 806lm (36873)
Firmware: 1.0.28
Hardware: P2.0

BILRESA scroll wheel (32768)
Firmware: 1.8.7

BILRESA dual button (32769)
Firmware: 1.8.5

[ Voor 8% gewijzigd door Pinjataaa op 30-01-2026 08:13 ]

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-02 16:19
Ik heb mijn best gedaan, maar ik kom er niet uit… Heb de myggbett sensoren van Ikea binnen, inclusief de dirigera hub. Ik kan de sensoren wel vinden en koppelen binnen dirigera, maar vervolgens koppelen aan HA lukt niet. Ik heb de HA green en een ZBT-2 waar Zigbee op draait, dus ik heb wel een separate matter over thread hub nodig. Alleen deze setup werkt dus niet.

Vele anderen met dezelfde setup hebben vergelijkbare problemen. Maar nu vroeg ik mij af of er een andere instelling/setup mogelijk is. Ik ben een redelijke HA noob en ik heb alles redelijk standaard (ik ben niet goed met code), wat misschien niet meehelpt, maar ik had het wel veel met plug and play verwacht. De myggbett sensoren zijn juist zo fijn omdat ze in een hoek van 90 graden werken en die alleen passen op de deuren en ramen.

Iemand tips? Een andere dongel in de green stoppen?

• Pinjataaa

Pinjataaa

Hit me!

Orangelights23 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:12:
Ik heb mijn best gedaan, maar ik kom er niet uit… Heb de myggbett sensoren van Ikea binnen, inclusief de dirigera hub. Ik kan de sensoren wel vinden en koppelen binnen dirigera, maar vervolgens koppelen aan HA lukt niet. Ik heb de HA green en een ZBT-2 waar Zigbee op draait, dus ik heb wel een separate matter over thread hub nodig. Alleen deze setup werkt dus niet.

Vele anderen met dezelfde setup hebben vergelijkbare problemen. Maar nu vroeg ik mij af of er een andere instelling/setup mogelijk is. Ik ben een redelijke HA noob en ik heb alles redelijk standaard (ik ben niet goed met code), wat misschien niet meehelpt, maar ik had het wel veel met plug and play verwacht. De myggbett sensoren zijn juist zo fijn omdat ze in een hoek van 90 graden werken en die alleen passen op de deuren en ramen.

Iemand tips? Een andere dongel in de green stoppen?
Je moet het via Home Assistant koppelen, niet via de dirigera. De dirigera dient alleen als thread border router in dat geval.

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-02 16:19
Pinjataaa schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:26:
[...]

Je moet het via Home Assistant koppelen, niet via de dirigera. De dirigera dient alleen als thread border router in dat geval.
Dus als ik het goed begrijp moet de Dirigera wel in mijn netwerk hangen, maar de sensoren kan ik direct koppelen aan HA? Heb ik daar geen dongel of iets anders voor benodigd?

• Pinjataaa

Pinjataaa

Hit me!

Orangelights23 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:28:
[...]

Dus als ik het goed begrijp moet de Dirigera wel in mijn netwerk hangen, maar de sensoren kan ik direct koppelen aan HA? Heb ik daar geen dongel of iets anders voor benodigd?
Precies. Ik weet even niet of je de matter plug-in eerst moet installeren of dat het voorgeïnstalleerd is.

Als het goed is staat de dirigera onder thread bij integraties:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JoFG1CPKvbjyXO-YprgWyXVP9Eg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XXNilwASQikbNvqxx1wLs9DA.jpg?f=fotoalbum_large

Home assistant gebruikt dat als “dongle”.

• ajbu
Orangelights23 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:28:
[...]

Je hebt inderdaad geen dongle nodig voor HA. Sensoren koppelen (via Thread) met de Dirigera, HA kan dan koppelen via Matter dat dr Dirigera op jou netwerk publiceert (wat versimpeld opgeschreven). In HA heb ik bij settings/add-ons ‘Matter Server’ 8.2.2 staan, ik dacht dat deze srandaard geïnstalleerd wordt maar misschien niet (altijd). Je kan dan bij Devices & Services bij de Matter integratie de sensoren toevoegen. Als deze er niet tussen staat de Matter integratie toevoegen. In de komende HA release verhuist Matter naar het settings hoofdscherm en wordt het nog wat makkelijker

• Forzaspw
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-01 17:41
Beste Tweakers,

Ben de gehele dag aan het rommelen geweest met de DIRIGERA hub, helaas nog niet lekker aan de praat. Gebruikte voorheen zonder problemen de tradfri hub icm google home. Dit heeft altijd prima gewerkt. Ik dacht dat de dirigera hub een mooie upgrade zou zijn maar helaas krijg ik het niet voor elkaar om deze te koppelen via de integratie. Wanneer ik op de hub ga naar instellingen integraties kan ik kiezen voor koppelen via een code. Deze krijg ik keurig in beeld. Deze kopieer ik dan. Daarna ga ik naar Google home en druk op de plus om apps of service te koppelen, daarna kies ik voor works with Google en zoek ik handmatig naar de IKEA smart app. De IKEA home smart app opent dan weer en verwijst naar de instellingen en integraties alwaar ik die koppel code zie staan. Mogelijk mis ik iets, maar zit in een loop.

Wat is zover heb gedaan:
Apps verwijderd en opnieuw geïnstalleerd
Hub complete reset gegeven
Geprobeerd te koppelen door in Google apparaat toe te voegen, maar code\apparaat wordt niet herkend.

Lees rond op internet en het schijnt momenteel een beetje buggy product te zijn.

Mis ik iets of heeft iemand een tip?

Alvast bedankt 🤩

• Borkus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-02 16:28
Sinds een maandje ongeveer hen ik een VYNDSTYRKA in de kelder staan, maar sinds een paar weken heb ik de de weekoverzichten gaten zitten terwijl dag weergave geen onderbreking aangeeft. Zijn er meer mensen die hier last van hebben?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YtvSTksrpTOgSHnNPogiYudMAwo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/M4AG7bezvNqinWQNqAdscv0j.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NbgsJLy1AChnpp5YCzxxLWuuaYA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PXTpeKckqghEwOwdWGpcElcA.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 13 14 Laatste