kelly.hipolito schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:48:
Ik heb een aantal Timmerflotte's aangeschaft om Matter / Thread eens te bekijken. Tot nu toe ben ik niet onder de indruk. Ik heb een Pixel telefoon en wanneer ik ook maar de 2x batterij in een Timmerflotte steek, dan popt mijn telefoon gelijk met de melding dat het een nieuw apparaat heeft gevonden.
Uiteraard met de suggestie om Google (via Google Pixel) als eerste optie te kiezen om het apparaat te koppelen.
Matter lijkt leuk als 'open' platform om meerdere apparaten te koppelen en het onder een huis te kunnen gebruiken, maar wanneer fabrikanten hun eigen systeem pushen, vraag ik mij af of het, het doel niet voorbij gaat. Uiteraard moet je ook nog goed kijken of je het wel onder het gewenste platform koppeld. Wanneer je via Matter koppelt en Ikea Smart Home. Dan koppel je eerst via Matter en dan schakelt het systeem terug naar Ikea Smart Home. Wellicht dat het pushen Pixel specifiek is, dat kan best, het valt mij echter op dat het niet erg prettig werkt.
Ik denk dat Ikea niet voor niets een gele sticker om Matter apparatuur plaatst waar duidelijk staat dat het gebruikelijk is de QR code te scannen in de Ikea Home Smart app.
Lijkt me sowieso wel handig dat je oplet aan welke base/hub je het device gekoppeld wilt hebben bij de installatie

Na een succesvolle koppeling, zou het apparaat overigens niet meer hierom moeten vragen. Is dit wel succesvol gelukt bij de eerste keer activeren van de batterij?
Dat gezegd hebbende, het mooie van Matter is juist dat het meer open is en je in theorie niet verplicht gekoppeld bent aan de base/hub van de fabrikant / geen vendor lock-in hebt. In theorie zou je Matter apparaten van verschillende leveranciers gemakkelijk in éém hub naar wens kunnen gebruiken. Ik ben wel benieuwd hoe dit in de praktijk gaat uitpakken. Vanwege het voorkomen van vendor lock-in ben ik enkele jaren terug reeds overgestapt naar HA. Ik heb hier op een antieke Homewizard basestation (de oude versie uit 2014) na, geen enkele leverancier specifieke hub. Ook deze zal er op termijn uitgaan, als ik een goed alternatief heb gevonden voor het aansturen van mijn CV,
Verder ben ik het met je eens dat het koppelen van een Matter over Thread apparaat vrij omslachtig is, zeker vergeleken met Zigbee. Zo snap ik de vereiste voor een 2.4 GHz wifi verbinding niet, want het apparaat communiceert over Thread. Voor zover ik heb begrepen, maakt de telefoon even korstondig verbinding via Bluetooth met het apparaat, om de Thread/Matter netwerkgegevens door te geven aan het apparaat en tegelijkertijd moet ik met mijn base/hub verbonden zijn, om deze in te lichten over het nieuwe Matter apparaat. Hoe ik dan verbonden ben aan mijn base/hub, maakt dan toch helemaal niks uit voor het Matter apparaat, denk ik dan...
Overigens, het scannen van een QR-code bij Matter is vrij gebruikelijk, ongeacht de app / het ecosysteem. Dit is niet Ikea specifiek. Bij HA kun je eventueel ook handmatig de koppelcode invoeren (staat over het algemeen vlakbij de QR-code).