• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ronald schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 17:10:
@Palomar De Zigbee en Thread/Matter (Matter is communicatie protocol bovenop Thread) meshes zijn gescheiden.

Bij Ikea Haarlem lagen gister nog een stuk of 10 Parasoll sensoren.
Aha ok dat verwachtte ik al. Had die nieuwe deursensor (Muggenbeet oid :’)) in een kast met 3 parasolls geplaatst en was even bang dat ie geen bereik had, want hij reageerde niet. Maar dat had ws een andere oorzaak, want nu werkt ie perfect en merk geen verschil In reactietijd met de parasolls.

Maar wat is nou de reden dat je je wifi op 2,4GHz moet zetten bij het koppelen? Dat lijkt me erg veel gevraagd voor de gemiddelde gebruiker die geen idee hiervan heeft en ook niet weet hoe die een wifi netwerk op 2,4GHz zet…

• Sjaimon
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18:50
Ik las in de handleiding van de Kajplats onder de technische gegevens dat het Thread/zigbee lijkt te ondersteunen, zie afbeelding. Ik heb het gelijk getest en je kan de Kajplats en Bilresa ook met je zigbee producten koppelen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQEXgsr92idGvGivj5ecH8TL208=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BhKyTwJDNZMWwOf3yc3D1E3A.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Sjaimon op 13-12-2025 21:41 ]

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:33
Ik heb het ondertussen toch werkend gekregen met mijn iPhone, door mijn access points tijdelijk op alleen 2,4 GHz in te stellen. Daarna de 5 GHz weer aangezet en de sensor en afstandsbediening blijft werken, dus ik hoop dat dat zo blijft.
De Trådfri lampen reageren via de Matter afstandsbediening (Dilresa) trouwens net iets trager dan via de Zigbee (Rodret). Niet zo gek, want dat moet eerst via de Dirigera.

• Palomar
  • Niet online
musicfreak schreef op zondag 14 december 2025 @ 06:52:
Ik heb het ondertussen toch werkend gekregen met mijn iPhone, door mijn access points tijdelijk op alleen 2,4 GHz in te stellen. Daarna de 5 GHz weer aangezet en de sensor en afstandsbediening blijft werken, dus ik hoop dat dat zo blijft.
De Trådfri lampen reageren via de Matter afstandsbediening (Dilresa) trouwens net iets trager dan via de Zigbee (Rodret). Niet zo gek, want dat moet eerst via de Dirigera.
Dat is dan zo te lezen hetzelfde als wat ik een paar posts geleden meldde? Het zal toch niet zo zijn dat je alleen matter apparaten aanje dirigera kunt koppelen als je op een 2,4GHz wifi netwerk zit? Want dat heeft natuurlijk niemand meer tegenwoordig en dan voorzie ik veel problemen bij mensen die echt niet weten hoe je dit instelt (of niet zo in willen stellen)

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Palomar schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:33:
[...]

Dat is dan zo te lezen hetzelfde als wat ik een paar posts geleden meldde? Het zal toch niet zo zijn dat je alleen matter apparaten aanje dirigera kunt koppelen als je op een 2,4GHz wifi netwerk zit? Want dat heeft natuurlijk niemand meer tegenwoordig en dan voorzie ik veel problemen bij mensen die echt niet weten hoe je dit instelt (of niet zo in willen stellen)
Heel veel mensen hebben 2.4 GHz en dat blijft ook zo. Nagenoeg alle IoT dingen zoals Zigbee (met het spul van Philips, Ikea, Homewizard) communiceert op de 2.4 Ghz band.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:52
Ikea gebruikt matter over thread en heet dus geen wifi nodig daarvoor.

Maar heeft wifi nodig om het internet en je netwerk te bereiken en daarvoor hebben ze dus blijkbaar die 2,4Ghz wifi band nodig.
Als je Home Assistant gebruikt lijkt met dat niet nodig, want je telefoon en andere device werken dan via Home Assistant en die kan op elke wifi band werken.

[ Voor 89% gewijzigd door Ben(V) op 14-12-2025 09:50 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Palomar
  • Niet online
Ben(V) schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:41:
Ikea gebruikt matter over thread en heet dus geen wifi nodig daarvoor.

Maar heeft wifi nodig om het internet en je netwerk te bereiken en daarvoor hebben ze dus blijkbaar die 2,4Ghz wifi band nodig.
Als je Home Assistant gebruikt lijkt met dat niet nodig, want je telefoon en andere device werken dan via Home Assistant en die kan op elke wifi band werken.
Ik heb net idd even getest door mijn 2,4GHz netwerk uit te zetten en de ikea matter schakelaars bleven gewoon werken.

• Palomar
  • Niet online
Prisma16 schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:40:
[...]

Heel veel mensen hebben 2.4 GHz en dat blijft ook zo. Nagenoeg alle IoT dingen zoals Zigbee (met het spul van Philips, Ikea, Homewizard) communiceert op de 2.4 Ghz band.
In mijn beleving worden wifi netwerken in modems/routers van providers e.d. standaard op 2,4/5GHz gezet, waarbij dus 5GHz gebruikt wordt als je dichtbij het modem bent. Om er zelf invloed op te hebben dat het alleen 2,4GHz is zul je dus een wifi netwerk moeten aanmaken dat alleen 2,4GHz doet.

Al kan het best zijn dat ik het allemaal nog niet helemaal begrijp wat betreft matter en er dus helemaal naast zit ;) Feit is dat het me niet lukte om via mijn telefoon die met wifi 5GHz was verbonden met de IKEA app diverse matter apparaten te koppelen aan de dirigera. Pas nadat ik dat aparte 2,4GHz netwerk had aangemaakt (en mijn telefoon daarmee had verbonden) kon ik apparaten koppelen. Maar waarom snap ik nog steeds niet helemaal, omdat die IKEA matter sensoren/schakelaars helemaal geen wifi gebruiken….

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:08
Hebben jullie al ervaring met de matter lamp Kajplats?
https://www.ikea.com/nl/n...transparant-bol-30611481/
Klopt het een dergelijke lamp direct kan koppelen aan een thread border router, zoals bv een HomePod Mini? En je de IKEA Dirigera hub niet perse nodig hebt?

Deze lamp vind ik overigens heel erg goedkoop tov de Hue variant? De Hue G93 white ambiance kost het viervoudige. Ik ben trouwens erg benieuwd wat het ondersteunde wit spectrum is van de Kajplats. Ik kan dat niet vinden.

• musicfreak
Palomar schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:04:
[...]
In mijn beleving worden wifi netwerken in modems/routers van providers e.d. standaard op 2,4/5GHz gezet, waarbij dus 5GHz gebruikt wordt als je dichtbij het modem bent. Om er zelf invloed op te hebben dat het alleen 2,4GHz is zul je dus een wifi netwerk moeten aanmaken dat alleen 2,4GHz doet.
Ja precies die combi 2,4/5 MHz is tegenwoordig de standaard, en genoeg mensen die het niet voor elkaar krijgen om dit aan te passen. Het zou me ook niet verbazen als men ten onrechte concludeert dat de lamp etc. defect is. Ik had eerst ook over die 2,4 GHz eis heen gelezen :F, toen ik het hier las viel het me pas op...

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Palomar schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:04:
[...]

Al kan het best zijn dat ik het allemaal nog niet helemaal begrijp wat betreft matter en er dus helemaal naast zit ;) Feit is dat het me niet lukte om via mijn telefoon die met wifi 5GHz was verbonden met de IKEA app diverse matter apparaten te koppelen aan de dirigera. Pas nadat ik dat aparte 2,4GHz netwerk had aangemaakt (en mijn telefoon daarmee had verbonden) kon ik apparaten koppelen. Maar waarom snap ik nog steeds niet helemaal, omdat die IKEA matter sensoren/schakelaars helemaal geen wifi gebruiken….
Als je wat meer inzicht wil hebben is het OSI model een goed startpunt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9LrJSVzmxr7vT3iQTz5CjGb5MSs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/EQSH4GiAJe0e59gSEWUniPo9.webp?f=user_large

In dit plaatje zie je dat Matter alleen de lagen transport en hoger regelt. Daaronder (netwerk, data en fysiek) kan Matter over Wifi, Ethernet, bluetooth en IEEE 802.15.4 lopen. In 802.15.14 komt je dan weer het door Ikea gebruikte Zigbee en Thread op 2.4 GHz tegen.

Om mee hier over te lezen:

https://www.cardinalpeak....smart-home-standard-works

Wikipedia: IEEE 802.15.4

Nog even een citaat
Matter differs from protocols like Zigbee or Z-Wave and theoretically can function on any IPv6-enabled network. Presently, official support is limited to Wi-Fi, Ethernet, and the wireless mesh network Thread.

bron : Wikipedia: Matter (standard)

[ Voor 9% gewijzigd door Prisma16 op 14-12-2025 13:07 ]

• Ben(V)
Ikea heeft gekozen voor matter over thread en doet dus geen matter over Wifi, ethernet of bluetooth.
Wel hebben ze een dual stack radio geïntegreerd die ook Zigbee kan doen, maar uiteraard geen matter over Zigbee.
Zie:
https://matter-smarthome....ion-of-thread-and-zigbee/

[ Voor 54% gewijzigd door Ben(V) op 14-12-2025 13:55 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:55
Koppelen van de Kajplats is echt wel hit en mis.

#1 Toevoegen aan ruimte - scan QR en koppelt soepel
#2 Ingedraaid en die geeft popup. Scan QR en gaan
#3 Gaf ook de popup, maar wilde na 3 pogingen, 2 resets en pogingen niet koppelen.
Doet het vervolgens soepel via de iPad.

Goed, Goedkoop, Snel?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• meesje
Ronald schreef op zondag 14 december 2025 @ 15:20:
Koppelen van de Kajplats is echt wel hit en mis.

#1 Toevoegen aan ruimte - scan QR en koppelt soepel
#2 Ingedraaid en die geeft popup. Scan QR en gaan
#3 Gaf ook de popup, maar wilde na 3 pogingen, 2 resets en pogingen niet koppelen.
Doet het vervolgens soepel via de iPad.

Goed, Goedkoop, Snel?
Dit via de Ikea app of via HomeKit?
En welke heb je? De normale E27 met 470 lumen? Of degene die nu op de IKEA website staat: de 95 mm bol met 806 lumen?

Ik kan trouwens nergens iets vinden over het wit kleur spectrum. Ik had ergens gelezen dat de redelijk oranje achtige kleur niet ondersteund wordt. Er staat ook niks in de handleiding.

[ Voor 8% gewijzigd door meesje op 14-12-2025 15:31 ]

• Ronald
@meesje Ikea Home Smart app via Dirigera.

Het is de "kleine bol ~60mm" e27 filament 470lm. Die nog niet op de website (van Ikea NL) staat.

Gooi even een e-mail adres in de PM? dan stuur ik je een video met de kleur.

Home assistant kan ik 2200K - 6500K instellen. Dat gaat niet geheel traploos, maar wel de indruk dat de extremen ook gehaald worden door de lamp.

Ik heb nu een set met Zigbee én Matter devices... alles reageert even snel op een Styrbar.

[ Voor 112% gewijzigd door Ronald op 14-12-2025 16:23 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ronald
Vandaag nog even terug geweest bij IKEA Haarlem… een van de Rodrets voelde gaar dus omgeruild en had me verteld in de hoeveelheid Kajplats die ik nodig had (21, niet 19)

De Bilresa met “draaiknop” is er nu. Hadden ze nu ook aan de 2 verschillende demo Kajplats filement lampen gekoppeld…
Maar ik ben er nog geen fan van. Kleur instellen is me niet gelukt… medewerker uiteindelijk wel…
Het is fijn dat ze alle functies nu in een kleiner product beschikbaar hebben, Styrbar is best wel groot…
Maar ik houd het voor nu bij een stapel Rodrets. Die gaan overigens einde verkoop ergens in Januari begreep ik bij de servicebalie.

Waterlek (Badring) en deur (Parasoll) sensoren gaan er vast ook uit… beide liggen met korting… maar nog in goede aantallen beschikbaar. Inspelnung is op in Haarlem.

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:10

Pinjataaa

Hit me!

Fijne prijzen voor wat je ervoor krijgt!

Ik heb alle nieuwe accessoires opgehaald bij de IKEA in Hengelo om te testen met Home Assistant (icm Google streamer als thread router).
Er is geen Dirigera aanwezig hier.

De BILRESA met 2 knoppen werkt goed, maar reageert soms wat traag.
De BILRESA met scroll werkt slecht met HA. Je moet heel langzaam draaien om er wat mee te kunnen (op dit moment). De batterij lijkt snel leeg te gaan bij beide. De batterij zit na 1 dag al op 66%.
De Myggspray motion sensor reageert snel en was makkelijk in te stellen. En fijn dat ie buiten kan!
De Myggbett deursensor werkt perfect
De KLIPBOKK water lekkage sensor was eenvoudig te koppelen en in te stellen.
De KAJPLATS lamp is gewoon goed icm HA
De TIMMERFLOTTE geeft z’n info snel door en staat leuk op de muur zo klein dat ie is.

Ik denk dat ik nu nog te weinig Thread apparaten heb waardoor het soms wat traag lijkt, of de boel snel leeg loopt. Hiervoor zat ik volledig op Zigbee2MQTT.

[ Voor 18% gewijzigd door Pinjataaa op 16-12-2025 23:09 ]

• fvhemert
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:24
Dank voor de update!
Pinjataaa schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 23:05:
Ik heb alle nieuwe accessoires opgehaald bij de IKEA in Hengelo om te testen met Home Assistant (icm Google streamer als thread router)......Hiervoor zat ik volledig op Zigbee2MQTT.
Wat ik niet uit de product informatie bij IKEA kan op maken is of deze devices ook nog Zigbee ondersteunen, staat het Zigbee logo nog op de verpakking?
De batterij lijkt snel leeg te gaan bij beide. De batterij zit na 1 dag al op 66%.
Gebruik je gewone batterijen of oplaadbare? Ik ben op dit moment aan het testen met een 5 tal gemodificeerde Parasoll sensors en die staan allemaal heel snel op iets tussen de 62% en 82% om daar dan heel lang te blijven. Ik vraag me af of dit komt doordat ik oplaadbare batterijen gebruik. Deze batterijen hebben een lager voltage (1.2V) dan normale batterijen (1.5v).
Ik denk dat ik nu nog te weinig Thread apparaten heb waardoor het soms wat traag lijkt, of de boel snel leeg loopt.
Ik begrijp dat je meteen voor Thread bent gegaan en ben benieuwd naar de lange termijn resultaten. Wil je ervaringen blijven delen? Dank alvast.

• Sjaimon
fvhemert schreef op woensdag 17 december 2025 @ 08:23:

Wat ik niet uit de product informatie bij IKEA kan op maken is of deze devices ook nog Zigbee ondersteunen, staat het Zigbee logo nog op de verpakking?
De nieuwe producten ondersteunen ook nog Zigbee. Het staat niet op de verpakking maar wel bij de technische gegevens. https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84178332

• fvhemert
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:24
Sjaimon schreef op woensdag 17 december 2025 @ 08:44:
[...]

De nieuwe producten ondersteunen ook nog Zigbee. Het staat niet op de verpakking maar wel bij de technische gegevens. https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84178332
Dank!

Nu dacht ik toch dat ik dit forum goed bij hield maar niet dus - information overflow 8)7 ....... helemaal over het hoofd gezien.

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:10

Pinjataaa

Hit me!

fvhemert schreef op woensdag 17 december 2025 @ 08:23:
Dank voor de update!

[...]

[...]

Gebruik je gewone batterijen of oplaadbare? Ik ben op dit moment aan het testen met een 5 tal gemodificeerde Parasoll sensors en die staan allemaal heel snel op iets tussen de 62% en 82% om daar dan heel lang te blijven. Ik vraag me af of dit komt doordat ik oplaadbare batterijen gebruik. Deze batterijen hebben een lager voltage (1.2V) dan normale batterijen (1.5v).

[...]

Ik begrijp dat je meteen voor Thread bent gegaan en ben benieuwd naar de lange termijn resultaten. Wil je ervaringen blijven delen? Dank alvast.
Jouw eerste vraag: https://www.reddit.com/an...%20Zigbee2mqtt&source=PDP

Klopt, oplaadbare LADDA batterijen van IKEA.

Ik had volgens mij geen keus, maar dit is mijn eerste ervaring met matter. Omdat ik een Google TV Streamer heb stond deze al in mijn Home Assistant als border router.

Zojuist geprobeerd in mijn TP-Link Deco app om ze toe te voegen via Matter (over WiFi) maar dan mislukt de installatie. Dus _ik denk_ dat ze alleen matter over thread kunnen..

Trouwens een fijne toevoeging aan de Myggspray motion sensors, hij meet lichtsterkte. Kan ik eindelijk eenvoudig instellen dat ie overdag niet aangaat ipv met allemaal omwegen.

De BILRESA scroll werkt aanzienlijk beter met deze blueprint:
https://www.reddit.com/r/...lwheel_working_for_me_in/

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:44
[...]

Volgens mij slechts een select aantal apparaten die daadwerkelijk Zigbee ondersteunen uit de nieuwe lijn, en lang niet allemaal als ik het goed heb onthouden.

• Sjaimon
zunrob schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:00:
[...]

Volgens mij slechts een select aantal apparaten die daadwerkelijk Zigbee ondersteunen uit de nieuwe lijn, en lang niet allemaal als ik het goed heb onthouden.
In iedergeval de Bilresa en Kajplats dan :9 De Bilresa gekoppeld aan oude Tradfri spotjes en een Tradfri afstandsbediening gekoppeld aan de Kajplats lampen. Ik vond het makkelijk gaan.

• Ben(V)
Ikea heeft gekozen om al hun matter devices ook van Zigbee te voorzien door de keuze van hun chipset
Maar ondersteunen geen matter over wifi of over bluetooth.
Zie mijn post daarover en de daarin bijgevoegde link

Ben(V) in "Ikea Home smart (Trådfri en meer) - Ervaringen & discussie 2"

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-01 14:04
[...]

Dat klopt gedeeltelijk. Ze ondersteunen Zigbee Touchlink. Daardoor kun je b.v. een schakelaar aan een lamp koppelen. Je kunt de lampen dus niet b.v. aan een Hue Bridge koppelen zoals dat met de oude lampen wel kon.

• Ben(V)
Hue weet ik niets van maar je kunt ze gewoon in Home Assistant met Zigbee koppelen.

• zunrob
Ben(V) schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:51:
Hue weet ik niets van maar je kunt ze gewoon in Home Assistant met Zigbee koppelen.
Kun je een Timmerflotte wel over Zigbee koppelen? :o

• Ronald
Ben(V) schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:51:
Hmmmz… ik heb net geprobeerd een Kajplats aan zigbee2mqtt te koppelen (sonoff dongle e coordinator)… en dat gaf niets?

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:33
Ronald schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:32:
[...]

Hmmmz… ik heb net geprobeerd een Kajplats aan zigbee2mqtt te koppelen (sonoff dongle e coordinator)… en dat gaf niets?
Kajplats staat (nog?) niet in de ondersteunde lijst dus dan moet je even met z2m zelf een config maken: https://www.zigbee2mqtt.i..._support_new_devices.html

• Ronald
@DjoeC Ik lijk daar in te lezen dat hij wel zou moeten pairen, maar dat hij dan niet weet hoe er mee om te gaan... en dat is het stukje config maken?

Ik zie uberhaunt geen pairing... ook niet na expliciete reset van de Kajplats...

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:15

Perkouw

Moderator General Chat
Perkouw schreef op maandag 24 november 2025 @ 00:17:
[...]

Getriggerd door de aankondiging van nieuwe producten toch hier maar eens gezocht en eigenlijk alleen deze post gevonden. Ik merk bij diverse van mijn INSPELNING's dat ze niet goed werken. In zoverre dat bij diverse de knop bovenop vaak niet goed werkt. Spanning blijft er dan gewoon op, ledje gaat wel uit, maar alles is nog gewoon volledig van spanning voorzien. Niet echt bepaald wenselijk zeg maar. En bij weer een aantal voelt de klik heel anders of werkt deze gewoon niet meer. Dat soort praktijken. Zit verder niets spannends achter of zo, wat verlichting of een laptop met scherm dat soort dingen.

Het meest eigenaardige is nog wel dat ik merk dat ze een soort spanning lijken te lekken. Wanneer ik een monitor plaats achter een INSPELNING en deze uitschakel dan lijkt de monitor steeds aan te willen, maar niet te kunnen. Dus spanning, maar zeker niet voldoende. Logisch zou je zeggen want uit, maar dan verwacht je dit gedrag ook weer niet.

Mijn vraag:
- Meer mensen last van? Zo te zien in dit topic vrij beperkt als ik de zoekfunctie gebruik.
- Hoe zou dit op te lossen zijn, naar de Ikea gaan en vragen om te ruilen? Gaat inmiddels om 5 á 6 stuks. De anderen lijken goed te werken, al moet ik eerlijk bekennen dat die automatisch volgens een schema lopen en ik daar niet zoveel 'handmatig' mee in aanraking kom dan wel in de buurt van ben. :+
Mezelf maar even quoten. Langs geweest bij de IKEA. Waren er wel meer terug gekomen, werd melding van gemaakt. Het klonk ze in ieder geval niet onbekend in de oren, maar goed zal weinig mee gedaan worden gezien de nieuwe reeks vermoed ik.

Had er maar twee meegenomen, werd me geadviseerd de rest ook maar mee te nemen bij dezelfde problemen. Binnenkort even doen. Voor nu geld terug, vanaf januari dan maar eens het nieuwere type halen om te kijken of dat beter gaat.

Ter info. :)

• zunrob
Perkouw schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:29:
[...]

Mezelf maar even quoten. Langs geweest bij de IKEA. Waren er wel meer terug gekomen, werd melding van gemaakt. Het klonk ze in ieder geval niet onbekend in de oren, maar goed zal weinig mee gedaan worden gezien de nieuwe reeks vermoed ik.

Had er maar twee meegenomen, werd me geadviseerd de rest ook maar mee te nemen bij dezelfde problemen. Binnenkort even doen. Voor nu geld terug, vanaf januari dan maar eens het nieuwere type halen om te kijken of dat beter gaat.

Ter info. :)
Weet je toevallig de productie week nog die op de zijkant van de verpakking staat?

Werkt alleen het knopje niet, of wordt ook de spanning niet eraf gehaald als je virtueel schakelt die bijvoorbeeld Home Assistant?

[ Voor 8% gewijzigd door zunrob op 17-12-2025 13:51 ]

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
zunrob schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:49:
[...]

Weet je toevallig de productie week nog die op de zijkant van de verpakking staat?

Werkt alleen het knopje niet, of wordt ook de spanning niet eraf gehaald als je virtueel schakelt die bijvoorbeeld Home Assistant?
Helaas de verpakking van al die dingen al even weggegooid, haha. De grap is verschillend gedrag; van de fysieke knop die niet werkt tot gecombineerd met slim schakelen wat niet werkt. Dan wel gecombineerd met het ledje dat wel/niet uitstaat en dus een onjuiste status aangeeft.

Het kwalijke aan het geheel. Zowel in de Ikea app kan hij de status UIT hebben net als dat het fysieke ledje UIT staat, maar uit is hij alles behalve.

• DjoeC
@Perkouw Ik heb nu een stuk of 6 Inspelnings in gebruik maar nog niks geks gemerkt. Maar omdat ik ze niet van dichtbij bekijk, op afstand schakel en de LED standaard UIT heb, weet ik ook niet welke symptomen ik zou moeten opmerken..... ik heb er nog een paar op voorraad & Ikea is 40km (da's 15 euro brandstof, hoeveel vermogen lekken ze?).

• zunrob
Perkouw schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:02:
[...]

Helaas de verpakking van al die dingen al even weggegooid, haha. De grap is verschillend gedrag; van de fysieke knop die niet werkt tot gecombineerd met slim schakelen wat niet werkt. Dan wel gecombineerd met het ledje dat wel/niet uitstaat en dus een onjuiste status aangeeft.

Het kwalijke aan het geheel. Zowel in de Ikea app kan hij de status UIT hebben net als dat het fysieke ledje UIT staat, maar uit is hij alles behalve.
Ik gebruik er ook een paar, maar heb dit gedrag ook nog nooit gemerkt.

• DjoeC
Perkouw schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:02:
[...]

Hmm, moet ik dat lezen als AAN ipv UIT? Als dat het geval is valt dat in bijvoorbeeld HA wel te regelen denk ik.... Als op de UIT knop gedrukt EN na 5 seconden nog POWER dan nog een keer UIT sturen...

[ Voor 5% gewijzigd door DjoeC op 17-12-2025 14:06 ]

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
@DjoeC geen idee hoeveel vermogen ze lekken, ging het me ook niet per se om al is het wel irritant. Het gaat me er met name om dat hij fysiek aangeeft UIT te staan, maar dat niet is. Dan wel dat hij via de IKEA app aangeeft UIT te staan, maar dat niet is. Nog even los van dat een knop dus niet goed meer klikt waardoor je fysiek voelt met het indrukken dat hij niet goed schakelt ten opzichte van een wél werkend exemplaar.

Enfin, bij de IKEA was het vrij eenvoudig te demonstreren en dus te retourneren. Nu de rest nog eens nalopen en die met een kwaaltje ook even retourneren.

@zunrob houden zo :+

• Ben(V)
Ronald schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:49:
@DjoeC Ik lijk daar in te lezen dat hij wel zou moeten pairen, maar dat hij dan niet weet hoe er mee om te gaan... en dat is het stukje config maken?

Ik zie uberhaunt geen pairing... ook niet na expliciete reset van de Kajplats...
De oude Ikea lampen deden ook vaak moeilijk met pairen.
Ik heb daarvoor een losse fitting met stekker, zodat ik de lamp in de buurt van de Sonoff bridge kan koppelen.
Dat werkt altijd een stuk beter.

Ikea gebruikt voor alle nieuwe devices dezelfde chipset dus er zou geen verschil tussen de verschillende devices moeten zijn moeten zijn.

• DjoeC
Ben(V) schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:57:
[...]

De oude Ikea lampen deden ook vaak moeilijk met pairen.
Ik heb daarvoor een losse fitting met stekker, zodat ik de lamp in de buurt van de Sonoff bridge kan koppelen.
Dat werkt altijd een stuk beter.

Ikea gebruikt voor alle nieuwe devices dezelfde chipset dus er zou geen verschil tussen de verschillende devices moeten zijn moeten zijn.
Dat zou kunnen, ik ben ook wel aan t klooien geweest met pairen maar degenen die in gebruik zijn werken nu "goed" (voorbehoud).

• musicfreak
Pinjataaa schreef op woensdag 17 december 2025 @ 08:59:
Trouwens een fijne toevoeging aan de Myggspray motion sensors, hij meet lichtsterkte. Kan ik eindelijk eenvoudig instellen dat ie overdag niet aangaat ipv met allemaal omwegen.
Iemand die toevallig weet of de lichtsterkte bij deze nieuwe sensor ook zichtbaar is in de Ikea Home smart app? Of is dit voorbehouden aan Home assistant?

• steye
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:52
@DjoeC Bedoel je dat je de kajplats nu via Z2m gekoppeld hebt gekregen?
Op de github van z2m was hiervoor een issue geopend die gesloten was onder het mom van 'niet ondersteund'. Er wordt echter meer mee gespeeld, dus het laatste woord is er nog niet over gezegd. Aangezien ze allemaal dezelfde chipset bevatten, zou een doorbraak bij de 1 betekenen dat dat ook voor de rest geldt.

https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/30211

• Ronald
@steye het is mij niet gelukt met Sonoff dongle-e en kajplats in 1 hand. Ook niet met touchlink scan, ook niet met open to join en touchlink.

Op zich weinig anders dan r-via in dat issue… interessant

[ Voor 17% gewijzigd door Ronald op 18-12-2025 08:29 ]

• DjoeC
steye schreef op donderdag 18 december 2025 @ 02:21:
@DjoeC Bedoel je dat je de kajplats nu via Z2m gekoppeld hebt gekregen?
Op de github van z2m was hiervoor een issue geopend die gesloten was onder het mom van 'niet ondersteund'. Er wordt echter meer mee gespeeld, dus het laatste woord is er nog niet over gezegd. Aangezien ze allemaal dezelfde chipset bevatten, zou een doorbraak bij de 1 betekenen dat dat ook voor de rest geldt.

Nee, niet met een Kajplats maar met de Enspelning en de Styrbag. Vooral de Styrbag levert problemen op. Vanochtend kwam het signaal van de Styrbag niet bij HA terecht en moest ik de Enspelning via HA zelf omzetten. Vandaag geen tijd, later weer eens induiken maar ik vermoed dat "slaapstand" bij de Styrbag niet lekker werkt. Het pairen van de Styrbag met mijn Sonoff verliep ook al "minder soepel" dus.... Als t blijft rommelen ga ik een Aqara aanschaffen.

• musicfreak
Ben(V) schreef op zondag 14 december 2025 @ 13:52:
Ikea heeft gekozen voor matter over thread en doet dus geen matter over Wifi, ethernet of bluetooth.
Wel hebben ze een dual stack radio geïntegreerd die ook Zigbee kan doen, maar uiteraard geen matter over Zigbee.
Zie:
https://matter-smarthome....ion-of-thread-and-zigbee/
Ik heb nog onlangs nog een aantal Trådfri lampen gekocht, omdat ik dacht dat dat met mijn Ikea Zigbee setup het handigste was. Na het lezen van bovenstaand artikel en de discussie hier vraag ik me alleen af of dat wel klopt. Even ter check dus.

Ik neem aan dat de multi-protocol SoC van Qorvo ook in de nieuwe Kajplats Matter lampen van Ikea zit. Klopt het dat deze lampen in Zigbee modus kan krijgen/koppelen door ze 5 keer aan/uit te schakelen? Zo ja dan ga ik er van uit dat ze op deze manier hetzelfde kunnen functioneren als de Trådfri lampen.

En dan hebben de gekochte Trådfri lampen voor mij nu geen meerwaarde en ga ik ze omruilen voor de juiste Kajplats lampen zodra deze er zijn, dan kan ik ook kiezen voor wit spectrum ipv warm wit :). Plus dat ook toekomstbestendiger zijn met Matter aan boord.

• Ben(V)
Ik heb ook nog snel een paar inspelnings gekocht (zijn nu in de aanbieding), want matter voegt voor mij helemaal niets toe en een dual radio verbruikt alleen maar meer stroom.
Verder lees ik nog veel problemen met matter en thread.
Ook is thread ip based dus voor je het weet bouwen al die leveranciers weer een cloud afhankelijkheid in net zoals ze dat bij wifi gebaseerde iot devices doen en dat is voor mij een "no go".

Zigbee blijft voor mij de "way to go".

• metbril
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-12-2025
Ik kan echter mijn oude lampjes nergens meer vinden. Moet ik de hele plafondarmatuur nu vervangen voor een nieuwe of kan ik ergens nog de oude lampen krijgen?
heb je hier al gekeken?

https://www.ikea.com/nl/nl/customer-service/spare-parts/

In de montagehandleiding staan de parts nummers vermeld.

• Frant!c
  • Laatst online: 31-12-2025
Dank hier voor de tip om de ikea app te gebruiken om echte voorraad te kunnen zien. Heb in Amsterdam alvast een ALPSTUGA opgepikt. ziet er veel leuker uit dan de voorganger (die nog ruim op voorraad en nu ook in de aanbieding is) en lijkt ook goed te werken.

Nu nog even wachten op de extra conbee II die als thread border router moet gaan dienen voor HA, maar vind de CO2 meting nu al interessant om in beeld te hebben :-)

• Alexknl
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:13
Ik kan het niet zo snel vinden via de zoekfunctie, maar zou ik de nieuwe IKEA MYGGBETT deur/raam sensoren ook kunnen koppelen aan een Hue Bridge? En zo ja, mis je dan iets in de functionaliteit? Ik heb recent een paar Tapo T110 sensoren en de Tapo H100 Smart Hub gekocht, omdat ik ook een Tapo D235 videodeurbel heb. Deze zitten wel nog in de verpakking want toen zag ik opeens dat IKEA met nieuw spul is gekomen. Maar hoe minder hubs en losse netwerken hoe beter natuurlijk :)

• meesje
Alexknl schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:36:
Ik kan het niet zo snel vinden via de zoekfunctie, maar zou ik de nieuwe IKEA MYGGBETT deur/raam sensoren ook kunnen koppelen aan een Hue Bridge?
Nee, dat kan niet. Je hebt hiervoor een Thread Border Router nodig, zoals een Apple HomePod Mini, Amazon Echo Smart Speakers (4e generatie), Nanoleaf of Google Nest Hub.

• Ronald
@meesje in dit topic is een Dirigera noemen toch wel gepast?

• Alexknl
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:13
meesje schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:41:
[...]

Nee, dat kan niet. Je hebt hiervoor een Thread Border Router nodig, zoals een Apple HomePod Mini, Amazon Echo Smart Speakers (4e generatie), Nanoleaf of Google Nest Hub.
Dan moet ik daar eens in gaan duiken hoe dat werkt, thanks. Ik heb wel een Apple TV namelijk. Na een snelle google search zie ik dat die ook gebruikt kan worden.

• meesje
Alexknl schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:52:
[...]

Dan moet ik daar eens in gaan duiken hoe dat werkt, thanks. Ik heb wel een Apple TV namelijk. Na een snelle google search zie ik dat die ook gebruikt kan worden.
Klopt! Volgens mij wel minimaal een Apple TV 4K (en niet de HD).

• meesje
Ronald schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:51:
@meesje in dit topic is een Dirigera noemen toch wel gepast?
Ja, waarom niet? Is toch een onderdeel van Ikea smart home? Ik heb zelf geen ervaring met deze hub. Wat ik lees is dat deze als een matter controller werkt. Of dit hetzelfde is als een thread border router durf ik niet te zeggen.

• Ronald
Matter controller en Thread border router zijn niet hetzelfde.
Beide zijn nodig om Matter over Thread te doen: Thread is het netwerk, Matter de communicatie op het netwerk.

Dirigera is dus beide

Ik heb Dirigera én Home assistant border routers in één Thread netwerk.

[ Voor 16% gewijzigd door Ronald op 22-12-2025 20:30 ]

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:16

Cordon

Lievelings jankert

Ik heb 2 TIMMERFLOTTE, maar 1 raakt telkens verbinding kwijt met Apple Home, die ligt wel een verdieping hoger. In Home Assistant krijg ik ze al helemaal niet, die blijft maar laden tot een foutmelding. Of is 1 threadrouter te weinig in huis? :P

• meesje
Ronald schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:26:
Matter controller en Thread border router zijn niet hetzelfde.
Beide zijn nodig om Matter over Thread te doen: Thread is het netwerk, Matter de communicatie op het netwerk.

Dirigera is dus beide

Ik heb Dirigera én Home assistant border routers in één Thread netwerk.
Daarom gaf ik al aan dat ik de Dirigera niet ken. Zelf heb ik al meerder thread border routers in huis (HomePod Mini’s en Apple TV) en heb me daarom nooit verdiept de hubs van Ikea.
Ik begrijp nog niet wat een matter controller precies inhoudt. Ik via Ikea matter devices opnemen in Apple HomeKit. Ik heb nooit iets voorbij zien komen over een controller. Wellicht zit dat in HomeKit gebouwd.

Maar het zou zonde zijn als je een Dirigera koopt als je al andere Thread border routers in huis hebt, toch?

[ Voor 6% gewijzigd door meesje op 22-12-2025 20:35 ]

• Ronald
@meesje (een aantal, alle???) HomeKit apparatuur ondersteund ook andere netwerken zoals Matter over Thread. Misschien ook zigbee? Geen idee.

Dirigera is een Zigbee en matter over Thread apparaat.

Reden voor vervangen van iets wat werkt is er niet :-)

• musicfreak
Ben(V) schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:46:
Ik heb ook nog snel een paar inspelnings gekocht (zijn nu in de aanbieding), want matter voegt voor mij helemaal niets toe en een dual radio verbruikt alleen maar meer stroom.
Verder lees ik nog veel problemen met matter en thread.
Ook is thread ip based dus voor je het weet bouwen al die leveranciers weer een cloud afhankelijkheid in net zoals ze dat bij wifi gebaseerde iot devices doen en dat is voor mij een "no go".
Zigbee blijft voor mij de "way to go".
Snap dit in jouw situatie hoor, maar ik zou graag nog een paar wit spectrum lampen willen aanschaffen en in de Trådfri lijn is alleen de 1055 lumen lamp er nog. De Kajplats lijn heeft ook een 470 lumen lamp wit spectrum en die heb ik het liefst (Trådfri had alleen 470 lumen warm wit, dus zonder instelbare kleurtemperatuur).

Vandaar mijn vraag, voor alle zekerheid, of de Kajplats lampen ook in Zigbee modus kunnen functioneren op dezelfde manier als de Trådfri lampen. Kan je ze op de Zigbee manier koppelen door ze 5 keer aan/uit te schakelen? Hopelijk weet iemand dit.

• meesje
Ronald schreef op maandag 22 december 2025 @ 23:58:
Reden voor vervangen van iets wat werkt is er niet :-)
Prima, maar jij bent toch niet de vraagsteller?
Alexknl schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:36:
Ik kan het niet zo snel vinden via de zoekfunctie, maar zou ik de nieuwe IKEA MYGGBETT deur/raam sensoren ook kunnen koppelen aan een Hue Bridge? En zo ja, mis je dan iets in de functionaliteit? Ik heb recent een paar Tapo T110 sensoren en de Tapo H100 Smart Hub gekocht, omdat ik ook een Tapo D235 videodeurbel heb. Deze zitten wel nog in de verpakking want toen zag ik opeens dat IKEA met nieuw spul is gekomen. Maar hoe minder hubs en losse netwerken hoe beter natuurlijk :)

• remmuz
musicfreak schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 07:56:
[...]
Vandaar mijn vraag, voor alle zekerheid, of de Kajplats lampen ook in Zigbee modus kunnen functioneren op dezelfde manier als de Trådfri lampen. Kan je ze op de Zigbee manier koppelen door ze 5 keer aan/uit te schakelen? Hopelijk weet iemand dit.
Nee, dat kan niet. Alleen via Matter/Thread.
De Zigbee ondersteuning is beperkt tot Touchlink. Het enige dat je daarmee kan doen is een schakelaar direct aan een lamp koppelen.

• Ben(V)
musicfreak schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 07:56:
[...]

Snap dit in jouw situatie hoor, maar ik zou graag nog een paar wit spectrum lampen willen aanschaffen en in de Trådfri lijn is alleen de 1055 lumen lamp er nog. De Kajplats lijn heeft ook een 470 lumen lamp wit spectrum en die heb ik het liefst (Trådfri had alleen 470 lumen warm wit, dus zonder instelbare kleurtemperatuur).

Volgens deze berichten kunnen ze wel degelijk aan Home Assistant met Zigbee gekoppeld worden, alleen lees ik dat de resultaten verschillend zijn, dus waarschijnlijk moet Ikea nog wat aan de firmware rommelen.
Ze moeten ze eerst 12 keer aan/uit gedaan(24 clicks) worden om ze in pairing mode te krijgen.
Zie:
https://community.home-as...lats-zigbee-mode/960714/8
en:

[ Voor 12% gewijzigd door Ben(V) op 23-12-2025 10:30 ]

• GerhardBurger
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:23
...
De BILRESA met scroll werkt slecht met HA. Je moet heel langzaam draaien om er wat mee te kunnen (op dit moment). De batterij lijkt snel leeg te gaan bij beide. De batterij zit na 1 dag al op 66%.
...
Heb er vandaag ook 1 gehaald!
Aan de scroll wheel implementatie in HA wordt as we speak heel hard gewerkt: https://github.com/home-assistant/core/pull/159045 :)

• Ronald
Ik heb maar een HA script aan een van mijn Inspelnings gehangen om een 12 cycle reset te doen...
De 6 cycle werkt... Kayplats knippert...

De 12 cycle geeft hij geen reactie (En joint ook niet met Z2M)

Voor de geinteresserden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
sequence:
  - action: switch.turn_off
    metadata: {}
    target:
      device_id: e7b60e356cabb3379b9c1af459eb89e9
    data: {}
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 5
      milliseconds: 0
  - repeat:
      count: 11
      sequence:
        - action: switch.turn_on
          target:
        - delay:
            seconds: 0
            milliseconds: 800
        - action: switch.turn_off
          target:
        - delay:
            seconds: 2
            milliseconds: 0
  - action: switch.turn_on
    target:
alias: Smart plug 12 cycle reset
description: ""

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:40

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Is de MYGGSPRAY bewegingssensor met touchlink te koppelen aan een oude IKEA Zigbee lamp?
Dus met de bedoeling om deze combinatie zonder bridge te gebruiken?

Ik heb 2 Zigbee bewegingsmelders waarvan net de knoopcel batterijen leeg zijn, dus die sensors wil ik vervangen, maar de VALLHORN bewegingssensor is helaas uitverkocht in mijn regio.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• ajbu
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:07
aawe mwan schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:46:
Is de MYGGSPRAY bewegingssensor met touchlink te koppelen aan een oude IKEA Zigbee lamp?
Dus met de bedoeling om deze combinatie zonder bridge te gebruiken?

Ik heb 2 Zigbee bewegingsmelders waarvan net de knoopcel batterijen leeg zijn, dus die sensors wil ik vervangen, maar de VALLHORN bewegingssensor is helaas uitverkocht in mijn regio.
Ja, dat kan. Zie ook de gebruiksaawijzing: https://www.ikea.com/nl/nl/manuals/myggspray-draadloze-bewegingssensor-smart__AA-2664594-1-2.pdf

• ajbu
GerhardBurger schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 17:38:
[...]

Heb er vandaag ook 1 gehaald!
Aan de scroll wheel implementatie in HA wordt as we speak heel hard gewerkt: https://github.com/home-assistant/core/pull/159045 :)
Als dit goed werkt lijkt het me handig deze te gebruiken als simpele en goedkope volume remote voor mijn Sonos.
Ik vind de (fysieke) draaischijf nu wel slecht werken: het schijfje is te glad zodat je moeilijk grip krijgt om te draaien, je vinger glijdt dan over het schijfje ipv het schijfje te draaien. Of je drukt net te stevig om grip te krijgen en het registreert als een klik en het licht gaat uit :| Ik heb er nu een stukje vilt op geplakt maar dat is ook niet fraai. Nog wat te hobbien om dat netjes te krijgen.

• ajbu
Ben(V) schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:21:
[...]

Volgens deze berichten kunnen ze wel degelijk aan Home Assistant met Zigbee gekoppeld worden, alleen lees ik dat de resultaten verschillend zijn, dus waarschijnlijk moet Ikea nog wat aan de firmware rommelen.
Ze moeten ze eerst 12 keer aan/uit gedaan(24 clicks) worden om ze in pairing mode te krijgen.
Zie:
en:
Omdat de resultaten verschillend zijn werkt het misschien alleen in een (vroege?) batch?
Als Ikea met een firmware update komt lijkt het me waarschijnlijker dat ze deze 12xclick-hack blokkeren. Ikea heeft er zelf geen belang bij en zou ze alleen maar kosten geven voor onderhoud en ondersteuning.

Ik ben nu wel nieuwsgierig of het werkt voor mijn lampen en ga het met het Inspelning script proberen

• Ben(V)
Ben benieuwd, laat ons weten wat het resultaat is.
Ik heb begrepen dat als hij eenmaal in matter/thread mode staat het Zigbee pairen niet meer werkt.
Dan moet je hem eerst weer resetten (6 clicks).
En de clicks zijn de verandering van aan naar uit. en dan eindigen met aan.

Hier een video van iemand die een lamp in pairing mode krijgt.
https://www.puca.biz/dwn/Kajplats-GU10-Zigbee-Mode.mp4

[ Voor 84% gewijzigd door Ben(V) op 25-12-2025 14:38 ]

• Aeien
  • Laatst online: 30-12-2025
Beste Tweakers,

Ws heb ik iets niet handigs gedaan en ik zoek naar een oplossing :P

Ik ben net begonnen met HA en probeerde mijn STYRBAR afstandsbediening te koppelen aan HA, teneinde de TRADFRI's in de keuken te bedienen. In de keuken zitten 2 tradfri's die met 2 losse styrvbars bediend werden.

Ik heb één styrbar in pairing mode gekregen en geprobeerd te koppelen aan HA. Dit is nog niet gelukt.
Maar, wel lijkt het alsof de styrbar nu de verbinding met zijn tradfri kwijt is.

Gevolg: een strip lampjes in de keuken die niet meer uit kan.

Nou wil ik dus de styrbar opnieuw verbinden met de tradfri, echter, die tradfri zit mooi weggewerkt in een koof.
Hebben jullie een idee hoe de tradfri/styrbar weer te koppelen, zonder de koof open te schroeven?
Ik zou ook een beetje moeten gokken waar de tradfri precies ligt in de koof, dus of het eenvoudig opgelost is daarmee weet ik ook niet.

De WAF voor HA was oke, maar op deze manier gaat die wel omlaag, ben ik bang :P

• ajbu
Ben(V) schreef op donderdag 25 december 2025 @ 14:14:
Ben benieuwd, laat ons weten wat het resultaat is.
Ik heb begrepen dat als hij eenmaal in matter/thread mode staat het Zigbee pairen niet meer werkt.
Dan moet je hem eerst weer resetten (6 clicks).
En de clicks zijn de verandering van aan naar uit. en dan eindigen met aan.

Hier een video van iemand die een lamp in pairing mode krijgt.
https://www.puca.biz/dwn/Kajplats-GU10-Zigbee-Mode.mp4
Net nieuwe Kajplats (E14 806lm, 406.085.72) handmatig 12x aan en uit gedaan, daarna verscheen deze in HA/ZHA als Zigbee 'Unnamed device'. Bij signature zijn de meeste velden zoals Manufacturer/model/sw_build leeg maar controls (aan/uit, brightness, color) in HA lijken te werken.

• Ben(V)
Aeien schreef op donderdag 25 december 2025 @ 15:03:
Beste Tweakers,

Ik ben net begonnen met HA en probeerde mijn STYRBAR afstandsbediening te koppelen aan HA, teneinde de TRADFRI's in de keuken te bedienen. In de keuken zitten 2 tradfri's die met 2 losse styrvbars bediend werden.

Ik heb één styrbar in pairing mode gekregen en geprobeerd te koppelen aan HA. Dit is nog niet gelukt.
Maar, wel lijkt het alsof de styrbar nu de verbinding met zijn tradfri kwijt is.

Nou wil ik dus de styrbar opnieuw verbinden met de tradfri, echter, die tradfri zit mooi weggewerkt in een koof.
Hebben jullie een idee hoe de tradfri/styrbar weer te koppelen, zonder de koof open te schroeven?
Ik zou ook een beetje moeten gokken waar de tradfri precies ligt in de koof, dus of het eenvoudig opgelost is daarmee weet ik ook niet.

Zorg dat er spanning op de lamp staat.
Vervolgens die strybar binnen 30cm van de lamp houden en de koppelknop in de strybar (die naast de batterij) 10 seconden ingedrukt houden tot de lamp langzaam gaat knipperen.

En om die lampen met HA te besturen moet je de lampen met HA koppelen en niet de strybar.
Dit kan allleen door ha en de lampen in koppelmode te zetten (6x uit/aan).

• ajbu
Aeien schreef op donderdag 25 december 2025 @ 15:03:
Beste Tweakers,

Ik neem aan dat het om de tradfri driver. Als de driver uit de koof hengelen echt niet lukt, enige 'hack' die ik ken om de Tradfri te resetten zonder er direct bij te kunnen is met een Hue remote, zie https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/2142 en Reddit.
Misschien lukt het wel de styrbar opnieuw te koppelen omdat de tradfri niet reset is en nog gekoppeld (denkt te zijn), je kan het proberen...

Ook handig om te weten: Can I pair two remote controls with one TRÄDFRI light bulb?
Je kan het proberen met een styrbar reset vlak naast de tradfri driver. Normaal is een reset nodig van de driver

• Aeien
ajbu schreef op donderdag 25 december 2025 @ 16:00:
[...]

Ik neem aan dat het om de tradfri driver. Als de driver uit de koof hengelen echt niet lukt, enige 'hack' die ik ken om de Tradfri te resetten zonder er direct bij te kunnen is met een Hue remote, zie https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/2142 en Reddit.
Misschien lukt het wel de styrbar opnieuw te koppelen omdat de tradfri niet reset is en nog gekoppeld (denkt te zijn), je kan het proberen...

Ook handig om te weten: Can I pair two remote controls with one TRÄDFRI light bulb?
Je kan het proberen met een styrbar reset vlak naast de tradfri driver. Normaal is een reset nodig van de driver
Helaas idd een driver.

Thanks voor deze link! Ik ga het proberen, als ik na kerst een hue switch kan scoren.
wel 3 uitdagingen:
- Ik weet niet precies waar de driver ligt, over een traject van 3meter keukenkast
- Er liggen 2 drivers, dus met pech reset ik de verkeerde...
- Als ik hem gereset krijg, moet ik hem daarna nog door het kastje heen koppelen aan z'n styrbar

Mss kan ik met m'n kabelvinder de driver vinden en is het 50/50. Als alles faalt kan ik altijd nog de koof openen. Volgens mij is het slechts 1 plankje aan de zijkant en kan ik er dan (hopelijk) bij; alleen hopen dat de verf niet stuk gaat.

Een interessant probleem. Ben niet heel gelukkig met mezelf, maar kan ook gewoon dat een afstandsbediening vervangen moet worden. Je hoopt dus dat dat voorzien is bij de bouw.

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:14

DJ

Hallo. Weet iemand of de JetStröm wand lamp, als hij op een normale wand schakelaar aangesloten is, ook aan gaat als je die schakelaar gebruikt? De reden dat ik het vraag is dat we een bestaande (domme) lamp willen vervangen door deze JetStröm, en er ook de afstandsbediening bij kopen, maar hij wordt dus aangesloten op een bestaande domme wandschakelaar. Het zou dan mooi zijn als de lamp ingesteld is met de afstandsbediening (kleur, helderheid etc.) dat de lamp dan ook als zodanig weer aan gaat als de wandschakelaar gebruikt wordt om de lamp weer aan te zetten (nadat hij uitgezet is door dezelfde wandschakelaar). Het is geen hotel schakeling, gewoon in een slaapkamer.

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• Ben(V)
Normaal gesproken komt die lamp terug in de staat waarin hij stond toen je hem van de spanning afhaalde.

• meesje
Het aantal matter devices op de NL website van IKEA is toegenomen van 2 naar 7 produkten! Tot voor kort alleen de Timmerflotte en de 95mm Kajplats.
https://www.ikea.com/nl/nl/search/?q=matter

• musicfreak
Ben(V) schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:21:
[...]
Zie:
en:
Oh dat klinkt interessant, dank voor de links. Mooi als de nieuwe lampen toch in Zigbee modus gekoppeld kunnen worden. Ben benieuwd of de Dirigera hub hem dan ook herkend. Misschien binnenkort maar eens zo'n Kajplats scoren om te testen.

Zouden er eigenlijk ook Matter plafond- of staande lampen komen (zoals deze Zigbee modellen)? Heb daar nog niks over gelezen. Anders koop ik nog maar zo'n Stoftmoln Zigbee plafondlamp.

• Aeien
ajbu schreef op donderdag 25 december 2025 @ 16:00:
[...]

Oke, wat een rollercoaster.
De hue-switch is binnen. Het eerste wat me lukte was uiteraard om de tradfri die wél nog connectie met z'n styrbar had te resetten.... Het vervelende: het lukt niet om hem weer te koppelen met de styrbar. Koppelen met de hue-switch gelukkig wel; ik kan dus aan m'n vriendin verkopen dat we zijn waar we waren, alleen met een andere remote 8)7

Is de styrbar mogelijk minder krachtig ivm de hue, zodat die het daardoor niet redt om te koppelen?

Daarbij: het lijkt héél nauw te liggen waar in het kastje ik de philips-switch hou. Nu afgetekend kan ik de tradfri redelijk consequent resetten, maar niet altijd.
Dat maakt dat brute-force zoeken naar de andere tradfri moeilijk is: hij ligt ergens op 3 aaneengesloten keukenkastjes. M'n leidingvinder slaat ook niet consequent aan op de tradri die ik nu weet te liggen, dus helpt me ook niet veel.

De styrbar krijg ik overigens alleen maar gereset door 7x snel achter elkaar op de reset knop te duwen (itt 10s zoals in de handleiding), dan pulseert hij rood, maar hij gaat ook snel continu rood branden.
Geen duidelijk idee of hij dus uberhaubt nog goed op koppelen staat.

plan nu:
- nieuwe batterijtjes in de styrbar, zodat die maximaal kracht heeft om te koppelen en opnieuw proberen.
- random maar even met de philips-hue switch op zoek naar de 2e tradfri; mss heb ik geluk.

Iemand andere analyse of suggesties hierover?

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
Vanmiddag bij de Ikea een DIRIGERA en een stapeltje myggspray bewegingssensoren, inspelning stekkers, en nog wat ander speelgoed gekocht. Doel is om de sensoren en stekkers via home assistant uit te lezen / aan te sturen. De inspelning stekkers zijn voor zover ik heb kunnen lezen nog gebaseerd op het 'oude' zigbee, terwijl de myggspray apparaten (en alle andere doosjes die aan één kant geel zijn) gebaseerd zijn op Matter. Zou moeten werken.

Nou, ik ben van een koude kermis teruggekomen. De stekkers kreeg ik nog wel aan de loop, maar ik heb inmiddels twee myggspray apparaten gebricked. Ik kon ze in eerste instantie connecten op Home smart, maar kreeg ze vervolgens niet zichtbaar in HA. Na meerdere mislukte pogingen om ze opnieuw te connecten op mijn HA matter server, krijg ik ze met geen mogelijkheid meer aan de praat op de dirigera via de Home Smart app. Ik zie eerst verbinden, daarna configureren, en daarna 'sorry, dat ging niet zoals gepland'. Alles ook al gereset, zowel de dirigera als de sensoren, maar de sensoren lijken het niet meer te doen. Ook al geprobeerd om de iphone en de dirigera in hetzelfde vlan te zetten (heb hier unifi spullen met een apart IoT-netwerk), maar ook dat is het niet.

Morgen maar eens verder rommelen, maar de eerste indruk is niet best. Ben vooral benieuwd of anderen deze combinatie wel aan de praat hebben gekregen.

• Palomar
  • Niet online
@JeroenTheStig ik had dat ook en het leek uiteindelijk wel te lukken als ik een 2,4GHz wifi ssid aanmaakte… zie ook een post van mij en week of 2 terug. Snap het nog steeds niet helemaal, maar wellicht werkt dit bij jou ook

Edit Palomar in "Ikea Home smart (Trådfri en meer) - Ervaringen & discussie 2"

[ Voor 19% gewijzigd door Palomar op 29-12-2025 06:35 ]

• Denoiser
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 02-01 19:14
aawe mwan schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:46:
Zijn die batterijen niet gewoon te vervangen? Beetje zonde wat e-waste betreft om sensors in z'n geheel weg te doen alleen maar omdat de batterijen leeg zijn...

• JeroenTheStig
Palomar schreef op maandag 29 december 2025 @ 06:33:
@JeroenTheStig ik had dat ook en het leek uiteindelijk wel te lukken als ik een 2,4GHz wifi ssid aanmaakte… zie ook een post van mij en week of 2 terug. Snap het nog steeds niet helemaal, maar wellicht werkt dit bij jou ook

Edit Palomar in "Ikea Home smart (Trådfri en meer) - Ervaringen & discussie 2"
Bedankt voor je reactie. Ik had gisteravond inderdaad ook al een apart 2.4 GHz wifi-netwerk opgezet, dat was ik vergeten te vermelden in mijn post.

Vanmorgen heb ik voor de zekerheid nogmaals geprobeerd om het met een 2.4 GHz wifi-netwerk voor elkaar te krijgen:
- DIRIGERA heeft een ip-adres in range 192.168.50.x
- Mijn Iphone hangt aan een 2.4 GHz-only netwerk met ook een ip-adres in range 192.168.50.x
- 192.168.50.x netwerk mag met elkaar communiceren (unifi zone 'Internal')

Zowel de DIRIGERA gereset (10 seconden de reset-knop indrukken) als de MYGGSPRAY gereset (ook 10 seconden de button ingedrukt gehouden).

DIRIGERA opnieuw aangemeld in de Home Smart app, maar het pairen van de MYGGSPRAY gaat nog steeds niet goed. Waar het gisteren minuten duurde voordat hij een fout gaf, is het nu binnen 20 seconden dat er een 'Pairing failed' fout wordt getoond. Er lijkt dus wel iets te zijn veranderd qua gedrag, maar nog steeds zonder succes :-(

• Ronald
Denoiser schreef op maandag 29 december 2025 @ 07:53:
[...]

Zijn die batterijen niet gewoon te vervangen? Beetje zonde wat e-waste betreft om sensors in z'n geheel weg te doen alleen maar omdat de batterijen leeg zijn...
Het gaat waarschijnlijk om de Tradfri bewegingssensoren... die pakken 2 CR2032's. Dat is op zichzelf ook een form van e-waste... Batterijen zijn ook niet zo heel lekker ;-)

Ze zijn er (op Ali) oplaadbaar, maar lijkt dat de capaciteit zo serieus veel lager is dat je dan weer te vaak moet wisselen.

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:09
@JeroenTheStig
Heb je onderstaande ook gedaan op je iPhone :
1. Open de Instellingen-app op de iPhone of iPad.
2. Tik op 'Algemeen'.
3. Tik op 'Matter-accessoires'.
4. Verwijder de MYGGSPRAY

Haal de batterijen uit de MYGGSPRAY en start de Ikea Home Smart app op en doe dan weer de batterijen in de MYGGSPRAY. Als goed is herkend de app hem nu binnen een paar seconden.
Hopelijk werkt dit wel voor je.

(Ook ik ben al dagen bezig om dit werkend te krijgen in Home Assistant. Waar de IKEA Timmerflotte al die tijd perfect functioneert, geldt dat helaas niet voor de IKEA Myggbett. In zowel de IKEA Home Smart‑app als de Apple Woning‑app werkt hij probleemloos: het openen en sluiten van de deur wordt daar direct en correct weergegeven.

In Home Assistant gaat het echter mis. Na het toevoegen wordt de status de eerste tien minuten nog wel bijgewerkt, maar daarna stopt hij volledig met het doorgeven van veranderingen.
Zie ook eventueel : https://github.com/home-assistant/core/issues/158954)

• JeroenTheStig
My bad, ik had niet goed opgelet met het verplaatsen van de DIRIGERA naar het juiste netwerk. Ik had in Unifi de port wel gemapped met het juiste VLAN, maar ik was vergeten het 'static ip address' vinkje uit te schakelen, met als gevolg dat de DIRIGERA niet in het 192.168.50.x netwerk zat.

Inmiddels heb ik de sensoren aan de praat, ook in home assistant *O*

Even een korte samenvatting waar het geheel aan moet voldoen om de Matter-devices probleemloos te connecten aan DIRIGERA en Home Assistant:
Dirigera, Home Assistant en de Iphone waar Ikea Home Smart op is geinstalleerd moeten
1. in hetzelfde subnet zitten
2. met elkaar kunnen communiceren (d.w.z. geen firewall in de weg)
3. iphone moet met een 2.4 GHz wifi geconnect zijn (liefst 2.4 GHz only)

Connecten van de Matter devices:
1. Open de Ikea Home smart app en check of met de dirigera hub geconnect is
2. reset de matter device, Home Smart zal als het goed is een device herkennen
3. scan de qr-code en connect de device. De popup zal iets van 'connecting' en 'configuring' tonen
4. Na het geven van een naam is de device zichtbaar in Home Smart App

Connecten met Home Assistant:
1. Selecteer in Home Smart App de sensor die je wilt connecten en druk op het icoontje met de steeksleutel
2. klik op 'Verbinding maken via QR-code. De app genereert een QR-code en een code in formaat xxxx-xxx-xxxx.
3. Open Home Assistant, open de Matter integration en klik Add Device. Dit kan gewoon vanaf een laptop gedaan worden
4. Voer de code uit stap 2 in en klik 'add device'

Hierna is de matter-device zowel geconnect aan de dirigera via Ika Home Smart app als aan de home assistant matter integratie.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Heb je al eens geprobeerd een mDNS, zoals avahi, in je netwerk te plaatsen, zodat je mogelijk wel alles kan zien?

En 2.4ghz is een no-go, als dat echt moet.

• remmuz
Vorkie schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:32:

Wat bedoel je? De meest IoT devices werken op 2,4Ghz is mijn ervaring. Het is juist slim om die allemaal op 2,4Ghz te hebben en je overige devices (laptop, tablet, telefoon) op 5Ghz.

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:41
Vorkie schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:32:
Heb je al eens geprobeerd een mDNS, zoals avahi, in je netwerk te plaatsen, zodat je mogelijk wel alles kan zien?

Hier ook aanvankelijk zitten rommelen met de nieuwe Matter hebbedingetjes van Ikea, rechtstreek op HA zonder tussenkomst van een andere hub, zoals de Dirigera (heb de HA Skyconnect als Thread border router). Altijd fijn als je thuisnetwerk net iets anders in elkaar steekt dan een 'standaard' plat netwerk (apart VLAN voor IoT, Home assistant via meerdere netwerken bereikbaar, eenzelfde ssid voor 2.4/5 GHz wifi, enfin).

Na veel gedoe het zo heringericht dat ik nu voortaan makkelijk Matter apparaten kan koppelen, door mijn telefoon tijdelijk in het IoT wifi netwerk te hangen.

Maar wat ik echt niet begrijp... waarom heb ik voor het koppelen specifiek 2.4 GHz wifi nodig, terwijl de Matter apparaten van Ikea allemaal over Thread gaan en NIET over wifi 8)7 8)7 8)7 . Na koppeling communiceren deze apparaten helemaal niet over wifi meer.

• JeroenTheStig
dhrto schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:00:
[...]

Hier ook aanvankelijk zitten rommelen met de nieuwe Matter hebbedingetjes van Ikea, rechtstreek op HA zonder tussenkomst van een andere hub, zoals de Dirigera (heb de HA Skyconnect als Thread border router). Altijd fijn als je thuisnetwerk net iets anders in elkaar steekt dan een 'standaard' plat netwerk (apart VLAN voor IoT, Home assistant via meerdere netwerken bereikbaar, eenzelfde ssid voor 2.4/5 GHz wifi, enfin).

Na veel gedoe het zo heringericht dat ik nu voortaan makkelijk Matter apparaten kan koppelen, door mijn telefoon tijdelijk in het IoT wifi netwerk te hangen.

Maar wat ik echt niet begrijp... waarom heb ik voor het koppelen specifiek 2.4 GHz wifi nodig, terwijl de Matter apparaten van Ikea allemaal over Thread gaan en NIET over wifi 8)7 8)7 8)7 . Na koppeling communiceren deze apparaten helemaal niet over wifi meer.
Krijg jij de Matter-devices van Ikea wel stabiel aan de praat in HA? Ik heb nu een myggbett, een alpstuga en een myggspray geconnect in zowel Ikea Home smart (via de dirigera) als HA, maar in HA kieperen ze er regelmatig voor langere tijd uit, alle entities worden dan als 'unavailable' getoond. Het gekke is dat ze dan in Home smart nog wel zichtbaar zijn.

Overigens haperen sommige devices nog steeds bij het connecten in Home smart, de popup blijft dan op 'Verbinden...' hangen.

• Ronald
Ronald schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:19:
[...]

Het gaat waarschijnlijk om de Tradfri bewegingssensoren... die pakken 2 CR2032's. Dat is op zichzelf ook een form van e-waste... Batterijen zijn ook niet zo heel lekker ;-)

Ze zijn er (op Ali) oplaadbaar, maar lijkt dat de capaciteit zo serieus veel lager is dat je dan weer te vaak moet wisselen.
Voor de echte creatievelingen: https://www.thingiverse.com/thing:5156127

En dan zou je denk ik zonder de rare "battery eliminators" kunnen werken: https://www.ohnekontur.de...-cells-with-aa-batteries/

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:09
JeroenTheStig schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:36:
[...]

Krijg jij de Matter-devices van Ikea wel stabiel aan de praat in HA? Ik heb nu een myggbett, een alpstuga en een myggspray geconnect in zowel Ikea Home smart (via de dirigera) als HA, maar in HA kieperen ze er regelmatig voor langere tijd uit, alle entities worden dan als 'unavailable' getoond. Het gekke is dat ze dan in Home smart nog wel zichtbaar zijn.

Overigens haperen sommige devices nog steeds bij het connecten in Home smart, de popup blijft dan op 'Verbinden...' hangen.
Toen je vanmorgen posten dat het gelukt was om ze toevoegen aan HA dacht ik gelijk bij mezelf "En nu maar hopen dat het blijft weken in HA", want wat je nu beschrijft ervaar ik al dagen

Volgens github wordt de Matter Server opnieuw geschreven op basis van matter.js,

https://github.com/matter-js/python-matter-server
" We’re excited to share that the Matter Server is being rewritten on top of matter.js! 🎉 This means that the current project has moved into maintenance mode — we’ll still fix important bugs if they come up, but all new features will land in the new project instead. We’ll post a link as soon as the first alpha version is ready for you to try out. 🚀"

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:44
Heb je die in Nederland al weten te vinden? Of woon je in het buitenland? Ik zou er graag een hebben, namelijk. Maar ze staan in Nederland nog niet op de website.

[ Voor 9% gewijzigd door Pyramiden op 29-12-2025 15:57 ]

• Ronald
Als je alleen muggensprays hebt, dan heb je alleen end devices, geen routers in je Thread netwerk. De regels voor stabiele mesh worden niet anders, maar wel lastiger met twee netwerken… :(

Verder heb ik zelf geen enkele goede ervaring met de Skyconnect/zbt-1… zigbee nooit iets stabiel op gekregen, Thread was het nog steeds duidelijk minder dan de Sonoff’s die ik nu als zigbee (dongle-e) en thread (mg24) router heb. De Sonoff hebben een dikke antenne…

[ Voor 42% gewijzigd door Ronald op 29-12-2025 16:10 ]

• WorldWideWait
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02:16
Pyramiden schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:51:
Heb je die in Nederland al weten te vinden? Of woon je in het buitenland? Ik zou er graag een hebben, namelijk. Maar ze staan in Nederland nog niet op de website.
Die alpstuga is gewoon op voorraad (29,99). Althans toen ik vorige week in Zwolle was, waren ze daar in ruime aantallen. Denk dat ze overal al wel liggen.
Ook bijv. die deur/raam sensor (myggbett, 5,99) was op voorraad, ondanks dat ze nog niet op de Nederlandse Ikea site staan.

Heb ze beiden in gebruik, aan mn Dirigera gekoppeld (omdat ik ook graag die app werkend houd), en die staat momenteel via sanjoyg/dirigera_platform in m'n home assistant. Werkt prima stabiel, alleen de alpstuga mist nog co2 waardes, waarschijnlijk omdat die integratie al lange tijd niet is bijgewerkt helaas. Kijken of dat nog gefixt kan worden. Of toch maar over naar iets anders. Alleen de Dirigera via Matter koppelen aan home assistant heb ik ook geprobeerd, maar dan mis ik juist nog alle nieuwe ikea matter apparaten vreemd genoeg en zie ik alleen de oudere apparaten die ook aan de dirigera hangen. 8)7

• dhrto
[...]

Ikea Utrecht heeft in elk geval al wat Matter spul liggen, waaronder de Alpstuga. Ik heb er op 24 december oa 2x de Alpstuga gehaald, maar ze staan idd nog niet op de Ikea website.

• dhrto
JeroenTheStig schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:36:
[...]

Ik heb 2 Alpstuga's pas sinds een dag of 2 gekoppeld, dus lange termijn stabiliteit kan ik nog niks over zeggen. Eerder heb ik ook een Aqara W100 gekoppeld, die viel na een paar dagen van het netwerk, maar sinds ik de Alpstuga's gekoppeld heb, kwam de W100 magischerwijs vanzelf weer terug. De Alpstuga's functioneren als router overigens. Wel fijn voor betere dekking in huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CFZ5LsFXCowqpLdKiQXAH7tHCbg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y1lguQbtff9R3hvVbOotd6H8.jpg?f=fotoalbum_large

De Alpstuga's updaten snel via HA, ook de CO2 sensor komt netjes door. Dit alles rechtstreeks aan HA via de Skyconnect ZBT-1 in Thread mode (voor het Zigbee spul heb ik een Conbee 2 in HA).

Zelf heb ik prima ervaring met de Conbee 2 en de ZBT-1. Deze zitten wel op een verlengkabel / USB2 hub voor beter bereik. USB3 schijnt namelijk te storen. Dus deze dongles zeker niet rechtstreeks in de USB poorten prikken, al helemaal niet in een USB3 poort.

[ Voor 24% gewijzigd door dhrto op 29-12-2025 16:44 ]

• JeroenTheStig
[...]

Ze staan inderdaad niet op de website van Ikea, maar ik kwam ze gisteren bij toeval tegen in de Ikea in Groningen. Heb er 3 stuks meegenomen, maar er was nog voldoende op voorraad.

• ajbu
IKEA stock checker ALPSTUGA
Behalve Delft en Duiven is de ALPSTUGA overal ruim op voorraad. Er zijn er 288 onderweg naar Delft

[ Voor 3% gewijzigd door ajbu op 29-12-2025 18:24 ]

• Palomar
  • Niet online
Geeft die alpstuga permanent beeld? Of alleen als je op een knopje drukt? (zoals bij die batterijversie)

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:44
ajbu schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:22:
IKEA stock checker ALPSTUGA
Behalve Delft en Duiven is de ALPSTUGA overal ruim op voorraad. Er zijn er 288 onderweg naar Delft
Die website kende ik nog niet! Ik voel me wel een beetje simpel dat ik de Ikea website zat te F5'en, terwijl ze dus gewoon op voorraad zijn...

De CO2 waarde die hij weergeeft lijkt nog wel een beetje raar, maar staat in de handleiding dat hij daar even voor nodig heeft

[ Voor 19% gewijzigd door Pyramiden op 29-12-2025 20:08 ]

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste