• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ronald schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 17:10:
@Palomar De Zigbee en Thread/Matter (Matter is communicatie protocol bovenop Thread) meshes zijn gescheiden.

Bij Ikea Haarlem lagen gister nog een stuk of 10 Parasoll sensoren.
Aha ok dat verwachtte ik al. Had die nieuwe deursensor (Muggenbeet oid :’)) in een kast met 3 parasolls geplaatst en was even bang dat ie geen bereik had, want hij reageerde niet. Maar dat had ws een andere oorzaak, want nu werkt ie perfect en merk geen verschil In reactietijd met de parasolls.

Maar wat is nou de reden dat je je wifi op 2,4GHz moet zetten bij het koppelen? Dat lijkt me erg veel gevraagd voor de gemiddelde gebruiker die geen idee hiervan heeft en ook niet weet hoe die een wifi netwerk op 2,4GHz zet…

• Sjaimon
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23:15
Ik las in de handleiding van de Kajplats onder de technische gegevens dat het Thread/zigbee lijkt te ondersteunen, zie afbeelding. Ik heb het gelijk getest en je kan de Kajplats en Bilresa ook met je zigbee producten koppelen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQEXgsr92idGvGivj5ecH8TL208=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BhKyTwJDNZMWwOf3yc3D1E3A.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Sjaimon op 13-12-2025 21:41 ]

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:01
Ik heb het ondertussen toch werkend gekregen met mijn iPhone, door mijn access points tijdelijk op alleen 2,4 GHz in te stellen. Daarna de 5 GHz weer aangezet en de sensor en afstandsbediening blijft werken, dus ik hoop dat dat zo blijft.
De Trådfri lampen reageren via de Matter afstandsbediening (Dilresa) trouwens net iets trager dan via de Zigbee (Rodret). Niet zo gek, want dat moet eerst via de Dirigera.

• Palomar
  • Niet online
musicfreak schreef op zondag 14 december 2025 @ 06:52:
Ik heb het ondertussen toch werkend gekregen met mijn iPhone, door mijn access points tijdelijk op alleen 2,4 GHz in te stellen. Daarna de 5 GHz weer aangezet en de sensor en afstandsbediening blijft werken, dus ik hoop dat dat zo blijft.
De Trådfri lampen reageren via de Matter afstandsbediening (Dilresa) trouwens net iets trager dan via de Zigbee (Rodret). Niet zo gek, want dat moet eerst via de Dirigera.
Dat is dan zo te lezen hetzelfde als wat ik een paar posts geleden meldde? Het zal toch niet zo zijn dat je alleen matter apparaten aanje dirigera kunt koppelen als je op een 2,4GHz wifi netwerk zit? Want dat heeft natuurlijk niemand meer tegenwoordig en dan voorzie ik veel problemen bij mensen die echt niet weten hoe je dit instelt (of niet zo in willen stellen)

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Palomar schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:33:
[...]

Dat is dan zo te lezen hetzelfde als wat ik een paar posts geleden meldde? Het zal toch niet zo zijn dat je alleen matter apparaten aanje dirigera kunt koppelen als je op een 2,4GHz wifi netwerk zit? Want dat heeft natuurlijk niemand meer tegenwoordig en dan voorzie ik veel problemen bij mensen die echt niet weten hoe je dit instelt (of niet zo in willen stellen)
Heel veel mensen hebben 2.4 GHz en dat blijft ook zo. Nagenoeg alle IoT dingen zoals Zigbee (met het spul van Philips, Ikea, Homewizard) communiceert op de 2.4 Ghz band.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:36
Ikea gebruikt matter over thread en heet dus geen wifi nodig daarvoor.

Maar heeft wifi nodig om het internet en je netwerk te bereiken en daarvoor hebben ze dus blijkbaar die 2,4Ghz wifi band nodig.
Als je Home Assistant gebruikt lijkt met dat niet nodig, want je telefoon en andere device werken dan via Home Assistant en die kan op elke wifi band werken.

[ Voor 89% gewijzigd door Ben(V) op 14-12-2025 09:50 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Palomar
  • Niet online
Ben(V) schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:41:
Ikea gebruikt matter over thread en heet dus geen wifi nodig daarvoor.

Maar heeft wifi nodig om het internet en je netwerk te bereiken en daarvoor hebben ze dus blijkbaar die 2,4Ghz wifi band nodig.
Als je Home Assistant gebruikt lijkt met dat niet nodig, want je telefoon en andere device werken dan via Home Assistant en die kan op elke wifi band werken.
Ik heb net idd even getest door mijn 2,4GHz netwerk uit te zetten en de ikea matter schakelaars bleven gewoon werken.

• Palomar
  • Niet online
Prisma16 schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:40:
[...]

Heel veel mensen hebben 2.4 GHz en dat blijft ook zo. Nagenoeg alle IoT dingen zoals Zigbee (met het spul van Philips, Ikea, Homewizard) communiceert op de 2.4 Ghz band.
In mijn beleving worden wifi netwerken in modems/routers van providers e.d. standaard op 2,4/5GHz gezet, waarbij dus 5GHz gebruikt wordt als je dichtbij het modem bent. Om er zelf invloed op te hebben dat het alleen 2,4GHz is zul je dus een wifi netwerk moeten aanmaken dat alleen 2,4GHz doet.

Al kan het best zijn dat ik het allemaal nog niet helemaal begrijp wat betreft matter en er dus helemaal naast zit ;) Feit is dat het me niet lukte om via mijn telefoon die met wifi 5GHz was verbonden met de IKEA app diverse matter apparaten te koppelen aan de dirigera. Pas nadat ik dat aparte 2,4GHz netwerk had aangemaakt (en mijn telefoon daarmee had verbonden) kon ik apparaten koppelen. Maar waarom snap ik nog steeds niet helemaal, omdat die IKEA matter sensoren/schakelaars helemaal geen wifi gebruiken….

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:22
Hebben jullie al ervaring met de matter lamp Kajplats?
https://www.ikea.com/nl/n...transparant-bol-30611481/
Klopt het een dergelijke lamp direct kan koppelen aan een thread border router, zoals bv een HomePod Mini? En je de IKEA Dirigera hub niet perse nodig hebt?

Deze lamp vind ik overigens heel erg goedkoop tov de Hue variant? De Hue G93 white ambiance kost het viervoudige. Ik ben trouwens erg benieuwd wat het ondersteunde wit spectrum is van de Kajplats. Ik kan dat niet vinden.

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:01
Palomar schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:04:
[...]
In mijn beleving worden wifi netwerken in modems/routers van providers e.d. standaard op 2,4/5GHz gezet, waarbij dus 5GHz gebruikt wordt als je dichtbij het modem bent. Om er zelf invloed op te hebben dat het alleen 2,4GHz is zul je dus een wifi netwerk moeten aanmaken dat alleen 2,4GHz doet.
Ja precies die combi 2,4/5 MHz is tegenwoordig de standaard, en genoeg mensen die het niet voor elkaar krijgen om dit aan te passen. Het zou me ook niet verbazen als men ten onrechte concludeert dat de lamp etc. defect is. Ik had eerst ook over die 2,4 GHz eis heen gelezen :F, toen ik het hier las viel het me pas op...

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Palomar schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:04:
[...]

Al kan het best zijn dat ik het allemaal nog niet helemaal begrijp wat betreft matter en er dus helemaal naast zit ;) Feit is dat het me niet lukte om via mijn telefoon die met wifi 5GHz was verbonden met de IKEA app diverse matter apparaten te koppelen aan de dirigera. Pas nadat ik dat aparte 2,4GHz netwerk had aangemaakt (en mijn telefoon daarmee had verbonden) kon ik apparaten koppelen. Maar waarom snap ik nog steeds niet helemaal, omdat die IKEA matter sensoren/schakelaars helemaal geen wifi gebruiken….
Als je wat meer inzicht wil hebben is het OSI model een goed startpunt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9LrJSVzmxr7vT3iQTz5CjGb5MSs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/EQSH4GiAJe0e59gSEWUniPo9.webp?f=user_large

In dit plaatje zie je dat Matter alleen de lagen transport en hoger regelt. Daaronder (netwerk, data en fysiek) kan Matter over Wifi, Ethernet, bluetooth en IEEE 802.15.4 lopen. In 802.15.14 komt je dan weer het door Ikea gebruikte Zigbee en Thread op 2.4 GHz tegen.

Om mee hier over te lezen:

https://www.cardinalpeak....smart-home-standard-works

Wikipedia: IEEE 802.15.4

Nog even een citaat
Matter differs from protocols like Zigbee or Z-Wave and theoretically can function on any IPv6-enabled network. Presently, official support is limited to Wi-Fi, Ethernet, and the wireless mesh network Thread.

bron : Wikipedia: Matter (standard)

[ Voor 9% gewijzigd door Prisma16 op 14-12-2025 13:07 ]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:36
Ikea heeft gekozen voor matter over thread en doet dus geen matter over Wifi, ethernet of bluetooth.
Wel hebben ze een dual stack radio geïntegreerd die ook Zigbee kan doen, maar uiteraard geen matter over Zigbee.
Zie:
https://matter-smarthome....ion-of-thread-and-zigbee/

[ Voor 54% gewijzigd door Ben(V) op 14-12-2025 13:55 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:18
Koppelen van de Kajplats is echt wel hit en mis.

#1 Toevoegen aan ruimte - scan QR en koppelt soepel
#2 Ingedraaid en die geeft popup. Scan QR en gaan
#3 Gaf ook de popup, maar wilde na 3 pogingen, 2 resets en pogingen niet koppelen.
Doet het vervolgens soepel via de iPad.

Goed, Goedkoop, Snel?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:22
Ronald schreef op zondag 14 december 2025 @ 15:20:
Koppelen van de Kajplats is echt wel hit en mis.

#1 Toevoegen aan ruimte - scan QR en koppelt soepel
#2 Ingedraaid en die geeft popup. Scan QR en gaan
#3 Gaf ook de popup, maar wilde na 3 pogingen, 2 resets en pogingen niet koppelen.
Doet het vervolgens soepel via de iPad.

Goed, Goedkoop, Snel?
Dit via de Ikea app of via HomeKit?
En welke heb je? De normale E27 met 470 lumen? Of degene die nu op de IKEA website staat: de 95 mm bol met 806 lumen?

Ik kan trouwens nergens iets vinden over het wit kleur spectrum. Ik had ergens gelezen dat de redelijk oranje achtige kleur niet ondersteund wordt. Er staat ook niks in de handleiding.

[ Voor 8% gewijzigd door meesje op 14-12-2025 15:31 ]

• Ronald
@meesje Ikea Home Smart app via Dirigera.

Het is de "kleine bol ~60mm" e27 filament 470lm. Die nog niet op de website (van Ikea NL) staat.

Gooi even een e-mail adres in de PM? dan stuur ik je een video met de kleur.

Home assistant kan ik 2200K - 6500K instellen. Dat gaat niet geheel traploos, maar wel de indruk dat de extremen ook gehaald worden door de lamp.

Ik heb nu een set met Zigbee én Matter devices... alles reageert even snel op een Styrbar.

[ Voor 112% gewijzigd door Ronald op 14-12-2025 16:23 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ronald
Vandaag nog even terug geweest bij IKEA Haarlem… een van de Rodrets voelde gaar dus omgeruild en had me verteld in de hoeveelheid Kajplats die ik nodig had (21, niet 19)

De Bilresa met “draaiknop” is er nu. Hadden ze nu ook aan de 2 verschillende demo Kajplats filement lampen gekoppeld…
Maar ik ben er nog geen fan van. Kleur instellen is me niet gelukt… medewerker uiteindelijk wel…
Het is fijn dat ze alle functies nu in een kleiner product beschikbaar hebben, Styrbar is best wel groot…
Maar ik houd het voor nu bij een stapel Rodrets. Die gaan overigens einde verkoop ergens in Januari begreep ik bij de servicebalie.

Waterlek (Badring) en deur (Parasoll) sensoren gaan er vast ook uit… beide liggen met korting… maar nog in goede aantallen beschikbaar. Inspelnung is op in Haarlem.

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste