Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je hoeft een scene toch ook niet te activeren? Alleen een trigger zetten om 18:30 en zorgen dat die trigger wel geactiveerd is (met het schuifje).

Als je ook een snelkoppelknop koppelt aan de scène als trigger dan zal de scène idd direct afgaan als je op de knop drukt.

Als je niet tot 1830 wilt wachten om dit te testen kun je natuurlijk even de tijd van de trigger op een paar minuten van nu zetten en dan kijken of je lampen aan gaa.

• BlakeNL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:13
Prisma16 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 12:21:
[...]

Heb je de scene ook een einde, tijd of trigger, gegeven?
Ja een tijdstip, zo rond 23.00. Dus: knop 1x indrukken + zonsondergang (+15 minuten) = woonkamer verlichting aan. Einde = 22.15 lampen uit.

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-11 13:50
BlakeNL schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 13:28:
[...]

Ja een tijdstip, zo rond 23.00. Dus: knop 1x indrukken + zonsondergang (+15 minuten) = woonkamer verlichting aan. Einde = 22.15 lampen uit.
Maar je moet toch juist alleen de tijd als trigger zetten, dus niet óók de knop 1x indrukken. Als je de scène op die manier ook wil kunnen starten moet je daar imo een aparte scène voor maken voor het bedienen van de knop.

• BlakeNL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:13
Joster schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 07:35:
[...]

Maar je moet toch juist alleen de tijd als trigger zetten, dus niet óók de knop 1x indrukken. Als je de scène op die manier ook wil kunnen starten moet je daar imo een aparte scène voor maken voor het bedienen van de knop.
Ja en dat heb ik ook geprobeerd. De bedoeling is dat ik met één druk op de knop de 'vakantie modus' aan kan zetten. Alleen de lichten gaan meteen allemaal aan bij het indrukken van die knop, terwijl deze eigenlijk uit moeten blijven (vanwege het tijdstip). Aangezien er een sticker met een huisje+pijltje (afwezig) bij de knop zit had ik verwacht dat dit kon.

• PhPS
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 20-11 15:26
Hallo allemaal, een vraagje:
Is het mogelijk om een Dirigera (matter controler) via matter te koppelen met een Hue bridge?

Ik gebruik een Hue bridge (software 1.73.19731460620) en een Ikea Dirigera (firmwareversie 2.815.2 Matter controllerversie 0.1 en Appversie 1.54.0#141).
Geprobeerd om via de matter koppelcode gegenereerd in de Hue app de Hue bridge te koppelen met Dirigera maar dit is niet gelukt.
Iemand een idee hoe dit wel gekoppeld kan worden?

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:09
PhPS schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 09:23:
Hallo allemaal, een vraagje:
Is het mogelijk om een Dirigera (matter controler) via matter te koppelen met een Hue bridge?

Ik gebruik een Hue bridge (software 1.73.19731460620) en een Ikea Dirigera (firmwareversie 2.815.2 Matter controllerversie 0.1 en Appversie 1.54.0#141).
Geprobeerd om via de matter koppelcode gegenereerd in de Hue app de Hue bridge te koppelen met Dirigera maar dit is niet gelukt.
Iemand een idee hoe dit wel gekoppeld kan worden?
Nee dat kan niet. Je kunt de Hue bridge en Ikea bridge alleen koppelen met een Matter border router zoals b.v een Apple Homepod. Niet onderling.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:43
Vandaag mijn eerste Inspelning via Z2M gekoppeld. Werkte meteen al vallen me in vergelijking met de Blitzwolf wel op dat er geen kinderslot (child-lock) op zit. "per ongeluk" het knopje raken kan dus gevolgen hebben, vrijwel al mijn slimme switches hebben het kinderslot aan staan.....

Jammer dat het hier ontbreekt maar misschien een keer een software update. Kun je dat ergens als feature request melden?

• ajbu
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:26
DjoeC schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:37:
Vandaag mijn eerste Inspelning via Z2M gekoppeld. Werkte meteen al vallen me in vergelijking met de Blitzwolf wel op dat er geen kinderslot (child-lock) op zit. "per ongeluk" het knopje raken kan dus gevolgen hebben, vrijwel al mijn slimme switches hebben het kinderslot aan staan.....

Jammer dat het hier ontbreekt maar misschien een keer een software update. Kun je dat ergens als feature request melden?
IKEA Inspelning, Tretakt extra features: Child Lock, Disable Status LED #29257

• fvhemert
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:03
Ik wil graag een Parassol deur sensor ombouwen zodat deze de status van een droog contact kan doorgeven aan Home Assistant.

Iemand ervaring met deze ombouw?

Ben benieuwd naar het antwoord op vragen als:
- Moet de hall effect sensor verwijderd worden
- Ik zag een soldeerpunt voor DI, is deze te gebruiken als inpuy? aansluiten.

Inzichten zeer gewaardeerd!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
fvhemert schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:25:
Ik wil graag een Parassol deur sensor ombouwen zodat deze de status van een droog contact kan doorgeven aan Home Assistant.

Iemand ervaring met deze ombouw?

Ben benieuwd naar het antwoord op vragen als:
- Moet de hall effect sensor verwijderd worden
- Ik zag een soldeerpunt voor DI, is deze te gebruiken als inpuy? aansluiten.

Inzichten zeer gewaardeerd!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/utUGmkltIxPeJR637r7tUTJamyE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2fugy2cPc9tb9ZJ2PYLoDxUl.webp?f=fotoalbum_large

Hier is te vinden hoe iemand dit voor elkaar heeft gekregen
https://www.reddit.com/r/...9/ikea_parasoll_teardown/

• fvhemert
Super bedankt, precies de informatie waar ik naar op zoek ben.
Wel een deuk in mijn ego, dat ik dit niet zelf heb kunnen vinden.....

• S023
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
@fvhemert wat is de beoogde toepassing als ik vragen mag?

• ajbu
Officiële aankondiging van IKEA's eerste 21 nieuwe Matter producten. Met foto's maar helaas nog weinig technische details of prijs info:

IKEA is launching 21 new smart home products / Sales start and local pricing may vary between markets.

• EsDeKa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:19
The Verge heeft wat UK prijzen gekregen:
Ikea hasn’t revealed US pricing yet, but it did share pricing details for the UK. The new Kajplats will range in price from £4 to £9 (around $5.21 to $11.73) while the dual button remote will be £3, and the scroll wheel remote will be £4. The Klippbok, Myggbett, and Myggspray sensors will each be £7, and the Timmerflotte temperature / humidity sensor will be £5. The most expensive device in the new collection will be the £25 Alpstuga air quality sensor.
https://www.theverge.com/...ts-sensors-remote-control

• 0re0
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20-11 22:33
Weet iemand of de TRÅDFRI Led-lamp GU10, smart/draadloos, te koppelen is aan Home Assistant middels Zigbee?

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02:45
BILRESA dual en BILRESA scroll wheel
Afbeeldingslocatie: https://www.notebookcheck.net/fileadmin/Notebooks/News/_nc5/IKEA-new-smart-home-products-Bilresa.png

TIMMERFLOTTE, ALPSTUGA en MYGGSPRAY
Afbeeldingslocatie: https://www.notebookcheck.net/fileadmin/_processed_/7/9/csm_IKEA-new-smart-home-products-1_631cce1cf8.png

TOFSMYGGA, GRILLPLATS en MYGGBETT
Afbeeldingslocatie: https://www.notebookcheck.net/fileadmin/_processed_/d/b/csm_IKEA-new-smart-home-products-2_6acb88cd6d.png

De 3 kleurvariaties van de BILRESA Kit
Afbeeldingslocatie: https://images.ifun.de/wp-content/uploads/2025/11/ikea-matter-sortiment.jpg
Afbeeldingslocatie: https://images.ifun.de/wp-content/uploads/2025/11/fernbedienungen-ikea-700x441.jpg

Nieuwe lampen
Afbeeldingslocatie: https://images.ifun.de/wp-content/uploads/2025/11/ikea-leuchtmittel-2048x665.png

Rechtsonder de KLIPPBOK
Afbeeldingslocatie: https://images.ifun.de/wp-content/uploads/2025/11/ikea-waschmaschine-scaled.jpg

Bron: notebookcheck & ifun

[ Voor 46% gewijzigd door Rembock op 07-11-2025 22:39 ]

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:40
Mooie nieuwe spullen! En ook tegen een erg mooie prijs lijkt het. Alleen jammer dat ik pas veel van zigbee heb gekocht.
Nu moet ik op zoek naar een goede Matter coördinator. Tips?

• fvhemert
S023 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:53:
@fvhemert wat is de beoogde toepassing als ik vragen mag?
Excuus voor de late reactie, even een weekje zakenreis...

Recentelijk nieuwe aluminium kozijnen geplaatst en ieder kozijn is voorzien van een ingebouwde sensor die detecteert of het kozijn is afgesloten (niet dicht geduwd maar echt vergrendeld). Omdat batterij gevoede Zigbee sensoren met een aansluiting voor een droog contact niet beschikbaar zijn (althans ik ben ze nog nooit tegengekomen) lijkt een omgebouwde deur sensor een prima alternatief. Ik heb eerst gekeken naar een ESP variant maar vanwege de afwezigheid van netspanning in de buurt van de kozijnen en de vormfactor (groter) is dat niet echt een optie. De Parasoll is een mooie kleine sensor met een goede batterij levensduur en lijkt dus een prima alternatief.

Als de tijd het toe laat ga ik deze week eens kijken of ik de Hall effect sensor kan verwijderen (SMD en heel klein, dus wel een kleine uitdaging) en een fatsoenlijke manier kan vinden om de externe sensor aansluiting te realiseren.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:54

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@zunrob de dirigera hub is toch gewoon matter controller? of heb je nog de tradfri. Wellicht dan toch denken aan een upgrade, ik merk zelf eigenlijk weinig verschil maar het pairen gaat idd wel wat fijner.

@Rembock dank voor delen, ziet er opzich weer mooi opgefrist uit, helaas blijf ik zelf een uniforme tool missen waarmee je lamellen open en dicht kan draaien. Met de touwtjesconstructie die die dingen allemaal hebben lijkt het me toch mogelijk er iets van te maken dat uniform werkt, maar kennelijk zit ik te wachten op een gat in de markt ;)

youtube.com/@hisrep

• Palomar
  • Niet online
Leuk, weer wat nieuwe smarthome producten. Wel qua functionaliteit veel van hetzelfde zo te zien. En ze vervangen ws. de bestaande schakelaars. Dus dat wordt weer allemaal nieuwe schakelaars kopen als je alles hetzelfde wilt hebben en de oude lijn niet meer te koop is ;)

Hoop ook dat de bewegingssensor wat beter is dan de huidige (met aaa batterijen). Die reageert pas als je de kamer weer uit bent. Heb daarom de oude tradfri met knoopcellen maar weer teruggezet. Die reageert een stuk sneller.

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:40
DeNachtwacht schreef op maandag 10 november 2025 @ 09:57:
@zunrob de dirigera hub is toch gewoon matter controller? of heb je nog de tradfri. Wellicht dan toch denken aan een upgrade, ik merk zelf eigenlijk weinig verschil maar het pairen gaat idd wel wat fijner.

@Rembock dank voor delen, ziet er opzich weer mooi opgefrist uit, helaas blijf ik zelf een uniforme tool missen waarmee je lamellen open en dicht kan draaien. Met de touwtjesconstructie die die dingen allemaal hebben lijkt het me toch mogelijk er iets van te maken dat uniform werkt, maar kennelijk zit ik te wachten op een gat in de markt ;)
Ik heb een algemene Zigbee controller, die ik via Z2M verbonden heb met Home Assistant. Hieraan heb ik alle Ikea Zigbee spullen gekoppeld. :)

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:54

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@zunrob ah ja, logisch natuurlijk. Ik kan je er helaas niet verder mee helpen, ik zit helemaal in ikea met een enkel uitstapje naar spul wat via HomeKit werkt.

youtube.com/@hisrep

• Anonymoussaurus
  • Registratie: April 2014
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van Oxygen Updater

ajbu schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:22:
Officiële aankondiging van IKEA's eerste 21 nieuwe Matter producten. Met foto's maar helaas nog weinig technische details of prijs info:

IKEA is launching 21 new smart home products / Sales start and local pricing may vary between markets.
Ik wil mij ook gaan wagen aan het smarthomegedeelte. Is het al bekend wanneer ze die Matter-ondersteunde producten gaan verkopen? Also, ligt het aan mij of staat er bij geen enkel product expliciet welke standaard ze ondersteunen? https://www.ikea.com/nl/nl/cat/smart-home-hs001/ Daardoor zie je ook niet zo snel of de producten die ze nu verkopen, of dat al de nieuwe producten met Matter-ondersteuning zijn of niet.

Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

• ajbu
Anonymoussaurus schreef op maandag 10 november 2025 @ 16:17:
[...]

Ik wil mij ook gaan wagen aan het smarthomegedeelte. Is het al bekend wanneer ze die Matter-ondersteunde producten gaan verkopen? Also, ligt het aan mij of staat er bij geen enkel product expliciet welke standaard ze ondersteunen? https://www.ikea.com/nl/nl/cat/smart-home-hs001/ Daardoor zie je ook niet zo snel of de producten die ze nu verkopen, of dat al de nieuwe producten met Matter-ondersteuning zijn of niet.
IKEA verkoopt nog geen producten met Matter ondersteuning, behalve de Dirigera hub, alle smart producten die nu verkocht worden zijn dus gebaseerd op Zigbee (buiten wat artikelen met Bluetooth). De nieuwe Matter prodcuten zullen komende maanden beschikbaar komen en hebben een Matter logo, op het product zelf ook een QR code nodig om te koppelen. Wat je op basis van introducties afgelopen jaren is dat de nieuwe producten binnenkort mondjesmaat in diverse filialen gaan verschijnen en regelmatig uitverkocht zullen zijn, begin 2026 overal verkrijgbaar

• Anonymoussaurus
  • Registratie: April 2014
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van Oxygen Updater

ajbu schreef op maandag 10 november 2025 @ 17:32:
[...]

IKEA verkoopt nog geen producten met Matter ondersteuning, behalve de Dirigera hub, alle smart producten die nu verkocht worden zijn dus gebaseerd op Zigbee (buiten wat artikelen met Bluetooth). De nieuwe Matter prodcuten zullen komende maanden beschikbaar komen en hebben een Matter logo, op het product zelf ook een QR code nodig om te koppelen. Wat je op basis van introducties afgelopen jaren is dat de nieuwe producten binnenkort mondjesmaat in diverse filialen gaan verschijnen en regelmatig uitverkocht zullen zijn, begin 2026 overal verkrijgbaar
Goed om te weten, dan wacht ik nog 'ff met de hele rits aan devices kopen, scheelt namelijk nogal wat geld omdat ik dan niets 2x hoef te kopen... Alhoewel, dat spul gaat toch ook gewoon werken met de Matter-ondersteuning later? Als je het maar koppelt via HA.

Maar dan de vraag: hoe zie je op de website welk product wat ondersteunt? Tja, dat de Ikea enkel Zigbee-apparaten heeft (?) moet je ook maar net weten, en ik weet dat, maar hoe weten andere consumenten dit dan?

[ Voor 5% gewijzigd door Anonymoussaurus op 10-11-2025 17:35 ]

Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

• ajbu
Anonymoussaurus schreef op maandag 10 november 2025 @ 17:34:
[...]

Goed om te weten, dan wacht ik nog 'ff met de hele rits aan devices kopen, scheelt namelijk nogal wat geld omdat ik dan niets 2x hoef te kopen... Alhoewel, dat spul gaat toch ook gewoon werken met de Matter-ondersteuning later? Als je het maar koppelt via HA.

Maar dan de vraag: hoe zie je op de website welk product wat ondersteunt? Tja, dat de Ikea enkel Zigbee-apparaten heeft (?) moet je ook maar net weten, en ik weet dat, maar hoe weten andere consumenten dit dan?
Vanuit het perspectief van Ikea: Waarom zou een consument dit willen weten? Ze verkopen de apparaten om (alleen) te werken met de eigen Dirigera hub, ander gebruik is op eigen risico. Verkopen als 'Zigbee' zou kunnen suggereren dat ook andere Zigbee hubs ondersteund worden en verwachten dat Ikea daarbij helpt..

De nieuwe smart producten worden wel verkocht met ondersteuning van andere platforms, zal misschien anders opschreven gaan worden waardoor je het kan onderscheiden.

• Palomar
  • Niet online
Ik zou een bestaande wandschakelaar willen gebruiken met de dirigera hub (om uiteindelijk een lamp aan of uit te kunnen zetten). Dat vind ik wat mooier dan een Ikea remote op de muur te plakken.
Er bestaan van die kleine Zigbee modules die je op een schakelaar kunt aansluiten. Het liefst heb ik er dan eentje op batterij. En die zou ik dus willen inbouwen in de wanddoos en er een schakelaar op aansluiten, waardoor er een signaaltje naar de dirigera hub gaat dat een lamp aan moet. Heeft iemand ervaring met zoiets icm ikea spullen? Ik hoor dan graag welke ik precies moet kopen.

[ Voor 15% gewijzigd door Palomar op 17-11-2025 21:15 ]

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:43
Voor de liefhebbers (overgenomen van pepper): Inspelning slimme schakelaar vandaag met 2 euro korting voor 7.99. En ik heb er net 2 weken geleden 5 aangeschaft :(

• ajbu
DjoeC schreef op donderdag 20 november 2025 @ 14:34:
Voor de liefhebbers (overgenomen van pepper): Inspelning slimme schakelaar vandaag met 2 euro korting voor 7.99. En ik heb er net 2 weken geleden 5 aangeschaft :(
Ik heb er maandag een paar gekocht..
Het definitieve einde van de huidige IKEA Zigbee producten lijkt nu snel te komen. Behalve de Inspelning hebben de andere sensoren ook tot 50% korting als Laatste kans!. Zelfde voor de remotes zo te zien. https://www.ikea.com/nl/nl/cat/bewegingssensoren-afstandsbedieningen-draadloze-schakelaars-36814/

• TheMaxMan
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:03
Enerzijds zin om van de kortingen gebruik te maken om nog wat spullen aan te schaffen, anderzijds ook wel benieuwd naar de nieuwe toestellen en Matter.

Een goed alternatief voor STYRBAR zie ik niet meteen, de nieuwe afstandsbedieningen zijn eentje met 2 knoppen en eentje met een scrollwiel?

Ik gebruik m’n STYRBAR afstandsbedieningen nu via Home Assistant om een heleboel verschillende scenes te bedienen (links, boven, rechts elk een scene, dubbel klikken is een iets helderdere versie van die scene en onderaan is alles uit). Dat gaat met de nieuwe niet meer lukken vrees is.
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste