• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je hoeft een scene toch ook niet te activeren? Alleen een trigger zetten om 18:30 en zorgen dat die trigger wel geactiveerd is (met het schuifje).

Als je ook een snelkoppelknop koppelt aan de scène als trigger dan zal de scène idd direct afgaan als je op de knop drukt.

Als je niet tot 1830 wilt wachten om dit te testen kun je natuurlijk even de tijd van de trigger op een paar minuten van nu zetten en dan kijken of je lampen aan gaa.

• BlakeNL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-12 00:14
Prisma16 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 12:21:
[...]

Heb je de scene ook een einde, tijd of trigger, gegeven?
Ja een tijdstip, zo rond 23.00. Dus: knop 1x indrukken + zonsondergang (+15 minuten) = woonkamer verlichting aan. Einde = 22.15 lampen uit.

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-12 09:18
BlakeNL schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 13:28:
[...]

Ja een tijdstip, zo rond 23.00. Dus: knop 1x indrukken + zonsondergang (+15 minuten) = woonkamer verlichting aan. Einde = 22.15 lampen uit.
Maar je moet toch juist alleen de tijd als trigger zetten, dus niet óók de knop 1x indrukken. Als je de scène op die manier ook wil kunnen starten moet je daar imo een aparte scène voor maken voor het bedienen van de knop.

• BlakeNL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-12 00:14
Joster schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 07:35:
[...]

Maar je moet toch juist alleen de tijd als trigger zetten, dus niet óók de knop 1x indrukken. Als je de scène op die manier ook wil kunnen starten moet je daar imo een aparte scène voor maken voor het bedienen van de knop.
Ja en dat heb ik ook geprobeerd. De bedoeling is dat ik met één druk op de knop de 'vakantie modus' aan kan zetten. Alleen de lichten gaan meteen allemaal aan bij het indrukken van die knop, terwijl deze eigenlijk uit moeten blijven (vanwege het tijdstip). Aangezien er een sticker met een huisje+pijltje (afwezig) bij de knop zit had ik verwacht dat dit kon.

• PhPS
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 08-12 08:42
Hallo allemaal, een vraagje:
Is het mogelijk om een Dirigera (matter controler) via matter te koppelen met een Hue bridge?

Ik gebruik een Hue bridge (software 1.73.19731460620) en een Ikea Dirigera (firmwareversie 2.815.2 Matter controllerversie 0.1 en Appversie 1.54.0#141).
Geprobeerd om via de matter koppelcode gegenereerd in de Hue app de Hue bridge te koppelen met Dirigera maar dit is niet gelukt.
Iemand een idee hoe dit wel gekoppeld kan worden?

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-12 11:55
PhPS schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 09:23:
Hallo allemaal, een vraagje:
Is het mogelijk om een Dirigera (matter controler) via matter te koppelen met een Hue bridge?

Ik gebruik een Hue bridge (software 1.73.19731460620) en een Ikea Dirigera (firmwareversie 2.815.2 Matter controllerversie 0.1 en Appversie 1.54.0#141).
Geprobeerd om via de matter koppelcode gegenereerd in de Hue app de Hue bridge te koppelen met Dirigera maar dit is niet gelukt.
Iemand een idee hoe dit wel gekoppeld kan worden?
Nee dat kan niet. Je kunt de Hue bridge en Ikea bridge alleen koppelen met een Matter border router zoals b.v een Apple Homepod. Niet onderling.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:22
Vandaag mijn eerste Inspelning via Z2M gekoppeld. Werkte meteen al vallen me in vergelijking met de Blitzwolf wel op dat er geen kinderslot (child-lock) op zit. "per ongeluk" het knopje raken kan dus gevolgen hebben, vrijwel al mijn slimme switches hebben het kinderslot aan staan.....

Jammer dat het hier ontbreekt maar misschien een keer een software update. Kun je dat ergens als feature request melden?

• ajbu
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:36
DjoeC schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:37:
Vandaag mijn eerste Inspelning via Z2M gekoppeld. Werkte meteen al vallen me in vergelijking met de Blitzwolf wel op dat er geen kinderslot (child-lock) op zit. "per ongeluk" het knopje raken kan dus gevolgen hebben, vrijwel al mijn slimme switches hebben het kinderslot aan staan.....

Jammer dat het hier ontbreekt maar misschien een keer een software update. Kun je dat ergens als feature request melden?
IKEA Inspelning, Tretakt extra features: Child Lock, Disable Status LED #29257

• fvhemert
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-12 15:19
Ik wil graag een Parassol deur sensor ombouwen zodat deze de status van een droog contact kan doorgeven aan Home Assistant.

Iemand ervaring met deze ombouw?

Ben benieuwd naar het antwoord op vragen als:
- Moet de hall effect sensor verwijderd worden
- Ik zag een soldeerpunt voor DI, is deze te gebruiken als inpuy? aansluiten.

Inzichten zeer gewaardeerd!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
fvhemert schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:25:
Ik wil graag een Parassol deur sensor ombouwen zodat deze de status van een droog contact kan doorgeven aan Home Assistant.

Iemand ervaring met deze ombouw?

Ben benieuwd naar het antwoord op vragen als:
- Moet de hall effect sensor verwijderd worden
- Ik zag een soldeerpunt voor DI, is deze te gebruiken als inpuy? aansluiten.

Inzichten zeer gewaardeerd!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/utUGmkltIxPeJR637r7tUTJamyE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2fugy2cPc9tb9ZJ2PYLoDxUl.webp?f=fotoalbum_large

Hier is te vinden hoe iemand dit voor elkaar heeft gekregen
https://www.reddit.com/r/...9/ikea_parasoll_teardown/

• fvhemert
Super bedankt, precies de informatie waar ik naar op zoek ben.
Wel een deuk in mijn ego, dat ik dit niet zelf heb kunnen vinden.....

• S023
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
@fvhemert wat is de beoogde toepassing als ik vragen mag?

• ajbu
Officiële aankondiging van IKEA's eerste 21 nieuwe Matter producten. Met foto's maar helaas nog weinig technische details of prijs info:

IKEA is launching 21 new smart home products / Sales start and local pricing may vary between markets.

• EsDeKa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:29
The Verge heeft wat UK prijzen gekregen:
Ikea hasn’t revealed US pricing yet, but it did share pricing details for the UK. The new Kajplats will range in price from £4 to £9 (around $5.21 to $11.73) while the dual button remote will be £3, and the scroll wheel remote will be £4. The Klippbok, Myggbett, and Myggspray sensors will each be £7, and the Timmerflotte temperature / humidity sensor will be £5. The most expensive device in the new collection will be the £25 Alpstuga air quality sensor.
https://www.theverge.com/...ts-sensors-remote-control

• 0re0
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10-12 19:45
Weet iemand of de TRÅDFRI Led-lamp GU10, smart/draadloos, te koppelen is aan Home Assistant middels Zigbee?

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-12 15:28
BILRESA dual en BILRESA scroll wheel
Afbeeldingslocatie: https://www.notebookcheck.net/fileadmin/Notebooks/News/_nc5/IKEA-new-smart-home-products-Bilresa.png

TIMMERFLOTTE, ALPSTUGA en MYGGSPRAY
Afbeeldingslocatie: https://www.notebookcheck.net/fileadmin/_processed_/7/9/csm_IKEA-new-smart-home-products-1_631cce1cf8.png

TOFSMYGGA, GRILLPLATS en MYGGBETT
Afbeeldingslocatie: https://www.notebookcheck.net/fileadmin/_processed_/d/b/csm_IKEA-new-smart-home-products-2_6acb88cd6d.png

De 3 kleurvariaties van de BILRESA Kit
Afbeeldingslocatie: https://images.ifun.de/wp-content/uploads/2025/11/ikea-matter-sortiment.jpg
Afbeeldingslocatie: https://images.ifun.de/wp-content/uploads/2025/11/fernbedienungen-ikea-700x441.jpg

Nieuwe lampen
Afbeeldingslocatie: https://images.ifun.de/wp-content/uploads/2025/11/ikea-leuchtmittel-2048x665.png

Rechtsonder de KLIPPBOK
Afbeeldingslocatie: https://images.ifun.de/wp-content/uploads/2025/11/ikea-waschmaschine-scaled.jpg

Bron: notebookcheck & ifun

[ Voor 46% gewijzigd door Rembock op 07-11-2025 22:39 ]

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:37
Mooie nieuwe spullen! En ook tegen een erg mooie prijs lijkt het. Alleen jammer dat ik pas veel van zigbee heb gekocht.
Nu moet ik op zoek naar een goede Matter coördinator. Tips?

• fvhemert
S023 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:53:
@fvhemert wat is de beoogde toepassing als ik vragen mag?
Excuus voor de late reactie, even een weekje zakenreis...

Recentelijk nieuwe aluminium kozijnen geplaatst en ieder kozijn is voorzien van een ingebouwde sensor die detecteert of het kozijn is afgesloten (niet dicht geduwd maar echt vergrendeld). Omdat batterij gevoede Zigbee sensoren met een aansluiting voor een droog contact niet beschikbaar zijn (althans ik ben ze nog nooit tegengekomen) lijkt een omgebouwde deur sensor een prima alternatief. Ik heb eerst gekeken naar een ESP variant maar vanwege de afwezigheid van netspanning in de buurt van de kozijnen en de vormfactor (groter) is dat niet echt een optie. De Parasoll is een mooie kleine sensor met een goede batterij levensduur en lijkt dus een prima alternatief.

Als de tijd het toe laat ga ik deze week eens kijken of ik de Hall effect sensor kan verwijderen (SMD en heel klein, dus wel een kleine uitdaging) en een fatsoenlijke manier kan vinden om de externe sensor aansluiting te realiseren.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:25

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@zunrob de dirigera hub is toch gewoon matter controller? of heb je nog de tradfri. Wellicht dan toch denken aan een upgrade, ik merk zelf eigenlijk weinig verschil maar het pairen gaat idd wel wat fijner.

@Rembock dank voor delen, ziet er opzich weer mooi opgefrist uit, helaas blijf ik zelf een uniforme tool missen waarmee je lamellen open en dicht kan draaien. Met de touwtjesconstructie die die dingen allemaal hebben lijkt het me toch mogelijk er iets van te maken dat uniform werkt, maar kennelijk zit ik te wachten op een gat in de markt ;)

youtube.com/@hisrep

• Palomar
  • Niet online
Leuk, weer wat nieuwe smarthome producten. Wel qua functionaliteit veel van hetzelfde zo te zien. En ze vervangen ws. de bestaande schakelaars. Dus dat wordt weer allemaal nieuwe schakelaars kopen als je alles hetzelfde wilt hebben en de oude lijn niet meer te koop is ;)

Hoop ook dat de bewegingssensor wat beter is dan de huidige (met aaa batterijen). Die reageert pas als je de kamer weer uit bent. Heb daarom de oude tradfri met knoopcellen maar weer teruggezet. Die reageert een stuk sneller.

• zunrob
DeNachtwacht schreef op maandag 10 november 2025 @ 09:57:
@zunrob de dirigera hub is toch gewoon matter controller? of heb je nog de tradfri. Wellicht dan toch denken aan een upgrade, ik merk zelf eigenlijk weinig verschil maar het pairen gaat idd wel wat fijner.

@Rembock dank voor delen, ziet er opzich weer mooi opgefrist uit, helaas blijf ik zelf een uniforme tool missen waarmee je lamellen open en dicht kan draaien. Met de touwtjesconstructie die die dingen allemaal hebben lijkt het me toch mogelijk er iets van te maken dat uniform werkt, maar kennelijk zit ik te wachten op een gat in de markt ;)
Ik heb een algemene Zigbee controller, die ik via Z2M verbonden heb met Home Assistant. Hieraan heb ik alle Ikea Zigbee spullen gekoppeld. :)

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:25

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@zunrob ah ja, logisch natuurlijk. Ik kan je er helaas niet verder mee helpen, ik zit helemaal in ikea met een enkel uitstapje naar spul wat via HomeKit werkt.

youtube.com/@hisrep

• Anonymoussaurus
  • Registratie: April 2014
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van Oxygen Updater

ajbu schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:22:
Officiële aankondiging van IKEA's eerste 21 nieuwe Matter producten. Met foto's maar helaas nog weinig technische details of prijs info:

IKEA is launching 21 new smart home products / Sales start and local pricing may vary between markets.
Ik wil mij ook gaan wagen aan het smarthomegedeelte. Is het al bekend wanneer ze die Matter-ondersteunde producten gaan verkopen? Also, ligt het aan mij of staat er bij geen enkel product expliciet welke standaard ze ondersteunen? https://www.ikea.com/nl/nl/cat/smart-home-hs001/ Daardoor zie je ook niet zo snel of de producten die ze nu verkopen, of dat al de nieuwe producten met Matter-ondersteuning zijn of niet.

Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

• ajbu
Anonymoussaurus schreef op maandag 10 november 2025 @ 16:17:
[...]

Ik wil mij ook gaan wagen aan het smarthomegedeelte. Is het al bekend wanneer ze die Matter-ondersteunde producten gaan verkopen? Also, ligt het aan mij of staat er bij geen enkel product expliciet welke standaard ze ondersteunen? https://www.ikea.com/nl/nl/cat/smart-home-hs001/ Daardoor zie je ook niet zo snel of de producten die ze nu verkopen, of dat al de nieuwe producten met Matter-ondersteuning zijn of niet.
IKEA verkoopt nog geen producten met Matter ondersteuning, behalve de Dirigera hub, alle smart producten die nu verkocht worden zijn dus gebaseerd op Zigbee (buiten wat artikelen met Bluetooth). De nieuwe Matter prodcuten zullen komende maanden beschikbaar komen en hebben een Matter logo, op het product zelf ook een QR code nodig om te koppelen. Wat je op basis van introducties afgelopen jaren is dat de nieuwe producten binnenkort mondjesmaat in diverse filialen gaan verschijnen en regelmatig uitverkocht zullen zijn, begin 2026 overal verkrijgbaar

• Anonymoussaurus
  • Registratie: April 2014
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van Oxygen Updater

ajbu schreef op maandag 10 november 2025 @ 17:32:
[...]

IKEA verkoopt nog geen producten met Matter ondersteuning, behalve de Dirigera hub, alle smart producten die nu verkocht worden zijn dus gebaseerd op Zigbee (buiten wat artikelen met Bluetooth). De nieuwe Matter prodcuten zullen komende maanden beschikbaar komen en hebben een Matter logo, op het product zelf ook een QR code nodig om te koppelen. Wat je op basis van introducties afgelopen jaren is dat de nieuwe producten binnenkort mondjesmaat in diverse filialen gaan verschijnen en regelmatig uitverkocht zullen zijn, begin 2026 overal verkrijgbaar
Goed om te weten, dan wacht ik nog 'ff met de hele rits aan devices kopen, scheelt namelijk nogal wat geld omdat ik dan niets 2x hoef te kopen... Alhoewel, dat spul gaat toch ook gewoon werken met de Matter-ondersteuning later? Als je het maar koppelt via HA.

Maar dan de vraag: hoe zie je op de website welk product wat ondersteunt? Tja, dat de Ikea enkel Zigbee-apparaten heeft (?) moet je ook maar net weten, en ik weet dat, maar hoe weten andere consumenten dit dan?

[ Voor 5% gewijzigd door Anonymoussaurus op 10-11-2025 17:35 ]

Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

• ajbu
Anonymoussaurus schreef op maandag 10 november 2025 @ 17:34:
[...]

Goed om te weten, dan wacht ik nog 'ff met de hele rits aan devices kopen, scheelt namelijk nogal wat geld omdat ik dan niets 2x hoef te kopen... Alhoewel, dat spul gaat toch ook gewoon werken met de Matter-ondersteuning later? Als je het maar koppelt via HA.

Maar dan de vraag: hoe zie je op de website welk product wat ondersteunt? Tja, dat de Ikea enkel Zigbee-apparaten heeft (?) moet je ook maar net weten, en ik weet dat, maar hoe weten andere consumenten dit dan?
Vanuit het perspectief van Ikea: Waarom zou een consument dit willen weten? Ze verkopen de apparaten om (alleen) te werken met de eigen Dirigera hub, ander gebruik is op eigen risico. Verkopen als 'Zigbee' zou kunnen suggereren dat ook andere Zigbee hubs ondersteund worden en verwachten dat Ikea daarbij helpt..

De nieuwe smart producten worden wel verkocht met ondersteuning van andere platforms, zal misschien anders opschreven gaan worden waardoor je het kan onderscheiden.

• Palomar
  • Niet online
Ik zou een bestaande wandschakelaar willen gebruiken met de dirigera hub (om uiteindelijk een lamp aan of uit te kunnen zetten). Dat vind ik wat mooier dan een Ikea remote op de muur te plakken.
Er bestaan van die kleine Zigbee modules die je op een schakelaar kunt aansluiten. Het liefst heb ik er dan eentje op batterij. En die zou ik dus willen inbouwen in de wanddoos en er een schakelaar op aansluiten, waardoor er een signaaltje naar de dirigera hub gaat dat een lamp aan moet. Heeft iemand ervaring met zoiets icm ikea spullen? Ik hoor dan graag welke ik precies moet kopen.

[ Voor 15% gewijzigd door Palomar op 17-11-2025 21:15 ]

• DjoeC
Voor de liefhebbers (overgenomen van pepper): Inspelning slimme schakelaar vandaag met 2 euro korting voor 7.99. En ik heb er net 2 weken geleden 5 aangeschaft :(

• ajbu
DjoeC schreef op donderdag 20 november 2025 @ 14:34:
Voor de liefhebbers (overgenomen van pepper): Inspelning slimme schakelaar vandaag met 2 euro korting voor 7.99. En ik heb er net 2 weken geleden 5 aangeschaft :(
Ik heb er maandag een paar gekocht..
Het definitieve einde van de huidige IKEA Zigbee producten lijkt nu snel te komen. Behalve de Inspelning hebben de andere sensoren ook tot 50% korting als Laatste kans!. Zelfde voor de remotes zo te zien. https://www.ikea.com/nl/nl/cat/bewegingssensoren-afstandsbedieningen-draadloze-schakelaars-36814/

• TheMaxMan
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-12 16:17
Enerzijds zin om van de kortingen gebruik te maken om nog wat spullen aan te schaffen, anderzijds ook wel benieuwd naar de nieuwe toestellen en Matter.

Een goed alternatief voor STYRBAR zie ik niet meteen, de nieuwe afstandsbedieningen zijn eentje met 2 knoppen en eentje met een scrollwiel?

Ik gebruik m’n STYRBAR afstandsbedieningen nu via Home Assistant om een heleboel verschillende scenes te bedienen (links, boven, rechts elk een scene, dubbel klikken is een iets helderdere versie van die scene en onderaan is alles uit). Dat gaat met de nieuwe niet meer lukken vrees is.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:33
De Ikea Inspelning pluggen (dus schakelen én meten) zijn nu in de aanbieding voor 8 euro per stuk. Omdat mijn Shelly pluggen allemaal beginnen te falen, en ik een Dirigera hub voor Tradfri lampen heb, heb ik er tien gehaald.

Eentje uitgepakt, ingeplugd, via de Ikea app gekoppeld. Dat ging in één keer goed. Schakelen gaat prima, lampje aangesloten, het vermogen wat in de Ikea app wordt weergegeven ziet er realistisch uit. Yay.

Dan verder, naar Home Assistant, waar het me om te doen is. Ik heb:
  • Home Assistant, geüpdate naar laatste versie (2025.11.2)
  • Dirigera hub, geüpdate naar laatste firmware versie (2.866.4)
  • Binnen HA gebruik ik de ondersteunde HomeKit integratie.
  • Ik heb GEEN zigbee stick, GEEN zigbee2MQTT en meer van dat soort gedoe.
  • Ik heb een aanzienlijke collectie Tradfri lampen, Valhorn bewegingssensoren, e.d. die allemaal binnen HA goed werken.
De plug duikt binnen HA ook op binnen de HomeKit-integratie, ik kan het relais bedienen, helemaal prima. Ik zie geen gedisablede entiteiten.

Maar ik zie geen entiteiten voor vermogen, energie e.d., en daar is het me primair om te doen. Ik heb natuurlijk gegoogled, maar ik kan geen informatie vinden over specifiek mijn situatie. Maar ik baal natuurlijk wel, want ik heb hier een stapel pluggen waar ik niet direct wat aan heb. Bijna alles wat ik vind, vooral in de categorie "nou bij mij werkt het gewoon", blijkt te gaan over de situatie waarin mensen zigbee/zigbee2MQTT gebruiken, maar dat heb ik niet - en wil ik ook liever niet gaan gebruiken.

Heeft iemand een idee waarom dit zo gebeurt? "Hoort" dit? Is het op te lossen? Is het op te lossen zonder het hele zigbee/zigbee2MQTT circus op te tuigen? Of kan ik ze beter terugbrengen?

[ Voor 8% gewijzigd door JeroenH op 21-11-2025 22:56 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• EsDeKa
Na wat snelle google's lijkt het dat HomeKit nog geen ondersteuning heeft voor energy monitoring (of heel beperkt).
Ik zie wel dat mensen ofwel de Matter integratie ofwel de HACS Dirigera integratie gebruiken om succesvol de Inspelning te kunnen uitlezen.

• DjoeC
JeroenH schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 22:54:
De Ikea Inspelning pluggen (dus schakelen én meten) zijn nu in de aanbieding voor 8 euro per stuk. Omdat mijn Shelly pluggen allemaal beginnen te falen, en ik een Dirigera hub voor Tradfri lampen heb, heb ik er tien gehaald.

Eentje uitgepakt, ingeplugd, via de Ikea app gekoppeld. Dat ging in één keer goed. Schakelen gaat prima, lampje aangesloten, het vermogen wat in de Ikea app wordt weergegeven ziet er realistisch uit. Yay.

Dan verder, naar Home Assistant, waar het me om te doen is. Ik heb:
  • Home Assistant, geüpdate naar laatste versie (2025.11.2)
  • Dirigera hub, geüpdate naar laatste firmware versie (2.866.4)
  • Binnen HA gebruik ik de ondersteunde HomeKit integratie.
  • Ik heb GEEN zigbee stick, GEEN zigbee2MQTT en meer van dat soort gedoe.
  • Ik heb een aanzienlijke collectie Tradfri lampen, Valhorn bewegingssensoren, e.d. die allemaal binnen HA goed werken.
De plug duikt binnen HA ook op binnen de HomeKit-integratie, ik kan het relais bedienen, helemaal prima. Ik zie geen gedisablede entiteiten.

Maar ik zie geen entiteiten voor vermogen, energie e.d., en daar is het me primair om te doen. Ik heb natuurlijk gegoogled, maar ik kan geen informatie vinden over specifiek mijn situatie. Maar ik baal natuurlijk wel, want ik heb hier een stapel pluggen waar ik niet direct wat aan heb. Bijna alles wat ik vind, vooral in de categorie "nou bij mij werkt het gewoon", blijkt te gaan over de situatie waarin mensen zigbee/zigbee2MQTT gebruiken, maar dat heb ik niet - en wil ik ook liever niet gaan gebruiken.

Heeft iemand een idee waarom dit zo gebeurt? "Hoort" dit? Is het op te lossen? Is het op te lossen zonder het hele zigbee/zigbee2MQTT circus op te tuigen? Of kan ik ze beter terugbrengen?
Tja, je dirigera updaten misschien? Ov zoeken bij de niet getoonde entiteiten in HA? Ik gebruik z2m en daar staat alles in.....
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
   {
    "current": 0.08,
    "energy": 4.08,
    "last_seen": "2025-11-21T22:31:58.376Z",
    "linkquality": 42,
    "power": 20.6,
    "power_on_behavior": "previous",
    "state": "ON",
    "update": {
        "installed_version": 33816645,
        "latest_version": 33816645,
        "state": "idle"
    },
    "voltage": 226.3,
    "device": {
        "applicationVersion": 2,
        "dateCode": "20240801",
        "friendlyName": "switsje",
        "hardwareVersion": 1,
        "ieeeAddr": "0x",
        "manufacturerID": 4476,
        "manufacturerName": "IKEA of Sweden",
        "model": "E2206",
        "networkAddress": 46736,
        "powerSource": "Mains (single phase)",
        "softwareBuildID": "2.4.45",
        "stackVersion": 114,
        "type": "Router",
        "zclVersion": 8
    },
    "identify": null
}

• JeroenH
DjoeC schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 23:36:
[...]

Tja, je dirigera updaten misschien? Ov zoeken bij de niet getoonde entiteiten in HA?
Dank voor de info. Mijn post wel gelezen?
Dirigera hub, geüpdate naar laatste firmware versie (2.866.4)
Ik zie geen gedisablede entiteiten.
Ik gebruik z2m en daar staat alles in.....
Gebruik je dat via de Dirigera hub? Of andere hardware, zoals een zigbee stick o.i.d.?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• EsDeKa
@JeroenH :
EsDeKa schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 23:34:
Na wat snelle google's lijkt het dat HomeKit nog geen ondersteuning heeft voor energy monitoring (of heel beperkt).
Ik zie wel dat mensen ofwel de Matter integratie ofwel de HACS Dirigera integratie gebruiken om succesvol de Inspelning te kunnen uitlezen.
Ik heb geen Dirigera dus kan het wel niet 100% bevestigen, maar ik gok dat het via Matter of HACS wel zal werken.
Zie ook dat de firmware van de Inspelning de laatste is, oude stock had een buggy firmware
JeroenH schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 23:46:
Gebruik je dat via de Dirigera hub? Of andere hardware, zoals een zigbee stick o.i.d.?
Z2M werkt niet met hubs, alleen met zigbee sticks, ik heb ook zo mijn Inspelning stekkers in HA.

Edit: https://www.reddit.com/r/...b_firmware_version_28663/
Recente DIRIGERA hub firmware version 2.866.3 heeft update naar Matter bridge 1.3, waarin energy measurement wordt ondersteund

[ Voor 11% gewijzigd door EsDeKa op 22-11-2025 02:52 ]

• DjoeC
EsDeKa schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 02:48:
@JeroenH :

[...]
Zie ook dat de firmware van de Inspelning de laatste is, oude stock had een buggy firmware
[...]
Wat is de laatste versie?

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:04
Dat is versie 2.866.4, zie de pagina met release notes: https://static.homesmart.ikea.com/releaseNotes/

[ Voor 0% gewijzigd door musicfreak op 22-11-2025 16:04 . Reden: Nu met juiste URL ]

• DjoeC
Dat linkje werkt helaas niet enneh, volgens mij heb je t over de firmware versie van de Dirigera, ik zoek "de laatste" voor de Inspelning, Bij mij staat daar nu 2.4.45.. Als jouw waarde klopt moet ik eens flink op zoek naar die "laatste versie"......

• musicfreak
Oh excuus, de link was inderdaad van de Dirigera. Heb de link hierboven aangepast, er miste een /
Van de inspelning zie ik zo geen release notes

• ajbu
2.4.45 (0x02040045)

• JeroenH
EsDeKa schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 02:48:
@JeroenH :

[...]

Ik heb geen Dirigera dus kan het wel niet 100% bevestigen, maar ik gok dat het via Matter of HACS wel zal werken.

[...]

Z2M werkt niet met hubs, alleen met zigbee sticks, ik heb ook zo mijn Inspelning stekkers in HA.

Edit: https://www.reddit.com/r/...b_firmware_version_28663/
Recente DIRIGERA hub firmware version 2.866.3 heeft update naar Matter bridge 1.3, waarin energy measurement wordt ondersteund
Het klopt dat het werkt - in de Ikea app. Ik heb de power/energy functionaliteit in HA nodig. Ik probeer Matter te activeren of ermee te werken, maar niets lukt.

Weet iemand een degelijke stap-voor-stap howto hoe je de Inspelning pluggen geheel werkzaam maakt in HA? Dus inclusief power/energy enz? En specifiek via de Dirigera hub? Ik probeer het via de Matter integratie voor elkaar te krijgen, maar niets werkt. Bijna alles wat ik over de combinatie Home Assistant / Dirigera hub / Matter kan vinden is van ongeveer een jaar geleden toen het allemaal buggy was en anders werkte.

Weten we eigenblijk wel zeker dat de Inspelning pluggen Matter echt ondersteunen? Ik zie nergens een Matter logo op de plug of op de doos. De HA Matter integratie vraagt om een 11 of 21-digit pairing code, die zie ik ook helemaal nergens, niet op de Dirigera, niet op de Inspelning, nergens. Ook via de Ikea app kan ik dergelijke codes nergens vinden.

Ik word er knap gefrustreerd van en begin eigenlijk in de richting te denken om de tien Inspelnings maar weer terug te brengen.

• Palomar
  • Niet online
Ik heb een paar van die parasoll deur/raam sensoren in gebruik (icm een dirigera). Werken erg goed, snel en nog geen hapering oid meegemaakt. Snap alleen niet waarom je er alleen een lamp aan kunt koppelen. Dat is op zich ook wel wat ik uiteindelijk wil, maar ik zou het handiger vinden dat je een scene kunt triggeren. Bij een kast waarbij als je de deur opent het licht aan gaat zou ik iets simpels willen als dat het licht pas na 5 minuten oid uitgaat ipv direct bij sluiten van de deur. Maar ik vrees dat je daarmee dus gewoon tegen de beperkingen van het ikea systeem aan loopt. Of ziet iemand nog mogelijkheden? ;)

• EsDeKa
JeroenH schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:06:
[...]

Weet iemand een degelijke stap-voor-stap howto hoe je de Inspelning pluggen geheel werkzaam maakt in HA? Dus inclusief power/energy enz? En specifiek via de Dirigera hub? Ik probeer het via de Matter integratie voor elkaar te krijgen, maar niets werkt. Bijna alles wat ik over de combinatie Home Assistant / Dirigera hub / Matter kan vinden is van ongeveer een jaar geleden toen het allemaal buggy was en anders werkte.

Weten we eigenblijk wel zeker dat de Inspelning pluggen Matter echt ondersteunen? Ik zie nergens een Matter logo op de plug of op de doos. De HA Matter integratie vraagt om een 11 of 21-digit pairing code, die zie ik ook helemaal nergens, niet op de Dirigera, niet op de Inspelning, nergens. Ook via de Ikea app kan ik dergelijke codes nergens vinden.

Ik word er knap gefrustreerd van en begin eigenlijk in de richting te denken om de tien Inspelnings maar weer terug te brengen.
De Matter update die de Inspelning's laat werken is nog maar 1 maand oud, dus je zal daarvan niet veel vinden inderdaad. Inspelning is Zigbee en zal dus geen Matter logo tonen, de Dirigera Matter bridge 'converteert' het naar een Matter device.

Wat voor Home Assistant installatie heb je? En heb je de Home Assistant app op iOS of Android?
Als je Matter wilt proberen, moet je Home Assistant OS hebben, waarin je Add-ons (niet integrations) kan installeren en dan via de HA App de Dirigera toevoegen:
In Home Assistant, have the Matter integration installed.
  1. Go to Settings > Devices & services.
  2. Add the Matter integration.
  3. When prompted to Select the connection method:
  4. If you run Home Assistant OS in a regular setup: select Submit.
  5. This will install the official Matter server add-on.
https://www.matteralpha.c...ikea-dirigera-with-matter
  1. Next, on your phone, launch the IKEA Home Smart app. Then:
  2. Tap System settings (the head and shoulders icon).
  3. Tap Our Home.
  4. Tap Integrations > Matter Bridge.
  5. In the next screen, tap Create Matter Bridge.
  6. Wait while a QR code is created. The next part of the process requires you to link the Dirigera to your Matter hub. You’ll need the QR code (or a text string), generated in the IKEA Home Smart app.
  7. With another device running your Matter hub’s app, scan the QR code with your other mobile device. Alternatively, tap copy code, and switch to the Matter hub’s app.
  1. Nu moet je de Home Assistant App openen op iOS/Android
  2. Settings > Devices & services > Devices tab > Add Matter Device
  3. No. It's new. (Of de andere optie, niet 100% zeker)
  4. Geef de Ikea app code in of scan de QR op de bodem van Dirigera
---------

Alternatief kan je de HACS Dirigera integratie gebruiken. Dat is iets technischer maar werkt meestal beter vind ik. In het kort:
  1. Installeer HACS als je dit nog niet hebt: https://www.hacs.xyz/docs/use/download/download/
  2. Nadat Home Assistant herstart is, ga naar HACS in de zijbar
  3. Zoek voor Dirigera en download
  4. Herstart Home Assistant weer
  5. Ga naar Settings > Devices & services > Add Integration > IKEA Dirigera Hub Integration
  6. Vul het IP van je Dirigera in en druk een knop in op de Dirigera zelf om te bevestigen

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-12 15:24

Perkouw

Moderator General Chat
edwin99_8 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:11:
[...]

Ik heb er 8 gekocht. Sommige doen het tijdelijk goed maar dan weer niet goed. Rare is dat ze dan ook niet reageren op het indrukken van het knopje op de stekker. Ik hoor een klik maar er gebeurd niks (niet aan of uit). Ik vermoed een slechte batch. Ik ga ze vrijdag omwisselen voor IKEA Tretakt. Daar heb ik twee jaar geleden twee stekkers van gekocht en die doen het prima in combinatie met Philips Hue/TOON.
Getriggerd door de aankondiging van nieuwe producten toch hier maar eens gezocht en eigenlijk alleen deze post gevonden. Ik merk bij diverse van mijn INSPELNING's dat ze niet goed werken. In zoverre dat bij diverse de knop bovenop vaak niet goed werkt. Spanning blijft er dan gewoon op, ledje gaat wel uit, maar alles is nog gewoon volledig van spanning voorzien. Niet echt bepaald wenselijk zeg maar. En bij weer een aantal voelt de klik heel anders of werkt deze gewoon niet meer. Dat soort praktijken. Zit verder niets spannends achter of zo, wat verlichting of een laptop met scherm dat soort dingen.

Het meest eigenaardige is nog wel dat ik merk dat ze een soort spanning lijken te lekken. Wanneer ik een monitor plaats achter een INSPELNING en deze uitschakel dan lijkt de monitor steeds aan te willen, maar niet te kunnen. Dus spanning, maar zeker niet voldoende. Logisch zou je zeggen want uit, maar dan verwacht je dit gedrag ook weer niet.

Mijn vraag:
- Meer mensen last van? Zo te zien in dit topic vrij beperkt als ik de zoekfunctie gebruik.
- Hoe zou dit op te lossen zijn, naar de Ikea gaan en vragen om te ruilen? Gaat inmiddels om 5 á 6 stuks. De anderen lijken goed te werken, al moet ik eerlijk bekennen dat die automatisch volgens een schema lopen en ik daar niet zoveel 'handmatig' mee in aanraking kom dan wel in de buurt van ben. :+

[ Voor 3% gewijzigd door Perkouw op 24-11-2025 00:18 ]

• musicfreak
Ik heb al een poos een aantal Trådfri lampen in gebruik, gekoppeld aan een Dirigera hub. Is het al bekend of de nieuwe Bilresa afstandsbedieningen (obv Matter) hiermee gaan werken?

Anders moet ik nog even een paar Zigbee afstandsbedieningen inslaan 😀. Om nou allemaal lampen te gaan vervangen vind ik wat onzinnig. Weet niet of de hub (die inmiddels Matter ondersteund) leidend is, of dat het ook uitmaakt welke lampen je hebt.

• ajbu
musicfreak schreef op zondag 7 december 2025 @ 06:45:
Ik heb al een poos een aantal Trådfri lampen in gebruik, gekoppeld aan een Dirigera hub. Is het al bekend of de nieuwe Bilresa afstandsbedieningen (obv Matter) hiermee gaan werken?

Anders moet ik nog even een paar Zigbee afstandsbedieningen inslaan 😀. Om nou allemaal lampen te gaan vervangen vind ik wat onzinnig. Weet niet of de hub (die inmiddels Matter ondersteund) leidend is, of dat het ook uitmaakt welke lampen je hebt.
Wordt ondersteund maar je lampen vormen een Zigbee mesh netwerk, als je geen (of niet genoeg) Thread lampen hebt kan een nieuwe Thread afstandsbediening problemen geven als de hub wat verder weg staat. Alleen apparaten vast op stroom aangesloten werken als mesh router. Ik zou dus inslaan. Ze worden nu ook goedkoop gedumpt, doosje bewaren en je kan ze ruilen voor de nieuwe als je toch overstapt :)

• ProgMAN
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:18
De DIRIGERA heeft al een update naar Matter/Thread. De huidige Zigbee lampen en de nieuwe lampen met Matter (en ook zigbee connectie met ab's) worden ondersteund. De DIRIGERA krijgt nog een update met verdere ondersteuning. Voor de gebruiker zou er geen verschil moeten zijn in gebruik tussen de oude en de nieuwe lampen. In de praktijk wordt bij de huidige lampen inderdaad een Zigbee netwerk aangemaakt, en straks bij de nieuwe lampen een Thread netwerk. De nieuwe ab's werken wel direct op de huidige lampen (en ook via de DIRIGERA) omdat de nieuwe lampen nog Zigbee 'direct connection' hebben naast Matte (dit is overigens informatie van eerder dit jaar, mogelijk dat dit toch wordt aangepast).

[ Voor 14% gewijzigd door ProgMAN op 07-12-2025 11:50 . Reden: taalfoutje, meer info zigbee ]

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-12 16:33
Wij hebben een jaar of 8 geleden een hoop Ikea (tradfri) zaken aangeschaft. Een daarvan waren deze spotjes https://www.ikea.com/nl/n...met-3-spots-wit-00336267/ Daar ging toen een LED1537R6 in. Nu is een van de lampjes kapot gegaan en zijn we naar de Ikea geweest om deze te vervangen. Daar vertelden ze dat https://www.ikea.com/nl/n...-gu10-230-lumen-40584081/ hiervoor waren (staat ook zo op de website). Echter denk ik dat de lampjes en daarom om de spotjes in die 8 jaar tijd zijn aangepast.
Ik heb namelijk deze https://www.zigbee2mqtt.io/devices/LED1537R6_LED1739R5.html En daar zie je een soort rand. Die zorgt ervoor dat je het kapje van de spotjes goed er over heen kan doen. Met die Solhetta lukt dit niet. Ik kan echter mijn oude lampjes nergens meer vinden. Moet ik de hele plafondarmatuur nu vervangen voor een nieuwe of kan ik ergens nog de oude lampen krijgen?

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-12 12:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kNPDDLgzk6JgQ-_XAjkgWWuCA6U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K4n3jrSjloWeLeBONyoi9mRk.jpg?f=fotoalbum_large
Gelijk naar even een wagen volgeladen.
Things matter

Heb ook naar gelijk die 2 nieuwe knoppen gekocht
Vind die dimmer 3 standen druk knop/draaischijf niet echt geweldig

[ Voor 12% gewijzigd door Maxwp op 08-12-2025 03:07 ]

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02:39
thewizard2006 schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:24: Die zorgt ervoor dat je het kapje van de spotjes goed er over heen kan doen. Met die Solhetta lukt dit niet. Ik kan echter mijn oude lampjes nergens meer vinden.
Wat bedoel je hier precies mee? Waarom zou een ander GU10 spotje niet passen? Ik heb in hetzelfde armatuur deze Tradfri spotjes zitten: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/LED2110R3.html
Die Solhetta hebben volgens mij geen Zigbee.

• Palomar
  • Niet online
Maxwp schreef op maandag 8 december 2025 @ 03:04:
[Afbeelding]
Things matter

Wat is dit?

• Palomar
  • Niet online
thewizard2006 schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:24:
Wij hebben een jaar of 8 geleden een hoop Ikea (tradfri) zaken aangeschaft. Een daarvan waren deze spotjes https://www.ikea.com/nl/n...met-3-spots-wit-00336267/ Daar ging toen een LED1537R6 in. Nu is een van de lampjes kapot gegaan en zijn we naar de Ikea geweest om deze te vervangen. Daar vertelden ze dat https://www.ikea.com/nl/n...-gu10-230-lumen-40584081/ hiervoor waren (staat ook zo op de website). Echter denk ik dat de lampjes en daarom om de spotjes in die 8 jaar tijd zijn aangepast.
Ik heb namelijk deze https://www.zigbee2mqtt.io/devices/LED1537R6_LED1739R5.html En daar zie je een soort rand. Die zorgt ervoor dat je het kapje van de spotjes goed er over heen kan doen. Met die Solhetta lukt dit niet. Ik kan echter mijn oude lampjes nergens meer vinden. Moet ik de hele plafondarmatuur nu vervangen voor een nieuwe of kan ik ergens nog de oude lampen krijgen?
Je moet bij die nymane spotjes het uiteinde eraf schroeven om het gu10 lampje erin te kunnen draaien. Je zou dat uiteinde kunnen vergelijken met die van een exemplaar in de winkel. Als dat echt anders is kan ikea je misschien helpen aan een vervangend uiteinde, zonder dat je de hele armatuur moet vervangen

• J.oris
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:17
Perkouw schreef op maandag 24 november 2025 @ 00:17:
[...]
Mijn vraag:
- Meer mensen last van? Zo te zien in dit topic vrij beperkt als ik de zoekfunctie gebruik.
- Hoe zou dit op te lossen zijn, naar de Ikea gaan en vragen om te ruilen? Gaat inmiddels om 5 á 6 stuks. De anderen lijken goed te werken, al moet ik eerlijk bekennen dat die automatisch volgens een schema lopen en ik daar niet zoveel 'handmatig' mee in aanraking kom dan wel in de buurt van ben. :+
Ja, heb ik ook last van. Ik gebruik hem nu voor het in- en uitschakelen van de kerstboom. Helaas krijg ik hem vaker niet dan wel uitgeschakeld. Via de app (Hue, want gekoppeld aan Hue Bridge) kan ik hem niet bedienen, de knop bovenop de plug werkt ook niet. Ook geen 'klik' te horen. Stekker in en uit het stopcontact lost het probleem tijdelijk op. Irritant :(. Bij IKEA kun je hem binnen 1 jaar na aanschaf terugbrengen toch? Dat was mijn plan in ieder geval.
Qua lekstroom: lijk ik hier geen last van te hebben. Het oude Tradfri slimme stopcontact heeft dat wel, de kerstverlichting buiten zie ik in het pikkedonker heel lichtjes knipperen.

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-12 15:24

Perkouw

Moderator General Chat
@J.oris thnx voor je bericht. Denk er inderdaad aan om eerdaags eens langs te gaan, slim zijn ze wel te bedienen maar de knop werkt bij diverse gewoon 9 v.d. 10 keer niet (goed). Qua lekstroom heb ik het maar anders opgelost en daar géén slimme stekker achter gezet :')

• Palomar
  • Niet online
J.oris schreef op maandag 8 december 2025 @ 08:32:
[...]

Ja, heb ik ook last van. Ik gebruik hem nu voor het in- en uitschakelen van de kerstboom. Helaas krijg ik hem vaker niet dan wel uitgeschakeld. Via de app (Hue, want gekoppeld aan Hue Bridge) kan ik hem niet bedienen, de knop bovenop de plug werkt ook niet. Ook geen 'klik' te horen. Stekker in en uit het stopcontact lost het probleem tijdelijk op. Irritant :(. Bij IKEA kun je hem binnen 1 jaar na aanschaf terugbrengen toch? Dat was mijn plan in ieder geval.
Qua lekstroom: lijk ik hier geen last van te hebben. Het oude Tradfri slimme stopcontact heeft dat wel, de kerstverlichting buiten zie ik in het pikkedonker heel lichtjes knipperen.
Ik heb inderdaad ook gemerkt dat die aan/uitknop op de stekker zelf niet altijd reageert. Bedien hem normaal altijd via Google Home stemcommando’s en dan gaat ie (vooralsnog) wel altijd aan of uit.

• steye
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:02
Maxwp schreef op maandag 8 december 2025 @ 03:04:
[Afbeelding]
Things matter

130 E27 Kajplats lampen, van de nieuwe lijn met matter over thread, da's een hoop! :? Wat ben je daar mee van plan? En belangrijker voor ons tweakers, waar is dit al te koop?
Ik ben zelf wel nieuwsgierig of ze ook nog steeds Zigbee ondersteunen. Volgens een eerder Tweakers-niewsbericht wel, maar ik zie dit nog nergens terug komen in recentere nieuwsberichten.

"die dimmer 3 standen druk knop/draaischijf niet echt geweldig"
Welke dimmer bedoel je dan, de nieuwe 'bilresa' met scrolwiel?

• remmuz
steye schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:24:
[...]
Ik ben zelf wel nieuwsgierig of ze ook nog steeds Zigbee ondersteunen. Volgens een eerder Tweakers-niewsbericht wel, maar ik zie dit nog nergens terug komen in recentere nieuwsberichten.
Volgens dit document zit er nog steeds Zigbee 3.0 in: https://csa-iot.org/csa_product/kajplats-e26-ws-globe-450lm/

En uit een eerder interview met de product manager van IKEA:

Ondanks de overstap van Zigbee, behoudt Ikea de Touchlink-functionaliteit van Zigbee. Dit point-to-point protocol maakt het mogelijk dat apparaten direct aan elkaar gekoppeld worden en out-of-the-box samenwerken, zonder app of hub - zoals de lamp- en afstandsbedieningsbundels die Ikea verkoopt.

Dit betekent dat oudere Zigbee-afstandsbedieningen de nieuwere Thread-lampen kunnen bedienen en vice versa, waardoor achterwaartse compatibiliteit met de Tradfri-lijn behouden blijft. "Touchlink en Matter zullen in nieuwe producten naast elkaar bestaan," zegt Granath. "Het is nog steeds erg belangrijk voor Ikea - niet iedereen wil een app of hub."

• steye
remmuz schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:31:
[...]

Volgens dit document zit er nog steeds Zigbee 3.0 in: https://csa-iot.org/csa_product/kajplats-e26-ws-globe-450lm/

En uit een eerder interview met de product manager van IKEA:

Ondanks de overstap van Zigbee, behoudt Ikea de Touchlink-functionaliteit van Zigbee. Dit point-to-point protocol maakt het mogelijk dat apparaten direct aan elkaar gekoppeld worden en out-of-the-box samenwerken, zonder app of hub - zoals de lamp- en afstandsbedieningsbundels die Ikea verkoopt.

Dit betekent dat oudere Zigbee-afstandsbedieningen de nieuwere Thread-lampen kunnen bedienen en vice versa, waardoor achterwaartse compatibiliteit met de Tradfri-lijn behouden blijft. "Touchlink en Matter zullen in nieuwe producten naast elkaar bestaan," zegt Granath. "Het is nog steeds erg belangrijk voor Ikea - niet iedereen wil een app of hub."
Ik zie dat op de Duitse IKEA website alles al is toegevoegd. Daar zie ik nu net inderdaad dat de Kajplats zonder hub te linken is met een afstandsbediening (link naar doc). Ik was er niet van bewust dat Touchlink een zigbee feature is.

[ Voor 5% gewijzigd door steye op 08-12-2025 11:36 ]

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-12 12:46
Hele lading van de nieuwe matter/thread lijn van ikea
Liggen blijkbaar al in de winkel

Vind die draaiknop met 3 keuzes niet ze geweldig.
Draaien gaat lastig plus risico tijdens draaien de draaiknop zrlf in te duwen

• ajbu
steye schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:24:
[...]

belangrijker voor ons tweakers, waar is dit al te koop?
Ze staan niet op de site maar je kan de voorraad wel controleren in de ikea app met de artikelcode (te vinden op de Duitse site). Gooi 'm in je winkelmandje en beschikbaarheid wordt getoond

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-12 16:33
Eärendil schreef op maandag 8 december 2025 @ 07:10:
[...]

Wat bedoel je hier precies mee? Waarom zou een ander GU10 spotje niet passen? Ik heb in hetzelfde armatuur deze Tradfri spotjes zitten: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/LED2110R3.html
Die Solhetta hebben volgens mij geen Zigbee.
Ik heb nu deze https://www.zigbee2mqtt.io/devices/LED1537R6_LED1739R5.html en daar zie je aan de bovenkant een rand waardoor er een soort (omgekeerde?) gleuf is die ruimte bied aan het stukje dat je over de lamp heen "schroeft". Bij degene die jij linkt zie je dat het overkoepelende glas/plastic over de hele lamp gaat en egaal is. Daardoor mist die wat ruimte voor het draaistuk van de armatuur. Hopelijk is dat wat duidelijker
Palomar schreef op maandag 8 december 2025 @ 07:18:
Je moet bij die nymane spotjes het uiteinde eraf schroeven om het gu10 lampje erin te kunnen draaien. Je zou dat uiteinde kunnen vergelijken met die van een exemplaar in de winkel. Als dat echt anders is kan ikea je misschien helpen aan een vervangend uiteinde, zonder dat je de hele armatuur moet vervangen
Waarschijnlijk begrijp ik je verkeerd maar ik kan niets los schroeven bij de oude of nieuwe lampjes. Ik ben juist naar Ikea geweest en daar hebben ze mij deze gegeven toen ik de oude lamp liet zien. Dus denk dat hij dit zelf ook niet echt wist

[ Voor 29% gewijzigd door thewizard2006 op 08-12-2025 16:33 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:22

ManiacsHouse

Scheisse!

Ikea Duiven lagen deze (rood omcirkeld) al in de schap. Andere nog helemaal niks. Testopstelling ook met elke van deze soort filament lampen. Maaruh komt echt vies foei-lelijk licht van af. Veel te wit blauw.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LhGOYLH-k0hAsam0u7fr2SSVJmc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tGtN0vJr8XGJPh3U4fvgVQWj.jpg?f=fotoalbum_large

Heb nog een paar Inspelning en Rodret gehaald. Stond bij beide een mededeling naast het prijskaartje 'Deze zijn niet te koppelen aan de Dirigera hub' :?

[ Voor 30% gewijzigd door ManiacsHouse op 08-12-2025 20:59 ]

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
ManiacsHouse schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:56:
......

Heb nog een paar Inspelning en Rodret gehaald. Stond bij beide een mededeling naast het prijskaartje 'Deze zijn niet te koppelen aan de Dirigera hub' :?
Maar werken gelukkig prima samen met Home Assistant,

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Prisma16 schreef op maandag 8 december 2025 @ 23:53:
[...]

Maar werken gelukkig prima samen met Home Assistant,
Inderdaad :) Maar was meer verbazing als in gooit Ikea nu de support voor die devices uit de hub? :?

• Probydoby
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-12 13:52
Na wat zoeken heb ik hier nog geen discussies over kunnen vinden, dus ik vraag het hier maar:

Wat kan je doen als je nu home assistant draait met een zigbee router (skyconnect) en je wilt de nieuwe ikea matter over thread producten gebruiken? Zoals ik het begrijp kan die skyconnect of zigbee of matter praten? Als ik hem overzet dan verlies ik support voor mijn zigbee-only devices.

Als ik de dirigera hub koop dan werken al mijn ikea devices daarop, maar niet mijn hue, aqara, enz. Dus dan krijg ik 2 aparte mesh netwerken en dat wil ik niet (dat is de hele reden dat ik een skyconnect heb gekocht).

• Getest
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12-12 05:55
Probydoby schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 06:37:
Wat kan je doen als je nu home assistant draait met een zigbee router (skyconnect) en je wilt de nieuwe ikea matter over thread producten gebruiken? Zoals ik het begrijp kan die skyconnect of zigbee of matter praten? Als ik hem overzet dan verlies ik support voor mijn zigbee-only devices.

Als ik de dirigera hub koop dan werken al mijn ikea devices daarop, maar niet mijn hue, aqara, enz. Dus dan krijg ik 2 aparte mesh netwerken en dat wil ik niet (dat is de hele reden dat ik een skyconnect heb gekocht).
De Skyconnect kan zowel ZigBee als Thread (zijn vergelijkbare frequenties), maar inderdaad niet tegelijk. Je zal dus moeten kiezen, óf (zoals ik net heb gedaan) er een coördinator bij moeten plaatsen. In mijn geval heb ik gekozen voor de Nabu Casa ZBT-2. Wel weer een apparaatje erbij en inderdaad een aparte mesh, maar zo werkt het wel. Moet je nagaan wat een rommeltje het wordt als je per fabrikant een hub zou moeten nemen..

• Probydoby
  • Laatst online: 11-12 13:52
Getest schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 07:04:
[...]

De Skyconnect kan zowel ZigBee als Thread (zijn vergelijkbare frequenties), maar inderdaad niet tegelijk. Je zal dus moeten kiezen, óf (zoals ik net heb gedaan) er een coördinator bij moeten plaatsen. In mijn geval heb ik gekozen voor de Nabu Casa ZBT-2. Wel weer een apparaatje erbij en inderdaad een aparte mesh, maar zo werkt het wel. Moet je nagaan wat een rommeltje het wordt als je per fabrikant een hub zou moeten nemen..
Niet ideaal maar lijkt me dan ook de beste keuze.

• remmuz
ManiacsHouse schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:56:
Ikea Duiven lagen deze (rood omcirkeld) al in de schap. Andere nog helemaal niks. Testopstelling ook met elke van deze soort filament lampen. Maaruh komt echt vies foei-lelijk licht van af. Veel te wit blauw.
Kleurtemperatuur kun je toch instellen?

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

remmuz schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 07:50:
[...]

Kleurtemperatuur kun je toch instellen?
Mag aannemen van wel. Maar in de winkel was alleen helderheid in te stellen met de nieuwe remote. Vond sowieso beetje vaag, alleen deze twee modellen in schap. Verder geen info mbt Matter enzo. Maar waarschijnlijk snapt de gemiddelde Ikea-bezoeker dat toch niet :P

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
De Kajplats en andere Matter spullen zouden toch pas in januari in de winkel moeten liggen... maar dan moet je iets eerder beginnen met leveren ;-)

Ikea Duitsland lijkt al veel meer te hebben volgens de website: https://www.ikea.com/de/en/search/?q=kajplats
https://www.ikea.com/de/e...rum-clear-globe-80611488/

Zou gewoon kleurinstelbaar moeten zijn...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• zunrob
Getest schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 07:04:
[...]

Enige nadeel vind ik dat het een USB aansluiting is. Ik heb HA in een Docker draaien op een NAS, en USB is dan niet super fijn zoals ik begreep. Had daarom eigenlijk een voorkeur voor een ethernet koppeling zoals bijvoorbeeld bij een SLZB-06 die ik nu gebruik voor Zigbee.

Ik ben erg benieuwd naar de Timmerflotte, want een temperatuur- en luchtvochtigheidssensor had Ikea niet voor Zigbee. Ik krijg de indruk dat de Timmerflotte hier in NL ook al in de winkels te vinden is.

[ Voor 11% gewijzigd door zunrob op 09-12-2025 11:48 ]

• steye
Als er touchlink van zigbee in de nieuwe reeks producten zit, dan verwacht ik dat het hele nieuwe systeem in ha gewoon nog aan het zigbee netwerk toegevoegd kan worden. Alleen adverteren ze er niet mee. Daarmee zorgen ze er voor dat de producten ook backward compatibel zijn

• Palomar
  • Niet online
Ronald schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 08:47:
De Kajplats en andere Matter spullen zouden toch pas in januari in de winkel moeten liggen... maar dan moet je iets eerder beginnen met leveren ;-)

Ikea Duitsland lijkt al veel meer te hebben volgens de website: https://www.ikea.com/de/en/search/?q=kajplats
https://www.ikea.com/de/e...rum-clear-globe-80611488/

Zou gewoon kleurinstelbaar moeten zijn...
De handleidingen staan er ook bij. Wel een beetje omslachtig om van kleur te wisselen. Doe je door dubbelklikken voor volgende kleur of driedubbelklikken voor vorige kleur.
Zal ze als ze te koop zijn ook in huis halen om te bekijken, maar vooralsnog zie ik niet echt verbetering tov. de huidige lijn remotes (die wel een grote verbetering waren tov. die eerste lijn met knoopcelbatterijen).

• ajbu
zunrob schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:45:
[...]

Enige nadeel vind ik dat het een USB aansluiting is. Ik heb HA in een Docker draaien op een NAS, en USB is dan niet super fijn zoals ik begreep. Had daarom eigenlijk een voorkeur voor een ethernet koppeling zoals bijvoorbeeld bij een SLZB-06 die ik nu gebruik voor Zigbee.

Ik ben erg benieuwd naar de Timmerflotte, want een temperatuur- en luchtvochtigheidssensor had Ikea niet voor Zigbee. Ik krijg de indruk dat de Timmerflotte hier in NL ook al in de winkels te vinden is.
De Sonoff Max kan aangesloten worden met ethernet(PoE), Wifi of USB en heeft MultiPAN, dus Zigbee en Thread tegelijk. Ik heb nog niet echt ervaring met de stabiliteit daarvan. Thread en Zigbee apparatuur zal ook dan niet van elkaars mesh netwerk gebruik kunnen maken.

Gisteren een aantal Timmerflotte sensoren en Kajplats lampen gekocht. Toevoegen van een Timmerflotte ging probleemloos in HA en Apple Home. De temperatuur en luchtvochtigheid komen exact om de 5 minuten door, dus 19:00, 19:05, 19:10 etc. Dus temperatuurwijziging stuurt geen update naar HA, en ook als de temperatuur gelijk blijft elke 5 minuten een update. Bij mijn Zigbee Aqara was dit anders. Ik heb nog niet gekeken of dit instelbaar is. Voor mij prima om temperatuur te tracken maar voor snelle feedback op verandering niet geschikt. Poll kan ook een feature van HA of Thread zijn, dat weet ik niet

• ajbu
steye schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:41:
Als er touchlink van zigbee in de nieuwe reeks producten zit, dan verwacht ik dat het hele nieuwe systeem in ha gewoon nog aan het zigbee netwerk toegevoegd kan worden. Alleen adverteren ze er niet mee. Daarmee zorgen ze er voor dat de producten ook backward compatibel zijn
Nee dat kan niet. Alleen Touchlink van Zigbee wordt ondersteund voor het direct koppelen, niet het hele Zigbee protocol.

• mediumdry
  • Laatst online: 09-12 17:13
Als je nog ergens op een relatief goede plek een netwerkkabel kan leggen, zeker als je ook nog PoE hebt, dan zou ik gewoon een SMLight adapter kopen voor thread (en dus ook matter).

Gewoon op te zetten vanuit Home Assistant, maar je hoeft geen hardware naar je Home Assistant VM te doen, je hebt ook niet de beperking van waar de USB poort voor je Home Assistant is en is wat mij betreft de beste combi voor HA (niet per se SMLight, maar een externe netwerk Zigbee of Thread antenne, net zoals bluetooth al naar het netwerk gebracht is eerder). Er zijn er nog niet veel, maar het is voor mij een geweldige oplossing, want nu kan ik high availability failover doen voor home assistant en blijven alle automations draaien als er toevallig een proxmox server down gaat.

• zunrob
mediumdry schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:24:
Als je nog ergens op een relatief goede plek een netwerkkabel kan leggen, zeker als je ook nog PoE hebt, dan zou ik gewoon een SMLight adapter kopen voor thread (en dus ook matter).

Gewoon op te zetten vanuit Home Assistant, maar je hoeft geen hardware naar je Home Assistant VM te doen, je hebt ook niet de beperking van waar de USB poort voor je Home Assistant is en is wat mij betreft de beste combi voor HA (niet per se SMLight, maar een externe netwerk Zigbee of Thread antenne, net zoals bluetooth al naar het netwerk gebracht is eerder). Er zijn er nog niet veel, maar het is voor mij een geweldige oplossing, want nu kan ik high availability failover doen voor home assistant en blijven alle automations draaien als er toevallig een proxmox server down gaat.
Ik heb nu een slzb06 voor Zigbee en dat werkt goed.
Ik draai HA echter in een Docker, en kan dus niet zomaar addons installeren. Om zo een losse stick te gebruiken heb je volgens wel nog eea hieraan nodig.

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
[...]

Zondag bij IKEA Hengelo KAJPLATST 470lm, MYGGSPRAY en TIMMERFLOTTE gehaald. Was een ramp om het aan Apple Home gekoppeld te krijgen (resetten, dichterbij, opnieuw x 5). Uiteindelijk werkte het maar sprong bijvoorbeeld de KAJPLATST steeds op onbereikbaar.

Direct een SONOFF ZBdongle-E besteld en gisteren OpenThread Border Router geinstalleerd op Home-Assistant (RPi5). Werkt nu perfect.

• ProgMAN
Rub147 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 18:09:
[...]

Zondag bij IKEA Hengelo KAJPLATST 470lm, MYGGSPRAY en TIMMERFLOTTE gehaald. Was een ramp om het aan Apple Home gekoppeld te krijgen (resetten, dichterbij, opnieuw x 5). Uiteindelijk werkte het maar sprong bijvoorbeeld de KAJPLATST steeds op onbereikbaar.

Direct een SONOFF ZBdongle-E besteld en gisteren OpenThread Border Router geinstalleerd op Home-Assistant (RPi5). Werkt nu perfect.
Het zou mij niets verbazen dat deze producten nog een update nodig hebben om goed met andere Matter producten samen te werken. Ondanks dat bij sommige winkels de eerste voorraad binnenkomt staan de producten pas gepland voor 1 januari 2026. Er staat voor de DIRIGERA ook nog een update in de wacht namelijk.
Als ik even intern kijk dan zie ik voor zaterdag voorraad van een aantal type lampen gepland in Groningen, Delft en Duiven (o.a. de 1055 lm). Er zijn al diverse artikelen op voorraad in Groningen.

[ Voor 2% gewijzigd door ProgMAN op 09-12-2025 21:51 . Reden: Voorraad aangepast. ]

• Ronald
  • Nu online
Is bekend hoe de Dirigera omgaat met een mix van zigbee en matter producten?

Ik heb de indruk dat dirigera niets met direct links doet... Lijk oneindig schakelelementen aan verlichting te kunnen koppelen... in overlappende groepen... Dus ik zou eigenlijk denken dat er geen beperking is?
(Hooguit issues met de stabiliteit van de 2 niet onderling gekoppelde meshes...)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ajbu
[...]

De Timmerflotte is nu online verkrijgbaar en in de meeste winkels op voorraad:
https://www.ikea.com/nl/n...idssensor-smart-30597606/

• ProgMAN
Ik heb vandaag even gekeken bij IKEA Groningen en daar is al een groot gedeelte van de Matter Smart artikelen op voorraad. Ik heb zelf de TIMMERFLOTTE meegenomen om te checken of dit goed verbonden kan worden met de DIRIGERA. Na het toevoegen van de AAA batterijen vond mijn mobiel de sensor al zonder de IKEA Home Smart app te openen (dmv een popup). Verbinden ging in 1 keer goed door het scannen van de QR code die in de verpakking zit (staat ook achterop de sensor). In de Home Smart app is een nieuw Geschiedenis scherm (door de sensor te kiezen) met meer informatie dan de oude sensor (dag/week/maand overzicht).
Het verbinden met de app/hub ging veel makkelijker dan bijvoorbeeld de Tado X thermostaat (op de eigen Tado Bridge) die ook op Matter werkt. Die werkt echt alleen op 2.4 Ghz voor het verbinden met de hub. De TIMMERFLOTTE/DIRIGERA heeft geen moeite met mijn KPN box 12 modem met 2.4 en 5 Ghz gemixt voor het verbinden met de Dirigera hub. De ledjes die de temperatuur en luchtvochtigheid op de sensor weergeven zijn wel anders dan de foto's op de website van IKEA doet vermoeden. De tekst is wat meer groen van kleur ipv wit. Je moet op de knop drukken om de tekst te kunnen zien, is niet constant in beeld (moeilijk om een foto van te maken). Verder is er geen aparte muurbevestiging meer, maar is de achterkant magnetisch en geschikt voor het ophangen aan een schroef.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XYIet2Z00CX545EE4J5Iu_7B0Oo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6sYWqwoLq3ErAB8cy8aOzdRO.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/olDR2ehfsTPykMFtfPAfPcg5Miw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k3A2dpp4NOVsybwB9n65182F.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bd0RZJyeINME6JEGVOpiKM3D5Ag=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LPJiFVJ2ji2qPmQ61gvJtRSR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/abz6DJg0tq_5v5jg7ZLtcEMjhz8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aAAhWiE8y0gdoxTjYDTAPjBR.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8Hf5CmSZ0c95nvWA-VsSwoq66A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CskaSXbh4uYVNEFH1ZDC78v7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hn-xJi7bUVLC06mKP1wDyjZy2Kk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cJwPhSALISVMTTmvZyeBtTr7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/huzn_2C4s4j4h5edeqnBuqewBgY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UoF1ysJIAEm0t7tJT5x8jYFx.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yPXTCsJwufFq9BG3W38BX8RmVNA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qIyxd93E1BSJELBAQdk2upKL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HHZlWuLxV0lfUepbF8jP67I8RXk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SbfmDKREQqS3lQpdvGkmLtnb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bi01M7_kkIfLtWvzP_AlcvoiPog=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k4tpb5TqTXehogB4WgAbChrF.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 1% gewijzigd door ProgMAN op 10-12-2025 22:41 . Reden: kleine verduidelijking nav reacties, taalloutjes ]

• ajbu
ProgMAN schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:52:
...
Het verbinden ging veel makkelijker dan bijvoorbeeld de Tado X thermostaat die ook op Matter werkt. Die werkt echt alleen op 2.4 Ghz voor het verbinden. De TIMMERFLOTTE/DIRIGERA heeft geen moeite met mijn KPN box 12 modem met 2.4 en 5 Ghz gemixt.
Ik begrijp niet wat je hier schrijft. De Timmerflotte gebruikt Thread voor de communcatie (met de Dirigera) en heeft geen wifi, hoe zou je KPN box en wifi relevant zijn? Je kan de wifi uitzetten en dan blijft de Timmerflotte gewoon werken.

• ProgMAN
ajbu schreef op woensdag 10 december 2025 @ 22:18:
[...]

Ik begrijp niet wat je hier schrijft. De Timmerflotte gebruikt Thread voor de communcatie (met de Dirigera) en heeft geen wifi, hoe zou je KPN box en wifi relevant zijn? Je kan de wifi uitzetten en dan blijft de Timmerflotte gewoon werken.
Voor het verbinden aan de Dirigera hub heb je wel Wifi nodig (althans zo lijkt het voor de eerste koppeling met de hub). Maar mijn kennis van Matter/Thread is nog vrij beperkt en dus kan ik het fout hebben.
De app geeft zelf aan dat er een 2.4 Ghz wifi verbinding actief moet zijn en dat niet alle Matter apparaten 5 Ghz geschikt zijn. Daarna verbind de Timmerflotte met het thread netwerk dat actief is op de Dirigera hub. Het Thread netwerk wordt nu ook vermeld in de app onder Instellingen -> Hub-instellingen -> Meer acties -> Thread-netwerk. Mogelijk dat je geen wifi nodig hebt als je met andere merken hubs verbinding wilt maken.

Ik kan mij voorstellen dat een nieuwe lamp straks rechtstreeks via Matter over Thread met een nieuwe afstandbediening kan verbinden zonder wifi.

[ Voor 13% gewijzigd door ProgMAN op 10-12-2025 23:07 . Reden: Verduidelijking ]

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:16
Vandaag twee TIMMERFLOTTE gekocht in Amsterdam. Ze liggen niet in de schappen, maar je krijgt het op dit moment alleen mee als je aan een medewerker vraagt.

Installatie was een fluitje van een cent. Alleen begrijp ik niet waarom je je e-mail moet verifiëren als je de geschiedenis (dag, maand en jaar) voor temperatuur en luchtvochtigheid wilt weten.

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:16
Verder is er geen aparte muurbevestiging meer, maar is de achterkant magnetisch en geschikt voor het ophangen aan een schroef.
Kan je nogmaals bevestigen dat de achterkant magnetisch is? Ik heb er 2 maar beide zijn niet magnetisch.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12 16:56
ProgMAN schreef op woensdag 10 december 2025 @ 22:25:
[...]

Voor het verbinden aan de Dirigera hub heb je wel Wifi nodig (althans zo lijkt het voor de eerste koppeling met de hub). Maar mijn kennis van Matter/Thread is nog vrij beperkt en dus kan ik het fout hebben.
De app geeft zelf aan dat er een 2.4 Ghz wifi verbinding actief moet zijn en dat niet alle Matter apparaten 5 Ghz geschikt zijn. Daarna verbind de Timmerflotte met het thread netwerk dat actief is op de Dirigera hub. Het Thread netwerk wordt nu ook vermeld in de app onder Instellingen -> Hub-instellingen -> Meer acties -> Thread-netwerk. Mogelijk dat je geen wifi nodig hebt als je met andere merken hubs verbinding wilt maken.

Ik kan mij voorstellen dat een nieuwe lamp straks rechtstreeks via Matter over Thread met een nieuwe afstandbediening kan verbinden zonder wifi.
Matter kan zowel over thread als over wifi werken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• DjoeC
Ik ben vandaag naar de uitverkoop geweest en heb nog wat extra Inspelding en voor de heb/hobby een paar Styrbar dimknoppen en Parasoll maak/breek sensoren aangeschaft. Breda heeft nog een redelijke voorraad al wordt het op onderdelen wel minder.

De dimmers hebben 4 knoppen, ik neem aan dat ik de dim delen via HA kan gebruiken voor andere doeleinden ;)

• musicfreak
Na het toevoegen van de AAA batterijen vond mijn mobiel de sensor al zonder de IKEA Home Smart app te openen (dmv een popup). Verbinden ging in 1 keer goed door het
scannen van de QR code die in de verpakking zit (staat ook achterop de sensor).
Ik heb vandaag ook een Timmerflotte sensor plus een Bilresa afstandsbediening gekocht maar bij mij werkte het minder soepel. Bij het koppelen kreeg ik ook de popup op m'n iPhone plus de vraag de QR code te scannen. Nadat hij een poosje probeerde te verbinden kreeg ik bij beiden echter de foutmelding 'Sorry, dat ging niet zoals gepland', de koppeling mislukte dus.
Ik was vlakbij de Dirigera hub op het moment van koppelen, en heb de sensor en AB ook nog gereset, maar de foutmelding bleef. App en hub zijn beiden geüpdate. Waardoor zou dit kunnen komen?

[ Voor 4% gewijzigd door musicfreak op 12-12-2025 05:34 ]

• ProgMAN
ChiMan schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:24:
[...]

Kan je nogmaals bevestigen dat de achterkant magnetisch is? Ik heb er 2 maar beide zijn niet magnetisch.
Is niet magnetisch. Ik dacht eerst dat het wel magnetisch was, maar hij blijft niet op de koelkast hangen 8)7

• ProgMAN
musicfreak schreef op donderdag 11 december 2025 @ 20:47:
[...]

Ik heb vandaag ook een Timmerflotte sensor plus een Bilresa afstandsbediening gekocht maar bij mij werkte het minder soepel. Bij het koppelen kreeg ik ook de popup op m'n iPhone plus de vraag de QR code te scannen. Nadat hij een poosje probeerde te verbinden kreeg ik bij beiden echter de foutmelding 'Sorry, dat ging niet zoals gepland', de koppeling mislukte dus.
Ik was vlakbij de Dirigera hub op het moment van koppelen, en heb de sensor en AB ook nog gereset, maar de foutmelding bleef. App en hub zijn beiden geüpdate. Waardoor zou dit kunnen komen?
Ik heb zelf de Timmerflotte gekoppeld via de Android app. Ik hoor van meer mensen in mijn omgeving dat de koppeling via iPhone moeilijk gaat.

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12-12 18:35
Zijn er hier ervaringen met Tradfri lampen op een Tuya bridge? Ik wil mijn berging omtoveren tot een mini thuisgym, met nog een in onbruik zijnde Tuya bridge kan ik meteen ook de verlichting leuk aanpakken. Ding fungeert dan puur als bridge, aansturing licht doe ik via Home Assistant. In 2019 heb ik Tradfri al eens op een Hue bridge geprobeerd, dat werkte voor geen meter. Met de kortingen op het Zigbee spul van Ikea klinkt het aantrekkelijk om dat te kopen, maar weinig zin in een herhaling van zetten.

• Ronald
  • Nu online
In Haarlem staan de grote en kleine filament Kajplats lampen ook.

Ze staan gekoppeld met Styrbar of Rodret bediening… dus dat is ook genoeg antwoord op of de integratie tussen zigbee bedieningselementen en matter verlichting werkt.

Aan/uit én kleurtemperatuur werkt.

Bilresa ligt hier nog niet

[edit] en een handje grote kajplats met verpakking schade in de koopjes hoek. De enige kleine pak ik maar mee.

[ Voor 24% gewijzigd door Ronald op 12-12-2025 11:21 ]

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:34
Ik heb hier een Kajplats lamp opgehangen van de week, werkt prima in zowel home assistant als via de apple tv (homekit) :) Heb geen Ikea hub.

[ Voor 7% gewijzigd door Nachtapotheker op 12-12-2025 15:24 ]

• Ronald
  • Nu online
Ik heb de eerste 2 Kajplats gekoppeld aan mijn Dirigera. Keurig bedienbaar met een Rodret en Vallhorn sensor (zigbee).

Ik zie ze wel in HomeKit, maar niet in home assistant. De Dirigera zit in HA als Matter bridge... dus ik ben verbaast ;-(

• Eboeker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:21
In de Home Smart app is een nieuw Geschiedenis scherm (door de sensor te kiezen) met meer informatie dan de oude sensor (dag/week/maand overzicht).
Dat geschiedenis scherm is er ook met de vorige temperatuursensor zie ik in mijn smart app; heb je dus niet perse de nieuwe sensor voor nodig.

• Ronald
  • Nu online
Ronald schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 19:28:

Ik zie ze wel in HomeKit, maar niet in home assistant. De Dirigera zit in HA als Matter bridge... dus ik ben verbaast ;-(
Gaat blijkbaar niet automatisch...
Ik heb in HA een Thread border router. Die zit samen met de Dirigera nu in preferred network...

In de Home Smart app naar het product.
Instellingen sleutel
Verbinding maken via QR-code
Kopieer de code.

Dan in HA naar Matter integration
Add device
Yes it is in use
Other controller
Plak de code

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste