De Ikea Inspelning pluggen (dus schakelen én meten) zijn nu in de aanbieding voor 8 euro per stuk. Omdat mijn Shelly pluggen allemaal beginnen te falen, en ik een Dirigera hub voor Tradfri lampen heb, heb ik er tien gehaald.
Eentje uitgepakt, ingeplugd, via de Ikea app gekoppeld. Dat ging in één keer goed. Schakelen gaat prima, lampje aangesloten, het vermogen wat in de Ikea app wordt weergegeven ziet er realistisch uit. Yay.
Dan verder, naar Home Assistant, waar het me om te doen is. Ik heb:
- Home Assistant, geüpdate naar laatste versie (2025.11.2)
- Dirigera hub, geüpdate naar laatste firmware versie (2.866.4)
- Binnen HA gebruik ik de ondersteunde HomeKit integratie.
- Ik heb GEEN zigbee stick, GEEN zigbee2MQTT en meer van dat soort gedoe.
- Ik heb een aanzienlijke collectie Tradfri lampen, Valhorn bewegingssensoren, e.d. die allemaal binnen HA goed werken.
De plug duikt binnen HA ook op binnen de HomeKit-integratie, ik kan het relais bedienen, helemaal prima. Ik zie geen gedisablede entiteiten.
Maar ik zie geen entiteiten voor vermogen, energie e.d., en daar is het me primair om te doen. Ik heb natuurlijk gegoogled, maar ik kan geen informatie vinden over specifiek mijn situatie. Maar ik baal natuurlijk wel, want ik heb hier een stapel pluggen waar ik niet direct wat aan heb. Bijna alles wat ik vind, vooral in de categorie "nou bij mij werkt het gewoon", blijkt te gaan over de situatie waarin mensen zigbee/zigbee2MQTT gebruiken, maar dat heb ik niet - en wil ik ook liever niet gaan gebruiken.
Heeft iemand een idee waarom dit zo gebeurt? "Hoort" dit? Is het op te lossen? Is het op te lossen zonder het hele zigbee/zigbee2MQTT circus op te tuigen? Of kan ik ze beter terugbrengen?
[
Voor 8% gewijzigd door
JeroenH op 21-11-2025 22:56
]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar