• fockarty
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:51
weebl schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:55:
[...]

Ok, thanks! Ga ik me er eens verder in verdiepen!
Ik ben hier ook naar op zoek, mocht je hier wat zinnigs over vinden hoor ik het graag. Ben nog niet veel verder dan 'het kan via homekit' maar enige details zie ik nergens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delacour
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-12-2024
Hallo, is er een vereiste mbt minimale afstand van de lamp tot de Tradfri verbindingshub?

Ik heb buiten een lamp hangen en in de garage een AP (hemelsbreed een meter of 7), maar hij connecteert niet. Terwijl mijn goedkope AliExpress lamp wel connecteert…

• Delacour
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-12-2024
Delacour schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 17:13:
Hallo, is er een vereiste mbt minimale afstand van de lamp tot de Tradfri verbindingshub?

Ik heb buiten een lamp hangen en in de garage een AP (hemelsbreed een meter of 7), maar hij connecteert niet. Terwijl mijn goedkope AliExpress lamp wel connecteert…
Volgens mij heb ik het al gevonden:

"Verbindingshub

Met de verbindingshub kun je al je lampen bedienen en verschillende tijdschakelingen instellen. De hub verbind je met een UTP kabel aan je router. Hou er dus wel rekening mee dat de hub wel in de buurt moet staan van de lampen. Het maximale bereik is maar 10 meter (zonder muren ertussen)".

Nu lees ik me.b.t. de Dirigera het volgende:

"Hoe veel meter moet er ideaal tussen de DIRIGERA hub en mijn slimme producten zitten?
Voor de beste resultaten raden we aan om in ieder geval één van je slimme producten binnen maximaal 10 meter afstand van je DIRIGERA hub te plaatsen.

Elk slim product creëert dan een netwerk en vergroot de dekking, zolang elk product zich binnen 10 meter van een ander bevindt".

Weet iemand of dat met de Tradfri ook zo werkt? Dus dat wanneer ik een lamp ertussen plaats ik het totale 'netwerk' groter maak?

[ Voor 27% gewijzigd door Delacour op 16-09-2023 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:02
Delacour schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 09:40:
[...]

Elk slim product creëert dan een netwerk en vergroot de dekking, zolang elk product zich binnen 10 meter van een ander bevindt".

Weet iemand of dat met de Tradfri ook zo werkt? Dus dat wanneer ik een lamp ertussen plaats ik het totale 'netwerk' groter maak?
Ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reuvje
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-06 11:08
Temp sensors van aqara en Sonoff deur sensors worden gedetecteerd door Dirigera, de temp sensors geven keurig de graden en luchtvochtigheid door.
De deur sensor laat wel zien dat deze open of gesloten is, maar je kunt nog niets programmeren.

• Helsie
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
HKees schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:43:
Is er trouwens al iemand die de Tradfri (of een vergelijkbaar product) werkend heeft gekregen met een Somfy Tahoma Switch, i.c.m. een losse schakelaar? Ook hier kreeg ik de Tradfri trafo wel gekoppeld, maar dan was ik de remote (toen nog 1 stuk) 'kwijt'...

Ik zou eigenlijk de verlichting willen schakelen met een wisselschakeling (wat reeds gelukt is), maar eveneens nog met de app indien mogelijk.
Heb je hier wel eens antwoord op gekregen? Zonder deze combinatie krijg ik van de vrouw geen toestemming om hem in de TaHoma app (en dus ook niet in HomeAssistant) op te nemen... ;-)

Of als iemand anders dit weet? Ben heel benieuwd!

• demonic
Helsie schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 19:02:
[...]

Heb je hier wel eens antwoord op gekregen? Zonder deze combinatie krijg ik van de vrouw geen toestemming om hem in de TaHoma app (en dus ook niet in HomeAssistant) op te nemen... ;-)

Of als iemand anders dit weet? Ben heel benieuwd!
Met zoiets moet dat toch kunnen?
https://zdvshop.nl/winkel...elaar-1-en-2-schakelaars/

gewoon ipv de lamp koppel je dit ding er aan. en aan de output van dit ding koppel je de lamp.
(geen idee of dit via tradfri hub/dirigere werkt)

[ Voor 4% gewijzigd door demonic op 23-09-2023 21:42 ]

• Helsie
  • Niet online
demonic schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 21:42:
[...]

Met zoiets moet dat toch kunnen?
https://zdvshop.nl/winkel...elaar-1-en-2-schakelaars/

gewoon ipv de lamp koppel je dit ding er aan. en aan de output van dit ding koppel je de lamp.
(geen idee of dit via tradfri hub/dirigere werkt)
Nee de tradfri hub zit in stopcontact, geen vaste lichtschakelaar daarvoor. Dus moet combi van draadloze tradfri knop (aan-uit) en Tahoma zijn. Maar ik ben een stapje verder. Met 4x kort indrukken van de pair knop op de schakelaar ziet de Tahoma app de Tradfri schakelaar wel. Maar nu krijg ik een fout als ik die aan de verlichting wil koppelen:
"U kunt per kanaal alleen apparaten van hetzelfde type bedienen. Gebruik een ander kanaal van uw afstandsbediening om een ander type product te bedienen."
Maar lijkt mij dat de schakelaar maar 1 kanaal heeft... 🤔

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-06 17:42
Hmmm mijn hub uit 2017 begind volgens mij kuren te krijgen.
Om de ongeveer 3 dagen moet ik hem rebooten zodat de lampen weer met de app te bedienen zijn.
Ben ik de enige of heeft iemand hier een oplossing voor??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cvanatten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-06 18:25
Helsie schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 22:08:
[...]

Nee de tradfri hub zit in stopcontact, geen vaste lichtschakelaar daarvoor. Dus moet combi van draadloze tradfri knop (aan-uit) en Tahoma zijn. Maar ik ben een stapje verder. Met 4x kort indrukken van de pair knop op de schakelaar ziet de Tahoma app de Tradfri schakelaar wel. Maar nu krijg ik een fout als ik die aan de verlichting wil koppelen:
"U kunt per kanaal alleen apparaten van hetzelfde type bedienen. Gebruik een ander kanaal van uw afstandsbediening om een ander type product te bedienen."
Maar lijkt mij dat de schakelaar maar 1 kanaal heeft... 🤔
Het koppelen van een Tradfri Remote aan de hub van een ander merk en dan vervolgens aan een lamp is lastig en niet erg gebruiksvriendelijk. En als je pech hebt kan het helemaal niet. Je kunt de volgende procedure proberen: eerst lamp en remote ontkoppelen van de hub. Dan eerst remote aan de hub koppelen, dan de remote rechstreeks aan de lamp koppelen (pairing knopje indrukken en tegen de lamp aanhouden) en pas daarna de lamp aan de hub koppelen. Als aan het eind van deze procedure met de remote de lamp niet kunt bedienen gaat het niet werken. In het algemeen werkt een afstandsbediening eigelijk alleen maar goed als je de hub gebruikt die bij het syteem hoort (dus een Ikea afstandsbediening op een Ikea hub, Hue a.b. op Hue hub). Of je moet het rechstreeks koppelen aan Home Assistant met een Zigbee stick.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helsie
  • Niet online
cvanatten schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:47:
[...]

Het koppelen van een Tradfri Remote aan de hub van een ander merk en dan vervolgens aan een lamp is lastig en niet erg gebruiksvriendelijk. En als je pech hebt kan het helemaal niet. Je kunt de volgende procedure proberen: eerst lamp en remote ontkoppelen van de hub. Dan eerst remote aan de hub koppelen, dan de remote rechstreeks aan de lamp koppelen (pairing knopje indrukken en tegen de lamp aanhouden) en pas daarna de lamp aan de hub koppelen. Als aan het eind van deze procedure met de remote de lamp niet kunt bedienen gaat het niet werken. In het algemeen werkt een afstandsbediening eigelijk alleen maar goed als je de hub gebruikt die bij het syteem hoort (dus een Ikea afstandsbediening op een Ikea hub, Hue a.b. op Hue hub). Of je moet het rechstreeks koppelen aan Home Assistant met een Zigbee stick.
Dankjewel voor je uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aDutchCow
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-06 11:28
Even een kort vraagje: is het bij Dirigera ook zo dat er een lamp aan een afstandsbediening gekoppeld moet worden? Ik gebruik namelijk bij Tradfri mijn lampen uitsluitend met Google Home en heb die knop dus niet nodig :)

Als het regent in mei, dan is april voorbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-06 07:53
Heeft iemand al de SYMFONISK sound remote gen2 gekoppeld aan de Dirigera hub en werkend in HomeKit?
Vind het zo raar dat hij gekoppeld aan de Trådfri bridge wel in HomeKit verschijnt en gekoppeld aan de Dirigera hub niet.
Hoezo vooruitgang?

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerCor
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04:32

GerCor

Zonder dallen geen pieken

aDutchCow schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:27:
Even een kort vraagje: is het bij Dirigera ook zo dat er een lamp aan een afstandsbediening gekoppeld moet worden? Ik gebruik namelijk bij Tradfri mijn lampen uitsluitend met Google Home en heb die knop dus niet nodig :)
Net even een filmpje op YouTube bekeken. Nieuw product toevoegen aan de hub. 6 keer aan en uit. Klaar.

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:05
Is het mogelijk om een scène, zoas ik die ingesteld heb in de home smart app, met een enkele schakelaar te bedienen?

Ik heb namelijk nog een schakelaar liggen https://www.ikea.com/nl/n...immer-smart-wit-70408595/

Ik kom er in de app niet uit namelijk.
Ik heb de schakelaar reeds gereset en opnieuw gepaired, maar het lukt me niet om hem aan de scène te koppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poederbaas
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-05 10:08
gustaveau schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:06:
Is het mogelijk om een scène, zoas ik die ingesteld heb in de home smart app, met een enkele schakelaar te bedienen?

Ik heb namelijk nog een schakelaar liggen https://www.ikea.com/nl/n...immer-smart-wit-70408595/

Ik kom er in de app niet uit namelijk.
Ik heb de schakelaar reeds gereset en opnieuw gepaired, maar het lukt me niet om hem aan de scène te koppelen.
Zo direct een scene op de schakelaar zetten gaat niet, misschien via een omweg met een dummy object er tussen zou het kunnen. Zelf gebruik ik deze om mijn scenes te activeren: https://www.ikea.com/nl/n...lknop-wit-smart-40356381/

Zo heb ik deze op mijn nachtkastje en activeer ik hiermee de welterusten scene.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lw.keizer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-06 22:11
Er komen kennelijk in januari wat nieuwe sensoren aan voor de Dirigera hub: beweging, deur/raam en lekkage.

https://homekitnews.com/2...dirigera-hub-due-in-2024/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:30
lw.keizer schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:15:
Er komen kennelijk in januari wat nieuwe sensoren aan voor de Dirigera hub: beweging, deur/raam en lekkage.

Ik mis eigenlijk nog rookmelders :)
Maar dit is een mooi begin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
lw.keizer schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:15:

Interessant. Ik gebruik nu ook dat soort sensoren icm de Klikaanklikuit ICS2000. Ben alleen wel benieuwd wat voor acties er voortkomen uit de lekkage-sensor. Want als dan het licht aangaat dan heb je er niet zoveel aan ;) Zou mooi zijn als ze iets gaan doen met push-notificaties op je telefoon of dat je op een of andere manier een alarm af kunt laten gaan. Dan kom je een beetje uit op regels (als .. dan ...), wat ik op zich wel een goede toevoeging zou vinden aan het Ikea product.

Over de ICS2000 gesproken. Gebruik deze al sinds 2016 oid en op zich doet ie wat ie moet doen, maar sinds ik hem heb is er eigenlijk niks aan de app of functionaliteit veranderd. De app is niet bepaald het voorbeeld van overzichtelijkheid en mocht er eens een storing oid zijn dan is het zoeken naar een speld in een hooiberg met alle verschillende regels. Ben er hierdoor ook een beetje op uitgekeken.

Ik heb voor de fun eens zo'n Dirigera hub gekocht en een paar lampen aan gekoppeld. Tijdje geleden kwam hierin de nieuwe functionaliteit om de hub ook vanaf internet te bedienen. Dit miste ik, waardoor ik de Dirigera/Tradfri nooit serieus gebruikt heb. Dat kan nu dus veranderen. Wat me aan het Ikea platform aanspreekt is dat het goed samenwerkt met de Ikea lampen (duh ;)), overzichtelijke app, veel gebruikers, veel ontwikkeling in en het is goedkoop. Ik gebruik icm. de Klikaanklikuit (KAKU) ICS2000 nu de volgende spullen:

- Diverse lampen/schakelaars in huis (Ikea zigbee en KAKU 433MHz). Bijv. met 1 wandschakelaar zet ik alle lichten in de woonkamer aan en uit.

- Ikea wandschakelaar om de lamp boven de keukentafel ook handmatig te kunnen dimmen. Het koppelen van die Ikea schakelaar/lampen aan de ICS2000 was een vervelend klusje (heb de lampen eens moeten vervangen), wat officieel ook niet werkt en ook maar met 1 Ikea schakelaar per ICS2000. Met het Ikea systeem gaat dit veel makkelijker werken

- KAKU deurbel waarvan ik een pushbericht op mijn telefoon krijg en ook na aanbellen een lamp in de gang aan laat gaan. Dat gaat met Ikea niet meer werken, echter overwoog ik al om een videodeurbel te kopen, dus dat is niet zo'n probleem. Sowieso werkt dat pushbericht heel erg vertraagd. Duurt soms wel een paar minuten tot die aankomt, dus totaal niet betrouwbaar als vervanging voor de gong.

- DIverse KAKU camera's op de kamers van de kinderen. Echter 1 daarvan is al half kapot (nachtzicht werkt niet meer) en de mogelijkheden zijn zeer beperkt (camera zit in de app, maar kan verder niet gebruikt worden voor regels oid). Bovendien zijn de oudste 2 kinderen inmiddels oud genoeg om niet meer in de gaten te houden te hoeven te worden. Ik heb elders in het huis al een Eufy camera hangen (veel meer mogelijkheden), dus die laatste KAKU camera kan ook wel vervangen worden door een Eufy.

- KAKU rookmelder en waterlekkagedetector bij de wasmachine. Werkt erg onbetrouwbaar. Je weet niet of ze werken en of de batterij bijvoorbeeld leeg is. Paar keer getest door de watermelder in een bak water te houden ging soms niet af. Dit hoef ik dus niet te behouden. Ben wel benieuwd naar die nieuwe waterlekkagedetector van Ikea die volgend jaar uitkomt.

- Bij vakanties zet ik altijd een reeds ingestelde regel aan om een aantal lampen 's avonds gepland aan en uit te laten gaan. Bij IKEA kan dat zo te zien ook gewoon met een scene (en het uitschakelen gaat binnen deze zelfde scene, zodat je er geen aparte 'uitzetten'-scene voor hoeft in te stellen).

- 12 volt tuinverlichting gaat bij zonsondergang/zonsopgang aan/uit. Nu met een 2 compacte 433MHz KAKU schakelaars boven elkaar in een dubbel buitenstopcontact (wel overdekt). Dat moeten dan 2 Zigbee schakelaars worden (beide hebben aparte timing). De Ikea zigbee stopcontactschakelaars zijn wel wat lomper en lastiger boven elkaar te plaatsen, maar daar vind ik vast wel iets op.

Dit is een beetje mijn smarthome en overweeg dus naar Ikea Dirigera over te stappen. Ben benieuwd of mensen toch nog bezwaren zien om dit beter niet te doen (bijv. dat dingen in de praktijk toch niet zo goed werken als geschetst). Kan natuurlijk weer terug naar de ICS2000 (of iets anders), maar het is best een operatie om alles om te zetten en in te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-06 15:08

Mimiix

Professioneel Prutser

Tux3.14 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:47:
[...]

Ik mis eigenlijk nog rookmelders :)
Maar dit is een mooi begin.
Die zou ik het liefst zien. Op dit moment is er niet echt een goede rookmelder op de markt mbt zigbee.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Palomar schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:15:
[...]

Interessant. Ik gebruik nu ook dat soort sensoren icm de Klikaanklikuit ICS2000. Ben alleen wel benieuwd wat voor acties er voortkomen uit de lekkage-sensor. Want als dan het licht aangaat dan heb je er niet zoveel aan ;) Zou mooi zijn als ze iets gaan doen met push-notificaties op je telefoon of dat je op een of andere manier een alarm af kunt laten gaan. Dan kom je een beetje uit op regels (als .. dan ...), wat ik op zich wel een goede toevoeging zou vinden aan het Ikea product.
ICM met een https://www.ikea.com/se/s...insavstaengning-20425724/ kan je het water afsluiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeroen013
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18-03-2024
Tweakers,

Als een van de eerste had ik een jaar of 5 geleden de oude Tradfri hub, in eerste instantie werkte het ok, maar al snel raakte hij lampen en stopcontacten spontaan kwijt. Reden voor mij om toen we verhuisden alles van hue te kopen, en “het kost wat maar dan heb je ook wat”. Nu heb ik m’n stopcontacten van Home Wizzard, en via Home Bridge gekoppeld aan Home kit. Echter om een stopcontact van €30 op te offeren voor de kerst verlichting vind ik een beetje overdreven. 2 vraagjes;
1) is met de nieuwe hub de verbindings kwaliteit beter geworden?
2) in heb dus al een hue hub, benut de Ikea hub het zelfde zigbee netwerk? Of begin ik hier helemaal opnieuw en heb ik straks een groot probleem als ik een eenzaam stopcontact in de schuur wil bedienen?

Thx voor het antwoorden alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jarsiv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-06 11:44
jeeroen013 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 20:58:
Tweakers,

Als een van de eerste had ik een jaar of 5 geleden de oude Tradfri hub, in eerste instantie werkte het ok, maar al snel raakte hij lampen en stopcontacten spontaan kwijt. Reden voor mij om toen we verhuisden alles van hue te kopen, en “het kost wat maar dan heb je ook wat”. Nu heb ik m’n stopcontacten van Home Wizzard, en via Home Bridge gekoppeld aan Home kit. Echter om een stopcontact van €30 op te offeren voor de kerst verlichting vind ik een beetje overdreven. 2 vraagjes;
1) is met de nieuwe hub de verbindings kwaliteit beter geworden?
2) in heb dus al een hue hub, benut de Ikea hub het zelfde zigbee netwerk? Of begin ik hier helemaal opnieuw en heb ik straks een groot probleem als ik een eenzaam stopcontact in de schuur wil bedienen?

Thx voor het antwoorden alvast!
ik draai nu al een hele tijd met de digira en eigenlijk heb ik met het ikea spul geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Politoer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-12-2024
Ik ben een nieuweling in de Ikea Home Smart wereld. Onlangs heb ik ledstrips in mijn keuken aangebracht, waarvan ik de controller heb gekoppeld aan een miboxer zigbee 3 gateway. Ik kan de led strip nu met de Tuya app bedienen, maar ook met een aparte draadloze afstandsbediening. Omdat tradfri ook met zigbee werkt heb ik gisteren op proef een TRÅDFRI Draadloos plug-in stopcontact gekocht en een draadloze aan/uit bediening van Tradfri (Rodret). Nu heb ik het volgende probleem. Ik kan het stopcontact met de zigbee gateway van Miboxer koppelen en via de Tuya app bedienen, maar als ik dat stopcontact vervolgns aan de Rodret koppel gaat de koppeling met de miboxer gateway weer verloren en vice versa. Ik heb ook geprobeerd de koppeling met de miboxer gateway en de Rodret tegelijkertijd uit te voeren, maar dat werkt kennelijk niet.
I dat een beperking van het IKEA systeem of doe ik iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
Politoer schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:15:
Ik ben een nieuweling in de Ikea Home Smart wereld. Onlangs heb ik ledstrips in mijn keuken aangebracht, waarvan ik de controller heb gekoppeld aan een miboxer zigbee 3 gateway. Ik kan de led strip nu met de Tuya app bedienen, maar ook met een aparte draadloze afstandsbediening. Omdat tradfri ook met zigbee werkt heb ik gisteren op proef een TRÅDFRI Draadloos plug-in stopcontact gekocht en een draadloze aan/uit bediening van Tradfri (Rodret). Nu heb ik het volgende probleem. Ik kan het stopcontact met de zigbee gateway van Miboxer koppelen en via de Tuya app bedienen, maar als ik dat stopcontact vervolgns aan de Rodret koppel gaat de koppeling met de miboxer gateway weer verloren en vice versa. Ik heb ook geprobeerd de koppeling met de miboxer gateway en de Rodret tegelijkertijd uit te voeren, maar dat werkt kennelijk niet.
I dat een beperking van het IKEA systeem of doe ik iets verkeerd?
Je zult de afstandsbediening moeten koppelen aan je hub.

Je kan niet het stopcontact aan je hub en aan afstandsbediening koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Politoer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-12-2024
Dank voor de suggestie, maar dat werkt niet. De Rodret koppelt denk ik niet op basis van het Zigbee protocol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvanatten
Politoer schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:45:
Dank voor de suggestie, maar dat werkt niet. De Rodret koppelt denk ik niet op basis van het Zigbee protocol.
De aansturing van afstandsbedieningen verschilt per Zigbee platform. Je bent dus gebonden aan een Tuya afstandsbediening bij een Tuya hub. Of een Ikea hub voor je Ikea afstandsbediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Ik heb met de dirigera hub 2 spotjes gekoppeld waar ik een groep van heb gemaakt. In Google Home zie ik deze nu terug als twee afzonderlijke lampen. De groep is niet zichtbaar. Iemand een idee of dit inderdaad zo werkt bij de dirigera hub? Of doe ik iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:38
Dirigera vraagje. Het lijkt erop dat als we de zonsondergang instellen als "aan"actie voor de lampen in huis dat dit niet werkt, echter smorgens voordat het licht wordt gaan die lampen wel aan.

Iemand ervaring mee, of weet hoe ik dit kan oplossen?

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TYZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-06 13:53

TYZ

@wowly Werkt bij mij probleemloos. Misschien je locatie niet correct ingesteld in de app, waardoor hij denkt dat je in een andere tijdzone zit?

(Te vinden onder Instellingen / Hubinstellingen --> Zonsopgang/ondergang volgen)

Efficiency is intelligent laziness...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
TYZ schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:08:
@wowly Werkt bij mij probleemloos. Misschien je locatie niet correct ingesteld in de app, waardoor hij denkt dat je in een andere tijdzone zit?

(Te vinden onder Instellingen / Hubinstellingen --> Zonsopgang/ondergang volgen)
Jup, al gedaan. Ik was ervan overtuigd dat ik dàt niet goed had staan, maar helaas. Heb dat ding al eens helemaal gereset en alles opnieuw ingesteld, no show. Ik heb het idee dat ik iets eenvoudigs ben vergeten....

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Palomar schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:53:
Ik heb met de dirigera hub 2 spotjes gekoppeld waar ik een groep van heb gemaakt. In Google Home zie ik deze nu terug als twee afzonderlijke lampen. De groep is niet zichtbaar. Iemand een idee of dit inderdaad zo werkt bij de dirigera hub? Of doe ik iets verkeerd?
Kan iemand anders misschien aangeven of bij hem/haar lampgroepen wel doorkomen in Google Home?
Als dat wel zou moeten zou ik de boel misschien kunnen resetten oid, maar heb daar niet zoveel zin in als het bij voorbaat al niet gaat werken.

Meende dat dit met de Tradfri hub wel werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04:32

GerCor

Zonder dallen geen pieken

Palomar schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 16:44:
[...]

Kan iemand anders misschien aangeven of bij hem/haar lampgroepen wel doorkomen in Google Home?
Als dat wel zou moeten zou ik de boel misschien kunnen resetten oid, maar heb daar niet zoveel zin in als het bij voorbaat al niet gaat werken.

Meende dat dit met de Tradfri hub wel werkte.
Is alweer een tijdje geleden maar volgens mij komen de lampen niet als groep in Google home met de Tradfri hub. Google home herkent dat er een nieuwe lamp is en dan kun/moet je die zelf in een kamer/groep plaatsen. Volgens mij geldt dat ook voor Homekit/Woning app.

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
GerCor schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 17:02:
[...]

Is alweer een tijdje geleden maar volgens mij komen de lampen niet als groep in Google home met de Tradfri hub. Google home herkent dat er een nieuwe lamp is en dan kun/moet je die zelf in een kamer/groep plaatsen. Volgens mij geldt dat ook voor Homekit/Woning app.
Ok thanks voor de bevestiging. Misschien ben ik in verwarring geraakt omdat ik met mijn Google Nest Hub voorheen de lampen in mijn werkkamer kon uitzetten, maar dat was waarschijnlijk de optie ' zet alle lampen uit'. Overigens geeft mijn klikaanklikuit control station wel de lampengroepen door aan Google Home. Klein pluspuntje voor klikaanklikuit ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaijRaij
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-06 21:08
Palomar schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:53:
Heb je 'hey Google, synchroniseer apparaten' al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:55
Blijkbaar is IKEA van mening dat de meeste klanten gek op 'dotty' LED strips zijn, hier helpt een diffuser ook niet meer :/ Dan beter zoiets met een 90 of 120 leds/m rgbw ledstrip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hobbit13
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-06 21:39
"Dit slimme product kan niet worden verbonden met een TRÅDFRI hub."

Dat vind ik best wel jammer. De oude driver
Afbeeldingslocatie: https://www.ikea.com/nl/nl/images/products/tradfri-driver-voor-draadloze-besturing-smart-grijs__0587550_pe672682_s5.jpg?f=s
werkt prima met random led strips, maar is nogal lomp voor z'n vermogen. De nieuwe driver is veel subtieler, maar dan moet ik eerst een nieuwe hub kopen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwhoogervorst
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:36
Release Version: 1.25.1
6th Nov 2023
New features and changes in Accessories:
FYRTUR and KADRILJ roller blinds (24.4.13)
Product ID: E1752, E1757
◆ Stability improvements.

TREDANSEN and PRAKTLYSING cellular blinds (24.4.13)
Product ID: E2021, E2022
◆ Stability improvements.

TRÅDFRI warm white bulbs E27/GU10 (1.0.36)
Product ID: LED2103, LED2104
◆ New product.

TRÅDFRI white spectrum bulb E27 (3.0.10)
Product ID: LED2201
◆ New product.

TRÅDFRI white spectrum bulb E14/GU10 (3.0.10)
Product ID: LED2106, LED2107
◆ New product.

Voor elke oplossing is er een probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:55
Weet iemand toevallig of Ikea hun Warm White GU10’s 400lm uit hun assortiment gehaald heeft? Ik wou hier nog een extra kamer ermee uitrusten maar vind ze helemaal niet meer terug op de website. Zou wel balen zijn, want die met regelbaar wit spectrum zijn de helft duurder en slechts 345lm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TYZ

TYZ

Twixie schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:32:
Weet iemand toevallig of Ikea hun Warm White GU10’s 400lm uit hun assortiment gehaald heeft? Ik wou hier nog een extra kamer ermee uitrusten maar vind ze helemaal niet meer terug op de website. Zou wel balen zijn, want die met regelbaar wit spectrum zijn de helft duurder en slechts 345lm.
Ja die gaan eruit; er is ondertussen wel een nieuwe versie van de GU10 Warm White, voor €7,99:
https://www.ikea.com/nl/n...imbaar-warm-wit-00541300/

Ook deze zijn 'slechts' 345lm, maar ook weer wat zuiniger dan de vorige versie, for what it's worth. Qua maatvoering zijn ze volgens mij ook iets minder hoog (55 mm vs. 58 mm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
TYZ schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:23:
[...]
Ja die gaan eruit; er is ondertussen wel een nieuwe versie van de GU10 Warm White, voor €7,99:
https://www.ikea.com/nl/n...imbaar-warm-wit-00541300/
Ok, dan is het minder erg dan ik dacht. Wel zonde dat ze wat minder fel zijn.
Bizar genoeg echter zijn ze niet verkrijgbaar bij Ikea Belgie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TYZ

TYZ

Twixie schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:31:
[...]

Ok, dan is het minder erg dan ik dacht. Wel zonde dat ze wat minder fel zijn.
Bizar genoeg echter zijn ze niet verkrijgbaar bij Ikea Belgie.
Mocht je niet (te) ver van de grens wonen; zowel Breda, Eindhoven als Heerlen hebben ze op voorraad, volgens de website.
Kun je meteen goedkoop tanken (o nee, dat was net andersom 8)7).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TYZ

TYZ

wowly schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 21:31:
[...]

Jup, al gedaan. Ik was ervan overtuigd dat ik dàt niet goed had staan, maar helaas. Heb dat ding al eens helemaal gereset en alles opnieuw ingesteld, no show. Ik heb het idee dat ik iets eenvoudigs ben vergeten....
Heb je dit trouwens nog werkend gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
TYZ schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:49:
[...]

Heb je dit trouwens nog werkend gekregen?
nope..... gewoon ieder ochtend de schakelaar omzetten. Maar ik ga binnenkort er nog eens goed voor zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TYZ

TYZ

wowly schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:51:
[...]

nope..... gewoon ieder ochtend de schakelaar omzetten. Maar ik ga binnenkort er nog eens goed voor zitten
Eén van m'n werkende scènes ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UoePwEWk7KCw_rJ1t6rdxP0Gqu0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kzu2mF0wlEJWOJeyTpaL0QDY.jpg?f=fotoalbum_large

Als je doorklikt op de startgebeurtenis, staat er dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CLgRCl-fUGNs9rMPfytAUSxKFZs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4nc3PrPGrAHzZl7zmfzxXW20.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien heb je hier nog iets aan bij het troubleshooten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jambo
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23-08-2024
Weet iemand of de Tradfri bewegings melder aan de praat te krijgen is met de KAKU ICS-2000 ?

In de KAKU App bij overige merken -> Zigbee staan alleen lampen, en geen sensoren...

Heb topic doorzocht, maar kon antwoord op deze vraag niet vinden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
jambo schreef op maandag 13 november 2023 @ 21:15:
Weet iemand of de Tradfri bewegings melder aan de praat te krijgen is met de KAKU ICS-2000 ?

In de KAKU App bij overige merken -> Zigbee staan alleen lampen, en geen sensoren...

Hoewel ik niet echt thuis ben in de KAKU ICS-2000 is dit over het algemeen de 'regel' wat betreft compatibiliteit: vaak zijn de 'lampen' redelijk compatibel (vanwege ZLL) zelfs RGBW LED drivers zijn te koppelen, de sensoren en schakelaars zijn dat vaak niet. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen op deze 'regel' mogelijk :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
jambo schreef op maandag 13 november 2023 @ 21:15:

Op Zigbee2MQTT, ZHA en Deconz werkt het wel goed.

Had je hem al eens geprobeerd te koppelen?

Kan je bij de ICS2000 wel groepen maken? Zit er nog iets aan vast zoals Home Assistent? Of wil je alles in de ICS2000 app doen (dat is vaak weer lastiger met derde partij dingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• javaboon
  • Laatst online: 02-06 06:54
Weet iemand ook of de GU10 spots ook zigbee routers zijn? specifiek de RGBW spot zou handig zijn.

duh, electrons are life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jambo
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23-08-2024
Vorkie schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 06:30:
[...]

Op Zigbee2MQTT, ZHA en Deconz werkt het wel goed.

Had je hem al eens geprobeerd te koppelen?

Kan je bij de ICS2000 wel groepen maken? Zit er nog iets aan vast zoals Home Assistent? Of wil je alles in de ICS2000 app doen (dat is vaak weer lastiger met derde partij dingen)
Dank voor jullie antwoorden!
Ik heb alleen en ICS2000, ik had hem nog niet aangeschaft.. Denk dat ik toch maar voor een KAKU (zigbee) bewegingsmelder ga voor de zekerheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:30

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

javaboon schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:09:
Weet iemand ook of de GU10 spots ook zigbee routers zijn? specifiek de RGBW spot zou handig zijn.
Volgens mij heeft IKEA geen zigbee-devices met vaste voeding die geen router zijn. Maar ik laat me graag corrigeren als dit niet klopt.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Gizz schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:32:
[...]

Volgens mij heeft IKEA geen zigbee-devices met vaste voeding die geen router zijn. Maar ik laat me graag corrigeren als dit niet klopt.
Zelfs tuya doet dit.

De enige die ik tegen gekomen ben die hiervan afwijken zijn Sengled lampen. Overigens is dat vooral US based(110V) dus daar hebben we weinig van doen :)

• javaboon
Hmm, ik heb hier een aantal eWeLink CK-BL702-AL-01(7009_Z102LG03-1) lampen. Volgens de netwerk visualisation ook aangemerkt als router maar dat zie ik ze niet doen. Zou ik dan een foutje ergens in een configuratie hebben? heb een conbee usb plug in een HA instantie zitten, geen aanpassingen in de configuratie.

duh, electrons are life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• javaboon
javaboon schreef op donderdag 16 november 2023 @ 07:33:
Hmm, ik heb hier een aantal eWeLink CK-BL702-AL-01(7009_Z102LG03-1) lampen. Volgens de netwerk visualisation ook aangemerkt als router maar dat zie ik ze niet doen. Zou ik dan een foutje ergens in een configuratie hebben? heb een conbee usb plug in een HA instantie zitten, geen aanpassingen in de configuratie.
Goed, nader onderzoek levert op dat een firmware update voor de conbee II nodig is voor fatsoenlijk mesh netwerken met bovenstaande lampen (mocht iemand hier nog tegenaan lopen)

duh, electrons are life

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twixie
Twixie schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:32:
Ben er toch nog aan geraakt. Had IKEA gemaild hierover. Vanmorgen kreeg ik telefoon dat die 400lm spots inderdaad uit het assortiment gaan, maar er nog 1 winkel is met een grote voorraad die bovendien met 40% korting verkocht wordt. Was wel effen 100km rijden (want bestellen of verzenden kon niet) maar dus toch nog een voorraadje kunnen inslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvanatten
Bij welke winkel van Ikea?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotel17
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 31-05 14:58
3,5 jaar geleden kocht ik zo’n tiental tradfri stopcontacten type E1702 (vandaag nog steeds te koop). Kostte toen €9,99 per stuk. Vandaag €15/stuk.

Vandaag zijn zo goed als alle stopcontacten stuk. Ofwel reageren ze niet meer, ofwel gaan ze heel snel aan en uit. Bij sommige sloegen er zelfs vonken uit! Heb wat opzoekingswerk verricht en volgens sommige fora zou het aan een goedkope weerstand liggen die in deze stopcontacten verwerkt zit. Ikea Belgium tijdje geleden gemaild, tweet gestuurd: nul reactie.

Ze zijn dan goedkoper dan de concurrent (Hue = 29€ voor stopcontact), maar na een dikke 3 jaar kan je ze allemaal weggooien. Voor alle duidelijkheid: ik respecteer steeds de gebruiksaanwijzing, zoals maximum vermogen die je erop mag aansluiten enz.
De apparaten die ik erop aansluit zijn geen apparaten die 2000W of meer verbruiken, maar standaard huishoudtoestellen (televisie, koffiezet, kerstboomlampjes, oplader smartphone, enz)

De problemen doen zich voor ongeacht of ik enkel de Ikea app gebruik of HomeKit.

Hier een filmpje van wat er zich vroeg of laat met alle stopcontacten voordoet.

Zijn er nog gebruikers met dezelfde ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbit13
hotel17 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:18:
Ja, van de stuk of 6 die ik gekocht heb, werken er nog twee. Ook nog stuk met verschillende symptomen, één blijft continu aan/uit gaan, één gaat 5min na inschakelen weer uit en twee kan ik geen verbinding meer mee krijgen.

Absoluut rommel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blazez
  • Laatst online: 03-06 22:21
Hier is er nog geen een gaan hemelen moet ik zeggen (afkloppen). maar als je dit eens aan ikea zelf voorlegt, wat zeggen die er van? Ik heb pas nog een schakelaar terug kunnen brengen en een vervangende schakelaar meegekregen zonder de inmiddels verhoogde prijs te moeten betalen.

(edit, typo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jero1ste
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-05 09:58
Ja hier precies het zelfde als in je filmpje.

Pentax K10D, Sigma 18-200 3.5-6.3 DC, Pentax-A 1:1.7 50mm, Pentax-M 1:1.7 50mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
jero1ste schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 08:41:
[...]

Ja hier precies het zelfde als in je filmpje.
Tijd voor een groepsclaim? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Kan je eigenlijk met de Tradfri hub alle huidige slimme lampen van Ikea bedienen ? Ik heb de mijne te koop gezet omdat ik al mijn Ikea lampen via Deconz en een Conbee stick aanstuur, maar nu kreeg ik de vraag van iemand of die Tradfri hub ook nog werkt met de laatste nieuwe lampen van Ikea.
Ik weet dat Ikea een nieuwe hub heeft (Dirigera), maar het is me totaal niet duidelijk wat het verschil tussen beide hubs is, behalve dat elk blijkbaar zijn eigen app heeft.

EDIT: thanks voor de reacties. Ondertussen is de hub verkocht en heeft de koper laten weten dat de hub werkt met zijn lampen.

[ Voor 12% gewijzigd door Twixie op 13-12-2023 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hobbit13
Twixie schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:46:
Kan je eigenlijk met de Tradfri hub alle huidige slimme lampen van Ikea bedienen ?
Nee, bv de slimme led strip die onlangs uit gekomen is, werkt alleen met de nieuwe hub.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blazez
Twixie schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:46:
Kan je eigenlijk met de Tradfri hub alle huidige slimme lampen van Ikea bedienen ? Ik heb de mijne te koop gezet omdat ik al mijn Ikea lampen via Deconz en een Conbee stick aanstuur, maar nu kreeg ik de vraag van iemand of die Tradfri hub ook nog werkt met de laatste nieuwe lampen van Ikea.
Ik weet dat Ikea een nieuwe hub heeft (Dirigera), maar het is me totaal niet duidelijk wat het verschil tussen beide hubs is, behalve dat elk blijkbaar zijn eigen app heeft.
Inderdaad die nieuwe strip, maar ook zo ongeveer alle nieuwe producten maken ze zo dat deze alleen met de nieuwe hub werken.
Dus de lucht meter en die raad/deur sensoren bijvoorbeeld werken ook alleen maar op de nieuwe hub.
Op de vraag waarom ze dat doen omdat dat heel veel onnodig e-waste produceert geven ze helaas geen antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
De nieuwe vallhorn sensor werkt volgens de tradfri app wel met de tradfri hub.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_ORUoyHhl3GP1GURJBCbNOgLFE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KdeZrbJiqnCXUcFlXPtULciX.jpg?f=fotoalbum_large

Zal me niet verbazen dat nieuwe producten gewoon werken met de oude hub, maar Ikea geen support wil verlenen.

[ Voor 10% gewijzigd door ChiMan op 13-12-2023 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blazez
ChiMan schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:31:
Zal me niet verbazen dat nieuwe producten gewoon werken met de oude hub, maar Ikea geen support wil verlenen.
Die vallhorn kan je inderdaad toevoegen met de oude app. Dat is de vervanger voor die langwerpige sensor omdat die oude knoopcellen heeft en Ikea wil helemaal van de niet oplaadbare batterijen af.

De nieuwe deursensor staat niet in de oude app. Dat zal ook een beetje de truc zijn. Doe hem niet in de oude app om te herkennen en toe te voegen, dan zullen mensen sneller de nieuwe (en weer duurdere ) hub kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farr
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-05 08:51
Ik had in 2021 2 myrvarv led strips aangeschaft samen met de tradfri driver, deze vervolgens toegevoegd aan de hue app door middel van deze youtube video: YouTube: How to Connect an IKEA TRÅDFRI DRIVER to a PHILLIPS HUE BRIDGE. Dat werkte prima!

2 weken geleden heb ik opnieuw 2 myrvarv led strips aangeschaft, deze op dezelfde driver aangesloten. Op gegeven moment deed ik alle lampen in huis aan, maar de 4 led strips bleven uit. Op de hue app had ik ze verwijderd om opnieuw toe te voegen maar nu kan het alle 4 de led strips niet vinden, dus ook de oudere myrvarv uit 2021 niet.

Hoe kan ik mijn 4 myrvarv led strips toevoegen aan de hue app? Is er iets gewijzigd waardoor dat niet meer mogelijk is? Dan heb ik ze voor niets gekocht :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cvanatten
Farr schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:40:
Hoe kan ik mijn 4 myrvarv led strips toevoegen aan de hue app? Is er iets gewijzigd waardoor dat niet meer mogelijk is? Dan heb ik ze voor niets gekocht :(
De ledstrip is 12,3 W. De driver max. 30 W. Dus je kunt maar twee strips per driver aansluiten. Als je 4 strips hebt, moet je dus een extra driver kopen. Let op op dat je wel de grote neemt van 30 W. De kleine driver is maar 10 W dus die werkt helemaal niet met deze ledstrip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:47
ChiMan schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:31:

[Afbeelding]

wil niet iedereen mij nu voor zijn want ik moet nog terug maar die ligt inmiddels al in de ikea :)
fijn van die domme knoopcellen af en stom dat ik er ooit 2 heb gekocht van die oude.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farr
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-05 08:51
cvanatten schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 19:00:
[...]

De ledstrip is 12,3 W. De driver max. 30 W. Dus je kunt maar twee strips per driver aansluiten. Als je 4 strips hebt, moet je dus een extra driver kopen. Let op op dat je wel de grote neemt van 30 W. De kleine driver is maar 10 W dus die werkt helemaal niet met deze ledstrip.
Ik had de 10W driver, zojuist de 30W driver gehaald en ze werken weer. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:39

rammes

koekebakker 1e klas

laatmaar

[ Voor 93% gewijzigd door rammes op 18-12-2023 22:35 ]

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disbehave
  • Niet online
Ik wilde vandaag een paar Tradfri snelkoppelknoppen kopen maar die zit niet meer in het assortiment. Niet online, niet in de winkel.

Weten jullie toevallig of deze toch nog ergens te koop is of dat er een vervanger is aangekondigd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rNLiBOzVx8e-veXhANiaBTPX1vc=/i/2003272210.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiMan
  • Nu online
disbehave schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 16:19:
Ik wilde vandaag een paar Tradfri snelkoppelknoppen kopen maar die zit niet meer in het assortiment. Niet online, niet in de winkel.

Weten jullie toevallig of deze toch nog ergens te koop is of dat er een vervanger is aangekondigd?

[Afbeelding]
Volgens mij is Somrig de opvolger ervan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strontvlieg
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 20:08
disbehave schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 16:19:

[Afbeelding]
Ik heb er gisteren nog een in Delft gekocht. Er was nog een schap voor met zeker nog. Enkele tientallen doosjes.

ik ben niet zo gecharmeerd van het design van de nieuwe generatie. Het meest blij wordt ik momenteel van de icasa pulse 6p. Die passen namelijk in de raamwerken van allerlei bekende schakelmateriaal fabrikanten. Die zijn wel een factor 4 duurder. Het zou IKEA sieren als hun lijn ook zou integreren in bestaand schakelmateriaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disbehave
  • Niet online
ChiMan schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 17:26:
[...]

Top, bedankt. Die had ik nog niet gevonden.
Strontvlieg schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:58:
[...]

Ik heb er gisteren nog een in Delft gekocht. Er was nog een schap voor met zeker nog. Enkele tientallen doosjes.

ik ben niet zo gecharmeerd van het design van de nieuwe generatie. Het meest blij wordt ik momenteel van de icasa pulse 6p. Die passen namelijk in de raamwerken van allerlei bekende schakelmateriaal fabrikanten. Die zijn wel een factor 4 duurder. Het zou IKEA sieren als hun lijn ook zou integreren in bestaand schakelmateriaal.
Ook bedankt. Als ik bij Delft in de buurt ben rij ik langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blazez
Het volgende product dat moet worden aangepast om de knoopcel batterij vervangen voor de aaa perlite batterij. Meteen nemen ze de optie erbij om hem alleen maar werkbaar te maken met de nieuwe hub. Alles gericht zodat je binnenkort wel een nieuwe hub moet kopen als je de boel nog werkend wil houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Kan ik bevestigen, hier aan aantal Somrigs gekoppeld aan de Tradfri hub.

Enige wat mij opvalt aan de Somrig is dat de long press actie pas bij het loslaten (on release) wordt uitgevoerd, waar dat bij de oude snelkoppelingsknop direct was terwijl je de knop nog ingedrukt had. Vind ik persoonlijk minder handig, nu is het een beetje onduidelijk wat lang genoeg is voor de long press.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
Cadezo schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:07:
[...]

Kan ik bevestigen, hier aan aantal Somrigs gekoppeld aan de Tradfri hub.

Enige wat mij opvalt aan de Somrig is dat de long press actie pas bij het loslaten (on release) wordt uitgevoerd, waar dat bij de oude snelkoppelingsknop direct was terwijl je de knop nog ingedrukt had. Vind ik persoonlijk minder handig, nu is het een beetje onduidelijk wat lang genoeg is voor de long press.
Even ter bevestiging voor mezelf.

Ik heb dus 6 ‘knoppen’ op de Somrig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Serena schreef op maandag 25 december 2023 @ 06:19:
[...]

Even ter bevestiging voor mezelf.

Ik heb dus 6 ‘knoppen’ op de Somrig?
Ja, je hebt 2 knoppen op de Somrig met ieder 3 acties (short/double/long press), dus in totaal kun je er 6 acties aan koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
Cadezo schreef op maandag 25 december 2023 @ 11:20:
[...]

Ja, je hebt 2 knoppen op de Somrig met ieder 3 acties (short/double/long press), dus in totaal kun je er 6 acties aan koppelen.
Thanks, eentje meegenomen.
Ook een Parasoll deur- en raamsensor meegenomen, lagen in Heerlen al ruim op voorraad. En aangezien mijn Aqara sensor was overleden…
Had een kortingsbon voor een tientje, dus kan zo gratis testen. Tot nu toe werkt die prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:29

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Even een vraag. Voor de zoveelste keer is een lamp bij mij losgeraakt van het systeem (gaat ineens ‘s nachts meerdere keren uit zichzelf aan, doet niet mee met automatiseringen etc). Dat is opzich op te lossen door even los te koppelen en weer opnieuw aan het systeem toe te voegen, maar omdat ik vanmiddag toch langs IKEA moet; zijn dit soort problemen verleden tijd als ik de tradfri hub inwissel voor een dirigera hub? Ik werk met HomeKit dus kom eigenlijk alleen in de IKEA app om apparaten te koppelen dus wat dat betreft zijn er verder geen voordelen voor mij. Puur om te voorkomen dat dit blijft gebeuren. Iemand hier ervaring mee (liefst ook dus icm Apple HomeKit)

Dank!

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serena
DeNachtwacht schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:41:
Even een vraag. Voor de zoveelste keer is een lamp bij mij losgeraakt van het systeem (gaat ineens ‘s nachts meerdere keren uit zichzelf aan, doet niet mee met automatiseringen etc). Dat is opzich op te lossen door even los te koppelen en weer opnieuw aan het systeem toe te voegen, maar omdat ik vanmiddag toch langs IKEA moet; zijn dit soort problemen verleden tijd als ik de tradfri hub inwissel voor een dirigera hub? Ik werk met HomeKit dus kom eigenlijk alleen in de IKEA app om apparaten te koppelen dus wat dat betreft zijn er verder geen voordelen voor mij. Puur om te voorkomen dat dit blijft gebeuren. Iemand hier ervaring mee (liefst ook dus icm Apple HomeKit)

Dank!
Ik ben ook overgestapt naar Dirigera en heb sindsdien nooit meer opnieuw op hoeven te starten en ben nooit meer iets kwijtgeraakt.
Alleen de muziekknop werkt met Dirigera niet in HomeKit.
Doe verder ook niets met de app, alles werkt wel feilloos in HomeKit.
Besef wel, je moet alles opnieuw stuk voor stuk koppelen en dus ook al je scènes weer compleet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13:44
Ik heb helemaal nog nooit iets smarts aan m'n home gehad, maar het allereerste kleine beginnetje is gemaakt. Ik heb onder de keukenkastjes een aantal Mittleds (4 in totaal) die aan een Tradfri-driver zitten. Daarbij géén hub maar de Stryrbar afstandsbediening. Volgens de gebruiksaanwijzing moet ik de Stryrbar gewoonweg naast de driver houden en dan de koppelknop ingedrukt houden maar ik krijg het niet voor elkaar..
Moet ik toch eerst de driver met WiFi verbinden ofzo?

Als ik gewoonweg de stekker in het stopcontact steek werkt het prima, maar dan moet ik de hele tijd die stekker er weer uittrekken (wat niet praktisch is want dat zit in het keukenkastje) en het dimmen werkt dan niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:29

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Vld1989 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 00:53:
Ik heb helemaal nog nooit iets smarts aan m'n home gehad, maar het allereerste kleine beginnetje is gemaakt. Ik heb onder de keukenkastjes een aantal Mittleds (4 in totaal) die aan een Tradfri-driver zitten. Daarbij géén hub maar de Stryrbar afstandsbediening. Volgens de gebruiksaanwijzing moet ik de Stryrbar gewoonweg naast de driver houden en dan de koppelknop ingedrukt houden maar ik krijg het niet voor elkaar..
hoe koppel je? Volgens mij moet je eerst de koppel knop op de tradfri driver ingedrukt houden en dan daarna de koppelknop op de afstandsbediening.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
DeNachtwacht schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 01:02:
[...]
hoe koppel je? Volgens mij moet je eerst de koppel knop op de tradfri driver ingedrukt houden en dan daarna de koppelknop op de afstandsbediening.
Volgens de gebruiksaanwijzing moet ik de koppelknop op de afstandsbediening indrukken terwijl ik hem op maximaal 5cm afstand van de driver hou. Staat nergens iets over een koppelknop op de driver zelf, maar dan ga ik daar maar eens naar zoeken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolapa
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-06 19:11
Vld1989 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 00:53:

Als ik gewoonweg de stekker in het stopcontact steek werkt het prima, maar dan moet ik de hele tijd die stekker er weer uittrekken (wat niet praktisch is want dat zit in het keukenkastje) en het dimmen werkt dan niet.
Regelmatig ook dit probleem gehad. Wat voor mij helpt is de driver resetten. Er zit ergens klein gaatje waar je een cocktail prikker in kan steken om te resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
lolapa schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 09:10:
[...]

Regelmatig ook dit probleem gehad. Wat voor mij helpt is de driver resetten. Er zit ergens klein gaatje waar je een cocktail prikker in kan steken om te resetten.
Dat zal ik eens proberen dan! De driver komt nieuw uit de verpakking en is nog nooit verbonden geweest maar baat het niet dan schaadt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randy Stiffhard
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 25-10-2024
Ter info: de nieuwe deursensoren (PARASOLL) worden officieel pas gelanceerd in januari, maar bij Ikea Delft hebben ze ze al. € 9,99 per stuk. De twee andere aangekondigde producten, een bewegingssensor (VALLHORN) en een watersensor (BADRING) hadden ze nog niet niet. De oude bewegingssensoren zijn in de aanbieding voor € 7,99. Zal wel opruimingsuitverkoop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just Me Or Tha One
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-06 09:05
Ik heb oorspronkelijk de driver gekoppeld aan een IKEA afstandsbediening, vervolgens kan je er mogelijk wel wat mee in je andere aansturing (bij mij domoticz en de eerste versie van de IKEA hub).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:47
ChiMan schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 17:26:
[...]

pff dit zijn wel waardeloze knoppen
wel fijn dat ze nu gewoon penlites hebben inplaats van die knoppcellen maar heb er al meerdere terug moeten brengen omdat het "veertje?" brak en 1 kant van de knop niet meer in te drukken was dus reageerde niet of bijna niet meer.
bij de balie gaven ze aan dat dit al vaker voorkwam
hoop dat dit word of is opgelost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vld1989
lolapa schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 09:10:
[...]

Dit heeft inderdaad geholpen! Alleen de dimfunctie lijkt niet te werken, maar dat maakt op zich niet uit. Bij de lampen onder de keukenkastjes gaat het vooral om praktisch dus ze zouden 9 van de 10 keer toch op volle sterkte staan (waar ze nu dus op branden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiMan
  • Nu online
Ik heb de ORMANÄS led-strip succesvol verbonden met de Tradfri hub i.c.m. een STYRBAR remote.
Ikea meldt dat de ORMANÄS niet werkt met de Tradfri hub.

Via de Home smart 1 app kan ik de led-strip bedienen incl. kleuren aanpassen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fit8IfUTLbQffyJGNdVdfiul7Bc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o0yJrdv1Js7axU4x95bfCjeo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QKArKiR8qMx08kTyVHejDvtOm_Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sPh2aGujEFVCdNWCYbkPpBLR.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 68% gewijzigd door ChiMan op 02-01-2024 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randy Stiffhard
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 25-10-2024
Ik heb van de week een aantal bewegingsdetectors en afstandsbedieningen/dimmers (Rodret) gekocht, maar krijg ze niet aan de praat in de Home Assistant.

Ik heb geen Ikea-hub, wel een Sonoff Zigbee 3.0 USB Dongle en een Silvercrest Zigbee Gateway (Lidl). De Silvercrest herkent de Ikea-apparaten überhaupt niet. De Sonoff wel, maar ze werken niet. De bewegingssensor blijft eindeloos op 'beweging gedetecteerd' staan tot hij na een paar uur de verbinding verliest. De afstandsbediening werkt überhaupt niet en verliest ook na een tijdje de verbinding weer. Meermaals opnieuw gepaird en opnieuw geconfigureerd, steeds hetzelfde.

Weet iemand een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylly
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 27-01 08:44
Ik ben op zoek naar een bewegingssensor voor in de hal om te koppelen met Home Assistant. Ik heb geen IKEA hub, maar wel een Zigbee dongle. Heeft iemand een suggestie?

Als ik op de site zoek kom ik niets tegen. In dit topic vond ik de VALLHORN sensor (al is deze nu niet in stock), werkt deze ook met Zigbee, iemand ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Laatst online: 13-06 13:34
Alles IKEA Tradfri is Zigbee, dus ja. Die Vallhorn is de nieuwe sensor die net/bijna te koop is, afhankelijk van of Zigbee2MQTT of ZHA die ondersteunt zou je hem in HA kunnen gaan gebruiken. Beetje zoeken... ;)

Ik zou zelf als je gewoon één sensor nodig hebt eigenlijk gaan voor een Philips Hue motion sensor, die zijn wat duurder maar werken bij mij al 4 jaar perfect, heb volgensmij nog nooit de batterij gewisseld van die in de badkamer met toilet (dus dagelijks best wat detecties) en ook een snelle reset. Ik heb een Lidl-motion sensor die echt veel minder goed werkt voor 10 euro, die nieuwe van IKEA is nog niks over te zeggen.
Ga je voor een hele setup in huis dan is IKEA wel veel beter qua totale kosten natuurlijk.

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylly
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 27-01 08:44
Dank voor de reactie. Heb je voor de Hue sensor de bridge nodig, of werkt deze ook via Zigbee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-06 07:40
Sylly schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:31:
Ik ben op zoek naar een bewegingssensor voor in de hal om te koppelen met Home Assistant. Ik heb geen IKEA hub, maar wel een Zigbee dongle. Heeft iemand een suggestie?

Als ik op de site zoek kom ik niets tegen. In dit topic vond ik de VALLHORN sensor (al is deze nu niet in stock), werkt deze ook met Zigbee, iemand ervaringen?
Ik heb hier een tijdje terug de Frient Motion Pro aangeschaft en via Deconz in Domoticz gezet, voor mij was de LUX meting een pluspunt om het te gebruiken

bijnaleek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strontvlieg
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 20:08
Sylly schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:55:
Dank voor de reactie. Heb je voor de Hue sensor de bridge nodig, of werkt deze ook via Zigbee?
Ik heb zowel de tradfri motion sensor en hue motion sensor via een deconz stick draaien op domoticz en node-red. Het gaat er vooral om of de software voor jouw zigbee stick of bridge ondersteuning biedt voor de sensor. Ik heb geen ervaring met de nieuwe IKEA sensor. Zou me niks verbazen als de ondersteuning daarvoor in deConz nog toegevoegd moet worden.
Pagina: 1 ... 3 ... 10 Laatste