Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet
Is dit (toekomstig?) Tradfri-spul? Ik haal het even niet uit je post.Exact schreef op maandag 12 juni 2017 @ 11:22:
Voor de liefhebbers die benieuwd zijn naar de afbeeldingen:
Light bulb RGB:
[afbeelding]
Lights on of
[afbeelding]
Power plug
[afbeelding]
Wallswitch
[afbeelding]
Ik heb ipv deze set het volgende gekocht, met name ook om te testen met de goedkopere lampen:brewmark schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 18:28:
[...]
1 lamp als set met de remote kopen maakt het goedkoper.
33 voor de hub
20 voor 1 lamp
30 voor 1 lamp incl remote http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70338932/
Dat maakt 83 euro (uitgezonderd de centen idd)
33 voor de hub
10 voor 1 lamp zonder kleur temperatuur
30 voor 1 lamp incl remote http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70338932/
Voor schemerlampen is de lamp die wel kleurtemperatuur kan regelen wel echt mooier, maar ik zie weinig toegevoegde waarde voor bijv een lamp in de hal, buitenlampen of plafonnières keuken/eetkamer (als aanvulling op aanwezige spots/sfeerverlichting daar). Ben er blij mee en ga deze week nog een stuk of 6 van de goedkopere lampen halen.
Het is wel jammer dat er nog geen transparante E14 lampen zijn, daar heb ik er ook een aantal van nodig. En de power sockets los ik nu op met SonOffs, maar dat valt wel buiten dit ecosysteem.
Overigens, mbt de socket en RGB bulb, is dit ook niet toegevoegd om compatibility met andere Zigbee producten te hebben? Dus als je bijv een Osram Lightify socket (https://www.conrad.nl/nl/...lcontactdoos-1387114.html) toevoegt dat het gewoon werkt en dat ze dan icoontjes hebben?
Volgens mij werkt het wel samen, zo zo zijn er namelijk ook 3rd party afbeeldingen in de Android app te vinden.Sander schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 07:46:
[...]
Overigens, mbt de socket en RGB bulb, is dit ook niet toegevoegd om compatibility met andere Zigbee producten te hebben? Dus als je bijv een Osram Lightify socket (https://www.conrad.nl/nl/...lcontactdoos-1387114.html) toevoegt dat het gewoon werkt en dat ze dan icoontjes hebben?
Dit zijn de 3rd party afbeeldingen:
Verder heb ik in de resources de volgende (opvallende/interessante) teksten gevonden.ic_3_rdparty_input_device_active.png
ic_3_rdparty_input_device_inactive.png
ic_3_rdparty_input_device_neutral_grey.png
ic_3_rdparty_input_device_neutral.png
ic_3_rdparty_input_device_unreachable.png
ic_3_rdparty_lights_active.png
ic_3_rdparty_lights_inactive.png
ic_3_rdparty_lights_neutral_grey.png
ic_3_rdparty_lights_neutral.png
ic_3_rdparty_lights_unreachable.png
ic_3_rdparty_unknown_neutral_grey.png
ic_3_rdparty_unknown_neutral.png
ic_3_rdparty_unknown_unreachable.png
img_3_rdparty_input_device_white_44.png
img_3_rdparty_lights_white_44.png
img_3_rdparty_unknown_white_44.png
Kleuren
Lampen:Blue
Light Blue
Saturated Purple
Lime
Light Purple
Yellow
Saturated Pink
Dark Peach
Saturated Red
Cold sky
Pink
Peach
Warm Amber
Light Pink
Cool daylight
Candlelight
Warm glow
Warm white
Sunrise
Cool white
<string name="bulb_e12_ws_opal_400lm">White spectrum bulb</string>
<string name="bulb_e14_color_white_spectrum_">Colour/white spectrum bulb</string>
<string name="bulb_e14_white_spectrum_globe_">White spectrum bulb</string>
<string name="bulb_e26_opal_1000lm">Warm white bulb</string>
<string name="bulb_e26_w_opal_1000lm">Warm white bulb</string>
<string name="bulb_e26_ws_clear_950lm">White spectrum bulb</string>
<string name="bulb_e26_ws_opal_980lm">White spectrum bulb</string>
<string name="bulb_e27_color_white_spectrum_">Colour/white spectrum bulb</string>
<string name="bulb_e27_w_opal_1000lm">Warm white bulb</string>
<string name="bulb_e27_white_global_opal">Warm white bulb</string>
<string name="bulb_e27_white_spectrum_globe_clear">White spectrum bulb</string>
<string name="bulb_e27_white_spectrum_globe_opal">White spectrum bulb</string>
<string name="bulb_e27_ws_opal_980lm">White spectrum bulb</string>
Dat het samen werkte snapte ik al ;-), ging me meer om of deze eerder genoemde iconen dan gebruikt zouden worden. Op basis van jou post lijkt het dus dat ze daar een aparte set voor hebben toegevoegd wat dan idd zou kunnen betekenen dat IKEA toch met meer producten gaat komen. Of dat een overijverig development/design team gewoon gelijk alle iconen heeft toegevoegd om er vanaf te zijnExact schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 17:02:
[...]
Volgens mij werkt het wel samen, zo zo zijn er namelijk ook 3rd party afbeeldingen in de Android app te vinden.
Dit zijn de 3rd party afbeeldingen:
[...]
Verder heb ik in de resources de volgende (opvallende/interessante) teksten gevonden.
Kleuren
[...]
Lampen:
[...]
Voor vier LED's met een sensor (die alleen in een set te krijgen is, en volgens ikea nodig is voor app bediening
Voor de Hue variant (white + ambiance) betaal je 150 euro. Voor 30 euro meer heb je een app minder (ik heb al hue, dus alles in een app) en heb je weer een brige minder.
Volledig over op Ikea licht is ook lastig, aangezien ze geen kleur aanbieden.
Lampen
Fitting | Merk | Type | Art.nr. | Wattage | Standby Wattage | Lichtkleur | Max. Lumen | website | tweakers pricewatch |
E14 | Ikea | Tradfri | 703.182.84 | 4Watt | 0.5Watt | 2200 - 4000 | 400 | link | |
E14 | Philips | White Ambiance kaarslamp | 929001301401 | 6Watt | 0.5Watt | 2200 - 6500 | 470 | link | link |
E27 | Ikea | Tradfri Wit | 603.384.52 | 12.5Watt | 0.5Watt | 2700 | 1000 | link | |
E27 | Philips | White A19 | 929001137006 | 9.5Watt | 0.5Watt | 2700 | 806 | link | link |
E27 | Ikea | Tradfri Opaalwit | 103.182.63 | 12Watt | 0.5Watt | 2200 - 4000 | 980 | link | |
E27 | Ikea | Tradfri Helder | 03.182.68 | 12Watt | 0.5Watt | 2200 - 4000 | 950 | link | |
E27 | Philips | White Ambiance B22 | 929001200103 | 10Watt | 0.5Watt | 2200 - 6500 | 806 | link | link |
GU10 | Ikea | Tradfri | 003.182.92 | 6Watt | 0.5Watt | 2200 - 4000 | 400 | link | |
GU10 | Philips | White Ambiance | 929001257601 | 5.5Watt | 0.5Watt | 2200 - 6500 | 300 | link | link |
Nog niet opgenomen in het overzicht de colorlampen van Hue ivm nog geen Tradfri varianten.
Zal ook een overzicht maken van de sensoren, maar dit wordt op ze vroegst morgen.
Misschien handig om op te nemen in de TS.
Waarmee dan? Ik krijg dat met bijvoorbeeld Home Assistant niet gedaan (heb de E14 lampen)Slonzo schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 13:42:
De standaard app en remotes ondersteunen trouwens enkel de 3 default kleurtemperaturen (2200k, 2700k, 4000k), maar met 3rd party tools kan je via de gateway het hele bereik instellen
Herkenbaar, alleen gebruik ik geen home assistant o.i.d. De app kan dan wel de gateway vinden maar acties uitvoeren niet. Heel soms gaat een actie dan wel goed maar gaat de app opnieuw naar de gateway zoeken. Een reboot verhelpt wel het probleem.Sander schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 16:20:
Vanochtend kwam ik er achter dat de Tradfri hub gecrashed was, kreeg in home assistant geen respons meer van de lampen, uiteindelijk even opnieuw de stekker erin gedaan om het op te lossen. Ga even in de gaten houden of dit vaker voorkomt want dat zou niet echt relaxed zijn. Iemand anders dit ook gehad?
Bij mij gaf de app ook echt aan dat de Bridge niet gevonden kon worden. Netwerkkabel er uit en weer in hielp ook nietExact schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 23:24:
[...]
Herkenbaar, alleen gebruik ik geen home assistant o.i.d. De app kan dan wel de gateway vinden maar acties uitvoeren niet. Heel soms gaat een actie dan wel goed maar gaat de app opnieuw naar de gateway zoeken. Een reboot verhelpt wel het probleem.
Ik zou mijn huidige led spots willen vervangen door dimbare led spots maar zou wel de schakelaar nog willen gebruiken. Als ik het goed begrijp onthouden de Phillips hue lampen niet wanneer ze gedimd zijn en kunnen de led spots van IKEA dit wel , klopt dit ?
Zie onderstaand bericht. Dit is zoals PuckStar al zegt inclusief Hub getest. De mogelijkheid bestaat dat de Hub aangeeft wat de laatste stand was en lijkt me al het meest voor de hand liggende.SteffanS schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:22:
Beste!
Ik zou mijn huidige led spots willen vervangen door dimbare led spots maar zou wel de schakelaar nog willen gebruiken. Als ik het goed begrijp onthouden de Phillips hue lampen niet wanneer ze gedimd zijn en kunnen de led spots van IKEA dit wel , klopt dit ?
PuckStar schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 19:17:
[...]
Net gecheckt en in tegenstelling tot Hue blijft deze de dimstand onthouden! Let wel dat ik het ook aan een hub heb gekoppeld dus ik weet niet of het hetzelfde werkt als je alleen de motion sensor en lamp hebt.
Heb 16 spots in de tuin die ik als 1 groep wil bedienen. Daarnaast nog 8 lantarens die ik ook weer apart wil bedienen.
In de toekomst zal het waarschijnlijk snel uitgebreid worden in de woning.
Volgens IKEA Customer Servicejffry90 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 16:04:
Is er ook ergens te vinden hoeveel lampen er maximaal op 1 hub aangesloten kunnen worden.
Heb 16 spots in de tuin die ik als 1 groep wil bedienen. Daarnaast nog 8 lantarens die ik ook weer apart wil bedienen.
In de toekomst zal het waarschijnlijk snel uitgebreid worden in de woning.
How many groups and moods can be created in the TRÅDFRI app?
There is no limit to how many moods or groups you can create in the TRÅDFRI app.
However, you can connect up to 100 devices to TRÅDFRI gateway and in each group you can have a maximum of 10 light sources and 1 input device (remote, wireless dimmer, etc.). Following this logic, if a person has the maximum of devices (11) in each group, the maximum number of groups will be 9.
Nu moet ik zeggen dat ik nog lang niet zo tevreden ben als bij de Hue binnenshuis.
Mijn ervaring op dit moment is dat ik in de app regelmatig bepaalde lampen niet kan bereiken. Soms is er dit 1 soms 3 en soms alle 5.
Ze zijn wel allemaal van binnen met de ikea afstandsbediening uit te doen.
Iemand dieeenzelfde ervaring deelt en weet iemand dit op te lossen?
Daarnaast had deafstandsbediening beter gemogen. Nu zit er 1 aan/uit knop op. Wanneer dus 3 lampen uit staan en 2 lampen aan en je drukt vervolgens op de aan/uit knop..... je raad het al.
3 lampen gaan aan en 2 lampen gaan uit.
Vervolgens zou je dit moeten corrigeren met bijv. de app. Maar als deze een eigen wil heeft met welke lampen die wel en niet ziet...
Ik hoop daarom dat er met een eventuele update dit soort problemen verholpen worden.
Anyways, mooi systeem, ik mis alleen IFTTT ondersteuning. Als Hue ondersteuning komt, wat heeft dat dan als voordeel? Alleen dat je de lamp in de Hue app kan koppelen in een groep? Ik neem aan dat je de Ikea bridge toch altijd wel nodig moet/wilt hebben?
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ik had ook last met bereik toen ik 2 lampen had, inmiddels heb ik er 7 en is de spreiding door het huis dus beter, mesh netwerk van zigbee werkt dan beter in het bepalen van optimale route naar elke lamp. Sindsdien werkt het feilloos.jffry90 schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 09:22:
Inmiddels voorzien van een starterset en 3 gu10 spots voor buiten in de tuin.
Nu moet ik zeggen dat ik nog lang niet zo tevreden ben als bij de Hue binnenshuis.
Mijn ervaring op dit moment is dat ik in de app regelmatig bepaalde lampen niet kan bereiken. Soms is er dit 1 soms 3 en soms alle 5.
Ze zijn wel allemaal van binnen met de ikea afstandsbediening uit te doen.
Iemand dieeenzelfde ervaring deelt en weet iemand dit op te lossen?
Daarnaast had deafstandsbediening beter gemogen. Nu zit er 1 aan/uit knop op. Wanneer dus 3 lampen uit staan en 2 lampen aan en je drukt vervolgens op de aan/uit knop..... je raad het al.
3 lampen gaan aan en 2 lampen gaan uit.
Vervolgens zou je dit moeten corrigeren met bijv. de app. Maar als deze een eigen wil heeft met welke lampen die wel en niet ziet...
Ik hoop daarom dat er met een eventuele update dit soort problemen verholpen worden.
Overigens heb ik de goedkopere lampen zonder kleurtemperatuur gekocht voor buiten, met 6 buitenlampen in de achtertuin was dat een vrij makkelijke keuze...
Het is wel mogelijk, zo uit mijn hoofd:voorstad schreef op maandag 26 juni 2017 @ 15:56:
Ik heb ondertussen ook 3 lampen (deur, hal, wc) waar de kleurtemperatuur niet van aan te passen is. 2 daarvan schakel ik met de bewegingsmelder. Ik zie deze lampen niet in de Gateway/App verschijnen. Is dit niet mogelijk of is hier een speciale instructie voor?
- Bewegingsmelder resetten zodat er geen device mee verbonden zijn
- In de app een nieuw apparaat toevoegen en bewegingsmelder selecteren
- Bewegingsmelder eerst koppelen met de gateway
- Daarna elke lamp verbinden met de bewegingsmelder
Je kan een sensor/knop direct met een lamp verbinden, maar dan communiceert hij niet via de hub. Daarvoor moet je hem resetten en daarna aan de hub koppelen.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk
Dank.
Je kan op een raspberry pi bijv domoticz of home assistant zetten. Dan praat je via IFTTT tegen de raspberry pi en die praat met je gateway. Ben je er ookzonoskar schreef op maandag 26 juni 2017 @ 14:35:
Anyways, mooi systeem, ik mis alleen IFTTT ondersteuning.
Je weet dat het nog geen week zomer is?voorstad schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 22:45:
Is er al meer nieuws over de Alexa integratie? "in de zomer" zou het komen, waren de berichten een tijdje terug. Lees er nu niets meer over.
Kan die net als de gewone afstandsbediening meerdere lampen te gelijk activeren?
En, wat betreft de timing. Ik begrijp dat de keuze 1,5 of 10 minuten is. Als ik hem instel op 1 minuut, en ik ben na 1 minuut nog steeds in de ruimte (en beweeg), dan blijft het licht gewoon aan, hoop ik?
Hoe gaat hij om met huisdieren (katten)?
Ja, de bewegingssensor kan meerdere lampen activeren. Zo lang je in de ruimte beweegt blijven de lampen aan. Waar je wellicht rekening mee moet houden is (als ik mij goed herinner) de "kijkhoek" van de sensor 120 graden. Hoe het met huisdieren werkt weet ik niet, ik denk vergelijkbaar met normale (buiten)lampen met bewegingssensor.Lydus schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 15:36:
Heeft iemand ervaring met de bewegingssensor?
Kan die net als de gewone afstandsbediening meerdere lampen te gelijk activeren?
En, wat betreft de timing. Ik begrijp dat de keuze 1,5 of 10 minuten is. Als ik hem instel op 1 minuut, en ik ben na 1 minuut nog steeds in de ruimte (en beweeg), dan blijft het licht gewoon aan, hoop ik?
Hoe gaat hij om met huisdieren (katten)?
Verder wbt de app en de gateway, kun je hiermee ook echt 'slimme' constructies inbouwen, zoals bijv. dat lampen automatisch aangaan als het buiten donker wordt (adhv. tijd van zonsondergang van die dag) of alleen als er iemand aanwezig is (adhv bewegingssensor of aanwezigheid van bepaalde telefoons in het netwerk).
Alleen lampen aanzetten dmv. een app vind ik niet echt een meerwaarde hebben, omdat ik dat liever via de wandschakelaar doe. Via een vaste schedule is ook niet handig, omdat het elke dag op een ander tijdstip donker wordt en niet altijd iemand thuis is.
Het staat in ieder geval op de Engelstalige Troubleshoot gedeelte van de IKEA site:Palomar schreef op zondag 2 juli 2017 @ 21:39:
Kun je ook een of meerdere lampen aan zowel een bewegingsmelder als een aan/uit-schakelaar koppelen? Lees hier een reactie van een tijdje terug dat het niet kan, maar op de site van ikea kan ik er niks over vinden. Lijkt me wel handig om een lamp ook handmatig te kunnen blijven bedienen.
Verder wbt de app en de gateway, kun je hiermee ook echt 'slimme' constructies inbouwen, zoals bijv. dat lampen automatisch aangaan als het buiten donker wordt (adhv. tijd van zonsondergang van die dag) of alleen als er iemand aanwezig is (adhv bewegingssensor of aanwezigheid van bepaalde telefoons in het netwerk).
Alleen lampen aanzetten dmv. een app vind ik niet echt een meerwaarde hebben, omdat ik dat liever via de wandschakelaar doe. Via een vaste schedule is ook niet handig, omdat het elke dag op een ander tijdstip donker wordt en niet altijd iemand thuis is.
Voor slimme constructies zal je denk ik nog even moeten wachten. Ze zijn van plan om een open API te maken, maar wanneer dat klaar is... Of je moet via bv. home-assistant o.i.d. deze slimme dingen toepassen.I can’t get two steering devices to control the same group of lights at the same time.
You can control an existing group of light bulbs with just one steering device.
Momenteel ben ik af en toe bezig om een eigen Android app te maken. Het is mij gelukt om op een redelijke stabiele manier verbinding te maken met de gateway en devices. Alleen lukt het mij (nog) niet goed om voor langere termijn updates van de lampen te ontvangen. Ik zat zelf ook al te denken aan functionaliteit zoals zonsondergang. Helaas heb ik meestal maar 1 avond in de week om aan dit project te werken.
ok thanks... over die API had ik ook wat gelezen. Zou het daarmee dan wel mogelijk zijn om op een eenvoudige manier via bijv. een raspberry pi of ander apparaat dat altijd aanstaat de lichten aan te sturen?Exact schreef op maandag 3 juli 2017 @ 09:40:
[...]
Voor slimme constructies zal je denk ik nog even moeten wachten. Ze zijn van plan om een open API te maken, maar wanneer dat klaar is...
thanks voor de tip, dat ziet er erg interessant uit. Misschien toch eens zo'n ikea-ding kopen om even mee te spelenExact schreef op maandag 3 juli 2017 @ 12:39:
Dat is (denk ik) nu al mogelijk, zo heeft home-assistant.io al een tijdje ondersteuning voor Trådfri. Heb zelf ooit een keer even gedraaid op mijn pi om te testen maar nooit acties o.i.d. aan gekoppeld.
Ik heb zelf al een tijdje Home Assistant met de Tradfri component draaien en ik moet zeggen dat dat echt top werkt. Alle basis dingen kun je op dit moment vanuit Home Assistant bedienen: lamp aan/uit, brightness en kleurtemperatuur. Ook kun je in 1 keer een Tradfri groep schakelen als je dat mocht willen.Palomar schreef op zondag 2 juli 2017 @ 21:39:
Kun je ook een of meerdere lampen aan zowel een bewegingsmelder als een aan/uit-schakelaar koppelen? Lees hier een reactie van een tijdje terug dat het niet kan, maar op de site van ikea kan ik er niks over vinden. Lijkt me wel handig om een lamp ook handmatig te kunnen blijven bedienen.
Een voorbeeld van hoe ik het nu heb werken is als volgt: ik heb een lamp waarvan je de kleurtemperatuur kunt wijzigen in de hal hangen. Die kan ik handmatig met een remote in- en uitschakelen, maar dat doe ik eigenlijk nooit. Ik heb namelijk ook een Z-wave bewegingssensor in de hal hangen, die een automation in Home Assistant triggert en op basis van tijd bepaalt of de lamp ingeschakeld moet worden, en zo ja, in welke kleurtemperatuur en brightness
thanks, klinkt goedPhontana schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 09:47:
[...]
Ik heb zelf al een tijdje Home Assistant met de Tradfri component draaien en ik moet zeggen dat dat echt top werkt. Alle basis dingen kun je op dit moment vanuit Home Assistant bedienen: lamp aan/uit, brightness en kleurtemperatuur. Ook kun je in 1 keer een Tradfri groep schakelen als je dat mocht willen.
Een voorbeeld van hoe ik het nu heb werken is als volgt: ik heb een lamp waarvan je de kleurtemperatuur kunt wijzigen in de hal hangen. Die kan ik handmatig met een remote in- en uitschakelen, maar dat doe ik eigenlijk nooit. Ik heb namelijk ook een Z-wave bewegingssensor in de hal hangen, die een automation in Home Assistant triggert en op basis van tijd bepaalt of de lamp ingeschakeld moet worden, en zo ja, in welke kleurtemperatuur en brightness
Helaas niet, de bewegingsmelder komt niet als switch beschikbaar in HASS.[...]
thanks, klinkt goedKun je die Ikea bewegingsmelder ook gebruiken als trigger in home assistent?
Sometimes you need to plan for coincidence
Tradfri bevat Wifi chip. Moeten ze alleen nog even software voor schijven denk ik
[ Voor 17% gewijzigd door Whatson op 06-07-2017 21:42 ]
De lampen werkten niet zoals ze moesten werken.
In een straal van +/- 20meter van de gateway hadden wij 5 lampen aangesloten.
In de app waren niet altijd alle lampen te zien. De ene keer was dat de dichtsbijzijnde lampen +/- 4meter, de andere keer de middelste en weer wat later de achterste.
We hadden ook ingesteld dat ze s’avonds aan moesten gaan en na middernacht uit moesten schakelen.
Aan gingen alle lampen wel maar uit gingen ze na 2x al niet meer.
Ook wanneer je dit handmatig in de app wilde doen lukte dit niet en moest de stroom eraf.
Later eens met een Hue lamp getest op bijna het verste punt en dit werkte zonder problemen.
Daarom alles maar vervangen
Maf, dit had ik initieel ook met slechts 2 lampen, en 1 lamp op 2 meter van de hub en de andere op een meter of 15. De 2e lamp werkte gewoon slecht en daardoor af en toe de eerste (volgens mij) ook. Toen toch nog 6 lampen bijgehaald waardoor ik nu om de 3m maximaal een lamp heb hangen, en sindsdien werkt het echt perfect. Ik heb al een wat oudere woning (halverwege jaren 80), kan me voorstellen dat het met nieuwbouw woning nog wat minder is qua bereik.jffry90 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 07:31:
Na de lampen ruim een week in de tuin geprobeerd te hebben, zijn ze toch terug gebracht na Ikea.
De lampen werkten niet zoals ze moesten werken.
In een straal van +/- 20meter van de gateway hadden wij 5 lampen aangesloten.
In de app waren niet altijd alle lampen te zien. De ene keer was dat de dichtsbijzijnde lampen +/- 4meter, de andere keer de middelste en weer wat later de achterste.
We hadden ook ingesteld dat ze s’avonds aan moesten gaan en na middernacht uit moesten schakelen.
Aan gingen alle lampen wel maar uit gingen ze na 2x al niet meer.
Ook wanneer je dit handmatig in de app wilde doen lukte dit niet en moest de stroom eraf.
Later eens met een Hue lamp getest op bijna het verste punt en dit werkte zonder problemen.
Daarom alles maar vervangen
Dat komt omdat zigbee via een mesh netwerk communiceert. Als er een device niet rechtstreeks bereikbaar is dan gaat het bericht via andere devices naar het uiteindelijke device.Sander schreef op maandag 10 juli 2017 @ 07:40:
[...]
Maf, dit had ik initieel ook met slechts 2 lampen, en 1 lamp op 2 meter van de hub en de andere op een meter of 15. De 2e lamp werkte gewoon slecht en daardoor af en toe de eerste (volgens mij) ook. Toen toch nog 6 lampen bijgehaald waardoor ik nu om de 3m maximaal een lamp heb hangen, en sindsdien werkt het echt perfect. Ik heb al een wat oudere woning (halverwege jaren 80), kan me voorstellen dat het met nieuwbouw woning nog wat minder is qua bereik.
Dit is een voorbeeld van een mesh netwerk:

Dat weet ik, en ook exact de reden dat ik initieel geen issue zag in gebrekkig bereik, wetende dat ik meerdere lampen in het midden zou toevoegen. Wat ik wel vreemd vond (en waar de Mesh topologie in mijn situatie dus ook niet helemaal lekker werkte), was dat de dichtstbijzijnde lamp in een aantal situaties ook niet reageerde. Inmiddels werkt eea heel stabiel, wachten is eigenlijk op een gedocumenteerde API met ondersteuning van de motion sensors etc.Exact schreef op maandag 10 juli 2017 @ 09:15:
[...]
Dat komt omdat zigbee via een mesh netwerk communiceert. Als er een device niet rechtstreeks bereikbaar is dan gaat het bericht via andere devices naar het uiteindelijke device.
Dit is een voorbeeld van een mesh netwerk:
[afbeelding]
Heb nu eerst maar is 1 lamp gehaald om te testen voordat ik de hele tuin voorzie van tradfri.
Ik wist niet dat het middels een meshnetwerk ging, dus ben wel blij dat het zo werkt
MacBook Pro 13'' (2016 TB) 512gb SSD | iPhone 6s | Synology DS213+
Je moet je afstandsbediening eerst aan de hub koppelen en daarna de lamp(en) opnieuw aan de afstandsbediening.pietertie schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 11:38:
Ik krijg mijn gu10 spot niet toegevoegd aan de app. Op de afstandsbediening werkt het prima, maar de koppeling krijg ik niet in de app terug te zien.
Heb nu eerst maar is 1 lamp gehaald om te testen voordat ik de hele tuin voorzie van tradfri.
Ik wist niet dat het middels een meshnetwerk ging, dus ben wel blij dat het zo werkt
Vanuit pimatic zie ik dat hij om 13h offline ging... gewoon idle dus...

[ Voor 36% gewijzigd door Whatson op 12-07-2017 21:40 ]
Toevallig 2 x gehad, daarna niet meer. Kon het niet echt herleiden tot een bepaald iets,behalve dat ik in dezelfde periode heel veel restarts van Home assistant heb gedaan die ook met de hub communiceert.Whatson schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 21:28:
Meer mensen last van een crashende hub? Na een paar dagen is de hub niet meer bereikbaar totdat de stroom er even af gaat.
hmm... heb nu even een ping device aangemaakt in pimatic om het in de gaten te houden. Als hij nu offline gaat voor 5 minuten doet hij automatisch een powercycle van de hub en krijg ik een bericht. (Had wat 433mhz switches vervangen door Tradfri dus daarvan even eentje ertussen gehangen).Sander schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 21:35:
[...]
Toevallig 2 x gehad, daarna niet meer. Kon het niet echt herleiden tot een bepaald iets,behalve dat ik in dezelfde periode heel veel restarts van Home assistant heb gedaan die ook met de hub communiceert.
Dat heb ik uiteraard gedaan. Zal morgen is de AB verwijderen en opnieuw koppelen. Kijken of dat een oplossing bied.Whatson schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 15:33:
[...]
Je moet je afstandsbediening eerst aan de hub koppelen en daarna de lamp(en) opnieuw aan de afstandsbediening.
MacBook Pro 13'' (2016 TB) 512gb SSD | iPhone 6s | Synology DS213+
Ah goed idee, kan ik ook doen met home assistant, heb inmiddels ook een stapel KAKU spul over :-)Whatson schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 21:43:
[...]
hmm... heb nu even een ping device aangemaakt in pimatic om het in de gaten te houden. Als hij nu offline gaat voor 5 minuten doet hij automatisch een powercycle van de hub en krijg ik een bericht. (Had wat 433mhz switches vervangen door Tradfri dus daarvan even eentje ertussen gehangen).
Sander schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 07:38:
[...]
Ah goed idee, kan ik ook doen met home assistant, heb inmiddels ook een stapel KAKU spul over :-)

Gaat offline tijdens gebruik? Dat heb ik nog niet gehad, bij mij was het meer dat ik wat wilde doen en er dan achter kwam dat hij niet werkte.Whatson schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 22:32:
[...]
hub ging net weer offline. Weet niet waar het aan ligt. Nu werd maar gepoogd om van 1 device dimlevel aan te passen.
Ja of vlak ervoor, weet het niet. Zit geen patroon in. Kan ook zijn dat de hub brak is.Sander schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 22:51:
[...]
Gaat offline tijdens gebruik? Dat heb ik nog niet gehad, bij mij was het meer dat ik wat wilde doen en er dan achter kwam dat hij niet werkte.
Hoewel het niet jouw probleem is,zou je even kunnen testen wat er gebeurd als je bijv andere usb lader eraan hangt. Die dingen willen ook nog wel eens brak zijn.Whatson schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 01:12:
[...]
Ja of vlak ervoor, weet het niet. Zit geen patroon in. Kan ook zijn dat de hub brak is.
oh hij gaat niet helemaal offline, reageert nog wel op ping requests.Sander schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 10:41:
[...]
Hoewel het niet jouw probleem is,zou je even kunnen testen wat er gebeurd als je bijv andere usb lader eraan hangt. Die dingen willen ook nog wel eens brak zijn.
Ik heb het ook een aantal keer gehad. De gateway blijft ook gewoon zijn ip adres broadcasten op het netwerk.Whatson schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 14:04:
[...]
oh hij gaat niet helemaal offline, reageert nog wel op ping requests.
En powercycle van de gateway helpt niet? (stekker eruit er erin).TrailBlazer schreef op zondag 16 juli 2017 @ 21:36:
ik kan de gateway pingen maar de app kan hem niet vinden om een of andere reden. De onderste twee lampjes branden continue de bovenste gaat af en toe aan en uit. Ook een factory reset helpt niks.
Ik heb iets vreemds ontdekt: de gateway gaat exact 48h nadat ik hem heb aangezet offline. Vrijdag om 23:13 reboot gedaan, vandaag om 23:13 gaat ie offline.
Ik wil wat Tradfri lampen kopen, en in eerste instantie zal ik die "lokaal" bedienen met die schakel-dimunits. Ik verwacht daar geen problemen mee.
Maar ik wil naderhand zeker een hub kopen zodat e.e.a. met de app te bedienen is en ook, nog later, te automatiseren. Verwachten jullie problemen met de vier verdiepingen? Kan één hub (die dan ws. op de begane grond komt, omdat daar de internetrouter zal hangen) alle vier de verdiepingen bedienen? Indien niet, kunnen meerdere hubs op een netwerk aangesloten worden (dure grap, maar OK)? Andere ideeën over het soort huis wat ik noem?
Grrr. Hier toch ook weer een outage vandaag. Was dik 2 weken up, toevalligerwijs lijkt dit samen te vallen met wifi wegvallen van mijn GoodWe Solar omvormer. Dit geeft me toch wat twijfels dat er misschien iets niet helemaal lekker zit op mijn netwerk, hoewel andere apparaten er geen last van hebben. Puur ter info: Welk modem gebruiken jullie? Ik heb de Cisco EPC3925 van Ziggo in gewone routing mode.Whatson schreef op maandag 17 juli 2017 @ 00:19:
[...]
En powercycle van de gateway helpt niet? (stekker eruit er erin).
Ik heb iets vreemds ontdekt: de gateway gaat exact 48h nadat ik hem heb aangezet offline. Vrijdag om 23:13 reboot gedaan, vandaag om 23:13 gaat ie offline.
Een TP-Link WR1043ND met OpenWRT erop. Had ook al gekeken naar iets van instellingen in de router die precies 48h geldig blijven, maar DHCP leases zijn maar 12h geldig. Kan natuurlijk zijn dat het niet lukt om meer dan 4x de lease te verlengen, maar hij blijft wel bereikbaar via ping, dus dat is ook raar. Misschien eens een statisch IP in de router aanwijzen.Sander schreef op maandag 17 juli 2017 @ 11:15:
[...]
Grrr. Hier toch ook weer een outage vandaag. Was dik 2 weken up, toevalligerwijs lijkt dit samen te vallen met wifi wegvallen van mijn GoodWe Solar omvormer. Dit geeft me toch wat twijfels dat er misschien iets niet helemaal lekker zit op mijn netwerk, hoewel andere apparaten er geen last van hebben. Puur ter info: Welk modem gebruiken jullie? Ik heb de Cisco EPC3925 van Ziggo in gewone routing mode.
Is toch niet helemaal uniek dit probleem:
https://www.reddit.com/r/...th_gateway_disconnecting/
[ Voor 6% gewijzigd door Whatson op 17-07-2017 11:25 ]
nee. Ik zal vanavond het geheel eens koppelen op een eigen AP en switch kijken of dat helpt anders gaat hij terug.Whatson schreef op maandag 17 juli 2017 @ 00:19:
[...]
En powercycle van de gateway helpt niet? (stekker eruit er erin).
5x de tradfri e27 lampen die je van warmte kan verstellen
3x de tradfri gu10 lampen die je van warmte kan verstellen
1x een plafoniere die je van warmte kan verstellen
een aantal remotes
de hub.
Maar begin toch te twijfelen of ik niet kleuren ondersteuning wil hebben en daardoor naar philips hue moet overstappen. Zou betekenen dat ik alles moet verkopen, behalve wellicht de plafoniere.
hmr hmr hmr hmr hmr hmr
Een vraag uit nieuwsgierigheid: waarom wil je die kleuren hebben? Ik heb een tijd twee van die grote Philips living colours lampen gehad, maar ik had die eigenlijk alleen maar op warmwit staan, nooit op een kleur. Persoonlijk heb ik genoeg aan de kleurenmogelijkheden van de Tradfri, al zou een iets fijnere verdeling tussen de uitersten wel fijn zijn. De meest warmwitte stand is wel heel geel/rood naar mijn idee.hmr schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 11:35:
Heb op dit moment in huis de volgende set-up:
5x de tradfri e27 lampen die je van warmte kan verstellen
3x de tradfri gu10 lampen die je van warmte kan verstellen
1x een plafoniere die je van warmte kan verstellen
een aantal remotes
de hub.
Maar begin toch te twijfelen of ik niet kleuren ondersteuning wil hebben en daardoor naar philips hue moet overstappen. Zou betekenen dat ik alles moet verkopen, behalve wellicht de plafoniere.
hmr hmr hmr hmr hmr hmr
Dat lijkt me een prima reden!hmr schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 13:06:
De kleurtjes vind ik toch wel leuk,
Hahaha ok, ik wil met die kleurtjes in mijn huiskamer wat kunnen spelen met de sfeer qua verlichting. Ook in de keuken vind ik het wel leuk om wat te kunnen variëren. Misschien is het wel gimmicky... Zal er eens goed over nadenken, je hebt mij namelijk nu wel een beetje aan het denken gezet!
hmr hmr hmr hmr hmr hmr
Off topic en geen antwoord op je vraag: hoe denk jij een fatsoenlijk wifi signaal op de 3e en 4e verdieping te krijgen? Met alleen maar beton en de hoeveelheid netwerken tegenwoordig, heb je toch wel een access point ergens nodig, lijkt me?JeroenH schreef op maandag 17 juli 2017 @ 10:46:
Even een verkennend vraagje; ik ga verhuizen naar een ander huis. Het is een beetje typisch huis met vier volledige verdiepingen, betonbouw.
Ik wil wat Tradfri lampen kopen, en in eerste instantie zal ik die "lokaal" bedienen met die schakel-dimunits. Ik verwacht daar geen problemen mee.
Maar ik wil naderhand zeker een hub kopen zodat e.e.a. met de app te bedienen is en ook, nog later, te automatiseren. Verwachten jullie problemen met de vier verdiepingen? Kan één hub (die dan ws. op de begane grond komt, omdat daar de internetrouter zal hangen) alle vier de verdiepingen bedienen? Indien niet, kunnen meerdere hubs op een netwerk aangesloten worden (dure grap, maar OK)? Andere ideeën over het soort huis wat ik noem?
ZigbeeLL van Hue, en dus wrs ook Ikea, zit in hetzelfde frequentiebereik als WIFI op 2,4 ghz.
Dus 4 verdiepingen kan je hoe dan ook vrijwel zeker vergeten.
In ons simpele rijtjeshuis met BG, 1e verd. en zolder, met betonnen vloeren en ondervloeren met aluminium erin, is 2,4 ghz. door zulke vloeren heen al nauwelijks te doen.
Toch werkt Hue bij ons aardig goed, met de hub/bridge in de meterkast, door strategisch geplaatste Hue lampen die een Mesh netwerk vormen.
Nog geen ervaring met Tradfri, maar als die ook een Mesh netwerk vormen, dan moet 4 verdiepingen dus te doen zijn MITS je genoeg producten gebruikt die in de mesh participeren en er een aantal zich ook op de grensvlakken tussen de verdiepingen bevindt.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk
Mesh = onderdeel van de Zigbee specificatie en dus doen alle apparaten die aan de specificatie voldoen ook mee aan de mesh, zolang ze onderdeel zijn van zelfde netwerk. En over grensvlakken, ik heb hier eerder voorbeeldje gegeven van mijn woning waar in meterkast middenin de hub staat, dan een meter of 10 geen lampen (met 2 binnenmuren en 1 buitenmuur er tussen) en dan lampen in de tuin, dat werkte niet. Toen ik binnen ook 1 lamp er tussenin deed werkte het wel. Aangezien de schuine afstanden door de gemiddelde woning niet zo groot zijn zouden 1 of 2 lampen per verdieping voldoende moeten zijn.eymey schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 14:18:
Mwa, deels is het een goed antwoord hoor Lydus.
ZigbeeLL van Hue, en dus wrs ook Ikea, zit in hetzelfde frequentiebereik als WIFI op 2,4 ghz.
Dus 4 verdiepingen kan je hoe dan ook vrijwel zeker vergeten.
In ons simpele rijtjeshuis met BG, 1e verd. en zolder, met betonnen vloeren en ondervloeren met aluminium erin, is 2,4 ghz. door zulke vloeren heen al nauwelijks te doen.
Toch werkt Hue bij ons aardig goed, met de hub/bridge in de meterkast, door strategisch geplaatste Hue lampen die een Mesh netwerk vormen.
Nog geen ervaring met Tradfri, maar als die ook een Mesh netwerk vormen, dan moet 4 verdiepingen dus te doen zijn MITS je genoeg producten gebruikt die in de mesh participeren en er een aantal zich ook op de grensvlakken tussen de verdiepingen bevindt.
Ik heb bv. de Hue bridge in de meterkast, met bijna daarboven aan de andere kant van beton en alu ondervloer een Hue dimmerswitch en een Philips LivingWhites dimmerplug. De dimmerplug had absoluut geen bereik met de hub, tot ik op de overloop ook 3 Hue Ambiance White spots heb geplaatst.
De plug kan dus wel verbinding krijgen met een Hue mesh netwerk, maar er zelf blijkbaar geen deel van uit maken.
Dat is inderdaad op dit moment de vraagLydus schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 13:01:
Off topic en geen antwoord op je vraag: hoe denk jij een fatsoenlijk wifi signaal op de 3e en 4e verdieping te krijgen? Met alleen maar beton en de hoeveelheid netwerken tegenwoordig, heb je toch wel een access point ergens nodig, lijkt me?
In een setup met een router ertussen zou het in theorie allemaal ook wel moeten werken, maar dat zal ook afhangen van de implementatie van de router, of die bijvoorbeeld nog verbindingen tracked, hoe de app de verbinding met de gateway onderhoudt, etc.
Wil je dit goed gaan troubleshooting, pak maar een oplossing om traffic te mirroren en Wireshark
[ Voor 11% gewijzigd door eymey op 21-07-2017 08:47 ]
Wat ik wel erg mis is dat je de nuance van de kleur niet kan stellen, wat bij HUE wel het geval is. Is dit technisch niet mogelijk of is dit nog een tekort-koming van de ikea app.
In eerste instantie wilde ik voor de HUE gaan maar de prijs hield me best wel tegen die is namelijk 3x zo hoog vooral als je meerdere lampen gaat gebruiken.
Wat ik me ook afvraag is de helderheid van de Philips HUE ook hoger, want voor 1000 Lumen vind ik de licht opbrengst best wel mager met de lampen van ikea. Het kan zijn dat ik nog steeds gloeilampen gewend ben en die geven naar mijn idee veel meer licht.
Op dit moment gebruik ik alleen de middenstand van de lampen, die volgens mij dezelde kleur geven als de lampen van 10 euro.
Stand 1 is te wit (lijkt wel op TL buis licht)
Stand 2 (wel ok kleur)
Stand 3 veel te geel/orange lijkt wel jaren 70
Sometimes you need to plan for coincidence
Lumen geeft de totale lichtstroom aan die de lamp verlaat. Met bijna 1000 lumen geeft de lamp van Ikea volgens de specs meer licht dan de Hue-lampen (bij 2700K).RoaDHouse schreef op maandag 31 juli 2017 @ 02:04:
Wat ik me ook afvraag is de helderheid van de Philips HUE ook hoger, want voor 1000 Lumen vind ik de licht opbrengst best wel mager met de lampen van ikea. Het kan zijn dat ik nog steeds gloeilampen gewend ben en die geven naar mijn idee veel meer licht.
Door de vorm van de lamp (en vervolgens het armatuur) kan het wel zo zijn dat maar een deel van deze lichtstroom terecht komt waar je het wil. Met welke Hue-lamp vergelijk je nu precies? Want de White Ambiance en de Color lampen hebben een andere vorm dan de Hue White (en Ikea lamp).
Ik heb ook een doorzichtige versie lamp van ikea 1000 Lumen waarbij je de leds kan zien, als ik van nuance verander zie je duidelijk dat een andere rij leds gaan branden vandaar dat ik dacht dat het technisch niet mogelijk is en daarom de phlips lampen ook een stuk duurder zijn.Hmmbob schreef op maandag 31 juli 2017 @ 05:13:
Dat is een beperking van de app, gebruikers van oa Homeassistant kunnen de lampen rechtstreeks via de gateway (dus zonder app) aansturen en dan kun je alle standen zelf kiezen.
Het zou dus kunnen dat ikea de app nog gaat verfijnen waardoor het wel mogelijk is
DuidelijkWally2002 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 08:02:
[...]
Lumen geeft de totale lichtstroom aan die de lamp verlaat. Met bijna 1000 lumen geeft de lamp van Ikea volgens de specs meer licht dan de Hue-lampen (bij 2700K).
Door de vorm van de lamp (en vervolgens het armatuur) kan het wel zo zijn dat maar een deel van deze lichtstroom terecht komt waar je het wil. Met welke Hue-lamp vergelijk je nu precies? Want de White Ambiance en de Color lampen hebben een andere vorm dan de Hue White (en Ikea lamp).
Jouw opmerking dat de helderheid van Hue hoger zou zijn dan van Ikea kan ik niet helemaal plaatsen gezien deze specs, of je bedoeld iets anders met helderheid.
Een 60W gloeilamp is zo'n 700-800 Lumen en een 75W zo'n 900-1000 Lumen, ter vergelijking.
Misschien even wat meer toelichting van mijn kant:Wally2002 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 13:17:
De Hue White Ambience doet 800 Lumen bij 4000K. Als je dit wilt vergelijken met de Ikea Lamp (2700K) doet de Hue net iets meer dan 500 Lumen bij 2700K.
Jouw opmerking dat de helderheid van Hue hoger zou zijn dan van Ikea kan ik niet helemaal plaatsen gezien deze specs, of je bedoeld iets anders met helderheid.
Een 60W gloeilamp is zo'n 700-800 Lumen en een 75W zo'n 900-1000 Lumen, ter vergelijking.
Ik had in de huis-kamer 2x75 watt gloeilampen (zit een soort halogeen pit ingebouwd) deze geven behoorlijk veel licht.
Nu heb ik 2x1000 Lumen van ikea en de licht opbrengst is veel lager (op 100 procent)
De verglijking van Lumen vs Watt gaat volgens mij niet altijd op. De vraag is eigenlijk als ik de 800 Lumen set van Hue had gekocht is het dan mogelijk deze toch meer lichtopbrengst geeft dan de 1000 Lumen van ikea. Het kan toch zijn dat Philips andere normen gebruikt betreft Lumen.
Of zit ik er nu helemaal naast
Wikipedia: Lumen (unit)
ik weet alleen niet hoe er gemeten wordt dat kan wel een verschil zijn.
Nu snap ik het....... 1000 lumen is nog geen 75 wattTrailBlazer schreef op maandag 31 juli 2017 @ 14:57:
Nee dat kan niet.
Wikipedia: Lumen (unit)
ik weet alleen niet hoe er gemeten wordt dat kan wel een verschil zijn.
Ik maar denken dat 1000 lumen de max is ( boven de 1000 lumen ben ik ook nog niet tegengekomen )
Heb er zelf geen ervaring mee maar het schijnt dat je Hue-lampen aan de Trådfri-afstandbedieningen kunt koppelen. Dat zou kunnen betekenen dat een Busch-Jaeger Zigbee Light Link relais misschien ook wel compatibel is.Joppiesaus2 schreef op zondag 30 juli 2017 @ 19:32:
Top oplossing lijkt het. Ik zit in de keuken echter met 2 design lampen waar van die ouderwetse gloeidraadlampen in gaan. Ziet er mooi uit, maar wil het hele huis op dit ikea systeem krijgen. Is er voor dit geval ook een mogenlijkheid om bijvoorbeeld de wandcontactdoor te voorzien van de ikea texhniek zodat je deze traditionele lampen aan/uit en kunt dimmen? Kwam dit niet direct tegen. Misschien heeft iemand hier ervaring...
nee.TrailBlazer schreef op maandag 31 juli 2017 @ 16:00:
Kan je wel twee schakelaars op een groep koppelen. Ik heb nu een hotelschakeling thuis en die wil ik wel behouden dus een schakeling boven een een schakeling beneden.
I can’t get two steering devices to control the same group of lights at the same time.
You can control an existing group of light bulbs with just one steering device.
I don’t have the Gateway or TRÅDFRI App. What will happen if I add a second steering device to a light source?
The first steering device will unpair, or become disconnected, from the light source.
[ Voor 15% gewijzigd door Whatson op 31-07-2017 17:41 ]
hmm dat is echt wel waardeloos moet ik zeggen. Misschien kan ik het wel met home assistant regelen.
Bij een gloeilamp van x aantal watt wist je a.h.v. het aantal watt welke lichtopbrengst je kon verwachten, omdat de gloeilamptechniek al jaren hetzelfde is en je een bepaald vermogen nodig had voor een bepaalde lichtopbrengst. Bij een gloeilamp van 75 watt is de lichtstroom dus 900-1000 lumen.RoaDHouse schreef op maandag 31 juli 2017 @ 15:23:
[...]
Nu snap ik het....... 1000 lumen is nog geen 75 watt
Ik maar denken dat 1000 lumen de max is ( boven de 1000 lumen ben ik ook nog niet tegengekomen )
Met de komst van spaarlampen en later de ledlamp is er steeds minder vermogen nodig voor dezelfde lichtopbrengst. Kortom het aantal lumen per watt neemt toe naarmate de technologie beter wordt.
Die 1000 lumen ledlamp zal nu zo'n 10 watt doen.
Led-straatverlichting is bijvoorbeeld te krijgen met een lichtstroom van 25.000 lumen maar met bijbehorend vermogen van 195 watt.
Oh ja, de snelheid is hetzelfde als bij directe aansturing. Dus bij aanvang direct maar na verschillende commando's wordt ie langzamer. Mijn gezond verstand zegt me dat dat in de communicatieve aspecten van de lamp moet zitten.
[ Voor 0% gewijzigd door rovri63 op 02-08-2017 13:26 . Reden: Spelfouten hersteld ]
Ikea Bridge 32€
Hue Bridge 55€
[ Voor 17% gewijzigd door Whatson op 02-08-2017 21:51 ]
Dit topic is gesloten.
Let op, dit topic gaat 17 maart sluiten, graag een deel twee voor die tijd.