Acties:
  • +8 Henk 'm!

• eXisTa
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Mede-auteur:
  • Mavel 128
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-03 18:54

Mavel 128

Slimme thermostaat

Tado smart thermostat

Sinds 2014 maakt het in 2011 opgerichte bedrijf Tado thermostaten voor de Europese markt. Deze thermostaten communiceren via verscheidene protocollen met 95% van de C.V.-ketels en is ontworpen voor "slim" gebruik in combinatie met een app voor iOS, Android en Windows Phone. Inmiddels heeft het bedrijf zijn portfolio uitgebreid met slimme thermostatische radiator kranen. Deze kranen bieden de mogelijkheid om kamers als zones te behandelen en los onafhankelijk van elkaar te kunnen verwarmen.

Beveiliging

Volgens Tado wordt alle data anoniem opgeslagen op hun servers in Amazon Web Service.
In de omschrijvingen staat dat ze zich houden aan de "current online banking standard".

Handleidingen

Tado heeft de handleidingen hier staan.

Updates

Tado geeft aan bijna iedere week updates voor de apparaten, apps en server applicaties uit te rollen.

Apps

Officiële apps van Tado:
iOS - https://apps.apple.com/nl/app/tado/id574418486
Android - https://play.google.com/s...details?id=com.tado&hl=nl

Onofficiële apps:
Tado for OS X - https://github.com/rdougan/tado-osx
Tado Thermostat API client (Ruby wrapper) - https://github.com/wrtsprt/tado

API

Voor de echte Tweakers onder ons is er een half-verborgen API beschikbaar. Deze wordt namelijk gebruikt door de apps.

Voor meer informatie zie: https://shkspr.mobi/blog/...i-guide-updated-for-2019/

Reclamevideo

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
tado° spot 2018 | De Slimme Thermostaat voor jouw verwarming

Slimme radiatorknop

Tado smart valve

Sinds 2017 zijn er ook slimme radiatorknoppen beschikbaar om radiatoren individueel aan te sturen. Het is hiermee bijvoorbeeld mogelijk om de woonkamer te verwarmen zonder de op dat moment niet gebruikte ruimte mee te verwarmen. Dit kan er op zijn beurt voor zorgen dat je bespaart op stookkosten.

Abonnement

Sinds de lancering van de Tado v3+ zijn sommige functies enkel beschikbaar bij afname van een abonnementsdienst. Het gaat hierbij om de zogenaamde Auto-Assist Skill welke Geolocatie en Open Raam Detectie automatiseert. Zonder deze dienst krijg je wel notificaties dat je bijvoorbeeld het huis hebt verlaten maar moet je bevestigen dat de thermostaat op afwezig mag komen te staan.

Het abonnement is enkel via de app af te sluiten. Kosten zijn:
  • Maandelijks voor €2,99 per maand
  • Jaarlijks voor €24,99 per jaar

[ Voor 189% gewijzigd door eXisTa op 07-11-2019 09:23 . Reden: Tado hanteert geen roadmap meer ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXisTa
  • Niet online
Om af te trappen vraag ik me af of er al mede-Tweakers zijn die zich hebben aangemeld voor de aangekondigde thermostaatkranen die ze in Q1 uit willen rollen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:32

bonyuri

Investigator!

Om maar meteen even de discussie aan te trappen:
Moduleert deze wel goed? ;)

Ik overweg serieus om mijn Nest v3 om te ruilen voor een Tado, wellicht kan een goede gebruikerservaring me over de streep trekken

What Do You Call An Alligator In A Vest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXisTa
  • Niet online
bonyuri schreef op maandag 14 december 2015 @ 23:26:

Ik overweg serieus om mijn Nest v3 om te ruilen voor een Tado, wellicht kan een goede gebruikerservaring me over de streep trekken
Ik heb zojuist een Tado aangeschaft en de 3e generatie Nest teruggestuurd. De openheid (https://support.tado.com/...-the-Development-Roadmap-) en het feit dat het een Duits bedrijf is heeft mij over de streep getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri

bonyuri

Investigator!

Ik wilde hetzelfde gaan doen, met dezelfde redenatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXisTa
  • Niet online
Zojuist heeft Tado me bevestigd dat de Apps in Q1 van 2016 een update gaan krijgen met Nederlandse vertaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArJanE
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-04 11:30
Hier ook 1 besteld met een nette €50,- korting via de Qurrent inkoopactie. :-) Als het goed is wordt de thermostaat volgende week al geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fingie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-04 15:39
eXisTa schreef op maandag 14 december 2015 @ 23:23:
Om af te trappen vraag ik me af of er al mede-Tweakers zijn die zich hebben aangemeld voor de aangekondigde thermostaatkranen die ze in Q1 uit willen rollen
Ik heb me hiervoor aangemeld, maar nooit meer iets over gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kapa
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-04 13:23
bonyuri schreef op maandag 14 december 2015 @ 23:26:

Sinds 1,5 maand een Tado en ik moet zeggen dat ik tot nu toe erg content ben.
Ongeveer 1 dag voordat de NEST V3 uitkwam had ik de Tado voor ongeveer 160 euro (nieuw) op te kop kunnen tikken op marktplaats. Eerst baalde ik wel, omdat ik de Nest toch wat mooier vond, maar nu ben ik erg te spreken over de Tado.
De installatie is via een webinterface erg gemakkelijk en er wordt door de servicedesk een op maat gemaakte installatie aangeboden. Helpdesk reageert ook erg snel en denkt ook met je mee.
Het modulerend vermogen stond bij mij niet standaard aan, dus die heeft helpdesk op afstand geactiveerd. Zelf moest ik 2 draadjes verzetten en nu heb ik dus met een digitale thermometer verschil kunnen meten. Ik kan dus wel concluderen dat mijn ketel momenteel wel moduleert.
Het probleem was wel dat mijn douche opeens een stuk kouder is geworden. Toen heb ik de helpdesk nogmaals gecontacteerd en zij hebben zich ontzettend verontschuldigd dat ze de 'hot water control' van Tado niet hadden geactiveerd. Ik wist niet eens van deze functie af, maar je kunt dus door Tado de vraag naar warm water in je boiler laten regelen O+

Wat ik het allerfijnst vind is dat de GPS in je smartphone dus bepaald of de Tado aan of uit gaat. Geen omkijken meer naar het aan en uitzetten van je verwarming.

[ Voor 5% gewijzigd door kapa op 15-12-2015 12:00 ]

klikkerdeklik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:48
Ik heb nu ook iets neer dan een maand de Tado. Ik ben ook zeer tevreden, ik mis alleen een paar extra instellingen om makkelijk van het programma tijdelijk af te wijken. De klantenservice heeft aangegeven dat die instellingen in de volgende grote update komen die er begin 2016 zou moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri

bonyuri

Investigator!

Misschien een stomme vraag, maar krijg het nergens echt goed gevonden.
Kan iemand vertellen hoe hoog en breed de Tado is? Ik had wel ergens gevonden hoe dik hij is, maar ik wil graag de exacte hoogte en breedte weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
eXisTa schreef op maandag 14 december 2015 @ 23:23:
Hoezo staat er in de "Open roadmap" Q3 m.b.t. die snuggere thermostaatkranen? :?

Ennuh, brrrr, logootjes met alleen Appeltjes erop? :X Kweenie, daar gaan bij mij de nekharen altijd een beetje omhoog staan.. Wat zijn dat voor producten? :P

Ah, betatesters.. :) Willekeurig gekozen uit de vooraanmeldingen.. Oftewel, lot uit de loterij en als je pech hebt, moet je wachten tot september 2016 ;)

Trouwens, ik ga die Tado nevernooitniet kopen.. Die site is echt zoooooooooooooooo kaa uu tee.. :') Enige wat ze me laten zien is dat ze een App hebben met een plaatje. De knop "Begin" stuurt me vervolgens naar hun Webshop. Sjongejonge, ik wil gewoon weten wat ik met die App kan doen gasten..
Zelfde over wat voor features de Tado überhaupt heeft. Nergens te vinden.
Compleet on-informatieve site. Enige wat je vindt is "Bestel nu", "Huur nu" en dat soort kreten. Rot op.

Ik zoek wel verder naar een andere "intelligente" thermostaat die wél weet hoe ze een product moeten verkopen i.p.v. opdringen :)

[ Voor 44% gewijzigd door Osiris op 15-12-2015 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kapa
Osiris schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 14:22:
[...]

Hoezo staat er in de "Open roadmap" Q3 m.b.t. die snuggere thermostaatkranen? :?

Ennuh, brrrr, logootjes met alleen Appeltjes erop? :X Kweenie, daar gaan bij mij de nekharen altijd een beetje omhoog staan.. Wat zijn dat voor producten? :P

Ah, betatesters.. :) Willekeurig gekozen uit de vooraanmeldingen.. Oftewel, lot uit de loterij en als je pech hebt, moet je wachten tot september 2016 ;)

Trouwens, ik ga die Tado nevernooitniet kopen.. Die site is echt zoooooooooooooooo kaa uu tee.. :') Enige wat ze me laten zien is dat ze een App hebben met een plaatje. De knop "Begin" stuurt me vervolgens naar hun Webshop. Sjongejonge, ik wil gewoon weten wat ik met die App kan doen gasten..
Zelfde over wat voor features de Tado überhaupt heeft. Nergens te vinden.
Compleet on-informatieve site. Enige wat je vindt is "Bestel nu", "Huur nu" en dat soort kreten. Rot op.

Ik zoek wel verder naar een andere "intelligente" thermostaat die wél weet hoe ze een product moeten verkopen i.p.v. opdringen :)
toon volledige bericht
Ik zie dat je karmakoning bent in de topic van Nest.
heb je wel eens op de website van Nest gekeken? grote oranje knop "KOOP NU"...ongeveer op iedere pagina. tsja, welkom in de wereld van commercie, maar om nou meteen een heel product daarop af te rekenen is wel erg kortaf. Als je erg streng bent en minder door een roze bril kijkt zul je misschien zelfs zien dat de website van Tado zelfs informatiever is dan die van Nest.
Veel succes in je zoektocht naar de "intelligente" thermostaat. Die Nest is in ieder geval volgens mij niet al te "intelligent" als ik de laatste berichten mag geloven.

Misschien is dit een flame, maar jouw bericht is overduidelijk een troll die geheel ongeplaatst is zonder enige input. Zullen we het weer hebben over ervaringen met de Tado ipv ervaringen met de website van Tado?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
kapa schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 14:57:
[...]

Ik zie dat je karmakoning bent in de topic van Nest.
heb je wel eens op de website van Nest gekeken? grote oranje knop "KOOP NU"...ongeveer op iedere pagina. tsja, welkom in de wereld van commercie, maar om nou meteen een heel product daarop af te rekenen is wel erg kortaf. Als je erg streng bent en minder door een roze bril kijkt zul je misschien zelfs zien dat de website van Tado zelfs informatiever is dan die van Nest.
Veel succes in je zoektocht naar de "intelligente" thermostaat. Die Nest is in ieder geval volgens mij niet al te "intelligent" als ik de laatste berichten mag geloven.

Misschien is dit een flame, maar jouw bericht is overduidelijk een troll die geheel ongeplaatst is zonder enige input. Zullen we het weer hebben over ervaringen met de Tado ipv ervaringen met de website van Tado?
Dat van die badge viel me ook op laatst, maar da's eerder door alle kritiek die ik in het topic heb gespuid dan door alle lof, dus tja :) Waarom denk je dat ik op zoek ben ;)

Vind het alleen jammer dat er zo weinig informatie is, that's all.. En heb zo m'n twijfels bij dit product, maar aangezien ik gráág een vervanger voor m'n Nest zie, zie ik die twijfels ook gráág weggenomen :D Dus please, overtuig me :P

[ Voor 6% gewijzigd door Osiris op 15-12-2015 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kapa
Osiris schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 15:02:
[...]

Dat van die badge viel me ook op laatst, maar da's eerder door alle kritiek die ik in het topic heb gespuid dan door alle lof, dus tja :) Waarom denk je dat ik op zoek ben ;)

Vind het alleen jammer dat er zo weinig informatie is, that's all..
Je kunt het altijd vragen, daar is het forum toch voor? ;)
Mijn ervaring is bovenin te lezen. Ik heb geen ervaring met een andere intelligente thermostaat, maar tot nu toe ben ik in ieder geval erg te spreken over de Tado.
Hoe je overtuigd wil worden weet ik niet. Ik weet ook niet wat je verwacht bij een intelligente thermostaat.

[ Voor 24% gewijzigd door kapa op 15-12-2015 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Laatst online: 12:12
Osiris schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 15:02:
[...]
Vind het alleen jammer dat er zo weinig informatie is, that's all.. En heb zo m'n twijfels bij dit product, maar aangezien ik gráág een vervanger voor m'n Nest zie, zie ik die twijfels ook gráág weggenomen :D Dus please, overtuig me :P
Altijd commerciële meuk. Daarbij, ze willen dat het makkelijk lijkt, want de meeste mensen zijn allergisch voor tecniek. Worden ze plots verkouden van ofzo :+ . Normaliter zoek ik gewoon de manuals op en lees die eens door, want daar zouden alle opties in moeten staan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
kapa schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 15:07:
[...]

Je kunt het altijd vragen, daar is het forum toch voor? ;)
Ja da's zeker waar :Y

Vraag me bijv. af of de Tado enigszins vaak aanslaat. Ons huis heeft namelijk meerdere woonvertrekken (studentenhuis :P), die vaak wat sneller koud worden dan de gang waar de thermostaat hangt. De Nest heeft de neiging om een flinke graad heen en weer te pendelen, waarbij de vertrekken vast nog wel meer afwijken. Dus het zou fijn zijn als de modulerende (snert-Nest -O-) thermostaat gewoon lekker vaak aanslaat (maar ook weer niet te vaak natuurlijk) met wat zachtwarm water :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri

bonyuri

Investigator!

Ik heb hetzelfde m.b.t. Tado.
Maar ik ben nu al een paar keer in contact geweest met de helpdesk van Tado en ik moet zeggen: die is echt goed!
Goede (inhoudelijke) reacties (in Nederlands) waardoor ik al een veel beter gevoel krijg dan bij Nest.
Ook hoor ik nu al van een aantal mensen dat de Tado perfect kan moduleren en dat was bij mij het pijnpunt van Nest.

Verder is er al een onofficiele API en komt er begin volgend jaar een officiele publieke API, dat is voor mij ook wel belangrijk.

Het uiterlijk van de Nest is mooier, maar als hij niet moduleert.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kapa
Osiris schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 15:11:
[...]

Ja da's zeker waar :Y

Vraag me bijv. af of de Tado enigszins vaak aanslaat. Ons huis heeft namelijk meerdere woonvertrekken (studentenhuis :P), die vaak wat sneller koud worden dan de gang waar de thermostaat hangt. De Nest heeft de neiging om een flinke graad heen en weer te pendelen, waarbij de vertrekken vast nog wel meer afwijken. Dus het zou fijn zijn als de modulerende (snert-Nest -O-) thermostaat gewoon lekker vaak aanslaat (maar ook weer niet te vaak natuurlijk) met wat zachtwarm water :9
Volgens mij kun je in een situatie van een studentenhuis nooit echt iedereen tevreden houden. De een doet af en toe een raam open om te spuien, de ander heeft 3 renderservers die een verwarming op zichzelf zijn, etc etc.
Sowieso is het interessant om te kijken of je niet een balans kunt vinden door de radiatoren waterzijdig te laten inregelen. Dan is er in ieder geval een balans van de warmteafgifte. Gas besparen door middel van CV tuning

In het allerergste geval moet je gaan voor een systeem van Honeywell waar je per vertrek de temperatuur mbv 'slimme' radiatorkranen kun regelen.

De Tado van mij is in ieder geval alleen 100% aan het loeien op het moment dat ik thuis kom (ca 80 graden celsius). Als het huis op temperatuur is gaat die automatisch rustig moduleren (gemiddeld 40 graden celsius).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
kapa schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 15:19:
[...]

Volgens mij kun je in een situatie van een studentenhuis nooit echt iedereen tevreden houden. De een doet af en toe een raam open om te spuien, de ander heeft 3 renderservers die een verwarming op zichzelf zijn, etc etc.
't Is gelukkig een kleinschalig (ex-)studentenhuis, dus zoveel issues hebben we niet echt.. :)
Sowieso is het interessant om te kijken of je niet een balans kunt vinden door de radiatoren waterzijdig te laten inregelen. Dan is er in ieder geval een balans van de warmteafgifte. Gas besparen door middel van CV tuning
Ja ik heb m'n huisgenote al wat meer water gegeven door m'n eigen kleine mini-radiatortje die parallel naast haar huge-ass driedubbeluitgevoerde staat (aansluitende kamers, gedeelde buizen van boven, T-splitsing vlakbij de radiatoren :P) wat af te knijpen :+ Maar 't is een oud huis, ik heb niet de ilusie dat het ooit perfect gaat zijn.
In het allerergste geval moet je gaan voor een systeem van Honeywell waar je per vertrek de temperatuur mbv 'slimme' radiatorkranen kun regelen.
Sowieso hebben ze al thermostaatkranen :)
De Tado van mij is in ieder geval alleen 100% aan het loeien op het moment dat ik thuis kom (ca 80 graden celsius). Als het huis op temperatuur is gaat die automatisch rustig moduleren (gemiddeld 40 graden celsius).
Als 'ie dan ook nog eens regelmatig aanslaat, i.p.v. 2 uur te wachten om bij te stoken (want dat zou wel wat dom zijn lijkt me, met 'maar' 40 °C warme radiatoren), dan lijkt me dat wel prettig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kapa
Osiris schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 15:25:
[...]

't Is gelukkig een kleinschalig (ex-)studentenhuis, dus zoveel issues hebben we niet echt.. :)

[...]

Ja ik heb m'n huisgenote al wat meer water gegeven door m'n eigen kleine mini-radiatortje die parallel naast haar huge-ass driedubbeluitgevoerde staat (aansluitende kamers, gedeelde buizen van boven, T-splitsing vlakbij de radiatoren :P) wat af te knijpen :+ Maar 't is een oud huis, ik heb niet de ilusie dat het ooit perfect gaat zijn.

[...]

Sowieso hebben ze al thermostaatkranen :)

[...]

Als 'ie dan ook nog eens regelmatig aanslaat, i.p.v. 2 uur te wachten om bij te stoken (want dat zou wel wat dom zijn lijkt me, met 'maar' 40 °C warme radiatoren), dan lijkt me dat wel prettig :)
toon volledige bericht
Je kunt in de onderstaande screenshot (vanuit ios app) zien wat de de Tado ongeveer doet met opwarmen. Helaas geeft het nog geen informatie over het percentage waarmee de ketel staat te draaien, maar volgens helpdesk komt die functionaliteit binnenkort.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4dyQkPmbpaGoFYMECcqeeMtO/thumb.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kapa
bonyuri schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 14:18:
Kan iemand vertellen hoe hoog en breed de Tado is? Ik had wel ergens gevonden hoe dik hij is, maar ik wil graag de exacte hoogte en breedte weten :)
Dimensions: circa 104 x 104 x 19 mm (L x W x H) / circa 132 g
Operating voltage: 5-36V DC 0.2A / 4.5V DC (3xAAA batteries, 1,200 mA/h)
Battery Life (when operating on batteries) : ~ 2 years
Relay: max. 240V AC 6(4)A / max. 36V DC 6(4)A
Radio: 868 MHz, Mesh (6LoWPAN)
Display: 10 x 19 LEDs, 32 x 20 mm
Button: 1x Mechanical; 2x Capacitive Touch
Material: PC + ABS
Colour: white, matte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
kapa schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 15:34:
[...]

Je kunt in de onderstaande screenshot (vanuit ios app) zien wat de de Tado ongeveer doet met opwarmen. Helaas geeft het nog geen informatie over het percentage waarmee de ketel staat te draaien, maar volgens helpdesk komt die functionaliteit binnenkort.

[afbeelding]
Nou, dat houdt 'ie wel zo strak als een biljartlaken zeg :X Je vraagt je haast af hoe realistisch dat is :o

Sowieso, zo'n haakse temperatuursovergang naar beneden kán haast gewoonweg niet.. Tenzij Tado ook ramen open kan zetten? 8)7 En een 90 graden overgang van vertikaal naar horizontaal? :X Kweenie.. :o Dit is de officiële Tado app?

[ Voor 16% gewijzigd door Osiris op 15-12-2015 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Die grafiek slaat helemaal nergens op. Dat kan gewoonweg niet. Zelfs bij de beste regeling en met het beste geïsoleerde huis zal je altijd een schommeling van ~ 0,5 graden rond het setpoint hebben.
De rechte hoeken bij het bereiken van de ingestelde temperatuur zijn ook onmogelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kapa
EddoH schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 15:49:
Die grafiek slaat helemaal nergens op. Dat kan gewoonweg niet. Zelfs bij de beste regeling en met het beste geïsoleerde huis zal je altijd een schommeling van ~ 0,5 graden rond het setpoint hebben.
De rechte hoeken bij het bereiken van de ingestelde temperatuur zijn ook onmogelijk..
Is inderdaad wat onrealistisch, maar die temperatuurschommeling is voor mij ook niet echt relevant. Het is niet dat ik constant wil zien hoe warm het is. Ik denk dat ze daar bij het bereiken van het setpoint een gemiddelde laten zien in de app (?). Het zou interessant worden als je kunt zien hoeveel de ketel constant draait, want zo lijkt het op een aan/uit situatie terwijl ik toch echt lagere (constante) temperaturen heb gemeten.
Ik zou ook niet weten wat de tijdsinterval is van de ijkmomenten van de thermostaat.
Toch maar eens weer bij helpdesk aan de bel trekken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kapa
Osiris schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 15:44:
[...]

Nou, dat houdt 'ie wel zo strak als een biljartlaken zeg :X Je vraagt je haast af hoe realistisch dat is :o

Sowieso, zo'n haakse temperatuursovergang naar beneden kán haast gewoonweg niet.. Tenzij Tado ook ramen open kan zetten? 8)7 En een 90 graden overgang van vertikaal naar horizontaal? :X Kweenie.. :o Dit is de officiële Tado app?
ik zie nergens 90 graden, maar ik woon in een oud huis (slechte isolatie en achterzijde enkelglas).
Opwarmen van 16.5 graden naar 19.5 graden gaat ongeveer in 1,5 uur. Afkoelen naar 16.5 graden gaat veel langzamer, van 's ochtends 8:30 tot ongeveer 13uur.

dit is 1 van de pagina's van de officiele tado app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
kapa schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 16:08:
[...]

ik zie nergens 90 graden, maar ik woon in een oud huis (slechte isolatie en achterzijde enkelglas).
Opwarmen van 16.5 graden naar 19.5 graden gaat ongeveer in 1,5 uur. Afkoelen naar 16.5 graden gaat veel langzamer, van 's ochtends 8:30 tot ongeveer 13uur.

dit is 1 van de pagina's van de officiele tado app.
Ik bedoelde een hoek van 90 graden ;) Haaks :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kapa
Osiris schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 16:14:
[...]

Ik bedoelde een hoek van 90 graden ;) Haaks :P
dat bedoelde ik ook ;) ik zie nergens een haakse hoek :P
wel een biljarttafel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Voor de geïnteresseerden: zo ziet een realistische grafiek van het temperatuurverloop met gebruik van een modulerende thermostaat er ongeveer uit. Let op: dit is zonder voorverwarming, mét gebruikersinvloeden (zoals tijdelijk handmatig setpoint ineens verhogen) en weersinvloeden zoals zoninstraling, en tijdens een testfase.

Over het algemeen lukt het om binnen de 0,2 graden van het setpoint te blijven. In enkele gevallen wordt het een afwijking van 0,5 door externe invloeden, aangezien het gele stuursignaal (modulatieniveau) op 0 staat.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Cthtqma.png

[ Voor 4% gewijzigd door EddoH op 15-12-2015 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
kapa schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 16:15:
[...]

dat bedoelde ik ook ;) ik zie nergens een haakse hoek :P
wel een biljarttafel :+
Mwoaah, OK, als je de geodriehoek er naast zou leggen is 't misschien niet écht 90°, maar die twee hoeken links van je biljarttafels zijn wel práktisch haaks vind ik. Iig onrealistisch IMO :)
EddoH schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 16:15:
Voor de geïnteresseerden: zo ziet een realistische grafiek van een modulerende thermostaat er ongeveer uit. Let op: dit is zonder voorverwarming, mét gebruikersinvloeden (zoals tijdelijk handmatig setpoint ineens verhogen) en weersinvloeden zoals zoninstraling, en tijdens een testfase.

Over het algemeen lukt het om binnen de 0,2 graden van het setpoint te blijven. In enkele gevallen wordt het een afwijking van 0,5 door externe invloeden, aangezien het gele stuursignaal (modulatieniveau) op 0 staat.

[afbeelding]
Beetje verwarrende terminologie die je nu gebruikt IMO, "setpoint" an sich is redelijk ambigu.

In OpenTherm wordt namelijk bijv. met `Control setpoint` het volgende bedoeld:
IDMsgNameTypeRangeDescription
1- WControl setpointf8.80..100degrees C
(see notes below)

There is only one control value defined - data-id=01, the control setpoint. The control setpoint ranges
between a minimum of 0 and maximum of 100. It represents directly a temperature setpoint for the supply
from the boiler. The slave does not need to know how the master has calculated the control setpoint, e.g.
whether it used room control or OTC, it only needs to control to the value. Likewise, the master does not
need to know how the slave is controlling the supply.
Uit een andere tabel:
IDDescriptionMasterSlave
1Control setpoint
ie CH water temp. setpoint
• Must sent message with
WRITE_DATA or INVALID_DATA
(not recommended)
• Must respond with WRITE_ACK
Vooral die laatste tabel is interessant, aangezien die komt uit de verplichte codes in het standaard OpenTherm-protocol. Thermostaten 'dienen' dan ook te moduleren door de CV-watertemperatuur te regelen. Niet zozeer direct de modulatiestand van je ketel.

De setpoint die jij bedoelt (aan je grafiek te zien), is ID 16, "Room setpoint". Deze is niet eens verplicht onder de "OT/+" OpenTherm-specificatie :+ Het modulatieniveau uit kunnen lezen met ID 17 ook niet overigens, al kunnen praktisch alle ketels dat wel. :)

Overigens zul je dat relatieve modulatieniveau bij iedere modulerende ketel in zo'n grafiek terugvinden, ook bij een aan/uit-thermostaat. Immers, als jij je ketel instelt op een bepaalde temperatuur, dan zal je modulerende ketel gas terugnemen, óók zonder modulerende ketel ;)

Dus wil je écht écht ééécht weten of je thermostaat goed aan 't moduleren is, dan zul je op zoek moeten gaan naar OpenTherm data-items met ID=1: 'Control setpoint'.

[ Voor 78% gewijzigd door Osiris op 15-12-2015 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Osiris schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 16:17:
[...]

Mwoaah, OK, als je de geodriehoek er naast zou leggen is 't misschien niet écht 90°, maar die twee hoeken links van je biljarttafels zijn wel práktisch haaks vind ik. Iig onrealistisch IMO :)

[...]

Beetje verwarrende terminologie die je nu gebruikt IMO, "setpoint" an sich is redelijk ambigu.

In OpenTherm wordt namelijk bijv. met `Control setpoint` het volgende bedoeld:

[...]

Uit een andere tabel:

[...]

Vooral die laatste tabel is interessant, aangezien die komt uit de verplichte codes in het standaard OpenTherm-protocol. Thermostaten 'dienen' dan ook te moduleren door de CV-watertemperatuur te regelen. Niet zozeer direct de modulatiestand van je ketel.

De setpoint die jij bedoelt (aan je grafiek te zien), is ID 16, "Room setpoint". Deze is niet eens verplicht onder de "OT/+" OpenTherm-specificatie :+ Het modulatieniveau uit kunnen lezen met ID 17 ook niet overigens, al kunnen praktisch alle ketels dat wel. :)

Overigens zul je dat relatieve modulatieniveau bij iedere modulerende ketel in zo'n grafiek terugvinden, ook bij een aan/uit-thermostaat. Immers, als jij je ketel instelt op een bepaalde temperatuur, dan zal je modulerende ketel gas terugnemen, óók zonder modulerende ketel ;)

Dus wil je écht écht ééécht weten of je thermostaat goed aan 't moduleren is, dan zul je op zoek moeten gaan naar OpenTherm data-items met ID=1: 'Control setpoint'.
toon volledige bericht
Excuus, mijn terminologie was misschien niet duidelijk. Bovenstaand grafiek zijn geen OpenTherm variabelen (dat zou niet leesbaar zijn), maar interne variabelen waarmee de uiteindelijk OpenTherm parameters bepaald worden. De OpenTherm waardes zijn niet te zien, en ook niet nuttig want die waardes en hun invloed kunnen per ketel verschillen. Wat er getoond wordt is een real-life scenario.

(S) Setpoint = ingestelde temperatuur
(T) Temp = gemeten temperatuur
(%) Stuursignaal = stuursignaal voor de regeling

Het doel was om te laten zien dat de grafiek van Tado zeer onrealistisch is, niet of een ketel wel of niet moduleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
EddoH schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 16:38:
[...]

Excuus, mijn terminologie was misschien niet duidelijk. Bovenstaand grafiek zijn geen OpenTherm variabelen (dat zou niet leesbaar zijn), maar interne variabelen waarmee de uiteindelijk OpenTherm parameters bepaald worden. De OpenTherm waardes zijn niet te zien, en ook niet nuttig want die waardes en hun invloed kunnen per ketel verschillen. Wat er getoond wordt is een real-life scenario.

(S) Setpoint = ingestelde temperatuur
(T) Temp = gemeten temperatuur
(%) Stuursignaal = stuursignaal voor de regeling

Het doel was om te laten zien dat de grafiek van Tado zeer onrealistisch is, niet of een ketel wel of niet moduleert.
Oh, maar OpenTherm-commando's zijn weldegelijk in te zien. Ik snap alleen niet zo goed wat je bedoelt met "stuursignaal". Want naar mijn weten behoort een modulerende thermostaat namelijk helemaal niet het modulatieniveau voor je ketel te bepalen. Een modulerende thermostaat dient tegen de ketel te zeggen: "Moduleer dusdanig zodat ik water van xx °C krijg, i.p.v. het maximum." En dat kan in 't begin best wel 100 % zijn. Dat hoeft de thermostaat niet voor je ketel te bepalen als die ketel dat zelf kan. Die commando's zijn zoals gezegd ook helemaal niet verplicht volgens het OpenTherm-protocol, terwijl "Control setpoint" (CV-watertemperatuur) dat wel is ;)

Maargoed, alsnog allemaal enigszins offtopic, past meer in het Nest-topiQue, waarvan we zeker weten dat het product moeite heeft met moduleren :+ Je wilde alleen maar een realistische grafiek laten zien en da's natuurlijk prima gelukt :)

[ Voor 6% gewijzigd door Osiris op 15-12-2015 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Osiris schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 16:48:
[...]

Oh, maar OpenTherm-commando's zijn weldegelijk in te zien. Ik snap alleen niet zo goed wat je bedoelt met "stuursignaal". Want naar mijn weten behoort een modulerende thermostaat namelijk helemaal niet het modulatieniveau voor je ketel te bepalen. Een modulerende thermostaat dient tegen de ketel te zeggen: "Moduleer dusdanig zodat ik water van xx °C krijg, i.p.v. het maximum." En dat kan in 't begin best wel 100 % zijn. Dat hoeft de thermostaat niet voor je ketel te bepalen als die ketel dat zelf kan. Die commando's zijn zoals gezegd ook helemaal niet verplicht volgens het OpenTherm-protocol, terwijl "Control setpoint" (CV-watertemperatuur) dat wel is ;)
Ik snap dat OpenTherm commando's zijn in te zien, we doen hier niet anders ;) Ik zei alleen dat ze hier niet getoond worden en van beperkte waarde zijn voor de gemiddelde kijker.
Over het stuursignaal: elke regeling of regelagoritme heeft een (of meerdere) stuursignaal: de output van de regeling. In het geval van OpenTherm zal dit stuursignaal worden omgezet naar een gewenste watertemperatuur. In het geval van een aan/uit thermostaat zal dit omgezet worden in een aan/uit signaal. In het geval van een kleppensturing wordt het stuursignaal omgezet naar een stand van een klep.

De getoonde grafiek is een weergave van het regelalgoritme die met OpenTherm een modulerende ketel aanstuurt.

Wellicht gaan we nu te offtopic. Ik wilde zoals gezegd alleen aangeven dat de Tado grafiek een niet-realistisch beeld laat zien.

[ Voor 5% gewijzigd door EddoH op 15-12-2015 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Een weergave van het regelalgoritme of van het stuursignaal? :P

Want wat je in 't geel toont, lijkt me toch echt het modulatiesignaal. En zoals ik al zei, een modulerende thermostaat behoort niet als uitgangssignaal van zijn regelalgoritme een modulatiesignaal te hebben, maar een Control setpoint. Maargoed, laten we er maar over ophouden, want volgens mij komen we er niet uit 8)7

Ah wacht, volgens mij begrijp ik je. Je toont niet het stuursignaal, maar meer het effect wat het heeft. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Osiris op 15-12-2015 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Osiris schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 16:57:
Een weergave van het regelalgoritme of van het stuursignaal? :P

Want wat je in 't geel toont, lijkt me toch echt het modulatiesignaal. En zoals ik al zei, een modulerende thermostaat behoort niet als uitgangssignaal van zijn regelalgoritme een modulatiesignaal te hebben, maar een Control setpoint. Maargoed, laten we er maar over ophouden, want volgens mij komen we er niet uit 8)7

Ah wacht, volgens mij begrijp ik je. Je toont niet het stuursignaal, maar meer het effect wat het heeft. :)
Wikipedia: Meet- en regeltechniek

In het artikel wordt het 'regelsignaal' genoemd. Ik noem het hier 'stuursignaal'. Wellicht dat dit de verwarring veroorzaakt? In de grafiek zie je dus, gemeten(T), gewenst(S), en regelsignaal(%). Dit regelsignaal zal uiteindelijk naar correcte OpenTherm parameters worden geconverteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
EddoH schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 17:00:
[...]

Wikipedia: Meet- en regeltechniek

In het artikel wordt het 'regelsignaal' genoemd. Ik noem het hier 'stuursignaal'. Wellicht dat dit de verwarring veroorzaakt? In de grafiek zie je dus, gemeten(T), gewenst(S), en regelsignaal(%). Dit regelsignaal zal uiteindelijk naar correcte OpenTherm parameters worden geconverteerd.
Nou nee, niet echt. Want eerder noemde je nog: "gele stuursignaal (modulatieniveau)". En modulatieniveau is naar mijn beleving toch echt een relatief simpele eigenschap van de ketel om het CV-water op een bepaald gevraagd (door de thermostaat) niveau te houden i.p.v. door te schieten. Wellicht onderschat ik hoeveel waarde thermostaten aan het modulatieniveau hechten (bijna alle thermostaten vragen hem wel op), maar het lijkt mij dat andere parameters het systeem meer beïnvloeden. De snelheid van opwarming en dat soort zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Osiris schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 17:07:
[...]

Nou nee, niet echt. Want eerder noemde je nog: "gele stuursignaal (modulatieniveau)". En modulatieniveau is naar mijn beleving toch echt een relatief simpele eigenschap van de ketel om het CV-water op een bepaald gevraagd (door de thermostaat) niveau te houden i.p.v. door te schieten. Wellicht onderschat ik hoeveel waarde thermostaten aan het modulatieniveau hechten (bijna alle thermostaten vragen hem wel op), maar het lijkt mij dat andere parameters het systeem meer beïnvloeden. De snelheid van opwarming en dat soort zaken.
Ik snap werkelijk niet waar je heen wilt, sorry :)
Het gele stuursignaal(regelsignaal) in de grafiek (0-100%) bepaalt utieindelijk ook het modulatiniveau van de ketel. Bij een stuursignaal van say, 30%, wordt er dus bijvoorbeeld water van 40 graden door de radiatoren gepompt. Welke OpenTherm parameters hiervoor worden gebruikt doet er hier niet zoveel toe.
Ik weet niet zo goed hoe ik het beter kan uitleggen...

Het stuursignaal wordt weer bepaald door al die andere parameters die jij noemt en is dus de output van de regeling. Een snel systeem zorgt ervoor dat het stuursignaal gedempt wordt, en dus zal resulteren in een lagere temperatuur door de radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kapa
EddoH schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 17:13:
[...]

Het gele stuursignaal(regelsignaal) in de grafiek (0-100%) bepaalt utieindelijk ook het modulatiniveau van de ketel. Bij een stuursignaal van say, 30%, wordt er dus bijvoorbeeld water van 40 graden door de radiatoren gepompt. Welke OpenTherm parameters hiervoor worden gebruikt doet er hier niet zoveel toe.

Het stuursignaal wordt weer bepaald door al die andere parameters die jij noemt en is dus de output van de regeling. Een snel systeem zorgt ervoor dat het stuursignaal gedempt wordt, en dus zal resulteren in een lagere temperatuur door de radiatoren.
Om een heel erg lange discussie te vermijden:
wat ik uiteindelijk mis bij dat Tado grafiekje is dus die gele lijn (stuursignaal in percentage).
die vlakke lijn van de temperatuurverloop is voor mij minder relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
EddoH schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 17:13:
[...]

Uch, zul je natuurlijk altijd weer zien dat je de bron niet terug kunt vinden wanneer je 'em nodig hebt |:(

Maar ik had toch echt gelezen dat een thermostaat het Control setpoint als stuursignaal "behoorde" te gebruiken en niet de modulatie van de ketel diende te dicteren. Dat kan 'ie namelijk zelf prima.

Half uur gezocht, geen zin meer :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menzo
Osiris schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 15:44:
[...]

De Tado app maakt de temperatuur grafiek een stuk gladder dat hij echt is, dit is volgens tado om hem leesbaarder te maken

https://support.tado.com/...-straight-line-sometimes-

In de roadmap staat ook dat er een optie komt om deze filter uit te zetten.

Hier is een afbeelding van het stook gedrag van mijn Tado van een paar dagen geleden.
Tado temperatuur

[ Voor 14% gewijzigd door menzo op 15-12-2015 18:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menzo
bonyuri schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 14:18:
De tado is 10x10x1,5 cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kapa
menzo schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 18:00:
[...]

De Tado app maakt de temperatuur grafiek een stuk gladder dat hij echt is, dit is volgens tado om hem leesbaarder te maken

https://support.tado.com/...-straight-line-sometimes-

In de roadmap staat ook dat er een optie komt om deze filter uit te zetten.

Hier is een afbeelding van het stook gedrag van mijn Tado van een paar dagen geleden.
[afbeelding]
ik krijg echt letterlijk nu net een mail van helpdesk:

"The report shows a straight line sometimes because our server smooths the statistical 'noise' from your report graph. A straight line indicates that the temperature was constant during this time, it is perfectly normal and designed to make the graph clearer.

Nevertheless, I have forwarded your e-mail to our development team as they use the inputs of our customers to continuously improve all elements of tado°. They will evaluate your request and implement the changes in case of sufficient demand."

we gaan het zien...ik ben eigenlijk meer geinteresseerd in de vraag naar warmte richting de ketel en wil de modulerende hoeveelheid in percentage inzien van de ketelverbranding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• menzo
Nog een tip voor de mensen die de Tado gaan kopen/leasen. Start een livechat op de website, geef aan dat je interesse hebt en je krijgt bijna altijd wel een 10% korting code van de supportmedewerker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

kapa schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 18:23:
[...]

ik krijg echt letterlijk nu net een mail van helpdesk:

"The report shows a straight line sometimes because our server smooths the statistical 'noise' from your report graph. A straight line indicates that the temperature was constant during this time, it is perfectly normal and designed to make the graph clearer.

Nevertheless, I have forwarded your e-mail to our development team as they use the inputs of our customers to continuously improve all elements of tado°. They will evaluate your request and implement the changes in case of sufficient demand."

we gaan het zien...ik ben eigenlijk meer geinteresseerd in de vraag naar warmte richting de ketel en wil de modulerende hoeveelheid in percentage inzien van de ketelverbranding.
'Statistical noise', das natuurlijk ook een mooie term om de werkelijkheid te verbloemen :P

Ik snap het vanuit commercieel standpunt natuurlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
EddoH schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 18:43:
[...]

'Statistical noise', das natuurlijk ook een mooie term om de werkelijkheid te verbloemen :P

Ik vind het vooral jámmer vanuit commercieel oogpunt. Ze bouwen dus een feature extra in en zetten die standaard aan, zonder ook maar de optie te geven het uit te zetten. En vervolgens overwegen ze een optie erin te bouwen het filter uit te zetten |:( Da's ergens wel een omgekeerde wereld hè?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
Wat ik heb gehoord dat er vroeger wel meer opties waren, zoals temperatuur van de retour uitlezen. Die hebben ze er nu tijdelijk uitgehaald omdat te veel 'digibeten' het niet snapte en de support overspoeld werd met vragen. Dit willen ze nu gaan oplossen door bvb de API informatie die deTweaker leuk vind iets minder snel zichtbaar zijn voor de leek.
Wij gaven eerst meer inzicht in wat er in de ketel van de klanten aan de hand was.
Dit leverde zoveel vragen en missconcepties op dat onze klantenservice overspoeld raakte.

Daarom moeten we dit wegwerken in een API zodat het niet voor de gemiddelde klant te vinden is en alleen voor mensen zoals u.

[ Voor 31% gewijzigd door menzo op 15-12-2015 19:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Altijd zo lekker zwart/wit bij bedrijven.. * Osiris snapt nooit zo goed wat er mis is met een aanvinkvakje voor geavanceerde opties die a) net zo makkelijk weer uitkan en b) eventueel een waarschuwing geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri

bonyuri

Investigator!

Niet zo negatief he ;). Ben blij dat er bij tado in ieder geval een goede supportdesk aanwezig is, bij Nest blijft het angstvallig stil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kapa
EddoH schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 18:43:
[...]

Commercieel weet ik niet, maar zoals Menzo hierboven al zei dat ze het hebben gedaan voor de gemiddelde consument lijkt me veel waarschijnlijker. Minder vragen voor support, minder tijd aan kwijt dus ja in dat opzicht commercieel. Is nog steeds de vraag hoe relevant al die kleine schommelingen zijn. Ik lig er iig niet wakker van ;)
Uiteindelijk hebben we het over een commercieel product voor de massa en niet een al te hoge tweakers gehalte als Domoticz met custom sensoren en soldeerbouten enz. Het moet wel toegankelijk blijven dus ik snap hun standpunt wel. Het is inderdaad alleen wel jammer dat ze niet een vinkje hebben staan waar je als advanced user je ding kunt doen. We gaan het zien wat de public api gaat brengen in het nieuwe jaar. Ik kijk er iig naar uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:07

woutur

Klauwtjes uit!

Is de Tado een beetje snel in te stellen op het apparaat zelf? Als wij gaan slapen zetten we de thermostaat meestal op een graad of 12. Met onze huidige thermostaat moeten we dan een keer of 14 drukken voordat we daar zijn. En niet elke druk wordt geregistreerd, dus je staat je ongans te drukken.

offtopic:
Laat de opmerkingen over het 'te laag zetten van de thermostaat' maar even achterwege

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri

bonyuri

Investigator!

Er zijn een aantal IFTTT recipes te vinden voor Tado.
Misschien kun je daar iets mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Nota bene bij IFTTT: je geeft een 3rd party site in één klap wel volkomen access tot de complete API.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

@bonyuri: was dat antwoord voor mij? In geval ja: ik ben niet op zoek naar (wat het ook is) IFTTT recipes.
Ik wil gewoon weten of de thermostaat een beetje snel aan te passen is als je de knoppen op dat ding gebruikt.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXisTa
  • Niet online
De Tado thermostaat zelf is niet erg intuitief. Hij heeft 1 knop welke 2 tip-touch knoppen activeert waarbij een menu geactiveerd wordt. Maar als je het eenmaal door hebt activeer je binnen no-time de "sleep temperature".

Afbeeldingslocatie: https://support.tado.com/hc/en-gb/article_attachments/201584159/Smart-Thermostat-Menu-EN.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Dus "Push - Push - Pijl-naar-beneden" (indien hij stond op "Home mode") zou "Sleep mode" activeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
Nee, jammer genoeg niet. Je kan als je schema op home staat niet met zo naar sleep. Je kan wel "Push - Push - Pijl-naar-beneden (dan sta je op manual) en daar een lage temp instellen. Hij zal dan niet zonder automatisch terug naar sleep of home gaan bij het beginnen van een nieuw blok.

Dit vind ik nu ook het grootste gemis van de instellingen van Tado, maar dit zou volgens de klantenservice ook in de volgende grote update zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ben je dan volledig afhankelijk van een of ander "slim algoritme" of juist een "dom vooraf ingesteld tijdstip" waardoor hij overschakelt naar "Sleep mode" in "Auto Operation"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXisTa
  • Niet online
menzo schreef op woensdag 16 december 2015 @ 17:23:
Nee, jammer genoeg niet. Je kan als je schema op home staat niet met zo naar sleep. Je kan wel "Push - Push - Pijl-naar-beneden (dan sta je op manual) en daar een lage temp instellen. Hij zal dan niet zonder automatisch terug naar sleep of home gaan bij het beginnen van een nieuw blok.

Dit vind ik nu ook het grootste gemis van de instellingen van Tado, maar dit zou volgens de klantenservice ook in de volgende grote update zitten.
Er wordt wel veel gerefereerd naar "de grote update", het lijkt wel alsof aan alle gebeden wordt verhoord. Klinkt te mooi om waar te zijn, maar wellicht is mijn scepticisme onterecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXisTa
  • Niet online
Osiris schreef op woensdag 16 december 2015 @ 17:26:
Ben je dan volledig afhankelijk van een of ander "slim algoritme" of juist een "dom vooraf ingesteld tijdstip" waardoor hij overschakelt naar "Sleep mode" in "Auto Operation"?
Voor zover ik weet is het een "dom vooraf ingesteld tijdstip". Het enige wat "slim" is, is de geo-fencing voor meerdere personen.

[ Voor 0% gewijzigd door eXisTa op 16-12-2015 17:29 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Mja.. Kan het ook niet terugvinden op de site..

Manual: file:///tmp/tado-Manual-Technical_Documentation_V1.1_EN.pdf

Maar verder dan eigenlijk het bovenstaande schema wordt er niet uitgelegd.

En dit is het enige aan "hulp" qua gebruik van het apparaat op de site: https://support.tado.com/hc/en-gb/sections/201125565-General

8)7

Wie met een Tado kan uitleggen wat "Sleep mode" precies doet? :+

[ Voor 12% gewijzigd door Osiris op 16-12-2015 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
Osiris schreef op woensdag 16 december 2015 @ 17:30:
Mja.. Kan het ook niet terugvinden op de site..

Manual: file:///tmp/tado-Manual-Technical_Documentation_V1.1_EN.pdf

Maar verder dan eigenlijk het bovenstaande schema wordt er niet uitgelegd.

En dit is het enige aan "hulp" op de site: https://support.tado.com/hc/en-gb/sections/201125565-General

8)7
https://support.tado.com/...s/200422245-Smart-Heating

Dus wel wat meer
eXisTa schreef op woensdag 16 december 2015 @ 17:27:
[...]

Er wordt wel veel gerefereerd naar "de grote update", het lijkt wel alsof aan alle gebeden wordt verhoord. Klinkt te mooi om waar te zijn, maar wellicht is mijn scepticisme onterecht.
Dat is waar, ik hoop dat er veel in zit ja.
Wat ik nu doe is hem altijd best vroeg op sleep laten gaan, en als ik langer op ben zet ik het tijdelijk tot ik ga slapen op manual.

[ Voor 32% gewijzigd door menzo op 16-12-2015 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Maar niet met betrekking tot 't gebruik van het product :) Zal ik d'r ff bijzetten :+

[ Voor 4% gewijzigd door Osiris op 16-12-2015 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
Osiris schreef op woensdag 16 december 2015 @ 17:32:
[...]

Maar niet met betrekking tot 't gebruik van het product :) Zal ik d'r ff bijzetten :+
Het meeste gebruik van de Tado gaan vanuit de site of de app. Daar is dit allemaal over te vinden.
https://support.tado.com/...es/200404529-Applications

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
menzo schreef op woensdag 16 december 2015 @ 17:34:
[...]

Het meeste gebruik van de Tado gaan vanuit de site of de app. Daar is dit allemaal over te vinden.
https://support.tado.com/...es/200404529-Applications
Ah OK.. Hmm.. Weet niet of dat zo geschikt/prettig ervaren wordt door mijn digibete huisgenoten. Thanks :)

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Wow... we hebben dus een thermostaat waar je niet met de druk op een knop de temperatuur kan instellen? Dat kan ik me niet voorstellen. Als ik het schema een beetje goed lees is er zoiets als een 'Push' knop die men drie maal indrukt en dan driemaal een andere knop ofzo om bij manual temperature te komen en dan kan je temperatuur aanpassen feestje beginnen?

• Osiris
  • Niet online
Voor zover ik 't schema begrijp, kun je óók wel de temperatuur van je huidige "Auto"-modus aanpassen. Daar hoeft 'ie niet per se voor op Manual te staan.

• kapa
woutur schreef op donderdag 17 december 2015 @ 10:35:
Wow... we hebben dus een thermostaat waar je niet met de druk op een knop de temperatuur kan instellen? Dat kan ik me niet voorstellen. Als ik het schema een beetje goed lees is er zoiets als een 'Push' knop die men drie maal indrukt en dan driemaal een andere knop ofzo om bij manual temperature te komen en dan kan je temperatuur aanpassen feestje beginnen?
Ik doe niets anders dan met de app op mn smartphone de Tado instellen.
Af en toe een DO-it van IFTTT om even hard te stoken naar 25 graden wanneer mijn vriendinnetje het koud heeft ;)

• eXisTa
  • Niet online
Ik betrapte mezelf erop dat ik bij mijn vorige thermostaat (Nest) al maanden niet meer handmatig de thermostaat had aangepast. De Tado is ook precies op die manier ontworpen, dus voor mij is dat prima.

Maar voor de liefhebbers gaan ze blijkbaar de menustructuur op de schop gooien om met minder handelingen de temperatuur aan te passen.

[ Voor 25% gewijzigd door eXisTa op 17-12-2015 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonyuri

bonyuri

Investigator!

Ik heb nu de Tado hangen en ik moet zeggen dat ik de menu structuur wel matig vind.
Gelukkig ga ik de boel toch bedienen via mijn domotica installatie, dus eigenlijk interesseert de bediening me niet zo :)
Vind hem wel wat groot, voor mijn gevoel zit er nog redelijk veel "lege" ruimte in de behuizing, dus had hij wel wat kleiner gekund.

Fijn dat er niet een apart Heat-Link-achtig apparaat nodig is en dat je hem gewoon rechtstreeks op de ketel kan aansluiten.

Nu nog ff alles instellen en eens kijken of hij goed moduleert!

• menzo
Ik hoop dat hij het goed gaat doen bij je, zeker na de Nest teleurstelling.

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:23
De Nest is al weer een paar dagen retour en vandaag kwam de Tado binnen. De installatie was een fluitje van een cent, zeker met het online stappenplan. Bij Tado ook geen Heatlink o.i.d. maar wel een bridge voor je internet verbinding. Jammer dat ze die niet in de thermostaat hebben kunnen integreren.

De menustructuur en werking van Tado is wennen. De bediening staat standaard op automatisch, dus dat betekent eerst op handmatig zetten en dan de temperatuur aanpassen. En als ik het goed begrijp op een later moment weer op automatisch zetten zodat geofencing of je schema's het over kunnen nemen.

Over het moduleren kan ik nog weinig zeggen, ik zie wel dat de CV niet altijd op vol vermogen draait. De externe temperatuursensor lijkt ook een relatief vlakke lijn te vertonen.

Als ik terugkijk naar de Nest dan vond ik een aantal zaken aan de Nest handig/beter: de waterpas in de basis; de menustructuur van de thermostaat, de app en dat de temperatuur zichtbaar wordt zodra je richting de thermostaat loopt.

• menzo
Ja bij Tado gaan ze er vanuit dat je een goed schema maakt met temperaturen waar je niet vaak van af gaat wijken. Dan heb je geofencing om de thermostaat te vertellen dat hij die temperatuur moet halen als omdat er iemand thuis is.

Als je vaker de nijging hebt om af en toe de thermostaat iets warmer of kouder te zetten is het wat onhandig ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri

bonyuri

Investigator!

Ik moet wel zeggen dat ik dat in de anderhalve week met de Nest al zag veranderen.
Ik heb in die tijd eigenlijk nooit handmatig de temperatuur verzet, ik was wel continu op het schermpje aan het kijken naar de huidige temperatuur (en eventuele overshoots)
Met de Tado verwacht ik hetzelfde: 1 keer goed instellen en dan eigenlijk nooit meer aanraken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri

bonyuri

Investigator!

Al een voorzichtige blijk van blijdschap:

Na wat aanvankelijke opstartproblemen met mijn Tado (tweedehands unit, ging niet helemaal vanzelf, maar zeer netjes geholpen!) kan ik nu sowieso al melden dat hij beter moduleert dan de Nest (is niet zo moeilijk; Nest moduleert helemaal niet ;) )
CV Ketel gaat netjes in bedrijf op een temperatuur die aangepast lijkt te zijn aan de kamertemperatuur. Zag nog een temperatuur van 80 graden voorbij komen (dat moet ik nog even afregelen), later eventjes 50 en daarna zelf een bedrijfstoestand die ik nog niet gezien had: "1: Gewenste temperatuur bereikt".

Al met al lijkt het nu al 100% beter dan de Nest, maar ik zal het nog een weekje aan moeten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
Mijn tado hanteert bij warmer weer en warmhouden soms zelfs een temp van 33 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
Nu een paar dagen met de Tado en wat een verschil tov de Nest! Waar de Nest volgens de temperatuursensor een Alpenlandschap neerzette krijg ik tot dusver met de Tado en redelijk vlakke lijn te zien. Ook qua gevoel is het verschil duidelijk merkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Timmy schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 10:09:
Nu een paar dagen met de Tado en wat een verschil tov de Nest! Waar de Nest volgens de temperatuursensor een Alpenlandschap neerzette krijg ik tot dusver met de Tado en redelijk vlakke lijn te zien. Ook qua gevoel is het verschil duidelijk merkbaar.
Bedoel je de grafiek van Tado zelf of heb je een aparte temperatuurlogger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArJanE
Vanmiddag de Tado thermostaat aangesloten. Lijkt allemaa prima te werken behalve dat de CV (Vaillant vhr 24-28 3c) nu continu schakelt tussen meldingen 5.2 (pompaanloop), 5.7 (pompnaloop) en 5.97 (waterdruk sensortest). Dit deed hij eerder toch echt niet. Iemand enig idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArJanE
ArJanE schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 15:42:
Vanmiddag de Tado thermostaat aangesloten. Lijkt allemaa prima te werken behalve dat de CV (Vaillant vhr 24-28 3c) nu continu schakelt tussen meldingen 5.2 (pompaanloop), 5.7 (pompnaloop) en 5.97 (waterdruk sensortest). Dit deed hij eerder toch echt niet. Iemand enig idee?
Inmiddels al response van Tado international support (NL gesloten op Zaterdag) na het aanmaken van een call. (Binnen een uur response)
Settings op de CV gewijzigd en nu lijkt het ok. Even afwachten voorlopig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri

bonyuri

Investigator!

Ik vraag me wel af of Tado deze support kan volhouden als er steeds meer Tado's verkocht worden. Tot nu toe Het is in ieder geval een stuk beter dan de support van Nest, daar kreeg ik maar warrige antwoorden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
EddoH schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 10:41:
Bedoel je de grafiek van Tado zelf of heb je een aparte temperatuurlogger?
De grafiek van Tado wordt standaard afgevlakt. Nee, ik heb een externe sensor. Het beeld is veel rustiger. Bij Nest zat er een verschil van ~2.5 graden tussen het dal en top (op de momenten dat ik thuis was), bij Tado blijft het binnen de 0.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
bonyuri schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 18:40:
Ik vraag me wel af of Tado deze support kan volhouden als er steeds meer Tado's verkocht worden. Tot nu toe Het is in ieder geval een stuk beter dan de support van Nest, daar kreeg ik maar warrige antwoorden...
https://www.tado.com/nl/team-and-jobs
https://nest.com/careers/

Aan de vacatures te zien hebben ze bij Tado inderdaad wel een eigen support afdeling. _/-\o_
En zoeken ze bij Nest vooral snelle sales jongens en developers.

Overigens bij Nest ook steeds vriendelijk te woord gestaan, maar inhoudelijk heeft het callcenter duidelijk niet meer informatie dan wat er in hun script en op de Nest website staat.

[ Voor 4% gewijzigd door maxnl op 19-12-2015 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Timmy schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 19:25:
[...]

De grafiek van Tado wordt standaard afgevlakt. Nee, ik heb een externe sensor. Het beeld is veel rustiger. Bij Nest zat er een verschil van ~2.5 graden tussen het dal en top (op de momenten dat ik thuis was), bij Tado blijft het binnen de 0.5.
Gelukkig zijn ze wel bezig om de grafiek verder te verbeteren.

Ik zit zelf te wachten totdat ze een variant gaan uitbrengen met BLE/Homekit. De koppeling met Apple lijkt me geniaal. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri

bonyuri

Investigator!

Maar daar moet je volgens mij een nieuwe Gateway of thermostaat voor hebben, en dat zie ik weer iets minder zitten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eXisTa
  • Niet online
Tado komt inderdaad in Q3 van 2016 met een nieuwe bridge die Homekit ondersteund. In het verleden heeft Tado inruilkortingen geboden voor eigenaren van een oudere bridge dus wie weet geldt dat straks ook voor de nieuwe bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4yall
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:11
Ik zit sterk te denken om deze week een Tado aan te schaffen nadat ik deze heb vergeleken met de Nest + beide topics heb gelezen (deels igv de Nest).

De Tado heeft de voorkeur vanwege:
- geofencing
- volledig draadloos te maken op later tijdstip (als de muur aan stucwerk toe is..)
- support - als ik dit topic lees en wat reviews, chapeau
- prestatie - obv ervaringen

Als ik het goed begrijp zal ik wel een schema in moeten stellen omdat de Tado niet weet dat als ik naar boven ga om te pitten (dmv geofencing denkt hij dan dat ik "thuis ben"). Begrijp ik dat goed?

Aangezien de tijd hiervan nogal eens wisselt en ik wil voorkomen dat ik allerlei manual dingen moet gaan doen (die ik geheid weer vergeet uit te schakelen), twijfel ik toch nog iets. Hoe regelen jullie dit? Of regelt de Tado dit toch goed dmv een sensor / geofencing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kapa
m4yall schreef op maandag 21 december 2015 @ 11:11:
[]

Als ik het goed begrijp zal ik wel een schema in moeten stellen omdat de Tado niet weet dat als ik naar boven ga om te pitten (dmv geofencing denkt hij dan dat ik "thuis ben"). Begrijp ik dat goed?

Aangezien de tijd hiervan nogal eens wisselt en ik wil voorkomen dat ik allerlei manual dingen moet gaan doen (die ik geheid weer vergeet uit te schakelen), twijfel ik toch nog iets. Hoe regelen jullie dit? Of regelt de Tado dit toch goed dmv een sensor / geofencing?
De Tado springt alleen op sleep-mode op basis van een schema. Dat is voor de gemiddelde gezin ergens tegen middernacht en 's ochtends op werkdagen en in het weekend ietsjes anders. Je kunt wel per dag een schema instellen, maar echt flexibel is het niet. Ik zou ook niet weten welke slimme thermostaat die functionaliteit wel heeft. Ik denk een custom domotica oplossing met bewegingsensoren en IFTTT schema zoiets zou moeten kunnen volbrengen, maar het is wel gedoe.
Out of the box is de Tado op het gebied van de sensor niet slim genoeg om te zien dat je naar bed gaat. Tenzij je thermostaat +>100 meter van je bed staat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri

bonyuri

Investigator!

m4yall schreef op maandag 21 december 2015 @ 11:11:

Het klopt inderdaad dat Tado dit niet goed kan doen met geofencing. De Nest zou dit doen met zijn bewegingssensor, maar die werkt zo slecht dat het bij mij tot 2 uur duurde voordat hij daadwerkelijk in "auto-away" ging.

Ik stuur nu de sleep stand van Tado aan via mijn domotica systeem, ik zou even niet weten hoe je dit anders snel kan regelen via de Tado zelf.
Via de Tado App kun je natuurlijk wel snel de temperatuur (tijdelijk) aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
De Nest gaat 's nachts niet op Auto-away ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXisTa
  • Niet online
Ik heb zojuist door de helpdesk van Tado de geofencing radius aan laten passen van 400 meter naar 100 meter. Dit omdat de Tado op "thuis" bleef staan wanneer ik 300 meter verderop bij iemand lang op bezoek was.

Het blijkt dat ze bij Tado wel meer zaken aan kunnen passen die (nog) niet via de app of website aan te passen zijn. Ik ga een lijst samenstellen met dit soort aanpassingen, dus als jullie er nog meer weten, let me know.

[ Voor 0% gewijzigd door eXisTa op 21-12-2015 13:23 . Reden: Typ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-04 23:30

Younes

Wie, Wat, Waar?

eXisTa schreef op maandag 21 december 2015 @ 12:38:
Ik heb zojuist door de helpdesk van Tado de geofencing radius aan laten passen van 400 meter naar 100 meter. Dit omdat de Tado op "thuis" bleef staanw wanneer ik 300 meter verderop bij iemand lang op bezoek was.

Het blijkt dat ze bij Tado wel meer zaken aan kunnen passen die (nog) niet via de app of website aan te passen zijn. Ik ga een lijst samenstellen met dit soort aanpassingen, dus als jullie er nog meer weten, let me know.
Ze hebben best veel controle over wat er bij jou thuis dus gebeurt. Het is zelfs mogelijk om het warme water van de ketel uit te zetten waardoor je geen warme douche meer kan nemen? Vinden jullie dat niet eng? En waarom moet je, om instellingen aan te passen, bellen met de servicedesk? Waarom doe je dat niet gewoon lekker zelf?

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4yall
  • Laatst online: 16:11
Bedankt kapa en bonyuri! Helder en zoals ik al had verwacht. Dat wordt dus een schema instellen obv gemiddelde :). Mijn bed staat well within 100 meter, geen Segway nodig om van slaapkamer naar woonkamer te komen.

@eXisTa, ook leuk om te weten wat er allemaal nog aangepast kan worden, die afstand is best interessant om aan te passen, want ik heb ook wel eea "in de buurt", of iig binnen een 400 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kapa
Younes schreef op maandag 21 december 2015 @ 12:51:
[...]

Ze hebben best veel controle over wat er bij jou thuis dus gebeurt. Het is zelfs mogelijk om het warme water van de ketel uit te zetten waardoor je geen warme douche meer kan nemen? Vinden jullie dat niet eng? En waarom moet je, om instellingen aan te passen, bellen met de servicedesk? Waarom doe je dat niet gewoon lekker zelf?
Je netbeheerder kan op afstand ook je elektriciteit uitschakelen. Het hoogheemraadschap kan op afstand je water afsluiten. Je internethost kan op afstand je internet afknijpen. Etc, etc. Allemaal dingen waar we tegenwoordig mee te maken hebben. Het allerveiligst is als je je eigen open haard hebt en een bos om je heen waar je zelf hout kan gaan hakken, maar dat vind ik dan weer eng om bomen te moeten gaan hakken voor warm water.

Maar om even te proberen om inhoudelijk op je te reageren denk ik persoonlijk dat ze in ieder geval zoveel mogelijk instellingen proberen af te schermen, omdat het uiteindelijk toch om een consumentenproduct gaat. Een gemiddelde consumenten wilt gewoon een product wat out of the box werkt zonder er teveel naar om te kijken. Veel consumenten brengen denk ik vaak door onwetendheid meer schade toe dan dat ze willen.
Wat ik in ieder geval sterk vind aan de servicedesk van Tado is dat ze actief een maatpak creëren voor jouw apparatuur en daarmee aan de slag gaan. Tsja, en in deze tijd van social media en de snelle digitale snelweg is het toch juist erg fijn dat je even bij een vraag of een probleem geholpen wordt in vrij korte tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri

bonyuri

Investigator!

Younes schreef op maandag 21 december 2015 @ 12:51:
[...]
Klopt, en op het moment dat dat gebeurt hebben ze een groot probleem.
Mocht het onverhoopt wel gebeuren, dan trek je toch gewoon de Tado van de muur? Mijn CV blijft stand-alone echt wel draaien hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

bonyuri schreef op maandag 21 december 2015 @ 14:12:
[...]

Klopt, en op het moment dat dat gebeurt hebben ze een groot probleem.
Mocht het onverhoopt wel gebeuren, dan trek je toch gewoon de Tado van de muur? Mijn CV blijft stand-alone echt wel draaien hoor :)
Geofencing is in potentie een gevaar, omdat het apparaat weet (en registreert) of je thuis bent, want die informatie gebruikt de Tado om de verwarming te schakelen. 'Als' deze info op straat komt te liggen dmv een backdoor of wat voor frutsel van een fout dan ook, dan weet de boef op basis daarvan wanneer je thuis bent of niet. Dat is een mogelijk situatie die zich voor 'kan' doen.

Wat denk je van dat potentiele gevaar?

...en waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonyuri

bonyuri

Investigator!

Dat is een optie die ik heel makkelijk uit kan zetten, dus indien je dat een probleem vind dat is dat makkelijk op te lossen.

Om verder te gaan: als je dit een probleem vindt, dan neem ik aan dat je ook op je smartphone locatiebepaling uit hebt staan? En dat je van die tijdklokken in je woning hebt om op gezette tijden het licht aan en uit te doen? Want anders kan de boef aan de hand van de verlichting in je woning ook weten of je wel of niet thuis bent.

Ik snap je angst, en ik denk dat het een reeele is, maar ik redeneer altijd maar zo: als mensen (criminelen) iets echt heel graag willen, dan lukt het ze ook wel zonder dit soort toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

bonyuri schreef op maandag 21 december 2015 @ 14:35:
Dat is een optie die ik heel makkelijk uit kan zetten, dus indien je dat een probleem vind dat is dat makkelijk op te lossen.

Om verder te gaan: als je dit een probleem vindt, dan neem ik aan dat je ook op je smartphone locatiebepaling uit hebt staan? En dat je van die tijdklokken in je woning hebt om op gezette tijden het licht aan en uit te doen? Want anders kan de boef aan de hand van de verlichting in je woning ook weten of je wel of niet thuis bent.

Ik snap je angst, en ik denk dat het een reeele is, maar ik redeneer altijd maar zo: als mensen (criminelen) iets echt heel graag willen, dan lukt het ze ook wel zonder dit soort toepassingen.
Jouw reactie ligt ongeveer in het verlengde van kapa, maar ik ben gewoon kritisch. Angst is het niet, want ik ben het met je eens; als de boefjes binnen willen komen, dan doen ze dat ook. Ik wil aan de andere kant geen uithangbord waarop staat of ik thuis ben of niet.

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:43
2 vraagjes:

1. Is de besparing echt zo groot als ze voorrekenen? Gaat mij niet om de euro nauwkeurig, maar is de besparing echt rond de 30%? (ik zou al tevreden zijn met een besparing van 15%). Iemand al een vergelijking kunnen maken op basis van graaddagen?
2. Geo fencing; ik zet mijn telefoon 's nachts altijd uit denkt de Tado dan dat ik ver weg ben? Of houdt hij de laatst bekende locatie aan (=thuis)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00d
  • Laatst online: 09:00
Vraag 1 kan ik je nog niet echt beantwoorden (heb tado pas 2 weken), denk dat het ook ligt aan je huidige situatie. Wij werkten tot 1,5 jaar geleden allebei full-time, met een moduleren klok thermostaat was dat prima in te regelen.
Mijn vrouw blijft nu thuis voor de kids en gaat dus overdag onregelmatig weg. tado vangt dit keurig op met geofenching. Neem daar het weekend bij, waar voorheen de termostaat ook altijd aan stond, dan denk ik dat er wel een besparing van 10% zeker te behalen is. Meer zal moeten blijken.

2: tado onthoudt de laatste locatie van je mobiel, dus dat gaat goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

BB-One schreef op maandag 21 december 2015 @ 16:01:
2 vraagjes:

1. Is de besparing echt zo groot als ze voorrekenen? Gaat mij niet om de euro nauwkeurig, maar is de besparing echt rond de 30%? (ik zou al tevreden zijn met een besparing van 15%). Iemand al een vergelijking kunnen maken op basis van graaddagen?
Dat ligt aan je huidige schema. Als je nu al een redelijk nauwkeurig schema hebt, bespaar je helemaal niet zo veel. Wanneer je wat onregelmatiger werkt, ga je wel een verschil merken. Ik was vroeger vooral heel lui met het aanzetten van mijn thermostaat (zonder klok), en ik zit tot nu toe op het schema van vorig jaar. :) Dit jaar wordt er wel meer gedoucht in mijn huis, dus dat flatteert.
2. Geo fencing; ik zet mijn telefoon 's nachts altijd uit denkt de Tado dan dat ik ver weg ben? Of houdt hij de laatst bekende locatie aan (=thuis)?
Hij houdt de laatste bekende locatie aan. Ook handig voor in vliegtuigen bijvoorbeeld. ;)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Pagina: 1 2 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is al veel geschreven over de nieuwe V3+ hardware en de optionele doch bijbehorende abonnementsdienst. De verschillen tussen de V2, V3 en V3+ hardware wordt uitgelegd in o.a. deze en deze posts. Ook op de Tado website wordt verdere uitleg gegeven.

Lees deze eerst voordat je hier nogmaals naar de bekende weg vraagt!