Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• eXisTa
  • Registratie: april 2006
  • Niet online
Mede-auteur:
  • Mavel 128
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 24-04 14:22

Mavel 128

Sinds kort wordt er veel reclame gemaakt voor de thermostaat van het Duitse bedrijf Tado. Het gebrek aan een centrale plek leek mij een goede reden om de hier een topic voor te openen.

Korte omschrijving

Sinds 2014 maakt het in 2011 opgerichte bedrijf Tado thermostaten voor de Europese markt. Deze thermostaten communiceren via verscheidene protocollen met 95% van de C.V.-ketels en is ontworpen voor "slim" gebruik in combinatie met een app voor iOS, Android en Windows Phone. Inmiddels heeft het bedrijf zijn portfolio uitgebreid met slimme thermostatische radiator kranen. Deze kranen bieden de mogelijkheid om kamers als zones te behandelen en los onafhankelijk van elkaar te kunnen verwarmen.

Beveiliging

Volgens Tado wordt alle data anoniem opgeslagen op hun servers in Amazon Web Service.
In de omschrijvingen staat dat ze zich houden aan de "current online banking standard".

Handleidingen

Tado heeft de handleidingen hier staan.

Updates

Tado geeft aan bijna iedere week updates voor de apparaten, apps en server applicaties uit te rollen.

Apps

Officiële apps van Tado:
iOS - https://itunes.apple.com/nl/app/tado/id574418486?mt=8
Android - Google Play: tado°
Windows Phone - https://www.microsoft.com/nl-nl/store/apps/tado/9nblggh096g1

Onofficiële apps:
Tado for OS X - https://github.com/rdougan/tado-osx
Tado Thermostat API client (Ruby wrapper) - https://github.com/wrtsprt/tado

API

Voor de echte Tweakers onder ons is er een half-verborgen API beschikbaar. Deze wordt namelijk gebruikt door de apps.

Voor meer informatie: http://c-mobberley.com/wo...dden-tado-thermostat-api/

Op de lijst met aangekondigde updates staat de komst van een officiële publieke API.

Aanpassingen uitvoerbaar door Tado helpdesk

Er zijn aardig wat instellingen die niet aanpasbaar zijn via de app of web-interface maar wel door het personeel van Tado zelf, zie hier een lijst met mogelijkheden:
  • Geofencing radius (standaard 400 meter)
  • Voorverwarmfunctie van CV-ketel uitzetten (kan tot 0,5m3 schelen in verbruik per dag)

Reclamevideo

Website

Website van Tado

Reviews

Pricewatch reviews
Hardware.info (uitgebreide geschreven review)
CoolBlue (uitgebreide videoreview)

Publieke road-map

Tado lijkt een van de weinige bedrijven te zijn die een publieke road-map toont.

Lijst met aankomende functies:
  • Child Lock for Smart Thermostat and Smart Radiator Thermostats
  • Calcification Protection for Smart Radiator Thermostats
  • Location-based control per Zone/Room
  • Detailed Boiler Reporting for Smart Thermostats
  • Simplified UI for Smart AC Control
  • Multi Home Control your home and a vacation home in one app

eXisTa wijzigde deze reactie 08-12-2017 09:49 (140%)
Reden: Roadmap gewijzigd naar nieuwste

• kapa
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 24-05 18:12
quote:
Osiris schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 15:25:
[...]

't Is gelukkig een kleinschalig (ex-)studentenhuis, dus zoveel issues hebben we niet echt.. :)

[...]

Ja ik heb m'n huisgenote al wat meer water gegeven door m'n eigen kleine mini-radiatortje die parallel naast haar huge-ass driedubbeluitgevoerde staat (aansluitende kamers, gedeelde buizen van boven, T-splitsing vlakbij de radiatoren :P) wat af te knijpen :+ Maar 't is een oud huis, ik heb niet de ilusie dat het ooit perfect gaat zijn.

[...]

Sowieso hebben ze al thermostaatkranen :)

[...]

Als 'ie dan ook nog eens regelmatig aanslaat, i.p.v. 2 uur te wachten om bij te stoken (want dat zou wel wat dom zijn lijkt me, met 'maar' 40 °C warme radiatoren), dan lijkt me dat wel prettig :)
Je kunt in de onderstaande screenshot (vanuit ios app) zien wat de de Tado ongeveer doet met opwarmen. Helaas geeft het nog geen informatie over het percentage waarmee de ketel staat te draaien, maar volgens helpdesk komt die functionaliteit binnenkort.

http://tweakers.net/ext/f/4dyQkPmbpaGoFYMECcqeeMtO/thumb.png

klikkerdeklik :+

• EddoH
  • Registratie: maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Voor de geïnteresseerden: zo ziet een realistische grafiek van het temperatuurverloop met gebruik van een modulerende thermostaat er ongeveer uit. Let op: dit is zonder voorverwarming, mét gebruikersinvloeden (zoals tijdelijk handmatig setpoint ineens verhogen) en weersinvloeden zoals zoninstraling, en tijdens een testfase.

Over het algemeen lukt het om binnen de 0,2 graden van het setpoint te blijven. In enkele gevallen wordt het een afwijking van 0,5 door externe invloeden, aangezien het gele stuursignaal (modulatieniveau) op 0 staat.

EddoH wijzigde deze reactie 15-12-2015 16:46 (4%)

• menzo
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 24-05 17:43
quote:
Osiris schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 15:44:
[...]

Nou, dat houdt 'ie wel zo strak als een biljartlaken zeg :X Je vraagt je haast af hoe realistisch dat is :o

Sowieso, zo'n haakse temperatuursovergang naar beneden kán haast gewoonweg niet.. Tenzij Tado ook ramen open kan zetten? 8)7 En een 90 graden overgang van vertikaal naar horizontaal? :X Kweenie.. :o Dit is de officiële Tado app?
De Tado app maakt de temperatuur grafiek een stuk gladder dat hij echt is, dit is volgens tado om hem leesbaarder te maken

https://support.tado.com/...a-straight-line-sometimes-

In de roadmap staat ook dat er een optie komt om deze filter uit te zetten.

Hier is een afbeelding van het stook gedrag van mijn Tado van een paar dagen geleden.
Tado temperatuur

menzo wijzigde deze reactie 15-12-2015 18:09 (14%)

• eXisTa
  • Niet online
De Tado thermostaat zelf is niet erg intuitief. Hij heeft 1 knop welke 2 tip-touch knoppen activeert waarbij een menu geactiveerd wordt. Maar als je het eenmaal door hebt activeer je binnen no-time de "sleep temperature".

• eXisTa
  • Niet online
quote:
menzo schreef op woensdag 23 december 2015 @ 20:50:
Ik ben net terug van vakantie, alleen jammer dat ik thuis moet komen met een Tado met kuren.

De unit geeft aan een wereldbol met een kruis (ik ga er van uit dat dit geen verbinding met internet betekend, ook al is dit niet het icoon die in de handleiding staat). Alleen de app/site doen alsof er niets aan de hand is. Maar na resetten en repoweren krijg ik de zelfde melding.
Ik ken geen notificatie waarbij een wereldbol met een kruis worden getoond. Enkel deze notificaties:

Branden alle 3 de lampjes op de bridge?

eXisTa wijzigde deze reactie 23-12-2015 21:28 (6%)

• eXisTa
  • Niet online
Voor de liefhebbers heb ik een quick & dirty script gemaakt om de verborgen API van Tado uit te lezen en deze gegevens naar Domoticz te laten sturen.

Zie: https://www.domoticz.com/...ic.php?f=31&t=9685#p68198

• Daannn1987
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 17:34
Vooralsnog gaat het best aardig, ondanks dat hij de grafiek best afvlakt trouwens :)

Daannn1987 wijzigde deze reactie 17-01-2016 16:13 (23%)

ELGA Toshiba Standalone

• eXisTa
  • Niet online
Heeft iemand anders ook een dip en piek gezien na de downtime van Tado?

Grafiek Tado:
http://tweakers.net/ext/f/oey1Kq4CM2WjB0b628EJH8yy/thumb.png

Grafiek Domoticz gasverbruik (onderste):
http://tweakers.net/ext/f/ZSwYgl9hzTlDYN1X8lEYX1Fd/thumb.png

• kapa
quote:
Erik1805 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 11:59:
Maar ik kan dan per dag en tijden instellen welke temperatuur ik wil? Dus bijvoorbeeld:

Maandag

7:00 tot 8:00 20,5 graden

8:15 tot 17:00 17 graden

17:15 tot 22:00 21 graden
In principe wel. Zie onderstaande afbeelding. Ik heb wel alleen maar 2 scenario's (wakker en slapen), maar je kunt er meerdere aanmaken en die per dag en per tijdsdeel toekennen.

• Timmy
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 16:14
quote:
Erik1805 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 13:02:
Ja dat denk ik dan ook, en dan instellen zoals Kapa hierboven heeft
Klopt, je ziet in zijn screendump een groen balk wat betekent dat "Auto away" is ingeschakeld. Zou tijdens zijn schema iedereen weg zijn dan schakelt "Away" automatisch in en wordt de doeltemperatuur verlaagd (afhankelijk van de afstand en welke modus je hebt geselecteerd (Eco, Balanced of Comfort)).

Onderstaand een grafiekje met de drie verschillende Away standen en de invloed die de afstand (hemelsbreed) had op de doeltemperatuur. Dit is het resultaat van wat logging eerder deze week. Temperatuur op afstand 0 is 20.2 graden.

Timmy wijzigde deze reactie 18-02-2016 13:16 (34%)

• kapa
quote:
Erik1805 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 13:17:
[...]

Bedankt voor de uitgebreide toelichting, super d:)b

Nog iets, kun je ook zien wat je verbruikskosten zijn?
Je kunt aangeven wat voor type woning je hebt en de jaarlijkse energierekening is van de vorige jaren. Op basis daarvan geeft Tado een vergelijking, maar ik neem dit niet voor lief. Teveel een marketing plaatje. Ik vertrouw liever op mijn analoge gasmeter ;)

quote:
Timmy schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 13:08:
[...]

Onderstaand een grafiekje met de drie verschillende Away standen en de invloed die de afstand (hemelsbreed) had op de doeltemperatuur. Dit is het resultaat van wat logging eerder deze week. Temperatuur op afstand 0 is 20.2 graden.

[afbeelding]
Mag ik vragen welk stukje software je hebt gebruikt om deze data uit te lezen? :*)

kapa wijzigde deze reactie 18-02-2016 13:28 (29%)

• Erik1805
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 10:02
quote:
bonyuri schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 15:13:
Yes, je moet via de helpdesk even een vraag indienen.
Je moet dan wel de serienummers/hardware IDs van de tado + bridge meesturen.

Ook moeten de mannen van tado dan eigenlijk contact opzoeken met de vorige eigenaar om hem officieel los te kunnen koppelen, maar ik heb een kopie van mijn CoolBlue orderbevestiging meegestuurd en toen was het ook goed :)
Bedankt. Ik krijg hem morgenochtend binnen. Zal alles via de mail gelijk naar ze toesturen. Dan kan ik hem morgenavond installeren.

De orderbevestiging lijkt me voldoende inderdaad, vorige eigenaar achterhalen zal lastig worden.

Hoop dat ze snel reageren :)

Even nog een vraag aangaande GPS:

Moet deze op High Accuracy staan, Dus gebruik van GPS,WiFi, Telefoonetwerk of kan het ook op basis van batterysaving dus Wifi, Telefoonnetwerk?

Of ik kan ook alleen GPS instellen. Ik gebruik een Android 6.0.1 toestel

http://tweakers.net/ext/f/aKwtpSF3Y8MdiLGCCYZFucWl/thumb.png

Erik1805 wijzigde deze reactie 18-02-2016 16:55 (30%)

• Daannn1987
Tado houdt het allemaal goed op temperatuur, tijdens het opwarmen van de woning had hij het vanmorgen even zwaar.
Gisteren de kachel hele dag op 18 gr gelaten, dus de vloerverwarmign en ketel hadden 't lastig vanmorgen om de woning naar 20,5 te krijgen
Ketel heeft eigenlijk te veel vermogen (28KW en kan terug moduleren tot 8,2 kw geloof ik).

Daannn1987 wijzigde deze reactie 18-02-2016 21:49 (4%)

ELGA Toshiba Standalone

• Erik1805
  • Laatst online: 10:02
quote:
tado schreef op maandag 22 februari 2016 @ 13:20:
[...]

Omdat tado naast het OpenTherm digitale protocol, ook andere digitale (Nefit EMS, Vaillant EBUS etc..) en analoge protocollen kan besturen is ervoor gekozen om het apparaat altijd door 3 AAA batterijen te voeden. Die batterijen gaan maximaal 2 jaar mee. U krijgt normaal gezien 4 weken voor de batterijen heel leeg worden een e-mail met de vraag of u de batterijen wil vervangen.

[...]

Het is de bedoeling dat uiteindelijk de 3 manuele modi, die via de app en web-app beschikbaar zijn ook ingesteld kunnen worden op de thermostaat. U kunt dan online instellen welke van de 3 modi geactiveerd moet worden wanneer de u de temperatuur op de tado zelf aanpast.

[...]

Als u met een goed uitgewerkt alternatief komt zal ik het persoonlijk meenemen naar onze ontwerpafdeling. Feit blijft wel dat de tado echt ontworpen is om na verloop van tijd een onzichtbaar wit kastje aan de muur te worden. Maar nogmaals, uitgewerkte suggesties altijd welkom.
Snap inderdaad dat het straks een mooi wit kastje aan de muur wordt. Dan zou bijvoorbeeld handig zijn als je in de app gewoon + of - kan aanklikken. Nu moet je eerst op de ingestelde temp klikken in de app en dat de nog een aantal handelingen doen. Is niet echt handig.

Zoals bijvoorbeeld de app van Toon. Super easy:

http://tweakers.net/ext/f/8ekV6Ap2SrYUzPZ8N4PPdQfi/thumb.png

Erik1805 wijzigde deze reactie 22-02-2016 16:14 (7%)

• Daannn1987
quote:
stuikerd schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 13:03:
[...]

Nee, een nieuw toestel. Ik heb contact opgenomen met de helpdesk. Momenteel zeggen ze dat ze niets abnormaal zien, en dat ik even moet afwachten tot deze namiddag. Ondertussen is het thuis nog altijd 23 graden, terwijl er niemand thuis is en de temperatuur toch wel zou moeten zakken. Straks nog een contact opnemen met de helpdesk.
Zonnetje schijnt wel lekker hé... hier ondertussen ook het huis aan het opwarmen dmv zon
Ketel schoot vanmorgen paar keer aan uit, maar Tado support heeft wat aanpassingen gedaan, hopelijk mrogen weer een rechte lijn :+

Daannn1987 wijzigde deze reactie 09-03-2016 13:32 (10%)

ELGA Toshiba Standalone

• emaurer
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 12:14

emaurer

Voor de rest gaat alles Goed

Nieuwe ketel moeten installeren.... (oude Vaillant was 15 jaar)... is de Vaillant ecoTEC plus VHR NL 25-30/5-5 HR Combiketel 5,2 - 25,0 kW CW4 geworden

Op advies van TADO de TADO Thermostaat aangesloten op de Vaillant EBUS. OpenTHerm Module compleet losgekoppeld....

In oude situatie ging de ketel behoorlijk vaak aan en uit....
oude situatie
In nieuwe situatie lijkt wel of ketel constant aan is.... maar brand heel zachtjes
Nieuwe situatie

Het verschil tussen OpenTherm of Ebus daar kom ik niet echt achter maar omdat TADO resoluut voor EBUS koos neem ik aan dat dit het juiste of beste is (voor mij)

Heb de TADO thermostaat sinds december 2015...geen omkijken naar....alleen door mijn nieuwsgierigheid kijk ik toch wel regelmatig op Tado Web en App

emaurer wijzigde deze reactie 09-03-2016 17:05 (18%)

• Raymond P
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 18-05 19:26
Een doorsnee dag bij mij (ik werk vanuit huis).

Na een aantal maanden gebruik kan ik melden dat ik wel tevreden ben.
Of er echt iets bespaard is weet ik (nog) niet, maar dat was mijn primaire doel ook niet.

- knip -

• emaurer
  • Laatst online: 12:14

emaurer

Voor de rest gaat alles Goed

quote:
spok9 schreef op maandag 14 maart 2016 @ 20:08:
[...]

In december kreeg ik een handleiding om mijn Vaillant hrSOLIDE plus VHR aan te sluiten via OpenTherm. Wat win ik ermee als ik dat verander naar de Vaillant EBUS aansluiting? En hoe doe ik dat dan?
VRAAG
is de Vaillant ecoTEC plus VHR NL 25-30/5-5 HR Combiketel 5,2 - 25,0 kW CW4 geschikt voor de Tado

ANTWOORD
tado is geschikt om deze ketel aan te sturen.
U kunt tegen de installateur het volgende zeggen:
Graag aansluiten op de Vaillant EBUS. Graag de OpenTHerm Module (als die aanwezig is) volledig loskoppelen van het moederbord.
Daarna belt u ons zodat wij de aansturing op EBUS kunnen zetten op uw tado.
Groet,
Jurian

Koppel kabel aansluiting X32 los om OpenTherm indien aan wezig los te koppelen...
info01

sluit TADO aan op punt 3 EBUS
Info002

Hopelijk zeg ik niks stoms....

• Zorg
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 16:36
Ik heb de Tado nu enkele weken in bezit en tot zover zijn mijn ervaringen een beetje gemengd :)

Installatie
Eerste problemen die ik had waren omdat het een tweedekansje was welke al geregistreerd stond op iemand anders zijn naam. Even gebeld met de helpdesk en dat werd opgelost. Daarna na de installatie, welke zeer eenvoudig was, was er nog een klein probleem bij het pairen maar ook dit werd opgelost. De tado hangt nu mooi aan de muur op de plek van de vorige.

Gebruik
Omdat mijn vrouw geen smartphone heeft gebruiken wij de schemas. Dit is, na een beetje wennen, wel redelijk ok. Maar nog niet echt het gevoel dat de thermstoot echt smart is ;) vanaf elke minuut moet je het programma inschakelen. Eens je een beetje alles in lijn hebt met je situatie is het bijhouden/bewerken vrij eenvoudig. Als ik weet dat mijn vrouw een uur eerder klaar is pas ik even het schema van die dag aan en dan is het warm als ze thuis is. Dit allemaal via de App op de telefoon.

Nadeel van de app is wel dat er maar 2 icoontjes zijn, eentje voor thuis en eentje voor in bed. Maar voor de werkende mens (denk dat dat toch wel een groep is die je niet mag vergeten ;)) zou een Away icoontje wel prettig zijn.

Een andere wens, een sneltoets op het homescreen zou ook prettig zijn. Zeker als plots je situatie veranderd dan wil je even snel aangeven ik ben thuis (of kom naar huis) ipv dat ik weg ben. Nu moet ik de tijd aanpassen. Je kan hiervoor de manual overwrite gebruiken maar voor geprogrammeerde opties die je eenvoudig kan selecteren zou toch wel handiger zijn.

Probleem
Overshoot? Als ik 19 invoer, dan wordt het 20+, er zit ongeveer een graad verschil tussen. Probleem hiervan is, is dat het gewoon te heet wordt en het onaangenaam is. Dus doe je een deur open om het weer wat af te laten koelen, kostenbesparing van 30% wordt zo een kostenpost van 30%

Van een slimme thermostaat verwacht ik toch wel dat deze het verschil weet tussen 19 & 20? Er is due blijkbaar geen controle van de ingevoeerde temperatuur en de daadwerkelijke temperatuur. Dit vind ik wel een behoorlijk gemis. Het zal (hopelijk) een afstelling zijn van mijn Tado en ik moet hiervoor nog even bellen met de servicedesk maar et verbaasde me dat er geen controle in zit.

Twee compleet verschillende momenten met enkele dagen ertussen.
http://tweakers.net/ext/f/5s8RH62WokOug4pIv1QSjSki/thumb.png

http://tweakers.net/ext/f/mkHTdWdidC23D39IyQnsxviQ/thumb.png

Overall
Gemengde gevoelens. Ik heb toch wel wat problemen gehad en heb deze nog steeds. Ik verwacht dat de helpdesk mij wel kan helpen maar door omstandigheden niet de tijd gehad om deze te bellen.Het is wel (iets) beter dan de analoge thermostaat met name dat het goed te bedienen is via de telefoon/Ipad maar of dat dat de prijs waard is? Deels natuurlijk ook te wijten aan onszelf dat mijn vrouw geen smartphone heeft, denk dat het met die combinatie beter zou zijn.

Creatief met klei? www.kleishop.nl

• Raymond P
Je kan per gebruiker aangeven of je wel of niet gebruik maakt van locatiebepaling, voor zover ik weet kan je het niet systemwide uitzetten.

Het account wat ik gebruik om verdere integratie in de domotica hier mogelijk te maken staat het bijvoorbeeld bij uit:

Gewoon een schema programmeren is in ieder geval mogelijk, locatie is geen vereiste.
IFTTT heb ik verder geen ervaring mee.

- knip -

• Timmy
quote:
pnnr schreef op woensdag 27 april 2016 @ 16:59:
Zijn er hier eigenlijk mensen die de tado gebruiken zonder de locatie-feature?
Ik gebruik de geofencing functionaliteit niet meer, voornamelijk omdat ik de verschillende modussen (eco, balance en comfort) niet goed vind werken. Zo blijft de doeltemperatuur van "balance" redelijk hoog als ik ver van huis ben. Eco komt meer in de buurt maar daarmee moet in de laatste paar kilometers naar huis nog 1.5 graad overbrugd worden. Dan kom ik dus thuis in een woning die nog niet op temperatuur is.

(x-as = afstand in km ; y-as = temperatuur)

Ik heb daarom voor de domotica software die ik gebruik een module gemaakt die rekening houdt met meerdere factoren zoals temperatuur buiten, windsnelheid en -richting. Als je een beetje handig bent en weet of meet welke invloed bepaalde factoren hebben dan kan je zoiets prima zelf maken.

• Fingie
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 18-05 14:06
Ik ben nog steeds tevreden over de Tado die hier aan de muur hang, maar, wanneer gaan de grafieken in de app aangepast worden? Die kloppen echt niet. Laat ze de werkelijkheid weergeven! Dat geeft de gebruiker wellicht inzicht in het daadwerkelijke temperatuurverloop in huis en de eventuele noodzaak tot maatregelen (lees bv isolatie).

Gisteren, de temperatuur geheel constant, totdat we van huis gaan. Ineens spontaan een dip (terwijl de CV op dat moment aan het stoken is, wat ik op het plaatje niet zichtbaar krijg en volgens de grafiek ook helemaal niet nodig is...):

En vandaag is de temperatuur wel heeeel constant...

Naast dat het er onwerkelijk uitziet, het klopt ook niet. Als de CV aan geweest is loopt de temperatuur verder op als de grafiek weergeeft (wat ik kan zien aan een andere thermometer niet ver van de thermostaat vandaan), soms tot wel 1,5 graden (hoger als op Tado ingestelde temperatuur). Dat zie je in de grafieken niet terug.

Ik heb dit al een keer bij support aangegeven, maar daar werd mij verzekerd dat de grafieken niet gemanipuleerd worden en de werkelijkheid wordt weergeven. Ik geloof er niets van.

EDIT: en nog opmerkelijker, de grafiek "corrigeerd" zichzelf achteraf?.

Opmerkelijk...

Fingie wijzigde deze reactie 28-04-2016 21:09 (7%)

• Timmy
De grafiek mag inderdaad wel een wat realistischer beeld geven. ;)

Tado:

Externe temperatuursensor:

• Raymond P
quote:
tado schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 12:29:
We werken aan een nieuwe tool om de data weer te geven. Het is de bedoeling dat deze zowel op de web-app en telefoon-app beschikbaar zal komen. Er zal zeker iets aan deze overmatige smoothing gedaan worden. Waarschijnlijk zullen we altijd iets van smoothing toepassen maar zeker niet zo aggresief als het nu is. Verder zullen we ook de temperatuurschaal aanpassen.
Ligt dat wel aan de dataweergave en niet aan de dataset?

Als ik de data pak zoals de app deze ontvangt en door gnuplot haal krijg ik een identiek resultaat.

Tado app:

Gnuplot:

Domoticz (1 minute polling, datapunten van tado api):

Edit: de chart zou niet gebruikt moeten worden als referentie voor prestaties van Tado, ik ben gisteren aan het klooien geweest om een wrapper te schrijven om de v2 versie van de api.

Raymond P wijzigde deze reactie 29-04-2016 12:41 (9%)

- knip -

• Sabbi
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 24-05 16:09

Sabbi

je denkt aan mij.

Leuk om te zien, als ik de twee grafieken van Timmy over elkaar heen leg, kan je zien wat Tado precies met de datapunten doet. Het is duidelijk geen smoothing, want in away-mode (dalende temperatuur) klopt de tado-temperatuur perfect met de onafhankelijk gemeten waarde. Het lijkt er meer op dat ze de tijden dat het systeem 'op temperatuur' is platslaan om zo de overshoot van de ketel niet te tonen.

• Raymond P
quote:
outlandos schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 11:37:
Werkt een Tado nou ook als beide personen in een huishouden onregelmatig werken? Of schiet het dan z'n doel voorbij?
Dat ligt een beetje aan je situatie zoals deze nu is.
Als jullie netjes de thermostaat bedienen naar behoefte dan zal het nauwelijks iets toevoegen.

Zelf werk ik redelijk onregelmatig, merendeel vanuit huis.
Mijn vriendin werkt onregelmatig, maar met een vooraf bekend schema.

Het komt wel eens voor dat mijn vriendin overdag slaapt terwijl ik van huis ben. Omdat Tado dmv locatiebepaling mijn vriendin thuis ziet wordt er dan onnodig verwarmd.
Wat vaker gebeurt is dat ik thuis 's nachts aan het werk ben terwijl Tado in nachtmodus (uit) staat, onnodig koud.

Toen ik in november mijn issue aankaartte werd ik verwezen naar IFTTT, niet echt een oplossing.
Sinds januari is er wel een mogelijkheid (boost) om voor x tijd (of tot volgend programma) de verwarming aan/uit te zetten of de setpoint te veranderen.
Waar het op neer komt: is het onnodig warm dan is dat jammer, is het koud dan 'boosten' wij.

Het boosten valt wel tegenaan te programmeren, het verwarmen wanneer dat niet nodig is vind ik wat lastiger op te lossen zonder aanwezigheidssensors en andere deftige tools.

Of het voor jou werkt ligt denk ik vooral aan wat jij denkt dat het doel van een slimme thermostaat is.

edit:
quote:
Sabbi schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 12:37:
Leuk om te zien, als ik de twee grafieken van Timmy over elkaar heen leg, kan je zien wat Tado precies met de datapunten doet. Het is duidelijk geen smoothing, want in away-mode (dalende temperatuur) klopt de tado-temperatuur perfect met de onafhankelijk gemeten waarde. Het lijkt er meer op dat ze de tijden dat het systeem 'op temperatuur' is platslaan om zo de overshoot van de ketel niet te tonen.

[afbeelding]
Soms is zo'n overshoot ook wel te verklaren, Tado probeert immers lokaal het weer te voorspellen.

Solar data is van een profi weerstation zo'n 400 meter hemelsbreed van mijn huis.

Raymond P wijzigde deze reactie 30-04-2016 14:26 (22%)

- knip -

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

quote:
meesje schreef op maandag 23 mei 2016 @ 19:58:
[...]

Heb je wellicht een link?
Want volgens mij is alleen de Tado airco control zo goedkoop. De thermostaat is gewoon een normale prijs.
Of bedoel je met 'een Tado' ook de AC? ;-)
http://www.amazon.de/tado...6473&sr=8-1&keywords=tado

De goedkoopste prijs 159) is van een externe leverancier die niet naar NL levert, maar rechts onder de knop toevoegen aan winkelwagen zie je de prijs als je bij Amazon zelf koopt:

Dit is overigens de prijs die Tado overal in DE heeft, als je bv bij de Hornbach of de Saturn daar uit het schap trekt gaat krijg je hem mee voor 182 eur (minder btw in Dld)

• Mescaline
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 24-01 13:55
Volgens mij was de integratie met Domoticz eerder door eXisTa gedaan, ik heb hier een beetje op voortgeborduurd. Ik gebruik hiervoor wat andere API calls, waardoor het mogelijk is om meer informatie op te vragen, en in de toekomst hoop ik ook de radiatorknoppen, waar ik erg naar uitkijk om mee te gaan spelen 8)

Voor nu beperkt tot:

- Woonkamer temperatuur en luchtvochtigheid
- Huidig setpoint van de thermostaat

Het levert in ieder geval aardige grafiekjes op:

Tado heat/humidity
Tado setpoint

Scripts zijn te vinden op https://github.com/WebSpider/tado_domoticz

• Jimster
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 16:38

Jimster

A State of Trance

quote:
tado schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 09:33:
[...]
Dit heeft te maken met een nieuwe manier van communicatie tussen de tado thermostaat en de bridge. Nu zal de thermostaat alleen bij een significant temperatuurverschil een nieuwe temperatuur doorgeven aan de bridge. Dit is vooral gedaan om batterij te besparen. We verwachten dat zodra er meer temperatuurschommelingen voor gaan komen (in de winter) de grafieken er veel natuurlijker zullen uitzien.
Ik denk dat je mij verkeerd begrepen hebt.
Ik bedoel de horizontale lijnen. Zie screenshot hieronder.
De onderste lijn is 24 graden, de bovenste 27 graden, de middelste lijn is 25,5 graden. Dat is verwarrend, waarom niet 2 tussenliggende lijnen weergeven (25 en 26 graden).

• MuddyMagical
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 24-05 11:43
Grrrr....

Jammer joh.
Had van te voren wel even op de site gekeken, maar aangezien Nefit de meeste ketels wel werden ondersteund...

Tijd voor een nieuwe ketel...

MuddyMagical wijzigde deze reactie 29-09-2016 16:34 (6%)

404 error.

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

@support.

Ik zag vanochtend dit cirkeltje in m'n grafiek, wat doet dat precies?

Nog een feature request, ik vind de functie dat je je de grafiek kan zien wanneer er precies gestookt is erg handig (3e knopje van boven), wat helemaal ideaal zou zijn is als je het verschil zou kunnen zien tussen stoken voor verwarming, en stoken voor warm-water vraag. (staat in het Opentherm bericht). Ook in de app zou het erg handig zijn dit verschil te zien bij het 'er wordt nu gestookt' icoontje. Mijn oude Chronotherm kon dit ook tonen.

• Jimster
  • Laatst online: 16:38

Jimster

A State of Trance

quote:
tado schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 10:01:
[...]
Als de gemeten temperatuur dicht bij de ingestelde zit doet tado aan "smoothing". Zodra de nieuwe grafieken komen zal dit waarschijnlijk minder agressief toegepast worden.
Dit moet een ander probleem zijn.
Gedurende de dag zag ik namelijk geen rechte lijn. 's Avonds was het opeens anders.
Zo'n rechte lijn kan je echt nooit halen.

Jimster wijzigde deze reactie 18-10-2016 12:31 (9%)

• Timmy
quote:
TWyk schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 13:16:
De Tado thermostaat is nu bij mij een paar weken echt aan het verwarmen maar ik merk niet goed dat hij constateert dat ik van mijn werk onderweg ben naar huis en dan het huis voorvervarmt
Op welke modus staat Tado bij jou, Eco, Balance of Comfort? Ik merkte zelf dat Eco en Balance heel erg laat beginnen met het verwarmen..

Dit is het verloop van het setpoint in relatie tot de afstand zoals ik die vorig jaar had geregistreerd.

(x-as = afstand in km ; y-as = temperatuur)

Wat mij betreft zou het verloop van alle drie anders moeten zijn, minder drastisch in het begin.

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

quote:
Aldmar schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 09:07:
[...]

Begrijp ik het nu goed dat mijn CV op dit moment blijkbaar niet via Opentherm aangestuurd wordt? Dit zou wel de bedoeling moeten zijn!

Ik had een "Honeywell chronotherm vision" thermostaat en heb deze door de tado vervangen volgens het stappenplan van tado. Ging zonder problemen. Ging er altijd vanuit dat de honeywell ook Opentherm aangesloten zat...

Vreemd, zal er eens induiken hoe de thermostaat nu precies aangesloten zit.

Gaat trouwens om een Intergas Kompakt 36/30.

-edit- Iemand een plaatje of link hoe de bedrading via opentherm aangesloten dient te worden op de Tado zelf? Via de site van tado zelf kan ik het niet vinden.
Kijk eerst even na hoe de bedrading op de ketel aangesloten zit:

Alleen als de ketel aangesloten zit op connectors 11-12 ontvangt hij Opentherm. De standaard versie van de Chronotherm Vision moduleert trouwens niet, alleen de speciale Modulation uitvoering.

Als de bedrading op de ketel goed zit kan je de Tado aansluiten op de + en - connectors. (en bij support vragen om de sturing op opentherm te zetten.)

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

quote:
Timmy schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 11:58:
[...]

Natuurlijk, maar waar ik op doel is dat het setpoint voor Eco en Balance wel erg snel naar beneden gaat om daarna evenwijdig met Comfort te lopen. Ik zou een nette curve verwachten waarbij het setpoint wordt bepaald aan de hand van een formule.

Ik kwam uiteindelijk tot de conclusie dat de drie standen voor mij niet werkten en laat daarom Home Assistant (home automation software) de temperatuur in relatie tot afstand, wind en buitentemperatuur regelen.
Als je je kilometer 0 (dan ben je Home, niet Away) uit de grafiek weghaalt krijg je een prachtige lineaire curve waarbij het Away setpoint wordt bepaald aan de hand van een formule. ;)

Voor de tweakers onder ons zou het inderdaad leuk zijn als je deze stooklijn nog aan kon passen, bv steiler maken of niet lineair. In een ideale wereld zou ik graag zien dat de Tado niet op afstand stookt maar alleen als ik daadwerkelijk op weg ben naar huis. Moet je dan wel goed kunnen herkennen (lastig)

• TWyk
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 24-05 15:59
quote:
Sabbi schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 11:22:
[...]

Het is toch heel logisch dat je als je wilt dat je huis al op temperatuur is als je thuis komt je hem dan op comfort-stand moet zetten?

Comfort: Huis is al warm als je thuis komt.
Eco: Huis is nog niet warm als je thuis komt. (ongeveer 5-6 graden te koud aan je grafiek te zien)
Balans: Tussen comfort en eco in. (2-3 graden te koud)
Moderne huizen worden als je ze dagelijks bewoond nooit 5-6 graden te koud.
Ik vind bovendien twee graden kouder al heel onplezierig.
Ik zal eens mijn Tado app grafiek laten zien (oud huis met spouwmuurisolatie).
https://tweakers.net/ext/f/9aR8Wi0ypW1Y8w0IR6vCQOaf/thumb.png
Slapen van 00:00-7:00 op 15graden, 19,5 graden 'smorgens tot 09:15 als ik aanwezig ben, daarna 20 graden als ik aanwezig ben. In bovenstaande grafiek heb ik handmatig na het instappen in de trein de temperatuur al iets verhoogd om de verwarming al op te starten omdat in de dagen ervoor de verwarming niet aansloeg als ik onderweg was.

Wat ik het liefste wil is dat als ik uit werk thuiskom de verwarming al 15-20 minuten het huis aan het stoken is omdat het ongeveer 35-45 minuten duurt voor de 2 graden verlies weer bijgestookt zijn.
Dan is de ergste kou er bij thuiskomst al af en duurt het ook korter voor het huis op temperatuur is.

Bij een comfort stand verwacht ik eigenlijk meer dat het huis al volledig op temperatuur is als ik thuiskom

Ik ga de komende dagen wel proberen met de comfort stand maar van wat ik er van zag leek het meer of de eco/balance/comfort stand voornamelijk de minimum away temperatuur bepaalde zodat je sneller op temperatuur zit. Ik vraag me echt af of deze setting ook de geofencing afstand beinvloed.
Ik had namelijk ook de hoop dat balance een flink ruimere geofencing grens had als eco maar daar heb ik niets van gemerkt in de praktijk

TWyk wijzigde deze reactie 26-10-2016 14:06 (6%)

• Aldmar
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 20-05 14:34

Aldmar

Niks...

quote:
Sabbi schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 10:23:
[...]

Kijk eerst even na hoe de bedrading op de ketel aangesloten zit:

[afbeelding]

Alleen als de ketel aangesloten zit op connectors 11-12 ontvangt hij Opentherm. De standaard versie van de Chronotherm Vision moduleert trouwens niet, alleen de speciale Modulation uitvoering.
De thermostaat zit wel op 11-12 aangesloten. 4-5 zijn nog wel doorverbonden.

quote:
Als de bedrading op de ketel goed zit kan je de Tado aansluiten op de + en - connectors. (en bij support vragen om de sturing op opentherm te zetten.)
Op de tado zit de ketel op de NO en COM aansluiting. Dit zou dan + en - moeten worden?

Aldmar wijzigde deze reactie 26-10-2016 20:46 (6%)

• Plint
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 14-04 17:37
Dit is een screencapture vanaf 0;00.
Doeltemperatuur vannacht was 18° (vergeten lager te zetten..)
Doeltemperatuur vanaf vanochtend 8;00 = 16°.

Je ziet dat de temperatuur nooit 18° is geweest, en dat de temperatuur nu rond 18° blijft.
Meest recent zelfs 18,8° terwijl deze mag dalen tot 16°.

Plint wijzigde deze reactie 01-11-2016 13:34 (8%)

• leecher
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 11:05
Ik ben dus duidelijk niet bekend genoeg in de radiatorkraan wereld. Ik dacht dat een kraan gewoon altijd een draaisysteem had, wist niet dat zoiets ook kon werken met een pin die ingedrukt wordt. Ik heb hier alleen van dit soort dingen:

Ik verwacht dat ik dat soort dingen ook krijg geleverd als ik niet kies voor thermostatische knoppen.

Werken de Tado knoppen hier ook op of moet ik gewoon het meerwerk voor thermostatische knoppen uit laten voeren zodat ik daar later direct de Tado knoppen op kan zetten?

• Appelsap
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
quote:
leecher schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 13:49:
Werken de Tado knoppen hier ook op of moet ik gewoon het meerwerk voor thermostatische knoppen uit laten voeren zodat ik daar later direct de Tado knoppen op kan zetten?
Met bikkeltje1 ben ik het niet helemaal eens. Dit is een thermostatische kraan:
http://www.aalberts.compano.nl/Data/Environments/000001/Images/PRD/ProductGroupImage/Comap/R855.f.png?W=324
Hier wordt een thermostatische knop opgeschroefd (zoals Tado die dus levert), die het pinnetje kan indrukken om de kraan dicht te draaien. Die knop kun je makkelijk vervangen (kwestie van erop/eraf draaien), maar de kraan vervangen is loodgieterswerk. Dat kun je zelf doen als je handig bent met een waterpomptang en knelfittingen. Eerst je CV uitzetten, laten afkoelen, dan het water eruit, kranen vervangen, dan vullen en ontluchten en CV weer aan. Is wel even werk, en de vraag is of je alleen de kranen kunt vervangen of ook nieuwe koppelstukken erin moet zetten - dat maakt het iets duurder.

Ik zou meteen thermostatische kranen laten monteren, zonder knoppen. Die knoppen kun je daarna bij Tado kopen, en tot die tijd kun je met het plastic dopje dat je bij de thermostatische kraan krijgt de kraan open en dicht draaien - of een goedkope thermostatische knop kopen en die erop schroeven.

De maatvoering van de Tado knoppen is overigens M30, dus handigste is meteen M30 thermostatische kranen te laten monteren. Scheelt je een hele hoop gedoe, hoef je niet meer aan je CV installatie te klooien, kun je heel veel verschillende knoppen op zetten. Is afaik dezelfde maat als voor de Honeywell Evohome, mocht je je bedenken ;)

• radem205
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 17:52
Afgelopen weekend heb ik een Tado slimme thermostaat aangesloten op het vloerverwarmingssysteem dat gevoed wordt door stadsverwarming. De Tado vervangt een simpele WTH ramses 811 klokthermostaat. De rode en blauwe draad die voorheen in de WTH-thermostaat zat heb ik verbonden met de NO en COMM uitgang van de Tado (op advies van Tado). Sindsdien heb ik het idee dat de vloerverwarming niet meer aanslaat.

De aanvoertemperatuur van de vloerverwarming blijft steken op 31 graden en de retourtemperatuur op 24 graden. Ik heb het idee dat dit veel te laag is om de woonkamer te kunnen verwarmen. Ook wanneer de Tado aangeeft dat ie aan het verwarmen is, zie ik in de temperatuur van de vloerverwarming niets gebeuren.

Om te testen heb ik de WTH-thermostaat weer aangesloten, maar ook hier heb ik het idee dat de vloerverwarming niet (meer) aanslaat. De temperatuur op de thermostaat daalt eerder dan dat ie stijgt.

Ook voelen de aanvoerbuizen niet echt warm aan (wel warmer dan de retourbuizen).

Onderstaand een paar foto's van de regelunit.

Weet iemand wat hier aan de hand kan zijn? Bestaat er een andere wijze om te controleren of de vloerverwarming aanslaat op het moment dat de gewenste temperatuur op de thermostaat hoger is dan de ruimtetermperatuur?

radem205 wijzigde deze reactie 09-11-2016 11:08 (11%)

• maxnl
  • Laatst online: 01:26
quote:
meesje schreef op maandag 28 november 2016 @ 08:02:
Edit: Ik wilde een Slimme knoppen kit + 2 losse knoppen + 1 losse thermostaat kopen via Tado.com, want nu met 20% korting, echter dit wordt dan wel pas in de februari geleverd. De opmerking van Dave heeft me getriggerd om verder te kijken en ik zie dat mijn producten ook bij kommago.nl (met ook 20% korting) leverbaar zijn. Deze worden wel snel geleverd. Jammer voor de webshop van Tado, maar dan gaat mijn voorkeur er toch naar uit om niet 3 maanden te wachten.
Ja, ook maar even wat bij een webshop gehaald om mee te experimenteren.
Mijn normale thermostaat kan ik al via mijn OTGW op afstand bedienen, maar zocht nog wat om de radiatorren in mijn slaap- en badkamer alleen 's ochtends en 's avonds open te zetten.

Nadeel is wel dat ook de normale winkels een v2 bridge meeleveren, zonder dat dit van tevoren vermeld wordt en op het plaatje een v3 staat.
Dan wordt je min of meer verplicht om alsnog je exacte adres aan fabrikant Tado door te geven, zodat ze je een v3 na kunnen sturen.
Terwijl ik bij apparatuur die bij kan houden of ik er wel of niet ben, liever alleen mijn straat zou doorgeven.

maxnl wijzigde deze reactie 28-11-2016 10:58 (3%)

• DiLDoG
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 12-01 09:07

DiLDoG

Wind powered...

Waar kan ik feature requests kwijt?
Ons zoontje van 2 vind de tado ook heel erg mooi, en er zit er toevallig ook nog een op arm afstand van zijn bedje. Het zou handig zijn om de handmatige bediening volledig te kunnen uitschakelen (liefst zelfs zonder dat er lichtjes gaan branden en dergelijke.

Bijvoorbeeld zo iets?

DiLDoG wijzigde deze reactie 28-11-2016 20:36 (5%)

http://www.arba13672.pwp.blueyonder.co.uk/hey.jpg

• Marc O.
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 14:59
quote:
Misterxx2 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 12:26:
Sinds de iOS update van gisteren denkt de app dat ik thuis ben (locatie) terwijl dat zeker niet zo is. Meer mensen die dit probleem hebben?
Nee, geen last van.

Ik zie daarentegen wel dat de Kerstman inmiddels onderweg is _/-\o_

http://www.vomac-nl.com voor onze roadtrips naar de Noordkaap (2016) en Poolcirkel (2010) | Hyundai Ioniq Electric Premium

• BradJohnson
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 17:38
quote:
Simple mind schreef op donderdag 1 december 2016 @ 17:08:
[...]

Hoe kan dit verwarmingscommando uitgeschakeld worden? Ik zie die mogelijkheid nergens eerlijk gezegd.
De Tado support kan dit doen. Bij mij triggerde na installatie geen van de radiatorkranen de wandthermostaat/CV (in de app zie je bij de zone alleen het radiatorkraan icoontje). Dat was niet wat ik wilde, dus contact opgenomen met Tado. De Tado support heeft net mijn radiatorkranen aan de thermostaat gekoppeld, en nu zie ik bij elke zone een icoontje van een radiatorkraan en de wandthermostaat. Dit kan je volgens mij niet zelf in de app doen.

Situatie ongekoppeld:

Na koppeling:

BradJohnson wijzigde deze reactie 02-12-2016 12:12 (12%)

• -Muncky-
  • Registratie: juni 2010
Ik heb een probleem met mijn Tado..

Ketel is een ATAG A244EC, was op A+B Opentherm aangesloten via een Honeywell Chronotherm Modulation CM937M.

Tado aangesloten en via de helpdesk een manual ontvangen voor installatie e.d, alles doorlopen maar geen verwarming, wel warm water.

Wat doe ik fout?

• BradJohnson
  • Laatst online: 17:38
quote:
tado schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 11:10:
[...]

Zoals aangegeven, persoonlijk ben ik voorstander om een weg aan te bieden zodat jullie meer data kunnen uitlezen. Waarschijnlijk zal dit ooit mogelijk zijn via de API.
Ik gebruik de bestaande API op my.tado.com en dat werkt opzich goed, maar mist documentatie. Zo is mij niet duidelijk wat "activityDataPoints.heatingPower" (https://my.tado.com/api/v2/homes/xxxx/zones/xxx/state) precies betekent. Het is een percentage, maar mijn ketel kan alleen maar aan/uit. Heeft dit te maken met hoe ver de radiatorkranen open staan? Het schommelt behoorlijk en staat zelden op 100% zoals je in onderstaand grafiekje te zien is:

• JERO79
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22-02 20:30
Ik heb vloerverwarming met 3 zones (2 in woonkamer, 1 in hal/toilet). Deze zijn aangesloten op dit type verdeler met thermostaatknop, hangend naast de CV Remeha Quinta 35c.

De CV is bedraad aangesloten op een thermostaat in de woonkamer. De rest van het huis is voorzien van 7 radiatoren met haakse, niet-thermostatische kranen.

Ik wil elke kamer als zone apart kunnen aansturen, de woonkamer en hal/toilet mogen samen wel 1 zone vormen. Lezend door dit topic heb ik nu dit in gedachte:
  • Vervangen haakse, niet-thermostatische kranen door verkeerd haakse, thermostatische kranen (alleen binnenwerk vervangen niet mogelijk omdat de voeler dan boven de radiator uitsteekt en ik dan ook nog 'Engelse' Slimme knoppen nodig heb i.v.m. richting display)
  • Aanschaffen: 1x Slimme Radiatorknop - Starterskit, 6x Slimme Radiatorknop, 1x Slimme thermostaat (plaatsen in woonkamer)
Resteren nog enkele vragen:
  • Kan ik mijn vloerverwarming zo aansturen (dus dat de thermostaat in de woonkamer de radiatorknop op de verdeler aanstuurt)? Of is er een betere manier? Ik las namelijk ook iets over het monteren van een klep en die aan te sturen via een relaisaansluiting op de thermostaat.
  • Is er een mogelijkheid om de pomp van mijn vloerverwarming alleen te laten lopen bij warmtevraag van die specifieke thermostaat? Kan dat via die relaisaansluiting met hergebruik van de bestaande bedrading van woonkamer naar CV? Of kan ik beter een pompschakelaar aanschaffen?
  • Zie ik nog iets over het hoofd?

• l3art
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 18:15

l3art

Moderator Mobile
Vandaag viel het me op dat de ingestelde temperatuur van 6:30uur (21 graden) om 11uur nog steeds niet gehaald was. In de grafiek zie je dat vanaf 4uur vannacht (???) hij Langzaam begon te verwarmen.. Maar goed nooit de 21 gehaald.... We hebben geen vloerverwarming oid wat zou kunnen verklaren waarom om 4uur ''s nachts al begonnen moest worden met verwarmen. Ik snap deze verandering niet zo goed....

Even terug kijkende is vanaf de 21ste de temp in huis altijd onder de 21 graden gebleven... Iemand een verklaring? Is er een update geweest? Heeft dit te maken met de veranderende temp buiten?

Ter vergelijking de grafiek van de 20ste.

Edit:
Ook deze ochtend is de Tado om 4uur weer langzaam aan gaan verwarmen. Heb gister avond nog een reset uitgevoerd. Vanochtend ook de ketel zelf een reset gegeven maar het gaat nog altijd niet hard terwijl het al 21 graden had moeten zijn. Heb een terugbel verzoek naar Tado gedaan maar het is maar de vraag in hoeverre ze vandaag nog terug bellen aangezien de bezetting de komende dagen lager is. Dat wordt dan het haartje maar opstoken.

l3art wijzigde deze reactie 24-12-2016 10:45 (61%)

Te koop AKG Y50BT koptelefoon en een Feiyu Tech G4S gimbal

• l3art
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 18:15

l3art

Moderator Mobile

Zoals je ziet, waar het stijgt stookt de ketel. Het is inderdaad een modulerende (atag) ketel.

Dat afkoelen valt wel mee toch? Omstreeks 12uur was het de 22ste ongeveer 19,5 graden en om 00:00 rond de 15,5 graden. Van 12 tot 24 zakt het dus 4 graden. Dus dat is een graad per 3 uur.
quote:
Twixie schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 10:27:
Heb je overigens je schema gewijzigd sinds 20/12 ? Want op je grafiek van 20/12 zie ik 's morgens ook maar opwarming tot zo'n 19.5° waarna het constant blijft tot je rond 9u het huis verliet.
Nee ik heb niks aangepast. Maar ik heb een iets gecompliceerder programma ingesteld dan de het standaard programma. Het is vast herkenbaar dat de vrouw des huizes het altijd koud heeft. Daarom staat hij als zij thuis is (vrijdag en elke door de weekse dag na 16uur) de temp op 21 graden. Ben ik zelf thuis, dan is het prima dat hij op 19 graden blijft staan. En dinsdag heb ik een lesdag, dan ben ik 's ochtends tot ongeveer 9 uur thuis waarna ik uit huis ga om te sporten en aansluitend door ga voor mijn lesdag. Vandaar de constante 19 graden daar.
quote:
Twixie schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 10:27:
PS: hoe neem je overigens zo een screenshot, want ik vind die grafiek blijkbaar enkel op mijn mobiele devices, maar niet op de website.
Die screenshots maak ik met mijn telefoon (android) de meeste telefoons hebben een screenshot functie (bijvoorbeeld volume omlaag en de aan/uit knop tegelijk indrukken).

l3art wijzigde deze reactie 24-12-2016 10:50 (66%)

Te koop AKG Y50BT koptelefoon en een Feiyu Tech G4S gimbal

• Daannn1987
quote:
l3art schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 10:38:
[afbeelding]
Zoals je ziet, waar het stijgt stookt de ketel. Het is inderdaad een modulerende (atag) ketel.

Dat afkoelen valt wel mee toch? Omstreeks 12uur was het de 22ste ongeveer 19,5 graden en om 00:00 rond de 15,5 graden. Van 12 tot 24 zakt het dus 4 graden. Dus dat is een graad per 3 uur.

[...]

Nee ik heb niks aangepast. Maar ik heb een iets gecompliceerder programma ingesteld dan de het standaard programma. Het is vast herkenbaar dat de vrouw des huizes het altijd koud heeft. Daarom staat hij als zij thuis is (vrijdag en elke door de weekse dag na 16uur) de temp op 21 graden. Ben ik zelf thuis, dan is het prima dat hij op 19 graden blijft staan. En dinsdag heb ik een lesdag, dan ben ik 's ochtends tot ongeveer 9 uur thuis waarna ik uit huis ga om te sporten en aansluitend door ga voor mijn lesdag. Vandaar de constante 19 graden daar.

[...]

Die screenshots maak ik met mijn telefoon (android) de meeste telefoons hebben een screenshot functie (bijvoorbeeld volume omlaag en de aan/uit knop tegelijk indrukken).
Heb het idee dat er sowieso iets mis is met de reporting van Tado...
Stook gedrag gister vanaf 12 uur:(zitten wat schommelingen is, dat is omdat het vrijdag schoonmaakdag is en de ketel de restwarmte uit de WW in het CV circuit gooit)

Maar volgens tado is er niet echt gestookt:

Tado

ELGA Toshiba Standalone

Acties:
  • +2Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 13:10

robertwebbe

Robert Webbe

Ik wel:

http://www.robertwebbe.nl, technische zaken simpel uitgelegd.

• Appelsap
  • Niet online
quote:
Twixie schreef op zondag 1 januari 2017 @ 16:21:
[...]
Puur uit interesse want ik ben geen expert, maar kan je uitleggen hoe dit werkt? Ik zie niet direct in hoe je over 2 draden iets permanent kunt voeden en schakelen tegelijkertijd. Op het moment dat de relay de 2 draden verbindt, zitten die op eenzelfde potentiaal en kun je in parallel dus de thermostaat ook niet meer voeden. Maar wellicht zie ik iets over het hoofd.
Toon® van Eneco heeft dat opgelost door een klein kastje naast de ketel te plaatsen. Die stuurt het signaal naar de ketel, heeft een 220V adapter voor de stroom van zichzelf en Toon, en is bedraad op Toon aangesloten. Over die bedrading gaat het signaal van Toon naar het kastje, en de stroom van het kastje naar Toon. Zie hier:

Dat lijkt me de meest makkelijke oplossing. Hoeft op de plek waar de kamerthermostaat zit nml ook geen 220V worden aangelegd, naast je ketel heb je die sowieso al, dus is het makkelijker daar de stroom te pakken. Had graag gezien dat ook Tado zo'n oplossing had gekozen. In de toekomst wellicht... :)

• Appelsap
  • Niet online
quote:
Musicmasters schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 21:58:
Ik ben toch blij dat ik eerst even meelees totdat ik besluit of ik meega in de trend een zogenaamde slimme thermostaat aan te schaffen. Ik twijfel daar sowieso over maar Tado gaat hem niet worden. Ik ga echt niet in de kou zitten omdat een update de boel vernaggelt. Leuk als de vrouw alleen thuis is. Die vervloekt me dan dat de ouwe trouwe weg is en kan dit nooit opgelost krijgen.
Tja, je leest hier de ervaringen van de early-adopters. De slimme knoppen zijn sinds half november verkrijgbaar, en het systeem kent nog wat kinderziektes. Zou er nu ook niet aan moeten denken om terug te gaan naar Windows 3.11 of mijn oude Mac SE+, die allebei regelmatig vastliepen maar toch heerlijk waren om mee te klooien. Ik geef toe dat je verwarming thuis was kwetsbaar is, maar heb er alle vertrouwen in dat het met dit systeem wel goed komt. Ik heb de honeywell evohome juist vermeden vanwege de slechte recenties over de apps en beperkte werking ervan, juist omdat die al veel langer op de markt is. De Tado app werkt over het algemeen uitstekend. De knoppen gaan aan en uit wanneer ze moeten, de zones worden perfect verwarmd. Minpuntjes zijn de fabricage fouten, maar die zijn oplosbaar.

Zone verwarming met slimme knoppen is relatief nieuw. Het is dus ofwel pionieren met nieuwe techniek, of wachten tot het zo volwassen is dat alle kinderziektes eruit zijn en het vrouw-alleen-thuis-proof is. Overigens denk ik dat jouw vrouw ook best 8 seconden op een knopje kan drukken voor een systeem-reset, en een kapotte radiatorknop kan vervangen. ;)
quote:
Twixie schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 21:47:
Ben hier vanavond toch ook effen door Tado Hell geweest.
(...) een steeksleutel symbooltje (...) sommige combinaties van knop en knopbasis niet bleken te werken (...) Detectie lijkt ook gewoon te zijn met een klein plaatje met een verdikking die bij montage in de knop gedraaid wordt en daar ergens gedecteerd wordt (...) een design-flaw.
(...) nergens in de app of via notificaties gewaarschuwd wordt dat sommige knoppen niet goed functioneren.
Als ik jou was zou ik de helpdesk bellen. Bij mij bleken de knoppen toch echt defect. En ja, sommige van die aansluitringen hebben ook iets van een productiefout, waardoor de knop niet goed registreert wanneer die gemonteerd is. Dit kun je verhelpen door iets op het uitstekende bolletje te plakken, zie foto, en daarna alsnog de helpdesk te bellen voor een meer permanente oplossing ;)

• Daannn1987
quote:
Sleepkever schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 19:07:
[...]

Ik kan zelf early start nergens vinden in de app of op my.tado.com mis ik hier iets?

En dan zal ik support nogmaals mailen maar. Zit hier ongeveer op zelfde tempo van 1 graad per uur dus dat is dan in ieder geval niet heel gek. Bedankt voor de reactie!
Klik op smart schedule op my.tado > klik op het tandwieltje rechtsbovenaan > hier vindt ik vroege start

ELGA Toshiba Standalone

• Daannn1987
quote:
tado schreef op maandag 9 januari 2017 @ 15:25:

Dit kan niet echt met elkaar te maken hebben normaal gezien. Alles wat met early start te maken heeft zit in de cloud en vanuit de cloud komt er een set-point naar uw tado. Misschien kunt u het nogmaals proberen ? Mocht het echt direct gerelateerd zijn, graag een melding naar support@tado.com want dat trekt mijn interesse zeker.
Net nog eens geprobeerd.

Nu zegt tado te stoken (vlammetje), en ~30 seconden later ging de ketel ook aan.
Meestal gaat dat sneller :) (als ik manual de temp aanpas)

ELGA Toshiba Standalone

• Daannn1987
quote:
tado schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 11:11:
[...]

Er is een tado API en er zijn al tweakers die hele mooie grafieken uit hun tado kunnen toveren of die een compleet eigen regeling hebben gemaakt voor de tado. Helaas gaan wij in de komende tijd niet de API documenteren of ondersteunen omdat wij hier de mankracht niet voor hebben en het om een zeer kleine doelgroep gaat.

Dus: De API is daar, maak er vooral gebruik van maar wij kunnen niet garanderen dat hij niet zal veranderen.
Jup https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=9685
kan een API verandering evt wel aangekondigd worden? :+

Dan krijg je zoiets (heb het ook in Grafana maar die heb ik nog niet extern beschikbaar gemaakt)

ELGA Toshiba Standalone

• Daannn1987
quote:
KapiteinRoel schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 09:53:
Ter informatie wat betreft de overshoot.

Ik heb de tado nu een paar maanden in gebruik. Bij mij was de overshoot in het begin ook tussen de 1-2 graden bij de eerste opwarming in de ochtend. Dit was voor tado lastig onder controle te krijgen, uiteindelijk is het nu tussen 0.5-1 graden. Verdere aanpassing is niet mogelijk volgens de helpdesk.

Het viel mij op dat de tado aan de ketel (intergas) altijd de maximale ingestelde watertemperatuur vroeg, terwijl via de api te zien is dat er wel ergens gemoduleerd word.

De vorige thermostaat een honeywell round modulation, vroeg watertemperaturen tussen 40 en 65 graden, dit is direct te zien op de ketel.

De helpdesk was verder niet erg genegen om technisch op de zaak in te gaan, dus heb ik er een opentherm gateway tussen gezet om wat wijzer te worden.

Het blijkt dat de tado niet zoals gebruikelijk een aanvoertemperatuur aan de ketel vraagt (opentherm control setpoint), maar het ketelvermogen direct aanpast (opentherm maximum relative modulation level).

De tado stuurt dan een setting van 0-100%. Bij 0% gaat de ketel op zijn laagste stand branden. Bij 100% op het maximaal ingestelde CV vermogen.

Met deze informatie is de overshoot verklaarbaar geworden.

De laagste stand is voor elk merk en type ketel anders, dus zal vaak een handmatige aanpassing gedaan moeten worden.

Maar het belangrijkste hier is dat de hoeveelheid warmte die de ruimte inkomt sterk afhankelijk van de actuele cv watertemperatuur. Als het setpoint bijna bereikt is zal de tado de ketel terugschroeven naar zijn laagste stand. Maar het water is dan al heet, en het lukt de ketel vaak prima om die watertemperatuur te behouden op de laagste stand.

De tado denkt dan dat er minder warmte de ruimte inkomt, maar dat is zeker niet zo.

Als de ketel uiteindelijk uit gaat, is het nog zo lang te warm in de ruimte dat het water weer helemaal afkoelt. Daarna werkt de regeling beter, omdat op het lage ketelvermogen de watertemperatuur niet meer zo oploopt.

Zolang deze manier van moduleren gebruikt wordt is overshoot eerder regel dan uitzondering. Vandaar ook het platslaan van de grafiek en de vele aanpassingen.

De helpdesk meldde mij overigens uiteindelijk wel dat men werkt aan een 'betere opentherm implementatie', Q2-Q3 2017.
Interessante bevinding! Op basis van jou post ben ik deze waarde ook gaan loggen in Grafana
Met het onderstaande resultaat.. Door het feit dat ik zelf het vermogen beperkt heb op de ketel wordt er rustig gestookt.. maar als ik het vermogen terug naar 50% zet (intergas kombi compact hr28 2002) dan gaat mijn ketel ook pendelen.. Nu wel verklaarbaar als bij het opstoken van de woning de thermostaat 100% vermogen vraagt zoals je hieronder ook kunt zien.
Bij het op temp houden van de woning vraagt hij tussen de 3 en 10 % vermogen.

ELGA Toshiba Standalone

quote:
alegico schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 23:06:
[...]

Ik persoonlijk vind dit een slecht argument. ook al wijkt de temparatuur naast de radiator af, wil je toch wel een finetuning kunnen doen.
voorstel een extra slimme termostaat, alsof het spul allemaal niks kost.

misschien een wat emotionele reactie van mijn kant, maar ik vind dit belachelijk.
Zodra jullie toegang krijgen tot de grafieken van de temperatuurmetingen van de radiatorknoppen zullen jullie begrijpen waarom de keuze voor hele graden is gemaakt.

Ik heb hier een screenshot van mijn eigen woonkamer (dit is wel een worst case scenario omdat de radiatorknop direct in de hoek van de kamer zit en er zit een vensterbank boven de radiator).

De paarse lijn is de ingestelde temperatuur
De oranje lijn is de temperatuur gemeten door een tado thermostaat aan de andere kant van de kamer
De rode lijn is de temperatuur gemeten door de tado slimme radiatorknop zelf.
Opvallend is dat de radiatorknop al een hogere temperatuur meet dan de slimme thermostaat aan de wand ook al staat de radiator niet aan. Dit kan verklaard worden door het feit dat er een pijp met aanvoerwater door de muur in die hoek van mijn kamer loopt waardoor die muur vrij warm is.

Natuurlijk is dit een extreem geval maar ook in gevallen waar de radiatorknop volledig in de openlucht zit zal de temperatuur niet op 0.1 graad nauwkeurig te meten zijn.

Hier en ander voorbeeld waar de slimme radiatorknop helemaal vrij hangt:

De lijn onder in beeld geeft aan dat de knop open ging. Hier gaat hij elke keer ongeveer 10% open.

De vertikale as geeft 2 graden per horizontaal lijntje aan.
Maar zelfs in dit geval is te zien dat regelen op 0,1 graad zo goed als onmogelijk is met alleen een meetpunt naast de radiator zelf.

Over de HomeKit support:
We werken met man en macht om het zo snel mogelijk beschikbaar te maken en dit was natuurlijk ook nooit onze bedoeling geweest. De andere bedrijven die jullie aanhalen hebben alleen maar een Thermostaat die geschikt is met HomeKit terwijl wij onze gloednieuwe radiatorknoppen ook geschikt moeten krijgen en veel complexere multizone situaties (radiatorknoppen die verbinden met een slimme thermostaat als temperatuursensor maar ook verbinden met een andere thermostaat om de ketel aan te kunnen sturen via niet alleen relais en OpenTherm maar ook 20 andere bus en analoge sturingen).

tado wijzigde deze reactie 26-01-2017 10:13 (37%)

• Sander
  • Laatst online: 24-05 20:48
quote:
Twixie schreef op maandag 30 januari 2017 @ 11:55:
[...]

EDIT: heb door wat je bedoelt. Je hebt het over de Tado triggers, nl 'Away' wanneer Tado ziet dat iedereen het huis verliet, en 'Home' wanneer er terug iemand thuis is. Die heb ik eigenlijk nog niet geprobeerd (had zelfs niet door dat die bestonden). Wel is er een Location trigger van IFTTT zelf, maar weet niet of die hetzelfde probleem heeft van te traag... Is wel raar dat die Tado triggers te traag zijn trouwens, want dan moet het aan het doorgeven aan IFTTT liggen, want het switchen tussen Home en Away binnen mijn eigen Tado omgeving gebeurt gewoon vlekkeloos.
Yep, zie voorbeeld, het gaat om verschil tussen applet Ran tijd en tijd "Tado changed to away mode On". de tijd van de trigger klopt precies met TADO, maar IFTTT neemt dan nog een gigantische periode voor ze de applet runnen. Soms is het binnen een minuut, soms duurt het dus gewoon een half uur of nog langer, totaal onbetrouwbaar dus als notification mechanisme waarbij je 2 systemen aan elkaar knoopt.

Gebruik je IFTTT knopjes dan kan het misschien best beter werken, maar dit is iets andere usecase.

Sander wijzigde deze reactie 30-01-2017 13:01 (3%)

• ArisB
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 17:01
Inmiddels heb ik nu een maand de Tado in gebruik en is het gas verbruik met 28% toegenomen.
Normaal verbruikte ik in een erg koude maand rond de 350m3, afgelopen maand maar liefst 450m3.

Nu moet ik er wel bij zeggen dat m'n eerste installatie poging niet werkte zoals ik had verwacht en het ook wel erg koud is geweest. Maar goed, in de nieuwe opstelling werkt het dus nog steeds niet. Ik heb echter wel een vermoeden over wat er nu mis gaat.

Huidige setup: 1 zone met: 1 thermostaat, 3 slimme radiatorknoppen (gehele benedenverdieping).
Thermostaat ingesteld als meetapparaat.

Gisteravond merkte ik op dat de radiator "voor" vol aanstond en de radiator "achter" steenkoud was.
Dus kennelijk bepalen de slimme radiatorknoppen onafhankelijk van de thermostaat of ze open of dicht moeten staan. Nu wordt dus de hele kamer warm gehouden door 1 radiator ipv door 2. De radiator voor heeft hier de capaciteit niet voor en zal dus veel om warmte vragen. De warmte tocht weg langs de radiator achter, die uitblijft.

Ik verwachte eigenlijk dat alleen de thermostaat om warmte zou gaan vragen (want ingesteld als meetapparaat voor de zone) en daarmee de radiatoren aanstuurt. In deze opstelling zouden de radiatorkranen zelfs helemaal niet dicht moeten.
Omdat de radiator in de gang in een andere ruimte hangt, zal deze helemaal vaak om warmte vragen om de zone temperatuur te halen.

In de app is overigens alleen te zien wanneer de thermostaat om warmte vraagt, de gegevens van de knoppen zijn hierin niet aanwezig. Ik zie wel temperatuur stijgingen op momenten dat de thermostaat niet om warmte vraagt, wat mijn vermoeden lijkt te bevestigen.

Nu is mijn vraag, klopt mijn vermoeden of gaat hier wat anders mis?
De bedoeling is dat de radiatorkranen dicht gaan op het moment dat de houtkachel aangaat. Op de kinderkamer zou ik dan nog een thermostaat of knop moeten installeren om deze op temperatuur te houden.

• OrbitZ
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 13:29
Ik ben ook aan het kijken naar een nieuw thermostaat systeem.

Ik heb eigenlijk al een Nest besteld. Gisteren sprak ik met iemand die de Honeywell Evohome thuis heeft en vertelde dat je daarmee met de slimme radiatorknoppen iedere kamer warm kon maken (zonder dat je thermostaat in de woonkamer warmte vraagt)

Dit is iets wat ik eigenlijk al wilde hebben! Ik heb vandaag wat onderzoek gedaan en de Evohome is een mooi systeem maar ik heb niet echt het idee dat ze snel innoveren.

In mijn zoektocht kwam ik dus de tado tegen, ik ben hiervan wel gecharmeerd moet ik zeggen! Systeem ziet er mooi uit en ik krijg de indrukt dat het een wat innovatiever bedrijf is dan Honeywell, hopelijk zie je dat ook terug in de ontwikkeling van de apps bijvoorbeeld (De Android app van Evohome wordt niet al te best gereviewd).

Het enige wat ik nog moet uitzoeken of tado ook werkt mijn mijn vloerverwarming. Evohome lijkt daar wat beter op voorbereid te zijn. Iemand hier ervaring mee?

*Edit

Na wat verder lezen lijkt het wel te kunnen met vloerverwarming maar dan moet ik een zoneklep installeren om de watertoevoer naar de vloerverwarming uit te kunnen schakelen. Die moet ik dan bedraad :| aan de thermostaat aansluiten. Dit laatste is nogal vervelend want het is echt lastig om een draad te trekken van de vloerverwarming naar de plek waar de thermostaat komt te hangen...

Ik heb ook een radiatorknop bij mijn vloerverwarming zitten, dus die zou ik wellicht kunnen vervangen door een tado radiatorknop, maar die zou dan niet de temperatuur moeten meten maar alleen fungeren als aan/uit voor de vloerverwarming (geen idee of de tado dit ondersteunt). Ik heb nog een extra temperatuurbeveiliging op de vloerverwarming zitten die de pomp uitschakelt als het water te warm is, dus het zou dan toch niet erg zijn als de radiator knop helemaal open staat.

Hier een foto van mijn vloerverwarming:

Ik heb het idee dat Evohome betere support heeft voor dit soort situaties (ze hebben bijvoorbeeld een draadloze zoneklep) Maar ik zou toch liever voor de tado gaan als ik het aan de praat zou krijgen zoals ik wil.

OrbitZ wijzigde deze reactie 19-02-2017 10:57 (40%)

• OrbitZ
quote:
tado schreef op maandag 20 februari 2017 @ 09:10:
[...]

Afsluiten kunnen we wel maar wij kunnen niet de juiste watertemperatuur geven aan de vloer. Dit zal betekenen dat als de kamer met de vloerverwarming warmte nodig heeft, wij de radiatorknop vol open zouden kunnen zetten en dan gaat er 60 graden water door de vloer en dat kan zeker niet de bedoeling zijn.

Eventueel kunt u nog een thermostatische kraan installeren in serie met de huidige knop. Wij raden dit alleen af omdat deze verdelers vaak in een afgesloten kast zitten waar de radiatorknop meer moeit heeft om verbinding te maken met de bridge terwijl onze extensiekit vaak toch een stabiele verbinding kan opbouwen. Verder is de slimme radiatorknop een apparaat op batterijen terwijl de extensiekit door 230V gevoed zal worden.
Ja het in serie zetten is eigenlijk precies wat ik bedoel. Bij ons zit de vloerverwarming in de gang, dus dat moet wel bereikbaar zijn. Dus dan zou het zoiets worden:

Heeft deze opzet geen verder nadelen en kan dit zo geconfigureerd worden dat de tado radiatorknop dan alleen gebruikt wordt om het water af te sluiten en niet om de temperatuur te meten?

• OrbitZ
quote:
tado schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 09:51:
[...]

Hou er rekening mee dat de hele setup die u gaat hebben geen standaard tado-setup is.

De radiatorknop + draadloze slimme thermostaat combinatie is alleen te installeren door ons te bellen op dit moment.
Wat? Ik heb gisteren met een support medewerker van jullie aan de telefoon dit besteld, dit zou toch genoeg moeten zijn om aan de slag te kunnen?? Ik snap niet wat je bedoeld met "geen standaard tado setup"??

• OrbitZ
Mmm, helaas geen vliegende start...

Voor mijn combinatie ketel + thermostaat zijn geen installatie instructies beschikbaar, nu moet ik wachten op aangepaste instructies van tado -O-

Ik dacht, dan ga ik iig alvast een thermostaatknop installeren, maar die krijg ik met geen mogelijkheid op mijn radiator met de bijgeleverde adapters. :S Waarschijnlijk door de hoek van de radiator.

• ArisB
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 17:01
quote:
Sander schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 08:35:
[...]

Maar mocht je het niet voor elkaar krijgen 's nachts je slaapkamers op 16 te houden, dan zou ik eerst eens kijken naar isolatie/dubbel glas etc voordat je aan de gang gaat met een slimme thermostaat.

Wij hebben 1 kamer in het huis waar de ketel 's nachts soms voor aan slaat, maar dat is een kamer met aan 3 kanten buitenmuur, eronder een (onverwarmde) berging en vol op het noorden. Toen het buiten onder 0 was moest de ketel idd af en toe even draaien om die op 16 graden te houden, maar daarbuiten slaat hij eigenlijk amper aan.
Ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb wat met de api lopen rommelen en daar rolt het volgende uit:

Het gaat dus duidelijk mis in de kinderkamer (3e van boven), temperatuur schommelt daar heel erg. De locatie van de knop ook niet ideaal is, die zit onder een groot raam (dubbelglas) bij een gordijn. De kou van het raam valt er denk ik overheen. Misschien dat een additionele thermostaat een betere meting zal geven.

Ook lijkt het er op dat een continu temperatuur in de woonkamer zuiniger zal zijn dan deze telkens met een klein stapje te verhogen. Bij elke stapje zie je dat de warmtevraag even piekt. De slaapkamer is wel geisoleerd, dat is goed te zien.

Morgen komt iig een isolatiebedrijf naar de spouw kijken. Met deze grafieken kan ik straks wel mooi het effect van de isolatie zien :)

• OrbitZ
Ik moet zeggen dat ik me af en toe nog wel afvraag wat de tado allemaal aan het doen is hoor. Net als vandaag, ik had hem ingesteld op 21 graden, toen het 21,5 bleef hij maar doorstoken, terwijl de app geen vlammetje meer liet zien stond mijn CV flink door te stoken.

Zoals te zien is, geeft de tado niet meer aan te stoken, nadat de temperatuur bereikt was. Toch stond de CV flink te stoken en de temperatuur liep door tot 23+ graden...

https://tweakers.net/ext/f/t6FqsM06l4fHaGNLUKbtgTZ9/thumb.png

Over 2 weken laat ik een nieuwe CV installeren, dan ga ik ook alle radiatorknoppen installeren, dus ik wacht dat nog wel even af.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• maleadt
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 17-05 07:14
En nog maar eens de bevestiging dat early-start + radiatorknoppen momenteel nog onbruikbaar is :'( Gevraagde temperatuur was 23 graden om 7:15, early-start vanaf 4:00 (3:00 UTC) lijkt me een beetje vroeg...

• aGraPusher
  • Registratie: oktober 2011
  • Nu online
Zojuist mijn Tado binnen en aan de muur bevestigd. De tado lijkt niet te werken met mijn cv-ketel terwijl de support voor aanschaf aangaf dat dit wel mogelijk was.

Ketel: Nefit HRC 23VT
Oude thermostaat: Nefit Moduline 15

Hoe moet ik dit aansluiten op Tado?

Helaas kan ik niet met Tado bellen omdat het een officiële feestdag is..

aGraPusher wijzigde deze reactie 22-04-2017 14:26 (7%)

iPhone XS Max 64GB Zilver - Apple Watch 42mm Series 3 - iPad Pro 256GB Spacegrey - Apple TV 4K 32GB - MacBook Pro 13" 2017 - 100% Philips Hue

• aGraPusher
  • Registratie: oktober 2011
  • Nu online
quote:
Montoya200x schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 16:12:
@S. Oortwijn
Als de online installatie via tado website niet doorloopt bij invoeren gegevens van uw CV ketel, dan zit er niets anders op dan te wachten met de installatie, totdat telefonisch contact met de helpdesk mogelijk is.

Zij stellen dan de parameters in voor uw Tado account mbt tot type ketel, aansturings protocol etc, zodat uw Tado thermostaat op de juiste manier communiceert met de Nefit ketel en daardoor ook de juiste firmware ontvangt. Zonder deze parameters heeft aansluiten van de Tado thermostaat geen zin.

Als de online installatie wel doorloopt, dan zal deze stap voor stap alles uitleggen, wat waarop aangesloten moet worden.

Mbt tot aansluitingen op de ketel, ik heb een vergelijkbare Nefit ketel (HRC22H) en heb gekozen voor een modulerende regeling via aansluitdraden 3+4 vanwege o.a. dit en de extra besparing tov Aan/Uit.

Aansluitschema modulerend (in combinatie met Nefit Easy Connect Adapter !!):
Tado thermostaat : + & -
Ketel Nefit HRC: 3 & 4

Aansluitschema Aan/Uit:
Tado thermostaat: NO & COM
Ketel Nefit HRC: 1 & 2
Bedankt voor je reactie Montoya200x!

Volgens de support van Tado was het wel mogelijk met de huidige ketel / thermostaat. Tot mijn verbazing zie ik nu dit tijdens de installatie:
quote:
Ja wij kunnen uw huidige aan/uit thermostaat zonder problemen vervangen.
Ook zijn wij 100% geschikt met de Remeha Tzerra.
U kunt met ons product 3 verschillende schema's instellen zodat u makkelijk tussen de shifts kan wisselen.

Bedankt voor je interesse in tado°. Je hebt de volgende tado° apparaten nodig om je verwarmingssysteem te besturen:

1x Slimme Thermostaat - Starterskit (bevat een Internetbridge en een Slimme Thermostaat om te installeren in je referentieruimte)
Ik heb een persoonlijk aanbod voor je voorbereid met een korting van 5%. Je kunt het overzicht in één klik bekijken:

iPhone XS Max 64GB Zilver - Apple Watch 42mm Series 3 - iPad Pro 256GB Spacegrey - Apple TV 4K 32GB - MacBook Pro 13" 2017 - 100% Philips Hue

• Raymond P
Zulke dingen wil je helemaal niet weten. :(

spoiler:

- knip -

• Raymond P
quote:
PeterdeBruin schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 11:42:
[...]
  • .setting.temperature.celsius geeft de huidige doel-temperatuur in 2 decimalen
  • .sensorDataPoints.insideTemperature.celsius geeft de gemeten temperatuur in 2 decimalen (jawel!)
  • .activityDataPoints.heatingPower.percentage geeft de mate van verwarming die Tado nodig acht in procenten, iets wat in de UI helaas totaal onzichtbaar is
[...]
Hou er rekening mee dat setting.temperature.* niet altijd aanwezig is, bijvoorbeeld als setting.power = OFF.
sensorDataPoints.insideTemperature.celsius geeft bij mij een lagere verversingsinterval (minder datapunten) dan wenselijk.
activityDataPoints.heatingPower.percentage is te zien in de app door op het vlammetje te klikken, maar wordt weergegeven als aan/uit.

M'n grafiekje nog iets verder uitgewerkt, vooral sensorDataPoints.humidity vind ik fijn om bewust van te zijn.

@18:30 heb ik weer de afwijking van temperatuur aangepast. Het verschil is al sinds 2015 0.7 graden met verschillende andere meters in de kamer, maar de setting gaat zo nu en dan weer terug naar 0.

- knip -

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Raymond P
Vroege start + opentherm en een smart schedule met een setpoint van 22 graden om 07:00.
(En flink wat historische data om een PID-like formule redelijk te laten werken).

Het eerste wat opvalt is dat om 05:40 de verwarming aan slaat zonder dat de setpoint stijgt.
Dat lijkt mij wenselijk en zo had ik verwacht dat het zou werken.

Om 06:00 wordt de setpoint op 22 graden gezet en gaat de kachel voor de volle 100% stoken.
Hiermee wordt inderdaad rond 07:00 setpoint bereikt, helaas gepaard met een flinke overshoot.
Een tweede meter in dezelfde ruimte geeft een piek van 23.9 graden aan rond 08:00.

- knip -

• alders40
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 18-07-2018
Iemand enig idee welk verloopstuk ik moet gebruiken voor een Comap thermostaat knop?

Acties:
  • +1Henk 'm!
En hopelijk dadelijk ook gecombineerde grafieken ipv losse grafieken met ConradConnect :)

Het hele spul is allemaal nog in beta, maar mijn verzoek om de optie te hebben, om zelf gecombineerde grafieken op je dashboard te kunnen samenstellen, is 3 weken geleden postief op gereageerd door het ontwikkelteam.

Dus als de rest hier ook even op de feedback knop daarzo drukt en dat verzoek ook doorgeeft, dan zien we die gecombineerde grafieken misschien sneller verschijnen daar ;)

Hier een voorbeeld van een grafiek van RaymondP, zoals ik in mijn feedback heb doorgegeven, wat dadelijk hopelijk ook in ConradConnect gaat zitten :

Acties:
  • +1Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 24-05 21:06
Het duurt wel lang met die Tado HomeKit bridge, volgens mij veranderen ze ook steeds de datum op de website. https://web.archive.org/w...://support.tado.com/hc/nl - Inmiddels staat er op t/m augustus.

Conrad Connect ziet er supergaaf uit, maar de metingen van de huidige temperatuur lijken niet echt de kloppen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• m-tuning
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 24-05 10:04
Beta 4.0 is uit:

tado° 4.0 (4584) for iOS is ready to test

What To Test:

• Check out the all new detailed report for each zone, including Smart Radiator Valve and Smart AC Control zones. • Now each zone’s heat request is shown on the main screen. The heat request indicates the current level of heat requested from each zone from the heating system / boiler. • Improved Location-based

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maikel
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 21-05 16:48
Ik ben ook al een tijdje op zoek naar een goed systeem om de temperatuur in verschillende kamers afzonderlijk te kunnen regelen. Nu kwam ik het systeem van Tado tegen, maar het is mij nog niet helemaal duidelijk wat ik nodig zou hebben. Als ik op de site van Tado zelf kijk, zie ik daar dit plaatje:
quote:
Slimme Thermostaat + Slimme Radiatorknoppen
Voor meer comfort: Stuur je verwarmingsinstallatie centraal aan en aanvullend individuele radiatoren voor meer comfort.
Echter, op de site van CoolBlue staat bij de Tado Slimme Thermostaat als minpunt weer dit:
quote:
Om de temperatuur per kamer te regelen, moet je apart een Tado Multi Zone aanschaffen.
Zit het verschil 'm dan in het feit dat met de radiatorknoppen geen programma's ingesteld kunnen worden? Dat zou toch wel praktisch zijn op de slaap- en badkamer.

• AndereKoekoek
  • Laatst online: 17-04 18:30

AndereKoekoek

Ping! Pong?

quote:
Raindeer schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 10:38:
[...]
Wat voor knoppen heb je? Ik had dit probleem wel bij een Danfoss, maar niet bij de standaard aansluitingen.
quote:
tado schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 10:07:
[...]
Maakt u gebruik van adapters ? Zo ja, is het misschien handig om te kijken naar een metalen adapter.
Het lijkt inderdaad het schroefdraad van de adapter te zijn.
Weten jullie welke adapter ik nodig heb hiervoor?

Tado adapter

• Vincm
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 15:27
quote:
tado schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 09:40:
[...]

De extensiekit is nog niet eens met het internet verbonden. Het is dus niet mogelijk dat uw tado al iets aan het besturen is op uw warmtepomp.

Even geduldig wachten tot de nieuwe kabel en de instructies er zijn.
Dat is opvallend... Ik hoef niet te wachten op een nieuwe kabel en instructies, die heb ik al. Ik heb volgens de instructies de extensiekit aangesloten, knop lang genoeg ingehouden om te pairen en hij gaat vrijwel direct over in de 'slow pulse'.

https://www.imgdumper.nl/uploads9/59ae5824d7307/59ae5824c9562-Screen_Shot_2017-09-05_at_09.53.43.thumb.jpg

Bridge heeft ook verbinding:

En thermostaat lijkt het ook te doen:

Maar ik wacht wel even af op een antwoord op het ticket :-)

Nieuwbouw 2016, ZLTV, 8 kW Zubadan warmtepomp, 2430 watt piek op het dak, balansventilatie met WTW. Aardgasloos!

• Sander
  • Laatst online: 24-05 20:48
Nu toch maar ticket aangemaakt bij Tado, na afgelopen dinsdag ook nu weer zonder reden down. Internet verder niet down geweest, modem etc geven geen errors rond die tijd.

Tado weer down

• koenie
  • Laatst online: 24-05 22:54
Nog even een reactie op de batterij problematiek met Tado.

Zojuist de volgende website gevonden die een mooi grafiekje heeft van het afgegeven voltage vs duur bij een bepaald continue gebruik per cell technologie.

Hierop is duidelijk te zien dat alkaline baterijen nog lang niet leeg zijn als de 1.3V barrière geslecht is. Een alkaline batterij zou pas als leeg moeten worden gezien als het voltage onder de 1,1 of 1 V duikt.

Op deze zelfde site is het tevens mogelijk voor een hele range aan batterijen om het beschikbare vermogen, uitgedrukt in mAh te beteken voor elke geteste batterij op 1.3V als cut-off point (raw data sectie). Je ziet dan dat de gemiddelde alkaline batterij niet meer dan 250 tot max 500 mAh aan vermogen hebben kunnen leveren van de maximaal beschikbare (bij cut-off point van 1V) 1500 tot 2000 mAh.

m.a.w. de alkaline batterijen zijn pas op 1/4 van hun totale capaciteit als Tado ze afkeurt.

Nu is er ook een type batterij (helaas niet oplaadbaar) die wel een groot vermogen kan vrijgeven in het gebied van 1,5-1,3 V en dat is een Lithium batterij. Dit type kan in deze range maar liefst 2800 mAh leveren. Dat is wel 6 tot 10 keer zo veel als een Alkaline batterij.

Ik denk dat ik dit type maar eens ga scoren en kijken hoe de tado radiatorknop zich hier mee houd.

• TWyk
  • Registratie: april 2016
quote:
Montoya200x schreef op woensdag 20 september 2017 @ 13:34:
[...]
Tado geeft nu in hun grafieken weer, wanneer de ketel daadwerkelijk brand, dus zodra een streepje weergegeven wordt, brandt de ketel. Dus een hele vooruitgang tov hoe het vroeger was, waarin je niet de schakelmomenten terug kon zien.
Gek, voor mij lijkt het juist andersom te zijn.
Ik zie nu hele lange periodes van verwarming in de grafiek waarin de temperatuur maar marginaal stijgt
Schema met location controls aan:
07:00-09:15 19,5 graden
09:15-23:30 20 graden
23:30-07:00 15 graden

Zie bovenstaande staande grafiek met vrijwel continu verwamingsvraag van 7:00 tot 10:00 (1 golfje)
Heel vervelend trouwens want om 9:00 was ik al weg maar Tado heeft dat gemist en de vraagtemperatuur nog een halve graad verhoogd. En zelf na 10 uur toen de setting away was en de warmtevraag nog maar 12,6 graden is de temperatuur nog wat doorgestegen naar 20,5 graden.

TWyk wijzigde deze reactie 20-09-2017 14:42 (13%)

• Darkfreak
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 24-05 14:20

Darkfreak

Everybody wears a mask

Ik vraag even bij jullie wat advies.

Ik twijfel nog steeds erg om Tado aan te schaffen (Deels door de negatieve reacties hier vaak, en omdat het geen goedkope aanschaf is).
Echter zie ik ook groot voordeel in het gebruik van de radiatorknoppen (Vriendin is een koukleum, en als het niet 22 graden is in de PC-kamer, dan vriest ze dood xD).

Ik heb momenteel 5 (binnenkort 6) radiatoren: Slaapkamer, PC-Kamer, Woonkamer, Keuken, Gang (daar komt dan nog kelder bij waar de hobbyruimte van vriendin is. Tevens is woonkamer, keuken en gang min of meer een ruimte, geen deuren, wel doorgang).

Onderstaand enorme paint sk1llz die ongeveer laten zien hoe de leidingen lopen.

Momenteel overweeg ik 3 radiatorknoppen aan te schaffen voor:
Slaapkamer, PC-Kamer en toekomstige kelder.
In de woonkamer zou de Tado thermostaat hangen (echt tussen 'keuken' en 'woonkamer' in ongeveer).

Slaapkamerthermostaat zou enkel in de nachturen gaan kijken of het 19 of warmer is.
PC-Kamer op 22 graden zolang iemand thuis is.
Kelder zou handmatig ingesteld worden (dus enkel verwarmen wanneer nodig/iemand in kelder).
Woonkamer, keuken en gang zouden dan altijd volledig open staan.
(@tado volgens mij kan het wel, maar even zeker weten: De radiatorknoppen kunnen ook 'uit' oftewel zodanig handmatig ingesteld worden dat ze enkel warmtevraag (aan/open) doen als ik dit wil, en voor de rest dicht staan?)

Zou dit goed werken, of denken jullie dat ik beter meer, of op andere plekken, radiatorknoppen moet plaatsen?

Heb momenteel een Nest via OpenTherm op een spiksplinternieuwe Atag i36C CW5 aangesloten,
met overal simpele open/dicht kranen op de radiatoren

Darkfreak wijzigde deze reactie 02-10-2017 11:22 (12%)

(>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻

• BastiaanN
  • Registratie: september 2003
  • Niet online

BastiaanN

[GoT]BastiaanN

Het valt mij op dat ik in kleine ruimtes zoals de badkamer een flinke overshoot heb als ik de tado gebruik. Dit zijn tevens ruimtes die zijn uitgerust met slimme knoppen i.p.v. een thermostaat. In mijn woonkamer doet de Tado het erg netjes, daar heb ik een overshoot van ongeveer 0,3c. Bijvoorbeeld vanochtend:

In de badkamer is ook veel meer "warmtevraag" (al is dit in dit geval volgens mij meer een indicatie hoever de radiatorkraan openstaat i.p.v. de daadwerkelijke warmtevraag aan de ketel) en zie ik een overshoot van meer dan 1,5 graden:

Dit gebeurd nu al een paar dagen en tot dusver merk ik weinig verbetering. Moet er wel bij zeggen dat de badkamer in ons schema altijd op "uit" staat en we de badkamer puur op de timer verwarmen. Moet ik misschien de tado een keer een hele dag aan laten staan om de thermische eigenschappen van de ruimte goed te laten aanleren @tado ?

Ander vraagje, heeft er hier toevallig al iemand een OTGW tussen de Tado en de ketel hangen? Ik ben benieuwd hoeveel (lees: welke) informatie er in dit geval langs komt.

BastiaanN wijzigde deze reactie 08-10-2017 10:19 (7%)

BastiaanN

• MethinX
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 22-05 15:48

MethinX

't is wat!

quote:
BastiaanN schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 10:11:
Het valt mij op dat ik in kleine ruimtes zoals de badkamer een flinke overshoot heb als ik de tado gebruik. Dit zijn tevens ruimtes die zijn uitgerust met slimme knoppen i.p.v. een thermostaat. In mijn woonkamer doet de Tado het erg netjes, daar heb ik een overshoot van ongeveer 0,3c. Bijvoorbeeld vanochtend:

[afbeelding]

In de badkamer is ook veel meer "warmtevraag" (al is dit in dit geval volgens mij meer een indicatie hoever de radiatorkraan openstaat i.p.v. de daadwerkelijke warmtevraag aan de ketel) en zie ik een overshoot van meer dan 1,5 graden:

[afbeelding]

Dit gebeurd nu al een paar dagen en tot dusver merk ik weinig verbetering. Moet er wel bij zeggen dat de badkamer in ons schema altijd op "uit" staat en we de badkamer puur op de timer verwarmen. Moet ik misschien de tado een keer een hele dag aan laten staan om de thermische eigenschappen van de ruimte goed te laten aanleren @tado ?
Is dat Domoticz? Zo ja, hoe doe je dat? Zo nee, wat is het?

Ik heb de tado waarden (heatingpower, setpoint en temp) al gekoppeld in Domoticz zodat ik in domoticz kan loggen. Ik krijg alleen niet de heatingpower samen met de temperaturen in 1 grafiek.

Dit lukt mij wel:

Je moet doen wat je niet laten kunt, en laten wat je niet doen kunt.

• BastiaanN
  • Niet online

BastiaanN

[GoT]BastiaanN

quote:
menaze schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 19:24:
Vanochtend geen warm water en nu amper verwarming :(

Tado is nu al meer dan uur bezig om het huis van 19 naar 20 graden te verwarmen.
De ketel gaat met onderbrekingen aan, uit, aan, uit, etc etc.
Zit nu op 19.2, tegen de tijd dat het 20 graden is kunnen we naar bed :|

Komt dit door het opnieuw calibreren vanwege de firmware update?
Lijkt erop! Het duurde hier vanochtend ook veel langer om de woonkamer 0,6c te verwarmen. 8)7

Vandaag, temperatuur bij start verwarmen: 19,4c (0,47m3 gas):

Eerder deze week, temperatuur bij start verwarmen: 19,3c (0,37m3 gas):

Gek genoeg is de warmtevraag zoals hij wordt gemeld door Tado ongeveer gelijk in het begin. Maar bij vandaag zie je dat hij veel langer een warmtevraag heeft gedaan. En het gas gebruik was vandaag dus ook hoger... :/

BastiaanN wijzigde deze reactie 12-10-2017 20:12 (11%)

BastiaanN

• Fingie
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 18-05 14:06
quote:
menaze schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 19:24:
Vanochtend geen warm water en nu amper verwarming :(

Tado is nu al meer dan uur bezig om het huis van 19 naar 20 graden te verwarmen.
De ketel gaat met onderbrekingen aan, uit, aan, uit, etc etc.
Zit nu op 19.2, tegen de tijd dat het 20 graden is kunnen we naar bed :|

Komt dit door het opnieuw calibreren vanwege de firmware update?
Hier idem... Het is nu 19,5 graden, temperatuur volgens programma is (sinds 17 uur) 20 graden, Ketel doet niet veel (staat nu uit bv) en de temperatuur hier daalt. :(

• maleadt
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 17-05 07:14
Hier nog een bevestiging van het nieuwe (slechte) stookgedrag sinds de firmware update, op een Remeha Calenta met OpenTherm dus. Schema vraagt 21 graden om 07:15 mét Early Start, en enkel een Slimme Thermostaat (ie. geen Smart Valves).

Voor de update: begint mooi op tijd te stoken, gevraagde temperatuur mooi op tijd beschikbaar.

Na de update: begint veel te laat en veel te zacht te stoken, en bereikt gewenste temperatuur dan ook maar ruim een uur te laat.

Nu, de starttemperatuur is in beide voorbeelden ook wel verschillend, maar dat zou het volstrekt andere stookgedrag toch niet mogen verklaren. Of ligt dit aan het feit dat ik met convectoren verwarm, en de veel lagere warmtevraag + modulatie = een lagere aanvoertemperatuur (is dat zo?) waardoor de convectoren veel minder efficiënt opwarmen?

• schumi1986
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 14:09
quote:
Sabbi schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 10:32:
[...]

Je kan de away-warm-watertemperatuur helemaal niet instellen op je Tado? Dat is nu juist wat ze om zeep hebben geholpen de laatste update.
Ik zie het in de app gewoon nog staan?

PC : ASUS Maximus Ranger VIII - i5 6600k @4.5 - 8GB DDR 4 - EVGA GTX 1080 ACX 3.0

• schumi1986
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 14:09
Ben nog wat radiatorkranen aan het bestellen nu zit ik met deze situatie.

De tado radiatorknop mag niet boven de verwarming staan ivm opstijgende temp. Verwarming. Nu kan ik dit bestellen

dan komt de radiarknop haaks op de radiator maar zit dan langs de hete aanvoerleiding.

Beide niet optimaal lijkt mij?

Is het verstandig om in deze kamer een losse tado thermostaat te hangen?

schumi1986 wijzigde deze reactie 17-10-2017 13:42 (4%)

PC : ASUS Maximus Ranger VIII - i5 6600k @4.5 - 8GB DDR 4 - EVGA GTX 1080 ACX 3.0

• OrbitZ
Ik zie ook het langzame stookgedrag. Mijn CV heeft zo te zien bijna de hele nacht aan gestaan met een marginale temperatuurstijging tot gevolg... Ik kan me niet voorstellen dat dit efficiënter is dan een kortere maar hogere warmtevraag. (Ik heb vloerverwarming)

@tado gaan jullie iets doen met dit gedrag? Ik zie veel mensen hierover klagen.

https://tweakers.net/ext/f/uFHPv4lysXCXGJ4LA7IdM3MV/thumb.png

OrbitZ wijzigde deze reactie 22-10-2017 09:54 (5%)

• t.oswald
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 16:22
Het is inderdaad mijn eerste stookseizoen. Ik heb geen radiatoren in mijn woonkamer, alleen vloerverwarming. Verder zijn er twee radiatorknoppen die geen warmtevraag hebben. Alleen de badkamer heeft vanmorgen vroeg een uurtje vraag gehad.
Vandaag is wel een leuke dag om te monitoren, omdat er geen invloed van direct zonlicht is. De gewenste temperatuur is ingesteld op 21 graden. Die temperatuur was om 10.15 uur bereikt (schema 7.30 met vroege start!) maar Tado geeft nog steeds twee streepjes, de temperatuur is nu 21.5 graden. Mijn ketel snapt dat dit onzin is en geeft aan dat er geen warmtevraag is. Af en toe slaat hij nog een paar minuten aan. De aanvoertemperatuur loopt dan op naar 38 graden, de retourtemperatuur wordt nu 30 tot 31 graden. Om 12.15 zijn we naar 1 streepje gegaan, temperatuur nu 20.6 graden. Ketel is uit. Om 12.30 is Tado ook zover. Laatste streepje verdwenen. Af en toe komt nu ook de zon door, waarschijnlijk geen warmtevraag meer tot morgenochtend.

t.oswald wijzigde deze reactie 22-10-2017 12:56 (6%)

WH-MDC05H3E5, 5000 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad en werkkamer, CV warmtapwater

• BastiaanN
  • Niet online

BastiaanN

[GoT]BastiaanN

Het werkt echt voor geen meter meer hier ;(

Gisterenavond 20 minuten voordat we wilden douchen de temperatuur in de badkamer ingesteld op 24 graden. Na 20 minuten loop ik de badkamer in.. hmm... niet warm, nog steeds 19 graden (de start temperatuur). Voel aan de radiator... koud... :( Voor de zekerheid het systeem nog een tijdje aan laten staan na het douchen, maar het wordt met de nieuwe driver gewoon simpelweg niet meer warm 8)7 De ketel slaat uberhaubt niet meer aan

Vanochtend om 5:30 de verwarming in de woonkamer aangezet voor vriendinlief. De temperatuur op dit moment is nog steeds hetzelfde als de begin temperatuur en de radiatoren blijven koud.

WAF is behoorlijk gedaald en die van mij trouwens ook. Als @tado support het vandaag niet kan oplossen gaat alles in een doos retour. De getoonde warmtevraag in de grafieken is volgens mij de stand van de radiatorknoppen, al weet ik niet of dat ook zo is voor de woonkamer.

BastiaanN wijzigde deze reactie 23-10-2017 07:35 (7%)

BastiaanN

• FrenzyFreak
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 24-05 14:22
Waar jullie problemen hebben met geen warmte blijft Tado bij mij de vloerverwarming lekker opwarmen, zelfs na het bereiken van de temperatuur. Toch maar eens contact opgenomen met de helpdesk...

Ingesteld op 18.5 graden, dat werd bereikt om 8:40 uur. Toch blijft hij doorverwarmen tot 19.2 graden en aangezien het vloerverwarming is, is het onderhand 19.5 graden.

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

quote:
tado schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 14:06:
[...]

We hebben nu dit probleem geïdentificeerd en werken al aan een nieuwe firmware om het op te lossen.

De makkelijkste oplossing is om tijdelijk minder de knop in te drukken maar als u wil kunnen wij de FW downgraden naar de vorige.
Wat?!?!

Vorige week toen ik er bij jullie om vroeg vertelde de helpdesk me dat ik niet terug kon naar de vorige firmware?

Kan het nu wel of niet? :?

• GermanPivo
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 18:07
quote:
schumi1986 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 15:21:
[...]

Ja dat dacht ik ook.

Maar dat tot volgend automatisch schema is dus alleen als je iets veranderd op de thermostaat zelf en dus niet in de app op je telefoon
Nee, in de app van je telefoon kan je de optie geven. Helemaal onderin je scherm, wanneer je de temperatuur instelt, staat hij standaard op 'until ended by user', maar wanneer je daar op drukt kan je kiezen uit de andere opties.

https://tweakers.net/ext/f/vS7HyZ0a3bH81woIkIXeLtYb/thumb.png

https://tweakers.net/ext/f/yUAy1K5saDU3Kt0Pvzu3gPSG/thumb.png

GermanPivo wijzigde deze reactie 01-11-2017 15:29 (29%)

Sinds afgelopen maandag is er een aanpassing gemaakt aan de automatische away modus. Het zou nu duidelijker moeten zijn wat de verschillende opties voor de away modus doen met de verwarming tijdens uw afwezigheid.

Voor tweakers is vooral de toevoeging van een minimum away temperatuur handig. Zodat u zelf kunt instellen hoever tado de temperatuur in huis mag laten afzakken.

Het is nu beschikbaar via de web-app en zal de komende dagen ook beschikbaar worden in de mobiele apps.

Pagina: 1 2 3

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Autosport

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True