Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• eXisTa
  • Registratie: april 2006
  • Niet online
Mede-auteur:
  • Mavel 128
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 24-04 14:22

Mavel 128

Sinds kort wordt er veel reclame gemaakt voor de thermostaat van het Duitse bedrijf Tado. Het gebrek aan een centrale plek leek mij een goede reden om de hier een topic voor te openen.

Korte omschrijving

Sinds 2014 maakt het in 2011 opgerichte bedrijf Tado thermostaten voor de Europese markt. Deze thermostaten communiceren via verscheidene protocollen met 95% van de C.V.-ketels en is ontworpen voor "slim" gebruik in combinatie met een app voor iOS, Android en Windows Phone. Inmiddels heeft het bedrijf zijn portfolio uitgebreid met slimme thermostatische radiator kranen. Deze kranen bieden de mogelijkheid om kamers als zones te behandelen en los onafhankelijk van elkaar te kunnen verwarmen.

Beveiliging

Volgens Tado wordt alle data anoniem opgeslagen op hun servers in Amazon Web Service.
In de omschrijvingen staat dat ze zich houden aan de "current online banking standard".

Handleidingen

Tado heeft de handleidingen hier staan.

Updates

Tado geeft aan bijna iedere week updates voor de apparaten, apps en server applicaties uit te rollen.

Apps

Officiële apps van Tado:
iOS - https://itunes.apple.com/nl/app/tado/id574418486?mt=8
Android - Google Play: tado°
Windows Phone - https://www.microsoft.com/nl-nl/store/apps/tado/9nblggh096g1

Onofficiële apps:
Tado for OS X - https://github.com/rdougan/tado-osx
Tado Thermostat API client (Ruby wrapper) - https://github.com/wrtsprt/tado

API

Voor de echte Tweakers onder ons is er een half-verborgen API beschikbaar. Deze wordt namelijk gebruikt door de apps.

Voor meer informatie: http://c-mobberley.com/wo...dden-tado-thermostat-api/

Op de lijst met aangekondigde updates staat de komst van een officiële publieke API.

Aanpassingen uitvoerbaar door Tado helpdesk

Er zijn aardig wat instellingen die niet aanpasbaar zijn via de app of web-interface maar wel door het personeel van Tado zelf, zie hier een lijst met mogelijkheden:
  • Geofencing radius (standaard 400 meter)
  • Voorverwarmfunctie van CV-ketel uitzetten (kan tot 0,5m3 schelen in verbruik per dag)

Reclamevideo

Website

Website van Tado

Reviews

Pricewatch reviews
Hardware.info (uitgebreide geschreven review)
CoolBlue (uitgebreide videoreview)

Publieke road-map

Tado lijkt een van de weinige bedrijven te zijn die een publieke road-map toont.

Lijst met aankomende functies:
  • Child Lock for Smart Thermostat and Smart Radiator Thermostats
  • Calcification Protection for Smart Radiator Thermostats
  • Location-based control per Zone/Room
  • Detailed Boiler Reporting for Smart Thermostats
  • Simplified UI for Smart AC Control
  • Multi Home Control your home and a vacation home in one app

eXisTa wijzigde deze reactie 08-12-2017 09:49 (140%)
Reden: Roadmap gewijzigd naar nieuwste

• eXisTa
  • Niet online
Om af te trappen vraag ik me af of er al mede-Tweakers zijn die zich hebben aangemeld voor de aangekondigde thermostaatkranen die ze in Q1 uit willen rollen

• eXisTa
  • Niet online
quote:
bonyuri schreef op maandag 14 december 2015 @ 23:26:
Om maar meteen even de discussie aan te trappen:
Moduleert deze wel goed? ;)

Ik overweg serieus om mijn Nest v3 om te ruilen voor een Tado, wellicht kan een goede gebruikerservaring me over de streep trekken
Ik heb zojuist een Tado aangeschaft en de 3e generatie Nest teruggestuurd. De openheid (https://support.tado.com/...-the-Development-Roadmap-) en het feit dat het een Duits bedrijf is heeft mij over de streep getrokken.

• eXisTa
  • Niet online
Zojuist heeft Tado me bevestigd dat de Apps in Q1 van 2016 een update gaan krijgen met Nederlandse vertaling.

• eXisTa
  • Niet online
De Tado thermostaat zelf is niet erg intuitief. Hij heeft 1 knop welke 2 tip-touch knoppen activeert waarbij een menu geactiveerd wordt. Maar als je het eenmaal door hebt activeer je binnen no-time de "sleep temperature".

• eXisTa
  • Niet online
quote:
menzo schreef op woensdag 16 december 2015 @ 17:23:
Nee, jammer genoeg niet. Je kan als je schema op home staat niet met zo naar sleep. Je kan wel "Push - Push - Pijl-naar-beneden (dan sta je op manual) en daar een lage temp instellen. Hij zal dan niet zonder automatisch terug naar sleep of home gaan bij het beginnen van een nieuw blok.

Dit vind ik nu ook het grootste gemis van de instellingen van Tado, maar dit zou volgens de klantenservice ook in de volgende grote update zitten.
Er wordt wel veel gerefereerd naar "de grote update", het lijkt wel alsof aan alle gebeden wordt verhoord. Klinkt te mooi om waar te zijn, maar wellicht is mijn scepticisme onterecht.

• eXisTa
  • Niet online
quote:
Osiris schreef op woensdag 16 december 2015 @ 17:26:
Ben je dan volledig afhankelijk van een of ander "slim algoritme" of juist een "dom vooraf ingesteld tijdstip" waardoor hij overschakelt naar "Sleep mode" in "Auto Operation"?
Voor zover ik weet is het een "dom vooraf ingesteld tijdstip". Het enige wat "slim" is, is de geo-fencing voor meerdere personen.

eXisTa wijzigde deze reactie 16-12-2015 17:29 (0%)
Reden: Typo

• eXisTa
  • Niet online
Ik betrapte mezelf erop dat ik bij mijn vorige thermostaat (Nest) al maanden niet meer handmatig de thermostaat had aangepast. De Tado is ook precies op die manier ontworpen, dus voor mij is dat prima.

Maar voor de liefhebbers gaan ze blijkbaar de menustructuur op de schop gooien om met minder handelingen de temperatuur aan te passen.

eXisTa wijzigde deze reactie 17-12-2015 13:17 (25%)

• eXisTa
  • Niet online
Tado komt inderdaad in Q3 van 2016 met een nieuwe bridge die Homekit ondersteund. In het verleden heeft Tado inruilkortingen geboden voor eigenaren van een oudere bridge dus wie weet geldt dat straks ook voor de nieuwe bridge.

• eXisTa
  • Niet online
Ik heb zojuist door de helpdesk van Tado de geofencing radius aan laten passen van 400 meter naar 100 meter. Dit omdat de Tado op "thuis" bleef staan wanneer ik 300 meter verderop bij iemand lang op bezoek was.

Het blijkt dat ze bij Tado wel meer zaken aan kunnen passen die (nog) niet via de app of website aan te passen zijn. Ik ga een lijst samenstellen met dit soort aanpassingen, dus als jullie er nog meer weten, let me know.

eXisTa wijzigde deze reactie 21-12-2015 13:23 (0%)
Reden: Typ

• eXisTa
  • Niet online
quote:
menzo schreef op woensdag 23 december 2015 @ 20:50:
Ik ben net terug van vakantie, alleen jammer dat ik thuis moet komen met een Tado met kuren.

De unit geeft aan een wereldbol met een kruis (ik ga er van uit dat dit geen verbinding met internet betekend, ook al is dit niet het icoon die in de handleiding staat). Alleen de app/site doen alsof er niets aan de hand is. Maar na resetten en repoweren krijg ik de zelfde melding.
Ik ken geen notificatie waarbij een wereldbol met een kruis worden getoond. Enkel deze notificaties:

Branden alle 3 de lampjes op de bridge?

eXisTa wijzigde deze reactie 23-12-2015 21:28 (6%)

• eXisTa
  • Niet online
quote:
menzo schreef op woensdag 23 december 2015 @ 21:55:
Ja alle lampjes branden. Ik kan ook nergens de notificatie vinden. Misschien is het icoon dat volgens mijn Tado de Tado service offline is. Gelukkig kan ik hem wel op manual gebruiken, morgen maar bellen als het dan nog is.
Als ik Tado moet geloven dan draaien alle diensten gewoon. Zie: https://tado.statuspage.io

Zijn er misschien zaken in je netwerk die de verbinding tussen de Tado bridge en het internet kunnen beinvloeden? Denk hierbij aan DNS of firewall.

• eXisTa
  • Niet online
quote:
Clavat schreef op donderdag 24 december 2015 @ 08:31:
Ik heb nu ook een Tado,

Geweldig apparaat echter, ik kan nergens terug vinden hoe jullie die grafiek tevoorschijn tonen.
Hoe kan ik die grafiek ook zien in de app of browser?
Draai je telefoon maar eens een kwartslag zodat deze in landschapmodus staat ;)
Via de browser is deze helaas (nog) niet te bekijken.

eXisTa wijzigde deze reactie 24-12-2015 08:43 (6%)

• eXisTa
  • Niet online
quote:
kapa schreef op donderdag 24 december 2015 @ 08:44:
[...]

Desalniettemin vind ik het wel jammer dat de webapp niet de grafieken terug zijn te vinden. Wel gerapporteerd aan servicedesk, maar ze hebben het op de stapel gegooid. }:|
Er wordt inmiddels daadwerkelijk ontwikkelt aan rapportages voor de webportal.
Zie: "New report in web application" (https://support.tado.com/...-the-Development-Roadmap-)

• eXisTa
  • Niet online
quote:
Alpha Bootis schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 10:50:
Dit is wel een mooi apparaat. Ik zit al een paar maanden te broeden op zo'n slimme thermostaat en over het algemeen staat de werking van dit ding me wel aan.

Vind het alleen jammer dat dat nou weer vanuit de cloud moet. Werkt die thermostaat nog als Tado falliet zou gaan?
Nest heeft ook op de thermostaat zelf bediening. Deze werkt alleen met apps en webinterfaces. (wat ik vanuit functioneel oogpunt prima vind overigens)
In het scenario dat Tado failliet gaat zal Amazon hun cloud diensten stopzetten waardoor we geen toegang meer hebben tot onze thermostaten vanuit de Apps of website. De thermostaat zelf zal een fout geven dat de bridge geen contact kan leggen met de Tado servers. Ook zal de geofencing functionaliteit het niet meer doen.

Ik had liever gehad dat ze deze zaken in de bridge in hadden gebouwd. Dan zou je deze 'risico's' niet hebben. Maar we leven immers in 2015 en vinden het doodnormaal dat we afhankelijk zijn van de cloud en ik kan daar best mee leven.

• eXisTa
  • Niet online
quote:
Achiel007 schreef op zondag 27 december 2015 @ 12:40:
Kwam op het internet bij toeval de Tado tegen, de website bekeken en dit topic doorgelezen. Binnenkort betrekken we een ander huis, gebouwd in 2006 met een Nefit HR ketel.

Zelf werk ik in ploegen, een cyclus van 5 weken. Het zou met de geo locatie niet precies werken, aangezien ik dan bijvoorbeeld na de nacht lig te slapen, de thermostaat denk dat ik thuis ben en zou zodoende voor niets de temperatuur hoog houden. Is het ploegenschema bijvoorbeeld mee in te programmeren? Kan de thermostaat bijvoorbeeld naar mijn google agenda kijken?

Verder lijkt mij handig en ik weet niet of dat kan dat als hij ziet dat mijn vriendin thuis is de temperatuur iets hoger staat ingesteld automatisch (koukleum) dan als ik alleen thuis ben (en niet slaap)

Dat zijn zo 2 dingen die voor mij spelen bij de keuze van een overstap naar een slimme regeling.
In de basis biedt Tado geen schema aan anders dan wat in 1 week is in te regelen. Wel kun je met IFTTT de Tado aansturen, dus met wat tweaking zou het je wel moeten lukken.

Ik zou ook het liefst het 2 weken rooster van mijn vrouw inprogrammeren maar de geo-fencing functionaliteit verzorgt dit nu voor ons.

• eXisTa
  • Niet online
quote:
Achiel007 schreef op maandag 28 december 2015 @ 07:45:
[...]

De geofencing ondervangt een boel, maar bijvoorbeeld niet als ik na de nachtdienst thuis kom en om 7:30 ga slapen tot een uur of 2 in de middag. Zonde dat hij dan zou stoken. En net op dat moment denk je er ook niet aan hem op de hand te zetten, het liefst kruip je er zo snel mogelijk in. Moet me dus gaan verdiepen in het IFTTT gebeuren, wat wel een uitdaging voor mij is.
Tja, je bent hier natuurlijk wel bij Tweakers ;)

Je zou ook eens kunnen proberen om Tado te mailen of bellen en te vragen hoe ze je kunnen helpen. Ze willen nog wel een wat niet bekende functies aanbieden wanneer nodig. Ik ben benieuwd naar de uitkomst.

• eXisTa
  • Niet online
Als ik Tado moet geloven dan worden de eerste beta testers voor de thermostaatknoppen in februari gecontacteerd.

Zie deze tweet: https://twitter.com/tado/status/681196042633744386

• eXisTa
  • Niet online
quote:
menzo schreef op donderdag 31 december 2015 @ 17:12:
Tado kijkt om een bepaalde interval globaal waar je bent. Ik heb geen slechtere batterij opgemerkt sinds ik een Tado heb.
Ik moet zeggen dat ik daar met mijn iPhone 6 weinig last van heb. Welke telefoon heb je?

• eXisTa
  • Niet online
Voor de liefhebbers heb ik een quick & dirty script gemaakt om de verborgen API van Tado uit te lezen en deze gegevens naar Domoticz te laten sturen.

Zie: https://www.domoticz.com/...ic.php?f=31&t=9685#p68198

• eXisTa
  • Niet online
quote:
Timmy schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 11:43:
De "verborgen" API heeft inderdaad wat leuke functionaliteit. Ik vraag bijvoorbeeld ook de "heatingOn" parameter op om te kijken of mijn ketel brandt.
Die zag ik ook al inderdaad, maar volgens mij kan ik die niet naar de SetPoint IDX sturen.

• eXisTa
  • Niet online
Ik begrijp niet goed waarom het niet mogelijk is om deze instellingen van je eigen thermostaat en je eigen ketel in te stellen. Macht? Betutteling?

• eXisTa
  • Niet online
Heeft iemand anders ook een dip en piek gezien na de downtime van Tado?

Grafiek Tado:
http://tweakers.net/ext/f/oey1Kq4CM2WjB0b628EJH8yy/thumb.png

Grafiek Domoticz gasverbruik (onderste):
http://tweakers.net/ext/f/ZSwYgl9hzTlDYN1X8lEYX1Fd/thumb.png

• eXisTa
  • Niet online
quote:
kapa schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 18:05:
[...]

Bij mij was het iig ook weggevallen ten tijde van hun downtime.
Wel een mooie vlakke lijn heb je zeg O+

Welke app is die tweede screenshot als ik vragen mag?
nvm, te vluchtig gekeken. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen zonder publieke API?
Er is een soort van api beschikbaar welke door de mobiele app gebruikt wordt. Een echte publieke api komt binnenkort beschikbaar.

Voor meer informatie over hoe je deze informatie in Domoticz kunt krijgen wil ik je verwijzen naar dit topic: https://www.domoticz.com/...ic.php?f=31&t=9685#p68198

• eXisTa
  • Niet online
quote:
Uit ervaring weet ik dat de medewerkers van Tado inzicht hebben in je locatiedata.
Ik heb er vertrouwens in dat zij deze data niet langer dan noodzakelijk bewaren en hier zorgvuldig mee om gaan.

• eXisTa
  • Niet online
Mijn huidige Tado gaat in de verkoop. Ik meen me te herinneren dat de thermostaat een reset moet krijgen. Weet iemand wat ik hiervoor moet doen?

eXisTa wijzigde deze reactie 20-09-2016 08:17 (10%)

• eXisTa
  • Niet online
Ik heb zojuist de topic start even bijgewerkt, deze was nogal verouderd.. Hierbij heb ik gemerkt dat dit topic eigenlijk alleen over de slimme thermostat van Tado gaat en niet over andere producten van Tado. Echter gaan de discussies daar wel over. Is het misschien een idee om het onderwerp te wijzigen? Of wellicht een nieuw topic starten vanuit deze met een titel die alle producten van Tado dekt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• eXisTa
  • Niet online
Als het allemaal goed gaat ontvang ik binnenkort de homekit bridge. Hoe is jullie ervaring met de nieuwe bridge en dan vooral de integratie van homekit hierin?

• eXisTa
  • Niet online
quote:
Rage Quit schreef op woensdag 6 december 2017 @ 21:25:
Ik heb een tado thermostaat en 5 tado radiatorknoppen (de knoppen moeten nog geinstalleerd worden). Nu ben ik aan het bepalen op welke radiatoren de knoppen moeten worden geinstalleerd. Ik heb 3 verdiepingen maar ik heb voor 2 verdiepingen aan knoppen beschikbaar. Nu is het raadzaam om de knoppen te installeren in de kamers waar je vaak komt. Maar aangezien de thermostaat in de woonkamer zit, is het dan bijvoorbeeld niet dubbelop als ik de tado radiatorknoppen installeer op woonkamer radiatoren?
Het is noodzakelijk om juist in de ruimte waar de Tado thermostaat hangt de knoppen te plaatsen. Dit zodat deze ruimte niet onnodig warm gestookt wordt als een andere ruimte een warmteaanvraag doet.

Voor meer info, check dit artikel: https://support.tado.com/...g-voor-al-mijn-radiatoren-

• eXisTa
  • Niet online
quote:
Montoya200x schreef op woensdag 6 december 2017 @ 23:57:
@eXisTa , leuk dat je weer 's terug bent hier :)

Is het misschien zinvol om samen met @tado je startpost bij te werken, zodat de meest voorkomende onduidelijkheden omtrent de gehele Tado implementatie thuis, in een FAQ in je startpost terug te vinden zijn ?
Ik zal de startpost binnenkort weer eens nalopen. Zijn er specifieke zaken die je mist of anders zou willen zien?

Update:
Inmiddels heb ik de publieke roadmap bijgewerkt.

eXisTa wijzigde deze reactie 08-12-2017 09:49 (5%)

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Laptops

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True