Tado product overzicht

Sinds 2014 maakt het in 2011 opgerichte bedrijf Tado thermostaten voor de Europese markt. Deze thermostaten communiceren via verscheidene protocollen met 95% van de C.V.-ketels en is ontworpen voor "slim" gebruik in combinatie met een app voor iOS, Android en Windows Phone.

Inmiddels heeft het bedrijf zijn portfolio uitgebreid met slimme thermostatische radiator kranen. Deze kranen bieden de mogelijkheid om kamers als zones te behandelen en los onafhankelijk van elkaar te kunnen verwarmen. Ook is er de mogelijkheid om airconditioning systemen aan te sturen en zijn accesoires als een draadloze temperatuursensor beschikbaar.

Beveiliging

Volgens Tado's privacy policy wordt alle data encrypted en anoniem opgeslagen op hun servers in Amazon Web Service.

Updates

Tado geeft aan bijna iedere week updates voor de apparaten, apps en server applicaties uit te rollen.

Apps

Officiële apps van Tado:
iOS - https://apps.apple.com/nl/app/tado/id574418486
Android - https://play.google.com/s...details?id=com.tado&hl=nl

API

Voor de echte Tweakers onder ons is er een half-verborgen API beschikbaar. Deze wordt namelijk gebruikt door de apps.

Voor meer informatie zie: https://shkspr.mobi/blog/...i-guide-updated-for-2019/

Optioneel abonnement

Sinds de lancering van de Tado v3+ zijn sommige functies enkel beschikbaar bij afname van een abonnementsdienst genaamd Auto-Assist. Het abonnement is enkel via de app af te sluiten. Kosten zijn:
  • Maandelijks voor €2,99 per maand
  • Jaarlijks voor €24,99 per jaar

[Voor 46% gewijzigd door eXisTa op 09-01-2021 16:11]

• AKOEL
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-03 14:11
Mag aftrappen met een vraag?

We hebben al een tijdje de Tado Smartthermostaat in gebruikt, werkt top. Deze thermostaat regelt op de beganegrond de temperatuur.

Recent het idee om op de slaapkamers boven uit te breiden met smart radiatorknoppen, geinstalleerd, werkt allemaal prima. Nu het probleem:

Op de bovenverdiepingen werkten de thermostaatknoppen allemaal individueel, die zitten op een ander circuit; ongeacht of de thermostaat beneden aan het verwarmen is, kunnen de thermostaatknoppen de radiator warm laten worden. (we zitten op stadsverwarming, dus geen eigen CV, altijd warm water beschikbaar voor verwarming)

Nu, met de smart thermostaatknoppen, gaat, als 1 open gaat, ook de verwarming beneden aan, terwijl de thermostaat beneden aangeeft dat hij niet verwarmt. Is er een instelling die ik gemist heb?

Alvast hartelijk dank voor hulp.

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-03 17:47
Voor mijn installatie heb ik een hele buts knoppen en dergelijke nodig, en als je via een bedrijf als Tink besteld, zijn er legio sets met verschillende kortingen te krijgen. Omdat ik er niet uit kwam, heb ik een tooltje gemaakt die alle tado artikelen en sets van de Tink site plukt, en alle combinaties afloopt om de goedkoopste order te vinden.

Voorbeeldje van gisteren (20 knoppen, bridge, thermostaat en kamersensor):
Fetching items
Found 39 items
Done (3546239 iterations, 5.246 sec)
Items:
tado° Slimme Draadloze Temperatuursensor (€79.99)
tado° Slimme Radiatorknop 6-pack (€369.95)
tado° Slimme Bedrade Thermostaat Starter Kit V3+ incl. Bridge + 6-pack Radiatorknoppen (€459.95)
tado° Slimme Radiatorthermostaat 8-pack (€479.95)
Total price: €1389.84
Vandaag zijn de prijzen anders, en komt hij hierop uit:
Fetching items
Found 39 items
Done (3226699 iterations, 4.970 sec)
Items:
tado° Slimme Bedrade Thermostaat (€117)
tado° Slimme Radiatorknop Starter Kit + Draadloze Temperatuursensor (€159.95)
tado° Slimme Radiatorknop 3-pack (€199.95)
Total price: €1436.80
Dus wacht ik nog eventjes :-)

Als mensen hier interesse in hebben, kan ik de code ietsjes netter maken en ergens neerzetten. Draait op node.js.
Zo hee dat is stevig. Even los van de prijs, heb je wel zoveel thermostaatknoppen (19) nodig, hebben al die radiatoren nu al thermostaatknoppen? Staan bijv de woonkamerknoppen niet gewoon helemaal open en regelt een centrale thermostaat daar niet de warmtevraag? Is er in het verwarmingscircuit geen sprake van een logische aanleg (bijv 1 lus voor de woonkamerradiatoren, een lus voor de slaapkamers, zodat je met een of meer kleppen kan werken? Het zijn ook wel heel veel setjes batterijen om periodiek te vervangen. En ook: 19 knoppen klinkt als een flink huis, ontvangstproblemen zijn zeker niet ondenkbaar.

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-03 17:47
Ja, het is een groot en oud huis, ontvangsproblemen zijn inderdaad een zorg.

Het is 1 cv die het hele huis aanstuurt, geen idee hoe het circuit loopt. Overal radiatoren behalve de keuken, die heeft alleen vloerverwarming. Momenteel is de keuken dus nooit warm, omdat er te kort warmtevraag is vanuit de woonkamer. Dus ik kan zeker kleiner beginnen, met 4 knoppen + thermostaat voor de woonkamer, en 1 knop + sensor voor de keuken.

De stap daarna zouden 2 werkkamers zijn, die dan alleen verwarmd worden als ze daadwerkelijk gebruikt worden. Want ook die worden nu nauwelijks warm, tenzij je de woonkamer enorm opstookt.

De rest is slaapkamers/badkamer/wc/hal, etc. Dus daar hoeven idd geen andere knoppen. Alles heeft al wel een thermostaatknop.

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
AKOEL schreef op maandag 2 november 2020 @ 13:22:

We hebben al een tijdje de Tado Smartthermostaat in gebruikt, werkt top. Deze thermostaat regelt op de beganegrond de temperatuur.

Recent het idee om op de slaapkamers boven uit te breiden met smart radiatorknoppen, geinstalleerd, werkt allemaal prima. Nu het probleem:

Op de bovenverdiepingen werkten de thermostaatknoppen allemaal individueel, die zitten op een ander circuit; ongeacht of de thermostaat beneden aan het verwarmen is, kunnen de thermostaatknoppen de radiator warm laten worden. (we zitten op stadsverwarming, dus geen eigen CV, altijd warm water beschikbaar voor verwarming)

Nu, met de smart thermostaatknoppen, gaat, als 1 open gaat, ook de verwarming beneden aan, terwijl de thermostaat beneden aangeeft dat hij niet verwarmt. Is er een instelling die ik gemist heb?

Klinkt als dit verhaal?

• Wusser
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-03 21:54
Ik ben voornemens om tado aan te schaffen en heb een soortgelijke vraag. Ik heb de pagina van tado bekeken en ik denk dat ik eruit moet komen, maar wil het even voor de zekerheid checken.

Mijn situatie is als volgt:
Begane grond
  • Verdeler met Honeywel tweewegklep (VC8615)
  • Vloerverwarming
  • Geregeld door bedrade Honeywell thermostaat (draaiknop)
Eerste verdieping
  • Verdeler met Honeywel tweewegklep (VC8615) en Honeywell BDR91 Draadloos Schakelrelais
  • 3 slaapkamers met radiatoren met thermostaatknoppen
  • Badkamer met radiator met thermostaatknop en vloerverwarming als bijverwarming (thermostaatknop aanwezig bij verdeler)
  • Geregeld door draadloze Honeywel thermostaat (draaiknop)
De begane grond lijkt me snel geregeld omdat de thermostaat bedraad is en het een kwestie van vervangen is of zie ik dat verkeerd?

De eerste verdieping is een uitdaging denk ik omdat het hier draadloos gaat of is dit op te lossen met de extension kit?

Heeft iemand hier ervaring mee of kan iemand mij helpen dit te bevestigen?

[Voor 28% gewijzigd door Wusser op 03-11-2020 16:11]

• Spam
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20-03 18:58
Wij zijn hier de badkamer aan het verbouwen en er komt een vloerverwarming in. Voorheen had ik hier een slimme Tado thermostaat knop. Nu heb ik wat discussies met de aannemer over het hergebruiken van die Tado knop voor de vloerverwarming. Hij adviseerde om het niet in te zetten en gewoon de vloerverarming dom mee te laten lopen met de verwarming beneden. De verwarming zou dan dus beneden op moeten staan anders doet de vloerverwarming het niet. Ook beweert hij dat als we het WEL inzetten hij een thermostaat ventiel (bijvoorbeeld Heimeier) moet monteren op de toevoer ipv de afvoer. En voor een vloerverwarming is dat klaarblijkelijk niet geadviseerd voor de goede werking ervan. Ook zou hij te warm kunnen worden.

Wat is jullie advies hierin? Hoe sneller hoe beter want ze willen vandaag al het ventiel wel/niet plaatsen. Ik snap er namelijk geen snars van...

We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Hopelijk ook mensen met wat bij-kennis van elektra hier. :) Ik wil voor de vloerverwarming een thermomotor op 230v laten schakelen door de Tado thermostaat. Er ligt nu een normaal dun kabeltje naar de ketel, maar ik vrees dat dat niet genoeg gaat zijn. Iemand een idee hoe dik de kabel tussen thermostaat en thermomotor zou moeten zijn? met mijn noob skills kom ik op 1,5mm2 maar dat is niet te vinden 2-adering (alleen speakerkabel). Zou het ook mogelijk zijn met 2x 0,75 schakeldraad? Of is dat vragen om brand?

Nomen nescio

• GVR
  • Nu online
@tado ik heb via de chat afgelopen zondag een verzoek ingediend om thermostaatknoppen in slave modus te zetten. Het bericht is nog niet gelezen. Wanneer kan ik daar een antwoord op verwachten?

• Wusser
  • Laatst online: 14-03 21:54
Spam schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 12:27:
Wij zijn hier de badkamer aan het verbouwen en er komt een vloerverwarming in. Voorheen had ik hier een slimme Tado thermostaat knop. Nu heb ik wat discussies met de aannemer over het hergebruiken van die Tado knop voor de vloerverwarming. Hij adviseerde om het niet in te zetten en gewoon de vloerverarming dom mee te laten lopen met de verwarming beneden. De verwarming zou dan dus beneden op moeten staan anders doet de vloerverwarming het niet. Ook beweert hij dat als we het WEL inzetten hij een thermostaat ventiel (bijvoorbeeld Heimeier) moet monteren op de toevoer ipv de afvoer. En voor een vloerverwarming is dat klaarblijkelijk niet geadviseerd voor de goede werking ervan. Ook zou hij te warm kunnen worden.

Wat is jullie advies hierin? Hoe sneller hoe beter want ze willen vandaag al het ventiel wel/niet plaatsen. Ik snap er namelijk geen snars van...
Afgaande op je verhaal lijkt het me niet zo'n goed plan om de vloerverwarming "dom" mee te laten lopen met beneden. Is de vloerverwarming dadelijk de hoofdverwarming op de badkamer? In dat geval lijkt het wel wel zo prettig om deze apart in te kunnen stellen zodat je op de koude dagen in de ochtend lekker de badkamer op kunt warmen, maar dat is ook meer een mening.
GVR schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:32:
@tado ik heb via de chat afgelopen zondag een verzoek ingediend om thermostaatknoppen in slave modus te zetten. Het bericht is nog niet gelezen. Wanneer kan ik daar een antwoord op verwachten?
Hopelijk voor vrijdag.
Het is nog altijd vrij druk bij ons.
Spam schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 12:27:

Ik denk dat de aannemen denkt dat de tado knop op het ventiel geplaatst gaat worden die de watertemperatuur meet.
Dat is inderdaad niet een goed idee.
Er moet een knop blijven die de temperatuur meet van het water wat er door de vloer gaat (vandaar dat die in de aanvoerleiding moet zitten).

Maar wat natuurlijk wel kan is een 2e radiatorkraan in serie plaatsen met daar de tado radiatorknop op.

De beste oplossing is een "zoneklep" in serie met het ventiel dat de watertemperatuur meet. met een bedrade slimme thermostaat.
AKOEL schreef op maandag 2 november 2020 @ 13:22:

U moet de slimme knoppen in "slave modus" laten zetten. Dan kunnen ze geen warmtevraag meer sturen naar de Slimme Thermostaat.
Neem hiervoor contact op met onze support (chat is beschikbaar via www.tado.com)

[Voor 91% gewijzigd door tado op 03-11-2020 13:46]

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:38
Bra-Jo schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 12:42:
Ik wil voor de vloerverwarming een thermomotor op 230v laten schakelen door de Tado thermostaat. Er ligt nu een normaal dun kabeltje naar de ketel, maar ik vrees dat dat niet genoeg gaat zijn. Iemand een idee hoe dik de kabel tussen thermostaat en thermomotor zou moeten zijn?
Zo'n thermisch ding zal amper stroom trekken. De dikte van de kabel ivm. de stroom zal dus geen probleem zijn. Een ander verhaal is natuurlijk de isolatie. Als je er 230V op gaat zetten moet je er wel vertrouwen in hebben dat er nooit een ader bloot komt te liggen.

Wat je misschien het beste kunt doen is een 5V of 12V adaptertje gebruiken en over de lange draad die 12V naar de plaats van het ventiel brengen. Daar kun je dan een relais gebruiken om de 230V te schakelen. Dat is een stuk veiliger in ieder geval.

Zo'n relais heb je voor een paar euro.

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

jeanpaulh schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:24:
[...]

Zo'n thermisch ding zal amper stroom trekken. De dikte van de kabel ivm. de stroom zal dus geen probleem zijn. Een ander verhaal is natuurlijk de isolatie. Als je er 230V op gaat zetten moet je er wel vertrouwen in hebben dat er nooit een ader bloot komt te liggen.

Wat je misschien het beste kunt doen is een 5V of 12V adaptertje gebruiken en over de lange draad die 12V naar de plaats van het ventiel brengen. Daar kun je dan een relais gebruiken om de 230V te schakelen. Dat is een stuk veiliger in ieder geval.

Zo'n relais heb je voor een paar euro.
Tnx voor je reactie. :)

Ik ben toch maar een andere kant op gegaan. Ik had alles zelf willen samenstellen (klep, motor enz) maar heb uiteindelijk besloten om "maar" 100 euro extra uit te trekken en een 24v klep van Honeywell te bestellen. Als ik zie wat dat heel Tado-spul kost, dan maakt die 100 euro ook niet meer zoveel uit. Plus een hoop frustratie en gepiel vermeden hiermee (hoop ik).

Nomen nescio

• GVR
  • Nu online
tado schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:36:
[...]

Hopelijk voor vrijdag.
Het is nog altijd vrij druk bij ons.
Ik had via de chat mijn vraag gesteld, alleen kan ik die vraag nu niet meer terugvinden, volgens mij is het ook niet aan mijn tado account gekoppeld. Hoe weet ik nu of jullie de vraag wel ontvangen hebben @tado ?

• AKOEL
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-03 14:11
U moet de slimme knoppen in "slave modus" laten zetten. Dan kunnen ze geen warmtevraag meer sturen naar de Slimme Thermostaat.
Neem hiervoor contact op met onze support (chat is beschikbaar via www.tado.com)
thanks, ga ik dat doen!
Bra-Jo schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:56:
[...]

Ik ben toch maar een andere kant op gegaan. Ik had alles zelf willen samenstellen (klep, motor enz) maar heb uiteindelijk besloten om "maar" 100 euro extra uit te trekken en een 24v klep van Honeywell te bestellen. Als ik zie wat dat heel Tado-spul kost, dan maakt die 100 euro ook niet meer zoveel uit. Plus een hoop frustratie en gepiel vermeden hiermee (hoop ik).
Ik ken je situatie niet precies dus weet niet wat voor oplossing je precies voor ogen hebt, maar ik zou igv een gemotoriseerde klep een (stalen) kogelklep nemen ipv een (kunststof) magneet/pistonklep, hij opent misschien iets trager (binnen 30 sec geheel open/dicht) maar is véél betrouwbaarder/onderhoudsvrij.

Bij zo'n magneet/pistonklep zit je met een beetje vuil in de leiding al snel jaarlijks het binnenwerk te vervangen, iets waar je niet op zit te wachten wat betreft kosten en onderhoudsgedoe, en ook mogelijk lawaai in je woning doorgegeven via je cv buizen ivm stroef werkende klep. Google maar eens op "Honeywell klep blijft hangen". Bij twijfel, laat je voor jouw specifieke situatie adviseren door een winkel die beide typen voert.

Zelf heb ik een Danfoss zoneklep met kogelafsluiter en metalen aandrijving, toch wat duurzamer dan kunststof tandwieltjes. Je hebt ze ook wel wat goedkoper, kwestie van wat zoekopdracht op 24v kogelklep / 24v zoneklep kogel etc, zoeken op NL en voorbij de aliexpressmeuk scrollen. ;)

Hier wat info:
https://magneetventielshop.nl/centrale-verwarming.html

[Voor 17% gewijzigd door Cap op 04-11-2020 12:43]

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Database Maintenance Announcement

Upcoming scheduled maintenance notice

We are planning to upgrade our database to respond to the rapid increase in the number of tado° devices that were connected this heating season.

This will take place tomorrow, the 5th of November, between 14:30 CET and 17:00 CET.

For periods within this time, you can expect that:
your tado° app might become unresponsive.
your rooms might show a "no remote access" message.
the temperature changes in your Smart Schedule might be delayed.

Manual control on your tado° devices will continue to work as expected. You can find more information on how to control your devices manually here.

Thank you for your understanding and patience with us.

Your tado° Team

Start time
Nov 5, 14:30 CET

Estimated duration
2 hours and 30 minutes

Components affected
IoT cloud hub
Device connectivity
Room climate report database
Smart schedule execution
360 Remote Monitoring
Beetje jammer dat dit eind van de middag gebeurt ipv bijv laat op de avond / 's nachts, dat voorkomt toch onnodig ongemak en meldingen van klanten. :/

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-03 13:38

acidfever

I am allready working!

Cap schreef op woensdag 4 november 2020 @ 16:01:
Beetje jammer dat dit eind van de middag gebeurt ipv bijv laat op de avond / 's nachts, dat voorkomt toch onnodig ongemak en meldingen van klanten. :/
Echt onbegrijpelijk waarom dit per definitie niet redundant is uitgevoerd waardoor je dit soort impact niet hoeft te ervaren als klant. Het gekozen tijdstip is ook niet te verklaren. Begrijpt Tado wel welke dienstverlening klanten van hen verwachten?

Dit:
the temperature changes in your Smart Schedule might be delayed.
is echt onacceptabel. Je hebt dus gewoon 2,5 uur lang (+ eventuele uitloop als het langer duurt) geen werkend Tado systeem rond een tijdstip waar overal de schema ingesteld zullen staand om de afnemende temperatuur buiten op te vangen.

Waarschijnlijk wil de DBA gewoon om 17:00 uur naar huis want dit verzin je in een dienstverlenend scenario echt niet. Dat lokale schema als back-up blijkt wederom niet zo'n hele gekke optie @Tado?

Standaard antwoord zit al verwerkt in de tekst "handmatige bediening werkt". Dat sluit niet aan bij de reden waarom klanten investeren in een duur aansturingssysteem voor de CV ketel...........

Jullie eerste slogan op Tado.com
Houd elke kamer op de juiste temperatuur, precies op het moment dat je het nodig hebt.
Behalve als het er uit ligt of we even bezig zijn met onderhoud of je internet niet werkt. Dan mag je het handmatig doen. Hopen dat je er erg in hebt....

[Voor 56% gewijzigd door acidfever op 04-11-2020 16:12]

Heeft iemand hiervan trouwens een mail, pushmelding o.i.d. gehad? Ik niet. Je zou toch verwachten van wel, om onnodig ongemak bij de klanten en veel onnodig contact met de helpdesk te voorkomen.
acidfever schreef op woensdag 4 november 2020 @ 16:05:
[...]

is echt onacceptabel. Je hebt dus gewoon 2,5 uur lang (+ eventuele uitloop als het langer duurt) geen werkend Tado systeem rond een tijdstip waar overal de schema ingesteld zullen staand om de afnemende temperatuur buiten op te vangen.

Waarschijnlijk wil de DBA gewoon om 17:00 uur naar huis want dit verzin je in een dienstverlenend scenario echt niet. Dat lokale schema als back-up blijkt wederom niet zo'n hele gekke optie @Tado?
Ik moet zeggen dat dit me ook wel bevreemdt, bij de middelgrote maar ook niet al te grote bedrijfjes waar ik in de IT gewerkt heb gingen grotere updates / conversies (die dus leiden tot outage) echt altijd in de nacht. Waarom? Ten eerste omdat de medewerkers dan gewoon door kunnen werken en de klanten bedienen. Ten tweede omdat de boel nog teruggedraaid kon worden voordat de tent in de ochtend weer op volle kracht open gaat.

[Voor 71% gewijzigd door Cap op 04-11-2020 16:14]

• JBS
  • Niet online
Cap schreef op woensdag 4 november 2020 @ 16:08:
Heeft iemand hiervan trouwens een mail, pushmelding o.i.d. gehad? Ik niet. Je zou toch verwachten van wel, om onnodig ongemak bij de klanten en veel onnodig contact met de helpdesk te voorkomen.
Ja, ik ontving er een mailtje over. Mogelijk omdat ik me heb geabonneerd op hun status mails.

[Voor 7% gewijzigd door JBS op 04-11-2020 16:11]

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-03 15:55
JBS schreef op woensdag 4 november 2020 @ 16:10:
[...]

Ja, ik ontving er een mailtje over. Mogelijk omdat ik me heb geabonneerd op hun status mails.
idem
Toch vreemd. Dit lijkt me geen regular update / status werk maar een grote geplande update die outage veroorzaakt. Bij elke (telefoon, tv, internet, energie, etc) provider is dit reden om een mail te sturen, een brief in de bus te doen, etc etc. Dat hangt dan niet af van of je een abonnement op een nieuwsbrief, update service o.i.d. hebt. Maar goed: bedankt voor het melden! :)

[Voor 22% gewijzigd door Cap op 04-11-2020 16:18]

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:22
Bra-Jo schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:56:
[...]

Ook ik ken je situatie niet, maar let er op dat je de ketel aanstuurt met aan/uit in plaats van opentherm. Anders gaat het niet goed werken.

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Cap schreef op woensdag 4 november 2020 @ 16:16:
Toch vreemd. Dit lijkt me geen regular update / status werk maar een grote geplande update die outage veroorzaakt. Bij elke (telefoon, tv, internet, energie, etc) provider is dit reden om een mail te sturen, een brief in de bus te doen, etc etc. Dat hangt dan niet af van of je een abonnement op een nieuwsbrief, update service o.i.d. hebt. Maar goed: bedankt voor het melden! :)
Bovendien worden dit soort zaken dan uitgevoerd in een service window op een moment dat er weinig gebruikers actief zijn. Niet net op het moment dat in een volledige tijdzone de verwarming juist in gebruik genomen zal worden.

Heel fijn dat Tado capaciteitsproblemen wil oplossen maar de uitvoering is wel nog een dikke onvoldoende.

[Voor 7% gewijzigd door acidfever op 04-11-2020 16:27]

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Cap schreef op woensdag 4 november 2020 @ 16:08:

Ik moet zeggen dat dit me ook wel bevreemdt, bij de middelgrote maar ook niet al te grote bedrijfjes waar ik in de IT gewerkt heb gingen grotere updates / conversies (die dus leiden tot outage) echt altijd in de nacht. Waarom? Ten eerste omdat de medewerkers dan gewoon door kunnen werken en de klanten bedienen. Ten tweede omdat de boel nog teruggedraaid kon worden voordat de tent in de ochtend weer op volle kracht open gaat.
Exact, ik werk ook dagelijkse aan en met systemen die klanten bedienen en dit soort zaken doe je simpelweg niet zo omdat bij problemen of uitloop je altijd de keuze hebt om een rollback te doen zonder dat dit de klant raakt.

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:59
acidfever schreef op woensdag 4 november 2020 @ 16:24:
[...]

Bovendien worden dit soort zaken dan uitgevoerd in een service window op een moment dat er weinig gebruikers actief zijn. Niet net op het moment dat in een volledige tijdzone de verwarming juist in gebruik genomen zal worden.

Heel fijn dat Tado capaciteitsproblemen wil oplossen maar de uitvoering is wel nog een dikke onvoldoende.
Haha, het boeit ze niet genoeg om het daadwerkelijk uit te breiden. Dit was twee jaar geleden al zo en nooit veranderd. Ze willen gewoon niet voor de piekmomenten extra mensen aannemen. Ben voor de rest tevreden met mijn Tado, maar de service is niet heel best.

i7 12700K, Corsair H100i RGB Pro XT, Gigabyte Z690 UD DDR4, Gigabyte RTX 4090 Windforce 24G, Kingston FR 2x16GB 3600 C16 KF436C16RB1K2, 2TB WD SN850 NVMe SSD, 500GB WD SN750 NVMe SSD, 6TB WD Purple, Phanteks Eclipse P360A, Corsair RM1000x

bert pit schreef op woensdag 4 november 2020 @ 16:21:
[...]

Ook ik ken je situatie niet, maar let er op dat je de ketel aanstuurt met aan/uit in plaats van opentherm. Anders gaat het niet goed werken.
Ligt er maar aan, als je een extensiekit hebt die de ketel aanstuurt kan je daarmee prima de ketel via OT aansturen terwijl de thermostaat de klep bedraad aanstuurt met het relais (extensiekit op D01 en Thermostaat op TS). De thermostaat zegt dan bij warmtevraag tegen de extensiekit "zet te ketel aan het werk" EN schakelt het relais zodat de klep open gaat. De extensiekit kan dan zelfstandig bepalen of ie dat via OT doet of via aan/uit. Werkt goed bij mij via OT + zoneklep. d:)b

[Voor 20% gewijzigd door Cap op 04-11-2020 16:47]

• bert pit
Cap schreef op woensdag 4 november 2020 @ 16:43:
[...]

Ligt er maar aan, als je een extensiekit hebt die de ketel aanstuurt kan je daarmee prima de ketel via OT aansturen terwijl de thermostaat de klep bedraad aanstuurt met het relais (extensiekit op D01 en Thermostaat op TS). De thermostaat zegt dan bij warmtevraag tegen de extensiekit "zet te ketel aan het werk" EN schakelt het relais zodat de klep open gaat. De extensiekit kan dan zelfstandig bepalen of ie dat via OT doet of via aan/uit. Werkt goed bij mij via OT + zoneklep. d:)b
Interessant, wat is dat voor extentiekit? Die ken ik nog niet.

Wat ik in de praktijk zie is dat doorgaans de klep soms goed opent bij OT, maar dat die veel te vroeg dicht gaat als de ketel nog volop heet water staat te maken. Dit komt doordat in het OT protocol nu eenmaal geen klepsturing zit.

De meeste gebruikers zien dit niet en denken dat het systeem prima werkt, totdat ze na een paar jaar gaan meten wat er gebeurt... ;) Hebben ze jarenlang water door de bypass getransporteerd. 8)7
@bert pit Zie hier voor uitleg over de extensiekit, basically het draadloze station dat je bedraad op de ketel aansluit en waar alle thermostaten / radiatorknoppen DRAADLOOS mee communiceren. De thermostaten werken dan als temperatuursensors + relais voor schakelen kleppen.

Zie de Tado support pagina https://support.tado.com/...nger-of-extensiekit-nodig
en bijvoorbeeld https://www.50five.nl/blo...-de-tado-extensiekit.html en voor de prijs

pricewatch: Tado Extension Box

De extensiekit is inmiddels opgevolgd door de "draadloze ontvanger" maar ze doen in principe hetzelfde. Ik weet niet of de nieuwe draadloze ontvanger net als de exstensiekit ook los verkrijgbaar is of dat ie alleen geleverd wordt samen met een thermostaat. Zie tado in "Tado Smart Thermostat Topic" en tado in "Tado Smart Thermostat Topic"

@eXisTa voor de topicstart, het is handig om daar nog even een verwijzing op te nemen naar het eerste Tado Smart Thermostat Topic met de vermelding dat daar veel informatie in is te vinden. :)

[Voor 11% gewijzigd door Cap op 04-11-2020 18:17]

• Wali
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:35
bert pit schreef op woensdag 4 november 2020 @ 17:07:
[...]

Interessant, wat is dat voor extentiekit? Die ken ik nog niet.

Wat ik in de praktijk zie is dat doorgaans de klep soms goed opent bij OT, maar dat die veel te vroeg dicht gaat als de ketel nog volop heet water staat te maken. Dit komt doordat in het OT protocol nu eenmaal geen klepsturing zit.

De meeste gebruikers zien dit niet en denken dat het systeem prima werkt, totdat ze na een paar jaar gaan meten wat er gebeurt... ;) Hebben ze jarenlang water door de bypass getransporteerd. 8)7
@bert pit Ik heb dezelfde configuratie: Extensiekit bij de ketel draadloos verbonden met de thermostaat in de kamer. Op de thermostaat heb ik een zoneklep en de pomp van de vloerverwarming (vv) aangesloten.

Ik merk echter dat als de thermostaat warmte vraagt, het relais in eerste instantie schakelt maar op een gegeven moment weer afschakelt terwijl er wel warmte vraag is. De pomp van de vv gaat uit en de zoneklep gaat langzaam dicht. De thermostaat blijft warmte vragen maar er gaat dan niets meer door de vv. Dit lijkt mij niet efficiënt.

Tado reageert met een antwoord dat de drie golfjes staan voor een % warmtevraag afhankelijk van enkele omstandigheden. Stel dat er 20% warmtevraag is, wordt op dat moment 1 golfje weergegeven en schakelt het relais 20% van de tijd aan. Herken jij dit? Ik vind dit best vreemd maar ben ook een leek op verwarming gebied.
Dank alvast!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21-03 08:08
Cap schreef op woensdag 4 november 2020 @ 16:43:
[...]

Ik heb inderdaad hetzelfde systeem. Precies op deze manier.

Het enige wat ik hier wel vervelend aan vind is dat de zoneklep eigenlijk wat langer open zou moeten blijven. Omdat de ketel eigenlijk altijd nog even staat na te draaien. In dit geval gaat alle warmte door de bypass regelrecht retour naar de ketel. Ik zou zelf wat kunnen knutselen met een relais die zorgt voor deze afsluit vertraging. Maar je zou verwachten dat @tado hier redelijk makkelijk een vertraging op zou kunnen maken. Zodat ze zoneklep bijvoorbeeld nog 5 minuten open blijft nadat de warmtevraag stopt.

Aan de andere kant is de kans ook aanwezig dat de watertemperatuur in de vv behaald is en deze gesloten is. Ook dan zal het water via de bypass retour gaan. 🤔

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Cap schreef op woensdag 4 november 2020 @ 12:24:
[...]

Ik ken je situatie niet precies dus weet niet wat voor oplossing je precies voor ogen hebt, maar ik zou igv een gemotoriseerde klep een (stalen) kogelklep nemen ipv een (kunststof) magneet/pistonklep, hij opent misschien iets trager (binnen 30 sec geheel open/dicht) maar is véél betrouwbaarder/onderhoudsvrij.

Bij zo'n magneet/pistonklep zit je met een beetje vuil in de leiding al snel jaarlijks het binnenwerk te vervangen, iets waar je niet op zit te wachten wat betreft kosten en onderhoudsgedoe, en ook mogelijk lawaai in je woning doorgegeven via je cv buizen ivm stroef werkende klep. Google maar eens op "Honeywell klep blijft hangen". Bij twijfel, laat je voor jouw specifieke situatie adviseren door een winkel die beide typen voert.

Zelf heb ik een Danfoss zoneklep met kogelafsluiter en metalen aandrijving, toch wat duurzamer dan kunststof tandwieltjes. Je hebt ze ook wel wat goedkoper, kwestie van wat zoekopdracht op 24v kogelklep / 24v zoneklep kogel etc, zoeken op NL en voorbij de aliexpressmeuk scrollen. ;)

Hier wat info:
https://magneetventielshop.nl/centrale-verwarming.html
Kak. Had je dat niet een dag eerder kunnen zeggen? :+
Dank je! Ik had niet heel goed gezocht op ervaringen met de Honeywell, nu wel spijt van. Hij is nu al onderweg, maar ik denk dat ie mooi weer terug gaat. Die paar tientjes extra voor die Danfoss maken ook niet veel meer uit...

Nadeel van die 24v dingen uit je tweede link is dat er volgens mij geen voeding bij zit (toch?). Dan zou ik daar weer mee moeten gaan pionieren. Dus denk dat het gewoon die Danfoss wordt.

Nomen nescio

• g00gle
Bra-Jo schreef op woensdag 4 november 2020 @ 22:39:
[...]

Dank je! Ik had niet heel goed gezocht op ervaringen met de Honeywell, nu wel spijt van. Hij is nu al onderweg, maar ik denk dat ie mooi weer terug gaat. Die paar tientjes extra voor die Danfoss maken ook niet veel meer uit...

Nadeel van die 24v dingen uit je tweede link is dat er volgens mij geen voeding bij zit (toch?). Dan zou ik daar weer mee moeten gaan pionieren. Dus denk dat het gewoon die Danfoss wordt.
Ik heb deze:
https://www.warmteservice...-trafo-24-Volt/p/37651565

Trafo zit erbij, is een kogelkraan. Ik weet alleen niet wat voor tandwieltjes erin zitten. Ik weet wel dat de "motor" eraf kan en je deze kunt vervangen zonder de hele kraan te moeten demonteren.

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

g00gle schreef op woensdag 4 november 2020 @ 22:42:
[...]

Ik heb deze:

Trafo zit erbij, is een kogelkraan. Ik weet alleen niet wat voor tandwieltjes erin zitten. Ik weet wel dat de "motor" eraf kan en je deze kunt vervangen zonder de hele kraan te moeten demonteren.
Tnx, dat scheelt toch weer 40 euro. Maar maakt het niet uit dat deze voor stadsverwarming zou zijn? Ik heb gewoon een ketel, deze klep moet vóór de vloerverwarming, eigenlijk precies zoals hierboven geschetst (thermostaat aan de klep, extensiekit aan de ketel).

Nomen nescio

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07:47
Ik kan mijn Tado systeem helaas al ruim een week niet meer gebruiken. We zijn verhuisd en de radiatorknoppen (incl. adapters die ik al had) passen niet op de radiatoren waar ik nu woon.

Contactformulier ingevuld waarin ze vragen foto’s te uploaden maar waar geen upload mogelijkheid bestaat. Via Facebook contact gezocht, gebeld, livechat (is alleen een bot); ik kom niet met ze in contact en er is nog steeds nergens op gereageerd. Toch wel vervelend en vrij slordig vind ik.

@tado Waar moet ik zijn om nieuwe adapters te regelen voor mijn radiatoren? Ik heb nu 6 onbruikbare knoppen. Aantal jaren terug kreeg ik ze kosteloos thuis gestuurd en verliep het contact prima. Nu lijkt Tado te snel gegroeid te zijn of zijn ze iets arroganter geworden omdat ze niet meer hoeven te leunen op de ‘early adopters’. Dat zou erg jammer zijn..
Bra-Jo schreef op woensdag 4 november 2020 @ 22:39:
[...]

Het tweede linkje ging me dus meer om het verhaaltje met uitleg over het kogel principe. Maar als je op die pagine vervolgens op de 2-weg of 3-weg klep link klikt krijg je toch een hele rits soorten, DC, AC, 12V, 24V, 230VAC, verschillende diameters aansluitingen, etc?

https://magneetventielsho...elektrisch/2-weg/messing/

Bijvoorbeeld https://magneetventielsho...h-2-weg-24vdc-relais.html, maar gewoon even contact opnemen en vragen verifiëren welke voor jouw geval het beste is lijkt me.

Zelf ben ik voor de Danfoss gegaan, vertrouwde kwaliteit en duidelijke specs met vermelding van een metalen binnenwerk. Maar kan me prima voorstellen dat je wat tientjes wil besparen en het met een wat onbekender merk wil proberen.

Kijk ook even of de klep van je keuze ook handmatig te bedienen is, altijd handig in het geval dat automatisch niet lukt bij een defect/probleem/power uitval. Verschil dat verder vrij obvious is: de Danfoss heeft geen insteek netadapter maar een gewone geaarde stekker, een lekker lange kabel naar de zoneklep zelf met daartussen een los 24VDC voedingskastje. Daarin zit ook ook nog een extra relais dat schakelt op het moment dat de klep schakelt, daar kun je dus desgewenst ook weer iets aan hangen dat moet schakelen. :P

[Voor 7% gewijzigd door Cap op 05-11-2020 00:56]

g00gle schreef op woensdag 4 november 2020 @ 22:42:
[...]

Ik heb deze:

Die Belimo had ik inderdaad ook gezien, zal ook een prima optie zijn. Ik kan me eigenlijk niet meer precies herinneren waarom ik uiteindelijk voor de Danfoss besloten heb. De Belimo doet het openen/sluiten met zijn 75 seconden wat trager dan de Danfoss AMZ112, die doet het meer dan 2x zo snel. Maar dat hoeft niet direct een probleem te zijn.

https://www.belimo.nl/NL/...CQ24A-T&CatNr=1301010102&

• acidfever

acidfever

I am allready working!

remzor schreef op woensdag 4 november 2020 @ 23:36:
Ik kan mijn Tado systeem helaas al ruim een week niet meer gebruiken. We zijn verhuisd en de radiatorknoppen (incl. adapters die ik al had) passen niet op de radiatoren waar ik nu woon.

Contactformulier ingevuld waarin ze vragen foto’s te uploaden maar waar geen upload mogelijkheid bestaat. Via Facebook contact gezocht, gebeld, livechat (is alleen een bot); ik kom niet met ze in contact en er is nog steeds nergens op gereageerd. Toch wel vervelend en vrij slordig vind ik.

@tado Waar moet ik zijn om nieuwe adapters te regelen voor mijn radiatoren? Ik heb nu 6 onbruikbare knoppen. Aantal jaren terug kreeg ik ze kosteloos thuis gestuurd en verliep het contact prima. Nu lijkt Tado te snel gegroeid te zijn of zijn ze iets arroganter geworden omdat ze niet meer hoeven te leunen op de ‘early adopters’. Dat zou erg jammer zijn..
Elke willekeurige CV benodigdheden winkel.
Op de Tado site vind je welke aansluitingen Tado ondersteund met hun knop en de bijgeleverde adapters.

Weet je zeker dat de aansluiting die op de radiatoren er niet tussen zit en je simpelweg een meegeleverde adapter moet gebruiken? Er zijn overigens ook aansluitingen waarvoor niet standaard een adapter is meegeleverd (doorgaans omdat ze zeldzaam zijn of zelfs nooit meer worden toegepast).

In deze PDF vind je overigens welke adapter je nodig hebt wanneer deze niet meegeleverd is. Als het goed is kun je daar ook vinden welke aansluiting je huidige radiatoren hebben.

[Voor 16% gewijzigd door acidfever op 05-11-2020 08:43]

@eXisTa voor de topicstart, het is handig om daar nog even een verwijzing op te nemen naar het eerste Tado Smart Thermostat Topic met de vermelding dat daar veel informatie in is te vinden. :)
Doel je op het "Let op!" bericht uit het vorige deel? Want die wordt door moderators gezet, die kan ik niet plaatsen.

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-03 13:28
Heeft er iemand een idee wat voor delta P waarde tado gaat hanteren voor het aansturen van de ketel (in context van vloerverwarming)?

Ik heb gehoord dat het ideale 5 is voor vloerverwarming en 10 voor radiatoren.
Dus als het temperatuurverschil >= 5 is, gaat hij bijverwarmen.

[Voor 13% gewijzigd door Nindustries op 05-11-2020 09:02]

~ beware of misinformation.

Cap schreef op woensdag 4 november 2020 @ 16:16:
Dit soort onderhoud had natuurlijk beter plaats kunnen vinden in de zomer, wanneer het overgrote meerendeel van onze klanten nooit naar de app kijkt omdat ze niet verwarmen. Vanwege de recente downtimes in combinatie met de grote hoeveelheid nieuw aangesloten tado apparaten (boven verwachting) blijkt nu dat dit onderhoud niet langer uitgesteld kan worden.

Ook is er overwogen om dit onderhoud in de nacht uit te voeren, maar dat brengt natuurlijk ook weer eigen risico's met zich mee omdat er in de nacht minder medewerkers aanwezig zullen zijn (zowel developers als de klantenondersteuning).

Het is altijd een afweging om een mail te sturen naar iedereen of niet.

Voor veruit het overgrote deel van onze gebruikers zal de downtime compleet ongemerkt voorbij gaan.
Als je wel een email vooraf stuurt brengt dat ook altijd de "negatieve gebruikers" naar boven die dit dan aanpakken om onze klantenservice te overspoelen met negatieve feedback zodat echte vragen ondergesneeuwd kunnen raken. (zie ook de comments van deze vocale negatieve minderheid op onze Twitter post: https://twitter.com/tado/status/1324059088750321664 )
We weten dat dit een kleine minderheid is vanwege de Net Promotor Score surveys die we versturen.

Voor mensen die wel op de hoogte gesteld willen worden hebben we een mail gestuurd vanaf onze status pagina: https://status.tado.com/

Tijdens het onderhoud zal onze Chat-Bot op de website een link vertonen naar deze status pagina.

Op die manier zullen de mensen die nog geen bericht hebben gehad via de status pagina maar die wel merken dat er een probleem is met de app ook te weten krijgen waarom de app misschien niet werkt zoals gepland.

• heraut
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-03 17:32
Ik heb inmiddels 10 kamers en vraag me af of de volgorde van de tegels in de App aangepast kan worden en of tegels verborgen kunnen worden per gebruiker?

En of op de roadmap staat dat er een icoon of foto toegevoegd kan worden? Nu moet ik telkens zoeken door een onlogische lijst.
heraut schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:29:
Ik heb inmiddels 10 kamers en vraag me af of de volgorde van de tegels in de App aangepast kan worden en of tegels verborgen kunnen worden per gebruiker?

En of op de roadmap staat dat er een icoon of foto toegevoegd kan worden? Nu moet ik telkens zoeken door een onlogische lijst.
Ik zou goed de komende app-updates in de gaten houden, binnenkort zou het mogelijk moeten zijn om de volgorde aan te passen!

• bert pit
g00gle schreef op woensdag 4 november 2020 @ 22:08:
[...]

Het enige wat ik hier wel vervelend aan vind is dat de zoneklep eigenlijk wat langer open zou moeten blijven. Omdat de ketel eigenlijk altijd nog even staat na te draaien. In dit geval gaat alle warmte door de bypass regelrecht retour naar de ketel. Ik zou zelf wat kunnen knutselen met een relais die zorgt voor deze afsluit vertraging. Maar je zou verwachten dat @tado hier redelijk makkelijk een vertraging op zou kunnen maken. Zodat ze zoneklep bijvoorbeeld nog 5 minuten open blijft nadat de warmtevraag stopt.

Aan de andere kant is de kans ook aanwezig dat de watertemperatuur in de vv behaald is en deze gesloten is. Ook dan zal het water via de bypass retour gaan. 🤔
Je zou dat eens goed moeten meten, want aangezien OT geen klepsturing heeft, wordt hiervoor de aan/uit tijd gebruikt en die is korter dan de OT tijd. En tenzij Tado de OT die in de CV zit overruled (lijkt me sterk). Ik wil uiteraard geen verwarring zaaien, maar eerder mensen die met OT werken, een klep hebben en kunnen meten vragen om dit even te onderzoeken.
g00gle schreef op woensdag 4 november 2020 @ 22:08:
[...]

Dat is ook precies wat ik Tado gevraagd heb, kunnen jullie bij gebruik van de thermostaat als temperatuursensor het relais niet 1 of 2 minuten later sluiten, er zit namelijk bijna altijd nadraaitijd op de pompen van cv-ketels. Helaas was het antwoord nee.

• magatsu
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-03 09:07
Vraag is verloren gegaan tussen de reacties van het onderhoud (ik post later opnieuw)

[Voor 89% gewijzigd door magatsu op 06-11-2020 09:23]

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09:00

Onderaan de tegels heb je toch een knop "Kamers reorganiseren"? Daar kan je in ieder geval de volgorde van de tegels aanpassen.

(Bedenk mij ineens, ik draai volgens mij de beta app ;) )
eXisTa schreef op donderdag 5 november 2020 @ 08:51:
[...]

Doel je op het "Let op!" bericht uit het vorige deel? Want die wordt door moderators gezet, die kan ik niet plaatsen.
Nee gewoon een linkje naar het vorige topic (deel 1) in de tekst van de topic start zelf. Kan zijn dat ik eroverheen gekeken heb maar ik kon hem niet vinden. :)
ardvark99 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:18:
[...]

Onderaan de tegels heb je toch een knop "Kamers reorganiseren"? Daar kan je in ieder geval de volgorde van de tegels aanpassen.

(Bedenk mij ineens, ik draai volgens mij de beta app ;) )
Dat zal het dan zijn want die knop zie ik niet. :P

• g00gle
Bra-Jo schreef op woensdag 4 november 2020 @ 22:46:
[...]

Tnx, dat scheelt toch weer 40 euro. Maar maakt het niet uit dat deze voor stadsverwarming zou zijn? Ik heb gewoon een ketel, deze klep moet vóór de vloerverwarming, eigenlijk precies zoals hierboven geschetst (thermostaat aan de klep, extensiekit aan de ketel).
Maakt niet uit, of hij nou warmwater van stadsverwarming afsluit of vanaf je CV ketel. Het idee is hetzelfde. Hij doet er inderdaad wel lang over met open en dicht gaan. Maar ik denk dat dit niet direct een probleem is.

• heraut
Tado ligt zoals eerder aangekondigd er nu uit vanwege gepland onderhoud. Wat een misser zeg. Dit zou alleen diep in de nacht mogen.

Ben groot fan van Tado maar onderhoud overdag is een echte no-go!!

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-03 13:12
Cap schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:48:
[...]

'
Dat zal het dan zijn want die knop zie ik niet. :P
Zit inderdaad in de beta. Wel heel vers, want ik had tot de aller-allerlaatste update zojuist ook nog geen button om te re-orderen.

• acidfever

acidfever

I am allready working!

heraut schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:46:
Tado ligt zoals eerder aangekondigd er nu uit vanwege gepland onderhoud. Wat een misser zeg. Dit zou alleen diep in de nacht mogen.

Ben groot fan van Tado maar onderhoud overdag is een echte no-go!!
Eens, maar volgens de Tado reactie een paar posts terug behoren we tot een kleine groep negatieve gebruikers. Dat is blijkbaar een goede manier om met kritische feedback van je klanten om te gaan in plaats van wellicht eens luisteren wat zij te melden hebben.
acidfever schreef op donderdag 5 november 2020 @ 15:03:
[...]

Eens, maar volgens de Tado reactie een paar posts terug behoren we tot een kleine groep negatieve gebruikers. Dat is blijkbaar een goede manier om met kritische feedback van je klanten om te gaan in plaats van wellicht eens luisteren wat zij te melden hebben.
Ik denk niet dat ik Tweakers forum leden als negatieve gebruikers zou bestempelen? Dat is in ieder geval niet wat ik bedoelde.

Als we een mailing doen naar al onze gebruikers, activeren we helaas de kleine groep negatieve gebruikers.

Alles is alweer online (maar zal waarschijnlijk nog een keer offline gaan voor een korte periode).

EDIT: Server Maintenance is al klaar. Ging sneller dan verwacht.

[Voor 11% gewijzigd door tado op 05-11-2020 15:24]

• JBS
  • Niet online
Onderhoud is afgerond.
Database Maintenance Announcement
Maintenance complete
The Scheduled maintenance has been completed.

Time posted
Nov 5, 15:21 CET

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:34
Vraagje; als de batterijen in een thermostaatknop leeg zijn, krijg je daarvan dan een melding in de app?

De verwarming bleef gisteravond doorloeien, bleek een van de knoppen lege batterijen te hebben.
Wel melding op de knop, maar niet in de app.
(Firmware 75.1 in de knop)

19,2kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Is herkenbaar, batterijststatus knoppen wordt wel vaker niet goed doorgegeven.

Waarschijnlijk omdat de batterij dus bijna op is. :? :P

[Voor 27% gewijzigd door Cap op 05-11-2020 19:21]

• heraut
acidfever schreef op donderdag 5 november 2020 @ 15:03:
[...]

Ik ben niet negatief over Tado. Integendeel, ik ben een zeer tevreden gebruiker.

Ik vind alleen dat gepland onderhoud van een Cloud dienst echt niet tijdens reguliere tijden kan.

• magatsu
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-03 09:07
Ik heb momenteel een heel simpele verwarming. Ik heb 5 verwarmingselemten thuis en volgende ketel: De Dietrich Naneo M24/28 . Deze ketel ondersteund OT en we hebben een thermostaat in de woonkamer hangen: Honeywell DT90A.

Ik vroeg mij af of ik dan genoeg heb met het volgende van Tado: Tado Slimme Thermostaat V3+ starterkit? Of moet ik nog extra zaken bijkopen die ik vergeten ben?

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

Sharky

Skamn Dippy!

heraut schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 08:33:
[...]

Ik ben niet negatief over Tado. Integendeel, ik ben een zeer tevreden gebruiker.

Ik vind alleen dat gepland onderhoud van een Cloud dienst echt niet tijdens reguliere tijden kan.
Ben ik op zich met je eens, maar misschien hebben ze wel gekeken wanneer er de minste activiteit op hun servers is. Het zou natuurlijk best kunnen dat dit overdag is.

This too shall pass

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03 09:19
Zojuist voor het eerst in een koud huis gezeten omdat bljkbaar de Internet Bridge gecrashed was. Nog nooit eerder meegemaakt in 2+ jaar. Even aan en uit zetten van de Internet Bridge lost het probleem op.

Ik verbaas mij er alleen een beetje over dat het gehele Tado-systeem blijkbaar niet werkt als de Internet Bridge niet werkt. Ik vraag me dan ook een beetje af wat er gebeurt als je even geen internet verbinding hebt (bijv. door een storing bij je provider)..

iRacing Profiel

• acidfever

acidfever

I am allready working!

MrBarBarian schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:21:
Zojuist voor het eerst in een koud huis gezeten omdat bljkbaar de Internet Bridge gecrashed was. Nog nooit eerder meegemaakt in 2+ jaar. Even aan en uit zetten van de Internet Bridge lost het probleem op.

Ik verbaas mij er alleen een beetje over dat het gehele Tado-systeem blijkbaar niet werkt als de Internet Bridge niet werkt. Ik vraag me dan ook een beetje af wat er gebeurt als je even geen internet verbinding hebt (bijv. door een storing bij je provider)..
Wanneer de Tado cloud (back-end) of jouw internet verbinding niet beschikbaar is doet het hele Tado systeem niets meer. Net als wanneer de bridge is gecrasht. Je kunt in alle gevallen dan alleen nog maar handmatig bedienen maar slimme schema's en geofencing functionaliteit werken dan niet.

Wanneer je internet verbinding weer beschikbaar is pakt de Tado bridge dit meestal gewoon automatisch weer op overigens.

[Voor 7% gewijzigd door acidfever op 06-11-2020 10:28]

• Jeoh
  • Laatst online: 01:28

Jeoh

blaat

Is er een manier waarop je twee 'actieve' schema's kan aanmaken in Tado? Ik wil bijvoorbeeld mijn badkamer alleen verwarmen 's ochtends en 's avonds (als ik ga douchen, dus), maar de enige optie zou dus zijn om de badkamer zo'n beetje de hele dag te verwarmen?
@Jeoh Huh? Je kan toch in het schema aangeven op welke tijdstippen Tado moet verwarmen?

Kamer selecteren, Slim schema selecteren, dag(en) kiezen, tijdblok 's ochtends definiëren bijv van 6.30 tot 7.30 20 graden, tijdblok 's avonds van 20:00 tot 20.30 tot 21.30.

Klaar. Of bedoel je iets anders?

• Jeoh
  • Laatst online: 01:28

Jeoh

blaat

Cap schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 18:22:
@Jeoh Huh? Je kan toch in het schema aangeven op welke tijdstippen Tado moet verwarmen?

Kamer selecteren, Slim schema selecteren, dag(en) kiezen, tijdblok 's ochtends definiëren bijv van 6.30 tot 7.30 20 graden, tijdblok 's avonds van 20:00 tot 20.30 tot 21.30.

Klaar. Of bedoel je iets anders?
Oh, ik zie nu rechtsonderin inderdaad 'Add Time Block'. Dat kon handiger, maar goed, probleem opgelost, dank!
Sharky schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 09:39:
[...]

Ben ik op zich met je eens, maar misschien hebben ze wel gekeken wanneer er de minste activiteit op hun servers is. Het zou natuurlijk best kunnen dat dit overdag is.
Nee hoor, dat is zeker niet in de middag maar (uiteraard) in de nacht, en nee dat hebben ze niet gedaan, ze hebben gekeken wanneer er medewerkers beschikbaar zijn.

• PJDW
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20-03 19:54

Je kan de volgorde nog wijzigen via volgende link:
https://my.tado.com/webapp/#/home/zone-order

• g00gle
Verkeerde topic

[Voor 98% gewijzigd door g00gle op 07-11-2020 08:59]

• heraut
Inloggen lukt maar ik kan de volgorde helaas niet wijzigen.

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21-03 21:20
Heel kort en waarschijnlijk simpele vraagje: ik heb in huis momenteel 5 Tado radiatorknoppen (i.c.m. de bridge) welke gewoon goed werken. Ik heb echter nog een Honeywell thermostaat (zo’n touchding). Kan ik als ik een Tado thermostaat wil, gewoon de uitbreiding kopen? (aangezien ik al een bridge heb)

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:56
Ik volg dit nieuwe deel even.
@Tartarus dat hoef je niet te melden maar kan je simpelweg doen door linksboven onder de topictitel het grote kader "Topic Volgen" aan te vinken.

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22:58
Jolly_Jumper schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 09:30:
Heel kort en waarschijnlijk simpele vraagje: ik heb in huis momenteel 5 Tado radiatorknoppen (i.c.m. de bridge) welke gewoon goed werken. Ik heb echter nog een Honeywell thermostaat (zo’n touchding). Kan ik als ik een Tado thermostaat wil, gewoon de uitbreiding kopen? (aangezien ik al een bridge heb)
Ja dat kan, ik heb ooit de starterskit met knoppen gekocht + de thermostaat uitbreiding omdat dat goedkoper was dan de starterskit met thermostaat + losse knoppen.

• GVR
  • Nu online
heraut schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 09:25:
[...]

Plaats je cursor in de rechterbovenhoek van een tegel, dan verschijnt er een 'verplaats' cursor en kan je de tegel omlaag of omhoog slepen

• Klik
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:47
Nu een maandje Tado in huis.
Niet echt tevreden over Tado.
Vroege start werkt voor geen meter.
Met knoppen werkt vroege start helemaal niet.
Ook als het op temperatuur is blijft hij maar door verwarmen.
Beetje teleurgesteld had beter voor wat anders kunnen gaan.

• Razer
Problemen problemen problemen... Hopelijk weet iemand hier raad. Sinds mei dit jaar ben ik verhuisd naar een nieuwe woning. De woonkamer wordt verwarmd door een grote convectorput ter breedte van de woning, met nog een radiator in de keuken en een radiator bij het zitgedeelte.

Bij het intrekken in de woning heb ik de Honeywell Round van de vorige bewoners vervangen door een Tado Thermostaat v3+. Deze is aangesloten op een 3 jaar oude Remeha Avanta 28C.

Nu het flink afkoelt in de nachten ben ik er achter gekomen dat ik mijn woning helaas niet opgewarmd krijg. Vanmorgen om 06:00u is de Tado gestart met het verwarmen van de woning naar 20.5 graden vanaf 17.3 op dat moment. Toen het 14:00u was, was het opgewarmd tot 19.6 graden, en zat de Tado nog proberen "vol" te stoken. Het viel mij hierbij op de de convectorput bijna geen warmte afgeeft.

Even contact gehad met de vorige bewoners en zij hadden nooit problemen met het warm krijgen van de woonkamer, dus ben ik op verder onderzoek uit gegaan. Al lezend op internet kwam ik er achter dat een convectorput pas boven de 65 graden goed warmte genereert en dan pas zijn warmte goed afgeeft. Hierop ben ik eens naar de ketel gelopen en heb ik gekeken wat de maximale aanvoertemperatuur instelling was op de ketel. Deze stond op 75 en heb ik verhoogd naar 80. Vervolgens ben ik aan kijken wat "volledige" warmte vraag volgens Tado betekende in de aanvoertemperatuur van de ketel. Hierbij heb ik de ketel verschillende keren in de ochtend bekeken, ook na het verhogen van de aanvraag op de Tado naar 25 graden bleef deze elke keer steken tussen de 58 en 63 graden. Het lijkt er dus op dat de Tado nooit de maximale aanvoertemperatuur van mijn ketel vraagt en het water al te veel afgekoeld is voordat het bij de convectorput arriveert. Waarom houde de Tado geen rekening me de maximale aanvoertemperatuur en gaat hij zodra de kamer op temperatuur is terug moduleren naar een lagere aanvoertemperatuur?

Gevolg is nu... Dat de ketel van 06:00u tot 14:00u 14 kuub aan gas gebruikt heeft, alle andere kamers in huis een sauna zijn en de woonkamer nog altijd geen 20 graden geworden is. Is er een manier om de Tado rekening te laten houden met de maximale aanvoer die ingesteld is op de ketel?

• PJDW
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20-03 19:54
heraut schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 09:25:
[...]

Probeer via desktop

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:34
Klik schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 15:41:
Klinkt alsof je instellingen niet goed staan. De tado slaat normaal af/uit als de woning op temperatuur is.
Razer schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 16:35:

Gevolg is nu... Dat de ketel van 06:00u tot 14:00u 14 kuub aan gas gebruikt heeft, alle andere kamers in huis een sauna zijn en de woonkamer nog altijd geen 20 graden geworden is. Is er een manier om de Tado rekening te laten houden met de maximale aanvoer die ingesteld is op de ketel?
Als de rest van je huis een sauna is, dan lijkt het me eerder dat je cv installatie niet goed ingeregeld is. Ik zou eerst daar dan ook mee aan de slag gaan.

[Voor 36% gewijzigd door Motorfret op 07-11-2020 17:28]

19,2kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• Razer
Motorfret schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 17:25:

[...]

Als de rest van je huis een sauna is, dan lijkt het me eerder dat je cv installatie niet goed ingeregeld is. Ik zou eerst daar dan ook mee aan de slag gaan.
Dat is wat kort door de bocht, omdat het bij vorige bewoners probleemloos gefunctioneerd heeft zonder Tado. Daarbij geeft de Tado niet de juiste aanvoertemp en is de Tado de enige variabele die dit regelt. Dat ik daardoor vervolgens ik schat 50% van de warmte aanvoer in woonkamer mis omdat de convector niet mee doet ligt dus ook aan de Tado die niet de juiste aanvoertemp regelt.

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:38
Klik schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 15:41:
Helaas zijn al je klachten 'bekende' problemen met Tado.

De vroege start is ergens in 2016 stuk gemaakt na een update en wordt sinds die tijd genegeerd door Tado:
https://community.tado.co...mostaatknoppen-werkt-niet

Destijds uit pure wanhoop op advies van Tado het bovenstaande topic aangemaakt zodat er gestemd kon worden. Tot nu toe is het enige wat dat heeft opgeleverd het inzicht dat er velen zijn die de functie missen.

Het doorstoken met als gevolg een overshoot is ook bekend en wordt toegeschreven aan het feit dat ze een PID regelaar gebruiken.
Je herkent het wel van de PID regelaar in de cruise control van je auto. Die varieert ook tussen de 95km/h en 110km/h als je hem op 100km/h instelt |:(
@tado Als je een Tado kamerthermostaat activeert laat die eerst de huidige gemeten temperatuur zien en na een paar seconden de ingestelde waarde. Handig! Want uiteraard wil je zowel de gemeten als ingestelde temperatuur zien. (Nog handiger zou zijn als net zoals bij de doorsnee domme thermostaten gewoon meteen de gemeten temperatuur zou worden getoond en de ingestelde ernaast, maar dat terzijde. ;))

Een radiatorknop heeft ook een temperatuursensor ingebouwd, echter als je die activeert staat er alleen de ingestelde temperatuur. Waarom laat deze niet eerst even ook de gemeten temperatuur zien, net als de kamerthermostaat? Dat is toch wel een nuttige functie als je er toch in de buurt bent, het scheelt weer het pakken van je telefoon en de app openen. Nu zit je je altijd af te vragen hoe warm het nu eigenlijk in de kamer is als je de knop handmatig wat omhoog draait.

Is het omdat de temperatuurmeting minder precies is dan die van een kamerthermostaat? Het lijkt me eigenlijk niet, immers in de app worden de radiatorknop temperaturen wel gewoon getoond. Dus wat is de reden?

[Voor 5% gewijzigd door Cap op 07-11-2020 19:25]

• frtmlk
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07-03 19:59

Vandaag m'n Tado geïnstalleerd. Ik zie alleen bij het display dat er LEDjes licht knipperen als het display aan gaat. Die om de temperatuur heen. Is dit normaal?

• Klik
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:47
jeanpaulh schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 18:57:
[...]

Helaas zijn al je klachten 'bekende' problemen met Tado.

De vroege start is ergens in 2016 stuk gemaakt na een update en wordt sinds die tijd genegeerd door Tado:
https://community.tado.co...mostaatknoppen-werkt-niet

Destijds uit pure wanhoop op advies van Tado het bovenstaande topic aangemaakt zodat er gestemd kon worden. Tot nu toe is het enige wat dat heeft opgeleverd het inzicht dat er velen zijn die de functie missen.

Het doorstoken met als gevolg een overshoot is ook bekend en wordt toegeschreven aan het feit dat ze een PID regelaar gebruiken.
Je herkent het wel van de PID regelaar in de cruise control van je auto. Die varieert ook tussen de 95km/h en 110km/h als je hem op 100km/h instelt |:(
Slecht product dus waar amper ontwikkeling in zit.
Die van mij gaat in ieder geval op marktplaats.

• heraut
Klik schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 21:07:
[...]

Ik ervaar deze klachten niet. Misschien goed om een tegengeluid te laten horen. Bij mij werkt Tado heel goed ivm vloerverwarming beneden en radiatoren boven. Geen overshoots e.d.
frtmlk schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 21:06:
[Afbeelding]
Vandaag m'n Tado geïnstalleerd. Ik zie alleen bij het display dat er LEDjes licht knipperen als het display aan gaat. Die om de temperatuur heen. Is dit normaal?
Is normaal. Het display is vrij budget. De ledjes knipperen sowieso zichtbaar van zichzelf en de brandende schijnen een beetje door op de rest van de LED matrix, je ziet dus de omringende LEDjes lichtjes oplichten.

Vroeger zou daar geen haan naar gekraaid hebben maar we zijn een beetje verwend geraakt met al die ultra scherpe hoge resolutie schermen op moderne smartphones. ;)

• GVR
  • Nu online
heraut schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 21:30:
[...]

Ik ervaar deze klachten niet. Misschien goed om een tegengeluid te laten horen. Bij mij werkt Tado heel goed ivm vloerverwarming beneden en radiatoren boven. Geen overshoots e.d.
Ik ook totaal geen klachten. Geen vloerverwarming. 'gewoon' een nefit ketel, cv temp op 65 graden. Vroege start nooit gebruikt. Gewoon het slimme schema op de juiste tijden ingesteld zodat ik er zo min mogelijk handmatig op hoef in te grijpen. Onlangs uitgebreid met radiatorknoppen, nu 4 ruimtes apart te regelen, ook dat werkr prima!

De thermostaat aan de muur gebruik ik heel af en toe om even de temperatuur in de woonkamer te lezen. De rest gaat of automatisch of regel ik in de app.

Tuurlijk zijn er wensen en is het maar de vraag wanneer tado die toevoegt, maar het gras is vast niet groener bij de buren.

[Voor 9% gewijzigd door GVR op 07-11-2020 22:42]

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06:52

Don Quijote

El Magnifico

In mijn dochters slaapkamer staat een joekel van een radiator. Echter mijn thermostaat staat twee verdiepingen lager in de grote werkkamer. Doordat een en ander niet goed ingeregeld is, is het ongeveer consequent 2 graden warmer in haar kamer dan in de woonkamer (22 om 20). Niet echt lekker in een slaapkamer.

Makkelijkste oplossing leek mij zo’n tado knop die hem gewoon dichtdraait bij 18 graden in de kamer. De overige smart functies boeien mij niet zoveel.

Als ik nu alleen dit wil (dicht bij halen van 18 graden) heb ik dan voldoende aan alleen een Radiatorknop? Of moet ik dan alsnog een bridge erbij kopen?
Je hebt altijd één bridge nodig, dus een of ander starterspakket van bridge + apparat(en) naar keuze.

Maar in jouw geval met slechts 1 temperatuurinstelling heb je helemaal geen "slimme" knop nodig. Daarom zou ik gewoon een klassieke thermostaatknop kopen, als die er niet al op zit. Dat bespaart je weer een app installeren en jaarlijks (of vaker) batterijen vervangen. ;)

Die knop stel je 1x in op 18 graden, op mijn Comap radiatorknoppen en veel andere knoppen zit een instelbare mechanische blokkade zodat je de knop niet hoger kan draaien dan die waarde. Alleen even uitvinden wat de juiste instelwaarde is, een tikje onder de stip dus, ik gok tegen de 3 aan. Nog beter, gewoon even een thermometer in de kamer zetten en instellen maar. :)

[Voor 16% gewijzigd door Cap op 08-11-2020 11:14]

• ArisB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-03 16:54
Don Quijote schreef op zondag 8 november 2020 @ 09:14:
In mijn dochters slaapkamer staat een joekel van een radiator. Echter mijn thermostaat staat twee verdiepingen lager in de grote werkkamer. Doordat een en ander niet goed ingeregeld is, is het ongeveer consequent 2 graden warmer in haar kamer dan in de woonkamer (22 om 20). Niet echt lekker in een slaapkamer.

Makkelijkste oplossing leek mij zo’n tado knop die hem gewoon dichtdraait bij 18 graden in de kamer. De overige smart functies boeien mij niet zoveel.

Als ik nu alleen dit wil (dicht bij halen van 18 graden) heb ik dan voldoende aan alleen een Radiatorknop? Of moet ik dan alsnog een bridge erbij kopen?
Je kan gewoon een normale thermostaatknop gebruiken hiervoor, niets slims voor nodig.

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Dank beide. Dit is niet helemaal de plek denk ik, maar om hier nu een topic voor aan te maken...

Een rondje googelen helpt mij niet om te vinden wat dit voor aansluiting is. Lijkt niet echt op de standaard aansluitingen. Iemand een idee?
Dat is volgens mij geen thermostaatventiel maar een gewone. Dus met deze foto langs de Warmteservice of andere loodgieterwinkel en die adviseren je feilloos welk ventiel (indien nodig) + thermostaatknop (met instelbare begrenzing) je moet hebben. Vooral ook even duidelijk de markeringen op het aansluitstuk dat de verwarming in gaat fotograferen.

[Voor 28% gewijzigd door Cap op 08-11-2020 11:16]

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Jeoh schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 15:46:
Is er een manier waarop je twee 'actieve' schema's kan aanmaken in Tado? Ik wil bijvoorbeeld mijn badkamer alleen verwarmen 's ochtends en 's avonds (als ik ga douchen, dus), maar de enige optie zou dus zijn om de badkamer zo'n beetje de hele dag te verwarmen?
Je kunt toch gewoon in 1 schema 2 (of 10 als je dat zou willen) verwarm perioden configureren?
Dus 's ochtends van bijv 6:00-8:00 uur en 's avonds van 21:00 - 23:00 uur (ik noem maar wat tijden). Dat kan gewoon in 1 schema.

[Voor 4% gewijzigd door acidfever op 09-11-2020 09:31]

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Cap schreef op zondag 8 november 2020 @ 11:09:
Dat is volgens mij geen thermostaatventiel maar een gewone. Dus met deze foto langs de Warmteservice of andere loodgieterwinkel en die adviseren je feilloos welk ventiel (indien nodig) + thermostaatknop (met instelbare begrenzing) je moet hebben. Vooral ook even duidelijk de markeringen op het aansluitstuk dat de verwarming in gaat fotograferen.
Na het topic nog wat verder door te hebben gelezen ging het toch kriebelen. Gelijk maar drie stuks van de radiator thermostaat aangeschaft en aangesloten. Met een beetje gepriegel ging dat wel op mijn aansluiting en doet deze het ook. Toch een thermostaataansluiting.

Enige uitdaging is nu dat de Tado radiator thermostaat 2 graden hoger aangeeft dan het daadwerkelijk in de kamer is bij het bed. Ik ga kijken of dat verschil constant hetzelfde is (2 graden) zodat ik het gewoon met een offset kan oplossen. Als het dynamisch is dan toch maar een losse tado temperatuur meter er bij halen.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Klik schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 21:07:
[...]

Ik heb nergens last van. Hij functioneert hier al jaren probleem loos

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• koenvn
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-12-2022
Ik heb al een paar jaar een prima werkende Tado setup; toen ik mijn jaren 80 appartement kocht heb ik alle radiatorknoppen en de CV thermostaat vervangen door Tado.

Nu is een van de kranen die aan de radiator zit lek; als de pin wordt ingeduwd druppelt er een beetje water uit. Dit heeft ook de Tado radiatorknop gesloopt.

Morgen komt een loodgieter een nieuwe radiatorkraan plaatsen. Het wordt een Danfoss RA-N, die met adapter compatibel is met Tado radiatorknop. Hij vraagt of ik zelf de kraan wil inregelen.

Mijn vragen zijn
1) Ik neem aan dat die loodgieter bedoelt dat ik iets met de 'cilindrische inregelschuif' moet doen. Maar ik snap niet zo goed wat en of dat nu uitmaakt als je er toch een Tado radiatorknop op zet. Op mijn oude kraan zat (volgens mij) helemaal niet zo'n inregelschuif. Betekent dat ik die schuif dus op de stand 'N' voor normaal open moet zetten? Of doe ik dan iets helemaal fout?

2) 1 ruimte heeft nu een aantal weken een spontaan openstaande kraan (immers: Tado knop was kapot en offline) gehad, daardoor is het gedrag van mijn CV-installatie waarschijnlijk vrij inefficient: er gaat warm water door de radiator als die ruimte helemaal niet warm hoeft te zijn. Onthoudt Tado stookeigenschappen en is het in de afgelopen tijd gaan leren om veel meer te stoken om mijn andere ruimtes warm te houden. Met andere woorden: moet Tado morgen ook nog iets in hun systeem aanpassen?
Don Quijote schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:56:
[...]

Enige uitdaging is nu dat de Tado radiator thermostaat 2 graden hoger aangeeft dan het daadwerkelijk in de kamer is bij het bed. Ik ga kijken of dat verschil constant hetzelfde is (2 graden) zodat ik het gewoon met een offset kan oplossen. Als het dynamisch is dan toch maar een losse tado temperatuur meter er bij halen.
Waarschijnlijk geeft ie het goed aan als de verwarming een tijd uit staat en te hoog als de verwarming uit staat. Je zal dus moeten middelen. ;)

Dat zit hem natuurlijk in het feit dat de knop vlakbij de radiator zit dus de afgestraalde warmte sterker voelt dan de rest van de kamer. Daarom krijg je zenuwachtiger temperatuurgedrag met radiatorknoppen.

Wil je een mooi constante temperatuur zoals bij normale kamerthermostaten dan is inderdaad een temperatuursensor erbij de oplossing. Ik merk in de slaapkamers dat de actief regelende Tado knoppen ook een zenuwachtiger temperatuurverloop geven dan klassieke thermostaatknoppen die er eerst op zaten en die meeliftten op de warmtevraag van de kamertermostaat beneden.

• Nielsvr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-03 19:39
Ik zie zo even niemand in dit topic het noemen; maar heeft iemand ervaring met de Airco controle van Tado? Wij hebben een verbouwing bijna achter de rug en daarmee ook twee airco units laten plaatsen. Deze hangen op locaties waar ook een Tado thermostaat knop aanwezig is.

Ik ben met name benieuwd naar de hoeveelheid controle je hebt op je unit. Is het puur temperatuur; of kan je ook de blaasrichting bepalen? En levert het geen conflicten op met andere Tado apparatuur in dezelfde ruimte qua doorgeven van temperatuur? Kan je aangeven dat als de airco aanstaat, de verwarming niet aan kan bijvoorbeeld?
Don Quijote schreef op zondag 8 november 2020 @ 11:07:
Dank beide. Dit is niet helemaal de plek denk ik, maar om hier nu een topic voor aan te maken...

Een rondje googelen helpt mij niet om te vinden wat dit voor aansluiting is. Lijkt niet echt op de standaard aansluitingen. Iemand een idee?
[Afbeelding]
Dit lijkt gewoon de Danfoss RA aansluiting.

Daar zit de adapter gewoon in de box geleverd.
Cap schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 19:24:
@tado Als je een Tado kamerthermostaat activeert laat die eerst de huidige gemeten temperatuur zien en na een paar seconden de ingestelde waarde. Handig! Want uiteraard wil je zowel de gemeten als ingestelde temperatuur zien. (Nog handiger zou zijn als net zoals bij de doorsnee domme thermostaten gewoon meteen de gemeten temperatuur zou worden getoond en de ingestelde ernaast, maar dat terzijde. ;))

Een radiatorknop heeft ook een temperatuursensor ingebouwd, echter als je die activeert staat er alleen de ingestelde temperatuur. Waarom laat deze niet eerst even ook de gemeten temperatuur zien, net als de kamerthermostaat? Dat is toch wel een nuttige functie als je er toch in de buurt bent, het scheelt weer het pakken van je telefoon en de app openen. Nu zit je je altijd af te vragen hoe warm het nu eigenlijk in de kamer is als je de knop handmatig wat omhoog draait.

Is het omdat de temperatuurmeting minder precies is dan die van een kamerthermostaat? Het lijkt me eigenlijk niet, immers in de app worden de radiatorknop temperaturen wel gewoon getoond. Dus wat is de reden?
Goede vraag. Ik weet niet waarom de gemeten temperatuur niet zichtbaar is op de Slimme Radiatorknop. Ik verwacht dat dit te maken heeft met het feit dat je met het draaiwiel van de Radiatorknop het display aan zet, en die actie heeft ook direct tot gevolg dat je de ingestelde temperatuur aanpast.

Maar misschien een goede om op het tado forum te plaatsen als feature request ?

Alternatief is natuurlijk om de Draadloze Temperatuur Sensor toe te voegen om zo een meetpunt aan de muur te hebben met hetzelfde display als de Slimme Thermostaat (en dus ook gemeten temperatuur).

[Voor 56% gewijzigd door tado op 09-11-2020 16:56]

Pagina: 1 2 3 ... 51 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee