Sometimes you need to plan for coincidence
Dat heb ik uiteraard wel gevonden... maar ik doen verder niets met homekit..... dus wat moet ik dan nog doen?
Als aanvulling op het bericht van @Hmmbob: het is het makkelijkste om eerst de Tado devices via Homekit toe te voegen aan Home Assistant (via Devices & services > Add integration > Apple > Homekit device > Tado bridge) en daarna Tado Hijack te installeren. Op die manier injecteert Tado Hijack automatisch zijn entities in de bestaande Homekit-devices. Ik weet niet helemaal zeker wat er gebeurt als je eerst Tado Hijack installeert.DarkAllMan schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:24:
[...]
Dat heb ik uiteraard wel gevonden... maar ik doen verder niets met homekit..... dus wat moet ik dan nog doen?
Tado CE werkt overigens zonder Homekit en dus volledig via de Tado API (ook voor de climate entities) en lijkt in die zin het meeste op de originele Tado integratie.
Ik vind zelf Tado Hijack wat intuïtiever werken op de een of andere manier (bijv. handige buttons om schedules te resumen en handmatig te pollen). Daarnaast lijkt het mij ook 'zuiniger' met de API calls, zeker als straks de limiet naar 100 calls per 24 uur gaat (ik gebruik eigenlijk alleen Tado Hijack voor home/away mode en schedule resume, de rest loopt via Homekit).
Je kunt overigens beide tegelijkertijd gebruiken om te vergelijken (nu lukt dat nog wel met 1000 calls), enige is dat je dubbele climate entities krijgt (dus met een '_2' achter de naam).
[ Voor 18% gewijzigd door Cadezo op 23-02-2026 17:34 ]
Ah check. Maar de uitleg hierboven is perfectDarkAllMan schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:24:
[...]
Ik denk zelf dat Tado CE het straks ook moeilijk krijgt als je van 1000 naar 100 API calls gaat. Dan is Tado Hijack met de gecombineerde Homekit integratie toekomstbestendigerCadezo schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:34:
Tado CE werkt overigens zonder Homekit en dus volledig via de Tado API (ook voor de climate entities) en lijkt in die zin het meeste op de originele Tado integratie.
Thanks ik zal dit eens dubbelchecken, maar gezien hij ook helemaal uit staat en niet meer verwarmt deed mij vermoeden van wel.just4testing schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:22:
[...]
Heb je gemeten of de lege batterijen ook echt leeg zijn?
Ik heb met mijn V3+ gehad dat het batterij vak vanbinnen gebroken was. Daardoor maakten de batterijen slecht contact, en zie je ook dit effect.
Zie in een van mijn eerdere posts hoe je het gebroken batterijvak kan verhelpen.
just4testing in "Tado Smart Thermostat Topic - Deel 2"
Als de batterijen helemaal leeg zijn, en ze waren goed toen ze er in gingen (sommige merken batterijen zijn van dubieuze kwaliteit) dan zit er mogelijk in de electronica een kortsluiting. Dit gebeurt wel vaker in electronica, en dan is het meestal een Elco. Die kunnen in de loop der jaren intern stroom gaan lekken.Xavierv2 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:21:
[...]
Thanks ik zal dit eens dubbelchecken, maar gezien hij ook helemaal uit staat en niet meer verwarmt deed mij vermoeden van wel.
Het lijkt mij verstandig om dat te proberen te repareren, want anders moet je ALLES vervangen door TadoX.
Dus, check:
Zijn de nieuwe batterijen van goede kwaliteit,
Zijn de lege batterijen ook echt leeg,
Hoeveel stroom loopt er als er nieuwe batterijen in zitten. Dat zou bij normaal gebruik maar ongeveer 0.25 mA mogen zijn. Als je een setje goede batterijen in 1.5 dagen leeg trekt, zit je op 50 mA.
Het staat op zijn to-do lijst.
Hey lijkt erop dat de bridge defect was, hij koppelde maar niet en doordat hij bleef zoeken trok hij de batterij leeg. Ik heb gisteren maar de tado x aangeschaft (heb geen thermostaat knoppen, dus alles vervangen was enkel de thermostaat en de bridgejust4testing schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:44:
[...]
Als de batterijen helemaal leeg zijn, en ze waren goed toen ze er in gingen (sommige merken batterijen zijn van dubieuze kwaliteit) dan zit er mogelijk in de electronica een kortsluiting. Dit gebeurt wel vaker in electronica, en dan is het meestal een Elco. Die kunnen in de loop der jaren intern stroom gaan lekken.
Het lijkt mij verstandig om dat te proberen te repareren, want anders moet je ALLES vervangen door TadoX.
Dus, check:
Zijn de nieuwe batterijen van goede kwaliteit,
Zijn de lege batterijen ook echt leeg,
Hoeveel stroom loopt er als er nieuwe batterijen in zitten. Dat zou bij normaal gebruik maar ongeveer 0.25 mA mogen zijn. Als je een setje goede batterijen in 1.5 dagen leeg trekt, zit je op 50 mA.
Voor het open en sluiten van de toevoer van de stadsverwarming wordt een Danfoss TWA-K Thermische servomotor | 088H3142 gebruikt. Ik wil hier graag een Tado draadloze extensiekit op aan laten sluiten, zijn er mensen in deze groep die dit al eens gedaan hebben? Mijn installateur wil hem wel plaatsen maar heeft hier geen ervaring mee (kwam met een bedrade thermostaat).
- tado
- Registratie: Februari 2016
- Niet online
- Slimme thermostaat
- Duracell
- Tado
- Bediening
- Tado Slimme Radiatorknop
- Tado Slimme Radiatorknop V3+ (Starterskit)
- Tado Slimme Thermostaat V3+
- Duracell Plus Power Alkaline AA-batterijen - 12 stuks
- Tado Smart Thermostat Multi-zone (uitbreiding)
- Tado Extension Box
- Tado Smart Thermostat
- Tado Airco Controller
- Tado Slimme Thermostaat V3
- Thermostaten
- Smarthome-accessoires
- Camera-accessoires
Dit moet gewoon werken, omdat de tado draadloze ontvanger gewoon een relais heeft.cvanmansom schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:28:
Ik heb de Tado V3 set, met voor kort in de keuken een losse draadloze thermostaat en een slimme knop (onder een radiatoromhuizing). Mijn keuken wordt nu vervangen en de radiator wordt vervangen door een Kickspace plintverwarming, aangesloten op de stadsverwarming.
Voor het open en sluiten van de toevoer van de stadsverwarming wordt een Danfoss TWA-K Thermische servomotor | 088H3142 gebruikt. Ik wil hier graag een Tado draadloze extensiekit op aan laten sluiten, zijn er mensen in deze groep die dit al eens gedaan hebben? Mijn installateur wil hem wel plaatsen maar heeft hier geen ervaring mee (kwam met een bedrade thermostaat).
U kunt hier de installatie-instructies vinden die uw installateur kan gebruiken:
www.tado.com/professional-manuals
Je hoeft maar iets te veranderen binnen Home assistent of Tado duikt weer op.
De Thermostaat is dan, met Ha, ook niet meer te gebruiken.
Gisteren een update voor ESPHome builder en hop daar komt ie weer, (Het authenticatieproces is verlopen. Probeer het opnieuw.) *SPOOK* meld 6 fouten in Tado.
Daarna soms 2 of 3 dagen wachten.
Geen aanrader.
Ik doe echt niets met de API behalve af en toe wanneer er een raamsensor open gaat, de desbetreffende radiator uitzetten. En home & away met HA geofencing. Dat zijn realistisch gezien 2-4 acties per dag ofzo? Dat zoiets genoeg is om een rate limit te triggeren is echt een schande en een duidelijke money-grab @tado.
Ik ben al overgeschakeld naar de HomeKit integratie om API interacties te vermijden, maar de home/away modus kan je daar voor zover ik weet niet mee omzetten.
Als dit zo doorgaat, vervang ik de hele Tado boel en komt er een local-only alternatief in de plaats. Dikke middelvinger voor jullie, Tado. Zelden zo'n anticonsumerisme meegemaakt. Alles werkte jaren perfect zonder duur abonnement. €4 per maand om een toestel dat op mijn lokale netwerk z'n werk kan doen aan te sturen, schaamtelijk.
Android developer & dürüm-liefhebber
@MavamaartenMavamaarten schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 14:27:
@Gondelier Je bent niet alleen. Ik moet zeggen dat Tado hier ook onstabieler en onstabieler wordt in Home Assistant. Elke keer ik m'n Home Assistant herstart is de authenticatie verlopen en kan ik niet opnieuw inloggen tenzij ik een paar uur wacht (rate limit, vermoed ik). Afgelopen week werkte opeens de "Home" en "Away" presets ook niet meer. Action succeeded maar er gebeurde gewoon niets.
Als dit zo doorgaat, vervang ik de hele Tado boel en komt er een local-only alternatief in de plaats. Dikke middelvinger voor jullie, Tado. Zelden zo'n anticonsumerisme meegemaakt. Alles werkte jaren perfect zonder duur abonnement. €4 per maand om een toestel dat op mijn lokale netwerk z'n werk kan doen aan te sturen, schaamtelijk.
Ik had het niet beter kunnen vertellen. Mijn thermostaat is tweedraads en ik ben op zoek naar beter, weg met Tado.
Dan ben ik benieuwd welke local only thermostaat jij gaat pakken, want ik ben al maanden bezig om naar zoiets te kijken, maar er zijn er maar weinig die puur lokaal draaien en wel met iets van home automation kunnen verbinden. (Op Nest, Tado, Honeywell, Ecobee en zo na natuurlijk).Mavamaarten schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 14:27:
@Gondelier Je bent niet alleen. Ik moet zeggen dat Tado hier ook onstabieler en onstabieler wordt in Home Assistant. Elke keer ik m'n Home Assistant herstart is de authenticatie verlopen en kan ik niet opnieuw inloggen tenzij ik een paar uur wacht (rate limit, vermoed ik). Afgelopen week werkte opeens de "Home" en "Away" presets ook niet meer. Action succeeded maar er gebeurde gewoon niets.
Ik doe echt niets met de API behalve af en toe wanneer er een raamsensor open gaat, de desbetreffende radiator uitzetten. En home & away met HA geofencing. Dat zijn realistisch gezien 2-4 acties per dag ofzo? Dat zoiets genoeg is om een rate limit te triggeren is echt een schande en een duidelijke money-grab @tado.
Ik ben al overgeschakeld naar de HomeKit integratie om API interacties te vermijden, maar de home/away modus kan je daar voor zover ik weet niet mee omzetten.
De enige waar ik tot nu toe bij uit kom is die van Netatmo of van Plugwise.
[ Voor 8% gewijzigd door tcviper op 25-03-2026 16:30 ]
- tado
- Niet online
- Slimme thermostaat
- Duracell
- Tado
- Bediening
- Tado Extension Box
- Tado Smart Thermostat
- Tado Airco Controller
- Thermostaten
- Smarthome-accessoires
- Camera-accessoires
Hebben jullie al eens naar dit HA project gekeken? (tado CE)
https://github.com/hiall-fyi/tado_ce
Persoonlijk denk ik dat de officiële HA integratie nooit goed meer werkte sinds we een nieuwe authenticatie gebruiken. Die nieuwe authenticatie was niet om "HA gebruikers te pesten" maar gewoon stap om een modernere authenticatie te gebruiken van een 3e partij waardoor we zelf minder tijd bezig zijn met onderhoud.
Ik ben aan het uitzoeken of deze “Heatit werkt samen met Home Assistant” iets zou kunnen zijn !!tcviper schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:55:
[...]
Dan ben ik benieuwd welke local only thermostaat jij gaat pakken, want ik ben al maanden bezig om naar zoiets te kijken, maar er zijn er maar weinig die puur lokaal draaien en wel met iets van home automation kunnen verbinden. (Op Nest, Tado, Honeywell, Ecobee en zo na natuurlijk).
De enige waar ik tot nu toe bij uit kom is die van Netatmo of van Plugwise.
Eens. Overigens vond ik Tado hijack beter:tado schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:26:
Ik denk niet dat jullie authenticatieproblemen met de 1000 API calls / dag te maken heeft.
Hebben jullie al eens naar dit HA project gekeken?
https://github.com/hiall-fyi/tado_ce
Persoonlijk denk ik dat de officiële HA integratie nooit goed meer werkte sinds we een nieuwe authenticatie gebruiken.
Hmmbob schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 14:33:
Ik ben erg tevreden over de Tado Hijack custom_component in HA. Combineert de entities die lokaal via Homekit beschikbaar zijn met de cloud entities, en goed in te stellen om binnen je API-limiet te blijven.
De naam klinkt 'heftig', maar echt een prima component.
Te vinden in HACS of https://github.com/banter240/tado_hijack
[ Voor 19% gewijzigd door Hmmbob op 25-03-2026 17:40 ]
- tado
- Niet online
- Slimme thermostaat
- Duracell
- Tado
- Bediening
- Tado Extension Box
- Tado Smart Thermostat
- Tado Airco Controller
- Thermostaten
- Smarthome-accessoires
- Camera-accessoires
Het is lastig om als bedrijf Hijack aan te raden vanwege de naam. Daarnaast heeft de Hijack HA implementatie een component dat tegen onze ToS gaat (een functie om de API limit te omzeilen). Zolang je die omzeilfunctie niet gebruikt is Hijack ook een goede om te proberen!Hmmbob schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 17:39:
[...]
Eens. Overigens vond ik Tado hijack beter:
[...]
- tado
- Niet online
- Slimme thermostaat
- Duracell
- Tado
- Bediening
- Tado Extension Box
- Tado Smart Thermostat
- Tado Airco Controller
- Thermostaten
- Smarthome-accessoires
- Camera-accessoires
https://www.reddit.com/r/...or_distant_valvesbridges/
Basically een repeater voor V3+
LET OP: Dit is een community project, zonder ondersteuning van tado zelf. Het is dus volledig op eigen risico te gebruiken.
- tado
- Niet online
- Slimme thermostaat
- Duracell
- Tado
- Bediening
- Tado Extension Box
- Tado Smart Thermostat
- Tado Airco Controller
- Thermostaten
- Smarthome-accessoires
- Camera-accessoires
Volgens mij gebruikt de normale HA integratie zeer veel API calls, zelfs als je geen manuele acties uitvoert. Het kan zijn dat je halverwege de dag het dagelijkse limiet raakt zonder ook maar één manuele actie via HA uitgevoerd te hebben.Mavamaarten schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 14:27:
Ik zou echt aanraden om naar projecten als tado CE: https://github.com/hiall-fyi/tado_ce
Of andars "tado Hijack" (Graag niet de optionale functies gebruiken die de API limieten proberen te omzeilen, we hebben hier gebruikers al voor moeten "bannen" van algeheel API gebruik): https://www.reddit.com/r/...switching_to_tado_hijack/
Ik ben zelf ook overgestapt naar de homekit manier en dat doet voor mij wat het moet doen. Ikwel begreep is dat niet alles even goed werkt (bijv. de luchtvochtigheid)
Grootste beperking van Homekit is dat deze geen home/away heeft. Daar bieden Tado Hijack en Tado CE een oplossing, zoals ook eerder aangehaald door o.a. @Hmmbob, @tado en mijzelf. Zie bijvoorbeeld: Cadezo in "Tado Smart Thermostat Topic - Deel 2".AWEF schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 08:42:
Voor de mensen die tegen de authenticatie rate-limit aanlopen, je kan de tado ook volledig lokaal aansturen via de homekit integratie. Als je zoekt op homekit, dan kom je diverse posts tegen.
Ik ben zelf ook overgestapt naar de homekit manier en dat doet voor mij wat het moet doen. Ikwel begreep is dat niet alles even goed werkt (bijv. de luchtvochtigheid)
Tado als device tracker is (in mijn use-case) totaal nutteloos. Ik zou een 100% lokale Tado setup kunnen draaien, als alle sensoren van de thermostaat en kranen 100% lokaal beschikbaar zouden zijn. Werkelijk 0 van de extra cloudfuncties nodig.
[ Voor 73% gewijzigd door Hmmbob op 27-03-2026 18:26 ]
Hoe heb jij dat geregeld? Verlaag je de target temperatuur als er niemand thuis is? En hoe laat je het schema hervatten? Of heb je het schema volledig via HA lopen (heb je tips hiervoor?) en gebruik je de Tado app helemaal niet?
Inmiddels alles ook gereset, zowel de bridge als de thermostaat en de ketel. helaas zonder resultaat.
Iemand tips?
Alles via HA. Tado app gebruiken we zelfden.Cadezo schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 22:58:
@Hmmbob Ik bedoelde niet Tado als device tracker, maar om Tado op home/away te zetten om te zorgen dat er niet verwarmd wordt als er niemand thuis is en het schena te hervatten als er wel iemand thuis is.
Hoe heb jij dat geregeld? Verlaag je de target temperatuur als er niemand thuis is? En hoe laat je het schema hervatten? Of heb je het schema volledig via HA lopen (heb je tips hiervoor?) en gebruik je de Tado app helemaal niet?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| - id: turn_off_when_away alias: "Zet de verwarming uit als we weg zijn" description: "Klimaat: Schakel verwarming uit als we weg zijn" triggers: - alias: Niet thuis gedurende 30 minuten trigger: state entity_id: zone.home to: "0" for: minutes: 30 actions: - alias: "Schakel Tado-apparaten uit die aan staan (laat anderen in huidige staat)" action: climate.set_hvac_mode data: hvac_mode: auto target: entity_id: "{{ integration_entities('homekit_controller') | select('is_state', 'heat') | list }}" |
De Homekit climate entities hebben toch alleen maar hvac_mode 'off' en 'heat'? En 'auto' is toch gewoon schema volgen (bij de Tado integratie was hvac_mode 'heat' toch de overlay bij handmatige aanpassing)?Hmmbob schreef op zondag 29 maart 2026 @ 12:40:
[...]
Alles via HA. Tado app gebruiken we zelfden.YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 - id: turn_off_when_away alias: "Zet de verwarming uit als we weg zijn" description: "Klimaat: Schakel verwarming uit als we weg zijn" triggers: - alias: Niet thuis gedurende 30 minuten trigger: state entity_id: zone.home to: "0" for: minutes: 30 actions: - alias: "Schakel Tado-apparaten uit die aan staan (laat anderen in huidige staat)" action: climate.set_hvac_mode data: hvac_mode: auto target: entity_id: "{{ integration_entities('homekit_controller') | select('is_state', 'heat') | list }}"
[ Voor 6% gewijzigd door Cadezo op 29-03-2026 13:02 ]
Edit: oh wacht, nu begrijp ik wat je bedoelt. Ik ga ff checken.
Had hiervoor de Tado integratie, nu Tado hijack icm homekit dus had alleen de integratie naam gewijzigd. Zal eens checken of die actie nog wel werkt idd
[ Voor 80% gewijzigd door Hmmbob op 29-03-2026 16:25 ]
De V3 thermostaat heeft een heel gammel batterij vak.Tinus1982 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 17:24:
Ik heb probleem met mijn Tado V3 thermostaat. Na het verwijderen van de batterijen wordt de cv ketel niet aangestuurd bij warmte vraag (warm water werkt wel). De app geeft aan dat er verwarmd wordt, de ketel gereageerd dus niet.
Inmiddels alles ook gereset, zowel de bridge als de thermostaat en de ketel. helaas zonder resultaat.
Iemand tips?
1 van de 2 zijkanten kan los raken, en dan maken de batterijen geen contact meer.
Dat is te repareren, zie in een van mijn eerdere posts.
Ook zitten de veertjes in het batterij vak verkeerd-om. Daardoor heb je de neiging om de +en - om te wisselen.
Kijk goed naar de afbeelding op de bodem, hoe ze er in moeten.
Als bovenstaande aan de hand is, zou je echter geen 'Hi' zien op het display.
Zie je dat wel, dan is er wat anders aan de hand.
Heb gevraagd om een beter voorstel.... wordt vervolgt.
Dat is verdwenen. Bestaat de mogelijkheid nog?
Zou de load op de datacenters uiteraard verlagen. Ik heb een gratis abo...
- tado
- Niet online
- Slimme thermostaat
- Duracell
- Tado
- Bediening
- Tado Extension Box
- Tado Smart Thermostat
- Tado Airco Controller
- Thermostaten
- Smarthome-accessoires
- Camera-accessoires
Dit verlaagt niets aan de load op onze servers, maar het kan wel helpen als het internet uitvalt:Church of Noise schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:41:
@tado , er was tijdelijk een aanbod om je sturing of schéma lokaal te brengen voor de v3.
Dat is verdwenen. Bestaat de mogelijkheid nog?
Zou de load op de datacenters uiteraard verlagen. Ik heb een gratis abo...
https://docs.google.com/f...kpuQQ/viewform?usp=header
Let op: Dit doet niets als de stroom uitvalt, of als de lokale radio verbinding tussen de tado bridge en andere tado apparaten wegvalt. Deze feature werkt alleen als het internet uitvalt.
Zie ook de andere nadelen van de feature in de beschrijving van de google forms.
Sinds enkele weken heb ik het probleem dat in de app de bridge x en de thermostaat niet meer te vinden zijn.
- Verwijderen en opnieuw toevoegen van de bridge lukt maar alsnog geen verbinding mogelijk in de app.
- Met 'Advanced IP Scanner' vind hij de bridge wel.
- De router (KPN) even rebooten helpt niet.
- De bridge X rebooten helpt niet.
- Een extra 2.4 Ghz Wifi netwerk aanmaken met dezelfde SSID en wachtwoord brengt geen oplossing. (gedachte erachter was kijken of er probleem was met 2.4 Ghz uitzenden..)
- Adguard Home (adblocker) uitzetten helpt niet. Werkte overigens perfect als deze ingeschakeld was.
- De bridge hangt op 1m afstand van de router.
Iemand een tip wat ik nog meer kan doen?
@tado : Komt dit probleem jullie bekend voor?
- DNS server: gebruik je een PiHole of een aparte DNS-server? Dan zou je kunnen kijken of die wel goed functioneert en/of er niet iets geblokkeerd is.
- Gateway dat verkregen wordt vanuit DHCP en even kijken of die overeenkomt met wat je verwacht. (Mogelijk kan je dit zelf testen als je in hetzelfde netwerk zit). Eventueel even testen of je bij "my.tado.com" komt vanuit dat netwerk.
Het enige wat de Bridge X doet is een call richting device.fleetgw.tado.com en dat elke minuut.tagican schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 16:56:
Dat klinkt alsof het niet een 'call home' (naar de Tado cloud) komt. Een paar dingen dat je kunt checken:
- DNS server: gebruik je een PiHole of een aparte DNS-server? Dan zou je kunnen kijken of die wel goed functioneert en/of er niet iets geblokkeerd is.
- Gateway dat verkregen wordt vanuit DHCP en even kijken of die overeenkomt met wat je verwacht. (Mogelijk kan je dit zelf testen als je in hetzelfde netwerk zit). Eventueel even testen of je bij "my.tado.com" komt vanuit dat netwerk.
Die URL wordt trouwens ook gewoon doorgelaten.
My.tado.com kan ik ook gewoon bereiken en inloggen.
- tado
- Niet online
- Slimme thermostaat
- Duracell
- Tado
- Bediening
- Tado Extension Box
- Tado Smart Thermostat
- Tado Airco Controller
- Thermostaten
- Smarthome-accessoires
- Camera-accessoires
Zijn de andere tado apparaten wel online?Asterion schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:37:
Hi guys,
Sinds enkele weken heb ik het probleem dat in de app de bridge x en de thermostaat niet meer te vinden zijn.
- Verwijderen en opnieuw toevoegen van de bridge lukt maar alsnog geen verbinding mogelijk in de app.
- Met 'Advanced IP Scanner' vind hij de bridge wel.
- De router (KPN) even rebooten helpt niet.
- De bridge X rebooten helpt niet.
- Een extra 2.4 Ghz Wifi netwerk aanmaken met dezelfde SSID en wachtwoord brengt geen oplossing. (gedachte erachter was kijken of er probleem was met 2.4 Ghz uitzenden..)
- Adguard Home (adblocker) uitzetten helpt niet. Werkte overigens perfect als deze ingeschakeld was.
- De bridge hangt op 1m afstand van de router.
Iemand een tip wat ik nog meer kan doen?
@tado : Komt dit probleem jullie bekend voor?
Ik denk dat het probleem zit in meerdere 2.4Ghz netwerken.
Zorg dat er (tijdelijk) maar 1 2.4Ghz netwerk is. Zet ook 5 en 6 Ghz uit (of geef andere naam/wachtwoord).
Dan de installatie opnieuw uitvoeren met maar één 2.4Ghz netwerk. Zet ook uw mobiele data uit op uw telefoon.
Op het moment dat de problemen optraden was er geen enkel Tado apparaat meer bereikbaar.tado schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:00:
[...]
Zijn de andere tado apparaten wel online?
Ik denk dat het probleem zit in meerdere 2.4Ghz netwerken.
Zorg dat er (tijdelijk) maar 1 2.4Ghz netwerk is. Zet ook 5 en 6 Ghz uit (of geef andere naam/wachtwoord).
Dan de installatie opnieuw uitvoeren met maar één 2.4Ghz netwerk. Zet ook uw mobiele data uit op uw telefoon.
De bridge X en de thermostaat, beiden offline.
De Bridge heb ik een reset gegeven om hem opnieuw toe te voegen in de app. Dat is ook gelukt volgens de app maar wel direct niet bereikbaar.
De problemen traden ook op wanneer er geen extra 2.4 Ghz netwerk was. Dat heb ik daarna aangemaakt om te kijken of er effectief wel een 2.4 Ghz netwerk kon uitgezonden worden om de router alvast uit te sluiten op hardware problemen.
Ik probeer het nog eens opnieuw met de mobiele data uit op de telefoon.
- tado
- Niet online
- Slimme thermostaat
- Duracell
- Tado
- Bediening
- Tado Extension Box
- Tado Smart Thermostat
- Tado Airco Controller
- Thermostaten
- Smarthome-accessoires
- Camera-accessoires
En is het probleem opgelost? (wat was de uiteindelijke oplossing?)Asterion schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:11:
[...]
Op het moment dat de problemen optraden was er geen enkel Tado apparaat meer bereikbaar.
De bridge X en de thermostaat, beiden offline.
De Bridge heb ik een reset gegeven om hem opnieuw toe te voegen in de app. Dat is ook gelukt volgens de app maar wel direct niet bereikbaar.
De problemen traden ook op wanneer er geen extra 2.4 Ghz netwerk was. Dat heb ik daarna aangemaakt om te kijken of er effectief wel een 2.4 Ghz netwerk kon uitgezonden worden om de router alvast uit te sluiten op hardware problemen.
Ik probeer het nog eens opnieuw met de mobiele data uit op de telefoon.
Ik probeer vnv de oplossing zonder data op de telefoon.tado schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:41:
[...]
En is het probleem opgelost? (wat was de uiteindelijke oplossing?)
Kunnen jullie in de back-end ook mee kijken of is daar geen mogelijkheid toe?
- tado
- Niet online
- Slimme thermostaat
- Duracell
- Tado
- Bediening
- Tado Extension Box
- Tado Smart Thermostat
- Tado Airco Controller
- Thermostaten
- Smarthome-accessoires
- Camera-accessoires
Niet vanaf het forum. De volgende stap is: https://help.tado.com/nl/...ning-van-tado-contacterenAsterion schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:35:
[...]
Ik probeer vnv de oplossing zonder data op de telefoon.
Kunnen jullie in de back-end ook mee kijken of is daar geen mogelijkheid toe?
Na het nogmaals resetten en proberen toevoegen van de Bridge X is het gelukt.tado schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:41:
[...]
En is het probleem opgelost? (wat was de uiteindelijke oplossing?)
De mobiele data van mijn smartphone stond uit zoals gevraagd.
Daarna heb ik ook de thermostaat terug kunnen toevoegen.
Hij werkt goed en heb hem geruime tijd in Home assistant.
Ongeveer 2 jaar verberg ik iedere keer de onderstaande (reparatie) melding in HAOS.
1 reparatie
Tado
Tado warmwater entiteiten ondersteunen nu terugvalopties
2 jaar geleden door Tado · Genegeerd in versie 2026.2.3
Tado warmwater entiteiten ondersteunen nu terugvalopties
Waarschuwing · Gerapporteerd door Tado
Vanwege de toegevoegde ondersteuning voor warmwater entiteiten, kunnen deze entiteiten een andere overlay gebruiken. Configureer de overlay-opties van de integratie-entiteit en de Tado app-waterkokerzone (onder Instellingen > Kamers & Apparaten > Warm Water).
Dit probleem werd genegeerd in versie 2026.2.3.
Weet iemand hoe ik deze plaaggeest weg kan krijgen ik gebruik geen waterkokerzone. Dus niet installeren maar weg ermee i.p.v. elke keer negeren.
Lekker offline dit! Wat een nepperij.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Ik denk dat dit precies is hoe het moet, als een bedrijf de zaken op orde heeft.
Als jij je account verwijderd, worden alle devices los gekoppeld van je huis.
Dan kun je de V3 spullen verkopen, en kan de koper de devices koppelen aan dat huis, met een nieuw account.
Maandag komen ze hier een nieuwe ketel plaatsen, nu gebruiken we op de huidige Tado al wat jaren, ik weet dat de nieuwe ondersteund wordt, opgezocht in de pro app, ik ben geen installateur natuurlijk maar de pro app heeft een grotere lijst met supported ketels dan de site.
Kun je hier ook je ketel aanpassen van oud naar nieuw? De installateur weet dat we tado hebben maar ondersteund het niet en het systeem moet wel getest natuurlijk.
Als je oude en nieuwe ketel allebei opentherm hebben, wat wel waarschijnlijk is, dan hoef je helemaal niks te veranderen aan de Tado instellingen.
Gewoon de twee draadjes aansluiten op de nieuwe ketel, en klaar.
Nog even hier op terug komen. Want zoals ik eerder schreef hadden we in ons oude huis een Tado v2 thermostaat. In het nieuwe huis wilde ik ook een Tado maar dat zou dan een V3+ worden want V2 kon ik niet vinden tweedehands. Maar ik had ook weinig trek on abonnementskosten. Contact opgenomen met de support en die vertelde me dat ik gewoon alle functionaliteiten zou behouden en dat ik na de verhuizing even contact moest opnemen.13art schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 05:56:
[...]
Ik had de Tado support ook nog gevraagd en die antwoordde het volgende:
[...]
Netjes van ze
En zo geschiedde. En inderdaad alles is netjes door de support geregeld. Bericht gestuurd en al vrij vlot een reactie dat ze achter de schermen het één en ander hadden omgezet. En na de proeftijd (of misschien zelfs al daarvoor) zag ik in de app inderdaad dat alle functionaliteiten behouden waren, geen meldingen over (einde van) de proeftijd. Top dus.
Kortom, ga je verhuizen en ga je over naar een nieuwere Tado waarbij normaliter kosten zijn verbonden aan bepaalde functies, neem dan contact op met support en zij regelen dan dat je alle functionaliteiten kostenloos behoud.
Enjoy the silence...
Dat is een beetje het "issue", de oude is aangesloten als relais.just4testing schreef op woensdag 29 april 2026 @ 08:11:
@jimmy87
Als je oude en nieuwe ketel allebei opentherm hebben, wat wel waarschijnlijk is, dan hoef je helemaal niks te veranderen aan de Tado instellingen.
Gewoon de twee draadjes aansluiten op de nieuwe ketel, en klaar.
https://support.tado.com/...paraten-hierop-aansluitenjimmy87 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 00:58:
Noem het hoe je wil, ik word daar niet warm of koud van![]()
Maandag komen ze hier een nieuwe ketel plaatsen, nu gebruiken we op de huidige Tado al wat jaren, ik weet dat de nieuwe ondersteund wordt, opgezocht in de pro app, ik ben geen installateur natuurlijk maar de pro app heeft een grotere lijst met supported ketels dan de site.
Kun je hier ook je ketel aanpassen van oud naar nieuw? De installateur weet dat we tado hebben maar ondersteund het niet en het systeem moet wel getest natuurlijk.
Dan moet je op de Tado kamerthermostaat de 2 draadjes omzetten naar opentherm, en als thermostaat de honeywell round modulation kiezen.jimmy87 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 18:09:
[...]
Dat is een beetje het "issue", de oude is aangesloten als relais.
Dit doe je in de setup via de Tado app.
De honeywell is een hele simpele thermostaat, die alle functies heeft die je nodig hebt, inclusief warmwater.
Tado gaat de functies van die thermostaat dan imiteren.
Het merk van je ketel is niet van belang, zolang die maar met opentherm kan werken.
Ja dat was ook de thermostaat die de installateur erbij wilde verkopen, dan doe ik datjust4testing schreef op woensdag 29 april 2026 @ 18:28:
[...]
Dan moet je op de Tado kamerthermostaat de 2 draadjes omzetten naar opentherm, en als thermostaat de honeywell round modulation kiezen.
Dit doe je in de setup via de Tado app.
De honeywell is een hele simpele thermostaat, die alle functies heeft die je nodig hebt, inclusief warmwater.
Tado gaat de functies van die thermostaat dan imiteren.
Het merk van je ketel is niet van belang, zolang die maar met opentherm kan werken.
[ Voor 4% gewijzigd door jimmy87 op 29-04-2026 20:00 ]
Nee, dat maakt normaal gesproken bij opentherm niet uit.jimmy87 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 15:52:
@just4testing maakt het nog uit welke op + of - zit?
Het zou kunnen dat het onder bepaalde omstandigheden niet werkt, maar dan gaat er ook niks stuk.
Dan moet je de draadjes omdraaien.
Welke ketel heb je?
Het wordt deze: Remeha Avanta Ace 28c cw4just4testing schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 20:23:
[...]
Nee, dat maakt normaal gesproken bij opentherm niet uit.
Het zou kunnen dat het onder bepaalde omstandigheden niet werkt, maar dan gaat er ook niks stuk.
Dan moet je de draadjes omdraaien.
Welke ketel heb je?
Die gaat helemaal goed werken met Tado, en OpenTherm.
Ik heb zelf een Remeha Tzerra ace, en die werkt ook uitstekend met Tado.
Ze komen hem morgen plaatsen dus ben benieuwdjust4testing schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:08:
[...]
Die gaat helemaal goed werken met Tado, en OpenTherm.
Ik heb zelf een Remeha Tzerra ace, en die werkt ook uitstekend met Tado.
- tado
- Niet online
- Slimme thermostaat
- Duracell
- Tado
- Bediening
- Tado Extension Box
- Tado Smart Thermostat
- Tado Airco Controller
- Thermostaten
- Smarthome-accessoires
- Camera-accessoires
Multi-Home!
https://www.tado.com/nl/p...offices-under-one-accountVoor alle V1/V2/V3 bezitters, jullie gelden als "subscriber" voor deze feature.
[ Voor 6% gewijzigd door tado op 04-05-2026 09:06 ]
Mag ik hieruit opmaken, niet voor de v3+? Ik heb een betaald account dus daar geld het zoiezo voor denk ik.tado schreef op maandag 4 mei 2026 @ 08:59:
Hier nog een leuke update om door te geven:Multi-Home!
https://www.tado.com/nl/p...offices-under-one-account
Voor alle V1/V2/V3 bezitters, jullie gelden als "subscriber" voor deze feature.
- tado
- Niet online
- Slimme thermostaat
- Duracell
- Tado
- Bediening
- Tado Extension Box
- Tado Smart Thermostat
- Tado Airco Controller
- Thermostaten
- Smarthome-accessoires
- Camera-accessoires
Voor V3+ en X klanten is de feature natuurlijk ook aanwezig. En het mooie is: Je deelt je subscription status met de andere accounts (dus je hoeft niet meerdere keren een abonnement te nemen).jimmy87 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:45:
[...]
Mag ik hieruit opmaken, niet voor de v3+? Ik heb een betaald account dus daar geld het zoiezo voor denk ik.
Om 01::00 is hij weer online. Het lijkt of de API limit actief wordt.
Ik heb echter een volledig Auto-assist abonnement, dus de limiet zou niet van toepassing moeten zijn.
Zijn er meer tweakers die dit gemerkt hebben?
Ook de App op Android lijkt niet te kunnen verbinden
Iemand anders ook deze problemen, or just for
8x 370 Wp (Z), Growatt 2500-S, 2x 370Wp (O-W), APS 600Y, 2x Marstek Venus E v2 (v157.3), CT-003 (v122), HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop
:strip_exif()/f/image/3CaGXnU6kRC7cyD699S8bTox.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eTAeZr9ZckLuMnEzJvX6ahfH.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb alleen maar ervaring met het v3+ systeem, dus daarop is mijn advies gebaseerd.
Je kan in de leiding naar de vloerverwarming verdeler een Tado knop plaatsen, en deze sturen met een tado draadloze temperatuursensor, die je in de keuken zet.
Op de radiator van de badkamer kan wel een Tado knop, maar die zal last hebben van de opstijgende warme lucht van de radiator. Dan is de temperatuur regeling minder nauwkeurig. Je kan er wel een offset in zetten om dat te compenseren, maar dat zal dan een overshoot geven. Dat is echter voor de badkamer wel fijn. Je moet de radiator in de badkamer namelijk even vantevoren aanzetten, want als je staat te douchen dan werkt je verwarming niet (combi-ketel)
Je zou de knop van de badkamer radiator misschien nog aan de onderkant van de radiator kunnen laten plaatsen, of de knop afschermen met een stuk plastic dat de warme lucht van de knop weg duwt. Zelf gebruik ik de badkamer radiator als bypass, die loopt dan vanzelf met het schema van je huis mee.
Er bestaan thermostaat kranen waar de Tado knop zonder tussenstuk op past. Als je toch nog je draaiknoppen moet vervangen, kan je die er op laten zetten. Vaak is een tussenstuk een voordeel, want je wil de Tado knop zo ver mogelijk bij de radiator weg houden, i.v.m. de warme luchtstroom.
[ Voor 10% gewijzigd door just4testing op 29-07-2026 22:34 ]
je kan om dit probleem op te lossen ook een losse temperatuur sensor elders in de ruimte plaatsen.just4testing schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 22:15:
@Soner13
Ik heb alleen maar ervaring met het v3+ systeem, dus daarop is mijn advies gebaseerd.
Je kan in de leiding naar de vloerverwarming verdeler een Tado knop plaatsen, en deze sturen met een tado draadloze temperatuursensor, die je in de keuken zet.
Op de radiator van de badkamer kan wel een Tado knop, maar die zal last hebben van de opstijgende warme lucht van de radiator. Dan is de temperatuur regeling minder nauwkeurig. Je kan er wel een offset in zetten om dat te compenseren, maar dat zal dan een overshoot geven. Dat is echter voor de badkamer wel fijn. Je moet de radiator in de badkamer namelijk even vantevoren aanzetten, want als je staat te douchen dan werkt je verwarming niet (combi-ketel)
Je zou de knop van de badkamer radiator misschien nog aan de onderkant van de radiator kunnen laten plaatsen, of de knop afschermen met een stuk plastic dat de warme lucht van de knop weg duwt. Zelf gebruik ik de badkamer radiator als bypass, die loopt dan vanzelf met het schema van je huis mee.
Er bestaan thermostaat kranen waar de Tado knop zonder tussenstuk op past. Als je toch nog je draaiknoppen moet vervangen, kan je die er op laten zetten. Vaak is een tussenstuk een voordeel, want je wil de Tado knop zo ver mogelijk bij de radiator weg houden, i.v.m. de warme luchtstroom.
Sinds enkele weken schakelt de Tado slimme airco bediening op schijnbaar willekeurige momenten mijn airco aan, soms ‘s morgens vroeg of midden in de nacht. Ik kan er nog geen peil op trekken, en er is aan de instellingen van het apparaat niets verandert.
Iemand advies?
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Ontzettend bedankt voor je duidelijke verheldering!just4testing schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 22:15:
@Soner13
Nu heb ik een Remeha Calenta Ace 28C en Tado V3 met de SmartThermostat (bedraad), aangesloten via OpenTherm, met een OpenTherm Gateway (OTGW) ertussen.
Die OTGW lees ik uit via Home Assistent (MQTT) en dan valt op dat de Remeha alleen moduleert (waarde dus bijna altijd lager dan 100%) bij warmwater vraag (douchen dus), maar bij CV bedrijf altijd 100% is.
Lijkt me niet correct, iemand enig idee wat hier mis gaat ?
Opentherm vraagt alleen maar aan de ketel om een bepaalde watertemperatuur te leveren. De ketel regelt zelf hoe dat hij dat gaat doen, en zal besluiten om te gaan moduleren als de watertemperatuur bijna bereikt is.
Ik heb gezien dat Tado bij een lage warmtevraag met pulsen stuurt, en pas bij hogere warmtevraag de ketel de kans geeft om te gaan moduleren.
Aangezien jij een 28C hebt, moet het buiten bijna vriezen voordat en ketel met 28kW vermogen zijn onderste modulatie gebied kan handhaven zonder te veel warmte te produceren.
[ Voor 73% gewijzigd door just4testing op 02-09-2026 09:22 ]
- tado
- Niet online
- Slimme thermostaat
- Duracell
- Tado
- Bediening
- Tado Extension Box
- Tado Smart Thermostat
- Tado Airco Controller
- Thermostaten
- Smarthome-accessoires
- Camera-accessoires
Ik zal eens nakijken in de ketel wat de ingestelde maximale waarde is op dit momentjust4testing schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 23:56:
@bigfloor : Heb je misschien het maximale CV vermogen op 6 kW gezet in de parameters van je Remeha ketel?
Opentherm vraagt alleen maar aan de ketel om een bepaalde watertemperatuur te leveren. De ketel regelt zelf hoe dat hij dat gaat doen, en zal besluiten om te gaan moduleren als de watertemperatuur bijna bereikt is.
Ik heb gezien dat Tado bij een lage warmtevraag met pulsen stuurt, en pas bij hogere warmtevraag de ketel de kans geeft om te gaan moduleren.
Aangezien jij een 28C hebt, moet het buiten bijna vriezen voordat en ketel met 28kW vermogen zijn onderste modulatie gebied kan handhaven zonder te veel warmte te produceren.
Iemand ideeen? Met de klantenservice van tado krijg ik een niet gevonden pagina…
Dat is een heel bekend issue, maar uiteindelijk lukt het. Probeer dat pairen ook te doen dicht bij je router en je thermostaat. En soms ook ff een half uurtje wachten en router een keer aan/uit voor je het weer probeert. Ik heb dit ook heel vaak gehad, altijd onduidelijk wat nou precies het issue is, maar ook altijd ineens werkt het na een tijdje zomaar.BoNeZ99 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:30:
Ik heb een tado x starter kit. De receiver vindt mijn netwerk en werkt en staat verbonden in de app. Maar de temperatuur sensor krijg ik gewoon totaal niet verbonden. Ik heb alle factory resets geprobeerd, app opnieuw geïnstalleerd, wifi op enkel 2.4ghz gezet, ik krijg dat ding onmogelijk gekoppeld.
Iemand ideeen? Met de klantenservice van tado krijg ik een niet gevonden pagina…
Een open, volledig lokale, volledige API? Zodat ik mijn aangeschafte producten helemaal zelf kan bedienen?tado schreef op woensdag 2 september 2026 @ 08:53:
Vanmiddag om 16:15 een announcement vanuit tado's kant, hier live te zien.
[ Voor 12% gewijzigd door Hmmbob op 02-09-2026 13:48 ]
- tado
- Niet online
- Slimme thermostaat
- Duracell
- Tado
- Bediening
- Tado Extension Box
- Tado Smart Thermostat
- Tado Airco Controller
- Thermostaten
- Smarthome-accessoires
- Camera-accessoires
Matter?Hmmbob schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:48:
[...]
Een open, volledig lokale, volledige API? Zodat ik mijn aangeschafte producten helemaal zelf kan bedienen?
- tado
- Niet online
- Slimme thermostaat
- Duracell
- Tado
- Bediening
- Tado Extension Box
- Tado Smart Thermostat
- Tado Airco Controller
- Thermostaten
- Smarthome-accessoires
- Camera-accessoires
Enorme bump maar hoe bevalt de optimizer x met de Panasonic? Werkt de sturing op dynamische tarieven icm tado balance goed of heb je inmiddels andere ervaringen?redah schreef op maandag 29 september 2025 @ 08:46:
Ik heb afgelopen weekend (eindelijk) mijn systeem geupgrade naar Tado X, wat ik al enige tijd in huis had liggen. In combinatie met een Warmtepomp Optimizer X en Panasonic warmtepomp ben ik heel erg benieuwd wat mijn verbruik deze winter gaat zijn als ik Tado de boel laat beheren.
Heeft er iemand hier een Warmtepomp Optimizer X, en welke firmware heeft die? Al mijn X apparaten zijn automatisch naar 273.1 bijgewerkt maar mijn Warmtepomp Optimizer X zit op 254.4. Misschien is dat ook wel de laatste, maar er staat een 'download' icoontje in het display dat maar niet weggaat.
Daarnaast zou je volgens dit artikel de Warmtepomp Optimizer X aan een eigen zone moeten kunnen toewijzen, maar hij staat niet in de opties als ik een kamer open in de app, daar staat alleen maar de Draadloze Thermostaat X.
V3...
Enkel met het abonnement werkt het goed, anders is het uitloggen en terug inloggen.tado schreef op woensdag 2 september 2026 @ 16:58:Feature Release: Multi-Home
Vanaf vandaag is ook de veelgevraagde multi-home functionaliteit beschikbaar in iOS, webapp (app.tado.com) en binnen enkele uren ook in de Android app.
Meer informatie hier.
Weeral een gemiste kans
https://support.tado.com/nl/articles/16412804-hoe-kan-ik-meerdere-woningen-beheren-met-tado
[ Voor 3% gewijzigd door Pieterve op 03-09-2026 13:38 ]
En wanneer gaan ze nu eindelijk is maken dat de meterstanden automatisch opgehaald kunnen worden in de app?tado schreef op woensdag 2 september 2026 @ 16:58:Feature Release: Multi-Home
Vanaf vandaag is ook de veelgevraagde multi-home functionaliteit beschikbaar in iOS, webapp (app.tado.com) en binnen enkele uren ook in de Android app.
- tado
- Niet online
- Slimme thermostaat
- Duracell
- Tado
- Bediening
- Tado Extension Box
- Tado Smart Thermostat
- Tado Airco Controller
- Thermostaten
- Smarthome-accessoires
- Camera-accessoires
Dit is een feature die niet opkomt, vooral ook omdat de slimme meter penetratie in Duitsland nog maar rond de 5.5% zit.DON PAPA schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:16:
[...]
En wanneer gaan ze nu eindelijk is maken dat de meterstanden automatisch opgehaald kunnen worden in de app?
Ik denk eerst dat er dingen komen zoals Multi-Schedule, Vroege Start (tado X), Koeling support, Geofencing per user/room etc.. Dat zijn dingen die vaker gevraagd lijken te worden.
- tado
- Niet online
- Slimme thermostaat
- Duracell
- Tado
- Bediening
- Tado Extension Box
- Tado Smart Thermostat
- Tado Airco Controller
- Thermostaten
- Smarthome-accessoires
- Camera-accessoires
Op V3+ kan via HomeKit (volgens mij ook voor niet Apple users), volgens mij bestaat daar een Home Assistant integratie voor?
Hum, meer dan een jaar geleden gaf de klantenservice nog aan dat ze bezig waren met een optie om de meterstanden automatisch in de app te krijgen. Misschien toch maar is rond gaan kijken naar een ander merk thermostaattado schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 07:20:
[...]
Dit is een feature die niet opkomt, vooral ook omdat de slimme meter penetratie in Duitsland nog maar rond de 5.5% zit.
Is er nu nog een manier om de radiatorknoppen van mijn V3 set aan te sturen?
Moet ik dan een extra huis aanmaken en daar de oude knoppen in zetten?
Ik heb ook een Homey en wil hier ook mijn vloerverwarmingsverdeler in gaan aansturen.
Dus zou mooi zijn dat ik de knoppen daar dan ook in kan lezen en kan sturen.
Dit kan met Home AssistantDON PAPA schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:16:
[...]
En wanneer gaan ze nu eindelijk is maken dat de meterstanden automatisch opgehaald kunnen worden in de app?
En die biedt niet dezelfde functionaliteit als de cloud oplossing - bijvoorbeeld de batterijgegevens.tado schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 07:23:
[...]
Op V3+ kan via HomeKit (volgens mij ook voor niet Apple users), volgens mij bestaat daar een Home Assistant integratie voor?
Ik snap dat je graag een "klantenservice-antwoord" wil geven, maar het is simpelweg een feit dat "volledige, volledig lokale API" er niet is. Zou tof zijn als dat alsnog toegevoegd wordt, scheelt een hoop API calls naar jullie cloud!
Hoe kan dit gebeuren? Ik mag toch hopen dat er iets van een beveiliging in werking treedt bij zo'n scenario. Voor nu maar bij de volgende vakantie de stroom van de ketel halen maar dat zou natuurlijk niet moeten gebeuren.
[ Voor 20% gewijzigd door rk74 op 15-09-2026 13:09 ]
Dit is wel eens vaker opgemerkt. Als de thermostaat geen verbinding kan maken met de bridge blijft hij heel fanatiek proberen om de verbinding te herstellen. Dit kost wat batterij.rk74 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 13:00:
Afgelopen zomervakantie toch een niet zo heel fijne ervaring met Tado gehad. Tijdens mijn afwezigheid is de stroom naar mijn internetbridge verbroken en zijn daarna de batterijen in de thermostaat leeggeraakt (of die zijn op een of andere manier leeg getrokken tijdens dit voorval). Deze combinatie van factoren had de fijne bijwerking dat mijn ketel vol opgestookt werd en het anderhalve week lang binnen 38 graden is geweest.
Hoe kan dit gebeuren? Ik mag toch hopen dat er iets van een beveiliging in werking treedt bij zo'n scenario. Voor nu maar bij de volgende vakantie de stroom van de ketel halen maar dat zou natuurlijk niet moeten gebeuren.
Als de opentherm verbinding met de ketel weg valt, gaan sommige merken/type ketels in een soort nood-stand staan, waarbij ze continu op 'halve' kracht draaien. Ik denk dat deze functie er in zit om niet in de kou te komen zitten, als de thermostaat niet functioneert.
Normaal gesproken zullen echter alle Tado knoppen dicht staan, dus de ketel slaat dan heel snel weer af. Alleen een bypass radiator of vloerverwarming kunnen dan wel heet worden.
Ik heb dit bij mijn Remeha ook een keer zien gebeuren, toen het batterij vak van mijn V3 thermostaat spontaan kapot ging.
Dus wat jij gezien hebt is inderdaad een beveiligings scenario, voor in de winter, als de thermostaat er mee stopt bij -15 graden Celsius buitentemperatuur. In de zomer zit je dan al snel op 35 graden binnen...
[ Voor 6% gewijzigd door just4testing op 15-09-2026 14:06 ]
Blijft een kwetsbaar systeem bij lange afwezigheid bijv vakantiehuisjes etc zou ik geen Tado gebruiken als hoofdthermostaat alhoewel het juist daar ideaal is dat je op afstand kan bedienen zeker nu Tado meerdere 'homes' kan bedienen op een accountjust4testing schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 13:37:
[...]
Dit is wel eens vaker opgemerkt. Als de thermostaat geen verbinding kan maken met de bridge blijft hij heel fanatiek proberen om de verbinding te herstellen. Dit kost wat batterij.
Als de opentherm verbinding met de ketel weg valt, gaan sommige merken/type ketels in een soort nood-stand staan, waarbij ze continu op 'halve' kracht draaien. Ik denk dat deze functie er in zit om niet in de kou te komen zitten, als de thermostaat niet functioneert.
Normaal gesproken zullen echter alle Tado knoppen dicht staan, dus de ketel slaat dan heel snel weer af. Alleen een bypass radiator of vloerverwarming kunnen dan wel heet worden.
Ik heb dit bij mijn Remeha ook een keer zien gebeuren, toen het batterij vak van mijn V3 thermostaat spontaan kapot ging.
Dus wat jij gezien hebt is inderdaad een beveiligings scenario, voor in de winter, als de thermostaat er mee stopt bij -15 graden Celsius buitentemperatuur. In de zomer zit je dan al snel op 35 graden binnen...
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Chill, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HW
Nu moet ik ook zeggen dat bij een V3+ systeem de batterijen echt lang meegaan. Ik heb een paar thermostaatknoppen waar na 4 jaar de originele bijgeleverde batterijen nog in zitten. Het hangt natuurlijk wel af van wat de knop moet doen in de winter.