Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 06-05 16:40
Church of Noise schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:09:
Is het de initiële voor je home assistant home kit bridge?
die staat in een notification.
Bedankt, gevonden !! Ik moest de bridge eerst resetten.
En het werkt, maar helaas minder tweak mogelijkheden dan met de API.
Wel genoeg om zelf schema's te maken.

Dus als de server van Tado down gaat, kunnen we locaal blijven besturen :) :)

Ik heb een hekel aan Apple, omdat ze moeilijk te tweaken zijn, maar zo zijn ze toch nog ergens goed voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinus83
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-04 14:56
HedgehogWL schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:57:
Ik overweeg net om een Tado X setup in huis te doen... met Home Assistant heb ik die hele app toch niet nodig of wel? Dan is dat risico er iig niet.
Die app heb je altijd nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Even een vraag:

Ik heb een Quatt warmtepomp, deze dient zo lang mogelijke runs te maken en geen aan/uit gedrag te vertonen.
Ik heb een woning met een wisselend warmte verlies. Als de zon op de woonkamer komt dan loopt de temperatuur snel op maar kunnen andere ruimtes afkoelen omdat de thermostaat de warmtepomp uit zet. Dat is niet gewenst, daarom het idee dat als de warmte pomp uitschakelt door de woonkamer thermostaat de entree/hal het overneemt als de temperatuur daar teveel daalt.

Huidige situatie:
Woonkamer: Tado V3, 24/7, schema 20,0 graden.
Entree/Hal: Tado thermostaatknop, niet aangesloten op een actieve radiator, wel aangesloten op een los ventiel. 24/7, schema 19,0 graden. Fungeert dus als een soort van sensor. Is ingesteld als zone regelaar.

Wat ik nu zie gebeuren is het volgende:
Zodra de entree hal onder de 19 komt begint er aan/uit gedrag van de warmtepomp.
Hieronder een screenshot van wat er gebeurt, ongeveer vanaf 18:00 treedt het gedrag op. Ik had ter test de losse thermostaatknop even naar een koudere situatie gebracht. De woonkamer was nog niet op setpoint:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cCs3-Q3ocIwKX17uFisb4VgXU1Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OYt71fYmDTHMDYJNRGA6tKC4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmANOVnjAP1aj__UuobxdkyDomM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3GwGsKyGldIhJx5OatnJjKAj.png?f=fotoalbum_large

Wat doe ik niet goed?

[ Voor 4% gewijzigd door CPM op 12-02-2025 17:13 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HedgehogWL
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20-03 21:11
Hoe bedoel je? Voor de installatie of ook tijdens gebruik? En waarvoor dan? Weet je ook of dat verschilt tussen de X en de V3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:14
Een regeling bestemd voor een CV ketel gebruiken voor een warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
HedgehogWL schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:49:
[...]

Hoe bedoel je? Voor de installatie of ook tijdens gebruik? En waarvoor dan? Weet je ook of dat verschilt tussen de X en de V3?
Heb enkel ervaring met de X.
Zonder app kun je de apparaten niet koppelen.

Mijns inziens heb je daar de app voor nodig. Wat prima is want die werkt goed.

Je kunt de knoppen toevoegen in Homey, zoals in mijn geval. Let wel dat je ze niet verwijderd want je kunt ze geen tweede keer toevoegen (Homey bug)

Schema in de app is ook erg makkelijk.

[ Voor 18% gewijzigd door martinus83 op 12-02-2025 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Simple mind schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:51:
[...]

Een regeling bestemd voor een CV ketel gebruiken voor een warmtepomp?
Er zit een zogenoemde CiC (regelaar) tussen die OT praat tegen de CV ketel of de warmtepomp aanstuurt. Dat is normaal bij een Quatt hybrid.
Gaat mij er om hoe de warmte vraag via OT gecommuniceerd wordt richting de installatie erachter (in dit geval de warmtepomp), wie zegt nu wat, in welk geval.

Ik lees het volgende:
Het tado° apparaat dat de hoofdregelaar van een Verwarmingszone is, heet de Zoneregelaar. Dit kan een Slimme Thermostaat, een tado° Draadloze Ontvanger of een Extensiekit zijn. Andere tado° apparaten zoals Slimme Radiatorknoppen of Draadloze Temperatuursensoren kunnen met de zoneregelaar communiceren om warmte te vragen.

In de app staat dat de thermostaatknop de zone regelaar is. Beetje tegenstrijdig met wat hierboven staat.

Maar goed, de thermostaat knop zegt dus tegen de thermostaat dat er warmte gegenereerd moet worden, ongeacht wat de status is van de zone van de thermostaat.
Maar wat er dan gebeurt leg ik uit in mijn eerdere post.

CPM in "Tado Smart Thermostat Topic - Deel 2"

[ Voor 13% gewijzigd door CPM op 12-02-2025 22:09 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HedgehogWL
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20-03 21:11
@martinus83

Dankjewel!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Gisteravond rond 23:15 is m'n Tado Draadloze Ontvanger offline gegaan. Niet meer te bereiken via de Tado app en hij reageerde ook niet meer op warmtevraag van m'n CV. Na een powercycle werkt ie weer.

Is dit toevallig bij meer mensen gebeurd?

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:05
Ik heb een Tado X bedraad en via OpenTherm gekoppeld aan de Warmtepomp.

Ik heb problemen gehad met de verbinding tussen de thermostaat en de Tado Bridge X. De (in HA) gemeten kamertemperatuur viel willekeurig weg en was soms wel en soms niet te herstellen door de Bridge even spanningsloos te maken.

Ook het opnieuw verbinden (herinstalleren) via de Tado app ( op mijn Samsung telefoon) bleek niet meer mogelijk.

Probleem zat in de virusscanner op mijn telefoon. Op één of andere manier hinderd de viruscannner (F-secure van KPN) de Tado verbinding naar de Bridge. De Wifi verbinding was ok en continu aanwezig

Het probleem achterhalen heeft me een paar dagen gekost, de oplossing was simpel en dirty: virusscanner uitzetten/de-installeren.

Binnen Homeassisent zie ik bovenstaande problemen met de Tado X niet meer.

Wel valt de Tado temperatuur meting af en toe nog weg: de waarde wordt 0, maar dat hersteld zich automatisch, zie afbeelding.
Dit lijkt me een kort verbindingsprobleem, hetzelfde zie ik ook in de REST verbinding naar mijn WTW, maar ook wel eens in andere streams.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QN9Wmfm4bIoxVzrUZJZ6-79TLKc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y3eH0Jzm8CuO0tQvCuOdj75v.png?f=fotoalbum_large

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarsMuziek
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-05 10:35
Mogelijk heeft iemand tips om onderstaande te voorkomen.

Situatie als volgt.
Intergas HRE ketel

Het hele huis heeft tado radiatorknoppen (V3).
In de badkamer heeft alleen de handoekenradiator geen tado, maar een normale kraan welke altijd open staat (By-pass functie)

Zolang ik de woning opwarm waarbij de desbetreffende radiatorknop 3 verwarming streepjes geeft is er niks aan de hand.

Op het moment dat de kamer op temperatuur is en even later weer wat zakt waardoor tado gaat aansturen op 1 verwarmingsstreepje ontstaat het probleem.

De knop draait dusdanig weinig open waardoor er maar minimaal cv water (ook nog eens opgewarmd tot zeer lage temp) gaat lopen. Er komt amper cv water in de ruimte die opgewarmd wordt waardoor het meeste via de handoekenradiator weer terug naar de ketel loopt.

Kort samengevat, de ketel staat te branden voor een ruimte die amper verwarmd wordt.

Op het moment dat deze situatie langer voortduurt, merkt Tado dat de ruimte niet warmer wordt en gaat deze water op hogere temp vragen en verder opendraaien (2 streepjes in tado app).

Dat is dan ook het moment dat de betreffende ruimte daadwerkelijk begint op te warmen.

Omdat ik denk een verband te hebben gezien tussen het opendraaien van de knop en de hoogte van de temp die tado aan de cv vraagt dacht ik deze situatie op te lossen door de parameters bij de intergas aan te passen waardoor de ketel pas gaat verwarmen als de OT temp gevraagd door tado hoger komt dan 45 graden.

Alle aangevraagde temperaturen die tado daarvoor stuurt waarbij deze lager zijn dan 45 graden zouden door de ketel genegeerd moeten worden.

Gister kwam ik erachter dat (bij 1 streepje verwamen) de intergas in een cyclus springt. Namelijk; opstarten en gelijk weer uitgaan.

Het probleem zit hem erin dat tado bij het starten in eerste instantie de maximale OT temp vraagt (in mijn geval 80 graden), om daarna gelijk terug te moduleren naar een temp die lager ligt dan 45 graden. De ketel slaat dan dus gelijk weer af vanwege de instellingen die ik gedaan heb.

Weet iemand waarom tado in eerste instantie de maximale cv temp vraagt om vervolgens direct terug te schalen? Valt er iets te wijzigen in de instellingen van ofwel tado ofwel de intergas om te voorkomen dat dit gedrag zich voordoet?

Voor nu heb ik de parameter weer aangepast naar de oude situatie waarbij deze dus wel weer gaat stoken bij een lagere temp vraag. Echter blijft dit wel energieverspilling doordat de cv nu weer (lauw) water rondpompt naar de handoekenradiator i.p.v. de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-05 13:30
dennie170 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:20:

Wanneer je zoals mij een tweede bedrade thermostaat gebruikt als aansturing voor de zoneklep (zoals hun documentatie ook aanwijst) maakt die gebruik van PWM (Pulse Width Modulation). Dit zorgt er voor dat de zoneklep een x-percentage per uur dicht zit omdat het de zoneklep aanstuurt alsof het een CV ketel is. Dit is natuurlijk niet juist. Ik heb dit zelf opgelost door er een Wemos D1 mini tussen te hangen met ESPHome. Maar deze heeft zojuist om een of andere reden de geest gegeven....
Het zou natuurlijk het mooiste zijn als Tado (of nog beter jijzelf) kunt instellen dat deze thermostaat een zoneklep bedient en dat deze dus geen PWM moet gebruiken.

Ook zie ik dat mijn woonkamer thermostaat vaak maximale warmtevraag van de CV vraagt, wat natuurlijk nergens op slaat met vloerverwarming. Mijn CV staat dus elke keer vol op 60 graden te pompen, terwijl mijn vloer maar tot 40 graden gaat. Als ik de water temperatuur op 40 zet dan wordt de zolder (mijn werkkamer) niet meer warm genoeg. Hiervoor moet ik eerst wat isolatie issues oplossen.

Al met al nog niet helemaal tevreden over Tado...
PWM is neem ik aan hetzelfde als wat Honeywell cycling noemt? Mijn ervaring is dat die constant is bij tado x met 3 cycles per uur. Ik heb geen verschil gezien adh van warmtevraag (1-3 'golfjes') maar neem aan dat de lengte can de cycle varieert.

Mijn setup is vergelijkbaar. Mijn thermostaat ziet ook het verschil niet tussen een klep, een pomp of een ketel, maar ik laat de vvw pomp en de CV ketel beide door een Tado thermostaat aansturen. Dat lijkt aardig te werken al ben ik met je eens dat het slimmer zou zijn als de vvw pomp blijft draaien (of klep open blijft) terwijl de ketel moduleert.

Ik ken geen thermostaat die een lagere aanvoertemp levert als de warmtevraag van de vvw komt ipv radiatoren en had dit ook niet verwacht van Tado. Is een workaround de aanvoertemp van je VVW op de verdeler verder te verlagen zodat je langere 'cycles' krijgt in je VVW? Dat werkt hier prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mole
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06-05 22:33
@MarsMuziek

Dit klinkt vergelijkbaar met mijn ervaringen vorig jaar. Zie onderstaande bericht. Ik heb toen de hele bende retour gedaan. Nu sindskort Tado x en het lijkt erop dat het probleem nu niet meer optreedt.
Mole schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:48:
Afgelopen week hier Tado geinstalleerd, maar zit toch met een vraag waar ik maar geen antwoord op kan vinden (of ik kan niet goed zoeken, dat kan ook)

Mijn vraag: is de modulerende werking van de Thermostaat/ketel niet in conflict met de modulerende Tado radiatorknoppen in dezelfde ruimte?

Situatie in ons huis is vrij standaard:
BG: Thermostaat + 3 radiatoren . Continue 18,5 graden dag en nacht.
1e verdieping: slaapkamers waar nu niet gestookt wordt, maar wil kinderkamers wel apart kunnen verwarmen zodat ze er vaker willen spelen
2e verdieping: Kantoor waar 2 keer in de week gewerkt wordt welke ik ook apart wil kunnen verwarmen.

Voorheen regelde de Remeha Isense netjes de aanvoer temperatuur om de huiskamer te verwarmen en wist deze temperatuur vrij laag te houden (rond de 30/35 graden), maar ik heb nu het idee dat de Tado thermostaat in gevecht is met de Tado radiatorknoppen. Wanneer er weinig warmtevraag is in de huiskamer, (bv bij 18,3 graden) staan de radiatorknoppen niet ver genoeg open om voldoende warmte af te geven, waardoor de thermostaat de aanvoer temperatuur hoger zet. Dat lijkt me nou niet de meest efficiente manier of te verwarmen. Ik heb ook het idee dat de radiator knoppen standaard dicht staan, ipv open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennie170
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06-05 21:15
Eisbar schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:53:
[...]

PWM is neem ik aan hetzelfde als wat Honeywell cycling noemt? Mijn ervaring is dat die constant is bij tado x met 3 cycles per uur. Ik heb geen verschil gezien adh van warmtevraag (1-3 'golfjes') maar neem aan dat de lengte can de cycle varieert.

Mijn setup is vergelijkbaar. Mijn thermostaat ziet ook het verschil niet tussen een klep, een pomp of een ketel, maar ik laat de vvw pomp en de CV ketel beide door een Tado thermostaat aansturen. Dat lijkt aardig te werken al ben ik met je eens dat het slimmer zou zijn als de vvw pomp blijft draaien (of klep open blijft) terwijl de ketel moduleert.

Ik ken geen thermostaat die een lagere aanvoertemp levert als de warmtevraag van de vvw komt ipv radiatoren en had dit ook niet verwacht van Tado. Is een workaround de aanvoertemp van je VVW op de verdeler verder te verlagen zodat je langere 'cycles' krijgt in je VVW? Dat werkt hier prima.
Tado v3 ondersteunt dit wel met een wijziging vanuit Tado support. De ketel op 60 graden zetten met 40 graden in de vloer is hartstikke inefficiënt, dus ik vind het stom dat X dit niet ondersteunt.

De aanvoer van de vvw verlagen zorgt er bij mij alleen maar voor dat er meer warm water de retour van de cv in terug gaat waardoor hij gaat pendelen.

Ik vind het gewoon waardeloos dat Tado de X serie heeft uitgebracht met vele malen minder functionaliteit en support dan de v3. Achteraf had ik beter mijn huiswerk moeten doen en de v3 kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandervh
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-03 18:47
Wellicht kan een van jullie helpen met het volgende; we zijn afgelopen vrijdag verhuisd. In het huis is een Tado thermostaat aanwezig met in elk vertrek een slimme radiatorknop. Het huis heeft op de begane grond vloerverwarming en op de 1ste en 2de verdieping laag temperatuur radiatoren. Het huis heeft een Remeha Avanta CV die met een aanvoertemperatuur van 40 graden staat ingesteld.

Tijdens de verhuizing stond de voordeur en de pui achter continu open, dus hebben de instelling “Uitschakelen alle kamers” gebruikt. In de middag hebben we alles weer aangezet. Echter vanaf dat moment is de temperatuur tot 22,5 graden gestegen maar daalt sindsdien nauwelijks. Met een digitale thermometer meet de vloer een temperatuur van rond 24,5 graden. In de app lijkt de CV niet bij te verwarmen. Alle kamers zijn handmatig ingesteld en worden niet meer door een slim schema gestuurd. De woonkamer staat op 18 graden ingesteld.

De stroom is al een keer van de ketel afgehaald en ook de batterijen zijn een halve minuut uit de thermostaat gehaald. Voor de rest is er niet gewijzigd. Hieronder een plaatje van de temperatuurstijging. Hopelijk heeft iemand een tip. Alvast dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/60cg5ibsf1ZiMhsY7WqyzsG60yE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LFWBzxbLdTf4ISJMbpSo0ZSQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rKHMeIic2SjTHtx7ypl-U9pgYLE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rJQUsDw6pA39IhEWCQMcBjVt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
Ik zie dat Tado (beta)app vandaag een update kreeg naar versie 8.38.0. Heeft iemand kunnen vaststellen wat er veranderd of verbeterd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
sandervh schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:20:
Wellicht kan een van jullie helpen met het volgende; we zijn afgelopen vrijdag verhuisd. In het huis is een Tado thermostaat aanwezig met in elk vertrek een slimme radiatorknop. Het huis heeft op de begane grond vloerverwarming en op de 1ste en 2de verdieping laag temperatuur radiatoren. Het huis heeft een Remeha Avanta CV die met een aanvoertemperatuur van 40 graden staat ingesteld.

Tijdens de verhuizing stond de voordeur en de pui achter continu open, dus hebben de instelling “Uitschakelen alle kamers” gebruikt. In de middag hebben we alles weer aangezet. Echter vanaf dat moment is de temperatuur tot 22,5 graden gestegen maar daalt sindsdien nauwelijks. Met een digitale thermometer meet de vloer een temperatuur van rond 24,5 graden. In de app lijkt de CV niet bij te verwarmen. Alle kamers zijn handmatig ingesteld en worden niet meer door een slim schema gestuurd. De woonkamer staat op 18 graden ingesteld.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb een Remeha Tzerra ace-matic, en die gaat in een soort 'nood-loop' als de opentherm verbinding met de thermostaat weg valt. Hij gaat dan continu 40 graden water rondpompen.(en geeft een foutcode)
Het lijkt er op dat tijdens de verhuizing toch iets met de bedrading tussen de thermostaat en de ketel mis is gegaan, of in geval van een draadloze ontvanger: zit de stekker er nog in?

[ Voor 24% gewijzigd door just4testing op 17-02-2025 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haydenen
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-04 14:21
Weet iemand waarom overal de draadloze ontvangers uitverkocht zijn? Ik heb al een slimme thermostaat en radiatorknoppen maar door een verhuizing heb ik nu de extensiekit nodig (vanwege extra zone vloerverwarming) maar ze lijken nergens meer nieuw te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandervh
just4testing schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:13:
[...]

Ik heb een Remeha Tzerra ace-matic, en die gaat in een soort 'nood-loop' als de opentherm verbinding met de thermostaat weg valt. Hij gaat dan continu 40 graden water rondpompen.(en geeft een foutcode)
Het lijkt er op dat tijdens de verhuizing toch iets met de bedrading tussen de thermostaat en de ketel mis is gegaan, of in geval van een draadloze ontvanger: zit de stekker er nog in?
Bedankt voor je reactie. Ik heb een Remeha Avanta 28c en deze is bedraad aangesloten op de Tado thermostaat. Er is tijdens de verhuizing niets anders gedaan dan in de app aangeven alle kamers uit te zetten en later weer aan te zetten. In de nacht lijkt de woonkamer 1-1,5 graden af te koelen, maar in de ochtend loopt het weer 1-1,5 graden op, waarbij de Tado app aangeeft dat er niet verwarmd wordt.

Het huis heeft een energielabel A, dus redelijk geïsoleerd, maar mijn verwachting is dat de vloer niet 25-27 graden blijft, als er geen warmtevraag is. De temperatuur staat al een paar dagen op 18 graden ingesteld, maar het blijft tussen de 21 en 22.5.

Zou het in de radiatorknoppen kunnen zitten die een verkeerd signaal doorgeven? Stel ze sturen wel een signaal voor warmtevraag, maar het warmewater wordt alleen naar de woonkamer gestuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mole
sandervh schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:11:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik heb een Remeha Avanta 28c en deze is bedraad aangesloten op de Tado thermostaat. Er is tijdens de verhuizing niets anders gedaan dan in de app aangeven alle kamers uit te zetten en later weer aan te zetten. In de nacht lijkt de woonkamer 1-1,5 graden af te koelen, maar in de ochtend loopt het weer 1-1,5 graden op, waarbij de Tado app aangeeft dat er niet verwarmd wordt.

Het huis heeft een energielabel A, dus redelijk geïsoleerd, maar mijn verwachting is dat de vloer niet 25-27 graden blijft, als er geen warmtevraag is. De temperatuur staat al een paar dagen op 18 graden ingesteld, maar het blijft tussen de 21 en 22.5.

Zou het in de radiatorknoppen kunnen zitten die een verkeerd signaal doorgeven? Stel ze sturen wel een signaal voor warmtevraag, maar het warmewater wordt alleen naar de woonkamer gestuurd?
Ik zie in de afbeelding de temperatuur stijgen, maar verbruik je dan ook gas? Ligt je woonkamer niet gewoon op het zuid-westen en is de temperatuur stijging niet toe te kennen aan zonnewarmte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18:15
just4testing schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:13:
[...]

Dat heb ik dus ook sinds een paar weken. Niets technisch aan de hand, alleen reset van de draadloze ontvanger helpt dan. Tado support heeft nieuwe setup remote geladen. Kijken of dat wat oplost…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-04 16:37
Tado is met zorgwekkende test schermen bezig als onderdeel van “customer sensitivity” onderzoek. Het lijkt me gepast om bij support te informeren hoe je gratis een volledige refund kunt krijgen als ze dit doorvoeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DPGT-9of-qKjuwvZTjH6oqbZ-Fw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fdL5KaamjEGabAmSycT57IeI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mole
Soru schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:39:
Tado is met zorgwekkende test schermen bezig als onderdeel van “customer sensitivity” onderzoek. Het lijkt me gepast om bij support te informeren hoe je gratis een volledige refund kunt krijgen als ze dit doorvoeren.

[Afbeelding]
Heb je dit scherm zelf gekregen?

Ik ben me bewust van dit 'experiment' en ik ben er niet van gediend.
Vandaag is de laatste dag van mn retourtermijn, dus het hele zwikkie gaat terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
  • Laatst online: 30-04 16:37
Mole schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:53:
[...]

Heb je dit scherm zelf gekregen?

Ik ben me bewust van dit 'experiment' en ik ben er niet van gediend.
Vandaag is de laatste dag van mn retourtermijn, dus het hele zwikkie gaat terug.
Niet zelf ontvangen. Op de Tado subreddit gevonden waar het officiële account er op gereageerd heeft, dus het is met zekerheid geen Photoshop of verzinsel van iemand.

https://www.reddit.com/r/tado/s/X1XQhowlin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mole
Soru schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:57:
[...]

Niet zelf ontvangen. Op de Tado subreddit gevonden waar het officiële account er op gereageerd heeft, dus het is met zekerheid geen Photoshop of verzinsel van iemand.

https://www.reddit.com/r/tado/s/X1XQhowlin
Thanks. Ik heb dit gisteren al getipt aan de tweakers redactie. Lijkt me een prima onderwerp om aandacht aan te besteden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwin_VH
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-04 14:57
Ook al gezien op reddit.
Zorgwekkende evolutie inderdaad.

Ik gebruik hun TRV's nu zo'n 3 jaar en kan het eigenlijk niet meer missen, maar ben wel behoorlijk pissed dat ze ons dit lappen.

Hun uitleg dat het hen kost om de servers draaiende te houden is bovendien bijzonder hypocriet, gezien hun weigering om de service lokaal te laten draaien.

Kortrijk | 5250 Wp Sunpower - 9x375 WZW 45° + 5x375 ONO 45° | Solis 3,6 kW | Batterij: Pylontech 9,6 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mole
Wat me tijdens het gebruik vandaag trouwens opviel, en ik hoop dat iemand daar antwoord op weet: Vragenvuur incoming:

In mijn woonkamer heb ik de Tado X thermostaat hangen, en 3 radiatoren met elk een Tado X TRV.
De thermostaat is uiteraard de zoneregelaar, en ik mag aannemen dat de temperatuur gemeten door de thermostaat bepaald of er verwarmt moet worden in die ruimte.

Waarom is het dan zo dat de temperatuur gemeten op de 3 radiatoren, bepalen hoe ver die Tado die radiatoren opendraait?
Waarom staan die niet gewoon maximaal open?
De Tado thermostaat is toch de master? Die moduleert de aanvoer temperatuur toch? Waarom wordt de radiator die in de zon staat dan geknepen omdat die een hogere temperatuur meet dan de thermostaat? Waarom wordt de radiator waar warmte onder een vensterbank blijft hangen, en de TRV dus een te hoge temperatuur meet, dan ook geknepen?

Als ik in de app handmatig een temperatuur offset van -10 graden instel voor de TRVs, dan gaan ze ineens wel helemaal open en tonen de displays wel ineens 3 streepjes ipv 1 of 2. Dat is toch ontzettend raar?

Dan werken, iig in de woonkamer, de TRV toch het modulerende karakter van de Tado Thermostaat tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Soru schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:39:

[Afbeelding]
Wat waardeloos zeg, snap dat enkel de zon voor niks op gaat maar na aanschaf kosten in je maag gesplitst krijgen vind ik vrij onbeschoft. Men rekent er op dat het gros die ene dollar of euro wel voor lief neemt.. Net als google, apple icloud en allerlei andere diensten.

Ik ben van Tado afgestapt maar volg dit wel met interesse op de voet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Herkent iemand dit?

M'n Tado Draadloze Ontvanger (v3) werkt probleemloos gedurende maanden, maar verloor zondag en maandag geregeld (paar keer per dag, zowel 's nachts als overdag) de verbinding met de Tado Bridge, enkel een powercycle van de Draadloze Ontvanger loste dat op, een énkele keer herstelde de verbinding zich zelfstandig.

Inmiddels is de verbinding tussen Draadloze Ontvanger en Bridge alweer 24+ uur ononderbroken en lijken (klopklop) de verbinding issues voorbij. Gelukkig maar, want was de CV flink aan het werk was op het moment van wegvallen van de verbinding tussen Tado Bridge en Draadloze Ontvanger, dan bleef ie dat doen door het uitblijven van een signaal dat de doeltemperatuur bereikt was.

[ Voor 34% gewijzigd door JBS op 19-02-2025 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
JBS schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:31:
Herkent iemand dit?

M'n Tado Draadloze Ontvanger (v3) werkt probleemloos gedurende maanden, maar verloor zondag en maandag geregeld (paar keer per dag, zowel 's nachts als overdag) de verbinding met de Tado Bridge, enkel een powercycle van de Draadloze Ontvanger loste dat op, een énkele keer herstelde de verbinding zich zelfstandig.

Inmiddels is de verbinding tussen Draadloze Ontvanger en Bridge alweer 24+ uur ononderbroken en lijken (klopklop) de verbinding issues voorbij. Gelukkig maar, want was de CV flink aan het werk was op het moment van wegvallen van de verbinding tussen Tado Bridge en Draadloze Ontvanger, dan bleef ie dat doen door het uitblijven van een signaal dat de doeltemperatuur bereikt was.
Hier ook sinds een paar weken voortdurend storingen, waarbij de ketel blijft branden terwijl er geen warmtevraag is. Powercycle lost het tijdelijk op, maar lijkt er sterk op dat Tado iets gewijzigd heeft in de settings. Paar jaar probleemloos gefunctioneerd, maar sinds 1 februari is het foute boel. Ben in contact met de helpdesk. Wordt vervolgd,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
Mole schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:57:
Wat me tijdens het gebruik vandaag trouwens opviel, en ik hoop dat iemand daar antwoord op weet: Vragenvuur incoming:

In mijn woonkamer heb ik de Tado X thermostaat hangen, en 3 radiatoren met elk een Tado X TRV.
De thermostaat is uiteraard de zoneregelaar, en ik mag aannemen dat de temperatuur gemeten door de thermostaat bepaald of er verwarmt moet worden in die ruimte.

Waarom is het dan zo dat de temperatuur gemeten op de 3 radiatoren, bepalen hoe ver die Tado die radiatoren opendraait?
Waarom staan die niet gewoon maximaal open?
De Tado thermostaat is toch de master? Die moduleert de aanvoer temperatuur toch? Waarom wordt de radiator die in de zon staat dan geknepen omdat die een hogere temperatuur meet dan de thermostaat? Waarom wordt de radiator waar warmte onder een vensterbank blijft hangen, en de TRV dus een te hoge temperatuur meet, dan ook geknepen?

Als ik in de app handmatig een temperatuur offset van -10 graden instel voor de TRVs, dan gaan ze ineens wel helemaal open en tonen de displays wel ineens 3 streepjes ipv 1 of 2. Dat is toch ontzettend raar?

Dan werken, iig in de woonkamer, de TRV toch het modulerende karakter van de Tado Thermostaat tegen?
Ik weet niet hoe het bij TadoX precies zit, maar bij V3+ moet je behalve de zoneregelaar OOK het meettoestel opgeven. In de woonkamer is dat dan voor alle radiatorknoppen de slimme huiskamer thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Nu online
just4testing schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:47:
[...]

Ik weet niet hoe het bij TadoX precies zit, maar bij V3+ moet je behalve de zoneregelaar OOK het meettoestel opgeven. In de woonkamer is dat dan voor alle radiatorknoppen de slimme huiskamer thermostaat.
Blijkbaar hebben ze dit bij de X verwijderd en pakken ze nu het gemiddelde van alle metingen in een ruimte.

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:25
Onze woonkamer is aan de achterkant volledig voorzien van ramen / openslaande deuren, en in de winter komt hier aardig wat kou vandaan. Uiteraard hangen er gordijnen voor, maar nog steeds is het duidelijk merkbaar.

Naast deze raampartij hangt een radiator net zoals aan de voorkant waar ook de (nu Nest) thermostaat hangt.
Als de thermostaat staat ingesteld op 20 graden, meet ik in het "koude deel" van de woonkamer slechts 18 graden.

Mijn vraag: zou een Tado met 2 thermostaatknoppen hier een oplossing voor zijn?
De gedachte zou dan dan zijn dat ik thermostaat op 20 zet, en de knop op de verwarming in het koude deel bijv. op 22.

Werkt dit zo?
(totaal geen ervaring met Tado / thermostartknoppen .... )

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:43
smoken schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:36:
Onze woonkamer is aan de achterkant volledig voorzien van ramen / openslaande deuren, en in de winter komt hier aardig wat kou vandaan. Uiteraard hangen er gordijnen voor, maar nog steeds is het duidelijk merkbaar.

Naast deze raampartij hangt een radiator net zoals aan de voorkant waar ook de (nu Nest) thermostaat hangt.
Als de thermostaat staat ingesteld op 20 graden, meet ik in het "koude deel" van de woonkamer slechts 18 graden.

Mijn vraag: zou een Tado met 2 thermostaatknoppen hier een oplossing voor zijn?
De gedachte zou dan dan zijn dat ik thermostaat op 20 zet, en de knop op de verwarming in het koude deel bijv. op 22.

Werkt dit zo?
(totaal geen ervaring met Tado / thermostartknoppen .... )
Tado doet in principe geen aansturing van knoppen. Tado werkt met zones, en afhankelijk van de warmtevraag (/PID regeling) in de zone worden alle knoppen (gedeeltelijk) open/dicht gezet. Vervolgens is er, in ieder geval bij de V3, maar 1 "meettoestel" voor de temperatuur, dat kan een knop zijn, of de thermostaat, of een losse temperatuur sensor (die er exact zo uit ziet als de thermostaat en knoppen heeft voor aanpassen doeltemperatuur). Wat in jou situatie dus zou moeten is dat je de ruimte in tweeen deelt en er twee zones van maakt, met in elke zone 1 knop. Dan kun je voor beide zones de temperatuur op 20 instellen en dan gaat de knop voor dicht terwijl die achter nog blijft lopen. De Nest laten hangen lijkt mij daarbij ook niet heel slim (als je dat deed overwegen), aangezien de Nest niet weet van de Tado knoppen. Als de Tado knoppen zijn dicht gedraaid wil je immers niet dat de thermostaat nog een koudere temperatuur meet en dus warmte van de CV blijft vragen.

En uberhaupt moet je met die situatie, van beide knoppen dicht, rekening houden., En daarvoor heb je of een bypass nodig, of een (aparte) radiator, met een traditionele knop (geen thermostaatknop, laat staan een slimme thermostaatknop) die je 24/7 (een beetje) open laat staan. Dit zodat als de pomp loopt het water ook altijd kan circuleren. Anders draait de pomp stuk.

• smoken
RobertMe schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:08:
[...]

Tado doet in principe geen aansturing van knoppen. Tado werkt met zones, en afhankelijk van de warmtevraag (/PID regeling) in de zone worden alle knoppen (gedeeltelijk) open/dicht gezet. Vervolgens is er, in ieder geval bij de V3, maar 1 "meettoestel" voor de temperatuur, dat kan een knop zijn, of de thermostaat, of een losse temperatuur sensor (die er exact zo uit ziet als de thermostaat en knoppen heeft voor aanpassen doeltemperatuur). Wat in jou situatie dus zou moeten is dat je de ruimte in tweeen deelt en er twee zones van maakt, met in elke zone 1 knop. Dan kun je voor beide zones de temperatuur op 20 instellen en dan gaat de knop voor dicht terwijl die achter nog blijft lopen. De Nest laten hangen lijkt mij daarbij ook niet heel slim (als je dat deed overwegen), aangezien de Nest niet weet van de Tado knoppen. Als de Tado knoppen zijn dicht gedraaid wil je immers niet dat de thermostaat nog een koudere temperatuur meet en dus warmte van de CV blijft vragen.

En uberhaupt moet je met die situatie, van beide knoppen dicht, rekening houden., En daarvoor heb je of een bypass nodig, of een (aparte) radiator, met een traditionele knop (geen thermostaatknop, laat staan een slimme thermostaatknop) die je 24/7 (een beetje) open laat staan. Dit zodat als de pomp loopt het water ook altijd kan circuleren. Anders draait de pomp stuk.
Dank je voor je uitgebreide reactie, dat wordt enorm gewaardeerd!
Ik zat te denken aan de aanbieding op Bol.com waarin de X te koop is met 2 thermostartknoppen en open therm heeft, net als de Nest (ipv aan/uit).

Die 2 knoppen zouden dan op de beide radiatoren in de woonkamer kunnen, welke ik dan op basis van jouw uitleg indeel in 2 zones.

Echter geef je aan dat er dan nog een derde radiator dient te zijn met traditionele knop welke 24/7 iets open moet staan. Dient deze in dezelfde ruimte te zijn (woonkamer) of mag dit ook in een compleet andere ruimte zijn?

• Mole
RobertMe schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:08:
[...]

Ik wil hier graag even op ingaan, want in mijn ervaring met Tado X afgelopen maand, gedragen de knoppen in dezelfde zone zich weldegelijk anders op basis van de door de knoppen gemeten omgevingstemperatuur.

Voorbeeld: mijn thermostaat X hong aan de muur in de woonkamer en meet 18 graden, en ik wil naar 19 verwarmen. De 3 knoppen in de ruimte gaan (deels) open, maar de knop die in de zon hangt (en 23 graden aangeeft) geeft maar 1 streepje weer en is lauw, terwijl de knoppen die niet in de zon hangen 2 streepjes aangeven en absoluut warm werden (gaven 18 en 19,2 aan).
Als ik in de app de knop in de zon een offset gaf van -9,9 graden, en die dus 12 graden meette, draaide die gelijk verder open en ging het warme water lopen. De X lijkt dus precies te doen wat @smoken wil.

Ik wil gewoon dat als thermostaat zegt dat alleen de woonkamer verwarmt moet worden, de knoppen volledig open gaan en op basis aanvoertemperatuur gemoduleerd wordt, ipv het knijpen van toevoer per knop met de maximaal ingestelde aanvoer temp.

Dat, icm de geruchten dat de app achter een betaalmuur komt heeft me doen besluiten het zwikkie terug te sturen.

• smoken
Mole schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:29:
[...]

Ik wil hier graag even op ingaan, want in mijn ervaring met Tado X afgelopen maand, gedragen de knoppen in dezelfde zone zich weldegelijk anders op basis van de door de knoppen gemeten omgevingstemperatuur.

Voorbeeld: mijn thermostaat X hong aan de muur in de woonkamer en meet 18 graden, en ik wil naar 19 verwarmen. De 3 knoppen in de ruimte gaan (deels) open, maar de knop die in de zon hangt (en 23 graden aangeeft) geeft maar 1 streepje weer en is lauw, terwijl de knoppen die niet in de zon hangen 2 streepjes aangeven en absoluut warm werden (gaven 18 en 19,2 aan).
Als ik in de app de knop in de zon een offset gaf van -9,9 graden, en die dus 12 graden meette, draaide die gelijk verder open en ging het warme water lopen. De X lijkt dus precies te doen wat @smoken wil.

Ik wil gewoon dat als thermostaat zegt dat alleen de woonkamer verwarmt moet worden, de knoppen volledig open gaan en op basis aanvoertemperatuur gemoduleerd wordt, ipv het knijpen van toevoer per knop met de maximaal ingestelde aanvoer temp.

Dat, icm de geruchten dat de app achter een betaalmuur komt heeft me doen besluiten het zwikkie terug te sturen.
Dank je voor het delen van bovenstaande!
Als ik het goed begrijp doet de X precies waar ik naar zoek op basis van mijn situatie, al is het voor jou Nout juist niet gewenst dat het op deze manier werkt.

Over die, potentiële, paywall heb ik ook al gelezen.
Dat zou natuurlijk wel slecht zijn, al vraag ik me af of:

1: dit om de basis functionaliteiten in de app zal gaan
2: e.e.a. wellicht op te vangen is met Home Assistant (welke ik ook op heb draaien)

• RobertMe
Mole schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:29:
[...]

Dat zou dan een forse verbetering zijn. En is niet hoe het in mijn ervaring werkt met de V3 (/V3+? Volgens mij is alleen de thermostaat + en de knoppen niet?).
Ik zou zelfs willen dat de knoppen 24/7 open staan (al dan niet gedeeltelijk) tenzij expliciet een andere ruimte warmte vraagt. Nu lijkt die aardig te flipperen met een benedenverdieping ingedeeld in 3 zones (gedeeltelijk voor het "gespreid" warmen, wat bij de X dan mogelijk niet zou hoeven) waarbij de CV elke keer voor een andere zone (in effectief dezelfde open / verbonden ruimte) aan gaat. Tenzij op een zonnige dag de voorkant van woonkamer van zichzelf warm is en blijft.
Dat zou nu voor mij ook een harde dealbreaker zijn. Naast dat naar gelang ik het langer had er steeds meer minpunten bij kwamen. De boel stuurt dus niet lekker aan. (Initieel) problemen met plaatsing van de bridge en nu nog steeds soms een knop die offline gaat. Batterijen die maar leeg blijven gaan (door elke keer dicht draaien terwijl er helemaal geen warmtevraag naar de ketel is en als de ketel uit zichzelf besluit te draaien (of nadraaien of na tapwater warmen) mag dat ook wel de beneden verdieping verwarmen). Nu dan weer het "experiment" met een verplicht abonnement. En last but nit least: intussen zijn er meer slimme thermostaten en knoppen zonder ecosysteem. Bv Bosch heeft een thermostaat en knop die gewoon via Zigbee werkt. En ook hier en daar wat Chinees spul. Inclusief hier en daar een knoo waarbii je "zelf" de stand kunt bepalen. Waardoor je bv ook vanuit Home Assistant aansturing kunt doen met een eigen temperatuur sensor, i.p.v. of de sensor in de knop (nogal beïnvloed door de radiator zelf) of weer een dure sensor uit het systeem gekocht moet worden (€50+ bij Tado? Een Zigbee tenp sensor heb je voor €10 of zo). En volgens mij zijn er nu in Home Assistant ook slimmere "oplossingen" voor aansturing van thermostaat / knoppen / ... incl. PID regeling en al (zijnde Better Thermostat).

• RobertMe
smoken schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:13:
Echter geef je aan dat er dan nog een derde radiator dient te zijn met traditionele knop welke 24/7 iets open moet staan. Dient deze in dezelfde ruimte te zijn (woonkamer) of mag dit ook in een compleet andere ruimte zijn?
Andere ruimte is prima. Waar het om gaat is dat je het circuit niet "afsluit", dus niet alle radiatoren dicht zijn. Als dat namelijk wel het geval zou zijn en de pomp zou aan gaan dan draait die mogelijk stuk. Immera is er geen flow (te krijgen) in het circuit, alles staat dicht. Als je vervolgens bv een radiator op de badkamer, of hal, of ... een beetje open zet dan kan het water ook rond blijven gaan als de Tado knoppen dicht staan. Alternatief is een bypass ergens in het systeem. Die zorgt er (bij een bepaalde druk?) vanzelf voor dat de aanvoer en retour met elkaar in verbinding komen en het water dus blijft stromen.

• RobertMe
smoken schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:47:
1: dit om de basis functionaliteiten in de app zal gaan
Het gaat waarschijnlijk niet om de app, maar om het gebruik van de servers. En Tado (v3) is super dom. Schema's draaien op de server. En zonder server werkt het schema niet. Het schema zit dus niet in de bridge of thermostaat. Maar als jij zegt "vanaf 7:00 zet temperatuur op 19°". Dan stuurt om 7:00 de server een berichtje naar de bridge om ds temperatuur op 19° te zetten. Dua geen server, of geen internet, en het schema werkt niet. Je kunt dan wel nog aan de knoo draaien, of de thermostaat gebruiken, om de gewenste temperatuur in de zone in te stellen.
2: e.e.a. wellicht op te vangen is met Home Assistant (welke ik ook op heb draaien)
Als je daartoe bereid hebt, dan zou ik dus uberhaupt Tado links laten liggen en die route bewandelen. Met iets dat bewezen werkt. En ja, Tado X ondersteund Matter over Thread, en is met een eigen thread border router (zoals de SkyConnect, mrt Thread firmware?) te gebruiken zonder Tado X bridge. Maar of dat allemaal goed en lekker werkt? En stel je dan bv dus wederom de gewenste temperatuur van/bij de knop in of kun je op enige wijze aansturen op basis van een eigen sensor? Terwijl er waarschijnlijk al bewezen (Zigbee of Zwave of wifi) producten zijn op dit vlak.

• smoken
RobertMe schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:58:
[...]

Het gaat waarschijnlijk niet om de app, maar om het gebruik van de servers. En Tado (v3) is super dom. Schema's draaien op de server. En zonder server werkt het schema niet. Het schema zit dus niet in de bridge of thermostaat. Maar als jij zegt "vanaf 7:00 zet temperatuur op 19°". Dan stuurt om 7:00 de server een berichtje naar de bridge om ds temperatuur op 19° te zetten. Dua geen server, of geen internet, en het schema werkt niet. Je kunt dan wel nog aan de knoo draaien, of de thermostaat gebruiken, om de gewenste temperatuur in de zone in te stellen.

[...]

Als je daartoe bereid hebt, dan zou ik dus uberhaupt Tado links laten liggen en die route bewandelen. Met iets dat bewezen werkt. En ja, Tado X ondersteund Matter over Thread, en is met een eigen thread border router (zoals de SkyConnect, mrt Thread firmware?) te gebruiken zonder Tado X bridge. Maar of dat allemaal goed en lekker werkt? En stel je dan bv dus wederom de gewenste temperatuur van/bij de knop in of kun je op enige wijze aansturen op basis van een eigen sensor? Terwijl er waarschijnlijk al bewezen (Zigbee of Zwave of wifi) producten zijn op dit vlak.
Op zicht ben ik best bereid om met Home Assistant aan de slag te gaan, zal wat uitzoekwerk zijn .... maar daar zijn we Tweakers voor :-)

Dat gezegd hebbende, ik dacht/had verwacht dat ik met een Tado een soort van alles-in-1 oplossing zou hebben. Voor zover ik tot nog toe gevonden heb werkt een Nest niet lekker met thermostartknoppen, dus verwacht dat ik deze Nest dan sowieso zal moeten vervangen.

De bundel op Bol (Tado X, 2 knoppen en de Matter Bridge voor €159) leek me een optie met vriendelijk prijskaartje, om eindelijk het probleem van de "halve koude kamer" op te lossen :+

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:45
smoken schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 23:09:
[...]

Op zicht ben ik best bereid om met Home Assistant aan de slag te gaan, zal wat uitzoekwerk zijn .... maar daar zijn we Tweakers voor :-)

Dat gezegd hebbende, ik dacht/had verwacht dat ik met een Tado een soort van alles-in-1 oplossing zou hebben. Voor zover ik tot nog toe gevonden heb werkt een Nest niet lekker met thermostartknoppen, dus verwacht dat ik deze Nest dan sowieso zal moeten vervangen.

De bundel op Bol (Tado X, 2 knoppen en de Matter Bridge voor €159) leek me een optie met vriendelijk prijskaartje, om eindelijk het probleem van de "halve koude kamer" op te lossen :+
Tip: gebruik voor Home Assistant de Matter integratie en koppel je Tado X op deze manier. Dan kun je er veel meer mee. Ik ben een beetje doorgeslagen in het hele HomeAssistant gebeuren. Heb nu ook al verlichting in de kamer die aan gaat als ik bij mijn huis in de buurt ben (heb een hekel aan een donker huis als ik thuis kom).

Maar je kan op die manier dus ook de geofencing van Tado Premium nabouwen. Tenzij er nog andere functies zijn zoals Care Plus die je graag wil hebben. Scheduling zou je dus ook met HA kunnen nabouwen. Zelf heb ik wel het Premium pakket. Dan zou je kunnen zeggen: ‘weggegooid geld’, maar nadat ik een Nest met HeatLink had die opeens besloot het huis helemaal niet meer te verwarmen en ik hem ook niet meer kon booten, heb ik geen zin in die fratsen. Als het licht voor het raam niet automatisch aan gaat, ok. Maar ik had een koud huis bij -7 graden ‘s nachts en daarmee heeft de Nest zijn kans verspeeld.

De tado werkt prima, lijkt ook beter te moduleren en hij meet de temperatuur ook beter. Dus ach, die 30 euro per jaar kan ik wel missen. Dat is anderhalve tekst per jaar. Ik ben copywriter. Kan het wel missen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KingKoning
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:01
Iemand hier ervaring met het lokaal koppelen van tado v3 aan homeassistant?
Het zou volgens mij moeten kunnen via de homekit integratie. Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die dat draaien.

Nu tado de kant van subscription op lijkt te gaan voor functionaliteit waarvan ze altijd zeiden dat het gratis zou blijven, wil ik me volledig losweken van hun servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:12
Even een noob vraag: ik heb momenteel een Honeywell T6 Lyric thermostaat in de woonkamer aan de muur, dit werkt prima met de iIntergas ketel die we hebben hangen. Nu heb ik vorige maand voor de badkamerradiator een Tado X slimme thermostaatknop gekocht en dit werkt prima samen.

Nu wil ik echter dat die direct kan communiceren dus er is een Tado X thermostaat onderweg. Is het nu gewoon een kwestie van Honeywell kastje van de muur trekken, even checken hoe die bedrading loopt, vervolgens ook zo aansluiten op de Tado X thermostaat en klaar?

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

DON PAPA

Tweaker-fan

DePaul schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:18:
Even een noob vraag: ik heb momenteel een Honeywell T6 Lyric thermostaat in de woonkamer aan de muur, dit werkt prima met de iIntergas ketel die we hebben hangen. Nu heb ik vorige maand voor de badkamerradiator een Tado X slimme thermostaatknop gekocht en dit werkt prima samen.

Nu wil ik echter dat die direct kan communiceren dus er is een Tado X thermostaat onderweg. Is het nu gewoon een kwestie van Honeywell kastje van de muur trekken, even checken hoe die bedrading loopt, vervolgens ook zo aansluiten op de Tado X thermostaat en klaar?
Ja ik ben zelf ook overgestapt van een Honeywell T6 Lyric thermostaat naar een Tado X thermostaat. Ik heb het Honeywell kastje bij de cv ketel verwijderd en daar de twee draden (cv > thermostaat) met elkaar verbonden. Netter had geweest om de draad vanaf de thermostaat rechtstreeks in de cv aan te sluiten, maar die draad was bij mij te kort daarvoor. En beneden in de huiskamer heb ik de Honeywell Thermostaat verwijderd en de draden aangesloten op het OpenTherm aansluitblokje van de Tado X.

Maar in de Tado app kunt je aangeven wat je oude thermostaat is, en dan krijg je ook stap voor stap te zien wat je moet doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006

Church of Noise

Drive it like you stole it

KingKoning schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:04:
Iemand hier ervaring met het lokaal koppelen van tado v3 aan homeassistant?
Het zou volgens mij moeten kunnen via de homekit integratie. Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die dat draaien.

Nu tado de kant van subscription op lijkt te gaan voor functionaliteit waarvan ze altijd zeiden dat het gratis zou blijven, wil ik me volledig losweken van hun servers.
Ik ben ook al even aan het zoeken maar voorlopig nog niet verder dan jou, i.e. via homekit en dan in home assistant een schedule opzetten...

[ Voor 49% gewijzigd door Church of Noise op 21-02-2025 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
DON PAPA schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:33:
[...]

Ja ik ben zelf ook overgestapt van een Honeywell T6 Lyric thermostaat naar een Tado X thermostaat. Ik heb het Honeywell kastje bij de cv ketel verwijderd en daar de twee draden (cv > thermostaat) met elkaar verbonden. Netter had geweest om de draad vanaf de thermostaat rechtstreeks in de cv aan te sluiten, maar die draad was bij mij te kort daarvoor. En beneden in de huiskamer heb ik de Honeywell Thermostaat verwijderd en de draden aangesloten op het OpenTherm aansluitblokje van de Tado X.

Maar in de Tado app kunt je aangeven wat je oude thermostaat is, en dan krijg je ook stap voor stap te zien wat je moet doen...
Dat had ik idd al gezien dat je dan via de Tado app instructies kreeg hoe je je oude thermostaat moest verwijderen. Ze maken het zo wel heel erg makkelijk :D Ik heb ook zo'n kastje bij de CV hangen en hoopte daar vanaf te kunnen blijven. Maar daar moet mss toch ook nog iets mee gebeuren?

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
Church of Noise schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:37:
[...]

Ik ben ook al even aan het zoeken maar voorlopig nog niet verder dan jou, i.e. Via homekit en dan in home assistant een schedule opzetten...
Je bedoelt met een Honeywell Lyric T6 en een slimme Tado X radiatorknop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Nu online

DON PAPA

Tweaker-fan

DePaul schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:52:
[...]
Ik heb ook zo'n kastje bij de CV hangen en hoopte daar vanaf te kunnen blijven. Maar daar moet mss toch ook nog iets mee gebeuren?
Ja dat Honeywell kastje bij de cv moet er tussen uit, die heb je niet meer nodig

[ Voor 4% gewijzigd door DON PAPA op 21-02-2025 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
Ah ok, dat wist ik niet. Hopelijk wordt ook in de Tado app uitgelegd hoe dat in zijn werk gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Nu online

DON PAPA

Tweaker-fan

DePaul schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:06:
Ah ok, dat wist ik niet. Hopelijk wordt ook in de Tado app uitgelegd hoe dat in zijn werk gaat :)
Kwestie van de twee draden (1 vanaf de cv en 1 vanaf de thermostaat) los halen uit het kasje en aan elkaar verbinden, zodat het weer één draad wordt. En als de kabel vanaf de thermostaat lang genoeg is voor naar de cv, dan kun je ook het stukje draad vanuit de cv naar het kastje geheel verwijderen, en de draad vanaf de thermostaat weer rechtstreeks in de cv aansluiten. In mijn geval was deze draad te kort dus ik heb de twee stukken uit het kastje gewoon weer met elkaar verbonden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

DePaul schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:53:
[...]

Je bedoelt met een Honeywell Lyric T6 en een slimme Tado X radiatorknop?
Sorry, verkeerde post gequote! Ik bedoelde die van @KingKoning. Ik zet het even recht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DePaul
DON PAPA schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:14:
[...]

Kwestie van de twee draden (1 vanaf de cv en 1 vanaf de thermostaat) los halen uit het kasje en aan elkaar verbinden, zodat het weer één draad wordt. En als de kabel vanaf de thermostaat lang genoeg is voor naar de cv, dan kun je ook het stukje draad vanuit de cv naar het kastje geheel verwijderen, en de draad vanaf de thermostaat weer rechtstreeks in de cv aansluiten. In mijn geval was deze draad te kort dus ik heb de twee stukken uit het kastje gewoon weer met elkaar verbonden..
Nou, toen kwam de thermostaat en toen was ie aangesloten. Letterlijk een kind kan de was doen daar. Werd echt met Jip en Janneke taal en plaatjes erdoorheen geleid. Was echt zo gebeurd. Blij mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandervh
Mole schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:26:
[...]

Ik zie in de afbeelding de temperatuur stijgen, maar verbruik je dan ook gas? Ligt je woonkamer niet gewoon op het zuid-westen en is de temperatuur stijging niet toe te kennen aan zonnewarmte...
Ja, er wordt ook gas verbruikt. Zonder warmtevraag, zie ik op de gasmeter het verbruik oplopen. De woonkamer ligt op het Oosten. Het is geen zonnewarmte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandervh
sandervh schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:20:

De stroom is al een keer van de ketel afgehaald en ook de batterijen zijn een halve minuut uit de thermostaat gehaald. Voor de rest is er niet gewijzigd. Hieronder een plaatje van de temperatuurstijging. Hopelijk heeft iemand een tip. Alvast dank!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Inmiddels heb ik de oorzaak kunnen vinden. Bij het scrollen door de Tado instellingen is door eigen fout de aansturing aangepast van aan/uit naar een andere waarde. Na aanpassen van de waarde naar aan/uit (R01 waarde), werkt alles weer naar behoren.

Aangezien de Remeha Avanta 28c ketel ook Opentherm ondersteund, vraag ik me nog wel of of het gebruik van Opentherm nog voordelen kan hebben in gasverbruik. We maken gebruik van laagtemperatuur radiatoren icm vloerverwarming met een aanvoertemperatuur van 40 graden.

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

sandervh schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:15:
[...]

Inmiddels heb ik de oorzaak kunnen vinden. Bij het scrollen door de Tado instellingen is door eigen fout de aansturing aangepast van aan/uit naar een andere waarde. Na aanpassen van de waarde naar aan/uit (R01 waarde), werkt alles weer naar behoren.

Aangezien de Remeha Avanta 28c ketel ook Opentherm ondersteund, vraag ik me nog wel of of het gebruik van Opentherm nog voordelen kan hebben in gasverbruik. We maken gebruik van laagtemperatuur radiatoren icm vloerverwarming met een aanvoertemperatuur van 40 graden.

Bedankt voor het meedenken!
In principe is opentherm efficiënter by design, dus als je ketel het kan, zou ik het aanraden. Volgens literatuur kan je gemiddeld (...) 6% efficiënter verwachten met OT. Onder andere omdat je moduleert en zo dus fijner regelt...
Ik ha overigens dezelfde vraag als jou voor onze Itho Daalderop ketel, en heb hun technische dienst gecontacteerd en ook zij raadden aan om altijd OT te kiezen indien mogelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Church of Noise op 22-02-2025 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
BGFG schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:57:
[...]

Dat heb ik dus ook sinds een paar weken. Niets technisch aan de hand, alleen reset van de draadloze ontvanger helpt dan. Tado support heeft nieuwe setup remote geladen. Kijken of dat wat oplost…
Even een selfquote: vandaag is de Energiewacht erbij geweest. Het ligt dus echt aan de ontvanger; als die wordt afgekoppeld gaat de ketel direct uit. Soft- of hardwareprobleem dus bij Tado, ketel functioneert prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 15:39
Ik heb Tado V3 zonder abonnement, en was afgelopen week op vakantie.
Ik heb daarom m'n geolocatie handmatig op "Afwezig" geschakeld.
In het schema van de woonkamer (vloerverwarming) heb ik de afwezigheidstemperatuur op 15°C ingesteld.
Tado schakelde 'm netjes naar 15°C en ik ben vertrokken.

Ergens halverwege de week ging ik eens kijken hoe 'koud' het thuis was, en toen zag ik tot mijn schrik dat hij op een aantal momenten toch ineens weer volle bak is gaan verwarmen naar de temperatuur uit het "Thuis" schema, om op bepaalde momenten toch weer terug te gaan naar "Afwezig". Dit lijkt me een enorme bug in het systeem. Herkent iemand dit? Dit heeft me afgelopen week denk ik 30 kuub extra gas gekost 8)7 ...

Ik heb het uiteindelijk maar opgelost door geolocatie weer op "Thuis" te zetten en de woonkamer 'oneindig' op 15°C te zetten. Daarmee bleef hij wel op 15°C.

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Hopelijk dat iemand het antwoord heeft voor mij :). We zijn verhuisd en de Tado gaat mee. Ik heb een nieuwe in het zwart gekocht en ging deze aansluiten maar hij werkt niet met OT. Er hing een Remeha Isense die was aangesloten op OT. Ik heb toen de Tado op de - en + aangesloten en op DC01 gezet maar helaas deed hij niks. De Remeha Avanta heb ik geopend en daar zat hij gewoon op 3 en 4 zoals het hoort. Ik heb de Tado nu op relais aangesloten en gezet naar RC01 en nu verwarmt hij wel. Is er iets wat ik over het hoofd zie?

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:44

mno

supercrazy schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:15:
Hopelijk dat iemand het antwoord heeft voor mij :). We zijn verhuisd en de Tado gaat mee. Ik heb een nieuwe in het zwart gekocht en ging deze aansluiten maar hij werkt niet met OT. Er hing een Remeha Isense die was aangesloten op OT. Ik heb toen de Tado op de - en + aangesloten en op DC01 gezet maar helaas deed hij niks. De Remeha Avanta heb ik geopend en daar zat hij gewoon op 3 en 4 zoals het hoort. Ik heb de Tado nu op relais aangesloten en gezet naar RC01 en nu verwarmt hij wel. Is er iets wat ik over het hoofd zie?
Ik weet niet wat je bedoelt met DC01, maar mijn Tado V3+ staat op D01 voor Opentherm communicatie met mijn Remeha Avanta.

Gewoon rösti

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrkb_
  • Laatst online: 05-05 10:01
Ik wil toch even mijn ei kwijt over Tado, hun ondersteuning voor OpenTherm en hun algemene houding naar klanten toe. Dit is ook al ter sprake gekomen in het Quatt-topic, hier even een samenvatting / waarschuwing.

Tado X is gecertificeerd door de OpenTherm Association en ondersteunt waarden ID 016 (room temperature) en ID 024 (room setpoint).

Tado heeft bij de Tado X zeer bewust besloten om deze waarden te gaan misbruiken en niet meer de echte waarden door te sturen. Ze geven daar een reden voor op die technisch niet klopt.

Hierdoor sturen ze een constante temperatuur van 20 graden en een fictief setpoint door over OpenTherm. Het komt voor dat ze opeens (binnen een minuut) het setpoint dusdanig laag gooien dat een verwarmingssysteem vol aangaat.
Voor bezitters van hybride warmtepompen zoals de Quatt, die deze signalen gebruiken om goed te kunnen sturen, is dit een groot probleem.

Tado voldoet hier eigenlijk niet meer mee aan de standaard. Elke andere thermostaat die deze IDs ondersteunt gaat hier netjes mee om, waaronder de Tado V3+.

Verdere informatie in het Quatt-topic: mrkb_ in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
Dankzij @Kritsel heb ik op het OpenHAB forum gezien, dat Tado hun OAuth2-verificatie van 'wachtwoord' naar 'apparaat' gaat veranderen per 15 maart 2025

Dan zullen alle bestaande Home-automatiseringen die de API gebruiken stoppen met werken !!

Gelukkig maakt TADO wel openbaar wat de veranderingen zijn:

https://support.tado.com/...te-to-access-the-rest-api

Ik ben benieuwd of de HomeKit toegang wel blijft werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrkb_
  • Laatst online: 05-05 10:01
mrkb_ schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 07:32:
Ik wil toch even mijn ei kwijt over Tado, hun ondersteuning voor OpenTherm en hun algemene houding naar klanten toe. Dit is ook al ter sprake gekomen in het Quatt-topic, hier even een samenvatting / waarschuwing.

Tado X is gecertificeerd door de OpenTherm Association en ondersteunt waarden ID 016 (room temperature) en ID 024 (room setpoint).

Tado heeft bij de Tado X zeer bewust besloten om deze waarden te gaan misbruiken en niet meer de echte waarden door te sturen. Ze geven daar een reden voor op die technisch niet klopt.

Hierdoor sturen ze een constante temperatuur van 20 graden en een fictief setpoint door over OpenTherm. Het komt voor dat ze opeens (binnen een minuut) het setpoint dusdanig laag gooien dat een verwarmingssysteem vol aangaat.
Voor bezitters van hybride warmtepompen zoals de Quatt, die deze signalen gebruiken om goed te kunnen sturen, is dit een groot probleem.

Tado voldoet hier eigenlijk niet meer mee aan de standaard. Elke andere thermostaat die deze IDs ondersteunt gaat hier netjes mee om, waaronder de Tado V3+.

Verdere informatie in het Quatt-topic: mrkb_ in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Tado reageert en blijkbaar wordt er met een nieuwe firmware het probleem opgelost: HGBMason in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:34
Iemand die me hier kan helpen?

Situatie. Verwarming dmv radiatoren aangesloten in een serie en één apart.
Vaillant Ecotec Plus VCW boiler.
Pompsnelheid auto.

Vorige bewoner heeft nog extra radiator bijgezet in de keuken die via apart kanaal loopt.

Probleem is de aparte radiator van de keuken gaat super hoog in temperatuur zelf als die geen warme vraagt via Tado (of toch maar enorm overshoot).
Normaal bij geen warmtevraag zou deze niet zo hoog in temperatuur mogen gaan.

Deze radiator loopt via een apart kanaal dus ik snap wel dat deze wel meer warm water krijgt dan de rest en wss ook sneller want ligt vrij dicht bij de boiler maar dit zou toch niet mogen.
Ik hoor het water ook echt suizen door de buizen als ik het voetventiel helemaal openzet (in tegenstelling tot de andere radiatoren).

Ik heb al getracht de wateraanvoer via het voetventiel wat meer te sluiten maar geen succes. De pin aan de radiatorknop kan ik met lichte kracht ook induwen.
De originele radiatorknop terug erop blijft hetzelfde probleem zich ook voordoen.

Ik heb al geprobeerd waterzijdig in te regelen via de radiatorknop zelf ( cijfers gaan van 1 tot 9) maar ik snap niet hoe ik dit kan inregelen. Ik zie geen bolletje of inkeping waarop ik zie op welke stand hij nu staat en weet ook niet wat de meest geknepen stand (1?) is en wat de meest open stand is (9)?
Iemand die met dit kan verduidelijken aub?

Moet ik mss iets instellen in de boiler settings?

Zie foto’s

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9S3PfVCQZhnRQk0p_U8lcfVOcYE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zuZPWaqID7sX2J2E8pglCakA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1fDkhYNXltlkEsf7n4aQhgmLSNc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vn6zRG5jCJ0sZzXaCNXEOVt6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weekend warrior
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:56
Sunz schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:25:

Pompsnelheid auto.

Vorige bewoner heeft nog extra radiator bijgezet in de keuken die via apart kanaal loopt.

Probleem is de aparte radiator van de keuken gaat super hoog in temperatuur zelf als die geen warme vraagt via Tado (of toch maar enorm overshoot).

Deze radiator loopt via een apart kanaal dus ik snap wel dat deze wel meer warm water krijgt dan de rest en wss ook sneller want ligt vrij dicht bij de boiler maar dit zou toch niet mogen.
Ik hoor het water ook echt suizen door de buizen als ik het voetventiel helemaal openzet (in tegenstelling tot de andere radiatoren).

Ik heb al getracht de wateraanvoer via het voetventiel wat meer te sluiten maar geen succes. De pin aan de radiatorknop kan ik met lichte kracht ook induwen.
De originele radiatorknop terug erop blijft hetzelfde probleem zich ook voordoen.

Ik heb al geprobeerd waterzijdig in te regelen via de radiatorknop zelf ( cijfers gaan van 1 tot 9) maar ik snap niet hoe ik dit kan inregelen. Ik zie geen bolletje of inkeping waarop ik zie op welke stand hij nu staat en weet ook niet wat de meest geknepen stand (1?) is en wat de meest open stand is (9)?

Zie foto’s

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat was het probleem bij het terug regelen via het voetventiel? Dit lijkt mij de meest handige optie. Ik zou proberen hem zo ver terug te draaien dat deze radiator net zo snel op temperatuur komt als de andere radiatoren in je systeem.

Om je vraag te beantwoorden: de opening van de draaiknop met 1 tm 9 is afhankelijk van de temperatuur. Op één wordt de radiator snel dicht gedrukt, bij negen mag de ruimte temperatuur veel verder oplopen totdat de radiator dicht gaat of blijft hij wellicht helemaal openstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• just4testing
Sunz schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:25:

Pompsnelheid auto.

Zie foto’s

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik denk dat de radiator in de keuken veel te groot is voor de ruimte.
Als je aan Tado vraagt om 's ochtends de temperatuur van de keuken van 16 naar 20 te zetten, zal de ketel op volle kracht gaan draaien, en de radiator heel snel volpompen met heel veel heel heet water.
Dat geeft een enorme overshoot.

Wat kan je doen:
De watertemperatuur van de ketel op 40 zetten, maar misschien krijg je dan de rest van het huis niet meer warm.
Een Tado schema maken waarbij je de temperatuur in de keuken in stapjes van 0.2 graden per half uur omhoog zet. Dan gaat de Tado knop maar een klein stukje open, in plaats van helemaal.
De radiator vervangen door een kleinere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
BGFG schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:47:
[...]

Even een selfquote: vandaag is de Energiewacht erbij geweest. Het ligt dus echt aan de ontvanger; als die wordt afgekoppeld gaat de ketel direct uit. Soft- of hardwareprobleem dus bij Tado, ketel functioneert prima.
Inmiddels functioneert alles weer prima. Probleem was dat de ketel niet meer reageerde op warmtevraag of niet meer uitging en ik continue sluimerend gas-verbruik had, ook ‘‘s nachts. Het is wel een ellenlange struggle in het grote Tado “helpdesk-bos” geweest. Ik denk dat ik zo’n 20 mailtjes verder ben. Ondanks dat men zei dat alles aan de Tado-kant prima functioneerde bleek de ontvanger die bij de ketel zit toch defect te zijn, zoals de Energiewacht al aangaf. Ik heb een nieuwe draadloze ontvanger besteld, maar kreeg een nieuwe extensiekit, die niet meer in productie is. Volgens Tado is deze superieur (citaat) in vergelijking met de nieuwe draadloze ontvanger. Dat lijkt mij bijzonder, want waarom is ie dan vervangen door een opvolgend model, maar goed: het loopt weer als een trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Kwam er bij thuiskomst vanmiddag achter dat de ketel al een dikke 2 uur volle bak warmte stond te geven zonder dat er daadwerkelijk in de Tado app warmtevraag zichtbaar en nodig was. De doeltemperatuur was namelijk al gehaald en behouden door de zon. Ook ruimschoots op het punt dat de ketel aan het werk gezet werd. In de Tado app geen warmtevraag te zien, via de Tado integratie in Home Assistant ook niet.

Toch werd er maximale temperatuur gevraagd (65 graden volgens instelling op de ketel) terwijl Tado dat ook niet tijdens reguliere warmtevraag vraagt.

Stekker van de CV uit het stopcontact en weer terug: CV direct weer volle bak aan de slag. Powercycle van de Tado Draadloze Ontvanger was nodig om de ketel te doen laten stoppen.

Erg merkwaardig (en zonde!) dat zoiets zomaar kan gebeuren... :|

Tado warmtevraag (daarin dus niets zichtbaar):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6A51wHTmmu6KsqTQpwy3sfKEvTQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ehrLcRgHMgRcOCtrWMw8RJ06.jpg?f=fotoalbum_large

Start/stop momenten van de Intergas Xtreme 36 zichtbaar via de Intergas Gateway HA integratie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cZwbgR0A86ZwLIjCVdDob3IY7M4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XXNaByEUdHeSEkWlR586jwW7.jpg?f=fotoalbum_large

Gevraagde aanvoertemperatuur die dus hoger is dan bij een reguliere warmtevraag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/REKnVMn7M2xm99cj3DnkF3grpmM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xo4lWstWxOjb5CveSLtIgqSQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door JBS op 14-03-2025 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
JBS schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 20:01:
Kwam er bij thuiskomst vanmiddag achter dat de ketel al een dikke 2 uur volle bak warmte stond te geven zonder dat er daadwerkelijk in de Tado app warmtevraag zichtbaar en nodig was. De doeltemperatuur was namelijk al gehaald en behouden door de zon. Ook ruimschoots op het punt dat de ketel aan het werk gezet werd. In de Tado app geen warmtevraag te zien, via de Tado integratie in Home Assistant ook niet.

Toch werd er maximale temperatuur gevraagd (65 graden volgens instelling op de ketel) terwijl Tado dat ook niet tijdens reguliere warmtevraag vraagt.

Stekker van de CV uit het stopcontact en weer terug: CV direct weer volle bak aan de slag. Powercycle van de Tado Draadloze Ontvanger was nodig om de ketel te doen laten stoppen.

Erg merkwaardig (en zonde!) dat zoiets zomaar kan gebeuren... :|

Tado warmtevraag (daarin dus niets zichtbaar):

[Afbeelding]

Start/stop momenten van de Intergas Xtreme 36 zichtbaar via de Intergas Gateway HA integratie:

[Afbeelding]

Gevraagde aanvoertemperatuur die dus hoger is dan bij een reguliere warmtevraag:

[Afbeelding]
Dat lijkt op mijn storing. Ontvanger bij de ketel bleek overleden. Lees even mijn post hierboven…..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

BGFG schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 21:32:
[...]

Dat lijkt op mijn storing. Ontvanger bij de ketel bleek overleden. Lees even mijn post hierboven…..
Zojuist even getest door de doeltemperatuur in de Tado app te verhogen naar 22 graden. Ketel springt aan, en na verlagen doeltemperatuur naar onder de huidige ruimtetemperatuur weer uit. Dat gaat dus nog wel gewoon goed.

Wel even een automation in HA aangemaakt dat ik een berichtje krijg als de brander langer dan 45 minuten aan is. Mocht het weer eens gebeuren, dan kom ik er in ieder geval sneller en niet meer bij toeval achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
JBS schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 21:42:
[...]

Wel even een automation in HA aangemaakt dat ik een berichtje krijg als de brander langer dan 45 minuten aan is. Mocht het weer eens gebeuren, dan kom ik er in ieder geval sneller en niet meer bij toeval achter.
Heel handig. Zou je in het Quatt HA forum willen laten zien hoe je zo'n automation maakt in HA?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

HGBMason schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:16:
[...]

Heel handig. Zou je in het Quatt HA forum willen laten zien hoe je zo'n automation maakt in HA?
Kan hier wellicht ook wel interessant zijn, kun je in het andere topic hiernaar te verwijzen als je wilt?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21

alias: "Notificatie brander CV 45 minuten aan"
description: ""
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - binary_sensor.boiler_brander
    from: null
    to: "on"
    for:
      hours: 0
      minutes: 45
      seconds: 0
conditions: []
actions:
  - action: notify.telegram_j
    metadata: {}
    data:
      title: "*Brander CV lange tijd actief*"
mode: single

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:34
Dit lijkt nieuw te zijn
Written by tado°
Updated today

The app says a device is Offline when it’s having a connectivity problem.

Depending on your region and specific hardware version, your tado° V3+ Smart Thermostats store heating schedules locally, meaning they'll continue to follow your Smart Schedule, even if the network connection is lost. The rollout of this feature is ongoing.
Bron: https://support.tado.com/...ffline-how-can-i-fix-this

Offline schedule continuation!? Dat mag er eindelijk wel eens in komen.

Al is atm mijn probleem voornamelijk dat de ketel unit (de wireless receiver) random offline gaat de laaste paar dagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiskentTalent
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-04 07:30
Heb een probleem met de Tado X op mijn inventum Ecolution Modul-Air Combi
Heb de Honeywell Rounded Modulation die standaard bij de inventum spaarpomp zat, vervongen door de Tado X omdat ik graag app besturing wil op de spaarpomp die ik anders ook gewoon had op mijn intergas ketel waar toen een honeywell lyric t6 zat, door plaatsen van de spaarpomp met maxtank werkte de honeywell liryc t6 niet meer met de inventumspaarpomp, en de instalateurs hebben de standaard honeywell rounded modulation die bij de spaarpomp hoort geinstaleerd.
Maar nu ik die vervongen heb door de Tado X, blijkt mijn gas verbruik veel meer te zijn dan met de honeywell rounded modulation, alle bei zijn aangesloten via Opentherm, lijkt er op dat de Tado X steeds maar bijstuurd of zoiets.
Mijn vraag is dan ook zijn er meer die dat hebben

Core I7 6700K (4,5GHZ) - EVGA 960 GTX 4GB DDR5 - ASUS Z170-PRO - Corsair 32 GB DDR4-3000 - SSD Samsung Evo 840 128GB - 2x 3TB WD Red Hardisks - Nzxt White 700 Watt Voeding - Coolermaster C690II Behuizing - Be Quiet Dark Rock Advanced C1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Vraag over ‘Warm water’ in de Tado app, deze staat ingesteld op 60, want de ketel heeft deze instelling ook. We hebben alleen vloerverwarming.

Kan ik energie of kosten besparen door die temperatuur in de app te verlagen?

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06-05 08:53

amphora

Websites & Fotografie

THE_BASE schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 21:30:
Kan ik energie of kosten besparen door die temperatuur in de app te verlagen?
Ja. Maar je verhoogt ook de kans op legionella dus ik zou het gewoon op 60 laten.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
amphora schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 22:13:
[...]

Ja. Maar je verhoogt ook de kans op legionella dus ik zou het gewoon op 60 laten.
Top, dank u!

Inmiddels wel de kachel een halve graad verlaagt, die is alleen in de nacht aan te stoken, beetje zonde als overdag het huis wel opwarmt door de zon.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Wij hebben eendrietal gasheaters waarvan er twee aangesloten zitten op een oudere klokthermostaat;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mSImdZS8zX6nf4S67u2lbHr5RFU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tpKRh7FVdKvOm7Fc05sPftHV.webp?f=fotoalbum_large

De derde heater zit in een andere ruimte en heeft een hele simpele temperatuurregelaar zonder klok.
Van wat we kunnen vinden wordt hier gewoon aan-uit geschakeld op 230V.

We willen graag van de twee zones drie zones maken en deze alledrie op afstand kunnen uitschakelen als er niemand aanwezig is.
Is het mogelijk om hier een Tado op aan te sluiten, of gaat die error hebben omdat er geen CV-ketel aan de andere kant zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• just4testing
@Oon
Van Tado V3+ weet ik zeker dat de thermostaat een aan/uit relais heeft.
Als je dat gebruikt, is er geen terugkoppeling van de heater nodig.
Je hebt dan wel 3 Tado thermostaten en een bridge nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan100
  • Laatst online: 28-03 10:07
Ik had altijd via IFTTT een simpele, maar effectieve rule: als buitentemp (wordt opgehaald via weer-api) >18C -> verwarming uit, als buitentemp<17C -> verwarming weer aan.

Scheelt veel onnodig aanslaan bij open deuren etc.

Maar helaas wordt IFTTT niet meer ondersteund :(. Is er een andere manier om dit zonder extra hardware te realiseren?

Is het mogelijk met home assistant? Andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
jan100 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 14:41:
Ik had altijd via IFTTT een simpele, maar effectieve rule: als buitentemp (wordt opgehaald via weer-api) >18C -> verwarming uit, als buitentemp<17C -> verwarming weer aan.

Scheelt veel onnodig aanslaan bij open deuren etc.

Maar helaas wordt IFTTT niet meer ondersteund :(. Is er een andere manier om dit zonder extra hardware te realiseren?

Is het mogelijk met home assistant? Andere suggesties?
Zo'n rule kan prima in HA, je hebt een weer integratie (buienradar) nodig, voor de V3 de Tado of Matter voor de X en een integratie voor je verwarmingssysteem. De eerste twee integraties zijn aanwezig binnen HA. De intergratie met je verwarmingsysyteem moet je even zoeken, bv bij https://www.home-assistant.io/integrations/?brands=featured of bij HACS. Vraag eventueel bij Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-05 06:09
jan100 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 14:41:
Wat een absurde rule. Hoe kan zoiets effectief zijn als het compleet je temperatuur binnen negeert?!
Dat is nog ‘dommer’ dan een domme thermostaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
Twixie schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 16:02:
[...]

Wat een absurde rule. Hoe kan zoiets effectief zijn als het compleet je temperatuur binnen negeert?!
Dat is nog ‘dommer’ dan een domme thermostaat gebruiken.
De rule lijkt te werken voor @jan100 "Scheelt veel onnodig aanslaan bij open deuren etc."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan100
  • Laatst online: 28-03 10:07
marnie schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 17:06:
[...]

De rule lijkt te werken voor @jan100 "Scheelt veel onnodig aanslaan bij open deuren etc."
Ja, werkt inderdaad echt top, je moet het zien als een extra fallback - als het buiten boven de 18 is, hoeft binnen zowieso niet verwarmd te worden, zonder deze rule kan de verwarming toch aanslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-05 06:09
jan100 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 18:19:
[...]
Ja, werkt inderdaad echt top, je moet het zien als een extra fallback - als het buiten boven de 18 is, hoeft binnen zowieso niet verwarmd te worden, zonder deze rule kan de verwarming toch aanslaan.
Waarom heb je dan überhaupt een slimme thermostaat nodig. Je kan dan even goed je domme thermostaat buiten hangen en op 18 graden zetten. Je zal dan wel absoluut de eerste zijn die zoiets doet natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-05 07:13
Hey all,

Hulpvraag:

Wij hebben een tado thermostaat en de radiatoren hebben hun tado-knop.

Wij hebben open raamdetectie ingesteld en dat werkt op de bg en 1e etage prima. De radiatoren blijven voor de ingestelde tijd uit bij detectie.

Op de 2etage gaan de radiatoren echter aan ondanks, dat ze meegenomen zijn in de open raam instellingen. Sterker, ook terwijl de doeltemp is bereikt, verwarmen deze nog door.

Ik ben even lost waar te zoeken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
boefje79 schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:27:
Hey all,

Hulpvraag:

Wij hebben open raamdetectie ingesteld en dat werkt op de bg en 1e etage prima. De radiatoren blijven voor de ingestelde tijd uit bij detectie.

Op de 2etage gaan de radiatoren echter aan ondanks, dat ze meegenomen zijn in de open raam instellingen. Sterker, ook terwijl de doeltemp is bereikt, verwarmen deze nog door.

Batterijen niet leeg? Waardoor ze open blijven staan.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-05 07:13
TheKerremenke schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:33:
[...]

Batterijen niet leeg? Waardoor ze open blijven staan.
Thanks maar nee heb ik gechecked. En zonder open raam detectie schakelen ze wel goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• just4testing
boefje79 schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:27:
Hey all,

Hulpvraag:

Open raam detectie is een lastig ding.
Als de thermostaatknop(pen) verder dan 2 meter van het raam verwijderd zijn is het bijna onmogelijk om het open raam goed te detecteren. De trigger zit zowel op de temperatuur verandering als op de vochtigheidsgraad.
De vraag is nu: geven de bewuste knoppen wel een signaal, dat een open raam gedetecteerd is ?
Zo niet, dan krijg je het door jouw omschreven effect.

De beste open raam detectie is een Zigbee sensor op het raamkozijn, en dan met Homeassistant o.i.d. de thermostaatknop dicht zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:04

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

CPM schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 21:59:
[...]

Er zit een zogenoemde CiC (regelaar) tussen die OT praat tegen de CV ketel of de warmtepomp aanstuurt. Dat is normaal bij een Quatt hybrid.
Gaat mij er om hoe de warmte vraag via OT gecommuniceerd wordt richting de installatie erachter (in dit geval de warmtepomp), wie zegt nu wat, in welk geval.

Ik lees het volgende:
Het tado° apparaat dat de hoofdregelaar van een Verwarmingszone is, heet de Zoneregelaar. Dit kan een Slimme Thermostaat, een tado° Draadloze Ontvanger of een Extensiekit zijn. Andere tado° apparaten zoals Slimme Radiatorknoppen of Draadloze Temperatuursensoren kunnen met de zoneregelaar communiceren om warmte te vragen.

In de app staat dat de thermostaatknop de zone regelaar is. Beetje tegenstrijdig met wat hierboven staat.

Maar goed, de thermostaat knop zegt dus tegen de thermostaat dat er warmte gegenereerd moet worden, ongeacht wat de status is van de zone van de thermostaat.
Maar wat er dan gebeurt leg ik uit in mijn eerdere post.

CPM in "Tado Smart Thermostat Topic - Deel 2"
Enkel een termostaatknop kan niet je verwarming (cv ketel of WP) inschakelen, dat kan alleen een opentherm thermostaat.

Als jouw woonkamer 'warm' is, en de kamerthermostaat aldaar dus geen 'stook' signaal geeft, dan zal de WP niet inschakelen.

Als je in een andere ruimte een Tado Thermostaatknop hebt, die een Tado Thermostaat als zoneregelaar heeft, dan kan die thermostaat de WP inschakelen als de knop warmte nodig heeft.

Hoe je WP dan reageert is afhankelijk van hoe die om gaat met twee aparte opentherm regelaars op dezelfde aansluiting. Een ketel die zelfstandig meerdere zones kent, kan vaak ook met meerdere thermostaten werken. Maar de meeste ketels kunnen maar 1 OpenTherm thermostaat tegelijk aan. Dan zal je dus je Tado ook als kamerthermostaat moeten gebruiken. Die zal dan, ondanks dat de woonkamer warm is, toch aan de WP warmte vragen. Bedoeling is dan wel dat je knoppen in je woonkamer dicht staan.

Afhankelijk of je WP kan moduleren kan de WP dan wel gaan pendelen, als die in het resterende circuit z'n warmte niet kwijt kan.

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:04

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Ik heb ontdekt dat de Tado X knoppen op de eerste stand ( 1 ~ figuutje geel) van de regeling een standaard Heimeier ventiel niet opent. Pas bij stand 2 (er zijn er in totaal 6, elk golfje heeft twee standen ventiel opening) gaat een ventiel open.
Dit is zowel bij een standaard ventiel als bij de dubbel instelbare eclipse ventielen.
Als er dus maar 0.2-0.3 graden verschil zit tussen ruimtetemperatuur en gewenste temperatuur, zal de knop de warmtevraag aansturen, het ventiel op standje 1 open zetten (maar dus niet openen) en je warmtebron gaat produceren.
Desondanks is er dan dus geen circulatie, dus de ruimte wordt niet warmer.

Probleem is al gemeld bij Tado, maar tot nu toe geen oplossing.

wellicht de temperatuurcorrectie geforceerd een halve graad lager zetten ?

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:55
Klinkt alsof de pin langer is dan tado denkt. Is de tado knop niet een fractie verder van de radiator af te monteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• just4testing
Als je een tado knop voor het eerst monteert, of de batterijen wisselt, duwt de knop de kraan helemaal dicht.
Daarbij meet de electronica de stroom die nodig is om de pin te bewegen.
Op die manier kan de knop bepalen wanneer de kraan open of dicht is, en hoeveel travel de pin heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:59

MsG

Forumzwerver

Ik heb sinds vandaag een Tado muurthermostaat als vervanging van een Honeywell Round Modulation (modulerend dus).

Een Internet Bridge van Tado + de RU01 muurthermostaat.

Ik heb de A / B connectie van de Honeywell op de +/- gezet zoals de handleiding ook voorschrijft. Ik heb de kraan-warmte uitgezet (dat stel je m.i. in de ketel in, en niet ook nog weer op Tado-niveau).

Echter elke keer als ik gewoon even de thermostaat aanraak (zonder temperatuur aan te passen) hoor ik de ketel aanslaan. Iemand een idee waarom dit is?

Ik kan ook nergens in de app zien op welke modus hij nou daadwerkelijk draait (aan/uit of modulerend).

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
@MsG
Afgaande op je beschrijving, denk ik dat de kraanwater warmwater functie van de ketel nog aan staat in de comfort stand. Het aanraken van de thermostaat heeft niks te maken met het aanslaan van de ketel.
De ketel is gewoon bezig met tapwater warm houden.
Als je verteld welke ketel je precies hebt, is er wel iemand die weet hoe je het op de 'juiste' manier moet instellen.

Als je de installatie instructie gevolgd heb, en dan dus gekozen om een Honeywell round modulation te vervangen door een Tado, dan werkt het modulerend.
Bij aan/uit hoor je het relais klikken in de thermostaat.

[ Voor 21% gewijzigd door just4testing op 30-04-2025 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Tapcomfort staat uit in de ketel, verspil liever water dan gas. En heb HW ook uitgeschakeld in de thermostaat. Heb hem ook op D01 staan.

Hij kapt hem wel meteen af, maar de ketel slaat wel weer even aan.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
MsG schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 06:47:
Tapcomfort staat uit in de ketel, verspil liever water dan gas. En heb HW ook uitgeschakeld in de thermostaat. Heb hem ook op D01 staan.

Hij kapt hem wel meteen af, maar de ketel slaat wel weer even aan.
Dit lijkt op een draadbreuk of een slecht contact.
Op basis van bovenstaande summiere informatie kan ik je verder niet helpen, sorry !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Lijkt me onwaarschijnlijk. De Honeywell thermostaat werkt prima modulerend. Ik heb de + en - nog omgedraaid maar dat mocht ook niet baten.

Binnenkort maar eens in aan/uitmodus proberen om te kijken of de thermostaat dan niet onnodig aanslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.h
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:49

f.h

Mijn Tado V3 (dus zonder abonnement) is 4 jaar geleden 'vastgezet' op firmware 67.2. Hij doet het sinds die tijd eigenlijk vlekkeloos. De bridge is al die tijd wel geüpdatet en zit inmiddels op firmware 92.1.

Mis ik nou wat qua functies ofzo in mijn 'oude firmware' tov de meeste recente firmware?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magistraal91
  • Laatst online: 16:43
Hi all, vraagje;

Ik lees regelmatig dat het nadeel van een thermostaatknop als verkapte zoneklep voor de vloerverwaming is dat deze gaat moduleren afhankelijk van de warmtevraag (aantal 'golfjes' die staan voor verschillende percentages van openen van knop).

Heeft iemand al eens geopperd om het te proberen via een normale zigbee thermostaatknop via Home Assistant of Homekit Automation? In mijn geval is de temperatuur van de woonkamer altijd 20,5, dus een knop die open gaat bij 20 en sluit bij 21 bijvoorbeeld? Of zie ik hierin iets over het hoofd?

Thanks alvast!
Pagina: 1 ... 64 65 Laatste