Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• petkaij
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:53
@Eisbar bedankt voor de info omtrent de Tado thermostaat van handmatig terug naar klok programma.
Sommige dingen kunnen toch zo simpel zijn dat je het stomweg over het hoofd ziet. :)

• Isane
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05:36
olafmol schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:14:
Heb nog een Nest V3 die (gelukkig) nog wel ondersteund wordt, en die (na een boel tuning en tweaking) z'n ding redelijk hands-off doet, en goed genoeg voor nu. Ben al beetje aan het voorsorteren op het moment dat ook de Nest V3 niet meer ondersteund wordt, en Tado staat natuurlijk op de shortlist (samen met Netatmo en Honeywell). Ik heb wel een opentherm modulerende thermostaat nodig.

Wat zijn de ervaringen hier van mensen die al eerder van een Nest naar een Tado zijn overgestapt? BVD!
Nou ik kan dus ook overstappen. Wat is jou ervaring? :)

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:44
Isane schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 20:30:
[...]

Nou ik kan dus ook overstappen. Wat is jou ervaring? :)
Nest V3 wordt nog steeds ondersteund en hangt hier dus nog lekker te pruttelen.

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02:07
Muse schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 07:46:
Met de start van het stookseizoen heb ik ineens issues met de Tado V3+. Afgelopen 2 jaar heeft het probleemloos gedraaid en er is niets veranderd in de setup.

Ik heb een normaal schema ingesteld, geen vroege start, geen geofencing, geen andere (niet zo) slimme detecties, gewoon alleen een tijdschema met "verwarm om 5.55u naar 20 graden". Dat werkte altijd prima.

Maar nu start het programma wel, maar slaat de ketel niet aan. In de Tado app staat dat er warmtevraag is (niveau 1 van 3), maar de ketel blijft uit. Mijn vrouw gaat om 6.05u naar beneden, drukt op de knop van de thermostaat, het display gaat normaal aan (toont de huidige temperatuur) en direct springt de ketel ook aan. Alsof de thermostaat in een soort slaapstand gaat in de nacht?

Ik heb de thermostaat, dongle en ketel al een paar keer herstart. Nieuwe batterijen in de thermostaat (voor de zekerheid), maar nog geen verbetering.

Iemand een oplossing?
@Muse Ik heb t zelfde probleem!

In Tado zie ik dat de ketel wordt aangestuurd, maar dat gebeurt niet.
Ik heb net even wat dingen geprobeerd en t lijkt alsof de ruimtes niet meer onafhankelijk zijn, maar dat de ketel alleen aan gaat op de kamer thermostaat in de woonkamer die ik de ketel aanstuurt.

Als ik de warmtevraag in de woonkamer uitschakel, dan schakelt de ketel uit.

In de meeste ruimtes heb ik ook een 2e manier van verwarmen, dus t viel niet zo op. Maar de badkamer is steenkoud en vochtig.

Edit
Ik heb bericht naar tado support gestuurd

• M.Pantoffel
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:52
Danno88 schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:03:
[...]

Ik ben er nog steeds niet over uit.

Ik wacht nog op reactie van Tado, maar neig zelf naar de draadloze versie want deze lijkt bijna een-op-een op de huidige situatie (en heeft altijd gewerkt zoals met de heat link)
Heb je inmiddels al iets besteld + werkend gekregen icm de VC8615?

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
kjiratsiekoedel schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 01:21:
[...]

@Muse Ik heb t zelfde probleem!

In Tado zie ik dat de ketel wordt aangestuurd, maar dat gebeurt niet.
Ik heb net even wat dingen geprobeerd en t lijkt alsof de ruimtes niet meer onafhankelijk zijn, maar dat de ketel alleen aan gaat op de kamer thermostaat in de woonkamer die ik de ketel aanstuurt.

Als ik de warmtevraag in de woonkamer uitschakel, dan schakelt de ketel uit.

In de meeste ruimtes heb ik ook een 2e manier van verwarmen, dus t viel niet zo op. Maar de badkamer is steenkoud en vochtig.

Edit
Ik heb bericht naar tado support gestuurd
Ik heb alleen een thermostaat in de woonkamer, geen losse knoppen. Mijn oplossing was om het programma iets eerder te laten beginnen, waardoor de stookdrempel voor de ketel eerder op de ochtend wordt bereikt. De ketel slaat nu netjes aan, waardoor we 's ochtends in een warme badkamer staan. Dat sluit aan op het verhaal van lage temperatuurverschillen in het begin van het stookseizoen.

Ik denk dus toch dat jij een ander issue hebt. Ik zie dat je al contact hebt opgenomen met de support, laat vooral weten wat daar uit komt?

• swiv98
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-11 16:24
petkaij schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 16:51:
@Eisbar bedankt voor de info omtrent de Tado thermostaat van handmatig terug naar klok programma.
Sommige dingen kunnen toch zo simpel zijn dat je het stomweg over het hoofd ziet. :)
Nog een hint, voordat je achterover leunt omdat het opgelost zou moeten zijn: er is (uiteraard) nog een andere bug in het Tado-X systeem die er voor zorgt dat hij niet terug schakelt bij de eerste klokporgramma-wijziging.

Namelijk: als dat klokprogramma iets doet om 12 uur 's-nachts.

Voorbeeld: mijn werkkamer wordt in principe alleen handmatig af en toe gestookt. Geen echt klokprogramma dus. Maar omdat ik ook bang was dat ik zou vergeten om 'm laag te zetten na een werkdag, had ik om 12 uur 's-avonds een 'reset naar laag' ingepland.

Tevergeefs, want dat werkt dus niet. Geen reset. Stookt gewoon door met de handmatige instelling. Oplossing: nog een extra tijdstip (kort) voor twaalven inplannen. Gedoe dus, en eigenlijk zou het onnodig moeten zijn.

Nog meer dingen die ik vreemd/onhandig vind: als je een handmatige temperatuur instelt via de knop op de radiator, dan is die dus 'voor altijd'.
Via de app krijg je echter netjes een soort timer erbij. En die is zo lang als de vorige keer dat je handmatig schakelde. Dat is best wel praktisch. Dat had van mij ook wel via de knop zo mogen werken (al snap ik dat je op het display niet die timer kan laten zien, maar dat mag impliciet, van mij).

En wellicht wist je het al: als je via de thermostaat op de radiator terugregelt naar de normale programma-temperatuur, dan verandert het icoontje van handje naar 'kalender' en sta je weer in het programma. Maar dat is vrij gevoelig/voorzichtig draaien, anders mis je het.

• swiv98
just4testing schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:21:
Ik kan je geruststellen, V3+ doet de pre-heating/early start ook zo slecht dat het onbruikbaar is, zeker met vloerverwarming.
Zo jammer dat een Honeywell Chronotherm IV zelfs een "Amfra" uit het jaar kruik (hadden mijn ouders in de jaren 80) dat beter voor elkaar leek te hebben.
Maar je hebt gelijk, alle ketels hebben een minimum vermogen, meestal ergens rond de 8 kW.
Mijn Intergas Xtreme 30 heb ik deels gekozen omdat hij zover zou kunnen terugmoduleren: 3,6 a 4 kW. Maar toegegeven: ook dat is te veel als er maar water van 30 a 40 graden wordt gevraagd. Weet ook nog steeds niet zeker of het verhogen van de pompsnelheden in CV en vloer nu meer of minder warmteafgifte tot stand brengt en of dat dan efficienter is of niet. Zit nu een beetje in het middengebied voor beiden.
Wat je wel kan doen met vloerverwarming (doe ik zelf ook) :
Maak een schema dat vanaf 16:00 uur, elk uur, de gewenste temperatuur 0.2 graden hoger zet.
Overdag is waarschijnlijk 19.5 graden goed, en rond 20:00 wil je dan op 20.5 zitten.
Dat is een idee wat ik denk ik wel ga proberen. Dat, of zoals vaak wordt voorgesteld: een continue-temperatuur voor de ruimte met vloerverwarming, de woonkamer (en dat is dan niet tegen het pendelen, maar meer voor het comfort, wat nu een beetje mist omdat 'ie te laat is en te langzaam/laag stookt).
Dankjewel voor de feedback!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:44
Als ik bovenstaande zo zie is het "AI" verhaal van Tado 99,9% marketing. En dat pieken/pendelen is een manier om niet-modulerende CV ketels "over tijd" te moduleren, dus ipv lang&laag doe je het in kleinere slices. Vaak is dat een indicatie dat er geen apart algoritme is voor modulerend stoken, maar dat er een generiek algoritme wordt gebruikt dat zowel voor modulerende als niet-modulerende CV ketels kan worden toegepast.
Want mijn "oldskool" Nest V3 kan dus gewoon wel 40C (of nog minder) vragen, en mijn Intergas xtreme kan dan met 4kW gewoon lang & laag blijven stoken (ik heb wel een minimum ondergrens op de CV ketel ingesteld want anders gaat ie pendelen, zo slim is de Nest dus ook weer niet haha). Het wordt echt eens tijd voor een hele mooie diepe integratie tussen CV ketel data, thermostaat, en huis-gedrag.

• NilsHolgersson
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 25-11 14:27
Ik ben onlangs verhuisd, en deze slimme thermostaat hangt aan de muur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wuw1SRBhmaBjhtzD3o252O7k2l0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uPruu29scuZzqZdjMTvujN0l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fM5oANRggc51rdzYIhuv6nqdQes=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ItWct37Su4jtrdiy8xL2NPyj.jpg?f=user_large

Tado ru01. Maar verder heb ik er geen attributen bij zoals bridge, slimme knop, etc. Weet iemand misschien wat ik nodig heb aan apparatuur om deze thermostaat werkend te krijgen?

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22:43
NilsHolgersson schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:34:
Ik ben onlangs verhuisd, en deze slimme thermostaat hangt aan de muur:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Tado ru01. Maar verder heb ik er geen attributen bij zoals bridge, slimme knop, etc. Weet iemand misschien wat ik nodig heb aan apparatuur om deze thermostaat werkend te krijgen?
Dat is een v2 of v3, dus een v3 bridge zou theoretisch moeten werken, weet je zeker dat je die ook niet ergens hebt, het is een heel klein wit blokje. Kun je sowieso de vorige bewoners niet vragen? Het is nogal vreemd om alleen de bridge mee te nemen en de thermostaat te laten hangen.

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02:07
Heb je ook nog radiatorknoppen nodig?

Als de thermostaat t enige is wat er is... kan je misschien beter over op nieuwere systemen. Tado x. Of ander merk

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-11 10:52

Church of Noise

Drive it like you stole it

Ik zou zeker niet aanraden om naar Tado X over te stappen, als je de kinderziekten ziet waar die nog mee kampt.

Waarschijnlijk veel goedkoper om de set verder aan te vullen met v3 onderdelen (2dehands bvb).

• NilsHolgersson
Thx, ik ga zo'n oudere bridge kopen. De vorige bewoner is overleden, en de familie heeft het huis leeggehaald, vandaar dat er sommige dingen 'half' zijn weggehaald, zij wisten wss niet wat het was. Sommige dingen van een set hingen er bv nog, die heb ik later teruggegeven via de makelaar.

• wvanommen
NilsHolgersson schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:33:
Thx, ik ga zo'n oudere bridge kopen. De vorige bewoner is overleden, en de familie heeft het huis leeggehaald, vandaar dat er sommige dingen 'half' zijn weggehaald, zij wisten wss niet wat het was. Sommige dingen van een set hingen er bv nog, die heb ik later teruggegeven via de makelaar.
De thermostaat zou overigens zonder bridge gewoon moeten werken, tenzij je ook Tado knoppen hebt want die communiceren met de thermostaat via de bridge. Let op dat alles wat je nu hebt gekoppeld zal zijn aan de account van de overledene en door Tado vrijgegeven moet worden. Dus als je deze thermostaat in combinatie met normale (thermostaat)knoppen hebt en je wilt niets slims doen zou ik het zo laten. Anders is bridge aanschaffen een goed plan, maar hou even rekening met het feit dat de boel dan via Tado vrijgegeven moet worden.

• jp50
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17-11 16:00
Bij het aanslaan van de tado kamerthermostaat zie ik de vlammetjes oplichten en vraagt 3 streepjes warmte. Ik hoor even daarna de tado radiatorkraan open gaan doch er gebeurt geen circulatie van warm water. Heb de kranen uitgetest en de bridge is gekoppeld en heb de indruk dat de pomp niet geactiveerd wordt. Hoe kan ik dat eventueel controleren? dit gebeurt in alle kamers

[ Voor 5% gewijzigd door jp50 op 27-10-2025 22:03 ]

• just4testing
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 00:09
@jp50
Het eerste wat in me opkomt, is dat er geen verbinding is tussen de Tado thermostaat en de ketel.
Heb je een bedrade thermostaat, dan de bedrading checken. Tado geeft geen foutmelding als de ketel geen antwoord geeft op opentherm commando's. Staat de bedrade thermostaat wel als zoneregelaar ingesteld?
Of heb je een draadloze ontvanger?, dan die eerst her-starten.
Staat de draadloze ontvanger wel als zone regelaar ingesteld?

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Ik heb gisteren een Tado X draadloze temperatuur sensor gekocht en gekoppeld via Matter. Ik heb dus geen Tado X bridge. Daarnaast heb ik 4 thermostaat kranen (heb blokverwarming in mijn appartement).
Ik vroeg me af of iemand een vergelijkbare setup heeft in Apple Homekit? Ik zie de 4 thermostaat kranen als thermostaten in homekit, maar de draadloze temperatuur sensor is alleen zichtbaar als sensor.
Nu lees ik op Reddit dat ik mogelijk een oude versie gekregen heb, want de laatste versie van de draadloze temperatuur sensor zou als thermostaat zichtbaar moeten zijn in homekit (zodat je ook een temperatuur kan instellen). Net als de 4 losse thermostaat kranen.
Wie kan dit bevestigen? Heb ik een oud model gekregen van de draadloze temperatuur sensor?

ps. belangrijk is dat het dus hier om een draadloze temperatuur sensor gaat en niet om de draadloze thermostaat. (https://www.coolblue.nl/p...sensor-x-uitbreiding.html)

Signature van nature

• Edwin_VH
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-11 18:06
Tado zou nu toch afzien van de verplichting om een abonnement te nemen om individuele TRV's warmte te laten vragen voor installaties na 25/10/2025.

Vraag is natuurlijk in hoeverre de naam van Tado niet te erg werd beschadigd door dit domme initiatief om een dergelijke functie achter een paywall te steken. Zelf zou ik alleszins minder geneigd zijn om nog een TADO te installeren, zelfs al ben ik bijzonder tevreden met mijn V3 sinds 2022.

Kortrijk | 5250 Wp Sunpower - 9x375 WZW 45° + 5x375 ONO 45° | Solis 3,6 kW | Batterij: Pylontech 9,6 kWh

• NilsHolgersson
Ik heb nu de bridge, en het pairen lukte, de verwarming is aan, maar ook al bereikt de tado de gewenste kamertemperatuur, hij blijft toch verwarmen. Hij meet dan 22 graden maar de verwarming blijft loeien terwijl ik bijvoorbeeld 18 graden als gewenste temperatuur heb ingesteld. Heb ik zo'n slimme draaiknop nodig die de radiator vanzelf uitdraait? Want nu gaat de temperatuur pas omlaag wanneer ik de radiatoren zelf dichtdraai, de tado kan alleen verhitten lijkt het? Ik heb dit systeem overigens alleen omdat de vorige bewoner die thermostaat ervan al aan de muur had geinstalleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6MRUytkIXuI8XjRHsboWyhKubgY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SE8mtXzzcBCS1VZssEV2RfeZ.jpg?f=user_large

• A_A_R
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:14
NilsHolgersson schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 18:33:
Ik heb nu de bridge, en het pairen lukte, de verwarming is aan, maar ook al bereikt de tado de gewenste kamertemperatuur, hij blijft toch verwarmen. Hij meet dan 22 graden maar de verwarming blijft loeien terwijl ik bijvoorbeeld 18 graden als gewenste temperatuur heb ingesteld. Heb ik zo'n slimme draaiknop nodig die de radiator vanzelf uitdraait? Want nu gaat de temperatuur pas omlaag wanneer ik de radiatoren zelf dichtdraai, de tado kan alleen verhitten lijkt het? Ik heb dit systeem overigens alleen omdat de vorige bewoner die thermostaat ervan al aan de muur had geinstalleerd.

[Afbeelding]
Op het screenshot afgaande is de afgebeelde thermostaat/sensor niet degene die laat verwarmen. Probeer de draadloze ontvanger eens te herstarten, en kijk of het dan zich nog steeds voordoet. Je ziet aan de lampjes op de ontvanger dat hij waarschijnlijk aan het verwarmen is, zonder dat je in de app ziet dat dat zo is.
Nadat ik mijn Tado installatie in gebruik had genomen had ik hetzelfde. Na eenmalig de draadloze ontvanger herstart te hebben werkte het weer vlekkeloos.

• NilsHolgersson
A_A_R schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 18:58:
[...]

Op het screenshot afgaande is de afgebeelde thermostaat/sensor niet degene die laat verwarmen. Probeer de draadloze ontvanger eens te herstarten, en kijk of het dan zich nog steeds voordoet. Je ziet aan de lampjes op de ontvanger dat hij waarschijnlijk aan het verwarmen is, zonder dat je in de app ziet dat dat zo is.
Nadat ik mijn Tado installatie in gebruik had genomen had ik hetzelfde. Na eenmalig de draadloze ontvanger herstart te hebben werkte het weer vlekkeloos.
Maar ik heb maar 1 thermostaat, 1 room, waarop baseert hij dan dat er een warmte-aanvraag is?

• just4testing
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBK6p_YXdsYZ47gwSbQKTEkb1VM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QJfh9zSeYgnylbZAkcTUy2J1.jpg?f=fotoalbum_large

@NilsHolgersson
Staat de kamerthermostaat wel aangemeld als meettoestel EN zoneregelaar?

• NilsHolgersson
Thx, nee, ik heb blijkbaar geen zoneregelaar, zou dit het euvel zijn? Ik ben dit nu aan het proberen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HL8GzPFRNduR317aQHcYZ7K-8dM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vsNC8YixsKbRtrmxqVeF4kgH.jpg?f=fotoalbum_large

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:16
Edwin_VH schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:05:
Tado zou nu toch afzien van de verplichting om een abonnement te nemen om individuele TRV's warmte te laten vragen voor installaties na 25/10/2025.

Vraag is natuurlijk in hoeverre de naam van Tado niet te erg werd beschadigd door dit domme initiatief om een dergelijke functie achter een paywall te steken. Zelf zou ik alleszins minder geneigd zijn om nog een TADO te installeren, zelfs al ben ik bijzonder tevreden met mijn V3 sinds 2022.
Ik overweeg al een tijdje tado, maar hiermee hebben ze duidelijk getoond dat ze een verdienmodel willen opzetten met een abonnement. Ze zijn zich er van bewust dat er op het huidige abbo te weinig meerwaarde zit, dus gaan ze er alles aan doen om de "gratis" ervaring slechter te maken.
Ik snap niet dat er hier geen roering over is, voor mij hebben ze afgedaan, ik moet ze zelfs gratis niet meer hebben.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-11 15:43
Als je al een Tado hebt dan is dit niet iets waar je überhaupt naar kijkt.
Ik heb een oude V3 en die werkt gewoon goed.

Bovendien heb ik bij Tado wat meer vertrouwen erin dat er iets van privacy gewaarborgd is dan bij een aantal andere fabrikanten.

Betaal je voor het product? Zo nee, dan ben je het product. Wat bij bijvoorbeeld Nest maar zo waar kan zijn.

De vraag is even wat je verder gaat vinden wat goed met Europese ketels werkt en wat even in de lucht blijft.

Servers in de lucht houden kost geld.

Of je betaald abonnementskosten, of dat geld heeft bij de aankoopprijs erin gezeten (en raakt dus een keer op, dus moeten ze je device dan verouderd verklaren), of je bent het product.

Dat zijn de 3 smaken waar je uit kan kiezen.

Kies maar, je ontkomt niet aan deze keuze,

• Bloedvat
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-11 20:56
Ik heb sinds kort deze Tado thermostaat:
https://tweakers.net/pricewatch/2126202/tado-draadloze-slimme-thermostaat-x-met-bridge-x-starterskit.html

Aansluiten op onze Vaillant ketel ging allemaal prima en de thermostaat werkt ook als we hem handmatig aanzetten (op een hogere temperatuur zetten dan hij op dat moment meet).

Echter lijkt de timer/planner functie via de Tado app helemaal niet te werken -O-

We gebruiken de thermostaat enkel voor het verwarmen van de badkamer en daar hangt hij dus ook op (Onze woonkamer wordt verwarmd door een airco split unit). Heel simpel dus en niet van die aanstuurbare radiatorknoppen ofzo (gewoon alles aan/uit).

Ik heb de timer op de Tado app geprogrammeerd op 's ochtends en 's avonds opwarmen, maar de verwarming blijft dan gewoon koud. Mijn vriendin kwam vannacht even op de badkamer (rond 03.00) en toen stond hij ineens aan...

Ik heb zitten zoeken of ik de tijd op de thermostaat-unit moet/kan instellen, maar heb niks kunnen vinden. Ik ging/ga er eigenlijk ook gewoon vanuit dat dat niet hoefde omdat hij immers toch met de WiFi is verbonden.

Iemand enig idee wat hier mis kan zijn?

• Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 29-11 17:30
Paar dingetjes zou ik checken:
- Locatie ingesteld op NL (dat ie niet een andere tijdszone pakt)
- Programma is actief (niet in manual override) - zie setting in de app om te zorgen dat ie automatisch weer naar het programma gaat nadat je handmatig hebt ingesteld.

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik open net de Tado app en krijg een bericht dat ik een week lang gratis zonder verdere verplichtingen van het Auto-assist abonnement mag genieten.

Heb gelijk automatische optimalisatie van de aanvoertemperatuur aan gezet, lijkt goed te werken, aanvoertemperatuur werd gelijk aangepast naar 49gr aan de hand van het weer nu hier.

• Queros
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:24
Hoi! Ik heb al een paar jaar Tado, tevreden.. los van dat het batterij-slurpers zijn...
Maar vanmorgen kwam ik beneden -> koud.

Ik de App geopend.. 17 graden. Niets aan veranderd. Als ik de temp naar 19 zet, gaat hij gewoon verwarmen. Als ik dan klik op: 'herstel schema' gaat hij terug naar 17. Terwijl het schema is: overdag 19, snachts 18. Kortom, hij heeft wel een schema, maar die pakt hij niet.

Herkennen jullie dit? Het lijkt misgegaan te zijn bij de laatste update van de app.

• swiv98
Queros schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:52:
Hoi! Ik heb al een paar jaar Tado, tevreden.. los van dat het batterij-slurpers zijn...

Ik de App geopend.. 17 graden. Niets aan veranderd. Als ik de temp naar 19 zet, gaat hij gewoon verwarmen. Als ik dan klik op: 'herstel schema' gaat hij terug naar 17. Terwijl het schema is: overdag 19, snachts 18. Kortom, hij heeft wel een schema, maar die pakt hij niet.

Herkennen jullie dit? Het lijkt misgegaan te zijn bij de laatste update van de app.
Niet direct herkenbaar. Tado werkte hier de afgelopen dagen gewoon zoals normaal.

Dat is dan wel Tado X, en niet V3 zoals jij wellicht hebt (je noemt het batterijslurpers; dat herken ik ook niet van de X-apparaten eigenlijk).

De app regelt niet je huistemperatuur. Dat doen de servers van Tado, toch? Dus aan de app-update zal het ook niet per se liggen, hoewel het zou kunnen zijn dat de app jouw schema niet correct weergeeft. Of kapot maakt als je het probeert aan te passen. Heel toevallig. En onwaarschijnlijk, want je had de app niet gebruikt; het ging spontaan fout.

Dus wellicht een tijdelijke storing voor een deel van de gebruikers of apparaten? Niet per se te zien op hun statuspagina

Is je schema momenteel wel normaal, als je het probeert te bewerken? Of staat daar toch 17 graden, om welke reden dan ook? Tamelijk mysterieus allemaal.

• martinus83
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-11 13:14
Vorig jaar heb ik zowel Plugwise als Tado draaiende gehad.

Bij Tado was het zo dat de thermostaat totaal niet anticipeerde op de huidige kamer tempratuur, en buitentempratuur. Dwz dat het systeem de ketel aanstuurt exact volgens de momenten van je ingestelde klokprogramma.

Is hier ondertussen iets in veranderd?
Kan Tado antiperen en leren ahv ruimtetempratuur en vermogen?
..
en dus de ruimte op de gewenste tempratuur hebben zoals je hebt ingesteld?

• bureno
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-11 01:10
Queros schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:52:

Staat je geolocatie toevallig niet op Afwezig? (bij mij hangt aan die locatie het schema dat de CV 24/7 op vorstbeveiliging staat)

• Eisbar
martinus83 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:50:
Vorig jaar heb ik zowel Plugwise als Tado draaiende gehad.

Bij Tado was het zo dat de thermostaat totaal niet anticipeerde op de huidige kamer tempratuur, en buitentempratuur. Dwz dat het systeem de ketel aanstuurt exact volgens de momenten van je ingestelde klokprogramma.

Is hier ondertussen iets in veranderd?
Kan Tado antiperen en leren ahv ruimtetempratuur en vermogen?
..
en dus de ruimte op de gewenste tempratuur hebben zoals je hebt ingesteld?
Niet dmv anticiperend eerder aangaan of uitgaan (tado x). Wel wordt de buitentemp gebruikt om de aanvoertemp bij te stellen (open therm) en de AI functie zou mogelijk de mate waarin een radiatorknop opengaat en hoeveel overshoot er is tov ingestelde temperatuur kunnen beinvloeden. Of en hoe dat laatste met ai beter werkt dan eerdere algoritmes is niet duidelijk.

• martinus83
  • Laatst online: 26-11 13:14
Eisbar schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:01:
[...]

Niet dmv anticiperend eerder aangaan of uitgaan (tado x). Wel wordt de buitentemp gebruikt om de aanvoertemp bij te stellen (open therm) en de AI functie zou mogelijk de mate waarin een radiatorknop opengaat en hoeveel overshoot er is tov ingestelde temperatuur kunnen beinvloeden. Of en hoe dat laatste met ai beter werkt dan eerdere algoritmes is niet duidelijk.
Tado is dus nog steeds een vrij dom systeem. Dat is jammer.
Plugwise is opzich slim maar hardware matig aan elkaar geknoopt omslachtig zootje.
Je zou toch denken dat er eerdaags een merk moet komen met best of both

• Guust Flater
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-11 13:02
bureno schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:53:
[...]

Staat je geolocatie toevallig niet op Afwezig? (bij mij hangt aan die locatie het schema dat de CV 24/7 op vorstbeveiliging staat)
Dat had ik dus gisteren ook. Snapte er niets van. Ik kom thuis, hele cv op vorstbeveiliging. Zet ik de temperatuur handmatig, dan werkt dat. Doe ik schema hervatten, alles weer op vorstbeveiliging. Na wat zoekwerk blijkt mijn app ook ineens op geolocatie te staan. Dit weer uitgezet en alles werkt weer naar behoren.

• Bloedvat
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-11 20:56
Guust Flater schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 17:05:
[...]

Dat had ik dus gisteren ook. Snapte er niets van. Ik kom thuis, hele cv op vorstbeveiliging. Zet ik de temperatuur handmatig, dan werkt dat. Doe ik schema hervatten, alles weer op vorstbeveiliging. Na wat zoekwerk blijkt mijn app ook ineens op geolocatie te staan. Dit weer uitgezet en alles werkt weer naar behoren.
Bij mij blijft hij gewoon stug niet reageren op het door mij ingestelde schema...

Geolocatie staat op "thuis"
Schema staan actief (niet op afwezig)
"Huis" locatie staat ingesteld op ons adres (dus niet op VS ofzo)
Zowel de draadloze temperatuursensor en de ontvanger zijn goed aangesloten/maken verbinding.

En toch springt hij gewoon niet aan op de door mij ingestelde schema-tijden (alleen als we handmatig de temperatuur omhoog zetten op de temperatuursensor)

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-11 17:08
Is het mogelijk om een Tado V3 thermostaat wel in het Tado systeem te laten zitten (dus in de Tado app) maar niet te koppelen aan de CV ketel?

Ik wil met de thermostaat de Airco aansturen via Homey en niet meer de verwarming aan te laten gaan in de ruimte.
Ik weet dat er Tado V3 airco thermostaten zijn, maar dan ben ik 109 euro kwijt terwijl ik een thermostaat heb hangen die ik voor het kantoor niet meer gebruik.

• Sunz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:45
Ik gebruik Tado icm Ebus protocol (belgische Vaillant-ketel Ecotec Plus 346/5-5).
Nu vroeg ik mij af hoe ik mijn ketel hier het best op afstem?
  • De aanvoer temperatuur: maximum (75 graden) of op een lagere temperatuur zetten? Tado zou normaal de warmte vraag zelf kunnen reguleren/moduleren dus zo hoog mogelijk om pendelen tegen te gaan?
  • Pompsnelheid: op auto laten?
  • Branderwachtijd: minimum is 2 minuten, zo laag mogelijk houden ifv warmte aanvraag Tado?
  • Pomp naloop tijd: staat nu op 8 minuten, zo houden?

• Koja78
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19-11 14:48
Leuk. Tado beslist zonder waarschuwing vijf dagen gratis hun premium te geven waardoor geofencing plots automatisch gaat en mijn vrouw in de kou zat vandaag. Briljant!

• mikeya
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:55

mikeya

:o

Ik had ook ineens gratis premium met als gevolg dat mijn huis koud was. Ik neem aan dat het doel was om meer klanten te werven, maar ik ben niet enthousiast.

Mike,

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:54
Hier dezelfde klachten, een tijd moeten zoeken tot ik er achter was dat hij vond dat niemand thuis was (terwijl iedereen thuis was). Zonder premium geen problemen, nu krijg je gratis premium en zit je in de kou.

Daarna wel mooi een pop up of het beviel en je dit wil blijven gebruiken. Nou doe maar niet :+

• KingDurk
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:00
Ik heb een vraag over de Tado integratie met Home Assistant via HomeKit. In home Assistant heb ik alle logica met scheduler opgezet. Het enige wat ik echt mis is de batterij indicator. Leeg is leeg :+

Bij mij gaat Tado status erg vaak op unavailable en dan weer weer op heat/ off. De devices komen wel weer online en het duurt niet lang echter wel echt heel vaak. Als je dan net in die seconde een opdracht geeft werkt het niet. Daar wel weer wat loopjes voor gemaakt maar is niet perfect. Hebben jullie deze ervaring ook?

Ik heb het destijds Tado - HomeKit - Home Assistant opgezet. Zou het beter zijn om hem direct via de HomeKit integratie te koppelen aan Home Assistant? Daarnaast mag de Tado bridge ook niet zelf op internet snuffelen maar dat zou geen probleem moeten zijn omdat het lokaal is.

• LiQu1D
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-11 00:11
Koja78 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 18:22:
Leuk. Tado beslist zonder waarschuwing vijf dagen gratis hun premium te geven waardoor geofencing plots automatisch gaat en mijn vrouw in de kou zat vandaag. Briljant!
Dit inderdaad.

ik ben er daardoor net achtergekomen dat je per room je scheduler per tijdsblok kan gaan aanpassen omdat elk tijdsblok standaard geofencing enabled heeft. 🙈

Failure is part of the process. You don't know where you're vulnerable until your fail.

• JohnAlbregtse
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-11 06:44
Sunz schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:40:
Ik gebruik Tado icm Ebus protocol (belgische Vaillant-ketel Ecotec Plus 346/5-5).
Nu vroeg ik mij af hoe ik mijn ketel hier het best op afstem?
  • De aanvoer temperatuur: maximum (75 graden) of op een lagere temperatuur zetten? Tado zou normaal de warmte vraag zelf kunnen reguleren/moduleren dus zo hoog mogelijk om pendelen tegen te gaan?
  • Pompsnelheid: op auto laten?
  • Branderwachtijd: minimum is 2 minuten, zo laag mogelijk houden ifv warmte aanvraag Tado?
  • Pomp naloop tijd: staat nu op 8 minuten, zo houden?
Zelfde ketel en setup hier , ik heb TEMP op max , pomp en vermogen op AUTO , wachttijd op 20 (hoe hoger de vraag , hoe minder dit word) , en naloop op 2 min

• Brammoker
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 21-11 17:05
Goedemorgen,

Ik heb sinds 3 november 2025 de sleutel van het nieuwe huis, en we hebben van de vorige bewoners de Tado thermostaat V3+ overgenomen met internet bridge. Tot aan afgelopen vrijdag (14 november) had ik nog geen internet hier, en kon ik prima de temperatuur instellen met alleen de thermostaat. Ketel (Intergas Kombi Kompakt HRE) reageerde prima en verwarmen ging goed. Nadat ik het internet heb aangesloten, heb ik de bridge aan m’n router gehangen en gepaird met de thermostaat. Hij geeft nu aan dat het schema wordt gevolgd, maar in huis is het 16 graden en het schema houdt 20 aan. Dat toont de app en de thermostaat prima, maar er wordt niet verwarmd. Heeft iemand misschien een idee waar dit aan zou kunnen liggen? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rgy33Zv48uzDXvi2xLmXhWcaa0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nq5QlwHxeatw2IeqqP8iPzV2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8q9FaY-C8dCwqjyUa9dib1sOpKI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HluYSUgynfo8NtsETCjB7bjM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sQK4N8Xoino_mTo3gTDHObOTzKY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NxKy2i0nHm0mH1njWEbJ6WMt.png?f=fotoalbum_large

• DON PAPA
  • Laatst online: 00:22

DON PAPA

Tweaker-fan

Brammoker schreef op zondag 16 november 2025 @ 09:04:
Heeft iemand misschien een idee waar dit aan zou kunnen liggen?
Ik heb geen ervaring met het V3+ systeem, maar wat mij opvalt is dat de bridge nog steeds actief in paring mode lijkt te staat. Bij mijn Tado X bridge doet hij dat alleen op het moment van paring en daarna geeft hij aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-MVGI2wB_Tq3-gLIcP8jsMRYeZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sUvvFlbbFOu0vxXEqxlspJ5A.jpg?f=fotoalbum_large

Geen idee of dit ook met je probleem te maken heeft, maar misschien helpt het als je de bridge even opnieuw aanmeld in het systeem...

• Brammoker
DON PAPA schreef op zondag 16 november 2025 @ 09:23:
[...]

Ik heb geen ervaring met het V3+ systeem, maar wat mij opvalt is dat de bridge nog steeds actief in paring mode lijkt te staat. Bij mijn Tado X bridge doet hij dat alleen op het moment van paring en daarna geeft hij aan:

[Afbeelding]

Geen idee of dit ook met je probleem te maken heeft, maar misschien helpt het als je de bridge even opnieuw aanmeld in het systeem...
Thanks voor je reactie. Vanochtend inderdaad opnieuw geprobeerd te pairen omdat ik zag dat ‘pairing inactief’ was, al heb ik het idee dat ‘verbonden’ hierin leidend is. Nu de pairing-modus weer uitgezet, dan zie je wat ik gisteren ook zag, dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MlUIHcagd86jB5AdwdqN_utt6Uw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M8dLJj1nGxI7APoBbuFoVxB2.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens de troubleshooter op de website van Tado al doorlopen, maar die geeft me hiervoor helaas geen directe oorzaak en hun klantenservice reageert sinds gisterenmiddag niet meer na initiële reactie.

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Brammoker schreef op zondag 16 november 2025 @ 09:34:
[...]
Thanks voor je reactie. Vanochtend inderdaad opnieuw geprobeerd te pairen omdat ik zag dat ‘pairing inactief’ was, al heb ik het idee dat ‘verbonden’ hierin leidend is.
Ja daar lijkt het inderdaad op
Geen idee dan wat er mis gaat bij je, hopelijk heeft iemand anders nog een tip voor je

• Jeffoz
  • Laatst online: 30-11 00:57
Brammoker schreef op zondag 16 november 2025 @ 09:04:
Goedemorgen,

Ik heb sinds 3 november 2025 de sleutel van het nieuwe huis, en we hebben van de vorige bewoners de Tado thermostaat V3+ overgenomen met internet bridge. Tot aan afgelopen vrijdag (14 november) had ik nog geen internet hier, en kon ik prima de temperatuur instellen met alleen de thermostaat. Ketel (Intergas Kombi Kompakt HRE) reageerde prima en verwarmen ging goed. Nadat ik het internet heb aangesloten, heb ik de bridge aan m’n router gehangen en gepaird met de thermostaat. Hij geeft nu aan dat het schema wordt gevolgd, maar in huis is het 16 graden en het schema houdt 20 aan. Dat toont de app en de thermostaat prima, maar er wordt niet verwarmd. Heeft iemand misschien een idee waar dit aan zou kunnen liggen? [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die 3 streepjes zijn wit, dus je verwarming staat aan, maar als het dan niet warm word heb je natuurlijk een issue. Kan je wat meer vertellen over je setup? Zijn je aanvoer/retour wel warm? Heb je vloerverwarming en/of radiatoren? Ik heb overigens dezelfde ketel als jou, hoe is die ingesteld qua temperatuur? Heb je een nieuw huis aangemaakt in de tado app toen je er kwam wonen?

• Brammoker
Jeffoz schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:49:
[...]

Die 3 streepjes zijn wit, dus je verwarming staat aan, maar als het dan niet warm word heb je natuurlijk een issue. Kan je wat meer vertellen over je setup? Zijn je aanvoer/retour wel warm? Heb je vloerverwarming en/of radiatoren? Ik heb overigens dezelfde ketel als jou, hoe is die ingesteld qua temperatuur? Heb je een nieuw huis aangemaakt in de tado app toen je er kwam wonen?
Thanks voor je reactie, ik had voor mijn gevoel een nieuw huis aangemaakt, maar voor de zekerheid toch maar even alles verwijderd en opnieuw begonnen. Normaal ben ik er niet zo van, maar omdat ik een beetje ten einde raad was en het flink afkoelde hier, op goed geluk ChapGPT een keer geprobeerd. Probleem was dat ik bij het instellen niet wist welke thermostaat er eerst hing, en bij installatie vraagt hij om de juiste vorige thermostaat om te vervangen. Erachter gekomen dat het op basis van OpenTherm was door de bedrading erachter, een willekeurige Honeywell (T87M-serie, geloof ik) gekozen, en opeens was er weer verbinding. Blijkbaar reset de Tado zich soms als je als nieuwe bewoner opnieuw verbindt, en dan weet hij niet welke thermostaat voorafging aan je serienummer (ergens wel logisch natuurlijk). Dan moet je dit dus opnieuw uitkienen, want in de app kan je (voor zover ik kon vinden) verder geen handmatige settings invoeren. Het is in ieder geval gelukt.

• piotr123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-11 16:47
Ik heb nog een v3 radiator knop liggen en een kamerthermostaat voor een ruimte dus niet die je cv aanstuur maar bv een radiator knop ook. Nu heeft dochter een apartement met blokverwarming gekocht en dan moet ze dus met de al aanwezige thermostaatknop de verwarming aanzetten, maar dat doet ze natuurlijk liever eerder zodat het warm is als ze thuis komt. Dan heeft ze nog een v3 internet bridge nodig, maar gaat het dan werken ? het komt er dus op neer dat ze via internet de radiatorknop aan wil sturen, terwijl ze geen cv heeft maar blokverwarming.

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:41
@piotr123 met een bridge en radiator knop zou dat moeten werken. Ik heb stadsverwarming en daar werkt dat ook zo.

• Morfang
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-11 20:01
Hopelijk kan iemand hier helpen, heb Tado ook al een email gestuurd maar geen idee hoe lang die over een antwoord doen.

Mijn vriendin en ik wonen net anderhalve week in ons nieuwe huis. De Tado thermostaat is door de klussers losgekoppeld toen zij stucwerk en schilderwerk gingen doen. Nu is de vraag: hoe koppelen we hem weer aan? In de guide van Tado zeggen ze dat je foto's moet maken van de draadjes van oude thermostaat en die moet labelen, maar die is er natuurlijk niet meer.

Ik heb foto's bijgevoegd van de manier waarop we hem hebben geprobeerd aan te sluiten, maar de CV doet niks. We hebben ook nog geprobeerd om de blauwe en bruine draad op -/+ aan te sluiten, met het zelfde resultaat. De oude thermostaat was een Nefit Moduline 300, de CV is een Nefit ProLine HRC. Beneden hebben we vloerverwarming (plus 1 radiator), boven alleen radiatoren. Mocht dat nog relevant zijn.

Iemand enig idee hoe deze aan te sluiten is? Begint inmiddels vrij koud te worden in huis...

Zie hier de foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-cpl6H_suPT4Iw8cJ_bLmHvgUXI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3R7tOTy95PwfVQbW1jnvvvdm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5K4GqNMTa0gkLe8YOqbwPzRjANk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EY6jmblhng39vWzPMshJD4uz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c1rJluk5_VyDKfCz3ntR3hsdL-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DJ2RrZCquLfAGFyCWUz761fe.jpg?f=fotoalbum_large

• Jeffoz
Morfang schreef op woensdag 19 november 2025 @ 00:54:
Hopelijk kan iemand hier helpen, heb Tado ook al een email gestuurd maar geen idee hoe lang die over een antwoord doen.

Mijn vriendin en ik wonen net anderhalve week in ons nieuwe huis. De Tado thermostaat is door de klussers losgekoppeld toen zij stucwerk en schilderwerk gingen doen. Nu is de vraag: hoe koppelen we hem weer aan? In de guide van Tado zeggen ze dat je foto's moet maken van de draadjes van oude thermostaat en die moet labelen, maar die is er natuurlijk niet meer.

Ik heb foto's bijgevoegd van de manier waarop we hem hebben geprobeerd aan te sluiten, maar de CV doet niks. We hebben ook nog geprobeerd om de blauwe en bruine draad op -/+ aan te sluiten, met het zelfde resultaat. De oude thermostaat was een Nefit Moduline 300, de CV is een Nefit ProLine HRC. Beneden hebben we vloerverwarming (plus 1 radiator), boven alleen radiatoren. Mocht dat nog relevant zijn.

Iemand enig idee hoe deze aan te sluiten is? Begint inmiddels vrij koud te worden in huis...

Zie hier de foto's:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik begrijp het verhaal niet helemaal. Is die Tado nou losgekoppeld tijdens klussen en daarna weer teruggeplaatst? Of vervangt did Tado die Nefit thermostaat en heeft het eerder nog niet gewerkt op dezelfde positie?

Werkte de tado voor dat stucen wel gewoon? Hoe zit het bij je ketel aangesloten? Er is echt een beter beeld nodig om te helpen. Heb je verder nog Tado apparatuur of is dit de enige die dan je vvw beneden en ook boven je radiatoren aanstuurt?

• Morfang
Jeffoz schreef op woensdag 19 november 2025 @ 01:25:
[...]

Ik begrijp het verhaal niet helemaal. Is die Tado nou losgekoppeld tijdens klussen en daarna weer teruggeplaatst? Of vervangt did Tado die Nefit thermostaat en heeft het eerder nog niet gewerkt op dezelfde positie?

Werkte de tado voor dat stucen wel gewoon? Hoe zit het bij je ketel aangesloten? Er is echt een beter beeld nodig om te helpen. Heb je verder nog Tado apparatuur of is dit de enige die dan je vvw beneden en ook boven je radiatoren aanstuurt?
De Tado werkte voor de vorige eigenaar gewoon nog. Hij is voor het stucen losgekoppeld en gisteren hebben ze hem teruggeplaatst (zoals op de foto’s). In de app zegt ie dat alle ruimtes (we hebben overal Tado knoppen op de radiatoren zitten) worden verwarmd, maar er gebeurt niks. De CV ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-yLP2FZivsKwNkjQOQYex3FPEI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KYnkdG47vaXwRJqcpd7ZGKOZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pOYCcwrB2v8h0afTz4nt_UC85eg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wCq6jUCspCEmDXe1G4NCZMcG.jpg?f=fotoalbum_large

• Morfang
Maar als ik de spanning check op die draden bij de thermostaat, dan gaat er geen lichtje branden op de spanningszoeker (CV staat aan, aan het stopcontact).

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-11 10:52

Church of Noise

Drive it like you stole it

Naast de juiste aansluitingen, moet de Tado thermostaat ook juist ingesteld worden (opentherm, aan/uit,...).
lees ajb de manual na of gebruik de tado app, die is zeer handig.

• Koja78
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19-11 14:48
Werkte open raam detectie en afschakelen vroeger niet gewoon automatisch in het premium abo free wereldje?

• Jeffoz
Morfang schreef op woensdag 19 november 2025 @ 07:00:
[...]

De Tado werkte voor de vorige eigenaar gewoon nog. Hij is voor het stucen losgekoppeld en gisteren hebben ze hem teruggeplaatst (zoals op de foto’s). In de app zegt ie dat alle ruimtes (we hebben overal Tado knoppen op de radiatoren zitten) worden verwarmd, maar er gebeurt niks. De CV ziet er zo uit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ok vorige eigenaar. Een paar stukjes hierboven had ook iemand iets overgenomen en issues. Ik zou sowieso proberen gewoon het huis opnieuw aan te maken en alles vanaf stap 1 te doen, dat overnemen gaat niet altijd even goed volgens mij.

Maar nog steeds lastig te zeggen waar je issue zit op basis van deze info, beste is denk gewoon zelf instellen vanaf nul punt, dan ga je ook anders door het instel menu heen volgens mij.

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:07
Koja78 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 18:22:
Ah dit was het dus!

Hoop ik althans. Ik stond ook op afwezig. Eens kijken of ik morgen wel een warme badkamer aantref.

niet iedereen heeft een bierbuikje

• NilsHolgersson
NilsHolgersson schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 18:33:

[Afbeelding]
Nog even als conclusie over dit: ik had de CV-ketel tijdelijk ingesteld op 35 graden, dan werd het ongeveer 20 graden in de huiskamer, als ik geen verwarming meer nodig had schakelde ik de tado volledig uit, maar hij kon dus niet reguleren. Ik zag dat de CV-ketel een jaar geleden voor het laatst onderhoud had gehad, dus belde een CV-monteur om deze van een nieuwe onderhoudsbeurt te voorzien. Ik dacht: misschien zit er iets in de ketel verkeerd waardoor de tado niet goed kan communiceren met de ketel. Hij zet dit zo even recht. De monteur kwam er echter ook niet achter. Hij probeerde kabeltjes aan te sluiten op aan/uit, opentherm, omgedraaid, maar niks werkte. De ketel sloeg niet af, maar bleef alleen warmteaanvraag doen, ook al was het 25 graden in de huiskamer. Ik zei: weet je wat, we halen die Tado gewoon weg, want ik word hier een beetje ziek van inmiddels. Dus hij probeerde een standaard honeywell draaithermometer, en die werkte perfect. De ketel sloeg aan en uit op basis van wat je instelde op de thermometer. Precies wat ik wilde. De monteur en ik kwamen tot de conclusie dat waarschijnlijk de Tado thermometer kapot was. Ik ging naar de winkel en vroeg om een nieuwe Tado thermometer, maar deze waren niet meer te koop. Het ging om een verouderd model ,tegenwoordig worden er alleen Tado X modellen verkocht. Toevallig zag ik dat een Tado X starterkit bij de AH in de bonus was, dus kocht ik een Tado X starterkit voor 99 euro. Ik heb deze aangesloten en: het werkt perfect! Deze Tado X thermometer is dus ook een zone-regelaar, en die oude was dat niet. Ik denk dat dat het euvel was. Ik weet niet wat voor setup de vorige bewoonster had (ze is overleden), maar op zolder vond ik een handleiding van haar starterkit waar haar Tado thermometer op stond, en een slimme draaiknop. Wellicht zat hier ergens zo'n draaiknop, en hebben de vorige bewoners die verwijderd, maar hebben ze de thermostaat laten zitten? Vreemd allemaal. Zo'n draaiknop kan wel een zone-regelaar zijn. Enfin, ik ben blij dat het inmiddels goed werkt, op opentherm, met een Tado X.

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:05
Ik heb jullie (en waarschijnlijk voornamelijk @tado 's) hulp nodig.
De afgelopen 2 dagen valt me op dat s ochtends als het schema aangaat, er niets gebeurt, totdat ik de app open om te kijken wat er aan de hand is, dan slaat de ketel meteen aan.

Wat extra gegevens, mogelijk related (grrrrr) of niet.

Een week geleden toen ik de app opende, kreeg ik 5 dagen auto assist op proef. Ik weet niet of ik het weg kon klikken of dat het er gewoon was, maar 5 dagen auto assist gehad, niets van gemerkt, anders dan iedere dag popups of ik alsjeblieft een abonnement wilde afsluiten. Niet gedaan. Inmiddels is het verlopen en staan er nog reclame banners in de app om me op een abonnement te wijzen.

3 dagen geleden batterijen leeg aan het raken volgens de draadloze thermostaat, dus vervangen.

Gisteren, was het koud beneden, terwijl het schema toch al 1-2 uur aan had moeten staan. Gas verbruik bekeken, niets. Tado app geopent, het schema staat al een tijd aan en geeft ook aan dat ie 3 golfjes warmte vraag heeft.
Mijn eerste reactie was dat het de ketel misschien was, dus naar boven gelopen, maar nog voordat ik daar kwam hoor ik hem aanslaan. Merkwaardig, zou er iets mis zijn met de tado app/thermostaat/servers/schema?

Vandaag, same thing, 2.5 uur na aanslaan schema kom ik weer beneden, koud. Gasverbruik in de ochtend 0. Ketel niet aangeslagen. Ik open de tado app, al 2.5 uur 3 golfjes warmte vraag. En binnen een minuut nadat ik de app open, slaat de ketel aan en begint hij netjes te verwarmen. WTF?!

Hierbij nog wat screenshots:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kN1N_g_-OiynJEtPTSruAu2iuPA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LNUA2otcZq6sDYis9u5ZwtPI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O_vkLQy-nKQD_kQiHw5Mi1o_CDw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uHjeg2bFApim07AelZLVnGgJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MHMkHAFwmYAjWYeuf9SnxSNETQ4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xu5TKga6ZwPur4MQqqyFbB6W.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/avE0jAP_hdtb6CWzhztPckV0UUo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JANpvlmy5Gmv2u0pk1q358Oo.jpg?f=fotoalbum_tile
Ik kan me niet voorstellen dat het aan de batterijen ligt.
Ik kan me niet voorstellen dat de ketel het probleem is, en dat het toeval is dat het X tijd niets doet totdat ik de Tado app open.
Dan blijft Tado over als mogelijke rede, wat is er aan de hand?

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-11 11:23
@Morfang
Op je foto's zie ik twee verschillende kabels bij ketel en thermostaat. Zit er bij de ketel geen draadloze ontvanger van Tado (wit kastje met stekker in stopcontact en draadje naar de oranje klem op de ketel)? Of zit er anders nog ergens een kabeldoosje waarin e.e.a. is doorverbonden of zo?

Want afhankelijk van je situatie kan de thermostaat op verschillende manieren werken.
  • Draadloos (i.c.m. draadloze ontvanger bij de ketel, geen kabeltjes aangesloten op thermostaat zelf)
  • Aan/uit bedraad
  • Modulerend bedraad
  • Draadloos als thermostaat (i.c.m. draadloze ontvanger) en tevens als relais bedraad naar bijv. een zoneklep
En hoe je e.e.a. weer moet aansluiten is afhankelijk van bovenstaande situatie die van toepassing is.
Bij de ketel is de kabel aangesloten op de oranje klem. Dus modulerend. Maar waar loopt dat kabeltje naartoe? Weet je wel zeker dat de kabel rechtstreeks van thermostaat naar ketel loopt?

Op de Tado-thermostaat zijn de + en - aansluitingen aan de rechterkant voor het modulerend bedraad aansluiten.
De klemmen COM met NO òf NC (dus COM met één van beide andere contacten, Normally Open of Normally Closed) zijn bedraad als "aan/uit" te gebruiken om een ketel aan te sturen, maar dus eventueel ook om als relais bijvoorbeeld een zoneklep open- of dichtsturen.

NO = Normaal is de stroomkring 'open' en het relais 'maakt' dus contact.
NC = Normaal is de stroomkring 'gesloten' en het relais 'verbreekt' dus contact.

• Capirex65
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 28-11 17:00
Is een slimme tado radiator knop te begrenzen vwb maximum temperatuur?

Ik wil de knop op mijn dochter haar slaapkamer eigenlijk niet hoger kunnen laten gaan dan 19,5 graad.

Ze zet hem nu soms op 22 of 23 als ze het koud vind, maar dan is het een paar uur later niet uit te houden vwb de warmte, zeker niet icm warmte van ook nog eens haar pc.

Dus is er een mogelijkheid om een max van 19,5 in te stellen op deze knop?

• wvanommen
Capirex65 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 20:56:

Ik wil de knop op mijn dochter haar slaapkamer eigenlijk niet hoger kunnen laten gaan dan 19,5 graad.

Ze zet hem nu soms op 22 of 23 als ze het koud vind, maar dan is het een paar uur later niet uit te houden vwb de warmte, zeker niet icm warmte van ook nog eens haar pc.

Als je hem ook in Homekit hebt zitten, kun je natuurlijk een homekit automation maken die hem op 19,5 zet als hij er boven komt. Zoiets moet je dan wel in bijvoorbeeld de EVE app bouwen want de homekit interface zelf biedt de opties niet.

Dus temperatuur boven 19,5 -> zet hem op 19,5.

In de Tado App, kan dit volgens mij niet.

[ Voor 6% gewijzigd door wvanommen op 20-11-2025 22:36 ]

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11 16:58
Same voor Home Assistant. Zoiets heb ik voor onze airco's.

Maar inderdaad, niet rechtstreeks in Tado.

Sometimes you need to plan for coincidence

• Arno.p
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 30-11 11:41
Bij ons doet de Tado x na het proef abbo ook raar hij pakt in ruimtes waar meer tado apparaten zitten elke keer de temperatuur van een ander apparaat. waardoor de cv onnodig aanslaat.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fcL-8al3wWuv1eGwARY2RCgqiQ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/11hkx0HKMy3qRP8b2nB8rWoF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D7sqMb4eZZSD1bZDAtE6i05plZM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r3L0S12CcyjSqpisraKUNdW0.png?f=fotoalbum_large

• Majora
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-11 15:40
Nieuw jaar, nieuwe Tadoproblemen! :)

Ik heb een vrij onhandig huis met een woonkamer en twee slaapkamers, dat om black-box-redenen de woonkamer en slaapkamer 1 wel vrij warm houdt, maar slaapkamer 2 (waar het kind van 1 in slaapt) standaard 2 graden lager is dan de andere kamers. We willen die kamer vanwege het kind eigenlijk constant op 15+ graden houden.

Nou heb ik slimme tado-kranen, dus dat zou je met zoneregeling wel moeten kunnen oplossen, toch? Wie me van vorig jaar kent, weet dat de thermostaatkranen erg onhandig zijn geplaatst, waardoor de thermostaat in de kraan wordt beinvloed door de stralingswarmte van de radiator.

Ik heb dit vorig jaar proberen op te lossen door met een exteren temperatuursensor via HA een continue aanpassing aan de warmte te doen, maar dat veroorzaakt eigenlijk dat de kraan de hele tijd bezig met afstellen (= veel geluid) en ik heb het idee dat ik daardoor wel elke week de batterijen moet vervangen.

Heeft iemand een degelijk idee om dit op te lossen? Ook out of the box oplossingen zijn graag welkom.

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Majora schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:15:
Wie me van vorig jaar kent, weet dat de thermostaatkranen erg onhandig zijn geplaatst, waardoor de thermostaat in de kraan wordt beinvloed door de stralingswarmte van de radiator.
Je kunt toch ook een extra tado temperatuursensor in de kamer ophangen die dan de knop aanstuurt of werkt dat ook niet goed?

• emanuelhut
  • Laatst online: 25-11 21:20
Goedemorgen!

Voor onze woning ben ik nu i.v.m. de blackfriday deals aan het kijken naar een fijn systeem om onze woning beter ter verwarmen...

Huidige opstelling
Ketel: Remeha Avata Ace (NG1 B-mid)
Thermostaat: Remeha eTwist thermostaat V3 (Staat op Beganegrond)
Beganegrond: Vloerverwarming
1e verdieping: 3 radiatoren (1 in badkamer en 2 in serie voor de hobbykamer en kinderkamer)

Nu is het zo dat als het beneden op temperatuur is dat het boven ijs en ijs koud is omdat de thermostaat natuurlijk beneden staat.

Hiervoor zat ik dus te kijken voor een Tado X setup en vroeg me af wat in mijn geval de beste oplossing is vooral m.b.t. de laatste paywall gebeuren met Tado en wat handig is qua setup. (Ook omdat ik Homeassistant heb draaien)

Is het zo dat ik 3 knoppen nodig heb en een Tado X Receiver?
1x Badkamer.
1x Hobbykamer (Die ook direct de kinderkamer regelt)
1x Vloerverwarming

Alvast bedankt voor het meedenken!

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:05
Titus schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:40:
Ik heb jullie (en waarschijnlijk voornamelijk @tado 's) hulp nodig.
De afgelopen 2 dagen valt me op dat s ochtends als het schema aangaat, er niets gebeurt, totdat ik de app open om te kijken wat er aan de hand is, dan slaat de ketel meteen aan.

Wat extra gegevens, mogelijk related (grrrrr) of niet.

Een week geleden toen ik de app opende, kreeg ik 5 dagen auto assist op proef. Ik weet niet of ik het weg kon klikken of dat het er gewoon was, maar 5 dagen auto assist gehad, niets van gemerkt, anders dan iedere dag popups of ik alsjeblieft een abonnement wilde afsluiten. Niet gedaan. Inmiddels is het verlopen en staan er nog reclame banners in de app om me op een abonnement te wijzen.

3 dagen geleden batterijen leeg aan het raken volgens de draadloze thermostaat, dus vervangen.

Gisteren, was het koud beneden, terwijl het schema toch al 1-2 uur aan had moeten staan. Gas verbruik bekeken, niets. Tado app geopent, het schema staat al een tijd aan en geeft ook aan dat ie 3 golfjes warmte vraag heeft.
Mijn eerste reactie was dat het de ketel misschien was, dus naar boven gelopen, maar nog voordat ik daar kwam hoor ik hem aanslaan. Merkwaardig, zou er iets mis zijn met de tado app/thermostaat/servers/schema?

Vandaag, same thing, 2.5 uur na aanslaan schema kom ik weer beneden, koud. Gasverbruik in de ochtend 0. Ketel niet aangeslagen. Ik open de tado app, al 2.5 uur 3 golfjes warmte vraag. En binnen een minuut nadat ik de app open, slaat de ketel aan en begint hij netjes te verwarmen. WTF?!

Hierbij nog wat screenshots:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik kan me niet voorstellen dat het aan de batterijen ligt.
Ik kan me niet voorstellen dat de ketel het probleem is, en dat het toeval is dat het X tijd niets doet totdat ik de Tado app open.
Dan blijft Tado over als mogelijke rede, wat is er aan de hand?
Update:

Vanochtend expres niet de app geopend, maar uiteindelijk, (overigens weer) rond 17.7deg (vs 19.5deg setpoint) kreeg de ketel wel warmte vraag. Dat was om 10:45, terwijl het schema om 09:00 zou moeten starten, toen het 17.8deg was. De Tado app zegt dat ie al 3 golfjes gaf sinds 09:00.

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Capirex65 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 20:56:

In de TADO app zit een kinderslot. Weet niet precies wat het doet. Of kinderslot erop en heeft ze het dus koud of even goed duidelijk maken aan haar dat ze hem niet hoger dan 19,5 mag zetten.

Signature van nature

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Majora schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:15:
Nieuw jaar, nieuwe Tadoproblemen! :)

Ik heb een vrij onhandig huis met een woonkamer en twee slaapkamers, dat om black-box-redenen de woonkamer en slaapkamer 1 wel vrij warm houdt, maar slaapkamer 2 (waar het kind van 1 in slaapt) standaard 2 graden lager is dan de andere kamers. We willen die kamer vanwege het kind eigenlijk constant op 15+ graden houden.

Nou heb ik slimme tado-kranen, dus dat zou je met zoneregeling wel moeten kunnen oplossen, toch? Wie me van vorig jaar kent, weet dat de thermostaatkranen erg onhandig zijn geplaatst, waardoor de thermostaat in de kraan wordt beinvloed door de stralingswarmte van de radiator.

Ik heb dit vorig jaar proberen op te lossen door met een exteren temperatuursensor via HA een continue aanpassing aan de warmte te doen, maar dat veroorzaakt eigenlijk dat de kraan de hele tijd bezig met afstellen (= veel geluid) en ik heb het idee dat ik daardoor wel elke week de batterijen moet vervangen.

Heeft iemand een degelijk idee om dit op te lossen? Ook out of the box oplossingen zijn graag welkom.
Elke thermostaat kraan wordt beinvloed door de verwarming zelf. ik heb het opgelost door een aparte thermometer even neer te zetten en vervolgens de offset aan te passen van de knop. Werkt ook prima.

Signature van nature

• Majora
  • Laatst online: 30-11 15:40
DON PAPA schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:38:
[...]

Je kunt toch ook een extra tado temperatuursensor in de kamer ophangen die dan de knop aanstuurt of werkt dat ook niet goed?
Dat is me eerlijk gezegd de 50 euro niet waard.
Sircuri schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 12:58:
[...]

Elke thermostaat kraan wordt beinvloed door de verwarming zelf. ik heb het opgelost door een aparte thermometer even neer te zetten en vervolgens de offset aan te passen van de knop. Werkt ook prima.
Dit vreet dus de batterij van de knop leeg en die blijft maar afstellen dan. Kan je je HA script delen?

• Eisbar
Sircuri schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 12:58:
[...]

Zo doe ik het ook - iets van 0.5-1c in te praktijk. Soms zit de tado knop hier net voor de leiding, dan help een stukje isolatiebuis om de leiding enorm

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Majora schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:22:
[...]

[...]

Dit vreet dus de batterij van de knop leeg en die blijft maar afstellen dan. Kan je je HA script delen?
Maar dat is geen HA script. Gewoon in de TADO App kan je de offset instellen. Bij mij is het extreem want ik heb blokverwarming. Die verwarming wordt zo gloeiend heet, dat mijn offset zelfs op -4 graden staat.

Signature van nature

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

emanuelhut schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:54:
Goedemorgen!

Voor onze woning ben ik nu i.v.m. de blackfriday deals aan het kijken naar een fijn systeem om onze woning beter ter verwarmen...

Huidige opstelling
Ketel: Remeha Avata Ace (NG1 B-mid)
Thermostaat: Remeha eTwist thermostaat V3 (Staat op Beganegrond)
Beganegrond: Vloerverwarming
1e verdieping: 3 radiatoren (1 in badkamer en 2 in serie voor de hobbykamer en kinderkamer)

Nu is het zo dat als het beneden op temperatuur is dat het boven ijs en ijs koud is omdat de thermostaat natuurlijk beneden staat.

Hiervoor zat ik dus te kijken voor een Tado X setup en vroeg me af wat in mijn geval de beste oplossing is vooral m.b.t. de laatste paywall gebeuren met Tado en wat handig is qua setup. (Ook omdat ik Homeassistant heb draaien)

Is het zo dat ik 3 knoppen nodig heb en een Tado X Receiver?
1x Badkamer.
1x Hobbykamer (Die ook direct de kinderkamer regelt)
1x Vloerverwarming

Alvast bedankt voor het meedenken!
Ik kan werkelijk niet vinden hoe Tado vloerverwarming zou moeten kunnen bedienen. Ik zou verwachten dat Tado dan de groepen open en dicht zou kunnen draaien, maar die hardware kan ik niet vinden op de website van Tado. Hoeveel groepen heeft jouw vloerverwarming? Want als je die groepen niet kunt bedienen en boven is er warmte vraag, dan wordt de vloer beneden nog warmer. Die vloerverwarming wil je dan eigenlijk kunnen uitschakelen.
Je geeft dus eigenlijk iets te weinig informatie. Mogelijk dat je vloerverwarming namelijk ook onderdeel is van je vaste circulatie van je CV. En dan kan je niet zomaar de kranen van de vloeren dichtdraaien, want dan stroomt er geen water meer en gaat je ketel in storing.

Ik verwacht eigenlijk dit soort productie van Tado: https://www.vloerverwarmi...ell-evohome-systeem/10105
Dus servomotoren om je vloerverwarming open of dicht te kunnen draaien. Maar die zie ik niet op hun website.

Signature van nature

• emanuelhut
  • Laatst online: 25-11 21:20
Sircuri schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 15:14:
[...]

Ik kan werkelijk niet vinden hoe Tado vloerverwarming zou moeten kunnen bedienen. Ik zou verwachten dat Tado dan de groepen open en dicht zou kunnen draaien, maar die hardware kan ik niet vinden op de website van Tado. Hoeveel groepen heeft jouw vloerverwarming? Want als je die groepen niet kunt bedienen en boven is er warmte vraag, dan wordt de vloer beneden nog warmer. Die vloerverwarming wil je dan eigenlijk kunnen uitschakelen.
Je geeft dus eigenlijk iets te weinig informatie. Mogelijk dat je vloerverwarming namelijk ook onderdeel is van je vaste circulatie van je CV. En dan kan je niet zomaar de kranen van de vloeren dichtdraaien, want dan stroomt er geen water meer en gaat je ketel in storing.

Ik verwacht eigenlijk dit soort productie van Tado: https://www.vloerverwarmi...ell-evohome-systeem/10105
Dus servomotoren om je vloerverwarming open of dicht te kunnen draaien. Maar die zie ik niet op hun website.
Vandaar ook mijn vraag. Ik ben wel thuis in Homeautomation maar weet totaal niks van thermostaten en wat nodig is haha.

De gehele benedenverdieping wordt bediend met de vloerverwarming (6 groepen) en is na mijn weten geen onderdeel van de vaste circulatie. (Onder de grond zit dacht ik een T splitsing naar de Vloerverwarming en naar de Hobbykamer)
En ziet eruit als onderstaande afbeelding (eigen foto) waarbij ik bovenaan ook een draaiknop heb die ik op de gewenste temperatuur zet (Witte dop)
https://emanuelhut.nl/upload/vloerverwarming.png

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Ik hoop niet dat die T-splitsing onder de grond zit. Maar je hebt een bypass zie ik. Die zal wel open springen bij 2+ bar ofzo. Maar die pomp heb je niet nodig? Omdat de stekker er naast ligt?
Verder zie ik geen motoren op de verschillende groepen, dus de hele vloerverwarming is of aan of uit. En het lijkt erop dat de pomp van je CV ketel in staat is om je vloer helemaal van water te voorzien. Met deze opstelling ga je niet in staat zijn om enkel de andere kamers van warmte te voorzien. Want je vloer op de benedenverdieping zal ook mee opwarmen.

Maar terug naar je vraag. Om alle ruimtes onafhankelijk van elkaar van warmte te kunnen voorzien, heb je iets nodig wat je ketel aanstuurt. Dit is nu de thermostaat beneden in je woonkamer. Die zal wel bedraad naar je CV ketel lopen. Bij je CV ketel zal je dus een ontvanger moeten hebben die je CV aan en uit zet. Vervolgens zal je elke kamer die apart te sturen is, voorzien moeten worden van een thermostaat die vervolgens de ontvanger naast je CV ketel een signaal geeft als er warmte nodig is.
Wat betreft je vloerverwarming moet je of elke groep een servomotor geven of de hele verdeler een automatische kraan moeten geven waarmee de vloerverwarming uit gaat.
Gezien het TADO aanbod (of het gebrek aan juist), zou ik niet voor een TADO oplossing gaan, maar wellicht voor Evohome of Homatic IP.

Signature van nature

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:27

amphora

Websites & Fotografie

Majora schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:22:
[...]
Niet de goedkoopste maar wel de makkelijkste en in mijn ogen de beste oplossing. Heb er eentje hangen in iedere kamer.

[ Voor 11% gewijzigd door amphora op 21-11-2025 17:19 ]

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

• just4testing
emanuelhut schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 15:56:
[...]

Vandaar ook mijn vraag. Ik ben wel thuis in Homeautomation maar weet totaal niks van thermostaten en wat nodig is haha.

De gehele benedenverdieping wordt bediend met de vloerverwarming (6 groepen) en is na mijn weten geen onderdeel van de vaste circulatie. (Onder de grond zit dacht ik een T splitsing naar de Vloerverwarming en naar de Hobbykamer)
En ziet eruit als onderstaande afbeelding (eigen foto) waarbij ik bovenaan ook een draaiknop heb die ik op de gewenste temperatuur zet (Witte dop)
@emanuelhut
Ik zie hier een groot probleem!!
Die witte dop hoort een thermostaatknop te zijn met een externe voeler.
Die voeler moet de watertemperatuur onder de pomp meten.
Dat is om er voor te zorgen dat er nooit te heet water door je vloer gaat, want dan gaat alles kapot.

Als je dit goed hebt gemaakt, kun je met HA de vloerpomp in/uitschakelen als de woonkamer wel/niet warmte vraagt.
Op die manier kun je voorkomen dat de woonkamer te warm wordt als de tadoknop van een andere kamer om warmte vraagt.
Dit is al een aantal keren beschreven in dit forum.

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Titus schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:54:
[...]

Update:

Vanochtend expres niet de app geopend, maar uiteindelijk, (overigens weer) rond 17.7deg (vs 19.5deg setpoint) kreeg de ketel wel warmte vraag. Dat was om 10:45, terwijl het schema om 09:00 zou moeten starten, toen het 17.8deg was. De Tado app zegt dat ie al 3 golfjes gaf sinds 09:00.
Ik zie vanmorgen wel een korte onderbreking in mijn tado schema (terwijl ik geen dip zie in mijn internet verbinding), dus misschien heeft dit ook wel geleid tot het niet willen starten bij jouw om 9:00 uur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ECIhZiBEjcznUIFaqnc2yTu4lk4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pC7ardwOjcZaN9O829raWUB1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door DON PAPA op 21-11-2025 21:44 ]

• Jeffoz
emanuelhut schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 15:56:
[...]

Welke setup heb je van dit plaatje?
https://help.tado.com/nl/...rverwarming-op-waterbasis

Misschien snap je dan ook wat je nodig hebt.

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:22

13art

Moderator Mobile
In Feb krijgen we de sleutel van een onlangs gekochte woning. Hierin zit nog enkel een domme thermostaat. Thuis hebben we een Tado V2 hangen en zijn dus niet gebonden aan kosten. Omdat we er nog niet uit waren of we in de andere woning wel een slimme thermostaat nodig hadden en hier thuis de oude domme thermostaat er niet meer was, voor het gemak er voor gekozen de Tado over te doen naar de toekomstige nieuwe bewoners. Maar begrijp ik het nou goed dat wanneer ik toch uiteindelijk ook Tado zou willen in de nieuwe woning en ik een tweedehands V3(+)/X zou kopen ik opeens met maandelijkse kosten kom te zitten wil ik gebruik maken van bijv geofencing aangezien er een nieuw account aangemaakt moet worden? In dat geval zou de beslissing snel gemaakt zijn en is het einde oefening voor Tado wmb.

Voor zover ik heb kunnen vinden is het niet mogelijk om de andere woning al aan mijn account te hangen alvorens ons eigen huis en dus de Tado over te dragen. Of heb ik dit mis?

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

• ikswarom
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 30-11 17:33
Vraagje: Wij gaan nu ons derde stookseizoen in met Tado. We hebben op de BG vloerverwarming (met zoneklep) en boven zijn alle radiatoren voorzien van een Tado knop. Mijn vraag gaat over de efficiëntie van de huidige instellingen / schema.

Om 06:00 uur gaat beneden de vloerverwarming van 19 naar 20 graden. Om 07:00 uur zal de badkamer verwarmen naar 21 graden zodat deze om 08:00 uur lekker warm is. Nu is het zo dat de thermostaat natuurlijk moduleert naar de warmtevraag. De badkamer staat snachts uit waardoor deze dus wel een paar graad op max moet verwarmen om 21 te halen. Beneden is dan de vloerverwarming nog bezig. Betekent dit niet dat het warme water van de badkamer uiteindelijk gemengd wordt met het kouder water bij de vloerverwarming verdeler? En de ketel dit dus weer naar max zal verwarmen voor de badkamer? Ik weet niet of de werking zo klopt maar lijkt me niet bepaald efficiënt.

• Eisbar
De ketel zal de ingestelde temperatuur proberen te leveren. Als de ketel niet voldoende capaciteit heeft voor vvw en radiator dan zul je merken dat de badkamer langzamer warm wordt, maar als de ketel het gewoon aankan levert ie gewoon dezelfde temp aan de badkamer radiator en aan de vvw verdeler. Natuurlijk werkt de ketel dan harder dan als alleen de vvw aanstaat, maar de lagere retour temp van de vvw is alleen maar goed voor het condenseren.

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:12

Sabbi

je denkt aan mij.

13art schreef op zondag 23 november 2025 @ 07:50:
In Feb krijgen we de sleutel van een onlangs gekochte woning. Hierin zit nog enkel een domme thermostaat. Thuis hebben we een Tado V2 hangen en zijn dus niet gebonden aan kosten. Omdat we er nog niet uit waren of we in de andere woning wel een slimme thermostaat nodig hadden en hier thuis de oude domme thermostaat er niet meer was, voor het gemak er voor gekozen de Tado over te doen naar de toekomstige nieuwe bewoners. Maar begrijp ik het nou goed dat wanneer ik toch uiteindelijk ook Tado zou willen in de nieuwe woning en ik een tweedehands V3(+)/X zou kopen ik opeens met maandelijkse kosten kom te zitten wil ik gebruik maken van bijv geofencing aangezien er een nieuw account aangemaakt moet worden? In dat geval zou de beslissing snel gemaakt zijn en is het einde oefening voor Tado wmb.

Voor zover ik heb kunnen vinden is het niet mogelijk om de andere woning al aan mijn account te hangen alvorens ons eigen huis en dus de Tado over te dragen. Of heb ik dit mis?
De Tado V2 special features (gratis auto-assist) zitten aan de bridge gekoppeld. Dus als je je V2 van je account afhaalt en een v3+ erin zet ben je die kwijt. Gelukkig staan er ook nog af en to tweedehands V2 bridges op marktplaats :-)

• ikswarom
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 30-11 17:33
Edit dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door ikswarom op 24-11-2025 19:35 ]

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:55
Hmm home assistant lijkt niet meer te kunnen verbinden met de tado. Vanochtend stond alles in away en was het 12 C

Dit doet de wat factor geen goed

• mrvanbommel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 28-11 12:01
Heb al een tijdje Tado V3, geen X. Acceptabel. Tado heeft moeite met kleine warmtevraag. Vanmorgen was het 18C en ingesteld op 18.6C. Dat haalt Tado niet in 45 min (1 kringeltje). Ketel is een Calenta 40C (aanvoertemp 75, vermogen 4200tpm, pompsnelheid 2-6), 1 convectorput (+3 ventilatoren) van 3m in huiskamer en 1 twee paneelsradiator in keuken.

Grote warmtevraag (bijv. van 17.6 naar 19) pakt ie wel redelijk tot goed op. Maar duurt ook wel 1-1.5 uur.

Zijn er nog settings die ik aan kan passen?

• Eisbar
mrvanbommel schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:00:
Heb al een tijdje Tado V3, geen X. Acceptabel. Tado heeft moeite met kleine warmtevraag. Vanmorgen was het 18C en ingesteld op 18.6C. Dat haalt Tado niet in 45 min (1 kringeltje). Ketel is een Calenta 40C (aanvoertemp 75, vermogen 4200tpm, pompsnelheid 2-6), 1 convectorput (+3 ventilatoren) van 3m in huiskamer en 1 twee paneelsradiator in keuken.

Grote warmtevraag (bijv. van 17.6 naar 19) pakt ie wel redelijk tot goed op. Maar duurt ook wel 1-1.5 uur.

Zijn er nog settings die ik aan kan passen?
Bekend probleem. Bij mij is een kringeltje wel de radiator knop beetje open, maar niet de ketel aan. Je zult gewoon de temp op 19 moeten zetten als je niet wil dat ie onder de 18 zakt ben ik bang. Op de X heb ik de ai functie en die lijkt hier trouwens wel mee te helpen: houdt systeem langer op twee of drie kringeltjes.

Je andere probleem lijkt mij een afgifte probleem, niet tado's schuld. Dan moet je kijken naar je ta, je pomp snelheid etc etc als je wil dat het sneller opwarmt. Dus ta omhoog, op aanvoer en retour radiator meten wat je delta t is, wellicht inregeling aanpassen zodat je een kleinere delta t krijgt over je radiator en als nodig pomp snelheid omhoog.

• mrvanbommel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 28-11 12:01
@Eisbar Dank!. Pompsnelheid minimum staat op 2 en max op 6 (standaard). Radiatoren lijken goed te zijn ingesteld (boven warm-heet en onder stuk koeler). Retourtemp op ketel rond de 47-50 graden (bij aanvoertemp 68-70). Dus > 20%. Zou de pomspnelheid naar 8 moeten dan? of het minimum juist omhoog? Of het vermogen omlaag?

Zojuist van 17.8C naar 19C gezet. Hij bereikt de 18.6C in 35min.:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w_D8LAJo-25BEF9l6FT85yO5fSo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dmDs4WsVDtcpmzGZKC4pUWT4.png?f=user_large

• Eisbar
mrvanbommel schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:05:
@Eisbar Dank!. Pompsnelheid minimum staat op 2 en max op 6 (standaard). Radiatoren lijken goed te zijn ingesteld (boven warm-heet en onder stuk koeler). Retourtemp op ketel rond de 47-50 graden (bij aanvoertemp 68-70). Dus > 20%. Zou de pomspnelheid naar 8 moeten dan? of het minimum juist omhoog? Of het vermogen omlaag?

Zojuist van 17.8C naar 19C gezet. Hij bereikt de 18.6C in 35min.:

[Afbeelding]
Dat is lekker snel. Voor efficient condenseren (hr ketel neem ik aan) zou je wel een wat lagere ta en retour willen, maar dan gaat het opwarmen wel langzamer. Bijvoorbeeld ipv 70-50 naar 60-45 ofzo. Je kunt kijken wat er gebeurt als je de pomp harder laat werken (tr omhoog, afgifte omhoog maar minder condenserend) en tegelijkertijd je ta naar beneden duwt (tr omlaag, afgifte omlaag, meer condenserend). Je systeem zal dan langere runs moeten maken voor dezelfde temp. Ik vind dat met convectie juist prettig.

Ligt er natuurlijk ook aan of en hoe je radiatoren waterzijdig zijn ingeregeld en type pomp. Eventueel uitrekenen welke stroomsnelheid (+ketel weerstand) je nodig hebt of gewoon proef op de som.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:29

Haan

dotnetter

Tot 1 december 33% korting op een jaar auto-assist

Kater? Eerst water, de rest komt later

• _NooT_
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-11 12:32
Ik wilde vandaag mijn Tado-X slimme thermostaat aansluiten, maar heb hier wat hulp bij nodig.
Hopelijk kunnen jullie me hierbij helpen.

Ketel: Vaillant ecoTEC plus VHR NL 25-30/5-5 HR Combiketel (ondersteund/gebruikt OpenTherm)
Oude thermostaat: Thermostaat: Vaillant CalorMATIC 350

Via de app wordt gevraagd welke thermostaat ik nu heb en als ik deze selecteer geeft de app aan dat deze niet compatible is en stopt de instructie.
Mijn combiketel zou geschikt moeten zijn en ik vermoed dat de rode en blauwe draad op de + en - van de OpenTherm connectie van de Tado-X thermostaat aangesloten moeten worden.

Klopt dat, of moet er meer gebeuren?
En als dit klopt, welke draad moet dan op de + en welke op de -. Of maakt dat niet uit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMQTXMVu9_W3sO3CrmgnG8zNvRE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vsuIRiZeRM9Fg6vl43qiTHNf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dN1XenScw8fD_sEuDzwDtQmD7PA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bQY9jqG3pUVv6F9F5sg5tkWL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E6TUddkbs1enXj2fMkkE96Of3m4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/052zCGeiJNbURZElqSGZtJ85.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XbzN8aYUPLTGSrACKJac-CwkFh4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nta8k6tF5FgYtmV6sq9Oqxnc.jpg?f=fotoalbum_large

• mickeldenouden
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 23:58
Beste mede tweakers,

Ik heb sinds een aantal weken een Tado X thermostaat icm een Nefit Proline hrc 24 /cw3.
Deze is aangesloten op de aan/uit van de ketel en de tado x thermostaat.

Nu heb ik een convertor aangeschaft die mijn ketel icm de tado x thermostaat opentherm moet kunnen maken.

https://www.warmtebeheer....36702317-ems-1-ems-2.html

Ik heb deze convertor met de oranje aansluiting aangesloten op de oranje aansluiting van de ketel Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l44tIEW0lq1GMwFPMEmGjm4-Ikc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NJGyPfArmBYh9t8j31oEBS22.png?f=user_large

Ik heb de draden bij de thermostaat aangesloten op deze aansluiting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b0G6z-BDWGe7-OOOVCjMNdZEmIM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xFWai836miVpKu7HO2onwLIY.png?f=user_large

En de bedrading die van de thermostaat komt (boven bij de ketel) aangesloten op het blauwe blokje van de convertor.

Vervolgens de ketel weer aangesloten op de 220 V

De ketel start dan op maar reageert op geen enkele warmte aanvraag vanuit de Tado X thermostaat.
Verder valt op dat in de app plotseling ook de watertemperatuur van de ketel komt te staan. Dus er lijkt een opentherm verbinding te zijn.

Toch komt er totaal geen aanvraag voor warmte.

Ik heb daarna de ketel weer op de oude manier aangesloten en dan werkt de warmte taanvraag weer normaal.

Zie ik iets over het hoofd ?

• ikkeenjij36
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05:37
Hallo allemaal,even een vraag ivm mijn slimme thermostaat v3 uitvoering
Na wat gedoe met mijn netwerk thuis en thermostaat verplaatsen wil mijn thermostaat het niet meer doen,als ik de instructies doorloopkom ik op het eind uit met de thermostaat moet drivers downloaden en ik kan het dus niet afsluiten ook reageert de ketel op geen enkele warmte vraag zowel niet de thermostaat als op de knoppen onafhankelijk.
Wel is het warme water actief/warm.
Wat kan ik hier aan doen zodat ik de thermostaat weer toe kan wijzen aan mijn woonkamer?
Vriendelijk bedankt alvast voor de tipsAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_TKPJH-wQc1UGQMDsIpDLuDTpXA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XmfzlGK4J5HPpF0e23htsgTu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door ikkeenjij36 op 30-11-2025 23:45 ]

• just4testing
@ikkeenjij36
Het lijkt er op dat je tijdens het doorlopen van de procedure een verkeerde thermostaat gekozen hebt.
Waarschijnlijk heb je opentherm, en nu gekozen voor nefit protocol o.i.d.
Bij opentherm kan je het beste de honeywell round modulation kiezen.

• ikkeenjij36
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05:37
just4testing schreef op maandag 1 december 2025 @ 00:08:
@ikkeenjij36
Het lijkt er op dat je tijdens het doorlopen van de procedure een verkeerde thermostaat gekozen hebt.
Waarschijnlijk heb je opentherm, en nu gekozen voor nefit protocol o.i.d.
Bij opentherm kan je het beste de honeywell round modulation kiezen.
Ik had een toon en voorzover ik weet was het ingeregeld als aan/uit want als ik de draadjes op de +/- aansluit als opentherm dan ook geen reaktie vd ketel.
Pagina: 1 ... 67 68 Laatste