PWM is neem ik aan hetzelfde als wat Honeywell cycling noemt? Mijn ervaring is dat die constant is bij tado x met 3 cycles per uur. Ik heb geen verschil gezien adh van warmtevraag (1-3 'golfjes') maar neem aan dat de lengte can de cycle varieert.dennie170 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:20:
Wanneer je zoals mij een tweede bedrade thermostaat gebruikt als aansturing voor de zoneklep (zoals hun documentatie ook aanwijst) maakt die gebruik van PWM (Pulse Width Modulation). Dit zorgt er voor dat de zoneklep een x-percentage per uur dicht zit omdat het de zoneklep aanstuurt alsof het een CV ketel is. Dit is natuurlijk niet juist. Ik heb dit zelf opgelost door er een Wemos D1 mini tussen te hangen met ESPHome. Maar deze heeft zojuist om een of andere reden de geest gegeven....
Het zou natuurlijk het mooiste zijn als Tado (of nog beter jijzelf) kunt instellen dat deze thermostaat een zoneklep bedient en dat deze dus geen PWM moet gebruiken.
Ook zie ik dat mijn woonkamer thermostaat vaak maximale warmtevraag van de CV vraagt, wat natuurlijk nergens op slaat met vloerverwarming. Mijn CV staat dus elke keer vol op 60 graden te pompen, terwijl mijn vloer maar tot 40 graden gaat. Als ik de water temperatuur op 40 zet dan wordt de zolder (mijn werkkamer) niet meer warm genoeg. Hiervoor moet ik eerst wat isolatie issues oplossen.
Al met al nog niet helemaal tevreden over Tado...
Mijn setup is vergelijkbaar. Mijn thermostaat ziet ook het verschil niet tussen een klep, een pomp of een ketel, maar ik laat de vvw pomp en de CV ketel beide door een Tado thermostaat aansturen. Dat lijkt aardig te werken al ben ik met je eens dat het slimmer zou zijn als de vvw pomp blijft draaien (of klep open blijft) terwijl de ketel moduleert.
Ik ken geen thermostaat die een lagere aanvoertemp levert als de warmtevraag van de vvw komt ipv radiatoren en had dit ook niet verwacht van Tado. Is een workaround de aanvoertemp van je VVW op de verdeler verder te verlagen zodat je langere 'cycles' krijgt in je VVW? Dat werkt hier prima.