• ikkeenjij36
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:09
tagican schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:01:
Welk type? Ik had met de V3+ nog wel eens dat ik de draadloze ontvanger even van het stroom af moest halen en weer moest inpluggen. Misschien dat dit ook voor jouw thermostaat (of als dat direct gevoed wordt vanuit de ketel, de ketel) helpt?
Het is idd een v3+

• Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12:30
Asterion schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:24:
Hey allemaal, ik heb misschien nog even een vraag.
Vandaag zie ik in de grafiek dat hij warmte vraagt.
Eerst 3 streepjes, normaal want hij warmt op vanaf 18 tot 21 graden.
Maar daarna blijven er twee streepjes staan maar de temperatuur daalt wel om dan weer te stijgen.
Zo vermoed ik dat er niet altijd gas verbruikt wordt om op te warmen maar dat de tado eigenlijk vraagt aan de verwarming om de pomp te laten draaien om de ruimte op temperatuur te houden?

Kan iemand dit bevestigen? Of wordt er vanaf 1 streepje warmtevraag al constant het water opgewarmd tot het op temperatuur is?

[Afbeelding]
Obv mijn systeem (tado-x): 3 streepjes - radiator grotendeels open, cv aan, 2 streepjes, radiator deels dicht, bijv 50%, cv aan, 1 streepje, radiator nog klein beetje open, cv uit. 0 streepjes, radiator dicht, cv uit. In hoeveel stapjes hij de radiator knijpt weet ik niet. Via de API geeft hij om de 5 minuten de stand van de diverse knoppen door in stapjes van 1 % (0-100%), maar ik twijfel eigenlijk of de knop ook traploos wordt ingesteld. Elk gebruik van dat motortje kost energie.

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:37
Eisbar schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:31:
[...]

Obv mijn systeem (tado-x): 3 streepjes - radiator grotendeels open, cv aan, 2 streepjes, radiator deels dicht, bijv 50%, cv aan, 1 streepje, radiator nog klein beetje open, cv uit. 0 streepjes, radiator dicht, cv uit. In hoeveel stapjes hij de radiator knijpt weet ik niet. Via de API geeft hij om de 5 minuten de stand van de diverse knoppen door in stapjes van 1 % (0-100%), maar ik twijfel eigenlijk of de knop ook traploos wordt ingesteld. Elk gebruik van dat motortje kost energie.
Als ik het begrijp dan is dat eerder voor de radiatorknoppen van tado?
Die heb ik hier niet in huis

• just4testing
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 14:20
Asterion schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:24:
Hey allemaal, ik heb misschien nog even een vraag.
Vandaag zie ik in de grafiek dat hij warmte vraagt.
Eerst 3 streepjes, normaal want hij warmt op vanaf 18 tot 21 graden.
Maar daarna blijven er twee streepjes staan maar de temperatuur daalt wel om dan weer te stijgen.
Zo vermoed ik dat er niet altijd gas verbruikt wordt om op te warmen maar dat de tado eigenlijk vraagt aan de verwarming om de pomp te laten draaien om de ruimte op temperatuur te houden?

Kan iemand dit bevestigen? Of wordt er vanaf 1 streepje warmtevraag al constant het water opgewarmd tot het op temperatuur is?

[Afbeelding]
Wat ik in je screenshot denk te zien, is dat de temperatuur variatie slechts 0.5 graden is.
Als dat het geval is, ben je heel goed bezig.
Als je een aan/uit schakeling hebt voor je ketel ipv opentherm dan is dit zelfs perfect !!
Als je opentherm hebt, is het minimale ketelvermogen waarschijnlijk te groot voor je huis.
Als de ketel dan aan gaat op minimale stand krijg je nog te veel warmte: de temperatuur loopt op, tot boven het setpunt, en dan gaat de ketel uit.
Dan zakt de temperatuur weer, alles herhaald zich.
Slechts een halve graad hysterese over de hele dag is heel netjes !!!
Tado vraagt via opentherm aan de ketel om een bepaalde watertemperatuur te leveren aan je radiatoren.
De ketel bepaald dan zelf hoe dat ie dat kan doen, het kan zijn dat de vlam uit gaat en de pomp blijft lopen.

[ Voor 6% gewijzigd door just4testing op 09-01-2026 16:05 ]

• Eisbar
Asterion schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:35:
[...]

Als ik het begrijp dan is dat eerder voor de radiatorknoppen van tado?
Die heb ik hier niet in huis
Kijk maar even of ie met een kringeltje de ketel aanslingert. Bij mij doet ie dat niet ook niet bij de vvw. Kan zijn dat Tado per ketel anders werkt. Met mijn ATAG ketel doet ie ook over open therm niet veel meer dan aan/uit op max setpoint en krijg je dus die sinus net alsof je op aan/uit zit.

Wel een hele nette sinus trouwens. Als je een mix van knoppen en vvw hebt wordt het allemaal een stuk rommeliger.

[ Voor 10% gewijzigd door Eisbar op 09-01-2026 16:53 ]

• Asterion
Delta T is inderdaad iets van een 0,5 graden.
Leuk om te weten dat je dan goed bezig bent! 😁

Ik stond net even bij de ketel en die staat uit terwijl Tado nog 2 streepjes had voor de warmtevraag. In de grafiek zie je dat hij op temperatuur is.
Dus ik kan er wel van uit gaan dat die streepjes niet perse willen zeggen dat de ketel effectief draait en verwarmd.

Onderstaande grafiek is van enkele dagen terug. De ketel kreeg de ruimte gedurende de hele dag niet op de gevraagde temperatuur. (21,5 graden).
Dat kwam denk ik omdat de aanvoertemperatuur ingesteld stond op 55 graden. Dit is nu veranderd naar 75 graden en je merkt ook gelijk verschil.

Misschien kan ik daar ook nog even in spelen en eens op 70 graden zetten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HK0HNkC8sPf7sUObZ0V8CBdFo6Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CRjigLJYKapGqYCWwfFp2jgY.png?f=fotoalbum_large

Edit: op basis van vorige week deed de verwarming er soms 3 uur! over om van 18 naar 21,5 te gaan.
Dat is sinds vanmorgen naar een uur gegaan door de aanvoertemperatuur te verhogen en de gevraagde temperatuur naar 21 te brengen.
Doordat de radiatoren warmer zijn en blijven kon het vandaag een half graadje kouder zijn.

Hopelijk merk ik het in mijn verbruik!

@just4testing het loopt allemaal via Opentherm. Jij denkt dus dat mijn ketel “te zwaar” is? Hoe moet ik dat interpreteren? Het water wordt te vlug warm? Dus het vermogen zou naar beneden kunnen? Dan gaat de ketel lopen pingelen?

[ Voor 21% gewijzigd door Asterion op 09-01-2026 17:29 ]

• just4testing
@Asterion
Heel veel mensen kopen 36 kW ketel om 10 liter/minuut douche water te hebben.
Maar voor het verwarmen van je huis heb je maar 6 kW nodig. (Gemiddeld; hangt af van je isolatie)
Moderne ketels kunnen hun kW's flink laten zakken, maar niet onbeperk. Er is een minimum.
Hoe groter de ketel, hoe hoger dat minimum.
Als dat minimum al meer is dan je huis nodig heeft, zal de ketel na een poosje moeten uitschakelen.
Dat kost geen extra energie, je gasverbruik gaat daardoor nauwelijks omhoog, misschien zelfs omlaag.

Dat je de watertemperatuur omhoog gezet hebt naar 75 ga je zeker merken: je verbruik zal meer dan 10% hoger worden. Dit komt omdat je ketel nu buiten het condenserend traject komt.
Je kent mogelijk wel de uitspraak: zet 'm op 60 , dat is om in de condenserend modus te blijven.
Feitelijk zou je elke dag dat de buitentemperatuur anders is, de watertemperatuur moeten aanpassen. Dat is met de app wel te doen, of met een Tado abbonement automatisch.

De grafiek van enkele dagen geleden is niet te vergelijken met nu, omdat de buitentemperatuur 5 graden anders is. Dat maakt heel veel uit.

[ Voor 16% gewijzigd door just4testing op 09-01-2026 18:06 ]

• ikkeenjij36
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:09
Nou thuisgekomen en geprobeerd het display vd thermostaat te latne knipperen maar helaas geen reactie
in de app zegt ie dat ie verbonden is en als ik 3 sec t knopje vasthoudt zegt ie ook dat gepaird is maar geen reactie als ik hem hi wil laten zien hoe krijg ik het weer vebonden?

• just4testing
Effe de batterijen er uit halen?
En anders in de app de kamerthermostaat uit je huis verwijderen, en weer toevoegen (laatste redmiddel)
Daarna wel weer goed instellen.

• Asterion
@just4testing Logisch,

Ik neem de info mee. Deze week stelselmatig de temperatuur van het water laten zakken en kijken wat haalbaar is.
Ondanks dat het een label C woning is (dankzij de zonnepanelen en gedeeltelijke isolatie) merken we dat we wel redelijk wat trok in huis hebben door kiertjes en deuren die niet goed afsluiten. Dat maakt het al snel een kil huis.
Maar dat hij er dan 3 uur over mag doen om op temperatuur te komen is veel te lang natuurlijk. Dat was ook in de koudste periode afgelopen weken.

Je hoort nog van me! :-)

• just4testing
@Asterion
Zorg er alsjeblieft voor dat je ventilatie blijft houden, alles potdicht stoppen is heel slecht voor je gezondheid.
De lucht in je huis heeft maar heel weinig energie-inhoud. Het meeste van de energie gaat in de muren en vloer zitten.
Als ik naar je grafiek kijk, denk ik dat je misschien tijdens een vorstperiode geen nacht-verlaging moet doen.
Dan kan je het met 55 of 60 graden watertemperatuur wel redden om op temperatuur te blijven.
Dat is de tactiek die warmtepompen ook gebruiken.

• Asterion
@just4testing Dat doen we zeker! Het huis heeft een goede natuurlijke ventilatie maar iets minder is wel gewenst. Soms hebben we koude voeten van de trok.

Dat van die nacht-verlaging is een goeie. Dan moet ik dat wel dagelijks even aanzien en aanpassen in het schema. Als ik het niet vergeet.
Verlagen naar een graad of 20 dan?
Het is natuurlijk wel leuk om 's morgens in een warme kamer te komen. Misschien moet ik hem nog een kwartiertje vroeger laten beginnen met opwarmen. Een half uur zal net te krap zijn tijdens de koudere dagen.

'k heb nu ook de aanvoertemperatuur gewijzigd naar 60 graden vanwege de condenserende modus zoals je aanhaalde. Heb ik niet bij stil gestaan.
Ik hou dit even een weekje aan, er zit weer wat vorst aan te komen in onze regio.

Bedankt allen voor de tips!

• just4testing
@Asterion
Je zou de thuis/afwezig knop kunnen misbruiken om een constante temperatuur van 21 in te stellen.
Dan kan je makkelijk omschakelen. Mogelijk kan het zelfs nog lager dan 21, omdat je muren dan warm blijven.
Ken je het gevoel van een buitenmuur waar de zon lang op geschenen heeft. Je voelt de warmtestraling.
Dat zelfde geldt ook voor koude muren, maar dan omgekeerd. (Klopt technisch niet helemaal, maar maakt het effect duidelijk)

• just4testing
@Asterion
Wat ik zelf doe, ik gebruik wel nachtverlaging, maar ik heb vloerverwarming:
Bij mij duurt het ook 3 uur om 4 graden op te warmen.
Om 4 uur snachts programmeer je 18 graden, en dan in stapjes van een half uur telkens 0.5 graden omhoog.
Dan zal de ketel altijd precies op tijd beginnen om om 8 uur op 21 te zijn.
Je moet dit misschien nog een beetje fine-tunen, met meer of minder stapjes.

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:28

Church of Noise

Drive it like you stole it

Ik lees hier toch wat vreemde dingen.

bij Opentherm stel je de maximale keteltemperatuur in, maar dat wil niet zeggen dat dat de facto de gebruikte temperatuur is. Die wordt namelijk door het systeem bepaald... En de maximale ingestelde temperatuur geeft dus aan hoe ver je kan gaan.
Verlagen heeft dus m.i. geen zin, integendeel want je beperkt de mogelijkheden van je systeem bij 'extreme' omstandigheden.

Te tweede zou ik voorstellen aan just4testing om eens zonder nachtverlaging te proberen en het verbruik te monitoren. Vloerverwarming is een traag systeem dat in de meeste gevallen efficiënter is als je geen of nauwelijks nachtverlaging toepast (vergelijk het met uitbollen en versnellen op de autosnelweg VS continu dezelfde snelheid op cruise control...).

• just4testing
@Church of Noise
Je hebt gelijk, over de temperatuur. Bij een constante ruimte temperatuur krijg je inderdaad een andere dynamiek.
Of het voor meer of minder gasverbruik zorgt, is moeilijk te voorspellen.
Ik wilde mijn verhaal zo eenvoudig mogelijk houden.

Dat ik zelf wel nachtverlaging gebruik, komt omdat de ketel op zolder hangt, waar we ook slapen.
Ik kom zelf moeilijk in slaap door de wisselende geluiden van de ketel.
Als ik eenmaal slaap, heb ik geen last meer.

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
just4testing schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:52:
[...]

Tado is gemaakt voor CV-ketels. Warmtepompen moet je anders aansturen, niet met een kamerthermostaat.
Lees anders dit eens door: https://klimaatproductenkiezen.eu/verwarming/warmtepomp/
Hier staat heel veel duidelijke info, ik heb nog geen fouten kunnen ontdekken op deze site.
Ik heb nog steeds een thermostaat nodig om de WP te vertellen hoe warm de woning is en bij gebruik van stooklijn/war op de rem te kunnen trappen. Tado X(en V3) werkt gewoon samen met warmtepompen, maar dat was mijn vraag ook niet. Ik was benieuwd naar specifiek gedrag en instellingen.

Helaas zijn vrijwel alle thermostaten primair ontworpen voor CV ketels en eventueel secundair voor WP. Merk/model gekoppelde thermostaten daar gelaten.

[ Voor 4% gewijzigd door Caayn op 10-01-2026 10:01 ]

• just4testing
Caayn schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:58:
[...]
Ik heb nog steeds een thermostaat nodig om de WP te vertellen hoe warm de woning is en bij gebruik van stooklijn/war op de rem te kunnen trappen. Tado X(en V3) werkt gewoon samen met warmtepompen, maar dat was mijn vraag ook niet. Ik was benieuwd naar specifiek gedrag en instellingen.

Helaas zijn vrijwel alle thermostaten primair ontworpen voor CV ketels en eventueel secundair voor WP. Merk/model gekoppelde thermostaten daar gelaten.
Op de website https://klimaatproductenk...de-warmtepomp-thermostaat staat een heel duidelijk verhaal , en dat je met een tado systeem je warmtepomp kompleet kan frustreren. Ik geloof die info wel.

• Caayn
  • Niet online
just4testing schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:07:
[...]

Op de website https://klimaatproductenk...de-warmtepomp-thermostaat staat een heel duidelijk verhaal , en dat je met een tado systeem je warmtepomp kompleet kan frustreren. Ik geloof die info wel.
Dat "apparaat" is een veel gevallen gewoon een thermostaat die via opentherm info, zoals de kamer temp, doorgeeft...

Dan nog vindt ik 't fijn om te weten wat de thermostaat allemaal zelf kan. Zeker omdat pure stooklijn/war aansturing niet altijd 24/7/365 gewenst is. Maarja, blijkbaar mag ik daar niet naar vragen.

• CarbonFibeR
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-01 16:20
Ik heb sinds kort de Tado X radiatorknoppen. Deze wil ik ook aansturen via de Smart X Thermostaat. Op dit moment ben ik ook bezig om van het gas af te gaan en wil de thermostaat pas aansluiten als dat gereed is. In de tussentijd wil ik wel met de smart x thermostaat de radiatorknoppen aansturen.
Is het ook mogelijk om de Smart X thermostaat als een soort van afstandsbediening te gebruiken voor de radiatorknoppen, zonder dat deze is aangesloten op een ketel? Op het internet kan ik er niet zoveel over terugvinden.

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:52

Mickel moen

mickelmoen.nl

just4testing schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:07:
[...]

Het probleem met dit soort algemene artikelen maar ook met youtube filmpjes e.d. is, dat ze algemeen zijn. Theoretisch niet meteen fout, maar gaat vaak teveel uit van gemiddelde situaties of theoretische modellen.

Laat nu juist in het verwarmen van een huis dermate verschillende factoren spelen, dat het leuke uitgangspunten kunnen zijn, maar het in de praktijk allemaal veel specifieker is.

Ik heb een Quatt warmtepomp aangestuurd met Tado V3 in een hybride setting. Uitermate tevreden over. Het kunnen werken met twee masterruimtes met de Tado thermostaat en de draadloze sensor, is de ideale oplossing voor het verwarmen van een woonkeuken en een woonkamer met zeer verschillend warmteverlies. De rest van het huis wordt verder voornamelijk geregeld met de Tado-knoppen. Weliswaar kunnen die geen eigen warmtevraag doorgeven, maar omdat je met een WP sowieso anders verwarmt geen enkel probleem. Dat je de thermostaten op tienden van een graad kunt instellen is bovendien een plus voor Tado en de Quatt, waar ik volop gebruik van maak.

Kortom uitermate tevreden met Tado.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,2°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
CarbonFibeR schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:20:
Ik heb sinds kort de Tado X radiatorknoppen. Deze wil ik ook aansturen via de Smart X Thermostaat. Op dit moment ben ik ook bezig om van het gas af te gaan en wil de thermostaat pas aansluiten als dat gereed is. In de tussentijd wil ik wel met de smart x thermostaat de radiatorknoppen aansturen.
Is het ook mogelijk om de Smart X thermostaat als een soort van afstandsbediening te gebruiken voor de radiatorknoppen, zonder dat deze is aangesloten op een ketel? Op het internet kan ik er niet zoveel over terugvinden.
Ik denk dat dat kan door de TadoX thermostaat niet als zoneregelaar te gebruiken voor de ruimtes die je wilt aansturen. In de app: >> Instellingen >> Kamers & Apparaten >> 'kamer' >> Zoneregelaar (geen vinkje)

• HGBMason
  • Niet online
Mickel moen schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:06:
[...]

Het probleem met dit soort algemene artikelen maar ook met youtube filmpjes e.d. is, dat ze algemeen zijn. Theoretisch niet meteen fout, maar gaat vaak teveel uit van gemiddelde situaties of theoretische modellen.

Laat nu juist in het verwarmen van een huis dermate verschillende factoren spelen, dat het leuke uitgangspunten kunnen zijn, maar het in de praktijk allemaal veel specifieker is.

Ik heb een Quatt warmtepomp aangestuurd met Tado V3 in een hybride setting. Uitermate tevreden over. Het kunnen werken met twee masterruimtes met de Tado thermostaat en de draadloze sensor, is de ideale oplossing voor het verwarmen van een woonkeuken en een woonkamer met zeer verschillend warmteverlies. De rest van het huis wordt verder voornamelijk geregeld met de Tado-knoppen. Weliswaar kunnen die geen eigen warmtevraag doorgeven, maar omdat je met een WP sowieso anders verwarmt geen enkel probleem. Dat je de thermostaten op tienden van een graad kunt instellen is bovendien een plus voor Tado en de Quatt, waar ik volop gebruik van maak.

Kortom uitermate tevreden met Tado.
Hier een vergelijkbare situatie met verschillende masterruimtes maar dan met Tado X. Ook heel tevreden!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb sinds een maand het probleem dat 1 radiator knop continu aan blijft staan. Dit probleem heeft zich al 2x voorgedaan. Ik kom dan thuis met een kamer die tot 24C+ is opgestookt.

Vaak verhelpt even de knop er af draaien, batterijen er uit, en dan weer er op zetten. Maar dat hoort natuurlijk niet voor te komen.

Voor zover ik kan herinneren was in beide keren de pin ingetrokken om de thermostaatkraan te bedienen. Die staat dan dus vol open. Maar weet iemand waarom de knop dan niet bedenkt om de kraan dicht te zetten? De gemeten temperatuur is namelijk veel hoger dan ingesteld (16.5C namelijk als ik weg ben).
Ik kan de pin van de thermostaatkraan normaal bedienen met bijvoorbeeld een schroevendraaier.

Het betreft hier om stadswarmte, dus een wisselwerking met CV of kamerthermostaat heb ik niet.

• CuBras
  • Laatst online: 13:12
ikkeenjij36 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:50:
[...]

Dat is de bridge die naar fabrieksinstellingen moest?
Alle knoppen en thermostaat zeggen in de app dat ze verbonden zijn.
Nee, de thermostaat zelf. Bij mij gaf de de app aan dat de thermostaat offline was en ik zag op het display van de thermostaat dat die netwerk 'zocht'. Een trappetje van vier streepjes, oplopend in lengte die aan/uit gingen.

• just4testing
Hans1990 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:09:
Ik heb sinds een maand het probleem dat 1 radiator knop continu aan blijft staan. Dit probleem heeft zich al 2x voorgedaan. Ik kom dan thuis met een kamer die tot 24C+ is opgestookt.

Vaak verhelpt even de knop er af draaien, batterijen er uit, en dan weer er op zetten. Maar dat hoort natuurlijk niet voor te komen.

Voor zover ik kan herinneren was in beide keren de pin ingetrokken om de thermostaatkraan te bedienen. Die staat dan dus vol open. Maar weet iemand waarom de knop dan niet bedenkt om de kraan dicht te zetten? De gemeten temperatuur is namelijk veel hoger dan ingesteld (16.5C namelijk als ik weg ben).
Ik kan de pin van de thermostaatkraan normaal bedienen met bijvoorbeeld een schroevendraaier.

Het betreft hier om stadswarmte, dus een wisselwerking met CV of kamerthermostaat heb ik niet.
@Hans1990
Heb je nog meer Tado knoppen? Dan kan je de haperende knop omwisselen met een andere, en in de app ook wisselen. Als dan het probleem verschuift, weet je dat het de knop is die het probleem geeft.
Zo niet, dan loopt de kraan te zwaar, of is de draadloze connectie met de bridge te zwak.

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ja, ik heb er nog 2. Ik zal ze eens omwisselen, kijken wat dat doet.

Deze knop die storing geeft zit het dichtste bij de bridge. Het is een appartement en betreft horizontaal maar een meter of 4 met 1 gipsen muurtje..
Batterijen zijn nog niet zo lang vervangen, wel met ander type. Ik zal ook eens kijken of ik wat betere erin kan stoppen. Misschien dat de motor niet sterk genoeg is om de pin weer terug in te duwen ofzo.

• just4testing
Hans1990 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:12:
Ja, ik heb er nog 2. Ik zal ze eens omwisselen, kijken wat dat doet.

Deze knop die storing geeft zit het dichtste bij de bridge. Het is een appartement en betreft horizontaal maar een meter of 4 met 1 gipsen muurtje..
Batterijen zijn nog niet zo lang vervangen, wel met ander type. Ik zal ook eens kijken of ik wat betere erin kan stoppen. Misschien dat de motor niet sterk genoeg is om de pin weer terug in te duwen ofzo.
De batterijen kunnen het niet zijn, want daar krijg je een melding van.
Als de batterijen slecht contact maken, zou de knop off-line raken, en dat kan je zien in de app.
Wat wel zou kunnen:
Een ruimte verwarmen is een samenspel tussen ketel en radiatorknop. Als er geen ketel is, maar stadsverwarming met een vaste temperatuur, dan moet de knop al het werk doen.
Ik zou me kunnen voorstellen dat het aandrijf motortje na een aantal jaren gaat verslijten.
Als de koolborstels wat slechter contact beginnen te maken, zou het kunnen dat de motor niet op gang kan komen, zeker bij het dicht draaien van de kraan, als die zwaar gaat.

Wat je nog kan doen: voel of de bewuste kraan zwaarder gaat dan de andere, als je het pinnetje met een schroevendraaier indrukt. Eventueel kun je het pinnetje van de kraan insmeren met siliconen vet, en dan een aantal keren indrukken en loslaten.

Ik heb zelf na 4 jaar al eens de meestgebruikte knoppen gewisseld met de minder gebruikte, juist om het slijtage effect te voorkomen. Je kan zeggen wat je wil, over Tado, maar de knoppen zitten technisch gezien best knap in elkaar.

[ Voor 7% gewijzigd door just4testing op 14-01-2026 16:58 ]

• incomer
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:56
Wellicht dat iemand hier nog ideeen heeft, maar ik heb 3 zones momenteel

keuken (waar ook de originele thermostaat staat)
woonkamer (met zoneregelaar keuken)
Kantoor (met zoneregelaar keuken).

Nu zit mijn kantoor in de bijkeuken, die ik op kantoordagen als enige warme zone heb en daardoor ook de zoneregelaar op keuken heb staan. Maar eigenlijk zou mijn gewenste situatie zijn dat kantoordagen het schema is met zoneregelaar keuken, en op niet kantoordagen /buiten kantoor uren ik die op een temperatuur kan zetten zonder zoneregelaar. Dan wordt die kamer iets mee verwarmt maar komt de vraag daar niet vandaan.

Ik heb even gekeken in home assistant en de tado app, maar beide zie ik hier geen directe functionaliteit voor terug.

• just4testing
incomer schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:36:

Nu zit mijn kantoor in de bijkeuken, die ik op kantoordagen als enige warme zone heb en daardoor ook de zoneregelaar op keuken heb staan. Maar eigenlijk zou mijn gewenste situatie zijn dat kantoordagen het schema is met zoneregelaar keuken, en op niet kantoordagen /buiten kantoor uren ik die op een temperatuur kan zetten zonder zoneregelaar. Dan wordt die kamer iets mee verwarmt maar komt de vraag daar niet vandaan.

Ik heb even gekeken in home assistant en de tado app, maar beide zie ik hier geen directe functionaliteit voor terug.
@incomer
Een by-pass maken met een kogelkraan over de Tado kraan van het kantoor heen.
Met het schema kan je dan de tado knop op vorstbeveiliging zetten, buiten kantooruren.
Met de kraan in de by-pass kan je de radiator nog zachtjes mee laten verwarmen met de rest van het huis.

OF: het pinnetje in het verloopstuk van de Tado knop ietsjes korter maken, zodat de knop de radiator kraan net niet helemaal dicht kan drukken. Dan is het wel moeilijker fine-tunen. Als het pinnetje eenmaal te kort is, heb je een probleem...
Of je kan er een paar sluitringetjes tussen stoppen, zo dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GKA8G9OUiwITxUJ0p6DZjH-AUCg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AmMlvXFiHnfPf2nxDQJkRaww.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door just4testing op 15-01-2026 16:24 ]

• Mickel moen
  • Laatst online: 16:52

Mickel moen

mickelmoen.nl

incomer schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:36:

Zonneregelaar is een wat misleidende term. Wat het sec betekent is, dat het de regelaar is die warmtevraag aan de ketel kan doorgeven. Het is het apparaat wat bedraad met de ketel is verbonden. Vaak is dit de thermostaat. Waar dat ding hangt is niet belangrijk.

Twee mogelijkheden voor jouw vraag:

De Tado-knop de warmtevraag mogelijkheid laten behouden. Maak je gewoon een schema voor de week met de gewenste temperaturen. Dat kan in het weekend dus ook vorstbeveiliging zijn. Bedenk wel, dat als een kamer erg veel afkoelt het ook weer veel energie en tijd kost om weer op temperatuur te komen. Ik zou niet lager zetten dan 15°C.

Of je maakt de knop zelfstandig werkend. In instellingen kun je aanvinken geen zonneregelaar. Ook dan kun je weer het gewenste schema maken, alleen of er verwarmd wordt is dan wel afhankelijk van warmtevraag elders.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7GHIvmsTlnCQrkqz6mMPi43OYCI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OTlxPXj1Y4rqK8BlaxM1HBOS.jpg?f=fotoalbum_large

Aanvullend. Ik heb de vraag nog een keer gelezen. Ik zou gewoon iedere ruimte eigen schema geven met mogelijkheid tot warmtevraag.

Als je niet wilt, dat jouw kantoor in het weekend warmte kan vragen zet je de temperatuur ruim onder de minimum ingestelde temperatuur elders. Meestal is de warmtevraag elders dan voldoende om het kantoor op die temperatuur te houden. En mocht er al eens uit het kantoor warmtevraag komen, zal het maar kort zijn.
Kwestie van uitproberen. Een en ander is sterk afhankelijk van warmteverlies verschillende ruimtes en de buitentemperatuur.

[ Voor 17% gewijzigd door Mickel moen op 15-01-2026 23:09 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,2°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• dimmak
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:04
Ik vind de Tado radiatorknoppen wel heel veel herrie maken. Met mijn oude knoppen had ik dit niet. Het is zo luid dat mijn kinderen ervan wakker schieten. Ik las op internet tips om alles goed te laten ontluchten, maar dat mocht niet baten. Hebben mensen nog andere tips?

• Eisbar
Ontluchten maakt je radiator stiller niet de Tado knop. Wat je hoort is neem ik aan het motortje. Wellicht heeft de pin op de radiator meer weerstand / loopt minder soepel? Mijn ventielen zijn nieuw en ik hoor het motortje ook maar stoort verder niet.

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:22
Sinds een kleine week merk ik dat de stooklijn van mijn Tado X veranderd is. Ik vermoed dat een firmware update van de Tado X hier verantwoordelijk voor is, dat er parameters gewijzigd zijn. Momenteel draait hij de firmware 280.1, ik kan echter niet vinden wat de release notes hiervan zijn of per wanneer deze live staat.

De ketel wordt via aan/uit aangestuurd.
In de 'oude situatie' vindt er bij verwarming initieel een overshoot van 0,5 graden plaats. Hierna zakt de temperatuur van de ruimte tot ongeveer 0,4 a 0,5 graden onder de ingestelde temperatuur alvorens de Tado weer 'volle bak' gaat verwarmen. Wederom met een overshoot van 0,5 graden en dan begint de sinus weer overnieuw. (dit is het gedrag dat ik al ruim een jaar waarneem).

In de 'nieuwe situatie' vindt er nog steeds initieel een overshoot van 0,5 graden plaats. Hierna zakt de temperatuur van de ruimte tot op de ingestelde temperatuur waarna de Tado weer gaat verwarmen. Dit keer met een overshoot van 0,3 graden. Hierna zakt de temperatuur tot op de ingestelde temperatuur en begint deze nieuwe sinus weer overnieuw. (geen undershoots dus meer!!!)

tldr:
In de oude situatie een overshoot van 0,5 graden gevold door een undershoot van 0,4 a 0,5 graden.
In de nieuwe situatie initieel een overshoot van 0,5 graden gevold door geen undershoot en het houden van de ruimtetemperatuur tussen de ingestelde temperatuur en een overshoot van 0,3 graden.

Herkennen jullie dit? Weten jullie meer?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Hansie_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:14
Panzer_V schreef op zondag 18 januari 2026 @ 19:58:
Sinds een kleine week merk ik dat de stooklijn van mijn Tado X veranderd is. Ik vermoed dat een firmware update van de Tado X hier verantwoordelijk voor is, dat er parameters gewijzigd zijn. Momenteel draait hij de firmware 280.1, ik kan echter niet vinden wat de release notes hiervan zijn of per wanneer deze live staat.

De ketel wordt via aan/uit aangestuurd.
In de 'oude situatie' vindt er bij verwarming initieel een overshoot van 0,5 graden plaats. Hierna zakt de temperatuur van de ruimte tot ongeveer 0,4 a 0,5 graden onder de ingestelde temperatuur alvorens de Tado weer 'volle bak' gaat verwarmen. Wederom met een overshoot van 0,5 graden en dan begint de sinus weer overnieuw. (dit is het gedrag dat ik al ruim een jaar waarneem).

In de 'nieuwe situatie' vindt er nog steeds initieel een overshoot van 0,5 graden plaats. Hierna zakt de temperatuur van de ruimte tot op de ingestelde temperatuur waarna de Tado weer gaat verwarmen. Dit keer met een overshoot van 0,3 graden. Hierna zakt de temperatuur tot op de ingestelde temperatuur en begint deze nieuwe sinus weer overnieuw. (geen undershoots dus meer!!!)

tldr:
In de oude situatie een overshoot van 0,5 graden gevold door een undershoot van 0,4 a 0,5 graden.
In de nieuwe situatie initieel een overshoot van 0,5 graden gevold door geen undershoot en het houden van de ruimtetemperatuur tussen de ingestelde temperatuur en een overshoot van 0,3 graden.

Herkennen jullie dit? Weten jullie meer?
Ik merk ook verschil met 280.1. Eerst had ik over en undershoots van 0.1/0.2 en nu wordt er bij een overshoot van 0.4 nog steeds verwarmd… undershoot zit wel nog op 0.2. Ik twijfelde eerst aan de verbinding tussen warmtepomp en thermostaat dus heb de batterijen er al eens uitgehaald maar dat maakte niet uit. Zal dus echt met de recente firmware update te maken hebben.

• Eisbar
Zelfde hier! Ik zie dit pas vanaf vanochtend. Gisteren nog over under en vandaag een kortere sinus tussen de 0.3-0.5 boven de set temp. Ik had echter al de 280.1 firmware dus dat is niet de trigger. Is dit een aanpassing in de AI functie die los van firmware staat?

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:22
Eisbar schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:05:
Zelfde hier! Ik zie dit pas vanaf vanochtend. Gisteren nog over under en vandaag een kortere sinus tussen de 0.3-0.5 boven de set temp. Ik had echter al de 280.1 firmware dus dat is niet de trigger. Is dit een aanpassing in de AI functie die los van firmware staat?
Zijn die AI functies niet alleen voor betalende gebruikers? Mijn Tado X heb ik vanaf de start 'dom' gemaakt. Deze wordt volledig via Matter over Thread aangestuurd vanuit Home Assistant. Ik gebruik zelfs de Tado bridge niet in mijn Thread netwerk.

Wel fijn te lezen dat ik niet de enige ben waarbij dit gedrag waarneembaar is. Dan is het geen anomalie ;)

Overigens ben ik er wel blij mee. De temperatuur in huis is hiermee veel constanter dan voorheen. Geen verschil van bijna een volle graad meer.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Eisbar
Ja eens dat is zeker zo en met convectie (jaga strada) merk je het onmiddelijk als ie afkoelt. Ik denk alleen dat het meer vraagt van de batterijen. We gaan het zien.

Als het niet de AI is en niet de firmware, zijn het dan instellingen die Jaga naar de radiatoren pusht?

Matter doet het bij mij niet. Ligt al heel lang bij Tado support. Ik gebruik de api via ha

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:21
Wij hebben onze Google Nest thermastaat vervangen voor een Tado Smart Thermostaat X.

In eerste instantie moet ik zeggen dat het comfort in huis veel beter is geworden. De Nest moest ik minimaal op 19,5/20 graden zetten wilde het enigszins lekker aanvoelen.

Wat me alleen wel opvalt is dat de Tado de ketel om de haverklap laat aanslaan, net alsof hij telkens even verwarmt.
Pendelen is het niet van de ketel want de ketel (intergas HRE) gaat echt uit ipv dat de pomp blijft lopen.

Dit is hoe de Nest werkte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P62KsTvUx-11gZTx36z-QgOPAJU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PvzyejDpcHaZkPxJ5OHOh49u.png?f=fotoalbum_large

En dit is hoe de Tado werkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m9YDc3oY4EJALpnjdyJfsuify_8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SwOW78hsAf2HtGrT06M5QenF.png?f=fotoalbum_large

Is dit een normaal gedrag van een Tado?
De Tado is net als de Nest via OpenTherm aangesloten.

• marnie
  • Laatst online: 15:54
etienne001 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 23:46:
Wij hebben onze Google Nest thermastaat vervangen voor een Tado Smart Thermostaat X.

In eerste instantie moet ik zeggen dat het comfort in huis veel beter is geworden. De Nest moest ik minimaal op 19,5/20 graden zetten wilde het enigszins lekker aanvoelen.

Wat me alleen wel opvalt is dat de Tado de ketel om de haverklap laat aanslaan, net alsof hij telkens even verwarmt.
Pendelen is het niet van de ketel want de ketel (intergas HRE) gaat echt uit ipv dat de pomp blijft lopen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De eerste grafiek lijkt op een aan/uit regeling, de tweede grafiek is meer een traploze/modulerende (=opentherm) regeling. Lijkt me helemaal ok voor een Tado in opentherm modus.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• Eisbar

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit is prima gedrag. Als je onder ketel min vermogen komt gaat Tado met low load mode tot 6x per uur aan en uit. Valt me wel op dat het lang duurt 's ochtends om je TA (50c?) te halen. Is er een max ketel vermogen ingesteld?

Die korte dipjes in de ochtend zijn dan warmwatervraag neem ik aan.

• etienne001
marnie schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 00:00:
[...]

De eerste grafiek lijkt op een aan/uit regeling, de tweede grafiek is meer een traploze/modulerende (=opentherm) regeling. Lijkt me helemaal ok voor een Tado in opentherm modus.
De Nest was ook op OpenTherm aangesloten, in de ketel is niets aan bedrading veranderd namelijk.
Eisbar schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:23:
[...]

Dit is prima gedrag. Als je onder ketel min vermogen komt gaat Tado met low load mode tot 6x per uur aan en uit. Valt me wel op dat het lang duurt 's ochtends om je TA (50c?) te halen. Is er een max ketel vermogen ingesteld?

Die korte dipjes in de ochtend zijn dan warmwatervraag neem ik aan.
Er is inderdaad een max aan ketel vermogen ingesteld, ik weet zo niet meer hoeveel.
De dipjes in de ochtend zal inderdaad warmwatervraag zijn.

• cverbree
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05-03 08:04

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zie in je grafiek een aanvoer en return temperatuur. Hoe lees je deze info uit. Doe je dit via een Openterm Gateway? Ik heb namelijk zelf ook een Intergas HRE alleen die geeft niet de retun temp door via de OTGW. Ben benieuwd hoe jij deze info uitleest.

• etienne001
cverbree schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:00:
[...]

Ik zie in je grafiek een aanvoer en return temperatuur. Hoe lees je deze info uit. Doe je dit via een Openterm Gateway? Ik heb namelijk zelf ook een Intergas HRE alleen die geeft niet de retun temp door via de OTGW. Ben benieuwd hoe jij deze info uitleest.
Ik heb aan de aanvoer als zowel de retour een Dallas temperatuur sensor geplaatst. Deze zijn aangesloten op een ESP8266 bordje die de data doorstuurt naar HA.

• just4testing
etienne001 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:53:
[...]

Ik heb aan de aanvoer als zowel de retour een Dallas temperatuur sensor geplaatst. Deze zijn aangesloten op een ESP8266 bordje die de data doorstuurt naar HA.
Ja, dat heb ik ook, een Wemos-D1. met 3 temperatuur sensoren: aanvoer, retour, WarmWater en een stroomsensor om de voedingskabel van de fan van de ketel. Dat is een maat voor hoeveel vermogen de ketel op dat moment levert. Dit kan tot op de seconde nauwkeurig data sturen naar OH of HA.
(dennisdew16, Bedankt voor je hulp !!!)

Ik had nog een vierde sensor in de rookgas zitten, maar die is helaas overleden door de agressieve waterdamp met zwavelzuur er in. De temperatuur was niet het probleem, en de sensor is van RVS maar ging toch kapot.

• cverbree
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05-03 08:04
etienne001 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:53:
[...]

Thanks! Ga ik ook eens naar kijken.

• jzoin2
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-02 21:39
Vind het nog steeds klote dat de x niet compatible is met v3. Nu moet ik een knoppie erbij kopen en de v3 is duurder dan de X tegenwoordig.

• jasperjoey
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:44
Ik zit een beetje met wat gedoe de laatste weken na een jaar of 2 zonder enkel probleem, v3 systeem:
- 1 knop maakt sinds een paar weken geen verbinding en is altijd offline, terwijl hij verder wel lijkt te werken. Heel sporadisch komt ie 10 minuten online en dan is ie weer weg. Omwisselen met een andere radiator maakt geen verschil, ook daar maakt ie geen verbinding.
- 1 knop moet om de 2 weken de batterij van vervangen worden. Zou dit te maken kunnen hebben met verbinding en/of stroef pinnetje? Dat laatste, kan je dat zelf oplossen (ga vanavond even vergelijken met andere radiatoren). We hebben boven matige wifi verbinding, zou het verplaatsten van een versterker daar helpen?

Bridge staat een verdieping later, gekoppeld aan de superwifi punt ivm beste plek voor de andere knoppen.

Beide radiatoren zijn een jaar oud.

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 16:07
jasperjoey schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 09:23:
Ik zit een beetje met wat gedoe de laatste weken na een jaar of 2 zonder enkel probleem, v3 systeem:
- 1 knop maakt sinds een paar weken geen verbinding en is altijd offline, terwijl hij verder wel lijkt te werken. Heel sporadisch komt ie 10 minuten online en dan is ie weer weg. Omwisselen met een andere radiator maakt geen verschil, ook daar maakt ie geen verbinding.
- 1 knop moet om de 2 weken de batterij van vervangen worden. Zou dit te maken kunnen hebben met verbinding en/of stroef pinnetje? Dat laatste, kan je dat zelf oplossen (ga vanavond even vergelijken met andere radiatoren). We hebben boven matige wifi verbinding, zou het verplaatsten van een versterker daar helpen?

Bridge staat een verdieping later, gekoppeld aan de superwifi punt ivm beste plek voor de andere knoppen.

Beide radiatoren zijn een jaar oud.
Is er iets veranderd? Als in extra muurtje/isolatie o.i.d.
Heb je geprobeerd de oriëntatie van de bridge te veranderen? Toen ik nog de "oude" tado had, werkte dat op enig moment in ieder geval wel. Dus als hij nu horizontaal hangt/ligt, zou je hem eens verticaal kunnen proberen en visaaversa.

• jasperjoey
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:44
wvanommen schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:15:
[...]

Is er iets veranderd? Als in extra muurtje/isolatie o.i.d.
Heb je geprobeerd de oriëntatie van de bridge te veranderen? Toen ik nog de "oude" tado had, werkte dat op enig moment in ieder geval wel. Dus als hij nu horizontaal hangt/ligt, zou je hem eens verticaal kunnen proberen en visaaversa.
Nee dat is het dus, er is niets veranderd. Van de een op de andere dag was de verbinding van de knop offline. Ook als ik hem aan een andere radiator hang komt ie niet online ... Een andere knop op die plek doet het wel gewoon goed.

Zal nog eens kijken of ik de Bridge iets anders kan positioneren voor de knop van de matige batterij, hij staat al omhoog maar zal hem nog naar die knop richten, misschien helpt dat. Maar een stroeve ventiel/kraan zal ook niet meehelpen lijkt me?

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 16:07
jasperjoey schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:59:
[...]

Nee dat is het dus, er is niets veranderd. Van de een op de andere dag was de verbinding van de knop offline. Ook als ik hem aan een andere radiator hang komt ie niet online ... Een andere knop op die plek doet het wel gewoon goed.

Zal nog eens kijken of ik de Bridge iets anders kan positioneren voor de knop van de matige batterij, hij staat al omhoog maar zal hem nog naar die knop richten, misschien helpt dat. Maar een stroeve ventiel/kraan zal ook niet meehelpen lijkt me?
Een stroef ventiel heeft uiteraard invloed op het batterijverbruik. Met de bereikbaarheid van de bridge door een knop zou dat echter niet te maken moeten hebben. Radiogolven hebben in de regel extra last van metaal en vocht. Dus stel dat een muur bijvoorbeeld vochtiger is dan anders om welke reden dan ook heeft dat bijvoorbeeld invloed.

Tado beschrijft hier het protocol:
https://support.tado.com/...e-with-other-tado-devices

[ Voor 6% gewijzigd door wvanommen op 27-01-2026 14:05 ]

• soganta
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:19
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CN7qhqq2iVz5iF8umKgLB3jR7mo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ux2ZaKptBqnWrMTNu6DVQtji.png?f=user_large

Heeft Tado iets veranderd aan hun stook-algoritme? Ik snap dat low-load-control nodig is en voorheen waren dat 3 of 4 schakelingen per uur en alleen bij heel lage warmtevraag. Nu tel ik al meer dan 10 branderstarts/stops in één uur en dat met een gemiddelde aanvoertemp van 45 graden, dat is gewoon terug te moduleren door de CV daar is geen low-load-control voor nodig. Dit lijkt me heel onzuinig stoken op deze manier en bovendien niet goed voor de CV.

Tado V3 trouwens.

• just4testing
Het lijkt er op dat jij de automatische watertemperatuur instelling aan hebt staan.
Er is een watertemperatuur van 48 graden gekozen, en je ketel heeft dat heel snel bereikt.
Dan gaat ie weer uit.
Bij mijn v3 zie ik een inschakelfrequentie van 30 minuten, die dan langzaam naar 20 minuten gaat, en dan volledig aan. Ik heb de watertemperatuur vast op 50 staan.
Ik zie wel dat bij de load-control het verschil tussen aanvoer temperatuur en retour temperatuur gemiddeld groter is dan bij constant aan. Hoe lager de retour temperatuur, hoe zuiniger je kan stoken. (Denk ik, vertel het me als ik het fout heb)

• jzoin2
Wat ik nog steeds niet begrijp is dat de nieuwe bridge niet compatible is met de v3+ apparaten. De oude bridge is zo gaar qua bereik.

Om even alles te vervangen in huis kost gewoon een vermogen.

[ Voor 19% gewijzigd door jzoin2 op 06-02-2026 09:16 ]

• dimmak
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:04
Eisbar schreef op zondag 18 januari 2026 @ 08:52:
Ontluchten maakt je radiator stiller niet de Tado knop. Wat je hoort is neem ik aan het motortje. Wellicht heeft de pin op de radiator meer weerstand / loopt minder soepel? Mijn ventielen zijn nieuw en ik hoor het motortje ook maar stoort verder niet.
Nee, het is echt het water wat door de radiator loopt. Alsof Tado knop de klep niet volledig openzet en door de weerstand extra lawaai gemaakt wordt. Ik heb het met alle 3 knoppen overigens.

• Eisbar
dimmak schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:55:
[...]

Nee, het is echt het water wat door de radiator loopt. Alsof Tado knop de klep niet volledig openzet en door de weerstand extra lawaai gemaakt wordt. Ik heb het met alle 3 knoppen overigens.
Ah dat kan. Doet ie dat altijd ook al staat de tado knop helemaal open (3 kringeltjes in de app)? Geluid verdwijnt als je de tado knop eraf haalt?

Mogelijk klopt de calibratie niet bij jouw type ventielen. Dwz als de tado knop vol open staat is ie eigenlijk nog deels geknepen - hij duwt het pinnetje nog steeds beetje naar binnen.

Hydronic balancing staat niet toevallig aan of wel?

• Fluffybeast
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10-03 10:07
Ook aan het twijfelen over een tado systeem.
Normaliter 40% korting via werkgever benefits at work maar de code wil niet werken…

Nu goed; zijn jullie tevreden hiervan?

Is de installatie makkelijk? Ik beschik nu over een Vaillant ketel met draadloze thermostaat.
Radiatoren beschikken reeds over draaiknoppen met cijfertjes.

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:17

amphora

Websites & Fotografie

jzoin2 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:16:
Wat ik nog steeds niet begrijp is dat de nieuwe bridge niet compatible is met de v3+ apparaten. De oude bridge is zo gaar qua bereik.

Om even alles te vervangen in huis kost gewoon een vermogen.
Vanuit Tado snap ik dit wel, het is een heel ander draadloos protocol, om die met het oude systeem samen te laten werken zou het (nog) duurder maken en/of foutgevoeliger. Ik zie mezelf overigens ook niet upgraden

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

• HGBMason
  • Niet online
[...]

En als je een knop eraf haalt? Hoor je dan niets?

• just4testing
[...]

Een ouderwetse domme thermostaatknop doet exact het zelfde. Die zal ook de kraan een stukje open zetten, en dan langzaam dicht drukken als de ingestelde temperatuur bereikt wordt. Dat maakt geen verschil met een tado knop.
Je zou kunnen proberen om de pompsnelheid van de ketel een beetje lager te zetten. Dat zal ruis in de leidingen verminderen.
Wat namelijk zou kunnen: met domme thermostaatknoppen staan alle knoppen een beetje open als het koud is in huis. Daardoor kan het water meer kanten op, en neemt de doorstroom snelheid af.
Tado is meer kamer-specifiek, zodat vaak maar 1 radiatorknop open staat, en de rest dicht is.
Dan neemt de doorstroom snelheid toe, en dat geeft geluid.

• jzoin2
Ja maar ze hebben de v3+ gebruikers wel echt laten zitten, al jaren vragen om een betere bridge en de enige oplossing is gewoon een heel nieuw systeem aanschaffen.
amphora schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:39:
[...]

Vanuit Tado snap ik dit wel, het is een heel ander draadloos protocol, om die met het oude systeem samen te laten werken zou het (nog) duurder maken en/of foutgevoeliger. Ik zie mezelf overigens ook niet upgraden

• Church of Noise

Church of Noise

Erger zelfs: er is - heel kort - de mogelijkheid geweest om je schema lokaal te laten opzetten, maar dat werd snel terug gestopt. (ik heb het pas achteraf ontdekt)
Dus nu zijn we nog steeds afhankelijk van de Tado cloud. Onbegrijpelijk... (wel, zeer begrijpelijk als je ons aan het lijntje wil houden).

• wâldpyk
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-03 21:12

wâldpyk

kwaliteit uit de friese wouden

ik heb onlangs een Tado V3+ set van een mede tweaker overgenomen.
(4 knoppen, 1 wireless thermostaat, Bridge & extensie kit.

nou wil ik deze gaan gebruiken in huis.

wij hebben op de boven verdieping 4 radiatoren, op de beneden verdieping ligt vloer verwarming.

ik heb een zone klep(Honeywell Y-VC8615AJ1100) aangeschaft en was bezig met inlezen hoe alles aangesloten mag worden.

heeft iemand ervaring met een v3+ en een zone klep. ik blijf een beetje hangen in waar ik de draden van de zone klep op mag aansluiten. ik kan nog niet vinden waar ik de aansluiting 2 draads op mag aansluiten.

foto van gebruiks aanwijzing zoneklep

als ik de instalatie guide van tado volg kom ik nergens tegen waar ik de evt bzwarte en bruine draad van de zone klep mag aansluiten? of hoef ik deze niet te gebruiken?

If water polo was easy, it would be called football

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 14:29
@wâldpyk ik heb thuis precies dat wat jij wil bereiken. In mijn geval, zoneklep op de wk thermostaat. En de extensie kit op de cv ketel. Bij warmte vraag wk gaat de zoneklep voor de vv beneden open.

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-03 19:33
Ben recentelijk verhuisd, hier hangt een nefit ketel. Ik krijg alleen echt met geen mogelijkheid mijn tado aan de praat. Heb hem al op hc01 en dw31 idem voor dw01 ingesteld maar werken ho maar, heeft iemand ideeën?

[ Voor 4% gewijzigd door geldermalsen op 15-02-2026 10:37 ]

• Church of Noise

Church of Noise

Hallo, ik heb iets vreemd voor: Ik heb een Tado wired thermostat als zone controller, die zowel signalen krijgt van de woonkamer als de werkkamer. De woonkamer heeft typisch een instelling van 20,5 of 20,6 graden Celsius (manuele verfijning via Home Assistant). De werkkamer staat typisch op frost protection, zodat de thermostaat daar voornamelijk als sensor dient.
Ik heb tussen de zone controller en de ketel een OpenThermGateWay die de signalen monitort en als monitor is ingesteld, dus die komt niet tussen. Heb dit al jaren zo.

Nu merk ik in de laatste weken/maanden dat plots het setpoint dat naar de ketel doorkomt plots van 20,5 (ingesteld in Tado, voor de woonkamer) naar 5 graden C verandert. Zelfs wanneer de woonkamer onder het setpoint komt, waardoor de ketel dan dus niet reageert en de temperatuur verder zakt.

Op dat moment zie ik ook dat de room temperature die doorkomt naar OTGW de temperatuur van de werkkamer is, en niet die van de woonkamer.

Kan ik hier iets aan doen? is dit een bug/fout? ...

• just4testing
@Church of Noise
Heb je niet per ongeluk de geolocatie geactiveerd, waardoor alles op 'afwezig' gaat.
Ik dacht dat dan standaard de vorstbeveiliging stand aan gaat voor alle ruimtes.
Mogelijk denk je de temperatuur van de werkkamer te zien op OpenTherm, maar is het de afwezigheid voor de woonkamer.....

• Church of Noise

Church of Noise

just4testing schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 18:26:
@Church of Noise
Heb je niet per ongeluk de geolocatie geactiveerd, waardoor alles op 'afwezig' gaat.
Ik dacht dat dan standaard de vorstbeveiliging stand aan gaat voor alle ruimtes.
Mogelijk denk je de temperatuur van de werkkamer te zien op OpenTherm, maar is het de afwezigheid voor de woonkamer.....
Klopt, had dat handmatig ingesteld blijkt (was dat al vergeten, excuses).

Nu, de woonkamer heeft hetzelfde programma in away modus als bij home. De werkkamer ging idd naar 5 gr ofte Frost protection, beiden sturen dezelfde zone controller aan. Toch vreemd dat dan de Frost control de overhand nam terwijl de andere zone nog warmte vroeg niet?

• Marelli7
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06-03 08:37
Sinds gisteravond wil mijn Tado v3 niet meer communiceren met Home Assistant. Ik krijg in HA een melding dat Authentication expired. Dat komt vaker voor en is dan met een paar keer klikken opgelost. Ik kan wel een verzoek sturen maar Tado en die website komt ook terug met een code, maar dat komt niet aan in HA.

Is dit een bekend probleem of zit het fout aan mijn kant van HA?

Quatt - Tado - Nefit Trendline - 50 W/m2(@-10C)

• AWEF
  • Laatst online: 02-03 16:08
Marelli7 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:08:
Sinds gisteravond wil mijn Tado v3 niet meer communiceren met Home Assistant. Ik krijg in HA een melding dat Authentication expired. Dat komt vaker voor en is dan met een paar keer klikken opgelost. Ik kan wel een verzoek sturen maar Tado en die website komt ook terug met een code, maar dat komt niet aan in HA.

Bekend probleem, heeft te maken met de API limit die Tado voor niet betalende klanten heeft ingesteld. Ik had het zelfde probleem en ben overgestapt naar de HomeKit manier van koppelen van Tado en sindsdien geen last meer.

• Marelli7
AWEF schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:21:
[...]
Bekend probleem, heeft te maken met de API limit die Tado voor niet betalende klanten heeft ingesteld. Ik had het zelfde probleem en ben overgestapt naar de HomeKit manier van koppelen van Tado en sindsdien geen last meer.
Tja...
wat is die limiet en hoe komt er een reset van die limit-teller?
HomeKit icm HA ken ik niet, maar eens in verdiepen.

• PhWolf
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-03 07:25
Marelli7 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:08:

Hier precies hetzelfde sinds gisteravond. Het viel me vanochtend op dat er de hele nacht is gestookt :F
Ik ga ook maar de Homekit koppeling weer optuigen, al had ik die juist opgeruimd omdat het me efficiënter leek om juist direct tegen de tado API te babbelen..

• AWEF
Marelli7 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:49:
[...]

Tja...
wat is die limiet en hoe komt er een reset van die limit-teller?
HomeKit icm HA ken ik niet, maar eens in verdiepen.
100 API verzoeken per dag (nieuws: Tado stelt limiet van 100 apiverzoeken per dag in voor gebruikers zon...)
Volgens mij is de reset rond het middag uur.

Het "voordeel" van de HomeKit manier is dat deze volledig lokaal werkt, dus niets meer met de cloud doet. Je Tado app blijft gewoon werken.

[ Voor 10% gewijzigd door AWEF op 20-02-2026 10:53 ]

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:41
Bij mij zie ik in home assistent is de reset elke dag om 17:50, ik heb dan wel de Tado X

System | Racing is in my Blood

• Marelli7
Catch-22: Ik heb de Tado bridge kunnen toevoegen aan HomeKit, maar... de 'gebridgede accesoire' (thermostaat en warmwater) willen niet communiceren met deze bridge.
Als er vandaag geen autorisatie met Tado lukt vrees ik dat ik toch het abo moet* afsluiten om weer met mijn Quatt in HA te kunnen communiceren.
Soort van gijzelsoftware? Betalen of geen data

• AWEF
Ik had ook 1 radiatorknop die heel lang duurde voordat die beschibaar werd in de homekit integratie

Staat wel alles in de Tado App?

• Marelli7
AWEF schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 14:50:
Ik had ook 1 radiatorknop die heel lang duurde voordat die beschibaar werd in de homekit integratie

Staat wel alles in de Tado App?
Ja, daar zichtbaar

• just4testing
Ik heb homekit al een poos in gebruik, en het werkt.
Daar is dan ook alles mee gezegd: je mist een aantal parameters, zoals de heating power.
De luchtvochtigheid update heel traag en alleen met stappen van 5%.
Dat is te weinig voor een goede ventilatie sturing.

Wat mogelijk wel een voordeel is: het draait lokaal, als je www uitvalt blijft het werken.
Als Tado omvalt blijft het ook werken, je hebt de server van Tado niet meer nodig.

Ik kreeg in december een mail van Tado (waarschijnlijk alle V3+ gebruikers) dat ik 5 jaar HomeAssist kon afkopen voor 100 €. Dat heb ik gedaan.
Nu kan ik 10000 api calls per dag doen, voor 1.66 € per maand, 5 jaar lang.

Wat ik dan wel flauw vind van Tado, is dat ze ruimte wilde maken op hun server om AI te gaan gebruiken, en dat de klanten die zelf al een veel beter systeem hebben draaien, daarvoor moeten betalen.

• Marelli7
AWEF schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 14:50:
Het duurt idd even, alles is nu te zien in de Woning App

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:44
Bij jullie Tado nog werkend?

Op de bridge knippert mijn internet lampje sinds vanochtend. Heb geen andere connectiviteitsproblemen..

Tado app kan niet verbinden, alles is verbroken.

https://wren.co/join/Devian

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:49
Heb je de bridge al opnieuw opgestart? Dat heeft mij in het verleden vaak geholpen.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:36
Ik ben erg tevreden over de Tado Hijack custom_component in HA. Combineert de entities die lokaal via Homekit beschikbaar zijn met de cloud entities, en goed in te stellen om binnen je API-limiet te blijven.

De naam klinkt 'heftig', maar echt een prima component.

Te vinden in HACS of https://github.com/banter240/tado_hijack

Sometimes you need to plan for coincidence

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:44
tagican schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 14:02:
Heb je de bridge al opnieuw opgestart? Dat heeft mij in het verleden vaak geholpen.
Router reboot was de oplossing. Vaag probleem! Had gewoon internet maar Tado en, kwam ik later achter, HEOS werkten niet.

https://wren.co/join/Devian

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Hmmbob schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 14:33:
Ik ben erg tevreden over de Tado Hijack custom_component in HA. Combineert de entities die lokaal via Homekit beschikbaar zijn met de cloud entities, en goed in te stellen om binnen je API-limiet te blijven.

De naam klinkt 'heftig', maar echt een prima component.

Te vinden in HACS of https://github.com/banter240/tado_hijack
Ik gebruik ook al enkele weken Tado Hijack. Problemen met de originele Tado-integratie begonnen toen Tado de limiet op 5000 calls per 24 uur zette en inmiddels is dit verder verlaagd naar 1000 calls, maar dit gaat dus verder omlaag naar 100.

Ik heb na een paar dagen de originele Tado-integratie verwijderd en alles omgezet naar Homekit en Tado Hijack (Tado Hijack vult de Homekit-devices aan met entities die lopen via de API, werkt heel makkelijk).

Voornamelijk de geofencing en schedule resume loopt nu via Tado Hijack. Voordeel is dat je ook realtime inzicht heb in je API quota limit en het resterende aantal AP calls. Tado Hijack past de polling frequentie automatisch aan zodat je uit komt met de limiet.

Een ander populair alternatief is Tado CE (https://github.com/hiall-fyi/tado_ce, ook via HACS), deze werkt zonder Homekit en geheel via de Tado API.

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

JBS schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:42:
Ik merk de laatste 3 weken al 2x op dat ondanks warmtevraag zichtbaar in de Tado app (en in HA) de Tado Draadloze Ontvanger geen signaal naar de ketel stuurt om warmte te gaan leveren. Tado blijft het warmtevraag percentage steeds 'n stapje verhogen, totdat deze op 100% komt en blijft (waar ie normaal überhaupt nooit komt door 24/7 dezelfde ingestelde doeltemperatuur).

Zie hieronder de grafiek van warmtevraag waar je ziet dat vanaf gisteravond pakweg 23:00 de warmtevraag in stapjes oploopt tot 100%, maar Tado de ketel niet daadwerkelijk aan 't werk zet. Geef ik de Tado Draadloze Ontvanger een powercycle, dan springt de ketel meteen aan.

[Afbeelding]

Herkent iemand dit issue?
Meh. Vannacht weer 'n issue. Dit keer was de Tado Draadloze Ontvanger offline, en werd er dus niet verwarmd. Pas na een powercycle van de Draadloze Ontvanger triggerde deze de CV om warmte te leveren.

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Cadezo schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 18:22:
[...]

Ik gebruik ook al enkele weken Tado Hijack. Problemen met de originele Tado-integratie begonnen toen Tado de limiet op 5000 calls per 24 uur zette en inmiddels is dit verder verlaagd naar 1000 calls, maar dit gaat dus verder omlaag naar 100.

Ik heb na een paar dagen de originele Tado-integratie verwijderd en alles omgezet naar Homekit en Tado Hijack (Tado Hijack vult de Homekit-devices aan met entities die lopen via de API, werkt heel makkelijk).

Voornamelijk de geofencing en schedule resume loopt nu via Tado Hijack. Voordeel is dat je ook realtime inzicht heb in je API quota limit en het resterende aantal AP calls. Tado Hijack past de polling frequentie automatisch aan zodat je uit komt met de limiet.

Een ander populair alternatief is Tado CE (https://github.com/hiall-fyi/tado_ce, ook via HACS).
Interessant! Ik heb Tado nu gekoppeld via HomeKit maar mis eigenlijk een individuele entiteit voor m'n Tado Draadloze Ontvanger. Aangezien deze om onverklaarbare redenen soms een powercycle nodig heeft om weer te functioneren, zou ik deze willen monitoren in HA, net zoals ik deed toen er nog geen API limiet was. Als ik me niet vergis geven beide custom components geen aparte eigen entiteit voor de Draadloze Ontvanger?

//Edit: De entiteit voor de Draadloze Ontvanger is nu toch verschenen.

• Xavierv2
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-03 16:34
Hi Goedemiddag,

Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen :). Ik gebruik sinds 2018 mijn Tado v2 thermostaat zonder problemen. Echter sinds een week of 2 gaan de AAA batterijen nog naar anderhalve dag mee. We hebben niks aangepast. De bridge hangt al sinds 2018 op dezelfde plek en gaf nooit problemen. Kan het zijn dat hij gewoon op is/toe aan vervanging of kan er nog iets anders zijn?

• just4testing
Xavierv2 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:19:
Hi Goedemiddag,

Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen :). Ik gebruik sinds 2018 mijn Tado v2 thermostaat zonder problemen. Echter sinds een week of 2 gaan de AAA batterijen nog naar anderhalve dag mee. We hebben niks aangepast. De bridge hangt al sinds 2018 op dezelfde plek en gaf nooit problemen. Kan het zijn dat hij gewoon op is/toe aan vervanging of kan er nog iets anders zijn?
Heb je gemeten of de lege batterijen ook echt leeg zijn?
Ik heb met mijn V3+ gehad dat het batterij vak vanbinnen gebroken was. Daardoor maakten de batterijen slecht contact, en zie je ook dit effect.
Zie in een van mijn eerdere posts hoe je het gebroken batterijvak kan verhelpen.
just4testing in "Tado Smart Thermostat Topic - Deel 2"

[ Voor 5% gewijzigd door just4testing op 23-02-2026 14:30 ]

• DarkAllMan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:23
Ik lees hier net over Tado Hijack for Home Assistant...
Maar hoe werkt dit? Draai ik dit naast de Tado integratie of vervang ik hem hiermee?
Ik dacht het laatste, maar nu mis ik mijn climate entities?

• Hmmbob
DarkAllMan schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:12:
Ik lees hier net over Tado Hijack for Home Assistant...
Maar hoe werkt dit? Draai ik dit naast de Tado integratie of vervang ik hem hiermee?
Ik dacht het laatste, maar nu mis ik mijn climate entities?
In plaats van de Tado integratie, maar wel naast de Homekit integratie. Die laatste zorgt voor de meeste climate entities.

[ Voor 6% gewijzigd door Hmmbob op 23-02-2026 15:15 ]

• DarkAllMan
Hmmbob schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:15:
[...]

In plaats van de Tado integratie, maar wel naast de Homekit integratie. Die laatste zorgt voor de meeste climate entities.
Is er ergens een tutorial van te vinden?

• Hmmbob

• DarkAllMan
Dat heb ik uiteraard wel gevonden... maar ik doen verder niets met homekit..... dus wat moet ik dan nog doen?

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
DarkAllMan schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:24:
[...]

Dat heb ik uiteraard wel gevonden... maar ik doen verder niets met homekit..... dus wat moet ik dan nog doen?
Als aanvulling op het bericht van @Hmmbob: het is het makkelijkste om eerst de Tado devices via Homekit toe te voegen aan Home Assistant (via Devices & services > Add integration > Apple > Homekit device > Tado bridge) en daarna Tado Hijack te installeren. Op die manier injecteert Tado Hijack automatisch zijn entities in de bestaande Homekit-devices. Ik weet niet helemaal zeker wat er gebeurt als je eerst Tado Hijack installeert.

Tado CE werkt overigens zonder Homekit en dus volledig via de Tado API (ook voor de climate entities) en lijkt in die zin het meeste op de originele Tado integratie.

Ik vind zelf Tado Hijack wat intuïtiever werken op de een of andere manier (bijv. handige buttons om schedules te resumen en handmatig te pollen). Daarnaast lijkt het mij ook 'zuiniger' met de API calls, zeker als straks de limiet naar 100 calls per 24 uur gaat (ik gebruik eigenlijk alleen Tado Hijack voor home/away mode en schedule resume, de rest loopt via Homekit).

Je kunt overigens beide tegelijkertijd gebruiken om te vergelijken (nu lukt dat nog wel met 1000 calls), enige is dat je dubbele climate entities krijgt (dus met een '_2' achter de naam).

[ Voor 18% gewijzigd door Cadezo op 23-02-2026 17:34 ]

• Hmmbob
DarkAllMan schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:24:
[...]

Ah check. Maar de uitleg hierboven is perfect :)
Cadezo schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:34:
Tado CE werkt overigens zonder Homekit en dus volledig via de Tado API (ook voor de climate entities) en lijkt in die zin het meeste op de originele Tado integratie.
Ik denk zelf dat Tado CE het straks ook moeilijk krijgt als je van 1000 naar 100 API calls gaat. Dan is Tado Hijack met de gecombineerde Homekit integratie toekomstbestendiger (y)

• Xavierv2
just4testing schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:22:
[...]

Heb je gemeten of de lege batterijen ook echt leeg zijn?
Ik heb met mijn V3+ gehad dat het batterij vak vanbinnen gebroken was. Daardoor maakten de batterijen slecht contact, en zie je ook dit effect.
Zie in een van mijn eerdere posts hoe je het gebroken batterijvak kan verhelpen.
just4testing in "Tado Smart Thermostat Topic - Deel 2"
Thanks ik zal dit eens dubbelchecken, maar gezien hij ook helemaal uit staat en niet meer verwarmt deed mij vermoeden van wel.

• just4testing
Xavierv2 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:21:
[...]

Thanks ik zal dit eens dubbelchecken, maar gezien hij ook helemaal uit staat en niet meer verwarmt deed mij vermoeden van wel.
Als de batterijen helemaal leeg zijn, en ze waren goed toen ze er in gingen (sommige merken batterijen zijn van dubieuze kwaliteit) dan zit er mogelijk in de electronica een kortsluiting. Dit gebeurt wel vaker in electronica, en dan is het meestal een Elco. Die kunnen in de loop der jaren intern stroom gaan lekken.
Het lijkt mij verstandig om dat te proberen te repareren, want anders moet je ALLES vervangen door TadoX.
Dus, check:
Zijn de nieuwe batterijen van goede kwaliteit,
Zijn de lege batterijen ook echt leeg,
Hoeveel stroom loopt er als er nieuwe batterijen in zitten. Dat zou bij normaal gebruik maar ongeveer 0.25 mA mogen zijn. Als je een setje goede batterijen in 1.5 dagen leeg trekt, zit je op 50 mA.

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:59
Tado Hijack gaat climate entities nu wel toevoegen. In ieder geval voor mensen met een V2 bridge.

Het staat op zijn to-do lijst.

• Xavierv2
just4testing schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:44:
[...]

Als de batterijen helemaal leeg zijn, en ze waren goed toen ze er in gingen (sommige merken batterijen zijn van dubieuze kwaliteit) dan zit er mogelijk in de electronica een kortsluiting. Dit gebeurt wel vaker in electronica, en dan is het meestal een Elco. Die kunnen in de loop der jaren intern stroom gaan lekken.
Het lijkt mij verstandig om dat te proberen te repareren, want anders moet je ALLES vervangen door TadoX.
Dus, check:
Zijn de nieuwe batterijen van goede kwaliteit,
Zijn de lege batterijen ook echt leeg,
Hoeveel stroom loopt er als er nieuwe batterijen in zitten. Dat zou bij normaal gebruik maar ongeveer 0.25 mA mogen zijn. Als je een setje goede batterijen in 1.5 dagen leeg trekt, zit je op 50 mA.
Hey lijkt erop dat de bridge defect was, hij koppelde maar niet en doordat hij bleef zoeken trok hij de batterij leeg. Ik heb gisteren maar de tado x aangeschaft (heb geen thermostaat knoppen, dus alles vervangen was enkel de thermostaat en de bridge :)) vanmorgen heb ik hem geïnstalleerd, ben benieuwd hoe lang de batterijen het nu volhouden. In ieder geval dank voor de hulp/het meedenken.

• cvanmansom
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:40

cvanmansom

VW ID.7 Tourer Pro LE

Ik heb de Tado V3 set, met voor kort in de keuken een losse draadloze thermostaat en een slimme knop (onder een radiatoromhuizing). Mijn keuken wordt nu vervangen en de radiator wordt vervangen door een Kickspace plintverwarming, aangesloten op de stadsverwarming.

Voor het open en sluiten van de toevoer van de stadsverwarming wordt een Danfoss TWA-K Thermische servomotor | 088H3142 gebruikt. Ik wil hier graag een Tado draadloze extensiekit op aan laten sluiten, zijn er mensen in deze groep die dit al eens gedaan hebben? Mijn installateur wil hem wel plaatsen maar heeft hier geen ervaring mee (kwam met een bedrade thermostaat).
Pagina: 1 ... 69 70 Laatste