Misschien slecht bereik? Je zou hem eens kunnen omwisselen met een andere positie. Gaat de klacht dan mee dan ligt het echt aan de knop, blijft de klacht op de positie dan misschien het "basis" station van Tado verplaatsen?Capirex65 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 08:57:
Goedemorgen,
Ik heb een slimme knop welke om de 4 weken lege batterijen heeft, wat kan daarvan de reden zijn?
Oh ja dat laatste is een goed idee om mee te beginnen, ga ik eerst eens doen
Slechte batterij? Veel gebruikt door veel wisselende temperaturen? Beperkt bereik?Capirex65 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 08:57:
Goedemorgen,
Ik heb een slimme knop welke om de 4 weken lege batterijen heeft, wat kan daarvan de reden zijn?
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Hallo allemaal, de allerbeste wensen alvast!
Ik hoop dat jullie mij de kerstvakantie door kunnen helpen. Vandaag een firmware update in mijn Asus router gedaan daarna zijn al mijn tado x thermostatenknoppen (stuk of 14) offline gegaan. Mijn bridge x is wel zichtbaar in de app, en geeft geen foutmeldingen, maar de rest niet. Als ik fysiek naar een knop loop lijkt er niks mis, gewoon verbinding, ook kan ik warmte gewoon regelen. Wat ik ook probeer (opnieuw installeren, tig keer bridge resetten, aan-uit. Het maakt allemaal niet uit. De knoppen blijven allemaal offline. wie heeft de oplossing voor me?
UPDATE: heb het probleem zelf weten te fixen. Bleek aan een Apple TV te liggen die kennelijk ongevraagd aan het thread netwerk meedoet.
Ik hoop dat jullie mij de kerstvakantie door kunnen helpen. Vandaag een firmware update in mijn Asus router gedaan daarna zijn al mijn tado x thermostatenknoppen (stuk of 14) offline gegaan. Mijn bridge x is wel zichtbaar in de app, en geeft geen foutmeldingen, maar de rest niet. Als ik fysiek naar een knop loop lijkt er niks mis, gewoon verbinding, ook kan ik warmte gewoon regelen. Wat ik ook probeer (opnieuw installeren, tig keer bridge resetten, aan-uit. Het maakt allemaal niet uit. De knoppen blijven allemaal offline. wie heeft de oplossing voor me?
UPDATE: heb het probleem zelf weten te fixen. Bleek aan een Apple TV te liggen die kennelijk ongevraagd aan het thread netwerk meedoet.
[ Voor 13% gewijzigd door suave1234 op 28-12-2025 14:51 ]
MT Venus V3 | HW P1 |
In de koudste week van het jaar laat de Tado mij ineens een beetje spartelen. Sinds een week of twee hebben we problemen met de connectiviteit tussen de Bridge en de thermostaatknop in de keuken. De keuken ligt het verste van de Bridge af. Echter, deze heeft voorheen nooit problemen gehad.
We zien de knop wel actief in de app, in de app reageert hij ook op wijzigingen, maar de wijzigingen worden niet doorgestuurd naar de knop zelf. Als ik dan aan de radiatorknop draai zie je dat hij eerste gaat synchroniseren (draaiende cirkel wordt getoond). Heeft iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen?
We zien de knop wel actief in de app, in de app reageert hij ook op wijzigingen, maar de wijzigingen worden niet doorgestuurd naar de knop zelf. Als ik dan aan de radiatorknop draai zie je dat hij eerste gaat synchroniseren (draaiende cirkel wordt getoond). Heeft iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen?
Polestar 2 LRSM Moon Pilot 19"
@JaoZeetie
De communicatie van de knoppen met de bridge werkt met Z-wave (ongeveer 700MHz)
Dat is een frequentie met een redelijk doordringend vermogen, maar metaal en bedrading kunnen dit dempen of verstoren. Ook andere electrische velden, denk daarbij aan voedingsunits van goedkope kerstverlichting, kunnen het signaal storen, waardoor het net niet meer sterk genoeg is.
Probeer te achterhalen wat je 2 weken geleden in je huis veranderd hebt: kerstverlichting en/of andere metalen voorwerpen. En haal diie weg, of zet ze uit.
Eventueel zou je nog een reflectie-plaat achter de bridge kunnen plaatsen, ik denk daarbij aan bv een metalen pannedeksel. Daarmee kan je de radiogolven in de juiste richting duwen, en de verbinding met de keuken verbeteren. Dit vergt wel wat experimenteren, want mogelijk krijgen andere knoppen dan juist problemen.
De communicatie van de knoppen met de bridge werkt met Z-wave (ongeveer 700MHz)
Dat is een frequentie met een redelijk doordringend vermogen, maar metaal en bedrading kunnen dit dempen of verstoren. Ook andere electrische velden, denk daarbij aan voedingsunits van goedkope kerstverlichting, kunnen het signaal storen, waardoor het net niet meer sterk genoeg is.
Probeer te achterhalen wat je 2 weken geleden in je huis veranderd hebt: kerstverlichting en/of andere metalen voorwerpen. En haal diie weg, of zet ze uit.
Eventueel zou je nog een reflectie-plaat achter de bridge kunnen plaatsen, ik denk daarbij aan bv een metalen pannedeksel. Daarmee kan je de radiogolven in de juiste richting duwen, en de verbinding met de keuken verbeteren. Dit vergt wel wat experimenteren, want mogelijk krijgen andere knoppen dan juist problemen.
@JaoZeetie
Wat je ook nog kan proberen: haal de knop er af, net zoals wanneer je de batterijen wil vervangen.
Het interface stuk op de radiator moet gewoon blijven zitten.
Dan doe je het batterij klepje een minuut open, en weer dicht.
Dit kan je doen, vlak bij de bridge, zodat je zeker weet dat afstand niet het probleem is.
Als je het batterij klepje dicht doet, moet de knop 'Hi' laten zien op het display, en het zwarte pinnetje in het midden trekt zichzelf terug.
Als je nu aan de knop draait, moet je in de app een reactie zien van de ingestelde temperatuur.
Als dat allemaal werkt, is het systeem in orde.
Eventueel kan je de knop omwisselen met een knop van een andere kamer, en dan in de app ook de knoppen verplaatsen naar de andere kamer.
Dan weet je of het aan de locatie of aan de knop ligt..
Wat je ook nog kan proberen: haal de knop er af, net zoals wanneer je de batterijen wil vervangen.
Het interface stuk op de radiator moet gewoon blijven zitten.
Dan doe je het batterij klepje een minuut open, en weer dicht.
Dit kan je doen, vlak bij de bridge, zodat je zeker weet dat afstand niet het probleem is.
Als je het batterij klepje dicht doet, moet de knop 'Hi' laten zien op het display, en het zwarte pinnetje in het midden trekt zichzelf terug.
Als je nu aan de knop draait, moet je in de app een reactie zien van de ingestelde temperatuur.
Als dat allemaal werkt, is het systeem in orde.
Eventueel kan je de knop omwisselen met een knop van een andere kamer, en dan in de app ook de knoppen verplaatsen naar de andere kamer.
Dan weet je of het aan de locatie of aan de knop ligt..
[ Voor 13% gewijzigd door just4testing op 29-12-2025 13:26 ]
@just4testing
Bedankt voor je hulp. Het lijkt nog niet opgelost, maar ik zoek verder.
Ander vraagje hieromtrent. De bridge zit op een slechte plek geheel voor in het huis op nog geen meter hoogte.
Moet de Hub in de KPN router aangesloten worden of kan dat ook op een andere locatie, centraler in het huis via bij een wifi hub?
Ander vraagje hieromtrent. De bridge zit op een slechte plek geheel voor in het huis op nog geen meter hoogte.
Moet de Hub in de KPN router aangesloten worden of kan dat ook op een andere locatie, centraler in het huis via bij een wifi hub?
Polestar 2 LRSM Moon Pilot 19"
Kan overal in het huis, maar je hebt er natuurlijk een aansluiting op je netwerk nodig (bekabeld)
Zolang de bridge een stabiele internet verbinding heeft is het goed. Een mesh-netwerk is prima, maar wifi-extenders en powerline-adapters moet je vermijden.JaoZeetie schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:25:
@just4testing
De Z-wave communicatie en internet zijn wel twee verschillende dingen, die feitelijk niks met elkaar te maken hebben.
Goedemiddag, ik heb een Tadoradiator knop (V3) die stuk is. Ik kan alle batterijen erin doen, maar bij geen enkele gaat het Hi branden zeg maar. Hij blijft gewoon zwart. Dus ik wil hier een nieuwe voor kopen. Nu is mijn thermostaat, bridge en overige knoppen allemaal van de versie V3. Kan ik nu een nieuwe radiatorknop bestellen van het type X en die aan het systeem toevoegen, of gaat dat helemaal niet werken?
Nee, dat kan helaas niet, V3 en X zijn twee aparte platformen en kun je niet met elkaar laten werken met de standaard Tado app.j.f.otten schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:15:
Goedemiddag, ik heb een Tadoradiator knop (V3) die stuk is. Ik kan alle batterijen erin doen, maar bij geen enkele gaat het Hi branden zeg maar. Hij blijft gewoon zwart. Dus ik wil hier een nieuwe voor kopen. Nu is mijn thermostaat, bridge en overige knoppen allemaal van de versie V3. Kan ik nu een nieuwe radiatorknop bestellen van het type X en die aan het systeem toevoegen, of gaat dat helemaal niet werken?
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Oke duidelijk antwoord, dan weet ik dat ik voorlopig nog even aan de V3 vast zit.
Hallo beste mede Forum leden.
Ik heb een tijdje geleden tijdens een aanbieding van Albert Heijn een tado-X met Bridge gekocht voor €99,- nu ook eenmaal in mijn nieuwe appartement woon en alles heb ingesteld blijft alleen mijn de thermostaat Tado-X problemen geven met het samenvoegen in andere platformen zoals de Google Home, of Ikea app. Het koppelen met matter of open therm werken ook niet, zijn er mensen die hier ook tegen zijn gelopen en een oplossing hiervoor hebben gevonden?
Ik heb een tijdje geleden tijdens een aanbieding van Albert Heijn een tado-X met Bridge gekocht voor €99,- nu ook eenmaal in mijn nieuwe appartement woon en alles heb ingesteld blijft alleen mijn de thermostaat Tado-X problemen geven met het samenvoegen in andere platformen zoals de Google Home, of Ikea app. Het koppelen met matter of open therm werken ook niet, zijn er mensen die hier ook tegen zijn gelopen en een oplossing hiervoor hebben gevonden?
Ik merk de laatste 3 weken al 2x op dat ondanks warmtevraag zichtbaar in de Tado app (en in HA) de Tado Draadloze Ontvanger geen signaal naar de ketel stuurt om warmte te gaan leveren. Tado blijft het warmtevraag percentage steeds 'n stapje verhogen, totdat deze op 100% komt en blijft (waar ie normaal überhaupt nooit komt door 24/7 dezelfde ingestelde doeltemperatuur).
Zie hieronder de grafiek van warmtevraag waar je ziet dat vanaf gisteravond pakweg 23:00 de warmtevraag in stapjes oploopt tot 100%, maar Tado de ketel niet daadwerkelijk aan 't werk zet. Geef ik de Tado Draadloze Ontvanger een powercycle, dan springt de ketel meteen aan.
/f/image/qdZ5YCM5LjWIaBuJFGzKbLcn.png?f=fotoalbum_large)
Herkent iemand dit issue?
Zie hieronder de grafiek van warmtevraag waar je ziet dat vanaf gisteravond pakweg 23:00 de warmtevraag in stapjes oploopt tot 100%, maar Tado de ketel niet daadwerkelijk aan 't werk zet. Geef ik de Tado Draadloze Ontvanger een powercycle, dan springt de ketel meteen aan.
/f/image/qdZ5YCM5LjWIaBuJFGzKbLcn.png?f=fotoalbum_large)
Herkent iemand dit issue?
Voor wie een oplossing zoekt voor Tado X in Home Assistant: https://github.com/exabird/ha-tado-x
Een vlot te installeren integratie voor Tado X in HA. Niet via Matter, daardoor misschien eenvoudiger.
Een vlot te installeren integratie voor Tado X in HA. Niet via Matter, daardoor misschien eenvoudiger.
Ik heb het in de andere volgorde gedaan. Eerst gekoppeld aan HomeKit in mijn geval en daarna toevoegen aan de Tado app. Die zegt dan wel dat het koppelen niet lukt, maar dan annuleren en - tada!!!- daar staat ie ineens in de Tado app.Raymond1405 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:43:
Hallo beste mede Forum leden.
Signature van nature
Zo te lezen communiceert deze via het internet en de TADO servers. En zit je zo aan de 100 gratis api calls per dag limiet.HGBMason schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:32:
Voor wie een oplossing zoekt voor Tado X in Home Assistant: https://github.com/exabird/ha-tado-x
Mijns inziens kan je dan beter tijd en geld spenderen om je matter netwerk stabieler te maken dan om de Tado X via het internet te gaan benaderen en te betalen voor een duur onnodig api call abonnement.
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Pfff mijn Tado werkt voor geen zak. Vroege start is een aanfluiting, kamer is 's ochtends nooit op temperatuur wanneer ik beneden kom. Heb em nu al een half uur vóórdat ik beneden kom ingesteld op 20 graden. Als 'ie 17 haalt mag ik van geluk spreken. Daarnaast verwarmt hij niet door tot de aangegeven temperatuur. Als ik hem dan handmatig instel, dan gaat het goed tot de temperatuur bereikt wordt, en vervolgens zakt deze gewoonweg weer. Het lukt de thermostaat dus niet om mijn woonkamer netjes op 20 graden te houden. Overzicht geeft aan dat hij full-pull de ketel aanstuurt terwijl de temperatuur in de kamer zakt. De ketel pompt alleen maar warm water rond en verwarmt verder niets. Alleen als je de temp handmatig weer op iets belachelijks zet (23) dan gaat de ketel weer aan de slag.
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Vroege start kan je beter uitzetten inderdaad. Heb je ook tado thermostaat kranen op iedere radiator in de woonkamer?woutur schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:52:
Pfff mijn Tado werkt voor geen zak. Vroege start is een aanfluiting, kamer is 's ochtends nooit op temperatuur wanneer ik beneden kom. Heb em nu al een half uur vóórdat ik beneden kom ingesteld op 20 graden. Als 'ie 17 haalt mag ik van geluk spreken. Daarnaast verwarmt hij niet door tot de aangegeven temperatuur. Als ik hem dan handmatig instel, dan gaat het goed tot de temperatuur bereikt wordt, en vervolgens zakt deze gewoonweg weer. Het lukt de thermostaat dus niet om mijn woonkamer netjes op 20 graden te houden. Overzicht geeft aan dat hij full-pull de ketel aanstuurt terwijl de temperatuur in de kamer zakt. De ketel pompt alleen maar warm water rond en verwarmt verder niets. Alleen als je de temp handmatig weer op iets belachelijks zet (23) dan gaat de ketel weer aan de slag.
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
Beste Tado gebruikers. Voor mijn aanstaande Weheat warmtepomp ben ik opzoek naar een passende thermostaat. Nu ben ik naar Tado X aan het kijken maar de documentatie en website van Tado vindt ik erg onduidelijk over wat je nu precies kan instellen en wat er achter een abonnement zit.
Ik zie dat de Tado X bij gebruik van OpenTherm een maximum aanvoertemperatuur instelling kent, top. Verder kom ik tegen dat het systeem verwarmingscurves (of is dit gewoon de stooklijn van de warmtebron zelf?) en aanvoertemperatuur optimalisatie kent. Is dit vrij instelbaar door de gebruiker? Zoja in hoeverre en heb je hiervoor ook de "warmtepomp optimizer" nodig of kan dit zonder? Kan je verder ook de gewenste verwarmingssnelheid en dergelijke instellen? Ik ben opzoek naar een systeem wat bij het minste gering niet direct naar max schiet maar rustig gaat pruttelen of de gevraagde aanvoertemp licht verhoogd of juist verlaagd ipv aan/uit flippert.
Ik had de Tado app al gedownload maar de demo optie die je hebt is zeer beperkt en wordt je niet wijzer van. Verder was ik het volgende tegengekomen in de documentatie:
https://help.tado.com/nl/...ijn-warmtepomp-verbeteren
https://help.tado.com/nl/...temperatuur-optimalisatie
Van de Remeha iSense thermostaat begreep ik dat je OpenTherm kan combineren met een stooklijn in de thermostaat zelf zodat de max gevraagde aanvoertemp dynamisch mee beweegt met de buitentemperatuur. Is zoiets ook mogelijk met enkel de Tado X thermostaat en/of zit je dan vast aan een abonnement?
Ik zie dat de Tado X bij gebruik van OpenTherm een maximum aanvoertemperatuur instelling kent, top. Verder kom ik tegen dat het systeem verwarmingscurves (of is dit gewoon de stooklijn van de warmtebron zelf?) en aanvoertemperatuur optimalisatie kent. Is dit vrij instelbaar door de gebruiker? Zoja in hoeverre en heb je hiervoor ook de "warmtepomp optimizer" nodig of kan dit zonder? Kan je verder ook de gewenste verwarmingssnelheid en dergelijke instellen? Ik ben opzoek naar een systeem wat bij het minste gering niet direct naar max schiet maar rustig gaat pruttelen of de gevraagde aanvoertemp licht verhoogd of juist verlaagd ipv aan/uit flippert.
Ik had de Tado app al gedownload maar de demo optie die je hebt is zeer beperkt en wordt je niet wijzer van. Verder was ik het volgende tegengekomen in de documentatie:
Van de Remeha iSense thermostaat begreep ik dat je OpenTherm kan combineren met een stooklijn in de thermostaat zelf zodat de max gevraagde aanvoertemp dynamisch mee beweegt met de buitentemperatuur. Is zoiets ook mogelijk met enkel de Tado X thermostaat en/of zit je dan vast aan een abonnement?
Ik heb geen enkele andere thermostaat (geen kranen) dan de originele aan de muur. Het lijkt wel of de ketel niet goed aangestuurd wordt. Dat de Tado wel denkt dat de ketel full pull (drie golfjes) aan de bak is, maar dat dat in werkelijkheid niet gebeurt.amphora schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:00:
[...]
Vroege start kan je beter uitzetten inderdaad. Heb je ook tado thermostaat kranen op iedere radiator in de woonkamer?
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Heb je thermostatische kranen op de radiatoren die wellicht te laag staan en dus dicht gaan?woutur schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:13:
[...]
Ik heb geen enkele andere thermostaat (geen kranen) dan de originele aan de muur. Het lijkt wel of de ketel niet goed aangestuurd wordt. Dat de Tado wel denkt dat de ketel full pull (drie golfjes) aan de bak is, maar dat dat in werkelijkheid niet gebeurt.
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
Kamerthermostaat gaat boven de radiatorknoppen. Dus ook al staan de knoppen laag, als de thermostaat warmte wil, gaan de kranen gewoon open.amphora schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:22:
[...]
Heb je thermostatische kranen op de radiatoren die wellicht te laag staan en dus dicht gaan?
Signature van nature
Als je gewone thermostartknoppen op vorstbeveiliging zet (bijvoorbeeld), gaat geen enkele kamerthermostaat ze verder open krijgen dan wat daarvoor nodig is. De persoon die de vraag stelt heeft geen Tado knoppen.Sircuri schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:40:
[...]
Kamerthermostaat gaat boven de radiatorknoppen. Dus ook al staan de knoppen laag, als de thermostaat warmte wil, gaan de kranen gewoon open.
[ Voor 3% gewijzigd door wvanommen op 07-01-2026 15:46 ]
Ah sorry, dan heb ik dat stuk even gemist.wvanommen schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:46:
[...]
Als je gewone thermostartknoppen op vorstbeveiliging zet (bijvoorbeeld), gaat geen enkele kamerthermostaat ze verder open krijgen dan wat daarvoor nodig is. De persoon die de vraag stelt heeft geen Tado knoppen.
Dank!
Signature van nature
Tado is gemaakt voor CV-ketels. Warmtepompen moet je anders aansturen, niet met een kamerthermostaat.Caayn schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:10:
Beste Tado gebruikers. Voor mijn aanstaande Weheat warmtepomp ben ik opzoek naar een passende thermostaat. Nu ben ik naar Tado X aan het kijken maar de documentatie en website van Tado vindt ik erg onduidelijk over wat je nu precies kan instellen en wat er achter een abonnement zit.
Lees anders dit eens door: https://klimaatproductenkiezen.eu/verwarming/warmtepomp/
Hier staat heel veel duidelijke info, ik heb nog geen fouten kunnen ontdekken op deze site.
Tado X wordt gewoon volledige ondersteund https://support.weheat.nl...rmtepompen?language=nl_NL
https://www.tado.com/nl/products/heat-pumps
https://www.tado.com/nl/products/heat-pumps
Hi Guys,
Ik heb vandaag gemerkt dat Tado X een hele dag maximum warmte gevraagd heeft om het huis te kunnen opwarmen! In de grafiek is ook te zien dat hij een hele dag niet aan zijn ingestelde temperatuur komt.
We hebben een iets wat ouder huis waarvan de muren niet geïsoleerd zijn en er hier en daar wel wat trok zit in huis. Zeker als er wat wind is en het buiten dus vriest blijkbaar.
Ik ben dus even op zoek gegaan naar de oorzaak en ik denk dat ik hem gevonden heb.
- in de ketel (Rehema Avanta) had ik enkele maanden geleden al ingesteld dat de aanvoertemperatuur 75° moest betreffen.
- in de Tado app stond deze op 55°
Volgens de handleiding van Rehema maakt het niet uit wat ik instel op de ketel want Opentherm regelt dat geheel zelf. Dus eigenlijk wat er in de Tado app staat ingesteld?
Maar nu is mijn vraag, kan ik bvb ergens zien welke aanvoertemperatuur hij ingesteld heeft en gebruikt heeft?
Het worden anders wel hele duren dagen als hij een hele dag zijn water loopt op te warmen omdat hij niet aan zijn gevraagde temperatuur in huis kan komen.
Ik heb vandaag gemerkt dat Tado X een hele dag maximum warmte gevraagd heeft om het huis te kunnen opwarmen! In de grafiek is ook te zien dat hij een hele dag niet aan zijn ingestelde temperatuur komt.
We hebben een iets wat ouder huis waarvan de muren niet geïsoleerd zijn en er hier en daar wel wat trok zit in huis. Zeker als er wat wind is en het buiten dus vriest blijkbaar.
Ik ben dus even op zoek gegaan naar de oorzaak en ik denk dat ik hem gevonden heb.
- in de ketel (Rehema Avanta) had ik enkele maanden geleden al ingesteld dat de aanvoertemperatuur 75° moest betreffen.
Volgens de handleiding van Rehema maakt het niet uit wat ik instel op de ketel want Opentherm regelt dat geheel zelf. Dus eigenlijk wat er in de Tado app staat ingesteld?
Maar nu is mijn vraag, kan ik bvb ergens zien welke aanvoertemperatuur hij ingesteld heeft en gebruikt heeft?
Het worden anders wel hele duren dagen als hij een hele dag zijn water loopt op te warmen omdat hij niet aan zijn gevraagde temperatuur in huis kan komen.
Dat kan worden ingesteld in de app bij Instellingen -> Aanvoertemperatuur OptimalisatieAsterion schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:07:
Hi Guys,
NB je stelt hier een maximum in, je kan Tado laten besluiten wat als maximum daadwerkelijk wordt gebruikt op basis van het weer, of je kan dit uitzetten. Zie onder:
Deze instelling heb ik gisteren nog even aangepast en lijkt inderdaad wel te kloppen.A_A_R schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 23:29:
[...]
Dat kan worden ingesteld in de app bij Instellingen -> Aanvoertemperatuur Optimalisatie
NB je stelt hier een maximum in, je kan Tado laten besluiten wat als maximum daadwerkelijk wordt gebruikt op basis van het weer, of je kan dit uitzetten. Zie onder:
[Afbeelding]
De ruimte warmde deze morgen veel sneller op en de verwarming staat veel warmer dan gewoonlijk.
Maar ik vraag me af of mijn radiatoren eigenlijk wel goed aangesloten zijn.
Ik heb een liggende, die wordt bovenaan wel warm maar onderaan duurt het vrij lang. De aansluitingen zitten ook aan dezelfde kant, onder en boven.
Daarnaast heb ik nog een staande en hier ook hetzelfde. Boven kant wordt goed warm en meer naar onder kouder. Na verloop van tijd wordt dit ook wel warm. Hier zijn ook beide aansluitingen aan dezelfde kant, de bovenkant.
Is dit een normale reactie of kan ik op een manier controleren of dit de juiste werking is?
Waarschijnlijk moet je nog waterzijdig inregelen (en ook pomp instelling wijizigen mogelijk). Je kunt om te beginnen alle thermostaten vol open zetten en kijken of dan wel alle radiatoren gelijkmatig warm worden. Als dat niet zo is inlezen in cv tuning topic zoals @tagican suggereert.Asterion schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 06:35:
[...]
Deze instelling heb ik gisteren nog even aangepast en lijkt inderdaad wel te kloppen.
De ruimte warmde deze morgen veel sneller op en de verwarming staat veel warmer dan gewoonlijk.
Maar ik vraag me af of mijn radiatoren eigenlijk wel goed aangesloten zijn.
Ik heb een liggende, die wordt bovenaan wel warm maar onderaan duurt het vrij lang. De aansluitingen zitten ook aan dezelfde kant, onder en boven.
Daarnaast heb ik nog een staande en hier ook hetzelfde. Boven kant wordt goed warm en meer naar onder kouder. Na verloop van tijd wordt dit ook wel warm. Hier zijn ook beide aansluitingen aan dezelfde kant, de bovenkant.
Is dit een normale reactie of kan ik op een manier controleren of dit de juiste werking is?
Je kunt ook nog in de Tado-app kijken bij Instellingen >> Hydraulische Balancering.Eisbar schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:03:
[...]
Waarschijnlijk moet je nog waterzijdig inregelen (en ook pomp instelling wijizigen mogelijk). Je kunt om te beginnen alle thermostaten vol open zetten en kijken of dan wel alle radiatoren gelijkmatig warm worden. Als dat niet zo is inlezen in cv tuning topic zoals @tagican suggereert.
Begrijp dat de op juist een kleinere delta t over de radiator wil. Tado kan alleen maar verder afknijpen. Als je meer stroming wil zul je toch moeten kijken naar flow dus pomp en de voetventielen. Bij mijn nieuwe radiatoren stonden de Heimeier ventielen veel te ver dichtgezet door de installateur.HGBMason schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:30:
[...]
Je kunt ook nog in de Tado-app kijken bij Instellingen >> Hydraulische Balancering.
Wel benieuwd naar ervaringen met die nieuwe functie. Er was maar weinig info vanuit Tado hierover.
[ Voor 20% gewijzigd door Eisbar op 08-01-2026 17:39 ]
Bedankt voor de info! Ik ga hier al even mee aan de slag!
Het verhogen van de aanvoertemperatuur heeft alleszins wel al wonderen gedaan. De ruimte is veel sneller op temperatuur..
Maar het eenzijdig inregelen vraag ik me af of er wel winst uit te halen is.
Alles behalve de woonkamer heeft thermostatische kranen. Diegene met gewone regelkranen zijn al gesmoord.
Enkel de woonkamer staat helemaal open.
Maar ik neem mijn vraag ook even mee naar het andere topic ivm de radiatoren, of ze wel goed zijn aangesloten.
Het verhogen van de aanvoertemperatuur heeft alleszins wel al wonderen gedaan. De ruimte is veel sneller op temperatuur..
Maar het eenzijdig inregelen vraag ik me af of er wel winst uit te halen is.
Alles behalve de woonkamer heeft thermostatische kranen. Diegene met gewone regelkranen zijn al gesmoord.
Enkel de woonkamer staat helemaal open.
Maar ik neem mijn vraag ook even mee naar het andere topic ivm de radiatoren, of ze wel goed zijn aangesloten.
Hallo allemaal sinds woensdag een vreemd probleem.
In de app reageren alle apparaten zoals het hoort en geven ze aan dat ze actief zijn.
Echter reageert mijn ketel nergens op en blijft t koud in de kamers.
1x bedrade thermostaat in woonkamer met 2 thermostaatknoppen
Verder nog 5 knoppen door het huis heen.
Ketel vaillant vr en aangesloten aan/uit
Alles heeft al maanden of 5 gewoon gewerkt
Enige wat er gebeurt is is dat de bridge 2x verplaatst is vd week dus ook 2x van de stroom af geweest
Alle 3 de lampjes branden konstant op de bridge geen knipperen ofzoiets
Iemand een idee wat er mis is/gaat?
In de app reageren alle apparaten zoals het hoort en geven ze aan dat ze actief zijn.
Echter reageert mijn ketel nergens op en blijft t koud in de kamers.
1x bedrade thermostaat in woonkamer met 2 thermostaatknoppen
Verder nog 5 knoppen door het huis heen.
Ketel vaillant vr en aangesloten aan/uit
Alles heeft al maanden of 5 gewoon gewerkt
Enige wat er gebeurt is is dat de bridge 2x verplaatst is vd week dus ook 2x van de stroom af geweest
Alle 3 de lampjes branden konstant op de bridge geen knipperen ofzoiets
Iemand een idee wat er mis is/gaat?
Welk type? Ik had met de V3+ nog wel eens dat ik de draadloze ontvanger even van het stroom af moest halen en weer moest inpluggen. Misschien dat dit ook voor jouw thermostaat (of als dat direct gevoed wordt vanuit de ketel, de ketel) helpt?
Ik had dit gisteren met de X-versie. Had de bridge losgekoppeld, ingeplugd en de thermostaat gaf geen verbinding. Herstarten van de thermostaat was niet afdoende... Fabriek reset (drie knoppen, 5sec indrukken), en hij verscheen weer online...tagican schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:01:
Welk type? Ik had met de V3+ nog wel eens dat ik de draadloze ontvanger even van het stroom af moest halen en weer moest inpluggen. Misschien dat dit ook voor jouw thermostaat (of als dat direct gevoed wordt vanuit de ketel, de ketel) helpt?
@ikkeenjij36
Check of je met de app het display van je kamerthermostaat kan laten knipperen.
Hij moet dan 3x Hi! zeggen.
Als dat werkt zijn alle draadloze verbindingen in orde.
Mogelijk is dan toch iets niet goed met de bedrading van de kamerthermostaat naar de ketel.
Of de kamerthermostaat staat niet als zoneregelaar ingesteld.
Of de kamerthermostaat staat ingesteld op opentherm, terwijl je aan/uit hebt, of andersom.
Bij aan/uit kan je het relais in de kamerthermostaat horen klikken, als je je oor er tegen drukt.
Check of je met de app het display van je kamerthermostaat kan laten knipperen.
Hij moet dan 3x Hi! zeggen.
Als dat werkt zijn alle draadloze verbindingen in orde.
Mogelijk is dan toch iets niet goed met de bedrading van de kamerthermostaat naar de ketel.
Of de kamerthermostaat staat niet als zoneregelaar ingesteld.
Of de kamerthermostaat staat ingesteld op opentherm, terwijl je aan/uit hebt, of andersom.
Bij aan/uit kan je het relais in de kamerthermostaat horen klikken, als je je oor er tegen drukt.
Hey allemaal, ik heb misschien nog even een vraag.
Vandaag zie ik in de grafiek dat hij warmte vraagt.
Eerst 3 streepjes, normaal want hij warmt op vanaf 18 tot 21 graden.
Maar daarna blijven er twee streepjes staan maar de temperatuur daalt wel om dan weer te stijgen.
Zo vermoed ik dat er niet altijd gas verbruikt wordt om op te warmen maar dat de tado eigenlijk vraagt aan de verwarming om de pomp te laten draaien om de ruimte op temperatuur te houden?
Kan iemand dit bevestigen? Of wordt er vanaf 1 streepje warmtevraag al constant het water opgewarmd tot het op temperatuur is?
Maar daarna blijven er twee streepjes staan maar de temperatuur daalt wel om dan weer te stijgen.
Zo vermoed ik dat er niet altijd gas verbruikt wordt om op te warmen maar dat de tado eigenlijk vraagt aan de verwarming om de pomp te laten draaien om de ruimte op temperatuur te houden?
Kan iemand dit bevestigen? Of wordt er vanaf 1 streepje warmtevraag al constant het water opgewarmd tot het op temperatuur is?
Dat is de bridge die naar fabrieksinstellingen moest?CuBras schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:06:
[...]
Ik had dit gisteren met de X-versie. Had de bridge losgekoppeld, ingeplugd en de thermostaat gaf geen verbinding. Herstarten van de thermostaat was niet afdoende... Fabriek reset (drie knoppen, 5sec indrukken), en hij verscheen weer online...
Alle knoppen en thermostaat zeggen in de app dat ze verbonden zijn.
Het is idd een v3+tagican schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:01:
Obv mijn systeem (tado-x): 3 streepjes - radiator grotendeels open, cv aan, 2 streepjes, radiator deels dicht, bijv 50%, cv aan, 1 streepje, radiator nog klein beetje open, cv uit. 0 streepjes, radiator dicht, cv uit. In hoeveel stapjes hij de radiator knijpt weet ik niet. Via de API geeft hij om de 5 minuten de stand van de diverse knoppen door in stapjes van 1 % (0-100%), maar ik twijfel eigenlijk of de knop ook traploos wordt ingesteld. Elk gebruik van dat motortje kost energie.Asterion schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:24:
[Afbeelding]
Als ik het begrijp dan is dat eerder voor de radiatorknoppen van tado?Eisbar schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:31:
[...]
Obv mijn systeem (tado-x): 3 streepjes - radiator grotendeels open, cv aan, 2 streepjes, radiator deels dicht, bijv 50%, cv aan, 1 streepje, radiator nog klein beetje open, cv uit. 0 streepjes, radiator dicht, cv uit. In hoeveel stapjes hij de radiator knijpt weet ik niet. Via de API geeft hij om de 5 minuten de stand van de diverse knoppen door in stapjes van 1 % (0-100%), maar ik twijfel eigenlijk of de knop ook traploos wordt ingesteld. Elk gebruik van dat motortje kost energie.
Die heb ik hier niet in huis
Wat ik in je screenshot denk te zien, is dat de temperatuur variatie slechts 0.5 graden is.Asterion schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:24:
[Afbeelding]
Als dat het geval is, ben je heel goed bezig.
Als je een aan/uit schakeling hebt voor je ketel ipv opentherm dan is dit zelfs perfect !!
Als je opentherm hebt, is het minimale ketelvermogen waarschijnlijk te groot voor je huis.
Als de ketel dan aan gaat op minimale stand krijg je nog te veel warmte: de temperatuur loopt op, tot boven het setpunt, en dan gaat de ketel uit.
Dan zakt de temperatuur weer, alles herhaald zich.
Slechts een halve graad hysterese over de hele dag is heel netjes !!!
Tado vraagt via opentherm aan de ketel om een bepaalde watertemperatuur te leveren aan je radiatoren.
De ketel bepaald dan zelf hoe dat ie dat kan doen, het kan zijn dat de vlam uit gaat en de pomp blijft lopen.
[ Voor 6% gewijzigd door just4testing op 09-01-2026 16:05 ]
Kijk maar even of ie met een kringeltje de ketel aanslingert. Bij mij doet ie dat niet ook niet bij de vvw. Kan zijn dat Tado per ketel anders werkt. Met mijn ATAG ketel doet ie ook over open therm niet veel meer dan aan/uit op max setpoint en krijg je dus die sinus net alsof je op aan/uit zit.Asterion schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:35:
[...]
Als ik het begrijp dan is dat eerder voor de radiatorknoppen van tado?
Die heb ik hier niet in huis
Wel een hele nette sinus trouwens. Als je een mix van knoppen en vvw hebt wordt het allemaal een stuk rommeliger.
[ Voor 10% gewijzigd door Eisbar op 09-01-2026 16:53 ]
Delta T is inderdaad iets van een 0,5 graden.
Leuk om te weten dat je dan goed bezig bent! 😁
Ik stond net even bij de ketel en die staat uit terwijl Tado nog 2 streepjes had voor de warmtevraag. In de grafiek zie je dat hij op temperatuur is.
Dus ik kan er wel van uit gaan dat die streepjes niet perse willen zeggen dat de ketel effectief draait en verwarmd.
Onderstaande grafiek is van enkele dagen terug. De ketel kreeg de ruimte gedurende de hele dag niet op de gevraagde temperatuur. (21,5 graden).
Dat kwam denk ik omdat de aanvoertemperatuur ingesteld stond op 55 graden. Dit is nu veranderd naar 75 graden en je merkt ook gelijk verschil.
Misschien kan ik daar ook nog even in spelen en eens op 70 graden zetten?
/f/image/CRjigLJYKapGqYCWwfFp2jgY.png?f=fotoalbum_large)
Edit: op basis van vorige week deed de verwarming er soms 3 uur! over om van 18 naar 21,5 te gaan.
Dat is sinds vanmorgen naar een uur gegaan door de aanvoertemperatuur te verhogen en de gevraagde temperatuur naar 21 te brengen.
Doordat de radiatoren warmer zijn en blijven kon het vandaag een half graadje kouder zijn.
Hopelijk merk ik het in mijn verbruik!
@just4testing het loopt allemaal via Opentherm. Jij denkt dus dat mijn ketel “te zwaar” is? Hoe moet ik dat interpreteren? Het water wordt te vlug warm? Dus het vermogen zou naar beneden kunnen? Dan gaat de ketel lopen pingelen?
Leuk om te weten dat je dan goed bezig bent! 😁
Ik stond net even bij de ketel en die staat uit terwijl Tado nog 2 streepjes had voor de warmtevraag. In de grafiek zie je dat hij op temperatuur is.
Dus ik kan er wel van uit gaan dat die streepjes niet perse willen zeggen dat de ketel effectief draait en verwarmd.
Onderstaande grafiek is van enkele dagen terug. De ketel kreeg de ruimte gedurende de hele dag niet op de gevraagde temperatuur. (21,5 graden).
Dat kwam denk ik omdat de aanvoertemperatuur ingesteld stond op 55 graden. Dit is nu veranderd naar 75 graden en je merkt ook gelijk verschil.
Misschien kan ik daar ook nog even in spelen en eens op 70 graden zetten?
/f/image/CRjigLJYKapGqYCWwfFp2jgY.png?f=fotoalbum_large)
Edit: op basis van vorige week deed de verwarming er soms 3 uur! over om van 18 naar 21,5 te gaan.
Dat is sinds vanmorgen naar een uur gegaan door de aanvoertemperatuur te verhogen en de gevraagde temperatuur naar 21 te brengen.
Doordat de radiatoren warmer zijn en blijven kon het vandaag een half graadje kouder zijn.
Hopelijk merk ik het in mijn verbruik!
@just4testing het loopt allemaal via Opentherm. Jij denkt dus dat mijn ketel “te zwaar” is? Hoe moet ik dat interpreteren? Het water wordt te vlug warm? Dus het vermogen zou naar beneden kunnen? Dan gaat de ketel lopen pingelen?
[ Voor 21% gewijzigd door Asterion op 09-01-2026 17:29 ]
@Asterion
Heel veel mensen kopen 36 kW ketel om 10 liter/minuut douche water te hebben.
Maar voor het verwarmen van je huis heb je maar 6 kW nodig. (Gemiddeld; hangt af van je isolatie)
Moderne ketels kunnen hun kW's flink laten zakken, maar niet onbeperk. Er is een minimum.
Hoe groter de ketel, hoe hoger dat minimum.
Als dat minimum al meer is dan je huis nodig heeft, zal de ketel na een poosje moeten uitschakelen.
Dat kost geen extra energie, je gasverbruik gaat daardoor nauwelijks omhoog, misschien zelfs omlaag.
Dat je de watertemperatuur omhoog gezet hebt naar 75 ga je zeker merken: je verbruik zal meer dan 10% hoger worden. Dit komt omdat je ketel nu buiten het condenserend traject komt.
Je kent mogelijk wel de uitspraak: zet 'm op 60 , dat is om in de condenserend modus te blijven.
Feitelijk zou je elke dag dat de buitentemperatuur anders is, de watertemperatuur moeten aanpassen. Dat is met de app wel te doen, of met een Tado abbonement automatisch.
De grafiek van enkele dagen geleden is niet te vergelijken met nu, omdat de buitentemperatuur 5 graden anders is. Dat maakt heel veel uit.
Heel veel mensen kopen 36 kW ketel om 10 liter/minuut douche water te hebben.
Maar voor het verwarmen van je huis heb je maar 6 kW nodig. (Gemiddeld; hangt af van je isolatie)
Moderne ketels kunnen hun kW's flink laten zakken, maar niet onbeperk. Er is een minimum.
Hoe groter de ketel, hoe hoger dat minimum.
Als dat minimum al meer is dan je huis nodig heeft, zal de ketel na een poosje moeten uitschakelen.
Dat kost geen extra energie, je gasverbruik gaat daardoor nauwelijks omhoog, misschien zelfs omlaag.
Dat je de watertemperatuur omhoog gezet hebt naar 75 ga je zeker merken: je verbruik zal meer dan 10% hoger worden. Dit komt omdat je ketel nu buiten het condenserend traject komt.
Je kent mogelijk wel de uitspraak: zet 'm op 60 , dat is om in de condenserend modus te blijven.
Feitelijk zou je elke dag dat de buitentemperatuur anders is, de watertemperatuur moeten aanpassen. Dat is met de app wel te doen, of met een Tado abbonement automatisch.
De grafiek van enkele dagen geleden is niet te vergelijken met nu, omdat de buitentemperatuur 5 graden anders is. Dat maakt heel veel uit.
[ Voor 16% gewijzigd door just4testing op 09-01-2026 18:06 ]
Nou thuisgekomen en geprobeerd het display vd thermostaat te latne knipperen maar helaas geen reactie
in de app zegt ie dat ie verbonden is en als ik 3 sec t knopje vasthoudt zegt ie ook dat gepaird is maar geen reactie als ik hem hi wil laten zien hoe krijg ik het weer vebonden?
in de app zegt ie dat ie verbonden is en als ik 3 sec t knopje vasthoudt zegt ie ook dat gepaird is maar geen reactie als ik hem hi wil laten zien hoe krijg ik het weer vebonden?
Effe de batterijen er uit halen?
En anders in de app de kamerthermostaat uit je huis verwijderen, en weer toevoegen (laatste redmiddel)
Daarna wel weer goed instellen.
En anders in de app de kamerthermostaat uit je huis verwijderen, en weer toevoegen (laatste redmiddel)
Daarna wel weer goed instellen.
@just4testing Logisch,
Ik neem de info mee. Deze week stelselmatig de temperatuur van het water laten zakken en kijken wat haalbaar is.
Ondanks dat het een label C woning is (dankzij de zonnepanelen en gedeeltelijke isolatie) merken we dat we wel redelijk wat trok in huis hebben door kiertjes en deuren die niet goed afsluiten. Dat maakt het al snel een kil huis.
Maar dat hij er dan 3 uur over mag doen om op temperatuur te komen is veel te lang natuurlijk. Dat was ook in de koudste periode afgelopen weken.
Je hoort nog van me! :-)
Ik neem de info mee. Deze week stelselmatig de temperatuur van het water laten zakken en kijken wat haalbaar is.
Ondanks dat het een label C woning is (dankzij de zonnepanelen en gedeeltelijke isolatie) merken we dat we wel redelijk wat trok in huis hebben door kiertjes en deuren die niet goed afsluiten. Dat maakt het al snel een kil huis.
Maar dat hij er dan 3 uur over mag doen om op temperatuur te komen is veel te lang natuurlijk. Dat was ook in de koudste periode afgelopen weken.
Je hoort nog van me! :-)
@Asterion
Zorg er alsjeblieft voor dat je ventilatie blijft houden, alles potdicht stoppen is heel slecht voor je gezondheid.
De lucht in je huis heeft maar heel weinig energie-inhoud. Het meeste van de energie gaat in de muren en vloer zitten.
Als ik naar je grafiek kijk, denk ik dat je misschien tijdens een vorstperiode geen nacht-verlaging moet doen.
Dan kan je het met 55 of 60 graden watertemperatuur wel redden om op temperatuur te blijven.
Dat is de tactiek die warmtepompen ook gebruiken.
Zorg er alsjeblieft voor dat je ventilatie blijft houden, alles potdicht stoppen is heel slecht voor je gezondheid.
De lucht in je huis heeft maar heel weinig energie-inhoud. Het meeste van de energie gaat in de muren en vloer zitten.
Als ik naar je grafiek kijk, denk ik dat je misschien tijdens een vorstperiode geen nacht-verlaging moet doen.
Dan kan je het met 55 of 60 graden watertemperatuur wel redden om op temperatuur te blijven.
Dat is de tactiek die warmtepompen ook gebruiken.
@just4testing Dat doen we zeker! Het huis heeft een goede natuurlijke ventilatie maar iets minder is wel gewenst. Soms hebben we koude voeten van de trok.
Dat van die nacht-verlaging is een goeie. Dan moet ik dat wel dagelijks even aanzien en aanpassen in het schema. Als ik het niet vergeet.
Verlagen naar een graad of 20 dan?
Het is natuurlijk wel leuk om 's morgens in een warme kamer te komen. Misschien moet ik hem nog een kwartiertje vroeger laten beginnen met opwarmen. Een half uur zal net te krap zijn tijdens de koudere dagen.
'k heb nu ook de aanvoertemperatuur gewijzigd naar 60 graden vanwege de condenserende modus zoals je aanhaalde. Heb ik niet bij stil gestaan.
Ik hou dit even een weekje aan, er zit weer wat vorst aan te komen in onze regio.
Bedankt allen voor de tips!
Dat van die nacht-verlaging is een goeie. Dan moet ik dat wel dagelijks even aanzien en aanpassen in het schema. Als ik het niet vergeet.
Verlagen naar een graad of 20 dan?
Het is natuurlijk wel leuk om 's morgens in een warme kamer te komen. Misschien moet ik hem nog een kwartiertje vroeger laten beginnen met opwarmen. Een half uur zal net te krap zijn tijdens de koudere dagen.
'k heb nu ook de aanvoertemperatuur gewijzigd naar 60 graden vanwege de condenserende modus zoals je aanhaalde. Heb ik niet bij stil gestaan.
Ik hou dit even een weekje aan, er zit weer wat vorst aan te komen in onze regio.
Bedankt allen voor de tips!
@Asterion
Je zou de thuis/afwezig knop kunnen misbruiken om een constante temperatuur van 21 in te stellen.
Dan kan je makkelijk omschakelen. Mogelijk kan het zelfs nog lager dan 21, omdat je muren dan warm blijven.
Ken je het gevoel van een buitenmuur waar de zon lang op geschenen heeft. Je voelt de warmtestraling.
Dat zelfde geldt ook voor koude muren, maar dan omgekeerd. (Klopt technisch niet helemaal, maar maakt het effect duidelijk)
Je zou de thuis/afwezig knop kunnen misbruiken om een constante temperatuur van 21 in te stellen.
Dan kan je makkelijk omschakelen. Mogelijk kan het zelfs nog lager dan 21, omdat je muren dan warm blijven.
Ken je het gevoel van een buitenmuur waar de zon lang op geschenen heeft. Je voelt de warmtestraling.
Dat zelfde geldt ook voor koude muren, maar dan omgekeerd. (Klopt technisch niet helemaal, maar maakt het effect duidelijk)
@Asterion
Wat ik zelf doe, ik gebruik wel nachtverlaging, maar ik heb vloerverwarming:
Bij mij duurt het ook 3 uur om 4 graden op te warmen.
Om 4 uur snachts programmeer je 18 graden, en dan in stapjes van een half uur telkens 0.5 graden omhoog.
Dan zal de ketel altijd precies op tijd beginnen om om 8 uur op 21 te zijn.
Je moet dit misschien nog een beetje fine-tunen, met meer of minder stapjes.
Wat ik zelf doe, ik gebruik wel nachtverlaging, maar ik heb vloerverwarming:
Bij mij duurt het ook 3 uur om 4 graden op te warmen.
Om 4 uur snachts programmeer je 18 graden, en dan in stapjes van een half uur telkens 0.5 graden omhoog.
Dan zal de ketel altijd precies op tijd beginnen om om 8 uur op 21 te zijn.
Je moet dit misschien nog een beetje fine-tunen, met meer of minder stapjes.
Ik lees hier toch wat vreemde dingen.
bij Opentherm stel je de maximale keteltemperatuur in, maar dat wil niet zeggen dat dat de facto de gebruikte temperatuur is. Die wordt namelijk door het systeem bepaald... En de maximale ingestelde temperatuur geeft dus aan hoe ver je kan gaan.
Verlagen heeft dus m.i. geen zin, integendeel want je beperkt de mogelijkheden van je systeem bij 'extreme' omstandigheden.
Te tweede zou ik voorstellen aan just4testing om eens zonder nachtverlaging te proberen en het verbruik te monitoren. Vloerverwarming is een traag systeem dat in de meeste gevallen efficiënter is als je geen of nauwelijks nachtverlaging toepast (vergelijk het met uitbollen en versnellen op de autosnelweg VS continu dezelfde snelheid op cruise control...).
bij Opentherm stel je de maximale keteltemperatuur in, maar dat wil niet zeggen dat dat de facto de gebruikte temperatuur is. Die wordt namelijk door het systeem bepaald... En de maximale ingestelde temperatuur geeft dus aan hoe ver je kan gaan.
Verlagen heeft dus m.i. geen zin, integendeel want je beperkt de mogelijkheden van je systeem bij 'extreme' omstandigheden.
Te tweede zou ik voorstellen aan just4testing om eens zonder nachtverlaging te proberen en het verbruik te monitoren. Vloerverwarming is een traag systeem dat in de meeste gevallen efficiënter is als je geen of nauwelijks nachtverlaging toepast (vergelijk het met uitbollen en versnellen op de autosnelweg VS continu dezelfde snelheid op cruise control...).
@Church of Noise
Je hebt gelijk, over de temperatuur. Bij een constante ruimte temperatuur krijg je inderdaad een andere dynamiek.
Of het voor meer of minder gasverbruik zorgt, is moeilijk te voorspellen.
Ik wilde mijn verhaal zo eenvoudig mogelijk houden.
Dat ik zelf wel nachtverlaging gebruik, komt omdat de ketel op zolder hangt, waar we ook slapen.
Ik kom zelf moeilijk in slaap door de wisselende geluiden van de ketel.
Als ik eenmaal slaap, heb ik geen last meer.
Je hebt gelijk, over de temperatuur. Bij een constante ruimte temperatuur krijg je inderdaad een andere dynamiek.
Of het voor meer of minder gasverbruik zorgt, is moeilijk te voorspellen.
Ik wilde mijn verhaal zo eenvoudig mogelijk houden.
Dat ik zelf wel nachtverlaging gebruik, komt omdat de ketel op zolder hangt, waar we ook slapen.
Ik kom zelf moeilijk in slaap door de wisselende geluiden van de ketel.
Als ik eenmaal slaap, heb ik geen last meer.
Ik heb nog steeds een thermostaat nodig om de WP te vertellen hoe warm de woning is en bij gebruik van stooklijn/war op de rem te kunnen trappen. Tado X(en V3) werkt gewoon samen met warmtepompen, maar dat was mijn vraag ook niet. Ik was benieuwd naar specifiek gedrag en instellingen.just4testing schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:52:
[...]
Tado is gemaakt voor CV-ketels. Warmtepompen moet je anders aansturen, niet met een kamerthermostaat.
Lees anders dit eens door: https://klimaatproductenkiezen.eu/verwarming/warmtepomp/
Hier staat heel veel duidelijke info, ik heb nog geen fouten kunnen ontdekken op deze site.
Helaas zijn vrijwel alle thermostaten primair ontworpen voor CV ketels en eventueel secundair voor WP. Merk/model gekoppelde thermostaten daar gelaten.
[ Voor 4% gewijzigd door Caayn op 10-01-2026 10:01 ]
Op de website https://klimaatproductenk...de-warmtepomp-thermostaat staat een heel duidelijk verhaal , en dat je met een tado systeem je warmtepomp kompleet kan frustreren. Ik geloof die info wel.Caayn schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:58:
[...]
Ik heb nog steeds een thermostaat nodig om de WP te vertellen hoe warm de woning is en bij gebruik van stooklijn/war op de rem te kunnen trappen. Tado X(en V3) werkt gewoon samen met warmtepompen, maar dat was mijn vraag ook niet. Ik was benieuwd naar specifiek gedrag en instellingen.
Helaas zijn vrijwel alle thermostaten primair ontworpen voor CV ketels en eventueel secundair voor WP. Merk/model gekoppelde thermostaten daar gelaten.
Dat "apparaat" is een veel gevallen gewoon een thermostaat die via opentherm info, zoals de kamer temp, doorgeeft...just4testing schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:07:
[...]
Op de website https://klimaatproductenk...de-warmtepomp-thermostaat staat een heel duidelijk verhaal , en dat je met een tado systeem je warmtepomp kompleet kan frustreren. Ik geloof die info wel.
Dan nog vindt ik 't fijn om te weten wat de thermostaat allemaal zelf kan. Zeker omdat pure stooklijn/war aansturing niet altijd 24/7/365 gewenst is. Maarja, blijkbaar mag ik daar niet naar vragen.
Ik heb sinds kort de Tado X radiatorknoppen. Deze wil ik ook aansturen via de Smart X Thermostaat. Op dit moment ben ik ook bezig om van het gas af te gaan en wil de thermostaat pas aansluiten als dat gereed is. In de tussentijd wil ik wel met de smart x thermostaat de radiatorknoppen aansturen.
Is het ook mogelijk om de Smart X thermostaat als een soort van afstandsbediening te gebruiken voor de radiatorknoppen, zonder dat deze is aangesloten op een ketel? Op het internet kan ik er niet zoveel over terugvinden.
Is het ook mogelijk om de Smart X thermostaat als een soort van afstandsbediening te gebruiken voor de radiatorknoppen, zonder dat deze is aangesloten op een ketel? Op het internet kan ik er niet zoveel over terugvinden.
Het probleem met dit soort algemene artikelen maar ook met youtube filmpjes e.d. is, dat ze algemeen zijn. Theoretisch niet meteen fout, maar gaat vaak teveel uit van gemiddelde situaties of theoretische modellen.just4testing schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:07:
[...]
Op de website https://klimaatproductenk...de-warmtepomp-thermostaat staat een heel duidelijk verhaal , en dat je met een tado systeem je warmtepomp kompleet kan frustreren. Ik geloof die info wel.
Laat nu juist in het verwarmen van een huis dermate verschillende factoren spelen, dat het leuke uitgangspunten kunnen zijn, maar het in de praktijk allemaal veel specifieker is.
Ik heb een Quatt warmtepomp aangestuurd met Tado V3 in een hybride setting. Uitermate tevreden over. Het kunnen werken met twee masterruimtes met de Tado thermostaat en de draadloze sensor, is de ideale oplossing voor het verwarmen van een woonkeuken en een woonkamer met zeer verschillend warmteverlies. De rest van het huis wordt verder voornamelijk geregeld met de Tado-knoppen. Weliswaar kunnen die geen eigen warmtevraag doorgeven, maar omdat je met een WP sowieso anders verwarmt geen enkel probleem. Dat je de thermostaten op tienden van een graad kunt instellen is bovendien een plus voor Tado en de Quatt, waar ik volop gebruik van maak.
Kortom uitermate tevreden met Tado.
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,2°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Ik denk dat dat kan door de TadoX thermostaat niet als zoneregelaar te gebruiken voor de ruimtes die je wilt aansturen. In de app: >> Instellingen >> Kamers & Apparaten >> 'kamer' >> Zoneregelaar (geen vinkje)CarbonFibeR schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:20:
Ik heb sinds kort de Tado X radiatorknoppen. Deze wil ik ook aansturen via de Smart X Thermostaat. Op dit moment ben ik ook bezig om van het gas af te gaan en wil de thermostaat pas aansluiten als dat gereed is. In de tussentijd wil ik wel met de smart x thermostaat de radiatorknoppen aansturen.
Hier een vergelijkbare situatie met verschillende masterruimtes maar dan met Tado X. Ook heel tevreden!Mickel moen schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:06:
[...]
Het probleem met dit soort algemene artikelen maar ook met youtube filmpjes e.d. is, dat ze algemeen zijn. Theoretisch niet meteen fout, maar gaat vaak teveel uit van gemiddelde situaties of theoretische modellen.
Laat nu juist in het verwarmen van een huis dermate verschillende factoren spelen, dat het leuke uitgangspunten kunnen zijn, maar het in de praktijk allemaal veel specifieker is.
Ik heb een Quatt warmtepomp aangestuurd met Tado V3 in een hybride setting. Uitermate tevreden over. Het kunnen werken met twee masterruimtes met de Tado thermostaat en de draadloze sensor, is de ideale oplossing voor het verwarmen van een woonkeuken en een woonkamer met zeer verschillend warmteverlies. De rest van het huis wordt verder voornamelijk geregeld met de Tado-knoppen. Weliswaar kunnen die geen eigen warmtevraag doorgeven, maar omdat je met een WP sowieso anders verwarmt geen enkel probleem. Dat je de thermostaten op tienden van een graad kunt instellen is bovendien een plus voor Tado en de Quatt, waar ik volop gebruik van maak.
Kortom uitermate tevreden met Tado.
Ik heb sinds een maand het probleem dat 1 radiator knop continu aan blijft staan. Dit probleem heeft zich al 2x voorgedaan. Ik kom dan thuis met een kamer die tot 24C+ is opgestookt.
Vaak verhelpt even de knop er af draaien, batterijen er uit, en dan weer er op zetten. Maar dat hoort natuurlijk niet voor te komen.
Voor zover ik kan herinneren was in beide keren de pin ingetrokken om de thermostaatkraan te bedienen. Die staat dan dus vol open. Maar weet iemand waarom de knop dan niet bedenkt om de kraan dicht te zetten? De gemeten temperatuur is namelijk veel hoger dan ingesteld (16.5C namelijk als ik weg ben).
Ik kan de pin van de thermostaatkraan normaal bedienen met bijvoorbeeld een schroevendraaier.
Het betreft hier om stadswarmte, dus een wisselwerking met CV of kamerthermostaat heb ik niet.
Vaak verhelpt even de knop er af draaien, batterijen er uit, en dan weer er op zetten. Maar dat hoort natuurlijk niet voor te komen.
Voor zover ik kan herinneren was in beide keren de pin ingetrokken om de thermostaatkraan te bedienen. Die staat dan dus vol open. Maar weet iemand waarom de knop dan niet bedenkt om de kraan dicht te zetten? De gemeten temperatuur is namelijk veel hoger dan ingesteld (16.5C namelijk als ik weg ben).
Ik kan de pin van de thermostaatkraan normaal bedienen met bijvoorbeeld een schroevendraaier.
Het betreft hier om stadswarmte, dus een wisselwerking met CV of kamerthermostaat heb ik niet.
Nee, de thermostaat zelf. Bij mij gaf de de app aan dat de thermostaat offline was en ik zag op het display van de thermostaat dat die netwerk 'zocht'. Een trappetje van vier streepjes, oplopend in lengte die aan/uit gingen.ikkeenjij36 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:50:
[...]
Dat is de bridge die naar fabrieksinstellingen moest?
Alle knoppen en thermostaat zeggen in de app dat ze verbonden zijn.
@Hans1990Hans1990 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:09:
Ik heb sinds een maand het probleem dat 1 radiator knop continu aan blijft staan. Dit probleem heeft zich al 2x voorgedaan. Ik kom dan thuis met een kamer die tot 24C+ is opgestookt.
Heb je nog meer Tado knoppen? Dan kan je de haperende knop omwisselen met een andere, en in de app ook wisselen. Als dan het probleem verschuift, weet je dat het de knop is die het probleem geeft.
Zo niet, dan loopt de kraan te zwaar, of is de draadloze connectie met de bridge te zwak.
Ja, ik heb er nog 2. Ik zal ze eens omwisselen, kijken wat dat doet.
Deze knop die storing geeft zit het dichtste bij de bridge. Het is een appartement en betreft horizontaal maar een meter of 4 met 1 gipsen muurtje..
Batterijen zijn nog niet zo lang vervangen, wel met ander type. Ik zal ook eens kijken of ik wat betere erin kan stoppen. Misschien dat de motor niet sterk genoeg is om de pin weer terug in te duwen ofzo.
Deze knop die storing geeft zit het dichtste bij de bridge. Het is een appartement en betreft horizontaal maar een meter of 4 met 1 gipsen muurtje..
Batterijen zijn nog niet zo lang vervangen, wel met ander type. Ik zal ook eens kijken of ik wat betere erin kan stoppen. Misschien dat de motor niet sterk genoeg is om de pin weer terug in te duwen ofzo.
De batterijen kunnen het niet zijn, want daar krijg je een melding van.Hans1990 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:12:
Ja, ik heb er nog 2. Ik zal ze eens omwisselen, kijken wat dat doet.
Als de batterijen slecht contact maken, zou de knop off-line raken, en dat kan je zien in de app.
Wat wel zou kunnen:
Een ruimte verwarmen is een samenspel tussen ketel en radiatorknop. Als er geen ketel is, maar stadsverwarming met een vaste temperatuur, dan moet de knop al het werk doen.
Ik zou me kunnen voorstellen dat het aandrijf motortje na een aantal jaren gaat verslijten.
Als de koolborstels wat slechter contact beginnen te maken, zou het kunnen dat de motor niet op gang kan komen, zeker bij het dicht draaien van de kraan, als die zwaar gaat.
Wat je nog kan doen: voel of de bewuste kraan zwaarder gaat dan de andere, als je het pinnetje met een schroevendraaier indrukt. Eventueel kun je het pinnetje van de kraan insmeren met siliconen vet, en dan een aantal keren indrukken en loslaten.
Ik heb zelf na 4 jaar al eens de meestgebruikte knoppen gewisseld met de minder gebruikte, juist om het slijtage effect te voorkomen. Je kan zeggen wat je wil, over Tado, maar de knoppen zitten technisch gezien best knap in elkaar.
[ Voor 7% gewijzigd door just4testing op 14-01-2026 16:58 ]
Wellicht dat iemand hier nog ideeen heeft, maar ik heb 3 zones momenteel
keuken (waar ook de originele thermostaat staat)
woonkamer (met zoneregelaar keuken)
Kantoor (met zoneregelaar keuken).
Nu zit mijn kantoor in de bijkeuken, die ik op kantoordagen als enige warme zone heb en daardoor ook de zoneregelaar op keuken heb staan. Maar eigenlijk zou mijn gewenste situatie zijn dat kantoordagen het schema is met zoneregelaar keuken, en op niet kantoordagen /buiten kantoor uren ik die op een temperatuur kan zetten zonder zoneregelaar. Dan wordt die kamer iets mee verwarmt maar komt de vraag daar niet vandaan.
Ik heb even gekeken in home assistant en de tado app, maar beide zie ik hier geen directe functionaliteit voor terug.
Nu zit mijn kantoor in de bijkeuken, die ik op kantoordagen als enige warme zone heb en daardoor ook de zoneregelaar op keuken heb staan. Maar eigenlijk zou mijn gewenste situatie zijn dat kantoordagen het schema is met zoneregelaar keuken, en op niet kantoordagen /buiten kantoor uren ik die op een temperatuur kan zetten zonder zoneregelaar. Dan wordt die kamer iets mee verwarmt maar komt de vraag daar niet vandaan.
Ik heb even gekeken in home assistant en de tado app, maar beide zie ik hier geen directe functionaliteit voor terug.
@incomerincomer schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:36:
Een by-pass maken met een kogelkraan over de Tado kraan van het kantoor heen.
Met het schema kan je dan de tado knop op vorstbeveiliging zetten, buiten kantooruren.
Met de kraan in de by-pass kan je de radiator nog zachtjes mee laten verwarmen met de rest van het huis.
OF: het pinnetje in het verloopstuk van de Tado knop ietsjes korter maken, zodat de knop de radiator kraan net niet helemaal dicht kan drukken. Dan is het wel moeilijker fine-tunen. Als het pinnetje eenmaal te kort is, heb je een probleem...
Of je kan er een paar sluitringetjes tussen stoppen, zo dus:
[ Voor 22% gewijzigd door just4testing op 15-01-2026 16:24 ]
Zonneregelaar is een wat misleidende term. Wat het sec betekent is, dat het de regelaar is die warmtevraag aan de ketel kan doorgeven. Het is het apparaat wat bedraad met de ketel is verbonden. Vaak is dit de thermostaat. Waar dat ding hangt is niet belangrijk.incomer schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:36:
Twee mogelijkheden voor jouw vraag:
De Tado-knop de warmtevraag mogelijkheid laten behouden. Maak je gewoon een schema voor de week met de gewenste temperaturen. Dat kan in het weekend dus ook vorstbeveiliging zijn. Bedenk wel, dat als een kamer erg veel afkoelt het ook weer veel energie en tijd kost om weer op temperatuur te komen. Ik zou niet lager zetten dan 15°C.
Of je maakt de knop zelfstandig werkend. In instellingen kun je aanvinken geen zonneregelaar. Ook dan kun je weer het gewenste schema maken, alleen of er verwarmd wordt is dan wel afhankelijk van warmtevraag elders.
:strip_exif()/f/image/OTlxPXj1Y4rqK8BlaxM1HBOS.jpg?f=fotoalbum_large)
Aanvulkend. Ik heb de vraag nog een keer gelezen. Ik zou gewoon iedere ruimte eigen schema geven met mogelijkheid tot warmtevraag.
Als je niet wilt, dat jouw kantoor in het weekend warmte kan vragen zet je de temperatuur ruim onder de minimum ingestelde temperatuur elders. Meestal is de warmtevraag elders dan voldoende om het kantoor op die temperatuur te houden. En mocht er al eens uit het kantoor warmtevraag komen, zal het maar kort zijn.
Kwestie van uitproberen. Een en ander is sterk afhankelijk van warmteverlies verschillende ruimtes en de buitentemperatuur.
[ Voor 17% gewijzigd door Mickel moen op 15-01-2026 18:58 ]
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,2°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard