Die 3 streepjes zijn wit, dus je verwarming staat aan, maar als het dan niet warm word heb je natuurlijk een issue. Kan je wat meer vertellen over je setup? Zijn je aanvoer/retour wel warm? Heb je vloerverwarming en/of radiatoren? Ik heb overigens dezelfde ketel als jou, hoe is die ingesteld qua temperatuur? Heb je een nieuw huis aangemaakt in de tado app toen je er kwam wonen?Brammoker schreef op zondag 16 november 2025 @ 09:04:
Goedemorgen,
Ik heb sinds 3 november 2025 de sleutel van het nieuwe huis, en we hebben van de vorige bewoners de Tado thermostaat V3+ overgenomen met internet bridge. Tot aan afgelopen vrijdag (14 november) had ik nog geen internet hier, en kon ik prima de temperatuur instellen met alleen de thermostaat. Ketel (Intergas Kombi Kompakt HRE) reageerde prima en verwarmen ging goed. Nadat ik het internet heb aangesloten, heb ik de bridge aan m’n router gehangen en gepaird met de thermostaat. Hij geeft nu aan dat het schema wordt gevolgd, maar in huis is het 16 graden en het schema houdt 20 aan. Dat toont de app en de thermostaat prima, maar er wordt niet verwarmd. Heeft iemand misschien een idee waar dit aan zou kunnen liggen? [Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Thanks voor je reactie, ik had voor mijn gevoel een nieuw huis aangemaakt, maar voor de zekerheid toch maar even alles verwijderd en opnieuw begonnen. Normaal ben ik er niet zo van, maar omdat ik een beetje ten einde raad was en het flink afkoelde hier, op goed geluk ChapGPT een keer geprobeerd. Probleem was dat ik bij het instellen niet wist welke thermostaat er eerst hing, en bij installatie vraagt hij om de juiste vorige thermostaat om te vervangen. Erachter gekomen dat het op basis van OpenTherm was door de bedrading erachter, een willekeurige Honeywell (T87M-serie, geloof ik) gekozen, en opeens was er weer verbinding. Blijkbaar reset de Tado zich soms als je als nieuwe bewoner opnieuw verbindt, en dan weet hij niet welke thermostaat voorafging aan je serienummer (ergens wel logisch natuurlijk). Dan moet je dit dus opnieuw uitkienen, want in de app kan je (voor zover ik kon vinden) verder geen handmatige settings invoeren. Het is in ieder geval gelukt.Jeffoz schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:49:
[...]
Die 3 streepjes zijn wit, dus je verwarming staat aan, maar als het dan niet warm word heb je natuurlijk een issue. Kan je wat meer vertellen over je setup? Zijn je aanvoer/retour wel warm? Heb je vloerverwarming en/of radiatoren? Ik heb overigens dezelfde ketel als jou, hoe is die ingesteld qua temperatuur? Heb je een nieuw huis aangemaakt in de tado app toen je er kwam wonen?
Ik heb nog een v3 radiator knop liggen en een kamerthermostaat voor een ruimte dus niet die je cv aanstuur maar bv een radiator knop ook. Nu heeft dochter een apartement met blokverwarming gekocht en dan moet ze dus met de al aanwezige thermostaatknop de verwarming aanzetten, maar dat doet ze natuurlijk liever eerder zodat het warm is als ze thuis komt. Dan heeft ze nog een v3 internet bridge nodig, maar gaat het dan werken ? het komt er dus op neer dat ze via internet de radiatorknop aan wil sturen, terwijl ze geen cv heeft maar blokverwarming.
@piotr123 met een bridge en radiator knop zou dat moeten werken. Ik heb stadsverwarming en daar werkt dat ook zo.
Hopelijk kan iemand hier helpen, heb Tado ook al een email gestuurd maar geen idee hoe lang die over een antwoord doen.
Mijn vriendin en ik wonen net anderhalve week in ons nieuwe huis. De Tado thermostaat is door de klussers losgekoppeld toen zij stucwerk en schilderwerk gingen doen. Nu is de vraag: hoe koppelen we hem weer aan? In de guide van Tado zeggen ze dat je foto's moet maken van de draadjes van oude thermostaat en die moet labelen, maar die is er natuurlijk niet meer.
Ik heb foto's bijgevoegd van de manier waarop we hem hebben geprobeerd aan te sluiten, maar de CV doet niks. We hebben ook nog geprobeerd om de blauwe en bruine draad op -/+ aan te sluiten, met het zelfde resultaat. De oude thermostaat was een Nefit Moduline 300, de CV is een Nefit ProLine HRC. Beneden hebben we vloerverwarming (plus 1 radiator), boven alleen radiatoren. Mocht dat nog relevant zijn.
Iemand enig idee hoe deze aan te sluiten is? Begint inmiddels vrij koud te worden in huis...
Zie hier de foto's:
:strip_exif()/f/image/3R7tOTy95PwfVQbW1jnvvvdm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EY6jmblhng39vWzPMshJD4uz.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn vriendin en ik wonen net anderhalve week in ons nieuwe huis. De Tado thermostaat is door de klussers losgekoppeld toen zij stucwerk en schilderwerk gingen doen. Nu is de vraag: hoe koppelen we hem weer aan? In de guide van Tado zeggen ze dat je foto's moet maken van de draadjes van oude thermostaat en die moet labelen, maar die is er natuurlijk niet meer.
Ik heb foto's bijgevoegd van de manier waarop we hem hebben geprobeerd aan te sluiten, maar de CV doet niks. We hebben ook nog geprobeerd om de blauwe en bruine draad op -/+ aan te sluiten, met het zelfde resultaat. De oude thermostaat was een Nefit Moduline 300, de CV is een Nefit ProLine HRC. Beneden hebben we vloerverwarming (plus 1 radiator), boven alleen radiatoren. Mocht dat nog relevant zijn.
Iemand enig idee hoe deze aan te sluiten is? Begint inmiddels vrij koud te worden in huis...
Zie hier de foto's:
:strip_exif()/f/image/3R7tOTy95PwfVQbW1jnvvvdm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EY6jmblhng39vWzPMshJD4uz.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik begrijp het verhaal niet helemaal. Is die Tado nou losgekoppeld tijdens klussen en daarna weer teruggeplaatst? Of vervangt did Tado die Nefit thermostaat en heeft het eerder nog niet gewerkt op dezelfde positie?Morfang schreef op woensdag 19 november 2025 @ 00:54:
Hopelijk kan iemand hier helpen, heb Tado ook al een email gestuurd maar geen idee hoe lang die over een antwoord doen.
Zie hier de foto's:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Werkte de tado voor dat stucen wel gewoon? Hoe zit het bij je ketel aangesloten? Er is echt een beter beeld nodig om te helpen. Heb je verder nog Tado apparatuur of is dit de enige die dan je vvw beneden en ook boven je radiatoren aanstuurt?
De Tado werkte voor de vorige eigenaar gewoon nog. Hij is voor het stucen losgekoppeld en gisteren hebben ze hem teruggeplaatst (zoals op de foto’s). In de app zegt ie dat alle ruimtes (we hebben overal Tado knoppen op de radiatoren zitten) worden verwarmd, maar er gebeurt niks. De CV ziet er zo uit:Jeffoz schreef op woensdag 19 november 2025 @ 01:25:
[...]
Ik begrijp het verhaal niet helemaal. Is die Tado nou losgekoppeld tijdens klussen en daarna weer teruggeplaatst? Of vervangt did Tado die Nefit thermostaat en heeft het eerder nog niet gewerkt op dezelfde positie?
Werkte de tado voor dat stucen wel gewoon? Hoe zit het bij je ketel aangesloten? Er is echt een beter beeld nodig om te helpen. Heb je verder nog Tado apparatuur of is dit de enige die dan je vvw beneden en ook boven je radiatoren aanstuurt?
:strip_exif()/f/image/KYnkdG47vaXwRJqcpd7ZGKOZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Naast de juiste aansluitingen, moet de Tado thermostaat ook juist ingesteld worden (opentherm, aan/uit,...).
lees ajb de manual na of gebruik de tado app, die is zeer handig.
lees ajb de manual na of gebruik de tado app, die is zeer handig.
Werkte open raam detectie en afschakelen vroeger niet gewoon automatisch in het premium abo free wereldje?
Ok vorige eigenaar. Een paar stukjes hierboven had ook iemand iets overgenomen en issues. Ik zou sowieso proberen gewoon het huis opnieuw aan te maken en alles vanaf stap 1 te doen, dat overnemen gaat niet altijd even goed volgens mij.Morfang schreef op woensdag 19 november 2025 @ 07:00:
[...]
De Tado werkte voor de vorige eigenaar gewoon nog. Hij is voor het stucen losgekoppeld en gisteren hebben ze hem teruggeplaatst (zoals op de foto’s). In de app zegt ie dat alle ruimtes (we hebben overal Tado knoppen op de radiatoren zitten) worden verwarmd, maar er gebeurt niks. De CV ziet er zo uit:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar nog steeds lastig te zeggen waar je issue zit op basis van deze info, beste is denk gewoon zelf instellen vanaf nul punt, dan ga je ook anders door het instel menu heen volgens mij.
Ah dit was het dus!Koja78 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 18:22:
Leuk. Tado beslist zonder waarschuwing vijf dagen gratis hun premium te geven waardoor geofencing plots automatisch gaat en mijn vrouw in de kou zat vandaag. Briljant!
Hoop ik althans. Ik stond ook op afwezig. Eens kijken of ik morgen wel een warme badkamer aantref.
niet iedereen heeft een bierbuikje
Nog even als conclusie over dit: ik had de CV-ketel tijdelijk ingesteld op 35 graden, dan werd het ongeveer 20 graden in de huiskamer, als ik geen verwarming meer nodig had schakelde ik de tado volledig uit, maar hij kon dus niet reguleren. Ik zag dat de CV-ketel een jaar geleden voor het laatst onderhoud had gehad, dus belde een CV-monteur om deze van een nieuwe onderhoudsbeurt te voorzien. Ik dacht: misschien zit er iets in de ketel verkeerd waardoor de tado niet goed kan communiceren met de ketel. Hij zet dit zo even recht. De monteur kwam er echter ook niet achter. Hij probeerde kabeltjes aan te sluiten op aan/uit, opentherm, omgedraaid, maar niks werkte. De ketel sloeg niet af, maar bleef alleen warmteaanvraag doen, ook al was het 25 graden in de huiskamer. Ik zei: weet je wat, we halen die Tado gewoon weg, want ik word hier een beetje ziek van inmiddels. Dus hij probeerde een standaard honeywell draaithermometer, en die werkte perfect. De ketel sloeg aan en uit op basis van wat je instelde op de thermometer. Precies wat ik wilde. De monteur en ik kwamen tot de conclusie dat waarschijnlijk de Tado thermometer kapot was. Ik ging naar de winkel en vroeg om een nieuwe Tado thermometer, maar deze waren niet meer te koop. Het ging om een verouderd model ,tegenwoordig worden er alleen Tado X modellen verkocht. Toevallig zag ik dat een Tado X starterkit bij de AH in de bonus was, dus kocht ik een Tado X starterkit voor 99 euro. Ik heb deze aangesloten en: het werkt perfect! Deze Tado X thermometer is dus ook een zone-regelaar, en die oude was dat niet. Ik denk dat dat het euvel was. Ik weet niet wat voor setup de vorige bewoonster had (ze is overleden), maar op zolder vond ik een handleiding van haar starterkit waar haar Tado thermometer op stond, en een slimme draaiknop. Wellicht zat hier ergens zo'n draaiknop, en hebben de vorige bewoners die verwijderd, maar hebben ze de thermostaat laten zitten? Vreemd allemaal. Zo'n draaiknop kan wel een zone-regelaar zijn. Enfin, ik ben blij dat het inmiddels goed werkt, op opentherm, met een Tado X.NilsHolgersson schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 18:33:
Ik heb nu de bridge, en het pairen lukte, de verwarming is aan, maar ook al bereikt de tado de gewenste kamertemperatuur, hij blijft toch verwarmen. Hij meet dan 22 graden maar de verwarming blijft loeien terwijl ik bijvoorbeeld 18 graden als gewenste temperatuur heb ingesteld. Heb ik zo'n slimme draaiknop nodig die de radiator vanzelf uitdraait? Want nu gaat de temperatuur pas omlaag wanneer ik de radiatoren zelf dichtdraai, de tado kan alleen verhitten lijkt het? Ik heb dit systeem overigens alleen omdat de vorige bewoner die thermostaat ervan al aan de muur had geinstalleerd.
[Afbeelding]
Ik heb jullie (en waarschijnlijk voornamelijk @tado 's) hulp nodig.
De afgelopen 2 dagen valt me op dat s ochtends als het schema aangaat, er niets gebeurt, totdat ik de app open om te kijken wat er aan de hand is, dan slaat de ketel meteen aan.
Wat extra gegevens, mogelijk related (grrrrr) of niet.
Een week geleden toen ik de app opende, kreeg ik 5 dagen auto assist op proef. Ik weet niet of ik het weg kon klikken of dat het er gewoon was, maar 5 dagen auto assist gehad, niets van gemerkt, anders dan iedere dag popups of ik alsjeblieft een abonnement wilde afsluiten. Niet gedaan. Inmiddels is het verlopen en staan er nog reclame banners in de app om me op een abonnement te wijzen.
3 dagen geleden batterijen leeg aan het raken volgens de draadloze thermostaat, dus vervangen.
Gisteren, was het koud beneden, terwijl het schema toch al 1-2 uur aan had moeten staan. Gas verbruik bekeken, niets. Tado app geopent, het schema staat al een tijd aan en geeft ook aan dat ie 3 golfjes warmte vraag heeft.
Mijn eerste reactie was dat het de ketel misschien was, dus naar boven gelopen, maar nog voordat ik daar kwam hoor ik hem aanslaan. Merkwaardig, zou er iets mis zijn met de tado app/thermostaat/servers/schema?
Vandaag, same thing, 2.5 uur na aanslaan schema kom ik weer beneden, koud. Gasverbruik in de ochtend 0. Ketel niet aangeslagen. Ik open de tado app, al 2.5 uur 3 golfjes warmte vraag. En binnen een minuut nadat ik de app open, slaat de ketel aan en begint hij netjes te verwarmen. WTF?!
Hierbij nog wat screenshots:
Ik kan me niet voorstellen dat het aan de batterijen ligt.
Ik kan me niet voorstellen dat de ketel het probleem is, en dat het toeval is dat het X tijd niets doet totdat ik de Tado app open.
Dan blijft Tado over als mogelijke rede, wat is er aan de hand?
De afgelopen 2 dagen valt me op dat s ochtends als het schema aangaat, er niets gebeurt, totdat ik de app open om te kijken wat er aan de hand is, dan slaat de ketel meteen aan.
Een week geleden toen ik de app opende, kreeg ik 5 dagen auto assist op proef. Ik weet niet of ik het weg kon klikken of dat het er gewoon was, maar 5 dagen auto assist gehad, niets van gemerkt, anders dan iedere dag popups of ik alsjeblieft een abonnement wilde afsluiten. Niet gedaan. Inmiddels is het verlopen en staan er nog reclame banners in de app om me op een abonnement te wijzen.
3 dagen geleden batterijen leeg aan het raken volgens de draadloze thermostaat, dus vervangen.
Gisteren, was het koud beneden, terwijl het schema toch al 1-2 uur aan had moeten staan. Gas verbruik bekeken, niets. Tado app geopent, het schema staat al een tijd aan en geeft ook aan dat ie 3 golfjes warmte vraag heeft.
Mijn eerste reactie was dat het de ketel misschien was, dus naar boven gelopen, maar nog voordat ik daar kwam hoor ik hem aanslaan. Merkwaardig, zou er iets mis zijn met de tado app/thermostaat/servers/schema?
Vandaag, same thing, 2.5 uur na aanslaan schema kom ik weer beneden, koud. Gasverbruik in de ochtend 0. Ketel niet aangeslagen. Ik open de tado app, al 2.5 uur 3 golfjes warmte vraag. En binnen een minuut nadat ik de app open, slaat de ketel aan en begint hij netjes te verwarmen. WTF?!
Hierbij nog wat screenshots:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Ik kan me niet voorstellen dat de ketel het probleem is, en dat het toeval is dat het X tijd niets doet totdat ik de Tado app open.
@Morfang
Op je foto's zie ik twee verschillende kabels bij ketel en thermostaat. Zit er bij de ketel geen draadloze ontvanger van Tado (wit kastje met stekker in stopcontact en draadje naar de oranje klem op de ketel)? Of zit er anders nog ergens een kabeldoosje waarin e.e.a. is doorverbonden of zo?
Want afhankelijk van je situatie kan de thermostaat op verschillende manieren werken.
Bij de ketel is de kabel aangesloten op de oranje klem. Dus modulerend. Maar waar loopt dat kabeltje naartoe? Weet je wel zeker dat de kabel rechtstreeks van thermostaat naar ketel loopt?
Op de Tado-thermostaat zijn de + en - aansluitingen aan de rechterkant voor het modulerend bedraad aansluiten.
De klemmen COM met NO òf NC (dus COM met één van beide andere contacten, Normally Open of Normally Closed) zijn bedraad als "aan/uit" te gebruiken om een ketel aan te sturen, maar dus eventueel ook om als relais bijvoorbeeld een zoneklep open- of dichtsturen.
NO = Normaal is de stroomkring 'open' en het relais 'maakt' dus contact.
NC = Normaal is de stroomkring 'gesloten' en het relais 'verbreekt' dus contact.
Op je foto's zie ik twee verschillende kabels bij ketel en thermostaat. Zit er bij de ketel geen draadloze ontvanger van Tado (wit kastje met stekker in stopcontact en draadje naar de oranje klem op de ketel)? Of zit er anders nog ergens een kabeldoosje waarin e.e.a. is doorverbonden of zo?
Want afhankelijk van je situatie kan de thermostaat op verschillende manieren werken.
- Draadloos (i.c.m. draadloze ontvanger bij de ketel, geen kabeltjes aangesloten op thermostaat zelf)
- Aan/uit bedraad
- Modulerend bedraad
- Draadloos als thermostaat (i.c.m. draadloze ontvanger) en tevens als relais bedraad naar bijv. een zoneklep
Bij de ketel is de kabel aangesloten op de oranje klem. Dus modulerend. Maar waar loopt dat kabeltje naartoe? Weet je wel zeker dat de kabel rechtstreeks van thermostaat naar ketel loopt?
Op de Tado-thermostaat zijn de + en - aansluitingen aan de rechterkant voor het modulerend bedraad aansluiten.
De klemmen COM met NO òf NC (dus COM met één van beide andere contacten, Normally Open of Normally Closed) zijn bedraad als "aan/uit" te gebruiken om een ketel aan te sturen, maar dus eventueel ook om als relais bijvoorbeeld een zoneklep open- of dichtsturen.
NO = Normaal is de stroomkring 'open' en het relais 'maakt' dus contact.
NC = Normaal is de stroomkring 'gesloten' en het relais 'verbreekt' dus contact.
Is een slimme tado radiator knop te begrenzen vwb maximum temperatuur?
Ik wil de knop op mijn dochter haar slaapkamer eigenlijk niet hoger kunnen laten gaan dan 19,5 graad.
Ze zet hem nu soms op 22 of 23 als ze het koud vind, maar dan is het een paar uur later niet uit te houden vwb de warmte, zeker niet icm warmte van ook nog eens haar pc.
Dus is er een mogelijkheid om een max van 19,5 in te stellen op deze knop?
Ik wil de knop op mijn dochter haar slaapkamer eigenlijk niet hoger kunnen laten gaan dan 19,5 graad.
Ze zet hem nu soms op 22 of 23 als ze het koud vind, maar dan is het een paar uur later niet uit te houden vwb de warmte, zeker niet icm warmte van ook nog eens haar pc.
Als je hem ook in Homekit hebt zitten, kun je natuurlijk een homekit automation maken die hem op 19,5 zet als hij er boven komt. Zoiets moet je dan wel in bijvoorbeeld de EVE app bouwen want de homekit interface zelf biedt de opties niet.Capirex65 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 20:56:
Dus temperatuur boven 19,5 -> zet hem op 19,5.
In de Tado App, kan dit volgens mij niet.
[ Voor 6% gewijzigd door wvanommen op 20-11-2025 22:36 ]
Same voor Home Assistant. Zoiets heb ik voor onze airco's.
Maar inderdaad, niet rechtstreeks in Tado.
Maar inderdaad, niet rechtstreeks in Tado.
Sometimes you need to plan for coincidence
Nieuw jaar, nieuwe Tadoproblemen! 
Ik heb een vrij onhandig huis met een woonkamer en twee slaapkamers, dat om black-box-redenen de woonkamer en slaapkamer 1 wel vrij warm houdt, maar slaapkamer 2 (waar het kind van 1 in slaapt) standaard 2 graden lager is dan de andere kamers. We willen die kamer vanwege het kind eigenlijk constant op 15+ graden houden.
Nou heb ik slimme tado-kranen, dus dat zou je met zoneregeling wel moeten kunnen oplossen, toch? Wie me van vorig jaar kent, weet dat de thermostaatkranen erg onhandig zijn geplaatst, waardoor de thermostaat in de kraan wordt beinvloed door de stralingswarmte van de radiator.
Ik heb dit vorig jaar proberen op te lossen door met een exteren temperatuursensor via HA een continue aanpassing aan de warmte te doen, maar dat veroorzaakt eigenlijk dat de kraan de hele tijd bezig met afstellen (= veel geluid) en ik heb het idee dat ik daardoor wel elke week de batterijen moet vervangen.
Heeft iemand een degelijk idee om dit op te lossen? Ook out of the box oplossingen zijn graag welkom.
Ik heb een vrij onhandig huis met een woonkamer en twee slaapkamers, dat om black-box-redenen de woonkamer en slaapkamer 1 wel vrij warm houdt, maar slaapkamer 2 (waar het kind van 1 in slaapt) standaard 2 graden lager is dan de andere kamers. We willen die kamer vanwege het kind eigenlijk constant op 15+ graden houden.
Nou heb ik slimme tado-kranen, dus dat zou je met zoneregeling wel moeten kunnen oplossen, toch? Wie me van vorig jaar kent, weet dat de thermostaatkranen erg onhandig zijn geplaatst, waardoor de thermostaat in de kraan wordt beinvloed door de stralingswarmte van de radiator.
Ik heb dit vorig jaar proberen op te lossen door met een exteren temperatuursensor via HA een continue aanpassing aan de warmte te doen, maar dat veroorzaakt eigenlijk dat de kraan de hele tijd bezig met afstellen (= veel geluid) en ik heb het idee dat ik daardoor wel elke week de batterijen moet vervangen.
Heeft iemand een degelijk idee om dit op te lossen? Ook out of the box oplossingen zijn graag welkom.
Je kunt toch ook een extra tado temperatuursensor in de kamer ophangen die dan de knop aanstuurt of werkt dat ook niet goed?Majora schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:15:
Wie me van vorig jaar kent, weet dat de thermostaatkranen erg onhandig zijn geplaatst, waardoor de thermostaat in de kraan wordt beinvloed door de stralingswarmte van de radiator.
Goedemorgen!
Voor onze woning ben ik nu i.v.m. de blackfriday deals aan het kijken naar een fijn systeem om onze woning beter ter verwarmen...
Huidige opstelling
Ketel: Remeha Avata Ace (NG1 B-mid)
Thermostaat: Remeha eTwist thermostaat V3 (Staat op Beganegrond)
Beganegrond: Vloerverwarming
1e verdieping: 3 radiatoren (1 in badkamer en 2 in serie voor de hobbykamer en kinderkamer)
Nu is het zo dat als het beneden op temperatuur is dat het boven ijs en ijs koud is omdat de thermostaat natuurlijk beneden staat.
Hiervoor zat ik dus te kijken voor een Tado X setup en vroeg me af wat in mijn geval de beste oplossing is vooral m.b.t. de laatste paywall gebeuren met Tado en wat handig is qua setup. (Ook omdat ik Homeassistant heb draaien)
Is het zo dat ik 3 knoppen nodig heb en een Tado X Receiver?
1x Badkamer.
1x Hobbykamer (Die ook direct de kinderkamer regelt)
1x Vloerverwarming
Alvast bedankt voor het meedenken!
Voor onze woning ben ik nu i.v.m. de blackfriday deals aan het kijken naar een fijn systeem om onze woning beter ter verwarmen...
Huidige opstelling
1e verdieping: 3 radiatoren (1 in badkamer en 2 in serie voor de hobbykamer en kinderkamer)
Nu is het zo dat als het beneden op temperatuur is dat het boven ijs en ijs koud is omdat de thermostaat natuurlijk beneden staat.
Hiervoor zat ik dus te kijken voor een Tado X setup en vroeg me af wat in mijn geval de beste oplossing is vooral m.b.t. de laatste paywall gebeuren met Tado en wat handig is qua setup. (Ook omdat ik Homeassistant heb draaien)
1x Badkamer.
1x Vloerverwarming
Update:Titus schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:40:
Ik heb jullie (en waarschijnlijk voornamelijk @tado 's) hulp nodig.
Hierbij nog wat screenshots:Ik kan me niet voorstellen dat het aan de batterijen ligt.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Vanochtend expres niet de app geopend, maar uiteindelijk, (overigens weer) rond 17.7deg (vs 19.5deg setpoint) kreeg de ketel wel warmte vraag. Dat was om 10:45, terwijl het schema om 09:00 zou moeten starten, toen het 17.8deg was. De Tado app zegt dat ie al 3 golfjes gaf sinds 09:00.
In de TADO app zit een kinderslot. Weet niet precies wat het doet. Of kinderslot erop en heeft ze het dus koud of even goed duidelijk maken aan haar dat ze hem niet hoger dan 19,5 mag zetten.Capirex65 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 20:56:
Signature van nature
Elke thermostaat kraan wordt beinvloed door de verwarming zelf. ik heb het opgelost door een aparte thermometer even neer te zetten en vervolgens de offset aan te passen van de knop. Werkt ook prima.Majora schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:15:
Nieuw jaar, nieuwe Tadoproblemen!
Signature van nature
Dat is me eerlijk gezegd de 50 euro niet waard.DON PAPA schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:38:
[...]
Je kunt toch ook een extra tado temperatuursensor in de kamer ophangen die dan de knop aanstuurt of werkt dat ook niet goed?
Dit vreet dus de batterij van de knop leeg en die blijft maar afstellen dan. Kan je je HA script delen?Sircuri schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 12:58:
[...]
Elke thermostaat kraan wordt beinvloed door de verwarming zelf. ik heb het opgelost door een aparte thermometer even neer te zetten en vervolgens de offset aan te passen van de knop. Werkt ook prima.
Zo doe ik het ook - iets van 0.5-1c in te praktijk. Soms zit de tado knop hier net voor de leiding, dan help een stukje isolatiebuis om de leiding enormSircuri schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 12:58:
[...]
Elke thermostaat kraan wordt beinvloed door de verwarming zelf. ik heb het opgelost door een aparte thermometer even neer te zetten en vervolgens de offset aan te passen van de knop. Werkt ook prima.
Maar dat is geen HA script. Gewoon in de TADO App kan je de offset instellen. Bij mij is het extreem want ik heb blokverwarming. Die verwarming wordt zo gloeiend heet, dat mijn offset zelfs op -4 graden staat.Majora schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:22:
[...]
Dat is me eerlijk gezegd de 50 euro niet waard.
[...]
Dit vreet dus de batterij van de knop leeg en die blijft maar afstellen dan. Kan je je HA script delen?
Signature van nature
Ik kan werkelijk niet vinden hoe Tado vloerverwarming zou moeten kunnen bedienen. Ik zou verwachten dat Tado dan de groepen open en dicht zou kunnen draaien, maar die hardware kan ik niet vinden op de website van Tado. Hoeveel groepen heeft jouw vloerverwarming? Want als je die groepen niet kunt bedienen en boven is er warmte vraag, dan wordt de vloer beneden nog warmer. Die vloerverwarming wil je dan eigenlijk kunnen uitschakelen.emanuelhut schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:54:
Goedemorgen!
Huidige opstelling
1x Badkamer.
1x Vloerverwarming
Je geeft dus eigenlijk iets te weinig informatie. Mogelijk dat je vloerverwarming namelijk ook onderdeel is van je vaste circulatie van je CV. En dan kan je niet zomaar de kranen van de vloeren dichtdraaien, want dan stroomt er geen water meer en gaat je ketel in storing.
Ik verwacht eigenlijk dit soort productie van Tado: https://www.vloerverwarmi...ell-evohome-systeem/10105
Dus servomotoren om je vloerverwarming open of dicht te kunnen draaien. Maar die zie ik niet op hun website.
Signature van nature
Vandaar ook mijn vraag. Ik ben wel thuis in Homeautomation maar weet totaal niks van thermostaten en wat nodig is haha.Sircuri schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 15:14:
[...]
Ik kan werkelijk niet vinden hoe Tado vloerverwarming zou moeten kunnen bedienen. Ik zou verwachten dat Tado dan de groepen open en dicht zou kunnen draaien, maar die hardware kan ik niet vinden op de website van Tado. Hoeveel groepen heeft jouw vloerverwarming? Want als je die groepen niet kunt bedienen en boven is er warmte vraag, dan wordt de vloer beneden nog warmer. Die vloerverwarming wil je dan eigenlijk kunnen uitschakelen.
Je geeft dus eigenlijk iets te weinig informatie. Mogelijk dat je vloerverwarming namelijk ook onderdeel is van je vaste circulatie van je CV. En dan kan je niet zomaar de kranen van de vloeren dichtdraaien, want dan stroomt er geen water meer en gaat je ketel in storing.
Ik verwacht eigenlijk dit soort productie van Tado: https://www.vloerverwarmi...ell-evohome-systeem/10105
Dus servomotoren om je vloerverwarming open of dicht te kunnen draaien. Maar die zie ik niet op hun website.
De gehele benedenverdieping wordt bediend met de vloerverwarming (6 groepen) en is na mijn weten geen onderdeel van de vaste circulatie. (Onder de grond zit dacht ik een T splitsing naar de Vloerverwarming en naar de Hobbykamer)
En ziet eruit als onderstaande afbeelding (eigen foto) waarbij ik bovenaan ook een draaiknop heb die ik op de gewenste temperatuur zet (Witte dop)
https://emanuelhut.nl/upload/vloerverwarming.png
Ik hoop niet dat die T-splitsing onder de grond zit. Maar je hebt een bypass zie ik. Die zal wel open springen bij 2+ bar ofzo. Maar die pomp heb je niet nodig? Omdat de stekker er naast ligt?
Verder zie ik geen motoren op de verschillende groepen, dus de hele vloerverwarming is of aan of uit. En het lijkt erop dat de pomp van je CV ketel in staat is om je vloer helemaal van water te voorzien. Met deze opstelling ga je niet in staat zijn om enkel de andere kamers van warmte te voorzien. Want je vloer op de benedenverdieping zal ook mee opwarmen.
Maar terug naar je vraag. Om alle ruimtes onafhankelijk van elkaar van warmte te kunnen voorzien, heb je iets nodig wat je ketel aanstuurt. Dit is nu de thermostaat beneden in je woonkamer. Die zal wel bedraad naar je CV ketel lopen. Bij je CV ketel zal je dus een ontvanger moeten hebben die je CV aan en uit zet. Vervolgens zal je elke kamer die apart te sturen is, voorzien moeten worden van een thermostaat die vervolgens de ontvanger naast je CV ketel een signaal geeft als er warmte nodig is.
Wat betreft je vloerverwarming moet je of elke groep een servomotor geven of de hele verdeler een automatische kraan moeten geven waarmee de vloerverwarming uit gaat.
Gezien het TADO aanbod (of het gebrek aan juist), zou ik niet voor een TADO oplossing gaan, maar wellicht voor Evohome of Homatic IP.
Verder zie ik geen motoren op de verschillende groepen, dus de hele vloerverwarming is of aan of uit. En het lijkt erop dat de pomp van je CV ketel in staat is om je vloer helemaal van water te voorzien. Met deze opstelling ga je niet in staat zijn om enkel de andere kamers van warmte te voorzien. Want je vloer op de benedenverdieping zal ook mee opwarmen.
Maar terug naar je vraag. Om alle ruimtes onafhankelijk van elkaar van warmte te kunnen voorzien, heb je iets nodig wat je ketel aanstuurt. Dit is nu de thermostaat beneden in je woonkamer. Die zal wel bedraad naar je CV ketel lopen. Bij je CV ketel zal je dus een ontvanger moeten hebben die je CV aan en uit zet. Vervolgens zal je elke kamer die apart te sturen is, voorzien moeten worden van een thermostaat die vervolgens de ontvanger naast je CV ketel een signaal geeft als er warmte nodig is.
Wat betreft je vloerverwarming moet je of elke groep een servomotor geven of de hele verdeler een automatische kraan moeten geven waarmee de vloerverwarming uit gaat.
Gezien het TADO aanbod (of het gebrek aan juist), zou ik niet voor een TADO oplossing gaan, maar wellicht voor Evohome of Homatic IP.
Signature van nature
Niet de goedkoopste maar wel de makkelijkste en in mijn ogen de beste oplossing. Heb er eentje hangen in iedere kamer.Majora schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:22:
[...]
Dat is me eerlijk gezegd de 50 euro niet waard.
[ Voor 11% gewijzigd door amphora op 21-11-2025 17:19 ]
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
@emanuelhutemanuelhut schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 15:56:
[...]
Vandaar ook mijn vraag. Ik ben wel thuis in Homeautomation maar weet totaal niks van thermostaten en wat nodig is haha.
De gehele benedenverdieping wordt bediend met de vloerverwarming (6 groepen) en is na mijn weten geen onderdeel van de vaste circulatie. (Onder de grond zit dacht ik een T splitsing naar de Vloerverwarming en naar de Hobbykamer)
En ziet eruit als onderstaande afbeelding (eigen foto) waarbij ik bovenaan ook een draaiknop heb die ik op de gewenste temperatuur zet (Witte dop)
Ik zie hier een groot probleem!!
Die witte dop hoort een thermostaatknop te zijn met een externe voeler.
Die voeler moet de watertemperatuur onder de pomp meten.
Dat is om er voor te zorgen dat er nooit te heet water door je vloer gaat, want dan gaat alles kapot.
Als je dit goed hebt gemaakt, kun je met HA de vloerpomp in/uitschakelen als de woonkamer wel/niet warmte vraagt.
Op die manier kun je voorkomen dat de woonkamer te warm wordt als de tadoknop van een andere kamer om warmte vraagt.
Dit is al een aantal keren beschreven in dit forum.
Ik zie vanmorgen wel een korte onderbreking in mijn tado schema (terwijl ik geen dip zie in mijn internet verbinding), dus misschien heeft dit ook wel geleid tot het niet willen starten bij jouw om 9:00 uurTitus schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:54:
[...]
Update:
Vanochtend expres niet de app geopend, maar uiteindelijk, (overigens weer) rond 17.7deg (vs 19.5deg setpoint) kreeg de ketel wel warmte vraag. Dat was om 10:45, terwijl het schema om 09:00 zou moeten starten, toen het 17.8deg was. De Tado app zegt dat ie al 3 golfjes gaf sinds 09:00.
[ Voor 4% gewijzigd door DON PAPA op 21-11-2025 21:44 ]
Welke setup heb je van dit plaatje?emanuelhut schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 15:56:
[...]
Vandaar ook mijn vraag. Ik ben wel thuis in Homeautomation maar weet totaal niks van thermostaten en wat nodig is haha.
https://help.tado.com/nl/...rverwarming-op-waterbasis
Misschien snap je dan ook wat je nodig hebt.
In Feb krijgen we de sleutel van een onlangs gekochte woning. Hierin zit nog enkel een domme thermostaat. Thuis hebben we een Tado V2 hangen en zijn dus niet gebonden aan kosten. Omdat we er nog niet uit waren of we in de andere woning wel een slimme thermostaat nodig hadden en hier thuis de oude domme thermostaat er niet meer was, voor het gemak er voor gekozen de Tado over te doen naar de toekomstige nieuwe bewoners. Maar begrijp ik het nou goed dat wanneer ik toch uiteindelijk ook Tado zou willen in de nieuwe woning en ik een tweedehands V3(+)/X zou kopen ik opeens met maandelijkse kosten kom te zitten wil ik gebruik maken van bijv geofencing aangezien er een nieuw account aangemaakt moet worden? In dat geval zou de beslissing snel gemaakt zijn en is het einde oefening voor Tado wmb.
Voor zover ik heb kunnen vinden is het niet mogelijk om de andere woning al aan mijn account te hangen alvorens ons eigen huis en dus de Tado over te dragen. Of heb ik dit mis?
Voor zover ik heb kunnen vinden is het niet mogelijk om de andere woning al aan mijn account te hangen alvorens ons eigen huis en dus de Tado over te dragen. Of heb ik dit mis?
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Vraagje: Wij gaan nu ons derde stookseizoen in met Tado. We hebben op de BG vloerverwarming (met zoneklep) en boven zijn alle radiatoren voorzien van een Tado knop. Mijn vraag gaat over de efficiëntie van de huidige instellingen / schema.
Om 06:00 uur gaat beneden de vloerverwarming van 19 naar 20 graden. Om 07:00 uur zal de badkamer verwarmen naar 21 graden zodat deze om 08:00 uur lekker warm is. Nu is het zo dat de thermostaat natuurlijk moduleert naar de warmtevraag. De badkamer staat snachts uit waardoor deze dus wel een paar graad op max moet verwarmen om 21 te halen. Beneden is dan de vloerverwarming nog bezig. Betekent dit niet dat het warme water van de badkamer uiteindelijk gemengd wordt met het kouder water bij de vloerverwarming verdeler? En de ketel dit dus weer naar max zal verwarmen voor de badkamer? Ik weet niet of de werking zo klopt maar lijkt me niet bepaald efficiënt.
Om 06:00 uur gaat beneden de vloerverwarming van 19 naar 20 graden. Om 07:00 uur zal de badkamer verwarmen naar 21 graden zodat deze om 08:00 uur lekker warm is. Nu is het zo dat de thermostaat natuurlijk moduleert naar de warmtevraag. De badkamer staat snachts uit waardoor deze dus wel een paar graad op max moet verwarmen om 21 te halen. Beneden is dan de vloerverwarming nog bezig. Betekent dit niet dat het warme water van de badkamer uiteindelijk gemengd wordt met het kouder water bij de vloerverwarming verdeler? En de ketel dit dus weer naar max zal verwarmen voor de badkamer? Ik weet niet of de werking zo klopt maar lijkt me niet bepaald efficiënt.
De ketel zal de ingestelde temperatuur proberen te leveren. Als de ketel niet voldoende capaciteit heeft voor vvw en radiator dan zul je merken dat de badkamer langzamer warm wordt, maar als de ketel het gewoon aankan levert ie gewoon dezelfde temp aan de badkamer radiator en aan de vvw verdeler. Natuurlijk werkt de ketel dan harder dan als alleen de vvw aanstaat, maar de lagere retour temp van de vvw is alleen maar goed voor het condenseren.
De Tado V2 special features (gratis auto-assist) zitten aan de bridge gekoppeld. Dus als je je V2 van je account afhaalt en een v3+ erin zet ben je die kwijt. Gelukkig staan er ook nog af en to tweedehands V2 bridges op marktplaats :-)13art schreef op zondag 23 november 2025 @ 07:50:
In Feb krijgen we de sleutel van een onlangs gekochte woning. Hierin zit nog enkel een domme thermostaat. Thuis hebben we een Tado V2 hangen en zijn dus niet gebonden aan kosten. Omdat we er nog niet uit waren of we in de andere woning wel een slimme thermostaat nodig hadden en hier thuis de oude domme thermostaat er niet meer was, voor het gemak er voor gekozen de Tado over te doen naar de toekomstige nieuwe bewoners. Maar begrijp ik het nou goed dat wanneer ik toch uiteindelijk ook Tado zou willen in de nieuwe woning en ik een tweedehands V3(+)/X zou kopen ik opeens met maandelijkse kosten kom te zitten wil ik gebruik maken van bijv geofencing aangezien er een nieuw account aangemaakt moet worden? In dat geval zou de beslissing snel gemaakt zijn en is het einde oefening voor Tado wmb.
Edit dubbel
[ Voor 97% gewijzigd door ikswarom op 24-11-2025 19:35 ]
Hmm home assistant lijkt niet meer te kunnen verbinden met de tado. Vanochtend stond alles in away en was het 12 C
Dit doet de wat factor geen goed
Dit doet de wat factor geen goed
Heb al een tijdje Tado V3, geen X. Acceptabel. Tado heeft moeite met kleine warmtevraag. Vanmorgen was het 18C en ingesteld op 18.6C. Dat haalt Tado niet in 45 min (1 kringeltje). Ketel is een Calenta 40C (aanvoertemp 75, vermogen 4200tpm, pompsnelheid 2-6), 1 convectorput (+3 ventilatoren) van 3m in huiskamer en 1 twee paneelsradiator in keuken.
Grote warmtevraag (bijv. van 17.6 naar 19) pakt ie wel redelijk tot goed op. Maar duurt ook wel 1-1.5 uur.
Zijn er nog settings die ik aan kan passen?
Grote warmtevraag (bijv. van 17.6 naar 19) pakt ie wel redelijk tot goed op. Maar duurt ook wel 1-1.5 uur.
Bekend probleem. Bij mij is een kringeltje wel de radiator knop beetje open, maar niet de ketel aan. Je zult gewoon de temp op 19 moeten zetten als je niet wil dat ie onder de 18 zakt ben ik bang. Op de X heb ik de ai functie en die lijkt hier trouwens wel mee te helpen: houdt systeem langer op twee of drie kringeltjes.mrvanbommel schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:00:
Heb al een tijdje Tado V3, geen X. Acceptabel. Tado heeft moeite met kleine warmtevraag. Vanmorgen was het 18C en ingesteld op 18.6C. Dat haalt Tado niet in 45 min (1 kringeltje). Ketel is een Calenta 40C (aanvoertemp 75, vermogen 4200tpm, pompsnelheid 2-6), 1 convectorput (+3 ventilatoren) van 3m in huiskamer en 1 twee paneelsradiator in keuken.
Je andere probleem lijkt mij een afgifte probleem, niet tado's schuld. Dan moet je kijken naar je ta, je pomp snelheid etc etc als je wil dat het sneller opwarmt. Dus ta omhoog, op aanvoer en retour radiator meten wat je delta t is, wellicht inregeling aanpassen zodat je een kleinere delta t krijgt over je radiator en als nodig pomp snelheid omhoog.
@Eisbar Dank!. Pompsnelheid minimum staat op 2 en max op 6 (standaard). Radiatoren lijken goed te zijn ingesteld (boven warm-heet en onder stuk koeler). Retourtemp op ketel rond de 47-50 graden (bij aanvoertemp 68-70). Dus > 20%. Zou de pomspnelheid naar 8 moeten dan? of het minimum juist omhoog? Of het vermogen omlaag?
Zojuist van 17.8C naar 19C gezet. Hij bereikt de 18.6C in 35min.:
Dat is lekker snel. Voor efficient condenseren (hr ketel neem ik aan) zou je wel een wat lagere ta en retour willen, maar dan gaat het opwarmen wel langzamer. Bijvoorbeeld ipv 70-50 naar 60-45 ofzo. Je kunt kijken wat er gebeurt als je de pomp harder laat werken (tr omhoog, afgifte omhoog maar minder condenserend) en tegelijkertijd je ta naar beneden duwt (tr omlaag, afgifte omlaag, meer condenserend). Je systeem zal dan langere runs moeten maken voor dezelfde temp. Ik vind dat met convectie juist prettig.mrvanbommel schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:05:
@Eisbar Dank!. Pompsnelheid minimum staat op 2 en max op 6 (standaard). Radiatoren lijken goed te zijn ingesteld (boven warm-heet en onder stuk koeler). Retourtemp op ketel rond de 47-50 graden (bij aanvoertemp 68-70). Dus > 20%. Zou de pomspnelheid naar 8 moeten dan? of het minimum juist omhoog? Of het vermogen omlaag?
[Afbeelding]
Ligt er natuurlijk ook aan of en hoe je radiatoren waterzijdig zijn ingeregeld en type pomp. Eventueel uitrekenen welke stroomsnelheid (+ketel weerstand) je nodig hebt of gewoon proef op de som.
Tot 1 december 33% korting op een jaar auto-assist
Kater? Eerst water, de rest komt later
Ik wilde vandaag mijn Tado-X slimme thermostaat aansluiten, maar heb hier wat hulp bij nodig.
Hopelijk kunnen jullie me hierbij helpen.
Ketel: Vaillant ecoTEC plus VHR NL 25-30/5-5 HR Combiketel (ondersteund/gebruikt OpenTherm)
Oude thermostaat: Thermostaat: Vaillant CalorMATIC 350
Via de app wordt gevraagd welke thermostaat ik nu heb en als ik deze selecteer geeft de app aan dat deze niet compatible is en stopt de instructie.
Mijn combiketel zou geschikt moeten zijn en ik vermoed dat de rode en blauwe draad op de + en - van de OpenTherm connectie van de Tado-X thermostaat aangesloten moeten worden.
Klopt dat, of moet er meer gebeuren?
En als dit klopt, welke draad moet dan op de + en welke op de -. Of maakt dat niet uit?
:strip_exif()/f/image/vsuIRiZeRM9Fg6vl43qiTHNf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bQY9jqG3pUVv6F9F5sg5tkWL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/052zCGeiJNbURZElqSGZtJ85.jpg?f=fotoalbum_large)
Hopelijk kunnen jullie me hierbij helpen.
Ketel: Vaillant ecoTEC plus VHR NL 25-30/5-5 HR Combiketel (ondersteund/gebruikt OpenTherm)
Oude thermostaat: Thermostaat: Vaillant CalorMATIC 350
Via de app wordt gevraagd welke thermostaat ik nu heb en als ik deze selecteer geeft de app aan dat deze niet compatible is en stopt de instructie.
Mijn combiketel zou geschikt moeten zijn en ik vermoed dat de rode en blauwe draad op de + en - van de OpenTherm connectie van de Tado-X thermostaat aangesloten moeten worden.
Klopt dat, of moet er meer gebeuren?
En als dit klopt, welke draad moet dan op de + en welke op de -. Of maakt dat niet uit?
:strip_exif()/f/image/vsuIRiZeRM9Fg6vl43qiTHNf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bQY9jqG3pUVv6F9F5sg5tkWL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/052zCGeiJNbURZElqSGZtJ85.jpg?f=fotoalbum_large)
Beste mede tweakers,
Ik heb sinds een aantal weken een Tado X thermostaat icm een Nefit Proline hrc 24 /cw3.
Deze is aangesloten op de aan/uit van de ketel en de tado x thermostaat.
Nu heb ik een convertor aangeschaft die mijn ketel icm de tado x thermostaat opentherm moet kunnen maken.
https://www.warmtebeheer....36702317-ems-1-ems-2.html
Ik heb deze convertor met de oranje aansluiting aangesloten op de oranje aansluiting van de ketel:strip_exif()/f/image/NJGyPfArmBYh9t8j31oEBS22.png?f=user_large)
Ik heb de draden bij de thermostaat aangesloten op deze aansluiting.
:strip_exif()/f/image/xFWai836miVpKu7HO2onwLIY.png?f=user_large)
En de bedrading die van de thermostaat komt (boven bij de ketel) aangesloten op het blauwe blokje van de convertor.
Vervolgens de ketel weer aangesloten op de 220 V
De ketel start dan op maar reageert op geen enkele warmte aanvraag vanuit de Tado X thermostaat.
Verder valt op dat in de app plotseling ook de watertemperatuur van de ketel komt te staan. Dus er lijkt een opentherm verbinding te zijn.
Toch komt er totaal geen aanvraag voor warmte.
Ik heb daarna de ketel weer op de oude manier aangesloten en dan werkt de warmte taanvraag weer normaal.
Zie ik iets over het hoofd ?
Ik heb sinds een aantal weken een Tado X thermostaat icm een Nefit Proline hrc 24 /cw3.
Deze is aangesloten op de aan/uit van de ketel en de tado x thermostaat.
Nu heb ik een convertor aangeschaft die mijn ketel icm de tado x thermostaat opentherm moet kunnen maken.
https://www.warmtebeheer....36702317-ems-1-ems-2.html
Ik heb deze convertor met de oranje aansluiting aangesloten op de oranje aansluiting van de ketel
:strip_exif()/f/image/NJGyPfArmBYh9t8j31oEBS22.png?f=user_large)
Ik heb de draden bij de thermostaat aangesloten op deze aansluiting.
:strip_exif()/f/image/xFWai836miVpKu7HO2onwLIY.png?f=user_large)
En de bedrading die van de thermostaat komt (boven bij de ketel) aangesloten op het blauwe blokje van de convertor.
Vervolgens de ketel weer aangesloten op de 220 V
De ketel start dan op maar reageert op geen enkele warmte aanvraag vanuit de Tado X thermostaat.
Verder valt op dat in de app plotseling ook de watertemperatuur van de ketel komt te staan. Dus er lijkt een opentherm verbinding te zijn.
Toch komt er totaal geen aanvraag voor warmte.
Ik heb daarna de ketel weer op de oude manier aangesloten en dan werkt de warmte taanvraag weer normaal.
Zie ik iets over het hoofd ?
Hallo allemaal,even een vraag ivm mijn slimme thermostaat v3 uitvoering
Na wat gedoe met mijn netwerk thuis en thermostaat verplaatsen wil mijn thermostaat het niet meer doen,als ik de instructies doorloopkom ik op het eind uit met de thermostaat moet drivers downloaden en ik kan het dus niet afsluiten ook reageert de ketel op geen enkele warmte vraag zowel niet de thermostaat als op de knoppen onafhankelijk.
Wel is het warme water actief/warm.
Wat kan ik hier aan doen zodat ik de thermostaat weer toe kan wijzen aan mijn woonkamer?
Vriendelijk bedankt alvast voor de tips
Na wat gedoe met mijn netwerk thuis en thermostaat verplaatsen wil mijn thermostaat het niet meer doen,als ik de instructies doorloopkom ik op het eind uit met de thermostaat moet drivers downloaden en ik kan het dus niet afsluiten ook reageert de ketel op geen enkele warmte vraag zowel niet de thermostaat als op de knoppen onafhankelijk.
Wel is het warme water actief/warm.
Wat kan ik hier aan doen zodat ik de thermostaat weer toe kan wijzen aan mijn woonkamer?
Vriendelijk bedankt alvast voor de tips
[ Voor 23% gewijzigd door ikkeenjij36 op 30-11-2025 23:45 ]
@ikkeenjij36
Het lijkt er op dat je tijdens het doorlopen van de procedure een verkeerde thermostaat gekozen hebt.
Waarschijnlijk heb je opentherm, en nu gekozen voor nefit protocol o.i.d.
Bij opentherm kan je het beste de honeywell round modulation kiezen.
Het lijkt er op dat je tijdens het doorlopen van de procedure een verkeerde thermostaat gekozen hebt.
Ik had een toon en voorzover ik weet was het ingeregeld als aan/uit want als ik de draadjes op de +/- aansluit als opentherm dan ook geen reaktie vd ketel.just4testing schreef op maandag 1 december 2025 @ 00:08:
@ikkeenjij36
@ikkeenjij36
Toon kan alleen maar aan/uit of opentherm, dus 1 van die twee moet je kiezen.
Dan natuurlijk de 2 draadjes op de ketel en op de tado op de juiste punten aansluiten.
Tijdens de setup in de tado app moet je dan of de honeywell round aan/ uit, of de honeywell round modulation kiezen.
Dan weet Tado wat ie moet doen, en welke contacten gebruikt moeten worden.
Check ook in de app of de tado thermostaat wel als zoneregelaar ingesteld staat, zie mijn post van 30 oktober.
Welke ketel heb je precies? Dan kunnen we uitzoeken of die opentherm kan, en welke contactpunten je moet gebruiken.
Dan natuurlijk de 2 draadjes op de ketel en op de tado op de juiste punten aansluiten.
Tijdens de setup in de tado app moet je dan of de honeywell round aan/ uit, of de honeywell round modulation kiezen.
Check ook in de app of de tado thermostaat wel als zoneregelaar ingesteld staat, zie mijn post van 30 oktober.
Welke ketel heb je precies? Dan kunnen we uitzoeken of die opentherm kan, en welke contactpunten je moet gebruiken.
[ Voor 35% gewijzigd door just4testing op 01-12-2025 08:52 ]
Ik kom hier later vd week op terug als ik thuis de ketel kan bekijkenjust4testing schreef op maandag 1 december 2025 @ 08:44:
@ikkeenjij36
Bedankt iig voor de tips alvast
Eerste keer in 3 jaar dat er iets misgaat met mijn tado thermostaat. De bedrading achter de thermostaat hadden kortsluiting gemaakt en dit heeft mijn thermostaat kapot gemaakt, enfin, 2de hands thermostaat aangeschaft en dacht hem makkelijk te resetten en te plaatsen in mijn woonkamer. Terwijl het fysiek aansluiten geen probleem is blijkt het digitaal een kamer toewijzen van mijn thermostaat onmogelijk en moet een support agent van tado mijn thermostaat aan een kamer toevoegen.
Sorry hoor, maar waarom kan ik dit zelf niet? Ik heb toch dit product gekocht en geïnstalleerd? Ik weet hoe de bedrading loopt en wat de rol is van deze thermostaat, hoezo moet een willekeurige support agent in een ander land gaan beslissen hoe mijn thermostaat werkt? Te gek voor worden. Nu is het dag 2 dat ik moet wachten op antwoord van support zodat ik mijn f*cking verwarming kan gebruiken. Enige manier is om een of andere random kamer waar de thermostaat is aan toegewezen (die overigens niet bestaat) open te zetten en vervolgens een de radiatorknoppen open te zetten
Sorry hoor, maar waarom kan ik dit zelf niet? Ik heb toch dit product gekocht en geïnstalleerd? Ik weet hoe de bedrading loopt en wat de rol is van deze thermostaat, hoezo moet een willekeurige support agent in een ander land gaan beslissen hoe mijn thermostaat werkt? Te gek voor worden. Nu is het dag 2 dat ik moet wachten op antwoord van support zodat ik mijn f*cking verwarming kan gebruiken. Enige manier is om een of andere random kamer waar de thermostaat is aan toegewezen (die overigens niet bestaat) open te zetten en vervolgens een de radiatorknoppen open te zetten
Als het goed is kan je de radiator knoppen ook verplaatsen naar de kamer waaraan je thermostaat is toegewezen,ik weet het een beetje omslachtig maar dan heb je nog een beetj het in eigen hand.hollandje schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:46:
Eerste keer in 3 jaar dat er iets misgaat met mijn tado thermostaat. De bedrading achter de thermostaat hadden kortsluiting gemaakt en dit heeft mijn thermostaat kapot gemaakt, enfin, 2de hands thermostaat aangeschaft en dacht hem makkelijk te resetten en te plaatsen in mijn woonkamer. Terwijl het fysiek aansluiten geen probleem is blijkt het digitaal een kamer toewijzen van mijn thermostaat onmogelijk en moet een support agent van tado mijn thermostaat aan een kamer toevoegen.
Ik had de Tado support ook nog gevraagd en die antwoordde het volgende:Sabbi schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:30:
[...]
De Tado V2 special features (gratis auto-assist) zitten aan de bridge gekoppeld. Dus als je je V2 van je account afhaalt en een v3+ erin zet ben je die kwijt. Gelukkig staan er ook nog af en to tweedehands V2 bridges op marktplaats :-)
Netjes van zeHallo Bart,
Nee, je houdt het. Ik kan het voor je activeren via de backend zodra je je nieuwe thuis hebt ingesteld. Het enige wat je hoeft te doen, is me een bericht sturen door op deze e-mail te reageren zodra je er klaar voor bent.
Met vriendelijke groet
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Ik ben heel blij dat de beveiliging van Tado goed werkt, dat is bij deze bewezen !!!hollandje schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:46:
Het serienummer van een thermostaat of thermostaatknop is gekoppeld aan mijn account en aan mijn huis.
Ik moet er niet aan denken dat @hollandje dat zomaar zelf zou kunnen loskoppelen, en de besturing overnemen zonder dat een Tado engineer dat controleert
Letterlijk als ik jouw huis binnenloop met een bridge van tado kan ik jouw thermostaat ontkoppelen en aan mijn bridge koppelen. Vervolgens kan ik je thermostaat aanzetten wanneer ik maar wil. Het enige wat tado beschermt is dat als jij jou tado verkoopt via marktplaats dat ik vervolgens via support en rompslomp de thermostaat aan mijn woonkamer moet toevoegen in plaats van een reset knop op het pcb of iets dergelijks. als ik je wachtwoord heb van je tado account kan ik ook je verwarming aanzetten.just4testing schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:16:
[...]
Ik ben heel blij dat de beveiliging van Tado goed werkt, dat is bij deze bewezen !!!
Het serienummer van een thermostaat of thermostaatknop is gekoppeld aan mijn account en aan mijn huis.
Ik moet er niet aan denken dat @hollandje dat zomaar zelf zou kunnen loskoppelen, en de besturing overnemen zonder dat een Tado engineer dat controleert
Je kan alleen achter het serienummer komen door fysiek de thermostaat van de muur te halen en een fotootje te maken. letterlijk het enige waar de 'engineer' om vroeg was het serienummer en het wat klaar. Maarja, het kost ze wel 3 dagen om te antwoorden, voor mij simpelweg nooit meer tado als ik betuttel wordt door een bedrijf omdat sommige mensen hun zaakjes niet op orde hebben
:strip_exif()/f/image/LNUA2otcZq6sDYis9u5ZwtPI.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/uHjeg2bFApim07AelZLVnGgJ.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Xu5TKga6ZwPur4MQqqyFbB6W.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/JANpvlmy5Gmv2u0pk1q358Oo.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/11hkx0HKMy3qRP8b2nB8rWoF.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/r3L0S12CcyjSqpisraKUNdW0.png?f=fotoalbum_large)