Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12:44
Hah ja dat is zoals verwacht. Dat witte kastje is trouwens vrijwel zeker gewoon de pomp schakelaar en heeft dus geen enkele verbinding / rol in de rest van je systeem. Dus die detecteert of de klep openstaat dmv een voeler aan de aanvoerbuis (daar zit die voeler aan de buis gezet met twee zips) en zet vervolgens de pomp aan. Dan is het oranje kastje of een redundant oude pompschakelaar of inderdaad een fail save die de pomp uitzet mocht er toch te heet water in je verdeler worden gepompt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 06-10 20:39
@Eisbar
Ja, verdorie, je hebt gelijk !
Witte kastje is alleen maar een pompschakelaar, ik dacht dat ik het dunne kabeltje rechts-onder uit de foto zag verdwijnen, maar dat zal een andere kabel zijn.
@6pack15
Eisbar gaf het goede advies: die hele kabelzooi en witte kastje kan weg, tado x reciever stuurt de pomp.
Met een smartplug en Homeassistant kun je in de zomer de pomp nog af en toe een paar minuten laten draaien.
Al die kabels op je laatste foto kunnen ook weg, alleen de thermostaat en de honeywell klep met elkaar verbinden.(de honeywell moet dan wel een 24 volt voeding ingebouwd hebben)
Succes!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:28
Oon schreef op maandag 29 september 2025 @ 08:49:
[...]

Ben benieuwd! Ik heb van Ali de goedkoopste thermostaat en radiatorknop besteld die ik kon vinden, in totaal ongeveer de helft kwijt van wat een Tado knop tweedehands kost. In theorie een kwestie van omsteken, koppelen en klaar.
Hoop dat het een succes is en ik al mijn Tado rommel op V&A kan gooien :+
Binnen een week was de Sonoff TRVZB binnen (besteld via Ali voor 29e). Hij werd geleverd met verschillende verloopstukken en was binnen enkele minuten gemonteerd. Het kostte even wat moeite om hem te koppelen met Home Assistant.
Binnen Z2M kun je een automatisch programma instellen. Zo kun je bijvoorbeeld instellen dat de verwarming om 18:00 uur naar 19 gaat, en om 22:00 uur weer terug naar 16. (dat is wat ik nodig heb)

Er zijn veel opties beschikbaar via Z2M, zoals het corrigeren van de temperatuur bij afwijkingen, raam open/dicht sensor (activeert als de temperatuur in 4.5 min zakt met 1.5 graad, kinderslot, maar een luchtvochtigheidsmeter ontbreekt.

Nu nog wat bedenken op wandbediening en ga ik alles vervangen.

https://www.zigbee2mqtt.io/devices/TRVZB.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 6pack15
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:36
just4testing schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:39:
@Eisbar
Ja, verdorie, je hebt gelijk !
Witte kastje is alleen maar een pompschakelaar, ik dacht dat ik het dunne kabeltje rechts-onder uit de foto zag verdwijnen, maar dat zal een andere kabel zijn.
@6pack15
Eisbar gaf het goede advies: die hele kabelzooi en witte kastje kan weg, tado x reciever stuurt de pomp.
Met een smartplug en Homeassistant kun je in de zomer de pomp nog af en toe een paar minuten laten draaien.
Al die kabels op je laatste foto kunnen ook weg, alleen de thermostaat en de honeywell klep met elkaar verbinden.(de honeywell moet dan wel een 24 volt voeding ingebouwd hebben)
Succes!!
Ja klopt, voelertje op de aanvoerleiding. stekker van de pomp zit met contrastekker aangesloten. Boven 35graden schakelt hij door en gaat de pomp draaien.

Dus
Woonkamer thermostaat aansluiten op Honeywell klep stadsverwarming
Receiver op de pomp aansluiten

Hoe stel je dit in dan met kamers en verwarmingszones? De receiver komt eraan inmiddels, maar dan is het even helder voor mij..

Woonkamer > (voeg hier apparaat toe wireless receiver?) > zone controller thermostaat woonkamer?
Slaapkamer boven > (radiator knop) > zone controller (ook thermostaat woonkamer ivm honeywell klep?)

@Eisbar Helemaal in de war, zag je reactie maar opeens zit ik reacties over Teslas te lezen haha, blijkbaar zelfde interesses :)

[ Voor 4% gewijzigd door 6pack15 op 07-10-2025 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Nu online
Vorige week heb ik toch maar de beslissing genomen om mijn Tado uit te faseren. Deze had ik in mijn Home Assistant geïntegreerd, maar ik werd er een beetje gek van de authenticatie die sinds dit jaar verplicht is, en vaak terug kwam na een update van HA, of een reboot ervan. Tevens heb ik laatst ook de mail gehad dat de Rest-Api minder requests kan verwerken als je geen Auto-Assist abonnement hebt. Hier heb ik tot nu toe geen last van gehad, heb nog een V2 Bridge en account, waarbij ik toen de Auto-Assist 1 malig bij gekocht had.
De Tado thermostaat gebruik ik al een paar jaar niet meer, omdat deze niet fijn samenwerkt met mijn warmte pomp, de eTwist doet dat veel beter, en is ook mooi geïntegreerd in HA.
Ik gebruikte alleen nog 5 Tado radiator knoppen in diverse ruimtes. Deze heb ik vervangen door Shelly TRV's, samen met een Shelly Bluetooth Gateway, en een paar Shelly BLU Door/Window schakelaars, die je mooi in de gateway kan koppelen aan de TRV voor open raam detectie. Tevens is dit ook mooi geïntegreerd in HA, aanmaken van schedules en persoon locatie. Natuurlijk is dit niet zo handig als in bv de Tado app, maar bied wel meer mogelijkheden, bv door radiators in een ruimte uit te schakelen als een persoon niet thuis is (iets wat bij Tado al 10 jaar geleden op de roadmap stond, maar er nooit gekomen is).

Jammer, 10 jaar geleden aangeschaft, en langzaam uitgebreid, oa omdat het toen Windows Mobile ondersteunde ;), en werkte prima modulerend met mijn Nefit CV werkte, maar de afgelopen jaren steeds meer tegen issues gelopen, omdat het niet meer werkte op nieuwe apparatuur, of steeds meer restricties kreeg (authenticatie en abonnement vormen verzinnen), het lijkt dat ze ipv meer klanten aantrekken, klanten willen afstoten.

Binnenkort het setje maar op V&A of MP zetten. Ben nu iig blij met de setup van Shelly (ik had daar al een hoop devices van), dat gedeelte draait mooi lokaal in mijn HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12:44
6pack15 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:23:
[...]

Ja klopt, voelertje op de aanvoerleiding. stekker van de pomp zit met contrastekker aangesloten. Boven 35graden schakelt hij door en gaat de pomp draaien.

Dus
Woonkamer thermostaat aansluiten op Honeywell klep stadsverwarming
Receiver op de pomp aansluiten

Hoe stel je dit in dan met kamers en verwarmingszones? De receiver komt eraan inmiddels, maar dan is het even helder voor mij..

Woonkamer > (voeg hier apparaat toe wireless receiver?) > zone controller thermostaat woonkamer?
Slaapkamer boven > (radiator knop) > zone controller (ook thermostaat woonkamer ivm honeywell klep?)

@Eisbar Helemaal in de war, zag je reactie maar opeens zit ik reacties over Teslas te lezen haha, blijkbaar zelfde interesses :)
Qua zones is het even van belang dat je woonkamer zone de enige is die gekoppeld wordt aan je wireless X receiver die de pomp aanstuurt, dus bij warmte vraag stuurt die dan twee zone controllers aan (de klep open en de pomp aan), alle andere zones sturen alleen de klep aan. Dit is vrij eenvoudig te zien in de app nadat je de wireless x geinstalleerd hebt.
Pagina: 1 ... 66 67 Laatste