Hah ja dat is zoals verwacht. Dat witte kastje is trouwens vrijwel zeker gewoon de pomp schakelaar en heeft dus geen enkele verbinding / rol in de rest van je systeem. Dus die detecteert of de klep openstaat dmv een voeler aan de aanvoerbuis (daar zit die voeler aan de buis gezet met twee zips) en zet vervolgens de pomp aan. Dan is het oranje kastje of een redundant oude pompschakelaar of inderdaad een fail save die de pomp uitzet mocht er toch te heet water in je verdeler worden gepompt.
@Eisbar
Ja, verdorie, je hebt gelijk !
Witte kastje is alleen maar een pompschakelaar, ik dacht dat ik het dunne kabeltje rechts-onder uit de foto zag verdwijnen, maar dat zal een andere kabel zijn.
@6pack15
Eisbar gaf het goede advies: die hele kabelzooi en witte kastje kan weg, tado x reciever stuurt de pomp.
Met een smartplug en Homeassistant kun je in de zomer de pomp nog af en toe een paar minuten laten draaien.
Al die kabels op je laatste foto kunnen ook weg, alleen de thermostaat en de honeywell klep met elkaar verbinden.(de honeywell moet dan wel een 24 volt voeding ingebouwd hebben)
Succes!!
Witte kastje is alleen maar een pompschakelaar, ik dacht dat ik het dunne kabeltje rechts-onder uit de foto zag verdwijnen, maar dat zal een andere kabel zijn.
@6pack15
Eisbar gaf het goede advies: die hele kabelzooi en witte kastje kan weg, tado x reciever stuurt de pomp.
Met een smartplug en Homeassistant kun je in de zomer de pomp nog af en toe een paar minuten laten draaien.
Al die kabels op je laatste foto kunnen ook weg, alleen de thermostaat en de honeywell klep met elkaar verbinden.(de honeywell moet dan wel een 24 volt voeding ingebouwd hebben)
Succes!!
Binnen een week was de Sonoff TRVZB binnen (besteld via Ali voor 29e). Hij werd geleverd met verschillende verloopstukken en was binnen enkele minuten gemonteerd. Het kostte even wat moeite om hem te koppelen met Home Assistant.Oon schreef op maandag 29 september 2025 @ 08:49:
[...]
Ben benieuwd! Ik heb van Ali de goedkoopste thermostaat en radiatorknop besteld die ik kon vinden, in totaal ongeveer de helft kwijt van wat een Tado knop tweedehands kost. In theorie een kwestie van omsteken, koppelen en klaar.
Hoop dat het een succes is en ik al mijn Tado rommel op V&A kan gooien
Binnen Z2M kun je een automatisch programma instellen. Zo kun je bijvoorbeeld instellen dat de verwarming om 18:00 uur naar 19 gaat, en om 22:00 uur weer terug naar 16. (dat is wat ik nodig heb)
Er zijn veel opties beschikbaar via Z2M, zoals het corrigeren van de temperatuur bij afwijkingen, raam open/dicht sensor (activeert als de temperatuur in 4.5 min zakt met 1.5 graad, kinderslot, maar een luchtvochtigheidsmeter ontbreekt.
Nu nog wat bedenken op wandbediening en ga ik alles vervangen.
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/TRVZB.html
Ja klopt, voelertje op de aanvoerleiding. stekker van de pomp zit met contrastekker aangesloten. Boven 35graden schakelt hij door en gaat de pomp draaien.just4testing schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:39:
@Eisbar
@6pack15
Succes!!
Dus
Woonkamer thermostaat aansluiten op Honeywell klep stadsverwarming
Receiver op de pomp aansluiten
Hoe stel je dit in dan met kamers en verwarmingszones? De receiver komt eraan inmiddels, maar dan is het even helder voor mij..
Woonkamer > (voeg hier apparaat toe wireless receiver?) > zone controller thermostaat woonkamer?
Slaapkamer boven > (radiator knop) > zone controller (ook thermostaat woonkamer ivm honeywell klep?)
@Eisbar Helemaal in de war, zag je reactie maar opeens zit ik reacties over Teslas te lezen haha, blijkbaar zelfde interesses
[ Voor 4% gewijzigd door 6pack15 op 07-10-2025 09:24 ]
Vorige week heb ik toch maar de beslissing genomen om mijn Tado uit te faseren. Deze had ik in mijn Home Assistant geïntegreerd, maar ik werd er een beetje gek van de authenticatie die sinds dit jaar verplicht is, en vaak terug kwam na een update van HA, of een reboot ervan. Tevens heb ik laatst ook de mail gehad dat de Rest-Api minder requests kan verwerken als je geen Auto-Assist abonnement hebt. Hier heb ik tot nu toe geen last van gehad, heb nog een V2 Bridge en account, waarbij ik toen de Auto-Assist 1 malig bij gekocht had.
De Tado thermostaat gebruik ik al een paar jaar niet meer, omdat deze niet fijn samenwerkt met mijn warmte pomp, de eTwist doet dat veel beter, en is ook mooi geïntegreerd in HA.
Ik gebruikte alleen nog 5 Tado radiator knoppen in diverse ruimtes. Deze heb ik vervangen door Shelly TRV's, samen met een Shelly Bluetooth Gateway, en een paar Shelly BLU Door/Window schakelaars, die je mooi in de gateway kan koppelen aan de TRV voor open raam detectie. Tevens is dit ook mooi geïntegreerd in HA, aanmaken van schedules en persoon locatie. Natuurlijk is dit niet zo handig als in bv de Tado app, maar bied wel meer mogelijkheden, bv door radiators in een ruimte uit te schakelen als een persoon niet thuis is (iets wat bij Tado al 10 jaar geleden op de roadmap stond, maar er nooit gekomen is).
Jammer, 10 jaar geleden aangeschaft, en langzaam uitgebreid, oa omdat het toen Windows Mobile ondersteunde
, en werkte prima modulerend met mijn Nefit CV werkte, maar de afgelopen jaren steeds meer tegen issues gelopen, omdat het niet meer werkte op nieuwe apparatuur, of steeds meer restricties kreeg (authenticatie en abonnement vormen verzinnen), het lijkt dat ze ipv meer klanten aantrekken, klanten willen afstoten.
Binnenkort het setje maar op V&A of MP zetten. Ben nu iig blij met de setup van Shelly (ik had daar al een hoop devices van), dat gedeelte draait mooi lokaal in mijn HA.
De Tado thermostaat gebruik ik al een paar jaar niet meer, omdat deze niet fijn samenwerkt met mijn warmte pomp, de eTwist doet dat veel beter, en is ook mooi geïntegreerd in HA.
Ik gebruikte alleen nog 5 Tado radiator knoppen in diverse ruimtes. Deze heb ik vervangen door Shelly TRV's, samen met een Shelly Bluetooth Gateway, en een paar Shelly BLU Door/Window schakelaars, die je mooi in de gateway kan koppelen aan de TRV voor open raam detectie. Tevens is dit ook mooi geïntegreerd in HA, aanmaken van schedules en persoon locatie. Natuurlijk is dit niet zo handig als in bv de Tado app, maar bied wel meer mogelijkheden, bv door radiators in een ruimte uit te schakelen als een persoon niet thuis is (iets wat bij Tado al 10 jaar geleden op de roadmap stond, maar er nooit gekomen is).
Jammer, 10 jaar geleden aangeschaft, en langzaam uitgebreid, oa omdat het toen Windows Mobile ondersteunde
Binnenkort het setje maar op V&A of MP zetten. Ben nu iig blij met de setup van Shelly (ik had daar al een hoop devices van), dat gedeelte draait mooi lokaal in mijn HA.
Qua zones is het even van belang dat je woonkamer zone de enige is die gekoppeld wordt aan je wireless X receiver die de pomp aanstuurt, dus bij warmte vraag stuurt die dan twee zone controllers aan (de klep open en de pomp aan), alle andere zones sturen alleen de klep aan. Dit is vrij eenvoudig te zien in de app nadat je de wireless x geinstalleerd hebt.6pack15 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:23:
[...]
Ja klopt, voelertje op de aanvoerleiding. stekker van de pomp zit met contrastekker aangesloten. Boven 35graden schakelt hij door en gaat de pomp draaien.
Dus
Woonkamer thermostaat aansluiten op Honeywell klep stadsverwarming
Receiver op de pomp aansluiten
Hoe stel je dit in dan met kamers en verwarmingszones? De receiver komt eraan inmiddels, maar dan is het even helder voor mij..
Woonkamer > (voeg hier apparaat toe wireless receiver?) > zone controller thermostaat woonkamer?
Slaapkamer boven > (radiator knop) > zone controller (ook thermostaat woonkamer ivm honeywell klep?)
@Eisbar Helemaal in de war, zag je reactie maar opeens zit ik reacties over Teslas te lezen haha, blijkbaar zelfde interesses
Hij is binnen. Het stukje automatiseren via HA gaat wel lukken, maar op welke punten moet ik de pomp aansluiten?
Edit: of toch schakelen via de temperatuur sensor van de pompschakelaar. (& Welk apparaat Selecteer je bij installatie in de Tado app..?)
Edit 2: wireless receiver nu via de twee polen van de temp sensor pompschakelaar aangesloten (op com en no). Eens kijken of dat werkt
Edit: of toch schakelen via de temperatuur sensor van de pompschakelaar. (& Welk apparaat Selecteer je bij installatie in de Tado app..?)
Edit 2: wireless receiver nu via de twee polen van de temp sensor pompschakelaar aangesloten (op com en no). Eens kijken of dat werkt
[ Voor 54% gewijzigd door 6pack15 op 08-10-2025 20:19 ]
Ik wil Radiatorknop X kopen, begrijp ik nou goed hij met IKEA DIRIGERA werkt vanwege matter ondersteuning?
@6pack15
Ik denk dat het handigste is:
Je hebt een snoer met een contra-steker nodig (er komt zo een snoer uit het witte kastje)
1 ader van dat snoer zet je bij de blauwe kabel waar N bij staat er bij onder het schroefje.
De andere ader zet je onder het schroefje waar NO bij staat.
Dan maak je een doorverbinding tussen L en COM.
De pomp staat nu in serie met het relais van de wireless reciever.
De Tado kamerthermostaat kan nu de pomp in of uit schakelen als de woonkamer warmte vraagt.
De steker van de pomp kan je dan in de winter in deze contra-steker stoppen, en in de zomer in een smartplug.
Met HA kan je dan de pomp elke nacht 2 minuten laten draaien, om vastzitten te voorkomen. (Of met een simpel schakelklokje)
Edit: ik zie nu pas dat je de temperatuursensor hebt misbruikt, mogelijk moet je nog wel een 20k weerstand er bij in serie zetten, zodat het witte kastje wel een temperatuur waarde kan weergeven.
Of anders omschakelen met com no en nc tussen een 40k en een 20k weerstand.
Misschien is een potmeter nog beter dan een 20k weerstand, want dan kan je het schakelpunt instellen.
Ik denk dat het handigste is:
Je hebt een snoer met een contra-steker nodig (er komt zo een snoer uit het witte kastje)
1 ader van dat snoer zet je bij de blauwe kabel waar N bij staat er bij onder het schroefje.
De andere ader zet je onder het schroefje waar NO bij staat.
Dan maak je een doorverbinding tussen L en COM.
De pomp staat nu in serie met het relais van de wireless reciever.
De Tado kamerthermostaat kan nu de pomp in of uit schakelen als de woonkamer warmte vraagt.
De steker van de pomp kan je dan in de winter in deze contra-steker stoppen, en in de zomer in een smartplug.
Met HA kan je dan de pomp elke nacht 2 minuten laten draaien, om vastzitten te voorkomen. (Of met een simpel schakelklokje)
Edit: ik zie nu pas dat je de temperatuursensor hebt misbruikt, mogelijk moet je nog wel een 20k weerstand er bij in serie zetten, zodat het witte kastje wel een temperatuur waarde kan weergeven.
Of anders omschakelen met com no en nc tussen een 40k en een 20k weerstand.
Misschien is een potmeter nog beter dan een 20k weerstand, want dan kan je het schakelpunt instellen.
[ Voor 20% gewijzigd door just4testing op 08-10-2025 21:04 ]
Bedankt!
Ja ik heb de temp meter doorgeknipt
. Tot zover ik het begrijp is dit ook niet meer dan een aan/uit schakelaar op 35 graden (zal in het meetkopje met "kwik" geregeld worden).
Dat is nu weg, en de aan/uit input wordt geleverd door de Tado wireless receiver naar de pompschakelaar op het moment dat de thermostaat de warmtevraag verstuurd.
De pompschakelaar behoudt nu ook zijn doorspoelfunctie in de zomer.
De voorlopige test was succesvol. Stadsverwarming klep en vvw pomp gaan beide aan bij warmtevraag woonkamer.
Bij warmtevraag individuele kamers boven gaat de stadsverwarming klep ook open en de radiator boven ook. (Moet enkel nog even op zolder ontluchten)
Lijkt dus te werken. Is er nog een ander reden voor de plaatsing van een weerstand?
Ja ik heb de temp meter doorgeknipt
Dat is nu weg, en de aan/uit input wordt geleverd door de Tado wireless receiver naar de pompschakelaar op het moment dat de thermostaat de warmtevraag verstuurd.
De pompschakelaar behoudt nu ook zijn doorspoelfunctie in de zomer.
De voorlopige test was succesvol. Stadsverwarming klep en vvw pomp gaan beide aan bij warmtevraag woonkamer.
Bij warmtevraag individuele kamers boven gaat de stadsverwarming klep ook open en de radiator boven ook. (Moet enkel nog even op zolder ontluchten)
Lijkt dus te werken. Is er nog een ander reden voor de plaatsing van een weerstand?
@6pack15
De reden van de weerstand is, dat de temperatuur sensor mogelijk een NTC zou kunnen zijn.
Ik zag op een foto een display met 30 graden daarop, dus dat leek een soort van temperatuur meter.
Als daar dan wat electronica aan vast zit, zou dat in de war kunnen raken als de weerstand van de sensor niet meer klopt.
Super dat het gelukt is !!
De reden van de weerstand is, dat de temperatuur sensor mogelijk een NTC zou kunnen zijn.
Ik zag op een foto een display met 30 graden daarop, dus dat leek een soort van temperatuur meter.
Als daar dan wat electronica aan vast zit, zou dat in de war kunnen raken als de weerstand van de sensor niet meer klopt.
Ik heb het AI voorverwarmen uitgezet, ik heb gezien dat de AI met enige regelmaat denkt dat ik thuis ben of onderweg ben en zodoende stookt hij dan voor niks, meestal voor korte tijd. Niet de meest optimale functie.
Ah zo, nee dat kastje zit een sticker op met 35 graden haha.just4testing schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 00:16:
@6pack15
Bedankt voor alle hulp!
Moet nog kijken hoe het gaat als het koud wordt, maar AI / adaptieve opwarming etc is wel een verbetering in mijn situatie. Tado houdt wat langer de knoppen open na het bereiken van de ingestelde temp en - wie had het gedacht - laat 0.5-1c overshoot toe voordat ie weer dicht gaat. Wat ik niet zie is dat Tado de verwarming een half uur eerder aanzet om op gestelde tijd doel temp te bereiken. Ik vind dat niet zo erg, maar als het kouder wordt lijkt me dat wel een prettige functie die vrij gangbaar is.Lemongrass schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:14:
Ik heb het AI voorverwarmen uitgezet, ik heb gezien dat de AI met enige regelmaat denkt dat ik thuis ben of onderweg ben en zodoende stookt hij dan voor niks, meestal voor korte tijd. Niet de meest optimale functie.
Thuis / weg gebruik ik verder niet. Is dat niet apart van de AI?
Het voormalige auto assist, met een nieuw sausje AI assist. Auto assist voorspelde ook niets, dat had gewoon geofencing en dan was je of thuis of weg. Het verwarmen voor aankomst leek mij ook wel een handige functie maar het gokt maar wat voor zover ik kan zien.Eisbar schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:58:
[...]
Moet nog kijken hoe het gaat als het koud wordt, maar AI / adaptieve opwarming etc is wel een verbetering in mijn situatie. Tado houdt wat langer de knoppen open na het bereiken van de ingestelde temp en - wie had het gedacht - laat 0.5-1c overshoot toe voordat ie weer dicht gaat. Wat ik niet zie is dat Tado de verwarming een half uur eerder aanzet om op gestelde tijd doel temp te bereiken. Ik vind dat niet zo erg, maar als het kouder wordt lijkt me dat wel een prettige functie die vrij gangbaar is.
Thuis / weg gebruik ik verder niet. Is dat niet apart van de AI?
Dat is zo te zien geen thermostaatkraan, dus die zul je eerst moeten vervangen.Amdwarrior schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 17:08:
Ik heb hier echt nul verstand van maar begrijp ik nu m30 x1.5mm bout nodig heb hiervoor? Opzet stukjes passen allemaal niet.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kater? Eerst water, de rest komt later
Mooi klote dus ,eerst die allemaal vervangen dusHaan schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 17:16:
[...]
Dat is zo te zien geen thermostaatkraan, dus die zul je eerst moeten vervangen.
https://www.amazon.nl/Hon...atkraan%2Caps%2C88&sr=8-3
Is dat geschikt?
[ Voor 50% gewijzigd door Amdwarrior op 10-10-2025 17:36 ]
Nee, want de kraan op de radiator zelf is niet thermostatisch. Die knoppen werken alleen als de kraan thermostatisch is. Jij hebt hier alleen een draait knop, daar kan dus geen enkele thermostatische kraan op.Amdwarrior schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 17:32:
[...]
Mooi klote dus ,eerst die allemaal vervangen dus
https://www.amazon.nl/Hon...atkraan%2Caps%2C88&sr=8-3
Is dat geschikt?
Wil je dat, moet je de loop leeg laten lopen, kranen van de radiatoren demonteren en thermostatische kranen monteren. Als je niet weet hoe, laat het dan aub doen om een waterballet te voorkomen.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
thxKoldur schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 18:09:
[...]
Nee, want de kraan op de radiator zelf is niet thermostatisch. Die knoppen werken alleen als de kraan thermostatisch is. Jij hebt hier alleen een draait knop, daar kan dus geen enkele thermostatische kraan op.
Wil je dat, moet je de loop leeg laten lopen, kranen van de radiatoren demonteren en thermostatische kranen monteren. Als je niet weet hoe, laat het dan aub doen om een waterballet te voorkomen.
Met andere woorden ik heb ouderwetse radiatoren.
Nee dan stuur ik ze helaas terug.
De radiatoren zelf zijn niet per se ouderwets, maar vooral de kranen en het hoeft niet eens ouderwets te zijn. Je kunt nog steeds de normale kranen kopen. Niet dat het heel slim is dat te doen, maar het kan.Amdwarrior schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 18:22:
[...]
thx
Wel snap ik jouw keuze, om dat aan te (laten) passen, mag je nog een behoorlijke prijs betalen. Hebben we ooit wel gedaan, maar de kosten wegen niet altijd op tegen de baten.
Als je boven de radiatoren eigenlijk nooit aan hebt, zal het weinig opleveren, als je dat wel vaak gebruikt, raad ik je aan het toch te doen, in ieder geval daar.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
ik ben ook in dit proces belandt en met een beetje speuren hier bij v&a en op mp kan je best voordeliger uit zijn als je een beetje handig bent.Amdwarrior schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 17:08:
Ik heb hier echt nul verstand van maar begrijp ik nu m30 x1.5mm bout nodig heb hiervoor? Opzet stukjes passen allemaal niet.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik was dat ook niet maar met beetje hulp alle "domme" kranen(9 stuks) vervangen door thermostaat kranen voor net 200 euri
Wat wil je allemaal gaan doen? Ik zou wel even goed lezen voor je dingen gaat slopen. Zeker als je al je kranen gaat vervangen en daar tado knoppen op gaat zetten. Daar komt best wat bij kijken aan detailsAmdwarrior schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 18:22:
[...]
thx
@Amdwarrior
Als je goed zoekt, zijn er thermostaatkranen te koop die 1 op 1 te vervangen zijn met de draaiknoppen die je nu hebt. Dan kun je de knel koppelingen op de pijp en in de radiator laten zitten. Dat scheelt veel werk.
Ga eens langs bij de WarmteService, die kunnen je het goede advies geven, en hebben de spullen op voorraad.
Op je foto zie ik, dat de knop op de radiator omhoog wijst. Als je er een nieuwe thermostaatkraan op gaat zetten, is het beter om er een kraan op te zetten waarbij de knop naar links, of naar voren gaat wijzen.
Doe je dat niet, dan gaat je tado systeem niet goet werken.
Als de knop omhoog zit, zal de opstijgende warme lucht van de aanvoer pijp de tado knop in de war brengen.
De thermostaatkranen die ik bedoel hebben vaak namen zoals haaks-verkeerd o.i.d.
Als je zo een ingrijpende aanpassing gaat doen, doe het dan meteen goed, met goede spullen.
Als je het juiste merk kraan kiest, heb je ook geen adapter nodig voor de tado knoppen, dat is weer een foutmarge minder.
Als je goed zoekt, zijn er thermostaatkranen te koop die 1 op 1 te vervangen zijn met de draaiknoppen die je nu hebt. Dan kun je de knel koppelingen op de pijp en in de radiator laten zitten. Dat scheelt veel werk.
Ga eens langs bij de WarmteService, die kunnen je het goede advies geven, en hebben de spullen op voorraad.
Op je foto zie ik, dat de knop op de radiator omhoog wijst. Als je er een nieuwe thermostaatkraan op gaat zetten, is het beter om er een kraan op te zetten waarbij de knop naar links, of naar voren gaat wijzen.
Doe je dat niet, dan gaat je tado systeem niet goet werken.
Als de knop omhoog zit, zal de opstijgende warme lucht van de aanvoer pijp de tado knop in de war brengen.
De thermostaatkranen die ik bedoel hebben vaak namen zoals haaks-verkeerd o.i.d.
Als je zo een ingrijpende aanpassing gaat doen, doe het dan meteen goed, met goede spullen.
Als je het juiste merk kraan kiest, heb je ook geen adapter nodig voor de tado knoppen, dat is weer een foutmarge minder.
Even een vraag aan de experts want dat ben ik absoluut niet.
Ok heb vt weekend al mijn radiatoren tado knoppen en bedrade thermostaat geinstaleerd.
Alles ingesteld met 1xzone op de beneden verdieping en boven ook met schema's ingesteld en als het goed is klopt alles nu.
Nu mijn vraag ik heb voor de thermostaat de toon van de muur gehaald want de tado moet natuurlijk de ketel aansturen.
Nu echter heb ik in HA geen overzicht meer van mijn stroom en gasverbruik natuurlijk omdat de toon niet meer in het systeem zit.
Hoe kan ik die gegevens weer terug krijgen in ha want het was wel erg fijn om mijn verbruik te kunnen bijhouden inclusief de werkelijke kosten.
Groet een newbie
Ok heb vt weekend al mijn radiatoren tado knoppen en bedrade thermostaat geinstaleerd.
Alles ingesteld met 1xzone op de beneden verdieping en boven ook met schema's ingesteld en als het goed is klopt alles nu.
Nu mijn vraag ik heb voor de thermostaat de toon van de muur gehaald want de tado moet natuurlijk de ketel aansturen.
Nu echter heb ik in HA geen overzicht meer van mijn stroom en gasverbruik natuurlijk omdat de toon niet meer in het systeem zit.
Hoe kan ik die gegevens weer terug krijgen in ha want het was wel erg fijn om mijn verbruik te kunnen bijhouden inclusief de werkelijke kosten.
Groet een newbie
@ikkeenjij36
Met een Homewizard P1 meter.
Met een Homewizard P1 meter.
Ok en die is dan voor de metingen en kosten stroom en gas?
@ikkeenjij36
Ja, die kan je op je slimme meter aansluiten, en dan kan je exact, realtime, je stroom en gas meten.
Hij komt vanzelf oppoppen in HA.
Hier is een link voor 5 € korting:
https://www.homewizard.co...lprogram&utm_medium=email
(Ik krijg dan ook 5€ shoptegoed)
Met 3 klikken heb dan zo een plaatje:
Ja, die kan je op je slimme meter aansluiten, en dan kan je exact, realtime, je stroom en gas meten.
[ Voor 37% gewijzigd door just4testing op 13-10-2025 23:23 ]
- weggehaald, was al gepost -
[ Voor 105% gewijzigd door Eisbar op 14-10-2025 08:47 ]
Met de start van het stookseizoen heb ik ineens issues met de Tado V3+. Afgelopen 2 jaar heeft het probleemloos gedraaid en er is niets veranderd in de setup.
Ik heb een normaal schema ingesteld, geen vroege start, geen geofencing, geen andere (niet zo) slimme detecties, gewoon alleen een tijdschema met "verwarm om 5.55u naar 20 graden". Dat werkte altijd prima.
Maar nu start het programma wel, maar slaat de ketel niet aan. In de Tado app staat dat er warmtevraag is (niveau 1 van 3), maar de ketel blijft uit. Mijn vrouw gaat om 6.05u naar beneden, drukt op de knop van de thermostaat, het display gaat normaal aan (toont de huidige temperatuur) en direct springt de ketel ook aan. Alsof de thermostaat in een soort slaapstand gaat in de nacht?
Ik heb de thermostaat, dongle en ketel al een paar keer herstart. Nieuwe batterijen in de thermostaat (voor de zekerheid), maar nog geen verbetering.
Iemand een oplossing?
Ik heb een normaal schema ingesteld, geen vroege start, geen geofencing, geen andere (niet zo) slimme detecties, gewoon alleen een tijdschema met "verwarm om 5.55u naar 20 graden". Dat werkte altijd prima.
Maar nu start het programma wel, maar slaat de ketel niet aan. In de Tado app staat dat er warmtevraag is (niveau 1 van 3), maar de ketel blijft uit. Mijn vrouw gaat om 6.05u naar beneden, drukt op de knop van de thermostaat, het display gaat normaal aan (toont de huidige temperatuur) en direct springt de ketel ook aan. Alsof de thermostaat in een soort slaapstand gaat in de nacht?
Ik heb de thermostaat, dongle en ketel al een paar keer herstart. Nieuwe batterijen in de thermostaat (voor de zekerheid), maar nog geen verbetering.
Iemand een oplossing?
@Muse
Ik denk het volgende:
We zitten nu in de "kwakkel" tijd voor verwarming, de ene dag is het 18 graden, de volgende dag 12.
'S nachts kan de temperatuur ok zo maar 10 graden verschillen met de vorige nacht.
Dat maakt het moeilijk om voorspellend te regelen.
zie hier de akties van mijn V3+ en Remeha ketel:
:strip_exif()/f/image/93ZKXuL064l7i1syUAoyQW4o.jpg?f=fotoalbum_large)
Het blauwe vlak is de warmtevraag die de tado thermostaat aan de ketel vraagt, dat zijn de "kringeltjes" die je in de app ziet. Je ziet 1, 2 of 3 kringeltjes, maar in werkelijkheid zijn het 100 verschillende standen. (linker schaal in de grafiek)
Donker groen is wat het water van de ketel daadwerkelijk doet, je ziet dat pas bij 20% warmtevraag de ketel echt wat gaat doen, en het zijn maar hele korte pulsjes. Het vermogen van de ketel is gewoon veel te groot om echt te gaan branden, dus dat doet ie dan ook gewoon niet. (beslissing van de ketel, niet van tado)
Antwoord op je vraag: Zet om 5:55 (tijdelijk, tot het kwakkelen voorbij is) de target temperatuur op 21 graden, voor 5 minuten. dan komt je ketel wel in aktie.
Ik denk het volgende:
We zitten nu in de "kwakkel" tijd voor verwarming, de ene dag is het 18 graden, de volgende dag 12.
'S nachts kan de temperatuur ok zo maar 10 graden verschillen met de vorige nacht.
:strip_exif()/f/image/93ZKXuL064l7i1syUAoyQW4o.jpg?f=fotoalbum_large)
Het blauwe vlak is de warmtevraag die de tado thermostaat aan de ketel vraagt, dat zijn de "kringeltjes" die je in de app ziet. Je ziet 1, 2 of 3 kringeltjes, maar in werkelijkheid zijn het 100 verschillende standen. (linker schaal in de grafiek)
Donker groen is wat het water van de ketel daadwerkelijk doet, je ziet dat pas bij 20% warmtevraag de ketel echt wat gaat doen, en het zijn maar hele korte pulsjes. Het vermogen van de ketel is gewoon veel te groot om echt te gaan branden, dus dat doet ie dan ook gewoon niet. (beslissing van de ketel, niet van tado)
Antwoord op je vraag: Zet om 5:55 (tijdelijk, tot het kwakkelen voorbij is) de target temperatuur op 21 graden, voor 5 minuten. dan komt je ketel wel in aktie.
Aha, dat klinkt logisch inderdaad. Ik heb daar zelf ook even aan gedacht, maar heb niet de data om het te bewijzen. Jouw grafiek ondersteunt die theorie inderdaad.
Ik ga jouw suggestie proberen en kijken wat dat doet. Dat de ketel begon met stoken toen mijn vrouw de thermostaat beroerde is dan mogelijk puur toeval.
Ik ga jouw suggestie proberen en kijken wat dat doet. Dat de ketel begon met stoken toen mijn vrouw de thermostaat beroerde is dan mogelijk puur toeval.
[ Voor 18% gewijzigd door Muse op 15-10-2025 09:58 ]
@just4testing welke aanvoer temp kiest Tado hier? Bij mij staat ie al een paar weken op 41c. Dat lijkt het minimum wat de 'flow temp optimization' feature aandurft hier. Geen slechte keuze voor ons systeem maar het verbaast me dat ie niet een keer een graadje meer of minder probeert. (Tado X)just4testing schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:12:
@Muse
Ik denk het volgende:
[Afbeelding]
@Eisbar
Ik heb een V3+, en weet niet hoe TadoX het doet qua aanvoertemperatuur.
Om de aanvoertemperatuur automatisch aan te passen heb je het autoassist abbo nodig, ook dat heb ik niet want OpenHAB/HA kunnen raam-open-detectie en geo-locatie veel beter dan Tado.
Als je de aanvoertemperatuur gaat/laat aanpassen moet je wel in de gaten houden of je ketel dat wel fijn vindt.
Als je bv een 36 kW ketel hebt, dan zal die na 20 seconden branden de 41 graden al bereikt hebben, en weer afslaan. Dat noemen ze pendelen, en dat is ongewenst gedrag.
Zoek het punt dat de ketel nog kan hanteren op minimaal vemogen, en probeer onder de 60 graden te blijven.
Dan kan de ketel het langst in condenserende modus draaien, en dat bespaart 10% gas.
In de grafiek kan je inderdaad zien, dat mijn ketel (22 kW) al te veel vermogen geeft voor 1 radiator in de keuken. Maar dat is zoals het werkt als je 0.2 graden temperatuur verhoging vraagt, en het buiten nog niet echt koud is.
Om de aanvoertemperatuur automatisch aan te passen heb je het autoassist abbo nodig, ook dat heb ik niet want OpenHAB/HA kunnen raam-open-detectie en geo-locatie veel beter dan Tado.
Als je de aanvoertemperatuur gaat/laat aanpassen moet je wel in de gaten houden of je ketel dat wel fijn vindt.
Als je bv een 36 kW ketel hebt, dan zal die na 20 seconden branden de 41 graden al bereikt hebben, en weer afslaan. Dat noemen ze pendelen, en dat is ongewenst gedrag.
Zoek het punt dat de ketel nog kan hanteren op minimaal vemogen, en probeer onder de 60 graden te blijven.
Dan kan de ketel het langst in condenserende modus draaien, en dat bespaart 10% gas.
In de grafiek kan je inderdaad zien, dat mijn ketel (22 kW) al te veel vermogen geeft voor 1 radiator in de keuken. Maar dat is zoals het werkt als je 0.2 graden temperatuur verhoging vraagt, en het buiten nog niet echt koud is.
[ Voor 13% gewijzigd door just4testing op 15-10-2025 16:28 ]
Mijn oplossing om pendelen te voorkomen is dat niet alle zones de ketel aan mogen zetten, de slaapkamer radiatoren liften op de woonkamer, badkamer en de vloerverwarming mee. Dat is niet helemaal de filosofie van Tado wellicht, maar het werkt erg goed in de praktijk. De min kw van de ketel is 8 kW dus dat werkt gewoon niet als een individuele slaapkamer radiator warmte vraagt.just4testing schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:15:
@Eisbar
Na intieel opwarmen s ochtends gaat Tado X ook cyclen dwz de ketel aan en uit zetten 3x per uur om een constante temp te bewaren. Ik zou eigenlijk liever hebben dat dan de aanvoer temp verder naar beneden gaat en dat ie langere runs zou maken, maar dat zit kennelijk niet in het algoritme. Dat cyclen blijft tado doen ook als het koud wordt. De ketel draait dan bijvoorbeeld 3x per uur op 12 kW, ipv het hele uur op 8 kW. Wellicht dat de AI hier slimmer mee om gaat. We gaan het zien.
@just4testing Hoe komt het dat jouw ketel er bij 25c al mee stopt in het plaatje dat jij deelde en dat elke piek daarna een paar graden hoger is? Dat ken ik van mijn cv helemaal niet.
NB CV aanvoer max is ingesteld op 50c, Tado houdt het nu op 41c elke dag hetzelfde dmv flow temp optimization functie.
Ik gebruik dezelfde techniek @Eisbar!
Werkt goed hier, en is inderdaad beter voor de ketel en de efficiëntie.
Niet exact de filosofie van tado, maar om eerlijk te zijn is elke kamer apart aansturen gewoon technisch een slecht idee omwille van het minimum vermogen van de meeste ketels.
Werkt goed hier, en is inderdaad beter voor de ketel en de efficiëntie.
Niet exact de filosofie van tado, maar om eerlijk te zijn is elke kamer apart aansturen gewoon technisch een slecht idee omwille van het minimum vermogen van de meeste ketels.
Ik lees ook overal dat dit cyclische gestook onwenselijk is. En persoonlijk kan ik me voorstellen dat het minder aardig is voor je waterpomp en wellicht ventilator/aanjager. Maar is dat 'de' reden, of is het ook minder efficient? Ik bedoel, ik kan mijn Intergas misschien wel langer stabiel laten stoken middels de juiste instellingen (en andere spullen dan Tado X, wellicht) maar als ik 'te veel warmte' produceer dan wordt het ergens te warm, toch?
Voorbeel van gister. Met mijn Intergas Xtreme 30. Met Tado X en AI sinds 2 a 3 weken. Ochtendpiekjes zijn '1 golfje'. Tussen 1830 en 2030 probeerde hij 2 golfjes. Werkte niet (heb vloerverwarming...). Dus om ongeveer half negen een bult warmte in 1 stuk die eindelijk de vloer opwarmt.Gevolg: 1,7 graden te warm om 12 uur 's-nachts. Gered door mijn Schedule die vanaf 22:00 naar 18 springt. Wat AI ook had kunnen weten.
Niet intelligent. Nog niet althans. Vraag staat uit bij Tado.
/f/image/5CvJIQWw3RWxXswlpMiuVbCW.png?f=fotoalbum_large)
Wat Tado Support me al wel vertelde: AI Assist betekent _niet_ dat er in je normale Schedule met 'Early Start' wordt gewerkt zoals V3 dat kennelijk wel kon. Er vind dus alleen aanpassing obv weer en 'ruimte-karakteristieken' plaats. Of whatever Tado op de site heeft staan aan AI features die mij minder interesseren.
Vooralsnog niet onder de indruk. En op deze manier ook geen 4 euro per maand waard, voor mij.
Zijn er al meer mensen met AI Assist en ervaring in wat het voor hen veranderde?
Voorbeel van gister. Met mijn Intergas Xtreme 30. Met Tado X en AI sinds 2 a 3 weken. Ochtendpiekjes zijn '1 golfje'. Tussen 1830 en 2030 probeerde hij 2 golfjes. Werkte niet (heb vloerverwarming...). Dus om ongeveer half negen een bult warmte in 1 stuk die eindelijk de vloer opwarmt.Gevolg: 1,7 graden te warm om 12 uur 's-nachts. Gered door mijn Schedule die vanaf 22:00 naar 18 springt. Wat AI ook had kunnen weten.
/f/image/5CvJIQWw3RWxXswlpMiuVbCW.png?f=fotoalbum_large)
Wat Tado Support me al wel vertelde: AI Assist betekent _niet_ dat er in je normale Schedule met 'Early Start' wordt gewerkt zoals V3 dat kennelijk wel kon. Er vind dus alleen aanpassing obv weer en 'ruimte-karakteristieken' plaats. Of whatever Tado op de site heeft staan aan AI features die mij minder interesseren.
Vooralsnog niet onder de indruk. En op deze manier ook geen 4 euro per maand waard, voor mij.
Zijn er al meer mensen met AI Assist en ervaring in wat het voor hen veranderde?
@swiv98
Ik kan je geruststellen, V3+ doet de pre-heating/early start ook zo slecht dat het onbruikbaar is, zeker met vloerverwarming.
Maar je hebt gelijk, alle ketels hebben een minimum vermogen, meestal ergens rond de 8 kW.
Bij het ontsteken van de vlam is het vaak nog hoger, anders is het moeilijk om te checken of er een vlam is.
8 kW is bij de huidige weersomstandigheden te veel, dus moet de ketel op een bepaald moment weer uitschakelen. Dat kan je met een andere thermostaat regeling niet oplossen.
Wat je wel kan doen met vloerverwarming (doe ik zelf ook) :
Maak een schema dat vanaf 16:00 uur, elk uur, de gewenste temperatuur 0.2 graden hoger zet.
Overdag is waarschijnlijk 19.5 graden goed, en rond 20:00 wil je dan op 20.5 zitten.
Dit kan je 'sochtens ook zo doen, vanaf 5:00 uur.
Dan heb je een mooie vloeiende opwarming, waarbij je geen overshoot hebt, en je ketel de meeste kans krijgt om stabiel te draaien.
Hopelijk werkt dit voor jou ook, maar mogelijk moet je het ietswat tunen naar de reactiesnelheid van je huis.
Ik kan je geruststellen, V3+ doet de pre-heating/early start ook zo slecht dat het onbruikbaar is, zeker met vloerverwarming.
Maar je hebt gelijk, alle ketels hebben een minimum vermogen, meestal ergens rond de 8 kW.
Bij het ontsteken van de vlam is het vaak nog hoger, anders is het moeilijk om te checken of er een vlam is.
8 kW is bij de huidige weersomstandigheden te veel, dus moet de ketel op een bepaald moment weer uitschakelen. Dat kan je met een andere thermostaat regeling niet oplossen.
Maak een schema dat vanaf 16:00 uur, elk uur, de gewenste temperatuur 0.2 graden hoger zet.
Overdag is waarschijnlijk 19.5 graden goed, en rond 20:00 wil je dan op 20.5 zitten.
Dit kan je 'sochtens ook zo doen, vanaf 5:00 uur.
Dan heb je een mooie vloeiende opwarming, waarbij je geen overshoot hebt, en je ketel de meeste kans krijgt om stabiel te draaien.
Hopelijk werkt dit voor jou ook, maar mogelijk moet je het ietswat tunen naar de reactiesnelheid van je huis.
[ Voor 90% gewijzigd door just4testing op 16-10-2025 17:00 ]
Mogelijk is het antwoord al eens ergens gegeven, maar bij deze dan toch nog een keer.
De Tado-X kamer thermostaat heeft twee knoppen om de ingestelde kamer temperatuur hoger cq lager te zetten.
Nu blijkt dat deze instelling behouden blijft en het systeem niet automatisch terug schakelt bij het eerst volgende tijdstip van het klok programma. Alleen via de App kan je terug naar het klokprogramma.
In principe bypass je dus het hele klok programma.
Is er ergens een instelling om dit te voorkomen?
De Tado-X kamer thermostaat heeft twee knoppen om de ingestelde kamer temperatuur hoger cq lager te zetten.
Nu blijkt dat deze instelling behouden blijft en het systeem niet automatisch terug schakelt bij het eerst volgende tijdstip van het klok programma. Alleen via de App kan je terug naar het klokprogramma.
Ik zou dit ook wel in zon mooi overzicht willen hebbenjust4testing schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 23:02:
@ikkeenjij36
[Afbeelding]
De p1 meter hangt er nu in wil je mij misschien helpen om zon mooi overzicht te krijgen in ha?
Bij voorbaat dank
@ikkeenjij36
In HA, bij instellingen, aparaten en diensten, zou de HomeWizard nu zichtbaar moeten worden:
:strip_exif()/f/image/5nit53jvmzlaNIAHYdrHsUkT.jpg?f=fotoalbum_large)
Die moet je toevoegen aan je huis.
Dan is er in het menu een standaard aanwezig item dat heet: energie. (Dat was bij mij zo)
Daar kun je instellen dat de P1 meter het device is, en ook andere smartpluggen of meettoestellen toevoegen.
Dan gast het verder min of meer vanzelf.
Als je van watt naar kwh wil omrekenen, moet je de Riemann sum gebruiken.
In HA, bij instellingen, aparaten en diensten, zou de HomeWizard nu zichtbaar moeten worden:
:strip_exif()/f/image/5nit53jvmzlaNIAHYdrHsUkT.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan is er in het menu een standaard aanwezig item dat heet: energie. (Dat was bij mij zo)
Daar kun je instellen dat de P1 meter het device is, en ook andere smartpluggen of meettoestellen toevoegen.
Ok thanks ik ga ff puzzelenjust4testing schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 19:49:
@ikkeenjij36
[Afbeelding]
Zeker: onder settings kun je per ruimte instellen wat er gebeurt bij een manual override. In mijn geval is het 'until next time block'. De andere opties zijn úntil you resume schedule of een bepaalde tijdsperiode.petkaij schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 18:30:
Mogelijk is het antwoord al eens ergens gegeven, maar bij deze dan toch nog een keer.
Ik zie vooral dat de ruimtes ergens tussen de 0.5-1c overshooten, voorheen zat het systeem vaak zo rond 0.5 c onder de ingestelde temperatuur voordat het ingreep en ging meteen weer uit bij bereiken instelwaarde. Zo heel slim is dat niet, maar omstandigheden nu zijn ook lastig. Ik ben benieuwd hoe het gaat als het kouder wordt.swiv98 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:03:
Ik lees ook overal dat dit cyclische gestook onwenselijk is. En persoonlijk kan ik me voorstellen dat het minder aardig is voor je waterpomp en wellicht ventilator/aanjager. Maar is dat 'de' reden, of is het ook minder efficient? Ik bedoel, ik kan mijn Intergas misschien wel langer stabiel laten stoken middels de juiste instellingen (en andere spullen dan Tado X, wellicht) maar als ik 'te veel warmte' produceer dan wordt het ergens te warm, toch?
[Afbeelding]
Hieronder mijn plaatje van gisteren. Je ziet de 20 min cycling van het systeem door Tado. Elke 20 min is er een run van zo'n 7 minuten waarin ongeveer 0.1m3 gas wordt verbrand. Dat komt neer op ongeveer 8.5 kW 0.1*10*(60/7). Daarna 13 minuten uit en dan wordt weer even de ketel aangezet.
Met dit weer is dat prima, maar ik weet van vorig seizoen dat Tado blijft cyclen ook als de ketel 12 of 15 kW moet leveren om de toevoer temp te halen. Ik zou dan verwachten dat je de toevoertemp naar beneden gooit, maar die lijkt vast te worden gezet per dag (voor vandaag is ie al een tikkie verhoogd door tado van 41c naar 42c). Ik heb een gratis proef jaar op assist.
Ik durf niet zeker te zeggen of dit een Tado-probleem is of een ketel-probleem, hopelijk kan iemand hier er iets zinnigs over zeggen.
Mijn ouders hebben een Remeha-ketel van een jaar of 2, 3 oud, in huis overal Tado-knoppen, alleen op de verdeler van de vloerverwarming zit een normale maar de temperatuur daar wordt gestuurd door een Tado-sensor in de woonkamer. Zelfs wanneer alle knoppen uit staan (vorstbeveiliging), wordt er continu op een heel laag niveau gas verbruikt. Dit is ook voelbaar aan de leiding vlak bij de ketel, dus het lijkt me geen gaslek oid. Er is geen comfortstand actief (ik zou dan sowieso een ander verbruikspatroon zien in het schema, lijkt me). Ik zie nergens warmtevraag, ik snap dus niet waar dit sluipverbruik vandaan komt. Iemand tips?
:strip_exif()/f/image/sXkhvKTM719deNmgj9x3uzM6.jpg?f=fotoalbum_medium)
Het begint hier pas om 7u 's morgens, m'n pa heeft de ketel 's nachts maar uitgetrokken om te voorkomen dat hij anderhalf kuub per dag voor de mussen stookt...
Mijn ouders hebben een Remeha-ketel van een jaar of 2, 3 oud, in huis overal Tado-knoppen, alleen op de verdeler van de vloerverwarming zit een normale maar de temperatuur daar wordt gestuurd door een Tado-sensor in de woonkamer. Zelfs wanneer alle knoppen uit staan (vorstbeveiliging), wordt er continu op een heel laag niveau gas verbruikt. Dit is ook voelbaar aan de leiding vlak bij de ketel, dus het lijkt me geen gaslek oid. Er is geen comfortstand actief (ik zou dan sowieso een ander verbruikspatroon zien in het schema, lijkt me). Ik zie nergens warmtevraag, ik snap dus niet waar dit sluipverbruik vandaan komt. Iemand tips?
:strip_exif()/f/image/sXkhvKTM719deNmgj9x3uzM6.jpg?f=fotoalbum_medium)
Het begint hier pas om 7u 's morgens, m'n pa heeft de ketel 's nachts maar uitgetrokken om te voorkomen dat hij anderhalf kuub per dag voor de mussen stookt...
[ Voor 6% gewijzigd door Bra-Jo op 17-10-2025 10:46 ]
Nomen nescio
Gaat die grafiek wellicht over warm water ipv de CV leiding?Bra-Jo schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:44:
Ik durf niet zeker te zeggen of dit een Tado-probleem is of een ketel-probleem, hopelijk kan iemand hier er iets zinnigs over zeggen.
[Afbeelding]
Dit is de gasconsumptie overall. WW hab ik aan gedacht, maar dat zou betekenen dat er continu ergens heet water weglekt. Er zijn nergens lekkages ofzo, en de verwamingsleiding is warm bij de ketel, dus ik denk niet dat het WW is.marapuru schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:25:
[...]
Gaat die grafiek wellicht over warm water ipv de CV leiding?
Nomen nescio
Kan best warm water vraag zijn overigens als de wisselklep niet goed sluit. Zelf gehad vorig jaar dat bij ww vraag er kort 90c naar de radiatoren ging. Deze gasvraag is ver onder min van de ketel alleen. Ik zou even 5 minuten naast de ketel gaan staan en kijken of ie kort aanspringt en of er op display iets te zien is. Ketel aan terwijl alles dicht staat zou kunnen eventueel dan gaat alles via een bypass terug en stopt je ketel er na 30s weer mee. Genoeg om je cv leidingen een stukje te verwarmen en beetje gas op te branden. Is de Tado open therm of relais aangesloten?
Ik herken het als gasverbruik in de periode van dat uur (m3/h). Zien er vrij normaal uit voor warmwater verbruik, Een staaf grafiek per uur zou hier beter zijn geweest, een lijn grafiek doet denken aan een 'continue' meting (bv m3/s), dat is het niet.Bra-Jo schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:44:
[Afbeelding]
De P1 meter voor gas verzend zijn data één keer per uur, vandaar de cyclus van een uur.
2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant
@Bra-Jo
Ik heb zelf ook een Remeha Tzerra ace matic, en daar kan je een paar dingen doen om het gasverbruik voor warmwater te verminderen:
parameter DP150 op 1 :SWW thermostaat (default)
parameter DP200 op 0 :SWW-modus volgens klokprogramma.
Daardoor komt het warme tapwater als parameter tevoorschijn in TADO. Ik laat TADO een Honeywell Round kamerthermostaat emuleren, en daar zit een warmwater aan/uit functie op.
Als ik via de Scedule functie van TADO de warmwater functie om 6:00 's ochtens aanzet, en om 24:00 weer uit, dan blijft de ketel overdag de warmtewisselaar warm houden. 'Snachts koelt ie dan af naar 20 gr.
Ik zie dat de brander overdag ongeveer elk uur heel effe aanspringt.
Dan verbruikt ie al minder gas, maar nog steeds een paar honderd liter per week.
Nu blijkt, dat als de warmwaterfunctie op de TADO thermostaat op "uit" staat, en je draait de warme kraan open, dat de ketel wel gewoon meteen aanspringt. Hij heeft dan wel een koude warmtewisselaar, dus het zal 30 seconden langer duren voordat er warm water uit de kraan komt.
Nu is er geen sluipverbruik meer.
Ik gebruik een close-inboiler in de keuken, die niet op de ketel aangesloten zit.
Als je echter voor het warmwater in de keuken afhankelijk bent van de ketel op zolder, dan zijn de bovenstaande instellingen waarschijnlijk niet comfortabel.
Ik heb zelf ook een Remeha Tzerra ace matic, en daar kan je een paar dingen doen om het gasverbruik voor warmwater te verminderen:
parameter DP150 op 1 :SWW thermostaat (default)
parameter DP200 op 0 :SWW-modus volgens klokprogramma.
Daardoor komt het warme tapwater als parameter tevoorschijn in TADO. Ik laat TADO een Honeywell Round kamerthermostaat emuleren, en daar zit een warmwater aan/uit functie op.
Als ik via de Scedule functie van TADO de warmwater functie om 6:00 's ochtens aanzet, en om 24:00 weer uit, dan blijft de ketel overdag de warmtewisselaar warm houden. 'Snachts koelt ie dan af naar 20 gr.
Ik zie dat de brander overdag ongeveer elk uur heel effe aanspringt.
Dan verbruikt ie al minder gas, maar nog steeds een paar honderd liter per week.
Nu blijkt, dat als de warmwaterfunctie op de TADO thermostaat op "uit" staat, en je draait de warme kraan open, dat de ketel wel gewoon meteen aanspringt. Hij heeft dan wel een koude warmtewisselaar, dus het zal 30 seconden langer duren voordat er warm water uit de kraan komt.
Nu is er geen sluipverbruik meer.
Ik gebruik een close-inboiler in de keuken, die niet op de ketel aangesloten zit.
Als je echter voor het warmwater in de keuken afhankelijk bent van de ketel op zolder, dan zijn de bovenstaande instellingen waarschijnlijk niet comfortabel.
Het hoeft niet perse een lek te zijn. Het kan ook zijn dat een desinfectiefunctionaliteit het warme water continu op een te hoge temperatuur aan het houden is. Wellicht toch even informeren bij de partij die jou ketel onderhoud?Bra-Jo schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:29:
[...]
Dit is de gasconsumptie overall. WW hab ik aan gedacht, maar dat zou betekenen dat er continu ergens heet water weglekt. Er zijn nergens lekkages ofzo, en de verwamingsleiding is warm bij de ketel, dus ik denk niet dat het WW is.
@Eisbar bedankt voor de info omtrent de Tado thermostaat van handmatig terug naar klok programma.
Sommige dingen kunnen toch zo simpel zijn dat je het stomweg over het hoofd ziet.
Sommige dingen kunnen toch zo simpel zijn dat je het stomweg over het hoofd ziet.
Nou ik kan dus ook overstappen. Wat is jou ervaring?olafmol schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:14:
Heb nog een Nest V3 die (gelukkig) nog wel ondersteund wordt, en die (na een boel tuning en tweaking) z'n ding redelijk hands-off doet, en goed genoeg voor nu. Ben al beetje aan het voorsorteren op het moment dat ook de Nest V3 niet meer ondersteund wordt, en Tado staat natuurlijk op de shortlist (samen met Netatmo en Honeywell). Ik heb wel een opentherm modulerende thermostaat nodig.
Wat zijn de ervaringen hier van mensen die al eerder van een Nest naar een Tado zijn overgestapt? BVD!
Nest V3 wordt nog steeds ondersteund en hangt hier dus nog lekker te pruttelen.Isane schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 20:30:
[...]
Nou ik kan dus ook overstappen. Wat is jou ervaring?
@Muse Ik heb t zelfde probleem!Muse schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 07:46:
Met de start van het stookseizoen heb ik ineens issues met de Tado V3+. Afgelopen 2 jaar heeft het probleemloos gedraaid en er is niets veranderd in de setup.
Iemand een oplossing?
In Tado zie ik dat de ketel wordt aangestuurd, maar dat gebeurt niet.
Ik heb net even wat dingen geprobeerd en t lijkt alsof de ruimtes niet meer onafhankelijk zijn, maar dat de ketel alleen aan gaat op de kamer thermostaat in de woonkamer die ik de ketel aanstuurt.
Als ik de warmtevraag in de woonkamer uitschakel, dan schakelt de ketel uit.
In de meeste ruimtes heb ik ook een 2e manier van verwarmen, dus t viel niet zo op. Maar de badkamer is steenkoud en vochtig.
Edit
Ik heb bericht naar tado support gestuurd
Heb je inmiddels al iets besteld + werkend gekregen icm de VC8615?Danno88 schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:03:
[...]
Ik ben er nog steeds niet over uit.
Ik wacht nog op reactie van Tado, maar neig zelf naar de draadloze versie want deze lijkt bijna een-op-een op de huidige situatie (en heeft altijd gewerkt zoals met de heat link)
Ik heb alleen een thermostaat in de woonkamer, geen losse knoppen. Mijn oplossing was om het programma iets eerder te laten beginnen, waardoor de stookdrempel voor de ketel eerder op de ochtend wordt bereikt. De ketel slaat nu netjes aan, waardoor we 's ochtends in een warme badkamer staan. Dat sluit aan op het verhaal van lage temperatuurverschillen in het begin van het stookseizoen.kjiratsiekoedel schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 01:21:
[...]
@Muse Ik heb t zelfde probleem!
In Tado zie ik dat de ketel wordt aangestuurd, maar dat gebeurt niet.
Ik heb net even wat dingen geprobeerd en t lijkt alsof de ruimtes niet meer onafhankelijk zijn, maar dat de ketel alleen aan gaat op de kamer thermostaat in de woonkamer die ik de ketel aanstuurt.
Als ik de warmtevraag in de woonkamer uitschakel, dan schakelt de ketel uit.
In de meeste ruimtes heb ik ook een 2e manier van verwarmen, dus t viel niet zo op. Maar de badkamer is steenkoud en vochtig.
Edit
Ik heb bericht naar tado support gestuurd
Ik denk dus toch dat jij een ander issue hebt. Ik zie dat je al contact hebt opgenomen met de support, laat vooral weten wat daar uit komt?
Nog een hint, voordat je achterover leunt omdat het opgelost zou moeten zijn: er is (uiteraard) nog een andere bug in het Tado-X systeem die er voor zorgt dat hij niet terug schakelt bij de eerste klokporgramma-wijziging.petkaij schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 16:51:
@Eisbar bedankt voor de info omtrent de Tado thermostaat van handmatig terug naar klok programma.
Namelijk: als dat klokprogramma iets doet om 12 uur 's-nachts.
Voorbeeld: mijn werkkamer wordt in principe alleen handmatig af en toe gestookt. Geen echt klokprogramma dus. Maar omdat ik ook bang was dat ik zou vergeten om 'm laag te zetten na een werkdag, had ik om 12 uur 's-avonds een 'reset naar laag' ingepland.
Tevergeefs, want dat werkt dus niet. Geen reset. Stookt gewoon door met de handmatige instelling. Oplossing: nog een extra tijdstip (kort) voor twaalven inplannen. Gedoe dus, en eigenlijk zou het onnodig moeten zijn.
Nog meer dingen die ik vreemd/onhandig vind: als je een handmatige temperatuur instelt via de knop op de radiator, dan is die dus 'voor altijd'.
Via de app krijg je echter netjes een soort timer erbij. En die is zo lang als de vorige keer dat je handmatig schakelde. Dat is best wel praktisch. Dat had van mij ook wel via de knop zo mogen werken (al snap ik dat je op het display niet die timer kan laten zien, maar dat mag impliciet, van mij).
En wellicht wist je het al: als je via de thermostaat op de radiator terugregelt naar de normale programma-temperatuur, dan verandert het icoontje van handje naar 'kalender' en sta je weer in het programma. Maar dat is vrij gevoelig/voorzichtig draaien, anders mis je het.
Zo jammer dat een Honeywell Chronotherm IV zelfs een "Amfra" uit het jaar kruik (hadden mijn ouders in de jaren 80) dat beter voor elkaar leek te hebben.just4testing schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:21:
Mijn Intergas Xtreme 30 heb ik deels gekozen omdat hij zover zou kunnen terugmoduleren: 3,6 a 4 kW. Maar toegegeven: ook dat is te veel als er maar water van 30 a 40 graden wordt gevraagd. Weet ook nog steeds niet zeker of het verhogen van de pompsnelheden in CV en vloer nu meer of minder warmteafgifte tot stand brengt en of dat dan efficienter is of niet. Zit nu een beetje in het middengebied voor beiden.just4testing schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:21:
Dat is een idee wat ik denk ik wel ga proberen. Dat, of zoals vaak wordt voorgesteld: een continue-temperatuur voor de ruimte met vloerverwarming, de woonkamer (en dat is dan niet tegen het pendelen, maar meer voor het comfort, wat nu een beetje mist omdat 'ie te laat is en te langzaam/laag stookt).just4testing schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:21:
Dankjewel voor de feedback!
Als ik bovenstaande zo zie is het "AI" verhaal van Tado 99,9% marketing. En dat pieken/pendelen is een manier om niet-modulerende CV ketels "over tijd" te moduleren, dus ipv lang&laag doe je het in kleinere slices. Vaak is dat een indicatie dat er geen apart algoritme is voor modulerend stoken, maar dat er een generiek algoritme wordt gebruikt dat zowel voor modulerende als niet-modulerende CV ketels kan worden toegepast.
Want mijn "oldskool" Nest V3 kan dus gewoon wel 40C (of nog minder) vragen, en mijn Intergas xtreme kan dan met 4kW gewoon lang & laag blijven stoken (ik heb wel een minimum ondergrens op de CV ketel ingesteld want anders gaat ie pendelen, zo slim is de Nest dus ook weer niet haha). Het wordt echt eens tijd voor een hele mooie diepe integratie tussen CV ketel data, thermostaat, en huis-gedrag.
Want mijn "oldskool" Nest V3 kan dus gewoon wel 40C (of nog minder) vragen, en mijn Intergas xtreme kan dan met 4kW gewoon lang & laag blijven stoken (ik heb wel een minimum ondergrens op de CV ketel ingesteld want anders gaat ie pendelen, zo slim is de Nest dus ook weer niet haha). Het wordt echt eens tijd voor een hele mooie diepe integratie tussen CV ketel data, thermostaat, en huis-gedrag.
Dat is een v2 of v3, dus een v3 bridge zou theoretisch moeten werken, weet je zeker dat je die ook niet ergens hebt, het is een heel klein wit blokje. Kun je sowieso de vorige bewoners niet vragen? Het is nogal vreemd om alleen de bridge mee te nemen en de thermostaat te laten hangen.NilsHolgersson schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:34:
Ik ben onlangs verhuisd, en deze slimme thermostaat hangt aan de muur:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tado ru01. Maar verder heb ik er geen attributen bij zoals bridge, slimme knop, etc. Weet iemand misschien wat ik nodig heb aan apparatuur om deze thermostaat werkend te krijgen?
Heb je ook nog radiatorknoppen nodig?
Als de thermostaat t enige is wat er is... kan je misschien beter over op nieuwere systemen. Tado x. Of ander merk
Als de thermostaat t enige is wat er is... kan je misschien beter over op nieuwere systemen. Tado x. Of ander merk
Ik zou zeker niet aanraden om naar Tado X over te stappen, als je de kinderziekten ziet waar die nog mee kampt.
Waarschijnlijk veel goedkoper om de set verder aan te vullen met v3 onderdelen (2dehands bvb).
Waarschijnlijk veel goedkoper om de set verder aan te vullen met v3 onderdelen (2dehands bvb).
Thx, ik ga zo'n oudere bridge kopen. De vorige bewoner is overleden, en de familie heeft het huis leeggehaald, vandaar dat er sommige dingen 'half' zijn weggehaald, zij wisten wss niet wat het was. Sommige dingen van een set hingen er bv nog, die heb ik later teruggegeven via de makelaar.
De thermostaat zou overigens zonder bridge gewoon moeten werken, tenzij je ook Tado knoppen hebt want die communiceren met de thermostaat via de bridge. Let op dat alles wat je nu hebt gekoppeld zal zijn aan de account van de overledene en door Tado vrijgegeven moet worden. Dus als je deze thermostaat in combinatie met normale (thermostaat)knoppen hebt en je wilt niets slims doen zou ik het zo laten. Anders is bridge aanschaffen een goed plan, maar hou even rekening met het feit dat de boel dan via Tado vrijgegeven moet worden.NilsHolgersson schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:33:
Thx, ik ga zo'n oudere bridge kopen. De vorige bewoner is overleden, en de familie heeft het huis leeggehaald, vandaar dat er sommige dingen 'half' zijn weggehaald, zij wisten wss niet wat het was. Sommige dingen van een set hingen er bv nog, die heb ik later teruggegeven via de makelaar.
Bij het aanslaan van de tado kamerthermostaat zie ik de vlammetjes oplichten en vraagt 3 streepjes warmte. Ik hoor even daarna de tado radiatorkraan open gaan doch er gebeurt geen circulatie van warm water. Heb de kranen uitgetest en de bridge is gekoppeld en heb de indruk dat de pomp niet geactiveerd wordt. Hoe kan ik dat eventueel controleren? dit gebeurt in alle kamers
[ Voor 5% gewijzigd door jp50 op 27-10-2025 22:03 ]
@jp50
Het eerste wat in me opkomt, is dat er geen verbinding is tussen de Tado thermostaat en de ketel.
Heb je een bedrade thermostaat, dan de bedrading checken. Tado geeft geen foutmelding als de ketel geen antwoord geeft op opentherm commando's. Staat de bedrade thermostaat wel als zoneregelaar ingesteld?
Of heb je een draadloze ontvanger?, dan die eerst her-starten.
Staat de draadloze ontvanger wel als zone regelaar ingesteld?
Het eerste wat in me opkomt, is dat er geen verbinding is tussen de Tado thermostaat en de ketel.
Heb je een bedrade thermostaat, dan de bedrading checken. Tado geeft geen foutmelding als de ketel geen antwoord geeft op opentherm commando's. Staat de bedrade thermostaat wel als zoneregelaar ingesteld?
Of heb je een draadloze ontvanger?, dan die eerst her-starten.
Staat de draadloze ontvanger wel als zone regelaar ingesteld?
Ik heb gisteren een Tado X draadloze temperatuur sensor gekocht en gekoppeld via Matter. Ik heb dus geen Tado X bridge. Daarnaast heb ik 4 thermostaat kranen (heb blokverwarming in mijn appartement).
Ik vroeg me af of iemand een vergelijkbare setup heeft in Apple Homekit? Ik zie de 4 thermostaat kranen als thermostaten in homekit, maar de draadloze temperatuur sensor is alleen zichtbaar als sensor.
Nu lees ik op Reddit dat ik mogelijk een oude versie gekregen heb, want de laatste versie van de draadloze temperatuur sensor zou als thermostaat zichtbaar moeten zijn in homekit (zodat je ook een temperatuur kan instellen). Net als de 4 losse thermostaat kranen.
Wie kan dit bevestigen? Heb ik een oud model gekregen van de draadloze temperatuur sensor?
ps. belangrijk is dat het dus hier om een draadloze temperatuur sensor gaat en niet om de draadloze thermostaat. (https://www.coolblue.nl/p...sensor-x-uitbreiding.html)
Ik vroeg me af of iemand een vergelijkbare setup heeft in Apple Homekit? Ik zie de 4 thermostaat kranen als thermostaten in homekit, maar de draadloze temperatuur sensor is alleen zichtbaar als sensor.
Nu lees ik op Reddit dat ik mogelijk een oude versie gekregen heb, want de laatste versie van de draadloze temperatuur sensor zou als thermostaat zichtbaar moeten zijn in homekit (zodat je ook een temperatuur kan instellen). Net als de 4 losse thermostaat kranen.
Wie kan dit bevestigen? Heb ik een oud model gekregen van de draadloze temperatuur sensor?
ps. belangrijk is dat het dus hier om een draadloze temperatuur sensor gaat en niet om de draadloze thermostaat. (https://www.coolblue.nl/p...sensor-x-uitbreiding.html)
Signature van nature
:strip_exif()/f/image/Ei89aSTv9LawbhGD4fFtfEX5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CnR6LzDiE3II5Wvu1IZl4Zng.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uPruu29scuZzqZdjMTvujN0l.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ItWct37Su4jtrdiy8xL2NPyj.jpg?f=user_large)