Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Tado product overzicht

Sinds 2014 maakt het in 2011 opgerichte bedrijf Tado thermostaten voor de Europese markt. Deze thermostaten communiceren via verscheidene protocollen met 95% van de C.V.-ketels en is ontworpen voor "slim" gebruik in combinatie met een app voor iOS, Android en Windows Phone.

Inmiddels heeft het bedrijf zijn portfolio uitgebreid met slimme thermostatische radiator kranen. Deze kranen bieden de mogelijkheid om kamers als zones te behandelen en los onafhankelijk van elkaar te kunnen verwarmen. Ook is er de mogelijkheid om airconditioning systemen aan te sturen en zijn accesoires als een draadloze temperatuursensor beschikbaar.

Beveiliging

Volgens Tado's privacy policy wordt alle data encrypted en anoniem opgeslagen op hun servers in Amazon Web Service.

Updates

Tado geeft aan bijna iedere week updates voor de apparaten, apps en server applicaties uit te rollen.

Apps

Officiële apps van Tado:
iOS - https://apps.apple.com/nl/app/tado/id574418486
Android - https://play.google.com/s...details?id=com.tado&hl=nl

API

Voor de echte Tweakers onder ons is er een half-verborgen API beschikbaar. Deze wordt namelijk gebruikt door de apps.

Voor meer informatie zie: https://shkspr.mobi/blog/...i-guide-updated-for-2019/

Optioneel abonnement

Sinds de lancering van de Tado v3+ zijn sommige functies enkel beschikbaar bij afname van een abonnementsdienst genaamd Auto-Assist. Het abonnement is enkel via de app af te sluiten. Kosten zijn:
  • Maandelijks voor €2,99 per maand
  • Jaarlijks voor €24,99 per jaar

[Voor 46% gewijzigd door eXisTa op 09-01-2021 16:11]

• AKOEL
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 12-07 13:34
Mag aftrappen met een vraag?

We hebben al een tijdje de Tado Smartthermostaat in gebruikt, werkt top. Deze thermostaat regelt op de beganegrond de temperatuur.

Recent het idee om op de slaapkamers boven uit te breiden met smart radiatorknoppen, geinstalleerd, werkt allemaal prima. Nu het probleem:

Op de bovenverdiepingen werkten de thermostaatknoppen allemaal individueel, die zitten op een ander circuit; ongeacht of de thermostaat beneden aan het verwarmen is, kunnen de thermostaatknoppen de radiator warm laten worden. (we zitten op stadsverwarming, dus geen eigen CV, altijd warm water beschikbaar voor verwarming)

Nu, met de smart thermostaatknoppen, gaat, als 1 open gaat, ook de verwarming beneden aan, terwijl de thermostaat beneden aangeeft dat hij niet verwarmt. Is er een instelling die ik gemist heb?

Alvast hartelijk dank voor hulp.

• DaCoTa
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 01:15
Voor mijn installatie heb ik een hele buts knoppen en dergelijke nodig, en als je via een bedrijf als Tink besteld, zijn er legio sets met verschillende kortingen te krijgen. Omdat ik er niet uit kwam, heb ik een tooltje gemaakt die alle tado artikelen en sets van de Tink site plukt, en alle combinaties afloopt om de goedkoopste order te vinden.

Voorbeeldje van gisteren (20 knoppen, bridge, thermostaat en kamersensor):
Fetching items
Found 39 items
Done (3546239 iterations, 5.246 sec)
Items:
tado° Slimme Draadloze Temperatuursensor (€79.99)
tado° Slimme Radiatorknop 6-pack (€369.95)
tado° Slimme Bedrade Thermostaat Starter Kit V3+ incl. Bridge + 6-pack Radiatorknoppen (€459.95)
tado° Slimme Radiatorthermostaat 8-pack (€479.95)
Total price: €1389.84
Vandaag zijn de prijzen anders, en komt hij hierop uit:
Fetching items
Found 39 items
Done (3226699 iterations, 4.970 sec)
Items:
tado° Slimme Bedrade Thermostaat (€117)
tado° Slimme Radiatorknop Starter Kit + Draadloze Temperatuursensor (€159.95)
tado° Slimme Radiatorknop 3-pack (€199.95)
Total price: €1436.80
Dus wacht ik nog eventjes :-)

Als mensen hier interesse in hebben, kan ik de code ietsjes netter maken en ergens neerzetten. Draait op node.js.

• Wusser
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 23-06 21:05
Spam schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 12:27:
Wij zijn hier de badkamer aan het verbouwen en er komt een vloerverwarming in. Voorheen had ik hier een slimme Tado thermostaat knop. Nu heb ik wat discussies met de aannemer over het hergebruiken van die Tado knop voor de vloerverwarming. Hij adviseerde om het niet in te zetten en gewoon de vloerverarming dom mee te laten lopen met de verwarming beneden. De verwarming zou dan dus beneden op moeten staan anders doet de vloerverwarming het niet. Ook beweert hij dat als we het WEL inzetten hij een thermostaat ventiel (bijvoorbeeld Heimeier) moet monteren op de toevoer ipv de afvoer. En voor een vloerverwarming is dat klaarblijkelijk niet geadviseerd voor de goede werking ervan. Ook zou hij te warm kunnen worden.

Wat is jullie advies hierin? Hoe sneller hoe beter want ze willen vandaag al het ventiel wel/niet plaatsen. Ik snap er namelijk geen snars van...
Afgaande op je verhaal lijkt het me niet zo'n goed plan om de vloerverwarming "dom" mee te laten lopen met beneden. Is de vloerverwarming dadelijk de hoofdverwarming op de badkamer? In dat geval lijkt het wel wel zo prettig om deze apart in te kunnen stellen zodat je op de koude dagen in de ochtend lekker de badkamer op kunt warmen, maar dat is ook meer een mening.
GVR schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:32:
@tado ik heb via de chat afgelopen zondag een verzoek ingediend om thermostaatknoppen in slave modus te zetten. Het bericht is nog niet gelezen. Wanneer kan ik daar een antwoord op verwachten?
Hopelijk voor vrijdag.
Het is nog altijd vrij druk bij ons.
Spam schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 12:27:
Wij zijn hier de badkamer aan het verbouwen en er komt een vloerverwarming in. Voorheen had ik hier een slimme Tado thermostaat knop. Nu heb ik wat discussies met de aannemer over het hergebruiken van die Tado knop voor de vloerverwarming. Hij adviseerde om het niet in te zetten en gewoon de vloerverarming dom mee te laten lopen met de verwarming beneden. De verwarming zou dan dus beneden op moeten staan anders doet de vloerverwarming het niet. Ook beweert hij dat als we het WEL inzetten hij een thermostaat ventiel (bijvoorbeeld Heimeier) moet monteren op de toevoer ipv de afvoer. En voor een vloerverwarming is dat klaarblijkelijk niet geadviseerd voor de goede werking ervan. Ook zou hij te warm kunnen worden.

Wat is jullie advies hierin? Hoe sneller hoe beter want ze willen vandaag al het ventiel wel/niet plaatsen. Ik snap er namelijk geen snars van...
Ik denk dat de aannemen denkt dat de tado knop op het ventiel geplaatst gaat worden die de watertemperatuur meet.
Dat is inderdaad niet een goed idee.
Er moet een knop blijven die de temperatuur meet van het water wat er door de vloer gaat (vandaar dat die in de aanvoerleiding moet zitten).

Maar wat natuurlijk wel kan is een 2e radiatorkraan in serie plaatsen met daar de tado radiatorknop op.

De beste oplossing is een "zoneklep" in serie met het ventiel dat de watertemperatuur meet. met een bedrade slimme thermostaat.
AKOEL schreef op maandag 2 november 2020 @ 13:22:
Mag aftrappen met een vraag?

We hebben al een tijdje de Tado Smartthermostaat in gebruikt, werkt top. Deze thermostaat regelt op de beganegrond de temperatuur.

Recent het idee om op de slaapkamers boven uit te breiden met smart radiatorknoppen, geinstalleerd, werkt allemaal prima. Nu het probleem:

Op de bovenverdiepingen werkten de thermostaatknoppen allemaal individueel, die zitten op een ander circuit; ongeacht of de thermostaat beneden aan het verwarmen is, kunnen de thermostaatknoppen de radiator warm laten worden. (we zitten op stadsverwarming, dus geen eigen CV, altijd warm water beschikbaar voor verwarming)

Nu, met de smart thermostaatknoppen, gaat, als 1 open gaat, ook de verwarming beneden aan, terwijl de thermostaat beneden aangeeft dat hij niet verwarmt. Is er een instelling die ik gemist heb?

Alvast hartelijk dank voor hulp.
U moet de slimme knoppen in "slave modus" laten zetten. Dan kunnen ze geen warmtevraag meer sturen naar de Slimme Thermostaat.
Neem hiervoor contact op met onze support (chat is beschikbaar via www.tado.com)

[Voor 91% gewijzigd door tado op 03-11-2020 13:46]

Bra-Jo schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:56:
[...]

Tnx voor je reactie. :)

Ik ben toch maar een andere kant op gegaan. Ik had alles zelf willen samenstellen (klep, motor enz) maar heb uiteindelijk besloten om "maar" 100 euro extra uit te trekken en een 24v klep van Honeywell te bestellen. Als ik zie wat dat heel Tado-spul kost, dan maakt die 100 euro ook niet meer zoveel uit. Plus een hoop frustratie en gepiel vermeden hiermee (hoop ik).
Ik ken je situatie niet precies dus weet niet wat voor oplossing je precies voor ogen hebt, maar ik zou igv een gemotoriseerde klep een (stalen) kogelklep nemen ipv een (kunststof) magneet/pistonklep, hij opent misschien iets trager (binnen 30 sec geheel open/dicht) maar is véél betrouwbaarder/onderhoudsvrij.

Bij zo'n magneet/pistonklep zit je met een beetje vuil in de leiding al snel jaarlijks het binnenwerk te vervangen, iets waar je niet op zit te wachten wat betreft kosten en onderhoudsgedoe, en ook mogelijk lawaai in je woning doorgegeven via je cv buizen ivm stroef werkende klep. Google maar eens op "Honeywell klep blijft hangen". Bij twijfel, laat je voor jouw specifieke situatie adviseren door een winkel die beide typen voert.

Zelf heb ik een Danfoss zoneklep met kogelafsluiter en metalen aandrijving, toch wat duurzamer dan kunststof tandwieltjes. Je hebt ze ook wel wat goedkoper, kwestie van wat zoekopdracht op 24v kogelklep / 24v zoneklep kogel etc, zoeken op NL en voorbij de aliexpressmeuk scrollen. ;)

Hier wat info:
https://magneetventielshop.nl/centrale-verwarming.html

[Voor 17% gewijzigd door Cap op 04-11-2020 12:43]

• JBS
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Database Maintenance Announcement

Upcoming scheduled maintenance notice

We are planning to upgrade our database to respond to the rapid increase in the number of tado° devices that were connected this heating season.

This will take place tomorrow, the 5th of November, between 14:30 CET and 17:00 CET.

For periods within this time, you can expect that:
your tado° app might become unresponsive.
your rooms might show a "no remote access" message.
the temperature changes in your Smart Schedule might be delayed.

Manual control on your tado° devices will continue to work as expected. You can find more information on how to control your devices manually here.

Thank you for your understanding and patience with us.

Your tado° Team

Start time
Nov 5, 14:30 CET

Estimated duration
2 hours and 30 minutes

Components affected
IoT cloud hub
Device connectivity
Room climate report database
Smart schedule execution
360 Remote Monitoring

• JBS
  • Niet online
Cap schreef op woensdag 4 november 2020 @ 16:08:
Heeft iemand hiervan trouwens een mail, pushmelding o.i.d. gehad? Ik niet. Je zou toch verwachten van wel, om onnodig ongemak bij de klanten en veel onnodig contact met de helpdesk te voorkomen.
Ja, ik ontving er een mailtje over. Mogelijk omdat ik me heb geabonneerd op hun status mails.

[Voor 7% gewijzigd door JBS op 04-11-2020 16:11]

• Bla65
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 23-07 16:28
JBS schreef op woensdag 4 november 2020 @ 16:10:
[...]

Ja, ik ontving er een mailtje over. Mogelijk omdat ik me heb geabonneerd op hun status mails.
idem

• g00gle
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 00:02
Cap schreef op woensdag 4 november 2020 @ 16:43:
[...]

Ligt er maar aan, als je een extensiekit hebt die de ketel aanstuurt kan je daarmee prima de ketel via OT aansturen terwijl de thermostaat de klep bedraad aanstuurt met het relais (extensiekit op D01 en Thermostaat op TS). De thermostaat zegt dan bij warmtevraag tegen de extensiekit "zet te ketel aan het werk" EN schakelt het relais zodat de klep open gaat. De extensiekit kan dan zelfstandig bepalen of ie dat via OT doet of via aan/uit. Werkt goed bij mij via OT + zoneklep. d:)b
Ik heb inderdaad hetzelfde systeem. Precies op deze manier.

Het enige wat ik hier wel vervelend aan vind is dat de zoneklep eigenlijk wat langer open zou moeten blijven. Omdat de ketel eigenlijk altijd nog even staat na te draaien. In dit geval gaat alle warmte door de bypass regelrecht retour naar de ketel. Ik zou zelf wat kunnen knutselen met een relais die zorgt voor deze afsluit vertraging. Maar je zou verwachten dat @tado hier redelijk makkelijk een vertraging op zou kunnen maken. Zodat ze zoneklep bijvoorbeeld nog 5 minuten open blijft nadat de warmtevraag stopt.

Aan de andere kant is de kans ook aanwezig dat de watertemperatuur in de vv behaald is en deze gesloten is. Ook dan zal het water via de bypass retour gaan. 🤔

• g00gle
Bra-Jo schreef op woensdag 4 november 2020 @ 22:39:
[...]

Kak. Had je dat niet een dag eerder kunnen zeggen? :+
Dank je! Ik had niet heel goed gezocht op ervaringen met de Honeywell, nu wel spijt van. Hij is nu al onderweg, maar ik denk dat ie mooi weer terug gaat. Die paar tientjes extra voor die Danfoss maken ook niet veel meer uit...

Nadeel van die 24v dingen uit je tweede link is dat er volgens mij geen voeding bij zit (toch?). Dan zou ik daar weer mee moeten gaan pionieren. Dus denk dat het gewoon die Danfoss wordt.
Ik heb deze:
https://www.warmteservice...-trafo-24-Volt/p/37651565

Trafo zit erbij, is een kogelkraan. Ik weet alleen niet wat voor tandwieltjes erin zitten. Ik weet wel dat de "motor" eraf kan en je deze kunt vervangen zonder de hele kraan te moeten demonteren.
Bra-Jo schreef op woensdag 4 november 2020 @ 22:39:
[...]

Kak. Had je dat niet een dag eerder kunnen zeggen? :+
Dank je! Ik had niet heel goed gezocht op ervaringen met de Honeywell, nu wel spijt van. Hij is nu al onderweg, maar ik denk dat ie mooi weer terug gaat. Die paar tientjes extra voor die Danfoss maken ook niet veel meer uit...

Nadeel van die 24v dingen uit je tweede link is dat er volgens mij geen voeding bij zit (toch?). Dan zou ik daar weer mee moeten gaan pionieren. Dus denk dat het gewoon die Danfoss wordt.
Het tweede linkje ging me dus meer om het verhaaltje met uitleg over het kogel principe. Maar als je op die pagine vervolgens op de 2-weg of 3-weg klep link klikt krijg je toch een hele rits soorten, DC, AC, 12V, 24V, 230VAC, verschillende diameters aansluitingen, etc?

https://magneetventielsho...elektrisch/2-weg/messing/

Bijvoorbeeld https://magneetventielsho...h-2-weg-24vdc-relais.html, maar gewoon even contact opnemen en vragen verifiëren welke voor jouw geval het beste is lijkt me.

Zelf ben ik voor de Danfoss gegaan, vertrouwde kwaliteit en duidelijke specs met vermelding van een metalen binnenwerk. Maar kan me prima voorstellen dat je wat tientjes wil besparen en het met een wat onbekender merk wil proberen.

Kijk ook even of de klep van je keuze ook handmatig te bedienen is, altijd handig in het geval dat automatisch niet lukt bij een defect/probleem/power uitval. Verschil dat verder vrij obvious is: de Danfoss heeft geen insteek netadapter maar een gewone geaarde stekker, een lekker lange kabel naar de zoneklep zelf met daartussen een los 24VDC voedingskastje. Daarin zit ook ook nog een extra relais dat schakelt op het moment dat de klep schakelt, daar kun je dus desgewenst ook weer iets aan hangen dat moet schakelen. :P

[Voor 7% gewijzigd door Cap op 05-11-2020 00:56]

• acidfever
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 22-07 16:51

acidfever

I am allready working!

remzor schreef op woensdag 4 november 2020 @ 23:36:
Ik kan mijn Tado systeem helaas al ruim een week niet meer gebruiken. We zijn verhuisd en de radiatorknoppen (incl. adapters die ik al had) passen niet op de radiatoren waar ik nu woon.

Contactformulier ingevuld waarin ze vragen foto’s te uploaden maar waar geen upload mogelijkheid bestaat. Via Facebook contact gezocht, gebeld, livechat (is alleen een bot); ik kom niet met ze in contact en er is nog steeds nergens op gereageerd. Toch wel vervelend en vrij slordig vind ik.

@tado Waar moet ik zijn om nieuwe adapters te regelen voor mijn radiatoren? Ik heb nu 6 onbruikbare knoppen. Aantal jaren terug kreeg ik ze kosteloos thuis gestuurd en verliep het contact prima. Nu lijkt Tado te snel gegroeid te zijn of zijn ze iets arroganter geworden omdat ze niet meer hoeven te leunen op de ‘early adopters’. Dat zou erg jammer zijn..
Elke willekeurige CV benodigdheden winkel.
Op de Tado site vind je welke aansluitingen Tado ondersteund met hun knop en de bijgeleverde adapters.

Weet je zeker dat de aansluiting die op de radiatoren er niet tussen zit en je simpelweg een meegeleverde adapter moet gebruiken? Er zijn overigens ook aansluitingen waarvoor niet standaard een adapter is meegeleverd (doorgaans omdat ze zeldzaam zijn of zelfs nooit meer worden toegepast).

In deze PDF vind je overigens welke adapter je nodig hebt wanneer deze niet meegeleverd is. Als het goed is kun je daar ook vinden welke aansluiting je huidige radiatoren hebben.

[Voor 16% gewijzigd door acidfever op 05-11-2020 08:43]

Cap schreef op woensdag 4 november 2020 @ 16:16:
Toch vreemd. Dit lijkt me geen regular update / status werk maar een grote geplande update die outage veroorzaakt. Bij elke (telefoon, tv, internet, energie, etc) provider is dit reden om een mail te sturen, een brief in de bus te doen, etc etc. Dat hangt dan niet af van of je een abonnement op een nieuwsbrief, update service o.i.d. hebt. Maar goed: bedankt voor het melden! :)
Dit soort onderhoud had natuurlijk beter plaats kunnen vinden in de zomer, wanneer het overgrote meerendeel van onze klanten nooit naar de app kijkt omdat ze niet verwarmen. Vanwege de recente downtimes in combinatie met de grote hoeveelheid nieuw aangesloten tado apparaten (boven verwachting) blijkt nu dat dit onderhoud niet langer uitgesteld kan worden.

Ook is er overwogen om dit onderhoud in de nacht uit te voeren, maar dat brengt natuurlijk ook weer eigen risico's met zich mee omdat er in de nacht minder medewerkers aanwezig zullen zijn (zowel developers als de klantenondersteuning).

Het is altijd een afweging om een mail te sturen naar iedereen of niet.

Voor veruit het overgrote deel van onze gebruikers zal de downtime compleet ongemerkt voorbij gaan.
Als je wel een email vooraf stuurt brengt dat ook altijd de "negatieve gebruikers" naar boven die dit dan aanpakken om onze klantenservice te overspoelen met negatieve feedback zodat echte vragen ondergesneeuwd kunnen raken. (zie ook de comments van deze vocale negatieve minderheid op onze Twitter post: https://twitter.com/tado/status/1324059088750321664 )
We weten dat dit een kleine minderheid is vanwege de Net Promotor Score surveys die we versturen.

Voor mensen die wel op de hoogte gesteld willen worden hebben we een mail gestuurd vanaf onze status pagina: https://status.tado.com/

Tijdens het onderhoud zal onze Chat-Bot op de website een link vertonen naar deze status pagina.

Op die manier zullen de mensen die nog geen bericht hebben gehad via de status pagina maar die wel merken dat er een probleem is met de app ook te weten krijgen waarom de app misschien niet werkt zoals gepland.
heraut schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:29:
Ik heb inmiddels 10 kamers en vraag me af of de volgorde van de tegels in de App aangepast kan worden en of tegels verborgen kunnen worden per gebruiker?

En of op de roadmap staat dat er een icoon of foto toegevoegd kan worden? Nu moet ik telkens zoeken door een onlogische lijst.
Ik zou goed de komende app-updates in de gaten houden, binnenkort zou het mogelijk moeten zijn om de volgorde aan te passen!
ardvark99 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:18:
[...]

Onderaan de tegels heb je toch een knop "Kamers reorganiseren"? Daar kan je in ieder geval de volgorde van de tegels aanpassen.

(Bedenk mij ineens, ik draai volgens mij de beta app ;) )
Dat zal het dan zijn want die knop zie ik niet. :P

• g00gle
Bra-Jo schreef op woensdag 4 november 2020 @ 22:46:
[...]

Tnx, dat scheelt toch weer 40 euro. Maar maakt het niet uit dat deze voor stadsverwarming zou zijn? Ik heb gewoon een ketel, deze klep moet vóór de vloerverwarming, eigenlijk precies zoals hierboven geschetst (thermostaat aan de klep, extensiekit aan de ketel).
Maakt niet uit, of hij nou warmwater van stadsverwarming afsluit of vanaf je CV ketel. Het idee is hetzelfde. Hij doet er inderdaad wel lang over met open en dicht gaan. Maar ik denk dat dit niet direct een probleem is.
acidfever schreef op donderdag 5 november 2020 @ 15:03:
[...]

Eens, maar volgens de Tado reactie een paar posts terug behoren we tot een kleine groep negatieve gebruikers. Dat is blijkbaar een goede manier om met kritische feedback van je klanten om te gaan in plaats van wellicht eens luisteren wat zij te melden hebben.
Ik denk niet dat ik Tweakers forum leden als negatieve gebruikers zou bestempelen? Dat is in ieder geval niet wat ik bedoelde.

Als we een mailing doen naar al onze gebruikers, activeren we helaas de kleine groep negatieve gebruikers.

Alles is alweer online (maar zal waarschijnlijk nog een keer offline gaan voor een korte periode).

EDIT: Server Maintenance is al klaar. Ging sneller dan verwacht.

[Voor 11% gewijzigd door tado op 05-11-2020 15:24]

• JBS
  • Niet online
Onderhoud is afgerond.
Database Maintenance Announcement
Maintenance complete
The Scheduled maintenance has been completed.

Time posted
Nov 5, 15:21 CET

• Motorfret
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 23-07 13:27
Vraagje; als de batterijen in een thermostaatknop leeg zijn, krijg je daarvan dan een melding in de app?

De verwarming bleef gisteravond doorloeien, bleek een van de knoppen lege batterijen te hebben.
Wel melding op de knop, maar niet in de app.
(Firmware 75.1 in de knop)

4800W WzW, 11550W OW, Hyundai Ioniq, Lead, follow, or get the hell out of my way....!

Is herkenbaar, batterijststatus knoppen wordt wel vaker niet goed doorgegeven.

Waarschijnlijk omdat de batterij dus bijna op is. :? :P

[Voor 27% gewijzigd door Cap op 05-11-2020 19:21]

@Jeoh Huh? Je kan toch in het schema aangeven op welke tijdstippen Tado moet verwarmen?

Kamer selecteren, Slim schema selecteren, dag(en) kiezen, tijdblok 's ochtends definiëren bijv van 6.30 tot 7.30 20 graden, tijdblok 's avonds van 20:00 tot 20.30 tot 21.30.

Klaar. Of bedoel je iets anders?
Sharky schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 09:39:
[...]

Ben ik op zich met je eens, maar misschien hebben ze wel gekeken wanneer er de minste activiteit op hun servers is. Het zou natuurlijk best kunnen dat dit overdag is.
Nee hoor, dat is zeker niet in de middag maar (uiteraard) in de nacht, en nee dat hebben ze niet gedaan, ze hebben gekeken wanneer er medewerkers beschikbaar zijn.

• PJDW
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 09-07 07:38
heraut schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:29:
Ik heb inmiddels 10 kamers en vraag me af of de volgorde van de tegels in de App aangepast kan worden en of tegels verborgen kunnen worden per gebruiker?

En of op de roadmap staat dat er een icoon of foto toegevoegd kan worden? Nu moet ik telkens zoeken door een onlogische lijst.
Je kan de volgorde nog wijzigen via volgende link:
https://my.tado.com/webapp/#/home/zone-order

• wvanommen
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 23-07 00:07
Jolly_Jumper schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 09:30:
Heel kort en waarschijnlijk simpele vraagje: ik heb in huis momenteel 5 Tado radiatorknoppen (i.c.m. de bridge) welke gewoon goed werken. Ik heb echter nog een Honeywell thermostaat (zo’n touchding). Kan ik als ik een Tado thermostaat wil, gewoon de uitbreiding kopen? (aangezien ik al een bridge heb)
Ja dat kan, ik heb ooit de starterskit met knoppen gekocht + de thermostaat uitbreiding omdat dat goedkoper was dan de starterskit met thermostaat + losse knoppen.

• GVR
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 23:38
heraut schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 09:25:
[...]

Inloggen lukt maar ik kan de volgorde helaas niet wijzigen.
Plaats je cursor in de rechterbovenhoek van een tegel, dan verschijnt er een 'verplaats' cursor en kan je de tegel omlaag of omhoog slepen

• Roy1985
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 19-07 15:21
Motorfret schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 17:25:

[...]

Als de rest van je huis een sauna is, dan lijkt het me eerder dat je cv installatie niet goed ingeregeld is. Ik zou eerst daar dan ook mee aan de slag gaan.
Dat is wat kort door de bocht, omdat het bij vorige bewoners probleemloos gefunctioneerd heeft zonder Tado. Daarbij geeft de Tado niet de juiste aanvoertemp en is de Tado de enige variabele die dit regelt. Dat ik daardoor vervolgens ik schat 50% van de warmte aanvoer in woonkamer mis omdat de convector niet mee doet ligt dus ook aan de Tado die niet de juiste aanvoertemp regelt.
@tado Als je een Tado kamerthermostaat activeert laat die eerst de huidige gemeten temperatuur zien en na een paar seconden de ingestelde waarde. Handig! Want uiteraard wil je zowel de gemeten als ingestelde temperatuur zien. (Nog handiger zou zijn als net zoals bij de doorsnee domme thermostaten gewoon meteen de gemeten temperatuur zou worden getoond en de ingestelde ernaast, maar dat terzijde. ;))

Een radiatorknop heeft ook een temperatuursensor ingebouwd, echter als je die activeert staat er alleen de ingestelde temperatuur. Waarom laat deze niet eerst even ook de gemeten temperatuur zien, net als de kamerthermostaat? Dat is toch wel een nuttige functie als je er toch in de buurt bent, het scheelt weer het pakken van je telefoon en de app openen. Nu zit je je altijd af te vragen hoe warm het nu eigenlijk in de kamer is als je de knop handmatig wat omhoog draait.

Is het omdat de temperatuurmeting minder precies is dan die van een kamerthermostaat? Het lijkt me eigenlijk niet, immers in de app worden de radiatorknop temperaturen wel gewoon getoond. Dus wat is de reden?

[Voor 5% gewijzigd door Cap op 07-11-2020 19:25]

• Klik
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 22-07 22:43
jeanpaulh schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 18:57:
[...]

Helaas zijn al je klachten 'bekende' problemen met Tado.

De vroege start is ergens in 2016 stuk gemaakt na een update en wordt sinds die tijd genegeerd door Tado:
https://community.tado.co...mostaatknoppen-werkt-niet

Destijds uit pure wanhoop op advies van Tado het bovenstaande topic aangemaakt zodat er gestemd kon worden. Tot nu toe is het enige wat dat heeft opgeleverd het inzicht dat er velen zijn die de functie missen.

Het doorstoken met als gevolg een overshoot is ook bekend en wordt toegeschreven aan het feit dat ze een PID regelaar gebruiken.
Je herkent het wel van de PID regelaar in de cruise control van je auto. Die varieert ook tussen de 95km/h en 110km/h als je hem op 100km/h instelt |:(
Slecht product dus waar amper ontwikkeling in zit.
Die van mij gaat in ieder geval op marktplaats.

• heraut
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 24-06 21:12
Klik schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 21:07:
[...]

Slecht product dus waar amper ontwikkeling in zit.
Die van mij gaat in ieder geval op marktplaats.
Ik ervaar deze klachten niet. Misschien goed om een tegengeluid te laten horen. Bij mij werkt Tado heel goed ivm vloerverwarming beneden en radiatoren boven. Geen overshoots e.d.
frtmlk schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 21:06:
[Afbeelding]
Vandaag m'n Tado geïnstalleerd. Ik zie alleen bij het display dat er LEDjes licht knipperen als het display aan gaat. Die om de temperatuur heen. Is dit normaal?
Is normaal. Het display is vrij budget. De ledjes knipperen sowieso zichtbaar van zichzelf en de brandende schijnen een beetje door op de rest van de LED matrix, je ziet dus de omringende LEDjes lichtjes oplichten.

Vroeger zou daar geen haan naar gekraaid hebben maar we zijn een beetje verwend geraakt met al die ultra scherpe hoge resolutie schermen op moderne smartphones. ;)

• GVR
heraut schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 21:30:
[...]

Ik ervaar deze klachten niet. Misschien goed om een tegengeluid te laten horen. Bij mij werkt Tado heel goed ivm vloerverwarming beneden en radiatoren boven. Geen overshoots e.d.
Ik ook totaal geen klachten. Geen vloerverwarming. 'gewoon' een nefit ketel, cv temp op 65 graden. Vroege start nooit gebruikt. Gewoon het slimme schema op de juiste tijden ingesteld zodat ik er zo min mogelijk handmatig op hoef in te grijpen. Onlangs uitgebreid met radiatorknoppen, nu 4 ruimtes apart te regelen, ook dat werkr prima!

De thermostaat aan de muur gebruik ik heel af en toe om even de temperatuur in de woonkamer te lezen. De rest gaat of automatisch of regel ik in de app.

Tuurlijk zijn er wensen en is het maar de vraag wanneer tado die toevoegt, maar het gras is vast niet groener bij de buren.

[Voor 9% gewijzigd door GVR op 07-11-2020 22:42]

Je hebt altijd één bridge nodig, dus een of ander starterspakket van bridge + apparat(en) naar keuze.

Maar in jouw geval met slechts 1 temperatuurinstelling heb je helemaal geen "slimme" knop nodig. Daarom zou ik gewoon een klassieke thermostaatknop kopen, als die er niet al op zit. Dat bespaart je weer een app installeren en jaarlijks (of vaker) batterijen vervangen. ;)

Die knop stel je 1x in op 18 graden, op mijn Comap radiatorknoppen en veel andere knoppen zit een instelbare mechanische blokkade zodat je de knop niet hoger kan draaien dan die waarde. Alleen even uitvinden wat de juiste instelwaarde is, een tikje onder de stip dus, ik gok tegen de 3 aan. Nog beter, gewoon even een thermometer in de kamer zetten en instellen maar. :)

[Voor 16% gewijzigd door Cap op 08-11-2020 11:14]

• ArisB
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 00:39
Don Quijote schreef op zondag 8 november 2020 @ 09:14:
In mijn dochters slaapkamer staat een joekel van een radiator. Echter mijn thermostaat staat twee verdiepingen lager in de grote werkkamer. Doordat een en ander niet goed ingeregeld is, is het ongeveer consequent 2 graden warmer in haar kamer dan in de woonkamer (22 om 20). Niet echt lekker in een slaapkamer.

Makkelijkste oplossing leek mij zo’n tado knop die hem gewoon dichtdraait bij 18 graden in de kamer. De overige smart functies boeien mij niet zoveel.

Als ik nu alleen dit wil (dicht bij halen van 18 graden) heb ik dan voldoende aan alleen een Radiatorknop? Of moet ik dan alsnog een bridge erbij kopen?
Je kan gewoon een normale thermostaatknop gebruiken hiervoor, niets slims voor nodig.
Dat is volgens mij geen thermostaatventiel maar een gewone. Dus met deze foto langs de Warmteservice of andere loodgieterwinkel en die adviseren je feilloos welk ventiel (indien nodig) + thermostaatknop (met instelbare begrenzing) je moet hebben. Vooral ook even duidelijk de markeringen op het aansluitstuk dat de verwarming in gaat fotograferen.

[Voor 28% gewijzigd door Cap op 08-11-2020 11:16]

Don Quijote schreef op zondag 8 november 2020 @ 11:07:
Dank beide. Dit is niet helemaal de plek denk ik, maar om hier nu een topic voor aan te maken...

Een rondje googelen helpt mij niet om te vinden wat dit voor aansluiting is. Lijkt niet echt op de standaard aansluitingen. Iemand een idee?
[Afbeelding]
Dit lijkt gewoon de Danfoss RA aansluiting.

Daar zit de adapter gewoon in de box geleverd.
Cap schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 19:24:
@tado Als je een Tado kamerthermostaat activeert laat die eerst de huidige gemeten temperatuur zien en na een paar seconden de ingestelde waarde. Handig! Want uiteraard wil je zowel de gemeten als ingestelde temperatuur zien. (Nog handiger zou zijn als net zoals bij de doorsnee domme thermostaten gewoon meteen de gemeten temperatuur zou worden getoond en de ingestelde ernaast, maar dat terzijde. ;))

Een radiatorknop heeft ook een temperatuursensor ingebouwd, echter als je die activeert staat er alleen de ingestelde temperatuur. Waarom laat deze niet eerst even ook de gemeten temperatuur zien, net als de kamerthermostaat? Dat is toch wel een nuttige functie als je er toch in de buurt bent, het scheelt weer het pakken van je telefoon en de app openen. Nu zit je je altijd af te vragen hoe warm het nu eigenlijk in de kamer is als je de knop handmatig wat omhoog draait.

Is het omdat de temperatuurmeting minder precies is dan die van een kamerthermostaat? Het lijkt me eigenlijk niet, immers in de app worden de radiatorknop temperaturen wel gewoon getoond. Dus wat is de reden?
Goede vraag. Ik weet niet waarom de gemeten temperatuur niet zichtbaar is op de Slimme Radiatorknop. Ik verwacht dat dit te maken heeft met het feit dat je met het draaiwiel van de Radiatorknop het display aan zet, en die actie heeft ook direct tot gevolg dat je de ingestelde temperatuur aanpast.

Maar misschien een goede om op het tado forum te plaatsen als feature request ?

Alternatief is natuurlijk om de Draadloze Temperatuur Sensor toe te voegen om zo een meetpunt aan de muur te hebben met hetzelfde display als de Slimme Thermostaat (en dus ook gemeten temperatuur).

[Voor 56% gewijzigd door tado op 09-11-2020 16:56]

• GVR
Cap schreef op maandag 9 november 2020 @ 15:54:
[...]

Waarschijnlijk geeft ie het goed aan als de verwarming een tijd uit staat en te hoog als de verwarming uit staat. Je zal dus moeten middelen. ;)

Dat zit hem natuurlijk in het feit dat de knop vlakbij de radiator zit dus de afgestraalde warmte sterker voelt dan de rest van de kamer. Daarom krijg je zenuwachtiger temperatuurgedrag met radiatorknoppen.

Wil je een mooi constante temperatuur zoals bij normale kamerthermostaten dan is inderdaad een temperatuursensor erbij de oplossing. Ik merk in de slaapkamers dat de actief regelende Tado knoppen ook een zenuwachtiger temperatuurverloop geven dan klassieke thermostaatknoppen die er eerst op zaten en die meeliftten op de warmtevraag van de kamertermostaat beneden.
Het feit dat de Tado knop vertikaal zit gemonteerd (als het die radiator van de foto is, aansluiting zit bovenop) kan ook nog voor een slechtere meeting zorgen lijkt me.

Ik heb bij mijn eigen radiatoren deze kranen onlangs vervangen voor een haaks of verkeerd haakse zodat de knop naar voren of opzij wijst.
@yannickie111 @Dragunov Ik geef een voorzet maar zelf ook een beetje reviews lezen / googlen. :)

Verschillen / voordelen Netatmo o.a.:

- Netatmo thermostaat komt standaard met een relais voor bij de cv ketel zodat de thermostaat draadloos te gebruiken is.
- Netatmo radiatorknop kan horizontaal of vertikaal gemonteerd worden, schermpje kantelt mee.
- Netatmo thermostaat laat de huidige én de ingestelde temperatuur zien in 1 oogopslag, en je hoeft niet op een knop te drukken, scherm is altijd actief. Dat kan ook omdat het een E-ink scherm is waardoor de batterij niet snel leeggetrokken wordt.
- Netatmo thermostaat biedt de keuze uit 2 algoritmes: hysteresis met instelbare temperatuuroffset en PID met instelbare minimale heating time (en dan zonder grote overshoots ;)), en ook koppelen van een buitensensor voor weersafhankelijke regeling.
- Er is een goede installatiewizard binnen de app zelf of via een browser.
- Schema's bieden zoals vele normale klokthermostaten een optie om dagen te kopiëren, zodat je niet als een aap 7x hetzelfde tijdblokkenschema hoeft aan te maken / wijzigen voor elke dag. Of 5x + 2x weekend. Er is als je wilt ook een wizard die je door het schema leidt.
- Bovendien biedt het de optie om in het schema per tijdblok een activiteitenprofiel te kiezen waar een bepaalde temperatuur bij hoort. Iets wat je ook ziet bij andere thermostaten van o.a. Honeywell en Remeha en vast allerlei anderen. Dit is ontzettend handig want je maakt dus profielen aan als "slapen", "relaxen", "werken" etc met bijbehorende temperatuur. Vervolgens is samen met de Copy functie het aanmaken van een schema een eitje, evenals het wijzigen van de temperatuur: 's nachts te warm? Je past de temperatuur van het profiel "slapen" aan en hup, in al je schema's is de temperatuur gewijzigd. Bij Tado moet dat, voor elk tijdblok, voor elke dag, voor elk schema, handmatig...

Zie bijv hier als je meer wilt weten over wat er zoal voor functionaliteit in zit.

UIteraard zijn er ook nadelen t.o.v. Tado, daar niet van... ik noemde het ontbreken van Opentherm sturing al. Ook gaat de verbinding via normale wifi wat in principe wat storingsgevoeliger is dan het 6LoWPAN protocol dat Tado gebruikt. Andere nadelen mag je zelf bedenken / opzoeken... ;)

• acidfever

acidfever

I am allready working!

g00gle schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:14:
Ik heb het gevoel dat de "feature" requests op het forum van Tado alleen maar er zijn om mensen door te verwijzen. Naar mijn idee gebeurd er namelijk helemaal niets mee.

Ik heb nu ongeveer 1 jaar Tado draaien en de ontwikkeling van Tado valt me best wel tegen. Ik had verwacht/gehoopt dat ze innovatief zouden zijn en veel nieuwe en leuke features zouden toevoegen aan Tado.
Helaas gebeurd dit (bijna) niet.

Ik krijg langzaam het gevoel dat Tado maar 1 developer heeft, die zich alleen maar richt op het draaiende houden van alles. Verder misschien 1 systeembeheerder die af en toe een storing oplost of een database update. Jammer.
Er zijn wel wat dingen gedaan uit de feature requests.
Zo kun je inmiddels de status van de verwarming in iedere kamer zien, kun je de volgorde van de tegels in de app wijzigen en kun je handmatig thuis of afwezig zetten.

Dat zijn natuurlijk niet de innovaties die je bij een dergelijk product zou willen zien (zeker omdat Tado wat betreft basis functionaliteit nog wel wat achter loopt op andere aanbieders) maar volledig stilstaan doet het gelukkig ook weer niet.

Het lijkt inderdaad wel dat er extreem weinig resources mee bezig zijn. De volledige gang van zaken doet dat vermoeden (van rare sevice windows tot de zeer trage functionele ontwikkeling).

Zowel het Nederlandstalige als Engelse suggesties subforum staan vol met leuke en vooral nuttige ideeën en het is doodzonde dat Tado deze nagenoeg niet oppakt (of in ieder geval de plannen voor de komende tijd niet inzichtelijk maakt).

• amphora
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 20:12

amphora

Websites & Fotografie

Vind de ontwikkelingen ook maar matig. Als je 80 euro voor een temperatuur sensor durft te vragen en ook nog 3 euro per maand voor 'slimme' geo functies dan zou je verwachten dat daar een doordacht en innovatief software platform achter zit wat constant doorontwikkeld wordt. Maar het lijkt er op dat er zowel op hardware als software flink verdiend en bezuinigd wordt.

kruijk.nl fotografie, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230
nickdekruijk.nl Webdesign/dev, MacBook Pro 15" Retina

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

tado schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:32:
[...]
Features zoals de "manual home/away" en binnenkort de "reordering of zones" komen mede voort uit gevraagde features van het forum.
Maar dit zijn dan ook erg eenvoudige functies die een beetje developer er in een paar uurtjes weet in te fietsen. Ok, misschien dagen. Maar niet jaren ;)

• acidfever

acidfever

I am allready working!

CoachKoos schreef op woensdag 11 november 2020 @ 13:02:
Ik ben nog zoekende naar de juister temperatuur voor de CV ketel (dus niet de thermostaat) en dan met name nachts.

De dagtemperatuur wordt aanbevolen op 60 graden te houden. Mijn ketel heeft een ECO stand, maar neem aan dat het Slimme schema van de TADO dit overschrijft?

Zo ja, waar moet ik dan nachts de temperatuur op instellen? Helemaal uit of op 20-30-40-50-60 graden?

Hoor graag jullie tips en trucs!
Wanneer er geen vraag is maakt dat niet uit toch? Of het moet over het tapwater gaan.

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Ik ben nog zoekende naar de juister temperatuur voor de CV ketel (dus niet de thermostaat) en dan met name nachts.

De dagtemperatuur wordt aanbevolen op 60 graden te houden. Mijn ketel heeft een ECO stand, maar neem aan dat het Slimme schema van de TADO dit overschrijft?

Zo ja, waar moet ik dan nachts de temperatuur op instellen? Helemaal uit of op 20-30-40-50-60 graden?

Toen ik de Tado net had ben ik daar ook mee gaan experimenteren en had ik 'm op 30 gezet. Toen ik een keer 's nachts wilde douchen was dat een behoorlijke tegenvaller toen het water niet warmer werd dan 30 graden. Sindsdien gewoon op 65 (maximaal bij mij) laten staan. Besparen doe je met deze functie toch niet tenzij je per ongeluk de warme kraan een keer open laat staan.

De warm water functie helpt bij besparen van gas voor ketels met een externe watertank.
Je warmteverlies vanuit die tank gaat natuurlijk omlaag als de tank op een lagere temperatuur gehouden kan worden.

Voor combi-ketels is deze functie niet heel relevant. Ik zou hem gewoon op de gewenste temperatuur laten staan.

Groet,
Jurian

• heraut
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 24-06 21:12
Via de eerder genoemde link:

https://my.tado.com/webapp/#/home/zone-order

...kan ook ik als normale gebruiker de volgorde van de Kamers aanpassen. Helemaal top!
amphora schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:02:
[...]

En hoe overtuig ik jullie om mij toegang te geven? ;)
In de tado app onder het kopje "meer" staat daar niet de app beta programma ?

Zou kunnen zijn dat die alleen beschikbaar is voor Engelstalige app versies (dus dan moet je de taal van je mobiel omzetten).

Helaas ben ik niet zeker want ik zit zelf op de Beta app versie.

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

tado schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:36:
[...]

In de tado app onder het kopje "meer" staat daar niet de app beta programma ?

Zou kunnen zijn dat die alleen beschikbaar is voor Engelstalige app versies (dus dan moet je de taal van je mobiel omzetten).

Helaas ben ik niet zeker want ik zit zelf op de Beta app versie.
Ik moest taal inderdaad op Engels zetten, dank! Alleen voor tado zelf aangepast, niet voor hele iPhone. En na TestFlight installatie weer terug op Nederlands.

[Voor 11% gewijzigd door amphora op 12-11-2020 10:42]

• koenvn
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 22:16
Mocht iemand geinteresseerd zijn: WTS15 geeft 15% korting op de (zeer overpriced) extra draadloze temperatuursensor bij de Tado shop. Nuttig voor de gebruikers van een radiatorthermostaatknop.

[Voor 16% gewijzigd door koenvn op 12-11-2020 19:15]

• GVR
4 knoppen voor 167 is een hele goede aanbieding. Goedkoper ga je ze niet krijgen.

• XyberBorg
  • Laatst online: 20-07 16:12
GVR schreef op zondag 15 november 2020 @ 11:13:
4 knoppen voor 167 is een hele goede aanbieding. Goedkoper ga je ze niet krijgen.
Paar weken geleden konden we 4-knoppen sets op Amazon krijgen voor €130, gelimiteerd tot 20 knoppen per klant. Zou me niet verbazen als er met back friday weer zo'n deal komt.

• Simple mind
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 01:11
cannonpie schreef op maandag 16 november 2020 @ 07:37:
Even een Crosspost voor de tado ervaringen hier. Ik heb nu een isense thermostaat met een Avanta cw5 en wil over naar tado. Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden als ik het systeem omzet?
Meteen kranen monteren met M30x1,5 mm schroefdraad van Heimeier bijvoorbeeld.
Dan heb je geen verloop nodig wat bij o.a. Danfoss wel nodig is.
cannonpie schreef op maandag 16 november 2020 @ 07:37:
Even een Crosspost voor de tado ervaringen hier. Ik heb nu een isense thermostaat met een Avanta cw5 en wil over naar tado. Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden als ik het systeem omzet?
Houd er wel alvast rekening mee dat de iSense kamerthermostaat de temperatuur (in die kamer dan) beter regelt dan de Tado variant, waar de iSense altijd netjes opwarmt tot de ingestelde temperatuur zonder overshoots, zal je dit met de Tado wel meer hebben. Maar Tado is natuurlijk flexibeler ivm de mogelijkheid tot het koppelen van knoppen in de ruimtes waar geen thermostaat hangt.

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Edwin88 schreef op zondag 15 november 2020 @ 23:29:
[...]

Maar hoezo precies? De pomp kan ik simpelweg schakelen, voor een klep moet ik alles gaan ombouwen. Het doet uiteindelijk hetzelfde toch?
Omdat al je warme CV water dan via de bypass in het systeem blijft waar warmte vraag is. Aangezien in je CV zelf ook een pomp zit krijg je dus drukverschil tussen de aanvoer en afvoer en zal er zonder klep gewoon circulatie zijn door je vloerverwarming, ook al is deze minder dan met de vloerverwarming pomp aan.

Doet uiteindelijk dus zeker niet hetzelfde.

• XyberBorg
  • Laatst online: 20-07 16:12
Remi schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:07:
Ik kan het zo 123 niet terugvinden in het topic maar wat is een gangbare prijs voor het vervangen van een radiatorknop voor een thermosstaatknop aansluiting? Het gaat om circa 7 stuks die ik wil voorzien van een Tado knop.
Heb mijn installatie afgelopen week omgebouwd van manueel naar thermostatisch tbv het plaatsen van tado. Bij mij was het simpelweg een kwestie van het vervangen van het binnenwerkje. Die kostten voor Comap rond de €8 à €9 per stuk, zie bijvoorbeeld https://www.warmteservice...ch-binnenwerk-/p/44156955. Check even of je ook zoiets voor jouw systeem hebt, scheelt nogal wat werk. Weet weinig van verwarmingssystemen, maar had binnen 3 uurtjes mijn hele manuele systeem vervangen en 14 tado knoppen up en running.

• LemonC200
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 22-07 15:46
ludacrash schreef op zondag 15 november 2020 @ 22:25:
He allen,

Wij zijn onlangs verhuisd en ik wil in het huis gebruik gaan maken van een Tado thermostaat met slimme knoppen, dus ik heb een mooie set besteld in de aanbieding. Nu zitten er in het huis vira radiatoren die er sinds de bouw in zitten (1975) en ik heb al wat gezocht maar ik kan niet vinden of het mogelijk is om de knoppen te vervangen door de Tado knoppen met een nieuwe insert of dat ik de hele radiatoren moet gaan vervangen om dat voor elkaar te krijgen,

Heeft iemand wellicht een idee?
Wellicht is het mogelijk om de kap er af te halen en vanuit daar de insert te vervangen een andere mogelijkheid is om een haaks insert op de aanvoer leiding te plaatsen. Dan dient de buis te worden ingekort en daar tussen de insert.

• acidfever

acidfever

I am allready working!

peligro2k schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:10:
Ik heb een woning met op de begane grond vloerverwarming (bijverwarming). De rest van de woning heeft 8 radiatoren (hier komen Tado knoppen op) Er is een Albrand VVW verdeler met pomp. Daarnaast loopt er een electra leiding direct van de VVW pomp naar de VC ketel. Ik beschik ook over een Home Assistant systeem. Heb ik alsnog een zoneklep nodig tussen de aanvoer en mijn VVW pomp of zou ik de pomp kunnen aanschakelen via een 220 smartplug als er warmte nodig is?
Het uit/aan schakelen van de pomp is geen vervanging voor een zoneklep. Het zal absoluut de stroming wat verminderen maar er blijft stroming de verdeler in doordat de CV pomp ook gewoon druk geeft.

Met een zoneklep overigens ook altijd een bypass installeren.

• MrScratch
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 23-07 18:16

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ik zie een hoop vragen over woningen met vloerverwarming op de begane grond en radiatoren boven. Dit is precies mijn opstelling en ik heb dit op de manier zoals geadviseerd door Tado opgelost.

Ik dacht misschien is het interessant voor mensen hier om hier meer info over te lezen, dus vandaar mijn post.

Dit is dus opgelost door:

- een zoneklep op de vloerverwarming
- Tado Slimme thermostaat die aangesloten wordt op de zoneklep (2 draadjes)
- Tado Extensiekit die op netstroom en op de CV-Ketel wordt aangesloten
- Tado Slimme radiatorknoppen op de radiatoren op de slaapkamers.

Het inpassen van de de zoneklep was nogal een dingetje. Zie voor mijn ervaringen hierbij mijn topic over hoe dat in te bouwen: vloerverwarming hoe combineren met slimme thermostaat

Look behind you! A three headed monkey!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

MrScratch schreef op woensdag 18 november 2020 @ 16:20:
[...]

Oh, ik was er best trots op, maar het ziet er dus niet zo best uit? Het zit in een trapkast, dus is totaal uit het zicht. Dus uiteindelijk maakt het niet echt uit hoe het eruit ziet. :)
Haha nou, voor de ruimte die je had is het keurig zelfs. Maar het was natuurlijk mooi geweest als je die klep recht boven je temperatuur beveiliging had kunnen monteren in de bestaande constructie (die ook zeer netjes geplaatst was).

Doordat de bestaande plaatsing zo dicht op elkaar geplaatst was heb je nu denk ik een goede oplossing gevonden.
cannonpie schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:49:
[...]

Welke knop raden jullie aan als je nog kan kiezen?
Wij raden een M30x1,5 radaitorkraan aan zodat u zonder adapters kunt monteren. Dat geeft esthetisch het beste effect. Over de werking van de kraan zelf ten opzichte van andere formaten/merken zijn er geen voordelen/nadelen.
13art schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:47:
Gister avond de modem en router los gekoppeld aangezien vandaag de stukadoor kwam en alles bij de muren weg moest zijn. Waar ik geen rekening mee hield (wat ik ook niet wist) is dat de Tado dan oerdom wordt en gewoon op de ingestelde temperatuur blijft staan. Met als gevolg dat de ketel om 2:30 nog steeds stond te loeien (want maar 1 radiator in de kamer ivm het stucwerk).

@tado waarom is er niet lokaal een backup van het ingestelde programma opgeslagen? Lijkt me niet zo ingewikkeld toch? Wanneer geen internetverbinding, val terug op lokaal backup programma.
Als ik zo wat terug zoek is dit iets wat door verschillende gebruikers erg gewaardeerd zou worden.
Dit is een topic dat al meerdere malen is besproken.
"Lijkt me niet zo ingewikkeld toch?" is helaas een verkeerde aanname. Op dit moment hebben de tado apparaten zelf geen enkel besef van tijd. Zo is het hele systeem ook opgebouwd en dit zal waarschijnlijk ook nooit aangepast gaan worden.
Tot u vandaag de tado bridge loskoppelde had u ook helemaal niet door dat dit zo werkte. Ik denk zelf dat er andere meer belangrijke features zijn waar we ons op moeten focussen. Maar misschien heb ik het mis. Laat natuurlijk altijd uw feedback achter op het tado forum zelf: https://community.tado.com/nl

[Voor 12% gewijzigd door tado op 19-11-2020 14:30]

• FlowDesign
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 02:20
Guys, ik had 2 duo packs Slimme Thermostaten gekocht, maar ik heb ze eigenlijk toch niet nodig in m'n nieuwe huis ben ik nu achtergekomen. Heb ze ook niet geïnstalleerd.

Bied ze daarom nieuw in de ongeopende verpakking aan (in totaal dus 4 stuks):

V&A aangeboden: Tado Slimme Radiator Thermostaat (2 Stuks)

• g00gle
Nee, dat is volgens mij geen thermostaat kraan. Dus die zul je eerst moeten plaatsen.

• thieske1
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 22:43
g00gle schreef op donderdag 19 november 2020 @ 21:57:
Nee, dat is volgens mij geen thermostaat kraan. Dus die zul je eerst moeten plaatsen.
thanks! Dan heb ik nog een paar radiator aansluitingen te vervangen :/
thieske1 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:42:
[...]

thanks! Dan heb ik nog een paar radiator aansluitingen te vervangen :/
Vanaf de foto lijkt het alsof u alleen het binnenwerkt hoeft te vervangen. Misschien bestaat er een "thermostatische insert". Zo hoeft u niets aan de pijp zelf te doen. (wel moet nog altijd het circuit geleegd worden)

Maar ik ben geen expert, vraag het na bij een specialist.

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Massri92 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 18:30:
[...]

Vreemd, Tado support op dit forum heeft zelf aangegeven dat je de pomp ook kan gebruiken als afsluiter. Ik had dit ook als idee om te doen. Dus geen zoneklep er tussen, maar gewoon de pomp als afsluiter gebruiken voor het creëren van een zone beneden (vloerverwarming) en een zone boven (radiatoren).
Het zal ook zeker effect hebben qua doorstroming in de vloerverwarming buizen maar zeker niet alle stroming stoppen. Als vermindering van stroming voldoende oplevert en je daarmee het eventueel doorschieten van de temperatuur in ruimte waar vloerverwarming ligt oplost zou je daarvoor kunnen kiezen.

Ik zou dan wel altijd voor een bypass zorgen om de belasting van de pomp in je CV te beperken (of zelfs te voorkomen dat deze in storing gaat). Als je nog een bypass moet plaatsen kun je net zo goed ook meteen een zoneklep plaatsen, je vloerverwarming pomp zorgt ook voor gelijkmatig opwarmen (en afkoelen) van je vloer.

[Voor 9% gewijzigd door acidfever op 20-11-2020 12:12]

• FlowDesign
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 02:20
yannickie111 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 20:01:
[...]

Quatro pack was afgelopen zondag 166.70 bij Amazon... Lijkt me voor op V&A dus niet echt een realistische prijs die je vraagt...
Dat was afgelopen zondag. Toen ik gisteren keek was die aanbieding er niet.

Ik heb 4 stuks in één deal gisteravond al verkocht voor €190 incl verzenden.
Maar bedankt voor het meedenken ;)

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Titus schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 14:06:
[...]

Thanks voor je antwoord! Dan moet ik nog even goed gaan kijken hoe ik dat dan ga doen, ik weet dat sommige thermostaten (iSense dacht ik) hier wel toegang toe geven.

Maar als je werkkamer boven te koud wordt, dan praat hij met de thermostaat beneden, die wel het wel warm genoeg heeft in de woonkamer, en dan laat ie (draadloos want geen draden in de woonkamer) naar de ontvanger bij de ketel weten dat ie moet stoken.
Ik zit er dus mee dat omdat er geen knoppen beneden zitten, het daar dan misschien een sauna wordt omdat ie wel moet stoken voor boven, maar niet kan knijpen beneden.
Draadloos de ketel aansturen kan ook, dan heb je de extensiekit (of hij heet nu anders geloof ik) nodig. Dat is net als jij omschrijft een ontvanger die je bij de ketel plaatst.

Beneden heb je vloerverwarming gok ik? Je zou dan een zoneklop kunnen plaatsen die je bedraad aanstuurt met de thermostaat (in dat geval heb je per definitie de extensiekit nodig). Dan kun je ook je vloerverwarming apart uitschakelen.

Mijn ervaring met vloerverwarming is wel dat dat niet zo snel doorschiet. Het heeft per definitie langer nodig om de ruimte op te warmen t.o.v. radiator verwarmde ruimtes en dus zijn je ruimtes boven vaak al op temperatuur wanneer de vloerverwarming nog warmte vraagt. Maar soms schiet de temperatuur beneden wel eens door ja (1 a 1,5 graad max tot nu toe).
maubaan schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 16:35:
zojuist een starter pakket gekocht op Tink met 4 knoppen bridge en de thermostaat. deze gaan we even goed uittesten in huis natuurlijk. ik vraag me alleen af.

we hebben ook vloerverwarming, deze wil ik eerst met een vaste knop gaan bedienen (warm laten worden) als dat klaar is na een maand wil ik daar ook een slimme opdraaien. alleen zit de verdeler aardig ver van de woonkamer af, is dit wel verstandig? deze zal dan nooit de echte tempratuur weer geven omdat het in de kast nooit de tempratuur van de woonkamer zal aangeven, wel hangt straks de thermostaat in de woonkamer deze zal de tempratuur wel goed aflezen

iemand tips?
Dit is een goed moment om iedereen te laten weten dat we de ondersteunde opstellingen voor de combinatie van vloerverwarming en radiatoren hebben aangepast. Het is niet langer nodig om bedrading te hebben tussen de Slimme Thermostaat en de zoneklep voor de vloerverwarming.

Alle informatie is nu te lezen in optie 2 en optie 3 van dit artikel:
https://intercom.help/tado-hc/nl/articles/3487152

Er komt nog een nieuwe versie van de handleiding voor professionele installateurs.
@Xtince Simpel: je thermostaat werkt nog want hij heeft of batterijen of hij krijgt zijn stroom van de ketel (bijv indien aangesloten via Opentherm klemmen, 24 VDC). Stekker van de ketel er even uittrekken zou moeten helpen, sowieso aan te raden als je bedraad iets gaat aansluiten / wijzigen op de ketel. ;)

Ken het type thermostaat niet maar normaal gesproken kan je een thermostaat simpelweg van zijn frame trekken, het frame blijft dan aan de muur samen met de draadjes. En dan zie je achterop de thermostaat de evt aanwezige batterijen zitten, maar die kan je laten zitten want hij is dan al ontkoppeld. :)

Maar het lijkt me een kwestie van even de handleiding van je thermostaat opsnorren (google).

[Voor 71% gewijzigd door Cap op 20-11-2020 19:50]

• Xtince
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 02:01
@Cap dank voor je bericht. Typenummer staat er niet op. Dus even afgehaald en ja hoor een “lifetime battery pack”.

Heb overigens geen ketel maar stadsverwarming.

Ga er vanuit dat de stekker uithalen van de zoneklep voldoende is? Wat is trouwens dat “Wilo” unit op de foto. Moet ik daar ook maar voor de zekerheid de stekker uit halen?
Stekker zoneklep eruit, die Wilo mag er ook uit, dat is de pomp. ;)
Massri92 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 12:16:
[...]

Hartstikke mooi dat jullie dit nu ondersteunen. Omdat de lokale installateurs hier echt geen idee hebben hoe dit volgens de Tado richtlijnen aangesloten moet worden, gaan wij dit ook niet door de lokale installateur laten doen. Als een installateur niet weet hoe dit moet en het eerst zelf allemaal moet gaan uitzoeken, dan kunnen wij het net zo goed zelf uitzoeken en dan een loodgieter/installateur vragen om het zo te installeren/uit te voeren, zoals Tado/wij voorschrijft/voorschrijven.

Wij hopen dat de Tado support hier op deze forum ons advies/installatievoorschriften kan verstrekken. Want dat heen en weer ge-mail met jullie support vinden wij niet echt prettig. Niet alle vragen worden beantwoord. Zo nu en dan worden onze vragen ook door een buitenlandse medewerker beantwoord wat ruis veroorzaakt in de communicatie. Is het niet hoog tijd dat er (weer) een telefonische support komt? Wij vinden dit niet klantvriendelijk. Daar kan men van mening over verschillen, maar het is soms gewoon prettig om live te brainstormen/ideeën uit te wisselen. Dit kost natuurlijk tijd, maar dat moet je als bedrijf er voor over hebben vinden we.
Heel herkenbaar. ;)

- lokale installateur(s) zouden niet weten hoe het aan te sluiten en moeten daar zelf een studie van maken (kostprijs doorberekend in offerte): check
- wizard die niet van toepassing is op je situatie: check
- automatisch mail van Tado ontvangen met verzoek om je installatie aan Tado door te geven: check
- keurig, volledig en gedetailleerd je situatie indienen: check
- vervolgens eindeloos heen en weer gemail met verschillende, vaak buitenlandse en niet begrijpende / lezende Tado medewerkers: check
- een paar weken later het zelf maar doen met behulp van de installateurs PDF + internetfora: check
- Telefonische support zou handig zijn (want dan directe interactie ipv hopeloos langs elkaar heen mailen en half / niet lezen): check
- Niet klantvriendelijk om een paar weken via mail door te modderen met verschillende support medewerkers voordat je je spul kan installeren is niet klantvriendelijk: check
- Kost tijd / geld maar moet je als bedrijf dat een "premium" product / service wil aanbieden er voor over hebben en doorberekenen in de prijs (was natuurlijk al zo, maar tel support is eraf gehaald vermoedelijk als besparingsactie): check
Nu willen wij het liefst geen zoneklep hebben, omdat deze het meest gevoelig zullen zijn van de hele installatie. Hier zijn al meerdere reacties over geplaatst in dit topic en/of deel 1 van dit topic. En bovendien zouden wij er dan minimaal twee moeten hebben of het leidingwerk moeten gaan veranderen (zie foto's). Ons idee was om een slimme tado radiatorknop boven de thermostatische radiatorknop van de verdeler zelf te plaatsen. Op deze manier kan het warmte water dat naar de vloerverwarmingsverdeler gaat ook tegen worden gehouden. Wij begrepen dat deze tado radiatorknop dan wel als 'slave o.i.d.' ingesteld moet worden, klopt dat?
Als je een goede zoneklep met metalen binnenewerk met kogelventiel gebruikt is er geen enkele reden om aan te nemen dat die storingsgevoelig zal zijn. Je CV ketel is dan echt het meest gevoelige deel van je installatie, en het motortje / batterijtje van je smart radiator knop. ;)

Zonekleppen hebben ook voordelen tov radiatorknoppen (geen clutter / batterijen vervangen / ontvangstproblemen / stelgeluid van de radiatorknopmotortjes in de kamers)

Of zonekleppen zin hebben of radiatorknoppen hangt helemaal af van je installatie (loop leidingen) en wensen. Is de keuze 2 zonekleppen vs 2 smart radiatorknoppen dan is het waarschijnlijk makkelijk. Maar is de keuze 2 zonekleppen icm de bestaande radiatorknoppen vs 25 radiatorknoppen dan gaan bovenstaande aspecten meespelen, plus de prijs. ;)
Xtince schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 00:06:
[...]

Mijn broertje wil ook graag Tado in huis. Hij heeft de volgende situatie:

- 3 verdiepingen allemaal voorzien van vloerverwarming
- begane grond (woonkamer+keuken) een thermostaat (domme Honeywell) om warmte aan te sturen.
- eerste verdieping 4 kamers (incl badkamer). 1 verdeler voor de vloerverwarming op deze verdieping. Kan alleen maar aan en uit gezet worden, dus geen thermostaatknop.
- tweede verdieping 3 kamers en 1 verdeler (ook alleen aan/uit) en de ketel (Intergas Kombi Kompakt HRE 36/30 A).
- naar zijn weten geen zoneklep aanwezig in de woning.

Hij zit dus met de vervelende situatie dat de thermostaat op de begane grond het hele huis regelt. Op de verdiepingen kan hij de vloerverwarming alleen aan en uitzetten. Resultaat: warme woonkamer, koude verdiepingen.

Ik dacht aan de volgende benodigdheden:
- slimme thermostaat met internetbridge.
- slimme temperatuursensor per zone/kamer dat die wil regelen. Of is dit alleen om de temperatuur van de radiatorknoppen aan sturen? Moet die dan draadloze slimme thermostaten hebben in de verschillende kamers?
- extensiekit.
- zoneklep? Zo ja, op welke plekken allemaal?
Is wat moeilijk te beoordelen op afstand bij een complexe situatie met 3 verdiepingen en onduidelijk hoe leidingen lopen en of er wel / geen kleppen aanwezig zijn.

Het lijkt me dat je 3 zones wilt voor de 3 verdiepingen, ik denk dat @Tado hier een antwoord in de juiste richting geeft: zonekleppen of Tado radiatorknoppen in serie met het verdeler ventiel. Ik zou meteen wel per verdieping een draadloze temperatuursensor toevoegen, die kan je dan op de juiste plek ophangen voor de beste temperatuurmeting en stuurt de Tado radiatorknop dan aan, plus hij meet / regelet op de tiende graad nauwkeurig ipv op de hele graad.

Maar iemand met een meer soortgelijke situatie kan hierover vast beter adviseren. :)

• Kevjan
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 05-07 16:24
Kevjan schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 19:46:
[...]

Ik heb de extentiekit aan de gang gekregen via de orignele BUS verbinding.

Nadat ik de Internet Bridge tijdelijk mee had genomen naar de cv-ruimte kon ik de thermostaat instellingen ook aanpassen zonder FAIL melding. Met de D05 (ipv D07) parameter herkende de cv (AWB Thermoelegance 4) ook de input voor het verwarm signaal.

Thanks voor de tip! :)
Oke, bij nader inzien werkt het totaal niet. De ketel blijft nu eeuwig draaien. Wat ik ook probeer geen enkele instelling werkt.
En nu krijg ik zelfs de oude OT opstelling niet meer draaiende |:( . Dat wordt Tado support inschakelen denk ik :?

• Don Quijote
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 05:06

Don Quijote

El Magnifico

Door alle Back Friday aanbiedingen toch nog maar even uitgebreid. Nog vijf radiatorknoppen en 2 temperatuursensoren er hij.

De temperatuursensoren ben ik toch wel erg blij mee, die zorgen in ieder geval voor een veel gelijkmatigere temperatuur in de kamer.

Eentje met temperatuursensor en eentje met alleen radiatorknop.

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Reveal! schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:40:
Ik ben me ook aan het orienteren op slimme radiator knoppen en zit te twijfelen tussen Tado en de knoppen van AliExpress die van Tuya afkomen wat een "goed" Chinees merk schijnt te zijn.

De enige reden is eigenlijk dat ik niet van abonnementen houdt voor standaard functionaliteit. (Tado)
Deze functionaliteit die daar aangeboden wordt zit standaard bij de Tuya knoppen.

Nou vraag ik me alleen af hoe andere slimme knoppen de kachel aan/uit sturen er moet toch altijd een thermostaat zijn die de pomp van de kachel stuurt?
Bij geen één aanbieder wordt dit heel duidelijk benadrukt en moet je dat tussen de lijnen zelf lezen?

Of vergis ik me in de werking en ziet de kachel vanzelf dat hij aan moet omdat zijn retour afkoelt?(lijkt me niet heel efficient)
Ik kan in de product informatie zelfs helemaal niets vinden over aansturing van een CV ketel. Er is wel een Zigbee gateway maar die is voor communicatie met de app, niet voor communicatie met de CV ketel.

Ik zie daarnaast buiten open raam functionaliteit overigens ook niet de functionaliteit die Tado aanbied in hun abonnementsvorm. Ik zie bijv. geen geofencing functionaliteit (toch wel de hoofdfunctionaliteit achter het 20 euro kostende jaarabonnement van Tado). Zal allemaal wel te realiseren zijn maar op dit moment zo te zien nog niet out of the box.

Je kunt zo te zien wel per radiatorknop een schema maken maar ik zie nog nergens een directe sturing van de CV ketel. Wellicht kan het met een slimme thermostaat die Alexa ondersteund ofzo.

Hoe dan ook, meer concurrentie is goed.

[Voor 6% gewijzigd door acidfever op 23-11-2020 12:43]

• acidfever

acidfever

I am allready working!

heraut schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:55:
[...]

Het klopt niet wat je zegt:

Een slimme thermostaat kan uiteraard zelfstandig warmte aanvragen. Dus de CV aansturen.

Op deze manier kan bijvoorbeeld 1 radiator of 1 ruimte warm gemaakt worden terwijl de rest onverwarmd blijft.

Via de helpdesk kun je je eigen specifieke situatie bespreken. Ik doe dit bijvoorbeeld met 2 zones, vloerverwarming, 8 ruimtes en 10 slimme thermostaten.
De genoemde Tuya TRV's hebben zelf geen mogelijkheid om de CV ketel aan te sturen en aangezien zij geen slimme thermostaat verkopen zul je dus een ander product aan moeten schaffen en moeten zorgen dat die knoppen de warmte vraag bij die slimme thermostaat doen. Het Tuya platform kan uiteraard heel veel en door de koppelingen met Alexa e.d. zul je alles wel kunnen realiseren maar zoals gezegd niet perse out of the box.

We hebben het niet over Tado nu maar over een ander product (misschien wel te off topic :)).

[Voor 10% gewijzigd door acidfever op 23-11-2020 13:08]

• Massri
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 18-05 10:55

Massri

Vraag gerust!

heraut schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:55:
[...]

Het klopt niet wat je zegt:

Een slimme thermostaat kan uiteraard zelfstandig warmte aanvragen. Dus de CV aansturen.

Op deze manier kan bijvoorbeeld 1 radiator of 1 ruimte warm gemaakt worden terwijl de rest onverwarmd blijft.

Via de helpdesk kun je je eigen specifieke situatie bespreken. Ik doe dit bijvoorbeeld met 2 zones, vloerverwarming, 8 ruimtes en 10 slimme thermostaten.
Hoe doe je dat, je eigen specifieke situatie bespreken? Als ik dat doe krijg ik links naar informatiepagina's, welke net niet op mijn situatie afgestemd zijn. Ik wil gewoon een expert te spreken krijgen die naar mijn situatie luistert (of leest) en vervolgens een advies geeft hoe het aangesloten moet worden en een optie 2 evt. O-). Waarom heb je trouwens 10 slimme thermostaten of bedoel je 10 slimme radiatorknoppen?

[Voor 4% gewijzigd door Massri op 23-11-2020 13:10]

Drosera schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 15:37:
[...]

En de link naar mijn oorspronkelijke post: Klik

Hoi, bedankt voor de uitleg. Even samenvatten, want ik heb het gevoel dat geen enkele van jullie standaardinstructies voor mijn situatie van toepassing is...

- momenteel hangt de RC300 module in mijn living, bedraad verbonden op de EMSbus van de ketel. Deze koppel ik dus los, en klik ik rechtstreeks op de ketel. Dat kan inderdaad.
- Dan zeggen jullie om een bedrade thermostaat op te hangen. Verbind ik die dan in de woonkamer op de kabels die naar de EMSbus lopen van de ketel? Of moet ik die kabels op andere klemmen van de ketel hangen? Zo ja, welke.
[Afbeelding]
- in die opstelling, indien correct, is me niet heel duidelijk wat de functie is van de verschillende modules....
Ik ga er van uit dat de RC300 nog steeds mijn ketel (modulerend) blijft regelen, en dat de bedrade tado thermostaat eigenlijk niet veel meer is dan een temperatuursensor? Of..? Ik wil zeker niet van een modulerende naar een aan/uit werking gaan.
- Voor de radiatoren heb ik een draadloze temperatuursensor van Tado voorzien voor in de ruimte met meerdere radiatoren. In de andere kamers rekening ik gewoon op de temperatuur gelezen door de knop op de radiatoren. Dat kan veronderstel ik gewoon werken?

Voor de volledigheid; nog foto's van mijn 2 circuits en hun regeling:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik vind jullie (Tado) support in dit topic echt super, maar zou het niet handiger zijn om voor buderus installaties zoals de mijne (die toch redelijk gewoon zijn) ook een duidelijke handleiding of help topic te openen?
Start met de vervanging van de RC300 via de app.
Om daarna het 2e circuit aan te sturen graag contact opnemen met onze specialisten via het contactformulier.

tado is het enige bedrijf wat zich uberhaupt op dit soort corner cases richt. Alle andere fabrikanten van slimme thermostaten houden het gezien bij support van aan/uit (relais) en misschien OpenTherm.

Ik zou u willen aanraden om voor verdere installatie-instructies via het contactformulier contact op te nemen en dan wat geduld te hebben want waarschijnlijk moet uw specifieke corner case naar onze specialisten doorgestuurd worden.
PThijssen schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:18:
Is het ook mogelijk om de Tado Slimme Radiator Thermostaat aan te sturen met een Nest thermostaat?
Nee.

• g00gle
Dat past wel denk ik.
Heb je een schuifmaat? Check even de diameter van het schroefdraad.

• com2,1ghz
  • Laatst online: 23-07 17:20
De batterijindicator van de radiatorknoppen die doet het blijkbaar niet Ik had al 2 maanden terug mijn 1e radiatorknop die raar deed. Dus dat de temperatuur en het signaal geven om te stoken wel werkte, echter draaide hij de kraan niet open. Met als gevolg dat de CV ketel op hol ging slaan.

Gisteren de overige 5 radiatorknoppen ook maar de batterijen van vervangen. Merk ik opeens dat mijn badkamerradiator ook begon te werken.

Ik ga ook kijken voor oplaadbare batterijen want dit is geen doen zo. Die batterijen gaan maar 1 winter mee, de volgende winter trekken ze niet. Ik had de starterskit met 2 radiatorknoppen ergens vorig jaar in september/oktober gehaald en de 4 overige op black friday. Ze hebben het net geen jaar volgehouden.

• com2,1ghz
  • Laatst online: 23-07 17:20
Devian schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:23:
[...]

Oplaadbare batterijen werken slecht met Tado.

Gebruik ze zelf ook, maar je batterij indicatie kun je naar fluiten. Omdat oplaadbare batterijen een iets lager voltage geven denkt Tado gelijk dat je batterijen bijna leeg zijn.

Ik gebruik ze verder wel gewoon in een aantal knoppen, maar wel als resultaat dat Tado altijd denkt dat deze knoppen bijna leeg zijn.
Er blijken dus een paar oplaadbare batterijen te bestaan met een hogere spanning die wel correct lijken te werken.

Ik heb met mijn 6 radiatorknoppen nog nooit de melding gehad dat de (alkaline)batterijen zwak zijn. Hij stopt gewoon met het open en dichtdraaien.

• peddler
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 03-07 22:42
com2,1ghz schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:27:
[...]

Er blijken dus een paar oplaadbare batterijen te bestaan met een hogere spanning die wel correct lijken te werken.

Ik heb met mijn 6 radiatorknoppen nog nooit de melding gehad dat de (alkaline)batterijen zwak zijn. Hij stopt gewoon met het open en dichtdraaien.
@tado Waarom is er een batterij indicatie die niet werkt?
Hier ook met originele batterijen geen melding in de app of per email. De temperatuur en luchtvochtigheid worden wel gerapporteerd.
Batterijen lijken 100% vol, maar open en dichtdraaien van de kraan werkt niet!
Bij Handmatig instellen radiatorknop zie je wel een batterij symbool.
Cap schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:15:
[...]

Wat betekent dit precies, "de link tussen knop en server is nog niet ge-update"? Met server wordt bedoeld de Tado remote server en niet de lokale bridge? Dus de firmware van de knop zelf is goed maar de centrale Tado server software loopt achter en daarom werkt de functie niet? Of bevindt die "link" zich ergens anders?

Wat is de horizon van "in de toekomst", spreken we dan over dagen, maanden, jaren?
De tado bridge is vrij "dom" en is vooral een link tussen apparaten en tussen de apparaten en de tado server.
Ik had het over de link tussen de tado slimme radiatorknop en de tado server (en dus ook uw app).

Ik hoop dat dit in de komende weken opgelost gaat worden, maar het speelt al een tijdje en is ook lastige materie dus ik durf verder geen uitspraken te doen behalve: hopelijk opgelost voor de volgende set batterijen in uw tado apparaten benodigd is.
iMitch schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:07:
Tado is echt een mooi product - zolang je maar een redelijk standaard opstelling hebt.

In ons nieuwe huis hebben we het "geluk" dat we twee cv-ketels hebben, wat betekent dat je met twee thermostaten moet werken. In eerste instantie was ik onder de veronderstelling dat dit alleen met twee accounts kon, maar na wat contact met support heb ik de tweede thermostaat plus knoppen kunnen pairen met de rest van het geheel op het andere verwarmingssysteem. Je moet dan alleen nog de heating zones correct instellen, zodat de juiste ketel reageert, wat (nog) niet kan via de (web) app. Op zich prima om dit via support te regelen, het is immers nogal een atypische opstelling - maar dan zijn reactietijden van een dag écht te langzaam.

Ik heb inmiddels al ruim een dag geen verwarming meer in de helft van mijn huis. Als dan ook het "noodnummer" gedeactiveerd is, word ik daar niet bepaald vrolijk van.
We werken op dit exacte moment aan een "orchestration" zodat je zelf kan bepalen welke kamers warmte moeten vragen aan welke thermostaat/draadloze ontvanger/extensiekit.

De eerste iteratie is al te bewonderen via de instellingen (rooms/devices) op my.tado.com en het idee is dat we de komende weken zullen itereren zodat iedereen straks zelf dit soort dingen kan instellen.

Dat betekent ook dat mensen zelf sommige kamers in "slave mode" kunnen zetten.

[Voor 25% gewijzigd door tado op 25-11-2020 14:41]

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Als de plastic dop er zo af komt dan is er als het goed is geen kans op lekkage. Die metalen rand zit dan op de schroefdraad van je thermostatische insert, daar komt dan de basis van de Tado knop op.

Even voorzichtig draaien en je merkt het vanzelf. Gaat het lekken terug draaien! :D
krissiekris schreef op woensdag 25 november 2020 @ 22:29:
Wij hebben een tado v3+ en slimme radiatorknoppen. In de woonkamer hebben we vloerverwarming en dat wil ik slimmer zodat bij warmtevraag boven beneden de vloerverwarming wordt afgesloten.

Ik zie dat wordt geadviseerd om te gaan voor een zoneklep. Maar.

Waarom zou je bij vloerverwarming juist een zoneklep moeten/willen en niet gebruik maken van een slimme radiatorknop in combinatie met een bypass?
Wij raden officieel alleen deze opties aan:
https://intercom.help/tado-hc/nl/articles/3487152

Maar er zijn genoeg tweakers die een Slimme Radiatorknop hebben gebruikt om de vloerverwarming te besturen. LET OP: Op de meeste vloerverwarmingen zit een speciale radiatorknop die de watertemperatuur meet, die kunt u dus NIET vervangen met een tado knop omdat er dan 60-80 graden door de vloer gaat lopen.

Dat is overigens ook een grote reden waarom we het niet aanraden, teveel mensen gaan dan de verkeerde radiatorknop met een tado Slimme Radiatorknop vervangen en dat kan desastreuse gevolgen hebben voor de vloer in extreme gevallen.
Reveal! schreef op woensdag 25 november 2020 @ 22:55:
Ik wil mijn Tado slimme thermostaat installeren, maar de handleiding op de Tado site geeft helemaal niet aan hoe deze bedraad moet worden.
Alleen haal de oude eraf en doe de nieuwe erop.

Nu heb ik een Lyric en deze heeft een ketelmodule.
Kan de Tado ook via deze ketelmodule worden aangesloten of moet ik deze weghalen en direct op de ketel aansluiten?

Ik heb een Itho daalderop en wil deze via Opentherm aansluiten, op welke connectoren zet ik deze in de Tado?
Ik zou in uw geval aanraden om deze handleiding te gebruiken (zoals hierboven al genoemd):
https://www.tado.com/professional-manuals

Tado dan direct op de ketel aansluiten en alles van de Lyrc weghalen.

[Voor 42% gewijzigd door tado op 26-11-2020 11:22]

• mannowlahn
  • Laatst online: 20:47
acidfever schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:22:
Als de plastic dop er zo af komt dan is er als het goed is geen kans op lekkage. Die metalen rand zit dan op de schroefdraad van je thermostatische insert, daar komt dan de basis van de Tado knop op.

Even voorzichtig draaien en je merkt het vanzelf. Gaat het lekken terug draaien! :D
Haha . Dat is dan even uitproberen, maar ik heb niet zon goede ervaring met dingen er af draaien met waterdruk er op. Zo heb ik ooit de thermostaat uit mijn badkamer kraan geschroefd zonder het water af te sluiten, ik kreeg dat ding er niet meer ingedraaid hoor.

• GVR
RobinFoot schreef op donderdag 26 november 2020 @ 12:02:
[...]

Het enige verschil is de wijze van aflezen.
Plus een slechtere temperatuurmeting als je die van de slimme thermostaatknoppen wil gebruiken (dus niet via een thermostaat/temperatuursensor). Als je toch de hele kraan moet vervangen zet er dan meteen een (verkeerd) haakse thermostatische kraan op zodat de thermostaatknop naar voren of opzij wijst ipv naar boven
Ja, thermostaat en dan ipv de draad de draadloze ontvanger bij de ketel, die dan natuurlijk wel met kort draadje aangesloten. En de Tado bridge zit er ook altijd bij voor de communicatie met de server van Tado. Thermostaat werkt dan uiteraard op batterijen.

[Voor 10% gewijzigd door Cap op 26-11-2020 17:29]

GVR schreef op donderdag 26 november 2020 @ 12:51:
[...]

Plus een slechtere temperatuurmeting als je die van de slimme thermostaatknoppen wil gebruiken (dus niet via een thermostaat/temperatuursensor). Als je toch de hele kraan moet vervangen zet er dan meteen een (verkeerd) haakse thermostatische kraan op zodat de thermostaatknop naar voren of opzij wijst ipv naar boven
Ik ben het helemaal met dit statement eens, maar wil ook nog dit duidelijk maken:

Voor de horizontale of verticale slimme radiatorknoppen zit de temperatuursensor op exact dezelfde locatie, dus in dat opzicht maakt de manier van monteren niets uit.

• GVR
Mavamaarten schreef op donderdag 26 november 2020 @ 20:09:
[...]

Voor een draadloze versie van de starterskit met 3 radiatorknoppen kwam ik dan op een totaal van 270 euro. Veel geld maar ik denk dat ik er wel plezier van ga beleven. De huidige thermostaat en setup die ik heb vind ik niet zo fijn, wij hebben een smal maar lang huis, en dan is de temperatuur niet zo simpel overal gelijk te houden.

Ik was heel enthousiast, had alles in het winkelmandje gedaan, tot ik natuurlijk op de pagina kwam waar ik mijn adres moet invullen: Tink verzendt niet naar België :(

Bij Amazon.de wordt het 280 in totaal, waar dan opeens nog 20 euro bijgeflapt wordt bij het afrekenen. Amazon.nl zit op 300 in totaal. Zuur zeg, dat is 30 euro duurder. Bol en coolblue komen daar nog niet in de buurt, daar is het nog duurder. Tot zover de zotte "black friday deal" ;(
Woon je tegen de nl grens aan? Bezorgen in Eindhoven is een optie ;)

• RobinFoot
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 15-07 12:45
Cap schreef op donderdag 26 november 2020 @ 22:26:
[...]

Yep het is alleen een kwestie van de orientatie van het schermpje, let wel dat je zowel horizontaal als vertikaal te maken hebt met opstijgende warmtestromen vd radiator en ook nog eens de stralingswarmte. Dus een losse temperatuursensor erbij werkt veel beter.
In de woonkamer komt sowieso een thermostaat, de losse kamers met 1 radiator krijgen ook 1 slimme knop, daar hoeft wat mij betreft geen thermostaat in.

[Voor 4% gewijzigd door RobinFoot op 26-11-2020 22:59]

• GVR
mannowlahn schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:29:
[...]

Ik heb ook tink op het oog ivm de scherpe aanbieding maar twijfel ook wel omdat het overal een stuk duurder is.
Ik heb in september bij Tink 5 knoppen besteld, probleemloos ontvangen.

• mannowlahn
  • Laatst online: 20:47
GVR schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:59:
[...]

Ik heb in september bij Tink 5 knoppen besteld, probleemloos ontvangen.
ik heb ze maar besteld, 6 knoppen met bridge en thermo voor 350 euro. Kan niet wachten want het is hier elke dag een gedoe met welke ruimtes nou warm moeten zijn ivm thuiswerken :)

• ik222
  • Registratie: maart 2007
  • Niet online
mark1541 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 22:42:
[...]

Het werkt nu inderdaad met relais aan uit
Deed ik de instellingen veranderen in de tado bleef de ketel doorstoken
Draden had ik toen nog niet aangepast naar plus en min en zaten nog op de no en com maakt dat ook nog wat uit ?
Wat is nu het verschil met de aansluitwijze die ik heb en de opentherm (modulerend )

Hiervoor had ik trouwens een Nest e learning maar die had het begeven en deed ook alleen aan en uit volgens mij

Wat ik wel mis bij Tado is dat hij niet automatisch detecteert wanneer er iemand afwezig is (enkel geofencing)
De nest had een sensor die beweging detecteerde
Het issue waar je volgens mij tegenaan loopt is dat als je ketel een aan/uit sturing verwacht omdat de draden aan die kant nu eenmaal zo aangesloten zijn je dus niet zomaar de Tado op Opentherm kan zetten. Want dat werkt dan dus inderdaad niet zomaar. Je zult dan om het wel te laten werken dus ook de bedrading aan de kant van de ketel moeten aanpassen naar Opentherm.

Voordeel van Opentherm boven aan/uit sturing is dat de ketel met Opentherm moduleert en dus als er lagere warmtevraag is automatisch ook met een lager vermogen en daarmee met een lagere CV temperatuur gaat werken. Bij jou zal hij met aan/uit sturing steeds even vol aan gaan en daarna weer even helemaal uit. Werkt ook is maar is iets minder efficiënt meestal.

• ik222
  • Registratie: maart 2007
  • Niet online
Haan schreef op zondag 29 november 2020 @ 13:44:
[...]

Dat van die bypass lees ik ook steeds, maar het is me nog niet helemaal duidelijk hoe dat precies moet werken.

Anders vraagje, ik was in de veronderstelling dat mijn oude thermostaat als 'aan-uit' was aangesloten, maar dat lijkt toch al modulerend te zijn.
Uit de handleiding

[...]

[Afbeelding]

Is het zo dan goed aangesloten? De Tado thermostaat in de woonkamer zit op de + en -
Wat zou het nut / noodzaak zijn van aansluiten dmv vier draden? (die extra twee draden zijn nu los)
Ja dan zit het zo goed, de 2 extra draden in de kabel heb je niet nodig.

Je hebt neem ik aan de Tado ook correct geconfigureerd?

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Haan schreef op zondag 29 november 2020 @ 13:44:
[...]

Dat van die bypass lees ik ook steeds, maar het is me nog niet helemaal duidelijk hoe dat precies moet werken.
Een bypass maakt een verbinding tussen aanvoer en retour die op basis van een drukinstelling dicht is of open gaat. Op die manier zorg je ervoor dat er altijd circulatie is tussen aanvoer en retour, ook al staan al je radiatorknoppen (en in dit geval je vloerverwarming) dicht. Ook wanneer er bijvoorbeeld nog 1 knop een beetje open staat voorkomt het storing in je CV ketel (en onnodige belasting van de pomp in je ketel).

Wanneer er ergens in je CV systeem een radiator zonder Thermostatische kraan is (of 1 die altijd open staat) is er verder niet zo'n probleem. Dan is er altijd circulatie mogelijk.

[Voor 12% gewijzigd door acidfever op 30-11-2020 09:25]

• RonaldHil
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 12-07 20:42
Dag allen,
Ik overweeg om een Tado systeem aan te schaffen maar het ontbreken van een kinderslot heeft mij hier vooralsnog van weerhouden. Ik heb dit met de klantenservice besproken, en aangegeven dat ik dit wel nodig heb voor aanschaf. Hun antwoord:
Op dit moment zijn we het aan het testen en proberen we het begin 2021 uit te brengen.
Kortom, wellicht is er begin 2021 een kinderslot op de Tado. Hoera!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

g00gle schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:35:
Ik heb iets met mijn vloerverwarming wat toch wel irritant begint te worden. Ik vraag me af of dit normaal is of niet.

Ik heb het geluid waar het over gaat opgenomen:
https://www.icloud.com/ic...d6MuNOjvU2bAJ1w#Snoeklaan

Ik zal uitleggen wat je hoort.
  • De 0 tot 4 seconden is de ingestelde temperatuur. (40c) en bijna behaald.
  • vervolgens draai ik hem helemaal open tot 8 seconden.
  • vanaf 12 seconden is die helemaal dicht tot 16 seconden
  • vanaf 16 seconden tot einde staat die weer op de ingestelde stand van 40c
Ik hoop dat het zo een beetje te volgen is.. :+

Het vervelende is dat je het geluid best goed hoort. Hij lijkt de knop half dicht te drukken omdat de 40c water temperatuur bijna gehaald is. Overigens blijft het geluid ook wel als die helemaal open staat. (Max temp)

Mijn vraag is eigenlijk of dit normaal is. Ik weet zeker dat er geen lucht in het systeem zit. Ook heb ik een automatische ontluchter op het hoogste punt zitten.

Als dit volgens jullie niet normaal is ga ik is contact opnemen met de mannen die de vloerverwarming geleverd hebben. Alvast Bedankt _/-\o_
Je bedoelt het "stroming" geluid wat je hoort wat harder wordt wanneer de doorgang meer en meer geknepen wordt door de radiatorknop?

Een Tado radiatorknop (sterker nog, iedere knop) zal de doorstroming van de thermostatische insert inderdaad knijpen wanneer de gewenste temperatuur bijna is behaald. In dat geval krijg je absoluut wat stromingsgeluid door de kleinere opening, zeker wanneer de CV pomp flink aan het pompen en blijft en de druk nergens anders kwijt kan.

Ik hoor daarnaast de motor van de Tado knop helemaal niet stellen, klopt dat?

• GVR
Cap schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:53:
@ik222 op tienden van graden dus, niet halve graden. Het verschil is dus heel groot, een factor 10.
Bij de actuele temperatuur wordt het op tiende graad nauwkeurig weergegeven, de ingestelde temperatuur zonder decimalen. Maar hoe vaak zit je nu echt aan de thermostaat? Het systeem is bedoeld om met schema's te werken, bediening zoveel mogelijk via de app. Die thermostaat hangt er bij mij vooral om soms even te kijken hoe warm het is.
Pagina: 1 2 3 4 5

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True