Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-06 13:23

GVR

Cap schreef op maandag 9 november 2020 @ 15:54:
[...]

Waarschijnlijk geeft ie het goed aan als de verwarming een tijd uit staat en te hoog als de verwarming uit staat. Je zal dus moeten middelen. ;)

Dat zit hem natuurlijk in het feit dat de knop vlakbij de radiator zit dus de afgestraalde warmte sterker voelt dan de rest van de kamer. Daarom krijg je zenuwachtiger temperatuurgedrag met radiatorknoppen.

Wil je een mooi constante temperatuur zoals bij normale kamerthermostaten dan is inderdaad een temperatuursensor erbij de oplossing. Ik merk in de slaapkamers dat de actief regelende Tado knoppen ook een zenuwachtiger temperatuurverloop geven dan klassieke thermostaatknoppen die er eerst op zaten en die meeliftten op de warmtevraag van de kamertermostaat beneden.
Het feit dat de Tado knop vertikaal zit gemonteerd (als het die radiator van de foto is, aansluiting zit bovenop) kan ook nog voor een slechtere meeting zorgen lijkt me.

Ik heb bij mijn eigen radiatoren deze kranen onlangs vervangen voor een haaks of verkeerd haakse zodat de knop naar voren of opzij wijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-06 12:50

mphilipp

Romanes eunt domus

Voor de cheapskates is er een oude Tado in de aanbieding op iBood. €199 voor een setje met 3 knoppen en een kamerthermostaat.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scidd0w
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-06 13:25
mphilipp schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 08:35:
Voor de cheapskates is er een oude Tado in de aanbieding op iBood. €199 voor een setje met 3 knoppen en een kamerthermostaat.
Dit is een Netatmo set?! Oftewel de concurent van Tado. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Laatst online: 08-06 12:50

mphilipp

Romanes eunt domus

Scidd0w schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 09:18:
[...]
Dit is een Netatmo set?! Oftewel de concurent van Tado. :)
Haha...wat dom...gewoon compleet in trance dat het een Tado was...Ouderdom komt met gebreken zullen we maar zeggen. Ik had zelfs mijn leesbril op :X 8)7 |:(

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Netatmo is overigens ook een prima optie. Geen Opentherm maar weer andere voordelen. ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Cap op 10-11-2020 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-06 10:12
Cap schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 09:26:
Netatmo is overigens ook een prima optie. Geen Opentherm maar weer andere voordelen. ;)
Ik zag de iBood aanbieding ook, maar nijg toch meer naar tado. Waarom weet ik niet precies.
Wat zie jij als voordelen (of nadelen) van netatmo in vergelijking met tado?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-05 21:40
Cap schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 09:26:
Welke andere voordelen dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@yannickie111 @Dragunov Ik geef een voorzet maar zelf ook een beetje reviews lezen / googlen. :)

Verschillen / voordelen Netatmo o.a.:

- Netatmo thermostaat komt standaard met een relais voor bij de cv ketel zodat de thermostaat draadloos te gebruiken is.
- Netatmo radiatorknop kan horizontaal of vertikaal gemonteerd worden, schermpje kantelt mee.
- Netatmo thermostaat laat de huidige én de ingestelde temperatuur zien in 1 oogopslag, en je hoeft niet op een knop te drukken, scherm is altijd actief. Dat kan ook omdat het een E-ink scherm is waardoor de batterij niet snel leeggetrokken wordt.
- Netatmo thermostaat biedt de keuze uit 2 algoritmes: hysteresis met instelbare temperatuuroffset en PID met instelbare minimale heating time (en dan zonder grote overshoots ;)), en ook koppelen van een buitensensor voor weersafhankelijke regeling.
- Er is een goede installatiewizard binnen de app zelf of via een browser.
- Schema's bieden zoals vele normale klokthermostaten een optie om dagen te kopiëren, zodat je niet als een aap 7x hetzelfde tijdblokkenschema hoeft aan te maken / wijzigen voor elke dag. Of 5x + 2x weekend. Er is als je wilt ook een wizard die je door het schema leidt.
- Bovendien biedt het de optie om in het schema per tijdblok een activiteitenprofiel te kiezen waar een bepaalde temperatuur bij hoort. Iets wat je ook ziet bij andere thermostaten van o.a. Honeywell en Remeha en vast allerlei anderen. Dit is ontzettend handig want je maakt dus profielen aan als "slapen", "relaxen", "werken" etc met bijbehorende temperatuur. Vervolgens is samen met de Copy functie het aanmaken van een schema een eitje, evenals het wijzigen van de temperatuur: 's nachts te warm? Je past de temperatuur van het profiel "slapen" aan en hup, in al je schema's is de temperatuur gewijzigd. Bij Tado moet dat, voor elk tijdblok, voor elke dag, voor elk schema, handmatig...

Zie bijv hier als je meer wilt weten over wat er zoal voor functionaliteit in zit.

UIteraard zijn er ook nadelen t.o.v. Tado, daar niet van... ik noemde het ontbreken van Opentherm sturing al. Ook gaat de verbinding via normale wifi wat in principe wat storingsgevoeliger is dan het 6LoWPAN protocol dat Tado gebruikt. Andere nadelen mag je zelf bedenken / opzoeken... ;)

Afbeeldingslocatie: https://www.trustedreviews.com/wp-content/uploads/sites/54/2016/11/Netatmo-Smart-Thermostat-Schedule-1620x960.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Cap schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:14:
@yannickie111 @Dragunov Ik geef een voorzet maar zelf ook een beetje reviews lezen / googlen. :)

- Schema's bieden zoals vele normale klokthermostaten een optie om dagen te kopiëren, zodat je niet als een aap 7x hetzelfde tijdblokkenschema hoeft aan te maken / wijzigen voor elke dag. Of 5x + 2x weekend. Er is als je wilt ook een wizard die je door het schema leidt.
- Bovendien biedt het de optie om in het schema per tijdblok een activiteitenprofiel te kiezen waar een bepaalde temperatuur bij hoort. Iets wat je ook ziet bij andere thermostaten van o.a. Honeywell en Remeha en vast allerlei anderen. Dit is ontzettend handig want je maakt dus profielen aan als "slapen", "relaxen", "werken" etc met bijbehorende temperatuur. Vervolgens is samen met de Copy functie het aanmaken van een schema een eitje, evenals het wijzigen van de temperatuur: 's nachts te warm? Je past de temperatuur van het profiel "slapen" aan en hup, in al je schema's is de temperatuur gewijzigd. Bij Tado moet dat, voor elk tijdblok, voor elke dag, voor elk schema, handmatig...
Jep, allemaal zaken die andere aanbieders van slimme thermostaten al jaren hebben en tevens redelijk basale functionaliteit waarvan je niet begrijpt dat het er niet in zit (staat verder ook los van de achterliggende techniek, dit is puur front-end/ux functionaliteit).

Zie ook:
https://community.tado.co...504/slimmer-schema#latest

https://community.tado.co...ma-kunnen-kopieren#latest

https://community.tado.co...45/vakantie-schema#latest

De vraag om een slimmer schema staat al bijna 2 jaar op de wensenlijst en er is flink voor gestemd maar zonder roadmap heb je als gebruiker geen idee welke zaken wel en welke zaken niet worden opgepakt (er worden in ieder geval ook zaken opgepakt waar aanzienlijk minder op is gestemd dus daar ligt het niet aan).

Maar er zit de laatste tijd wat beweging in nieuwe functionaliteit toevoegen dus een mens houd hoop. :/ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Laatst online: 07-06 07:37
Ik denk dat Tado niet veel gaat veranderen aan de functies. Ik krijg het gevoel dat het een product is geweest om te maken zoals het idee is, het zo te verkopen en werkend te houden qua dienst, maar voor de rest zo goed als niets meer aan aan te passen.
Dus werkt het goed zoals het aangeboden is, koop het, hoop je op nieuwe functies, koop iets anders.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23:37
Ik heb het gevoel dat de "feature" requests op het forum van Tado alleen maar er zijn om mensen door te verwijzen. Naar mijn idee gebeurd er namelijk helemaal niets mee.

Ik heb nu ongeveer 1 jaar Tado draaien en de ontwikkeling van Tado valt me best wel tegen. Ik had verwacht/gehoopt dat ze innovatief zouden zijn en veel nieuwe en leuke features zouden toevoegen aan Tado.
Helaas gebeurd dit (bijna) niet.

Ik krijg langzaam het gevoel dat Tado maar 1 developer heeft, die zich alleen maar richt op het draaiende houden van alles. Verder misschien 1 systeembeheerder die af en toe een storing oplost of een database update. Jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

g00gle schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:14:
Ik heb het gevoel dat de "feature" requests op het forum van Tado alleen maar er zijn om mensen door te verwijzen. Naar mijn idee gebeurd er namelijk helemaal niets mee.

Ik heb nu ongeveer 1 jaar Tado draaien en de ontwikkeling van Tado valt me best wel tegen. Ik had verwacht/gehoopt dat ze innovatief zouden zijn en veel nieuwe en leuke features zouden toevoegen aan Tado.
Helaas gebeurd dit (bijna) niet.

Ik krijg langzaam het gevoel dat Tado maar 1 developer heeft, die zich alleen maar richt op het draaiende houden van alles. Verder misschien 1 systeembeheerder die af en toe een storing oplost of een database update. Jammer.
Er zijn wel wat dingen gedaan uit de feature requests.
Zo kun je inmiddels de status van de verwarming in iedere kamer zien, kun je de volgorde van de tegels in de app wijzigen en kun je handmatig thuis of afwezig zetten.

Dat zijn natuurlijk niet de innovaties die je bij een dergelijk product zou willen zien (zeker omdat Tado wat betreft basis functionaliteit nog wel wat achter loopt op andere aanbieders) maar volledig stilstaan doet het gelukkig ook weer niet.

Het lijkt inderdaad wel dat er extreem weinig resources mee bezig zijn. De volledige gang van zaken doet dat vermoeden (van rare sevice windows tot de zeer trage functionele ontwikkeling).

Zowel het Nederlandstalige als Engelse suggesties subforum staan vol met leuke en vooral nuttige ideeën en het is doodzonde dat Tado deze nagenoeg niet oppakt (of in ieder geval de plannen voor de komende tijd niet inzichtelijk maakt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:57

amphora

Websites & Fotografie

Vind de ontwikkelingen ook maar matig. Als je 80 euro voor een temperatuur sensor durft te vragen en ook nog 3 euro per maand voor 'slimme' geo functies dan zou je verwachten dat daar een doordacht en innovatief software platform achter zit wat constant doorontwikkeld wordt. Maar het lijkt er op dat er zowel op hardware als software flink verdiend en bezuinigd wordt.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
@acidfever Mijn post is misschien wat kort door de bocht. Maar we bedoelen beide wel hetzelfde.
Het is erg jammer dat het op deze manier gaat. Dit had ik ook niet verwacht van een product als Tado.

Ik ben het met je eens dat er wel wat dingetjes zijn "toegevoegd". Maar bijvoorbeeld het wijzigen van de volgorde van de kamers is niet iets wat je in de (ios) app kunt doen. Of ze hebben het op een onlogische plek gestopt en ik kan het niet ontdekken.

Mede doordat het op deze manier gaat maak ik me tegelijkertijd ook zorgen over het product. Als ze de "stekker" eruit trekken heb je er eigenlijk niets meer aan.

@tado zal deze posts ongetwijfeld lezen, maar ik denk dat er vervolgens niets mee zal gebeuren.

Verder kreeg ik recent de vraag van iemand die Tado nu ook heeft hoe hij in het schema een tijd kon toevoegen. Ik moest hem vertellen dat hij dat via het "toevoegen" knopje rechts onder kon doen. Misschien is dit een gebruikers dingetje. Maar naar mijn mening kan zoiets ook wel wat duidelijker gemaakt worden zodat het direct in het oog springt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
acidfever schreef op woensdag 11 november 2020 @ 08:58:
[...]

Jep, allemaal zaken die andere aanbieders van slimme thermostaten al jaren hebben en tevens redelijk basale functionaliteit waarvan je niet begrijpt dat het er niet in zit (staat verder ook los van de achterliggende techniek, dit is puur front-end/ux functionaliteit).

Zie ook:
https://community.tado.co...504/slimmer-schema#latest

https://community.tado.co...ma-kunnen-kopieren#latest

https://community.tado.co...45/vakantie-schema#latest

De vraag om een slimmer schema staat al bijna 2 jaar op de wensenlijst en er is flink voor gestemd maar zonder roadmap heb je als gebruiker geen idee welke zaken wel en welke zaken niet worden opgepakt (er worden in ieder geval ook zaken opgepakt waar aanzienlijk minder op is gestemd dus daar ligt het niet aan).

Maar er zit de laatste tijd wat beweging in nieuwe functionaliteit toevoegen dus een mens houd hoop. :/ ;)
Het is grappig dat tado een paar jaar terug 3 modus had (Home/Sleep/Away). Daarom kan je ook nog een mannetje in een bedje zien liggen in het display van de Slimme Radiatorknop.

Dit systeem was niet geliefd bij onze gebruikers en riep veel vragen op en is er daarom uitgehaald.

Ik zie wel nog veel verbeterpunten om het slimme schema beter te maken, dus blijf vooral discussiëren op het tado forum.

Elke maand gaan de top gevraagde features naar ons Product Management team en zodra we aan een feature gaan werken kijkt het ontwikkelingsteam naar alle input vanuit het forum om te zien welk problemen de gevraagde features moeten oplossen.

Features zoals de "manual home/away" en binnenkort de "reordering of zones" komen mede voort uit gevraagde features van het forum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

tado schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:32:
[...]
Features zoals de "manual home/away" en binnenkort de "reordering of zones" komen mede voort uit gevraagde features van het forum.
Maar dit zijn dan ook erg eenvoudige functies die een beetje developer er in een paar uurtjes weet in te fietsen. Ok, misschien dagen. Maar niet jaren ;)

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoachKoos
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06-06 17:35
Ik ben nog zoekende naar de juister temperatuur voor de CV ketel (dus niet de thermostaat) en dan met name nachts.

De dagtemperatuur wordt aanbevolen op 60 graden te houden. Mijn ketel heeft een ECO stand, maar neem aan dat het Slimme schema van de TADO dit overschrijft?

Zo ja, waar moet ik dan nachts de temperatuur op instellen? Helemaal uit of op 20-30-40-50-60 graden?

Hoor graag jullie tips en trucs!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

CoachKoos schreef op woensdag 11 november 2020 @ 13:02:
Ik ben nog zoekende naar de juister temperatuur voor de CV ketel (dus niet de thermostaat) en dan met name nachts.

De dagtemperatuur wordt aanbevolen op 60 graden te houden. Mijn ketel heeft een ECO stand, maar neem aan dat het Slimme schema van de TADO dit overschrijft?

Zo ja, waar moet ik dan nachts de temperatuur op instellen? Helemaal uit of op 20-30-40-50-60 graden?

Wanneer er geen vraag is maakt dat niet uit toch? Of het moet over het tapwater gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Toen ik de Tado net had ben ik daar ook mee gaan experimenteren en had ik 'm op 30 gezet. Toen ik een keer 's nachts wilde douchen was dat een behoorlijke tegenvaller toen het water niet warmer werd dan 30 graden. Sindsdien gewoon op 65 (maximaal bij mij) laten staan. Besparen doe je met deze functie toch niet tenzij je per ongeluk de warme kraan een keer open laat staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

De warm water functie helpt bij besparen van gas voor ketels met een externe watertank.
Je warmteverlies vanuit die tank gaat natuurlijk omlaag als de tank op een lagere temperatuur gehouden kan worden.

Voor combi-ketels is deze functie niet heel relevant. Ik zou hem gewoon op de gewenste temperatuur laten staan.

Groet,
Jurian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heraut
  • Laatst online: 18:55
GVR schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 13:14:
[...]

Plaats je cursor in de rechterbovenhoek van een tegel, dan verschijnt er een 'verplaats' cursor en kan je de tegel omlaag of omhoog slepen
Dat werkt bij mij niet helaas. Niet in Chrome op Windows 10.

@Tado: kunnen jullie het verplaatsen van de Tegels inschakelen voor mijn account? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
heraut schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:42:
[...]

Dat werkt bij mij niet helaas. Niet in Chrome op Windows 10.

@Tado: kunnen jullie het verplaatsen van de Tegels inschakelen voor mijn account? _/-\o_
Op dit moment alleen voor beta gebruikers.
Binnenkort voor iedereen beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Via https://my.tado.com/webapp/#/home/zone-order toch? Ik wist niet eens dat ik beta gebruiker was. :P

Het werkt in ieder geval wel.

[ Voor 13% gewijzigd door Cap op 11-11-2020 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

tado schreef op woensdag 11 november 2020 @ 16:58:
[...]

Kan ik me ergens aanmelden voor de beta? Via testflight waarschijnlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heraut
tado schreef op woensdag 11 november 2020 @ 16:58:
[...]

Bedankt voor de snelle follow-up. Ik wil mezelf ook graag aanmelden voor het Beta programma. Kan dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heraut
Via de eerder genoemde link:

https://my.tado.com/webapp/#/home/zone-order

...kan ook ik als normale gebruiker de volgorde van de Kamers aanpassen. Helemaal top!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

heraut schreef op woensdag 11 november 2020 @ 18:00:
[...]

Bedankt voor de snelle follow-up. Ik wil mezelf ook graag aanmelden voor het Beta programma. Kan dat?
Via Google Play ales het goed is (en Apple zal vast ook ergens zo'n optie hebben om beta participatie aan te zetten).
amphora schreef op woensdag 11 november 2020 @ 17:58:
[...]

Kan ik me ergens aanmelden voor de beta? Via testflight waarschijnlijk?
Voor iOS via Testflight.
heraut schreef op woensdag 11 november 2020 @ 18:03:
Via de eerder genoemde link:

https://my.tado.com/webapp/#/home/zone-order

...kan ook ik als normale gebruiker de volgorde van de Kamers aanpassen. Helemaal top!
Top oplossing: In de web-app hebben we geen beta, dus is het voor iedereen beschikbaar.

[ Voor 45% gewijzigd door tado op 12-11-2020 09:50 ]

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

En hoe overtuig ik jullie om mij toegang te geven? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
amphora schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:02:
[...]

En hoe overtuig ik jullie om mij toegang te geven? ;)
In de tado app onder het kopje "meer" staat daar niet de app beta programma ?

Zou kunnen zijn dat die alleen beschikbaar is voor Engelstalige app versies (dus dan moet je de taal van je mobiel omzetten).

Helaas ben ik niet zeker want ik zit zelf op de Beta app versie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

tado schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:36:
[...]

In de tado app onder het kopje "meer" staat daar niet de app beta programma ?

Zou kunnen zijn dat die alleen beschikbaar is voor Engelstalige app versies (dus dan moet je de taal van je mobiel omzetten).

Helaas ben ik niet zeker want ik zit zelf op de Beta app versie.
Ik moest taal inderdaad op Engels zetten, dank! Alleen voor tado zelf aangepast, niet voor hele iPhone. En na TestFlight installatie weer terug op Nederlands.

[ Voor 11% gewijzigd door amphora op 12-11-2020 10:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koenvn
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-12-2022
Mocht iemand geinteresseerd zijn: WTS15 geeft 15% korting op de (zeer overpriced) extra draadloze temperatuursensor bij de Tado shop. Nuttig voor de gebruikers van een radiatorthermostaatknop.

[ Voor 16% gewijzigd door koenvn op 12-11-2020 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-05 12:46
Hey allen, ik ben vanuit mijn te koude kantoortje aan het uitpluizen hoe ik het beste mijn CV beter kan inregelen.

Ik heb nu 4 thermostatisch radiatorknoppen (4 kamers) en 2 handmatige radiatorknoppen (badkamer / gang beneden). Ook heeft de rest van de benedenverdieping vloerverwarming, gescheiden met een deur van de gang (vandaar de radiator daar).

Mijn huidige thermostaat hebben we op een onhandige plek gehangen, namelijk direct bij de deur naar de gang. Zodra de gang deur open staat (kat) zorgt de tocht van de gang er voor dat de thermostaat in de huiskamer niet lekker kan meten.

Na _veel_ uitzoekwerk denk ik dat ik nodig heb aan de hand van dit topic:
https://community.tado.com/nl/discussion/18/vloerverwarming

- slimme bedrade thermostaat die ik in de kamer hang en bedraad aansluit op de circulatiepomp van de vloer (zodat ik niet de CV installatie hoef te verbouwen)
- 4 slimme radiatorknoppen op de kamertjes
- 2 domme radiatorknoppen laten zitten in de gang badkamer, als soort van bypass
- extensiekit (welke dat ook moge zijn) aansluiten op zolder aan de ketel (een Nefit CW4 modulerende opentherm ketel)

Moet ik dan een opentherm slimme thermostaat halen? de draadloze? of de bedrade maar niet aansluiten aan de CV ketel maar aan de vloerverwarmingspomp? Dat is nog een beetje onduidelijk...

@GVR kan je misschien eens wat foto's plaatsen van jouw opstelling? Klinkt namelijk als precies mijn situatie!

Binnenkort gaan we de zolder opknappen en moet de radiator er daar af, zodra die weer aangehangen word wil ook eindelijk waterzijdig inregelen zodat het systeem meer in balans is.

[ Voor 5% gewijzigd door Edwin88 op 13-11-2020 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR

GVR

Met vloerverwarming heb ik geen ervaring, hopelijk kan iemand anders je daarin adviseren.

Draadloze (extensiekit) of bedrade thermostaat maakt niet uit, het is maar net in welke situatie je zit en of je de thermostaat (zoals bij mij) bedraad kan aansluiten op de ketel. Als de bedrade thermostaat nu op een onhandige plek hangt kan je wellicht een draadloze op een betere plek hangen, of de bedrade verplaatsen.

Ik heb nu de woonkamer met 3 thermostaatknoppen waarvan er eentje in de gang zit (heb deze dus niet in een aparte ruimte opgenomen, gang verwarmt mee met woonkamer). De bijkeuken zit nog met een normale knop vanwege een aanstaande verbouwing. Op de nieuwe radiator komt straks ook een tado knop.

Verder boven 2 kamers en badkamer met Tado knop en 2 kamers met een open/dicht kraan, radiatoren staan altijd dicht.

Ik merk wel dat ik ook nog waterzijdig moet inregelen want toen ik na het vullen van het systeem alle radiatoren open had staan en de cv aanzette merkte ik dat de voorkant van het huis warm werd en achterkant niet. Het water kiest de weg van de minste weerstand. En ik denk dat er nog een bypass niet komen als straks op elke in gebruik zijnde radiator een thermostaatkraan zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
  • Laatst online: 23-01 23:15
Een paar weken verder sinds ik de 4 slimme tado knoppen (allen eerste verdieping) heb geplaatst. En overall doet het denk ik wat het moet doen en er dus wel tevreden mee.

Ik denk nu ook aan een Tado thermostaat op de begane grond. Ik heb nu de volgende situatie:

- stadsverwarming.
- vloerverwarming op de begane grond. Aansturing door een domme Honeywell thermostaat in de woonkamer.
- radiatoren op eerste verdieping. Allemaal voorzien van Tado.
- er is sprake van een aparte besturing (kom even niet op de term) van beneden en boven. Maw er is een unit beneden in trappenkast (met thermostaatknop) voor de vloerverwarming. En in de slaapkamer boven is er een voor de radiatoren. Deze heeft overigens geen knop, alleen buizen. Dus waren ze ook al voordat ik tado gebruikte apart te besturen. Weet niet of ik dit laatste zo in lekentaal heb kunnen uitleggen haha.

Mijn vraag is. Is dit een simpele installatie (lees: honeywell vervangen door tado thermostaat) of moet ik ook zitten “kloten” met de aansturing. Voor zover ik begrijp heb ik geen extensiekit nodig aangezien ik geen ketel heb. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIB0R
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:54
Tado is vandaag weer flink in de aanbieding op Amazon. Alleen vandaag zo te zien.

https://www.amazon.nl/Bed...saansturing/dp/B07FZ3P393?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
  • Laatst online: 23-01 23:15
@NIB0R Zag ze net idd ook. De slimme thermostaat staat als “add-on” (daarmee neem ik aan add-on in de zin van je hebt al een internetbridge) voor €83,30. Mooie aanbieding. Ik neem aan dat met BF niet veel betere aanbiedingen zullen zijn of is jullie ervaring anders? Als we nog wat kunnen besparen door even te wachten.... Haha vervelend die dagdeals.

Daarnaast ben ik nog heel benieuwd naar het antwoord van mijn vorige post:
Xtince schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 02:33:
Een paar weken verder sinds ik de 4 slimme tado knoppen (allen eerste verdieping) heb geplaatst. En overall doet het denk ik wat het moet doen en er dus wel tevreden mee.

Ik denk nu ook aan een Tado thermostaat op de begane grond. Ik heb nu de volgende situatie:

- stadsverwarming.
- vloerverwarming op de begane grond. Aansturing door een domme Honeywell thermostaat in de woonkamer.
- radiatoren op eerste verdieping. Allemaal voorzien van Tado.
- er is sprake van een aparte besturing (kom even niet op de term) van beneden en boven. Maw er is een unit beneden in trappenkast (met thermostaatknop) voor de vloerverwarming. En in de slaapkamer boven is er een voor de radiatoren. Deze heeft overigens geen knop, alleen buizen. Dus waren ze ook al voordat ik tado gebruikte apart te besturen. Weet niet of ik dit laatste zo in lekentaal heb kunnen uitleggen haha.

Mijn vraag is. Is dit een simpele installatie (lees: honeywell vervangen door tado thermostaat) of moet ik ook zitten “kloten” met de aansturing. Voor zover ik begrijp heb ik geen extensiekit nodig aangezien ik geen ketel heb. Klopt dat?
Iemand een antwoord? Niet dat ik denk met €83 klaar te zijn (voor nu) en dat toch anders blijkt.. Alvast dank!

Update: toch maar eentje aangeschaft. Bewaar het wel in het doosje tot aan BF. Toch 30dagen terug stuur mogelijkheid.

[ Voor 55% gewijzigd door Xtince op 15-11-2020 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:11
Al mijn prijs-alerts zijn getriggered:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-tktLcz9sw1E0kPW1jc-rCsQnMU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QNHKyWCzrMUQuRkQKmbmW1KZ.png?f=user_large

Gelimiteerd tot 1 per klant. Dat is onlogisch.

[ Voor 9% gewijzigd door DaCoTa op 15-11-2020 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GVR

GVR

4 knoppen voor 167 is een hele goede aanbieding. Goedkoper ga je ze niet krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyberBorg
  • Laatst online: 10-05 02:04
GVR schreef op zondag 15 november 2020 @ 11:13:
4 knoppen voor 167 is een hele goede aanbieding. Goedkoper ga je ze niet krijgen.
Paar weken geleden konden we 4-knoppen sets op Amazon krijgen voor €130, gelimiteerd tot 20 knoppen per klant. Zou me niet verbazen als er met back friday weer zo'n deal komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
Vraagje

Ik heb een vloerverwarming en wil de pomp van de vloer aansluiten op de bedrade slimme thermostaat. Nu is het niet echt heel handig om een draadje te trekken van de pompruimte (trapkast) naar de woonkamer want dat zou een hele verbouwing worden.

Kan je ook een aparte draadloze temperatuur sensor ophangen in de woonkamer en deze instellen als meetpunt voor de zone met de vloerverwarming? Want dan kost het me een extra kastje, maar hoef ik niet gaten in mijn muur en keuken te boren enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
Je kan een extensie kit gebruiken, maar ik ben van mening dat het niet handig is om je vloerverwarming pomp te schakelen aan de hand van warmte vraag.

Je kan beter een knop er tussen zetten die de vv kan afsluiten als er geen warmte vraag meer is. En dan bijvoorbeeld een pomp schakelaar gebruiken die voelt of je vloerverwarming warm is en aan de hand daarvan je pomp schakelt. Tevens het voordeel dat die sowieso een aantal keer gestart word ook als het niet nodig is. Hiermee voorkom je dat je pomp vast gaat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ludacrash
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-05 15:29
He allen,

Wij zijn onlangs verhuisd en ik wil in het huis gebruik gaan maken van een Tado thermostaat met slimme knoppen, dus ik heb een mooie set besteld in de aanbieding. Nu zitten er in het huis vira radiatoren die er sinds de bouw in zitten (1975) en ik heb al wat gezocht maar ik kan niet vinden of het mogelijk is om de knoppen te vervangen door de Tado knoppen met een nieuwe insert of dat ik de hele radiatoren moet gaan vervangen om dat voor elkaar te krijgen,

Heeft iemand wellicht een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L8AD8ssnF8sPvJoyULIHgtGkG7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qtPVoMKa2afvAfMXAt721znL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z17ILB25ziaWPyQW_T60-SO-XXM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PQwgXwIvQoQ7CgjA11qwtKo9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-06 10:26
Dat zijn geen thermostaatknoppen, die zul je dus (ook) moeten vervangen, voordat je de Tado knoppen kunt installeren.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
g00gle schreef op zondag 15 november 2020 @ 13:11:
Je kan een extensie kit gebruiken, maar ik ben van mening dat het niet handig is om je vloerverwarming pomp te schakelen aan de hand van warmte vraag.

Je kan beter een knop er tussen zetten die de vv kan afsluiten als er geen warmte vraag meer is. En dan bijvoorbeeld een pomp schakelaar gebruiken die voelt of je vloerverwarming warm is en aan de hand daarvan je pomp schakelt. Tevens het voordeel dat die sowieso een aantal keer gestart word ook als het niet nodig is. Hiermee voorkom je dat je pomp vast gaat zitten.
Maar hoezo precies? De pomp kan ik simpelweg schakelen, voor een klep moet ik alles gaan ombouwen. Het doet uiteindelijk hetzelfde toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:27
Even een Crosspost voor de tado ervaringen hier. Ik heb nu een isense thermostaat met een Avanta cw5 en wil over naar tado. Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden als ik het systeem omzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ludacrash
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-05 15:29
Motorfret schreef op zondag 15 november 2020 @ 23:12:
Dat zijn geen thermostaatknoppen, die zul je dus (ook) moeten vervangen, voordat je de Tado knoppen kunt installeren.
Yes dat had ik gevonden, maar is dat überhaupt mogelijk met deze radiatoren want ik zie veel verschillende inserts voor thermostaat knoppen maar weet niet welke zouden moeten passen en met tado werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:01
Megalomania schreef op maandag 16 november 2020 @ 07:37:
Even een Crosspost voor de tado ervaringen hier. Ik heb nu een isense thermostaat met een Avanta cw5 en wil over naar tado. Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden als ik het systeem omzet?
Meteen kranen monteren met M30x1,5 mm schroefdraad van Heimeier bijvoorbeeld.
Dan heb je geen verloop nodig wat bij o.a. Danfoss wel nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Megalomania schreef op maandag 16 november 2020 @ 07:37:
Houd er wel alvast rekening mee dat de iSense kamerthermostaat de temperatuur (in die kamer dan) beter regelt dan de Tado variant, waar de iSense altijd netjes opwarmt tot de ingestelde temperatuur zonder overshoots, zal je dit met de Tado wel meer hebben. Maar Tado is natuurlijk flexibeler ivm de mogelijkheid tot het koppelen van knoppen in de ruimtes waar geen thermostaat hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbas2000
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:54
Ik heb sinds een aantal maanden Tado geïnstalleerd en ben tevreden over de werking echter heb ik een vraag over de vloerverwarming.

Ik heb beneden vloerverwarming en verder op alle kamers slimme radiatorknoppen. De thermostaat is aangesloten met OT bedraad aan de ketel (intergas).

Op de aanvoer naar de vloerverwarming heb ik een slimme radiatorknop laten plaatsen die de vloerverwarming moet openen bij warmtevraag van de thermostaat in de woonkamer. Deze moet uiteraard dicht blijven als andere knoppen in de slaapkamers warmte vragen.

Nu werkt dit eigenlijk prima behalve als de gevraagde temperatuur is bereikt en de ketel alleen af en te bij hoeft te stoken om deze temperatuur te behouden in de woonkamer met vloerverwarming. De thermostaat en de radiatorknop heb ik in de zelfde kamer geplaats in de app en de thermostaat meet de temperatuur.

De thermostaat stuurt een warmtevraag en in de app zie ik dat de ketel met 1 golfje moet stoken en op 1-10%. De ketel gaat dan ook aan maar de knop op de aanvoer van de vloerverwarming gaat niet open. Alleen bij grote warmtevraag bijvoorbeeld 1 golfje en 25% warmtevraag gaat de knop wel open. Het warme water gaat dus direct door de bypass weer retour. Nu staat er wel een radiator half open in de hal dus de ruimte blijft wel op temperatuur.

Graag zou ik zien dat de thermostaat de knop opent bij warmtevraag en sluit als er geen warmtevraag meer is. Waarom zet de thermostaat de ketel aan maar opent de knop niet?
bert pit schreef op woensdag 4 november 2020 @ 16:21:
[...]

Ook ik ken je situatie niet, maar let er op dat je de ketel aanstuurt met aan/uit in plaats van opentherm. Anders gaat het niet goed werken.
Volgens mij slaat dit ook een beetje op mijn situatie? Zal ik tado aan/uit moeten aansluiten?

OT vindt ik wel prettig voor de radiatoren. Ik heb deze vraag ook bij de helpdesk gesteld maar nog geen antwoord. Misschien kan ik de helpdesk vragen deze knop op slave modus te zetten of iets dergelijks.

De situatie om de thermostaat bedraad aan een klep te hangen was moeilijk te realiseren vandaar deze keuze met de radiatorknop

Misschien hebben jullie tips. 8)7

Alvast bedankt. _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door coolbas2000 op 16-11-2020 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:35

bert pit

asdasd

coolbas2000 schreef op maandag 16 november 2020 @ 10:39:
Ik heb sinds een aantal maanden Tado geïnstalleerd en ben tevreden over de werking echter heb ik een vraag over de vloerverwarming.

Ik heb beneden vloerverwarming en verder op alle kamers slimme radiatorknoppen. De thermostaat is aangesloten met OT bedraad aan de ketel (intergas).

Op de aanvoer naar de vloerverwarming heb ik een slimme radiatorknop laten plaatsen die de vloerverwarming moet openen bij warmtevraag van de thermostaat in de woonkamer. Deze moet uiteraard dicht blijven als andere knoppen in de slaapkamers warmte vragen.

Nu werkt dit eigenlijk prima behalve als de gevraagde temperatuur is bereikt en de ketel alleen af en te bij hoeft te stoken om deze temperatuur te behouden in de woonkamer met vloerverwarming. De thermostaat en de radiatorknop heb ik in de zelfde kamer geplaats in de app en de thermostaat meet de temperatuur.

De thermostaat stuurt een warmtevraag en in de app zie ik dat de ketel met 1 golfje moet stoken en op 1-10%. De ketel gaat dan ook aan maar de knop op de aanvoer van de vloerverwarming gaat niet open. Alleen bij grote warmtevraag bijvoorbeeld 1 golfje en 25% warmtevraag gaat de knop wel open. Het warme water gaat dus direct door de bypass weer retour. Nu staat er wel een radiator half open in de hal dus de ruimte blijft wel op temperatuur.

Graag zou ik zien dat de thermostaat de knop opent bij warmtevraag en sluit als er geen warmtevraag meer is. Waarom zet de thermostaat de ketel aan maar opent de knop niet?

[...]

Volgens mij slaat dit ook een beetje op mijn situatie? Zal ik tado aan/uit moeten aansluiten?

OT vindt ik wel prettig voor de radiatoren. Ik heb deze vraag ook bij de helpdesk gesteld maar nog geen antwoord. Misschien kan ik de helpdesk vragen deze knop op slave modus te zetten of iets dergelijks.

De situatie om de thermostaat bedraad aan een klep te hangen was moeilijk te realiseren vandaar deze keuze met de radiatorknop

Misschien hebben jullie tips. 8)7

Alvast bedankt. _/-\o_
Een knop wordt (anders dan een klep) wel correct aangestuurd, als het goed is ;) . Ik weet niet waar dit vandaan komt, want ik heb geen inhoudelijke kennis van Tado. Maar ik zou eens in de handleiding van de knop kijken of er niet een mogelijkheid in zit om deze zo te programmeren dat die volledig opent bij warmtevraag. Ik weet dat dat bij de concurrent de oplossing is.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
Cap schreef op maandag 16 november 2020 @ 09:58:
[...]

Houd er wel alvast rekening mee dat de iSense kamerthermostaat de temperatuur (in die kamer dan) beter regelt dan de Tado variant, waar de iSense altijd netjes opwarmt tot de ingestelde temperatuur zonder overshoots, zal je dit met de Tado wel meer hebben. Maar Tado is natuurlijk flexibeler ivm de mogelijkheid tot het koppelen van knoppen in de ruimtes waar geen thermostaat hangt.
@Simple mind thanks!

Kan ik de isense thermostaat combineren met Tado knoppen op de andere verdiepingen?

Bv door de radiatoren op de 1ste en 2de op een ander circuit aan te sluiten met een door tado geregelde klep?

[ Voor 12% gewijzigd door Megalomania op 16-11-2020 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Edwin88 schreef op zondag 15 november 2020 @ 23:29:
[...]

Maar hoezo precies? De pomp kan ik simpelweg schakelen, voor een klep moet ik alles gaan ombouwen. Het doet uiteindelijk hetzelfde toch?
Omdat al je warme CV water dan via de bypass in het systeem blijft waar warmte vraag is. Aangezien in je CV zelf ook een pomp zit krijg je dus drukverschil tussen de aanvoer en afvoer en zal er zonder klep gewoon circulatie zijn door je vloerverwarming, ook al is deze minder dan met de vloerverwarming pomp aan.

Doet uiteindelijk dus zeker niet hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbas2000
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:54
Wali schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:48:
[...]

@bert pit Ik heb dezelfde configuratie: Extensiekit bij de ketel draadloos verbonden met de thermostaat in de kamer. Op de thermostaat heb ik een zoneklep en de pomp van de vloerverwarming (vv) aangesloten.

Ik merk echter dat als de thermostaat warmte vraagt, het relais in eerste instantie schakelt maar op een gegeven moment weer afschakelt terwijl er wel warmte vraag is. De pomp van de vv gaat uit en de zoneklep gaat langzaam dicht. De thermostaat blijft warmte vragen maar er gaat dan niets meer door de vv. Dit lijkt mij niet efficiënt.

Tado reageert met een antwoord dat de drie golfjes staan voor een % warmtevraag afhankelijk van enkele omstandigheden. Stel dat er 20% warmtevraag is, wordt op dat moment 1 golfje weergegeven en schakelt het relais 20% van de tijd aan. Herken jij dit? Ik vind dit best vreemd maar ben ook een leek op verwarming gebied.
Dank alvast!
Dit is denk ik ook het probleem wat ik ervaar. Waarom zet tado de ketel wel aan maar als de knop (1 golfje 4% vraag) maar 4% van de tijd open gaat dan lijkt mij dat niet efficiënt.De andere 96% van de tijd gaat alles door de bypass. Heb jij dit nog op kunnen lossen ? Het lijkt me logisch dat de knop of klep bij elke warmtevraag open moet gaan tot de warmtevraag stopt of werkt opentherm op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:40

Remi

Moo!

Ik kan het zo 123 niet terugvinden in het topic maar wat is een gangbare prijs voor het vervangen van een radiatorknop voor een thermosstaatknop aansluiting? Het gaat om circa 7 stuks die ik wil voorzien van een Tado knop.

Binnenkort komt er een installateur een blik werpen op mijn CV installatie dus die wil ik meteen een offerte laten opmaken. Doe ik er nog verstandig aan om een bepaald type te laten installeren zodat adapters en dergelijke overbodig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR

GVR

Remi schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:07:
Ik kan het zo 123 niet terugvinden in het topic maar wat is een gangbare prijs voor het vervangen van een radiatorknop voor een thermosstaatknop aansluiting? Het gaat om circa 7 stuks die ik wil voorzien van een Tado knop.

Binnenkort komt er een installateur een blik werpen op mijn CV installatie dus die wil ik meteen een offerte laten opmaken. Doe ik er nog verstandig aan om een bepaald type te laten installeren zodat adapters en dergelijke overbodig zijn?
Prijs weet ik niet, heb ze zelf vervangen. Heimeier kranen incl nieuwe knelkoppeling.
Simple mind schreef op maandag 16 november 2020 @ 09:18:
[...]

Meteen kranen monteren met M30x1,5 mm schroefdraad van Heimeier bijvoorbeeld.
Dan heb je geen verloop nodig wat bij o.a. Danfoss wel nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyberBorg
  • Laatst online: 10-05 02:04
Remi schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:07:
Heb mijn installatie afgelopen week omgebouwd van manueel naar thermostatisch tbv het plaatsen van tado. Bij mij was het simpelweg een kwestie van het vervangen van het binnenwerkje. Die kostten voor Comap rond de €8 à €9 per stuk, zie bijvoorbeeld https://www.warmteservice...ch-binnenwerk-/p/44156955. Check even of je ook zoiets voor jouw systeem hebt, scheelt nogal wat werk. Weet weinig van verwarmingssystemen, maar had binnen 3 uurtjes mijn hele manuele systeem vervangen en 14 tado knoppen up en running.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LemonC200
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:05
ludacrash schreef op zondag 15 november 2020 @ 22:25:
He allen,

Wij zijn onlangs verhuisd en ik wil in het huis gebruik gaan maken van een Tado thermostaat met slimme knoppen, dus ik heb een mooie set besteld in de aanbieding. Nu zitten er in het huis vira radiatoren die er sinds de bouw in zitten (1975) en ik heb al wat gezocht maar ik kan niet vinden of het mogelijk is om de knoppen te vervangen door de Tado knoppen met een nieuwe insert of dat ik de hele radiatoren moet gaan vervangen om dat voor elkaar te krijgen,

Heeft iemand wellicht een idee?
Wellicht is het mogelijk om de kap er af te halen en vanuit daar de insert te vervangen een andere mogelijkheid is om een haaks insert op de aanvoer leiding te plaatsen. Dan dient de buis te worden ingekort en daar tussen de insert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drosera
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-06 13:53
Ik probeer al een hele tijd via mailconversatie met de Tado helpdesk te achterhalen of en hoe ik mijn bestaande installatie kan aansturen via Tado. Maar verder dan links naar verschillende van hun manuals en help-artikels komen we niet, en volgens mij staat daar niet duidelijk in vermeld of en hoe ik mijn toestellen moet aansluiten.

Hopelijk vind ik hier wel wat meer antwoorden... Alle hulp is welkom! Bedankt alvast daarvoor.
Bestaande Installatie
Een woning met op de benedenverdieping vloerverwarming, en boven radiatoren.
De vloerverwarming wordt gestuurd door een thermostaat in de woonkamer (die ook toelaat om de volledige installatie te beheren - Buderus RC300) en een buitenvoeler.
De radiatoren worden onrechtstreeks gestuurd: ik kan op de centrale thermostaat aangeven tussen welke uren de warmwaterkring van de radiatoren moet actief zijn. Per kamer moet dan de temperatuur geregeld worden door een gewone thermostaatkraan op de radiator.
Er zijn dus wel 2 kringen.
Technische Details
  • BUDERUS modulerende condensatie-gaswandketel type LOGAMAX PLUS GB 162/25
  • BUDERUS aangebouwde inox waterverwarmer LOGALUX T 40 inhoud)
  • BUDERUS tapwatertemperatuurvoeler ASE
  • BUDERUS functiemodule FM 442 voor kring met mengklep
  • BUDERUS snelmontagesysteem RK/32 inclusief verdeelcollector
  • BUDERUS ongemengde pompgroep HM 25 inclusief afsluiters en thermometers (kring radiatoren)
  • BUDERUS gemengde pompgroep HMS 25 inclusief afsluiters en thermometers (kring vloerverwanning)
  • centraal programmeerbare ruimtevoeler BUDERUS type RC 300 (voorzien in leefruimte)
  • BUDERUS buitenvoeler type AF
Wat ik graag zou willen
- de radiatoren in de kamers kunnen aansturen op een slimme manier, verdeeld in zones en met verschillende tijdschema's
- eventueel de buderus sturing vervangen door een tado sturing die ook de vloerverwarming en warm water kan aansturen, zodat alles vanuit 1 app kan werken.
Hoe ver sta ik al
  • Thermostaatkranen op radiatoren vervangen door Tado versie - duidelijk
  • Radiatoren dan groeperen in zones - lijkt me dat ook nog wel makkelijk via de app zal gaan
  • Internetbridge aansluiten - duidelijk
Maar dan..
De RC300 Buderus sturing die nu bedraad in mijn living hangt, kan ik vervangen door de wired thermostaat van Tado.
Volgens Tado is ook extensiekit nodig om de ketel voor warm water te kunnen aansturen.
Volgens de handleiding van de extensiekit moet je deze op de EMS bus aansluiten van de ketel.
Volgens de handleiding van de thermostaat, moet je deze ook op de EMS bus aansluiten (via de bekabeling in de leefruimte).
Dus 2 x connectie op die EMS-bus. Dat lijkt me dus niet te kunnen werken?

Kan er hier iemand licht op werpen?
Ter info, laatste stand van zaken met de helpdesk
mijn laatste vraag
...
Dus ik heb nodig:
Een internet bridge
Een extensiekit: die sluit ik rechtstreeks aan op de ketel op de EMS klemmen (correct?)
Een slimme bedrade thermostaat: deze hang ik in mijn living en deze vervangt de RC300 van buderus: hoe moet ik deze dan aansluiten? Ook op de EMS klemmen? Of...? Want de extensiekit hangt daar al aan. Dus dat is helemaal niet duidelijk.
Radiatorkranen: die hang ik gewoon aan de radiatoren.
....

laatste antwoord
Zodra u uw apparaten hebt ontvangen en ze hebt geregistreerd bij uw tado°-account, begint het installatieproces te spelen op uw smartphone of via uw WebApp.
Normaal gesproken is de Internet Bridge verbonden met de router, de Extension Kit is verbonden met draden naar de ketel en de Smart Thermostat vervangt/gaat naar dezelfde plaats waar u momenteel uw kamerthermostaat heeft.
Smart Radiator Thermostat gaat naar radiatorventiel, nadat u uw huidige radiatorknop heeft verwijderd.

Voor meer, hier is een artikel dat u kan helpen - Waar kan ik installatie-instructies vinden voor mijn tado° verwarmingstoestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Drosera schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 08:46:
Ik probeer al een hele tijd via mailconversatie met de Tado helpdesk te achterhalen of en hoe ik mijn bestaande installatie kan aansturen via Tado. Maar verder dan links naar verschillende van hun manuals en help-artikels komen we niet, en volgens mij staat daar niet duidelijk in vermeld of en hoe ik mijn toestellen moet aansluiten.

Hopelijk vind ik hier wel wat meer antwoorden... Alle hulp is welkom! Bedankt alvast daarvoor.
Bestaande Installatie
Een woning met op de benedenverdieping vloerverwarming, en boven radiatoren.
De vloerverwarming wordt gestuurd door een thermostaat in de woonkamer (die ook toelaat om de volledige installatie te beheren - Buderus RC300) en een buitenvoeler.
De radiatoren worden onrechtstreeks gestuurd: ik kan op de centrale thermostaat aangeven tussen welke uren de warmwaterkring van de radiatoren moet actief zijn. Per kamer moet dan de temperatuur geregeld worden door een gewone thermostaatkraan op de radiator.
Er zijn dus wel 2 kringen.
Technische Details
  • BUDERUS modulerende condensatie-gaswandketel type LOGAMAX PLUS GB 162/25
  • BUDERUS aangebouwde inox waterverwarmer LOGALUX T 40 inhoud)
  • BUDERUS tapwatertemperatuurvoeler ASE
  • BUDERUS functiemodule FM 442 voor kring met mengklep
  • BUDERUS snelmontagesysteem RK/32 inclusief verdeelcollector
  • BUDERUS ongemengde pompgroep HM 25 inclusief afsluiters en thermometers (kring radiatoren)
  • BUDERUS gemengde pompgroep HMS 25 inclusief afsluiters en thermometers (kring vloerverwanning)
  • centraal programmeerbare ruimtevoeler BUDERUS type RC 300 (voorzien in leefruimte)
  • BUDERUS buitenvoeler type AF
Wat ik graag zou willen
- de radiatoren in de kamers kunnen aansturen op een slimme manier, verdeeld in zones en met verschillende tijdschema's
- eventueel de buderus sturing vervangen door een tado sturing die ook de vloerverwarming en warm water kan aansturen, zodat alles vanuit 1 app kan werken.
Hoe ver sta ik al
  • Thermostaatkranen op radiatoren vervangen door Tado versie - duidelijk
  • Radiatoren dan groeperen in zones - lijkt me dat ook nog wel makkelijk via de app zal gaan
  • Internetbridge aansluiten - duidelijk
Maar dan..
De RC300 Buderus sturing die nu bedraad in mijn living hangt, kan ik vervangen door de wired thermostaat van Tado.
Volgens Tado is ook extensiekit nodig om de ketel voor warm water te kunnen aansturen.
Volgens de handleiding van de extensiekit moet je deze op de EMS bus aansluiten van de ketel.
Volgens de handleiding van de thermostaat, moet je deze ook op de EMS bus aansluiten (via de bekabeling in de leefruimte).
Dus 2 x connectie op die EMS-bus. Dat lijkt me dus niet te kunnen werken?

Kan er hier iemand licht op werpen?
Ter info, laatste stand van zaken met de helpdesk
mijn laatste vraag
...
Dus ik heb nodig:
Een internet bridge
Een extensiekit: die sluit ik rechtstreeks aan op de ketel op de EMS klemmen (correct?)
Een slimme bedrade thermostaat: deze hang ik in mijn living en deze vervangt de RC300 van buderus: hoe moet ik deze dan aansluiten? Ook op de EMS klemmen? Of...? Want de extensiekit hangt daar al aan. Dus dat is helemaal niet duidelijk.
Radiatorkranen: die hang ik gewoon aan de radiatoren.
....

laatste antwoord
Zodra u uw apparaten hebt ontvangen en ze hebt geregistreerd bij uw tado°-account, begint het installatieproces te spelen op uw smartphone of via uw WebApp.
Normaal gesproken is de Internet Bridge verbonden met de router, de Extension Kit is verbonden met draden naar de ketel en de Smart Thermostat vervangt/gaat naar dezelfde plaats waar u momenteel uw kamerthermostaat heeft.
Smart Radiator Thermostat gaat naar radiatorventiel, nadat u uw huidige radiatorknop heeft verwijderd.

Voor meer, hier is een artikel dat u kan helpen - Waar kan ik installatie-instructies vinden voor mijn tado° verwarmingstoestellen?
Dit is geen makkelijke setup en ik kan me voorstellen dat onze support hier moeite mee heeft.
Ik vraag dit nu ook zelf na bij onze experts want ik ben ook geen Buderus expert.

De RC300 gat in de ketel gebouwd worden.
Daarna sluit een via een kabel een slimme thermostaat aan om voor het 1e circuit te meten.
Optioneel: U kunt ook voor de radiatoren een 2e slimme thermostaat toevoegen om te zorgen dat die de warmtevraag van de slimme thermostaat kan doorsturen naar de ketel. (Of u kunt het radiatoren circuit gewoon nog altijd via de RC300 laten lopen)
Optioneel 2: U kunt in uw systeem maximaal 1 extensiekit toevoegen om 1 Slimme Thermostaat draadloos te maken.

U krijgt op maat gemaakte instructies via de app na registratie van uw tado producten.

De Extensiekit heeft niets met warm water te maken (alleen in Verenigd Koninkrijk hebben ze een rare sturing waar de extensiekit benodigd is voor warm water sturing).

[ Voor 5% gewijzigd door tado op 17-11-2020 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-06 16:33

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

Hallo misschien kan mij iemand helpen met het volgende, het betreft een hoekwoning met vloer en wandverwarming.
Geen gasaansluiting maar we verwarmen met een warmtepomp W.A.R. aangestuurd, bij over-shoot grijpt de kamerthermostaat in )
Het probleem wat ik zou willen oplossen is het aantal schakelingen van de kamerthermostaat naar maximaal 4 per uur. (dus minimaal een kwartier tussen Uit en Aan)
Is dit zelf ergens in te stellen of kan dat via de supportafdeling gewijzigd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:12
Ik heb een woning met op de begane grond vloerverwarming (bijverwarming). De rest van de woning heeft 8 radiatoren (hier komen Tado knoppen op) Er is een Albrand VVW verdeler met pomp. Daarnaast loopt er een electra leiding direct van de VVW pomp naar de VC ketel. Ik beschik ook over een Home Assistant systeem. Heb ik alsnog een zoneklep nodig tussen de aanvoer en mijn VVW pomp of zou ik de pomp kunnen aanschakelen via een 220 smartplug als er warmte nodig is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

peligro2k schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:10:
Ik heb een woning met op de begane grond vloerverwarming (bijverwarming). De rest van de woning heeft 8 radiatoren (hier komen Tado knoppen op) Er is een Albrand VVW verdeler met pomp. Daarnaast loopt er een electra leiding direct van de VVW pomp naar de VC ketel. Ik beschik ook over een Home Assistant systeem. Heb ik alsnog een zoneklep nodig tussen de aanvoer en mijn VVW pomp of zou ik de pomp kunnen aanschakelen via een 220 smartplug als er warmte nodig is?
Het uit/aan schakelen van de pomp is geen vervanging voor een zoneklep. Het zal absoluut de stroming wat verminderen maar er blijft stroming de verdeler in doordat de CV pomp ook gewoon druk geeft.

Met een zoneklep overigens ook altijd een bypass installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingKoning
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:27
Vraagje aan de specialisten hier:

Ik heb al een jaar de Tado thermostaat en ga nu ook knoppen installeren. Ik heb ouderwetse kranen dus die moeten eerst vervangen worden.

Mijn CV-installateur stelt nu Herz kranen van M30x1.5 voor.

Ik zie deze niet staan op de site van Tado:
https://support.tado.com/...diatorknoppen-te-monteren

en ook niet in de compatiblity guide:
https://tado-hc-downloads...ibility_Guide_NL_V1.2.pdf

De kranen die er wél in staan van herz zijn M28x1.5

Mijn vraag is: gaan de M30x1.5 kranen werken met Tado? Je zou zeggen van wel, Tado schrijft
De schroefmoer voor het monteren van de Slimme Radiatorknoppen past op elk M30x1.5 radiatorventiel. Met de meegeleverde adapters kun je het apparaat op veel meer soorten ventielen monteren.
Maar ik vind het dan toch vreemd dat die kranen niet in de guide staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KingKoning schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:59:
Vraagje aan de specialisten hier:

Ik heb al een jaar de Tado thermostaat en ga nu ook knoppen installeren. Ik heb ouderwetse kranen dus die moeten eerst vervangen worden.

Mijn CV-installateur stelt nu Herz kranen van M30x1.5 voor.

Ik zie deze niet staan op de site van Tado:
https://support.tado.com/...diatorknoppen-te-monteren

en ook niet in de compatiblity guide:
https://tado-hc-downloads...ibility_Guide_NL_V1.2.pdf

De kranen die er wél in staan van herz zijn M28x1.5

Mijn vraag is: gaan de M30x1.5 kranen werken met Tado? Je zou zeggen van wel, Tado schrijft
[...]

Maar ik vind het dan toch vreemd dat die kranen niet in de guide staan.
Weet u zeker dat Hez ook M30 kranen maakt ?
Misschien is dit een nieuw product ? (of een product wat niet heel populair is).

Zolang u zeker bent dat het M30x1,5 is dan zou het gewoon moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingKoning
tado schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:08:
[...]

Weet u zeker dat Hez ook M30 kranen maakt ?
Misschien is dit een nieuw product ? (of een product wat niet heel populair is).

het voorstel komt van de installateur. Ik zal bij hem even dubbel checken dat het M30 is.
Dank voor het snelle antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het lijkt me handig als ie de knop gewoon even specificeert, het zou deze kunnen zijn:

1 7260 98 HERZ-Thermostatkopf „H“ - M30 x 1,5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
tado schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:08:
[...]
Welke knop raden jullie aan als je nog kan kiezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrScratch
  • Laatst online: 06-06 13:55

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ik zie een hoop vragen over woningen met vloerverwarming op de begane grond en radiatoren boven. Dit is precies mijn opstelling en ik heb dit op de manier zoals geadviseerd door Tado opgelost.

Ik dacht misschien is het interessant voor mensen hier om hier meer info over te lezen, dus vandaar mijn post.

Dit is dus opgelost door:

- een zoneklep op de vloerverwarming
- Tado Slimme thermostaat die aangesloten wordt op de zoneklep (2 draadjes)
- Tado Extensiekit die op netstroom en op de CV-Ketel wordt aangesloten
- Tado Slimme radiatorknoppen op de radiatoren op de slaapkamers.

Het inpassen van de de zoneklep was nogal een dingetje. Zie voor mijn ervaringen hierbij mijn topic over hoe dat in te bouwen: vloerverwarming hoe combineren met slimme thermostaat

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingKoning
Cap schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:21:
Het lijkt me handig als ie de knop gewoon even specificeert, het zou deze kunnen zijn:

1 7260 98 HERZ-Thermostatkopf „H“ - M30 x 1,5
Dat zou kunnen, het enige dat mijn installateur aangaf was "Herz M30x1.5". Vermoedelijk is het degene die jij linkt, ik ga nog even in gesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

MrScratch schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:58:

Het inpassen van de de zoneklep was nogal een dingetje. Zie voor mijn ervaringen hierbij mijn topic over hoe dat in te bouwen: vloerverwarming hoe combineren met slimme thermostaat
Kan ik me in die opstelling voorstellen, echt totaal geen ruimte om mee te werken tussen de verschillende koppelingen.

Misschien optisch niet de netste oplossing maar als het werkt werkt het. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Laatst online: 06-06 13:55

MrScratch

I am rubber, you are glue

acidfever schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:54:
[...]

Kan ik me in die opstelling voorstellen, echt totaal geen ruimte om mee te werken tussen de verschillende koppelingen.

Misschien optisch niet de netste oplossing maar als het werkt werkt het. ;)
Oh, ik was er best trots op, maar het ziet er dus niet zo best uit? Het zit in een trapkast, dus is totaal uit het zicht. Dus uiteindelijk maakt het niet echt uit hoe het eruit ziet. :)

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

MrScratch schreef op woensdag 18 november 2020 @ 16:20:
[...]

Oh, ik was er best trots op, maar het ziet er dus niet zo best uit? Het zit in een trapkast, dus is totaal uit het zicht. Dus uiteindelijk maakt het niet echt uit hoe het eruit ziet. :)
Haha nou, voor de ruimte die je had is het keurig zelfs. Maar het was natuurlijk mooi geweest als je die klep recht boven je temperatuur beveiliging had kunnen monteren in de bestaande constructie (die ook zeer netjes geplaatst was).

Doordat de bestaande plaatsing zo dicht op elkaar geplaatst was heb je nu denk ik een goede oplossing gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrScratch schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:58:
Ik zie een hoop vragen over woningen met vloerverwarming op de begane grond en radiatoren boven. Dit is precies mijn opstelling en ik heb dit op de manier zoals geadviseerd door Tado opgelost.

Ik dacht misschien is het interessant voor mensen hier om hier meer info over te lezen, dus vandaar mijn post.

Dit is dus opgelost door:

- een zoneklep op de vloerverwarming
- Tado Slimme thermostaat die aangesloten wordt op de zoneklep (2 draadjes)
- Tado Extensiekit die op netstroom en op de CV-Ketel wordt aangesloten
- Tado Slimme radiatorknoppen op de radiatoren op de slaapkamers.

(y) Zo hoort het ook. Incl een bypass voor als je klep dicht staat, je radiatorknoppen ook (bijna) dicht en je pomp nog (na)draait. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 18-11-2020 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
Zojuist hier alles geïnstalleerd (Bridge en 5 knoppen). Los van wat klooien met een adapter (die ik nodig had voor 1 afwijkende radiator) alles heel eenvoudig.
Heb ik meteen een vraag: de website geeft aan alkaline batterijen te gebruiken, maar zijn er hier tweakers die hebben getest met oplaadbare batterijen? (Toch een beetje aan het milieu denken natuurlijk.)

Edit: even 1 getest met (eneloop) AA oplaadbare batterijen, en dat werkt prima. De App geeft ook netjes een volle batterij aan.
Blijft interessant of dit met alle oplaadbare batterijen goed gaat.

[ Voor 21% gewijzigd door yannickie111 op 18-11-2020 23:48 ]

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:16

13art

Moderator Mobile
(jarig!)
Gister avond de modem en router los gekoppeld aangezien vandaag de stukadoor kwam en alles bij de muren weg moest zijn. Waar ik geen rekening mee hield (wat ik ook niet wist) is dat de Tado dan oerdom wordt en gewoon op de ingestelde temperatuur blijft staan. Met als gevolg dat de ketel om 2:30 nog steeds stond te loeien (want maar 1 radiator in de kamer ivm het stucwerk).

@tado waarom is er niet lokaal een backup van het ingestelde programma opgeslagen? Lijkt me niet zo ingewikkeld toch? Wanneer geen internetverbinding, val terug op lokaal backup programma.
Als ik zo wat terug zoek is dit iets wat door verschillende gebruikers erg gewaardeerd zou worden.

[ Voor 9% gewijzigd door 13art op 19-11-2020 09:49 ]

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Megalomania schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:49:
[...]

Welke knop raden jullie aan als je nog kan kiezen?
Wij raden een M30x1,5 radaitorkraan aan zodat u zonder adapters kunt monteren. Dat geeft esthetisch het beste effect. Over de werking van de kraan zelf ten opzichte van andere formaten/merken zijn er geen voordelen/nadelen.
13art schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:47:
Gister avond de modem en router los gekoppeld aangezien vandaag de stukadoor kwam en alles bij de muren weg moest zijn. Waar ik geen rekening mee hield (wat ik ook niet wist) is dat de Tado dan oerdom wordt en gewoon op de ingestelde temperatuur blijft staan. Met als gevolg dat de ketel om 2:30 nog steeds stond te loeien (want maar 1 radiator in de kamer ivm het stucwerk).

@tado waarom is er niet lokaal een backup van het ingestelde programma opgeslagen? Lijkt me niet zo ingewikkeld toch? Wanneer geen internetverbinding, val terug op lokaal backup programma.
Als ik zo wat terug zoek is dit iets wat door verschillende gebruikers erg gewaardeerd zou worden.
Dit is een topic dat al meerdere malen is besproken.
"Lijkt me niet zo ingewikkeld toch?" is helaas een verkeerde aanname. Op dit moment hebben de tado apparaten zelf geen enkel besef van tijd. Zo is het hele systeem ook opgebouwd en dit zal waarschijnlijk ook nooit aangepast gaan worden.
Tot u vandaag de tado bridge loskoppelde had u ook helemaal niet door dat dit zo werkte. Ik denk zelf dat er andere meer belangrijke features zijn waar we ons op moeten focussen. Maar misschien heb ik het mis. Laat natuurlijk altijd uw feedback achter op het tado forum zelf: https://community.tado.com/nl

[ Voor 12% gewijzigd door tado op 19-11-2020 14:30 ]

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:16

13art

Moderator Mobile
(jarig!)
tado schreef op donderdag 19 november 2020 @ 14:28:
Dit is een topic dat al meerdere malen is besproken.
"Lijkt me niet zo ingewikkeld toch?" is helaas een verkeerde aanname. Op dit moment hebben de tado apparaten zelf geen enkel besef van tijd. Zo is het hele systeem ook opgebouwd en dit zal waarschijnlijk ook nooit aangepast gaan worden.
Tot u vandaag de tado bridge loskoppelde had u ook helemaal niet door dat dit zo werkte. Ik denk zelf dat er andere meer belangrijke features zijn waar we ons op moeten focussen. Maar misschien heb ik het mis. Laat natuurlijk altijd uw feedback achter op het tado forum zelf: https://community.tado.com/nl
Ok meermaals besproken lijkt mij dan een indicatie dat het wel een gewilde functie is. Dat het niet in het huidige model te introduceren is kan ik me af wat bij voorstellen maar bij een nieuwere versie zou het toch niet zo heel ingewikkeld moeten zijn het ding wel besef van tijd te geven en het dus een mogelijkheid te geven om lokaal een backup van het programma te hebben staan voor wanneer de verbinding met internet weg valt.

Uiteraard had ik niet door dat het zo werkte, dit soort dingen vallen pas op wanneer er daadwerkelijk (voor langere tijd) geen internet is en we leven hier in een land waar die infrastructuur goed op orde is. Maar dat maakt een lokale opslag van het ingestelde programma naar mijn idee niet minder belangrijk.

Ik zal binnenkort een blik werpen en m'n reactie toevoegen op jullie eigen forum.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

• Kevjan
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-06 12:42
Wat een fantastische actieve Tado community hiero! Ik ben al wat wijzer geworden na een avondje lezen maar ik stuit ondertussen tegen wat problemen aan.

Om bij het begin te beginnen: Eind april verhuisd naar een nieuwe (grotere) woning en daar een aantal radiatoren aan het Tado systeem gehangen. De AWB Thermoelegance 4 ketel voorzien van een OT module zodat deze werkt met de Tado thermostaat. Deze setup werkt prima.

Nu moet ik ivm vloerverwarming gaan uitbreiden met de Extentiekit en daar beginnen de moeilijkheden :P .

Als ik de installatie instructies volg dan moet ik de extentiekit op de oude Ebus aansluiting van de ketel monteren, maar ik heb liever de OT protocol natuurlijk. Is dit mogelijk?

Ook krijg ik het niet voor elkaar om instellingen in de thermostaat te wijzigen. Ik kom in het menu, kan aanpassen wat ik wil maar na het 'save' command geeft de thermostaat FAIL aan. Komt dit omdat de extentiekit in de beginnen al niet goed wilt werken of zie ik wat anders over het hoofd?

Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen.

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Flinke Black Friday aanbiedingen bij https://www.50five.nl/catalogsearch/result/?q=tado nu. Dus ik heb mijn tado spullen nu precies een jaar want vorig jaar was die black friday aanbieding voor mij ook aanleiding om er aan te beginnen :-)

• heraut
amphora schreef op donderdag 19 november 2020 @ 17:30:
Flinke Black Friday aanbiedingen bij https://www.50five.nl/catalogsearch/result/?q=tado nu. Dus ik heb mijn tado spullen nu precies een jaar want vorig jaar was die black friday aanbieding voor mij ook aanleiding om er aan te beginnen :-)
De additionele thermostaat is verhoogd naar EUR 129,- en nu in de aanbieding voor de normale prijs van EUR 89,-. Bizarre nep aanbieding dit!

• yannickie111
amphora schreef op donderdag 19 november 2020 @ 17:30:
De aanbieding van afgelopen zondag bij Amazon was een stuk beter.

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

heraut schreef op donderdag 19 november 2020 @ 17:52:
[...]

De additionele thermostaat is verhoogd naar EUR 129,- en nu in de aanbieding voor de normale prijs van EUR 89,-. Bizarre nep aanbieding dit!
Eh, nee? Die was altijd 129? De extra sensor was 89 en is nu 55

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

yannickie111 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 18:03:
[...]

De aanbieding van afgelopen zondag bij Amazon was een stuk beter.
Oh, dit had ik ff gemist dan. Ik had pricewatch alert ingesteld voor de sensor voor onder de 60 euro en ik kreeg daar net melding van dus dit is volgens tweakers de eerste keer dat ie goedkoper is dan 60.

• Massri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-05 01:24

Massri

Vraag gerust!

acidfever schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:11:
[...]

Het uit/aan schakelen van de pomp is geen vervanging voor een zoneklep. Het zal absoluut de stroming wat verminderen maar er blijft stroming de verdeler in doordat de CV pomp ook gewoon druk geeft.

Met een zoneklep overigens ook altijd een bypass installeren.
Vreemd, Tado support op dit forum heeft zelf aangegeven dat je de pomp ook kan gebruiken als afsluiter. Ik had dit ook als idee om te doen. Dus geen zoneklep er tussen, maar gewoon de pomp als afsluiter gebruiken voor het creëren van een zone beneden (vloerverwarming) en een zone boven (radiatoren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:14
Guys, ik had 2 duo packs Slimme Thermostaten gekocht, maar ik heb ze eigenlijk toch niet nodig in m'n nieuwe huis ben ik nu achtergekomen. Heb ze ook niet geïnstalleerd.

Bied ze daarom nieuw in de ongeopende verpakking aan (in totaal dus 4 stuks):

V&A aangeboden: Tado Slimme Radiator Thermostaat (2 Stuks)

€50 tegoed bij Tibber energiecontract? Stuur me een DM⚡

• yannickie111
FlowDesign schreef op donderdag 19 november 2020 @ 19:18:
Guys, ik had 2 duo packs Slimme Thermostaten gekocht, maar ik heb ze eigenlijk toch niet nodig in m'n nieuwe huis ben ik nu achtergekomen. Heb ze ook niet geïnstalleerd.

Bied ze daarom nieuw in de ongeopende verpakking aan (in totaal dus 4 stuks):

V&A aangeboden: Tado Slimme Radiator Thermostaat (2 Stuks)
Quatro pack was afgelopen zondag 166.70 bij Amazon... Lijkt me voor op V&A dus niet echt een realistische prijs die je vraagt...

• thieske1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:22
Weten jullie of de slimme radiator termostaat op deze aansluiting gaat werken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4Mp-2MiFrOrhDj4PVgOLBGPBIs=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/grHBiP0VjkCYRur4EL6m6346.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g00gle
Nee, dat is volgens mij geen thermostaat kraan. Dus die zul je eerst moeten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kevjan schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:33:
Wat een fantastische actieve Tado community hiero! Ik ben al wat wijzer geworden na een avondje lezen maar ik stuit ondertussen tegen wat problemen aan.

Om bij het begin te beginnen: Eind april verhuisd naar een nieuwe (grotere) woning en daar een aantal radiatoren aan het Tado systeem gehangen. De AWB Thermoelegance 4 ketel voorzien van een OT module zodat deze werkt met de Tado thermostaat. Deze setup werkt prima.

Nu moet ik ivm vloerverwarming gaan uitbreiden met de Extentiekit en daar beginnen de moeilijkheden :P .

Als ik de installatie instructies volg dan moet ik de extentiekit op de oude Ebus aansluiting van de ketel monteren, maar ik heb liever de OT protocol natuurlijk. Is dit mogelijk?

Ook krijg ik het niet voor elkaar om instellingen in de thermostaat te wijzigen. Ik kom in het menu, kan aanpassen wat ik wil maar na het 'save' command geeft de thermostaat FAIL aan. Komt dit omdat de extentiekit in de beginnen al niet goed wilt werken of zie ik wat anders over het hoofd?

Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen.
U kunt gewoon de OpenTherm blijven gebruiken maar als de instructies zeggen dat u de EBUS moet gebruiken dan de OT module weghalen.

Het enige wat de OT module does is OT omzetten naar EBUS, waarom dan niet tado direct op de EBUS, dan hoeft de Extensiekit ook geen 230V voeding meer.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Zoals als opgemerkt zijn vandaag de Black Friday aanbiedingen live gegaan.

Een overzicht van de aanbiedingen kunt u hier vinden:
https://www.tado.com/nl-nl/ontdek-de-beste-tado-deals

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanStriean
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-06 13:44
Bij de Mediamarkt is nu de TADO Smart Thermostat Starterkit V3+ & SRT DUO Pack voor €180,- in de aanbieding. Is dit een scherpe prijs of is de verwachting dat deze tijdens BF nog ergens anders goedkoper in de aanbieding komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thieske1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:22
g00gle schreef op donderdag 19 november 2020 @ 21:57:
Nee, dat is volgens mij geen thermostaat kraan. Dus die zul je eerst moeten plaatsen.
thanks! Dan heb ik nog een paar radiator aansluitingen te vervangen :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
thieske1 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:42:
[...]

thanks! Dan heb ik nog een paar radiator aansluitingen te vervangen :/
Vanaf de foto lijkt het alsof u alleen het binnenwerkt hoeft te vervangen. Misschien bestaat er een "thermostatische insert". Zo hoeft u niets aan de pijp zelf te doen. (wel moet nog altijd het circuit geleegd worden)

Maar ik ben geen expert, vraag het na bij een specialist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanStriean
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-06 13:44
vanStriean schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:19:
Bij de Mediamarkt is nu de TADO Smart Thermostat Starterkit V3+ & SRT DUO Pack voor €180,- in de aanbieding. Is dit een scherpe prijs of is de verwachting dat deze tijdens BF nog ergens anders goedkoper in de aanbieding komt?
Prijs is inmiddels aangepast naar €199,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Massri92 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 18:30:
[...]

Vreemd, Tado support op dit forum heeft zelf aangegeven dat je de pomp ook kan gebruiken als afsluiter. Ik had dit ook als idee om te doen. Dus geen zoneklep er tussen, maar gewoon de pomp als afsluiter gebruiken voor het creëren van een zone beneden (vloerverwarming) en een zone boven (radiatoren).
Het zal ook zeker effect hebben qua doorstroming in de vloerverwarming buizen maar zeker niet alle stroming stoppen. Als vermindering van stroming voldoende oplevert en je daarmee het eventueel doorschieten van de temperatuur in ruimte waar vloerverwarming ligt oplost zou je daarvoor kunnen kiezen.

Ik zou dan wel altijd voor een bypass zorgen om de belasting van de pomp in je CV te beperken (of zelfs te voorkomen dat deze in storing gaat). Als je nog een bypass moet plaatsen kun je net zo goed ook meteen een zoneklep plaatsen, je vloerverwarming pomp zorgt ook voor gelijkmatig opwarmen (en afkoelen) van je vloer.

[ Voor 9% gewijzigd door acidfever op 20-11-2020 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelc85
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 17:53

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:13
Ik heb net een tijd lopen lezen en googlen, maar kom het nergens echt tegen.
Heb je met een tado ook controle over bijvoorbeeld stoken of langer rondpompen etc? Het zijn natuurlijk ketel eigenschappen, maar kan je die via tado benaderen? Hier een situatie schets met het probleem:

Beneden radiatoren zonder kraan whatsoever. Daar lag de draadloze aan/uit thermostaat voordat ie kapot ging.
Boven radiator per kamer met thermostatische kraan (evt dus te vervangen door tado kraan)

Beneden is het al snel warm, denk ook aan zonlicht van de zon kant. Dus de ketel thermostaat schakelt uit, het gevolg is dat ik boven aan de schaduwkant geen warmte meer kan krijgen aangezien de thermostaat uit staat. Een slimme modulerende draadloze thermostaat helpt daar niet tegen, vandaar mijn oog op Tado ivm de radiator knop die dus potentieel de ketel aan kan sporen wat te verwarmen / rond te pompen.

Specifieke vragen:
1) Klopt het dat de radiator knop (via via via) de ketel draadloos kan aansporen om even te gaan verwarmen/pompen?
2) Hoe gaat de thermostaat beneden hier mee om, die waarschijnlijk ziet dat het daar ook warmer (boven ingesteld niveau) wordt?
3) Kan je via Tado ketel specifieke eigenschappen benaderen via OpenTherm, bijv pompsnelheid en napompen etc?

Zit een beetje te kijken voor Black Friday om een set aan te schaffen ter vervangen van onze kapotte thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevjan
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-06 12:42
tado schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:05:
[...]

U kunt gewoon de OpenTherm blijven gebruiken maar als de instructies zeggen dat u de EBUS moet gebruiken dan de OT module weghalen.

Het enige wat de OT module does is OT omzetten naar EBUS, waarom dan niet tado direct op de EBUS, dan hoeft de Extensiekit ook geen 230V voeding meer.
Dat kan ik inderdaad gaan proberen. Maar verlies ik daar niet de modulerende functies mee?
De oude thermostaat die aan de cv hing deed niks anders dan 75 graden rondpompen of niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:14
yannickie111 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 20:01:
[...]

Quatro pack was afgelopen zondag 166.70 bij Amazon... Lijkt me voor op V&A dus niet echt een realistische prijs die je vraagt...
Dat was afgelopen zondag. Toen ik gisteren keek was die aanbieding er niet.

Ik heb 4 stuks in één deal gisteravond al verkocht voor €190 incl verzenden.
Maar bedankt voor het meedenken ;)

€50 tegoed bij Tibber energiecontract? Stuur me een DM⚡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Titus schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:51:
Ik heb net een tijd lopen lezen en googlen, maar kom het nergens echt tegen.
Heb je met een tado ook controle over bijvoorbeeld stoken of langer rondpompen etc?
Nee helaas niet. Ik zou bijvoorbeeld ook graag willen kunnen instellen dat bepaalde ruimten mee verwarmen wanneer een andere ruimte warmte vraagt (soort van meesurfen zeg maar). Maar ketel specifieke zaken zoals nalopen van de pomp kun je ook niet inregelen via Tado,
1) Klopt het dat de radiator knop (via via via) de ketel draadloos kan aansporen om even te gaan verwarmen/pompen?
Klopt, de draadloze knoppen communiceren met de hoofdthermostaat die weer met de ketel communiceert. Een knop kan dus de ketel (via de wandthermostaat) om warmte vragen.
2) Hoe gaat de thermostaat beneden hier mee om, die waarschijnlijk ziet dat het daar ook warmer (boven ingesteld niveau) wordt?
Zie vraag 1, de thermostaat beneden zorgt voor de communicatie met je ketel..
3) Kan je via Tado ketel specifieke eigenschappen benaderen via OpenTherm, bijv pompsnelheid en napompen etc?
Nee
Pagina: 1 2 ... 65 Laatste