Ik probeer al een hele tijd via mailconversatie met de Tado helpdesk te achterhalen of en hoe ik mijn bestaande installatie kan aansturen via Tado. Maar verder dan links naar verschillende van hun manuals en help-artikels komen we niet, en volgens mij staat daar niet duidelijk in vermeld of en hoe ik mijn toestellen moet aansluiten.
Hopelijk vind ik hier wel wat meer antwoorden... Alle hulp is welkom! Bedankt alvast daarvoor.
Bestaande Installatie
Een woning met op de
benedenverdieping vloerverwarming, en
boven radiatoren.
De
vloerverwarming wordt
gestuurd door een thermostaat in de woonkamer (die ook toelaat om de volledige installatie te beheren - Buderus RC300) en een buitenvoeler.
De
radiatoren worden
onrechtstreeks gestuurd: ik kan op de centrale thermostaat aangeven tussen welke uren de warmwaterkring van de radiatoren moet actief zijn. Per kamer moet dan de temperatuur geregeld worden door een gewone thermostaatkraan op de radiator.
Er zijn dus wel 2 kringen.
Technische Details
- BUDERUS modulerende condensatie-gaswandketel type LOGAMAX PLUS GB 162/25
- BUDERUS aangebouwde inox waterverwarmer LOGALUX T 40 inhoud)
- BUDERUS tapwatertemperatuurvoeler ASE
- BUDERUS functiemodule FM 442 voor kring met mengklep
- BUDERUS snelmontagesysteem RK/32 inclusief verdeelcollector
- BUDERUS ongemengde pompgroep HM 25 inclusief afsluiters en thermometers (kring radiatoren)
- BUDERUS gemengde pompgroep HMS 25 inclusief afsluiters en thermometers (kring vloerverwanning)
- centraal programmeerbare ruimtevoeler BUDERUS type RC 300 (voorzien in leefruimte)
- BUDERUS buitenvoeler type AF
Wat ik graag zou willen
- de radiatoren in de kamers kunnen aansturen op een slimme manier, verdeeld in zones en met verschillende tijdschema's
- eventueel de buderus sturing vervangen door een tado sturing die ook de vloerverwarming en warm water kan aansturen, zodat alles vanuit 1 app kan werken.
Hoe ver sta ik al
- Thermostaatkranen op radiatoren vervangen door Tado versie - duidelijk
- Radiatoren dan groeperen in zones - lijkt me dat ook nog wel makkelijk via de app zal gaan
- Internetbridge aansluiten - duidelijk
Maar dan..
De RC300 Buderus sturing die nu bedraad in mijn living hangt, kan ik vervangen door de wired thermostaat van Tado.
Volgens Tado is ook extensiekit nodig om de ketel voor warm water te kunnen aansturen.
Volgens de handleiding van de extensiekit moet je deze op de EMS bus aansluiten van de ketel.
Volgens de handleiding van de thermostaat, moet je deze ook op de EMS bus aansluiten (via de bekabeling in de leefruimte).
Dus 2 x connectie op die EMS-bus. Dat lijkt me dus niet te kunnen werken?
Kan er hier iemand licht op werpen?
Ter info, laatste stand van zaken met de helpdesk
mijn laatste vraag
...
Dus ik heb nodig:
Een internet bridge
Een extensiekit: die sluit ik rechtstreeks aan op de ketel op de EMS klemmen (correct?)
Een slimme bedrade thermostaat: deze hang ik in mijn living en deze vervangt de RC300 van buderus: hoe moet ik deze dan aansluiten? Ook op de EMS klemmen? Of...? Want de extensiekit hangt daar al aan. Dus dat is helemaal niet duidelijk.
Radiatorkranen: die hang ik gewoon aan de radiatoren.
....
laatste antwoord
Zodra u uw apparaten hebt ontvangen en ze hebt geregistreerd bij uw tado°-account, begint het installatieproces te spelen op uw smartphone of via uw WebApp.
Normaal gesproken is de Internet Bridge verbonden met de router, de Extension Kit is verbonden met draden naar de ketel en de Smart Thermostat vervangt/gaat naar dezelfde plaats waar u momenteel uw kamerthermostaat heeft.
Smart Radiator Thermostat gaat naar radiatorventiel, nadat u uw huidige radiatorknop heeft verwijderd.
Voor meer, hier is een artikel dat u kan helpen - Waar kan ik installatie-instructies vinden voor mijn tado° verwarmingstoestellen?