Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-09 17:28
acidfever schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 14:02:
[...]
Nee helaas niet. Ik zou bijvoorbeeld ook graag willen kunnen instellen dat bepaalde ruimten mee verwarmen wanneer een andere ruimte warmte vraagt (soort van meesurfen zeg maar). Maar ketel specifieke zaken zoals nalopen van de pomp kun je ook niet inregelen via Tado,

[...]

Klopt, de draadloze knoppen communiceren met de hoofdthermostaat die weer met de ketel communiceert. Een knop kan dus de ketel (via de wandthermostaat) om warmte vragen.

[...]

Zie vraag 1, de thermostaat beneden zorgt voor de communicatie met je ketel..

[...]

Nee
Thanks voor je antwoord! Dan moet ik nog even goed gaan kijken hoe ik dat dan ga doen, ik weet dat sommige thermostaten (iSense dacht ik) hier wel toegang toe geven.

Maar als je werkkamer boven te koud wordt, dan praat hij met de thermostaat beneden, die wel het wel warm genoeg heeft in de woonkamer, en dan laat ie (draadloos want geen draden in de woonkamer) naar de ontvanger bij de ketel weten dat ie moet stoken.
Ik zit er dus mee dat omdat er geen knoppen beneden zitten, het daar dan misschien een sauna wordt omdat ie wel moet stoken voor boven, maar niet kan knijpen beneden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Titus schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 14:06:
[...]

Thanks voor je antwoord! Dan moet ik nog even goed gaan kijken hoe ik dat dan ga doen, ik weet dat sommige thermostaten (iSense dacht ik) hier wel toegang toe geven.

Maar als je werkkamer boven te koud wordt, dan praat hij met de thermostaat beneden, die wel het wel warm genoeg heeft in de woonkamer, en dan laat ie (draadloos want geen draden in de woonkamer) naar de ontvanger bij de ketel weten dat ie moet stoken.
Ik zit er dus mee dat omdat er geen knoppen beneden zitten, het daar dan misschien een sauna wordt omdat ie wel moet stoken voor boven, maar niet kan knijpen beneden.
Draadloos de ketel aansturen kan ook, dan heb je de extensiekit (of hij heet nu anders geloof ik) nodig. Dat is net als jij omschrijft een ontvanger die je bij de ketel plaatst.

Beneden heb je vloerverwarming gok ik? Je zou dan een zoneklop kunnen plaatsen die je bedraad aanstuurt met de thermostaat (in dat geval heb je per definitie de extensiekit nodig). Dan kun je ook je vloerverwarming apart uitschakelen.

Mijn ervaring met vloerverwarming is wel dat dat niet zo snel doorschiet. Het heeft per definitie langer nodig om de ruimte op te warmen t.o.v. radiator verwarmde ruimtes en dus zijn je ruimtes boven vaak al op temperatuur wanneer de vloerverwarming nog warmte vraagt. Maar soms schiet de temperatuur beneden wel eens door ja (1 a 1,5 graad max tot nu toe).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titus
acidfever schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 14:14:
[...]

Draadloos de ketel aansturen kan ook, dan heb je de extensiekit (of hij heet nu anders geloof ik) nodig. Dat is net als jij omschrijft een ontvanger die je bij de ketel plaatst.

Beneden heb je vloerverwarming gok ik? Je zou dan een zoneklop kunnen plaatsen die je bedraad aanstuurt met de thermostaat (in dat geval heb je per definitie de extensiekit nodig). Dan kun je ook je vloerverwarming apart uitschakelen.

Mijn ervaring met vloerverwarming is wel dat dat niet zo snel doorschiet. Het heeft per definitie langer nodig om de ruimte op te warmen t.o.v. radiator verwarmde ruimtes en dus zijn je ruimtes boven vaak al op temperatuur wanneer de vloerverwarming nog warmte vraagt. Maar soms schiet de temperatuur beneden wel eens door ja (1 a 1,5 graad max tot nu toe).
Helaas geen vloerverwarming maar 3 radiatoren, waarvan 1 maar met knop, de andere 2 gewoon permanent vol open dus. Maar dat hebben we van de vorige bewoners.

Het probleem is meer dat als de zon goed schijnt, het achter (en dus ook beneden) gewoon lekker warm wordt, warmer dan de gevraagde thermostaat temperatuur. Achter is het dan echter nog koud. Dus als ik daar dan een Tado radiator knop zou hebben die de ketel aan doet slaan, dan gaat het warme water ook volop naar beneden, waar het dan dus nog warmer wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Titus schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 14:29:
[...]

Helaas geen vloerverwarming maar 3 radiatoren, waarvan 1 maar met knop, de andere 2 gewoon permanent vol open dus. Maar dat hebben we van de vorige bewoners.

Het probleem is meer dat als de zon goed schijnt, het achter (en dus ook beneden) gewoon lekker warm wordt, warmer dan de gevraagde thermostaat temperatuur. Achter is het dan echter nog koud. Dus als ik daar dan een Tado radiator knop zou hebben die de ketel aan doet slaan, dan gaat het warme water ook volop naar beneden, waar het dan dus nog warmer wordt.
Staan ze toevallig in serie? Dan zou je kunnen overwegen om bij de eerste een thermostatische kraan te plaatsen. Anders gewoon 3 radiatorknoppen toch? Die plaats je dan gewoon in dezelfde ruimte met je slimme thermostaat en dan heb je gewoon volle controle over je temperatuur beneden.

De temperatuurmeting kun je dan via je slimme thermostaat laten lopen maar de knoppen zullen wel gewoon je radiatoren bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is op zich logisch dat er in de woonkamer beneden geen thermostaatknoppen zitten, daar hangt immers de thermostaat. Dus die staan altijd open (evt waterzijdig ingeregeld met voetventiel) en de thermostaat regelt de warmtevraag. Logisch toch? Thermostaatknoppen in de woonruimte zo dubbelop zijn met een kamerthermostaat en radiatoren van de goede capaciteit op de goede plek.

Boven in de slaapkamers geen thermostaat, dus daar zitten knoppen die je op een bepaalde temperatuur kunt instellen. Klassiek en effectief, met als beperking dat het boven alleen werkt als je ook beneden stookt.

Jij zit met het standaard probleem van boven wel willen kunnen verwarmen terwijl het beneden in de woonkamer uit staat. Wat je wilt heet zoneregeling. Je moet daarvoor het watercircuit van de zones (dom of slim) kunnen afsluiten en weer open zetten. Dan zul je óf alle radiatoren in je huis (domme of slimme) thermostaatkranen moeten geven, óf een klep inbouwen voor je woonverdieping zodat je deze kan afsluiten en boven via (domme of slimme) thermostaatknoppen afzonderlijk je ruimtes kan regelen. In geval van domme thermostaatknoppen heb je dan nog een ruimtethermostaat nodig voor boven zodat die warmtevraag kan sturen naar je ketel.

Voordelen klep: geen zoemende knoppen die steeds de verwarming meer / minder opendraaien, mits je een stille klep neemt ook geen lawaai van het openen sluiten klep ;), geen batterijen vervangen voor elke knop, minder complexiteit met allemaal regelende knoppen. Maar je verwarmingscircuit moet wel mooi aangelegd zijn zodat een klep een zone kan afsluitenL als het circuit als een spaghetti via woonkamer radiator 1 naar slaapkamer boven en vervolgens vrolijk verder naar woonkamer radiator 2, 3 en dan weer naar andere slaapkamers gaat wordt het lastig. :P

[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 20-11-2020 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-09 11:46
zojuist een starter pakket gekocht op Tink met 4 knoppen bridge en de thermostaat. deze gaan we even goed uittesten in huis natuurlijk. ik vraag me alleen af.

we hebben ook vloerverwarming, deze wil ik eerst met een vaste knop gaan bedienen (warm laten worden) als dat klaar is na een maand wil ik daar ook een slimme opdraaien. alleen zit de verdeler aardig ver van de woonkamer af, is dit wel verstandig? deze zal dan nooit de echte tempratuur weer geven omdat het in de kast nooit de tempratuur van de woonkamer zal aangeven, wel hangt straks de thermostaat in de woonkamer deze zal de tempratuur wel goed aflezen

iemand tips?

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • +4 Henk 'm!
maubaan schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 16:35:
zojuist een starter pakket gekocht op Tink met 4 knoppen bridge en de thermostaat. deze gaan we even goed uittesten in huis natuurlijk. ik vraag me alleen af.

we hebben ook vloerverwarming, deze wil ik eerst met een vaste knop gaan bedienen (warm laten worden) als dat klaar is na een maand wil ik daar ook een slimme opdraaien. alleen zit de verdeler aardig ver van de woonkamer af, is dit wel verstandig? deze zal dan nooit de echte tempratuur weer geven omdat het in de kast nooit de tempratuur van de woonkamer zal aangeven, wel hangt straks de thermostaat in de woonkamer deze zal de tempratuur wel goed aflezen

iemand tips?
Dit is een goed moment om iedereen te laten weten dat we de ondersteunde opstellingen voor de combinatie van vloerverwarming en radiatoren hebben aangepast. Het is niet langer nodig om bedrading te hebben tussen de Slimme Thermostaat en de zoneklep voor de vloerverwarming.

Alle informatie is nu te lezen in optie 2 en optie 3 van dit artikel:
https://intercom.help/tado-hc/nl/articles/3487152

Er komt nog een nieuwe versie van de handleiding voor professionele installateurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titus
Thanks here, ik ga het weekend even goed kijken hoe alles loopt en tekenen en zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-09 18:58
Vraagje; ik heb beneden de volgende situatie:
  • 1x centrale tado thermostaat
  • 1x horizontale verwarming in zithoek/tv hoek met heimeier ventiel en nog geen knop
  • 1x verticale verwarming bij de eettafel met een heijmeier thermostaat knop
  • 1x vloerverwarming in de keuken (4 zones) met een vloerverwarming thermostaat knop
Twee opties:
  1. Heeft het überhaupt zin om de twee heimeier ventielen uit te rusten met een Tado thermostaat knop?
  2. Of kan ik beter de horizontale verwarming uitrusten met een heimeier thermostaat knop en de centrale thermostaat de temperatuur meting te laten doen?
In het geval van optie 1: hoe weet de tado waar die dingen staan en wat voor een invloed heeft het op de regeling? Bij optie twee; moet de centrale thermostaat niet er tegen vechten als je ze bijvoorbeeld begrenst hebt op stand 3 of zo?

Er zijn gunstige Black Friday deals op tado knoppen dus het prijsverschil is steeds minder (16 euro VS 54 euro)

We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-06 07:24
Ik wilde zojuist een slimme thermostaat bedraad aansluiten op mijn vloerverwarming. Ik heb een zoneklep (Honeywell VC8015) en een domme Honeywell thermostaat.

Ik begon eerst met de verdeler en zoneklep te ontkoppelen van stroom. Zou toch denken alleen de stekkers uittrekken voldoende zou moeten zijn. Heb allebei de stekkers bij de verdeler eruit getrokken, aangezien ik niet precies weet welke van de zoneklep is (de draden lopen wat door elkaar heen). Maar ondanks dat blijft de “domme” thermostaat van Honeywell gewoon werken. Dus display is nog gewoon werkend. Nu wil ik natuurlijk geen schade aan mezelf of de zoneklep bij installeren van de tado. Dus maar weer alles aangesloten. Maar wat doe ik verkeerd. Zie bijgaand de beide stekkers bij de verdeler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ktwEE0W84TnTY0W6ypG4dKXqnsk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MqQdrAX0VCO3IUZk8fhqlumL.jpg?f=fotoalbum_large

Wie kan me helpen. Is zonde om de tado nog een nacht in zijn doos te laten :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Xtince Simpel: je thermostaat werkt nog want hij heeft of batterijen of hij krijgt zijn stroom van de ketel (bijv indien aangesloten via Opentherm klemmen, 24 VDC). Stekker van de ketel er even uittrekken zou moeten helpen, sowieso aan te raden als je bedraad iets gaat aansluiten / wijzigen op de ketel. ;)

Ken het type thermostaat niet maar normaal gesproken kan je een thermostaat simpelweg van zijn frame trekken, het frame blijft dan aan de muur samen met de draadjes. En dan zie je achterop de thermostaat de evt aanwezige batterijen zitten, maar die kan je laten zitten want hij is dan al ontkoppeld. :)

Maar het lijkt me een kwestie van even de handleiding van je thermostaat opsnorren (google).

[ Voor 71% gewijzigd door Cap op 20-11-2020 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevjan
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-09 05:45
tado schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:05:
[...]

U kunt gewoon de OpenTherm blijven gebruiken maar als de instructies zeggen dat u de EBUS moet gebruiken dan de OT module weghalen.

Het enige wat de OT module does is OT omzetten naar EBUS, waarom dan niet tado direct op de EBUS, dan hoeft de Extensiekit ook geen 230V voeding meer.
Ik heb de extentiekit aan de gang gekregen via de orignele BUS verbinding.

Nadat ik de Internet Bridge tijdelijk mee had genomen naar de cv-ruimte kon ik de thermostaat instellingen ook aanpassen zonder FAIL melding. Met de D05 (ipv D07) parameter herkende de cv (AWB Thermoelegance 4) ook de input voor het verwarm signaal.

Thanks voor de tip! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtince
@Cap dank voor je bericht. Typenummer staat er niet op. Dus even afgehaald en ja hoor een “lifetime battery pack”.

Heb overigens geen ketel maar stadsverwarming.

Ga er vanuit dat de stekker uithalen van de zoneklep voldoende is? Wat is trouwens dat “Wilo” unit op de foto. Moet ik daar ook maar voor de zekerheid de stekker uit halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Stekker zoneklep eruit, die Wilo mag er ook uit, dat is de pomp. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
Cap schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 20:10:
Stekker zoneklep eruit, die Wilo mag er ook uit, dat is de pomp. ;)
Nogmaals dank. Uiteindelijk heel gemakkelijk!
Mooi om nu het hele huis via Tado te bedienen.

Mijn broertje wil ook graag Tado in huis. Hij heeft de volgende situatie:

- 3 verdiepingen allemaal voorzien van vloerverwarming
- begane grond (woonkamer+keuken) een thermostaat (domme Honeywell) om warmte aan te sturen.
- eerste verdieping 4 kamers (incl badkamer). 1 verdeler voor de vloerverwarming op deze verdieping. Kan alleen maar aan en uit gezet worden, dus geen thermostaatknop.
- tweede verdieping 3 kamers en 1 verdeler (ook alleen aan/uit) en de ketel (Intergas Kombi Kompakt HRE 36/30 A).
- naar zijn weten geen zoneklep aanwezig in de woning.

Hij zit dus met de vervelende situatie dat de thermostaat op de begane grond het hele huis regelt. Op de verdiepingen kan hij de vloerverwarming alleen aan en uitzetten. Resultaat: warme woonkamer, koude verdiepingen.

Ik dacht aan de volgende benodigdheden:
- slimme thermostaat met internetbridge.
- slimme temperatuursensor per zone/kamer dat die wil regelen. Of is dit alleen om de temperatuur van de radiatorknoppen aan sturen? Moet die dan draadloze slimme thermostaten hebben in de verschillende kamers?
- extensiekit.
- zoneklep? Zo ja, op welke plekken allemaal?

Hij was blijkbaar al lang op zoek, maar iemand had ooit tegen hem gezegd dat die dan allerlei leidingen zou moeten vervangen. Ik zou denken dat we dat moeten kunnen oplossen met Tado toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Massri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-09 21:36

Massri

Vraag gerust!

tado schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 16:54:
[...]

Dit is een goed moment om iedereen te laten weten dat we de ondersteunde opstellingen voor de combinatie van vloerverwarming en radiatoren hebben aangepast. Het is niet langer nodig om bedrading te hebben tussen de Slimme Thermostaat en de zoneklep voor de vloerverwarming.

Alle informatie is nu te lezen in optie 2 en optie 3 van dit artikel:

Er komt nog een nieuwe versie van de handleiding voor professionele installateurs.
Hartstikke mooi dat jullie dit nu ondersteunen. Omdat de lokale installateurs hier echt geen idee hebben hoe dit volgens de Tado richtlijnen aangesloten moet worden, gaan wij dit ook niet door de lokale installateur laten doen. Als een installateur niet weet hoe dit moet en het eerst zelf allemaal moet gaan uitzoeken, dan kunnen wij het net zo goed zelf uitzoeken en dan een loodgieter/installateur vragen om het zo te installeren/uit te voeren, zoals Tado/wij voorschrijft/voorschrijven.

Wij hopen dat de Tado support hier op deze forum ons advies/installatievoorschriften kan verstrekken. Want dat heen en weer ge-mail met jullie support vinden wij niet echt prettig. Niet alle vragen worden beantwoord. Zo nu en dan worden onze vragen ook door een buitenlandse medewerker beantwoord wat ruis veroorzaakt in de communicatie. Is het niet hoog tijd dat er (weer) een telefonische support komt? Wij vinden dit niet klantvriendelijk. Daar kan men van mening over verschillen, maar het is soms gewoon prettig om live te brainstormen/ideeën uit te wisselen. Dit kost natuurlijk tijd, maar dat moet je als bedrijf er voor over hebben vinden we.

Wat voor situatie hebben wij?
Benedenverdieping
Op de benedenverdieping hebben wij vloerverwarming. De vloerverwarmingsverdeler hangt ook beneden onder de de ketel (zie foto's). Beneden ligt de draadloze Honeywell T6R op de tv-meubel. Zodra hier warmtevraag wordt geïnitieerd, dan wordt altijd de vloer op de benedenverdieping warm.

Bovenverdieping
Op de bovenverdieping hebben wij 4 slaapkamers en 1 badkamer.
In alle vier slaapkamers hangt één radiator met een Tado slimme radiatorknop.
In de badkamer hangt ook één handdoekradiator (zonder tado slimme radiatorknop). Deze handdoekradiator zou moeten functioneren als bypass. Ook ligt hier vloerverwarming dat aangesloten is op de verdeler van de benedenverdieping.
(één aanvoer en één retour gaan naar de voorste twee slaapkamers en een leiding en retour gaan naar de achterste twee slaapkamer (de twee witte leidingen die rechts op de foto de grond in gaan. De koperen leiding rechts op de foto is warm kraanwater voor de rest van de woning).

Wat willen wij precies?
Boven en beneden apart kunnen bedienen. Bij warmtevraag uit één van de slaapkamers, moet niet de benedenverdieping ook nog eens warm worden. En andersom, boven hoeft het niet warm te worden als we een avond beneden zijn.
Dit laatste is al getackeld door slimme tado radiatorknoppen op elke radiator aan te sluiten. Behalve de badkamer dan. Deze blijft warm. Op zich is dat geen probleem. Alleen maar goed om schimmel tegen te gaan, toch? >:)

Nu willen wij het liefst geen zoneklep hebben, omdat deze het meest gevoelig zullen zijn van de hele installatie. Hier zijn al meerdere reacties over geplaatst in dit topic en/of deel 1 van dit topic. En bovendien zouden wij er dan minimaal twee moeten hebben of het leidingwerk moeten gaan veranderen (zie foto's). Ons idee was om een slimme tado radiatorknop boven de thermostatische radiatorknop van de verdeler zelf te plaatsen. Op deze manier kan het warmte water dat naar de vloerverwarmingsverdeler gaat ook tegen worden gehouden. Wij begrepen dat deze tado radiatorknop dan wel als 'slave o.i.d.' ingesteld moet worden, klopt dat?

Wij denken dat de foto's veel duidelijkheid verschaffen. Zou u en/of de overige forumleden ons van advies kunnen voorzien?
Tot slot: wij hebben twee starterkits:
- Starter Kit V3+ Wireless Smart Thermostat (zit ook een extensiekit bij) (nieuwste versie)
- Starter Kit Smart Thermostat V3+ with two Smart Radiator Thermostats met een Extension Kit Wireless Receiver

Op de foto's tref je het verschil tussen de nieuwe Draadloze Ontvanger en de 'oude' Extensiekit. En het verschil tussen de nieuwe Draadloze temperatuursensor en de 'oude' slimme thermostaat.

Je ziet duidelijk verschil tussen de nieuwe Draadloze Ontvanger en de 'oude' Extensiekit.
Zou je ons (voor eens en voor altijd, want we hebben drie verschillende uitleggen gekregen) kunnen uitleggen wat het exacte verschil is tussen de Draadloze Ontvanger en de 'oude' Extensiekit.

Ook is er best een aardig verschil in gewicht tussen de smart thermostaat en de draadloze temperatuursensor.
Zou je ons ook kunnen uitleggen wat het exacte verschil is tussen de Draadloze Ontvanger en de 'oude' Extensiekit. Op de afmetingen na dan, want dit is wel duidelijk op de foto's te zien.
De links die uitleg verstrekken over de ledjes/lampjes op de draadloze ontvanger hebben we al gelezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xwfjLEVPTXVf5zU_IMhCnGszM1I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BVuBPQ5yGXCrdO1RabsvCVeA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xkbg_lBC1k8L00Wcqm01daV0a74=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Xe9BM2sXv5HGrYR0fZwbjhI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QRFQoRCzdlDYTlqcUu8lCYAwS_8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/whQASSXWfCq3B6oz5z7Bgo6G.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DmDTTjlswXgve9KL-4hFV11ePgI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QRJzCYAJdqfxV0xZ7pqfnnlE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bp05X2iZZmQHCr7T3oCfucXoWZM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KLqwg4nWvDcyA3Sv7lSsVq4y.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cuNBA9XdtGSMxXKORF3bogPask8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zLWG9IwGOWxD4FZHRhp9k8nz.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DT-TLkfgYb0X5jFtyYw7uad3ZSI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oPYHFskS8gSDsonWftwsBzhs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u7O0IrkMDdkTnKlqQwObRd3KZjw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/frliQDcZzpom01aVXtYUn65z.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VLyjpJ73e0OK8PrikcpsE_TFKek=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K1SWr4oWp8KJSbrAiJ7MxuNP.jpg?f=fotoalbum_tile
Wij hopen dat op basis van de foto's en uitleg van de ketel en leidinginstallatie thuis er een advies door Tado-support gegeven kan worden. Wij willen eerst een duidelijk stappenplan, voordat we beginnen aan de installatie via de app.

Mocht iemand anders vragen hebben? Dan ben ik uiteraard bereid om te helpen en/of advies te geven tot zover mijn kennis reikt. Ik zoek altijd alles goed uit voordat ik begin met de werkzaamheden, zoals jullie hierboven wel merken. 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Massri op 21-11-2020 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Massri92 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 12:16:
[...]

Hartstikke mooi dat jullie dit nu ondersteunen. Omdat de lokale installateurs hier echt geen idee hebben hoe dit volgens de Tado richtlijnen aangesloten moet worden, gaan wij dit ook niet door de lokale installateur laten doen. Als een installateur niet weet hoe dit moet en het eerst zelf allemaal moet gaan uitzoeken, dan kunnen wij het net zo goed zelf uitzoeken en dan een loodgieter/installateur vragen om het zo te installeren/uit te voeren, zoals Tado/wij voorschrijft/voorschrijven.

Wij hopen dat de Tado support hier op deze forum ons advies/installatievoorschriften kan verstrekken. Want dat heen en weer ge-mail met jullie support vinden wij niet echt prettig. Niet alle vragen worden beantwoord. Zo nu en dan worden onze vragen ook door een buitenlandse medewerker beantwoord wat ruis veroorzaakt in de communicatie. Is het niet hoog tijd dat er (weer) een telefonische support komt? Wij vinden dit niet klantvriendelijk. Daar kan men van mening over verschillen, maar het is soms gewoon prettig om live te brainstormen/ideeën uit te wisselen. Dit kost natuurlijk tijd, maar dat moet je als bedrijf er voor over hebben vinden we.
Heel herkenbaar. ;)

- lokale installateur(s) zouden niet weten hoe het aan te sluiten en moeten daar zelf een studie van maken (kostprijs doorberekend in offerte): check
- wizard die niet van toepassing is op je situatie: check
- automatisch mail van Tado ontvangen met verzoek om je installatie aan Tado door te geven: check
- keurig, volledig en gedetailleerd je situatie indienen: check
- vervolgens eindeloos heen en weer gemail met verschillende, vaak buitenlandse en niet begrijpende / lezende Tado medewerkers: check
- een paar weken later het zelf maar doen met behulp van de installateurs PDF + internetfora: check
- Telefonische support zou handig zijn (want dan directe interactie ipv hopeloos langs elkaar heen mailen en half / niet lezen): check
- Niet klantvriendelijk om een paar weken via mail door te modderen met verschillende support medewerkers voordat je je spul kan installeren is niet klantvriendelijk: check
- Kost tijd / geld maar moet je als bedrijf dat een "premium" product / service wil aanbieden er voor over hebben en doorberekenen in de prijs (was natuurlijk al zo, maar tel support is eraf gehaald vermoedelijk als besparingsactie): check
Nu willen wij het liefst geen zoneklep hebben, omdat deze het meest gevoelig zullen zijn van de hele installatie. Hier zijn al meerdere reacties over geplaatst in dit topic en/of deel 1 van dit topic. En bovendien zouden wij er dan minimaal twee moeten hebben of het leidingwerk moeten gaan veranderen (zie foto's). Ons idee was om een slimme tado radiatorknop boven de thermostatische radiatorknop van de verdeler zelf te plaatsen. Op deze manier kan het warmte water dat naar de vloerverwarmingsverdeler gaat ook tegen worden gehouden. Wij begrepen dat deze tado radiatorknop dan wel als 'slave o.i.d.' ingesteld moet worden, klopt dat?
Als je een goede zoneklep met metalen binnenewerk met kogelventiel gebruikt is er geen enkele reden om aan te nemen dat die storingsgevoelig zal zijn. Je CV ketel is dan echt het meest gevoelige deel van je installatie, en het motortje / batterijtje van je smart radiator knop. ;)

Zonekleppen hebben ook voordelen tov radiatorknoppen (geen clutter / batterijen vervangen / ontvangstproblemen / stelgeluid van de radiatorknopmotortjes in de kamers)

Of zonekleppen zin hebben of radiatorknoppen hangt helemaal af van je installatie (loop leidingen) en wensen. Is de keuze 2 zonekleppen vs 2 smart radiatorknoppen dan is het waarschijnlijk makkelijk. Maar is de keuze 2 zonekleppen icm de bestaande radiatorknoppen vs 25 radiatorknoppen dan gaan bovenstaande aspecten meespelen, plus de prijs. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Xtince schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 00:06:
[...]

Mijn broertje wil ook graag Tado in huis. Hij heeft de volgende situatie:

- 3 verdiepingen allemaal voorzien van vloerverwarming
- begane grond (woonkamer+keuken) een thermostaat (domme Honeywell) om warmte aan te sturen.
- eerste verdieping 4 kamers (incl badkamer). 1 verdeler voor de vloerverwarming op deze verdieping. Kan alleen maar aan en uit gezet worden, dus geen thermostaatknop.
- tweede verdieping 3 kamers en 1 verdeler (ook alleen aan/uit) en de ketel (Intergas Kombi Kompakt HRE 36/30 A).
- naar zijn weten geen zoneklep aanwezig in de woning.

Hij zit dus met de vervelende situatie dat de thermostaat op de begane grond het hele huis regelt. Op de verdiepingen kan hij de vloerverwarming alleen aan en uitzetten. Resultaat: warme woonkamer, koude verdiepingen.

Ik dacht aan de volgende benodigdheden:
- slimme thermostaat met internetbridge.
- slimme temperatuursensor per zone/kamer dat die wil regelen. Of is dit alleen om de temperatuur van de radiatorknoppen aan sturen? Moet die dan draadloze slimme thermostaten hebben in de verschillende kamers?
- extensiekit.
- zoneklep? Zo ja, op welke plekken allemaal?
Is wat moeilijk te beoordelen op afstand bij een complexe situatie met 3 verdiepingen en onduidelijk hoe leidingen lopen en of er wel / geen kleppen aanwezig zijn.

Het lijkt me dat je 3 zones wilt voor de 3 verdiepingen, ik denk dat @Tado hier een antwoord in de juiste richting geeft: zonekleppen of Tado radiatorknoppen in serie met het verdeler ventiel. Ik zou meteen wel per verdieping een draadloze temperatuursensor toevoegen, die kan je dan op de juiste plek ophangen voor de beste temperatuurmeting en stuurt de Tado radiatorknop dan aan, plus hij meet / regelet op de tiende graad nauwkeurig ipv op de hele graad.

Maar iemand met een meer soortgelijke situatie kan hierover vast beter adviseren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drosera
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 13:19
tado schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 11:45:
[...]

Dit is geen makkelijke setup en ik kan me voorstellen dat onze support hier moeite mee heeft.
Ik vraag dit nu ook zelf na bij onze experts want ik ben ook geen Buderus expert.

De RC300 gat in de ketel gebouwd worden.
Daarna sluit een via een kabel een slimme thermostaat aan om voor het 1e circuit te meten.
Optioneel: U kunt ook voor de radiatoren een 2e slimme thermostaat toevoegen om te zorgen dat die de warmtevraag van de slimme thermostaat kan doorsturen naar de ketel. (Of u kunt het radiatoren circuit gewoon nog altijd via de RC300 laten lopen)
Optioneel 2: U kunt in uw systeem maximaal 1 extensiekit toevoegen om 1 Slimme Thermostaat draadloos te maken.

U krijgt op maat gemaakte instructies via de app na registratie van uw tado producten.

De Extensiekit heeft niets met warm water te maken (alleen in Verenigd Koninkrijk hebben ze een rare sturing waar de extensiekit benodigd is voor warm water sturing).
En de link naar mijn oorspronkelijke post: Klik

Hoi, bedankt voor de uitleg. Even samenvatten, want ik heb het gevoel dat geen enkele van jullie standaardinstructies voor mijn situatie van toepassing is...

- momenteel hangt de RC300 module in mijn living, bedraad verbonden op de EMSbus van de ketel. Deze koppel ik dus los, en klik ik rechtstreeks op de ketel. Dat kan inderdaad.
- Dan zeggen jullie om een bedrade thermostaat op te hangen. Verbind ik die dan in de woonkamer op de kabels die naar de EMSbus lopen van de ketel? Of moet ik die kabels op andere klemmen van de ketel hangen? Zo ja, welke.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5BjwYLUX0YtM4z9_-dhQnugr3nk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tviR0uiu6GPFdQ7t8UXFtcVj.png?f=user_large
- in die opstelling, indien correct, is me niet heel duidelijk wat de functie is van de verschillende modules....
Ik ga er van uit dat de RC300 nog steeds mijn ketel (modulerend) blijft regelen, en dat de bedrade tado thermostaat eigenlijk niet veel meer is dan een temperatuursensor? Of..? Ik wil zeker niet van een modulerende naar een aan/uit werking gaan.
- Voor de radiatoren heb ik een draadloze temperatuursensor van Tado voorzien voor in de ruimte met meerdere radiatoren. In de andere kamers rekening ik gewoon op de temperatuur gelezen door de knop op de radiatoren. Dat kan veronderstel ik gewoon werken?

Voor de volledigheid; nog foto's van mijn 2 circuits en hun regeling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zS9154MhSHhwVMApAhg4kEaxSbs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rydxWxpHfqSzltL7MvAU9It0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X41PB8L4BaqBK2Litj4EIE5n95w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pzHAteuoTwwajcgX4YNYfszJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ew9fcWYxfc6HPVBnIBpsMpmwUoc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SStfSDU4yAy4x39zikt6W1e8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/poN8RdGkd-vyYUgfxJ0kDviNPGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jHI0jjyCnCoVk9rNFiXiPlhm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UE8n4OmdHbfaLS_qBHVOxuCPdKU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xNaHRW4gRh59cPDcl0Ymryha.png?f=user_large

Ik vind jullie (Tado) support in dit topic echt super, maar zou het niet handiger zijn om voor buderus installaties zoals de mijne (die toch redelijk gewoon zijn) ook een duidelijke handleiding of help topic te openen?

[ Voor 30% gewijzigd door Drosera op 21-11-2020 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ram-G-maN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-09 17:41

Ram-G-maN

Voorheen was ik GT-R.

Okay ik ben toegang tot mijn eerdere huis kwijt. Ik wist dat tado één van de meest gevraagde features, multiple home support niet heeft.

Ik had per ongeluk mezelf uitgenodigd aan het huis van mijn zus waar ik zojuist tado had geïnstalleerd. Nu is mijn tado-account gekoppeld met mijn mailadres aan de setup/huis van mijn zus. Ik kan nu niet mijn tado van mijn eigen huis meer bereiken met mijn mailadres... Weet iemand hoe ik dit oplos?

Edit:
@heraut Bedankt voor je suggestie heraut. Het lukt helaas niet. Ik heb uitgelogd en ingelogd en kom automatische bij het huis van mijn zus uit. Ik had beter gewoon via Google Home mij kunnen uitnodigen in het huis van mijn zus.

De tado helpdesk is momenteel heel slecht bereikbaar. Ik vermoed door de vele Black Friday acties en omdat het weer koud is in het land. Dus het is niet geheel onlogisch. In ieder geval hadden ze twee weken geleden ruim anderhalve week nodig om een smart thermostat van mijn oude account te verwijderen. Ik heb eergisteren een supportticket aangemaakt en ingediend. Ik dacht toch even checken of iemand mij hier kan helpen. ;)

Edit_2:
@wvanommen Helaas, ik woon alleen in een appartement. Anders was dat de oplossing geweest. :?

[ Voor 46% gewijzigd door Ram-G-maN op 21-11-2020 20:27 ]

Mijn desktop, mijn laptop en mijn gamesetup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.SVM
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Hallo,

Na enige tijd meelezen in dit forum besloten om een Tado aan te schaffen en heb deze vandaag aangesloten. Nu twijfel ik nog over één ding tijdens de installatie.

Er werd het volgende gesteld in de installatie handleiding:
Find the connector labeled X31 located at the far left of your boiler’s main board. The translation module, VR33, is connected to this connector.

Disconnect the 4-wire cable harness from this connector.
If there is a hot water storage plug connected to the translation module, you’ll need to rewire this. To do so, unplug the hot water storage plug from the translation module.

Connect the hot water storage plug to the X31 connector of the main board.
Nu heb ik hier natuurlijk weinig verstand van maar ik denk dat er geen 'hot water storage plug' aanwezig is en dat ik de x31 dus niet hoeft te verbinden. (Op de foto linksboven op de grote printplaat, zat de x31, verbonden met de witte connector die daar onder los zit nu.)

Nu zoek ik dus bevestiging dat dit inderdaad zo de bedoeling is. Iemand die mij kan helpen?

Tado product: Draadloze Slimme Thermostaat - Starterskit V3+
Ketel: Valliant ecoTEC plus VHR NL 30-34/5-5 R1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/anPqX4QZdSaptr3p46fVtnZy4Mw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K73lNEcPEMFAmyVOnTvHW7tP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Dr.SVM op 21-11-2020 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heraut
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 16:51
Ram-G-maN schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 16:15:
Okay ik ben toegang tot mijn eerdere huis kwijt. Ik wist dat tado één van de meest gevraagde features, multiple home support niet heeft.

Ik had per ongeluk mezelf uitgenodigd aan het huis van mijn zus waar ik zojuist tado had geïnstalleerd. Nu is mijn tado-account gekoppeld met mijn mailadres aan de setup/huis van mijn zus. Ik kan nu niet mijn tado van mijn eigen huis meer bereiken met mijn mailadres... Weet iemand hoe ik dit oplos?
Volgens mij ondersteunt Tado wel gewoon meerdere systemen en kun je dat selecteren in de App. Probeer eens uit te loggen en dan opnieuw in te loggen. Dan stelt Tado de vraag met welk systeem je wilt verbinden.

Dit is overigens ook meer een vraag voor de helpdesk lijkt me. Maar evengoed succes!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevjan
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-09 05:45
Kevjan schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 19:46:
[...]

Ik heb de extentiekit aan de gang gekregen via de orignele BUS verbinding.

Nadat ik de Internet Bridge tijdelijk mee had genomen naar de cv-ruimte kon ik de thermostaat instellingen ook aanpassen zonder FAIL melding. Met de D05 (ipv D07) parameter herkende de cv (AWB Thermoelegance 4) ook de input voor het verwarm signaal.

Thanks voor de tip! :)
Oke, bij nader inzien werkt het totaal niet. De ketel blijft nu eeuwig draaien. Wat ik ook probeer geen enkele instelling werkt.
En nu krijg ik zelfs de oude OT opstelling niet meer draaiende |:( . Dat wordt Tado support inschakelen denk ik :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 18:28
Ram-G-maN schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 16:15:

Edit:
@heraut Bedankt voor je suggestie heraut. Het lukt helaas niet. Ik heb uitgelogd en ingelogd en kom automatische bij het huis van mijn zus uit. Ik had beter gewoon via Google Home mij kunnen uitnodigen in het huis van mijn zus.

De tado helpdesk is momenteel heel slecht bereikbaar. Ik vermoed door de vele Black Friday acties en omdat het weer koud is in het land. Dus het is niet geheel onlogisch. In ieder geval hadden ze twee weken geleden ruim anderhalve week nodig om een smart thermostat van mijn oude account te verwijderen. Ik heb eergisteren een supportticket aangemaakt en ingediend. Ik dacht toch even checken of iemand mij hier kan helpen. ;)
Er is niemand anders die toegang heeft tot jouw huis? Dan kan die jou natuurlijk weer uitnodigen. Dat is hoe we het bij mijn dochter ooit opgelost hebben. De vriendin die op dat moment bij haar inwoonde kon haar toen uitnodigen zodat ze er weer bij kon (we hadden haar aan onze Tado proberen toe te voegen).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:01

Don Quijote

El Magnifico

Door alle Back Friday aanbiedingen toch nog maar even uitgebreid. Nog vijf radiatorknoppen en 2 temperatuursensoren er hij.

De temperatuursensoren ben ik toch wel erg blij mee, die zorgen in ieder geval voor een veel gelijkmatigere temperatuur in de kamer.

Eentje met temperatuursensor en eentje met alleen radiatorknop.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ilmZF5kkeVvc9FyPNhFDuIBiXjo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/2fIaWCFZL7CjVc5DoIK4S559.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7R481-kLFjk4yXMA28CLpjycRhw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ablgqpd656chsSn65cesPTBr.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja he, wat werkt dat toch enorm veel beter dan die crude temperatuurregeling van de knoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soliest
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:58
Is het ook mogelijk om de Tado Slimme Radiator Thermostaat aan te sturen met een Nest thermostaat?

i5 13600KF - MSI Z790 Tomahawk - 64GB DDR5 - MSI RTX 3080Ti Suprim - Samsung 980 Pro - Oculus Quest 2 en 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:06
Ik ben me ook aan het orienteren op slimme radiator knoppen en zit te twijfelen tussen Tado en de knoppen van AliExpress die van Tuya afkomen wat een "goed" Chinees merk schijnt te zijn.

De enige reden is eigenlijk dat ik niet van abonnementen houdt voor standaard functionaliteit. (Tado)
Deze functionaliteit die daar aangeboden wordt zit standaard bij de Tuya knoppen.

Nou vraag ik me alleen af hoe andere slimme knoppen de kachel aan/uit sturen er moet toch altijd een thermostaat zijn die de pomp van de kachel stuurt?
Bij geen één aanbieder wordt dit heel duidelijk benadrukt en moet je dat tussen de lijnen zelf lezen?

Of vergis ik me in de werking en ziet de kachel vanzelf dat hij aan moet omdat zijn retour afkoelt?(lijkt me niet heel efficient)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Reveal! schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:40:
Ik ben me ook aan het orienteren op slimme radiator knoppen en zit te twijfelen tussen Tado en de knoppen van AliExpress die van Tuya afkomen wat een "goed" Chinees merk schijnt te zijn.

De enige reden is eigenlijk dat ik niet van abonnementen houdt voor standaard functionaliteit. (Tado)
Deze functionaliteit die daar aangeboden wordt zit standaard bij de Tuya knoppen.

Nou vraag ik me alleen af hoe andere slimme knoppen de kachel aan/uit sturen er moet toch altijd een thermostaat zijn die de pomp van de kachel stuurt?
Bij geen één aanbieder wordt dit heel duidelijk benadrukt en moet je dat tussen de lijnen zelf lezen?

Of vergis ik me in de werking en ziet de kachel vanzelf dat hij aan moet omdat zijn retour afkoelt?(lijkt me niet heel efficient)
Ik kan in de product informatie zelfs helemaal niets vinden over aansturing van een CV ketel. Er is wel een Zigbee gateway maar die is voor communicatie met de app, niet voor communicatie met de CV ketel.

Ik zie daarnaast buiten open raam functionaliteit overigens ook niet de functionaliteit die Tado aanbied in hun abonnementsvorm. Ik zie bijv. geen geofencing functionaliteit (toch wel de hoofdfunctionaliteit achter het 20 euro kostende jaarabonnement van Tado). Zal allemaal wel te realiseren zijn maar op dit moment zo te zien nog niet out of the box.

Je kunt zo te zien wel per radiatorknop een schema maken maar ik zie nog nergens een directe sturing van de CV ketel. Wellicht kan het met een slimme thermostaat die Alexa ondersteund ofzo.

Hoe dan ook, meer concurrentie is goed.

[ Voor 6% gewijzigd door acidfever op 23-11-2020 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederikd
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-06-2024
Voor hen die Tado gebruiken en een Home Assistant setup hebben - je kunt vrij eenvoudig de functionaliteiten van het abonnement in HA scripten. Bespaart je die paar tientjes per jaar. Het biedt dan ook meer flexibiliteit - zo kun je het daar dan mooi uitbreiden met eigen (goedkope) thermometers etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heraut
acidfever schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:40:
[...]

Ik kan in de product informatie zelfs helemaal niets vinden over aansturing van een CV ketel. Er is wel een Zigbee gateway maar die is voor communicatie met de app, niet voor communicatie met de CV ketel.

Ik zie daarnaast buiten open raam functionaliteit overigens ook niet de functionaliteit die Tado aanbied in hun abonnementsvorm. Ik zie bijv. geen geofencing functionaliteit (toch wel de hoofdfunctionaliteit achter het 20 euro kostende jaarabonnement van Tado). Zal allemaal wel te realiseren zijn maar op dit moment zo te zien nog niet out of the box.

Je kunt zo te zien wel per radiatorknop een schema maken maar ik zie nog nergens een directe sturing van de CV ketel. Wellicht kan het met een slimme thermostaat die Alexa ondersteund ofzo.

Hoe dan ook, meer concurrentie is goed.
Het klopt niet wat je zegt:

Een slimme thermostaat kan uiteraard zelfstandig warmte aanvragen. Dus de CV aansturen.

Op deze manier kan bijvoorbeeld 1 radiator of 1 ruimte warm gemaakt worden terwijl de rest onverwarmd blijft.

Via de helpdesk kun je je eigen specifieke situatie bespreken. Ik doe dit bijvoorbeeld met 2 zones, vloerverwarming, 8 ruimtes en 10 slimme thermostaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

heraut schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:55:
[...]

Een slimme thermostaat kan uiteraard zelfstandig warmte aanvragen. Dus de CV aansturen.

Op deze manier kan bijvoorbeeld 1 radiator of 1 ruimte warm gemaakt worden terwijl de rest onverwarmd blijft.

Via de helpdesk kun je je eigen specifieke situatie bespreken. Ik doe dit bijvoorbeeld met 2 zones, vloerverwarming, 8 ruimtes en 10 slimme thermostaten.
De genoemde Tuya TRV's hebben zelf geen mogelijkheid om de CV ketel aan te sturen en aangezien zij geen slimme thermostaat verkopen zul je dus een ander product aan moeten schaffen en moeten zorgen dat die knoppen de warmte vraag bij die slimme thermostaat doen. Het Tuya platform kan uiteraard heel veel en door de koppelingen met Alexa e.d. zul je alles wel kunnen realiseren maar zoals gezegd niet perse out of the box.

We hebben het niet over Tado nu maar over een ander product (misschien wel te off topic :)).

[ Voor 10% gewijzigd door acidfever op 23-11-2020 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Massri

Massri

Vraag gerust!

heraut schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:55:
[...]

Hoe doe je dat, je eigen specifieke situatie bespreken? Als ik dat doe krijg ik links naar informatiepagina's, welke net niet op mijn situatie afgestemd zijn. Ik wil gewoon een expert te spreken krijgen die naar mijn situatie luistert (of leest) en vervolgens een advies geeft hoe het aangesloten moet worden en een optie 2 evt. O-). Waarom heb je trouwens 10 slimme thermostaten of bedoel je 10 slimme radiatorknoppen?

[ Voor 4% gewijzigd door Massri op 23-11-2020 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Drosera schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 15:37:
[...]

En de link naar mijn oorspronkelijke post: Klik

Hoi, bedankt voor de uitleg. Even samenvatten, want ik heb het gevoel dat geen enkele van jullie standaardinstructies voor mijn situatie van toepassing is...

- momenteel hangt de RC300 module in mijn living, bedraad verbonden op de EMSbus van de ketel. Deze koppel ik dus los, en klik ik rechtstreeks op de ketel. Dat kan inderdaad.
- Dan zeggen jullie om een bedrade thermostaat op te hangen. Verbind ik die dan in de woonkamer op de kabels die naar de EMSbus lopen van de ketel? Of moet ik die kabels op andere klemmen van de ketel hangen? Zo ja, welke.
[Afbeelding]
- in die opstelling, indien correct, is me niet heel duidelijk wat de functie is van de verschillende modules....
Ik ga er van uit dat de RC300 nog steeds mijn ketel (modulerend) blijft regelen, en dat de bedrade tado thermostaat eigenlijk niet veel meer is dan een temperatuursensor? Of..? Ik wil zeker niet van een modulerende naar een aan/uit werking gaan.
- Voor de radiatoren heb ik een draadloze temperatuursensor van Tado voorzien voor in de ruimte met meerdere radiatoren. In de andere kamers rekening ik gewoon op de temperatuur gelezen door de knop op de radiatoren. Dat kan veronderstel ik gewoon werken?

Voor de volledigheid; nog foto's van mijn 2 circuits en hun regeling:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik vind jullie (Tado) support in dit topic echt super, maar zou het niet handiger zijn om voor buderus installaties zoals de mijne (die toch redelijk gewoon zijn) ook een duidelijke handleiding of help topic te openen?
Start met de vervanging van de RC300 via de app.
Om daarna het 2e circuit aan te sturen graag contact opnemen met onze specialisten via het contactformulier.

tado is het enige bedrijf wat zich uberhaupt op dit soort corner cases richt. Alle andere fabrikanten van slimme thermostaten houden het gezien bij support van aan/uit (relais) en misschien OpenTherm.

Ik zou u willen aanraden om voor verdere installatie-instructies via het contactformulier contact op te nemen en dan wat geduld te hebben want waarschijnlijk moet uw specifieke corner case naar onze specialisten doorgestuurd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heraut
acidfever schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:00:
[...]

De genoemde Tuya TRV's hebben zelf geen mogelijkheid om de CV ketel aan te sturen en aangezien zij geen slimme thermostaat verkopen zul je dus een ander product aan moeten schaffen en moeten zorgen dat die knoppen de warmte vraag bij die slimme thermostaat doen. Het Tuya platform kan uiteraard heel veel en door de koppelingen met Alexa e.d. zul je alles wel kunnen realiseren maar zoals gezegd niet perse out of the box.

We hebben het niet over Tado nu maar over een ander product (misschien wel te off topic :)).
Ik bedoelde uiteraard ook Tado :):)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Soliest schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:18:
Is het ook mogelijk om de Tado Slimme Radiator Thermostaat aan te sturen met een Nest thermostaat?
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

peter00

BCF5

ik overweeg een black-friday Tado set aan te schaffen. Heb een AWB thermoelegance 3 hangen met Anna.

Te zien aan de manuals kan ik de Tado kamerunit bedraad ophangen door m rechtstreeks aan de twee BUS ingangen van de AWB electronica te koppelen. paar vraagjes:
  • Maakt het nog uit welke draad nul en welke signaal geeft? Ketelzijde heeft 2 gelijke terminals.
  • Moet ik nog iets configureren ?
  • Ik zie in de manual iets met "config menu D07" staan. Is dat een menu op de Tado?

Het is vervelend als cynicus steeds gelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peter00 schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:29:
ik overweeg een black-friday Tado set aan te schaffen. Heb een AWB thermoelegance 3 hangen met Anna.

Te zien aan de manuals kan ik de Tado kamerunit bedraad ophangen door m rechtstreeks aan de twee BUS ingangen van de AWB electronica te koppelen. paar vraagjes:
  • Maakt het nog uit welke draad nul en welke signaal geeft? Ketelzijde heeft 2 gelijke terminals.
  • Moet ik nog iets configureren ?
  • Ik zie in de manual iets met "config menu D07" staan. Is dat een menu op de Tado?
Digitale systemen zijn gelukkig onafhankelijk van polariteit. Dus zolang u op de plus en min van tado aansluit komt het goed.

U moet op de tado nog instellen met wat voor een bus systeem tado moet praten. Dat kunt u doen door de handleiding te volgen: www.tado.com/professional-manuals

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05:30
Ik heb ook een black friday Tado aangeschaft.
Alleen nog ongeopend omdat ik niet echt kan vinden of het gaat passen op mijn radiator.
Kan ook niet echt een merk vinden oid alleen 'DN10'

Wie oh wie kan mij helpen of het gaat passen. Uiteraard de compatibility guide gelezen, maar zag mijne er niet in staan.

https://i.imgur.com/uLdDJUI.jpg

https://i.imgur.com/MXse1Q8.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:30
Dat past wel denk ik.
Heb je een schuifmaat? Check even de diameter van het schroefdraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05:30
@g00gle 3cm~ (denk ik, beetje lastig meten)

[ Voor 50% gewijzigd door Aschtra op 23-11-2020 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Massri

Massri

Vraag gerust!

Aschtra schreef op maandag 23 november 2020 @ 19:31:
@g00gle 3cm~ (denk ik, beetje lastig meten)
Dat gaat volgens mij wel passen.

@tado vandaag weer support gevraagd naar advies. Jij gaf zelf eerder in deze topic aan dat vloerverwarming nu wel wordt ondersteund.
Dit krijg ik als reactie terug van Ruby van Tado chatsupport.

Snap je dan de frustraties van een chatsupport welke overigens pas na een paar uur of / dagen later reageert?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ITRmU_267D-vW3peZUtsMAAQTsU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0dncZxuiHlva2DzClPnhKWk7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 64% gewijzigd door Massri op 23-11-2020 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juncto
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-09 06:04
Hoi,
In ons huidige huis (stadsverwarming) zijn we erg blij met de slimme thermostaat van Tado, maar we gaan verhuizen (as. vrijdag krijgen we de sleutel) maar daar is het wat ingewikkelder.
Begane grond, zie foto hieronder; in de woonkamer is er vloerverwarming (pomp en blok zitten in de trapkast), vervolgens hebben we een convectorput en in de keuken een radiator.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7yQ3HZZRtZjTDYHBH3PZHNLDNqA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ojCJC34bvlzYHdKkIQlrPqbJ.jpg?f=user_large
De 1ste verdieping en de zolder hebben radiatoren, hetgeen ik met de radiatorknop van Tado wil gaan regelen.
In de huidige situatie is de vloerverwarming aangesloten op de thermostaat in de eetkamer, aangeduid met het witte pijltje.
Is de volgende setup correct, cq het meest optimale:
Tado themostaat beneden,
Tado radiatorknop in de keuken,
extensionbox voor de vloerverwarming
op de 1ste verdieping en de zolder de radiatoren voorzien van de Tado radiatorknop.

Het lijkt mij niet handig om de convectorput uit te rusten met een radiatorknop van Tado en zou een draadloze thermostaat nodig zijn voor de vloerverwarming in de woonkamer?
De cv-ketel is compatible met Tado (OpenTherm).

Is de geschetste setup efficient, of dien ik het anders aan te pakken?
Alvast bedankt voor jullie input.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:22
De batterijindicator van de radiatorknoppen die doet het blijkbaar niet Ik had al 2 maanden terug mijn 1e radiatorknop die raar deed. Dus dat de temperatuur en het signaal geven om te stoken wel werkte, echter draaide hij de kraan niet open. Met als gevolg dat de CV ketel op hol ging slaan.

Gisteren de overige 5 radiatorknoppen ook maar de batterijen van vervangen. Merk ik opeens dat mijn badkamerradiator ook begon te werken.

Ik ga ook kijken voor oplaadbare batterijen want dit is geen doen zo. Die batterijen gaan maar 1 winter mee, de volgende winter trekken ze niet. Ik had de starterskit met 2 radiatorknoppen ergens vorig jaar in september/oktober gehaald en de 4 overige op black friday. Ze hebben het net geen jaar volgehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:59
Ik zat een beetje te worstelen met Tado en mijn vloerverwarming. De verwarming leek vrij veel te pendelen.

Heb de aanvoertemperatuur relatief laag staan (50gr) en het max vermogen van de verwarming ook flink teruggeschroefd.

Wat ik zag gisteren toen de verwarming weer aansloeg was een warmtevraag van 36gr vanuit Tado naar de CV. Met een vloer die ook rond die temperatuur zit, zelfs wat hoger, heb je dus al snel dat diezelfde temperatuur weer terugkomt naar de CV.

Heb door de instellingen van mijn Intergas gezocht en een instelling gevonden voor de minimale OpenTherm warmtevraag, die bij mij op 35gr stond. Deze heb ik nu verhoogt naar 40 graden en ingesteld dat bij een warmtevraag onder de 40 graden hij de warmtevraag moet negeren.

Ik kon ook kiezen om niet te negeren, en dat hij dan gaat opwarmen met de minimaal ingestelde waarde, maar mijn gevoel zei me dat met negeren de CV nog minder vaak aan zou slaan, en met een langzaam werkende vloerverwarming merk ik dat wellicht toch niet.

Min vraag is eigenlijk of ik het nu goed gedaan heb... heb ook nog een aantal radiatoren in huis, het kantoortje was vanochtend 20gr...heb de Tado daar op 22gr gezet en de CV slaat wel netjes aan. Gisteren is het mij verder niet meer opgevallen dat hij pendelt.

Dat pendelen valt overigens goed op, sinds de laatste onderhoudsbeurt tikt de verwarming af en toe flink bij het aanslaan/uitgaan. Lijkt mij dat de voorplaat niet helemaal even vastgezet is en dat door uitzetting/krimp hij af en toe een tik geeft.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:58

Haan

dotnetter

Ik ben al een tijdje een beetje aan het oriënteren op het vervangen van de hudige thermostaat (zo'n 'domme' Honeywell uit het jaar kruik). Ik had de Tado V3 al gezien, icm 2 slimme radiatorknoppen lijkt dat wel een goede optie. Ik lees alleen gemengde reacties over vloerwarming dus dat wil ik nog even dubbelchecken hoe dat zit.
Ik heb in de woonkamer vloerverwarming, rest van het huis radiatoren. Mijn vrouw en ik werken allebei thuis in een eigen kamer dus daar zouden de slimme knoppen goed van pas komen. Eventueel ook nog een in de badkamer.
De ketel is een Remeha Quinta 28c die opentherm ondersteunt.

Gaat deze situatie bij mij thuis werken? De huidige thermostaat in de woonkamer vervangen door de Tado en het plaatsen van die twee knoppen in de werkkamers? Of moet er ook een op de unit van de vloerverwarming?

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:59
com2,1ghz schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 08:30:
De batterijindicator van de radiatorknoppen die doet het blijkbaar niet Ik had al 2 maanden terug mijn 1e radiatorknop die raar deed. Dus dat de temperatuur en het signaal geven om te stoken wel werkte, echter draaide hij de kraan niet open. Met als gevolg dat de CV ketel op hol ging slaan.

Gisteren de overige 5 radiatorknoppen ook maar de batterijen van vervangen. Merk ik opeens dat mijn badkamerradiator ook begon te werken.

Ik ga ook kijken voor oplaadbare batterijen want dit is geen doen zo. Die batterijen gaan maar 1 winter mee, de volgende winter trekken ze niet. Ik had de starterskit met 2 radiatorknoppen ergens vorig jaar in september/oktober gehaald en de 4 overige op black friday. Ze hebben het net geen jaar volgehouden.
Oplaadbare batterijen werken slecht met Tado.

Gebruik ze zelf ook, maar je batterij indicatie kun je naar fluiten. Omdat oplaadbare batterijen een iets lager voltage geven denkt Tado gelijk dat je batterijen bijna leeg zijn.

Ik gebruik ze verder wel gewoon in een aantal knoppen, maar wel als resultaat dat Tado altijd denkt dat deze knoppen bijna leeg zijn.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:22
Devian schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:23:
[...]

Oplaadbare batterijen werken slecht met Tado.

Gebruik ze zelf ook, maar je batterij indicatie kun je naar fluiten. Omdat oplaadbare batterijen een iets lager voltage geven denkt Tado gelijk dat je batterijen bijna leeg zijn.

Ik gebruik ze verder wel gewoon in een aantal knoppen, maar wel als resultaat dat Tado altijd denkt dat deze knoppen bijna leeg zijn.
Er blijken dus een paar oplaadbare batterijen te bestaan met een hogere spanning die wel correct lijken te werken.

Ik heb met mijn 6 radiatorknoppen nog nooit de melding gehad dat de (alkaline)batterijen zwak zijn. Hij stopt gewoon met het open en dichtdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Massri92 schreef op maandag 23 november 2020 @ 19:54:
[...]

Dat gaat volgens mij wel passen.

@tado vandaag weer support gevraagd naar advies. Jij gaf zelf eerder in deze topic aan dat vloerverwarming nu wel wordt ondersteund.
Dit krijg ik als reactie terug van Ruby van Tado chatsupport.

Snap je dan de frustraties van een chatsupport welke overigens pas na een paar uur of / dagen later reageert?

[Afbeelding]
Ruby draagt precies de officiële stance van ons bedrijf uit.
Wij ondersteunen geen Slimme Radiatorknoppen op vloerverdelers.

Als u dit toch, tegen ons advies in, wilt toepassen moet u dit doen zonder onze support.

Dit zijn de enige manieren hoe wij de combinatie van vloerverwarming en radiatoren ondersteunen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
Is er consensus dat de huidige prijzen niet lager worden komende vrijdag? Ik twijfel of ik al moet toeslaan. Koffiedik kijken uiteraard maar toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:58

Haan

dotnetter

Haan schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:22:
Ik ben al een tijdje een beetje aan het oriënteren op het vervangen van de hudige thermostaat (zo'n 'domme' Honeywell uit het jaar kruik). Ik had de Tado V3 al gezien, icm 2 slimme radiatorknoppen lijkt dat wel een goede optie. Ik lees alleen gemengde reacties over vloerwarming dus dat wil ik nog even dubbelchecken hoe dat zit.
Ik heb in de woonkamer vloerverwarming, rest van het huis radiatoren. Mijn vrouw en ik werken allebei thuis in een eigen kamer dus daar zouden de slimme knoppen goed van pas komen. Eventueel ook nog een in de badkamer.
De ketel is een Remeha Quinta 28c die opentherm ondersteunt.

Gaat deze situatie bij mij thuis werken? De huidige thermostaat in de woonkamer vervangen door de Tado en het plaatsen van die twee knoppen in de werkkamers? Of moet er ook een op de unit van de vloerverwarming?
Inmiddels de link van @tado ook gelezen, ik zou zo te zien dus voor optie 2 moeten gaan
De Slimme Thermostaat stuurt de vloerverwarmingsklep aan, de Draadloze Ontvanger stuurt de verwarmingsketel aan en Slimme Radiatorknoppen zijn geïnstalleerd in alle gebruikte kamers
alleen dan is nu de grote vraag: hoe weet ik / kan ik zien of ik een zoneklep in het systeem heb zitten?

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-09 14:46
@tado ik krijg binnenkort een warmtepomp met potentiaalvrije aan/uit regeling. Ik denk over de Tado3 bedraad aansluiten. Wat wel van belang is dat dit kan:
Dit verhaal is niet compleet. Tado heeft speciale regelingen voor warmtepompen met aan/uit, waarbij je kunt instellen wat de minimale AAN-tijd is en wat de hysterese mag zijn (+/- 0.1 tot 1 graad instelbaar). Je moet er wel specifiek om vragen om het zo in te laten stellen.
Klopt bovenstaande? Kan ik dit zelf aanpassen (minimale aantijd en hysterese)?

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Haan schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:28:
[...]

Inmiddels de link van @tado ook gelezen, ik zou zo te zien dus voor optie 2 moeten gaan

[...]

alleen dan is nu de grote vraag: hoe weet ik / kan ik zien of ik een zoneklep in het systeem heb zitten?
Als u niet weet of u een zoneklep heeft, dan heeft u er waarschijnlijk geen.
Het overgrote deel van NL huizen met combinatie van vloerverwarming en radiatoren komt zonder zoneklep.

Die moet u dus nog laten installeren.
vandermark schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:47:
@tado ik krijg binnenkort een warmtepomp met potentiaalvrije aan/uit regeling. Ik denk over de Tado3 bedraad aansluiten. Wat wel van belang is dat dit kan:

[...]

Klopt bovenstaande? Kan ik dit zelf aanpassen (minimale aantijd en hysterese)?
tado gebruikt PID en niet hysterese.

We kunnen wel de minimale aan tijd aanpassen (voor relais).

[ Voor 39% gewijzigd door tado op 24-11-2020 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-09 14:46
tado schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:01:
[...]
[...]

tado gebruikt PID en niet hysterese.

We kunnen wel de minimale aan tijd aanpassen (voor relais).
Dat kan je als gebruiker niet zelf doen? Ik kan me voorstellen dat ik daar proefondervindelijk verschillende instellingen wil testen.

Wat houdt PID in bij aan/uit schakelen?

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vandermark schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:38:
[...]

Dat kan je als gebruiker niet zelf doen? Ik kan me voorstellen dat ik daar proefondervindelijk verschillende instellingen wil testen.

Wat houdt PID in bij aan/uit schakelen?
U kunt niets zelf doen.

PID zal voor aan/uit berekenen hoeveel procent van de tijd het relais gesloten moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 09:15

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Zeg @tado, ik probeer wat meer informatie te vinden over het aansturen van de airco, maar kan niet zo heel veel vinden.

Ik heb in de rest van het huis al verschillende zones en ben nu aan het kijken of ik de airco's in de slaapkamer aan wil sturen met de Smart AC Control. De bedoeling is heel simpel, maar ik kan nergens vinden of het wel of niet mogelijk is.

Wat wel moet gebeuren als het te warm is
  • Als het boven de 24 graden is moet de airco koelen op 23 graden
  • De airco hoeft pas weer uitgezet te worden wanneer het bv 21 graden is
  • Dit moet los van eventuele aan of afwezigheid
  • De Tado moet de airco op 'stille modus' kunnen zetten (het liefst op basis van regels, maar als het altijd stil is is dat ook goed)
Wat niet moet gebeuren als het te warm is
  • Dat de tado constant aan en uit signalen gaat sturen naar de airco op basis van zijn eigen temperatuursensor
Vervolgens worden ze ook gebruikt om in uitzonderlijke gevallen alsnog wat bij te verwarmen. Dus naast bovenstaande moet ook het volgende:
  • Als de temperatuur onder de 15 graden komt verwarmen tot 18 en pas weer uitzetten wanneer het 19 graden is
Kortom. eigenlijk zou ik twee temperaturen in moeten kunnen stellen met elk een onder en bovengrens. Kan dat met de Smart AC Control?

[ Voor 4% gewijzigd door Janoz op 24-11-2020 17:44 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Janoz schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:43:
Zeg @tado, ik probeer wat meer informatie te vinden over het aansturen van de airco, maar kan niet zo heel veel vinden.

Ik heb in de rest van het huis al verschillende zones en ben nu aan het kijken of ik de airco's in de slaapkamer aan wil sturen met de Smart AC Control. De bedoeling is heel simpel, maar ik kan nergens vinden of het wel of niet mogelijk is.

Wat wel moet gebeuren als het te warm is
  • Als het boven de 24 graden is moet de airco koelen op 23 graden
  • De airco hoeft pas weer uitgezet te worden wanneer het bv 21 graden is
  • Dit moet los van eventuele aan of afwezigheid
  • De Tado moet de airco op 'stille modus' kunnen zetten (het liefst op basis van regels, maar als het altijd stil is is dat ook goed)
Wat niet moet gebeuren als het te warm is
  • Dat de tado constant aan en uit signalen gaat sturen naar de airco op basis van zijn eigen temperatuursensor
Vervolgens worden ze ook gebruikt om in uitzonderlijke gevallen alsnog wat bij te verwarmen. Dus naast bovenstaande moet ook het volgende:
  • Als de temperatuur onder de 15 graden komt verwarmen tot 18 en pas weer uitzetten wanneer het 19 graden is
Kortom. eigenlijk zou ik twee temperaturen in moeten kunnen stellen met elk een onder en bovengrens. Kan dat met de Smart AC Control?
Ik denk niet dat de Smart AC Control het product is waar u naar op zoek bent.

Wat tado doet, is gewoon een "afstandsbediening die verbonden is met uw app".

U stelt via de app dus 23 graden in, en dan stuurt tado dat signaal naar de airco. De gemeten temperatuur van tado zal daar dan geen verdere invloed op hebben.

Verder ondersteunen we niet altijd alle features zoals "stille modus".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

tado schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:49:
[...]

Ik denk niet dat de Smart AC Control het product is waar u naar op zoek bent.

Wat tado doet, is gewoon een "afstandsbediening die verbonden is met uw app".

U stelt via de app dus 23 graden in, en dan stuurt tado dat signaal naar de airco. De gemeten temperatuur van tado zal daar dan geen verdere invloed op hebben.
Oke, gewoon een afstandsbediening dus.

- Heeft de tado wel een temperatuur en luchtvochtigheid sensor, net zoals de normale thermostaat?
- Worden deze gemeten waarden hetzelfde weergegeven in de app als de andere zones?
- Zijn deze waarden ook in de API beschikbaar (dus in bv Home Assistant)?

Want als het puur een AB is dan kan ik, mits er inderdaad ook een temperatuursensor in zit, mijn regels ook gewoon in home assistant implementeren.
Verder ondersteunen we niet altijd alle features zoals "stille modus".
Waar kan ik vinden of de stille modus van mijn arco's wel ondersteund wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Janoz schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:58:
[...]

Oke, gewoon een afstandsbediening dus.

- Heeft de tado wel een temperatuur en luchtvochtigheid sensor, net zoals de normale thermostaat?
- Worden deze gemeten waarden hetzelfde weergegeven in de app als de andere zones?
- Zijn deze waarden ook in de API beschikbaar (dus in bv Home Assistant)?

Want als het puur een AB is dan kan ik, mits er inderdaad ook een temperatuursensor in zit, mijn regels ook gewoon in home assistant implementeren.

[...]

Waar kan ik vinden of de stille modus van mijn arco's wel ondersteund wordt?
Ja, temperatuur en luchtvochtigheid worden gemeten en weergegeven in de app.
Ja, deze zijn volgens mij ook in de API beschikbaar.

Ik denk dat het met een beetje programmeerwerk toch een product voor u kan zijn.

Het enige struikelpunt blijft die silent modus. Die zal waarschijnlijk niet werken met tado.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

tado schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 18:01:
[...]

Ja, temperatuur en luchtvochtigheid worden gemeten en weergegeven in de app.
Ja, deze zijn volgens mij ook in de API beschikbaar.

Ik denk dat het met een beetje programmeerwerk toch een product voor u kan zijn.

Het enige struikelpunt blijft die silent modus. Die zal waarschijnlijk niet werken met tado.
Is er ook een mogelijkheid om, eventueel in samenwerking met de helpdesk, de commando's zo aan te passen dat de stille modus desnoods altijd meegestuurd wordt?

En mocht dat niet zo zijn, is dan wel de fanspeed aan te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damocles.NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-07 15:23
Als je de Tado radiatorknop in de badkamer hebt geplaatst, heb je dan daar ook sowieso een temperatuursensor nodig? En heb je die voor elke ruimte nodig om die ruimte op de juiste efficiënte manier te verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heraut
Damocles.NL schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 20:48:
Als je de Tado radiatorknop in de badkamer hebt geplaatst, heb je dan daar ook sowieso een temperatuursensor nodig? En heb je die voor elke ruimte nodig om die ruimte op de juiste efficiënte manier te verwarmen?
Nee dat is persé niet nodig.

De extra temperatuur meter is handig om op 0,1 graad nauwkeurig te kunnen meten en als je meerdere slimme thermostaatkranen in dezelfde ruimte hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Damocles.NL Plus los van de hogere resolutie regelt ie veel beter omdat ie itt tot de knop niet vlak naast de radiator zit maar aan een (goed gekozen) muur op de juiste hoogte. Dus veel minder op en neer in temperatuur, een minder vaak aan en uit slaande ketel en minder overshoots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 18:28
Damocles.NL schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 20:48:
Ik denk dat de locatie van de radiator ook erg uitmaakt, ik heb in mijn slaap/werk/muziekkamer de ene radiator achter een bureau zitten, en de knop daarvan zit daar dus ook door ingebouwd. En bij de andere radiator zit de knop in een "nisje" naast een kast. Hierdoor meten ze naar mijn mening sowieso extra fout. Ik heb sinds vandaag (met dank aan de black friday deals ;-)) de losse temperatuur sensor in deze kamer, en die meet inderdaad hele andere waardes dan de knoppen. Als je knop gewoon "los" hangt is het verschil waarschijnlijk minder groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peddler
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-08 22:48
com2,1ghz schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:27:
[...]

Er blijken dus een paar oplaadbare batterijen te bestaan met een hogere spanning die wel correct lijken te werken.

Ik heb met mijn 6 radiatorknoppen nog nooit de melding gehad dat de (alkaline)batterijen zwak zijn. Hij stopt gewoon met het open en dichtdraaien.
@tado Waarom is er een batterij indicatie die niet werkt?
Hier ook met originele batterijen geen melding in de app of per email. De temperatuur en luchtvochtigheid worden wel gerapporteerd.
Batterijen lijken 100% vol, maar open en dichtdraaien van de kraan werkt niet!
Bij Handmatig instellen radiatorknop zie je wel een batterij symbool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Janoz schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 18:05:
[...]

Is er ook een mogelijkheid om, eventueel in samenwerking met de helpdesk, de commando's zo aan te passen dat de stille modus desnoods altijd meegestuurd wordt?

En mocht dat niet zo zijn, is dan wel de fanspeed aan te sturen?
Extra commando's (speciale modus commando's) werken ook niet na contact met onze helpdesk.

Over het algemeen kunnen we wel de ventilatorsnelheid besturen via tado.
peddler schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 21:43:
[...]

@tado Waarom is er een batterij indicatie die niet werkt?
Hier ook met originele batterijen geen melding in de app of per email. De temperatuur en luchtvochtigheid worden wel gerapporteerd.
Batterijen lijken 100% vol, maar open en dichtdraaien van de kraan werkt niet!
Bij Handmatig instellen radiatorknop zie je wel een batterij symbool.
We zijn bezig met een verbeterde detectie van lege batterijen. In plaats van voltage in rust, zal er nu gekeken worden naar het batterijvoltage tijdens motorbewegingen. Dit is nu geupdate in de firmware, maar helaas is de link tussen de knop en de server nog niet geupdate waardoor de app en het apparaat niet altijd in sync lopen.

Dit zal in de toekomst natuurlijk recht getrokken worden.

Tot die tijd is de melding op de knop zelf leidend, en als die aangeeft dat nieuwe batterijen nodig zijn dan graag de batterijen vervangen.

[ Voor 49% gewijzigd door tado op 25-11-2020 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tado schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:07:
[...]

Dit is nu geupdate in de firmware, maar helaas is de link tussen de knop en de server nog niet geupdate waardoor de app en het apparaat niet altijd in sync lopen.

Dit zal in de toekomst natuurlijk recht getrokken worden.
Wat betekent dit precies, "de link tussen knop en server is nog niet ge-update"? Met server wordt bedoeld de Tado remote server en niet de lokale bridge? Dus de firmware van de knop zelf is goed maar de centrale Tado server software loopt achter en daarom werkt de functie niet? Of bevindt die "link" zich ergens anders?

Wat is de horizon van "in de toekomst", spreken we dan over dagen, maanden, jaren?

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 25-11-2020 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMitch
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-09 15:14
Tado is echt een mooi product - zolang je maar een redelijk standaard opstelling hebt.

In ons nieuwe huis hebben we het "geluk" dat we twee cv-ketels hebben, wat betekent dat je met twee thermostaten moet werken. In eerste instantie was ik onder de veronderstelling dat dit alleen met twee accounts kon, maar na wat contact met support heb ik de tweede thermostaat plus knoppen kunnen pairen met de rest van het geheel op het andere verwarmingssysteem. Je moet dan alleen nog de heating zones correct instellen, zodat de juiste ketel reageert, wat (nog) niet kan via de (web) app. Op zich prima om dit via support te regelen, het is immers nogal een atypische opstelling - maar dan zijn reactietijden van een dag écht te langzaam.

Ik heb inmiddels al ruim een dag geen verwarming meer in de helft van mijn huis. Als dan ook het "noodnummer" gedeactiveerd is, word ik daar niet bepaald vrolijk van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

wvanommen schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 21:41:
[...]
Ik denk dat de locatie van de radiator ook erg uitmaakt, ik heb in mijn slaap/werk/muziekkamer de ene radiator achter een bureau zitten, en de knop daarvan zit daar dus ook door ingebouwd. En bij de andere radiator zit de knop in een "nisje" naast een kast. Hierdoor meten ze naar mijn mening sowieso extra fout. Ik heb sinds vandaag (met dank aan de black friday deals ;-)) de losse temperatuur sensor in deze kamer, en die meet inderdaad hele andere waardes dan de knoppen. Als je knop gewoon "los" hangt is het verschil waarschijnlijk minder groot.
Absoluut, zelfs wanneer de radiator onder een diepe vensterbank zit zie je dit fenomeen al. Ik heb al mijn radiatorknoppen vrij zitten op 1 na en ik zie ook echt alleen in dat ene geval dat de temperatuur vaak achterblijft omdat het rondom de knop al warmer is dan in de rest van de kamer (ook nagemeten met losse thermometer).

Is overigens wel redelijk goed op te lossen door de temperatuur te compenseren in de app, dat kan dan wel weer alleen wanneer je maar 1 radiatorknop in de ruimte hebt want hij doet de compensatie per ruimte, niet per knop.

Ik geloof direct dat een losse kamerthermostaat beter werkt overigens, vind het alleen een beetje een forse meerprijs om voor iedere kamer te kopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Cap schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:15:
[...]

Wat betekent dit precies, "de link tussen knop en server is nog niet ge-update"? Met server wordt bedoeld de Tado remote server en niet de lokale bridge? Dus de firmware van de knop zelf is goed maar de centrale Tado server software loopt achter en daarom werkt de functie niet? Of bevindt die "link" zich ergens anders?

Wat is de horizon van "in de toekomst", spreken we dan over dagen, maanden, jaren?
De tado bridge is vrij "dom" en is vooral een link tussen apparaten en tussen de apparaten en de tado server.
Ik had het over de link tussen de tado slimme radiatorknop en de tado server (en dus ook uw app).

Ik hoop dat dit in de komende weken opgelost gaat worden, maar het speelt al een tijdje en is ook lastige materie dus ik durf verder geen uitspraken te doen behalve: hopelijk opgelost voor de volgende set batterijen in uw tado apparaten benodigd is.
iMitch schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:07:
Tado is echt een mooi product - zolang je maar een redelijk standaard opstelling hebt.

In ons nieuwe huis hebben we het "geluk" dat we twee cv-ketels hebben, wat betekent dat je met twee thermostaten moet werken. In eerste instantie was ik onder de veronderstelling dat dit alleen met twee accounts kon, maar na wat contact met support heb ik de tweede thermostaat plus knoppen kunnen pairen met de rest van het geheel op het andere verwarmingssysteem. Je moet dan alleen nog de heating zones correct instellen, zodat de juiste ketel reageert, wat (nog) niet kan via de (web) app. Op zich prima om dit via support te regelen, het is immers nogal een atypische opstelling - maar dan zijn reactietijden van een dag écht te langzaam.

Ik heb inmiddels al ruim een dag geen verwarming meer in de helft van mijn huis. Als dan ook het "noodnummer" gedeactiveerd is, word ik daar niet bepaald vrolijk van.
We werken op dit exacte moment aan een "orchestration" zodat je zelf kan bepalen welke kamers warmte moeten vragen aan welke thermostaat/draadloze ontvanger/extensiekit.

De eerste iteratie is al te bewonderen via de instellingen (rooms/devices) op my.tado.com en het idee is dat we de komende weken zullen itereren zodat iedereen straks zelf dit soort dingen kan instellen.

Dat betekent ook dat mensen zelf sommige kamers in "slave mode" kunnen zetten.

[ Voor 25% gewijzigd door tado op 25-11-2020 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMitch
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-09 15:14
tado schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:39:

[...]

We werken op dit exacte moment aan een "orchestration" zodat je zelf kan bepalen welke kamers warmte moeten vragen aan welke thermostaat/draadloze ontvanger/extensiekit.

De eerste iteratie is al te bewonderen via de instellingen (rooms/devices) op my.tado.com en het idee is dat we de komende weken zullen itereren zodat iedereen straks zelf dit soort dingen kan instellen.

Dat betekent ook dat mensen zelf sommige kamers in "slave mode" kunnen zetten.
Helder, dat zou idd het probleem wat makkelijker oplossen. Voor nu is mijn probleem gelukkig opgelost, waarvoor dank Jurian!

[ Voor 13% gewijzigd door iMitch op 25-11-2020 17:36 . Reden: problem solved ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhuijben
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-08 11:38
acidfever schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:21:
[...]

Is overigens wel redelijk goed op te lossen door de temperatuur te compenseren in de app, dat kan dan wel weer alleen wanneer je maar 1 radiatorknop in de ruimte hebt want hij doet de compensatie per ruimte, niet per knop.
Er wordt voor het regelen van de temperatuur ook maar 1 sensor per ruimte gebruikt, dus er is ook niet heel veel nut van het regelen van de compensatie per apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

rhuijben schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:59:
[...]

Er wordt voor het regelen van de temperatuur ook maar 1 sensor per ruimte gebruikt, dus er is ook niet heel veel nut van het regelen van de compensatie per apparaat.
Dus wanneer je 2 of 3 radiatoren in een ruimte zou hebben gebruikt hij maar van 1 van de radiatoren de gemeten temperatuur?

Nou ja dan kun je in ieder geval nog de radiatorknop die de handigste meting geeft selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@acidfever Dat is correct. Wil je dat ze allemaal meten dan moet je voor elke knop een 'kamer' maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMO
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 13:19

BMO

Hallo medetweakers.

Ik heb sinds kort een Tado thermostaat in mijn woonkamer geplaatst en ben hier erg blij mee.
Nu wil ik mijn systeem gaan uitbreiden met een aantal radiatorknoppen zodat ik de verwarmingsbehoefte per ruimte kan gaan regelen.
In enkele ruimtes heb ik nog oude radiatorafsluiters zonder thermostaatventiel deze moet ik sowieso gaan vervangen wat verder geen probleem is.

Verder wil ik graag een tado knop in mijn badkamer monteren, kan deze geplaatst worden in vochtige ruimtes zoals een badkamer of ga ik daar problemen mee krijgen?
De badkamer wordt nu continu mee verwarmd als de CV aanstaat wat natuurlijk totaal niet noodzakelijk is.
Mijn idee was dan ook om hiervoor een apart schema in te stellen zodat de badkamer alleen verwarmd wordt voordat hij gebruikt gaat worden.

Verder twijfel ik ook of het een goed idee is om een tado knop op de radiator in de woonkamer te monteren en er voor te zorgen dat wanneer ik op de studeerkamer aan het thuiswerken ben deze niet open hoeft te staan.
Nu hangt de thermostaat natuurlijk zelf ook in deze ruimte gaat dit problemen opleveren?

De 3e knop ga ik dan in de studeerkamer monteren wat verder geen probleem moet zijn in mijn beleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krissiekris
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15-09 09:29
Wij hebben een tado v3+ en slimme radiatorknoppen. In de woonkamer hebben we vloerverwarming en dat wil ik slimmer zodat bij warmtevraag boven beneden de vloerverwarming wordt afgesloten.

Ik zie dat wordt geadviseerd om te gaan voor een zoneklep. Maar.

Waarom zou je bij vloerverwarming juist een zoneklep moeten/willen en niet gebruik maken van een slimme radiatorknop in combinatie met een bypass?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:30
Het kan beide, alleen de radiator knop wordt niet officieel ondersteund door tado. Recent bij familie op de manier met radiator knop gedaan. Werkt prima.
Zelf heb ik een zoneklep. Verder denk ik niet echt een andere reden. Misschien dat iemand anders nog iets kan benoemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:06
Ik wil mijn Tado slimme thermostaat installeren, maar de handleiding op de Tado site geeft helemaal niet aan hoe deze bedraad moet worden.
Alleen haal de oude eraf en doe de nieuwe erop.

Nu heb ik een Lyric en deze heeft een ketelmodule.
Kan de Tado ook via deze ketelmodule worden aangesloten of moet ik deze weghalen en direct op de ketel aansluiten?

Ik heb een Itho daalderop en wil deze via Opentherm aansluiten, op welke connectoren zet ik deze in de Tado?

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-09 10:18
Ik zie allemaal mooie aanbiedingen van tado langs komen en wil er ook op in springen. Wij hebben 4 verdiepingen met een thermostaat op verdieping 1.

Mijn vriendin werkt op begane grond en ik op verdieping twee. Nu met corona en thuis werken moeten we dus het hele huis verwarmen willen we alle twee in ons kantoor een warme ruimte hebben.

We hebben de klassieke radiatoren die geen probleem zullen zijn maar we hebben ook 4 van dit soort verwarmingen. Ik vroeg mij af of de thermostaat knoppen van tado hier zonder problemen op passen?

Kan ik ook de metalen rand zonder problemen er af draaien of spuit dan de hele cv leiding leeg, de plastic dop draait er makkelijk af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gIG5qP6cMutQveYaTFmPxM6s660=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C4fLcQ2zovrOXR9y7Ez1GnXt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pYr2fXmoMM6kBRKfFrxR-v-dHxA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cDKXllL1CLY9HF8xGj94OAs9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Als de plastic dop er zo af komt dan is er als het goed is geen kans op lekkage. Die metalen rand zit dan op de schroefdraad van je thermostatische insert, daar komt dan de basis van de Tado knop op.

Even voorzichtig draaien en je merkt het vanzelf. Gaat het lekken terug draaien! :D

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Reveal! schreef op woensdag 25 november 2020 @ 22:55:
Ik wil mijn Tado slimme thermostaat installeren, maar de handleiding op de Tado site geeft helemaal niet aan hoe deze bedraad moet worden.

Kan de Tado ook via deze ketelmodule worden aangesloten of moet ik deze weghalen en direct op de ketel aansluiten?

Ik heb een Itho daalderop en wil deze via Opentherm aansluiten, op welke connectoren zet ik deze in de Tado?
Nee, gaat niet werken met de Lyric-module, daar heb je niks meer aan. Je kunt/moet de thermostaat bedraad aansluiten op de ketel, of op een zoneklep als je die hebt voor vloerverwarming. In het laatste geval komt er een extensiekit bij die je op je ketel aansluit.
Google even naar de installateurshandleiding van Tado, die helpt je denk ik wel op weg.

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!
krissiekris schreef op woensdag 25 november 2020 @ 22:29:
Wij hebben een tado v3+ en slimme radiatorknoppen. In de woonkamer hebben we vloerverwarming en dat wil ik slimmer zodat bij warmtevraag boven beneden de vloerverwarming wordt afgesloten.

Ik zie dat wordt geadviseerd om te gaan voor een zoneklep. Maar.

Waarom zou je bij vloerverwarming juist een zoneklep moeten/willen en niet gebruik maken van een slimme radiatorknop in combinatie met een bypass?
Wij raden officieel alleen deze opties aan:

Maar er zijn genoeg tweakers die een Slimme Radiatorknop hebben gebruikt om de vloerverwarming te besturen. LET OP: Op de meeste vloerverwarmingen zit een speciale radiatorknop die de watertemperatuur meet, die kunt u dus NIET vervangen met een tado knop omdat er dan 60-80 graden door de vloer gaat lopen.

Dat is overigens ook een grote reden waarom we het niet aanraden, teveel mensen gaan dan de verkeerde radiatorknop met een tado Slimme Radiatorknop vervangen en dat kan desastreuse gevolgen hebben voor de vloer in extreme gevallen.
Reveal! schreef op woensdag 25 november 2020 @ 22:55:

Ik zou in uw geval aanraden om deze handleiding te gebruiken (zoals hierboven al genoemd):
https://www.tado.com/professional-manuals

Tado dan direct op de ketel aansluiten en alles van de Lyrc weghalen.

[ Voor 42% gewijzigd door tado op 26-11-2020 11:22 ]

• HendrikN
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-09 14:47
Ik heb het starterspakket vandaag ontvangen (de thermostaat + 2 radiatorknoppen), maar ik moet de radiatorkranen nog vervangen (dit zijn momenteel nog simpele aan/uit-kranen).

Op de doos staat expliciet dat het horizontale knoppen zijn. Momenteel staan de draaiknoppen echter verticaal, zal ik ze dus moeten vervangen met horizontale kranen? Of maakt dat niet uit.

• RobinFoot
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-09 21:37
HendrikN schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:54:

Op de doos staat expliciet dat het horizontale knoppen zijn. Momenteel staan de draaiknoppen echter verticaal, zal ik ze dus moeten vervangen met horizontale kranen? Of maakt dat niet uit.
Het enige verschil is de wijze van aflezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-09 10:18
acidfever schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:22:
Als de plastic dop er zo af komt dan is er als het goed is geen kans op lekkage. Die metalen rand zit dan op de schroefdraad van je thermostatische insert, daar komt dan de basis van de Tado knop op.

Even voorzichtig draaien en je merkt het vanzelf. Gaat het lekken terug draaien! :D
Haha . Dat is dan even uitproberen, maar ik heb niet zon goede ervaring met dingen er af draaien met waterdruk er op. Zo heb ik ooit de thermostaat uit mijn badkamer kraan geschroefd zonder het water af te sluiten, ik kreeg dat ding er niet meer ingedraaid hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:07

GVR

RobinFoot schreef op donderdag 26 november 2020 @ 12:02:
[...]

Het enige verschil is de wijze van aflezen.
Plus een slechtere temperatuurmeting als je die van de slimme thermostaatknoppen wil gebruiken (dus niet via een thermostaat/temperatuursensor). Als je toch de hele kraan moet vervangen zet er dan meteen een (verkeerd) haakse thermostatische kraan op zodat de thermostaatknop naar voren of opzij wijst ipv naar boven

• HendrikN
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-09 14:47
@GVR Waarom maakt de oriëntatie uit in de temperatuurmeting?

• krissiekris
tado schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:19:
[...]

Maar er zijn genoeg tweakers die een Slimme Radiatorknop hebben gebruikt om de vloerverwarming te besturen. LET OP: Op de meeste vloerverwarmingen zit een speciale radiatorknop die de watertemperatuur meet, die kunt u dus NIET vervangen met een tado knop omdat er dan 60-80 graden door de vloer gaat lopen.

Dat is overigens ook een grote reden waarom we het niet aanraden, teveel mensen gaan dan de verkeerde radiatorknop met een tado Slimme Radiatorknop vervangen en dat kan desastreuse gevolgen hebben voor de vloer in extreme gevallen.
Top. Ik laat een extra termostaatkraan plaatsen en een bypass. De thermostaatkraan die er voor zorgt dat het water niet te heet wordt onder de vloer blijft zoals bedoeld.

De reden dat het wordt afgeraden is een vergelijkbare reden als er in de handleiding van een magnetron staat dat je je hond er niet in mag opdrogen.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:36

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik zie op internet verschillende starterskits, maar begrijp ik het goed dat er geen draadloze kit bestaat met radiatorknoppen? Een bedrade versie zie ik wel, maar dat werkt in mijn situatie niet.

Edit: doh, moet eens verder kijken dan mijn neus lang is. Op Tink wel wat gevonden.

[ Voor 17% gewijzigd door Mavamaarten op 26-11-2020 13:08 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

tado schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:19:
[...]

[...]
Ze moeten hun ketel gewoon netjes inregelen zodat er geen 60+ graden meer doorheen loopt, probleem opgelost. De HR ketel stookt dan ook zuiniger. 60 graden of minder moet toch kunnen met voerverwarming. Tenzij het een nauwelijks geïsoleerd huis is, maar volgens mij kom je de combi vloerverwarming en niet geïsoleerd weinig tegen. ;)

Maarre, je hebt gelijk hoor, uit veiligheidsoverwegingen moet de knop die de temperatuur meet / regelt blijven zitten en dan moet er een Tado knop achter (in serie).

[ Voor 18% gewijzigd door Cap op 26-11-2020 13:22 ]

• GVR

GVR

HendrikN schreef op donderdag 26 november 2020 @ 12:53:
@GVR Waarom maakt de oriëntatie uit in de temperatuurmeting?
Doordat warmte opstijgt en dus de knop dan boven de warme leiding hangt.

• krissiekris
Mavamaarten schreef op donderdag 26 november 2020 @ 13:06:
Ik zie op internet verschillende starterskits, maar begrijp ik het goed dat er geen draadloze kit bestaat met radiatorknoppen? Een bedrade versie zie ik wel, maar dat werkt in mijn situatie niet.

Edit: doh, moet eens verder kijken dan mijn neus lang is. Op Tink wel wat gevonden.
Tink thinkt daar anders over en stelt zelf kits samen:
https://www.tink.nl/catalogsearch/result/?q=tado%20draadloze

Je had het inmiddels zelf al gevonden.

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 12:57
Een vraag als dat mag.
Ik gebruik nu een Honeywell T6. Deze hangt boven de houtkachel en ik heb niet zoveel zin om de bestaande kabel, welke ingemetseld lijkt te zitten, ergens anders heen te trekken.
Ik zou dus wellicht willen beginnen met Tado.
Echter wil ik een draadloze thermostaat welke alleen stroom nodig heeft, die dus draadloos de ketel kan aansturen. In eerste instantie wil ik deze draadloze thermostaat op verschillende plekken in het huis inzetten, bijvoorbeeld ook op zolder als ik daar werk. Later maak ik dan slimme radiatorknoppen.
Nu zie ik door de bomen het bos niet meer.
Nu zag ik deze kit, https://www.bol.com/nl/p/...le#product_specifications
Is dat precies wat ik nodig heb?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ja, thermostaat en dan ipv de draad de draadloze ontvanger bij de ketel, die dan natuurlijk wel met kort draadje aangesloten. En de Tado bridge zit er ook altijd bij voor de communicatie met de server van Tado. Thermostaat werkt dan uiteraard op batterijen.

[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 26-11-2020 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GVR schreef op donderdag 26 november 2020 @ 12:51:
[...]

Plus een slechtere temperatuurmeting als je die van de slimme thermostaatknoppen wil gebruiken (dus niet via een thermostaat/temperatuursensor). Als je toch de hele kraan moet vervangen zet er dan meteen een (verkeerd) haakse thermostatische kraan op zodat de thermostaatknop naar voren of opzij wijst ipv naar boven
Ik ben het helemaal met dit statement eens, maar wil ook nog dit duidelijk maken:

Voor de horizontale of verticale slimme radiatorknoppen zit de temperatuursensor op exact dezelfde locatie, dus in dat opzicht maakt de manier van monteren niets uit.

• RobinFoot

• RobinFoot
tado schreef op donderdag 26 november 2020 @ 17:48:
[...]

Ik ben het helemaal met dit statement eens, maar wil ook nog dit duidelijk maken:

Voor de horizontale of verticale slimme radiatorknoppen zit de temperatuursensor op exact dezelfde locatie, dus in dat opzicht maakt de manier van monteren niets uit.
Dus montage maakt niets uit, maar horizontaal bevestigen is beter vanwege het temperatuurverschil?

• sebboking
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 31-07 09:11
Weet iemand hoe je kunt controleren of Tado de ketel moduleren of aan/uit aanstuurt?

Vanmiddag Tado zonder problemen geïnstalleerd, zit er nu warm bij. Maar in de spec sheet van Tado is mij niet helemaal duidelijk geworden of ik de Nefit EMS-OT Converter nodig heb, die is in mijn huidige setup dan ook niet aangesloten.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:36

Mavamaarten

Omdat het kan!

krissiekris schreef op donderdag 26 november 2020 @ 13:32:
[...]

Tink thinkt daar anders over en stelt zelf kits samen:
https://www.tink.nl/catalogsearch/result/?q=tado%20draadloze

Je had het inmiddels zelf al gevonden.
Voor een draadloze versie van de starterskit met 3 radiatorknoppen kwam ik dan op een totaal van 270 euro. Veel geld maar ik denk dat ik er wel plezier van ga beleven. De huidige thermostaat en setup die ik heb vind ik niet zo fijn, wij hebben een smal maar lang huis, en dan is de temperatuur niet zo simpel overal gelijk te houden.

Ik was heel enthousiast, had alles in het winkelmandje gedaan, tot ik natuurlijk op de pagina kwam waar ik mijn adres moet invullen: Tink verzendt niet naar België :(

Bij Amazon.de wordt het 280 in totaal, waar dan opeens nog 20 euro bijgeflapt wordt bij het afrekenen. Amazon.nl zit op 300 in totaal. Zuur zeg, dat is 30 euro duurder. Bol en coolblue komen daar nog niet in de buurt, daar is het nog duurder. Tot zover de zotte "black friday deal" ;(

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GVR

GVR

Mavamaarten schreef op donderdag 26 november 2020 @ 20:09:
[...]

Voor een draadloze versie van de starterskit met 3 radiatorknoppen kwam ik dan op een totaal van 270 euro. Veel geld maar ik denk dat ik er wel plezier van ga beleven. De huidige thermostaat en setup die ik heb vind ik niet zo fijn, wij hebben een smal maar lang huis, en dan is de temperatuur niet zo simpel overal gelijk te houden.

Ik was heel enthousiast, had alles in het winkelmandje gedaan, tot ik natuurlijk op de pagina kwam waar ik mijn adres moet invullen: Tink verzendt niet naar België :(

Bij Amazon.de wordt het 280 in totaal, waar dan opeens nog 20 euro bijgeflapt wordt bij het afrekenen. Amazon.nl zit op 300 in totaal. Zuur zeg, dat is 30 euro duurder. Bol en coolblue komen daar nog niet in de buurt, daar is het nog duurder. Tot zover de zotte "black friday deal" ;(
Woon je tegen de nl grens aan? Bezorgen in Eindhoven is een optie ;)
Pagina: 1 ... 3 ... 66 Laatste