RobinFoot schreef op donderdag 26 november 2020 @ 18:51:
[...]

Dus montage maakt niets uit, maar horizontaal bevestigen is beter vanwege het temperatuurverschil?
Yep het is alleen een kwestie van de orientatie van het schermpje, let wel dat je zowel horizontaal als vertikaal te maken hebt met opstijgende warmtestromen vd radiator en ook nog eens de stralingswarmte. Dus een losse temperatuursensor erbij werkt veel beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinFoot
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-09 21:37
Cap schreef op donderdag 26 november 2020 @ 22:26:
[...]

Yep het is alleen een kwestie van de orientatie van het schermpje, let wel dat je zowel horizontaal als vertikaal te maken hebt met opstijgende warmtestromen vd radiator en ook nog eens de stralingswarmte. Dus een losse temperatuursensor erbij werkt veel beter.
In de woonkamer komt sowieso een thermostaat, de losse kamers met 1 radiator krijgen ook 1 slimme knop, daar hoeft wat mij betreft geen thermostaat in.

[ Voor 4% gewijzigd door RobinFoot op 26-11-2020 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:53

Mavamaarten

Omdat het kan!

GVR schreef op donderdag 26 november 2020 @ 20:34:
[...]

Woon je tegen de nl grens aan? Bezorgen in Eindhoven is een optie ;)
Heb via amazon.co.uk uiteindelijk besteld, daar was het van prijs wel interessant. Daar hadden ze ook de knoppen die een omgekeerd schermpje hebben, dat zou volgens wat ik lees voor de rest geen verschil mogen geven, maar komt wel goed uit voor mijn situatie.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanStriean
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-09 11:49
Goedemorgen, ik ben van plan om vandaag Tado materiaal aan te schaffen. Ik heb nog even advies nodig wat ik allemaal nodig heb. Om het te visualiseren heb ik de huidige situatie getekend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGUOwBxY3cRVMR3LBG2er4RTtT0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/umfcamvvZKKC08ykqx6LHmPZ.png?f=fotoalbum_large

De keuken en woonkamer hebben een open doorgang, is het verstandig om de keuken apart te regen op bijvoorbeeld 20°C en woonkamer 21°C? In de woonkamer hangt nu de bedrade Toon thermostaat is dit dezelfde bedrading als voor de Tado thermostaat? De radiators in de slaapkamers en hal staan altijd maar net open, is het verstandig om deze ook gelijk te voorzien van een slimme radiator knop?

Wat zijn de producten die ik nodig denk te hebben uitgaande dat alle radiators een knop krijgen?
8x Slimme radioknop
1x Slimme Bedrade Thermostaat Starter Kit V3+
1x Bridge

Ben benieuwd naar jullie reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mavamaarten schreef op donderdag 26 november 2020 @ 20:09:
[...]

Voor een draadloze versie van de starterskit met 3 radiatorknoppen kwam ik dan op een totaal van 270 euro. Veel geld maar ik denk dat ik er wel plezier van ga beleven. De huidige thermostaat en setup die ik heb vind ik niet zo fijn, wij hebben een smal maar lang huis, en dan is de temperatuur niet zo simpel overal gelijk te houden.

Ik was heel enthousiast, had alles in het winkelmandje gedaan, tot ik natuurlijk op de pagina kwam waar ik mijn adres moet invullen: Tink verzendt niet naar België :(

Bij Amazon.de wordt het 280 in totaal, waar dan opeens nog 20 euro bijgeflapt wordt bij het afrekenen. Amazon.nl zit op 300 in totaal. Zuur zeg, dat is 30 euro duurder. Bol en coolblue komen daar nog niet in de buurt, daar is het nog duurder. Tot zover de zotte "black friday deal" ;(
Amazon.FR al bekeken ?

Ook op tado.com zijn er dit weekend aanbiedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:32
@tado Zoals gebruikelijk erg scherpe aanbiedingen. Een maat en m'n vader voorzien van een huis vol Tado spullen. Ik mis echter een aanbieding voor de Care & Protect dienst. Zie ik deze over het hoofd of is die er niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-09 09:01

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Vraagje: ik wil flink wat knoppen kopen voor op m'n radiatoren, stuk of 6. Tink heeft wel een goeie deal nu met black friday (~€260). Is er een reden dat Tink ze zo goedkoop kan aanbieden? Ik word er bijna achterdochtig van.

Shop reviews lijken overigens wel wat beter te zijn geworden over Tink dan een klein jaar geleden.

---

Vraag 2: kan ik meerdere knoppen als 1 knop bedienen? Dus zeg maar de "huiskamer" als geheel, ondanks dat die door 3 knoppen bepaalt wordt.

[ Voor 18% gewijzigd door apNia op 27-11-2020 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:36
apNia schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:23:
Vraagje: ik wil flink wat knoppen kopen voor op m'n radiatoren, stuk of 6. Tink heeft wel een goeie deal nu met black friday (~€260). Is er een reden dat Tink ze zo goedkoop kan aanbieden? Ik word er bijna achterdochtig van.

Shop reviews lijken overigens wel wat beter te zijn geworden over Tink dan een klein jaar geleden.

---

Vraag 2: kan ik meerdere knoppen als 1 knop bedienen? Dus zeg maar de "huiskamer" als geheel, ondanks dat die door 3 knoppen bepaalt wordt.
Ik heb ook tink op het oog ivm de scherpe aanbieding maar twijfel ook wel omdat het overal een stuk duurder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-09 18:58
@tado Ik heb een vreemd probleem met 1 tado radiatorknop: ondanks het feit dat ik de display temperatuur op 5 graden heb staan wordt de verwarming toch warm? Ik heb deze vervangen met een nieuwe Tado knop en die heeft dit probleem niet. Bij 5 graden dient hij gewoon dichtgeknepen te worden...toch?

Wat kan hier het probleem zijn? De batterij leeg of de motor niet genoeg kracht om het ventiel dicht te knijpen? Zo ja, hoe meld ik dit aan? De knop heb ik in december 2019 gekocht...

[ Voor 11% gewijzigd door Spam op 27-11-2020 12:34 ]

We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-09 22:07

GVR

mannowlahn schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:29:
[...]

Ik heb ook tink op het oog ivm de scherpe aanbieding maar twijfel ook wel omdat het overal een stuk duurder is.
Ik heb in september bij Tink 5 knoppen besteld, probleemloos ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:36
GVR schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:59:
[...]

Ik heb in september bij Tink 5 knoppen besteld, probleemloos ontvangen.
ik heb ze maar besteld, 6 knoppen met bridge en thermo voor 350 euro. Kan niet wachten want het is hier elke dag een gedoe met welke ruimtes nou warm moeten zijn ivm thuiswerken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

@tado kan ik meerdere knoppen als 1 knop bedienen? Dus zeg maar de "huiskamer" als geheel, ondanks dat die door 3 knoppen bepaalt wordt. Dus temperatuur verhogen naar 21 graden eenmalig ipv 3x moeten invoeren.

[ Voor 20% gewijzigd door apNia op 27-11-2020 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:19
@apNia als je al die knoppen in 1 "kamer" zet wordt het gezien als 1.
Wel wordt er maar 1 knop gebruikt voor de temperatuur bepaling in de ruimte.

Wil je dit beter hebben kun je het beste een losse "temperatuursensor" erbij kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

g00gle schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:42:
@apNia als je al die knoppen in 1 "kamer" zet wordt het gezien als 1.
Wel wordt er maar 1 knop gebruikt voor de temperatuur bepaling in de ruimte.

Wil je dit beter hebben kun je het beste een losse "temperatuursensor" erbij kopen.
Nu wordt m'n temperatuur gemeten via dat Tado dingetje aan de muur. Dat is lekker centraal. Kan ik die ook aangeven als de "centrale temperatuur sensor" voor de drie knoppen in de huiskamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR

GVR

apNia schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 16:08:
[...]

Nu wordt m'n temperatuur gemeten via dat Tado dingetje aan de muur. Dat is lekker centraal. Kan ik die ook aangeven als de "centrale temperatuur sensor" voor de drie knoppen in de huiskamer?
Zeker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grave_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05:58
Het batterij probleem van mijn smart thermostat is hopelijk opgelost. (2,5 maand met 1 setje batterijen)

De extra logging stond nog aan van een eerder probleem.
Ondertussen had ik al een nieuwe thermostaat gekregen van Tado.
Bedankt Jurian, voor het afzetten van de logging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:18

Haan

dotnetter

Inmiddels twee slimme radiatorknoppen geïnstalleerd, leuk spul :) Morgen komen er nog vier binnen.

Ik heb nog even een sanity check nodig voor de vloerverwarming in de woonkamer.
Als ik het goed begrijp zou de beste manier zijn om een zoneklep/2-wegklep te hebben, die dan aangestuurd zou worden via een Tado draadloze ontvanger. Dit is wel duur (kosten van 2-weg klep + installatie en draadloze ontvanger) en ik weet niet eens zeker of je zoiets zomaar in een bestaande installatie toe kan voegen.
Dus ik neig toch eerder naar de unsupported methode dmv een extra radiatorkraan + slimme knop te plaatsen voor de verdeelunit van de vloerverwarming. Dat is een stuk simpeler om te realiseren en veel goedkoper.

Kleven hier nadelen aan die ik over het hoofd zie?

De werking van het hele systeem is dan straks toch zo dat de CV alleen gaat branden op het moment dat ergens een van de slimme knoppen, danwel de thermostaat, 'open' gaat?
Ter vergelijking, nu hangt de oude 'domme' thermostaat er nog, dus mijn slimme radatiorknoppen zijn nu afhankelijk van de temperatuur in de woonkamer, is het daar op temperatuur, dan gaat de CV ook niet aan.

Beetje veel vragen misschien, maar ik probeer alles goed te snappen voor ik binnenkort de oude thermostaat van de muur trek ;)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Haan schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 19:25:
Inmiddels twee slimme radiatorknoppen geïnstalleerd, leuk spul :) Morgen komen er nog vier binnen.

Ik heb nog even een sanity check nodig voor de vloerverwarming in de woonkamer.
Als ik het goed begrijp zou de beste manier zijn om een zoneklep/2-wegklep te hebben, die dan aangestuurd zou worden via een Tado draadloze ontvanger. Dit is wel duur (kosten van 2-weg klep + installatie en draadloze ontvanger) en ik weet niet eens zeker of je zoiets zomaar in een bestaande installatie toe kan voegen.
Dus ik neig toch eerder naar de unsupported methode dmv een extra radiatorkraan + slimme knop te plaatsen voor de verdeelunit van de vloerverwarming. Dat is een stuk simpeler om te realiseren en veel goedkoper.

Zolang je de maximaal beveiliging (de bestaande thermostaatkraan met voeler die de maximale watertemperatuur in je vloer instelt) ongemoeid laat zou dat volgens mij prima moeten werken. Enige verschil met een zoneklep is dat die dicht of open is terwijl een thermostaatknop natuurlijk ook een beetje open kan staan, maar misschien is dat voor een vloerverwarming wel helemaal niet zo gek.

Je moet dan uiteraard wel zorgen dat je die thermostaatknop van de vloerverwarming in de ruimte van je vloerverwarming configureert (waar je slimme thermostaat hangt) zodat deze niet je trapkast of waar je verdeler ook hangt gaat meten.

ik zoek ook nog nadelen van deze optie, het geeft een berg flexibiliteit omdat je voor een zoneklep een bedrade schakeling vanaf een slimme thermostaat nodig hebt (die maar net in de buurt moet hangen) terwijl het met een radiatorknop gewoon draadloos kan.

Een nadeel zou kunnen zijn dat de batterijen van de radiatorknop leeg gaan maar als het goed is gaan die van de slimme thermostaat ook leeg.

Ik vermoed dat Tado deze methode afraad omdat mensen wellicht de neiging hebben om de knop van de vloerbeveiliging gewoon te vervangen door een Tado knop waardoor er een flink risico op vloerschade bestaat door een veel te hoge temperatuur van het water in je vloerverwarming. De zoneklep optie kun je nooit verwarren met de maximaal beveiliging van de vloer.
De werking van het hele systeem is dan straks toch zo dat de CV alleen gaat branden op het moment dat ergens een van de slimme knoppen, danwel de thermostaat, 'open' gaat?
Ter vergelijking, nu hangt de oude 'domme' thermostaat er nog, dus mijn slimme radatiorknoppen zijn nu afhankelijk van de temperatuur in de woonkamer, is het daar op temperatuur, dan gaat de CV ook niet aan.

Beetje veel vragen misschien, maar ik probeer alles goed te snappen voor ik binnenkort de oude thermostaat van de muur trek ;)
Correct, wanneer een thermostaatknop warmte vraagt.

[ Voor 8% gewijzigd door acidfever op 27-11-2020 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 16-09 15:56
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nmuE30VQY70C8PDRN7bR0jPMFak=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TPQV1QLWrPZ6OJMMu15ywKh7.png?f=fotoalbum_large

Weet iemand of het stookgedrag hierboven door Tado komt of dat mijn ketel een beetje een rare bui heeft?
Haan schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 19:25:
[...]
[...]
Je flow gaat iets minder zijn met twee thermostaatknoppen achter elkaar en ik heb het idee dat Tado niet goed doorheeft dat het om een langzame verwarming gaat, daardoor gaat hij vaak net te laat verwarmen en net te lang door.

4x SF165 & 3x SF170 op huisje uit 1896

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
@Voogel Wat gebruik je voor de metingen kwa hardware. En waar plot je de grafiek mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 16-09 15:56
@g00gle Een paar DS18B20 sensoren met tiewraps aan de leidingen direct onder de ketel en bij de verdeler, raspberry bij de ketel en een esp8266 bij de verdeler die loggen naar mn server die ook de API van Tado logt voor setpoint en ruimte temperatuur. Tenslotte een kleine webpage met Google Chart API :)

[ Voor 0% gewijzigd door Voogel op 28-11-2020 15:32 . Reden: typo ]

4x SF165 & 3x SF170 op huisje uit 1896

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:23
Sinds vandaag een Tado maar loop te stoeien met de bedrading

Ik heb uit de kamer thermostaat 2 draden een blauwe en een rode

Een ketel heb ik Intergas HR Kombi ketel
En wat moet ik in de settings doen?
Als ik hem op opentherm zet slaat de ketel niet uit
Moet hij dan als relais.

Ik heb de startersaftrek V3

[ Voor 5% gewijzigd door MarioMark1541 op 28-11-2020 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Massri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-09 21:36

Massri

Vraag gerust!

acidfever schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 20:17:
[...]

Zolang je de maximaal beveiliging (de bestaande thermostaatkraan met voeler die de maximale watertemperatuur in je vloer instelt) ongemoeid laat zou dat volgens mij prima moeten werken. Enige verschil met een zoneklep is dat die dicht of open is terwijl een thermostaatknop natuurlijk ook een beetje open kan staan, maar misschien is dat voor een vloerverwarming wel helemaal niet zo gek.

Je moet dan uiteraard wel zorgen dat je die thermostaatknop van de vloerverwarming in de ruimte van je vloerverwarming configureert (waar je slimme thermostaat hangt) zodat deze niet je trapkast of waar je verdeler ook hangt gaat meten.

ik zoek ook nog nadelen van deze optie, het geeft een berg flexibiliteit omdat je voor een zoneklep een bedrade schakeling vanaf een slimme thermostaat nodig hebt (die maar net in de buurt moet hangen) terwijl het met een radiatorknop gewoon draadloos kan.

Een nadeel zou kunnen zijn dat de batterijen van de radiatorknop leeg gaan maar als het goed is gaan die van de slimme thermostaat ook leeg.

Ik vermoed dat Tado deze methode afraad omdat mensen wellicht de neiging hebben om de knop van de vloerbeveiliging gewoon te vervangen door een Tado knop waardoor er een flink risico op vloerschade bestaat door een veel te hoge temperatuur van het water in je vloerverwarming. De zoneklep optie kun je nooit verwarren met de maximaal beveiliging van de vloer.

[...]

Correct, wanneer een thermostaatknop warmte vraagt.
Dit is dus precies de afweging die ik ook aan het maken ben. Is het niet mogelijk om de tado slimme thermostaatknop gewoon volledig dicht (off) en volledig open (25 gr (?)) in te stellen? En dan in 'slave' zodat deze meeloopt met de slimme thermostaat in de woonkamer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
MarioMark1541 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 20:58:
Sinds vandaag een Tado maar loop te stoeien met de bedrading

Ik heb uit de kamer thermostaat 2 draden een blauwe en een rode

Een ketel heb ik Intergas HR Kombi ketel
En wat moet ik in de settings doen?
Als ik hem op opentherm zet slaat de ketel niet uit
Moet hij dan als relais.

Ik heb de startersaftrek V3
Hij moet als het goed is gewoon op Opentherm voor die ketel. Heb je de configuratie correct uitgevoerd en hem dus op modus D01 gezet? En heb je de kabels wel op de + en de - (helemaal rechts) zitten op de Tado? Ketel niet uit klinkt alsof je de A in gebruik hebt ofzo.

Hier trouwens sinds vandaag ook een Tado. Op dit moment enkel een draadloze thermostaat + draadloze ontvanger voor bij de ketel (en een bridge natuurlijk). Feitelijk nu dus enkel nog een 1 op 1 vervanging van de ouderwetse bedrade thermostaat in de woonkamer. Maar dan op een andere plek in de woonkamer en mooi integreerbaar in Home Assistant (via de Homekit module in HA zodat er geen afhankelijkheid van de Tado internet diensten is).

Hij moest overigens op een andere plek komen omdat op de plek van de oude thermostaat een tablet voor Home Assistant gaat komen :D Buisje daarheen kon ik dan mooi gebruiken voor voeding icm met een inbouw USB lader. Dus vandaar de keuze voor de draadloze Tado set.

Mooi spul dat Tado en werkt uitstekend via Opentherm op mijn Remeha ketel :)

[ Voor 7% gewijzigd door ik222 op 28-11-2020 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
ik222 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 21:38:
[...]

Hij moet als het goed is gewoon op Opentherm voor die ketel. Heb je de configuratie correct uitgevoerd en hem dus op modus D01 gezet? En heb je de kabels wel op de + en de - (helemaal rechts) zitten op de Tado? Ketel niet uit klinkt alsof je de A in gebruik hebt ofzo.

Hier trouwens sinds vandaag ook een Tado. Op dit moment enkel een draadloze thermostaat + draadloze ontvanger voor bij de ketel (en een bridge natuurlijk). Feitelijk nu dus enkel nog een 1 op 1 vervanging van de ouderwetse bedrade thermostaat in de woonkamer. Maar dan op een andere plek in de woonkamer en mooi integreerbaar in Home Assistant (via de Homekit module in HA zodat er geen afhankelijkheid van de Tado internet diensten is).

Hij moest overigens op een andere plek komen omdat op de plek van de oude thermostaat een tablet voor Home Assistant gaat komen :D Buisje daarheen kon ik dan mooi gebruiken voor voeding icm met een inbouw USB lader. Dus vandaar de keuze voor de draadloze Tado set.

Mooi spul dat Tado en werkt uitstekend via Opentherm op mijn Remeha ketel :)
Ik heb hem op de com en no aangesloten
Niet ik de + en _
Op de opentherm stand sloeg de ketel niet af en bleef loeien leek wel een sauna hier niet aangesloten op + en -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
Hier een soortgelijk probleem met dezelfde ketel

https://community.tado.co...ing-met-een-2-draadige-cv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
@MarioMark1541 Het ligt er ook aan hoe de draden op de ketel aangesloten zijn. Veel ketels kan je zowel modulerend via Opentherm aansturen als ook gewoon aan/uit (relais). Als je oude thermostaat een aan/uit model was dan zit de bedrading op de ketel waarschijnlijk ook als zodanig aangesloten en dan moet je dus of dat ook aanpassen of simpelweg de Tado inderdaad ook als aan/uit aansluiten zoals je nu hebt gedaan.

Maar het werkt nu dus goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Massri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-09 21:36

Massri

Vraag gerust!

tado schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:19:
[...]

Wij raden officieel alleen deze opties aan:
https://intercom.help/tado-hc/nl/articles/3487152

Maar er zijn genoeg tweakers die een Slimme Radiatorknop hebben gebruikt om de vloerverwarming te besturen. LET OP: Op de meeste vloerverwarmingen zit een speciale radiatorknop die de watertemperatuur meet, die kunt u dus NIET vervangen met een tado knop omdat er dan 60-80 graden door de vloer gaat lopen.

Dat is overigens ook een grote reden waarom we het niet aanraden, teveel mensen gaan dan de verkeerde radiatorknop met een tado Slimme Radiatorknop vervangen en dat kan desastreuse gevolgen hebben voor de vloer in extreme gevallen.

[...]

Ik zou in uw geval aanraden om deze handleiding te gebruiken (zoals hierboven al genoemd):
https://www.tado.com/professional-manuals

Tado dan direct op de ketel aansluiten en alles van de Lyrc weghalen.
Als jullie dit nou gewoon aangeven op mijn uitgebreide verhaal destijds, dan snap ik waar het vandaan komt dat Tado dit niet officieel ondersteunt. Het helpt om gewoon geheel transparant te zijn en men gewoon te vertellen waarom iets wel of niet wordt ondersteund. Nu lees ik dat veel Tweakers wel met succes gebruik maken van een slimme Tado radiatorknop voor de vloerverwarming (uiteraard boven/voor de thermostaatknopbeveiliging van de vloerverwarmingsverdeler). :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
ik222 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 21:58:
@MarioMark1541 Het ligt er ook aan hoe de draden op de ketel aangesloten zijn. Veel ketels kan je zowel modulerend via Opentherm aansturen als ook gewoon aan/uit (relais). Als je oude thermostaat een aan/uit model was dan zit de bedrading op de ketel waarschijnlijk ook als zodanig aangesloten en dan moet je dus of dat ook aanpassen of simpelweg de Tado inderdaad ook als aan/uit aansluiten zoals je nu hebt gedaan.

Maar het werkt nu dus goed?
Het werkt nu inderdaad met relais aan uit
Deed ik de instellingen veranderen in de tado bleef de ketel doorstoken
Draden had ik toen nog niet aangepast naar plus en min en zaten nog op de no en com maakt dat ook nog wat uit ?
Wat is nu het verschil met de aansluitwijze die ik heb en de opentherm (modulerend )

Hiervoor had ik trouwens een Nest e learning maar die had het begeven en deed ook alleen aan en uit volgens mij

Wat ik wel mis bij Tado is dat hij niet automatisch detecteert wanneer er iemand afwezig is (enkel geofencing)
De nest had een sensor die beweging detecteerde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
MarioMark1541 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 22:42:
[...]

Het werkt nu inderdaad met relais aan uit
Deed ik de instellingen veranderen in de tado bleef de ketel doorstoken
Draden had ik toen nog niet aangepast naar plus en min en zaten nog op de no en com maakt dat ook nog wat uit ?
Wat is nu het verschil met de aansluitwijze die ik heb en de opentherm (modulerend )

Hiervoor had ik trouwens een Nest e learning maar die had het begeven en deed ook alleen aan en uit volgens mij

Wat ik wel mis bij Tado is dat hij niet automatisch detecteert wanneer er iemand afwezig is (enkel geofencing)
De nest had een sensor die beweging detecteerde
Het issue waar je volgens mij tegenaan loopt is dat als je ketel een aan/uit sturing verwacht omdat de draden aan die kant nu eenmaal zo aangesloten zijn je dus niet zomaar de Tado op Opentherm kan zetten. Want dat werkt dan dus inderdaad niet zomaar. Je zult dan om het wel te laten werken dus ook de bedrading aan de kant van de ketel moeten aanpassen naar Opentherm.

Voordeel van Opentherm boven aan/uit sturing is dat de ketel met Opentherm moduleert en dus als er lagere warmtevraag is automatisch ook met een lager vermogen en daarmee met een lagere CV temperatuur gaat werken. Bij jou zal hij met aan/uit sturing steeds even vol aan gaan en daarna weer even helemaal uit. Werkt ook is maar is iets minder efficiënt meestal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
ik222 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 22:58:
[...]

Het issue waar je volgens mij tegenaan loopt is dat als je ketel een aan/uit sturing verwacht omdat de draden aan die kant nu eenmaal zo aangesloten zijn je dus niet zomaar de Tado op Opentherm kan zetten. Want dat werkt dan dus inderdaad niet zomaar. Je zult dan om het wel te laten werken dus ook de bedrading aan de kant van de ketel moeten aanpassen naar Opentherm.

Voordeel van Opentherm boven aan/uit sturing is dat de ketel met Opentherm moduleert en dus als er lagere warmtevraag is automatisch ook met een lager vermogen en daarmee met een lagere CV temperatuur gaat werken. Bij jou zal hij met aan/uit sturing steeds even vol aan gaan en daarna weer even helemaal uit. Werkt ook is maar is iets minder efficiënt meestal.
Thx voor je duidelijke antwoord

Als ik t zou omzetten moeten de draden op de Tado dus op de plus en min (rood/blauw )?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Yup inderdaad, draden moeten dan op de + en de - op de Tado en je moet hem instellen op D01 (zie installateurs handleiding).

En dan bij je ketel even in de handleiding opzoeken op welke klemmen rood en blauw daar moeten voor Opentherm en of je daar eventueel verder nog iets voor moet instellen.

[ Voor 3% gewijzigd door ik222 op 28-11-2020 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-09 19:35
Wat vinden jullie van deze oplossing voor de aansturing van VVW? Dus een slimme radiatorknop ipv een zoneklep. Dit is niet mijn opstelling, vond het op een Tado forum.

https://tado.vanillacommu...l/discussion/comment/5959

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FRwTJGZKOSkX2ht4-1jM0b5NB1Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VSAQbFtCG6kTmZztQYFfK9sQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door peligro2k op 29-11-2020 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lijkt me goed, knop in serie met de bestaand thermostatische verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

peligro2k schreef op zondag 29 november 2020 @ 09:39:
Wat vinden jullie van deze oplossing voor de aansturing van VVW? Dus een slimme radiatorknop ipv een zoneklep. Dit is niet mijn opstelling, vond het op een Tado forum.

https://tado.vanillacommu...l/discussion/comment/5959

[Afbeelding]
Idealiter nog een bypass voor de Tado knop (dus rechts van de Tado knop in dit geval, niet tussen de Tado knop en de maximaal beveiliging).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

acidfever schreef op zondag 29 november 2020 @ 13:22:
[...]

Idealiter nog een bypass voor de Tado knop (dus rechts van de Tado knop in dit geval, niet tussen de Tado knop en de maximaal beveiliging).
Dat van die bypass lees ik ook steeds, maar het is me nog niet helemaal duidelijk hoe dat precies moet werken.

Anders vraagje, ik was in de veronderstelling dat mijn oude thermostaat als 'aan-uit' was aangesloten, maar dat lijkt toch al modulerend te zijn.
Uit de handleiding
9.4.3 Modulerende ruimteregeling De Remeha Quinta is voorbereid voor communicatie via het OpenTherm protocol. Dit betekent dat zonder verdere aanpassingen geschikte modulerende ruimteregelaars met OpenTherm communicatie, zoals de Remeha Celcia 20, kunnen worden aange-sloten. Raadpleeg onze afdeling Sales support welke regelaars kunnen worden toege-past.De regelaars worden gemonteerd in een referentieruimte. Aansluiting vindt plaats met behulp van een twee-aderige kabel op de klemmen 1 en 2 van de 24-polige klemmen-strook
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zKlIAlO_hWInGw1lSGbwIKMCOKQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jlrVLN3jOpnVZ16fCjoYCoce.jpg?f=fotoalbum_large

Is het zo dan goed aangesloten? De Tado thermostaat in de woonkamer zit op de + en -
Wat zou het nut / noodzaak zijn van aansluiten dmv vier draden? (die extra twee draden zijn nu los)

[ Voor 3% gewijzigd door Haan op 29-11-2020 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Haan schreef op zondag 29 november 2020 @ 13:44:
[...]

Dat van die bypass lees ik ook steeds, maar het is me nog niet helemaal duidelijk hoe dat precies moet werken.

Anders vraagje, ik was in de veronderstelling dat mijn oude thermostaat als 'aan-uit' was aangesloten, maar dat lijkt toch al modulerend te zijn.
Uit de handleiding

[...]

[Afbeelding]

Is het zo dan goed aangesloten? De Tado thermostaat in de woonkamer zit op de + en -
Wat zou het nut / noodzaak zijn van aansluiten dmv vier draden? (die extra twee draden zijn nu los)
Ja dan zit het zo goed, de 2 extra draden in de kabel heb je niet nodig.

Je hebt neem ik aan de Tado ook correct geconfigureerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

ik222 schreef op zondag 29 november 2020 @ 16:28:
[...]

Ja dan zit het zo goed, de 2 extra draden in de kabel heb je niet nodig.

Je hebt neem ik aan de Tado ook correct geconfigureerd?
Wat voor configuratie bedoel je precies? Ik kan niet bijster veel vinden om in te stellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomsas
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-11-2024
Iemand die weet wat deze foutmelding betekent? Verwarming verwarmt ook niet meer op deze plaats...

* opgelost: was het symbool van een batterij. Raar, want de app zei dat de conditie van de batterij nog goed was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h8h89E5x0P7mvJkBLohZOiTY5nA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MofaHVm7BRxsrBzl90hYskq6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Thomsas op 29-11-2020 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Haan schreef op zondag 29 november 2020 @ 17:08:
[...]

Wat voor configuratie bedoel je precies? Ik kan niet bijster veel vinden om in te stellen
Via het installateurs menu moet je hem op D01 zetten voor Opentherm wat jou Remeha doet. Zie https://www.google.com/ur...Vaw3EyoGrSDhY0vOKTiDUeDVT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Thanks, ga ik straks naar kijken dan.
Edit:
Stond ook al goed

[ Voor 27% gewijzigd door Haan op 29-11-2020 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
ik222 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 23:25:
Yup inderdaad, draden moeten dan op de + en de - op de Tado en je moet hem instellen op D01 (zie installateurs handleiding).

En dan bij je ketel even in de handleiding opzoeken op welke klemmen rood en blauw daar moeten voor Opentherm en of je daar eventueel verder nog iets voor moet instellen.
En als ik ze via de no en can aansluit waar moet de rode en waar moet de blauwe draad dan (even voor de check )

[ Voor 3% gewijzigd door MarioMark1541 op 29-11-2020 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
MarioMark1541 schreef op zondag 29 november 2020 @ 19:12:
[...]

En als ik ze via de no en can aansluit waar moet de rode en waar moet de blauwe draad dan (even voor de check )
Volgorde van de draden maakt bij een relais schakeling niet uit als je dat bedoelt? Gewoon een op de COM en een op de NO is dan prima maar de volgorde doet er niet toe.

Bij Opentherm maakt de volgorde overigens wel uit, tenminste voor mijn Remeha moest ik de draden omdraaien om het te laten werken. Maar goed dat is een kwestie van proberen, er gaat niks stuk als ze verkeerd om zitten alleen werkt het dan niet via Opentherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
ik222 schreef op zondag 29 november 2020 @ 19:57:
[...]

Volgorde van de draden maakt bij een relais schakeling niet uit als je dat bedoelt? Gewoon een op de COM en een op de NO is dan prima maar de volgorde doet er niet toe.

Bij Opentherm maakt de volgorde overigens wel uit, tenminste voor mijn Remeha moest ik de draden omdraaien om het te laten werken. Maar goed dat is een kwestie van proberen, er gaat niks stuk als ze verkeerd om zitten alleen werkt het dan niet via Opentherm.
Oké

Ik twijfelde omdat ik daarstraks de set netjes op de muur had gemonteerd en de ketel weer bleef loeien

Na een restart en weer instellingen bevestigen lijkt hij het nu wel te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinFoot
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-09 21:37
Hebben jullie ook ervaringen met hoe om te gaan met je Tado bij verhuizing?
Ik krijg straks de thermostaat binnen, woon nu nog in een huurhuis en ga begin maart verhuizen. Wel wil ik in die tussentijd gebruik maken van de Tado.

Is het gemakkelijk om de oude thermostaat weer aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
RobinFoot schreef op zondag 29 november 2020 @ 20:26:
Hebben jullie ook ervaringen met hoe om te gaan met je Tado bij verhuizing?
Ik krijg straks de thermostaat binnen, woon nu nog in een huurhuis en ga begin maart verhuizen. Wel wil ik in die tussentijd gebruik maken van de Tado.

Is het gemakkelijk om de oude thermostaat weer aan te sluiten?
Waarom zou dat niet makkelijk zijn? Zeker als je noteert hoe de oude thermostaat aangesloten zat is het een kwestie van een paar draadjes en een paar schroefjes toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 14:09
Na een week tado gebruiken erg tevreden er mee.
Voor 1 van mijn radiatoren heb ik een adapter moeten gebruiken. 'Op gevoel' de juiste gekozen. Schroefdraad is uiteraard logisch, maar de lengte van de pin was even gokken.
1 van de pinnen leek te lang, waardoor de knop niet meer er op kon. Toen 1 korter gekozen, en dat lijkt prima te werken.
Radiator voelt niet warm aan als hij uit is, maar draait wel netjes open als het moet.
Nu zit deze radiator in mijn badkamer (in een appartementencomplex) en lijkt het hier behoorlijk warm te blijven (19/20 graden) , ook al ben ik een dag niet thuis (rest van de sensoren gaat terug naar 16/17 graden).
Nu twijfel ik: zou het kunnen dat deze radiator wel heel klein beetje open blijft, doordat de pin in de 'maximale uit stand' alsnog niet helemaal uit staat?

http://support.tado.com/n...-slimme-radiatorknop-past

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

@yannickie111 dat zou je makkelijk moeten kunnen controleren. Zet de radiatorknop helemaal uit in de app (of op de knop zelf), als de radiator niet koud wordt sluit ie inderdaad niet helemaal goed af.

Bij mij in de badkamer is het overigens ook niet gelukt om een knop te installeren, het schroefdraad dat daar zit is een maatje kleiner dan van de knop, en geen enkele bijgeleverde adapter past (allemalaal drie keer geprobeerd ;) ). Ik heb eigenlijk alleen een soort extra ring nodig die de huidige iets vergroot, zou zoiets bestaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Haan schreef op zondag 29 november 2020 @ 13:44:
[...]

Een bypass maakt een verbinding tussen aanvoer en retour die op basis van een drukinstelling dicht is of open gaat. Op die manier zorg je ervoor dat er altijd circulatie is tussen aanvoer en retour, ook al staan al je radiatorknoppen (en in dit geval je vloerverwarming) dicht. Ook wanneer er bijvoorbeeld nog 1 knop een beetje open staat voorkomt het storing in je CV ketel (en onnodige belasting van de pomp in je ketel).

Wanneer er ergens in je CV systeem een radiator zonder Thermostatische kraan is (of 1 die altijd open staat) is er verder niet zo'n probleem. Dan is er altijd circulatie mogelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door acidfever op 30-11-2020 09:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHil
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-09 08:09
Dag allen,
Ik overweeg om een Tado systeem aan te schaffen maar het ontbreken van een kinderslot heeft mij hier vooralsnog van weerhouden. Ik heb dit met de klantenservice besproken, en aangegeven dat ik dit wel nodig heb voor aanschaf. Hun antwoord:
Op dit moment zijn we het aan het testen en proberen we het begin 2021 uit te brengen.
Kortom, wellicht is er begin 2021 een kinderslot op de Tado. Hoera!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heraut
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 16:51
RonaldHil schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:44:
Dag allen,
Ik overweeg om een Tado systeem aan te schaffen maar het ontbreken van een kinderslot heeft mij hier vooralsnog van weerhouden. Ik heb dit met de klantenservice besproken, en aangegeven dat ik dit wel nodig heb voor aanschaf. Hun antwoord:
[...]

Ik heb bij gebrek aan een Tado kinderslot het zo ingesteld dat handmatige aanpassingen in de kinderkamer na 2 minuten worden terug gezet naar het schema. Een prima tijdelijke oplossing tot Tado dit definitief oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DelinQ
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-08 22:54
Beste mede-tweakers,

Ik twijfel tussen onderstaande twee producten:
https://www.tink.nl/tado-...-funk-starter-kit-v3-plus
https://www.tink.nl/tado-...aadloze-temperatuursensor

De gewenste situatie is:
- Woonkamer hoofdtemperatuur meter
- Slaapkamer aparte temperatuurmeter (optioneel)

Mijn voornaamste vraag is:
Heb ik het basisstation daadwerkelijk nodig, ik hoef geen internet connectie en de sensoren wil ik via een apart netwerk bedienen.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heraut
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 16:51
DelinQ schreef op maandag 30 november 2020 @ 10:39:
Beste mede-tweakers,

Ik twijfel tussen onderstaande twee producten:
https://www.tink.nl/tado-...-funk-starter-kit-v3-plus
https://www.tink.nl/tado-...aadloze-temperatuursensor

De gewenste situatie is:
- Woonkamer hoofdtemperatuur meter
- Slaapkamer aparte temperatuurmeter (optioneel)

Mijn voornaamste vraag is:
Heb ik het basisstation daadwerkelijk nodig, ik hoef geen internet connectie en de sensoren wil ik via een apart netwerk bedienen.

Alvast bedankt voor jullie hulp.
De Internet bridge heb je altijd nodig... Het is een Cloud Dienst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr.DJ95 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:11:
@tado Zoals gebruikelijk erg scherpe aanbiedingen. Een maat en m'n vader voorzien van een huis vol Tado spullen. Ik mis echter een aanbieding voor de Care & Protect dienst. Zie ik deze over het hoofd of is die er niet?
Waarom zou daar een aanbieding voor zijn?

We moeten ook nog ergens geld aan verdienen met deze lage hardwareprijzen >:)
Spam schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:31:
@tado Ik heb een vreemd probleem met 1 tado radiatorknop: ondanks het feit dat ik de display temperatuur op 5 graden heb staan wordt de verwarming toch warm? Ik heb deze vervangen met een nieuwe Tado knop en die heeft dit probleem niet. Bij 5 graden dient hij gewoon dichtgeknepen te worden...toch?

Wat kan hier het probleem zijn? De batterij leeg of de motor niet genoeg kracht om het ventiel dicht te knijpen? Zo ja, hoe meld ik dit aan? De knop heb ik in december 2019 gekocht...
Er zijn meerdere oorzaken mogelijk.
Altijd beginnen met nieuwe batterijen en een nieuwe kalibratie. Als het probleem daarna niet opgelost is, dan moeten we kijken of het aan de radiatorkraan zelf ligt of aan de tado knop. Dit kunt u doen door de tado knop van radiator te wisselen (altijd opnieuw kalibreren door de batterijen eruit te nemen voor het opnieuw plaatsen op de andere radiator).

Mocht u er niet uitkomen, kunt u altijd contact met ons opnemen.
Als u last heeft van de "oververhitting" kunt u ook tijdelijk weer de "domme radiatorknop" terugplaatsen.
apNia schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:27:
@tado kan ik meerdere knoppen als 1 knop bedienen? Dus zeg maar de "huiskamer" als geheel, ondanks dat die door 3 knoppen bepaalt wordt. Dus temperatuur verhogen naar 21 graden eenmalig ipv 3x moeten invoeren.
Ja, dat is mogelijk door ze in dezelfde tado kamer te zetten. (Zoals iemand in het forum ook al heeft vermeld)

[ Voor 66% gewijzigd door tado op 30-11-2020 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

@tado Ik zit nu in mijn werkkamer waar het nu zo'n 18.5 graden is (losse thermometer), de knop zegt dat het 19 graden is, en de temperatuur staat ingesteld op 21 graden. Volgens de app wordt er verwarmd (in die grafiek te zien).
Toch gaat slaat de CV niet aan en zit ik nu in de kou, hoe kan dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Haan schreef op maandag 30 november 2020 @ 10:49:
@tado Ik zit nu in mijn werkkamer waar het nu zo'n 18.5 graden is (losse thermometer), de knop zegt dat het 19 graden is, en de temperatuur staat ingesteld op 21 graden. Volgens de app wordt er verwarmd (in die grafiek te zien).
Kan deze knop wel warmte vragen aan de CV via de slimme thermostaat ?

U kunt dit sinds kort nakijken via my.tado.com en dan naar instellingen.

Als u er niet uit komt, kunt u altijd contact met ons opnemen via de chat op www.tado.nl
heraut schreef op maandag 30 november 2020 @ 10:20:
[...]

Ik heb bij gebrek aan een Tado kinderslot het zo ingesteld dat handmatige aanpassingen in de kinderkamer na 2 minuten worden terug gezet naar het schema. Een prima tijdelijke oplossing tot Tado dit definitief oplost.
Ik heb nu echt hoop dat deze feature nu in de komende weken/maanden komt! Grootste probleem is natuurlijk hoe we het duidelijk gaan maken op de radiatorknop zelf, hoe maak je onderscheid tussen aan apparaat wat geen batterijspanning meer heeft (en dus helemaal "uit" is) en een apparaat dat prima werkt maar wel "Child Lock" geactiveerd heeft.

Tot die tijd is uw tijdelijke oplossing waarschijnlijk de beste workaround.

[ Voor 37% gewijzigd door tado op 30-11-2020 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-09 07:39
@tado , ik heb sinds gisteren de thermostaat en 2 knoppen (komen er nog 3 aan). Ik heb vanwege extreem irritante tikkende verwarmingen, de verwarming snachts altijd uitstaan. Nu heb ik alles ingesteld dat de verwarmingsvraag snachts heel laag is, en de vroege start uitgezet, maar toch stonden de radiatoren om 5 uur sochtends allemaal te loeien, is er iets waardoor ik dit uit kan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

tado schreef op maandag 30 november 2020 @ 10:59:
[...]

Kan deze knop wel warmte vragen aan de CV via de slimme thermostaat ?

U kunt dit sinds kort nakijken via my.tado.com en dan naar instellingen.

Als u er niet uit komt, kunt u altijd contact met ons opnemen via de chat op www.tado.nl
Bedoel je de Verwarmingszone van de kamer? Alle kamers hebben daar de thermostaat van de woonkamer als zoneregelaar.
Inmiddels is de CV wel aan het werk, maar dat zou ook van een andere kamer kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelangelo80
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-09 17:35
RonaldHil schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:44:
Dag allen,
[...]

Heel fijn dat ze nu met een oplossing komen! Voorheen wilde ze deze feature niet, omdat de thermostaatkraan dan alleen via de cloud bediend kon worden, en dat zou bij bijvoorbeeld een internetstoring kunnen betekenen dat de thermostaatkraan niet meer bediend kan worden.

Ik had het tijdelijk met plakband opgelost. Ook heel provisorisch, maar toen ze een paar keer door hadden dat de knop niet meer draaibaar was, bleven de kinderen (1 en 3 jaar) er uiteindelijk vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelangelo80
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-09 17:35
Haan schreef op maandag 30 november 2020 @ 10:49:
Ik heb dit ook een keer gehad na het installeren van een losse Tado Temperatuursensor. Heb toen een chat gestart met support en die hebben het verholpen. Stond een vinkje verkeerd dat niet door klanten zelf kan worden aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 30-08 16:13

RoRoo

Certified Prutser

Momenteel zit ik in mijn huis met (Almere) stadsverwarming met een Nest thermostaat in de woonkamer.
In de meterkast heb ik een elektronische klep die open/dicht gaat n.a.v. de warmtevraag vanuit de nest.

Gevolg: warme woonkamer, koude slaapkamers/kantoor.

Ik wil de huidige thermostaatkranen (staan standaard open zodat er wel íets verwarmd wordt als de woonkamer verwarmd wordt) vervangen voor "slimme" kranen.
Tado is volgens mij een mooie optie.

Ik hoef geen slimme functies vanuit Tado te hebben, ik wil alles gaan regelen vanuit Home Assistant.
Maar wat zou ik dan nodig hebben?
Heb ik dan wel de brug en muurthermostaat nodig? Of kan ik gewoon af met 7 radiator knoppen die ik instel op temperatuur x als we in-house zijn en y na 22:00 en als we weg zijn.

Feitelijk zou Tado toch moeten werken:
Klep open indien er ergens warmtevraag is, en klep dicht als dat niet zo is. En de knoppen staan per ruimte open of dicht afhankelijk van temperatuur en instelling?

Ik heb nl. nog een oud trauma dat we ooit €900 moesten bijbetalen omdat onze klep (achter de meter) stuk was en de hele zomer open gestaan heeft ondanks dat de thermostaatkranen dicht waren.

We willen dit natuurlijk voorkomen :+

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 10:13
dan heb je in feite genoeg aan de knoppen en een bridge.
ik zou (voor je huiskamer) wel een temperatuur sensor monteren, dit omdat deze de temperatuur beter (constanter) kan regelen. Wat gewoon het comfort verhoogd.

edit: je hebt dan zeker een temperatuur sensor/wand thermostaat nodig: deze regelt de klep.
de thermostaatknoppen dan de warmtevraag in de btreffende kamers

[ Voor 28% gewijzigd door Motorfret op 30-11-2020 13:15 ]

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 30-08 16:13

RoRoo

Certified Prutser

Motorfret schreef op maandag 30 november 2020 @ 13:13:
dan heb je in feite genoeg aan de knoppen en een bridge.
ik zou (voor je huiskamer) wel een temperatuur sensor monteren, dit omdat deze de temperatuur beter (constanter) kan regelen. Wat gewoon het comfort verhoogd.
Thanks! Nu de vrouw overtuigen want die zit natuurlijk lekker warm in de woonkamer :X

Dus los van de sensoren op de knoppen, nog een extra sensor?

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-K
  • Niet online

Jay-K

1337 Bhagwag

Ik zit hier nu ook naar te kijken. Maar kom er niet geheel uit.
Van wat ik begrijp sluit ik de bridge aan op de CV ketel, deze communiceert vervolgens draadloos met de thermostaat beneden? En die thermostaat kan ik dan vervolgens ergens in het stopcontact drukken en dan functioneert deze?
Dat laatste kan ik niet goed terugvinden, zie veel filmpjes op YouTube waar ze hem vervolgens op de plek van de oude thermostaat aansluiten maar ik wil deze verplaatsen ivm de aanschaf van een houtkachel.

Before me there were many, after me there will be none

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forgottenG
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-09 23:38
Hai iedereen!

Ik heb gisteren een slimme tado thermostaat geinstalleerd met 2 radiatorknoppen.
Ik heb echter enkele vraagjes.
Ik merk dat de radiators met de tado slimme knoppen wel heel erg warm worden (helemaal open)? op de vorige knoppen was het mogelijk om verschillende standen (1 tem 5) te kiezen. Is deze optie niet mogelijk bij de knoppen van Tado, kan deze enkel volledig toe of volledig open? Is dit dan ook efficiënter/zuiniger dan verschillende standen?

Men 2de vraag gaat meer over de opstelling.
De slimme thermostaat heb ik beneden in de bureau gehangen ( op plaats van vorige thermostaat)
De 2 knoppen heb ik in de badkamer en een bureaukamer op het 1ste verdiep gemonteerd.
Hoe werkt Tado juist als ik volgende situatie heb:

Ik zet slimme thermostaat op bureaukamer op 18°C, de badkamer en bureau op verdiep 1 zet ik op 20°C,
De thermostaat in de bureaukamer zorgt ervoor dat alle radiators warm worden (ook diegene met de oude, manuele knoppen). na een tijdje is het 18°C in de bureaukamer, dit wilt zeggen dat de temperatuur voor die kamer bereikt is, dus dan zou de toevoer moeten stoppen. Maar stel dat de bureau en badkamer op verdiep 1 op die moment nog niet op 20°C zijn. Is het dan mogelijk om te zeggen dat ik enkel deze 2 chauffages wil laten verwarmen, zonder dat al men andere manuele chauffages opspringen?

Of moet ik hiervoor ineens alle knoppen gaan veranderen dan, zodat heel het systeem 'smart' wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:40

MrScratch

I am rubber, you are glue

acidfever schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:23:
[...]

Een bypass maakt een verbinding tussen aanvoer en retour die op basis van een drukinstelling dicht is of open gaat. Op die manier zorg je ervoor dat er altijd circulatie is tussen aanvoer en retour, ook al staan al je radiatorknoppen (en in dit geval je vloerverwarming) dicht. Ook wanneer er bijvoorbeeld nog 1 knop een beetje open staat voorkomt het storing in je CV ketel (en onnodige belasting van de pomp in je ketel).

Wanneer er ergens in je CV systeem een radiator zonder Thermostatische kraan is (of 1 die altijd open staat) is er verder niet zo'n probleem. Dan is er altijd circulatie mogelijk.
Inderdaad, een bypass is erg handig en slim om op je CV-circuit te hebben. Hier een link naar hoe ik dat heb opgelost, rechtsboven de bypass valve.

MrScratch in "vloerverwarming hoe combineren met slimme thermostaat"

Overigens heb ik de officiele manier met de zoneklep gedaan (ook te zien in bovenstaande link), maar dat was mede omdat ik de aanpassing zelf heb gedaan en dus de arbeidskosten kon uitsparen. Leuke leerervaring overigens om dit te doen.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niet_Jan_Jaap schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:02:
@tado , ik heb sinds gisteren de thermostaat en 2 knoppen (komen er nog 3 aan). Ik heb vanwege extreem irritante tikkende verwarmingen, de verwarming snachts altijd uitstaan. Nu heb ik alles ingesteld dat de verwarmingsvraag snachts heel laag is, en de vroege start uitgezet, maar toch stonden de radiatoren om 5 uur sochtends allemaal te loeien, is er iets waardoor ik dit uit kan zetten?
Geen idee,

Definieer heel laag ? Ik zou ze gewoon op OFF zetten in de nacht (vorstbeveiliging).

Doe een nieuwe kalibratie van de radiatorknoppen door kort de batterijen eruit te halen en daarna weer opnieuw te monteren.
Jay-K schreef op maandag 30 november 2020 @ 13:16:
Ik zit hier nu ook naar te kijken. Maar kom er niet geheel uit.
Van wat ik begrijp sluit ik de bridge aan op de CV ketel, deze communiceert vervolgens draadloos met de thermostaat beneden? En die thermostaat kan ik dan vervolgens ergens in het stopcontact drukken en dan functioneert deze?
Dat laatste kan ik niet goed terugvinden, zie veel filmpjes op YouTube waar ze hem vervolgens op de plek van de oude thermostaat aansluiten maar ik wil deze verplaatsen ivm de aanschaf van een houtkachel.
Alles is afhankelijk van uw huidige setup.

Heeft u nu een bedrade thermostaat, koopt u de bedrade slimme thermostaat starterskit.

Heeft u nu een draadloze of geen thermostaat, koopt u de draadloze slimme thermostaat starterskit.

U krijgt daarna stap voor stap instructies via de app om het aan te sluiten op uw ketel (of de huidige thermostaat te vervangen)

[ Voor 39% gewijzigd door tado op 30-11-2020 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:52
Even een vraagje:

Wij hebben onze opstelling uitgebreid met (o.a.) een extra radiatorknop in een ruimte die we eerder nooit verwarmden (verwarming stond uit). Nu met het thuiswerken is dit een werkplek geworden waardoor we het hier ook iets aangenamer willen maken.

Het is een kleine kamer met een enkele convector (zo'n ding van 30 cm hoog) waar al een thermostatische kraan op zat welke ik zonder adapter aan kon sluiten op de tado.

Nu wil het alleen dat de convector niet verder warm wordt dan lauw. Ik heb al gekeken naar de stand van dat imbusventieltje: die staat ruim open. Ook al ik die open of dicht draai verandert er niets.
Een naastliggende ruimte die verder identiek is (convector + tado knop) hoor ik de installatie ruisen als de warmtevraag ontstaat, bij deze ruimte niets.

- Zoals ik zei wordt het water wel lauw, dus de convector is aangesloten op de installatie.
- Als de knop vraag genereert worden de overige (domme) radiatoren inderdaad wel warm, dus dat werkt allemaal goed.
- Voor zover ik kan zien hebben we een enkel systeem zonder zones die dicht kunnen staan.
- Het ventiel op de convector staat zoals gezegd open

Hebben jullie enig idee wat hier nog aan de hand kan zijn? Kan er ergens op een convector nog een andere plek zijn waar hij geknepen kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhuijben
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-08 11:38
Haan schreef op maandag 30 november 2020 @ 08:56:
Bij mij in de badkamer is het overigens ook niet gelukt om een knop te installeren, het schroefdraad dat daar zit is een maatje kleiner dan van de knop, en geen enkele bijgeleverde adapter past (allemalaal drie keer geprobeerd ;) ). Ik heb eigenlijk alleen een soort extra ring nodig die de huidige iets vergroot, zou zoiets bestaan?
Even goed naar het oude merk kijken en dan losse adapter checken. Ik had hier in huis allemaal Vaillant thermostaatkranen en in de badkamer een Giacomini. Via amazon voor allemaal metalen adaptertjes besteld en zitten uiteindelijk allemaal prima.

Vanwege de oude installatie die vervangen werd heb ik op twee plaatsen heb later de thermostaten nog even los gehad om het palletje wat soepeler te kunnen maken... en vervolgens de thermostaatknoppen opnieuw laten calibreren. Anders bleef er nog wat water lekken als de platen dicht zouden moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05:36

Famous

R 400+

Toch maar eens kijken of ik het systeem een volledige reset kan geven.
Ik maak gebruik van het slimme schema maar die werkt sinds eens paar dagen niet meer lekker.

Gisteren was het bijna 21 graden binnen terwijl die moest verwarmen tot 19.5, ik voel aan de verwarming en die was ontzettend warm. Niets gedaan verder en 10 minuten later gevoeld, nog steeds aan het verwarmen.
Om 17:00 "hoort" die op werkdagen naar 19.5 graden te verwarmen maar nu begon die rond 15:00 al te verwarmen terwijl het 17.2 graden binnen is.

In plaats van te besparen doet die nu het tegenovergestelde :p

Edit: heb de slimme thermostaat erbij en die geeft gewoon aan dat die verbonden is, batterijen zijn helemaal vol.

[ Voor 9% gewijzigd door Famous op 30-11-2020 15:21 ]

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
Ik heb iets met mijn vloerverwarming wat toch wel irritant begint te worden. Ik vraag me af of dit normaal is of niet.

Ik heb het geluid waar het over gaat opgenomen:
https://www.icloud.com/ic...d6MuNOjvU2bAJ1w#Snoeklaan

Ik zal uitleggen wat je hoort.
  • De 0 tot 4 seconden is de ingestelde temperatuur. (40c) en bijna behaald.
  • vervolgens draai ik hem helemaal open tot 8 seconden.
  • vanaf 12 seconden is die helemaal dicht tot 16 seconden
  • vanaf 16 seconden tot einde staat die weer op de ingestelde stand van 40c
Ik hoop dat het zo een beetje te volgen is.. :+

Het vervelende is dat je het geluid best goed hoort. Hij lijkt de knop half dicht te drukken omdat de 40c water temperatuur bijna gehaald is. Overigens blijft het geluid ook wel als die helemaal open staat. (Max temp)

Mijn vraag is eigenlijk of dit normaal is. Ik weet zeker dat er geen lucht in het systeem zit. Ook heb ik een automatische ontluchter op het hoogste punt zitten.

Als dit volgens jullie niet normaal is ga ik is contact opnemen met de mannen die de vloerverwarming geleverd hebben. Alvast Bedankt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-K
  • Niet online

Jay-K

1337 Bhagwag

tado schreef op maandag 30 november 2020 @ 13:40:
[...]

Geen idee,

Definieer heel laag ? Ik zou ze gewoon op OFF zetten in de nacht (vorstbeveiliging).

Doe een nieuwe kalibratie van de radiatorknoppen door kort de batterijen eruit te halen en daarna weer opnieuw te monteren.

[...]

Alles is afhankelijk van uw huidige setup.

Heeft u nu een bedrade thermostaat, koopt u de bedrade slimme thermostaat starterskit.

Heeft u nu een draadloze of geen thermostaat, koopt u de draadloze slimme thermostaat starterskit.

U krijgt daarna stap voor stap instructies via de app om het aan te sluiten op uw ketel (of de huidige thermostaat te vervangen)
Laat ik het anders verwoorden.
Ik wil de huidige thermostaat verwijderen en de Tado op een andere lokatie in mijn huis plaatsen.
Kan dat met de V3 draadloze starter set? Kan ik die thermostaat ergens in een stopcontact drukken zodat wanneer ik mijn nieuwe houtkachel opstook de vloerverwarming ook op temperatuur blijft.

Before me there were many, after me there will be none

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jay-K schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:36:
[...]

Laat ik het anders verwoorden.
Ik wil de huidige thermostaat verwijderen en de Tado op een andere lokatie in mijn huis plaatsen.
Kan dat met de V3 draadloze starter set? Kan ik die thermostaat ergens in een stopcontact drukken zodat wanneer ik mijn nieuwe houtkachel opstook de vloerverwarming ook op temperatuur blijft.
Ik denk dat u inderdaad opzoek bent naar de draadloze slimme thermostaat starterskit.

De beste oplossing voor houtkachels zijn de slimme knoppen, die warmte kunnen vragen van de slimme thermostaat, ook al is de "hoofdkamer" al warm genoeg.

Maar uw oplossing werkt ook, door gewoon de tado draadloze thermostaat in een koude kamer te leggen, zal de ketel blijven doorstoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
@Jay-K ja dat kan. Je sluit de "extensie kit" aan op je stadsverwarming klep CV ketel. En alle apparaten zullen tegen dat ding praten wanneer er warmte vraag is.
De thermostaat kun je vervolgens overal ophangen of neerleggen.

[ Voor 3% gewijzigd door g00gle op 30-11-2020 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

g00gle schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:35:
Ik heb iets met mijn vloerverwarming wat toch wel irritant begint te worden. Ik vraag me af of dit normaal is of niet.

Ik heb het geluid waar het over gaat opgenomen:
https://www.icloud.com/ic...d6MuNOjvU2bAJ1w#Snoeklaan

Ik zal uitleggen wat je hoort.
  • De 0 tot 4 seconden is de ingestelde temperatuur. (40c) en bijna behaald.
  • vervolgens draai ik hem helemaal open tot 8 seconden.
  • vanaf 12 seconden is die helemaal dicht tot 16 seconden
  • vanaf 16 seconden tot einde staat die weer op de ingestelde stand van 40c
Ik hoop dat het zo een beetje te volgen is.. :+

Het vervelende is dat je het geluid best goed hoort. Hij lijkt de knop half dicht te drukken omdat de 40c water temperatuur bijna gehaald is. Overigens blijft het geluid ook wel als die helemaal open staat. (Max temp)

Mijn vraag is eigenlijk of dit normaal is. Ik weet zeker dat er geen lucht in het systeem zit. Ook heb ik een automatische ontluchter op het hoogste punt zitten.

Als dit volgens jullie niet normaal is ga ik is contact opnemen met de mannen die de vloerverwarming geleverd hebben. Alvast Bedankt _/-\o_
Je bedoelt het "stroming" geluid wat je hoort wat harder wordt wanneer de doorgang meer en meer geknepen wordt door de radiatorknop?

Een Tado radiatorknop (sterker nog, iedere knop) zal de doorstroming van de thermostatische insert inderdaad knijpen wanneer de gewenste temperatuur bijna is behaald. In dat geval krijg je absoluut wat stromingsgeluid door de kleinere opening, zeker wanneer de CV pomp flink aan het pompen en blijft en de druk nergens anders kwijt kan.

Ik hoor daarnaast de motor van de Tado knop helemaal niet stellen, klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
ik222 schreef op zondag 29 november 2020 @ 19:57:
[...]

Kloot het trouwens als ik in de app 21,5 graden selecteer dat hij op de thermostaat de halve graden niet aangeeft maar het afrond naar 22
Wordt het dan 21,5 of 22?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-09 22:03
Werkt deze ook met mijn Atag? Ik kan het EAN of productnummer alleen in de GB terug vinden namelijk.

Amazon https://www.amazon.co.uk/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
acidfever schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:27:
[...]

Je bedoelt het "stroming" geluid wat je hoort wat harder wordt wanneer de doorgang meer en meer geknepen wordt door de radiatorknop?

Een Tado radiatorknop (sterker nog, iedere knop) zal de doorstroming van de thermostatische insert inderdaad knijpen wanneer de gewenste temperatuur bijna is behaald. In dat geval krijg je absoluut wat stromingsgeluid door de kleinere opening, zeker wanneer de CV pomp flink aan het pompen en blijft en de druk nergens anders kwijt kan.

Ik hoor daarnaast de motor van de Tado knop helemaal niet stellen, klopt dat?
Klopt het betreft de watertemperatuur knop van de vv.
Ik heb een zoneklep geen tado knop ervoor zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MarioMark1541 schreef op maandag 30 november 2020 @ 18:53:
[...]

Kloot het trouwens als ik in de app 21,5 graden selecteer dat hij op de thermostaat de halve graden niet aangeeft maar het afrond naar 22
Het wordt de temperatuur die je instelt in de app, de thernostaat rondt de weergave af.

De app en ook de tempweergave vd thermostaat gaan met de tiende graad, de temperatuurinstelling op de thermostaat met de hele graad. Dat is wel een groot verschil.

Ik denk dat het iets met usability te maken heeft, per tiende graad instellen via de knoppen wordt de langzaam of moeilijk gevonden.

Maar het zou een heel goed idee zijn als de temperatuur op de halve graad ingesteld kan worden, dat is een mooi compromis en ook conform de mogelijkheden van de klassieke thermostaten. En dat is niet voor niets: 1 graad is gewoon net te grof en maakt vaak het verschil tussen net te koud en net te warm. Met een halve graad zit je goed.

[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 30-11-2020 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vZWdWFb7h62HeE-7qXF1KRjhAYk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iJxIBVJRg79BCdp0Fd7bwDKY.png?f=fotoalbum_large

Klopt dit dan wel ?

Ingesteld op 21,3 maar geeft 22 aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
MarioMark1541 schreef op maandag 30 november 2020 @ 18:53:
[...]

Thermostaat geeft inderdaad de halve graden niet weer volgens mij. Die rond het af op hele graden. Zolang je de temperatuur niet daar instelt maar via de app werkt de sturing gewoon op halve graden verder.

Thermostaat dient bij mij puur als voeler, instellen doe ik via Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ik222 op tienden van graden dus, niet halve graden. Het verschil is dus heel groot, een factor 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR

GVR

MarioMark1541 schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:24:
[Afbeelding]

Klopt dit dan wel ?

De thermostaat zal eerst de actuele temperatuur (22,0) weergeven en daarna de ingestelde temperatuur (21)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MarioMark1541 schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:24:
[Afbeelding]

Klopt dit dan wel ?

Dat heeft niets te maken met de precisie van de instelling maar met de kwaliteit van de regeling door de Tado thermostaat. Dat verschijnsel heet overshoot, Zoek maar eens in dit topic. ;)

Vergelijk het met een olietanker die te laat / zacht remt en daardoor nog te ver doorvaart. Hoe groter het temperatuurverschil dat overbrugd moet worden (vaart van de tanker), hoe groter de overshoot.

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 30-11-2020 19:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GVR

GVR

Cap schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:53:
@ik222 op tienden van graden dus, niet halve graden. Het verschil is dus heel groot, een factor 10.
Bij de actuele temperatuur wordt het op tiende graad nauwkeurig weergegeven, de ingestelde temperatuur zonder decimalen. Maar hoe vaak zit je nu echt aan de thermostaat? Het systeem is bedoeld om met schema's te werken, bediening zoveel mogelijk via de app. Die thermostaat hangt er bij mij vooral om soms even te kijken hoe warm het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GVR schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:54:
[...]

De thermostaat zal eerst de actuele temperatuur (22,0) weergeven en daarna de ingestelde temperatuur (21)
Hij bedoelt in de app. Hij heeft ingesteld 21.3 graden, de temperatuur in de ruimte is al 22 graden (linksonder weergegeven, dus 0.7 graden overshoot) maar de ketel stookt nog vrolijk wat door (1 streepje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GVR schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:56:
[...]

Bij de actuele temperatuur wordt het op tiende graad nauwkeurig weergegeven, de ingestelde temperatuur zonder decimalen. Maar hoe vaak zit je nu echt aan de thermostaat? Het systeem is bedoeld om met schema's te werken, bediening zoveel mogelijk via de app. Die thermostaat hangt er bij mij vooral om soms even te kijken hoe warm het is.
Dat klopt, De temperatuurweergave is leuk maar minder belangrijk. ik heb het over de instelling, daar zit een factor 10 verschil tussen. Dat vind ik nogal wat. Ik vind regelen op 1 graad te grof, en regelen op de 10e graad nogal fijn (tot op het onnodige af). Overal (dus zowel in app als op thermostaat) een halve graad of een kwart graad zou ideaal zijn. Consequent en doelmatig. Dat is het nu allebei niet, of in ieder geval niet helemaal.

En ik zit dus heel vaak aan mijn thermostaten / sensors. Ik stook per ruimte en heb thuis niet constant de telefoon in mijn hand, laat staan dat ik zin heb om die te unlocken en de app te starten en naar de juiste kamer te gaan. Het is met regelmaat zoveel gemakkelijker om in de ruimte zelf die 1 of 3 meter te overbruggen en even dat knopje in te drukken.

[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 30-11-2020 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous

Famous

R 400+

Cap schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:57:
[...]

Hij bedoelt in de app. Hij heeft ingesteld 21.3 graden, de temperatuur in de ruimte is al 22 graden (linksonder weergegeven, dus 0.7 graden overshoot) maar de ketel stookt nog vrolijk wat door (1 streepje).
Dat heb ik dus precies hetzelfde, kan me niet heugen dat dit een maandje geleden ook was.
Binnen is het boven de ingestelde temp maar ding staat volledig te verwarmen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DFfTgv5XiXhs-wR7dRCDLVvsX3A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Rtw9twR7SET3k2mUu1iFhTok.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Famous als ik een gok mag doen:

- het is momenteel kouder dan een maandje geleden
- je kamer moet meer opwarmen, met name bij opstaan of thuiskomst
- bij het overbruggen van grotere temperatuurverschillen is de overshoot groter.

Klopt dat?

Dit Tado topic deel 2 is nogal nieuw dus bevat nog weinig info, maar zoek eens op overshoot in deel 1 van dit topic, veel leesplezier. :)

By the way, ik hoop nog steeds dat @eXisTa een link naar het vorige deel 1 in de topicstart van dit deel 2 opneemt, die steeds handmatig terugzoeken is niet handig. ;)

[ Voor 52% gewijzigd door Cap op 30-11-2020 20:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarioMark1541
Cap schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:05:

- bij het overbruggen van grotere temperatuurverschillen is de overshoot groter.

Klopt dat?

Dit Tado topic deel 2 is nogal nieuw dus bevat nog weinig info, maar zoek eens op overshoot in deel 1 van dit topic, veel leesplezier. :)
Maar blijft de ketel dan doorstoken tot 22 graden terwijl 21,3 is ingesteld ?
Daar gaat het mij meer om
Je stelt een temperatuur in en dat zou dan ook de temperatuur moeten worden toch ?

Of begrijp ik het niet helemaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eXisTa
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

By the way, ik hoop nog steeds dat @eXisTa een link naar het vorige deel in de topicstart opneemt, die steeds handmatig terugzoeken is niet handig. ;)
Ik heb een koppeling gelegd met het vorige deel. Hierdoor heb je naast de titel van dit topic een mooi overzicht en kun je makkelijk naar het vorige deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MarioMark1541 schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:13:
[...]

Maar blijft de ketel dan doorstoken tot 22 graden terwijl 21,3 is ingesteld ?
Daar gaat het mij meer om
Je stelt een temperatuur in en dat zou dan ook de temperatuur moeten worden toch ?

Of begrijp ik het niet helemaal
Ja dat zou moeten, maar in de realiteit is dat makkelijker gezegd dan gedaan, dat leg ik hiervoor al uit: Tado vindt het lastig om te bepalen wanneer ie moet gaan remmen en rolt nog ff lekker door en geeft zelfs nog wat gas als het gewenste punt allang bereikt is. Nogmaals, zoek op overshoot.
Cap schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:56:
[...]

Dat heeft niets te maken met de precisie van de instelling maar met de kwaliteit van de regeling door de Tado thermostaat. Dat verschijnsel heet overshoot, Zoek maar eens in dit topic. ;)

Vergelijk het met een olietanker die te laat / zacht remt en daardoor nog te ver doorvaart. Hoe groter het temperatuurverschil dat overbrugd moet worden (vaart van de tanker), hoe groter de overshoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
eXisTa schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:13:
[...]

Ik heb een koppeling gelegd met het vorige deel. Hierdoor heb je naast de titel van dit topic een mooi overzicht en kun je makkelijk naar het vorige deel.
Die had ik gemist sorry! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:35
Ter vervanging van mij EQ3 max heb ik een set tado gekocht. Wij hebben stadsverwarming.
Installatie ging gemakkelijk en 1 verwarming kan ik inmiddels bedienen met de app en thermostaat.

In de EQ3 kon ik programma's programmeren en tegelijkertijd met de hand bedienen. Ik had een programma wat er voor zorgt dat na elke 6 uur de verwarming uitgezet word als deze handmatig is aangeschakeld. Dus handmatig gezet op 20 graden en om 18u reset naar 17 graden, ter voorkoming dat hij altijd aanstaat.
Iemand een idee hoe ik dit kan instellen? Of welk alternatief is er die ik nog niet ken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous

Famous

R 400+

Klopt dat?
Ik had Tado vorig jaar rond deze tijd ook hangen. Toen heb ik dit niet gemerkt, wat wel gewijzigd is is de losse thermostaat erbij.

Ter info, ik heb het redelijk snel koud en was steeds aan het bij verwarmen, vandaar de losse thermostaat die verder van de verwarming af hangt.

In mijn screenshot is de doeltemp al gehaald maar blijft op volle kracht (3 streepjes) doorstoken. Nu valt dit verschil mee maar in een eerdere post gaat het om meer dan een graad verschil waar de verwarming alsnog verwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
Cap schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:16:
[...]

Ja dat zou moeten, maar in de realiteit is dat makkelijker gezegd dan gedaan, dat leg ik hiervoor al uit: Tado vindt het lastig om te bepalen wanneer ie moet gaan remmen en rolt nog ff lekker door en geeft zelfs nog wat gas als het gewenste punt allang bereikt is. Nogmaals, zoek op overshoot.

[...]
Ik ga de support mailen zo te lezen kunnen zij dit oplossen

Nu staat de temperatuur bijvoorbeeld wel op 21,3
Hebben jullie ook nog iets gedaan aan de temperatuur afwijking ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Ah oke in de Tado app kun je de temperatuur blijkbaar per 0,1 graad instellen. Ik gebruik zelf die app / cloud gebeuren niet en doe alles via Home Assistant (middels Apple Homekit interface). En daar kan je thermostaten per 0,5 graad instellen.

Extreme overschoot heb ik trouwens vooralsnog geen last van met een enkele thermostaat in de woonkamer. Staat ingesteld op 21,0 en dat wordt een keer 21,1 maar verder dan dat gaat de afwijking niet zie ik in de grafieken. Verwarming wordt als de temperatuur bijna bereikt ook direct veel minder heet (maar gaat niet helemaal uit) zodat het netjes op temperatuur blijft.

Misschien dat dit komt doordat ik de ketel via Opentherm (dus modulerend) aanstuur. Want met aan/uit is dat terugschroeven van de CV temperatuur / vermogen natuurlijk niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

g00gle schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:08:
[...]

Klopt het betreft de watertemperatuur knop van de vv.
Ik heb een zoneklep geen tado knop ervoor zitten.
Helder, dat geluid is echt het knijpen van de maximaalregeling aangezien de voeler die hieraan zit de temperatuur in je verdeler meet en zo de maximale watertemperatuur die je vloer in gaat beheerst.

Naar mate je ruimte de gewenste temperatuur meer en meer nadert zal de vloer minder warmte kwijt raken en de temperatuur van het water in je verdeler relatief stijgen door een hogere temperatuur van het water dat retour komt (wat zijn temperatuur niet goed meer kwijt kon aan de vloer).

Dat kan in extreme gevallen (wanneer de pomp van je CV hard staat en de thermostaat heel erg aan het knijpen is) zelfs een soort fluiten worden.

Mogelijke oplossingen die mij bekend zijn:
- Pompsnelheid van je CV ketel verlagen (kan ook positieve gevolgen voor je gasverbruik hebben maar
moet wel voldoende blijven voor circulatie van het hele systeem). Hier is mooie informatie over te vinden
op o.a. dit forum in CV tuning topics.
- Bypass plaatsen. Wanneer de druk dan oploopt omdat je maximaalregeling knijpt zal het water je
retourleiding in stromen.

Pompsnelheid op je verdeler pomp kan ook nog wel iets verschil maken, hoe sneller deze draait hoe beter die water kwijt kan maar die geeft zelf ook weer strominggeluid bij hogere snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
ik222 schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:47:
Ah oke in de Tado app kun je de temperatuur blijkbaar per 0,1 graad instellen. Ik gebruik zelf die app / cloud gebeuren niet en doe alles via Home Assistant (middels Apple Homekit interface). En daar kan je thermostaten per 0,5 graad instellen.

Extreme overschoot heb ik trouwens vooralsnog geen last van met een enkele thermostaat in de woonkamer. Staat ingesteld op 21,0 en dat wordt een keer 21,1 maar verder dan dat gaat de afwijking niet zie ik in de grafieken. Verwarming wordt als de temperatuur bijna bereikt ook direct veel minder heet (maar gaat niet helemaal uit) zodat het netjes op temperatuur blijft.

Misschien dat dit komt doordat ik de ketel via Opentherm (dus modulerend) aanstuur. Want met aan/uit is dat terugschroeven van de CV temperatuur / vermogen natuurlijk niet mogelijk.
Hmm wat raad je me dan aan ?
Gister wel de ketel opengehaald om te kijken waar de draden heen liepen naar ik kon er op een of andere manier niet bij helaas dus daarom maar op aan uit gelaten
Maar dat ik hem instel op 21,5 en het is uiteindelijk 22,2 dat is evengoed toch niet goed
Later lijkt hij wel goed te staan zoals nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Nee dat lijkt wel een hele grote afwijking inderdaad, ik neem aan dat je dat bij je oude thermostaat ook niet had? Ook aan / uit regeling moet in de basis natuurlijk gewoon goed werken. Alleen wellicht heeft de Tado daar wat moeite mee?

Ik zou zelf wel altijd naar Opentherm gaan als je ketel dat ook ondersteunt, modulerend aansturen is gewoon veel mooier. In de handleiding van de ketel kan je toch wel vinden hoe je bij de aansluitingen komt?

[ Voor 31% gewijzigd door ik222 op 30-11-2020 21:11 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 66 Laatste