Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-08 22:50
acidfever schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:55:
[...]
Mogelijke oplossingen die mij bekend zijn:
- Pompsnelheid van je CV ketel verlagen (kan ook positieve gevolgen voor je gasverbruik hebben maar
moet wel voldoende blijven voor circulatie van het hele systeem). Hier is mooie informatie over te vinden
op o.a. dit forum in CV tuning topics.
- Bypass plaatsen. Wanneer de druk dan oploopt omdat je maximaalregeling knijpt zal het water je
retourleiding in stromen.

Pompsnelheid op je verdeler pomp kan ook nog wel iets verschil maken, hoe sneller deze draait hoe beter die water kwijt kan maar die geeft zelf ook weer strominggeluid bij hogere snelheden.
Allereerst heel erg bedankt voor je input! Kan ik zeker wat mee 👍🏼

- Ik zal is onderzoeken of het voor mijn CV ketel van 2009 mogelijk is dit aan te passen. En de snelheid wat te verlagen. Heb inderdaad het idee dat die heel hard staat te pompen. Dus zou mogelijk wel wat minder kunnen worden.

- Bypass heb ik al. Naar mijn idee is die ook goed afgesteld. Zodra ik namelijk ervoor zorg dat alles gesloten is als de CV draait gaat hij via de bypass lopen. Niet eerder. Misschien kan ik deze wat losser zetten. Dat zou ik is moeten proberen.

De pomp van de verdeler staat op 2 streepjes II
Dit is door de installateur gedaan. Ik weet niet precies wat dit betekend. Hij draait niet heel hard, het kan veel sneller.

Ik ga even verder zoeken of ik dit wat kan verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-08 11:27
ik222 schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:09:
Nee dat lijkt wel een hele grote afwijking inderdaad, ik neem aan dat je dat bij je oude thermostaat ook niet had? Ook aan / uit regeling moet in de basis natuurlijk gewoon goed werken. Alleen wellicht heeft de Tado daar wat moeite mee?

Ik zou zelf wel altijd naar Opentherm gaan als je ketel dat ook ondersteunt, modulerend aansturen is gewoon veel mooier. In de handleiding van de ketel kan je toch wel vinden hoe je bij de aansluitingen komt?
Ik heb de handleiding gevonden valt inderdaad mee moet het display naar beneden schuiven

Ga er morgen weer even verder mee stoeien

Even voor ik er morgen nee ga stoeien welke draad sluit ik waar dan aan op de ketel rode /blauwe (rood 11 blauw 12 toch ? Of maakt dat niks uit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaviddeVogel
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09-2022
Ik heb in de Black Friday sale ook maar een volledige Tado set aangeschaft. De installatie van de draadloze temperatuursensor, de draadloze ontvanger en de internetbridge gingen tot dusver zonder problemen. Nu kom ik echter bij het volgende punt dat ik de radiatorknoppen moet installeren. Ik dacht dat mijn radiatoren compatibel waren, maar ik krijg het met de meegeleverde hulpstukken niet zo snel gefixed. Doe ik iets fout, of zijn mijn radiatoren hier niet voor geschikt? En zo niet, zijn hier dan handige oplossingen voor te bedenken die niet al te veel technische ingrepen vragen?

ECON-radiatorknop

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-xxE-2HGR1QbyboJO8vo6q-ReA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7Q6oTIAWLjDdiweGIcYONlJw.jpg?f=user_large

SAR-radiatorknop

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PwmLy3m1JfBAbt9EaONjYjNNyFs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6T56lKgzSRmmcjpj1cZbAd23.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
MarioMark1541 schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:43:
[...]

Ik heb de handleiding gevonden valt inderdaad mee moet het display naar beneden schuiven

Ga er morgen weer even verder mee stoeien

Even voor ik er morgen nee ga stoeien welke draad sluit ik waar dan aan op de ketel rode /blauwe (rood 11 blauw 12 toch ? Of maakt dat niks uit ?
Maakt in principe niets uit, je kunt het altijd nog aan de Tado kant omwisselen als het niet meteen werkt. Waar het om gaat is dat je hem van 6+7 omzet naar 11+12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22-07 10:11
[b]tado schreef op maandag 30 november 2020 @ 10:49:
Er zijn meerdere oorzaken mogelijk.
Altijd beginnen met nieuwe batterijen en een nieuwe kalibratie. Als het probleem daarna niet opgelost is, dan moeten we kijken of het aan de radiatorkraan zelf ligt of aan de tado knop. Dit kunt u doen door de tado knop van radiator te wisselen (altijd opnieuw kalibreren door de batterijen eruit te nemen voor het opnieuw plaatsen op de andere radiator).

Mocht u er niet uitkomen, kunt u altijd contact met ons opnemen.
Als u last heeft van de "oververhitting" kunt u ook tijdelijk weer de "domme radiatorknop" terugplaatsen.
Hoe start ik een nieuwe calibratie? Ik heb de batterijen gemeten en die zijn nagenoeg nog vol. Op zich niet zo vreemd want die gebruik ik pas 1 jaar. Ik heb de knop al gewisseld van radiator en het probleem verhuist mee. Dus de knop lijkt niet genoeg "kracht" te hebben om het ventiel in te drukken

We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DelinQ
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-08 22:54
heraut schreef op maandag 30 november 2020 @ 10:48:
[...]

De Internet bridge heb je altijd nodig... Het is een Cloud Dienst...
Maar die andere link heeft geen bridge en daar het een starterskit is vind ik het raar dat deze geen bridge heeft...
Of mis ik wat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DaviddeVogel schreef op maandag 30 november 2020 @ 22:01:
Ik heb in de Black Friday sale ook maar een volledige Tado set aangeschaft. De installatie van de draadloze temperatuursensor, de draadloze ontvanger en de internetbridge gingen tot dusver zonder problemen. Nu kom ik echter bij het volgende punt dat ik de radiatorknoppen moet installeren. Ik dacht dat mijn radiatoren compatibel waren, maar ik krijg het met de meegeleverde hulpstukken niet zo snel gefixed. Doe ik iets fout, of zijn mijn radiatoren hier niet voor geschikt? En zo niet, zijn hier dan handige oplossingen voor te bedenken die niet al te veel technische ingrepen vragen?

ECON-radiatorknop

[Afbeelding]

SAR-radiatorknop

[Afbeelding]
Download de PDF hier eens en lees het stukje over "niet-thermostatische radiatorkranen":
https://support.tado.com/...diatorknoppen-te-monteren
Spam schreef op maandag 30 november 2020 @ 22:43:
[...]

Hoe start ik een nieuwe calibratie? Ik heb de batterijen gemeten en die zijn nagenoeg nog vol. Op zich niet zo vreemd want die gebruik ik pas 1 jaar. Ik heb de knop al gewisseld van radiator en het probleem verhuist mee. Dus de knop lijkt niet genoeg "kracht" te hebben om het ventiel in te drukken
Om een nieuwe kalibratie te starten, graag de batterijen eruit halen en dan weer terug plaatsen. Geef de knop wat tijd om opnieuw te starten en plaats de knop daarna op de radiator.
Je hoort het motortje dan heen en weer gaan om opnieuw te kalibreren.
DelinQ schreef op maandag 30 november 2020 @ 23:13:
[...]

Maar die andere link heeft geen bridge en daar het een starterskit is vind ik het raar dat deze geen bridge heeft...
Of mis ik wat?
Ik heb beide links bekeken, beide hebben toch een tado internetbridge op het plaatje ?
Beide hebben ook een starter kit inclusief, dus beide hebben inderdaad een tado bridge.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Onze designers zijn aan het kijken hoe we een "Global on/off" feature kunnen implementeren in de app.

We zijn daarom op zoek naar use-cases waar de global on/off een betere optie is dan de huidige manuele home/away modus die al in de app zit.

Ik zou het op prijs stellen als jullie hier feedback in het Engels kunnen achter laten.

[ Voor 35% gewijzigd door tado op 01-12-2020 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebboking
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 31-07 09:11
sebboking schreef op donderdag 26 november 2020 @ 18:53:
Weet iemand hoe je kunt controleren of Tado de ketel moduleren of aan/uit aanstuurt?

Vanmiddag Tado zonder problemen geïnstalleerd, zit er nu warm bij. Maar in de spec sheet van Tado is mij niet helemaal duidelijk geworden of ik de Nefit EMS-OT Converter nodig heb, die is in mijn huidige setup dan ook niet aangesloten.
Voor iedereen met een Nefit Proline HRC24/CW4; Tado heeft bevestigd dat deze via de EMS BUS interface modulerend wordt aangestuurd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:17

Haan

dotnetter

Vraagje: 'leert' een slimme radiatorknop hoeveel tijd een kamer nodig heeft om op te warmen? Ik heb mijn werkkamer ingesteld op 21 graden vanaf 08.30u, met optie 'vroege start' aan. Maar ik zie nu dat hij al om vier uur 's nachts met vol vermogen begint met verwarmen, dat vind ik wel een beetje erg vroeg om te starten.

[ Voor 3% gewijzigd door Haan op 01-12-2020 11:30 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-08 23:25
de vroege start functie van Tado is een drama.
Is al vele malen aangegeven en Tado doet hier niks aan.
Gewoon uitzetten en zelf het schema bijvoorbeeld een half uurtje eerder laten beginnen.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
tado schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 08:58:
Om een nieuwe kalibratie te starten, graag de batterijen eruit halen en dan weer terug plaatsen. Geef de knop wat tijd om opnieuw te starten en plaats de knop daarna op de radiator.
Je hoort het motortje dan heen en weer gaan om opnieuw te kalibreren.
Ik heb dit inmiddels al een keer gedaan, batterijen eruit en helemaal opnieuw aangemeld. Ik heb net de batterijen gewisseld met een spiksplinter nieuw model en nog steeds dezelfde problemen. Het lijkt erop dat de motor kapot is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Spam schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 12:26:
[...]

Ik heb dit inmiddels al een keer gedaan, batterijen eruit en helemaal opnieuw aangemeld. Ik heb net de batterijen gewisseld met een spiksplinter nieuw model en nog steeds dezelfde problemen. Het lijkt erop dat de motor kapot is?
Als u de knop op een andere radiator plaatst, en een andere tado knop op de eerste radiator.

Blijft het probleem dan met dezelfde radiator, of verplaatst het probleem met de slimme knop ?

Als het verplaatste met de knop, graag contact opnemen via www.tado.com via de chat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Haan schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:30:
Vraagje: 'leert' een slimme radiatorknop hoeveel tijd een kamer nodig heeft om op te warmen? Ik heb mijn werkkamer ingesteld op 21 graden vanaf 08.30u, met optie 'vroege start' aan. Maar ik zie nu dat hij al om vier uur 's nachts met vol vermogen begint met verwarmen, dat vind ik wel een beetje erg vroeg om te starten.
De vroege start werkt niet optimaal. Deze feature is niet meer bijgewerkt sinds de introductie van de Slimme Radiatorknoppen. Ik zou nu aanraden om hem uit te zetten voor kamers waar het niet goed werkt.

Graag allemaal deze feature request upvoten en ook een comment achter laten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMod
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:13
Ik heb een probleem met mijn nieuwe Tado.

Mijn CV ketel is een Remeha Quinta 35C en de oude thermostaat is een Toon. Ik krijg met geen mogelijkheid voor elkaar om de verwarming te schakelen. Even een korte resumé van hoe ik het aangesloten heb:

- CV uit, Toon uit (stroom eraf)
- Toon ketelmodule verwijderd
- Toon verwijderd
- 2 aderige draad met kroonsteen weer verbonden (zit in de ketel op klem 1 en 2, Opentherm)
- Tado thermostaat aangesloten op de + en - aansluiting (draden ook omgewisseld geprobeerd, zelfde resultaat)
- Naar de configuratiepagina (met de 3x 3sec) en daar gecontroleerd. Ketel stond op D01, warmwater regeling staat aan. Instellingen opgeslagen.
- Alles herstart (gateway, thermostaat, CV ketel)
- Tado temperatuur ingesteld op 25 graden, open raam detectie uit en 20 minuten gewacht. Radiatoren nog steeds koud terwijl de temperatuur in huis geen 25 graden is.

Tado support geeft aan dat ik de Tado op R01 moet instellen en de draden naar de ketel op NO en COM moet aansluiten, maar gaat het via aan/uit schakeling ipv Opentherm.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-08 19:29
Ik overweeg ook een Tado oplossing. De situatie is als volgt:
- Op zolder een Nefit Topline Aquapower HRC 30/cw6 ketel
- In de woonkamer een Nefit Moduline 400 thermostaat;
- Vrijstaand jaren 90 huis met vloerverwarming (4 groepen verdeler in berging) op de begaande grond met uitzondering van de studeer-/werkkamer. Op begaande grond 5 radiatoren om bij te verwarmen bij opstart programma;
- 1ste verdieping 5 radiatoren.

Als het beneden op temperatuur is wordt het boven niet warm. Ook de studeerkamer wordt niet warmer omdat daar geen vloerverwarming aanwezig is, alleen een radiator. Deze wil ik kunnen verwarmen zonder dat de rest van het huis verwarmd wordt.

Als ik het goed begrijp zou de Tado thermostaat modulerend moet werken op de Nefit ketel. Verder moet ik in de berging bij de verdeler van de vloerverwarming een thermostaatkraan plaatsen om de vloerverwarming aan te sturen. Is dit een moeilijke klus? Al het water eraf en een thermostaatkraan plaatsen, eventueel een stukje pijp eraf zagen? Moet ik nog een bypass plaatsen of volstaat het om een radiator op de begaande grond permanent (deels) open te laten staan?

Bijgaand enkele foto's van de verdeler van de vloerverwarming en de radiatoren beneden.
De nieuwe thermostaat zou dan op de plaats van de pump switch (groen sticker) moeten komen, toch? Ruimte is redelijk beperkt omdat het aanvoerpijpje deels gebogen is. De aanvoer van de vloerverwarming is afgetakt van de aanvoer naar de radiatorverdeler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bTEL6Nw6p0mwE1_OpEXPit3NSt4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0QDRxRmOzKuZt7RAW5mh0JUD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6nG55p_WaQNiVy1KwlyXgVkCnQQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V3lAfok94ptmGwDQI8Jmm4bC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SEpoCAnKuNTRfF5C_XNXsU0cXJ8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lRyxwLgmel72fqqjUazYdLfG.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:09
Afgelopen zondag een aantal thermostaten in het huis van m'n vader vervangen voor Tado, was even leuk om ook meteen de kranen te vervangen maar allemaal gelukt.

Mijn vader stapt over van Nest naar Tado en we liepen tegen het volgende aan.

Huidige situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A7Eo-LpbdHXySS7FwRbdUepeUXk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rz1W8EsLHPvpLLPutsf98uo0.jpg?f=fotoalbum_large

De Nest is aangesloten met 2 kabels die vervolgens op plek 6 en 7 uitkomen op de thermostaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8xhWwSlZK6A3ATE2t0xc7a8VuIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4toyT7IGSenNeww7O9B5kAW3.jpg?f=fotoalbum_large

Nu kwamen de tekening en zoekopdrachten niet overeen met wat ik vervolgens op de TADO thermostaat terug kon vinden. Mijn vermoeden is COM naar 6 en NC naar 7.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/POOaJAMtrGuZ7x_KboFxYiqn0Zg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X6902ADgUG7IZS8UXN1dMaVo.jpg?f=fotoalbum_large

Nu vond ik een Topic op het @tado forum echter verzochten ze om een ticket aan te maken.
https://community.tado.co...uiten-op-tado-thermostaat

Iemand gelijke ervaring en een oplossing hoe dit aan te sluiten?

Overigens, de kerstman is nog niet bij ons thuis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1AE4tw8ZvLdzABoC5MGTiL7f-jg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w1GGt6TTfqNkUnzhwBOgUf6E.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lochtejans schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:33:
Ik overweeg ook een Tado oplossing. De situatie is als volgt:
- Op zolder een Nefit Topline Aquapower HRC 30/cw6 ketel
- In de woonkamer een Nefit Moduline 400 thermostaat;
- Vrijstaand jaren 90 huis met vloerverwarming (4 groepen verdeler in berging) op de begaande grond met uitzondering van de studeer-/werkkamer. Op begaande grond 5 radiatoren om bij te verwarmen bij opstart programma;
- 1ste verdieping 5 radiatoren.

Als het beneden op temperatuur is wordt het boven niet warm. Ook de studeerkamer wordt niet warmer omdat daar geen vloerverwarming aanwezig is, alleen een radiator. Deze wil ik kunnen verwarmen zonder dat de rest van het huis verwarmd wordt.

Als ik het goed begrijp zou de Tado thermostaat modulerend moet werken op de Nefit ketel. Verder moet ik in de berging bij de verdeler van de vloerverwarming een thermostaatkraan plaatsen om de vloerverwarming aan te sturen. Is dit een moeilijke klus? Al het water eraf en een thermostaatkraan plaatsen, eventueel een stukje pijp eraf zagen? Moet ik nog een bypass plaatsen of volstaat het om een radiator op de begaande grond permanent (deels) open te laten staan?

Bijgaand enkele foto's van de verdeler van de vloerverwarming en de radiatoren beneden.
De nieuwe thermostaat zou dan op de plaats van de pump switch (groen sticker) moeten komen, toch? Ruimte is redelijk beperkt omdat het aanvoerpijpje deels gebogen is. De aanvoer van de vloerverwarming is afgetakt van de aanvoer naar de radiatorverdeler.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Lees dit eens:
https://intercom.help/tado-hc/nl/articles/3487152
mr.DJ95 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:31:
Afgelopen zondag een aantal thermostaten in het huis van m'n vader vervangen voor Tado, was even leuk om ook meteen de kranen te vervangen maar allemaal gelukt.

Mijn vader stapt over van Nest naar Tado en we liepen tegen het volgende aan.

Huidige situatie:

[Afbeelding]

De Nest is aangesloten met 2 kabels die vervolgens op plek 6 en 7 uitkomen op de thermostaat.
[Afbeelding]

Nu kwamen de tekening en zoekopdrachten niet overeen met wat ik vervolgens op de TADO thermostaat terug kon vinden. Mijn vermoeden is COM naar 6 en NC naar 7.

[Afbeelding]

Nu vond ik een Topic op het @tado forum echter verzochten ze om een ticket aan te maken.
https://community.tado.co...uiten-op-tado-thermostaat

Iemand gelijke ervaring en een oplossing hoe dit aan te sluiten?

Overigens, de kerstman is nog niet bij ons thuis.

[Afbeelding]
NO en COM naar 6 en 7 is inderdaad en optie.
Alternatief is om 11 en 12 naar PLUS en MIN te doen om zo OPenTherm te gebruiken.

U moet dan nog wel tado omzetten naar opentherm:
www.tado.com/professional-manuals

[ Voor 36% gewijzigd door tado op 01-12-2020 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Laatst online: 10:29
acidfever schreef op zondag 29 november 2020 @ 13:22:
[...]

Idealiter nog een bypass voor de Tado knop (dus rechts van de Tado knop in dit geval, niet tussen de Tado knop en de maximaal beveiliging).
Bedankt, dat is dus zo'n unit?

https://www.heatnet.nl/bypass.html

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:45
Schattig dat Tado de feature request (wat eigenlijk een bug report zou moeten heten) voor de vroege start nu zelf gaat promoten.

Alleen pakken ze dan heel strategisch die ene met een weinig votes.

Deze link heb ik er een jaar geleden voor aangemaakt op hun eigen verzoek en staat op 71 votes. @tado misschien al die losse topics eens op 1 hoop gooien ipv. mensen steeds opnieuw topics te laten openen en dan de requests te negeren omdat er maar een paar mensen op gestemd hebben?

https://community.tado.co...knoppen-werkt-niet#latest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
Yes dat is inderdaad een bypass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Laatst online: 10:29
g00gle schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 19:50:
[...]

Yes dat is inderdaad een bypass.
Bedankt. En is deze setup verder aan te raden? Of is een aparte zoneklep slimmer? Lijkt me vooral duurder..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g00gle
peligro2k schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 20:09:
[...]

Bedankt. En is deze setup verder aan te raden? Of is een aparte zoneklep slimmer? Lijkt me vooral duurder..
Zoneklep is het beste. Die is namelijk helemaal open of helemaal dicht. Een tado knop gaat de toevoer knijpen. Ik weet niet of dat veel uitmaakt.

Een bypass zou ik sowieso plaatsen. Tenzij je altijd 1 radiator open laat staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forgottenG
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08-08 20:02
Hai iedereen!

Ik heb gisteren een slimme tado thermostaat geinstalleerd met 2 radiatorknoppen.
Ik heb echter enkele vraagjes.
Ik merk dat de radiators met de tado slimme knoppen wel heel erg warm worden (helemaal open)? op de vorige knoppen was het mogelijk om verschillende standen (1 tem 5) te kiezen. Is deze optie niet mogelijk bij de knoppen van Tado, kan deze enkel volledig toe of volledig open? Is dit dan ook efficiënter/zuiniger dan verschillende standen?

Men 2de vraag gaat meer over de opstelling.
De slimme thermostaat heb ik beneden in de bureau gehangen ( op plaats van vorige thermostaat)
De 2 knoppen heb ik in de badkamer en een bureaukamer op het 1ste verdiep gemonteerd.
Hoe werkt Tado juist als ik volgende situatie heb:

Ik zet slimme thermostaat op bureaukamer op 18°C, de badkamer en bureau op verdiep 1 zet ik op 20°C,
De thermostaat in de bureaukamer zorgt ervoor dat alle radiators warm worden (ook diegene met de oude, manuele knoppen). na een tijdje is het 18°C in de bureaukamer, dit wilt zeggen dat de temperatuur voor die kamer bereikt is, dus dan zou de toevoer moeten stoppen. Maar stel dat de bureau en badkamer op verdiep 1 op die moment nog niet op 20°C zijn. Is het dan mogelijk om te zeggen dat ik enkel deze 2 chauffages wil laten verwarmen, zonder dat al men andere manuele chauffages opspringen?

Of moet ik hiervoor ineens alle knoppen gaan veranderen dan, zodat heel het systeem 'smart' wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Laatst online: 05-08 12:12

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ik heb de tado met een zoneklep op mijn vloerverwarming aangesloten. Nu merk ik dat deze best vaak open en daarna weer dicht wordt gezet. Binnen een periode van enkele minuten gaat dat een aantal keer heen en weer. Is dit normaal gedrag? Als dit de hele dag zo is, dan gaat het wel erg hard met de slijtage van de zoneklep.

Ik heb even in de app gekeken, maar zie niet iets van een instelling om hier wat voor aan te passen.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:23

GVR

forgottenG schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 23:37:
Hai iedereen!

Ik heb gisteren een slimme tado thermostaat geinstalleerd met 2 radiatorknoppen.
Ik heb echter enkele vraagjes.
Ik merk dat de radiators met de tado slimme knoppen wel heel erg warm worden (helemaal open)? op de vorige knoppen was het mogelijk om verschillende standen (1 tem 5) te kiezen. Is deze optie niet mogelijk bij de knoppen van Tado, kan deze enkel volledig toe of volledig open? Is dit dan ook efficiënter/zuiniger dan verschillende standen?
Hoe warm de radiator wordt hangt af van de ingestelde temperatuur in de ketel. Je zal de thermostaat ook even de tijd moeten gunnen om zichzelf in te leren en te wennen aan het stookgedrag in jouw huis.
Men 2de vraag gaat meer over de opstelling.
De slimme thermostaat heb ik beneden in de bureau gehangen ( op plaats van vorige thermostaat)
De 2 knoppen heb ik in de badkamer en een bureaukamer op het 1ste verdiep gemonteerd.
Hoe werkt Tado juist als ik volgende situatie heb:

Ik zet slimme thermostaat op bureaukamer op 18°C, de badkamer en bureau op verdiep 1 zet ik op 20°C,
De thermostaat in de bureaukamer zorgt ervoor dat alle radiators warm worden (ook diegene met de oude, manuele knoppen). na een tijdje is het 18°C in de bureaukamer, dit wilt zeggen dat de temperatuur voor die kamer bereikt is, dus dan zou de toevoer moeten stoppen. Maar stel dat de bureau en badkamer op verdiep 1 op die moment nog niet op 20°C zijn. Is het dan mogelijk om te zeggen dat ik enkel deze 2 chauffages wil laten verwarmen, zonder dat al men andere manuele chauffages opspringen?

Of moet ik hiervoor ineens alle knoppen gaan veranderen dan, zodat heel het systeem 'smart' wordt?
Dus je thermostaat hangt samen met 1 radiatorknop in 1 ruimte? (je zegt 'in de bureau' en 'bureaukamer').
Als je de knoppen en thermostaat in de juiste ruimtes indeelt dan kan je daarmee apart warmte vragen en regelen. Als je 1 ruimte wil verwarmen tot 20 graden en de andere ruimte met een slimme knop niet dan zet tado de knop in de andere ruimte dicht.

Radiatoren zonder slimme knop (dus met een normale thermostaatknop of een open/dicht knop verwarmen vanzelfsprekend altijd mee als 1 van de ruimtes via Tado warmte vraagt aan de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MadMod schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 14:16:

Mijn CV ketel is een Remeha Quinta 35C en de oude thermostaat is een Toon. Ik krijg met geen mogelijkheid voor elkaar om de verwarming te schakelen. Even een korte resumé van hoe ik het aangesloten heb:

- Toon verwijderd
- 2 aderige draad met kroonsteen weer verbonden (zit in de ketel op klem 1 en 2, Opentherm)
- Tado thermostaat aangesloten op de + en - aansluiting (draden ook omgewisseld geprobeerd, zelfde resultaat)
- Naar de configuratiepagina (met de 3x 3sec) en daar gecontroleerd. Ketel stond op D01, warmwater regeling staat aan. Instellingen opgeslagen.
- Tado temperatuur ingesteld op 25 graden, open raam detectie uit en 20 minuten gewacht. Radiatoren nog steeds koud terwijl de temperatuur in huis geen 25 graden is.

Tado support geeft aan dat ik de Tado op R01 moet instellen en de draden naar de ketel op NO en COM moet aansluiten, maar gaat het via aan/uit schakeling ipv Opentherm.

Iemand een idee?
Advies van Tado support is een botte bijl advies, namelijk "gooi opentherm eruit en ga over op aan/uit regeling.". Dat wil je natuurlijk niet. Zeker niet omdat de Remeha bewezen werkt met opentherm, en al helemaal in een simpele bedrade opstelling. Zelf heb ik een Remeha Avanta en die doet het prima.

Instelling zou inderdaad moeten zijn D01, HC01, HW wel of niet maakt niet uit. EX Extensiekit ook UIT oftewel op X gezet? Dat moet want anders doet de D01 van de thermostaat niets omdat de extensiekit die taak overneemt. ;)

Nou ken ik de Toon niet maar kan het zijn dat er een instelling op de ketel voor veranderd is? Hoe staat parameter 9 in het service menu?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UmaoM4j0ljTaX1OjHLdhp9JVDJM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a5vs14u7hgExBdemPCTA2jtW.png?f=fotoalbum_large

Als je de Toon weer aansluit doet de ketel het dan weer? Stond die op opentherm of gaf die aan/uit regeling aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pipo82
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-02-2022
ik heb sinds een half jaar ook een Tado slimme thermostaat (bedraad) beneden hangen. meteen toen we in mei ook een nieuwe CV ketel hebben gehangen. De ketel is een Remeha Tzerra ACE 28c. De CV temperatuur van de ketel staat ingesteld op 45gr.
beneden hebben we vloerverwarming.

Nu het kouder wordt merken we goed dat de tado niet helemaal goed reageert. Als de temperatuur onder het setpoint zakt gaat de Tado de ketel wel aansturen (vaak in het begin 1 golfje) maar de ketel doet dan niks (ook de pomp draait niet).
Soms pas na 1-1,5uur gaat de tado dan naar 2 golfjes aansturing omdat de temperatuur nog steeds niet stijgt. Soms gaat de ketel dan wel aan, soms pas na een tijdje als Tado besluit 3 golfjes aansturing te geven.
ongetwijfeld zitten er nog kleine stapjes tussen de golfjes die voor de gebruiker zichtbaar zijn in de app, maar mijn ketel reageert pas boven een bepaalde waarde lijkt het.
Kan het te maken hebben met het feit dat de ketel maar naar 45gr verwarmt en dit als maximum wordt genomen (100% modulerend)? ik snap alleen niet waarom de pomp dan ook niet gaat draaien zodra Tado 1 golfje aansturing geeft.
settings van Tado al een paar keer gecontroleerd, staat zoals beschreven in de handleidingen (D01, HC01, geen extensiekit etc)

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lijkt me niet want ik heb hetzelfde met een ketel ingesteld op 60 graden. Ik denk inderdaad dat onder een bepaalde drempelwaarde van de warmtevraag of de Tado thermostaat niets doet of de ketel zelf nog niet besluit tot actie over te gaan. Dus een regel die eruit ziet als "als de warmtevraag onder de 10% is én de temperatuur is minder dan een halve graad onder de ingestelde temperatuur, doe dan niets". De ketel zelf moduleert intern ook, ik weet niet of dat nog invloed heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederikd
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-06-2024
@tado ik begrijp dat jullie thermostaatknoppen in een ‘slave’ modus kunnen zetten. Wat doet dit precies? Enkel voorkomen dat de knoppen zelf de ketel laten aanslaan (dus vergelijkbaar met een domme kraan die “open” staat) of houden ze daarna alsnog rekening met de ingestelde temperatuur en de kamertemperatuur?

Ik heb een aantal kamers die best (tot een bepaalde temperatuur) mee verwarmd mogen worden, maar ik wil voorkomen dat ze continu open staan en bij elke ketelactiviteit vol warmte aftappen terwijl de kamer op temperatuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pipo82
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-02-2022
Cap schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:24:
Lijkt me niet want ik heb hetzelfde met een ketel ingesteld op 60 graden. Ik denk inderdaad dat onder een bepaalde drempelwaarde van de warmtevraag of de Tado thermostaat niets doet of de ketel zelf nog niet besluit tot actie over te gaan. Dus een regel die eruit ziet als "als de warmtevraag onder de 10% is én de temperatuur is minder dan een halve graad onder de ingestelde temperatuur, doe dan niets". De ketel zelf moduleert intern ook, ik weet niet of dat nog invloed heeft.
ik denk dat dat ketel zelf moduleert op basis van temperatuur van het inkomende CV water. is het nog warm dan weinig gas, is het koud dan veel gas.
De Tado geeft bij mij wel 1 golfje weer, dus dan zou toch op zijn minst de pomp van de ketel moeten gaan draaien zou je verwachten. @tado enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Ik heb een vraag. ik heb Ziggo, wifi van de ziggo connect box (ZCB), en een simpele tado opstelling. De wifi van Ziggo is 3x ruk, en ik was dat zo zat dat ik Google Wifi heb gekocht. Die heb ik geinstalleerd en werkt nu.

ik heb dus nu 2 wifi netwerken naast elkaar. Die van Google Wifi, en die van de ZCB. De internetbridge van tado is met een netwerkkabel aangesloten op een switch, die weer met een netwerkkabel is aangesloten op de ZCB.

De verbinding vanuit de tado bridge naar de tado thermostaat is niét wifi, als ik het goed heb, en dat wil ik dus dubbelchecken. Als ik nu de wifi van de ZCB uit zou zetten, blijf ik dan verbinding kunnen maken met tado thermostaat of moet ik in het hele tado systeem nu ook dingen gaan veranderen/opnieuw doen?

Dit lijkt een enorm voor de hand liggende vraag maar ik ben zo aan het rommelen met die zooi hier dat ik het overzicht volledig kwijt ben 8)7

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krissiekris
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-08 08:57
Just_A_User schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:45:
De verbinding vanuit de tado bridge naar de tado thermostaat is niét wifi, als ik het goed heb, en dat wil ik dus dubbelchecken. Als ik nu de wifi van de ZCB uit zou zetten, blijf ik dan verbinding kunnen maken met tado thermostaat of moet ik in het hele tado systeem nu ook dingen gaan veranderen/opnieuw doen?
Als je wifi op ZCB uit zet blijft Tado net zo werken als nu het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-07 22:03
Just_A_User schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:45:
Ik heb een vraag. ik heb Ziggo, wifi van de ziggo connect box (ZCB), en een simpele tado opstelling. De wifi van Ziggo is 3x ruk, en ik was dat zo zat dat ik Google Wifi heb gekocht. Die heb ik geinstalleerd en werkt nu.

ik heb dus nu 2 wifi netwerken naast elkaar. Die van Google Wifi, en die van de ZCB. De internetbridge van tado is met een netwerkkabel aangesloten op een switch, die weer met een netwerkkabel is aangesloten op de ZCB.

Dit lijkt een enorm voor de hand liggende vraag maar ik ben zo aan het rommelen met die zooi hier dat ik het overzicht volledig kwijt ben 8)7
Je bridge is via de kabel aangesloten, dit staat los van je wifi. Dus je kan je Ziggo uitzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
diederikd schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:23:
@tado ik begrijp dat jullie thermostaatknoppen in een ‘slave’ modus kunnen zetten. Wat doet dit precies? Enkel voorkomen dat de knoppen zelf de ketel laten aanslaan (dus vergelijkbaar met een domme kraan die “open” staat) of houden ze daarna alsnog rekening met de ingestelde temperatuur en de kamertemperatuur?

Ik heb een aantal kamers die best (tot een bepaalde temperatuur) mee verwarmd mogen worden, maar ik wil voorkomen dat ze continu open staan en bij elke ketelactiviteit vol warmte aftappen terwijl de kamer op temperatuur is.
Ik denk dat u die kamers dus moet loskoppelen van uw slimme thermostaat.

Dan sturen ze gewoon hun eigen radiator maar sturen geen warmte request naar de ketel via slimme thermostaat (slave modus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
dank jullie @krissiekris & @Bla65

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jeanpaulh schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 19:44:
Schattig dat Tado de feature request (wat eigenlijk een bug report zou moeten heten) voor de vroege start nu zelf gaat promoten.

Alleen pakken ze dan heel strategisch die ene met een weinig votes.

Deze link heb ik er een jaar geleden voor aangemaakt op hun eigen verzoek en staat op 71 votes. @tado misschien al die losse topics eens op 1 hoop gooien ipv. mensen steeds opnieuw topics te laten openen en dan de requests te negeren omdat er maar een paar mensen op gestemd hebben?

https://community.tado.co...knoppen-werkt-niet#latest
Dank voor de melding. Ik vond het al raar dat er maar 3 upvotes waren.

Dit topic zullen we in de toekomst gebruiken.
We moeten ook eens alle feature requests met elkaar mergen zodat het overzichtelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MadMod schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 14:16:

- Toon verwijderd

Iemand een idee?
Zoals ook aangegeven in de email die ik naar u verstuurd heb, we krijgen geen enkel voltage binnen over de + en - poorten. Dus graag de kabels goed nakijken en ook nagaan of de tado wel goed in de achterplaat gedrukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pipo82 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:40:
[...]

ik denk dat dat ketel zelf moduleert op basis van temperatuur van het inkomende CV water. is het nog warm dan weinig gas, is het koud dan veel gas.
De Tado geeft bij mij wel 1 golfje weer, dus dan zou toch op zijn minst de pomp van de ketel moeten gaan draaien zou je verwachten. @tado enig idee?
Klopt, ik denk daarom ook dat de Tado onder een bepaalde drempelwaarde niet doorgeeft dat er gestookt moet gaan worden, om teveel pendelen te voorkomen. Ondanks dus dat er 1 streepje weergegeven wordt wordt er dan feitelijk geen warmtevraag naar de ketel gestuurd? Wel verwarrend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
tado schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:01:
[...]

Zoals ook aangegeven in de email die ik naar u verstuurd heb, we krijgen geen enkel voltage binnen over de + en - poorten. Dus graag de kabels goed nakijken en ook nagaan of de tado wel goed in de achterplaat gedrukt is.
Aha, gevalletje slecht contact dus. 8)7 Wist niet dat jullie dit ook konden monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 08:56

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Ik ben nog aan het wachten op mijn 24 november bestelde set van Tink. Meer mensen die hier besteld hebben en bij wie de daadwerkelijke zending zo lang op zich laat wachten?
Verder vandaag de juiste (hoop ik, de vorige had ik in de haast de verkeerde aansluiting besteld) electrische sluitklep voor onze stadverwarming binnen gekregen. Een 230V exemplaar, dus ik gok/hoop dat de Tado gewoon een "any voltage" open/close relais aansluiting heeft en ik dus gewoon de 230V hier direct op aan kan sluiten straks.
Kan verder niet wachten tot het spul binnen is, dat gaat me toch een vooruitgang zijn tov. 1 niet op temperatuur sturende draaiknop in de meterkast om hem mee te besturen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Kippenijzer schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:23:
Ik ben nog aan het wachten op mijn 24 november bestelde set van Tink. Meer mensen die hier besteld hebben en bij wie de daadwerkelijke zending zo lang op zich laat wachten?
Verder vandaag de juiste (hoop ik, de vorige had ik in de haast de verkeerde aansluiting besteld) electrische sluitklep voor onze stadverwarming binnen gekregen. Een 230V exemplaar, dus ik gok/hoop dat de Tado gewoon een "any voltage" open/close relais aansluiting heeft en ik dus gewoon de 230V hier direct op aan kan sluiten straks.
Kan verder niet wachten tot het spul binnen is, dat gaat me toch een vooruitgang zijn tov. 1 niet op temperatuur sturende draaiknop in de meterkast om hem mee te besturen...
Eigenlijk is het bij iedere kortingsperiode zo dat zendingen gemiddeld vrij lang duren omdat er 4 of 5 sites zijn die TAdo spul actief aanbieden en er dus een enorme vraag is.

Ik heb van Tink een mail ontvangen dat mijn bestelling van maandag pas in week 51 zal komen dus dat lijkt nu niet anders te zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Blij dat ik bij Coolblue besteld had dan :p zelfde prijs als bij Tink, en gewoon volgende dag in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
tado schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 14:07:
[...]

Als u de knop op een andere radiator plaatst, en een andere tado knop op de eerste radiator.

Blijft het probleem dan met dezelfde radiator, of verplaatst het probleem met de slimme knop ?

Als het verplaatste met de knop, graag contact opnemen via www.tado.com via de chat.
Yup, verplaatst met de knop. Ik zal contact opnemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Haan schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:34:
Blij dat ik bij Coolblue besteld had dan :p zelfde prijs als bij Tink, en gewoon volgende dag in huis.
Coolblue had de draadloze temperatuursensor niet op voorraad en Tink was net goedkoper. Tink had uiteindelijk blijkbaar ook geen voorraad. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xommen
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-03-2021
acidfever schreef op woensdag 2 december 2020 @ 17:50:
[...]

Coolblue had de draadloze temperatuursensor niet op voorraad en Tink was net goedkoper. Tink had uiteindelijk blijkbaar ook geen voorraad. ;)
Ik heb mijn draadloze sensor via Tink besteld en dat duurde iets langer dan ik gewend ben van bedrijven als Coolblue en Bol, want het duurde uiteindelijk een dag of 4, maar goed het lijkt wel of we tegenwoordig alles wat geen 24 uur levering is slecht vinden. Vroeger moest je altijd je huis uit om spullen te gaan halen, en als die niet op voorraad waren kon je zo een paar weken moeten wachten. Maar goed even geduld hebben lijkt me goed ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

xommen schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:19:
[...]

Ik heb mijn draadloze sensor via Tink besteld en dat duurde iets langer dan ik gewend ben van bedrijven als Coolblue en Bol, want het duurde uiteindelijk een dag of 4, maar goed het lijkt wel of we tegenwoordig alles wat geen 24 uur levering is slecht vinden. Vroeger moest je altijd je huis uit om spullen te gaan halen, en als die niet op voorraad waren kon je zo een paar weken moeten wachten. Maar goed even geduld hebben lijkt me goed ;-).
Inderdaad, en winkels en bezorgdiensten waarschuwen ook behoorlijk veel dat het door black friday en kerstinkopen drukker is dan normaal. Ik vind het allemaal niet zo'n probleem, het komt vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonky
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-08-2023
Ik heb een vraag. Bijna een jaar nu heb ik een slimme tado thermostaat (V3+) in de woonkamer hangen. Deze bevalt erg goed en afgelopen zomer is daar een tado slimme aircobediening V3+ bij gekomen welke de airco op zolder kan aansturen.

Deze week is het systeem nogmaals uitgebreid met 8 stuks slimme radiatorknoppen door het hele huis. Zo ook eentje op de zolder. Omdat deze radiatorknop aan de radiator in onze dakkapel gemonteerd is, en nog eens behoorlijk opgesloten zit in de radiator omkasting (slechte luchtcirculatie), schommelt de temperatuur die deze knop meet enorm, terwijl de aircobediening steeds de juiste temperatuur aangeeft.

Ik vraag mij af of het mogelijk is de aircobediening te gebruiken is als meettoestel zodat deze de radiatorknop aanstuurt. Ik heb het een en ander al in de app proberen in te stellen, maar is nog niet gelukt.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el polini
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-07 16:30
Pipo82 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:44:
ik heb sinds een half jaar ook een Tado slimme thermostaat (bedraad) beneden hangen. meteen toen we in mei ook een nieuwe CV ketel hebben gehangen. De ketel is een Remeha Tzerra ACE 28c. De CV temperatuur van de ketel staat ingesteld op 45gr.
beneden hebben we vloerverwarming.

Nu het kouder wordt merken we goed dat de tado niet helemaal goed reageert. Als de temperatuur onder het setpoint zakt gaat de Tado de ketel wel aansturen (vaak in het begin 1 golfje) maar de ketel doet dan niks (ook de pomp draait niet).
Soms pas na 1-1,5uur gaat de tado dan naar 2 golfjes aansturing omdat de temperatuur nog steeds niet stijgt. Soms gaat de ketel dan wel aan, soms pas na een tijdje als Tado besluit 3 golfjes aansturing te geven.
ongetwijfeld zitten er nog kleine stapjes tussen de golfjes die voor de gebruiker zichtbaar zijn in de app, maar mijn ketel reageert pas boven een bepaalde waarde lijkt het.
Kan het te maken hebben met het feit dat de ketel maar naar 45gr verwarmt en dit als maximum wordt genomen (100% modulerend)? ik snap alleen niet waarom de pomp dan ook niet gaat draaien zodra Tado 1 golfje aansturing geeft.
settings van Tado al een paar keer gecontroleerd, staat zoals beschreven in de handleidingen (D01, HC01, geen extensiekit etc)

Iemand een idee?
Tado doet alleen de kraan openzetten waardoor er warmtevraag ontstaat bij de ketel. Hoe de ketel op de warmtevraag reageert is afhankelijk van welke status code op dat moment actief is.

Je ketelt pendelt=aan-uit,aan-uit (anti-pendel status) wellicht ook teveel doordat de ketel sneller zijn aanvoertemperatuur van maar 45C bereikt. Dit pendelen + opnieuw opstarten kost gas en is inefficient.

Ik heb het vermogen van CV-ketel verlaagd naar 5kW (tussenwoning 4 radiatoren + vloerverwarming, beetje geisoleerd) en mijn pompsnelheid naar de laagste stand, aanvoertemperatuur gewoon op 75C laten staan. De aanvoertemperatuur heeft niets met je vermogen te maken. By default staat dit allemaal veel te hoog (overgedimensioneerd) en pompt het water met 1000L/uur door de installatie. Daardoor krijg je dat radiatoren warm-koud, warm-koud worden doordat de ketel pendelt omdat zijn retour temperatuur te heet wordt teruggestuurd.

Bij een lager vermogen en lagere pompsnelheid creeer je langere stooksessies en dus continu egalere warmteafgifte door je radiatoren.
Daarbij is het sterk aan te raden om de radiatoren 'waterzijdig in te regelen' (te knijpen) zodat het water niet te snel door de radiator wordt gepompt.

Zie mijn post in CV-tuning:
el polini in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"

[ Voor 6% gewijzigd door el polini op 03-12-2020 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-07 23:09

Remi

Moo!

Ik heb gisteren bijna alle radiatoren voorzien van een thermostaatknop. Helaas waren er bij twee radiatoren issues waardoor de knop niet geïnstalleerd kon worden maar dit gaat komende week nog gebeuren.

Inmiddels is dus alles operationeel en loop ik uiteraard tegen de eerste issues aan. In de twee ruimtes waar mijn vrouw en ik thuiswerken komt de kamer niet op temperatuur. De radiatoren worden dus warm en de knop zal ook wel de ingestelde temperatuur hebben bereikt maar dat wil niet zeggen dat de kamer daarmee warm is.

Nu kan ik uiteraard gaan prutsen door een hogere temperatuur in te stellen maar dan had ik volgens mij net zo goed bij het oude kunnen blijven.

Alternatief is tegenwoordig, denk ik, de externe draadloze temperatuursensor als ik binnen het domein van Tado wil blijven.

Zou ik daarbuiten willen kijken dan kom ik waarschijnlijk uit bij IFTTT of iets soortgelijks.

Kan iemand het bovenstaande bevestigen of zie ik nog iets over het hoofd?

PS: ik moet nog wel met een temperatuur logger aan de slag om de knoppen te kalibreren. 1 knop had na installatie een afwijking van 10 graden dus mogelijk dat de andere knoppen hier ook enigszins last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Remi schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:57:
Ik heb gisteren bijna alle radiatoren voorzien van een thermostaatknop. Helaas waren er bij twee radiatoren issues waardoor de knop niet geïnstalleerd kon worden maar dit gaat komende week nog gebeuren.

Inmiddels is dus alles operationeel en loop ik uiteraard tegen de eerste issues aan. In de twee ruimtes waar mijn vrouw en ik thuiswerken komt de kamer niet op temperatuur. De radiatoren worden dus warm en de knop zal ook wel de ingestelde temperatuur hebben bereikt maar dat wil niet zeggen dat de kamer daarmee warm is.

Nu kan ik uiteraard gaan prutsen door een hogere temperatuur in te stellen maar dan had ik volgens mij net zo goed bij het oude kunnen blijven.

Alternatief is tegenwoordig, denk ik, de externe draadloze temperatuursensor als ik binnen het domein van Tado wil blijven.

Zou ik daarbuiten willen kijken dan kom ik waarschijnlijk uit bij IFTTT of iets soortgelijks.

Kan iemand het bovenstaande bevestigen of zie ik nog iets over het hoofd?

PS: ik moet nog wel met een temperatuur logger aan de slag om de knoppen te kalibreren. 1 knop had na installatie een afwijking van 10 graden dus mogelijk dat de andere knoppen hier ook enigszins last van hebben.
Je zou nog kunnen proberen om in de instellingen van de ruimte de meting te compenseren. Ik heb dat in een paar situaties waar de radiator knop een beetje opgesloten zit gedaan om te zorgen dat de kamer toch op de juiste temperatuur komt.

Maar het is wel zo dat Tado niet veel kan doen aan slechte circulatie in de ruimte. Wel kun je met deze temperatuur compensatie in de app of met een aparte temperatuur die op een grotere afstand van de radiator meet natuurlijk zorgen dat Tado blijft verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamustra
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Toch ook even mijn vraag hier stellen.
Ik heb in verschillende kamers de slimme thermostaatradiotorknoppen van tado.
In de woonkamer ook, en daar hangt ook de tado thermostaat, bekabeld verbonden met de ketel.

Alles is mooi ingedeeld in kamers in de app, de thermostaat zelf is zogezegd een aparte kamer.

Voorlopig hou ik het eenvoudig en stel ik de temperatuur per kamer manueel in, via de app of via de tado radiatorknoppen. De slimme schema's zijn voor als alles werkt zoals ik het wil.

Nu is het zo dat ik tegenwoordig veel vaker in de werkkamer zit dan in de woonkamer. Ik zou dan ook graag enkel de werkkamer verwarmen. Wanneer ik de temperatuur verhoog in de app of met de knop, hoor ik het mechanisme de radiotorknop opendraaien, so far so good. De ketel begint echter pas te werken wanneer ik ook de temperatuur van de thermostaat verhoog. Op zich klinkt dat logisch, maar handig is het niet.
De thermostaat zal immers pas uitschakelen wanneer de temperatuur in die kamer bereikt is, maar aangezien die radiotoren niet aanslaan (da's de bedoeling) zal dat nooit het geval zijn - en zal de ketel dus blijven gaan zolang ik het niet handmatig afzet.

Wat is hiervoor de oplossing?

Aanvulling: volgens mij heb ik het gevonden :P
Voor wie er ook naar zoekt: op de website (volgens mij niet in de app) per kamer de zone controller instellen. Eigenlijk behoorlijk simpel, maar zover ik kan terugvinden, niet gedocumenteerd :?

[ Voor 9% gewijzigd door kamustra op 03-12-2020 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Remi de draadloze temperatuursensor lost het inderdaad op, die werkt net zo goed als elke ruimtethermostaat. Mits je hem goed plaatst natuurlijk, op c.a. 1.5m hoogte op een representatieve plek in de ruimte weg van warmte- en koudebronnen als zonlicht, ramen, tocht en radiatoren. Een binnenmuur is de aangewezen plek.

Een voordeel wat je meteen meeneemt is dat je de ruimte op de halve of zelfs tiende graad nauwkeurig kan regelen, de knoppen regelen nogal grof op een hele graad, waardoor het of net te koud of net te warm kan zijn.

Tado knoppen kunnen daarbij nooit goed de ruimtetemperatuur meten omdat ze vlakbij de radiator meten. Je kunt dan ter compensatie de gemeten temperatuur een graad lager zetten bij de knop, maar dat is maar een halve oplossing omdat het temperatuurverloop vlakbij de radiator anders is dan in de ruimte. Je zal blijven hebben dat de knop zenuwachtig reageert op de stralingswarmte van de radiator: oei wat heet, uit! Hee wat koud opeens, aan!

@kamustra met een draadloze ontvanger (v.h. extensiekit) bij de ketel kunnen alle kamers apart warmtevraag geven. Per kamer zegt de knop of thermostaat die daar als temperatuursensor fungeert tegen de ontvanger: hey ga verwarmen, en die zet dat door naar de ketel.

Als je op alle radiatoren knoppen hebt dan kan je de gewenste radiatoren open zetten en de rest juist dicht. Heb je niet overal Tado knoppen dan kan het eventueel door het toevoegen van een klep op de juiste plek in het leidingcircuit.

https://support.tado.com/...nger-of-extensiekit-nodig

Ik weet alleen niet of de draadloze ontvanger ook los te koop is, dat ben ik nog niet tegengekomen. De extensiekit wel, voor zover die nog verkrijgbaar is. Anders een tip: voor een paar tientjes op marktplaats. ;)

[ Voor 43% gewijzigd door Cap op 03-12-2020 20:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
Die warmtevraag per knop cq ruimte gaat ook zonder de extensie kit.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juaasuo
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18-09-2023
Wat is er nou met de ontwikkeling van Tado gebeurd? Ik kan begrijpen dat de roadmap wellicht iets te ambitieus was, maar dit slaat echt alles. Je kan nu tiles reoderen in de app, manueel away/home mode activeren en er staan weer golfjes in de nieuwe app als die verwarmt. Dat is het. Ik vergeet vast wel een ding of twee, maar dat zijn dan sowieso kleine dingetjes. Ohja de temperatuur sensor.
Het lijkt inderdaad net echt alsof er maar 1 fte is die vrijdag middag aan zijn featureslijst werkt en de rest van de tijd al het onderhoud doet.
/rant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Motorfret schreef op donderdag 3 december 2020 @ 22:40:
Die warmtevraag per knop cq ruimte gaat ook zonder de extensie kit.
Ok, dus de knop in een andere kamer dan de thermostaat in de woonkamer geeft de warmtevraag toch via die thermostaat door aan de ketel en die geeft dit, voor alleen die kamer, weer door aan de ketel?

Want de knop kan dat zelf niet bij gebrek aan extensiekit bij de ketel, er moet een pad zijn wat de warmtevraag doorgeeft aan de ketel.

Blijkbaar werkt het bij hem in ieder geval niet zo en ontstaat er pas warmtevraag als ie ook de thermostaat activeert.

Kan het zelf niet gemakkelijk testen want bij mij loopt het via een extensiekit, maar waar zou het dan aan liggen? Hij geeft zelf aan dat ie er aparte kamers van gemaakt heeft dus het zijn geen slave devices.

[ Voor 11% gewijzigd door Cap op 03-12-2020 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:41
@tado Als ik uit wil zetten dat een radiatorknop warmte kan vragen, moet ik hiervoor met jullie mailen. Waarom is hiervoor geen slider in de app of komt die nog? Zou het zoveel makkelijker maken. Dit kan dus wel via de website onder 'zoneregelaar' als ik het goed heb.

Zou zelfs nog wat verder willen gaan: ik zou bijvoorbeeld graag in willen stellen dat bijvoorbeeld de zolder overdag meedraait met de rest van het systeem (dus geen eigen warmtevraag), maar dat deze 's nachts wel zelf warmte mag vragen.

[ Voor 7% gewijzigd door GermanPivo op 04-12-2020 06:53 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Juaasuo schreef op donderdag 3 december 2020 @ 23:24:
Wat is er nou met de ontwikkeling van Tado gebeurd? Ik kan begrijpen dat de roadmap wellicht iets te ambitieus was, maar dit slaat echt alles. Je kan nu tiles reoderen in de app, manueel away/home mode activeren en er staan weer golfjes in de nieuwe app als die verwarmt. Dat is het. Ik vergeet vast wel een ding of twee, maar dat zijn dan sowieso kleine dingetjes. Ohja de temperatuur sensor.
Het lijkt inderdaad net echt alsof er maar 1 fte is die vrijdag middag aan zijn featureslijst werkt en de rest van de tijd al het onderhoud doet.
/rant
We hebben aan veel dingen in de achtergrond moeten werken omdat we een zeer snelle toestroom zien van nieuwe klanten (en daarom ook veel nieuwe connected tado devices).

Ik denk juist dat we ten opzichte van 2019 een versnelling zien van nieuwe features.

Vergeet niet de "Care&Protect" Skill met de "Heating Activity".
Daarnaast de mogelijkheid om zelf in te stellen welke kamers wel en niet een warmtevraag kunnen sturen naar de Slimme Thermostaat/Extensiekit.
Ook is de DIY installatie volledige bijgewerkt zodat je altijd opnieuw instructies kan aanvragen (minder relevant voor huidige klanten maar voor nieuwe klanten is dit echt een grote verbetering)

Daarnaast zijn we nu bezig met 2 gevraagde features: Child Lock voor Slimme Radiatorknoppen en daarna zal er gerwerkt worden aan een "Global on/off" functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamustra
  • Niet online
Cap schreef op donderdag 3 december 2020 @ 23:51:
[...]

Ok, dus de knop in een andere kamer dan de thermostaat in de woonkamer geeft de warmtevraag toch via die thermostaat door aan de ketel en die geeft dit, voor alleen die kamer, weer door aan de ketel?

Want de knop kan dat zelf niet bij gebrek aan extensiekit bij de ketel, er moet een pad zijn wat de warmtevraag doorgeeft aan de ketel.

Blijkbaar werkt het bij hem in ieder geval niet zo en ontstaat er pas warmtevraag als ie ook de thermostaat activeert.

Kan het zelf niet gemakkelijk testen want bij mij loopt het via een extensiekit, maar waar zou het dan aan liggen? Hij geeft zelf aan dat ie er aparte kamers van gemaakt heeft dus het zijn geen slave devices.
Ja dat schrijf ik toch in mijn edit? :*)
Door er een zone controller aan toe te wijzen kan een individuele thermostaatknop de thermostaat activeren en dus warmtevraag doen ontstaan. Geen extensiekit nodig, gewoon ergens achter de schermen bij tado (door middel van de zone controller).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juaasuo
tado schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 08:59:
[...]

We hebben aan veel dingen in de achtergrond moeten werken omdat we een zeer snelle toestroom zien van nieuwe klanten (en daarom ook veel nieuwe connected tado devices).

Ik denk juist dat we ten opzichte van 2019 een versnelling zien van nieuwe features.

Vergeet niet de "Care&Protect" Skill met de "Heating Activity".
Daarnaast de mogelijkheid om zelf in te stellen welke kamers wel en niet een warmtevraag kunnen sturen naar de Slimme Thermostaat/Extensiekit.
Ook is de DIY installatie volledige bijgewerkt zodat je altijd opnieuw instructies kan aanvragen (minder relevant voor huidige klanten maar voor nieuwe klanten is dit echt een grote verbetering)

Daarnaast zijn we nu bezig met 2 gevraagde features: Child Lock voor Slimme Radiatorknoppen en daarna zal er gerwerkt worden aan een "Global on/off" functie.
Ik vind het sportief dat jullie reageren. :) Ik heb nu 1 jaar Tado en sindsdien zijn er geen grote features gelanceerd behalve dan de hardware temperatuur sensor. En inderdaad, er wordt zeker gewerkt, maar de focus zal veel meer op onderhoud liggen. Toegeven, onder de motorkap werken wordt nauwelijks gezien.
Maar met een voorbeeld:
Child lock stond sinds 2017 / begin 2018 in de planning al in de roadmap om geïmplementeerd te worden. Samen met multi home support, location based control per room/zone en nog meer. Daarnaast werkt vroege start al jaren niet goed meer.
Hopelijk komt er meer communicatie en meer slagvaardigheid om features uit te rollen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kamustra schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 10:03:
[...]

Door er een zone controller aan toe te wijzen kan een individuele thermostaatknop de thermostaat activeren en dus warmtevraag doen ontstaan. Geen extensiekit nodig, gewoon ergens achter de schermen bij tado (door middel van de zone controller).
Dan is de vraag dus waarom het bij @Remi niet zo werkt, als hij de de themostaatknop in een aparte kamer los van de thermostaat in de woonkamer heeft gedefinieerd. Wat ik nog kan bedenken: misschien is er wel warmtevraag naar de ketel maar is het circuit van de kamers in serie aangelegd zodat dat er in die kamer alleen toevoer is als de woonkamer radiatoren ook openstaan? Dan zou je de loop van het circuit moeten veranderen zodat de zones parallel aangesloten staan. Maar dan kan je er ook net zo goed meteen een zoneklep in plaatsen, dan ben je ook af van al die zoemende batterij-etende radiatorknoppen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forgottenG
kamustra schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:30:
Toch ook even mijn vraag hier stellen.
Ik heb in verschillende kamers de slimme thermostaatradiotorknoppen van tado.
In de woonkamer ook, en daar hangt ook de tado thermostaat, bekabeld verbonden met de ketel.

Alles is mooi ingedeeld in kamers in de app, de thermostaat zelf is zogezegd een aparte kamer.

Voorlopig hou ik het eenvoudig en stel ik de temperatuur per kamer manueel in, via de app of via de tado radiatorknoppen. De slimme schema's zijn voor als alles werkt zoals ik het wil.

Nu is het zo dat ik tegenwoordig veel vaker in de werkkamer zit dan in de woonkamer. Ik zou dan ook graag enkel de werkkamer verwarmen. Wanneer ik de temperatuur verhoog in de app of met de knop, hoor ik het mechanisme de radiotorknop opendraaien, so far so good. De ketel begint echter pas te werken wanneer ik ook de temperatuur van de thermostaat verhoog. Op zich klinkt dat logisch, maar handig is het niet.
De thermostaat zal immers pas uitschakelen wanneer de temperatuur in die kamer bereikt is, maar aangezien die radiotoren niet aanslaan (da's de bedoeling) zal dat nooit het geval zijn - en zal de ketel dus blijven gaan zolang ik het niet handmatig afzet.

Wat is hiervoor de oplossing?

Aanvulling: volgens mij heb ik het gevonden :P
Voor wie er ook naar zoekt: op de website (volgens mij niet in de app) per kamer de zone controller instellen. Eigenlijk behoorlijk simpel, maar zover ik kan terugvinden, niet gedocumenteerd :?
Als ik het goed begrijp heb iij er dus voor kunnen zorgen dat elke radiatorknop apart aan de ketel warmte kan gaan vragen? Ik vind het precies niet terug in de webapp hoe ik dit kan instellen..

Kan ik met jou fix volgende situatie dat goed doen lopen?:
Thermostaat(slimme tado bedraad aan muur) staat beneden in de kamer op 16 graden, op de bureaukamer op 1e verdiep wil ik met een radiatorknop van tado verwarmen naar 20 graden. zal deze radiator knop dan tegen de thermostaat zeggen dat ie warmte nodig heeft? zonder dat ik die thermostaat zelf moet verhogen?

groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het zal zonder extensiekit technisch uiteindelijk toch echt via de thermostaat moeten lopen, want dat is het enige apparaat dat op de OT c.q. aan/uit pinnen van de ketel de warmtevraag kan zetten. Blijkbaar zetten de knoppen dus zelfstandig de warmtevraag uit via de thermostaat (los van of die zelf warmtevraag doet) zolang ze maar in een aparte zone/kamer zijn opgenomen.

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 04-12-2020 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamustra
  • Niet online
Jep, zo werkt het bij mij toch sinds gisteren.
In de webapp kan je dit bij elke room afzonderlijk aangeven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e3jd9qOXy_B2gjtm1SENkBOLRCs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a2k2J2iQT4A6gDJgX3OjQQ8j.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Massri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-07 15:18

Massri

Vraag gerust!

Cap schreef op donderdag 3 december 2020 @ 20:10:
@Remi de draadloze temperatuursensor lost het inderdaad op, die werkt net zo goed als elke ruimtethermostaat. Mits je hem goed plaatst natuurlijk, op c.a. 1.5m hoogte op een representatieve plek in de ruimte weg van warmte- en koudebronnen als zonlicht, ramen, tocht en radiatoren. Een binnenmuur is de aangewezen plek.

Een voordeel wat je meteen meeneemt is dat je de ruimte op de halve of zelfs tiende graad nauwkeurig kan regelen, de knoppen regelen nogal grof op een hele graad, waardoor het of net te koud of net te warm kan zijn.

Tado knoppen kunnen daarbij nooit goed de ruimtetemperatuur meten omdat ze vlakbij de radiator meten. Je kunt dan ter compensatie de gemeten temperatuur een graad lager zetten bij de knop, maar dat is maar een halve oplossing omdat het temperatuurverloop vlakbij de radiator anders is dan in de ruimte. Je zal blijven hebben dat de knop zenuwachtig reageert op de stralingswarmte van de radiator: oei wat heet, uit! Hee wat koud opeens, aan!

@kamustra met een draadloze ontvanger (v.h. extensiekit) bij de ketel kunnen alle kamers apart warmtevraag geven. Per kamer zegt de knop of thermostaat die daar als temperatuursensor fungeert tegen de ontvanger: hey ga verwarmen, en die zet dat door naar de ketel.

Als je op alle radiatoren knoppen hebt dan kan je de gewenste radiatoren open zetten en de rest juist dicht. Heb je niet overal Tado knoppen dan kan het eventueel door het toevoegen van een klep op de juiste plek in het leidingcircuit.

https://support.tado.com/...nger-of-extensiekit-nodig

Ik weet alleen niet of de draadloze ontvanger ook los te koop is, dat ben ik nog niet tegengekomen. De extensiekit wel, voor zover die nog verkrijgbaar is. Anders een tip: voor een paar tientjes op marktplaats. ;)
Is de nieuwe Draadloze Ontvanger ook meteen de thermostaat? Aangezien op de verpakking van de starterkit V3+ staat: Wireless Smart thermostat. In de doos zit echter geen thermostaat.

Inhoud:
- Draadloze Ontvanger (v.h. Extensiekit)
- Bridge
- Draadloze Temperatuursensor

De draadloze temperatuursensor ziet er hetzelfde uit als de thermostaat die Tado verkoopt (los en o.a. in een starterkit). Deze thermostaat is echter volgens mij ietsje dikker en een stuk zwaarder dan de draadloze temperatuursensor.

Welke van de drie twee, de Draadloze Ontvanger of de -Temperatuursensor, functioneert nou als thermostaat? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Juaasuo schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 11:25:
[...]

Ik vind het sportief dat jullie reageren. :) Ik heb nu 1 jaar Tado en sindsdien zijn er geen grote features gelanceerd behalve dan de hardware temperatuur sensor. En inderdaad, er wordt zeker gewerkt, maar de focus zal veel meer op onderhoud liggen. Toegeven, onder de motorkap werken wordt nauwelijks gezien.
Maar met een voorbeeld:
Child lock stond sinds 2017 / begin 2018 in de planning al in de roadmap om geïmplementeerd te worden. Samen met multi home support, location based control per room/zone en nog meer. Daarnaast werkt vroege start al jaren niet goed meer.
Hopelijk komt er meer communicatie en meer slagvaardigheid om features uit te rollen. :)
Hehe bovendien zijm de genoemde redenen nu niet echt een goed argument voor het niet door ontwikkelen van een product (of zelfs niet oplossen van lang aanwezige bugs).

Dat het klantenbestand van Tado hard groeit is heel fijn, dat geeft weer meer vertrouwen in het voorbestaan van het bedrijf. Maar die groei opvangen doe je niet door je bestaande ontwikkelorganisatie daar mee te belasten, of je zorgt op zijn minste dat je meer ontwikkelcapaciteit organiseert voor nieuwe ontwikkeling en bugfixing.

Maar goed, die discussie is al eens gevoerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Massri

Massri

Vraag gerust!

forgottenG schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:36:
[...]

Als ik het goed begrijp heb iij er dus voor kunnen zorgen dat elke radiatorknop apart aan de ketel warmte kan gaan vragen? Ik vind het precies niet terug in de webapp hoe ik dit kan instellen..

Kan ik met jou fix volgende situatie dat goed doen lopen?:
Thermostaat(slimme tado bedraad aan muur) staat beneden in de kamer op 16 graden, op de bureaukamer op 1e verdiep wil ik met een radiatorknop van tado verwarmen naar 20 graden. zal deze radiator knop dan tegen de thermostaat zeggen dat ie warmte nodig heeft? zonder dat ik die thermostaat zelf moet verhogen?

groetjes
Dit is toch juist de bedoeling van het Tadosysteem? Dat de slimme radiatorknop de thermostaat een melding geeft dat er verwarmt moet worden. De thermostaat zegt weer tegen de ketel in OT of aan/uit, 'hee gassen jong!' Of mis ik hier cruciale/doorslaggevende informatie? Want dan had ik net zo goed een thermostatische knop er op kunnen zetten. Geen gedoe met batterijen vervangen en 't werkt altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamustra
  • Niet online
@Massri92 De draadloze ontvanger zal het signaal doorgeven aan je ketel.
De temperatuursensor zal eventueel meten dat het te koud is, en dat doorgeven aan de draadloze ontvanger.
Massri92 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:50:
[...]

Dit is toch juist de bedoeling van het Tadosysteem? Dat de slimme radiatorknop de thermostaat een melding geeft dat er verwarmt moet worden. De thermostaat zegt weer tegen de ketel in OT of aan/uit, 'hee gassen jong!' Of mis ik hier cruciale/doorslaggevende informatie? Want dan had ik net zo goed een thermostatische knop er op kunnen zetten. Geen gedoe met batterijen vervangen en 't werkt altijd.
Ja, het was voor mij even zoeken hoe dat juist in te stellen, maar dus met de zone controller.

[ Voor 66% gewijzigd door kamustra op 04-12-2020 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Massri

Massri

Vraag gerust!

kamustra schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:50:
@Massri92 De draadloze ontvanger zal het signaal doorgeven aan je ketel.
De temperatuursensor zal eventueel meten dat het te koud is, en dat doorgeven aan de draadloze ontvanger.

[...]

Ja, het was voor mij even zoeken hoe dat juist in te stellen, maar dus met de zone controller.
Wat is dan precies een zone controller? Gewoon een andere naam voor een Draadloze Temperatuursensor? Of is dit ook weer een ander soort hardware met dezelfde looks als een draadloze temperatuursensor en de thermostaat, maar intern met andere hardware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamustra
  • Niet online
Geen hardware, een instelling in de configuratie. Je duidt voor een kamer aan welk toestel (in mijn geval de thermostaat) moet aangestuurd worden wanneer die kamer warmte vraagt. Die instelling heeft tado zone controller genoemd.

In mijn set-up is dat voor elke kamer dezelfde thermostaat, ik moet dus niet meer handmatig de thermostaat hoger zetten wanneer de temperatuur in een kamer te laag is geworden en ik de andere kamers niet wil verwarmen. In mijn geval is dat dus voor elke kamer dezelfde zone-controller waar ik naar verwijs.

[ Voor 50% gewijzigd door kamustra op 04-12-2020 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-07 23:09

Remi

Moo!

Cap schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 11:54:
[...]

Dan is de vraag dus waarom het bij @Remi niet zo werkt, als hij de de themostaatknop in een aparte kamer los van de thermostaat in de woonkamer heeft gedefinieerd. Wat ik nog kan bedenken: misschien is er wel warmtevraag naar de ketel maar is het circuit van de kamers in serie aangelegd zodat dat er in die kamer alleen toevoer is als de woonkamer radiatoren ook openstaan? Dan zou je de loop van het circuit moeten veranderen zodat de zones parallel aangesloten staan. Maar dan kan je er ook net zo goed meteen een zoneklep in plaatsen, dan ben je ook af van al die zoemende batterij-etende radiatorknoppen. :P
Zover ik kan beoordelen zijn de radiatoren niet in serie geschakeld. Het probleem zoals ik het nu ervaar is dat de knop te dicht op de radiator zit en dicht gaat zodra hij de gewenste temperatuur heeft gemeten.
Hiermee is de rest van de ruimte nog niet op temperatuur.

Hetzelfde probleem ervaar ik ook op zolder waar de warmte snel vervliegt vanwege gebrek aan isolatie. Alleen de knop zit onder het bureau waar het snel op temperatuur is en de warmte wat meer blijft hangen.

Dus de knoppen zijn prima in staat om de ketel aan te sturen alleen is het meetpunt gewoon kut.

Ik heb nu de draadloze temperatuursensor besteld voor beide ruimtes. Deze komen bij de deur te hangen, ver weg van de radiator dus ik hoop dat mijn probleem daarmee is opgelost.

Wel een duur grapje op deze manier maar het gaat mij ook meer om het comfort dan de besparing. :+

Kan ik ook ergens zien waar een eventuele warmte aanvraag vandaan is gekomen? Vanochtend om 5 uur had ik namelijk de situatie dat 2 ruimtes over de 20 graden waren. Volgens de grafiek was de ketel aan het stoken terwijl ze qua schema niet boven de 16/18 graden zouden moeten zitten. Ook early start is niet actief in deze ruimtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

@Remi Je kunt ook gewoon de temperatuur van een ruimte handmatig een offset meegeven hè. Ik heb bijvoorbeeld mijn werkkamer 'geijkt' met een losse thermometer gedurende een aantal dagen. Deze kamer heb ik nu ingesteld op -2 graden, dan klopt het aardig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Haan schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:02:
@Remi Je kunt ook gewoon de temperatuur van een ruimte handmatig een offset meegeven hè. Ik heb bijvoorbeeld mijn werkkamer 'geijkt' met een losse thermometer gedurende een aantal dagen. Deze kamer heb ik nu ingesteld op -2 graden, dan klopt het aardig.
Jep dit heb ik met een kamer waar de radiatorknop wat ingebouwd zit ook gedaan. Hier kan Tado ook gewoon niets aan veranderen, zelfs een ouderwetse knop zou dit hebben alleen stel je dan de knop in op de instelling waarop het comfortabel is in de kamer.

De offset kunnen instelling is daarbij erg handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
Remi schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:47:
[...]
Kan ik ook ergens zien waar een eventuele warmte aanvraag vandaan is gekomen? Vanochtend om 5 uur had ik namelijk de situatie dat 2 ruimtes over de 20 graden waren. Volgens de grafiek was de ketel aan het stoken terwijl ze qua schema niet boven de 16/18 graden zouden moeten zitten. Ook early start is niet actief in deze ruimtes.
Ja, dat kun je zien in de grafiek.
even naar de kamer gaan (klikken op de "tegel" van de kamer) en dan zie je rechtsboven een klein staafdiagrammetje.
Als je daar op klikt, zie je het temperatuur verloop en stookvraag van de kamer (het is grijs onder de temperatuur lijn)

Als je open therm hebt, geeft de grijze kleur zelfs aan hoe sterk de stookvraag was: lichtgrijs: 1 vlammetje, donker grijs: 3 vlammen, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Remi schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:47:
[...]

Ik heb nu de draadloze temperatuursensor besteld voor beide ruimtes. Deze komen bij de deur te hangen, ver weg van de radiator dus ik hoop dat mijn probleem daarmee is opgelost.

Wel een duur grapje op deze manier maar het gaat mij ook meer om het comfort dan de besparing. :+
Ok dus eigenlijk werkt het, maar niet goed genoeg naar je smaak. Goed besluit die temperatuursensors, daar zal je geen spijt van hebben: nauwkeuriger instelbaar, een veel en veel betere temperatuurbeheersing en rustiger stookverloop.
De warmtevraag komt dan van die ruimtes, je ziet het inderdaad aan de grafiek. De knop of thermostaat die de meting en warmtevraag naar de ketel doet staat vermeld bij de kamer, onder instellingen > kamers & apparaten > kamernaam > meettoestel. Daar staat het ID van het meetapparaat en die kan je dus wijzigen door erop te klikken. Straks als je de draadloze temperatuursensoren toevoegt kan je deze hier toewijzen.

[ Voor 43% gewijzigd door Cap op 04-12-2020 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kamustra schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 10:03:
[...]

Sorry ik zie nu dat ik jou en @Remi door elkaar gehaald heb, doordat ik jullie eerder beide in 1 bericht antwoorde. 8)7
kamustra schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:40:
Jep, zo werkt het bij mij toch sinds gisteren.
In de webapp kan je dit bij elke room afzonderlijk aangeven:
[Afbeelding]
Toevoeging: als je een extensiekit / draadloze ontvanger hebt dan staat die daar altijd en kan je geen ander device kiezen, ook niet in een kamer met thermostaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81Y8viRVh8ANRqz8cr_81til8eA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/54ITmrq0TTk5CvXA6gi9vk3T.png?f=user_large

[ Voor 45% gewijzigd door Cap op 04-12-2020 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Massri92 de temperatuursensor heeft hetzelfde uiterlijk en dezelfde afmetingen als de thermostaat, ik heb ze hier naast elkaar liggen. Mijn thermostaten hebben aan de onderzijde middenin een (schroef)gaatje, waar de temperatuursensor dit niet heeft, maar dat kan er wellicht ook aan liggen dat dit een net iets oudere V2/V3 versies betreft. Verder ontbreken achterop de draadloze temperatuursensor de aansluitpinnen voor de cv en relais. De temperatuursensor kan dus niet zelfstandig functioneren om de cv aan te sturen, heeft daarvoor een (extensie)kit bij de ketel nodig. De (bedrade) thermostaat kan dat wel, via het draadje (duh :P).

Als ze hangen zie je dus absoluut geen verschil, tenzij je gaat bukken om naar het gaatje onderop te kijken. :)

[ Voor 38% gewijzigd door Cap op 04-12-2020 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-08 21:39
Noob vraagje.

Ik overweeg om onze jaren '70 woning wat zuiniger te maken met een Tado V3+ set.

Hoeveel radiatorknoppen heb ik nodig?

Thermostaat hangt in de woonkamer. Moeten op de radiatoren aldaar ook Tado knoppen? Of alleen op de overige verblijfsruimten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@t_captain "Slim" of "dom" aangestuurd is in eerste instantie nog niet eens belangrijk, het gaat erom hoe je wilt kunnen verwarmen. De vraag is dus welke delen van de woning wil je onafhankelijk van elkaar verwarmen terwijl de rest koud blijft?

Als je woonkamer verwarmingscircuit (leidingen) een zone(klep) heeft en je die ruimte al netjes en goed in balans op temperatuur krijgt dan alleen op de andere radiatoren.

Heb je eenmaal een zoneklep dan kan het ook zonder slimme knoppen namelijk door een (draadloze) thermostaat die de warmtevraag regelt, die neem je mee naar de kamer waar je wilt verwarmen en daar zet je dan de (thermostaat)knop van de radiator open.

Als je sowieso de woonkamer altijd verwarmt als je thuis bent en het dus niet nodig is om alleen bijv een slaapkamer te verwarmen terwijl de woonkamer koud blijft, dan heb je geen zoneklep nodig.

Als je geen zoneklep hebt / wil / kan maar toch overal de ruimte apart wil kunnen verwarmen, dan heb je overal slimme radiatorknoppen nodig, mits het circuit dat wel toestaat, dwz dat radiator 1 in kamer 1 niet ook meteen de toestroom naar radiator 2 in kamer 2 afsluit. Dus de afzonderlijke kamers / zones moeten niet in serie maar parallel staan. :) Dat kan je testen door achtereenvolgens open / dicht draaien van de knoppen in de verschillende kamers.

[ Voor 24% gewijzigd door Cap op 04-12-2020 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DelinQ
[quote]tado schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 08:58:
[...]

Ik heb beide links bekeken, beide hebben toch een tado internetbridge op het plaatje ?
Beide hebben ook een starter kit inclusief, dus beide hebben inderdaad een tado bridge.

Wat is dan het verschil tussen het "grote kastje" en de "kleine dongle" in de Slimme Draadloze Thermostaat Starter Kit V3+ (link)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DelinQ schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 17:10:
[quote]tado schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 08:58:
[...]

Wat is dan het verschil tussen het "grote kastje" en de "kleine dongle" in de Slimme Draadloze Thermostaat Starter Kit V3+ (link)?
Kleine ding gaat in uw router
Grote ding gaat bedraad aan ketel
Middelgrote ding is de temperatuursensor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forgottenG
Van die grafiekjes wist ikzelf nog niet.
Ik ben eens gaan kijken en kom toch een raar resultaat uit.
Ik post hieronder 3 afbeeldingetjes van 3 verschillende kamers, ze hebben alle 3 een ander soort grafiek.
Diegene van 'Demmy's bureau' is de kamer waarde bedrade thermostaat hangt, die lijkt me volgens de opentherm te werken aangezien er verschillende soorten grijs te zien zijn?
De badkamer lijkt me ook goed te werken want die heeft enkel 's morgends volle kracht nodig en door de dag heen moet die maar op 15 graden blijven. Maar dan komen we bij mij bureaukamer uit (gilles's bureau).
die hele grafiek is gewoon helemaal in het donker grijs, die zou zogezegd dus vollebak moeten staan.
maar dat gevoel heb ik toch niet, want radiator is momenteel niet super warm.

kan jij of iemand verklaren waarom die ene grafiek dan volledig in het volgrijs is?

Ook vraag ik me af waarom de grafieken soms precies even onderbroken worden, wat zou die willen zeggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/opauXG-pzs908YLnl8UQHAGb-HE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GnuXknMMHOfLqi7epmGmAsxM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4dndQevVR6lsIzkiGtDMP7GWTaQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b6yY6v9QEOieTpbKU1sY1IpA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1dOw7BPgsAStGF8pSGhiK5gNmhw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wTWpjCPgaqRhLOPiXqES0Aia.jpg?f=fotoalbum_large
Motorfret schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:41:
[...]

Ja, dat kun je zien in de grafiek.
even naar de kamer gaan (klikken op de "tegel" van de kamer) en dan zie je rechtsboven een klein staafdiagrammetje.
Als je daar op klikt, zie je het temperatuur verloop en stookvraag van de kamer (het is grijs onder de temperatuur lijn)

Als je open therm hebt, geeft de grijze kleur zelfs aan hoe sterk de stookvraag was: lichtgrijs: 1 vlammetje, donker grijs: 3 vlammen, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forgottenG
daar probeer ik zelf achter te komen.. want ik heb beneden de thermostaat op 19 staan en boven in men kamer op 25 (om te testen), en die kamer wordt hier niet warmer als 19-20.
Dus volgens mij kan die radiatorknop van hierboven zelf geen warmte vragen aan de ketel zonder dat de thermostaat van beneden omhoog moet?
Massri92 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:50:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DelinQ
tado schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 17:18:
[...]

Kleine ding gaat in uw router
Grote ding gaat bedraad aan ketel
Middelgrote ding is de temperatuursensor
Dus deze heeft geen ketel aansturing dan als ik het goed begrijp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
forgottenG schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 17:31:
Van die grafiekjes wist ikzelf nog niet.
Ik ben eens gaan kijken en kom toch een raar resultaat uit.
Ik post hieronder 3 afbeeldingetjes van 3 verschillende kamers, ze hebben alle 3 een ander soort grafiek.
Diegene van 'Demmy's bureau' is de kamer waarde bedrade thermostaat hangt, die lijkt me volgens de opentherm te werken aangezien er verschillende soorten grijs te zien zijn?
De badkamer lijkt me ook goed te werken want die heeft enkel 's morgends volle kracht nodig en door de dag heen moet die maar op 15 graden blijven. Maar dan komen we bij mij bureaukamer uit (gilles's bureau).
die hele grafiek is gewoon helemaal in het donker grijs, die zou zogezegd dus vollebak moeten staan.

kan jij of iemand verklaren waarom die ene grafiek dan volledig in het volgrijs is?

Ook vraag ik me af waarom de grafieken soms precies even onderbroken worden, wat zou die willen zeggen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]
Die onderbrekingen = Slechte verbinding tussen bridge en deze kamer. Het enige wat u kunt doen is de tado bridge verplaatsen.

Die vol grijze grafiek: Ingestelde temperatuur word in deze kamer schijnbaar nooit gehaald. Er is niet genoeg verwarmingscapaciteit om op temperatuur te komen. Tado vraagt continu vol vermogen in deze kamer.
DelinQ schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 17:38:
[...]

Dus deze heeft geen ketel aansturing dan als ik het goed begrijp?
De Slimme Temperatuursensor kan nergens aan bedraad worden.

Er bestaat wel een andere starterkit: Bedrade Slimme Thermostaat - Starterskit
Die heeft een vierkant kastje, die er exact op de Slimme Temperatuursensor lijkt maar die heet de "Slimme Thermostaat" en kan wel met de ketel verbonden worden.

[ Voor 64% gewijzigd door tado op 04-12-2020 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DelinQ
Ok, dankjwel voor de hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
forgottenG schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 17:31:
Maar dan komen we bij mij bureaukamer uit (gilles's bureau).

[Afbeelding]

[...]
Ik denk dat je knop niet goed gekalibreerd is of het gebruikte pinnetje te lang, dat laatste als je een adapter op het ventiel gebruikt. Je weet wel, die plastic dingen die bij de knop geleverd worden. Als die pin te lang is dan kan de radiator nooit echt open. ;) Er zitten meerdere pinnen bij de adapterset. Even de handleiding bestuderen welke bij welke hoort.

Dus eerst je knop opnieuw kalibreren (batterijklep open, dan weer sluiten, knop start op, even wachten, dan knop terug zetten en je ziet de "000" symbolen verschijnen en hoort de motor als de knop gaat kalibreren.

Als dat niet werkt, controleer of je de pinlengte moet aanpassen. Je kan verder ook de knop eraf halen en de warmtevraag starten, als de radiator dan niet heet wordt dan kan de knop er niets aan doen maar ligt het aan je ventiel of je circuit.

Wordt de radiator met knop eraf goed heet, dan met behulp van de pinnetjes en kalibratie bepalen wanneer de knop goed werkt (dwz stand 25 graden = radiator heet & stand 5 graden = radiator koud).

Edit: ik zou dus eerst testen met de knop eraf en dan op 25 graden gezet, dan weet je wat je van de radiator max kan verwachten qua hitte. Dan het gedoe met pinnetjes / kalibreren. :P

[ Voor 8% gewijzigd door Cap op 04-12-2020 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forgottenG
zo, dat is nog eens een nuttig uitleg, wow!
ga ik zo meteen eens proberen.

bedankt
Cap schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 18:25:
[...]

Ik denk dat je knop niet goed gekalibreerd is of het gebruikte pinnetje te lang, dat laatste als je een adapter op het ventiel gebruikt. Je weet wel, die plastic dingen die bij de knop geleverd worden. Als die pin te lang is dan kan de radiator nooit echt open. ;) Er zitten meerdere pinnen bij de adapterset. Even de handleiding bestuderen welke bij welke hoort.

Dus eerst je knop opnieuw kalibreren (batterijklep open, dan weer sluiten, knop start op, even wachten, dan knop terug zetten en je ziet de "000" symbolen verschijnen en hoort de motor als de knop gaat kalibreren.

Als dat niet werkt, controleer of je de pinlengte moet aanpassen. Je kan verder ook de knop eraf halen en de warmtevraag starten, als de radiator dan niet heet wordt dan kan de knop er niets aan doen maar ligt het aan je ventiel of je circuit.

Wordt de radiator met knop eraf goed heet, dan met behulp van de pinnetjes en kalibratie bepalen wanneer de knop goed werkt (dwz stand 25 graden = radiator heet & stand 5 graden = radiator koud).

Edit: ik zou dus eerst testen met de knop eraf en dan op 25 graden gezet, dan weet je wat je van de radiator max kan verwachten qua hitte. Dan het gedoe met pinnetjes / kalibreren. :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Is er een mogelijkheid om de maximale warmtevraag van een specifieke thermostaat te beperken?

Ik merk dat de tado op drie niveau's warmte kan aanvragen, in de app te zien als 1, 2 of 3 "golfjes". Als ik dan op de cv-ketel ga kijken, dan zie ik dat dit ongeveer overeenkomt met 30, 45 of 65 graden aanvoertemperatuur.

Nu heb ik beneden vloerverwarming en de maximale temperatuur daarvan is gelimiteerd op ongeveer 37 graden. Het heeft dus geen enkel nut dat de tado op "3 gofljes" == 65 graden warmte gaat aanvragen, want dat gaat nooit direct de vloer in. Die ongebruikte warmte is dus een beetje zonde. Kan ik dit limiteren op een of andere manier, bijvoorbeeld tot maximaal "2 golfjes"?

Ik wil de temperatuur van de ketel niet verder verlagen, want elders in het huis hangen gewone radiatoren (met tado knoppen) en die wil ik wel genoeg warmte geven.

[ Voor 3% gewijzigd door HuHu op 04-12-2020 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

[...]

Nice! Ik had helemaal gemist dat er ook pinnetjes tussen de adapters zaten 8)7 Ik had de knop voor in de badkamer nog niet kunnen installeren omdat met een adapter er op de knop te ver weg zat om de kraan dicht te draaien, maar daar zijn die pinnetje dus voor :*)

* Haan rent naar de badkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forgottenG
heb een hele avond wat liggen spelen met de knoppen en temperatuur, ben wel tot 2 vaststellingen gekomen.

1. mijn radiator op men bureau wordt onderaan heel warm, maar richting boven wordt het heel wat minder warm (is dit normaal?). onderaan kan ik amper men hand 5sec tegenhouden en bovenaan kan ik gewoon men hand opleggen

2. als mijn bedrade slimme thermostaat op 5 graden staat ('s nachts), en ik zet enkel de radiatorknop in mijn buro op 20 graden, dan gebeurd er niet, deze radiator warmt niet op. enkel als ik de bedrade thermostaat ook op 20 graden zet, start het verwarmen in mijn bureau. Kan dit kloppen?
[...]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
forgottenG schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 23:18:
heb een hele avond wat liggen spelen met de knoppen en temperatuur, ben wel tot 2 vaststellingen gekomen.

1. mijn radiator op men bureau wordt onderaan heel warm, maar richting boven wordt het heel wat minder warm (is dit normaal?). onderaan kan ik amper men hand 5sec tegenhouden en bovenaan kan ik gewoon men hand opleggen

2. als mijn bedrade slimme thermostaat op 5 graden staat ('s nachts), en ik zet enkel de radiatorknop in mijn buro op 20 graden, dan gebeurd er niet, deze radiator warmt niet op. enkel als ik de bedrade thermostaat ook op 20 graden zet, start het verwarmen in mijn bureau. Kan dit kloppen?

[...]
1. Normaal gesproken wordt de radiator boven warm (waar de knop zit) en het water gaat naar beneden de radiator door, en koelt dan af. Daar kan best 10 graden verschil in zitten. Vreemd dat hij bij jou onderin warm wordt, komt daar het water dan binnen, m.a.w. wat is de warme (aanvoer)buis, die boven aankomt of die onder aankomt? Anders vermoed ik dat er heel veel lucht in zit en dat je je cv systeem moet bijvullen. Maar dan hoor je wsch ook het een en ander borrelen.

2. Zie discussie op de vorige pagina. Je moet de radiatorknop aan een aparte kamer / zone toewijzen in de webapp, zo doet die ook warmtevraag los van de kamerthermostaat. De zone kan je momenteel alleen in de webapp (website) zien/wijzigen, niet in de telefoon app.

kamustra in "Tado Smart Thermostat Topic - Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
forgottenG schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 23:18:

Wat @Cap zegt. Dit is denk ik lucht in de radiator. Moet je even die radiator ontluchten. Heb dat ook wel is gehad. Klinkt heel herkenbaar. Bij mij was het 1 hoek die koud bleef.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juaasuo
acidfever schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:49:
[...]

Hehe bovendien zijm de genoemde redenen nu niet echt een goed argument voor het niet door ontwikkelen van een product (of zelfs niet oplossen van lang aanwezige bugs).

Dat het klantenbestand van Tado hard groeit is heel fijn, dat geeft weer meer vertrouwen in het voorbestaan van het bedrijf. Maar die groei opvangen doe je niet door je bestaande ontwikkelorganisatie daar mee te belasten, of je zorgt op zijn minste dat je meer ontwikkelcapaciteit organiseert voor nieuwe ontwikkeling en bugfixing.

Maar goed, die discussie is al eens gevoerd. :)
Inderdaad, deze discussie is al hevig gevoerd in 2018. De startup periode is echt voorbij en nu is de ontwikkeling zo traag dat het lijkt alsof alles naar nieuwe hardware en software gaat.
Het is daarbij pijnlijk te noemen dat bijna 3 jaar later het aantal functies nauwelijks is toegenomen en een aantal dingen achter een paywall verschuild. Maar als Tado dan pronkt met features die echt kinderlijk eenvoudig zijn (tiles reoderen, golfjes per kamer laten zien) in maanden tijd is er toch echt iets mis. Daarnaast ook alsof de luchtkwaliteit afhangt of je 5 min je raam ergens in het huis opzet. Nutteloze features puur voor de show.
Ze hebben in oktober 2018 50 miljoen dollar gehad van o.a. Amazon en andere geldschieters, + alle inkomsten van hardware en software abonnement, moeten ze toch echt meer developers erop kunnen inzetten. Iedereen zou kunnen begrijpen dat wellicht aan het begin van het stookseizoen even de development opdroogt vanwege maintaince and support, maar het gaat al 2/3 jaar continue door.

Ik stop maar, maar ik hoop ik echt dat ze meer (parttime) developer(s) erop gaan zetten om de basale en beloofde features erin te zetten.

Edit: Ik heb even wat gekeken naar de directie en de CEO, Toon Bouten, die zegt dat ze tussen 2017 -2019 double digit growth hebben. Financieel gaat het goed.

[ Voor 15% gewijzigd door Juaasuo op 05-12-2020 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thieske1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:45
tado schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:56:
[...]

Vanaf de foto lijkt het alsof u alleen het binnenwerkt hoeft te vervangen. Misschien bestaat er een "thermostatische insert". Zo hoeft u niets aan de pijp zelf te doen. (wel moet nog altijd het circuit geleegd worden)

Maar ik ben geen expert, vraag het na bij een specialist.
De specialist is langs geweest en we hebben de 5 handmatige radiatoren vervangen voor thermostatische en nu zij alle radiatoren in huis slim 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-08 21:19
Ik had op de zolder en eerste verdieping al een tijdje Tado thermostaatknoppen. Heb nu de kranen van mijn radiatoren in de woonkamer vervangen door thermostatische varianten en hier nu ook Tado knoppen opgezet. Totaal 8 van de 10 radiatoren in huis zijn hier nu van voorzien. De radiatoren in de gang en badkamer staan altijd vol open.

Als ik nu aan een van de knoppen in de woonkamer draai dan wordt de temperatuurinstelling van de thermostaat in de woonkamer aangepast. Is dit ook uit te schakelen zodat de temperatuur alleen via de thermostaat kan worden ingesteld?

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kan de knoppen toewijzen aan een aparte kamer / zone, zie de berichten de afgelopen pagina's in dit topic.

Maar wat moet die thermostaat in de woonkamer dan precies regelen als ie de thermostaatknoppen in de woonkamer niet mag bedienen? 8)7 Ik neem aan geen vloerverwarming, want dan had je geen radiatoren in de woonkamer hangen.

PS Waarom heb je überhaupt slimme thermostaatknoppen in de woonkamer genomen? Is gewone knoppen dan geen beter idee, de thermostaat regelt dan of ze aan gaan. Of gaat het er daarbij om dat je dan een andere kamer kan verwarmen zonder dat de woonkamer meegaat?

[ Voor 18% gewijzigd door Cap op 05-12-2020 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-08 21:19
@Cap Dank voor je reactie. Ik denk dat je mijn vraag niet goed hebt begrepen. Ik wil dat er niks gebeurt qua instelling van temperatuur als ik aan een van de drie knoppen in de woonkamer draai. Temperatuurinstelling van de woonkamer moet alleen via de thermostaat gedaan kunnen worden.

Knoppen in woonkamer inderdaad geïnstalleerd zodat ik mijn kantoor / thuisbioscoop kan verwarmen zonder de woonkamer mee te verwarmen.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +8 Henk 'm!
In verband met de steeds terugkerende vragen / verzoeken dacht ik, laat ik eens een setje voorstellen tot verandering in het Tado suggestie topic van het Tado support forum hier linken waarvan ik denk:

- dat hoort tot de basisfunctionaliteit die eigenlijk elke klokthermostaat al heeft of;
- dat is heel wenselijk voor een slimme thermostaat.

Denk je ook, "dit is nou wat ik mis", upvoten dan die handel. :)

Hoe meer een suggestie ge-upvote wordt hoe groter de kans dat Tado ermee aan de slag gaat. Upvoten kan simpelweg door op het vakje met het aantal votes te klikken, het driehoekje eronder wordt dan zwart en het tellertje gaat 1 up.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rCwRt_ewrwNFK4VvFfsnP4pcC7Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/R2M5qo2iamlvmu1PJo8OHzWj.png?f=user_large

Schema gerelateerd:Handmatige aanpassing gerelateerd:Overig:Dus als er iets voor je bij zit: vooral upvoten! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nMad schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 17:49:
@Cap Dank voor je reactie. Ik denk dat je mijn vraag niet goed hebt begrepen. Ik wil dat er niks gebeurt qua instelling van temperatuur als ik aan een van de drie knoppen in de woonkamer draai. Temperatuurinstelling van de woonkamer moet alleen via de thermostaat gedaan kunnen worden.
Ok duidelijk, volgens mij kan dat nu niet. Dat wordt een suggestie tot verbetering? Volgens jij is de "kinderstand" al vaker geopperd, dat komt er wellicht mee overeen.

Kinderslot toevoegen

[ Voor 16% gewijzigd door Cap op 05-12-2020 18:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 18:08:
In verband met de steeds terugkerende vragen / verzoeken dacht ik, laat ik eens een setje voorstellen tot verandering in het Tado suggestie topic van het Tado support forum hier linken waarvan ik denk:

- dat hoort tot de basisfunctionaliteit die eigenlijk elke klokthermostaat al heeft of;
- dat is heel wenselijk voor een slimme thermostaat.

Denk je ook, "dit is nou wat ik mis", upvoten dan die handel. :)

Hoe meer een suggestie ge-upvote wordt hoe groter de kans dat Tado ermee aan de slag gaat. Upvoten kan simpelweg door op het vakje met het aantal votes te klikken, het driehoekje eronder wordt dan zwart en het tellertje gaat 1 up.

[Afbeelding]

Schema gerelateerd:Handmatige aanpassing gerelateerd:Overig:Dus als er iets voor je bij zit: vooral upvoten! d:)b
Mooi overzicht!

Even ter verduidelijking: Kinderslot werken we op dit moment aan. Verdere upvotes dus niet nodig. Waarschijnlijk Q1 - 2021 beschikbaar.

De andere topics kunnen zeker nog upvotes gebruiken.
Pagina: 1 ... 5 ... 65 Laatste