vloerverwarming hoe combineren met slimme thermostaat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-04 14:45

MrScratch

I am rubber, you are glue

Topicstarter
Ik woon sinds de zomer in een nieuwe woning (bouwjaar 2005) en heb hier vloerverwarming in laten installeren. Dit wordt op dit moment nog geregeld door 1 thermostaat in de woonkamer, die uiteraard alleen de ketel aanslingert als er warmtevraag in de woonkamer is. Nu wil ik eigenlijk naar een systeem van slimme thermostaatknoppen op de radiatoren op de verdiepingen, zodat deze individueel stuurbaar worden.

Echter lijkt het combineren van vloerverwarming beneden en radiatoren boven nogal complex met deze wens.

De vloerverwarmingsverdeler ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IDedUwdRAMoWYABfRtsAS1cN/thumb.jpg

Ten eerst snap ik al niet hoe deze vloerverwarmingsverdeler werkt. Er zit een pomp op en mij is onduidelijk wanneer die draait en wanneer niet. Er zit een thermostaatknop op die de max temp in de verdeler limiteert (neem ik aan) en er loopt van de retour naar de aanvoer een dwarsbuis, maar waarvoor die is?

Speciale aandacht nog voor de knop die direct op de retour zit. Detailfoto hieronder. Wat is dat voor ding en waar dient het voor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OgzRUMUaf4t2IdtrqNlrR76a/thumb.jpg

Ik heb al wat verwarmingsmonteurs over de vloer gehad en verschillende adviezen gehad. Ik hoor soms dat ik een zoneklep op de aanvoer moet installeren en die door een slimme thermostaat moet laten openen/sluiten. Anderen zeggen dat de pomp moet worden aangezet/uitgezet afhankelijk van de warmtevraag en 1 monteur gaf aan een gewone radiatorknop op de retour (ik dacht op de plek van de mij onbekende knop) te willen plaatsen en daar een slimme radiatorknop op te plaatsen.

Wat is nu de juiste/slimste manier en hoe kan ik het beste te werk gaan?

[ Voor 4% gewijzigd door MrScratch op 05-02-2020 16:19 . Reden: foutieve links ]

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-04 15:56
De knop die je laat zien lijkt op een soort ontluchtingsventiel.
Wij hebben hier een (vrij complexe) installatie van Honeywell EvoHome met zoneregeling.
Op deze pagina staat een mooi plaatje die alles uitlegt:

https://www.solar-nu-webshop.nl/webshop/smart-home-domotica/i-thermostaten-evohome/detail/861/honeywell-hce20-zone--en-vloerverwarmingsregelaar.html

Per vloerverwarmingbuis krijg je een regelbare knop met servomotor. De HCExx zorgt ervoor dat de juiste knoppen open en dicht gaan. Per zone heb je een thermostaat (draadloos) waarmee je de temperatuur kunt regelen. Wij hebben de woonkamer, keuken en bijkeuken als zones ingericht.

Je kunt op de radiatoren weer aparte knoppen krijgen die ook samenwerken met het EvoHome systeem,
Het systeem is niet goedkoop en met installatie ga je gauw richting de 1000 euro, maar dan heb je het wel goed geregeld. Misschien zijn er ook nog wel andere systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:27
gron74 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 16:37:
Ik zat zelf te denken aan een radiotor knop aansluiting, waar ze de radiotor knop zelf verwijderd hebben.

Qua oplossing. Zo'n zoneregeling klinkt er nice, maar vraag is hoe je het wilt gebruiken. Zelf heb ik de verwarming boven nooit aan (radiotoren) en beneden ligt vloerverwarming wat regeld worden met een pomp schakelaar die zichzelf uitschakeld als de temperatuur onder een bepaalde waarde zakt, zodat het warme water in de vloer blijft, of uitstaat als de verwarming niet aan staat.
MrScratch schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 16:17:
Ten eerst snap ik al niet hoe deze vloerverwarmingsverdeler werkt. Er zit een pomp op en mij is onduidelijk wanneer die draait en wanneer niet. Er zit een thermostaatknop op die de max temp in de verdeler limiteert (neem ik aan) en er loopt van de retour naar de aanvoer een dwarsbuis, maar waarvoor die is?
Ik neem aan dat je een handleiding hebt gekregen, maar tenzij dit een speciale is vermoed ik dat de pomp altijd aan staat

[ Voor 33% gewijzigd door Cardinal op 05-02-2020 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
gron74 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 16:37:
Wij hebben hier een (vrij complexe) installatie van Honeywell EvoHome met zoneregeling.
Op deze pagina staat een mooi plaatje die alles uitlegt:

https://www.solar-nu-webshop.nl/webshop/smart-home-domotica/i-thermostaten-evohome/detail/861/honeywell-hce20-zone--en-vloerverwarmingsregelaar.html

Per vloerverwarmingbuis krijg je een regelbare knop met servomotor. De HCExx zorgt ervoor dat de juiste knoppen open en dicht gaan. Per zone heb je een thermostaat (draadloos) waarmee je de temperatuur kunt regelen. Wij hebben de woonkamer, keuken en bijkeuken als zones ingericht.

Je kunt op de radiatoren weer aparte knoppen krijgen die ook samenwerken met het EvoHome systeem,
Het systeem is niet goedkoop en met installatie ga je gauw richting de 1000 euro, maar dan heb je het wel goed geregeld. Misschien zijn er ook nog wel andere systemen
Dat is zeker een mooi systeem, echter voor mijn situatie veel te complex. De hele vloerverwarming doet 1 zone, dus voor mij is het genoeg om de vloerverwarming als geheel te bedienen. Geen aparte aansturing van de lussen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 13:12
Wil je de vloerverwarming dus uit kunnen schakelen? terwijl de kamers met radiatoren wel verwarmd worden?
Dan misschien de pomp van de verdeler gewoon uit zetten op basis van thermostaat?

Verder is m.i. het nut van een modulerende thermostaat beperkt bij een vloerverwarming, maar dat is mijn mening/ervaring van 1 huis.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Cardinal schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 16:49:

Ik zat zelf te denken aan een radiotor knop aansluiting, waar ze de radiotor knop zelf verwijderd hebben.
Daar lijkt het inderdaad wel op. Er zat een soort dopje op die ik voor de foto heb verwijderd, maar misschien zou er een radiatorknop op passen en is deze dan open en dicht te zetten? Geen idee.
Cardinal schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 16:49:Qua oplossing. Zo'n zoneregeling klinkt er nice, maar vraag is hoe je het wilt gebruiken. Zelf heb ik de verwarming boven nooit aan (radiotoren) en beneden ligt vloerverwarming wat regeld worden met een pomp schakelaar die zichzelf uitschakeld als de temperatuur onder een bepaalde waarde zakt, zodat het warme water in de vloer blijft, of uitstaat als de verwarming niet aan staat.
Een pompschakelaar is inderdaad 1 van de mogelijke oplossingen die aangedragen werd. Ik heb zelf de verwarming boven wel aan als ik bijvoorbeeld thuis werk of mijn dochters op hun kamer willen studeren.
Cardinal schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 16:49:
Ik neem aan dat je een handleiding hebt gekregen, maar tenzij dit een speciale is vermoed ik dat de pomp altijd aan staat
Die heb ik doorgelezen, maar nog maar eens bekijken of het met bovenstaande input duidelijker wordt. Ik denk inderdaad dat de pomp altijd aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-04 00:59
Hou ook rekening mee dat je niet zomaar 85 graden door je vloer kan pompen. Daarvoor zit die thermostaatknop er ook op.
Zelf heb ik overal in mijn huis Tado slimme thermostaat knoppen op zitten inclusief mijn vloerverwarming. Bij vraag naar warmte dan draait hij de kraan volledig open. Dit is niet wenselijk voor je vloerverwarming. Daarom heb ik ook mijn aanvoertemperatuur verlaagd naar 50 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
com2,1ghz schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 17:09:
Hou ook rekening mee dat je niet zomaar 85 graden door je vloer kan pompen. Daarvoor zit die thermostaatknop er ook op.
Zelf heb ik overal in mijn huis Tado slimme thermostaat knoppen op zitten inclusief mijn vloerverwarming. Bij vraag naar warmte dan draait hij de kraan volledig open. Dit is niet wenselijk voor je vloerverwarming. Daarom heb ik ook mijn aanvoertemperatuur verlaagd naar 50 graden.
Zeker, dat had ik inderdaad zo begrepen. Maar dat dekt die thermostaatknop toch af? Die limiteert de temperatuur altijd tot (in mijn geval) 40 graden.

Heb jij die tado op die thermostaatknop zitten? Ik begreep dat bij Tado de oplossing van een zoneklep op de aanvoer wordt geadviseerd en dat de Tado thermostaat dan deze zoneklep aanstuurt. De overige radiatoren moeten dan op een Tado radiatorknop en samen stuurt dat via een extensiekit de ketel weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
!null schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 17:03:
Wil je de vloerverwarming dus uit kunnen schakelen? terwijl de kamers met radiatoren wel verwarmd worden?
Dan misschien de pomp van de verdeler gewoon uit zetten op basis van thermostaat?
Precies, dat is exact wat ik wil. De vloerverwarming is vaak allang op temperatuur en dan vraagt de thermostaat geen warmte meer, maar wil ik juist de radiatoren op de kamers wel aan hebben. Dit gaat momenteel zeer moeizaam.
!null schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 17:03:
Verder is m.i. het nut van een modulerende thermostaat beperkt bij een vloerverwarming, maar dat is mijn mening/ervaring van 1 huis.
Bedoel je hier dat de ketel beter aan/uit gestuurd kan gaan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
MrScratch schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 17:14:
[...]

Zeker, dat had ik inderdaad zo begrepen. Maar dat dekt die thermostaatknop toch af? Die limiteert de temperatuur altijd tot (in mijn geval) 40 graden.

Heb jij die tado op die thermostaatknop zitten? Ik begreep dat bij Tado de oplossing van een zoneklep op de aanvoer wordt geadviseerd en dat de Tado thermostaat dan deze zoneklep aanstuurt. De overige radiatoren moeten dan op een Tado radiatorknop en samen stuurt dat via een extensiekit de ketel weer aan.
Het idee van slimme radiatorknoppen is dat alles dicht gaat en alleen de radiatoren die een vraag hebben open gaan.

Op het moment dat jouw badkamer een warmtevraag heeft, dan gaat je ketel stoken. Dan gaat hij je vloer en tevens alle andere radiatoren met een domme thermostaat ook meeverwarmen. Dit gaat er dan voor zorgen dat de ruimte met vloerverwarming warmer wordt dan gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
com2,1ghz schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 17:20:
[...]

Het idee van slimme radiatorknoppen is dat alles dicht gaat en alleen de radiatoren die een vraag hebben open gaan.

Op het moment dat jouw badkamer een warmtevraag heeft, dan gaat je ketel stoken. Dan gaat hij je vloer en tevens alle andere radiatoren met een domme thermostaat ook meeverwarmen. Dit gaat er dan voor zorgen dat de ruimte met vloerverwarming warmer wordt dan gevraagd.
Ik denk dat ik begrijp wat je zegt. Daarom dacht ik dat ik dus de vloerverwarming ook als een soort grote radiator moet beschouwen die dus net als alle andere radiatoren open en dicht te zetten zijn door een slimme thermostaat. Als er warmtevraag is voor de ruimte met vloerverwarming, dan wordt de ketel aangestuurd en de vloerverwarming open gezet. Als er in een andere ruimte warmtevraag is, dan wordt de ketel ook aangestuurd en de vloerverwarming gaat of blijft dicht.

Is dit hoe het zou moeten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter

Speciale aandacht nog voor de knop die direct op de retour zit. Detailfoto hieronder. Wat is dat voor ding en waar dient het voor?

[Afbeelding]
Inmiddels in een andere handleiding de uitleg van de verdeler met A-labelpomp gevonden. Dit is een Instelbaar retourventiel volgens deze tekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-04 15:56
De vloerverwarming kan dicht maar mag eigenlijk nooit op maximaal staan, daarvoor dient de thermostaat knop. De pomp uitschakelen lijkt nog wel een aardige oplossing, dan hoef je niet aan de thermostaat knop te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 477788

Als je extra 'warmte' wilt hebben in de werk/slaapkamers, draai je dan nu daar de radiator open? Als in, je wilt nu warmte? Heb je al eens geprobeerd om de radiatoren 'eerder' open te zetten?

In essentie heb ik soortgelijke installatie als jij. Vloerverwarming beneden, radiatoren boven met een thermostaat in de woonkamer. Mijn vloerverwarming staat 24/7 op 20 graden en dat bevalt eigenlijk prima.

In plaats van 'dure' zone regelingen heb ik voor de slaapkamers een eenvoudige programmeerbare thermostaatknop gekocht (gewoon bij de Lidl, al kan het ook de aldi geweest zijn). "s nachts/ochtends een graadje koeler, overdag een graadje warmer en in een weekend de hele dag een graadje warmer.

De slaapkamers liften mee op het aanslaan van de thermostaat in de woonkamer, maar zijn ook nog een beetje te programmeren via de slimmigheid in de knop. Dit is voldoende om de slaapkamers rond de 18-19 graden te houden, waarbij het in de nacht een graadje koeler wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-03 19:59
Ik heb vloerverwarming beneden/normale radiators/zonneboiler en er wordt gestookt met gas. Er zit ook een buitensensor op. Ik heb gewoon een paneeltje (denk Honeywell, ben niet thuis, dus kan het niet direct opzoeken)

CV1 - beneden
CV2 - boven
Boiler - auto

CV1/CV2 kan ik kiezen voor auto/verwarmen/verlagen/eco.
In auto stand kan ik dus gewoon een schema instellen van dan/dan verwarmen. Voor de vloerverwarming is dit vanaf 4u in de ochtend tot 22 u in de avond. Vroeger stond dit vanaf 5u tot 11u en dan vanaf 14u tot 22u. Als ik gewoon van 4u tot 22u opzet heb ik dus minder verbruik ... Gewoon omdat er constante circulatie is. Tevens is het bij vloerverwarming eigenlijk de bedoeling dat dit constant "opwarmt". Op de boiler staat mijn temperatuur voor verwarming op 49°. Dit is dus bij ons (huis van 2007) dus meer dan voldoende. Als ik de vloerverwarming ook laat afspringen tijdens de dag voor een uur of 4-5 dan is de vloer eigenlijk al een pak afgekoeld.

De chauffage boven staat ook zoiets van 5u tot 10u en dan van 14u tot 21u. Op deze manier kan je de knoppen zelfs laten openstaan. De temperatuur boven is 21°en tijdens de nacht daalt dit naar 20°. Meer moet het echt niet zijn

In mijn vorig huis (bouwjaar 2008) had ik een warmtepomp met captatienet. Daar was de uitleg van de installateur ... Als je 24 graden binnen wilt, dan zet je de thermostaat op 20-21. En je blijft er gewoon af ... En de vloerverwarming sprong dus 1x per dag op. En omdat dit gepolierde beton was, was de warmteafgave heel lang.

Nu hadden we dus recent een paar problemen met de zonneboiler. En de installateur zei gewoon ... laat die vloerverwarming maar de hele dag aanstaan. Het is zelfs slechter om dit af te zetten. Een paar uur kan niet echt kwaad, afhankelijk hoeveel de temperatuur daalt; Maar je beter de temperatuur lager en constant gebruik, dan een paar graden warmer en in bursts.

En tov van vorig jaar ligt het verbruik toch een 20% lager. De temperatuur heeft er ook iets mee te maken. Ik las vorige week dat er in België 10 tot 15% minder verbruikt werd qua aardgas de afgelopen maanden. Maar ik zit dus aan 20%. Dus het zal wel helpen denk ik

pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:26
@MrScratch
als je een gasketel gebruikt, dan geeft die vaak wel een minimum aan warmte af.
laten we zeggen 5 tot 6kW. (geen idee wat je als verwarmings-apparaat gebruikt, maar is het anders gebruik dan die getallen, dit is voorbeeld.)

wil je dat die gasketel op een hoog rendement kan verwarmen, dan moet je dus er ook voor zorgen dat je 5 tot 6kW aan warmte kunt afstaan via de radiatoren/vloerverwarming.
(pas op verschil tussen HT en LT, zeker met vloerverwarming. ;) )

een voorbeeld wanneer het fout gaat:
stel alle radiatoren en vloerverwarming staan dicht, maar er is wel warmtevraag op badkamer.
maar in de badkamer hangt een 200W(0,2kW) radiator.
dan kan de ketel zijn 5-6kW niet afstaan en zal snel in een slecht rendement tot zelfs pendelen gaan verwarmen.
tja als je dan denkt slimme termostaat bespaart gas, dan kom je bedrogen uit. ;)
(het is nu ook niet dat als de ketel 6kW levert je ook 6kW aan radiator moet hebben, je komt soms ook nog een heel eind als dat b.v. 3kW is, het is een langzame analoge schaal, niet een digitaal gegeven.)

je moet er ook rekening mee houden dat je altijd een doorstroming hebt in het systeem.
geen doorstroming omdat even alle kleppen dicht zitten = hopelijk een error op de ketel, anders is het gevaarlijk.
(dit is oplosbaar met een bypass ventiel die gaat dan open staan als er geen doorstroming is, maar nog beter is er voor zorgen dat er altijd 1 radiator is die altijd open staat, ik gebruik er de radiator van de badkamer voor. ;) )

de ervaring in mijn huis:
leuk zo een slimme termostaat, maar ik heb maar 3kW aan radiatoren in mijn huis, en dan maar 4kW aan vloerverwarming.
dus ik moet vrijwel alle radiatoren open hebben staan om mijn gasketel een beetje fatsoenlijk te kunnen laten werken.
hier dan met een slimme termostaat iets aan proberen te regelen, is dus vrijwel zinloos.
(check of dat mischien bij jouw ook niet zo is.)
dit heb ik dus opgelost door een kleine warmtepomp van 1,4kW toe te voegen aan het systeem, naast de 6kW gasketel (die bijna niet meer in actie komt).
daar mee doe ik de basis verwarming, en hier door heb ik helemaal geen slimme regeling meer nodig.
huis is gewoon 24x7 warm, en dan is de vloer dat ook.
dit is vele malen luxer en stookt goedkoper als een domme "slimme" termostaat. ;)

dus ook heel de slimme termostaat en alles weg gedaan, die is totaal onzinnig geworden. ;)
(ik heb nog wel een simpele termostaat knop op de slaapkamer, die verwarmt allen als de temperatuur daar onder de 12 graden komt, meer slimmigheid heb ik niet nodig.)

succes.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:20

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@MrScratch Met welk temperatuurregime werkt het normale cv-circuit, dus de radiatoren?
Welke aanvoertemperatuur heb je bij een buitentemperatuur van bijvoorbeeld 0 °C?
Reden voor deze vragen:
De nominale afgiftecapaciteit van de radiatoren,, zoals @migjes die noemt, haal je alleen bij de standaard condities en dat is meestal 75/60/20. De warmteafgifte bij lage aanvoer = lage radiatortemperaturen is een heel stuk lager (de "afname" kan je met een spreadsheet berekenen), de vloerverwarming heeft van lagere aanvoertemperaturen geen/minder last van, alhoewel een HT-mengverdeler voor de vloerverwarming het liefst ook wat hogere cv-aanvoertemperaturen ziet.
Nog twee vragen: Wat is de cv-retourtemperatuur als alles verwarmd wordt en op de gewenste temperatuur is? Hoe vaak start de ketel dan per uur en wat is het verbruik per uur, bijvoorbeeld bij een buitentemperatuur van 0°C?
Ik zou de volgende opties (laten) onderzoeken: Overgang op WAR met naregeling van de vloerverwarming en slimme radiatorknoppen al dan niet gecombineerd met een compleet LTV verwarmingscircuit (max. 40°C aanvoer) - maar dit vraagt om (veel) grotere radiatoren. Just my 2 cts

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 27-04 08:59

bert pit

asdasd

Op basis van een evohome installatie is het beste om een klep in de aanvoer van de VV te plaatsen. Deze schakelt tevens de pomp aan en uit. Voor de rest HR92 knoppen op de thermostatische kranen van de radiatoren zetten. Inregelen, klaar.

Wel schakelen op aan/uit. Een klep kan alleen aan/uit gestuurd worden. Moduleren doet je ketel op basis van DeltaT.

Hou ook rekening met een bypass in het systeem en kijk even in de specs van je ketel wat het minimum vermogen is. Vaak is dat 5 t 8 Kw. Dat moet dan ook aan de radiatorkant kunnen worden afgegeven.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Anoniem: 477788 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 21:37:
Als je extra 'warmte' wilt hebben in de werk/slaapkamers, draai je dan nu daar de radiator open? Als in, je wilt nu warmte? Heb je al eens geprobeerd om de radiatoren 'eerder' open te zetten?
Dit is wat ik nu doe inderdaad. Zet ik de avond ervoor al de radiator open om in de ochtend een beetje warmte te hebben. Maar in een bepaalde kamer komt er gewoon niet genoeg warmte in de kamer om echt warm te krijgen. Daarvoor is de warmtevraag voor de woonkamer waarschijnlijk gewoon te laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
migjes schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 11:55:
@MrScratch
als je een gasketel gebruikt, dan geeft die vaak wel een minimum aan warmte af.
laten we zeggen 5 tot 6kW. (geen idee wat je als verwarmings-apparaat gebruikt, maar is het anders gebruik dan die getallen, dit is voorbeeld.)

wil je dat die gasketel op een hoog rendement kan verwarmen, dan moet je dus er ook voor zorgen dat je 5 tot 6kW aan warmte kunt afstaan via de radiatoren/vloerverwarming.
(pas op verschil tussen HT en LT, zeker met vloerverwarming. ;) )

een voorbeeld wanneer het fout gaat:
stel alle radiatoren en vloerverwarming staan dicht, maar er is wel warmtevraag op badkamer.
maar in de badkamer hangt een 200W(0,2kW) radiator.
dan kan de ketel zijn 5-6kW niet afstaan en zal snel in een slecht rendement tot zelfs pendelen gaan verwarmen.
tja als je dan denkt slimme termostaat bespaart gas, dan kom je bedrogen uit. ;)
(het is nu ook niet dat als de ketel 6kW levert je ook 6kW aan radiator moet hebben, je komt soms ook nog een heel eind als dat b.v. 3kW is, het is een langzame analoge schaal, niet een digitaal gegeven.)

je moet er ook rekening mee houden dat je altijd een doorstroming hebt in het systeem.
geen doorstroming omdat even alle kleppen dicht zitten = hopelijk een error op de ketel, anders is het gevaarlijk.
(dit is oplosbaar met een bypass ventiel die gaat dan open staan als er geen doorstroming is, maar nog beter is er voor zorgen dat er altijd 1 radiator is die altijd open staat, ik gebruik er de radiator van de badkamer voor. ;) )
toon volledige bericht
Dit is inderdaad een belangrijk punt. Ik wil de aanvoertemperatuur van mijn ketel verlagen en hoop dat dit dit issue voorkomt. Uiteindelijk wil ik naar een warmtepomp en dan heb je sowieso te maken met een lagere aanvoertemperatuur en moeten alle radiatoren LTV-units worden.
de ervaring in mijn huis:
leuk zo een slimme termostaat, maar ik heb maar 3kW aan radiatoren in mijn huis, en dan maar 4kW aan vloerverwarming.
dus ik moet vrijwel alle radiatoren open hebben staan om mijn gasketel een beetje fatsoenlijk te kunnen laten werken.
hier dan met een slimme termostaat iets aan proberen te regelen, is dus vrijwel zinloos.
(check of dat mischien bij jouw ook niet zo is.)
dit heb ik dus opgelost door een kleine warmtepomp van 1,4kW toe te voegen aan het systeem, naast de 6kW gasketel (die bijna niet meer in actie komt).
daar mee doe ik de basis verwarming, en hier door heb ik helemaal geen slimme regeling meer nodig.
huis is gewoon 24x7 warm, en dan is de vloer dat ook.
dit is vele malen luxer en stookt goedkoper als een domme "slimme" termostaat. ;)

dus ook heel de slimme termostaat en alles weg gedaan, die is totaal onzinnig geworden. ;)
(ik heb nog wel een simpele termostaat knop op de slaapkamer, die verwarmt allen als de temperatuur daar onder de 12 graden komt, meer slimmigheid heb ik niet nodig.)

succes.
toon volledige bericht
Ik vind 24x7 verwarming wel een grote stap. In de meeste kamers ben ik de helft van de week niet en dan die toch de hele tijd verwarmen vind ik wel erg verspillend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
dunklefaser schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 12:35:
@MrScratch Met welk temperatuurregime werkt het normale cv-circuit, dus de radiatoren?
Welke aanvoertemperatuur heb je bij een buitentemperatuur van bijvoorbeeld 0 °C?
Reden voor deze vragen:
De nominale afgiftecapaciteit van de radiatoren,, zoals @migjes die noemt, haal je alleen bij de standaard condities en dat is meestal 75/60/20. De warmteafgifte bij lage aanvoer = lage radiatortemperaturen is een heel stuk lager (de "afname" kan je met een spreadsheet berekenen), de vloerverwarming heeft van lagere aanvoertemperaturen geen/minder last van, alhoewel een HT-mengverdeler voor de vloerverwarming het liefst ook wat hogere cv-aanvoertemperaturen ziet.
Nog twee vragen: Wat is de cv-retourtemperatuur als alles verwarmd wordt en op de gewenste temperatuur is? Hoe vaak start de ketel dan per uur en wat is het verbruik per uur, bijvoorbeeld bij een buitentemperatuur van 0°C?
Ik zou de volgende opties (laten) onderzoeken: Overgang op WAR met naregeling van de vloerverwarming en slimme radiatorknoppen al dan niet gecombineerd met een compleet LTV verwarmingscircuit (max. 40°C aanvoer) - maar dit vraagt om (veel) grotere radiatoren. Just my 2 cts
Dit zijn een hoop vragen waar ik nog lang geen antwoord op heb. Ik woon er pas sinds de zomer en ben het systeem maar aan het leren kennen. Doel is naar LTV-units (Jaga Tempo) en dan op zo'n laag mogelijke temperatuur om met warmtepomp te kunnen verwarmen. Hiervoor wil ik de aanvoertemperatuur van mijn CV verlagen om gewoon een winter ermee te kunnen testen en zien wat er gebeurt.

Probleem met het laten onderzoeken is dat monteurs hebben pas over een half jaar tijd en komen vervolgens met offertes die vele duizenden euros kosten. Daarom dat ik probeer het zelf te begrijpen om zelf aan de slag te kunnen gaan stap voor stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
MrScratch schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 17:02:
[...]

Dit is inderdaad een belangrijk punt. Ik wil de aanvoertemperatuur van mijn ketel verlagen en hoop dat dit dit issue voorkomt. Uiteindelijk wil ik naar een warmtepomp en dan heb je sowieso te maken met een lagere aanvoertemperatuur en moeten alle radiatoren LTV-units worden.

[...]

Ik vind 24x7 verwarming wel een grote stap. In de meeste kamers ben ik de helft van de week niet en dan die toch de hele tijd verwarmen vind ik wel erg verspillend.
ik snap dat je 24x7 verwarmen een beetje vreemd vind.
maar dat is het niet, dat is allen zo als je gas gebruikt als verwarming.
met warmtepomp is dat anders.

maar eigenlijk doe je dit nu ook al.
hoelang duurt het voordat die vloer in je huiskamer is afgekoeld.
bij mij is dat 1 graad per 12 uur.(en mijn huis is een stuk slechter geïsoleerd als die van mij.)

bespaar je de kosten van een regel systeem, spaar door voor warmtepomp.
want als je warmtepomp hebt is 24x7 verwarmen gewoon beter. ;)
gasketel zijn eigenlijk gewoon weg: ruk. ;)
(maar daar kom je pas achter als je een warmtepomp hebt geprobeerd.)

mijn warmtepomp raakt trouwens van regel systemen aardig van de slag af.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
bert pit schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 15:10:
Op basis van een evohome installatie is het beste om een klep in de aanvoer van de VV te plaatsen. Deze schakelt tevens de pomp aan en uit. Voor de rest HR92 knoppen op de thermostatische kranen van de radiatoren zetten. Inregelen, klaar.

Wel schakelen op aan/uit. Een klep kan alleen aan/uit gestuurd worden. Moduleren doet je ketel op basis van DeltaT.

Hou ook rekening met een bypass in het systeem en kijk even in de specs van je ketel wat het minimum vermogen is. Vaak is dat 5 t 8 Kw. Dat moet dan ook aan de radiatorkant kunnen worden afgegeven.
Bij het advies dat ik kreeg voor een Evohome systeem werd juist gezegd dat een HR92 knop op de afvoer van de vv moest. Voor de rest precies gelijk aan wat jij beschrijft.

Maar ik las juist dat bij een A-label pomp uitzetten een slecht idee is en dat dit alleen voor onzuinige pompen zou moeten. Hoe zet de klep dan de pomp aan of uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
migjes schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 17:09:
[...]

ik snap dat je 24x7 verwarmen een beetje vreemd vind.
maar dat is het niet, dat is allen zo als je gas gebruikt als verwarming.
met warmtepomp is dat anders.

maar eigenlijk doe je dit nu ook al.
hoelang duurt het voordat die vloer in je huiskamer is afgekoeld.
bij mij is dat 1 graad per 12 uur.(en mijn huis is een stuk slechter geïsoleerd als die van mij.)

bespaar je de kosten van een regel systeem, spaar door voor warmtepomp.
want als je warmtepomp hebt is 24x7 verwarmen gewoon beter. ;)
gasketel zijn eigenlijk gewoon weg: ruk. ;)
(maar daar kom je pas achter als je een warmtepomp hebt geprobeerd.)

mijn warmtepomp raakt trouwens van regel systemen aardig van de slag af.
toon volledige bericht
Ja, ik snap dat met warmtepomp het stabiel verwarmen beter is. Grappige is dat ik een duurzaamheidscan heb laten doen en daar was het advies juist: Geen warmtepomp erin, totdat je eerst goed je systeem hebt leren kennen. Schroef de aanvoertemperatuur van je CV-ketel omlaag en leeft 1 tot 2 winters in je huis om te leren en te testen of dat soepel gaat. Daarna ga je naar een warmtepomp kijken. Meteen een warmtepomp erin gooien is niet slim omdat je niet weet welke capaciteit je nodig hebt en waar de zwakke plekken in je schil zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
MrScratch schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 17:16:
[...]

Ja, ik snap dat met warmtepomp het stabiel verwarmen beter is. Grappige is dat ik een duurzaamheidscan heb laten doen en daar was het advies juist: Geen warmtepomp erin, totdat je eerst goed je systeem hebt leren kennen. Schroef de aanvoertemperatuur van je CV-ketel omlaag en leeft 1 tot 2 winters in je huis om te leren en te testen of dat soepel gaat. Daarna ga je naar een warmtepomp kijken. Meteen een warmtepomp erin gooien is niet slim omdat je niet weet welke capaciteit je nodig hebt en waar de zwakke plekken in je schil zitten.
dit is ook zeker geen slechte tip.
maar ook geen goede tip.

het is verstandig om eerst je huis een beetje goed te leren kennen.
maar dat betekend niet dat je meteen er niet gewoon een warmtepomp in kunt gooien.
zo ingewikkeld is het nu ook weer niet. ;)

(het huis heeft een bouwjaar 2005.
dus ook die isolatie normen, dus heel simpel om daar een warmtepomp in te installeren.
afhankelijk van de grote van het huis of een teundebeun aanbouw die niet geisoleerd is.
denk ik nu al dat jij met een 5kW warmtepomp er al aardig zult zijn. ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:13
en er loopt van de retour naar de aanvoer een dwarsbuis, maar waarvoor die is?
Dat is de bypass. Als het water in de verdeler de op de thermostaat knop ingestelde temperatuur bereikt gaat de aanvoer dicht. Om te voorkomen dat de stroming in het hele CV systeem hierdoor stil komt te staan (met ketel-error als gevolg omdat die niet meer kan rondpompen) zal de bypass door de druk het water doorlaten en blijft de boel circuleren. Puur een beveiliging dus, en uitstekend dat die daar zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iFFjdvm3ZqbLpNw5REkBhHEi/full.jpg
migjes schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 11:55:
@MrScratch

bert pit schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 15:10:

De bypass is dus al aanwezig, ts hoeft hier dus niet over in te zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 27-04 08:59

bert pit

asdasd

MrScratch schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 17:13:
[...]

Bij het advies dat ik kreeg voor een Evohome systeem werd juist gezegd dat een HR92 knop op de afvoer van de vv moest. Voor de rest precies gelijk aan wat jij beschrijft.

Maar ik las juist dat bij een A-label pomp uitzetten een slecht idee is en dat dit alleen voor onzuinige pompen zou moeten. Hoe zet de klep dan de pomp aan of uit?
Hoewel het werkt, wordt het niet aangeraden door Honeywell. En dat gaat echt niet om het feit dat zo'n knop goedkoper is. Zo'n klep is ontworpen voor in een 22mm leiding en een HR92 voor 15mm. Daarnaast: wil je heel je vloerverwarming ophangen aan een apparaat met twee batterijtjes...

Voor het uitzetten van de pomp zijn meerdere opties, waarvan een pompschakelaar die reageert op warmte een goede is. Die laat hem ook in de zomer elke dat een paar minuten draaien om vastzitten tegen te gaan. Maar eerlijk is eerlijk de pompen van tegenwoordig zijn energie zuiniger dan die van 10 jaar terug.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
phYzar schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 17:46:
[...]

Dat is de bypass. Als het water in de verdeler de op de thermostaat knop ingestelde temperatuur bereikt gaat de aanvoer dicht. Om te voorkomen dat de stroming in het hele CV systeem hierdoor stil komt te staan (met ketel-error als gevolg omdat die niet meer kan rondpompen) zal de bypass door de druk het water doorlaten en blijft de boel circuleren. Puur een beveiliging dus, en uitstekend dat die daar zit.

[Afbeelding]

De bypass is dus al aanwezig, ts hoeft hier dus niet over in te zitten :)
Dank hiervoor. Goed om te horen dat dit de bypass is die essentieel in het systeem is.

Inmiddels ben ik een stuk verder gekomen met mijn CV-systeem te leren kennen. Ik heb, omdat Loodgieters niet te betalen zijn en geen tijd hebben, zelf de handschoen opgepakt en ben gaan sleutelen aan het systeem. Ik ben in al mijn radiatoren automatisch debietregelende radiatorkranen aan het installeren. Dan is het systeem waterzijdig ingeregeld en kan ik de slimme radiatorknoppen installeren.

Blijft over de vloerverwarming. Ik heb inmiddels het zelfvertrouwen om zelf een zoneklep te willen installeren. Deze moet echter volgens mij na de bypass geplaatst worden en juist voor de thermostaatkraan. Dit is niet echt mogelijk omdat daaar geen ruimte is. Dan zou ik de hele aanvoer/afvoer en bypass zelf moeten verschuiven. Ik vraag me af of het ook mogelijk is om de zoneklep in plaats van de afsluiter op de retour te plaatsen. Daar zou misschien nog wel de ruimte zijn.

• phYzar
MrScratch schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:52:
Ik vraag me af of het ook mogelijk is om de zoneklep in plaats van de afsluiter op de retour te plaatsen. Daar zou misschien nog wel de ruimte zijn.
Uit de handleiding van:

https://www.warmteservice...et-trafo-22-mm/p/37651505
De doorstroomrichting door de afsluiters is vrij te kiezen en de afsluiters mogen in zowel de aanvoer als in de retourleiding worden gemonteerd.
Dus of het past moet je zelf proberen, maar het mag wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadajada
  • Laatst online: 23-04 13:08
Ik heb thuis ook een combinatie van vloerverwarming en radiatoren. Ik heb zelf een evohome systeem bij elkaar gescharreld op marktplaats. Dat scheelt enorm in de kosten. Ik heb op de begane grond vloerverwarming met een zoneklep afsluiting en op de 1e verdieping radiatoren met evohome thermostaatknoppen en in sommige kamers een eigen thermostaat/temperatuurvoeler (wireless round). Dit systeem werkt perfect en is enorm stabiel. Alleen verwarming in de ruimtes die het nodig hebben op de tijdstippen dat het nodig is (slaapkamer koel, maar badkamer warm).

Ik heb ook een temperatuurgestuurde pompschakelaar om energie te besparen en om het geluidsniveau te beperken als het niet nodig is. Voordeel van de pompschakelaar is dat hij wel elke dag de pomp even aanzet.

De zoneklep kan volgens mij ook voor de bypass, omdat de bypass alleen nodig is als de CV pompt, terwijl de vloerverwarming afgesloten is. De zoneklep gaat altijd open als er vraag is in de woonkamer, dus dan geldt dat niet. Ik heb daar zelf geen last van wat ik heb stadsverwarming.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:41
phYzar schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:07:
[...]

Uit de handleiding van:

https://www.warmteservice...et-trafo-22-mm/p/37651505

[...]

Dus of het past moet je zelf proberen, maar het mag wel.
Die zone kleppen kunnen in de aanvoer en afvoer.
Echter de afvoer is aangeraden locatie omdat de klep dan alleen lauw water krijgt is de levensduur langer volgens Honeywell.

• phYzar
jadajada schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:08:
De zoneklep kan volgens mij ook voor de bypass, omdat de bypass alleen nodig is als de CV pompt, terwijl de vloerverwarming afgesloten is. De zoneklep gaat altijd open als er vraag is in de woonkamer, dus dan geldt dat niet. Ik heb daar zelf geen last van wat ik heb stadsverwarming.
Mijn CV schiet in de beveiliging wanneer ik warm water tap terwijl de cv flow geblokkeerd is. Douchen op een dag zonder warmtevraag zou wel eens een koude verrassing kunnen worden :P

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
phYzar schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:21:
[...]

Mijn CV schiet in de beveiliging wanneer ik warm water tap terwijl de cv flow geblokkeerd is. Douchen op een dag zonder warmtevraag zou wel eens een koude verrassing kunnen worden :P
Precies als ik voor de bypass zou plaatsen, dan kan het dus zo zijn dat alle radiatoren en de vloerverwarming dicht staan, en de CV wil pompen. Dat gaat dan dus niet.

• jadajada
Ik dacht dat warm tapwater en de verwarming gescheiden circuits zouden zijn, is bij stadsverwarming wel zo. Heb ik weer wat geleerd vandaag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
jadajada schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:13:
Ik dacht dat warm tapwater en de verwarming gescheiden circuits zouden zijn, is bij stadsverwarming wel zo. Heb ik weer wat geleerd vandaag :)
Die zijn ook gescheiden. Of denk je dat warm water eerst door de radiatoren heen stroomt? :P

• jadajada
Haha, nee dat dacht ik niet. Reactie iets te kort door de bocht. Circuit voor het opwarmen van het tapwater had ik moeten zeggen.

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
De ruimte is niet genoeg om een zoneklep (ZK) te plaatsen op de plek van de de retourafsluiter. Ik overweeg het nu op de volgende manier te doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tmQSOBvru3pa5h5wqyWZWeos_rU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yIW33QkOdN8PW4JvhxYStcDv.jpg?f=fotoalbum_large

Maar dat introduceert wel een omweg in de retour, ik vraag me af of dat wel een goed idee is.

• phYzar
als je de t-splitsing in de retour bij de bypass vervangt door zo'n jongen heb je net wat meer ruimte voor een ruimere bocht:

Afbeeldingslocatie: https://www.warmteservice.nl/medias/product_images_zoom/1_M_Bonfix_drieweg_jpg_zoom.jpg?context=bWFzdGVyfHByb2R1Y3RfaW1hZ2VzX3pvb218Mzk5Nzh8aW1hZ2UvanBlZ3xpbWFnZXMvem9vbS9oZmMvaDhhLzg4NjExNTI2MDgyODYuanBnfDliMWUyODlmMDE1NDA4YWNlNzE0NDViZGM5NmJjOWIwNjAxYmUwZTgzMDkyNThhNDljYTVkZWY2ODkxMmRjZDA

En je zoneklep kan ook horizontaal, want je hebt liggend in de breedte wat meer ruimte dan staand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
phYzar schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:08:
als je de t-splitsing in de retour bij de bypass vervangt door zo'n jongen heb je net wat meer ruimte voor een ruimere bocht:

[Afbeelding]

En je zoneklep kan ook horizontaal, want je hebt liggend in de breedte wat meer ruimte dan staand.
Thanks, dat is zeker een goede suggestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
MrScratch schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:39:
De ruimte is niet genoeg om een zoneklep (ZK) te plaatsen op de plek van de de retourafsluiter. Ik overweeg het nu op de volgende manier te doen:

[Afbeelding]

Maar dat introduceert wel een omweg in de retour, ik vraag me af of dat wel een goed idee is.
Ik heb naar aanleiding van de input (onder andere van phYzar) hier verder over na zitten denken en opeens had ik een ingeving. Wat nu als ik de bypass verplaats naar bovenop de buizen die naar onderen gaan. Dus de twee kniestukken die nu de horizontale buis naar verticaal leiden, vervang ik door de t-stukken waarop de bypass nu zit. Daar bovenop zet ik dan de bypass. En dan heb ik opeen naar onder heel veel ruimte. De zoneklep kan gewoon voor de aanvoer en de retour moet ik dan een stuk pijp tussen zetten.

Dus zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ew_jmqfEMXBi1vFaWJV0jFtihv8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uOUJLI4qaU9KlxPOiCsgGvqa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Ik dacht misschien is het leuk om te zien hoe ik het nu uiteindelijk opgelost heb. Ik heb na wat flink nadenken en overleg met de vv-leverancier toch via de aanvoerleiding gedaan en de bijpass gewoon omhoog gezet ipv naar de zijkant te gaan. Ben er uitermate tevreden over en ben ook best wel trots, dat ik dit als amateurloodgieter voor elkaar heb gekregen. Had maar 2 extra knie-bochten nodig, een meter pijp en wat nieuwe knelringetjes.

Ziet er best prima uit, al zeg ik het zelf. Heb hier een tado slimme-thermostaat opgezet en dan een tado extension unit op de opentherm interface naar de ketel. Tevens slimme thermostaatknoppen op de radiatoren in de bovenverdieping kamers.

En nu heb ik een zonegestuurd systeem. Per kamer kan ik de temperatuur regelen en de ketel laten aansturen, zelfs met een vloerverwarming. Echt helemaal perfect zo'n systeem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gbX5SwG1ha0zL25rUoYKlLig9U8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jrjOmpOEck7Zt0XkMCnAf5vH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ux0YsyoiyKY9XKdT6nZCQRBtzOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XBmvhNpH0NUbf5pD5fkRg3sf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YRrJoO3UH28DM5jJHbwosMAlmCk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XYweDWXP9WpLJCyeIG83rkfk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PMEWIbyt28-oU22dXGRz4dYk5Os=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZfacMK9Gwj5itXYpiGOfFLd6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phYzar
Mooi werk :)

Er is een risico dat er zich teveel lucht verzamelt bovenin je boog. Mocht je problemen met je flow hebben kun je nog altijd zo'n jongen zetten op de plek van de bovenste knie:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/94318.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Dank je wel.
Er is een risico dat er zich teveel lucht verzamelt bovenin je boog. Mocht je problemen met je flow hebben kun je nog altijd zo'n jongen zetten op de plek van de bovenste knie:

[Afbeelding]
Okay, cool. Over dat risico had ik eigenlijk nog niet nagedacht. Ik zei het al, ik ben een amateur. Vooralsnog zie ik geen gekke dingen, maar dat is een goede optie om op te pakken. Misschien sowieso even fixen de volgende keer als ik de druk er weer eens af heb (Ik moet nog 4 radiatoren door Jaga Tempo's vervangen en op een bestaande Jage de Heimeier dynamic flow radiatorknop installeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assasinbats
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:43
@MrScratch heel cool om te zien, en stoer dat je je inmiddels dusdanig voorbereid had dat je het ook tot uitvoer kon brengen.
Ik ben benieuwd: waar is die Tado extensiekit nu voor? Was het wifibereik niet goed genoeg op deze plek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
assasinbats schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 15:46:
@MrScratch heel cool om te zien, en stoer dat je je inmiddels dusdanig voorbereid had dat je het ook tot uitvoer kon brengen.
Ik ben benieuwd: waar is die Tado extensiekit nu voor? Was het wifibereik niet goed genoeg op deze plek?
Thanks, ben er inderdaad wel tevreden over.

Nee, dat gaat niet over WiFi bereik. Ik heb beneden vloerverwarming en boven radiatoren. Tado adviseert dan een slimme thermostaat op de zoneklep en de extender op de cv-ketel aan te sluiten. De slimme thermostaat stuurt dan dus de vloerverwarming aan en vraagt aan de extender om de cv-ketel aan te slingeren. De slimme radiatorknoppen doen hetzelfde. Bij warmte vraag zetten ze de radiator open en vragen de extender om de cv-ketel aan te zetten.

Overigens is de zoneklep een "Honeywell - 22mm zoneklep - Y-VC8615AG1100". Misschien handig voor sommigen.

[ Voor 8% gewijzigd door MrScratch op 27-11-2020 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baggerwerkert
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21-03-2023
MrScratch schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:47:
Ik dacht misschien is het leuk om te zien hoe ik het nu uiteindelijk opgelost heb. Ik heb na wat flink nadenken en overleg met de vv-leverancier toch via de aanvoerleiding gedaan en de bijpass gewoon omhoog gezet ipv naar de zijkant te gaan. Ben er uitermate tevreden over en ben ook best wel trots, dat ik dit als amateurloodgieter voor elkaar heb gekregen. Had maar 2 extra knie-bochten nodig, een meter pijp en wat nieuwe knelringetjes.

Ziet er best prima uit, al zeg ik het zelf. Heb hier een tado slimme-thermostaat opgezet en dan een tado extension unit op de opentherm interface naar de ketel. Tevens slimme thermostaatknoppen op de radiatoren in de bovenverdieping kamers.

En nu heb ik een zonegestuurd systeem. Per kamer kan ik de temperatuur regelen en de ketel laten aansturen, zelfs met een vloerverwarming. Echt helemaal perfect zo'n systeem.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Leuk om te horen dat het zo goed werkt. Heb jij nu op elke radiator een thermostaatknop geplaatst? Ik wilde het eigenlijk laten bij een tado thermostaat en extentionkit voor de vloerverwarming op de begane grond. En de radiatoren op de verdieping dom houden. Ben alleen bang dat radiatoren dan alleen warmte kunnen krijgen als de vloerverwarming/thermostaat ook warmte vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
baggerwerkert schreef op maandag 7 december 2020 @ 23:39:
[...]

Leuk om te horen dat het zo goed werkt. Heb jij nu op elke radiator een thermostaatknop geplaatst? Ik wilde het eigenlijk laten bij een tado thermostaat en extentionkit voor de vloerverwarming op de begane grond. En de radiatoren op de verdieping dom houden. Ben alleen bang dat radiatoren dan alleen warmte kunnen krijgen als de vloerverwarming/thermostaat ook warmte vraagt.
Ik heb inderdaad op elke radiator een thermostaatknop geplaatst. Dat is precies waarom ik al deze aanpassingen heb gemaakt. Dat ik onafhankelijke warmtesturing per ruimte heb via de extension kit. Daarom moet er op de vloerverwarming ook een "radiatorkraan" komen die open of dicht kan (dat is de zoneklep) zodat de hele vloerverwarming ook als een soort radiator fungeert.

De oplossing heeft naar mijn weten alleen maar zin als je onafhankelijke zones wilt creeren. Als je de radiatoren dom wilt houden, dan kun je toch gewoon met een enkele thermostaat volstaan en de hele zoneklep weg laten? Als er warmtevraag is, zal de ketel aanslaan en de vloerverwarming verwerkt die warmte in de ruimte. Lijkt me voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvt
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-04-2021

fvt

Ik zit met zelfde vraag en heb ook geen zoneklep. Ik kan deze niet zelf installeren en laten doen vind ik te duur. Wat voor mij nu steeds niet helder is of ik een slimme stekker op de pomp kan zetten die de pomp van de vv uitschakeld als de temperatuur in mijn woonkamer voldoet, maar ik wil een warmtevraag in een van de andere kamers van mijn huis heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
fvt schreef op maandag 11 januari 2021 @ 12:41:
Ik zit met zelfde vraag en heb ook geen zoneklep. Ik kan deze niet zelf installeren en laten doen vind ik te duur. Wat voor mij nu steeds niet helder is of ik een slimme stekker op de pomp kan zetten die de pomp van de vv uitschakeld als de temperatuur in mijn woonkamer voldoet, maar ik wil een warmtevraag in een van de andere kamers van mijn huis heb.
Ja, het vrij prijzig. En de drempel om het zelf te doen is best hoog inderdaad. UIteindelijk vond ik het wel te doen, maar best spannend en je moet de goede gereedschappen hebben.

Er zijn mensen die een schakelaar op de pomp gezet hebben, maar de pomp uitzetten doet volgens mij niets met het open of dichtzetten van de VV. De CV pomp kan dan nog steeds water rondpompen door het systeem. Of dat slim of niet is, kan ik heel moeilijk zeggen.

Wat meer gedaan wordt is een thermostatische radiatorkraan in de aanvoer of retour zetten, met een slimme radiatorknop erop. Echter kan deze dan ook door deze op halfopen gezet worden, wat met een zoneklep niet zal gebeuren. Maar ook voor deze oplossing weet ik niet of dit een robuuste oplossing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinFoot
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 25-04 11:37
Goed topic om even door te nemen, aangezien ik zelf straks ook overstap naar vloerverwarming met verschillende zones (WC, hal, keuken, woonkamer = zone 1 / studio/speelkamer = zone 2) en boven alle thermostaatknoppen vervangen met de E-clipse en dan een Tado erop.

Jij hebt dus gekozen voor de draadloze extensie en een aparte thermostaat voor de aparte ruimte? Heb je toevallig ook gekeken naar de oplossing die in dit topic (https://tado.vanillacommu...ing-plaatsen-ipv-zoneklep) wordt genoemd, namelijk een draadloze radiatorknop in plaats van een extensiekit + losse thermostaat?

De vloerverwarming wordt aangelegd, maar zou het mooi vinden om het gelijk goed in te richten in plaats van achteraf nog allemaal kunststukjes te moeten verrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
RobinFoot schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:40:
Goed topic om even door te nemen, aangezien ik zelf straks ook overstap naar vloerverwarming met verschillende zones (WC, hal, keuken, woonkamer = zone 1 / studio/speelkamer = zone 2) en boven alle thermostaatknoppen vervangen met de E-clipse en dan een Tado erop.
Mooie configuratie. Zul je heel veel plezier van hebben als je dit straks goed hebt geregeld. Wel iets complexer dan die van mij. Bij mij is de hele vloerverwarming 1 zone, jij hebt er 2.
Jij hebt dus gekozen voor de draadloze extensie en een aparte thermostaat voor de aparte ruimte? Heb je toevallig ook gekeken naar de oplossing die in dit topic (https://tado.vanillacommu...ing-plaatsen-ipv-zoneklep) wordt genoemd, namelijk een draadloze radiatorknop in plaats van een extensiekit + losse thermostaat?
Ik heb gekozen voor de door Tado gesupporte oplossing van een zoneklep. Dan zit je vast aan de slimme thermostaat die de zoneklep aanstuurt via een 2aderige draad ipv de ketel en een extensionkit (of hoe dat tegenwoordig ook heet) om de ketelaansturing via de thermostaatbedrading te doen.

Ik heb wel naar een oplossing gekeken via een draadloze radiatorknop, maar omdat ik maar 1 zone heb in mijn vloerverwarming en de leidingen toch aangepast moesten worden, dacht ik dat de simpelste manier de zoneklep was. Dit kon ik zelf doen en ik had dan de gesupporte configuratie.

Wat in jouw geval van 2 zones in je vloerverwarming het beste is, weet ik niet goed. Heb je 2 vv-verdelers of is het er 1 met sommige lussen naar de woonkamer en sommige naar de werkkamer?
De vloerverwarming wordt aangelegd, maar zou het mooi vinden om het gelijk goed in te richten in plaats van achteraf nog allemaal kunststukjes te moeten verrichten.
Als het nog moet worden gedaan, zou ik het altijd op de best mogelijke en gesupporte manier laten doen. Je moet juist vermijden dat het achteraf nog moet worden aangepast. Ik had mazzel dat ik avontuurlijk genoeg ben aangelegd en alleen woon, dus dan kan je eens een gokje wagen. Een loodgieter vragen om het weer aan te passen is en dubbel werk en erg duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timm13
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15-11-2023
Beste Mrscratch. Ik kwam dit topic tegen en ben met een gelijke installatie bezig als u. Ik was benieuwd of u mijn vragen kon beantwoorden na uw opgedane ervaring.

Mijn situatie: 4 radiatoren boven en een vloerverwarming welke bestaat uit 1 zone(4groepen)
Debiet regel kranen op de radiatoren en slimme thermostaten. Het zelfde euvel ontstaat als eerder bij u. De vloerverwarming is eerder op temperatuur dan de kamers met radiatoren. En de cv schakelt uit op de thermostaat in de woonkamer(vloerverwarming)

Ik vroeg me af of u ooit heeft gemerkt dat de cv is gaan pendelen wanneer de vloerverwarming werd afgesloten.

Zoals eerder in het topic genoemd is minimale vermogen van cv vaak ca. 6 Kw. Ik merk nu al dat als ik maar 1 radiator open heb en de vloerverwarming. Dat mijn cv gaat pendelen. (Overcapaciteit). De cv is al volledig naar beneden geschroefd. Pomp vermogen staat minimaal en cv op 6 Kw.

Wat zijn uw ervaringen met uw systeem. Blijft bij u de cv goed draaien met maar 1 a 2 radiatoren open?

Ik hoor graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Zeg maar je hoor. :-) Als de minimale output van je CV 6kW is, dan gaat het helaas nooit werken met de VVW dicht en alleen 4 radiatoren open. Dan moet de capaciteit van die 4 radiatoren wel heel groot zijn.

Ik heb inmiddels een warmtepomp, dus CV systeem heb ik geen recente ervaring meer mee.

Ik weet niet goed wat een goede oplossing zou zijn voor jouw situatie, behalve een CV-ketel die een kleinere minimale output kan verzorgen. 6kW is echt wel heel veel. Poeh, dat zal me een joekel zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeTweaker
  • Laatst online: 19-01-2023
MrScratch, ik heb dit topic met veel interesse gelezen omdat ik iets soortgelijk zou willen doen. _/-\o_

Ik heb echter moeite om volledig te begrijpen hoe dit uiteindelijk werkt :

De Tado ST stuurt de zoneklep (open/dicht), de Extension kit stuurt de ketel.

Maar hoe wordt in deze opstelling de pomp voor de vloerverwarming gestuurd ?
Hoe wordt die pomp aan/uit gezet (of staat die altijd aan?).

En indien de ketel die zou aansturen (en daarvoor een aan/uit signaal krijgt van de Extension kit), is het dan niet zo dat wanneer de Slimme Radiotorknoppen warmte vragen, de ketel en dus ook de pomp VV aanspringt (ook al staat de zoneklep niet open)?
Of stuurt de zoneklep ook de pomp VV ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
HomeTweaker schreef op zondag 18 december 2022 @ 21:54:
MrScratch, ik heb dit topic met veel interesse gelezen omdat ik iets soortgelijk zou willen doen. _/-\o_

Ik heb echter moeite om volledig te begrijpen hoe dit uiteindelijk werkt :

De Tado ST stuurt de zoneklep (open/dicht), de Extension kit stuurt de ketel.

Maar hoe wordt in deze opstelling de pomp voor de vloerverwarming gestuurd ?
Hoe wordt die pomp aan/uit gezet (of staat die altijd aan?).

En indien de ketel die zou aansturen (en daarvoor een aan/uit signaal krijgt van de Extension kit), is het dan niet zo dat wanneer de Slimme Radiotorknoppen warmte vragen, de ketel en dus ook de pomp VV aanspringt (ook al staat de zoneklep niet open)?
Of stuurt de zoneklep ook de pomp VV ?
Pomp van de vloerverwarming staat altijd aan. Die mengt gewoon retour bij als de zoneklep dicht staat.

Als er warmtevraag is van een van de radiatorknoppen gaat de ketel aan inderdaad. Ook als de zoneklep van de vloerverwarming dicht staat. Zoals gezegd is de pomp van de VVW altijd aan en wordt het water in de vloerverwarming gewoon gerecirculeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeTweaker
OK, helder. Zonde toch van de energie om die pomp te laten draaien wanneer er geen warmtevraag is ?

Als de Tado de zoneklep kan aan/uit zetten, waarom dan niet meteen pomp VV aan/uit zetten? In dat geval is er geen zoneklep nodig?

Enige probleem is dan nog ervoor zorgen dat de pomp op dagen zonder warmtevraag af en toe draait om vastlopen te voorkomen.

Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
HomeTweaker schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:41:
OK, helder. Zonde toch van de energie om die pomp te laten draaien wanneer er geen warmtevraag is ?

Als de Tado de zoneklep kan aan/uit zetten, waarom dan niet meteen pomp VV aan/uit zetten? In dat geval is er geen zoneklep nodig?

Enige probleem is dan nog ervoor zorgen dat de pomp op dagen zonder warmtevraag af en toe draait om vastlopen te voorkomen.

Of zie ik iets over het hoofd?
In principe heb je gelijk, maar voor A-label pompen is dat al veel minder een verschil. Inderdaad moet je wel af en toe flow hebben om vastlopers te voorkomen.

Ikzelf heb nu een warmtepomp, dus dan wordt de vloerverwarmingsverdelen omgebouwd naar een pomploze variant zonder by-pass. Dan is het verhaal van de pomp aan of uit niet meer relevant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeTweaker
Ik zit nog met een Wilo pomp van 20 jaar oud dus zeker geen A-label...

Misschien moet ik die als eerste stap maar eens vervangen door een A-label pomp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:30
Precies een topic die ik zocht! Momenteel ben ik me ook aan het oriënteren op slimme radiatoren, gecombineerd met een bestaand systeem van vloerverwarming (woonkamer). Ik dacht, dit bestel ik even, maar met vloerverwarming ayatewm toch complexer dan ik dacht.

Iemand met ervaring die met mij kan meekijken of kan adviseren?

Mijn vloerverwarming systeem: https://ibb.co/x6GL05M

Informatie over mijn ketel: https://ibb.co/DWDgHjB

Momenteel een Toon thermostaat in mijn woonkamer.

De eerste vragen zijn denk ik:
1. Gaat Tado op dit systeem werken?
2. Hoe kan dit het beste aangesloten worden?
3.Wat heb ik in hoofdlijn nodig?
- Een Tado extension kit voor de CV ketel
- 5 Tado slimme Radiatorknoppen (zones: slaapkamer, babykamer, 2x zolder en kantoor)
- 1 Tado item voor het vloerverwarming systeem / Zoneklep
- automatisch debietregelende radiatorkranen per radiator? Is dit echt nodig?
- Tado slimme Thermostaat? Of werkt dit ook met mijn bestaande slimme Toon thermostaat?

Als iemand (of @MrScratch) mij wegwijs kan maken, heel graag! ;)

[ Voor 9% gewijzigd door MaStar op 30-12-2022 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wellez
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15-03 12:22
Beste Tweakers

.
Mijn vriendin en ik hebben een kleintje op komst en ik ben aan het kijken om de installatie en voornamelijk de werking zo efficiënt en comfort mogelijk te willen gaan inrichten.
Ik heb een nieuwe Vaillant ketel en vloerverwarming beneden de aanvoer van de vloerverwarming komt tot bij de ketel aan maar vertrekt vanaf het algemene leidingen circuit.
Ik heb een google nest thermostaat.
Ik heb de wens om enkele of alle radiatoren uit te rusten met een slimme radiator knop.
maar er zijn enkele zaken onduidelijk en waar volgens mij eerst een aanpassing voor nodig is.
Als ik de temperatuur instel op 20 graden op mijn begane grond en de vloerverwarming creëert de 20 graden omgeving dan gaat de ketel uit ongeacht of het nu warm genoeg is op de slaapkamer of niet. Correct toch?
als de slimme radiator knop nog warme aanvoer vraagt zou de ketel aan moeten gaan maar dan verwarmt de vloerverwarming ook bij en krijg ik dus meer temperatuur beneden dan gevraagd?
Kunnen jullie mij helpen in dit raadsel?

alvast bedankt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xbsfs5JRstclx7dxMHcQyZGOhCc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bdRhUt7yPCGsOVNxaQOcpNa7.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-04 17:21
@Wellez zie linkje. https://support.tado.com/...ebaseerde-vloerverwarming
eigenlijk jouw hele verhaal maar dan netjes uitgelegdt door tado.
mocht je na het lezen nog vragen hebben stel ze gewoon in dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:23
Je kon die 2-weg klep en bypass ook elders in het traject plaatsen, dichterbij de ketel dat werkt ook wel.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wellez
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15-03 12:22
@miciel oke thx, hier kan ik al heel wat mee.

@mr_evil08 oke als je het bedoelt naar aanleiding van de link.

het beste is natuurlijk dat ik vooroptie 2 of 3 ga , maar ik heb nu een google nest thermostaat en dat moet wellicht ook een Tado worden dan voor het beste resultaat.

ik ga er even over na denken, en mss probeer ik dan wel stap 1 om te kijken hoe ver ik daar mee ga komen.

alvast bedankt heren.
Pagina: 1