Toon posts:

vloerverwarming hoe combineren met slimme thermostaat

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 477788

Als je extra 'warmte' wilt hebben in de werk/slaapkamers, draai je dan nu daar de radiator open? Als in, je wilt nu warmte? Heb je al eens geprobeerd om de radiatoren 'eerder' open te zetten?

In essentie heb ik soortgelijke installatie als jij. Vloerverwarming beneden, radiatoren boven met een thermostaat in de woonkamer. Mijn vloerverwarming staat 24/7 op 20 graden en dat bevalt eigenlijk prima.

In plaats van 'dure' zone regelingen heb ik voor de slaapkamers een eenvoudige programmeerbare thermostaatknop gekocht (gewoon bij de Lidl, al kan het ook de aldi geweest zijn). "s nachts/ochtends een graadje koeler, overdag een graadje warmer en in een weekend de hele dag een graadje warmer.

De slaapkamers liften mee op het aanslaan van de thermostaat in de woonkamer, maar zijn ook nog een beetje te programmeren via de slimmigheid in de knop. Dit is voldoende om de slaapkamers rond de 18-19 graden te houden, waarbij het in de nacht een graadje koeler wordt.

• phYzar
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 13:03
MrScratch schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 16:17:
en er loopt van de retour naar de aanvoer een dwarsbuis, maar waarvoor die is?
Dat is de bypass. Als het water in de verdeler de op de thermostaat knop ingestelde temperatuur bereikt gaat de aanvoer dicht. Om te voorkomen dat de stroming in het hele CV systeem hierdoor stil komt te staan (met ketel-error als gevolg omdat die niet meer kan rondpompen) zal de bypass door de druk het water doorlaten en blijft de boel circuleren. Puur een beveiliging dus, en uitstekend dat die daar zit.

migjes schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 11:55:
@MrScratch

je moet er ook rekening mee houden dat je altijd een doorstroming hebt in het systeem.
geen doorstroming omdat even alle kleppen dicht zitten = hopelijk een error op de ketel, anders is het gevaarlijk.
(dit is oplosbaar met een bypass ventiel die gaat dan open staan als er geen doorstroming is, maar nog beter is er voor zorgen dat er altijd 1 radiator is die altijd open staat, ik gebruik er de radiator van de badkamer voor. ;) )
bert pit schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 15:10:

Hou ook rekening met een bypass in het systeem en kijk even in de specs van je ketel wat het minimum vermogen is. Vaak is dat 5 t 8 Kw. Dat moet dan ook aan de radiatorkant kunnen worden afgegeven.
De bypass is dus al aanwezig, ts hoeft hier dus niet over in te zitten :)

• MrScratch
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 09:30

MrScratch

I am rubber, you are glue

Topicstarter
Ik dacht misschien is het leuk om te zien hoe ik het nu uiteindelijk opgelost heb. Ik heb na wat flink nadenken en overleg met de vv-leverancier toch via de aanvoerleiding gedaan en de bijpass gewoon omhoog gezet ipv naar de zijkant te gaan. Ben er uitermate tevreden over en ben ook best wel trots, dat ik dit als amateurloodgieter voor elkaar heb gekregen. Had maar 2 extra knie-bochten nodig, een meter pijp en wat nieuwe knelringetjes.

Ziet er best prima uit, al zeg ik het zelf. Heb hier een tado slimme-thermostaat opgezet en dan een tado extension unit op de opentherm interface naar de ketel. Tevens slimme thermostaatknoppen op de radiatoren in de bovenverdieping kamers.

En nu heb ik een zonegestuurd systeem. Per kamer kan ik de temperatuur regelen en de ketel laten aansturen, zelfs met een vloerverwarming. Echt helemaal perfect zo'n systeem.

Look behind you! A three headed monkey!

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee