Toon posts:

vloerverwarming hoe combineren met slimme thermostaat

Pagina: 1
Acties:

• MrScratch
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 01:05

MrScratch

I am rubber, you are glue

Topicstarter
Ik woon sinds de zomer in een nieuwe woning (bouwjaar 2005) en heb hier vloerverwarming in laten installeren. Dit wordt op dit moment nog geregeld door 1 thermostaat in de woonkamer, die uiteraard alleen de ketel aanslingert als er warmtevraag in de woonkamer is. Nu wil ik eigenlijk naar een systeem van slimme thermostaatknoppen op de radiatoren op de verdiepingen, zodat deze individueel stuurbaar worden.

Echter lijkt het combineren van vloerverwarming beneden en radiatoren boven nogal complex met deze wens.

De vloerverwarmingsverdeler ziet er als volgt uit:

https://tweakers.net/ext/f/IDedUwdRAMoWYABfRtsAS1cN/thumb.jpg

Ten eerst snap ik al niet hoe deze vloerverwarmingsverdeler werkt. Er zit een pomp op en mij is onduidelijk wanneer die draait en wanneer niet. Er zit een thermostaatknop op die de max temp in de verdeler limiteert (neem ik aan) en er loopt van de retour naar de aanvoer een dwarsbuis, maar waarvoor die is?

Speciale aandacht nog voor de knop die direct op de retour zit. Detailfoto hieronder. Wat is dat voor ding en waar dient het voor?

https://tweakers.net/ext/f/OgzRUMUaf4t2IdtrqNlrR76a/thumb.jpg

Ik heb al wat verwarmingsmonteurs over de vloer gehad en verschillende adviezen gehad. Ik hoor soms dat ik een zoneklep op de aanvoer moet installeren en die door een slimme thermostaat moet laten openen/sluiten. Anderen zeggen dat de pomp moet worden aangezet/uitgezet afhankelijk van de warmtevraag en 1 monteur gaf aan een gewone radiatorknop op de retour (ik dacht op de plek van de mij onbekende knop) te willen plaatsen en daar een slimme radiatorknop op te plaatsen.

Wat is nu de juiste/slimste manier en hoe kan ik het beste te werk gaan?

[Voor 4% gewijzigd door MrScratch op 05-02-2020 16:19. Reden: foutieve links]

Look behind you! A three headed monkey!

• phYzar
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 23:00
MrScratch schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 16:17:
en er loopt van de retour naar de aanvoer een dwarsbuis, maar waarvoor die is?
Dat is de bypass. Als het water in de verdeler de op de thermostaat knop ingestelde temperatuur bereikt gaat de aanvoer dicht. Om te voorkomen dat de stroming in het hele CV systeem hierdoor stil komt te staan (met ketel-error als gevolg omdat die niet meer kan rondpompen) zal de bypass door de druk het water doorlaten en blijft de boel circuleren. Puur een beveiliging dus, en uitstekend dat die daar zit.

migjes schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 11:55:
@MrScratch

je moet er ook rekening mee houden dat je altijd een doorstroming hebt in het systeem.
geen doorstroming omdat even alle kleppen dicht zitten = hopelijk een error op de ketel, anders is het gevaarlijk.
(dit is oplosbaar met een bypass ventiel die gaat dan open staan als er geen doorstroming is, maar nog beter is er voor zorgen dat er altijd 1 radiator is die altijd open staat, ik gebruik er de radiator van de badkamer voor. ;) )
bert pit schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 15:10:

Hou ook rekening met een bypass in het systeem en kijk even in de specs van je ketel wat het minimum vermogen is. Vaak is dat 5 t 8 Kw. Dat moet dan ook aan de radiatorkant kunnen worden afgegeven.
De bypass is dus al aanwezig, ts hoeft hier dus niet over in te zitten :)

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
De ruimte is niet genoeg om een zoneklep (ZK) te plaatsen op de plek van de de retourafsluiter. Ik overweeg het nu op de volgende manier te doen:

Maar dat introduceert wel een omweg in de retour, ik vraag me af of dat wel een goed idee is.

• phYzar
als je de t-splitsing in de retour bij de bypass vervangt door zo'n jongen heb je net wat meer ruimte voor een ruimere bocht:

En je zoneklep kan ook horizontaal, want je hebt liggend in de breedte wat meer ruimte dan staand.

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
MrScratch schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:39:
De ruimte is niet genoeg om een zoneklep (ZK) te plaatsen op de plek van de de retourafsluiter. Ik overweeg het nu op de volgende manier te doen:

[Afbeelding]

Maar dat introduceert wel een omweg in de retour, ik vraag me af of dat wel een goed idee is.
Ik heb naar aanleiding van de input (onder andere van phYzar) hier verder over na zitten denken en opeens had ik een ingeving. Wat nu als ik de bypass verplaats naar bovenop de buizen die naar onderen gaan. Dus de twee kniestukken die nu de horizontale buis naar verticaal leiden, vervang ik door de t-stukken waarop de bypass nu zit. Daar bovenop zet ik dan de bypass. En dan heb ik opeen naar onder heel veel ruimte. De zoneklep kan gewoon voor de aanvoer en de retour moet ik dan een stuk pijp tussen zetten.

Dus zo:

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Ik dacht misschien is het leuk om te zien hoe ik het nu uiteindelijk opgelost heb. Ik heb na wat flink nadenken en overleg met de vv-leverancier toch via de aanvoerleiding gedaan en de bijpass gewoon omhoog gezet ipv naar de zijkant te gaan. Ben er uitermate tevreden over en ben ook best wel trots, dat ik dit als amateurloodgieter voor elkaar heb gekregen. Had maar 2 extra knie-bochten nodig, een meter pijp en wat nieuwe knelringetjes.

Ziet er best prima uit, al zeg ik het zelf. Heb hier een tado slimme-thermostaat opgezet en dan een tado extension unit op de opentherm interface naar de ketel. Tevens slimme thermostaatknoppen op de radiatoren in de bovenverdieping kamers.

En nu heb ik een zonegestuurd systeem. Per kamer kan ik de temperatuur regelen en de ketel laten aansturen, zelfs met een vloerverwarming. Echt helemaal perfect zo'n systeem.

• phYzar
Mooi werk :)

Er is een risico dat er zich teveel lucht verzamelt bovenin je boog. Mocht je problemen met je flow hebben kun je nog altijd zo'n jongen zetten op de plek van de bovenste knie:

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee