Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• eXisTa
  • Registratie: april 2006
  • Niet online
Mede-auteur:
  • Mavel 128
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 24-04 14:22

Mavel 128

Sinds kort wordt er veel reclame gemaakt voor de thermostaat van het Duitse bedrijf Tado. Het gebrek aan een centrale plek leek mij een goede reden om de hier een topic voor te openen.

Korte omschrijving

Sinds 2014 maakt het in 2011 opgerichte bedrijf Tado thermostaten voor de Europese markt. Deze thermostaten communiceren via verscheidene protocollen met 95% van de C.V.-ketels en is ontworpen voor "slim" gebruik in combinatie met een app voor iOS, Android en Windows Phone. Inmiddels heeft het bedrijf zijn portfolio uitgebreid met slimme thermostatische radiator kranen. Deze kranen bieden de mogelijkheid om kamers als zones te behandelen en los onafhankelijk van elkaar te kunnen verwarmen.

Beveiliging

Volgens Tado wordt alle data anoniem opgeslagen op hun servers in Amazon Web Service.
In de omschrijvingen staat dat ze zich houden aan de "current online banking standard".

Handleidingen

Tado heeft de handleidingen hier staan.

Updates

Tado geeft aan bijna iedere week updates voor de apparaten, apps en server applicaties uit te rollen.

Apps

Officiële apps van Tado:
iOS - https://itunes.apple.com/nl/app/tado/id574418486?mt=8
Android - Google Play: tado°
Windows Phone - https://www.microsoft.com/nl-nl/store/apps/tado/9nblggh096g1

Onofficiële apps:
Tado for OS X - https://github.com/rdougan/tado-osx
Tado Thermostat API client (Ruby wrapper) - https://github.com/wrtsprt/tado

API

Voor de echte Tweakers onder ons is er een half-verborgen API beschikbaar. Deze wordt namelijk gebruikt door de apps.

Voor meer informatie: http://c-mobberley.com/wo...dden-tado-thermostat-api/

Op de lijst met aangekondigde updates staat de komst van een officiële publieke API.

Aanpassingen uitvoerbaar door Tado helpdesk

Er zijn aardig wat instellingen die niet aanpasbaar zijn via de app of web-interface maar wel door het personeel van Tado zelf, zie hier een lijst met mogelijkheden:
  • Geofencing radius (standaard 400 meter)
  • Voorverwarmfunctie van CV-ketel uitzetten (kan tot 0,5m3 schelen in verbruik per dag)

Reclamevideo

Website

Website van Tado

Reviews

Pricewatch reviews
Hardware.info (uitgebreide geschreven review)
CoolBlue (uitgebreide videoreview)

Publieke road-map

Tado lijkt een van de weinige bedrijven te zijn die een publieke road-map toont.

Lijst met aankomende functies:
  • Child Lock for Smart Thermostat and Smart Radiator Thermostats
  • Calcification Protection for Smart Radiator Thermostats
  • Location-based control per Zone/Room
  • Detailed Boiler Reporting for Smart Thermostats
  • Simplified UI for Smart AC Control
  • Multi Home Control your home and a vacation home in one app

eXisTa wijzigde deze reactie 08-12-2017 09:49 (140%)
Reden: Roadmap gewijzigd naar nieuwste

• kapa
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 03-05 20:04
quote:
bonyuri schreef op maandag 14 december 2015 @ 23:26:
Om maar meteen even de discussie aan te trappen:
Moduleert deze wel goed? ;)

Ik overweg serieus om mijn Nest v3 om te ruilen voor een Tado, wellicht kan een goede gebruikerservaring me over de streep trekken
Sinds 1,5 maand een Tado en ik moet zeggen dat ik tot nu toe erg content ben.
Ongeveer 1 dag voordat de NEST V3 uitkwam had ik de Tado voor ongeveer 160 euro (nieuw) op te kop kunnen tikken op marktplaats. Eerst baalde ik wel, omdat ik de Nest toch wat mooier vond, maar nu ben ik erg te spreken over de Tado.
De installatie is via een webinterface erg gemakkelijk en er wordt door de servicedesk een op maat gemaakte installatie aangeboden. Helpdesk reageert ook erg snel en denkt ook met je mee.
Het modulerend vermogen stond bij mij niet standaard aan, dus die heeft helpdesk op afstand geactiveerd. Zelf moest ik 2 draadjes verzetten en nu heb ik dus met een digitale thermometer verschil kunnen meten. Ik kan dus wel concluderen dat mijn ketel momenteel wel moduleert.
Het probleem was wel dat mijn douche opeens een stuk kouder is geworden. Toen heb ik de helpdesk nogmaals gecontacteerd en zij hebben zich ontzettend verontschuldigd dat ze de 'hot water control' van Tado niet hadden geactiveerd. Ik wist niet eens van deze functie af, maar je kunt dus door Tado de vraag naar warm water in je boiler laten regelen O+

Wat ik het allerfijnst vind is dat de GPS in je smartphone dus bepaald of de Tado aan of uit gaat. Geen omkijken meer naar het aan en uitzetten van je verwarming.

kapa wijzigde deze reactie 15-12-2015 12:00 (5%)

klikkerdeklik :+

• kapa
quote:
bonyuri schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 14:18:
Misschien een stomme vraag, maar krijg het nergens echt goed gevonden.
Kan iemand vertellen hoe hoog en breed de Tado is? Ik had wel ergens gevonden hoe dik hij is, maar ik wil graag de exacte hoogte en breedte weten :)
Dimensions: circa 104 x 104 x 19 mm (L x W x H) / circa 132 g
Operating voltage: 5-36V DC 0.2A / 4.5V DC (3xAAA batteries, 1,200 mA/h)
Battery Life (when operating on batteries) : ~ 2 years
Relay: max. 240V AC 6(4)A / max. 36V DC 6(4)A
Radio: 868 MHz, Mesh (6LoWPAN)
Display: 10 x 19 LEDs, 32 x 20 mm
Button: 1x Mechanical; 2x Capacitive Touch
Material: PC + ABS
Colour: white, matte

• menzo
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 19:59
quote:
Osiris schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 15:44:
[...]

Nou, dat houdt 'ie wel zo strak als een biljartlaken zeg :X Je vraagt je haast af hoe realistisch dat is :o

Sowieso, zo'n haakse temperatuursovergang naar beneden kán haast gewoonweg niet.. Tenzij Tado ook ramen open kan zetten? 8)7 En een 90 graden overgang van vertikaal naar horizontaal? :X Kweenie.. :o Dit is de officiële Tado app?
De Tado app maakt de temperatuur grafiek een stuk gladder dat hij echt is, dit is volgens tado om hem leesbaarder te maken

https://support.tado.com/...a-straight-line-sometimes-

In de roadmap staat ook dat er een optie komt om deze filter uit te zetten.

Hier is een afbeelding van het stook gedrag van mijn Tado van een paar dagen geleden.
Tado temperatuur

menzo wijzigde deze reactie 15-12-2015 18:09 (14%)

• menzo
quote:
bonyuri schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 14:18:
Misschien een stomme vraag, maar krijg het nergens echt goed gevonden.
Kan iemand vertellen hoe hoog en breed de Tado is? Ik had wel ergens gevonden hoe dik hij is, maar ik wil graag de exacte hoogte en breedte weten :)
De tado is 10x10x1,5 cm

• menzo
Nog een tip voor de mensen die de Tado gaan kopen/leasen. Start een livechat op de website, geef aan dat je interesse hebt en je krijgt bijna altijd wel een 10% korting code van de supportmedewerker.

• Osiris
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online
Altijd zo lekker zwart/wit bij bedrijven.. * Osiris snapt nooit zo goed wat er mis is met een aanvinkvakje voor geavanceerde opties die a) net zo makkelijk weer uitkan en b) eventueel een waarschuwing geeft.

• bonyuri
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 19-05 22:37

bonyuri

Investigator!

Ik heb nu de Tado hangen en ik moet zeggen dat ik de menu structuur wel matig vind.
Gelukkig ga ik de boel toch bedienen via mijn domotica installatie, dus eigenlijk interesseert de bediening me niet zo :)
Vind hem wel wat groot, voor mijn gevoel zit er nog redelijk veel "lege" ruimte in de behuizing, dus had hij wel wat kleiner gekund.

Fijn dat er niet een apart Heat-Link-achtig apparaat nodig is en dat je hem gewoon rechtstreeks op de ketel kan aansluiten.

Nu nog ff alles instellen en eens kijken of hij goed moduleert!

What Do You Call An Alligator In A Vest?

• ArJanE
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 17-05 08:38
quote:
ArJanE schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 15:42:
Vanmiddag de Tado thermostaat aangesloten. Lijkt allemaa prima te werken behalve dat de CV (Vaillant vhr 24-28 3c) nu continu schakelt tussen meldingen 5.2 (pompaanloop), 5.7 (pompnaloop) en 5.97 (waterdruk sensortest). Dit deed hij eerder toch echt niet. Iemand enig idee?
Inmiddels al response van Tado international support (NL gesloten op Zaterdag) na het aanmaken van een call. (Binnen een uur response)
Settings op de CV gewijzigd en nu lijkt het ok. Even afwachten voorlopig!

• eXisTa
  • Niet online
Tado komt inderdaad in Q3 van 2016 met een nieuwe bridge die Homekit ondersteund. In het verleden heeft Tado inruilkortingen geboden voor eigenaren van een oudere bridge dus wie weet geldt dat straks ook voor de nieuwe bridge.

• bonyuri
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 19-05 22:37

bonyuri

Investigator!

Dat is een optie die ik heel makkelijk uit kan zetten, dus indien je dat een probleem vind dat is dat makkelijk op te lossen.

Om verder te gaan: als je dit een probleem vindt, dan neem ik aan dat je ook op je smartphone locatiebepaling uit hebt staan? En dat je van die tijdklokken in je woning hebt om op gezette tijden het licht aan en uit te doen? Want anders kan de boef aan de hand van de verlichting in je woning ook weten of je wel of niet thuis bent.

Ik snap je angst, en ik denk dat het een reeele is, maar ik redeneer altijd maar zo: als mensen (criminelen) iets echt heel graag willen, dan lukt het ze ook wel zonder dit soort toepassingen.

What Do You Call An Alligator In A Vest?

• menzo
Nee ik heb bij al mijn andere apparaten goed internet, ook bijvoorbeeld de tv die op de zelfde switch is aangesloten. De bridge geeft ook aan dat het internet goed is door alle leds te laten branden. Als het morgen nog het zelfde is ga ik maar proberen of ik met kerst de klantenservice te pakken kan krijgen.

menzo wijzigde deze reactie 23-12-2015 23:04 (21%)

• eXisTa
  • Niet online
Voor de liefhebbers heb ik een quick & dirty script gemaakt om de verborgen API van Tado uit te lezen en deze gegevens naar Domoticz te laten sturen.

Zie: https://www.domoticz.com/...ic.php?f=31&t=9685#p68198

• eXisTa
  • Niet online
quote:
kapa schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 18:05:
[...]

Bij mij was het iig ook weggevallen ten tijde van hun downtime.
Wel een mooie vlakke lijn heb je zeg O+

Welke app is die tweede screenshot als ik vragen mag?
nvm, te vluchtig gekeken. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen zonder publieke API?
Er is een soort van api beschikbaar welke door de mobiele app gebruikt wordt. Een echte publieke api komt binnenkort beschikbaar.

Voor meer informatie over hoe je deze informatie in Domoticz kunt krijgen wil ik je verwijzen naar dit topic: https://www.domoticz.com/...ic.php?f=31&t=9685#p68198

• Krisp
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

quote:
Knoezelbos schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 20:10:
Vandaag ook een Tado aangeschaft en aangesloten. Ik ben wat dit betreft een enorme leek dus ik was erg blij met de bijbehorende service. In eerste instantie geen installatie service voor mijn oude thermostaat maar na 2 uur kwam er een keurige op maat gemaakte handleiding via de mail binnen. Aansluiten was nu een eitje. Tijden ingesteld en (omdat de ketelboer toch de jaarlijkse beurt kwam doen deze meteen de juiste waardes laten instellen. Zie alleen in de app het "weer" tekentje staan maar daar is nog niets ingevuld. Gaat dat vanzelf?
Er zit een bug in het weer waardoor deze niet ververst wordt. :) Bij mij staat de temperatuur al weken op -1 graad, bij jou uit zich dat kennelijk doordat er geen temperatuur weergegeven wordt. Tado weet ervan en probeert het op te lossen. Ik heb de bevestiging gekregen dat dit de werking van de thermostaat niet beïnvloedt. Dat laatste is wel intrigerend, want op zich had de buitentemperatuur helemaal niet vermeld hoeven te zijn. :P

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Als extra service en omdat ik persoonlijk fan ben van het tweakers forum is het mijn doel om ook hier op jullie vragen te antwoorden. Graag de vragen over uw eigen tado of tado instellingen nog altijd via ons contactformulier sturen omdat we dan direct een link hebben naar uw account.

Ik herken veel van jullie gebruikersnamen en avatars en ik hoop dat het eerdere contact dat jullie met mij of mijn collega's hebben gehad positief ervaren hebben.

Ik heb de 2 laatste pagina's doorgelezen en ga graag in op wat reacties van jullie:
quote:
menzo schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 14:02:
Ik denk om de digibeet tegen zichzelf te beschermen. Ze zouden pro features moeten "verstoppen" dat alleen de tweaker ze kan gebruiken.
Als jullie wisten hoe vaak het fout gaat met de "expert mode" met betrekking tot het ijken van de thermostaat zouden we alle verdere expert instellingen moeten verstoppen. Ik denk dat de API voor jullie meer mogelijkheden gaat geven maar ik ben bang dat sommige instellingen toch echt alleen voor ons beschikbaar blijven. Gelukkig denk ik dat onze technische klantenservice vrij snel is met het behandelen van jullie aanvragen.
quote:
Sjembecks schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 12:00:
Weet iemand of de radiator kranen "slim worden" zoals bij honeywel, zodat je zone verwarming kan uitvoeren?
Of worden het "dommere" kranen waarbij je alleen op afstand de temperatuur in kan stellen en de radiator boven alleen aangaat als de tado beneden aanslaat?
Onze radiatorkranen zullen in verbinding staan met de Slimme Thermostaat zelf, dus als er 1 zone (1 of meer radiatorkranen) warmte nodig hebben, kunnen deze een signaal sturen naar de Slimme Thermostaat zodat de ketel aangaat. Dit betekent wel dat tado ook de mogelijkheid moet hebben om de radiatoren/vloerverwarming in de woonruimte moet kunnen "knijpen". Anders zal het in de woonkamer te warm worden. Ik moet er wel bij zeggen dat het product nog volop in ontwikkeling is maar dit is in ieder geval ons doel. En zo werkt het ook met de additionele thermostaten.
quote:
kapa schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 13:30:
[...]
In de 4 maanden dat ik nu de Tado heb is dit de eerste update (voor de app notabene) die ik zie.
Ik wil graag een veel uitgebreidere web applicatie hebben met reports e.d. Zelfs de app is hier nog veelzijdiger in. Beetje vreemd imo... 8)7
In de achtergrond zijn we wel degelijk bezig met het verbeteren van ons product. Zo is het nu mogelijk om meerdere zones te hebben en met de laatste app update is het mogelijk om de relatieve luchtvochtigheid af te lezen in de app. In de volgende app updates willen we proberen om de feedback van de gebruikers te implementeren en er komt een functie om te zorgen dat er minder/geen voorverwarming zal plaatsvinden.
quote:
Timmy schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 10:34:
Ik zal beginnen met mijn lijstje...
- API. Ik haal nu al wat gegevens uit de onofficiele API maar zou ook graag de modus en temperatuur willen instellen.
- Makkelijker aanpassen van de temperatuur. Op de thermostaat kost het best veel moeite om de temperatuur tijdelijk in te stellen. Mijn gezinsleden zijn nog wel eens de weg kwijt. Het zelfde geldt eigenlijk ook voor de app. De "boost" functie maakt het wat makkelijker maar nog steeds moet je redelijk wat handelingen verrichten om de temperatuur tijdelijk in te stellen. Kijk naar Nest zou ik zeggen...
- Aanpassen van de geofencing zones. De doeltemperatuur wordt afhankelijk van je positie in stapjes verlaagd of verhoogd. Wat mij opvalt is dat de stappen in eerste instantie redelijk groot zijn er daarna kleiner worden. Tijdens de laatste kms naar huis maar Tado flinke stappen (van 20.0 naar 20.5 bv) dit geeft mijn CV te weinig tijd om de gewenste temperatuur te bereiken.
Bedankt voor deze feedback, we nemen dit echt mee in het ontwikkelen van onze producten/apps. Wel graag rekening houden met het feit dat wij niet onbeperkte ontwikkelaars hebben en dat wij zowel een goed product moeten leveren voor jullie tweakers als voor de meer gemiddelde gebruikers.
Over dat laatste punt graag contact opnemen via: https://support.tado.com/hc/nl/requests/new
Misschien kunnen we nog kijken of we daar iets aan kunnen doen.
quote:
menzo schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 19:08:
[...]

Ik heb een keer Q2 2016 van de klantenservice te horen gekregen.
Ik verwacht de API rond de tijd dat we ook Apple Homekit gaan ondersteunen. Helaas heb ik nog geen exacte datum voor jullie. Ik weet dat jullie het belangrijk vinden en ik zal het nogmaals doorgeven aan de juiste personen binnen het bedrijf.

Mocht ik eerdere vragen gemist hebben dan kunnen jullie die herhalen of anders contact opnemen via het contactformulier op onze website.

Met vriendelijke groet,
Jurian

• Timmy
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 15:03
quote:
Erik1805 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 10:08:
Dank je wel voor je uitgebreide toelichting. Met de Nest V3 ervaar ik dus ook dat of de radiatoren heel warm of koud zijn. Dat is verre van comfortabel. Geen idee of de Nest ooit een update krijgt naar moduleren.
Daar ben ik ook erg benieuwd naar. Qua design heeft de Nest nog steeds mijn voorkeur (alhoewel Tado minder nadrukkelijk aanwezig is) maar de technische werking viel mij erg tegen. Ik heb een paar keer gevraagd of en hoe ze modulatie gaan implementeren maar het bleef bij vage reacties. Ik denk eerlijk gezegd dat ze hun algoritmes zullen aanpassen en de CV regelmatiger zullen gaan aanspreken om zo de temperatuursfluctuaties beperkter te houden. Daadwerkelijke modulatie zal denk ik nooit komen. Al hoop ik dat ik het fout heb ;)

Of Tado nog werkt als Tado failliet gaat... Ik denk dat je dan op de thermostaat zelf bent aangewezen. Mooie vraag voor hun helpdesk. Ik ben ook benieuwd naar de reactie.

Timmy wijzigde deze reactie 18-02-2016 10:21 (9%)

• Timmy
quote:
Erik1805 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 13:02:
Ja dat denk ik dan ook, en dan instellen zoals Kapa hierboven heeft
Klopt, je ziet in zijn screendump een groen balk wat betekent dat "Auto away" is ingeschakeld. Zou tijdens zijn schema iedereen weg zijn dan schakelt "Away" automatisch in en wordt de doeltemperatuur verlaagd (afhankelijk van de afstand en welke modus je hebt geselecteerd (Eco, Balanced of Comfort)).

Onderstaand een grafiekje met de drie verschillende Away standen en de invloed die de afstand (hemelsbreed) had op de doeltemperatuur. Dit is het resultaat van wat logging eerder deze week. Temperatuur op afstand 0 is 20.2 graden.

Timmy wijzigde deze reactie 18-02-2016 13:16 (34%)

• kapa
quote:
tado schreef op maandag 22 februari 2016 @ 13:20:

[...]

Als u met een goed uitgewerkt alternatief komt zal ik het persoonlijk meenemen naar onze ontwerpafdeling. Feit blijft wel dat de tado echt ontworpen is om na verloop van tijd een onzichtbaar wit kastje aan de muur te worden. Maar nogmaals, uitgewerkte suggesties altijd welkom.
Misschien is het handig dat op het moment dat je 1x op de ronde knop drukt, de temperatuur tevoorschijn komt en de twee pijltjes. Als je dan op boven of onder drukt gaat de manual mode aan.

Als je een andere modus (uit, automatisch of instellingen) wilt gewoon verder op het ronde knopje drukken?

quote:
Clavat schreef op maandag 22 februari 2016 @ 18:43:
Ook zou ik graag de optie willen zien dat je constant de temperatuur op de tado kan laten zien zonder dat deze uitspringt.
Dit omdat de oppasser niet kan zien hoe warm het is en we niet aangeleerd krijgen om die hoger te zetten.

Ook voor in de nacht is dat dan ideaal.
En natuurlijk dat je de optie ook weer uit kan zetten.
Dit gaat er helaas nooit komen omdat de tado batterijgestuurd is en de batterijen zeer vaak vervangen moeten worden als het display continu aan staat. Het is een led matrix display waar 10x19 ledjes in zitten. Bij elkaar verbruikt het helaas aardig wat energie. Ik zou toch echt proberen om haar te leren om af en toe te kijken door op de knop te drukken.
Anders misschien gewoon toevoegen met de smartphone ? Geolocation uitzetten en dan kan ze manueel de temperatuur aanpassen. Of anders een ipad in huis laten waar ze de temperatuur op kan aanpassen ?
quote:
Erik1805 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 14:37:
Zal eens kijken waar ik een beetje voordelig een geijkte temperatuur meter kan kopen voor binnen. Iemand tips?
Ik denk dat als je er echt een geijkte sensor naast gaat hangen dat de tado er natuurlijk naast gaat zitten. De prijsklasse van die sensoren is natuurlijk compleet anders. Gelukkig is er een ijk-optie via my.tado.com zodat iedereen zijn eigen tado kan ijken.
quote:
Maverick271280 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 14:41:
Ik gebruik nu 2 winters de Tado en ben er erg tevreden over. Moet wel zeggen dat sinds de nieuwe iOS versie het lijkt alsof ik meer overshoot in temperatuur heb, soms wel meer dan 0,5 graden, waar dat voorheen 0,2 of 0,3 was.

Vandaag bedacht ik ineens dat het wel omslachtig is om de Tado uit te zetten. Waar je in de vorige versie nog via de instellingen een knop "Off" had, kan ik hem nu nergens terugvinden. Is het dan de bedoeling om de Tado via manual control uit te zetten?
Dat zou wat mij betreft iets beter zichtbaar kunnen zijn.
De nieuwe app heeft gelukkig geen enkele invloed op eventuele overshoot. Als u een mailtje stuurt naar support@tado.com dan zullen wij bekijken of we er iets aan kunnen doen.

Het is inderdaad de bedoeling om tado via de manuele modus uit te zetten. Dit heeft te maken met het feit dat er nu 3 verschillende opties zijn voor de manuele modus (timer, until ended by user en until next mode change). We werken nog aan de bewoording om het iets duidelijker te maken. De OFF modus is niets anders dan de vorstbeveiliging wat weer niets anders is dan 5 graden set-point. Helaas blijkt dit niet voor iedereen even duidelijk.
quote:
Destralak schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 11:20:
Hoi allen,

Ik ben aan het overwegen om binnenkort de Tado aan te schaffen, en vroeg me het volgende af.

Ik heb op de benedenverdieping vloerverwarming (daar hangt een Remeha iSense thermostaat) en op de 1e verdieping radiatoren. Nu merk ik vaak dat als het onder nog warm is, boven de temperatuur sneller lager wordt. Logisch natuurlijk, aangezien de vloerverwarming een groter oppervlak heeft. Maar dan slaat de verwarming niet meer aan.

- Zou ik met de Tado mijn werkkamer op de 1e verdieping als aparte zone kunnen inregelen?
- Zo ja, is het slim om daarvoor een additionele Tado thermostaat te nemen, of de slimme radiatorknop?
- Hoe zorg ik ervoor dat als deze zone is geregeld, de vloerverwarming onder niet aanslaat? De verdeler met draaiknop (niet thermostaat) +pompschakelaar hangen in de kelder.

Wellicht kan de Tado adviseur op dit forum ook inzicht geven

Alvast bedankt!
Ik begrijp dat u op dit moment maar 1 thermostaat heeft ?

Dit is de allermooiste oplossing:
U installeert een regelklep op de vloerverwarming. Deze zal met 1 tado thermostaat aangestuurd worden.
Op de bovenverdieping heeft u de keuze uit de slimme radiatorknoppen of een additionele slimme thermostaat die met een klep aan die hele zone zit verbonden.
Een extensiekit komt naast de ketel om die aan te sturen.

Beide zones kunnen nu om warmte vragen van de ketel. Beide zones kunnen ook hun eigen zone dichtknijpen zodra er genoeg warmte is.
Er zijn nog andere oplossingen mogelijk maar dat kunnen we misschien een keer via de telefoon bespreken:
+31 20 8084430
quote:
Erik1805 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 22:20:
Wel raar. Ik heb ingesteld dat de tado om 22:30 in sleepmode gaat. Nu kijk ik om 22:15 en staat al sleepmode. Waar zit dat tijdverschil nu in?
Dit klinkt apart, zou je een mail kunnen sturen naar onze support ?
quote:
Erik1805 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 19:41:
[...]

Oké dank je wel. Maakt op zich niet heel veel uit want de ketel regelt het toch. Even zien wat de meerwaarde is.
De meerwaarde voor moderne combi-ketels is vrijwel nihil omdat er maar een heel klein volume water op temperatuur gehouden zal worden.
quote:
kacee schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 21:15:
Net zoals anderen in dit topic was ik aan het overwegen om een Nest aan te schaffen. Mooi ding, maar na wat zoeken blijkt het gebruiksgemak (ontbreken van modulatie) toch niet zo goed te zijn. Inmiddels ben ik ongeveer een week in het bezit van de Tado thermostaat en ben zeer tevreden. De statistieken/grafiekjes zijn wel wat mager dus ik kijk uit naar een update waar dit wordt verholpen.

Het 'hands-off' idee van de thermostaat is prettig. Je stelt in het programma in wanneer je slaapt en welke temperaturen je de rest van de dag wilt hebben. Wanneer je niet thuis bent dat gaat de verwarming automatisch uit. Simpel maar heel praktisch!
Bedankt voor de feedback. Ik hoop dat de API en de nieuwe visualisatie waar we aan werken meer inzicht zullen geven.
quote:
FireFly3k schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 10:40:
Hebben jullie ook dat de LEDs een beetje flikkeren als je het display aan staat?
Ik heb hem net gekocht en het is niet echt mooi. Het scherm zal misschien niet vaak aan staan, maar ik vind het toch wel jammer voor een apparaat van ruim 200 euro.
Dit is normaal tijdens de beginfase. Dit komt door het feit dat er op de achtergrond een firmwareupdate aan het lopen is. Dit kost iets meer vermogen van de batterijen en dat is te merken aan het display. Normaal gezien is het voorbij na de 1e paar dagen. (Of zoals al aangegeven kan het komen omdat er kabeltjes in de verkeerde poortjes zitten)

tado wijzigde deze reactie 25-02-2016 16:27 (71%)

Vandaag is het nieuwe schema voor warm water besturing vrijgegeven. Zowel via de app als via my.tado.com zijn er nu meer mogelijkheden met betrekking tot het schema voor het warme water. Het is nu meer in lijn met het schema voor de verwarming. Mochten jullie bugs tegenkomen, graag screenshots doorsturen via support@tado.com

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
Zorg schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 20:51:
Zelfs al zit ik er 5 cm naast dan werkt het nog niet. Was een tweedekansje van coolblue, eerst al 20 min moeten bellen met de helpdesk om de vorige eigenaar eruit te halen. Al met al is het de korting op het product niet waard, had beter een schone kunnen bestellen maar ja....
Ik heb helaas geen support ticket van u ontvangen ? Misschien kunt u vandaag contact opnemen via: https://support.tado.com/hc/nl/requests/new

tado wijzigde deze reactie 07-03-2016 10:28 (15%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

quote:
stuikerd schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 09:12:
[...]

Om haar batterij te sparen :p
Ik weet niet welke telefoon ze heeft, maar ik ken betere manieren om batterij te besparen. ;) Tado ken ik niet als een applicatie die veel batterij vreet. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 21:22
Volgens Tado SUpport in dit topic

De OpenTherm module in de Vaillant ketels zetten het OpenTherm protocol om naar Vaillant EBUS. Omdat wij beide protocollen aankunnen is het logischer om dan direct de ketel aan te sturen via EBUS. Verder kunnen wij via de EBUS ook de foutcodes uitlezen mocht er een ketelstoring zijn. Veel van deze storingsmeldingen gaan verloren in het converteren naar het OpenTherm protocol.

ELGA Toshiba Standalone

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
mikerosauer schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:05:
@tado

Ik was naar jullie thermostaat aan het kijken .nu vraag ik me af.
Ik zie dat jullie ook thermostaatknoppen uitbrengen .kunnen deze net zo als het evo home systeem met elkaar communiceren.

Dus kan ik als k straks die aanschaf de kamers afzonderlijk verwarmen. Dus alleen in de vertrekken waar dat ook nodig is en de andere niet ? Zo als bij het evo home mogelijk is.
Onze thermostaatknoppen kunnen niet alleen onderling communiceren (zoals u aangeeft, het is straks mogelijk om echt de temperatuur per kamer te reglen.). Ze kunnen zelfs ook de ketel aansturen (via een tado slimme thermostaat). Zodra 1 of meer thermostaatknoppen warmtevraag hebben kunnen ze een signaal sturen naar de slimme thermostaat om de ketel te starten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mikerosauer
  • Registratie: november 2008
  • Nu online
quote:
tado schreef op woensdag 06 april 2016 @ 17:07:
[...]

Onze thermostaatknoppen kunnen niet alleen onderling communiceren (zoals u aangeeft, het is straks mogelijk om echt de temperatuur per kamer te reglen.). Ze kunnen zelfs ook de ketel aansturen (via een tado slimme thermostaat). Zodra 1 of meer thermostaatknoppen warmtevraag hebben kunnen ze een signaal sturen naar de slimme thermostaat om de ketel te starten.
Ok mooi om te horen .wanneer komen die op de markt en wat heb ik daar allemaal voor nodig.

Onder vloerverwarming
Boven 5 slaapkamers die afzonderlijke warmte vraag hebben .dus alle 5 anders gestookt

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

quote:
Sjembecks schreef op donderdag 07 april 2016 @ 10:48:
Kun je ons op de hoogte houden wat er nodig is voor boven genoemde oplossing?
Bij ons thuis hebben krijgen wij de zelfde situatie.
Ik zal de ideale situatie schetsen:

We moeten een manier hebben om de vloerverwarming op de benedenverdieping te "knijpen" zodat het niet te warm is beneden. Het handigst is om dus een elektrisch gestuurde klep te installeren (normaal open of normaal gesloten relais gestuurd). (Als er al een aparte vloervewarmingspomp is die 230V gestuurd is kan je deze ook met een normaal open gestuurd relais aansturen maar dan moet je wel zelf een beetje de bekabeling tweaken.)
Deze klep zal dan met 2 kabels aan de slimme thermostaat (tado starterskit) in de woonkamer verbonden worden.

Om de ketel aan te sturen is er dan een tado extensiekit nodig. Deze komt naast de ketel te hangen en kan verbonden worden met bijvoorbeeld OpenTherm, Nefit EMS, Vaillant EBUS, relais sturing etc.

Op de bovenverdieping zijn dan alleen de "additionele slimme thermostaatkranen" nodig. Deze kunnen dan warmte vragen via de extensiekit als dat nodig is.

Er zijn meer varianten mogelijk, het is echt maatwerk per situatie.

Belangrijk is dat wij een manier hebben om de verwarming van de woonkamer te stoppen zodat de andere ruimtes echt onafhankelijk verwarmd kunnen worden.

De slimme radiatorknoppen kunnen geheel vrijblijvend besteld worden via:
https://www.tado.com/nl/#valve
U hoeft nog niets te betalen, u krijgt een mail zodra we ze daadwerkelijk beschikbaar zullen hebben. Dan kunt u op dat moment de keuze maken.

tado wijzigde deze reactie 07-04-2016 11:14 (6%)

• Fvkroon
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 17-03 14:26
En zijn er ondertussen al plannen voor een mat zwarte variant?
Ik zit er echt op te wachten :) Een witte thermostaat komt er bij ons niet in! :N

Acties:
  • +1Henk 'm!

• menzo
Een optie die mijn wel handig lijkt. Ik heb nu het zelfde schema voor de hele week. Laatst wou ik dat veranderen naar een werkweek + zaterdag + zondag schema omdat ik dan het stoken in het weekend kan aanpassen. Het zou handig zijn als je kan kiezen om eerst je oude schema de kopiëren in plaats van het default schema te laden, zodat ik alleen het weekend hoef aan te passen.

Acties:
  • +2Henk 'm!
quote:
Fvkroon schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 20:01:
[...]

Nee hoor maar ook geen witte. Zwart past beter bij ons in huis. Het is wat stijlvoller vind ik persoonlijk. Ons schakelmateriaal is ook allemaal mat zwart. En een mooie thermostaat mag best gezien worden.
Ik zal uw wens doorgeven.

U kunt vanaf nu kiezen welke manuele modus geactiveerd word als u de temperatuur aanpast op uw tado.

Via my.tado.com, zone settings kunt u aangeven welke manuele modus geactiveerd moet worden.
https://support.tado.com/...pp-and-on-the-device-work-

Binnenkort komt deze instelling ook naar de mobiele apps.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 19:47
Goed nieuws voor de verdere ontwikkeling en verbetering:

http://www.finsmes.com/20...ture-capital-funding.html

• Timmy
quote:
GermanPivo schreef op donderdag 28 april 2016 @ 07:57:
Wel apart dat hij bij jou relatief hoog blijft in balance. Ik ben nu een kilometer of 30 van huis en de doeltemperatuur is 13 graden. Maar dat zal dan denk ik wel weer liggen aan hoe snel tado denkt dat je huis opwarmt.
Ik heb geen idee wat de doeltemperatuur in de verschillende modussen bepaald. Ik heb de metingen op verschillende dagen herhaald en kwam ongeacht de weersomstandigheden op dezelfde waardes uit.

In "Comfort" blijft de temperatuur wat mij betreft te hoog, zelfs als ik tijdens kantooruren 40 km verderop zit.
De "Balance" modus komt meer overeen met mijn verwachtingen, alleen snap ik niet waarom de grootste stap pas in de laatste kilometers voor thuiskomst wordt gemaakt. Dat betekent dat ik altijd thuiskom in een woning die nog niet op temperatuur is.

Daarom heb ik zelf maar iets gemaakt, dat wel rekening houdt met de weersomstandigheden en zorgt dat de temperatuur bij thuiskomst wel lekker is ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

445033

quote:
RaymondD schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 19:52:
[...]

Ik kreeg empty battery te zien. Inmiddels nog steeds niet vervangen (geen AAA meer in huis) maar het is me niet helemaal duidelijk of de thermostaat nu nog werkt. Vanwege het warme weer niet nodig... Ik zal morgen de batterijen vervangen gezien de lage temperaturen komend weekend.
Zou eerder je huis eens beter isoleren en slim met zonwarmte omgaan. Hier in het hele huis nu 22 graden doordat ik gisteren expres het zonnescherm niet heb laten zakken. Die warmte houd ik met 12 graden buiten en af en toe (vanmiddag) een zonnetje makkelijk vast. CV mag hier gewoon na 01 april van mij niet meer aan en dat lukt al jaren op deze manier. Verbruik voor verwarmen van huis is hier nog geen 500 m3 per jaar op 140 m2 vloeropp zonder Tado.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• emaurer
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 15-05 23:38

emaurer

Voor de rest gaat alles Goed

quote:
Musicmasters schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 11:09:
[...]

Isoleren is in economische termen een "diepte-investering". Een investering die zichzelf terugverdient en tevens goed is voor het comfort en milieu. Ja dat kost tijd en geld, maar geen argument het niet te doen en als excuus dan een Tado te hangen.

Tado is niet slecht, maar de enige besparing zit in het feit dat mensen zelf hun cv niet uitzetten. Voor de rest is het gewoon een modulerende thermostaat net als iedere andere in mijn ogen.
Ik vind dit een beetje kort door de bocht....tijd kan je niet in geld uitdrukken maar met een beetje goede wil heeft iedereen dat... geld investeren in een huurhuis is een andere zaak en is zeker wel een argument vooral als de huisbaas zegt "o wee als je iets aanpast". Om in een huurhuis een "diepte-investering" te doen is alleen goed voor de huisbaas...
We zijn niet allemaal personen die zeggen "1 april kachel uit uit en niet eerder aan dan ?" er zijn ook mensen die het gewoon eerder koud hebben...denk aan bejaarden... daar smelt je meestal weg terwijl de personen zelf het net behaaglijk hebben....
Ok misschien ben ik in sommige gevallen wat laks en moest dat gecorrigeerd worden, daar heeft de TADO (in principe ieder ander intelligente thermostaat) goed mee geholpen...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• menzo
Ziet er strak uit hoor.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mikerosauer
  • Registratie: november 2008
  • Nu online
Toch na lang twijfel tado net besteld. Nu nog wachten op de radiatorkranen.

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
Sabbi schreef op maandag 23 mei 2016 @ 20:05:
[...]

http://www.amazon.de/tado...6473&sr=8-1&keywords=tado

De goedkoopste prijs 159) is van een externe leverancier die niet naar NL levert, maar rechts onder de knop toevoegen aan winkelwagen zie je de prijs als je bij Amazon zelf koopt:
[afbeelding]

Dit is overigens de prijs die Tado overal in DE heeft, als je bv bij de Hornbach of de Saturn daar uit het schap trekt gaat krijg je hem mee voor 182 eur (minder btw in Dld)
Ik kan bevestigen dat dit een tijdelijk verschijnsel is. De grotere ketens willen ruimte vrij maken in hun magazijn voor zomergerelateerde producten. Het is zeer waarschijnlijk dat de prijs rond het 3e kwartaal weer richting de adviesprijs van 249,00 euro gaat omdat dan het verwarmingsseizoen weer van start gaat.
quote:
meesje schreef op maandag 23 mei 2016 @ 20:10:
[...]

Zo hee, dat scheelt best met NL aanbieders! Thanks, ik wacht nog even tot Q3 want dan zit er een bridge bij die Homekit ondersteunt. Wellicht biedt daarom Amazon deze nu al goedkoper aan.
Het is nog niet zeker of de HomeKit bridge standaard met de slimme thermostaat geleverd zal worden. Op dit moment ziet het er naar uit dat het een optionele uitbreiding blijft. (De uiteindelijke plannen zijn nog in ontwikkeling)

Persoonlijk denk ik dat de huidige Duitse prijzen ongeveer de scherpste prijzen zijn waar je tado voor kan aanschaffen in 2016.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Timmy
quote:
Ankh schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 21:35:
Kay, dat begrijp ik. Maar hoe zit het temperatuur verschillen?
Bij de wandthermostaat kan je een afwijking opgeving. Zou mij verbazen als dat bij de radiatorknoppen niet zo gaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
Ankh schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 19:51:
[...]

En deze versie werkt ook gewoon in NLD?

Meteen nog even een vraag omtrent de Slimme Radiatorknoppen, meet deze bij de radiator de temperatuur? Wij hebben namelijk convector radiatoren in 3 kamers (woonkamer en 2 slaapkamers) ingebouwd met daarom heen een mooie ombouw. Dus er is een verschil tussen de temperatuur bij de radiator en de temperatuur in de kamer, kan dit in worden gesteld? Ter info in de woonkamer zijn het twee grote radiatoren welke gespiegeld van elkaar staan.
De Duitse versie werkt ook gewoon in NL.

De radiatorknoppen meten de temperatuur in de knop zelf maar het is ook mogelijk om 1 of meerdere radiatorknoppen te koppelen aan een tado slimme thermostaat om op die manier de temeperatuur correct te meten.

Daarnaast heeft u ook de mogelijkheid om de temperatuur te ijken. Dus u kunt zelf een "offset" aangeven tussen de werkelijke temperatuur in de kamer en de gemeten temperatuur in de radiatorknop.
quote:
Timmy schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 22:46:
[...]

Bij de wandthermostaat kan je een afwijking opgeving. Zou mij verbazen als dat bij de radiatorknoppen niet zo gaat.
Dit is wel de planning.

EDIT: spelfoutje

tado wijzigde deze reactie 25-05-2016 10:15 (11%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 21:17

ericplan

5180 Wp PV

quote:
tado schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 08:21:
[...]
Daarnaast heeft u ook de mogelijkheid om de temperatuur te eiken. [...]
Doe mij maar ijken.

ZonPHP PVOutput

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
mikerosauer schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 14:09:
[...]

gedaan moet ik nog extra op iets letten ? tado komt onder in de woonkamer deze is voor zien van vloerverwarming als hooft verwarming .

boven gewoon radatioren
Vloerverwarming is normaal gezien geen probleem voor tado. Ik heb uw mail beantwoord.

• Freshnub
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 19:50
Nu € 135 bij Amazon.de, lijkt mij een goede prijs om het te proberen. De Duitse versie werkt gewoon in Nederland toch? Hopelijk kom ik eruit met het installeren van de Tado.

https://www.amazon.de/Tad...rds=tado+Smart+Thermostat

• hardware-lover
  • Registratie: augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

quote:
Freshnub schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 13:04:
[...]
Vreemd, ik heb gewoon kunnen bestellen. En tot nu toe wordt alles wat ik bestel bij Amazon gewoon geleverd
Ik ook net nog, en aangezien Amazon zelf de leverancier is zou ik niet weten waarom deze niet verzonden zal worden. Easy van de muur, Tado erop ;)

A smile a day....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Robsta86
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 19:49
Ik kwam ook de aanbieding via Amazon.de tegen en zojuist de Tado dan ook maar besteld. Wou eigenlijk nog even tot Q3 wachten tot de Tado radiatorknoppen beschikbaar zouden zijn en daar de ervaringen van afwachten, maar voor dit geld wou ik de thermostaat toch niet laten liggen :)

Benieuwd hoe de thermostaat zal bevallen. Op dit moment hebben we nog een simpele Chronoterm round aan/uit dus het zal in ieder geval een leuke vooruitgang zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 20-05 14:34

Aldmar

Niks...

quote:
tado schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 14:13:
[...]
...Om de swing te gebruiken moet u helaas alle commando's van uw afstandsbediening handmatig leren...
Dat is ook een oplossing! ;)
Alleen deze optie kan ik zo snel niet vinden. Moet ik dan de airco opnieuw 'installeren' en dan via de handmatige leer functie de airco instellen? Alsof het merk niet in de database staat? Ik zag deze optie volgens mij wel voorbij komen tijdens de installatie...
quote:
Ik heb trouwens gezien dat we nog 0 tado slimme aircobediening reviews hebben op deze website. Mocht u tijd hebben zouden we het zeer op prijs stellen als u (of een andere bezitter) een review zou kunnen schrijven:
pricewatch: Tado Airco Controller
Dat heb ik inderdaad ook gezien. Zodra ik wat meer ervaring met het apparaat heb, zal ik proberen een review toe te voegen. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Timmy
quote:
Freshnub schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 16:42:
Moet ik het heating balkje verschuiven? Dan krijg ik Frost protection te zien. Ben ik nu wel of niet aan het stoken? Of betekent heating eigenlijk, dat mn verwarming pas zal aanslaan, zodra de temperatuur onder de ingestelde temperatuur komt?
Zolang de gemeten temperatuur hoger ligt dan de ingestelde temperatuur zal je ketel niet gaan branden. Enige wat wellicht gebeurd is dat het tapwater (kraan) op temperatuur wordt gehouden.

Je zou dit natuurlijk ook op de ketel moeten kunnen zien. Meestal zie je dat deze in een ruststand staat. En daarnaast tot de app het ook, of door een vlammetje bij de temperatuur of in de grafiek.

• Sabelhout
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 13:56
Pfff....vandaag de Tado binnen gekregen via de Amazon aanbieding. Allereerst kreeg hij geen ip-adres toegewezen, blijkt dat het niet via een switch werkt, alleen direct op de router.

Dat probleem opgelost, installatie doorlopen, begint dat ding mijn huis te veranderen in een sauna. Doeltemperatuur op 20 gezet, toen het 25 graden was de stekker van de ketel er maar uitgetrokken... In de helpdocumentatie is ook niks te vinden hierover...

Als dit zo door gaat, gaat hij maar retour denk ik.

.....

• Sabelhout
  • Laatst online: 13:56
Contact gehad met support, blijkbaar stond er een veel te oude firmware op mijn tado. Vooralsnog lijkt het probleem nu opgelost!

.....

• Mescaline
  • Laatst online: 24-01 13:55
quote:
RoccoS schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 16:51:
Is hier iemand die de Windows 10 Mobile app gebruikt? De lokatie-bepaling lijkt niet te werken...
Yup, werkt prima! Wel even de app permissions tot locaties geven, en globaal aan zetten.

• Mescaline
  • Laatst online: 24-01 13:55
Volgens mij was de integratie met Domoticz eerder door eXisTa gedaan, ik heb hier een beetje op voortgeborduurd. Ik gebruik hiervoor wat andere API calls, waardoor het mogelijk is om meer informatie op te vragen, en in de toekomst hoop ik ook de radiatorknoppen, waar ik erg naar uitkijk om mee te gaan spelen 8)

Voor nu beperkt tot:

- Woonkamer temperatuur en luchtvochtigheid
- Huidig setpoint van de thermostaat

Het levert in ieder geval aardige grafiekjes op:

Tado heat/humidity
Tado setpoint

Scripts zijn te vinden op https://github.com/WebSpider/tado_domoticz

• RoccoS
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 12-05 13:54
quote:
Mescaline schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 16:57:
[...]
Yup, werkt prima! Wel even de app permissions tot locaties geven, en globaal aan zetten.
Ik heb de app opnieuw geïnstalleerd, toen werkte het wel. Er was inmiddels ook een update van de app beschikbaar dus misschien heeft dat ook geholpen. Werkt nu perfect.

• Timmy
quote:
tado schreef op donderdag 01 september 2016 @ 12:14:
De thermostaat zelf is niet anders dan de V2.
Dank! Dus geen nut/noodzaak om te upgraden als je geen Homekit ondersteuning wenst :)

• meesje
  • Registratie: mei 2005
  • Nu online
quote:
tado schreef op donderdag 01 september 2016 @ 17:52:
[...]

1: Nee, in uw app ziet u maar 1 zone: "woonkamer" u kunt op elke knop of op de thermostaat 20 graden instellen en ze zullen allemaal meegaan naar 20 graden omdat het 1 zone is.
De andere vragen zijn niet van toepassing omdat tado samenwerkt.

2. Nee, ook hier werkt tado samen. Als u alleen warmte nodig heeft in 1 kamer waar tado knoppen hangen zal die knop open gaan en een signaal sturen naar de slimme thermostaat. Die zet dan de ketel aan maar tado zal ook de knoppen in de woonkamer sluiten zodat het niet te warm zal worden in de woonkamer.
Bedankt voor de uitleg en het geduld. Het komt er dus op neer dat als ik elk vertrek afzonderlijk wil kunnen regelen, alle radiatoren van een slimme knop moeten worden voorzien welke alle communiceren met de slimme thermostaat in de woonkamer.

• Timmy
De mail was inderdaad nogal onduidelijk ;)
Maar volgens mij is dit de informatie die je nodig hebt.

• Knoezelbos
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 06-05 19:27

Knoezelbos

 iPhone 7

Mijn Tado bridge maakte sinds een aantal dagen geen contact meer met internet. Lampje bleef knipperen. Met behulp van de helpdesk alles geprobeerd maar het mocht niet baten. Vandaag aan de telefoon gehangen met medewerkster en tot de conclusie gekomen dat er een nieuwe bridge opgestuurd gaat worden. Zeer nette service en goede ondersteuning!

• meesje
  • Nu online
quote:
Krisp schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 08:34:
Heeft iemand een beeld wat de toegevoegde waarde is van HomeKit voor Tado? :? De thermostaat + app werken al prima samen, en ik mis daardoor een goede use case.
Als de tado je enige homekit apparaat is, voegt homekit voor jou niet veel toe. Het enige is Siri (met spraak je homekit apparaten aansturen). Indien je andere homekit apparaten hebt, kun je deze mooi gaan combineren in scenes. B.v. slapen - zet alle lichten uit en de thermostaat op 16 graden.
Of je kunt gebruik maken van triggers. B.v. indien buitendeur open staat, zet de thermostaat laag. Of bv als buitentemperatuur 20 graden is, zet tado uit.
Elgato komt met een bewegingssensor. Die kan ook mooi gecombineerd worden met tado.
Als bovenstaande je niks 'doet', zou ik het alleen bij tado houden zonder homekit. Ik vind het wel kicken om 's avonds te zeggen "he siri, zet alle lampen beneden uit".

• MuddyMagical
  • Laatst online: 15:56
quote:
tado schreef op donderdag 29 september 2016 @ 12:57:
[...]

We zijn nu nog druk met de multizone via de slimme radiatorknoppen maar om een voorbeeld te geven hebben alle bestaande klanten nu toegang to Amazon Echo (ook onze eerste klanten uit 2011). Het is de bedoeling dat alle updates die puur softwarematig toe te passen zijn beschikbaar komen voor al onze klanten.
Wat er precies volgend jaar aan gaat komen is nog niet bekend maar de ontwikkeling gaat gewoon door.

[...]

Dit soort berichten maken mij zeer blij. Het is een klein Nederlandstalig support team en ik zal het zeker doorgeven aan mijn collega's.

Over 1-2 weken kunnen jullie de nieuwe userinterface op de tado thermostaat zelf verwachten. Dan zal het mogelijk zijn om met 1 druk op de knop de ingestelde temperatuur aan te passen.
Thanks! Zeker die laatste is top info.

404 error.

quote:
MuddyMagical schreef op donderdag 29 september 2016 @ 16:27:
Grrrr....
[afbeelding]

Jammer joh.
Had van te voren wel even op de site gekeken, maar aangezien Nefit de meeste ketels wel werden ondersteund...

Tijd voor een nieuwe ketel...
quote:
Sabbi schreef op donderdag 29 september 2016 @ 17:20:
[...]

Deze ketels hebben een gesloten-Nefit-modulerende thermostaat, dus dat kan Tado vermoedelijk niet. Maar ze hebben ook een extra fysieke aansluiting voor simpel aan/uit sturing. dus daar zou je zeker de Tado op moeten kunnen aansluiten. Ff met Tado helpdesk oppakken.
Sterker nog, wij kunnen wel Nefit's eigen EMS modulerende protocol van de nieuwere ketels ondersteunen.
En ook deze oudere modulerende UBA sturing zullen wij naar verwachting vanaf begin volgend jaar ondersteunen.

Wij raden meestal af om naar aan/uit over te stappen omdat dat wel een stap terug is met betrekking tot comfort en efficiëntie.

Liever terugsturen en rond maart volgend jaar contact met ons opnemen.

• THC1485
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 08-10-2018
quote:
Timmy schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 11:50:
[...]

Heb je niet huren geselecteerd? Dan kom ik namelijk ook uit op circa 35 Euro per thermostaatknop, dat is echter per jaar (2.95 per maand).
Ja klopt ik had huren geselecteerd, beetje rare weergave :), was te mooi om waar te zijn

THC1485 wijzigde deze reactie 07-10-2016 11:52 (4%)

quote:
MikeVM schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 04:12:
[...]

ik vind 79 ook wel best veel.

ik ben op zoek naar een slimme thermostaat en een 6tal radiatorkranen, maar dit zou mij 700 euro kosten..
Ik kom op 644 uit:

1 Starterskit slimme radiatorkranen (199)
1 Slimme thermostaat (129)
4 additionele slimme radiatorkranen (4*79)

Voor dit soort orders kunt u ook snel een mailtje sturen naar support@tado.com en misschien kunnen we nog wel een kleine kortingscode geven.
quote:
meesje schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 11:13:
De Honeywell Lyric T6 is nu al te krijgen voor 169,95 euro. Dit is 30 euro goedkoper dan de adviesprijs en 80 euro goedkoper dan de Tado.

Update: Net in de handleiding gekeken van de T6. Je moet net als bij Nest wel een ketelmodule plaatsen bij je CV. Deze installatie is wel iets complexer dan die van de Tado. Deze communiceert direct met de ketel en de bridge kun je gewoon in b.v. je meterkast plaatsen.
Ik denk dat de Honeywell niet echt als concurrent gezien kan worden. Honeywell heeft een historie van nieuwe producten op de markt brengen en daarna zo goed als geen nieuwe features toevoegen. Ik heb gekeken maar volgens mij zijn hun eigen radiatorkranen niet eens geschikt met deze nieuwe thermostaat ?

tado heeft als motto dat als het via een softwareupdate toegevoegd kan worden dat we dat dan gratis toevoegen voor al onze klanten. Zo hebben zelfs onze eerste klanten uit 2011 nu support gekregen voor Amazon Echo.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

die slimme radiatorknoppen, met welke techniek (868MHz?) verbinden die? En waarmee verbinden ze? Met de thermostaat? Met de bridge? En wordt er een mesh gebruikt? Om de hoeveel tijd communiceren ze met elkaar? hoeveel 'vertraging' zit er in je systeem? Garandeert Tado dat je ketel nooit ingeschakeld wordt terwijl alle kranen dicht staan? (of heb je dus sowieso een bypass nodig?) Draaien de kranen volledig open of dicht als een zone warmte nodig heeft of juist geen warmte nodig heeft? Of proberen ze ook half-open/half-dicht te gaan staan o.i.d. om daarme meer/minder vermogen te kunnen regelen? Is het bij Tado imiddels al mogelijk om temperatuurgrafieken terug te zien die niet 'smooth' gemaakt zijn? Rauwe data dus? En kan dit per zone?

woekele wijzigde deze reactie 09-10-2016 12:26 (37%)

quote:
meesje schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 20:06:
@tado: Hoe is het bereik van de bridge? Stel deze is geplaatst in de meterkast, is het bereik voldoende voor de slimme knoppen in de slaapkamers op de 1e verdieping?
Bereik van de bridge is gewoon heel goed. We hebben klanten met veel te grote villa's met dikke muren en ook dat leverde over het algemeen geen probleem.
Een 3 verdiepingshuis zoals we in NL gewend zijn zal over het algemeen nooit een probleem veroorzaken.
Wij raden aan om de bridge zo centraal mogelijk in huis te plaatsen maar in veel gevallen zal de meterkast ook volstaan om het volledige huis te dekken.
quote:
Edwin de Jonge schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 21:34:
Komt er van Tado ook nog iets voor de vloerverwarming? ( zoneregelaars)
Wij leveren zelf geen stelventielen of zonekleppen. Wel kunnen wij met onze "additionele thermostataten" tot 24 zones apart besturen (de kleppen moeten dan via kabels aangesloten worden aan het relais van de tado).
quote:
Voor zover ik weet duurt het nog 1-2 weken voordat retailers de slimme radiatorknoppen op voorraad zullen hebben.
quote:
Misterxx2 schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 10:35:
Naast de Tado heeft Elgato al even de Eve Thermo op de markt. Ben benieuwd wat Tado zelf als verschil(en) ziet tussen de Tado radiotorknop en de Eve Thermo? Los van de Bluetooth connectie natuurlijk.
Geen userinterface op de knop zelf, en volgens mij ook geen makkelijk draaiwieltje om de temperatuur aan te passen. Verder ook geen combinatie mogelijk met een slimme thermostaat om zo uw ketel alleen aan te zetten als er minimaal 1 zone is die warmte nodig heeft.
quote:
woekele schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 12:22:
die slimme radiatorknoppen, met welke techniek (868MHz?) verbinden die? En waarmee verbinden ze? Met de thermostaat? Met de bridge? En wordt er een mesh gebruikt? Om de hoeveel tijd communiceren ze met elkaar? hoeveel 'vertraging' zit er in je systeem? Garandeert Tado dat je ketel nooit ingeschakeld wordt terwijl alle kranen dicht staan? (of heb je dus sowieso een bypass nodig?) Draaien de kranen volledig open of dicht als een zone warmte nodig heeft of juist geen warmte nodig heeft? Of proberen ze ook half-open/half-dicht te gaan staan o.i.d. om daarme meer/minder vermogen te kunnen regelen? Is het bij Tado imiddels al mogelijk om temperatuurgrafieken terug te zien die niet 'smooth' gemaakt zijn? Rauwe data dus? En kan dit per zone?
868 Mhz
6LoWPAN

Alles verbonden met de bridge. Nog geen mesh omdat we dat nog niet nodig hebben. Eventueel meerdere bridges mogelijk in extreme gevallen.
Communicatie maximaal elke 20 minuten maar vaker indien er temperatuurwijzigingen zijn of manuele inputs.
Ketel zal niet aanstaan als alle slimme radiatorkranen dicht zijn. Geen bypass nodig omdat er ook beveiliging zit in de ketel.
De kranen worden via PID geregeld (dus niet alleen volledig op en of volledig dicht).
Geen ruwe data op dit momen. Wel werken we aan een betere visualisatie. (per zone).
quote:
reinier666 schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 08:10:
[...]

Navraag gedaan en ze hebben ze toch NIET op voorraad ;)
Nog 1-2 weken geduld.
quote:
woekele schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 08:32:
Dank voor je antwoorden, Tado-account. Ik maak me alleen nog beetje zorgen over die PID op de koppen.

Bij Evohome had ik de ervaring dat ze soms niet ver genoeg open waren, terwijl Evohome 'dacht' van wel, dus dat je ketel voor niks stond te verwarmen (kon warmte niet kwijt omdat radiator te ver dicht stond).

Of andersom, dat Evohome 'dacht' dat ze (zo goed als) dicht waren, maar niet ver genoeg dicht waren, dus dat een ruimte verder opwarmde dan de bedoeling was.

Hebben jullie dat soort problemen niet waargenomen bij Tado?

En oh ja, voor alle zekerheid: ik neem aan dat in de radiatorkoppen ook een temperatuur-sensor zit? Dat moet haast wel, maar even een check.

En wordt EMS van Nefit nu al ondersteund? Zonder Nefit->Opentherm-adapter? Dat is wel een prestatie, volgens mij kunnen weinig merken dat tot nu toe.
Er zit een stappenmotor in de tado slimme radiatorknoppen.
Zodra u ze monteert gaat de motor lopen om het beginpunt en eindpunt van de pin van de thermostatische radiatorkraan te vinden. Dit gaat over het algemeen gewoon goed maar toen ik die van mij monteerde moest ik eerst even met een tang de pin helemaal induwen zodat alle kalk van het inwendige deel van de klep ging.
Nadat ik dat had gedaan weet ik nu zeker dat mijn tado radiatorkraan de verwarming volledig dicht en open kan zetten. (ik merk geen verschik in verwarmingstijd tussen de oude manuele radiatorkranen op vol open en de tado).

Er zit inderdaad een sensor in alle tado slimme radiatorknoppen.

Nefit EMS word inderdaad zonder OpenTherm convertor ondersteund. Verder werken wij aan het oudere Nefit UBA protocol en dat willen wij vanaf begin volgend jaar toevoegen.
Deze ondersteuning (samen met Vaillant EBUS en vele andere digitale/analoge sturingen voor andere merken) maakt tado inderdaad een uniek product op de markt.
quote:
rabe83 schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 08:57:
[...]

Gelden deze termijnen dan ook voor jullie eigen uitlevering van bestellingen?
Ik ben erg benieuwd naar de werking van de thermostaatkranen in de praktijk. Zeker nu de temperaturen weer zakken.
Wij leveren zelf uit volgens het FIFO principe. De bestellingen van ongeveer een jaar terug zullen als eerste uitgeleverd worden etc..
We verwachten te beginnen met leveren over ongeveer 1-2 weken.
quote:
Segura schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 09:34:
Goedemorgen allen,

Ik twijfel een apart topic aan te maken, maar ik hoop toch dat jullie mij met 1 antwoord kunnen helpen.

Ik heb al lange tijd problemen met mijn Tado setup. Echter, omdat de thermostaat sidns half april tot afgelopen week niet meer heeft gestookt heb ik het niet gemerkt. Bij mij thuis springt steeds mijn ketel op storing. Dat heeft zich sinds april niet meer voorgedaan, waardoor ik dacht het gefixt te hebben.

Ik heb thuis een Vaillant VHR NL 18-22C ketel die verbonden was met met een Vaillant VRT 240 thermostaat.
De onderstaande link biedt de handleiding van mijn ketel en een tekening met de bedrading:
https://www.gebruikershan.../handleiding-5-39170.html
De oude thermostaat zit aangesloten op de poorten (3 & 4) zoals aangegeven op de tekening.
Op de thermostaat zelf:
https://support.tado.com/...P1w1gA/?name=IMG_0789.jpg

Ik heb contact gehad met de supportafdeling:

[...]

Nu gaf dat om de haverklap storingen. Ik vroeg me af hoe deze persoon weet hoe blauw en rood verbonden is op de ketel (tenzij er een standaard is) en dus heb ik de kabeltjes eens omgedraaid, waarna het leek te werken. Echter heb ik afgelopen weekend alweer drie keer de ketel gereset incl deze ochtend toen ik wilde douchen.

Iemand enig idee wat te doen? Anders ben ik geneigd toch de oude thermostaat er weer eens tussen te plaatsen en te testen of dit niet een ketelprobleem is.
EDIT: De Vaillant VRT 240 is een relais thermostaat. Dus als die thermostaat goed werkte met uw ketel zal tado ook goed werken via NO en COM.
Wij hebben via de relais sturing geen enkele invloed op storingen die op de ketel kunnen verschijnen.

tado wijzigde deze reactie 10-10-2016 10:04 (3%)

quote:
Sabbi schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 10:21:
Als we toch midden in het maandagochtense vragenvuur zitten :)
Kan je eigenlijk ook een externe sensor op de thermostaatknop aansluiten? Ik heb enkele radiatoren in een ombouw, zou wel mooi zijn als ik de kamertemperatuur zou kunnen meter ipv de temperatuur in de ombouw + correctie. Zit er een hygrometer in net als in de kamerthermostaat?
Beter dat ik deze vragen 1 keer op dit forum beantwoord dan dat ik ze 20-30 keer persoonlijk per mail moet beantwoorden.
U kunt 1 of meerdere slimme thermostaatknoppen koppelen aan 1 slimme thermostaat.
De slimme thermostaat zal dan als temperatuursensor gebruikt worden.
Dit is exact de opstelling die ik in mijn woonkamer gebruik omdat de radiatorknop op een plek hangt waar de warmte van de radiator ophoopt. Samen met 1 slimme thermostaat werkt de sturing echt perfect.
Er zitten ook hygrometers in de slimme radiatorknoppen.
quote:
woekele schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 10:28:
en als je geen externe sensor kunt toevoegen, kun je dan als alternatief voor die zone een slimme thermostaat toevoegen die dan dient als voeler en handmatige bediening voor die zone?
Dit is exact hoe het zal werken. Op dit moment hebben we geen plannen voor een speciale externe sensor maar we hebben wel de prijs van de "additionele slimme thermostaat" verlaagd ten opzichte van afgelopen verwarmingsseizoen.

Elke zone kan to 8 tado apparaten bevatten.
Als wij ook de ketel aansturen (met bijvoorbeeld een Extensiekit) kunnen wij tot 10 zones sturen.
Mocht u bijvoorbeeld stadsverwarming hebben zonder een eigen ketel kunnen wij zelfs tot 24 zones sturen met tot 8 apparaten per zone.
quote:
bvraalte schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 12:38:
Op mijn radiatoren zitten de kranen verticaal gemonteerd. Helaas wordt in de Nederlandse Tado store alleen een radiatorknop voor horizontale montage aangeboden (als ik die zou monteren, staan de iconen/tekst op z'n kop).

In de Britse store staat wel een versie voor verticale montage. Komt deze versie ook naar NL toe, of moet ik ze in de UK bestellen? Als ik ze in de UK bestel, werken ze dan wel in Nederland, of zijn de radiatorknoppen uit de UK niet compatible met de Tado die hier vekocht wordt?
Gewoon de horizontale versie in onze shop bestellen en daarna direct een reply sturen op de orderbevestiging om de switchen naar de verticale montage. Wij zullen uw order dan manueel aanpassen.

Er is geen verschil tussen de UK en NL knoppen.

• Impstoker
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 12:33
Wat fantastische dat Tado zo aanwezig is in dit topic en allemaal vragen kan beantwoorden.
Dat geeft mij ontzettend veel vertrouwen in een bedrijf en haar producten!

• Martijndoes
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 17-05 16:08
quote:
Impstoker schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 09:54:
Wat fantastische dat Tado zo aanwezig is in dit topic en allemaal vragen kan beantwoorden.
Dat geeft mij ontzettend veel vertrouwen in een bedrijf en haar producten!
Same here! Zit al heel lang te twijfelen welke ik nou ga aanschaffen maar dit geeft mij heel veel vertrouwen in het feit dat ze de klant echt serieus nemen.
quote:
Sabbi schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 11:55:
@support.

[afbeelding]

Ik zag vanochtend dit cirkeltje in m'n grafiek, wat doet dat precies?

Nog een feature request, ik vind de functie dat je je de grafiek kan zien wanneer er precies gestookt is erg handig (3e knopje van boven), wat helemaal ideaal zou zijn is als je het verschil zou kunnen zien tussen stoken voor verwarming, en stoken voor warm-water vraag. (staat in het Opentherm bericht). Ook in de app zou het erg handig zijn dit verschil te zien bij het 'er wordt nu gestookt' icoontje. Mijn oude Chronotherm kon dit ook tonen.
quote:
Daannn1987 schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 12:18:
Dat cirkeltje heb ik ook maar dan om ~9 uur?
quote:
GermanPivo schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 14:34:
[...]

Dat cirkeltje viel mij gisteren ook op, dus ben ook wel nieuwsgierig naar wat dat is/doet.
quote:
woekele schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 14:46:
'vroeger' stonden er altijd vierkante blokjes in de grafiek op momenten dat je de thermostaat bediend had (via app of handmatig). Het cirkeltje ken ik ook niet :)
quote:
Sabbi schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 14:56:
Ik heb wel rond die tijd aan m'n stookprogramma zitten sleutelen, de tijden ietsje aangepast. Vierkantjes ben ik nog niet tegengekomen.

Kan niet wachten tot de thermostaatknoppen uit zijn, duurt lang :P
Het cirkeltje geeft aan dat er een manuele handeling gedaan is. Dat kan een temperatuursaanpassing zijn of als u het schema aanpast.

Verder werken wij aan een betere versie van de visualisatie voor alle zones. Maar dat laat nog even op zich wachten.

En ook ik kan niet wachten tot wij de Slimme Radiatorkranen gaan versturen.

• Sabbi
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 17:26

Sabbi

je denkt aan mij.

quote:
LePlatDuJour schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 09:45:
Hmm.. de iPhone (6, iOS9) van mijn vrouw is altijd thuis, volgens tado -- ook al zit ze 100km verderop. Wat kan daar aan de hand zijn?
Check ff of de lokatieinstellingen goed staan : https://support.tado.com/hc/nl/articles/210822523

• Jimster
  • Nu online

Jimster

A State of Trance

quote:
tado schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 16:16:
[...]

Helaas kan ik hier geen definitief antwoord op geven. Hoe met de sturing van warmwater omgegaan zal worden is per aansturing (Opentherm, Ebus, EMS bus) anders maar ook per keteltype binnen 1 fabrikant. De enige oplossing is: Zelf testen en kijken wat u het beste bevalt.
Ik heb een Avanta 35c.
Volgens mij is de warmwaterfunctie alleen voor het boilergedeelte/warmtewisselaar gedeelte. Die staat uit, omdat de afstand tot de CV ketel vrij lang zijn, dus die aantal seconden die ik extra moet wachten tot er warm water uit komt, maakt mij ook niet uit. Zo bespaar ik ook gas, omdat de ketel het water niet warm hoeft te houden. Dus mijn conclusie is dat het warmwatergedeelte op de Tado bij mij geen functie heeft. Ik bespaar ook niks met de Tado op dat gebied, omdat de ketel toch pas aanslaat als ik de kraan open.

• MikeVM
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 20-05 12:47

MikeVM

- Baloo -

vandaag een leuke mail gekregen van tado
quote:
Dear tado° customer,

We are delighted that you have chosen our Smart Radiator Thermostats!

Due to a bottleneck in production, the send-out date will be postponed to End-October/Beginning of November.

The send-out will take place on a first-come, first-served basis as promised. Therefore, your order has a fixed place in the queue.

Of course we will proactively inform you as soon as your order is further processed and shipped. No further action is required from your side.

We are deeply sorry for the delay and are working hard to ensure that you receive your tado° system as soon as possible.

In the meantime, we also have good news for you: If you ordered a Smart Radiator Thermostat - Starter Kit, you can take advantage of our new tado° Energy Savings Guarantee. This means that you can use tado° without any risk. If tado° does not convince you during your first year of use and you did not save enough energy, you will get a full refund.

You can find more information here.

Thank you very much for your patience and understanding, we’re sure that you will love your new tado° when it soon arrives.

Your tado° team
dit wekt toch echt veel vertrouwen in het bedrijf, top-communicatie _/-\o_

Doe zo verder tado!

psssst, kan ik ergens aandelen kopen van tado? O+

\\ Baloo \\ www.onlydutch.nl \\ Mijn iRacing profiel

quote:
menzo schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 14:25:
Ik kreeg van de week de batterij melding. Ik zat te denken om oplaadbare AAA batterijen te kopen. Gaat de Tado goed om met NiMH batterijen?
Nee, helaas werkt de tado heel slecht met NiMH.

Alleen Alkaline of Lithium AAA batterijen werken goed.
Na de lancering van de Slimme Radiatorkranen willen we ook echt de batterijduur aanpakken zodat ze langer meegaan.

Tot die tijd gewoon de goedkoopste alkaline batterijen gebruiken die u kunt vinden. (merk maakt niet uit zolang het maar alkaline is)
quote:
Possible schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 14:32:
Amazon.de heeft hem weer in de aanbieding?

https://www.amazon.de/tad...sr=8-1&keywords=Tado&th=1

189 euro.

Er is ook nog 1 van 216 euro, alleen weet niet zo goed wat het verschil is ?
Die van 216 is de "additionele thermostaat" die wij aanbieden voor 129 euro op onze website.
Die van 189 is de V2 van onze slimme thermostaat starterskit. (zolang u geen Apple HomeKit wil gebruiken volstaat de V2 prima) en de Duitse versie werkt ook gewoon in NL. Het enige waar u naar moet kijken is eventuele garantie, want dat zal dan verlopen via amazon.de
Voor 10 euro meer kunt u ook de V2 slimme thermostaat starterskit ook in NL bestellen:
pricewatch: Tado Smart Thermostat

tado wijzigde deze reactie 17-10-2016 17:11 (6%)

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Komt er ook nog een grafiek voor de luchtvochtigheid? Die staat nu wel mooi aangegeven, maar ik zou het nog toffer vinden om hem historisch terug te zien om te kijken of ik daar nog iets moet aanpassen. :)

• Jimster
  • Nu online

Jimster

A State of Trance

quote:
tado schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 13:09:
[...]
Ik kan u verzekeren dat dit smoothing is. Dit passen wij alleen toe als tado rond de ingestelde temperatuur blijft. Mocht u verdere vragen hebben graag contact opnemen via support@tado.com met het geregistreerde e-mail van uw tado account.
Lijkt me echt sterk. De ingestelde temperatuur was namelijk tot 18.00 uur 18 graden, daarna 19,5 graden. Ik zal support wel even mailen.

• Timmy
quote:
Possible schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 13:22:
Kan je met v2 dus niet Homekit gebruiken? Helemaal niet of wordt er in de toekomst wellicht nog een update voor uitgebracht?
Zal nooit gebeuren. Qua software zal het misschien nog wel kunnen maar of hardware gebied is een speciale chip nodig, die zit niet in de V2.

• Timple
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 19-05 22:16
quote:
hardware-lover schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 16:14:
[...]

Is die Easy connect adapter niet specifiek bedoelt voor de Nefit Easy? Om de Easy thermostaat te kunnen gebruiken met ketels die werken volgens Opentherm? De Easy kan ook werken met de buitentemperatuur, weersafhankelijk regelen, maar de Easy is in dit topic n.v.t. gezien de titel ;)
Nou, de gedachtegang is:
- Moderne Nefit ketels communiceren rechtstreeks met Nefit Easy
- Oude ketels kunnen dat via de connect adapter er tussen
- Tado ondersteund moderne Nefit ketels
- Tado kan dus ook met oude ketels via de connect adapter praten :*)

(Ik was eerst in de veronderstelling dat de connect adapter het protocol omzette naar het opentherm protocol, maar dit blijkt niet zo te zijn.)

• Timmy
quote:
menzo schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 12:35:
Je hebt 3 standen, je kan de standaard temp/afstand grafiek zien in de post van Timmy een paar posts eerder. Ik heb hier ook een keer gelezen dan de support de afstand wanneer de geofencing functie aan gaat kan aanpassen.
Support kan inderdaad wat dingen fine-tunen. Maar ik zou beginnen met het kiezen welke standaard instelling (Eco, Balance of Comfort) het dichtst bij jouw verwachting komt. Dat is een mooi startpunt om verder te gaan.

• Timmy
quote:
AngelusHD schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 16:39:
Nu mijn vraag, in hoeverre is dit product afhankelijk van het internet, dit betreft het weer informatie, misschien in de toekomst een buiten weer sensor? Waar worden de gegevens van mijn zelf lerende systeem opgeslagen? Is dit product nog wel slim zodra het bedrijf omvalt? iets wat we natuurlijk niet willen horen maar wel de realiteit kan zijn, dus ook rekening mee moeten houden.
Zo goed als elk consumentenproduct dat je via je mobiel kan bedienen maakt gebruik van een centrale server. Tado, Nest, Honeywell, etc, ze maken er allemaal gebruik van. Zou het bedrijf achter het product omvallen dan valt een goed deel van de functionaliteit weg maar je kan altijd nog handmatig (via de thermostaat) je CV bedienen.

Je kan natuurlijk altijd zelf iets bouwen. Home automation software stelt je in staat verschillende apparaten (thermostaat, thermostaatknop etc etc) te koppelen en te bedienen. Het vergt de juiste componenten, een uitgedacht idee en tijd om het te realiseren.

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

Als je ketel op 230 volt geschakeld wordt gebruikt Tado inderdaad een relais, dat is eigenlijk wel de beste/meest robuuste manier op dat te doen. Bij Opentherm of andere digitale/laagspanning sturingen wordt het relais niet gebruikt, dus dan hoor je niets.

Als het je echt hindert is de makkelijkste oplossing om de extension kit (40 euro bij amazon.de) te kopen, en die direct aan de ketel te monteren. Je moet dan even met support regelen dat ze je account aanpassen dat de sturing over de extension kit gaat.

Sabbi wijzigde deze reactie 25-10-2016 15:42 (14%)

• TWyk
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 15:28
quote:
Jimster schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 20:20:
[...]

Ik heb hetzelfde, alleen gebruik ik niet die 3 standen, maar een door mijzelf ingestelde Away temperatuur. Er wordt pas laat gestart met verwarmen, soms pas wanneer ik thuis ben. Het zou fijn zijn als je zelf de grens kon instellen, bijv. starten met voorverwarmen op x km afstand. 1 km heb ik in een minuut overbrugd, dus dat ene minuutje helpt niks in temperatuur en kom ik in een koud huis thuis.

Edit: Nu ingesteld op Eco ipv minimum temperatuur , even kijken of dat beter gaat.
Edit2: Blijkbaar is Eco 13,2 graden, toch maar op Balance gezet, 14,7 graden.
Ik heb vandaag de hele tijd de Tado (beta) app open gehad op de terugreis in de trein en lopend naar huis. 20 minuten in de trein zonder dat de Tado app merkt dat ik naar huis ga.
Op het thuisstation minder dan 1 km van huis zie ik nog dat de positie van mijn avatar in de Tado qua richting wijzigt maar de verwarming blijft gewoon uit.
Pas tien minuten later als ik al diverse minuten thuis ben start de Tado app het heating programma weer.
Dat is niet fijn.
Het is dan gewoon te koud en het duurt te lang voor het huis opwarmt.

De geofencing functie van de Tado lijkt gewoon absoluut niet goed genoeg te werken en je kunt er ook niks aan instellen.

• Timmy
quote:
TWyk schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 11:04:
Ik moet inderdaad over naar comfort omdat met de away 'balance' setting, dus terwijl ik van meer dan 20 km ver naar huis kom, de Tado app op minder dan 1 km van huis nog niet vind dat ik onderweg ben naar huis en zelfs pas als ik al een tijdje thuis ben pas het heating programma start (en dan moet mijn huis dus nog 2 graden opwarmen).
Zie de grafiek die ik eerder heb gepost. Je ziet daar dat bij Eco en Balance pas in de laatste kilometer de grootste temperatuurstap wordt gemaakt. Er is met een kilometer te gaan nog 1.5 graad te overbruggen. Alleen bij Comfort gaat het ophogen van het setpoint redelijk gelijk op met de afstand van/naar huis.

Persoonlijk vind ik het verloop van de setpoints bij de Eco en Balance niet juist. Ik verwacht een grafiek met een kromme die weliswaar sneller naar beneden gaat dan Comfort maar niet zo abrupt in het begin.

Timmy wijzigde deze reactie 26-10-2016 11:15 (20%)

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

quote:
Timmy schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 11:07:
[...]

Zie de grafiek die ik eerder heb gepost. Je ziet daar dat bij Eco en Balance pas in de laatste kilometer de grootste temperatuurstap wordt gemaakt. Er is met een kilometer te gaan nog 1.5 graad te overbruggen. Alleen bij Comfort gaat het ophogen van het setpoint redelijk gelijk op met de afstand van/naar huis.

Persoonlijk vind ik het verloop van de setpoints bij de Eco en Balance niet juist. Ik verwacht een grafiek met een kromme die weliswaar sneller naar beneden gaat dan Comfort maar niet zo abrupt in het begin.
Het is toch heel logisch dat je als je wilt dat je huis al op temperatuur is als je thuis komt je hem dan op comfort-stand moet zetten?

Comfort: Huis is al warm als je thuis komt.
Eco: Huis is nog niet warm als je thuis komt. (ongeveer 5-6 graden te koud aan je grafiek te zien)
Balans: Tussen comfort en eco in. (2-3 graden te koud)

• TWyk
Nu met away setting op comfort naar huis en net op ongeveer 15 km van huis springt de verwarming aan.
Prima,dat benadert heel aardig wat ik wilde.

445033

quote:
Timple schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 16:29:
[...]

Mag ik vragen wat dan nog de functie van de Tado is?
Of zijn ze ook gewoon beter in het vasthouden van een constante temperatuur dan andere thermostaten?
Hier een Honeywell Chronotherm Modulation van 14 jaar oud. Totaal geen problemen. Ik zie na het volgen van dit forum ook nog steeds geen enkel argument om deze of andere zogenaamde slimme thermostaat aan te schaffen. Ik ben altijd in voor de nieuwste ontwikkelingen maar in mijn geval gaat dit apparaat alleen maar meer verbruik opleveren door geofencing. Ik zet de CV wel aan als ik thuiskom en de klok zorgt hier alleen voor uitschakelen een uur voor het slapen. En als ik ga lopen met de hond, moet mijn CV niet uit als het koud is. Dan heb ik liever dat ik lekker op een laag niveau doorpruttelt. Veel zuiniger dan uit en als ik in de buurt ben hij weer met hogere aanvoertemperaturen gaat stoken om het verschil in temperatuur op te vangen.

NB: in tweak forum CV zweert men bij Remeha Isense en die is me toch niet slim. 8)

445033 wijzigde deze reactie 26-10-2016 19:10 (4%)

• TWyk
quote:
hardware-lover schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 16:54:
[...]
Ik heb op 24-10 de laatste app update ontvangen, daarin staat als nieuw "pas de temperatuurregeling aan in de zone-instellingen.
Ik bedoel niet een update van de app maar de update van de thermostaat software.

• hardware-lover
  • Registratie: augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Waarom niet in het display bij verhogen of verlagen?

20 ^ .5 ^ 21 ^ .5 ^ 22

Dan kan het wel met een halve graad? Iemand die handmatig de temperatuur wil aanpassen zal toch wel in de gaten hebben dat de .5 bovenop de vorige gekozen temperatuur komt?

A smile a day....

• woutur
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 20:30

woutur

Klauwtjes uit!

Hmm vannacht werkte manueel instellen en de instelling 'Tot de volgende automatische verandering' niet.
Ik heb op zondag een temperatuur periode ingesteld tot 22:00 uur 's avonds, daarna gaat de volgende (nacht)periode in met een andere temperatuur. Wanneer ik overdag de temp manueel zet, verwacht ik dat de temperatuur na 22:00 uur op de volgende periode gezet zou worden en niet dat hij op manueel zou blijven staan. Nu heb ik gisteren pas deze instelling op mijn telefoon gezet, misschien is er een timings issue. Bekend probleem?

De hele graad functie vind ik ook niet OK. Wij veranderen ook heel vaak per halve graad. Er zijn vast oplossingen te vinden voor tussenvormen.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• TWyk
quote:
woutur schreef op maandag 07 november 2016 @ 10:41:
Hmm vannacht werkte manueel instellen en de instelling 'Tot de volgende automatische verandering' niet.
Ik heb op zondag een temperatuur periode ingesteld tot 22:00 uur 's avonds, daarna gaat de volgende (nacht)periode in met een andere temperatuur. Wanneer ik overdag de temp manueel zet, verwacht ik dat de temperatuur na 22:00 uur op de volgende periode gezet zou worden en niet dat hij op manueel zou blijven staan.
Test het anders even vanavond.
Zet om 21:55 de temperatuur met de thermostaat handmatig op een afwijkende temperatuur.
Kijk of die manuele temperatuur instelling even later in de app zichtbaar wordt.
Kijk om 22:01 of de app weer overgaat op een ingesteld thuis of slaap schema.
Kijk vervolgens op de thermostaat of die inmiddels ook is overgeschakeld op datzelfde schema.

• bikkeltje1
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 12:22
quote:
Appelsap schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 21:24:
[...]

Met bikkeltje1 ben ik het niet helemaal eens. Dit is een thermostatische kraan:
[knip]
Je hebt gelijk Appelsap. Ik heb door alleen 'pinnetjes' gekocht. In Nederland is het gebruikelijk schroefkranen (dus zonder pinnetje en thermostaatkraan) verticaal te monteren. Het is gebruikelijk in Nederland om thermostaatkranen horizontaal te monteren. Niet op de laatste plaats om zo niet beïnvloed te worden door de warme lucht stroming van de radiator zelf.

In de UK zijn ze wat minder precies en monteren ze zowel verticaal als horizontaal thermostaatkranen. Hierdoor moet ik dus verticale radiatorkranen hebben. Tado is zo aardig om deze te leveren. Zie:
quote:
tado schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 15:08:
[...]

Gewoon de horizontale versie in onze shop bestellen en daarna direct een reply sturen op de orderbevestiging om de switchen naar de verticale montage. Wij zullen uw order dan manueel aanpassen.

Er is geen verschil tussen de UK en NL knoppen.
Het enige verschil tussen de verticale en horizontale radiatorkranen is dat het display andersom zit. Verhoogde temperatuurmetingen zou je via de instellingen aan moeten kunnen passen. Zodat de verhoging van de temperatuur door de foutieve stand opgelost kan worden.

Helaas willen ze, ondanks wat Tado hieboven schrijft niet alle radiatorkranen in verticale variant leveren. Nu zal ik alsnog twee horizontale kranen moeten ontvangen. Het starterspakket willen ze niet in Engelse variant leveren, want dan zit er geen Nederlandse beschrijving bij. Ondanks mijn goedkeuren doen ze dit niet. Waarschijnlijk vanwege administratieve redenen, maar dat willen ze mij niet vertellen.

• Appelsap
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
quote:
MikeVM schreef op woensdag 09 november 2016 @ 09:53:
welke maten van adapters zijn meegeleverd met de radiatorthermostaat?
Ik heb twee weken geleden over de maatvoering gebeld met support van Tado. Ik kreeg mee dat de knoppen een M30 schroefelement hebben, en dat ze nog niet precies wisten voor welke andere maten er adapterringen meegeleverd zouden worden, daar waren ze toen nog mee bezig. Ze hebben voor de sets die nu uitgeleverd worden kennelijk een keuze gemaakt, als ik de filmpjes zo zie, maar omdat deze sets aan reviewers worden geleverd sluit ik niet uit dat ze hun feedback afwachten voordat een definitieve keuze wordt gemaakt.

• woekele
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

quote:
MooDyBLueS schreef op woensdag 09 november 2016 @ 15:08:
[...]

Als ik even simplistischer probeer te denken: kan ik de klep die nu direct na de stadsverwarming komt niet verplaatsen naar de vloerverwarming?
Nee, want Tado gaat dan warmte vragen (= klep schakelen) als een willekeurige ruimte om warmte vraagt. Dus dan gaat bijvoorbeeld je vloerverwarming aan terwijl je alleen radiators wil. De andere scenario's werken wel prima.

Wat nodig zou zijn, is een systeem waarin je kan aangeven dat bijvoorbeeld zone A wel de klep activeert en zone B en C niet. Denk dat Tado niet kan.

Vandaar de suggestie om je vloerverwarming te bedienen met een radiatorknop. Dan kan het allemaal wel en zou je in theorie zelfs de klep helemaal kunnen weglaten inderdaad.

• Aldmar
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 20-05 14:34

Aldmar

Niks...

quote:
LastBoyScout schreef op donderdag 10 november 2016 @ 00:38:
[...]

Volgens mij heb je een Intergas Kombi Kompakt HR-28/24 zoals ik heb. Ik heb er (ook) een Honeywell Chronotherm V Modulation aan hangen en gebruik deze icm een Brink Hetelucht-verwarming.

Nu ben ik aardig los op het apparaat; en heb de manual al diverse keren gebruikt om de settings van de CV en de Brink naar mijn hand te zetten; en ben de aansluiting 4-5 ook diverse keren daarin tegengekomen. Deze is voor de "MIT-regeling" (Minimale Inblaas Temperatuur, oftwel de Comfortstand). Nu heb ik deze regeling niet en bij mij zit de doorverbind-brug er dus nog op. Heb je alleen getest met die brug verwijderd? Dan zou dat mischien je probleem kunnen zijn. Ben erg benieuwd naar je voortgang; want ik heb de Tado (v3) besteld en wacht met spanning af tot ik hem ook kan installeren :P ...
Ik heb inderdaad een 28/24.

Ik heb ook geen MIT-regeling, dus zou de brug er inderdaad nog op moeten zitten. Heb zowel met als zonder brug getest. Telkens zonder resultaat. Volgens Tado moet deze brug niet aanwezig zijn.

Op dit moment is de Tado aan/uit geïnstalleerd, zodat ik niet in een koud huis zit :P Verzoek ligt nu bij de 2e lijn. Ik kreeg gisteren een mailtje met de vraag wanneer ik tijd heb om samen het installatieproces nogmaals uit te voeren. Ze willen dan telefonisch contact hebben tijdens installatie zelf. Nog geen reactie hierop gehad. Het lastige is dat support alleen zelf kan switchen tussen aan/uit en opentherm. Dit kan je niet zelf en dat maakt het lastig om zelf het een en ander uit te proberen...

Ben ook heel benieuwd of jij het wel aan de praat krijgt! Misschien doe ik wel iets fout...dat kan natuurlijk ook. ;) Ik zal je in ieder geval op de hoogte houden.

Paar vragen van mij kant: Weet jij zeker dat jouw Honeywell de CV op dit moment via opentherm aanstuurt? Kan je dit ergens nakijken in de cv zelf? Hoe is jou Honeywell nu aangesloten op de cv?

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

quote:
profdavidoff schreef op donderdag 10 november 2016 @ 11:49:
Kan iemand mij helpen?
In onze nieuwe woning wil ik een thermostaat plaatsen met meerdere zones.
Werk geofencing ook op meerdere zones? Dus kan ik per zone apart geofencing in regelen, of is het alles of niets.
Ja, Geofencing kan je per zone, per tijdsblok instellen.

• meesje
  • Nu online
quote:
ArisB schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 11:17:
Nu kost een slimme thermostaat starterkit 249 euro en een losse radiator knop 79, totaal dus 407 euro.
Maar met een slimme radiator starterkit met (2 knoppen 199 euro) en een losse thermostaat (129 euro) ben ik 328 euro kwijt en heb ik toch precies hetzelfde? Of mis ik dan wat?
Helaas is de Tado medewerker al een paar dagen afwezig, maar deze vraag had ik ook al eens eerder in dit topic gesteld. De Tado medewerker gaf aan dat radiatorkit en een losse thermostaat een voordeligere keuze is. Je mist dan niks.

• Appelsap
  • Niet online
quote:
berendm schreef op zondag 13 november 2016 @ 15:37:
Stel ik sluit een tado thermostaat aan in mijn woonkamer. En in een werkruimte maak ik gebruik van radiator knoppen. Kan ik dan in de woonkamer een tempratuur hebben van 18 graden en in mijn werkruimte 21 graden?
De slimme radiatorknop zal de thermostaat vertellen om de ketel aan te zetten als de werkkamer te koud wordt. Als de ketel gaat draaien worden alle radiatoren die geen slimme of thermostatische knoppen hebben warm. Dus als je woonkamer een kamerthermostaat heeft en de radiatoren staan daar open (wat handig is bij een kamerthermostaat), dan wordt de woonkamer verwarmd als de werkkamer warmer wil worden. Wil je de woonkamer koeler houden, dan zul je daar ook slimme knoppen op de radiatoren moeten zetten.
quote:
ArisB schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 11:17:
Ik zit er over te denken om een slimme Tado thermostaat en radiatorknoppen aan te schaffen. Omdat 's avonds vaak de houtkachel wordt aangestoken en het huis niet zo goed geïsoleerd is, koelt het erg af in de kinder- en badkamer. Dit lijkt mij op te lossen met 1 slimme thermostaat in de woonkamer en 2 slimme radiatorknoppen, 1 in de badkamer en 1 in de kinderkamer. Deze kamers hebben nu namelijk al 'domme' thermostaatknoppen.
Als de kinder- of badkamer dan om verwarming vraagt, gaat de woonkamer ook opwarmen als de radiatoren daar open staan. Bij een kamerthermostaat heb je die als het goed is ook open staan, anders werkt de kamerthermostaat niet. Wil je dat de woonkamer niet extra verwarmd word maar de kinder- of badkamer wel, dan zul je ervoor moeten zorgen dat de radiatoren in de woonkamer dicht staan als de ketel een andere kamer gaat verwarmen. Meest ideaal is dus ook in de woonkamer slimme knoppen te gebruiken. Dan zorgen die dat de woonkamer niet meeverwarmd wordt als een andere kamer daar wel om vraagt.

• jphermans
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 15-05 19:58
Weet er iemand of je op een V2 kamer thermostaat de radiatorthermostaat kunt koppelen/ bedienen? Of is daar meer voor nodig?
Even voor de duidelijkheid:

Iedereen krijgt op dit moment V2 bridge + gratis upgrade naar HomeKit bridge zodra die beschikbaar is.
Helaas kan het zo zijn dat producten nu in de schappen liggen bij retailers terwijl nog niet al onze eigen orders vervuld zijn. Daar biedt ik mijn excuses voor aan. Mocht u een voorbestelling bij ons hebben uitstaan en u ziet nu dat een product op voorraad is bij 1 van onze retailers. U kunt gewoon daar een bestelling plaatsen en zodra dat geleverd is kunt u onze bestelling annuleren door te antwoorden op de bestelbevestiging.

De aanvraag is enorm en we werken zo snel mogelijk om alle producten uit te leveren. Onze productie draait op volle toeren.

Verder ook mijn excuses dat ik hier minder aanwezig was.
quote:
Sabbi schreef op woensdag 16 november 2016 @ 15:54:
[...]

Als je in je woonkamer ook slimme thermostaatknoppen monteert, hoef je daar geen tado thermostaat zelf op te hangen, je kan dan volgens mij ook alleen een extensionkit kopen. Die ontvangt dan het signaal van de knoppen om de ketel aan te doen. Scheelt weer 100 euro.
Om een Extensiekit te gebruiken is een Slimme Thermostaat nodig. (Dit is anders dan wat ik eerder heb gecommuniceerd maar dat was een fout van mijn kan. Er is echt een Slimme thermostaat nodig als u een Extensiekit wil gebruiken)
U kunt natuurlijk ook een slimme thermostaat direct naast de ketel hangen. Scheelt maar 30 euro met de Extensiekit (129 euro in plaats van 99)

De Slimme thermostaat in de woonkamer zou ik wel altijd aanraden want de temperatuurmeting aan de wand is wel beter dan de temperatuurmeting op de slimme radiatorknop. Vooral belangrijk voor de woonkamer dat u de temperatuur goed kunt regelen.

• Appelsap
  • Niet online
Vandaag kwamen mijn radiatorknoppen. Heb ze meteen gemonteerd, was fluitje van een cent. Voor wie zich afvroeg wat voor adapters erbij zitten:
- danfoss RAV M34
- danfoss RAVL (26mm)
- danfoss RA
De maatvoering van de knoppen zelf is M30x1.5.
Zelf heb ik op de bovenste etage RA aansluitingen zitten, was kwestie van knop eraf draaien, plastic ring erop schuiven en vastschroeven met meegeleverd boutje en moertje, nieuwe knopring erop draaien en knop erop schuiven. Beneden alles M30, dus nog makkelijker. Zoals in de filmpjes te zien is die eerder in deze thread zijn aangehaald helpt de website met het linken van de knoppen aan je systeem. Dat gaat heel makkelijk.

Daarna kun je de knoppen koppelen aan een bestaande zone, of een nieuwe creëren met een geheel eigen programmering. Dat laatste precies de reden dat ik voor dit systeem gekozen heb. Nu zo geprogrammeerd dat 's ochtends alleen de badkamer even opgewarmd wordt, voordat ik van huis ga. Ben benieuwd. Die aparte programmering gaat heel ver, je kunt er dus voor kiezen om een zone niet mee te laten doen met de geofencing. Enige dat nog mist is dat ik een zone kan koppelen aan één telefoon, zodat als mijn zoon thuiskomt zijn kamer verwarmd wordt, maar de rest van het huis niet, daar komt ie toch niet ;)
Maar goed, dat staat op hun roadmap voor begin volgend jaar, dus dat komt wel goed :D
quote:
alegico schreef op donderdag 17 november 2016 @ 16:03:
@ Tado:

Is het correct dat er per dag 3 tijdzones kunnen worden ingesteld?
Is er al een behoefte geplaatst om hier meer (6) van te maken?
Op de roadmap is hierover in ieder geval niets terug te vinden.
U kunt per 5 minuten andere temperaturen instellen. (dus heel veel verschillende temperaturen per dag) Gewoon de + knop gebruiken in het schema.
quote:
alegico schreef op donderdag 17 november 2016 @ 16:13:
[...]

Dit zou opgelost kunnen worden als er in de thermostaatknop een offset in te stellen is, maar weet niet of dit is geimplementeerd.

[...]

Ik heb al even wat rond gezocht, maar kan nog geen VERKEERD HAAKS afsluiters vinden die M30 x 1.5 zijn

Ben zeer benieuwd naar suggesties van wie dan ook.
1. U kunt een offset instellen op elke thermostaatknop.
2. Is dit iets:
https://www.saniweb.nl/he...ce=beslist&utm_medium=cpc

Of:
https://www.sanitairwinke...ent=Radiator+aansluitsets

Of:
http://www.toolstation.nl...d&dfw_tracker=16475-58932

Schijnbaar is beslist.nl echt een handig om dit soort dingen te zoeken:
https://www.beslist.nl/products/r/verkeerd+haaks/#_

tado wijzigde deze reactie 17-11-2016 16:51 (17%)

• alegico
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 11-01 17:07

alegico

4160 Wp solar powered, ...

quote:
Niels.68 schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 16:02:
Ik volg dit topic al een tijdje en ook de Tado website. Nu kom ik op de Tado website de volgende vraag tegen:
Hoe vaak worden de metingen van de temperatuur / luchtvochtigheid ververst?
M.b.t. de luchtvochtigheid ben ik op de website nog in dit topic volgens mij ook maar 1x tegengekomen dat dit ook geregistreerd wordt. Zijn er hier gebruikers die hier mee werken?
Niels,

als je boven aan de pagina in dit topic zoekt op luchtvochtigheid krijg je wel een aantal artikelen, waaronder 1 waarbij tado verwacht dat het wel komt maar niet weet wanneer.

Raspberry Pi 3B for sure now...

Pagina: 1 2 3 ... 15

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Sony

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True