Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• stuikerd
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 08-10-2018
Ik heb de slimme radiatorknop nu al een paar maand hangen, en ik merk dat de radiatorknop veel te vroeg ingang schiet en dus de gewenste temperatuur te snel bereikt. Zijn er nog mensen die hier last van hebben?
Volgens mijn schema zou het om 6:50 24 graden moeten zijn, maar in de realiteit bereikt hij zijn temperatuur al rond 5 uur.

Rapport: https://imgur.com/a/7bZcE

stuikerd wijzigde deze reactie 03-11-2017 14:06 (19%)

• Baynes
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 05:28
Iemand enig idee welke adapter ik hiervoor nodig heb? Zoals te zien is de bijgeleverde die het beste in de buurt komt net te klein. Ik krijg de knop er zo niet opgedraaid.

Ik heb Tado al gemaild met dezelfde vraag maar nog geen reactie gehad. Daarnaast wil ik de adapter zsm in huis hebben dus vandaar mijn vraag ook hier.

• koenie
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 16-10 21:29
quote:
Baynes schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 21:31:
Iemand enig idee welke adapter ik hiervoor nodig heb? Zoals te zien is de bijgeleverde die het beste in de buurt komt net te klein. Ik krijg de knop er zo niet opgedraaid.

Ik heb Tado al gemaild met dezelfde vraag maar nog geen reactie gehad. Daarnaast wil ik de adapter zsm in huis hebben dus vandaar mijn vraag ook hier.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Volgens mij is dat een oude Danfoss knop. Dan zou je deze moeten gebruiken.

• Spam
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 30-09 13:56
quote:
Sabbi schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 08:30:
[...]

Ja, dit komt door Tado. Tado kent in hun firmware geen onderscheid tussen combiketels en boilers, dus als je 's avonds de verwarming uitzet zet Tado alle functies van de ketel uit, inclusief warm water. Als het goed is heb je in de app ook een zone voor het warmwater, deze moet je als je thuis bent altijd op aan hebben staan. En dan in Homekit zorgen dat deze zone niet uitgezet wordt.

Dit is een 'feature' die Tado recentelijk toegevoegd heeft, als je een stuk of wat pagina's terugleest zie je dat je niet de enige bent, de meeste Remeha bezitters kregen vorige maand van Tado letterlijk een koude douche kado.

Over Opentherm zou modulair gestookt horen te worden, in de grafiek in de app zie je dan aan de kleur of de brander hard of zacht staat.
Kijk, DAT is nog eens informatie waar je wat aan hebt. Zowel remeha als installateur snappen dit duidelijk niet. Ook Tado reageert vooralsnog niet. Ik heb dat gedrag nu uitgezet. Wat een waardeloze default instelling :(

Ik heb even gekeken in de grafiek en ik zie daar dit, lijkt modulerend?

https://tweakers.net/ext/f/iXN35JPXHiHvahvnS4UtE7xw/thumb.png

We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !

• PeterdeBruin
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 23-09 00:03
Voor wie geen Tado heeft, hier een geanonimiseerd plaatje van mijn Tado Status pagina.
https://tweakers.net/ext/f/X175OBH0Dq4hdmWccfAkby7m/thumb.png
Het geeft een beetje een indruk hoe Tado ongeveer functioneert:
  • De Tado thermostaat en knoppen geven, met onregelmatige intervallen tot 20 minuten, en voorzien van een timestamp, de huidige temperatuur en vochtigheid door aan de server
  • De Tado server stelt op basis van de programmering, de geolocatie, vroege start, etc, per zone een doeltemperatuur vast.
    In dit plaatje is iedereen afwezig waardoor er een verlaagde doeltemperatuur geldt.
  • De Tado thermostaat en knoppen bepalen per zone de 'Heating power', en leiden daar een OpenTherm aanvoertemperatuur van af (die in de API helaas niet aangegeven wordt).
    De mate waarin elke radiatorknop in de zone opengedraaid wordt hangt ook af van de Heating power.
(De pagina werkt met client-side javascript, dat wil zeggen dat de browser de tabellen opbouwt.
Je wachtwoord wordt vanaf de browser over https alleen naar Tado gestuurd en niet naar mijn server.
Je kan de html/javascript broncode van bovenstaande link downloaden om dit te controleren.)

• Possible
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 09:00
Deze heb ik gecheckt. En dit is het schema. Om heel eerlijk te zijn word ik er niet echt wijzer van.

Possible wijzigde deze reactie 12-11-2017 12:08 (6%)

1500wp-Z Live 5100wp-W Live 6600wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Possible
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 09:00
quote:
Gecko123 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 09:56:
[...]

Dit is een layout van de ketel. Overbodig. Zoek in de handleiding naar de aansluitklemmen. Deze zijn genummerd zo weet je op welke klem je kan aansluiten.

Je sluit de twee draden aan op de OpenTherm klemmen op de ketel en de thermostaat. Zorg dat je instellingen bij zowel de ketel als thermostaat juist staan en gaan met die banaan.

Maakt bovendien het niet uit hoe de twee draden aangesloten worden. OpenTherm is polariteit ongevoelig. (https://nl.wikipedia.org/wiki/OpenTherm).
het is inmiddels gelukt :)

1500wp-Z Live 5100wp-W Live 6600wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Sabbi
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 16-10 22:15

Sabbi

je denkt aan mij.

Bij mij is er bij het initiële opstoken een kleine overschoot van 0.4 tot 0.8 graden, dat vind ik niet echt een probleem, maakt bv ook uit of ik de deur naar de zitkamer open heb staan of niet... Tijdens het op temperatuur blijven schommelt de temperatuur maar iets van 0.2 graad. Volgens mij probeert Tado in ieder geval nooit onder het setpoint uit te komen, dus dan valt het gemiddelde uberhaubt een beetje hoger uit. Al met al zeker niet ontevreden over de openTherm sturing.

Ik log nu ook het setpoint en heating power uit de API in Grafana, je kan zelfs zien waar ik in de file stond en wanneer ik eindelijk op de snelweg was :*)

• Raindeer
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 15-10 01:41
WAARSCHUWING! Tado heeft een ongeautoriseerde gebruiker toegelaten!

Sinds vanochtend is er een derde gebruiker zichtbaar in de app, terwijl ik maar twee gebruikers geautoriseerd heb. Het icoontje is van een mannetje met een dikke buik op een slee en als je er op klikt zie je "ho ho ho".

Het is zowel in de app als in de webpagina te zien.

Lijkt er op dat mijn manager het gedaan heeft en ook nog een bedrijfsfoto gebruikt heeft. :+ :+

• Martijn02
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 15-10 13:56

Martijn02

/* No Comment */

Ik heb iets leuks gemaakt:

Ik zat met de uitdaging dat mijn schoonouders regelmatig op onze zoon passen. Ik wil ze niet vragen om een app op hun telefoon te installeren die hun locatie trackt, en omdat de dagen waarop ze oppassen niet helemaal regelmatig zijn wilde ik ook geen tijdblokken zonder location based control in het slimme schema opnemen. Maar om mijn zoon en de oppas nou iedere keer in de kou achter te laten als mijn vrouw en ik het huis verlaten is ook niet erg aardig.

Nou heb ik pas een nieuw Ubiquity UniFi systeem geïnstalleerd thuis, en in de controller kan je heel mooi zien of er bepaalde mensen (gasten) op je wifi zitten. Dit lijkt heel betrouwbaar te werken.

Ik heb dus een scriptje in php gemaakt wat elke 5 minuten kijkt of er devices met mijn gasten wifi zijn verbonden. Als dat het geval is activeert het script een virtueel tado device, en plaatst dat device op de locatie van mijn huis. Hierdoor blijft de thermostaat van mening dat er iemand thuis is.

Als er geen gast-devices meer met het netwerk verbonden zijn, dan deactiveert het script de geolocation setting van het tado device, en springt de thermostaat weer naar away-mode.

Ik weet niet of er mensen geinterreseerd zijn, maar ik het het script even op github gezet: https://github.com/Martijn02/tado-connect

Martijn02 wijzigde deze reactie 06-12-2017 15:44 (5%)
Reden: plaatje toegevoegd

• DRvDijk
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 16-10 16:09
quote:
tado schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 09:23:
[...]
1. Stuur wat foto's door naar https://support.tado.com/hc/nl/requests/new
Probeer of het probleem zich met 1 tado Slimme Radiatorknop voordoet, of met meerdere. Zit het probleem bij 1 knop, of blijft het probleem bij dei radiatorkraan ?
2. Laat het gewoon altijd op de temperatuur staan die u wilt hebben, of vraag via de support of wij de warme water besturing uitzetten.
3. Bedankt voor de feedback,ik ga het doorgeven aan onze ontwikkelaars,
Ik zal de knoppen eens verwisselen om inderdaad zeker te weten dat het aan het verloopstuk ligt of niet.
Geen gasbesparing door hem uit te zetten dus? Ik blijf een tweaker dus wil niet aanvragen om die mogelijkheid er volledig uit te halen, maar zal hem dan wel op continu 62 graden zetten oid.
quote:
matty___ schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 09:28:
[...]

In de tijd van het schrijven van deze rant had je wel 20 keer de temperatuur met de hand kunnen aanpassen. :D
Zoals ik al zei een non-issue (want er zijn 2 oplossingen voor). Je kunt het super makkelijk moet de hand aan passen dan wel met de app even vast zetten.

Als de oppas een IQ van een bak steen heeft moet je het zelf doen maar niemand gaat er meer werk in stoppen dan deze 2 oplossingen mag ik hopen...

Ik vind hier beetje de lijn tussen autist en nerd vervagen als je mij vraagt :+
Relevante xkcd:

Nerdschap wordt deels gekenmerkt door wat autistische trekjes, nietwaar? Het zal vast zo zijn dat je in dezelfde tijd dat je dit allemaal doet vaak op de thermostaat had kunnen drukken. Maar dat wil niet zeggen dat dit geen tof idee is en dat niemand daar zijn tijd in mag stoppen.

Ik denk zelfs dat je kan beargumenteren dat het wel degelijk een bepaald probleem kan oplossen (toegegeven vergezocht): de thermostaat zelf bedient alleen één bepaalde zone, niet een andere zone die je ook voor de oppas/grootouders/whatever zou willen aanhouden als je weg bent. Ja je kan aan de thermostaatknoppen van die andere zones draaien, maar voordat die baksteen dat door heeft..

Dus ik juich dit soort getinker met dit soort spul juist aan 8) Misschien kom je daardoor op nog toffere ideeën bij het uitwerken van dit soort schijnbare tijdsverspillingen. En ook die (overigens zeer vermakelijke) rant is niet weggegooide tijd, dat is juist therapie voor al die autistische trekjes :+ :Y)

• henk99
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 14-10 19:56
Ik heb een vreemd issue met mijn Tado thermostaat en 1 slimme knop. Ik heb twee zones; de benedenverdieping met de Tado thermostaat en een werkkamer op zolder met slimme thermostaat.
Beide ruimtes warmen volgens mij netjes op en bereiken snel genoeg de gewenste temperatuur volgens mij (ik stook met 65 graden). De warmtevraag op de beneden verdieping wordt steeds minder en blijft netjes laag de rest van de avond. De zolderkamer heeft echter al lang de ingestelde 20 graden bereikt, maar blijft de hele tijd maximaal warmte vragen. In de Tado app zie ik dat de zolder de 20 graden heeft bereikt, maar toch blijft hij vragen....3 streepjes zelfs.Het is ook in de grafiek terug te zien dat hij op het hoogste warmtevraag niveau blijft. Waarom is dit? Zoveel warmte verlies is er echt niet op de (geisoleerde) zolderkamer.

henk99 wijzigde deze reactie 11-12-2017 22:28 (51%)

• henk99
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 14-10 19:56
quote:
Twixie schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 11:20:
[...]

Maar wordt het ook warmer dan 20° op de zolder ? Want het is even goed mogelijk dat Tado moet blijven stoken gewoon al om de temperatuur op 20 te kunnen houden. Zolang het niet significant warmer wordt dan 20° doet Tado gewoon netjes wat het moet doen.
Nu als hij blijft stoken, zou het ook willen zeggen dat hij de temperatuur niet hoger krijgt. Check eens wat er gebeurt als je de thermostaat op 22 zet ? Als hij dan wel tot 22 geraakt, lijkt er wel iets bizar aan de hand.
Ja, het wordt makkelijk warmer als je dat instelt. Ik heb hem net even op 22 gezet om een screenshot te kunnen maken. Maar zoals je ziet gaat dat makkelijk. Volle warmtevraag blijft echter staan.

• t.oswald
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 10:24
quote:
Twixie schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 16:51:
[...]

Gasverbruik kan onafhankelijk zijn van warmteaanvoer in een radiator, want gasverbruik dient louter om je water in de ketel op temperatuur te houden. Er is natuurlijk wel een verband aangezien warm water dat door een radiator loopt, ook betekent dat er aan ketel-zijde warm water wegstroomt en koud water instroomt. Maar het is zeker niet synchroon.
Ter illustratie twee plaatjes. Je ziet ‘s nachts en in de middag twee lange periodes met drie golfjes en nauwelijks gasverbruik. Na enkele uren gaat dan het gasverbruik omhoog en pas dan gaat ook de temperatuur omhoog. Die aanloop duurt veel te lang
https://tweakers.net/ext/f/mPlyDqGDRWWudDKbSHpyWVgc/thumb.png
https://tweakers.net/ext/f/5vnSyLzJwB0cpkqPq7sDbtfi/thumb.png

WH-MDC05H3E5, 5000 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L

• DRvDijk
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 16-10 16:09
quote:
t.oswald schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 18:28:
[...]

Ik vrees op dat gebied een domme leek te zijn. Meer dan dit krijg ik niet te zien. Apple probleem?
[afbeelding]
Hmm, op m'n iPhone met Chrome werkt het gewoon. Zou ook op een iPad moeten kunnen werken lijkt me. Hij weet wel je home id te achterhalen en wat het weer is, kortom het werkt wel bijna :) Maar inderdaad, Safari pakt-m niet! @PeterdeBruin: bug report? O-) Hier ziet-t er zo uit:

multiple image hosting

En da's dus met 3 golfjes ("vol vraagvermogen") in de huiskamer

DRvDijk wijzigde deze reactie 12-12-2017 18:48 (41%)

• Labien
  • Laatst online: 27-06-2018
vraag:
gisteren de radiatorknop incl adapters binnengekregen. Ik krijg in geen mogelijkheid de Knop juist aangesloten.
De radiator is een Herz uit 1989 en heb hiervoor een adapter gekregen met oa 4 pinnetjes.
Moet ik deze gebruiken en hoe ? en welke ?

iemand ervaring hiermee.

bedankt
Lando

Labien wijzigde deze reactie 13-12-2017 10:47 (11%)

• Raindeer
  • Laatst online: 15-10 01:41

Het is blijkbaar verloopjes morgen. Ik zie nu dat mijn badkamer 27 graden is. Gisteren kreeg ik al te horen dat de knop niet goed zat. Nu zoek ik dus een metalen versie voor deze aansluiting, maar wat naar M30 was het ook al weer.

Raindeer wijzigde deze reactie 13-12-2017 10:56 (25%)

• menn0
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 01:20
Ik heb een herz knop , op website Tado staat overigens HerTz dat lijkt me een foutje, het gaat om deze valve;

volgens de website heb ik de adapter erbij gekregen maar ik heb er 5 in het plastic zakje maar niet deze. Wat nu?

• pelt
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 09:40
(Her)kent iemand deze aansluiting? Ik heb alle opzetstukken geprobeerd, maar geen een lijkt te passen. Het feit dat ik twee linkerhanden heb, helpt ook niet echt, maar zelfs met versterking van een handige buurman kwamen we er niet uit...

Public
Publieke map
https://tweakers.net/ext/f/OFrLjQHYyjvFEQmOm6bJCg6H/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/shVhLiTumoEYZFaU4ZbOkgXW/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/DOaL5460u1NKZJDrZzPKWOfN/thumb.jpg
https://tweakers.net/ext/f/4icwZn1HFhseXQjIoFBClHSG/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/10HbO0GNoVScMIiXfGZ5pseO/thumb.jpg

• guid0o
  • Registratie: november 2008
  • Niet online

guid0o

Living life

Heeft iemand een idee welke adapter ik voor deze kraan nodig heb? Er zit een Danfoss thermostaat op.

Ik heb het met de RA adapter geprobeerd, maar die springt er meteen weer af na 1 minuut. Dus het lijkt erop dat ik toch een andere nodig heb.

De klantenservice heb ik al gebeld, maar het is te druk dus kan je niet meer bellen. Wel alvast een verzoek via de mail ingediend, maar misschien zijn jullie sneller en kan ik een metalen adapter online kopen vanavond. Bijvoorbeeld zoiets: https://wifithermostaten.nl/adapter-rav-x-m30.html want die plastic dingetjes die er bij geleverd zijn heb ik niet heel veel vertrouwen.

• Bart0n
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 10:26
Ik ben ook aan het kijken om een Tado thermostaat en radiatorknoppen te kopen.
Klopt het dat in onderstaande pakketten nu hetzelfde zit?

Er zit namelijk nogal een prijsverschil in (288 v.s. 357 euro)

• glennvho
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 16-10 16:14
Ik wil heel graag een volledig systeem aanschaffen met thermostaat, extensiekit en radiatorkoppen maar heb even mijn huidige radiatorknop er afgedraaid en zie dat het een ventiel is dat niet op de tado website staat.

Onze installatie dateert van eind jaren 80 dus ik had al een voorgevoel dat het niet zo simpel zou zijn. Onze cv is volledig voorzien van convectoren die ook uit die tijd dateren. Onze cv ketel is wel vernieuwd en is van het merk Vaillant.

De radiatorkraan daarentegen is van een merk SAR wat mij niet bekend voorkomt. Ik vraag mij dus af of het mits een adapter stuk mogelijk is Tado radiatorknoppen te installeren op mijn radiatoren.

Zie foto's van de radiatorkop hieronder.

https://tweakers.net/ext/f/jKPxr0OpeAVl5svlDi8lBt5o/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/bWecBG07Hv3oOoC9SjHHdsiX/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/fVWPHF4ulXhjDlv8yrOYWSn2/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/riwaB6VWZ82PygwqNCN24Rka/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/ZDTrukpHRTg7mo6n5ytzKWM8/thumb.jpg

• guid0o
  • Registratie: november 2008
  • Niet online

guid0o

Living life

quote:
DennisUniOn schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 23:21:
Vandaag mijn Tado thermostaatknoppen ontvangen. Helaas wilt het installeren niet echt lukken. Ik gebruik de Danfoss RA adapter om de thermostartknop te bevestigen, maar deze adapters zijn letterlijk onbruikbaar. Zodra de knop zichzelf gaat kalibreren vliegt de hele knop van de adapter af. Het is me een enkele keer gelukt om hem wel gekalibreerd erop te krijgen, maar zodra ik de knop ook maar aankijk schiet hij er weer af. De knop iets strakker op de adapter draaien heeft ook geen zin want dan schiet hij ook los.

Morgen maar even bellen met de klantenservice. Het zal ongetwijfeld een goed product zijn, maar mijn eerste ervaring is helaas al niet erg goed. Het is geen goedkoop product, dus ze hadden wel wat kwalitatievere adapters morgen meeleveren. Heb iets gelezen over metal adapters, enig idee waar ik deze (snel) kan kopen?

Edit: Ben blijkbaar niet de enige, op Tweakers ook verschillende reacties hierover gevonden en op Reddit ook een aantal.
Ik heb hetzelfde gehad, bij het monteren afgelopen maandag wilde het helemaal niet lukken met de RA adapter. Precies hetzelfde als jij aangeeft. Gelukkig een tweede adapter van de andere radiatorknop geprobeerd. Dit leek wel te werken, maar echt stevig vast zit het niet. Meteen een metalen adapter besteld bij Conrad, maar dat gaat nog even duren voordat die er is.

Vanochtend werd ik zwetend wakker, wat bleek het was 25 graden in mijn kamer. Gisteren eerder naar bed gegaan, rond 20.00 uur en via Google Home de verwarming uitgezet, dat werkte prima, zag ook het symbooltje veranderen op de radiatorknop.

Wat bleek de radiator was gloeiend heet vanmorgen! Gelijk het hele systeem eraf gegooid en de oude knop terug gezet, en de temperatuur zakt nu weer. Volgens de reports van de tado app is de verwarming niet aangegaan, maar hoe kan het dan ineens zo warm zijn @tado ?

Hieronder de temperatuur logs van tado:

Je kan ook aan de kleuren zien in welke modus tada was.
- Oranje: automatisch als ik thuis ben, 19 graden
- Blauw: automatisch als ik snachts thuis ben, 10 graden
- Grijs: uit
- Groen/zwart: geen idee
Dus de verwarming om 20.00 uur uitgezet en het is eigenlijk alleen maar warmer geworden. Alleen een klein dipje midden in de nacht omdat dan het water niet zo warm is (blokverwarming in een appartement in een flat)

In plaats van energie besparen met tado, heb ik afgelopen nacht dus veel meer verbruikt en ook nog eens slecht geslapen omdat het zo warm was. Over de apps en de bridge enzo ben ik best tevreden. Ik overweeg bijna om het hele pakket terug te sturen, maar ik ga na de kerst het nog eens proberen met de metalen adapters. Vind het zonde dat ik al zoveel geld heb uitgegeven en het nog steeds niet fatsoenlijk werkt. Als meerdere mensen problemen hebben met de plastic RA adapter, waarom dan niet gewoon een metalen mee leveren?

guid0o wijzigde deze reactie 20-12-2017 08:46 (6%)

• t.oswald
quote:
jedman23 schreef op donderdag 21 december 2017 @ 16:15:
[...]

Bedankt! wss op de 1(NO=blauw?) en de 3(COM=bruin?)
https://manuals.coolblue.nl/6d/tado-thermostaat.pdf

https://tweakers.net/ext/f/l2OGwDOsCoYrTU03lLCbl8td/thumb.png
Voor de extensiekit

WH-MDC05H3E5, 5000 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L

• red bull
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 07:48

red bull

Keeps me awake !

Welke adapter heb ik hier nodig? is die een Vaillant? en heeft iemand een linkje?

is van de vloerverwarming en zit een WTH knop op...

red bull wijzigde deze reactie 22-12-2017 23:09 (12%)

• 2d0
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 02-09 10:40
Ik wil de tado gaan aansluiten. Bij my.tado kon ik alleen een wifi versie van de etwist kiezen en niet de bedrade versie.
Als ik de etwist er af haal heb ik 2 draden. Wie heeft een idee welke draad de com is en de no?

• 2d0
Ok dank. Ik ben maar verder gegaan met een radiator knop. Maar ik kan niet de juiste adapter vinden. De witte met uitstulping past het beste, maar die zet los als ik die monteer. Als ik hem er op zet, dan kan ik de smart radiator bevestiging er zo af trekken.
Zover ik van de tado website kan afleiden is het de m28x1.5.

De radiatorknop:

De adapters:

Edit:
Blijkbaar mis ik een adapter in het pakket. De volgende adapter zit er niet bij. Maar weer een support verzoek naar tado.

2d0 wijzigde deze reactie 23-12-2017 21:42 (27%)

• bundit
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 23:33
Iemand enig idee waarom de Tado de ketel opdracht blijft geven om door te stoken als de temperatuur bereikt is. De site van peter de bruin geeft dit aan, ook de cv-ketel zelf zie ik actief op dat moment:

Of kan dit komen doordat de Tado zichzelf nog aan het inleren is?

• 2d0
Wie heeft de tado aangesloten op de remeha tzerra plus? De thermostaat draden zijn nu aangesloten op een deel wat niet in de handleiding beschreven is. De huidige etwist laat storingcodes zien van de ketel en kan die doorsturen naar een installateur. Ik vermoed dat het gesloten deel dat regelt. Dat deel is niet beschreven in de handleiding. Wel het deel er naast met de verschillende aansluitingen.
Ik kan de thermostaat draden aansluiten op de opentherm aansluiting, maar ik weet niet wat ik met de huidige zwarte draden moet doen. Wie heeft een idee?

De handleiding waarbij hoofdstuk 6.6.3 over het bedieningspaneel gaat:
https://www.google.nl/url...Vaw19MBsY7grcjAIujyUJnLyQ

Foto van de aansluiting:

• glennvho
Dankzij de Engelstalige support is het gelukt om de extensiekit en de tado thermostaat te installeren, het moest blijkbaar op de ebus aansluiting van mijn Vaillant ketel en hiervoor moest ik nog poort 3 en 4 overbruggen. Nu zie ik dat de ketel mooi aan het moduleren is en dat merk je ook aan de gevoelstemperatuur in huis. In tegenstelling tot mijn oude aan/uit thermostaat geeft dit een warmer gevoel op dezelfde ingestelde temperatuur. :)

Nu heb ik mijn thermostaat dus in de living gelegd maar ik ben niet van plan om hem te gaan ophangen. Ik dacht dat ze ook een soort tafel stand accesoire hadden maar blijkbaar bestaat dit dus niet. Vind ik wel jammer want het is een mooie thermostaat die perfect in een stand zou kunnen staan. Zie deze foto van iemand op twitter:

Nu wil ik dus ook op zoek gaan naar zo iets om dan zelf aan het knutselen te slaan. Heeft er iemand enig idee welke stand ik hiervoor kan gebruiken, het moet liefst een witte zijn en bij het design van de Tado passen. :)

Verder ben ik nog een beetje aan het zoeken hoe dat nu juist zit met de warm water regeling. Nu lijkt het dus alsof er constant water warmgehouden wordt maar dat wil ik helemaal niet. Ik wil gewoon zoals het vroeger was dat wanneer ik de warm water kraan opendraai hij begint te warmen. De temperatuur wil ik wel gewoon kunnen instellen via de Tado app. Iemand een idee of dit mogelijk is? Indien dit niet mogelijk is zou dit wel een mooie feature zijn die ze in de toekomst kunnen implementeren. ;)

Verder ben ik super tevreden over de Tado en hun support. :)

• glennvho
Kan PeterDeBruin of iemand anders mij meer duidelijkheid geven over de Tado state website:

https://tweakers.net/ext/f/RAWtoepkGAAEqqz7M9EPI759/full.jpg

Bij "heating power" kan je modulerend vermogen zien waarop de ketel op dat moment werkt maar ik snap niet goed wat het verschil is tussen die waardes. Volgens de uitleg op de website:
quote:
The 'Heating power' (the amount of heating to be applied to the zone) is determined by the Tado installation. Changes are sent to the server quickly, generally within 5 seconds, so the delay is small.
Again, this page shows the previous value between parentheses for about 3 minutes.
Ik denk dus dat het eerste cijfer het vermogen is dat geleverd wordt door de ketel en het cijfer tussen haakjes is dan de vraag van de Tado°?

• t.oswald
quote:
Razor109 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 14:40:
[...]

Deze ervaring deel ik toch niet, hier had ik binnen een uur de thermostaat aangesloten inclusief 5 radiatorknoppen. Ik had me ingelezen en op de hoogte dat ik met mijn Remeha ketel niet de warmwater sturing moest aanzetten. Vervolgens heb ik gewoon met mijn kleren aan in de keuken even getest of ik warm water had voor dat ik in mijn blote reet onder de douche stapte. Ik heb de helpdesk voor het hele aansluiting niet nodig gehad. Wel had ik me op dit forum ingelezen, gecontroleerd of mijn apparatuur geschikt was en de installateurs handleiding bij handen (niet nodig gehad). Mocht je hier geen zin in hebben en geen uren de tijd hebben dan lijkt het me dat je een installateur laat komen die het voor je doet.

Enige negatieve punt dat ik heb is dat de temperatuur meting van de radiator knoppen niet representatief is voor de ruimte, de offset is niet werkzaam want deze verschilt wanneer de radiator aan of uit is. Het aanschaffen van losse thermostaten voor elke ruimte vind ik gekken werk en ben ik qua kosten niet van plan. Het zou mooi zijn als ze hier een goedkope oplossing voor konden realiseren.
Of de radiatorknoppen de juiste temperatuur aangeven, zal waarschijnlijk sterk afhangen van de situatie. Ik stook zelf i.v.m. vloerverwarming in de woonkamer, de ketel op maximaal 50 graden. De radiatorknop in de werkkamer geeft dan wellicht kort een niet bestaande overshoot bij het aanwarmen, maar vervolgens gaat alles lekker rustig moduleren en wordt de radiator bijna lauw en de ruimte temperatuur netjes de op de knop ingestelde waarde. Als de aanvoertemperatuur 80 graden is en de radiatorknop ingebouwd is, zal er ongetwijfeld een heel ander verloop zijn. En verder alle mogelijkheden tussen deze twee uitersten?
https://tweakers.net/ext/f/wvtgX1nFW24a90MTNHS5zXCf/thumb.jpg

• jocmeh
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 23-06-2018
quote:
FlowDesign schreef op maandag 8 januari 2018 @ 13:38:
Ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat jouw Tado niet op de juiste manier aangesloten en/of geconfigureerd is voor jouw ketel. Ik had zelf ook de installatiehandleiding gevolgd en aangegeven wat ik voor type thermostaat en ketel ik heb. Op basis daarvan leidde de instructie ertoe dat ik m'n nieuwe Tado thermostaat op aan/uit (No en Com) had aangesloten ipv op OpenTherm ( - en + ). Ik heb dat nu zelf aangepast omdat ik m'n ketel nou juist op OpenTherm had gezet en nu werkt het wel goed (zie mijn eerdere posts van afgelopen nacht).
Als je de Tado op de - en + aan gaat sluiten (OpenTherm) moet je wel 100% zeker weten dat de kabeltjes in de ketel ook op OpenTherm zijn aangesloten en niet op 230V aan/uit, anders kan je Tado kapot gaan (vandaar dat kleine gele kaartje in die 3 pinnen).

Veder zou ik in je app de geofencing zone gewoon wat groter zetten. Ik heb 'm zelf op maximaal gezet (2 miles). Ik wil niet dat alles uit gaat als ik alleen maar ff boodschappen in de buurt ga doen.

Zie jij in je app ook de mogelijkheid om warm water in te kunnen stellen? Of alleen de heating?
Wil je een lift naar Beverwijk? ;)

De situatie met de oude thermostaat was al OpenTherm dus ik heb de ketel verder niet aangeraakt.

Geofencing zou idd groter kunnen, maar ik woon in het centrum van een stad en er is hier dus ook heel veel WiFi op basis waarvan je locatie best nauwkeurig kan krijgen, zéker als je home WiFi detection aan hebt staan in de app. Met een 2 mile radius zou ik behoorlijk wat voor niks lopen stoken omdat ik daarmee gewoon de complete stad cover. Ik heb 'm nu van 250 naar 400 ft gezet, dat is wel zo'n beetje de max hier imo.

Geen mogelijkheden om warm water in te stellen in de app omdat ik dat bij de installatie heb uitgezet ivm de Remeha ketel.

jocmeh wijzigde deze reactie 08-01-2018 14:14 (3%)

• 2d0
quote:
DaveD1109 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 19:09:
Heb gezocht maar niet gevonden... Werkt Google Home nou met de V2 of v3 bridge? Of beiden?
Ik heb versie 3 gekoppeld met google home.
2 devices, 1 de heating en 1 hot water.

• lolgast
  • Registratie: november 2006
  • Nu online
Er waren hier mensen benieuwd naar de procenten van de vraag aan de ketel toch? Ik heb sinds een tijdje Tado in mijn monitoring hangen en daar kun je de precieze waarden zien, ipv 33/66/100%

Hierin kun je goed zien dat de Tado meer doet dan in 3 stappen vermogen vragen. En dat hij de temperatuur behoorlijk netjes op de gewenste temperatuur. De onderste is niet helemaal eerlijk, toen was ik het aan het uitleggen aan mijn vrouw :+

• lolgast
  • Nu online
quote:
meesje schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 11:39:
Via Siri (en ook via de app) kan je dus zelf op 0,1 graad de temp. instellen? Dat is wel mooi. Mijn huidige Honeywell Round aan/uit kan alleen op 0,5 graad.
Ja dat kan via de app, en ook via Siri. Heb even een screenshotje van de app gemaakt, voor de zekerheid ;)

• SvenVis
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 13-09 15:04
De Tado van de week opgehangen en vooralsnog zeker enthousiast. Warmwater-functie heb ik uitgeschakeld, want ik wil de eco-stand van mijn ketel gebruiken. Vanmorgen mijn schoonmoeder uitgelegd hoe ze op de iPad de temperatuur aanpast, en dat moet nog wel lukken. Mooi dat je voor betreffende tijdsblok de geo-functie kunt uitschakelen.

Eerste paar dagen wel wat overshoots, maar zal met inleren te maken hebben. Na terugzakken naar doeltemperatuur mooi steady de rest van de dag.

Nog een vraag over de vroege start (enkel thermostaat, ik heb geen losse knoppen). In mijn vorige woning had ik een Nest en daar kon ik aangeven hoe lang van tevoren er gestart mocht worden met voorverwarmen. Bij de Tado heb ik deze optie volgens mij niet. Iemand een idee hoe een en ander eventueel aan te passen?

Verder zit ik nog zo min mogelijk aan de thermostaat/app en hoop er straks helemaal nooit meer aan te zitten. Opties fysieke thermostaat boeien me dan ook niet zo. Echt comfort vind ik niet meer aan temperatuur hoeven te denken.

Gisteren Xiaomi Aqara temperatuursensoren binnen gekregen. Er zit telkens een halve graad verschil tussen de metingen (ze hangen naast elkaar), iemand een idee hoe accuraat de Tado is? Ik heb geen beschikking over geijkte apparatuur helaas.

• PeterdeBruin
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 23-09 00:03
Tado zou een modus-indicator rechtsboven de decimaal kunnen plaatsen.
Misschien een "A" voor automatisch programma volgen, en een "H" voor handmatig ingesteld, als volgt:

• SvenVis
Dit klopt toch niet. Over doeltemperatuur heen en toch nog twee golfjes. Dat er geleerd moet worden begrijp ik, maar wanneer doeltemperatuur bereikt is (nu zelfs 18,9 met twee golfjes) moet er toch gestopt worden met stoken?

• FlowDesign
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 10-07 16:39
quote:
SvenVis schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 08:30:
Dit klopt toch niet. Over doeltemperatuur heen en toch nog twee golfjes. Dat er geleerd moet worden begrijp ik, maar wanneer doeltemperatuur bereikt is (nu zelfs 18,9 met twee golfjes) moet er toch gestopt worden met stoken?

[afbeelding]
Doet ie bij mij ook, snap ook niet wat daar de gedachte achter is.
OpenTherm aangesloten en in de woonkamer vloerverwarming.

FlowDesign wijzigde deze reactie 13-01-2018 10:56 (12%)

• t.oswald
quote:
FlowDesign schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 09:56:
[...]

Doet ie bij mij ook, snap ook niet wat daar de gedachte achter is.
OpenTherm aangesloten en in de woonkamer vloerverwarming.

[afbeelding]
De golfjes op zich zeggen niet zoveel. Zeker bij vloerverwarming waarbij de stook temperatuur van de ketel waarschijnlijk ook laag zal zijn ingesteld.
https://tweakers.net/ext/f/qUjvuCjCCxfW4HQEn97xqXfm/thumb.jpg

t.oswald wijzigde deze reactie 13-01-2018 11:30 (6%)

• t.oswald
quote:
FlowDesign schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 12:02:
Vooral met vloerverwarming moet je juist eerder stoppen met stoken, omdat de tegels de warmte heel lang vasthouden. Nadat de ketel stopt met stoken, blijft de temperatuur nog een half uur tot een uur oplopen.

Op zich misschien dus toch geen gekke suggestie om in de ochtend een blokje met een iets lagere temperatuur toe te voegen?
Hier even voorbeeld waarbij de app twee Golfje’s geeft, terwijl de gewenste temperatuur al wel bereikt is. Je ziet dat de temperatuur in de ruimte een lichte daling vertoont. Tado anticipeert daarop, waardoor de temperatuur in de woonkamer behoorlijk constant blijft. Betreft overigens vloerverwarming zonder radiatoren.
https://tweakers.net/ext/f/Dj0xJgyjqpuyXuAms5bQXSfR/thumb.jpg

• SvenVis
quote:
SvenVis schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 08:30:

[afbeelding]
@tado Kun je hier wat over zeggen? Nu ook weer (8:25 uur), aardig aan het stoken terwijl het 18,8 graden is (het moet om 9:00 uur 18,5 zijn).

https://www.mupload.nl/img/3mfthu0czhi3.png

8:37 uur
https://www.mupload.nl/img/q3drize70.png

SvenVis wijzigde deze reactie 16-01-2018 08:38 (6%)

• FlowDesign
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 10-07 16:39
quote:
tado schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 09:11:
[...]

De tado° thermostaat is een PID geregelde thermostaat. Dit betekend dat tado° niet alleen kijkt naar de huidige gemeten temperatuur, maar ook naar de temperatuurtrend. Als tado° detecteert dat de temperatuur boven de ingestelde temperatuur is, maar ook daalt, zal het preventief beginnen met het verwarmen van de kamer.

Het is ook volstrekt normaal voor tado° om te blijven verwarmen voor een bepaalde periode, nadat de gemeten temperatuur de ingestelde temperatuur overschrijdt. Deze maatregel verhoogt de efficiëntie door te voorkomen dat tado° direct weer om warmte vragen moet, na het bereiken van de ingestelde temperatuur. Hier vindt u meer informatie over PID besturingstheorie: Wikipedia: PID controller
Ik had het er gisteren over met een collega die hiervoor gestudeerd heeft.

Het probleem zit 'm erin dat (vrijwel) alle thermostaten het P-signaal (proportional) gebruiken en niet de I of de D. Waarom dat precies gedaan wordt weet ik niet, maar blijkbaar zijn de I en de D niet zo makkelijk aan te sturen ofzo.

Anyhow, in deze grafiek zie je hoe het P-signaal om het setpoint (de ingestelde temperatuur) heen moduleert.
P = Paars
I = Groen
D = Rood

Wat hij er ook bij zei, is dat het qua gasverbruik efficiënter is om je huis in één keer volle bak warm te stoken in de ochtend, dan wanneer je dat trapsgewijs en/of met minder vermogen zou doen.
Vanuit die gedachte is het in feite dus niet zo'n ramp dat je huis 's ochtend in één keer warm wordt gestookt met een beetje overshoot, daar heb je dan de rest van de dag nog profijt van (vooral met vloerverwarming denk ik).
Echter denk ik dat het ook mogelijk zou moeten zijn om de software slimmer te maken, om de overshoot binnen de perken te houden. Als je van tevoren weet dat je het P-signaal van de PID gebruikt, dan weet je ook dat je daarop zou kunnen anticiperen toch? Kwestie van je algoritmes aanpassen.

Met andere woorden: In mijn beleving is deze slimme thermostaat nog lang niet zo slim als dat ie zou kunnen zijn. Of zit ik er nu volledig naast, Tado? :)

• MRE-Inc
  • Laatst online: 16-10 14:42

MRE-Inc

Copa Mundial de Fútbol de 1982

Sinds gisteren ook een tado starterskit in bezit. Aangesloten zoals eigenlijk ook de vorige essent slimme thermostaat was aangesloten, namelijk met 2 draadjes rood en zwart.

Nu ik dit topic doorlees, lees ik over AAN/UIT en OpenTherm. Daarop heb ik eens mijn CV open gemaakt en kwam dus dit tegen. Een zoektocht op internet leert mij dat OT beter zou zijn dan AU omdat de warmte dan gelijdelijk wordt opgebouwd (https://www.kamerthermostaatkopen.nl/aan_uit_of_moduleren/)

Omdat ik er totaal geen verstand van heb, heb ik een foto gemaakt en vraag ik me dus het volgende af:

Als ik zie dat de zwarte en rode draden op de foto NIET naar de OpenTherm ingang gaat, concludeer ik dus dat momenteel alles via AU is geconfigureerd. Klopt dat ?

Kan ik rucksichtloss de rode en zwarte draad in de OT ingang steken ? Gaat mijn tado dat leuk vinden of moet ik die dan gaan resetten ?

Wat is wijsheid ?

Laatste vraag: ik lees hier in het topic ook dat je via de helpdesk warm water in kan schakelen zodat je via een slim schema ook je warme water kan regelen. Klopt dat je dit via de helpdesk moet doen ?

XBL: MRE Inc | PSN: MRE-Inc | Mixer: MRE-Inc

• MRE-Inc

MRE-Inc

quote:
Bloederig schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 15:00:
[...]

Correct.

[...]

Je moet aan beide kanten (zowel CV als Tado) opnieuw aansluiten. Let trouwens ook op de lus tussen pin 4 en 5, die moest ik weghalen in het geval dat ik Tado mijn tapwater schakel functie wilde laten beheren (zoek dit op in de handleiding van je ketel) :)

[...]

Met een beetje verstand kun je dit prima zelf, handleiding kun je hier in het topic vaak genoeg vinden (iets met Coolblue-url).
Check, die handleiding had ik al gevonden en lokaal opgeslagen. Ga dat eerst eens rustig doorlezen alvorens ik aan de slag ga ermee. Iig bedankt voor het bevestigen van mijn OT/AU vragen. Blijft alleen nog even de vraag over mbt het warme water slimme schema, maar wellicht dat ik info daar ook terug vind in de handleiding.

Edit handleiding van de CV gevonden. Dit is wat er in de handleiding staat mbt de klemmenstrook.

4 en 5 staat niks bij terwijl bij mij daar dus wel een lus op zit.

MRE-Inc wijzigde deze reactie 16-01-2018 15:19 (12%)

• MRE-Inc

MRE-Inc

quote:
FlowDesign schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 20:41:
[...]

Ik heb vanochtend nog een CV monteur over de vloer gehad (gewoon ketel inspectie, niet vanwege Tado) en die bevestigde nog dat ik het goed had aangesloten. Dus zonder draadbrug tussen 3 en 4 en met de zekering op dezelfde plek als waar deze bij jou al zit.

Ik was indd een stap vergeten, nml zoals in dat YouTube filmpje de ketel op opentherm instellen via d20.

Op de Tado is d01 de instelling voor opentherm.
Aan/uit is r01 (r van relais).

Binnen de instelling d01 op de Tado kun je warm water (HW) aan of uit zetten. Dat kan zonder tussenkomst van de Tado helpdesk.

Zodra je dat aanzet komt er een menuutje bij in je app. Zet je het uit gaat dat weer weg. Automagisch ;)
Ah okee, duidelijk, ga ik het ook zo doen. En dus de zekering op 4 en 5 laten zitten toch en alleen de rode en zwarte draad van 3 en 4 naar A en B zetten.

• t.oswald
quote:
Sander schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 12:59:
[...]

Maar als je vloerverwarming als hoofdverwarming hebt, moet je dan je Tado niet heel anders afstellen? (of überhaupt niet gebruiken...) Aangezien nachtverlaging etc daar normaliter vrij weinig zin bij heeft, maar ook verlagen bij kortdurende (paar uur / dag) afwezigheid heeft weinig zin.

Tuurlijk je kunt een half graadje verlagen om te voorkomen dat hij gaat bij-stoken, maar normaliter is het weinig zinvol/efficient om af te laten koelen van 19 naar 16/17 en dan weer op te gaan stoken bij vv.
Ik wil in de nacht 18,5 omdat dan de verwarming niet aanslaat. Ik hoor dat nl. Mijn huis is goed geïsoleerd, dus 17 is echt niet aan de orde. Zie foto. Net voor 8 uur zet Home de verwarming uit. Om 12.21 breekt de zon door en grijpt IFTTT in, verwarming uit. Om 12.51 mag Tado weer
https://tweakers.net/ext/f/8RV4ssezalX4hfkuUZJQTkXb/thumb.png

• t.oswald
quote:
DeAllerlangste schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 12:30:
Nog niks van gemerkt. Misschien even batterijen eruit halen en opnieuw calibreren?

[...]
Heb ik al gedaan. Probleem blijft.
Zie de piek in de ochtend zonder warmtevraag!
https://tweakers.net/ext/f/xC21iPUGvH0TrNz0fB3YF2uw/thumb.jpg

t.oswald wijzigde deze reactie 20-01-2018 12:34 (28%)

• glennvho
quote:
FlowDesign schreef op maandag 22 januari 2018 @ 10:13:
[...]

Dan moet je in de Tado app de temperatuur hoger zetten :P

Ik merkte best veel verschil onder de douche met thermostaatkraan tussen 55 of 60 graden instelling in de app. Wat ook wel weer apart is aangezien de thermostaatkraan gewoon op de stand stond die ik gewend was.

[...]

Zou het kunnen zijn dat je nog een (verborgen) instelling op de ketel aan moet passen?
Ik weet niet of je oude thermostaat een aan/uit was of dat die ook op de eBus aan was gesloten?
Ik moest op mijn Vaillant VHR 24-28c nml een instelling die niet in de normale handleiding staat aanpassen naar Opentherm. Ik heb echter geen eBus erin zitten.
Ik heb even een case aangemaakt op de Tado website.

Wat ik mij verder ook nog afvraag is het volgende, op de Tado development roadmap staat het volgende: "Detailed Boiler Reporting for Smart Thermostat".
Naar die functie kijk ik wel uit, ik ga er van uit dat we dan het stookpatroon van de ketel kunnen zien?

• SvenVis
quote:
parrish schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 10:49:
[...]

ah oke heb jij de tado dus aangelosten op het oranje blokje??
Klopt:

• Mahone
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 06-10 16:24
quote:
meesje schreef op zondag 28 januari 2018 @ 19:31:
[...]

Wat bedoel je precies met convectoren? Een convectorradiator (los op pootjes of aan muur bevestigd) of van die grote bakken in de vloer?
Het zijn twee convectorradiatoren (los op pootjes)

lijkt op dit:

/edit: Mag ik overigens vragen of jullie het zelf ook zo hebben gedaan met die Radiator startersset en die Thermostat Multi zone uitbreiding? Als ik op Coolblue namelijk kijk staat daar echt specifiek dat het alleen werkt als uitbreiding op de Tado slimme thermostaat.

Mahone wijzigde deze reactie 28-01-2018 20:06 (21%)

• t.oswald
Met hulp van HomeKit en Hesperus heb ik de vloerverwarming nu best goed onder controle. Zie het screenshot van de in Hesperus geformuleerde actions. De Then in de eerste drie actions is verwarming uit. Staat in Tado ingesteld op 30 minuten. In de vierde action vraag ik een graad hoger dan in het schema, zodat ik wat sneller vol vermogen krijg dan Tado. Het schema van de thermostaat begint te voorzichtig, waardoor de temperatuur in de loop van de middag te ver terugloopt in de vloer. Als 30 minuten onvoldoende blijkt, wordt de actie na enige minuten vanzelf nogmaals uitgevoerd binnen het ingestelde tijdframe. De eerste action werkt samen met een iHome SmartMonitor (helaas niet in Nederland leverbaar, komt van Amazon.com). Daarvan gebruik ik de lichtintensiteit sensor. Ik heb veel direct zonlicht in mijn huiskamer en Tado reageert daar veel te traag op. Als nu de lichtintensiteit boven de ingestelde waarde komt, gaat de verwarming direct uit. De sensor kijkt voor het raam lekker naar buiten, helaas kan ik dan de andere sensoren (temperatuur, beweging, luchtvochtigheid en geluid] niet gebruiken. Ik ben nog bezig met inregenen, maar we hebben wat weinig zon de laatste dagen....
https://tweakers.net/ext/f/fvnZBOiK4CDNGVHt1ypfirjy/thumb.png

• parrish
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 10-10 22:19
Helaas werken de radiatorkranen niet bij mij, volgende:

De leidingen lopen onder de kraan door waardoor de warmte niet goed gemeten wordt. (zie foto)

De temperatuur loopt hierdoor volgens de kraan erg hoog op wat niet klopt met de werkelijke temperatuur!

Hoe is dit op te lossen zonder te slopen en lelijke isolatie

• DUX
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 00:19

DUX

blijft ook nu voor Oranje

quote:
meesje schreef op zondag 4 februari 2018 @ 17:19:
Het aansturen van je ketel gaat sowieso via de thermostaat. Heb je al je radiatoren in de woning voorzien van de tado knoppen? Anders werken ze deze gewoon als een ouderwetse thermostaatknop.
Ik heb dertien radiatoren in huis, waarvan er momenteel acht van voorzien zijn van een Tado-knop. Hier zitten ook twee zones tussen met (vooralsnog) twee knoppen.
quote:
t.oswald schreef op zondag 4 februari 2018 @ 17:45:
Wat stuurt die kamerthermostaat dan aan???
Hoe zijn de zones ingedeeld?
Zones te over:

Ik heb eerst diverse radiatorenknoppen vervangen, en pas weken later de thermostaat aangesloten. Sinds de laatste actie heb ik er twee zones bij: "Verwarming" en "Warm water". In "Verwarming" hangt alleen de thermostaat en verder geen radiator. Het is me ook een beetje een raadsel hoe die zone dan tot 21 graden komt, maar misschien is dat de apparaatwarmte van de ketel die hij meet.

Wat mij betreft hangt de thermostaat er zometeen alleen voor de sier: in de huiskamer waar zijn definitieve plek zal zijn hangen (zometeen) drie radiatoren met een Tado-knop erop. Ik heb hem alleen nog als technische verbinding tussen de ketel en de Tado-apparatuur in de andere kamers die een hittevraag uitsturen die hij dan weer kan doorgeven aan de ketel.

DUX wijzigde deze reactie 04-02-2018 19:58 (13%)

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• lolgast
  • Nu online
Er wordt hier wel heel krampachtig gedaan over de locatie van die bridge zeg. De mijne ligt gewoon in de meterkast, naast mijn modem en op de firewall.

• BastiaanN
  • Registratie: september 2003
  • Niet online

BastiaanN

[GoT]BastiaanN

quote:
dabachata schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 01:15:
[...]

Dat is niet de ervaring van de meeste gebruikers van dit forum volgens mij. Er wordt vaak gesproken over een overshoot.
Ik moet zeggen dat ik best tevreden ben met het Tado systeem. In mijn woonkamer zijn de overshoots in mijn geval beperkt tot 0,5c hetgeen ik nog wel acceptabel vind (hier zitten twee radiatoren met slimme knoppen en de slimme thermostaat). Maar in de badkamer en de computerkamer is de overshoot eigenlijk bijna altijd meer dan 1c, dat is vooral in de computerkamer vervelend. De laatste twee zones worden uitsluitend handmatig bediend middels een slimme radiatorknop.

Plaatjes:
https://tweakers.net/ext/f/A7MEjXo9bL0FfKTauRvDQmiP/small.pnghttps://tweakers.net/ext/f/WpEQ5nqdIHAoRdxboIEDl67J/small.pnghttps://tweakers.net/ext/f/WW4sWitHalqPssUMCUkWt7FW/small.png

iRacing Profiel

• lolgast
  • Nu online
Ik vind de overshoots ook wel meevallen hoor. Hier een grafiekje van mijn vorige week. Bij mij staat de temperatuur ingesteld op 19,8 graden.

De overshoot naar 20,6 is best hoog, maar min of meer verklaarbaar. Was op vrijdagavond waarbij ik bijzonder vaak langs de thermostaat naar de bovenverdieping moest. Ik vermoed dat mijn lichaamswarmte de meting enigszins verpest heeft. Ik zie in ieder geval wel dat de Tado goed gereageerd heeft door de ketelvraag te beperken.

lolgast wijzigde deze reactie 07-02-2018 10:12 (17%)

• lubbertkramer
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 16-10 20:33
quote:
ppstuut01 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 07:44:
nou toch nog een monteur geweest en de tado retour winkel werkte dus niet met een hr eco 36 intergas ... heel erg vaag omdat ik hem op een andere bijna zelfde ketel heb gezien alleen was dat een hr eco XX geen 36 maar dacht 26 of 28 ofzo maar helaas , maar ik had gelukkig een slimme monteur die een nest er op zetten en me heeft geholpen met een homebridge acc. toevoegen en nu heb ik toch een homekit thermostaat oh en een circle 2 logitech gekocht voor buiten tot nu toe 1 woord geweldig zal binnenkort wel even review plaatsen! bedankt voor de hulp
@tado Kunnen jullie aangeven wat de problemen zijn met Intergas van wat ik hierboven lees. Wij willen ook tweemaal een Tado aanschaffen (twee zones vloerverwarming met elk een eigen thermostaat) en hebben een Intergas HRE 36/30A ketel

• Martijn02
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 15-10 13:56

Martijn02

/* No Comment */

Ook ik heb nauwelijks last van overshoots. Als ik de temperatuur op 20 graden instel gaat hij meestal niet verder dan 20.2, een enkele keer tikt hij voor enkele minuten 20.3 aan, maar dat is het dan wel.

http://martijn.vanzal.com/files/tweakers/tado.jpg?1

• Rubbie
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 03-04-2018
quote:
dabachata schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 17:28:
[...]

Wat is je opstelling hierbij? Enkel muurthermostaat? Hoeveel radiatoren (of convectoren), helemaal opengedraaid? Wat is de ingestelde aanvoertemperatuur?
Het lijkt er op dat je woonkamer makkelijk opwarmt en ook goed geïsoleerd is. Toen de ketel om 6:00 begon met verwarmen was het in de woonkamer blijkbaar nog 18,3*C ofzo. Dus hoefde maar 1,7*C bij te verwarmen om op 20*C te komen. 0,3*C overshoot bij te overbruggen temperatuursverschil van 1,7*C.

Uitgaande van bovenstaande 1,7*C/0,3*C:
In een oud slecht geïsoleerd huis met radiatorvermogen dat niet al te ruim is voor inhoud kamer zien we dan waarschijnlijk het volgende. Temperatuur woonkamer na minimaal 8 uur niet verwarmd te hebben is dan bijvoorbeeld 15*C. Om de ruimte goed op te kunnen warmen is toch minimaal een aanvoertemperatuur van 60*C nodig. Om woonkamer naar 20*C te verwarmen is er dan sprake van temperatuursverschil van +/- 3x1,7*C = 5,1*C. Vermenigvuldigen we de overshoot dan ook met 3 dan komen we uit op 0,9*C, bijna 1*C dus, een getal dat veel mensen noemen als ze spreken over de door hun ervaren overshoot.
Bij hogere aanvoertemperatuur waarschijnlijk ook een percentueel gezien hogere overshoot, en bij nogal traag reagerende vloerverwarming, verklaart dan ook het getal van +/- 1,5*C dat sommige gebruikers hier in het forum hebben genoemd.

Voor mij blijft de vraag aan @tado, waarom blijft de thermostaat nog steeds een hele hoge warmtevraag sturen naar de ketel als de ingestelde temperatuur al bijna is bereikt? Dát veroorzaakt de overshoot, enkel dat. Eenmaal op temperatuur werkt de modulatie bij iedereen prima. Het lijkt me toch gemakkelijk in te zien, gemakkelijk toe te geven en gemakkelijk op te lossen ...

Een kleine kamer verwarmen met hoge aanvoertemperatuur (toch echt nodig in sommige gebruikers-situaties) met als thermostaat een slimme knop geeft dus ook een flinke overshoot uitgaande van de reacties van andere gebruikers.
Als zo'n grote overshoot vaak voorkomt zou zo'n slimme knop toch slim genoeg moeten zijn om dit in te zien en al eerder beginnen met de aanvoer meer dicht te knijpen danwel de warmtevraag te verlagen, zodat er van een grote overshoot geen sprake is?

Als gebruikers het zelf kunnen oplossen door via een vast schema eerst tot bijvoorbeeld 19*C te verwarmen voor gedurende een half uur, met een overshoot naar 20*C en vervolgens een stapje omhoog gaan naar 20*C waarbij Tado perfect moduleert om de kamer op 20*C te houden, dan kan dat toch ook door Tado zelf in het algoritme ingebouwd worden. Resulteert in héél veel extra ruim tevreden gebruikers..
Precies dat, helpdesk reageert met ‘we kunnen waarschijnlijk weinig voor je doen’ waarbij ze wel wat aanpassen maar je uiteindelijk geadviseerd wordt de watertemperatuur te verlagen, maar dat betekend dat het met dit soort koude dagen extra lang duurt voordat het op temperatuur is.

Vanochtend weer 1 graad overshoot en inderdaad vanaf relatief lage temperatuur. Hij blijft gewoon veel te lang aanjagen inderdaad nadat de temperatuur al is bereikt..

Het schema is trouwens om 7.15 uur 20.5 graden en om 9.15 uur 21.8 graden. Beiden worden dus door de early start ook niet gehaald, wat mede het gevolg is van het verlagen van de watertemperatuur naar 55 graden.

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

quote:
dabachata schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 17:28:
[...]

[...]
Uitgaande van bovenstaande 1,7*C/0,3*C:
In een oud slecht geïsoleerd huis met radiatorvermogen dat niet al te ruim is voor inhoud kamer zien we dan waarschijnlijk het volgende. Temperatuur woonkamer na minimaal 8 uur niet verwarmd te hebben is dan bijvoorbeeld 15*C. Om de ruimte goed op te kunnen warmen is toch minimaal een aanvoertemperatuur van 60*C nodig. Om woonkamer naar 20*C te verwarmen is er dan sprake van temperatuursverschil van +/- 3x1,7*C = 5,1*C. Vermenigvuldigen we de overshoot dan ook met 3 dan komen we uit op 0,9*C, bijna 1*C dus, een getal dat veel mensen noemen als ze spreken over de door hun ervaren overshoot.
Bij hogere aanvoertemperatuur waarschijnlijk ook een percentueel gezien hogere overshoot, en bij nogal traag reagerende vloerverwarming, verklaart dan ook het getal van +/- 1,5*C dat sommige gebruikers hier in het forum hebben genoemd.

Voor mij blijft de vraag aan @tado, waarom blijft de thermostaat nog steeds een hele hoge warmtevraag sturen naar de ketel als de ingestelde temperatuur al bijna is bereikt? Dát veroorzaakt de overshoot, enkel dat. Eenmaal op temperatuur werkt de modulatie bij iedereen prima. Het lijkt me toch gemakkelijk in te zien, gemakkelijk toe te geven en gemakkelijk op te lossen ...

Een kleine kamer verwarmen met hoge aanvoertemperatuur (toch echt nodig in sommige gebruikers-situaties) met als thermostaat een slimme knop geeft dus ook een flinke overshoot uitgaande van de reacties van andere gebruikers.
Als zo'n grote overshoot vaak voorkomt zou zo'n slimme knop toch slim genoeg moeten zijn om dit in te zien en al eerder beginnen met de aanvoer meer dicht te knijpen danwel de warmtevraag te verlagen, zodat er van een grote overshoot geen sprake is?

[...]
In principe is het helemaal niet raar om ook nadat je je ingestelde temperatuur gehaald hebt te blijven stoken, vooral als je van een flinke nachtverlaging moet komen. Je moet rekening houden met de vertraging in je verwarming, het is niet ongewoon om pas na 10 minuten het echt warmer te zien worden aan je thermostaat. Tel daarbij op dat de lucht in de kamer snel opwarmt maar je dan nog koude muren/meubels hebt die ook nog warm moeten worden, die het weer geheel wat meer doen afkoelen dan als je bijvoorbeeld van 19 naar 20 gaat.

Je PID sturing zou dan dus vol gas geven, 15 minuten voor bereiken setpoint zachter gaan branden om de temperatuurstijging te stoppen, en dan weer vol gas om te zorgen dat je niet onder het setpoint duikt. Daarna rustig aan afmoduleren om het setpoint te houden.

Overshoot is niet iets wat je zo keer drie kan doen om mee te rekenen. Ter vergelijking mijn huis vanochtend: Slecht geïsoleerd oud huis van 16 naar 19 graden, hoge keteltemperatuur, eigenlijk geen overshoot, om 6:30 precies mooi 19 gehaald. Later om 8:00 piek van 19.25 graden gemeten. Valt wat mij betreft in de marge.

Mocht je elke dag last van > 1graad overshoot hebben zou ik gewoon een ticket aanmaken dat ze wat aan je parameters kunnen tweaken, en ff controleren of plaatsing van je thermostaat een beetje ok is.

• Rage Quit
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 10-10 20:00
Hey ik heb sinds kort 2 oude radiatorknoppen in de woonkamer vervangen door 2 tado knoppen als aanvulling op mijn tado thermostaat. Vroeger zette ik mijn woonkamer op 22 graden via de tado thermostaat en werd de woonkamer lekker warm (de 2 oude knoppen stonden altijd helemaal opengedraait). Nu ik de knoppen vervangen heb lijkt er een conflict te zijn m.b.t de warmte in de woonkamer. De 2 tado radiatorknoppen staan op 23 graden. Echter blijft de thermostaat in de woonkamer ongeveer 20 graden. Dit is best wel irritant want zo wordt de woonkamer niet warm.. Weet iemand of ik iets moet configureren om ervoor te zorgen dat de knoppen afgestemd zijn met de kamerthermostaat van tado?

https://imgur.com/a/Ootut

• t.oswald
quote:
Odiebla schreef op maandag 12 februari 2018 @ 12:04:
[...]

Hoe stel ik in de App in wat homekit moet doen na een handmatige actie?
Je stelt niet in wat HomeKit moet doen, je stelt in wat Tado moet doen. In de app, instellingen, naar de zone waar je iets voor wilt en instellen maar
https://tweakers.net/ext/f/qJ3aFOT2Gu8iNYogdoPQFTuk/thumb.png

• MrTre
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 16-10 20:19
Graag wil ik hier even mijn frustraties kwijt en/of even pijlen of er meerdere tweakers last van mijn problemen heeft.
Qua software ben ik erg gecharmeerd van Tado, echter qua hardware... drama alom.

Ik heb danfross radiatorkranen, en het gebeurt mij zeer regelmatig dat de radiatorkranen van de adapter loskomen. Het is zelfs al een paar keer gebeurt dat de kraan er af schoot en los op de grond ligt...
Of de kraan verschiet iets waardoor als de kraan dicht staat alsnog het pinnentje naar buitenkomt en er warm water stroomt.
Met als resultaat dat de radiator de halve dag (of meerdere dagen is wel eens gebeurt) warm water staat te pompen terwijl dit niet de bedoeling is! (ik heb stadsverwarming, dus altijd aanvoer van warm water)
De adapter bij de schroefdraad met bijvoorbeeld een beetje montagekit insmeren, en daarna de bevestigingsbeugel van de tado kraan erop draaien helpt helaas ook niet, na verloop van tijd komt ie toch los.

Zelf heb ik al meerdere malen contact gehad met Tado, enkele keren zijn kraanen vervangen en ik heb al eens andere adapters ontvangen, en nu zijn er 'nieuwe' adapters onderweg welke stugger zouden zijn ofzo. Ik moet het nog zien.

Ook vind ik dat de batterijen relatief snel leeg gaan.

Zijn er tweakers die hier last van hebben? Wat doen jullie ertegen? hebben jullie tips? Doe ik iets niet goed? Misschien heeft @tado een idee?

Ik gebruik overigens deze adapter:

• t.oswald
quote:
dabachata schreef op maandag 12 februari 2018 @ 16:38:
[...]

Welk Topic kan ik nou t beste gaan bezoeken als ik met knoppen en motion sensors etcetera aan de slag wil voor Smart Home control?

(Wat ik onder andere zou willen bereiken:
Via een drukknop Tado warmwater laten inschakelen, en zo mogelijk 1. ook automatisch laten uitschakelen na een in te stellen tijdsduur, of 2. via dezelfde knop aan/uitschakelen warmwater. (Het liefst een knop met meerdere opties, dus meerdere toetsen of meerdere interacties mogelijk (zie bijvoorbeeld Xiaomi Magic/Smart Cube)
Via een motion sensor (waarschijnlijk Dooya) automatische gordijnen laten bedienen (altijd dicht tenzij iemand in woonkamer is bij daglicht) en lampen aan als iemand in woonkamer is en geen daglicht. Zoiets.)
Weliswaar met tablet of smartphone als “drukknop” bij IFTTT

https://tweakers.net/ext/f/8VIBZuM1JEsHQbSFR6dTvxmM/thumb.png

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

@Odiebla

Tado stelt je temperatuur in direct in relatie tot je afstand van huis, het is niet dat ie pas begint te stoken als je thuis bent. Mocht dat wel zou zijn zit er iets mis in de lokatiebepaling van je telefoon.

Zie dit plaatje van Timmy

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

Grafiekje van mijn vertrek vanmorgen:

en hoe zich dat ongeveer vertaald naar afstand vs setpoint: (Tado mode: Balance, geofence 400m)

(Voor de geinteresseerden, m'n telefoon stuurt met Owntracks m'n positie door naar m'n MQTT broker, dat wordt opgevangen door Node-Red, omgerekend naar afstand tot huis dmv Haversine formule, en in Influxdb opgeslagen.)

• t.oswald
quote:
dabachata schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 23:40:
[...]

Inderdaad suf zoals Geolocation functie nu werkt. Maar misschien is er middels NFC tags icm IFTTT/ConradConnect of Siri/Google Assistant icm IFTTT/ConradConnect iets te automatiseren.
Telefoon over de tag halen of "OK Google/Siri I'm going home" zeggen stelt Tado dan in op bijvoorbeeld 22*C 'Until next automatic change' met Geolocation op ECO. Dan komt er hoogstwaarschijnlijk een warmtevraag van 100% die duurt totdat je middels Geolocation als Thuis wordt herkent. (Of vergis ik me nou in de Geolocation->ECO/Next Automatic Change functie?)
Met IFTTT werkt deze prima. Kan je bedienen via een widget. En inderdaad een beetje hoge temperatuur kiezen om direct 100% te krijgen.

https://tweakers.net/ext/f/OxQevVPDeO2Qd6etezAnARna/thumb.png

• maxtrash
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 01:32
ik heb Danfoss RA radiatoren en ook ik heb slechte ervaringen met de plastic ringen. Nu gaat het bij mij toevallig over ELV MAX kranen ipv de TADO maar voor het principe maakt het volgens mij weinig uit. Er is een adapter naar M30x1.5 nodig.
Is er nu maar één RA of is Danfoss RA200 iets anders?
ik kom namelijk twee adapters tegen (de 2e heet RA200), welke is aan te raden? Ik heb radiatoren van ruim 15 jaar oud.

en

heb tevens deze moeren gezien. Zijn deze ook niet aan te raden?

• menn0
Experts! welke valve is dit?

• t.oswald
quote:
Danfoss RA?
https://tweakers.net/ext/f/BBr4LVsJ3H6kvGU6HDQLgkFV/thumb.jpg

t.oswald wijzigde deze reactie 23-02-2018 16:49 (25%)

• t.oswald
quote:
MrTre schreef op zondag 25 februari 2018 @ 17:51:
Op het display van de radiatorknop lijkt ook een ‘nachtmodus’ (een bedje) hoe activeer of gebruik ik deze?
Bedoel je deze??
https://tweakers.net/ext/f/44Nw7XEAqR5XcXtD5LoHuWLz/thumb.png

• menn0
Dit is my 2 cents en daarmee ook gelijk de prijs!

• symen89
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 16-10 17:12
Ik ben sinds oktober 2016 trotse bezitter van de tado slimme thermostaat en wil graag de temperatuurregeling uitbreiden naar meerdere ruimtes. Op het forum zie ik dat slimme radiatorknoppen de makkelijkste oplossing is maar mijn huidige situatie is stadsverwarming op een gelijkvloerse vloerverwarming over de hele woning en ik zie tot zover geen soortgelijk probleem.

Nu is mijn kennis over huisverwarming minimaal maar op de support en hier op dit forum wordt vaak gesproken over een zoneklep. Na enig gegoogle denk ik niet dat een zoneklep de uitkomst bied op mijn probleem. Ter visualisatie heb ik een foto gemaakt hoe de vloerverwarming er bij mij uit ziet.
http://i64.tinypic.com/w7bkm1.jpg

Mijn gedachte was een slimme radiatorknop op elke regelaar te plaatsen zodat individuele zones verwarmt kunnen worden. Nu is mijn vraag: Kan een slimme radiatorknop de temperatuur doorgestuurd krijgen van een sensor/thermostaat in ruimtes die ik afzonderlijk van elkaar wil verwarmen of is er een andere oplossing nodig voor mijn opstelling?

• MRE-Inc

MRE-Inc

Ik heb nu een maand of 2,5 een Tado slimme thermostaat in gebruik. Hangt in de woonkamer vrij centraal. Mijn huis is uit 2006 en verder goed geisoleerd. Temperatuur komt zelfs 's nachts met deze lage temperaturen niet onder de 18 graden uit.

Toch vind ik het vreemd dat de gewenste temperatuur 's ochtends niet bereikt wordt.

Ik heb de volgende instelling in het slimme schema:

23:00 - 6:10 uur nacht 18 graden
6:10 uur ingestelde temperatuur op 21 graden.
Locatie gebaseerde instelling staat ook aan. Als beide iphones niet thuis zijn, schakelt de tado naar de zgn nacht stand van 18 graden.

Vroege start staat AAN.

Toch is de temperatuur om 6:10 uur bij lange na niet 21 graden. Dit schema heb ik nu al sinds het begin. Dacht dat de thermostaat nu wel een beetje uitgerekend had hoe laat hij dan moet beginnen met opwarmen. Ketel is een Vaillant VHR 28-22C welke op Open Therm staat ingesteld.

Temperatuur om 6:10 uur is: 19,4
Ketel begin met opwarmen om 4:39 uur.

Ik vind dat nog al een flink verschil. Met mijn oude Essent E-thermostaat icm dezelfde ketel op basis van AAN/UIT was het wel gewoon om 6:10 uur 21 graden. Aangezijn ik en mijn partner nog al slecht tegen kou kunnen, vinden wij het wel belangrijk dat het echt 21 graden is op de ingestelde tijd.

Wat kan er verbeterd worden / ingesteld worden om eea wel goed te krijgen ?

Edit: om 8:15 heeft de tado opgemerkt dat beide iphones niet thuis zijn en schakelt dus terug naar 18 graden. Dat is het groene gedeelte. Ga je dan kijken wat de temperatuur is op dat moment, dan is dat nog steeds geen 21 graden, maar slechts 19,7 !!! Zijn er nog dingen die we op onze ketel moeten in stellen ? Heb destijds alleen de ketel omgezet van AAN/UIT naar OpenTherm. Het komt de laatste tijd vaak voor dat mijn vriendin het te koud vindt en de temperatuur handmatig in gaat stellen waardoor het altijd 21 graden blijft tenzij de gebruiker zelf het weer aan past.

MRE-Inc wijzigde deze reactie 01-03-2018 11:41 (20%)

• t.oswald
quote:
pvog schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 17:01:
[...]

Nee met hk is Tado niet slim. Je zet een doel temperatuur. Dus met tijdschema's en geolocatie programmering kan je alleen de temperatuur als actie instellen. Wanneer ik hk programmering gebruik zet ik de verwarming een half uur eerder aan dan het gewenste tijdstip.
Ook makkelijk direct op het startscherm wat actions met IFTTT, Hesperus of Home

https://tweakers.net/ext/f/ESiUGfS1GYg5S8CpPMncgJQN/thumb.jpg

• t.oswald
quote:
meesje schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 18:16:
[...]

Wauw, ziet er goed uit!
Nog een extra argument om de (dure) smart home app aan te schaffen. Ik dacht dat je met ‘Home’ de standaard Apple app bedoelde.... Die heeft geen widget.

Regel jij alles via HomeKit en niet via de Tado app?
Hesperus is gratis en werkt prima. Home (Smart Home automation, 16,99 euro) is voor het opbouwen van automations wat duidelijker, maar als je een action gemaakt hebt is editen in Hesperus weer veel makkelijker. Leuk om mee te experimenteren, maar inmiddels laat ik de Tado app zelf het meeste weer doen en gebruik ik HomeKit nauwelijks meer.
Voor even snel met de druk op een knop 30 minuten de temperatuur verhogen of verlagen gaat heel simpel en goed met IFTTT. Daar vind je een aantal door Tado zelf gemaakte Applets. Ik heb vloerverwarming en als het richting lager dan de gewenste temperatuur gaat, start Tado wat te laat en te traag op. Even een boost naar 23 graden met IFTTT werkt dan prima. Na 30 minuten schakelt Tado weer naar automatisch, maar blijft dan nog wat langer met hoog vermogen verwarmen, zodat de vloer wat sneller op temperatuur komt. Overdag staat warmwater in Tado uit, bij mijn cv betekent dat eco en maximaal 45 graden warmwater. Met IFTTT even een boost naar 65 graden voor 30 minuten kan dan soms heel prettig zijn. Alles weer naar automatisch, ook IFTTT. Dus die notifications gebruik ik regelmatig!
Met Hesperus gebruik ik nu nog maar één automation, gekoppeld aan een lichtmeter. Als er direct zonlicht in mijn kamer komt gaat de temperatuur binnen tien minuten met anderhalve graad omhoog. Tado blijft dan te lang nog doorstoken en dat is zonde van het gas. Ik heb de lichtmeter in een slaapkamer op de bovenverdieping lekker voor het raam gezet. Licht boven de 25000 lux, verwarming direct uit.
https://tweakers.net/ext/f/yqcyk69sard7aN0xE8njuZDo/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/0s015ZfobL4hyvimL5OIKYdN/thumb.jpg

t.oswald wijzigde deze reactie 28-03-2018 20:54 (7%)

• wouter12345
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 16-10 22:10
Ik wil Tado gaan aansluiten, met name om een aparte zone te maken in de badkamer die in de winter altijd koud is omdat de woonkamer waar de thermostaat hangt al lang is opgewarmd. Nu begrijp ik dat ik thermostatische kranen moet plaatsen. Mijn badkamerradiator heeft echter nog helemaal geen draaiknop, alleen onderstaande aansluiting (zie foto). Mijn vraag is nu, kan ik de koppeling (links, rechts?) gewoon vervangen door een haakse radiatorafsluiter? Zoals bijvoorbeeld deze.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mensovw
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 16-05-2018
Hoi!

Afgelopen weekend verhuisd naar een nieuwbouw woning en daar gelijk de bestaande thermostaat vervangen door een Tado slimme thermostaat. De begane grond heeft vloerverwarming en de eerste verdieping en zolder radiatoren. Ik heb nu de volgende Tado producten geïnstalleerd;

-Begane grond; slimme Tado thermostaat
-Drie slaapkamers 1e verdieping; slimme Tado radiatorknoppen
-Badkamer 1e verdieping; slimme Tado radiatorknop
-Zolder; slimme radiatorknop

Gisteravond alles ingesteld op een temperatuur van 18 graden. Toen ik vanmorgen de woonkamer in kwam stond de vloerverwarming aan terwijl de temperatuur al 23 graden binnen was. Enig idee hoe dit kan komen?

Ik heb totaal geen verstand van cv’s en radiatoren dus alle hulp is welkom! Moet ik op de begane grond nog iets aanpassen voor de vloerverwarming? Zie onderstaande situatie foto.

https://ibb.co/ikPMyy

• t.oswald
quote:
mensovw schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 21:11:
Probleem bleek in een slimme radiatorknop in een slaapkamer te zitten, deze is defect. Heb er een ander opgezet en nu is het weer ok.

Is het mogelijk om vloerverwarming op een manier apart aan te sturen? En zoja, wat heb ik hiervoor nodig?
Officieel een zoneklep en een extensiekit. De kamerthermostaat moet bedraad het relais van de zoneklep aansturen en communiceert vervolgens draadloos met de extensiekit welke bedraad verbonden wordt met de cv. De draad tussen thermostaat en klep kan een probleem zijn. Vaak is de oplossing een draad van de zoneklep die bij de verdeler van de vloerverwarming geplaatst wordt naar de cv te trekken en hem daar te verbinden aan de draad die je al hebt lopen van de kamerthermostaat naar de cv (die heb je immers niet meer nodig). Je schrijft geen ervaring te hebben met cv installaties, dus moet je een installateur zoeken die het leidingwerk kan doen en ook wat ervaring heeft met Tado.
Op de foto zie je de Honeywell zoneklep in de leiding bij de verdeler
https://tweakers.net/ext/f/eVL2s38tYZNd64FPxM6fFN2F/thumb.jpg

t.oswald wijzigde deze reactie 10-05-2018 23:32 (9%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 10:54

DeFeCt

je wéét toch

Sinds kort in het bezit van een Smart Thermostat.
De situatie; beneden vloerverwarming, op de eerste en tweede verdieping radiatoren, op zolder een HR ketel.

De afgelopen week maar eens gekeken in het overzicht van de app en wat me opvalt is dat het lijkt alsof het systeem de hele dag heet water heeft staan vragen. Ik vraag me nu af of dit echt is gebeurd of dat ik de grafiek verkeerd interpreteer.

Temperatuur op de thermostaat staat op 20 graden ingesteld dus lijkt me niet dat hij iets hoeft te doen?

Flickr

• jdh009
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 16-10 22:53
Sinds kort een nieuwe woning waarin een niet zo goed werkende thermostaat in zit. Ik ben nu dus aan het oriënteren naar een OpenTherm oplossing om de huidige te vervangen. Hiermee wil ik ook alle kamers individueel aansturen en tevens de mogelijkheid gebruiken om zones te koppelen met Homey. Zo doende kwam ik bij Tado uit. Het probleem waar ik nu tegen aan loop is dat alle radiatorknoppen anders zijn in mijn woning. Voor ik een systeem koop zou ik graag wat meer inzicht in willen krijgen in de geschiktheid van de huidige radiatorknoppen of dat ik ze in het geheel moet gaan vervangen (indien dit het kan) voor geschikte.

Hebben jullie ervaring met onderstaande knoppen/aansluitingen in combinatie met de radiatorknop van Tado?

https://tweakers.net/ext/f/ylm4IqWfAF2nHZfROH96eBOK/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/hi3oKZ4sfSfaMixEVFqHH3mZ/thumb.jpg
https://tweakers.net/ext/f/YcNArUl1Y0TiVEJFfMRT6AKO/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/BEbFejrT9NnTAHjVllQPyyOR/thumb.jpg
https://tweakers.net/ext/f/bcyQImkh8iwaHghTyossVNCu/thumb.jpg

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking

Acties:
  • +1Henk 'm!

• t.oswald
quote:
jdh009 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 12:26:
Sinds kort een nieuwe woning waarin een niet zo goed werkende thermostaat in zit. Ik ben nu dus aan het oriënteren naar een OpenTherm oplossing om de huidige te vervangen. Hiermee wil ik ook alle kamers individueel aansturen en tevens de mogelijkheid gebruiken om zones te koppelen met Homey. Zo doende kwam ik bij Tado uit. Het probleem waar ik nu tegen aan loop is dat alle radiatorknoppen anders zijn in mijn woning. Voor ik een systeem koop zou ik graag wat meer inzicht in willen krijgen in de geschiktheid van de huidige radiatorknoppen of dat ik ze in het geheel moet gaan vervangen (indien dit het kan) voor geschikte.

Hebben jullie ervaring met onderstaande knoppen/aansluitingen in combinatie met de radiatorknop van Tado?

[afbeelding] [afbeelding]
[afbeelding] [afbeelding]
[afbeelding]e
Dit zijn aan/uit knoppen. Die moeten vervangen worden door thermostaatkranen met ventiel. Neem dan direct een type waarop Tado zonder verloop ringen op past bijvoorbeeld van Heimeier
https://tweakers.net/ext/f/pwnMSeYTgcWoCliNY0chTJbC/thumb.jpg

Acties:
  • 0Henk 'm!

• UTADDICT
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 10:25
Hi!

Sinds 2 dagen ook de trotse bezitter van een Tado V3! Erg mooi, en leuk om dit hele topic door te nemen en de mogelijkheden te zien.

Wel meteen een vraag, vanavond gaf de grafiek in de app ineens een groot rood vlak weer, terwijl er niet gedurende die hele periode een watervraag was:

Tado grafiek

Te zien is vanaf +/- 16:00 een rood vlak, wat te maken heeft met het (warme) water. Rond 16:00 was er ook daadwerkelijk watervraag, maar nu al zeker 1,5u niets. Waarom loopt dan toch het rode vlak door? iemand enig idee? De ketel (Intergas Xtreme 36) doet ook al een tijdje niets, dus die is het ook niet.

Dank alvast!

PSN: utaddict1988 || Guardian Down NL is nu NERF || Diablo 3 account

• Thoit
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 09:29
Ben aan het orienteren voor een Tado systeem, echter heb ik nog nergens een oplossing kunnen vinden.

De situatie: Momenteel zijn we een oud huis aan het verbouwen, waarbij op de bagane grond een nieuwe vloerverwarming is geplaatst. De regelaar van de vloerverwarming is op de gang geplaatst. Op de eerste verdieping hangen radiatoren, die voorbereid zijn om slimme radiatorknoppen rechtstreeks aan te sluiten. Op dit moment hangt er geen thermostaat, deze hing eerst op een muur die eruit gehaald is. Er is dus geen bekabelde verbinding in de woonkamer.

Wens: Zone regeling van vloerverwarming en radiator. Als ik bijv. thuis werk hoeft alleen de radiator op kantoor op temperatuur gebracht worden, en hoeft de vloerverwarming niet op volle toeren te draaien.

Om de Tado te gebruiken begrijp ik dus dat ik een Tado Thermostaat (voor regelen temparatuur), Tado extender (voor draadloos aansturen van ketel) en een Tado radiatorknop nodig heb (voor regelen van radiator). Echter wat ik niet begrijp is hoe ik de vloerverwarming kan aansturen. Hiervoor moet ik toch iets hebben wat de vloerverwarming regelt? En wat zou dat dan moeten zijn?

Voor de duidelijkheid heb ik even een tekening gemaakt van de begane grond.

- Linkerkant voorkant huis
- Geel rondje: Thermostaat (Tado?) in woonkamer
- Rode driehoek. Locatie van ketel, op zolder achterkant huis.

• t.oswald
quote:
Thoit schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 11:37:
[...]

Dit zou dus bijv. voldoen? Die plaats ik dan tussen de aanvoer van de vloerverwarming?

https://wifithermostaten.nl/zoneklep-y-vc8015-22mm-knel.html

De draad tussen de vloerverwarming en de thermostaat zal geen probleem zijn. Aan de andere kant van de muur waar de thermostaat waarschijnlijk komt zit het regelsysteem van de vloerverwarming

Edit: bedacht mij net dat ik vergeten was om erbij te vermelden dat ik ook graag de vloerverwarming als zones wil verdelen. Dus de ruimte waar de thermostaat komt te hangen, los kunnen regelen van de ruimte aan de achterkant van het huis.
https://tweakers.net/ext/f/w6Ir9qY36e7GuafNqKGsJRst/thumb.jpg
De klep zit in de retourleiding, zie foto
Voor die laatste opmerking over het verder verdelen van de vloerverwarming in zones denk ik dat je dan niet bij Tado maar bij Honeywell Evohome moet zijn. Daar kan je regelen per unit van je verdeler. Je gaat dan volgens mij wel voor de hoofdprijs! Stel je vraag eens bij het adres in je mail voor de zoneklep. Dat bedrijf heeft bij mij de installatie van de Tado geregeld en doet ook Evohome.
Misschien nog wel nuttig om je te realiseren dat vloerverwarming een heel erg traag systeem is! Je moet beter niet meer denken in aan/uit schakelen zoals een radiator. Bij mij duurt het ongeveer zes uur om de vloer na een nachtverlaging van anderhalve graad weer op temperatuur te krijgen.

t.oswald wijzigde deze reactie 11-07-2018 12:48 (27%)

• miicker
  • Registratie: juni 2011
  • Niet online
@tado bedankt voor de hulp!
Ik ga het starterspakket kopen, ik heb toch nog wat bol.com cadeaubonnen liggen.

Gaat zo'n radiatorknop van Tado ook passen op deze aansluiting (dit is ook een thermostaatknop):

Bedankt alvast!

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• Ed_L
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 10:23

Ed_L

Edmin

Ik Henk 'm!

Is er een storing? De leds op mijn bridge staan alle drie aan. Internetverbinding is prima.

edit:
Hmm, lijkt erop dat alleen mijn extension kit geen verbinding heeft.

edit2:
Opgelost door de extension kit opnieuw te pairen met de bridge. Vraag blijft waarom dit is gebeurd.

Ed_L wijzigde deze reactie 11-08-2018 10:50 (45%)

• miicker
  • Registratie: juni 2011
  • Niet online
Ik heb nu het Tado starterspakket, volgens mij is dit een Dan RA aansluiting, maar weet het niet zeker, hoe sluit ik Tado hierop aan?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• Napsju
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 11:03
Inderdaad een zeer verontrustende ontwikkeling. Wij zijn sinds een ruim half jaar gebruiker van het toch al prijzige systeem en hebben toch ook bijna 450 euro in de koppen en thermostaat zitten. En moeten we hier nu NÓG meer voor gaan betalen?

Bovendien zijn er ook een aantal ontwikkelingen beloofd. O.a. de child lock functie, die er nog altijd niet is. Hoe zit het daar mee, @tado ?

Lekker!

quote:
glennvho schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 12:37:
Zoals vele tweakers heb ik voor Tado gekozen omdat ze beloofden het product te blijven verbeteren ....
Dat klopt, zo heeft Tado dit altijd jarenlang geadverteerd, zie ook screenshot Tado roadmap van 2017:
https://web.archive.org/w...p-de-ontwikkelingsroadmap-

Het rood omkaderde is nu dus NIET meer terug te vinden op de Tado site...
https://support.tado.com/...p-de-ontwikkelingsroadmap-
quote:
UTADDICT schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 15:29:
... alleen wil ik de functionaliteiten die al tijden op roadmaps worden beloofd.
Disclaimer zeker gemist onderaan het plaatje van deze oude 2017 roadmap ?

Tado belooft niks, maar als ze nieuwe features uitrollen, zou dat volgens hun jarenlange advertentie slogan ook voor huidige gebruikers uitgerold moeten worden..... Doen ze dat niet, dan is dat in mijn ogen jarenlange "MISLEIDING" geweest van Tado klanten, die juist daarop o.a. hun aankoop gebaseerd hebben :X

Dus bovenstaande letterlijk genomen, verwacht je met de hoge investeringskosten, die voor sommigen hier soms wel oplopen tot €1000,-, dat nieuwe features dan ook beschikbaar komen voor huidige gebruikers ZONDER EXTRA KOSTEN:
quote:
tado schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 15:53:
Alle features van de V3+ (Skills) kunnen ondersteund worden door de V3 hardware.
quote:
granturismo5 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 18:40:
Neemt niet weg dat de 'vroege' investeerder er niet heel blij mee zal zijn maar ziet er wel uit als een eerlijk en duidelijk verhaal.
Voor mij is het verhaal van de blogpost heel tegenstrijdig....

Dus kies je voor de V3 app, dan wordt heel merkwaardig, toch een "additional feature" je al ONTNOMEN zoals Climate Comfort en komen ze onderstaande belofte niet na :?

• Misha
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 06:57
Ik snap echt helemaal niks meer van de Tado. Gezien mijn kleine bijna geboren wordt, zit ik er aan te denken om het allemaal maar de deur uit te gooien en weer een simpel systeem te maken.

Ditmaal is het om de een of andere reden beneden niet 21 graden. Ik heb ingesteld dat ik het 24 uur per dag 21 graden wil hebben, maar om de een of andere reden was het vanochtend 18.9 graden. Hoe kan dat nou? Dat is een afwijking van 2.1 graden, dat is toch veel te veel? Je ziet in de statistieken dat hij ook gewoon doodleuk naar beneden blijft gaan

• mrtnhsp
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 08:31
lolgast schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 09:39:
[...]

Dit werkt bij mij ook niet inderdaad, nu net even getest
Staat een melding van op de site van Tado. Daar had ik nog niet gekeken. Ligt dus niet aan ons ;)

http://i67.tinypic.com/29zq8hc.jpg

• JBS
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Mijn Nest V3 ga ik vervangen door een Tado V3+ met een aantal radiatorkranen. Ondanks dat het aansluiten een fluitje van een cent zou zijn, ben ik toch iets of wat huiverig om om de CV te gaan rommelen (ondanks dat 't de komende week natuurlijk niet erg koud wordt ;)). Ik check het daarom graag even hier.

Huidige situatie met Nest Heat Link:

- Linker twee gaan naar stopcontact.
- OT en OT2 naar de ketel
- T1 en T2 naar de Nest thermostaat beneden.

Gevaarlijk om aannames te doen met draadjes, maar: Is het nu de bedoeling om OT1 en OT2 te verbinden met T1 en T2 zodat deze rechtstreeks vanuit de ketel naar de Tado thermostaat gaan? Twee draadjes op de rechtse - en + van de Tado thermostaat?

JBS wijzigde deze reactie 07-10-2018 10:58 (12%)

• JBS
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Kun je in V3+ app op een of andere manier de volgorde van de tegels beïnvloeden? Daarbij zou ik bijvoorbeeld de tegel 'Verwarmingsketel reparatiediensten' helemaal willen verwijderen...

Nog een vraag/suggestie: Hoe kun je handmatig de Afwezig stand aanpassen naar Aanwezig zonder daadwerkelijk thuis te komen? Voor nu ben ik de enige met de app en activeerde per ongeluk 'Afwezig' toen dat gesuggereerd werd door de app.

JBS wijzigde deze reactie 09-10-2018 09:36 (44%)

• rejer
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 14-10 20:47
Vraagje, ik heb mijn tado laten aansluiten maar mijn CV blijft oneindig stoken zonder dat ik 'm aan heb gezet (staat op 15)

1 en 2

ik heb ze gezet naar 3 en 4 (wat in die online handleiding bij de installatie stond)

Ik heb al een CV onderhoud bedrijf er na laten kijken (de cv zelf) die hebben de motor en drie weg klep vervangen. Heb ik iets fout gedaan?

CV = remeha quinta 28c

• menzo
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 09:50
rejer schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 11:00:
Vraagje, ik heb mijn tado laten aansluiten maar mijn CV blijft oneindig stoken zonder dat ik 'm aan heb gezet (staat op 15)
[Afbeelding]

1 en 2

ik heb ze gezet naar 3 en 4 (wat in die online handleiding bij de installatie stond)

Ik heb al een CV onderhoud bedrijf er na laten kijken (de cv zelf) die hebben de motor en drie weg klep vervangen. Heb ik iets fout gedaan?

CV = remeha quinta 28c
Op de ketel moet de draden op klem 1 en 2 op via OpenTherm te werken(zie 9.4.3 in de handleiding)

https://tweakers.net/ext/f/RzEUmFtWGybBeoGMDP3JFNCQ/thumb.png

En op service niveau moet instelling 9 op 00 staan. (zie 7.6.2 in de handleiding)
Pagina: 1 2 3

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True