Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:34
Ruubaan schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 15:15:
Ondertussen staat de cv hier ook te branden, alleen heb ik opgemerkt dat er in de uren dat de cv uitstaat de warmtewisselaar wordt warm gehouden zogenaamde ‘comfort stand’. Nu kon ik deze op mijn oude thermostaat gewoon uitzetten. Tot zover lukt dit nog niet met mijn Tado.

Het warm water uitzetten heeft geen invloed op de werking van de ketel.

Is er een mogelijkheid tot het uitzetten van de comfort stand? Het gaat om een Remeha tzerra Cw4

Zie onderstaande foto's

https://ibb.co/3cFHFfr
https://ibb.co/V0GLN8f
Ik heb de comfort stand gewoon uitgezet op mijn Remeha ketel op de ketel zelf, en daarbij in de Tado app ook warm water op uit gezet. Op ketel deze functie uitzetten is minuutje werk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
ray_alcalde schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 15:37:
[...]
Ik vraag me af of het geluid weg zou zijn indien ik een standaard thermostaat van Vaillant zou plaatsen, en gewone thermostatische kranen, ipv heel de tado setup (niettegenstaande dat ik tado een heel leuk systeem vind, maar het geluid stoort me gewoon echt => wordt er 's nachts ook wakker van als er ergens warmtevraag is).
Ik zou dan eerder de oorzaak weghalen, zijnde een pomp met teveel doorstroming.
Kan er in je ketel geen andere versie van je pomp gemonteerd worden die je handmatig kan regelen?

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray_alcalde
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-03 08:21
Motorfret schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 16:24:
[...]

Ik zou dan eerder de oorzaak weghalen, zijnde een pomp met teveel doorstroming.
Kan er in je ketel geen andere versie van je pomp gemonteerd worden die je handmatig kan regelen?
Ik heb ze momenteel ingesteld op 50% van het max vermogen, minder gaat niet.
Of dat ze helemaal vervangen kan worden dat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruubaan
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-04 14:32
Razer schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 15:52:
[...]

Ik heb de comfort stand gewoon uitgezet op mijn Remeha ketel op de ketel zelf, en daarbij in de Tado app ook warm water op uit gezet. Op ketel deze functie uitzetten is minuutje werk :)
Ik gok dat ik daarvoor de oude thermostaat nodig heb? Deze heb ik natuurlijk net verkocht.

Peugeot E208 GT --- 6400 WP Z —

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-04 17:02
Ruubaan schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 17:00:
[...]

Ik gok dat ik daarvoor de oude thermostaat nodig heb? Deze heb ik natuurlijk net verkocht.
Ik heb tot nu toe geen enkele ketel meegemaakt waarop je warmwater functie niet direct op de ketel kon uitzetten.
Ervaring met 3 ketels tot nu toe.

Pak het boekje er bij. Daar in staat vast hoe en wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
  • Laatst online: 07:34
Ruubaan schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 17:00:
[...]

Bij mij moest dit fysiek op de ketel in het instellingen menu. Heb dit toen in handleiding opgezocht. Ik had een Remeha Avanta ketel. Weet niet zeker of dit in jou serie ook kan. Zou je even in de handleiding naar comfortstand moeten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QempZoR
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:59
QempZoR schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:10:
Sinds een tijd ook blije eigenaar van Tado; Ik vind het opzich een prachtig systeem. Vooral dat ik kamers afzonderlijk kan bedienen en instellen. Top.

Ik loop echter tegen het volgende probleem aan.
Wanneer ik de temperatuur in een kamer handmatig (via de app) bijvoorbeeld een graad hoger instel voor een bepaalde tijd; vervolgens toch opeens wegga (overschakel naar Afwezig) stelt Tado de temperatuur niet automatisch in naar de afwezigheidstemperatuur.

Dit gebeurd zowel als ik handmatig de afwezigheid activeer als via geolocatie (ik heb een Auto-Assist abbo)
Ook heb ik de kamers ingesteld op: "Handmatige bediening op het Tado apparaat: Tot de volgende automatische verandering"

PS: Als ik het op de knop verander; staat in de app: Tot xx:xx in thuismodus
Dus hij doet wel wat ik wil als ik de temperatuur echt handmatig bedien via de knoppen.
Kan dit dus ook geregeld worden als ik het handmatig via de app aanpas?
chippie777 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 15:53:
@tado, dus wanneer iemand een handmatige verandering in de app voor een kamer maakt dan blijft deze “eeuwig” in stand? Ongeacht welke instelling in de app?
Wanneer ik op jullie site kijk dan zie ik het volgende:
https://support.tado.com/nl/articles/3405566
Daar lijkt het er op dat ik de keuze heb, om het bevoordeeld tot het volgende tijdsblok te doen.
Cap schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:02:
[...]

Gewoon een keuzeswitch in de instellingen: geolocatie overruled handmatige instelling Ja / Nee.

Opgelost. Voor elk wat wils.

Maar ja... ;)
heraut schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:05:
[...]

Volledig mee eens. Ik zou van Tado verwachten dat het standaard zo slim en energiezuinig mogelijk is ingesteld. Dus bij afwezigheid alles op afwezig. Eventueel met een advanced optie om dat uit te schakelen.
@tado Zouden jullie inhoudelijk willen reageren op bovenstaande? Ik vraag me af of jullie dit verzoek/bug/fail/"Feature Request" al vaker hebben gehad en het eventueel overwegen om toch (opnieuw) in te bouwen. Blijkbaar zat het in de vorige versie van de app wel, nu hebben we hier iPhones, dus een oude versie installeren kan helaas niet. Bij voorbaat dank :)

[i]PS: Ik denk dat jullie een hoop gebruikers blij kunnen maken als dit wordt gefixt; en ik verwacht dat veel mensen bovenstaande niet eens door hebben :+

[ Voor 3% gewijzigd door QempZoR op 26-10-2020 19:40 ]

Smarthome - HomeAssistant | Zigbee2MQTT | Homekit | Philips Hue | Synology | Unifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kweetnie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-03 21:40
Met dank aan dit topic, uiteindelijk de knoop doorgehakt. En bijna het hele huis voorzien van Tado, gelijk alles aan Homey gehangen. De installatie is een duidelijk en eenvoudig process, echter de ketel koppeling is een mindere ervaring. Jammer dat je een aanvraag voor handleiding moet indienen en dan weer wachten. Maar goed beetje via internet en goed nadenken kom je er ook wel.
Alles aangesloten op een Remeha Tzerra M39, waar eerst een eTwist aanzat. Die overigens volgens Tado niet compatible is, maar komt door de ingebouwde gateway in de ketel. Eerst die loshalen en dan direct op OpenTherm aansluiten.

Nu eens kijken hoe het de komende dagen blijft werken, wel viel me gelijk die open raam meldingen op... Die staan inmiddels in diverse ruimtes uit. Jammer dat je die niet kan tweaken, nu krijg je te snel een melding, bijvoorbeeld van de badkamer waar niet eens een raam in zit, maar als de deur opengaat heb je die melding te pakken.

Ben er nog niet over uit of alles via schema's nou de manier to go is, of dat je daardoor juist meer gaat stoken ipv af en toe aanzetten waar nodig. En of dat ik het dan via Homey ga instellen, met diverse checks en triggers of dat het nodig/zinvol is in die ruimte. (wel of niet aanwezig in de bewuste kamer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingeling
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-04 19:07
Heeft een van de welgewaardeerde forumleden misschien een suggestie hoe mijn Tado slimme radiatorknoppen met de bridge te kunnen laten praten 2 verdiepingen lager?

Mijn situatie is dat ik een zolder heb waar ik graag de 2 radiatoren slim aan en uit wil kunnen zetten, en de Tado thermostaat hangt in de woonkamer. Om boven te verwarmen als het beneden al warm is zal beneden dus dicht moeten schakelen en boven open bijvoorbeeld.
Om die reden heb ik op zolder nu 2 knoppen en in de woonkamer 4 knoppen. De laatstgenoemde 4 praten netjes met de bridge en thermostaat, maar helaas de 2 knoppen op zolder niet.

Ik dacht bij aanschaf dat een 2e bridge zou zorgen voor een soort extentie over het netwerk, maar dit blijkt niet het geval. Dit wordt dan een nieuwe instantie bij Tado, die dan dus niet schakelt met de thermostaat (weg slimmigheid). Toen ik dacht dat een extender van Tado mijn probleem zou verhelpen bleek dat een unit te zijn die je op je ketel zet, en geen repeat functie heeft zoals ik dacht.

Ik zit dus nu eigenlijk met een half-af situatie die niet werkt zoals ik had gehoopt... en verbaas me er ook grondig over dat Tado niet iets heeft om het signaal te versterken zoals bij Zigbee en Zwave gebruikelijk is. Iemand een 3rd party oplossing gevonden wellicht die het 868Mhz 6lowpan signaal repeat?
Het zo ook briljant zijn als Tado een andere firmware voor de bridge maakt zodat je die gewoon aan je bestaande config kan toevoegen, maar dat is dan bij deze een feature request I guess.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruubaan
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-04 14:32
Tartarus schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 17:04:
[...]

Ik heb tot nu toe geen enkele ketel meegemaakt waarop je warmwater functie niet direct op de ketel kon uitzetten.
Ervaring met 3 ketels tot nu toe.

Pak het boekje er bij. Daar in staat vast hoe en wat.
Het service boekje refereert naar de Isense of Etwist. Dit is dus ook niet mogelijk op de ketel omdat er maar twee draai knopjes zijn die de temperatuur van de cv en sww kunnen bedienen.

Iemand anders een idee of ervaring?

Peugeot E208 GT --- 6400 WP Z —

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow343
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-11-2024
Hoi!

Ik heb een klein probleempje thuis. Het kan aan mezelf liggen maar ik snap het even niet meer.

Ik heb op mijn Rehema ketel een tado geinstalleerd die mijn huis warm houdt. Nu heb ik in de slaapkamer een radiatorknop en in de gang (die altijd uitstaat).

In de woonkamer wordt alles bestuurd door de thermostaat en de slaapkamer stel ik in om die in de avond op 19 graden te zetten.

Wanneer ik dit zonder slim schema deed werkte dit prima. Alleen merkte ik ook dat de woonkamer door stookte terwijl de slaapkamer de boel op temperatuur hield. Ik was 1 keer vergeten de slaapkamer uit te doen in de nacht die hem keurig op 19 hield maar de woonkamer stond de volgende ochtend op 26 graden.

Nu heb ik een schema ingesteld wat als volgt is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wpLW3WFbgVcax2V-SRk1cSHdvlU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/d59ZrWNZGSODbeqMBZq7YJ6a.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Z18VY3YTyhlqg2FdHcpMuWimP8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/bZWKoDeeIr29xIcSK804Cu9n.png?f=fotoalbum_tile

Nu slaat beneden keurig aan maar zijn er 2 probleempjes. 1 de slaapkamer gaat niet aan op doe tijd. Hij blijft koud. 2, beneden blijft doordraaien tenzij ik alles uit zet.

Jullie enig idee wat ik fout doe? Hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04 00:03
Kingeling schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 20:25:
Heeft een van de welgewaardeerde forumleden misschien een suggestie hoe mijn Tado slimme radiatorknoppen met de bridge te kunnen laten praten 2 verdiepingen lager?

Mijn situatie is dat ik een zolder heb waar ik graag de 2 radiatoren slim aan en uit wil kunnen zetten, en de Tado thermostaat hangt in de woonkamer. Om boven te verwarmen als het beneden al warm is zal beneden dus dicht moeten schakelen en boven open bijvoorbeeld.
Om die reden heb ik op zolder nu 2 knoppen en in de woonkamer 4 knoppen. De laatstgenoemde 4 praten netjes met de bridge en thermostaat, maar helaas de 2 knoppen op zolder niet.

Ik dacht bij aanschaf dat een 2e bridge zou zorgen voor een soort extentie over het netwerk, maar dit blijkt niet het geval. Dit wordt dan een nieuwe instantie bij Tado, die dan dus niet schakelt met de thermostaat (weg slimmigheid). Toen ik dacht dat een extender van Tado mijn probleem zou verhelpen bleek dat een unit te zijn die je op je ketel zet, en geen repeat functie heeft zoals ik dacht.

Ik zit dus nu eigenlijk met een half-af situatie die niet werkt zoals ik had gehoopt... en verbaas me er ook grondig over dat Tado niet iets heeft om het signaal te versterken zoals bij Zigbee en Zwave gebruikelijk is. Iemand een 3rd party oplossing gevonden wellicht die het 868Mhz 6lowpan signaal repeat?
Het zo ook briljant zijn als Tado een andere firmware voor de bridge maakt zodat je die gewoon aan je bestaande config kan toevoegen, maar dat is dan bij deze een feature request I guess.
Hier zou ik ook direct een tweede bridge kopen, om aan het internet op zolder te koppelen, zodat ik over gans het huis een stabiele verbinding heb, nu heb ik wel een verbinding, maar ik denk dat 1 kamer beetje aan randje is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

-knip-
Hoe heb je je Bridge geplaatst?
Dicht bij je Router?
Met wat langere kabels (1 a 2 meter) helpt al enorm om het bereik te vergroten.
Ook de Bridge rechtop zetten helpt.

Anders met bijvoorbeeld een devolo (lan over de 220v lijn) de Bridge op de eerste verdieping plaatsen?

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingeling
Dragunov schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 20:49:
[...]

Hier zou ik ook direct een tweede bridge kopen, om aan het internet op zolder te koppelen, zodat ik over gans het huis een stabiele verbinding heb, nu heb ik wel een verbinding, maar ik denk dat 1 kamer beetje aan randje is...
Nou.. Dat heb ik dus gedaan, maar dat is niet hoe een bridge werkt blijkbaar :)
Er is per Tado setup maar 1 bridge toegestaan zoals het assortiment er nu voorstaat. Het zou perfect zijn als je een tweede bridge zou kunnen schakelen als repeater / extender over het netwerk.

@tado kan dit misschien worden bekeken als mogelijkheid?

[ Voor 4% gewijzigd door Kingeling op 26-10-2020 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingeling
Motorfret schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 20:52:
[...]

Hoe heb je je Bridge geplaatst?
Dicht bij je Router?
Met wat langere kabels (1 a 2 meter) helpt al enorm om het bereik te vergroten.
Ook de Bridge rechtop zetten helpt.

Anders met bijvoorbeeld een devolo (lan over de 220v lijn) de Bridge op de eerste verdieping plaatsen?
Bridge ligt momenteel in de televisiekast in de woonkamer, maar je hebt een punt dat ik hem natuurlijk ergens anders ook (bedraad) zou kunnen aansluiten. Zou ik even moeten kijken of ik hiervoor op een tussenverdieping iets kan regelen en dan hopen dat hij het haalt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:36

GVR

QempZoR schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 19:39:
[...]

[...]

[...]

[...]

@tado Zouden jullie inhoudelijk willen reageren op bovenstaande? Ik vraag me af of jullie dit verzoek/bug/fail/"Feature Request" al vaker hebben gehad en het eventueel overwegen om toch (opnieuw) in te bouwen. Blijkbaar zat het in de vorige versie van de app wel, nu hebben we hier iPhones, dus een oude versie installeren kan helaas niet. Bij voorbaat dank :)

[i]PS: Ik denk dat jullie een hoop gebruikers blij kunnen maken als dit wordt gefixt; en ik verwacht dat veel mensen bovenstaande niet eens door hebben :+
Niks nieuws voor Tado: https://community.tado.co...randering-incl-geofencing

Ik hoop echt dat ze dit issue oppakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kweetnie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-03 21:40
Het is zeker jammer dat je het bereik niet kan verbeteren, met een repeater of iets. Heb nu mijn bridge moeten verplaatsen om zo het bereik te optimaliseren.

Is het mogelijk, om ergens in de app, homey, HA te zien of de ketel nog bezig is? Heb af en toe het idee dat die nog staat te stoken, terwijl er geen enkele radiator er om vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR

GVR

Shadow343 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 20:48:
Hoi!

Ik heb een klein probleempje thuis. Het kan aan mezelf liggen maar ik snap het even niet meer.

Ik heb op mijn Rehema ketel een tado geinstalleerd die mijn huis warm houdt. Nu heb ik in de slaapkamer een radiatorknop en in de gang (die altijd uitstaat).

In de woonkamer wordt alles bestuurd door de thermostaat en de slaapkamer stel ik in om die in de avond op 19 graden te zetten.

Wanneer ik dit zonder slim schema deed werkte dit prima. Alleen merkte ik ook dat de woonkamer door stookte terwijl de slaapkamer de boel op temperatuur hield. Ik was 1 keer vergeten de slaapkamer uit te doen in de nacht die hem keurig op 19 hield maar de woonkamer stond de volgende ochtend op 26 graden.

Nu heb ik een schema ingesteld wat als volgt is:

[Afbeelding][Afbeelding]

Nu slaat beneden keurig aan maar zijn er 2 probleempjes. 1 de slaapkamer gaat niet aan op doe tijd. Hij blijft koud. 2, beneden blijft doordraaien tenzij ik alles uit zet.

Jullie enig idee wat ik fout doe? Hoor het graag!
Hoe ziet je setup er precies uit? Tado thermostaat in de woonkamer, en 2 kamers met een Tado thermostaatknop? En in je woonkamer dan, heb je daar ook tado knoppen op de radiatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow343
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-11-2024
GVR schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 23:01:
[...]

Hoe ziet je setup er precies uit? Tado thermostaat in de woonkamer, en 2 kamers met een Tado thermostaatknop? En in je woonkamer dan, heb je daar ook tado knoppen op de radiatoren?
Nee daar zitten geen knoppen dus dat zal denk ik ook het probleem zijn, overigens had mijn knop in de slaapkamer kuren. Die gaf op de knop aan dat de batterijen leeg waren (logisch dat die dan niet aan ging) in de app was de batterij goed dus de knop eraf gedraaid en erop en hij lijkt het weer te doen.

Knoppen zijn dus in de woonkamer ook noodzakelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GVR

GVR

Shadow343 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 07:18:
[...]

Nee daar zitten geen knoppen dus dat zal denk ik ook het probleem zijn, overigens had mijn knop in de slaapkamer kuren. Die gaf op de knop aan dat de batterijen leeg waren (logisch dat die dan niet aan ging) in de app was de batterij goed dus de knop eraf gedraaid en erop en hij lijkt het weer te doen.

Knoppen zijn dus in de woonkamer ook noodzakelijk
Klopt, anders kan je de andere kamers nooit apart van de woonkamer verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bauk
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 28-04 13:02
Dag allen,

Na een hele rits aan mails heen en weer met Tado probeer ik toch maar hier mijn geluk. Wat heb ik aan installatie (een herhaling van peppie dus):

- Intergas Kombi Compact HRE36/30
- Honeywell VC0413 tweewegklep
- BG: Vloerverwarming en Tado Wireless op opentherm
- 1e/2e: tado wired (badkamer) op on/off, radiatoren (kamers) met de radiator tado's.
--> opgezet op basis van een wireless kit, een kit van 4 radiator thermostaten en een additional wired thermostat.

De twee muurthermostaten kreeg ik netjes aan de praat. Bij testen kreeg ik mooi voor elkaar dat bij aanvraag bg netjes naar bg werd gestuurd en bij aanvraag wired thermostat 1e netjes naar badkamer werd gestuurd.

Wat echter niet lukte was om de radiatoren te laten praten met de badkamer. Die aanvraag ging naar bg. Wat blijkt: de "affiniteit" van de radiatoren was op die van de bg. Dit lukt me niet om in te stellen (zeker op de radiator kleppen) en wat nu is ingesteld door Tado is het volgende:
I confirm that your wireless receiver is set to heating circuit 1 in Opentherm with your Wireless Temperature Sensor registered in the Woonkamer room.
I confirm that your Smart Thermostat is configured on heating circuit 2 in Relay, and that all other rooms are linked to this thermostat to make heat requests.
En dit werkt gedeeltelijk.
De 1e/2e (thermostaat en radiatoren) warmen de badkamer/kamers op, waar andere kamers koel blijven. (y)
Maar nu wil de woonkamer niet opwarmen. <<Ik kan nu even niet controleren of de ketel is aangeslagen.>>

- Weten jullie misschien waarom het eerst wel werkte met de aanvragen vanuit de twee thermostaten en nu niet meer, sinds de radiatoren van "affiniteit" gewijzigd zijn (dat goed werkt....)?
- Ik weet dat ik prima had kunnen volstaan met twee bedrade thermostaten, maar een wireless kit kan toch ook zelfstandig functioneren als bedrade versie...?
- Tado blijft denken dat ik casus 2 heb, maar deze casus staat niet in deze opsomming, of zie ik dat verkeerd?

[ Voor 4% gewijzigd door bauk op 27-10-2020 11:35 . Reden: taalvoutjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De enige oplossing: zet de tado bridge centraal in huis.
Alles moet verbinden met deze bridge.

U kunt het bereik van de tado bridge niet vergroten en ook zijn "repeaters" niet mogelijk.

Lukt het niet, dan is uw huis helaas niet geschikt voor tado.
bauk schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:16:
Dag allen,

Na een hele rits aan mails heen en weer met Tado probeer ik toch maar hier mijn geluk. Wat heb ik aan installatie (een herhaling van peppie dus):

- 1e/2e: tado wired (badkamer) op on/off, radiatoren (kamers) met de radiator tado's.
--> opgezet op basis van een wireless kit, een kit van 4 radiator thermostaten en een additional wired thermostat.

De twee muurthermostaten kreeg ik netjes aan de praat. Bij testen kreeg ik mooi voor elkaar dat bij aanvraag bg netjes naar bg werd gestuurd en bij aanvraag wired thermostat 1e netjes naar badkamer werd gestuurd.

Wat echter niet lukte was om de radiatoren te laten praten met de badkamer. Die aanvraag ging naar bg. Wat blijkt: de "affiniteit" van de radiatoren was op die van de bg. Dit lukt me niet om in te stellen (zeker op de radiator kleppen) en wat nu is ingesteld door Tado is het volgende:

[...]

En dit werkt gedeeltelijk.
De 1e/2e (thermostaat en radiatoren) warmen de badkamer/kamers op, waar andere kamers koel blijven. (y)
Maar nu wil de woonkamer niet opwarmen. <<Ik kan nu even niet controleren of de ketel is aangeslagen.>>

- Weten jullie misschien waarom het eerst wel werkte met de aanvragen vanuit de twee thermostaten en nu niet meer, sinds de radiatoren van "affiniteit" gewijzigd zijn (dat goed werkt....)?
- Ik weet dat ik prima had kunnen volstaan met twee bedrade thermostaten, maar een wireless kit kan toch ook zelfstandig functioneren als bedrade versie...?
- Tado blijft denken dat ik casus 2 heb, maar deze casus staat niet in deze opsomming, of zie ik dat verkeerd?
Stuur een lijst met kamers naar support en geef heel duidelijk aan:

These rooms need to request heat from RUXxxxxxx

These rooms need to request heat from BRxxxxxxx
QempZoR schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 19:39:
[...]

[...]

[...]

[...]

Graag een feature request topic openen op het tado forum en dan iedereen laten upvoten.
https://community.tado.co...e%C3%ABn-en-verbeteringen

[ Voor 45% gewijzigd door tado op 27-10-2020 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QempZoR
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:59
tado schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:01:
Graag een feature request topic openen op het tado forum en dan iedereen laten upvoten.
https://community.tado.co...e%C3%ABn-en-verbeteringen
Bedankt, jammer dat jullie niet verwijzen naar het reeds bestaande feature request.
GVR schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 23:00:
[...]

Niks nieuws voor Tado: https://community.tado.co...randering-incl-geofencing

Ik hoop echt dat ze dit issue oppakken
Blijkbaar stampt dat request al uit dec '19
ik ben benieuwd...

Smarthome - HomeAssistant | Zigbee2MQTT | Homekit | Philips Hue | Synology | Unifi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GVR

GVR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-04 12:59
Klopt de productspecificatie dan wel? Want zoals ik het begrijp is het geen mesh maar een hub netwerk, waarbij alle termostaatkranen direct met de bridge verbinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FWFKNEHPyfZ2Lr3oZUVjXUk3GDw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/heh5KVLU1loTIKnkbfgQAHnl.png?f=user_large

Hierdoor (en het feit dat er geen extender bridge is) twijfel ik of het haalbaar is in mijn huis. Lengte huis is 28 meter, met thermostaten op 3 verdiepingen en de thermostaat van de vloerverwarming in de kelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-04 18:48
DaCoTa schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:13:
Klopt de productspecificatie dan wel? Want zoals ik het begrijp is het geen mesh maar een hub netwerk, waarbij alle termostaatkranen direct met de bridge verbinden.
Goed gevonden, en een lekker consistent verhaal weer ;-)

Wat ik aan specificaties kan terugvinden werkt 6LoWPAN een beetje als Zigbee. Je hebt 2 soorten apparaten: versies die 'actief' meedoen in de mesh, en versies die 'passief' zijn en alleen data afleveren aan de actieve devices.

Mijn gokje is dat Tado alleen passieve devices heeft in het netwerk vanwege de batterij voeding (behalve de hub dan), maar dat de sales afdeling mesh wel gaaf vond klinken en dat dus in de folder heeft gezet.

Misschien werkt de extentie-kit wel als actief device mee. Die heeft netvoeding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVPHgeBAV7QNmyw233e_aGEunaE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jwe92RtRjoFcvNEuMyPqJAxL.jpg?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door jeanpaulh op 27-10-2020 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
jeanpaulh schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:58:
[...]
Goed gevonden, en een lekker consistent verhaal weer ;-)

Wat ik aan specificaties kan terugvinden werkt 6LoWPAN een beetje als Zigbee. Je hebt 2 soorten apparaten: versies die 'actief' meedoen in de mesh, en versies die 'passief' zijn en alleen data afleveren aan de actieve devices.

Mijn gokje is dat Tado alleen passieve devices heeft in het netwerk vanwege de batterij voeding (behalve de hub dan), maar dat de sales afdeling mesh wel gaaf vond klinken en dat dus in de folder heeft gezet.

Misschien werkt de extentie-kit wel als actief device mee. Die heeft netvoeding.

[Afbeelding]
Ik snap dat de kranen geen meshnetwerk in de lucht kunnen houden vanwege de batterij.

De extensie kit heeft volgens mij geen verbinding met de kranen, alleen de bridge heeft dat, voor zover ik het begrijp.

Misschien is tado het dan toch nog niet. Wachten op een soortgelijk product wat wel een mesh heeft, en een accupack met een usb aansluiting zodat je ze gewoon met een battery pack kunt opladen, ipv alleen dmv vervangen niet-oplaadbare batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:41
Ik heb interesse in de Tado thermostaat. Ik lees goede reviews en de mogelijkheden spreken mij aan.

Nou had ik zojuist een adviseur voor een nieuwe CV-ketel over de vloer. Ik ga voor een nieuwe nefit ketel, dit doe ik omdat in mijn huidige nefit ketel een productie fout zit waardoor ik in aanmerking kom voor 600 retour, mits ik een nieuwe nefit koop. Nou gaf deze adviseur aan dat het protocol van nefit niet zo goed omgaat met het protocol van Tado. Hierdoor kan je meer gas verstoken. Zijn advies is meer richting een Honeywell die beter is ontworpen voor Nefit. Nu vraag ik mij of iemand met een Tado meer verbruik heeft ervaren met een Nefit ketel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GVR

GVR

Zaratrass schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:46:
Ik heb interesse in de Tado thermostaat. Ik lees goede reviews en de mogelijkheden spreken mij aan.

Nou had ik zojuist een adviseur voor een nieuwe CV-ketel over de vloer. Ik ga voor een nieuwe nefit ketel, dit doe ik omdat in mijn huidige nefit ketel een productie fout zit waardoor ik in aanmerking kom voor 600 retour, mits ik een nieuwe nefit koop. Nou gaf deze adviseur aan dat het protocol van nefit niet zo goed omgaat met het protocol van Tado. Hierdoor kan je meer gas verstoken. Zijn advies is meer richting een Honeywell die beter is ontworpen voor Nefit. Nu vraag ik mij of iemand met een Tado meer verbruik heeft ervaren met een Nefit ketel?
Onzin. Ik had ook een 'foute' nefit topline en heb met korting de trendline genomen. Werkt prima met Tado.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-04 12:13

Edmin

Crew Council

get on my horse!

DaCoTa schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:41:
[...]

Ik snap dat de kranen geen meshnetwerk in de lucht kunnen houden vanwege de batterij.

De extensie kit heeft volgens mij geen verbinding met de kranen, alleen de bridge heeft dat, voor zover ik het begrijp.

Misschien is tado het dan toch nog niet. Wachten op een soortgelijk product wat wel een mesh heeft, en een accupack met een usb aansluiting zodat je ze gewoon met een battery pack kunt opladen, ipv alleen dmv vervangen niet-oplaadbare batterijen.
Waarom probeer je het niet gewoon en stuur je de boel terug als het niet werkt?
Ik heb ook een paar kranen op verveldne plekken en grote afstand, waar mijn Ubiquiti apparatuur zelfs geen WiFi signaal naartoe gezonden krijgt (o.a. door 2 grote staalconstructies). De kranen doen het echter prima.

edit: @Zaratrass ik heb zelf ook een Nefit Topline ketel. Werkt al vanaf dag 1 zonder problemen. Mijn verbruik is afgenomen na installatie van Tado, maar ik kom van een buitentemperatuurgestuurde regeling af. Is niet te vergelijken.

[ Voor 11% gewijzigd door Edmin op 27-10-2020 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
Edmin schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 21:13:
[...]

Ik heb ook een paar kranen op verveldne plekken en grote afstand, waar mijn Ubiquiti apparatuur zelfs geen WiFi signaal naartoe gezonden krijgt (o.a. door 2 grote staalconstructies). De kranen doen het echter prima.

edit: @Zaratrass ik heb zelf ook een Nefit Topline ketel. Werkt al vanaf dag 1 zonder problemen. Mijn verbruik is afgenomen na installatie van Tado, maar ik kom van een buitentemperatuurgestuurde regeling af. Is niet te vergelijken.
Dank voor je reactie, mijne werkt ook prima. Ik heb nog een budget over van mijn energiebespaarbudget (afgesloten bij mijn hypotheek) dit incombinatie met het bedrag dat ik terug krijg wil ik een nieuwe ketel. Daarnaast wordt met ketel niet meer in onderhoud genomen, omdat mijn rook afvoerbuis niet aan de laatste richtlijnen voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Zaratrass schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 22:02:
[...]

Dank voor je reactie, mijne werkt ook prima. Ik heb nog een budget over van mijn energiebespaarbudget (afgesloten bij mijn hypotheek) dit incombinatie met het bedrag dat ik terug krijg wil ik een nieuwe ketel. Daarnaast wordt met ketel niet meer in onderhoud genomen, omdat mijn rook afvoerbuis niet aan de laatste richtlijnen voldoet.
Mijn Topline had een nieuwe brander volgens het register van Nefit. Twee jaar later constateert mijn onderhoudsmonteur dat hij zo krom als een hoepel is en lekt. Halve binnenwerk is toen onder garantie vervangen. Ik zag het met die 600 euro vergoeding niet zitten om een 8 jaar oude ketel te vervangen dus ben voor de reparatie gegaan. Ach ja, wat is wijsheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
Edmin schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 21:13:
[...]
Ja, dat kan, maar ik wacht even op een aanbieding. Met 20 radiatoren en nog wat spul tikt het nogal aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bauk
Mijn issue eerder lijkt (toch) opgelost:
bauk schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:16:
[...]

....

[...]
Tado heeft op mijn verzoek de "affiniteit" van de radiatorknoppen naar de smart thermostat gezet (HC02). Hierdoor krijg ik netjes de juiste aanvraag voor de juiste uitvoer vanuit de CV. Zij het dat de BG hééél langzaam opwarmt. In verschillende ruimtes wat overshoots, maar ik wijt dat even aan het inleren.

Tado gaf gisteren aan te denken dat ik casus 2 heb. Dat is in IMHO niet zo: de casus met een pendelende VC4013 (oid) staat er niet staat niet in deze opsomming, of zie ik dat verkeerd? Is het een idee voor @tado om dit scenario te benoemen, meerdere (virtuele) ketels? Ik denk dat deze setup vaker wordt geleverd in de nieuwbouw van Nederland...

In elk geval hoop ik dat mijn bijdrage voor de toekomstige Tado gebruiker terug te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Zaratrass schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:46:

Het is eerder zo dat Nefit nog steeds weigert het opensource protocol OpenTherm te implementeren. Ze verkopen er echter wel omvormers voor omdat ze best weten dat veel gebruikers OpenTherm willen.

https://wifithermostaten.nl/nefit-opentherm-converter.html

Klein moeite om zo'n printje in je ketel te bouwen (of het goed werkt is weer een 2e vraag).
Standaarden volledig volgen is helaas ook niet altijd vanzelfsprekend.

[ Voor 3% gewijzigd door acidfever op 28-10-2020 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
acidfever schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:02:
[...]
Het is eerder zo dat Nefit nog steeds weigert het opensource protocol OpenTherm te implementeren. Ze verkopen er echter wel omvormers voor omdat ze best weten dat veel gebruikers OpenTherm willen.

Klein moeite om zo'n printje in je ketel te bouwen (of het goed werkt is weer een 2e vraag).
Ik heb die tussen een Nefit Topline en een Plugwise Anna thermostaat, en dat werkt. Vraag me af of deze door Nefit zelf gemaakt worden overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
acidfever schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:02:
[...]

Standaarden volledig volgen is helaas ook niet altijd vanzelfsprekend.
Ik hoef deze converter er niet persee tussen te plaatsen om Tado (goed)werkend te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GVR

GVR

Zaratrass schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:07:
[...]

Ik hoef deze converter er niet persee tussen te plaatsen om Tado (goed)werkend te krijgen?
Klopt! die converter is overbodig. Als je gaat zoeken op internet kom je ook topics tegen van mensen die de converter speciaal gekocht hebben maar er daarna achterkomen dat het helemaal niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bauk schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:15:
Mijn issue eerder lijkt (toch) opgelost:

[...]

Tado heeft op mijn verzoek de "affiniteit" van de radiatorknoppen naar de smart thermostat gezet (HC02). Hierdoor krijg ik netjes de juiste aanvraag voor de juiste uitvoer vanuit de CV. Zij het dat de BG hééél langzaam opwarmt. In verschillende ruimtes wat overshoots, maar ik wijt dat even aan het inleren.
Interessant, kan je iets meer uitleggen wat je met die "affiniteit" bedoelt en wat het precies oplost? HC02 staat voor "heating circuit 02" toch, en niet voor een thermostaat? Dus inderdaad als je 2 zones/kleppen/verdiepingen hebt dan zijn er 2 heating circuits.
Tado gaf gisteren aan te denken dat ik casus 2 heb. Dat is in IMHO niet zo: de casus met een pendelende VC4013 (oid) staat er niet staat niet in deze opsomming, of zie ik dat verkeerd? Is het een idee voor @tado om dit scenario te benoemen, meerdere (virtuele) ketels? Ik denk dat deze setup vaker wordt geleverd in de nieuwbouw van Nederland...
Mijn situatie is in ieder geval zo: 1 cv ketel
- 1 zone met klep beneden met thermostaat
- 1 zone zonder klep boven met in een kamer 1 thermostaat en radiatorknoppen, overige ruimtes radiatorknoppen
- bypass ivm voorkomen aanslaan pomp terwijl de klep / knoppen nog dicht staan

Ik zou het niet "case 2" willen noemen maar "case 2b" :P

Case 2 thermostaten + extensiekit: extensiekit regelt ketel, thermostaten regelen de kleppen

Case 2b thermosta(a)t(en) + extensiekit + radiatorknoppen: extensiekit regelt ketel, thermostaat zone 1 regelt klep, radiatorknoppen + thermostaat regelen de warmtevraag zone 2

https://support.tado.com/hc/en-gb/articles/360015267872

Tekeningetje "2b" (klep zit in werkelijkheid dichter bij de Cv, maar dat boeit niet).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nmY9Vr-9EzYm58MIia_e6iVnXOc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SpOy7BGbIgsugqEgu3PRy9z7.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bauk
Cap schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:21:
[...]

Interessant, kan je iets meer uitleggen wat je met die "affiniteit" bedoelt en wat het precies oplost? HC02 staat voor "heating circuit 02" toch, en niet voor een thermostaat? Dus inderdaad als je 2 zones/kleppen/verdiepingen hebt dan zijn er 2 heating circuits.
@tado zal vast beter kunnen uitleggen dan ik, maar:
Toen ik met Tado begon, had ik eerst géén additional (wired) thermostat. Ik was namelijk eerst van plan om alleen de bovenverdieping te voorzien van Tado. Later toch een extra wired thermostaat toegevoegd ivm warm water. Bij het toevoegen van de radiatorthermostaten stelt deze nieuwe zich in om zijn aanvraag te sturen naar een (beschikbare) smart/wireless thermostaat (of staat het standaard op HC01).

* bauk Heeft bij nader inzien eea prima kunnen doen zonder extra smart thermostaat beneden, maar het hebben van ww aansturing is een mooie plus nu.

Voeg je een radiatorthermostaat toe en/of je wilt dat de aanvraag niet meer naar een andere smart /wireless thermostaat wilt, zal je hem naar een thermostaat om moeten laten zetten. Nu heb ik dat met serienummers gedaan - via Tado, maar ik denk dat je zelf via de smartthermostaten HC0x in zou kunnen stellen. Wat ik daar alleen heb meegemaakt, is dat het opslaan niet lukte. En voor de radiatorthermostaten heb ik geen idee of je het zelf zou kunnen doen.

* bauk heeft de term affiniteit gekozen, maar als dat beter kan, roep maar :)
[...]

Mijn situatie is in ieder geval zo: 1 cv ketel
- 1 zone met klep beneden met thermostaat
- 1 zone zonder klep boven met in een kamer 1 thermostaat en radiatorknoppen, overige ruimtes radiatorknoppen
- bypass ivm voorkomen aanslaan pomp terwijl de klep / knoppen nog dicht staan

Ik zou het niet "case 2" willen noemen maar "case 2b" :P

[...]
Dat stukje van de bypass vind ik lastig te bevatten ;), als dat ding autonoom opereert dan zou je het mogelijk gelijk kunnen stellen aan die VC4013. Had de nodige tijd nodig om mijn eigen situatie te doorgronden - maar als het gaat om het aanroepen van de thermostaat vanaf radiatorknoppen wilt regelen zonder dat de aanvraag naar beneden aan de slag gaat, dan is (denk ik) idd de affiniteit your way to go. Maar helaas: ymmv, sorry.
Case 2 thermostaten + extensiekit: extensiekit regelt ketel, thermostaten regelen de kleppen
Wat is het onderscheid tussen klep en ketel in dit zinnetje dan? Zoals ik het nu begrijp is een klep vooral "zichtbaar" is als er een VC4013 (achtig ding) is of echt fysiek twee uitvoeren voor de circuits heeft. Daarmee is dat dus nog niet echt terug te vinden in de cases van Tado, artikel waar we allebei naar refereren. Verder: wat regel je in verder in de ketel? Warm water? Of heb je dan bij sommige ketels dan twee aanvragen en een apart unit dat de modulatie regelt? Ik speculeer hoor, want dit is wel een andere tak van sport voor mij :)

[ Voor 13% gewijzigd door bauk op 28-10-2020 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dorfke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-01-2021
Een porbleem / vraagje. Net een Tado systeem aangeschaft (bridge / thermstaat beneden / kranen in 2 kamers) Nog niet alle kamers zijn uitgerust met slimme thermostaten.

Ik heb op mijn zolderkamer 3 slimme kranen staan die allemaal gelinkt zijn aan dezelfde ruimte (Zolder). Een van dezer kranen geeft regelmatig warmte terwijl de andere twee kranen niets geven (en geen enkel kraan zou warmte moeten geven). Het is nu dus regelmatig veel te warm in deze kamer (23-24°) waardat het slimme schema op 18-20° staat. De kraan die warmte geeft staat onder een bureau dus zit wat "opgesloten". Het rare is:
1. Dat het veel te warm wordt
2. Dat er slechts 1 kraan dan warm wordt

Hierbij aansluitend: als ik voor deze kamer in de app de temperatuur zie, op basis van welke thermostaat is dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dorfke schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 13:38:
Een porbleem / vraagje. Net een Tado systeem aangeschaft (bridge / thermstaat beneden / kranen in 2 kamers) Nog niet alle kamers zijn uitgerust met slimme thermostaten.

Ik heb op mijn zolderkamer 3 slimme kranen staan die allemaal gelinkt zijn aan dezelfde ruimte (Zolder). Een van dezer kranen geeft regelmatig warmte terwijl de andere twee kranen niets geven (en geen enkel kraan zou warmte moeten geven). Het is nu dus regelmatig veel te warm in deze kamer (23-24°) waardat het slimme schema op 18-20° staat. De kraan die warmte geeft staat onder een bureau dus zit wat "opgesloten". Het rare is:
1. Dat het veel te warm wordt
2. Dat er slechts 1 kraan dan warm wordt

Hierbij aansluitend: als ik voor deze kamer in de app de temperatuur zie, op basis van welke thermostaat is dit?
Lijkt op een foute calibratie?

Heeft u al die knoppen omgewisseld ?

Zorg altijd dat u eerst de batterijen kort uit de tado haalt en hem opnieuw opstart voordat u hem op een nieuwe radiator plaatst.
Daarna kan hij opnieuw kalibreren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

DaCoTa schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 23:09:
[...]

Ja, dat kan, maar ik wacht even op een aanbieding. Met 20 radiatoren en nog wat spul tikt het nogal aan.
Snap ik. Ik heb nu 15 knoppen + thermostaat + extension kit.
Maar je hoeft niet heel je installatie ineens te doen. Bestaande aan/uit knoppen en thermostaatknoppen blijven gewoon werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Even een vraagje mbt kabels. Ik ga zoals gezegd de bedrade thermostaat gebruiken voor het aansturen van een zoneklep (vloerverwarming). Hier moet straks 230v overheen. Ik heb op het moment alleen signaalkabel liggen (dun spul). Volgens de helpdesk van Tado zou dit voldoende moeten zijn, maar het lijkt mij dat er wel iets meer nodig is dan dat dunne ding. Kan iemand bevestigen wat voor kabel raadzaam is? Ik hoop dat normaal elektriciteitssnoer voldoende is, installatiedraad gaat me daar niet lukken denk ik...

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bauk schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:54:
[...]

Dat stukje van de bypass vind ik lastig te bevatten ;), als dat ding autonoom opereert dan zou je het mogelijk gelijk kunnen stellen aan die VC4013. Had de nodige tijd nodig om mijn eigen situatie te doorgronden - maar als het gaat om het aanroepen van de thermostaat vanaf radiatorknoppen wilt regelen zonder dat de aanvraag naar beneden aan de slag gaat, dan is (denk ik) idd de affiniteit your way to go. Maar helaas: ymmv, sorry.
Een bypass is een ventiel tussen de aanvoer- en retourleiding dat er voor zorgt dat, wanneer al je kleppen (nog/weer) dicht staan en de pomp van je cv ketel nog (na)draait / weer gaat draaien, je cv niet in storing vliegt omdat je pomp tegen een dicht circuit staat op te pompen. Ook slecht voor je pomp trouwens. ;)

Het ventiel heeft een instelbare druk/weerstand. Bij normaal gebruik loopt er geen water via het ventiel tussen aanvoer en retour omdat de weerstand hoger is dan de rest van het circuit, dwz als er kleppen / radiatoren open staan. Staat het complete circuit dicht dan pompt de pomp het water vrolijk via het ventiel van aanvoer naar retour en gaat de ketel niet in storing. :)
Wat is het onderscheid tussen klep en ketel in dit zinnetje dan?
Een klep is een klep, een ketel is een eh... ketel. :P Het relais van de thermostaat is (bedraad) gekoppeld aan de klep, het schakelen van het relais regelt open / dicht. De thermostaat geeft aan de extensiekit door of er warmtevraag is, de extensiekit schakelt hiervoor de ketel in. Dus: thermostaat-draadje-klep en thermostaat draadloos-extensiekit-draadje-klep, zoals in het schema.
Zoals ik het nu begrijp is een klep vooral "zichtbaar" is als er een VC4013 (achtig ding) is of echt fysiek twee uitvoeren voor de circuits heeft.
Een klep heeft zin op het moment dat je gescheiden zones hebt die je apart wilt verwarmen. Dit moeten dan wel te scheiden lussen zijn in het circuit, bij mij was het bijv zo dat er vanaf de ketel een aanvoer/retourpaar buizen naar boven liep én een paar die de vloer in liep voor de woonverdieping. Op die plek kan je dan kleppen inbouwen. Bij mij 1 klep voor de woonverdieping, wat 1 ruimte is met radiatoren zonder thermostaatkranen. De klep regelt dus de warmtevraag. Voor de slaapverdieping geen klep omdat daar meerdere kamers zijn die elk de warmtevraag individueel regelen via de Tado radiatorknoppen. De werkkamer wordt daarin bijgestaan door een thermostaat omdat de temperatuurmeting daarvan veel nauwkeuriger is. Die bedient dus geen klep en is draadloos.
Daarmee is dat dus nog niet echt terug te vinden in de cases van Tado, artikel waar we allebei naar refereren. Verder: wat regel je in verder in de ketel? arm water? Of heb je dan bij sommige ketels dan twee aanvragen en een apart unit dat de modulatie regelt? Ik speculeer hoor, want dit is wel een andere tak van sport voor mij :)
De warmwatervraag voor keuken, douchen laat ik aan de ketel over, Tado staat daarbuiten. Tado regelt dus puur de warmtevraag aan de ketel voor de radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
Edmin schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 16:28:
[...]

Snap ik. Ik heb nu 15 knoppen + thermostaat + extension kit.
Maar je hoeft niet heel je installatie ineens te doen. Bestaande aan/uit knoppen en thermostaatknoppen blijven gewoon werken :)
Ja, ik kom dan op thermostaat, bridge, 7 radiatorknoppen en een draadloze temperatuursensor. Dat valt nog te overzien. Dan kan ik natuurlijk ook testen of de bridge het hele huis kan bereiken door met een knop rond te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:55
Dochter Tess, 1j3m, vind de tado knoppen heel interessant, en presteert het regelmatig om er eentje af te draaien. Is hier iets tegen bedacht door iemand? Ja, afleren, maar hé, luisteren is er nog niet heel erg bij. Als dat al ooit komt 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
robkrekel schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 06:46:
Dochter Tess, 1j3m, vind de tado knoppen heel interessant, en presteert het regelmatig om er eentje af te draaien. Is hier iets tegen bedacht door iemand? Ja, afleren, maar hé, luisteren is er nog niet heel erg bij. Als dat al ooit komt 7(8)7
https://www.fabory.com/nl...elder-25mmx66m/p/4S234470

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:55
Ik vrees dat dat haar echt niet gaat weerhouden. Ze hebben nog best wat kracht die kleintjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cs-tweak
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 26-03 07:38
Weet iemand toevallig of het mogelijk is (en hoe) om via iOS Shortcuts de temperatuur van de tado te verhogen met 1 of 2 graden bijvoorbeeld?

Ik zoek dus geen automatisering die de temperatuur instelt op een absoluut getal (bijv. 20 graden), maar eigenlijk gewoon +1. Kom er niet goed uit (en vraag het even hier omdat het mogelijk tado-specifiek is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dorfke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-01-2021
tado schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:17:
[...]

Lijkt op een foute calibratie?

Heeft u al die knoppen omgewisseld ?

Zorg altijd dat u eerst de batterijen kort uit de tado haalt en hem opnieuw opstart voordat u hem op een nieuwe radiator plaatst.
Daarna kan hij opnieuw kalibreren.
Ik heb bij die ene knop idd wel wat problemen gehad met hem er goed op te krijgen. Na een aantal pogingen werkte het wel. Zou het dan werken om deze te "resetten"?

Wat bedoel je met omwisselen? Moet ik de knoppen omwisselen?

tx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:22
Al een tijdje ben ik Tado een beetje in de gaten aan het houden. Het is natuurlijk een luxe product, maar wel eentje die ik graag toe zou willen voegen aan mijn smart home.
Mijn woning is aangesloten op stadswarmte. Ik heb na de warmteset waar het warme water binnenkomt, geen thermostaat meer. Enkel thermostaatkranen op mijn radiatoren. Dit lijkt mij een perfecte (en simpele) situatie voor Tado.
Nu zie ik allerlei verschillende sets. Mijn doel is om per radiator (6 stuks) de temperatuur in te kunnen stellen. Wat zou het voordeel voor mij kunnen zijn om naast een set met bridge en radiatorknoppen (https://www.tink.nl/tado-...t-thermostaten-und-bridge) een set te kopen met ook een thermostaat erbij (https://www.tink.nl/tado-...t-3plus-2-radiatorknoppen)?

Zijn er verder nog meer dingen waar ik rekening mee moet houden voor ik iets bestel? Ik zag bijvoorbeeld ook verschillen in radiatorknoppen, qua schermrichting enz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emzed
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-04 10:43

emzed

*

Als je toch een starterkit van Tado via Tink overweegt, dan zou ik deze nemen. Inclusief Google Nest Hub voor 279:
https://www.tink.nl/tado-...orknoppen-google-nest-hub
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/P4ICubZ.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:22
emzed schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:08:
Als je toch een starterkit van Tado via Tink overweegt, dan zou ik deze nemen. Inclusief Google Nest Hub voor 279:
https://www.tink.nl/tado-...orknoppen-google-nest-hub
[Afbeelding]
De Tink links waren even ter illustratie. Ik heb geen haast, dus wacht even een leuke aanbieding af.
Google nest hub / mini (en ooit nog een keer een soundbar met google assistant) zijn al aanwezig.
Maar de vraag is dus, ook in de kit die jij aandraagt, heb ik iets aan die thermostaat in mijn situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-04 21:44
yannickie111 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:35:
[...]

De Tink links waren even ter illustratie. Ik heb geen haast, dus wacht even een leuke aanbieding af.
Google nest hub / mini (en ooit nog een keer een soundbar met google assistant) zijn al aanwezig.
Maar de vraag is dus, ook in de kit die jij aandraagt, heb ik iets aan die thermostaat in mijn situatie?
Je hebt de thermostaat niet nodig als je alles met de app regelt, dus met een starterkit met voldoende knoppen ben je er dan al. Als je een thermostaat in je (woon)kamer wil omdat je dat gewend bent/ook handig vindt om daar je temperatuur te regelen kan je de uitbreidingsthermostaat erbij nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR

GVR

Bla65 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:50:
[...]

Je hebt de thermostaat niet nodig als je alles met de app regelt, dus met een starterkit met voldoende knoppen ben je er dan al. Als je een thermostaat in je (woon)kamer wil omdat je dat gewend bent/ook handig vindt om daar je temperatuur te regelen kan je de uitbreidingsthermostaat erbij nemen.
Of om in een kamer met meerdere radiatoren de temperatuur op 1 plek met thermostaat te meten ipv los op alle knoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:13

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@eXisTa @Mavel 128 tijd voor een volgend deel! :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eXisTa
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Goed plan, ik zal binnenkort een nieuwe startpost hiervoor maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Bla65 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:50:
[...]

Kanttekening, naast het argument "handig" is er ook nog het argument hoe goed het werkt. Ik zou wel minimaal één temperatuursensor of thermostaat nemen in je belangrijkste leefruimte omdat de temperatuurmeting van de knoppen vrij slecht is. Daar is niets aan te doen omdat deze nu eenmaal vlakbij de afwisselend warme / koude radiator zitten. Gevolg is een niet nauwkeurige meting, een onrustig temperatuurverloop en een ketel die veel aan/uit slaat. Een kamerthemostaat hang je op c.a. 1.5m hoogte, ver weg van radiatoren, tocht en zon (ramen) en die meet de kamertemperatuur veel nauwkeuriger. Vandaar ook dat de thermostaten/sensoren een meetresolutie en instelmogelijkheid hebben van 0.1 graad en de knoppen 10x zo hoog, 1 graad.

[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 30-10-2020 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:51

WheeleE

Dinges

Omdat ik in mijn nieuwe appartement straks losse radiatoren heb wil ik daar een domotica-compatibele oplossing voor maken. Ik heb dan 3 kamers met elk een radiator, maar geen centrale thermostaat (vanwege blokverwarming).
Een van de systemen die ik heb gevonden is van Tado. Als ik alles goed heb uitgezocht zou ik volgens mij kunnen volstaan met deze startset en 1 extra losse radiatorknop.
Klopt mijn conclusie dat ik hiermee alle radiatoren kan besturen én de boel ook op bv Domoticz kan aansluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bla65
WheeleE schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:56:
Omdat ik in mijn nieuwe appartement straks losse radiatoren heb wil ik daar een domotica-compatibele oplossing voor maken. Ik heb dan 3 kamers met elk een radiator, maar geen centrale thermostaat (vanwege blokverwarming).
Een van de systemen die ik heb gevonden is van Tado. Als ik alles goed heb uitgezocht zou ik volgens mij kunnen volstaan met deze startset en 1 extra losse radiatorknop.
Klopt mijn conclusie dat ik hiermee alle radiatoren kan besturen én de boel ook op bv Domoticz kan aansluiten?
Ja, jouw conclusie klopt. Ik heb het ook in Domoticz hangen om bv de pomp van de vloerverwarming aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23-01 23:15
cs-tweak schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 12:35:
Weet iemand toevallig of het mogelijk is (en hoe) om via iOS Shortcuts de temperatuur van de tado te verhogen met 1 of 2 graden bijvoorbeeld?

Ik zoek dus geen automatisering die de temperatuur instelt op een absoluut getal (bijv. 20 graden), maar eigenlijk gewoon +1. Kom er niet goed uit (en vraag het even hier omdat het mogelijk tado-specifiek is).
Snap je vraag misschien niet goed hoor, maar in de instellingen kan je temperatuur compensatie instellen (dus + en -) tov van kamer temperatuur. Of bedoel je dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• archito
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-11-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mcfkDk8s5SoATJWDYBiSsdwYIco=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GW8omcU1GyZW7TYqU7hLIMbr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qNBPXu1USuCXYpjJb7lhnk0ZGkc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z0hfvNovUJ3b6OmQ9DgwPeRB.png?f=fotoalbum_large

Ik heb gisteren een temperatuur sensor en tado radiatorknop in de keuken geïnstalleerd.

In de woonkamer (andere ruimte) hangt de thermostaat met ook een tado radiatorknop.

Het temperatuurverloop in de keuken vind ik vrij apart, hij lijkt warmte te vragen maar niet te krijgen. Zodra de woonkamer warmte vraagt stijgt de temperatuur in de keuken pas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cs-tweak
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 26-03 07:38
Xtince schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 09:52:
[...]

Snap je vraag misschien niet goed hoor, maar in de instellingen kan je temperatuur compensatie instellen (dus + en -) tov van kamer temperatuur. Of bedoel je dat niet?
Dank voor je reactie, maar bedoelde inderdaad iets anders.
In iOS wil ik een Shortcut (in Nederlands via de Opdrachten-app) die ervoor zorgt dat als ik erop klik de huidige temperatuur verhoogd wordt met bijvoorbeeld 1 graad of 2 graden.

Ik zoek dus een manier om geen absolute waarde in te hoeven stellen, maar dat hij gewoon +1 of +2 doet qua graden.

@tado Weten jullie of dit kan, en zo ja hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
archito schreef op zondag 1 november 2020 @ 10:10:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb gisteren een temperatuur sensor en tado radiatorknop in de keuken geïnstalleerd.

In de woonkamer (andere ruimte) hangt de thermostaat met ook een tado radiatorknop.

Het temperatuurverloop in de keuken vind ik vrij apart, hij lijkt warmte te vragen maar niet te krijgen. Zodra de woonkamer warmte vraagt stijgt de temperatuur in de keuken pas?
Je moet even via de chat aan support vragen of ze aparte zones in willen stellen, dan zou het moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR

GVR

Bla65 schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:12:
[...]

Je moet even via de chat aan support vragen of ze aparte zones in willen stellen, dan zou het moeten werken.
Zones? Er zijn toch al aparte ruimtes ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
GVR schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:02:
[...]

Zones? Er zijn toch al aparte ruimtes ingesteld?
Ja, maar dat is toch wat anders dan onafhankelijk te regelen zones, kijk maar eens bij de uitleg van Tado.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXisTa
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Deze kan dicht. We gaan verder in Deel 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-04 06:39
HGBMason schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 08:54:
[...]

Ik heb ook een i36EC en Tado. Werkt prima! Ik neem aan dat je mijn eerdere berichten hierover hebt gelezen.
Ik heb ze gelezen, maar ben erg benieuwd wat er nu aan de module mankeerde en aan gedaan moest worden om hem te laten werken...? Ik zit er ook over na te denken om een zone systeem aan te schaffen, maar dan is dit wel een essentieel punt om duidelijk te hebben :)

Het kan altijd mooier en beter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
surfdude schreef op maandag 2 november 2020 @ 22:09:
[...]
Ik heb ze gelezen, maar ben erg benieuwd wat er nu aan de module mankeerde en aan gedaan moest worden om hem te laten werken...?
Ik herinner me dat de monteur na lang zoeken iets van een van de aansluitblokjes afknipte! Zo ziet het er nu uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iMoww2RhLXDHH5JY-fFVHBzC8kA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yIqgCNjN3UcYGf2PqD5WUFRM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OIPwIaH-izlECY1CxwwZlJEjTVI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c329b0kp0cWVi2nishV7C0Zu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:25

amphora

Websites & Fotografie

Paar weken geleden heb ik een radiator knop in slaapkamer op slave mode laten zetten (zodat ie geen warmteaanvraag kon doen) maar dat heeft niet het effect wat ik had gehoopt. Dus ik dacht ik wissel de knop even om met die van de gang zodat ik zonder @tado support lastig te moeten vallen weer normale warmte vraag in de slaapkamer kon doen. Echter na deze handeling lijkt de radiator knop in de slaapkamer nog steeds in slave mode te staan want het werd niet warm (pas toen de andere radiatoren in huis aangingen, half uurtje later in mijn geval).

Nu is mijn theorie dat slave mode eigenlijk niet aan een knop is gekoppeld maar aan een ruimte? Kan iemand dat bevestigen of ontkennen?

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • +1 Henk 'm!
amphora schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 16:04:
Paar weken geleden heb ik een radiator knop in slaapkamer op slave mode laten zetten (zodat ie geen warmteaanvraag kon doen) maar dat heeft niet het effect wat ik had gehoopt. Dus ik dacht ik wissel de knop even om met die van de gang zodat ik zonder @tado support lastig te moeten vallen weer normale warmte vraag in de slaapkamer kon doen. Echter na deze handeling lijkt de radiator knop in de slaapkamer nog steeds in slave mode te staan want het werd niet warm (pas toen de andere radiatoren in huis aangingen, half uurtje later in mijn geval).

Nu is mijn theorie dat slave mode eigenlijk niet aan een knop is gekoppeld maar aan een ruimte? Kan iemand dat bevestigen of ontkennen?
U heeft gelijk. Slave modus is aan een kamer gerelateerd.

U kunt altijd een kamer zelf weer uit de slave modus te halen door de kamer uit het account te verwijderen en daarna opnieuw toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjansen
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-04 21:00
tado schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 16:14:
[...]

U heeft gelijk. Slave modus is aan een kamer gerelateerd.

U kunt altijd een kamer zelf weer uit de slave modus te halen door de kamer uit het account te verwijderen en daarna opnieuw toe te voegen.
Komt de mogelijkheid om dit in de toekomst zelf op slave te zetten of niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4tune
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-04 09:07
tado schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 17:04:
[...]

Helaas kan ik niets zeggen over eventuele toekomstige features O-)
Bedankt dat je niets mag zeggen over deze eventuele toekomstige feature waar ik heel blij mee ga zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-04 10:36
Heel kort en waarschijnlijk simpele vraagje: ik heb in huis momenteel 5 Tado radiatorknoppen (i.c.m. de bridge) welke gewoon goed werken. Ik heb echter nog een Honeywell thermostaat (zo’n touchding). Kan ik als ik een Tado thermostaat wil, gewoon de uitbreiding kopen? (aangezien ik al een bridge heb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR

GVR

Jolly_Jumper schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 09:02:
Heel kort en waarschijnlijk simpele vraagje: ik heb in huis momenteel 5 Tado radiatorknoppen (i.c.m. de bridge) welke gewoon goed werken. Ik heb echter nog een Honeywell thermostaat (zo’n touchding). Kan ik als ik een Tado thermostaat wil, gewoon de uitbreiding kopen? (aangezien ik al een bridge heb)
Zet deze vraag even in deel 2, deze moet gesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:13

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

Pagina: 1 ... 110 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is al veel geschreven over de nieuwe V3+ hardware en de optionele doch bijbehorende abonnementsdienst. De verschillen tussen de V2, V3 en V3+ hardware wordt uitgelegd in o.a. deze en deze posts. Ook op de Tado website wordt verdere uitleg gegeven.

Lees deze eerst voordat je hier nogmaals naar de bekende weg vraagt!