Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 95 ... 101 Laatste
Acties:
  • 675.178 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven4474
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:43
@laredo ik zou zelf geen waarde hechten aan de schattingen van de opbrengst van de panelen tijdens het vergelijken. Dit geeft alleen een grove indicatie wat mij betreft. Of het een betere deal is hangt natuurlijk sterk af van het materiaal wat ze leveren, dat las ik zo snel even niet terug. Daarnaast zou ik zelf alleen zaken doen met een stabiel en betrouwbaar bedrijf, volgens mij is VEH alleen een tussenpersoon hier en weet je zodoende niet met wie je zaken doet. Je hebt veel slechte installateurs rondlopen, mijn installateur is failliet gegaan en heeft een installatie achtergelaten die niet door een scope 12 keuring is gekomen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
laredo schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:57:
Een vraag over de prijs per wattpiek. Klopt mijn berekening bij deze offerte?

Verwachting is 3300Kwh op te wekken met 8 x panelen Jinko 430Wp, 8 x Optimizers S440, Omvormer SE3000H en installatie voor totaal € 3900,-

3900/3300=1,18 euro? Of zie ik iets over het hoofd? Is dit realistisch gezien de huidige prijzen?
Waarom optimizers? Als je een stringomvormer neemt schat ik in dat je €1000,- minder kwijt kan zijn. €0,85,- per WP moet lukken tegenwoordig. Scheelt toch weer wat tijd in tvt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laredo
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 20:41
MotorBeast schreef op maandag 4 maart 2024 @ 18:36:
[...]

Waarom optimizers? Als je een stringomvormer neemt schat ik in dat je €1000,- minder kwijt kan zijn. €0,85,- per WP moet lukken tegenwoordig. Scheelt toch weer wat tijd in tvt.
Ja precies. Verder zal ik het bespreken in mijn eigen topic. PV panelen: Vernieuwen of behouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:49
Een te algemeen / simpel vraagje voor een eigen topic, dus daarom hier. Ik wil 2 extra strings (oost, zuid) van (bijvoorbeeld) 3 420wp jinko panelen (108 cellen, 32.0v mpp spanning).
Dit zou prima passen op een Growatt MIN 2500TL-X 1. De minimale mppt spanning van de growatt is 80v. Kijkend naar de spanning van mijn huidige panelen gaat dit wel lukken.
Echter ga ik op 1 van de panelen (op het oosten) in de ochtend een klein beetje schaduw krijgen van 2 afvoerpijpjes. (plaatje buren) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KhcrnpuMf8xW1N4O0Q7M8XUSf64=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6Sib94TgCEFrPSLwaZUsxLVh.jpg?f=user_large
Een beetje verlies is begrijpelijk / niet erg, maar het moet niet zo zijn dat de omvormer er pas wat mee kan als de volledige schaduw van de panelen weg is. Zal dit goed gaan of kan ik beter voor optimizers of zelfs micro omvormers gaan? Of andere panelen? Tips zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-09 16:44
Ik heb de tekst nagekeken en enkele correcties aangebracht voor een betere spelling:

---

Wij zijn bezig met een nieuwbouwhuis, waarbij er natuurlijk zonnepanelen geplaatst moeten worden. Volgens de BENG-berekening moeten we minimaal 3900 watt piek hebben liggen; dit komt dus neer op zo'n 10 panelen.

Echter, nu de huidige prijzen extreem laag zijn, willen we de panelen eigenlijk nu al aanschaffen. We zullen ze ongeveer een jaar op moeten slaan (plaats hebben we hiervoor). De reden dat we nu willen kopen, is dat de prijzen laag zijn en de salderingsregeling in stand blijft, dus ik vermoed dat de prijzen weer aan zullen trekken.

Met 8580 watt piek zouden we volgens de berekeningen een nul op de meter woning kunnen realiseren. Bij deze berekening is uitgegaan van dubbel glas; hier gaan we ook al triple glas voor nemen, dus theoretisch zullen we minder nodig hebben. Echter, twijfelen we om het dak gewoon vol te leggen; er kunnen 33 panelen op, en ons voor te bereiden op in de toekomst een elektrische auto en een thuisbatterij.
De huidige gezins situatie is 2 volwassenen die overdag veel weg zijn. In de toekomst komen er wellicht kinder(en)

Qua investering, ik ga de panelen zelf leggen, met 20 stuks, micro omvormers montage materiaal etc. etc. zitten we op 5500 euro aan materiaal, het dak vol leggen is dan geen "grote" investering meer.

Wat is jullie kijk op zonnepanelen en de toekomst? Voor ons gevoel is het heel erg gokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
jan011 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:46:
Ik heb de tekst nagekeken en enkele correcties aangebracht voor een betere spelling:

---
De reden dat we nu willen kopen, is dat de prijzen laag zijn en de salderingsregeling in stand blijft, dus ik vermoed dat de prijzen weer aan zullen trekken.
Kan je niet beter eerst je huis afhebben, die 5500 euro opzij zetten als noodbudget (gegarandeerd nodig), en de panelen pas kopen als je zo nodig hebt? Anders ligt er 5500 euro gewoon in de garage weg te kwijnen zonder nut. Ik snap de logica niet. :?

Ook al wordt het 6500 (vermoed van niet), is dat nog steeds onoverkomelijk? Genoeg om een jaar lang nutteloze zonnepanelen te stockeren?

Zonnepanelen zijn een 'luxe', maar tegenwoordig is dit een obsessie, een soort massahysterie. Maak eerst je huis af, ga dan panelen kopen.

Zeker als je ze zelf legt ven je niet onderhevig aan de meest fluctuerende kostenpost, namelijk de uurprijs van arbeid van sterk conjunctuur afhankelijke cowboy bedrijfjes. Is het druk, dan prijs x2, staan ze allemaal nabij het omvallen, dan bodemprijzen.

De panelen zelf zie ik persoonlijk nog weinig fluctueren qua prijs. En wat salderingsgeneuzel in een mini-land als Nederland (een van de enige landen die dit soort subsidiëring toepast) zal echt de wereldwijde prijs van de grondstoffen en afgewerkte producten (allemaal uit China) echt niet beinvloeden, hoor.

Maar dit moet je voor jezelf uitmaken. Als je sowieso naar een bijna passief woning gaat (zo lijkt het wel) is zelfs verwarmen op een warmtepomp zonder zonnepanelen, eventueel op dynamisch contract, vermoedelijk ook echt de grote kostenpost niet (gewoon rechtstreeks afnemen van een energieboer). Geef het gewoon tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Amos_x schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:58:
[...]

Kan je niet beter eerst je huis afhebben, die 5500 euro opzij zetten als noodbudget (gegarandeerd nodig), en de panelen pas kopen als je zo nodig hebt? Anders ligt er 5500 euro gewoon in de garage weg te kwijnen zonder nut. Ik snap de logica niet. :?

Ook al wordt het 6500 (vermoed van niet), is dat nog steeds onoverkomelijk? Genoeg om een jaar lang nutteloze zonnepanelen te stockeren?

Zonnepanelen zijn een 'luxe', maar tegenwoordig is dit een obsessie, een soort massahysterie. Maak eerst je huis af, ga dan panelen kopen.

Zeker als je ze zelf legt ven je niet onderhevig aan de meest fluctuerende kostenpost, namelijk de uurprijs van arbeid van sterk conjunctuur afhankelijke cowboy bedrijfjes. Is het druk, dan prijs x2, staan ze allemaal nabij het omvallen, dan bodemprijzen.

De panelen zelf zie ik persoonlijk nog weinig fluctueren qua prijs. En wat salderingsgeneuzel in een mini-land als Nederland (een van de enige landen die dit soort subsidiëring toepast) zal echt de wereldwijde prijs van de grondstoffen en afgewerkte producten (allemaal uit China) echt niet beinvloeden, hoor.

Maar dit moet je voor jezelf uitmaken. Als je sowieso naar een bijna passief woning gaat (zo lijkt het wel) is zelfs verwarmen op een warmtepomp zonder zonnepanelen, eventueel op dynamisch contract, vermoedelijk ook echt de grote kostenpost niet (gewoon rechtstreeks afnemen van een energieboer). Geef het gewoon tijd.
Omdat BENG.
Gemeente verplicht nieuwbouwwoningen met een bepaalde energiebesparende en/of zelfvoorzienende waarde.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:50

Termy

valt er nog wat te fragge?

---

Wij zijn bezig met een nieuwbouwhuis, waarbij er natuurlijk zonnepanelen geplaatst moeten worden. Volgens de BENG-berekening moeten we minimaal 3900 watt piek hebben liggen; dit komt dus neer op zo'n 10 panelen.

Echter, nu de huidige prijzen extreem laag zijn, willen we de panelen eigenlijk nu al aanschaffen. We zullen ze ongeveer een jaar op moeten slaan (plaats hebben we hiervoor). De reden dat we nu willen kopen, is dat de prijzen laag zijn en de salderingsregeling in stand blijft, dus ik vermoed dat de prijzen weer aan zullen trekken.

Met 8580 watt piek zouden we volgens de berekeningen een nul op de meter woning kunnen realiseren. Bij deze berekening is uitgegaan van dubbel glas; hier gaan we ook al triple glas voor nemen, dus theoretisch zullen we minder nodig hebben. Echter, twijfelen we om het dak gewoon vol te leggen; er kunnen 33 panelen op, en ons voor te bereiden op in de toekomst een elektrische auto en een thuisbatterij.
De huidige gezins situatie is 2 volwassenen die overdag veel weg zijn. In de toekomst komen er wellicht kinder(en)

Qua investering, ik ga de panelen zelf leggen, met 20 stuks, micro omvormers montage materiaal etc. etc. zitten we op 5500 euro aan materiaal, het dak vol leggen is dan geen "grote" investering meer.

Wat is jullie kijk op zonnepanelen en de toekomst? Voor ons gevoel is het heel erg gokken.
Je hoeft ze pas te installeren voor de BENG nadat je huis opgeleverd is binnen termijn x, toch? Panelen in de schuur hebben liggen is niet relevant verder?

Zo ja: wachten. Dan krijg je gewoon betere panelen voor minder. Verder is de salderingsregeling helemaal niet relevant en levert een dak vol je nu en in de toekomst het meest op, zeker als je verwacht in de toekomst meer te gaan gebruiken door bv een EV. Het voordeel van veel panelen, zeker als je ze ook oost/west hebt liggen, is dat je al significante opwek hebt in de vroege ochtend en nog steeds in de late avond waardoor je zelfs met een dynamisch contract nog aardig wat krijgt voor je stroom.

Afhankelijk van hoe je huis er uit ziet en je financiële situatie zou je ook kunnen kiezen voor het vol leggen van 1 vlak om te voldoen aan de eisen en dan later uit te breiden zodra je vraag stijgt, maar zo lomp veel zijn 33 panelen nu ook weer niet.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:18
@savale Growatt gaat volgens mij slecht om met schaduw, heeft volgens mij ook geen schaduwmanagement.
Je zou ook een Goodwe GW3000-DNS-30 kunnen nemen. Die start al op vanaf 50V en Goodwe's hebben volgens mij allemaal een shadow MPPT tracker. Zie ook de datasheet.

Ik ga hem zelf ook inzetten bij een oost-west project waarbij er op de ene input ook maar 3 panelen komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
ThinkPad schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:04:
@savale Growatt gaat volgens mij slecht om met schaduw, heeft volgens mij ook geen schaduwmanagement.
Je zou ook een Goodwe GW3000-DNS-30 kunnen nemen. Die start al op vanaf 50V en Goodwe's hebben volgens mij allemaal een shadow MPPT tracker. Zie ook de datasheet.

Ik ga hem zelf ook inzetten bij een oost-west project waarbij er op de ene input ook maar 3 panelen komen.
Tip: de nieuwe G3 reeks heeft instelbare frequentie voor de interval van het schaduwmanagment. https://nl.goodwe.com/dns-g3 De oude scant maar 1x per 1/2 uur per mppt. Ik heb de nieuwe en werkt subliem. Staat bij mij op 1 x per 10 min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
@jan011 Ik heb zelf in december ook 30 panelen gekocht omdat ze goedkoop waren en ik ga ze naar verwachting in april op mijn nieuwe schuur leggen. Uiteindelijk ben je toch wel echt wat extra tijd kwijt, aan het verplaatsen en opslaan. En je hebt ook kans op beschadigingen. Ik heb ze buiten opgeslagen onder een groot zeil maar dit geeft ook weer een risico op natte MC4 connectoren... Dus moet ik ze wellicht eerst goed laten drogen alvorens aan te sluiten... Achteraf zou ik ze niet meer vooraf halen.

Als je de panelen over een jaar besteld laat je de pallet komen en haal je ze van de pallet af en leg je ze tegelijk op je dak. Als de energieprijzen geen gekke dingen gaat doen, dan blijven de panelen nog wel voordelig verwacht ik. Er is nu nog teveel gedoe over terugleververgoedingen e.d. in ons kleine landje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@jan011 Ik zou het dak vol leggen. Weet je al de precieze maten?
Ik heb voor mijn vriendin bijna op de centimeter passende panelen uitgezocht.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:22

ViezeVis

Sample Text

Even een vraagje. Als er 10x een AEG 410W Mono Full wordt geoffreerd op een AEG AS-3000-2 (max 3600W DC) omvormer, dan heb ik ongeveer 80-85% van het totaal vermogen. Is dat 'acceptabel'?

Een andere offerte biedt Jinko Solar N-type 430WP aan met 10 IQ8 Plus Enphase microomvormers. Nu is deze offerte zeker 1000 euro goedkoper. Maar ik kom daar t.z.t. even op terug in een ander eigen topic mogelijk.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
ViezeVis schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:33:
Even een vraagje. Als er 10x een AEG 410W Mono Full wordt geoffreerd op een AEG AS-3000-2 (max 3600W DC) omvormer, dan heb ik ongeveer 80-85% van het totaal vermogen. Is dat 'acceptabel'?

Een andere offerte biedt Jinko Solar N-type 430WP aan met 10 IQ8 Plus Enphase microomvormers. Nu is deze offerte zeker 1000 euro goedkoper. Maar ik kom daar t.z.t. even op terug in een ander eigen topic mogelijk.
Hier kan je berekenen wat je max gaat worden https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/ Of het acceptabel is ligt helemaal aan de ligging en de hoek van het dak.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 05-03-2024 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

MotorBeast schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:36:
[...]

Hier kan je berekenen wat je max gaat worden https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/ Of het acceptabel is ligt helemaal aan de ligging en de hoek van het dak.
Dank. Genoeg dus 8)

/Edit
Long/Lat even aangepast. Dan niet meer :o

/Edit2
Toch wel ;p

[ Voor 10% gewijzigd door ViezeVis op 05-03-2024 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
ViezeVis schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:43:
[...]

Dank. Genoeg dus 8)

/Edit
Long/Lat even aangepast. Dan niet meer :o

/Edit2
Toch wel ;p
Weet je dat zeker? Het kan wel met Oost/west bijvoorbeeld. Ik heb 7310 op een 5000.

[ Voor 25% gewijzigd door MotorBeast op 05-03-2024 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

MotorBeast schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:48:
[...]

Weet je dat zeker? Het kan wel met Oost/west bijvoorbeeld. Ik heb 7310 op een 5000.
4100 op omvormer van 3600. 5 panelen op zuid-oost en 5 panelen op zuid-west (voorkant-achterkant). Helling van 30 graden.

@MotorBeast
https://www.thomasberger....2050&temp_coeff2=0&max2=0

Alleen in de koude maanden lijkt dit een probleem, maar ik schat in dat clear-sky opbrengst dan niet gehaald wordt. Of moet je daar theoretisch wel rekening mee houden?

[ Voor 36% gewijzigd door ViezeVis op 05-03-2024 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Niemand kan dat voorspellen.
Als jij het gokken vindt, dan is het toch heel erg dom om ze nu al te kopen........

[ Voor 10% gewijzigd door jobr op 05-03-2024 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
ViezeVis schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:52:
[...]

4100 op omvormer van 3600. 5 panelen op zuid-oost en 5 panelen op zuid-west (voorkant-achterkant). Helling van 30 graden.

@MotorBeast

Alleen in de koude maanden lijkt dit een probleem, maar ik schat in dat clear-sky opbrengst dan niet gehaald wordt. Of moet je daar theoretisch wel rekening mee houden?
Je kan de datum toch veranderen dan past hij dit weer aan. Het gaat erom dat je niet te vaak de max van de omvormer aantikt. Af en toe is niet zo erg, Vaak wel want dan mis je opbrengst.

Ik zou hem iets zwaarder nemen. In de link mis je zo'n 3 uur boven de max.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 05-03-2024 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:14
Vandaag oude panelen (250 Wp) opgehaald van iemand die ze liet vervangen.

Eén paneel had iets merkwaardigs. Glas was niet gebarsten of bekrast.
Kan iemand aangeven of dat paneel of de string(6 panelen) nog werkt dan wel (veel) verminderde opbrengst heeft?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FREV1A-QSxqMBa3ukantUNug5t4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Z72m9y5L4OhJHIk0g9WYHGJ.jpg?f=fotoalbum_large

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:32
Hieke schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:06:

Kan iemand aangeven of dat paneel of de string(6 panelen) nog werkt dan wel (veel) verminderde opbrengst heeft?[Afbeelding]
Dat kun je toch super eenvoudig zelf testen?
Leg ze naast elkaar in de tuin en meet Voc en de kortsluitstroom.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ViezeVis schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:52:
[...]

@MotorBeast

Als je voor het idee even je 3600 omvormer voor een 5000 omvormer vervangt zie je dat je opbrengst van een jaar van 4884 kWh naar 4911 kWh gaat. Je moet voor je zelf nagaan of 27 kWh /jr (voor een jaar of 10 à 15) het waard is om een grotere omvormer te nemen.
NB thomasberger.be rekent nog iet-wat conservatief je zou die 27 kWh/jr verschil nog +15% kunnen doen voor de zonovergoten jaren.

My 2cts: met deze gegevens is 3600 prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

Hieke schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:06:

Kan iemand aangeven of dat paneel of de string(6 panelen) nog werkt dan wel (veel) verminderde opbrengst heeft?[Afbeelding]
Snaketrail?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Hieke Is dat gewoon gemorst soldeer op de cel onder het glas? Is op de foto niet goed te zien.
Zou iets van 1% verlies tov de andere cellen op kunnen leveren. Geen probleem dan.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT

JWT

jobr schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:53:
[...]

Niemand kan dat voorspellen.
Als jij het gokken vindt, dan is het toch heel erg dom om ze nu al te kopen........
Ik heb vorig jaar panelen gekocht voor 160 ivm lager wordende prijs. Zijn nu 75 ofzo..
Zeg het maar. Kan even iets stijgen door het doorgaan van salderen maar de energieboeven maken hiervoor wel eigen oplossingen.
Neem sowieso wat extra ivm transportschade e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
@ThinkPad @MotorBeast top suggesties! Ga er mee aan de slag. Weet iemand trouwens wat voor exotisch formaat deze zwarte panelen kunnen hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kSlt59_tJ4sJVmYV4BfIrPCWGx0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/K0sUPGqrjTrGcaalfzP0CsLp.jpg?f=user_large

De 5 gestreepte zijn 99x164cm. Die zwarte lijken ongeveer dezelfde lengte, maar dan een stuk breder?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 22:04
savale schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 22:39:
@ThinkPad @MotorBeast top suggesties! Ga er mee aan de slag. Weet iemand trouwens wat voor exotisch formaat deze zwarte panelen kunnen hebben?

[Afbeelding]

De 5 gestreepte zijn 99x164cm. Die zwarte lijken ongeveer dezelfde lengte, maar dan een stuk breder?
Ik zie een dakraam.... ff met een rolmaat opmeten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ananas_NL
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-09 22:45
Morning! Wij gaan ons huis verbouwen en hebben besloten dat we voor zonnepanelen willen gaan. Ons huidig verbruik zit op 2900 kWh (gemiddelde afgelopen 3 jaar). Nu gaan we met de verbouwing een stuk meer verbuiken in de toekomst door te gaan koken op inductie aanschaf van een quooker, wijnkoelkast etc. Idee is om voor voor 12 panelen te gaan die ongeveer tussen de 4800 en 5000 kWh opwekken. Meer kan ik momenteel ook niet kwijt op mijn platte dak. Misschien voor nu een overkill maar gezien de toekomst waarbij we op een gegeven moment naar een hybride warmtepomp willen gaan prima. Nu kom ik in een enorm aanbod terecht van zonnepanelen waarbij ik door de bomen het bos niet meer zie. Wat zijn nu goede betrouwbare zonnepanelen aanbieders??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:01
Ananas_NL schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:24:
Morning! Wij gaan ons huis verbouwen en hebben besloten dat we voor zonnepanelen willen gaan. Ons huidig verbruik zit op 2900 kWh (gemiddelde afgelopen 3 jaar). Nu gaan we met de verbouwing een stuk meer verbuiken in de toekomst door te gaan koken op inductie aanschaf van een quooker, wijnkoelkast etc. Idee is om voor voor 12 panelen te gaan die ongeveer tussen de 4800 en 5000 kWh opwekken. Meer kan ik momenteel ook niet kwijt op mijn platte dak. Misschien voor nu een overkill maar gezien de toekomst waarbij we op een gegeven moment naar een hybride warmtepomp willen gaan prima. Nu kom ik in een enorm aanbod terecht van zonnepanelen waarbij ik door de bomen het bos niet meer zie. Wat zijn nu goede betrouwbare zonnepanelen aanbieders??
Vraag een 3-tal offertes op, en vraag eens aan je buren of vrienden die recent iets lieten leggen. Als die leveranciers deden wat ze beloofden heb je een goede basis.

En als je meer plaats hebt, gewoon dak helemaal vol leggen. Wat later komt er misschien een electrische auto, en dan heb je nog meer mogelijkheden. De prijzen zijn echt laag nu.

[ Voor 8% gewijzigd door Tommie12 op 06-03-2024 08:36 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Ananas_NL
Platdak klinkt als of je het zelf kan.
Maak even een eigen topic aan, waar je het een en ander toe licht, zodat er wat meer gepaste adviezen gegeven kunnen worden.
Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

@Hieke
Snail Trail
Buren en familie hebben ook panelen met deze trails. Vooralsnog doet het weinig aan de werking, voor zover ik kan zien.

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-03-2024 09:39 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
Rouske schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:10:
[...]

Ik zie een dakraam.... ff met een rolmaat opmeten :?
Verderop in de wijk... Maar zelfde dakmaat, dus dan kan ik het mooi afkijken / vergelijken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 22:04
savale schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:10:
[...]
Verderop in de wijk... Maar zelfde dakmaat, dus dan kan ik het mooi afkijken / vergelijken. :)
Ff op de deurbel drukken en vragen.... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2LcQwH7AJU8ZuCLof9-OkCKOHLw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bqELkRUIbHcpLqmBAaSe3cA6.jpg?f=user_large

Exact dit dak en deze oriëntatie. Wij hebben geen dakraam, dus kan er 5 kwijt op zuid, maar wel gekke schaduw. Dit was vandaag al om 15:45. Op het oosten heb je die afvoerpijpjes, dus dat trekt me ook niet zo.
De grote vraag: wel of niet doen? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
savale schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:39:
[Afbeelding]

Exact dit dak en deze oriëntatie. Wij hebben geen dakraam, dus kan er 5 kwijt op zuid, maar wel gekke schaduw. Dit was vandaag al om 15:45. Op het oosten heb je die afvoerpijpjes, dus dat trekt me ook niet zo.
De grote vraag: wel of niet doen? :P
Die op Oost in Landscape leggen en dan zo hoog mogelijk weg van die pijpjes. In landscape werken de diodes in je voordeel en valt niet gelijk het hele paneel uit. Dit combineren met een Goodwe met schaduwmanagement. Later in het seizoen staat de zon hoger en schat in dat die pijpjes dan niet meer schaduw opleveren. NB: pijpjes inkorten???

Op Zuid ook in landscape.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 06-03-2024 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb een offerte ontvangen voor een n type full black panelen. Nu heb ik begrepen dat full black minder rendement heeft op warme dagen. Hoeveel rendement scheelt dit? Is het beter voor panelen te gaan die bijvoorbeeld aan de onderkant transparant zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
MotorBeast schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:48:
[...]

Die op Oost in Landscape leggen en dan zo hoog mogelijk weg van die pijpjes. In landscape werken de diodes in je voordeel en valt niet gelijk het hele paneel uit. Dit combineren met een Goodwe met schaduwmanagement. Later in het seizoen staat de zon hoger en schat in dat die pijpjes dan niet meer schaduw opleveren. NB: pijpjes inkorten???

Op Zuid ook in landscape.
Goed idee. Op oost gaat dat wel goed helpen! Dan gewoon 2 op oost waarschijnlijk. Ik ga even meten.
Wat is het idee achter landscape op zuid (dus niet zoals het plaatje?)

Edit: snap het idee van landscape op zuid wel denk. Dan 3 daar gok ik.

[ Voor 5% gewijzigd door savale op 06-03-2024 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
savale schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:40:
[...]

Goed idee. Op oost gaat dat wel goed helpen! Dan gewoon 2 op oost waarschijnlijk. Ik ga even meten.
Wat is het idee achter landscape op zuid (dus niet zoals het plaatje?)

Edit: snap het idee van landscape op zuid wel denk. Dan 3 daar gok ik.
Daar heb je toch ook schaduw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• savale
MotorBeast schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 18:09:
[...]

Daar heb je toch ook schaduw?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IOoa4QaG1NyKF6Tlv6_1BDaEydM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3NGetRJJ4LIYIC02ugGHLXMl.jpg?f=user_large

Heel lelijk getekend, maar zoiets is best ok wat betreft de scahduw denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlmx51
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 02-07 07:49
Vraag: wij willen binnenkort zonnepanelen. Heb een offerte liggen voor 16 stuks, serie JA panelen met goodwe Hybride omvormer / nieuwe groepenkast eaton Medusa 1x hoofd 3x aardlek 6 x groep 1x kookgroep 16a 3 fase energiemeter en uitleesspoelen voor 5750,-

We willen misschien wel een accu in de toekomst maar alleen als dit goedkoper gaat worden.

Wat zouden jullie doen? Wel of niet de configuratie zo maken dat er een eventuele thuisaccu op kan of dit later doen? (weet niet wat dat kost om later te realiseren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:59
@nlmx51 Bij een hybride omvormer ga ik uit van een DC gekoppelde thuisbatterij. Als die batterij vlakbij de omvormer kan komen te staan, dan zijn daar niet veel voorbereidingen voor nodig. Tussen de batterij en de omvormer zitten DC kabels, een communicatiekabel en eventueel netwerk.

Mocht de thuisbatterij later ook als backup/noodstroomvoorziening gebruikt gaan worden, dan wordt de situatie anders. Want dan zal er waarschijnlijk een extra stroomkabel van de omvormer terug naar de meterkast moeten gaan lopen. Waarbij dan misschien ook nog bepaald moet gaan worden welke groepen wel en niet op de backup functie van de batterij/omvormer aangesloten gaan worden. Een herindeling van de groepenkast is kan dan ook nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Niet de groepenkast laten vernieuwen door een PV-boer.
Ik heb nog geen resultaat gezien waarvan ik als amateur elektrotechnicus denk: ja dat ziet er netjes en degelijk uit met gebruik van A-merk componenten.
Het gaat al mis met het feit dat je hier kookgroep aangesmeerd krijgt terwijl je zeer waarschijnlijk beter af bent met een krachtaardlekautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlmx51
Is een elektro techniek bedrijf die zonnepanalen als bijzaak doet lijkt me toch dat hun weten hoe of wat?

Wel geven ze aan dat een nieuwe hybryde omvormer later aanschaffen en plaatsen en meterkast aanpassen rond de 1000/ 2000 euro kost dat je het beter dus nu kan doen incl kwh meter en spoelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
nlmx51 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:58:
Is een elektro techniek bedrijf die zonnepanalen als bijzaak doet lijkt me toch dat hun weten hoe of wat?

Wel geven ze aan dat een nieuwe hybryde omvormer later aanschaffen en plaatsen en meterkast aanpassen rond de 1000/ 2000 euro kost dat je het beter dus nu kan doen incl kwh meter en spoelen
16 stuks panelen. Ik neem aan keer 430WP = heel veel opbrengst. Waar ga jij een batterij vinden die die hoeveelheid in de goede maanden kan opslaan tegen een acceptabele prijs? Ik zou eerst de kat uit de boom kijken wbt batterijen. Geniet nu eerst maar van salderen zolang het nog kan.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 07-03-2024 11:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• savale
nlmx51 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:18:
Vraag: wij willen binnenkort zonnepanelen. Heb een offerte liggen voor 16 stuks, serie JA panelen met goodwe Hybride omvormer / nieuwe groepenkast eaton Medusa 1x hoofd 3x aardlek 6 x groep 1x kookgroep 16a 3 fase energiemeter en uitleesspoelen voor 5750,-

We willen misschien wel een accu in de toekomst maar alleen als dit goedkoper gaat worden.

Wat zouden jullie doen? Wel of niet de configuratie zo maken dat er een eventuele thuisaccu op kan of dit later doen? (weet niet wat dat kost om later te realiseren)
Weet niet hoe het zit bij goodwe, maar dacht zelf destijds: ik doe ook wel een hybride omvormer want was maar 100 euro duurder (growatt). Maar de accu moet dan straks ook specifiek van growatt zijn etc. De kans dat ik daar later wat mee ga doen is nul denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:05
MotorBeast schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:17:
[...]

16 stuks panelen. Ik neem aan keer 430WP = heel veel opbrengst. Waar ga jij een batterij vinden die die hoeveelheid in de goede maanden kan opslaan tegen een acceptabele prijs? Ik zou eerst de kat uit de boom kijken wbt batterijen. Geniet nu eerst maar van salderen zolang het nog kan.
Dit inderdaad. Van het gas af kan ook helpen, je kunt dan in de goede maanden je SWW buffervat als thermische batterij gebruiken. Thuisaccu beter als laatste redmiddel / kers op de taart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat kan dit zijn? Die piek duurde 5 seconden, het was dus geen vliegtuig ;) Er is niemand thuis maar de airco ligt wel aan. Het is een veel grotere piek dan je doorgaans bij elektrische toestellen ziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VOepWInnmDrnZBxKA7aHbe_-RRs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QXYS1SpFx0ypwInDCV51VDGY.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-Bird
  • Laatst online: 20:42
Zouden jullie eens mee willen kijken naar mijn opbrengst?
Eind vorig jaar heb ik een Growatt mic 3000xlt laten plaatsen met 8 panelen Jinko 430WP Mono in serie. Dit staat op een plat dak schans van 10 graden op zzo.
Bijkomende schaduwen mogelijk van omliggende huizen in de ochtend en avond, maar momenteel alles in de volle zon. Ik had verwacht dat hij bij omstandigheden als vandaag al snel richting de 3000W zou schieten. Het blijft steken op 2100. Is dit naar verwachting, of is het beter om eea te controleren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQs6_7EdrptmwffNT9jEgqnzaR4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mc4mhED579GaXn29OQGiczMn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Verwijderd schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:31:
Wat kan dit zijn? Die piek duurde 5 seconden, het was dus geen vliegtuig ;) Er is niemand thuis maar de airco ligt wel aan. Het is een veel grotere piek dan je doorgaans bij elektrische toestellen ziet.

[Afbeelding]
Tja, wij weten niet wat jij in huis hebt.
Hoe moeten we dat nu gaan uit zoeken. Het kan inderdaad zijn dat de airco elke dag de compressor even aan zet om te zorgen dat alles gesmeerd blijft.

[ Voor 8% gewijzigd door Tommie12 op 07-03-2024 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:35
Ik ben eigenlijk opzoek naar een laatste zetje mbt mijn 1e zonnepanelen set.
Dus mochten er mensen zich geroepen voelen om wat kritiek te uiten op mijn plan dan mag dat :P
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2229728

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
Blue-Bird schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:17:
Eind vorig jaar heb ik een Growatt mic 3000xlt laten plaatsen met 8 panelen Jinko 430WP Mono in serie. Dit staat op een plat dak schans van 10 graden op zzo.
Bijkomende schaduwen mogelijk van omliggende huizen in de ochtend en avond, maar momenteel alles in de volle zon. Ik had verwacht dat hij bij omstandigheden als vandaag al snel richting de 3000W zou schieten. Het blijft steken op 2100. Is dit naar verwachting, of is het beter om eea te controleren?

[Afbeelding]
Even uitgaande dat je met ideale hoek 8×430 W = 3440 W kunt halen:
De zon komt nu ongeveer op zijn hoogst op 30°. Elk deel invallende licht wordt dan uitgesmeerd over 1/(cos(90° - 30° - 10°)) = 1.55 oppervlakte. Oftwel het verwachte piekvermogen is ongeveer 3440 W × cos(50°) = 2200 W. Dat zit aardig in de buurt van je waarnemingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Blue-Bird schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:17:

[Afbeelding]
Reken maar en je weet het https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

Schat in dat het komt omdat de zon nog niet hoog staat en je panelen vrij plat liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

nlmx51 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:58:

Gezien het feit dat je een kookgroep krijgt durf ik wel voorzichtig te zeggen dat ze wellicht wel weten hoe en wat, maar voor jou niet het beste kiezen.

PS Het helpt bij reacties om mensen te taggen of te quoten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
nlmx51 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:18:

Ik begrijp uit je tekst dat je een 3 fase groepenkast zou krijgen. Dan is een kookgroep eigenlijk niet goed. Wordt meestal fout aangesloten. Dat moet dan een 3 fase krachtgroep worden. Altijd goed. [/ot]]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
MotorBeast schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:17:
[...] 16 stuks panelen. Ik neem aan keer 430WP = heel veel opbrengst. Waar ga jij een batterij vinden die die hoeveelheid in de goede maanden kan opslaan tegen een acceptabele prijs? Ik zou eerst de kat uit de boom kijken wbt batterijen. Geniet nu eerst maar van salderen zolang het nog kan.
Daar gaat het niet om. Het gaat erom in de slechtste maanden zoveel mogelijk zelfvoorzienend te kunnen zijn, want dan is de stroom het duurst. Met zoveel mogelijk panelen kan je met een relatief kleine accu een fors deel van het jaar desnoods zonder het net, en lever je terug aan het net als je in lente, zomer en herfst over hebt.
Maar met salderen hoef je daar -nu- nog geen rekening mee te houden. Aardig als je dat wel doet.
En iets met regeren is vooruit zien. :+ Een slimme meid is op haar toekomst voor bereid. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
onetime schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 16:23:
[...]

Daar gaat het niet om. Het gaat erom in de slechtste maanden zoveel mogelijk zelfvoorzienend te kunnen zijn, want dan is de stroom het duurst. Met zoveel mogelijk panelen kan je met een relatief kleine accu een fors deel van het jaar desnoods zonder het net, en lever je terug aan het net als je in lente, zomer en herfst over hebt.
Maar met salderen hoef je daar -nu- nog geen rekening mee te houden. Aardig als je dat wel doet.
En iets met regeren is vooruit zien. :+ Een slimme meid is op haar toekomst voor bereid. O-)
Kan je beter een WP plaatsen. Snoep je al je opbrengst in de wintermaanden makkelijk op, bespaar je op je stookkosten. Opbrengst in de goede maanden krijg je never nooit tegen een normale prijs in een accu gestampt met 16 panelen. Ik heb sinds kort 7310 WP en die gaan in juni schat ik 800kWh doen, 26 per dag. Onbetaalbare grap om dit in een accu te proppen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@MotorBeast Lees nou toch. Dat hoeft niet allemaal in een accu. Genoeg om de nacht door te komen is voldoende. De rest terug leveren. En liefst zelfs in de winter voldoende opbrengst voor eigen verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlmx51
onetime schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 16:18:
[...]

Ik begrijp uit je tekst dat je een 3 fase groepenkast zou krijgen. Dan is een kookgroep eigenlijk niet goed. Wordt meestal fout aangesloten. Dat moet dan een 3 fase krachtgroep worden. Altijd goed. [/ot]]
We hebben op het moment al een 3 fase

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
onetime schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 16:41:
@MotorBeast Lees nou toch. Dat hoeft niet allemaal in een accu. Genoeg om de nacht door te komen is voldoende. De rest terug leveren. En liefst zelfs in de winter voldoende opbrengst voor eigen verbruik.
In maanden als December zal je tevreden zijn als er 's avonds genoeg in je batterij zit om 2uur TV te kijken en een potje aardappelen te koken. Zelfs dat lukt op veel grijze donkere dagen niet.

Ik heb 2 installaties liggen. Die van 6kWp leverde in December op minder dan de helft van de dagen meer dan 2kWh op. Hoogste waarde was 7kWh. 9 dagen was er minder dan 1 kWh.

Als je hoopt om met een extra grote installatie toch nog wat zelfvoorzienend te worden op die dagen... dan heb je echt héél veel panelen nodig en een héél groot dak.

[ Voor 11% gewijzigd door Tommie12 op 07-03-2024 17:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Tommie12 Daarom "dak vol", tenzij je dan zelfs in de winter een fors overschot zou hebben.
Op andere momenten over hebben is geen probleem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

nlmx51 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 16:46:
[...]

We hebben op het moment al een 3 fase
Dus erg raar, bijzonder en zeker niet correct om dan een kookgroep te adviseren.
Ze zouden die achter twee aardlekschakelaars kunnen zetten maar dan ben je 6 DIN kwijt aan ruimte terwijl dat ook in 4 DIN kan én dan ook nog toekomstbestendig bent.
Resumé kookgroep aanbieding = twijfelachtig advies (zeker als het van een elektrobedrijf zou zijn).
Zie ook: Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm & Het grote kookplaat aansluiten topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
onetime schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 16:41:
In de nacht verbruik ik nauwelijks iets. Beetje sluipverbruik en koelkast/vriezer. Dan nog....wacht nu eerst de ontwikkelingen maar eens af. Als ik bijvoorbeeld 80% procent van mijn stroomtarief krijg (hopelijk ipv salderen) waarom zou ik dan in een dure accu gaan investeren? maar volgens mij wordt dit vraagstuk genoeg in andere topics besproken. Een 5000 Goodwe is in mijn geval in hybride zo'n €600,- duurder met een onzekere uitkomst vind ik. Een slimme meid is op de toekomst voorbereidt maar niet met Den Haag en energiemaatschappijen die iedere keer weer iets uit de hoge hoed toveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hieke
Dank voor dit keyword. Na dieper speurwerk kwam ik foto's tegen die overeenkomsten vertonen na enkele nieuwe foto's gemaakt te hebben waarbij verder is ingezoomd.

Mijn probleem lijkt dus het beginstadium van wat "delaminatie" wordt genoemd. Geen goed vooruitzicht. Maar garantie zal lastig zijn...
Bij nadere inspectie blijken 3 van de 12 panelen dit effect te hebben...
Hieronder een ingezoomde foto met betere lichtval.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xiklb51GGa9QGVcDkmLBNYcWWuI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XqRHwl27ncjdf5smmwKaRKz1.jpg?f=fotoalbum_large
Open klemspanning is nog prima, hoewel lastig te zeggen met de wisselende bewolking van de afgelopen dagen. Iemand idee van inschatting hoe snel dit verouderingsproces zal gaan? Het worden de zwakke schakels in de keten/string van 6. :'(
Ik heb ze cadeau gekregen en ga ze in de onderste rij leggen. Goed bereikbaar vanaf plat dak.

Ieder dank voor voor jullie bijdrage!

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hieke
[b]AUijtdehaag schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:51:
@Hieke
Snail Trail
Buren en familie hebben ook panelen met deze trails. Vooralsnog doet het weinig aan de werking, voor zover ik kan zien.
Dank voor link. Informatief artikel. Maar een quote uit het artikel:

Another reason is low power production efficiency, at least at 10% than panels without this effect.

Ik ga het volgen in de komende tijd. Anderzijds: een gegeven paard en gewoon wat vaker wassen. Ze liggen op 45 graden hoek op oosten en zijn eenvoudig bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlmx51
True schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 17:53:
[...]

Dus erg raar, bijzonder en zeker niet correct om dan een kookgroep te adviseren.
Ze zouden die achter twee aardlekschakelaars kunnen zetten maar dan ben je 6 DIN kwijt aan ruimte terwijl dat ook in 4 DIN kan én dan ook nog toekomstbestendig bent.
Resumé kookgroep aanbieding = twijfelachtig advies (zeker als het van een elektrobedrijf zou zijn).
Zie ook: Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm & Het grote kookplaat aansluiten topic
Hij geeft aan in de mail:
De ‘’kookgroep’’ is een krachtaardlekautomaat. Dus een groep t.b.v. het kooktoestel.

Tips om het anders te doen zijn dus welkom ik kan het nu nog vragen

[ Voor 20% gewijzigd door nlmx51 op 08-03-2024 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

nlmx51 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 07:33:
[...]

Hij geeft aan in de mail:
De ‘’kookgroep’’ is een krachtaardlekautomaat. Dus een groep t.b.v. het kooktoestel.

Tips om het anders te doen zijn dus welkom ik kan het nu nog vragen
Prima dan, heb je ergens expliciet staan wat voor merk elektrocomponenten er geplaatst wordt?
Er wordt nog wel eens een Eaton (A-merk) kast met Emat (huismerk) componenten verkocht. Consument weet het verschil niet en Emat lijkt qua logo/kleur/e.d. erg veel op Eaton componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:56

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

ontopic graag...

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:58
Gisteren was de eerste echt zonnige dag sinds ik mijn nieuwe set op oost/west heb liggen.

Je kunt goed zien in de grafiek dat de spreiding over de dag aanzienlijk beter is geworden :P

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7He9iX9.png

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Grolsch schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 06:36:
Gisteren was de eerste echt zonnige dag sinds ik mijn nieuwe set op oost/west heb liggen.

Je kunt goed zien in de grafiek dat de spreiding over de dag aanzienlijk beter is geworden :P

[Afbeelding]
Heb je geen Solar Frontiers meer plat liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob_1992
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 06-09 19:16
Het word al wat zonniger en we hebben vandaag net ~1.5Kw erbij gelegd op het dak kijkend naar het westen.
We hebben jammer genoeg geen warmtepomp, Het gasgebruik is van de kachel die even aan ging in de ochtend en iemand die ging douchen om de blerf van werken in de tuin van zich af te krijgem.
Morgen de beugels voor nog ~3.2KW aan de oostkant op het dak schroeven en dan word het nog beter.
Donker oranje is een growatt op de R fase en licht oranje/geel is een stok oude omnik op de T fase

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zuLxZTwpUTctjj6cbi9d3Bsm2VE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TfDtIwnUE2f9kZBb2GQEg2yR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Rob_1992 op 09-03-2024 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20:51

ErikVers

e-Duurzaam

MotorBeast schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 16:27:
[...]

Kan je beter een WP plaatsen. Snoep je al je opbrengst in de wintermaanden makkelijk op, bespaar je op je stookkosten. Opbrengst in de goede maanden krijg je never nooit tegen een normale prijs in een accu gestampt met 16 panelen. Ik heb sinds kort 7310 WP en die gaan in juni schat ik 800kWh doen, 26 per dag. Onbetaalbare grap om dit in een accu te proppen.
Of je doet allebei 😋👍
Panasonic J en een Bliq Powerflow icm gewenste accu 👋☀️🎉📈📈📈

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:58
Wolly schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 12:57:
[...]

Heb je geen Solar Frontiers meer plat liggen?
Jazeker, dat is die lichtgroene, die liggen nagenoeg plat klein beetje op zuid.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Vraagje. Is er een absolute meerwaarde om €800 meer te betalen voor Enphase IQ8 omvormers? De ene zegt dat het absoluut voordelen heeft omdat je op een later moment ook een thuisbatterij eenvoudiger kunt aansluiten. Terwijl je online leest dat dat niet zo is. Er is geen sprake van schaduw. Hoogstens tegen de avond aan wanneer de zon onder gaat.

I call bullshit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@ViezeVis Ik zou voor een string omvormer gaan. Die €800 is snel verdient. Ik zou alles apart regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:35
@ViezeVis Dat lijkt me onzin, want bij micro's heb je altijd een AC-koppeling met een accu. Dat maakt je dus juist volledig vrij in de keuze voor een accu + accuomvormer straks (met het nadeel van dubbele omzetverliezen bij het laden). Hooguit heb je het voordeel van "alles in één app" of het gebruik maken van één energiemeter(merk) bij de hoofdschakelaar.

Als je geen schaduw hebt zou ik lekker voor een stringomvormer gaan, ook hierbij zou ik geen hybride nemen want dan zit je bij voorbaat alweer vast in een ecosysteempje.

[ Voor 19% gewijzigd door RonJ op 12-03-2024 13:28 ]

All-electric.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 11:53
Afgelopen weekend op onze uitbouw een mini systeem gelegd bestaande uit 2x 435Wp Jinko panelen icm een Deye Sun800 micro omvormer.
Nu zag ik deze specifieke omvormer nog niet heel vaak voorbij komen dus leek me leuk om even te delen.

Wat foto's van de opstelling:
ZZW: 220° / 15° tilt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/krCvXj9UzFvLpbTS3Ai2UBQZ6LQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xTGhFNsn27sYMsPlR0rlKOHM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GVdW2cakBMkxl7OcGGMX8Sdgafk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qT7sSkAinKXQfyx1B9YIXOe4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SzaU1otvtercV6p_R614h0wy0Ts=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3IvRAgsHtpLGx3LfyPV3LtYP.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NaADUrhzTZ9Xm__z6j0761SjuLY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R53wyT0Pajv8GB1Do5cT2pZB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jiCx9XNBm0_3o6FkUXKLuJ8v4aY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/af5EjhwmyoFDbKkIcX1qIkk7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E1usfYe1SYZLobbprxYK1XZEB2Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a7BaYm9YV9Fn24Gcr0oXykoj.jpg?f=fotoalbum_tile

Installatie was goed te doen en gezien de ruimte op de uitbouw prima te doen. Helaas paste er geen 3e. Maar prima tevreden zo. Installatie van de Deye micro ging zeer eenvoudig (al las ik hier en daar problemen met wifi connectie etc). Ik heb mesh wifi maar de installatie ging heel eenvoudig en monitoring doe ik met de Deye Cloud app.

Kosten:
Deye SUN800 micro omvormer: €200
2x Jinko 435Wp: €175
Betonnen steunen; €109
Last schakelaar; €18
€502/870Wp = €0,57/Wp

Prima te overzien qua kosten en een leuke toevoeging op de 2 bestaande pv systemen (4050Wp / 1215Wp).

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:32
Bart_Denon schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 00:02:
Afgelopen weekend op onze uitbouw een mini systeem gelegd bestaande uit 2x 435Wp Jinko panelen icm een Deye Sun800 micro omvormer.
Nu zag ik deze specifieke omvormer nog niet heel vaak voorbij komen dus leek me leuk om even te delen.

Wat foto's van de opstelling:
ZZW: 220° / 15° tilt.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Installatie was goed te doen en gezien de ruimte op de uitbouw prima te doen. Helaas paste er geen 3e. Maar prima tevreden zo. Installatie van de Deye micro ging zeer eenvoudig (al las ik hier en daar problemen met wifi connectie etc). Ik heb mesh wifi maar de installatie ging heel eenvoudig en monitoring doe ik met de Deye Cloud app.

Kosten:
Deye SUN800 micro omvormer: €200
2x Jinko 435Wp: €175
Betonnen steunen; €109
Last schakelaar; €18
€502/870Wp = €0,57/Wp

Prima te overzien qua kosten en een leuke toevoeging op de 2 bestaande pv systemen (4050Wp / 1215Wp).
Goed bezig, maar in je kostenoverzicht ontbreekt het een en ander:
  • De beugels + schroeven waarmee de panelen op de voeten worden bevestigd.
  • Alle kabels.
  • Wartels in de werkschakelaar.
  • Automaat in de meterkast.
  • De dakdoorvoer.
  • Kosten voor de dakdekker om de dakdoorvoer te maken.
  • Verzendkosten.
Zonder die posten is je kostenoverzicht niet compleet en dus niet eerlijk. Ik denk dat je inclusief alles niet onder de € 1/Wp komt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
De beugels + schroeven waarmee de panelen op de voeten worden bevestigd.[/li] is incl. De 109 euro.
• Alle kabels. stukje YMVK kabel (had ik nog liggen)
• Wartels in de werkschakelaar. Oja 1 euro p/s
• Automaat in de meterkast. ?? Nee zit op een bestaande groep.
• De dakdoorvoer. zit in mijn kosten uitbouw zeg, zeg maar, maar ok is € 60,-
• Kosten voor de dakdekker om de dakdoorvoer te maken. zit in mn kosten uitbouw dus te verwaarlozen.
• Verzendkosten. niet, spullen opgehaald.

Ben t niet met je eens, of moet ik dan ook nog een fictief uurtarief gaan rekenen voor de tijd die ik eraan besteed heb. Daar gaat het denk ik in dit voorbeeld niet om. Ik heb t allemaal zelf gedaan en tja spijkers op laag water zijn er altijd wel te vinden..
Ik geef toe dat ik er rekening mee gehouden heb tijdens de uitbouw dat er panelen opkomen, maar dat is niet meer dan een doorvoer en een kabel die ik in de centraal doos binnen heb aangesloten op een bestaande groep.

[ Voor 16% gewijzigd door Bart_Denon op 13-03-2024 10:35 ]

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Bart_Denon schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:30:
De beugels + schroeven waarmee de panelen op de voeten worden bevestigd.[/li] is incl. De 109 euro.
• Alle kabels. stukje YMVK kabel (had ik nog liggen)
• Wartels in de werkschakelaar. Oja 1 euro p/s
• Automaat in de meterkast. ?? Nee zit op een bestaande groep.
• De dakdoorvoer. zit in mijn kosten uitbouw zeg, zeg maar, maar ok is € 60,-
• Kosten voor de dakdekker om de dakdoorvoer te maken. zit in mn kosten uitbouw dus te verwaarlozen.
• Verzendkosten. niet, spullen opgehaald.

Ben t niet met je eens, of moet ik dan ook nog een fictief uurtarief gaan rekenen voor de tijd die ik eraan besteed heb. Daar gaat het denk ik in dit voorbeeld niet om. Ik heb t allemaal zelf gedaan en tja spijkers op laag water zijn er altijd wel te vinden..
Ik geef toe dat ik er rekening mee gehouden heb tijdens de uitbouw dat er panelen opkomen, maar dat is niet meer dan een doorvoer en een kabel die ik in de centraal doos binnen heb aangesloten op een bestaande groep.
Je hebt de panelen op een bestaande groep aangesloten die ook gebruikt wordt voor iets anders en uitschakelen van de panelen kan v.d. groep kan alleen maar op het dak zelf met je werkschakelaar?
Dat zou niet mijn persoonlijke voorkeur zijn eigenlijk.

edit:
Ga je de zijkanten nog dichtmaken tegen de wind of vind je dat niet nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 16:52

Bravo

Second Best

Bart_Denon schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:30:
[...]
Heb je de zonnepanelen op een reguliere verbruikersgroep aangesloten? Of op een groep waar de andere opwekkers op zitten?

Als het is aangesloten op een gebruikersgroep, dan kunnen er hogere stromen ontstaan voordat de zekering ingrijpt doordat de 800 watt extra niet meegenomen is bij de keuze van de zekering. Of heb je de 16A vervangen door een 12A zekering (niet gebruikelijk)?

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_Denon
@True , @Bravo De micro omvormer zit indd met een werkschakelaar (buiten) direct op een groep in huis waar uitsluitend laag verbruikers opzitten. Gedeelte woonkamer met een paar wcd's en trapkast (dat is het). Vond t niet waard om hiervoor helemaal specifiek 1 aparte groep voor aan te leggen.
Mijn andere 2 pv systemen lopen over een andere fase met wel aparte groepen.
Uitschakelen zou ook via de app moeten kunnen begreep ik.
Dichtmaken zijkanten niet nodig, de steunen wegen 32kg per stuk en uitbouw estisch ook bijna niet te zien als je in de tuin staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Bart_Denon schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:54:
@True , @Bravo De micro omvormer zit indd met een werkschakelaar (buiten) direct op een groep in huis waar uitsluitend laag verbruikers opzitten. Gedeelte woonkamer met een paar wcd's en trapkast (dat is het). Vond t niet waard om hiervoor helemaal specifiek 1 aparte groep voor aan te leggen.
Mijn andere 2 pv systemen lopen over een andere fase met wel aparte groepen.
Uitschakelen zou ook via de app moeten kunnen begreep ik.
Dichtmaken zijkanten niet nodig, de steunen wegen 32kg per stuk en uitbouw estisch ook bijna niet te zien als je in de tuin staat.
Niet vergeten dit netjes in de brochure op te nemen als je ooit je woning verkoopt gezien het anders als verborgen gebrek gezien kan worden door de kopers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_Denon
True schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:02:
[...]
Niet vergeten dit netjes in de brochure op te nemen als je ooit je woning verkoopt gezien het anders als verborgen gebrek gezien kan worden door de kopers.
Thanks voor de tip.
Het staat ook al keurig vermeld op de groepen verklaring in de meterkast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:14
True schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:02:
[...]

Verborgen gebrek? Welke regel is er overtreden? De Nen1010 is niet juridisch bindend. De SuperSola's zijn volop te koop en die adverteren zelfs 3 panelen op één groep. Allemaal niet mijn keuze maar een verborgen gebrek houdt geen stand.

Ik snap de overweging hier wel. 800 watt vind ik aan de hoge kant maar in Duitsland mag je dat wattage tegenwoordig ook invoeden op een bestaande groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

TwingyTwingy schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:16:
[...]

Verborgen gebrek? Welke regel is er overtreden? De Nen1010 is niet juridisch bindend. De SuperSola's zijn volop te koop en die adverteren zelfs 3 panelen op één groep. Allemaal niet mijn keuze maar een verborgen gebrek houdt geen stand.

Ik snap de overweging hier wel. 800 watt vind ik aan de hoge kant maar in Duitsland mag je dat wattage tegenwoordig ook invoeden op een bestaande groep.
offtopic:
Juridisch bindend of niet, als je aansprakelijk gesteld wordt (terecht of niet) levert dat vooral veel stress en onzekerheid op. Als er serieus brand zou uitbreken omdat er meer vermogen door een ader gaat dan die warmtetechnisch op berekent is én er ontstaat brand .. ga er maar vanuit dat de woonverzekering dit gewoon gaat proberen te verhalen. Zelfs al is het een relatief kleine brand zit je al snel aan tienduizenden euros en daar steken ze echt wat wat tijd en moeite in. Of NEN1010 wel of niet binden is, maakt niet zo veel uit als elke onafhankelijke expert je zal vertellen dat de zelf geplaatste PV-installatie elektrotechnisch broddelwerk is (no offense).

Ik zou voor A: veiligheid gaan als je er zelf woont en B: voor zekerheid als je er niet meer woont.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:52
TwingyTwingy schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:16:
[...]

800 watt = circa 3,5A bij 230v
16A net + 3,5A PV = 19,5A totaal.

Dat gaat toch prima op 2,5mm2? :) Ik heb een APSystems DS3-L (730VA) op een gedeelde groep zitten.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Is zo'n omvormer ook direct in een stopcontact te prikken? Heb nog een schuurtje achter waar ik 2 panelen kwijt zou kunnen maar kan er geen aparte groep van maken. Heb geen kruipruimte onder het huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 16:52

Bravo

Second Best

Zie Plan voor zonnepanelen niet op eigen groep (<500W) of Stekkerklare zonnepanelen - regels? of Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9, direct invoeden van kleine (stekker)omvormers is al zo vaak besproken.

[ Voor 34% gewijzigd door Bravo op 13-03-2024 11:55 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:14
MotorBeast schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:45:
Is zo'n omvormer ook direct in een stopcontact te prikken? Heb nog een schuurtje achter waar ik 2 panelen kwijt zou kunnen maar kan er geen aparte groep van maken. Heb geen kruipruimte onder het huis.
Mogelijkheden zat idd. Hoymiles en APSystems hebben kant en klare stekkers eraan.
Maar weet wat je doet, informeer jezelf goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:09
Helaas… vandaag zouden ze de extra PV installatie komen installeren. In verband met ziekte (bij ons op het werk ook dus er zal wel wat ronddwalen in de lucht) moet er een nieuwe installatie datum worden gepland.

Wel kon de elektricien alvast wat zaken komen voorbereiden/ installeren;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tPuprhlzYSBce5rbwMMpqN-kMJE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BW4zCDxGYeMOsWIItPlSU7oB.jpg?f=fotoalbum_large

Nu de panelen nog :+

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:32

JT

VETAK y0

Voor mijn omvormer was ik bezig met een custom modbus -> ESPHome bordje aan het solderen, die op de 4pin connector moet van mijn Solis omvormer. Deze plug heeft 4 pinnen, +, grond en modbus + en modbus -. + en grond geeft 5 volt.

Afbeeldingslocatie: https://community-assets.home-assistant.io/original/4X/a/6/8/a684245edf07901870c6f188973a151219d5e1dc.jpeg

Nu heb ik zeer voorzichtig gemeten met de multimeter maar wel in een rare houding. Ik kwam er op een gegeven moment achter dat de omvormer uit stond en niet meer aan ging. Zou sluiting die ik per ongeluk heb veroorzaakt ervoor kunnen zorgen dat de hele omvormer kaduuk is :?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@JT Weet je zeker dat dat de modbus aansluiting is? En niet de Emergency Power Off? (EPO)
Anders kan er van alles zijn. Stroom (net) er even af, weer aan na minuutje, en als dat niet hielp, hetzelfde nogmaals maar dan ook de panelen (MC4) loskoppelen en kwartiertje wachten voor je alles weer aansluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:35
True schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:27:
[...]

offtopic:
Juridisch bindend of niet, als je aansprakelijk gesteld wordt (terecht of niet) levert dat vooral veel stress en onzekerheid op. Als er serieus brand zou uitbreken omdat er meer vermogen door een ader gaat dan die warmtetechnisch op berekent is én er ontstaat brand .. ga er maar vanuit dat de woonverzekering dit gewoon gaat proberen te verhalen. Zelfs al is het een relatief kleine brand zit je al snel aan tienduizenden euros en daar steken ze echt wat wat tijd en moeite in. Of NEN1010 wel of niet binden is, maakt niet zo veel uit als elke onafhankelijke expert je zal vertellen dat de zelf geplaatste PV-installatie elektrotechnisch broddelwerk is (no offense).

Ik zou voor A: veiligheid gaan als je er zelf woont en B: voor zekerheid als je er niet meer woont.
Eens. Hier zijn PV-verdelers voor uitgevonden, voor die 110 euro voor een A-merk exemplaar lijkt me dat eigenlijk altijd de moeite waard.

Door dit soort marginaal gepruts gaat het straks een keer fout en dan krijgen we weer meer regeltjes waardoor je straks ook in NL niks meer zelf mag, heel fijn. Maw: Koester de vrijheid die we hier hebben om zelf aan onze installaties te mogen werken door de verantwoordelijkheid die hierbij hoort zeer serieus te nemen.

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 14-03-2024 14:50 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hotzenwalder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-09 16:14
Ik heb sinds kort 5 Jinko Tiger N-type 435WP All black panelen op het dak liggen met daaronder 5 Enphase IQ8MC Microinverters. Ze zijn gekoppeld aan een Enphase Envoy-S-Standaard module.

De laatste tijd heb ik via Home Assistant en de Enpase Site wat grafieken zitten te bekijken.
Voor vandaag bijvoorbeeld was dit de opbrengst tot op heden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cf2ppLt4ACsolX62-mDZmaupokQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BrtixwSQj0LYbJmBuQVPhYGN.png?f=fotoalbum_large

Op 8 maart was het volledig zonnig en deed de Enphase grafiek het zo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RZiqgI0GfaQLDUiSQ4rh12u2h-E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xjnaMTWLZdhCTb1Fmg0TnXJY.png?f=fotoalbum_large
Het maximum was 1.6kWh aan geproduceerd vermogen.

In Home Assistant per paneel is dit de grafiek op de meeste panelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eafKVFcUcdydJNGuGdfF78yUduw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zfkI5wPGwvrwEacSIQiXKmuh.png?f=user_large
Wat me hier opvalt is dat ze op dit moment maximaal tot zo'n 329watt gaan.

Hier nog wat grafieken van 7 en 8 maart vanuit HomeAssistant (op 8 maart missen er wat gegevens, connectie was weg met Home Assistant)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VvdlsbHGwBxS-QFLqmhHwaYsMHI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2cIrdorWetOPdUNxNPNnp9AQ.png?f=fotoalbum_large
Wat me daar opvalt is de horizontale lijn van alle panelen op het midden van de dag, met uitzondering van het paneel die op het zolderdak ligt en altijd net wat minder zon pakt.

Is dat voor dit type panelen en deze omvormers het maximum of het maximum in Maart gezien de stand van de zon etc. De panelen liggen op zuid en hebben bijna geen last van schaduw of gaan ze al aftoppen?
PS: meer panelen was niet mogelijk in verband met de ruimte op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Bart_Denon schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:54:
@True , @Bravo De micro omvormer zit indd met een werkschakelaar (buiten) direct op een groep in huis waar uitsluitend laag verbruikers opzitten. Gedeelte woonkamer met een paar wcd's en trapkast (dat is het).
Dit is een denkfout, ik hoop dat je hem zelf inmiddels ook wel ziet.
Praktisch gezien gaat dit niet snel fout; het gaat maar om een paar A extra. Ik zou het zelf alleen niet doen. Een ramp wordt soms veroorzaakt door een opeenstapeling van kleine foutjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

RonJ schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:32:
[...]

Eens. Hier zijn PV-verdelers voor uitgevonden, voor die 110 euro voor een A-merk exemplaar lijkt me dat eigenlijk altijd de moeite waard.

Door dit soort marginaal gepruts gaat het straks een keer fout en dan krijgen we weer meer regeltjes waardoor je straks ook in NL niks meer zelf mag, heel fijn. Maw: Koester de vrijheid die we hier hebben om zelf aan onze installaties te mogen werken door de verantwoordelijkheid die hierbij hoort zeer serieus te nemen.
Nu je er toch over begint ;) ik kwam laatst deze PV-verdeler tegen in een nieuwsbrief:
https://www.sandervunderi...-ika-24-modules-ip65.html

Dit lijkt wel de meest betaalbare kast te zijn die als PV-verdelers ingezet kunnen worden én ook nog mooi ruim bemeten te zijn zonder gelijk de kostprijs van een standaardkast te hebben én ook nog een afdekdeurtje voor semi-open gebruik op bijv. een zolder.

Iemand toevallig al ervaring met deze reeks van Eaton (IKA): https://www.eaton.com/nl/...systems/xcomfort-ika.html / https://www.eaton.com/con...alog-ca015004en-en-us.pdf (eerste is niet helemaal exact de juiste, maar de goede productpagina kan ik v.d. serie niet vinden (wel van de specifieke producten)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven4474
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:43
@Hotzenwalder dit is inderdaad de max voor de micro omvormer die je hebt. Het schijnt minder erg te zijn dan het lijkt al vind ik dat je wel erg kleine omvormers hebt voor de panelen. Enphase geeft hier 330 VA
aan wat dus 330 watt is. 330 watt op 435 Wp panelen is wel wat scheef. https://enphase.com/nl-nl...eries/iq8mc-microinverter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Hotzenwalder schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 17:40:
Ik heb sinds kort 5 Jinko Tiger N-type 435WP All black panelen op het dak liggen met daaronder 5 Enphase IQ8MC Microinverters. Ze zijn gekoppeld aan een Enphase Envoy-S-Standaard module.

De laatste tijd heb ik via Home Assistant en de Enpase Site wat grafieken zitten te bekijken.
Voor vandaag bijvoorbeeld was dit de opbrengst tot op heden
[Afbeelding]

Op 8 maart was het volledig zonnig en deed de Enphase grafiek het zo
[Afbeelding]
Het maximum was 1.6kWh aan geproduceerd vermogen.

In Home Assistant per paneel is dit de grafiek op de meeste panelen.
[Afbeelding]
Wat me hier opvalt is dat ze op dit moment maximaal tot zo'n 329watt gaan.

Hier nog wat grafieken van 7 en 8 maart vanuit HomeAssistant (op 8 maart missen er wat gegevens, connectie was weg met Home Assistant)
[Afbeelding]
Wat me daar opvalt is de horizontale lijn van alle panelen op het midden van de dag, met uitzondering van het paneel die op het zolderdak ligt en altijd net wat minder zon pakt.

Is dat voor dit type panelen en deze omvormers het maximum of het maximum in Maart gezien de stand van de zon etc. De panelen liggen op zuid en hebben bijna geen last van schaduw of gaan ze al aftoppen?
PS: meer panelen was niet mogelijk in verband met de ruimte op het dak
Klopt wel hoor. Specs volgens Enphasewebsite:
Piekvermogen: 330 VA
Max. continuvermogen: 325 VA
Vrij vertaald is het continu 325 watt en piek 330 watt. Je benut zo niet het maximale potentieel van je paneel maar aan de andere kant, de uren dat je niet aan de max zit produceert je paneel natuurlijk meer stroom dan een paneel met minder vermogen. Als dit een groot vlak op een dak is zonder schaduw van objecten had ik denk ik wel een stringomvormer gekozen zodat je de peak shaving niet hebt.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

onetime schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 00:15:
@JT Weet je zeker dat dat de modbus aansluiting is? En niet de Emergency Power Off? (EPO)
Anders kan er van alles zijn. Stroom (net) er even af, weer aan na minuutje, en als dat niet hielp, hetzelfde nogmaals maar dan ook de panelen (MC4) loskoppelen en kwartiertje wachten voor je alles weer aansluit.
Het is de juiste poort, hier gaat ook de wifi/4g stick in die eigenlijk gewoon modbus leest. Maar ik durf het bijna niet te zeggen; er was niks aan de hand :+ 's Avonds blijkt dit ding gewoon uit te gaan, zojuist ook weer gebeurd. Vanochtend stond die bij een beetje daglicht alweer aan. Het moment van uit gaan viel gewoon ongelukkig samen met het moment dat ik ermee bezig was en het een moment het spul nog wel aan stond en de volgende niet :P

Inmiddels een .yaml gefabriceerd maar die geeft nu dus helaas geen resultaat :| Moet ik tot morgen wachten om te zien wat het resultaat is van mijn noeste arbeid :| :+

[ Voor 8% gewijzigd door JT op 14-03-2024 19:49 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT

JWT

JT schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:45:
[...]

Klopt wel hoor. Specs volgens Enphasewebsite:

[...]

Vrij vertaald is het continu 325 watt en piek 330 watt. Je benut zo niet het maximale potentieel van je paneel maar aan de andere kant, de uren dat je niet aan de max zit produceert je paneel natuurlijk meer stroom dan een paneel met minder vermogen. Als dit een groot vlak op een dak is zonder schaduw van objecten had ik denk ik wel een stringomvormer gekozen zodat je de peak shaving niet hebt.
Klopt, wordt ook toegelicht in het enphase topic. Het verlies valt mee, gaat iid om de piek. Heb zelf iq7+ met 400w panelen. Gaan maar tot 296.
Er zijn ook meerdere onderzoeken vanuit enohase naar gedaan hoe veel het scheelt in Amsterdam.
Maar bij geen schaduw was een stringomvormer efficienter geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_Denon
Martin7182 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:19:
[...]

Dit is een denkfout, ik hoop dat je hem zelf inmiddels ook wel ziet.
Praktisch gezien gaat dit niet snel fout; het gaat maar om een paar A extra. Ik zou het zelf alleen niet doen. Een ramp wordt soms veroorzaakt door een opeenstapeling van kleine foutjes.
Ja snap je punt. En ik ben hier waarschijnlijk te makkelijk over heen gestapt.
Is de beredenering goed om de B16 installatie automaat te vervangen voor een B10 / B13 installatie automaat? Dan moet het wel aan de safe side zitten?
Excuus voor randje off-topic.

Pagina: 1 ... 95 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y [/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren