Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 100 101 Laatste
Acties:
  • 673.091 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
ziecko schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:46:
Beste tweakers,

Ik wil even jullie mening over de volgende configuratie die ik in een offerte heb.
Ik heb een pittig verbruik door een EV en warmtepomp.

14x425wp tier 1 panelen
Ligging op plat Dak voorgesteld 173 graden en 12 graden helling

De voorgestelde omvormer is een growatt 4200 tl-xe

Mijn gevoel zegt dat de omvormer wel heel licht is voor de configuratie. (71%)
Nee hoor, dat is een hele nette configuratie. Ja het topt de grote pieken, die zelden voorkomen, af. Dat is "verlies", maar kan er eventueel, als je hoge netspanning hebt, juist voor zorgen dat jouw omver niet uitschakelt en je zo juist winst oplevert. Wat zeker is, is dat als de opbrengst overal maximaal is, het net minder wordt belast. En, ten opzichte van de omvormer, heb je verder altijd een relatief hoge opbrengst.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
SqnLdr schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:42:
Ik zal als ik er op tijd bij ben nog eens met de multimeter aan de slag. Wat ik tot nu toe heb gemeten naast de waarde vanuit de webinterface omvormer is tussen de nul en de fases op de hoofdschakelaar in de meterkast beneden. Heeft het zin ook op PV-verdeler te meten?

De lengte AC kabels durf ik niet te zeggen, er loopt 2 meter van de omvormer naar het voormalig stopcontact, en dan de lengte van de twee verdiepingen naar beneden. Het zit beide bij de koof in de buurt dan zal het misschien 9 meter extra zijn? De aansluiting zelf verdiend mijn inziens niet de schoonheidsprijs vandaar mijn vraag over kabellengte (en eventueel verbindingen?)
JA het heeft zeker zin om op zoveel mogelijk punten die spanning te meten. Als je ergens een "groot" verschil meet, weet je dat daar ergens een probleem zit. Zijn alle verschillen klein dan zijn alle aansluitingen in orde.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:07
TCMR schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:27:
Ik heb sinds kort een klein GoodWe omvormertje hangen voor mijn 4x535Wp installatie. Ik heb eigenlijk zonder er echt over na te denken schaduw-management aangezet. Maar vandaag zag ik opeens deze deukjes op vaste intervallen. Gek genoeg niet eerder, maar kan dit de schaduwtracking zijn? Want dan zet ik 'm uit, er is eigenlijk geen noemenswaardige schaduw. Ik hoor het graag.

[Afbeelding]
Het is vandaag flink zonnig. Niet toevallig spanningsproblemen op die fase (>253 V)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Weer 10k posts; hier verder: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 12 @ThinkPad

[ Voor 9% gewijzigd door onetime op 01-05-2024 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:19
Search in het topic leverde even niet het resultaat dat ik zoch dus toch maar even een vraag plaatsen:

Ik heb een GoodWe installatie. Opwekking kan ik monitoren in SEMS Portal.
Klop het dat ik opwekking op maandbasis maar kan zien tot juni 2023? Ik ben eigenlijk juist benieuwd naar de opwekking in april en mei 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:33

timovd

Voorsprong door techniek

Laatst een Growatt omvormer opgehangen met een ShineLAN module. Netwerkkabeltje in de HPE Aruba switch geprikt en er knipperen lampjes op zowel de switch als de ShineLAN. De status led van de ShineLAN brandt continu groen. Volgens de handleiding betekent dit dat er wel verbinding is, maar niet met het internet. Iemand ervaring met dit? Geen ervaring met Aruba, dus weet niet hoe ik daar meer info uit krijg. Op de poort zie ik 10Mbit half duplex. Er hoeft niet veel data door, maar 10mbit is wellicht wat weinig. Iemand die daar meer over weet?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 48% gewijzigd door timovd op 01-05-2024 18:56 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

jadjong schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:08:
[...]

Elke kWh die je het net op stuurt kost 11.5 cent, ook als je die later weer terugneemt in de vorm van sladeren.
Damn, 11,5 cent is nog meer boete dan de (al karige) vergoeding van 9 cent die ze nu geven.

Dit krijgt vast nog wel een staartje, want 100% salderen zou de komende jaren blijven. Nu saldeer je eigenljik een veel kleiner deel. Ik heb maar 8 panelen, en lever in de zomer al 17kWh/dag terug.

In de winter gebruik ik juist 1600kWh ofzo ivm een warmtepomp. Zou niet weten wie er nu nog zonnepanelen aan gaat schaffen als het je de hele zomer bij moet leggen voor terugleveren en in de winter de volle mep moet gaan betalen.

Ik zou er zoals @MotorBeast nog wel even over nadenken om 14 panelen te nemen als je er in de de winter amper wat aan hebt. Tenzij er meer duidelijkheid komt. Of de overheid inspringt, 11.5 cent is veel!

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Airco's alleen gebruiken voor koelen en gewoon weer stoken op gas? Omgekeerde wereld.

Of wordt dit weer teruggedraaid als de saldering vervalt? Anders kosten de panelen alleen maar geld toch? Zeker als je alleen woont en bijna niks hebt draaien in de zomer. En amper was.

Was altijd best goed in wiskunde, maar dit gaat zelfs mij te ver om te berekenen.

[ Voor 77% gewijzigd door JDx op 01-05-2024 18:44 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:47
Pagina: 1 ... 100 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y [/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren