Daxtalion schreef op zondag 28 april 2024 @ 12:59:
Vraagje aan de community hier.
Over het algemeen wordt er uitgegaan dat je rond de 30% zelfverbruik hebt met zonnenpanelen. De zonnenpanelen moeten dan wel gedimensioneerd zijn om je jaarverbruik. Dus stel dat je een jaarverbuik hebt van 3000 kWh en dat je zonnenpanelen jaarlijks gemiddeld 3000 kWh opbrengen, dan zou 900 kWh energie direct worden verbruikt uit de zonnenpanelen, je zou 2100 kWh energie kopen van het net en 2100 kWh injecteren in het net. Om die 30% te behalen zou je niet veel aan je gedrag moeten aanpassen.
Enig idee hoeveel eigengebruik er zou zijn bij overdimensionering van de zonnenpanelen?
De reden dat ik het vraag is omdat ik over een paar jaar zonnenpanelen ga laten installeren. Momenteel heb ik 3000 kWh jaarlijks verbruik maar dat gaat een stuk meer worden door de jaren heen (electrische scooter, mechanische ventilatie, jacussi tijdens de zomer, warmtepomp, warmtepompboiler, ...) Daarom wil ik mijn dak ineens laten vol leggen zodat ik future proof ben. Maar die energievreters komen er niet direct.
In België heb je geen saldering (meer) en krijg je bijna niets voor de teruglevering van electriciteit. De energieleveranciers houden rekening met de hogere kosten voor het terugleveren. Moeilijk om te kunnen berekenen hoe rendabel het nog is indien je niet weet hoevel eigengebruik je hebt met overdimensionering van de zonnenpanelen.
normaal is een 20 tot 30% recht streeks zelf gebruiken helemaal geen vreemd getal.
een voorbeeld grafiek van mijn op random dag van mijn huis:
:strip_exif()/f/image/DgMjHwetLYMyhdRsILqTdDRE.jpg?f=fotoalbum_large)
maar niet alles is altijd wat het lijkt.
dus:
ik heb panelen oost-west zie voorbeeld dag (mooie zonnige dag als voorbeeld):
:strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large)
hier door heb ik al vroeg tot laat best wel wat opbrengst.
dit levert meer eigen gebruik op. (ik zat vorig jaar rond de 30-35%).
(ja ook 6430Wp op een 4000W omvormer, oost-west maakt dat geen probleem er zou best nog een 2000Wp bij passen, maar helaas geen dak meer voor.)
ik heb dit jaar (tussen kerst en oud/nieuw) mijn systeem omgebouwd.
heb een ohmpilot toegevoegd aan het systeem, waar mee ik een 200l boiler met COP1 verwarm (of beter gezegd aftop, water word voorverwarmt door warmtepomp COP4)
hier mee probeer ik een 1000kWh per jaar meer rechtstreeks te gebruiken.
dit zou mijn 30% naar de 50% moeten brengen, maar ik ben al blij als ik de 40% haal.
(wil je dit weten, dan bericht me ergens net na kerst dan heb ik echte cijfers.
ik heb nog wel meer gegevens over dit systeem, maar ik leer ook nog elke dag.
op dit moment krijg ik 2 a 3kWh verbruik per dag verschoven naar eigen gebruik.)
zou ik een 3kWh batterij aan mijn systeem toevoegen, dan gaat het hard.
in boven staande grafiek had ik dan de 3kWh paarse balken kunnen bewaren voor de avond.
dus ja hele grote batterijen heb je niet speciaal nodig om grote sprongen te maken in meer eigen gebruik.
grofweg: 10kWh gemiddeld dag gebruik = 5kWh rechtstreeks gebruik uit PV, dus maar 5kWh accu nodig voor de nacht.
stroom opslaan in de zomer voor de winter = is vrijwel kansloos, daar heb ik al snel 1000kWh accu voor nodig.
1kWh accu, dat kost al snel 300-500€.
1Wp paneel dat kost minder als 0,30€/Wp. (los onder deel zonder de rest)
dus ja Wp is veel goedkoper als accu.
meer Wp = meer opbrengst op slechte dagen = toch kleine accu vol.
een simpele 1 fase omvormer van 3kW, die heeft 2x een mpp.
per mpp kun je 12panelen er aan hangen (aantal wisselt per merk en type).
dus 2x12x430Wp is nu grofweg de max wat dat soort omvormers aan kunnen.
en dan heb je wel aardig voor 300dagen per jaar je accuutje vol.
dus ja, meer Wp als de omvormer kan verwerken is gewoon effectief in de kosten.
(even los van het verhaal.
van 1 januari tot nu:
gebruik stroom in huis: 2550kWh.
opwek zonnepanelen: 1025kWh.
levering aan het net: 258kWh.
getrokken uit het net: 1785kWh.
als je dat uitrekent dan kom je uit op:
75% rechtstreeks zelf gebruikt.
30% van de stroom die ik nodig had was eigen stroom.
dit waren wel de winter maanden met bagger opbrengst, en ja warmtepomp dus veel stroom nodig.
dus die 75% gaat vast nog wel dalen, de zomer komt er nu aan en dat is al goed te merken.
soms ben ik ook een beetje extremist in de leuke zin van het woord: eigen stroom eerst.
(voor de rest politieke partijen die woorden "eigen+eerst" ook gebruiken, die mogen in hun eigen stront eerst zakken. dat is niet mijn extremiteit.))
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)