Growatt Omvormer schakelt automatisch uit bij te veel zon.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stukkie
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-04 17:25
Beste lezer,

De omvormer van m’n zonnepanelen is vandaag al 4 maal afgeschakeld omdat het voltage in het stroomnet te hoog is. Totale duur uitschakeling van de omvormer is vandaag alleen al zo’n 4 uur. Nu vraag ik me af of dat sowieso bij iedere omvormer zou gebeuren in mijn situatie. Onze zonnepanelen liggen nu zo’n 7 jaar. Mijn omvormer is een Growatt 7000UE 7Kw. Totaal 28 zonnepanelen 250 WP. Onderstaande de melding die ik krijg als de omvormer automatisch wordt uitgeschakeld.

Time: 2023-04-02 16:42:33
Event id: 30
Event description: Grid voltage fault.Please refer to the local grid standard for more details of the grid frequency.
Suggestion: Check AC voltage by installer or an electrician. If the voltage is within the range that local standard defines, please contact Growatt.
GrowattServer.

Wie zou me verder kunnen helpen. Met vriendelijke groet,

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Dat zal netcongestie zijn Google daar maar eens op. Je kunt het voltage van het net op dat moment waarschijnlijk zien in je omvormer software of zelf meten als je dat aandurft.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15:27

kujinshi

seven heroes

Zeer waarschijnlijk de 253 volt gehaald op het net. Met elk jaar komen er meer zonnepanelen bij in de buurten van iedereen en gaat die spanning omhoog.

Probeer je kabel van omvormer tot meterkast te vervangen voor dikker exemplaar. Als je nu 2.5mm2 of 4mm2 hebt, 6mm2 maakt dat je minder snel de eerste bent in de buurt die afschakelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

kujinshi schreef op zondag 2 april 2023 @ 19:01:

Probeer je kabel van omvormer tot meterkast te vervangen voor dikker exemplaar. Als je nu 2.5mm2 of 4mm2 hebt, 6mm2 maakt dat je minder snel de eerste bent in de buurt die afschakelt.
Let wel, het is een 3 fase omvormer. eea afhankelijk van de kabellengte, maar als we uitgaan van bijvoorbeeld 10m kabel tussen groepenkast en omvormer, dan is het effect van 2,5mm2 naar 4 verwaarloosbaar.

Niettemin de moeite waard om eens te checken, meet de spanning met een goede multimeter op de groep in de groepenkast, en bij de omvormer. 253volt is doorgaans de drempel om uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:03
Hoe werkt dat eigenlijk bij een 3-fasen omvormer; hebben die doorgaans de capaciteit om te balanceren over de drie fasen of schakelt hij af als één van de fasen overbelast wordt?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:25
Netbeheerders hebben nuttige pagina's met informatie online staan.
Liander met een check of een wijk bekend staat om spanningsproblemen.
Stedin met een toelichting dat ze een meting kunnen uitvoeren, maar dat de kosten voor jou zijn wanneer de oorzaak in de binnenhuisinstallatie zit.

https://www.liander.nl/co...anningsproblemen/gevolgen
https://www.stedin.net/aa...wekken/spanningsproblemen
https://www.enexis.nl/sto.../spanningsprobleem-melden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:25
assje schreef op zondag 2 april 2023 @ 19:32:
Hoe werkt dat eigenlijk bij een 3-fasen omvormer; hebben die doorgaans de capaciteit om te balanceren over de drie fasen of schakelt hij af als één van de fasen overbelast wordt?
Ik meen al eens gelezen te hebben dat het per merk verschilt of de omvormer de load kan verdelen om een bepaalde fase te ontlasten.
Uitschakelen bij overschrijding op 1 van de fasen zou ik bij alle merken verwachten, omdat produceren bij spanning hoger dan 253 volt niet toegestaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stukkie
Beste, als ik het goed begrijp zou het aan het stroomnet kunnen leggen, maar ook nog aan de omvormer. Nu ben ik zelf niet heel erg elektrisch onderbouwd, maar bij onze technische dienst wel. Ook hebben we zeer geavanceerde logger van Fluke. Kun je zoiets zelf meten?
Mvgr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:32
@assje
Er is een heel pittig geprijsde solax ( uit het hoofd) die asymmetrische productie kan… de norm is dat alle fasen gelijk produceren. En 1 fase te hoog is dus exit.

@stukkie op hoeveel meter kabel afstand van de meterkast hangt de omvormer?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaasOmelet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-03 22:25
stukkie schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:01:
Ook hebben we zeer geavanceerde logger van Fluke. Kun je zoiets zelf meten?
Mvgr
Ja dat kan prima met die Fluke logger of multimeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stukkie
Ronald schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:28:
@assje
Er is een heel pittig geprijsde solax ( uit het hoofd) die asymmetrische productie kan… de norm is dat alle fasen gelijk produceren. En 1 fase te hoog is dus exit.

@stukkie op hoeveel meter kabel afstand van de meterkast hangt de omvormer?
Kabel van omvormer naar meterkast is zo'n 4 a 5 meter maximaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-06 17:11

Barrycade

Through the...

Regent Growatt users met uitval de laatste tijd hier, maar daardoor weet ik ook dat de app ook de AC spanning kan laten zien.

Dan hoef je niet te meten, maar kan je gewoon in de app juiste rapport opzoeken. Maar grote kans dat je netwerk in de buurt nu (al) op zijn max zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
@assje
Dit is vooral bedoelt voor als je een zware load hebt op één fase en je niet over de andere fases terug mag leveren ter compensatie. Je hebt dan ook een smart meter nodig. Denk niet dat het voor deze situatie bedoelt is. En de vraag is of dit mag in Nederland. Maar er zijn inderdaad SolaX omvormers die dat kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:03
@assje
Dat is wel interessant, doorgaans wordt een 3-fase omvormer als wenselijk gezien om problemen met netcongestie/spanning te voorkomen. Maar, als in jouw straat de verdeling van PV over de fasen beroerd is kan het dus ook zo zijn dat je juist beter af bent met een 1-fase omvormer.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@assje correct, maar echt beroerde fase verdeling is gelukkig uitzondering.

Maar als het “goed” is is beroerde verdeling de schuld van de buurt - dus ouderwets met de buren praten is dan een goed plan, ze zullen er dan namelijk allemaal mee zitten

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stukkie
Ik heb wel eens begrepen van een elektricain dat er een bepaald type trafo achter de omvormer kan worden geplaatst die er voor zorgt dat het voltage niet te ver doorschiet en dus je omvormer niet afschakelt. iemand hier misschien ervaring mee ?
mvgr,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stukkie
Beste lezer,
Toch ook maar weer even een extra vraag. misschien dat het onmogelijk is, maar heeft een plaatsen van een 3-fase waterboiler eventueel zin. deze laten opwarmen als het voltage te hoog op gaat lopen. of blijft de omvormer gewoon afschakelen en heeft de boiler daar geen invloed op?
mvgr,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Mijn aton power to heat (1-fase) zorgt voor lagere spanning en regelt zijn vermogen op teruglevering aan het net.
Die kan je zelf zo slim maken dat hij ook reageert op netvoltage.
Maar ding is laatste jaar onbetaalbaar geworden. Ik had alles nog voor 500 euro incl EZ3a controller.

Er zijn omvormers die kunnen terugregelen van vermogen bij een te hoge netspanning. In ieder geval SMA maar er zijn er meer.
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11"

Heb je de netbeheerder al gecontacteerd en vraag ook aan buren of ze hetzelfde ondervinden en willen doen.

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-04-2023 05:08 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
stukkie schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 22:47:
Ik heb wel eens begrepen van een elektricain dat er een bepaald type trafo achter de omvormer kan worden geplaatst die er voor zorgt dat het voltage niet te ver doorschiet en dus je omvormer niet afschakelt. iemand hier misschien ervaring mee ?
mvgr,
Ik ben behoorlijk zeker dat dat niet mag volgens de netcode. De stroom moet ergens heen, en dat lukt niet met 253V

Als je Ali-illegali wil doen zijn er goedkopere manieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
stukkie schreef op donderdag 6 april 2023 @ 22:49:
Beste lezer,
Toch ook maar weer even een extra vraag. misschien dat het onmogelijk is, maar heeft een plaatsen van een 3-fase waterboiler eventueel zin. deze laten opwarmen als het voltage te hoog op gaat lopen. of blijft de omvormer gewoon afschakelen en heeft de boiler daar geen invloed op?
mvgr,
Daar krijg je een scheet en een knikker in weg… hoe lang denk je dat het duurt voor je een paar honderd liter water aan de kook hebt met zoveel vermogen?
En dan moet je dat hete vat elke dag leeg douchen tot je er als een droge pruim uit ziet.

Eerst meten, dan pas kun je een beslissing nemen… fase spanning van alle fasen. Meterkast en omvormer

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 07-04-2023 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 17:37:
[...]

Daar krijg je een scheet en een knikker in weg… hoe lang denk je dat het duurt voor je een paar honderd liter water aan de kook hebt met zoveel vermogen?
En dan moet je dat hete vat elke dag leeg douchen tot je er als een droge pruim uit ziet.

Eerst meten, dan pas kun je een beslissing nemen… fase spanning van alle fasen. Meterkast en omvormer
Dan is een flink accu pakket misschien handiger, dan kan je overdag tijdens de piek opladen en ‘s nachts terug leveren. De vraag is alleen of dat rendabel is, voor een beetje pakket ben je zo 7000€ kwijt, en dan moet er eigenlijk ook nog een omvormer bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stukkie
Beste,
Bijgaande een screen shot van vandaag. Zit gevaarlijk dicht tegen de 253 volt aan. Is net niet afgeschakeld.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mAllc03J-wUs7D1gk-KnTR5r8q0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J3RJRCt2bxTQ203ImnLebm2T.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stukkie
Beste Lezer,
Weet iemand of een nog aan te schaffen boiler nu wel of niet van zonnepaneelstroom kan worden voorzien wanneer omvormer is uitgevallen ivm te hoog voltage? Daar heb ik eingelijk nog steeds geen antwoord op. dus omvormer uit. stroom richting boiler. Mogelijk of niet mogelijk?
met vriendelijke groet, Stuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
@stukkie Je kunt met apparaten zoals myenergi eddi een boiler sturen op basis van beschikbare pv.
Eg, 100 liter kraanwater naar 60 graden is ~6 kWh. (reken uit) Dus dat zal een flink vat worden met 28 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stukkie
Opgewekt vermogen is tegen de 10.000kwh/jaar. Eigen gebruik is zo’n 8000kwh/jaar. Ik heb dus zo’n 2000kwh over per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:28
stukkie schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:31:
Beste Lezer,
Weet iemand of een nog aan te schaffen boiler nu wel of niet van zonnepaneelstroom kan worden voorzien wanneer omvormer is uitgevallen ivm te hoog voltage? Daar heb ik eingelijk nog steeds geen antwoord op. dus omvormer uit. stroom richting boiler. Mogelijk of niet mogelijk?
Dat gaat helaas niet, de omvormer moet altijd draaien.
Je zal een boiler moeten inschakelen voordat de spanning te hoog wordt.
Door het extra verbruik daalt de spanning iets, waardoor de omvormer niet afslaat.
Zou geregeld kunnen worden met bijv. zoiets: https://www.aliexpress.com/item/1000007263379.html

Als ik je netspanning zo zie is vooral fase 2 wat hoog.
Soms helpt het om belasting van de groepenkast wat te veranderen, wat belasting van fase 1 en 3 op fase 2 zetten.

Zo'n trafo om te voorkomen dat de omvormer afslaat is naar mijn inziens nutteloos.
Kun je net zo goed de parameters in de omvormer wat aanpassen zodat die op hogere spanning pas afslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Waarom staat er maar 230V tussen de fases? Ik zou verwachten dat dat 400V is?

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
stukkie schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:31:
Beste Lezer,
Nee, dat kan niet. De omvormer schakelt zich immers van de netspanning af dus kan de energie van je panelen niet na je boiler die nog steeds aan het net hangt.
Heel misschien zou je wat kunnen hebben aan een omvormer met EPS aansluiting, dat je daar de boiler op aan sluit, maar dan heb je ook gelijk een accu nodig. En het is de vraag of de EPS uitgang actief wordt als de omvormer zich zelf uit schakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stukkie
Hoe zit dat eigenlijk bij bedrijven die hun daken vol hebben liggen met zonnepanelen. Worden die net als de particulieren ook afgeschakeld bij een voltage van 253 volt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
stukkie schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 21:28:
Hoe zit dat eigenlijk bij bedrijven die hun daken vol hebben liggen met zonnepanelen. Worden die net als de particulieren ook afgeschakeld bij een voltage van 253 volt ?
Die hebben een heel ander soort aansluiting met veel dikkere kabels. Dan speelt dat een stuk minder. Daarbij wordt op industrieterreinen overdag veel meer stroom verbruikt dan in een woonwijk wat het voltage ook weer wat laat zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:41
lemming_nl schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:26:
Waarom staat er maar 230V tussen de fases? Ik zou verwachten dat dat 400V is?
Dat is de growatt logica, slaat nergens op. Ik heb 8000TLX omvormer, is zelfde hier
Hier growatt 8000TLX , ik lees 3 x +- 400V af op de omvormer inderdaad...

[ Voor 12% gewijzigd door Lollercopter op 14-04-2023 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:55

Pat-Juh

Patrick

jeroen3 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:39:
@stukkie Je kunt met apparaten zoals myenergi eddi een boiler sturen op basis van beschikbare pv.
Eg, 100 liter kraanwater naar 60 graden is ~6 kWh. (reken uit) Dus dat zal een flink vat worden met 28 panelen.
Valt mee, als je enkel voor verwarmd voor je CV hoeft het niet perse 60 graden te zijn. Tevens, je hoeft enkel maar tijdens piek-momenten te verwarmen wanneer afschakeling dreigt. Anderzijds, die momenten zullen vaker voorkomen in de toekomst dus een 200L vat is geen gekke gedachte bijvoorbeeld... Koppel je dit met een thuis accu van 10-15kWh en je bent een eind rond voor een zonnige dag met veel opwekking.

Het kost enkel een flinke duit om dit aan te passen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stukkie
dus als ik het goed begrijp kun je je boilerwater niet meer verwarmen wanneer de omvormer is afgeschakeld i.v.m. een te hoog voltage. nu ben ik niet elektrisch onderleg, maar je zou toch denken een controller na de zonnepanelen plaatsen die de stroom (DC) richting omvormer en/of boiler stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stukkie
Toch nog even een ander vraag. iemand bekend hoe ik in het menu kan komen om te controleren of alle parameters goed staan ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Via de shine app en dan het wachtwoord; growat+datum vandaag, dus: growatt20230416

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stukkie
Ik zie geen gekke dingen, maar het is ook beperkt wat je kunt zien nadat je bent ingelogd. kan b.v. niet zien of het juiste land is geselecteerd. iemand nog tips ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ejp1976
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 06-05-2023
Ik zie toch vaak wat achterlijkheid passeren hoor als het gaat over de overspanningsbeveiliging van omvormers.
Ten eerste is die bovengrens een wettelijke verplichting. Dit met reden. Je moet iets van electriciteit en electronica begrijpen om dat te snappen.
Ten tweede zegt bijna iedereen dat de kabels tussen omvormer en kast verdikt dienen te worden. Dit klopt uiteraard maar zeer deels. Het verlies op die kabels is uiteraard niet te verwaarlozen. De enkeling die zegt dat dat niet zo is weet niet waarover hij spreekt. Een kabel is namelijk een weerstand en die weerstand zorgt voor een spanningsverhoging gemeten op het aansluitpunt van de omvormer.
De logica zelfve. Het is namelijk ook evenzeer de weerstand achter je kast dus op het net die er voor zorgt dat de spanning opgedreven wordt op het meetpunt van je kast.

Echter iets en waar quasi niemand stil bij staat wegens een onvoldoende kennis van electronica, is dat je op een veel goedkopere en LOGISCHE manier die spanningsstijging waar je zelf verantwoordelijk voor bent dwz tussen kast en omvormer HEEl SIMPEL en kan verminderen.
Zorg namelijk voor spanningsverhoging!
Dit wil dus zeggen dat een omvormer ZONDER enige uitzondering pal naast je electriciteitskast komt te staan; je daar een gewone 2,5 of 4mm2 voor gebruikt, afhankelijk vh vermogen van je omvormer, en je de kabel naar je zonnepanelen minimaal in 6mm2 legt. Die extra meters maken daarop veel minder uit. Je zorgt namelijk terzelfdertijd ook dat je op de lussen van je omvormer een zo hoog mogelijke spanning creert. Dit binnen de specificaties van de omvormer.

Het kabelverlies over een dc kabel met bvb 480 volt er op is namelijk veel lager dan als de die spanning eerst omgezet zou worden naar ac op 240v.

De wet van Ohm: de basis om quasi alles te begrijpen wat een mens kan tegenkomen binnen de electronica.

Een verrassend groot deel van die uitvallende omvormers ligt niet zozeer aan het net maar wel aan de gecreerde kabelverliezen bij de zonnepaneeleigenaar zelf.

[ Voor 5% gewijzigd door ejp1976 op 06-05-2023 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karper34
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-05-2024
stukkie schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:44:
Opgewekt vermogen is tegen de 10.000kwh/jaar. Eigen gebruik is zo’n 8000kwh/jaar. Ik heb dus zo’n 2000kwh over per jaar.
makkelijk rekenbaar als volgt 100 liter = 6kWh per dag x 365 = 2190 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frodo73
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07-01 22:41
Beste allemaal, ik ben al een paar weken aan het stoeien met mijn omvormer. Ik heb een Growatt omvormer 4200MTL-S en 12 panelen. Het systeem is 3 jaar oud en sinds dit voorjaar valt de omvormer regelmatig ‘smiddags uit. Soms meer dan een uur. Vanmorgen ben ik aan het meten geweest. Als de omvormer in het display 248V aangeeft, dan meet ik zelf bij de afgaande kabel 245V. In de Shine-app staat de spanning dan al 253,7 Volt. Alles op hetzelfde moment. Het systeem draait dan nog normaal. Als ik dan in de Shine-app ga kijken naar de ingestelde bovenspanning dan staat deze op 265.0 Ik begrijp het verschil in deze waarden niet zo goed. Iemand een verklaring?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xdtz1u88gY4fpT3jNlShDQqYZE8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YARiuSfzWf9xciTHsJIFk9Tz.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:31
Hier een Growatt mod 8000tl3x 3 fasen dus. Deze schakelt ook regelmatig uit. Vandaag ook weer. Mijn AC3 spanning in de app loopt dan naar de 438,2 en dan schakelt hij uit, ooit 5 minuten maar ook wel eens 1,5 uur. AC1 en AC2 liggen altijd een stuk lager. Als ik de spanning in de meterkast meet over de 3 fasen dat kom ik lagere waardes tegen , ongeveer 410-415 volt maar zeker geen 438. Ik heb ongeveer 12 mtr kabel tussen de omvormer en meterkast, het is yvmk 6mm2

[ Voor 5% gewijzigd door 201WD op 18-05-2023 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-06 17:11

Barrycade

Through the...

Frodo73 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 11:49:
Beste allemaal, ik ben al een paar weken aan het stoeien met mijn omvormer. Ik heb een Growatt omvormer 4200MTL-S en 12 panelen. Het systeem is 3 jaar oud en sinds dit voorjaar valt de omvormer regelmatig ‘smiddags uit. Soms meer dan een uur. Vanmorgen ben ik aan het meten geweest. Als de omvormer in het display 248V aangeeft, dan meet ik zelf bij de afgaande kabel 245V. In de Shine-app staat de spanning dan al 253,7 Volt. Alles op hetzelfde moment. Het systeem draait dan nog normaal. Als ik dan in de Shine-app ga kijken naar de ingestelde bovenspanning dan staat deze op 265.0 Ik begrijp het verschil in deze waarden niet zo goed. Iemand een verklaring?

[Afbeelding]
Als ik je waarden neem: 1480W/5,8A = 255V Dus dan snap ik wel dat hij stopt. 265 Volt wil je niet door je huis heen sturen. Hier ook al gelezen dat een mede Tweaker dan steeds zijn koffiemachine opnieuw moet instellen omdat die die hoge spanningen niet zo leuk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frodo73
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07-01 22:41
OK, dank. Dat sommetje snap ik. Maar de bovenspanning staat op 265V Wat houdt dat dan in? En waarom dan die verschillende spanningen? Vanmiddag stond de omvormer even uit, terwijl ik in huis "slechts"244V meet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:31
Hier vandaag ook weer de omvormer die enkele malen uitgeschakelt, ik heb er nu een progje naast draaien wat ik hier op forum tegen kwam. Via p1 home wizard , kan ik nu middels dat progje de spanning, vermorgen en stroom van de 3 fasen bekijken. Vanmiddag schakelde de omvormer uit bij 245 volt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:23
Was bij schoonvader op bezoek, die klaagde over hetzelfde probleem:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y-tOHcQ1bE9wJcTLjzPt0jQZXfk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/o1SnB9jag3Gg9yaH1jEGHTsD.jpg?f=user_large

Gaat om een Growatt 4200MTL-S. Ook hier lijkt ie er uit te klappen nadat voltage oploopt boven de 250V. Wonen verder in klein dorp, dan ook netcongestie? Of is dan de kans juist groter?
Pagina: 1