VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Gewoon van de bouwmaat.
Edit:
Hier rechts voor mn dochtertje in beeld.
Enige lange pijp is pelletkachel.
Maar mn panelen liggen op mn hoofdwoning.
Dit is de b&b.
:strip_exif()/f/image/fvNbEI1DQf9OVqeNKzjDfBxT.jpg?f=fotoalbum_large)
Om het on topic te houden.
Hier mn panelen
:strip_exif()/f/image/whSPkWxE6LisMpz62UXDydTs.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 208% gewijzigd door Mud.Starrr op 24-04-2024 22:30 ]
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
Ah plat dak, daar las ik in eerste instantie overheenMud.Starrr schreef op woensdag 24 april 2024 @ 22:23:
650m3 zelfs, voor mn afzuiger van de keuken.
Gewoon van de bouwmaat.
Edit:
Hier rechts voor mn dochtertje in beeld.
Enige lange pijp is pelletkachel.
Maar mn panelen liggen op mn hoofdwoning.
Dit is de b&b.
[Afbeelding]
Om het on topic te houden.
Hier mn panelen![]()
[Afbeelding]

Ja dat deel is minder goed, maar het ging me meer over op 1 omvormer/mppt.DjAntoon schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:14:
[...]
Maar met 4 panelen per kant en een opstartspanning van 200V?
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Ja en nee.Termy schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:03:
[...]
Kan gewoon. Zeker met optimizers. Of het kosteneffectief is, is iets anders.
Qua spanning maakt het echt weinig uit, zolang de strings maar even lang zijn en geen schaduw hebben. Qua stroom zul je héél snel aan de max van je omvormer zitten. Zeker als het een platdak opstelling is, als het op een stijl puntdak ligt valt dit misschien nog te overzien. (Edit: maar dan lopen de MPP spanningen misschien weer iets meer uiteen)
[ Voor 7% gewijzigd door mcDavid op 24-04-2024 22:45 ]
Hoek is wel goed, 20 graden. Maar ze liggen tegen de gevel op de 1e verdieping. De zon verdwijnt na het middag uur volledig achter het huis, wat zou de opbrengst zijn van deze deze set?
En als hij op zuid had gelegen zonder schaduwjadjong schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:05:
Als vandaag de zon scheen had je 3kWh gehad.
Nog even een tweede vraag nu we hier toch zijn:
Vroegahh had je nog wel panelen met een hoge vmp (Panasonic HIT Kuro bijv.) Die deed ruim 70 volt per paneel. Dan had je aan 2 panelen genoeg om de opstart spanning van een SMA omvormer te halen.
Zijn er inmiddels nieuwe panelen met een hoge vmp?
Sunny Boy 4000TL-21
Input (DC)
Max. DC power (@ cos f =1) 4200 W
Max. DC voltage 750 V
MPP voltage range 175 V – 500 V
DC nominal voltage 400 V
Min. DC voltage / start voltage 125 V / 150 V
Max. input current / per string 2 x 15 A / 15 A
Number of MPP trackers / strings per MPP tracker 2 / A: 2, B: 2
Als ik met 3 panelen de 175 volt kan halen zou dat top zijn. Dan kan ik mijn 10 SF 150WP panelen vervangen door 3 nieuwe en het dak een beetje opruimen!
[ Voor 62% gewijzigd door BasvanS op 25-04-2024 11:49 ]
Op plat dak zou het vast niet zomaar goed gaan maar dat is het niet. Hoe dan ook komt het neer op simuleren. Ik maakte slechte bezwaar tegen het stellige "het kan niet/prutsers".mcDavid schreef op woensdag 24 april 2024 @ 22:44:
[...]
Ja en nee.
Qua spanning maakt het echt weinig uit, zolang de strings maar even lang zijn en geen schaduw hebben. Qua stroom zul je héél snel aan de max van je omvormer zitten. Zeker als het een platdak opstelling is, als het op een stijl puntdak ligt valt dit misschien nog te overzien. (Edit: maar dan lopen de MPP spanningen misschien weer iets meer uiteen)
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Ik heb een korte vraag waar ik maar moeilijk een antwoord op kan krijgen.
Bestaan er ook zonnepanelen met micro omvormers die niet draadloos uitleesbaar zijn. M.a.w. die niet via wifi met het internet verbonden zijn, maar gewoon via een datakabeltje naar een paneeltje ergens in huis verbonden zijn waar ik dan alle relevante data kan aflezen?
De APS omvormers gebruiken geen wifi om te communiceren maar zigbee en zijn dus niet zelf verbonden met het internet. De monitoring unit, ECU-R, kun je bedraad verbinden en is niet nodig voor de functie van de omvormers. Is dat goed genoeg?Crocidolite schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:37:
Hallo allemaal,
Ik heb een korte vraag waar ik maar moeilijk een antwoord op kan krijgen.
Bestaan er ook zonnepanelen met micro omvormers die niet draadloos uitleesbaar zijn. M.a.w. die niet via wifi met het internet verbonden zijn, maar gewoon via een datakabeltje naar een paneeltje ergens in huis verbonden zijn waar ik dan alle relevante data kan aflezen?
ajb: https://climavent.be/producten/climavent-dakkap-sdTrue schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 21:19:
[...]
Ik heb tot op heden nog steeds geen lage vervanger (of dakpan variant) gezien voor een MV-pijpje die ook daadwerkelijk de throughput van een hedendaagse MC-unit aan kan.
Zowel voor aanzuig als afblaas te gebruiken. Bv de SD315, het oranje lijntje.
/f/image/bV6XAP1X9iVYosRn0yAbyTIv.png?f=fotoalbum_large)
Bij mij doen ze op de 2e vorig jaar 270kW, op de 3e 340. Zit dus een dakopbouw tussen.BasvanS schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:39:
Heb voor EUR 390 een setje van 830 WP gekocht, Plug & play, nu twijfel ik over de opbrengst omdat ze tegen de gevel op een klein afdakje komen te liggen op Oost.
Hoek is wel goed, 20 graden. Maar ze liggen tegen de gevel op de 1e verdieping. De zon verdwijnt na het middag uur volledig achter het huis, wat zou de opbrengst zijn van deze deze set?
Wel op enphase dus beperkt tot max 296w. Door hyundai shingled gaan ze snel uit bij eerste lijn schaduw.
Dat ziet er inderdaad wel uit als een werkbare oplossing om schaduwvorming tegen te gaan, nog wel te diep/dik om onder een paneel te leggen én de voorwaarde voor een dakhelling van minimaal 40° maakt het voor veel Nederlandse daken (incl. de mijne) niet toepasbaar._Arthur schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:08:
[...]
ajb: https://climavent.be/producten/climavent-dakkap-sd
Zowel voor aanzuig als afblaas te gebruiken. Bv de SD315, het oranje lijntje.
[Afbeelding]
Maar zeker een werkende optie voor een aantal daken. Gaat in mijn bookmarks voor de volgende keer als iemand er om vraagt, thanks!
Dank je voor je reactieTermy schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:41:
[...]
De APS omvormers gebruiken geen wifi om te communiceren maar zigbee en zijn dus niet zelf verbonden met het internet. De monitoring unit, ECU-R, kun je bedraad verbinden en is niet nodig voor de functie van de omvormers. Is dat goed genoeg?
Het komt in de buurt, maar eigenlijk wil ik panelen met omvormers zonder enige draadloze connectiviteit.
Ik heb mij even verder verdiept in de functie van een q relay en die lijkt bedoeld om de micro omvormers te ontkoppelen mochten er problemen zijn. Die q relay zit nu dus op de groep met de badkamer. Als de q relay de micro omvormers ontkoppelt, gaat de badkamer er dan ook af?
Ik begin toch meer te voelen voor het aansluiten van de badkamer op een andere groep.
[ Voor 9% gewijzigd door AgeOfPanic op 26-04-2024 17:48 ]
Beetje verder zoeken, zijn zat oplossingen voor verschillende daken. Je bent niet de eerste die zoiets zoektTrue schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:12:
[...]
Dat ziet er inderdaad wel uit als een werkbare oplossing om schaduwvorming tegen te gaan, nog wel te diep/dik om onder een paneel te leggen én de voorwaarde voor een dakhelling van minimaal 40° maakt het voor veel Nederlandse daken (incl. de mijne) niet toepasbaar.
Maar zeker een werkende optie voor een aantal daken. Gaat in mijn bookmarks voor de volgende keer als iemand er om vraagt, thanks!
En je hebt vaak minder plat nodig dan je denkt, want panelen zitten met beugels nog stukje van het dak af. Plus als je ventilatie aan de onderkant van een paneel zit, de zon schijnt altijd ietsje van bovenaf.
En erboven is dat beetje schaduw meestal verwaarloosbaar.
https://www.bol.com/nl/nl...e-slang/9200000132116633/
Edit:
(Hint, zoek op: afzuiger in dakpan, of ventilatiepan)
[ Voor 26% gewijzigd door Mud.Starrr op 26-04-2024 18:13 ]
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
"MV afzuigkap (laag vermogen) : maximaal vermogen luchtafvoer 216 m3/U"Mud.Starrr schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 18:05:
[...]
Beetje verder zoeken, zijn zat oplossingen voor verschillende daken. Je bent niet de eerste die zoiets zoekt
En je hebt vaak minder plat nodig dan je denkt, want panelen zitten met beugels nog stukje van het dak af. Plus als je ventilatie aan de onderkant van een paneel zit, de zon schijnt altijd ietsje van bovenaf.
En erboven is dat beetje schaduw meestal verwaarloosbaar.
https://www.bol.com/nl/nl...e-slang/9200000132116633/
Edit:
(Hint, zoek op: afzuiger in dakpan, of ventilatiepan)
Ik ben vast niet de eerste die zoiets zoekt, maar in de 1,5jr dat ik mij (o.a.) op GoT aan het verdiepen ben in PV ben ik nog niemand tegengekomen die aangaf een platte MV-pan te hebben die ook daadwerkelijk het vermogen van een hedendaagse MV-unit aan zou kunnen. Die plaatsbaar is op een schuin dak én waar een paneel overheen gelegd kan worden.
Wat ik wel gezien heb zijn:
- plat dak korte pijpjes welke onder een 30-hoek paneel passen
- schuin dak ventilatiepan die volgens specs inderdaad net die 200 m3 / uur halen
- schuin dak kortere pijpjes (minder schaduw op naastgelegen panelen)
Hier wat meer info als je aan APS zou denken met locaal monitoring. Niet elke ECU is hetzelfde, als je dit belangrijk vindt is het handig een versie met Modbus support te kiezen.Termy schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:41:
[...]
De APS omvormers gebruiken geen wifi om te communiceren maar zigbee en zijn dus niet zelf verbonden met het internet. De monitoring unit, ECU-R, kun je bedraad verbinden en is niet nodig voor de functie van de omvormers. Is dat goed genoeg?
Ik heb zelf net een APS systeem met quad omvormers. Ze lopen super, maar de monitoring in the cloud geeft niet heel veel detail (geen spanning, current, temperatuur enzo). Met lokale monitoring is dat wel in te zien maar ik heb dat niet lopen zelf.
Of een andere omvormer halen?BasvanS schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:31:
[...]
Zijn er inmiddels nieuwe panelen met een hoge vmp?
[…]
Sunny Boy verkopen en een Solis of een Goodwe uit de G3 serie kopen? Die starten al vanaf 50V.
Misschien dat Enphase een optie is. Er staat me bij dat die over de stroomkabel communiceren met de monitor maar aangezien ik dat zelf niet heb durf ik dat niet met zekerheid te stellen. Misschien wel te vinden in het grote Enphase topic op dit forum.Crocidolite schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 16:33:
[...]
Dank je voor je reactie![]()
Het komt in de buurt, maar eigenlijk wil ik panelen met omvormers zonder enige draadloze connectiviteit.
Ik heb een installateursaccount dus ik zie al die dingen welduinsel schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 21:35:
[...]
Hier wat meer info als je aan APS zou denken met locaal monitoring. Niet elke ECU is hetzelfde, als je dit belangrijk vindt is het handig een versie met Modbus support te kiezen.
Ik heb zelf net een APS systeem met quad omvormers. Ze lopen super, maar de monitoring in the cloud geeft niet heel veel detail (geen spanning, current, temperatuur enzo). Met lokale monitoring is dat wel in te zien maar ik heb dat niet lopen zelf.
Ik ben op zoek naar een wifi dongle maar kan deze niet als particulier bestellen.
Klopt, iig voor de iq7Termy schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 21:51:
[...]
Misschien dat Enphase een optie is. Er staat me bij dat die over de stroomkabel communiceren met de monitor maar aangezien ik dat zelf niet heb durf ik dat niet met zekerheid te stellen. Misschien wel te vinden in het grote Enphase topic op dit forum.
Zet je er toch 2 naast elkaar. Lijkt me niet zo spannend allemaal.True schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 19:18:
[...]
"MV afzuigkap (laag vermogen) : maximaal vermogen luchtafvoer 216 m3/U"
een beetje hedendaagse MV-unit doet 350 m3/uur.
Ik ben vast niet de eerste die zoiets zoekt, maar in de 1,5jr dat ik mij (o.a.) op GoT aan het verdiepen ben in PV ben ik nog niemand tegengekomen die aangaf een platte MV-pan te hebben die ook daadwerkelijk het vermogen van een hedendaagse MV-unit aan zou kunnen. Die plaatsbaar is op een schuin dak én waar een paneel overheen gelegd kan worden.
Wat ik wel gezien heb zijn:Dus iedere keer dat iemand zegt "je moet een ventilatiepan gebruiken voor mechanische ventilatie" vraag ik of er al een is die daadwerkelijk geschikt is
- plat dak korte pijpjes welke onder een 30-hoek paneel passen
- schuin dak ventilatiepan die volgens specs inderdaad net die 200 m3 / uur halen
- schuin dak kortere pijpjes (minder schaduw op naastgelegen panelen)
Of even verder zoeken (5 min googlen had ik deze 2 bijvoorbeeld)
Beetje slim plaatsen is deze ook wel laag genoeg:
https://www.ventilatiesho...n_fiche_dakdoorvoeren.pdf
Of nog mooier, deze:
https://www.ventilatiesho...de-dakdoorvoer-150-160mm/
Beetje minder in problemen denken maar in oplossingen. Alleen al wat harder googlen, iets slimmer plaatsen. Of simpelweg 2 naast elkaar plaatsen en je bent er.
[ Voor 16% gewijzigd door Mud.Starrr op 26-04-2024 23:20 ]
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Deze bol.com/universele-lage-ventilatiepan-125-mm-antraciet-nv-rioolbeluchting-zonnepanelen-flexibele-slang is wel laag genoeg en in verschillende diameters te krijgen. (100 / 125 / 150 (/ 160?))
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Over welke dongle hebben we het dan?elektriekert schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 22:09:
Zijn hier Tweakers die een bedrijf hebben voor het plaatsen van zonnepanelen en weleens bij Solartoday bestellen?
Ik ben op zoek naar een wifi dongle maar kan deze niet als particulier bestellen.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
Deze:
https://www.solartoday.nl...j-e-solar-wifi-d-voor-r5/
Ik zag dat een ander topic was aangevuld omtrent die dongle dat je deze ook zelf bedraad kan maken en via een HACS intergratie in Home Assistant kan krijgen.
Aangezien ik toch nog bekabeling voor een laadpaal, krachtstroom en internet naar de garage wil trekken leg ik er dan meteen een extra kabel bij
https://www.rexel.nl/nln/...i-LCD-module/p/2850441642elektriekert schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 10:09:
[...]
Deze:
https://www.solartoday.nl...j-e-solar-wifi-d-voor-r5/
Ik zag dat een ander topic was aangevuld omtrent die dongle dat je deze ook zelf bedraad kan maken en via een HACS intergratie in Home Assistant kan krijgen.
Aangezien ik toch nog bekabeling voor een laadpaal, krachtstroom en internet naar de garage wil trekken leg ik er dan meteen een extra kabel bij
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
Geen ervaring mee, zelf heb ik beide woningen met plat dak. Heb wel zelf enkele woningen gebouwd (zo ook deze 2), en dit zijn wel de manieren om het op te lossen.onetime schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 09:49:
@Mud.Starrr Mooi dat je met deze suggesties komt, maar ik durfde ze zelf niet te kopen omdat ze me veel te hoog leken om onder de panelen te passen. Heb je zelf ervaring met deze?
Deze bol.com/universele-lage-ventilatiepan-125-mm-antraciet-nv-rioolbeluchting-zonnepanelen-flexibele-slang is wel laag genoeg en in verschillende diameters te krijgen. (100 / 125 / 150 (/ 160?))
Vergeet ook niet dat minimale schaduw weinig echte invloed heeft.
Die laatste die ik noem lijkt me laag genoeg om (indien slim geplaatst) geen of in elk geval verwaarloosbare schaduw te hebben.
En die jij noemt (had ik ook eerder genoemd) past zelfs onder een paneel)
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Over het algemeen wordt er uitgegaan dat je rond de 30% zelfverbruik hebt met zonnenpanelen. De zonnenpanelen moeten dan wel gedimensioneerd zijn om je jaarverbruik. Dus stel dat je een jaarverbuik hebt van 3000 kWh en dat je zonnenpanelen jaarlijks gemiddeld 3000 kWh opbrengen, dan zou 900 kWh energie direct worden verbruikt uit de zonnenpanelen, je zou 2100 kWh energie kopen van het net en 2100 kWh injecteren in het net. Om die 30% te behalen zou je niet veel aan je gedrag moeten aanpassen.
Enig idee hoeveel eigengebruik er zou zijn bij overdimensionering van de zonnenpanelen?
De reden dat ik het vraag is omdat ik over een paar jaar zonnenpanelen ga laten installeren. Momenteel heb ik 3000 kWh jaarlijks verbruik maar dat gaat een stuk meer worden door de jaren heen (electrische scooter, mechanische ventilatie, jacussi tijdens de zomer, warmtepomp, warmtepompboiler, ...) Daarom wil ik mijn dak ineens laten vol leggen zodat ik future proof ben. Maar die energievreters komen er niet direct.
In België heb je geen saldering (meer) en krijg je bijna niets voor de teruglevering van electriciteit. De energieleveranciers houden rekening met de hogere kosten voor het terugleveren. Moeilijk om te kunnen berekenen hoe rendabel het nog is indien je niet weet hoevel eigengebruik je hebt met overdimensionering van de zonnenpanelen.
Ik denk dat je best redelijk kunt stellen dat je wel wat meer zelfverbruik (absoluut) zal hebben met een groter systeem omdat je vaker je verbruik zult afdekken, maar zonder grootverbruikers zal het % zeker dalen.Daxtalion schreef op zondag 28 april 2024 @ 12:59:
Vraagje aan de community hier.
Over het algemeen wordt er uitgegaan dat je rond de 30% zelfverbruik hebt met zonnenpanelen. De zonnenpanelen moeten dan wel gedimensioneerd zijn om je jaarverbruik. Dus stel dat je een jaarverbuik hebt van 3000 kWh en dat je zonnenpanelen jaarlijks gemiddeld 3000 kWh opbrengen, dan zou 900 kWh energie direct worden verbruikt uit de zonnenpanelen, je zou 2100 kWh energie kopen van het net en 2100 kWh injecteren in het net. Om die 30% te behalen zou je niet veel aan je gedrag moeten aanpassen.
Enig idee hoeveel eigengebruik er zou zijn bij overdimensionering van de zonnenpanelen?
De reden dat ik het vraag is omdat ik over een paar jaar zonnenpanelen ga laten installeren. Momenteel heb ik 3000 kWh jaarlijks verbruik maar dat gaat een stuk meer worden door de jaren heen (electrische scooter, mechanische ventilatie, jacussi tijdens de zomer, warmtepomp, warmtepompboiler, ...) Daarom wil ik mijn dak ineens laten vol leggen zodat ik future proof ben. Maar die energievreters komen er niet direct.
In België heb je geen saldering (meer) en krijg je bijna niets voor de teruglevering van electriciteit. De energieleveranciers houden rekening met de hogere kosten voor het terugleveren. Moeilijk om te kunnen berekenen hoe rendabel het nog is indien je niet weet hoevel eigengebruik je hebt met overdimensionering van de zonnenpanelen.
Aangezien je in België zit: thuisbatterij?
Ik zou niet weten waar ik het moet laten anders dan op het net.
[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 28-04-2024 13:19 ]
Hoe meer je neerlegt, hoe minder je zelf direct verbruikt, tenzij je de panelen limiteert.Daxtalion schreef op zondag 28 april 2024 @ 12:59:
Stel dat je 10x meer neerlegt dan je nodig hebt, dan is je directe verbruikt hoogstens 10%. Limiteer je de panelen echter, en stop je er nog een kleine accu bij voor de nacht, dan kan het zomaar 99% worden.
Ik heb mijn jaarverbruik bijna afgedekt en denk ook niet verder te komen dan 10%. Heb het nooit gemeten maar mijn oude Ferrarismeter wieltje en meter knallen keihard terug als ik alles aan zet.jadjong schreef op zondag 28 april 2024 @ 13:19:
[...]
Hoe meer je neerlegt, hoe minder je zelf direct verbruikt, tenzij je de panelen limiteert.
Stel dat je 10x meer neerlegt dan je nodig hebt, dan is je directe verbruikt hoogstens 10%. Limiteer je de panelen echter, en stop je er nog een kleine accu bij voor de nacht, dan kan het zomaar 99% worden.
Als het budget het toelaat dan komt er zeker een thuisbatterij.Termy schreef op zondag 28 april 2024 @ 13:14:
[...]Aangezien je in België zit: thuisbatterij?
Dat zal helpen met het eigengebruik en met het capaciteitstarief.
Indien een LFP batterij werkelijk de 6000 cycli meegaat dan is het rendabel in combinatie met zonnenpanelen.
Voor de winst op vlak van capaciteitstarief heb ik nog geen berekeningen gemaakt.
Zonnenpanelen op zich lijken me de dag van vandaag in België geen terugverdientijd te hebben van minder dan 10 jaar, tenzijn ik onderdimensioneer. Ik zou het nog eens moeten uitrekenen.
Tja, dan is mijn vraag misschien anders.jadjong schreef op zondag 28 april 2024 @ 13:22:
Als je weinig ruimte hebt is een enkel 400W paneel ook perfect om 100% eigen verbruik te halen.
Hoeveel kan ik uitsparen met overgedimensioneerde zonnenpanelen ...
https://www.berekenhet.nl...erdientijd-berekenen.html Of het werkt voor Belgie weet ik niet. Even checken.Daxtalion schreef op zondag 28 april 2024 @ 13:24:
[...]
Tja, dan is mijn vraag misschien anders.
Hoeveel kan ik uitsparen met overgedimensioneerde zonnenpanelen ...
[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 28-04-2024 13:28 ]
Het werk gedeeltelijk voor Belgie maar er wordt geen rekening gehouden met het capaciteitstarief.MotorBeast schreef op zondag 28 april 2024 @ 13:27:
[...]https://www.berekenhet.nl/wonen/zonnepanelen-terugverdientijd-berekenen.html Of het werkt voor Belgie weet ik niet. Even checken.
Verder moet je het percentage eigengebruik ingeven, en dat was mijn vraag juist.
Met hoeveel gemiddeld eigengebruik kan ik rekening houden indien ik de zonnenpanelen overdimensioneer.
Moeilijke vraag
Bij mij is het 17.1% (met EV). Voor systeem details zie signature.Daxtalion schreef op zondag 28 april 2024 @ 13:32:
[...]
Het werk gedeeltelijk voor Belgie maar er wordt geen rekening gehouden met het capaciteitstarief.
Verder moet je het percentage eigengebruik ingeven, en dat was mijn vraag juist.
Met hoeveel gemiddeld eigengebruik kan ik rekening houden indien ik de zonnenpanelen overdimensioneer.
Moeilijke vraag
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Ga eens uit van 10% als je geen EV kan laden. Of check een maandlang in deze tijd je dagelijks verbruik tussen 07.00 uur en 20.00 uur.Daxtalion schreef op zondag 28 april 2024 @ 13:32:
[...]
Het werk gedeeltelijk voor Belgie maar er wordt geen rekening gehouden met het capaciteitstarief.
Moeilijke vraag
normaal is een 20 tot 30% recht streeks zelf gebruiken helemaal geen vreemd getal.Daxtalion schreef op zondag 28 april 2024 @ 12:59:
Vraagje aan de community hier.
een voorbeeld grafiek van mijn op random dag van mijn huis:
:strip_exif()/f/image/DgMjHwetLYMyhdRsILqTdDRE.jpg?f=fotoalbum_large)
maar niet alles is altijd wat het lijkt.
dus:
ik heb panelen oost-west zie voorbeeld dag (mooie zonnige dag als voorbeeld):
:strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large)
hier door heb ik al vroeg tot laat best wel wat opbrengst.
dit levert meer eigen gebruik op. (ik zat vorig jaar rond de 30-35%).
(ja ook 6430Wp op een 4000W omvormer, oost-west maakt dat geen probleem er zou best nog een 2000Wp bij passen, maar helaas geen dak meer voor.)
ik heb dit jaar (tussen kerst en oud/nieuw) mijn systeem omgebouwd.
heb een ohmpilot toegevoegd aan het systeem, waar mee ik een 200l boiler met COP1 verwarm (of beter gezegd aftop, water word voorverwarmt door warmtepomp COP4)
hier mee probeer ik een 1000kWh per jaar meer rechtstreeks te gebruiken.
dit zou mijn 30% naar de 50% moeten brengen, maar ik ben al blij als ik de 40% haal.
(wil je dit weten, dan bericht me ergens net na kerst dan heb ik echte cijfers.
ik heb nog wel meer gegevens over dit systeem, maar ik leer ook nog elke dag.
op dit moment krijg ik 2 a 3kWh verbruik per dag verschoven naar eigen gebruik.)
zou ik een 3kWh batterij aan mijn systeem toevoegen, dan gaat het hard.
in boven staande grafiek had ik dan de 3kWh paarse balken kunnen bewaren voor de avond.
dus ja hele grote batterijen heb je niet speciaal nodig om grote sprongen te maken in meer eigen gebruik.
grofweg: 10kWh gemiddeld dag gebruik = 5kWh rechtstreeks gebruik uit PV, dus maar 5kWh accu nodig voor de nacht.
stroom opslaan in de zomer voor de winter = is vrijwel kansloos, daar heb ik al snel 1000kWh accu voor nodig.
1kWh accu, dat kost al snel 300-500€.
1Wp paneel dat kost minder als 0,30€/Wp. (los onder deel zonder de rest)
dus ja Wp is veel goedkoper als accu.
meer Wp = meer opbrengst op slechte dagen = toch kleine accu vol.
een simpele 1 fase omvormer van 3kW, die heeft 2x een mpp.
per mpp kun je 12panelen er aan hangen (aantal wisselt per merk en type).
dus 2x12x430Wp is nu grofweg de max wat dat soort omvormers aan kunnen.
en dan heb je wel aardig voor 300dagen per jaar je accuutje vol.
dus ja, meer Wp als de omvormer kan verwerken is gewoon effectief in de kosten.
(even los van het verhaal.
van 1 januari tot nu:
gebruik stroom in huis: 2550kWh.
opwek zonnepanelen: 1025kWh.
levering aan het net: 258kWh.
getrokken uit het net: 1785kWh.
als je dat uitrekent dan kom je uit op:
75% rechtstreeks zelf gebruikt.
30% van de stroom die ik nodig had was eigen stroom.
dit waren wel de winter maanden met bagger opbrengst, en ja warmtepomp dus veel stroom nodig.
dus die 75% gaat vast nog wel dalen, de zomer komt er nu aan en dat is al goed te merken.
soms ben ik ook een beetje extremist in de leuke zin van het woord: eigen stroom eerst.
(voor de rest politieke partijen die woorden "eigen+eerst" ook gebruiken, die mogen in hun eigen stront eerst zakken. dat is niet mijn extremiteit.))
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Het draait allemaal om de definitie.cville schreef op zondag 28 april 2024 @ 13:36:
Bij mij is het 17.1% (met EV). Voor systeem details zie signature.
Verbruik je zelf 17.1% van wat je opwekt?
Of komt 17.1% van wat je verbruikt direct van je PV?
Dat is een groot verschil
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ja, dat blijft lastig. Hier de data:Andrehj schreef op zondag 28 april 2024 @ 16:16:
[...]
Het draait allemaal om de definitie.
Verbruik je zelf 17.1% van wat je opwekt?
Of komt 17.1% van wat je verbruikt direct van je PV?
Dat is een groot verschil
productie: 10888
import: 2445
export: -9031
zelfverbruik = productie + export = 1857
verbruik = import + zelfverbruik = 4302
Getallen in kWh voor 2023.
Kun je op basis van deze data je vraag 1 en 2 beantwoorden?
10.888 productie en 9.031 export = 1.857 zelf verbruikt van de productie
eigen verbruik van je productie is 1.857 / 108,88 = 17,15%
daarnaast nog 2.445 import
dus 1.857 direct verbruikt + 2.445 bijgekocht = totaal verbruik van 4.302
autonomie (juiste term?) is 1.857 / 43,02 = 43%
eigen gebruik is een belangrijke factor om het net te ontlasten
autonomie is een belangrijke factor bij de besparing op de eindfactuur wanneer het salderen weg valt (dit is al het geval in Belgie)
[ Voor 19% gewijzigd door Daxtalion op 28-04-2024 18:40 . Reden: Tijpfouten en toevoegen eigengebruik/autonomie ]
Door veel schaduw ben ik ook erg overgedimensioneerd. 6000wp op een 4kW omvormer en een opbrengst van iets meer dan 3000kWh afgelopen jaar. Met als gezin van 4 hebben we afgelopen jaar nergens naar gekeken, als het gaat om het direct-verbruik te vergroten. Bij deze mijn overzicht van 2023:Daxtalion schreef op zondag 28 april 2024 @ 13:32:
[...]
Moeilijke vraag
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PFsUZq7tt6cdJIK1OfqbBSOm.jpg?f=user_large)
Dan gaat de badkamer er ook af. Normaal hoef je de zonnepanelen de komende 20 jaar niet te ontkoppelen.AgeOfPanic schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 17:47:
[...]
Ik heb mij even verder verdiept in de functie van een q relay en die lijkt bedoeld om de micro omvormers te ontkoppelen mochten er problemen zijn. Die q relay zit nu dus op de groep met de badkamer. Als de q relay de micro omvormers ontkoppelt, gaat de badkamer er dan ook af?
Ik begin toch meer te voelen voor het aansluiten van de badkamer op een andere groep.
10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS
Ja Tweakers zonnepanelen topic.Vinny1 schreef op zondag 28 april 2024 @ 19:50:
Zijn er vergelijkingswebsites voor het vergelijken van panelen en omvormers op prijs en prestaties?
Dat lijkt me heel laag? Hier geen WP, EV, batterij of wat dan ook. Afgelopen jaar volgens Homewizard 3900 kWh verbruikt, 3800 kWh opgewekt en daarvan is 1310 kWh direct verbruikt. Precies 30% dus.MotorBeast schreef op zondag 28 april 2024 @ 13:41:
[...]
Ga eens uit van 10% als je geen EV kan laden. Of check een maandlang in deze tijd je dagelijks verbruik tussen 07.00 uur en 20.00 uur.
We proberen de vaatwasser, wasmachine en droger zo veel mogelijk overdag aan te zetten, maar zijn er ook weer niet heel fanatiek mee.
Misschien is het de gezinssituatie (3 pubers) die er voor zorgt dat hier wat meer stroom overdag wordt verbruikt?
Edit: en ik heb 40/60 verdeling Oost/West, dus wat minder hoge piek, maar wel opbrengst van vroeg in de ochtend tot in de avond.
[ Voor 8% gewijzigd door dennisfr op 28-04-2024 23:19 ]
Is dat als sneer bedoeld of? Hoe dan ook; overbodige opmerking. Er is bij ons overdag vaker iemand thuis dan in een situatie met bijvoorbeeld een full time werkend stel. Dat er dan overdag ook meer stroom verbruikt wordt (direcht van de zonnepanelen) is een logisch gevolg.jadjong schreef op maandag 29 april 2024 @ 07:49:
Drie pubers aan de playstation met een groot scherm vreet ook meer stroom dan drie pubers die aan brommers sleutelen of de hele dag buiten zijn.
Ik zit hier nu op 2500W op NO en dat loopt straks op naar zo'n 5000W naar ZW. Ondertussen staat er bijna niets aan behalve modem, router, wekker, koelkast, versterker etc. Klein verbruikers. Ik zou niet weten waar ik dat naartoe moet pompen.dennisfr schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:08:
[...]
Dat lijkt me heel laag? Hier geen WP, EV, batterij of wat dan ook. Afgelopen jaar volgens Homewizard 3900 kWh verbruikt, 3800 kWh opgewekt en daarvan is 1310 kWh direct verbruikt. Precies 30% dus.
We proberen de vaatwasser, wasmachine en droger zo veel mogelijk overdag aan te zetten, maar zijn er ook weer niet heel fanatiek mee.
Misschien is het de gezinssituatie (3 pubers) die er voor zorgt dat hier wat meer stroom overdag wordt verbruikt?
Edit: en ik heb 40/60 verdeling Oost/West, dus wat minder hoge piek, maar wel opbrengst van vroeg in de ochtend tot in de avond.
Ik gebruik standaard de eerste definitie. Het is me niet helemaal duidelijk of je het daar nu mee eens bent en ook niet of dit de juiste is als men het over zelfverbruik heeft. Ik gebruik zelf ook de term autonomie en dan lijkt me 43% best een aardig resultaat. De 17.1% komt natuurlijk door de grootte van het systeem.Daxtalion schreef op zondag 28 april 2024 @ 18:32:
[...]
10.888 productie en 9.031 export = 1.857 zelf verbruikt van de productie
eigen verbruik van je productie is 1.857 / 108,88 = 17,15%
daarnaast nog 2.445 import
dus 1.857 direct verbruikt + 2.445 bijgekocht = totaal verbruik van 4.302
autonomie (juiste term?) is 1.857 / 43,02 = 43%
eigen gebruik is een belangrijke factor om het net te ontlasten
autonomie is een belangrijke factor bij de besparing op de eindfactuur wanneer het salderen weg valt (dit is al het geval in Belgie)
Ik ben in de installateursinstellingen aan het rondneuzen of het mogelijk is om de omvormer pas vanaf 07:00u actief te laten worden, maar ik kan het zo gauw even niet vinden. Iemand die hier ervaring mee heeft of een andere oplossing?
15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°
Door veel verbruik (o.a. door WP) en lage opwek in de winter stijgt dan natuurlijk je percentage direct eigen verbruik flink. En natuurlijk in de zomer relatief weinig verbruik en veel opwek, dus veel lager perecntage direct eigen verbruik.RemmyB83 schreef op zondag 28 april 2024 @ 19:21:
[...]
Door veel schaduw ben ik ook erg overgedimensioneerd. 6000wp op een 4kW omvormer en een opbrengst van iets meer dan 3000kWh afgelopen jaar. Met als gezin van 4 hebben we afgelopen jaar nergens naar gekeken, als het gaat om het direct-verbruik te vergroten. Bij deze mijn overzicht van 2023:
[Afbeelding]
Ik hou het al jaren bij en de resultaten staan in grafieken op mijn website: https://geen-energiereken...uiken-we-direct-zelf.html
Zwerius Kriegsman
Ja, daar heb je gelijk in.Zwerius schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:53:
[...]
Door veel verbruik (o.a. door WP) en lage opwek in de winter stijgt dan natuurlijk je percentage direct eigen verbruik flink. En natuurlijk in de zomer relatief weinig verbruik en veel opwek, dus veel lager perecntage direct eigen verbruik.
Ik hou het al jaren bij en de resultaten staan in grafieken op mijn website: https://geen-energiereken...uiken-we-direct-zelf.html
De vraagsteller komt uit België en wil flink aftoppen. Daardoor zal bij hem het gemiddelde directe verbruik in de zomer t.o.v. jouw ook hoger zijn. Er van uitgaande dat jij niet veel aftopt. Ook al heb ik geen WP, toch kun in mijn excel goed het verloop van het directe verbruik zien over het jaar. En ja dit zal er anders uitzien met een WP en extra zonnepanelen. Maar door zijn eigen verwachte gegevens in een excel te zetten, kan hij op deze manier wel een beeld krijgen.
In hoeverre is te verwachten dat deze extra set van 8 zichzelf kán terugverdienen? Op basis van een terugleververgoeding van bijvoorbeeld 5ct krijg ik het niet rond. Hebben jullie nog ideeën? Ons verbruik zal in de toekomst nog kunnen stijgen door een warmtepomp, maar er is op dit moment nog geen reden om te verwachten dat deze snel komt. Ons gasverbruik is namelijk met 350m3 laag te noemen.
Wat is de oriëntatie? Als je hiermee op de ochtend- avondpiek produceert is een dynamisch contract misschien interessant.
Ochtend-avondopwek op een dynamisch contract was ook een scenario waar ik aan gedacht heb, maar kon niet goed inschatten wat een redelijk teruglevertarief is om dan mee te rekenen. Ook hoeveel er nog direct gebruik erbij komt. Als ik in Home Assistant kijk, lijken we tot ongeveer 16 uur ruim voldoende op te wekken voor het huis. Pas rond etenstijd beginnen we weer significant van het net af te nemen. Die periode zou dan ook verlengd worden natuurlijk, maar weet niet in hoeverre het een deuk in een pakje boter slaat. Voor een idee van het huidige opwekpatroon heb ik trouwens nog https://pvoutput.org/list.jsp?id=117966.
De goede helft van het jaar (21 maart-21 september) zal noordwest een stuk meer doen dan zuidoost in de avond. Kijk bv met pvcalc van thomasberger wat zo'n set/oriëntatie op die momenten nog opwekt bij heldere hemel.RetroTycoon schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:59:
@Termy Oriëntatie van het vrije dak is noordwest, tegengesteld aan de bestaande installatie, die op zuidoost ligt. Ik rekende met 440*8*0,75*0,05 ≈ 175 euro. Dan zouden we er zo'n 10 jaar over doen om uit de kosten te zijn en dat is ons te lang.
Ochtend-avondopwek op een dynamisch contract was ook een scenario waar ik aan gedacht heb, maar kon niet goed inschatten wat een redelijk teruglevertarief is om dan mee te rekenen. Ook hoeveel er nog direct gebruik erbij komt. Als ik in Home Assistant kijk, lijken we tot ongeveer 16 uur ruim voldoende op te wekken voor het huis. Pas rond etenstijd beginnen we weer significant van het net af te nemen. Die periode zou dan ook verlengd worden natuurlijk, maar weet niet in hoeverre het een deuk in een pakje boter slaat. Voor een idee van het huidige opwekpatroon heb ik trouwens nog https://pvoutput.org/list.jsp?id=117966.
Verder kun je kijken naar de historische uurtarieven van bv afgelopen jaar (ik zou niet te ver terug gaan ivm de lompe crisisprijzen die het beeld vertekenen) om te bepalen wat je waarschijnlijk kunt krijgen voor die uren. Plus natuurlijk dat je dan je eigen opwek kunt gebruiken in je avondpiek. Zeker in de zomer zul je tot erg laat opwekken met die oriëntatie.
Met dynamische tarieven saldeer je nog wel de belastingen maar niet de kale prijs. Nu zijn de kale prijzen al een tijdje vrij laag en naar verwachting steeds lager ivm uitbouw van PV en (vooral) wind dus dat kan sowieso gunstiger worden bij grote overproductie.
Heb je ook de mogelijkheid tot het opladen van een EV? Zo ja dan kan je je overproductie mogelijk goed kwijt en zal je vraag ook (enorm) toenemen. Praktisch geen operationele kosten hebben aan je auto voelt erg lekker kan ik je vertellen
Bij mijn ouders willen we 12x HiE-S435HG panelen van in totaal 5220 Wp in een Oost-West (azimuth 95° en -85°) openstelling gaan leggen met 48° helling.
Hoever kan ik gaan met overdimensioneren? Uit de openingspost begrijp ik dat bij Oost-West met een dergelijke helling ik tot wel 200% kan. Daarom heb ik mijn oog laten vallen een Growatt MIN 2500TL-X. Daarbij zijn de panelen dus 209% overgedimensioneerd.
Ik heb het hele verhaal gesimuleerd in Open Solar. Daarbij krijg ik wel een waarschuwing dat mijn omvormer te klein is, maar als ik een grotere omvormer gebruik levert dat nauwelijks meer kWh op dan die 2500TL-X die ik op het oog heb. Ik weet dat de omvormer sneller zal slijten met een hoge belasting, maar dat is voor ons niet van belang.
Wat is jullie visie hierop?
7x Denim N-type TOPCon 480 Wp All Black Glas/Glas
Growatt MIN3000TL-XH
Tigo TS4-A-O Optimizer op één paneel dat mogelijk wat schaduw vangt door ligging bij een opstaande dakrand. Dit paneel ligt landscape, de rest portrait.
Installatie is aangesloten op de bestaande groep van de wasmachine middels een PV-verdeelkast.
Nu de zon wat meer begint te schijnen heb ik regelmatig last van uitval. Ik heb contact gezocht met de installateur gezien ik vermoedde dat de netcongestie de oorzaak is. Ik krijg de volgende foutmelding:
300(07) AC V Outrange
Suggestion: 1.Check grid voltage. 2.If the error message still exists despite the grid voltage being within the tolerable range, contact manufacturer.
Eerste idee was om de andere fases ook eens door te meten en dan de omvormer op een andere fase te zetten. Nu ben ik in de logs gedoken en dan zie ik dit, bijvoorbeeld gisteren:
:strip_exif()/f/image/CHPWlDMQKbHuqFX68ny4lYbB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XfAvnOAkiYZRsWgDk8PRrGan.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gS9dywWeZUByW1m4e5895XPj.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kan helaas niet alle waarden GRID VOLTAGE in getallen uitlezen, ik zie echter maar één kort piekje boven de 253 waar de omvormer daadwerkelijk zou moeten uitschakelen als ik met de muis over de meetpunten loop. Het kan natuurlijk dat daar tussen nog pieken liggen. Ik heb vier keer uitval voor langere tijd. Zou er ook iets mis kunnen zijn in de installatie? Ik begreep dat de dikte van de bekabeling ook een factor zou kunnen zijn in deze.
Graag zou ik de oorzaak helder hebben voordat ik de meterkast overhoop haal, mogelijk zonder effect. Mocht iemand hier vergelijkbare ervaringen hebben, ben benieuwd. Alvast dank!
Bereken in https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/ of https://www.sunnydesignweb.com/ Heb ik ook gedaan met 7310 WP op NO en ZW en klopt hier als een bus. Omvormer van mij kan 5500W (Goodwe 5000 DNS G3) aan en tik zelden de max aan.pnsj schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:39:
Hallo mensen,
Bij mijn ouders willen we 12x HiE-S435HG panelen van in totaal 5220 Wp in een Oost-West (azimuth 95° en -85°) openstelling gaan leggen met 48° helling.
Hoever kan ik gaan met overdimensioneren? Uit de openingspost begrijp ik dat bij Oost-West met een dergelijke helling ik tot wel 200% kan. Daarom heb ik mijn oog laten vallen een Growatt MIN 2500TL-X. Daarbij zijn de panelen dus 209% overgedimensioneerd.
Ik heb het hele verhaal gesimuleerd in Open Solar. Daarbij krijg ik wel een waarschuwing dat mijn omvormer te klein is, maar als ik een grotere omvormer gebruik levert dat nauwelijks meer kWh op dan die 2500TL-X die ik op het oog heb. Ik weet dat de omvormer sneller zal slijten met een hoge belasting, maar dat is voor ons niet van belang.
Wat is jullie visie hierop?
Ervaringen zat volgens mij Growatt Omvormer schakelt automatisch uit bij te veel zon.SqnLdr schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:14:
Sinds een maand heb ik een bescheiden installatie op het platte dak richting zuid:
7x Denim N-type TOPCon 480 Wp All Black Glas/Glas
Growatt MIN3000TL-XH
Tigo TS4-A-O Optimizer op één paneel dat mogelijk wat schaduw vangt door ligging bij een opstaande dakrand. Dit paneel ligt landscape, de rest portrait.
Installatie is aangesloten op de bestaande groep van de wasmachine middels een PV-verdeelkast.
Nu de zon wat meer begint te schijnen heb ik regelmatig last van uitval. Ik heb contact gezocht met de installateur gezien ik vermoedde dat de netcongestie de oorzaak is. Ik krijg de volgende foutmelding:
300(07) AC V Outrange
Suggestion: 1.Check grid voltage. 2.If the error message still exists despite the grid voltage being within the tolerable range, contact manufacturer.
Eerste idee was om de andere fases ook eens door te meten en dan de omvormer op een andere fase te zetten. Nu ben ik in de logs gedoken en dan zie ik dit, bijvoorbeeld gisteren:[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik kan helaas niet alle waarden GRID VOLTAGE in getallen uitlezen, ik zie echter maar één kort piekje boven de 253 waar de omvormer daadwerkelijk zou moeten uitschakelen als ik met de muis over de meetpunten loop. Het kan natuurlijk dat daar tussen nog pieken liggen. Ik heb vier keer uitval voor langere tijd. Zou er ook iets mis kunnen zijn in de installatie? Ik begreep dat de dikte van de bekabeling ook een factor zou kunnen zijn in deze.
Graag zou ik de oorzaak helder hebben voordat ik de meterkast overhoop haal, mogelijk zonder effect. Mocht iemand hier vergelijkbare ervaringen hebben, ben benieuwd. Alvast dank!
[ Voor 102% gewijzigd door MisterB op 30-04-2024 12:54 ]
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
ok ik kijk dara ff - heb mijn tekst verplaatstThalaron schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:52:
@MisterB Check even het volgende topic;
De zonnepanelen-boete
[ Voor 5% gewijzigd door MisterB op 30-04-2024 12:54 ]
Dank voor je reactie. Ik zie ook daar de discussie over kabeldikte maar geen uitsluitsel. Ik zou verwachten dat als de omvormer afschakelt op 253V ik dat ook kan rijmen met de waardes die hij zelf meet. Ik zie hem dus ook afslaan onder de 253V met het voorbehoud dat ik niet 100% zeker weet wat er tussen de meetpunten gebeurt.MotorBeast schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:40:
[...]
Ervaringen zat volgens mij Growatt Omvormer schakelt automatisch uit bij te veel zon.
Als ik bij wijze van test de grid parameters tijdelijk zou aanpassen boven de 253V zou hij, lijkt me, niet meer moeten uitvallen met deze waarden. Dat lijkt me echter geen verstandig plan.
Hoe lang is de kabel tussen de groepenkast en de omvormer? (met 99% zekerheid kan ik vertellen dat die 2,5mm2 is) En weet je ook de spanning op de meter (dus niet op de omvormer)?Installatie is aangesloten op de bestaande groep van de wasmachine middels een PV-verdeelkast.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
De lengte AC kabels durf ik niet te zeggen, er loopt 2 meter van de omvormer naar het voormalig stopcontact, en dan de lengte van de twee verdiepingen naar beneden. Het zit beide bij de koof in de buurt dan zal het misschien 9 meter extra zijn? De aansluiting zelf verdiend mijn inziens niet de schoonheidsprijs vandaar mijn vraag over kabellengte (en eventueel verbindingen?)
[ Voor 41% gewijzigd door SqnLdr op 30-04-2024 14:45 ]
Ik wil even jullie mening over de volgende configuratie die ik in een offerte heb.
Ik heb een pittig verbruik door een EV en warmtepomp.
14x425wp tier 1 panelen
Ligging op plat Dak voorgesteld 173 graden en 12 graden helling
De voorgestelde omvormer is een growatt 4200 tl-xe
Mijn gevoel zegt dat de omvormer wel heel licht is voor de configuratie. (71%)
Dat is zeker ok en normaal gesproken ook de bedoeling: de kabels van de panelen zelf zijn als het goed is lang genoeg om direct van de een op de andere aan te sluiten. Hoe minder stekkerverbindingen hoe beter.pnsj schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:42:
Is het ok (en überhaupt mogelijk) om de kabels van de panelen in een string direct op elkaar aan te sluiten, of moet daar altijd een separaat stuk solar kabel tussen?
Probeer de stekkerverbinding op te binden met tyraps aan het frame van het zonnepaneel zodat deze niet in het water kan liggen.
Zie ineens Niet verbonden staan, zojuist gekeken bij de stick en knippert de groene lampje.
Mensen tips die mij kunnen helpen?
Growatt 4200
na 15x opnieuw verbinden met modem is het gelukt, hopen dat hij nu wel alles inlaat
[ Voor 18% gewijzigd door Soppyscroll op 30-04-2024 19:17 ]
Lees je ook je stroom meter uit (aansluiting)? Dan kan je daar ook de waardes zien en die afzetten tegen je omvormer. Maar dit neigt, ook gezien je curve op piek, gewoon naar te hoog voltage op de fase. Hoger zetten dan 253 maar even niet doen nee.SqnLdr schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:42:
Ik zal als ik er op tijd bij ben nog eens met de multimeter aan de slag. Wat ik tot nu toe heb gemeten naast de waarde vanuit de webinterface omvormer is tussen de nul en de fases op de hoofdschakelaar in de meterkast beneden. Heeft het zin ook op PV-verdeler te meten?
De lengte AC kabels durf ik niet te zeggen, er loopt 2 meter van de omvormer naar het voormalig stopcontact, en dan de lengte van de twee verdiepingen naar beneden. Het zit beide bij de koof in de buurt dan zal het misschien 9 meter extra zijn? De aansluiting zelf verdiend mijn inziens niet de schoonheidsprijs vandaar mijn vraag over kabellengte (en eventueel verbindingen?)
Afhankelijk van de netaansluiting is dit misschien wel het maximale wat je kwijt kan.ziecko schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:46:
https://www.nu.nl/economi...cent-per-kilowattuur.html
Idioot dit, gaan die panelen me nou geld kosten in de zomer of kijken ze over een jaar of je teruglevert?
[ Voor 15% gewijzigd door JDx op 01-05-2024 13:08 ]
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
Salderen is nog gewoon een ding. Dus wat je netto terug het net in propt vziw. Daarover ga je dit betalen.JDx schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:07:
Terugleveren stroom kost panelenbezitter bij Eneco 11,5 cent per kilowattuur
https://www.nu.nl/economi...cent-per-kilowattuur.html
Idioot dit, gaan die panelen me nou geld kosten in de zomer of kijken ze over een jaar of je teruglevert?
Dat is niet echt duidelijk in het artikel, bedankt!Perkouw schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:16:
[...]
Salderen is nog gewoon een ding. Dus wat je netto terug het net in propt vziw. Daarover ga je dit betalen.
Ik gebruik 3500, wek 2100 op.
maar alleen in de winter, ik verwarm met aircos
[ Voor 9% gewijzigd door JDx op 01-05-2024 13:24 ]
Je betaalt alleen voor de teruggeleverde stroom, dus stroom die je opwekt maar niet verbruikt
Ik heb nog vast tot maart 2025, dus ga me dan wel druk makenPerkouw schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:26:
@JDx Daarom altijd even kijken of de bron waar het over gaat er zelf niet informatie over heefthttps://www.eneco.nl/klantenservice/terugleverkosten/
[...]
Thanks voor je uitleg(gen).
Nu kan het zijn dat ik er zelf naast zit, maar;
- Terugleveren is álle stroom die richting het net gaat.
- Salderen doe je middels terugleveren tót maximaal wat je afneemt van het net.
- Terugleverboetes worden op verschillende manieren geheven, maar gaan allen op basis van terugleveren, dus niet (of vóór) salderen.
- Terugleververgoeding krijg je op datgeen wat je teruglevert ná salderen (minus terugleverboete indien dit op per kWh berekend is.
Het kan zijn dat ik ernaast zit. Maar zeker als dat het geval is, lijkt het mij evident dat het allemaal wat ingewikkelder gemaakt wordt dan nodig zou zijn.
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Hmm, Eneco lijkt daar een geheel eigen uitleg aan te geven. Hun 2e voorbeeld is verhelderend.Perkouw schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:16:
[...]
Salderen is nog gewoon een ding. Dus wat je netto terug het net in propt vziw. Daarover ga je dit betalen.
Dat voorbeeld schildert een kleine zonnepanelen opstelling, waarbij de bezitter verwacht de helft van het verbruik te kunnen salderen (verbruik 2.000 kWh, waarbij je denkt 1.000 kWh te mogen salderen).
Wat blijkt? Ze heffen daar eerst een boete van € 115,00 over!
Afname | 2.000 kWh | ||
Teruggeleverd | 1.000 kWh | € 0,115 | € 115,00 |
Netto afname na salderen | 1.000 kWh | € 0,25376 | € 253,76 |
======= | |||
Te betalen | € 368,76 |
Growatt 3000TL-X + 10 x JASolar 320Wp / Daikin 3MXM68N - FTXM42M - FTXM25M - FTXM20M
[ Voor 37% gewijzigd door Thalaron op 01-05-2024 15:39 ]
Elke kWh die je het net op stuurt kost 11.5 cent, ook als je die later weer terugneemt in de vorm van sladeren.Perkouw schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:16:
[...]
Berekenen zie mijn post hierboven ergens.ziecko schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:46:
Beste tweakers,
Ik wil even jullie mening over de volgende configuratie die ik in een offerte heb.
14x425wp tier 1 panelen
/f/image/FSBqQUSod3DRaK6MJ6mtXyFN.png?f=fotoalbum_large)
Nee hoor, dat is een hele nette configuratie. Ja het topt de grote pieken, die zelden voorkomen, af. Dat is "verlies", maar kan er eventueel, als je hoge netspanning hebt, juist voor zorgen dat jouw omver niet uitschakelt en je zo juist winst oplevert. Wat zeker is, is dat als de opbrengst overal maximaal is, het net minder wordt belast. En, ten opzichte van de omvormer, heb je verder altijd een relatief hoge opbrengst.ziecko schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:46:
Beste tweakers,
14x425wp tier 1 panelen
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
JA het heeft zeker zin om op zoveel mogelijk punten die spanning te meten. Als je ergens een "groot" verschil meet, weet je dat daar ergens een probleem zit. Zijn alle verschillen klein dan zijn alle aansluitingen in orde.SqnLdr schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:42:
Ik zal als ik er op tijd bij ben nog eens met de multimeter aan de slag. Wat ik tot nu toe heb gemeten naast de waarde vanuit de webinterface omvormer is tussen de nul en de fases op de hoofdschakelaar in de meterkast beneden. Heeft het zin ook op PV-verdeler te meten?
Het is vandaag flink zonnig. Niet toevallig spanningsproblemen op die fase (>253 V)?TCMR schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:27:
Ik heb sinds kort een klein GoodWe omvormertje hangen voor mijn 4x535Wp installatie. Ik heb eigenlijk zonder er echt over na te denken schaduw-management aangezet. Maar vandaag zag ik opeens deze deukjes op vaste intervallen. Gek genoeg niet eerder, maar kan dit de schaduwtracking zijn? Want dan zet ik 'm uit, er is eigenlijk geen noemenswaardige schaduw. Ik hoor het graag.
[Afbeelding]
[ Voor 9% gewijzigd door onetime op 01-05-2024 17:53 ]
Ik heb een GoodWe installatie. Opwekking kan ik monitoren in SEMS Portal.
Klop het dat ik opwekking op maandbasis maar kan zien tot juni 2023? Ik ben eigenlijk juist benieuwd naar de opwekking in april en mei 2023.
[ Voor 48% gewijzigd door timovd op 01-05-2024 18:56 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Damn, 11,5 cent is nog meer boete dan de (al karige) vergoeding van 9 cent die ze nu geven.jadjong schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:08:
[...]
Elke kWh die je het net op stuurt kost 11.5 cent, ook als je die later weer terugneemt in de vorm van sladeren.
Dit krijgt vast nog wel een staartje, want 100% salderen zou de komende jaren blijven. Nu saldeer je eigenljik een veel kleiner deel. Ik heb maar 8 panelen, en lever in de zomer al 17kWh/dag terug.
In de winter gebruik ik juist 1600kWh ofzo ivm een warmtepomp. Zou niet weten wie er nu nog zonnepanelen aan gaat schaffen als het je de hele zomer bij moet leggen voor terugleveren en in de winter de volle mep moet gaan betalen.
Ik zou er zoals @MotorBeast nog wel even over nadenken om 14 panelen te nemen als je er in de de winter amper wat aan hebt. Tenzij er meer duidelijkheid komt. Of de overheid inspringt, 11.5 cent is veel!
Of wordt dit weer teruggedraaid als de saldering vervalt? Anders kosten de panelen alleen maar geld toch? Zeker als je alleen woont en bijna niks hebt draaien in de zomer. En amper was.
Was altijd best goed in wiskunde, maar dit gaat zelfs mij te ver om te berekenen.
[ Voor 77% gewijzigd door JDx op 01-05-2024 18:44 ]
Dit topic is gesloten.
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic

Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren