Vraag

• jotunn
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-11-2024
Mijn vraag:
Op een stukje plat dak met vrij uitzicht wil ik graag zonnepanelen leggen. Aangezien ik niet van plan ben een eigen groep te gaan aanleggen, zit ik met de regelgeving dat er maximaal 500W opgewekt mag worden. Welke omvormer en zonnepanelen zijn hiervoor aan te raden?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Het gaat om een plat dak, waar de zonnepanelen makkelijk op passen (meer dan 2 tot 3 panelen denk ik niet nodig te hebben)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb gevonden dat het maximum vermogen dat de omvormer aan het stopcontact mag leveren 500 W is. Wel kun je meer Wp aan panelen neerleggen, zeg rond de 600 Wp.

Mijn voornaamste vraag is welke omvormer het beste is. In het topic "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6" staat de Soladin 600, maar die kan ik niet te koop vinden, en de StecaGrid 500 die ik voor rond de 265 euro gezien heb. Deze zijn beiden echter al wat ouder, zijn er geen nieuwere modellen met max 500W? En misschien zijn micro-omvormers nog een optie?

met vriendelijke groeten,

Beste antwoord (via jotunn op 23-09-2017 18:29)

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09-06 11:10
jotunn schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 17:07:
Begrijp ik het goed dat de NEN1010 alleen geldt voor officiële installateurs? Of zou ik me als doe-het-zelver daar in principe ook aan moeten houden? Ik heb geen zin in gedoe met de verzekering als er wat mis mocht gaan natuurlijk :).
Dat tweede. Als particulier moet je je ook houden aan NEN1010. Maar daar is geen controle op. In bijvoorbeeld Belgie moet er wel gekeurd worden na wijzigingen en is er een soort van APK voor huisinstallaties.

Als het fout gaat, kan de brandweer/verzekering achteraf uiteraard wel de oorzaak van de brand vaststellen. En als dat een ondeugdelijke elektrische installatie is, dan zal de verzekering er ongetwijfeld met de NEN1010 in de hand onderuit willen komen...
En als ik een verdeler plaats is het sowieso netjes volgens de regels?
Nee. Alleen als je die verdeler plaatst op een groep die onderweg nog nergens gesplitst is. De draden vanaf de onderverdeler moeten rechtstreeks naar de meterkast lopen. Als je een groep hebt met 8 stopcontacten er op, mag je dus niet één stopcontact weghalen en daar een onderverdeler voor plaatsen. Maar als je bijvoorbeeld een bijkeuken hebt met een aparte wasmachinegroep, dan mag je daar wel een onderverdeler op plaatsen.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:35
Soladin en Steca worden niet meer gemaakt omdat die grens van 500W weg is in de nieuwe NEN1010. Er mag niet meer op stekker worden teruggeleverd.
Maar als je doe hetzelver bent mag alles, dus koop gewoon een 1000W omvormertje, maak er een stekker aan, 3 panelen eraan en knallen :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:12

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Of je takt een bestaande kabel af, onderverdelertje en je kan veilig naar een 3700W met 5000 Wp aan panelen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-06 20:06
No Hands schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 15:29:
Soladin en Steca worden niet meer gemaakt omdat die grens van 500W weg is in de nieuwe NEN1010. Er mag niet meer op stekker worden teruggeleverd.
Maar als je doe hetzelver bent mag alles, dus koop gewoon een 1000W omvormertje, maak er een stekker aan, 3 panelen eraan en knallen :)
Dit, of gewoon stopcontact even eraf halen, draadjes van je zonnepanelen erbij en klaar!

• jotunn
Begrijp ik het goed dat de NEN1010 alleen geldt voor officiële installateurs? Of zou ik me als doe-het-zelver daar in principe ook aan moeten houden? Ik heb geen zin in gedoe met de verzekering als er wat mis mocht gaan natuurlijk :).

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
jotunn schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 17:07:
Dat tweede. Als particulier moet je je ook houden aan NEN1010. Maar daar is geen controle op. In bijvoorbeeld Belgie moet er wel gekeurd worden na wijzigingen en is er een soort van APK voor huisinstallaties.

Als het fout gaat, kan de brandweer/verzekering achteraf uiteraard wel de oorzaak van de brand vaststellen. En als dat een ondeugdelijke elektrische installatie is, dan zal de verzekering er ongetwijfeld met de NEN1010 in de hand onderuit willen komen...
Nee. Alleen als je die verdeler plaatst op een groep die onderweg nog nergens gesplitst is. De draden vanaf de onderverdeler moeten rechtstreeks naar de meterkast lopen. Als je een groep hebt met 8 stopcontacten er op, mag je dus niet één stopcontact weghalen en daar een onderverdeler voor plaatsen. Maar als je bijvoorbeeld een bijkeuken hebt met een aparte wasmachinegroep, dan mag je daar wel een onderverdeler op plaatsen.

• jotunn
Allen bedankt voor de duidelijke antwoorden!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-06 20:45
De regel is overigens ook voor je eigen veiligheid.
Als je namelijk kortsluiting krijgt in een apparaat dat op dezelfde groep zit als je zonnepanelen. Dan knalt de stop/zekering/automaat er uit. Maar zolang de zon schijnt staat er nog steeds stroom op de kortsluiting.

Dat is het verschil tussen 's ochtends veel te laat wakker worden omdat de stroom 's nachts is uitgevallen. En niet meer wakker worden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekiejoekie
RocketKoen schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 18:36:
De regel is overigens ook voor je eigen veiligheid.
Als je namelijk kortsluiting krijgt in een apparaat dat op dezelfde groep zit als je zonnepanelen. Dan knalt de stop/zekering/automaat er uit. Maar zolang de zon schijnt staat er nog steeds stroom op de kortsluiting.
Nee. Elke omvormer zal uitschakelen als er geen netspanning is. Dit is dus onzin.

Waar het gevaar in zit: Door de automaat in je meterkast kan 16 Ampere stroom de groep in. Als er een 16A omvormer op die groep zit, kan die ook nog 16A invoeren op die groep. Totaal kan er dus 32A door de groep lopen als in een van de aangesloten apparaten kortsluiting ontstaat. En het is ontworpen op 16A. Dus dan wordt 't warm. Of heet. Of brand...

3 of 4 panelen zou ik nog wel aandurven. Er zit wel wat marge op de capaciteit die een huisinstallatie aankan...
@jotunn : Hoeveel panelen kun je kwijt op dat dak ? En zit er bijvoorbeeld een bijkeuken met wasmachinegroep in je aanbouw ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-06 14:53
@jotunn

Op een Steca500 kan gemakkelijk veel meer dan 500 Wp aan panelen. Hier 3 steca's waarvan er eentje 880 Wp aan panelen heeft. Op de andere twee sets 600 Wp (3x 200 Wp mono). Zolang je niet over de maximale spanning heen gaat, kan er best veel op. Een tijdje gedraaid met 2x 600 Wp parallel op een steca500. Liep best lekker met natuurlijk wat aftopping op een mooie dag.

Micro omvormers kan ook, de APS YC500i micro omvormer bijvoorbeeld.

[ Voor 12% gewijzigd door drielp op 24-09-2017 09:07 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jotunn
Ik ga eerst even uitzoeken hoe het zit met die stoppen; zou het graag volgens de regels aanleggen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
jotunn schreef op maandag 25 september 2017 @ 20:18:
Ik ga eerst even uitzoeken hoe het zit met die stoppen; zou het graag volgens de regels aanleggen :).
Dat weet je nu toch al ?

- Volgens de huidige regels moet alle invoeding op een aparte groep.
- Tot voor kort mochten beperkte vermogens op een bestaande groep.

Dus post eens wat je uitbouw is (aanbouw op de huiskamer, keuken, bijkeuken ?). En hoe groot. Dan rolt er hier wel een advies uit :)

• drielp
Oekiejoekie schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 17:36:
[...]

Dat weet je nu toch al ?

- Volgens de huidige regels moet alle invoeding op een aparte groep.
- Tot voor kort mochten beperkte vermogens op een bestaande groep.
.....
Een echt consistent beleid is het niet echt, die NEN 1010. Meer een zwalkende norm. Vorig jaar mocht je een 2000 W systeem met een vaste aansluiting op een bestaande groep aansluiten en een 500 W systeem met een stekker. Nu is dat ineens niet meer veilig. Wat ik me afvraag is: geldt de norm alleen voor nieuwe systemen, of vallen de oude daar ook onder?

• Oekiejoekie
drielp schreef op donderdag 28 september 2017 @ 00:09:
[...]

Een echt consistent beleid is het niet echt, die NEN 1010. Meer een zwalkende norm. Vorig jaar mocht je een 2000 W systeem met een vaste aansluiting op een bestaande groep aansluiten en een 500 W systeem met een stekker. Nu is dat ineens niet meer veilig. Wat ik me afvraag is: geldt de norm alleen voor nieuwe systemen, of vallen de oude daar ook onder?
Voor NEN1010 in het algemeen geldt: Je moet er aan voldoen volgens de dan geldende regels, op het moment dat je het installeert. En je moet er weer aan voldoen, op het moment dat je een drastische wijziging doet. Maar wat nou een drastische wijziging is, dat weet geloof ik niemand... :?

In keuringen voor elektrische apparaten zit vaak een behoorlijke marge... Apparaten en componenten moeten bestand zijn tegen een (kortere periode) hogere spanning en hogere stroomsterkte. Dus binnen redelijke grenzen moet het kunnen denk ik. Of je moet op een Chinese site een China-omvormer willen kopen. Dan zou ik het binnen de normale omstandigheden al niet vertrouwen in mijn huis :D

• drielp
Oekiejoekie schreef op donderdag 28 september 2017 @ 00:20:
[...]

Voor NEN1010 in het algemeen geldt: Je moet er aan voldoen volgens de dan geldende regels, op het moment dat je het installeert. En je moet er weer aan voldoen, op het moment dat je een drastische wijziging doet. Maar wat nou een drastische wijziging is, dat weet geloof ik niemand... :?

In keuringen voor elektrische apparaten zit vaak een behoorlijke marge... Apparaten en componenten moeten bestand zijn tegen een (kortere periode) hogere spanning en hogere stroomsterkte. Dus binnen redelijke grenzen moet het kunnen denk ik. Of je moet op een Chinese site een China-omvormer willen kopen. Dan zou ik het binnen de normale omstandigheden al niet vertrouwen in mijn huis :D
Dus steek je een Steca/Soladin/APS omvormer nu in het stopkontact ben je misschien niet verzekerd, deed je dit vorig jaar dan wel.
Hoe zit dat dan bij het vervangen van een defecte omvormer? Vandaag een defecte Involar MAC 250 vervangen voor een APS 500i. Dat mag dan dus niet..... Lastige materie

• Oekiejoekie
drielp schreef op donderdag 28 september 2017 @ 20:28:
[...]

Dus steek je een Steca/Soladin/APS omvormer nu in het stopkontact ben je misschien niet verzekerd, deed je dit vorig jaar dan wel.
Hoe zit dat dan bij het vervangen van een defecte omvormer? Vandaag een defecte Involar MAC 250 vervangen voor een APS 500i. Dat mag dan dus niet..... Lastige materie
Dan pas je de elektrische installatie niet aan. Dus geen verplichting om aan de NEN te voldoen, lijkt me ? Je vervangt alleen een eindverbruiker/opwekker ? Maar oke, dit is een behoorlijk grijs gebied..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-06 07:48
Je keuze in omvormer wordt grotendeels bepaald door je panelen. Kijk welke panelen je kwijt kunt en zoek er vervolgens een omvormer bij die kan wat je zoekt. bij 3 panelen of meer zou je eens kunnen kijken naar een GINLONG Solis MINI 700 4G of een trannergy 1300.
Deze hebben allebei een lage opstartspanning, maar kosten natuurlijk wel het een en ander.....

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Pagina: 1