Of de groep niet overbelasten als de zon schijnt....
De panelen liggen allemaal op zuid, maar degene op de dakkapel heeft een iets andere hoek en één paneel ligt naast een dakkapel en kan in de zomer schaduw krijgen. De rest van de panelen heeft weinig last van schaduw.JWT schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:55:
[...]
Klopt, wordt ook toegelicht in het enphase topic. Het verlies valt mee, gaat iid om de piek. Heb zelf iq7+ met 400w panelen. Gaan maar tot 296.
Er zijn ook meerdere onderzoeken vanuit enohase naar gedaan hoe veel het scheelt in Amsterdam.
Maar bij geen schaduw was een stringomvormer efficienter geweest.
Verder is natuurlijk de vraag of je per saldo er meer gaat halen uit een micro-omvormer met meer vermogen, omdat het systeem voor zover ik begrijp dan later start met opwekken en aan het eind van de dag eerder stopt. Wat zou het verschil zijn geweest met een stringomvormer en één paneel met soms schaduw?
Juist ja, dat bedoelde ik met denkfout. Hoe vertel je de kortsluiting dat hij niet boven de 12 A mag komen? Volgens mij nog altijd met een zekering.jadjong schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:47:
Of de groep niet overbelasten als de zon schijnt....
Ik ga een tweede omvormer plaatsen op zolder. (goodwe 3600) Er ligt al een loze leiding (16mm) waar ik wel 3x4mm2 in kwijt kan. Een 3x4mm2 ymvk ga ik niet door de 16mm leiding krijgen verwacht ik.
Bij de huidige omvormer (1500wp) heeft de installateur het laatste stukje vanaf de lasdoos met een ymvk kabel gedaan. Dit is verlengd met lasklemmen... Niet echt de fraaiste oplossing of is dit gewoon ok? Andere oplossingen zijn welkom!
edit:
Blijkbaar toch wel acceptabel?
https://www.solar-bouwmar...lemmen-6mm2-5-draads.html
Bij de huidige omvormer (1500wp) heeft de installateur het laatste stukje vanaf de lasdoos met een ymvk kabel gedaan. Dit is verlengd met lasklemmen... Niet echt de fraaiste oplossing of is dit gewoon ok? Andere oplossingen zijn welkom!
edit:
[ Voor 13% gewijzigd door savale op 15-03-2024 11:47 ]
Want in België hebben ze ander koper? Daar wordt 2.5 mm2 standaard op 20 A afgezekerd.Martin7182 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:19:
[...]
Dit is een denkfout, ik hoop dat je hem zelf inmiddels ook wel ziet.
Praktisch gezien gaat dit niet snel fout; het gaat maar om een paar A extra. Ik zou het zelf alleen niet doen. Een ramp wordt soms veroorzaakt door een opeenstapeling van kleine foutjes.
Het is niet volgens de NEN1010, maar dat maakt het niet bij voorbaat onveilig.
En hoe ga je een PV-verdeler installeren bij een centraaldoos? Bij de PV panelen plaatsen is ook geen optie, want je mag niet 2 groepen door 1 buis geleiden. Ik zie niet in hoe dit de oplossing gaat bieden. PV-verdeler is fijne oplossing bij een wasmachine groep en dergelijke, maar niet voor dit soort situatie.RonJ schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:32:
[...]
Eens. Hier zijn PV-verdelers voor uitgevonden, voor die 110 euro voor een A-merk exemplaar lijkt me dat eigenlijk altijd de moeite waard.
Door dit soort marginaal gepruts gaat het straks een keer fout en dan krijgen we weer meer regeltjes waardoor je straks ook in NL niks meer zelf mag, heel fijn. Maw: Koester de vrijheid die we hier hebben om zelf aan onze installaties te mogen werken door de verantwoordelijkheid die hierbij hoort zeer serieus te nemen.
Met VD-draad geef ik je inderdaad een grotere kans van slagen om het er doorheen te trekken dan met YMKV kabel. Die kabel gaat er enkel doorheen als het een bijna recht traject is.savale schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:53:
Ik ga een tweede omvormer plaatsen op zolder. (goodwe 3600) Er ligt al een loze leiding (16mm) waar ik wel 3x4mm2 in kwijt kan. Een 3x4mm2 ymvk ga ik niet door de 16mm leiding krijgen verwacht ik.
Bij de huidige omvormer (1500wp) heeft de installateur het laatste stukje vanaf de wcd met een ymvk kabel gedaan. Dit is verlengd met lasklemmen... Niet echt de fraaiste oplossing of is dit gewoon ok? Andere oplossingen zijn welkom!
edit:
Vanzelfsprekend dat je WAGO lasklemmen mag gebruiken, ze horen wel in een lasdoos te zitten en niet in de openlucht te hangen.
Overigens klinkt het alsof je bestaande installatie niet bepaald voldoet aan de normen. 1500 WP op een WCD is niet de bedoeling.
[ Voor 6% gewijzigd door Oilman op 15-03-2024 10:06 ]
Man man man, dit is weer echt een Tweakers commentaar die over the top gaat.True schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:02:
[...]
Niet vergeten dit netjes in de brochure op te nemen als je ooit je woning verkoopt gezien het anders als verborgen gebrek gezien kan worden door de kopers.
Als @Bart_Denon bij verkoop gewoon een stekker eraan maakt en die naast het stopcontact legt met een label ´zonnepanelen uitbouw´ dan is het niet meer dan een apparaat wat bij de koop zat inbegrepen.
Verborgen gebrek

Als je de juiste WAGOs pakt hiervoor is dat geen probleem. Wel netjes in een lasdoos natuurlijk. En je zegt v.a. de WCD, is dit een groep die je via een WCD laat werken of heeft deze groep een WCD? Dat is namelijk niet helemaal wat je wilt (zeg maar zeker niet).savale schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:53:
Bij de huidige omvormer (1500wp) heeft de installateur het laatste stukje vanaf de wcd met een ymvk kabel gedaan. Dit is verlengd met lasklemmen... Niet echt de fraaiste oplossing of is dit gewoon ok? Andere oplossingen zijn welkom!
edit:
Heb je een schematisch overzicht, foto's of kun je je verhaal iets beter duiden?
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Duidelijk! Een directe verbinding is natuurlijk het mooist, maar dat gaat helaas niet.Oilman schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:04:
[...]
Met VD-draad geef ik je inderdaad een grotere kans van slagen om het er doorheen te trekken dan met YMKV kabel. Die kabel gaat er enkel doorheen als het een bijna recht traject is.
Vanzelfsprekend dat je WAGO lasklemmen mag gebruiken, ze horen wel in een lasdoos te zitten en niet in de openlucht te hangen.
Wolly schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:06:
[...]
Man man man, dit is weer echt een Tweakers commentaar die over the top gaat.
Als @Bart_Denon bij verkoop gewoon een stekker eraan maakt en die naast het stopcontact legt met een label ´zonnepanelen uitbouw´ dan is het niet meer dan een apparaat wat bij de koop zat inbegrepen.
Verborgen gebrek![]()
![]()
![]()
Prachtig ook hoe je eigenlijk mijn punt onderschrijft door er vóór verkoop een stekker aan te hangen.
Maar tuurlijk, noem mijn reactie maar rechtlijnig en overtrokken (aannemend dat je dat bedoelt met een Tweakers reactie).
Persoonlijk wil ik graag de meest extreem correcte antwoorden op mijn vragen zodat ik dan zelf kan inschatten in welke mate ik hier afstand van kan nemen. Als iedereen namelijk zegt dat het prima is en dat het toch niet is krijg je een heel ander -onjuist- perspectief.
Ik onderschrijf je antwoord niet, ik probeer te voorkomen dat je zo´n koper hebt die daadwerkelijk denkt dat alles een verborgen gebrek is en je met een hoop gezeur opzadelt.True schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:09:
[...]
![]()
Prachtig ook hoe je eigenlijk mijn punt onderschrijft door er vóór verkoop een stekker aan te hangen.
Maar tuurlijk, noem mijn reactie maar rechtlijnig en overtrokken (aannemend dat je dat bedoelt met een Tweakers reactie).
Persoonlijk wil ik graag de meest extreem correcte antwoorden op mijn vragen zodat ik dan zelf kan inschatten in welke mate ik hier afstand van kan nemen. Als iedereen namelijk zegt dat het prima is en dat het toch niet is krijg je een heel ander -onjuist- perspectief.
Niet. Het was ook mede bedoeld als suggestie voor het schuurtje van @MotorBeast.Oilman schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:00:
[...]
En hoe ga je een PV-verdeler installeren bij een centraaldoos? Bij de PV panelen plaatsen is ook geen optie, want je mag niet 2 groepen door 1 buis geleiden. Ik zie niet in hoe dit de oplossing gaat bieden. PV-verdeler is fijne oplossing bij een wasmachine groep en dergelijke, maar niet voor dit soort situatie.
In dit geval moet je gewoon een kabel trekken naar het dakvlak, desnoods door de kruipruimte en buiten langs de gevel oid. Een PV-omvormer (zeker boven de 600W) aftakken van je stopcontact (zonder eigen groep) en/of centraaldoos is gewoon een beunhazen oplossing, period. "Kan niet" is 9/10x "wil niet".
All-electric.
Even een sanitycheck.. voor verbouwing wil ik tijdelijk mijn growatt omvormer van de muur halen. Ik doe veel met elektra in huis maar de gelijkstroom kant en de hoge vermogens die hier doorheen racen vind ik toch wel spannend.
Overal staat "do not disconnect under load" maar als mijn omvormer uit staat (werkschakelaar op de unit omgezet en 5min later de groep) dan is er toch geen load meer? Dan kan ik toch pv loshalen zonder kans op vlambogen etc
Overal staat "do not disconnect under load" maar als mijn omvormer uit staat (werkschakelaar op de unit omgezet en 5min later de groep) dan is er toch geen load meer? Dan kan ik toch pv loshalen zonder kans op vlambogen etc
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
1/ handleiding lezenstevenP schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:14:
Even een sanitycheck.. voor verbouwing wil ik tijdelijk mijn growatt omvormer van de muur halen. Ik doe veel met elektra in huis maar de gelijkstroom kant en de hoge vermogens die hier doorheen racen vind ik toch wel spannend.
2/ waarschijnlijke:
a/ werkschakelaar uit
b/ dc schakelaar uit (onder op omvormer)
c/ strings loshalen
d/ dc connectoren ergens vastzetten met een isolatietape-je
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
@OilmanTrue schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:06:
[...]
Als je de juiste WAGOs pakt hiervoor is dat geen probleem. Wel netjes in een lasdoos natuurlijk. En je zegt v.a. de WCD, is dit een groep die je via een WCD laat werken of heeft deze groep een WCD? Dat is namelijk niet helemaal wat je wilt (zeg maar zeker niet).
Heb je een schematisch overzicht, foto's of kun je je verhaal iets beter duiden?
Foutieve term gebruikt. Ik bedoelde een lasdoos in plaats van WCD... Bedankt voor de oplettendheid!
Ik verwacht dat je eerst de dc-schakelaar moet omschakelen eigenlijk.BarryH schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:22:
[...]
1/ handleiding lezen
2/ waarschijnlijke:
a/ werkschakelaar uit
c/ strings loshalen
Een mooi kunstwerkjeBart_Denon schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 00:02:
Afgelopen weekend op onze uitbouw een mini systeem gelegd bestaande uit 2x 435Wp Jinko panelen icm een Deye Sun800 micro omvormer.
Nu zag ik deze specifieke omvormer nog niet heel vaak voorbij komen dus leek me leuk om even te delen.
Wat foto's van de opstelling:
ZZW: 220° / 15° tilt.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Installatie was goed te doen en gezien de ruimte op de uitbouw prima te doen. Helaas paste er geen 3e. Maar prima tevreden zo. Installatie van de Deye micro ging zeer eenvoudig (al las ik hier en daar problemen met wifi connectie etc). Ik heb mesh wifi maar de installatie ging heel eenvoudig en monitoring doe ik met de Deye Cloud app.
Kosten:
Deye SUN800 micro omvormer: €200
2x Jinko 435Wp: €175
Betonnen steunen; €109
Last schakelaar; €18
€502/870Wp = €0,57/Wp
Prima te overzien qua kosten en een leuke toevoeging op de 2 bestaande pv systemen (4050Wp / 1215Wp).
De boel zit nu geklemd, is er nog iets anders dan klemkracht dat er voor zorgt dat de steunen niet uit elkaar bewegen? Bijvoorbeeld een draadeind tussen de steunen, een bout die de panelen aan elkaar verbindt, of een nokje op de betonsteun aan de binnenkant van het paneel.
Met betonsteunen zou je ook kunnen zorgen dat je uitkomt op montagegaten in het PV-profiel, dan gaat het ook nergens heen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dank je!Proton_ schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 12:11:
[...]
Een mooi kunstwerkje
De boel zit nu geklemd, is er nog iets anders dan klemkracht dat er voor zorgt dat de steunen niet uit elkaar bewegen? Bijvoorbeeld een draadeind tussen de steunen, een bout die de panelen aan elkaar verbindt, of een nokje op de betonsteun aan de binnenkant van het paneel.
Met betonsteunen zou je ook kunnen zorgen dat je uitkomt op montagegaten in het PV-profiel, dan gaat het ook nergens heen.
Ik ben voor de betonnen steunen gegaan van De Groot beton uit Meerkerk die dit als complete set aanbied.
De steunen staan eigenlijk door het eigen massa van 32kg op rubberen matjes heel stevig.
Ik twijfelde ook maar na montage voelt het echt heel stevig. Voor nu totaal geen acties nodig om dit anders te doen of verder te verstevigen.
PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6
Nee dat is niet wat ik bedoel! De denkfout is dat het geen kwaad zou kunnen omdat er maar enkele kleine verbruikers op de groep zitten. Een apparaat dat bij normaal gebruik weinig vermogen trekt kan tijdens een kortsluiting voor onveilige situaties zorgen. Het vermogen van het apparaat doet er meestal helemaal niet toe.Oilman schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:57:
[...]
Want in België hebben ze ander koper? Daar wordt 2.5 mm2 standaard op 20 A afgezekerd.
Het is niet volgens de NEN1010, maar dat maakt het niet bij voorbaat onveilig.
De redenering "het kan want 4 A extra zorgt niet voor overbelasting" is wat mij betreft wel een geldig argument.
Ik ben het wel eens met @True . Liever gezeik aan de voorkant dan achterkant. Achterkant is meestal veel vervelender en kost meer (in brede zin van de betekenis) om het op te lossen. Des te meer ze op voorhand voor tekenen des te minder achteraf te zeuren valt.Wolly schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:06:
[...]
Man man man, dit is weer echt een Tweakers commentaar die over the top gaat.
Verborgen gebrek![]()
![]()
![]()
Naar mijn weten hebben álle micro's een dergelijk lage opstartspanning dat daar niet echt verschil in zit.Hotzenwalder schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:37:
[...]
De panelen liggen allemaal op zuid, maar degene op de dakkapel heeft een iets andere hoek en één paneel ligt naast een dakkapel en kan in de zomer schaduw krijgen. De rest van de panelen heeft weinig last van schaduw.
Verder is natuurlijk de vraag of je per saldo er meer gaat halen uit een micro-omvormer met meer vermogen, omdat het systeem voor zover ik begrijp dan later start met opwekken en aan het eind van de dag eerder stopt. Wat zou het verschil zijn geweest met een stringomvormer en één paneel met soms schaduw?
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
De term 'opstartspanning' wordt vaak verkeerd begrepen. Het is een ontwerpondergrens die in dagelijks gebruik geen rol speelt in het moment waarop de omvormer aangaat en uit gaat. Als de nominale spanning van de string onder de opstartspanning zit gaat er (de hele dag) niks gebeuren, zit die erboven dan is het prima.
De stringspanning is namelijk nauwelijks instralingsafhankelijk en het moment van opstarten wordt in plaats van op de spanning bepaald door beschikbaar vermogen (= stroom x spanning).
Mijn omvormer bijvoorbeeld heeft een opstartspanning van 80V maar de set start pas op als de panelen ongeveer 2W kunnen leveren - en dan zitten ze al op 200V.
De stringspanning is namelijk nauwelijks instralingsafhankelijk en het moment van opstarten wordt in plaats van op de spanning bepaald door beschikbaar vermogen (= stroom x spanning).
Mijn omvormer bijvoorbeeld heeft een opstartspanning van 80V maar de set start pas op als de panelen ongeveer 2W kunnen leveren - en dan zitten ze al op 200V.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Je ne suis pas debielBarryH schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:22:
[...]
1/ handleiding lezen
2/ waarschijnlijke:
a/ werkschakelaar uit
c/ strings loshalen
Zoals @True Aangeeft was inderdaad de goede volgorde eerst dc uitzetten zodat de omvormer zelf de afsluitcyclus kan voltooien. Als'tie echt uit is de werkschakelaar (of in mijn geval PV-verdeler alamat) om.
Maar thanks, hij is er netjes vanaf, ben goed op weg met de klus en kan morgen weer zuruck.
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
@True @stevenP weet je het zeker?
AC is een stuk makkelijker te schakelen, zeker onder belasting.
Goodwe zegt duidelijk eerst AC, dan DC.
/f/image/fZPyCLeXa3rfcaCsp4MumslQ.png?f=fotoalbum_large)
Weet je zeker dat er geen foutje in deze GoodWe handleiding staat? Mijn GoodWe XS heeft overduidelijk een DC schakelaar die bedoeld is om ertegen te kunnen om onder belasting te schakelen. In de handleiding staan geen stappen om hem uit te schakelen. Alleen bij de beschrijving v.d. DC schakelaar staat dat hij bedoeld is om de omvormer uit te schakelen nadat hij van de netspanning gehaald is.
Best wel vreemd dat je hem niet eerst softwarematig uit kunt zetten met de menuknop. Met zowel harde AC als DC afschakeling krijgen de componenten toch telkens een dreun.
Best wel vreemd dat je hem niet eerst softwarematig uit kunt zetten met de menuknop. Met zowel harde AC als DC afschakeling krijgen de componenten toch telkens een dreun.
Goeie eigenlijk, in mijn handleiding staat dat exact zo (ook een GoodWe).Proton_ schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:36:
@True @stevenP weet je het zeker?
[Afbeelding]

Ik heb 'm tot nu toe altijd 'netjes' GoodWe uit, werkschakelaar uit en daarna 'onderhoud' gevolgd en dan weer werkschakelaar aan, GoodWe aan.
@Martin7182 nouja, laten we het er anders op houden dat onderhoud het meest veilig is na zonsondergang
Ik ben voor de buurman even z'n installatie aan het narekenen. Wat is de gebruikelijke hellingsgraad voor een landscape platdakinstallatie? Ik vind bijv. 13° bij solarstell (via: www.solar-bouwmarkt.nl).
edit: het is twee rijden op zuid.
ValkPro zijn 10° in landscape, dus het zal gebaseerd op het merk ergens rond die hellingshoek moeten liggen, me dunkt.
ValkPro zijn 10° in landscape, dus het zal gebaseerd op het merk ergens rond die hellingshoek moeten liggen, me dunkt.
[ Voor 28% gewijzigd door True op 16-03-2024 17:23 ]
Godnundju, Schroef ik vandaag de laatste paar dakhaken er op (pannen op houten planken dak waar ze niet onder de panlatten konden, jaren 60 woning), Voel ik ineens een kenmerkende tinteling als ik twee van de rails aanraak. Meten: en er staat 140VAC tussen een van de rails en "aarde" (het hele huis is nat want regen, dus een geleidend pad is er wel te vinden). Kan ik dat weer uit gaan zoeken morgen.
[ Voor 5% gewijzigd door Rob_1992 op 16-03-2024 18:31 ]
Je moet ook alle rails aarden.Rob_1992 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 18:31:
Godnundju, Schroef ik vandaag de laatste paar dakhaken er op (pannen op houten planken dak waar ze niet onder de panlatten konden, jaren 60 woning), Voel ik ineens een kenmerkende tinteling als ik twee van de rails aanraak. Meten: en er staat 140VAC tussen een van de rails en "aarde" (het hele huis is nat want regen, dus een geleidend pad is er wel te vinden). Kan ik dat weer uit gaan zoeken morgen.
Klopt, Maar meestal aard je niet een rail als je er nog mee bezig bent voordat de panelen er op liggen.
Iemand ervaring met de beplatingsschroeven voor Solarstell / Blubase Connect ?
Ik heb deze meegeleverd gekregen:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/s9t3e274qnhx7c3prxIm7j3S.jpg?f=user_large)
Een soort dikke parker (6.5mm).
De voorgeboorde gaten zijn maar 4mm en ik krijg deze er niet lekker in...
Misschien had het meer zoiets moeten zijn, met boorkopje?
:strip_exif()/f/image/XarY5sNO41MvXHOssMmTW3gR.jpg?f=fotoalbum_large)
Denk het wel als ik naar de handleiding kijk:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/s9t3e274qnhx7c3prxIm7j3S.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/XarY5sNO41MvXHOssMmTW3gR.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/NfA32gJAkrjfppnAPBHUwDeI.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door S0epkip op 16-03-2024 19:23 ]
Even dat ik het goed begrijp: Je schroef alleen rails op een kaal dak, en dan staat er direct 140V op? Dat is wel heel bijzonder....Rob_1992 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 18:31:
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Zoals al gezegd; vreemd. Is dat een hoog ohmige spanning? Als je de stroom tussen die rail en aarde meet?Rob_1992 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 18:31:
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Niet per see bijzonder, echter wel onwaarschijnlijk. Voor je voorstelling:Andrehj schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 21:16:
[...]
Even dat ik het goed begrijp: Je schroef alleen rails op een kaal dak, en dan staat er direct 140V op? Dat is wel heel bijzonder....
- je hebt de buitenste laag pannen,
- Die liggen op panlatten,
- die panlatten liggen NIET verhoogd maar rechstreeks op de tong-groove verbonden planken (ben de naam van de verbinding even vergeten, denk schrootjes idee maar dan 1.5cm dik en 15cm breed)
- Die planken liggen op een drietal per kant horizontale dragers
- Op een later onbekend tijdstip is de zolder van binnenuit met een enkele laag glaswol nageisoleerd
- een van de vorige bewoners heeft tussen deze glaswol(?) en de binnenste laag gipsplaten een paar losse spannings aders gedeponeerd om aan de andere kant van de zolder een stopcontact te maken.
[ Voor 0% gewijzigd door Rob_1992 op 16-03-2024 23:10 . Reden: een paar haakjes van de [li]'s gevallen ]
Dat ga ik morgen nakijken als het weer licht is, En zodra ik er achter ben ga ik pas verder met de pannelen leggenonetime schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 22:04:
[...]
Zoals al gezegd; vreemd. Is dat een hoog ohmige spanning? Als je de stroom tussen die rail en aarde meet?
Ik heb dezelfde ervaring, kreeg ook de schroeven meegeleverd (vorig jaar én dit jaar) die je toont en die pakken om het zacht uit te drukken niet bepaald lekker. Ik heb uiteindelijk de meeste er wel ingekregen door ze er met een dopsleuteltje c.q. met de hand in te draaien zodra je weerstand voelt. Voor de schroefgaten waar het echt niet wilde heb ik maar wat 4,5mm rvs zelftappers gepakt.S0epkip schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 19:22:
Iemand ervaring met de beplatingsschroeven voor Solarstell / Blubase Connect ?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
All-electric.
Ik heb een 51 graden schuin dak op het noordwesten waar ik een rij met 7 zonnepanelen boven de dakgoot haaks op de pannen wil leggen. Wat zijn de montagesystemen die ik daarvoor kan gebruiken?/f/image/F5ykOQlTvG9shCcTfYupVki8.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/F5ykOQlTvG9shCcTfYupVki8.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/emN9k16GYMqRdlkG2pW1fYO1.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 72% gewijzigd door TeslaNerd op 18-03-2024 17:00 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Foto?TeslaNerd schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:46:
Ik heb een 51 graden schuin dak op het noordwesten waar ik een rij met 7 zonnepanelen boven de dakgoot haaks op de pannen wil leggen. Wat zijn de montagesystemen die ik daarvoor kan gebruiken?[Afbeelding]
Ik zou daar niks leggen, je hebt daar bijna altijd schaduw...TeslaNerd schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:46:
Ik heb een 51 graden schuin dak op het noordwesten waar ik een rij met 7 zonnepanelen boven de dakgoot haaks op de pannen wil leggen. Wat zijn de montagesystemen die ik daarvoor kan gebruiken?[Afbeelding]
[Afbeelding]
Sony A7 iv en wat recycled glas
Volgend Sunny designer is dit de beste plek op mijn dakTommie12 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:12:
[...]
Ik zou daar niks leggen, je hebt daar bijna altijd schaduw...
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
En wat is de voorspelde opbrengst per kWp per jaar?TeslaNerd schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:38:
[...]
Volgend Sunny designer is dit de beste plek op mijn dak
@TeslaNerd muurbeugels (als het jouw muur is)
overigens is dit niet vergunningsvrij (Als het zichtbaar is vanaf openbare weg)
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik zoek een dakmontage. De muur is van de buren. Het is niet zichtbaar vanaf de openbare weg. Met de overeengekomen erfdienstbaarheden mag het wel tegen de muur aanliggenBarryH schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:52:
@TeslaNerd muurbeugels (als het jouw muur is)
[ Voor 17% gewijzigd door TeslaNerd op 18-03-2024 17:58 ]
Ik zit op zuid met een plat dak op 10° met 12 panelen in portrait. Alle landscape panelen die bij mijn buren liggen zitten rond de 20°, maar die liggen al 10+ jaar.True schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:16:
Ik ben voor de buurman even z'n installatie aan het narekenen. Wat is de gebruikelijke hellingsgraad voor een landscape platdakinstallatie? Ik vind bijv. 13° bij solarstell (via: www.solar-bouwmarkt.nl).
Wij hebben een offerte gehad voor DAS Solar zonnepanelen van 425Wp (N-Type glas-glas). Deze offerte is voordeliger dan wat wij van een andere partij hebben gehad met Jinko-panelen. Kennen jullie dit (DAS) merk? Eventueel pros of cons om wel of niet voor een bepaald merk te kiezen?
0,86 per Wp
0,86 per Wp
[ Voor 3% gewijzigd door ViezeVis op 18-03-2024 18:23 ]
Tommie12 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:41:
[...]
En wat is de voorspelde opbrengst per kWp per jaar?
/f/image/XDyaIginn6bP6CAu6nOlPTjr.png?f=fotoalbum_large)
Je legt voor 3kWp panelen, en de installateur voorziet een 6 kW omvormer?
Vraag snel maar elders een offerte.
Als hij die fouten maakt, dan geloof ik de rest ook niet meer.
Ja, ik heb ze tegen de schutting hangen. Ze hebben maar 1 richting montagegaten achter, verder werken ze gewoon ok.ViezeVis schreef op maandag 18 maart 2024 @ 18:22:
Wij hebben een offerte gehad voor DAS Solar zonnepanelen van 425Wp (N-Type glas-glas). Deze offerte is voordeliger dan wat wij van een andere partij hebben gehad met Jinko-panelen. Kennen jullie dit (DAS) merk? Eventueel pros of cons om wel of niet voor een bepaald merk te kiezen?
0,86 per Wp
Zijn niet zo duur meer, je kan ze een stukje onder de 100 vinden.
Tegen de schutting hangen? Vertel me meer, ik vraag dit voor een vriendJWT schreef op maandag 18 maart 2024 @ 20:03:
[...]
Ja, ik heb ze tegen de schutting hangen. Ze hebben maar 1 richting montagegaten achter, verder werken ze gewoon ok.
Zijn niet zo duur meer, je kan ze een stukje onder de 100 vinden.
Rustig blijven ademen, geen paniek. Ik heb de overige 19 panelen uit het plan gehaald om jouw vraag te beantwoorden wat de opbrengst van deze 7 zal zijnTommie12 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 20:02:
[...]
Je legt voor 3kWp panelen, en de installateur voorziet een 6 kW omvormer?
Vraag snel maar elders een offerte.
Als hij die fouten maakt, dan geloof ik de rest ook niet meer.
:strip_exif()/f/image/LUIjAg8TAGg7MDhBUT23BIEQ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 87% gewijzigd door TeslaNerd op 18-03-2024 21:09 ]
@TeslaNerd Lucht-foto met Noord naar boven graag. Met kader wat van jou is. Maps?
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
onetime schreef op maandag 18 maart 2024 @ 20:29:
@TeslaNerd Lucht-foto met Noord naar boven graag. Met kader wat van jou is. Maps?
/f/image/ap0p5UKHwrW4lSdjUzGOhYsf.png?f=fotoalbum_large)
@TeslaNerd Leg ze niet langs de dakgoot maar zo hoog mogelijk langs de nok. Dat is altijd al een goed idee, maar hier helemaal. Mag je die muur een band wit maken? Dat zou ook erg helpen. Of een zilverkleurig doek spannen. Vanaf jouw dakgoot tot jouw nok. edit: qua hoogte, maar op de muur.
[ Voor 6% gewijzigd door onetime op 19-03-2024 10:23 ]
Helaas, dan zijn de panelen zichtbaar vanaf de openbare weg.onetime schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:19:
@TeslaNerd Leg ze niet langs de dakgoot maar zo hoog mogelijk langs de nok. Dat is altijd al een goed idee, maar hier helemaal. Mag je die muur een band wit maken? Dat zou ook erg helpen. Of een zilverkleurig doek spannen. Vanaf jouw dakgoot tot jouw nok. edit: qua hoogte, maar op de muur.
Graag tips welke in NL goed leverbare systemen geschikt zijn voor het monteren van panelen boven mijn dakgoot.
@TeslaNerd Waarom is het een probleem als jouw panelen zichtbaar zijn vanaf de openbare weg?
Panelen "in het dakvlak", dus op- en parallel aan het dak zijn vergunningsvrij.
In het dakvlak (op het noordwesten) is de opbrengst veel lager. Mogelijk beter met een witte muur of reflecterend doek tegen de muur van de buren maar ook dat zijn geen realistische optiesonetime schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:48:
@TeslaNerd Waarom is het een probleem als jouw panelen zichtbaar zijn vanaf de openbare weg?
[ Voor 15% gewijzigd door TeslaNerd op 19-03-2024 11:22 ]
Bedoel je dat je niet in het dakvlak hoeft te blijven maar je panelen over de dakgoot heen leunend tegen de muur van de buren aan mag monteren? Met de andere kant ergens op jouw dak vast gemaakt?TeslaNerd schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:56:
[...] Ik zoek een dakmontage. De muur is van de buren. Het is niet zichtbaar vanaf de openbare weg. Met de overeengekomen erfdienstbaarheden mag het wel tegen de muur aanliggen
edit: als dat zo is, dan heb je een aangepaste vrije veld montage nodig.
[ Voor 7% gewijzigd door onetime op 19-03-2024 12:36 ]
Wat wil je weten? Gewoon een oude houten schutting die al even aan vervanging toe is. Daar schoef je dan de panelen tegen aan, in mijn geval een deel portrait, en een deel landscape. Dat laatste omdat de achterkant blauwig is met vakjes en dus minder mooi om naar te kijken.TwingyTwingy schreef op maandag 18 maart 2024 @ 20:04:
[...]
Tegen de schutting hangen? Vertel me meer, ik vraag dit voor een vriend
Het hek hangt op zuid dus doet nog iets. Wel veel schaduw door de tuin. Doet het vooral goed met directe instraling, minder als het bewolkt is. In de zomer minder door de hoge zon.
6 panelen op 1 hoymiles hms 2000t.
[ Voor 8% gewijzigd door JWT op 19-03-2024 13:47 ]
Wat is de opbrengst per jaar per kwp? Heb ook een gedeelte van de schutting die vol op zuid staat, kan ik eventueel ook nog een paar panelen tegen aan kletsenJWT schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 13:46:
[...]
Wat wil je weten? Gewoon een oude houten schutting die al even aan vervanging toe is. Daar schoef je dan de panelen tegen aan, in mijn geval een deel portrait, en een deel landscape. Dat laatste omdat de achterkant blauwig is met vakjes en dus minder mooi om naar te kijken.
Het hek hangt op zuid dus doet nog iets. Wel veel schaduw door de tuin. Doet het vooral goed met directe instraling, minder als het bewolkt is. In de zomer minder door de hoge zon.
6 panelen op 1 hoymiles hms 2000t.
Vraagje. Ben een beetje dom geweest. Ik heb voor de zonnepanelen naar de omvormer 3 kabels gekocht:
Rood, 4mm2
Zwart, 6mm2 (deze wordt op het dak langer ivm inductielus)
Aarde, 6mm2.
Op de zonnepanelen zitten volgens mij 4mm2 kabels.
Vraag; is het een probleem dat ik verschillende draaddiktes heb gekocht?
Het betreffen 10 panelen van 440wp
Rood, 4mm2
Aarde, 6mm2.
[ Voor 5% gewijzigd door Joris-Jansen op 19-03-2024 17:13 ]
@Terrz Vandaag 2,5kWh, soms 4,5kWh, soms 0,5.
Sinds september 460kWh. Zijn 6 425w panelen, maar 2 setjes van 2 parallel. Heel kort 4 daarvan in de zon, meeste 3. De andere krijgen veel minder, de achterste maar 1 of 2 uurtjes onder sterke hoek
Dus lastig meten, lees opendtu nog niet uit in ha.
Sinds september 460kWh. Zijn 6 425w panelen, maar 2 setjes van 2 parallel. Heel kort 4 daarvan in de zon, meeste 3. De andere krijgen veel minder, de achterste maar 1 of 2 uurtjes onder sterke hoek
Dus lastig meten, lees opendtu nog niet uit in ha.
Geen probleem, in de dikke kabel heb je per strekkende meter minder verlies. Daartegen kost hij wel wat meer.Joris-Jansen schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 17:11:
Vraagje. Ben een beetje dom geweest. Ik heb voor de zonnepanelen naar de omvormer 3 kabels gekocht:
Rood, 4mm2
Aarde, 6mm2.
Oké top. Ik zie trouwens dat ik helemaal niet dom ben geweest. Heb 4mm2 kabel gekocht en er is 6mm2 geleverd.Martin7182 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 17:18:
[...]
Geen probleem, in de dikke kabel heb je per strekkende meter minder verlies. Daartegen kost hij wel wat meer.
Dus helemaal prima om rood 4mm2 te gebruiken en zwart 6mm2 begrijp ik.
Zoals @Martin7182 al aangeeft zijn de verliezen groter bij 4mm2, doordat de weerstand per meter kabel hoger is.Joris-Jansen schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 17:20:
[...]
Oké top. Ik zie trouwens dat ik helemaal niet dom ben geweest. Heb 4mm2 kabel gekocht en er is 6mm2 geleverd.
Dus helemaal prima om rood 4mm2 te gebruiken en zwart 6mm2 begrijp ik.
Kwaad kan het niet echt, maar afhankelijk van de lengte (en de stringstroom) zijn de verliezen groter.
Valt wel mee. Ik heb 4mm2 van de omvormer naar de meterkast liggen, schat zo'n 30 meter. Opbrengst in de meterkast geeft dezelfde waarde als de omvormer. Zou me er niet druk om maken.dennisfr schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 18:14:
[...]
Zoals @Martin7182 al aangeeft zijn de verliezen groter bij 4mm2, doordat de weerstand per meter kabel hoger is.
Kwaad kan het niet echt, maar afhankelijk van de lengte (en de stringstroom) zijn de verliezen groter.
Hallo,
Vandaag is er op onze huis zonnepanelen geplaatst (9 stuks) en maakte hiervoor al veel gebruik van de Homewizard Energy app
Alleen had ik nog 1 vraag, Vandaag heb ik mij hybride auto in middag opgeladen. maar zag ik in de Energy app dat hij juist vanuit net 2000 wat haalde, na het opladen gereed was ging er weer stroom terugleveren. is dit normaal bij gebruik van de app?
de Gromatt app inloggegevens worden nog opgestuurd na mij, dus kan nu nog niet even zien in de omvormer zelf. en toevoegen in Energy app
Zie fotos/f/image/TXduVdNH9iHz2deAfoIFChT3.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/R3IOTOCyY3vYQthUGZC5smvC.png?f=fotoalbum_large)
Ben uit interesse nou natuurlijk meer mee bezig
Vandaag is er op onze huis zonnepanelen geplaatst (9 stuks) en maakte hiervoor al veel gebruik van de Homewizard Energy app
Alleen had ik nog 1 vraag, Vandaag heb ik mij hybride auto in middag opgeladen. maar zag ik in de Energy app dat hij juist vanuit net 2000 wat haalde, na het opladen gereed was ging er weer stroom terugleveren. is dit normaal bij gebruik van de app?
de Gromatt app inloggegevens worden nog opgestuurd na mij, dus kan nu nog niet even zien in de omvormer zelf. en toevoegen in Energy app
Zie fotos
/f/image/TXduVdNH9iHz2deAfoIFChT3.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/R3IOTOCyY3vYQthUGZC5smvC.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 43% gewijzigd door Soppyscroll op 19-03-2024 19:07 ]
Zal daar niet zo’n last van hebben. Zonnepanelen naar de omvormer is ongeveer 6 meter.dennisfr schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 18:14:
[...]
Zoals @Martin7182 al aangeeft zijn de verliezen groter bij 4mm2, doordat de weerstand per meter kabel hoger is.
Mij ging het erom dat 4mm2 kabel mixen met 6mm2 kabel geen kwaad kan.
okéSoppyscroll schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 19:05:
Hallo,
Alleen had ik nog 1 vraag, Vandaag heb ik mij hybride auto in middag opgeladen.
Omdat je PHEV laadt, lijkt mij logisch toch? En dat ding kan waarschijnlijk maar op 1 fase 16A (of zelfs 10A laden) dus die piek in gebruik lijkt redelijk te kloppen.maar zag ik in de Energy app dat hij juist vanuit net 2000 wat haalde,
Als de zon scheen (en dat was vandaag zeker mogelijk) wel. Eigenlijk wekte je al stroom op terwijl je aan het laden was, maar toen het laden stopte nam je niets meer af en ging je terugleveren.na het opladen gereed was ging er weer stroom terugleveren.
Het heeft niet zo veel te maken met de app, maar meer met het scenario van vandaag. Ik zie niets geks.is dit normaal bij gebruik van de app?
Zie fotos[Afbeelding]
[Afbeelding]
Aah dat vermoeden had ik al. ik ben nu natuurlijk ook allemaal nieuw hierin, dus ja dan zie je iets wat je eigelijk nog niet zoveel verstand van hebt.True schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 20:08:
[...]
[...]
Omdat je PHEV laadt, lijkt mij logisch toch? En dat ding kan waarschijnlijk maar op 1 fase 16A (of zelfs 10A laden) dus die piek in gebruik lijkt redelijk te kloppen.
[...]
Als de zon scheen (en dat was vandaag zeker mogelijk) wel. Eigenlijk wekte je al stroom op terwijl je aan het laden was, maar toen het laden stopte nam je niets meer af en ging je terugleveren.
[...]
Het heeft niet zo veel te maken met de app, maar meer met het scenario van vandaag. Ik zie niets geks.
[...]
heb hem idd op 1 fase (stopcontact steker) heb maakt niks uit of ik met of zonder 3 fase oplaad.
Daarom dacht ik, ik vraag het hier even
9 stuks zegt niet veel, Wat is het piekvermogen?Soppyscroll schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 19:05:
Hallo,
Zie fotos[Afbeelding]
[Afbeelding]
(kan aan mij liggen, maar ik snap het niet helemaal dat mensen vaak hun zonnepalen in aantallen specificeren en niet vermogen)
Oja excuses 440 watt per paneel.Rob_1992 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 20:43:
[...]
9 stuks zegt niet veel, Wat is het piekvermogen?
(kan aan mij liggen, maar ik snap het niet helemaal dat mensen vaak hun zonnepalen in aantallen specificeren en niet vermogen)
Hoe ziet de grafiek er uit met auto laden, voordat je zonnepanelen had?Soppyscroll schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 19:05:
Hallo,
Zie fotos[Afbeelding]
[Afbeelding]
@True de grafiek laat dan toch zien dat de auto met 4kW geladen heeft en niet met 2kW, anders zou L3 rond de 0W moeten zitten tijdens laden.
Er vanuit gaande dat de zon ook rond die tijd nog constant scheen en rond de 2kW opwekte.
Dat zou je niet op kunnen maken uit die grafiek gezien het een P1 meter is én je dus bruto gebruik/teruglevering ziet. Het is dus (pre-PV-installatie) auto laden + alle andere electraverbruikers = afname. post-PV-installatie is het auto laden + alle andere electraverbruikers - PV-opwek = afname óf teruglevering indien PV-opwek meer is dan afname.Rouske schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:55:
[...]
Hoe ziet de grafiek er uit met auto laden, voordat je zonnepanelen had?
@True de grafiek laat dan toch zien dat de auto met 4kW geladen heeft en niet met 2kW, anders zou L3 rond de 0W moeten zitten tijdens laden.
Er vanuit gaande dat de zon ook rond die tijd nog constant scheen en rond de 2kW opwekte.
Rouske schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:55:
[...]
Hoe ziet de grafiek er uit met auto laden, voordat je zonnepanelen had?
/f/image/OrbBE0RVhWlKRTz9eA7riAf4.png?f=fotoalbum_large)
Wacht even op koppeling de onvormer, dan is het denk ik duidelijker te zien voor mij (wacht op installateur)
Dat het bruto gebruik/teruglevering is wat je in de grafiek ziet (per fase) snap ik.True schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:15:
[...]
Dat zou je niet op kunnen maken uit die grafiek gezien het een P1 meter is én je dus bruto gebruik/teruglevering ziet. Het is dus (pre-PV-installatie) auto laden + alle andere electraverbruikers = afname. post-PV-installatie is het auto laden + alle andere electraverbruikers - PV-opwek = afname óf teruglevering indien PV-opwek meer is dan afname.
Zonder de exacte opwek te weten blijft het inderdaad gissen.
Zo te zien laad de auto zonder de PV op met ~2500W, dan zou er op de eerdere screenshot inderdaad iets van 500W opwek zijn geweest..
Maar het is dan wel heel erg toeval dat precies tijdens het laden er minder opwek geweest is, slechts 500W!
Want voor en na het laden wordt er 2000W teruggeleverd.
Jep, daarom kreeg ik even wat vraagjes in m’n kop,Rouske schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 12:46:
[...]
Dat het bruto gebruik/teruglevering is wat je in de grafiek ziet (per fase) snap ik.
Zonder de exacte opwek te weten blijft het inderdaad gissen.
Zo te zien laad de auto zonder de PV op met ~2500W, dan zou er op de eerdere screenshot inderdaad iets van 500W opwek zijn geweest..
Maar het is dan wel heel erg toeval dat precies tijdens het laden er minder opwek geweest is, slechts 500W!
Want voor en na het laden wordt er 2000W teruggeleverd.
Denk dat duidelijker wordt als omvormer ook de gegevens levert
het is eigenlijk simpel.Soppyscroll schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 12:56:
[...]
Jep, daarom kreeg ik even wat vraagjes in m’n kop,
Denk dat duidelijker wordt als omvormer ook de gegevens levert
de omvormer zit achter de meter(van de netbeheerder) aangesloten.
levert de omvormer 2500W en laad de auto met 2000W, dan zie je op de meter (met de energie app) maar 500W je huis uit gaan.
stroom word rechtstreeks gebruikt wat je zelf opwekt.
(iets ingewikkelder.
je hebt een 1 fase omvormer op een 3fase huis aansluiting.
stroom kan niet over springen van fase 1 naar fase 2 etc etc..
dus gebruik je 2000W op fase 1 en lever je 2000W op fase 2.
dan gebruik je het dus niet zelf.
hier zit wel een maar achter, de meter(slim of niet) telt al het gebruik van alle fase bij elkaar op, dus je word wel afgerekend als zelf gebruik. dus geen probleem financieel gezien.)
oplossing is, een app gebruiken die ook de omvormer uit leest en dit combineert met de ("slimme")meter.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
@migjes kijk je wel naar wat er op de plaatjes te zien is... de getoonde grafiek is per fase.
PV en autolader zitten beiden op L3.
@Soppyscroll ik hoop dat je nog een grafiek deelt zodra je de omvormer gekoppeld hebt en de auto gaat laden.
PV en autolader zitten beiden op L3.
@Soppyscroll ik hoop dat je nog een grafiek deelt zodra je de omvormer gekoppeld hebt en de auto gaat laden.
[ Voor 47% gewijzigd door Rouske op 20-03-2024 13:29 ]
jep, die heb je nodig, anders blijft het een beetje gissen en gokken.Soppyscroll schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:06:
@migjes app die omvormer uitleest komt eraan,
daar krijg je vreemde discussies van.
daarna is het ook handig om dat in 1 app te hebben. (samen voegen van de slimme meter met de omvormer.)
dan kun je dit soort grafiekjes maken. (voorbeeld is kWh per uur, blauw = van het net getrokken, geel = gebruikt in huis, paars = geleverd aan net)
:strip_exif()/f/image/DgMjHwetLYMyhdRsILqTdDRE.jpg?f=fotoalbum_large)
of in lijn grafiek, zoals je wil :
:strip_exif()/f/image/hn5RTGqxM4tbqIO6xB08M7mj.jpg?f=fotoalbum_large)
etc etc... (zo gek als je het wil maken.)
eigenlijk zou ik ook nog een aparte kleur moeten gebruiken voor mijn ohmpilot.
maar die levert mij nog problemen op, komt nog wel een keer.
ik kan ook niet alles te gelijk en heb nog vele klussen te doen.
(ohmpilot = apparaat die een gedeelte (via de warmtepomp) een boiler verwarmt met eigen zonnestroom, zodat ik meer rechtstreeks gebruik heb. ben al een heel aantal jaartjes verder met een "paar" panelen en doe al wat meer zelf gebruik en zo, gewoon voor de lol en dat het kan.
edit:
die van gisteren ziet er nu zo uit en dan zie je de ohmpilot al wel.:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FEyoIRZ8a72roTFL1g8po44X.jpg?f=user_large)
[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 20-03-2024 15:44 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
nice.Verwijderd schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:49:
Ik doe het zo in energyid.eu.
[Afbeelding]
Nog 3 weken en ik weet mijn totale productie/afname. Onze panelen liggen er sinds 10/04/23
(volgende is meer voor de experts onder ons, dit heb je eigenlijk alleen nodig als je regelmatig om de paar jaar je set aanpast, geavanceerd gebruik dus.)
handig is, om elke dag terug te rekenen naar aantal kWh per kWp, je kWh/kWp.
(dan factor je verschillende hoeveelheden Wp uit)
daar na tel je 365dagen bij elkaar op en heb je een lopende kWh/kWp.
(dan factor je zomer en winter uit je grafiek.)
en dat zet je in een grafiek. dan krijg je dit:
:strip_exif()/f/image/xrqNpmisQDI1Iybu21IeFxfe.jpg?f=fotoalbum_large)
dan zie je duidelijk en (relatief)snel of je dingen goed doet of juist slecht.
of dingen die geen bal uitgemaakt hebben.
dipje apr/15 waren een paar stekkers die niet goed meer waren (pre mc4 stekkers).
stijging mei/18 vervanging panelen voor Panasonic. etc etc..
Je meter en de productie van je movormer bijhouden heb je ook nodig om je daadwerkelijke electriciteitsverbruik te berekenen (en je opwek te weten). Veel mensen weten dit niet, en kijken alleen naar de overzichten van hun electriciteitsleverancier, die alleen de meter uitleest en dit soort gegevens helemaal niet heeft.
@migjes
@Rouske
Vandaag de gegevens gekregen, Alleen scheen hier vandaag de zon niet en heb vanavond pas de auto opgeladen. Zie wel inderdaad nu dit.
/f/image/Gky07QiifyS5uSMI4I1bCxs6.png?f=fotoalbum_large)
Zie ook dat vanavond 135 watt gebruikt heeft tijdens opladen (Zon onder)
/f/image/h4sjrgcAZByirLLDPLHQKsYB.png?f=fotoalbum_large)
Kan pas zondag echt zien met opladen en zon (overige dagen laat ik savonds op ivm werk) zal dan even zien wat er gebeurd. lijkt wel goed te zijn.
Het mooie wat ik wel vond, hier was gehele dag bewolkt en amper zon, en alsnog best veel opgeladen.
Voor mensen die interessant vinden, heb ze op de zuidwesten (240 graden) en aan alle kanten geen bebouwing of bomen.
@Rouske
Vandaag de gegevens gekregen, Alleen scheen hier vandaag de zon niet en heb vanavond pas de auto opgeladen. Zie wel inderdaad nu dit.
/f/image/Gky07QiifyS5uSMI4I1bCxs6.png?f=fotoalbum_large)
Zie ook dat vanavond 135 watt gebruikt heeft tijdens opladen (Zon onder)
/f/image/h4sjrgcAZByirLLDPLHQKsYB.png?f=fotoalbum_large)
Kan pas zondag echt zien met opladen en zon (overige dagen laat ik savonds op ivm werk) zal dan even zien wat er gebeurd. lijkt wel goed te zijn.
Het mooie wat ik wel vond, hier was gehele dag bewolkt en amper zon, en alsnog best veel opgeladen.
Voor mensen die interessant vinden, heb ze op de zuidwesten (240 graden) en aan alle kanten geen bebouwing of bomen.
:strip_exif()/f/image/4klaw6r5joDKP2RhFFF4ldBK.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 87% gewijzigd door Soppyscroll op 20-03-2024 22:57 ]
Ik begrijp je vraag niet precies?Soppyscroll schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 19:05:
Hallo,
Zie fotos[Afbeelding]
[Afbeelding]
Even in jip en janneke;
Tijdens het laden van je auto had je netaansluiting 2182W tekort (levering). Na het laden was er juist 1234W over (teruglevering) een verschil van 3416W.
Je zou de conclusie kunnen trekken dat dit ook het laadvermogen op dat moment van je laadpaal was. Nu zijn er echter wel een aantal variabelen die dat getal wat kunnen beïnvloeden. (quooker, koelkast aan of een wolk voor de zon).
Wil je weten wat je omvormer doet? Dan zet je alle andere verbruikers uit. Of je kijkt gewoon op je omvormer schermpje 😋🙈
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Vandaag 5450W uit mijn nieuwe Goodwe 5000DNS G3 geknald. Dat wil wel met zulke lage temperaturen buiten en felle zon tussen de buien door. Dacht dat hij zou aftoppen op 5000W maar zie nu pas in de specs dat hij tot 5500W kan gaan. Mooie meevaller.

Kwam tot dezelfde (voor mij ook verrassende) conclusie vorig jaar na installeren van GoodWe 5kW omvormer. Een leuke bonus op dagen waarop zon en wolken elkaar afwisselen. Haalde deze week tegen de 5.6kW.MotorBeast schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 17:14:
Vandaag 5450W uit mijn nieuwe Goodwe 5000DNS G3 geknald. Dat wil wel met zulke lage temperaturen buiten en felle zon tussen de buien door. Dacht dat hij zou aftoppen op 5000W maar zie nu pas in de specs dat hij tot 5500W kan gaan. Mooie meevaller.
:fill(white):strip_exif()/f/image/qbDuNz0zJT4ZMbcvqWnXFtTp.png?f=user_large)
Verder natuurlijk een omvormer met een waardeloze portal, met belachelijke Chinese inlog-capriolen (je moet tegenwoordig bij SEMS-portal ook telkens opnieuw akkoord gaan met "voorwaarden", en de inlog blijft belachelijk kort van kracht).
Vorig jaar zonnepanelen laten plaatsen (met blijkbaar 1 jaar gratis garantie-pakket) en nu krijg ik de vraag of ik wil verlengen voor €90 per jaar.
Maken mensen hier gebruik van zo'n pakket?
Heeft het toegevoegde waarde of is het weer "zo'n verzekering" waar je uiteindelijk meer voor betaald dan dat het oplevert?
Heeft het toegevoegde waarde of is het weer "zo'n verzekering" waar je uiteindelijk meer voor betaald dan dat het oplevert?
24/7 monitoring: onze solarspecialisten houden jouw systeem continu in de gaten en brengen je op tijd op de hoogte van eventuele storingen of andere belangrijke zaken.
Storingsoplossing + opbrengstvergoeding: we zorgen ervoor dat je geen opbrengst misloopt door storingen snel op te lossen. Als er iets misgaat, vergoeden we in de meeste gevallen de gemiste opbrengst door storingen.*
Snelle en kosteloze reparaties: na verloop van tijd kan er altijd iets stuk gaan aan je zonnestroominstallatie. Met Opper Garant ben je verzekerd van een kosteloze reparatie, binnen 5 werkdagen.*
Geen onvoorziene kosten: geen zorgen over onverwachte kosten zoals voorrijkosten, arbeidsuren en materiaalkosten*.
Gemoedsrust en gemak: vergeet de zorgen en technische details; wij zorgen dat alles vlekkeloos werkt, zodat jij zorgeloos kunt genieten van jouw zonnestroomsysteem.
@NeutraleTeun nee
Zonde van je geld, zoals de meeste verzekeringen. De kans dat er in de komende 5 jaar iets kapot gaat is vrijwel nul. En als er iets kapot is dan zijn er meestal wel kleine lettertjes die juist die oorzaak uitsluiten. Mijn advies is het in je zak houden en er over 5 jaar iets moois van kopen.NeutraleTeun schreef op zondag 24 maart 2024 @ 19:47:
Vorig jaar zonnepanelen laten plaatsen (met blijkbaar 1 jaar gratis garantie-pakket) en nu krijg ik de vraag of ik wil verlengen voor €90 per jaar.
[...]
Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's
MazzelTCMR schreef op zondag 24 maart 2024 @ 16:53:
Een leuke bonus op dagen waarop zon en wolken elkaar afwisselen. Haalde deze week tegen de 5.6kW.
Hier topt de Goodwe 4K2 ook ècht af op 4239 Wp.
De Solis 3K6 haalt pieken van bijna 4100. (met 3600 Wp aan panelen)
Ha, gelukkig, ik dacht dat het aan mijn Firefox lag.Verder natuurlijk een omvormer met een waardeloze portal, met belachelijke Chinese inlog-capriolen (je moet tegenwoordig bij SEMS-portal ook telkens opnieuw akkoord gaan met "voorwaarden", en de inlog blijft belachelijk kort van kracht).
Waardeloos inderdaad....
Is toch geen mazzel, want het staat gewoon in de specs. Mijn GW2500-XS haalt 2750 W. Ze hadden hem ook GW2750-XS kunnen noemen. Ik koop omvormers altijd op basis van specs, niet op basis van naamLooneyTunes schreef op zondag 24 maart 2024 @ 21:41:
[...]
Mazzel
Hier topt de Goodwe 4K2 ook ècht af op 4239 Wp.
De Solis 3K6 haalt pieken van bijna 4100.
Die hoge pieken zijn wel leuk maar dragen niet veel bij aan de opbrengst. Soms is een kleinere omvormer beter (want goedkoper). Ik heb zelf overigens ook een "te grote" omvormer; die was ~ €35 duurder en de meerprijs verdien ik waarschijnlijk nooit terug. Maar misschien gaat hij wat langer mee.
Dat zal afhangen van je garantievoorwaarden.NeutraleTeun schreef op zondag 24 maart 2024 @ 19:47:
[...]
Als een paneel binnen de periode van de productgarantie kapot gaat betekent niet altijd dat de arbeid van de vervanging vergoed wordt. Zo'n verzekering kan deze kosten afdekken.
De specs geven 5460W aan als max DC vermogen. (er hangt 4290Wp aan panelen aan, maar onder verschillende verticale hoeken (plat dak op 20° en schuin dak op 60° op zuid)Martin7182 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 22:32:
Is toch geen mazzel, want het staat gewoon in de specs.
Maar: In diezelfde specs van mijn GW4200T-DS staat ook dat de max AC-power 4200 Watt is,
(en ook dat de Nominale uitgangsspanning (W) 4200 Watt is, dus hoe betrouwbaar dat is

Iedereen ziet toch dat dat slordig vertaalde specs zijn? Kijk anders bij GoodWe zelf:LooneyTunes schreef op zondag 24 maart 2024 @ 23:32:
[...]
De specs geven 5460W aan als max DC vermogen. (er hangt 4290Wp aan panelen aan, maar onder verschillende verticale hoeken (plat dak op 20° en schuin dak op 60° op zuid)
Maar: In diezelfde specs van mijn GW4200T-DS staat ook dat de max AC-power 4200 Watt is,
(en ook dat de Nominale uitgangsspanning (W) 4200 Watt is, dus hoe betrouwbaar dat is![]()
)
https://en.goodwe.com/Ftp...t/GW_DNS_Datasheet-EN.pdf
Via welke app / website doe jij dit?migjes schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:27:
[...]
jep, die heb je nodig, anders blijft het een beetje gissen en gokken.
daar krijg je vreemde discussies van.![]()
daarna is het ook handig om dat in 1 app te hebben. (samen voegen van de slimme meter met de omvormer.)
dan kun je dit soort grafiekjes maken. (voorbeeld is kWh per uur, blauw = van het net getrokken, geel = gebruikt in huis, paars = geleverd aan net)
[Afbeelding]
of in lijn grafiek, zoals je wil :
[Afbeelding]
etc etc... (zo gek als je het wil maken.)
eigenlijk zou ik ook nog een aparte kleur moeten gebruiken voor mijn ohmpilot.
maar die levert mij nog problemen op, komt nog wel een keer.
ik kan ook niet alles te gelijk en heb nog vele klussen te doen.
(ohmpilot = apparaat die een gedeelte (via de warmtepomp) een boiler verwarmt met eigen zonnestroom, zodat ik meer rechtstreeks gebruik heb. ben al een heel aantal jaartjes verder met een "paar" panelen en doe al wat meer zelf gebruik en zo, gewoon voor de lol en dat het kan.)
edit:
die van gisteren ziet er nu zo uit en dan zie je de ohmpilot al wel.:
[Afbeelding]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic
[/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic

Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren