Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 97 ... 101 Laatste
Acties:
  • 675.155 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 10:44
De laatste generatie Goodwe’s hebben standaard 10% meer AC vermogen boven op het typeplaatje.
Daarentegen geeft een goodwe structureel 60-100w meer aan te leveren dan die werkelijk levert

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:30
NeutraleTeun schreef op zondag 24 maart 2024 @ 19:47:
Vorig jaar zonnepanelen laten plaatsen (met blijkbaar 1 jaar gratis garantie-pakket) en nu krijg ik de vraag of ik wil verlengen voor €90 per jaar.

Maken mensen hier gebruik van zo'n pakket?
Heeft het toegevoegde waarde of is het weer "zo'n verzekering" waar je uiteindelijk meer voor betaald dan dat het oplevert?

[...]
Ik spaar al 14 jaar die 90€ per jaar uit.
Daar had ik al een paar panelen en een omvormer mee kunnen kopen.
Als mijn omvormer defect gaat durf ik die zelf te vervangen (zeker als ik er een van hetzelfde merk vind), en als er een paneel defect gaat, grote kans dat de verzekering het dan betaalt... (glasbraak, stormschade,...)

Maar een paneel gaat amper defect, en ze zijn niet duur.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 10:03
Dirk0s schreef op maandag 25 maart 2024 @ 06:21:
[...]

Via welke app / website doe jij dit?
deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FCQosTeNBJNsutxjzUdjRa6AdO8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DgMjHwetLYMyhdRsILqTdDRE.jpg?f=fotoalbum_large
die maak ik in HA (Home Assistant) met een koppeling naar de slimme meter + fronius GEN24 + fronius meter in de meterkast (+ ohmpilot voor boiler).

maar zo als je al weet heb ik een iets wat ander opstelling als de standaard gebruiker hier.
gebruik als een warmtepomp voor warm tap water + een elektroboiler om af te toppen.
die aftopping word dan gedaan door de ohmpilot rechtstreeks van de opwek. (zodat ik minder saldeer)
dit kun je al goed zien, in de eerste uren gaat er geen opbrengst naar buiten en stijgt het stroom gebruik in mijn huis na maten er zon is. en dan net voor 12uur is de boiler warm er gaat er wel stroom naar buiten.
(er is een aansluiting voor een accu, maar zo ver ben ik nog niet, heb nu even geen muur meer over om het te kunnen plaatsen, lol dus word nog wat knutselen.)

deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n0uDcuvey7nDFWekPhNhUMlKmkM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FEyoIRZ8a72roTFL1g8po44X.jpg?f=user_large
standaard fronius logging via hun cloud.
(is zeker niet slecht, maar een fronius je betaald er wel voor, geen goedkope omvormer.
dus je krijgt wel wat meer luxe als een goodwe/omnik/solax etc etc...)
Vorig jaar zonnepanelen laten plaatsen (met blijkbaar 1 jaar gratis garantie-pakket) en nu krijg ik de vraag of ik wil verlengen voor €90 per jaar.

Heeft het toegevoegde waarde of is het weer "zo'n verzekering" waar je uiteindelijk meer voor betaald dan dat het oplevert?

[...]
lol alleen al de reclame texten, 24x7 bewaking.
dus er is iemand die in de nacht naar het systeem kijkt en concludeert: "nop er is geen zon, dus het werkt niet"
die gast is dan geniaal. (ik bevat geen sarcasme, lol.)

maar even zonder gekkigheid.
er zijn systemen die loggen via de cloud, en daar betaal je na een jaar een paar euro voor per maand om dat door te zetten.
daar zitten ook tools in die de zaak een beetje in de gaten kunnen houden.
dat is niet alles, maar grote storingen pikken ze er wel uit.
dan heeft het bedrijf waar je bij zit aangesloten een paar centjes over om ook een storing diens te kunnen draaien, veel meer moet je er niet voor 90€ bij denken.
dus zo heel gek is dit allemaal niet.

ben je een klein beetje handig (of werken je hersens op minimaal lagere school niveau of hoger, je kunt dus optellen/aftrekken en zo.), dan kun je dit gewoon ook zonder dit hele verhaal.
een beetje je set loggen zo als ik hier boven ook schrijf, en gezond verstand gebruiken en je kunt ook gemakkelijk zonder deze garantie systemen.
(ben je een tweaker dan verwacht ik van je dat je zonder kunt, anders ben je voor mij niet tweaker waardig.)

je kunt dus goed zonder, maar snap soms wel dat mensen dit wel willen (niet iedereen heeft een gezond stel hersenen.).

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LosGieros
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Als iemand nog twijfelt over oude panelen voor nieuwe vervangen. Ik zeg doen :9
Ik heb net voor het salderingsverhaal leek afgeschaft te worden mn zelf gelegde 12j oude 6x 285wp suntech's met sb1600tl voor 8 nieuwe 430wp panelen laten vervangen, prijs was zeer goed en de panelen gaan als een speer _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door LosGieros op 25-03-2024 19:22 ]

Rapapa...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
@LosGieros Ik heb nog gekker gedaan. 10 x 250 vervangen voor 17 x 430. Vlammen slaan hier uit de terugdraaiende Ferraris. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
padoempats schreef op maandag 25 maart 2024 @ 06:42:
De laatste generatie Goodwe’s hebben standaard 10% meer AC vermogen boven op het typeplaatje.
Daarentegen geeft een goodwe structureel 60-100w meer aan te leveren dan die werkelijk levert
Bij mij geeft de Goodwe precies hetzelfde aan als de kWh uur meter in de meterkast die upload naar PVoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast

[...]
Ik zou zeggen verdiep je even in wat wettelijke consumentengarantie inhoud. Je hoeft nooit garantie bij te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribruijn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-09 15:38
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/34gF1W0v5r__v3QPuUt4eeYRM-o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PoILDGjHtXiRWT6UjUvgXBYy.jpg?f=fotoalbum_large

Vraagje: ik heb vorige week onder de dakkapel 3 identieke panelen gelegd die ik ook al op de uitbouw beneden had, zie foto. Steigertje gehuurd, en uiteraard meteen de dakkapel geschilderd omdat ik er eindelijk goed bij kon. Omvormers zijn APS DS3-L. Nu dacht ik slim te zijn en de APS omvormers onder de panelen van de onderste uitbouw te plaatsen, en iets langere kabels naar de panelen boven te nemen. Bij problemen kan ik er dan altijd bij. Alles draait nu, steiger is weg.

En toen viel het kwartje: boven zijn de rails en panelen dus niet geaard..... Nu kan ik bij de bovenste rails via raam dakkapel en bij de onderste rails aan de linkerzijde via mijn lange trap. Maar kan ik hiervoor gewoon een willekeurige aardedraad trekken vanuit een stopcontact op zolder? Of moet dit bijvoorbeeld een aardedraad zijn van dezelfde groep als waar de panelen opzitten? Dat laatste is iets lastiger, maar kan ook. Wat je op de foto niet ziet: op het platte dak liggen ook nog 4 oost-west panelen, op dezelfde groep, omvormers op de rails geschroefd en ik kan dus ook makkelijk van dat frame een aardedraad trekken onder de pannen door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarax
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:53
migjes schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:18:
[...]

deze:
[Afbeelding]
die maak ik in HA (homeAutomation)
Is dat niet Home Assistant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:49
@Ribruijn aarde gaat buiten je groepen om, dus het maakt niet uit. Als het maar een goede verbinding is. Afhankelijk van je stelsel zo kort mogelijk naar de aansluiting in je meterkast of in de grond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ribruijn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-09 15:38
OK, de frames op het platte dak zijn geaard via de APS omvomers welke op de (ValkPro) frames zijn geschroefd middels een gekartelde aarde ring. Ik trek dan wel een aardederaad van het frame daar onder de pannen door naar het frame boven de uitbouw, dat is het makkelijkste. Dankjewel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
LosGieros schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:49:
Als iemand nog twijfelt over oude panelen voor nieuwe vervangen. Ik zeg doen :9
Ik heb net voor het salderingsverhaal leek afgeschaft te worden mn zelf gelegde 12j oude 6x 285wp suntech's met sb1600tl voor 8 nieuwe generatie panelen laten vervangen, prijs was zeer goed en de panelen 430w panelen gaan als een speer _/-\o_
Ik heb 24x190WP uit 2010 uitgebreid met 14x430Wp zo'n 2 jaar geleden
Op topdagen produceer ik bijna 60kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@LosGieros Als je dak niet vol ligt en je dat bij vervanging wel gaat doen, dan mee eens.
Maar geen panelen gaan tellen, het gaat om totaal Wp. Als je dak al vol ligt dan heeft het niet zoveel zin, de extra kosten niet snel waard, alleen als je nog niet genoeg opwekt om je verbruik af te dekken.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 10:44
MotorBeast schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:19:
[...]

Bij mij geeft de Goodwe precies hetzelfde aan als de kWh uur meter in de meterkast die upload naar PVoutput.org
Grappig, bij mij juist niet. Welke heb je? Ik heb een Goodwe GW6K-DT 3 fase en als die sochtends of savonds op zijn einde loopt, geeft die bijv aan 60w te leveren, terwijl die feitelijk zelfs 15w verbruikt! En als die op zn toppen zit, geeft die iets meer dan 100w meer aan dan mn kWh meter ervoor. Dit is de AC getoonde waarde door Goodwe zelf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
onetime schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:53:
@LosGieros Als je dak niet vol ligt en je dat bij vervanging wel gaat doen, dan mee eens.
Maar geen panelen gaan tellen, het gaat om totaal Wp. Als je dak al vol ligt dan heeft het niet zoveel zin, de extra kosten niet snel waard, alleen als je nog niet genoeg opwekt om je verbruik af te dekken.
Ik heb ZuidWest er alles afgehaald. Had na 10 jaar zo'n €3000,- opgebracht na tvt. Nieuwe hebben bijna 2x keer zoveel vermogen alleen al op die kant en heb er op NoordWest ook bijgelegd. Oude panelen verkocht dus de nieuwe zijn per WP nog goedkoper geworden. Panelen leveren nog altijd meer rendement op dan een spaarrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
padoempats schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:57:
[...]

Grappig, bij mij juist niet. Welke heb je? Ik heb een Goodwe GW6K-DT 3 fase en als die sochtends of savonds op zijn einde loopt, geeft die bijv aan 60w te leveren, terwijl die feitelijk zelfs 15w verbruikt! En als die op zn toppen zit, geeft die iets meer dan 100w meer aan dan mn kWh meter ervoor. Dit is de AC getoonde waarde door Goodwe zelf
5000DNS G3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:26

[...]
Het is met dit soort dingen altijd zo: wil je en kun je het risico dragen. Het risico is dat je een 1 of 2 weken, heel misschien meer, zonder opwek zit.

De kans dat er iets gebeurt is vrij klein. De impact is vrij laag. Dus dan zou ik het niet doen.

Ik heb het wel voor de CV ketel omdat ik het dan wel handig vindt dat iemand snel kan komen kijken, ook in het weekend. Dat is een risico wat ik wel graag afdek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:28
Dank voor de reacties allen.
MotorBeast schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:22:
[...]

Ik zou zeggen verdiep je even in wat wettelijke consumentengarantie inhoud. Je hoeft nooit garantie bij te kopen.
Het paneel misschien ja. Maar overige gemaakte kosten vallen daar meestal buiten. Vooral na de 1-2 jaar garantieperiode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Kalentum schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:42:
[...]

Het is met dit soort dingen altijd zo: wil je en kun je het risico dragen. Het risico is dat je een 1 of 2 weken, heel misschien meer, zonder opwek zit.

De kans dat er iets gebeurt is vrij klein. De impact is vrij laag. Dus dan zou ik het niet doen.

Ik heb het wel voor de CV ketel omdat ik het dan wel handig vindt dat iemand snel kan komen kijken, ook in het weekend. Dat is een risico wat ik wel graag afdek.
Heb al 30 jaar stoken achter de rug met een ketel en heb zelfs nog nooit een onderhoudscontract gehad. Dat is heel veel besparing. :*) Het zijn allemaal verdienmodellen. Maar ieder zijn ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
NeutraleTeun schreef op maandag 25 maart 2024 @ 17:39:
Dank voor de reacties allen.

[...]

Het paneel misschien ja. Maar overige gemaakte kosten vallen daar meestal buiten. Vooral na de 1-2 jaar garantieperiode.
Nee hoor. Maar Nederlanders zijn recordhouder verzekeringen afsluiten. Jarenlang zelf in die business gewerkt en ik raadde vaak mensen af zaken te verzekeren. Je moet verzekeren wat je zelf niet kan dragen. Je kan ook overdrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draconian
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12:35
Ik heb nog een leuk setje te koop van Victron voor op de camper of boot. Bij mijn boot heb ik er geen ruimte voor. Januari 2024 gekocht dus met garantie. Facturen aanwezig. In mijn profiel de advertentie op Tweakers.
Mag ik dat wel hier plaatsen? Anders bericht verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosGieros
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
MotorBeast schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:10:
[...]

Ik heb ZuidWest er alles afgehaald. Had na 10 jaar zo'n €3000,- opgebracht na tvt. Nieuwe hebben bijna 2x keer zoveel vermogen alleen al op die kant en heb er op NoordWest ook bijgelegd. Oude panelen verkocht dus de nieuwe zijn per WP nog goedkoper geworden. Panelen leveren nog altijd meer rendement op dan een spaarrekening.
Hierhetzelfde ik kon van de netto opbrengst mn nieuwe panelen laten leggen en oude eraf laten halen.
De oude set netjes verkocht ook. :)

Rapapa...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:36

iichel

Gazoooo

Sinds gisteren ligt hier een mooie installatie van 11 panelen op het dak.
Op de offerte stond het volgende:

12x Qnsolar 420 full black glas/glas
06x astro micro omvormer 2 aparte ingangen per omvormer

Omdat er wat obstakels op het dak zaten zijn het er 11 geworden, uiteraard geen probleem. Als het niet past, past het niet.
Wat ook niet volgens offerte is, is dat er nu 3 micro omvormers zijn gemonteerd ipv 6. Die zijn van het type HMS-1800-4T van S-Miles.

Is dat een installatie met ongeveer gelijkwaardige prestatie?

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:20
iichel schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:55:
Sinds gisteren ligt hier een mooie installatie van 11 panelen op het dak.
Op de offerte stond het volgende:

12x Qnsolar 420 full black glas/glas
06x astro micro omvormer 2 aparte ingangen per omvormer

Omdat er wat obstakels op het dak zaten zijn het er 11 geworden, uiteraard geen probleem. Als het niet past, past het niet.
Wat ook niet volgens offerte is, is dat er nu 3 micro omvormers zijn gemonteerd ipv 6. Die zijn van het type HMS-1800-4T van S-Miles.

Is dat een installatie met ongeveer gelijkwaardige prestatie?
lijkt me wel

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeonis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 15:41
Even benieuwd:

We hebben bij onze nieuwbouwwoning een 2.4m uitbouw aan de achterkant (zuid), woning 6 meter breed en nog 3 meter berging ernaast, dus 9 x 2.4 (inclusief dakranden). Weet iemand of je daar schuin een paar extra zonnepanelen op kunt leggen? Naast elkaar iets gekanteld op een frame. Heeft iemand dit?

Op ons dak passen er 10, en we zijn aan het nadenken om er meer te plaatsen. Een overkapping in de tuin en ze daar op leggen zou ook een optie kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14:35
Aeonis schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:16:
Even benieuwd:

We hebben bij onze nieuwbouwwoning een 2.4m uitbouw aan de achterkant (zuid), woning 6 meter breed en nog 3 meter berging ernaast, dus 9 x 2.4 (inclusief dakranden). Weet iemand of je daar schuin een paar extra zonnepanelen op kunt leggen? Naast elkaar iets gekanteld op een frame. Heeft iemand dit?

Op ons dak passen er 10, en we zijn aan het nadenken om er meer te plaatsen. Een overkapping in de tuin en ze daar op leggen zou ook een optie kunnen zijn.
Heb je foto's? Klinkt niet als een heel spannende situatie. Wellicht kun je zelfs een aantal XL-panelen van zo'n 2 meter kwijt. Meeste panelen zijn 1,7 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeonis
  • Laatst online: 16-09 15:41
TwingyTwingy schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:18:
[...]

Heb je foto's? Klinkt niet als een heel spannende situatie. Wellicht kun je zelfs een aantal XL-panelen van zo'n 2 meter kwijt. Meeste panelen zijn 1,7 meter.
Nog niet, we zijn nog in afwachting van de sleutel :-)

Leek mij ook niet zo spannend, maar toch: als je zoekt op zonnepanelen op uitbouw (nieuwbouw) krijg je weinig praktijkvoorbeelden.. 1.7m onder een hoek zou toch moeten passen, zouden er zelfs al 5 naast elkaar moeten kunnen op alleen de huisbreedte van 6m (even in afwachting hoe breed de dakranden zijn).

Het betreft wel een sedumdak.... dus wat de plantjes er van gaan vinden is een tweede

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
Aeonis schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:42:
[...]

Leek mij ook niet zo spannend, maar toch: als je zoekt op zonnepanelen op uitbouw (nieuwbouw) krijg je weinig praktijkvoorbeelden.. 1.7m onder een hoek zou toch moeten passen, zouden er zelfs al 5 naast elkaar moeten kunnen op alleen de uitbouw van 6m (even in afwachting hoe breed de dakranden zijn).

Het betreft wel een sedumdak.... dus wat de plantjes er van gaan vinden is een tweede
Ja precies. Is volledig plat dak? Je kunt denken aan de Valk zonneschans. Dan kun je twee panelen vlak achter elkaar hebben. In portret kun je er dan zo 10 kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:09
Aeonis schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:42:
[...]

Leek mij ook niet zo spannend, maar toch: als je zoekt op zonnepanelen op uitbouw (nieuwbouw) krijg je weinig praktijkvoorbeelden.. 1.7m onder een hoek zou toch moeten passen, zouden er zelfs al 5 naast elkaar moeten kunnen op alleen de huisbreedte van 6m (even in afwachting hoe breed de dakranden zijn).

Mijn uitbouw is wel iets dieper, maar een rij zou toch wel moeten passen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uxgnDMOq0fV8VKQgPibs6IYgw3g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AIBeOZzjS15FQXfjf9D2YHmN.jpg?f=fotoalbum_large
Houders voor sedumdaken zijn er ook, die zijn wat hoger zodat de plantjes toch nog beetje licht krijgen. https://www.optigruen.nl/systemen/solargroendak/solar-fkd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Laatst online: 12:05
Zojuist offerte ontvangen van lokale installateur (C), ik wist dat de prijzen gedaald waren maar niet dat ze zoveel lager waren (exclusief meterkastaanpassing/kabel):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jGxOHcNKaQgXFUg2GqOkKWJFuSY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/l387wkzKnjcWXRZ1s3hQWhZw.jpg?f=user_large

Gaat om 36 panelen O/W op de woning die we op dit moment aan het renoveren zijn. Ik heb reeds voorbereid door dakramen te verplaatsen op maat zodat ze mooi tussen de panelen passen (schoorsteen is ook weg):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tHdcU5c7Phyo5r3sklNv25sQ-l4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TqzhPLVxODJKeNZJJU17bQx0.jpg?f=fotoalbum_large

Bij het maken van het verbouwingsbudget vorig jaar rekende ik nog met €20k. Ik heb geen heel specifieke wensen/eisen aan omvormer dus ga wellicht voor die goedkoopste optie. Wil alleen even bij de Trina panelen gaan kijken of ze wel "zwart genoeg" zijn :9

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:24

timovd

Voorsprong door techniek

@assje met 36 stuks heb je precies een pallet, dus waarschijnlijk daar nog eens wat voordeel van.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
En regelmatig met Robijn wassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:28
Kort vraagje: weet iemand hoe je de pf adjust moet instellen om een goodwe dns 4200 g3 terug te schalen van 18.1A naar max 16A? Je kunt + / - en dan een komma getal invoeren... Kan helaas niet in de handleiding vinden wat daar mee bedoelt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@savale met PF correction krijg je wel minder vermogen, maar niet minder stroom. Ik denk dat je een andere setting zoekt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
Proton_ schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 19:37:
@savale met PF correction krijg je wel minder vermogen, maar niet minder stroom. Ik denk dat je een andere setting zoekt.
Ahh ik dacht dat ik daarmee kon voorkomen dat de 16A automaat er uit zou kunnen klappen in de meterkast. Even verder zoeken in de opties dan. :)

Extra info: De loze leiding bleek volgelopen met beton, dus kon de 4mm2 aderen niet trekken. Helaas 2.5mm2 nu, dus wil de omvormer een beetje terug schroeven.

[ Voor 21% gewijzigd door savale op 27-03-2024 21:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:14
savale schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 21:21:
[...]
Ahh ik dacht dat ik daarmee kon voorkomen dat de 16A automaat er uit zou kunnen klappen. Even verder zoeken in de opties dan. :)
Power limit / SetPowerlimit zoek je even verder in het menu.
Gaat om power, naar aangezien het netvoltage omhoog gaat zal de stroom lager worden.

Ik zou de logging AC spanning/stroom van de omvormer in de gaten houden en afhankelijk daarvan de aanpassingen doen.

Even over de 16A gaan kan best, de draden en automaat kunnen daar wel tegen, langdurig er overheen is een ander verhaal.

[ Voor 35% gewijzigd door Rouske op 27-03-2024 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
Rouske schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 21:25:
[...]

Power limit / SetPowerlimit zoek je even verder in het menu
Ahh top! Morgen even kijken als hij weer aan staat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Laatst online: 14:25
Even benieuwd:

Wij hebben een soortgelijke situatie. Nog oud formaat ‘standaard’ panelen. 15 op het schuin dak en 3 op de aanbouw (2,5m diep). Het voordeel is/was; 3 extra panelen! Houd wat zon (warmte in de zomer) van het dak. In hoeverre dat ook echt scheelt is lastig te zeggen.

Nadeel; andere oriëntatie waardoor SolarEdge (of iets vergelijkbaars) gewenst was. Zouden we die panelen niet hebben gepakt dan zou wellicht een string omvormer ook mogelijk geweest. Nu hebben we aan die kant wel iets last van schaduw (dakraam, schoorsteen(tje) en in de ochtend van beplanting/ woningen achterburen.

Maar ik vermoed dat het zeker kan. Ik zou gewoon offertes vragen mét en zónder PV op het platte dakdeel.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 23:50

Zenix

BOE!

assje schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 16:12:
Zojuist offerte ontvangen van lokale installateur (C), ik wist dat de prijzen gedaald waren maar niet dat ze zoveel lager waren (exclusief meterkastaanpassing/kabel):
[Afbeelding]

Gaat om 36 panelen O/W op de woning die we op dit moment aan het renoveren zijn. Ik heb reeds voorbereid door dakramen te verplaatsen op maat zodat ze mooi tussen de panelen passen (schoorsteen is ook weg):
[Afbeelding]

Bij het maken van het verbouwingsbudget vorig jaar rekende ik nog met €20k. Ik heb geen heel specifieke wensen/eisen aan omvormer dus ga wellicht voor die goedkoopste optie. Wil alleen even bij de Trina panelen gaan kijken of ze wel "zwart genoeg" zijn :9
Trina panelen zijn zwart genoeg hoor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01:46
savale schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 21:21:
Ahh ik dacht dat ik daarmee kon voorkomen dat de 16A automaat er uit zou kunnen klappen in de meterkast. Even verder zoeken in de opties dan. :)
Hier hangt zo'n zelfde omvormer gewoon aan een 16A automaat.
Er loopt met pieken inderdaad > 18A doorheen.
In de zomer, bij warme panelen, blijft dat beperkt. Deze panelen liggen er nu ongeveer 2 jaar, en de zekering is er nog nooit uitgeklapt. (EATON)
Die 18 A zit nog binnen de marge voor (thermisch)uitschakelen.
Wiki: Wikipedia: Installatieautomaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@assje Waarom niet beide kanten vol? 40stuks.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
onetime schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 00:30:
Ik vermoed dat de foto verouderd is er er dakramen in zitten (of komen). Of @assje is wellicht fan van het cijfer 8. Maar dat lijkt mij wat extreem om door te trekken in een PV installatie.

Tenzij het natuurlijk huisnummer 8 moet zijn! :D

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Laatst online: 12:05
onetime schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 00:30:
Staat er bij he :) :
Ik heb reeds voorbereid door dakramen te verplaatsen op maat zodat ze mooi tussen de panelen passen (schoorsteen is ook weg):
Er zaten twee kleine oude stalen dakraampjes op oost en 1 velux op west. De stalen raampjes verwijderd, velux verplaatst en 1 nieuwe velux.

Van tevoren maat uitgezet t.b.v. de panelen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
LooneyTunes schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 23:25:
[...]

Hier hangt zo'n zelfde omvormer gewoon aan een 16A automaat.
Er loopt met pieken inderdaad > 18A doorheen.
In de zomer, bij warme panelen, blijft dat beperkt. Deze panelen liggen er nu ongeveer 2 jaar, en de zekering is er nog nooit uitgeklapt. (EATON)
Die 18 A zit nog binnen de marge voor (thermisch)uitschakelen.
Wiki: Wikipedia: Installatieautomaat
Toch mee opletten hoor.
Ik heb een 4kVA omvormer die eerst was afgezekerd met 20A. Dat zou theoretisch voldoende moeten zijn, maar toch klapte de automaat er uit. Met eentje van 25A (en bijhorend 4mm2 kabel) ging het wel goed.
In de handleiding stond ook dat die moest afgezekerd worden op 25A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
Tommie12 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:25:
Toch mee opletten hoor.
Ik heb een 4kVA omvormer die eerst was afgezekerd met 20A. Dat zou theoretisch voldoende moeten zijn, maar toch klapte de automaat er uit.
Raar. 4kW is max 17.4 A.
En dat alleen nog bij een maximum teruglevering. (een paar uur per dag?) of bij pieken met 'koude' panelen
Zeker weten dat de automaat goed was?
Met eentje van 25A (en bijhorend 4mm2 kabel) ging het wel goed.
In de handleiding stond ook dat die moest afgezekerd worden op 25A.
Lijkt me niet goed, zeker als je hoofdaansluiting ook 25A is.

Maar omvormerbouwers hebben wel meer 'rare' dingen.
Mijn Omnik wilde volgens de handleiding 4 kwadraat hebben aan de AC zijde. (maar niets over de beveiliging daarvan) En dat voor max 10A (was een 2K omvormer).
De zonneboer wilde per-se een eigen C16 automaat hebben. (mijn eigen B16 was niet goed genoeg).
Uiteindelijk dik 9 jaar gedraaid op een aardlekautomaat van 10A (Wel een Emat ;) )

Z'n vervanger (4k2) zit nog steeds op dezelfde 2,5 mm bekabeling (het is maar 2 meter tot de meterkast) met een Eaton 16A aardlekautomaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sanderb1990
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 31-07 11:18
Even benieuwd:

Ik heb thuis ook zoiets gedaan, met de juiste betonsteunen is het prima te doen!

panelen lijken vierkant op de foto maar dat komt door de panoramastand denk ik, ze zijn 170 x 105 (of iets in die richting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9pB5TukfY8EQEnaGDCC9Mg-IFeo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EJBXTKPOPz5cxQbKQnb4QO4H.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:21
Sanderb1990 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:22:
[...]

Ik heb thuis ook zoiets gedaan, met de juiste betonsteunen is het prima te doen!

panelen lijken vierkant op de foto maar dat komt door de panoramastand denk ik, ze zijn 170 x 105 (of iets in die richting.

[Afbeelding]
Welke betonsteunen zijn dit specifiek? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderb1990
djoenez schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:27:
[...]

Welke betonsteunen zijn dit specifiek? :)
Als ik mij niet vergis heb ik hier toen besteld:

https://www.degrootbeton....nnepaneel-steun-plat-dak/

Ik heb de landscape versie (15 graden) gebruikt om vervolgens het paneel in portrait er op te plaatsen.
De lange voet (speciaal voor portrait) kon ik niet goed kwijt, vandaar dat ik zo gedaan heb.
Het staat inmiddels net iets meer dan een jaar zo zonder problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Sanderb1990 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:22:
[...]

[Afbeelding]
Kun je op de panelen staan als je de kozijnen en/of ruiten schoon wilt maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
nokiaan958GB schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 22:46:
[...]

Dat lijkt mij wel belangrijk om rekening mee te houden inderdaad. Bij ons is daar ruim voldoende plek voor overigens. Er ligt een complete ladder tussen de muur en onze panelen met ruimte over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@nokiaan958GB Ik zou niet op de panelen gaan staan... Als je wilt dat ze lang leven. Iets met micro cracks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
onetime schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 23:34:
@nokiaan958GB Ik zou niet op de panelen gaan staan... Als je wilt dat ze lang leven. Iets met micro cracks.
Ik denk dat je wel eens een heel grote crack gaat krijgen als je midden op zo’n paneel staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
[...]

Daar heb je tegenwoordig dingen voor met magneten. Geen idee of het werkt.
https://www.bol.com/nl/nl...sponzen/9300000005108788/

10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sanderb1990
[...]

haha dat lijkt mee en slecht idee.

maar aan weerszijde van het kozijn kan het raam open, dus vanuit binnen kunnen we net overal bij _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
En je hebt een hele lenige vrouw natuurlijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
Sanderb1990 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 08:46:
[...]

haha dat lijkt mee en slecht idee.

maar aan weerszijde van het kozijn kan het raam open, dus vanuit binnen kunnen we net overal bij _/-\o_
En wanneer er moet worden geschilderd? Of is het kunststof? :D

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

De uitbreiding op Noord-Oost is klaar.
Ventilatiepijp vervangen door een ventilatiepan.
4550Wp erbij wat rond de 3000kWh per jaar opwekt.
3 jaartjes draaien tegen €0,115 en dan zijn ze terug verdiend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yFewaFJy972-aSlw5C8yW5T8-DA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UcadcQzhHcQDtVqnIWFWzfEU.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MKPNlpNdqBUYT3jbG1EF-cxR4so=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s8NxUmSwV8lSrc1z1cgEd51B.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ad_0sbRgSkmT118IBzJm-5XWR-Q=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k1BkYYsCZEe61gErzXKDK5fK.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cmeyc7ZFyF9kSyrwsfoKu53CQa8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LYBFUARQI1pobMhyX64LloIw.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 5% gewijzigd door klump4u op 31-03-2024 23:13 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 23:50

Zenix

BOE!

klump4u schreef op zondag 31 maart 2024 @ 16:00:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes mooi werk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:11
Thalaron schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:22:
[...]

En wanneer er moet worden geschilderd? Of is het kunststof? :D
Even 1 paneeltje in het midden ertussen vandaan en dan kun je schilderen. Met goeie verf is dat om de 7 jaar ofzo toch?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik kwam er met een ventilatiepan bij mij niet uit, welke heb je gebruikt en hoeveel m3/uur kan die volgens de specificaties aan?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

True schreef op zondag 31 maart 2024 @ 17:38:
[...]

Ik kwam er met een ventilatiepan bij mij niet uit, welke heb je gebruikt en hoeveel m3/uur kan die volgens de specificaties aan?
Het is een gewone sneldek ventilatie pan waar gewoon onder de buis van de badkamer zit, de helft blaast door de gaten in de pan en de rest onder de pannen zelf.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

klump4u schreef op zondag 31 maart 2024 @ 22:50:
[...]

Het is een gewone sneldek ventilatie pan waar gewoon onder de buis van de badkamer zit, de helft blaast door de gaten in de pan en de rest onder de pannen zelf.
Ik heb een verwoede poging gedaan om dit uit te zoeken gebaseerd op de door jou gegeven informatie.
Maar als ik zoek naar 'sneldek ventilatie pan' kom ik voornamelijk uit op Monier. Dan geeft hun handboek hier: link aan dat we voor mechanische ventilatie eigenlijk de 'Combivent voor mechanische ventilatie' moeten hebben en dat is dan deze: link
Dat is dan weer een dakpan die ik niet onder mijn PV-installatie kwijt kan.

Dus behalve als jij zegt dat je ventilatiepan niet voor je MV-installatie is, maar puur ontluchting van het dak. Denk ik dat a) jij doelt op een heel ander product wat ik nu niet kan vinden (en eerder ook niet voor de m3/uur van een normaal MV-systeem) of b) jij onterecht een ventilatiepan hebt voor ontluchting en niet voor MV-ventilatie.

Concreet: welke pan heb je precies gelegd of laten leggen en is dit aangesloten op een MV-installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

True schreef op zondag 31 maart 2024 @ 23:20:
[...]

Ik heb een verwoede poging gedaan om dit uit te zoeken gebaseerd op de door jou gegeven informatie.
Maar als ik zoek naar 'sneldek ventilatie pan' kom ik voornamelijk uit op Monier. Dan geeft hun handboek hier: link aan dat we voor mechanische ventilatie eigenlijk de 'Combivent voor mechanische ventilatie' moeten hebben en dat is dan deze: link
Dat is dan weer een dakpan die ik niet onder mijn PV-installatie kwijt kan.

Dus behalve als jij zegt dat je ventilatiepan niet voor je MV-installatie is, maar puur ontluchting van het dak. Denk ik dat a) jij doelt op een heel ander product wat ik nu niet kan vinden (en eerder ook niet voor de m3/uur van een normaal MV-systeem) of b) jij onterecht een ventilatiepan hebt voor ontluchting en niet voor MV-ventilatie.

Concreet: welke pan heb je precies gelegd of laten leggen en is dit aangesloten op een MV-installatie?
Concreet, mijn MV box blaast aan de andere kant van het getoonde dak gewoon uit onder de dakpannen. en daar liggen ook panelen overheen en de ventiatiepan die ik op de getoonde foto heb gebruikt is de afzuiging van de badkamer (is een aparte ventilator dus niet op de MV) en dat is deze pan: https://www.adr-dakwinkel...LPGUMg-of3gMaAjoHEALw_wcB
Jij zoekt waarschijnlijk deze: https://www.adr-dakwinkel...LPGUMg-of3gMaAjoHEALw_wcB
Daar was ik dan weer te zuinig voor >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

klump4u schreef op zondag 31 maart 2024 @ 23:28:
[...]

Concreet, mijn MV box blaast aan de andere kant van het getoonde dak gewoon uit onder de dakpannen. en daar liggen ook panelen overheen en de ventiatiepan die ik op de getoonde foto heb gebruikt is de afzuiging van de badkamer (is een aparte ventilator dus niet op de MV) en dat is deze pan: https://www.adr-dakwinkel...LPGUMg-of3gMaAjoHEALw_wcB
Jij zoekt waarschijnlijk deze: https://www.adr-dakwinkel...LPGUMg-of3gMaAjoHEALw_wcB
Daar was ik dan weer te zuinig voor >:)
Je blaast je vochtige badkamer lucht dus uit onder je dakpannen? :X

Deze (die je linkt): https://www.adr-dakwinkel...lexibele-slang-50-cm.html doet ook maar:
MV afzuigkap (laag vermogen) : maximaal vermogen luchtafvoer 216 m3/U
Een beetje gangbare MV-unit anno 2024 doet met twee vingers in de neus al 350 m3/uur: https://www.ventilatiesho...stekker-geschikt-voor-rf/

Tot op heden heb ik nog geen oplossing voor een MV-ventilatiepijp gevonden die volgens specs zal voldoen aan de MV-unit uitblaasspecs, maar ben hoopvol en nog zoekende :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:23
3x3000x€0,115=€1035 voor 4550Wp. Dat is wel heel goedkoop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

AtRi schreef op maandag 1 april 2024 @ 08:58:
[...]

3x3000x€0,115=€1035 voor 4550Wp. Dat is wel heel goedkoop.
Yep, er komt wel eens iets voorbij op Marktplaats e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:51
Bart_Denon schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 00:02:
Afgelopen weekend op onze uitbouw een mini systeem gelegd bestaande uit 2x 435Wp Jinko panelen icm een Deye Sun800 micro omvormer.
Nu zag ik deze specifieke omvormer nog niet heel vaak voorbij komen dus leek me leuk om even te delen.

Wat foto's van de opstelling:
ZZW: 220° / 15° tilt.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Installatie was goed te doen en gezien de ruimte op de uitbouw prima te doen. Helaas paste er geen 3e. Maar prima tevreden zo. Installatie van de Deye micro ging zeer eenvoudig (al las ik hier en daar problemen met wifi connectie etc). Ik heb mesh wifi maar de installatie ging heel eenvoudig en monitoring doe ik met de Deye Cloud app.

Kosten:
Deye SUN800 micro omvormer: €200
2x Jinko 435Wp: €175
Betonnen steunen; €109
Last schakelaar; €18
€502/870Wp = €0,57/Wp

Prima te overzien qua kosten en een leuke toevoeging op de 2 bestaande pv systemen (4050Wp / 1215Wp).
Ik wil ongeveer hetzelfde doen, een bestaande groep gebruiken om een extra omvormer op aan te sluiten, ik heb echter nu een 3 fase omvormer van 5kw, moet ik dan ook een 3 fase omvormer erbij zetten? Heb eigenlijk 2.5kw max nodig. En zou een 1 fase variant zoeken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jOXDr9S8rMMzoKhTG9v5t_M9HOo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0hUl6QwacN28xZ9F7F0gSo9b.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t7kDGkIbkexdf7IgKvuio8sZCCM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mJKokEJq4U8hZqyKs7K8Ta1l.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8hN1dWAif7XbVfEPAC4itomhzx4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FJUAz25uHwwNeE4CFzoYGvOp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Bensherman op 01-04-2024 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 21:19
Beetje een vreemde vraag misschien.

Zou een dak vol zonnepanelen kunnen werken als een soort kooi van Faraday?

Even de situatie: Wij hebben een slaapkamer direct onder ons dak. Beide zijden van het dak (45°) liggen vol met zonnepanelen.

Op onze slaapkamer hebben wij een wekker en een projectieklokje (2 aparte dingen dus) die beiden automatisch hun tijd moeten instellen mbv DCF.

Ze hebben echter beiden bij de afgelopen omschakeling van winter- naar zomer-tijd niets gedaan. We hebben ons dus een uur "verslapen". Niet zo erg in het weekend natuurlijk, maar ik vraag me toch af waarom deze beide klokjes niet goed functioneerden. We hebben (op andere plaatsen) nog een aantal DCF klokken in huis, die het allemaal wel goed gedaan hebben.

Zou het kunnen zijn, dat ons compleet met zonnepanelen bedekt dak toch als een soort van kooi van Faraday werkt en daardoor het DCF-signaal zodanig verzwakt, dat het niet meer goed doorkomt?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 11:35
Zwerius schreef op maandag 1 april 2024 @ 14:54:

Even de situatie: Wij hebben een slaapkamer direct onder ons dak. Beide zijden van het dak (45°) liggen vol met zonnepanelen.

Op onze slaapkamer hebben wij een wekker en een projectieklokje (2 aparte dingen dus) die beiden automatisch hun tijd moeten instellen mbv DCF.

Ze hebben echter beiden bij de afgelopen omschakeling van winter- naar zomer-tijd niets gedaan. We hebben ons dus een uur "verslapen". Niet zo erg in het weekend natuurlijk, maar ik vraag me toch af waarom deze beide klokjes niet goed functioneerden. We hebben (op andere plaatsen) nog een aantal DCF klokken in huis, die het allemaal wel goed gedaan hebben.

Zou het kunnen zijn, dat ons compleet met zonnepanelen bedekt dak toch als een soort van kooi van Faraday werkt en daardoor het DCF-signaal zodanig verzwakt, dat het niet meer goed doorkomt?
Kooi van Faraday is wellicht iets te sterk uitgedrukt maar ik kan me goed voorstellen dat het (lange golf) signaal zodanig verzwakt wordt dat je klokken er niets meer mee kunnen. Heb je de klokken pas dit jaar? M.a.w. speelde het bij de overgang van zomer naar wintertijd nog niet?

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dit jaar is de zomertijd een week later in gegaan omdat maart vijf zondagen telt. Dat gaat op een hele hoop plekken mis.

Als DCF niet meer binnen komt door een kooi dan heb je op zolder ook geen radio of GSM meer.

[ Voor 15% gewijzigd door jadjong op 01-04-2024 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:02

dof

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes.

Zo'n ventilatiepan lijkt me ook wel handig ('k heb drie pijpen, waarvan twee nauwelijks worden gebruikt).

Alleen vervelend dat die zo zwaar voor verzending zijn. Waar heb je die vandaan? EDIT: 'k Zie dat je dat al genoemd had. _/-\o_

Iemand bekend met waar die in 050 te krijgen zijn? (zelf nog niet gevonden).

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
Ik heb hier het zelfde, maar dan zonder zonnepanelen (lees: het probleem was er al voordat de panelen er lagen)
Er is hier één plek in het huis waar de DCF ontvangst naadje is.
Verplaats ik de klok een meter, haalt-ie zijn tijd weer netjes op.
Ik heb nog gedacht aan de antenne extern te plaatsen, maar dat is er nog niet van gekomen.
//off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:02

dof

'k Heb meerdere dcf klokken en moet sommige voor de zomer/winter tijd aanpassing even een dag bij het raam zetten en soms een verdieping hoger. Dikke muren zijn vaak al een belemmering.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
True schreef op zondag 31 maart 2024 @ 23:33:
[...] Je blaast je vochtige badkamer lucht dus uit onder je dakpannen? :X

Deze (die je linkt): https://www.adr-dakwinkel...lexibele-slang-50-cm.html doet ook maar:

[...] Een beetje gangbare MV-unit anno 2024 doet met twee vingers in de neus al 350 m3/uur: https://www.ventilatiesho...stekker-geschikt-voor-rf/

Tot op heden heb ik nog geen oplossing voor een MV-ventilatiepijp gevonden die volgens specs zal voldoen aan de MV-unit uitblaasspecs, maar ben hoopvol en nog zoekende :>
https://www.adr-dakwinkel...pan-antraciet-150-mm.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

onetime schreef op maandag 1 april 2024 @ 17:08:
[...]

offtopic:
Kopje ☕? Ik quote die site letterlijk in mijn post ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@True Jij linkt naar de veel gebruikte 125mm, ik heb zelf met veel moeite die 150mm gevonden.
Lijkt me dat die iets meer doorlaat, en daar werd naar gevraagd. Door jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:49
jadjong schreef op maandag 1 april 2024 @ 15:11:
[...]

Dit jaar is de zomertijd een week later in gegaan omdat maart vijf zondagen telt. Dat gaat op een hele hoop plekken mis.

Als DCF niet meer binnen komt door een kooi dan heb je op zolder ook geen radio of GSM meer.
Beetje kort door de bocht. Verschillende radiosignalen hebben verschillende golflengtes. DCF werkt met hele lange golven. Het zal eerder andersom zijn: als (kortegolf) radio of GSM niet meer werkt a.g.v. Faraday, dan DCF ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

onetime schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 02:19:
@True Jij linkt naar de veel gebruikte 125mm, ik heb zelf met veel moeite die 150mm gevonden.
Lijkt me dat die iets meer doorlaat, en daar werd naar gevraagd. Door jou.
Maar beiden hebben een 'maximaal vermogen luchtafvoer 216 m3/U' of we het nu over de 125mm of 150mm hebben :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@True Maar onder zonnepanelen kan je het kapje eraf laten... Dan heb je echt meer capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
onetime schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:12:
@True Maar onder zonnepanelen kan je het kapje eraf laten... Dan heb je echt meer capaciteit.
Misschien dat je de bovenkant er wel op kunt zetten en er een stuk vanaf zagen, want het lijkt mij dat, vooral als je een stijl dak hebt, er water in kan lopen als je hem weg laat. Of je boort er een gat in bij de uitblaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@peter123 Heb je wel gekeken hoe die dingen er uit zien? Want ik kan jouw opmerking niet plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
onetime schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 12:39:
@peter123 Heb je wel gekeken hoe die dingen er uit zien? Want ik kan jouw opmerking niet plaatsen.
Daar heb ik naar gekeken ja anders plaatste ik geen reactie.
Mijn reactie is op het weglaten van de kap als deze onder zonnepanelen ligt. Er stroomt nog steeds water langs de pannen die in het gat kan stromen van bovenaf.

[ Voor 23% gewijzigd door peter123 op 02-04-2024 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij hebben nu ongeveer een jaar zonnepanelen, zelfs 's winters helpen ze ons verbruik (ook verwarming en sww) sterk naar beneden. Uiteindelijk is onze jaarlijkse afname rond de 950 kWh - gasloos: Verwijderd in "Wat is jouw actuele energieverbruik?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:17
Buurman heeft ook zonnepanelen laten plaatsen, een Growatt systeem terwijl hij Micro Enphase had staan in zijn offerte. 4 op oost en 4 op west.
Zou dit kunnen worden omgebouwd en wat zijn daar de kosten van, dan kan hij kijken als dat nog rendabel is.
De vorige installateur is er niet meer vandaar deze vraag.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderb1990
No Hands schreef op zondag 31 maart 2024 @ 16:45:
[...]

Even 1 paneeltje in het midden ertussen vandaan en dan kun je schilderen. Met goeie verf is dat om de 7 jaar ofzo toch?
Precies, dat gaat vast wel goed komen tegen die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
peter123 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:30:
[...] Daar heb ik naar gekeken ja anders plaatste ik geen reactie.
Mijn reactie is op het weglaten van de kap als deze onder zonnepanelen ligt. Er stroomt nog steeds water langs de pannen die in het gat kan stromen van bovenaf.
Heb je echt gekeken? Ik denk het niet. Er zit een stukje pijp dat omhoog steekt. Als het daar overheen zou stromen helpt de kap ook niet. Die is rondom open, op afstand-steunen. Ik heb er hier een aantal los liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
JJmac schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:14:
Buurman heeft ook zonnepanelen laten plaatsen, een Growatt systeem terwijl hij Micro Enphase had staan in zijn offerte. 4 op oost en 4 op west.
Zou dit kunnen worden omgebouwd en wat zijn daar de kosten van, dan kan hij kijken als dat nog rendabel is.
Ombouwen naar wat ?
En waarom zou je dat willen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
JJmac schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:14:
Als hij het zelf moet betalen is het waarschijnlijk de moeite niet waard. Alleen bij wat vreemde schaduw zou het iets kunnen opleveren, maar waarschijnlijk nooit de meerkosten opbrengen.
Als ik het goed zie is de mppt vanaf 70V, dan zou je +/- 2 1/3 paneel in de zon moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
onetime schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 18:19:
[...]

Heb je echt gekeken? Ik denk het niet. Er zit een stukje pijp dat omhoog steekt. Als het daar overheen zou stromen helpt de kap ook niet. Die is rondom open, op afstand-steunen. Ik heb er hier een aantal los liggen...
YouTube: YouTube

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TsiDG0vOURfmFdVYzAlSEEYNtB4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JYr10trcUtWk7l1iBUasPSXY.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:17
onetime schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 18:37:
[...]

Als hij het zelf moet betalen is het waarschijnlijk de moeite niet waard. Alleen bij wat vreemde schaduw zou het iets kunnen opleveren, maar waarschijnlijk nooit de meerkosten opbrengen.
Als ik het goed zie is de mppt vanaf 70V, dan zou je +/- 2 1/3 paneel in de zon moeten hebben.
Ombouwen naar Enphase, een installateur vroeg 2500 euro dat vond ik wat veel en zei dat 1000 euro al teveel was omdat je dat bijna niet terug verdient.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
https://www.ib.nl/article..._herfstkleur_rbb_combipan

Ik moet bekennen dat ik meer bovenstaande in gedachte had. Met sneldek pannen en een hogere pijp.
Daar zit de opening meer in het midden en heeft het water meer ruimte om voor de pijp te vallen.

(edit: ik was paar jaar terug op zoek naar iets als onderstaande en kon het bijna niet vinden, nu is bovenstaande uit het assortiment en onderstaande goed verkrijgbaar)

Wat je bij de door jou genoemde, die ik klaar heb liggen, zeker wel kan doen, en dan hou je het dieren rooster ook in tact, is 4mm gaatjes boren zoals ik net heb ingetekend. Eventueel ook nog in het midden daar tussen.
Dan neemt de lucht weerstand een stuk af maar hou je toch het leven groter dan 4mm tegen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWgqHtwRCbPYQlpsvCzBnnCXrMw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/R6OBsUzoGy8IxJju0CzPFzzX.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h7c_tC9S6nKOOSiRlDxHsUHE3_A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NI9mTGxgSq5NVXDaVaAfSAgJ.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door onetime op 02-04-2024 23:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
onetime schreef op maandag 1 april 2024 @ 17:08:
[...]

Je gaf zelf deze link, waar ik op reageerde. Geeft verder niet, maar om dan te zeggen dat ik het niet lees...
Lijkt mij een goed plan verder van je met die gaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
Ik ben totaal niet technisch onderlegd, hopelijk komt het niet te dom over.
Vraag:

Ik heb op dit moment een 1 fase (40A) aansluiting met 9 panelen (3600Wp) op het zuiden op een omvormer van 3000W. Deze heeft een piekvermogen van ~3300W. Ik kan daar geen andere string op aansluiten. Ik lees dat je op 1 fase max. 5000W aan panelen mag aansluiten. Ik lees echter ook een maximaal te plaatsen omvormervermogen van 5750W. In mijn simpele aanname zou ik dus nog panelen kunnen bijplaatsen op een nieuwe omvormer van 2000W (o.b.v. omvormervermogen en 5750W zelfs 2750W) op een andere groep dan de huidige panelen. Ik wil er een paar bijleggen op de garage en voor de slaapkamer op respectievelijk ZO en ZW. In de praktijk zal het maximale vermogen nooit gehaald worden door de spreiding. Ik ben niet voornemens om veel meer elektra te gebruiken wat een 3 fase aansluiting zou rechtvaardigen.

Klopt mijn aanname dat ik nog zeker 2000W en maximaal tot 2750W veilig aan omvormervermogen kan bijplaatsen?

[ Voor 15% gewijzigd door coazter op 03-04-2024 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

coazter schreef op woensdag 3 april 2024 @ 11:27:
Vraag:

Ik heb op dit moment een 1 fase (40A) aansluiting met 9 panelen (3600Wp) op het zuiden op een omvormer van 3000W. Deze heeft een piekvermogen van ~3300W. Ik kan daar geen andere string op aansluiten. Ik lees dat je op 1 fase max. 5000W aan panelen mag aansluiten. Ik lees echter ook een maximaal te plaatsen omvormervermogen van 5750W. In mijn simpele aanname zou ik dus nog panelen kunnen bijplaatsen op een nieuwe omvormer van 2000W (o.b.v. omvormervermogen en 5750W zelfs 2750W) op een andere groep dan de huidige panelen. Ik wil er een paar bijleggen op de garage en voor de slaapkamer op respectievelijk ZO en ZW. In de praktijk zal het maximale vermogen nooit gehaald worden door de spreiding. Ik ben niet voornemens om veel meer elektra te gebruiken wat een 3 fase aansluiting zou rechtvaardigen.

Klopt mijn aanname dat ik nog zeker 2000W en maximaal tot 2750W veilig aan omvormervermogen kan bijplaatsen?
Wat zegt https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/index.html over de mogelijke opbrengst als je die twee strings invoert onder één omvormer?
Ook even de vergelijking maken tussen je huidig opwek in de praktijk en de theorie van pvcalc en dat indien nodig extrapoleren voor je toegevoegde tweede string.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:51
True schreef op woensdag 3 april 2024 @ 11:42:
[...]

Wat zegt https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/index.html over de mogelijke opbrengst als je die twee strings invoert onder één omvormer?
Ook even de vergelijking maken tussen je huidig opwek in de praktijk en de theorie van pvcalc en dat indien nodig extrapoleren voor je toegevoegde tweede string.
Hij wil toch een 2e omvormer aansluiten met een aparte string? En niet een set op de bestaande omvormer zetten? Ik zit met dezelfde vraag alleen heb ik een 3 fase omvormer en wil er een 1 fase bij doen zodat ik niet nieuwe leidingen naar beneden hoef te leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
coazter schreef op woensdag 3 april 2024 @ 11:27:
Vraag:
Dat klopt ja, echter 40Ax230V=9200W. Persoonlijk vindt ik 3600+2700=6300 wel aan de hele veilige kant. Voor 35A geld ook de limiet van 6300W... Misschien kun je de omvormer iets onderdimensioneren wat de pieken weg vangt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thalaron
Zo! Sinds vanmiddag hebben we er 15 panelen bij :)

15x430Wp op een Growatt omvormer. Nu in totaal 33 panelen / 11.940kWp.

Ik ben benieuwd hoe de nieuwe set het nu daadwerkelijk gaat doen. De komende tijd niet veel vrees ik maar dat doet het nu op zuid ook niet… de tijd zal het leren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TwingyTwingy
Thalaron schreef op woensdag 3 april 2024 @ 20:51:

15x430Wp op een Emphase omvormer. Nu in totaal 33 panelen / 11.940kWp.

Ik ben benieuwd hoe de nieuwe set het nu daadwerkelijk gaat doen. De komende tijd niet veel vrees ik maar dat doet het nu op zuid ook niet… de tijd zal het leren.
Welke oriëntatie?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Thalaron schreef op woensdag 3 april 2024 @ 20:51:

15x430Wp op een Emphase omvormer. Nu in totaal 33 panelen / 11.940kWp.

Wij willen foto's ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwingyTwingy
Pics or it didn't happen :P
Pagina: 1 ... 97 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y [/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren