deze:
:strip_exif()/f/image/DgMjHwetLYMyhdRsILqTdDRE.jpg?f=fotoalbum_large)
die maak ik in HA (Home Assistant) met een koppeling naar de slimme meter + fronius GEN24 + fronius meter in de meterkast (+ ohmpilot voor boiler).
maar zo als je al weet heb ik een iets wat ander opstelling als de standaard gebruiker hier.
gebruik als een warmtepomp voor warm tap water + een elektroboiler om af te toppen.
die aftopping word dan gedaan door de ohmpilot rechtstreeks van de opwek. (zodat ik minder saldeer)
dit kun je al goed zien, in de eerste uren gaat er geen opbrengst naar buiten en stijgt het stroom gebruik in mijn huis na maten er zon is. en dan net voor 12uur is de boiler warm er gaat er wel stroom naar buiten.
(er is een aansluiting voor een accu, maar zo ver ben ik nog niet, heb nu even geen muur meer over om het te kunnen plaatsen, lol dus word nog wat knutselen.)
deze:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FEyoIRZ8a72roTFL1g8po44X.jpg?f=user_large)
standaard fronius logging via hun cloud.
(is zeker niet slecht, maar een fronius je betaald er wel voor, geen goedkope omvormer.
dus je krijgt wel wat meer luxe als een goodwe/omnik/solax etc etc...)
NeutraleTeun schreef op zondag 24 maart 2024 @ 19:47:
Vorig jaar zonnepanelen laten plaatsen (met blijkbaar 1 jaar gratis garantie-pakket) en nu krijg ik de vraag of ik wil verlengen voor €90 per jaar.
Maken mensen hier gebruik van zo'n pakket?
Heeft het toegevoegde waarde of is het weer "zo'n verzekering" waar je uiteindelijk meer voor betaald dan dat het oplevert?
[...]
lol alleen al de reclame texten, 24x7 bewaking.
dus er is iemand die in de nacht naar het systeem kijkt en concludeert: "nop er is geen zon, dus het werkt niet"
die gast is dan geniaal. (ik bevat geen sarcasme, lol.)
maar even zonder gekkigheid.
er zijn systemen die loggen via de cloud, en daar betaal je na een jaar een paar euro voor per maand om dat door te zetten.
daar zitten ook tools in die de zaak een beetje in de gaten kunnen houden.
dat is niet alles, maar grote storingen pikken ze er wel uit.
dan heeft het bedrijf waar je bij zit aangesloten een paar centjes over om ook een storing diens te kunnen draaien, veel meer moet je er niet voor 90€ bij denken.
dus zo heel gek is dit allemaal niet.
ben je een klein beetje handig (of werken je hersens op minimaal lagere school niveau of hoger, je kunt dus optellen/aftrekken en zo.), dan kun je dit gewoon ook zonder dit hele verhaal.
een beetje je set loggen zo als ik hier boven ook schrijf, en gezond verstand gebruiken en je kunt ook gemakkelijk zonder deze garantie systemen.
(ben je een tweaker dan verwacht ik van je dat je zonder kunt, anders ben je voor mij niet tweaker waardig.)
je kunt dus goed zonder, maar snap soms wel dat mensen dit wel willen (niet iedereen heeft een gezond stel hersenen.).
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)