18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
De nieuwe installatie (15x430Wp = 6,45kWp) ligt op 300° NW
De “oude” (18x305Wp = 5, 49kWp) ligt op 120° ZO
De eerste indruk is niet slecht overigens.
NW vanaf 12:30 actief; 6,4 kWh
ZO heeft 7,11 kWh voor de gehele dag.
[ Voor 21% gewijzigd door Thalaron op 03-04-2024 21:59 ]
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Dat zijn dus wolken die voorbijkomen. Als jouw straat op 10% zit, dan is het 3 straten verder 100%, en 30s later omgekeerd. Die stroom vindt zijn weg wel. Je zal dan ook de spanning zien op en neer gaan binnen bepaalde grenzen, en dat is prima zo.MrAngry schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:56:
Ik vraag me al een tijdje af hoe het net op dit soort halfbewolkte dagen om gaat met de grote variatie in opbrengst van de panelen, ze staan hier momenteel te wisselen tussen 10-20% en 100% opbrengst, dat zijn toch grote pieken die het net te verwerken krijgt als de zon weer tussen de wolken uitkomt in mijn straatje. Weet iemand hoe we dat met zijn allen regelen?
Ik kijk even naar de spanning van mijn omvormer, en dat gaat nu tussen de 231 en de 246V.
Ondertussen slurpt mijn auto een pak van die zonnestroom naar binnen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
https://solarmagazine.nl/...n-4-5-keer-zoveel-geld-op
[ Voor 22% gewijzigd door JDx op 05-04-2024 07:30 ]
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
Uitzetten of terugregelen? Is dit inclusief of exclusief eigen stroomverbruik tijdens die zonnige uren? Als je de wasmachine laat draaien met lage of negatieve stroomprijzen dan bespaart/levert dat ook geld.JDx schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 07:30:
Zonnepanelen uitzetten leverde met Pasen 4,5 keer zoveel geld op
Als we de kolen en gascentrales gewoon hadden uitgezet hadden we met schone stroom gedraaid in Nederland. Pervers verdienmodel dit. En ach, er komt vanzelf een batterijboete.JDx schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 07:30:
Tuurlijk, net zo gemakkelijk als het gasfornuis.MotorBeast schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:37:
[...]
Als we de kolen en gascentrales gewoon hadden uitgezet
Je snapt wat ik bedoel. Zonnepanelen leggen we om de zogenaamde energietransitie te bewerkstelligen. En nu worden we beloond om ze uit te zetten.NietGiftig schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:48:
[...]
Tuurlijk, net zo gemakkelijk als het gasfornuis.

geen foute vraag maar vaak hier wel een controversieel onderwerp.coazter schreef op woensdag 3 april 2024 @ 11:27:
Ik ben totaal niet technisch onderlegd, hopelijk komt het niet te dom over.
Vraag:
Ik heb op dit moment een 1 fase (40A) aansluiting met 9 panelen (3600Wp) op het zuiden op een omvormer van 3000W. Deze heeft een piekvermogen van ~3300W. Ik kan daar geen andere string op aansluiten. Ik lees dat je op 1 fase max. 5000W aan panelen mag aansluiten. Ik lees echter ook een maximaal te plaatsen omvormervermogen van 5750W. In mijn simpele aanname zou ik dus nog panelen kunnen bijplaatsen op een nieuwe omvormer van 2000W (o.b.v. omvormervermogen en 5750W zelfs 2750W) op een andere groep dan de huidige panelen. Ik wil er een paar bijleggen op de garage en voor de slaapkamer op respectievelijk ZO en ZW. In de praktijk zal het maximale vermogen nooit gehaald worden door de spreiding. Ik ben niet voornemens om veel meer elektra te gebruiken wat een 3 fase aansluiting zou rechtvaardigen.
Klopt mijn aanname dat ik nog zeker 2000W en maximaal tot 2750W veilig aan omvormervermogen kan bijplaatsen?
(sommige houden vaste getallen aan, die meer richtlijnen zijn als vaste getallen en daar krijg je discussie door die eindeloos zijn, en heb ik geen zin in.)
1x40A dat is vaak met een snellere groep als 1x35A, als je het echt technisch bekijkt dan is een 35A krachtiger als een 40A, te minste ik kan langer meer A door een 35A duwen/trekken als die 40A.
simpel gezegd die 2 zijn grofweg het zelfde.
5000Wp aan zonnepanelen, dat is fout gezegd.
5000W aan omvormer vermogen (-een stukmarge die in veel omvormers zit.) is al een stapje beter.
zo heb ik 6440Wp op een 3300VA of 3000W omvormer gehad.
dus Wp zegt niks, de W van de omvormer zegt al meer.
normaal kun je op een 1x40A een 1,5kW continu gebruiken/leveren.
en mag je piekjes doen van 5kW gebruiken/leveren.
maar PV het zit een beetje tussen de continu en piek gebruik in, dus lastig echt in te delen.
hier komen de verhalen van de ongeveertjes vandaan.
hoe komen deze grenzen zo (versimpeld verteld): de netbeheerder maakt een wijktrafo van 15kW en verdeelt die over 10 huishoudens.
dan kan elk huis continu 15/10=1,5kW continu gebruiken/leveren.
omdat niet elk huis tegelijk ook het piek gebruik nodig heeft is dit geen probleem.
(en ja op die 15kW zit vaak ook nog eens stuk marge.)
en waarschijnlijk gebruiken de meeste huizen maar een 0,3kW continu, dus die piekjes lukken wel, ruimte genoeg op de wijktrafo.
maar dan gaan we over op leveren.
omdat je eigen huis al 0,3kW gebruikt continu moet je die aftrekken van wat je levert.
maar ook de andere 14 huizen gebruiken continu 0,3kW, die moet je ook aftrekken.
en dan kun je al weer meer als 5kW leveren.
maar het kan ook zijn dat alle 14 andere huizen ook PV hebben.
en dan word de situatie toch al weer wat ingewikkelder.
ik geef het voorbeeld met 15 huizen op wijkcentrale, dat is eigenlijk nooit zo.
vaak zijn die groepen flink groter, en je hebt vaak 3fase in de straat, waarbij de fase over de huizen worden verdeeld.
en sommige wijken zijn gebouwd met stads verwarming(dus geen gas), dus de mensen koken daar elektrisch en is het net dus ook voorbereid op meer continu en piek gebruik.
en zo nog veel meer verschillen door heel Nederland op te noemen.
(ik heb zelf een supermarkt op mijn wijk aansluiting hangen, al lever ik 8kW de koeling daar slurpt alles op wat ik maar kan leveren en gaat er niks naar de wijkcentrale. alleen de kabel die binnen komt van de netbeheerder in mijn huis is maar 3x4mm (voor 5m is het 3x4mm + 50m 5x6mm etc etc) en dat is eerder de grens die ik tegen kom, dus nu maar 8,6kW aan omvormer in huis op een 1x35A.
maar goed mijn setup is geen goed voorbeeld, begrijp dat ook.
maar simpel gesteld, je vraag.
geen probleem, hang een 2kW omvormer op, het komt wel goed.
bedenk ook dat grofweg 30% meer Wp als W omvormer geen enkel probleem is.
dus een 2kW omvormer met 3kWp, ga er voor.
dit levert geen problemen op.
(wil je verder gaan door b.v. 3,6kW omvormer of nog groter te gebruiken, dan check even verder je wijk in of dat verstandig is of meld dat dan nemen we het even door.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
[ Voor 20% gewijzigd door MotorBeast op 05-04-2024 12:42 ]
1/ Is het nog steeds zo dat deze geen "global mppt sweep" doen eens per x tijd, waardoor je dus met schaduw het risico hebt dat je in een lokaal maximum blijft hangen en het globale maximium mist?
2/ Regelen deze terug bij hoog netvoltage OF vallen ze uit en starten ze na een paar minuten opnieuw op (om waarschijnlijk even later weer uit te vallen). Ik zie op de datasheet dat ze aan VDE 0126-1-1 voldoen. En denk te lezen (https://zonnepaneelkiezen.nl/vde4105-norm) dat dat betekent dat ze terugregelen en dus op laag vermogen kunnen blijven leveren. Maar van goodwe dacht ik begrepen te hebben dat die terugregelen, maar daar staat niets over op de datasheet
[ Voor 8% gewijzigd door BarryH op 05-04-2024 15:23 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Het is maar wat je veilig noemt. Brand zal er niet door ontstaan. Maar als meerdere in je straat dit doen op 1 fase van de 3 dan kan de wijk af en toe zonder stroom komen te zitten op die fase omdat de beveiliging op wijknivo er uit klapt.coazter schreef op woensdag 3 april 2024 @ 11:27:
Ik ben totaal niet technisch onderlegd, hopelijk komt het niet te dom over.
Vraag:
Ik heb op dit moment een 1 fase (40A) aansluiting met 9 panelen (3600Wp) op het zuiden op een omvormer van 3000W. Deze heeft een piekvermogen van ~3300W. Ik kan daar geen andere string op aansluiten. Ik lees dat je op 1 fase max. 5000W aan panelen mag aansluiten. Ik lees echter ook een maximaal te plaatsen omvormervermogen van 5750W. In mijn simpele aanname zou ik dus nog panelen kunnen bijplaatsen op een nieuwe omvormer van 2000W (o.b.v. omvormervermogen en 5750W zelfs 2750W) op een andere groep dan de huidige panelen. Ik wil er een paar bijleggen op de garage en voor de slaapkamer op respectievelijk ZO en ZW. In de praktijk zal het maximale vermogen nooit gehaald worden door de spreiding. Ik ben niet voornemens om veel meer elektra te gebruiken wat een 3 fase aansluiting zou rechtvaardigen.
Klopt mijn aanname dat ik nog zeker 2000W en maximaal tot 2750W veilig aan omvormervermogen kan bijplaatsen?
Gebeurt in mijn wijk regelmatig als het wolken/zon weer is. In de afgelopen week 4x. Tja, ongeveer 50 van de 60 huizen hebben nu PV op het dak...
De netbeheerder zegt dat het aan de zonnestroom ligt en gaat waarschijnlijk niet snel iets doen.
De vraag is dan niet of het veilig is maar of het sociaal verantwoord is om de rand op te zoeken met een 1 fase aansluiting.
En met 3fase zou je dat probleem niet hebben??? Wellicht minder op het korte stukje omvormer-straat, maar in de straat ?sbijlsma schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:07:
[...]
Het is maar wat je veilig noemt. Brand zal er niet door ontstaan. Maar als meerdere in je straat dit doen op 1 fase van de 3 dan kan de wijk af en toe zonder stroom komen te zitten op die fase omdat de beveiliging op wijknivo er uit klapt.
Gebeurt in mijn wijk regelmatig als het wolken/zon weer is. In de afgelopen week 4x. Tja, ongeveer 50 van de 60 huizen hebben nu PV op het dak...
De netbeheerder zegt dat het aan de zonnestroom ligt en gaat waarschijnlijk niet snel iets doen.
De vraag is dan niet of het veilig is maar of het sociaal verantwoord is om de rand op te zoeken met een 1 fase aansluiting.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Met 3 fase is de kans op problemen minder, omdat je het PV vermogen over 3 fases verdeelt.
Dat is niet helemaal waar, het is wat genuanceerder.sbijlsma schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:42:
Met 1 fase hangt het er van af wie er toevallig op die fase zitten in je straat. Als die huizen toevallig PV hebben dan is de kans op overbelasting groter.
Met 3 fase is de kans op problemen minder, omdat je het PV vermogen over 3 fases verdeelt.
Met een drie fasen omvormer is de kans op problemen juist groter omdat ze alle drie onder de 253V moeten blijven. Maar omdat je zelf minder teruglevert over die drie fasen (namelijk één derde van je opwek) is de onevenredige verhoging van het voltage aan jouw kant van de meter wat lager, waardoor je er over het algemeen meer mee wegkomt.
De echte problemen zoals we die vorig jaar zomer en het jaar daarvoor hebben gelezen op GoT en in de media komt vooral door slecht ingerichte infrastructuur in specifieke wijken.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
je bedoeld dus 2 string's parallel op elkaar van 9 panelen serieel op 1 mpp met 2 richtingen.coazter schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:44:
Bedankt voor de reacties allemaal, goed om rekening mee te houden. Ik heb nu alles op Z en wil er een paar op andere richtingen leggen dus zal in de praktijk vermoedelijk niet meer terugleveren op piekmomenten dan nu al het geval is maar meer gespreid is mijn aanname. Vervolgvraag daarom. Mijn omvormer is een GW3000-XS met 1 MPP tracker. Als ik nu 9 precies dezelfde panelen aansluit op de bestaande string, kan dat? Dan heb ik 2x 9 panelen à 405Wp op een 3kW omvormer.
ja hoor dat kan geen probleem.
dit soort splitser heb je dan nodig:
https://www.accukabels.sh...zvPEyVZ1HjDRoC0VMQAvD_BwE
of:
https://webshop.cedel.nl/...JQuOcJJC0t3hoCfR4QAvD_BwE
etc etc (heb wat randoms gegoogled)
(je moet wel een paar dingen begrijpen, ondanks dat dit kan.
de omvormer gaat niet verder als 12,5Ampp.
alles daar boven gooit hij weg, helaas.
2 stringen parallel en als ze in de zelfde richting kijken, die leveren ook 2x de Ampp.
ik gok dat je panelen een ruime 9Ampp zijn, dus die kunnen 18Ampp leveren waarvan de omvormer maar 12,5A van op het net zal zetten.
maar grote kans dat je toch al eerder op de grens van 3kW zult zitten als wat ik hier boven schrijf, dus zal niet echt een probleem zijn.)
de panelen hoeven geen 405Wp te zijn, zolang de Vmpp maar redelijk over een komt, dus een 430Wp zit vaak nog goed genoeg in de zelfde buurt, dus mierenneuk niet op de Wp, maar wel de Vmpp.
en dan komt het al een aardig eind goed.
(en als het je echt niet bevalt, je kunt altijd nog een extra omvormer kopen.)
en hier mijn oost-west set(oost is 2 Stringen parallel, maar kan ik niet apart loggen.):
:strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large)
stuk extremer als wat jij van plan bent, maar je ziet goed dat oost en west andere moment hun top hebben.
(Vmpp blijft vrij stabiel door de dag, de Ampp is juist de gene die omhoog en omlaag gaat.
en +/-7kWp aan 1 mpp van een omvormer, hij doet geen boem, werkt gewoon.
(zo lang je er maar voor zorgt dat de Voc + temperatuur beneden zijn max blijft.
maar dat zit eerder rond de 12 panelen, en dat kun je dat 2x doen op 1 mpp. dus er kan veel maar niet alles.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
(je ziet al dat je vraag al vervolg vragen krijgt, en dan gaan ze los tegen elkaar.coazter schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:44:
Bedankt voor de reacties allemaal, goed om rekening mee te houden. Ik heb nu alles op Z en wil er een paar op andere richtingen leggen dus zal in de praktijk vermoedelijk niet meer terugleveren op piekmomenten dan nu al het geval is maar meer gespreid is mijn aanname. Vervolgvraag daarom. Mijn omvormer is een GW3000-XS met 1 MPP tracker. Als ik nu 9 precies dezelfde panelen aansluit op de bestaande string, kan dat? Dan heb ik 2x 9 panelen à 405Wp op een 3kW omvormer.
ik pak er de popcorn vast bij, 1 fase - 3 fase bla bla bla.
ik ga me er niet mee bemoeien.
maar ik heb even een losse knip gedaan in mijn nieuwe logging:
4 apr had ik dit:
:strip_exif()/f/image/jxcBL7cYIPHglCPHBzPCnqCD.jpg?f=fotoalbum_large)
(ja mijn omvormer doet het ook in de nacht, is hybride omvormer dat hoort zo.)
je ziet goed dat van de ochtend tot de avond de Vmpp (boven grafiek) redelijk stabiel blijft.
de Vmpp word alleen beïnvloed door de temperatuur van de cellen.
de Ampp (onder grafiek) word beïnvloed door hoeveel zon en hoe recht de zon op de panelen schijnt.
en in jouw omvormer word de som van de 2 Ampp's er afgeknipt boven de 12,5Ampp.
(ach geen ramp, heeft meer met de bloeddruk van de gebruiker te maken als dat het per jaar echt verlies geeft. dus kies maar welke gebruiker je wil zijn.
Ik zou dit niet zo stellen. Met 3-fase installaties in nieuwbouw wijken heb je kans dat de netbeheerder of de installateur steken laten vallen en dan bijvoorbeeld alle wasmachines in de hele wijk op dezelfde fase hebben zitten. (ervaring uit de praktijk). Ga je naar 1-fase aansluitingen dan kan de installateur al geen fouten meer maken wat dat betreft.sbijlsma schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:42:
Met 1 fase hangt het er van af wie er toevallig op die fase zitten in je straat. Als die huizen toevallig PV hebben dan is de kans op overbelasting groter.
Het is jammer dat netbeheerders zo weinig meten en weten op laagspanning, anders zouden de gebruikers daar slim hun verbruikers en PV op de juiste fase kunnen aansluiten.
Maar 4x per week de hoofdzekering eruit bij de netbeheerder door PV? Dan zou ik toch maar even bij de buren aanbellen of ze niet allemaal dezelfde fase willen gaan zitten (er zijn richtlijnen voor installateurs hoe ze het moeten aansluiten bij 3F meterkast)
https://www.ew-installati...agt-aandacht-installateur
Dat hebben wij netjes opgelost.sbijlsma schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:42:
De buren links en rechts hebben ongeveer het zelfde vermogen liggen. (~ 4k Wp)
Dus met ons drieën doen we gewoon alsof we een 3-fase aansluiting hebben
Gaan we doen !Dre schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 19:12:
[...]
Maar 4x per week de hoofdzekering eruit bij de netbeheerder door PV? Dan zou ik toch maar even bij de buren aanbellen of ze niet allemaal dezelfde fase willen gaan zitten (er zijn richtlijnen voor installateurs hoe ze het moeten aansluiten bij 3F meterkast)
https://www.ew-installati...agt-aandacht-installateur
En dank voor de link. Wat ze daar aanbevelen hebben ze waarschijnlijk niet gedaan in mijn wijk want 1 fase varieert heel veel in spanning, de andere 2 niet.
[ Voor 14% gewijzigd door sbijlsma op 05-04-2024 23:08 ]
Ik heb de algemene voorwaarden doorgenomen van dat PowerPlay.JDx schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 07:30:
Met eventuele storingen heb je wel gewoon pech.
“Het realiseren van een maandelijkse vergoeding is niet gegarandeerd”
Ik geef de leverancier liever geen mogelijk tot het aansturen van mijn zonnepanelen.
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Mag toch aannemen dat die douche daar niet hoort?Thalaron schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 17:01:
***members only***
Panelen liggen mooi strak
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ik heb er geen verstand van, maar het lijkt net alsof ik een douchekop naast/onder de elektra zie.Thalaron schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 17:01:
***members only***
Er was een tijd dat de inspecteur van het GEB (toenmalige Stedin) die een stempeltje moest zetten om de installatie te keuren hard weg was gelopen. (Den Haag rond 1980)
Tijden veranderen dus
Maar water en elektra hmm.
Maar als dit alsnog een probleem zou zijn dan kan ik die gewoon verderop plaatsen. Moet dan alleen wel een hoop spul aan de kant zetten.
Edit: ik zoek eigenlijk nog iets waar ik de panelen mee kan schoonmaken (de oude set ziet er groen/geel uit zal ik maar zeggen…).
Zou zoiets als dit wat zijn? Heeft iemand hier tips?
[ Voor 41% gewijzigd door Thalaron op 06-04-2024 20:19 ]
Het ziet er allemaal netjes afgewerkt uit. Echter ik krijg gewoon kriebels van water en elektra boven elkaar en zeker als het plek is waar water alle kanten op kan gaan.Thalaron schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 17:17:
Dat is een hondenwastafel. Het water komt daar verder nog niet bij lange na in de buurt hoor. En de omvormer mag zelfs buiten hangen. Alle elektra die er in de buurt zit is verder allemaal geschikt voor buiten (buitenkabels in PVC en met wartels in waterdichte verdeelpunten. Die wastafel gebruiken we slechts enkele keren per jaar om, nou ja de honden dus te wassen. De enige reden dat die douche daar hangt is omdat ik hem ergens kwijt moest. Bij gebruik zit die dus 50cm lager met een plaat RVS ertussen.
Maar als dit alsnog een probleem zou zijn dan kan ik die gewoon verderop plaatsen. Moet dan alleen wel een hoop spul aan de kant zetten.
Edit: ik zoek eigenlijk nog iets waar ik de panelen mee kan schoonmaken (de oude set ziet er groen/geel uit zal ik maar zeggen…).
Zou zoiets als dit wat zijn? Heeft iemand hier tips?
Maar dat is persoonlijk
De omvormer is watergekoeldklump4u schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 17:12:
[...]
Mag toch aannemen dat die douche daar niet hoort?
Panelen liggen mooi strak
Nee, we verwarmen ons water elektrisch
In Groot Britannië hangen ze rustig een electrische geiser in de douche.Het ziet er allemaal netjes afgewerkt uit. Echter ik krijg gewoon kriebels van water en elektra boven elkaar en zeker als het plek is waar water alle kanten op kan gaan.
Maar dat is persoonlijk
Panelen zijn geplaatst door de oude bewoner van ons huis en zijn 155wp, zien er een stuk kleiner uit dan nieuwe panelen. Ik weet niet welk merk of type… zou thin film kunnen zijn maar hoeft niet.
Ik zou het werk uitbesteden op regiebasis, en evt is ook een nieuwe omvormer nodig.
Je zult nu natuurlijk veel meer Wp kunnen leggen maar je zult aan het verschil moeten rekenen, de oude verkopen levert ook niet veel meer op daar nieuwe panelen van dik 400Wp al voor €80,- verkrijgbaar zijn.studiostevus schreef op zondag 7 april 2024 @ 12:29:
Ik heb een set van 19 oude panelen (2015) op mijn dak liggen. Ergens komende maand heb ik een steiger staan voor de schilder, en zou van de gelegenheid gebruik kunnen maken om die oude panelen te upgraden naar nieuwe. De vraag is of dat zin heeft….
Panelen zijn geplaatst door de oude bewoner van ons huis en zijn 155wp, zien er een stuk kleiner uit dan nieuwe panelen. Ik weet niet welk merk of type… zou thin film kunnen zijn maar hoeft niet.
Ik zou het werk uitbesteden op regiebasis, en evt is ook een nieuwe omvormer nodig.
Zelf doen bespaart een hoop geld.
Waarschijnlijk deze
http://www.reboost-energy.com/tsmc-solar-panels
Qua Wp is thin film inderdaad achterhaald.
Ze zijn nog handig voor op een schuurtje met 3 of 4 in een string (vanwege hoog dc voltage per paneel)
[ Voor 49% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-04-2024 12:50 ]
Doen! Ik heb mijn oude panelen verkocht er nieuwe voor weggelegd november vorig jaar. Verdrievoudiging van de opbrengst (heb nu ook op NO liggen) en nu met salderen nog helemaal top. Verkoop oude panelen maakte de prijs per WP nog lager. Ik heb een deal gemaakt met de plaatser om de oude te verwijderen, daarna nieuwe dakpannen gelegd (40 jaar oude betonpannen waren foeilelijk en werden echt slecht. Vergeten nogal wat mensen en kan je later weer je panelen eraf halen.) en daarna nieuwe panelen erop. Ik heb Jinko's 430 met een Goodwe genomen.studiostevus schreef op zondag 7 april 2024 @ 12:29:
Ik heb een set van 19 oude panelen (2015) op mijn dak liggen. Ergens komende maand heb ik een steiger staan voor de schilder, en zou van de gelegenheid gebruik kunnen maken om die oude panelen te upgraden naar nieuwe. De vraag is of dat zin heeft….
[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 07-04-2024 12:57 ]
Achterhaald ook in de zin van van wp/m2? Die 19 panelen zijn (als het die zijn van je linkje) 1.08m2, dus 134wp/m2.AUijtdehaag schreef op zondag 7 april 2024 @ 12:48:
@studiostevus
Waarschijnlijk deze
http://www.reboost-energy.com/tsmc-solar-panels
Qua Wp is thin film inderdaad achterhaald.
Ze zijn nog handig voor op een schuurtje met 3 of 4 in een string (vanwege hoog dc voltage per paneel)
Nieuwe panelen zijnk 215wp/m2 dus inderdaad 60% meer. Nu moet ik dus voorkomen dat ik vanwege die grotere panelen minder kan leggen (dakraampje).
Stel dat ik evenveel oppervlakte kan leggen (ongeveer 19m2), is de totale wp 4085 en heb ik een nieuwe omvormer nodig. Panelen kosten EUR 800 en een omvormer EUR 740. Stel die gasten zijn daar een halve dag mee bezig met een ploeg. Kom ik uit op EUR 2000, voor een extra opbrengst van 1500wp. Dus EUR 1.33 per wp. Niet enorm attractief….
Edit: ik vergeet verkoopopbrengst van de oude set maar dat zal ook niet veel meer zijn als nieuwe panelen zo goedkoop zijn geworden.
[ Voor 6% gewijzigd door studiostevus op 07-04-2024 15:25 ]
Hoe het vandaag leek, heb even spanning van de omvormer gehaald (in meterkast) en daarna deed hij het weer. Heeft dit te maken met te weinig capaciteit van netwerkbeheerder?
Google ffSoppyscroll schreef op zondag 7 april 2024 @ 15:35:
heb sinds kort zonnepanelen, maar vanmiddag nadat ik de oven gebruikte en klaar was schoot er error 300 in mijn growatt, viel op omdat ik juist keek in app
Hoe het vandaag leek, heb even spanning van de omvormer gehaald (in meterkast) en daarna deed hij het weer. Heeft dit te maken met te weinig capaciteit van netwerkbeheerder?
https://zonnepanelensuper...%20AC%20V%20outrange,Help!
Opbrengst oude schat ik zo'n 2 tientjes per paneel. Ik heb mijn 250Wp voor 3 tientjes weg kunnen doen. Meeropbrengst heb je voor jaren, stroomverbruik zal alleen maar toenemen (WP/EV) en spaargeld levert ook geen moer op (rente daalt alweer).studiostevus schreef op zondag 7 april 2024 @ 15:24:
[...]
Achterhaald ook in de zin van van wp/m2? Die 19 panelen zijn (als het die zijn van je linkje) 1.08m2, dus 134wp/m2.
Nieuwe panelen zijnk 215wp/m2 dus inderdaad 60% meer. Nu moet ik dus voorkomen dat ik vanwege die grotere panelen minder kan leggen (dakraampje).
Stel dat ik evenveel oppervlakte kan leggen (ongeveer 19m2), is de totale wp 4085 en heb ik een nieuwe omvormer nodig. Panelen kosten EUR 800 en een omvormer EUR 740. Stel die gasten zijn daar een halve dag mee bezig met een ploeg. Kom ik uit op EUR 2000, voor een extra opbrengst van 1500wp. Dus EUR 1.33 per wp. Niet enorm attractief….
Edit: ik vergeet verkoopopbrengst van de oude set maar dat zal ook niet veel meer zijn als nieuwe panelen zo goedkoop zijn geworden.
https://www.solar-bouwmar...el-4mm2-zwart-kant-e.html
Vandaag blijkbaar een hele grote onbalans op de markt. Heb €6.31 gekregen met powerplay. M'n 10 panelen gingen uit terwijl ik de auto aan het laden was. In eerste instantie zat me dat niet lekker omdat ik niet kan zien wat de vergoeding is. Maar bleek dus hoog te zijn.elektriekert schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 10:03:
[...]
Ik heb de algemene voorwaarden doorgenomen van dat PowerPlay.
Met eventuele storingen heb je wel gewoon pech.
“Het realiseren van een maandelijkse vergoeding is niet gegarandeerd”
Ik geef de leverancier liever geen mogelijk tot het aansturen van mijn zonnepanelen.
Ik heb drie setjes met panelen, alles met micro's. Een set á 1440 wp uit 2014 en twee sets uit 2023 á 1600 wp (4 panelen op 1 micro). De ene hangt ZZO en de ander NNW. De ZZO lijkt het niet te doen, te oordelen aan wat de app nog wel doorgeeft.
De installatie van Anton Boonstra lijkt qua vermogen wel wat op die van mij en als ik zijn cijfers vergelijk met die van mij zie ik geen plotselinge dip in opbrengt; zijn en en mijn opbrengsten blijven redelijk gelijk lopen.
Is er een site waar ik mijn dakoriëntatie e.d. in kan voeren, waarna ik bij benadering kan zien hoeveel mijn panelen ongeveer op hadden moeten wekken op datum <x> ?
[ Voor 22% gewijzigd door P_Tingen op 08-04-2024 15:18 ]
... en gaat over tot de orde van de dag
https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/P_Tingen schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:12:
[...]
Is er een site waar ik mijn dakoriëntatie e.d. in kan voeren, waarna ik bij benadering kan zien hoeveel mijn panelen ongeveer op hadden moeten wekken op datum <x> ?
De "Link (om te posten):" heb ik in m'n bookmarks gezet, dan kun je snel terug naar jouw settings
Tnx! Die had ik zelf al met ingevulde data in mijn links staan, maar hier kan ik niet kiezen voor bv afgelopen zaterdag. Wel voor data van 2023 of gemiddelde weerdata. Ik zoek iets voor specifieke data. Volgens mij kan ik dat daar niet zien toch?ThinkPad schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:23:
[...]
https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/![]()
De "Link (om te posten):" heb ik in m'n bookmarks gezet, dan kun je snel terug naar jouw settings
... en gaat over tot de orde van de dag
Misschien kun je eens kijken op pvoutput of je daar iets vergelijkbaar kan vinden in de buurtP_Tingen schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:15:
[...]
Tnx! Die had ik zelf al met ingevulde data in mijn links staan, maar hier kan ik niet kiezen voor bv afgelopen zaterdag. Wel voor data van 2023 of gemiddelde weerdata. Ik zoek iets voor specifieke data. Volgens mij kan ik dat daar niet zien toch?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sjTtAfNpgXhs7YIA6MhBdqtO.jpg?f=user_large)
Ik hoopte met wat pas- en meetwerk ik er precies vier jongens van het forsere soort (500+ Wp) kwijt zou kunnen. Maar zag al snel dat de echt grote jongens al richting de 2.3m gaan, en dat kon ik nou net niet kwijt. Verder worden die panelen vaak niet aan huis geleverd vanwege het grote formaat, en moet je ze zelf ophalen uit "far away places".
Ik kwam na wat zoekwerk uit op de 2.09m lange DMEGC 535W M10 Mono half cel zilver frame met witte backsheet die momenteel voor weggeefprijzen gaan. Een totaal van 2140Wp dus. En daar hoort natuurlijk een goedkoop Chinees omvormertje bij. Ik dacht zelf dat vanwege de ligging (op -60° ZO) er geen verschil in opbrengst zou zijn tussen een 1500W en een 2000W omvormer, maar volgens de schatting van sunnydesignweb was er wel degelijk een verschil.
:strip_exif()/f/image/mrFs1UuZhv6mFulBpYlDgvvU.jpg?f=fotoalbum_large)
Aan de zijkant zit ik niet helemaal binnen de door Esdec aanbevolen "safe zone" van 30 cm. Verder gewoon een quick 'n dirty installatie zonder franje, maar die 26kg zware panelen zijn geen feest om te leggen (zelfs met twee man is het sleuren). Er ligt in totaal nu 5155Wp, ik verbruik jaarlijks hier nog geen 1100kWh, dus het slaat nergens op. Maar wat dat betreft bevind ik me hier in goed gezelschap
:strip_exif()/f/image/4uGB0GiPQeRrW5fzPO1eVChx.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik moet nog doorvoortules in de hoofdschakelaar aanbrengen en uitvogelen hoe we dit zonder die vermaledijde/onveilige GoodWe WiFi module/SEMS portal kunnen monitoren. Wat een bagger is dat toch.
En ja, ik ben dus wel ver afgeweken van m'n uitgangspunt van m'n 2020 installatie: "niets mag Made in China zijn". Ik wilde een 'budget'-installatie doen, dus is nu alles 100% Chinees. En tja, daar rolt dan een prijs uit van < €0,5/Wp. Strange times...
Inductielussen? Terwijl alles aan elkaar vast- en tegen elkaar aanzit? Hoe dan precies?Martin7182 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 13:25:
Leuk project! Alleen jammer van die inductie lussen. Maar goed, het gaat maar om een klein oppervlak.
André Huisman (www.new-line.nl)
Ben ook erg benieuwd, zie je die return kabel die nog even over het midden slingert? Mijn poging om de kans op inductielussen te verkleinen. Rechtdoor naar boven was makkelijker/korter geweest, maar dan had je wel echt meer een lus. Maar misschien zie ik iets over het hoofd. Sowieso vind ik het super lastig om inductielus te bepalen/zien met panelen met twee junction boxes, zoals (bijna?) alles tegenwoordig.HuismAndré schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:50:
[...]
Inductielussen? Terwijl alles aan elkaar vast- en tegen elkaar aanzit? Hoe dan precies?
[ Voor 4% gewijzigd door TCMR op 09-04-2024 15:12 ]
B.v. na de dakdoorvoer waar de pluskabel naar beneden gaat en de minkabel naar boven.HuismAndré schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:50:
[...]
Inductielussen? Terwijl alles aan elkaar vast- en tegen elkaar aanzit? Hoe dan precies?
Om geen inductie lus te hebben moet je geen rondje maken maar een van de kabels parallel mee laten lopen langs de andere kabel en panelen tot het laatste paneel. Je kunt b.v. de pluskabel verbinden met paneel 2, naar 4, naar 3, naar 1 en de minkabel langs hetzelfde traject naar het andere uiteinde van 1.
[ Voor 14% gewijzigd door Martin7182 op 09-04-2024 15:17 ]
Dat is dus het punt: er is geen "de andere kabel". Er zijn er twee, die op verschillende plaatsen uit het paneel komen. Ik kan niet midden onder een paneel een mooie kabelrun maken, dus ik moet langs de paneelranden of de rails. Ik heb als doel namelijk om nergens losse kabels te laten hangen, dus dit zit allemaal met clips aan de paneelranden, en alleen rechtsboven (paneel 3) loopt een stukje kabel over de rail. Als je er onderdoor kijkt, is het zo strak als een F1 autoMartin7182 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:09:
[...]
Om geen inductie lus te hebben moet je geen rondje maken maar een van de kabels parallel mee laten lopen langs de andere kabel
Ik zie het niet, dus als je kunt illustreren: graag! Ik kon online niets vinden: alle illustraties over inductielussen gaan over old skool panelen met één junction box. Hoe moet je een paneel met twee junction boxes zien m.b.t. inductielussen? Waar loopt het circuit van de lus, zeg maar?
In mijn andere installatie heb ik zo een poging gedaan, maar ook hier, met ook panelen met twee junction boxes, is het niet zo evident hoe de lus precies loopt:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HAiM7feYe1tiBY36y9gPeIql.jpg?f=user_large)
Iemand ideeën? :-)
In een andere categorie zetten op MP. of op Marketplace.Trebbors schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 17:07:
Ik heb drie gebruikte Sharp 180Wp panelen staan. Gratis krijg ik ze nog niet kwijt. En voor mp advertentie moet ik betalen..
Iemand ideeën? :-)
Zoiets als dit had ik in gedachten. Groen = weggehaald en de rode kabel van 3 gaat naar de blauwe van 4. Dan ben je op de helft. De andere helft is de blauwe kabel vanaf de dakdoorvoer naar de overgebleven blauwe kabel van paneel 1, maar dan wel langs het hele traject van wat er al ligt. De korte kabelparen min-2/plus-4 en min-3/plus-1 lopen parallel parallel dicht tegen elkaar aan, je hoeft de doorlopende blauwe kabel niet daar heen en terug langs te leggen. Je zou de stukjes min-2/plus-4 en min-3/plus-1 ook in kunnen korten of opeen kunnen vouwen.TCMR schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:05:
[...]
Dat is dus het punt: er is geen "de andere kabel". Er zijn er twee, die op verschillende plaatsen uit het paneel komen. Ik kan niet midden onder een paneel een mooie kabelrun maken, dus ik moet langs de paneelranden of de rails. Ik heb als doel namelijk om nergens losse kabels te laten hangen, dus dit zit allemaal met clips aan de paneelranden, en alleen rechtsboven (paneel 3) loopt een stukje kabel over de rail. Als je er onderdoor kijkt, is het zo strak als een F1 auto![]()
Ik zie het niet, dus als je kunt illustreren: graag! Ik kon online niets vinden: alle illustraties over inductielussen gaan over old skool panelen met één junction box. Hoe moet je een paneel met twee junction boxes zien m.b.t. inductielussen? Waar loopt het circuit van de lus, zeg maar?
In mijn andere installatie heb ik zo een poging gedaan, maar ook hier, met ook panelen met twee junction boxes, is het niet zo evident hoe de lus precies loopt:
[Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5nPqvus13SDRqXyFkAzb2UA5.jpg?f=user_large)
Aha, bedankt voor je reactie. Ik denk dat je een iets te eenvoudig beeld hebt van hoe stroom door een half-cell paneel loopt. Dat gaat niet over de centrale bus bar linea recta van junctionbox - naar junction box +
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yeNK5DVwJJVqc78IB0sT15Sa.jpg?f=user_large)
Dus eigenlijk zou je, als je het echt goed wilt doen, je kabels moeten laten meeslingeren onder het paneel
Maar zelfs al zou je het midden van een paneel aanhouden, dan nog zie ik geen mogelijkheid om daar deftig kabel langs te geleiden. Het is nou net de enige plek waar geen mogelijkheid is om iets aan vast te knopen. Doe je dit wel zelf zo? Leg je de kabels dan op de pannen ongeveer waar de bus bar loopt?
De pijlen moeten om-en-om staan. Niet allemaal weg van het midden.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Verrek, ik vond er al iets vreemds aan. Even te snel van het net geplukt...onetime schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 23:19:
@TCMR Jij ziet toch ook de fout in dat plaatje?
De pijlen moeten om-en-om staan. Niet allemaal weg van het midden.
Fix:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/l9KGEWaz8TrOL1A2oldpePv9.jpg?f=user_large)
Nou maar hopen dat het klopt, want blijkbaar niet een echt goede bron gebruikt...
Zojuist gebeld door de installateur, over het hoofd gezien dat de Solis 10K net niet uitkomt met mijn configuratie. Zij bieden nu aan kosteloos aan te passen naar een Solis 12K. Dat is op zich prima natuurlijk maar deze vereist een B20 aardlek wat zou willen zeggen dat ik mijn meterkast die reeds voorbereid is aan moet passen.assje schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 16:12:
Zojuist offerte ontvangen van lokale installateur (C), ik wist dat de prijzen gedaald waren maar niet dat ze zoveel lager waren (exclusief meterkastaanpassing/kabel):
[Afbeelding]
Gaat om 36 panelen O/W op de woning die we op dit moment aan het renoveren zijn. Ik heb reeds voorbereid door dakramen te verplaatsen op maat zodat ze mooi tussen de panelen passen (schoorsteen is ook weg):
[Afbeelding]
Bij het maken van het verbouwingsbudget vorig jaar rekende ik nog met €20k. Ik heb geen heel specifieke wensen/eisen aan omvormer dus ga wellicht voor die goedkoopste optie. Wil alleen even bij de Trina panelen gaan kijken of ze wel "zwart genoeg" zijn
Alternatieve oplossing is aan te passen naar een SMA STP10.0 omvormer voor een meerprijs van €975,-
Als ik de meterkast moet aanpassen kost dat €75 en wat moeite. Onder de streep dus een meerprijs van €900 voor de SMA.
Ik vind het een moeilijke beslissing, nog steeds een hoop extra geld voor die SMA. Is SMA die meerprijs nou echt waard vanuit kwaliteit/levensduur of opbrengst?
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik zou de Solis 12K nemen, of je de meerprijs van de SMA terug gaat verdienen is zeer arbitrair.assje schreef op woensdag 10 april 2024 @ 16:30:
[...]
Zojuist gebeld door de installateur, over het hoofd gezien dat de Solis 10K net niet uitkomt met mijn configuratie. Zij bieden nu aan kosteloos aan te passen naar een Solis 12K. Dat is op zich prima natuurlijk maar deze vereist een B20 aardlek wat zou willen zeggen dat ik mijn meterkast die reeds voorbereid is aan moet passen.
Alternatieve oplossing is aan te passen naar een SMA STP10.0 omvormer voor een meerprijs van €975,-
Als ik de meterkast moet aanpassen kost dat €75 en wat moeite. Onder de streep dus een meerprijs van €900 voor de SMA.
Ik vind het een moeilijke beslissing, nog steeds een hoop extra geld voor die SMA. Is SMA die meerprijs nou echt waard vanuit kwaliteit/levensduur of opbrengst?
Waarom niet?assje schreef op woensdag 10 april 2024 @ 16:30:
[...]
Zojuist gebeld door de installateur, over het hoofd gezien dat de Solis 10K net niet uitkomt met mijn configuratie.
Kun je de solis ook terugregelen bij een te hoge netspanning?
Of bij einde salderen? Of bij verplicht dynamisch?
AUijtdehaag in "Voorkomen dat zonnepanelen terugleveren"
@paulv1973 ook even contacten?
https://www.marktplaats.n...-0-3av40-nieuw-in-de-doos
[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-04-2024 17:25 ]
Mijn vermoeden is dat 36 panelen an-sich wel werkt maar de verdeling van 20 panelen op 1 string en 16 op de andere niet uitkomt.jadjong schreef op woensdag 10 april 2024 @ 16:41:
Waarom niet?
Maar, dat heb ik verder niet nagekeken.
Edit:
Trina Solar maximum power voltage: 44V -> 20x44W=880V
Solis 3P 10kW MPPT voltage range: 160-850V
Als dat een harde grens is wellicht dus het probleem
[ Voor 21% gewijzigd door assje op 10-04-2024 17:24 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Geen idee maar tenzij dat kant en klaar werkt zonder scriptjes of andere complexiteit is dat toch niet iets wat ik ga gebruiken. Ik heb slechte herinneringen aan mijn ervaring met een Raspberry Pi en zaken die hier op Tweakers als eenvoudig gezien worden.AUijtdehaag schreef op woensdag 10 april 2024 @ 17:11:
@assje
Kun je de solis ook terugregelen bij een te hoge netspanning?
Of bij einde salderen?
AUijtdehaag in "Voorkomen dat zonnepanelen terugleveren"
[ Voor 12% gewijzigd door assje op 10-04-2024 17:16 ]
Raspberry pi heb ik ook hele slechte ervaringen mee.assje schreef op woensdag 10 april 2024 @ 17:15:
[...]
Geen idee maar tenzij dat kant en klaar werkt zonder scriptjes of andere complexiteit is dat toch niet iets wat ik ga gebruiken. Ik heb slechte herinneringen aan mijn ervaring met een Raspberry Pi en zaken die hier op Tweakers als eenvoudig gezien worden.
Maar sinds ik ben overgestapt op odroid c4 en n2+ jaren terug, hou ik ineens tijd over
Volt to watt response kan je ook instellen in de SMA als je problemen hebt met netcongestie.
Maar ik hou zelf ook graag de controle via modbus tcp
Opstartspanning:TwingyTwingy schreef op woensdag 10 april 2024 @ 16:35:
Ik zou de Solis 12K nemen, of je de meerprijs van de SMA terug gaat verdienen is zeer arbitrair.
Solis 12k 180V
SMA 10: 150V
Nog een klein voordeel voor de SMA in de condities waar opbrengst er toe doet wellicht? Kan verder ook moeilijk inschatten wat de meerwaarde van het schaduwmanagement van SMA is.
MPPT specs zijn voor 10&12 hetzelfde wat spanning betreft. Alleen stroom is hoger bij de 12 voor wanneer je bijvoorbeeld twee strings tegelijk wilt aansluiten.assje schreef op woensdag 10 april 2024 @ 17:14:
[...]
Mijn vermoeden is dat 36 panelen an-sich wel werkt maar de verdeling van 20 panelen op 1 string en 16 op de andere niet uitkomt.
Maar, dat heb ik verder niet nagekeken.
Edit:
Trina Solar maximum power voltage: 44V -> 20x44W=880V
Solis 3P 10kW MPPT voltage range: 160-850V
Als dat een harde grens is wellicht dus het probleem
Dat is het verschil tussen drie en vier werkende panelen. Als je zoveel schaduw hebt is een enkele string misschien geen goed idee.assje schreef op woensdag 10 april 2024 @ 17:28:
[...]
Opstartspanning:
Solis 12k 180V
SMA 10: 150V
Nog een klein voordeel voor de SMA in de condities waar opbrengst er toe doet wellicht? Kan verder ook moeilijk inschatten wat de meerwaarde van het schaduwmanagement van SMA is.
Ik denk nauwelijks schaduw te hebben, hoogstens in winter of voorjaar/najaar op bepaalde tijdstippen van een boom die een meter of 15 weg staat.jadjong schreef op woensdag 10 april 2024 @ 17:36:
Dat is het verschil tussen drie en vier werkende panelen. Als je zoveel schaduw hebt is een enkele string misschien geen goed idee.
Maar, een 15% lagere opstartspanning betekent toch gewoon dat hij iets eerder start/langer levert bij weinig licht?
[ Voor 12% gewijzigd door assje op 10-04-2024 17:40 ]
Nee, zodra de zon schijnt komt er 880V uit die panelen, de stroom varieertassje schreef op woensdag 10 april 2024 @ 17:38:
[...]
Maar, een 15% lagere opstartspanning betekent toch gewoon dat hij iets eerder/langer oplevert bij weinig licht?
Welke omvormer is het precies? Solis maakt meerdere 10/12kW varianten.
[ Voor 10% gewijzigd door jadjong op 10-04-2024 17:40 ]
Dan is mij nog niet duidelijk waarom de (20+16)x440Wp niet kan op de Solis 10K, misschien dat eerst nog maar eens navragen.jadjong schreef op woensdag 10 april 2024 @ 17:36:
MPPT specs zijn voor 10&12 hetzelfde wat spanning betreft. Alleen stroom is hoger bij de 12 voor wanneer je bijvoorbeeld twee strings tegelijk wilt aansluiten.
Heb de trinas 440 N Vertex+ hier even ingevuld, zodat je een beeld hebt van de stromen en opwek:
:strip_exif()/f/image/k768CqNUgFAxahZtc1sCZUFB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Z2AQibvAZiAeUIu7ufFWUcN5.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit:
Die huyndai 440 zien er ook wel leuk uit, maar die vind ik niet in sunnydesignweb
[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-04-2024 18:11 ]
Maar SEMs portal EN lokaal uitgelezen geeft 15 nog wat aan…
Iemand een idee hoe dat kan?
/edit
Laat maar ding is van de wifi gevallen sinds 15.30… Dat is al de 2e keer deze week. En vroeger had ik nergens last van.
Misschien maar eens opnieuw de verbinding instellen ofzo…
Het maakt voor de maand rapportage overigens niet uit want wat hij nu niet logged/upload komt er morgen bij eerste opstart meteen bij. Wel op de verkeerde dag, ik had afgelopen maandag bij opstart meteen 8kwh opwek omdat de omvormer op zondagmiddag van de wifi was gevallen.
[ Voor 66% gewijzigd door FreakNL op 10-04-2024 19:26 ]
En wat is het probleem van een B20 alamat? De stroom gaat de andere kant op dan de stroom van je verbruikers, dus met selectiviteit heb je geen probleem. Ik denk trouwens dat je met een oost-west opstelling aan die 20 ampere nooit komt. Je haalt waarschijnlijk nooit de 16A want veel zon is hoge stroom én hoge netspanning.assje schreef op woensdag 10 april 2024 @ 16:30:
[...]
Zojuist gebeld door de installateur, over het hoofd gezien dat de Solis 10K net niet uitkomt met mijn configuratie. Zij bieden nu aan kosteloos aan te passen naar een Solis 12K. Dat is op zich prima natuurlijk maar deze vereist een B20 aardlek wat zou willen zeggen dat ik mijn meterkast die reeds voorbereid is aan moet passen.
Dat er al een B16 in m'n meterkast zit, moet dus andere kopen (€70) en moeite doen. Dat maakt de relatieve meerprijs van de SMA iets kleiner.FransvWoerkom schreef op woensdag 10 april 2024 @ 19:53:
En wat is het probleem van een B20 alamat?
Hier komen ze nog terug voor de inductie lussen.Martin7182 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 13:25:
Leuk project! Alleen jammer van die inductie lussen. Maar goed, het gaat maar om een klein oppervlak.
Voor de 6e keer dat ze terugkomen, of ze vergeten er naar te kijken, of er komt een derde partij die het niet kan controleren omdat er een laagje water op het plat dak staat en hij toch maar alleen is en geen panelen omhoog kan halen om te kijken...
Dat ze nog winst maken is mij een raadsel

Ik heb het aangeboden paneel gepakt (TSM-440NEG9RC.27 (Vertex S+) (05/2023)) en dakhoek (30 graden) en positie ingevoerd en krijg dan het volgende:AUijtdehaag schreef op woensdag 10 april 2024 @ 17:47:
@assje
Heb de trinas 440 N Vertex+ hier even ingevuld, zodat je een beeld hebt van de stromen en opwek:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Edit:
Die huyndai 440 zien er ook wel leuk uit, maar die vind ik niet in sunnydesignweb
:strip_exif()/f/image/y7yUu0q3MN7mDT67MR1hcGVS.jpg?f=fotoalbum_large)
The maximum PV voltage is too high for the selected inverter. The resulting system design must not exceed the inverter maximum DC voltage rating.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tPtRPnKNd7jwJCdbu1d9trfZ.jpg?f=user_large)
20x44V=880V en maximum omvormer 1000V? Doe ik iets verkeerd?
[ Voor 7% gewijzigd door assje op 11-04-2024 11:17 ]
Het gaat om het maximum-voltage (zie melding) dus 20 x 52,2 = 1044 Vassje schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:51:
[...]
Ik heb het aangeboden paneel gepakt (TSM-440NEG9RC.27 (Vertex S+) (05/2023)) en dakhoek (30 graden) en positie ingevoerd en krijg dan het volgende:
[Afbeelding]
[...]
[Afbeelding]
eigenlijk heb je die tools niet echt nodig, de berekening is simpel.assje schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:51:
[...]
Ik heb het aangeboden paneel gepakt (TSM-440NEG9RC.27 (Vertex S+) (05/2023)) en dakhoek (30 graden) en positie ingevoerd en krijg dan het volgende:
[Afbeelding]
[...]
[Afbeelding]
(maar ik begrijp heel goed dat je ze gebruikt, maakt het wat simpeler even te berekenen.)
eerst de temperatuur coëfficiënt: die is bij 25 graden cell temperatuur (dus in het paneel en daar kan de temperatuur -15 tot +100 graden worden.).
de lager de temp de hoger de V. de hoger de temp de lager de V. (dit is voor Voc en voor Vmpp)
simpel gesteld: doe gewoon 10%+ en 10%- op de V en je zit eigenlijk voor 99,9% goed.
voor een omvormer van 1000V is het dan -10% = 900Voc de max.
in de ochtend is de omvormer nog niet gestart, en dan heb je geen Vmpp maar Voc op de mpp.
dan word er een check gedaan of die boven de 1000V is of niet, is hij lager dan denkt de omvormer het is veilig en start de omvormer.
dan neem je de Voc van de panelen.
(in jouw data sheet heet Voc Ocv, Voltage open connectie of Open-Connectie Voltage, het beeste moet een naampje hebben)
1000V - 10% temperatuur / 52.2Voc = 17 panelen meer panelen en de omvormer zal niet elke dag starten als de panelen kouder zijn.
(omvormer gaat niet kapot van te veel Voc, maar wel van te veel Vmpp, het word alleen lastig schatten hoeveel Vmpp hij dus kapot gaat en dat zal vast rond de 1000Voc zijn. want dat zegt de fabrikant en die kent zijn apparatuur het best.)
de tools geven ook nog aan dat er een max Ampp is en een kortsluit max A en daar ook een error.
die kun je negeren in bepaalde omstandigheden, dus om heen te werken als je echt zou willen.
(geeft vaak wel vreemde aftopping in sommige gevallen en dat is niet voor iedereen even leuk.
dus pas daar wel mee op.)
edit: voor als je de grenzen op zoekt.
ik heb dit nog nooit gedaan met 1000V omvormers (meestal 3 fase omvormers) wel met 1 fase omvormers.
omvormer met max 500V, sluit je daar 510Voc op aan, omvormer start nog steeds.
sluit je 520Voc aan, omvormer start niet meer.
sluit je 540Voc aan, omvormer start niet, en als door b.v. schaduw de omvormer in de ochtend niet start en in de middag wel start omdat de cellen warmer zijn, dan krijgt hij teveel Vmpp en gaat gewoon kapot.
nu is het geen ramp als de omvormer niet start met 520Voc, dat gebeurd alleen in de winter als de panelen koud zijn. winter opbrengst verliezen ach geen ramp.
dus er zijn wel wat dingen mogenlijk, maar doe dit niet met duur nieuw spul, het is het niet waard.
[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 11-04-2024 12:58 ]
Bedankt voor de reactie en info.migjes schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:46:
eigenlijk heb je die tools niet echt nodig, de berekening is simpel.![]()
(maar ik begrijp heel goed dat je ze gebruikt, maakt het wat simpeler even te berekenen.)
Op zich duidelijk dat de Solis 10K dus inderdaad niet voldoet, echter begrijp ik de aangeboden alternatieven niet:
SMA 10.0
Solis 12k: Heeft hetzelfde spanningsbereik dus hetzelfde probleem als die 10K (?)The short-circuit current of the PV array is too high for the selected inverter. Operation with this combination is only permitted when suitable measures are taken for current limitation (e.g. DC fuses).
uit mijn hoofd hebben al die omvormers een grens van 1000V, dus ja voldoen allemaal niet.assje schreef op donderdag 11 april 2024 @ 13:02:
[...]
Bedankt voor de reactie en info.
Op zich duidelijk dat de Solis 10K dus inderdaad niet voldoet, echter begrijp ik de aangeboden alternatieven niet:
SMA 10.0
[...]
Solis 12k: Heeft hetzelfde spanningsbereik dus hetzelfde probleem als die 10K (?)
er zijn omvormers voor 1200 en 1500V, maar die zijn nog steeds niet populair bij het grote publiek.
(en dat snap je als je de prijs ziet, lol).
oplossing kan zijn, gebruik een iets minder pittig panelentje.
44Vmpp is best hoog er zijn panelen van +/-32Vmpp/+/-40Voc met de zelfde Wp.
(Vmpp x Ampp = Wp, dus een hogere Ampp en de Vmpp daalt.)
of maak 2 stringen parallel.
(dan verdubbel je de Ampp en halveerje de Vmpp/Voc, dat kan wel maar is niet altijd tof om te doen.)
het kan gewoon zijn dat jij de verkeerde panelen per ongeluk hebt gepakt in de berekening, of dat de installateur heeft liggen slapen.
(en ja dit kan gewoon gebeuren, klein foutje is gewoon sneller gemaakt als mensen denken. no prob overkomt de besten.
en ja dit even los.assje schreef op donderdag 11 april 2024 @ 13:02:
[...]
Bedankt voor de reactie en info.
SMA 10.0
[...]
Solis 12k: Heeft hetzelfde spanningsbereik dus hetzelfde probleem als die 10K (?)
er is nog een klein dingentje met zonnepanelen.
een paneel word eerst gemaakt, dan pas word hij getest.
daar komt b.v. 502Wp uit, en dan word hij verkocht als een 500Wp paneel.
maar dat kan zijn (ik schrijf overdreven verschil is vaak kleiner.)
45,6Vmpp x 11Ampp = 502Wp
of
50,2Vmpp x 10Ampp = 502Wp
dus je weet pas echt je Vmpp/Voc als je de panelen al gekocht hebt en de flashdata hebt opgevraagd.
dus je hebt ook nog een stukje onzekerheid marge hier op.
(ik ben hier gewend dat niemand de flashdata opvraagt, dat is eigenlijk ook helemaal niet nodig.
verschillen zijn vaak maar enkele V, dus het boeit eigenlijk niet.)
Je weet dat je je eigen paneel kan toevoegen als je de specs weet/invult? Volgens mij komt zo die database tot stand ("crowdsourced" dus), er staan volgens mij ook veel dubbele entries in. Best link, want als iemand verkeerde specs invult, klopt er niets meer van je berekeningen. Maar ze gaan bij SMA echt niet alle panelen die er op de markt komen zitten inkloppen, lijkt me.[b]AUijtdehaag schreef op woensdag 10 april 2024 @ 17:47:
/f/image/ULb0Jin5PmvkG4XncRHLKT5E.png?f=fotoalbum_large)
Echter als ik in de handleiding kijk, dan wordt een 32A zekering aanbevolen. Ook zie ik bij de niet hybride omvormers van GoodWE dat er vaak een C32 wordt aanbevolen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/JFrcRyYPMAlvfAbIR1VMSKXV.png?f=user_large)
Zijn er hier mensen met een >8K omvormer van GoodWE en hoe hebben jullie deze afgezekerd? Ik had in eerste instantie bedacht om deze met een B20 30ma aardlekautomaat af te zekeren, maar ik kan alleen met een C karakteristiek vinden van Eaton. Dus wellicht toch maar voor een aardlekautomaat 3P+N C20/C25 gaan of helemaal niet selectief t.o.v. hoofdzekering va 3x25A en gaan voor C32 zoals GoodWE voorschrijft?
Dankje voor je antwoord, ik heb inmiddels 2 meter 6mm verleng kabel binnen, morgen ga ik het kastje vervangen.AUijtdehaag schreef op zondag 7 april 2024 @ 17:59:
@Rev!
Lijkt me geen probleem.
Op het dak doe je hetzelfde.
Mag je die DC kabels oprollen of creëer je dan een bepaald veld?
Ik zou ze opvouwen of plus en min samen oprollen. Door de plus- en minkabels apart op te rollen creëer je spoelen die vatbaar zijn voor inductie (blikseminslag).Rev! schreef op donderdag 11 april 2024 @ 18:06:
[...]
Dankje voor je antwoord, ik heb inmiddels 2 meter 6mm verleng kabel binnen, morgen ga ik het kastje vervangen.
Mag je die DC kabels oprollen of creëer je dan een bepaald veld?
(dan beperk je de uit het net af te nemen stroom), dan zou je met 16,5A toe moeten kunnen.
Dan zou ik een gewone B20 (100mA? 300mA?) alamat nemen. (wat heeft die omvormer nodig?)
Of een B20 automaat met een losse aardlek. Kost je wel 8 units.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
ehhhh..HOI
Ik kan me nog herinneren dat ik in de jaren 70 met m'n Philips bouwdoos een magneet maakte door een 4,5V batterij aan te sluiten op een 100 tal windingen om een spijker. Dus nee, liever niet een rolletje maken aangezien je echt wel een magnetisch veld opwekt. Leg de kabel dan liever heen en weer langs elkaar. Of maak ze op lengte.
Maar waarom is de spijker magnetisch geworden? Da's vanwege het magnetische veld dat door de spoel is opgewekt. Dat veld zal er ook zijn zonder die spijker. Het voorbeeld was dan ook om aan te geven dat er wel degelijk iets gebeurt als je één DC kabel in een rolletje neerlegt.AUijtdehaag schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 07:14:
@HuismAndré
De spijker is dan de magneet geworden.
Maar hij heeft het niet over een spijker gehad.
[ Voor 12% gewijzigd door HuismAndré op 12-04-2024 08:57 ]
15 jaar geleden heb ik panelen van ongeveer 200Wp gelegd, nu 420Wp (ander huis) en dacht dat het wel de top zou zijn. Niet dus. Wel zonde van al die oude panelen. Misschien kunnen ze die in een weiland leggen ipv nieuwe.krizzziz schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 06:25:
Zag deze Prismax panelen van Tenka (https://www.tenkasolar.com/prismax-technology/) die in maart hun wereldintroductie hebben gehad. Ze claimen 30% langere operatietijd dan andere panelen. Iemand hier een idee over?
10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS
Dat is ook zinloos. De restwaarde van die oude panelen is waarschijnlijk kleiner dan de kost om ze te verhuizen.peter123 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:16:
[...]
15 jaar geleden heb ik panelen van ongeveer 200Wp gelegd, nu 420Wp (ander huis) en dacht dat het wel de top zou zijn. Niet dus. Wel zonde van al die oude panelen. Misschien kunnen ze die in een weiland leggen ipv nieuwe.
Leg dan die weilanden vol met nieuwe panelen.
Vanuit financieel oogpunt heb je gelijk, maar ik dacht aan het milieu en een project met ww'ers of studenten die moeten afstuderen.Tommie12 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:19:
[...]
Dat is ook zinloos. De restwaarde van die oude panelen is waarschijnlijk kleiner dan de kost om ze te verhuizen.
Leg dan die weilanden vol met nieuwe panelen.
10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS
Dat is sowieso te kleinschalig.peter123 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:26:
[...]
Vanuit financieel oogpunt heb je gelijk, maar ik dacht aan het milieu en een project met ww'ers of studenten die moeten afstuderen.
Weilanden zijn ook niet gratis of onbeperkt beschikbaar.
Gewoon bij vervanging of nieuwe installaties deze panelen gebruiken lijkt me dan nuttiger dan nog werkende panelen weg te gaan gooien.
op ander dakje leggen of tegen een muur zettenTommie12 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:33:
[...]
Dat is sowieso te kleinschalig.
Weilanden zijn ook niet gratis of onbeperkt beschikbaar.
Gewoon bij vervanging of nieuwe installaties deze panelen gebruiken lijkt me dan nuttiger dan nog werkende panelen weg te gaan gooien.
Dit topic is gesloten.
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic

Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren