Acties:
  • +23 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h_Li5gkvWcMT-ssxiVUg19VXahk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Syzq04jUPZslANoNtd7kmfrD.jpg?f=user_large

Het grote SMA topic

Waarom dit topic?
Er zijn Solaredge en Enphase topics. Dus een SMA topic kon natuurlijk niet achterwege blijven.

Dit topic biedt de mogelijkheid om je kennis te vergroten, een vraag te stellen, of je probleem te beschrijven voor gerichtere hulp van andere gebruikers.

SMA algemeen
SMA is een duits bedrijf, gevestigd in Niestetal (vlakbij Kassel) welke in 1981 opgericht is.
Meer info vindt je op deze wiki pagina

SMA Portfolio
SMA levert stringomvormers 1 en 3-fase, maar tevens ook hybride batterij stringomvormers en EV batterijladers
Een overzicht vind je hier

Onlangs is de 3-fase hybride SMA tripower Smart Energy gelanceerd, en zeer binnenkort zal er ook meer info beschikbaar komen over de nieuwe 1-fase hybride SMA Smart Energy omvormers.
Eventueel icm met de SMA home storage battery.

SMA Shadefix
SMA omvormers staan erom bekend om zonder toevoegingen van optimizers of micro omvormers, goed om te gaan met schaduw.
Dit noemt men Shadefix. Hierdoor zal niet de hele string naar beneden gehaald worden bij wat schaduw en zal de omvormer hier handig op inspelen in combinatie met de bypassdiodes die al standaard in ieder paneel zitten.

Uit ervaringen blijkt dit prima te werken met hardere schaduwen van pijpjes, dakkapellen en schoorstenen, maar in mindere mate met de verstrooide schaduw van bomen.
Een video over shadefix vindt je hier. en hier.

Iedere mppt ingang heeft een eigen shadefix algoritme, dus bij 2 (of bij sommige wel 3) onafhankelijke ingangen, is de schade ook beperkt.
Let bij het ontwerp wel op, dat er voldoende stringspanning aanwezig is, zodat shadefix de Vmpp kan verlagen voor een optimale werking.

Sunnyportal
SMA heeft ook een eigen clouddienst voor online uitlezing. Deze is vaak wat traag in bijwerken van de opgewekte data..

Aanmelden via het nieuwere ennexos: https://ennexos.sunnyportal.com/register
of oudere sunnyportal: https://www.sunnyportal.com/register

Sunnydesignweb
SMA heeft een online tool, welke gebruikt kan worden om je eigen systeem samen te stellen en te controleren.
Deze tool wordt ook vaak op tweakers gebruikt voor andere merk stringomvormers, welke vaak vergelijkbare specs hebben qua DC spanningen en vermogens. Uiteraard laat de tool enkel de SMA omvormers zien.

Je hoeft je niet te registreren om het uit te proberen
Kies rode knopje "nieuw project" en kies daarbij voor "pv-installatie".
Vul de lokatie in en overnemen, daarna rechtsonder het blauw knopje "naar de configuratie van de PV-installatie".
Kies "handmatige planning" , klik op Fabrikant/pvpaneel en vul je paneel in.
Daarna aantal panelen, orientatie en eventueel een 2e string via "pv-generator" toevoegen
Via "configuratievoorstellen" rolt er dan een of meerdere omvormer(s) uit, welke je ook naderhand kan aanpassen of verwijderen.

Let op bij het invullen van de azimuth (richting van de panelen, Zuid = 0° ):
De azimut geeft aan hoeveel graden de paneeloppervlakken afwijken van de exacte oriëntatie op het zuiden. De azimut is vereist voor de precieze berekening van de PV-opwekkingsprognoses en kan bijv. met behulp van de analyse van Sunny Design worden bepaald.

Voer in het tekstveld in hoeveel graden de paneeloppervlakken afwijken van de exacte oriëntatie op het zuiden. Voer bij een afwijking naar het oosten een negatieve waarde (bijv. - 20), bij een afwijking naar het westen een positieve waarde (bijv. 20) in.

Ook is het mogelijk een polystring te configureren, dwz 2 parallele strings met eenzelfde hoeveelheid panelen op 1 ingang aangesloten.
Let daarbij op dat de omvormer voldoende aansluitingen daarvoor heeft op die mppt ingang en kijk in de datasheet van de omvormer of deze de dubbele hoeveelheid stroom aan kan. (is ook afhankelijk van azimut van de 2 strings, oost en west zal nooit tegelijk pieken)
Meer info vind je hier

Loggen van de PV opbrengst
Uiteraard heeft SMA ook een eigen app.
De SMA energy app en de SMA 360 app.
Die laatste is meer bedoeld voor installateurs om nieuwe installaties aan te melden.

Verder is het systeem verbonden via internet en na aanmelding met het monitoring platform van SMA waar je een enorme schat aan informatie kan bekijken over de werking van je systeem. Het komt wel eens voor dat er tijdelijk geen informatie in de app of sunnyportal te zien is. Geen stress, de omvormer onthoudt de data. Een snelle check bij je omvormer of er nog wel productie is kan natuurlijk geen kwaad.

Uiteraard hoeft de SMA niet aan internet te hangen om te kunnen loggen.
SMA biedt standaard een eigen webinterface aan via de omvormer (http://sma<serienummer>.local of even opzoeken welke IP adres deze gekregen heeft na aansluiten via ethernet of wifi.
Dagelijkse history in de omvormer wordt echter maar een aantal maanden bewaard.

Een andere manier van loggen is via eigen software, zoals home asisstant, node-red.
Via de SMA integratie van home assistant, of een flow in node-red via webconnect en/of modbus tcp/ip direkt uit de omvormer. Hier vind je de node-red flows. En hier de yaml voor home assistant.
Een (duitse) node-red flow, voor hybride SMA en Home manager 2.0 uit te lezen vind je hier.

Soms zijn deze nog handig met o.a. wat oudere omvormers via bluetooth en voor de SBFspot integratie in domoticz.
SBFspot (logt ook naar pvoutput.org)
Felix solar PV log

help! Mijn omvormer valt uit als de zon lekker schijnt!
Hier staan wat tips van SMA zelf.
Ook is het mogelijk om "volt to var response" in te stellen. Zodra spanning op de omvormer teveel stijgt -> verminder het geleverde vermogen. Een voorbeeld video vind je hier
Hier is dan wel een grid guard code en inlog toegang als installateur benodigd.

De energieprijs is negatief
Voor mensen met een dynamisch kontrakt en negatieve energie prijzen:
AUijtdehaag in "Voorkomen dat zonnepanelen terugleveren"
Hier vind je ook de yaml met slider voor in homeassistant.
En deze: sun62 in "Het grote SMA topic"

Overige tips
Wifi ledje uitschakelen op de omvormer:
Capt Waffles in "Het grote SMA topic"
Downloadcenter SMA
Op zoek naar een 3-fase voedingstekker van een STP of Sunclix stekkers?
Aanzetten modbus tcp via ennexOS als gebruiker.
Photovoltaik forum (duits)
Nieuw geinstalleerde omvormer wil niet starten (rode en groen signaalled knippert):
AUijtdehaag in "Wie kan me helpen met een SMA Sunny Boy 3000 omvormer?"

Maar ik mis nog iets in dit topic!
Dat kan! Stuur een DM, of doe een mention in dit topic!
@AUijtdehaag
Medeauteurs zijn ook welkom uiteraard. Stuur even een DM.

Limit slider 0-100%
Aanvulling op de LIMIT SLIDER van de post hieronder (ik kan de post niet meer aanpassen)
Jojan265 in "Het grote SMA topic"

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-09-2024 18:48 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Limit slider 0-100%
Omdat er vaker vragen komen via DM over het instellen van terug geleverd vermogen te beperken met een dynamisch kontrakt of zonnepaneel boete, hier een uitleg over de instellingen.

Eventueel via home assistant modbus.yaml kan je het vermogen aanpassen:
https://github.com/fonske..._yaml/modbus_tcp_sma.yaml

Je dient in de omvormer "externe voorsinstelling" te kiezen en dan kan je regelen
Uiteraard moet modbus tcp/ip ook aangezet worden
(als installateur inloggen in de omvormer zelf of als gebruiker via EnnexOS, zie overige tips)

inloggen als installateur
Installatie- en apparaatbesturing
Configur.werk.vermogen
Bedr.mod. voorinstel. act. vermogen
externe voorinstelling

Via de installatiewizard kan je ook deze instelling doen meen ik me te herinneren.

Wil je hem volledig ontkoppeld van het grid en output op 0 watt, kjik dan hier.

Edit: ik kwam erachter als je een Home Manager 2.0 hebt, de modbus uitlezing wel werkt, maar de powerslider 0-100% individueel niet.
Schijjnbaar kan je de omvormer(s) regelen met de HM2.0. Ik heb dit nog niet werkend gekregen via modbus (device 1 voor de HM).

Edit2: De terugkoppeling op 41255 geeft een rare waarde? Kijk dan eens naar welke landsnorm staat ingesteld:
Netbewaking
Landnorm
[NL] NEN-EN50438:2013, werkt hier prima mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GitHdv4LnqEiKWTWfb63qaV0BsI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U02ki7HMKqXyvT1rcCmX2oem.jpg?f=fotoalbum_tile

Hier is nog een andere methode die tweaker sun62 gebruikt via node-red:
sun62 in "Het grote SMA topic"

Dynamische tarieven
Om de SMA naar 0 te regelen wanneer de dynamische stroomprijs negatief gaat dmv de limitslider(s), heb ik hier een home assistant automation yaml staan.

Feed in beperken
De teruglevering kun je ook beperken met de modbus limit sliders. Dit aan de hand van de gegevens van de P1 slimme meter
Hier vind je een Home Assistant automation voor 1 SMA inverter

[ Voor 197% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-06-2024 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Vorige woning een sunnyboy met 6 365Wp Longi black panelen gehad. Laten installeren toen en even afgekeken hoe men dat deed.

Afgelopen maand in de nieuwe woning een tripower 8.0 smart energy met 31 jinko 430Wp panelen (17 op noord, 14 op zuid) geplaatst. Nog geen batterij, misschien in de toekomst.
Omvormer verbinden was een eitje, echter kan het spul nog niet bij want de 30mA aardlek klapt eruit zodra de omvormer op het net komt. SMA adviseert dan ook minimaal een 100mA. Bij mij wordt het dus een 300mA en deze installeer ik volgende week.
Ik heb tevens een Home manager 2.0 geinstalleerd maar die geeft momenteel wat verbindingsproblemen (2de hands van iemand overgenomen) dus dat werkt nog niet helemaal zoals gehoopt. (IGMPv3 required en dat heeft de KPN box 12 niet....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@MzKzM73
Heb je de RCD aanpassing op 30 mA gezet?
https://www.sma-benelux.c...-kan-worden-geinstalleerd

Heb onlangs ook een home manager geinstalleerd.
Vereiste is dat je een lege sunnyportal (nog geen omvormer of eerst verwijderen) hebt en deze als eerste aangemeld wordt.
Daarna herkende hij mijn 3 omvormers ook automagisch bij aanmelding sunnyportal.
Edit: de omvormer verwijderd had je al gedaan lees ik nu in je andere post.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SLPJBbg4fl1XBQAGSHSRmhrK1Jc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/822oYCpRjiFFf0Nmyipbma0e.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 66% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-07-2023 17:22 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:15

_Arthur

blub

2x SMA in da house.

SMA TriPower 4.0, MPTT-1: Zuid 165°, 10x360Wp Canadian Solar
SMA TriPower 5.0, MPPT-1: Oost 75°, 12x360Wp Canadian Solar
SMA TriPower 5.0, MPPT-2: West 255°, 12x360Wp Canadian Solar
Totaal: 12240 Wp, alles op een 42° dakhelling

2x 30mA Aardleks, nog geen problemen mee (gehad). RCD adjustment staat op uit.
Beide SMA's hangen direct aan het LAN. Niet via WiFi.

Logging: alles direct Home Assistant met de SMA Solar integration, met uitgebreide Dashboarding in Grafana.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJK81kAePvphiSuaSul_tQy00rM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BOOHgr0hEP3uy2ke5Zf6Hfve.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Heb een SMA Tripower X 20kW met 40*400 West en 20*400 Oost. Totaal 24000 Wp.

Hoogste opbrengst op een dag was zo’n 165kWh. Totale opbrengst per jaar zou richting 20MWh moeten gaan. (Heb 2 ev’s, warmtepompen, etc)

Op 3x25A met 300mA aardlek, 5x6mm2 en Home Manager 2.0 en SMA laadpaal.

Werkt helemaal prima! Lees hem in HA uit via modbus.

Kan ook dynamisch terugleveren (begrenzen op 17kW maar met 3kW eigen gebruik toch volle 20kW opwekken) en laden via de laadpaal. (Vermogen schaalt aan de hand van de hoeveelheid zon)

Kleine verbeterpunten:
- Via app de live opbrengst inzien duurt lang voordat hij geladen is en live toont.
- Omvormer is best stil voor zo’n grote, maar er zitten 2 kleine 80mm fans is terwijl er echt super veel ruimte in de behuizing is, stillere 140mm had makkelijk gekunt.
- Betere HA integratie (SMA integratie werkt niet met deze omvormer) en betere modbus documentatie. Is wel wat maar klopt niet helemaal.
- Laadpaal schakelen tussen normaal en dynamisch moet via fysieke knop, liever via app.

Loopt ook goed bij een spanning die af en toe 255 aantikt.

Hangt nog geen jaar. Wil het over paar jaar uitbreiden met een accu systeem., misschien leg ik er dan op oost nog wat bij en vervang de omvormer door een SMA Tripower X Smart Energy, mits die er in hoger dan 10kW is tegen die tijd. Deze heeft een batterij omvormer ingebouwd.

[ Voor 77% gewijzigd door Navi op 23-07-2023 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06:29
(jarig!)
Hier een SunnyBoy 2.5 met 9 panelen op Oost.
Geen grote speler dus maar het helpt wel, zomerse dagen houd ik wat over, maar niet genoeg om de rest van het jaar te overbruggen, maar alle beetjes helpen.

Enige issue wat ik ervaar is dat mijn KPN tv box issues heeft als ik de omvormer op het netwerk aangesloten heb in combinatie met de Experiabox 12.
Icmp v3 is de oorzaak, helaas nog geen oplossing voor gevonden...
Dus geen logging in de portal maar ik heb nog wel een kWh meter aan de HomeWizard zitten dus zo kan ik ook zien wat er gebeurd..

Bla Bla Bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Navi schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 19:58:
- Via app de live opbrengst inzien duurt lang voordat hij geladen is en live toont.
Alternatief is de HA app gebruiken.
- Betere HA integratie en modbus documentatie.
Wat wil je beter hebben? Anders gebruik de SMA Solar integration in HA ipv modbus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ieXj557mvogCKpEhJwonFgLU51o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w8ifHNzruIhC51bF4vdSpbpt.png?f=fotoalbum_large
(Heb even andere integraties uitgegumd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Net nog even aangevuld, die integratie werkt dus niet met dit type omvormer, krijg hem niet gekoppeld. (Is ook meer een kleinzakelijke omvormer)

[ Voor 31% gewijzigd door Navi op 22-07-2023 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Navi schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 20:08:
Net nog even aangevuld, die integratie werkt dus niet met dit type omvormer, krijg hem niet gekoppeld. (Is ook meer een kleinzakelijke omvormer)
Ik zie het. De TriPower X-en zijn (nog) niet door de SMA Solar integration ondersteund. Ik weet niet hoe handig je bent, maar je zou eventueel mee kunnen helpen hier mee, zie o.a. dit draadje: https://github.com/kellerza/pysma/issues/119

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:36

timovd

Voorsprong door techniek

Net even gekeken, maar de enige parameter die ik onder dat label kan vinden is Opgegeven werkelijk vermogen WMaxOutRtg en die is niet te wijzigen.
Ik heb een SMA Tripower 6.0 3AV40 achter een (B16) 30mA alamat hangen.

[ Voor 3% gewijzigd door timovd op 22-07-2023 20:22 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

timovd schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 20:22:
Net even gekeken, maar de enige parameter die ik onder dat label kan vinden is Opgegeven werkelijk vermogen WMaxOutRtg en die is niet te wijzigen.
Ik heb een SMA Tripower 6.0 3AV40 achter een (B16) 30mA alamat hangen.
Wel als Installer aangemeld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_U3MRHdy_qGdlkbdf4clP2AmIYo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/x7iX0NalwnVpBjTHi4RgpWmB.png?f=fotoalbum_large
(Dit is via de webinterface met Firefox).

[ Voor 3% gewijzigd door _Arthur op 22-07-2023 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Andere vraag. In de online omgeving van je omvormer (Sunny Portal), kun je de strings definiëren. Azimuth gaat echter maar tot 180°. Waarschijnlijk klopt mijn aanname niet dat 180° pal zuid is een 0° volledig Noord. Wat als je een string hebt die westelijker dan zuid ligt?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

timovd schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 20:26:
Andere vraag. In de online omgeving van je omvormer (Sunny Portal), kun je de strings definiëren. Azimuth gaat echter maar tot 180°. Waarschijnlijk klopt mijn aanname niet dat 180° pal zuid is een 0° volledig Noord. Wat als je een string hebt die westelijker dan zuid ligt?
https://manuals.sma.de/HM-20/nl-NL/7751968779.html

Azimut

De azimut geeft aan hoeveel graden de paneeloppervlakken afwijken van de exacte oriëntatie op het zuiden. De azimut is vereist voor de precieze berekening van de PV-opwekkingsprognoses en kan bijv. met behulp van de analyse van Sunny Design worden bepaald.

Voer in het tekstveld in hoeveel graden de paneeloppervlakken afwijken van de exacte oriëntatie op het zuiden. Voer bij een afwijking naar het oosten een negatieve waarde (bijv. - 20), bij een afwijking naar het westen een positieve waarde (bijv. 20) in.

Activeer het selectievakje Tracking als de paneeloppervlakken automatisch de zon volgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:06
@AUijtdehaag Wellicht in de TS uitleg over de Azimut in Sunny design? Zuid = 0 is wat anders dan de meeste software gebruikt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Dank @_Arthur !
Ik had de SMA al wel aan HA hangen, maar net pas geregistreerd zodat ik ook de app kan gebruiken. Fijn dat de HA-integratie werkt zonder verbonden te zijn met het internet.

Mijn panelen leveren max 13,5A en veel Chinese omvormers lusten 13A, maar de SMA piekt op 12A. Helaas al vaak gezien als de zon door de bewolking komt, maar dan topt mijn omvormer sowieso al af op 6kW aan de AC-zijde. Voor zover ik weet, zakt de spanning bij hoge celtemperauren, maar de stroom blijft toch wel gelijk? Dat zou dan betekenen dat bij een mooie warme dag zonder schaduw de efficiëntie van de panelen vermindert door lagere spanning en dat aan de DC-zijde ook nog wordt afgetopt op stroomsterkte.

[ Voor 0% gewijzigd door timovd op 22-07-2023 21:14 . Reden: Stroomsterkte aangepast, zat er 1A naast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

timovd schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 20:54:
Dank @_Arthur !
Ik had de SMA al wel aan HA hangen, maar net pas geregistreerd zodat ik ook de app kan gebruiken. Fijn dat de HA-integratie werkt zonder verbonden te zijn met het internet.

Mijn panelen leveren max 12,5A en veel Chinese omvormers lusten 12A, maar de SMA piekt op 11A. Helaas al vaak gezien als de zon door de bewolking komt, maar dan topt mijn omvormer sowieso al af op 6kW aan de AC-zijde. Voor zover ik weet, zakt de spanning bij hoge celtemperauren, maar de stroom blijft toch wel gelijk? Dat zou dan betekenen dat bij een mooie warme dag zonder schaduw de efficiëntie van de panelen vermindert door lagere spanning en dat aan de DC-zijde ook nog wordt afgetopt op stroomsterkte.
Laat eens wat grafiekjes zien. Bv van 3 juni of 19 april (dat waren voor mij namelijk zeer mooie dagen met alleen maar zon).

Op 3 juni meet ik namelijk "maar" maximaal 6,77 Ampere per fase. Ik heb 12 op Oost en 12 op West liggen.

Wanneer het "wolkjes" dag is, dan toppen veel omvormers af, echter daar zit niet je verlies.

Ter info: ik heb een 5kW TriPower met 2x12x360 op Oost/West (zie _Arthur in "Het grote SMA topic")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:01

ericplan

5180 Wp PV

Ik mis eigenlijk een linkje naar SBF-spot.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:04
Hier ook 3 SMA’s

1x 2.5 op oost met 3690 wp
1x 2.5 op zuid (garagedak) met 3240 wp
1x 5.0 op west met 5100 wp

Alles loopt via modbus en node red / home assistant.

Erg blij met deze opstelling!

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@ericplan
Wel wat old-scool, maar "vroeger" veel gebruikt inderdaad.

Je kan via node-red ook naar pvoutput eventueel.
Ik zal hem nog toevoegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

_Arthur schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 21:03:
[...]

Laat eens wat grafiekjes zien. Bv van 3 juni of 19 april (dat waren voor mij namelijk zeer mooie dagen met alleen maar zon).

Op 3 juni meet ik namelijk "maar" maximaal 6,77 Ampere per fase. Ik heb 12 op Oost en 12 op West liggen.

Wanneer het "wolkjes" dag is, dan toppen veel omvormers af, echter daar zit niet je verlies.

Ter info: ik heb een 5kW TriPower met 2x12x360 op Oost/West (zie _Arthur in "Het grote SMA topic")
De set heb ik pas sinds juli dit jaar, dus geen grafieken van dit dagen. Ik heb 10x 415 op Noordoost en 11x 415 op Zuidwest.

Op 19 juli piekt de string op Zuidwest steeds op 12A.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9aXNyUL3HJ8n7P5nIZn8KUpE-uE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wMWNt0R4m6BxoDQO8dwyCeRR.png?f=fotoalbum_large

Edit: stroomsterkte aangepast in mijn vorige post. Gaat om de DC-zijde, dus echt de panelen zelf.

[ Voor 4% gewijzigd door timovd op 22-07-2023 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

timovd schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 21:13:
[...]

De set heb ik pas sinds juli dit jaar, dus geen grafieken van dit dagen. Ik heb 10x 415 op Noordoost en 11x 415 op Zuidwest.

Op 19 juli piekt de string op Zuidwest steeds op 12A.

Edit: stroomsterkte aangepast in mijn vorige post. Gaat om de DC-zijde, dus echt de panelen zelf.
Wolkjesdag :) Bij mij niet veel anders met mijn 5kW op de 19e.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K-xxEuB68Rdh-IIZFjCNgC6Nmo8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SV3AQ7DIcCqWFUuKIgCM6zCI.png?f=user_large

Lagen ze er 7 juli al? Want dat is bijna de enige meest recente dag met geen bewolkt weer in juli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:01

ericplan

5180 Wp PV

AUijtdehaag schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 21:07:
@ericplan

Ik zal hem nog toevoegen
Ik heb mijn feed voor ZonPHP via SBF-spot lopen. Het heeft toch wel een paar leuke features.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@_Arthur 7 juli lagen de panelen er wel, maar had ik nog geen monitoring. We wachten nog op een andere mooie dag. Tot nu toe erg tevreden.

De buren snapten niet zo goed waarom ik panelen op Noordoost heb, maar iedereen verwarmt nog op gas hier en mijn ev wil ik ook kunnen compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-05 19:05
_Arthur schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 20:25:
[...]

Wel als Installer aangemeld?

[Afbeelding]
(Dit is via de webinterface met Firefox).
Dit heb ik hier ook maar even aangepast. Hij klapt er af en toe uit. Heeft dit verder nog gevolgen als in waarom zou dit niet standaard aanstaan?

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Nu online
Bedankt voor de tip!
Ik zal eens kijken of dat ook voor de hybride omvormer geld, maar op zich kan die 300mA ook geen kwaad voor de panelen, dan hou ik die 30mA over voor de toekomstige draai- of freesbank. Daar had ik speciaal nog een plekje op de kamrail voor overgehouden.

-EDIT-
Deze instelling zit dus helaas niet op de smart energy versies. Maar met een 300mA RCD werkt het inmiddels wel!
-/EDIT-
MarchelHoek schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 20:05:
Enige issue wat ik ervaar is dat mijn KPN tv box issues heeft als ik de omvormer op het netwerk aangesloten heb in combinatie met de Experiabox 12.
Dus geen logging in de portal maar ik heb nog wel een kWh meter aan de HomeWizard zitten dus zo kan ik ook zien wat er gebeurd..
Ik heb zelf een experiabox V10 via marktplaats gescoord, die schijnt geen problemen met IGMPv3 te hebben. Of dat ook jouw TV ondersteunt durf ik dan weer niet te zeggen.

[ Voor 36% gewijzigd door MzKzM73 op 26-07-2023 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09-05 14:03

Jan2023

KISS

Mooi dit topic

Gelijk een vraag:
Hangt hier een Sunny boy 2.5
Met 9 panelen van 365 Wp glas-glas Solarwatt

Maar met een volle bak zon kom ik niet boven de 2500 watt , daar staat de omvormer ook op ingesteld , met dan een stroom aan de AC kant van plusminus 10 ampere

Zit ik dan aan de top van wat deze omvormer kan leveren ? ook i.v.m. de typeaanduiding van 2.5

de 9 panelen samen zouden 3.285 Wp kunnen leveren lijkt mij.
heb na de installatie wel eens wat zitten lezen bij SMA en dan lees je dat dat is vanwege rendement dat die lager is ingesteld.
Maar blijf dit wat vreemd vinden.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Weet iemand wat de logging op https://ennexos.sunnyportal.com/ voor meetwaarden zijn. Even als voorbeeld zie ik een spanning van 250 Volt en vermogen van 14 kW. Elke 5 minuten zijn er weer nieuwe meetwaarden. Is die 250 Volt een gemiddelde van de voorgaande 5 minuten? Idem met met vermogen, is dat een gemiddelde, maximale, minimale of iets anders?

In deze logging zag ik ooit 255V AC staan, maar dat lijkt me voor een 5 minuten gemiddelde waarde wel erg hoog in Nederland :)

[ Voor 24% gewijzigd door Dre op 23-07-2023 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jan2023
Je kan in de datasheet (PDF) zien wat de maximale opwek aan de AC kant is.
Zie rated power AC, dus meer dan 2500 watt komt er niet uit.
Daarom heet hij ook 2.5 (kW)

Panelen Wp is opgegeven bij een ideale STC situatie, welke zich zelden voordoet.
Met zon-wolk-zon in het voorjaar koelen de panelen telkens af en dan kan je wel eens uitschieters hebben

[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-07-2023 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

AUijtdehaag schreef op zondag 23 juli 2023 @ 11:29:
@Jan2023
Je kan in de datasheet (PDF) zien wat de maximale opwek aan de AC kant is.
Zie rated power AC, dus meer dan 2500 watt komt er niet uit.
Daarom heet hij ook 2.5 (kW)

Panelen Wp is opgegeven bij een ideale STC situatie, welke zich zelden voordoet.
Met zon-wolk-zon in het voorjaar koelen de panelen telkens af en dan kan je wel eens uitschieters hebben
Wat ik dan niet begrijp is dat die geschikt is voor een PV input van 5000 Wp
Dan moeten je panelen haast onder de bomen liggen om met dat opwek vermogen aan de maximale output , 2,5 KW ,van je omvormer te komen.

En als input zou deze omvormer 600 volt DC kunnen hebben.
Dan is er naar mijn idee sprake van een zeer groot verlies in de omzetting als er max 2500 watt bij plusminus 236 V AC wordt uitgeperst.

Maar OK , bedankt voor je reaktie.
Vorig jaar 3500 KW opgewekt dus ons verbruik was ruimschoots gedekt.
Mag niet klagen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Jan2023 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 12:24:
Dan moeten je panelen haast onder de bomen liggen om met dat opwek vermogen aan de maximale output , 2,5 KW ,van je omvormer te komen.
Of als je panelen in een Oost/West opstelling liggen. Als voorbeeld heb ik 8640Wp op een 5kW omvormer, maar die panelen liggen wel in een Oost/West opstelling en wordt de 5kW opwekvermogen maar zelden gehaald.
Dan is er naar mijn idee sprake van een zeer groot verlies in de omzetting als er max 2500 watt bij plusminus 236 V AC wordt uitgeperst.
In jouw situatie had de omvormer best een 3.0 of misschien wel een 3.6kW modelletje mogen zijn. Maar dat is achteraf praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:02

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Jan2023 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 12:24:
[...]

Maar OK , bedankt voor je reaktie.
Vorig jaar 3500 KW opgewekt dus ons verbruik was ruimschoots gedekt.
Mag niet klagen dan.
Jouw vragen zijn niet specifiek voor SMA, ze betreffen in principe alle installaties

- het e.e.a. over de dimensionering van omvormers is ook in het algemene topic
"Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11" te vinden onder
Past mijn omvormer bij mijn panelen? -> Piekverliezen door het nemen van een te kleine omvormer

P.S.: Zie je dan regelmatig grotere aftopping bij jouw opwekcurve??

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 23-07-2023 12:56 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

dunklefaser schreef op zondag 23 juli 2023 @ 12:54:
[...]

Jouw vragen zijn niet specifiek voor SMA, ze betreffen in principe alle installaties

- het e.e.a. over de dimensionering van omvormers is ook in het algemene topic
"Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11" te vinden onder
Past mijn omvormer bij mijn panelen? -> Piekverliezen door het nemen van een te kleine omvormer

P.S.: Zie je dan regelmatig grotere aftopping bij jouw opwekcurve??
Heb even een plaatje van een mooie dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_00rhk-OgTnHKNl8lvaw3XW5OXM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hn2x0IjZWL0Y13Sr9GcHfR6L.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet dat de 9 panelen erg gunstig liggen.
Vroeg in de ochtend al de nodige opwekking en dat loopt door tot zonsondergang.

En ja wellicht had ik mij beter moeten inlezen
Maar ik heb de installatie niet zelf gedaan.
Heb voornamelijk gekeken naar reviews over het bedrijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-05 16:42
Ik had ook een SMA, een SB 4000, in mijn vorige huis. Inmiddels wacht ik al een jaar ofzo op een nieuw 3-fase model, maar er schijnen grote problemen met leveringen te zijn. Ben benieuwd of anderen hier ook in ditzelfde schuitje zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Terpen Tijn schreef op zondag 23 juli 2023 @ 17:38:
Ik had ook een SMA, een SB 4000, in mijn vorige huis. Inmiddels wacht ik al een jaar ofzo op een nieuw 3-fase model, maar er schijnen grote problemen met leveringen te zijn. Ben benieuwd of anderen hier ook in ditzelfde schuitje zitten...
Welk model? ESTG (groothandel) verwacht 9 aug zowel de 4.0 en 5.0 kW TriPowers binnen. De 6.0 pas 29 nov. en de 8.0 vanaf 6 dec weer. De Smart Energy variant is wel op voorraad, maar een stuk duurder.

Eventueel je design aanpassen naar wat er wel is?

[ Voor 10% gewijzigd door _Arthur op 23-07-2023 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Nu online
Hier ook nog een tripower 10.0 in bestelling staan vanaf februari. Levering ergens oktober was het laatste nieuws. Daarom maar voor de 8.0 smart energy gegaan, ook met het oog op een eventuele accu. Dan heb ik in ieder geval nog iets aan dit seizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-05 16:42
_Arthur schreef op zondag 23 juli 2023 @ 18:59:
[...]

Welk model? ESTG (groothandel) verwacht 9 aug zowel de 4.0 en 5.0 kW TriPowers binnen. De 6.0 pas 29 nov. en de 8.0 vanaf 6 dec weer. De Smart Energy variant is wel op voorraad, maar een stuk duurder.

Eventueel je design aanpassen naar wat er wel is?
TriPower 5.0. Laatste wat ik hoorde was eind mei. Augustus zou tenminste iets zijn. Kan ik nog heerlijk van de wintermaanden gaan genieten met m'n nieuwe set. :P

Kan niet zoveel aanpassen, want ik wil het beschikbare dakvlak gewoon volleggen, waarmee ik in deze range kom (14 x ~415Wp).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 09:32

Acties:
  • +1 Henk 'm!
offtopic:
hier stond wat reclame dus verwijderd

[ Voor 77% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-07-2023 04:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-05 11:36
Kreeg vannacht melding dat mijn omvormer volgens SMA geen verbinding meer had. Nu heeft hij gewoon een rechtstreekse kabel en ik kan gewoon op de omvormer inloggen. Volgens de router zie ik ook geen gekke dingen. De app van SMA laat geen actuele data zien (maar dat is al wel wat langer, app doet het niet best) andere mensen daar ook last van. Alles lijkt gewoon prima, alleen de app niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gisteren bij familie die is overgestapt van glasvezel naar ziggo, de omvormer op het smartwifi draadloos netwerk aangesloten.
Kan hem prima direkt benaderen via het wifi netwerk.
Maar ook geen data via app.

Zal weer wel weer “iets” mis zijn in het netwerk
Kijk er naderhand wel weer eens naar en niet ff tussendoor tijdens een verjaardag avond.
Ik vond de uitgegeven ip adressen al raar, zal wel weer op een ander subnetwerk hangen of iets dergelijks.

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-07-2023 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
KraveN schreef op zondag 30 juli 2023 @ 12:33:
De app van SMA laat geen actuele data zien (maar dat is al wel wat langer, app doet het niet best) andere mensen daar ook last van. Alles lijkt gewoon prima, alleen de app niet.
Die van mij laat gewoon de data zien vandaag. Alleen de grafiek loopt 2 uur achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
  • Laatst online: 09-05 11:36
jobr schreef op zondag 30 juli 2023 @ 18:39:
[...]

Die van mij laat gewoon de data zien vandaag. Alleen de grafiek loopt 2 uur achter.
Bedankt voor het checken. Dan is er toch nog iets niet helemaal lekker.

Hopelijk lost een reset het op!

Update: na de reset kreeg ik van SMA een mail dat het probleem is opgelost. Althans ze hebben weer verbinding. Niet dat ik dat terug zie in de app. Natuurlijk is er geen actuele opbrengst, maar je zou verwachten dat hij de data van afgelopen twee dagen wel kan syncen/versturen.

[ Voor 31% gewijzigd door KraveN op 30-07-2023 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claes Maarten
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22:20
Dat de data(kWh's) een paar uur achter loopt is overigens 'normaal'. Dit doet hij al zo lang ik een sma omvormer heb (ong 5 jaar). Het actuele opgewekte vermogen is wel min of meer real time.
Als je data(kwh's) met 5 min resolutie wilt hebben dien je het professional package af te sluiten. Zie onderstaande link voor meer informatie.
https://www.sma.de/en/pro...ofessional-Package-108543

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb in de startpost wat linkjes en voorbeelden staan om zelf te loggen.
Dan heb je de data iedere 10 sec als je wilt

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-07-2023 05:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 08-05 16:09
Gisteren kwam ik erachter dat het output vermogen van mijn Tripower 5.0 wordt ''geblokkeerd''
Als ik naar de mppt trackers kijk, wordt er tussen die 2 ook met vermogen gespeeld. Wanneer mppt 1 rond de 1800 watt zit, heeft mppt 2 0 watt. Wanneer er dan bewolking is, dan heeft mppt 1 bijv. 1000 watt en mppt 2 300 watt.

Alles wordt afgetopt rond de 1800/1900 watt. Terwijl er sochtends eerst nog wel wattages daarboven worden gehaald. zie foto's. Opstelling is mppt 1 zuid 3575 Wp en mppt 2 west 1625 Wp. Totaal 5200 Wp. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/es_5vA_3LRyX_IUCvl_igx7vD9Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DiFThp2efH6dWgaDYDaJkFAD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pLUgwzSKjP83VTbV_vo7ocUDmlg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9bgcKRRXQ8buZCS9Bvb4iS0f.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4IGOZG9B4ft42R9xzmtMCZT3uhE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SDjbokPAqmrpZG17x8CqTF1e.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YErswC0IvLFkkSdQWPmt0RCrjZ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/976JAYZEAepEGURk3qaEhFXk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Herkz op 08-08-2023 14:01 ]

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Herkz
Heb er even op "ingezoomd" zonder je toestemming 8)
7-8
https://snapshots.raintan...NMyvkHnGxAKx7QkXPN3H6DxB7
8-8
https://snapshots.raintan...PhziYlMAL83rdyDW400tC6vZ2

Lijkt wel of de mppt tracker van slag is als het begint.
Oorzaak tast ik nog even in het duister.

Het is "zomaar" begonnen toch?

Grappige is (nou niet echt, maar bij wijze van) dat bij DC power, PmpptA en PmpptB elkaars spiegelbeeld lijken te zijn.
Terwijl dit helemaal geen invloed op mekaar kan hebben.

Geen foutmeldingen in de webinterface?

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-08-2023 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:33
AUijtdehaag schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 21:07:
@ericplan

Ik zal hem nog toevoegen
@AUijtdehaag heb jij in de node-red flows wellicht nog enige API keys staan van jouw installatie/ PVoutput? Ik zat er eens door heen te neuzen en er vielen mij een aantal ID's op. Kan het fout hebben natuurlijk :)

Verder top dat er nu een eigen topic voor onze 'geliefde' SMA omvormers is *O*

[ Voor 7% gewijzigd door Leut op 09-08-2023 09:33 ]

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Leut
Zijn geen werkelijke api-keys en system-id’s hoor.
Heb het laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leut
-nvm (vraag in mijn eigen topic gesteld, leek mij -achteraf- meer gepast)-

[ Voor 90% gewijzigd door Leut op 09-08-2023 15:00 ]

"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Herkz
Vandaag (vanmiddag) weer dat gedrag gezien in je grafana.

Ik zou eens proberen dingen gaan uit te sluiten zoals:
- De string van ingang A, op ingang B zetten en de string van B eens afgekoppeld laten en dan kijken of het verbetering brengt.

Ik zie heel vaak ingang A naar 0V of bijna 0V gaan als het optreedt
Wellicht heb je dat niet als het op ingang B zit.

Nu lijkt je ingang B te reageren als ingang A kuren krijgt

Maw, gewoon ff wat proberen.

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-08-2023 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
AUijtdehaag schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:32:
@Herkz
Heb er even op "ingezoomd" zonder je toestemming 8)
7-8
https://snapshots.raintan...NMyvkHnGxAKx7QkXPN3H6DxB7
8-8
https://snapshots.raintan...PhziYlMAL83rdyDW400tC6vZ2

Lijkt wel of de mppt tracker van slag is als het begint.
Oorzaak tast ik nog even in het duister.

Het is "zomaar" begonnen toch?

Grappige is (nou niet echt, maar bij wijze van) dat bij DC power, PmpptA en PmpptB elkaars spiegelbeeld lijken te zijn.
Terwijl dit helemaal geen invloed op mekaar kan hebben.

Geen foutmeldingen in de webinterface?
toon volledige bericht
Top man, bedankt voor het checken!!
Het is inderdaad apart gedrag van beide trackers. Het is zomaar begonnen en zie verder geen foutmeldingen. Ook heb ik nergens aan gezeten.

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
AUijtdehaag schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 18:16:
@Herkz
Vandaag (vanmiddag) weer dat gedrag gezien in je grafana.

Ik zou eens proberen dingen gaan uit te sluiten zoals:
- De string van ingang A, op ingang B zetten en de string van B eens afgekoppeld laten en dan kijken of het verbetering brengt.

Ik zie heel vaak ingang A naar 0V of bijna 0V gaan als het optreedt
Wellicht heb je dat niet als het op ingang B zit.

Nu lijkt je ingang B te reageren als ingang A kuren krijgt

Maw, gewoon ff wat proberen.
Het is vandaag een stuk minder voorgekomen, maar het is er nog wel inderdaad.

De strings eerst omwisselen is ook nog een idee. Ik zat zelf te denken om de omvormer om te wisselen met mijn tripower 6.0 om iig de panelen/strings uit te kunnen sluiten. Zoals je zegt zitten er rare spanningsdippen in mppt 1.

Ik ga morgen (edit: NU) even de strings omwisselen en kijken wat hij doet. Blijft dit euvel dan ga ik de omvormers omwisselen.

Vooruitlopend, Mocht het aan de omvormer liggen, kan ik dan bij SMA terecht? Of is de driver opnieuw inschieten een optie?

Nogmaals dank voor het checken en de hulp!

[ Voor 5% gewijzigd door Herkz op 09-08-2023 20:27 ]

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Herkz schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:09:
Het is zomaar begonnen en zie verder geen foutmeldingen.
Maak eens een screenshot uit het log (Events) van je omvormer. Nadat je bent aangemeld als Installer op de webinterface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
_Arthur schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:16:
[...]

Maak eens een screenshot uit het log (Events) van je omvormer. Nadat je bent aangemeld als Installer op de webinterface.
Ik heb even in de eventlog gekeken en denk wel dat ik een melding heb gevonden wat ermee te maken zou kunnen hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NApGpQkCGfwvNa1h52KBVGlxrvE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NAT3fRGQJZsOz505Cha2zKwa.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A4jQoQ8am778dH2G3BfQ0GqBf4w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bxMsN2h5N0wUn3nzI56kdc7I.png?f=fotoalbum_large

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Herkz schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:09:
en zie verder geen foutmeldingen.
Je log staat er, helaas, er vol mee..

Die 101 en 1302 duiden echt wel op fysieke (kabel) gerelateerde issues.

101: https://www.my.sma-servic...01-102-103?language=en_US
1302: https://my.sma-service.co...13-or-1302?language=en_US
Event numbers 13 and 1302 indicate that the SMA inverter has discovered a disturbance in the AC cabling and therefore cannot connect to the grid.

Possible causes of this are errors in the AC cabling or an incorrect country setting.

Corrective Measure
Please contact your installer for further investigation and refer to this article.

[ Voor 48% gewijzigd door _Arthur op 09-08-2023 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Herkz
Kan je zien welke landsnorm er ingesteld staat?
Onder ACzijde en netbewaking.

Heb het al gevonden denk ik..... :+
Die stond verborgen
@Possible is er ff niet zeker :w
Zal het even herstellen en kijk dan morgen nog eens.... O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aujn9JFoDWWkXE3qSdj0EWCm3kg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f1w3S1U1aujmK2ch3Y4W7pGU.jpg?f=fotoalbum_large

Het is je SMA5.0 die gelimit werd

[ Voor 92% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-08-2023 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
AUijtdehaag schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:42:
@Herkz
Kan je zien welke landsnorm er ingesteld staat?
Onder ACzijde en netbewaking.

Heb het al gevonden denk ik..... :+
Die stond verborgen
@Possible is er ff niet zeker :w
Zal het even herstellen en kijk dan morgen nog eens.... O-)

[Afbeelding]
Ingestelde landnorm [NL] NEN-EN50438:2013
Landnorm instellen -------
Als basis dienende landnorm [NL] NEN-EN50438:2013

Huh waar vindt je die instelling? Elroy is op vakantie inderdaad.
Wist wel dat hij daarmee bezig was, bij hemzelf, maar bij mij??? 8)7

Zie bij je screenshot wel staan dat dit bij mijn tripower 6.0 is trouwens. De problemen doen zich voor bij de 5.0

[ Voor 14% gewijzigd door Herkz op 09-08-2023 20:58 ]

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Herkz
Onafgewerkte zaken vermoed ik in je code...
ben ik helaas mede schuldig aan. (het verzinnen van)
Het ip adres 192.168.178.122 was van je SMA5.0 in de yaml. Ook al stond het bij de SMA6.0 tabje
Heb het even uit gezet nu. En de omvormer op 100%
Kijk morgen weer ff.

https://www.sma-benelux.c...-door-te-hoge-netspanning
Wellicht ook eens kijken of je hem op
EN50549-1:2018 kan zetten (installateur inloggen en grid guard code nodig)
Die gaat wat langer door bij 253 VAC volgens mij

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-08-2023 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
AUijtdehaag schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 21:00:
@Herkz
Onafgewerkte zaken vermoed ik in je code...
ben ik helaas mede schuldig aan. (het verzinnen van)
Het ip adres was van je SMA5.0 in de yaml. Ook al stond het bij de SMA6.0 tabje
Heb het even uit gezet nu. En de omvormer op 100%
Kijk morgen weer ff.

https://www.sma-benelux.c...-door-te-hoge-netspanning
Wellicht ook eens kijken of je hem op
EN50549-1:2018 kan zetten (installateur inloggen en grid guard code nodig)
Die gaat wat langer door bij 253 VAC volgens mij
Oke, dan wacht ik het even af!
Landcode ga ik even naar kijken.

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Ter info; de mijne staan ook op NEN-EN50438:2013.

Maar ik denk niet dat dit een 253V netspanning issue is; dat zou in de Grafana grafiekjes dan wel te zien moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
_Arthur schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 21:16:
Ter info; de mijne staan ook op NEN-EN50438:2013.

Maar ik denk niet dat dit een 253V netspanning issue is; dat zou in de Grafana grafiekjes dan wel te zien moeten zijn.
Klopt hoor, spanningen op dit net hier zijn over het algemeen wel aardig laag. (nieuwe trafo's in de wijk). Maar kan geen kwaad denk ik, heb alleen niet zon grid guard code, dus laat het er eerst even bij.

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@_Arthur
Ik zie wel een netoverspanning (spotwaarde) in de logging, maar in grafana gaat hij door inderdaad.
Zal wel een waarschuwing zijn wellicht.

De timeouts van de begrenzing zou kunnen komen van de limit begrenzing via modbus tcp/ip in HA
Leuk speelgoed he?... 8)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
#modbus:
#  - name: SMA1  # unieke naam
#    type: tcp 
#    host: 192.168.178.122 ##!secret inverter_ip 
#    port: 502 
#    delay: 5    
#    timeout: 5
#    close_comm_on_error: true

#input_number:
#  power_limit_slider:
#    name: power limit slider
#    initial: 100
#    min: 0
#    max: 100
#    step: 1
#    unit_of_measurement: "%"

#automation:
#  alias: Power Limit
#  description: ''
#  trigger:
#    - platform: state
#      entity_id: input_number.power_limit_slider
#  condition: []
#  action:
#    - service: modbus.write_register
#      data:
#        address: 40016
#        slave: 3
#        value: '{{ states(''input_number.power_limit_slider'') }}'
#        hub: SMA1  # unieke naam
#  mode: single
toon volledige bericht

[ Voor 61% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-08-2023 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
AUijtdehaag schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 21:22:
@_Arthur
Ik zie wel een netoverspanning (spotwaarde) in de logging, maar in grafana gaat hij door inderdaad.
Zal wel een waarschuwing zijn wellicht.

De timeouts van de begrenzing zou kunnen komen van de limit begrenzing via modbus tcp/ip in HA
Leuk speelgoed he?... 8)

[...]
Dus het UTP kabeltje uit mijn omvormer, en alle problemen zijn verleden tijd? :P

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Herkz
Nee dat is een blinde zijn stok wegnemen
Modbus register wordt beschreven en overgenomen door de omvormer en daar helpt een kabeltje uit trekken niet meer aan.
Maar de boosdoener is ff stil nu.

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-08-2023 21:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herkz
Vandaag toch nog 1 spanningsdip gezien op mppt 1 om 11.25 uur. Hopelijk morgen wat meer zon zodat ik beter kan zien of het probleem weg is. Vandaag was echt enorm bewolkt.

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kets_One
  • Niet online
Hier afgelopen week een SMA SB 5.0 geïnstalleerd met 3.1 kWp op west en 2.8 kWp op oost.

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leut
Simpel vraagje: wat is nou de juiste (of beste) landnorm voor de omvormer?

Ik heb momenteel ingesteld staan [NL] NEN-EN50438:2013, maar lees op de SMA website dat dit eigenlijk EN50549-1: 2018 LV dient te zijn, terwijl ik momenteel in de omvormer [EU] EN50549-1:2018 LV (laagspanning) kan kiezen.

Wanneer het feitelijk niks uit maakt, laat ik het gewoon zoals het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leut
Thanks @AUijtdehaag, helder stukje.

Feitelijk is in de nieuwe landnorm slechts de bovengrens van de netspanning verhoogd van 253V naar 264,5V.

Nu ben ik niet geheel elektrotechnisch onderlegd, maar ik lees voor mij hierin niet direct een noodzaak de landnorm aan te passen. Het is niet zo, dat er nu opbrengst gemist wordt bijvoorbeeld.

Even hypothetisch hierop voortbordurend: zo'n wijziging wordt dan wel relevant, wanneer de netspanning regelmatig die 253V aantikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Leut
Klopt.
Bij geen problemen met de netspanning heeft het mijn insziens geen nut te wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twix121
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16-08-2024
Ik denk altijd dat ik probleempje heb met mijn sma die al 3 jaar aan de gang is. De omvormer neemt namelijk stroom van het stroomnet als de zonnepanelen niet genoeg zon heeft. Zo'n omvormer verbruikt 1500watt, dus ik zit al snel aan 1,5kw in een uur. Als de zon volop aan het schijnen is dan heb ik geen problemen. Dus mijn fix is om ze in de lente/zomer de zonnepanelen aan te zetten en in herfst/winter uit te zetten. 'S nachts heb ik dat probleem (gelukkig!) niet, maar wel eens 1 keer gehad.

Ik vind het trouwens wel jammer dat ik de enige ben over de hele wereld die dat probleem heeft ;( Het moet toch ook altijd bij mij zijn! PFF!

[ Voor 15% gewijzigd door twix121 op 16-08-2023 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:24
twix121 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:43:
Ik denk altijd dat ik probleempje heb met mijn sma
Welk model is het precies? 3 fase?

En hoe test je dat verbruik?

[ Voor 7% gewijzigd door cossy nl op 16-08-2023 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Laatst online: 09-05 11:55
twix121 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:43:
Ik denk altijd dat ik probleempje heb met mijn sma die al 3 jaar aan de gang is. De omvormer neemt namelijk stroom van het stroomnet als de zonnepanelen niet genoeg zon heeft. Zo'n omvormer verbruikt 1500watt, dus ik zit al snel aan 1,5kw in een uur. Als de zon volop aan het schijnen is dan heb ik geen problemen. Dus mijn fix is om ze in de lente/zomer de zonnepanelen aan te zetten en in herfst/winter uit te zetten. 'S nachts heb ik dat probleem (gelukkig!) niet, maar wel eens 1 keer gehad.

Ik vind het trouwens wel jammer dat ik de enige ben over de hele wereld die dat probleem heeft ;( Het moet toch ook altijd bij mij zijn! PFF!
Het is technische helemaal niet mogelijk dat de omvormer 1500w verbruikt, vandaar dat je ook de enige bent.

Waarom denk je dat ie dit gedrag vertoont?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:58
Ik heb als proef in onze Loxone installatie via modbus TCP een SMA tripower 8.0 verbonden. Ik kan netjes de adressen uitlezen die ik wil, maar zodra ik adres 40016 wil beschrijven krijg ik een foutcode 8708 te zien in de omvormer.

Als ik de foutcode op de website van SMA uitlees, word ik er zelf weinig slimmer/beter van, oftewel ik kom geen stap verder. Kan iemand misschien hinten van ik fout doe?

Hier de instellingen voor mijn modbusserver om het adres te beschrijven:
IO-adres: 40016
Opdracht: Preset single register
Data-type: 16-bit signed integer
16-bit register

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Lt-Crash
Je moet de configuratie ook nog aanpassen. Zie fotos
AUijtdehaag in "Voorkomen dat zonnepanelen terugleveren"

Als installateur de installatiewizard starten in de webinterface kom je ook bij die instelling.
Tabje 5 (uit mijn hoofd dus kan fout zijn)

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-08-2023 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smullie78
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 00:01
Goedemorgen allen,

In mijn mailbox werd ik vanochtend gewezen op de volgende foutmeldingen, zie screenshot hieronder uit Sunny Portal:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M5tqB49VRFBvZTaExApciApQWSs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EVtRNLpCF59u13RMDyDwmrW0.jpg?f=fotoalbum_large

Nu was er rond 11:45 gisteren wel onweer in de buurt (inslag op 900m afstand hemelsbreed en op 200m hemelbreed in de straat hierachter waren alle ALS-en eruit geklapt), maar kan me niet herinneren dat er gisteravond rond 20:50 onweer was.

Volgens Sunny Portal is de opwekking niet gestopt, maar heb nog niet in kunnen inloggen op de omvormer zelf. Is dit iets om me zorgen te maken?

[ Voor 6% gewijzigd door Smullie78 op 28-08-2023 11:13 . Reden: Aanvuling... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 00:35
Gisteren onze nieuwe SMA Sunny Boy 4.0 aangesloten. Maar holy expletive, die Phoenix Contact sunclix connectoren die erbij zitten waren verdomd moeilijk voor iets wat 'klik & klaar' zou moeten zijn. Ik had alle moeite van de wereld om ze ver genoeg in elkaar geklikt te krijgen voordat de schroefdraad pakte. Dacht eerst dat het misschien was omdat ik een 6mm2 DC kabel heb en het kabeldikte gerelateerd was, maar zelfs zonder kabel krijg ik ze bijna niet in elkaar.

Het is gebeurd en het hoeft voorlopig niet nog een keer, maar ik ben toch benieuwd: was daar een trucje voor? Ik heb echt met de connector tegen een blok hout moeten duwen om het ineen te krijgen. Als het echt zo moet, geef mij dan maar 1000x een MC4 connector waarbij ik een krimptang moet gebruiken, veel makkelijker.

Kabel was netjes op 15mm gestript, perfect volgens de (summiere) instructies.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFDev
  • Registratie: September 2005
Nou, hier hangt _eindelijk_ de SMA STP12-50 aan de muur.

Maar! Er komt een irritantie piep/brom toon uit welke zachter/ harder wordt naar mate de zon minder/ meer gaat schijnen. Iemand enig idee?

Saliant detail; door gebrek aan voldoende kabel van de juiste dikte is de omvormer (tijdelijk) aangesloten middels 5x2,5mm2 over een lengte van ong 1 meter (omvormer tot afsluiter).
Omvormer is nu in gebruik met 4750wp op west en 6880wp op oost

[ Voor 8% gewijzigd door TFDev op 02-09-2023 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFDev
Kleine kick in de hoop dat iemand me kan vertellen wat mogelijk het issue zou kunnen zijn. De bedrading van de omvormer naar werkschakelaar is nu ook netje 5x4mm2.

Omvormer lijkt wel naar behoren te werken, vandaag richting de 50kWh opgewekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Stroom:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9f9zYPBNNhcMUsUaUJxsJNKL3MU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l2OmrrF7U1W59lz0SbDRWNVj.png?f=fotoalbum_large

Vermogen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5zK9HolOrv6856ZOm8FlPriTHEA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w8Q0gefReCWjVUFBNorfRhCs.png?f=fotoalbum_large

Spanning string A (Noordoost):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AXItCJtyAIaOa9qCJinmxexL40k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rg2MXjHMtdkSeoXIAacdbG2F.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WIiyJnMvmHAnDtyg5H93D_vmSsI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WqFTdc777MMsoyALMygSBXkB.png?f=user_large

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Is aan de hand van deze foto's/grafieken te zien of mijn systeem goed werkt? ShadeFix staat aan (standaard setting). String A is Noordoost (ca 45 graden t.o.v. Noord) en heeft wat schaduw. De helling is ca 45 graden. Waarom loopt de stroom (A) rond de piek veel vloeiender dan in de ochtend bij (string B )?

De rookafvoer van de buren is van de houtkachel, maar die gebruiken ze niet. Ik wil ze wel helpen met het verwijderen. Mijn schoorsteen heb ik zelf ook verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Te weinig panelen die zon krijgen waardoor je TriPower niet opstart. Pas rond 09:03 liggen er net genoeg om te starten en om 09:18 liggen ze allemaal in de zon zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:11
MarchelHoek schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 20:05:
Hier een SunnyBoy 2.5 met 9 panelen op Oost.
Geen grote speler dus maar het helpt wel, zomerse dagen houd ik wat over, maar niet genoeg om de rest van het jaar te overbruggen, maar alle beetjes helpen.

Ik heb nog niet het hele topic doorgelezen, maar kan je eens wat info delen over de netwerkapparaat in jouw thuis netwerk?

Wat ook kan helpen:
- Static IP op SMA (eventueel met een subnet buiten het tv spul om. als de KPN modem 192.168.1.x /24) gebruikt, zet de SMA dan bijv op 192.168.2.x /24. Uit mijn DFN tijdperk weet ik dat die tv-kastjes standaard een broadcast storm uitsturen totdat de KPN modem de juiste info terug geeft.
- Adres reservering voor hetzelfde Static IP
- Wlan router zoals de Asus RT-AX86U en daarvan de advanced opties gebruiken

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Beide strings van het systeem van @timovd zijn gewoon 7:15 gestart.

Tussen 8:00 en 8:15 is schaduw management te zien op NO

Daarna is een verhoogde string spanning te zien. Dat is waarschijnlijk omdat een aantal panelen zon zien, maar onderbelast worden door blokkade door panelen in schaduw. 3 fase omvormers hebben een stevige minimum Vmpp.
Te controleren door @timovd hoeveel panelen schaduw zien van 8:20 tot 9:00

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Dank @Ronald ! Dat zal ik binnenkort eens moeten bekijken. Hooguit het paneel linksonder krijgt schaduw (samen met linksboven). Dus maximaal 2 van de 10 panelen op Noordoost krijgen schaduw.
Het zijn Jinko's met 31,85V(mp) bij een temperatuur van 25°C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@timovd string spanning geeft indicatie dat er 4 a 5 in de zon zijn net na 9 uur. Daarna gaan panelen in stukjes de zon in tot je stabiel wordt op ruim 300V
Dus even goed kijken wat er gebeurt. String spanning moet ruwweg 10V per paneel strip in zon zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Ronald Niet de hele tijd kunnen kijken, maar een paar constateringen:
In de ochtend, bij het opstarten, heeft de bovenste rij van 4 panelen geen schaduw. De (6) panelen er onder krijgen schaduw van de bomen tientallen meters verderop. Ik neem aan dat dit verklaart waarom na 8u en na 9u de spanning zakt naar ca 150V. Volgens mij is dat best netjes.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Als de zon hoger en zuidelijker gaat, krijgt het linker paneel op de bovenste rij last van schaduw. ShadeFix en/of de bypass diodes doen daar het werk. Dit is pas ná 11uur (begin september). Vermoedelijk zijn dit de pieken/dalen vanaf 11.30 in de spanningsgrafiek van string A.

Behalve de kettingzaag pakken valt er geen winst meer te behalen, neem ik aan? Bij het bestellen had ik nog nagedacht over een optimiser op het paneel linksboven (krijgt schaduw van de schoorsteen), maar dat gaat volgens mij (bijna) niets opleveren.

[ Voor 18% gewijzigd door timovd op 06-09-2023 11:25 . Reden: Plaatje ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Voor harde (schoorsteen, ventilatie - dus scherp omlijnde nabije) objecten doet een optimizer weinig. De rest opbrengst van dat paneel(deel) is minimaal…

Het hangt werk samen met voldoende overgebleven panelen, dat is bij tripower 5kW 140-150V zo uit hoofd, dus een stuk of 5.

Optimizers voor bomen werken beter. Die schaduw is minder donker… maar je gaat heel snel naar een groot deel of alle panelen… dus kostbaar voor beperkte extra opbrengst… ze maken nog steeds geen zon van schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06:11
TFDev schreef op maandag 4 september 2023 @ 18:50:
Kleine kick in de hoop dat iemand me kan vertellen wat mogelijk het issue zou kunnen zijn. De bedrading van de omvormer naar werkschakelaar is nu ook netje 5x4mm2.

Omvormer lijkt wel naar behoren te werken, vandaag richting de 50kWh opgewekt
Nou, dat is niet per se een issue: een omvormer bevat vermogens elektronica en die kan wat irritant geluid produceren dat luider wordt naarmate de load toeneemt. Ik heb even de datasheets opgezocht: een SB3.0 (zoals ik heb hangen) is fluisterstil en produceert maximaal 25db, een Tripower (zoals jij hebt) maximaal 65db. Dat scheelt nogal.
De beste oplossing is om de omvormer ergens te hangen waar je geen last hebt van het geluid.

[ Voor 6% gewijzigd door dennisfr op 06-09-2023 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFDev
dennisfr schreef op woensdag 6 september 2023 @ 18:46:
[...]

Nou, dat is niet per se een issue: een omvormer bevat vermogens elektronica en die kan wat irritant geluid produceren dat luider wordt naarmate de load toeneemt. Ik heb even de datasheets opgezocht: een SB3.0 (zoals ik heb hangen) is fluisterstil en produceert maximaal 25db, een Tripower (zoals jij hebt) maximaal 65db. Dat scheelt nogal.
De beste oplossing is om de omvormer ergens te hangen waar je geen last hebt van het geluid.
In de datasheet van de stp12-50 staat 59dba? Nog niet geruisloos maar toch. Ik snap die geluidsproductie bij het aanslaan van de ventilatoren, die zijn idd niet de stilste, maar deze zoemtoon is over een afstand van 5/6 meter met ertussen een muur/deur nog steeds zeer luid waarneembaar. En ik heb het dan niet over een zeer hoge toon, maar echt een brommende zoemtoon.

Ik heb zelf een sma sb3.6 gehad en deze hoorde je inderdaad helemaal niet.

Afgelopen weekend heb ik ook een service aanvraag bij SMA zelf ingediend daar het volgens mij buiten proporties is betreft de geluidsproductie, maar daar is tot op heden nog geen response op geweest.

Iemand anders hier toevallig een STPXX-50 die zijn of haar ervaring kan delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 21:21

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb een SB4000tl21 en een SB2500tlst elk met een speedwire module.
Die 2 hebben sinds 23 juli prima met ethernet gewerkt tot het 3 september opeens over was ;w
Sbfspot en Sunny portal zien ze niet meer, net als Sunny explorer op de laptop.
Uit nood heb ik een bt stick in de Pi 4B gestopt waarmee Sbfspot kan werken, eerst werkte maar 1 omvormer tegelijk tot ik zag dat er een instelling (draaiknop) op de omvormers zit die op 2-f moet staan en niet op 1 zoals standaard het geval is.
Beide op 2 gezet en Sbfspot logt ze beiden, ook Sunny explorer kan ze tegelijk zien via bluetooth.
Leuk allemaal maar de vraag is waarom het via het netwerk opeens niet meer werkt ...
De W11 laptop met ethernet verbond niet, echter met wifi erbij wel en dat is al langer zo dan dit probleem.

Ik vraag me af of speedwire ethernet misschien niet actief is zodra bluetooth verbinding heeft, een enkele keer gingen de ethernet verbindingen werken toen ik de omvormers even spanningsloos had gemaakt.
Dat duurde 1 dag waarna ik weer zonder zat.
Het bijzondere is dat de router de ip's van de omvormers ziet dus ze lijken wel te werken en ze zijn niet veranderd.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-Willem
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-04 17:45
Hallo,
Hoe kan ik mijn AC spanning uitlezen?
Ik heb 2 sma omvormers 1 fase 1,5 en 3.0 kw.
Verbonden via wifi netwerk.
Via de sma energy app kan ik dit nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Jan-Willem schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 17:58:
Hallo,
Hoe kan ik mijn AC spanning uitlezen?
Ik heb 2 sma omvormers 1 fase 1,5 en 3.0 kw.
Verbonden via wifi netwerk.
Via de sma energy app kan ik dit nergens vinden.
Je kunt toch op de lokale webserver van de omvormer inloggen. Daar kun je het ook zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:11
@Speedy-Andre De TL heeft een gele kap?
Zoja, dan is dat een 1e/2e gen SMA omvormer en die zou alles lokaal moeten houden. De rode AV-serie doet zowel lokaal als een cloud-connectie gebruiken om alles netjes weer te geven. Ook heeft de betreffende Cloud omgeving de nodige onderhoudsmomenten (inc API's).

Op de webserver van de omvormer inloggen lukt nog wel?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

D_Jeff schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 20:01:
@Speedy-Andre De TL heeft een gele kap?
Zoja, dan is dat een 1e/2e gen SMA omvormer en die zou alles lokaal moeten houden. De rode AV-serie doet zowel lokaal als een cloud-connectie gebruiken om alles netjes weer te geven. Ook heeft de betreffende Cloud omgeving de nodige onderhoudsmomenten (inc API's).

Op de webserver van de omvormer inloggen lukt nog wel?
Ze zijn beiden rood, de voorgangers van de AV serie met een grafisch 'klop' display.
Deze hebben geen webserver maar ik kan ze op een pc bereiken met de Sunny explorer applicatie.
Die is instelbaar om via tcp of bluetooth te communiceren en alleen bluetooth werkt nu nog.

Als ik de prik er even af haal start ethernet soms maar het blijft niet meer actief om onbekende redenen.
Ze zitten op een 16x Gb switch met diverse apparaten die wel blijven werken en ook vreemd is dat de router hun ip's gewoon ziet.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Speedy-Andre
Zit er een swdm-10 in?
Die heb ik eventueel nog wel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

AUijtdehaag schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 20:22:
@Speedy-Andre
Zit er een swdm-10 in?
Die heb ik eventueel nog wel liggen.
Ja, die heb ik los aangeschaft voor de SB4000tl21 en de SB2500tlst had die al ingebouwd.
De SB2500tlst was nog nieuw in de doos, ergens lijkt het me stug dat ze defect zijn ...

Allebei even uit en aan en voilà:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sjPQb5kS0XRDjdWzqZWLaoTuQ_Y=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ZjAbdbFY568gWlXmP8abwWc.jpg?f=fotoalbum_medium

zo lang het duurt ...

[ Voor 37% gewijzigd door Speedy-Andre op 09-09-2023 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wat uiteindelijk werkte was de stekker van de Gb switch voeding omdraaien, deze zit bij de groep van de SB2500tlst.
Wel apart want er zijn in het hok niet recent stekkers los geweest maar wellicht in een andere kamer ...
Als dat de boel verstoorde verklaart het dat beide omvormers niet konden communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FenF
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09-05 11:10
Wij wonen sinds 6 maanden in een andere woning en daar is een sunny tripower 7000tl-20 gemonteerd. Vorige eigenaar boeide het niet om de opbrengst te kunnen inzien. Ik vind dat wel interessant. Het is me uiteindelijk gelukt, ik ben niet zo technisch aangelegd, om op een laptop via sunny explorer de opbrengst te zien. Laptop is oud en gebruik ik eigenlijk niet. Ik wil het graag kunnen zien op een telefoon of tablet. Ik las ergens dat het alleen mogelijk is op een pc/laptop. Zijn daar nog trucjes/mogelijkheden voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@FenF
Met de laatste firmware update praat de onvormer ook modbus tcp.
Via nodered kun je hem dan uitlezen en in home assistent laten zien en eventueel uploaden naar pvoutput.

Zal vanavond ff kijken of ik een NRflow heb. Vriend van me heeft ook een 7000 tl-20

Pagina: 1 2 ... 12 Laatste