• Arkor
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:59
Kan iemand bevestigen dat het tijdgestuurd laden van de batterij nu mogelijk is vanaf vandaag in de nieuwe versie van EnnexOS?
Is de update hiervoor beschikbaar?
Dan ga ik ook overstappen op EnnexOS

• spencer_830
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-12 14:44
Arkor schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:17:
Kan iemand bevestigen dat het tijdgestuurd laden van de batterij nu mogelijk is vanaf vandaag in de nieuwe versie van EnnexOS?
Is de update hiervoor beschikbaar?
Dan ga ik ook overstappen op EnnexOS
Ik heb geen melding van een update, maar zie onder de configuratie wel het volgende :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VgprrTwzWXNSSgAtBuLM5KAy_Dk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gQwLNLfFhXOcCG07fLblZ3DL.png?f=fotoalbum_large

Ik heb er nog niks uitgeprobeerd met deze functie..

• Arkor
Heb je dan vervolgens ook de mogelijkheid om tijdsvensters in te geven?
Onderstaande scherm afbeelding zag ik vanochtend op https://www.photovoltaikf...den-in-ennexos/?pageNo=14 en zou het graag horen als het zeker is dat we hier in Nederland dezelfde mogelijkheid daadwerkelijk hebben, voordat ik overstap van de oude Sunny Portal naar Ennexos.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q2IbxgCtNhlYUvqFx3r9tdj01WI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZsctrN5b7z9nkeYRJvelZcki.png?f=fotoalbum_large

• spencer_830
Arkor schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:01:
Heb je dan vervolgens ook de mogelijkheid om tijdsvensters in te geven?
Onderstaande scherm afbeelding zag ik vanochtend op https://www.photovoltaikf...den-in-ennexos/?pageNo=14 en zou het graag horen als het zeker is dat we hier in Nederland dezelfde mogelijkheid daadwerkelijk hebben, voordat ik overstap van de oude Sunny Portal naar Ennexos.

[Afbeelding]
Ik heb de checkbox aangezet en kan hier een vaste tijd instellen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2KpompPHRngHlKfyDG3dQMI8lAE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ORkGX1V4IQVSarDId7IXw3Pi.png?f=fotoalbum_large

Is dit wat je zoekt ?

• Arkor
Super, dank je wel. Dat zocht ik.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:38
Ga je dit testen @Arkor ?

• spencer_830
No guts no glory....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RRdkm55QnsgE7BDlmT1V5Q6AMok=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/l74Qw6fEeN5S3dw9FxtMDaWR.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DzrNAB2Ij5H49wvtsg2ZcmfMI3w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WJlHlWrTIIPJK6CE95uETA9Q.png?f=user_large

Mijn omvormer is max 5000, daarvoor zal hij niet sneller laden

• Franciesco
Het werkt dus zo te zien, dank voor het testen :)

• Arkor
En om het verhaal compleet te maken, is het ook mogelijk om meerdere tijdsvensters in te stellen, net zoals in Sunny Portal?

• spencer_830
Arkor schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:29:
En om het verhaal compleet te maken, is het ook mogelijk om meerdere tijdsvensters in te stellen, net zoals in Sunny Portal?
jazeker, ik weet niet hoeveel..

• Arkor
Fijn dank je wel voor alle info. Nu is het voor mij nog even wachten totdat er een dezer dagen de mogelijkheid is om Sunny Portal over te zetten naar EnnexOS. Vandaag was in ieder geval de limiet bereikt 😕

• Arkor
In de Sunny Portal was het mogelijk om de laadcapaciteit op 0 te zetten, zodat de accu-energie niet werd gebruikt om de elektrische auto op te laden. Is dit ook mogelijk in EnnexOS?

• spencer_830
Arkor schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:36:
Fijn dank je wel voor alle info. Nu is het voor mij nog even wachten totdat er een dezer dagen de mogelijkheid is om Sunny Portal over te zetten naar EnnexOS. Vandaag was in ieder geval de limiet bereikt 😕
De release notes van de update staan er nu bij.
Het zijn er 12.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kxagqTQln6lRMmw_fx1tOXJ-Kj8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WYXeGtaOFvlMG4YaaE53f6DI.png?f=fotoalbum_large

• Franciesco
De batterij op bepaalde tijden (gedeeltelijk) ontladen is nog niet mogelijk met de nieuwe versie?

• Tons
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:45
Ontladen lijkt ook mogelijk als ik direct inlog op mijn eCharger: Configuratie => Energiebeheer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DZTAA5zXgwVDeTAasmLf1A5zu3A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wWnXuMWGgFY2RRqNmvHlpDIu.png?f=fotoalbum_large
Moet ik van de week maar eens gaan proberen 😀

[ Voor 3% gewijzigd door Tons op 25-11-2025 19:57 ]

• Tons
Voorkomen dat het laden van je electrische auto de batterij leegtrekt kan je denk ik doen door op dat moment het laden van je batterij áán te zetten; desnoods slechts op 1 watt.
Moet ik ook nog proberen.

• Arkor
Tons schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:55:
Voorkomen dat het laden van je electrische auto de batterij leegtrekt kan je denk ik doen door op dat moment het laden van je batterij áán te zetten; desnoods slechts op 1 watt.
Dat werkt door het laden van de batterij op 0 te zetten. Zie daarvoor onderstaande bevestiging van SMA op mijn vraag daarover in een Duits forum.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WxptyX8amKmz7eG1-PCR1VWl_4E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/y0pGLR2fV1yi3S2A2vBAzPqP.png?f=fotoalbum_large

• Franciesco
@Arkor kun je een screenshot plaatsen van die instelling in Sunny Portal? Het zegt me namelijk niets.

• Arkor
Jazeker,onder Configuratie-->installatie-eigenschappen--> parameters stel ik het tijdvensters, in onderstaand screenshot bij Tijdvenstersturing van de lading van een batterijsysteem, tussen 05.00 en 15.00 uur in op een laad capaciteit van 0 W. In dat tijdvenster wordt er dan geen stroom uit de batterijen gehaald, maar alleen netstroom gebruikt voor bijv het opladen van de EV of voor de warmtepomp. Zou de EV dan wel opladen dan zijn de batterijen anders snel leeg als ik de batterijen daarvoor gebruik. In dit voorbeeld gebruik de stroom die ik 's nachts op goedkope uren laad, alleen voor gebruik tijdens de dure uren, einde middag en avond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJ1bMrVy8AmS70PqDA0Gu-JmIiA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/s8yp2KaoqVtbF08ZfaQTrF6A.png?f=fotoalbum_large

• Franciesco
Die instelling ken ik. Maar bedoel je dat als je een bepaalde periode in dat schema instelt voor het laden van de batterij met 0W dat de batterij dan niet ontladen wordt in diezelfde periode als je een EV oplaadt?
Zo ja, ik zie de link er tussen niet…

• Franciesco
Maar dan ook niet ontladen wordt voor de woning?

• Franciesco
Sorry @Arkor , ik had je bericht direct beter moeten lezen.
Het kwartje is nu gevallen :)
Het lijkt me een work around, maar als het werkt is het in ieder geval iets.

• Tons
En als we dit dan ook nog via API calls zouden kunnen doen, dan kunnen we het mooi automatiseren op basis van de kwartierprijzen 😃

• Tons
Ik heb gisteravond de tijdsvensters voor het laden en ontladen ingesteld via de webinterface van mijn eCharger.
Dat heeft hij dan helaas weer niet opgepakt. Daar wordt kennelijk nog aan gewerkt (of ik heb iets niet goed gedaan🙂).
Gaat het voor nu maar even doen via ennexOS, maar dan kan je dus (nog) niet ontladen.

• BollieBolstra
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-12 22:36
Het gebruik van opladen werkt bij mij alleen als ik daarna de homemanager herstart via Ennexos.. Werkt het bij jullie direct? Dus als je zegt over 5 minuten laden werkt dat zonder herstart, of opnieuw zenden parameters?

• Tons
Werkt bij mij direct , als in: misschien 10-20 seconden vertraging omdat Sunny Home Manager (SHM) zich even opnieuw moet instellen. Ik hoef SHM niet te herstarten.

• Rezarose
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12-12 10:07
Tons schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 22:28:
En als we dit dan ook nog via API calls zouden kunnen doen, dan kunnen we het mooi automatiseren op basis van de kwartierprijzen 😃
Hieruit begrijp ik dat het nu nog niet mogelijk is? Jammer, hiervoor kwam ik even koekeloeren in dit Topic.

• Herman37
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 20:37
Tons schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:55:
Is dit in te stellen door de installateur, als particulier vind ik dit niet terug. ik sta als gebuiker ingesteld.

• Tons
Zoals hierboven al eerder door mij aangegeven werkt het instellen via inloggen op mijn eCharger helaas (nog ?) niet.
Je kunt dit echter ook gewoon doen via ennexOS. Ik zet hem dan op 10W laden en dan trekt hij niets meer uit de batterij.

• ZjelcoP
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23:31
https://solarhandel24.de/...os=7&_fid=f855a371e&_ss=c

Binnenkort BYD aan STP-SE 10kW hangen.
Nieuwe serie HVM+ is al leverbaar. Mengt niet met HVM dus voor toekomstige uitbreiding liever HVM+.
Qua prijs zelfs iets voordeliger.

Weet iemand of deze compatibel zijn? Liefst uit praktische ervaring.
Op SMA-lijst komt deze (nog) niet voor.

• Eleanora
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 01-12 12:58
De afgelopen nachten gaat de state of charge (SoC) van mijn SMA Home Storage ver omlaag, terwijl de batterij niet opge- of ontladen wordt. Om dan vervolgens de SoC weer omhoog te gooien, na nauwelijks opgeladen te zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sSXdPbw5_2lVv-GVlFmZ-auMGHs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ybEAtBrnVnzBCQeHgMt7atXX.png?f=fotoalbum_large
SoC gaat hier van 7% naar 30% in 20 minuten tijdens opladen met een laag wattage (< 40 W).

Herkent iemand dit van hun batterij? Oftewel de sprong in SoC, of het afnemen van het SoC wanneer de batterij niet gebruikt wordt? Ik kan er geen verklaring voor vinden. Maar ik ga hem weer eens naar 100% opladen, want dat is bijna een maand geleden voor het laatst gebeurt.

• Franciesco
@Eleanora herkennen doe ik het niet met mijn BYD HVM. Maar ik zou er inderdaad op gokken dat een keer helemaal opladen het probleem oplost.

Ik heb trouwens wel eens gezien dat bij mijn batterij de SOC iets zakt (1 procent ofzo) terwijl die niet gebruikt werd. Maar dat was tijdens een koude nacht (batterij staat in een ongeisoleerde en niet verwarmde schuur) en dus niet gek. Toen werd de batterij automatisch iets bijgeladen vanuit het net om weer op het ingestelde minimum SOC te komen.

• bvermeul
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21:53
@Franciesco Hoe kan ik mijn system configureren met 0 op de meter en een gereserveerd gedeelte van 30% SOC? Ik gebruik een (software geemuleerde) eMeter, en heb geen home manager.

Waar ik naar toe wil (op dit moment) is minimale SOC van 30%, en de rest gebruiken voor nul op de meter.

• Josh77
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 20:20
@bvermeul Als je inlogd als installateur in je omvormer kun bij parameters het minimale reservestroombereik van de accu instellen.

• bvermeul
Josh77 schreef op maandag 1 december 2025 @ 17:36:
@bvermeul Als je inlogd als installateur in je omvormer kun bij parameters het minimale reservestroombereik van de accu instellen.
Als ik dat doe, dan ontlaadt de batterij vrolijk tot 0%.

• Josh77
@bvermeul Ik ga er van uit dat je niet vergeten bent om op alle opslaan te klikken dan is dat vreemd.
Je kunt ook de installatie wizard nog een keer doorlopen in datzelfde scherm , dan kom je ook de batterij instellingen tegen en kun je een waarde ingeven en opslaan.

• spencer_830
bvermeul schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:50:
[...]

Als ik dat doe, dan ontlaadt de batterij vrolijk tot 0%.
Ik heb de “ontladingsondergrens bij verhoging eigen verbruik” op 10% staan.
Dan gaat hij niet onder de 10%, ik weet niet hoe het dan zit als je de noodstroomaansluiting aanspreekt.

• Franciesco
Hier onder mijn instellingen waarbij er in on grid modus tot 22% ontladen wordt. Die 22% is gereserveerd voor noodstroom. De 3% diepontladingsbeschermingsbereik doet niet mee in de SOC indicatie in Sunny Portal etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g6_4tfQ9CXd6I27R26DniezqP3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oPh8Ov7dvKjoLGDhUukohww0.jpg?f=fotoalbum_large

• Supermuskusrat
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:18
Goeiemorguh,

(TIL dat er een SMA-draadje op Tweakers was, the more you know.)

Sinds een paar daagjes heb ik wat gekkigheid, en ik ben benieuwd of meer mensen hier dat herkennen. Ik heb een Sunny Boy 3.6 PV omvormer, gekoppeld aan 15 panelen op m'n kleine dakje. Dat werkt sinds 2021 écht magnifiek en sinds twee maanden heb ik een homewizard display waarin ik de opwek en eigengebruik kan zien, echter...

25 November wilde ik inloggen in de SMA-app om mijn totaalopbrengst sinds installatie eens te vergelijken met mijn oude heer. Ik werd verplicht om mijn wachtwoord te wijzigen i.v.m. een platformupdate, dat heb ik braaf gedaan, waarna de homewizard koppeling niet meer werkte. Deze kon ik herstellen doormiddel van even opnieuw inloggen in de Homewizard app. Een paar dagen laten liggen en nu merk ik dat er geen data meer vanuit de installatie bij SMA zelf terecht komt en daardoor ook niet bij Homewizard, dus ook niet op mijn display.

Op de webpagina van de omvormer zelf zie ik netjes mijn opbrengst van de afgelopen dagen (hoe weinig ook), en mijn historische opbrengst. Op de website van SMA, is er vanaf de 25e geen data meer binnengekomen. Zowel op het oude als nieuwe portal zie ik na de 25e geen data meer. (https://postimg.cc/XphHNYL7)

Ik heb de internetverbinding van de omvormer naar buiten gecheckt, en dat lijkt gewoon te werken. Ik krijg ook geen foutmeldingen vanuit de omvormer dat er iets daarin verkeerd zou zijn en de omvormer geeft zelf ook aan dat de wifi-signaalsterkte 100% is.

Hebben jullie nog slimme invalshoeken of dingen die ik nog even na zou kunnen kijken? Of mensen die wellicht eerder met dit bijltje hebben gehakt?

• Josh77
@Supermuskusrat Je kunt dus wel direct inloggen als installateur in de omvormer? Dan zou ik eerst de installatie wizard nog een keer doorlopen en je Wifi gegevens opnieuw invullen. Heb ik bij mijn dochter ook een keer moeten doen omdat hij om onverklaarbare reden de verbinding met de modem niet meer wou maken.
Anders een UPT kabel erin pluggen.

• Supermuskusrat
Josh77 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:33:
@Supermuskusrat Je kunt dus wel direct inloggen als installateur in de omvormer? Dan zou ik eerst de installatie wizard nog een keer doorlopen en je Wifi gegevens opnieuw invullen. Heb ik bij mijn dochter ook een keer moeten doen omdat hij om onverklaarbare reden de verbinding met de modem niet meer wou maken.
Anders een UPT kabel erin pluggen.
Ik benader hem vanaf mijn thuisnetwerk en niet via zijn ingebouwde wifi-hotspot, je zou dan verwachten dat de vebinding met de router al wel staat en werkt, of doet de installatiewizard meer dan alleen even opnieuw verbinding maken?

Het kan uiteraard vast geen kwaad om het gewoon even te proberen, neem ik aan. O-)

• Franciesco
@Supermuskusrat ik meen dat de accounts voor de app en Sunny Portal gelijk moeten zijn. Is dat nog wel het geval na de acties die je in november gedaan hebt?

• FransOvk
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19:36
@bvermeul Je moet ook de battery backup operation mode op automatisch zetten. Zie: https://manuals.sma.de/STPxx3SE40/en-US/10049264907.html

• Supermuskusrat
Franciesco schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:36:
@Supermuskusrat ik meen dat de accounts voor de app en Sunny Portal gelijk moeten zijn. Is dat nog wel het geval na de acties die je in november gedaan hebt?
Ja, die zijn gelijk aan elkaar. Ik zie namelijk overal dezelfde historische gegevens, en niks meer na de 25e.

• bvermeul
FransOvk schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:39:
@bvermeul Je moet ook de battery backup operation mode op automatisch zetten. Zie: https://manuals.sma.de/STPxx3SE40/en-US/10049264907.html
Dat was inderdaad het probleem. Het werkt nu, iedereen bedankt voor de tips.

[ Voor 3% gewijzigd door bvermeul op 02-12-2025 20:07 ]

• Aad
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-12 09:51

Aad

Goedenavond,
Sinds maandag laden mijn SMA storage batterijen niet meer. Ik had deze ingesteld om tussen 03.00 en 0.500 uur op te laden.
Batterijen maandag leeg, in de logfile stond wel dat het laden om 0.500 was gestopt
Vandaag nog een keer geprobeerd te laden, zonder succes.
Op de batterijen en de omvormer tripower 8.0 branden de leds wel gewoon groen en blauw. Vandaag ook de hm2.0 en de omvormer gereset, ook geen resultaat.
Iemand enig idee wat hier mis gaat ?
Aad

• Aad
  • Laatst online: 17-12 09:51

Aad

Gisteren middag terug gekomen van mijn werk en nog bezig geweest met de Batterijen.

De omvormer uitgeschakeld en de 4 modules ook uitgeschakeld, ongeveer 10 minuten gewacht en alles weer opgestart. Toen het laden uit het net aangezet voor 4 uur met 1000w hij ging toen opladen, maar alleen mijn eerste batterij bleef groen knipperen dit ging over na ongeveer 3 uur..
Vannacht weer op laden uit het net aangezet en vanmorgen waren alle modules vol.
Volgens mij waren de modules te ver ontladen en wilden ze daarom niet meer opstarten.
Deze morgen wel gezien dat de HM2.0 een firmware update heeft gekregen 2.17.4.R.

• CAvE
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:10
Beste allen,

Graag roep ik jullie hulp in voor het volgende. Mijn nieuwe SMA SB4.0 omvormer loopt te klapperen bij weinig licht en hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.

Geschiedenis
Eind 2012 heb we 15 panelen Yingli 240wp als 1 string laten installeren op het zuid-westen met een Kostal Piko 3.6 omvormer. Eind 2021 is één paneel vervangen onder garantie vanwege een isolatiefout, dit paneel is niet hetzelfde als de oorspronkelijk 15 Yingli's maar door de installateur gematched op afmeting/spanning/stroom.
Medio oktober dit jaar heeft de omvormer de geest gegeven en de zoektocht naar een nieuwe omvormer was begonnen. Niet makkelijk aangezien de string openklemspanning van 37,5V * 15 = 562V veel moderne omvormers deed afvallen.

SMA SB4.0-1AV-41
De keuze viel op de SMA vanwege de 600V openklemspanning én omdat deze omvormer een mogelijke uitbreiding/vervanging van de panelen moeiteloos aan zou kunnen. Daarbij wilde ik graag een europeese fabrikant, ook al zijn deze omvormers "made in china". Deze omvormer heeft trouwens firmwareversie 4.3.7.R en geen updates beschikbaar.

Probleem
Bij weinig instraling ('s ochtends vroeg bij zonsopkomst en 's avonds bij zonsondergang) vertoont de omvormer vreemd gedrag. Met een cyclus van c.a. 90 seconden hoor ik een aantal relais af en aan schakelen. Dit kan soms wel 15-30 minuten duren en op een mistige dag zoals vandaag herhaalt de omvormer dit gedrag.
Niet alleen is het geluid irritant, maar dat af/aan schakelen kan nooit goed zijn voor de electronische componenten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ddRZMLLFofc8mvHe4SEkt2Lra9c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FPInQjmqKgr0zvLEGhEpAi9O.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E3Bp_aG20uq7oYFwrj5YgmBCw6Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GT0MH2oecqSTopr0tRsUstpn.jpg?f=user_large
*screenshots zijn niet van vandaag, maar eerder deze week.

Zelf onderzoek
  • Monitoring via Modbus (Homey).
  • Gedrag ook gezien in de Momentane waarden van de omvormer.
  • Hoorbaar als je in de buurt van de omvormer bent.
  • Powercycle omvormer.
  • Shadefix uit/aan.
  • Contact met SMA helpdesk en ze hebben mij een nieuwe omvormer (laatste firmware 4.10.10.R) gestuurd vanuit Kassel.
Helaas blijft het in/uitschakel gedrag ook bij deze nieuwe omvormer. Na de omwisseling heb ik nog geen contact met SMA gehad, dat staat maandag op de planning. Wat wel opvalt is dat dit gedrag zich voordoet als de DC opbrengst < 30W is. Daarboven is er niets aan de hand.

Mogelijke oorzaken/vragen
  1. Zonnepanelen, kan het zijn dat het vervangen paneel roet in het eten gooit?
  2. Ikzelf, misschien ben te ik overgevoelig/alert en is dit gewoon normaal?
  3. Instelling in de omvormer, maar welke?

[ Voor 4% gewijzigd door CAvE op 06-12-2025 11:39 . Reden: Firmware versies toegevoegd ]

• Josh77
@CAvE Wat is je stringspanning onbelast, het zou kunnen dat die boven de 600V uitkomt en dat daardoor de omvormer ontkoppeld.
Het kan ook zijn dat de onbelaste stringspanning hoog genoeg is om in te schakelen maar zodra die belast wordt inzakt en onder de inschakeldrempel van de omvormer komt.
Ik weet niet of dat in de huidige firmware nog kan maar je kunt proberen als dat mogelijk is de minimale DC startspanning hoger in te stellen. Eerder kon je die aanpassen in het installateurs menu.
Het is trouwen wel normaal dat ze enkele keren staan te klikken tijdens het opstarten.

[ Voor 8% gewijzigd door Josh77 op 06-12-2025 17:42 ]

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:03
Bij mij is dat ook zo met een recente installatie. 5kVA omvormer sunny boy en 20 panelen, 4500Wp Oost en 4500Wp West

Zowel 's morgens als 's avonds.

• CAvE
@Josh77 Gedurende het probleemgedrag is de stringspanning onbelast rond 480V en zakt in zodra de string even belast wordt naar 380V om daarna weer 480V onbelast te zijn . En een paar keer schakelen is geen probleem, dit doet hij bij mij ruim een half uur elke 90 seconden, dat is wel een probleem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vf5FIkv8VYm3nrtrXNwxk3jFSmg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6uRy43ssiUSDslYF0kw8YRMg.png?f=user_large
Die dip rond half 4 is wordt waarschijnlijk veroorzaakt door Shadefix icm ondergaande zon.

@Wozmro Dan ben ik niet meer alleen, heb je dit ook bij SMA aangekaart?

[ Voor 21% gewijzigd door CAvE op 06-12-2025 18:20 . Reden: tags gefixed ]

• Wozmro
Nee, omdat ik denk/dacht dat dit normaal gedrag is.

• Josh77
@CAvE Ik heb even ingelogd bij de 3 kW Sunny Boy van mijn dochter maar daar zie ik dit gedrag niet.
De firmware versie is daar 4.10.10.R , heb je die al geïnstalleerd? Dat kun je in de installatie wizard doen.
Een half uur schakelen hoort niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Josh77 op 06-12-2025 18:28 ]

• CAvE
@Wozmro De SMA techsupport had ook het idee dat het niet normaal was, vandaar dat ze een nieuwe hebben gestuurd.

@Josh77 Op de omvormer zelf is het ook vreselijk lastig te zien, ook in de ennexos portal is het niet te zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LqWnl01ZbWt3nI13_9SSS4IDVvI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/shJ8WWkFAah6GbSW6pszYRAw.png?f=fotoalbum_large
Waarschijnlijk omdat die meetwaarden per 5 minuten doorgegeven worden en mijn homey update elke 10 seconden via de Modbus.
En vwb de firmware 4.3.7.R op de ene omvormer en 4.10.10.R op de vervanger. Beide hebben hetzelfde probleem.

• Josh77
Dit is wat ik in ennexos zie van een string maar dat is met grotere intervallen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BNdy3Ai7yQ1V8zOi5pRkSW6rMGQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WzEgLIGrh7HJHldx7jAVFrNd.png?f=fotoalbum_large

Maar jij hoort hem dus daadwerkelijk een half uur staan klikken? Ik heb die 3 kW SB wel eens horen inschakelen maar dat was met een minuut wel over.

• Wozmro
Bij mij is het geen halfuur maar gemiddeld een paar minuten.

• CAvE
Hij staat staat inderdaad een kwartier tot ruim half uur te klikken. In een patroon wat zich elke 90 seconden herhaalt. Elke ochtend en avond, soms ook overdag als het zo bewolkt als vandaag. Zoals gezegd heb ik het idee dat dit voor komt als het vermogen van de string < 30 W is. (eigen verbruik grens?)
Alsof de logica zegt dat als de netto opwek < 0 W is => over 90 seconden nogmaals proberen.

• Josh77
@Wozmro een paar minuten is normaal denk ik met dit donkere weer.

@CAvE Ik zou bijna denken dat dat ene vervangen paneel toch niet matched met de rest.
Je ziet jezelf geen kans om een deel van de string los te maken zodat je er bijvoorbeeld minimaal 5 aansluit om te kijken wat er dan gebeurd?
Ja hij blijft proberen zo lijkt het.

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:10
CAvE schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 18:36:
@Wozmro De SMA techsupport had ook het idee dat het niet normaal was, vandaar dat ze een nieuwe hebben gestuurd.

@Josh77 Op de omvormer zelf is het ook vreselijk lastig te zien, ook in de ennexos portal is het niet te zien.
[Afbeelding]
Waarschijnlijk omdat die meetwaarden per 5 minuten doorgegeven worden en mijn homey update elke 10 seconden via de Modbus.
En vwb de firmware 4.3.7.R op de ene omvormer en 4.10.10.R op de vervanger. Beide hebben hetzelfde probleem.
Bij mij is het vanmorgen ook zoiets geweest, alleen veel minder en telkens om de 10 minuten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jSypGIC2nQ-r4Jq12wLfqhh4oQ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Du5IjJ8j8NV8iGoLMhVBBDAn.png?f=fotoalbum_large

Ik heb geen instelling kunnen vinden welke om de 10 minuten invloed zou kunnen hebben.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• CAvE
Ik denk dat jij hetzelfde hebt @Jojan265 . Tussen 09:00 en 09:15 (900 seconden) tel ik 10 spanningsdipjes (lijkt op mijn 90 seconde interval) op de string en pas vanaf 09:16 begint die string terug te leveren. In die spannings dipjes levert hij geen vermogen en dus waarschijnlijk ook aan "het klapperen".

• Josh77
@CAvE Ik heb gisteren de stringspanningen ook even aan Home Assistant gekoppeld om te zien wat er gebeurd tijdens het opstarten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qvEv6oYMUWLOP-6NyJfszIcrYwY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5DPDgD8JYRRL1dB62fisG6My.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R8_PH4cv6uEXWZdvv7RaEjdTgFQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5FsaysMAXNdmmr7tkaMKyD9S.png?f=fotoalbum_large

Bij mij is de omvormer ook aan het zoeken om voldoende energie te hebben om op te starten, het is een Tripower SE 8 kW en op de A string die het eerste zon krijgt is het meer dan op de B string.
Ik denk dat dit normaal is en komt door het donkere weer.

• EricVdb500
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18-12 08:57
Wie kan me helpen?

Ik heb een SB5.0-1AV-41 hybride omvormer, HM2 en 16kwh aan batterijen.
Hoe kan ik via HA, en dus modbus, de omvormer een schop geven dat hij met bvb 2000W de batterijen moet laden van het net tussen bepaalde uren?

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-12 14:30
@Supermuskusrat Heb je toevallig in je proces het installateurswachtwoord moeten wijzigen? Zo ja, zorgen dat je dan dat gewijzigde wachtwoord ook in de ennexos.sunnyportal aanpast.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

• Supermuskusrat
Eddie_ schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:57:
@Supermuskusrat Heb je toevallig in je proces het installateurswachtwoord moeten wijzigen? Zo ja, zorgen dat je dan dat gewijzigde wachtwoord ook in de ennexos.sunnyportal aanpast.
Ik heb toevallig van 't weekend (ik wilde nog een update posten) contact gehad met SMA zelf. Die zeiden exact hetzelfde. Het installateurs wachtwoord moet gelijk zijn aan die in ennexOS, en aangezien ik daar als eindgebruiker niet bij kan, heb ik het wachtwoord opgevraagd bij de installateur en na dat weer terug gewijzigd te hebben in de omvorner, werkte het weer!

• FransOvk
EricVdb500 schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:19:
Wie kan me helpen?

Ik heb een SB5.0-1AV-41 hybride omvormer, HM2 en 16kwh aan batterijen.
Hoe kan ik via HA, en dus modbus, de omvormer een schop geven dat hij met bvb 2000W de batterijen moet laden van het net tussen bepaalde uren?
Kijk hier eens. https://community.home-as...-from-sma-inverter/122425
Deze thread loopt al vijf jaar (300+ posts en er staat ook wel wat onzin hier en daar) en bevat veel informatie. Zelf gebruik ik een Esp32 met Tasmota om het laden van de accu via ModBus aan te sturen.

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-12 21:41
CAvE schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 19:09:
Hij staat staat inderdaad een kwartier tot ruim half uur te klikken. In een patroon wat zich elke 90 seconden herhaalt. Elke ochtend en avond, soms ook overdag als het zo bewolkt als vandaag. Zoals gezegd heb ik het idee dat dit voor komt als het vermogen van de string < 30 W is. (eigen verbruik grens?)
Alsof de logica zegt dat als de netto opwek < 0 W is => over 90 seconden nogmaals proberen.
Hier wel een sunnyboy 3.0 die wat vreemd gedrag laat zien maar geen continue tikken.
De omvormer (firmeware 4.10.10R) geeft 's ochtens vroeg op de DC kant een residual current waarde aan van rond de 1.3A. Dit zakt naderhand wel richting enkele mili-amperes en dan start de inverter gewoon op (of juist andersom, de inverter start op en de residual current zakt naar acceptabele niveau's)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ps1Iqju2npLuYxEcDe-tkgVgbQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7DpJ1XnaDUxw1eUl00PV9u4t.jpg?f=fotoalbum_large

Vreemde is dat er geen stroom loopt door +, - of aarde (gemeten met een stroomtang, 0.1A resolutie). Spanningsmeting tussen + of - tov aarde geeft geen stabiele waarde met een multimeter (alsof er een condensator ontlaad).
Waar deze stroom dan ook zou moeten lopen is mij niet duidelijk. Input A of B maakt hier overigens geen verschil. Isolatieweerstand is dan wel gewoon goed.
Verder geen statusmeldingen in de omvormer (weken geleden wel eens melding 3908 gekregen in de avond bij heul harde regen maar die was vanzelf gereset).

Mijn STP8.0SE heeft dit fenoneem overigens niet.

• Wim Leers
  • Laatst online: 16-12 00:15
Smart Boy Energy werd op 7 december geüpdatet naar 3.14.24R.

Gevolg: Modbus werkt niet meer!

Nog mensen die dit ontdekt hebben?

[ Voor 16% gewijzigd door Wim Leers op 09-12-2025 23:54 ]

• EricVdb500
Wim Leers schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 23:53:
Smart Boy Energy werd op 7 december geüpdatet naar 3.14.24R.

Gevolg: Modbus werkt niet meer!

Nog mensen die dit ontdekt hebben?
@Wim Leers Werkt hier nog perfect

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:47
Josh77 schreef op zondag 7 december 2025 @ 19:16:
@CAvE Ik heb gisteren de stringspanningen ook even aan Home Assistant gekoppeld om te zien wat er gebeurd tijdens het opstarten.[Afbeelding][Afbeelding]

Bij mij is de omvormer ook aan het zoeken om voldoende energie te hebben om op te starten, het is een Tripower SE 8 kW en op de A string die het eerste zon krijgt is het meer dan op de B string.
Ik denk dat dit normaal is en komt door het donkere weer.
Wat een bijzonder beeld van je stringspanning.... Ik vind de spanningen voor een 3-fasen omvormer sowieso erg (veel te) laag, en dan springt die spanning ook nog eens heel erg op en neer. Wat is daar aan de hand?
Ter vergelijking hier het beeld van gisteren van mijn string op het noordwesten (120 graden vanaf zuid), je ziet dat de stringspanning de hele dag rond de 700 V zit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MpVZnvpHni4v4BxxwUnOAGCU7HA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XvGQVEfD5VW3l7FhJeeK9bta.png?f=fotoalbum_large

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• EricVdb500
FransOvk schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:27:
[...]

Kijk hier eens. https://community.home-as...-from-sma-inverter/122425
Deze thread loopt al vijf jaar (300+ posts en er staat ook wel wat onzin hier en daar) en bevat veel informatie. Zelf gebruik ik een Esp32 met Tasmota om het laden van de accu via ModBus aan te sturen.
Ben er helemaal doorgegaan, maar vond niet echt nuttige informatie.

• FransOvk
EricVdb500 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:58:
[...]

Ben er helemaal doorgegaan, maar vond niet echt nuttige informatie.
Dit is een wat kortere thread (https://community.home-as...-write-register/325668/13). Lijkt te werken, maar ik weet niet precies hoe Home Assistant met de conversie little/big endian omgaat. Als ik de voorbeelden bekijk dan lijkt het erop datHA daarvoor zorgt. Overigens kun je in plaats van een array van twee int16, zoals in de voorbeelden, beter een int32 sturen, dan is ook het werken met negatieve waarden wat logischer

• PaulieTheKid
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 19:53
Ik heb even een vraag m.b.t. de Tripower Smart Energy hybride omvormer, bv. de 10kW.

Ik heb hier wat teruggelezen/gezocht en ook op google/youtube gezocht maar ik vind toch maar weinig over de exacte werking.

Als er een batterij op aangesloten zit en het net valt weg. Schakelt de omvormer dan automatisch over naar batterij stroom (en PV stroom) om het huis te voeden? Zonder dat ik de lampen zie knipperen en zelf ook maar iets hoef te doen? (zoals bv. bij de enphase system controller?)
En schakelt dit dan ook weer netjes terug als the grid weer terug komt?

Met als systeem enkel deze omvormer + batterij + home manager 2.0?

Dit is eigenlijk wat ik er van verwacht.
Of zie ik dit compleet verkeerd 8)7 en kan iemand met ervaring dit even toelichten?

• Franciesco
De hybride omvormer kan bijna naadloos overschakelen naar noodstroom als het net uitvalt. D.w.z: led lampen zie ik heel kort even knipperen, maar zaken zoals de televisie, warmtepomp etc draaien gewoon door en daar is niets aan te zien of te merken.
Als het stroomnet weer terugkomt, dan schakelt hij ook weer automatisch over. Ook daarbij zag ik alleen de led spotjes heel kort even knipperen, maar verder niets.

Voor bovenstaande moet wel de backup uitgang van de omvormer gebruikt worden: daar moeten de betreffende groepen (let op max vermogen) die je van noodstroom wilt voorzien aan gekoppeld worden. Dus aanpassingen in de groepenkast zijn nodig om dit te gebruiken.
Extra omvormers kunnen niet op het backup circuit, dus PV opwek heb je in die situatie alleen van de hybride omvormer.

En inderdaad: voor de combinatie hybride omvormer en batterij heb je ook de Home Manager 2.0 nodig.

• Tons
En de backup is “slechts” 1 fase, 4000W ( voor de 5 kW )

[ Voor 16% gewijzigd door Tons op 10-12-2025 22:57 ]

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-12 21:41
Franciesco schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:12:
De hybride omvormer kan bijna naadloos overschakelen naar noodstroom als het net uitvalt. D.w.z: led lampen zie ik heel kort even knipperen, maar zaken zoals de televisie, warmtepomp etc draaien gewoon door en daar is niets aan te zien of te merken.
Als het stroomnet weer terugkomt, dan schakelt hij ook weer automatisch over. Ook daarbij zag ik alleen de led spotjes heel kort even knipperen, maar verder niets.
Let hier op "bijna" voor naadloos.
Er staat in de SMA documentatie dat het géén UPS is dus let op met PC's, servers, ect.

Ik ben hier ook aan het puzzelen voor een batterij met een SE die op de zolder hangt. Maar een accu wil(kan) ik daar eigenlijk niet hebben. En om nu 25meter DC kabes naar buiten te trekken is ook zo zonde.

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-12 12:33

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Mij vielen 2 dingen op:
- Je hebt Home manager nodig als je accu als noodstroom wilt gebruiken. (Ik dacht dat de omvormer wel door zou hebben dat de stroom uitvalt dan loskoppelt van net en start met terugleveren...)
- Backup is maar voor 1 fase. Ik hoop toch dat als ik een tripower heb hij ook over 3 fasen terug levert, anders is het geen noodstroom. In mijn geval TP SE 8.0.
Wat mij verder niet duidelijk is of je betaald abonnement nodig hebt bij die Home Manager 2.0. Ik doe meeste besturing met Node-Red, ik begrijp dat veel van de logica nu in die HM2.0 ingebouwd zit, dat is mooi, zolang het beschikbaar blijft. Ik word langzamerhand een beetje kriegel van als die smart home producten waar 'ineens' een service stopt en producten niet meer werken.

• PaulieTheKid
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 19:53
@Franciesco Bedankt voor de toelichting.

@Tons Dat het slechts 1 fase backup is, kom ik toch niet echt tegen in de documentatie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pAgV5ikfMOU0Y6qtJScEMGGia98=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KxiEv0jL0bArRL3qoDWdsPFI.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WHP4hYKOlp44UFUZX4hEsUf-5vo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gdr77AJymAtu2aFqxpR2GOkb.png?f=fotoalbum_large

Wel erg jammer dat SMA geen grotere hybride omvormers heeft. Zoals de chinese merken dat wel hebben. Alleen gebruik ik die liever niet.
Zou graag een ±20kW SMA hybride omvormer hebben, zodat ik dat volledige vermogen ook als backup kan gebruiken en niet slechts de 10/12 kW (bij plaatsing van een "gewone" tripower naast de 10kW hybride)

• Franciesco
@Tons & @rene037 de TriPower Smart energy omvormers leveren wel degelijk 3 fasen noodstroom aan het backup circuit. En zijn daarbij in staat om ongelijke belasting per fase (unbalanced) te doen tijdens noodstroom. Misschien hadden jullie het over de Sunny Boy Smart energy?

De Home Manager 2.0 is niet nodig voor noodstroom (wel voor de normale modus icm een batterij). Sterker nog: de HM 2.0 is spanningsloos in noodstroombedrijf. De SE omvormer managed dan de energiestromen.

Er is geen abbonnement nodig bij gebruik van de HM 2.0.

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-12 13:55
Franciesco schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:12:
...
Extra omvormers kunnen niet op het backup circuit, dus PV opwek heb je in die situatie alleen van de hybride omvormer.

...
Dit kan wel, maar alleen als je batterij niet op 100% zit. dan klapt de boel eruit :X

Ik gebruik zelf een tripower hybrid 8kw met omschakelaar.

in het geval van stroomuitval zet ik de hoofdschakelaar handmatig uit. Zet die op slot (kan niet meer worden ingeschakeld)
Vervolgens zet ik de omschakelaar om, zo wordt via de 'ingang' stroom teruggeleverd aan het hele huis.

De tweede omvormer (tripower 5kw) kan dan ook gewoon terugleveren en mee helpen. Maar zodra je batterij op 100% zit, loopt de spanning op. en knalt de SMA Hybrid eruit. In theorie zou je dit kunnen automatiseren dat de omvormer bij > 95% batterij wordt uitgeschakeld (met een relais oid) en bij een lagere batterij percentage weer wordt ingeschakeld. Maar voor mij gaat dit nu te ver.

Het is iets minder mooi/netjes dan een volledig automatische backup. Maar het werkt. Ik heb het in een periode van 9 maanden al drie keer 'nodig' gehad.

P.S. als je auto op 11kw gaat laden, knalt de SMA Hybrid er ook gewoon netjes uit en zit je weer zonder stroom :+

[ Voor 4% gewijzigd door gekke-gerrit op 11-12-2025 10:22 ]

Laden doe je met je zonnepanelen

• Franciesco
Goeie aanvulling @gekke-gerrit ! Het idee van die omschakelaar om extra PV omvormers wel/niet in het backup circuit te kunnen zetten vind ik interessant. Al zou je dit denk ik ook kunnen doen door die extra omvormer(s) standaard wel op te nemen in het backup circuit maar uit te schakelen via de DC schakelaar en de betreffende aardlekautomaat indien de batterij vol raakt? Dan moet je natuurlijk wel thuis zijn...

En inderdaad: als er teveel vermogen gevraagd wordt van de hybride omvormer (on grid en in backup modus), dan stopt hij er mee. Maar hij start ook weer automatisch op.
Mocht je de EV willen laden in backup modus (zou ik alleen doen als er stroom over is), dan kan dat ook op een laag vermogen.

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-12 13:55
Franciesco schreef op donderdag 11 december 2025 @ 10:57:
Goeie aanvulling @gekke-gerrit ! Het idee van die omschakelaar om extra PV omvormers wel/niet in het backup circuit te kunnen zetten vind ik interessant. Al zou je dit denk ik ook kunnen doen door die extra omvormer(s) standaard wel op te nemen in het backup circuit maar uit te schakelen via de DC schakelaar en de betreffende aardlekautomaat indien de batterij vol raakt? Dan moet je natuurlijk wel thuis zijn...
....
Dat is nu hoe ik het doe inderdaad, gewoon met de aardlekautomaat uitzetten.
Achter de aardlekautomaat zou je dus nog een (slim) relais kunnen opnemen om dit te automatiseren. Maar dat doe ik pas als WOIII van start is gegaan denk ik. :X

@rene037 een Home Manager 2.0. heb je niet perse nodig. Aansturing kan ook prima met Home assistant en een home wizard P1 meter.
Met onder andere Evcc kan je de accu laden en ontladen op bepaalde prijzen.
Scheelt weer een duur stukje hardware

[ Voor 13% gewijzigd door gekke-gerrit op 11-12-2025 12:27 ]

Laden doe je met je zonnepanelen

• FransOvk
gekke-gerrit schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:03:
[...]

Dat is nu hoe ik het doe inderdaad, gewoon met de aardlekautomaat uitzetten.
Achter de aardlekautomaat zou je dus nog een (slim) relais kunnen opnemen om dit te automatiseren. Maar dat doe ik pas als WOIII van start is gegaan denk ik. :X

@rene037 een Home Manager 2.0. heb je niet perse nodig. Aansturing kan ook prima met Home assistant en een home wizard P1 meter.
Met onder andere Evcc kan je de accu laden en ontladen op bepaalde prijzen.
Scheelt weer een duur stukje hardware
Home manager of Sma Energy meter zijn inderdaad niet nodig om met een accu te kunnen werken.Wel moet je dan op een of andere manier de informatie van de P1 poort over kunnen brengen naar de omvormer. Binnen HA is een eMeter emulatie beschikbaar. Zelf gebruik ik een zelf geschreven P1 poort lezer annex eMeter emulatie op een esp32 met Tasmota. Dat is weer een schakel minder in de keten, servers vereisen meer onderhoud en downtime dan een esp device.
De omvormer schakelt probleemloos over naar noodstroom en weer terug. Wel vloog de aardlek die op de noodstroom is aangesloten er een keer uit bij het omschakelen naar noodstroom.

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

De laatste 'approverd battery list' is van 2023. Ik kon geen nieuwere vinden, of keek ik verkeerd? Het lijkt mij toch dat er sindsdien wel wat ontwikkeling is geweest...

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:47
rene037 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:45:
De laatste 'approverd battery list' is van 2023. Ik kon geen nieuwere vinden, of keek ik verkeerd? Het lijkt mij toch dat er sindsdien wel wat ontwikkeling is geweest...
Dat vind ik ook heel erg bijzonder. Er zijn superveel acculeverancieres, ook van de hoogvoltage versies. En velen claimen ook voor SMA geschikt te zijn. Maar op de lijst van SMA zelf staan er al jaren maar een paar...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:05

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De ontwikkelingen gaan hier door, ik heb nu 3-fase in huis :)
Nu heb ik 2 1 fase omvormers (SB4000 en SB2500) plus nog een Hoymiles setje (700W).
Schiet ik er iets mee op als ik naar 1 omvormer ga (Tripower) wat de verdeling over de fasen betreft?
Mogelijk komt hier een flinke batterij met Deye 12kW 3-fase omvormer in de schuur en die heeft een ingang voor omvormers (of een generator/aggregaat) tot 8kW.
Met de huidige omvormers heb ik een vrij onevenwichtige verdeling, SB2500 met 3240Wp op N/O en SB4000 met 4620Wp op Z/W die nu elk op een eigen fase zitten.
Op MP zie ik aardig wat Tripowers voor leuke prijzen, soms nog nieuw.
Een verschil met nu is dat er 15m AC naar de meterkast gaat en naar de schuur is 20m.
Van de schuur naar de meterkast is ook 20m maar dat wordt een dikke kabel en ik denk minder te verliezen met 3-fasen dan met 2 waarvan 1 zwaar belast is (4000W).
Op een mooie dag ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EqdMfSSoYoQbMd-InNdDYl52XIk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pVHm0nNMkGZigkXDfERZ08gL.jpg?f=fotoalbum_medium

Dit is een warme dag, bij koeler weer piek ik op 6500W AC met 3 omvormers tegelijk.
Nu zie ik dat er 2 mppt's zitten op de meeste Tripowers, dat moet lukken met de 2 grote strings.
Zou dit beter gaan met de Deye dan 2 aparte omvormers en een 3e fase die bijna niks doet?
Op deze fasen zitten gebruikers, met de Tripower niet.
Het is haast niet te doen om DC naar de schuur te brengen, dus ik overweeg de AC kant.
Een bonus zou zijn dat een Tripower niet in storing gaat met de Deye off-grid, dan hoef ik de kabel alleen naar de groepenkast te trekken en als de 'slider' goed werkt extra bunus :p

[ Voor 11% gewijzigd door Speedy-Andre op 11-12-2025 22:09 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Overweeg dan een tripower SE, dan heb je met de accu direct noodstroom op 3 fases. Je bent redelijk vrij in de keuze van accu.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

rene037 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 22:15:
Overweeg dan een tripower SE, dan heb je met de accu direct noodstroom op 3 fases. Je bent redelijk vrij in de keuze van accu.
Het 'luxe' probleem is dat de batterij in de schuur komt (vanwege gewicht en omvormer warmte/geluid), daardoor kan ik alleen nog iets met een koopje doen en ik heb liever geen batterij in huis.
Dat systeem krijgt trouwens al off-grid wat met 12kW prima zal werken.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Speedy-Andre schreef op donderdag 11 december 2025 @ 22:26:
[...]

Het 'luxe' probleem is dat de batterij in de schuur komt (vanwege gewicht en omvormer warmte/geluid), daardoor kan ik alleen nog iets met een koopje doen en ik heb liever geen batterij in huis.
Dat systeem krijgt trouwens al off-grid wat met 12kW prima zal werken.
OK, die SMA kan ook in de schuur, maar mijn gedachte was aanschaf aparte omvormer met batterij en een SMA Tripower is (vermoed ik) duurder dan alleen de SMA Tripower SE. Tenzij je de batterij voor een prikkie kunt krijgen en het geen hoogspanningsbatterij is. Je moet wel een wat dikkere kabel naar de schuur leggen en weer terug, want je hele huis gaat via die kabel, maar het is wel 'seamless' als de stroom uitvalt.

Maar het is uiteraard je eigen overweging, ik heb geen belang bij SMA, jouw oplossing kan voor jou prima werken.

• ZjelcoP
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23:31
rene037 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:45:
Versie 1.4 van de lijst (staat datum in van 10-2024) kreeg ik retour van de serviceafdeling SMA op mijn vraag of nieuwe BYD HVM+ compatibel is. Vraag ligt nu bij Technical Sales Support, benieuwd of er wat uit komt.
Met veel zoeken bijna niets kunnen vinden over compatabiliteit andere batterijen. Wellicht hebben ze liever dat iedereen een SMA-batterij koopt :P

• Franciesco
Naast de HVM+ hoop ik dat de SMA TriPower SE ook met de HVB compatibel gaat zijn.
Houdt ons ajb op de hoogte @ZjelcoP.

Van de huidige lijst vind ik zelf de HVM nog altijd de beste keuze vanwege m.n. de schaalbaarheid. Helaas wel prijzig.

• FransOvk
Ik heb sinds een jaar een Sma Home Storage van 9.8 kWh verbonden aan een Sma Tripower Hybrid 10. Weet iemand het verschil tussen de twee tellers voor lading en ontlading in het webinterface van de omvormer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JW14ju8gDx9W_hQVXukX2P29odE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FGd2n1HiSgzgmoUPR5J64XYq.jpg?f=fotoalbum_large
Het maakt nogal verschil. De eerste waarde zou een efficiency van 82% betekenen. De tweede waarde van 94%. In de app lijken voor de geschiedenis van de accu de tweede waarden gebruikt te worden.
Dit is hoe het er in de export uitziet met de codes en de namen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/27SChKJ6NRfl7I1ivklI965o08I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7wpoUCLwYLZGJ5SAkbXTqFf7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door FransOvk op 12-12-2025 16:55 ]

• Josh77
@FransOvk Het hoogste getal is de energie die van je zonnepanelen je accu ingegaan is en het laagste getal
de energie die de omvormer uiteindelijk op je huis net geleverd heeft. Dus 1801/2193= circa 82 % systeem efficiëntie waarbij je moet rekenen dat het rendement van de batterij circa 94- 95 % is en de rest systeemverliezen bij laden en ontladen.

[ Voor 3% gewijzigd door Josh77 op 13-12-2025 19:26 ]

• FransOvk
Josh77 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 17:22:
@FransOvk Het hoogste getal is de energie die van je zonnepanelen je accu ingegaan is en het laagste getal
de energie die de omvormer uiteindelijk op je huis net geleverd heeft. Dus 1801/2146= circa 84 % RTE waarbij je moet rekenen dat het rendement van de batterij circa 94- 95 % is en de rest systeemverliezen bij laden en ontladen.
Dus accu rendement (DC )is 2015/2147= 94% en het totaal rendement (AC) is 1801/2193= 82%. Dat is iets om rekening mee te houden als je gaat optimaliseren bij dynamische prijzen.
Ik had gehoopt dat het totaal rendement van een hybride omvormer bij enkel laden van de accu uit PV overschot hoger zou zijn omdat je een DC->AC->DC conversie zou overslaan maar kennelijk is dat niet het geval.

[ Voor 14% gewijzigd door FransOvk op 12-12-2025 17:55 ]

• Josh77
@FransOvk Bij laden uit je zonnepanelen heb je ook nog dc ->dc conversie , afhankelijk van de string spanning en accuspanning.
Bijvoorbeeld dc-> dc = 97 %, accu = 94 % en dc ->ac =90 % dan kom je aan die 82 %.
Het hoogste rendement wordt gehaald bij grotere vermogens laden en ontladen en vol - leeg van de accu. Deellasten en kleine vermogens werken niet bevorderlijk voor het totaal rendement.
Bij laden met dynamische tarieven wel een ding om rekening mee te houden.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

rene037 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 22:51:
[...]

OK, die SMA kan ook in de schuur, maar mijn gedachte was aanschaf aparte omvormer met batterij en een SMA Tripower is (vermoed ik) duurder dan alleen de SMA Tripower SE. Tenzij je de batterij voor een prikkie kunt krijgen en het geen hoogspanningsbatterij is. Je moet wel een wat dikkere kabel naar de schuur leggen en weer terug, want je hele huis gaat via die kabel, maar het is wel 'seamless' als de stroom uitvalt.

Maar het is uiteraard je eigen overweging, ik heb geen belang bij SMA, jouw oplossing kan voor jou prima werken.
Even wat dieper op ingaan :)
Ik denk dat het niet goed voor het rendement is wanneer ik de 2 pv strings naar de schuur breng, al zouden ze dan direct op de Deye hybride omvormer kunnen komen (20m lengte ofwel 80m solar kabel met het nodige gedoe als boren en rood/zwart gescheiden houden).

Mijn idee was om dit met AC te doen aangezien ik dan een bestaand gat in een betonnen vloer kan gebruiken omdat een 3x4mm2 kabel dezelfde diameter heeft als een 5x2.5mm kabel.
Met de huidige 4kW en 2,5kW omvormers lukt dat niet tenzij ik de 4kW omvormer met 4 aders aansluit.
De Deye krijgt dan ongelijke fasen binnen terwijl een Tripower dat netjes verdeelt en er per ader 9A loopt.
Er zit een 'generator' ingang op de Deye die denk ik het beste werkt met een gelijk vermogen per fase, door die ingang blijft de Tripower ook bij off-grid werken (leuk, maar is geen noodzaak).

Blijven de 2 omvormers in bedrijf dan heb ik 15m AC naar de meterkast en nog eens 20m naar de schuur plus nogmaals 20m terug naar de meterkast als ik terug zou leveren (lage prio dus verlies mag).
Het is ook de vraag welke netspanning de omvormers straks zien met zoveel meters er tussen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PgeLhb4h9UaB9X6QddbXS27do4w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FUtw6pKYaeFr6K8KlNH2hWyj.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 9% gewijzigd door Speedy-Andre op 12-12-2025 22:07 ]

• FransOvk
Josh77 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 18:53:
@FransOvk Bij laden uit je zonnepanelen heb je ook nog dc ->dc conversie , afhankelijk van de string spanning en accuspanning.
Bijvoorbeeld dc-> dc = 97 %, accu = 94 % en dc ->ac =90 % dan kom je die 82 %.
Het hoogste rendement wordt gehaald bij grotere vermogens laden en ontladen en vol - leeg van de accu. Deellasten en kleine vermogens werken niet bevorderlijk voor het totaal rendement.
Bij laden met dynamische tarieven wel een ding om rekening mee te houden.
@Josh77 Dat had ik me even niet gerealiseerd. Verlies op verlies op verlies is niet optellen, maar vermenigvuldigen.

• Franciesco
@Josh77 volgens mij hebben we het hier niet puur over de RTE maar over de systeemefficientie. Dus inclusief het verbruik van de omvormer (en batterij) zelf. Tenminste, zo heb ik het begrepen nav een paper van SMA.

Vaak wordt er alleen over RTE gesproken, maar mijn inziens is de systeemefficientie belangrijker. En die is logischerwijs altijd wat lager.

• Josh77
@Franciesco Je heb gelijk RTE is niet de goede benaming, systeemefficientie is de goede.

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Speedy-Andre schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 19:13:
[...]

Even wat dieper op ingaan :)
Ik denk dat het niet goed voor het rendement is wanneer ik de 2 pv strings naar de schuur breng, al zouden ze dan direct op de Deye hybride omvormer kunnen komen (20m lengte ofwel 80m solar kabel met het nodige gedoe als boren en rood/zwart gescheiden houden).

Mijn idee was om dit met AC te doen aangezien ik dan een bestaand gat in een betonnen vloer kan gebruiken omdat een 3x4mm2 kabel dezelfde diameter heeft als een 5x2.5mm kabel.
Met de huidige 4kW en 2,5kW omvormers lukt dat niet tenzij ik de 4kW omvormer met 4 aders aansluit.
De Deye krijgt dan ongelijke fasen binnen terwijl een Tripower dat netjes verdeelt en er per ader 9A loopt.
Er zit een 'generator' ingang op de Deye die denk ik het beste werkt met een gelijk vermogen per fase, door die ingang blijft de Tripower ook bij off-grid werken (leuk, maar is geen noodzaak).

Blijven de 2 omvormers in bedrijf dan heb ik 15m AC naar de meterkast en nog eens 20m naar de schuur plus nogmaals 20m terug naar de meterkast als ik terug zou leveren (lage prio dus verlies mag).
Het is ook de vraag welke netspanning de omvormers straks zien met zoveel meters er tussen.

[Afbeelding]
Iedere situatie is anders en voor jou kan het logischer zijn om het te doen zoals je van plan bent.
Als je PV-spanning hoog wordt, moet je de twee kabels inderdaad plm 6cm uit elkaar houden volgens de regels. Als dat extra boorwerk betekent is dat ook niet leuk.
Overigens zou ik over die afstanden voor AC eerder naar 6mm2 gaan als je je zorgen maakt over verliezen.
Daar staat dan weer tegenover dat je met de PV-kabels weer veel minder verlies hebt door de hoge spanning, Die PV-kabels zijn al best dik.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Zo hoog is de pv spanning niet, Z/W 400V en N/O 360V (beide 12 panelen).
Ik heb 4mm2 voor de SB4000 (Z/W) gebruikt omdat 2.5mm2 behoorlijk warm werd, bij de SB2500 is dat een stuk minder en dat lijkt wel op wat het met een Tripower per fase zou worden.
Bovendien is de kabellengte van de AC kant maar 5m meer en ligt er tussen de schuur en meterkast 6 en 10mm2 (ivm off-grid).
Afgezien van het werk is dc kabels trekken wel betaalbaar en er is geen andere omvormer nodig.
Het is de vraag hoe goed de Deye mppt's zijn, ik denk dat SMA dat beter doet en er is (onderlinge en harde) schaduw van september tot april.
Lastig dat ik de verschillende opties niet even kan testen, dan zou ik aan de resultaten kunnen zien welke de beste is.

Pagina: 1 ... 16 17 Laatste