Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Hoe je hem veilig uit zet staat in de handleiding.mrVroom schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 20:36:
Ik heb een hele oude sma Sunny tripower omvormer. Bluetooth geen wifi.
Hoe krijg ik dat ding veilig uit? Morgen absurde negatieve prijzen.
Maar kun je zo'n oude omvormer niet op de een of andere manier via modbus aansturen? Dan zou je dynamisch het vermogen kunnen regelen. Vereist wel een Raspberry Pi of ander Domotica computertje met een modbus-interface en wat Tweaker-vaardigheden.
Net even de prijs gecheckt: -36 cent incl belastingen tussen 13 en 15 uur. Dat heb ik nog niet eerder gezien...
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
De netwerk aansluiting zit aan de onderkant.mrVroom schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 21:05:
Niet dat ik weet. Hoe kom ik daarachter. Kan het uit via internet?
https://manuals.sma.de/STPTL-20/nl-NL/391148171.html
Omvormer aansturen via modbus:
https://degroenenerds.nl/...modbus-of-home-assistant/
(Ik heb geen dynamisch contract en dit zelf dus nog niet actief, maar lees wel de omvormer uit in HA)
[ Voor 29% gewijzigd door guido66 op 25-04-2026 22:32 ]
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Nee, ik heb een nieuwe. Vorig jaar geïnstalleerd. Ik las m al uit in ha via een wifi verbinding (helaas was er een harde crash van de HA VM op mijn NUC en daarna ging het herinstalleren van de SMA in HA niet vlekkeloos, dus nu even zonder). Zodra ik een gebruiksdoel heb (dynamische of volledige EV) ga ik me er in verdiepen.sun62 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 21:28:
[...]
Als jij deze hebt zoals in het plaatje kan je mijn Sma power control script in nodered gebruiken. [Afbeelding]
Dank je dit ga ik ook proberen vandaag. Wij hebben ook de SH2. Een beetje terugleveren is niet heel erg. Maar hij pompte gister gewoon nog of 3000 terug naar het net of hij knijpt de zonnepanelen af, maar in geen geval ging het naar de batterij.Airw0lf schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 14:22:
[...]
Ik heb hem eerder deze morgen ingesteld op 10% - werkt zonder problemen.
En beweegt mooi mee met het verbruik in huis.
Heb zojuist de instelling aangepast naar 1% - eens kijken of het nu blijft werken.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat nul teruglevering niet (goed) werkt.
En dat er altijd een klein percentage teruglevering nodig is.
Gister heb ik maar via tijdvenster gestuurd de batterij opgeladen. Echt belachelijk we hebben juist extra geinvesteerd in dit systeem omdat hij zero export heeft..en dan blijkt het niet goed te werken.
Als het vanmiddag nog niet werkt met 1 procent zet ik hem handmatig op off grid. Maar dan heeft de salesman wel iets uit te leggen dinsdag😅
Zeg je dat als jij hem op zero export zet dat het bij jou wel werkt? En laad hij dan ook de batterijen op?Peter69! schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 18:08:
[...]
Je kunt het telkens handmatig aanpassen, of bv via ha of homey automatiseren.
Ikzelfs stuur via homey, werkt super.
Ja dit is raar gedrag toch?Aad schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 15:02:
Airw0lf/Rezarose
Waar kan ik die begrenzing instellen ?
Al gevonden onder netbeheer, net ook maar ingesteld op 10 procent, want mijn installatie stond driftig terug te leveren en de batterijen werden iet verder geladen dan 41%.
ik dacht met negatieve prijzen laadt hij volledig op.
Het lukt niet om via netbeheer--> Door gebruiker gedefinieerde begrenzing van het werkelijk vermogen, het terug leveren te reduceren of stop te zetten. Het enige wat hij dan doet bij deze instelling is de batterijen niet meer opladen. Zie ik ergens nog een andere instelling over het hoofd? Ik heb een SMA Tripower en een SHM 2.0. Iemand nog tips (behalve de knop om te zetten?)Airw0lf schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 15:12:
[...]
In het EnnexOS portaal via Configuratie >> Netbeheer.
Met die kanttekening dat ik er een SHM2 tussen heb zitten.
Wat voor (merk/type) batterijen gebruik je?Arkor schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:42:
[...]
Het lukt niet om via netbeheer--> Door gebruiker gedefinieerde begrenzing van het werkelijk vermogen, het terug leveren te reduceren of stop te zetten. Het enige wat hij dan doet bij deze instelling is de batterijen niet meer opladen. Zie ik ergens nog een andere instelling over het hoofd? Ik heb een SMA Tripower en een SHM 2.0. Iemand nog tips (behalve de knop om te zetten?)
Volgens mij heb je een passende P1 meter nodig om dit soort dingen goed te kunnen besturen?
Tenzij je een SMA batterij hebt met hybride omvormers?
Bij mij staat de begrenzing op max 1% terugleveren. Tot nu toe is er deze morgen 141W teruggeleverd.
Met een verbruik van ongeveer 2kWh - waarvan ongeveer 1,5kWh richting de 3 Marstek batterijen gaat om bij te laden.
Ergens rond enen verwacht ik dat de batterijen vol zijn. En zou de begrenzing zijn werk moeten gaan doen - ben benieuwd.
Wordt vervolgt...
makes it run like clockwork
Eigenlijk is het vreemd vind ik, de tarieven van vandaag zijn bekend, dan zou ik zeggen lever nu stroom terug als de prijs hoog is en laad de batterijen op als het tarief op zij laagste punt is. Dan heb je volgens mij het beste profijt van het dynamische tarief.Arkor schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:41:
Ik heb sma batterijen en een SMA Tripower hybride omvormer. Zou moeten werken, maar helaas, geen reductie terug levering......
nu zijn mijn batterijen al voor 30% vol op het moment dat de prijzen onder nul zijn.
Zou het met de update van 24 april te maken hebben?
Ik heb overigens ook een hybride omvormer van sma met SHM2 en de 2 x homestorage van sma
Ja de instellingen staan goed. Dynamische prijzen staan netjes ingesteld, teruglever vergoeding heel laag. Bij netbeheer heb ik hem nu op 1 procent staan.Josh77 schreef op zondag 26 april 2026 @ 12:04:
@Rezarose Staan je instellingen in netbeheer en energie beheer goed? Heb je al geprobeerd via tijdvenster gestuurd te laden? Anders direct inloggen in de omvormer als installateur en je batterij instellingen controleren.
Gister heb ik uit nood inderdaad maar via tijdvenstergestuurd de batterij opgeladen. Maar dit lijkt mij niet de bedoeling bij zo'n slim systeem
De batterij is nog steeds niet aan het laden. Zonnepanelen draaien nu op 600w en leveren 25 w terug. Accu niveau is 0 procent.
Het slim laden en ontladen werkte prima, tot ik gister hem op zero export heb gezet.
Ik ga hem zo maar op off grid zetten denk ik met de beperking er af, hopelijk gaat hij dan wel opladen
:strip_exif()/f/image/bo7W9qSKcPwxqkh1iI7rfRwW.png?f=user_large)
Als ik hem weer helemaal open zet gaat hij alles terug leveren naar het net, en niets naar de batterij, ik heb het idee dat de SHM een verkeerde conclusie maakt door die negatieve prijzen ofzo.
Ik ben er klaar mee hij staat nu op off grid modus.
:strip_exif()/f/image/elOmz42GHJZhLyAetNve2uS4.png?f=user_large)
@Josh77 Zou jij jouw instellingen eens willen delen? Misschien dat ik daar uit kan halen waar het hem in zit bij mij.
[ Voor 32% gewijzigd door Rezarose op 26-04-2026 13:17 ]
Ik heb alles stroomloos gezet, ook de SMA batterijen even uit gezet. Toen alles opnieuw opgestart en nu worden mijn batterijen gelukkig weer opgeladen met zowel zonne energie (5000w) als uit uit het net 7000 W. Dat is prima bij een prijs van- 36 cent 😀.Josh77 schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:57:
@Arkor Log een keer direct in als installateur en loop de configuratie instellingen nog een keer na of alles juist is ingesteldt. Als je Tripower SE en SHM 2 allebei op de router aangesloten zijn zou het moeten werken. Hier werkt zero export en een kleine beetje terugleveren werkt ook, dit laatste zou ik doen bij AC gekoppelde batterijen.
Ook de EV doet vrolijk mee en wordt opgeladen.
Zowel mijn Tripower SE als de SHM 2.0 staan op dezelfde router. Ga nu de zero export inschakelen en kijken wat er gaat gebeuren als de batterijen en de EV vol zijn
:strip_exif()/f/image/STgVBjftRUtNOIJ6o4F1n3ek.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij laad alleen de EV maar batterijen lever zelf stroom terug af en toe. lader staat in boost functie.
[ Voor 3% gewijzigd door Aad op 26-04-2026 13:39 ]
Ja het werkt prima.Rezarose schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:27:
[...]
Zeg je dat als jij hem op zero export zet dat het bij jou wel werkt? En laad hij dan ook de batterijen op?
Ik stuur met homey een modbus signaal naar de hm2.
De batterij wordt dan gewoon opgeladen, alleen gebeurd dit dan wel met zonnestroom.
Niet uit het net, dus echt 0 op de meter.
Ik had een vergelijkbare situatie. Zie mijn post van zojuist, heb alles stroomloos gezet ( tripower, sma batterijen uit gezet), 15 minuten gewacht en alles weer aangezet. Toen werkte alles weer, nu afwachten of zero export werkt.Aad schreef op zondag 26 april 2026 @ 13:36:
[Afbeelding]
Hij laad alleen de EV maar batterijen lever zelf stroom terug af en toe. lader staat in boost functie.
Verbind Di 1 met Di 5 en de omvormer gaat naar 0 productie.
Dit is simpel aan te sturen door bv een shelly relais.
Ja via homey was ook gelukt. Alleen krijg ik dan hetzelfde vreemde gedrag. Dus ik ben eerst maar gaan troubleshooten buiten homey. Maar het is wel de wens om het zo te gaan regelen. Opladen via de panelen is prima. Als hij maar oplaadt, en dat doet hij dus nu helemaal niet.Peter69! schreef op zondag 26 april 2026 @ 14:20:
[...]
Ja het werkt prima.
Ik stuur met homey een modbus signaal naar de hm2.
De batterij wordt dan gewoon opgeladen, alleen gebeurd dit dan wel met zonnestroom.
Niet uit het net, dus echt 0 op de meter.
Kun je niet eens proberen om via homey de batterij te laden?Rezarose schreef op zondag 26 april 2026 @ 14:54:
[...]
Ja via homey was ook gelukt. Alleen krijg ik dan hetzelfde vreemde gedrag. Dus ik ben eerst maar gaan troubleshooten buiten homey. Maar het is wel de wens om het zo te gaan regelen. Opladen via de panelen is prima. Als hij maar oplaadt, en dat doet hij dus nu helemaal niet.
Daarmee kun je ook de goedkoopste uren instellen om te laden.
Het enige want anders doe is de batterijen ( BYD-HVM ) via een tijdvenster vertraagd te laden zodat ze pas later op de middag vol zijn ipv al om 11 of 12 uur.
Het is mij nog niet gelukt om de batterij aan te sturen via homey.Peter69! schreef op zondag 26 april 2026 @ 15:13:
[...]
Kun je niet eens proberen om via homey de batterij te laden?
Daarmee kun je ook de goedkoopste uren instellen om te laden.
Ik gebruik Modbus Register 41217 om nul op de meter te realiseren, zie mijn vorige posts. Daarmee regelt de omvormer zelf dat het vermogen bij het aansluitpunt van het net op de aangegeven waarde (nu dus 0) geregeld wordt. De accu wordt normaal opgeladen met zonnestroom, maar zodra de accu vol raakt knijpt de omvormer het vermogen van de zonnepanelen.FransOvk schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:27:
Het voordeel van het gebruik van register 41217 is dat de omvormer zijn vermogen dan zelf bijstelt aan de hand van de gegevens die het ontvangt van de energy meter, of in mijn geval van de esp32 die aan de P1 poort hangt en de energiemeter emuleert. Ik hoef nu alleen register 41217 op 0 te zetten zodra de prijs negatief wordt en weer op de maximum waarde als de prijs weer positief wordt. Dus eigenlijk maximaal 2x per dag een schrijfactie.
PS: of 4x per dag ik zie net dat er vandaag 2 perioden zijn met een negatieve prijs. Rond 17:00 uur wordt de prijs 3 kwartier positief.
.Ik regel het vanuit Home Assistant, zodra de consumentenprijs negatief wordt zet ik het register op 0 en zodra ze weer positief worden op het maximale vermogen van de omvormer: 10kW. Je hebt dus slechts twee modbus schrijffopdrachten per periode van negatieve prijzen nodig. Ik heb het bij SMA nagevraagd, maar die paar honderd schrijfopdrachten per jaar leveren geen gevaar op voor het flash geheugen.
Rezarose schreef op zondag 26 april 2026 @ 15:55:
[...]
Het is mij nog niet gelukt om de batterij aan te sturen via homey.
/f/image/jTyBT3JbZ1aQt7e24kIEwnxL.png?f=fotoalbum_large)
Met deze flow laad ik handmatig een uurtje.
Even de startknop vervangen door een prijs onder…
Jij gebruikte toch ook geprognosticeerd laden van de batterij? Of doe je dat niet meer?Josh77 schreef op zondag 26 april 2026 @ 15:39:
@Rezarose Hoe zet jij de omvormer in off grid modus? Heb jij misschien een enkelfasige hybride omvormer want ik heb met de hybride Tripower SE die mogelijkheid niet. Ik weet niet welke instellingen jij wilt weten maar ik heb geen dynamisch kontract en lever dus nu nog zoveel mogelijk terug om het verbruik van de warmtepomp van afgelopen winter te kunnen salderen voordat mijn kontract over enkele maanden afloopt.
Het enige want anders doe is de batterijen ( BYD-HVM ) via een tijdvenster vertraagd te laden zodat ze pas later op de middag vol zijn ipv al om 11 of 12 uur.
Ik heb deze functie sinds een tijdje weer aan staan, maar de laatste dagen lijkt het helemaal niks te doen en laadt hij de batterij direct in de ochtend al weer op tot 100%. Financieel niet erg (met mijn vaste contract), maar ik heb liever dat de batterij pas later op de dag geladen wordt of zelfs helemaal niet verder dan de ingestelde min SOC. Want die SOC is bij mij al zeer ruime voldoende in deze tijd.
Die ervaring heb ik echter niet.
Ook ik laad dus in de ochtend gedwongen 1w.
Daardoor blokkeer je het vrij laden van de batterij op de dure uren.
Pas op de goedkopen uren laat ik de batterij vrij om te vullen.
Naar mijn mening zou sma iets meer met de eindgebruiker in overleg kunnen gaan ipv te denken dat ze geweldig bezig zijn, maar dat terzijde…..
Omdat tijdvenster gestuurd laden nu werkt laad ik van 9h to11h met 200W en daarna met 1000 W tot 15.00h en dan is de batterij tegen het eind van de middag vol.
Het is inderdaad een enkelfasige omvormer. Wij hebben de sunnyboy 3,6. We hebben onder de omvormer een knop gekregen die we om kunnen zetten. Deze zorgt ervoor dat de zonnepanelen en de batterij worden losgekoppeld van het net.Josh77 schreef op zondag 26 april 2026 @ 15:39:
@Rezarose Hoe zet jij de omvormer in off grid modus? Heb jij misschien een enkelfasige hybride omvormer want ik heb met de hybride Tripower SE die mogelijkheid niet. Ik weet niet welke instellingen jij wilt weten maar ik heb geen dynamisch kontract en lever dus nu nog zoveel mogelijk terug om het verbruik van de warmtepomp van afgelopen winter te kunnen salderen voordat mijn kontract over enkele maanden afloopt.
Oke bedankt ik dacht dat we een vergelijkbare situatie hadden, maar dat is dan niet zo.
In de winter werkte dit wel perfect. Hij laadde de batterij op in de goedkope uren.Peter69! schreef op zondag 26 april 2026 @ 19:29:
Volgens sma zou de stand economisch laden rekening houden met de goedkoopste uren.
Die ervaring heb ik echter niet.
Ook ik laad dus in de ochtend gedwongen 1w.
Daardoor blokkeer je het vrij laden van de batterij op de dure uren.
Pas op de goedkopen uren laat ik de batterij vrij om te vullen.
Naar mijn mening zou sma iets meer met de eindgebruiker in overleg kunnen gaan ipv te denken dat ze geweldig bezig zijn, maar dat terzijde…..
Ik had op de website van zonnefabriek een handleiding gevonden om het opladen van de batterij de verbeteren door het terugleveren van de zonnepanelen te beperken. Hierdoor zou het overschot dan netjes naar de battterij moeten gaan in het midden van de dag. De SHM2 zou dan zien dat er in de middag overschot zou ontstaan en daardoor later beginnen met laden. Daar ben ik mee wezen experimenteren de laatste dagen. Maar het enige wat ik er mee bereikt heb dat de zonnepanalen afgeknepen worden. Er gaat niets naar de batterij.
Ik ben heel benieuwd! Wat was jouw resultaat?Arkor schreef op zondag 26 april 2026 @ 13:17:
[...]
Ik heb alles stroomloos gezet, ook de SMA batterijen even uit gezet. Toen alles opnieuw opgestart en nu worden mijn batterijen gelukkig weer opgeladen met zowel zonne energie (5000w) als uit uit het net 7000 W. Dat is prima bij een prijs van- 36 cent 😀.
Ook de EV doet vrolijk mee en wordt opgeladen.
Zowel mijn Tripower SE als de SHM 2.0 staan op dezelfde router. Ga nu de zero export inschakelen en kijken wat er gaat gebeuren als de batterijen en de EV vol zijn
Ik heb de sunny home storage. Die lijkt niet op deze manier aan te sturen te zijnPeter69! schreef op zondag 26 april 2026 @ 16:05:
[...]
[Afbeelding]
Met deze flow laad ik handmatig een uurtje.
Even de startknop vervangen door een prijs onder…
Om via modbus op zero export te kunnen sturen moest ik een grid guard code invoeren.Rezarose schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:05:
[...]
Ik heb de sunny home storage. Die lijkt niet op deze manier aan te sturen te zijn
Deze kun je via dealer opvragen.(tegenwoordig schijnt het zonder te kunnen)
Het zou kunnen dat je deze ook nodig hebt om te kunnen (ont)laden.
Dat zou het verschil kunnen zijn dat het bij mij wel werkt.
Volgens mij maakt het soort/type batterij niet uit.
https://www.secondsol.com...ter/sma/sunny-boy-sb-2500
^Zo eentje.
Die wilde ik afschakelen vandaag maar ik ben bang dat het apparaat wat er al even hangt (opwek is 33.851 kWh in 64.166 uur) daarvan kapot gaat.
En om nu alleen een nieuwe omvormer te kopen of alles te gaan vervangen voor micro-omvormers voor dit dan is de terugverdientijd natuurlijk flink terwijl alles wat je nu niet investeert, rendeert.
Zijn er nog mogelijkheden met deze oude apparaten om ze veilig uit te zetten al dan niet met een hulpstuk?
Zou het helpen om in de nacht de apparaten uit te zetten?
[ Voor 95% gewijzigd door Wim Leers op 26-04-2026 22:51 ]
@vaurits
Hang je toch zo eentje op.
Die praat modbus tcp en ik laat 3 omvormers uitschakelen op dynamisch tarief icm laden van mijn 3 marsteks in HA.
https://github.com/fonske..._yaml/modbus_tcp_sma.yaml
https://github.com/fonske/ha-hbc-blueprints/tree/main
[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-04-2026 09:13 ]
Laat jij hem altijd op 1 staan of alleen bij negatieve prijzen ? Misschien zit de oplossing in de komende update.Rezarose schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:55:
Ik heb hem zojuist op 1 procent gezet. De zonnepanelen schakelen nu wel netjes af en fluctueren niet de heletijd zoals ze doen bij 0 procent, maar de batterijen worden nog steeds niet opgeladen. Hij zou het overschot nu toch naar de batterij moeten drukken in plaats van afschakelen? De batterij is nog steeds 0 procent.
Zou het met de update van 24 april te maken hebben?
Ik heb overigens ook een hybride omvormer van sma met SHM2 en de 2 x homestorage van sma
Zero export werkt! Bij dit redelijk zonnig weer vandaag wekken de zonnepanelen ongeveer 400 W op en het huis heeft dat ook nodig. Ik denk dat het geheel van de installatie, zowel de Tripower als de SMA accu's, even stroomloos te zetten en dan weer opstarten, geholpen heeft. Ook de SHM2.0 even opnieuw gestart.Rezarose schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:04:
[...]
Ik ben heel benieuwd! Wat was jouw resultaat?
Wel valt het me op dat de EV, met de instelling "laden met overschot zonnestroom", nu ook niet geladen wordt. Hij ziet nu immers te weinig zonne-opbrengst om het laden te starten.....logisch.
Als ik hem op snelladen zet, start de EV gelijk met laden en zie je de zonne-opbrengst gelijk oplopen.
Nee hoor dit heb ik alleen gedaan vanwege de negatieve prijzen. En omdat iemand hier de tip gaf om hem op 1 procent te zetten in plaats van zero export. Normaal staat hij gewoon op vol vermogen. Al probeer ik de laatate dagen er wel wat mee te spelen om de batterij wat optimaler te laten opladen. ( in het midden van de dag ipv in de ochtend)Aad schreef op maandag 27 april 2026 @ 09:34:
[...]
Laat jij hem altijd op 1 staan of alleen bij negatieve prijzen ? Misschien zit de oplossing in de komende update.
Wat super, dit ga ik ook nog even doen! Zie je dat de batterij ook netjes oplaad? ( en de zonnepanelen dus pas worden afgeschaald als de batterij vol is?)Arkor schreef op maandag 27 april 2026 @ 14:06:
[...]
Zero export werkt! Bij dit redelijk zonnig weer vandaag wekken de zonnepanelen ongeveer 400 W op en het huis heeft dat ook nodig. Ik denk dat het geheel van de installatie, zowel de Tripower als de SMA accu's, even stroomloos te zetten en dan weer opstarten, geholpen heeft. Ook de SHM2.0 even opnieuw gestart.
Wel valt het me op dat de EV, met de instelling "laden met overschot zonnestroom", nu ook niet geladen wordt. Hij ziet nu immers te weinig zonne-opbrengst om het laden te starten.....logisch.
Als ik hem op snelladen zet, start de EV gelijk met laden en zie je de zonne-opbrengst gelijk oplopen.
En hoe heb je het systeem zonder stroom gezet? Als ik de knop op de omvormer omzet en die in de meterkast. Dan gaat geloof ik alles nog door omdat er stroom in de batterij zit. Dit was toen tijdens de test met de installateur.
Super bedankt voor jouw informatie! Ik kom er op terug! Ik wil het eerst fatsoenlijk wekend krijgen zonder homey, daarna ga ik verder kijken naar automatiseringen. Anders weet ik niet meer waar ik moet troubleshooten ;-)Peter69! schreef op zondag 26 april 2026 @ 21:18:
[...]
Om via modbus op zero export te kunnen sturen moest ik een grid guard code invoeren.
Deze kun je via dealer opvragen.(tegenwoordig schijnt het zonder te kunnen)
Het zou kunnen dat je deze ook nodig hebt om te kunnen (ont)laden.
Dat zou het verschil kunnen zijn dat het bij mij wel werkt.
Volgens mij maakt het soort/type batterij niet uit.
Ik heb dat als volgt gedaan: de rechter zijkant van de SMA batterij kan je er af trekken, naar je toe, zie foto. Het perspex klepje losschroeven/loshalen. Dan de schakelaar, zie de foto, uit zetten. Zo heb ik de 5 batterijen uitgezet, de Tripower uitgezet en 10 minuten gewacht. Toen de batterijen een voor een weer aangezet en nadat de groene en blauwe lampjes weer branden zonder dat er iets knippert, de Tripower weer aangezet. De SHM opnieuw gestart en toen werkt het.Rezarose schreef op maandag 27 april 2026 @ 16:21:
[...]
Wat super, dit ga ik ook nog even doen! Zie je dat de batterij ook netjes oplaad? ( en de zonnepanelen dus pas worden afgeschaald als de batterij vol is?)
En hoe heb je het systeem zonder stroom gezet? Als ik de knop op de omvormer omzet en die in de meterkast. Dan gaat geloof ik alles nog door omdat er stroom in de batterij zit. Dit was toen tijdens de test met de installateur.
De installateur heeft mij eerder, bij een ander probleem, laten zien hoe de batterijen op deze wijze uitgezet kunnen worden.
De batterijen worden netjes opgeladen en de zonne-opbrengst wordt daarop aangepast, zodat er ongeveer 0 W terug gaat naar het net. Soms een beetje terug leveren, soms wordt er iets geladen vanaf het net. Ik zag de zonne-opbrengst, die vandaag zonder zero export 4000 W zou moeten zijn, nu teruglopen tot bijv 1300 w zodanig dat er nauwelijks iets terug geleverd wordt. Als ik dan de zero export weer uit zet, dan zie je zonne-opbrengst weer oplopen en de teruglevering weer op gang komen.
Dus dat is mooi, eens kijken wat er morgen gebeurt.
Vorig jaar werkte dit vrij goed al waren er toen ook dagen bij dat hij, voor mij, om onverklaarbare reden al vroeg de batterij ging laden. Het was sowieso een verbetering omdat ik eerder de batterij al vaak voor 9hr (en tijdens de topdagen al om 8hr) vol had.
Dit jaar voor het eerst via het EnnexOS portal en afgelopen dagen werkte het plotseling even niet meer leek het. Vandaag dus weer wel. Eens kijken hoe het de aankomende dagen gaat.
Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen, dus maar zo. na afgelopen weekend met de negatieve prijzen wilde ik het afschakelen van mijn SMA omvormer automatiseren. Ik had nog een RSP raspberry pi liggen, HA op ingestalleerd, wat yaml files aangemaakt met wat online data en claude code. Opzich denk ik dat het werkt.
MAAR, nu loop ik tegen het feit aan dat zowel de app van sma geen data meer uitleest, homewizard ook geen data meer geeft, en tibber ook geen data meer kan lezen, enkel de HA integratie?
Dit heb ik proberen op te lossen met claude code, door de intervallen lager te zetten, maar dat werkt niet.
Weet iemand hoe dit kan? Ik had de modbus TCP ingeschakeld. Nadat ik dat had gedaan werkt het niet meer, nu staat die UIT maar ik zie de data nog niet terug in de bovennoemde apps. Dank.
`
Helaas werkt de zero export nog niet na de herstart. Het laden naar de batterij lijkt wel weer goed te gaan. Ik blijf het idee houden dan de berekening met negative stroomprijzen niet goed gaat in de sunny home manager. En dat hij verkeerde conclusies maakt.Arkor schreef op maandag 27 april 2026 @ 18:13:
[...]
Ik heb dat als volgt gedaan: de rechter zijkant van de SMA batterij kan je er af trekken, naar je toe, zie foto. Het perspex klepje losschroeven/loshalen. Dan de schakelaar, zie de foto, uit zetten. Zo heb ik de 5 batterijen uitgezet, de Tripower uitgezet en 10 minuten gewacht. Toen de batterijen een voor een weer aangezet en nadat de groene en blauwe lampjes weer branden zonder dat er iets knippert, de Tripower weer aangezet. De SHM opnieuw gestart en toen werkt het.
De installateur heeft mij eerder, bij een ander probleem, laten zien hoe de batterijen op deze wijze uitgezet kunnen worden.
De batterijen worden netjes opgeladen en de zonne-opbrengst wordt daarop aangepast, zodat er ongeveer 0 W terug gaat naar het net. Soms een beetje terug leveren, soms wordt er iets geladen vanaf het net. Ik zag de zonne-opbrengst, die vandaag zonder zero export 4000 W zou moeten zijn, nu teruglopen tot bijv 1300 w zodanig dat er nauwelijks iets terug geleverd wordt. Als ik dan de zero export weer uit zet, dan zie je zonne-opbrengst weer oplopen en de teruglevering weer op gang komen.
[Afbeelding]
Hoe het zit met de zero export weet ik niet. Ik ga contact opnemen met de leverancier.
Maar bedankt voor de uitleg. We weten nu hoe we kunnen herstarten.
Is de firmware van zowel omvormer als batterijen up-to-date? Ik heb twee weken geleden (na _even_ in de wacht te hebben gestaan) via de Belgische techneuten een oplossing gekregen voor een soortgelijk probleem.
Je hebt een SBSE3.6-50 toch? Die hoort op 3.16.08R te staan, en de Home Storage 3.28 op 01.01.51.R en de Home Manager 2.0 op 2.18.14.R
Alle nieuwe machines worden nu geleverd met een voorblad waar dit op staat, maar dat is pas sinds een paar maanden. Je leverancier kan dit voor je controleren. Voor de SBSE vind je de bestanden via go.sma.de/SBSE367750 , voor de STPSE op go.sma.de/STPSEFW . Deze firmware is alleen bestemd voor de combinatie met SMA Home Storage, en expliciet niet voor andere batterijen zoals BYD! Lees de readme en alleen aan beginnen als je weet wat je doet! Na succesvolle upgrade (kan zomaar drie kwartier duren) een goede herstart uitvoeren zoals SMA aangeeft:
---
Een volledige power cycle kan zeker baat hebben bij een systeem dat net volledig geüpdatet is.
Beste manier is:
1. AC uit, DC uit, batterijen uit.
2. 10 minuten wachten tot volledige ontlading van de omvormer
3. starten met enkel de Home storage modules
4. als die opgestart zijn de DC knop van de omvormer tot de webui weer bereikbaar is
5. pas als je kan inloggen de AC aan zetten
---
Bij mij werkt het pro-actief opladen nu ook, wel houdt de HM rekening met het verwachte verbruik en laadt de batterijen niet altijd vol op.
Een vraag voor de HA + SMA slimmeriken: Als de energieprijs negatief wordt wil ik de teruglevering stoppen, dat kan met een automation in HA (nog niet gelukt overigens), terwijl de opwek dan alleen in huis gebruikt wordt en/of de batterijen geladen. Maar als de prijs nog verder daalt wil ik de PV-opwek helemaal stoppen en alle benodigde elektra uit het net halen - want dan levert het geld op en help je de netspanning te verlagen ;- ).
Daarbij dien ik dan rekening te houden met de inkoopvergoeding van € 0,015 ex die ik over elke afgenomen kWh betaal, en de verkoopvergoeding van € 0,0105 die ik krijg voor elke teruggeleverde kWh (net in de goede tijd bij Frank Energie aangehaakt)
In Excel kan ik dat nog wel uitrekenen maar in HA / yaml ben ik niet meer dan een copycat. En de wirwar aan modbusregisters helpt me ook niet.
Wil iemand me daarbij helpen? Mijn setup is een HM2.0 + STPSE5.0 + 5xHS (+ EVC22-3AC-20), en binnenkort komt daar een SBSE3.6 bij . HA draait op een HyperV-VM en heeft o.a. de integraties van Frank, ENTSOE, Homewizard P1 en SMA. Het uitleesscript van @AUijtdehaag werkt ook grotendeels maar ik loop dus vast op de juiste modbusregisters van mijn apparaten en hoe de automation te maken. Bij SMA heb ik de lijsten gedownload maar ze verschillen her en de in benamingen , tussen de types omvormers.
Het duurde tot gisteren avond voor alles weer ging werken. De app was ook weer compleet met gebruikers en kon de auto ook weer laden.
Deze morgen gingen de batterijen ook weer laden maar toen die vol waren zag ik dat hij geen stroom terug leverde aan het net. Hij heeft de hele dag de meter op nul gehouden
Ik denk dat hij ook op duurdere tijden stroom moest teruglevering.
Zijn er meer mensen met hetzelfde ( probleem) of doe ik iets verkeerd ?
Dat klinkt als dat je zero-export hebt aanstaan. Kun je dat controleren via Sunnyportal?Aad schreef op woensdag 29 april 2026 @ 19:25:
Even een kleine update over de update van gisteren.
Het duurde tot gisteren avond voor alles weer ging werken. De app was ök weer compleet met gebruikers en kon de auto ook weer laden.
Deze morgen gingen de batterijen ook weer laden maar toen die vol waren zag ik dat hij geen stroom terug leverde aan het net. Hij heeft de hele dag de meter op nul gehouden
Ik denk dat hij ook op duurdere tijden stroom moest teruglevering.
Zijn er meer mensen met hetzelfde ( probleem)
Ik volg met belangstelling. Ik heb een TriPower en een Emeter gekocht (later er achter gekomen dat dure Emeter helemaal niet nodig is, HW P1 meter zou ook moeten werken) maar het lukt nog niet om;Karelprior schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:29:
@Rezarose
Is de firmware van zowel omvormer als batterijen up-to-date? Ik heb twee weken geleden (na _even_ in de wacht te hebben gestaan) via de Belgische techneuten een oplossing gekregen voor een soortgelijk probleem.
Je hebt een SBSE3.6-50 toch? Die hoort op 3.16.08R te staan, en de Home Storage 3.28 op 01.01.51.R en de Home Manager 2.0 op 2.18.14.R
Alle nieuwe machines worden nu geleverd met een voorblad waar dit op staat, maar dat is pas sinds een paar maanden. Je leverancier kan dit voor je controleren. Voor de SBSE vind je de bestanden via go.sma.de/SBSE367750 , voor de STPSE op go.sma.de/STPSEFW . Deze firmware is alleen bestemd voor de combinatie met SMA Home Storage, en expliciet niet voor andere batterijen zoals BYD! Lees de readme en alleen aan beginnen als je weet wat je doet! Na succesvolle upgrade (kan zomaar drie kwartier duren) een goede herstart uitvoeren zoals SMA aangeeft:
---
Een volledige power cycle kan zeker baat hebben bij een systeem dat net volledig geüpdatet is.
Beste manier is:
4. als die opgestart zijn de DC knop van de omvormer tot de webui weer bereikbaar is
---
Bij mij werkt het pro-actief opladen nu ook, wel houdt de HM rekening met het verwachte verbruik en laadt de batterijen niet altijd vol op.
Een vraag voor de HA + SMA slimmeriken: Als de energieprijs negatief wordt wil ik de teruglevering stoppen, dat kan met een automation in HA (nog niet gelukt overigens), terwijl de opwek dan alleen in huis gebruikt wordt en/of de batterijen geladen. Maar als de prijs nog verder daalt wil ik de PV-opwek helemaal stoppen en alle benodigde elektra uit het net halen - want dan levert het geld op en help je de netspanning te verlagen ;- ).
Daarbij dien ik dan rekening te houden met de inkoopvergoeding van € 0,015 ex die ik over elke afgenomen kWh betaal, en de verkoopvergoeding van € 0,0105 die ik krijg voor elke teruggeleverde kWh (net in de goede tijd bij Frank Energie aangehaakt)
In Excel kan ik dat nog wel uitrekenen maar in HA / yaml ben ik niet meer dan een copycat. En de wirwar aan modbusregisters helpt me ook niet.
Wil iemand me daarbij helpen? Mijn setup is een HM2.0 + STPSE5.0 + 5xHS (+ EVC22-3AC-20), en binnenkort komt daar een SBSE3.6 bij . HA draait op een HyperV-VM en heeft o.a. de integraties van Frank, ENTSOE, Homewizard P1 en SMA. Het uitleesscript van @AUijtdehaag werkt ook grotendeels maar ik loop dus vast op de juiste modbusregisters van mijn apparaten en hoe de automation te maken. Bij SMA heb ik de lijsten gedownload maar ze verschillen her en de in benamingen , tussen de types omvormers.
- Zero export te activeren (YT filmpje is niet duidelijk genoeg schijnbaar, ChatGPT haalt alles door elkaar)
- HA te koppelen
- Terug te schakelen bij negatieve prijzen
- Zero export deactiveren bij prijzen onder -12ct
Ik ga dit topic eens goed doorlezen en zal mijn vooruitgang hier posten
Karelprior schreef op woensdag 29 april 2026 @ 21:51:
[...]
Dat klinkt als dat je zero-export hebt aanstaan. Kun je dat controleren via Sunnyportal?
:strip_exif()/f/image/BSq6eExCXgmO9ywRCpvXfpJk.jpg?f=fotoalbum_large)
Nee ik heb hem niet op zero export staan
![]() | ![]() |
Ik heb het vinkje weggehaald en nu leveren ze weer terug.Franciesco schreef op donderdag 30 april 2026 @ 08:03:
Ik bedoel te zeggen: zou je voor het uitschakelen van de begrenzing in teruglevering niet beter het vinkje/schuifje uitzetten?
Bedankt voor het meedenken, voor mij zijn sommige instellingen moeilijk te vinden.
Mijn omvormer heeft geen DS uit knop. Dus DS blijft ''aan'. Maar volgens mij is er geen spanning door de AC en is dit dus veilig?
[ Voor 26% gewijzigd door mrVroom op 30-04-2026 15:35 ]
Deze uitzetten is voldoende:
mrVroom in "Het grote SMA topic"
Onderstaand is de DC switch, die hoef je er niet uit te trekken maar dat kan ook.
:strip_exif()/f/image/hNkXX234q2ptelBaoMedXXlL.jpg?f=fotoalbum_large)
Doe beide niet wanneer vol in produktie.
Met name DC switch trek je dan een vlamboog wat schade kan veroorzaken.
Maar ook deze praat modbus tcp/ip (aanzetten via sunny explorer als installateur) en kun je aansturen.
Ik doe dat nu met een HA blueprint icm marstek batterij sturing (home battery control)
[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-04-2026 17:11 ]
Het heeft één dag gewerkt en daarna was het weer het oude liedje: Zero export (geen teruglevering) ingesteld, maar de omvormer levert alles zonne-energie die over is, vrolijk terug aan het net. En terwijl ik niets maar dan ook niets gewijzigd heb, nadat het eenmaal werkte.
Vervolgens heb ik het advies van @Karelprior gevolgd, zie Karelprior in "Het grote SMA topic" en de software geüpdatet. Dat verliep prima, maar ook weer geen werkend Zero Export.
Wat zou er nu nog gedaan kunnen worden (met de stroomprijzen van -46 cent morgen...) ?
Wat zegt SunnyPortal -> Monitoring -> Gebeurtenismonitor ?Arkor schreef op donderdag 30 april 2026 @ 18:16:
Ik begrijp er helemaal niets van. Aanvankelijk werkte Zero Export (geen teruglevering) prima, nadat ik de Tripower en de SMA batterijen stroomloos had gezet. zie Arkor in "Het grote SMA topic"
Het heeft één dag gewerkt en daarna was het weer het oude liedje: Zero export (geen teruglevering) ingesteld, maar de omvormer levert alles zonne-energie die over is, vrolijk terug aan het net. En terwijl ik niets maar dan ook niets gewijzigd heb, nadat het eenmaal werkte.
Vervolgens heb ik het advies van @Karelprior gevolgd, zie Karelprior in "Het grote SMA topic" en de software geüpdatet. Dat verliep prima, maar ook weer geen werkend Zero Export.
Wat zou er nu nog gedaan kunnen worden (met de stroomprijzen van -46 cent morgen...) ?
Je kunt ook de HM2.0 eens herstarten via SunnyPortal, dan Apparaateigenschappen van de Home Manager, onderaan de pagina.
Daarna kun je de zero-export eens aanzetten en kijken wat er gebeurt met de parameter
Installatie- en apparaatbesturing - Ingest. limiet werkel. vermogen op netaansluitpunt - 0 % - parameter.PCC.WMaxNom
in de HM2.0
Die moet eerst op 100% staan (geen zero-export) en daarna op 0%
:strip_exif()/f/image/a8Uk3hboNziQQ1oYb2D5Eo4A.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vermoed dat die parameter correspondeert met modbusregister 40016 maar dat kan iemand die eea via HA heeft werken wellicht bevestigen
Sunny Home manager heb ik vandaag, na de software update, ook al herstart.
Nu zie ik wel iets bijzonders bij de parameter.PCC.WMaxNom en wel bij de parameterhistorie
Op 27 april stond deze na 12:10 uur op 0%. Dat klopt, toen werkte Zero Export perfect.
Daar zie ik dat deze parameter vanaf 28 april 12:12 uur, ondanks het feit dat ik Zero Export uit en weer aan had gezet, toch op 100% bleef staan.
Vandaag om 18.08 uur is de parameter weer gewijzigd naar 0%.
Dat zou betekenen dat de Zero Export weer zou moeten werken??
Zit er dan zo'n vertraging tussen het instellen van Zero Export en het moment waarop de parameter.PCC.WMaxNom een andere waarde te zien geeft?
We gaan het morgen zien, ben erg benieuwd, ik laat weten wat er gebeurt.
Dank voor je snelle reactie en hele duidelijke reactie.AUijtdehaag schreef op donderdag 30 april 2026 @ 17:00:
@mrVroom
Deze uitzetten is voldoende:
mrVroom in "Het grote SMA topic"
Onderstaand is de DC switch, die hoef je er niet uit te trekken maar dat kan ook.
[Afbeelding]
Doe beide niet wanneer vol in produktie.
Met name DC switch trek je dan een vlamboog wat schade kan veroorzaken.
Maar ook deze praat modbus tcp/ip (aanzetten via sunny explorer als installateur) en kun je aansturen.
Ik doe dat nu met een HA blueprint icm marstek batterij sturing (home battery control)
Top man!
Heeft iemand al meer informatie gelezen over hoe dit moet werken, welke voorwaardes er zijn etc.?
https://www.sma-benelux.c...cten/sunny-portal-ennexos
Sunny Portal powered by ennexOS
Release Notes
Update april 2026
Nieuwe functies
Toevoeging van nieuwe live meetwaarden met een update-interval van 5 seconden:Connection of an FNN control box for §14a EnWG or §9 EEG (Germany)
- Voor systemen met een ennexOS System Manager
- Beschikbaar op apparaatniveau met installateursrechten
- Te vinden onder „Apparaat > Monitoring > Momentane waarden“
(not relevant for Benelux)
Aanpassing van Sunny Home Manager 2.0 systeem naar ennexOS System Manager:
- Behoud van de Sunny Home Manager 2.0 als energiemeter
- Maakt de integratie van meerdere batterij- of hybride omvormers binnen één systeem mogelijk
- Bepaalde functies die specifiek zijn voor de Home Manager 2.0 zullen niet langer beschikbaar zijn, zoals ondersteuning voor Shelly of AVM
Ik hoop dat jullie me kunne helpen. Zit nogal vast met mijn SB5.0-AV41.
Graag wil ik Zonnedimmer gebruiken die de PV automatisch uitschakelt.
Helaas werkt dit niet, de omvormer blijft vrolijk doorproduceren.
Ik vermoed dat er ergens een parameter verkeerd staat of iets anders niet klopt.
Wat ik al geprobeerd heb:
- Zonnedimmer staat geactiveerd als "Third-party access" in EnnexOS.
- Webconnect staat "aan".
- Omvormer via lokaal WebUI gereset naar standaardinstellingen. Hierbij kon ik geen External power setpoint instellen, omdat daarvoor een GGC nodig is. Als ik hierom vraag bij SMA wordt er gelijk om een KvK nummer gevraagd. Deze heb ik uitaraard niet, want zelf geinstalleerd.
Is het inderdaad een parameter die niet goed staat of ontbreekt het Remote Parametrizatie zoals hieronder?
zo ja, hoe kom ik aan de activatie key? SMA maakt het ons niet bepaald makkelijk...
:strip_exif()/f/image/89R2G45VH8I7MW8za2SsHUqi.jpg?f=fotoalbum_large)
PS: sinds ik zonnedimmer heb geactiveerd werken instellingen zoals "User-defined limitation of active power" onder grid management niet meer. Dus handmatig het vermogen regelen is ook niet mogelijk.
Wie helpt mij uit de brand?!
[ Voor 7% gewijzigd door Kets_One op 01-05-2026 17:59 ]
3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO
Edit;
Echt niets hielp, alles stond goed.
Tot ik een firmware update deed, daarna weer normale productie.
[ Voor 14% gewijzigd door _ferry_ op 01-05-2026 19:30 ]
Voor wie het interesseert (misschien is het hier al voorbij gekomen?) ik heb mijn SMA Tripower STP 9000TL-20 via HW P1 en Modbus Homey zover dat ik zero export kan instellen bij negatieve prijzen. Geen SMA Home Manager oid nodig, en ik kan het zo maken als ik wil. Betere integratie van batterij en WP is Work in Progress
.
Het enige wat je moet doen is een regelpercentage naar register 40023 schrijven elke minuut of paar minuten. Mocht er interesse zijn kan ik het gedetailleerder uitleggen. Als de batterij aan het laden is dan beperk ik de SMA tot (zero export + gewenst laadvermogen), indien het PV vermogen te groot wordt.
Wat ik merkte is dat je op bepaalde plaatsen in de flow een vertraging in moet bouwen. Anders werkt de Homey trigger niet. Geen foutmelding, niks en toch niet triggeren. Best waardeloos en dit heeft wat puzzelwerk gekost, want ik dacht dat er iets mis ging met de communicatie met de SMA. Zo zie je maar.
Iig is het mogelijk met eenvoudige middelen, zonder nieuwe hardware, zelfs een oude SMA inverter aan de zero export te krijgen.
wat is het verschil met 41255? die gebruik ik om een percentage in te zetten en dat blijft totdat je een nieuwe waarde stuurtCrapton schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:36:
Het enige wat je moet doen is een regelpercentage naar register 40023 schrijven elke minuut of paar minuten. Mocht er interesse zijn kan ik het gedetailleerder uitleggen. Als de batterij aan het laden is dan beperk ik de SMA tot (zero export + gewenst laadvermogen), indien het PV vermogen te groot wordt.
Ik gebruik register 41217 in combinatie met een emeter emulatie die aan de P1 poort van de slimme meter hangt. Dan hoef je alleen bij het begin en het einde van de periode met negatieve prijzen naar het register te schrijven. De omvormer regelt dan zelf bij op basis van de data die door de emeter emulatie wordt gestuurd.Crapton schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:36:
Met die idiote negatieve spot prijzen icm dynamisch contract moet je wel: home PV curtailment. Ondertussen bouwen ze lustig windmolens en zonneparken bij. Die moeten ook curtailen, maar dan nog -0.50 €/kWh urenlang??
Voor wie het interesseert (misschien is het hier al voorbij gekomen?) ik heb mijn SMA Tripower STP 9000TL-20 via HW P1 en Modbus Homey zover dat ik zero export kan instellen bij negatieve prijzen. Geen SMA Home Manager oid nodig, en ik kan het zo maken als ik wil. Betere integratie van batterij en WP is Work in Progress
.
Wat ik merkte is dat je op bepaalde plaatsen in de flow een vertraging in moet bouwen. Anders werkt de Homey trigger niet. Geen foutmelding, niks en toch niet triggeren. Best waardeloos en dit heeft wat puzzelwerk gekost, want ik dacht dat er iets mis ging met de communicatie met de SMA. Zo zie je maar.
Iig is het mogelijk met eenvoudige middelen, zonder nieuwe hardware, zelfs een oude SMA inverter aan de zero export te krijgen.
De precieze adressen en de "slimheid (zelf regelbaarheid)" van de inverter hangt van het model en leeftijd af. Die STP 9000TL-20 is een vrij "dom" model van voor 2013, toen mijn installatie werd geplaatst. Die kent geen zero export of directe P1 databron.emielbf schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 08:05:
[...]
wat is het verschil met 41255? die gebruik ik om een percentage in te zetten en dat blijft totdat je een nieuwe waarde stuurt
In mijn model zijn er "volatile memory" register adressen ofwel voor system&grid control, en "flash memory" ofwel voor device settings (permanent). Dat flash memory heeft zogenaamd een beperkt aantal write cycli, dus kan je niet gebruiken om je inverter output elke paar min aan te passen. Ik heb een Excel met heel veel SMA modellen en de bijbehorende registers. Helaas is SMA erg onduidelijk hierover en slechts enkele register overzichten laten dit duidelijk zien. Er staat wel een waarschuwing in de ModBus manual, maar de bijbehorende lijst is zoeken naar een naald in een hooiberg.
/f/image/qjbQ7V1OGq8347aG2T3pEKOh.png?f=fotoalbum_large)
De bedoeling van het SMA systeem is dat een externe sturing (Homey + P1 bij mij) met regelmaat een waarde naar de inverter schrijft in het volatile memory, in de vorm van een regelpercentage tov ingesteld maximum (die flash memory). Er is een fallback setting dus als er geen schrijfactie binnen 10 min (instelbaar) dan gaat regelpercentage naar 100% (of ander maximum percentage wat je daar instelt). Dit om te zorgen dat als er iets misgaat in de sturing de inverter blijft leveren.
Ik kan mijn batterij en inverter sturen, dus moet nu de Homey flows aanpassen, bv:
- prijs > 0 --> max output
- prijs < 0 --> zero output
- batterij laden --> bij laagste prijzen = zero output + gewenst laadvermogen
- WP...
Die P1 emulator hoe werkt dat? Via HA of Homey? Ik zie dat Sunny Portal ennexOS een zero output optie heeft maar dat zal alleen voor Home Manager of een moderne inverter zijn, bij mij zit dit er niet in.
[ Voor 27% gewijzigd door Crapton op 02-05-2026 09:17 ]
Wil ook graag terugleveren stop zetten met negative prijzen.
Heb je home assistant?
AUijtdehaag in "Het grote SMA topic"
https://github.com/fonske..._yaml/modbus_tcp_sma.yaml
https://github.com/fonske/ha-hbc-blueprints
[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-05-2026 10:31 ]
Nog niet, maar met Zendure batterij, SMA zonnepanelen en home wizard P1 lijkt het wel tijd te worden. Dank voor de linkjes.
Setup:
12 x NSP 260WP, O: 142°, H:35°
17 x NSP 260WP, O: 235°, H:35°
SMA sunny tripower 5 SE
SMA Home manager 2.0 (no sunnyportal registration)
SMA Home Storage 13.1 kWh (4 batterijen)
Home assistant met nodered
Dynamisch tarief via EcoPower
Ik stuur dus batterij aan via volgende setup die ik zelf niet bouwde uiteraard:
https://github.com/condac...-energy-management-system
Werkende zaken:⚠️ Important Notice: I removed the SMA Home Manager 2 from Sunny Portal and only use Home Assistant to control my system. One caveat is that you lose all the data you collected there. Since the latest firmware update, Modbus register 41255 (used for curtailment control) gets overwritten by the Home Manager 2. SMA is preparing their own EMS (expected Q3 2025), so they changed how the Home Manager interacts with the inverter.
To regain full control over Modbus, I unlinked the Home Manager 2 from Sunny Portal. It now acts like a standard energy meter. It still controls the battery’s basic behavior, but I have full access to all modbus registers again. If you use a classic SMA Energy Meter (not Home Manager 2), this limitation does not apply.
Top dit.1. Zero export when export price is negative → Only generate energy used in the home. --> Check
2. Smart selling → Sell excess energy at peak price in the morning/evening, if solar forecast is strong (March–September).
In the evening it will sell all energy above 70% SOC if the solar forecast the next day is high enough.
In the morning it will sell all energy above 20% SOC if the solar forecast the same day is high enough.
3. Delayed battery charging → Wait until export prices are lowest.
Always keeps 20% into the battery and charges up to 20% before delaying the rest of the charging.
It wil start charging if export price is negative sooner. If the battery is full it will automaticaly reduce the power it generates.
It will only produce power that the house is using at that time.
If the price turns positive again, then the PV panels will produce in full force again.
4. Winterflow → Charge battery during the 4 cheapest hours at night if solar forecast <25 kWh and price spread is significant.
5. LowPV-mode → In winter PV production is at its lowest.
Use battery only during hours when import prices are above a defined threshold.
Enkel 1 zaak die momenteel niet lijkt te werken:
Bij negatieve import prijzen zoals afgelopen vrijdag bvb kan ik de batterij niet laden via net only. Ik moet verbruiken om dan van die prijzen te profiteren wat niet altijd ten volle lukt natuurlijk.
Bij dat punt is het panelen via modbus 40149 of 40016 panelen op 0 zetten en een verbruiker inschakelen.Negative import prices → Charge the battery during the 3 most negative price hours and stop PV production during that time.
(still in test phase)
Automatisch gestuurd uiteraard: 2x boiler
Maar de batterij dus laden via het net lukt enkel als er geen zon is en je tijdens de nacht bvb aan goedkopere tarieven bijlaadt als je merkt dat de opbrengst niet voldoende zal zijn de dag die komt (meestal winter of echte rotdagen) zie punt 4 van de flow hierboven
Ook dit teruggevonden:
Mogelijk zijn er hier nog meer ervaringen hiermee en ik vermoed dat velen met bovenstaande aan de slag kunnen.// Note:
// SMA has Grid Export and Import limitation implemented on the SHM2. (see manual SHM2 ModBus interface register 40016)
// In the Netherlands (grid congestion guidelines). SMA has the Import limitation function is
Voorlopig lijk ik nog geen oplossing voor dit probleem gelezen te hebben of ik heb die gemist… Al lees ik her en der gemeenschappelijke vragen zo te zien
Alvast bedankt voor mogelijke input/hulp
[ Voor 43% gewijzigd door broke23 op 03-05-2026 15:06 ]
Als je shm2 uit het portaal laat, blijft dan alleen modbus over om gegevens op te vragen en besturing?broke23 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:34:
Ik stuur dus batterij aan via volgende setup die ik zelf niet bouwde uiteraard:
https://github.com/condac...-energy-management-system
[...]
Blijft ie dan nog wel firmware updates krijgen?
Klopt idd wel dat de updates dan niet meer doorkomen want geen connectie met sunny portal
Maar wel nog manueel
https://manuals.sma.de/EVCxx20/en-US/12876672651.html
[ Voor 14% gewijzigd door broke23 op 03-05-2026 15:43 ]
Ik heb de nieuwste update voor de omvormer nog niet. Ik heb al wel de melding dat de update er aankomt. Deze zal ik nog even afwachten.Karelprior schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:29:
@Rezarose
---
Beste manier is:
---
De leverancier heeft vrijdag meegekeken en de sunnyhome manger een reset gegeven. Het opladen van de batterij gaat nu weer goed. Maar ook zij zagen gedrag wat niet hoort bij de zero export functie en hebben een ticket aangemaakt bij SMA. Hopelijk is het zo simpel als de update. Daar zou ik erg blij mee zijn.
Zero Export werkt bij mij niet alleen inconsistent bij het inschakelen, maar vooral ook bij het uitschakelen. Nadat Zero Export actief was (PCC.WMaxNom = 0%), kreeg ik die instelling via de normale weg in Sunny Portal niet meer terug naar “vrijgeven”. De parameter bleef gewoon op 0% staan.
Wat uiteindelijk wél werkte om hem los te krijgen:
- dynamische stroomtarieven uitgezet
- optimalisatiedoel van Economisch naar Evenwichtig gezet
- Sunny Home Manager herstart
Het lijkt er dus sterk op dat Zero Export in combinatie met de Home Manager en dynamische tarieven niet direct wordt doorgezet, maar ergens blijft “hangen”. De instelling in Sunny Portal zelf is dan blijkbaar niet leidend.
Kortom:
- inschakelen van Zero Export → soms directe werking, soms niet
- uitschakelen van Zero Export → kan blijven hangen op 0%
- pas na aanpassen van tarief/optimalisatie + SHM reboot komt hij weer los
Ben benieuwd of anderen dit herkennen, vooral in combinatie met dynamische tarieven.
Alleen onder "Grid Management Services" staat nog dat het active power setpoint door Webconnect wordt bepaald. Dit is vreemd, aangezien Webconnect uit staat.
Ik den dat er bij het ontkoppelen van de Zonnedimmer aansturing iets niet goed is gegaan.
Helaas heeft zonnedimmer support nog niet gereageerd.
Active power setpoi nt lijkt door de volgende parameter gestuurd te worden: Parameter.Inverter.WModCfg.WMod
Helaas heb ik een GGC nodig om deze handmatig aan te passen. Wie kan mij daaraan helpen?
3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO
Aanvragen grid guard code kan je al enige tijd zelf
[ Voor 9% gewijzigd door broke23 op 05-05-2026 12:13 ]
Het in- en uitschakelen van Zero-export werkt bij mijn installaties prima, het duurt wel een paar minuten voordat er een nieuw evenwicht wordt gevonden maar de parameter staat meteen goed.Arkor schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:11:
Kleine update na verder gebruik van de functie Zero Export, want het gedrag blijkt nog wat complexer dan ik eerst dacht.
(...)
Kortom:Voor mij voelt dit niet als verwacht gedrag, maar eerder als een bug of in ieder geval een vrij ondoorzichtige afhankelijkheid tussen Portal en SHM.
- inschakelen van Zero Export → soms directe werking, soms niet
- uitschakelen van Zero Export → kan blijven hangen op 0%
- pas na aanpassen van tarief/optimalisatie + SHM reboot komt hij weer los
Ben benieuwd of anderen dit herkennen, vooral in combinatie met dynamische tarieven.
[Afbeelding]
Is het instellen van andere parameters op de HM ook traag/onzeker? Dan zou je aan iets met de verbinding kunnen denken.
De logica van het gebruik maken van de het dynamisch tarief kan ik ook niet altijd volgen maar werkt in principe wel als je het even de tijd geeft om de energiehuishouding van de installatie te leren kennen. De AI van de HM maakt wel eens andere keuzes dan ik met Human Intelligence zou doen. Het onderliggende algoritme is niet doorzichtig voor me. Ik zet de optimalisatie wel altijd op Economisch, wordt ook door SMA geadviseerd.
Ik geen idee wat ik mag verwachten van het zero-export protocol. Weet iemand daar meer van?
Weet iemand of zoiets met SHM20 mogelijk is? Nog andere suggesties?
Alles wat ik tot nu toe heb kunnen vinden over metingen per fase gaan over nettoresultaat - dus na verrekening van PV en/of thuisbatterijen.
[ Voor 3% gewijzigd door Airw0lf op 06-05-2026 21:31 ]
Ik heb enkele weken geleden mijn installatie uitgebreid wegens de leasing van een elektrische wagen. Mijn installatie is als volgt:
- 1x STP4.0 sunny tripower
- 1x STP5.0 sunny tripower
- 10.1kWp panelen
- 1x SBS3.7 sunny boy storage
- 12.8kWh BYD batterij stapel
- 1x Sunny home manager
- 1x eCharger 22
- Peak shaving ingesteld op 2.5kW met grenswaarde batterij op 0% (wegens capaciteitstarief in België)
Het 'laden met overschot zonnestroom' werkt zonder problemen. Alle overschot wordt netjes naar de auto gestuurd via de laadpaal. Het is wanneer is de optie 'laden met kostenlimiet' en 'laden met doelstelling' gebruik dat het systeem zich vreemd gedraagt. In deze gevallen start de laadpaal met laden afhankelijk wat ik heb ingesteld in de app, neemt max beschikbaar vermogen uit de batterij en tot max 2.5kW uit het net. Dit tot ongeveer 5 minuten en schakelt dan uit voor een 2 tal minuten en begint weer opnieuw, laad 5 minuten, schakelt uit voor een 2 tal minuten,... enz.
Ik heb gemerkt dat dit gedrag pas stopt wanneer de batterij volledig is ontladen. Vanaf dat moment gaat de laadpaal stabiel laden aan een max beschikbaar vermogen (rekening houdend met de piek van 2.5kW) Als ik de grenswaarde van de batterij aanpas naar bv. 30% werkt het ook pas correct zodra de batterij aan die 30% SoC is. Schakel ik peak shaving uit dan werkt het ook correct maar gaat de laadpaal aan vol vermogen laden met een piek van 11kW tot gevolg, maar dit wil ik net vermijden. Ik heb ook al alle mogelijke opties bij 'optimalisatiedoel' geprobeerd maar geeft geen verschil.
Is er iemand die dit gedrag ook meemaakt? Of iemand weet wat het probleem kan zijn? Mogelijks een foute instelling?
Alvast bedankt!
Ik gebruik homey om het een en ander te sturen.Airw0lf schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 21:31:
Ik zoek een manier om het verbruik per fase in kaart te brengen - dus los van een thuisbatterij of zonnepanelen.
Weet iemand of zoiets met SHM20 mogelijk is? Nog andere suggesties?
Alles wat ik tot nu toe heb kunnen vinden over metingen per fase gaan over nettoresultaat - dus na verrekening van PV en/of thuisbatterijen.
Met de homey sma app kun je de omvormer uitlezen per fase.
Zero-export activeert een functie die op basis van de metingen van de HM op de netaansluiting stuurt op het niet terugleveren aan het net. Daartoe wordt/worden de omvormer(s) beperkt in de opwekking van de PV-installatie cq de ontlading van de accu tot alleen de benodigde energie na de meter/HM, in huis dus.Adam1980 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:14:
@Karelprior welk percentage eigen verbruik behaal jij dan bij zero-export? ik heb het een aantal weken aangezet in februari/maart. Ik kwam toen op sommige momenten op 91%. Best laag vond ik. Gemiddeld was het die periode 95% meen ik.
Ik geen idee wat ik mag verwachten van het zero-export protocol. Weet iemand daar meer van?
Die functie activeer ik (nu nog handmatig maar dat kan dus via HA ook automatisch) als de dynamische marktprijs + terugleverkosten/vergoeding onder 0 komt. Daarbuiten lever ik gewoon terug omdat dat dan geld oplevert.
In bijgaand plaatje was dat op 30 april van 12 - 16 uur. Na activering van Zero Export werd eerst de accu opgeladen met het beschikbare PV-vermogen en je ziet vanaf dat moment geen teruglevering aan het net meer tot 16 uur.
Het eigen verbruik is in die periode bijna 100% maar over heel de dag dus 36% omdat het grootste deel is teruggeleverd. Vanwege de reactiesnelheid zul je nooit volledig 100% halen. De meetinterval is wel te verkleinen naar 200ms via de apparaateigenschappen van de HM, kopje 'Uitgebreide configuraties'.
Zie je op je eigen overzicht hetzelfde gedrag? Als je een EV oplaadt met de SMA EVC dan kun je kiezen voor een mix van PV en netstroom, dan forceer je misschien tijdens zero-export toch netafname.
Ik snap dat 100% niet haalbaar, maar 91% lijkt mij een laag percentage.
Wij hebben sinds kort een batterij (18kWh) in ons SMA PV systeem (Home Manager + TriPower + eCharger).
Om onze PHEV (25kWh) op te laden gebruiken we gewoonlijk de PV Surplus functie, maar soms is het nodig om overnacht (of in de winter) te laden (met de 'specified target' modus).
Alleen merken we dat in die modus de wagen opgeladen wordt adhv de batterij.
Eigenlijk willen we nooit de thuisbatterij gebruiken om eender welke (PH)EV batterij te laden...
Dit lijkt me enerzijds schadelijk voor de thuisbatterij op lange termijn, en anderzijds vrij inefficiënt (AC->DC->AC->DC).
Bestaat er ergens een optie om dit te vermijden?
Een additioneel vraagje: we beperken onze eCharger aan 4kW en hebben de peak-shaving functie staan op 5kW.
Alleen zou ik het wel fijn vinden moest de eCharger in PV surplus modus de volledige PV productie (8kW+) kunnen gebruiken, maar dan nooit meer dan 4kW uit de grid te trekken (bij de andere modi).
Is zo'n opzet mogelijk?
Benieuwd naar jullie input. Bedankt voor de hulp.
Hoe hoog heb jij de terug lever vergoeding ingesteld in de HM2.0, bij mij staat die nu op 0,05 cent met een contract van ANWB.Karelprior schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:37:
[...]
Zero-export activeert een functie die op basis van de metingen van de HM op de netaansluiting stuurt op het niet terugleveren aan het net. Daartoe wordt/worden de omvormer(s) beperkt in de opwekking van de PV-installatie cq de ontlading van de accu tot alleen de benodigde energie na de meter/HM, in huis dus.
Die functie activeer ik (nu nog handmatig maar dat kan dus via HA ook automatisch) als de dynamische marktprijs + terugleverkosten/vergoeding onder 0 komt. Daarbuiten lever ik gewoon terug omdat dat dan geld oplevert.
In bijgaand plaatje was dat op 30 april van 12 - 16 uur. Na activering van Zero Export werd eerst de accu opgeladen met het beschikbare PV-vermogen en je ziet vanaf dat moment geen teruglevering aan het net meer tot 16 uur.
Het eigen verbruik is in die periode bijna 100% maar over heel de dag dus 36% omdat het grootste deel is teruggeleverd. Vanwege de reactiesnelheid zul je nooit volledig 100% halen. De meetinterval is wel te verkleinen naar 200ms via de apparaateigenschappen van de HM, kopje 'Uitgebreide configuraties'.
Zie je op je eigen overzicht hetzelfde gedrag? Als je een EV oplaadt met de SMA EVC dan kun je kiezen voor een mix van PV en netstroom, dan forceer je misschien tijdens zero-export toch netafname.[Afbeelding]
in het forum wordt gesproken over terug lever vergoedingen tussen 0,10 en 0,01 cent.
Tot grote ergernis omdat na het manupileren van dit register, de omvormer in status derating gaat er er niet meer uit komt. Ik heb alles moeten resetten om er terug leven in te krijgen.
Heeft nog iemand dit aan de hand? Zo ja, wat is de oplossing?
PS. ik bedien de omvormer via Loxone maw, ik heb geen SMA home manager of dergelijke
[ Voor 5% gewijzigd door rpili1313 op 10-05-2026 16:30 ]
Begrijp ik goed dat je enkel deze waarde aanstuurt? Is dit dan in % of w?rene037 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 16:41:
Misschien doe ik het fout, maar ik gebruik register 40023 FC6 om het power level te zetten (In Node-red)
Heb jij ook de tripower?
Ja, ik stuur het level in %. En ik heb een SUNNY TRIPOWER 8.0 SE.rpili1313 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 16:52:
[...]
Begrijp ik goed dat je enkel deze waarde aanstuurt? Is dit dan in % of w?
Heb jij ook de tripower?
Vreemd, ik stuur waardes 1000, 5000 als test wat ik begrijp dan 10% en 50% te zijn maar dit lijkt niets te doen aan het AC vermogen.rene037 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:51:
[...]
Ja, ik stuur het level in %. En ik heb een SUNNY TRIPOWER 8.0 SE.
Vraag me af als er niet nog andere parameters als vereisten moeten gezet worden.
Ik zie in de SMA portal wel status derating nochthans staan.
Kijk hierboven eens. Een hele keten in nodered via home assistant voor SMA TRIPOWER 8 SE die ikzelf gebruik met de SMA TRIPOWER 5 SE
[ Voor 21% gewijzigd door broke23 op 10-05-2026 19:45 ]
1
2
3
4
| Inverter.WModCfg.WMod Parameter Operating mode active power setting System and device control > Inverter > Active power mode > Operating mode active power setting 303: Off (Off) 4 ‒ 40210 2 U32 TAGLIST RW
1077: Manual setting in W (WCnst)
1078: Manual setting in % (WCnstNom)
1079: External setting (WCtlCom) |
/f/image/La5HtmfZeoQMo9giVTMJaI3p.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OlhqSdp6AllXYdjNWWzD5WYj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wWp5T5DDMGDkcaZpm4JaiJm6.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/aeY6iIAcljeql7XxwzSX1cqg.jpg?f=fotoalbum_tile)