Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh77
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 11:11
@Streamz De gewone bijv. 8kW tripower is echt begrensd op maximaal 8 kW de hybride tripower is kwa voor maat ook al groter en zwaarder en kan maximaal 10,6 kW laden. Dat is afhankelijk van de accuspanning ,dus het aantal gestapelde batterijen en met maximaal 30 A. Ik heb zelf 5 BYD hvm modules en dat is ca. 260 V en die heb ik al een keer zien laden met 25 A. E.e.a is natuurlijk afhankelijk van je hoeveelheid PV vermogen.
Ik heb een Home Manager 2.0 en daarmee kan ik het maximale teruggeleverde vermogen aan het net begrenzen.
Het laden doe ik nu met de home manager ingesteld op geprognotiseerd laden, hiermee wordt de laatste ca. 25% van de batterij vertraagd geladen, met pauzes erin en afhankelijk van de weersverwachting. Maar om 14.00 h is hij meest vol.
Bij de hybride SunnyBoy staat in de datasheet ook een laadvermogen van 10 kW met maximaal 30 A dus ik neem ook aan dat die meer kan omzetten dan de 3,6 kW ac.
Ik hoop alleen dat SMA in het EnnexOS systeem wat meer instellingen wat betreft laden vrijgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-09 19:49

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Heb ik iets over het hoofd gezien of is het vreemd: Ik krijg geen https verbinding meer met mijn tripower 8.0 hybride. In mijn beleving had ik dat in het verleden (Relatief, want hij hangt nu 1 week) dat wel. (Ook SMA<s/n>.local geeft zelfde resultaat.
Ik heb nog even andere browser geprobeerd, maar ook daar krijg ik de melding dat de verbinding niet privé is.
Als ik rechts klik op het doorgestreepte https in de adresbalk zie ik wel een certificaat, waaraan ik zo heel snel niets geks zie.
Ik vraag de data via modbus tcp op in node-red en ik heb ook 2x gezien dat de verbinding weg is. Krijg geen reactie meer en ik kan de unit ook niet pingen en krijg ook de interne website niet als ik het ip-adres intyp.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-09 23:17
rene037 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 23:44:
Heb ik iets over het hoofd gezien of is het vreemd: Ik krijg geen https verbinding meer
Maar je krijgt wel een (https) verbinding, immers zou er anders geen (verlopen / ongeldig) certificaat getoond kunnen worden. Wat gebeurt er als je het certificaat (tijdelijk) accepteert? Eventueel is `curl --insecure` ook nog te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh77
@rene037 Omvormer helemaal stroomloos maken, ook zonnepanelen en eventuele accu ontkoppelen en na een half uur opnieuw opstarten zou ik proberen.
De browser waarmee je inlogt op het ip adres wil ook wel eens protesteren over de veiligheid van de verbinding maar dan gewoon door gaan.

[ Voor 31% gewijzigd door Josh77 op 06-07-2025 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ewh
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-09 19:10

ewh

ewh schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 19:18:
Hi @Eleanora Thnkx, ik heb er informatie uit gekregen (had modbus al zelf aangezet eerder in de omvormer), alleen de waardes zijn nog een beetje bijzonder...
[Afbeelding]
Het vreemde is ook dat ik in mijn netwerkwerk vanaf de omvormer (via WireShark) geen packets voorbij zie komen richting TCP poort 502. Wel UDP 9522. had zowel UDP als TCP naar poort 502 aangezet.
En het is gelukt om de omvormer uit te lezen en zichtbaar te krijgen in HomeAssistant. Niet via Modbus, maar via SMA-devices-plus. Had ik al staan, maar wilde niet meewerken. Opnieuw geïnstalleerd, waarna na aanmelden met de installer-credentials (wachtwoord van user was wellicht te lang, max 12 karakters) het device en de entities zichtbaar werden.
En gelijk een mooi dashboardje van gemaakt (met weinig zon..)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5mfxPvPpZxCwNHemUMC91GXM5hg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FACm77m7gvC2EtXnJO3ErV7w.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Streamz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:40
@Josh77 Hm, ik heb helemaal geen zin om met andere software aan de gang te gaan. Doel is een simpel autonoom werkend systeem te krijgen in een tweede woning in het buitenland, waarbij er 3.6kW AC overdag beschikbaar is voor regulier verbruik, en zeg 1kW gedurende een uur of 10 voor het laden van een accu.

Mijn idee was dus om een Sunny Boy Hybrid 3.6 te pakken en daar iets van 4kW aan panelen aan te hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:03
Ik heb een tweedehands sunny boy geplaatst en heb aller eerst ter test een losse stekker naar de stroom geplaatst. in de groene connector, dit was echter een tijdelijke oplossing, maar ik krrijg de stekkertjes er nu niet uit, is daar een foefje voor? veel geweld of is het een eenmalig gebruiksartikel?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Laatst online: 02-09 19:12
@remcoXP Geen aansluiting is eenmalig.. foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
BiLLY_daKid schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:42:
@remcoXP Geen aansluiting is eenmalig.. foto?
Gelukt :)

[ Voor 3% gewijzigd door remcoXP op 07-07-2025 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Aftansert schreef op zondag 6 juli 2025 @ 02:22:
[...]

Maar je krijgt wel een (https) verbinding, immers zou er anders geen (verlopen / ongeldig) certificaat getoond kunnen worden. Wat gebeurt er als je het certificaat (tijdelijk) accepteert? Eventueel is `curl --insecure` ook nog te proberen.
Sorry voor late reactie -was paar dagen off-line.
Bedoel je 'doorgaan(onveilig)'? Dat heb ik uiteraard gedaan, want dan kan ik de certificaatgegevens ook bekijken. De WEBUI werkt dan gewoon. Het certificaat is geldig tot 2037.

Algemene naam (CN) webui
Organisatie (O) SMA Solar Technology AG
Organisatie-eenheid (OU) ONLINE SERVICE CENTER
Algemene naam (CN) www.sma-solar.com
Organisatie (O) SMA Solar Technology AG
Organisatie-eenheid (OU) ONLINE SERVICE CENTER
Verleend op dinsdag 1 januari 2008 om 02:00:22
Verloopt op donderdag 24 december 2037 om 02:00:22

Ik heb het certificaat geïmporteerd, maar dat biedt geen soelaas. Het is niet verschrikkelijk, meer hinderlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Josh77 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 09:57:
@rene037 Omvormer helemaal stroomloos maken, ook zonnepanelen en eventuele accu ontkoppelen en na een half uur opnieuw opstarten zou ik proberen.
De browser waarmee je inlogt op het ip adres wil ook wel eens protesteren over de veiligheid van de verbinding maar dan gewoon door gaan.
Ja, als ik de ethernet kabel er ff uittrek en er weer in stop dat doet hij het weer. Hij verliest geen data, want dan zie ik in de app ook de ontbrekende data alsnog.
Maar net als dat van mijn andere post, beetje hinderlijk.
Ik gebruikte aanvankelijk een http request om opbrengst op te vragen, daaraan zag ik dat het stopte. Dat gaf echter maar zeer beperkte info, dus overgestapt op modbus tcp. Het gaat nu al paar dagen goed. Ook al lijkt het me niet logisch, wellicht had dat invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh77
@Streamz Er even vanuit gegaan dat er bij jou tweede woning wel een netaansluiting aanwezig is heb je bij de sunny boy hybride met accu wel een SMA energy meter of SMA home manager 2.0 nodig want anders weet hij niet wat hij moet doen.
Je hoeft niet met andere software aan de gang te gaan , alles kan via het SMA portal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streamz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:40
Dat had ik begrepen idd. Maar dan nog is me niet duidelijk of ik m kan instellen zoals ik het wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eleanora
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 18-08 07:24
Heeft iemand hier een Sunny Boy Smart Energy met een Home Storage of andere batterij, en die het op- en ontladen van de batterij zelf stuurt?

Ik heb het energy management scheme aanstaan dat het eigen verbruik zo hoog mogelijk maakt. Dus bij overproductie wordt de batterij opgeladen, en bij te weinig productie wordt de batterij ontladen. Maar dit laadt de batterij met de vroegste zonnestralen op. Ik wil de batterij pas 's middags opladen, tijdens de piek. Maar de batterij moet nog wel ontladen tijdens de ochtend wanneer nodig.

Er zijn topics te vinden over mensen met een SMA Tripower die dit gedaan hebben, maar over specifiek de SBSE kan ik niets vinden. De modbus parameters zijn ook wat anders; zo kan ik schrijven naar 40236 (BMS operating mode; Setpoint.PlantControl.CmpBMS.OpMod[0]), maar dat heeft geen effect...

Ik ben heel erg benieuwd of dit iemand anders wel gelukt is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josh77
@Eleanora Ik zit er met mijn Tripower SE ook op te wachten, het schijnt wel beschikbaar te zijn in het oude Sunny Portal en komt later beschikbaar in het EnnexOS portal zo heb ik begrepen maar wanneer is nog niet bekend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tons
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 02-09 21:58
@Eleanora @Josh77
Ik heb een Tripower, met Home storage en de sunny home manager.
In dit artikel wordt uitgelegd hoe je dan e.e.a. kunt instellen: https://www.zonnefabriek....van-de-weersvoorspelling/
Maakte voor mij wel degelijk verschil. Het laden van de batterij verplaatst daarbij (enigzins) naar de middag.
Mij is verteld dat dynamische tarieven dit najaar, bij de overgang naar kwartierprijzen, beschikbaar komt. Hij gaat dan rekening houden met die tarieven en je kunt de batterij dan ook opladen uit het net op het moment dat de prijs laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 02-09 22:21
Hier ook (o.a.) een Tripower SE en Home Manager 2.0. In combinatie met het geprognosticeerd laden én het invoeren van een max vermogen voor teruglevering wordt de batterij in deze tijd doorgaans pas later op de dag verder opgeladen dan de ingestelde min SoC (80% in mijn geval). Veel dagen komt de batterij niet verder dan ca 85% procent. Soms wat meer maar zelden 100%. Veel overtollige opwek wordt dan ook teruggeleverd aan het stroomnet.
Helemaal prima wat mij betreft want voorlopig is het verbruik bij mij tijdens de donkere uurtjes laag en is de batterij bij zonsopgang dan ook meestal niet lager dan 70%.

PS: ik zit nog in het oude portaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh77
Ook hier wordt geprognotiseerd laden gebruikt met begrensd max terugleverings vermogen maar het effect valt mij wat tegen in EnnexOS , in het beste geval is de batterij al vol om 14.00 h maar meestal rond 12.00 h.
Dit natuurlijk bij zonnige dagen. Ik hoop dus dat je in de toekomst het laden wat kunt uitstellen en zo meer naar het midden van de dag kunt verschuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eleanora
@Tons, bedankt voor het delen van die blogpost. Alleen is hier een Home Manager voor nodig, blijkt uit de blogpost van SMA waar naar verwezen wordt. Die heb ik niet. Ik wil wel nabootsen hoe de HM(2.0) de omvormer aanstuurt.

Verder viel mij op dat mijn ennexOS er anders uitziet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6WmWQvzA7SKQiC4z-_rYBxxIQug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vY5FAq1zBodL6yuPQ0wsk2JT.jpg?f=fotoalbum_large
Er is geen optie voor prognosegebaseerdladen...
Er is wel een peak-shaving profiel te kiezen, maar die limiteert ook het ontladen van de batterij. Terwijl ik alleen het opladen wil beperken.

[ Voor 0% gewijzigd door Eleanora op 13-07-2025 18:00 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Josh77 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 16:34:
Ook hier wordt geprognotiseerd laden gebruikt met begrensd max terugleverings vermogen maar het effect valt mij wat tegen in EnnexOS , in het beste geval is de batterij al vol om 14.00 h maar meestal rond 12.00 h.
Dit natuurlijk bij zonnige dagen. Ik hoop dus dat je in de toekomst het laden wat kunt uitstellen en zo meer naar het midden van de dag kunt verschuiven.
Misschien helpt het verhogen van de max teruglevering?
Zelf heb ik die maar iets onder het totale omvormer vermogen van mijn PV installatie (2x SMA omvormer) ingesteld. De resterende capaciteit van de batterij icm het omvormer vermogen heeft natuurlijk ook invloed op hoe snel de batterij 100% SoC kan bereiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josh77
@Franciesco Mijn 8 kW Tripower SE staat nu op max 6 kW terugleveren maar ik heb hem een tijdje op 5 kW gehad en had de indruk dat het toen iets beter ging, op 7 en 7,5 kW was het effect nihil.
Ik krijg nu nog terugleververgoeding maar volgende maand gaat mijn nieuwe contract in en wordt de netto terugleververgoeding ca 1 cent dus dan ga ik het terugleveren nog meer beperken tot 3 of 4 kW.
Ik wil nu nog wel zoveel terug leveren dat ik het netgebruik van de warmtepomp in de winter kan salderen.
Als het salderen over is zal ik wel richting zero export gaan maar dat zien we tegen die tijd wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Josh77 ok, hier gaat het dan wat anders.
Zelf heb ik de indruk dat de batterij vooral bijgeladen wordt boven de ingestelde minimale SoC als het overschot hoger is dan wat ingesteld is of als een dergelijk overschot niet verwacht wordt de komende tijd (wellicht afhankelijk van de gekozen korte of lange prognose). En daarnaast hopelijk als er verwacht wordt dat de lading daadwerkelijk nodig gaat zijn (bv als we weer in het verwarm seizoen zitten).

Zelf heb ik een Tripower SE van 10kW en daarnaast een reguliere Tripower van 6kW. Mijn ingestelde max teruglevering staat op 15kW. Boven de 15kW overschot heb ik in deze tijd meerdere uren rondom de middag als er volop zon is er daarnaast geen EV geladen wordt. Maar dan nog wordt de batterij niet vaak tot 100% geladen maar ergens tussen de 90 en 95% wat ik prima vind. Ben ik de EV aan het opladen op zonovergoten dagen en gedurende de uren met de grootste opwek (wat ik vaak probeer de timen), dan blijft batterij zelfs vaak steken op de ingestelde min SoC (80%) of hooguit enkele procenten meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wF9etjgNpfD4aMSht2B46hcJI9k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TrqT7J4MKS8yElCJlMXdQpvj.jpg?f=fotoalbum_large

Op dagen zoals vandaag waarbij er tussen de vele wolken door soms een korte piek is in overschot, dan gaat de SoC vaak uiteindelijk naar iets van 85%. Zijn er meer heftige opklaringen dan gaat de SoC wel naar 90% of meer.
Ook heb ik de indruk dat het systeem de batterij af en toe helemaal wil opladen. Wellicht voor de calibratie?
Deze maand is de batterij tot nu toe 2 keer vol geweest, de andere dagen dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh77
@Franciesco
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cntk7ESSImHLLL_iNcwxRAvQBPs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9CIQY7TRtWj8zy1NE6OKwR1P.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z3dH-MS44MtmlZYij1GwARoaM-s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7xRE7LTuVQz5zrnM3NyAnIE5.jpg?f=fotoalbum_large
Hier 2 plaatjes hoe het hier gaat, de 2e is beter maar laadlijn mocht wel wat vlakker lopen zodat de batterij om ca 17.00 h vol is. Hier komt hij bijna elke dag vol en de prognose periode staat op lang en het percentage voordat hij geprognotiseerd gaat laden staat op 50%. Wij hebben nog geen EV dus dat heeft ook nog geen remmend effect op de batterij laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tons
Ik heb gisteren en vandaag nog even zitten spelen in Ennexos met EnergieBeheer (SOC) en Netbeheer (begrenzing werkelijk vermogen)
Ik heb (bijna) 10kW batterij en mijn panelen leveren max 5kW.
Als ik de begrenzing hoog instel, dan gaat hij direct de batterij laden. Als ik hem laag instel, dan gaat hij eerst terugleveren en daarna pas de batterij laden.
Geeft mij het gevoel dat hij zo redeneert:
  • als ik veel mag terugleveren dan kan ik het meteen in de batterij stoppen, want ik hoef toch niet te begrenzen straks.
  • als ik weinig mag terugleveren dan kan ik dat beter nu eerst doen, want als straks de zon echt fel schijnt dan kan ik het anders niet meer kwijt in de batterij.
E.e.a. voelt voor mij niet heel erg intuïtief, maar zo werkt het wel voor mij. Als ik de begrenzing laag instel dan gaat hij eerst terugleveren.

SOC staat op 60% en begrenzing op 50%.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GvoafPlnmX_eLZTLolzOsy_daqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ucEMX6GNTSQR6XDtQvcMkRwT.jpg?f=fotoalbum_large

Als je hem té laag instelt dan loop je weer het risico dat hij je teruglevering gaat beperken, dus het is echt even proberen wat voor jou de juiste waarden zijn.
En óók een paar dagen aankijken. Sunny Home Manager heeft ook tijd nodig om “in te leren”.

[ Voor 9% gewijzigd door Tons op 15-07-2025 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh77
@Tons Heb jij de prognose periode kort of op lang ingesteld?
Ik had ook de indruk als ik hem meer begrens dat het laden af en toe gepauzeerd werd en het langer duurde voordat de batterij vol was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tons
@Josh77 prognoseperiode staat op lang en geprioriteerd laden van de batterij staat uit

[ Voor 6% gewijzigd door Tons op 16-07-2025 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

rene037 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 23:44:
Heb ik iets over het hoofd gezien of is het vreemd: Ik krijg geen https verbinding meer met mijn tripower 8.0 hybride. In mijn beleving had ik dat in het verleden (Relatief, want hij hangt nu 1 week) dat wel. (Ook SMA<s/n>.local geeft zelfde resultaat.
...
Iemand een idee?
Ik kom hier even op terug, want niet echt een antwoord. Ik formuleer de vraag iest anders. Zien jullie dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rRszIf3P9ZF2j3BwZFCuGo1TVaw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pS3kOY22hHBJjtEQyauUw9Gc.png?f=user_large
of iets anders?

Alsnog dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh77
Ja Rene037 soms sputtert de browser wat tegen en dan zie ik dat ook met het ip adres, dan op doorgaan klikken.
Anders met je telefoon de QR code scannen met de Energy App en inloggen in je omvormer en kijken of de wifi instellingen goed staan.
Of bedraad met upt aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-09 23:17
rene037 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:24:
[...]

Ik kom hier even op terug, want niet echt een antwoord. Ik formuleer de vraag iest anders. Zien jullie dit
Dat zul je altijd zien ja. Een lokaal IP-adres kan geen geldig (breed vertrouwd) certificaat hebben, dus je zult in dat geval altijd een waarschuwing van je browser krijgen dat het netwerkadres niet overeenkomt met de Common Name uit het certificaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Ok, dank. @Josh77 Ik heb hem bekabeld aangesloten, wifi is disabled.
De vraag is dan waarom hij redirect naar https. Sessy doet dat bijv niet, net als node-red. Dan krijg je die hinderlijke melding niet. (En dat het op mijn lokale netwerk onbeveiligd is vind ik niet zo erg.)
Overigens kun (Of kon) je wel https gebruiken als je een self-signed certificaat in je browser installeert. Maar dat moet dan wel door bijv de omvormer gegenereerd worden. En dan via de download optie downloaden.
Maar voor intern gebruik is http het simpelst natuurlijk, al was het maar een optie. Want ondanks die melding is de verbinden wel versleuteld, dus voor andere mensen toch de betere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomski
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09:05
Nog iemand met een SMA EV charger en die de charger niet meer ziet in de SMA app op de gsm?

Op de ennexOS website is alles ok, maar in de app kan ik de laadpaal dus niet meer vrijgeven voor een laadsessie. Heb in de parameters "release via app" op no moeten zetten om te kunnen laden. Tabje laadpaal is dus niet meer te zien.

Enkel nog Dashboard, geschiedenis en mijn weergave gebied. Heb app al es verwijderd op de gsm samen met alle cache en data maar issue blijft. Geen zin om elke dag na mijn vertrek mijn laadpaal via de webinterface weer te gaan blokkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Cache hoop ik, anders wordt het dure bedoeling😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomski
rene037 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 19:41:
Cache hoop ik, anders wordt het dure bedoeling😉
ja, sorry 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Tomski net even gekeken, en bij mij was de tab voor het EV laadstation er nog wel maar er werd niets getoond (zwart scherm). Na afsluiten en opnieuw opstarten van de app is de tab nu verdwenen (iOS). Dus je bent niet de enige met dit probleem…
Lijkt me een storing bij SMA, maar wel een vervelende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Ook even in de app op de iPad gekeken, en deze laat een communicatiefout zien.
Misschien werkt een herstart van de EV charger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MyJA_IcWl-d_aCiDaOKkO5UC_iM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bsaOLk3qLc2HhXa6WW7NVkA6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Tomski bij mij is het probleem van de missende EV charger tab opgelost.

Vanochtend was er een SMA melding over "verminderde functionaliteit" in de app, na een herstart van de app zojuist is de melding verdwenen en is de tab weer terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomski
Franciesco schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:46:
@Tomski bij mij is het probleem van de missende EV charger tab opgelost.

Vanochtend was er een SMA melding over "verminderde functionaliteit" in de app, na een herstart van de app zojuist is de melding verdwenen en is de tab weer terug.
Bij mij ook. Heb zelfs feedback ontvangen van SMA.

Thank you for your feedback. We are sorry to hear that experienced problems with our app. There was a temporary issue with the display in the consumer tab, which has now been resolved. You should be able to use the charging functions without restrictions again. Please check this. Sunny greetings ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomski
En vandaag het volgende "SMA" issue, nu toont de homewizard de productie niet meer. Niet in app, niet op display. Weer es uitzoeken waar de communicatie misgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter69!
  • Laatst online: 02-09 18:45
Hulp gevraagd bij zero export.

Via homey pro wil ik mijn hm2.0 naar zero export sturen.
Ik heb al een grid guard code ingegeven in het systeem.
Als ik de flow hieronder in testmode start, geeft deze geen problemen.

Echter als ik de flow inschakel gebeurd er helemaal niets.
Ik heb alle variaties van register al geprobeerd, geen van alle werkt.
Weet er iemand wat er fout gaat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Trs3BhrcunqDdXqu9gCvVOFzQk8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/63iAG5Q8Is9iddzCEOAszNhu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Sinds ongeveer een maand heb ik een tripower SE 8.0 en ben wat aan het spelen met het uitlezen van de data via modbus TCP in Node-Red.
Ik vraag elke 10 sec reg 30775 op en geef die in een metertje weer (gauge). Om de opbrengst per 5 minuten te berekenen (en ook de opbrengst in €) tel ik al die metingen op en deel ik de som door 12, dan heb ik het aantal Wh voor die 5 minuten. Die waarde schrijf ik weg in de database. (Ik zou elke 10 sec kunnen wegschrijven, maar dat lijkt me wat onzinnig veel data. Bovendien slaat de SMA ze ook elke 5 minuten op.
Om te kijken of het een beetje klopt, deed ik een
code:
1
2
3
SELECT day(TIMESTAMP),sum(SMAWh), SUM(SMAEUR)
FROM pvdata 
GROUP BY DAY(TIMESTAMP)

Als ik die getallen vergelijk met wat de app me geeft als opbrengst, verschillen die. Maar... de verhouding is opvallend, De app kWh/mijn som kWh = 0,083, alleen het decimaal daarna wijzigt.
Ik heb ook de data per 5 minuten uitgelezen via de webinterface, maar het is me ook niet helemaal duidelijk welke kolom ik kan gebruiken om mijn 5 minutenwaarde met die van de SMA te vergelijken.
Als ik 'mijn' gemiddelde per 5 min sommeer en ook dat van de gedownloade file, dan verschilt de som maar 0,09%.
Op een bepaalde dag (Bijv 31 juli) is de som uit de file 295903 Wh (Kolom PvGen.PvW (Avg)), mijn som (Uit register 30775) is 296154,92 Wh. Nu vind ik beide getallen een beetje vreemd, want er zit nog een factor 10 tussen, terwijl de waarde in hele watts zouden moeten zijn en niet 0,1 Watt.
De app geeft een opbrengst van
In ieder geval krijg ik nergens het getal uit de app, dat is 24,67 kWh.

Geheel andere vraag: Er zijn 2 kolommen 'DcMs.Watt (Avg)', zijn dat de twee strings? En komen die dan (in principe) overeen met register 30773 en 30961? (Zo ja, vreemd dat die zo ver uit elkaar liggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sun62
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:13
@rene037 ik heb ook een tripower en heb gebruik gemaakt van een node (watt2kWh) die dit voor je doet. Ik heb hier de flow (input in watt)voor een complete meting:
[
{
"id": "f78046356bcc08fa",
"type": "group",
"z": "8ad03162.29812",
"name": "Actual",
"style": {
"fill": "#bfdbef",
"label": true,
"color": "#000000"
},
"nodes": [
"a33cbd7f45aab38b",
"9dba3d682762a657",
"5725e21cc56fdc8f",
"1bdc7cc7f10283a2",
"d91967a7215421f6",
"424293e46163377d",
"9f475179af1a8a9a",
"3c1c87a354deafce",
"10de3f362dc39ea2",
"727958dafe41d6cb",
"748fedc947cb2922"
],
"x": 2154,
"y": 528,
"w": 923,
"h": 213
},
{
"id": "3f235640b7cb44a9",
"type": "subflow",
"name": "0.xx",
"info": "",
"category": "",
"in": [
{
"x": 60,
"y": 75,
"wires": [
{
"id": "87ed2ab53564d859"
},
{
"id": "57918fca3037144d"
}
]
}
],
"out": [
{
"x": 315,
{
"id": "57918fca3037144d",
"port": 0
}
]
}
],
"env": [],
"meta": {},
"color": "#DDAA99"
},
{
"id": "87ed2ab53564d859",
"type": "function",
"z": "3f235640b7cb44a9",
"d": true,
"func": "msg.payload = msg.payload.toFixed(2);\nreturn msg;",
"outputs": 1,
"timeout": "",
"noerr": 0,
"initialize": "",
"finalize": "",
"libs": [],
"x": 185,
[]
]
},
{
"id": "57918fca3037144d",
"type": "change",
"z": "3f235640b7cb44a9",
"name": "Convert to 0.xx",
"rules": [
{
"t": "set",
"p": "payload",
"pt": "msg",
"to": "$number(msg.payload)\t\t",
"tot": "jsonata"
},
{
"p": "payload",
"to": "$round(msg.payload, 2)\t",
"tot": "jsonata"
}
],
"action": "",
"property": "",
"from": "",
"to": "",
"reg": false,
"x": 210,
"y": 160,
[]
]
},
{
"id": "d95f30fe955f4847",
"type": "subflow",
"name": "EnergyMeter to Production",
"info": "",
"category": "",
"in": [
{
"x": 305,
"y": 375,
{
"id": "948246a809f33085"
}
]
}
],
"out": [
{
"x": 1045,
{
"id": "d5f9c56c7aa5ef72",
"port": 0
}
]
}
],
"meta": {},
"color": "#3FADB5",
"icon": "node-red-contrib-watt2kwh/power.png"
},
{
"id": "948246a809f33085",
"type": "energyMeter",
"z": "d95f30fe955f4847",
"name": "",
"topic": "",
"inputformat": "w",
"accuracy": "100",
"price": "",
"x": 485,
[
"371ebe83edcbf263"
]
]
},
{
"id": "371ebe83edcbf263",
"type": "json",
"name": "convert",
"property": "payload.daily",
"action": "str",
"pretty": false,
"x": 660,
[
"d5f9c56c7aa5ef72"
]
]
},
{
"id": "d5f9c56c7aa5ef72",
"name": "Production Today",
"func": "var msg = msg.payload.daily ;\n\n\n\nreturn [{ payload: msg }]",
"x": 840,
[]
]
},
{
"id": "a33cbd7f45aab38b",
"g": "f78046356bcc08fa",
"name": "Sensor 5140",
"func": "msg = msg.payload ;\n\nvar msg1 = {};\n\nmsg1.payload = { \"command\": \"udevice\", \"idx\": 5140, \"svalue\": msg, \"parse\": false } ; \n\nreturn [[msg1]];\n\n\n\n//msg1.payload = {\"command\": \"udevice\", \"idx\": 5132, \"svalue\": msg, \"parse\": false } ;\n\n//msg1.payload = { \"command\": \"udevice\", \"idx\": 5132, \"svalue\": msg, \"parse\": false };\n//{\"command\":\"udevice\", \"idx\":1234, \"svalue\":\"us;cu\"}\n//payload.svalue.daily\n//payload.daily\n//payload.svalue",
"x": 2730,
"y": 700,
[]
]
},
{
"id": "9dba3d682762a657",
"name": "last",
{
"p": "#:(storeInFile)::last_daily",
"pt": "flow",
"to": "payload",
"tot": "msg"
}
],
"x": 2815,
"y": 640,
[]
]
},
{
"id": "5725e21cc56fdc8f",
"type": "inject",
"name": "Last Used",
"props": [
{
"p": "payload"
}
],
"repeat": "",
"crontab": "",
"once": true,
"onceDelay": "0.3",
"topic": "",
"payload": "#:(storeInFile)::last_daily",
"payloadType": "flow",
"x": 2350,
[
"1bdc7cc7f10283a2"
]
]
},
{
"id": "1bdc7cc7f10283a2",
"name": "Last daily",
{
"p": "topic",
"to": "ldaily",
"tot": "str"
}
],
"x": 2525,
[
"d91967a7215421f6"
]
]
},
{
"id": "d91967a7215421f6",
"type": "SumUltimate",
"name": "sum",
"property": "payload",
"math": "sum",
"x": 2685,
"y": 595,
[
"a33cbd7f45aab38b",
"9dba3d682762a657",
"3c1c87a354deafce",
"52a61e92e8efef5a",
"748fedc947cb2922"
]
]
},
{
"id": "424293e46163377d",
"name": "P today",
{
"to": "Ptoday",
"tot": "str"
}
],
"x": 2525,
[
"d91967a7215421f6"
]
]
},
{
"id": "9f475179af1a8a9a",
"type": "inject",
"name": "newday",
"props": [
{
"p": "payload"
},
{
"vt": "str"
}
],
"repeat": "",
"crontab": "00 00 * * *",
"once": false,
"onceDelay": 0.1,
"topic": "last_daily",
"payload": "0",
"payloadType": "num",
"x": 2360,
"y": 685,
[
"1bdc7cc7f10283a2"
]
]
},
{
"id": "3c1c87a354deafce",
"func": "msg.payload= msg.payload.toFixed(2);\nreturn msg;",
"timeout": "",
"x": 2830,
"y": 580,
[
"58f759ec555632c0"
]
]
},
{
"id": "10de3f362dc39ea2",
"type": "subflow:d95f30fe955f4847",
"x": 2300,
"y": 600,
[
"424293e46163377d"
]
]
},
{
"id": "727958dafe41d6cb",
"type": "group",
"name": "usage",
"style": {
"fill": "#7fb7df",
"label": true,
"color": "#000000"
},
"nodes": [
"58f759ec555632c0"
],
"x": 2899,
"y": 554,
"w": 152,
"h": 82
},
{
"id": "58f759ec555632c0",
"type": "ui_text",
"g": "727958dafe41d6cb",
"group": "3b8704e026eae2c8",
"order": 5,
"width": 6,
"height": 1,
"name": "Actual",
"label": "Actual",
"format": "{{msg.payload}} kWh",
"layout": "row-spread",
"className": "",
"style": true,
"font": "",
"fontSize": "16",
"color": "#0a95eb",
"x": 2975,
"wires": []
},
{
"id": "3b8704e026eae2c8",
"type": "ui_group",
"name": "Usage Today",
"tab": "cccf47e4.857ec8",
"order": 1,
"disp": true,
"width": "6",
"collapse": true,
"className": ""
},
{
"id": "cccf47e4.857ec8",
"type": "ui_tab",
"name": "Energy",
"icon": "battery_charging_60",
"order": 2,
"disabled": false,
"hidden": false
},
{
"id": "748fedc947cb2922",
"type": "subflow:3f235640b7cb44a9",
"x": 2830,
"y": 580,
[
"58f759ec555632c0"
]
]
},
{
"id": "17813cbb0f1eff7e",
"type": "global-config",
"modules": {
"node-red-contrib-simple-energymeter": "0.7.2",
"node-red-contrib-boolean-logic-ultimate": "1.1.27",
"node-red-dashboard": "3.6.5"
}
}
]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sun62
@rene037 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Et5JkkdMF07rkpLuqq5VuJC7qkk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P4ibkdl4iPlyTOvP4oYeG2O4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MEDX8yewWhVuogkekcygVnbX6aE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GDnCDzF6jpbwvWxh9MIKMrWA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door sun62 op 02-08-2025 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Dank je, maar ik denk dat jij een andere functie gebruikt om registers uit te lezen. Ik zie ook register 5140 die jij lijkt te gebruiken niet in de lijst die ik heb.
Het blauwe 'Actual' is eigenlijk 'opbrengst vandaag tot nu', of EToday.
Ik heb het even geïmporteerd, maar teveel onbekende nodes om te kunnen testen.
Of lees je geen modbs register maar gebruik je rest api of zo?
Ik gebruik node-red-contrib-sma-webconnect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sun62
Ik maak ook gebruik van hetzelfde modbus register en nog vele andere. Kijk maar eens hier op de github pagina :https://flows.nodered.org...acc6ebed2f5ebb5988757dfe9
Idx 5140 vrrwijst naar een domoticz sensor om het daar te kunnen gebruiken.
Maar voor jou toepassing werkt de. Watt2kwh node perfect. Dat is de enige node die je via de palette manager zou moeten installeren. Het is een node waar je het vermogen in watt op de ingang zet net als jou gauge en dan komt er kwh uit. Je kan dan een 5min timer maken om de 5min waarde te bepalen.

Linkje naar de watt2kwh node: https://flows.nodered.org/node/node-red-contrib-watt2kwh

Ik maak gebruik van een modbus node die rechtstreeks op de omvormer uitleest: https://flows.nodered.org/node/node-red-contrib-modbus

[ Voor 17% gewijzigd door sun62 op 03-08-2025 06:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:29
rene037 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 13:11:
Sinds ongeveer een maand heb ik een tripower SE 8.0 en ben wat aan het spelen met het uitlezen van de data via modbus TCP in Node-Red.
Ik vraag elke 10 sec reg 30775 op en geef die in een metertje weer (gauge). Om de opbrengst per 5 minuten te berekenen (en ook de opbrengst in €) tel ik al die metingen op en deel ik de som door 12, dan heb ik het aantal Wh voor die 5 minuten. Die waarde schrijf ik weg in de database. (Ik zou elke 10 sec kunnen wegschrijven, maar dat lijkt me wat onzinnig veel data. Bovendien slaat de SMA ze ook elke 5 minuten op.
30775 geeft het actuele vermogen weer (dacht ik), fluctuaties gedurende je meetperiode zie je dus niet. Kun je niet beter 30517 uitlezen? die meet de opgewekte kWh's en dat is zuiverder, lijkt me. 30517 is wel een teller (op dagbasis), dus je moet even de delta over 5 min pakken. Ik gebruik OpenHab, en daar is dat simpel, hoe je dat in HA moet doen, weet ik even niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

sun62 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 05:32:
Ik maak ook gebruik van hetzelfde modbus register en nog vele andere. Kijk maar eens hier op de github pagina :https://flows.nodered.org...acc6ebed2f5ebb5988757dfe9
Idx 5140 vrrwijst naar een domoticz sensor om het daar te kunnen gebruiken.
Maar voor jou toepassing werkt de. Watt2kwh node perfect. Dat is de enige node die je via de palette manager zou moeten installeren. Het is een node waar je het vermogen in watt op de ingang zet net als jou gauge en dan komt er kwh uit. Je kan dan een 5min timer maken om de 5min waarde te bepalen.

Linkje naar de watt2kwh node: https://flows.nodered.org/node/node-red-contrib-watt2kwh

Ik maak gebruik van een modbus node die rechtstreeks op de omvormer uitleest: https://flows.nodered.org/node/node-red-contrib-modbus
Die W2kWh kan heel handig zijn, ware het niet dat ik die al gemaakt heb en die combineer met data van mijn oude omvormer (Panelen zijn vervangen, helft van de oude ligt op garagedak, brengen niet zoveel op maar beter dan weggooien) en ik bereken ook direct de opbrengst van die 5 minuten. En als ik dat sommeer, kom ik op hetzelfde getal als ik de getallen uit de webinterface optel, tot 2 cijfers achter de komma. Maar de app geeft een totaal andere waarde. Daar zit mijn probleem.

[ Voor 0% gewijzigd door rene037 op 03-08-2025 14:30 . Reden: typefoutjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

emielbf schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 07:30:
[...]

30775 geeft het actuele vermogen weer (dacht ik), fluctuaties gedurende je meetperiode zie je dus niet. Kun je niet beter 30517 uitlezen? die meet de opgewekte kWh's en dat is zuiverder, lijkt me. 30517 is wel een teller (op dagbasis), dus je moet even de delta over 5 min pakken. Ik gebruik OpenHab, en daar is dat simpel, hoe je dat in HA moet doen, weet ik even niet.
Klopt, 30775 geeft actuele waarde. Die lees ik elke 10 seconden, tel ze op tot 5 minuten voorbij zijn en deel dan door 12. Dat is wat de firmware ook doet volgens de beschrijving. Vandaar dat gemiddeld ik opexact dezelfde waarde uitkom. (De 5 minuten lopen niet exact parallel.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mar-10
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-09 21:13
Ik ben sinds kort de trotse bezitter van een SMA Tripower 5.0 SE.
Nu viel het mij op dat de installateur een alamat B16 met 30mA. Ik zie dat SMA minimaal 100mA voorschrijft. Maakt dat veel uit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gurk2
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02-09 16:53
Maakt waarschijnlijk niet veel uit. Maar als de aardlek een keer ingrijpt, kan dat onterecht zijn omdat je een 30mA hebt ipv voorgeschreven 100mA. Mocht dat vaak gebeuren, dan zou ik het vervangen voor 100mA versie. Indien je geen monitoring op je systeem hebt, is het misschien goed om op voorhand te vervangen, zodat je niet maandenlang geen energieopwekking hebt, doordat de omvormer was afgeschakeld en je dit niet in de gaten had.

55.605 Wattpiek, Nibe F2120-16, Home assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

emielbf schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 07:30:
[...]

Die 30517 geeft wel de waarde die overeenkomt met de app. (Was ik nog even vergeten te melden) Die gebruik ik ook om weer te geven. Maar het zou wel fijn zijn als de geregistreerde data van de samples hetzelfde getal zouden opleveren. Ik kan geen logicafout ontdekken, dan zou er een herkenbare factor tussen zitten. Wat wel opvalt is dat de afwijking elke dag zo'n 16,7% is. Dan denk je aan rendementverlies of verschil tussen AC en DC power, maar dat kan het eigenlijk ook niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalitso
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 12-08 10:33
rene037 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 23:35:
[...]

Ik kan geen logicafout ontdekken, dan zou er een herkenbare factor tussen zitten.
Je schrijft "Ik vraag elke 10 sec reg 30775 op en geef die in een metertje weer (gauge). Om de opbrengst per 5 minuten te berekenen (en ook de opbrengst in €) tel ik al die metingen op en deel ik de som door 12". Dat klopt niet, maar ik denk dat het eerder aan je tekst ligt i.p.v. wat je daadwerkelijk doet, aangezien de methode in je tekst er een factor 30 naast zit.

Je maakt elke 10 seconden metingen, dus in 5 minuten 30 metingen. De som van die dertig metingen moet je eerst door 30 delen om een gemiddelde te krijgen. Dat gemiddelde deel je door 12 om de hoeveelheid Wh voor die 5 minuten te berekenen.

Verder: op welke waarde staat de scan_interval van modbus register 30775? Zon kan best wel fluctueren. Misschien dat daar de meetfout uit komt.

Ik zou ook liever een integraal van de metingen van 30775 nemen dan je berekening hierboven, om een mismatch in je scan_interval en de interval waarin je de meting neemt te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Klopt, ik bereken elke 5 min het gemiddelde van de metingen. Ik tel metingen op en deel door aantal metingen. Er komt niet altijd iets terug, vandaar dat ik niet door 30 deel maar door werkelijk binnengekomen data. Omdat het zo dicht tegen de getallen van de dump uit webinterface zit, voegt integraal weinig toe.
Maar dank voor het meedenken.

[Blijkt dat ik dit niet gepost had, dus beetje laat.]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Dalitso schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 00:40:
[...]

Verder: op welke waarde staat de scan_interval van modbus register 30775? Zon kan best wel fluctueren. Misschien dat daar de meetfout uit komt.
Welk register of welke parameter in de webinterface is dat? Ik heb geprobeerd hem te vinden, maar zie hem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:09
rene037 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 23:35:
[...]

Die 30517 geeft wel de waarde die overeenkomt met de app. (Was ik nog even vergeten te melden) Die gebruik ik ook om weer te geven. Maar het zou wel fijn zijn als de geregistreerde data van de samples hetzelfde getal zouden opleveren. Ik kan geen logicafout ontdekken, dan zou er een herkenbare factor tussen zitten. Wat wel opvalt is dat de afwijking elke dag zo'n 16,7% is. Dan denk je aan rendementverlies of verschil tussen AC en DC power, maar dat kan het eigenlijk ook niet zijn.
Als de afwijking 16,7% is, dan zou je op elke 5 minuten ook al een afwijking moeten zien.

Als je dit volledig wilt uitpluizen moet je de onbewerkte data (dus wat je elke 10 seconden meet) ook loggen of opslaan in de database en dan kijken waar het mis gaat.

Ik gebruik zelf telegraf voor het uitlezen van modbus en als ik jouw berekening volg krijg ik ook afwijkingen. Je ziet een verschil in Wh tussen de berekende waarde en de door de SMA gerapporteerde waarde (register 30513):
code:
1
2
3
4
5
> select count(out_watt) as "aantal waarden", sum(out_watt)/count(out_watt)/12 as "berekend Wh", max(wh_out_today) - min(wh_out_today) as "Omvormer Wh" from sma where time > now() - 5m order by time desc
name: sma
time                           aantal waarden berekend Wh       Omvormer Wh
----                           -------------- -----------       -----------
2025-08-04T06:54:03.342167579Z 296            95.94679054054053 94

Voor dit interval is de berekende waarde bijna 2 Wh hoger dan de door de omvormer zelf gegeven waarde en dat is bijna 2% verkeerd.

SMA zelf logt data met 1-seconde intervallen, dus je kan een CSV downloaden via de webinterface en je setup valideren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Als de afwijking 16,7% is, dan zou je op elke 5 minuten ook al een afwijking moeten zien.
Het is lastig die naast elkaar te zetten omdat er een klein tijdverschil zit tussen de start van de verschillende 5 min periodes. Maar zoals ik al zei, gemiddeld is het precies hetzelfde als wat de SMA in de download van de webinterface weergeeft. De som van die meetwaarden is ook gelijk aan mijn berekening.
Maar die som is niet gelijk aan register 30517.
SMA zelf logt data met 1-seconde intervallen, dus je kan je setup valideren.
De omvormer geeft het gemiddelde per 5 minuten in de download volgens de beschrijving.
Ik kan natuurlijk een tijdje elke seconde loggen, maar het zou wel heel vreemd zijn als ik dan geen verschil zie. Dan maak ik dezelfde rekenfout als de omvormer voor de 5 min opbrengst.
Ik denk eerder dat het twee verschillende grootheden zijn. één ruw en de ander met bepaalde verliezen meegerekend. Volgens de benaming is het niet het verschil tussen AC en DC.
En ik weet ook niet of de omvormer het zo leuk vindt als ik elke seconde de waardes opvraag.
Maar ook dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
rene037 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:27:
[...]

Het is lastig die naast elkaar te zetten omdat er een klein tijdverschil zit tussen de start van de verschillende 5 min periodes. Maar zoals ik al zei, gemiddeld is het precies hetzelfde als wat de SMA in de download van de webinterface weergeeft. De som van die meetwaarden is ook gelijk aan mijn berekening.
Maar die som is niet gelijk aan register 30517.

[...]

De omvormer geeft het gemiddelde per 5 minuten in de download volgens de beschrijving.
Ik herken dit niet. 'De beschrijving', waar staat die? Ik ben benieuwd waar jij dit hebt gelezen.
Ik kan natuurlijk een tijdje elke seconde loggen, maar het zou wel heel vreemd zijn als ik dan geen verschil zie. Dan maak ik dezelfde rekenfout als de omvormer voor de 5 min opbrengst.
Ik denk eerder dat het twee verschillende grootheden zijn. één ruw en de ander met bepaalde verliezen meegerekend. Volgens de benaming is het niet het verschil tussen AC en DC.
En ik weet ook niet of de omvormer het zo leuk vindt als ik elke seconde de waardes opvraag.
Maar ook dank voor het meedenken.
Nee je krijgt het nooit precies, het afleiden van energie uit een momentele waarde (Watt, vermogen) zal altijd verschillen opleveren. Hoe meer data je hebt (van 10s naar 1s interval), hoe beter de benadering wordt. Maar helemaa correct krijg je het niet.

Wil je Wh correct hebben dan zul je gewoon 1 van de Wh registers moeten uitlezen.

Als ik mijn logging van 1s interval naar 10s interval verlaag zie ik de afwijking alleen maar groter worden.

code:
1
2
3
4
5
select count(out_watt) as "aantal waarden", sum(out_watt)/count(out_watt)/12 as "berekend Wh", max(wh_out_today) - min(wh_out_today) as "Omvormer Wh" from sma where time > now() - 5m order by time desc
name: sma
time                           aantal waarden berekend Wh       Omvormer Wh
----                           -------------- -----------       -----------
2025-08-04T07:53:17.758379789Z 30             73.05277777777778 70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalitso
rene037 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 08:55:
Omdat het zo dicht tegen de getallen van de dump uit webinterface zit, voegt integraal weinig toe.
Dat is maar de vraag. Bugs zitten vaak verstopt in dat soort 'zekerheden'. Je voorkomt met een integraal ook een hoop zelf uitrekenen, en je kan de meetprecisie helemaal lostrekken van je rekenmethode met een integraal.
rene037 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:00:
[...]

Welk register of welke parameter in de webinterface is dat? Ik heb geprobeerd hem te vinden, maar zie hem niet.
Ik bedoel de interval waarin je client (HomeAssistant, NodeRed) de waarde van het register opvraagt. Dit is niet een setting aan de omvormerkant. In HomeAssistant zit het hier. Ik vraag 'm zelf elke seconde op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Ik herken dit niet. 'De beschrijving', waar staat die? Ik ben benieuwd waar jij dit hebt gelezen.
In de kolomkop (Van kolom O als je het bestand in excel opent) staat DcMs.Watt (Avg)
Ofwel het gemiddelde van 5 minuten.
Als ik mijn logging van 1s interval naar 10s interval verlaag zie ik de afwijking alleen maar groter worden.
Maar over de hele dag toch niet? De ene keer zit je er wat onder, de andere keer wat boven. Gemiddeld kom je op hetzelfde uit. Die 1 sec sample is ook een momentopname. Voor korte periodes zul je met de 1 sec meting een preciezer getal krijgen, maar voor het totaal van de hele dag maakt het niets uit. En nogmaals, wat ik opvraag en optel is hetzelfde als wat SMA rapporteert in de genoemde kolom. Dus ik kan de vraag ook anders stellen, zonder dat ik naar mijn berekening kijk: Waarom zit er een verschil tussen de rapportage van kolom DcMs.Watt (Avg) en de dagopbrengst.

Enne... Ik denk dat ik er uit ben waar het verschil vandaan komt. Ik heb de kolom PvGen,PvWh (W in excel) genomen en eind van de dag afgetrokken van begin van de dag. [Getal A] Dat getal komt overeen met de app. Ook heb ik het verschil van de waarde per 5 minuten genomen, (Cel in kolom W afgetrokken van de cel eronder) die opgeteld en door 12 gedeeld. Dan kom je op een ander getal en rara.... Dat getal is anders dan [Getal A], nl 83%. Omdat dat elke dag hetzelfde verschil is, betekent dat dat de 'gemiddelde' waarde niet het gemiddelde is, maar ergens verkeerd afgerond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalitso
rene037 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:57:

Voor korte periodes zul je met de 1 sec meting een preciezer getal krijgen, maar voor het totaal van de hele dag maakt het niets uit.
Het gaat hier toch over huidig vermogen in W? Tuurlijk mis je dan precisie over een hele dag als je minder vaak meet. Stel dat je op seconde 0 en seconde 30 meet. Als er dan veel wordt teruggeleverd tussen seconde 1 en 29, dan heb je dat gewoon gemist, en dat gebrek aan informatie herstelt zich niet bij metingen op andere momenten gedurende de dag.

[ Voor 7% gewijzigd door Dalitso op 04-08-2025 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
rene037 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:57:
[...]

In de kolomkop (Van kolom O als je het bestand in excel opent) staat DcMs.Watt (Avg)
Ofwel het gemiddelde van 5 minuten.
Ah ok, dat is Dc, gelijkstroom, dus aan de zonnepanelenkant. Dat is nooit gelijk aan wat er uit de omvormer komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Dalitso schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:01:
[...]

Het gaat hier toch over huidig vermogen in W? Tuurlijk mis je dan precisie over een hele dag als je minder vaak meet. Stel dat je op seconde 0 en seconde 30 meet. Als er dan veel wordt teruggeleverd tussen seconde 1 en 29, dan heb je dat gewoon gemist, en dat gebrek aan informatie herstelt zich niet bij metingen op andere momenten gedurende de dag.
Ja, daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Maar ik keek alleen naar het excel sheet uit de app. En ik denk dat ik er nu wel uit ben, in tegenstelling tot wat ik na 'enne...' schreef.
De gemiddelde waarde is geen Watt, maar al omgerekend in Wh (gedurende die 5 minuten). Als ik dan alles optel kom ik op 99,7% - acceptabel zou ik zeggen. En dat geldt dan ook voor wat ik bereken, 99,79% uit excel vs 99,69% wat ik bereken uit de database. Dat verklaart ook de factor 10 die ik nog miste, zie aantal posts hiervoor, is ook opgelost.
Stom - stom - ik moest de som van de waardes uit mijn database nog door 12 delen. Dat ergens een factor fout zat klopte dus wel, maar die zat wel bij mij.

Idereen dus nogmaals dank voor meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:32

Ersus

Zuid-Limburg

mar-10 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:28:
Ik ben sinds kort de trotse bezitter van een SMA Tripower 5.0 SE.
Nu viel het mij op dat de installateur een alamat B16 met 30mA. Ik zie dat SMA minimaal 100mA voorschrijft. Maakt dat veel uit?
Idd eens met het reeds voorgestelde om deze vooraf te wisselen naar 100mA Alamat.
Waarom dat niet meteen gedaan wordt is mij altijd opnieuw een raadsel, voert vrijwel altijd tot onnodige uitval van opbrengst, zoals ook al genoemd.

24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler | Fujitsu Multisplit Aircon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iggy3
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 01-09 19:15
Goedenavond allen,
Wellicht dat iemand mij verder kan helpen.
Ik heb een oude STP 10000TL-10 omvormer die via bluetooth communiceert met Sunny Explorer. Met behulp van SBFspot op een Raspberry Pi is het me gelukt om deze omvormer te monitoren in Home Assistant.
So far so good, maar nu wil ik de omvormer ook graag kunnen uitzetten bij negatieve energieprijzen. Ik lees in dit forum dat dat via Modbus zou moeten kunnen maar ik zie op de omvormer niets wat op een aansluiting daarvoor lijkt. Volgens de handleiding kan de omvormer worden uitgebreid met een RS485 communicatie module. Is dat de manier om Modbus te gebruiken, en zo ja is die module nog ergens te krijgen? Of is er misschien een mogelijkheid om via bluetooth het vermogen te regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh77
@Iggy3 Ik heb heel wat jaren een STP15000TL gehad en gemonitord met Sunny Explorer en ik kon via bluetooth ingelogd als installateur met een grid guard code bepaalde instellingen wijzigen.
Dat RS485 printje is nog in de handel verkrijgbaar voor ca 125 euro en was bedoelt voor onderlinge communicatie tussen omvormers en webbox. Er schijnt ook nog een powercontrol box te zijn waarmee het vermogen in 4 of 5 stappen teruggeregeld kan worden. Een en ander is ook afhankelijk van de firmware versie.
Bij de latere firmware moet je trouwens een wachtwoord aanmaken ipv de 0000 of 1111 code om in te loggen.
Ik zou eerst eens inloggen met bluetooth en kijken of je überhaupt het vermogen kan regelen en zo ja dan zou je zo'n RS485 kunnen kopen en het met modbus kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

@Dalitso Gedurende de dag middelt het uit. Net als dat je opwek mist, zoals in je voorbeeld, met je soms ook teveel.
Het draait nu een aantal dagen en in de morgen liggen de getallen nogal uit elkaar, maar aan het einde van de dag is het verschil 0,01 .. 0,2 kWh. Dat vindt ik behoorlijk precies...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Peter69! schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:10:
Hulp gevraagd bij zero export.

Via homey pro wil ik mijn hm2.0 naar zero export sturen.
Ik heb al een grid guard code ingegeven in het systeem.
Als ik de flow hieronder in testmode start, geeft deze geen problemen.

Echter als ik de flow inschakel gebeurd er helemaal niets.
Ik heb alle variaties van register al geprobeerd, geen van alle werkt.
Weet er iemand wat er fout gaat?

[Afbeelding]
Zit de HM2.0 in Sunnyportal geintegreerd?
Dan kan je helemaal niks aansturen. De waardes die je lokaal stuurt worden overschreven.
Ik heb mijn systeem verwijderd uit sunnyportal en kan de omvormers nu weer aansturen via modbus tcp/ip
Via de HM2.0 centraal aansturen lukt dan nog steeds niet, maar omvormers apart wel. Voor mij prima.

Ik kwam erachter door deze link

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iggy3
@Josh77 Bedankt voor je reactie. 125 euro vind ik best veel voor een oplossing waarvan nog niet zeker is dat het werkt. Dat geld investeer ik dan denk ik liever in een modernere omvormer. Ik ga eerst maar eens proberen om het vermogen handmatig via Sunny Explorer te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalitso
rene037 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 00:43:
Dat vindt ik behoorlijk precies...
Dat is een bijzondere definitie van precies. Het is juist aan beide kanten (plus en min) ongeveer even onnauwkeurig, en daarom kom je met de toevallig (vaak) uit rond de nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Dalitso schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 14:31:
[...]

Dat is een bijzondere definitie van precies. Het is juist aan beide kanten (plus en min) ongeveer even onnauwkeurig, en daarom kom je met de toevallig (vaak) uit rond de nul.
Ja, dat is wat is zeg. Gemiddeld dus. En dus niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh77
@Iggy3 Ik weet niet hoeveel Wpiek jij aan zonnepanelen op die 10 kW omvormer hebt maar de nieuwere tripower van SMA mag je tot 200% belasten onder voorbehoud van maximale string stroom en spanning van de omvormer. Die omvormers zijn zoals je op dit forum kunt lezen ook goed via modus aan te sturen en op marktplaats vaak genoeg voor een redelijke prijs aangeboden.
Dus als je die oude niet terugeregeld krijgt lijkt mij ook een modernere omvormer een betere optie.
Misschien zijn er nog andere merken omvormers die ook goed te regelen zijn maar ik blijf na al bijna 14 jaar SMA omvormers gebruikt te hebben er nog steeds fan van ook al zijn er dingen die ik graag anders zou zien , ze zijn kwalitatief degelijk gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter69!
AUijtdehaag schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 08:48:
[...]

Zit de HM2.0 in Sunnyportal geintegreerd?
Dan kan je helemaal niks aansturen. De waardes die je lokaal stuurt worden overschreven.
Ik heb mijn systeem verwijderd uit sunnyportal en kan de omvormers nu weer aansturen via modbus tcp/ip
Via de HM2.0 centraal aansturen lukt dan nog steeds niet, maar omvormers apart wel. Voor mij prima.

Ik kwam erachter door deze link
Ik heb het inmiddels werkend gekregen.
Ja er zit een hm2.0 in mijn systeem.
De fout was dat het een 16bit register is maar ik in 32 bit moet schrijven.
Beide omvormers regelen nu netjes terug naar 0 op de meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:16
Josh77 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 22:54:
@Iggy3 Ik weet niet hoeveel Wpiek jij aan zonnepanelen op die 10 kW omvormer hebt maar de nieuwere tripower van SMA mag je tot 200% belasten onder voorbehoud van maximale string stroom en spanning van de omvormer.
Nog wel meer in een 45° oost-west-opstelling. Je kunt dit in Sunny design mooi modelleren. Zo heb ik nu 14 kWp op een 8 kW omvormer, maar ik kan beide (gelijke) strings ook parallel op ingang A zetten en dan nog steeds onder de maximale stroom van die ingang blijven.
Dan heb ik ingang B vrij, waar nog eens 8 kWp aan panelen (op zuid) op kan. Dan zit ik op 22 kWp op een 8 kW omvormer, zonder dat ik volgens Sunny Design ergens een limiet over ga.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:58
Idem hier 4,5kWp oost, 4,5kWp West 45gr op 5kVA omvormer.

Sporadisch wordt eens de 5kW uitgangsvermogen aangetikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuut53
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18-08 17:52
Ik heb de volgende situatie:
1. Sunny Tripower Smart Energy 5.0 hybride omvormer
2. Zonnepanelen
3. Sma-home-storage. (ga ik aan schaffen)
4. SUNNY HOME MANAGER 2.0
5. Ik wek veel meer energie op dan ik gebruik factor 6 meer opwek dan gebruik in de zomer. Bijvoorbeeld Opwek 20kwh en verbruik 3Kwh
6. Ik het een dynamisch stroomcontract bij Tibber

Ik heb de volgende 3 vragen:
1. Kan ik mijn batterij via de hybride omvormer 's-nachts in het net laten injecteren via mijn omvormer? Zoja hoe?
2. Zo nee, Kan het in toekomst door bv een update van de firmware van Sunny Tripower SE?
3. Of bestaat er een apparaat in de markt als ik die aan mijn installatie in huis toevoeg waardoor het wel kan? Of zijn er ander alternatieven?
Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen.
Mvg Ruud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scifoflux
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:19
fuut53 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:09:
2. Zonnepanelen
5. Ik wek veel meer energie op dan ik gebruik factor 6 meer opwek dan gebruik in de zomer. Bijvoorbeeld Opwek 20kwh en verbruik 3Kwh

1. Kan ik mijn batterij via de hybride omvormer 's-nachts in het net laten injecteren via mijn omvormer? Zoja hoe?
2. Zo nee, Kan het in toekomst door bv een update van de firmware van Sunny Tripower SE?
3. Of bestaat er een apparaat in de markt als ik die aan mijn installatie in huis toevoeg waardoor het wel kan? Of zijn er ander alternatieven?
Mvg Ruud
1) denk dag van vandaag nog niet mogelijk in de ennexos of sunnyportal omgeving (correct me if I"m wrong somebody)
2) in Q3 gaat dynamische tarieven worden ondersteund dus kans groot.
3) is het financieel wel interessant om een thuisbatterij te hebben. Vermits je spreekt dat je amper verbruik heb. Thuisbatterijen zijn meestal interessant als je veel verbruik hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sun62
@fuut53 ik zou eens naar een plug en play batterij kijken, bv de marstek. Dan ben je niet gebonden aan de beperkingen van de sma software. Ik ben van plan als het salderen afgelopen is om 5.1kwh versie dan aan te schaffen met als doel: de nacht doorkomen met de batterij. Deze kun je met de p1 metingen eenvoudig aan sturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eleanora
Een tijd terug vroeg ik naar info over het aansturen van (ont)laden van een SMA home storage via een Sunny Boy Smart Energy. Het doel was nul netafname, en de batterij overdag opladen i.p.v. in de ochtend. Een soort van omgedraaide peak-shaving, dus om teruglevering te verminderen wanneer de zon hard schijnt.

Het is me ondertussen gelukt. Automation geschreven in Home Assistant, die de omvormer aanstuurt via register 41467. Hiermee kan je de maximale charge rate instellen.

Als iemand hier ook interesse in heeft, laat maar weten, dan maak ik er een automation blueprint van.

En een afbeelding om het te verduidelijken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JFSV2iAitXxV85th9ZsoV35A7E8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nkHHT0EPGhRGNKKesE2BjGfY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ZWEmU-i_igqwEcXVIpd8bU41wY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sNeBwnu4kp91IMY1SoYeFJil.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
fuut53 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:09:
2. Zonnepanelen

Mvg Ruud
Zoals @scifoflux al aangaf is het inderdaad op dit moment nog niet mogelijk om via Sunny Portal/ennexOS i.c.m. de Home Manager software 's nachts te injecteren. Ik hoop ook dat dat t.z.t. wel gaat komen. "t.z.t." want voor nu maakt het mij vanwege de salderingsregeling en een vast contract niet uit en gebruik ik de batterij alleen om mijn eigen verbruik af te dekken bij voldoende PV overschot. Maar vanaf 2027 en dan mogelijk ook een dynamisch contract kan het wel interessant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iggy3
Josh77 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 22:54:
@Iggy3 Ik weet niet hoeveel Wpiek jij aan zonnepanelen op die 10 kW omvormer hebt maar de nieuwere tripower van SMA mag je tot 200% belasten onder voorbehoud van maximale string stroom en spanning van de omvormer
Ik heb 11.500 Wp aangesloten verdeeld over Oost en West. De afgelopen dagen was het maximaal geleverde vermogen tussen de 8500 en 9000 W. Ik dacht zelf aan een 8 kW tripower als modernere vervanger voor mijn STP 10000TL-10 maar dat zou dus een nog kleinere kunnen zijn.

Het is me overigens nog niet gelukt om de omvormer via Sunny Explorer terug te regelen. Als ik inlog als installateur kan ik de parameters wel aanpassen maar de wijzigingen worden niet opgeslagen. Waarschijnlijk is hiervoor toch een Grid Guard Code nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh77
@Iggy3 Ja de Grid Guard Code moet je bovenin ergens invullen want anders kun je kritische instellingen niet wijzigen.

Ik zou persoonlijk niet kleiner gaan dan de 8 kW , deze is wat robuuster dan de 5 of 6 kW en kwa prijs scheelt het 200 euro.

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:28
Zijn genoeg op marktplaats te vinden met alle aanschaf van thuisbatterijen waarbij de sma's eruit gaan. Anders op 2ehands.be kijken. Belgen hebben ze ook vaak.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• Peter69!
In de nieuwste update van de home manager is het schijnbaar niet meer nodig om een grid guard code in te geven. Je hoeft alleen nog maar in sunny portal grid management te activeren. Je kunt dan vervolgens zelf de modbus registers voor export limit schrijven.

• remcoXP
Ik heb de SMA sunnyboy 3 en heb daar al een paar jaar een vervelend probleem.
een paar keer per dag krijg ik de melding: 901 PE - aansluiting ontbreekt.

wat heb ik gedaan:
De aarde draden in de meterkast heb ik gecontroleerd, en lijken allemaal goed.
Ik heb een nieuwe groep met schakelaar geplaatst en aangesloten.
ook de aansluitingen in de box is goed en de stroomkabel is zo dik dat ik niet geloof dat hier iets mee mis is.

nu wil ik een kabel pakken en die in het stopcontact doen en andere kan bij aarde aansluiting box.
zal dit werken of is dit verspilde moeite.

anders hou ik nog 2 dingen over:
- aarde pen in huis niet goed
- of mijn box is defect.

ik weet niet hoe hoe ik kan meter want heb echt 0 verstand van elektra.
hebben jullie nog ideeën of tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-09 12:56
remcoXP schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:02:

Top-tip; schakel een profesional in. Je geeft zelf aan geen verstand van elektra te hebben dus ga er alsjeblieft dan ook niet zelf mee proberen. Je zal niet de eerste zijn die een laatste optater ooit krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:03
remcoXP schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:02:
Ik heb de SMA sunnyboy 3 en heb daar al een paar jaar een vervelend probleem.
een paar keer per dag krijg ik de melding: 901 PE - aansluiting ontbreekt.

wat heb ik gedaan:
De aarde draden in de meterkast heb ik gecontroleerd, en lijken allemaal goed.
Ik heb een nieuwe groep met schakelaar geplaatst en aangesloten.
ook de aansluitingen in de box is goed en de stroomkabel is zo dik dat ik niet geloof dat hier iets mee mis is.

nu wil ik een kabel pakken en die in het stopcontact doen en andere kan bij aarde aansluiting box.
zal dit werken of is dit verspilde moeite.

anders hou ik nog 2 dingen over:
- aarde pen in huis niet goed
- of mijn box is defect.

Je geeft aan dat je 0 verstand van elektra hebt. Je weet niet hoe om te gaan met een meter. Je hebt wat visuele controles en vervangingen gedaan waardoor je mogelijke oorzaken uitsluit. Je hebt - imho - wel een erg hoge risk-appetite... ik hoop dat dat ook geldt voor je huisgenoten en eventuele aanpalende buren... :?

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:47
Ik ben me aan het orienteren op een hybride omvormer. En bij SMA valt me op dat de
1 fase SBSE36-60-DS maar 6 watt eigenverbruik opgeven
en de 3 fase vSTPxx-3SE-40-DS 44 watt.
Dat is wel een groot verschil (36*8800 uur = ca 330 kWh p jaar)

Klopt dit met praktijkervaringen?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Josh77
@BarryH Ik heb een SMA 8kW hybride tripower se en die gebruikt bij tussen de 40 en 180 W ,het verschil dus tussen PV vermogen DC in en wat er AC uitgaat zonder batterij.
Toen ik er nog geen batterij op had gebruikte hij s'nachts niets. Nu er een batterij op zit en ik het minimale sluipverbruik vergelijk is dat 20 tot 30 W hoger dan zonder batterij maar hij is dan wel aan stroom leveren om de meter op nul te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:47
@Josh77 Bedankt En weet je toevallig hoe de omvormer nul op de meter doet? Wordt elke fase naar nul regelt of het totaal van de 3 fases?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Josh77
Totaal van de 3 fasen ,afhankelijk van de belasting per fase. Dus het kan bijvoorbeeld dat je 2 fasen belast met 200 en 500W dan wordt op de 3e fase 700 W teruggeleverd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHdQrbbN2F-5pby6JUbfAkYRt-o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hVghCEWeFUoQA0QUIGffa1J5.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_JOHNYwpir4N6X-mkgsmk6iRhTQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HhCKgybnu55ULfByxwlzX7S8.png?f=fotoalbum_large

Even een paar plaatjes ter illustratie.

[ Voor 75% gewijzigd door Josh77 op 16-08-2025 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Josh77 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 15:48:
@BarryH Ik heb een SMA 8kW hybride tripower se en die gebruikt bij tussen de 40 en 180 W ,het verschil dus tussen PV vermogen DC in en wat er AC uitgaat zonder batterij.
Toen ik er nog geen batterij op had gebruikte hij s'nachts niets. Nu er een batterij op zit en ik het minimale sluipverbruik vergelijk is dat 20 tot 30 W hoger dan zonder batterij maar hij is dan wel aan stroom leveren om de meter op nul te houden.
Dit bericht begrijp ik niet helemaal.
Verbruikt de omvormer nu 20-30W tijdens het leveren van batterijstroom? Of tussen 40 en 180W?
En heb je groepen op het noodstroomcircuit aangesloten? De monitoring van het stroomnet kost vermoedelijk ook iets aan energie extra.

Zelf heb ik, zoals je wellicht weet, ook een tripower SE icm een batterij en noodstroom. En ik heb er nooit nauwkeurig aan gemeten, maar heb de indruk dat het verbruik van de omvormer zelf tijdens het leveren van stroom incl monitoring van het stroomnet tbv noodstroom rond de 40W is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh77
@Franciesco Het zijn geen exacte metingen maar aannames door verbruiksgrafieken te vergelijken, die 44W die in de datasheet staat daar had ik zo mijn bedenkingen over. Als ik het minimale stroomverbruik gedurende de nacht ,de dipjes in de grafiek van de HM 2.0 of de Homewizard P1 meter ( ca 130W ) vergelijk met de stroomlevering nu uit de batterij met de SMA tripower SE dan ligt die onder vergelijkbare omstandigheden ongeveer 20 tot 30 W hoger.
Nu de PV opwekking, ik lees met homeassistant de omvormer uit en dan zie ik gelijktijdig de DC vermogens op de A en B string en het AC uitgangsvermogen en de batterij wordt dan niet geladen.
Dan zie ik bij weinig PV vermogen zo'n 40W verschil tussen DC en AC en bij veel vermogen ca. 180W.
Dit zijn wederom geen exacte metingen maar ervaringen die ik uit de gegevens haal.
Zo kwam ik dus aan die waarden maar misschien heb jij ander ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eleanora
BarryH schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:48:
1 fase SBSE36-60-DS maar 6 watt eigenverbruik
Ik ken mijn sluipverbruik niet van voordat ik een SBSE36-50 (ander model) had, maar met omvormer en zonder batterij was het ~30 W. Met uitschieters van de koelkast/vriezer erbij werd er 60 Wh afgenomen in een uur. Die 30 W is inclusief router, rpi, cv... dus veel meer dan 6 W zal het eigenverbruik van een SBSE niet zijn.

Nu met batterij en nul export is het eigenverbruik daarmee opgevangen.

Edit: bedenk me nu dat de omvormer zich misschien "uitzet" als er geen DC is. Als ik het dan net zoals @Josh77 bekijk, dan ligt de DC/AC conversie rond de 90% bij lage vermogens (tot ~200 W DC) en 98% bij hogere vermogens (vanaf ~1600 W DC).

[ Voor 18% gewijzigd door Eleanora op 17-08-2025 09:04 . Reden: Iets dieper nagedacht ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Josh77 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 15:48:
Dat is geen verbruik, maar gewoon het rendement van je omvormer. En de reden waarom er zo'n groot aluminium koelprofiel achterop zit.
Toen ik er nog geen batterij op had gebruikte hij s'nachts niets.
Hoe meet je dat? Want mijn oudere (niet hybride) STP 8.0 verbruikt 's nachts zo'n 5W, voornamelijk om de besturing + webinterface werkend te houden. Valt bij de hybride versie dat dan 's nachts allemaal uit?
Nu er een batterij op zit en ik het minimale sluipverbruik vergelijk is dat 20 tot 30 W hoger dan zonder batterij maar hij is dan wel aan stroom leveren om de meter op nul te houden.
Die 20 tot 30W is dan toch ook het gevolg van het rendement van de omvormer (wat relatief laag is op lage vermogens)?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Josh77 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 00:09:
@Franciesco Het zijn geen exacte metingen maar aannames door verbruiksgrafieken te vergelijken, die 44W die in de datasheet staat daar had ik zo mijn bedenkingen over. Als ik het minimale stroomverbruik gedurende de nacht ,de dipjes in de grafiek van de HM 2.0 of de Homewizard P1 meter ( ca 130W ) vergelijk met de stroomlevering nu uit de batterij met de SMA tripower SE dan ligt die onder vergelijkbare omstandigheden ongeveer 20 tot 30 W hoger.
Nu de PV opwekking, ik lees met homeassistant de omvormer uit en dan zie ik gelijktijdig de DC vermogens op de A en B string en het AC uitgangsvermogen en de batterij wordt dan niet geladen.
Dan zie ik bij weinig PV vermogen zo'n 40W verschil tussen DC en AC en bij veel vermogen ca. 180W.
Dit zijn wederom geen exacte metingen maar ervaringen die ik uit de gegevens haal.
Zo kwam ik dus aan die waarden maar misschien heb jij ander ervaringen?
Ok, duidelijk nu.
Een klein verschil tussen DC ingangs vermogen en AC vermogen zie ik ook. Het lijkt me, zoals @Andrehj opmerkte, dat dat door de efficiënte van de omvormer komt.

Voor het geheel vind ik de systeemefficiëntie eigenlijk het belangrijkste. En dus bv niet zo zeer het verbruik van een individueel component of de RTE van de batterij. Al kan natuurlijk een component veel invloed hebben op die systeemefficiëntie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Josh77
@Andrehj @Franciesco
Ik deelde mij ervaringen naar aanleiding van een vraag van BarryH over verliezen.
Ik weet dat er wat warmte vrij komt bij de DC - AC omzetting , vandaag was dat ook weer tussen de 40 en 160 W en dat vind toch heel efficiënt.
Wat betreft het nachtgebruik van de omvormers, Ik heb het nooit gemeten maar ik dacht dat de gewone tripower s'nachts uit was want ik kon hem ook nooit meer benaderen via de webinterface als het donker was.
Maar die was mij had geen wifi ,alleen een upt aansluiting. Ik heb mijn grafieken van van het sluipverbruik in de nacht nogmaals vergeleken van de dagen toen ik de omvormer verwisseld heb voor een hybride versie en die was ca 10 W hoger.
Nu de Hybride met batterij s'nachts de stroom verzorging voor zijn rekening neemt zijn de minimum waarden ca 20 - 30 W hoger, waaruit ik concludeer dat dit een deel eigengebruik van de omvormer is.
Ik vind het overigens prima zo.
Om dan ook nog iets te zeggen over de systeem efficiëntie nu ca 80% over 6 maanden gemeten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Josh77 Mijn systeemefficiëntie varieert behoorlijk per maand. Als er in een maand gemiddeld weinig vermogen gevraagd wordt, dan is die lager dan een maand waarbij het gevraagde vermogen hoger was.
November 2024 bijvoorbeeld 76%, december 2024 was het 83%.

Vooral in de maanden dat de kans op een tekort aan opwek heb vind ik de systeemefficientie belangrijk. In de maanden zoals nu met energie in overvloed maakt het me minder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh77
@Franciesco Ik merk ook dat hoe groter de lading / ontlading in percentage is hoe beter het rendement.
In het begin in februari raakte de batterij ongeveer steeds bijna leeg en was het rendement 84 %, gedurende het jaar liep dat terug naar 82 en nu 80% over de hele periode. Als ik de laatste 7 dagen bekijk is het 79 %.
Ik weet niet of het proportioneel laden wat over algemeen trager gaat van invloed is op het rendement.
Weet wel uit ervaring met enkele Homewizard batterijen dat degene die voluit laad en ontlaad het hoogste rendement haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Dat is niet vreemd. Het optimaal rendement wordt behaald bij het nominaal vermogen. Daar is alles in de omvormer op berekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 11:03
Hoi,

Ik ga mijn dak helemaal vol leggen met panelen, voor 28.000 Wp (70 panelen, 400 Wp). Reden, ik kon ze alleen per 70 kopen op de faillissements veiling.

Ik probeer uit te zoeken welke SMA omvormer ik moet pakken, de Tripower X20 of X25.

- 3x25A aansluiting
- Teruglevering zal worden begrensd op 17 kW
- Meterkast is geschikt om de stroom te handlen (10 mm2 draad etc)

In totaal kan de X20 20kW leveren en de X25 25kW.

Scenario: stroom levert geld op dus de eerste 17 kW (indien beschikbaar) zal worden teruggeleverd. Dan evt 3 of 8kW over.
- Ik heb 2 electrische auto's met laadpaal (11 kW per paal)
- Warmtepomp die vaak draait (koelen in de zomer, zwembad verwarmen in de winter)
- Hoop electrische apparatuur

Meer info in een topic wat ik eerder heb gestart;

3x25A aansluiting volledig benutten met zonnepanelen.

Echter, in de winter ga ik zelfs met 70 zonnepanelen bij lange na geen 20 of 25 kW halen;

Ik heb gelezen dat hoe groter de omvormer, hoe langer het duurt voordat deze begint te leveren (min vermogen). Maar is dat verschil tussen de X20 en X25 dusdanig groot en waar kan ik dit opzoeken? Prijsverschil tussen de omvormers is verwaarloosbaar dus daar hangt het niet vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Wedge23 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:30:
Hoi,

Ik ga mijn dak helemaal vol leggen met panelen, voor 28.000 Wp (70 panelen, 400 Wp). Reden, ik kon ze alleen per 70 kopen op de faillissements veiling.

Ik probeer uit te zoeken welke SMA omvormer ik moet pakken, de Tripower X20 of X25.

- 3x25A aansluiting
- Teruglevering zal worden begrensd op 17 kW
- Meterkast is geschikt om de stroom te handlen (10 mm2 draad etc)

In totaal kan de X20 20kW leveren en de X25 25kW.

Scenario: stroom levert geld op dus de eerste 17 kW (indien beschikbaar) zal worden teruggeleverd. Dan evt 3 of 8kW over.
- Ik heb 2 electrische auto's met laadpaal (11 kW per paal)
- Warmtepomp die vaak draait (koelen in de zomer, zwembad verwarmen in de winter)
- Hoop electrische apparatuur

Meer info in een topic wat ik eerder heb gestart;

3x25A aansluiting volledig benutten met zonnepanelen.

Echter, in de winter ga ik zelfs met 70 zonnepanelen bij lange na geen 20 of 25 kW halen;

Ik heb gelezen dat hoe groter de omvormer, hoe langer het duurt voordat deze begint te leveren (min vermogen). Maar is dat verschil tussen de X20 en X25 dusdanig groot en waar kan ik dit opzoeken? Prijsverschil tussen de omvormers is verwaarloosbaar dus daar hangt het niet vanaf.
Met 28 kWp op een 20 of 25 kW omvormer zou ik van dat laatste niet wakker liggen. Mijn 8 kW omvormer (met 14 kWp panelen) start bij ca 20 à 40 W, en gaat door tot zo'n 10 W voordat ie weer afslaat. Ook als dat minimum 3x zo hoog is, is er nog niks aan de hand.
Overigens heb ik in een 45° O/W opstelling bijna nooit aftopping. Als jij ook twee zijden van jouw dak vol legt, heb je aan ca 16 kW aan omvormervermogen wel genoeg. Wat zegt Sunny Design?

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste