Helaas heb ik deze optie nietKalentum schreef op zondag 15 februari 2026 @ 18:25:
[...]
Configuratie -> Installatie eigenschappen
Er is hier ook geen installateur actief welke mijn installatie kan overnemen? Of werkt dat niet zo?
Helaas heb ik deze optie nietKalentum schreef op zondag 15 februari 2026 @ 18:25:
[...]
Configuratie -> Installatie eigenschappen
Ik heb alleen de SMA Sunny home manager.Franciesco schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 13:11:
@jan011 begrijp ik het goed dat je zowel een HM 2.0 als een Energy Manager hebt?
Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur
In de instellingen op mijn inverter als ik als installateur inlog?Eddie_ schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:24:
@Totaalgeflipt heb je bij Instellingen ook de optie gebruikersbeheer? Zo ja dan jezelf Beheerder maken. Ik weet niet zeker of je dat ook kan aanpassen via lokale toegang (dacht het niet). Laatste optie is via SMA zelf maar ik vind de backoffice niet echt super.
Nee helaasEddie_ schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:48:
Nee, in de webversie van ennexos.
Excuses, was vergeten dit nog te beantwoorden.Kalentum schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:56:
[...]
Misschien hebben ze een fout gemaakt met de serienummers. In de lokale web interface staat helemaal onderaan het serienummer van je omvormer. Klopt dit met wat er in de portal staat?
De 2.18.8 release is aangekondigd op https://www.sma.de/en/pro...gement/sunny-home-manager en bevat deze weinig hoopgevende woorden:Arkor schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:52:
Zou het dan eindelijk mogelijk worden, SMA met dynamische tarieven? https://www.zonnefabriek....maart-is-het-mogelijk%21/
👆 Om injectie bij negatieve prijzen te vermijden en dus automatisch de productie naar zero surplus te brengen … gaan we nóg een toestel nodig hebben?
- Integration of remote controllability via intelligent metering systems (iMSys) in accordance with Section 9 of the EEG (Renewable Energy Sources Act, Solarspitzengesetz 2025)
- Support for the EEBUS use case LPP from the FNN control box to Sunny Home Manager as a HEMS for the dynamic control of SMA inverters
- Integration of controllable consumption devices in accordance with Section 14a of the EnWG (German Energy Industry Act)
- Support for the EEBUS use case LPC from Sunny Home Manager as a HEMS to controllable consumption devices
- Extension of forecast based battery charging to also consider dynamic electricity prices for cost efficient use of grid electricity
- …
[ Voor 7% gewijzigd door Wim Leers op 18-02-2026 01:20 . Reden: formatting ]
[ Voor 5% gewijzigd door sun62 op 18-02-2026 03:48 ]
Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur
Vorig jaar zoiets zelf proberen doen, maar mijn inverter (SMA Smart Boy Energy 3.6) reageerde helemaal niet. Mogelijk net omdat hij aangestuurd wordt door de Home Manager.sun62 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 03:48:
@Wim Leers nah, dat kan ook met software😁
https://github.com/hansva....0---Active-Power-Control
Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen
Haal hem uit sunny portal en je kan de omvormer weer op modbus sturen (De HM2.0 overruled dat icm SP)Wim Leers schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:25:
[...]
Vorig jaar zoiets zelf proberen doen, maar mijn inverter (SMA Smart Boy Energy 3.6) reageerde helemaal niet. Mogelijk net omdat hij aangestuurd wordt door de Home Manager.
Ik zal 't nog eens een kans geven. 't Is echt zó simpel: 1) prijzen in de avond ervoor ophalen, 2) dan op de start van elk uur indien de prijs voor dat uur <0 is, zero export, anders wel export. That's it. Onbegrijpelijk dat wij techneuten dit in elkaar moeten knutselen, en onacceptabel dat ze het quasi onmogelijk maken (fragiel, verschillend per toestel/combinatie toestellen).
Maar dat wil ik niet. Ik wil de cumulatieve verbruiksdata kunnen blijven monitoren (% WP verbruik gedekt door PV).AUijtdehaag schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 18:09:
[...]
Haal hem uit sunny portal en je kan de omvormer weer op modbus sturen (De HM2.0 overruled dat icm SP)
[ Voor 4% gewijzigd door Wim Leers op 25-02-2026 09:34 ]
Ja vervelende situatie. De installateur geeft geen enkele reactie meer per mail.Eddie_ schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:05:
@Totaalgeflipt de installateur kan ook jouw rechten aanpassen naar beheerder (hij heeft ook het account overgedragen). Mocht hij dat niet willen dan zul je je moeten richten tot SMA zelf
klopt is in dit topic ook al vermeld, zover ik weet.Peter69! schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 16:58:
Hm2 hoeft niet uit je systeem voor zero export.
Je moet niet de omvormer proberen te sturen, maar de hm2.
Deze meet en regelt het vermogen van de omvormer.
Werkt bij mij probleemloos op deze manier.
[ Voor 15% gewijzigd door mvrtwkrs op 25-02-2026 20:01 ]
De DC-spanning van de omvormer is momenteel te gering of er wordt een update van een component uitgevoerd. Daardoor konden de instellingen nog niet volledig worden opgeslagen. Zodra de omvormer weer voldoende DC-spanning krijgt of de update is afgerond, zullen de instellingen volledig worden opgeslagen.
[ Voor 20% gewijzigd door xzaz op 06-03-2026 09:33 ]
Schiet tussen de palen en je scoort!
:strip_exif()/f/image/0YUEMbQpJlyNl8qCtgOGFk3f.png?f=user_large)
Zie https://jeroen.nl/dynamis...middelde_score&order=descRezarose schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:08:
[Afbeelding]
Vandaag vond ik al een instelling om de dynamische tarieven in te stellen. Heeft iemand als uitgevonden hoe je het contract van Tibber hier het beste in kan vullen?
[ Voor 8% gewijzigd door jschoorl2 op 08-03-2026 12:35 ]
jschoorl2 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 12:28:
[...]
Zie https://jeroen.nl/dynamis...middelde_score&order=desc
€5,99/ maand vaste abbo kosten, € 0.0248 per kWh inkoopvergoeding, energiebelasting 0,0916 per kWh, over dat alles 21% BTW zover ik het kon zien
Was nog benieuwd welk systeem en firmware je hebt.
:strip_exif()/f/image/bicY5c1L4OyyCwxjxnWvuYor.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je het helemaal correct wilt hebben, zul je bij de procentuele toeslag 0% moeten invullen, en bij de BTW 21%. Je rekent nu alleen btw over de 19 cent kale prijs, niet de toeslagen.
Ik had ergens gelezen dat dit bij tibber ook het geval is. Als ik onderin 21 procent in vul dan kom ik niet op de juiste bedragen uit.bvermeul schreef op maandag 9 maart 2026 @ 18:17:
[...]
Als je het helemaal correct wilt hebben, zul je bij de procentuele toeslag 0% moeten invullen, en bij de BTW 21%. Je rekent nu alleen btw over de 19 cent kale prijs, niet de toeslagen.
[ Voor 14% gewijzigd door Rezarose op 09-03-2026 19:53 ]
hier nu wel via de ennexoss website idd.Rezarose schreef op maandag 9 maart 2026 @ 18:01:
[...]
Ik kan alleen geen dynamische terugleverkosten invullen. Weet iemand of dat er nog aan komt?
Heb jij de optie voor dynamische tarieven nog niet beschikbaar?
En voer je dan dan dezelfde gegevens in als voor afname?
Welke firmware versie heb je? Ik heb inmiddels 2.18.11.R van hm2, maar nog geen mogelijkheid tot dynamische terugleverkosten.
HM2.0 (HomeManager): 2.17.2.RRezarose schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 18:46:
[...]
Welke firmware versie heb je? Ik heb inmiddels 2.18.11.R van hm2, maar nog geen mogelijkheid tot dynamische terugleverkosten.
Nee daar staat alleen nog fixed. (heb ik op 0,005c staan)jschoorl2 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 17:00:
[...]
En voer je dan dan dezelfde gegevens in als voor afname?
[ Voor 38% gewijzigd door mvrtwkrs op 10-03-2026 23:30 ]
[ Voor 6% gewijzigd door Airw0lf op 11-03-2026 19:00 ]
makes it run like clockwork
[ Voor 6% gewijzigd door jschoorl2 op 11-03-2026 18:02 ]
Lijkt erop dat voor de HM2 er nog een bug zit in tarieven voor teruglevering. Iemand een idee of en waar je die bij SMA kunt aanmelden.WM1 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:49:
Hi @jschoorl2, ik heb twee installaties. Een met Home Manager 2 en een zonder Home Manager 2. Met de installatie met Home Manager 2 heb ik hetzelfde probleem dat ik de terugleververgoeding niet op 'Dynamisch' maar enkel op 'Vast' kan instellen.
Gek genoeg kan ik de installatie zonder Home Manager 2 wel op terugleververgoeding 'Dynamisch' instellen, maar dat terzijde.
Mag ik vragen hoe je de paramaters (zoals Peak Load Shaving) van de Home Manager 2 aanpast? Ik kan de paramaters enkel bekijken maar niet aanpassen.
Ik heb het zo gemeten en het lijkt me dat er gewoon spanning op staat.rene037 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:11:
Ik neem aan dat je het voor de hand liggende al hebt gedaan: Meet de klemspanning van de string(s). Stel dat er iets met de bekabeling gebeurd is waardoor er niet voldoende spanning uit komt. Ik heb gezien welke schade die grasparkieten aan kunnen richten. (Of kun je in de webinterface nog net wel zien dat de spanning op zich voldoende moet zijn - dan lijkt het me een storing in de omvormer.)
:strip_exif()/f/image/Ju3xGj9fQpO870CL66SoeGjE.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 49% gewijzigd door Sterke-Jerke op 12-03-2026 09:16 ]
S.J.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
[ Voor 24% gewijzigd door xzaz op 12-03-2026 09:53 ]
:strip_exif()/f/image/SBn5Q4ZljkmaHaZHja7Wp41d.jpg?f=fotoalbum_large)
Je kunt een melding doen via je SMA ID en dan kiezen voor 'Online Service Center', en vervolgens kiezen voor 'Serviceaanvragen'.jschoorl2 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 03:16:
[...]
Lijkt erop dat voor de HM2 er nog een bug zit in tarieven voor teruglevering. Iemand een idee of en waar je die bij SMA kunt aanmelden.
Om in HM2 parameters als peak load saving aan te kunnen passen log ik met mijn installateur account in.
HM2.0 sturen via Modbus werkt voor jou?Peter69! schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 16:58:
Hm2 hoeft niet uit je systeem voor zero export.
Je moet niet de omvormer proberen te sturen, maar de hm2.
Deze meet en regelt het vermogen van de omvormer.
Werkt bij mij probleemloos op deze manier.
* Wim Leers probeert dat dit weekend nog een keer. Een jaar geleden werkte het niet.mvrtwkrs schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 19:59:
[...]
klopt is in dit topic ook al vermeld, zover ik weet.
oa hier: mvrtwkrs in "Het grote SMA topic"
linkjes naar waar dit vandaan komt staan ook nog hier ergens.
[ Voor 37% gewijzigd door Wim Leers op 12-03-2026 23:03 ]
Iemand een idee hoe je van de *oude* Sunny Portal naar de nieuwe ("powered by ennexOS") kan gaan? Hier een HM2.0 die ook een Vaillant warmtepomp aanstuurt, vermoedelijk heb ik daarom nog (stééds — al ruim een jaar na de rest denk ik?!) geen automatische upgrade naar ennexOS gekregen 🤷♂️Airw0lf schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:39:
Kreeg vandaag een e-mail met de mededeling dat met ingang van SHM2 versie 2.18.11.R dynamische tarieven ondersteund worden - vermits "Sunny Portal powered by ennexOS" gebruikt wordt. De handleiding is hier op te halen:
https://d3yvy865gav9f.clo...ontent-disposition=inline
Contact gehad met service, de interface geeft 0 product id. Ze kunnen langskomen om het te resetten met 'speciale codes'. 135 ex btw.xzaz schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:52:
@Sterke-Jerke @timovd
Op de eerste string staat 244V en op de tweede 235V. Dus de eerste string zal al 152 Watt moeten leveren?
Dag @Aad, dit is wat ik heb ingevoerd, na enig zoeken op de ANWB Energie website:Aad schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 19:20:
goedenavond,
ik ben bezig de tarieven voor een dynamisch contract in te voeren, maar loop vast op de gedetailleerde informatie die ik in moet vullen voor een contact van ANWB energie.
is iemand hier bekent mee ?
:strip_exif()/f/image/pmDlHBsM6MIqsZoR0Wt1G44c.png?f=user_large)
denk dat je de BTW nog uit de toeslag, en energiebelasting moet halen. zou het even checkenWM1 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 19:41:
[...]
Dag @Aad, dit is wat ik heb ingevoerd, na enig zoeken op de ANWB Energie website:
[Afbeelding]
Kun je laten weten of het jou lukt om ook het dynamische tarief bij Terugleververgoeding in te voeren?
Ik ga dat nog even checken.mvrtwkrs schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 20:04:
[...]
denk dat je de BTW nog uit de toeslag, en energiebelasting moet halen. zou het even checken
Dag @mvrtwkrs, bedankt. Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Dit moet het zijn:mvrtwkrs schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 20:04:
[...]
denk dat je de BTW nog uit de toeslag, en energiebelasting moet halen. zou het even checken
"van je klant" → ik ben een klant. Ik kan dat dus niet zélf initiëren.jschoorl2 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 06:58:
Uit de handleiding die bij het instellen naar dynamisch prijzen mee was gestuurd
Stap 1: Controleer of de installatie op Sunny Portal powered by ennexOS draait
Kijk na of de installatie van je klant al draait op Sunny Portal powered by ennexOS. Als ze nog van het klassieke portal gebruik maakt, voer dan een handmatige migratie uit zodat energiedata, configuraties en rapporten naar de nieuwe omgeving worden overgezet. Dat doe je zo:
Open Sunny Portal powered by ennexOS en log in met je SMA ID.
Ga naar “Configuratie” en kies “Installatie aanmaken”.
Selecteer “Bestaande Sunny Portal‑installatie met Sunny Home Manager 2.0 overzetten” en volg de instructies.
Binnen enkele minuten staat je installatie in het nieuwe portaal.
Stap 2: Update de firmware van de Sunny Home Manager naar 2.18.11.R
Verifieer dat firmware 2.18.11.R geïnstalleerd is op de Sunny Home Manager. Draaide de installatie nog op de Classic Sunny Portal, dan kan het enkele dagen duren voor de nieuwe firmware wordt ingesteld.
Ik kan je geen antwoord op je vraag geven maar bij mij is het al beschikbaar. Ik ben zelf de instalateur en gebruiker en heb hier niets "apart" voor gedaan. Wellicht dat de automatische updates ontvangen bij je uitstaat in je HM2.0 en je daardoor nog niet op de benodigde firmware draait?Wim Leers schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 00:07:
[...]
Wanneer rolt SMA dit uit naar álle klanten, zonder tussenkomst van een installateur?
Bij mij is de hm2.0 3 dagen geleden geupdate naar naar versie 2.18.11 R.MzKzM73 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:04:
[...]
Ik kan je geen antwoord op je vraag geven maar bij mij is het al beschikbaar. Ik ben zelf de instalateur en gebruiker en heb hier niets "apart" voor gedaan. Wellicht dat de automatische updates ontvangen bij je uitstaat in je HM2.0 en je daardoor nog niet op de benodigde firmware draait?
Firmware updates gebeuren wel automatisch.MzKzM73 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:04:
[...]
Ik kan je geen antwoord op je vraag geven maar bij mij is het al beschikbaar. Ik ben zelf de instalateur en gebruiker en heb hier niets "apart" voor gedaan. Wellicht dat de automatische updates ontvangen bij je uitstaat in je HM2.0 en je daardoor nog niet op de benodigde firmware draait?
nee, misschien is het alleen instelbaar als je ook accu's hebt? ik heb PV+eCharger, (nog) geen SMA Accu's.Rezarose schreef op zondag 15 maart 2026 @ 22:23:
Is het iemand al gelukt om de dynamische teruglever kosten in te stellen?
Ik heb wel de accu's maar nog niet de optie.mvrtwkrs schreef op zondag 15 maart 2026 @ 22:52:
[...]
nee, misschien is het alleen instelbaar als je ook accu's hebt? ik heb PV+eCharger, (nog) geen SMA Accu's.
Heb je hiervoor nog iets moeten instellen?rene037 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 23:05:
Ik heb geen accus en heb het ingevuld. Maar ik heb alleen de omvormer, dus veel heb ik er niet aan. Tenminste, ik zie ik app niets over opbrengst in euri...
Ja/Nee, De mogelijkheid was er gewoon, maar moest wel instellen dat ik dynamisch tarief heb. ingelogd op het SMA-portaal. Links 'Configuratie', dan 'Tarieven'. Bij tarieven staat vast, en dan op bewerken.
[ Voor 6% gewijzigd door rene037 op 16-03-2026 09:23 . Reden: Nee --> ja/nee met toevoeging. ]
Ik heb accu's + PV - terugleveren kan ik niet instellen. Heb een service call aangemaakt. Lijkt een bugmvrtwkrs schreef op zondag 15 maart 2026 @ 22:52:
[...]
nee, misschien is het alleen instelbaar als je ook accu's hebt? ik heb PV+eCharger, (nog) geen SMA Accu's.
@Aad, ik heb een support case bij SMA ingediend met twee vragen.Aad schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 20:10:
WM1
Ik heb de gegevens ingevoerd zoals jij het ook hebt gedaan.
Bij tarieftype kan ik "Vast" niet veranderen, ik denk dat dat later komt.
Ik heb gisteren de instellingen in de Sunny Portal ingevoerd
Sinds vandaag werkt het, mijn batterijen werden vandaag 2 maal opgeladen om de pieken op te vangen.
Dus nog even wachten met terug leveren.
De volgend instelling weet ik ook niet precies wat ik daar een moet vullen > 0% maar hoeveel groter ?
Ik heb een STP8.0-3SE-40 209.
Aanwijzingen voor gebruikers met een STPx.0-3SE-40 of SBSx.x-10
SBSx.x-10: De parameter Onderste ontladingsgrens van de accu (BatChaSttMin) op een waarde > 0%
instellen
Jij bent je frustratie nu misschien kwijt, maar de lezer heeft zonder enige achtergrond en toelichting natuurlijk helemaal niks aan zo'n post.xzaz schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:02:
Voor mij nooit meer SMA. Wat laten die het afweten zeg qua garantie. Mijn issue loopt nu via rechtshulp, ben er helemaal klaar mee.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik kreeg hetzelfde bericht van mijn leverancier over de terugleverkosten. Maar het lijkt een aantal anderen hier dus wel te lukken.WM1 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 22:34:
[...]
@Aad, ik heb een support case bij SMA ingediend met twee vragen.
Vraag 1:
In de installatie met Home Manager 2 kan ik wel het Stroomtarief op 'Dynamisch' instellen, maar de Terugleververgoeding kan ik niet op 'Dynamisch' maar enkel op 'Vast' instellen. Beiden wil ik op 'Dynamisch' kunnen instellen. In de installatie zonder Home Manager 2 kan ik de Terugleververgoeding wel op 'Dynamisch' instellen. Hoe kan ik de Terugleververgoeding van de installatie 'Huis' op 'Dynamisch' instellen?
Antwoord SMA:
Betreffende de aanvraag over dynamische tarieven, de optie voor terug-lever vergoeding, kan enkel op vast worden ingesteld. Wij hebben geen andere optie.
Vraag 2:
In de installatie met Home Manager 2 kan ik de parameters van de twee apparaten niet aanpassen, terwijl ik dit in de oude Sunny Portal wel kon. In de installatie zonder Home Manager 2 kan ik de paramaters wel aanpassen via de menuoptie 'Parameterinregeling apparaten'. Hoe kan ik de parameters van de installatie 'Huis' aanpassen?
Antwoord SMA:
Wanneer je in een installatie zonder home manager parameters wilt aanpassen kan dit via het portaal. Enkel wanneer er een home manager in het portaal staat is dit geen optie meer en zullen de parameters via de interface van de omvormer moeten worden gewijzigd.
Beiden zijn mijns inziens onjuiste antwoorden waarop ik vanzelfsprekend nog even op heb doorgevraagd. Wordt vervolgd.
[ Voor 4% gewijzigd door FransOvk op 18-03-2026 13:02 ]
Ik had het al eerder gemeld maar: SMA Sunny boy 3.0 doet niets meer. Installateur is echter al failliet maar bestand is overgenomen door een andere partij.Andrehj schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:46:
[...]
Jij bent je frustratie nu misschien kwijt, maar de lezer heeft zonder enige achtergrond en toelichting natuurlijk helemaal niks aan zo'n post.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
| 2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2044 2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2010 2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2012 2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2014 2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2016 2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2180 2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2020 2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2022 2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2030 2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2034 2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2310 2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2380 2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2386 2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2040 2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2042 2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2044 2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2010 2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2012 2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2014 2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2016 2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2180 2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2020 2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2022 2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2030 2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2034 2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2310 2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2380 2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2386 2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2040 2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2042 2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2044 ... 2026-03-17T15:17:43+01:00 E sma.aubk.stm: ODB still offline? Can't read HpNewDevFlag, err=-500 2026-03-17T15:17:43+01:00 E sma.aubk.stm: ODB still offline? Can't read GridGuard login, err=-500 |
Wat zegt die andere installateur dan, heeft die de garanties ook overgenomen ?xzaz schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:14:
[...]
Ik had het al eerder gemeld maar: SMA Sunny boy 3.0 doet niets meer. Installateur is echter al failliet maar bestand is overgenomen door een andere partij.
...
2026-03-17T15:17:43+01:00 E sma.aubk.stm: ODB still offline? Can't read GridGuard login, err=-500[/code]
....
Dus waarschijnlijk EEPROM oid kapot. Contact met installateur en die zeggen ook 'Ja wij zien hem niet dus je moet je netwerk goed instellen'Meerdere malen aangegeven dat dat niet de issue is. Nu willen ze langskomen voor 130,- maar daar zit de oplossing dus nog niet bij.
En oja, ik kan de web interface maar voor 2 minuten benaderen en dat reset die zichzelf weer.
Zojuist een rondje gedaan in ennexos sunnyportal bij de installaties die ik beheer. Bevinding: Wat SMA stelt in wat je hierboven schrijft is juist. In een systeem met een HM2.0 (8 getest) is het niet mogelijk om dynamisch tarief bij terugleveren in te stellen. Ook het wijzigen van parameters is niet via het portal mogelijk.WM1 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 22:34:
[...]
@Aad, ik heb een support case bij SMA ingediend met twee vragen.
Vraag 1:
In de installatie met Home Manager 2 kan ik wel het Stroomtarief op 'Dynamisch' instellen, maar de Terugleververgoeding kan ik niet op 'Dynamisch' maar enkel op 'Vast' instellen. Beiden wil ik op 'Dynamisch' kunnen instellen. In de installatie zonder Home Manager 2 kan ik de Terugleververgoeding wel op 'Dynamisch' instellen. Hoe kan ik de Terugleververgoeding van de installatie 'Huis' op 'Dynamisch' instellen?
Antwoord SMA:
Betreffende de aanvraag over dynamische tarieven, de optie voor terug-lever vergoeding, kan enkel op vast worden ingesteld. Wij hebben geen andere optie.
Vraag 2:
In de installatie met Home Manager 2 kan ik de parameters van de twee apparaten niet aanpassen, terwijl ik dit in de oude Sunny Portal wel kon. In de installatie zonder Home Manager 2 kan ik de paramaters wel aanpassen via de menuoptie 'Parameterinregeling apparaten'. Hoe kan ik de parameters van de installatie 'Huis' aanpassen?
Antwoord SMA:
Wanneer je in een installatie zonder home manager parameters wilt aanpassen kan dit via het portaal. Enkel wanneer er een home manager in het portaal staat is dit geen optie meer en zullen de parameters via de interface van de omvormer moeten worden gewijzigd.
Beiden zijn mijns inziens onjuiste antwoorden waarop ik vanzelfsprekend nog even op heb doorgevraagd. Wordt vervolgd.
Ja. Stroom er langere tijd afgehad. Dan staat wel alles er nog in. Geen idee hoe dat kan. Factory reset in de webinterface doet het niet. Kan niets meer in de webinterface.mvrtwkrs schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:54:
[...]
Wat zegt die andere installateur dan, heeft die de garanties ook overgenomen ?
Heb je al een "harde" en/of "fabrieks" reset geprobeerd.
(letop!, alle instellingen zijn dan in zijn geheel weg, beter in overleg met installateur dus soms).
[ Voor 9% gewijzigd door xzaz op 18-03-2026 14:03 ]
Dat is wel een heel raar antwoord.xzaz schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:02:
[...]
En die andere installeur zegt van 'sommige'. Ik vroeg of ik daar bij zat maar daar gaven ze geen antwoord op.
Kan een fabrieksreset niet zelf gedaan worden? Installateur had het ook over 'speciale codes'.mvrtwkrs schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:10:
[...]
Dat is wel een heel raar antwoord.
(hoe is je omvormer eigenlijk ?)
Denk dat fabrieksreset beste is, maar dan moet je alles wel zelf opnieuw inregelen.
Dan is die 135eu misschien niet te veel achteraf, en je weet dat het probleem opgelost is dan.
[ Voor 5% gewijzigd door xzaz op 18-03-2026 14:12 ]
Denk toch dat je het beste bij SMA en/of een Installateur dit moet vragen. Zou nog eens die installateur vragen of die het weet, die hebben ook jouw gegevens misschien nog.xzaz schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:12:
[...]
Kan een fabrieksreset niet zelf gedaan worden? Installateur had het ook over 'speciale codes'.
Fabrieksreset kun je alleen uitvoeren als je als installateur bent ingelogd.xzaz schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:02:
[...]
Ja. Stroom er langere tijd afgehad. Dan staat wel alles er nog in. Geen idee hoe dat kan. Factory reset in de webinterface doet het niet. Kan niets meer in de webinterface.
En die andere installeur zegt van 'sommige'. Ik vroeg of ik daar bij zat maar daar gaven ze geen antwoord op.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Dag @Karelprior, dank voor je bericht. In ieder geval ben ik gematigd positief dat ik niet de enge ben en dat je voor al je installaties kunt bevestigen dat het hetzelfde gedrag aan de orde is. Ik heb inmiddels de volgende reactie aan SMA teruggegeven:Karelprior schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:56:
[...]
Zojuist een rondje gedaan in ennexos sunnyportal bij de installaties die ik beheer. Bevinding: Wat SMA stelt in wat je hierboven schrijft is juist. In een systeem met een HM2.0 (8 getest) is het niet mogelijk om dynamisch tarief bij terugleveren in te stellen. Ook het wijzigen van parameters is niet via het portal mogelijk.
En in de installaties zonder HM2.0 (13 getest) kan dit dus wel.
Vanuit mijn perspectief is dat de wereld op zijn kop. Kan in de documentatie niet vinden dat dit zo werkt en waarom... En via de installateurscommunity van SMA (een farce imho) kan ik die duidelijkheid ook niet krijgen...
Heb tijdens een webinar wel eens rechtstreeks contact gehad met techneuten, misschien daar maar eens aanhaken.
Overweeg nu om her en der de HM er maar tussenuit te halen en kijken wat dat (icm HA) doet.
/f/image/rvONQluahmv4kHX3D8nDSET4.png?f=fotoalbum_large)
Zou je een screenshot kunnen posten van het aanpassen van het teruglever tarief naar Dynamisch?
Dag @mvrtwkrs, in de installatie met Home Manager 2 kan ik wel het Stroomtarief op 'Dynamisch' instellen, maar de Terugleververgoeding kan ik niet op 'Dynamisch' maar enkel op 'Vast' instellen:mvrtwkrs schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:52:
[...]
Zou je een screenshot kunnen posten van het aanpassen van het teruglever tarief naar Dynamisch?
(en dan het liefst waar de de keuzes kunnen zien?)
/f/image/oqo01OpmT7TJPCkmgBGRF5QE.png?f=fotoalbum_large)
Dat werkt dus ook niet meer. Daarom wil ik dat ze hem vervangen. Tenzij ze hem hard kunnen resetten via modbus oid.Jojan265 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:37:
[...]
Fabrieksreset kun je alleen uitvoeren als je als installateur bent ingelogd.
Het vervolg.WM1 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:38:
[...]
Dag @Karelprior, dank voor je bericht. In ieder geval ben ik gematigd positief dat ik niet de enge ben en dat je voor al je installaties kunt bevestigen dat het hetzelfde gedrag aan de orde is. Ik heb inmiddels de volgende reactie aan SMA teruggegeven:
Zoals gezegd kan ik in de installatie zonder Home Manager 2 de Terugleververgoeding wel op 'Dynamisch' instellen. Ik ben niet de enige met dit probleem. Op Het grote SMA topic op Tweakers kun je lezen dat meerdere gebruikers dit ook hebben opgemerkt.
Je antwoord klinkt niet logisch. Waarom zou het Stroomtarief wel op 'Dynamisch' maar de Terugleververgoeding niet op 'Dynamisch' worden ingesteld. Het kenmerk van een dynamisch stroomtarief is dat dit zowel voor de afname als de teruglevering geldt, althans in Nederland wel bij alle leveranciers zoals ANWB Energie en Tibber. Graag zorgen dat dit in EnnexOS Sunny Portal kan worden aangepast.
Voor wat betreft je antwoord op het aanpassen van de paramaters, ook dat lijkt niet te kloppen. Je geeft aan wanneer er een Home Manager in het portaal staat, de parameters via de interface van de omvormer moeten worden gewijzigd. Ik heb een Sunny Tripower 5.0 SE en daarin kon niet en kan nog steeds niet de parameters van de Home Manager worden aangepast (zie ook de bijlage). Dit is overduidelijk niet het juiste antwoord.
[Afbeelding]
Dit zou betekenen dat ik de parameters van de Home Manager niet meer kan aanpassen, terwijl ik dit in de oude Sunny Portal wel kon. Ik kan overigens de parameters van de Sunny Tripower 5.0 SE in EnnexOS Sunny Portal eveneens niet aanpassen. Deze hele installatie is door je collega van SMA Benelux BVBA gemigreerd op 1 juli 2025. Mogelijk is hier iets niet helemaal goed gegaan. Graag verneem ik hoe ik de paramaters van de de Home Manager kan aanpassen.
Zodra ik reactie heb dan kom ik weer in de lucht.
Bij dynamische tarieven is er geen sprake van een terugleververgoeding/boete. Je krijgt dan (zover ik het begrepen heb) het kale energie tarief (beurswaarde) voor je teruggeleverde kWh's.BollieBolstra schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:42:
Maar bedoelen ze met terugleververgoeding niet de extra vergoeding die je krijgt van bij 2 ct bij zonneplan of de 1,8ct bij Frank? Die is in principe vast..
Maar ik merk nog wel steeds echt onlogische dingen bij het dynamisch gebruik.. bv ging het vandaag om 9.45 al van het net de accus opladen... Terwijl het nu veel goedkoper is en via de zon ze ook makkelijk vol krijg..
[ Voor 15% gewijzigd door mvrtwkrs op 20-03-2026 13:03 ]
Dan moet ik je toch teleurstellen ... Ook bij dynamisch krijg je, of betaal je soms per teruggeleverde kWh. Volgens mij zijn er maar drie partijen waar je iets krijgt en de rest betaal je.mvrtwkrs schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:52:
[...]
Bij dynamische tarieven is er geen sprake van een terugleververgoeding/boete. Je krijgt dan (zover ik het begrepen heb) het kale energie tarief (beurswaarde) voor je teruggeleverde kWh's.
Dit is voor een systeem met zonnepanelen, accu's en laadpalen van groot belang om rekening mee te houden. (huidige koers en toekomstige koers, en geschatte toekomstige koers).
toch weer eens naar evcc kijken misschien dan maar en de SHM 2.0 dan als zeer luxe meter zien ofzo
[ Voor 9% gewijzigd door roberttermors op 20-03-2026 15:26 . Reden: Aanvulling na contact met NieuweStroom over opslagen. ]
euh ja, dat is toch ook wat ik zeg is afhankelijk van de beurswaarde van de kWh (en de opslag per inkoop/verkoop per kWh). Wat zou je nog meer moeten betaen dan?BollieBolstra schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 14:36:
[...]
Dan moet ik je toch teleurstellen ... Ook bij dynamisch krijg je, of betaal je soms per teruggeleverde kWh. Volgens mij zijn er maar drie partijen waar je iets krijgt en de rest betaal je.
[ Voor 28% gewijzigd door mvrtwkrs op 21-03-2026 01:43 ]
De installatie zit op een melkveestal. De opgewekte stroom werd gebruikt voor de energiebehoefte van de melkrobot installatie. Vroeger kon door middel van salderen de hele energie behoefte worden afgedekt. We zijn nu gestopt met melken en het leeuwendeel van de elektriciteit wordt nu terug geleverd aan het net. Hierdoor zijn vaste energie contracten niet interessant voor ons door. Met een dynamisch energie contract kan ik nog wel geld verdienen, ALS de installatie met meebeweegt met de energieprijzen. Hiervoor heb ik de Sunny Home Manager 2.0 laten installeren. Nu kom ik er dus achter dat ik voor het terug leveren geen dynamische prijzen kan selecteren...Franciesco schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:07:
46kWp is een mooie hoeveelheid @roberttermors !![]()
Hoe ziet jouw PV installatie er uit?
Met een homey icm hm2.0 kun de bij negatieve stroomprijzen terugregelen naar 0 op de meter.roberttermors schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:55:
[...]
De installatie zit op een melkveestal. De opgewekte stroom werd gebruikt voor de energiebehoefte van de melkrobot installatie. Vroeger kon door middel van salderen de hele energie behoefte worden afgedekt. We zijn nu gestopt met melken en het leeuwendeel van de elektriciteit wordt nu terug geleverd aan het net. Hierdoor zijn vaste energie contracten niet interessant voor ons door. Met een dynamisch energie contract kan ik nog wel geld verdienen, ALS de installatie met meebeweegt met de energieprijzen. Hiervoor heb ik de Sunny Home Manager 2.0 laten installeren. Nu kom ik er dus achter dat ik voor het terug leveren geen dynamische prijzen kan selecteren...
dat gaat met SHM2.0 net zo goed, dat gaat al met losse (modernere) SMA omvormers, dat is het probleem niet. Probleem is dat veel mensen ervan uit zijn gegaan dat de belofte van SMA om met dynamische tarieven te werken, zowel in- als verkoop daarvan omhelsde. Nu blijkt dat niet zo te zijn, waardoor er dus niet optimaal nut kan worden gemaakt van dynamische tarieven.Peter69! schreef op zondag 22 maart 2026 @ 16:17:
[...]
Met een homey icm hm2.0 kun de bij negatieve stroomprijzen terugregelen naar 0 op de meter.
Dus lever je alleen aan het net als het geld op levert.
Dat klopt, daar heb je gelijk in.mvrtwkrs schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:42:
[...]
dat gaat met SHM2.0 net zo goed, dat gaat al met losse (modernere) SMA omvormers, dat is het probleem niet. Probleem is dat veel mensen ervan uit zijn gegaan dat de belofte van SMA om met dynamische tarieven te werken, zowel in- als verkoop daarvan omhelsde. Nu blijkt dat niet zo te zijn, waardoor er dus niet optimaal nut kan worden gemaakt van dynamische tarieven.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2026
•
Hosting door TrueFullstaq