Arkor schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 06:39:
[...]
dank voor de correctie. HA vind ik wat dat betreft erg ingewikkeld. Ik heb inmiddels je oude posts opgezocht en kan daar wel info uithalen over hoe het met Homey te doen. Kun je me svp wel uitleggen wat dan de rol van de SHM 2 is? Moet ik die uitschakelen en komen dan niet andere zaken in het gedrang, zoals load balancing en het aansturen van de SMA EV lader?
Ik zal proberen het allemaal uit te leggen, hopen dat ik niets vergeet.
Allereerst moet je de hm2 gereed maken om te kunnen besturen.
Ik heb het allemaal nog in de oude sunny portal omgeving gedaan, maar tegenwoordig moet het dacht ik met de 360 graden app van sma.
Je moet daarmee inloggen als zijnde installateur, er zijn echter twee niveau's installateur.
Na inloggen schakel je modbus tcp server in en externe vermogensregeling aan zetten.
Verder moet je een gridguardcode ingeven. Deze code kun je genereren als je installateur bent, maar dit is de tweede vorm van installateur, en dat ben je niet.
Dus moet je de code aanvragen bij jou leverancier.
Ik weet dat er forumleden zijn die deze code zelf aangemaakt hebben, maar dat kan tegenwoordig niet meer, mij is het in ieder geval niet gelukt.
Heb bij sma hemel en aarde proberen te bewegen om mij tweede rang installateur te maken, maar zonder resultaat, dus uiteindelijk zonder probleem via de leverancier verkregen.
Als ik niets vergeten ben zou je nu dus de hm2 kunnen aansturen.
Ikzelf heb het via homey geregeld omdat het me een simpelere manier van programmeren leek, maar het kan ook via HA.
Met Homey heb je een pro versie nodig omdat de apps die gebruikt worden vanuit de communetie zijn en daar is nu eenmaal een (mini)pro voor nodig.
Voor de modbus sturing download je de modbus tcp app.
Voor het uitlezen download je de sma app.
Voor uur/kwartier prijzen kun je de power by the hour (pbth) app downloaden of tegenwoordig gewoon homey energie gebruiken.
In modbus en sma maak je apparaten aan van de hm2 en je omvormer(s).
Via modbus kun je nu een commando naar de hm2 sturen.
Stuur je bv 0 naar register 40016, dan wordt er 0 op de meter gerealiseerd, thats it.
De hm2 regelt nu dat je omvormer(s) terug gestuurd worden, je hoeft hier zelf helemaal geen regeling/berekening te maken.
In homey is het heel eenvoudig om een geavanceerde flow te maken.
Het komt er op neer dat je wat voorwaarden plakt op een blad en via touwtjes aan elkaar knoopt, simpel gezegd.
Als de stroomprijs onder ... komt, dan zend je code ... naar register .... touwtjes tussen de drie en klaar.
Om de accu te (ont)laden komt er een stapje bij.
Je moet eerst de regie overnemen van de hm2.
Dit doe je door 802 te sturen naar register 40151, vervolgens stuur je het wattage naar register 40146, negatieve waarde voor laden en positief voor ontladen.
Wil je stoppen met (ont)laden dan stuur je 803 naar register 40151 en is de hm2 weer baas over het (ont)laden.
Alle sturingen die je doet zijn een uur actief, na dit uur valt alles weer terug naar standaard waarden/instellingen. dus elk uur sturen als het nodig is.
De hm2 laat je verder helemaal gewoon zijn eigen werk doen, in de nacht nul op de meter vanuit de batterij, de auto laden, de zonnestroom in de accu laden, slimme stekkers aansturen, enz enz enz