De ontwikkelingen gaan hier door, ik heb nu 3-fase in huis

Nu heb ik 2 1 fase omvormers (SB4000 en SB2500) plus nog een Hoymiles setje (700W).
Schiet ik er iets mee op als ik naar 1 omvormer ga (Tripower) wat de verdeling over de fasen betreft?
Mogelijk komt hier een flinke batterij met Deye 12kW 3-fase omvormer in de schuur en die heeft een ingang voor omvormers (of een generator/aggregaat) tot 8kW.
Met de huidige omvormers heb ik een vrij onevenwichtige verdeling, SB2500 met 3240Wp op N/O en SB4000 met 4620Wp op Z/W die nu elk op een eigen fase zitten.
Op MP zie ik aardig wat Tripowers voor leuke prijzen, soms nog nieuw.
Een verschil met nu is dat er 15m AC naar de meterkast gaat en naar de schuur is 20m.
Van de schuur naar de meterkast is ook 20m maar dat wordt een dikke kabel en ik denk minder te verliezen met 3-fasen dan met 2 waarvan 1 zwaar belast is (4000W).
Op een mooie dag ziet het er zo uit:
Dit is een warme dag, bij koeler weer piek ik op 6500W AC met 3 omvormers tegelijk.
Nu zie ik dat er 2 mppt's zitten op de meeste Tripowers, dat moet lukken met de 2 grote strings.
Zou dit beter gaan met de Deye dan 2 aparte omvormers en een 3e fase die bijna niks doet?
Op deze fasen zitten gebruikers, met de Tripower niet.
Het is haast niet te doen om DC naar de schuur te brengen, dus ik overweeg de AC kant.
Een bonus zou zijn dat een Tripower niet in storing gaat met de Deye off-grid, dan hoef ik de kabel alleen naar de groepenkast te trekken en als de 'slider' goed werkt extra bunus
[
Voor 11% gewijzigd door
Speedy-Andre op 11-12-2025 22:09
]