Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Aad
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-11 19:28

Aad

Franciesco schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:02:
Dat laatste is nieuw voor mij @Aad . Heeft SMA wat verteld over mogelijk gerelateerde instellingen in de EV lader of HM 2.0? Want dan zou ik dat ook graag willen weten.
Het is nog in behandeling, Nando mailde dit aan mij na een telefonisch kontakt.
Als ik meer hoofdpost ik het hier.

• FransOvk
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 27-11 16:52
@Franciesco @Aad
Het nadeel van deze configuratie is dat de gebruikers die aan de noodstroomvoorziening hangen geen stroom krijgen bij een defecte omvormer. Aangezien daar ook mijn servers bij zijn heb ik een extra schakelaar gemonteerd om in dat geval die gebruikers direct aan het net te hangen. Dat schema staat ook in de handleiding.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:47
@FransOvk klopt, daarvoor kun je inderdaad een extra schakelaar toepassen. Dat staat ook in de installatie handleiding ja.

• Franciesco
Deze dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x1_3Iv5Mes3e5WORkBISY0LWxr4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PKXMVk5sVnXhU58BAbCxLMTB.png?f=fotoalbum_large

• mvrtwkrs
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 00:52
Arkor schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:29:
Bij het starten van de SMA Energy app kreeg ik de volgende melding, maar zie geen veranderingen in de app en weet ook niet wat ermee bedoeld wordt. De App versie die ik heb is inderdaad 1.29.241.R.
Ik heb een E-charger van SMA en uiteraard de Sunny Home Manager. Iemand een idee wat we nu wel zouden kunnen, laden met dynamische tarieven???

App-update 1.29.241
Nieuwe instellingen voor uw SMA-laadstation
Stel het min. PV-overschot nu direct in de SMA Energy-app in en gebruik de nieuwe laadmodus ‘Laden met kostenlimiet’ (met name interessant met dynamische stroomprijzen).
ennexOS eMobility

Weergave van inactieve tarieven
Ook inactieve tarieven kunt u nu direct in de SMA Energy-app zien en indien nodig bewerken.
ennexOS
dynamische tarieven gaat naar verluidt nog duren. (maart 2026 hopelijk)

Ik heb dit opgelost door meerdere vaste tarieven te maken, 1 standaard tarief, en dan verhoogde tarieven voor de tijstippen dat de dynamische tarieven gemiddeld veel hoger liggen dan normaal. (meestal paar uur voor 0900 en paar uur na 1700 ongeveer)

De opmerking over het PV overschot gaat over het instellen van hoeveel % niet PV stroom erbij gepakt mag worden. Standaard staat dit op 100%PV maar je kan dus zeggen dat er 25% gewone stroom bij gemengd mag worden om toch aan je minimum vermogen te kunnen komen. Deze instelling zat eerst verstopt op het enexos portal.

[ Voor 24% gewijzigd door mvrtwkrs op 10-10-2025 00:21 ]

• Rezarose
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 27-11 16:14
Hoi allemaal,

Vandaag een nieuwe installatie gekregen. Hierbij heb ik uitleg gehad over de app, maar ik lees dat er ook een sunny portal is. Waar je volgensmij nog veel meer kan zien en instellen.

Wanneer ik hier inlog moet ik een installatie starten. Kan ik deze stappen gewoon uitvoeren? Of moet de installateur dit doen?

• Aad

Aad

Franciesco schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:02:
Dat laatste is nieuw voor mij @Aad . Heeft SMA wat verteld over mogelijk gerelateerde instellingen in de EV lader of HM 2.0? Want dan zou ik dat ook graag willen weten.
Ik heb inmiddels bericht terug van SMA, het is niet mogelijk de lader te gebruiken zonder dat hij stroom uit de batterijen haalt.
Muv laden op zonnestroom.
Ik heb gevraagd of hier nog een update over komt. Zodra ik meer weet post ik het hier.

• Tons
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:59
Aad schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:59:
[...]

Ik heb inmiddels bericht terug van SMA, het is niet mogelijk de lader te gebruiken zonder dat hij stroom uit de batterijen haalt.
Muv laden op zonnestroom.
Ik heb gevraagd of hier nog een update over komt. Zodra ik meer weet post ik het hier.
E.e.a staat ook uitgelegd op hun site: https://www.sma-sunny.com/en/sma-e-charger-q-and-a/

Daarbij staat ook meteen een "workaround": je kunt d.m.v. parameter Parameter.BatUsDm.BckDmMin de grootte van "Minimum width of backup power area" zetten. Daarmee voorkom je dat hij je accu leegtrekt tijdens het laden.
Sterker nog, vandaag even geprobeerd en hij gaat zelfs de batterij opladen met max 1100W op het moment dat je echt stroom trekt. :) (geen idee waarom, denk dat het gewoon een bug is)
Echter, dit is dan weer een parameter met de waarschuwing: "Waarschuwing voor cyclisch beschrijven - Cyclische verandering van deze parameters leidt tot vernietiging van het flashgeheugen van het product" :-(

• Franciesco
@Tons als je Parameter.BatUsDm.BckDmMin verhoogd, dan wordt dat reserve gedeelte ook niet voor de woning gebruikt tenzij het systeem in backupmodus (noodstroomvoorziening) draait. Dus een workaround zou ik het niet echt willen noemen.

PS: ik heb de Parameter.BatUsDm.BckDmMin normaal gesproken op 22% ingesteld staan zodat dat percentage van de batterij gereserveerd is voor noodstroom.

• Tons
Franciesco schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:41:
@Tons als je Parameter.BatUsDm.BckDmMin verhoogd, dan wordt dat reserve gedeelte ook niet voor de woning gebruikt tenzij het systeem in backupmodus (noodstroomvoorziening) draait. Dus een workaround zou ik het niet echt willen noemen.

PS: ik heb de Parameter.BatUsDm.BckDmMin normaal gesproken op 22% ingesteld staan zodat dat percentage van de batterij gereserveerd is voor noodstroom.
Dat klopt, maar als je hem op het huidige percentage van je batterij zet op het moment dat de auto begint met laden en weer terugzet als hij klaar is, dan trekt hij dus niets uit je batterij.
En workaround stond niet voor niets tussen quotes :) .
Als het geen cyclische parameter was geweest dan zou ik dat snel automatiseren.

• Franciesco
Ah de quotes had ik even gemist :)
Nou ja, we zijn het geloof ik wel eens dat het niet echt een goede optie is.

• Josh77
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 10:20
Waar veranderen jullie de Parameter.BatUsDm.BckDmMin want ik kan hem vinden in het EnnexOS Sunny Portal maar kan hem niet veranderen ondanks dat ik alle beheers rechten heb.
Ik veranderde het minimum backup percentage door direct in de omvormer in te loggen en de betreffende parameter te veranderen maar zie niets staan dat je die niet meermaals mag beschrijven.
Kan iemand mij dat verduidelijken? En hoe vaak mag je zo'n parameter veranderen voor het geheugen beschadigd raakt?

[ Voor 9% gewijzigd door Josh77 op 15-10-2025 20:08 ]

• Tons
in EnnexOS kan je hem idd niet veranderen. Ik verander hem door direct in the loggen op mijn eCharger -> Sunny Tripower-> configuratie->parameters
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zOd-pogum8KycRvYNCEA5xuvIkc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MjzP0QbZPbhgM2m9ngDaSkhe.png?f=user_large.

Als je naar https://www.sma-benelux.c...nny-tripower-smart-energy gaat en links boven op "Downloads" klikt, dan kan je daar onder "Parameter/Modbus" een lijst met alle parameters downloaden.
"parameterlist_nl.html" is dan de lijst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6It5aaPs3EJkAcbOHp_sxxqG7Cs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7pfIpjJc0ojQN0msvKKVTGRp.png?f=fotoalbum_large
In de laatste kolom staat RW met een gevarendriehoek, wat staat voor de waarschuwing voor cyclisch beschrijven (zie onderaan de HTML-pagina)

Dan de vraag hoe vaak je hem wel mag beschrijven:
Op het Homey forum in de SMA app wordt e.e.a. besproken. https://community.homey.a...nergy-our-climate/696/464
Iemand krijgt daar namelijk een foutmelding 10120 bij het schrijven van een register.
Daar staat ook een antwoord van SMA:
The flash memory of the inverter can be destroyed by too many parametrizations in specific sections. This event is triggered to protect the inverter hardware by blocking further parametrization.

The event is triggered after 1000 parameter changes. Once triggered the parameter changes are limited to 1 change per 20 operation hours. This is to protect the hardware from final damage.

Example: If the inverter counted 40 operation hours after the event, then 2 further parameter changes / settings are possible.

The number of changes was calculated for the complete lifetime of the inverter.

• Franciesco
@Josh77 als kleine aanvulling op het uitgebreide bericht van @Tons kun je de betreffende parameter ook wijzigen door rechtstreeks op de hybride omvormer in te loggen (als installateur).

• Josh77
@Tons Thanks dit verduidelijkt het mij. Ik had die lijst wel eens gezien maar nooit zo ver naar rechts gescrold.
Ik neem aan dat RO read only betekend en RW read en write. Ik wist niet dat je die verschillende instellingen niet oneindig mag veranderen. Hoe doet de Home Manager2.0 dat dan want die stuurt de omvormer toch ook aan?
@Franciesco Ja zo had dat ook gedaan door als installateur in te loggen in de omvormer.
Vroeger met de oudere 15 kW tripowers die ik beheerde had ik mijn grid quard code nodig om instellingen te wijzigen via Sunny Explorer en ook nog via bluetooth verbindingen.

Hoe zit het met de wijzigingen van instellingen die je via het Sunny Portal doet? Zit daar ook een maximum aan?

[ Voor 8% gewijzigd door Josh77 op 16-10-2025 17:55 ]

• Eleanora
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 13-11 07:06
Josh77 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 17:50:
Hoe doet de Home Manager2.0 dat dan want die stuurt de omvormer toch ook aan?
Sommige parameters, en dus ook die HM2.0 gebruikt, mogen wel cyclisch overschreven worden. Dit staat ook aangegeven in de lijst. Hier een linkje: SMA downloads en zoek daar naar 'parameters and measured values' en vind het document dat bij uw type omvormer hoort. Er staat een waarschuwing als cyclisch schrijven van de bijbehorende parameter slecht is voor het geheugen (in het geval van mijn omvormer staat dat in de kolom 'channel'). Als dat er niet staat, kan de parameter wel veilig vaak aangepast worden.

[ Voor 1% gewijzigd door Eleanora op 17-10-2025 18:57 . Reden: Nederlands ]

• Aad

Aad

op mijn vraag aan de service line over het leegtrekken van de batterijen bij het laden van mijn auto kreeg ik dit antwoord nl:

Voorlopig kan u dit nog niet instellen. Er zijn wel een hoop updates gepland in verband met dynamische prijzen, mogelijk zal er een functie worden toegevoegd dat u dit laat instellen, maar voorlopig zijn er nog geen details geweten over de updates.
dus afwachten op de updates.

Verder heb ik nog een vraag,
Gisteren heb ik mijn installatie overgezet naar het nieuwe Ennexos portal, maar kan bepaalde instellingen niet terug vinden die in het oude portal wel konden.
Ik zoek naar de instelling voor tijd gestuurd opladen van mijn batterijen om de tijdvensters in te stellen, maar ik vind deze niet.
Weet iemand waar ik die wel kan instellen want dat is wel handig in deze donkere periode,

• Franciesco
@Aad die tijdvensters inprogrammeren kan nog niet in de nieuwe portal. Staat ook vermeld in de link die je krijgt voordat je een migratie uitvoert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xHz7dx1QQdk7Wjacuv8m8Lzl0w8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rfwx9p1H3HgK3LiTYPGoaQuZ.jpg?f=fotoalbum_large

• Aad

Aad

bedankt,
Ik heb dat gisteren toen ik mijn installatie registreerde waarschijnlijk niet goed gelezen.

• Josh77
Ik ben wel eens benieuwd hoe anderen hier met BYD of SMA batterij met de ladings toestand omgaan , of jullie nog instellingen wijzigen?
Wij hebben sinds oktober onze nieuwe hybride warmtepomp in bedrijf maar mijn BYD batterij heeft de 100% niet meer gehaald sinds 18 oktober. De minimale laadtoestand is bij mij 5% diepontlading en 15% backupreserve dus 20% totaal. Is dit veilig genoeg voor de batterij?
Ik dacht dat ik met 10 kWp aardig wat zonnepanelen had en weet dat het in de winter weinig opleverd maar nu al zo weinig valt me een beetje tegen.

• Franciesco
@Josh77 normaal gesproken heb ik diepontladingsbeschermingsbereik op 3% en reservestroombereik op 22% staan. Dus 25% totaal.
De onderste ontladingsgrens staat op 0%, bij jij ook neem ik aan?

Volgens de BYD HVM handleiding mag de batterij tussen -10 en +25 graden voor 12 maanden opgeslagen worden met een SOC tussen 25% en 60%. Dat geeft een goeie indicatie wat veilig is. En daarom lijkt mij 20% totaal ook prima kunnen. In deze tijd zal de batterij bij jou vast ook nog wel regelmatig behoorlijk bijgeladen worden, ook al is het dan niet tot 100%. Straks in putje winter zal het bijladen sommige dagen/weken misschien minimaal zijn en zou je eventueel kunnen overwegen het reservestroombereik iets omhoog te zetten naar bv 25%. Wanneer het verwachte overschot weer wat groter wordt, kun je die waarde weer naar beneden zetten.

Als de batterij onder het diepontladingsbeschermingsbereik dreigt te duiken, dan laadt hij automatisch bij. Idem voor de reservestroombereik heb ik afgelopen winter gezien toen hij bij mij tijdens/na een koude nacht een beetje vanuit het net ging bijladen om de ingestelde waarde te behouden.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:18

_Arthur

blub

Josh77 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 17:41:
Ik ben wel eens benieuwd hoe anderen hier met BYD of SMA batterij met de ladings toestand omgaan , of jullie nog instellingen wijzigen?
Wij hebben sinds oktober onze nieuwe hybride warmtepomp in bedrijf maar mijn BYD batterij heeft de 100% niet meer gehaald sinds 18 oktober. De minimale laadtoestand is bij mij 5% diepontlading en 15% backupreserve dus 20% totaal. Is dit veilig genoeg voor de batterij?
Ik dacht dat ik met 10 kWp aardig wat zonnepanelen had en weet dat het in de winter weinig opleverd maar nu al zo weinig valt me een beetje tegen.
Je geeft wat weinig informatie over hoe groot je batterij is. En 10kWp aan zonnepanelen zegt ook niets als alles op Noord ligt 8)

Dat gezegd hebbende, afg. oktober was bar slecht kwa zonnepaneel opbrengst.

• Josh77
@_Arthur Even ter info: SMA 8kW SE omvormer met BYD HVM batterij van 13,8 kWh waarvan dus nu zo'n 11kWh effectief kan worden gebruikt. Zonnepanelen: 5,8 kWp op ZO en 4,4 kWp op NW.
Ons huis staat niet ideaal maar dit was de beste optie voor de zonnepanelen om ze ook nog een beetje netjes op het dak te hebben liggen.
@Franciesco De onderste ontladingsgrens heb ik ook op 0% staan en ja hij wordt nog wel opgeladen maar de afgelopen weken was dat tot maximaal 80% en ik zou het toch wel fijn vinden als hij zo af en toe de 100% haalt om te balanceren.
Ik denk dat je gelijk hebt om het reservebereik nog wat hoger te zetten als de dagen korter worden.
Hoeveel kWp aan zonnepanelen heb jij en hoeveel batterijcapaciteit? En haal je de100% nog wel afgelopen maand. Het maakt natuurlijk ook uit waar je woont want aan de kust heb je vaak meer zonuren dan ver het binnenland in.

• _Arthur

_Arthur

blub

@Josh77 Ik heb al een tijden een accu simulator draaien in mijn Home Assistant, oktober 2025 was een stuk slechter met zon dan oktober 2024., de 11kWh accu in de simulator is in totaal net 5x vol geraakt. Ik heb 4900 Wp op Zuid en 4480 Wp op West. De accu sim laadt alleen met zonnestroom.

Dit is de grafiek van oktober. De 11 kWh is in totaal 5x geheel opgeladen geweest. De rode lijn is een 33kWh accu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j5EKvIcqvJDWOHwCS67mkrIodic=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3sUl2opgBuNytOVNkUzJybwK.png?f=fotoalbum_large

Dit is die van oktober 2024. De 11 kWh is toen 13x geheel opgeladen geworden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6QpSDPPjLGTVS0f_djPhf9Qv91k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rNzapY91wYVNqHMi9tJfIYie.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door _Arthur op 02-11-2025 14:29 ]

• Josh77
@_Arthur Mooie simulatie tool. Bij mij is de batterij op 1,2,9 en 18 okt vol gekomen, op 4 okt 85% dus dat komt heel aardig overeen met jou simulatie ondanks verschil in locatie.
En vorig jaar had ik ook zeker 100kWh meer opwek in oktober maar toen had ik nog geen batterijen aan de omvormer .

[ Voor 4% gewijzigd door Josh77 op 02-11-2025 14:32 ]

• Franciesco
Josh77 schreef op zondag 2 november 2025 @ 00:30:
@Franciesco De onderste ontladingsgrens heb ik ook op 0% staan en ja hij wordt nog wel opgeladen maar de afgelopen weken was dat tot maximaal 80% en ik zou het toch wel fijn vinden als hij zo af en toe de 100% haalt om te balanceren.
Ik denk dat je gelijk hebt om het reservebereik nog wat hoger te zetten als de dagen korter worden.
Hoeveel kWp aan zonnepanelen heb jij en hoeveel batterijcapaciteit? En haal je de100% nog wel afgelopen maand. Het maakt natuurlijk ook uit waar je woont want aan de kust heb je vaak meer zonuren dan ver het binnenland in.
Mijn PV installatie is 25,81kWp over 3 windrichtingen en heb 44kWh aan batterijen. Deze krijg ik de laatste weken nog regelmatig vol, mede afhankelijk van of ik de EV die dag wel of niet bijgeladen heb. De EV laad ik namelijk (nu nog) op PV overschot en afhankelijk van de SOC van de thuisbatterij, de kilometers die ik denk te gaan maken en de weersverwachtingen bepaal ik manueel wat prioriteit krijgt. Mijn ambitie is immers om het stroomverbruik wat ik heb jaarrond zoveel mogelijk af te dekken door eigen opwek.

Behalve van de opwek c.q. het overschot is het natuurlijk ook afhankelijk van het verbruik of de batterij vol te krijgen is. Tot nu toe is het nog niet zo koud, dus het verbruik van de WP is bescheiden, dat scheelt.

• spencer_830
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 10:37
@Franciesco , 44kWh aan batterijen is een mooie set, voor welk merk en type heb je gekozen ?

• Franciesco
@spencer_830 het is de BYD HVM (2 torens).

• FransOvk
Met 4 kWp Oost, 10 kWp west, een 10 kWh accu, een warmtepomp die behalve de eerste week van oktober overdag actief is en een vrij sombere maand oktober, kom ik tot het volgende plaatje van de SOC van de accu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iszLcTgRWBXYE8PZYQ412YQ0yw0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dhbECNZWVDlWQ9gLbRUmdURk.jpg?f=fotoalbum_large

• spencer_830
Beste Franciesco,

Momenteel heb ik een toren van 11 kWh, dus ik heb nog enige ruimte om deze uit te breiden.
Hoe heb jij de DC-kabels van beide torens met elkaar verbonden ?
In de handleiding staat wel de uitleg over de aansluitingen en dip-switches tussen de toren, maar over de DC-kant vind ik niet veel informatie dan het volgende plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8_kDjrx5lWPmvFqCVuU0dDAIng=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1xNEGg7A5SgjFFxtmJLPHj8K.png?f=user_large

• Franciesco
@spencer_830 de twee torens zijn met een combiner box gekoppeld.
Zoals de tekening laat zien lopen de DC kabels dus van de omvormer naar de combiner box. En van de combiner box lopen dan ook weer kabels naar toren 1 (de master) en naar toren 2 (slave 1).

Per toren kun je met de HVM max 22,1kWh opslagcapaciteit hebben en max 3 torens parallel.

Overigens schijnt de huidige HVM vervangen te worden door de HVM+. En de modules van de HVM+ zijn niet te combineren met de HVM modules. Mocht je jouw batterijcapaciteit willen uitbreiden, dan is het waarschijnlijk verstandig om hier niet te lang mee te wachten.

• spencer_830
@Franciesco , bedankt voor de informatie.
Ik zie nu dat de combiner box een officieel apparaat van BYD is, deze was ik nog niet tegengekomen.

Ik heb ook gehoord dat BYD van plan is om nieuwe modules uit te brengen.
Ik hoop dat de huidige batterijen dan met enige korting weg gaan.

• Franciesco
@spencer_830 @Josh77 en ook @ andere BYD batterij eigenaren: controleren jullie af en toe of er nieuwe firmware beschikbaar is?
Afgelopen zomer is er b.v. weer een nieuwe BMU (3.26) en BMS (3.31) versie uitgekomen die ik recent geinstalleerd heb. Ik check dat af en toe want ik krijg er geen meldingen van.

• spencer_830
@Franciesco ik heb hier nog nooit naar gekeken.
De BYD heeft een internet verbinding, dus ik ging er vanuit dat deze automatische zijn updates binnen haald.
Ik zal vanavond eens verbinding maken met de batterij.

• Josh77
@Franciesco Ja ik zo af en toe log ik wel eens in met mijn telefoon via de app of met de laptop met dat Be connected programmaatje ( daarop kun je mooi van alle cellen de spanningen uitlezen ).
Ik heb ze ook geüpdatet enige tijd geleden.
Wat een mooie installatie heb jij met zoveel zonnepanelen en batterij capaciteit .
Ik heb trouwens geen vaste internetverbinding met de batterij, ik hou liever zelf de controle want het is wel chinees .

• _Arthur

_Arthur

blub

Josh77 schreef op maandag 3 november 2025 @ 19:29:
Ik heb trouwens geen vaste internetverbinding met de batterij, ik hou liever zelf de controle want het is wel chinees .
Blokkeer je dat ding toch in de firewall zodat ie niet naar buiten kan. Of je geeft het ding geen gateway adres.

• spencer_830
@Franciesco , gisteravond heb ik mijn telefoon gekoppeld aan de BYD batterij en begon meteen te updaten naar de firmware versies die je aangeeft.
Waarom er nog een internet connectie nodig is, is mij dan niet duidelijk.
Ik wil overigens deze SMA topic niet misbruiken voor BYD vragen, maar heeft iemand ervaring met het uitbreiden van de batterijen ?

• scifoflux
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:12
Beetje andere vraag en of advies die ik zoek.
Wat zouden jullie nemen van batterij?
De omvormer wordt een hybride SMA omvormer.

Maar de SMA batterij of de BYD batterij (de nieuwe HVM+ indien ze ooit door SMA gaan ondersteund worden).
Grootste verschil zie ik dat SMA max 15kWh opslag kan bieden en als je wilt uitbreiden binnen de 2 jaar.

Maar SMA biedt wel 8000cycles t.o.v. 6000 van BYD. Dus het lijkt op papier dat SMA hun batterij langer mee gaan.
SMA is iets prijzigere, maar als ik er langer mee doe en performanter is, dan is de meerprijs wel te rechtvaardigen.

Als ik voor BYD ga neem ik 11kWh opslag & als ik SMA neem dan zou ik voor de 13,2 kWh opslag gaan.
Meer opslag in batterijen lijkt me niet wenselijk of financieel interessant.
Mijn dak ligt vol zonnepanelen dus ik zit op mijn maximum van panelen.
Mijn zelfverbruik is nu al 58% van mijn zonne-energie (EV & WP en koken) en mijn net verbruik in de lente-zomer-herfst is rond de +-10kWh per dag. Mijn injectie is nog +4000kWh dus kan nog opslagen.

• Franciesco
spencer_830 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:22:
@Franciesco , gisteravond heb ik mijn telefoon gekoppeld aan de BYD batterij en begon meteen te updaten naar de firmware versies die je aangeeft.
Waarom er nog een internet connectie nodig is, is mij dan niet duidelijk.
Ik wil overigens deze SMA topic niet misbruiken voor BYD vragen, maar heeft iemand ervaring met het uitbreiden van de batterijen ?
Mijn batterij hangt ook aan het netwerk, maar het lijkt alleen nodig om eventueel logfiles en fouten te delen met BYD. Niet voor firmware updates. Misschien is dit anders bij de nieuwe generatie.

Het uitbreiden van de batterij (extra modules toevoegen) staat beschreven in de Service Guideline and checklist. Zelf heb ik dit nooit gedaan, want mijn eerste toren had al het max aantal modules. Dus ik kon alleen een tweede toren toevoegen (met hetzelfde aantal modules als toren 1).

• Franciesco
scifoflux schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:35:
Beetje andere vraag en of advies die ik zoek.
Wat zouden jullie nemen van batterij?
De omvormer wordt een hybride SMA omvormer.

Maar de SMA batterij of de BYD batterij (de nieuwe HVM+ indien ze ooit door SMA gaan ondersteund worden).
Grootste verschil zie ik dat SMA max 15kWh opslag kan bieden en als je wilt uitbreiden binnen de 2 jaar.

Maar SMA biedt wel 8000cycles t.o.v. 6000 van BYD. Dus het lijkt op papier dat SMA hun batterij langer mee gaan.
SMA is iets prijzigere, maar als ik er langer mee doe en performanter is, dan is de meerprijs wel te rechtvaardigen.

Als ik voor BYD ga neem ik 11kWh opslag & als ik SMA neem dan zou ik voor de 13,2 kWh opslag gaan.
Meer opslag in batterijen lijkt me niet wenselijk of financieel interessant.
Mijn dak ligt vol zonnepanelen dus ik zit op mijn maximum van panelen.
Mijn zelfverbruik is nu al 58% van mijn zonne-energie (EV & WP en koken) en mijn net verbruik in de lente-zomer-herfst is rond de +-10kWh per dag. Mijn injectie is nog +4000kWh dus kan nog opslagen.
Toen ik de keuze ging maken was het al snel duidelijk dat ik voor de BYD HVM zou gaan. Dat was voornamelijk omdat ik meer opslagcapaciteit wilde (direct en mogelijk in de toekomst) dan de SMA batterijen konden bieden.

Het aantal cycles zou ik me niet blind op staren: hoeveel cycles denk je per jaar te gaan maken?
Als ik naar mijn statistieken kijk dan lag dat in 2024 zo rond de 100 cycles (toen nog met 22kWh). Als ik een kleinere batterij gehad zou hebben, dan zou dat aantal hoger gelegen hebben. Maar dan nog: voor eigen verbruik (zonder handelen) denk ik niet dat je snel aan meer dan 200 cycles per jaar gaat komen.
6000/200= 30 jaar. En dan is de batterij niet stuk, maar zal hij minder capaciteit hebben.
Tegen die tijd heb je waarschijnlijk al lang wat anders.

Welke omvormer gaat het worden?
En verwacht je ook regelmatig op hoog vermogen te gaan ontladen? Zo ja, dan kan voor de levensduur de C-rating ook invloed hebben op de keuze van de batterij. Deze wil je het liefst niet boven de 0,5 hebben. Voor een 11kWh batterij dus liever niet hoger dan 5,5kW ontladen/laden.

• scifoflux
Franciesco schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:32:
[...]

Toen ik de keuze ging maken was het al snel duidelijk dat ik voor de BYD HVM zou gaan. Dat was voornamelijk omdat ik meer opslagcapaciteit wilde (direct en mogelijk in de toekomst) dan de SMA batterijen konden bieden.

Het aantal cycles zou ik me niet blind op staren: hoeveel cycles denk je per jaar te gaan maken?
Als ik naar mijn statistieken kijk dan lag dat in 2024 zo rond de 100 cycles (toen nog met 22kWh). Als ik een kleinere batterij gehad zou hebben, dan zou dat aantal hoger gelegen hebben. Maar dan nog: voor eigen verbruik (zonder handelen) denk ik niet dat je snel aan meer dan 200 cycles per jaar gaat komen.
6000/200= 30 jaar. En dan is de batterij niet stuk, maar zal hij minder capaciteit hebben.
Tegen die tijd heb je waarschijnlijk al lang wat anders.

Welke omvormer gaat het worden?
En verwacht je ook regelmatig op hoog vermogen te gaan ontladen? Zo ja, dan kan voor de levensduur de C-rating ook invloed hebben op de keuze van de batterij. Deze wil je het liefst niet boven de 0,5 hebben. Voor een 11kWh batterij dus liever niet hoger dan 5,5kW ontladen/laden.
Zou de batterij laten beheren door een extern EMS systeem zoals bij jullie de Slimmerik maar dan de Belgische variant.
Dus zou ook dynamisch van het net laden indien het financieel interessant is om te doen in de winter.
Alsook inzetten op de onbalans enz...
Maar wil dit laten doen door externe dienst, want mijn tijd is te beperkt om me hier mee bezig te houden.
Momenteel is EVCC en laadpaal opvolgen al een opgave, laat staan dat ik dan programmatie moet doen wanneer het financieel interessant is om te laden etc...
Omvormer is 10kW maar realistisch gezien trek ik niet meer dan 3-4kw tegelijk dus onder de 5,5kw zeker.
Want als ik de batterij puur en alleen inzet voor zonne-energie op te slagen en zelf te verbruiken dan schuur ik mijn broek op investeringsniveau.

Bedoeling is niet om volledig off-grid te werken. Wil het net nog gebruiken, maar zo financieel interessant mogelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door scifoflux op 04-11-2025 10:45 ]

• Josh77
@spencer_830 Ik heb mijn BYD HVM 11 met 1 module uitgebreid. Lees de bijbehorende instructies in de handleiding goed door, je kunt ze altijd vinden op de BYDbatterybox website. Ik doe er nog een foto bij van aanvullende instructies van BYD over het uitbreiden. Het is heel belangrijk dat de ladingstoestand van de bestaande set en de nieuwe modules zo goed mogelijk overeen komen. Spanning op nieuwe module zorgvuldig met goede meter meten om de lading te bepalen en de bestaande set tot die waarde ontladen. In de app kijken naar de lading.
Na montage eerst battery met app configureren voor je de omvormer start. Als je jezelf met deze techniek niet vertrouwd dan niet aan beginnen want de kortsluitstromen kunnen groot zijn .Volg de BYD instructies
SuccesAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZpa5-VQM7a-LQ4a0BRSO33G2tk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VHgdWO6TDDgfHlFfRwLeLR7w.jpg?f=fotoalbum_large.

• Franciesco
scifoflux schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:37:
[...]

Zou de batterij laten beheren door een extern EMS systeem zoals bij jullie de Slimmerik maar dan de Belgische variant.
Dus zou ook dynamisch van het net laden indien het financieel interessant is om te doen in de winter.
Alsook inzetten op de onbalans enz...
Maar wil dit laten doen door externe dienst, want mijn tijd is te beperkt om me hier mee bezig te houden.
Momenteel is EVCC en laadpaal opvolgen al een opgave, laat staan dat ik dan programmatie moet doen wanneer het financieel interessant is om te laden etc...
Omvormer is 10kW maar realistisch gezien trek ik niet meer dan 3-4kw tegelijk dus onder de 5,5kw zeker.
Want als ik de batterij puur en alleen inzet voor zonne-energie op te slagen en zelf te verbruiken dan schuur ik mijn broek op investeringsniveau.

Bedoeling is niet om volledig off-grid te werken. Wil het net nog gebruiken, maar zo financieel interessant mogelijk.
Ok.
Ik wist niet dat het SMA systeem ook door derden aangestuurd kan worden voor de onbalansmarkt. Niet dat ik dat zelf zou willen (ik ben het liefst zo onafhankelijk mogelijk van energiemaatschappijen en dergelijke). En is dat in Vlaanderen (waar je woont?) dan ook interessant met de capaciteitstarieven?

• scifoflux
Franciesco schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 19:39:
[...]

Ok.
Ik wist niet dat het SMA systeem ook door derden aangestuurd kan worden voor de onbalansmarkt. Niet dat ik dat zelf zou willen (ik ben het liefst zo onafhankelijk mogelijk van energiemaatschappijen en dergelijke). En is dat in Vlaanderen (waar je woont?) dan ook interessant met de capaciteitstarieven?
Het bedrijf Flexio is onafhankelijk en niet gebonden aan een energiemaatschappij.
Ze gaan wel nu samenwerkingen doen met energiemaatschappijen om andere onbalans markt te betreden.
https://www.lifepowr.io/nl/products/flexio-for-users

Het systeem houdt rekening met capiciteitstarief, day-ahead, onbalans en u dagelijkse routine.
Je kan instellen wat u capiciteitslimiet is, of je kan vrij laten kiezen, soms is het interessanter om 1 maand erover te gaan. Omdat je meer onbalans vergoeding krijgt etc...
Ik was er in begin ook sceptisch op, maar in mijn geval (en vele) is puur opslagen zonne-energie totaal oninteressant.

Het werkt samen met SMA, maar curtialement zit er nu nog niet op.
Ik wil het een kans geven, soms lees ik negatieve reacties en sommige positief.
Meeste negatieve is omdat ze kijken naar wat ze terugkrijgen van onbalans, maar je moet breder plaatje bekijken. Hoeveel betaal je effectief voor elektriciteit per kWh.
Opladen van het net aan goedkopere tarief om duurder uren te vermijden, kijken of het wel interessant is aan batterij slijtage etc...

Als ik dat systeem erbij neem zou de batterij wel rendabel maken en mijn maandelijkse kost effectief naar beneden brengen.
Maar het blijft een gok. :)

Momenteel gebruik ik 58% zelf en via EVCC krijg ik ook mooie vergoeding van mijn thuislaadbeurten op de zon.

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:35

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Sinds gisteren (4 nov) ongeveer 12:00 krijg ik geen data meer in de app. (Sunny Tripower 8.0 SE) Als ik naar de portal ga (https://ennexos.sunnyportal.com/) dan zie ik hetzelfde. De status is OK, op het dashboard staat data 'een paar seconde geleden', maar van vandaag is er geen enkele data, en van gisteren nar plm 12 uur ook niet.
Als ik naar de webinterface ga, zie ik wel data. En ik haal de data met node-red op, dat werkt ook.
Iemand hetzelfde?

• FransOvk
Laatste gegevens in de app zijn van 4 november 14:25. Lokaal werkt alles wel.

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

FransOvk schreef op woensdag 5 november 2025 @ 22:56:
Laatste gegevens in de app zijn van 4 november 14:25. Lokaal werkt alles wel.
Ik heb nog even nagekeken, 12:20 houdt de grafiek op. Geen gebeurtenissen in de app en/of portal en/of webinterface. Vreemd, maar gerust dat ik niet de enige ben. Net omvormer van net af en er weer aan. Maar vooralsnog is de data niet alsnog geüploadet. Ik haal de data in mijn eigen app op, dus niet overdreven belangrijk, maar toch vreemd.

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Hier is alles in orde, dus zou het misschien toch in je eigen installatie zoeken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HpalGJWEaQFZJMmuZK2N9tOnDxQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6tPclJzyS86aCA3gHurFDYa7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JXyinIH2w3HiFZJOqL3dZrn7-Es=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o3uxdI9g6ZPEwkcbcxyQcEzR.jpg?f=fotoalbum_large

• FransOvk
De actuele opwekking komt wel door, maar de grafiek toont enkel de prognose.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F_aHRQsywC8Lm84hVGUSyz52mDo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dGuzzO5vefq75M2mBrIsUHJp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 140% gewijzigd door FransOvk op 06-11-2025 09:05 ]

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Dat viel mij net ook op...

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
Hier ook issues met Sunny Tripower 8.0 SE.

Data van batterij is verdwenen. In EVCC en home assistant is het wel zichtbaar.

Dacht dat het aan mij lag :+

Laden doe je met je zonnepanelen

• spencer_830
Ik weet niet hoe de data-stromen precies lopen, maar afgelopen nacht had ik een ander patroon dan het normaal is.
In de bovenste afbeelding is er gedurende de nacht geen stroom afname vanaf het net.
In de avond zie je deze onrustig worden.
In de onderste afbeelding zie je ook de netafname gedurende de hele nacht. Rond 7 wordt deze ineens weer 0.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EoNtZ7ugbz5JbGBd3y-SRKdtbws=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bVoSJVhp0ZJJ18WIFPjlGLua.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uUycArWlWh2s8dcnHSEtXcne0Y8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EnE9120qcrI2hIb3V3zpX5x7.png?f=fotoalbum_large

• FransOvk
Energy flow in het sunny portal is ok, zowel opwekking als net afname kloppen, maar geen gegevens voor de grafieken. Ligt m.i. dus duidelijk aan de SMA servers.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X8B0YgMdIKeshHVez52ffjwN4P4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MDWcdc6Mb5CY5ZUWTnHYnPyt.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/620LCN4tbAelaFOIt7bap2NEdro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wwg6Gu25uYrhKLulIa2xzbv7.jpg?f=fotoalbum_large

• Franciesco
Hier werkt de SMA app naar behoren. Ik zie geen bijzonderheden. Idem voor gisteren.

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Conclusie kort door de bocht: Het moment waarop het loggen (In de SMA database, lokaal blijft het werken) stopt op verschillende momenten, bij een aantal installaties werkt het momenteel (nog).
Actuele waarden komen wel door.
Iemand al bij SMA/installateur gemeld? (Mijn installateur heeft geen ervaring met SMA, gaat niet werken hem te vragen)

• Franciesco
Ik zou gewoon even een dagje afwachten. Grote kans dat het straks weer werkt bij degene waar dat nu niet het geval is.

PS: checken op app updates en app herstarten is sowieso goed om te doen.

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Dagje afwachten is voorbij, ik heb hem gisteravond opnieuw opgestart en er is geen nieuwere versie van de app, dat was het eerste dat ik controleerde. Ik dacht misschien aanpassing ivm kwartierprijzen en/of dynamische tarieven in het algemeen, maar dat zit er nog niet in helaas. Ik heb service ticket gemaakt, ben benieuwd,

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:31
Idem hier, sinds gisteren geen data meer op het ennexos portaal. Wel nog actueel vermogen.

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Gebruik normaal nooit het portal, enkel de SMA 360 app. Toch maar eens naar dat portal toe omdat daar meer problemen lijken te bestaan. Doet het nog steeds goed, het beetje opbrengst van vanochtend staat er gewoon in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wTq2DPJmR457HTiWH6xduq0wNYc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Krkr4PodcAHRDs5FZctfBaoB.png?f=fotoalbum_large

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:31
Wozmro schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:50:
Idem hier, sinds gisteren geen data meer op het ennexos portaal. Wel nog actueel vermogen.
En het is weer terug.

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Ik zie het. Vandaag wel vanaf begin, gisteren niet. Maar dat is minder belangrijk. Prettig. Nog geen feedback op mijn melding bij SMA.

• FransOvk
De gegevens inn da app en in Sunny Portal zijn weer terug. Ook die van gisteren.

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

FransOvk schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:28:
De gegevens inn da app en in Sunny Portal zijn weer terug. Ook die van gisteren.
Correct! Kostte wat tijd kennelijk.

• Xibel
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 25-11 09:40
Wie oh wie is al bezig geweest om speedwire encryptie aan te zetten?

Ik heb een Tripower 2.0 met een HM 2.0. Ok zit ik sinds een paar maanden op EnexxOs. Nu kan je al een poos speedwire encryptie aanzetten. Ik doe dat vanuit EnnexOS system properties en helemaal onderaan kan je het aanzetten. Als ik dan na paar minuten in de lokale webinterface kijk kan mijn Tripower de HM niet meer zien.

Hier zie je dat ik het via EnnexOS heb aangezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/--iV3oXH88XBFyo0YVkyXRFekZo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0yx0irlMGVsm7mkrxe6jD8wv.png?f=user_large

Paar minuten later in het systeem overzicht van de webinterface van de SMA zie je dan dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-iKFQuulcK1gxK-mUlqGvuNZEfg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/iW4jHkVQPu1OyZFssfibWIlT.png?f=user_large

En dit onder het tabblad Device Configuration:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qfTnqqrV7p6YHVBIWt3K_e7rxrc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YmDfMxBKXXvAqCyQk36Ktz2N.png?f=user_large

In EnnexOS blijft alles werken maar lokaal is de koppeling tussen de Tripower en de HM 2.0 lost. Ik heb al een SMA ticket aangemaakt maar ik kom niet verder met ze. Antwoorden duren lang en slaan nergens op.
De laatste actie was dat ik encryptie uit zou moeten zetten via de oude Sunny Explorer applicatie. Ook dat gedaan en dan in EnnexOS weer het vinkje aan maar zonder succes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQop5iQ3mBcQzjIDY-Falg3593s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6LQBXAYU7kFK9iCO3zz8HPHe.png?f=user_large
In de SMA website kan je nog bij Device Parameters > System Communication > Speedwire zien dat er een basic security encryption is ingesteld. Ook vreemd omdat er ook een High Security bestaat die je wel weer met de Sunny Explorer kan instellen maar netto zien de Tripower en HM2.0 elkaar niet.

Wie heeft dit met succes weten aan te zetten op een manier dat de Tripower en de HM2.0 in de lokale SMA webinterface blijven zien?

[ Voor 12% gewijzigd door Xibel op 06-11-2025 22:16 ]

• henkvanderes
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 25-11 00:12
Heeft iemand ervaring met het aansluiten van meer dan 1 hybride SMA omvormer (In mijn geval 2x Sunny Tripower SE van 8Kw) samen met een Sunny Home Manager 2.0?

Ik heb beide omvormers kunnen afnemen (met de intentie om beide in een systeem op te nemen en ook met batterijen) en de installateur gaf me aan dat het mogelijk nog niet kan maar zo niet in de toekomst waarschijnlijk wel. Ik ben benieuwd of dit al geprobeerd is en zo ja of er dan ook batterijen op zijn aangesloten en of er eventuele beperkingen zijn om mee rekening te houden.

Ik weet dat het wel mogelijk is om 1 hybride te combineren met een standaard omvormer.

• Franciesco
@henkvanderes voor zover ik gelezen heb in het verleden kun je inderdaad niet 2 hybride omvormers met batterijen koppelen aan 1 home manager 2.0. In de huidige handleiding spreekt men ook alleen van ‘reguliere’ pv omvormers in 1 systeem samen met een SE en HM 2.0 en niet van meerdere hybride omvormers. Dus het zou mij verbazen als het toch kan. Maar ik laat me graag verrassen :)

Wat is jouw usecase voor 2x 8kW SE met eider zijn eigen batterij? Levert de 10kW te weinig vermogen voor de backup groepen?

PS: zelf heb ik een SE en een reguliere omvormer in combinatie met HM 2.0 en batterij.

• henkvanderes
Bedankt voor je antwoord. Use case is dat ik meerdere dakvlakken heb en 4 MPPTs in totaal wel noodzaak is. Ik wek in de zomer ook tot wel 15kw op. Ik denk idd dat het fijn zou zijn dat bij stroomuitval er extra capaciteit zou zijn.

• Franciesco
Ok!
In het voorjaar en zomer wek ik ook regelmatig rond de 15kW op. Zolang de batterij niet vol (genoeg) is, gaat een gedeelte daarvan naar de batterij. De rest wordt terug geleverd en/of gaat naar de EV en de woning. Ik heb niet perse behoefte aan een groter (total) vermogen wat richting de batterij(en) gestuurd kan worden dan de huidige 10kW.

Wat meer backup vermogen zou ik ook wel fijn vinden zodat de gehele woning op de backup uitgang zou kunnen. Ik heb nu overigens al wel een heel groot gedeelte van de woning op de 10kW SE zitten.
Daarnaast zou ik het mooi vinden als de overige PV omvormers ook op het backup circuit mogen zitten. Dat hoeven voor mij niet perse hybride omvormers te zijn. Maar beschikking hebben tot het volledige PV opwek systeem zou voor het idee wel prettig zijn in het geval van noodstroom.

Hopelijk worden de mogelijkheden uitgebreid met toekomstige soft- en/of hardware.

• Josh77
@henkvanderes en @ Franciesco , ik denk dat als je je huisinstallatie na de meter splitst in 2 delen met ieder een eigen homemanager of energiemeter met daaraangekoppeld de SMA SE plus eigen batterij het moet lukken. Waarschijnlijk ook nog een eigen AP met eigen EnnexOS portal. Dit is zuiver theoretisch en ik heb het nooit geprobeerd. De groepenkast moet ook flink aangepast worden of je moet bijvoorbeeld een schuur afsplitsen. Misschien kun je bij SMA navraag doen of het werkt.
Een gewone en hybride omvormer kunnen wel samen zoals Franciesco zei.

• henkvanderes
Bedankt voor de reacties. Heb deze vraag ook al uitstaan bij SMA support. Als ik iets hoor dan laat ik het hier weten.

• Tons
Vandaag een SMA nieuwsbrief ontvangen:

Belangrijke veranderingen
=========================

Vanaf 25 november zijn er nieuwe EnnexOS-updates beschikbaar in het SMA-ecosysteem: 

- Time-Based Charging: je kunt het laden van je thuisbatterij nu plannen in vaste tijdsloten, bijvoorbeeld ’s nachts tegen een goedkoper tarief. Dit gebeurt automatisch via de SMA Home Manager, waardoor je eenvoudig bespaart op energiekosten. 

- Extra energiemeters: je kunt extra e-meters toevoegen om de productie van andere merken of oudere omvormers uit te lezen en te visualiseren. Ideaal voor bestaande installaties die je in het SMA-systeem wilt integreren.

Vooral de eerste zou mooi zijn. Ben benieuwd :)

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:02
Mijn widget werkt sinds 4 november ook niet meer volgens de app op iOS. Middels home assistant kan ik de boel wel uitlezen. Lijkt wel of er ergens een hickup zit in de synchronisatie met SMA.

• ChrisA_1982
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 27-11 09:18
Hopelijk komt deze ennexOS update er snel door. Het tijdsgebonden (manueel) laden kan in de winter handig zijn. De 'smart' in de SMA home manager is ver te zoeken. Verliezen ze veel aanhang mee bij de installateurs.

Ook batterij tijdelijk disablen (vb als de laadpaal bezig is.) is een minimum functionaliteit die ze moeten hebben. Als ik mijn wagen nu 's nachts laad is mijn batterij leeg. :(
Tons schreef op donderdag 20 november 2025 @ 17:49:
Vandaag een SMA nieuwsbrief ontvangen:

Belangrijke veranderingen
=========================

Vanaf 25 november zijn er nieuwe EnnexOS-updates beschikbaar in het SMA-ecosysteem: 

- Time-Based Charging: je kunt het laden van je thuisbatterij nu plannen in vaste tijdsloten, bijvoorbeeld ’s nachts tegen een goedkoper tarief. Dit gebeurt automatisch via de SMA Home Manager, waardoor je eenvoudig bespaart op energiekosten. 

- Extra energiemeters: je kunt extra e-meters toevoegen om de productie van andere merken of oudere omvormers uit te lezen en te visualiseren. Ideaal voor bestaande installaties die je in het SMA-systeem wilt integreren.

Vooral de eerste zou mooi zijn. Ben benieuwd :)

• Arkor
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07:01
Kan iemand bevestigen dat het tijdgestuurd laden van de batterij nu mogelijk is vanaf vandaag in de nieuwe versie van EnnexOS?
Is de update hiervoor beschikbaar?
Dan ga ik ook overstappen op EnnexOS

• spencer_830
Arkor schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:17:
Kan iemand bevestigen dat het tijdgestuurd laden van de batterij nu mogelijk is vanaf vandaag in de nieuwe versie van EnnexOS?
Is de update hiervoor beschikbaar?
Dan ga ik ook overstappen op EnnexOS
Ik heb geen melding van een update, maar zie onder de configuratie wel het volgende :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VgprrTwzWXNSSgAtBuLM5KAy_Dk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gQwLNLfFhXOcCG07fLblZ3DL.png?f=fotoalbum_large

Ik heb er nog niks uitgeprobeerd met deze functie..

• Arkor
Heb je dan vervolgens ook de mogelijkheid om tijdsvensters in te geven?
Onderstaande scherm afbeelding zag ik vanochtend op https://www.photovoltaikf...den-in-ennexos/?pageNo=14 en zou het graag horen als het zeker is dat we hier in Nederland dezelfde mogelijkheid daadwerkelijk hebben, voordat ik overstap van de oude Sunny Portal naar Ennexos.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q2IbxgCtNhlYUvqFx3r9tdj01WI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZsctrN5b7z9nkeYRJvelZcki.png?f=fotoalbum_large

• spencer_830
Arkor schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:01:
Heb je dan vervolgens ook de mogelijkheid om tijdsvensters in te geven?
Onderstaande scherm afbeelding zag ik vanochtend op https://www.photovoltaikf...den-in-ennexos/?pageNo=14 en zou het graag horen als het zeker is dat we hier in Nederland dezelfde mogelijkheid daadwerkelijk hebben, voordat ik overstap van de oude Sunny Portal naar Ennexos.

[Afbeelding]
Ik heb de checkbox aangezet en kan hier een vaste tijd instellen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2KpompPHRngHlKfyDG3dQMI8lAE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ORkGX1V4IQVSarDId7IXw3Pi.png?f=fotoalbum_large

Is dit wat je zoekt ?

• Arkor
Super, dank je wel. Dat zocht ik.

• Franciesco
Ga je dit testen @Arkor ?

• spencer_830
No guts no glory....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RRdkm55QnsgE7BDlmT1V5Q6AMok=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/l74Qw6fEeN5S3dw9FxtMDaWR.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DzrNAB2Ij5H49wvtsg2ZcmfMI3w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WJlHlWrTIIPJK6CE95uETA9Q.png?f=user_large

Mijn omvormer is max 5000, daarvoor zal hij niet sneller laden

• Franciesco
Het werkt dus zo te zien, dank voor het testen :)

• Arkor
En om het verhaal compleet te maken, is het ook mogelijk om meerdere tijdsvensters in te stellen, net zoals in Sunny Portal?

• spencer_830
Arkor schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:29:
En om het verhaal compleet te maken, is het ook mogelijk om meerdere tijdsvensters in te stellen, net zoals in Sunny Portal?
jazeker, ik weet niet hoeveel..

• Arkor
Fijn dank je wel voor alle info. Nu is het voor mij nog even wachten totdat er een dezer dagen de mogelijkheid is om Sunny Portal over te zetten naar EnnexOS. Vandaag was in ieder geval de limiet bereikt 😕

• Arkor
In de Sunny Portal was het mogelijk om de laadcapaciteit op 0 te zetten, zodat de accu-energie niet werd gebruikt om de elektrische auto op te laden. Is dit ook mogelijk in EnnexOS?

• spencer_830
Arkor schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:36:
Fijn dank je wel voor alle info. Nu is het voor mij nog even wachten totdat er een dezer dagen de mogelijkheid is om Sunny Portal over te zetten naar EnnexOS. Vandaag was in ieder geval de limiet bereikt 😕
De release notes van de update staan er nu bij.
Het zijn er 12.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kxagqTQln6lRMmw_fx1tOXJ-Kj8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WYXeGtaOFvlMG4YaaE53f6DI.png?f=fotoalbum_large

• Franciesco
De batterij op bepaalde tijden (gedeeltelijk) ontladen is nog niet mogelijk met de nieuwe versie?

• Tons
Ontladen lijkt ook mogelijk als ik direct inlog op mijn eCharger: Configuratie => Energiebeheer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DZTAA5zXgwVDeTAasmLf1A5zu3A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wWnXuMWGgFY2RRqNmvHlpDIu.png?f=fotoalbum_large
Moet ik van de week maar eens gaan proberen 😀

[ Voor 3% gewijzigd door Tons op 25-11-2025 19:57 ]

• Tons
Voorkomen dat het laden van je electrische auto de batterij leegtrekt kan je denk ik doen door op dat moment het laden van je batterij áán te zetten; desnoods slechts op 1 watt.
Moet ik ook nog proberen.

• Arkor
Tons schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:55:
Voorkomen dat het laden van je electrische auto de batterij leegtrekt kan je denk ik doen door op dat moment het laden van je batterij áán te zetten; desnoods slechts op 1 watt.
Moet ik ook nog proberen.
Dat werkt door het laden van de batterij op 0 te zetten. Zie daarvoor onderstaande bevestiging van SMA op mijn vraag daarover in een Duits forum.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WxptyX8amKmz7eG1-PCR1VWl_4E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/y0pGLR2fV1yi3S2A2vBAzPqP.png?f=fotoalbum_large

• Franciesco
@Arkor kun je een screenshot plaatsen van die instelling in Sunny Portal? Het zegt me namelijk niets.

• Arkor
Jazeker,onder Configuratie-->installatie-eigenschappen--> parameters stel ik het tijdvensters, in onderstaand screenshot bij Tijdvenstersturing van de lading van een batterijsysteem, tussen 05.00 en 15.00 uur in op een laad capaciteit van 0 W. In dat tijdvenster wordt er dan geen stroom uit de batterijen gehaald, maar alleen netstroom gebruikt voor bijv het opladen van de EV of voor de warmtepomp. Zou de EV dan wel opladen dan zijn de batterijen anders snel leeg als ik de batterijen daarvoor gebruik. In dit voorbeeld gebruik de stroom die ik 's nachts op goedkope uren laad, alleen voor gebruik tijdens de dure uren, einde middag en avond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJ1bMrVy8AmS70PqDA0Gu-JmIiA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/s8yp2KaoqVtbF08ZfaQTrF6A.png?f=fotoalbum_large

• Franciesco
Die instelling ken ik. Maar bedoel je dat als je een bepaalde periode in dat schema instelt voor het laden van de batterij met 0W dat de batterij dan niet ontladen wordt in diezelfde periode als je een EV oplaadt?
Zo ja, ik zie de link er tussen niet…

• Franciesco
Maar dan ook niet ontladen wordt voor de woning?

• Franciesco
Sorry @Arkor , ik had je bericht direct beter moeten lezen.
Het kwartje is nu gevallen :)
Het lijkt me een work around, maar als het werkt is het in ieder geval iets.

• Tons
En als we dit dan ook nog via API calls zouden kunnen doen, dan kunnen we het mooi automatiseren op basis van de kwartierprijzen 😃

• Tons
Ik heb gisteravond de tijdsvensters voor het laden en ontladen ingesteld via de webinterface van mijn eCharger.
Dat heeft hij dan helaas weer niet opgepakt. Daar wordt kennelijk nog aan gewerkt (of ik heb iets niet goed gedaan🙂).
Gaat het voor nu maar even doen via ennexOS, maar dan kan je dus (nog) niet ontladen.

• BollieBolstra
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-11 08:51
Het gebruik van opladen werkt bij mij alleen als ik daarna de homemanager herstart via Ennexos.. Werkt het bij jullie direct? Dus als je zegt over 5 minuten laden werkt dat zonder herstart, of opnieuw zenden parameters?

• Tons
Werkt bij mij direct , als in: misschien 10-20 seconden vertraging omdat Sunny Home Manager (SHM) zich even opnieuw moet instellen. Ik hoef SHM niet te herstarten.

• Rezarose
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 27-11 16:14
Tons schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 22:28:
En als we dit dan ook nog via API calls zouden kunnen doen, dan kunnen we het mooi automatiseren op basis van de kwartierprijzen 😃
Hieruit begrijp ik dat het nu nog niet mogelijk is? Jammer, hiervoor kwam ik even koekeloeren in dit Topic.
Pagina: 1 ... 15 16 Laatste