• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05:36

Totaalgeflipt

De enige echte

Kalentum schreef op zondag 15 februari 2026 @ 18:25:
[...]

Configuratie -> Installatie eigenschappen
Helaas heb ik deze optie niet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/40fDSrQDon5I_Zpq7e6f8BXVcTg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S4BqKhDAdcvENl5BnXiyrmUD.png?f=fotoalbum_large
Er is hier ook geen installateur actief welke mijn installatie kan overnemen? Of werkt dat niet zo? :|

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-03 13:53
Franciesco schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 13:11:
@jan011 begrijp ik het goed dat je zowel een HM 2.0 als een Energy Manager hebt?
Ik heb alleen de SMA Sunny home manager.

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:01
@Totaalgeflipt heb je bij Instellingen ook de optie gebruikersbeheer? Zo ja dan jezelf Beheerder maken. Ik weet niet zeker of je dat ook kan aanpassen via lokale toegang (dacht het niet). Laatste optie is via SMA zelf maar ik vind de backoffice niet echt super.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

Eddie_ schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:24:
@Totaalgeflipt heb je bij Instellingen ook de optie gebruikersbeheer? Zo ja dan jezelf Beheerder maken. Ik weet niet zeker of je dat ook kan aanpassen via lokale toegang (dacht het niet). Laatste optie is via SMA zelf maar ik vind de backoffice niet echt super.
In de instellingen op mijn inverter als ik als installateur inlog?

Of op dat ennexOS portaal?

• Eddie_
Nee, in de webversie van ennexos.

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

Eddie_ schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:48:
Nee, in de webversie van ennexos.
Nee helaas

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

Kalentum schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:56:
[...]

Misschien hebben ze een fout gemaakt met de serienummers. In de lokale web interface staat helemaal onderaan het serienummer van je omvormer. Klopt dit met wat er in de portal staat?
Excuses, was vergeten dit nog te beantwoorden.

Is hetzelfde serienummer

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-03 00:36
Arkor schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:52:
Zou het dan eindelijk mogelijk worden, SMA met dynamische tarieven? https://www.zonnefabriek....maart-is-het-mogelijk%21/
De 2.18.8 release is aangekondigd op https://www.sma.de/en/pro...gement/sunny-home-manager en bevat deze weinig hoopgevende woorden:
  • Integration of remote controllability via intelligent metering systems (iMSys) in accordance with Section 9 of the EEG (Renewable Energy Sources Act, Solarspitzengesetz 2025)
    • Support for the EEBUS use case LPP from the FNN control box to Sunny Home Manager as a HEMS for the dynamic control of SMA inverters
  • Integration of controllable consumption devices in accordance with Section 14a of the EnWG (German Energy Industry Act)
    • Support for the EEBUS use case LPC from Sunny Home Manager as a HEMS to controllable consumption devices
  • Extension of forecast based battery charging to also consider dynamic electricity prices for cost efficient use of grid electricity
👆 Om injectie bij negatieve prijzen te vermijden en dus automatisch de productie naar zero surplus te brengen … gaan we nóg een toestel nodig hebben? 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Wim Leers op 18-02-2026 01:20 . Reden: formatting ]

• sun62
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:52
@Wim Leers nah, dat kan ook met software😁
https://github.com/hansva....0---Active-Power-Control

[ Voor 5% gewijzigd door sun62 op 18-02-2026 03:48 ]

Marstek Nodered-UI---SMA Power Ctrl---Printables

• Eddie_
@Totaalgeflipt de installateur kan ook jouw rechten aanpassen naar beheerder (hij heeft ook het account overgedragen). Mocht hij dat niet willen dan zul je je moeten richten tot SMA zelf

• Wim Leers
Vorig jaar zoiets zelf proberen doen, maar mijn inverter (SMA Smart Boy Energy 3.6) reageerde helemaal niet. Mogelijk net omdat hij aangestuurd wordt door de Home Manager.

Ik zal 't nog eens een kans geven. 't Is echt zó simpel: 1) prijzen in de avond ervoor ophalen, 2) dan op de start van elk uur indien de prijs voor dat uur <0 is, zero export, anders wel export. That's it. Onbegrijpelijk dat wij techneuten dit in elkaar moeten knutselen, en onacceptabel dat ze het quasi onmogelijk maken (fragiel, verschillend per toestel/combinatie toestellen).

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:36
Lijk erop dat in april de nieuwe firmware uitkomt voor de Sunny Homemanger 2.0 die ondersteuning van dynamische stroomprijzen biedt.

Versie 2.18.8.R (ongeveer vanaf april 2026): Uitbreiding van de prognosegestuurde batterijlading met de verwerking van dynamische stroomprijzen voor kostenefficiënt gebruik van netstroom

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Wim Leers schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:25:
[...]

Vorig jaar zoiets zelf proberen doen, maar mijn inverter (SMA Smart Boy Energy 3.6) reageerde helemaal niet. Mogelijk net omdat hij aangestuurd wordt door de Home Manager.

Ik zal 't nog eens een kans geven. 't Is echt zó simpel: 1) prijzen in de avond ervoor ophalen, 2) dan op de start van elk uur indien de prijs voor dat uur <0 is, zero export, anders wel export. That's it. Onbegrijpelijk dat wij techneuten dit in elkaar moeten knutselen, en onacceptabel dat ze het quasi onmogelijk maken (fragiel, verschillend per toestel/combinatie toestellen).
Haal hem uit sunny portal en je kan de omvormer weer op modbus sturen (De HM2.0 overruled dat icm SP)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Wim Leers
AUijtdehaag schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 18:09:
[...]

Haal hem uit sunny portal en je kan de omvormer weer op modbus sturen (De HM2.0 overruled dat icm SP)
Maar dat wil ik niet. Ik wil de cumulatieve verbruiksdata kunnen blijven monitoren (% WP verbruik gedekt door PV).

Bovendien stuurt mijn HM2.0 ook via EEBus mijn (Vaillant) warmtepomp aan om PV surplus te gebruiken voor 1) SWW productie en 2) bufferen van warmte/koude in de vloer.

[ Voor 4% gewijzigd door Wim Leers op 25-02-2026 09:34 ]

• Peter69!
  • Registratie: Mei 2025
  • Nu online

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Hm2 hoeft niet uit je systeem voor zero export.
Je moet niet de omvormer proberen te sturen, maar de hm2.
Deze meet en regelt het vermogen van de omvormer.
Werkt bij mij probleemloos op deze manier.

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

Eddie_ schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:05:
@Totaalgeflipt de installateur kan ook jouw rechten aanpassen naar beheerder (hij heeft ook het account overgedragen). Mocht hij dat niet willen dan zul je je moeten richten tot SMA zelf
Ja vervelende situatie. De installateur geeft geen enkele reactie meer per mail.

• mvrtwkrs
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 17:42
Peter69! schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 16:58:
klopt is in dit topic ook al vermeld, zover ik weet.

oa hier: mvrtwkrs in "Het grote SMA topic"
linkjes naar waar dit vandaan komt staan ook nog hier ergens.

[ Voor 15% gewijzigd door mvrtwkrs op 25-02-2026 20:01 ]

• gpolder
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-03 20:12
Ik ben twee jaar geleden verhuisd naar een woning met 10 jaar oude zonnepanelen met een SMA Sunny Boy omvormer. Sinds mijn verhuizing ligt er een losse ethernet kabel in de meterkast, tot een paar weken geleden, toen ik besloot om de boel maar eens aan te sluiten.
Lang verhaal kort, ik kan nu mijn zonne-energie energie monitoren op mijn Raspberry Pi home systeem.
Ik heb daarvoor een Python script gemaakt die via ModBus TCP de data van de omvormer leest en via een InfluxDB database en Grafana aan mij presenteert.
Geen idee of hier nog meer gebruikers zijn van zo'n oud systeem, maar voor hen hier een link naar mijn website https://www.agri-vision.n...-boy-readout-using-modbus en gitHub https://github.com/AgriVision/SMA-SunnyBoy-Poll met meer informatie en code.

• Herman37
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 19:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jbbKwczBCbPGnRxifKYaggwYD74=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3Wj8iPpOOBEpFtkxHEQkEyyH.png?f=fotoalbum_large

sinds het onderhoud van de app deze morgen

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-03 17:25
Ik heb problemen met mijn sunny boy 3.0 en kom er niet uit.

Ik zal vanaf het begin beginnen;
- als ik hem aanzet kan ik via zijn WLAN in de instellingen komen met mijn ooit gezette wachtwoord, installateur of gebruiker werkt gewoon
- na 1,5 minuut reset het apparaat zich en reboot die zich oid, ik moet dan even wachten om opnieuw te kunnen inloggen
- In de webinterface kan ik niets verder doen, ik kan wel wat rondbladeren maar kan niets instellen, niets wijzigen niets zien, alles staat uit
- Ik kan dus ook niet terug naar fabrieksinstellingen
- Als ik de installatiewizzard opnieuw wil starten zegt die dat van de 2 strings er geen enkele DC spanning is OF er is een onderdeel aan het updaten.
- Bij gebeurtenissen staat niets

Heeft iemand enig idee?

ps: de volledige melding is
De DC-spanning van de omvormer is momenteel te gering of er wordt een update van een component uitgevoerd. Daardoor konden de instellingen nog niet volledig worden opgeslagen. Zodra de omvormer weer voldoende DC-spanning krijgt of de update is afgerond, zullen de instellingen volledig worden opgeslagen.

[ Voor 20% gewijzigd door xzaz op 06-03-2026 09:33 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:44

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Ik neem aan dat je het voor de hand liggende al hebt gedaan: Meet de klemspanning van de string(s). Stel dat er iets met de bekabeling gebeurd is waardoor er niet voldoende spanning uit komt. Ik heb gezien welke schade die grasparkieten aan kunnen richten. (Of kun je in de webinterface nog net wel zien dat de spanning op zich voldoende moet zijn - dan lijkt het me een storing in de omvormer.)

• Rezarose
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:57
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h-t_z_edA5i6cqHS3e1mPfdU-GU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0YUEMbQpJlyNl8qCtgOGFk3f.png?f=user_large

Vandaag vond ik al een instelling om de dynamische tarieven in te stellen. Heeft iemand als uitgevonden hoe je het contract van Tibber hier het beste in kan vullen?

• Arkor
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
SMA EV Charger EVC22-3AC-20 fout 7619 (communicatie tellervoorziening) na stroomuitval
Sinds een paar dagen heb ik een probleem met mijn SMA EV Charger (EVC22-3AC-20) en ik hoop dat iemand hier dit herkent of een idee heeft waar ik moet zoeken.

Ontstaan van het probleem
De hele woning is daarvoor een halve dag spanningsloos geweest vanwege werkzaamheden aan de groepenkast.
Na het opnieuw inschakelen van de installatie verscheen eerst de foutmelding:
901 – PE aansluiting ontbreekt
Dit probleem is inmiddels opgelost.

Sindsdien verschijnt echter steeds de foutmelding:
7619 – storing communicatie met tellervoorziening

Symptomen
Op de EV charger zelf:
• Rood en blauw lampje branden continu
• Groen lampje brandt niet

Verder valt het volgende op:
• Boost Laden via de SMA Energy App werkt wel
• De EV charger wordt wel gezien door de Sunny Home Manager
• De Sunny Home Manager, omvormer en accu’s functioneren verder normaal

De installatie bestaat uit:
• SMA Sunny Tripower omvormer
• SMA thuisbatterij
• SMA Sunny Home Manager
• SMA EV Charger EVC22-3AC-20
Alle apparaten zitten op dezelfde router.
Sunny Portal werkt normaal en alle apparaten zijn daar zichtbaar.

Wat ik al geprobeerd heb
• Router opnieuw gestart
• Sunny Home Manager opnieuw gestart
• EV charger spanningsloos gemaakt en opnieuw gestart
• Gecontroleerd of alle apparaten zichtbaar zijn in Sunny Portal

De installatie werkte hiervoor probleemloos, maar nu geeft de EV Charger in Sunny Portal steeds aan: Laadstation niet verbonden.

Vraag
Het lijkt dus op een communicatieprobleem tussen de Sunny Home Manager en de EV charger, terwijl beide apparaten wel in het systeem aanwezig zijn.
Heeft iemand dit eerder meegemaakt of een idee waar ik moet zoeken?
Moet ik de EV Charger uit Sunny Portal verwijderen (hoe doe je dat?) en opnieuw installeren?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/opi0D0utfFYyXd2IKSUxl3QjWd4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bX8v7FxwDWUO6CDQFv8hXE8c.jpg?f=fotoalbum_large

• jschoorl2
Rezarose schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:08:
[Afbeelding]

Vandaag vond ik al een instelling om de dynamische tarieven in te stellen. Heeft iemand als uitgevonden hoe je het contract van Tibber hier het beste in kan vullen?
Zie https://jeroen.nl/dynamis...middelde_score&order=desc

€5,99/ maand vaste abbo kosten, € 0.0248 per kWh inkoopvergoeding, energiebelasting 0,0916 per kWh, over dat alles 21% BTW zover ik het kon zien

Was nog benieuwd welk systeem en firmware je hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door jschoorl2 op 08-03-2026 12:35 ]

• Rezarose
jschoorl2 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 12:28:
[...]

Zie https://jeroen.nl/dynamis...middelde_score&order=desc

€5,99/ maand vaste abbo kosten, € 0.0248 per kWh inkoopvergoeding, energiebelasting 0,0916 per kWh, over dat alles 21% BTW zover ik het kon zien

Was nog benieuwd welk systeem en firmware je hebt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ADn8rfcs_Y_OuEcWpJB2lZC11Pk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bicY5c1L4OyyCwxjxnWvuYor.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is wat ik nu heb ingevoerd. En dat lijkt overeen te komen met de prijzen in de tibber app.

Wij hebben een HM2 met 2.17.2.R,
sunnyboy 3.6 met 3.14.24.R
en 6,5 sma batterij. Ik had nog geen bericht gekregen dat de dynamische tarieven update er was. Maar ik zag de optie er ineens er tussen staan.

Ik kan alleen geen dynamische terugleverkosten invullen. Weet iemand of dat er nog aan komt?
Heb jij de optie voor dynamische tarieven nog niet beschikbaar?

• bvermeul
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20-03 12:03
Als je het helemaal correct wilt hebben, zul je bij de procentuele toeslag 0% moeten invullen, en bij de BTW 21%. Je rekent nu alleen btw over de 19 cent kale prijs, niet de toeslagen.

• jschoorl2
Heb nu sinds de optie ook beschikbaar voor dynamische prijzen. HM 2.0 (2.17.4) en STP SE 10 met 10 kWh

• Rezarose
bvermeul schreef op maandag 9 maart 2026 @ 18:17:
[...]

Als je het helemaal correct wilt hebben, zul je bij de procentuele toeslag 0% moeten invullen, en bij de BTW 21%. Je rekent nu alleen btw over de 19 cent kale prijs, niet de toeslagen.
Ik had ergens gelezen dat dit bij tibber ook het geval is. Als ik onderin 21 procent in vul dan kom ik niet op de juiste bedragen uit.

Edit: ik heb het nog een keer nagezocht. Die prijzen zijn al incl btw. Dit klopt dus zo. (Marktprijs x 1.21)+ inkoopkosten + energiebelasting

[ Voor 14% gewijzigd door Rezarose op 09-03-2026 19:53 ]

• mvrtwkrs
Rezarose schreef op maandag 9 maart 2026 @ 18:01:
[...]

Ik kan alleen geen dynamische terugleverkosten invullen. Weet iemand of dat er nog aan komt?
Heb jij de optie voor dynamische tarieven nog niet beschikbaar?
hier nu wel via de ennexoss website idd.

• jschoorl2
mvrtwkrs schreef op maandag 9 maart 2026 @ 22:46:
[...]

En voer je dan dan dezelfde gegevens in als voor afname?

• Rezarose
mvrtwkrs schreef op maandag 9 maart 2026 @ 22:46:
[...]

Welke firmware versie heb je? Ik heb inmiddels 2.18.11.R van hm2, maar nog geen mogelijkheid tot dynamische terugleverkosten.

• mvrtwkrs
Rezarose schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 18:46:
[...]

Welke firmware versie heb je? Ik heb inmiddels 2.18.11.R van hm2, maar nog geen mogelijkheid tot dynamische terugleverkosten.
HM2.0 (HomeManager): 2.17.2.R
EVC22-3AC-20 (eCharger): 2.05.33.R
STP5.0-3AV-40 (PV Omvormer): 4.10.10.R

Misschien is het een geleidelijke uitrol, heb even "beneden" gevraagd op het werk, en wij hebben ook nog geen bericht hierover gekregen van SMA zelf.

• mvrtwkrs
jschoorl2 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 17:00:
[...]

En voer je dan dan dezelfde gegevens in als voor afname?
Nee daar staat alleen nog fixed. (heb ik op 0,005c staan)

ff kijken war de eCharger gaat doen, die zou rond 23.30 moeten starten, heb 'm ingesteld op laden bij kosten t/m 0.25c
(iemand idee hoe je bij essent de 15min. tarieven kunt zien, of kunnen bij essent alleen de uurtarieven zien?)

ah, mooi, eCharger begint netjes om 23.30 uur te laden.

[ Voor 38% gewijzigd door mvrtwkrs op 10-03-2026 23:30 ]

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:10
Kreeg vandaag een e-mail met de mededeling dat met ingang van SHM2 versie 2.18.11.R dynamische tarieven ondersteund worden - vermits "Sunny Portal powered by ennexOS" gebruikt wordt. De handleiding is hier op te halen:
https://d3yvy865gav9f.clo...ontent-disposition=inline

[ Voor 6% gewijzigd door Airw0lf op 11-03-2026 19:00 ]

makes it run like clockwork

• jschoorl2
In aanvulling op bovenstaande handleiding voor het instellen van dynamische stroomprijzen uit de e-mail van SMA
Stel aanvullend de settings van de PV-installatie en de Sunny Home Manager accuraat in:

PV systeem met eigenverbruik staat op 'Ja'

adresgegevens van de installatie zijn correct voor juiste voorspellingen

nominale AC power is correct (totaal van alle PV-omvormers)

PV strings/paneelvelden zijn correct ingesteld (oriëntatie, helling, verdeling, power)

Schakel PLS uit en stel de Sunny Home Manager in op ‘prognosegebaseerd laden’ met 0%

Heb nu alles geconfigureerd. Zie alleen nog geen optie om teruglevertarief dynamisch in te stellen.
Peak load shaving moet uitgeschakeld zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door jschoorl2 op 11-03-2026 18:02 ]

• WM1
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20-03 21:22

WM1

Hi @jschoorl2, ik heb twee installaties. Een met Home Manager 2 en een zonder Home Manager 2. Met de installatie met Home Manager 2 heb ik hetzelfde probleem dat ik de terugleververgoeding niet op 'Dynamisch' maar enkel op 'Vast' kan instellen.

Gek genoeg kan ik de installatie zonder Home Manager 2 wel op terugleververgoeding 'Dynamisch' instellen, maar dat terzijde.

Mag ik vragen hoe je de paramaters (zoals Peak Load Shaving) van de Home Manager 2 aanpast? Ik kan de paramaters enkel bekijken maar niet aanpassen.

• jschoorl2
WM1 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:49:
Hi @jschoorl2, ik heb twee installaties. Een met Home Manager 2 en een zonder Home Manager 2. Met de installatie met Home Manager 2 heb ik hetzelfde probleem dat ik de terugleververgoeding niet op 'Dynamisch' maar enkel op 'Vast' kan instellen.

Gek genoeg kan ik de installatie zonder Home Manager 2 wel op terugleververgoeding 'Dynamisch' instellen, maar dat terzijde.

Mag ik vragen hoe je de paramaters (zoals Peak Load Shaving) van de Home Manager 2 aanpast? Ik kan de paramaters enkel bekijken maar niet aanpassen.
Lijkt erop dat voor de HM2 er nog een bug zit in tarieven voor teruglevering. Iemand een idee of en waar je die bij SMA kunt aanmelden.

Om in HM2 parameters als peak load saving aan te kunnen passen log ik met mijn installateur account in.

• xzaz
rene037 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:11:
Ik neem aan dat je het voor de hand liggende al hebt gedaan: Meet de klemspanning van de string(s). Stel dat er iets met de bekabeling gebeurd is waardoor er niet voldoende spanning uit komt. Ik heb gezien welke schade die grasparkieten aan kunnen richten. (Of kun je in de webinterface nog net wel zien dat de spanning op zich voldoende moet zijn - dan lijkt het me een storing in de omvormer.)
Ik heb het zo gemeten en het lijkt me dat er gewoon spanning op staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fl7qPrjBVcctDdFq0LjgNosVBhI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ju3xGj9fQpO870CL66SoeGjE.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dat ik maar een service ticket aanmaak bij SMA. Omvormer is van 2022 alleen de leverancier die de panelen heeft gelegd is al failliet.

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:44
Geen idee wat je daar meet, als dit de spanning van je panelen zou zijn, (-1.64V) is het wel erg laag.
Op je meter zie ik geen optie voor gelijk spanning V=.

Afhankelijk van de hoeveelheid panelen per string zou je toch zo'n 300V moeten kunnen zijn.

Een modern paneel (bijv. 400–450 W) heeft ongeveer:
- Vmpp (werkspanning): 30 – 42 V
- Voc (open klem spanning): 37 – 50 V

Aangezien je vaak met panelen in serie werkt mag ja al die spanningen optellen

[ Voor 49% gewijzigd door Sterke-Jerke op 12-03-2026 09:16 ]

S.J.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:36

timovd

Voorsprong door techniek

@xzaz spanning != stroom. Je meet nu de stroom. Om de spanning te meten, moet je de connectoren loshalen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• xzaz
@Sterke-Jerke @timovd
Op de eerste string staat 244V en op de tweede 235V. Dus de eerste string zal al 152 Watt moeten leveren?

[ Voor 24% gewijzigd door xzaz op 12-03-2026 09:53 ]

• Marc_1967
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 12-03 14:10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/drfYI1PLtgcS_YYjZoWvPD8WFZ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SBn5Q4ZljkmaHaZHja7Wp41d.jpg?f=fotoalbum_large

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum en heb de volgende vraag. Ik heb een SMA Sunny Tripower STP 7000TL-20 095 omvormer. Ik wil in Sunny Explorer de Externe communicatie / modbus TCP inschakelen zodat ik achteraf mijn omvormer kan integreren in Home Assistant. Tot nu toe kan ik Home Assistant niet laten communiceren met de SMA omvormer. Ik hoop dat het inschakelen van de modbus TCP dit kan oplossen.

Het probleem echter is dat ik in Sunny Explorer wel degelijk kan inloggen op mijn SMA omvormer en dat ik de instelling van de modbus TCP kan zien (slotje is weg en groen vinkje is zichtbaar) maar dat ik enkel Webconnect kan in-en uitschakelen maar niet modbus TCP. De screenshot bij deze post laat dit zien. Wat ook vreemd is, is dat ik deze parameters enkel kan zien als "gebruiker". Ik heb wel het standaard paswoord vervangen door mijn eigen paswoord maar als ik met mijn paswoord inlog als "installateur' krijg ik geen optie om instellingen aan te passen en zie ik ook het hangslotje en geen groen vinkje. Dus eigenlijk zijn mijn gebruikersrechten "gebruiker" "installateur" andersom.

Hopelijk kan iemand me hier mee verder helpen want ik heb er al meerdere uren aan besteed om een oplossing te vinden. Alvast bedankt allemaal :)

• WM1

WM1

jschoorl2 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 03:16:
[...]

Lijkt erop dat voor de HM2 er nog een bug zit in tarieven voor teruglevering. Iemand een idee of en waar je die bij SMA kunt aanmelden.

Om in HM2 parameters als peak load saving aan te kunnen passen log ik met mijn installateur account in.
Je kunt een melding doen via je SMA ID en dan kiezen voor 'Online Service Center', en vervolgens kiezen voor 'Serviceaanvragen'.

Mijn account heeft installateursrechten en toch kan ik geen parameters wijzigen van de twee apparaten in de installatie met Home Manager 2. In de andere installatie zonder Home Manager 2 kan ik wel de parameters aanpassen van de twee apparaten via de menuoptie 'Parameterinregeling apparaten'.

• Wim Leers
Peter69! schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 16:58:
HM2.0 sturen via Modbus werkt voor jou?

EDIT: ja dus blijkbaar:
mvrtwkrs schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 19:59:
[...]

klopt is in dit topic ook al vermeld, zover ik weet.

oa hier: mvrtwkrs in "Het grote SMA topic"
linkjes naar waar dit vandaan komt staan ook nog hier ergens.
* Wim Leers probeert dat dit weekend nog een keer. Een jaar geleden werkte het niet.

[ Voor 37% gewijzigd door Wim Leers op 12-03-2026 23:03 ]

• Wim Leers
Airw0lf schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:39:
Kreeg vandaag een e-mail met de mededeling dat met ingang van SHM2 versie 2.18.11.R dynamische tarieven ondersteund worden - vermits "Sunny Portal powered by ennexOS" gebruikt wordt. De handleiding is hier op te halen:
https://d3yvy865gav9f.clo...ontent-disposition=inline
Iemand een idee hoe je van de *oude* Sunny Portal naar de nieuwe ("powered by ennexOS") kan gaan? Hier een HM2.0 die ook een Vaillant warmtepomp aanstuurt, vermoedelijk heb ik daarom nog (stééds — al ruim een jaar na de rest denk ik?!) geen automatische upgrade naar ennexOS gekregen 🤷‍♂️

• jschoorl2
Uit de handleiding die bij het instellen naar dynamisch prijzen mee was gestuurd

Stap 1: Controleer of de installatie op Sunny Portal powered by ennexOS draait

Kijk na of de installatie van je klant al draait op Sunny Portal powered by ennexOS. Als ze nog van het klassieke portal gebruik maakt, voer dan een handmatige migratie uit zodat energiedata, configuraties en rapporten naar de nieuwe omgeving worden overgezet. Dat doe je zo:

Open Sunny Portal powered by ennexOS en log in met je SMA ID.

Ga naar “Configuratie” en kies “Installatie aanmaken”.

Selecteer “Bestaande Sunny Portal‑installatie met Sunny Home Manager 2.0 overzetten” en volg de instructies.

Binnen enkele minuten staat je installatie in het nieuwe portaal.

Stap 2: Update de firmware van de Sunny Home Manager naar 2.18.11.R

Verifieer dat firmware 2.18.11.R geïnstalleerd is op de Sunny Home Manager. Draaide de installatie nog op de Classic Sunny Portal, dan kan het enkele dagen duren voor de nieuwe firmware wordt ingesteld.

• xzaz
xzaz schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:52:
@Sterke-Jerke @timovd
Op de eerste string staat 244V en op de tweede 235V. Dus de eerste string zal al 152 Watt moeten leveren?
Contact gehad met service, de interface geeft 0 product id. Ze kunnen langskomen om het te resetten met 'speciale codes'. 135 ex btw. 8)7

• Arkor
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
Bij het gebruik van de dynamische energieprijzen kan je ingeven wanneer (bij welke prijs) de EV wordt opgeladen. Hoe gaat dat bij SMA accu's bij het gebruik van de dynamische tarieven? Wanneer worden die opgeladen, hoe wordt dat bepaald? Iemand een idee?

• jschoorl2

• Aad
  • Laatst online: 15:41

Aad

goedenavond,
ik ben bezig de tarieven voor een dynamisch contract in te voeren, maar loop vast op de gedetailleerde informatie die ik in moet vullen voor een contact van ANWB energie.
is iemand hier bekent mee ?

• WM1

WM1

Aad schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 19:20:
goedenavond,
ik ben bezig de tarieven voor een dynamisch contract in te voeren, maar loop vast op de gedetailleerde informatie die ik in moet vullen voor een contact van ANWB energie.
is iemand hier bekent mee ?
Dag @Aad, dit is wat ik heb ingevoerd, na enig zoeken op de ANWB Energie website:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nXcypTlH-pg96zq4IJy668iDNxU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pmDlHBsM6MIqsZoR0Wt1G44c.png?f=user_large

Kun je laten weten of het jou lukt om ook het dynamische tarief bij Terugleververgoeding in te voeren?

• mvrtwkrs
WM1 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 19:41:
[...]

Dag @Aad, dit is wat ik heb ingevoerd, na enig zoeken op de ANWB Energie website:

[Afbeelding]

Kun je laten weten of het jou lukt om ook het dynamische tarief bij Terugleververgoeding in te voeren?
denk dat je de BTW nog uit de toeslag, en energiebelasting moet halen. zou het even checken

• Aad

Aad

WM1

Ik heb de gegevens ingevoerd zoals jij het ook hebt gedaan.

Bij tarieftype kan ik "Vast" niet veranderen, ik denk dat dat later komt.

Ik heb gisteren de instellingen in de Sunny Portal ingevoerd
Sinds vandaag werkt het, mijn batterijen werden vandaag 2 maal opgeladen om de pieken op te vangen.
Dus nog even wachten met terug leveren.

De volgend instelling weet ik ook niet precies wat ik daar een moet vullen > 0% maar hoeveel groter ?
Ik heb een STP8.0-3SE-40 209.

Aanwijzingen voor gebruikers met een STPx.0-3SE-40 of SBSx.x-10
SBSx.x-10: De parameter Onderste ontladingsgrens van de accu (BatChaSttMin) op een waarde > 0%
instellen

• Aad

Aad

mvrtwkrs schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 20:04:
[...]

denk dat je de BTW nog uit de toeslag, en energiebelasting moet halen. zou het even checken
Ik ga dat nog even checken.
Bedankt

• WM1

WM1

mvrtwkrs schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 20:04:
[...]

Dag @mvrtwkrs, bedankt. Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Dit moet het zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OyTeuHeDmIhwqPUr1cc9RXWYvgs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hGsjOk9UWSYA6Fi12jIFhWQr.png?f=user_large

• Wim Leers
jschoorl2 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 06:58:
Uit de handleiding die bij het instellen naar dynamisch prijzen mee was gestuurd

Stap 1: Controleer of de installatie op Sunny Portal powered by ennexOS draait

Kijk na of de installatie van je klant al draait op Sunny Portal powered by ennexOS. Als ze nog van het klassieke portal gebruik maakt, voer dan een handmatige migratie uit zodat energiedata, configuraties en rapporten naar de nieuwe omgeving worden overgezet. Dat doe je zo:

Open Sunny Portal powered by ennexOS en log in met je SMA ID.

Ga naar “Configuratie” en kies “Installatie aanmaken”.

Selecteer “Bestaande Sunny Portal‑installatie met Sunny Home Manager 2.0 overzetten” en volg de instructies.

Binnen enkele minuten staat je installatie in het nieuwe portaal.

Stap 2: Update de firmware van de Sunny Home Manager naar 2.18.11.R

Verifieer dat firmware 2.18.11.R geïnstalleerd is op de Sunny Home Manager. Draaide de installatie nog op de Classic Sunny Portal, dan kan het enkele dagen duren voor de nieuwe firmware wordt ingesteld.
"van je klant" → ik ben een klant. Ik kan dat dus niet zélf initiëren.

Wanneer rolt SMA dit uit naar álle klanten, zonder tussenkomst van een installateur?

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Wim Leers schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 00:07:
[...]
Wanneer rolt SMA dit uit naar álle klanten, zonder tussenkomst van een installateur?
Ik kan je geen antwoord op je vraag geven maar bij mij is het al beschikbaar. Ik ben zelf de instalateur en gebruiker en heb hier niets "apart" voor gedaan. Wellicht dat de automatische updates ontvangen bij je uitstaat in je HM2.0 en je daardoor nog niet op de benodigde firmware draait?

• spencer_830
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18:59
Hoe hebben jullie het vermogen van jullie installatie bepaald ?
Als ik de website laat bereken, kom ik een te hoge voorspelling uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WSH97-fpth48rikeQEIUJmKZ7RU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/btwcRk9svcSnG6vffZHYmaUN.png?f=fotoalbum_large

• Peter69!
  • Nu online

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

MzKzM73 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:04:
[...]

Ik kan je geen antwoord op je vraag geven maar bij mij is het al beschikbaar. Ik ben zelf de instalateur en gebruiker en heb hier niets "apart" voor gedaan. Wellicht dat de automatische updates ontvangen bij je uitstaat in je HM2.0 en je daardoor nog niet op de benodigde firmware draait?
Bij mij is de hm2.0 3 dagen geleden geupdate naar naar versie 2.18.11 R.
Sindsdien kan ik ook dynamische prijzen kiezen.
Wss is nog niet iedereen naar deze versie gezet, even geduld nog dan denk ik.

• Wim Leers
MzKzM73 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:04:
[...]

Firmware updates gebeuren wel automatisch.

Migratie naar de nieuwe Sunnyportal níet. Destijds was de reden dat EEBus aansturing en -monitoring nog niet werkte in het nieuwe Sunnyportal. Misschien nog steeds niet?

SMA is notoir slecht in communicatie en documentatie 🤷‍♂️

• Rezarose
Is het iemand al gelukt om de dynamische teruglever kosten in te stellen?

• Peter69!
  • Nu online

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Nee ik niet, alleen dynamisch stroomtarief, teruglever vergoeding is nog een vast tarief.

• mvrtwkrs
Rezarose schreef op zondag 15 maart 2026 @ 22:23:
Is het iemand al gelukt om de dynamische teruglever kosten in te stellen?
nee, misschien is het alleen instelbaar als je ook accu's hebt? ik heb PV+eCharger, (nog) geen SMA Accu's.

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Ik heb geen accus en heb het ingevuld. Maar ik heb alleen de omvormer, dus veel heb ik er niet aan. Tenminste, ik zie ik app niets over opbrengst in euri...

• Rezarose
mvrtwkrs schreef op zondag 15 maart 2026 @ 22:52:
[...]

nee, misschien is het alleen instelbaar als je ook accu's hebt? ik heb PV+eCharger, (nog) geen SMA Accu's.
Ik heb wel de accu's maar nog niet de optie.

• Rezarose
rene037 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 23:05:
Ik heb geen accus en heb het ingevuld. Maar ik heb alleen de omvormer, dus veel heb ik er niet aan. Tenminste, ik zie ik app niets over opbrengst in euri...
Heb je hiervoor nog iets moeten instellen?

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Rezarose schreef op maandag 16 maart 2026 @ 07:19:
[...]

Heb je hiervoor nog iets moeten instellen?
Ja/Nee, De mogelijkheid was er gewoon, maar moest wel instellen dat ik dynamisch tarief heb. ingelogd op het SMA-portaal. Links 'Configuratie', dan 'Tarieven'. Bij tarieven staat vast, en dan op bewerken.
Bij tarieftype voor dynamisch kiezen. Naar beneden scrollen en dan de opslag invullen.
Hetzelfde ook voor de terugleververgoeding doen.
In de SMA-app verschijnen dan de prijzen per kwartier, helaas geen 'som', zodat je niet kunt zien hoeveel je nu vandaag opgeleverd hebt. (Deed ik sowieso al zelf in Node-Red, en in Homeassistant en Homey zit dat natuurlijk al ingebakken in de diverse apps.)

[ Voor 6% gewijzigd door rene037 op 16-03-2026 09:23 . Reden: Nee --> ja/nee met toevoeging. ]

• FransOvk
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17:12
Ik kan de dynamische tarieven ingeven, zowel voor gebruik als teruglevering. Voor dit jaar kan ik echter het tarief voor teruglevering niet correct t ingeven. Aangezien ik op jaarbasis meer verbruik dan teruglever krijg ik de stroomprijs+inkoopkosten+energiebelasting+btw terug vanwege de saldering. Dat is niet in te geven aangezien kosten altijd worden afgetrokken van de srroomprijs en je geen negatieve kosten kunt ingeven.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GBr0IlgcvamoCvBjaL9p7YSyI24=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nZCMO4aclpp4KLN11Rmtv1Tu.jpg?f=fotoalbum_large

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Hoorde zojuist wat vreemde geluiden en ook een harde knal. Liep even naar de meterkast en zag dat rode LED op mijn Tripower 8.0 brandde. Ik naar de WEB-interface en die vond alles normaal. Bij de gebeurtenissen zag ik dat er een update geweest was 10 minuten daarvoor.
Na even schakelaar om, automaat uit, ff wachten en omgekeerde volgorde weer aan en alles lijkt normaal. Kennelijk resette hij niet na update of zo. (Als meer mensen het hebben, geen reden tot paniek dus vooralsnog...)

• jschoorl2
mvrtwkrs schreef op zondag 15 maart 2026 @ 22:52:
[...]

Ik heb accu's + PV - terugleveren kan ik niet instellen. Heb een service call aangemaakt. Lijkt een bug

• WM1

WM1

Aad schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 20:10:
WM1

Ik heb de gegevens ingevoerd zoals jij het ook hebt gedaan.

Bij tarieftype kan ik "Vast" niet veranderen, ik denk dat dat later komt.

Ik heb gisteren de instellingen in de Sunny Portal ingevoerd
Sinds vandaag werkt het, mijn batterijen werden vandaag 2 maal opgeladen om de pieken op te vangen.
Dus nog even wachten met terug leveren.

De volgend instelling weet ik ook niet precies wat ik daar een moet vullen > 0% maar hoeveel groter ?
Ik heb een STP8.0-3SE-40 209.

Aanwijzingen voor gebruikers met een STPx.0-3SE-40 of SBSx.x-10
SBSx.x-10: De parameter Onderste ontladingsgrens van de accu (BatChaSttMin) op een waarde > 0%
instellen
@Aad, ik heb een support case bij SMA ingediend met twee vragen.

Vraag 1:
In de installatie met Home Manager 2 kan ik wel het Stroomtarief op 'Dynamisch' instellen, maar de Terugleververgoeding kan ik niet op 'Dynamisch' maar enkel op 'Vast' instellen. Beiden wil ik op 'Dynamisch' kunnen instellen. In de installatie zonder Home Manager 2 kan ik de Terugleververgoeding wel op 'Dynamisch' instellen. Hoe kan ik de Terugleververgoeding van de installatie 'Huis' op 'Dynamisch' instellen?

Antwoord SMA:
Betreffende de aanvraag over dynamische tarieven, de optie voor terug-lever vergoeding, kan enkel op vast worden ingesteld. Wij hebben geen andere optie.

Vraag 2:
In de installatie met Home Manager 2 kan ik de parameters van de twee apparaten niet aanpassen, terwijl ik dit in de oude Sunny Portal wel kon. In de installatie zonder Home Manager 2 kan ik de paramaters wel aanpassen via de menuoptie 'Parameterinregeling apparaten'. Hoe kan ik de parameters van de installatie 'Huis' aanpassen?

Antwoord SMA:
Wanneer je in een installatie zonder home manager parameters wilt aanpassen kan dit via het portaal. Enkel wanneer er een home manager in het portaal staat is dit geen optie meer en zullen de parameters via de interface van de omvormer moeten worden gewijzigd.

Beiden zijn mijns inziens onjuiste antwoorden waarop ik vanzelfsprekend nog even op heb doorgevraagd. Wordt vervolgd.

• xzaz
Voor mij nooit meer SMA. Wat laten die het afweten zeg qua garantie. Mijn issue loopt nu via rechtshulp, ben er helemaal klaar mee.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
xzaz schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:02:
Voor mij nooit meer SMA. Wat laten die het afweten zeg qua garantie. Mijn issue loopt nu via rechtshulp, ben er helemaal klaar mee.
Jij bent je frustratie nu misschien kwijt, maar de lezer heeft zonder enige achtergrond en toelichting natuurlijk helemaal niks aan zo'n post.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Rezarose
WM1 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 22:34:
[...]

Vraag 1:
In de installatie met Home Manager 2 kan ik wel het Stroomtarief op 'Dynamisch' instellen, maar de Terugleververgoeding kan ik niet op 'Dynamisch' maar enkel op 'Vast' instellen. Beiden wil ik op 'Dynamisch' kunnen instellen. In de installatie zonder Home Manager 2 kan ik de Terugleververgoeding wel op 'Dynamisch' instellen. Hoe kan ik de Terugleververgoeding van de installatie 'Huis' op 'Dynamisch' instellen?

Antwoord SMA:
Betreffende de aanvraag over dynamische tarieven, de optie voor terug-lever vergoeding, kan enkel op vast worden ingesteld. Wij hebben geen andere optie.

Vraag 2:
In de installatie met Home Manager 2 kan ik de parameters van de twee apparaten niet aanpassen, terwijl ik dit in de oude Sunny Portal wel kon. In de installatie zonder Home Manager 2 kan ik de paramaters wel aanpassen via de menuoptie 'Parameterinregeling apparaten'. Hoe kan ik de parameters van de installatie 'Huis' aanpassen?

Antwoord SMA:
Wanneer je in een installatie zonder home manager parameters wilt aanpassen kan dit via het portaal. Enkel wanneer er een home manager in het portaal staat is dit geen optie meer en zullen de parameters via de interface van de omvormer moeten worden gewijzigd.

Beiden zijn mijns inziens onjuiste antwoorden waarop ik vanzelfsprekend nog even op heb doorgevraagd. Wordt vervolgd.
Ik kreeg hetzelfde bericht van mijn leverancier over de terugleverkosten. Maar het lijkt een aantal anderen hier dus wel te lukken.

Kan iemand hier een screenshot van delen hoe dit er uit ziet?

• FransOvk
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17:12
Ik heb geen Home Manager, regel alles zelf in HomeAssistant. Ik kan de tarieven voor het terugleveren instellen in
ennexos.sunnyportal.com/xxxxxxxxx/configuration/view-energy-management-tariffs/edit?tariffSort=feedIn

Zoals hierboven vermeld lukt het niet om de saldering in de tarieven te verwerken.

[ Voor 4% gewijzigd door FransOvk op 18-03-2026 13:02 ]

• xzaz
Andrehj schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:46:
[...]

Jij bent je frustratie nu misschien kwijt, maar de lezer heeft zonder enige achtergrond en toelichting natuurlijk helemaal niks aan zo'n post.
Ik had het al eerder gemeld maar: SMA Sunny boy 3.0 doet niets meer. Installateur is echter al failliet maar bestand is overgenomen door een andere partij.

SMA komt met dingen zoals 'hij heeft geen netwerk' omdat zij hem niet zien in hun registratie. Die zeggen continue dat ik mijn poorten open moet zetten. De omvormer komt niet eens aan toe aan het verbinden met SMA servers. |:( hij connect nog met een NTP maar geef daarna allerlei errors in de log. Niet van die standaard errors die SMA in hun website heeft staan maar:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2044
2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2010
2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2012
2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2014
2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2016
2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2180
2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2020
2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2022
2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2030
2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2034
2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2310
2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2380
2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2386
2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2040
2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2042
2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2044
2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2010
2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2012
2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2014
2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2016
2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2180
2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2020
2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2022
2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2030
2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2034
2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2310
2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2380
2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2386
2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2040
2026-03-17T15:17:42+01:00 I sma.hpcom.init: ###COM_MSG_ONLINE_DATA: ERROR COM MSG BUF1 Ret=-1 Len 492 ObjNo 0x2042

...

2026-03-17T15:17:43+01:00 E sma.aubk.stm: ODB still offline? Can't read HpNewDevFlag, err=-500
2026-03-17T15:17:43+01:00 E sma.aubk.stm: ODB still offline? Can't read GridGuard login, err=-500
Dus waarschijnlijk EEPROM oid kapot. Contact met installateur en die zeggen ook 'Ja wij zien hem niet dus je moet je netwerk goed instellen' |:( Meerdere malen aangegeven dat dat niet de issue is. Nu willen ze langskomen voor 130,- maar daar zit de oplossing dus nog niet bij.

En oja, ik kan de web interface maar voor 2 minuten benaderen en dat reset die zichzelf weer.

• mvrtwkrs
xzaz schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:14:
[...]

Ik had het al eerder gemeld maar: SMA Sunny boy 3.0 doet niets meer. Installateur is echter al failliet maar bestand is overgenomen door een andere partij.
...
2026-03-17T15:17:43+01:00 E sma.aubk.stm: ODB still offline? Can't read GridGuard login, err=-500[/code]
....

Dus waarschijnlijk EEPROM oid kapot. Contact met installateur en die zeggen ook 'Ja wij zien hem niet dus je moet je netwerk goed instellen' |:( Meerdere malen aangegeven dat dat niet de issue is. Nu willen ze langskomen voor 130,- maar daar zit de oplossing dus nog niet bij.

En oja, ik kan de web interface maar voor 2 minuten benaderen en dat reset die zichzelf weer.
Wat zegt die andere installateur dan, heeft die de garanties ook overgenomen ?

Heb je al een "harde" en/of "fabrieks" reset geprobeerd.
(letop!, alle instellingen zijn dan in zijn geheel weg, beter in overleg met installateur dus soms).

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-03 20:51
WM1 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 22:34:
[...]

Vraag 1:

Antwoord SMA:

Vraag 2:

Antwoord SMA:

Zojuist een rondje gedaan in ennexos sunnyportal bij de installaties die ik beheer. Bevinding: Wat SMA stelt in wat je hierboven schrijft is juist. In een systeem met een HM2.0 (8 getest) is het niet mogelijk om dynamisch tarief bij terugleveren in te stellen. Ook het wijzigen van parameters is niet via het portal mogelijk.
En in de installaties zonder HM2.0 (13 getest) kan dit dus wel.
Vanuit mijn perspectief is dat de wereld op zijn kop. Kan in de documentatie niet vinden dat dit zo werkt en waarom... En via de installateurscommunity van SMA (een farce imho) kan ik die duidelijkheid ook niet krijgen...
Heb tijdens een webinar wel eens rechtstreeks contact gehad met techneuten, misschien daar maar eens aanhaken.
Overweeg nu om her en der de HM er maar tussenuit te halen en kijken wat dat (icm HA) doet.

• xzaz
mvrtwkrs schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:54:
[...]

Wat zegt die andere installateur dan, heeft die de garanties ook overgenomen ?

Heb je al een "harde" en/of "fabrieks" reset geprobeerd.
(letop!, alle instellingen zijn dan in zijn geheel weg, beter in overleg met installateur dus soms).
Ja. Stroom er langere tijd afgehad. Dan staat wel alles er nog in. Geen idee hoe dat kan. Factory reset in de webinterface doet het niet. Kan niets meer in de webinterface.

En die andere installeur zegt van 'sommige'. Ik vroeg of ik daar bij zat maar daar gaven ze geen antwoord op.

[ Voor 9% gewijzigd door xzaz op 18-03-2026 14:03 ]

• mvrtwkrs
xzaz schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:02:
[...]
En die andere installeur zegt van 'sommige'. Ik vroeg of ik daar bij zat maar daar gaven ze geen antwoord op.
Dat is wel een heel raar antwoord.
(hoe is je omvormer eigenlijk ?)

Denk dat fabrieksreset beste is, maar dan moet je alles wel zelf opnieuw inregelen.
Dan is die 135eu misschien niet te veel achteraf, en je weet dat het probleem opgelost is dan.

• xzaz
mvrtwkrs schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:10:
[...]

Dat is wel een heel raar antwoord.
(hoe is je omvormer eigenlijk ?)

Denk dat fabrieksreset beste is, maar dan moet je alles wel zelf opnieuw inregelen.
Dan is die 135eu misschien niet te veel achteraf, en je weet dat het probleem opgelost is dan.
Kan een fabrieksreset niet zelf gedaan worden? Installateur had het ook over 'speciale codes'.

[ Voor 5% gewijzigd door xzaz op 18-03-2026 14:12 ]

• mvrtwkrs
xzaz schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:12:
[...]

Kan een fabrieksreset niet zelf gedaan worden? Installateur had het ook over 'speciale codes'.
Denk toch dat je het beste bij SMA en/of een Installateur dit moet vragen. Zou nog eens die installateur vragen of die het weet, die hebben ook jouw gegevens misschien nog.

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18:15
xzaz schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:02:
[...]

Ja. Stroom er langere tijd afgehad. Dan staat wel alles er nog in. Geen idee hoe dat kan. Factory reset in de webinterface doet het niet. Kan niets meer in de webinterface.

Fabrieksreset kun je alleen uitvoeren als je als installateur bent ingelogd.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• WM1

WM1

Karelprior schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:56:
[...]

Zojuist een rondje gedaan in ennexos sunnyportal bij de installaties die ik beheer. Bevinding: Wat SMA stelt in wat je hierboven schrijft is juist. In een systeem met een HM2.0 (8 getest) is het niet mogelijk om dynamisch tarief bij terugleveren in te stellen. Ook het wijzigen van parameters is niet via het portal mogelijk.
En in de installaties zonder HM2.0 (13 getest) kan dit dus wel.
Vanuit mijn perspectief is dat de wereld op zijn kop. Kan in de documentatie niet vinden dat dit zo werkt en waarom... En via de installateurscommunity van SMA (een farce imho) kan ik die duidelijkheid ook niet krijgen...
Heb tijdens een webinar wel eens rechtstreeks contact gehad met techneuten, misschien daar maar eens aanhaken.
Overweeg nu om her en der de HM er maar tussenuit te halen en kijken wat dat (icm HA) doet.
Dag @Karelprior, dank voor je bericht. In ieder geval ben ik gematigd positief dat ik niet de enge ben en dat je voor al je installaties kunt bevestigen dat het hetzelfde gedrag aan de orde is. Ik heb inmiddels de volgende reactie aan SMA teruggegeven:

Zoals gezegd kan ik in de installatie zonder Home Manager 2 de Terugleververgoeding wel op 'Dynamisch' instellen. Ik ben niet de enige met dit probleem. Op Het grote SMA topic op Tweakers kun je lezen dat meerdere gebruikers dit ook hebben opgemerkt.

Je antwoord klinkt niet logisch. Waarom zou het Stroomtarief wel op 'Dynamisch' maar de Terugleververgoeding niet op 'Dynamisch' worden ingesteld. Het kenmerk van een dynamisch stroomtarief is dat dit zowel voor de afname als de teruglevering geldt, althans in Nederland wel bij alle leveranciers zoals ANWB Energie en Tibber. Graag zorgen dat dit in EnnexOS Sunny Portal kan worden aangepast.

Voor wat betreft je antwoord op het aanpassen van de paramaters, ook dat lijkt niet te kloppen. Je geeft aan wanneer er een Home Manager in het portaal staat, de parameters via de interface van de omvormer moeten worden gewijzigd. Ik heb een Sunny Tripower 5.0 SE en daarin kon niet en kan nog steeds niet de parameters van de Home Manager worden aangepast (zie ook de bijlage). Dit is overduidelijk niet het juiste antwoord.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yVG0SstShMQWD3Rq4J84fIb87XM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rvONQluahmv4kHX3D8nDSET4.png?f=fotoalbum_large

Dit zou betekenen dat ik de parameters van de Home Manager niet meer kan aanpassen, terwijl ik dit in de oude Sunny Portal wel kon. Ik kan overigens de parameters van de Sunny Tripower 5.0 SE in EnnexOS Sunny Portal eveneens niet aanpassen. Deze hele installatie is door je collega van SMA Benelux BVBA gemigreerd op 1 juli 2025. Mogelijk is hier iets niet helemaal goed gegaan. Graag verneem ik hoe ik de paramaters van de de Home Manager kan aanpassen.

Zodra ik reactie heb dan kom ik weer in de lucht.

• mvrtwkrs
Zou je een screenshot kunnen posten van het aanpassen van het teruglever tarief naar Dynamisch?
(en dan het liefst waar de de keuzes kunnen zien?)

• WM1

WM1

mvrtwkrs schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:52:
[...]

Zou je een screenshot kunnen posten van het aanpassen van het teruglever tarief naar Dynamisch?
(en dan het liefst waar de de keuzes kunnen zien?)
Dag @mvrtwkrs, in de installatie met Home Manager 2 kan ik wel het Stroomtarief op 'Dynamisch' instellen, maar de Terugleververgoeding kan ik niet op 'Dynamisch' maar enkel op 'Vast' instellen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/db6V95FVZHFljDtkNtPA-TFw1ik=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oqo01OpmT7TJPCkmgBGRF5QE.png?f=fotoalbum_large

In de installatie zonder Home Manager 2 kan ik de Terugleververgoeding wel op 'Dynamisch' instellen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2pZlO54gzsQ6BahZhs4XKmUvGgc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AzpU34gKDLJJuNGyHRwQs3j2.png?f=fotoalbum_large

• xzaz
Jojan265 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:37:
[...]

Fabrieksreset kun je alleen uitvoeren als je als installateur bent ingelogd.
Dat werkt dus ook niet meer. Daarom wil ik dat ze hem vervangen. Tenzij ze hem hard kunnen resetten via modbus oid.

• WM1

WM1

WM1 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:38:
[...]

Dag @Karelprior, dank voor je bericht. In ieder geval ben ik gematigd positief dat ik niet de enge ben en dat je voor al je installaties kunt bevestigen dat het hetzelfde gedrag aan de orde is. Ik heb inmiddels de volgende reactie aan SMA teruggegeven:

Zoals gezegd kan ik in de installatie zonder Home Manager 2 de Terugleververgoeding wel op 'Dynamisch' instellen. Ik ben niet de enige met dit probleem. Op Het grote SMA topic op Tweakers kun je lezen dat meerdere gebruikers dit ook hebben opgemerkt.

Je antwoord klinkt niet logisch. Waarom zou het Stroomtarief wel op 'Dynamisch' maar de Terugleververgoeding niet op 'Dynamisch' worden ingesteld. Het kenmerk van een dynamisch stroomtarief is dat dit zowel voor de afname als de teruglevering geldt, althans in Nederland wel bij alle leveranciers zoals ANWB Energie en Tibber. Graag zorgen dat dit in EnnexOS Sunny Portal kan worden aangepast.

Voor wat betreft je antwoord op het aanpassen van de paramaters, ook dat lijkt niet te kloppen. Je geeft aan wanneer er een Home Manager in het portaal staat, de parameters via de interface van de omvormer moeten worden gewijzigd. Ik heb een Sunny Tripower 5.0 SE en daarin kon niet en kan nog steeds niet de parameters van de Home Manager worden aangepast (zie ook de bijlage). Dit is overduidelijk niet het juiste antwoord.

[Afbeelding]

Dit zou betekenen dat ik de parameters van de Home Manager niet meer kan aanpassen, terwijl ik dit in de oude Sunny Portal wel kon. Ik kan overigens de parameters van de Sunny Tripower 5.0 SE in EnnexOS Sunny Portal eveneens niet aanpassen. Deze hele installatie is door je collega van SMA Benelux BVBA gemigreerd op 1 juli 2025. Mogelijk is hier iets niet helemaal goed gegaan. Graag verneem ik hoe ik de paramaters van de de Home Manager kan aanpassen.

Zodra ik reactie heb dan kom ik weer in de lucht.
Het vervolg.

Antwoord SMA:
Wanneer je parameters van een omvormer wilt wijzigen via het portaal, kan dit enkel wanneer er geen home manager in de installatie aanwezig is. Wanneer er wel een home manager aanwezig is, dan moet dit via de interface gaan. Wilt je parameters van de home manager wijzigen gaat dit wel via het portaal. Gezien deze het portaal ziet als interface.

Op dit moment is de wet- en regelgeving rondom deze functionaliteit nog niet voldoende duidelijk en uitgewerkt. Hierdoor is het voor ons (SMA) niet mogelijk om dit op een conforme en betrouwbare manier aan te bieden, waardoor deze functionaliteit voorlopig geblokkeerd blijft. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat het dynamische tarief van SHM hier ook in de toekomst geen ondersteuning voor zal bieden.

Ik snap dat er tot op heden nog veel vragen zijn naar de functies van de dynamische tarieven, maar deze informatie komt vanuit de technische afdeling van SMA, deze kan ik niet veranderen.

Mijn reactie:
Je geeft aan dat de parameters van de omvormer via de webinterface van de omvormer moeten worden gewijzigd, en dat dat niet kan via de EnnexOS Sunny Portal zodra er een Home Manager 2 in de installatie is opgenomen, maar dat de parameters van de Home Manager wel via de EnnexOS Sunny Portal kunnen worden gewijzigd.

Dit laatste lijkt helaas niet te kloppen. Ik begrijp weliswaar dat ik de parameters van de omvormer (altijd) via de webinterface van de omvormer kan aanpassen, maar ik heb in de tweede vraag al aangegeven dat ik zowel de parameters van de omvormer als die van de Home Manager 2 niet kan aanpassen in de EnnexOS Sunny Portal (terwijl ik dit in de oude Sunny Portal wel kon). Kortom, het aanpassen van de parameters van de Home Manager 2 kan niet via de EnnexOS Sunny Portal, terwijl je aangeeft dat dit wel zou moeten kunnen. Bovendien kan dit niet via een interface van de Home Manager, omdat de Home Manager hierover niet beschikt. Graag ontvang ik uitleg hoe ik de paramaters kan aanpassen.

Voor wat betreft het dynamisch energietarief refereer je enerzijds aan "wet- en regelgeving rondom deze functionaliteit" en anderzijds geef je aan dat het dynamische tarief van Home Manager 2 hier ook in de toekomst geen ondersteuning voor zal bieden, zonder uit te leggen waarom.

Aangezien ik oprecht niet begrijp waarom het stroomtarief wel op 'Dynamisch' maar de terugleververgoeding niet op 'Dynamisch' kan worden ingesteld, zou ik je willen uitnodigen om in volledigheid uit te leggen waarom dit zo is, en waarom (kennelijk) niet te verwachten is dat de Home Manger 2 hier geen ondersteuning voor zal bieden.

Ik vraag me namelijk af hoe de Home Manager "de prognosegestuurde batterijlading met de verwerking van dynamische stroomprijzen voor kostenefficiënt gebruik van netstroom" (zoals in de release notes van versie 2.18.11.R staat) ooit correct kan berekenen, als enkel met een dynamisch stroomtarief en niet een dynamische terugleververgoeding wordt gewerkt.

Als laatste zie ik graag dat je uitlegt welk tarief ik als terugleververgoeding zou moeten invullen, aangezien er geen vast tarief terugleververgoeding door mijn stroomleverancier aan mij is medegedeeld (inclusief alle kosten, netwerkkosten en belastingen). Ik heb immers een dynamisch energiecontract voor zowel levering als teruglevering.

Wordt vervolgd...

• mvrtwkrs
raar antwoord wat betreft die dynamische tarieven. als het aan de wet en regelgeving zou liggen, waarom dan in hemelsnaam wel instelbaar zonder SHM ? Overigens lijkt het antwoord wel een AI gegeneerd antwoord.

Denk dat veel mensen juist voor de combi SMA omvormer/(laadpaal)/(accu) zijn gegaan om optimaal gebruik te maken van dynamische tarieven. Nu komt SMA met het antwoord dat het in deze combi nooit en te nimmer zal gaan werken ?

Of ontkoppelen en zelf gaan regelen, dan gaan kijken hoe we de investering in de SHM (aanschaf+installatie kosten) kunnen gaan terugvorderen ?

• BollieBolstra
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:30
Maar bedoelen ze met terugleververgoeding niet de extra vergoeding die je krijgt van bij 2 ct bij zonneplan of de 1,8ct bij Frank? Die is in principe vast..

Maar ik merk nog wel steeds echt onlogische dingen bij het dynamisch gebruik.. bv ging het vandaag om 9.45 al van het net de accus opladen... Terwijl het nu veel goedkoper is en via de zon ze ook makkelijk vol krijg..

• mvrtwkrs
BollieBolstra schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:42:
Maar bedoelen ze met terugleververgoeding niet de extra vergoeding die je krijgt van bij 2 ct bij zonneplan of de 1,8ct bij Frank? Die is in principe vast..

Maar ik merk nog wel steeds echt onlogische dingen bij het dynamisch gebruik.. bv ging het vandaag om 9.45 al van het net de accus opladen... Terwijl het nu veel goedkoper is en via de zon ze ook makkelijk vol krijg..
Bij dynamische tarieven is er geen sprake van een terugleververgoeding/boete. Je krijgt dan (zover ik het begrepen heb) het kale energie tarief (beurswaarde) voor je teruggeleverde kWh's.

Dit is voor een systeem met zonnepanelen, accu's en laadpalen van groot belang om rekening mee te houden. (huidige koers en toekomstige koers, en geschatte toekomstige koers).

toch weer eens naar evcc kijken misschien dan maar en de SHM 2.0 dan als zeer luxe meter zien ofzo

[ Voor 15% gewijzigd door mvrtwkrs op 20-03-2026 13:03 ]

• BollieBolstra
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:30
mvrtwkrs schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:52:
[...]

Bij dynamische tarieven is er geen sprake van een terugleververgoeding/boete. Je krijgt dan (zover ik het begrepen heb) het kale energie tarief (beurswaarde) voor je teruggeleverde kWh's.

Dit is voor een systeem met zonnepanelen, accu's en laadpalen van groot belang om rekening mee te houden. (huidige koers en toekomstige koers, en geschatte toekomstige koers).

toch weer eens naar evcc kijken misschien dan maar en de SHM 2.0 dan als zeer luxe meter zien ofzo
Dan moet ik je toch teleurstellen ... Ook bij dynamisch krijg je, of betaal je soms per teruggeleverde kWh. Volgens mij zijn er maar drie partijen waar je iets krijgt en de rest betaal je.

• roberttermors
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21-03 10:07
Sinds vandaag ook een Sunny Home Manager 2.0 voor mijn 3 SMA omvormers (46kW piek). Ik had ook verwacht dat ik de terugleververgoeding op Dynamisch kon zetten.
Ik zit bij NieuweStroom met een dynamisch contract. De dynamische prijzen zijn hier te vinden: https://nieuwestroom.nl/energieprijzen
Mijn opslag is €0,0207/kWh en mijn terugleveropslag is €0,01/kWh.
Doordat ik elke maand meer terug lever dan gebruik, betaal ik €0,0307/kWh opslag over het verschil.
Ik hoop dus ook dat er een oplossing/update komt waarbij een dynamisch teruglevertarief kan worden ingevoerd.

[ Voor 9% gewijzigd door roberttermors op 20-03-2026 15:26 . Reden: Aanvulling na contact met NieuweStroom over opslagen. ]

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:56
46kWp is een mooie hoeveelheid @roberttermors ! _/-\o_
Hoe ziet jouw PV installatie er uit?

• mvrtwkrs
BollieBolstra schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 14:36:
[...]

Dan moet ik je toch teleurstellen ... Ook bij dynamisch krijg je, of betaal je soms per teruggeleverde kWh. Volgens mij zijn er maar drie partijen waar je iets krijgt en de rest betaal je.
euh ja, dat is toch ook wat ik zeg is afhankelijk van de beurswaarde van de kWh (en de opslag per inkoop/verkoop per kWh). Wat zou je nog meer moeten betaen dan?
(overigens ga ik al een tijdje mee in het leven, en ben ik niet zo snel teleurgesteld ;), ik noem dat minder hoopvol ). Het wordt lastig rekenen als je een systeem ingekocht hebt voor dynamische prijzen wat geen rekening kan houden met de dynamische prijzen voor terug-levering, dus alleen rekening houdt met de inkoop van dynamische prijzen. Het kunnen omgaan van een system met dynamische prijzen is juist afhankelijk van zowel de in- als de verkoop van die dynamische prijzen. (even afgezien van energie belastingen, en handels vergoedingen die wel of niet, positief of negatief moeten worden mee berekend),

[ Voor 28% gewijzigd door mvrtwkrs op 21-03-2026 01:43 ]

• roberttermors
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21-03 10:07
Franciesco schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:07:
46kWp is een mooie hoeveelheid @roberttermors ! _/-\o_
Hoe ziet jouw PV installatie er uit?
De installatie zit op een melkveestal. De opgewekte stroom werd gebruikt voor de energiebehoefte van de melkrobot installatie. Vroeger kon door middel van salderen de hele energie behoefte worden afgedekt. We zijn nu gestopt met melken en het leeuwendeel van de elektriciteit wordt nu terug geleverd aan het net. Hierdoor zijn vaste energie contracten niet interessant voor ons door. Met een dynamisch energie contract kan ik nog wel geld verdienen, ALS de installatie met meebeweegt met de energieprijzen. Hiervoor heb ik de Sunny Home Manager 2.0 laten installeren. Nu kom ik er dus achter dat ik voor het terug leveren geen dynamische prijzen kan selecteren...

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Dat 'laten installeren' lijkt erop te duiden dat je niet zo'n zelfbouwer bent, maar misschien heb ik het mis. Dan kun je op een oud pc'tje Home Assistant installeren of een Homey aanschaffen. Daarop zijn genoeg apps beschikbaar om zorgeloos te doen wat je wilt, zonder Home Manager. Met zoveel panelen lijkt me dat naar verhouding niet een al te grote investering. Homey is dan het meest zorgeloos omdat updates helemaal automatisch gaan en alles na reboot het weer doet.

• Peter69!
  • Nu online

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

roberttermors schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:55:
[...]

De installatie zit op een melkveestal. De opgewekte stroom werd gebruikt voor de energiebehoefte van de melkrobot installatie. Vroeger kon door middel van salderen de hele energie behoefte worden afgedekt. We zijn nu gestopt met melken en het leeuwendeel van de elektriciteit wordt nu terug geleverd aan het net. Hierdoor zijn vaste energie contracten niet interessant voor ons door. Met een dynamisch energie contract kan ik nog wel geld verdienen, ALS de installatie met meebeweegt met de energieprijzen. Hiervoor heb ik de Sunny Home Manager 2.0 laten installeren. Nu kom ik er dus achter dat ik voor het terug leveren geen dynamische prijzen kan selecteren...
Met een homey icm hm2.0 kun de bij negatieve stroomprijzen terugregelen naar 0 op de meter.
Dus lever je alleen aan het net als het geld op levert.

• mvrtwkrs
Peter69! schreef op zondag 22 maart 2026 @ 16:17:
[...]

Met een homey icm hm2.0 kun de bij negatieve stroomprijzen terugregelen naar 0 op de meter.
Dus lever je alleen aan het net als het geld op levert.
dat gaat met SHM2.0 net zo goed, dat gaat al met losse (modernere) SMA omvormers, dat is het probleem niet. Probleem is dat veel mensen ervan uit zijn gegaan dat de belofte van SMA om met dynamische tarieven te werken, zowel in- als verkoop daarvan omhelsde. Nu blijkt dat niet zo te zijn, waardoor er dus niet optimaal nut kan worden gemaakt van dynamische tarieven.

• Peter69!
  • Nu online

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

mvrtwkrs schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:42:
[...]

dat gaat met SHM2.0 net zo goed, dat gaat al met losse (modernere) SMA omvormers, dat is het probleem niet. Probleem is dat veel mensen ervan uit zijn gegaan dat de belofte van SMA om met dynamische tarieven te werken, zowel in- als verkoop daarvan omhelsde. Nu blijkt dat niet zo te zijn, waardoor er dus niet optimaal nut kan worden gemaakt van dynamische tarieven.
Dat klopt, daar heb je gelijk in.
Maar zolang het niet vanuit sma geregeld is kun je het zelf oplossen.
Zelfs met de oudere generatie omvormers.
Blijven wachten kan natuurlijk ook, maar hoe lang nog dan?
Pagina: 1 ... 18 19 Laatste