• bvermeul
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22:46
Peter69! schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 23:36:
[Afbeelding] Deze is dus precies omgedraait. Goed naar de positie/nummers kijken

Edit: even nog wat uitleg.

Op de bovenste foto klopt de tabel met de corresponderende nummers.

Op de onderste foto klopt de nummering van de stekker.

De stekker zie je op de tweede foto met een vlak stuk naar boven, in de batterij zit dit vlak stuk onder.

Dus als de stekker terug in de batterij zit is de nummering niet van links naar rechts, maar van rechts naar links.
Dank je wel voor de uitleg en de fotos. Ik zal vanavond een kabel maken met deze layout (wel met de RJ45 aan de batterij kant, maar dat zou geen verschil moeten maken).

Bas

  • ZjelcoP
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 20:12
+++ Service-informatie +++ Helaas is de firmware-update die de Sunny Tripower Smart Energy compatibel maakt met de nieuwe BYD Battery Box generatie HVB, HVM+ en HVS+ vertraagd.

We zijn ons ervan bewust dat dit ongemak zal veroorzaken en we willen ons daarvoor verontschuldigen. Zodra we nieuwe informatie ontvangen, delen we die onmiddellijk met u. We waarderen uw geduld en begrip in deze situatie zeer en hopen snel positief nieuws te ontvangen.

Desalniettemin wensen we je een zonnig en ontspannen lang weekend, je social media team

**Vertaald uit het Duits

SMA Sunny Home Manager / SMA Smart Home | +++ Serviceinformatie +++ De firmware-update, die de Sunny Tripower Smart Energy compatibel maakt met de nieuwe BYD batterijkast generatie HVB, HVM+ en HVS+ met... | Facebook

Jammer, wacht hier al lang op. Iemand nog goeie alternatieven om aan STP SE 10 te hangen? Wilde HVM+ 22.1 plaatsen.

[ Voor 6% gewijzigd door ZjelcoP op 26-05-2026 14:26 ]


  • bvermeul
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22:46
ZjelcoP schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:24:
+++ Service-informatie +++ Helaas is de firmware-update die de Sunny Tripower Smart Energy compatibel maakt met de nieuwe BYD Battery Box generatie HVB, HVM+ en HVS+ vertraagd.

We zijn ons ervan bewust dat dit ongemak zal veroorzaken en we willen ons daarvoor verontschuldigen. Zodra we nieuwe informatie ontvangen, delen we die onmiddellijk met u. We waarderen uw geduld en begrip in deze situatie zeer en hopen snel positief nieuws te ontvangen.

Desalniettemin wensen we je een zonnig en ontspannen lang weekend, je social media team

**Vertaald uit het Duits

SMA Sunny Home Manager / SMA Smart Home | +++ Serviceinformatie +++ De firmware-update, die de Sunny Tripower Smart Energy compatibel maakt met de nieuwe BYD batterijkast generatie HVB, HVM+ en HVS+ met... | Facebook

Jammer, wacht hier al lang op. Iemand nog goeie alternatieven om aan STP SE 10 te hangen? Wilde HVM+ 22.1 plaatsen.
De HVM 22.1? Zo veel verschil maakt dat ook niet uit...

  • ZjelcoP
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 20:12
bvermeul schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:43:
[...]

De HVM 22.1? Zo veel verschil maakt dat ook niet uit...
Klopt, die had ik initieel op het oog. Wilde echter uitbreidingsmogelijkheden houden. Geen idee hoe toekomstige situatie er uit ziet. Denk dat HVM van de markt gaat.

  • Peter69!
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:11

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Ik dacht dat de hvb, hvm+ en de hvs+ dezelfde bms hebben.

Volgens mij zijn ze dus al aan te sluiten.

  • bvermeul
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22:46
Peter69! schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:52:
Ik dacht dat de hvb, hvm+ en de hvs+ dezelfde bms hebben.

Volgens mij zijn ze dus al aan te sluiten.
Ik krijg hem hier niet aangesloten, ik heb de juiste pinnen gebruikt, maar de omvormer kan de batterij niet vinden, ook niet als ik maar een batterij aansluit.

Welke versie van de firmware draai jij?

  • Peter69!
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:11

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Hm 2.18.14.R

Stpse 4.07.32.R

Ik denk dat het de volgorde van opstarten is.

Eerst alles uit, als eerste batterij hoofdschakelaar aan, wachten tot hij gestart is.

Dan omvormer spanning erop en string schakelaar aan.

Dan even geduld en alles op laten starten……

[ Voor 3% gewijzigd door Peter69! op 27-05-2026 06:03 ]


  • Peter69!
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:11

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GvHe5U4VPEiwz99nMLm1OCHKpSs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l4dgE7VkXZIgjtfUskGCMwCe.jpg?f=fotoalbum_large Bms van de hvb, hvm+ en hvs+ is hetzelfde

  • reddo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-06 02:25
Devke schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 20:28:
[...]

Ben ook eens aan het kijken wat mijn SMA Sunnyboy pikt. Deze even ter test. Via modbus is het vermogen aan te passen. Ik wil de boel voorbereiden op 2027.

Wat code voor HA. Dit is wel een handmatig testje.
alias: SMA PV vermogen exact instellen
description: Schrijft het gewenste PV vermogen naar SMA Sunny Boy met exacte Watt conversie
triggers:
  - entity_id: input_number.sma_pv_watt_handmatig_instellen
    trigger: state
actions:
  - data:
      hub: sma3_modbus
      unit: 3
      address: 41255
      value: >
        {% set watt = states('input_number.sma_pv_watt_handmatig_instellen') |
        float %} {% set capped_watt = [watt, 3100] | min %} {{ ((capped_watt /
        3100) * 10000) | round(0) | int }}
    action: modbus.write_register
mode: single
Hier afgelopen dagen een SWDM-10 in mn oude SB5000TL21 gezet en met behulp van Claude de HA kant gemaakt. Heb nu een slider waarmee ik het vermogen kan regelen, volgende stap wordt automatisch om vanaf 1 januari 2027 de teruglevering te knijpen. Zoals het nu is werkt het al prima ! Moet alleen nog wat bedenken om mn elektrische boiler met 2 elementen weer mooi aan te gaan sturen, dat wordt nu gestuurd op teruglevering maar die heb ik straks niet meer... en ook straks een Victron die een accu op laadt, ook daar moet ik nog even over nadenken hoe dat mooi te integreren.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522


  • Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:09
reddo schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:52:
[...]

Hier afgelopen dagen een SWDM-10 in mn oude SB5000TL21 gezet en met behulp van Claude de HA kant gemaakt. Heb nu een slider waarmee ik het vermogen kan regelen, volgende stap wordt automatisch om vanaf 1 januari 2027 de teruglevering te knijpen. Zoals het nu is werkt het al prima ! Moet alleen nog wat bedenken om mn elektrische boiler met 2 elementen weer mooi aan te gaan sturen, dat wordt nu gestuurd op teruglevering maar die heb ik straks niet meer... en ook straks een Victron die een accu op laadt, ook daar moet ik nog even over nadenken hoe dat mooi te integreren.
Batterijen eerst laden met overschot. Dat is het idee hier. Als de zon schijnt continue is het proces van sturen makkelijker dan als je wolkje zon wolkje hebt. Ik weet niet hoevaak ik een register achter elkaar kan bijsturen. Mag dat iedere seconde? Staat nu op 10, dat is altijd achter de feiten aanlopen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.


  • Aad
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-06 13:01

Aad

Even een update over mijn installatie, STP8.0.3SE-40, 4 SMA Storage batterijen , home manager 2. en een SMA Ev lader.

Na de update voor een dynamisch contract heb ik nog maar weinig tot niets gemerkt van de veranderingen, de laatste dagen met negatieve prijzen blijft hij gewoon net als anders terug leveren aan het net. Volgens mij zou hij in de morgen als de prijzen + 0 zijn, moeten terug leveren en als de stroomprijs 0 of onder 0 de batterijen moeten opladen. Zelfs bij hogere prijzen dit weekend moet ik zelf ingrijpen en hem op zero export zetten, dit zou volgens mij ook automatisch moeten gaan.

Is dit normaal gedrag of komen er nog updates om dit op te lossen.

Ik lees hier veel over mensen met een Home Assistant, maar ik denk dat dat voor mij niet weggelegd is, ik heb totaal geen verstand van programmeren. Dat is voor mij geen optie denk ik.

Aad

  • Peter69!
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:11

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Homey is een stuk vriendelijker qua programmeren..

  • sun62
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:11
@Aad of misschien met node-red, ik ben ook geen programeur maar heb toch hiermee al leuke dingen gemaakt. Gewoon klein beginnen en volhouden. Of je past een flow aan naar je eigen wensen er zijn heel veel voorbeelden. zie handtekening.

Marstek Nodered-UI---SMA Power Ctrl---Printables


  • Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:05
Ter info: in versie 1.6 van het document over goedgekeurde batterijen voor de TriPower SE staan nu ook de BYD HVM+, HVS+ en HVB vermeld.

Bij de HVM+ en HVS+ staat wel deze voetnote:

Not recommended for use during battery-backup operation.

Ook wordt parallel werking (van twee of drie torens) van de HVM+, HVS+ en HVB nog niet ondersteund lijkt het.

Compatibele batterijen met SMA TriPower SE

  • ZjelcoP
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 20:12
Franciesco schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 19:59:
Ter info: in versie 1.6 van het document over goedgekeurde batterijen voor de TriPower SE staan nu ook de BYD HVM+, HVS+ en HVB vermeld.

Bij de HVM+ en HVS+ staat wel deze voetnote:

Not recommended for use during battery-backup operation.

Ook wordt parallel werking (van twee of drie torens) van de HVM+, HVS+ en HVB nog niet ondersteund lijkt het.

Compatibele batterijen met SMA TriPower SE
Bedankt voor het delen!

Mocht iemand meer info/achtergrond vinden over de voetnotes hoor ik het graag.

Toch maar eens de HVB goed bekijken dan. Scheelt niet veel per kWh en uitbreiden dan makkelijk tot 30 kWh op enkele toren mocht ik die behoefte ooit hebben. Zou denken dat prijzen zakken in de toekomst.

  • maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:20
Ok.

Ik kom thuis en mijn SMA 3.0 omvormer brand plots rood (na jaren lang geen probleem) en ik krijg in de SMA app een bericht ;
Tijdens de bewaking van het elektriciteitsnetwerk heeft uw SMA-omvormer gedetecteerd dat een of meer fasedraden en/of de nulleider niet waren aangesloten.

Ik heb de omvormer al uit- en aangezet, maar hij blijft rood en dus is er een probleem. Maar om nou te denken dat de fase of de nul plots los ligt lijkt me ook erg vreemd.


Iemand toch een idee wat ik zelf kan doen?

[ Voor 4% gewijzigd door maartend op 30-05-2026 17:55 ]


  • Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:24
maartend schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 17:53:
Ok.

Ik kom thuis en mijn SMA 3.0 omvormer brand plots rood (na jaren lang geen probleem) en ik krijg in de SMA app een bericht ;
Tijdens de bewaking van het elektriciteitsnetwerk heeft uw SMA-omvormer gedetecteerd dat een of meer fasedraden en/of de nulleider niet waren aangesloten.

Ik heb de omvormer al uit- en aangezet, maar hij blijft rood en dus is er een probleem. Maar om nou te denken dat de fase of de nul plots los ligt lijkt me ook erg vreemd.


Iemand toch een idee wat ik zelf kan doen?
Kijk even goed naar de bedrading van je automaat of alamat. Ik heb dit ook een keer gezien bij een kennis en het bleek dat de bedrading niet goed vast zat en daardoor is gaan vonken en uiteindelijk geen verbinding meer maakte. De draad zat aan de verkeerde kant van de insteek in de automaat.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro


  • Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
maartend schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 17:53:
Iemand toch een idee wat ik zelf kan doen?
Wat dacht je van (liefst met een momentschroevendraaier, maar met een gewone geïsoleerde schroevendraaier kan het ook) de aansluitingen van de bedrading checken? :?
De omvormer zal die foutmelding niet voor niks geven.

[ Voor 24% gewijzigd door Andrehj op 30-05-2026 20:32 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Zet ook de DC switch even om bij het spanningsloos maken via de automaat.
En start daarna nog eens op

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek


  • pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:16
Ik heb een Sunny Boy 5.0 / 1 fase omvormer. Ik ga over naar een 3x25 A groepenkast. Ik wil graag mijn 1 fase omvormer behouden, maar dan zal deze wel begrenst moeten worden. Ik lees op blz 68 van de handleiding over de mogelijkheden.

Vraag : naast de vraag of het mogelijk is, vervalt mijn garantie wanneer ik met installateur-rechten een wijziging aanbreng ? ( geïnstalleerd 11-2022 )

Reden van begrenzing is selectiviteit. Omvormer zit nu achter een 25 A alamat

[ Voor 9% gewijzigd door pjotter1965 op 31-05-2026 16:41 ]


  • mar-10
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:53
pjotter1965 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:34:
Ik heb een Sunny Boy 5.0 / 1 fase omvormer. Ik ga over naar een 3x25 A groepenkast. Ik wil graag mijn 1 fase omvormer behouden, maar dan zal deze wel begrenst moeten worden. Ik lees op blz 68 van de handleiding over de mogelijkheden.

Vraag : naast de vraag of het mogelijk is, vervalt mijn garantie wanneer ik met installateur-rechten een wijziging aanbreng ? ( geïnstalleerd 11-2022 )

Reden van begrenzing is selectiviteit. Omvormer zit nu achter een 25 A alamat
Het afknijpen van de omvormer is heel eenvoudig, het is niet meer dan het aanpassen van een parameter. De omvormer geeft zelf al een bereik voor waarbinnen je het maximale vermogen kunt kiezen.
Als een recente SMA-omvormer hebt (met Webconnect), kun je die eventueel ook via een app a la Zonnedimmer begrenzen, mits je met Ennexos gekoppeld hebt.

Waar je ook aandacht aan moet besteden is de interne bedrading van de groepenkast. Je kunt 22A van de omvormer en 25A uit het net tegelijk afnemen. De bedrading moet dus ruim bemeten zijn, bijvoorbeeld op 63A.

[ Voor 21% gewijzigd door mar-10 op 31-05-2026 19:33 ]


  • pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:16
mar-10 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:32:
[...]

Het afknijpen van de omvormer is heel eenvoudig, het is niet meer dan het aanpassen van een parameter. De omvormer geeft zelf al een bereik voor waarbinnen je het maximale vermogen kunt kiezen.
Als een recente SMA-omvormer hebt (met Webconnect), kun je die eventueel ook via een app a la Zonnedimmer begrenzen, mits je met Ennexos gekoppeld hebt.

Waar je ook aandacht aan moet besteden is de interne bedrading van de groepenkast. Je kunt 22A van de omvormer en 25A uit het net tegelijk afnemen. De bedrading moet dus ruim bemeten zijn, bijvoorbeeld op 63A.
Opwek is geen 5000 W. Vanwege niet leverbaarheid is een 5 kW omvormer geleverd ipv een 4 kW. Ik wil dus begrenzen naar 15 A, dan is 15 A+25 A het maximale wat is toegestaan voor aardlekschakelaar en bedrading

  • Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:22
IVM einde salderingsregeling ben ik me aan het oriënteren op dynamisch contract voor elektriciteit. Daartoe is het wenselijk dat mijn sunny triopower 10.0 SE op momenten met negatieve prijzen niet aan het net levert. Ik heb ook een SHM 2.0. Het zero-export protocol dat via ennoxOS is in te stellen is niet geheel toereikend.
Ik heb met claude een eerste zoektocht gedaan naar wat mijn opties zijn om export te beperken bij negatieve prijzen. Dit kwam daar uit (met toelichting):
1. ennexOS en EPEX koppeling
2. Modbus via Home Manager
3. Modbus direct op Tripower

Klopt dit? En wat is de meest betrouwbare optie?
Ik begrijp dat bij optie 2 en 3 de SHM uit de configuratie worden gehaald. En dat optie 3 de meeste controle en snelheid zou geven, wat betrouwbaar klinkt.

Mijn aanname is dat ik vrij eenvoudig optie 1 uitvoeren door wat aanpassingen in de UI van ennexOS. Klopt dat?

  • Peter69!
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:11

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Ik zou voor optie 2 gaan

  • Rezarose
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21-06 18:34
Karelprior schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:29:
@Rezarose
Is de firmware van zowel omvormer als batterijen up-to-date? Ik heb twee weken geleden (na _even_ in de wacht te hebben gestaan) via de Belgische techneuten een oplossing gekregen voor een soortgelijk probleem.
Je hebt een SBSE3.6-50 toch? Die hoort op 3.16.08R te staan, en de Home Storage 3.28 op 01.01.51.R en de Home Manager 2.0 op 2.18.14.R
Alle nieuwe machines worden nu geleverd met een voorblad waar dit op staat, maar dat is pas sinds een paar maanden. Je leverancier kan dit voor je controleren. Voor de SBSE vind je de bestanden via go.sma.de/SBSE367750 , voor de STPSE op go.sma.de/STPSEFW . Deze firmware is alleen bestemd voor de combinatie met SMA Home Storage, en expliciet niet voor andere batterijen zoals BYD! Lees de readme en alleen aan beginnen als je weet wat je doet! Na succesvolle upgrade (kan zomaar drie kwartier duren) een goede herstart uitvoeren zoals SMA aangeeft:
Hoi! Ik heb deze update nog steeds niet, ik zie hem ook niet bij de downloadbare firmware als ik naar de sma site ga.

Ik wil eigenlijk niet zelf gaan rommelen. Hoe weet jij dat dit een officiële update is? Kan ik dit aan mijn leverancier vragen denk je?

  • bvermeul
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22:46
Peter69! schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 23:03:
Hm 2.18.14.R

Stpse 4.07.32.R

Ik denk dat het de volgorde van opstarten is.

Eerst alles uit, als eerste batterij hoofdschakelaar aan, wachten tot hij gestart is.

Dan omvormer spanning erop en string schakelaar aan.

Dan even geduld en alles op laten starten……
Ik heb het inmiddels werkend. Nieuwe firmware op de SMA Tripower 10.0 SE, de kabel veranderd volgens de handleiding, en de kabel tussen de twee torens vervangen, maar dan werkt het.

Het duurde een tijdje voor de batterij de bluetooth naam beschikbaar stelde voor de BYD Energy App, maar inmiddels is alles geupdate and werkend met twee stacks van 29.6 kWh.

  • Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:30
Rezarose schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:54:
[...]

Hoi! Ik heb deze update nog steeds niet, ik zie hem ook niet bij de downloadbare firmware als ik naar de sma site ga.

Ik wil eigenlijk niet zelf gaan rommelen. Hoe weet jij dat dit een officiële update is? Kan ik dit aan mijn leverancier vragen denk je?
Het is officiële firmware omdat ze dus aanwijzingen verspreidden met de link er naar toe, en omdat de servicelijn dat aangaf.
Overigens is er vanaf 29 mei nog weer nieuwere firmware beschikbaar via SMA Download Center | SMA Solar , nl. 4.08.29R voor de STPSE omvormers (met ondersteuning voor o.a. BYD) en 1.01.54R voor de Home Storage-batterijen. Die heb ik op 1 systeem geïnstalleerd maar nog geen significante verschillen opgemerkt.
Je kunt het gewoon proberen, lees de readme!, het hele proces duurt wel enige tijd incl diverse keren opstarten van je batterijen.
De nieuwe versie wordt in batches gepushed en het kan wel enkele maanden duren voor je het automatisch krijgt - aldus SMA zelf.

En ja, je leverancier zou je kunnen vragen, als die SMA-installateur is zou eea bekend moeten zijn. Als je nog een vorm van service afgesproken hebt kan de leverancier het wellicht voor je installeren.

  • Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:05
bvermeul schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:56:
[...]

Ik heb het inmiddels werkend. Nieuwe firmware op de SMA Tripower 10.0 SE, de kabel veranderd volgens de handleiding, en de kabel tussen de twee torens vervangen, maar dan werkt het.

Het duurde een tijdje voor de batterij de bluetooth naam beschikbaar stelde voor de BYD Energy App, maar inmiddels is alles geupdate and werkend met twee stacks van 29.6 kWh.
Dus ondanks dat twee (of drie) stacks van de HVB niet gesupporteerd lijkt te worden volgens de meest recente "approved batteries document", heb jij dit werkend met een SMA Tripower 10.0 SE? Interessant.

  • bvermeul
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22:46
Franciesco schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:47:
[...]


Dus ondanks dat twee (of drie) stacks van de HVB niet gesupporteerd lijkt te worden volgens de meest recente "approved batteries document", heb jij dit werkend met een SMA Tripower 10.0 SE? Interessant.
Volgens versie 1.7 van het compatibiliteits document van BYD ondersteund de Tripower 10.0 SE dus wel meerdere stacks. Het approved batteries document geeft aan dat het alleen een enkele stack ondersteund.

Ik heb het hier dus werkend met twee stacks, en ik zie niet echt dat drie stacks niet zou werken.

[ Voor 13% gewijzigd door bvermeul op 03-06-2026 14:13 ]


  • Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:05
Ok, dus het SMA compatibele battery document komt niet overeen met het BYD document...
Misschien een slordigheid dat SMA vergeten is het gedeelte met meerdere stacks te updaten in hun eigen document?
Anyway, fijn dat je het werkend hebt.

  • Peter69!
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:11

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

bvermeul schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:56:
[...]

Ik heb het inmiddels werkend. Nieuwe firmware op de SMA Tripower 10.0 SE, de kabel veranderd volgens de handleiding, en de kabel tussen de twee torens vervangen, maar dan werkt het.

Het duurde een tijdje voor de batterij de bluetooth naam beschikbaar stelde voor de BYD Energy App, maar inmiddels is alles geupdate and werkend met twee stacks van 29.6 kWh.
Nou super dat je het werkend hebt gekregen. Hoe gaat het laden van de batterijen?

  • Peter69!
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:11

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Worden de batterijen herkend als hvb of hvl?

  • bvermeul
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22:46
Peter69! schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:47:
[...]

Nou super dat je het werkend hebt gekregen. Hoe gaat het laden van de batterijen?
Dat gaat goed, ik heb laden met 10.6 kW voorbij zien komen.
Peter69! schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:48:
Worden de batterijen herkend als hvb of hvl?
De batterijen worden (na het updaten van de firmware van de batterij naar 1.36) herkend als HVB. De inverter draait 4.8.29.R.

  • Peter69!
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:11

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

bvermeul schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:20:
[...]

Dat gaat goed, ik heb laden met 10.6 kW voorbij zien komen.


[...]

De batterijen worden (na het updaten van de firmware van de batterij naar 1.36) herkend als HVB. De inverter draait 4.8.29.R.
Dan hoop ik dat mijn inverter ook zo een update krijgt, bij wordt hij nog als hvl herkend

  • bvermeul
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22:46
Peter69! schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:55:
[...]

Dan hoop ik dat mijn inverter ook zo een update krijgt, bij wordt hij nog als hvl herkend
Je kunt de firmware hier downloaden en met de hand installeren. Het kan nog een aantal maanden duren voordat SMA er aan toe komt om ze naar de verschillende omvormers te sturen.

Ik moest trouwens wel de firmware op de HVB updaten naar 1.36 voordat de omvormer deze als HVB herkende (maar dat gaat via de BYD Energy App)

[ Voor 3% gewijzigd door bvermeul op 03-06-2026 17:07 ]


  • Peter69!
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:11

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

bvermeul schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:06:
[...]

Je kunt de firmware hier downloaden en met de hand installeren. Het kan nog een aantal maanden duren voordat SMA er aan toe komt om ze naar de verschillende omvormers te sturen.

Ik moest trouwens wel de firmware op de HVB updaten naar 1.36 voordat de omvormer deze als HVB herkende (maar dat gaat via de BYD Energy App)
Hvb is al up to date, ik zit nu op isle of man, zal volgende week eens de update proberen te installeren

  • Aad
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-06 13:01

Aad

Peter69! schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:36:
Homey is een stuk vriendelijker qua programmeren..
Ik heb nu vakantie en tijd, ik ga er een beetje tijd aan besteden , dan kan ik na mijn vakantie eens proberen of het gaat lukken met Homey.

voor SMA integratie heb ik dan ook nog hardware nodig voor homey ?

SMA duurt mij te lang en te weinig mogelijkheden.

  • Peter69!
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:11

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Aad schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:01:
[...]

Ik heb nu vakantie en tijd, ik ga er een beetje tijd aan besteden , dan kan ik na mijn vakantie eens proberen of het gaat lukken met Homey.

voor SMA integratie heb ik dan ook nog hardware nodig voor homey ?

SMA duurt mij te lang en te weinig mogelijkheden.
Ik heb een homey pro en een homey energy meter. De hm2.0 kan ook dienen als energie meter. Met de pro mini gaat het ook. Via self hosting mss ook maar ik weet niet of het dan werkt met officieuze apps (dacht het niet).

Verder heb je niets nodig.

Op de homey installeer je de sma app en de modbus app. Alles is gratis te downloaden, maar als het eenmaal werkt is het netjes om er iets voor te geven.

Op homey forum is verder veel te vinden en kun je vragen om hulp. Alles wat ik gedaan heb is daar ook te vinden. Suc6

  • JappaB
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 13-06 10:29
Goedemorgen,
Ik heb een systeem bestaande uit een STP5.0SE + BYD HVM 19.3kWh + SMA home manager 2.0 + Homey. Dit systeem werkt goed en mede dankzij Peter69! werkt het precies zoals ik wil.

Via de modbus interface van de SMA HM2 stuur ik onder bepaalde omstandigheden aan dat mijn batterij 1W moet laden (en dus alle overproductie naar het net stuurt). Dit werkt perfect voor mij en mijn opstelling.

Nu heeft mijn vader een vergelijkbaar systeem (STP8.0SE + BYD HVM 19.3 + STP3.0AV + 2x Solaredge 7000 SMA homemanager 2.0), maar lukt het mij niet om de batterij met slechts 1W te laden op exact dezelfde manier.

Ik heb zelf het vermoeden dat dit komt omdat in deze installaties ook 2 Solaredge omvormers zijn die ook nog aardig wat stroom opwekken.

De home manager staat direct achter de hoofdschakelaar en "ziet" deze extra stroom dus wel, maar weet niet waar hij vandaan komt. Ik kan (uiteraard) de solaredge omvormers ook niet toevoegen in EnnexOS dus zou zo snel ook niet weten hoe ik er voor zorg dat manager een compleet beeld heeft. Heeft iemand hier ervaring mee of een andere eventuele oplossing?

Ik heb de homey flows beneden toegevoegdAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c6-1YdBQZ3NyCsRiUa2Nyq6pyn0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f4CJyVDyFBUAEaG3HkVpTuAr.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pNX9rQ4kKS_1IAWCGLr1MrQbcPM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CeE87tgdOGCPZWULgRfLtoK3.png?f=user_large

  • Peter69!
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:11

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Is bij je vader de gridguardcode ingevoerd?

  • Boschkabouter
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Peter69! schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 16:54:
Is bij je vader de gridguardcode ingevoerd?
Als je de omvormer correct aanstuurt is er helemaal geen grid guard code nodig.

  • Peter69!
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:11

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Ik dacht voor het laden/ontladen nog wel

  • Boschkabouter
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Je hebt alleen het volgende nodig: 802, 40151, 40149 en 803 nodig.

  • Peter69!
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:11

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Boschkabouter schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 19:32:
Je hebt alleen het volgende nodig: 802, 40151, 40149 en 803 nodig.
om de registers 0 op de meter en (ont)laden te schrijven was het nodig om de gridguardcode in te voeten.

De unit ID van de hm2.0 is dan 2

Sinds een paar maanden zijn de registers 0 odm vrijgeven en kunnen dus ook via unit ID 1 (is zonder ggc) beschreven worden.

Voor zover ik weet zitten de registers (ont)laden nog steeds achter de ggc en dus ID 2

  • Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 17:52
Josh77 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:53:
@Xibel In Nederland geeft SMA deze netnorm aan: [EU] EN50549-1:2018 LV (laagspanning)
alleen is deze norm dus helemaal niet wettelijk, zie de huidige systeemcode maar eens na, daar wordt namelijk nog steeds de oudere NEN-EN50438:2013 gebruikt.

Op 25 september 2024 heeft Netbeheer Nederland het voorstel om EN50549-1:2018 als basis voor de netcode te gebruiken namelijk ingetrokken.

Dus de door Netbeheer Nederland aan de ACM voorgestelde wijziging naar een hogere limiet (264V) is dus nooit in werking getreden en de oude limiet van 253V is nog steeds de wettelijke eis, elke omvormer die dus een instelling gebruikt conform EN50549-1:2018 voldoet dus niet aan nederlandse eisen.
hier staat het oorspronkelijke ontwerpcodebesluit van de ACM welke op basis van een verzoek door Netbeheer Nederland was aangevraagd, die heeft deze aanvraag echter op 25-09-2024 dus weer ingetrokken.

even wat achtergrond info waarom deze SMA instelling dus fout is en zal door SMA aangepast moeten worden.
In dit speciale geval wilde Netbeheer Nederland in 2022 (aanvraag) , dat is dus 3 jaar later dan deze norm uitkwam, deze norm ook gaan toepassen in de netcode van Nederland. hierbij was mn een uitbreiding van de limiet van maximale toegestaande voltage op het AC net in Nederland van 253V naar maximaaal 264V het hoofdpunt.
Echter bleek dat er voldoende tegenargumenten kwam van tal van instanties (oa Brandweer Nederland) die op de grote risico's van deze verhoging wezen.
De ACM heeft als wetgevende organsiatie op dit aspect dit met de betrokkenen besproken en op basis daarvan heeft Netwerk Nederland op 25-09-2024 zijn verzoek weer ingetrokken (omdat ze dus geen goedkeuring kregen van de ACM).
het gevolg hiervan was dat de wijzging in de netcode ( nu systeemcode) nooit heeft plaats gevonden van max 253V naar max 264V. Deze is nog steeds ook in de nieuwe systeemcode (Systeemcode elektriciteit 2026, bv in art. 3.6 ad 2..
De beveiliging van de elektriciteitsproductie-eenheid is in ieder geval voorzien van:
a.een onderspanningsbeveiliging met een aanspreeksnelheid van 2 seconden bij 80% van de nominale spanning; ( dus niet kleiner dan 184V anders moet de beveiling binnen 2s aanspreken. )
b.een overspanningsbeveiliging met een aanspreeksnelheid van 2 seconden bij 110% van de nominale spanning; ( dus niet groter dan 253V anders moet de beveiliging binnen 2s aanspreken, een ingestelde beveiling die dus pas bij 264V gaat aanspreken voldoet dus niet aan deze verplichtende code)

SMA heeft hier dus de fout gemaakt om voordat zaken volledig afgerond waren al als zijnde defacto te bestempelen, wat hier dus fout is afgelopen.
SMA moet dus ook hier zelf actief zijn gebruikers op waarschuwen en zijn update hierop aanpassen anders loopt SMA het risico dat door hun toedoen apparatuur bij hun klanten defect kan raken door te hoge spanningen die buiten de Nederlandse regels vallen.

[ Voor 45% gewijzigd door Jan-tweak op 06-06-2026 12:07 ]


  • pooh22
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-06 10:15
Ik heb een SMA 3000TL uit 2014 en ik las die altijd uit via een raspberry pi en bluetooth mbv sbfspot, maar dat werkt niet meer sinds januari. Ik denk dat de bluetooth module kapot is of gecrasht is of zoiets. Heeft iemand een idee of dat te fixen is, of kan ik beter een losse kWh meter (bijv. homewizard kWh 1 fase meter voor in de groepenkast) ertussen zetten?

  • Boschkabouter
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Peter69! schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 10:09:
[...]

om de registers 0 op de meter en (ont)laden te schrijven was het nodig om de gridguardcode in te voeten.

De unit ID van de hm2.0 is dan 2

Sinds een paar maanden zijn de registers 0 odm vrijgeven en kunnen dus ook via unit ID 1 (is zonder ggc) beschreven worden.

Voor zover ik weet zitten de registers (ont)laden nog steeds achter de ggc en dus ID 2
Met een HM2.0 in het systeem van ennexos kan je inderdaad niets zelf aansturen. Maar de HM2.0 kan toch ook de meter op nul houden? Volgens mij stel je dat in via ennexos.sunnyportal.com ik blijf erbij dat je geen ggc nodig hebt als je het goed doet.
pooh22 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 12:51:
Ik heb een SMA 3000TL uit 2014 en ik las die altijd uit via een raspberry pi en bluetooth mbv sbfspot, maar dat werkt niet meer sinds januari. Ik denk dat de bluetooth module kapot is of gecrasht is of zoiets. Heeft iemand een idee of dat te fixen is, of kan ik beter een losse kWh meter (bijv. homewizard kWh 1 fase meter voor in de groepenkast) ertussen zetten?
Of een nieuwe ophangen met modbus tcp/ip icm home assistant

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek


  • pooh22
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-06 10:15
AUijtdehaag schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 13:30:
[...]

Of een nieuwe ophangen met modbus tcp/ip icm home assistant
Hmm, ik wil best de huidige fixen als het kan, maar ik ben niet getrouwd met SMA per se ;-)

Hij doet het verder nog prima, dus als ik het nog een poosje kan uitzingen met deze doe ik dat graag.
@pooh22
De bluetooth is in dat model ingebouwd vermoed ik.
Je kan ook op zoek naar een sdwm-10 module voor modbus tcp, maar die zijn zeldzamer dan een 2e hands 1AV-41 model

Met een nieuw model SMA kan je ook de output begrenzen via modbus tcp (in het nasaldeer tijdperk)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek


  • Peter69!
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:11

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Boschkabouter schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 13:19:
[...]

Met een HM2.0 in het systeem van ennexos kan je inderdaad niets zelf aansturen. Maar de HM2.0 kan toch ook de meter op nul houden? Volgens mij stel je dat in via ennexos.sunnyportal.com ik blijf erbij dat je geen ggc nodig hebt als je het goed doet.
Het is mij niet bekend dat je via de hm de meter op 0 kan houden.

Wel is het zo dat je via ennexos een export limiet in kunt stellen van bv 0 watt. Maar dat is dan voor altijd, niet variabele op bv lage/negatieve prijzen.

Je zou dit idd dagelijks aan kunnen passen maar dit lijkt me niet erg handig.

  • cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:00
pooh22 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 12:51:
Ik heb een SMA 3000TL uit 2014 en ik las die altijd uit via een raspberry pi en bluetooth mbv sbfspot, maar dat werkt niet meer sinds januari. Ik denk dat de bluetooth module kapot is of gecrasht is of zoiets. Heeft iemand een idee of dat te fixen is, of kan ik beter een losse kWh meter (bijv. homewizard kWh 1 fase meter voor in de groepenkast) ertussen zetten?
Ik heb dezelfde en heb er een Webconnect in geplaatst en lees de inverter nu uit via Modbus.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Zonneplan | EV


  • Boschkabouter
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Peter69! schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 14:52:
[...]

Het is mij niet bekend dat je via de hm de meter op 0 kan houden.

Wel is het zo dat je via ennexos een export limiet in kunt stellen van bv 0 watt. Maar dat is dan voor altijd, niet variabele op bv lage/negatieve prijzen.

Je zou dit idd dagelijks aan kunnen passen maar dit lijkt me niet erg handig.
Je kan de prijs dynamisch instellen in ennexos.sunnyportal.com Ik denk dat je dan meer in kan stellen.

  • mvrtwkrs
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 21:55
Boschkabouter schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 15:25:
[...]

Je kan de prijs dynamisch instellen in ennexos.sunnyportal.com Ik denk dat je dan meer in kan stellen.
nee de SHM kan daar niet heel veel mee op zich.
Beste is om dit soort zaken via een systeem als HA te regelen, dan kan je met veel meer zaken rekening houden. Ik heb nu (bijna) een script klaar liggen, die bij negatieve tarieven, en ik niet aanwezig de TLV uitzet, , de airco's volle bak aanzet etc. bij 0 alleen de TLV uit etc etc.

  • Peter69!
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:11

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Het enige wat je hiermee bereikt is dat sma nu met dynamische tarieven rekent. Dwz op de goedkoopste uren verbruikers aanzetten of de auto laden of bv de thuisaccu laden.

Sma heeft (nog) geen regeling 0 op de meter.

  • brbr4thepc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:13
Ik heb een kleine Home Assistant-integratie gemaakt voor mensen met een SMA Sunny Boy omvormer:

https://github.com/brambruning/ha-sunny-boy-power-control

De integratie is bedoeld om het vermogen van je Sunny Boy via Home Assistant te kunnen regelen. Handig als je bijvoorbeeld wilt sturen op teruglevering, dynamische tarieven of eigen automatiseringen.

Installeren kan via HACS door de repository als custom repository toe te voegen. Daarna kun je de integratie via Home Assistant instellen.

Het is nog een vrij eenvoudige integratie, maar misschien heeft iemand hier er iets aan. Feedback, verbeteringen of pull requests zijn natuurlijk welkom.

  • FransOvk
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19:04
Iemand anders ook zo'n vreemde piek in het geregistreerde verbruik op Sunny Portal gezien op 1 juni omstreeks 01:55. In de geschiedenis in Home Assistant zie ik er niets van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXMDF9lWmWiLS9eNFMpSEJ3E4JE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mm5I1mycVzKlYEyWGU8MUZhO.jpg?f=fotoalbum_large

Op de geschiedenis op de omvormer zie ik dat de gegevens van 1 juni van 0:00 tot 02:00 ontbreken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iVxm4-cQE5sGla1ZQdHSTMd80dI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Xaq6hpJwBNEkdfnGicnMKvW.jpg?f=fotoalbum_large

  • Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:05
@FransOvk ik zie ook een rare piek op 1 juni, al is hij met 2,2kW wel veel lager dan bij jou. En ik kan niet helemaal uitsluiten dat het een EV was die iets bijgeladen heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AUm_39sN-iiRweBEH9fAJHPQ6Cg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eTETsW9J3AjM6LTSaVXJQEpP.jpg?f=fotoalbum_large

  • FransOvk
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19:04
Dit laat de sma energy app zien, niet gek een laad en ontlaad vermogen van rond de 15 Mega watt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hN1NS_gbvsIg6tkNWCMvOBxkbkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ip6hb6sukhXvZ6XHg3AbaQd0.jpg?f=fotoalbum_large

En dit komt uit Home Assistant, via de SMA integratie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NSIDcMEwwN-3BZzH13Gqt1NxE4M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N6rezf2mH46ntuHgdQfg1OHA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door FransOvk op 08-06-2026 10:02 ]


  • pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:16
pjotter1965 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:34:
Ik heb een Sunny Boy 5.0 / 1 fase omvormer. Ik ga over naar een 3x25 A groepenkast. Ik wil graag mijn 1 fase omvormer behouden, maar dan zal deze wel begrenst moeten worden. Ik lees op blz 68 van de handleiding over de mogelijkheden.

Vraag : naast de vraag of het mogelijk is, vervalt mijn garantie wanneer ik met installateur-rechten een wijziging aanbreng ? ( geïnstalleerd 11-2022 )

Reden van begrenzing is selectiviteit. Omvormer zit nu achter een 25 A alamat
Even een quote op mijzelf. Ik wil graag het piekvermogen begrenzen naar 3500 W. Heb ik daar ook een grid quard code voor nodig om een parameter aan te passen ?

Of zou ik bovenstaande ook kunnen regelen via een service verzoek bij SMA ( ik krijg helaas geen antwoorden van de installateur destijds )

  • Peter69!
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:11

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Waarom zou je de 4 kw af willen knijpen?

Er komt max 17,4 amp uit, dat kan toch makkelijk achter een 25 amp .

  • pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:16
Peter69! schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:39:
Waarom zou je de 4 kw af willen knijpen?

Er komt max 17,4 amp uit, dat kan toch makkelijk achter een 25 amp .
Vanwege selectiviteit. Straks zit de 25A alamat achter een 3x25A aansluiting. Bij een eventuele kortsluiting in de omvromer zal ook de hoofdzekering eruit springen.

  • Peter69!
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:11

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Dan is het toch het simpelste om de 25 te vervangen door een 20?

  • pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:16
Peter69! schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 22:17:
Dan is het toch het simpelste om de 25 te vervangen door een 20?
Ja, maar het gaat hier om een 5KW omvormer. De opwek piekt naar 4500W. Volgens mij wordt aangeraden om de 80% regel aan te houden bij een te kiezen alamat. Dus bij een 20A alamat is dat maximaal 16 ampere

  • Peter69!
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:11

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Ik zou me daar niet zoveel zorgen over maken.

Kijk eerst maar eens hoeveel opwek je daadwerkelijk hebt en voor hoe lang.

Een zekering springt er niet zomaar uit.

  • Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-06 20:08

Barrycade

Through the...

Mijn Sunny Boy 3000 TL is gek aan het doen, schermpje onthoudt geen data qua opwek meer. Omvormer doet het wel nog gewoon en webconnect geeft wel actuele productie maar niet of gefragmenteerd de opwek van de dag.

Is dit begin van het eind? Heb al zitten snuffelen naar een vervanger, of is het gewoon wachten totdat hij de geest geeft?

  • Peter69!
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:11

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Barrycade schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 20:35:
Mijn Sunny Boy 3000 TL is gek aan het doen, schermpje onthoudt geen data qua opwek meer. Omvormer doet het wel nog gewoon en webconnect geeft wel actuele productie maar niet of gefragmenteerd de opwek van de dag.

Is dit begin van het eind? Heb al zitten snuffelen naar een vervanger, of is het gewoon wachten totdat hij de geest geeft?
Wat vindt je belangrijk? Dat je ziet wat hij doet of dat hij het gewoon doet?

  • Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-06 20:08

Barrycade

Through the...

Peter69! schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 11:38:
[...]

Wat vindt je belangrijk? Dat je ziet wat hij doet of dat hij het gewoon doet?
Dat hij het gewoon blijft doen. Dat de rapportage niet werkt is niet zo heel belangrijk. Dat lees ik wel met Home wizard uit. Heb liever wel dat dit niet het begin van het eind is. Dus wilde vooral even vragen of er mensen ervaring hebben met deze situatie

  • ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:27
Vreemd, ik heb geen enkel project meer in SunnyDesign staan :?

  • Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:05
Bij mij staan ze er nog wel in.
Opnieuw inloggen?

  • Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:05
Voor de geinteresseerden: op 23 juni gaat SMA o.a. de nieuwe 3-fase hybride omvormers presenteren.

Neue Generation 3-phasiger SMA Hybrid-Wechselrichter

Van 5 tot 30kW.
De 5-15kW schijnen 3 MPP trackers te krijgen, en de 20-30kW 4 MPP trackers. Ook zouden er tot 5 hybride omvormers parallel kunnen werken.
Noodstroom zou optioneel zijn via de "SMA Backup". Dat zou duidelijk anders zijn dan met de huidige Tripower SE (waar dit helemaal intern zit).

In Sunny Design zijn er al een paar van deze nieuwe modellen te vinden. Al weet ik niet of de specs helemaal kloppen. Maar het geeft vast al een beeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zgbnVWaK3PJAUjQHVAgvzfA42gc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/gQyKq0IjtLLakRIHKmQXEBtX.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DZ0YTQmzd6rsMiZDeGAIZWOCuDM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/pGTcZ0VV75kERMlnUsii6OnR.png?f=fotoalbum_tile

  • Wedge23
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19-06 20:35
Ik ben een beetje verbaasd over het feit dat (schijnbaar?) een SMA Omvormer niet naar "zero export mode" kan worden gebracht. Of heb ik het hier mis?

Systeem: SMA TriPower X 20, in combinatie met een SMA E-Meter

Ik ben al 3 dagen aan het kloten, wat gelukt is;

- Bij positieve prijs (min belasting, dus boven 11ct) gaat de inverter op vol vermogen; WRITE 20000 op ModBus 40915

- Bij prijs tussen 11ct en 0ct gaat de inverter naar 1%, WRITE 200 op ModBus 40915

- Bij negatieve prijs gaat de inverter uit, WRITE 381 op ModBus 40018

2 problemen waar ik tegen aanloop;

- Ik heb een ramp-up ingesteld in de SMA Online omgeving (zie foto), maar deze werkt niet als de waardes worden aangepast via ModBus. Het vermogen dropt meteen (theoretisch) van 20000 naar 200 of de omvormer schakelt meteen uit. Andersom hetzelfde. Ik ben geen expert en weet niet of dit kwaad kan maar liever zie ik een ramp-up. Heeft iemand hier een oplossing voor?

- Zero export, wat ik wil bereiken met een prijs tussen 11ct en 0ct werkt niet, terwijl ik wel de optie "Phase-exact zero active power feed-in" heb aangevinkt (zie foto).

Een opmerking:

86% is mijn manuele setting, dit is NIET de waarde van de ModBus. De 86% is een "harde grens" die het setpoint "overruled" als het er boven zou komen. Reden is dat 20kW boven de 25A is en ik heb een 25A groep er achter zitten.

Heeft iemand ervaringen met bovenstaande?


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EiOVZZf8KWD4SMu73kL00Or-Lb4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GNpToM8Eh3kOD0ZMhz2txoz6.png?f=fotoalbum_large

  • aeacus45
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:39
Franciesco schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:37:
Voor de geinteresseerden: op 23 juni gaat SMA o.a. de nieuwe 3-fase hybride omvormers presenteren.

Neue Generation 3-phasiger SMA Hybrid-Wechselrichter

Van 5 tot 30kW.
De 5-15kW schijnen 3 MPP trackers te krijgen, en de 20-30kW 4 MPP trackers. Ook zouden er tot 5 hybride omvormers parallel kunnen werken.
Noodstroom zou optioneel zijn via de "SMA Backup". Dat zou duidelijk anders zijn dan met de huidige Tripower SE (waar dit helemaal intern zit).

In Sunny Design zijn er al een paar van deze nieuwe modellen te vinden. Al weet ik niet of de specs helemaal kloppen. Maar het geeft vast al een beeld.
[Afbeelding][Afbeelding]
Interessant, thanks voor het delen. Vooral die opsplitsing richting “SMA Backup” valt op, dat lijkt inderdaad een andere filosofie dan de huidige geïntegreerde SE-oplossing.

Meer flexibiliteit en parallelle opbouw is op papier mooi, maar ik ben wel benieuwd wat dat in de praktijk doet met complexiteit, kosten en failpoints in een residentiële setup.

Die 3–4 MPP trackers en 5 parallelle units klinkt dan weer vooral interessant voor grotere residentiële of kleine C&I installaties. Benieuwd of dat straks niet alsnog “overkill” wordt voor het gemiddelde huishouden dat nu richting 10–15 kW PV en hybride gaat.

Thuisbatterij kopen? Eerst even rekenen. Onafhankelijke 2027+ rendementscheck op basis van jouw situatie: www.ufit.nl


  • FransOvk
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19:04
Wedge23 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:00:
Ik ben een beetje verbaasd over het feit dat (schijnbaar?) een SMA Omvormer niet naar "zero export mode" kan worden gebracht. Of heb ik het hier mis?

Systeem: SMA TriPower X 20, in combinatie met een SMA E-Meter

Ik ben al 3 dagen aan het kloten, wat gelukt is;

- Bij positieve prijs (min belasting, dus boven 11ct) gaat de inverter op vol vermogen; WRITE 20000 op ModBus 40915

- Bij prijs tussen 11ct en 0ct gaat de inverter naar 1%, WRITE 200 op ModBus 40915

- Bij negatieve prijs gaat de inverter uit, WRITE 381 op ModBus 40018

2 problemen waar ik tegen aanloop;

- Ik heb een ramp-up ingesteld in de SMA Online omgeving (zie foto), maar deze werkt niet als de waardes worden aangepast via ModBus. Het vermogen dropt meteen (theoretisch) van 20000 naar 200 of de omvormer schakelt meteen uit. Andersom hetzelfde. Ik ben geen expert en weet niet of dit kwaad kan maar liever zie ik een ramp-up. Heeft iemand hier een oplossing voor?

- Zero export, wat ik wil bereiken met een prijs tussen 11ct en 0ct werkt niet, terwijl ik wel de optie "Phase-exact zero active power feed-in" heb aangevinkt (zie foto).

Een opmerking:

86% is mijn manuele setting, dit is NIET de waarde van de ModBus. De 86% is een "harde grens" die het setpoint "overruled" als het er boven zou komen. Reden is dat 20kW boven de 25A is en ik heb een 25A groep er achter zitten.

Heeft iemand ervaringen met bovenstaande?


[Afbeelding]
Ik weet niet of het bij de X20 hetzelfde is als voor de STP10, maar ik gebruik register 41217. Als je dar register op nul zet, dan regelt de omvormer op basis van de output van de emeter dat er op het netaansluitpunt geen stroom loopt (of eigenlijk nagenoeg geen stroom). zie ook mijn post op FransOvk in "Het grote SMA topic"

  • Wedge23
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19-06 20:35
FransOvk schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:07:
[...]

Ik weet niet of het bij de X20 hetzelfde is als voor de STP10, maar ik gebruik register 41217. Als je dar register op nul zet, dan regelt de omvormer op basis van de output van de emeter dat er op het netaansluitpunt geen stroom loopt (of eigenlijk nagenoeg geen stroom). zie ook mijn post op FransOvk in "Het grote SMA topic"
Heel erg bedankt! Hoe heet deze parameter bij jou in de SMA Modbus register? Misschien soortgelijke naam, want ik heb een andere lijst.

Heb inmiddels de "officiële" handleiding gevonden ; SMA Zero Export - kan alvast vertellen - die werkt niet.
edit:
Ik heb de parameter van jouw type gevonden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xOQfw8EKMngStG1y7T9W-rkC_kw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IWU2AEQ56cPoRzou1421E00i.png?f=fotoalbum_large Helaas bestaat deze bij mijn model niet. Niet eens iets wat er op lijkt. Ik zal SMA eens benaderen, ben er een beetje klaar mee, totaal geen duidelijke handleidingen.

[ Voor 25% gewijzigd door Wedge23 op 19-06-2026 14:20 ]


  • FransOvk
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19:04
Wedge23 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:12:
[...]

Heel erg bedankt! Hoe heet deze parameter bij jou in de SMA Modbus register? Misschien soortgelijke naam, want ik heb een andere lijst.

Heb inmiddels de "officiële" handleiding gevonden ; SMA Zero Export - kan alvast vertellen - die werkt niet.
edit:
Ik heb de parameter van jouw type gevonden:
[Afbeelding] Helaas bestaat deze bij mijn model niet. Niet eens iets wat er op lijkt. Ik zal SMA eens benaderen, ben er een beetje klaar mee, totaal geen duidelijke handleidingen.
In het interface van de omvormer zijn het deze parameters onder installatie en apparaatbesturing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Qc2tp_kFXQssNBfU9sJKH16vLc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fzMxMVPTSHAEoZZlbpTYMznm.jpg?f=fotoalbum_large

  • Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:05
aeacus45 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:08:
[...]
Die 3–4 MPP trackers en 5 parallelle units klinkt dan weer vooral interessant voor grotere residentiële of kleine C&I installaties. Benieuwd of dat straks niet alsnog “overkill” wordt voor het gemiddelde huishouden dat nu richting 10–15 kW PV en hybride gaat.
Ik vraag me hierbij vooral af of tot 5 units parallel ook werkt bij off grid (/noodstroom). Want dat is met de huidige omvormers nog steeds een beperking voor zover ik weet. D.w.z.: 1 hybride omvormer kan alleen met meerdere reguliere omvormers in 1 systeem maar die reguliere omvormers mogen niet op het backup circuit zitten.
Nu heb ik hier eerder gelezen dat iemand dat wel heeft gedaan, maar dan loop je het risico dat het opgewekte vermogen tijdens noodbedrijf hoger is dan het systeem kan verwerken (verbruik en opslag) waardoor het systeem alsnog plat gaat.

Ik zou het fijn vinden als ik mijn gehele PV installatie (momenteel 1 hybride SMA omvormer en 1 reguliere SMA omvormer, maar uitbreiding lonkt) op het backup circuit kan. En iets meer AC vermogen (rondom 15kW) zou ik ook fijn vinden. Al heb ik tot nu toe slechts 1x gehad dat de huidige 10kW net niet voldoende was.
Daarnaast hoop ik op een hogere RTE bij lage vermogens bij de nieuwe modellen.

Hopelijk is er volgende week meer info.

  • despijker
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
ZjelcoP schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 13:51:
[...]

Bedankt voor het delen!

Mocht iemand meer info/achtergrond vinden over de voetnotes hoor ik het graag.
is er bij iemand al duidelijkheid over de voetnotes?

  • Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Franciesco schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:37:
Voor de geinteresseerden: op 23 juni gaat SMA o.a. de nieuwe 3-fase hybride omvormers presenteren.

Neue Generation 3-phasiger SMA Hybrid-Wechselrichter

Van 5 tot 30kW.
De 5-15kW schijnen 3 MPP trackers te krijgen, en de 20-30kW 4 MPP trackers. Ook zouden er tot 5 hybride omvormers parallel kunnen werken.
Noodstroom zou optioneel zijn via de "SMA Backup". Dat zou duidelijk anders zijn dan met de huidige Tripower SE (waar dit helemaal intern zit).

In Sunny Design zijn er al een paar van deze nieuwe modellen te vinden. Al weet ik niet of de specs helemaal kloppen. Maar het geeft vast al een beeld.
[Afbeelding][Afbeelding]
Yes, eindelijk! Die huidige 10kW hybride die ze hebben is veel te beperkt.

Heb nu een tripower x 20 met home manager 2.0 en wil graag naar een 25 kW hybride dus ik ga die SMA zeker bekijken.

  • Rolpos
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 12:39
Mij Sunnyboy 5.0 is bezweken, nu kan ik via een andere krijgen. Kan ik die zomaar aansluiten? Durf dat.nog niet helemaal goed aan hoewel het er erg overzichtelijk uitziet.

  • timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:13
Precies dezelfde? Ja das echt niet moeilijk. Eerst alles uitzetten. Dan alle stekkers loskoppelen. Je kunt de stekkers gewoon laten zitten aan de kabels. Omvormer van de muur halen( soms zit hij geborgd aan de achterplaat met een kleine inbus. Je moet de omvormer omhoog tillen en dan naar voren. Best zwaar nog zo'n ding.

Nieuwe omvormer ophangen. Stekkkers weer terugpluggen. Werkschakelaar weer aanzetten ( als je deze hebt) en dan de DC switch omdraaien. Klaar.


De solar kabels, rood en zwart meestal zitten met sunclix stekkers vast aan de omvormer. Kleine platte schroevendraaier ernaast duwen en ze gaan los. Succes.

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven


  • tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22:49
reddo schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:52:
[...]

Hier afgelopen dagen een SWDM-10 in mn oude SB5000TL21 gezet en met behulp van Claude de HA kant gemaakt. Heb nu een slider waarmee ik het vermogen kan regelen, volgende stap wordt automatisch om vanaf 1 januari 2027 de teruglevering te knijpen. Zoals het nu is werkt het al prima ! Moet alleen nog wat bedenken om mn elektrische boiler met 2 elementen weer mooi aan te gaan sturen, dat wordt nu gestuurd op teruglevering maar die heb ik straks niet meer... en ook straks een Victron die een accu op laadt, ook daar moet ik nog even over nadenken hoe dat mooi te integreren.
Gaat dat instellen gewoon via modbus? Hoe activeer ik modbus in de SWDM-10?

Is er een installateurs wachtwoord nodig?

22,29 kWh/100km


  • Rolpos
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 12:39
Ik heb een probleem met de DC stekker..Die klikt niet meer vast. Zit wel behoorlijk vast maar geen klik. Sunnyboy 6.0

  • Rolpos
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 12:39
Ik bedoel natuurlijk de AC stekker.
@Rolpos
Dan neem je de stekker van de oude 5.0 die je gisteren had?
Of mis ik iets?

Je weet dat een 6.0 niet is toegestaan ivm meer dan 5750 watt teruglevering?
zie opm.bij: https://www.stralendgroen...-0-1av-41-smart-connected

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek


  • Peter69!
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:11

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

AUijtdehaag schreef op zondag 21 juni 2026 @ 14:23:
@Rolpos
Dan neem je de stekker van de oude 5.0 die je gisteren had?
Of mis ik iets?

Je weet dat een 6.0 niet is toegestaan ivm meer dan 5750 watt teruglevering?
zie opm.bij: https://www.stralendgroen...-0-1av-41-smart-connected
Er is ook nog zoiets als eigen gebruik.

Zal vrijwel nooit 6k het net op gaan.

  • Rolpos
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 12:39
Dank voor je reactie.

Oei ik wist niet dat een sunnyboy 6.0 niet toegestaan is. Misschien dat ie daarom die foutmelding geeft. Het wordt voor mij nu te ingewikkeld. Ik zoek.nu een monteur die dit voor me op kan lossen. Als iemand een tip heeft.

Kan overigens de oude stwkker niet gebruiken ondat die gesmolten was en daardoor was mijn vorige omvormer stuk gegaan. Hierover ben ik in discussie met de installateur.

Probleem is ook dat niet aan de stekker ligt, het lipje waarmee.die vast moet klikken zit aan de omvormer en is wat lam

  • Rolpos
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 12:39
Alles werkt, alleen de stekker wil niet vergrendelen, das niet helemaal goed. Daar meot ik nog wat op bedenken.

  • Tovenaar65
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 21:01

Tovenaar65

uitvinder en suikeroom

ik heb een uitdaging waar ik samen met de SMA helpdesk niet uit kom

Mijn Home Manager 2.0 schakelt de omvormers continue uit en in als ik de zero energy functie gebruik.

zero energy (teruglever grens) staat op 500 Watt maar spontaan op de dag worden de omvormers uitgeschakeld waarna ze opnieuw opstarten ( hoor de relais schakelen ) dit gaat vervolgens eindeloos door tot ik de functie uitzet, zowel de app als via de website zie ik het vermogen wegvallen en weer terug komen om gelijk weer uitgeschakeld te worden.

SB 1,5 en SB 5.0 omvormer

Tovenaar 65


  • Benga1
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23:36
Franciesco schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:37:
Voor de geinteresseerden: op 23 juni gaat SMA o.a. de nieuwe 3-fase hybride omvormers presenteren.

Neue Generation 3-phasiger SMA Hybrid-Wechselrichter

Van 5 tot 30kW.
De 5-15kW schijnen 3 MPP trackers te krijgen, en de 20-30kW 4 MPP trackers. Ook zouden er tot 5 hybride omvormers parallel kunnen werken.
Noodstroom zou optioneel zijn via de "SMA Backup". Dat zou duidelijk anders zijn dan met de huidige Tripower SE (waar dit helemaal intern zit).

In Sunny Design zijn er al een paar van deze nieuwe modellen te vinden. Al weet ik niet of de specs helemaal kloppen. Maar het geeft vast al een beeld.
[Afbeelding][Afbeelding]
Staat nu ook live op de webstie na de presentatie van vanochtend: https://www.sma.de/en/products/hybrid-inverters

  • Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:05
Dit vind ik ook wel interessant:

SMA Energiebeheer

Er zijn dus (straks) 3 verschillende opties voor energiebeheer. Ik houd niet zo van maandelijks betaalde versies. Maar de gratis in de nieuwe Tripower Hybrid X omvormers geintegreerde "SMA Energy Planner" zou dus ook ondersteuning moeten gaan bieden voor o.a. "teruglevering aan het net". Iets wat niet mogelijk is via Sunny Portal/Home Manager 2.0 en het ook niet wordt zo te zien.

Ik ben benieuwd naar wat "Ondersteuning van meerdere batterijen" precies betekent. Idem voor het parallel bedrijf van meerdere Tripower Hybrid X omvormers.

De datasheet en manuals zijn nog niet te downloaden (link geeft not found) voor zover ik gezien heb.

  • Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:05
Oh, hier staat al wat meer over parallel werking en noodbedrijf:

SMA Backup voor Tripower Hybrid X
Parallelbedrijf van maximaal drie hybride omvormers voor maximale leveringszekerheid

  • Benga1
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23:36
Franciesco schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:29:
Dit vind ik ook wel interessant:

SMA Energiebeheer

Er zijn dus (straks) 3 verschillende opties voor energiebeheer. Ik houd niet zo van maandelijks betaalde versies. Maar de gratis in de nieuwe Tripower Hybrid X omvormers geintegreerde "SMA Energy Planner" zou dus ook ondersteuning moeten gaan bieden voor o.a. "teruglevering aan het net". Iets wat niet mogelijk is via Sunny Portal/Home Manager 2.0 en het ook niet wordt zo te zien.

Ik ben benieuwd naar wat "Ondersteuning van meerdere batterijen" precies betekent. Idem voor het parallel bedrijf van meerdere Tripower Hybrid X omvormers.

De datasheet en manuals zijn nog niet te downloaden (link geeft not found) voor zover ik gezien heb.
Het blijft wel bloed irritant dat we in de wereld leven, waarbij overal een abonnement aan vast moet zitten...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AUAiybg3MImS01AaCm0Fm3PGqO8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Sca7CwmFgCMPY77I8BsXaghz.png?f=fotoalbum_large

  • Herman37
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 20:49
Benga1 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:47:
[...]

Het blijft wel bloed irritant dat we in de wereld leven, waarbij overal een abonnement aan vast moet zitten...
[Afbeelding]
vanaf wanneer zou dit beschikbaar zijn in België?

  • Benga1
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23:36
Herman37 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:40:
[...]

vanaf wanneer zou dit beschikbaar zijn in België?
Is voorzover ik dat weet nog niet bekend/niet kunnen vinden. Verwacht dat dit overal op zelfde moment beschikbaar is, ze zijn alleen afhankelijk van hunzelf hierin, niet iets wat per land verschilt qua regels.

  • Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:05
Over timing m.b.t. levering heb ik week 30 (eind juli) elders gelezen, maar of dat betrouwbare info is?

Ondersteunde batterijen zouden naast de twee SMA batterijen ook de nieuwere BYD types zijn: HVB, HVM+ en HVS+. De oudere HVM en HVS niet lijkt het.

  • Benga1
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23:36
Franciesco schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:32:
Over timing m.b.t. levering heb ik week 30 (eind juli) elders gelezen, maar of dat betrouwbare info is?

Ondersteunde batterijen zouden naast de twee SMA batterijen ook de nieuwere BYD types zijn: HVB, HVM+ en HVS+. De oudere HVM en HVS niet lijkt het.
Heb je toevallig ook iets over retail prijs gelezen/gezien. Zie ze nog niet bij groothandelaren zoals Bayware staan.
Pagina: 1 ... 21 22 Laatste