Franciesco schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 19:39:
[...]
Ok.
Ik wist niet dat het SMA systeem ook door derden aangestuurd kan worden voor de onbalansmarkt. Niet dat ik dat zelf zou willen (ik ben het liefst zo onafhankelijk mogelijk van energiemaatschappijen en dergelijke). En is dat in Vlaanderen (waar je woont?) dan ook interessant met de capaciteitstarieven?
Het bedrijf Flexio is onafhankelijk en niet gebonden aan een energiemaatschappij.
Ze gaan wel nu samenwerkingen doen met energiemaatschappijen om andere onbalans markt te betreden.
https://www.lifepowr.io/nl/products/flexio-for-users
Het systeem houdt rekening met capiciteitstarief, day-ahead, onbalans en u dagelijkse routine.
Je kan instellen wat u capiciteitslimiet is, of je kan vrij laten kiezen, soms is het interessanter om 1 maand erover te gaan. Omdat je meer onbalans vergoeding krijgt etc...
Ik was er in begin ook sceptisch op, maar in mijn geval (en vele) is puur opslagen zonne-energie totaal oninteressant.
Het werkt samen met SMA, maar curtialement zit er nu nog niet op.
Ik wil het een kans geven, soms lees ik negatieve reacties en sommige positief.
Meeste negatieve is omdat ze kijken naar wat ze terugkrijgen van onbalans, maar je moet breder plaatje bekijken. Hoeveel betaal je effectief voor elektriciteit per kWh.
Opladen van het net aan goedkopere tarief om duurder uren te vermijden, kijken of het wel interessant is aan batterij slijtage etc...
Als ik dat systeem erbij neem zou de batterij wel rendabel maken en mijn maandelijkse kost effectief naar beneden brengen.
Maar het blijft een gok.
Momenteel gebruik ik 58% zelf en via EVCC krijg ik ook mooie vergoeding van mijn thuislaadbeurten op de zon.