• bvermeul
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19:59
Breezz schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:52:
Het is mijn eerste zomer met nieuwe installatie: een SMA Sunny Tripower 10kW met 2 strings aangesloten (4 kWp en 6,5 kWp).

Ik krijg regelmatig (niet elke dag) een dip in mijn opbrengst, rond de middag. Als ik ga kijken dan zie ik inderdaad 'Derating' staan. Even opzoeken leert mij dat de omvormer vermoedelijk te warm wordt. Dat lijkt me straf want hij hangt in een koele kelder en heeft voldoende ruimte voor ventilatie... Een andere mogelijke oorzaak zou 'te hoge stromen' zijn. Hier kan ik mij niets bij inbeelden... ? Heb de omvormer in totaal nog nooit meer dan 8kW zien opwekken.

Iemand een tip waar ik het moet gaan zoeken?
Ik krijg best weinig bruikbare info via Google.
Zou je eens kunnen kijken wat het voltage van je net is? Als het voltage op het net te hoog is, dan zal de omvormer automatisch deraten. Je zou het voltage op je omvormer moeten kunnen bekijken, eventueel ook via je P1 data.

• Wedge23
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 26-07 23:02
Ik denk het wel, maar ik weet niet wat de juiste instelling zou moeten zijn m.b.t. 44383 - dit zou voor batterijen zijn, of moet deze op 0 staan voor Zero Export oid?

41315 staat op 3353 (default) Closed Loop Control. Moet deze op Open loop staan voor Zero Export?

Ik gebruik nu 40915 om naar 0 vermogen te schakelen, dat werkt, maar dan is het ook letterlijk 0 - geen zero export. Als ik 44381 op 0 zet gaat de inverter gewoon naar 0 vermogen, niet Zero Export.

[ Voor 4% gewijzigd door Wedge23 op 01-07-2026 16:56 ]

• bvermeul
Wedge23 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 16:50:
[...]

Ik denk het wel, maar ik weet niet wat de juiste instelling zou moeten zijn m.b.t. 44383 - dit zou voor batterijen zijn, of moet deze op 0 staan voor Zero Export oid?

41315 staat op 3353 (default) Closed Loop Control. Moet deze op Open loop staan voor Zero Export?

Ik gebruik nu 40915 om naar 0 vermogen te schakelen, dat werkt, maar dan is het ook letterlijk 0 - geen zero export. Als ik 44381 op 0 zet gaat de inverter gewoon naar 0 vermogen, niet Zero Export.
Volgens mij ondersteunt SMA geen zero export, enkel 0 of nul op de meter. Als je zero export wilt, zul je zelf een regel loop moeten maken die het vermogen zet op de waarde die je op dat moment nodig hebt.

Er zijn nodered flows die dit voor je doen, ik weet zo echter geen voorbeeld voor je.

• FransOvk
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20:58
Het kan wel met de Sunny Tripower 10 SE via register 41217, maar kennelijk niet metde TriPower X. Zie ook FransOvk in "Het grote SMA topic"

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-08 13:28
bvermeul schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 16:40:
[...]

Zou je eens kunnen kijken wat het voltage van je net is? Als het voltage op het net te hoog is, dan zal de omvormer automatisch deraten. Je zou het voltage op je omvormer moeten kunnen bekijken, eventueel ook via je P1 data.
Deze ochtend even gekeken. Spanning kwam niet boven de 240V uit dus dat zou het probleem niet mogen zijn.

Vervolgens nog even in de instelingen gedoken en 2 zaken aangepast;

- nominaal vermogen van de panelen stond op 10.000 kWp, heb het op 11.500 kWp gezet (is ook effectief zo).

- Er was 1 veld niet ingevuld met betrekking tot het land waar je in woont en de bijhorende 'grid gegevens'. Ik woon in belgië dus even aangeduid.

Settings opgeslagen en 'derating' ging meteen weg...
Nu even in de gaten houden.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:50
Met mijn 10kW hybride SMA heb ik ook wel eens dat ik derating zie. Ik dacht ook dat dat met een te hoge netspanning te maken had, maar in het onderstaande document wordt dat voor zover ik gezien heb niet als reden opgegeven.

SMA efficiency and derating

De meldingen van derating zie ik niet terug als events in Sunny Portal, jij wel @Breezz ?

Overigens heb ik soms wel een te hoge netspanning waarbij de hybride omvormer terugschakelt, mijn andere SMA omvormer blijft daarbij gewoon door produceren alsof er niks aan de hand is.

• Breezz
Franciesco schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 19:46:
Met mijn 10kW hybride SMA heb ik ook wel eens dat ik derating zie. Ik dacht ook dat dat met een te hoge netspanning te maken had, maar in het onderstaande document wordt dat voor zover ik gezien heb niet als reden opgegeven.

SMA efficiency and derating

De meldingen van derating zie ik niet terug als events in Sunny Portal, jij wel @Breezz ?

Overigens heb ik soms wel een te hoge netspanning waarbij de hybride omvormer terugschakelt, mijn andere SMA omvormer blijft daarbij gewoon door produceren alsof er niks aan de hand is.
Nee ik kan ook niets terugvinden in de logs.
Ik vind het eerlijk gezegd maar triestig. Had meer verwacht van een merk als SMA. Kan mijn inziens echt niet dat een omvormer in 'derating' modus gaat zonder even te melden waarom juist. En ook niet in de logs, dus je moet het allemaal maar net gezien hebben.

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:46
Breezz schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:52:
Het is mijn eerste zomer met nieuwe installatie: een SMA Sunny Tripower 10kW met 2 strings aangesloten (4 kWp en 6,5 kWp).

Ik krijg regelmatig (niet elke dag) een dip in mijn opbrengst, rond de middag. Als ik ga kijken dan zie ik inderdaad 'Derating' staan. Even opzoeken leert mij dat de omvormer vermoedelijk te warm wordt. Dat lijkt me straf want hij hangt in een koele kelder en heeft voldoende ruimte voor ventilatie... Een andere mogelijke oorzaak zou 'te hoge stromen' zijn. Hier kan ik mij niets bij inbeelden... ? Heb de omvormer in totaal nog nooit meer dan 8kW zien opwekken.

Iemand een tip waar ik het moet gaan zoeken?
Ik krijg best weinig bruikbare info via Google.
kan je op je terughalen welke termperatuur je sma intern heeft? evt via modbus en home-assistant?

cave sensor probleem?

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
jpvk007 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 21:54:
kan je op je terughalen welke termperatuur je sma intern heeft? evt via modbus en home-assistant?
Dat kan bij een STP gewoon via de webinterface (maar ook wel via modbus).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• despijker
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-08 23:38
despijker schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 09:24:
[...]

is er bij iemand al duidelijkheid over de voetnotes?
Anyone?

• Breezz
Andrehj schreef op maandag 6 juli 2026 @ 12:03:
[...]

Dat kan bij een STP gewoon via de webinterface (maar ook wel via modbus).
Waar in de webinterface kan je de temperatuur historiek terugvinden dan ?

• Andrehj
  • Niet online
Breezz schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 13:19:
Waar in de webinterface kan je de temperatuur historiek terugvinden dan ?
Over de historiek heb ik niks gezegd. De actuele temperatuur staat v.z.i.w. gewoon tussen alle andere parameters die je uit kunt lezen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-08 23:19
In de release notes van 7-jul van de ennexOS Sunny portal is er een kopje "Vervanging van een Sunny Home Manager 2.0 door een ennexOS System Manager".

Als ik dan ga zoeken wat dat voor iets is kom ik steeds bij een apparaat uit wat meer dan 1000 Euro zou moeten kosten? Met daar bovenop nog eens een premium abonnement om de slimme energiefuncties te kunnen gebruiken - waaronder dynmaische tarieven?

Heb ik dat zo goed gelezen en geinterpreteerd? Zijn er alternatieven - anders dan leren leven zonder dit apparaat en zijn slimme functies? :+

[ Voor 4% gewijzigd door Airw0lf op 09-07-2026 13:08 ]

makes it run like clockwork

• FransOvk
@Breezz @Andrehj Ik kan de interne temperatuur in het webinterface van de omvormer niet vinden, maar modbus registers 30953 en 34113 (Coolsys.Cab.TmpVal) geven plausibele waarden in 0.1 graad Celsius.

[ Voor 11% gewijzigd door FransOvk op 09-07-2026 13:37 ]

• Franciesco
Airw0lf schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:07:
In de release notes van 7-jul van de ennexOS Sunny portal is er een kopje "Vervanging van een Sunny Home Manager 2.0 door een ennexOS System Manager".

Als ik dan ga zoeken wat dat voor iets is kom ik steeds bij een apparaat uit wat meer dan 1000 Euro zou moeten kosten? Met daar bovenop nog eens een premium abonnement om de slimme energiefuncties te kunnen gebruiken - waaronder dynmaische tarieven?

Heb ik dat zo goed gelezen en geinterpreteerd? Zijn er alternatieven - anders dan leren leven zonder dit apparaat en zijn slimme functies? :+
Volgens mij wordt hier de system manager bedoeld die onderdeel is van de nieuwere SMA componenten zoals de pas geintroducreerde Hybrid X omvormers.

Zie ook onderstaande link voor een vergelijk van functies tussen de verschillende energie management opties.

SMA Energy Planner

• Airw0lf
Franciesco schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:20:
[...]

Volgens mij wordt hier de system manager bedoeld die onderdeel is van de nieuwere SMA componenten zoals de pas geintroducreerde Hybrid X omvormers.

Zie ook onderstaande link voor een vergelijk van functies tussen de verschillende energie management opties.

SMA Energy Planner
Ja - dat is waar ik tijdens mijn zoektocht ook terecht kwam => ziet eruit als een bedrijfsoplossing - en geen consumenten iets.

• Franciesco
@Airw0lf De kleinere Hybrid X omvormers (minimaal 5kW) zijn ook voor consumenten bedoeld.

Daarnaast zit die system manager bijvoorbeeld ook in de e-charger.

• Aad
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:28

Aad

Ik ben vandaag thuis gekomen van mijn vakantie, auto aan de lader gezet maar deze deed het niet. Rode led van mijn EV22-3AC-10 470 met firmware 1.02.23.R was aan.

Lader 20 minuten stroomloos gemaakt, stekker uit de auto gehaald en de lader weer aangezet. hij start op blauwe led aan, groene knippert snel, na een 20 seconden gaat de rode led weer aan en de groene knippert langzaam.

Als ik kijk op Sunny Portal geeft hij geen fouten aan. Als ik kijk naar de gebeurtenissen van de lader geeft hij in mijn vakantie wel 100 keer aan dat het laden is onderbroken en voertuig niet compatible, maar er heeft geen auto geladen in mijn vakantie.

Is er iemand weet hoe ik hem weer aan het laden kan krijgen ?

eventueel terug naar fabrieks instellingen ?

• Rezarose
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08-08 20:33
Peter69! schreef op zondag 26 april 2026 @ 16:05:
[...]

[Afbeelding]
Met deze flow laad ik handmatig een uurtje.
Even de startknop vervangen door een prijs onder…
Waar vind ik documentatie om te controleren dat deze registers ook voor mijn systeen werken? Ik zoek mij suf. Ik heb de home storage. Smh2 en de smart enery

• Rezarose
Peter69! schreef op zondag 26 april 2026 @ 19:29:
Volgens sma zou de stand economisch laden rekening houden met de goedkoopste uren.
Die ervaring heb ik echter niet.
Ook ik laad dus in de ochtend gedwongen 1w.
Daardoor blokkeer je het vrij laden van de batterij op de dure uren.
Pas op de goedkopen uren laat ik de batterij vrij om te vullen.
Naar mijn mening zou sma iets meer met de eindgebruiker in overleg kunnen gaan ipv te denken dat ze geweldig bezig zijn, maar dat terzijde…..
Helaas resulteert dit ook in netafname als de panelen nog niet genoeg opwekken voor het huisverbruik. Terwijl er genoeg in de batterij zit. Ik wil gewoon dat de panelen sochtends terugleveren. En evt de batterij bijspringt. Maar niet dat de batterij opgeladen wordt met zonnestroom.

• Franciesco
@Rezarose het is me niet helemaal duidelijk wat je precies wilt. Maar zelf heb ik een mechanisme bedacht om het systeem icm geprognosticeerd laden als het ware te foppen waardoor de batterij bijna altijd alleen maar bijlaadt tot de minimaal ingestelde SOC (70%).

Hiervoor heb ik in Sunny Portal opgegeven dat ik 15kWp meer PV heb dan in werkelijkheid. Hierdoor verwacht het systeem een zeer hoge opbrengst, duidelijk hoger dan het opgegeven maximale terugleververmogen. Daardoor reserveert het systeem als het ware de vrije batterijruimte boven 70% voor het vermogen boven de ingestelde max teruglevering. Maar dat vermogen/die opwekking komt niet, en dus blijft de batterij steken op de ingestelde minimum SOC van 70%.

Ik doe dit omdat het in mijn geval niet nodig is de batterij elke dag (al vroeg) tot 100% op te laden omdat ik in deze tijd gedurende de donkere uren doorgaans maar een klein gedeelte van de batterijcapaciteit benut. Straks in het najaar zet ik het geprognosticeerd laden weer uit zodat PV overschot zoveel mogelijk in de batterij opgeslagen wordt voor later verbruik.

Dit fop-mechanisme heb ik nu een paar weken draaien en doet wat ik er van gehoopt had.

• Peter69!
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21:15

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Rezarose schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 10:20:
[...]

Waar vind ik documentatie om te controleren dat deze registers ook voor mijn systeen werken? Ik zoek mij suf. Ik heb de home storage. Smh2 en de smart enery
De registers zijn standaard voor iedereen hetzelfde.

Welke batterij je hebt is van geen enkel belang.

Je zendt waardes naar een register adres in de hm2, vervolgens stuurt de hm2 de omvormer(s) aan.

Er is echter wel een vereiste, en dat is dat je de gridguardcode hebt in gegeven in jou systeem.

Ik regel de aansturing met homey. Als je daarin een flow aan het maken bent, kun je via de testmodus zien of de flow werkt.

• Peter69!

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Rezarose schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 10:23:
[...]

Helaas resulteert dit ook in netafname als de panelen nog niet genoeg opwekken voor het huisverbruik. Terwijl er genoeg in de batterij zit. Ik wil gewoon dat de panelen sochtends terugleveren. En evt de batterij bijspringt. Maar niet dat de batterij opgeladen wordt met zonnestroom.
Ik laad tegenwoordig gewoon sma het meeste werk doen.

De software van sma is al een stuk beter geworden.(meestal dan toch)

Bij - energiebeheer - batterij

- geprognotiseerd laden - actief

- geprioriteerd laden - inactief

- tijdgestuurd laden - inactief

Bij - energiebeheer - optimalisatiedoel - economisch

De economisch stand levert eerst tot het maximum teruglever vermogen terug, en de rest gaat de batterij in. Het teruglever tarief heb ik op 30 cent kaal staan, daardoor levert hij waarschijnlijk zoveel als mogelijk terug.

De ecologisch stand laad alle zonnestroom meteen in de batterij.

• DeBassie
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-08 12:45
Een vraag:

Hebben jullie dit ook zo? Dat de ontlading van de accu boven de x-as weergegeven wordt, en het opladen onder de x-as. Het voelt alsof het andersom moet zijn.
Het plaatje is een screenshot uit de Sunny Portal, maar in de app is het net zo.

"Battery feed-in power" en "Power Drawn by battery" moet je blijkbaar vanuit het perspectief van de omvormer zien.
De Nederlandse tekst is helemaal wazig: Resp. "Vermogen voeding accu" en "Vermogen referentie accu".

Systeem: Sunny TriPower 5000 + SunnyBoy 1500 + Sunny Home manager 2.0

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9D6MW1HekQmKzIGSV-nTT8OpDs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/G1ZMgpbL0SoSwhOcT9nJ333L.png?f=fotoalbum_large

• Franciesco
@DeBassie ja, dat is bij mij ook zo. Maar eerlijk gezegd zie ik het probleem niet. Dat ontladen van de batterij boven de x-as en laden onder de x-as staat vind ik eigenlijk wel logisch. Want ontladen is in wezen verbruik en (netto) opladen een soort van tegenovergestelde (overschot).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sFxFklvymP2GFO5WxmoChGRSaKw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g0HdwGUPUn61VpcvgdDJJkkG.jpg?f=fotoalbum_large

• DeBassie
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-08 12:45
Thx @Franciesco, duidelijk. Dan hoort het zo :)
Ik dacht ineens dat ik misschien iets verkeerd-om aangesloten had.

Mijn verwarring komt erdoor, omdat dit de eigenschappen van de accu zijn. Niet de eigenschappen van de omvormer, of het huis. En de Nederlandse vertaling ("Vermogen referentie accu") hielp ook al niet. Maar goed, het maakt niet zo veel uit. Als alle SMA omgevingen het zo aangeven, vind ik het helemaal prima. (y)

• Josh77
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 19:07
@Franciesco Bedankt voor je slimme oplossing voor het niet volledig laden van de accu's, ik heb het bij mij nu vandaag geprobeerd en werkt perfect.

• LBrnghe
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 19-07 20:58
Hallo allen,

ik heb een installatie van zonnepanelen, een BYD HVM thuisbatterij en een SMA Sunny Boy Storage 3.7

Vermits, als de netstroom uitvalt, ik ook geen batterijstroom kan gebruiken en mijn zonnepanelen dan ook geen opgewekte stroom meer kunnen opslaan in mijn batterij want ook afgeschakeld, ben ik in samenwerking met mijn installateur op zoek naar een omschakelbox die er voor zorgt dat de connectie met het net wordt onderbroken en er een off grid netwerk wordt opgestart waardoor ik stroom van de batterij kan gebruiken en de dan opgewekte zonnestroom kan gebruiken of op batterij stockeren.....

Kent iemand dergelijk merk omschakelbox die compatibel is met mijn SBS 3.7?

Dank bij voorbaat.

L.B.

Wetteren België

• Peter69!

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

LBrnghe schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:09:
Hallo allen,

ik heb een installatie van zonnepanelen, een BYD HVM thuisbatterij en een SMA Sunny Boy Storage 3.7

Vermits, als de netstroom uitvalt, ik ook geen batterijstroom kan gebruiken en mijn zonnepanelen dan ook geen opgewekte stroom meer kunnen opslaan in mijn batterij want ook afgeschakeld, ben ik in samenwerking met mijn installateur op zoek naar een omschakelbox die er voor zorgt dat de connectie met het net wordt onderbroken en er een off grid netwerk wordt opgestart waardoor ik stroom van de batterij kan gebruiken en de dan opgewekte zonnestroom kan gebruiken of op batterij stockeren.....

Kent iemand dergelijk merk omschakelbox die compatibel is met mijn SBS 3.7?

Dank bij voorbaat.

L.B.

Wetteren België
Sma heeft toch een backup home in het programma

• CrimInalA
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Hoi kenners,

Ik ga binnenkort een installatie van iemand overnemen:
-SMA sunny boy 5.0 V41
-Sunny home manager 1.0
-23 zonnepanelen (6500Wp), 2 strings
-Enkelfase

Wij verbruiken nogal veel stroom, alles enkelfase. Maar zouden wel batterij opslag en een laadpaal willen als uitbreiding.

Paar vragen hieromtrent:

1-
de upgrade naar een Sunny home manager 2.0 lijkt me logisch? (die kan je namelijk op ethernet aan te sluiten). kostprijs iets van 300€.
Zijn er valide redenen om bij v1.0 te blijven?

2-
Aangezien er geen batterij opslag is, zou ik dus een SMA sunny boy storage 6.0 nodig hebben die ik naast de sunny boy inverter moet zetten indien ik batterijen zou willen koppelen.
De sunny boy storage 6.0 kost echter 2400€. En dit terwijl een Sunny boy smart energy 6.0 slechts 1650€ kost (dit is een inverter+batterij manager in 1).

De hybrid smart energy 6.0 is m.a.w goedkoper en doet hetzelfde dan een sunny boy + apart gekoppelde sunny boy storage 6.0.
Zijn er toch voordelen om de oude sunny boy te blijven gebruiken met een apart gekoppelde sunny boy storage?

Ik lees bijvoorbeeld "Communicatie tussen de Sunny Boy Storage en de PV installatie gebeurt via internet". Via internet ... dan kan er vanalles mis gaan . Wanneer voor de hybrid smart energy gebruikt wordt, communiceren deze modules dan wel lokaal zonder internet?

3-
Ik lees goede verhalen over de BYD batterijen. Ik zou dan voor de nieuwere HVM+ (2025) gaan.
Artikel BYD-HVS-plus-12.80 als eerste toren (deze mag namelijk max 5 units hoog zijn volgens de specsheet). Eventueel zet ik er een tweede toren van 3 langs om verdere uitbreiding mogelijk te maken.
In Duitsland zou je deze BYD batterijen schijnbaar goedkoper kunnen halen. Kan iemand hiervoor een online winkel aanbevelen waar ik ze kan bestellen/betalen en nadien zelf kan gaan afhalen (aangezien ze niet zullen verzenden)?

4-
Wanneer het stroomnet uitvalt, neemt de binneninstallatie dan de volledige stroomvoorziening over met deze opstelling? Of is hier nog specifieke extra hardware voor vereist?

5-
Ik zou een enkelfase laadpaal willen installeren. Zou ik hier nog met specifieke zaken rekening moeten houden?

[ Voor 11% gewijzigd door CrimInalA op 18-07-2026 14:27 ]

• bvermeul
CrimInalA schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 11:54:
Paar vragen hieromtrent:

1-
de upgrade naar een Sunny home manager a2.0 lijkt me logisch? (die kan je namelijk op ethernet aan te sluiten). kostprijs iets van 300€.
Zijn er valide redenen om bij v1.0 te blijven?
Ik zou wel overschakelen als je SMA je systeem wilt laten regelen. Als je zelf de aansturing gaat doen, is het minder interessant. Dan zou een energy meter ook voldoen (of een simulatie daarvan).
2-
Aangezien er geen batterij opslag is, zou ik dus een SMA sunny boy storage 6.0 nodig hebben die ik naast de sunny boy inverter moet zetten indien ik batterijen zou willen koppelen.
De sunny boy storage 6.0 kost echter 2400€. En dit terwijl een Sunny boy smart energy 6.0 slechts 1650€ kost (dit is een inverter+batterij manager in 1).

De hybrid smart energy 6.0 is m.a.w goedkoper en doet hetzelfde dan een sunny boy + apart gekoppelde sunny boy storage 6.0.
Zijn er toch voordelen om de oude sunny boy te blijven gebruiken met een apart gekoppelde sunny boy storage?

Ik lees bijvoorbeeld "Communicatie tussen de Sunny Boy Storage en de PV installatie gebeurt via internet". Via internet ... dan kan er vanalles mis gaan . Wanneer voor de hybrid smart energy gebruikt wordt, communiceren deze modules dan wel lokaal zonder internet?
Het voordeel van de Sunny Boy + Sunny Boy storage is dat je de batterij los van de PV kan in/uitschakelen. Op mijn Tripower 10.0 SE krijg ik het niet voor elkaar om de PV omlaag te regelen zonder ook de battery output omlaag te regelen. Dat probleem zou je met SB + SBS niet hebben.

Het nadeel is dat je dan 2 x efficientie verlies hebt.
3-
Ik lees goede verhalen over de BYD batterijen. Ik zou dan voor de nieuwere HVM+ (2025) gaan.
Artikel BYD-HVS-plus-12.80 als eerste toren (deze mag namelijk max 5 units hoog zijn volgens de specsheet). Eventueel zet ik er een tweede toren van 3 langs om verdere uitbreiding mogelijk te maken.
In Duitsland zou je deze BYD batterijen schijnbaar goedkoper kunnen halen. Kan iemand hiervoor een online winkel aanbevelen waar ik ze kan bestellen/betalen en nadien zelf kan gaan afhalen (aangezien ze niet zullen verzenden)?
Bij het BYD systeem moeten alle stacks gelijk zijn. Dus HVS+ 12.80 kan enkel uitgebreid worden met HVS+ 12.80. De HVS+ en HVM+ stacks zijn erg hoog, als dat belangrijk is, dan kijk naar de BYD HVB. Iets energie dichter (2.96 per module) en twee tot drie keer lager.
4-
Wanneer het stroomnet uitvalt, neemt de binneninstallatie dan de volledige stroomvoorziening over met deze opstelling? Of is hier nog specifieke extra hardware voor vereist?
Hiervoor is nog speciale hardware nodig, afhankelijk van je setup.
5-
Ik zou een enkelfase laadpaal willen installeren. Zou ik hier nog met specifieke zaken rekening moeten houden?m e
Neem er een met een MID meter, dan kun je ERE certificaten krijgen voor alle energie die je in je auto stopt. Scheelt weer 5-10 cent per kWh meen ik, en daarmee verdien je je laadpaal weer terug.

• Eleanora
  • Laatst online: 07-08 16:31
Ik run al een tijdje een automation in Home Assistant om mijn batterij aan te sturen. Nu het al tijden stabiel en naar tevredenheid draait, heb ik de configuratie en automations daarvoor in GitHub gezet. Hier staat het: https://github.com/EmmaVriezen/HA-battery-controller-SBSE

Het doel van deze HA configuratie en automations is om de batterij op te laden wanneer er de meeste stroom geproduceerd wordt (dus goedkoopst), de batterij naar een lagere state of charge op te laden, maar regelmatig toch naar 100% om het battery management system te kalibreren, en daarnaast nul-op-de-meter. De batterij wordt alleen met zelf-opgewekte energie opgeladen.

Kort gezegd werkt het door te kijken naar de voorspelde energieopbrengst van de dag. Hier wordt de energie die nog in de batterij moet om de gewenste SoC te behalen vanaf gehaald. De resterende energie kan aan het net gevoed worden. Het systeem is flexibel, want als de batterij ontladen wordt, of als de opbrengstvoorspelling verandert of de werkelijke opbrengst anders is, dan worden de parameters gedurende de dag aangepast. Het is dus ook niet hetzelfde als SMA's 'peak shaving', wat wel rigide is.

Mijn omvormer is een SMA Sunny Boy Smart Energy met SMA Home Storage batterij.

Ik hoop dat de uitleg in de repository compleet is en dat iemand er wat aan heeft. Als iemand het probeert maar de stappen onduidelijk zijn of informatie ontbreekt, dan hoor ik het graag.

[ Voor 0% gewijzigd door Eleanora op 18-07-2026 18:14 . Reden: Spellingsfouten verbeterd ]

• CrimInalA
  • Niet online
Bedankt voor de hulp

Het ziet er dan naar uit dat het volgende traject de voorkeur heeft:

SMA sunny home manager 1.0 --> vervangen door sunny home manager 2.0
SMA sunny boy 5.0 V41 --> vervangen door sunny boy smart energy 6.0
+Toevoegen van:
SMA backup box 1P
BYD HVM+ premium 13.8Kwh (5 lades, met mogelijkheid tot uitbreiding naar 8 lades in de toekomst OF een extra toren van 5 lades er langs)
enkelfase laadpaal met MID meter (nog te bepalen)

Moest iemand ervaring hebben met een Duitse shop waar ik de batterij kan bestellen en zelf af halen, dan hoor ik het graag. :*)

• spencer_830
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-08 12:44
CrimInalA schreef op zondag 19 juli 2026 @ 10:36:
Bedankt voor de hulp

Het ziet er dan naar uit dat het volgende traject de voorkeur heeft:

SMA sunny home manager 1.0 --> vervangen door sunny home manager 2.0
SMA sunny boy 5.0 V41 --> vervangen door sunny boy smart energy 6.0
+Toevoegen van:
SMA backup box 1P
BYD HVM+ premium 13.8Kwh (5 lades, met mogelijkheid tot uitbreiding naar 8 lades in de toekomst OF een extra toren van 5 lades er langs)
enkelfase laadpaal met MID meter (nog te bepalen)

Moest iemand ervaring hebben met een Duitse shop waar ik de batterij kan bestellen en zelf af halen, dan hoor ik het graag. :*)
Houd je er wel rekening mee dat als je een 2e toren wilt, je ook de BYD Battery-Box Combiner Box moet toevoegen.

• CrimInalA
  • Niet online
spencer_830 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 13:04:
[...]

Houd je er wel rekening mee dat als je een 2e toren wilt, je ook de BYD Battery-Box Combiner Box moet toevoegen.
Bedankt voor uw toevoeging.

Dat klopt inderdaad, mits je SMA inverter parallelle aansluiting van de battery packs toe laat. Helaas is dit niet het geval zo blijkt voor de single fase SMA sunny boy smart energy :(

Uit de BYD handleiding: "Note: For SBS 3.7 / 5.0 / 6.0 no parallel connection - check inverter manual how to connect up to three batteries"

De handleiding zegt dan: "Instead of putting multiple batteries on one inverter, you can install up to three Sunny Boy Smart Energy inverters in a single system. Each inverter will have its own battery connected to its dedicated DC input"

Daar komt dan nog een extra kanttekening bij:
"Crucial limitation: You cannot use an SMA Sunny Home Manager 2.0 in a multi-inverter system. Instead, use the integrated SMA Energy Meter or the system manager to coordinate the devices"

Met andere woorden, met een single fase systeem moet je eigenlijk genoegen nemen met maximum 1 battery pack (bij BYD HMC+ wil dit zeggen max 1 toren met 8 lades van totaal 22.1 kWh).
Anders wordt het omslachtig en dien je ook de SMA sunny home manager 2.0 buiten te gooien, alsook meerdere inverters naast elkaar te installeren. Qua kostprijs en verlies is zo'n opstelling sub-optimaal.

Met een sunny boy storage geinstalleerd naast een SMA sunny boy, is er zelfs geen mogelijkheid tot aansluiten van meerdere battery packs in parallel. (zie https://bydbatterybox.com/uploads/downloads/250820_BYD_Battery_Box_Premium_HVS&HVM_Compatible_Inverter_List_V2.21-68a55d94a82f5.pdf)

Heel wat zaken en limitaties waar rekening mee gehouden dient te worden, vooral bij een single fase opstelling.

De vorige eigenaars hebben beslist om een enkel fase inverter op de zonnepanelen te zetten en ik wou dat zo houden. Maar ik ben nu dus aan het nadenken om toch naar een 3 fase inverter te upgraden, aangezien er in de hoofkast toch reeds 4P-40A binnenkomt. Normaal zou dat dan toch moeten lukken.

[ Voor 6% gewijzigd door CrimInalA op 19-07-2026 14:35 ]

• jpvk007
Eleanora schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 18:08:
Ik run al een tijdje een automation in Home Assistant om mijn batterij aan te sturen. Nu het al tijden stabiel en naar tevredenheid draait, heb ik de configuratie en automations daarvoor in GitHub gezet. Hier staat het: https://github.com/EmmaVriezen/HA-battery-controller-SBSE

Het doel van deze HA configuratie en automations is om de batterij op te laden wanneer er de meeste stroom geproduceerd wordt (dus goedkoopst), de batterij naar een lagere state of charge op te laden, maar regelmatig toch naar 100% om het battery management system te kalibreren, en daarnaast nul-op-de-meter. De batterij wordt alleen met zelf-opgewekte energie opgeladen.

Kort gezegd werkt het door te kijken naar de voorspelde energieopbrengst van de dag. Hier wordt de energie die nog in de batterij moet om de gewenste SoC te behalen vanaf gehaald. De resterende energie kan aan het net gevoed worden. Het systeem is flexibel, want als de batterij ontladen wordt, of als de opbrengstvoorspelling verandert of de werkelijke opbrengst anders is, dan worden de parameters gedurende de dag aangepast. Het is dus ook niet hetzelfde als SMA's 'peak shaving', wat wel rigide is.

Mijn omvormer is een SMA Sunny Boy Smart Energy met SMA Home Storage batterij.

Ik hoop dat de uitleg in de repository compleet is en dat iemand er wat aan heeft. Als iemand het probeert maar de stappen onduidelijk zijn of informatie ontbreekt, dan hoor ik het graag.
Erg interessant. Weet je toevallig of dit ook op de tripower se werkt? Of welke modbus adressen ik moet gebruiken?

• broke23
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 25-07 10:28
jpvk007 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 07:06:
[...]

Erg interessant. Weet je toevallig of dit ook op de tripower se werkt? Of welke modbus adressen ik moet gebruiken?
Hierzo. Deze werkt met tripower:

https://github.com/condacum/SMA-Modbus-energy-management-system

gebruik deze momenteel met tripower 5.0 se en 4 sma batterijen en hm2.0(als energy meter only)

modbus registers:

https://files.sma.de/downloads/PARAMETER-HTML_STPxx-3SE-40_30109R_V11.zip

[ Voor 16% gewijzigd door broke23 op 21-07-2026 12:34 ]

SMA-modbus-EMS

• jpvk007
Welke PV forecast gebruiken jullie voor een asymmetrische oost/west opstelling?

Die van SMA zelf klopt redelijk. In HA gebruik ik de forecast van open meteo. Krijg die niet lekker betrouwbaar.

• FransOvk
Ik heb 9 panelen op het oosten en 22 panelen op het westen. Daardoor is de SMA prognose in de ochtend steeds te laag wat dan in de middag weer wordt gecompenseerd. Ik gebruik de HACS Solcast integratie in HomeAssistant. In Solcast kun je twee sites definieren, een voor Oost en een voor West, dat geeft een veel betere prognose over de dag..

• jpvk007
FransOvk schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:52:
Ik heb 9 panelen op het oosten en 22 panelen op het westen. Daardoor is de SMA prognose in de ochtend steeds te laag wat dan in de middag weer wordt gecompenseerd. Ik gebruik de HACS Solcast integratie in HomeAssistant. In Solcast kun je twee sites definieren, een voor Oost en een voor West, dat geeft een veel betere prognose over de dag..
Dank. Dat kan de sma ook. En open meteo nog veel meer vlakken. Maar die laatste krijg ik niet goed ingesteld. Ik ga solcast eens proberen

• Franciesco
FransOvk schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:52:
Heb je dit ook zo in Sunny Portal geconfigureerd? Want dan zou je toch verwachten dat de prognose daar rekening mee houdt.

Configuratie --> Installatie-eigenschappen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qqm3VWpGH5NBfdZaMqjvU20KoMc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wVziFNHgqJpwXPTGWONFmpoU.png?f=fotoalbum_large
(voorbeeld)

• FransOvk
Eigenlijk heb ik daar nog niet naar gekeken nadat mijn leverancier dit had ingevuld. Het eerste jaafr had ik nog niet de installateur rechten om dat zelf te kunnen doen.

Dus nee, daar staat alleen in 31 panelen. Mijn excuses aan SMA, dat had ik zelf beter moeten doen.

• Rezarose
Peter69! schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 12:56:
[...]

Ik laad tegenwoordig gewoon sma het meeste werk doen.

De software van sma is al een stuk beter geworden.(meestal dan toch)

Bij - energiebeheer - batterij

- geprognotiseerd laden - actief

- geprioriteerd laden - inactief

- tijdgestuurd laden - inactief

Bij - energiebeheer - optimalisatiedoel - economisch

De economisch stand levert eerst tot het maximum teruglever vermogen terug, en de rest gaat de batterij in. Het teruglever tarief heb ik op 30 cent kaal staan, daardoor levert hij waarschijnlijk zoveel als mogelijk terug.

De ecologisch stand laad alle zonnestroom meteen in de batterij.
Bij mij laad hij gewoon eerst de batterij vol hoor op economisch. Dan pas gaat hij terugleveren

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:39
Vraag: Heeft iemand al kans gezien om met de Home manager 2.0 en de hybride omvormer STP6.0-3SE-40 met zijn ingebouwde multi functionele relais (MFR) een Daikin Altherma 3 warmtepomp te bewegen tot PV overschot buffering in de losse Daikin boiler/tank. Wij hebben de laagspanning smart grid contacten verbonden met het relais, zodat we de toestand "aanbevolen aan" kunnen aanzetten. Het lijkt erop dat het MFR gedurende 10 minuten aanstuurt en dan weer stopt.

Mocht je geen Daikin warmtepomp aansturende het MFR maar wel iets vergelijkbaars en dan ook nog succesvol, houd ik mij aanbevolen voor de instellingen.

• Rezarose
Franciesco schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 11:48:
@Rezarose het is me niet helemaal duidelijk wat je precies wilt. Maar zelf heb ik een mechanisme bedacht om het systeem icm geprognosticeerd laden als het ware te foppen waardoor de batterij bijna altijd alleen maar bijlaadt tot de minimaal ingestelde SOC (70%).

Hiervoor heb ik in Sunny Portal opgegeven dat ik 15kWp meer PV heb dan in werkelijkheid. Hierdoor verwacht het systeem een zeer hoge opbrengst, duidelijk hoger dan het opgegeven maximale terugleververmogen. Daardoor reserveert het systeem als het ware de vrije batterijruimte boven 70% voor het vermogen boven de ingestelde max teruglevering. Maar dat vermogen/die opwekking komt niet, en dus blijft de batterij steken op de ingestelde minimum SOC van 70%.

Ik doe dit omdat het in mijn geval niet nodig is de batterij elke dag (al vroeg) tot 100% op te laden omdat ik in deze tijd gedurende de donkere uren doorgaans maar een klein gedeelte van de batterijcapaciteit benut. Straks in het najaar zet ik het geprognosticeerd laden weer uit zodat PV overschot zoveel mogelijk in de batterij opgeslagen wordt voor later verbruik.

Dit fop-mechanisme heb ik nu een paar weken draaien en doet wat ik er van gehoopt had.
Graag wil ik dat de batterij pas laad in het midden van de dag wanneer de stroom goedkoop is. Ik heb dynamische tarieven en ik krijg voor de stroom die ik teruglever hetzelfde als ik betaal aan afnemen ben op het moment.. Ik wil dus 's ochtends terugleveren wanneer de stroom nog een hoge prijs heeft. En pas om 12 uur in 2 goedkope uurtjes de batterij vollaad met zonnestroom. Hij moet bij ons wel goed bijladen want we krijgen de stroom wel op in de avond/ nacht.

• Rezarose
Peter69! schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 12:43:
[...]

De registers zijn standaard voor iedereen hetzelfde.

Welke batterij je hebt is van geen enkel belang.

Je zendt waardes naar een register adres in de hm2, vervolgens stuurt de hm2 de omvormer(s) aan.

Er is echter wel een vereiste, en dat is dat je de gridguardcode hebt in gegeven in jou systeem.

Ik regel de aansturing met homey. Als je daarin een flow aan het maken bent, kun je via de testmodus zien of de flow werkt.
Heb jij een overzicht van de codes voor de hm2? Ik wil er binnenkort wel mee gaan beginnen.

• Andrehj
  • Niet online
Skipper_NH schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 14:59:
Het lijkt erop dat het MFR gedurende 10 minuten aanstuurt en dan weer stopt.
Ik zou even beginnen met het relais loskoppelen van je WP en er een lampje oid mee schakelen. Dan kun je precies zien wat je omvormer doet en weet je zeker of het probleem in je omvormer of je WP zit.
Daarna weet je waar je moet zoeken en kun je in het juiste topic (dit topic óf het topic van je WP) om verdere hulp vragen.

• broke23
Ook hier solcast met oost west opstelling. En zelfs die nog getweaked omdat die echt zwaar overkill gaf

SMA-modbus-EMS

• Peter69!

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Rezarose schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 14:56:
[...]

Bij mij laad hij gewoon eerst de batterij vol hoor op economisch. Dan pas gaat hij terugleveren
Dat is nu juist wat ik niet wil. Bij mij mag hij de eerste uren zoveel als mogelijk terugleveren.

Dit zijn immers de duurste uren. Pas na de middag de accu laden met als het kan alleen overschot aan zonnestroom, dwz alles boven de max teruglevering.

En dan in de namiddag weer zoveel als mogelijk terugleveren.

Zo laad ik ‘gratis’ stroom die anders afgetopt zou worden.

Deze ‘gratis’ lading verkoop ik dan weer in de duurste avond uren.

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:01
Rezarose schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 15:02:
[...]

Heb jij een overzicht van de codes voor de hm2? Ik wil er binnenkort wel mee gaan beginnen.
Heb je hier wat aan? https://files.sma.de/downloads/HM-20-Modbus-NSD-TI-en-12.pdf

• Eleanora
  • Laatst online: 07-08 16:31
jpvk007 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 07:06:
[...]

De modbus registers van de Sunny Boy Smart Energy zijn anders dan die van de Tripower, dus zonder aanpassingen zal het zeer waarschijnlijk niet werken.

De Sunny Boy Smart Energy heeft bijvoorbeeld register 41467 "Max. setpoint value for active power of storage". De HA automation stuurt de batterij (of eigenlijk omvormer) aan door daarheen te schrijven. Maar dat register staat niet in de lijst met Modbus registers voor de Tripower die @broke23 heeft gelinked. Ik zie in de lijst geen register dat één-op-één 41467 zou vervangen. De node red flows in die repo voor de Tripower werken met een ander principe, zo gauw gezien lijkt die de active setpoint aan te passen van de hele inverter via register 40149 (in mijn repo wordt de active setpoint van de inverter niet aangepast).

Hier is de lijst met Modbus adressen van de SBSE: https://files.sma.de/downloads/PARAMETER-SBSExx-50_03.16.xx.R.zip

• jpvk007
Gebruikt er iemand de tripower se om zowel eigen stroom uit batterij te gebruiken als ook handelen met dynamische prijzen? En zo ja, hoe heb je de modbus aangestuurd? Dus bijvoorbeeld de stroom die je een dag eerder hebt opgewekt of van het net hebt gehaald later voor een hogere prijs terugleveren? Of deze cyclus meermalen op een dag?

• Peter69!

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

jpvk007 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 18:02:
Gebruikt er iemand de tripower se om zowel eigen stroom uit batterij te gebruiken als ook handelen met dynamische prijzen? En zo ja, hoe heb je de modbus aangestuurd? Dus bijvoorbeeld de stroom die je een dag eerder hebt opgewekt of van het net hebt gehaald later voor een hogere prijs terugleveren? Of deze cyclus meermalen op een dag?
Jazeker, ik.

Ik stuur met homey.

Mijn flows staan een paar pagina’s terug in dit topic.

• FransOvk
Eleanora schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 17:47:
[...]

De modbus registers van de Sunny Boy Smart Energy zijn anders dan die van de Tripower, dus zonder aanpassingen zal het zeer waarschijnlijk niet werken.

De Sunny Boy Smart Energy heeft bijvoorbeeld register 41467 "Max. setpoint value for active power of storage". De HA automation stuurt de batterij (of eigenlijk omvormer) aan door daarheen te schrijven. Maar dat register staat niet in de lijst met Modbus registers voor de Tripower die @broke23 heeft gelinked. Ik zie in de lijst geen register dat één-op-één 41467 zou vervangen. De node red flows in die repo voor de Tripower werken met een ander principe, zo gauw gezien lijkt die de active setpoint aan te passen van de hele inverter via register 40149 (in mijn repo wordt de active setpoint van de inverter niet aangepast).

Hier is de lijst met Modbus adressen van de SBSE: https://files.sma.de/downloads/PARAMETER-SBSExx-50_03.16.xx.R.zip
Bij de Tripower is register 40149 het equivalent voor 41467 van de Sunny Boy. De negatieve waarde (in W) die je daarin schrijft zal zorgen dat de inverter gedurende een half uur (of een uur als dat zo is ingesteld) zal laden. Een positieve waarde zorgt voor ontladen. Je kunt dat register pas schrijven nadat je 802 hebt geschreven in register 40151. Met 803 in register 40151 ga je weer terug naar automatisch bedrijf.

• Aad

Aad

Hulp gevraagd,

Mijn EVC22-3AC-10 Lader doet het niet meer er zit een interne storing in fout 7605. Ik heb een Case aangemaakt bij SMA en alle gegevens ingestuurd waar om gevraagd werd. Toen kwam het probleem ik moet een installateur hebben die contact opneemt met SMA voordat de lader wordt omgeruild.

Mijn Installateur doet niets meer met zonnepanelen , Ik heb alle dealers van SMA in het noorden gebeld, die komen niet, alleen voor nieuwe installaties plaatsen.

Bij SMA weten ze wat het probleem is maar willen mij geen info geven. Op de lader zit nog garantie.

Is er iemand, of weet iemand In Groningen, iemand met een bedrijfsaccount die mij tegen vergoeding verder kan helpen ?

BVD Aad

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 16:24
Kan je niet gewoon een bedrijf account aanmaken?

Ik had het nodig vanwege toegang tot de instellingen op de Sunny Explorer app.

Het aanmelden ging zonder verdere vragen, ik kreeg een code en de wereld voor de installateurs in Sunny Explorer ging voor mij open.

Wat daarna volgt moet je uiteraard zelf uitzoeken.

[ Voor 9% gewijzigd door tukker999 op 25-07-2026 09:07 ]

21,9 kWh/100km

• broke23
jpvk007 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 18:02:
Hier ook ja maar wel in de avond uren natuurlijk. Heel af en toe overdag. Meer niet dan wel eigenlijk. Automatisch zal bij hoge prijzen in de ochtend vanaf 15% lading in de batterij de rest verkocht worden tot de prijzen onder 0 gaan of tot het moment dat de batterij anders niet meer vol zou geraken

SMA-modbus-EMS

• Aad

Aad

tukker999 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 09:05:
Kan je niet gewoon een bedrijf account aanmaken?

Ik had het nodig vanwege toegang tot de instellingen op de Sunny Explorer app.

Het aanmelden ging zonder verdere vragen, ik kreeg een code en de wereld voor de installateurs in Sunny Explorer ging voor mij open.

Wat daarna volgt moet je uiteraard zelf uitzoeken.
Volgens de helpdesk heb je een BTW nummer nodig, en ze weten bij SMA nu dat ik geen Installateur ben.

• tukker999
Kijk maar op de website. Gewoon kiezen voor installateur. In mijn geval vroeg de website geen bewijsvoering.

21,9 kWh/100km

• Airw0lf
Aad schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 08:26:
Hulp gevraagd,

Mijn EVC22-3AC-10 Lader doet het niet meer er zit een interne storing in fout 7605. Ik heb een Case aangemaakt bij SMA en alle gegevens ingestuurd waar om gevraagd werd. Toen kwam het probleem ik moet een installateur hebben die contact opneemt met SMA voordat de lader wordt omgeruild.

Mijn Installateur doet niets meer met zonnepanelen , Ik heb alle dealers van SMA in het noorden gebeld, die komen niet, alleen voor nieuwe installaties plaatsen.

Bij SMA weten ze wat het probleem is maar willen mij geen info geven. Op de lader zit nog garantie.

Is er iemand, of weet iemand In Groningen, iemand met een bedrijfsaccount die mij tegen vergoeding verder kan helpen ?

BVD Aad
Wat is de vraag nu precies?

Ik heb een bedrijfsaccount met een vestiging in Sneek. Maar doe verder niks meer met zonnepanelen/SMA. Afhankelijk van wat je precies voor ogen hebt wil ik wel een poging wagen.

Stuur me anders een PB om te kijken hoe-of-wat.

• Wedge23
Het is me inmiddels gelukt om Zero-Export in combinatie met volledig afsluiten te automatiseren voor mijn TriPowerX20, op dit moment gaat het als volgt;

Prijs boven 0ct: Panelen volledig aan

Prijs tussen -11ct en 0ct: Zero export

Prijs beneden -11ct: Panelen volledig uit

De 11ct is de belasting die nu per kWh word geheven bij Zonneplan, dus in 2027 wanneer salderen klaar is wil ik niks intrekken van het net tenzij de prijs onder deze belasting komt.

Dit is pas het begin, ik ga nog een batterij aanschaffen (zelfbouw, 40 kWh) waardoor het allemaal complexer gaat worden, maar de basis-modules zijn er.

Overigens niet dankzij de helpdesk van SMA - die hebben totaal geen interesse om hun systeem flexibel te maken - of misschien is het incompetentie - uiteindelijk zelf maar lopen prutsen.
edit:
Ik heb het dus over prijzen excl. belasting, de terugleverprijzen.

[ Voor 5% gewijzigd door Wedge23 op 26-07-2026 19:21 ]

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:00
Vraag.

Ik heb bij SMA een installateursaccount aangemaakt. Heb al een consumers account.

Maar ja, dat instl accout heeft natuurlijk geen zonnepanelen staan vanaf begin.

Kan ik dit account deleten en op een of andere manier mijn consumers account overzetten naar install account?

• tukker999
Laat het gewoon zo.

Je hoeft niet alles te ordenen. In de wereld van computers heerst een andere logica dan onder ons gewone mensen.

21,9 kWh/100km

• tukker999
Wedge23 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 19:19:
Het is me inmiddels gelukt om Zero-Export in combinatie met volledig afsluiten te automatiseren voor mijn TriPowerX20, op dit moment gaat het als volgt;

Prijs boven 0ct: Panelen volledig aan

Prijs tussen -11ct en 0ct: Zero export

Prijs beneden -11ct: Panelen volledig uit

De 11ct is de belasting die nu per kWh word geheven bij Zonneplan, dus in 2027 wanneer salderen klaar is wil ik niks intrekken van het net tenzij de prijs onder deze belasting komt.

Dit is pas het begin, ik ga nog een batterij aanschaffen (zelfbouw, 40 kWh) waardoor het allemaal complexer gaat worden, maar de basis-modules zijn er.

Overigens niet dankzij de helpdesk van SMA - die hebben totaal geen interesse om hun systeem flexibel te maken - of misschien is het incompetentie - uiteindelijk zelf maar lopen prutsen.
edit:
Ik heb het dus over prijzen excl. belasting, de terugleverprijzen.
Als je bij zonneplan zit moet je de berekening iets anders maken. Je krijgt namelijk altijd 2 cent incl. BTW voor terugleveren. Dat betekent dat je tot een EPEX prijs van -1,65 cent ex BTW kunt blijven terugleveren.

Zolang de prijs incl. BTW boven 0 is heb je de 10% bonus.

Je bent in ieder geval al goed voorbereid op de situatie na 31 december 2026.

[ Voor 3% gewijzigd door tukker999 op 26-07-2026 23:00 ]

21,9 kWh/100km

• Wedge23
tukker999 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 22:58:
[...]

Als je bij zonneplan zit moet je de berekening iets anders maken. Je krijgt namelijk altijd 2 cent incl. BTW voor terugleveren. Dat betekent dat je tot een EPEX prijs van -1,65 cent ex BTW kunt blijven terugleveren.

Zolang de prijs incl. BTW boven 0 is heb je de 10% bonus.

Je bent in ieder geval al goed voorbereid op de situatie na 31 december 2026.
Dat is een grote vage boel bij Zonneplan. Wat ik begrijp van de Zonneplan klantenservice, is dat de prijzen in de app de prijzen incl deze bonus zijn. Dus deze prijzen hou ik (ofja, HA) aan. Zijn ook weer verschillend van de prijzen op de Zonneplan website.

• tukker999
Niet vaag, maar ik moest het wel 3 keer lezen om het te kunnen begrijpen. Vooral omdat ze goochelen met prijzen incl. en excl. BTW

Ik heb destijds Kiki, hun AI assistent, allerlei rekenvoorbeelden voorgelegd om zekerheid te krijgen hoe het zit.

[ Voor 30% gewijzigd door tukker999 op 26-07-2026 23:13 ]

21,9 kWh/100km

• Rezarose
Peter69! schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 17:19:
[...]

Dat is nu juist wat ik niet wil. Bij mij mag hij de eerste uren zoveel als mogelijk terugleveren.

Dit zijn immers de duurste uren. Pas na de middag de accu laden met als het kan alleen overschot aan zonnestroom, dwz alles boven de max teruglevering.

En dan in de namiddag weer zoveel als mogelijk terugleveren.

Zo laad ik ‘gratis’ stroom die anders afgetopt zou worden.

Deze ‘gratis’ lading verkoop ik dan weer in de duurste avond uren.
Klopt dat is ook wat ik niet wil, maar ik begreep door jouw tekst dat hij dat met economisch bij jou wel eerst teruglevert? : "De economisch stand levert eerst tot het maximum teruglever vermogen terug, en de rest gaat de batterij in."

Bij mij doet hij dit dus bij economisch wel. Eerst de batterij vol en dan pas terugleveren.

• Rezarose
JA! Je bent geweldig. Ik zat te zoeken op batterij en omvormer data. Dank u zeer! _/-\o_

• Peter69!

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Rezarose schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:25:
[...]

Klopt dat is ook wat ik niet wil, maar ik begreep door jouw tekst dat hij dat met economisch bij jou wel eerst teruglevert? : "De economisch stand levert eerst tot het maximum teruglever vermogen terug, en de rest gaat de batterij in."

Bij mij doet hij dit dus bij economisch wel. Eerst de batterij vol en dan pas terugleveren.
Ik weet het niet zeker maar het zou zo kunnen zijn omdat ik de teruglever vergoeding hoog heb staan.

Mijn gedachte hierover is dat het het meest ‘economisch’ is om de dure stroom zoveel als mogelijk terug te leveren.

Afname heb ik op dynamisch staan en terugleveren kan alleen op vast, deze heb ik kaal op 0,28 staan dacht ik.

Je zou dit ook kunnen proberen en dan zien of het morgen beter gaat.

• Skipper_NH
Andrehj schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 16:21:
[...]

Ik zou even beginnen met het relais loskoppelen van je WP en er een lampje oid mee schakelen. Dan kun je precies zien wat je omvormer doet en weet je zeker of het probleem in je omvormer of je WP zit.
Daarna weet je waar je moet zoeken en kun je in het juiste topic (dit topic óf het topic van je WP) om verdere hulp vragen.
Bedankt voor de tip. Gelukkig kan je het ook in de Sunny Portal uitlezen. Scheelt een warmtepomp open schroeven. Maar sinds 19 juli wordt er door het Multi Functioneel Relais (MFR) geen signaal meer naar de Daikin gegeven. Instellingen zijn: tijdsblok 08:00-22:00, min. tijd aan 20 min., min. tijd uit 20 min. en minimaal overschot 1500 W. Tussen ca 13:30 en 17:30 is er veelal 2000 - 2500 W overschot.

Dus nogmaals de vraag: Wie heeft een hybride Sunny tripower 6.0 SE met MFR en Sunnyhome manager 2.0 onder Sunny Portal powered by ennexOS werkend gekregen om een SG-READY warmtepomp (Daikin Altherma 3) aan te sturen.

• Peter69!

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Skipper_NH schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 22:13:
[...]

Bedankt voor de tip. Gelukkig kan je het ook in de Sunny Portal uitlezen. Scheelt een warmtepomp open schroeven. Maar sinds 19 juli wordt er door het Multi Functioneel Relais (MFR) geen signaal meer naar de Daikin gegeven. Instellingen zijn: tijdsblok 08:00-22:00, min. tijd aan 20 min., min. tijd uit 20 min. en minimaal overschot 1500 W. Tussen ca 13:30 en 17:30 is er veelal 2000 - 2500 W overschot.

Dus nogmaals de vraag: Wie heeft een hybride Sunny tripower 6.0 SE met MFR en Sunnyhome manager 2.0 onder Sunny Portal powered by ennexOS werkend gekregen om een SG-READY warmtepomp (Daikin Altherma 3) aan te sturen.
Het is maar een gedachte, maar ik heb het idee dat sma steeds meer slimme sturingen gaat beperken en/of achter een abonnement gaat stoppen.

Als ik jou was zou ik het zelf gaan automatiseren met bv HA of Homey.

• BollieBolstra
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-08 23:05
Heeft iemand ervaring met het vervangen van hm2 door omvormer als 'system manager'? In theorie zou het moeten door via Sunny Portal de hm2 te vervangen door in mijn geval de stp se 10. Maar ik ben benieuwd of dit lukt en da je vooral ook niet de data kwijt bent die is opgeslagen over opwekking en verbruik.. nadat je de hm2 hebt vervangen zou je hem weer moeten/kunnen toevoegen als energy meter... Daarna zou het makkelijker moeten worden om via HA de hele installatie aan te sturen

• Franciesco
@BollieBolstra de STP SE 10 heeft volgens mij geen ingebouwde system manager. De nieuwe hybrid X wel.

• FransOvk
Franciesco schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:32:
@BollieBolstra de STP SE 10 heeft volgens mij geen ingebouwde system manager. De nieuwe hybrid X wel.
Ik heb geen home manager (en ook geen echte SMA energy meter, maar een geemuleerde die aan de P1 poort hangt) en stuur de STP SE 10 direct aan via ModBus. Ik kan daarbij nul op de meter bereiken en laden ontladen van de accu met een bepaald vermogen, ook met 0W en dat komt overeen met de batterij uitschakelen.

In de default staat van de omvormer, met register 40151 gelijk aan 803, zal hij de batterij laden met overtollige stroom van de panelen en ontladen als de panelen minder opbrengen dan je verbruikt.

Met external control, 802 naar register 40151 en daarna het gewenste vermogen in W naar register 40149, zal hij de accu laden/ontladen voor de ingestelde duur (30 to 60 minuten)

Normaal staat het nominale vermogen in W in register 41217. Als je 0 in register 41217 schrijft krijg je een nul op de meter situatie. De omvormer zal op basis van de informatie van de energiemeter het vermogen van de panelen knijpen zodat er geen stroom aan het net wordt teruggeleverd.

Als deze mogelijkheden genoeg voor je zijn, dan kun je zonder home manager goed regelen. Ook krijg je alle informatie normaal in het Sunny portal en de app. Ik heb ze alleen wel moeten vragen om mijn geemuleerde energiemeter met een voor hen totaal onbekend serienummer toe te voegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_LOoGR08mdSuXQJhUYwaw5JQLlk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1YHBxsyAXroMMI0wUjsQ240j.jpg?f=fotoalbum_large

• Peter69!

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Waarom zou je de hm er tussenuit willen halen?

Met gaat het ook prima.

Je moet alleen niet de omvormer maar de hm aansturen.

Deze stuurt dan weer de omvormer(s) aan.

0 op de meter, batterij (ont)laden, werkt perfect met de hm nog in het systeem.

• BollieBolstra
Peter69! schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:28:
Waarom zou je de hm er tussenuit willen halen?

Met gaat het ook prima.

Je moet alleen niet de omvormer maar de hm aansturen.

Deze stuurt dan weer de omvormer(s) aan.

0 op de meter, batterij (ont)laden, werkt perfect met de hm nog in het systeem.
Hmm dit lukt mij niet om de hm2 aan te sturen via modbus. Sterker zelfs via de portal werkt het ook een dga later. Dus stel ik zeg nu zero export.. dan werkt dat bij mij pas vanaf de volgende dag.. support van sma zegt dat dat normaal is en zoals het zou moeten werken.. maar zeker vanaf volgend jaar wil ik gewoon zelf direct in control zijn met niet opladen van accus maar terugleveren als de prijs hoog is etc.

• Peter69!

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Heb je wel de gridguardcode in gegeven?

Heb je modbus sturing aan staan?

[ Voor 30% gewijzigd door Peter69! op 03-08-2026 20:00 ]

• Airw0lf
BollieBolstra schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 17:52:
[...]

Hmm dit lukt mij niet om de hm2 aan te sturen via modbus. Sterker zelfs via de portal werkt het ook een dga later. Dus stel ik zeg nu zero export.. dan werkt dat bij mij pas vanaf de volgende dag.. support van sma zegt dat dat normaal is en zoals het zou moeten werken.. maar zeker vanaf volgend jaar wil ik gewoon zelf direct in control zijn met niet opladen van accus maar terugleveren als de prijs hoog is etc.
Als ik via het EnnexOS portaal de HM2 begrenzing aanpas via netbeheer dan wordt die vrijwel meteen actief - dus het kan wel :Y) ! De mogelijke aanpassingen zijn percentage, max-kW of Zero Export.

Er wordt in dit deel van het portaal ook gesproken over het poortnummer van de modbus - dat staat hier op 502 (is ook altijd zo geweest) - er staat niet bij of het UDP of TCP is.

Wel lijkt het een (soort-van) polling mechanisme te zijn. Waardoor de ingestelde waarde nooit 100% klopt.

• Peter69!

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Airw0lf schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:13:
[...]

Als ik via het EnnexOS portaal de HM2 begrenzing aanpas via netbeheer dan wordt die vrijwel meteen actief - dus het kan wel :Y) ! De mogelijke aanpassingen zijn percentage, max-kW of Zero Export.

Er wordt in dit deel van het portaal ook gesproken over het poortnummer van de modbus - dat staat hier op 502 (is ook altijd zo geweest) - er staat niet bij of het UDP of TCP is.

Wel lijkt het een (soort-van) polling mechanisme te zijn. Waardoor de ingestelde waarde nooit 100% klopt.
Is modbus tcp/ip

• BollieBolstra
Peter69! schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:12:
Heb je wel de gridguardcode in gegeven?

Heb je modbus sturing aan staan?
Yep, ik ga morgen nog eens alles resetten en kijken of het dan werkt. Maar hoe stuur jij de hm aan? Zoals ik het lees kan je die niet via home assistant bereiken? Of schakel jij het handmatig om in de portal?

• Peter69!

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

BollieBolstra schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 22:15:
[...]

Yep, ik ga morgen nog eens alles resetten en kijken of het dan werkt. Maar hoe stuur jij de hm aan? Zoals ik het lees kan je die niet via home assistant bereiken? Of schakel jij het handmatig om in de portal?
Ik stuur gewoon waardes naar de modbus registers van de hm.

Voor bv 0 op de meter stuur je 0 naar register 40016.

De hm zorgt er dan voor dat het 0 export wordt, that’s it.

Na een uur valt hij automatisch terug naar 100%, of je stuurt eerder 100 naar 40016 als het nodig is. Of na een uur nog een keer 0 als het langer dan een uur 0 op de meter moet zijn.

• Skipper_NH
Peter69! schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 13:46:
[...]

Het is maar een gedachte, maar ik heb het idee dat sma steeds meer slimme sturingen gaat beperken en/of achter een abonnement gaat stoppen.

Als ik jou was zou ik het zelf gaan automatiseren met bv HA of Homey.
Dank je voor je antwoord, maar die automatisering gaat mij te ver. Heb niet voor niks die home manager erbij laten zetten. Straks een autolader en batterijen. Maar nu eerst die beloofde aansturing van de warmtepomp. Anders maar geld terug voor het werk. Was gelukkig een duidelijk inzichtelijke post

• Peter69!

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Skipper_NH schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 10:59:
[...]

Dank je voor je antwoord, maar die automatisering gaat mij te ver. Heb niet voor niks die home manager erbij laten zetten. Straks een autolader en batterijen. Maar nu eerst die beloofde aansturing van de warmtepomp. Anders maar geld terug voor het werk. Was gelukkig een duidelijk inzichtelijke post
Ik begrijp je gedachte volledig, maar ik denk dat je helaas daar een abonnement voor zult moeten gaan afsluiten.

https://www.sma.de/en/products/energy-management/sma-premium#sma-premium

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:01
BollieBolstra schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:26:
Heeft iemand ervaring met het vervangen van hm2 door omvormer als 'system manager'? In theorie zou het moeten door via Sunny Portal de hm2 te vervangen door in mijn geval de stp se 10. Maar ik ben benieuwd of dit lukt en da je vooral ook niet de data kwijt bent die is opgeslagen over opwekking en verbruik.. nadat je de hm2 hebt vervangen zou je hem weer moeten/kunnen toevoegen als energy meter... Daarna zou het makkelijker moeten worden om via HA de hele installatie aan te sturen
Ja, sinds gisteravond. Ik wil SMA Premium / Energy Maximizer testen en heb daarom een SBSE3.6-50 als System Manager geconfigureerd, en de HM2 via SunnyPortal vervangen. Werkte prima, wel even geduld hebben. Kreeg ook meteen de mogelijkheid om voor terugleveren dynamisch tarief in te stellen. Bijzonder om te zien dat nu, prijs is hoogst, de batterijen leeg worden gespuugd naar het net...
Maar in jouw geval gaat het niet werken om een STP10.0SE-40 als system manager in te stellen, dat wordt zoals @Franciesco al schreef niet ondersteund door dat type -40. Ik heb dan wel weer een STP5.0SE-40 als ondergeschikt apparaat in de installatie, het aansturen ervan gaat prima zo te zien.
Ben benieuwd of de teruglevering morgen vanzelf wordt beperkt als de prijs naar 0 gaat. de HM2 is nu 'dom' geworden en als Energy Meter zichtbaar.

• niels_vlaar
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-08 14:23
Ik heb een SMA STP6.0-3SE-40 hybride omvormer met 3 SMA 3.2 home storage accu's.

Hier zit een noodstroom groep op aangesloten 3 fase. Dit is een een aardlekautomaat 3 fase. Deze is met een 5 aderige kabel aangesloten op de omvormer. Maar ik krijg alleen op L1 stroom. Dit is zowel als de netspanning erop staat als dat de omvormer in noodstroom staat op de accu's

Bij de eerste keer testen van de noodstroom kreeg ik een foutmelding en ging de omvormer uit. De foutmelding was 1302 Fase(n) of nulleider niet aangesloten en daarna 901 PE - aansluiting ontbreekt. Alle draden zitten goed dus de fase op de fase en de nul op de nul en de PE op de PE.

In de stekker tussen de omvormer en de noodstroomgroep zit een PE aansluiting. Maar omdat ik deze melding kreeg heb ik een PE aangesloten op de noodstroomgroep buiten de omvormer om. nadat ik dit gedaan heb werkt alles. Dus geen foutmeldingen meer bij het omschakelen van netspanning naar noodstroom op de accu. Alleen nog steeds op 1 fase stroom.

Snap niet helemaal waarom je een extra PE moet aansluiten. Misschien omdat PE van de omvormer kan uitvallen als de netspanning weg valt. De omvormer staat op [EU] EN50549-1:2018 LV (laagspanning)

In de omvormer kan ik geen instelling vinden voor 3 fase. Kan er een zekering in de omvormer zitten dat er 2 fase zijn uitgesprongen? Mis ik misschien nog een andere instelling?

• Franciesco
@niels_vlaar de melding 1302 is bij mijn weten normaal als de netstroom uitvalt. Dat wil zeggen: ik zie die melding ook als het net wegvalt en het systeem op backup stroom overschakelt. Zo zien de meldingen bij mij er dan uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nTz-Xe2jkxBMwevcb0icEIPR-No=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bHaVFVMEzRQfitKaOqpYRNmL.jpg?f=fotoalbum_large

Heb je een eigen aardpin in de woning of is jouw aarde via het stroomnet geregeld? Want bij dit laatste kan ik me voorstellen dat die PE melding verschijnt (/verscheen) als het net wegvalt.

Ook bij mijn weten is er geen instelling om 1-fase of 3-fasen in te schakelen. De backupmodus staat op automatisch?
Produceert de omvormer wel stroom over alle 3 de fases als je tijdens productie naar de momentane waarden kijkt?
En laat hij een spanning zien voor elke fase?

Als dat allemaal niet het geval is zou ik toch de bekabeling nogmaals nakijken. En ook de aardlekautomaat controleren. Kan deze laatste defect zijn?

• niels_vlaar
Ja de backup staat op automatisch.

Als ik op de draden voor de aardlekautomaat meet dan heb ik ook maar op 1 fase stroom. Als de aardlekautomaat stuk is moet ik daar volgens mij wel stroom hebben.

De omvormer werkt gewoon op 3 fase. Alle moment waardes zijn goed. Alle 3 fases rond de 230V.

Ik heb een eigen aardlekpen. ik heb nu de noodstroom groep aangesloten op de zelfde aarde als de omvormer maar dan buiten de omvormer om. Dan is de PE melding weg en werkt de backup maar op 1 fase.

De installateur is terug geweest en de bekabeling zit echt goed.

Wat ik kan bedenken een zekering in det omvormer die stuk is. Maar weet niet of die er in zit. Of ergens een instelling. Ik heb ergens gelezen als de noodstroom geen vraag heeft dat hij uitschakeld. Misschien dat hij in combinatie met de foutmelding pe in een andere modus is gekomen.

• Peter69!

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Op de omvormer zitten twee kabels aangesloten.

Eentje voor de normale voeding, de tweede als backup/nood.

Deze tweede kabel wordt inwendig door een relais geschakeld.

Wss zal dit relais defect zijn en maar 1 fase schakelen.

Gewoon de dealer/sma aanspreken voor reparatie/garantie.

• Soundstorm
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-08 12:35
Met het idee om binnenkort een 3 fasige SMA Hybrid X omvormer te installeren, en ondertussen een nieuwe schakelkast te bouwen, zit ik de backup mogelijkheden van SMA eens te bekijken.

Het lijkt mij dat de backup oplossingen van SMA eigenlijk eenvoudigweg 3 contactoren zijn (in geval van de 4 polige versie). De omvormer stuurt via zijn SPS-OUT spanning naar de contactoren. Op de contactoren zitten dan hulpcontacten, die als alle contactoren ingeschakeld zijn, een gesloten contact geven naar SPS-IN. Als SPS-IN gesloten is, dan weet de omvormer dat het net is losgekoppeld, en dat de omvormer mag aan gaan. Heb ik dit juist geïnterpreteerd?

Dit is volgens mij wel verschillend met hoe het 'vroeger' gedaan werd. Op de Sunny Tripower Smart Energy zat namelijk nog een aparte uitgang voor backup power. En dan moest je dus ook aparte kabels naar de schakelkast leggen voor de zaken die je op backup power wilt laten werken. Maar nu lijkt het mij dus dat je maar 1 set kabels gebruikt, en dat als er aan alle veiligheden wordt voldaan, de omvormer gewoon actief wordt en in off-grid modus gaat werken.

Ik ben niet van plan om de SMA Energy Monitor en hun hele sturing/software te gebruiken. Ik heb ook nog andere redenen om (gestuurd) van het net los te koppelen, dus in mijn schakelkast zit daar al de nodig hardware voor. Als ik dan gewoon op die SPS-IN een contact aansluit, gaat de omvormer dan inschakelen, of moet ik hem ook nog het een en ander wijs maken via Modbus?

• mc74909
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 08-08 18:55
Enig idee hoe je bij sma ideeen kan aanbrengen?

Ik heb nl veel problemen de netspanning die te hoog oploopt en de omvormer zich ontkoppelt waardoor mijn hele verbuik van het net komt.

In mijn geval zou het interessanter zijn dat de omvormer op dat moment gewoon in eiland modus gaat aangezien het meeste van mijn huis op de backup uitgang is aangesloten.

Hierdoor kunnen de zonnepanelen netjes verder mijn huis van stroom voorzien en de batterij verder laden.

• Aad

Aad

Ik heb net de instellingen van mijn HM2.0 nagekeken en zag dat

( Externe communicatieSpeedwire-codering activerenUit Parameter.Spdwr.Sec.IsOn )

moet deze parameter op aan staan of op uit ?

Aad

• Peter69!

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Aad schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:16:
Ik heb net de instellingen van mijn HM2.0 nagekeken en zag dat

( Externe communicatieSpeedwire-codering activerenUit Parameter.Spdwr.Sec.IsOn )

moet deze parameter op aan staan of op uit ?

Aad
Geen idee, maar bij mij staat het uit.

• Peter69!

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

mc74909 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:10:
Enig idee hoe je bij sma ideeen kan aanbrengen?

Ik heb nl veel problemen de netspanning die te hoog oploopt en de omvormer zich ontkoppelt waardoor mijn hele verbuik van het net komt.

In mijn geval zou het interessanter zijn dat de omvormer op dat moment gewoon in eiland modus gaat aangezien het meeste van mijn huis op de backup uitgang is aangesloten.

Hierdoor kunnen de zonnepanelen netjes verder mijn huis van stroom voorzien en de batterij verder laden.
Heb je een 1 of 3 fase omvermer?

• mc74909
Peter69! schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 13:32:
[...]

Heb je een 1 of 3 fase omvermer?
Ik heb een Sunny Tripower Smart Energy

• Peter69!

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

mc74909 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:08:
[...]

Ik heb een Sunny Tripower Smart Energy
Oh oke, bij een 1 fase had je nog een andere fase kunnen proberen.

• niels_vlaar
Peter69! schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:27:
Op de omvormer zitten twee kabels aangesloten.

Eentje voor de normale voeding, de tweede als backup/nood.

Deze tweede kabel wordt inwendig door een relais geschakeld.

Wss zal dit relais defect zijn en maar 1 fase schakelen.

Gewoon de dealer/sma aanspreken voor reparatie/garantie.
Is het wel normaal dat er stroom op het noodstroom gedeelte staat voordat de netspanning uitvalt.?

• Peter69!

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

niels_vlaar schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 20:53:
[...]

Is het wel normaal dat er stroom op het noodstroom gedeelte staat voordat de netspanning uitvalt.?
Jazeker, daarom zitten er twee kabels aan.

Bij een stroomuitval valt degene naar het net af, de andere bljft werken.

De groepen die daarachter zitten blijven gewoon werken.

• Franciesco
Inderdaad: bij een aangesloten backup circuit op de TriPower SE voedt de omvormer de aangesloten groepen permanent. Dat is ook de/een reden dat er een maximum AC vermogen gespecificeerd is in on grid modus.

Zelf heb ik het tot nu toe 1 keer gehad dat in on grid modus het gevraagde vermogen te groot was. Dat was toen tijdens de winter naast de gebruikelijke stroom vragende zaken er uitgebreid gekookt werd op de 3-fase inductieplaat, de oven aan het opwarmen was en de WP draaide. De 10kW omvormer viel toen uit om na korte tijd weer op te starten.

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:52
Welllicht dat je via een relais bij een te hoog voltage de netspanning kunt afschakelen zodat je op die manier in eiland-modus draait? Een shunt-trip op de hoofdschakelaar zou ook nog kunnen maar die moet je dan elke keer weer handmatig resetten wat me ook niet handig lijkt.

Zelf ben ik ook aan het kijken om de enkelfase groepen op de backup uitgang van mijn STP8.0SE te zetten, al heb ik op dit moment nog geen batterij hierop aangesloten.

[ Voor 19% gewijzigd door MzKzM73 op 08-08-2026 10:42 ]

• mc74909
MzKzM73 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 10:41:
Welllicht dat je via een relais bij een te hoog voltage de netspanning kunt afschakelen zodat je op die manier in eiland-modus draait? Een shunt-trip op de hoofdschakelaar zou ook nog kunnen maar die moet je dan elke keer weer handmatig resetten wat me ook niet handig lijkt.

Zelf ben ik ook aan het kijken om de enkelfase groepen op de backup uitgang van mijn STP8.0SE te zetten, al heb ik op dit moment nog geen batterij hierop aangesloten.
De optie van automatisch uitschakelen voordat de omvormer zou uitschakelen ben ik ook aan het overwegen. Een oplossing als Shelly Pro 4CB zou ideaal zijn hiervoor, behalve dat er geen 20A variant voorzien is. Hierdoor zou ik de bestaande automaat ook nog moeten laten zitten.
Pagina: 1 ... 22 23 Laatste