• PaulieTheKid
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 20:49
Ik heb even een vraag m.b.t. de Tripower Smart Energy hybride omvormer, bv. de 10kW.

Ik heb hier wat teruggelezen/gezocht en ook op google/youtube gezocht maar ik vind toch maar weinig over de exacte werking.

Als er een batterij op aangesloten zit en het net valt weg. Schakelt de omvormer dan automatisch over naar batterij stroom (en PV stroom) om het huis te voeden? Zonder dat ik de lampen zie knipperen en zelf ook maar iets hoef te doen? (zoals bv. bij de enphase system controller?)
En schakelt dit dan ook weer netjes terug als the grid weer terug komt?

Met als systeem enkel deze omvormer + batterij + home manager 2.0?

Dit is eigenlijk wat ik er van verwacht.
Of zie ik dit compleet verkeerd 8)7 en kan iemand met ervaring dit even toelichten?

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:19
De hybride omvormer kan bijna naadloos overschakelen naar noodstroom als het net uitvalt. D.w.z: led lampen zie ik heel kort even knipperen, maar zaken zoals de televisie, warmtepomp etc draaien gewoon door en daar is niets aan te zien of te merken.
Als het stroomnet weer terugkomt, dan schakelt hij ook weer automatisch over. Ook daarbij zag ik alleen de led spotjes heel kort even knipperen, maar verder niets.

Voor bovenstaande moet wel de backup uitgang van de omvormer gebruikt worden: daar moeten de betreffende groepen (let op max vermogen) die je van noodstroom wilt voorzien aan gekoppeld worden. Dus aanpassingen in de groepenkast zijn nodig om dit te gebruiken.
Extra omvormers kunnen niet op het backup circuit, dus PV opwek heb je in die situatie alleen van de hybride omvormer.

En inderdaad: voor de combinatie hybride omvormer en batterij heb je ook de Home Manager 2.0 nodig.

• Tons
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08:00
En de backup is “slechts” 1 fase, 4000W ( voor de 5 kW )

[ Voor 16% gewijzigd door Tons op 10-12-2025 22:57 ]

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-12 20:16
Franciesco schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:12:
De hybride omvormer kan bijna naadloos overschakelen naar noodstroom als het net uitvalt. D.w.z: led lampen zie ik heel kort even knipperen, maar zaken zoals de televisie, warmtepomp etc draaien gewoon door en daar is niets aan te zien of te merken.
Als het stroomnet weer terugkomt, dan schakelt hij ook weer automatisch over. Ook daarbij zag ik alleen de led spotjes heel kort even knipperen, maar verder niets.
Let hier op "bijna" voor naadloos.
Er staat in de SMA documentatie dat het géén UPS is dus let op met PC's, servers, ect.

Ik ben hier ook aan het puzzelen voor een batterij met een SE die op de zolder hangt. Maar een accu wil(kan) ik daar eigenlijk niet hebben. En om nu 25meter DC kabes naar buiten te trekken is ook zo zonde.

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:29

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Mij vielen 2 dingen op:
- Je hebt Home manager nodig als je accu als noodstroom wilt gebruiken. (Ik dacht dat de omvormer wel door zou hebben dat de stroom uitvalt dan loskoppelt van net en start met terugleveren...)
- Backup is maar voor 1 fase. Ik hoop toch dat als ik een tripower heb hij ook over 3 fasen terug levert, anders is het geen noodstroom. In mijn geval TP SE 8.0.
Wat mij verder niet duidelijk is of je betaald abonnement nodig hebt bij die Home Manager 2.0. Ik doe meeste besturing met Node-Red, ik begrijp dat veel van de logica nu in die HM2.0 ingebouwd zit, dat is mooi, zolang het beschikbaar blijft. Ik word langzamerhand een beetje kriegel van als die smart home producten waar 'ineens' een service stopt en producten niet meer werken.

• PaulieTheKid
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 20:49
@Franciesco Bedankt voor de toelichting.

@Tons Dat het slechts 1 fase backup is, kom ik toch niet echt tegen in de documentatie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pAgV5ikfMOU0Y6qtJScEMGGia98=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KxiEv0jL0bArRL3qoDWdsPFI.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WHP4hYKOlp44UFUZX4hEsUf-5vo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gdr77AJymAtu2aFqxpR2GOkb.png?f=fotoalbum_large

Wel erg jammer dat SMA geen grotere hybride omvormers heeft. Zoals de chinese merken dat wel hebben. Alleen gebruik ik die liever niet.
Zou graag een ±20kW SMA hybride omvormer hebben, zodat ik dat volledige vermogen ook als backup kan gebruiken en niet slechts de 10/12 kW (bij plaatsing van een "gewone" tripower naast de 10kW hybride)

• Franciesco
@Tons & @rene037 de TriPower Smart energy omvormers leveren wel degelijk 3 fasen noodstroom aan het backup circuit. En zijn daarbij in staat om ongelijke belasting per fase (unbalanced) te doen tijdens noodstroom. Misschien hadden jullie het over de Sunny Boy Smart energy?

De Home Manager 2.0 is niet nodig voor noodstroom (wel voor de normale modus icm een batterij). Sterker nog: de HM 2.0 is spanningsloos in noodstroombedrijf. De SE omvormer managed dan de energiestromen.

Er is geen abbonnement nodig bij gebruik van de HM 2.0.

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-12 12:15
Franciesco schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:12:
...
Extra omvormers kunnen niet op het backup circuit, dus PV opwek heb je in die situatie alleen van de hybride omvormer.

...
Dit kan wel, maar alleen als je batterij niet op 100% zit. dan klapt de boel eruit :X

Ik gebruik zelf een tripower hybrid 8kw met omschakelaar.

in het geval van stroomuitval zet ik de hoofdschakelaar handmatig uit. Zet die op slot (kan niet meer worden ingeschakeld)
Vervolgens zet ik de omschakelaar om, zo wordt via de 'ingang' stroom teruggeleverd aan het hele huis.

De tweede omvormer (tripower 5kw) kan dan ook gewoon terugleveren en mee helpen. Maar zodra je batterij op 100% zit, loopt de spanning op. en knalt de SMA Hybrid eruit. In theorie zou je dit kunnen automatiseren dat de omvormer bij > 95% batterij wordt uitgeschakeld (met een relais oid) en bij een lagere batterij percentage weer wordt ingeschakeld. Maar voor mij gaat dit nu te ver.

Het is iets minder mooi/netjes dan een volledig automatische backup. Maar het werkt. Ik heb het in een periode van 9 maanden al drie keer 'nodig' gehad.

P.S. als je auto op 11kw gaat laden, knalt de SMA Hybrid er ook gewoon netjes uit en zit je weer zonder stroom :+

[ Voor 4% gewijzigd door gekke-gerrit op 11-12-2025 10:22 ]

Laden doe je met je zonnepanelen

• Franciesco
Goeie aanvulling @gekke-gerrit ! Het idee van die omschakelaar om extra PV omvormers wel/niet in het backup circuit te kunnen zetten vind ik interessant. Al zou je dit denk ik ook kunnen doen door die extra omvormer(s) standaard wel op te nemen in het backup circuit maar uit te schakelen via de DC schakelaar en de betreffende aardlekautomaat indien de batterij vol raakt? Dan moet je natuurlijk wel thuis zijn...

En inderdaad: als er teveel vermogen gevraagd wordt van de hybride omvormer (on grid en in backup modus), dan stopt hij er mee. Maar hij start ook weer automatisch op.
Mocht je de EV willen laden in backup modus (zou ik alleen doen als er stroom over is), dan kan dat ook op een laag vermogen.

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-12 12:15
Franciesco schreef op donderdag 11 december 2025 @ 10:57:
Goeie aanvulling @gekke-gerrit ! Het idee van die omschakelaar om extra PV omvormers wel/niet in het backup circuit te kunnen zetten vind ik interessant. Al zou je dit denk ik ook kunnen doen door die extra omvormer(s) standaard wel op te nemen in het backup circuit maar uit te schakelen via de DC schakelaar en de betreffende aardlekautomaat indien de batterij vol raakt? Dan moet je natuurlijk wel thuis zijn...
....
Dat is nu hoe ik het doe inderdaad, gewoon met de aardlekautomaat uitzetten.
Achter de aardlekautomaat zou je dus nog een (slim) relais kunnen opnemen om dit te automatiseren. Maar dat doe ik pas als WOIII van start is gegaan denk ik. :X

@rene037 een Home Manager 2.0. heb je niet perse nodig. Aansturing kan ook prima met Home assistant en een home wizard P1 meter.
Met onder andere Evcc kan je de accu laden en ontladen op bepaalde prijzen.
Scheelt weer een duur stukje hardware

[ Voor 13% gewijzigd door gekke-gerrit op 11-12-2025 12:27 ]

Laden doe je met je zonnepanelen

• FransOvk
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-12 19:33
gekke-gerrit schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:03:
[...]

Dat is nu hoe ik het doe inderdaad, gewoon met de aardlekautomaat uitzetten.
Achter de aardlekautomaat zou je dus nog een (slim) relais kunnen opnemen om dit te automatiseren. Maar dat doe ik pas als WOIII van start is gegaan denk ik. :X

@rene037 een Home Manager 2.0. heb je niet perse nodig. Aansturing kan ook prima met Home assistant en een home wizard P1 meter.
Met onder andere Evcc kan je de accu laden en ontladen op bepaalde prijzen.
Scheelt weer een duur stukje hardware
Home manager of Sma Energy meter zijn inderdaad niet nodig om met een accu te kunnen werken.Wel moet je dan op een of andere manier de informatie van de P1 poort over kunnen brengen naar de omvormer. Binnen HA is een eMeter emulatie beschikbaar. Zelf gebruik ik een zelf geschreven P1 poort lezer annex eMeter emulatie op een esp32 met Tasmota. Dat is weer een schakel minder in de keten, servers vereisen meer onderhoud en downtime dan een esp device.
De omvormer schakelt probleemloos over naar noodstroom en weer terug. Wel vloog de aardlek die op de noodstroom is aangesloten er een keer uit bij het omschakelen naar noodstroom.

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

De laatste 'approverd battery list' is van 2023. Ik kon geen nieuwere vinden, of keek ik verkeerd? Het lijkt mij toch dat er sindsdien wel wat ontwikkeling is geweest...

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:19
rene037 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:45:
De laatste 'approverd battery list' is van 2023. Ik kon geen nieuwere vinden, of keek ik verkeerd? Het lijkt mij toch dat er sindsdien wel wat ontwikkeling is geweest...
Dat vind ik ook heel erg bijzonder. Er zijn superveel acculeverancieres, ook van de hoogvoltage versies. En velen claimen ook voor SMA geschikt te zijn. Maar op de lijst van SMA zelf staan er al jaren maar een paar...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:11

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De ontwikkelingen gaan hier door, ik heb nu 3-fase in huis :)
Nu heb ik 2 1 fase omvormers (SB4000 en SB2500) plus nog een Hoymiles setje (700W).
Schiet ik er iets mee op als ik naar 1 omvormer ga (Tripower) wat de verdeling over de fasen betreft?
Mogelijk komt hier een flinke batterij met Deye 12kW 3-fase omvormer in de schuur en die heeft een ingang voor omvormers (of een generator/aggregaat) tot 8kW.
Met de huidige omvormers heb ik een vrij onevenwichtige verdeling, SB2500 met 3240Wp op N/O en SB4000 met 4620Wp op Z/W die nu elk op een eigen fase zitten.
Op MP zie ik aardig wat Tripowers voor leuke prijzen, soms nog nieuw.
Een verschil met nu is dat er 15m AC naar de meterkast gaat en naar de schuur is 20m.
Van de schuur naar de meterkast is ook 20m maar dat wordt een dikke kabel en ik denk minder te verliezen met 3-fasen dan met 2 waarvan 1 zwaar belast is (4000W).
Op een mooie dag ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EqdMfSSoYoQbMd-InNdDYl52XIk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pVHm0nNMkGZigkXDfERZ08gL.jpg?f=fotoalbum_medium

Dit is een warme dag, bij koeler weer piek ik op 6500W AC met 3 omvormers tegelijk.
Nu zie ik dat er 2 mppt's zitten op de meeste Tripowers, dat moet lukken met de 2 grote strings.
Zou dit beter gaan met de Deye dan 2 aparte omvormers en een 3e fase die bijna niks doet?
Op deze fasen zitten gebruikers, met de Tripower niet.
Het is haast niet te doen om DC naar de schuur te brengen, dus ik overweeg de AC kant.
Een bonus zou zijn dat een Tripower niet in storing gaat met de Deye off-grid, dan hoef ik de kabel alleen naar de groepenkast te trekken en als de 'slider' goed werkt extra bunus :p

[ Voor 11% gewijzigd door Speedy-Andre op 11-12-2025 22:09 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Overweeg dan een tripower SE, dan heb je met de accu direct noodstroom op 3 fases. Je bent redelijk vrij in de keuze van accu.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

rene037 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 22:15:
Overweeg dan een tripower SE, dan heb je met de accu direct noodstroom op 3 fases. Je bent redelijk vrij in de keuze van accu.
Het 'luxe' probleem is dat de batterij in de schuur komt (vanwege gewicht en omvormer warmte/geluid), daardoor kan ik alleen nog iets met een koopje doen en ik heb liever geen batterij in huis.
Dat systeem krijgt trouwens al off-grid wat met 12kW prima zal werken.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Speedy-Andre schreef op donderdag 11 december 2025 @ 22:26:
[...]

Het 'luxe' probleem is dat de batterij in de schuur komt (vanwege gewicht en omvormer warmte/geluid), daardoor kan ik alleen nog iets met een koopje doen en ik heb liever geen batterij in huis.
Dat systeem krijgt trouwens al off-grid wat met 12kW prima zal werken.
OK, die SMA kan ook in de schuur, maar mijn gedachte was aanschaf aparte omvormer met batterij en een SMA Tripower is (vermoed ik) duurder dan alleen de SMA Tripower SE. Tenzij je de batterij voor een prikkie kunt krijgen en het geen hoogspanningsbatterij is. Je moet wel een wat dikkere kabel naar de schuur leggen en weer terug, want je hele huis gaat via die kabel, maar het is wel 'seamless' als de stroom uitvalt.

Maar het is uiteraard je eigen overweging, ik heb geen belang bij SMA, jouw oplossing kan voor jou prima werken.

• ZjelcoP
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23:25
rene037 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:45:
Versie 1.4 van de lijst (staat datum in van 10-2024) kreeg ik retour van de serviceafdeling SMA op mijn vraag of nieuwe BYD HVM+ compatibel is. Vraag ligt nu bij Technical Sales Support, benieuwd of er wat uit komt.
Met veel zoeken bijna niets kunnen vinden over compatabiliteit andere batterijen. Wellicht hebben ze liever dat iedereen een SMA-batterij koopt :P

• Franciesco
Naast de HVM+ hoop ik dat de SMA TriPower SE ook met de HVB compatibel gaat zijn.
Houdt ons ajb op de hoogte @ZjelcoP.

Van de huidige lijst vind ik zelf de HVM nog altijd de beste keuze vanwege m.n. de schaalbaarheid. Helaas wel prijzig.

• FransOvk
Ik heb sinds een jaar een Sma Home Storage van 9.8 kWh verbonden aan een Sma Tripower Hybrid 10. Weet iemand het verschil tussen de twee tellers voor lading en ontlading in het webinterface van de omvormer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JW14ju8gDx9W_hQVXukX2P29odE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FGd2n1HiSgzgmoUPR5J64XYq.jpg?f=fotoalbum_large
Het maakt nogal verschil. De eerste waarde zou een efficiency van 82% betekenen. De tweede waarde van 94%. In de app lijken voor de geschiedenis van de accu de tweede waarden gebruikt te worden.
Dit is hoe het er in de export uitziet met de codes en de namen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/27SChKJ6NRfl7I1ivklI965o08I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7wpoUCLwYLZGJ5SAkbXTqFf7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door FransOvk op 12-12-2025 16:55 ]

• Josh77
  • Registratie: Mei 2024
@FransOvk Het hoogste getal is de energie die van je zonnepanelen je accu ingegaan is en het laagste getal
de energie die de omvormer uiteindelijk op je huis net geleverd heeft. Dus 1801/2193= circa 82 % RTE waarbij je moet rekenen dat het rendement van de batterij circa 94- 95 % is en de rest systeemverliezen bij laden en ontladen.

• FransOvk
Josh77 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 17:22:
@FransOvk Het hoogste getal is de energie die van je zonnepanelen je accu ingegaan is en het laagste getal
de energie die de omvormer uiteindelijk op je huis net geleverd heeft. Dus 1801/2146= circa 84 % RTE waarbij je moet rekenen dat het rendement van de batterij circa 94- 95 % is en de rest systeemverliezen bij laden en ontladen.
Dus accu rendement (DC )is 2015/2147= 94% en het totaal rendement (AC) is 1801/2193= 82%. Dat is iets om rekening mee te houden als je gaat optimaliseren bij dynamische prijzen.
Ik had gehoopt dat het totaal rendement van een hybride omvormer bij enkel laden van de accu uit PV overschot hoger zou zijn omdat je een DC->AC->DC conversie zou overslaan maar kennelijk is dat niet het geval.

[ Voor 14% gewijzigd door FransOvk op 12-12-2025 17:55 ]

• Josh77
@FransOvk Bij laden uit je zonnepanelen heb je ook nog dc ->dc conversie , afhankelijk van de string spanning en accuspanning.
Bijvoorbeeld dc-> dc = 97 %, accu = 94 % en dc ->ac =90 % dan kom je die 82 %.
Het hoogste rendement wordt gehaald bij grotere vermogens laden en ontladen en vol - leeg van de accu. Deellasten en kleine vermogens werken niet bevorderlijk voor het totaal rendement.
Bij laden met dynamische tarieven wel een ding om rekening mee te houden.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

rene037 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 22:51:
[...]

OK, die SMA kan ook in de schuur, maar mijn gedachte was aanschaf aparte omvormer met batterij en een SMA Tripower is (vermoed ik) duurder dan alleen de SMA Tripower SE. Tenzij je de batterij voor een prikkie kunt krijgen en het geen hoogspanningsbatterij is. Je moet wel een wat dikkere kabel naar de schuur leggen en weer terug, want je hele huis gaat via die kabel, maar het is wel 'seamless' als de stroom uitvalt.

Maar het is uiteraard je eigen overweging, ik heb geen belang bij SMA, jouw oplossing kan voor jou prima werken.
Even wat dieper op ingaan :)
Ik denk dat het niet goed voor het rendement is wanneer ik de 2 pv strings naar de schuur breng, al zouden ze dan direct op de Deye hybride omvormer kunnen komen (20m lengte ofwel 80m solar kabel met het nodige gedoe als boren en rood/zwart gescheiden houden).

Mijn idee was om dit met AC te doen aangezien ik dan een bestaand gat in een betonnen vloer kan gebruiken omdat een 3x4mm2 kabel dezelfde diameter heeft als een 5x2.5mm kabel.
Met de huidige 4kW en 2,5kW omvormers lukt dat niet tenzij ik de 4kW omvormer met 4 aders aansluit.
De Deye krijgt dan ongelijke fasen binnen terwijl een Tripower dat netjes verdeelt en er per ader 9A loopt.
Er zit een 'generator' ingang op de Deye die denk ik het beste werkt met een gelijk vermogen per fase, door die ingang blijft de Tripower ook bij off-grid werken (leuk, maar is geen noodzaak).

Blijven de 2 omvormers in bedrijf dan heb ik 15m AC naar de meterkast en nog eens 20m naar de schuur plus nogmaals 20m terug naar de meterkast als ik terug zou leveren (lage prio dus verlies mag).
Het is ook de vraag welke netspanning de omvormers straks zien met zoveel meters er tussen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PgeLhb4h9UaB9X6QddbXS27do4w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FUtw6pKYaeFr6K8KlNH2hWyj.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 9% gewijzigd door Speedy-Andre op 12-12-2025 22:07 ]

• FransOvk
Josh77 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 18:53:
@FransOvk Bij laden uit je zonnepanelen heb je ook nog dc ->dc conversie , afhankelijk van de string spanning en accuspanning.
Bijvoorbeeld dc-> dc = 97 %, accu = 94 % en dc ->ac =90 % dan kom je die 82 %.
Het hoogste rendement wordt gehaald bij grotere vermogens laden en ontladen en vol - leeg van de accu. Deellasten en kleine vermogens werken niet bevorderlijk voor het totaal rendement.
Bij laden met dynamische tarieven wel een ding om rekening mee te houden.
@Josh77 Dat had ik me even niet gerealiseerd. Verlies op verlies op verlies is niet optellen, maar vermenigvuldigen.

• Franciesco
@Josh77 volgens mij hebben we het hier niet puur over de RTE maar over de systeemefficientie. Dus inclusief het verbruik van de omvormer (en batterij) zelf. Tenminste, zo heb ik het begrepen nav een paper van SMA.

Vaak wordt er alleen over RTE gesproken, maar mijn inziens is de systeemefficientie belangrijker. En die is logischerwijs altijd wat lager.

• Josh77
@Franciesco Je heb gelijk RTE is niet de goede benaming, systeemefficientie is de goede.

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Speedy-Andre schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 19:13:
[...]

Even wat dieper op ingaan :)
Ik denk dat het niet goed voor het rendement is wanneer ik de 2 pv strings naar de schuur breng, al zouden ze dan direct op de Deye hybride omvormer kunnen komen (20m lengte ofwel 80m solar kabel met het nodige gedoe als boren en rood/zwart gescheiden houden).

Mijn idee was om dit met AC te doen aangezien ik dan een bestaand gat in een betonnen vloer kan gebruiken omdat een 3x4mm2 kabel dezelfde diameter heeft als een 5x2.5mm kabel.
Met de huidige 4kW en 2,5kW omvormers lukt dat niet tenzij ik de 4kW omvormer met 4 aders aansluit.
De Deye krijgt dan ongelijke fasen binnen terwijl een Tripower dat netjes verdeelt en er per ader 9A loopt.
Er zit een 'generator' ingang op de Deye die denk ik het beste werkt met een gelijk vermogen per fase, door die ingang blijft de Tripower ook bij off-grid werken (leuk, maar is geen noodzaak).

Blijven de 2 omvormers in bedrijf dan heb ik 15m AC naar de meterkast en nog eens 20m naar de schuur plus nogmaals 20m terug naar de meterkast als ik terug zou leveren (lage prio dus verlies mag).
Het is ook de vraag welke netspanning de omvormers straks zien met zoveel meters er tussen.

[Afbeelding]
Iedere situatie is anders en voor jou kan het logischer zijn om het te doen zoals je van plan bent.
Als je PV-spanning hoog wordt, moet je de twee kabels inderdaad plm 6cm uit elkaar houden volgens de regels. Als dat extra boorwerk betekent is dat ook niet leuk.
Overigens zou ik over die afstanden voor AC eerder naar 6mm2 gaan als je je zorgen maakt over verliezen.
Daar staat dan weer tegenover dat je met de PV-kabels weer veel minder verlies hebt door de hoge spanning, Die PV-kabels zijn al best dik.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Zo hoog is de pv spanning niet, Z/W 400V en N/O 360V (beide 12 panelen).
Ik heb 4mm2 voor de SB4000 (Z/W) gebruikt omdat 2.5mm2 behoorlijk warm werd, bij de SB2500 is dat een stuk minder en dat lijkt wel op wat het met een Tripower per fase zou worden.
Bovendien is de kabellengte van de AC kant maar 5m meer en ligt er tussen de schuur en meterkast 6 en 10mm2 (ivm off-grid).
Afgezien van het werk is dc kabels trekken wel betaalbaar en er is geen andere omvormer nodig.
Het is de vraag hoe goed de Deye mppt's zijn, ik denk dat SMA dat beter doet en er is (onderlinge en harde) schaduw van september tot april.
Lastig dat ik de verschillende opties niet even kan testen, dan zou ik aan de resultaten kunnen zien welke de beste is.

Pagina: 1 ... 16 17 Laatste