Zwerius schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:07:
Hallo allemaal,
Ik heb in 2003 zonnepanelen aangeschaft (Kyoto Ceramics 125 Wp/stuk; 15,5 kWp half oost, half west) en heb toen gekozen voor SMA omvormers (6 stuks 2100 TL voor 6 strings). Van de zes omvormers ging er één na 6 jaar kapot en daarvoor heb ik toen een ruilexemplaar gekregen (€300,-). In die tijd communiceerde ik nog rechtstreeks met SMA in Duitsland en dat ging prima.Tegenwoordig via Benelux is het allemaal veel bureaucratischer geworden.. Een tweede omvormer heeft het vorig jaar begeven (FET's uit elkaar geknald!). Maar de andere vier doen het dus nog steeds (inmiddels dus 23 jaar).
Twaalf jaar geleden hebben we een EV aangeschaft en die altijd geladen met een Granny-charger. Werkte op zich goed, maar ik wilde mijn verbruik meer afstemmen op de geproduceerde PV-energie. In 2024 heb ik een autolader aangeschaft, waarmee ik op zonne-overschot kon laden. Zelfs omschakelen tussen 1 en 3 fasig. Omdat ik al SMA omvormers had, werd dat ook een SMA. Hoewel niet strikt noodzakelijk, want de 2100 TL omvormers hadden in die tijd nog geen netwerkaansluiting. Maar goed, toch voor SMA gekozen. Dat werd dus een SMA EV-charger 11/22 kW icm de Home manager 2.0.
Die home manager kwam later ook weer goed van pas omdat ik in 2025 een thuisbatterij heb aangeschaft (BYD 7,68 kWh icm SMA STP 5.0 SE hybride omvormer). Dit jaar heb ik de batterij nog wat uitgebreid tot 12,8 kWh.
Ik heb in de home manager ingesteld staan op dynamisch tarief (dat hebben we ook) en ben er via SMA zelf achter gekomen, dat dit werkt voor de aankoop van stroom, maar dat met teruglevering geen rekening wordt gehouden met het dynamische tarief in de software van de home manager 2.0.
Ik zit nu met de volgende situatie: 's morgens vroeg (zo rond zeven uur) begint mijn thuisbatterij op te laden en rond een uur of negen/half tien is die vol en gaat dus alle overschot naar het net. Het meeste dus, als de stroom nauwelijks nog iets waard is. Het zou veel beter zijn om 's morgens eerst stroom aan het net terug te leveren (want dan is het nog een beetje waard) en pas rond het middaguur te beginnen met het laden van de thuisbatterij (als terugleveren toch niets meer oplevert). Dat is niet alleen om bij teruglevering de opbrengst te vergroten, maar ook omdat de batterij dan minder lang 100% opgeladen staat en dat is beter voor de levensduur van de batterij. De home manager staat ingesteld op dynamisch tarief en prognosegebaseerd laden en optimalisatiedoel economisch.
Helaas regelt de Home manager 2.0 dat allemaal niet. Ik ben toch wel een beetje teleurgesteld in SMA die zich zelf toch wel ziet als één van de betere leveranciers van omvormers etc.
Wat kan ik doen om dat buiten de home manager zelf om te regelen.
Ik zou de communicatie tussen batterij en omvormer kunnen onderbreken (dmv een relais met tijdschakelaar), maar dat vind ik nogal een beetje een botte methode, die mogelijk ook nog schade kan veroorzaken?
Weten jullie hoe ik dat kan regelen? Of kom ik dan terecht in home assistant achtige oplossingen? Ik heb daar nul ervaring mee (hoewel ik vroeger in de begintijd van de computers nog wel eens iets met programmeren heb gedaan, dus ik denk dat ik het wel zou kunnen leren). Maar ik geef de voorkeur aan een eenvoudiger oplossing.
Ik verwacht niet veel van een evt. volgende update van de home manager 2.0.
Als ik het allemaal nog eens over moest doen, zou ik denk ik niet meer voor SMA kiezen.
Wie heeft een (bij voorkeur) simpele oplossing?
Ik heb zelf een soortgelijke opstelling, met inmiddels 20.6 kWp op een SMA Tripower 10.0 SE, met 59.6 kWh aan batterij. Ik gebruik een (zelf geschreven) EMS dat regelt dat alles netjes wordt opgeslagen in de batterij, gereserveerd voor de nacht, en het overschot verkocht. Het kan ook het laden uitstellen, maar dat maakt meestal niet heel erg veel verschil - vooral omdat mijn batterij groot genoeg is om het meeste van de opbrengst in de batterij op te slaan.
Doordat je batterij redelijk klein is ten opzichte van je solar opstelling, zul je dit probleem altijd houden (ik loop er nu zelf ook tegen aan met de 20.6 kWp, dan is mijn 59.6 kWh batterij op een mooie augustus dag om ongeveer 15:00 vol). De manier waarop ik dat ga oplossen is door een EV te laden met het overschot.
Je zou er over kunnen nadenken om je STP 5.0 SE door een STP 10.0 SE te vervangen, en je panelen daar aan te hangen. Ik durf enkel niet te zeggen of dat past. Als je dan je batterij uitbreidt (BYD HVS denk ik? dus naar 38.4 kWp met drie stacks) dan kun je het overschot wat je niet 's-nachts gebruikt verkopen tegen de hoogste prijs in de avond/ochtend.
Je zou even kunnen kijken of er een configuratie is waarmee je alle panelen op de twee MPTT trackers van een STP 10.0 SE kunt krijgen. Mijn gevoel zegt dat het kan, maar ik weet het niet zeker. Ben dan niet bang om oost en west parallel te schakelen, het verlies daarvan zul je over het algemeen niet echt merken.
Zonder uitbreiding van je batterij heeft dat trouwens niet heel veel zin, dus als je met je huidige setup verder wilt dan kun je werken met het batterij met een vast vermogen laden op de tijden dat je eigenlijk nog niet wilt laden. Eventueel de zonepanelen terug regelen als de prijs echt negatief wordt (dat kun je dan afregelen op je huisgebruik, zodat in ieder geval dat afgedekt wordt).
Neem even contact op per PM als je geinteresseerd zou zijn in het beta-testen van mijn software, die zou mogelijk kunnen helpen (en kan zo aangepast worden dat het doet wat je wilt, zolang het binnen het concept past).