• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:50
Welke PV forecast gebruiken jullie voor een asymmetrische oost/west opstelling?

Die van SMA zelf klopt redelijk. In HA gebruik ik de forecast van open meteo. Krijg die niet lekker betrouwbaar.

• FransOvk
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14:29
Ik heb 9 panelen op het oosten en 22 panelen op het westen. Daardoor is de SMA prognose in de ochtend steeds te laag wat dan in de middag weer wordt gecompenseerd. Ik gebruik de HACS Solcast integratie in HomeAssistant. In Solcast kun je twee sites definieren, een voor Oost en een voor West, dat geeft een veel betere prognose over de dag..

• jpvk007
FransOvk schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:52:
Ik heb 9 panelen op het oosten en 22 panelen op het westen. Daardoor is de SMA prognose in de ochtend steeds te laag wat dan in de middag weer wordt gecompenseerd. Ik gebruik de HACS Solcast integratie in HomeAssistant. In Solcast kun je twee sites definieren, een voor Oost en een voor West, dat geeft een veel betere prognose over de dag..
Dank. Dat kan de sma ook. En open meteo nog veel meer vlakken. Maar die laatste krijg ik niet goed ingesteld. Ik ga solcast eens proberen

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:22
FransOvk schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:52:
Heb je dit ook zo in Sunny Portal geconfigureerd? Want dan zou je toch verwachten dat de prognose daar rekening mee houdt.

Configuratie --> Installatie-eigenschappen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qqm3VWpGH5NBfdZaMqjvU20KoMc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wVziFNHgqJpwXPTGWONFmpoU.png?f=fotoalbum_large
(voorbeeld)

• FransOvk
Eigenlijk heb ik daar nog niet naar gekeken nadat mijn leverancier dit had ingevuld. Het eerste jaafr had ik nog niet de installateur rechten om dat zelf te kunnen doen.

Dus nee, daar staat alleen in 31 panelen. Mijn excuses aan SMA, dat had ik zelf beter moeten doen.

• Rezarose
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13-08 18:25
Peter69! schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 12:56:
[...]

Ik laad tegenwoordig gewoon sma het meeste werk doen.

De software van sma is al een stuk beter geworden.(meestal dan toch)

Bij - energiebeheer - batterij

- geprognotiseerd laden - actief

- geprioriteerd laden - inactief

- tijdgestuurd laden - inactief

Bij - energiebeheer - optimalisatiedoel - economisch

De economisch stand levert eerst tot het maximum teruglever vermogen terug, en de rest gaat de batterij in. Het teruglever tarief heb ik op 30 cent kaal staan, daardoor levert hij waarschijnlijk zoveel als mogelijk terug.

De ecologisch stand laad alle zonnestroom meteen in de batterij.
Bij mij laad hij gewoon eerst de batterij vol hoor op economisch. Dan pas gaat hij terugleveren

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:33
Vraag: Heeft iemand al kans gezien om met de Home manager 2.0 en de hybride omvormer STP6.0-3SE-40 met zijn ingebouwde multi functionele relais (MFR) een Daikin Altherma 3 warmtepomp te bewegen tot PV overschot buffering in de losse Daikin boiler/tank. Wij hebben de laagspanning smart grid contacten verbonden met het relais, zodat we de toestand "aanbevolen aan" kunnen aanzetten. Het lijkt erop dat het MFR gedurende 10 minuten aanstuurt en dan weer stopt.

Mocht je geen Daikin warmtepomp aansturende het MFR maar wel iets vergelijkbaars en dan ook nog succesvol, houd ik mij aanbevolen voor de instellingen.

• Rezarose
Franciesco schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 11:48:
@Rezarose het is me niet helemaal duidelijk wat je precies wilt. Maar zelf heb ik een mechanisme bedacht om het systeem icm geprognosticeerd laden als het ware te foppen waardoor de batterij bijna altijd alleen maar bijlaadt tot de minimaal ingestelde SOC (70%).

Hiervoor heb ik in Sunny Portal opgegeven dat ik 15kWp meer PV heb dan in werkelijkheid. Hierdoor verwacht het systeem een zeer hoge opbrengst, duidelijk hoger dan het opgegeven maximale terugleververmogen. Daardoor reserveert het systeem als het ware de vrije batterijruimte boven 70% voor het vermogen boven de ingestelde max teruglevering. Maar dat vermogen/die opwekking komt niet, en dus blijft de batterij steken op de ingestelde minimum SOC van 70%.

Ik doe dit omdat het in mijn geval niet nodig is de batterij elke dag (al vroeg) tot 100% op te laden omdat ik in deze tijd gedurende de donkere uren doorgaans maar een klein gedeelte van de batterijcapaciteit benut. Straks in het najaar zet ik het geprognosticeerd laden weer uit zodat PV overschot zoveel mogelijk in de batterij opgeslagen wordt voor later verbruik.

Dit fop-mechanisme heb ik nu een paar weken draaien en doet wat ik er van gehoopt had.
Graag wil ik dat de batterij pas laad in het midden van de dag wanneer de stroom goedkoop is. Ik heb dynamische tarieven en ik krijg voor de stroom die ik teruglever hetzelfde als ik betaal aan afnemen ben op het moment.. Ik wil dus 's ochtends terugleveren wanneer de stroom nog een hoge prijs heeft. En pas om 12 uur in 2 goedkope uurtjes de batterij vollaad met zonnestroom. Hij moet bij ons wel goed bijladen want we krijgen de stroom wel op in de avond/ nacht.

• Rezarose
Peter69! schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 12:43:
[...]

De registers zijn standaard voor iedereen hetzelfde.

Welke batterij je hebt is van geen enkel belang.

Je zendt waardes naar een register adres in de hm2, vervolgens stuurt de hm2 de omvormer(s) aan.

Er is echter wel een vereiste, en dat is dat je de gridguardcode hebt in gegeven in jou systeem.

Ik regel de aansturing met homey. Als je daarin een flow aan het maken bent, kun je via de testmodus zien of de flow werkt.
Heb jij een overzicht van de codes voor de hm2? Ik wil er binnenkort wel mee gaan beginnen.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Skipper_NH schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 14:59:
Het lijkt erop dat het MFR gedurende 10 minuten aanstuurt en dan weer stopt.
Ik zou even beginnen met het relais loskoppelen van je WP en er een lampje oid mee schakelen. Dan kun je precies zien wat je omvormer doet en weet je zeker of het probleem in je omvormer of je WP zit.
Daarna weet je waar je moet zoeken en kun je in het juiste topic (dit topic óf het topic van je WP) om verdere hulp vragen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• broke23
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 25-07 10:28
Ook hier solcast met oost west opstelling. En zelfs die nog getweaked omdat die echt zwaar overkill gaf

SMA-modbus-EMS

• Peter69!
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 20:21

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Rezarose schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 14:56:
[...]

Bij mij laad hij gewoon eerst de batterij vol hoor op economisch. Dan pas gaat hij terugleveren
Dat is nu juist wat ik niet wil. Bij mij mag hij de eerste uren zoveel als mogelijk terugleveren.

Dit zijn immers de duurste uren. Pas na de middag de accu laden met als het kan alleen overschot aan zonnestroom, dwz alles boven de max teruglevering.

En dan in de namiddag weer zoveel als mogelijk terugleveren.

Zo laad ik ‘gratis’ stroom die anders afgetopt zou worden.

Deze ‘gratis’ lading verkoop ik dan weer in de duurste avond uren.

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:38
Rezarose schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 15:02:
[...]

Heb jij een overzicht van de codes voor de hm2? Ik wil er binnenkort wel mee gaan beginnen.
Heb je hier wat aan? https://files.sma.de/downloads/HM-20-Modbus-NSD-TI-en-12.pdf

• Eleanora
  • Laatst online: 07-08 16:31
jpvk007 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 07:06:
[...]

Erg interessant. Weet je toevallig of dit ook op de tripower se werkt? Of welke modbus adressen ik moet gebruiken?
De modbus registers van de Sunny Boy Smart Energy zijn anders dan die van de Tripower, dus zonder aanpassingen zal het zeer waarschijnlijk niet werken.

De Sunny Boy Smart Energy heeft bijvoorbeeld register 41467 "Max. setpoint value for active power of storage". De HA automation stuurt de batterij (of eigenlijk omvormer) aan door daarheen te schrijven. Maar dat register staat niet in de lijst met Modbus registers voor de Tripower die @broke23 heeft gelinked. Ik zie in de lijst geen register dat één-op-één 41467 zou vervangen. De node red flows in die repo voor de Tripower werken met een ander principe, zo gauw gezien lijkt die de active setpoint aan te passen van de hele inverter via register 40149 (in mijn repo wordt de active setpoint van de inverter niet aangepast).

Hier is de lijst met Modbus adressen van de SBSE: https://files.sma.de/downloads/PARAMETER-SBSExx-50_03.16.xx.R.zip

• jpvk007
Gebruikt er iemand de tripower se om zowel eigen stroom uit batterij te gebruiken als ook handelen met dynamische prijzen? En zo ja, hoe heb je de modbus aangestuurd? Dus bijvoorbeeld de stroom die je een dag eerder hebt opgewekt of van het net hebt gehaald later voor een hogere prijs terugleveren? Of deze cyclus meermalen op een dag?

• Peter69!

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

jpvk007 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 18:02:
Gebruikt er iemand de tripower se om zowel eigen stroom uit batterij te gebruiken als ook handelen met dynamische prijzen? En zo ja, hoe heb je de modbus aangestuurd? Dus bijvoorbeeld de stroom die je een dag eerder hebt opgewekt of van het net hebt gehaald later voor een hogere prijs terugleveren? Of deze cyclus meermalen op een dag?
Jazeker, ik.

Ik stuur met homey.

Mijn flows staan een paar pagina’s terug in dit topic.

• FransOvk
Eleanora schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 17:47:
[...]

De modbus registers van de Sunny Boy Smart Energy zijn anders dan die van de Tripower, dus zonder aanpassingen zal het zeer waarschijnlijk niet werken.

De Sunny Boy Smart Energy heeft bijvoorbeeld register 41467 "Max. setpoint value for active power of storage". De HA automation stuurt de batterij (of eigenlijk omvormer) aan door daarheen te schrijven. Maar dat register staat niet in de lijst met Modbus registers voor de Tripower die @broke23 heeft gelinked. Ik zie in de lijst geen register dat één-op-één 41467 zou vervangen. De node red flows in die repo voor de Tripower werken met een ander principe, zo gauw gezien lijkt die de active setpoint aan te passen van de hele inverter via register 40149 (in mijn repo wordt de active setpoint van de inverter niet aangepast).

Hier is de lijst met Modbus adressen van de SBSE: https://files.sma.de/downloads/PARAMETER-SBSExx-50_03.16.xx.R.zip
Bij de Tripower is register 40149 het equivalent voor 41467 van de Sunny Boy. De negatieve waarde (in W) die je daarin schrijft zal zorgen dat de inverter gedurende een half uur (of een uur als dat zo is ingesteld) zal laden. Een positieve waarde zorgt voor ontladen. Je kunt dat register pas schrijven nadat je 802 hebt geschreven in register 40151. Met 803 in register 40151 ga je weer terug naar automatisch bedrijf.

• Aad
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:47

Aad

Hulp gevraagd,

Mijn EVC22-3AC-10 Lader doet het niet meer er zit een interne storing in fout 7605. Ik heb een Case aangemaakt bij SMA en alle gegevens ingestuurd waar om gevraagd werd. Toen kwam het probleem ik moet een installateur hebben die contact opneemt met SMA voordat de lader wordt omgeruild.

Mijn Installateur doet niets meer met zonnepanelen , Ik heb alle dealers van SMA in het noorden gebeld, die komen niet, alleen voor nieuwe installaties plaatsen.

Bij SMA weten ze wat het probleem is maar willen mij geen info geven. Op de lader zit nog garantie.

Is er iemand, of weet iemand In Groningen, iemand met een bedrijfsaccount die mij tegen vergoeding verder kan helpen ?

BVD Aad

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19:48
Kan je niet gewoon een bedrijf account aanmaken?

Ik had het nodig vanwege toegang tot de instellingen op de Sunny Explorer app.

Het aanmelden ging zonder verdere vragen, ik kreeg een code en de wereld voor de installateurs in Sunny Explorer ging voor mij open.

Wat daarna volgt moet je uiteraard zelf uitzoeken.

[ Voor 9% gewijzigd door tukker999 op 25-07-2026 09:07 ]

21,9 kWh/100km

• broke23
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 25-07 10:28
jpvk007 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 18:02:
Hier ook ja maar wel in de avond uren natuurlijk. Heel af en toe overdag. Meer niet dan wel eigenlijk. Automatisch zal bij hoge prijzen in de ochtend vanaf 15% lading in de batterij de rest verkocht worden tot de prijzen onder 0 gaan of tot het moment dat de batterij anders niet meer vol zou geraken

SMA-modbus-EMS

• Aad

Aad

tukker999 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 09:05:
Kan je niet gewoon een bedrijf account aanmaken?

Ik had het nodig vanwege toegang tot de instellingen op de Sunny Explorer app.

Het aanmelden ging zonder verdere vragen, ik kreeg een code en de wereld voor de installateurs in Sunny Explorer ging voor mij open.

Wat daarna volgt moet je uiteraard zelf uitzoeken.
Volgens de helpdesk heb je een BTW nummer nodig, en ze weten bij SMA nu dat ik geen Installateur ben.

• tukker999
Kijk maar op de website. Gewoon kiezen voor installateur. In mijn geval vroeg de website geen bewijsvoering.

21,9 kWh/100km

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:11
Aad schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 08:26:
Hulp gevraagd,

Mijn EVC22-3AC-10 Lader doet het niet meer er zit een interne storing in fout 7605. Ik heb een Case aangemaakt bij SMA en alle gegevens ingestuurd waar om gevraagd werd. Toen kwam het probleem ik moet een installateur hebben die contact opneemt met SMA voordat de lader wordt omgeruild.

Mijn Installateur doet niets meer met zonnepanelen , Ik heb alle dealers van SMA in het noorden gebeld, die komen niet, alleen voor nieuwe installaties plaatsen.

Bij SMA weten ze wat het probleem is maar willen mij geen info geven. Op de lader zit nog garantie.

Is er iemand, of weet iemand In Groningen, iemand met een bedrijfsaccount die mij tegen vergoeding verder kan helpen ?

BVD Aad
Wat is de vraag nu precies?

Ik heb een bedrijfsaccount met een vestiging in Sneek. Maar doe verder niks meer met zonnepanelen/SMA. Afhankelijk van wat je precies voor ogen hebt wil ik wel een poging wagen.

Stuur me anders een PB om te kijken hoe-of-wat.

makes it run like clockwork

• Wedge23
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 26-07 23:02
Het is me inmiddels gelukt om Zero-Export in combinatie met volledig afsluiten te automatiseren voor mijn TriPowerX20, op dit moment gaat het als volgt;

Prijs boven 0ct: Panelen volledig aan

Prijs tussen -11ct en 0ct: Zero export

Prijs beneden -11ct: Panelen volledig uit

De 11ct is de belasting die nu per kWh word geheven bij Zonneplan, dus in 2027 wanneer salderen klaar is wil ik niks intrekken van het net tenzij de prijs onder deze belasting komt.

Dit is pas het begin, ik ga nog een batterij aanschaffen (zelfbouw, 40 kWh) waardoor het allemaal complexer gaat worden, maar de basis-modules zijn er.

Overigens niet dankzij de helpdesk van SMA - die hebben totaal geen interesse om hun systeem flexibel te maken - of misschien is het incompetentie - uiteindelijk zelf maar lopen prutsen.
edit:
Ik heb het dus over prijzen excl. belasting, de terugleverprijzen.

[ Voor 5% gewijzigd door Wedge23 op 26-07-2026 19:21 ]

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:53
Vraag.

Ik heb bij SMA een installateursaccount aangemaakt. Heb al een consumers account.

Maar ja, dat instl accout heeft natuurlijk geen zonnepanelen staan vanaf begin.

Kan ik dit account deleten en op een of andere manier mijn consumers account overzetten naar install account?

• tukker999
Laat het gewoon zo.

Je hoeft niet alles te ordenen. In de wereld van computers heerst een andere logica dan onder ons gewone mensen.

21,9 kWh/100km

• tukker999
Wedge23 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 19:19:
Het is me inmiddels gelukt om Zero-Export in combinatie met volledig afsluiten te automatiseren voor mijn TriPowerX20, op dit moment gaat het als volgt;

Prijs boven 0ct: Panelen volledig aan

Prijs tussen -11ct en 0ct: Zero export

Prijs beneden -11ct: Panelen volledig uit

De 11ct is de belasting die nu per kWh word geheven bij Zonneplan, dus in 2027 wanneer salderen klaar is wil ik niks intrekken van het net tenzij de prijs onder deze belasting komt.

Dit is pas het begin, ik ga nog een batterij aanschaffen (zelfbouw, 40 kWh) waardoor het allemaal complexer gaat worden, maar de basis-modules zijn er.

Overigens niet dankzij de helpdesk van SMA - die hebben totaal geen interesse om hun systeem flexibel te maken - of misschien is het incompetentie - uiteindelijk zelf maar lopen prutsen.
edit:
Ik heb het dus over prijzen excl. belasting, de terugleverprijzen.
Als je bij zonneplan zit moet je de berekening iets anders maken. Je krijgt namelijk altijd 2 cent incl. BTW voor terugleveren. Dat betekent dat je tot een EPEX prijs van -1,65 cent ex BTW kunt blijven terugleveren.

Zolang de prijs incl. BTW boven 0 is heb je de 10% bonus.

Je bent in ieder geval al goed voorbereid op de situatie na 31 december 2026.

[ Voor 3% gewijzigd door tukker999 op 26-07-2026 23:00 ]

21,9 kWh/100km

• Wedge23
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 26-07 23:02
tukker999 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 22:58:
[...]

Als je bij zonneplan zit moet je de berekening iets anders maken. Je krijgt namelijk altijd 2 cent incl. BTW voor terugleveren. Dat betekent dat je tot een EPEX prijs van -1,65 cent ex BTW kunt blijven terugleveren.

Zolang de prijs incl. BTW boven 0 is heb je de 10% bonus.

Je bent in ieder geval al goed voorbereid op de situatie na 31 december 2026.
Dat is een grote vage boel bij Zonneplan. Wat ik begrijp van de Zonneplan klantenservice, is dat de prijzen in de app de prijzen incl deze bonus zijn. Dus deze prijzen hou ik (ofja, HA) aan. Zijn ook weer verschillend van de prijzen op de Zonneplan website.

• tukker999
Niet vaag, maar ik moest het wel 3 keer lezen om het te kunnen begrijpen. Vooral omdat ze goochelen met prijzen incl. en excl. BTW

Ik heb destijds Kiki, hun AI assistent, allerlei rekenvoorbeelden voorgelegd om zekerheid te krijgen hoe het zit.

[ Voor 30% gewijzigd door tukker999 op 26-07-2026 23:13 ]

21,9 kWh/100km

• Rezarose
Peter69! schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 17:19:
[...]

Dat is nu juist wat ik niet wil. Bij mij mag hij de eerste uren zoveel als mogelijk terugleveren.

Dit zijn immers de duurste uren. Pas na de middag de accu laden met als het kan alleen overschot aan zonnestroom, dwz alles boven de max teruglevering.

En dan in de namiddag weer zoveel als mogelijk terugleveren.

Zo laad ik ‘gratis’ stroom die anders afgetopt zou worden.

Deze ‘gratis’ lading verkoop ik dan weer in de duurste avond uren.
Klopt dat is ook wat ik niet wil, maar ik begreep door jouw tekst dat hij dat met economisch bij jou wel eerst teruglevert? : "De economisch stand levert eerst tot het maximum teruglever vermogen terug, en de rest gaat de batterij in."

Bij mij doet hij dit dus bij economisch wel. Eerst de batterij vol en dan pas terugleveren.

• Rezarose
JA! Je bent geweldig. Ik zat te zoeken op batterij en omvormer data. Dank u zeer! _/-\o_

• Peter69!

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Rezarose schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:25:
[...]

Klopt dat is ook wat ik niet wil, maar ik begreep door jouw tekst dat hij dat met economisch bij jou wel eerst teruglevert? : "De economisch stand levert eerst tot het maximum teruglever vermogen terug, en de rest gaat de batterij in."

Bij mij doet hij dit dus bij economisch wel. Eerst de batterij vol en dan pas terugleveren.
Ik weet het niet zeker maar het zou zo kunnen zijn omdat ik de teruglever vergoeding hoog heb staan.

Mijn gedachte hierover is dat het het meest ‘economisch’ is om de dure stroom zoveel als mogelijk terug te leveren.

Afname heb ik op dynamisch staan en terugleveren kan alleen op vast, deze heb ik kaal op 0,28 staan dacht ik.

Je zou dit ook kunnen proberen en dan zien of het morgen beter gaat.

• Skipper_NH
Andrehj schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 16:21:
[...]

Ik zou even beginnen met het relais loskoppelen van je WP en er een lampje oid mee schakelen. Dan kun je precies zien wat je omvormer doet en weet je zeker of het probleem in je omvormer of je WP zit.
Daarna weet je waar je moet zoeken en kun je in het juiste topic (dit topic óf het topic van je WP) om verdere hulp vragen.
Bedankt voor de tip. Gelukkig kan je het ook in de Sunny Portal uitlezen. Scheelt een warmtepomp open schroeven. Maar sinds 19 juli wordt er door het Multi Functioneel Relais (MFR) geen signaal meer naar de Daikin gegeven. Instellingen zijn: tijdsblok 08:00-22:00, min. tijd aan 20 min., min. tijd uit 20 min. en minimaal overschot 1500 W. Tussen ca 13:30 en 17:30 is er veelal 2000 - 2500 W overschot.

Dus nogmaals de vraag: Wie heeft een hybride Sunny tripower 6.0 SE met MFR en Sunnyhome manager 2.0 onder Sunny Portal powered by ennexOS werkend gekregen om een SG-READY warmtepomp (Daikin Altherma 3) aan te sturen.

• Peter69!

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Skipper_NH schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 22:13:
[...]

Bedankt voor de tip. Gelukkig kan je het ook in de Sunny Portal uitlezen. Scheelt een warmtepomp open schroeven. Maar sinds 19 juli wordt er door het Multi Functioneel Relais (MFR) geen signaal meer naar de Daikin gegeven. Instellingen zijn: tijdsblok 08:00-22:00, min. tijd aan 20 min., min. tijd uit 20 min. en minimaal overschot 1500 W. Tussen ca 13:30 en 17:30 is er veelal 2000 - 2500 W overschot.

Dus nogmaals de vraag: Wie heeft een hybride Sunny tripower 6.0 SE met MFR en Sunnyhome manager 2.0 onder Sunny Portal powered by ennexOS werkend gekregen om een SG-READY warmtepomp (Daikin Altherma 3) aan te sturen.
Het is maar een gedachte, maar ik heb het idee dat sma steeds meer slimme sturingen gaat beperken en/of achter een abonnement gaat stoppen.

Als ik jou was zou ik het zelf gaan automatiseren met bv HA of Homey.

• BollieBolstra
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-08 23:05
Heeft iemand ervaring met het vervangen van hm2 door omvormer als 'system manager'? In theorie zou het moeten door via Sunny Portal de hm2 te vervangen door in mijn geval de stp se 10. Maar ik ben benieuwd of dit lukt en da je vooral ook niet de data kwijt bent die is opgeslagen over opwekking en verbruik.. nadat je de hm2 hebt vervangen zou je hem weer moeten/kunnen toevoegen als energy meter... Daarna zou het makkelijker moeten worden om via HA de hele installatie aan te sturen

• Franciesco
@BollieBolstra de STP SE 10 heeft volgens mij geen ingebouwde system manager. De nieuwe hybrid X wel.

• FransOvk
Franciesco schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:32:
@BollieBolstra de STP SE 10 heeft volgens mij geen ingebouwde system manager. De nieuwe hybrid X wel.
Ik heb geen home manager (en ook geen echte SMA energy meter, maar een geemuleerde die aan de P1 poort hangt) en stuur de STP SE 10 direct aan via ModBus. Ik kan daarbij nul op de meter bereiken en laden ontladen van de accu met een bepaald vermogen, ook met 0W en dat komt overeen met de batterij uitschakelen.

In de default staat van de omvormer, met register 40151 gelijk aan 803, zal hij de batterij laden met overtollige stroom van de panelen en ontladen als de panelen minder opbrengen dan je verbruikt.

Met external control, 802 naar register 40151 en daarna het gewenste vermogen in W naar register 40149, zal hij de accu laden/ontladen voor de ingestelde duur (30 to 60 minuten)

Normaal staat het nominale vermogen in W in register 41217. Als je 0 in register 41217 schrijft krijg je een nul op de meter situatie. De omvormer zal op basis van de informatie van de energiemeter het vermogen van de panelen knijpen zodat er geen stroom aan het net wordt teruggeleverd.

Als deze mogelijkheden genoeg voor je zijn, dan kun je zonder home manager goed regelen. Ook krijg je alle informatie normaal in het Sunny portal en de app. Ik heb ze alleen wel moeten vragen om mijn geemuleerde energiemeter met een voor hen totaal onbekend serienummer toe te voegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_LOoGR08mdSuXQJhUYwaw5JQLlk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1YHBxsyAXroMMI0wUjsQ240j.jpg?f=fotoalbum_large

• Peter69!

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Waarom zou je de hm er tussenuit willen halen?

Met gaat het ook prima.

Je moet alleen niet de omvormer maar de hm aansturen.

Deze stuurt dan weer de omvormer(s) aan.

0 op de meter, batterij (ont)laden, werkt perfect met de hm nog in het systeem.

• BollieBolstra
Peter69! schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:28:
Waarom zou je de hm er tussenuit willen halen?

Met gaat het ook prima.

Je moet alleen niet de omvormer maar de hm aansturen.

Deze stuurt dan weer de omvormer(s) aan.

0 op de meter, batterij (ont)laden, werkt perfect met de hm nog in het systeem.
Hmm dit lukt mij niet om de hm2 aan te sturen via modbus. Sterker zelfs via de portal werkt het ook een dga later. Dus stel ik zeg nu zero export.. dan werkt dat bij mij pas vanaf de volgende dag.. support van sma zegt dat dat normaal is en zoals het zou moeten werken.. maar zeker vanaf volgend jaar wil ik gewoon zelf direct in control zijn met niet opladen van accus maar terugleveren als de prijs hoog is etc.

• Peter69!

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Heb je wel de gridguardcode in gegeven?

Heb je modbus sturing aan staan?

[ Voor 30% gewijzigd door Peter69! op 03-08-2026 20:00 ]

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:11
BollieBolstra schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 17:52:
[...]

Hmm dit lukt mij niet om de hm2 aan te sturen via modbus. Sterker zelfs via de portal werkt het ook een dga later. Dus stel ik zeg nu zero export.. dan werkt dat bij mij pas vanaf de volgende dag.. support van sma zegt dat dat normaal is en zoals het zou moeten werken.. maar zeker vanaf volgend jaar wil ik gewoon zelf direct in control zijn met niet opladen van accus maar terugleveren als de prijs hoog is etc.
Als ik via het EnnexOS portaal de HM2 begrenzing aanpas via netbeheer dan wordt die vrijwel meteen actief - dus het kan wel :Y) ! De mogelijke aanpassingen zijn percentage, max-kW of Zero Export.

Er wordt in dit deel van het portaal ook gesproken over het poortnummer van de modbus - dat staat hier op 502 (is ook altijd zo geweest) - er staat niet bij of het UDP of TCP is.

Wel lijkt het een (soort-van) polling mechanisme te zijn. Waardoor de ingestelde waarde nooit 100% klopt.

makes it run like clockwork

• Peter69!

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Airw0lf schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:13:
[...]

Als ik via het EnnexOS portaal de HM2 begrenzing aanpas via netbeheer dan wordt die vrijwel meteen actief - dus het kan wel :Y) ! De mogelijke aanpassingen zijn percentage, max-kW of Zero Export.

Er wordt in dit deel van het portaal ook gesproken over het poortnummer van de modbus - dat staat hier op 502 (is ook altijd zo geweest) - er staat niet bij of het UDP of TCP is.

Wel lijkt het een (soort-van) polling mechanisme te zijn. Waardoor de ingestelde waarde nooit 100% klopt.
Is modbus tcp/ip

• BollieBolstra
Peter69! schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:12:
Heb je wel de gridguardcode in gegeven?

Heb je modbus sturing aan staan?
Yep, ik ga morgen nog eens alles resetten en kijken of het dan werkt. Maar hoe stuur jij de hm aan? Zoals ik het lees kan je die niet via home assistant bereiken? Of schakel jij het handmatig om in de portal?

• Peter69!

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

BollieBolstra schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 22:15:
[...]

Yep, ik ga morgen nog eens alles resetten en kijken of het dan werkt. Maar hoe stuur jij de hm aan? Zoals ik het lees kan je die niet via home assistant bereiken? Of schakel jij het handmatig om in de portal?
Ik stuur gewoon waardes naar de modbus registers van de hm.

Voor bv 0 op de meter stuur je 0 naar register 40016.

De hm zorgt er dan voor dat het 0 export wordt, that’s it.

Na een uur valt hij automatisch terug naar 100%, of je stuurt eerder 100 naar 40016 als het nodig is. Of na een uur nog een keer 0 als het langer dan een uur 0 op de meter moet zijn.

• Skipper_NH
Peter69! schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 13:46:
[...]

Het is maar een gedachte, maar ik heb het idee dat sma steeds meer slimme sturingen gaat beperken en/of achter een abonnement gaat stoppen.

Als ik jou was zou ik het zelf gaan automatiseren met bv HA of Homey.
Dank je voor je antwoord, maar die automatisering gaat mij te ver. Heb niet voor niks die home manager erbij laten zetten. Straks een autolader en batterijen. Maar nu eerst die beloofde aansturing van de warmtepomp. Anders maar geld terug voor het werk. Was gelukkig een duidelijk inzichtelijke post

• Peter69!

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Skipper_NH schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 10:59:
[...]

Dank je voor je antwoord, maar die automatisering gaat mij te ver. Heb niet voor niks die home manager erbij laten zetten. Straks een autolader en batterijen. Maar nu eerst die beloofde aansturing van de warmtepomp. Anders maar geld terug voor het werk. Was gelukkig een duidelijk inzichtelijke post
Ik begrijp je gedachte volledig, maar ik denk dat je helaas daar een abonnement voor zult moeten gaan afsluiten.

https://www.sma.de/en/products/energy-management/sma-premium#sma-premium

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:38
BollieBolstra schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:26:
Heeft iemand ervaring met het vervangen van hm2 door omvormer als 'system manager'? In theorie zou het moeten door via Sunny Portal de hm2 te vervangen door in mijn geval de stp se 10. Maar ik ben benieuwd of dit lukt en da je vooral ook niet de data kwijt bent die is opgeslagen over opwekking en verbruik.. nadat je de hm2 hebt vervangen zou je hem weer moeten/kunnen toevoegen als energy meter... Daarna zou het makkelijker moeten worden om via HA de hele installatie aan te sturen
Ja, sinds gisteravond. Ik wil SMA Premium / Energy Maximizer testen en heb daarom een SBSE3.6-50 als System Manager geconfigureerd, en de HM2 via SunnyPortal vervangen. Werkte prima, wel even geduld hebben. Kreeg ook meteen de mogelijkheid om voor terugleveren dynamisch tarief in te stellen. Bijzonder om te zien dat nu, prijs is hoogst, de batterijen leeg worden gespuugd naar het net...
Maar in jouw geval gaat het niet werken om een STP10.0SE-40 als system manager in te stellen, dat wordt zoals @Franciesco al schreef niet ondersteund door dat type -40. Ik heb dan wel weer een STP5.0SE-40 als ondergeschikt apparaat in de installatie, het aansturen ervan gaat prima zo te zien.
Ben benieuwd of de teruglevering morgen vanzelf wordt beperkt als de prijs naar 0 gaat. de HM2 is nu 'dom' geworden en als Energy Meter zichtbaar.

• niels_vlaar
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-08 15:54
Ik heb een SMA STP6.0-3SE-40 hybride omvormer met 3 SMA 3.2 home storage accu's.

Hier zit een noodstroom groep op aangesloten 3 fase. Dit is een een aardlekautomaat 3 fase. Deze is met een 5 aderige kabel aangesloten op de omvormer. Maar ik krijg alleen op L1 stroom. Dit is zowel als de netspanning erop staat als dat de omvormer in noodstroom staat op de accu's

Bij de eerste keer testen van de noodstroom kreeg ik een foutmelding en ging de omvormer uit. De foutmelding was 1302 Fase(n) of nulleider niet aangesloten en daarna 901 PE - aansluiting ontbreekt. Alle draden zitten goed dus de fase op de fase en de nul op de nul en de PE op de PE.

In de stekker tussen de omvormer en de noodstroomgroep zit een PE aansluiting. Maar omdat ik deze melding kreeg heb ik een PE aangesloten op de noodstroomgroep buiten de omvormer om. nadat ik dit gedaan heb werkt alles. Dus geen foutmeldingen meer bij het omschakelen van netspanning naar noodstroom op de accu. Alleen nog steeds op 1 fase stroom.

Snap niet helemaal waarom je een extra PE moet aansluiten. Misschien omdat PE van de omvormer kan uitvallen als de netspanning weg valt. De omvormer staat op [EU] EN50549-1:2018 LV (laagspanning)

In de omvormer kan ik geen instelling vinden voor 3 fase. Kan er een zekering in de omvormer zitten dat er 2 fase zijn uitgesprongen? Mis ik misschien nog een andere instelling?

• Franciesco
@niels_vlaar de melding 1302 is bij mijn weten normaal als de netstroom uitvalt. Dat wil zeggen: ik zie die melding ook als het net wegvalt en het systeem op backup stroom overschakelt. Zo zien de meldingen bij mij er dan uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nTz-Xe2jkxBMwevcb0icEIPR-No=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bHaVFVMEzRQfitKaOqpYRNmL.jpg?f=fotoalbum_large

Heb je een eigen aardpin in de woning of is jouw aarde via het stroomnet geregeld? Want bij dit laatste kan ik me voorstellen dat die PE melding verschijnt (/verscheen) als het net wegvalt.

Ook bij mijn weten is er geen instelling om 1-fase of 3-fasen in te schakelen. De backupmodus staat op automatisch?
Produceert de omvormer wel stroom over alle 3 de fases als je tijdens productie naar de momentane waarden kijkt?
En laat hij een spanning zien voor elke fase?

Als dat allemaal niet het geval is zou ik toch de bekabeling nogmaals nakijken. En ook de aardlekautomaat controleren. Kan deze laatste defect zijn?

• niels_vlaar
Ja de backup staat op automatisch.

Als ik op de draden voor de aardlekautomaat meet dan heb ik ook maar op 1 fase stroom. Als de aardlekautomaat stuk is moet ik daar volgens mij wel stroom hebben.

De omvormer werkt gewoon op 3 fase. Alle moment waardes zijn goed. Alle 3 fases rond de 230V.

Ik heb een eigen aardlekpen. ik heb nu de noodstroom groep aangesloten op de zelfde aarde als de omvormer maar dan buiten de omvormer om. Dan is de PE melding weg en werkt de backup maar op 1 fase.

De installateur is terug geweest en de bekabeling zit echt goed.

Wat ik kan bedenken een zekering in det omvormer die stuk is. Maar weet niet of die er in zit. Of ergens een instelling. Ik heb ergens gelezen als de noodstroom geen vraag heeft dat hij uitschakeld. Misschien dat hij in combinatie met de foutmelding pe in een andere modus is gekomen.

• Peter69!

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Op de omvormer zitten twee kabels aangesloten.

Eentje voor de normale voeding, de tweede als backup/nood.

Deze tweede kabel wordt inwendig door een relais geschakeld.

Wss zal dit relais defect zijn en maar 1 fase schakelen.

Gewoon de dealer/sma aanspreken voor reparatie/garantie.

• Soundstorm
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-08 22:12
Met het idee om binnenkort een 3 fasige SMA Hybrid X omvormer te installeren, en ondertussen een nieuwe schakelkast te bouwen, zit ik de backup mogelijkheden van SMA eens te bekijken.

Het lijkt mij dat de backup oplossingen van SMA eigenlijk eenvoudigweg 3 contactoren zijn (in geval van de 4 polige versie). De omvormer stuurt via zijn SPS-OUT spanning naar de contactoren. Op de contactoren zitten dan hulpcontacten, die als alle contactoren ingeschakeld zijn, een gesloten contact geven naar SPS-IN. Als SPS-IN gesloten is, dan weet de omvormer dat het net is losgekoppeld, en dat de omvormer mag aan gaan. Heb ik dit juist geïnterpreteerd?

Dit is volgens mij wel verschillend met hoe het 'vroeger' gedaan werd. Op de Sunny Tripower Smart Energy zat namelijk nog een aparte uitgang voor backup power. En dan moest je dus ook aparte kabels naar de schakelkast leggen voor de zaken die je op backup power wilt laten werken. Maar nu lijkt het mij dus dat je maar 1 set kabels gebruikt, en dat als er aan alle veiligheden wordt voldaan, de omvormer gewoon actief wordt en in off-grid modus gaat werken.

Ik ben niet van plan om de SMA Energy Monitor en hun hele sturing/software te gebruiken. Ik heb ook nog andere redenen om (gestuurd) van het net los te koppelen, dus in mijn schakelkast zit daar al de nodig hardware voor. Als ik dan gewoon op die SPS-IN een contact aansluit, gaat de omvormer dan inschakelen, of moet ik hem ook nog het een en ander wijs maken via Modbus?

• mc74909
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 10-08 12:49
Enig idee hoe je bij sma ideeen kan aanbrengen?

Ik heb nl veel problemen de netspanning die te hoog oploopt en de omvormer zich ontkoppelt waardoor mijn hele verbuik van het net komt.

In mijn geval zou het interessanter zijn dat de omvormer op dat moment gewoon in eiland modus gaat aangezien het meeste van mijn huis op de backup uitgang is aangesloten.

Hierdoor kunnen de zonnepanelen netjes verder mijn huis van stroom voorzien en de batterij verder laden.

• Aad

Aad

Ik heb net de instellingen van mijn HM2.0 nagekeken en zag dat

( Externe communicatieSpeedwire-codering activerenUit Parameter.Spdwr.Sec.IsOn )

moet deze parameter op aan staan of op uit ?

Aad

• Peter69!

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Aad schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:16:
Ik heb net de instellingen van mijn HM2.0 nagekeken en zag dat

( Externe communicatieSpeedwire-codering activerenUit Parameter.Spdwr.Sec.IsOn )

moet deze parameter op aan staan of op uit ?

Aad
Geen idee, maar bij mij staat het uit.

• Peter69!

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

mc74909 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:10:
Enig idee hoe je bij sma ideeen kan aanbrengen?

Ik heb nl veel problemen de netspanning die te hoog oploopt en de omvormer zich ontkoppelt waardoor mijn hele verbuik van het net komt.

In mijn geval zou het interessanter zijn dat de omvormer op dat moment gewoon in eiland modus gaat aangezien het meeste van mijn huis op de backup uitgang is aangesloten.

Hierdoor kunnen de zonnepanelen netjes verder mijn huis van stroom voorzien en de batterij verder laden.
Heb je een 1 of 3 fase omvermer?

• mc74909
Peter69! schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 13:32:
[...]

Heb je een 1 of 3 fase omvermer?
Ik heb een Sunny Tripower Smart Energy

• Peter69!

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

mc74909 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:08:
[...]

Ik heb een Sunny Tripower Smart Energy
Oh oke, bij een 1 fase had je nog een andere fase kunnen proberen.

• niels_vlaar
Peter69! schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:27:
Op de omvormer zitten twee kabels aangesloten.

Eentje voor de normale voeding, de tweede als backup/nood.

Deze tweede kabel wordt inwendig door een relais geschakeld.

Wss zal dit relais defect zijn en maar 1 fase schakelen.

Gewoon de dealer/sma aanspreken voor reparatie/garantie.
Is het wel normaal dat er stroom op het noodstroom gedeelte staat voordat de netspanning uitvalt.?

• Peter69!

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

niels_vlaar schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 20:53:
[...]

Is het wel normaal dat er stroom op het noodstroom gedeelte staat voordat de netspanning uitvalt.?
Jazeker, daarom zitten er twee kabels aan.

Bij een stroomuitval valt degene naar het net af, de andere bljft werken.

De groepen die daarachter zitten blijven gewoon werken.

• Franciesco
Inderdaad: bij een aangesloten backup circuit op de TriPower SE voedt de omvormer de aangesloten groepen permanent. Dat is ook de/een reden dat er een maximum AC vermogen gespecificeerd is in on grid modus.

Zelf heb ik het tot nu toe 1 keer gehad dat in on grid modus het gevraagde vermogen te groot was. Dat was toen tijdens de winter naast de gebruikelijke stroom vragende zaken er uitgebreid gekookt werd op de 3-fase inductieplaat, de oven aan het opwarmen was en de WP draaide. De 10kW omvormer viel toen uit om na korte tijd weer op te starten.

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-08 23:58
Welllicht dat je via een relais bij een te hoog voltage de netspanning kunt afschakelen zodat je op die manier in eiland-modus draait? Een shunt-trip op de hoofdschakelaar zou ook nog kunnen maar die moet je dan elke keer weer handmatig resetten wat me ook niet handig lijkt.

Zelf ben ik ook aan het kijken om de enkelfase groepen op de backup uitgang van mijn STP8.0SE te zetten, al heb ik op dit moment nog geen batterij hierop aangesloten.

[ Voor 19% gewijzigd door MzKzM73 op 08-08-2026 10:42 ]

• mc74909
MzKzM73 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 10:41:
Welllicht dat je via een relais bij een te hoog voltage de netspanning kunt afschakelen zodat je op die manier in eiland-modus draait? Een shunt-trip op de hoofdschakelaar zou ook nog kunnen maar die moet je dan elke keer weer handmatig resetten wat me ook niet handig lijkt.

Zelf ben ik ook aan het kijken om de enkelfase groepen op de backup uitgang van mijn STP8.0SE te zetten, al heb ik op dit moment nog geen batterij hierop aangesloten.
De optie van automatisch uitschakelen voordat de omvormer zou uitschakelen ben ik ook aan het overwegen. Een oplossing als Shelly Pro 4CB zou ideaal zijn hiervoor, behalve dat er geen 20A variant voorzien is. Hierdoor zou ik de bestaande automaat ook nog moeten laten zitten.

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:41
Hallo allemaal,

Ik heb in 2003 zonnepanelen aangeschaft (Kyoto Ceramics 125 Wp/stuk; 15,5 kWp half oost, half west) en heb toen gekozen voor SMA omvormers (6 stuks 2100 TL voor 6 strings). Van de zes omvormers ging er één na 6 jaar kapot en daarvoor heb ik toen een ruilexemplaar gekregen (€300,-). In die tijd communiceerde ik nog rechtstreeks met SMA in Duitsland en dat ging prima.Tegenwoordig via Benelux is het allemaal veel bureaucratischer geworden.. Een tweede omvormer heeft het vorig jaar begeven (FET's uit elkaar geknald!). Maar de andere vier doen het dus nog steeds (inmiddels dus 23 jaar).

Twaalf jaar geleden hebben we een EV aangeschaft en die altijd geladen met een Granny-charger. Werkte op zich goed, maar ik wilde mijn verbruik meer afstemmen op de geproduceerde PV-energie. In 2024 heb ik een autolader aangeschaft, waarmee ik op zonne-overschot kon laden. Zelfs omschakelen tussen 1 en 3 fasig. Omdat ik al SMA omvormers had, werd dat ook een SMA. Hoewel niet strikt noodzakelijk, want de 2100 TL omvormers hadden in die tijd nog geen netwerkaansluiting. Maar goed, toch voor SMA gekozen. Dat werd dus een SMA EV-charger 11/22 kW icm de Home manager 2.0.

Die home manager kwam later ook weer goed van pas omdat ik in 2025 een thuisbatterij heb aangeschaft (BYD 7,68 kWh icm SMA STP 5.0 SE hybride omvormer). Dit jaar heb ik de batterij nog wat uitgebreid tot 12,8 kWh.

Ik heb in de home manager ingesteld staan op dynamisch tarief (dat hebben we ook) en ben er via SMA zelf achter gekomen, dat dit werkt voor de aankoop van stroom, maar dat met teruglevering geen rekening wordt gehouden met het dynamische tarief in de software van de home manager 2.0.

Ik zit nu met de volgende situatie: 's morgens vroeg (zo rond zeven uur) begint mijn thuisbatterij op te laden en rond een uur of negen/half tien is die vol en gaat dus alle overschot naar het net. Het meeste dus, als de stroom nauwelijks nog iets waard is. Het zou veel beter zijn om 's morgens eerst stroom aan het net terug te leveren (want dan is het nog een beetje waard) en pas rond het middaguur te beginnen met het laden van de thuisbatterij (als terugleveren toch niets meer oplevert). Dat is niet alleen om bij teruglevering de opbrengst te vergroten, maar ook omdat de batterij dan minder lang 100% opgeladen staat en dat is beter voor de levensduur van de batterij. De home manager staat ingesteld op dynamisch tarief en prognosegebaseerd laden en optimalisatiedoel economisch.

Helaas regelt de Home manager 2.0 dat allemaal niet. Ik ben toch wel een beetje teleurgesteld in SMA die zich zelf toch wel ziet als één van de betere leveranciers van omvormers etc.

Wat kan ik doen om dat buiten de home manager zelf om te regelen.

Ik zou de communicatie tussen batterij en omvormer kunnen onderbreken (dmv een relais met tijdschakelaar), maar dat vind ik nogal een beetje een botte methode, die mogelijk ook nog schade kan veroorzaken?

Weten jullie hoe ik dat kan regelen? Of kom ik dan terecht in home assistant achtige oplossingen? Ik heb daar nul ervaring mee (hoewel ik vroeger in de begintijd van de computers nog wel eens iets met programmeren heb gedaan, dus ik denk dat ik het wel zou kunnen leren). Maar ik geef de voorkeur aan een eenvoudiger oplossing.

Ik verwacht niet veel van een evt. volgende update van de home manager 2.0.

Als ik het allemaal nog eens over moest doen, zou ik denk ik niet meer voor SMA kiezen.

Wie heeft een (bij voorkeur) simpele oplossing?

Zwerius Kriegsman

• Boschkabouter
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Zwerius schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:07:
Hallo allemaal,

Ik heb in 2003 zonnepanelen aangeschaft (Kyoto Ceramics 125 Wp/stuk; 15,5 kWp half oost, half west) en heb toen gekozen voor SMA omvormers (6 stuks 2100 TL voor 6 strings). Van de zes omvormers ging er één na 6 jaar kapot en daarvoor heb ik toen een ruilexemplaar gekregen (€300,-). In die tijd communiceerde ik nog rechtstreeks met SMA in Duitsland en dat ging prima.Tegenwoordig via Benelux is het allemaal veel bureaucratischer geworden.. Een tweede omvormer heeft het vorig jaar begeven (FET's uit elkaar geknald!). Maar de andere vier doen het dus nog steeds (inmiddels dus 23 jaar).

Twaalf jaar geleden hebben we een EV aangeschaft en die altijd geladen met een Granny-charger. Werkte op zich goed, maar ik wilde mijn verbruik meer afstemmen op de geproduceerde PV-energie. In 2024 heb ik een autolader aangeschaft, waarmee ik op zonne-overschot kon laden. Zelfs omschakelen tussen 1 en 3 fasig. Omdat ik al SMA omvormers had, werd dat ook een SMA. Hoewel niet strikt noodzakelijk, want de 2100 TL omvormers hadden in die tijd nog geen netwerkaansluiting. Maar goed, toch voor SMA gekozen. Dat werd dus een SMA EV-charger 11/22 kW icm de Home manager 2.0.

Die home manager kwam later ook weer goed van pas omdat ik in 2025 een thuisbatterij heb aangeschaft (BYD 7,68 kWh icm SMA STP 5.0 SE hybride omvormer). Dit jaar heb ik de batterij nog wat uitgebreid tot 12,8 kWh.

Ik heb in de home manager ingesteld staan op dynamisch tarief (dat hebben we ook) en ben er via SMA zelf achter gekomen, dat dit werkt voor de aankoop van stroom, maar dat met teruglevering geen rekening wordt gehouden met het dynamische tarief in de software van de home manager 2.0.

Ik zit nu met de volgende situatie: 's morgens vroeg (zo rond zeven uur) begint mijn thuisbatterij op te laden en rond een uur of negen/half tien is die vol en gaat dus alle overschot naar het net. Het meeste dus, als de stroom nauwelijks nog iets waard is. Het zou veel beter zijn om 's morgens eerst stroom aan het net terug te leveren (want dan is het nog een beetje waard) en pas rond het middaguur te beginnen met het laden van de thuisbatterij (als terugleveren toch niets meer oplevert). Dat is niet alleen om bij teruglevering de opbrengst te vergroten, maar ook omdat de batterij dan minder lang 100% opgeladen staat en dat is beter voor de levensduur van de batterij. De home manager staat ingesteld op dynamisch tarief en prognosegebaseerd laden en optimalisatiedoel economisch.

Helaas regelt de Home manager 2.0 dat allemaal niet. Ik ben toch wel een beetje teleurgesteld in SMA die zich zelf toch wel ziet als één van de betere leveranciers van omvormers etc.

Ik zou de communicatie tussen batterij en omvormer kunnen onderbreken (dmv een relais met tijdschakelaar), maar dat vind ik nogal een beetje een botte methode, die mogelijk ook nog schade kan veroorzaken?

Weten jullie hoe ik dat kan regelen? Of kom ik dan terecht in home assistant achtige oplossingen? Ik heb daar nul ervaring mee (hoewel ik vroeger in de begintijd van de computers nog wel eens iets met programmeren heb gedaan, dus ik denk dat ik het wel zou kunnen leren). Maar ik geef de voorkeur aan een eenvoudiger oplossing.

Als ik het allemaal nog eens over moest doen, zou ik denk ik niet meer voor SMA kiezen.

Ik zou alle zonnepanelen aansluiten op de hybride omvormer, de batterij uitbreiden naar maximale capaciteit. Er kunnen 3 torens aangesloten worden. Dan de home manager ontkoppelen en de omvormer zelf aansturen om overschot te verkopen als de dynamische prijs hoog is.

• Zwerius
Boschkabouter schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:29:
[...]

Ik zou alle zonnepanelen aansluiten op de hybride omvormer, de batterij uitbreiden naar maximale capaciteit. Er kunnen 3 torens aangesloten worden. Dan de home manager ontkoppelen en de omvormer zelf aansturen om overschot te verkopen als de dynamische prijs hoog is.
Had ik misschien nog niet vermeld, maar twee van de 6 strings heb ik inmiddels aangesloten op de hybride omvormer, waardoor ik nog maar 4 van de oorspronkelijke 6 SMA 2100TL in gebruik heb. Maar alle panelen aansluiten op de hybride omvormer aansluiten gaat niet (15,5 kWp tov 5kW omvormer met slechts 2 MPPT's). En 3 torens met batterijen aansluiten lijkt me wel een beetje ver gaan. Als ik nu al in de zomer mijn batterij maar 30% leeg krijg (behalve wanner de WP voor koeling in bedrijf is), waarom zou ik mijn batterij dan nog 3 x zo groot maken. En hoe zou ik dan de omvormer volgens jou zelf moeten aansturen?

Mijn doel is niet om zoveel mogelijk te gaan handelen op de EPEX, maar omdat ik de batterij toch al heb, wil ik graag wel het maximale er uit halen.

Zwerius Kriegsman

• Franciesco
@Zwerius de relatief simpele truc die nog wel eens toegepast wordt is het gefoceerd laden van de batterij instellen op een zeer laag vermogen (b.v. 1 Watt) tussen bepaalde tijdstippen (b.v. tussen 8:00 en 10:00). Daarmee zal de rest van de PV overschot naar het net gaan. Vanaf 10hr in het voorbeeld wordt de batterij dan weer opgeladen met PV overschot.

Het betekent helaas ook dat de batterij niet ontlaadt gedurende dat ingestelde tijdvenster van opladen wat netafname kan geven wanneer verbruik hoger is dan PV overschot.

• Peter69!

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Franciesco schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:51:
@Zwerius de relatief simpele truc die nog wel eens toegepast wordt is het gefoceerd laden van de batterij instellen op een zeer laag vermogen (b.v. 1 Watt) tussen bepaalde tijdstippen (b.v. tussen 8:00 en 10:00). Daarmee zal de rest van de PV overschot naar het net gaan. Vanaf 10hr in het voorbeeld wordt de batterij dan weer opgeladen met PV overschot.

Het betekent helaas ook dat de batterij niet ontlaadt gedurende dat ingestelde tijdvenster van opladen wat netafname kan geven wanneer verbruik hoger is dan PV overschot.
Dit deed ik eerst ook maar heb nu een betere oplossing gevonden.

In ennexos zet je bij energie prioriteit op economisch. Terugleververgoeding zet je op bv e0,50 en afname op dynamisch.

Resultaat in dat er zoveel als mogelijk teruggeleverd wordt en pas na het bereiken van de max teruglever capaciteit geladen gaat worden.

• Zwerius
Peter69! schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:18:
[...]

Dit deed ik eerst ook maar heb nu een betere oplossing gevonden.

In ennexos zet je bij energie prioriteit op economisch. Terugleververgoeding zet je op bv e0,50 en afname op dynamisch.

Resultaat in dat er zoveel als mogelijk teruggeleverd wordt en pas na het bereiken van de max teruglever capaciteit geladen gaat worden.
Dat lijkt interessant, maar ik begrijp niet goed wat je bedoelt met: "pas na het bereiken van de max teruglever capaciteit geladen gaat worden".

Wat is max. teruglevercapaciteit? Dat bestaat toch niet? Ik heb geen limiet aan de teruglevercapaciteit. Of moet ik dat ergens instellen?

Zwerius Kriegsman

• tukker999
Dag Zwerius,
Het regelen van batterij en auto is best wel ingewikkeld als je het volgens je eigen plannetjes wilt doen, zeker als je ook nog rekening wilt houden met dynamische tarieven.
Ik los het op door zelf (tegenwoordig laat ik AI het coderen doen en doe alleen het denkwerk nog) te programmeren op een Raspberry Pi.
De standaard oplossingen van de leveranciers voldoen meestal niet.
Je zou eens bij Frank Energie of bij Zonneplan kunnen kijken wat zij jou kunnen bieden.
Per slot van rekening kan je met een dynamisch contract dagelijks van leverancier wisselen. (wachttijd van een paar dagen)

21,9 kWh/100km

• bvermeul
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13-08 07:57
Zwerius schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:07:
Hallo allemaal,

Ik heb zelf een soortgelijke opstelling, met inmiddels 20.6 kWp op een SMA Tripower 10.0 SE, met 59.6 kWh aan batterij. Ik gebruik een (zelf geschreven) EMS dat regelt dat alles netjes wordt opgeslagen in de batterij, gereserveerd voor de nacht, en het overschot verkocht. Het kan ook het laden uitstellen, maar dat maakt meestal niet heel erg veel verschil - vooral omdat mijn batterij groot genoeg is om het meeste van de opbrengst in de batterij op te slaan.

Doordat je batterij redelijk klein is ten opzichte van je solar opstelling, zul je dit probleem altijd houden (ik loop er nu zelf ook tegen aan met de 20.6 kWp, dan is mijn 59.6 kWh batterij op een mooie augustus dag om ongeveer 15:00 vol). De manier waarop ik dat ga oplossen is door een EV te laden met het overschot.

Je zou er over kunnen nadenken om je STP 5.0 SE door een STP 10.0 SE te vervangen, en je panelen daar aan te hangen. Ik durf enkel niet te zeggen of dat past. Als je dan je batterij uitbreidt (BYD HVS denk ik? dus naar 38.4 kWp met drie stacks) dan kun je het overschot wat je niet 's-nachts gebruikt verkopen tegen de hoogste prijs in de avond/ochtend.

Je zou even kunnen kijken of er een configuratie is waarmee je alle panelen op de twee MPTT trackers van een STP 10.0 SE kunt krijgen. Mijn gevoel zegt dat het kan, maar ik weet het niet zeker. Ben dan niet bang om oost en west parallel te schakelen, het verlies daarvan zul je over het algemeen niet echt merken.

Zonder uitbreiding van je batterij heeft dat trouwens niet heel veel zin, dus als je met je huidige setup verder wilt dan kun je werken met het batterij met een vast vermogen laden op de tijden dat je eigenlijk nog niet wilt laden. Eventueel de zonepanelen terug regelen als de prijs echt negatief wordt (dat kun je dan afregelen op je huisgebruik, zodat in ieder geval dat afgedekt wordt).

Neem even contact op per PM als je geinteresseerd zou zijn in het beta-testen van mijn software, die zou mogelijk kunnen helpen (en kan zo aangepast worden dat het doet wat je wilt, zolang het binnen het concept past).

• Peter69!

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Zwerius schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:10:
[...]

Dat lijkt interessant, maar ik begrijp niet goed wat je bedoelt met: "pas na het bereiken van de max teruglever capaciteit geladen gaat worden".

Wat is max. teruglevercapaciteit? Dat bestaat toch niet? Ik heb geen limiet aan de teruglevercapaciteit. Of moet ik dat ergens instellen?
Mijn installatie is behoorlijk groot.

Ik kan max 20 kw terugleveren.

Pas als mijn opwek meer dan 20kw wordt, gaat het overschot de batterij in.

Als ik twijfel of de batterij wel vol komt, switch ik van economich naar ecologisch. Dan wordt er meteen maximaal geladen.

• Boschkabouter
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Zwerius schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:50:
[...]

Had ik misschien nog niet vermeld, maar twee van de 6 strings heb ik inmiddels aangesloten op de hybride omvormer, waardoor ik nog maar 4 van de oorspronkelijke 6 SMA 2100TL in gebruik heb. Maar alle panelen aansluiten op de hybride omvormer aansluiten gaat niet (15,5 kWp tov 5kW omvormer met slechts 2 MPPT's). En 3 torens met batterijen aansluiten lijkt me wel een beetje ver gaan. Als ik nu al in de zomer mijn batterij maar 30% leeg krijg (behalve wanner de WP voor koeling in bedrijf is), waarom zou ik mijn batterij dan nog 3 x zo groot maken. En hoe zou ik dan de omvormer volgens jou zelf moeten aansturen?

Mijn doel is niet om zoveel mogelijk te gaan handelen op de EPEX, maar omdat ik de batterij toch al heb, wil ik graag wel het maximale er uit halen.
Beste Zwerius,
De SMA omvormer kan veel meer hebben dan je denkt. Liggen alle panelen in dezelfde richting? Je kan ook strings parallel aan elkaar aansluiten. Je hebt oudere panelen, met hoog voltage en laag vermogen waardoor het amperage laag blijft. Per mppt mag je tot 12,5A aan panelen hangen. Oost en west kan veel meer omdat deze niet gelijktijdig leveren. De omvormer kan 7500W DC laden in de batterij. Zet het eens in Sunnydesign, dan krijg je enig inzicht van de mogelijkheden.

• Zwerius
Boschkabouter schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:34:
[...]

Beste Zwerius,
De SMA omvormer kan veel meer hebben dan je denkt. Liggen alle panelen in dezelfde richting? Je kan ook strings parallel aan elkaar aansluiten. Je hebt oudere panelen, met hoog voltage en laag vermogen waardoor het amperage laag blijft. Per mppt mag je tot 12,5A aan panelen hangen. Oost en west kan veel meer omdat deze niet gelijktijdig leveren. De omvormer kan 7500W DC laden in de batterij. Zet het eens in Sunnydesign, dan krijg je enig inzicht van de mogelijkheden.
Mijn panelen hebben een MPPT-stroom van 7,2 A. Dus 2 strings parallel is een beetje teveel van het goede. Bovendien wil ik dat eigenlijk niet, omdat de verschillende strings ook in meerdere of mindere mate last hebben van beschaduwing.

Zwerius Kriegsman

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Zwerius schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:32:
Mijn panelen hebben een MPPT-stroom van 7,2 A. Dus 2 strings parallel is een beetje teveel van het goede. Bovendien wil ik dat eigenlijk niet, omdat de verschillende strings ook in meerdere of mindere mate last hebben van beschaduwing.
Dat maakt niet uit. Zolang twee strings bestaan uit hetzelfde aantal panelen van hetzelfde type kun je die probleemloos parallel schakelen. Dan kost je maar erg weinig rendement omdat je dan niet meer precies op het punt van max vermogen zit, denk aan een procent of zo.
Een en ander kun je mooi simuleren in Sunny Design van SMA. Ik kan je sterk aanraden daar een accountje aan te maken en je systeem er te modelleren. Geeft veel inzicht: https://www.sunnydesignweb.com/sdweb

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Peter69!

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Zwerius schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:32:
[...]

Kijk in sunnydesign ook eens hoeveel panelen je in serie kunt zetten.

De panelen van jaren geleden hadden niet zo’n hoog voltage.

Je kunt er waarschijnlijk veel meer in serie zetten op de nieuwere omvormers.

• Zwerius
Ik denk dat we een beetje afdwalen.

Ik wil eigenlijk helemaal niets veranderen aan mijn strings en panelen.

Ik wil alleen dat niet 's morgens direct mijn thuisbatterij begint op te laden, maar dat eerst stroom aan het net wordt teruggeleverd en pas later op de dag (bij lage stroomprijzen) mijn thuisbatterij geladen wordt.

Zwerius Kriegsman

• Peter69!

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Zwerius schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 19:52:
Ik denk dat we een beetje afdwalen.

Ik wil eigenlijk helemaal niets veranderen aan mijn strings en panelen.

Ik wil alleen dat niet 's morgens direct mijn thuisbatterij begint op te laden, maar dat eerst stroom aan het net wordt teruggeleverd en pas later op de dag (bij lage stroomprijzen) mijn thuisbatterij geladen wordt.
Sma heeft tegenwoordig een abonnement om dit te regelen.

Alleen werkt dit helaas niet met oudere omvormers.

• Zwerius
Peter69! schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 21:22:
[...]

Sma heeft tegenwoordig een abonnement om dit te regelen.

Alleen werkt dit helaas niet met oudere omvormers.
Kun je me bijv. een link geven, waar ik dat kan vinden?

Zwerius Kriegsman

• Franciesco
Zie overigens ook Franciesco in "Het grote SMA topic" en diverse berichten daarna.

• Peter69!

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Heeft er iemand ervaring met de sma data manager-M (edmm-20)?

Deze zou meerdere stp-se aan kunnen sturen.

Iemand die deze via modbus al aanstuurt?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Gaat 3x 275Wp op een SB1.5-1VL-40 werken?

Paneelspecs:
Voc: 38,31 V
Vmpp: 31,46 V

SMA specs: opstartspanning 50-80V en MPPT-voltage 160-500V

Met 3 stuks zit ik op 114,93V dus de omvormer zal iig aan gaan, maar kan hij ook opwekking genereren? Want 3x de Vmpp is wel laag (94V)

Ik heb nog extra panelen staan die ik over een tijdje (ga binnenkort verhuizen) wil aansluiten zodat ik op 8 panelen kom, dan moet het sowieso lukken.

[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 11-08-2026 13:24 ]

• Zwerius
Dank voor de link. Maar ik heb er eerijk gezegd een beetje de pest aan, dat een leverancier zijn systemen niet optimaal laat werken en dat je dan een maandelijkse fee moet betalen om er wel het maximale uit te halen. Daar moet ik eerst nog eens even goed over nadenken. In elk geval wordt mijn visie op het punt "had ik wel SMA moeten kopen" er niet bepaald beter op.....

Zwerius Kriegsman

• Peter69!

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Zwerius schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 17:11:
[...]

Dank voor de link. Maar ik heb er eerijk gezegd een beetje de pest aan, dat een leverancier zijn systemen niet optimaal laat werken en dat je dan een maandelijkse fee moet betalen om er wel het maximale uit te halen. Daar moet ik eerst nog eens even goed over nadenken. In elk geval wordt mijn visie op het punt "had ik wel SMA moeten kopen" er niet bepaald beter op.....
Dan kunnen wij elkaar een hand geven, helemaal mee eens…
ThinkPad schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:21:
Gaat 3x 275Wp op een SB1.5-1VL-40 werken?

Paneelspecs:
Voc: 38,31 V
Vmpp: 31,46 V

SMA specs: opstartspanning 50-80V en MPPT-voltage 160-500V

Met 3 stuks zit ik op 114,93V dus de omvormer zal iig aan gaan, maar kan hij ook opwekking genereren? Want 3x de Vmpp is wel laag (94V)

Ik heb nog extra panelen staan die ik over een tijdje (ga binnenkort verhuizen) wil aansluiten zodat ik op 8 panelen kom, dan moet het sowieso lukken.
Ik draai 1x SF-170S op een SMA SB 2.0
Dat is 81 Vdc, dus ja het kan.
Je kan de minimale V op 50Vdc instellen

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Franciesco
Zijn er hier mensen die recentelijk een PV offerte met SMA omvormer aangevraagd/gekregen hebben? En zo ja, bij wie en was dat prijstechnisch interessant?

Ik zoek namelijk wat installateurs om een offerteaanvvraag te kunnen doen, liefst in de regio Zwolle. Maar mogelijk is er ook interesse iets verder weg.

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:28
Wat is recent? Ik heb vorig jaar een 13kwp pv en sma stp10.0-3se-40 set-up laten plaatsen. Ik was tevreden over communicatie, het aanbod en de plaatsing. Omgeving Nijmegen. Maar denk dat ze best een stukje verder willen rijden.

• Franciesco
Kun je me vertellen welk bedrijf dat was @Adam1980 ?

• Arkor
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:27
Rezarose schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 15:00:
[...]

Graag wil ik dat de batterij pas laad in het midden van de dag wanneer de stroom goedkoop is. Ik heb dynamische tarieven en ik krijg voor de stroom die ik teruglever hetzelfde als ik betaal aan afnemen ben op het moment.. Ik wil dus 's ochtends terugleveren wanneer de stroom nog een hoge prijs heeft. En pas om 12 uur in 2 goedkope uurtjes de batterij vollaad met zonnestroom. Hij moet bij ons wel goed bijladen want we krijgen de stroom wel op in de avond/ nacht.
Ik weet niet of je je probleem al hebt opgelost, wellicht heb je nog wat aan het volgende.

Ik ben met precies hetzelfde bezig bij mijn SMA Home Manager met batterij en dynamische tarieven.

Wat ik inmiddels merk, is dat vooral de ingestelde terugleververgoeding veel invloed heeft op het moment waarop SMA kiest voor terugleveren of batterij laden. Het is daarbij geen harde grens: de Home Manager kijkt ook naar SOC, verwachte zonneproductie, verbruik en de komende stroomprijzen.

In mijn situatie zag ik ongeveer dit:
  • bij 14–16 ct/kWh of minder terugleververgoeding ging hij te snel de batterij laden en te weinig terugleveren;
  • bij 17 ct/kWh begon terugleveren duidelijker te worden, maar nog niet consequent genoeg;
  • ik test nu 18 ct/kWh, omdat ik juist wil dat hij ’s ochtends bij hogere prijzen eerst teruglevert en pas rond het goedkope middagvenster de batterij gaat laden. Voorlopig werkt dat.
Mijn gewenste patroon is dus:

ochtend, hogere stroomprijs: zonnestroom terugleveren
rond 12–14 uur, bijvoorbeeld lage stroomprijs 14–15 ct/kWh: batterij laden, eventueel ook vanuit het net
avond, stroomprijs: batterij gebruiken voor het huis

Wat ook opviel: als de stroomprijs erg laag is en de batterij nog vrij leeg, kan SMA besluiten om naast zonnestroom ook extra stroom uit het net te gebruiken om de batterij te vullen. Dat is financieel te verklaren, maar niet altijd wat je zelf intuïtief zou verwachten als er later nog veel zon komt.

Mijn advies zou daarom zijn: begin rond 17–18 cent terugleververgoeding en pas daarna telkens met 1 cent aan. Als hij ’s ochtends de batterij nog te veel laadt, ga iets omhoog. Als hij rond het goedkope middaguur te lang blijft terugleveren, ga iets omlaag.

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:28
Franciesco schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:55:
Kun je me vertellen welk bedrijf dat was @Adam1980 ?
Ik stuur je een dm

• Zwerius
Arkor schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:08:
[...]

Ik weet niet of je je probleem al hebt opgelost, wellicht heb je nog wat aan het volgende.

Ik ben met precies hetzelfde bezig bij mijn SMA Home Manager met batterij en dynamische tarieven.

Wat ik inmiddels merk, is dat vooral de ingestelde terugleververgoeding veel invloed heeft op het moment waarop SMA kiest voor terugleveren of batterij laden. Het is daarbij geen harde grens: de Home Manager kijkt ook naar SOC, verwachte zonneproductie, verbruik en de komende stroomprijzen.

In mijn situatie zag ik ongeveer dit:
  • bij 14–16 ct/kWh of minder terugleververgoeding ging hij te snel de batterij laden en te weinig terugleveren;
  • bij 17 ct/kWh begon terugleveren duidelijker te worden, maar nog niet consequent genoeg;
  • ik test nu 18 ct/kWh, omdat ik juist wil dat hij ’s ochtends bij hogere prijzen eerst teruglevert en pas rond het goedkope middagvenster de batterij gaat laden. Voorlopig werkt dat.
Mijn gewenste patroon is dus:

ochtend, hogere stroomprijs: zonnestroom terugleveren
rond 12–14 uur, bijvoorbeeld lage stroomprijs 14–15 ct/kWh: batterij laden, eventueel ook vanuit het net
avond, stroomprijs: batterij gebruiken voor het huis

Wat ook opviel: als de stroomprijs erg laag is en de batterij nog vrij leeg, kan SMA besluiten om naast zonnestroom ook extra stroom uit het net te gebruiken om de batterij te vullen. Dat is financieel te verklaren, maar niet altijd wat je zelf intuïtief zou verwachten als er later nog veel zon komt.

Mijn advies zou daarom zijn: begin rond 17–18 cent terugleververgoeding en pas daarna telkens met 1 cent aan. Als hij ’s ochtends de batterij nog te veel laadt, ga iets omhoog. Als hij rond het goedkope middaguur te lang blijft terugleveren, ga iets omlaag.
Ik ben ook wat aan het experimenteren geslagen.

Als ik de terugleverprijs 's ochtends op € 0,50 zet, gaat hij meteen terugleveren aan het net. Prima.

Tevens heb ik ingesteld dat de batterij geladen moet worden tussen 12:00 en 16:00 met 2,5 kW. Werkt ook goed.

Maar als ik dan een dag later 's ochtends kijk, is hij niet aan het terugleveren, maar neemt de batterij juist 4 a 5 kW uit het net op.

Als ik dan de terugleverprijs even op € 0,05 zet en na een paar minuten weer op € 0,50 dan doet ie het wel weer goed.

Ik zou ook nog wel graag willen dat ik in kon stellen dt uit mijn batterij aan het net wordt teruggeleverd tussen bijv. 18:00 en 21:00 uur. Mijn batterij is in deze periode van het jaar toch ongeveer de helft te groot, dus dan kan ik nog wat verdienen met terugleveren asls de prijzen wat hoger zijn, terwijl ik voldoende over hou voor de nacht.

Ik krijg de indruk dat ik dit standaard allemaal niet kan doen met SMA-software. Zouden dit soort dingen op te lossen zijn met Home Assistent? Ik heb daar geen ervaring mee, maar als ik daar wat mee kan bereiken wil ik er wel in duiken.

Zwerius Kriegsman

• Peter69!

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Zwerius schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 16:41:
[...]

Als ik de terugleverprijs 's ochtends op € 0,50 zet, gaat hij meteen terugleveren aan het net. Prima.

Tevens heb ik ingesteld dat de batterij geladen moet worden tussen 12:00 en 16:00 met 2,5 kW. Werkt ook goed.

Maar als ik dan een dag later 's ochtends kijk, is hij niet aan het terugleveren, maar neemt de batterij juist 4 a 5 kW uit het net op.

Als ik dan de terugleverprijs even op € 0,05 zet en na een paar minuten weer op € 0,50 dan doet ie het wel weer goed.

Ik zou ook nog wel graag willen dat ik in kon stellen dt uit mijn batterij aan het net wordt teruggeleverd tussen bijv. 18:00 en 21:00 uur. Mijn batterij is in deze periode van het jaar toch ongeveer de helft te groot, dus dan kan ik nog wat verdienen met terugleveren asls de prijzen wat hoger zijn, terwijl ik voldoende over hou voor de nacht.

Ik krijg de indruk dat ik dit standaard allemaal niet kan doen met SMA-software. Zouden dit soort dingen op te lossen zijn met Home Assistent? Ik heb daar geen ervaring mee, maar als ik daar wat mee kan bereiken wil ik er wel in duiken.
Je kunt dit inderdaad met bv HA of Homey zelf regelen.

• Arkor
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:27
Zwerius schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 16:41:
[...]

Mijn ervaring is dat het experimenteren met de terugleververgoeding zeer nauw luister. Het instellen van bijv 0,165 cent of 0,17 cent kan al het verschil (in mijn situatie) zijn tussen terugleveren van zonnestroom of het opladen van de batterijen.
Het instellen van op het ene moment van 0,05 en het volgende moment op 0,50 zijn naar mijn idee veel te grove stappen.

Gforceerd terugleveren aan het net vanuit de SMA batterijen en de SHM is niet mogelijk, ook niet met HA. Overigens loop je het risico dat HA en de SHM elkaar in de weg gaan zitten en het vraagt behoorlijk wat tijd en uitproberen voordat je HA, weet ik uit ervaring, enigszins zinvol aan de praat krijgt, zeker bij het formuleren van scripts in HA om bepaalde opdrachten, bijvoorbeeld in de Sunny Tripower, op een juiste manier uit te voeren. Alleen info opvragen met HA is natuurlijk wel wat simpeler.

[ Voor 20% gewijzigd door Arkor op 14-08-2026 19:27 ]

• Peter69!

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Arkor schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 19:17:
[...]

Mijn ervaring is dat het experimenteren met de terugleververgoeding zeer nauw luister. Het instellen van bijv 0,165 cent of 0,17 cent kan al het verschil (in mijn situatie) zijn tussen terugleveren van zonnestroom of het opladen van de batterijen.
Het instellen van op het ene moment van 0,05 en het volgende moment op 0,50 zijn naar mijn idee veel te grove stappen.

Gforceerd terugleveren aan het net vanuit de SMA batterijen en de SHM is niet mogelijk, ook niet met HA. Overigens loop je het risico dat HA en de SHM elkaar in de weg gaan zitten en het vraagt behoorlijk wat tijd en uitproberen voordat je HA, weet ik uit ervaring, enigszins zinvol aan de praat krijgt, zeker bij het formuleren van scripts in HA om bepaalde opdrachten, bijvoorbeeld in de Sunny Tripower, op een juiste manier uit te voeren. Alleen info opvragen met HA is natuurlijk wel wat simpeler.
Dit klopt niet helemaal Arkor, je kunt weldegelijk terugleveren vanuit batterijen.

Het enige wat je niet moet doen is proberen de omvormer aan te sturen.

Als je de hm2 aanstuurt gaat het prima.

Er zijn alleen wat instellingen nodig voordat je kunt aansturen.

• Peter69!

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yJp15ja5MV1DlKtM8PnNNZrCT0Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wthnEOI4g9Ph4w7yurElvaJO.jpg?f=fotoalbum_large Ik lever op dit moment 6,5kw terug uit de batterij.
Pagina: 1 ... 22 23 Laatste