• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Welke PV forecast gebruiken jullie voor een asymmetrische oost/west opstelling?

Die van SMA zelf klopt redelijk. In HA gebruik ik de forecast van open meteo. Krijg die niet lekker betrouwbaar.

• FransOvk
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14:49
Ik heb 9 panelen op het oosten en 22 panelen op het westen. Daardoor is de SMA prognose in de ochtend steeds te laag wat dan in de middag weer wordt gecompenseerd. Ik gebruik de HACS Solcast integratie in HomeAssistant. In Solcast kun je twee sites definieren, een voor Oost en een voor West, dat geeft een veel betere prognose over de dag..

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
FransOvk schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:52:
Ik heb 9 panelen op het oosten en 22 panelen op het westen. Daardoor is de SMA prognose in de ochtend steeds te laag wat dan in de middag weer wordt gecompenseerd. Ik gebruik de HACS Solcast integratie in HomeAssistant. In Solcast kun je twee sites definieren, een voor Oost en een voor West, dat geeft een veel betere prognose over de dag..
Dank. Dat kan de sma ook. En open meteo nog veel meer vlakken. Maar die laatste krijg ik niet goed ingesteld. Ik ga solcast eens proberen

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:06
FransOvk schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:52:
Heb je dit ook zo in Sunny Portal geconfigureerd? Want dan zou je toch verwachten dat de prognose daar rekening mee houdt.

Configuratie --> Installatie-eigenschappen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qqm3VWpGH5NBfdZaMqjvU20KoMc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wVziFNHgqJpwXPTGWONFmpoU.png?f=fotoalbum_large
(voorbeeld)

• FransOvk
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14:49
Eigenlijk heb ik daar nog niet naar gekeken nadat mijn leverancier dit had ingevuld. Het eerste jaafr had ik nog niet de installateur rechten om dat zelf te kunnen doen.

Dus nee, daar staat alleen in 31 panelen. Mijn excuses aan SMA, dat had ik zelf beter moeten doen.

• Rezarose
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:02
Peter69! schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 12:56:
[...]

Ik laad tegenwoordig gewoon sma het meeste werk doen.

De software van sma is al een stuk beter geworden.(meestal dan toch)

Bij - energiebeheer - batterij

- geprognotiseerd laden - actief

- geprioriteerd laden - inactief

- tijdgestuurd laden - inactief

Bij - energiebeheer - optimalisatiedoel - economisch

De economisch stand levert eerst tot het maximum teruglever vermogen terug, en de rest gaat de batterij in. Het teruglever tarief heb ik op 30 cent kaal staan, daardoor levert hij waarschijnlijk zoveel als mogelijk terug.

De ecologisch stand laad alle zonnestroom meteen in de batterij.
Bij mij laad hij gewoon eerst de batterij vol hoor op economisch. Dan pas gaat hij terugleveren

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:32
Vraag: Heeft iemand al kans gezien om met de Home manager 2.0 en de hybride omvormer STP6.0-3SE-40 met zijn ingebouwde multi functionele relais (MFR) een Daikin Altherma 3 warmtepomp te bewegen tot PV overschot buffering in de losse Daikin boiler/tank. Wij hebben de laagspanning smart grid contacten verbonden met het relais, zodat we de toestand "aanbevolen aan" kunnen aanzetten. Het lijkt erop dat het MFR gedurende 10 minuten aanstuurt en dan weer stopt.

Mocht je geen Daikin warmtepomp aansturende het MFR maar wel iets vergelijkbaars en dan ook nog succesvol, houd ik mij aanbevolen voor de instellingen.

• Rezarose
Franciesco schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 11:48:
@Rezarose het is me niet helemaal duidelijk wat je precies wilt. Maar zelf heb ik een mechanisme bedacht om het systeem icm geprognosticeerd laden als het ware te foppen waardoor de batterij bijna altijd alleen maar bijlaadt tot de minimaal ingestelde SOC (70%).

Hiervoor heb ik in Sunny Portal opgegeven dat ik 15kWp meer PV heb dan in werkelijkheid. Hierdoor verwacht het systeem een zeer hoge opbrengst, duidelijk hoger dan het opgegeven maximale terugleververmogen. Daardoor reserveert het systeem als het ware de vrije batterijruimte boven 70% voor het vermogen boven de ingestelde max teruglevering. Maar dat vermogen/die opwekking komt niet, en dus blijft de batterij steken op de ingestelde minimum SOC van 70%.

Ik doe dit omdat het in mijn geval niet nodig is de batterij elke dag (al vroeg) tot 100% op te laden omdat ik in deze tijd gedurende de donkere uren doorgaans maar een klein gedeelte van de batterijcapaciteit benut. Straks in het najaar zet ik het geprognosticeerd laden weer uit zodat PV overschot zoveel mogelijk in de batterij opgeslagen wordt voor later verbruik.

Dit fop-mechanisme heb ik nu een paar weken draaien en doet wat ik er van gehoopt had.
Graag wil ik dat de batterij pas laad in het midden van de dag wanneer de stroom goedkoop is. Ik heb dynamische tarieven en ik krijg voor de stroom die ik teruglever hetzelfde als ik betaal aan afnemen ben op het moment.. Ik wil dus 's ochtends terugleveren wanneer de stroom nog een hoge prijs heeft. En pas om 12 uur in 2 goedkope uurtjes de batterij vollaad met zonnestroom. Hij moet bij ons wel goed bijladen want we krijgen de stroom wel op in de avond/ nacht.

• Rezarose
Peter69! schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 12:43:
[...]

De registers zijn standaard voor iedereen hetzelfde.

Welke batterij je hebt is van geen enkel belang.

Je zendt waardes naar een register adres in de hm2, vervolgens stuurt de hm2 de omvormer(s) aan.

Er is echter wel een vereiste, en dat is dat je de gridguardcode hebt in gegeven in jou systeem.

Ik regel de aansturing met homey. Als je daarin een flow aan het maken bent, kun je via de testmodus zien of de flow werkt.
Heb jij een overzicht van de codes voor de hm2? Ik wil er binnenkort wel mee gaan beginnen.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Skipper_NH schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 14:59:
Het lijkt erop dat het MFR gedurende 10 minuten aanstuurt en dan weer stopt.
Ik zou even beginnen met het relais loskoppelen van je WP en er een lampje oid mee schakelen. Dan kun je precies zien wat je omvormer doet en weet je zeker of het probleem in je omvormer of je WP zit.
Daarna weet je waar je moet zoeken en kun je in het juiste topic (dit topic óf het topic van je WP) om verdere hulp vragen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• broke23
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 21:06
Ook hier solcast met oost west opstelling. En zelfs die nog getweaked omdat die echt zwaar overkill gaf

SMA-modbus-EMS

Pagina: 1 ... 22 23 Laatste