Ja, maar het gaat hier om een 5KW omvormer. De opwek piekt naar 4500W. Volgens mij wordt aangeraden om de 80% regel aan te houden bij een te kiezen alamat. Dus bij een 20A alamat is dat maximaal 16 amperePeter69! schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 22:17:
Dan is het toch het simpelste om de 25 te vervangen door een 20?
Kijk eerst maar eens hoeveel opwek je daadwerkelijk hebt en voor hoe lang.
Een zekering springt er niet zomaar uit.
Is dit begin van het eind? Heb al zitten snuffelen naar een vervanger, of is het gewoon wachten totdat hij de geest geeft?
Wat vindt je belangrijk? Dat je ziet wat hij doet of dat hij het gewoon doet?Barrycade schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 20:35:
Mijn Sunny Boy 3000 TL is gek aan het doen, schermpje onthoudt geen data qua opwek meer. Omvormer doet het wel nog gewoon en webconnect geeft wel actuele productie maar niet of gefragmenteerd de opwek van de dag.
Is dit begin van het eind? Heb al zitten snuffelen naar een vervanger, of is het gewoon wachten totdat hij de geest geeft?
Dat hij het gewoon blijft doen. Dat de rapportage niet werkt is niet zo heel belangrijk. Dat lees ik wel met Home wizard uit. Heb liever wel dat dit niet het begin van het eind is. Dus wilde vooral even vragen of er mensen ervaring hebben met deze situatiePeter69! schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 11:38:
[...]
Wat vindt je belangrijk? Dat je ziet wat hij doet of dat hij het gewoon doet?
Opnieuw inloggen?
Neue Generation 3-phasiger SMA Hybrid-Wechselrichter
Van 5 tot 30kW.
De 5-15kW schijnen 3 MPP trackers te krijgen, en de 20-30kW 4 MPP trackers. Ook zouden er tot 5 hybride omvormers parallel kunnen werken.
Noodstroom zou optioneel zijn via de "SMA Backup". Dat zou duidelijk anders zijn dan met de huidige Tripower SE (waar dit helemaal intern zit).
In Sunny Design zijn er al een paar van deze nieuwe modellen te vinden. Al weet ik niet of de specs helemaal kloppen. Maar het geeft vast al een beeld.
![]() | ![]() |
Systeem: SMA TriPower X 20, in combinatie met een SMA E-Meter
Ik ben al 3 dagen aan het kloten, wat gelukt is;
- Bij positieve prijs (min belasting, dus boven 11ct) gaat de inverter op vol vermogen; WRITE 20000 op ModBus 40915
- Bij prijs tussen 11ct en 0ct gaat de inverter naar 1%, WRITE 200 op ModBus 40915
- Bij negatieve prijs gaat de inverter uit, WRITE 381 op ModBus 40018
2 problemen waar ik tegen aanloop;
- Ik heb een ramp-up ingesteld in de SMA Online omgeving (zie foto), maar deze werkt niet als de waardes worden aangepast via ModBus. Het vermogen dropt meteen (theoretisch) van 20000 naar 200 of de omvormer schakelt meteen uit. Andersom hetzelfde. Ik ben geen expert en weet niet of dit kwaad kan maar liever zie ik een ramp-up. Heeft iemand hier een oplossing voor?
- Zero export, wat ik wil bereiken met een prijs tussen 11ct en 0ct werkt niet, terwijl ik wel de optie "Phase-exact zero active power feed-in" heb aangevinkt (zie foto).
Een opmerking:
86% is mijn manuele setting, dit is NIET de waarde van de ModBus. De 86% is een "harde grens" die het setpoint "overruled" als het er boven zou komen. Reden is dat 20kW boven de 25A is en ik heb een 25A groep er achter zitten.
Heeft iemand ervaringen met bovenstaande?
Interessant, thanks voor het delen. Vooral die opsplitsing richting “SMA Backup” valt op, dat lijkt inderdaad een andere filosofie dan de huidige geïntegreerde SE-oplossing.Franciesco schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:37:
Voor de geinteresseerden: op 23 juni gaat SMA o.a. de nieuwe 3-fase hybride omvormers presenteren.
Van 5 tot 30kW.
De 5-15kW schijnen 3 MPP trackers te krijgen, en de 20-30kW 4 MPP trackers. Ook zouden er tot 5 hybride omvormers parallel kunnen werken.
Noodstroom zou optioneel zijn via de "SMA Backup". Dat zou duidelijk anders zijn dan met de huidige Tripower SE (waar dit helemaal intern zit).
In Sunny Design zijn er al een paar van deze nieuwe modellen te vinden. Al weet ik niet of de specs helemaal kloppen. Maar het geeft vast al een beeld.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Meer flexibiliteit en parallelle opbouw is op papier mooi, maar ik ben wel benieuwd wat dat in de praktijk doet met complexiteit, kosten en failpoints in een residentiële setup.
Die 3–4 MPP trackers en 5 parallelle units klinkt dan weer vooral interessant voor grotere residentiële of kleine C&I installaties. Benieuwd of dat straks niet alsnog “overkill” wordt voor het gemiddelde huishouden dat nu richting 10–15 kW PV en hybride gaat.
www.ufit.nl: onafhankelijke info over thuisbatterijen
Ik weet niet of het bij de X20 hetzelfde is als voor de STP10, maar ik gebruik register 41217. Als je dar register op nul zet, dan regelt de omvormer op basis van de output van de emeter dat er op het netaansluitpunt geen stroom loopt (of eigenlijk nagenoeg geen stroom). zie ook mijn post op FransOvk in "Het grote SMA topic"Wedge23 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:00:
Ik ben een beetje verbaasd over het feit dat (schijnbaar?) een SMA Omvormer niet naar "zero export mode" kan worden gebracht. Of heb ik het hier mis?
Systeem: SMA TriPower X 20, in combinatie met een SMA E-Meter
Ik ben al 3 dagen aan het kloten, wat gelukt is;
- Bij positieve prijs (min belasting, dus boven 11ct) gaat de inverter op vol vermogen; WRITE 20000 op ModBus 40915
- Bij prijs tussen 11ct en 0ct gaat de inverter naar 1%, WRITE 200 op ModBus 40915
- Bij negatieve prijs gaat de inverter uit, WRITE 381 op ModBus 40018
2 problemen waar ik tegen aanloop;
- Ik heb een ramp-up ingesteld in de SMA Online omgeving (zie foto), maar deze werkt niet als de waardes worden aangepast via ModBus. Het vermogen dropt meteen (theoretisch) van 20000 naar 200 of de omvormer schakelt meteen uit. Andersom hetzelfde. Ik ben geen expert en weet niet of dit kwaad kan maar liever zie ik een ramp-up. Heeft iemand hier een oplossing voor?
- Zero export, wat ik wil bereiken met een prijs tussen 11ct en 0ct werkt niet, terwijl ik wel de optie "Phase-exact zero active power feed-in" heb aangevinkt (zie foto).
Een opmerking:
86% is mijn manuele setting, dit is NIET de waarde van de ModBus. De 86% is een "harde grens" die het setpoint "overruled" als het er boven zou komen. Reden is dat 20kW boven de 25A is en ik heb een 25A groep er achter zitten.
Heeft iemand ervaringen met bovenstaande?
[Afbeelding]
Heel erg bedankt! Hoe heet deze parameter bij jou in de SMA Modbus register? Misschien soortgelijke naam, want ik heb een andere lijst.FransOvk schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:07:
[...]
Ik weet niet of het bij de X20 hetzelfde is als voor de STP10, maar ik gebruik register 41217. Als je dar register op nul zet, dan regelt de omvormer op basis van de output van de emeter dat er op het netaansluitpunt geen stroom loopt (of eigenlijk nagenoeg geen stroom). zie ook mijn post op FransOvk in "Het grote SMA topic"
Heb inmiddels de "officiële" handleiding gevonden ; SMA Zero Export - kan alvast vertellen - die werkt niet.
Ik heb de parameter van jouw type gevonden:
[ Voor 25% gewijzigd door Wedge23 op 19-06-2026 14:20 ]
In het interface van de omvormer zijn het deze parameters onder installatie en apparaatbesturing.Wedge23 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:12:
[...]
Heel erg bedankt! Hoe heet deze parameter bij jou in de SMA Modbus register? Misschien soortgelijke naam, want ik heb een andere lijst.
Heb inmiddels de "officiële" handleiding gevonden ; SMA Zero Export - kan alvast vertellen - die werkt niet.edit:[Afbeelding] Helaas bestaat deze bij mijn model niet. Niet eens iets wat er op lijkt. Ik zal SMA eens benaderen, ben er een beetje klaar mee, totaal geen duidelijke handleidingen.
Ik heb de parameter van jouw type gevonden:
Ik vraag me hierbij vooral af of tot 5 units parallel ook werkt bij off grid (/noodstroom). Want dat is met de huidige omvormers nog steeds een beperking voor zover ik weet. D.w.z.: 1 hybride omvormer kan alleen met meerdere reguliere omvormers in 1 systeem maar die reguliere omvormers mogen niet op het backup circuit zitten.aeacus45 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:08:
[...]
Die 3–4 MPP trackers en 5 parallelle units klinkt dan weer vooral interessant voor grotere residentiële of kleine C&I installaties. Benieuwd of dat straks niet alsnog “overkill” wordt voor het gemiddelde huishouden dat nu richting 10–15 kW PV en hybride gaat.
Nu heb ik hier eerder gelezen dat iemand dat wel heeft gedaan, maar dan loop je het risico dat het opgewekte vermogen tijdens noodbedrijf hoger is dan het systeem kan verwerken (verbruik en opslag) waardoor het systeem alsnog plat gaat.
Ik zou het fijn vinden als ik mijn gehele PV installatie (momenteel 1 hybride SMA omvormer en 1 reguliere SMA omvormer, maar uitbreiding lonkt) op het backup circuit kan. En iets meer AC vermogen (rondom 15kW) zou ik ook fijn vinden. Al heb ik tot nu toe slechts 1x gehad dat de huidige 10kW net niet voldoende was.
Daarnaast hoop ik op een hogere RTE bij lage vermogens bij de nieuwe modellen.
Hopelijk is er volgende week meer info.
is er bij iemand al duidelijkheid over de voetnotes?ZjelcoP schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 13:51:
[...]
Bedankt voor het delen!
Mocht iemand meer info/achtergrond vinden over de voetnotes hoor ik het graag.
Yes, eindelijk! Die huidige 10kW hybride die ze hebben is veel te beperkt.Franciesco schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:37:
Voor de geinteresseerden: op 23 juni gaat SMA o.a. de nieuwe 3-fase hybride omvormers presenteren.
Van 5 tot 30kW.
Heb nu een tripower x 20 met home manager 2.0 en wil graag naar een 25 kW hybride dus ik ga die SMA zeker bekijken.
Nieuwe omvormer ophangen. Stekkkers weer terugpluggen. Werkschakelaar weer aanzetten ( als je deze hebt) en dan de DC switch omdraaien. Klaar.
De solar kabels, rood en zwart meestal zitten met sunclix stekkers vast aan de omvormer. Kleine platte schroevendraaier ernaast duwen en ze gaan los. Succes.
Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven
Gaat dat instellen gewoon via modbus? Hoe activeer ik modbus in de SWDM-10?reddo schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:52:
[...]
Hier afgelopen dagen een SWDM-10 in mn oude SB5000TL21 gezet en met behulp van Claude de HA kant gemaakt. Heb nu een slider waarmee ik het vermogen kan regelen, volgende stap wordt automatisch om vanaf 1 januari 2027 de teruglevering te knijpen. Zoals het nu is werkt het al prima ! Moet alleen nog wat bedenken om mn elektrische boiler met 2 elementen weer mooi aan te gaan sturen, dat wordt nu gestuurd op teruglevering maar die heb ik straks niet meer... en ook straks een Victron die een accu op laadt, ook daar moet ik nog even over nadenken hoe dat mooi te integreren.
Is er een installateurs wachtwoord nodig?
Er is ook nog zoiets als eigen gebruik.AUijtdehaag schreef op zondag 21 juni 2026 @ 14:23:
@Rolpos
Dan neem je de stekker van de oude 5.0 die je gisteren had?
Of mis ik iets?
Je weet dat een 6.0 niet is toegestaan ivm meer dan 5750 watt teruglevering?
zie opm.bij: https://www.stralendgroen...-0-1av-41-smart-connected
Zal vrijwel nooit 6k het net op gaan.
Oei ik wist niet dat een sunnyboy 6.0 niet toegestaan is. Misschien dat ie daarom die foutmelding geeft. Het wordt voor mij nu te ingewikkeld. Ik zoek.nu een monteur die dit voor me op kan lossen. Als iemand een tip heeft.
Kan overigens de oude stwkker niet gebruiken ondat die gesmolten was en daardoor was mijn vorige omvormer stuk gegaan. Hierover ben ik in discussie met de installateur.
Probleem is ook dat niet aan de stekker ligt, het lipje waarmee.die vast moet klikken zit aan de omvormer en is wat lam
Mijn Home Manager 2.0 schakelt de omvormers continue uit en in als ik de zero energy functie gebruik.
zero energy (teruglever grens) staat op 500 Watt maar spontaan op de dag worden de omvormers uitgeschakeld waarna ze opnieuw opstarten ( hoor de relais schakelen ) dit gaat vervolgens eindeloos door tot ik de functie uitzet, zowel de app als via de website zie ik het vermogen wegvallen en weer terug komen om gelijk weer uitgeschakeld te worden.
SB 1,5 en SB 5.0 omvormer
Tovenaar 65
Staat nu ook live op de webstie na de presentatie van vanochtend: https://www.sma.de/en/products/hybrid-invertersFranciesco schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:37:
Van 5 tot 30kW.
SMA Energiebeheer
Er zijn dus (straks) 3 verschillende opties voor energiebeheer. Ik houd niet zo van maandelijks betaalde versies. Maar de gratis in de nieuwe Tripower Hybrid X omvormers geintegreerde "SMA Energy Planner" zou dus ook ondersteuning moeten gaan bieden voor o.a. "teruglevering aan het net". Iets wat niet mogelijk is via Sunny Portal/Home Manager 2.0 en het ook niet wordt zo te zien.
Ik ben benieuwd naar wat "Ondersteuning van meerdere batterijen" precies betekent. Idem voor het parallel bedrijf van meerdere Tripower Hybrid X omvormers.
De datasheet en manuals zijn nog niet te downloaden (link geeft not found) voor zover ik gezien heb.
SMA Backup voor Tripower Hybrid X
Parallelbedrijf van maximaal drie hybride omvormers voor maximale leveringszekerheid
Het blijft wel bloed irritant dat we in de wereld leven, waarbij overal een abonnement aan vast moet zitten...Franciesco schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:29:
Dit vind ik ook wel interessant:
SMA Energiebeheer
Er zijn dus (straks) 3 verschillende opties voor energiebeheer. Ik houd niet zo van maandelijks betaalde versies. Maar de gratis in de nieuwe Tripower Hybrid X omvormers geintegreerde "SMA Energy Planner" zou dus ook ondersteuning moeten gaan bieden voor o.a. "teruglevering aan het net". Iets wat niet mogelijk is via Sunny Portal/Home Manager 2.0 en het ook niet wordt zo te zien.
Ik ben benieuwd naar wat "Ondersteuning van meerdere batterijen" precies betekent. Idem voor het parallel bedrijf van meerdere Tripower Hybrid X omvormers.
De datasheet en manuals zijn nog niet te downloaden (link geeft not found) voor zover ik gezien heb.
vanaf wanneer zou dit beschikbaar zijn in België?Benga1 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:47:
[...]
Het blijft wel bloed irritant dat we in de wereld leven, waarbij overal een abonnement aan vast moet zitten...
[Afbeelding]
Is voorzover ik dat weet nog niet bekend/niet kunnen vinden. Verwacht dat dit overal op zelfde moment beschikbaar is, ze zijn alleen afhankelijk van hunzelf hierin, niet iets wat per land verschilt qua regels.Herman37 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:40:
[...]
vanaf wanneer zou dit beschikbaar zijn in België?
Ondersteunde batterijen zouden naast de twee SMA batterijen ook de nieuwere BYD types zijn: HVB, HVM+ en HVS+. De oudere HVM en HVS niet lijkt het.
Heb je toevallig ook iets over retail prijs gelezen/gezien. Zie ze nog niet bij groothandelaren zoals Bayware staan.Franciesco schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:32:
Over timing m.b.t. levering heb ik week 30 (eind juli) elders gelezen, maar of dat betrouwbare info is?
Ondersteunde batterijen zouden naast de twee SMA batterijen ook de nieuwere BYD types zijn: HVB, HVM+ en HVS+. De oudere HVM en HVS niet lijkt het.
Ik heb even moeten zoeken hoe ik met een SWDM-10 Speedwire de MODbus kon installeren.reddo schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:52:
[...]
Hier afgelopen dagen een SWDM-10 in mn oude SB5000TL21 gezet en met behulp van Claude de HA kant gemaakt. Heb nu een slider waarmee ik het vermogen kan regelen, volgende stap wordt automatisch om vanaf 1 januari 2027 de teruglevering te knijpen. Zoals het nu is werkt het al prima ! Moet alleen nog wat bedenken om mn elektrische boiler met 2 elementen weer mooi aan te gaan sturen, dat wordt nu gestuurd op teruglevering maar die heb ik straks niet meer... en ook straks een Victron die een accu op laadt, ook daar moet ik nog even over nadenken hoe dat mooi te integreren.
Om anderen het zoeken te besparen:
Ga naar de SMA website en registreer jezelf als installateur. Log in en ga naar de pagina zelf regelen. Vraag GridGuard aan. Je kunt dan het serienummer van je omvormer invullen. Er verschijn ergens een scherm waarop staat dat oude types geen GridGuard krijgen. Ga gewoon verder en daarna krijg je een PUK code. Log in in Sunny Portal als installateur met de PUK code als wachtwoord. Dan kan je de MODbus activeren. Sluit Sunny Portal en test vanaf je RPI met netcat: nc -zv IP-adres-van-de-Speedwire 502 en dan zie je dat het werkt.
Goede uitleg over het 'trimmen'van SMA omvormers tref je hier aan.
[ Voor 6% gewijzigd door tukker999 op 24-06-2026 09:32 ]
Nee, daar heb ik nog niks over gelezen.Benga1 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:28:
[...]
Heb je toevallig ook iets over retail prijs gelezen/gezien. Zie ze nog niet bij groothandelaren zoals Bayware staan.
[ Voor 7% gewijzigd door Franciesco op 24-06-2026 09:20 ]
Uitspraak SMA in een Youtube video: de omvormers tot 15kW zijn binnenkort leverbaar (de eerder genoemde ‘eind juli’?), de grotere omvormers van 20-30kW en de nieuwe batterij vanaf september.Herman37 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:40:
[...]
vanaf wanneer zou dit beschikbaar zijn in België?
Sunny Tripower Hybrid X 5 / 6 / 8 / 10 / 12 / 15: Downloads
Sunny Tripower Hybrid X 20 / 25 / 30: Downloads
Prijzen op save-with-sun
:strip_exif()/f/image/csbQcaqRbfIgiYnPAHiCPeI0.jpg?f=fotoalbum_large)
Op diezelfde website zijn ook prijzen van de Storage M te vinden. Die lijken vergelijkbaar met de BYD HVB.
Welk voordeel zie jij om de Storage M te nemen i.p.v. een BYD? Even los van de compatibiliteit met de STP SE.mar-10 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 22:03:
Jammer dat de SMA tripower smart Energy niet met de nieuwe batterij overweg kan. Datablad.
Net als eerder met de ‘oude’ SMA Home Storage batterij zie ik ook nu niet echt het voordeel om een SMA batterij te nemen. De BYDs zijn verder uitbreidbaar wat betreft opslagcapaciteit, hebben een hogere RTE en kunnen met andere niet-SMA omvormers gekoppeld worden.
De prijzen lijken voor zover ik tot nu toe gezien heb ook niet aantrekkelijker.
Geen. Alles wat SMA aan het doen is, klinken als pogingen tot vendor lock-in.Franciesco schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:09:
[...]
Welk voordeel zie jij om de Storage M te nemen i.p.v. een BYD? Even los van de compatibiliteit met de STP SE.
Ik twijfel nog tussen de BYD HVS+ en de HVB.
https://degroenenerds.nl/artikel/je-sma-omvormer-slim-uitzetten-via-web-modbus-of-home-assistant/
Bij mijn oude 5000TL-21 is het gelukt.
Helaas, werkt niet bij de X20, dit werkt inderdaad goed voor de oudere modellen. \tukker999 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 17:56:
Heb je hier wat aan?
https://degroenenerds.nl/artikel/je-sma-omvormer-slim-uitzetten-via-web-modbus-of-home-assistant/
Bij mijn oude 5000TL-21 is het gelukt.
Nodeloos ingewikkeld. SMA kan met een klein beetje moeite een fatsoenlijke handleiding maken, de hele reden dat ik bij SMA zit is juist Zero Export & dynamisch regelen, met het afschaffen van de saldering in aankomst.
Frustrerend, maar goed, te weinig mensen die er mee bezig zijn denk ik.
Ben erg blij dat ik zo'n SWDM-10 Speedwire op de kop heb weten te tikken.
Onze 5000TL-21 uit 2013 is klaar voor de toekomst!
PS Heb je de PDF al gevonden met alle MODbus commando's?
[ Voor 16% gewijzigd door tukker999 op 27-06-2026 16:47 ]
Dat valt wel mee denk ik. Ben 2j geleden al begonnen met het maken van een script in nodered om mijn sma aan te sturen. Zie linkje hieronder.Wedge23 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 10:20:
[...]
Helaas, werkt niet bij de X20, dit werkt inderdaad goed voor de oudere modellen. \
Nodeloos ingewikkeld. SMA kan met een klein beetje moeite een fatsoenlijke handleiding maken, de hele reden dat ik bij SMA zit is juist Zero Export & dynamisch regelen, met het afschaffen van de saldering in aankomst.
Frustrerend, maar goed, te weinig mensen die er mee bezig zijn denk ik.
Als je de forums leest dan zie je dat veel mensen er mee bezig zijn en er zijn nu dan ook best veel mogelijkheden om het goed aan te pakken.😁
De Home Manager lijkt alles correct te meten, ik zie real-time het verbruik vanuit het net, de PV-opbrengst, de batterijflow en het laadvermogen naar de auto(en waar de stroom vandaan komt). De communicatie tussen de systemen lijkt dus goed te werken.
Toch loop ik tegen het volgende probleem aan,
Wanneer ik in de app de laadmodus instel op laden via PV-overschot (solar / optimized charging), springt deze instelling steeds automatisch terug naar “Fast Charging”.
Ik heb voor zover ik weet alle relevante instellingen al gecontroleerd, maar ik kan niet achterhalen waarom de modus steeds terugvalt.
Heeft iemand dit eerder meegemaakt of een idee welke instellingen ik mogelijk over het hoofd zie?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Ps: zelf heb ik nog de "oude" EV-charger met de fysieke draaiknop, dus kan het e.a. niet testen.
Ja, wanneer ik live kijk zie ik precies hoeveel stroom er wordt geladen en waar deze vandaan komt (PV, accu of net). Hij is onlangs een paar dagen offline geweest, waardoor ik op dat moment niets kon uitlezen.Franciesco schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:37:
@jan011 weet je zeker dat de e-charger verbinding houdt met de Home Manager? Want ik geloof dat hij automatisch naar "fast" gaat als de verbinding verbroken wordt.
Ps: zelf heb ik nog de "oude" EV-charger met de fysieke draaiknop, dus kan het e.a. niet testen.
Yes dit komt ui de EV charger,Franciesco schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:51:
Maar dat zegt toch niks over de communcatie tussen E-charger en HM 2.0? Of kijk je hiervoor in de E-charger UI?
Ja, dan zou de communicatie gewoon goed moeten zijn.
Zijn er wellicht foutmeldingen te zien wanneer dit gebeurt?
Maar misschien was mijn veronderstelling onjuist?
Want anders moet inderdaad de fysieke knop op lader correct ingesteld zijn om PV overschot gebaseerd te kunnen laden.
Werken de modbusadressen van de Tripower Storage niet? https://files.sma.de/down...-STPS-X-SI-X-TI-en-11.pdfWedge23 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 16:56:
Update;
Ticket by SMA ingediend, helaas nog geen zinnige reactie gehad. Ik weet niet hoeveel moeite ze daar steken in de technical support dus als iemand weet hoe ik dit moet oplossen, alvast bedankt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Unit ID = 2 and 3 (system and device)
44381 Nominal active power WMaxOut S32 FIX0 RW
44383 Nominal active power WMaxIn S32 FIX0 RW
41315 Operating mode active power controller U32 TAGLIST* RW
Sets the standard regulation mode, default: 3352 (open-loop control).
• 3352 = Operating mode Open-loop control
• 3353 = Operating mode Closed-loop control
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Ik krijg regelmatig (niet elke dag) een dip in mijn opbrengst, rond de middag. Als ik ga kijken dan zie ik inderdaad 'Derating' staan. Even opzoeken leert mij dat de omvormer vermoedelijk te warm wordt. Dat lijkt me straf want hij hangt in een koele kelder en heeft voldoende ruimte voor ventilatie... Een andere mogelijke oorzaak zou 'te hoge stromen' zijn. Hier kan ik mij niets bij inbeelden... ? Heb de omvormer in totaal nog nooit meer dan 8kW zien opwekken.
Iemand een tip waar ik het moet gaan zoeken?
Ik krijg best weinig bruikbare info via Google.
[ Voor 4% gewijzigd door Breezz op 01-07-2026 15:53 ]
Zou je eens kunnen kijken wat het voltage van je net is? Als het voltage op het net te hoog is, dan zal de omvormer automatisch deraten. Je zou het voltage op je omvormer moeten kunnen bekijken, eventueel ook via je P1 data.Breezz schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:52:
Het is mijn eerste zomer met nieuwe installatie: een SMA Sunny Tripower 10kW met 2 strings aangesloten (4 kWp en 6,5 kWp).
Ik krijg regelmatig (niet elke dag) een dip in mijn opbrengst, rond de middag. Als ik ga kijken dan zie ik inderdaad 'Derating' staan. Even opzoeken leert mij dat de omvormer vermoedelijk te warm wordt. Dat lijkt me straf want hij hangt in een koele kelder en heeft voldoende ruimte voor ventilatie... Een andere mogelijke oorzaak zou 'te hoge stromen' zijn. Hier kan ik mij niets bij inbeelden... ? Heb de omvormer in totaal nog nooit meer dan 8kW zien opwekken.
Iemand een tip waar ik het moet gaan zoeken?
Ik krijg best weinig bruikbare info via Google.
Ik denk het wel, maar ik weet niet wat de juiste instelling zou moeten zijn m.b.t. 44383 - dit zou voor batterijen zijn, of moet deze op 0 staan voor Zero Export oid?antonboonstra schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:56:
[...]
Werken de modbusadressen van de Tripower Storage niet? https://files.sma.de/down...-STPS-X-SI-X-TI-en-11.pdf
[...]
41315 staat op 3353 (default) Closed Loop Control. Moet deze op Open loop staan voor Zero Export?
Ik gebruik nu 40915 om naar 0 vermogen te schakelen, dat werkt, maar dan is het ook letterlijk 0 - geen zero export. Als ik 44381 op 0 zet gaat de inverter gewoon naar 0 vermogen, niet Zero Export.
[ Voor 4% gewijzigd door Wedge23 op 01-07-2026 16:56 ]
Volgens mij ondersteunt SMA geen zero export, enkel 0 of nul op de meter. Als je zero export wilt, zul je zelf een regel loop moeten maken die het vermogen zet op de waarde die je op dat moment nodig hebt.Wedge23 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 16:50:
[...]
Ik denk het wel, maar ik weet niet wat de juiste instelling zou moeten zijn m.b.t. 44383 - dit zou voor batterijen zijn, of moet deze op 0 staan voor Zero Export oid?
41315 staat op 3353 (default) Closed Loop Control. Moet deze op Open loop staan voor Zero Export?
Ik gebruik nu 40915 om naar 0 vermogen te schakelen, dat werkt, maar dan is het ook letterlijk 0 - geen zero export. Als ik 44381 op 0 zet gaat de inverter gewoon naar 0 vermogen, niet Zero Export.
Er zijn nodered flows die dit voor je doen, ik weet zo echter geen voorbeeld voor je.
/f/image/gQyKq0IjtLLakRIHKmQXEBtX.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/pGTcZ0VV75kERMlnUsii6OnR.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/kIpg71wJzSN02LOd1WrDU5JG.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ov4zGWBN6RKUAAbBR30u6axL.png?f=fotoalbum_large)