• broke23
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 19-05 22:06
Dag allen, nieuw hier.

Setup:

12 x NSP 260WP, O: 142°, H:35°
17 x NSP 260WP, O: 235°, H:35°
SMA sunny tripower 5 SE
SMA Home manager 2.0 (no sunnyportal registration)
SMA Home Storage 13.1 kWh (4 batterijen)
Home assistant met nodered
Dynamisch tarief via EcoPower

Ik stuur dus batterij aan via volgende setup die ik zelf niet bouwde uiteraard:

https://github.com/condac...-energy-management-system
⚠️ Important Notice: I removed the SMA Home Manager 2 from Sunny Portal and only use Home Assistant to control my system. One caveat is that you lose all the data you collected there. Since the latest firmware update, Modbus register 41255 (used for curtailment control) gets overwritten by the Home Manager 2. SMA is preparing their own EMS (expected Q3 2025), so they changed how the Home Manager interacts with the inverter.

To regain full control over Modbus, I unlinked the Home Manager 2 from Sunny Portal. It now acts like a standard energy meter. It still controls the battery’s basic behavior, but I have full access to all modbus registers again. If you use a classic SMA Energy Meter (not Home Manager 2), this limitation does not apply.
Werkende zaken:
1. Zero export when export price is negative → Only generate energy used in the home. --> Check

2. Smart selling → Sell excess energy at peak price in the morning/evening, if solar forecast is strong (March–September).
In the evening it will sell all energy above 70% SOC if the solar forecast the next day is high enough.
In the morning it will sell all energy above 20% SOC if the solar forecast the same day is high enough.

3. Delayed battery charging → Wait until export prices are lowest.
Always keeps 20% into the battery and charges up to 20% before delaying the rest of the charging.
It wil start charging if export price is negative sooner. If the battery is full it will automaticaly reduce the power it generates.
It will only produce power that the house is using at that time.
If the price turns positive again, then the PV panels will produce in full force again.

4. Winterflow → Charge battery during the 4 cheapest hours at night if solar forecast <25 kWh and price spread is significant.

5. LowPV-mode → In winter PV production is at its lowest.
Use battery only during hours when import prices are above a defined threshold.
Top dit.

Enkel 1 zaak die momenteel niet lijkt te werken:

Bij negatieve import prijzen zoals afgelopen vrijdag bvb kan ik de batterij niet laden via net only. Ik moet verbruiken om dan van die prijzen te profiteren wat niet altijd ten volle lukt natuurlijk.
Negative import prices → Charge the battery during the 3 most negative price hours and stop PV production during that time.
(still in test phase)
Bij dat punt is het panelen via modbus 40149 of 40016 panelen op 0 zetten en een verbruiker inschakelen.
Automatisch gestuurd uiteraard: 2x boiler

Maar de batterij dus laden via het net lukt enkel als er geen zon is en je tijdens de nacht bvb aan goedkopere tarieven bijlaadt als je merkt dat de opbrengst niet voldoende zal zijn de dag die komt (meestal winter of echte rotdagen) zie punt 4 van de flow hierboven

Ook dit teruggevonden:
// Note:
// SMA has Grid Export and Import limitation implemented on the SHM2. (see manual SHM2 ModBus interface register 40016)
// In the Netherlands (grid congestion guidelines). SMA has the Import limitation function is
Mogelijk zijn er hier nog meer ervaringen hiermee en ik vermoed dat velen met bovenstaande aan de slag kunnen.

Voorlopig lijk ik nog geen oplossing voor dit probleem gelezen te hebben of ik heb die gemist… Al lees ik her en der gemeenschappelijke vragen zo te zien

Alvast bedankt voor mogelijke input/hulp

[ Voor 43% gewijzigd door broke23 op 03-05-2026 15:06 ]

SMA-modbus-EMS

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:15
broke23 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:34:
Ik stuur dus batterij aan via volgende setup die ik zelf niet bouwde uiteraard:
https://github.com/condac...-energy-management-system
[...]
Als je shm2 uit het portaal laat, blijft dan alleen modbus over om gegevens op te vragen en besturing?

Blijft ie dan nog wel firmware updates krijgen?

makes it run like clockwork

• broke23
Klopt idd. De sturing gaat in weze rechtstreeks richting omvormer. De SHM2 wordt dus een domme meter op dat moment. Maar dat is op zich niet zo erg.

Klopt idd wel dat de updates dan niet meer doorkomen want geen connectie met sunny portal

Maar wel nog manueel

https://manuals.sma.de/EVCxx20/en-US/12876672651.html

[ Voor 14% gewijzigd door broke23 op 03-05-2026 15:43 ]

SMA-modbus-EMS

• Rezarose
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:54
Karelprior schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:29:
@Rezarose
Is de firmware van zowel omvormer als batterijen up-to-date? Ik heb twee weken geleden (na _even_ in de wacht te hebben gestaan) via de Belgische techneuten een oplossing gekregen voor een soortgelijk probleem.
Je hebt een SBSE3.6-50 toch? Die hoort op 3.16.08R te staan, en de Home Storage 3.28 op 01.01.51.R en de Home Manager 2.0 op 2.18.14.R
Alle nieuwe machines worden nu geleverd met een voorblad waar dit op staat, maar dat is pas sinds een paar maanden. Je leverancier kan dit voor je controleren. Voor de SBSE vind je de bestanden via go.sma.de/SBSE367750 , voor de STPSE op go.sma.de/STPSEFW . Deze firmware is alleen bestemd voor de combinatie met SMA Home Storage, en expliciet niet voor andere batterijen zoals BYD! Lees de readme en alleen aan beginnen als je weet wat je doet! Na succesvolle upgrade (kan zomaar drie kwartier duren) een goede herstart uitvoeren zoals SMA aangeeft:
---
Een volledige power cycle kan zeker baat hebben bij een systeem dat net volledig geüpdatet is.

Beste manier is:

1. AC uit, DC uit, batterijen uit.
2. 10 minuten wachten tot volledige ontlading van de omvormer
3. starten met enkel de Home storage modules
4. als die opgestart zijn de DC knop van de omvormer tot de webui weer bereikbaar is
5. pas als je kan inloggen de AC aan zetten
---
Bij mij werkt het pro-actief opladen nu ook, wel houdt de HM rekening met het verwachte verbruik en laadt de batterijen niet altijd vol op.

Een vraag voor de HA + SMA slimmeriken: Als de energieprijs negatief wordt wil ik de teruglevering stoppen, dat kan met een automation in HA (nog niet gelukt overigens), terwijl de opwek dan alleen in huis gebruikt wordt en/of de batterijen geladen. Maar als de prijs nog verder daalt wil ik de PV-opwek helemaal stoppen en alle benodigde elektra uit het net halen - want dan levert het geld op en help je de netspanning te verlagen ;- ).
Daarbij dien ik dan rekening te houden met de inkoopvergoeding van € 0,015 ex die ik over elke afgenomen kWh betaal, en de verkoopvergoeding van € 0,0105 die ik krijg voor elke teruggeleverde kWh (net in de goede tijd bij Frank Energie aangehaakt)
In Excel kan ik dat nog wel uitrekenen maar in HA / yaml ben ik niet meer dan een copycat. En de wirwar aan modbusregisters helpt me ook niet.
Wil iemand me daarbij helpen? Mijn setup is een HM2.0 + STPSE5.0 + 5xHS (+ EVC22-3AC-20), en binnenkort komt daar een SBSE3.6 bij . HA draait op een HyperV-VM en heeft o.a. de integraties van Frank, ENTSOE, Homewizard P1 en SMA. Het uitleesscript van @AUijtdehaag werkt ook grotendeels maar ik loop dus vast op de juiste modbusregisters van mijn apparaten en hoe de automation te maken. Bij SMA heb ik de lijsten gedownload maar ze verschillen her en de in benamingen , tussen de types omvormers.
Ik heb de nieuwste update voor de omvormer nog niet. Ik heb al wel de melding dat de update er aankomt. Deze zal ik nog even afwachten.

De leverancier heeft vrijdag meegekeken en de sunnyhome manger een reset gegeven. Het opladen van de batterij gaat nu weer goed. Maar ook zij zagen gedrag wat niet hoort bij de zero export functie en hebben een ticket aangemaakt bij SMA. Hopelijk is het zo simpel als de update. Daar zou ik erg blij mee zijn.

• Arkor
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:30
Kleine update na verder gebruik van de functie Zero Export, want het gedrag blijkt nog wat complexer dan ik eerst dacht. Zie voor de inleiding op dit probleem Arkor in "Het grote SMA topic" en de reactie van @Karelprior in Karelprior in "Het grote SMA topic"

Zero Export werkt bij mij niet alleen inconsistent bij het inschakelen, maar vooral ook bij het uitschakelen. Nadat Zero Export actief was (PCC.WMaxNom = 0%), kreeg ik die instelling via de normale weg in Sunny Portal niet meer terug naar “vrijgeven”. De parameter bleef gewoon op 0% staan.

Wat uiteindelijk wél werkte om hem los te krijgen:
  • dynamische stroomtarieven uitgezet
  • optimalisatiedoel van Economisch naar Evenwichtig gezet
  • Sunny Home Manager herstart
Pas daarna sprong PCC.WMaxNom weer naar 100% en kon er weer normaal teruggeleverd worden (zie parameterhistorie).

Het lijkt er dus sterk op dat Zero Export in combinatie met de Home Manager en dynamische tarieven niet direct wordt doorgezet, maar ergens blijft “hangen”. De instelling in Sunny Portal zelf is dan blijkbaar niet leidend.

Kortom:
  • inschakelen van Zero Export → soms directe werking, soms niet
  • uitschakelen van Zero Export → kan blijven hangen op 0%
  • pas na aanpassen van tarief/optimalisatie + SHM reboot komt hij weer los
Voor mij voelt dit niet als verwacht gedrag, maar eerder als een bug of in ieder geval een vrij ondoorzichtige afhankelijkheid tussen Portal en SHM.

Ben benieuwd of anderen dit herkennen, vooral in combinatie met dynamische tarieven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kkMoEVUMchC5zKA-BvRGWIZvNEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sv264X4JObp0T3d6yRxtNQxK.jpg?f=fotoalbum_large

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Door Webconnect uit te schakelen heb ik inmiddels weer de controle over de omvormer.
Alleen onder "Grid Management Services" staat nog dat het active power setpoint door Webconnect wordt bepaald. Dit is vreemd, aangezien Webconnect uit staat.

Ik den dat er bij het ontkoppelen van de Zonnedimmer aansturing iets niet goed is gegaan.
Helaas heeft zonnedimmer support nog niet gereageerd.

Active power setpoi nt lijkt door de volgende parameter gestuurd te worden: Parameter.Inverter.WModCfg.WMod
Helaas heb ik een GGC nodig om deze handmatig aan te passen. Wie kan mij daaraan helpen?

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO

• broke23
https://my.sma-service.co...d-Code-GGC?language=en_US

Aanvragen grid guard code kan je al enige tijd zelf

[ Voor 9% gewijzigd door broke23 op 05-05-2026 12:13 ]

SMA-modbus-EMS

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:42
Arkor schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:11:
Kleine update na verder gebruik van de functie Zero Export, want het gedrag blijkt nog wat complexer dan ik eerst dacht.
(...)

Kortom:
  • inschakelen van Zero Export → soms directe werking, soms niet
  • uitschakelen van Zero Export → kan blijven hangen op 0%
  • pas na aanpassen van tarief/optimalisatie + SHM reboot komt hij weer los
Voor mij voelt dit niet als verwacht gedrag, maar eerder als een bug of in ieder geval een vrij ondoorzichtige afhankelijkheid tussen Portal en SHM.

Ben benieuwd of anderen dit herkennen, vooral in combinatie met dynamische tarieven.

[Afbeelding]
Het in- en uitschakelen van Zero-export werkt bij mijn installaties prima, het duurt wel een paar minuten voordat er een nieuw evenwicht wordt gevonden maar de parameter staat meteen goed.
Is het instellen van andere parameters op de HM ook traag/onzeker? Dan zou je aan iets met de verbinding kunnen denken.
De logica van het gebruik maken van de het dynamisch tarief kan ik ook niet altijd volgen maar werkt in principe wel als je het even de tijd geeft om de energiehuishouding van de installatie te leren kennen. De AI van de HM maakt wel eens andere keuzes dan ik met Human Intelligence zou doen. Het onderliggende algoritme is niet doorzichtig voor me. Ik zet de optimalisatie wel altijd op Economisch, wordt ook door SMA geadviseerd.

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:35
@Karelprior welk percentage eigen verbruik behaal jij dan bij zero-export? ik heb het een aantal weken aangezet in februari/maart. Ik kwam toen op sommige momenten op 91%. Best laag vond ik. Gemiddeld was het die periode 95% meen ik.
Ik geen idee wat ik mag verwachten van het zero-export protocol. Weet iemand daar meer van?

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:15
Ik zoek een manier om het verbruik per fase in kaart te brengen - dus los van een thuisbatterij of zonnepanelen.

Weet iemand of zoiets met SHM20 mogelijk is? Nog andere suggesties?

Alles wat ik tot nu toe heb kunnen vinden over metingen per fase gaan over nettoresultaat - dus na verrekening van PV en/of thuisbatterijen.

[ Voor 3% gewijzigd door Airw0lf op 06-05-2026 21:31 ]

makes it run like clockwork

• Tazmanian
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 26-05 20:18
Goeieavond allemaal,

Ik heb enkele weken geleden mijn installatie uitgebreid wegens de leasing van een elektrische wagen. Mijn installatie is als volgt:
  • 1x STP4.0 sunny tripower
  • 1x STP5.0 sunny tripower
  • 10.1kWp panelen
  • 1x SBS3.7 sunny boy storage
  • 12.8kWh BYD batterij stapel
  • 1x Sunny home manager
  • 1x eCharger 22
  • Peak shaving ingesteld op 2.5kW met grenswaarde batterij op 0% (wegens capaciteitstarief in België)
Ik ben nu volop aan het testen met het laden van onze elektrische wagen.

Het 'laden met overschot zonnestroom' werkt zonder problemen. Alle overschot wordt netjes naar de auto gestuurd via de laadpaal. Het is wanneer is de optie 'laden met kostenlimiet' en 'laden met doelstelling' gebruik dat het systeem zich vreemd gedraagt. In deze gevallen start de laadpaal met laden afhankelijk wat ik heb ingesteld in de app, neemt max beschikbaar vermogen uit de batterij en tot max 2.5kW uit het net. Dit tot ongeveer 5 minuten en schakelt dan uit voor een 2 tal minuten en begint weer opnieuw, laad 5 minuten, schakelt uit voor een 2 tal minuten,... enz.

Ik heb gemerkt dat dit gedrag pas stopt wanneer de batterij volledig is ontladen. Vanaf dat moment gaat de laadpaal stabiel laden aan een max beschikbaar vermogen (rekening houdend met de piek van 2.5kW) Als ik de grenswaarde van de batterij aanpas naar bv. 30% werkt het ook pas correct zodra de batterij aan die 30% SoC is. Schakel ik peak shaving uit dan werkt het ook correct maar gaat de laadpaal aan vol vermogen laden met een piek van 11kW tot gevolg, maar dit wil ik net vermijden. Ik heb ook al alle mogelijke opties bij 'optimalisatiedoel' geprobeerd maar geeft geen verschil.

Is er iemand die dit gedrag ook meemaakt? Of iemand weet wat het probleem kan zijn? Mogelijks een foute instelling?

Alvast bedankt!

• Peter69!
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 10:40

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Airw0lf schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 21:31:
Ik zoek een manier om het verbruik per fase in kaart te brengen - dus los van een thuisbatterij of zonnepanelen.

Weet iemand of zoiets met SHM20 mogelijk is? Nog andere suggesties?

Alles wat ik tot nu toe heb kunnen vinden over metingen per fase gaan over nettoresultaat - dus na verrekening van PV en/of thuisbatterijen.
Ik gebruik homey om het een en ander te sturen.

Met de homey sma app kun je de omvormer uitlezen per fase.

• Karelprior
Adam1980 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:14:
@Karelprior welk percentage eigen verbruik behaal jij dan bij zero-export? ik heb het een aantal weken aangezet in februari/maart. Ik kwam toen op sommige momenten op 91%. Best laag vond ik. Gemiddeld was het die periode 95% meen ik.
Ik geen idee wat ik mag verwachten van het zero-export protocol. Weet iemand daar meer van?
Zero-export activeert een functie die op basis van de metingen van de HM op de netaansluiting stuurt op het niet terugleveren aan het net. Daartoe wordt/worden de omvormer(s) beperkt in de opwekking van de PV-installatie cq de ontlading van de accu tot alleen de benodigde energie na de meter/HM, in huis dus.

Die functie activeer ik (nu nog handmatig maar dat kan dus via HA ook automatisch) als de dynamische marktprijs + terugleverkosten/vergoeding onder 0 komt. Daarbuiten lever ik gewoon terug omdat dat dan geld oplevert.
In bijgaand plaatje was dat op 30 april van 12 - 16 uur. Na activering van Zero Export werd eerst de accu opgeladen met het beschikbare PV-vermogen en je ziet vanaf dat moment geen teruglevering aan het net meer tot 16 uur.

Het eigen verbruik is in die periode bijna 100% maar over heel de dag dus 36% omdat het grootste deel is teruggeleverd. Vanwege de reactiesnelheid zul je nooit volledig 100% halen. De meetinterval is wel te verkleinen naar 200ms via de apparaateigenschappen van de HM, kopje 'Uitgebreide configuraties'.

Zie je op je eigen overzicht hetzelfde gedrag? Als je een EV oplaadt met de SMA EVC dan kun je kiezen voor een mix van PV en netstroom, dan forceer je misschien tijdens zero-export toch netafname.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iLREF6lzP5hV9epAXjg2IBsrJD4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J9XLVTJelANa25DD4eFTCcv7.jpg?f=fotoalbum_large

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:35
Ik ga me er s in verdiepen. Die HM functionaliteit had ik nog niet ontdekt.

Ik snap dat 100% niet haalbaar, maar 91% lijkt mij een laag percentage.

• NGDM
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-05 10:11
Goeienavond allemaal

Wij hebben sinds kort een batterij (18kWh) in ons SMA PV systeem (Home Manager + TriPower + eCharger).
Om onze PHEV (25kWh) op te laden gebruiken we gewoonlijk de PV Surplus functie, maar soms is het nodig om overnacht (of in de winter) te laden (met de 'specified target' modus).
Alleen merken we dat in die modus de wagen opgeladen wordt adhv de batterij.

Eigenlijk willen we nooit de thuisbatterij gebruiken om eender welke (PH)EV batterij te laden...
Dit lijkt me enerzijds schadelijk voor de thuisbatterij op lange termijn, en anderzijds vrij inefficiënt (AC->DC->AC->DC).

Bestaat er ergens een optie om dit te vermijden?

Een additioneel vraagje: we beperken onze eCharger aan 4kW en hebben de peak-shaving functie staan op 5kW.
Alleen zou ik het wel fijn vinden moest de eCharger in PV surplus modus de volledige PV productie (8kW+) kunnen gebruiken, maar dan nooit meer dan 4kW uit de grid te trekken (bij de andere modi).
Is zo'n opzet mogelijk?

Benieuwd naar jullie input. Bedankt voor de hulp.

• Aad
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-05 18:20

Aad

Karelprior schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:37:
[...]

Zero-export activeert een functie die op basis van de metingen van de HM op de netaansluiting stuurt op het niet terugleveren aan het net. Daartoe wordt/worden de omvormer(s) beperkt in de opwekking van de PV-installatie cq de ontlading van de accu tot alleen de benodigde energie na de meter/HM, in huis dus.

Die functie activeer ik (nu nog handmatig maar dat kan dus via HA ook automatisch) als de dynamische marktprijs + terugleverkosten/vergoeding onder 0 komt. Daarbuiten lever ik gewoon terug omdat dat dan geld oplevert.
In bijgaand plaatje was dat op 30 april van 12 - 16 uur. Na activering van Zero Export werd eerst de accu opgeladen met het beschikbare PV-vermogen en je ziet vanaf dat moment geen teruglevering aan het net meer tot 16 uur.

Het eigen verbruik is in die periode bijna 100% maar over heel de dag dus 36% omdat het grootste deel is teruggeleverd. Vanwege de reactiesnelheid zul je nooit volledig 100% halen. De meetinterval is wel te verkleinen naar 200ms via de apparaateigenschappen van de HM, kopje 'Uitgebreide configuraties'.

Zie je op je eigen overzicht hetzelfde gedrag? Als je een EV oplaadt met de SMA EVC dan kun je kiezen voor een mix van PV en netstroom, dan forceer je misschien tijdens zero-export toch netafname.[Afbeelding]
Hoe hoog heb jij de terug lever vergoeding ingesteld in de HM2.0, bij mij staat die nu op 0,05 cent met een contract van ANWB.

in het forum wordt gesproken over terug lever vergoedingen tussen 0,10 en 0,01 cent.

• rpili1313
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 26-05 09:59
Vandaag eens geexperimenteerd met register 40016 om het te veel aan PV overschot aan te pakken.

Tot grote ergernis omdat na het manupileren van dit register, de omvormer in status derating gaat er er niet meer uit komt. Ik heb alles moeten resetten om er terug leven in te krijgen. 8)7

Heeft nog iemand dit aan de hand? Zo ja, wat is de oplossing?

PS. ik bedien de omvormer via Loxone maw, ik heb geen SMA home manager of dergelijke

[ Voor 5% gewijzigd door rpili1313 op 10-05-2026 16:30 ]

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 12:17

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Misschien doe ik het fout, maar ik gebruik register 40023 FC6 om het power level te zetten (In Node-red)

• rpili1313
rene037 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 16:41:
Misschien doe ik het fout, maar ik gebruik register 40023 FC6 om het power level te zetten (In Node-red)
Begrijp ik goed dat je enkel deze waarde aanstuurt? Is dit dan in % of w?
Heb jij ook de tripower?

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 12:17

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

rpili1313 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 16:52:
[...]

Begrijp ik goed dat je enkel deze waarde aanstuurt? Is dit dan in % of w?
Heb jij ook de tripower?
Ja, ik stuur het level in %. En ik heb een SUNNY TRIPOWER 8.0 SE.

• rpili1313
rene037 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:51:
[...]

Ja, ik stuur het level in %. En ik heb een SUNNY TRIPOWER 8.0 SE.
Vreemd, ik stuur waardes 1000, 5000 als test wat ik begrijp dan 10% en 50% te zijn maar dit lijkt niets te doen aan het AC vermogen.
Vraag me af als er niet nog andere parameters als vereisten moeten gezet worden.
Ik zie in de SMA portal wel status derating nochthans staan.

• broke23
Hier eens kijken een eigen EMS met eigen sturingen

Kijk hierboven eens. Een hele keten in nodered via home assistant voor SMA TRIPOWER 8 SE die ikzelf gebruik met de SMA TRIPOWER 5 SE

[ Voor 21% gewijzigd door broke23 op 10-05-2026 19:45 ]

SMA-modbus-EMS

• FransOvk
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11:24
code:
1
2
3
4
Inverter.WModCfg.WMod   Parameter   Operating mode active power setting     System and device control > Inverter > Active power mode > Operating mode active power setting  303: Off (Off)  4   ‒           40210   2   U32 TAGLIST RW
                    1077: Manual setting in W (WCnst)                                   
                    1078: Manual setting in % (WCnstNom)                                    
                    1079: External setting (WCtlCom)
En zie ook de instelling in het plaatje in
AUijtdehaag in "Het grote SMA topic"

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Karelprior
Aad schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 19:48:
[...]

Hoe hoog heb jij de terug lever vergoeding ingesteld in de HM2.0, bij mij staat die nu op 0,05 cent met een contract van ANWB.

in het forum wordt gesproken over terug lever vergoedingen tussen 0,10 en 0,01 cent.
Bij mij staat het op € 0,0005 , en een andere installatie op € 0,05 . Heb het gedrag niet goed bestudeerd om te zeggen of het iets uitmaakt. Idee erachter lijkt me dat de HM een afweging in kosten maakt (als je 'economisch' hebt ingesteld) tussen terugleveren en opslaan in de accu voor later gebruik als de kWh-prijs hoger is.

• sun62
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
rpili1313 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 16:21:
Vandaag eens geexperimenteerd met register 40016 om het te veel aan PV overschot aan te pakken.

Tot grote ergernis omdat na het manupileren van dit register, de omvormer in status derating gaat er er niet meer uit komt. Ik heb alles moeten resetten om er terug leven in te krijgen. 8)7

PS. ik bedien de omvormer via Loxone maw, ik heb geen SMA home manager of dergelijke
Hieronder een linkje naar mijn node-red flow voor sma limiting. Onlangs zonneplan dynamische prijs via api toegevoegd om de omvormer uit te kunnen zetten bij neg prijs. Het is een script wat alleen node-red nodig heeft en te bedienen via de node-red UI. Kijk hier maar eens hoe het een en ander aangestuurd wordt.

Marstek Nodered-UI---SMA Power Ctrl---Printables

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
rpili1313 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 16:21:

Ben ook eens aan het kijken wat mijn SMA Sunnyboy pikt. Deze even ter test. Via modbus is het vermogen aan te passen. Ik wil de boel voorbereiden op 2027.

Wat code voor HA. Dit is wel een handmatig testje.
alias: SMA PV vermogen exact instellen
description: Schrijft het gewenste PV vermogen naar SMA Sunny Boy met exacte Watt conversie
triggers:
  - entity_id: input_number.sma_pv_watt_handmatig_instellen
    trigger: state
actions:
  - data:
      hub: sma3_modbus
      unit: 3
      address: 41255
      value: >
        {% set watt = states('input_number.sma_pv_watt_handmatig_instellen') |
        float %} {% set capped_watt = [watt, 3100] | min %} {{ ((capped_watt /
        3100) * 10000) | round(0) | int }}
    action: modbus.write_register
mode: single

[ Voor 9% gewijzigd door Devke op 12-05-2026 20:31 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05:58
Het is natuurlijk,geen homey thread maar zouden jullie eens je flows willen delen die je gebruikt om je SMA aan te sturen, specifiek de SMA stp SE i.s.m hm.2.0 een batterij en dynamische prijzen. Ben op zoek wat nu goede en stabiele strategieën zijn.

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

• sun62
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
jschoorl2 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 21:02:
Het is natuurlijk,geen homey thread maar zouden jullie eens je flows willen delen die je gebruikt om je SMA aan te sturen, specifiek de SMA stp SE i.s.m hm.2.0 een batterij en dynamische prijzen. Ben op zoek wat nu goede en stabiele strategieën zijn.
Ik heb wat flows gemaakt (in node-red) die werken met een sma omvormer, marstek batterij en dynamische tarieven van zonneplan of aanpasbaar naar iets anders. Zie linkjes hieronder.

Marstek Nodered-UI---SMA Power Ctrl---Printables

• Peter69!

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Zie mijn post van 26 april

[ Voor 91% gewijzigd door Peter69! op 15-05-2026 22:29 ]

• broke23
jschoorl2 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 21:02:
Zie handtekening hieronder

[ Voor 3% gewijzigd door broke23 op 16-05-2026 09:27 ]

SMA-modbus-EMS

• bvermeul
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09:40
@Peter69! Did you install a specific software on your inverter to make the HVB stack work? And what lines are you using for the communication between inverter and battery?

I've got my two stacks of 29.8 kWh HVB's, but can't get it working - it is connected, but my Tripower 10.0 SE doesn't recognize it (and the battery doesn't recognize the inverter so doesn't want to allow me to connect to it with bluetooth).

Any help would be appreciated.

Bas

• Peter69!

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

bvermeul schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:16:
@Peter69! Did you install a specific software on your inverter to make the HVB stack work? And what lines are you using for the communication between inverter and battery?

I've got my two stacks of 29.8 kWh HVB's, but can't get it working - it is connected, but my Tripower 10.0 SE doesn't recognize it (and the battery doesn't recognize the inverter so doesn't want to allow me to connect to it with bluetooth).

Any help would be appreciated.

Bas
Hi Bas,

I connected the hvb with a rs485 cable to the inverter.

The inverter thinks its a byd hvl 28.somthing kwh but it works.

The only thing is that on the manual of the hvb the picture of the connectionplug is upside down of the reality. So look very good.

• bvermeul
Peter69! schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 17:39:
[...]

Hi Bas,

I connected the hvb with a rs485 cable to the inverter.

The inverter thinks its a byd hvl 28.somthing kwh but it works.

The only thing is that on the manual of the hvb the picture of the connectionplug is upside down of the reality. So look very good.
Hi Peter,

Begrijp ik het goed dat je dan pin 1/2 (RS485A/B) en 3/4 (PCS_EN+/-) verbonden hebt met pin 1/3 en 2/4 van de SMA? Of verbind je pin CAN_L/CAN_H (7/8) en 3/4 met 1/3 en 2/4 van de SMA?

Bas

• Peter69!

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2n56oeNdYmpPOagdA1rkVmGhc6U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0tNYijzLhEs9TF8eYlHVBZjV.png?f=fotoalbum_large Zo heb ik hem aangesloten. De stekker op deze foto is 180 gr gedraaid.

• Peter69!

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0PShDDVNlnAMRie6PfleuP-eyc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jb2fAFqpKWWfMTgkO63kBn22.jpg?f=fotoalbum_large Deze is dus precies omgedraait. Goed naar de positie/nummers kijken

Edit: even nog wat uitleg.

Op de bovenste foto klopt de tabel met de corresponderende nummers.

Op de onderste foto klopt de nummering van de stekker.

De stekker zie je op de tweede foto met een vlak stuk naar boven, in de batterij zit dit vlak stuk onder.

Dus als de stekker terug in de batterij zit is de nummering niet van links naar rechts, maar van rechts naar links.

[ Voor 30% gewijzigd door Peter69! op 23-05-2026 06:31 ]

• bvermeul
Peter69! schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 23:36:
[Afbeelding] Deze is dus precies omgedraait. Goed naar de positie/nummers kijken

Edit: even nog wat uitleg.

Op de bovenste foto klopt de tabel met de corresponderende nummers.

Op de onderste foto klopt de nummering van de stekker.

De stekker zie je op de tweede foto met een vlak stuk naar boven, in de batterij zit dit vlak stuk onder.

Dus als de stekker terug in de batterij zit is de nummering niet van links naar rechts, maar van rechts naar links.
Dank je wel voor de uitleg en de fotos. Ik zal vanavond een kabel maken met deze layout (wel met de RJ45 aan de batterij kant, maar dat zou geen verschil moeten maken).

Bas

• ZjelcoP
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 08:16
+++ Service-informatie +++ Helaas is de firmware-update die de Sunny Tripower Smart Energy compatibel maakt met de nieuwe BYD Battery Box generatie HVB, HVM+ en HVS+ vertraagd.

We zijn ons ervan bewust dat dit ongemak zal veroorzaken en we willen ons daarvoor verontschuldigen. Zodra we nieuwe informatie ontvangen, delen we die onmiddellijk met u. We waarderen uw geduld en begrip in deze situatie zeer en hopen snel positief nieuws te ontvangen.

Desalniettemin wensen we je een zonnig en ontspannen lang weekend, je social media team

**Vertaald uit het Duits

SMA Sunny Home Manager / SMA Smart Home | +++ Serviceinformatie +++ De firmware-update, die de Sunny Tripower Smart Energy compatibel maakt met de nieuwe BYD batterijkast generatie HVB, HVM+ en HVS+ met... | Facebook

Jammer, wacht hier al lang op. Iemand nog goeie alternatieven om aan STP SE 10 te hangen? Wilde HVM+ 22.1 plaatsen.

[ Voor 6% gewijzigd door ZjelcoP op 26-05-2026 14:26 ]

• bvermeul
ZjelcoP schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:24:
+++ Service-informatie +++ Helaas is de firmware-update die de Sunny Tripower Smart Energy compatibel maakt met de nieuwe BYD Battery Box generatie HVB, HVM+ en HVS+ vertraagd.

We zijn ons ervan bewust dat dit ongemak zal veroorzaken en we willen ons daarvoor verontschuldigen. Zodra we nieuwe informatie ontvangen, delen we die onmiddellijk met u. We waarderen uw geduld en begrip in deze situatie zeer en hopen snel positief nieuws te ontvangen.

Desalniettemin wensen we je een zonnig en ontspannen lang weekend, je social media team

**Vertaald uit het Duits

SMA Sunny Home Manager / SMA Smart Home | +++ Serviceinformatie +++ De firmware-update, die de Sunny Tripower Smart Energy compatibel maakt met de nieuwe BYD batterijkast generatie HVB, HVM+ en HVS+ met... | Facebook

Jammer, wacht hier al lang op. Iemand nog goeie alternatieven om aan STP SE 10 te hangen? Wilde HVM+ 22.1 plaatsen.
De HVM 22.1? Zo veel verschil maakt dat ook niet uit...

• ZjelcoP
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 08:16
bvermeul schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:43:
[...]

De HVM 22.1? Zo veel verschil maakt dat ook niet uit...
Klopt, die had ik initieel op het oog. Wilde echter uitbreidingsmogelijkheden houden. Geen idee hoe toekomstige situatie er uit ziet. Denk dat HVM van de markt gaat.

• Peter69!

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Ik dacht dat de hvb, hvm+ en de hvs+ dezelfde bms hebben.

Volgens mij zijn ze dus al aan te sluiten.

• bvermeul
Peter69! schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:52:
Ik dacht dat de hvb, hvm+ en de hvs+ dezelfde bms hebben.

Volgens mij zijn ze dus al aan te sluiten.
Ik krijg hem hier niet aangesloten, ik heb de juiste pinnen gebruikt, maar de omvormer kan de batterij niet vinden, ook niet als ik maar een batterij aansluit.

Welke versie van de firmware draai jij?

• Peter69!

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Hm 2.18.14.R

Stpse 4.07.32.R

Ik denk dat het de volgorde van opstarten is.

Eerst alles uit, als eerste batterij hoofdschakelaar aan, wachten tot hij gestart is.

Dan omvormer spanning erop en string schakelaar aan.

Dan even geduld en alles op laten starten……

[ Voor 3% gewijzigd door Peter69! op 27-05-2026 06:03 ]

• Peter69!

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GvHe5U4VPEiwz99nMLm1OCHKpSs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l4dgE7VkXZIgjtfUskGCMwCe.jpg?f=fotoalbum_large Bms van de hvb, hvm+ en hvs+ is hetzelfde
Pagina: 1 ... 20 21 Laatste