@
Rezarose
Is de firmware van zowel omvormer als batterijen up-to-date? Ik heb twee weken geleden (na _even_ in de wacht te hebben gestaan) via de Belgische techneuten een oplossing gekregen voor een soortgelijk probleem.
Je hebt een SBSE3.6-50 toch? Die hoort op 3.16.08R te staan, en de Home Storage 3.28 op 01.01.51.R en de Home Manager 2.0 op 2.18.14.R
Alle nieuwe machines worden nu geleverd met een voorblad waar dit op staat, maar dat is pas sinds een paar maanden. Je leverancier kan dit voor je controleren. Voor de SBSE vind je de bestanden via go.sma.de/SBSE367750 , voor de STPSE op go.sma.de/STPSEFW . Deze firmware is alleen bestemd voor de combinatie met SMA Home Storage, en expliciet niet voor andere batterijen zoals BYD! Lees de readme en alleen aan beginnen als je weet wat je doet! Na succesvolle upgrade (kan zomaar drie kwartier duren) een goede herstart uitvoeren zoals SMA aangeeft:
---
Een volledige power cycle kan zeker baat hebben bij een systeem dat net volledig geüpdatet is.
Beste manier is:
1. AC uit, DC uit, batterijen uit.
2. 10 minuten wachten tot volledige ontlading van de omvormer
3. starten met enkel de Home storage modules
4. als die opgestart zijn de DC knop van de omvormer tot de webui weer bereikbaar is
5. pas als je kan inloggen de AC aan zetten
---
Bij mij werkt het pro-actief opladen nu ook, wel houdt de HM rekening met het verwachte verbruik en laadt de batterijen niet altijd vol op.
Een vraag voor de HA + SMA slimmeriken: Als de energieprijs negatief wordt wil ik de teruglevering stoppen, dat kan met een automation in HA (nog niet gelukt overigens), terwijl de opwek dan alleen in huis gebruikt wordt en/of de batterijen geladen. Maar als de prijs nog verder daalt wil ik de PV-opwek helemaal stoppen en alle benodigde elektra uit het net halen - want dan levert het geld op en help je de netspanning te verlagen ;- ).
Daarbij dien ik dan rekening te houden met de inkoopvergoeding van € 0,015 ex die ik over elke afgenomen kWh betaal, en de verkoopvergoeding van € 0,0105 die ik krijg voor elke teruggeleverde kWh (net in de goede tijd bij Frank Energie aangehaakt)
In Excel kan ik dat nog wel uitrekenen maar in HA / yaml ben ik niet meer dan een copycat. En de wirwar aan modbusregisters helpt me ook niet.
Wil iemand me daarbij helpen? Mijn setup is een HM2.0 + STPSE5.0 + 5xHS (+ EVC22-3AC-20), en binnenkort komt daar een SBSE3.6 bij . HA draait op een HyperV-VM en heeft o.a. de integraties van Frank, ENTSOE, Homewizard P1 en SMA. Het uitleesscript van @
AUijtdehaag werkt ook grotendeels maar ik loop dus vast op de juiste modbusregisters van mijn apparaten en hoe de automation te maken. Bij SMA heb ik de lijsten gedownload maar ze verschillen her en de in benamingen , tussen de types omvormers.