WM1 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:38:
[...]
Dag @
Karelprior, dank voor je bericht. In ieder geval ben ik gematigd positief dat ik niet de enge ben en dat je voor al je installaties kunt bevestigen dat het hetzelfde gedrag aan de orde is. Ik heb inmiddels de volgende reactie aan SMA teruggegeven:
Zoals gezegd kan ik in de installatie zonder Home Manager 2 de Terugleververgoeding wel op 'Dynamisch' instellen. Ik ben niet de enige met dit probleem. Op Het grote SMA topic op Tweakers kun je lezen dat meerdere gebruikers dit ook hebben opgemerkt.
Je antwoord klinkt niet logisch. Waarom zou het Stroomtarief wel op 'Dynamisch' maar de Terugleververgoeding niet op 'Dynamisch' worden ingesteld. Het kenmerk van een dynamisch stroomtarief is dat dit zowel voor de afname als de teruglevering geldt, althans in Nederland wel bij alle leveranciers zoals ANWB Energie en Tibber. Graag zorgen dat dit in EnnexOS Sunny Portal kan worden aangepast.
Voor wat betreft je antwoord op het aanpassen van de paramaters, ook dat lijkt niet te kloppen. Je geeft aan wanneer er een Home Manager in het portaal staat, de parameters via de interface van de omvormer moeten worden gewijzigd. Ik heb een Sunny Tripower 5.0 SE en daarin kon niet en kan nog steeds niet de parameters van de Home Manager worden aangepast (zie ook de bijlage). Dit is overduidelijk niet het juiste antwoord.
[Afbeelding]
Dit zou betekenen dat ik de parameters van de Home Manager niet meer kan aanpassen, terwijl ik dit in de oude Sunny Portal wel kon. Ik kan overigens de parameters van de Sunny Tripower 5.0 SE in EnnexOS Sunny Portal eveneens niet aanpassen. Deze hele installatie is door je collega van SMA Benelux BVBA gemigreerd op 1 juli 2025. Mogelijk is hier iets niet helemaal goed gegaan. Graag verneem ik hoe ik de paramaters van de de Home Manager kan aanpassen.
Zodra ik reactie heb dan kom ik weer in de lucht.
Het vervolg.
Antwoord SMA:
Wanneer je parameters van een omvormer wilt wijzigen via het portaal, kan dit enkel wanneer er geen home manager in de installatie aanwezig is. Wanneer er wel een home manager aanwezig is, dan moet dit via de interface gaan. Wilt je parameters van de home manager wijzigen gaat dit wel via het portaal. Gezien deze het portaal ziet als interface.
Op dit moment is de wet- en regelgeving rondom deze functionaliteit nog niet voldoende duidelijk en uitgewerkt. Hierdoor is het voor ons (SMA) niet mogelijk om dit op een conforme en betrouwbare manier aan te bieden, waardoor deze functionaliteit voorlopig geblokkeerd blijft. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat het dynamische tarief van SHM hier ook in de toekomst geen ondersteuning voor zal bieden.
Ik snap dat er tot op heden nog veel vragen zijn naar de functies van de dynamische tarieven, maar deze informatie komt vanuit de technische afdeling van SMA, deze kan ik niet veranderen.
Mijn reactie:
Je geeft aan dat de parameters van de omvormer via de webinterface van de omvormer moeten worden gewijzigd, en dat dat niet kan via de EnnexOS Sunny Portal zodra er een Home Manager 2 in de installatie is opgenomen, maar dat de parameters van de Home Manager wel via de EnnexOS Sunny Portal kunnen worden gewijzigd.
Dit laatste lijkt helaas niet te kloppen. Ik begrijp weliswaar dat ik de parameters van de omvormer (altijd) via de webinterface van de omvormer kan aanpassen, maar ik heb in de tweede vraag al aangegeven dat ik zowel de parameters van de omvormer als die van de Home Manager 2 niet kan aanpassen in de EnnexOS Sunny Portal (terwijl ik dit in de oude Sunny Portal wel kon). Kortom, het aanpassen van de parameters van de Home Manager 2 kan niet via de EnnexOS Sunny Portal, terwijl je aangeeft dat dit wel zou moeten kunnen. Bovendien kan dit niet via een interface van de Home Manager, omdat de Home Manager hierover niet beschikt. Graag ontvang ik uitleg hoe ik de paramaters kan aanpassen.
Voor wat betreft het dynamisch energietarief refereer je enerzijds aan "wet- en regelgeving rondom deze functionaliteit" en anderzijds geef je aan dat het dynamische tarief van Home Manager 2 hier ook in de toekomst geen ondersteuning voor zal bieden, zonder uit te leggen waarom.
Aangezien ik oprecht niet begrijp waarom het stroomtarief wel op 'Dynamisch' maar de terugleververgoeding niet op 'Dynamisch' kan worden ingesteld, zou ik je willen uitnodigen om in volledigheid uit te leggen waarom dit zo is, en waarom (kennelijk) niet te verwachten is dat de Home Manger 2 hier geen ondersteuning voor zal bieden.
Ik vraag me namelijk af hoe de Home Manager "de prognosegestuurde batterijlading met de verwerking van dynamische stroomprijzen voor kostenefficiënt gebruik van netstroom" (zoals in de release notes van versie 2.18.11.R staat) ooit correct kan berekenen, als enkel met een dynamisch stroomtarief en niet een dynamische terugleververgoeding wordt gewerkt.
Als laatste zie ik graag dat je uitlegt welk tarief ik als terugleververgoeding zou moeten invullen, aangezien er geen vast tarief terugleververgoeding door mijn stroomleverancier aan mij is medegedeeld (inclusief alle kosten, netwerkkosten en belastingen). Ik heb immers een dynamisch energiecontract voor zowel levering als teruglevering.
Wordt vervolgd...