• WM1
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-04 23:49

WM1

mvrtwkrs schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:52:
[...]

Zou je een screenshot kunnen posten van het aanpassen van het teruglever tarief naar Dynamisch?
(en dan het liefst waar de de keuzes kunnen zien?)
Dag @mvrtwkrs, in de installatie met Home Manager 2 kan ik wel het Stroomtarief op 'Dynamisch' instellen, maar de Terugleververgoeding kan ik niet op 'Dynamisch' maar enkel op 'Vast' instellen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/db6V95FVZHFljDtkNtPA-TFw1ik=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oqo01OpmT7TJPCkmgBGRF5QE.png?f=fotoalbum_large

In de installatie zonder Home Manager 2 kan ik de Terugleververgoeding wel op 'Dynamisch' instellen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2pZlO54gzsQ6BahZhs4XKmUvGgc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AzpU34gKDLJJuNGyHRwQs3j2.png?f=fotoalbum_large

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-04 11:52
Jojan265 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:37:
[...]

Fabrieksreset kun je alleen uitvoeren als je als installateur bent ingelogd.
Dat werkt dus ook niet meer. Daarom wil ik dat ze hem vervangen. Tenzij ze hem hard kunnen resetten via modbus oid.

Schiet tussen de palen en je scoort!

• WM1

WM1

WM1 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:38:
[...]

Dag @Karelprior, dank voor je bericht. In ieder geval ben ik gematigd positief dat ik niet de enge ben en dat je voor al je installaties kunt bevestigen dat het hetzelfde gedrag aan de orde is. Ik heb inmiddels de volgende reactie aan SMA teruggegeven:

Zoals gezegd kan ik in de installatie zonder Home Manager 2 de Terugleververgoeding wel op 'Dynamisch' instellen. Ik ben niet de enige met dit probleem. Op Het grote SMA topic op Tweakers kun je lezen dat meerdere gebruikers dit ook hebben opgemerkt.

Je antwoord klinkt niet logisch. Waarom zou het Stroomtarief wel op 'Dynamisch' maar de Terugleververgoeding niet op 'Dynamisch' worden ingesteld. Het kenmerk van een dynamisch stroomtarief is dat dit zowel voor de afname als de teruglevering geldt, althans in Nederland wel bij alle leveranciers zoals ANWB Energie en Tibber. Graag zorgen dat dit in EnnexOS Sunny Portal kan worden aangepast.

Voor wat betreft je antwoord op het aanpassen van de paramaters, ook dat lijkt niet te kloppen. Je geeft aan wanneer er een Home Manager in het portaal staat, de parameters via de interface van de omvormer moeten worden gewijzigd. Ik heb een Sunny Tripower 5.0 SE en daarin kon niet en kan nog steeds niet de parameters van de Home Manager worden aangepast (zie ook de bijlage). Dit is overduidelijk niet het juiste antwoord.

[Afbeelding]

Dit zou betekenen dat ik de parameters van de Home Manager niet meer kan aanpassen, terwijl ik dit in de oude Sunny Portal wel kon. Ik kan overigens de parameters van de Sunny Tripower 5.0 SE in EnnexOS Sunny Portal eveneens niet aanpassen. Deze hele installatie is door je collega van SMA Benelux BVBA gemigreerd op 1 juli 2025. Mogelijk is hier iets niet helemaal goed gegaan. Graag verneem ik hoe ik de paramaters van de de Home Manager kan aanpassen.

Zodra ik reactie heb dan kom ik weer in de lucht.
Het vervolg.

Antwoord SMA:
Wanneer je parameters van een omvormer wilt wijzigen via het portaal, kan dit enkel wanneer er geen home manager in de installatie aanwezig is. Wanneer er wel een home manager aanwezig is, dan moet dit via de interface gaan. Wilt je parameters van de home manager wijzigen gaat dit wel via het portaal. Gezien deze het portaal ziet als interface.

Op dit moment is de wet- en regelgeving rondom deze functionaliteit nog niet voldoende duidelijk en uitgewerkt. Hierdoor is het voor ons (SMA) niet mogelijk om dit op een conforme en betrouwbare manier aan te bieden, waardoor deze functionaliteit voorlopig geblokkeerd blijft. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat het dynamische tarief van SHM hier ook in de toekomst geen ondersteuning voor zal bieden.

Ik snap dat er tot op heden nog veel vragen zijn naar de functies van de dynamische tarieven, maar deze informatie komt vanuit de technische afdeling van SMA, deze kan ik niet veranderen.

Mijn reactie:
Je geeft aan dat de parameters van de omvormer via de webinterface van de omvormer moeten worden gewijzigd, en dat dat niet kan via de EnnexOS Sunny Portal zodra er een Home Manager 2 in de installatie is opgenomen, maar dat de parameters van de Home Manager wel via de EnnexOS Sunny Portal kunnen worden gewijzigd.

Dit laatste lijkt helaas niet te kloppen. Ik begrijp weliswaar dat ik de parameters van de omvormer (altijd) via de webinterface van de omvormer kan aanpassen, maar ik heb in de tweede vraag al aangegeven dat ik zowel de parameters van de omvormer als die van de Home Manager 2 niet kan aanpassen in de EnnexOS Sunny Portal (terwijl ik dit in de oude Sunny Portal wel kon). Kortom, het aanpassen van de parameters van de Home Manager 2 kan niet via de EnnexOS Sunny Portal, terwijl je aangeeft dat dit wel zou moeten kunnen. Bovendien kan dit niet via een interface van de Home Manager, omdat de Home Manager hierover niet beschikt. Graag ontvang ik uitleg hoe ik de paramaters kan aanpassen.

Voor wat betreft het dynamisch energietarief refereer je enerzijds aan "wet- en regelgeving rondom deze functionaliteit" en anderzijds geef je aan dat het dynamische tarief van Home Manager 2 hier ook in de toekomst geen ondersteuning voor zal bieden, zonder uit te leggen waarom.

Aangezien ik oprecht niet begrijp waarom het stroomtarief wel op 'Dynamisch' maar de terugleververgoeding niet op 'Dynamisch' kan worden ingesteld, zou ik je willen uitnodigen om in volledigheid uit te leggen waarom dit zo is, en waarom (kennelijk) niet te verwachten is dat de Home Manger 2 hier geen ondersteuning voor zal bieden.

Ik vraag me namelijk af hoe de Home Manager "de prognosegestuurde batterijlading met de verwerking van dynamische stroomprijzen voor kostenefficiënt gebruik van netstroom" (zoals in de release notes van versie 2.18.11.R staat) ooit correct kan berekenen, als enkel met een dynamisch stroomtarief en niet een dynamische terugleververgoeding wordt gewerkt.

Als laatste zie ik graag dat je uitlegt welk tarief ik als terugleververgoeding zou moeten invullen, aangezien er geen vast tarief terugleververgoeding door mijn stroomleverancier aan mij is medegedeeld (inclusief alle kosten, netwerkkosten en belastingen). Ik heb immers een dynamisch energiecontract voor zowel levering als teruglevering.

Wordt vervolgd...

• mvrtwkrs
  • Registratie: April 2025
  • Nu online
raar antwoord wat betreft die dynamische tarieven. als het aan de wet en regelgeving zou liggen, waarom dan in hemelsnaam wel instelbaar zonder SHM ? Overigens lijkt het antwoord wel een AI gegeneerd antwoord.

Denk dat veel mensen juist voor de combi SMA omvormer/(laadpaal)/(accu) zijn gegaan om optimaal gebruik te maken van dynamische tarieven. Nu komt SMA met het antwoord dat het in deze combi nooit en te nimmer zal gaan werken ?

Of ontkoppelen en zelf gaan regelen, dan gaan kijken hoe we de investering in de SHM (aanschaf+installatie kosten) kunnen gaan terugvorderen ?

• BollieBolstra
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-04 08:48
Maar bedoelen ze met terugleververgoeding niet de extra vergoeding die je krijgt van bij 2 ct bij zonneplan of de 1,8ct bij Frank? Die is in principe vast..

Maar ik merk nog wel steeds echt onlogische dingen bij het dynamisch gebruik.. bv ging het vandaag om 9.45 al van het net de accus opladen... Terwijl het nu veel goedkoper is en via de zon ze ook makkelijk vol krijg..

• mvrtwkrs
  • Nu online
BollieBolstra schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:42:
Maar bedoelen ze met terugleververgoeding niet de extra vergoeding die je krijgt van bij 2 ct bij zonneplan of de 1,8ct bij Frank? Die is in principe vast..

Maar ik merk nog wel steeds echt onlogische dingen bij het dynamisch gebruik.. bv ging het vandaag om 9.45 al van het net de accus opladen... Terwijl het nu veel goedkoper is en via de zon ze ook makkelijk vol krijg..
Bij dynamische tarieven is er geen sprake van een terugleververgoeding/boete. Je krijgt dan (zover ik het begrepen heb) het kale energie tarief (beurswaarde) voor je teruggeleverde kWh's.

Dit is voor een systeem met zonnepanelen, accu's en laadpalen van groot belang om rekening mee te houden. (huidige koers en toekomstige koers, en geschatte toekomstige koers).

toch weer eens naar evcc kijken misschien dan maar en de SHM 2.0 dan als zeer luxe meter zien ofzo

[ Voor 15% gewijzigd door mvrtwkrs op 20-03-2026 13:03 ]

• BollieBolstra
mvrtwkrs schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:52:
[...]

Bij dynamische tarieven is er geen sprake van een terugleververgoeding/boete. Je krijgt dan (zover ik het begrepen heb) het kale energie tarief (beurswaarde) voor je teruggeleverde kWh's.

Dit is voor een systeem met zonnepanelen, accu's en laadpalen van groot belang om rekening mee te houden. (huidige koers en toekomstige koers, en geschatte toekomstige koers).

toch weer eens naar evcc kijken misschien dan maar en de SHM 2.0 dan als zeer luxe meter zien ofzo
Dan moet ik je toch teleurstellen ... Ook bij dynamisch krijg je, of betaal je soms per teruggeleverde kWh. Volgens mij zijn er maar drie partijen waar je iets krijgt en de rest betaal je.

• roberttermors
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21-03 10:07
Sinds vandaag ook een Sunny Home Manager 2.0 voor mijn 3 SMA omvormers (46kW piek). Ik had ook verwacht dat ik de terugleververgoeding op Dynamisch kon zetten.
Ik zit bij NieuweStroom met een dynamisch contract. De dynamische prijzen zijn hier te vinden: https://nieuwestroom.nl/energieprijzen
Mijn opslag is €0,0207/kWh en mijn terugleveropslag is €0,01/kWh.
Doordat ik elke maand meer terug lever dan gebruik, betaal ik €0,0307/kWh opslag over het verschil.
Ik hoop dus ook dat er een oplossing/update komt waarbij een dynamisch teruglevertarief kan worden ingevoerd.

[ Voor 9% gewijzigd door roberttermors op 20-03-2026 15:26 . Reden: Aanvulling na contact met NieuweStroom over opslagen. ]

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17:52
46kWp is een mooie hoeveelheid @roberttermors ! _/-\o_
Hoe ziet jouw PV installatie er uit?

• mvrtwkrs
  • Nu online
BollieBolstra schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 14:36:
[...]

Dan moet ik je toch teleurstellen ... Ook bij dynamisch krijg je, of betaal je soms per teruggeleverde kWh. Volgens mij zijn er maar drie partijen waar je iets krijgt en de rest betaal je.
euh ja, dat is toch ook wat ik zeg is afhankelijk van de beurswaarde van de kWh (en de opslag per inkoop/verkoop per kWh). Wat zou je nog meer moeten betaen dan?
(overigens ga ik al een tijdje mee in het leven, en ben ik niet zo snel teleurgesteld ;), ik noem dat minder hoopvol ). Het wordt lastig rekenen als je een systeem ingekocht hebt voor dynamische prijzen wat geen rekening kan houden met de dynamische prijzen voor terug-levering, dus alleen rekening houdt met de inkoop van dynamische prijzen. Het kunnen omgaan van een system met dynamische prijzen is juist afhankelijk van zowel de in- als de verkoop van die dynamische prijzen. (even afgezien van energie belastingen, en handels vergoedingen die wel of niet, positief of negatief moeten worden mee berekend),

[ Voor 28% gewijzigd door mvrtwkrs op 21-03-2026 01:43 ]

• roberttermors
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21-03 10:07
Franciesco schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:07:
46kWp is een mooie hoeveelheid @roberttermors ! _/-\o_
Hoe ziet jouw PV installatie er uit?
De installatie zit op een melkveestal. De opgewekte stroom werd gebruikt voor de energiebehoefte van de melkrobot installatie. Vroeger kon door middel van salderen de hele energie behoefte worden afgedekt. We zijn nu gestopt met melken en het leeuwendeel van de elektriciteit wordt nu terug geleverd aan het net. Hierdoor zijn vaste energie contracten niet interessant voor ons door. Met een dynamisch energie contract kan ik nog wel geld verdienen, ALS de installatie met meebeweegt met de energieprijzen. Hiervoor heb ik de Sunny Home Manager 2.0 laten installeren. Nu kom ik er dus achter dat ik voor het terug leveren geen dynamische prijzen kan selecteren...

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:34

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Dat 'laten installeren' lijkt erop te duiden dat je niet zo'n zelfbouwer bent, maar misschien heb ik het mis. Dan kun je op een oud pc'tje Home Assistant installeren of een Homey aanschaffen. Daarop zijn genoeg apps beschikbaar om zorgeloos te doen wat je wilt, zonder Home Manager. Met zoveel panelen lijkt me dat naar verhouding niet een al te grote investering. Homey is dan het meest zorgeloos omdat updates helemaal automatisch gaan en alles na reboot het weer doet.

• Peter69!
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 19-04 22:46

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

roberttermors schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:55:
[...]

De installatie zit op een melkveestal. De opgewekte stroom werd gebruikt voor de energiebehoefte van de melkrobot installatie. Vroeger kon door middel van salderen de hele energie behoefte worden afgedekt. We zijn nu gestopt met melken en het leeuwendeel van de elektriciteit wordt nu terug geleverd aan het net. Hierdoor zijn vaste energie contracten niet interessant voor ons door. Met een dynamisch energie contract kan ik nog wel geld verdienen, ALS de installatie met meebeweegt met de energieprijzen. Hiervoor heb ik de Sunny Home Manager 2.0 laten installeren. Nu kom ik er dus achter dat ik voor het terug leveren geen dynamische prijzen kan selecteren...
Met een homey icm hm2.0 kun de bij negatieve stroomprijzen terugregelen naar 0 op de meter.
Dus lever je alleen aan het net als het geld op levert.

• mvrtwkrs
  • Nu online
Peter69! schreef op zondag 22 maart 2026 @ 16:17:
[...]

Met een homey icm hm2.0 kun de bij negatieve stroomprijzen terugregelen naar 0 op de meter.
Dus lever je alleen aan het net als het geld op levert.
dat gaat met SHM2.0 net zo goed, dat gaat al met losse (modernere) SMA omvormers, dat is het probleem niet. Probleem is dat veel mensen ervan uit zijn gegaan dat de belofte van SMA om met dynamische tarieven te werken, zowel in- als verkoop daarvan omhelsde. Nu blijkt dat niet zo te zijn, waardoor er dus niet optimaal nut kan worden gemaakt van dynamische tarieven.

• Peter69!

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

mvrtwkrs schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:42:
[...]

dat gaat met SHM2.0 net zo goed, dat gaat al met losse (modernere) SMA omvormers, dat is het probleem niet. Probleem is dat veel mensen ervan uit zijn gegaan dat de belofte van SMA om met dynamische tarieven te werken, zowel in- als verkoop daarvan omhelsde. Nu blijkt dat niet zo te zijn, waardoor er dus niet optimaal nut kan worden gemaakt van dynamische tarieven.
Dat klopt, daar heb je gelijk in.
Maar zolang het niet vanuit sma geregeld is kun je het zelf oplossen.
Zelfs met de oudere generatie omvormers.
Blijven wachten kan natuurlijk ook, maar hoe lang nog dan?

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-04 00:10
We hebben nu voor de 3e keer dit jaar dat we niet opwekken en er een rood lampje brandt op onze Sunny Boy 5.0. Ik had de beheerder nog eens gevraagd of wij ook notificaties kunnen krijgen van foutmeldingen/errors, maar dat zou niet mogelijk zijn. Enige is om handmatig naar de dagrapportage te kijken, of de live opwekking (als je opwekking verwacht). Klopt dit?

Ik had ook een perceptie dat de beheerder pro-actief monitort en in actie komt, maar in deze 3 gevallen moesten we het zelf constateren en in de lucht komen. Hij was ook op nieuwsjaardag uitgevallen en dat duurde toen een week voordat we daar achter kwamen (nou was dat sneeuwperiode, dus ook niet echt opwek verwacht).

Hoe is dit bij jullie?

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:18
Shadow_Zero schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:55:
We hebben nu voor de 3e keer dit jaar dat we niet opwekken en er een rood lampje brandt op onze Sunny Boy 5.0. Ik had de beheerder nog eens gevraagd of wij ook notificaties kunnen krijgen van foutmeldingen/errors, maar dat zou niet mogelijk zijn. Enige is om handmatig naar de dagrapportage te kijken, of de live opwekking (als je opwekking verwacht). Klopt dit?

Ik had ook een perceptie dat de beheerder pro-actief monitort en in actie komt, maar in deze 3 gevallen moesten we het zelf constateren en in de lucht komen. Hij was ook op nieuwsjaardag uitgevallen en dat duurde toen een week voordat we daar achter kwamen (nou was dat sneeuwperiode, dus ook niet echt opwek verwacht).

Hoe is dit bij jullie?
Als de omvormer(s) opgenomen is (zijn) in het Ennex portaal klopt dat niet - dan is er de mogelijkheid om e-mails te ontvangen van gebeurtenissen. Afhankelijk van het type gebeurtenis kan dit op uur, dag, week en maandbasis.

makes it run like clockwork

• mvrtwkrs
  • Nu online
Wij (als installatie bedrijf) monitoren klanten met een onderhoudscontract op de PV Panelen actief, wij lezen dus de logs in en verwerken deze. We doen hier wat filtering op en er kunnen dus alarmen gezet worden etc door de eindgebruikers hier op kantoor. Die beslissen dan of er gebeld moet worden naar de klant, of er een monteur naar de klant moet etc.

Dus het kan allemaal wel, vanuit een installateur als het moet (en als die wil, kost wel geld allemaal natuurlijk, dus bij de "PV & Accu Cowboys" zal je dit niet snel tegenkomen.

Je kan idd deze logs zelf laten emailen naar je eigen adres op diverse manieren/nivo's.

• Shadow_Zero
  • Laatst online: 05-04 00:10
mvrtwkrs schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:01:
[...]

Wij (als installatie bedrijf) monitoren klanten met een onderhoudscontract op de PV Panelen actief, wij lezen dus de logs in en verwerken deze. We doen hier wat filtering op en er kunnen dus alarmen gezet worden etc door de eindgebruikers hier op kantoor. Die beslissen dan of er gebeld moet worden naar de klant, of er een monteur naar de klant moet etc.

Dus het kan allemaal wel, vanuit een installateur als het moet (en als die wil, kost wel geld allemaal natuurlijk, dus bij de "PV & Accu Cowboys" zal je dit niet snel tegenkomen.

Je kan idd deze logs zelf laten emailen naar je eigen adres op diverse manieren/nivo's.
Wij hadden zonnepanelen via Solar Sedum (groendag), die werken samen met Zon & Co. Ik heb het idee dat dat best een grote partij is en geen cowboys (maar dat is een aanname). Ik viel wel een beetje van mijn stoel toen ik zojuist belde omdat ik nog geen reactie op mijn mail van vanochtend, dat er blijkbaar vandaag geen personeel op kantoor zit om dergelijke verstoringen op te pakken. Morgen weer een dag...

Ik weet eigenlijk niet of er iets contractueels ergens stond genoteerd wat dat betreft. Ben nu wel nieuwsgierig (maar geen idee hoe snel ik het terugvindt XD )

In welk scherm zou ik dan logs moeten zien? Kan dat nog niet zo snel terugvinden...

EDIT:
Het staat wel op hun site https://www.zonenco.nl/service-onderhoud/ "Monitoring op afstand"

[ Voor 3% gewijzigd door Shadow_Zero op 23-03-2026 16:22 ]

• mvrtwkrs
  • Nu online
Shadow_Zero schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:20:
[...]
EDIT:
Het staat wel op hun site https://www.zonenco.nl/service-onderhoud/ "Monitoring op afstand"
Zal je wel een contract voor moeten hebben vermoed ik, althans iets van een onderhoudscontract oid.

Mails/Notificaties confugureren:
Inloggen op ennexos
Huisje klikken
Configuration -> Notifications, daar kan je een en ander aanpassen als het goed is (mits je rechten hebt)

• WM1

WM1

WM1 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 00:01:
[...]

Het vervolg.

Antwoord SMA:
Wanneer je parameters van een omvormer wilt wijzigen via het portaal, kan dit enkel wanneer er geen home manager in de installatie aanwezig is. Wanneer er wel een home manager aanwezig is, dan moet dit via de interface gaan. Wilt je parameters van de home manager wijzigen gaat dit wel via het portaal. Gezien deze het portaal ziet als interface.

Op dit moment is de wet- en regelgeving rondom deze functionaliteit nog niet voldoende duidelijk en uitgewerkt. Hierdoor is het voor ons (SMA) niet mogelijk om dit op een conforme en betrouwbare manier aan te bieden, waardoor deze functionaliteit voorlopig geblokkeerd blijft. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat het dynamische tarief van SHM hier ook in de toekomst geen ondersteuning voor zal bieden.

Ik snap dat er tot op heden nog veel vragen zijn naar de functies van de dynamische tarieven, maar deze informatie komt vanuit de technische afdeling van SMA, deze kan ik niet veranderen.

:X

Mijn reactie:
Je geeft aan dat de parameters van de omvormer via de webinterface van de omvormer moeten worden gewijzigd, en dat dat niet kan via de EnnexOS Sunny Portal zodra er een Home Manager 2 in de installatie is opgenomen, maar dat de parameters van de Home Manager wel via de EnnexOS Sunny Portal kunnen worden gewijzigd.

Dit laatste lijkt helaas niet te kloppen. Ik begrijp weliswaar dat ik de parameters van de omvormer (altijd) via de webinterface van de omvormer kan aanpassen, maar ik heb in de tweede vraag al aangegeven dat ik zowel de parameters van de omvormer als die van de Home Manager 2 niet kan aanpassen in de EnnexOS Sunny Portal (terwijl ik dit in de oude Sunny Portal wel kon). Kortom, het aanpassen van de parameters van de Home Manager 2 kan niet via de EnnexOS Sunny Portal, terwijl je aangeeft dat dit wel zou moeten kunnen. Bovendien kan dit niet via een interface van de Home Manager, omdat de Home Manager hierover niet beschikt. Graag ontvang ik uitleg hoe ik de paramaters kan aanpassen.

Voor wat betreft het dynamisch energietarief refereer je enerzijds aan "wet- en regelgeving rondom deze functionaliteit" en anderzijds geef je aan dat het dynamische tarief van Home Manager 2 hier ook in de toekomst geen ondersteuning voor zal bieden, zonder uit te leggen waarom.

Aangezien ik oprecht niet begrijp waarom het stroomtarief wel op 'Dynamisch' maar de terugleververgoeding niet op 'Dynamisch' kan worden ingesteld, zou ik je willen uitnodigen om in volledigheid uit te leggen waarom dit zo is, en waarom (kennelijk) niet te verwachten is dat de Home Manger 2 hier geen ondersteuning voor zal bieden.

Ik vraag me namelijk af hoe de Home Manager "de prognosegestuurde batterijlading met de verwerking van dynamische stroomprijzen voor kostenefficiënt gebruik van netstroom" (zoals in de release notes van versie 2.18.11.R staat) ooit correct kan berekenen, als enkel met een dynamisch stroomtarief en niet een dynamische terugleververgoeding wordt gewerkt.

Als laatste zie ik graag dat je uitlegt welk tarief ik als terugleververgoeding zou moeten invullen, aangezien er geen vast tarief terugleververgoeding door mijn stroomleverancier aan mij is medegedeeld (inclusief alle kosten, netwerkkosten en belastingen). Ik heb immers een dynamisch energiecontract voor zowel levering als teruglevering.

Wordt vervolgd...
Het vervolg.

Antwoord SMA:
Het EnnexOS portaal is de interface van de Home Manager. Voor de dynamische tarieven bestaat deze optie niet in de Firmware noch in Sunny Portal. Momenteel kunnen alleen statische weekwaarden handmatig worden ingesteld. Dynamische tarieven worden momenteel dus niet ondersteund.

Dat betekent dat de SMA Home Manager 2.0 geen automatische koppeling kan maken met live dag‑ahead of real‑time tarieven. Sommige gebruikers koppelen externe home‑automation systemen zoals: Home Assistant, ioBroker, Domoticz, etc. Deze kunnen dynamische tarieven inlezen en via Modbus of schakelaars apparaten sturen.

Je kunt dynamische tarieven dus niet direct instellen of gebruiken in de SMA Sunny Home Manager 2.0. Je kunt alleen statische, handmatige tarieven invoeren.

:X

Mijn reactie:
Bedankt voor je reactie. Echter beantwoordt dit op geen manier de vragen die ik heb gesteld. Ik zal de vragen nogmaals opsommen in de hoop dat ik per vraag een duidelijk antwoord ontvang.
  1. Graag ontvang ik uitleg hoe ik de paramaters van de STP5.0-3SE-40 en de Home Manager 2 kan aanpassen in Sunny Portal powered by ennexOS.
  2. Graag ontvang ik een duidelijke uitleg waarom de terugleververgoeding voor de Home Manager 2 in Sunny Portal powered by ennexOS niet op 'Dynamisch' kan worden ingesteld.
  3. Graag ontvang ik uitleg welk tarief ik als vast tarief terugleververgoeding in Sunny Portal powered by ennexOS moet invullen, terwijl door mijn stroomleverancier enkel een dynamische terugleververgoeding is meegedeeld.
Wordt vervolgd...

• Franciesco
Dat schiet lekker op @WM1 ;)

Zou het nut hebben Zonnefabriek te mailen? Zij hebben immers de dynamische prijzen optie al in een vroegtijdig stadium getest. Misschien weten zij meer of kunnen ze SMA via een andere manier benaderen?

• WM1

WM1

Franciesco schreef op maandag 23 maart 2026 @ 19:57:

Zou het nut hebben Zonnefabriek te mailen? Zij hebben immers de dynamische prijzen optie al in een vroegtijdig stadium getest. Misschien weten zij meer of kunnen ze SMA via een andere manier benaderen?
Hi @Franciesco, diezelfde gedachte had ik ook. Ik zal dat inderdaad vandaag of morgen eens doen, hoewel ik geen klant van hen ben.

• mvrtwkrs
  • Nu online
@WM1, wat een antwoord van SMA, kan me herinneren dat wij ook eens gemailed hebben met support voor een bepaald probleem. De behandelaar bleef hangen in zijn eigen aannames. Ging pas beter toen we meermaals om andere behandelaar van de klacht hadden gevraagd.

Er zitten daar een aantal mensen op support waar je weinig aan hebt.
(mijn mening)

• leto001
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:44
Dat antwoord van SMA aan @WM1 leest als een OpenAI antwoord, vooral die laatste zin met de ‘dus’ conclusie. Ben benieuwd naar opvolging.

• Aad
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:05

Aad

Ik heb het idee, dat het dynamische tarief helemaal niet werkt, deze middag was het tarief 0 bij ANWB maar mijn batterijen zijn niet op geladen, ik denk dat dat wel had moeten gebeuren.
In de nacht laad hij af en toe wel iets bij, maar niet genoeg om de ochtend piek te overbruggen.

• mvrtwkrs
  • Nu online
Aad schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:47:
Ik heb het idee, dat het dynamische tarief helemaal niet werkt, deze middag was het tarief 0 bij ANWB maar mijn batterijen zijn niet op geladen, ik denk dat dat wel had moeten gebeuren.
In de nacht laad hij af en toe wel iets bij, maar niet genoeg om de ochtend piek te overbruggen.
op wat heb je het (fixed) teruglever tarief staan? schijnt dus dat je dat heel laag moet zetten bij sma, dus bv 0,0005 cent ofzo

• Aad

Aad

Ik had het op 0,10 en heb het nu op 0,0005 gezet,
Nu afwachten wat hij morgen doet.

• Arkor
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:06
Aad schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:47:
Ik heb hetzelfde probleem. Heb dynamische tarieven precies volgens de aanwijzingen van SMA ingesteld, maar heb de afgelopen 2 weken geen enkele keer gemerkt dat de accu's opgeladen worden, ondanks dat de stroomprijs (erg) laag was en de batterijen leeg. De terugleververgoeding had ik op 0 staan,nu maar op € 0,0005 gezet. Ik heb niet de indruk dat het werkt.

• heszol
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-04 07:55
Goedemorgen, mag ik jullie om advies vragen? Ik heb nu een Tripower X20, e-charger en HM 2.0. PV panelen 21kw panelen (hoogste piek opbrengst 18kw, liggen te plat ivm helling schuur). Aangesloten op 3mppt trackers/bekabeling. Nu wil ik tzt BYD accu’s erbij plaatsen, 20-30kw. Ik zie alleen niet echt een geschikte omvormer dan wel island lader. De tripower x island is erg duur en misschien iets teveel vermogen. De hybrid tripowers zijn weer niet optimaal te verdelen over de bekabeling. Dan moet ik eigenlijk 3 stuks installeren. Belangrijk is de island functie bij stroomuitval en het maximaal gebruiken van zonnestroom en de accu’s in dat geval. Alvast hartelijk dank voor jullie gedachte en tijd!

• Josh77
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 19-04 22:11
@heszol Voor zover mijn kennis reikt kun je met de HM 2.0 maar 1 Hybride tripower SE aansturen in combinatie met gewone SMA omvormers. Het simpelste is een 8 of 10 kW SMA tripower SE bijplaatsen en daar een deel van je zonnepanelen op aansluiten want die omvormers kunnen tot max. 10,6 kW laden in geschikte BYD batterijen. Bij stroom uitval worden de batterijen alleen geladen door de Tripower SE met de daarop aangesloten zonnepanelen (afh. van type 12 of 15 kWp max). Onder normale omstandigheden kan alle zonnestroom gebruikt worden om de batterijen te laden. De oude X20 gewoon laten hangen met de rest van de panelen.

• Peter69!

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

heszol schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 06:55:
Goedemorgen, mag ik jullie om advies vragen? Ik heb nu een Tripower X20, e-charger en HM 2.0. PV panelen 21kw panelen (hoogste piek opbrengst 18kw, liggen te plat ivm helling schuur). Aangesloten op 3mppt trackers/bekabeling. Nu wil ik tzt BYD accu’s erbij plaatsen, 20-30kw. Ik zie alleen niet echt een geschikte omvormer dan wel island lader. De tripower x island is erg duur en misschien iets teveel vermogen. De hybrid tripowers zijn weer niet optimaal te verdelen over de bekabeling. Dan moet ik eigenlijk 3 stuks installeren. Belangrijk is de island functie bij stroomuitval en het maximaal gebruiken van zonnestroom en de accu’s in dat geval. Alvast hartelijk dank voor jullie gedachte en tijd!
Als je met sunny design een berekening maakt weet je precies of de strings op een stp se passen.
Ik heb bv 17,5kwp op een stpse8.0 aangesloten. Zorg dat de amperes en het voltage binnen de spec blijven, dan kan er veel.
Officieel kan er geen byd hvb achter een stpse, maar als je hem aansluit werkt het gewoon.

• WM1

WM1

Franciesco schreef op maandag 23 maart 2026 @ 19:57:

Hi @Franciesco, ik eergisteren Hessel van den Berg van Zonnefabriek een bericht gestuurd en direct de volgende dag ontving ik een antwoord waar we iets aan hebben.

Vraag:
Na een aantal keer naar SMA te hebben gereageerd, om vervolgens nog minder waarschijnlijke antwoorden te hebben gekregen, waarover ook de lezers op Tweakers zich hebben verbaasd, richt ik me tot jou in de hoop dat jij de juiste antwoorden hebt.
  • Weet jij waarom de terugleververgoeding voor de Home Manager 2 in Sunny Portal powered by ennexOS niet op 'Dynamisch' kan worden ingesteld? (In je artikel spreek je overigens enkel over het stroomtarief, niet over de terugleververgoeding)
  • Als het zo is dat de terugleververgoeding enkel op ‘Vast’ kan worden ingesteld, weet jij dan welk tarief ik als vast tarief terugleververgoeding in Sunny Portal powered by ennexOS moet invullen, terwijl door mijn stroomleverancier enkel een dynamische terugleververgoeding is meegedeeld?
  • Weet jij hoe ik de paramaters van de Home Manager 2 en de Sunny Tripower 5.0 SE kan aanpassen in Sunny Portal powered by ennexOS?
Antwoord Zonnefabriek:
De dingen die jij beschrijft komen me allemaal heel bekend voor inderdaad.
Het is zo dat je bij een installatie met Home Manager alleen voor het afnametarief de waarde 'dynamisch' kan instellen en niet voor de teruglevering. Ik denk dat dat vooral komt omdat het systeem weliswaar de batterij kan opladen vanuit het net, maar niet van de batterijen kan terugleveren naar het net. Dus er kan niet echt gehandeld worden met de batterijen zoals sommige andere platforms dat wel kunnen; er kan alleen vanuit het net de batterij worden gevuld met goedkope netstroom in de nacht bijvoorbeeld. Op zich is dat niet zo heel erg omdat het handelen vanaf 1-1-2027 toch niet echt meer interessant gaat zijn. Ik raad de meeste mensen aan om als teruglevertarief een vast bedrag van 5 à 10 cent per kWh in te stellen en te kijken of het loopt zoals verwacht.
(Dat je bij een installatie zonder Home manager wel de terugleververgoeding op 'dynamisch' kan instellen is leuk maar daar heb je verder weinig aan wat betreft de aansturing van het systeem.)

Dan de parameters: het klopt dat je via ennexOS parameters kan wijzigen in toestellen die via WebConnect rechtstreeks verbonden zijn, en niet in toestellen die via een Sunny Home Manager communiceren. Dat is heel jammer, daar zijn we wel vaker tegenaan gelopen. Voor de Home Manager kan je eigenlijk het meeste wel aanpassen op ennexOS zelf (bij netbeheer of energiebeheer e.d.) en voor het onderliggende toestel (zoals de STPSE) moet je inderdaad in de omvormer zelf inloggen, op locatie.

• Franciesco
Dank voor het sturen van het bericht en het hier posten van de antwoorden @WM1!

Ja, misschien is het niet via de HM 2.0 geautomatiseerd kunnen terugleveren vanuit de batterij inderdaad de achterliggende reden dat er geen dynamische terugleververgoeding ingesteld kan worden. Al blijft het dan wel zo dat je financieel geen betrouwbaar inzicht kan krijgen van de stroom die teruggeleverd is wanneer je een dynamisch contract hebt.

Daarnaast vraag ik me dan af of tijdens het opslaan van overtollige energie in de batterij wel rekening gehouden wordt met het tarief. Want vaak kun je bij overschot beter terugleveren in de eerste helft van de ochtend, dan de batterij vullen met overschot en daarna (vanaf eind vd middag grofweg) het overschot weer terugleveren voor het hoogste financiële rendement. Ook op de stand ‘ecologisch’ zou dat kunnen als er toch meer dan genoeg overschot is.

• BollieBolstra
[b]

Daarnaast vraag ik me dan af of tijdens het opslaan van overtollige energie in de batterij wel rekening gehouden wordt met het tarief. Want vaak kun je bij overschot beter terugleveren in de eerste helft van de ochtend, dan de batterij vullen met overschot en daarna (vanaf eind vd middag grofweg) het overschot weer terugleveren voor het hoogste financiële rendement. Ook op de stand ‘ecologisch’ zou dat kunnen als er toch meer dan genoeg overschot is.
Echt vreemd dat SMA dit niet aanbiedt.. waar ik vorige week nog dacht dat het puur om de extra toeslag gaat werkt het dus totaal niet. Wat ik nu doe als ik thuis werk is de accus handmatig uitzetten om te gaan terugleveren.

Maar heeft iemand dit goed kunnen bouwen in Home Assistant. Mijn situatie is een STPSE10, een STP3 en hm 2.0.. maar kan de home assistant invoering bv ook de sma aansturen dat ze niet boven de 12 kWh terug leveren bv? En dat ze smorgens niet de accus opladen maar vanaf 11-14 wel op basis van prijzen.. en dan heb je ook nog de weersfactor. Ik vrees dat dit best ingewikkelde code wordt.. maar als iemand dit voor elkaar heeft dan hoor ik het graag.. dan gaat de home manager heel snel eruit.

• Peter69!

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Als quick fix laat ik de accu in de ochtend, tussen 8 en 12, 1 kw laden. De accu wordt dan als het ware geblokkeerd. Na 12:00 laat de accu dan weer op.

[ Voor 5% gewijzigd door Peter69! op 28-03-2026 10:56 ]

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:31
Uit de comments bij een YouTube van SMAvan vier dagen geleden - misschien wel van iemand van hier
Und wann bekommen wir die Möglichkeit um auch für Einspeisung dynamische Tarife ein zu stellen? Wenn ich bei meinen Lieferant dynamische Tarife wähle ist das ja immer für Lieferung und Einspeisung.

Hallo Zwerius, üblicherweise finden wir dynamische Einspeisetarife in PV-Anlagen über 100 KW in der Direktvermarktung. Ist die Anlage kleiner, existieren feste Fördersätze. Eine Übersicht zu den EEG-Fördersätzen findest du bei der Bundesnetzagentur unter bundesnetzagentur.de/DE/Fachthemen/ElektrizitaetundGas/ErneuerbareEnergien/EEG_Foerderung/start.html Sonnige Grüße, Björn vom SMA Social Media Team

Das ist vielleicht in Deutschland so, aber SMA wird doch auch in andere Ländern verkauft? Bei uns in Holland haben wir jedenfalls auch dynamische Einspeissetarife für kleine Anlagen. Also ich möchte die Möglichkeit gerne haben um diese Einstellung machen zu können.

Das ist mit dem Sunny Home Manager nicht möglich. Wir nehmen deinen Wunsch aber sehr gerne auf. Sonnige Grüße, Björn vom SMA Social Media Team
Het ziet er niet naar uit dat het sturen op dynamische teruglevertarieven op korte termijn opgelost gaat worden - ben dan ook wel benieuwd als we straks daarbovenop nog tijdsafhankelijke nettarieven gaan krijgen of en hoe dat geïmplementeerd gaat worden.

Allemaal maar bij het SMA online service dit als bug - wens aanmelden zou ik zeggen. Wel bijzonder dat er alleen een focus is op Duitsland.

[ Voor 11% gewijzigd door jschoorl2 op 28-03-2026 11:19 ]

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

• BollieBolstra
Peter69! schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 00:02:
Als quick fix laat ik de accu in de ochtend, tussen 8 en 12, 1 kw laden. De accu wordt dan als het ware geblokkeerd. Na 12:00 laat de accu dan weer op.
Thx morgen even proberen, dus het geldt ook als een maximum tijdvenster gestuurd laden? Stel je vult daar 1 watt in de hele dag dan wordt de accu ook al schijnt de zon niet meer opgeladen dan met. 1watt?

• Peter69!

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Klopt, maar het heeft ook wel een nadeel, accu ontlaad dan ook niet.
Je zet hem als het ware vast op 1 watt laden. (Ik schreef 1 kw maar bedoelde 1 w)

• Herman37
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 17:32
Sinds kort maak ik gebruik van dynamische energietarieven en ik heb dit in de ennexos Portal geconfigureerd. Ondanks dat de tarieven correct lijken te worden ingeladen, zie ik in de praktijk weinig verschil in het laadgedrag van mijn auto. De auto wordt momenteel nog niet automatisch gestuurd op basis van de laagste prijzen.
Mijn vraag aan jullie:
• Moet er voor de automatische sturing nog een specifieke firmware-update worden uitgevoerd op de Sunny Home Manager of de EV Charger?
• Is er een specifieke instelling binnen ennexos (bijv. bij de apparaatconfiguratie of het laadprofiel) die ik mogelijk over het hoofd heb gezien om 'sturing op tarief' te activeren?

• Tons
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17:42
Peter69! schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 18:12:
Klopt, maar het heeft ook wel een nadeel, accu ontlaad dan ook niet.
Je zet hem als het ware vast op 1 watt laden. (Ik schreef 1 kw maar bedoelde 1 w)
Bij mij werkt dat toch echt maar één kant op. Door hem op 1W te zetten wordt de accu niet meer ontladen, maar hij wordt bij voldoende overschot zonne-energie nog steeds gewoon opgeladen. Dat zou ik idd ook graag willen beperken.

• bvermeul
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17:40
Peter69! schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 17:31:
[...]

Als je met sunny design een berekening maakt weet je precies of de strings op een stp se passen.
Ik heb bv 17,5kwp op een stpse8.0 aangesloten. Zorg dat de amperes en het voltage binnen de spec blijven, dan kan er veel.
Officieel kan er geen byd hvb achter een stpse, maar als je hem aansluit werkt het gewoon.
Hallo @Peter69!,

Heb je een enkele stack BYD HVB, of heb je er meerdere naast elkaar staan? Ik ben eigenlijjk nog aan het wachten tot SMA de HVB officieel ondersteund, maar wil in ieder geval twee stacks naast elkaar gaan zetten.
Als dat nu al werkt, dan scheelt dat weer.

Bas

• Peter69!

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Hoi Bas,
Ik heb een enkele stack staan.
Eerst even aankijken of het überhaupt ging werken.
De accu wordt door sma herkent als zijnde een hvl 28.2 kwh.
Daardoor klopt het niet helemaal precies, maar het werkt.
Nu wil ik gaan proberen om via modbus het laden/ontladen te sturen.
Mocht dat gaan lukken, dan komt er nog een of twee stacks bij.

• Peter69!

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Tons schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:06:
[...]

Bij mij werkt dat toch echt maar één kant op. Door hem op 1W te zetten wordt de accu niet meer ontladen, maar hij wordt bij voldoende overschot zonne-energie nog steeds gewoon opgeladen. Dat zou ik idd ook graag willen beperken.
Bij mij werkt het twee kanten op.
Ik heb trouwens de prio op evenwichtig staan.

• Eleanora
  • Laatst online: 29-03 19:35
BollieBolstra schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 08:01:
maar kan de home assistant invoering bv ook de sma aansturen dat ze niet boven de 12 kWh terug leveren bv?
Waarom heb je een limiet voor het terugleveren van 12 kWh? Of bedoel je iets anders?
BollieBolstra schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 08:01:
En dat ze smorgens niet de accus opladen maar vanaf 11-14 wel op basis van prijzen.. en dan heb je ook nog de weersfactor. Ik vrees dat dit best ingewikkelde code wordt..
Je zou eens aan de Home Assistant custom integratie Open-Meteo Solar Forecast kunnen kijken. Ik vind de voorspelling van de opbrengst van de zonnepanelen daarvan goed genoeg om niet zelf met weerdata aan de slag te gaan.

Ik heb geen SMA Home Manager, maar stuur de batterij aan via Home Assistant. Dit is nog niet volledig automatisch... dagelijks stel ik nog één parameter handmatig in, namelijk het maximale terugleververmogen. Alles daarboven gaat naar de batterij. Ik kan het laten weten zodra dat ook automatisch gaat, als je wilt. Want behalve dit gaat de aansturing van de batterij volledig automatisch en het komt erop neer dat de batterij tijdens de piek van de energieproductie opgeladen wordt. Uitgangspunt is 0 op de meter en optimalisatie levensduur van de batterij.

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:31
Herman37 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 18:26:
Sinds kort maak ik gebruik van dynamische energietarieven en ik heb dit in de ennexos Portal geconfigureerd. Ondanks dat de tarieven correct lijken te worden ingeladen, zie ik in de praktijk weinig verschil in het laadgedrag van mijn auto. De auto wordt momenteel nog niet automatisch gestuurd op basis van de laagste prijzen.
Mijn vraag aan jullie:
• Moet er voor de automatische sturing nog een specifieke firmware-update worden uitgevoerd op de Sunny Home Manager of de EV Charger?
• Is er een specifieke instelling binnen ennexos (bijv. bij de apparaatconfiguratie of het laadprofiel) die ik mogelijk over het hoofd heb gezien om 'sturing op tarief' te activeren?
Heb zelf geen echarger van SMA, ik wacht in ieder geval tot er wat meer duidelijkheid is of er een mid versie vanuit SMA komt. Dit is wellicht nuttig t.a.v SMA laadgedrag. hoe je dit kunt configureren.

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

• BollieBolstra
Eleanora schreef op zondag 29 maart 2026 @ 19:34:
[...]

Waarom heb je een limiet voor het terugleveren van 12 kWh? Of bedoel je iets anders?
Sorry bedoelde kilowatt ipv kWh. Dus ter voorkoming dat de stoppen eruit knallen..

Ben erg benieuwd hoe je dit hebt gezet in home assistant.. ik stuur je even een pb.

• mvrtwkrs
  • Nu online
na, bij mij sinds paar dagen nu alles offline in enexos portal.
Ben nu aan het proberen de HM2.0 te resetten, maar er gebeurd niet veel.
(zie overigens wel de "live" waarden, opbrengst, ev laden etc, echter geen history etc.

(al ingediend bij SMA support, maar de gemiddelde goedkope chinese fabrikant is tegenwoordig sneller met reactie)

• superyupkent
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:50
Goedemiddag team SMA :-)

Ik ben net verhuisd en trotse eigenaar geworden van een SMA systeem uit juli 2022. Het gaat om een Sunny Tripower 5.0-3AV-40 met daarop 16 solarwatt 360 Wp. Ik probeer het systeem onder beheer te krijgen maar de vorige eigenaar kan/wil me niet helpen aan een account. De installateur is failliet, de partij die de boedel heeft overgenomen geeft aan dat ze me kunnen helpen als ik een service abbo afneem. Als ik dat niet wil moet ik SMA bellen. SMA praat alleen tegen installateurs.. *zucht*

Nu lees ik online dat er een harde reset mogelijk is, maar ik weet niet of het systeem gebruik maakt van optimizers of een systeem waarbij je fysiek alle serienummers moet aanmelden. Kan ik zonder risico een reset uitvoeren en dan het systeem zelf in beheer nemen? Of zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden?

Alvast dank!

• Franciesco
@superyupkent Ik denk dat het handiger is om een PUK code aan te vragen zodat je toegang tot de omvormer krijgt als installateur. Zie https://manuals.sma.de/SBxx-1VL-40/nl-NL/978083851.html

• superyupkent
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:50
Franciesco schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 18:20:
@superyupkent Ik denk dat het handiger is om een PUK code aan te vragen zodat je toegang tot de omvormer krijgt als installateur. Zie https://manuals.sma.de/SBxx-1VL-40/nl-NL/978083851.html
Dank @Franciesco, dat was de truc inderdaad. Alles werkt en gekoppeld aan mijn account.

• WM1

WM1

jschoorl2 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:11:
Uit de comments bij een YouTube van SMAvan vier dagen geleden - misschien wel van iemand van hier

[...]

Het ziet er niet naar uit dat het sturen op dynamische teruglevertarieven op korte termijn opgelost gaat worden - ben dan ook wel benieuwd als we straks daarbovenop nog tijdsafhankelijke nettarieven gaan krijgen of en hoe dat geïmplementeerd gaat worden.

Allemaal maar bij het SMA online service dit als bug - wens aanmelden zou ik zeggen. Wel bijzonder dat er alleen een focus is op Duitsland.
@jschoorl2, er is enige hoop. Ik ontving vandaag dit bericht van SMA:

Het klopt dat u voorlopig enkel dynamische stroom tarieven kan instellen en geen dynamische teruglever tarieven. De teruglevertarieven zijn momenteel enkel met een vast tarief in te stellen.

We hebben dit reeds doorgegeven aan onze collega's in Duitsland en we hopen dat dit zal worden aangepast door middel van een update, maar hier hebben we voorlopig nog geen feedback over gekregen.

Indien u graag wenst te traden met uw batterij systeem, dan is het mogelijk om dit vanuit een externe EMS met een modbus sturing te doen. We kunnen u hiervoor alle modbus parameters van onze toestellen bezorgen, maar de exacte configuratie van het modbus profiel met de 3rd party server valt wel buiten de scope van SMA service line.

Het spijt me om te horen dat u een slechte ervaring had met onze 1ste lijn. Er zijn verschillende opleidingen gepland om onze support van de 1ste lijn te verbeteren.

• Peter69!

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

WM1 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:17:
[...]

@jschoorl2, er is enige hoop. Ik ontving vandaag dit bericht van SMA:

Het klopt dat u voorlopig enkel dynamische stroom tarieven kan instellen en geen dynamische teruglever tarieven. De teruglevertarieven zijn momenteel enkel met een vast tarief in te stellen.

We hebben dit reeds doorgegeven aan onze collega's in Duitsland en we hopen dat dit zal worden aangepast door middel van een update, maar hier hebben we voorlopig nog geen feedback over gekregen.

Indien u graag wenst te traden met uw batterij systeem, dan is het mogelijk om dit vanuit een externe EMS met een modbus sturing te doen. We kunnen u hiervoor alle modbus parameters van onze toestellen bezorgen, maar de exacte configuratie van het modbus profiel met de 3rd party server valt wel buiten de scope van SMA service line.

Het spijt me om te horen dat u een slechte ervaring had met onze 1ste lijn. Er zijn verschillende opleidingen gepland om onze support van de 1ste lijn te verbeteren.
Mocht je de modbus parameters ontvangen hebben, dan houd ik me aanbevolen :)

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:34

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

• FransOvk
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16:29
Rechtstreeks op de omvormer zijn het de registers 40151 voor het het aan (802) en uit (803) zetten van externe aansturing en 40149 voor het vermogen van het laden (negatief) of ontladen (positief) van de accu.

• Peter69!

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Werken deze parameters nog?
Via modbus stuur ik al wel op zero export maar heb het laden/ontladen nog niet werkend gekregen met deze parameters.

• bvermeul
  • Laatst online: 17:40
Peter69! schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:52:
Werken deze parameters nog?
Via modbus stuur ik al wel op zero export maar heb het laden/ontladen nog niet werkend gekregen met deze parameters.
Volgens mij wel, maar je moet de controle overnemen zolang je wilt dat er geladen wordt. En elke paar minuten zo'n controle commando sturen meen ik.

Als je een home dinges hebt, dan werkt het vaak ook niet.

• Arkor
Vandaag zijn eindelijk de batterijen een keer serieus opgeladen met gebruik maken van de dynamische tarieven. 2 weken lang had ik het idee dat er, ondanks een lage stroomprijs en lege accu's, niets gebeurde, behalve een enkele keer een kwartiertje een paar W bijladen.
Hoe zijn jullie ervaringen met het gebruik van dynamische tarieven en het opladen van de accu's?

• FransOvk
bvermeul schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:16:
[...]

Volgens mij wel, maar je moet de controle overnemen zolang je wilt dat er geladen wordt. En elke paar minuten zo'n controle commando sturen meen ik.

Als je een home dinges hebt, dan werkt het vaak ook niet.
Nadat je het register voor het laden of ontladen hebt geschreven blijft het een half uur van kracht. Of totdat je wat anders in het register schrijft. Ik heb geen Home Manager. Wil ik ook niet want daarmee kan ik toch mijn warmtepomp (Viessmann) of wallbox (go-e) niet mee aansturen.

[ Voor 12% gewijzigd door FransOvk op 02-04-2026 20:54 ]

• Aad

Aad

Arkor
Bij mij wordt af en toe een ook een paar W bijgeladen maar nog nooit vol of half vol zelfs in de nacht niet en dan moet ik in de morgen weer het dure tarief betalen want dan zijn de batterijen leeg. Maar deze week had ik overdag wel de batterijen vol met zonnestroom.
vandaag was het tarief ook laag maar niets bijgeladen. Ga de nacht in met 50 %, dus morgen ochtend weer duurder kopen.

• Peter69!

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Aad schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 18:35:
Arkor
Bij mij wordt af en toe een ook een paar W bijgeladen maar nog nooit vol of half vol zelfs in de nacht niet en dan moet ik in de morgen weer het dure tarief betalen want dan zijn de batterijen leeg. Maar deze week had ik overdag wel de batterijen vol met zonnestroom.
vandaag was het tarief ook laag maar niets bijgeladen. Ga de nacht in met 50 %, dus morgen ochtend weer duurder kopen.
Wordt er wel met zonnestroom geladen?

• Boschkabouter
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Arkor schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:14:
Vandaag zijn eindelijk de batterijen een keer serieus opgeladen met gebruik maken van de dynamische tarieven. 2 weken lang had ik het idee dat er, ondanks een lage stroomprijs en lege accu's, niets gebeurde, behalve een enkele keer een kwartiertje een paar W bijladen.
Hoe zijn jullie ervaringen met het gebruik van dynamische tarieven en het opladen van de accu's?
Ik heb in maart al 248kWh zonnestroom teruggeleverd uit de accu, 60kWh afgenomen van het net en 370kWh eigen solar gebruik. Met 8kWp en 124kWh accu. Ik ben zeer tevreden, heb voor 80 euro ontvangen voor terug geleverde stroom en 14 euro betaald voor afgenomen stroom. Waarde eigen gebruik is 128 euro. De eerste 200 euro is verdiend/bespaard doordat ik een grote accu heb. Ik handel niet, gebruik de accu om zonnestroom op te slaan en zelf te gebruiken en overschot op de duurste momenten terug te leveren.

• Arkor
Peter69! schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:59:
[...]

Wordt er wel met zonnestroom geladen?
Jazeker, dat gaat prima. Ook de EV opladen met hulp van de dynamische tarieven gaat prima, het laden van de accu's met dynamische tarieven gaat zeer moeizaam, ondanks uren van lage stroom en lege accu's.

• Boschkabouter
  • Niet online
@Arkor heb je wel een sma energiemeter die via modbus de waarden naar de omvormer communiceert? Hert gaat ook via HA met de emulator https://github.com/Roeland54/SMA-Energy-Meter-emulator
Als die hebt hoef je de nom niet zelf aan te sturen, dat doet de omvormer automatisch.

• FransOvk
Boschkabouter schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 08:56:
@Arkor heb je wel een sma energiemeter die via modbus de waarden naar de omvormer communiceert? Hert gaat ook via HA met de emulator https://github.com/Roeland54/SMA-Energy-Meter-emulator
Als die hebt hoef je de nom niet zelf aan te sturen, dat doet de omvormer automatisch.
Het ligt iets ingewikkelder. Zonder home manager maar met de energiemeter, of een emulator, zal de omvormer de accu laden met stroom die anders het net op zou gaan. Totdat de accu vol is, dan wordt het overschot alsnog teruggeleverd. Wil je dat niet, dan zul je het geleverde vermogen van de omvormer moeten beperken. Dat kan ook, maar dat moet je dan wel via modbus zelf regelen. Overigens, de energiemeter communiceert met de omvormer via Speedwire (udp), niet via ModBus.

• ronin123
  • Laatst online: 19-04 13:36
Ik hoop dat iemand mij kan helpen. ik kan er online niets over vinden. Hier een refurbished SMA Sunnyboy 1.5 opgehangen bij mijn schoonuders. Hij is aangesloten en we kunnen we lokale webinterface benaderen. Hierin zijn 2 opties beschikbaar voor zowel installateur als gebruiker. een aantal maal een fout password geprobeerd (0000,1111) en de webinterface geeft aan 1 minuut te moeten wachten. Het daadwerkelijk password heb ik nu (stond op een sticker aan de achterkant) echter de webinterface blijft die minuut maar aangeven en dat verdwijnt niet. Ik kan dus niet een nieuwe poging doen. Al een tijdje spanningsloos gelaten maar ik kan op geen enkele wijze opnieuw het password invoeren. Wat kan ik doen? Hulp wordt gewaardeerd!!

• Tons
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17:42
Aad schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 18:35:
Arkor
Ik had hetzelfde en heb afgelopen week wat gespeeld met het teruglevertarief.
ik heb het gevoel dat hij pas de accu gaat laden (van het net) als de huidige prijs láger is dan het teruglevertarief.
Daar heb je natuurlijk weinig aan met een dynamisch leveringstarief en een vast teruglevertarief.
Gelukkig draait mijn warmtepomp inmiddels ook minder en red ik het met mijn accu’s en de zonnestroom.

• Peter69!

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

FransOvk schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:09:
Rechtstreeks op de omvormer zijn het de registers 40151 voor het het aan (802) en uit (803) zetten van externe aansturing en 40149 voor het vermogen van het laden (negatief) of ontladen (positief) van de accu.
Ben er vanmorgen nog eens even voor gaan zitten en het werkt idd nog.
Het zat hem er in dat met naar zero export moest ik register starting with #1 kiezen en bij ont/laden starting with #0.
Heb ik weer wat geleerd :) , dank u

• ronin123
ronin123 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 15:34:
Ik hoop dat iemand mij kan helpen. ik kan er online niets over vinden. Hier een refurbished SMA Sunnyboy 1.5 opgehangen bij mijn schoonuders. Hij is aangesloten en we kunnen we lokale webinterface benaderen. Hierin zijn 2 opties beschikbaar voor zowel installateur als gebruiker. een aantal maal een fout password geprobeerd (0000,1111) en de webinterface geeft aan 1 minuut te moeten wachten. Het daadwerkelijk password heb ik nu (stond op een sticker aan de achterkant) echter de webinterface blijft die minuut maar aangeven en dat verdwijnt niet. Ik kan dus niet een nieuwe poging doen. Al een tijdje spanningsloos gelaten maar ik kan op geen enkele wijze opnieuw het password invoeren. Wat kan ik doen? Hulp wordt gewaardeerd!!
Heb nu inmiddels een aantal zaken geprobeerd (langere tijd uit laten, langere tijd aan laten) maar zodra ik de webinterface benader en kies voor gebruiker of installateur krijg ik deze melding. weet eigenlijk niet echt meer wat te doen. hebben jullie nog ideeen?

```
Uw toegang is geblokkeerd
Er is meerdere keren een ongeldig wachtwoord ingevoerd. Om veiligheidsredenen is het account tijdelijk geblokkeerd.

Wacht 1 minuut en probeer het vervolgens opnieuw.
```

Dit is zowel vie het verbinden via mijn router maar ook als ik direct aanlog op het AP van de SMA.

• Boschkabouter
  • Niet online
@ronin123 heb je het wachtwoord in de browser opgeslagen? Mogelijk helpt het als je dit verwijderd? Heb je al via een andere computer proberen in te loggen?

• Franciesco
Cookies verwijderen helpt mogelijk ook?

• ronin123
@Boschkabouter en @Franciesco Ja, inderdaad allebei geprobeerd. Zelfs nog een andere pc geprobeerd. zodra ik 1 van 2 (gebruiker of installateur ) kies gooit hij deze error. Ik heb maar een ticket aangemaakt bij SMA. Nu is het wel zo dat ik er een powerline adapter tussen heb zitten (overigens ook direct op het AP van de omvormer geeft hij deze melding ) zou dat nog iets kunnen zijn? Het is erg frusterend. Andere tips zijn zeker welkom.

• FransOvk
Heeft er iemand ervaring met zero export bij negatieve prijzen in een situatie zonder Home Manager. Ik heb het nu opgelost door modbus register 41217 te gebruiken. Daarmee geef je aan welk vermogen in W maximaal aan het net aansluitpunt mag worden geleverd. Werkt goed maar je moet wel vooraf de GridGuard code ingegeven hebben. Die GridGuard code moet soms opnieuw ingegeven worden. Ik ben er nog niet achter wanneer/waarom/waardoor de GridGuard code wordt gereset.
Register 41217 staat voor "Ingest. limiet werkel. vermogen op netaansluitpunt" in het webinterface van de omvormer, een Tripower 10.0 SE. Overigens heb ik ook geen Sma Energy meter. Aan de P1 poort van de elektriciteitsmeter hang een Esp32C3 met Tasmota en een Berry programma dat de gegevens doorgeeft aan mijn Home Assistant systeem en een Sma Energy meter emuleert.
Voor "Bedrijfsmodus van de Power Control Module" en "Bedrijfsm.begrenz.werk-vermogen op netaansluitpunt" heb ik geen modbus register kunnen vinden, die heb ik in het webinterface in moeten stellen. Gelukkig kunnen die zo blijven staan bij wel of geen zero export. Register 41217 is aangemerkt als R/W en mag niet te vaak geschreven worden. Met 150 dagen met een tijdvak met negatieve prijzen wordt dat 3000 keer schrijven in 10 jaar. Dat moet wel kunnen, toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Auy_UDyNtIHnnidyXSgYlKkE6bo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ubnnl39olRAy0iWdqAA2gZ60.jpg?f=fotoalbum_large

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-04 15:33
FransOvk schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 19:17:
Heeft er iemand ervaring met zero export bij negatieve prijzen in een situatie zonder Home Manager. Ik heb het nu opgelost door modbus register 41217 te gebruiken. Daarmee geef je aan welk vermogen in W maximaal aan het net aansluitpunt mag worden geleverd. Werkt goed maar je moet wel vooraf de GridGuard code ingegeven hebben. Die GridGuard code moet soms opnieuw ingegeven worden. Ik ben er nog niet achter wanneer/waarom/waardoor de GridGuard code wordt gereset.
Register 41217 staat voor "Ingest. limiet werkel. vermogen op netaansluitpunt" in het webinterface van de omvormer, een Tripower 10.0 SE. Overigens heb ik ook geen Sma Energy meter. Aan de P1 poort van de elektriciteitsmeter hang een Esp32C3 met Tasmota en een Berry programma dat de gegevens doorgeeft aan mijn Home Assistant systeem en een Sma Energy meter emuleert.
Voor "Bedrijfsmodus van de Power Control Module" en "Bedrijfsm.begrenz.werk-vermogen op netaansluitpunt" heb ik geen modbus register kunnen vinden, die heb ik in het webinterface in moeten stellen. Gelukkig kunnen die zo blijven staan bij wel of geen zero export. Register 41217 is aangemerkt als R/W en mag niet te vaak geschreven worden. Met 150 dagen met een tijdvak met negatieve prijzen wordt dat 3000 keer schrijven in 10 jaar. Dat moet wel kunnen, toch?
[Afbeelding]
Waarom gebruik je niet register 40023? Die mag je zo vaak schrijven als je wil.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Zonneplan | EV

• sun62
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:49
.

[ Voor 99% gewijzigd door sun62 op 10-04-2026 19:33 ]

Marstek Nodered-UI---SMA Power Ctrl---Printables

• sun62
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:49
FransOvk schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 19:17:
[Afbeelding]
Ja zie mijn script:
https://github.com/hansva....0---Active-Power-Control

Marstek Nodered-UI---SMA Power Ctrl---Printables

• FransOvk
cville schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 19:23:
[...]

Waarom gebruik je niet register 40023? Die mag je zo vaak schrijven als je wil.
Ik had begrepen dat 40023 het af te geven vermogen van de omvormer regelt en niet het vermogen dat aan het net wordt teruggeleverd. In dat geval moet 40023 voortdurend aangepast worden aan het eigen verbruik en is het daarom ook een write-only register. Of zie ik dat verkeerd.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
FransOvk schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:17:
Ik had begrepen dat 40023 het af te geven vermogen van de omvormer regelt en niet het vermogen dat aan het net wordt teruggeleverd. In dat geval moet 40023 voortdurend aangepast worden aan het eigen verbruik en is het daarom ook een write-only register. Of zie ik dat verkeerd.
Dat zie je goed. Maar zo werkt het wel. Het afgegeven vermogen aan het net wordt continu gemeten en aan de hand daarvan wordt het max vermogen van de omvormer steeds ingesteld.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• FransOvk
Het voordeel van het gebruik van register 41217 is dat de omvormer zijn vermogen dan zelf bijstelt aan de hand van de gegevens die het ontvangt van de energy meter, of in mijn geval van de esp32 die aan de P1 poort hangt en de energiemeter emuleert. Ik hoef nu alleen register 41217 op 0 te zetten zodra de prijs negatief wordt en weer op de maximum waarde als de prijs weer positief wordt. Dus eigenlijk maximaal 2x per dag een schrijfactie.
PS: of 4x per dag ik zie net dat er vandaag 2 perioden zijn met een negatieve prijs. Rond 17:00 uur wordt de prijs 3 kwartier positief.

[ Voor 12% gewijzigd door FransOvk op 11-04-2026 09:37 ]

• Andrehj
  • Niet online
@FransOvk Ik wist niet dat dat met een externe ESP + P1 interface kon. Hoe geeft jouw ESP de waardes van de slimme meter door aan je omvormer? Doe je dat ook via modbus? En met welk register dan? Of op een andere manier?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• FransOvk
Er draaien 2 programma's op de Esp. Een programma leest de P1 poort uit en stuurt de gegevens naar HA via mqtt voor andere doeleinden dan de omvormer. Het tweede programma is een emulatie van een Sma Energiemeter en gebruikt de ingelezen gegevens om de omvormer via speedwire (udp datagrammen) te voorzien van de gegevens over verbruik en teruglevering. Dat geeft wat minder informatie dan de echte energiemeter, geen reactive power of cos.phi b.v., maar dat lijkt geen probleem te zijn.

• FransOvk
Het werkt goed.
Vanmorgen om een uur of 10 toen de prijzen net negatief waren. Vol vermogen alles kan naar de accu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i3O6z2zqOhkbwmqrmSeRsPoQ9_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xOfIcIAh1bjNOidUxVtdRb7O.jpg?f=fotoalbum_large
Om een uur of 12, prijzen nog steeds negatief, een deel kan naar de accu, maar het opgewekte vermogen is al geknepen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9RXcL37ucjhDT9IrcPcWSXUs1g4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2VArp1eqCIz0Y9OLu1sO8xNL.jpg?f=fotoalbum_large
Vanmiddag rond 14:00 uur, de accu is vol, het opgewekte vermogen is verder beperkt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_-IdeSMT1PNyCv6-xtJENJBA2c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6hatKETxggovqSS2DbPf7oRS.jpg?f=fotoalbum_large
De string op het westen met 22 panelen is door de omvormer volledig dichtgezet, alleen de string op het oosten met 9 panelen wordt nog gebruikt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GZcEOKJo0dwsLYY-Q7Rwe1MtFTU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M8HREeX5OxFT83AFao0dUjuc.jpg?f=fotoalbum_large

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-04 15:33
FransOvk schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:17:
[...]

Klopt. Dit is mijn situatie: op jaarbasis is mijn export heel veel groter dan mijn import en daarom kan ik uitsluitend de energiebelasting voor de import kWh salderen (in 2026). Dat betekent bij mijn leverancier (Zonneplan) dat zodra de marktprijs onder de EUR 0.02 zakt, het systeem uit moet (curtailment). Er moet dus niets real-time aangepast worden omdat ik voor iedere kWh die verbruikt wordt bij een marktprijs < EUR 0.02, ik geld krijg; weliswaar een zeer klein bedrag bij de huidige prijs maar als ik NoM zou regelen, kost het mij geld. Ik heb dat wel oorspronkelijk in mijn software geimplemeneerd maar er weer uitgehaald toen ik mij dat realiseerde.

Ook als je wel alles kunt salderen en/of Nom wilt regelen, kan dat via 40023 als je de Pac laat berekenen op basis van je huidige verbruik.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Zonneplan | EV

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 12:41
Weet iemand dit?
Mijn SMA omvormer brand groen echter staan er geen gegevens in de app? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kgvW0EaVb--x3jCiVkOwBWCKgvM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/10bgjlN2HeCr7rmItJntRWzt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 78% gewijzigd door BaBoK op 16-04-2026 09:51 ]

EV 82kWh; WP: ME PUZ-SWM120YAA + ERSF-VM2E + OSO boiler 300L RVS 3.1m2; PV: 13640 Wp O/W + SMA STP 10.0; AC: MTS2R-18HDI + MTS4R-28HDI-V2; Gasloos 08-2025

• Franciesco
Als ik me niet vergis is er vandaag onderhoud gepland door SMA. Wellicht komt het daardoor?
Bij mij werkt de app op dit moment overigens wel.

• BaBoK
Want dit is wat ik dan zie in mijn homewizzard app. Ik zie wel dat er wordt teruggeleverd maar weer niet wat mijn opwek is, zie linksboven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kd2oHphl71LTgJYqwd078zQtYLk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MIVMyp92WVHWyPo8hRGM43eq.png?f=fotoalbum_large

EV 82kWh; WP: ME PUZ-SWM120YAA + ERSF-VM2E + OSO boiler 300L RVS 3.1m2; PV: 13640 Wp O/W + SMA STP 10.0; AC: MTS2R-18HDI + MTS4R-28HDI-V2; Gasloos 08-2025

• Rick 91
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:50
Ik worstel met iets vergelijkbaars als BaBoK.
Ik heb 30 maart voor het eerst ingelogd als "Installateur" en sindsdien heb ik geen data meer gezien. Ik kan de opbrengsten wel zien als ik direct inlog op de omvormer maar niet in de Sunny Portal of HW app. Sunny Portal meldt bij mij overigens onderhoud op 20 april.

Heb afgelopen maandag (13 april) maar eens de omvormer herstart volgens stappenplan en 5 minuten uit gehad maar dat hielp helaas niets. Zie ook mijn logboek voor andere pogingen tot een oplossing. De omvormer is aangesloten met kabel en inmiddels ook Wifi verbonden.

Met online speurwerk kom ik er (nog) niet uit, heeft iemand nog andere ideeën wat de fix kan zijn?

De installateur van de installatie is helaas vorig jaar failliet gegaan dus die kan ik helaas niet benaderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Ct2KWPP5I-d86X2LJL9D09yY5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ogGCQ9jK0xlezIJBdhULijtx.jpg?f=fotoalbum_large

• BaBoK
Rick 91 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 20:22:
Ik worstel met iets vergelijkbaars als BaBoK.
Ik heb 30 maart voor het eerst ingelogd als "Installateur" en sindsdien heb ik geen data meer gezien. Ik kan de opbrengsten wel zien als ik direct inlog op de omvormer maar niet in de Sunny Portal of HW app. Sunny Portal meldt bij mij overigens onderhoud op 20 april.

Heb afgelopen maandag (13 april) maar eens de omvormer herstart volgens stappenplan en 5 minuten uit gehad maar dat hielp helaas niets. Zie ook mijn logboek voor andere pogingen tot een oplossing. De omvormer is aangesloten met kabel en inmiddels ook Wifi verbonden.

Met online speurwerk kom ik er (nog) niet uit, heeft iemand nog andere ideeën wat de fix kan zijn?

De installateur van de installatie is helaas vorig jaar failliet gegaan dus die kan ik helaas niet benaderen.

[Afbeelding]
Status inmiddels groen, niets gedaan vanuit mijn kant

• BaBoK
.

[ Voor 98% gewijzigd door BaBoK op 18-04-2026 16:44 ]

• Rick 91
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:50
Bedankt voor je update. Dan toch iets anders. Bij mij is die status al die tijd gewoon groen geweest, alleen (nog steeds) geen data zichtbaar…

• de Peer
  • Laatst online: 17:56

de Peer

under peer review

Ik heb sinds 2 weken de SMA Tripower X 20 kW draaien en vandaag ik zie dat de netspanning urenlang rond de 255V was voor 2 van de 3 fases. de derde fase zat rond 245v. De omvormer lijkt zich hier niets van aan te trekken. Staat de beveiliging niet standaard aan? Ik had verwacht dat hij zou terugregelen of uitvallen. Maar dit was terwijl hij op 20 kW aan het produceren was.

ingestelde landnorm is EN50549 2018

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 19-04-2026 19:20 ]

• Andrehj
  • Niet online
de Peer schreef op zondag 19 april 2026 @ 18:57:
Ik heb sinds 2 weken de SMA Tripower X 20 kW draaien en vandaag ik zie dat de netspanning urenlang rond de 255V was voor 2 van de 3 fases. de derde fase zat rond 245v. De omvormer lijkt zich hier niets van aan te trekken. Staat de beveiliging niet standaard aan? Ik had verwacht dat hij zou terugregelen of uitvallen. Maar dit was terwijl hij op 20 kW aan het produceren was.

ingestelde landnorm is EN50549 2018
Was die 255 Volt gemeten op je P1-meter of door je SMA?
Hier zie ik dat er een afwijking zit tussen de meting van de slimme meter en die van SMA zelf. De SMA meet de spanning zo'n 0.5-0.7V lager, en dan zit er ook nog een meter of 10 2.5 mm² draad (3-fasen) tussen inverter en meter.
Wellicht dat bij jou de afwijking nog groter is?

• de Peer

de Peer

under peer review

Andrehj schreef op zondag 19 april 2026 @ 19:37:
[...]

Was die 255 Volt gemeten op je P1-meter of door je SMA?
Hier zie ik dat er een afwijking zit tussen de meting van de slimme meter en die van SMA zelf. De SMA meet de spanning zo'n 0.5-0.7V lager, en dan zit er ook nog een meter of 10 2.5 mm² draad (3-fasen) tussen inverter en meter.
Wellicht dat bij jou de afwijking nog groter is?
gemeten op de SMA, dus lijkt we toch wel echt duidelijk (veel) te hoog en ook te lang.

tsja, als de landnorm goed ingesteld staat, dan zal het wel kloppen denk ik dan maar...

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 19-04-2026 19:43 ]

• Andrehj
  • Niet online
de Peer schreef op zondag 19 april 2026 @ 19:40:
gemeten op de SMA, dus lijkt we toch wel echt duidelijk (veel) te hoog en ook te lang.
Is inderdaad bijzonder. Ik zou er eens een mailtje naar SMA aan wagen.
Heb je trouwens iets ingesteld over vermogensvermindering? Want voor zover ik weet schakelt de omvormer standaard uit als de spanning te hoog wordt.

• de Peer

de Peer

under peer review

Andrehj schreef op zondag 19 april 2026 @ 19:43:
[...]

Is inderdaad bijzonder. Ik zou er eens een mailtje naar SMA aan wagen.
Heb je trouwens iets ingesteld over vermogensvermindering? Want voor zover ik weet schakelt de omvormer standaard uit als de spanning te hoog wordt.
Nee ik heb niets aan de instellingen gewijzigd tot nu toe, behalve de modbus server aangezet.

Ik heb nog eens goed gekeken en wellicht dat het voltage toch aardig schommelde en daardoor gemiddeld niet 10 minuten boven de 253V zat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mttv3o04XHWezTu23-JgnRoBfKg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3vdu9KoAdyzTcrbFkT7yuwq6.jpg?f=fotoalbum_large

• mar-10
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:12
SMA geeft uitleg over de netbewaking. Je mag korte tijd boven de 253 volt uitkomen.

Ik heb zelf geen last van hoge spanning, maar kan de parameters uit het artikel niet in mijn instellingen terugvingen. Het gaat toch om Grid monitoring > Voltage monitoring?

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:45

_Arthur

blub

de Peer schreef op zondag 19 april 2026 @ 19:48:
[...]

Nee ik heb niets aan de instellingen gewijzigd tot nu toe, behalve de modbus server aangezet.

Ik heb nog eens goed gekeken en wellicht dat het voltage toch aardig schommelde en daardoor gemiddeld niet 10 minuten boven de 253V zat.
Heb je P1 logging waardoor je de voltages per 10/15s kan inzien? Vermoedelijk zijn dit de pieken geweest. Volgens mij moet het 5/10mins lang meer dan 253 zijn geweest. Als daar ook maar 1 meet moment onder de 253 bij was, begint hij denk ik gewoon opnieuw met tellen van de tijd.

Verder; hoe groot is je spanningsval tussen je omvormer en je meterkast? Hoeveel mm2 ligt er en lengte aan kabel? Met Sunny Design is dat te berekenen. Of als je dus P1 data hebt op die manier inzichtelijk te maken.

• de Peer

de Peer

under peer review

_Arthur schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:01:
[...]

Heb je P1 logging waardoor je de voltages per 10/15s kan inzien?
Ja, ik ga het wat beter monitoren vanaf nu.
Vermoedelijk zijn dit de pieken geweest. Volgens mij moet het 5/10mins lang meer dan 253 zijn geweest. Als daar ook maar 1 meet moment onder de 253 bij was, begint hij denk ik gewoon opnieuw met tellen van de tijd.
Dat denk ik inmiddels ook. lijkt me de juiste voorlopige conclusie.
Verder; hoe groot is je spanningsval tussen je omvormer en je meterkast? Hoeveel mm2 ligt er en lengte aan kabel?
Die zal beperkt zijn. Is 3-4 meter. 6mm2 kabel. Bewust gekozen om dit effect beperkt te houden.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:45

_Arthur

blub

Met max 29A per fase met 4 meter kabel lengte van 6mm2 heb je 0,69V spanningsval. Lijkt mij niet al te veel. Vermoedelijk is de V per fase in je buurt gewoon al enorm hoog. Dat moet je via een P1 meter wel inzichtelijk kunnen krijgen.
Pagina: 1 ... 18 19 Laatste